Nadenken over opties L/L in mijn jaren '70 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-10 15:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Ik heb een huis gekocht en wil graag nadenken over een L/L warmtepomp. Huis heeft een oppervlakte van 140m2, is een geschakelde 2-onder-1-kap. Bouwjaar 1972. Nageïsoleerd spouwmuur (HR++ parels), vloeren (kelder en zolder) nageïsoleerd, op 1 of 2 raampjes na kunststof kozijnen met HR++ glas en grotendeels rolluiken. Eigenlijk best goed geïsoleerd dus.

We hebben offertes lopen voor PV. Huis heeft nu 1x35A hoofdaansluiting, even getwijfeld over 3 fasen, maar zie daar weinig voordeel in (komt inductieplaat op 2 fasen, L/L is 1-fasen, WP-boiler is 1 fasen etc.). Heb wel een offerte voor 3 fasen en 1 fasen van dezelfde installateur. Capaciteit ~5200Wp en het dak heeft een ideale ligging.

Historisch gasverbruik: is lastig te zeggen, vorige bewoners stookten veel met de houtkachel en hadden daardoor een totaalverbruik inclusief SWW en koken op gas van 400-500 m³/jaar. Ik heb voor mijn energiecontract 1000m3 aangehouden.
Afgiftesysteem:
- 20 jaar oude HR107 ketel met boiler (CW4)
- Grotendeels relatief oude radiatoren
SWW:
- Ik heb een kelder van 8.20m bij 6m en wil daar graag een WP-boiler neerzetten.
De CV-ketel hangt hier ook op.
- We zijn (voorlopig O-) ) met z'n 2'en. Ik wil op termijn wel graag een ligbad dus denk dat 270 liter voldoende moet zijn.
- DWTW aanwezig? Nee.
Warmtepompvoorkeur:
Denk dat ik met nieuwe radiatoren wel wegkom met een L/W-WP, maar ik wil (ook vanwege de daarmee gemoeide kosten) gaan voor een L/L. Mijn ouders hebben dit nu ook een paar jaar (Daikin Perfera) en dat bevalt eigenlijk prima, buiten af en toe de herrie natuurlijk.

Ik wil graag een goed en efficiënt merk, naar mijn weten is Daikin daarin nog altijd een van de beste.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Het probleem wat ik heb, is dat de woonkamer heel lang is, ruim 12 meter namelijk. De keuken is wel open, maar er zit wel een muur tussen een deel van de woonkamer en keuken. Ik denk dus dat je er bijna niet onderuit gaat komen (ook omwillen van comfort qua geluid) om onder 2 binnenunits te gaan plaatsen. De rechterkant is geschikt om een buitenunit te plaatsen, het huis zit aan de linkerkant vast aan de buren.

Ik dacht aan een multisplit (2MXM50? Of is dat te zwaar?) voor onder, met een 2x3.5kW binnenunit. En dan een 3.5kW buitenunit op een 3.5kW binnenunit (FTXM35R/RXM) voor de eerste verdieping. Heb hier 2 opties geïllustreerd die ik zie. Een binnenunit per kamer zie ik niet zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h5A5semCgnbhHFAFEqviyfFEVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbvHnz38JxfMdXUmLpE2QviI.png?f=user_large
En dan de eerste verdieping. Met een buitenunit aan dezelfde muur als de unit op de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTRpkOTKbDjCklaGP9ZXsH9quUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X8Vu7jJsiij8rykmLMz9trab.png?f=user_large
Mijn ouders hebben een 2MXM50 met een 4.2kW op de begane grond en een 3.5kW op de eerste verdieping voor een veel groter huis (220m2 vrijstaand jaren 80, ongeveer zelfde mate van isolatie), en we merken dat als het buiten overdag rond het vriespunt begint te raken, dat die het niet meer getrokken krijgt met alle defrosts. We stoken daar nog ongeveer 200-250m3 gas per jaar bij met de CV.

Ik vind het niet erg iets te moeten bijstoken, maar mijn plan is eigenlijk zo goed als de gasleiding eruit kunnen gooien. Alles wat de L/L niet zou redden opvangen met de haard.

Jullie input stel ik zeker op prijs!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

triple split.

een "onderin" de woonkamer bij het raam, eentje nabij de doorloop en de andere in de eetkamer.

voor boven is 1 unit in elke kamer eigenlijk verplicht. of in de gang een verlaagd plavond maken met een kanaalunit die warmte lucht in elke kamer kan blazen. verwarmen of koelen met 1 unit op de overloop is geen tof plan gezien het geld wat het kost.

betere oplossing is om een warmtepomp buiten neer te zetten met fancoils in elke kamer. das goedkoper en heb je overal verwarming en airco. SWW tank in de kelder en dan kan die gasketel bij het grofvuil waar die hoort.

WP boiler in de kelder is niet briljant overigens, het is daar relatief koud en een WPB wilt het juist warm hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 28-08-2023 19:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen