Advies L/L warmtepomp om te verwarmen(/koelen)

Pagina: 1
Acties:

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik wil iemand helpen die een L/L warmtepomp wil aanschaffen, maar gezien ik hier beperkte kennis van heb wil ik vragen of jullie willen meekijken.

Het gaat om een huis uit 1993, vrij goed geïsoleerd, en voorzien van zonnepanelen (5kW systeem). Het huis is nog voorzien van een oude analoge ferraris meter en levert op dit moment nog meer elektriciteit terug dan dat er gebruikt wordt. Ik heb een schematische schets gemaakt van hoe de indeling in het huis is. Er staan geen maten bij omdat ik deze op dit moment niet weet. Dit is een ruwe schatting uit mijn hoofd. Mocht dit wel belangrijk zijn dan zal ik hier achteraan gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NseSeRc7F4TmYgMWbpVACGj07uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxKQulQTQGGfvlU4ZC3WOzhA.png?f=fotoalbum_large
Op locatie 1, 2 en 3 wil ze een airco hebben. De airco zal voornamelijk gebruikt worden voor verwarmen, koelen in de zomer is eigenlijk niet nodig. Als er verkoeling nodig is dan zal dit op locatie 2 zijn (serre) want daar is het iets warmer al valt de temperatuur vaak nog goed mee.

Ik lees in de topicstart van Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 dat een multisplit meestal niet beter en goedkoper is dan een multisplit behalve bij verkoelen. Gezien verwarmen de hoofdtaak is van dit systeem, is het dan wel verstandig om een multisplit te gebruiken zoals in de offertes hieronder? (de buitenunit van de multisplit komt boven de keuken op het platte dak te staan en is voor locatie 1&2, de buitenunit voor locatie 3 komt op de grond in de tuin voor het huis te staan)
Historisch gasverbruik:
2018/2019: 2000
2019/2020: 1900
2020/2021: 1900
2021/2022: 1700
2022/2023: 700 (veel elektrisch kacheltje gebruikt vanwege gasprijs)
Afgiftesysteem:
Ruimte locatie 1 heeft één grote radiator hangen (CV). De ruimte met locatie 2 en 3 hebben vloerverwarming (CV).
Warmtepompvoorkeur:
L/L is wat ze in de offertes hebben aangeboden. Stil, zuinig, betrouwbaar, prijs, (WiFi heeft wel voorkeur, domotica in de toekomst misschien ook. Nu is er nog geen domotica aanwezig in het huis)
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Ze heeft 4 offertes ontvangen:
Offerte 1: (Daikin)
Buitenunit multisplit: Daikin 2MXM50A (komt op het dak boven de keuken)
Locatie 1: Daikin Perfera FTXM20R 2 kW
Locatie 2: Daikin Perfera FTXM35R 3.5 kW
€ 4825,-

Locatie 3 (singlesplit): Daikin Perfera FTXM42R 4.2 kW (buitenunit komt in de tuin tussen de planten/heg)
€ 3065,-

Totaal dus (inclusief BTW) € 7890,- inclusief plaatsing aardlekautomaten meterkast, leidingen, goot, kabels tussen de binnen- en buitenunit, afvoer, muurbeugels, antitrillingsbalken, klein materiaal, uren, km vergoeding en montage
Offerte 2: (Mitsubishi)
Buitenunit multisplit: Mitsubishi SCM50ZS-W
Locatie 1: Mitsubishi SRK20ZS-WF 2 kW
Locatie 2: Mitsubishi SRK35ZS-WF 3.5 kW
€ 4700,-

Locatie 3 (singlesplit): Mitsubishi SRK50ZS-WF 5.0 kW
€ 2715,-

Totaal dus (inclusief BTW) € 7415,- inclusief plaatsing aardlekautomaten meterkast, leidingen, goot, kabels tussen de binnen- en buitenunit, afvoer, muurbeugels, antitrillingsbalken, klein materiaal, uren, km vergoeding en montage
Offerte 3: (Inventor)
Buitenunit multisplit: Inventor 5.28 kW (er wordt geen modelnummer genoemd)
Locatie 1: 2.69 kW
Locatie 2: 2.69 kW

Locatie 3 (singlesplit): 3.51 kW (singlesplit wandmodel passion eco)

Totaal € 7106,06 inclusief BTW. Voor zo ver ik kan zien een bijna complete installatie maar zonder aanpassingen in de meterkast.
Offerte 4: (Mitsubishi)
Bij deze offerte is mij de verdeling niet helemaal duidelijk welke waar komt. Ik denk het volgende:
Buitenunit multisplit: Mitsubishi SCM40ZS-W
Locatie 1: Mitsubishi SRK20ZS-WF 2 kW
Locatie 2: Mitsubishi 2.5 kW (staat geen model bij, ik gok dat het iets zal zijn als SRK25ZS-WF)

Locatie 3 (singlesplit): Mitsubishi SRK-ZSX 3.5 kW

Totaal € 6720,21 inclusief BTW. Voor zo ver ik kan zien een bijna complete installatie maar zonder meterkast installatie en zonder kabelgoot buiten.

Wat vinden jullie van de keuzes van hardware en setup (multisplit en singlesplit) . Het vermogen wisselt wat tussen de verschillende offertes. Zowel Daikin als Mitsubishi zijn aangeraden merken in het algemene warmtepomp topic, waarin zullen deze twee merken onderling het meeste verschillen? En zijn dit normale prijzen voor een compleet pakket?

[ Voor 11% gewijzigd door Markos op 07-09-2023 16:51 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
Het is wel even handig om te vermelden hoeveel m2 en m3 te ruimtes bevatten.
Is het gasverbruik alleen voor de drie ruimtes, of worden er ook andere ruimtes mee verwarmd? Of warm water?

Ik ben in ieder geval wel fan van Mitsubishi heavy industries. Ik zie dat er wand modellen op de offerte staan, wellicht zijn vloer modellen ook te overwegen, bijvoorbeeld de srf35zs-w. Geeft een fijnere warmte af. Ook zou ik persoonlijk eerder voor drie losse splits gaan als je de ruimte buiten hebt. Voor dezelfde prijs vaak meer vermogen.

Maar gezien je al in twee ruimtes vloerverwarming hebt, zou je ook kunnen denken aan een L/W systeem, met een fancoil in de ruimte waar geen vloerverwarming zit. Geeft een veel fijnere ervaring qua warmte, al is een l/l systeem wel veel sneller in opwarmen (en vooral in afkoelen).

De koevlaas-formule (Google maar) geeft aan dat je bij een gasverbruik van 2000m3 een unit nodig hebt van zo’n 10kw. Dan zou je met de Mitsubishi’s goed zitten. Maar ik vermoed dus dat bij het gasverbruik meer bij zit.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
TereZz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:39:
Het is wel even handig om te vermelden hoeveel m2 en m3 te ruimtes bevatten.
Ruimte 1 is 18m2, ruimte 2 is 12m2 maar heeft meer vermogen nodig omdat het veel ramen heeft en hoger is (lichtstraat), ruimte 3 is 40m2.
Is het gasverbruik alleen voor de drie ruimtes, of worden er ook andere ruimtes mee verwarmd? Of warm water?
Gasverbruik is voor de ruimtes beneden (1, 2 en 3) en voor warm water in de badkamer. Warm water in de keuken gaat via een elektrische boiler.
Ik ben in ieder geval wel fan van Mitsubishi heavy industries. Ik zie dat er wand modellen op de offerte staan, wellicht zijn vloer modellen ook te overwegen, bijvoorbeeld de srf35zs-w. Geeft een fijnere warmte af. Ook zou ik persoonlijk eerder voor drie losse splits gaan als je de ruimte buiten hebt. Voor dezelfde prijs vaak meer vermogen.
Vloermodellen ga ik even overleggen. Tevens ga ik kijken of ze een offerte kunnen maken voor 3x een singlesplit.
Maar gezien je al in twee ruimtes vloerverwarming hebt, zou je ook kunnen denken aan een L/W systeem, met een fancoil in de ruimte waar geen vloerverwarming zit. Geeft een veel fijnere ervaring qua warmte, al is een l/l systeem wel veel sneller in opwarmen (en vooral in afkoelen).
De leidingen van de vloerverwarming zouden niet geschikt zijn voor L/W volgens de aanbieders. Is dit iets wat we zelf eventueel kunnen controleren?
De koevlaas-formule (Google maar) geeft aan dat je bij een gasverbruik van 2000m3 een unit nodig hebt van zo’n 10kw. Dan zou je met de Mitsubishi’s goed zitten. Maar ik vermoed dus dat bij het gasverbruik meer bij zit.
Ik ga dit eens googelen. Ik weet niet hoeveel m2 je kunt wegschrijven naar warm water (douche). Het gaat om een 1p huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

2000 M3 gas voor een 1 persoons huishouden? Dan kan je goed geïsoleerd wel even doorhalen.
De mussen zitten er warmpjes bij zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik zal vragen waarom het huis vrij goed geïsoleerd is. Voor 1p is het wel een vrij groot huis (175m2).
Ik weet niet of een oude vloerverwarming anders de oorzaak kan zijn? Volgens mij wordt het huis alleen verwarmd m.b.v. de vloerverwarming (ruimte 2+3) en die ene grote radiator in de keuken (ruimte 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Stookt ze op 30 graden ofso? Goed geïsoleerd? Ik moet even bijkomen van die gedachte.

Anyway. Ik zou 3 losse vloermodellen van MHI nemen. 2x2,5kw en 1x 5kw. Warmtepompboiler erbij en ze kan van het gas af. Scheelt weer vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
De huizen in de buurt (zijn allemaal hetzelfde type huizen met hetzelfde bouwjaar) zouden goed geïsoleerd moeten zijn. Maar het is duidelijk dat er ergens iets mis gaat. In de zomer blijft het wel koel binnen, maar in de winter gaat er toch iets mis met het gas verbruik. Het verschil met de standaard huizen in de wijk is dat de oude garage nu een keuken is en de vloer daar slecht geïsoleerd is en dat de serre veel ramen bevatten (o.a. ook een lichtstraat) en die zal slechter geïsoleerd zijn. En een gedeelte van de vloerverwarming zit in de hal waarin de trap staat die een open verbinding heeft naar de zolder.
@Barrycade Wat zou een typisch verbruik moeten zijn voor deze grootte met 1p?

@TereZz er is gekeken voor vloermodellen maar deze waren niet gunstig omdat ze of achter een bank of stoel zouden komen te staan of in de weg bij de keukentafel.

Ik ga morgen vragen of er een update is over een offerte met 3x een singlesplit.
Als 3x singlesplit geen mogelijkheid is, wat zijn dan de pro's cons van de offertes tegenover elkaar? Waar zou ik de afweging op kunnen maken?

Zijn er sowieso punten die we in gedachte kunnen nemen bij de keuze tussen Daikin en Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Geen idee, maar 80m2 verwarmen met zeg 1900m3 gas en even aangenomen dat boven niets aan staat en alleen wat douchen is bizar veel energie.

Ook voor een huis uit 1993.
Aangezien er vloerverwarming ligt zal je hele warme wormen hebben waarschijnlijk en als de garage niet goed aangepakt is veel lekverlies daar hebben.

Maar ik zou je vriend adviseren voordat hij airconditioning laat aanleggen een energiescan laat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
De keuze is gemaakt om voor Daikin te gaan (o.a. vanwege het uiterlijk en omdat er geen domotica in huis is)

Er is nu een offerte van single-split en multi-split
Offerte 1: Daikin multi-split
Buitenunit multisplit: Daikin 2MXM50A (komt op het dak boven de keuken)
Locatie 1: Daikin Perfera FTXM20R 2 kW
Locatie 2: Daikin Perfera FTXM35R 3.5 kW
€ 4825,-

Locatie 3 (singlesplit): Daikin Perfera FTXM42R 4.2 kW (buitenunit komt in de tuin tussen de planten/heg)
€ 3065,-

Totaal dus (inclusief BTW) € 7890,- inclusief plaatsing aardlekautomaten meterkast, leidingen, goot, kabels tussen de binnen- en buitenunit, afvoer, muurbeugels, antitrillingsbalken, klein materiaal, uren, km vergoeding en montage
Offerte 2: Daikin single-split
Locatie 1 (singlesplit): Daikin Perfera FTXM20R 2 kW
€ 2620
Locatie 2 (singlesplit): Daikin Perfera FTXM35R 3.5 kW
€ 2890,-

€ 3065,-

Totaal dus (inclusief BTW) € 8575,- inclusief plaatsing aardlekautomaten meterkast, leidingen, goot, kabels tussen de binnen- en buitenunit, afvoer, muurbeugels, antitrillingsbalken, klein materiaal, uren, km vergoeding en montage
TereZz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:39:
...

Ook zou ik persoonlijk eerder voor drie losse splits gaan als je de ruimte buiten hebt. Voor dezelfde prijs vaak meer vermogen.
Dat betekent dat de single-split variant €685,- duurder is. Zoals @TereZz hierboven benoemde, voor dezelfde prijs meer vermogen (of hoe ik het las, met hetzelfde vermogen lagere kosten) gaat voor Daikin niet op lijkt het. Kan dit kloppen?

Is het die 685 euro meerprijs waard om een single-split systeem aan te schaffen?

En hoe zijn de prijzen überhaupt van deze offertes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
Markos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:53:
De keuze is gemaakt om voor Daikin te gaan (o.a. vanwege het uiterlijk en omdat er geen domotica in huis is)

Er is nu een offerte van single-split en multi-split
Ik persoonlijk zou de keuze voor Daikin her-overwegen.

Ik heb begrepen dat de airco gebruikt gaat worden als hoofd/enige verwarming in een huis met een redelijk oppervlak en met op dit moment twijfelachtige isolatie. Juist wanneer het koud is presteren de airco's van mhi over het algemeen beter dan de daikins. Dat lijkt mij persoonlijk belangrijker dan hoe een unit er uit ziet.

Reden voor keuze multisplit/singlesplit kan per merk verschillen, maar algemeen kan je zeggen dat een multisplit meestal wat duurder is qua aanschaf maar soms nodig wanneer maar 1 buitenunit mogelijk is vanwege ruimte, aangezicht en/of mogelijke geluidsoverlast. Niet dat de buitenunit van een multisplit minder lawaai maakt in z'n algemeen, maar soms is het beter af te vangen wanneer je de enkele buitenunit beter kan plaatsen.

Worden de overige ruimtes wel verwarmd?

Niet om vervelend te doen, maar voor mijn gevoel mist op dit moment inzicht en kennis om al uitgebreid offertes op te vragen en zelfs keuzes te maken.

Verwarming via airco is anders dan een hr-ketel waarbij je gewoon de thermostaat hoger of lager kan zetten.
Het kan fantastisch werken (zoals oa bij ons), maar het kan ook helemaal niet goed werken. Er zijn veel factoren die invloed hebben op het wel of niet succesvol zijn dus ik raad je aan je meer te verdiepen hier in of iemand anders met meer kennis te laten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Ik sluit me helemaal aan bij @Sjamo . Daikin is leuk voor koelen, maar voor verwarmen lijken ze te een te kleine warmtewisselaar te hebben in de buitenunit waardoor die snel dichtvriezen. MHI of Panasonic lijkt me op dit moment the way to go. Je hoeft geen domotica te hebben voor een bepaald merk overigens. Past een vloerunit niet mooi onder een raam? Ik zie meerdere ruiten staan op de afbeelding, maar daarop zie ik niet hoe hoog deze staan. ;)

Kan je nog even ingaan op het bizarre verbruik? Stookt ze tot 30 graden binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 23:22
Heb zelf de aangeboden SRK20ZS van Mitsubishi hangen. Deze heb ik 4 maal in de woning hangen als single split unit. Mij valt op dat ze erg stil zijn buiten, de buren gaan hier niks van merken.

