Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 151 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-10 17:01
Maar toch Max stroom gebruik 1,92Kw
Zelf zou ik denken dat als je hem op HI zet alles wordt los gelaten en hij Max power opneemt vandaar ook mijn test op HI, op dag van installatie vorig jaar September trok hij ook 1700Watt en de fan buiten brulde er ook lekker over vandaar dat ik er nu vreemd van op kijk hij dit nu niet doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CklG0DZqj_vA987VC6vePJsOmE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKrrf7ukSHD0vB1WGxBdUJuj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:58
Weerman2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:12:
Maar toch Max stroom gebruik 1,92Kw
Zelf zou ik denken dat als je hem op HI zet alles wordt los gelaten en hij Max power opneemt vandaar ook mijn test op HI, op dag van installatie vorig jaar September trok hij ook 1700Watt en de fan buiten brulde er ook lekker over vandaar dat ik er nu vreemd van op kijk hij dit nu niet doet.

[Afbeelding]
Lees de service manual maar eens. Hij limiteert het compressortoerental bij schappelijkere temperaturen buiten, maar sowieso ook bij het koelen. Op verwarmen als het koud is buiten zal die hij meer kunnen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:24
Kan iemand aangeven of het serieus de moeite waard is om naar deze instelling te kijken? Ik heb twee units in huis die in een hoek van de kamer hangen. Ben daar eigenlijk erg tevreden mee, maar vroeg me af of ik hiermee er nog meer uit kan halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFDGj2T7qtkOSd0tMuSS5tQ6CJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYqhZvN0dlyiK3gEoDNvpwXG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
glas86 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:27:
Kan iemand aangeven of het serieus de moeite waard is om naar deze instelling te kijken? Ik heb twee units in huis die in een hoek van de kamer hangen. Ben daar eigenlijk erg tevreden mee, maar vroeg me af of ik hiermee er nog meer uit kan halen?

[Afbeelding]
Als ie in de hoek hangt wil je dit volgens mij altijd instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
w00key schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Airco pakt volgens specs 440/590W aan stroom en maakt er 2.5 / 3.2 kW koeling of warmte van. Je gaat hem nooit op 1700W elektrisch verbruik zien. Voor een korte tijd kan hij iets meer opnemen dan de specs, maar niet continu.
Je onderstreept hier het nominaal opgenomen vermogen volgens mij. De unit kan bijna het dubbele trekken voor lange tijd, als je maar genoeg warmte vraagt. Het bivalent punt van de 25ZSX ligt bij -10 °C waarbij de unit 3 kW levert bij COP 2.69. Dan trekt de unit meer dan 1000 W continue. Voor korte tijd heb ik pieken gezien tot 1700 W, maar die duurden maximaal een paar minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

[Afbeelding]
De L/R instellingen veranderen dan een beetje. En als je swing gebruikt lijkt me dat beter.
Ik heb het wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
jobr schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:55:
[...]

De L/R instellingen veranderen dan een beetje. En als je swing gebruikt lijkt me dat beter.
Ik heb het wel gedaan.
Wordt deze aanpassing ook gebruikt als je de airco’s bedient via de app of alleen via de afstandsbediening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:21
glas86 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:14:
[...]

Wordt deze aanpassing ook gebruikt als je de airco’s bedient via de app of alleen via de afstandsbediening?
Ook via de app. Aanpassing wordt in de AC zelf opgeslagen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 23:20

Tsuranim

There is only one

Een hele stomme vraag misschien. Maar ik kan de condensbak nergens vinden van mijn binnenunit (Msz-hr25vf).

Heeft iemand de tip hoe je een gebitsreinigingstablet in het, in principe aanwezige, condensbak krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mku8hItfE6kJToHCR_fzBDJwVKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJz38G0yuxY0m1CnDQTLWH8b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het toch gevonden. Als ik de term lekbak gebruik ipv condensbak vind ik meer posts. De bedoeling is dus om een gebroken tablet in de sleuf net onder de radiator te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsuranim op 05-09-2023 06:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31

[Afbeelding]
Het hangt een beetje van je situatie af. Bij mij hangt de unit in de woonkamer in een hoek zo een goede 6 meter van de tegenoverstaande muur.
Met deze instelling actief wordt de luchtstroom netjes op het midden gericht van de tegenoverstaande muur terwijl ik volgens de instelling recht naar voor blaas. Zo wordt de kamer veel gelijkmatiger verwarmd/gekoeld dan wanneer ik deze optie niet zou gebruiken.
In mijn situatie is dat absoluut de moeite waard.

Hier zie je exact de graden waar de kleppen op staan wanneer je deze optie gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKLCdcs-z59wfjFMh9m2Fqg2JvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDMIV5Ie729y5eD4BUCSFUWq.jpg?f=fotoalbum_large

Airco luchtstroom testje met "Rechterkant-installatie" optie actief | MHI 35ZS-W

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Verkeerd gelezen…

[ Voor 95% gewijzigd door TereZz op 04-09-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

smv schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Grappig, weet je ik heb een thermostaat in de slaapkamer liggen en ik weet ich dat hij met 1 uur blazen zo 2 graden er af kan halen. Ik vind dat best veel. Voor mij werkt het.
Dat er testen zijn gedaan en voor jullie zeggen het werkt niet, dan is dat zo. Ik probeer ich goed bedoelt mee te denken aan meneer, als je geen optie tot een split airco hebt op locatie. Het is toch altijd het proberen waard (denk ik dan).
Jij 2 graden er af, ik met een enorm grote hal en meerdere slaapkamers meer dan 5 graden in korte tijd door de juiste techniek te gebruiken... Dat je meedenkt, helemaal top, maar het kan veel beter.
Eigenwijs zijn en zo doorgaan, prima, gewoon doen, niemand zegt dat het niet mag, maar dit plaatsen is onnodig omdat het gewoon is aangetoond dat het geen effectieve manier is, dus waarom dan een veel betere manier negeren?

https://www.youtube.com/watch?v=1L2ef1CP-yw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:17:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je het huis af laat koelen tot 15 graden en je vervolgens de Airco aanzet deze op standje orkaan gaat tenzij je hem om een schema zet om langzaam te temperatuur te verhogen.

Of de 15 graden nou gezond is of niet, als je het kan (en wil) betalen om meer comfort te hebben zie ik het probleem niet.

Op welke hoogte ga je de unit nu laten hangen?
Ik heb bij ons de wandunit (Perfera) zo'n 20 cm lager dan het plafond gehangen (i.p.v. de minimale ruimte van 5cm).
Ik zou het niet zien zitten om deze als een vloermodel op te hangen aangezien deze behoorlijk ver uit steekt.
Hij is ook open vanaf de bovenkant en ziet er niet uit.

Maar dat is mijn mening uiteraard :)
Ik ga altijd voor langzaam verwarmen, efficiënter en heel persoonlijk, maar ik vind dat niet nodig.

Zeg ik ergens dat je dat niet mag, als jij comfort wil, lekker doen ;-)

Ik verwacht hem op een halve meter van de grond te hangen en daar iets boven een mooie plank te plaatsen met leuke dingen er bovenop. Je kan er iets leuks van maken. Of je nou een arico daar ophangt of zo'n mega groot vloermodel, dan ga ik toch weer liever voor een normale arico, stiller, zuiniger, kleiner, enz... Vloermodel steekt nog verder uit, dus airco is prima.

Meningen zijn persoonlijk, dus niemand hoeft het hier mee eens te zijn toch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:41
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 01:01:
[...]

Ik ga altijd voor langzaam verwarmen, efficiënter en heel persoonlijk, maar ik vind dat niet nodig.

Ik verwacht hem op een halve meter van de grond te hangen en daar iets boven een mooie plank te plaatsen met leuke dingen er bovenop. Je kan er iets leuks van maken. Of je nou een arico daar ophangt of zo'n mega groot vloermodel, dan ga ik toch weer liever voor een normale arico, stiller, zuiniger, kleiner, enz... Vloermodel steekt nog verder uit, dus airco is prima.

Je gaat een wandmodel net boven de vloer hangen? Dat ding is daar toch helemaal niet op gebouwd qua uitstroom en flappen etc?
Dat klinkt niet goed, maar wie weet werkt het :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:21
Als je het niet al te laag hangt verwacht ik dat het voor verwarmen best goed kan werken. Als ik zie wat een 500w cop 1 simpel kacheltje voor elkaar krijgt op de grond in een ruimte dan verwacht ik dat dit ook kan werken. Koelen lijkt me lastiger en veel langer te duren. Mooi experiment. Ben echt benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

ThaBEN schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:58:
[...]

Het hangt een beetje van je situatie af. Bij mij hangt de unit in de woonkamer in een hoek zo een goede 6 meter van de tegenoverstaande muur.
Met deze instelling actief wordt de luchtstroom netjes op het midden gericht van de tegenoverstaande muur terwijl ik volgens de instelling recht naar voor blaas. Zo wordt de kamer veel gelijkmatiger verwarmd/gekoeld dan wanneer ik deze optie niet zou gebruiken.

Hier zie je exact de graden waar de kleppen op staan wanneer je deze optie gebruikt.
[Afbeelding]

Airco luchtstroom testje met "Rechterkant-installatie" optie actief | MHI 35ZS-W
[YouTube: Airco luchtstroom testje met "Rechterkant-installatie" optie actief | MHI 35ZS-W]
Duidelijk filmpje. Merk jij nog een verschil in geluidsniveau tussen een kaarsrechte luchtstroom en een afgebogen luchtstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 01:01:
[...]

Bij een Perfera is een wand model 4cm dieper dan een vloer model, maar ik heb geen idee hoe dit bij andere merken is.

Tuurlijk mag je een andere mening hebben :) .

Ik ben benieuwd naar de resultaten wanneer je hem hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 02:53:
[...]

Je gaat een wandmodel net boven de vloer hangen? Dat ding is daar toch helemaal niet op gebouwd qua uitstroom en flappen etc?
Dat klinkt niet goed, maar wie weet werkt het :)
Denk zelf even na, de uitstroom kan bijna recht vooruit, naar beneden gaat hij gewoon over de vloer, daar waar je de warmte wil hebben en hij zuigt daar koudere lucht in waardoor de efficiëntie omhoog gaat.

Ik ben dit van plan omdat ik al bij een paar klanten van mij de airco's laag zag hangen met de uitleg dat het toch logica is... Als je 'niet' gaat koelen, dan hang je hem boven dus verkeerd, want daar hang je hem neer als je de warmte kwijt wil. Hij zuigt erg warme lucht in om het des te beter af te kunnen voeren, dat wil je bij verwarmen exact andersom. Zo koel mogelijke lucht naar binnen zuigen zodat hij zo veel mogelijk warmte af kan geven die de kamer ingeblazen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:22:
[...]

Bij een Perfera is een wand model 4cm dieper dan een vloer model, maar ik heb geen idee hoe dit bij andere merken is.

Tuurlijk mag je een andere mening hebben :) .

Ik ben benieuwd naar de resultaten wanneer je hem hebt draaien.
Ik weet nog niet zeker of ik dat dit jaar nog laat regelen, ik heb nog hout genoeg om deze winter zonder problemen door te komen (ik heb geen gas meer).
Ik heb stiekeme hoop dat ze volgens jaar nieuwe modellen uit zullen brengen waar ik dan graag op wacht.
Panasonic is ondertussen met een nieuw model op de markt gekomen met een record hoge SCOP van 6.2, dus anderen moeten wel mee.

Mitsubishi is blijven hangen bij een SCOP van 5.2 en Daikin zit ook al bij 5.9.
Deze topmodellen zijn erg duur, dus ergens wat concessies (niet de duurste, niet de beste) en dan volgend jaar de keuze maken lijkt mij prima.

Ik hoop ook serieus nog ergens onderzoek tegen te komen OF de airco lager ophangen inderdaad beter is bij verwarmen. Hoop meningen, maar geen harde cijfers uit onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:41:
[...]

Denk zelf even na, de uitstroom kan bijna recht vooruit, naar beneden gaat hij gewoon over de vloer, daar waar je de warmte wil hebben en hij zuigt daar koudere lucht in waardoor de efficiëntie omhoog gaat.

Ik ben dit van plan omdat ik al bij een paar klanten van mij de airco's laag zag hangen met de uitleg dat het toch logica is... Als je 'niet' gaat koelen, dan hang je hem boven dus verkeerd, want daar hang je hem neer als je de warmte kwijt wil. Hij zuigt erg warme lucht in om het des te beter af te kunnen voeren, dat wil je bij verwarmen exact andersom. Zo koel mogelijke lucht naar binnen zuigen zodat hij zo veel mogelijk warmte af kan geven die de kamer ingeblazen wordt.
Ik doe mijn best een sarcastisch antwoord te vermijden.

Ik weet dat voor verwarmen het handig kan zijn een unit dicht bij de vloer te gebruiken, maar ik zou dan zelf eerder denken aan een unit die daar op gebouwd is, voor ontworpen is.

Ik ben niet goed bekend met de precieze details van vloer-units maar ik kan me voorstellen dat daarbij oa meer aandacht is geschonken aan een luchtverspreidingsprogramma, een flow juist voor die plek. Bovendien kan ik me voorstellen dat daarbij meer aandacht is besteed aan de grotere kans van opzuigen van stof, wat kan maken dat de unit minder efficient gaat presteren.

Ik wens je succes bij je nieuwe ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
Zouden jullie mij van feedback willen voorzien qua berekening en plaatsing van mijn airco plan?
_Uploader_ in "Warmtepomp advies Uploader"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:53:
[...]

Ik weet dat voor verwarmen het handig kan zijn een unit dicht bij de vloer te gebruiken, maar ik zou dan zelf eerder denken aan een unit die daar op gebouwd is, voor ontworpen is.

Ik ben niet goed bekend met de precieze details van vloer-units maar ik kan me voorstellen dat daarbij oa meer aandacht is geschonken aan een luchtverspreidingsprogramma, een flow juist voor die plek. Bovendien kan ik me voorstellen dat daarbij meer aandacht is besteed aan de grotere kans van opzuigen van stof, wat kan maken dat de unit minder efficient gaat presteren.

Het is vooral mooier en mede daardoor meteen veel duurder, maar ze zijn allemaal minder efficiënt. De luchtstroom is ook hier gewoon afhankelijk van de plek waar je hem plaatst en hoe je hem instelt, net als bij een gewone airco.
Ze zuigen beide aan de bovenkant in, dus volgens mij hebben ze dan hetzelfde probleem met stof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:47:
[...]

Ik weet nog niet zeker of ik dat dit jaar nog laat regelen, ik heb nog hout genoeg om deze winter zonder problemen door te komen (ik heb geen gas meer).
Ik heb stiekeme hoop dat ze volgens jaar nieuwe modellen uit zullen brengen waar ik dan graag op wacht.
Panasonic is ondertussen met een nieuw model op de markt gekomen met een record hoge SCOP van 6.2, dus anderen moeten wel mee.

Deze topmodellen zijn erg duur, dus ergens wat concessies (niet de duurste, niet de beste) en dan volgend jaar de keuze maken lijkt mij prima.

Ik hoop ook serieus nog ergens onderzoek tegen te komen OF de airco lager ophangen inderdaad beter is bij verwarmen. Hoop meningen, maar geen harde cijfers uit onderzoek.
Vergelijk ook Pdesign heating. Daikin zet die laag zodat ze kunstmatig SCOP kunnen boosten, alles tot en met 3.5 kW heeft maar ~2.5 kW verwarmingscapaciteit. Bij Daikin modellen die wel wat kunnen verwarmen (2MXM40A, RXM42R) zakt dat ook onder de 5.

De Panasonic is wel een mooie, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196539762,

812 kWh/annum bij 3.6 kW Pdesignh. MHI ZSX 3.5 (https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625960) zit op

906 kWh/annum bij 3.3 kW Pdesignh, dus genormaliseerd naar vermogen gebruikt het 21% meer energie.

Daikin (RXM35R) zit op hetzelfde als MHI, maar dan met 2.5 kW Pdesignh en heeft 25% minder vermogen, dat kan het verschil zijn tussen lekker warm en koude kamer ondanks zelfde "3.5 kW" op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:47:
[...]

Ik heb geen idee wat de technische max is van het te behalen COP/SCOP, maar als je een jaartje kan/wil wachten is daar natuurlijk niets mis mee.

Ik heb mijn twijfels bij een wandunit laag weg te hangen, ik ga er voor het gemak dan wel van uit dat de fabrikant een unit zo heeft ontworpen om te doen wat het moet doen op die hoogte (of laagte).

Maar wellicht is dat puur vanuit esthetisch oogpunt geweest met de vloer modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:53
[...]

Dat stof wil nogal mee vallen.
Ik heb mijn filters na een jaar nagekeken (ik koel en verwarm), en zag niet direct een verschil tussen de vloer en muurunits. Dat stof was echt minimaal, en kan me niet voorstellen dat daar veel efficientie verloren ging.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:33:
[...]

Ik heb mijn filters na een jaar nagekeken (ik koel en verwarm), en zag niet direct een verschil tussen de vloer en muurunits. Dat stof was echt minimaal, en kan me niet voorstellen dat daar veel efficientie verloren ging.
Ik bedoelde niet de plek van de unit op zich, maar of een vloer unit er meer op ontworpen is, omdat er zich bij de grond meer stof bevind dan hoger.

Het eerste jaar hebben we hier ook geen klachten gehad over stof, maar ondanks (droog) schoonmaken filters kregen we hier dit jaar toch 2x een probleem met een unit door stof. 1x met koelen, 1x met verwarmen.

Wij hebben wand-units trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
[...]

Klopt. De vloerunits van MHI gebruikt de onderste en bovenste luchtuitlaat afhankelijk van het programma. Bij warmtevraag vooral de onderste luchtuitlaat, laag over de vloer. Bij koelingsvraag hoofdzakelijk de bovenste, bij voorkeur naar boven gericht. Dat laatste gaat je nou nét niet lukken bij een normale unit op vloerhoogte. Overigens vraag ik me af of het efficiëntieverschil tussen de vloer- en wandunits wel kloppen. De vloerunits zijn een stuk zwaarder (en dat gewicht zit vooral in de warmtewisselaar).
Binnendeel srf25zs-w 18 kg
Binnendeel srk25zs-w 9.5 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ThaBEN schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

[YouTube: Airco luchtstroom testje met "Rechterkant-installatie" optie actief | MHI 35ZS-W]
Ik heb dit nu ook zo ingesteld staan en krijg het idee dat het wel helpt. Mijn benedenverdieping is een u vorm en ik vond altijd dat ik de airco voor in de woonkamer minder voelde. Nu vind ik het comfortabeler dan voor deze aanpassing. Bij
mij is het wel zo dat het linker gedeelte van de lamellen naar links wijzen en het rechter gedeelte recht vooruit. Volgens mij geef jij aan dat alle lamellen naar links wijzen of heb ik dit verkeerd begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44RwZo_MmU5zISIqT41KHHR8JDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPEnHfEOjTiv6JPZRFyi7Rj2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:09
Hallo @ChiMan
Even geruime tijd uitgeprobeerd, en nu ook op reis en ver van huis, met grote warmte buiten, een goed beeld gekregen.Die suggestie was super. Wel een betrekkelijk duur ding, maar met mijn toch al betrekkelijk oude ME vloerunit werken alle functies remote. Enige probleem was een hick up in de installatie, waar de unit probeert om via Apple Home “voor te dringen”. Maar de Tado app zelf werkt veruit het fijnst.
Ben nog wel aan het experimenteren met de plaatsing. Enerzijds moet de controller in (IR) zicht van de airco, anderzijds natuurlijk niet direct in de luchtstroom want gaat deze pendelen.
Nog dank voor je advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb geen idee wat de technische max is van het te behalen COP/SCOP, maar als je een jaartje kan/wil wachten is daar natuurlijk niets mis mee.

