Hier hangt het vloermodel in de hoek van de kamer, op de plaats waar voorheen een accumulatie kachel stond. Dit was de enige mogelijke plaats ivm het leidingwerk.renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:50:
[...]
Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.
Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?
Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.
Als je vlak voor de unit gaat staan is het uiteraard koud en voel je de luchtstroom.
Maar ik ervaar niets van tocht of zo als ik in de zithoek zit.
Op die plaats hoor ik de unit ook bijna niet.
Moest de unit vlak naast mijn zitplaats hangen, zou ik'het geluid wel als storend ervaren.
Maar voorlopig heel tevreden. Al 2 zomers gekoeld en 1 "winter" als hoofdverwarming.
Gebruikt.
Verwarmen vraagt iets meer aandacht om het juiste stookgedrag te vinden.
Ik heb ondervonden dat ik beter 24/7 de unit laat draaien wanneer het ongeveer onder 2 graden zakt.
Zo blijft de unit rustiger zijn werk doen.
Het grote voordeel is dat ik nu koel op de stroom van de panelen en ook in het tussenseizoen kan ik hiermee indien nodig alles warm houden met de stroom van mijn panelen.
Wat voordelig is aangezien wij hier in BE niet meer mogen salderen.