Hierbij heb ik de volgende afwegingen gemaakt:
1. single split is ongeveer even duur als multi split. Echter gaat een unit kapot terwijl het -10 is kun je nog verwarmen met de andere units. Bij multi split vallen mogelijk meerdere units tegelijk uit.
2. Niet heel onbelangrijk, de efficiëntie. Hieronder de statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQhdx7z0cfY2j2rpm664O1eZDKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKamAWAhz3LZoryxq3vPiX85.jpg?f=user_large

Hier zie je dat een 2KW vs 3.5KW unit kwa verwarmingscapaciteit van 2,7KW naar 4,3KW gaat (60% meer) maar het verbruik (opgenomen vermogen) van 0,31KW naar 0,74KW gaat (159% meer).

Je kunt dus 2 maal een 2KW unit laten werken en nog minder verbruik hebben als een zwaardere unit.

Wel zou ik je willen meegeven om de locaties aan te passen. De units gaan warme lucht blazen en het is niet fijn als je hier inzit (droge ogen). In de vorige woning had ik de unit boven de TV hangen op advies van de airco installateur wat niet fijn was. Heb hier een houten schot voor gemaakt later.

In de huidige woning heb ik ze zo gehangen dat ze nooit op mij blazen. Heb even snel als voorbeeldje jouw woning gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Wr1MJ11_s0sFJ0Q9fdjL5XIEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cNDiVCQxcZFU7WUyPngjPigK.jpg?f=user_large

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:11
MrNOnamE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:59:

[Afbeelding]

Hier zie je dat een 2KW vs 3.5KW unit kwa verwarmingscapaciteit van 2,7KW naar 4,3KW gaat (60% meer) maar het verbruik (opgenomen vermogen) van 0,31KW naar 0,74KW gaat (159% meer).

Je kunt dus 2 maal een 2KW unit laten werken en nog minder verbruik hebben als een zwaardere unit.
Zo werkt dat niet. Je mag nominale vermogen niet zo met elkaar vergelijken.

Kijk naar jaarlijks energie verbruik in kWh / Pdesign heating. Dan kom je uit op getal met dezelfde verhouding als SCOP van 5.2 vs 5.1 oftewel, boeit niet. Maar als het echt koud is, of je bent verkouden en zet het 3 graden hoger, dan komt de 3.5 een stuk verder dan de 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:09
Markos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:05:
Ik heb 2 offertes voor een Daiking, zie ook mijn topic:
Markos in "Advies L/L warmtepomp om te verwarmen(/koelen)"

Offerte 1:
Multisplit buitenunit 2MXM50A met binnenunit FTXM20R en FTXM35R
Singleplit FTXM42R
€ 7890,-

Offerte 2:
3x singlesplit
FTXM20R, FTXM35R + FTXM42R
€ 8575,-

Ik zou hier graag jullie advies/mening over willen hebben
Ik vind de prijs echt hoog.

Mijn dochter heeft net een multi 52 met 3 Perfera binnenunits van 42+20+20 besteld voor 6600€ incl 6% BTW.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
Heel eerlijk, 1.700m3 is bizar veel.
Dat vervangen door 3.500kWh levert wel zo'n €1.400 op. Maar wie weer valt het verwarmen met L/L tegen en gaat die ketel toch weer aan...

Ik zou eerst eens een diepgravendere analyse maken.

Verder geen idee hoe de tuin/plaatsing van de units eruit ziet dus multi of single kan ik niet beoordelen. Ook het vermogen vind ik moeilijk te schatten. Je zou zo'n 9kW nodig hebben... dat zou ik met Daikins niet aandurven in de winter. MHI of Panasonic hebben een beter vermogenbehoud onder de 0.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 16:03
Markos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:05:
Ik heb 2 offertes voor een Daiking, zie ook mijn topic:
Markos in "Advies L/L warmtepomp om te verwarmen(/koelen)"

Offerte 1:
Multisplit buitenunit 2MXM50A met binnenunit FTXM20R en FTXM35R
Singleplit FTXM42R
€ 7890,-

Offerte 2:
3x singlesplit
FTXM20R, FTXM35R + FTXM42R
€ 8575,-

Ik zou hier graag jullie advies/mening over willen hebben
Heftige bedragen, de 'goedkoopste' optie is al een fractie meer dan ik een jaartje geleden voor een MHI 8kW multisplit met 4 binnenunits (5+3.5+2.5+2.5) kwijt was.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:49
Tommie12 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Mijn dochter heeft net een multi 52 met 3 Perfera binnenunits van 42+20+20 besteld voor 6600€ incl 6% BTW.
Alleen is er niet duidelijk of er ook nog betonboringen, een dakdoorvoer of hoeveel meter leidingen er bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Sjamo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Ik persoonlijk zou de keuze voor Daikin her-overwegen.

Ik heb begrepen dat de airco gebruikt gaat worden als hoofd/enige verwarming in een huis met een redelijk oppervlak en met op dit moment twijfelachtige isolatie. Juist wanneer het koud is presteren de airco's van mhi over het algemeen beter dan de daikins. Dat lijkt mij persoonlijk belangrijker dan hoe een unit er uit ziet.
Dit is nieuw voor mij, wat ik begreep was de keuze tussen MHI en Daikin om het even. MHI de voorkeur wanneer je Domotica wilt gebruiken. Daarom was onze afweging tussen het uiterlijk van de Daikin of de domotica functionaliteit van MHI die niet gebruikt zal worden.
Reden voor keuze multisplit/singlesplit kan per merk verschillen, maar algemeen kan je zeggen dat een multisplit meestal wat duurder is qua aanschaf maar soms nodig wanneer maar 1 buitenunit mogelijk is vanwege ruimte, aangezicht en/of mogelijke geluidsoverlast. Niet dat de buitenunit van een multisplit minder lawaai maakt in z'n algemeen, maar soms is het beter af te vangen wanneer je de enkele buitenunit beter kan plaatsen.
Qua plaatsing is er zowel ruimte voor single split als multisplit, dus daar hangt de keuze niet van af.
Worden de overige ruimtes wel verwarmd?