Ik heb mijn twijfels bij een wandunit laag weg te hangen, ik ga er voor het gemak dan wel van uit dat de fabrikant een unit zo heeft ontworpen om te doen wat het moet doen op die hoogte (of laagte).

Maar wellicht is dat puur vanuit esthetisch oogpunt geweest met de vloer modellen.
Dat zal vast, maar de fabrikant kan de koele lucht van onder niet boven bij het plafond in zijn airco krijgen, dus het blijft een bijzondere vraag waar letterlijk nog nooit iemand een serieus onderzoek naar heeft gedaan. Ik zoek al jaren en hier zijn slechts gedachtes losgekomen.

Die die weet hoe dit te testen en daar de spullen voor heeft, zal een uniek onderzoek gedaan hebben waar misschien wel een grote verandering door te weeg gebracht kan worden in waar de airco te hangen, hoog, laag of midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:33:
[...]

Jij hebt natuurlijk hetzelfde huis als iemand met tapijt, huisdieren, tafelkleden, gordijnen, enz... ;-)
Even nadenken en dan snap je dat een ander die filters in een jaar volledig dicht kan hebben zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:26:
[...]

Dat zal vast, maar de fabrikant kan de koele lucht van onder niet boven bij het plafond in zijn airco krijgen, dus het blijft een bijzondere vraag waar letterlijk nog nooit iemand een serieus onderzoek naar heeft gedaan. Ik zoek al jaren en hier zijn slechts gedachtes losgekomen.

Die die weet hoe dit te testen en daar de spullen voor heeft, zal een uniek onderzoek gedaan hebben waar misschien wel een grote verandering door te weeg gebracht kan worden in waar de airco te hangen, hoog, laag of midden.
Iemand in dit forum (of het vorige deel) heeft ooit een proef gedaan met een zelfgebouwde koof van karton zodat je vanaf de grond af aan zoog.
Wellicht iets voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:57:
[...]

Iemand in dit forum (of het vorige deel) heeft ooit een proef gedaan met een zelfgebouwde koof van karton zodat je vanaf de grond af aan zoog.
Wellicht iets voor jou :)
Gezocht, niet gevonden...
Maar hoe dan ook al totaal niet interessant natuurlijk om echt zo toe te passen. Je zult er de hele dag tegenaan moeten kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-10 15:09
[...]

Wat een stellige uitspraken. Ik lees het meer als ' ik heb er geen duidelijke antwoorden over kunnen vinden voor mijn specifieke situatie (en dat frustreert me)'.

Vloeistof en luchtdynamica zijn wereldwijd serieuze wetenschappen. De basisprincipes zijn overal hetzelfde, de situatie en omstandigheden verschillen.
Wat mij opvalt is dat er regelmatige nogal een statische beeld geschetst wordt; 'de warmte krijgen waar je 'm hebben wil'. Dat strookt voor mij niet met het basisprincipe van de binnenunit: geforceerde luchtcirculatie.

Het gaat erom dat de warme lucht zo gelijkmatig mogelijk circuleert door de gehele ruimte. De uitblaas brengt de circulatie op gang, vervolgens neemt de convectie de beweging over (de afkoelende lucht daalt naar de vloer) en komt uiteindelijk weer in de aanzuig van de binnenunit. De vorm en grootte van de ruimte en de uitblaas variabelen hebben hier natuurlijk invloed hierop.

Voor mij is hoog plaatsen het meest logisch omdat het niet comfy is om met je hoofd in een warme of koude luchtstroom te zitten. Verder heb je op hoogte geen obstakels de de uitstromende lucht beïnvloed.
Met een vloerunit kan het ook maar dat is niet perse beter, ook de vloerunit moet voor de verspreiding de lucht door de gehele kamer circuleren om het comfy te maken. De uitgeblazen lucht maakt mogelijk een klein stukje vloer wat warmer, daar zie ik geen groot voordeel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
[...]

Maar hoe dan ook al totaal niet interessant natuurlijk om echt zo toe te passen. Je zult er de hele dag tegenaan moeten kijken...
Het was rond kerst….

Arievd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:09:
[...]

Je kan er een plant voorzetten :+

Edit: of een kerstboom _O-

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 06-09-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

daar hoef je niks voor te testen, dat omschrijft de fabrikant gewoon in de ontwerpbijbel en/of installatiehandleiding.

je hebt ook specifieke binnendelen voor montage die hoger is dan normaal die bijvoorbeel veel verder/harder kunnen blazen om een grotere afstand te kunnen overbruggen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Beiden FTXM-R units krijgen met het koelen wel snel een smerige fanrol vind ik.
Vooral deze die in de woonkeuken hangt.
(Tijdens het koken gaat de unit wel uit overigens)
De units hangen er nu een maand of 10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uboRuBF2w6NSqGKyJzNdo3bXOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbynccQANNCtC5vNe81Q2K96.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:09

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:15:

[Afbeelding]
Je filters moeten dit toch tegenhouden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:18:
[...]

Zo fijn zijn ze nou ook weer niet, het zou me niet verbazen als dit ook deels bouwstof is wat hier soms nog circuleert, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:15:

[Afbeelding]
fan harder zetten, niet op auto.

en waaier schoonmaken. haal hem eruit indien nodig want een onbalans zal je motor en eindlager slopen.

let wel, als hij lang aanstaat op koelen op lage temperatuur en fansnelheden krijg je schimmel. vooral als ze al smerig zijn gaan er rap dingen in groeien... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:19:
[...]

fan harder zetten, niet op auto.

en waaier schoonmaken. haal hem eruit indien nodig want een onbalans zal je motor en eindlager slopen.

let wel, als hij lang aanstaat op koelen op lage temperatuur en fansnelheden krijg je schimmel. vooral als ze al smerig zijn gaan er rap dingen in groeien... :X
Zo te lezen heb ik binnenkort een klusje te doen, dan wordt de waaier eruit halen.
De fan staat hier op stand 2 continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:24:
[...]

Zo te lezen heb ik binnenkort een klusje te doen, dan wordt de waaier eruit halen.
De fan staat hier op stand 2 continu.
daikin waaiers zijn gewoon vuilvangers, vooral met statische stofdeeltjes is er weinig aan te houden.
al zie ik meest het pas als de waaier stijf staat van de schimmelgroei. :r
meetal hak ik dan ook gewoon het gaaswerk en de kleine lamellen eruit omdat die ook vol zitten en niet schoon te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:27:
[...]

daikin waaiers zijn gewoon vuilvangers, vooral met statische stofdeeltjes is er weinig aan te houden.
al zie ik meest het pas als de waaier stijf staat van de schimmelgroei. :r
meetal hak ik dan ook gewoon het gaaswerk en de kleine lamellen eruit omdat die ook vol zitten en niet schoon te krijgen zijn.
Heb ff een YT filmpje bekeken, met zo’n 8 schroeven los ben je ver genoeg om die blower eruit te trekken.
Zal het doen als de temperatuur weer wat gedaald is :Y

Verwijderd

Nomind schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:41:
[...]

Wat een stellige uitspraken. Ik lees het meer als ' ik heb er geen duidelijke antwoorden over kunnen vinden voor mijn specifieke situatie (en dat frustreert me)'.

Vloeistof en luchtdynamica zijn wereldwijd serieuze wetenschappen. De basisprincipes zijn overal hetzelfde, de situatie en omstandigheden verschillen.
Wat mij opvalt is dat er regelmatige nogal een statische beeld geschetst wordt; 'de warmte krijgen waar je 'm hebben wil'. Dat strookt voor mij niet met het basisprincipe van de binnenunit: geforceerde luchtcirculatie.

Het gaat erom dat de warme lucht zo gelijkmatig mogelijk circuleert door de gehele ruimte. De uitblaas brengt de circulatie op gang, vervolgens neemt de convectie de beweging over (de afkoelende lucht daalt naar de vloer) en komt uiteindelijk weer in de aanzuig van de binnenunit. De vorm en grootte van de ruimte en de uitblaas variabelen hebben hier natuurlijk invloed hierop.