Niet om vervelend te doen, maar voor mijn gevoel mist op dit moment inzicht en kennis om al uitgebreid offertes op te vragen en zelfs keuzes te maken.

Verwarming via airco is anders dan een hr-ketel waarbij je gewoon de thermostaat hoger of lager kan zetten.
Het kan fantastisch werken (zoals oa bij ons), maar het kan ook helemaal niet goed werken. Er zijn veel factoren die invloed hebben op het wel of niet succesvol zijn dus ik raad je aan je meer te verdiepen hier in of iemand anders met meer kennis te laten adviseren.
Overige ruimtes worden niet verwarmd. In het huis wordt in principe alleen de woonkamer/hal/serre verwarmd met vloerverwarming en de keuken door een enkele grote radiator.
TereZz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:45:
Ik sluit me helemaal aan bij @Sjamo . Daikin is leuk voor koelen, maar voor verwarmen lijken ze te een te kleine warmtewisselaar te hebben in de buitenunit waardoor die snel dichtvriezen. MHI of Panasonic lijkt me op dit moment the way to go. Je hoeft geen domotica te hebben voor een bepaald merk overigens. Past een vloerunit niet mooi onder een raam? Ik zie meerdere ruiten staan op de afbeelding, maar daarop zie ik niet hoe hoog deze staan. ;)

Kan je nog even ingaan op het bizarre verbruik? Stookt ze tot 30 graden binnen?
Ik bedoelde met domotica dat ze dat niet gebruikt. Als ze het wel zou gebruiken zou dat een reden zijn om voor MHI te gaan. Omdat ze het niet gebruikt valt het pluspunt van domotica voor MHI weg. (Dus niet dat MHI gebruik MOET maken van domotica, maar dat de meerwaarde van domotica niet van toepassing is)

Het vrije raam linksonder (ruimte 3, woonkamer) is te laag om een vloerunit voor te zetten. De twee ramen iets hoger op de plattegrond zijn ook niet bruikbaar omdat de bank ervoor staat (de bank is groter dan op de plattegrond afgebeeld staat. Afbeelding is een ruwe indicatie. In werkelijkheid staat er voor beide ramen een bank voor)
Ruimte 1 (keuken) heeft een schuifdeur dus daar kan geen vloermodel. Wel is de locatie gewijzigd in het laatste plan. I.p.v. boven de tafel komt hij bij het huidige voorstel aan de andere kant boven de TV.
Ruimte 2 (serre), het raam daar is ook te laag. De airco komt daar wel extra hoog in de lichtstraat te hangen, wellicht heeft dat een positieve invloed op de droge lucht?

Ze stookt niet warm, de enige redenen die ik voor het verbruik heb zijn:
- De keuken heeft een radiator (geen vloerverwarming) en zowel de vloer als dak is slecht geïsoleerd (oude garage, ik heb al geadviseerd om isolatie in het dak aan te brengen. Vloer is niets aan te doen zonder de vloer eruit te breken)
- De serre heeft een lange lichtstraat, wellicht gaat daar flink wat warmte verloren (daar is alleen vloerverwarming. Ik ga er vanuit dat die fundering wel beter geïsoleerd is)
- De woonkamer heeft ook vloerverwarming en die loopt ook door in de hal, ik weet niet of dat daar veel verwarming verloren zal gaan want die ruimte is open tot de zolder. Maar de tussendeur is altijd dicht en de thermostaat zit in de keuken.
- De ruimte naast de keuken (nieuwe garage) heeft ook een radiator, waarschijnlijk zat daar ook een warmte lek omdat de radiator die daar stond altijd aan stond ondanks dat hij uit stond omdat daar een tochtgat was ontstaan. Daar is afgelopen winter het tochtgat verholpen. Wellicht heeft die ruimte ook onnodig warmte weggelekt, maar dat zullen we deze winter pas merken als we dan geen warmtepomp hebben :)

Dezelfde huizen in de buurt verbruiken gemiddeld zo'n 1500m3 heb ik mij laten vertellen. Die hebben doorgaans een ruimte minder. Dus meestal wel een ruimte zoals de serre (al dan niet zonder lichtstraat) maar geen garage met slechte isolatie. Dus de aanname van vrij goed geïsoleerd lijkt mij een slechte beoordeling.
MrNOnamE schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:59:
Heb zelf de aangeboden SRK20ZS van Mitsubishi hangen. Deze heb ik 4 maal in de woning hangen als single split unit. Mij valt op dat ze erg stil zijn buiten, de buren gaan hier niks van merken.

Hierbij heb ik de volgende afwegingen gemaakt:
1. single split is ongeveer even duur als multi split. Echter gaat een unit kapot terwijl het -10 is kun je nog verwarmen met de andere units. Bij multi split vallen mogelijk meerdere units tegelijk uit.
[Afbeelding]

Wel zou ik je willen meegeven om de locaties aan te passen. De units gaan warme lucht blazen en het is niet fijn als je hier inzit (droge ogen). In de vorige woning had ik de unit boven de TV hangen op advies van de airco installateur wat niet fijn was. Heb hier een houten schot voor gemaakt later.