Voor mij is hoog plaatsen het meest logisch omdat het niet comfy is om met je hoofd in een warme of koude luchtstroom te zitten. Verder heb je op hoogte geen obstakels de de uitstromende lucht beïnvloed.
Met een vloerunit kan het ook maar dat is niet perse beter, ook de vloerunit moet voor de verspreiding de lucht door de gehele kamer circuleren om het comfy te maken. De uitgeblazen lucht maakt mogelijk een klein stukje vloer wat warmer, daar zie ik geen groot voordeel in.
Wowww, je zegt dat ik stellige uitspraken heb terwijl ik hier juist een vraag stel! Maar tja, daar hoort wel bij waarom ik die vraag stel en dus mijn idee deel! Ik zie niet voor niets mensen uit pure logica de airco laag hangen bij verwarmen!!!
Maar moet je nu jouw antwoord eens lezen, hoe stellig is die?!
Weet je eigenlijk wel wat je zegt?
Veel dat je zegt is pure logica en sommige dingen zijn weer zéér tegenstrijdig met jouw antwoord zoals:
<(de afkoelende lucht daalt naar de vloer) en komt uiteindelijk weer in de aanzuig van de binnenunit>
Die koude lucht gaat dus inderdaad naar de grond en niet naar het plafond en juist daarom lijkt het mij veel logischer om de airco laag te hangen zodat je juist niet met je hoofd in de warmte loopt en de koude lucht i.p.v. de warmste lucht de airco inzuigt... Je spreekt jezelf enorm tegen!

Verder is ieder huis anders, dus vergelijk jouw huis niet met die van mij, ik heb geen obstakels of het zijn dunne metalen pootjes van stoelen en de bank staat van de grond af. Dus warme lucht die over de grond wordt geblazen moet prima kunnen hier en in een ander huis weer niet. Dus vergelijk jouw situatie niet met die van vele anderen of ben niet zo stellig ;-)

Ik praat dus juist niet over mijn specifieke situatie, maar over de logica dat koude lucht laag hangt en juist die de airco in moet bij verwarmen (efficiëntie verhogend)... Lees dus de volgende keer beter en antwoord daarna pas. Toen de airco uitkwam koelde die alleen en daarom werd hij hoog gehangen. Die tijd is veranderd, dus nieuw onderzoek zou aan moeten tonen of bij vooral of alleen verwarmen die plek aangepast moet worden (waar mogelijk)...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

elektriekert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:08:
[...]

Heb ff een YT filmpje bekeken, met zo’n 8 schroeven los ben je ver genoeg om die blower eruit te trekken.
Zal het doen als de temperatuur weer wat gedaald is :Y
Kun je me dat eens doorsturen? Ben wel bekend met een filmpje maar daar ben ik 2 uur verder en alles uit elkaar aan het trekken..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-10 12:02
Hallo Tweakers,

Zoals te topic warning aangeeft: hier een link naar een vraag omtrent plaatsing & dimensionering van een L/L warmtepomp.

Zouden jullie hier eens naar willen kijken & adviseren?

Alvast bedankt.

Verwijderd

flippy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:14:
[...]

daar hoef je niks voor te testen, dat omschrijft de fabrikant gewoon in de ontwerpbijbel en/of installatiehandleiding.
Om te koelen als hoofdtaak inderdaad... Nu bij verwarmen, staat dat er ook?

Verwijderd

Thnx!
Goede manier, maar met meer weerstand en vuil in de schacht naar de airco toe zal het de efficiëntie niet ten goede komen. De koude lucht die naar binnen gaat lijkt mij juist weer efficiënter, maar of deze manier de verliezen en de winst op kan lossen, geen idee. Leuk bedacht iig!

Ik snap dat een airco niet altijd beneden kan hangen, maar als je nog een keuze moet maken en de luchtstroom op een halve meter hoog is prima, dan zou ik die keuze maken. Leuke plank er boven (minimale afstand behouden die in de handleiding staat) met leuke dingen er op en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:39:
[...]

Om te koelen als hoofdtaak inderdaad... Nu bij verwarmen, staat dat er ook?
Ik begrijp eerlijk gezegd je hele betoog niet echt, in die zin dat fabrikanten ook vloermodellen maken. Waar je voor argumenteert bestaat toch gewoon? Ik denk niet dat je rond dit onderwerp verder nog onbegrepen fysica gaat ontdekken.

En als je een wandmodel tegen de grond wilt hangen dan houd er denk ik geen enkele regelgeving je tegen. Al moet ik zeggen dat als ik zo’n installatie zou zien ik me wel zou afvragen wat voor een beunhaas daar aan het werk geweest is..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Tommie12
Xqlus1ve schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is gedeeltelijk vet, en daar kleeft wel wat stof aan.

• TereZz
Ik heb de vraag over het verschil in efficiëntie tussen een vloer unit en wand unit gesteld aan MHI. Ik heb zeer snel antwoord gehad van een Nederlands bedrijf, waarschijnlijk een partner.
Die legt uit dat het verschil komt doordat de verdamper (warmtewisselaar binnen) groter is van de vloerunit, maar ook meer luchtweerstand vertoond. Daardoor is de ventilator ook groter uitgevoerd.

Mijn eigen aanvulling: Als ik de fan op Auto zet, staat die eigenlijk altijd op de laagste fanspeed (uLO). Dat zal een muurunit ook doen. Ik betwijfel of je in de praktijk dan een verschil zal merken in verbruik. Ik ben in ieder geval tevreden mijn mijn unit. Koeling zoals op deze dagen doet die met twee vingers in de neus. Zelfs als vloerunit. Pas bij verwarmen zal echter het comfortverschil tussen een muur en vloerunit zich moeten bewijzen.

[ Voor 2% gewijzigd door TereZz op 07-09-2023 13:10 . Reden: Meer context toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Kuusj schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:36:
[...]

Kun je me dat eens doorsturen? Ben wel bekend met een filmpje maar daar ben ik 2 uur verder en alles uit elkaar aan het trekken..
De mijne komt vrijwel overheen met die uit het filmpje op 14 minuten, de I-smile eerder lijkt er ook vrijwel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
We gebruiken hier met deze dagen de airco voor koelen, alle drie de units (multi).

Gisteren viel me op dat het verbruik afwijkend was maar ik dacht misschien door het warme weer. Het was een dag eerder ook al hoger, maar niet zoveel.

Gisteren middag later hoorde ik beneden in de kamer gedrup, stevig gedrup. Het bleek dat de unit boven op de slaapkamer lekte. Waarschijnlijk al langere tijd, maar er lag een groot kussen onder dat alles geabsorbeerd had.

Toen mijn man keek dacht hij al dat er een probleem was met de isolatie. Vandaag is de monteur geweest en die bevestigde het inderdaad. Door gescheurde isolatie bijzonder veel condensatie op de erg koude koperen leidingen, wat veel water gaf.

Waarschijnlijk nu weer opgelost, hopen we. Het hoeft dus niet altijd het condensafvoerslangetje te zijn :)

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een topic gemaakt waarin ik (L/L) warmtepomp mogelijkheden wil bespreken. Er zijn 4 offertes aanwezig die ook in het topic benoemd zijn.
Advies L/L warmtepomp om te verwarmen(/koelen)
(1x singesplit en 1x multisplit naar 2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:30:
[...]
Veel dat je zegt is pure logica en sommige dingen zijn weer zéér tegenstrijdig met jouw antwoord zoals:
<(de afkoelende lucht daalt naar de vloer) en komt uiteindelijk weer in de aanzuig van de binnenunit>
Die koude lucht gaat dus inderdaad naar de grond en niet naar het plafond en juist daarom lijkt het mij veel logischer om de airco laag te hangen zodat je juist niet met je hoofd in de warmte loopt en de koude lucht i.p.v. de warmste lucht de airco inzuigt... Je spreekt jezelf enorm tegen![...]
Weet je waarom in een woning ontworpen voor radiatoren de radiatoren altijd in de lengterichting van de kamer worden gezet? Waarom bij een L-vormige ruimte er dan over dwars nog 1 wordt geplaatst?
Convectie. De warme lucht stijgt en duwt de koude lucht aan het eind naar beneden, die lucht wordt door de steigende lucht bij de radiator weer aangetrokken en zo draait de lucht continu rond in een woning met radiatoren. De radiator wordt laag geplaatst omdat dat de maximale lucht verplaatsing naar boven veroorzaakt en dus de beste luchtcirculatie in de ruimte. Daardoor is er een beter verwarmingseffect. (Daarom werkt een convectorput ook zie goed met verwarmen, al heeft dat ook andere issues).

Nu is een airco iets dat geforceerd licht uitplaats en dus niet die natuurlijke convectie naar boven hoeft te hebben. De warme lucht wordt er geforceerd uitgeperst en zo komt die circulatie vanzelf wel op gang. Of hem nu laag of hoog hangt.

In beide gevallen komt de lucht er gewoon langs. En afgezien van het opwarmen is bij het op temperatuur houden van de kamer de lucht in beide gevallen even warm. (Zolang alles goed is afgesteld).
Dus of het het die eerste paar minuten waard is dat je een iets betere afgifte hebt moet je zelf weten. Zelf zou ik de plaatsing van de unit daar niet op af laten hangen en vooral naar het praktische kijken. Hier zou die unit bijv. binnen een dag vol zitten met kattenharen en aangezien ik vrij kleine kamers heb is een vrije uitvoer op de grond ook praktisch onmogelijk. Maar ik heb ook zeker huizen gezien waar een vloer unit eigenlijk best goed zou passen.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
Ik verwacht dat iedereen die meerdere winters op aircos heeft gestookt, gemerkt heeft (en ook vaker gelezen) dat de warmte verdeling ( in deze bedoel ik boven vs onder) te wensen over laat.

Dus dat dat vanzelf wel opgang komt en alleen in het begin wat winst zou opleveren, is denk ik een gewaagde uitspraak. Ja ik stook mijn relatief grote woning met meerdere units vaak 24/7 prima warm. Een huis waar met 4 gezinsleden de klok rond door het hele huis bezetting is. Elk huis is uniek. Ik snap denk ik goed hoe radiatoren en convectie werk. Maar ik denk dat het goed kan werken je unit laag te hangen. Voor verwarmen heeft het alle logica in zich😉

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Probleem met airco's is dat de lucht uitstroom vrij gemakkelijk een perfecte convectie door de hele kamer kan verstoren. Dus het zou me echt niets verbazen als het op een hoop plekken niet ideaal werkt.
Zelf met winters en aircos alleen ervaring op vakantie en in die huisjes is het inderdaad vaak ook verre van ideaal, maar dat waren vaak ook grote ruimtes met atypische plafond (veel verspringingen en zo).
Ik ga het in ieder geval mee maken over een jaar hier. Al heb ik relatief kleine ruimtes met de grootste kamer 4.3x5x2.65m, dus ik vermoed dat het niet wel goedkomt. Die airco gaat de andere kant van de ruimte wel halen met de luchtstroom, ook zonder dat je een kringloop van lucht moet maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 07-09-2023 21:15 ]

• w00key
  • Nu online
Eh, kwestie van warmer uitblazen. Als je echt micro-optimaliseer voor COP moet je dat niet doen maar hoogste uitblaas stand, dus recht over plafond, met low-mid fan speed is redelijk comfy hier, ook bij de vloer. Je moet dan wel 22 graden instellen.

45 graden recht in je gezicht modus is efficienter en warmt kamer sneller op maar dat doe je echt niet met iemand in de kamer.

Oh en massa opwarmen met brute force (veel kWhs en vermogen) werkt ook prima. Ik knal ook 3 kWh (~800W x 3h) aan koeling in een slaapkamer deze nachten om het hard geforceerd te koelen, omgekeerde in de winter doen en je hebt geen herrie in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Gasoline1234 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:11:
[...]

Duidelijk filmpje. Merk jij nog een verschil in geluidsniveau tussen een kaarsrechte luchtstroom en een afgebogen luchtstroom?
Daar hoor je helemaal geen verschil in.

P.s.
In het filmpje heb ik voor de demonstratie de luchtstroom op max gezet. In werkelijkheid staat de airco bij mij altijd op "auto", waarmee die uiteindelijk terugmoduleert naar de allerlaagste stand, of ik zet hem handmatig op stand 2 (van de 4). Het geluid in het filmpje is hierdoor niet representatief en klinkt veel harder dan hoe het in het echt klinkt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hallo, even een vraag aan de ervaringsdeskundigen.
Ik koel ‘s nachts bij dit soort temperaturen de slaapkamer.
Kamertemperatuur 23 graden, airco op 19 graden, blaas met fan stand 3 van 5 licht omhoog (+30 graden van horizontaal). In het bijgaande plaatje zie de airco starten en dan vrij vlot gaat het verbruik als een zaagtand tussen 250 en 300 W gaan fluctueren (er is een basis gebruik van ca. 200 W op die fase, rode curve).
Ik stuur deze wat oudere vloerunit aan met een Tado airco controller.
Mijn vraag is: deze fluctuatie betekent dat de compressor snelheid als een zaagtand varieert?
En zo ja is dit slecht voor de levensduur?
En is er iets te zeggen over de oorzaak, kan dit komen doordat de Tado (IR gebaseerde aansturing) in de koele luchtstroom staat (die van het plafond naar beneden wordt weerkaatst). Dus . . . .
Zou het kunnen dat de Tado afkoelt, de airco wat afremt, en dan weer opwarmt, en weer de airco opslingert, de Tado dan weer wat afkoelt, etc.
Ik ben zelf momenteel niet thuis, maar probeer het op afstand aangenaam koel te houden voor mijn partner. Een van de dingen die ik zeker wil proberen als ik er fysiek weer bij kan is de Tado zo te verplaatsen dat hij nog wel communiceert met de airco, maar niet meer in de directe en minder in de indirecte luchtstroom staat. Ben ook wel benieuwd hoeveel speelruimte ik daar heb.
Dan voor jullie advies.

nettoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvBCvZE1eBpSq72h3uBpo2VVMfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brNK6O7FewDCJuBvvF9b0Iq9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
Tado zal eerder te traag reageren dan te snel(maar gezien hij op IR instelt, gok ik dat hij niets anders doet dan de gevraagde temperatuur instellen -zoals je afstandsbediening dat doet- en dat is het).

Pendelen komt eerder door gebruik van de interne temperatuur sensor(gezien TaDo daar geen invloed op heeft). Maar dan nog zie ik zo'n soort grafiek hier ook met externe temperatuur sensor. Kan ook het formaat(capaciteit) van je airco zijn).

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 08-09-2023 09:46 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
De regeling is duidelijk wat aggressief. Ik zou de hysterese v.d. Tado iets hoger instellen als dat kan. Dan heb je nog steeds oscillatie, maar langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Caelorum schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:22:
[...]

Nu is een airco iets dat geforceerd licht uitplaats en dus niet die natuurlijke convectie naar boven hoeft te hebben. De warme lucht wordt er geforceerd uitgeperst en zo komt die circulatie vanzelf wel op gang. Of hem nu laag of hoog hangt.

In beide gevallen komt de lucht er gewoon langs. En afgezien van het opwarmen is bij het op temperatuur houden van de kamer de lucht in beide gevallen even warm. (Zolang alles goed is afgesteld).
Dus of het het die eerste paar minuten waard is dat je een iets betere afgifte hebt moet je zelf weten. Zelf zou ik de plaatsing van de unit daar niet op af laten hangen en vooral naar het praktische kijken. Hier zou die unit bijv. binnen een dag vol zitten met kattenharen en aangezien ik vrij kleine kamers heb is een vrije uitvoer op de grond ook praktisch onmogelijk. Maar ik heb ook zeker huizen gezien waar een vloer unit eigenlijk best goed zou passen.
In praktijk blijft de temperatuur achterlopen als de wandairco niet in het midden van ruimte hangt, zeker wel 0.5c tot 1c verschil, met name als het buiten kouder wordt en ongeacht je de heleweek continue verwarmd.

Handmatig kun je de ventilator geforceerd zeer hoog zetten dan wordt het welliswaar iets minder.
Radiatoren hangen ook niet op 1 plek in de ruimte, ze hangen op meerdere plekken bij de ramen vanwege koudeval te onderbreken en dat kun je niet wegnemen met een wandairco.

Bij een tussenwoning zou je dan 2 vloerunit,s moeten plaatsen aan beide buiten muren om dezelfde effect te creeéren als radiatoren doen.

Ik doe het al meer dan 2 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2023 15:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Mijn schoonouders hebben onlangs een ander huis gekocht met een tuin en serre op het zuiden.

Aan het huis zit de Serre gekoppeld via de oude buitendeur.
De Serre is voorzien van een zonnescherm en ouderwets dubbel glas.
De schuif pui is zo’n 10m2 glas.

Omdat deze zo bloedheet wordt in de zomer willen ze hier een airco hangen.
Dan blijft het huis ook koel…

Mijns inziens is dit dweilen met de kraan open.
Stel dat ze daar voor 4kW aan zonnestraling binnenkrijgen, dan gaat een 3,5kW ook geen ene drol doen.

Of zou ik dit anders moeten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@elektriekert Ik zou eerst kijken wat het kost om het glas te vervangen naar HR++
Dubbelglas is na 30 jaar gewoon enkelglas, ze raken lek en verliezen hun isolatiewaarde, in de winter moet er dan ook koud zijn.

4kw zonnestraling binnenkrijgen is wel heel ruim denken want dan is het zonnescherm ook waardeloos.
Hier zit ook 10m2 op zuid met HR++ en het helpt zeker.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elektriekert schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:37:
Mijn schoonouders hebben onlangs een ander huis gekocht met een tuin en serre op het zuiden.

Aan het huis zit de Serre gekoppeld via de oude buitendeur.
De Serre is voorzien van een zonnescherm en ouderwets dubbel glas.
De schuif pui is zo’n 10m2 glas.

Omdat deze zo bloedheet wordt in de zomer willen ze hier een airco hangen.
Dan blijft het huis ook koel…

Mijns inziens is dit dweilen met de kraan open.
Stel dat ze daar voor 4kW aan zonnestraling binnenkrijgen, dan gaat een 3,5kW ook geen ene drol doen.

Of zou ik dit anders moeten zien?
Eerst screens of zonnewerende folie, en dan een airco…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:44:
Tado zal eerder te traag reageren dan te snel(maar gezien hij op IR instelt, gok ik dat hij niets anders doet dan de gevraagde temperatuur instellen -zoals je afstandsbediening dat doet- en dat is het).

Pendelen komt eerder door gebruik van de interne temperatuur sensor(gezien TaDo daar geen invloed op heeft). Maar dan nog zie ik zo'n soort grafiek hier ook met externe temperatuur sensor. Kan ook het formaat(capaciteit) van je airco zijn).
@LED-Maniak
Eigenlijk weet ik dat niet, ik had de (ijdele wellicht) hoop dat de Tado als externe thermostaat functioneert.