In de huidige woning heb ik ze zo gehangen dat ze nooit op mij blazen. Heb even snel als voorbeeldje jouw woning gebruikt.
[Afbeelding]
In de keuken kan hij niet op jouw aangegeven plek (radiator loopt tot het plafond), bij het laatste voorstel komt hij boven de TV. Is dat een betere locatie? Hij kan ook niet boven de keuken vanwege kastjes

In de serre komt hij wel een stuk hoger te hanger dan een standaard hoogte, namelijk in de lichtstraat. Is dat gunstiger dat hij hoger komt te hangen? In die ruimte wordt eigenlijk alleen de bank gebruikt, de stoelen eigenlijk nooit.

In de woonkamer is de muur aan de onderkant verbonden aan de buren en erboven zit een verdieping. Dus ik denk dat die locatie niet wenselijk is vanwege lange leidingen over de muur. Ik had voorgesteld om het tegen de muur boven de bank te plaatsen maar daar was volgens mij niet voldoende ruimte vanwege het aanzuigen van lucht en de locatie van de gordijnen (dit zou ik moeten navragen) Zou dat anders een betere locatie zijn? (dus nu zit [3] boven de linker bank, maar ik kan navragen of [3] ook boven de andere bank kan en dan zoveel mogelijk naar rechts in de hoek.
GudZ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:12:
Heel eerlijk, 1.700m3 is bizar veel.
Dat vervangen door 3.500kWh levert wel zo'n €1.400 op. Maar wie weer valt het verwarmen met L/L tegen en gaat die ketel toch weer aan...

Ik zou eerst eens een diepgravendere analyse maken.

Verder geen idee hoe de tuin/plaatsing van de units eruit ziet dus multi of single kan ik niet beoordelen. Ook het vermogen vind ik moeilijk te schatten. Je zou zo'n 9kW nodig hebben... dat zou ik met Daikins niet aandurven in de winter. MHI of Panasonic hebben een beter vermogenbehoud onder de 0.
Buitenunit van airco [3] zou in de voortuin komen (op de grond dus) en van [1] en [2] op het platte dak. Voldoende ruimte voor 1 multisplit of 2 singlesplits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Wat zou een goede prijs zijn voor deze samenstelling? Bij een ander bedrijf was het nog duurder.
MiBe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Heftige bedragen, de 'goedkoopste' optie is al een fractie meer dan ik een jaartje geleden voor een MHI 8kW multisplit met 4 binnenunits (5+3.5+2.5+2.5) kwijt was.
Zijn de prijzen erg toegenomen t.o.v. vorig jaar? MHI offerte is goedkoper, €7415,- voor multisplit (zie ook mijn topic waar ik in de startpost die offerte heb benoemd)
elektriekert schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

Alleen is er niet duidelijk of er ook nog betonboringen, een dakdoorvoer of hoeveel meter leidingen er bij komen.
Deze prijs is inclusief alles. Enige wat er zelf gedaan moet worden is gaten boren voor de elektriciteitskabel vanuit de meterkast naar het platte dak (en volgens mij ook de kabel trekken). Voor de rest is alles inbegrepen (dus ook het aansluiten in de meterkast)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NseSeRc7F4TmYgMWbpVACGj07uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxKQulQTQGGfvlU4ZC3WOzhA.png?f=fotoalbum_large
De buitenunit van [1] en [2] komen boven de keuken op het platte dak. En de buitenunit van [3] komt achter dezelfde muur buiten in de voortuin (op de grond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:49
Markos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Wat zou een goede prijs zijn voor deze samenstelling? Bij een ander bedrijf was het nog duurder.

[...]

Zijn de prijzen erg toegenomen t.o.v. vorig jaar? MHI offerte is goedkoper, €7415,- voor multisplit (zie ook mijn topic waar ik in de startpost die offerte heb benoemd)

[...]

Deze prijs is inclusief alles. Enige wat er zelf gedaan moet worden is gaten boren voor de elektriciteitskabel vanuit de meterkast naar het platte dak (en volgens mij ook de kabel trekken). Voor de rest is alles inbegrepen (dus ook het aansluiten in de meterkast)
[Afbeelding]
De buitenunit van [1] en [2] komen boven de keuken op het platte dak. En de buitenunit van [3] komt achter dezelfde muur buiten in de voortuin (op de grond)
Ik doelde weleer op wat het verschil zou zijn tussen de offerte van de genoemde dochter en jouw offerte.

Kan je een schatting maken van het aantal meters aan leidingwerk?
Dan weten we wat meer m.b.t. de offerte en of deze redelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Markos Als je voor Daikin ga, kies dan voor een multi buitenunit. De single 3.5 kW heeft Pdesign Heating van 2.5 kW, lager dan de 20 ZSX (2.8). De "normale" MHI (ZS) zit ergens tussen in.

De 2MXM40/50A heeft wel okay vermogen voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Die MHI’s hebben een veel hogere vermogens afgifte bij verwarmen tov koelen, bij daikin precies andersom. Ga daarom gewoon voor mhi.

Je hebt het over de hoogte in die lichtstraat. Warmte stijgt, dus hoe LAGER hoe beter voor verwarmen. Koelen gaat om veel lagere vermogens dus dat gaat altijd wel goed. Daarom adviseerde ik ook vloerunits. Dat geeft een veel fijnere warmte, maar ook betere temperatuurregeling gezien de sensor dan op leefhoogte zit.
Kan je wat foto’s van de ruimtes plaatsen? Dan kunnen wij wel bepalen of er vloerunits mogelijk zijn. Als dat lukt zal ze een stuk tevredener zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 16:03
Markos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:01:
[...]
[...]
Niet dat ik weet. Misschien iets voor installatie omdat arbeidsloon wat duurder is geworden, maar de apparaten zelf zijn volgens mij weinig tot niet in prijs gestegen (die stijging heeft vooral daarvoor gezeten, niet zozeer in het afgelopen jaar). Zou wat mij betreft geen heel groot verschil mogen zijn.