Ik zal zeker proberen om de Tado uit de luchtstroom te plaatsen, maar kan ook zo maar zijn dat het niet helpt.
De airco is een ME vloerunit van ca. 15 jaar oud, met een maximaal koelvermogen van 2.7 kW (en als dat bij dit weer dus gevraagd wordt van de unit trekt die ca. 500 W vermogen, dus een COP van 5.5).
De slaapkamer is ca. 20m2, met deels een schuin dak, direct onder het dak, wat op zuiden is gericht. Ik schat de inhoud van de ruimte op 35-40m3. Of de 2.7 kW unit hiervoor te groot is hangt af van de warmte instroom en die weer van de zonsterkte. Dat schuine dak wordt met dit weer bloedheet, en de airco lekker tijdens de Tibber laag tarief uren latten pruttelen voorkomt de ergste stijging van de temperatuur in deze ruime.
Maar dan zal op een gegeven moment het minimum vermogen van de unit (ik zie minimaal gevraagd vermogen van 200 W, dus minimum vermogen is dan ca. 1 kW) wellicht toch te hoog zijn.
Ik was wel enigszins verbaasd dat toen ik de doeltemperatuur bij wijze van test 2 graden verlaagde dit zaagtand patroon bleef aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Martin7182 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:57:
De regeling is duidelijk wat aggressief. Ik zou de hysterese v.d. Tado iets hoger instellen als dat kan. Dan heb je nog steeds oscillatie, maar langzamer.
@Martin7182 Ik ga zoeken naar die optie, maar tot nu toe niet tegengekomen, vrees dat die er niet opzit, als de TADO in 2 richtingen communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capt Waffles schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:00:
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd je hele betoog niet echt, in die zin dat fabrikanten ook vloermodellen maken. Waar je voor argumenteert bestaat toch gewoon? Ik denk niet dat je rond dit onderwerp verder nog onbegrepen fysica gaat ontdekken.

En als je een wandmodel tegen de grond wilt hangen dan houd er denk ik geen enkele regelgeving je tegen. Al moet ik zeggen dat als ik zo’n installatie zou zien ik me wel zou afvragen wat voor een beunhaas daar aan het werk geweest is..
Beunhaas? Logica is meteen beunen?
Jouw vragen heb ik eerder al allemaal beantwoord, maar ik snap dat je niet weet dat er al veel meer over gezegd is verder terug, dus:
Laag hangen is pure logica, alleen het wordt niet standaard gedaan doordat er van alles de luchtstroom in de weg kan zitten (bij mij thuis dus niet) of omdat het niet past in het interieur (bij mij dus niet), maar laag koude lucht inzuigen (kan wel 6 graden schelen met de temperatuur bij het plafond) en met hogere efficiëntie uitblazen is niets meer dan logica, waarom hang je anders de airco hoog bij koelen, want daarmee is alles begonnen, tot ze ook konden verwarmen...

Wandmodellen zijn er met bovenstaande reden, maar die zijn minder efficiënt, groot, lomp, duurder, ... dat alles maakt de keuze voor een gewone airco en die laag te hangen veel interessanter. Leuke plank er boven (minimale aanzuighoogte aanhouden natuurlijk) of een meubeltje er boven en zie daar, best oké!

Tja, noem het beunen als je het niet snapt, bij mij ging de logica in mijn hoofd iig meteen het werk doen omdat ik meteen snapte wat er achter zit en blijkbaar ben ik dus niet de enige, want ik heb het al vaker gezien dat iemand die vooral verwarmt de airco laag hangt, zelfs bij bedrijven.

Stel ik de vraag of het eigen logica was of bewezen, dan is het antwoord, logico! Ik ben dus op zoek naar een onderzoek die aantoont dat je een arico die verwarmt beter laag kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:22:
[...]

Alles dat je zegt weet ik al en omdat het er niets mee van doen heeft snap ik dus ook niet waarom je het er bij haalt...
Nu bestaat er zoiets als efficiëntie, al vaak genoemd, maar die vergeet je, koude lucht inzuigen (bij de grond wel 6 graden kouder dan bij het plafond), verhoogd de efficiëntie... Daar heb ik het over en je kan altijd gewoon helpen om de warmte laag te brengen i.p.v. naar beneden te stuwen door de fan naar beneden te richten. Je kan dan met veel minder vermogen de lucht recht naar voren blazen en de warmte zo beneden houden en steigt verder vanzelf op en dan gaat de circulatie vanzelf wel door.
Bij het naar beneden blazen zal er een heel groot deel van lucht niet aangeraakt worden, alles onder de arico in de hoek waarin je laat uitblazen, dus je kan wel stellig zeggen dat het niet nodig is, maar dat moet dus bewezen worden door luchtstromen van warmte en wegdrukken van kou vast te leggen, pas dan kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

En waarom zou een arico die boven inzuigt lager bij de grond eerder vol zitten met kattenharen?

<Nu is een airco iets dat geforceerd licht uitplaats en dus niet die natuurlijke convectie naar boven hoeft te hebben. De warme lucht wordt er geforceerd uitgeperst en zo komt die circulatie vanzelf wel op gang. Of hem nu laag of hoog hangt>
Dat zeg jij dus en ik denk daar totaal anders over. Je zal grote delen niet verwarmen omdat je een deken aan lucht uitblaast die misschien wel een deel helemaal uitsluit van verwarmen of juist niet, geen idee, heb jij het getest?
Waarom plaatsen ze een blower met warme lucht bij de ingang van een winkel? Om de warmte binnen en de kou buiten te houden, een deken van lucht die je ook kan hebben bij een airco, maar dan schuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:54:
[...]

Ze zeggen zelf dat door de Serre de woonkamer zo warm wordt.
Dit omdat ze een voorraadkast in de serre hebben staan vanwege ruimte te kort in de keuken.

Het lijkt erop dat ze graag die deur open willen houden.
Ik besef me dat mijn vorige reactie meer om te ventileren was.

De airco in de woonkamer is veel effectiever dan je serre proberen te koelen om de woonkamer koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:41:
@elektriekert Ik zou eerst kijken wat het kost om het glas te vervangen naar HR++
Dubbelglas is na 30 jaar gewoon enkelglas, ze raken lek en verliezen hun isolatiewaarde, in de winter moet er dan ook koud zijn.

4kw zonnestraling binnenkrijgen is wel heel ruim denken want dan is het zonnescherm ook waardeloos.
Hier zit ook 10m2 op zuid met HR++ en het helpt zeker.
Het dak van de serre is van dat holle kunststof plaat 2 laags met daarin een soort van luchtkamers. (Weet de naam niet)
Het glas vervangen zal een hele nieuwe pui betekenen.

Ze gaan er vanuit dat de aankomende zonnepanelen de het meer verbruik van de airco gaan dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:54:
[...]

Vertel jij het ze >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:22:
[...]

Beunhaas? Logica is meteen beunen?
Jouw vragen heb ik eerder al allemaal beantwoord, maar ik snap dat je niet weet dat er al veel meer over gezegd is verder terug, dus:
Laag hangen is pure logica, alleen het wordt niet standaard gedaan doordat er van alles de luchtstroom in de weg kan zitten (bij mij thuis dus niet) of omdat het niet past in het interieur (bij mij dus niet), maar laag koude lucht inzuigen (kan wel 6 graden schelen met de temperatuur bij het plafond) en met hogere efficiëntie uitblazen is niets meer dan logica, waarom hang je anders de airco hoog bij koelen, want daarmee is alles begonnen, tot ze ook konden verwarmen...

Wandmodellen zijn er met bovenstaande reden, maar die zijn minder efficiënt, groot, lomp, duurder, ... dat alles maakt de keuze voor een gewone airco en die laag te hangen veel interessanter. Leuke plank er boven (minimale aanzuighoogte aanhouden natuurlijk) of een meubeltje er boven en zie daar, best oké!

Tja, noem het beunen als je het niet snapt, bij mij ging de logica in mijn hoofd iig meteen het werk doen omdat ik meteen snapte wat er achter zit en blijkbaar ben ik dus niet de enige, want ik heb het al vaker gezien dat iemand die vooral verwarmt de airco laag hangt, zelfs bij bedrijven.

Stel ik de vraag of het eigen logica was of bewezen, dan is het antwoord, logico! Ik ben dus op zoek naar een onderzoek die aantoont dat je een arico die verwarmt beter laag kan hangen.
Als je er al zo zeker van bent dat lager efficiënter is, en je hem ook laag wil laten hangen, wat is dan nog de meerwaarde van een onderzoek vinden die dat aantoont?

Nu is het een welles nietes verhaal en dat hebben we hier al vaker gehad 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
EVfan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:28:
Hallo, even een vraag aan de ervaringsdeskundigen.
Ik koel ‘s nachts bij dit soort temperaturen de slaapkamer.
Kamertemperatuur 23 graden, airco op 19 graden, blaas met fan stand 3 van 5 licht omhoog (+30 graden van horizontaal). In het bijgaande plaatje zie de airco starten en dan vrij vlot gaat het verbruik als een zaagtand tussen 250 en 300 W gaan fluctueren (er is een basis gebruik van ca. 200 W op die fase, rode curve).
Ik stuur deze wat oudere vloerunit aan met een Tado airco controller.
Mijn vraag is: deze fluctuatie betekent dat de compressor snelheid als een zaagtand varieert?
En zo ja is dit slecht voor de levensduur?
En is er iets te zeggen over de oorzaak, kan dit komen doordat de Tado (IR gebaseerde aansturing) in de koele luchtstroom staat (die van het plafond naar beneden wordt weerkaatst). Dus . . . .
Zou het kunnen dat de Tado afkoelt, de airco wat afremt, en dan weer opwarmt, en weer de airco opslingert, de Tado dan weer wat afkoelt, etc.
Ik ben zelf momenteel niet thuis, maar probeer het op afstand aangenaam koel te houden voor mijn partner. Een van de dingen die ik zeker wil proberen als ik er fysiek weer bij kan is de Tado zo te verplaatsen dat hij nog wel communiceert met de airco, maar niet meer in de directe en minder in de indirecte luchtstroom staat. Ben ook wel benieuwd hoeveel speelruimte ik daar heb.
Dan voor jullie advies.

netto[Afbeelding]
Je meet op je P1 meter denk ik.
Dan zie je ook de andere apparatuur op de fase. Ik neem dat het om de rode gaat.
Vraag me af of die zaagtand wel door de airco komt. Zit misschien de koelkast of diepvries op dezelfde fase ?
Die laat ook van dat gedrag zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
jobr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:49:
[...]