Ik zou MHI in jouw geval sowieso een interessantere keuze vinden dan Daikin. Je geeft aan dat verwarmen je primaire gebruiksdoel is, en dat is nu net waarin MHI verhoudingsgewijs sterker in is dan Daikin (een 3.5kW MHI unit gaat meer verwarmingscapaciteit bieden dan een 3.5kW Daikin bijvoorbeeld, daarbij is verwarmingscapaciteit hetgeen waar mensen in dit topic wel eens een tekort aan hebben, bij koelcapaciteit komt dat zelden tot nooit voor). Dat je op dit moment geen domotica gebruikt lijkt me geen probleem, je kunt een MHI ook prima zonder domotica gebruiken en mocht je het later toch ooit toe willen voegen heb je in ieder geval de mogelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door MiBe op 04-10-2023 10:13 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
@Sjamo @TereZz @w00key Kunnen jullie mij iets meer uitleg geven over het beter verwarmen van HMI t.o.v. Daikin?
Hoe zie ik dit?
Op welke manier merk je het in gebruik? (alleen met verwarmen op de hoogste stand?)
Betekent dit ook dat het verbruik van MHI hoger is?
Ik moet Pdesign van Daikin vergelijken met wat van HMI? Capaciteit -10C?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMTSP5pgJx3TALKBju-1IsIiLCQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d6GIzKhqzDea94E0DfdEfQxE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6iHGC_scxL1vX1qpzjm5rVD-1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cswQDgVLI9M66uAyVhxEugGR.png?f=fotoalbum_large

@elektriekert Ik zal een schatting van lengte leidingwerk morgen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Zie de praktijkvoorbeelden in het l/l topic. De meeste problemen met ijs, veelvuldig defrosten en niet genoeg warmtecapaciteit kwam van gebruikers van een Daikin, LG en dergelijken.

Maar mooie spec sheets. De 3.5kw units naast elkaar bij -10: MHI 3.4KW, de Daikin 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Markos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:21:
@Sjamo @TereZz @w00key Kunnen jullie mij iets meer uitleg geven over het beter verwarmen van HMI t.o.v. Daikin?
Hoe zie ik dit?
Op welke manier merk je het in gebruik? (alleen met verwarmen op de hoogste stand?)
Betekent dit ook dat het verbruik van MHI hoger is?
Ik moet Pdesign van Daikin vergelijken met wat van HMI? Capaciteit -10C?
Vergelijken met het energielabel. Zit niet in je screenshot zo te zien, maar 35ZS = 3 kW.

https://www.mhi-mth.co.jp...35ZS-W1&indoor=SRK35ZS-WF

Coolmark heeft ze op de site staan, https://www.coolmark.nl/n...tsubishi-heavy-industries

Verbruik: sja als je een kacheltje hebt die je huis niet warm houdt, die is dan inderdaad zuiniger dan eentje die wel genoeg doet. Maar beide op zelfde vermogen is de grotere beter, je wilt niet dat ding op 100% vermogen draaien.

Mijn LG MU3R19 draaide afgelopen seizoenen op 50% max op de koudste dag, scheelt een hoop in geluid als de compressor en fan gemiddeld maar op een kwart snelheid draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
TereZz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 00:35:
Zie de praktijkvoorbeelden in het l/l topic. De meeste problemen met ijs, veelvuldig defrosten en niet genoeg warmtecapaciteit kwam van gebruikers van een Daikin, LG en dergelijken.

Maar mooie spec sheets. De 3.5kw units naast elkaar bij -10: MHI 3.4KW, de Daikin 2.4.
Blijkbaar zijn er verschillende versies van de warmtepompen met hetzelfde typenummer? Dit komt uit de specificaties die de installateur had gestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o701eZqA6tAJdmK9euUWct8kLd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CQ8R2hlSIrGuW6XpR606Euph.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat die problemen bij deze versie minder/niet van toepassing is omdat de Pdesign capaciteit hier 3.4kW is en daarmee gelijk aan de MHI met 3.4kW zoals in de screenshot hierboven?

Het is niet dat ik jullie niet geloof, maar ik probeer te begrijpen wat de verschillen zijn. Als de verschillen de 3.4kW en 2.4kW is, dan is het wat duidelijker. Maar met deze nieuwe specs zijn bij Daikin en MHI de capaciteit hetzelfde.

Verder waren er nog 2 andere punten wat wellicht meer marketing dan effectief, maar misschien zegt het jullie iets.

Tevens had hij het over iets met 14% betere verwarmen, ik gok dat het dit is?
De Heat Boost functie verwarmt uw woning snel, wanneer u uw airconditioner inschakelt. De ingestelde temperatuur wordt 14% sneller bereikt dan met een normale airconditioner (alleen bij een Single-
splitcombinatie).

Hij ronde het zelf omlaag af naar 10% en dat het daarmee nog steeds gunstiger was t.o.v. MHI.

En ten slotte ook over iets van een dubbele warmtewisselaar (80%/20%??) waardoor de kleine continu op een bepaalde temperatuur zit waardoor er continu hitte geleverd wordt terwijl de andere defrost (dit waren niet de exacte woorden maar kwam een beetje neer op dit)
Ik kan hier niets over vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Markos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

Blijkbaar zijn er verschillende versies van de warmtepompen met hetzelfde typenummer? Dit komt uit de specificaties die de installateur had gestuurd.
[Afbeelding]

Kan het zijn dat die problemen bij deze versie minder/niet van toepassing is omdat de Pdesign capaciteit hier 3.4kW is en daarmee gelijk aan de MHI met 3.4kW zoals in de screenshot hierboven?

Het is niet dat ik jullie niet geloof, maar ik probeer te begrijpen wat de verschillen zijn. Als de verschillen de 3.4kW en 2.4kW is, dan is het wat duidelijker. Maar met deze nieuwe specs zijn bij Daikin en MHI de capaciteit hetzelfde.

Verder waren er nog 2 andere punten wat wellicht meer marketing dan effectief, maar misschien zegt het jullie iets.

Tevens had hij het over iets met 14% betere verwarmen, ik gok dat het dit is?
De Heat Boost functie verwarmt uw woning snel, wanneer u uw airconditioner inschakelt. De ingestelde temperatuur wordt 14% sneller bereikt dan met een normale airconditioner (alleen bij een Single-
splitcombinatie).

Hij ronde het zelf omlaag af naar 10% en dat het daarmee nog steeds gunstiger was t.o.v. MHI.

En ten slotte ook over iets van een dubbele warmtewisselaar (80%/20%??) waardoor de kleine continu op een bepaalde temperatuur zit waardoor er continu hitte geleverd wordt terwijl de andere defrost (dit waren niet de exacte woorden maar kwam een beetje neer op dit)
Ik kan hier niets over vinden online.
Hier zie ik ook 2.35 staan. Maar kijk vooral niet alleen naar de getallen, maar naar de praktijkvoorbeelden. Die Daikins zijn lichter uitgevoerd, wellicht is het design ook niet op waardoor ze sneller bevriezen en minder vermogen kunnen leveren. Voor koelen zijn ze top. Al zijn er opvallend veel reparatie gevallen aan de printplaten.

Dubbele warmtewisselaar? Die Daikins? Dat is klinkklare onzin, maar het verhaal klinkt mooi. Veel te duur, dus dat zit er niet in. De nieuwste en duurste Panasonics hebben HeatCharge. Dat ontwerp en idee is veelbelovend. Maar het prijskaartje is flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
TereZz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

Hier zie ik ook 2.35 staan. Maar kijk vooral niet alleen naar de getallen, maar naar de praktijkvoorbeelden. Die Daikins zijn lichter uitgevoerd, wellicht is het design ook niet op waardoor ze sneller bevriezen en minder vermogen kunnen leveren. Voor koelen zijn ze top. Al zijn er opvallend veel reparatie gevallen aan de printplaten.

Dubbele warmtewisselaar? Die Daikins? Dat is klinkklare onzin, maar het verhaal klinkt mooi. Veel te duur, dus dat zit er niet in. De nieuwste en duurste Panasonics hebben HeatCharge. Dat ontwerp en idee is veelbelovend. Maar het prijskaartje is flink.
Ik zie nu pas dat er bij de nieuwe specs screenshot ook verwarmen bij -10C staat (excuses, het was een lange dag). Ik had bij Daikin bij pdesign gekeken omdat bij het oude overzicht -10C niet bij stond en de posts hiervoor pdesign (Daikin) werd vergeleken met -10C (MHI). Wat is de waarde van pdesign dan precies en waarom is deze verschillende bij verschillende specsheets?

Ik ga adviseren om toch voor MHI te gaan. Ik zal kijken of ik nog wat praktijkvoorbeelden in het algemene topic kan vinden om te laten zien dat het ook werkelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Knoop lijkt doorgehakt dat het een MHI single split wordt. Ik zie nu het prijsverschil tussen de 2.0kW (keuken) en 3.5kW (serre) maar 30 euro is. Dit is wel erg weinig lijkt mij (terwijl de 3.5kW ook meer leiding nodig heeft). Als het prijsverschil zo klein is, is het dan slim om in de keuken ook een 3.5kW neer te zetten? Of zorgt overcapaciteit voor een hoger verbruik wanneer je van de 3.5kW maar 2.0kW gebruikt?

@elektriekert ik zou nog in schatting van de leidingen geven. Woonkamer ~3.5m, keuken ~3.5m en serre ~5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Markos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:37:
Knoop lijkt doorgehakt dat het een MHI single split wordt. Ik zie nu het prijsverschil tussen de 2.0kW (keuken) en 3.5kW (serre) maar 30 euro is. Dit is wel erg weinig lijkt mij (terwijl de 3.5kW ook meer leiding nodig heeft). Als het prijsverschil zo klein is, is het dan slim om in de keuken ook een 3.5kW neer te zetten? Of zorgt overcapaciteit voor een hoger verbruik wanneer je van de 3.5kW maar 2.0kW gebruikt?

@elektriekert ik zou nog in schatting van de leidingen geven. Woonkamer ~3.5m, keuken ~3.5m en serre ~5m
De 3.5kW kan net zo ver terug moduleren als de 2.5kW, en ik vermoed dat die ook net zover terug kan als de 2.0kW. Voor mij zou het bij zo'n geringe prijsverschil een makkelijke keuze zijn om voor de 3.5kW te gaan. Werkt sneller met éven snel opwarmen. Mooie keuze trouwens, MHI ;)
3x een singlesplit dus?
Pagina: 1