Je meet op je P1 meter denk ik.
Dan zie je ook de andere apparatuur op de fase. Ik neem dat het om de rode gaat.
Vraag me af of die zaagtand wel door de airco komt. Zit misschien de koelkast of diepvries op dezelfde fase ?
Die laat ook van dat gedrag zien
@jobr
De zaagtand komt 100% zeker door de airco.
Ik zie het inderdaad op de P1 meter met Beeclear, en kan het correleren met airco aan en uit.
Maar de airco zit ook achter een slimme stekker van HomeWizard en die laat precies dezelfde zaagtand zien, let wel allen de airco zit op deze stekker.
Kortom, geen twijfel, de airco fluctueert in compressor frequentie. Vraag waarom, en is dit slecht voor de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Martin7182 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:57:
@Martin7182 Helaas is de communicatie, zoals @LED-Maniak al aangaf 1 richting op, en er is ook geen optie om de hysterese in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
elektriekert schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:10:
[...]

Ze zeggen zelf dat door de Serre de woonkamer zo warm wordt.
Dit omdat ze een voorraadkast in de serre hebben staan vanwege ruimte te kort in de keuken.

Het lijkt erop dat ze graag die deur open willen houden.
Ik besef me dat mijn vorige reactie meer om te ventileren was.

De airco in de woonkamer is veel effectiever dan je serre proberen te koelen om de woonkamer koel te houden.
Dat is een beter idee. Aircotje in de woonkamer, als je het aan laat is het iig een paar graden koeler dan zonder. Dat de serre heet is doe je er niets aan, deur naar binnen dicht pui naar de tuin open is mijn advies als er weer een hittegolf is, zo vaak pak ik niet iets uit de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:49:
[...]

@jobr
De zaagtand komt 100% zeker door de airco.
Ik zie het inderdaad op de P1 meter met Beeclear, en kan het correleren met airco aan en uit.
Maar de airco zit ook achter een slimme stekker van HomeWizard en die laat precies dezelfde zaagtand zien, let wel allen de airco zit op deze stekker.
Kortom, geen twijfel, de airco fluctueert in compressor frequentie. Vraag waarom, en is dit slecht voor de levensduur?
de variatie komt door de airco die de balans probeert te zoeken tussen de variabelen. dus dat is niet alleen de compressor maar ook de fan van het buitendeel. als je de lamellen op bewegen hebt staan kan het ook komen door de constant veranderende luchtstromen. ook weer een goede reden om de lamellen gewoon vast te zetten.

en nee, dat is niet erg, zolang hij loopt maakt het toerental niet uit. net als je auto is varieren van toerental niet erg, ding steeds aan en uitzetten wel.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Die nieuwe Panasonic met "Heatcharge" is overigens 1 van de weinige innovaties die echt gericht is op verwarmen, i.p.v. een apparaat dat vooral bedoeld is voor koelen en beetje kan bijwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv_hxQXt9gw1xBPacoYA-evzBn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FnQsMPwIaa7HCRzK6m0ZBKJp.png?f=user_large

Zo te zien is de compressor gewrapt in een buffer vat met warmtewisselaar die wordt gebruikt voor ontdooien. Compressor richting wordt niet omgedraaid, gas wordt nog steeds tijdens ontdooien naar de binnenunits gestuurd en daar vloeibaar gemaakt = verwamen gaat door, maar een deel gaat ook naar de warmtewisselaar buiten (G). retour wordt via buffer (E) opgewarmd i.p.v. door de kamer af te koelen.

Ook tijdens normaal bedrijf win je met de 2e warmtewisselaar extra warmte terug van de compressor, dat zie je terug in de SCOP van 6.2 wat 20% beter is dan de nummer 2.

Je ziet deze veranderingen ook terug in capaciteit, ja hij kan 2.5 kW koelen, maar verwarmen? Pdesign 3.6 kW, en 5 kW @ -7°C, 7.8 kW piek. Dat is echt ongekend voor een "2.5 kW" airco. Deze (of de opvolger) is mijn favoriet nu voor een nieuwe installatie in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
flippy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:15:
[...]

de variatie komt door de airco die de balans probeert te zoeken tussen de variabelen. dus dat is niet alleen de compressor maar ook de fan van het buitendeel. als je de lamellen op bewegen hebt staan kan het ook komen door de constant veranderende luchtstromen. ook weer een goede reden om de lamellen gewoon vast te zetten.

en nee, dat is niet erg, zolang hij loopt maakt het toerental niet uit. net als je auto is varieren van toerental niet erg, ding steeds aan en uitzetten wel.
Dank je @flippy
De lamellen staan stil, omhoog, koude lucht kan zo het beste mengen. Tot mijn verbazing is het zaagtand effect vandaag veel minder.
Maar fijn dat het geen overmatige slijtage oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:25
w00key schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:42:
Die nieuwe Panasonic met "Heatcharge" is overigens 1 van de weinige innovaties die echt gericht is op verwarmen, i.p.v. een apparaat dat vooral bedoeld is voor koelen en beetje kan bijwarmen.

[Afbeelding]

Zo te zien is de compressor gewrapt in een buffer vat met warmtewisselaar die wordt gebruikt voor ontdooien. Compressor richting wordt niet omgedraaid, gas wordt nog steeds tijdens ontdooien naar de binnenunits gestuurd en daar vloeibaar gemaakt = verwamen gaat door, maar een deel gaat ook naar de warmtewisselaar buiten (G). retour wordt via buffer (E) opgewarmd i.p.v. door de kamer af te koelen.

Ook tijdens normaal bedrijf win je met de 2e warmtewisselaar extra warmte terug van de compressor, dat zie je terug in de SCOP van 6.2 wat 20% beter is dan de nummer 2.

Je ziet deze veranderingen ook terug in capaciteit, ja hij kan 2.5 kW koelen, maar verwarmen? Pdesign 3.6 kW, en 5 kW @ -7°C, 7.8 kW piek. Dat is echt ongekend voor een "2.5 kW" airco. Deze (of de opvolger) is mijn favoriet nu voor een nieuwe installatie in de woonkamer.
Dit is dan een soort l/l "mono-bloc". Ik ben benieuwd wat de massa van de buitenunit is en wat ze als vloeistof in het "buffervaatje" gebruiken. Lijkt me trouwens niet meer iets voor makkelijk ophangen aan de gevel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
EVfan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:34:
[...]

Dank je @flippy
De lamellen staan stil, omhoog, koude lucht kan zo het beste mengen. Tot mijn verbazing is het zaagtand effect vandaag veel minder.
Maar fijn dat het geen overmatige slijtage oplevert.
Als het een Daikin is kun je stroombesparingstand inschakelen op 50% bijv dan is die zaagtand fors minder, daarmee forceer je de airco meer op 1 lijn te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:51:
[...]

Als het een Daikin is kun je stroombesparingstand inschakelen op 50% bijv dan is die zaagtand fors minder, daarmee forceer je de airco meer op 1 lijn te draaien.
Helaas het betreft een ca. 15 jaar oude ME vloerunit.
Er zijn wel wat dan standen, maat dat is het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:07:
[...]

Dit is dan een soort l/l "mono-bloc". Ik ben benieuwd wat de massa van de buitenunit is en wat ze als vloeistof in het "buffervaatje" gebruiken. Lijkt me trouwens niet meer iets voor makkelijk ophangen aan de gevel.
Bij mono-bloc heb je geen koelmiddel binnen. Dat is hier niet het geval.

Buffer hoeft niet groot te zijn als het maar een paar minuten volhoudt voor ontdooien. Met 40kg is hij 8 kg zwaarder dan Daikin RXM25R9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:25
w00key schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:44:
[...]

Bij mono-bloc heb je geen koelmiddel binnen. Dat is hier niet het geval.

Buffer hoeft niet groot te zijn als het maar een paar minuten volhoudt voor ontdooien. Met 40kg is hij 8 kg zwaarder dan Daikin RXM25R9.
Daarvan was ik me bewust toen ik het als een soort mono-bloc neerzette.
Een echte vergelijking is natuurlijk niet mogelijk.
En buiten de mooie reclame plaatjes zou ik eerst nog op de ervaringen uit de praktijk wachten
wat de verwarmingsclaims betreft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:02:
[...]

Daarvan was ik me bewust toen ik het als een soort mono-bloc neerzette.
Een echte vergelijking is natuurlijk niet mogelijk.
En buiten de mooie reclame plaatjes zou ik eerst nog op de ervaringen uit de praktijk wachten
wat de verwarmingsclaims betreft.
Err, Eurovent certificeet deze data voor de europese label. De getallen verzinnen de fabrikanten niet zelf... SCOP is getest en gemeten in een lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb een gek ideetje, en wil even polsen of dit idee compleet dom is of in mijn situatie wel eens kan werken.

Ik heb op de eerste verdieping een Daikin aircosysteem, met een binnenunit in mijn kantoor en eentje op de slaapkamer. Ik ben heel tevreden van dit systeem, icm zonnepanelen kan ik makkelijk deze ruimtes op temperatuur houden in de zomer en winter. Eigenlijk zijn ze best ruim bemeten omdat het kleine ruimtes zijn.

Vlak daarboven ligt de zolder, welke recent volledig verbouwd is met veel isolatie en triple glas. Maar eens de temperatuur in de zomer na enkele warme dagen begint op te lopen, blijft deze natuurlijk gevangen. Ik heb het gevoel dat deze een beetje doorstraalt naar de slaapkamer en kantoor want als ik de airco uitzet stijgt de temperatuur weer snel. Een oplossing zou kunnen zijn om op zolder nog een binnenunit te zetten, maar dan heb ik natuurlijk nog een extra buitenunit nodig en het nodige breek- en kapwerk. En dat lijkt me niet de moeite omdat de ruimte niet super vaak gebruik wordt, enkel voor een boekje te lezen (gezellige zithoek), een logeerruimte en opslag.

Nu speelde ik met het idee: ik heb (nog) geen ventilatiesysteem, en dit aanleggen in het volledige huis is allesbehalve praktisch (zeer oud huis). Maar zo'n box plaatsen op zolder, met aanzuiging in de slaapkamer en bureau en een uitblaas op zolder, lijkt me wel heel simpel. Wat gaten boren door de vloer, ventieltjes plaatsen, en op zolder een box. Zou dat werken? In mijn hoofd trek ik dan warme lucht uit de gang en zolder, koel deze in de slaapkamer en kantoor, en breng deze frisse lucht dan ook weer naar de zolder. Stom idee of de moeite waard?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Mavamaarten schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:13:
Nu speelde ik met het idee: ik heb (nog) geen ventilatiesysteem, en dit aanleggen in het volledige huis is allesbehalve praktisch (zeer oud huis). Maar zo'n box plaatsen op zolder, met aanzuiging in de slaapkamer en bureau en een uitblaas op zolder, lijkt me wel heel simpel. Wat gaten boren door de vloer, ventieltjes plaatsen, en op zolder een box. Zou dat werken? In mijn hoofd trek ik dan warme lucht uit de gang en zolder, koel deze in de slaapkamer en kantoor, en breng deze frisse lucht dan ook weer naar de zolder. Stom idee of de moeite waard?
Gaat helaas niet helpen. Om effect te hebben moet je ook de zolder koelen en dat haal je niet met een boxje van 100 m3 per uur. Een binnenunit circuleert 400-800 m3/h.

Ik zet de airco op de slaapkamers op 18C en hard blazen voor een uur of 2, dat koelt de massa af en heeft uren daarna nog effect. Ik vervang 200W x 8h continu koelen door 800W x 2 uur; dat doe je niet door setpoint ietje onder kamertemperatuur te zetten maar gewoon op minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@w00key Gemiddelde woonhuis afzuigbox kan wel 400 m3/h halen door de jumpers anders te zetten op de box zelf, geeft wel een herrie die dingen.

Het gaat niet werken in praktijk inderdaad, ik heb het eens geprobeerd met de heteluchtverwarming(circuleren) met 600m3/h, dan merk je snel dat de split unit ondercapaciteit heeft voor koelen, en je hele huis tocht dan enorm.

[ Voor 80% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:25:
[...]

Als je er al zo zeker van bent dat lager efficiënter is, en je hem ook laag wil laten hangen, wat is dan nog de meerwaarde van een onderzoek vinden die dat aantoont?

Nu is het een welles nietes verhaal en dat hebben we hier al vaker gehad 7(8)7
Ik herhaal nu maar voor de zoveelste keer, het is een vraag die uit logica ontstaan is, maar waar ik geen zekerheid van heb.
DUS, ik stel hier de vraag, maar niemand heeft een antwoord of komt dus met dit soort antwoorden zoals jij waar ik/wij niets mee kunnen, nutteloos en meer dan duidelijk dat je niet teruggelezen hebt om het te snappen, maar slechts op 1 van de vele reacties reageert met iets waar we letterlijk niets aan hebben.

Dus, verdiep je er in, lees terug, dan reageren, dan had je deze reactie niet hoeven plaatsen, dat hebben er al genoeg gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:42:

[Afbeelding]

https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/happening/heatcharge-energy-charge-system/

Inderdaad hoger dan in deze tabel: https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Ik heb hem ver terug al genoemd en ook bij mij favoriet, maar helaas nog geen Nederlandse aanbieder gevonden, jij al wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:09:
[...]

Ik herhaal nu maar voor de zoveelste keer, het is een vraag die uit logica ontstaan is, maar waar ik geen zekerheid van heb.
DUS, ik stel hier de vraag, maar niemand heeft een antwoord of komt dus met dit soort antwoorden zoals jij waar ik/wij niets mee kunnen, maar slechts op 1 van de vele reacties reageert met iets waar we letterlijk niets aan hebben.

Dus, verdiep je er in, lees terug, dan reageren, dan had je deze reactie niet hoeven plaatsen, dat hebben er al genoeg gedaan.
Nee, ik pas.

[ Voor 35% gewijzigd door elektriekert op 10-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
Discussie voeren over een wand of vloer model heeft denk ik alleen zin als je onder dezelfde omstandigheden en dezelfde capaciteit/cop/seer etc te maken hebt.

Ik geloof best dat een vloermodel qua verwarmen een voordeel heeft maar tegelijkertijd weer een nadeel met koelen.

Wat ik vooral interessant vind is het hoe het met de aanzuiging van stofdeeltjes e.d. gaat. Die zijn iets boven de vloer vele malen meer aanwezig dan op plafondhoogte. Als ik zo wat berichten lees op Reddit e.d. klagen mensen met een vloermodel daar regelmatig over. Kortom wil je dat voorkomen zul je dus vaker moeten reinigen anders heeft dit direct impact op de efficiëntie...iets om rekening mee te houden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:46
renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:47:
Discussie voeren over een wand of vloer model heeft denk ik alleen zin als je onder dezelfde omstandigheden en dezelfde capaciteit/cop/seer etc te maken hebt.

Ik geloof best dat een vloermodel qua verwarmen een voordeel heeft maar tegelijkertijd weer een nadeel met koelen.

Wat ik vooral interessant vind is het hoe het met de aanzuiging van stofdeeltjes e.d. gaat. Die zijn iets boven de vloer vele malen meer aanwezig dan op plafondhoogte. Als ik zo wat berichten lees op Reddit e.d. klagen mensen met een vloermodel daar regelmatig over. Kortom wil je dat voorkomen zul je dus vaker moeten reinigen anders heeft dit direct impact op de efficiëntie...iets om rekening mee te houden.
Hier sinds 2 jaar een Daikin vloermodel. Ik moet dingen die jij zegt toch ontkennen.
Het vloermodel koelt de woonkamer met de vingers in de neus. Staat hier op fluisterstand en geen enkel probleem om alles op 22 graden te houden.
Ook de hoeveelheid stof in de filters heb ik geen last van.
Wij kuisen de filters iedere maand eens af. Maar heel vuil worden ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:47:

Vloermodellen kunnen ook prima koelen, enige nadeel wat ze kennen is ze maken iets meer geluid tijdens koelen, wat een wandmodel tijdens verwarmen doet zeg maar.
Het enige nadeel dat vloermodellen kennen bij koelen is dat er bovenin de kamer warmer is dan onder, maar of je dat nou als nadeel moet zien...

Stofdeeltjes is ook een non issue dat heeft vooral te maken hoe in huis geleefd wordt en hoe het aangekleed is.

Mensen die roken of met huisdieren of kinderen die heen en weer rennen zullen eerder last hebben van regelmatig filters schoonmaken, een situatie wat ze er nooit bij vertellen op Reddit(of gewoon ranzig zijn en het huis niet schoonmaken).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
toxictooms schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:02:
[...]

Hier sinds 2 jaar een Daikin vloermodel. Ik moet dingen die jij zegt toch ontkennen.
Het vloermodel koelt de woonkamer met de vingers in de neus. Staat hier op fluisterstand en geen enkel probleem om alles op 22 graden te houden.
Ook de hoeveelheid stof in de filters heb ik geen last van.
Wij kuisen de filters iedere maand eens af. Maar heel vuil worden ze niet.
Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.

Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:06:
[...]

Vloermodellen kunnen ook prima koelen, enige nadeel wat ze kennen is ze maken iets meer geluid tijdens koelen, wat een wandmodel tijdens verwarmen doet zeg maar.
Het enige nadeel dat vloermodellen kennen bij koelen is dat er bovenin de kamer warmer is dan onder, maar of je dat nou als nadeel moet zien...

Stofdeeltjes is ook een non issue dat heeft vooral te maken hoe in huis geleefd wordt en hoe het aangekleed is.

Mensen die roken of met huisdieren of kinderen die heen en weer rennen zullen eerder last hebben van regelmatig filters schoonmaken, een situatie wat ze er nooit bij vertellen op Reddit(of gewoon ranzig zijn en het huis niet schoonmaken).
Ik zeg toch ook niet dat ze niet prima kunnen koelen? Maar zoals hierboven beschreven kan het wel anders zijn qua ervaring, net zo goed als er gesteld wordt dat verwarmen met een wandunit minder goed zou presteren tov een vloermodel. Is dat met koelen dan niet vice versa? Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met een vloermodel.

Wat betreft stof heeft dit zeker te maken met de intensiteit van kinderen, huisdieren etc. Dat is hier namelijk ook het geval en ja dat hangt ook zeker af van hoe goed de boel wordt schoon gehouden. Ik durf mijn handen wel in het vuur te steken dat het bij ons schoner is dan bij de gemiddelde huishouding zonder kinderen en huisdieren. Feit blijft dat er altijd stof in huis aanwezig is en dat stof zakt en eerder aangezogen wordt laag aan de grond dan op plafondhoogte hoogte.

Pagina: 1 ... 30 ... 151 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic