Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:18
renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:50:
[...]

Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.

Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.
Hier hangt het vloermodel in de hoek van de kamer, op de plaats waar voorheen een accumulatie kachel stond. Dit was de enige mogelijke plaats ivm het leidingwerk.

Als je vlak voor de unit gaat staan is het uiteraard koud en voel je de luchtstroom.
Maar ik ervaar niets van tocht of zo als ik in de zithoek zit.

Op die plaats hoor ik de unit ook bijna niet.
Moest de unit vlak naast mijn zitplaats hangen, zou ik'het geluid wel als storend ervaren.

Maar voorlopig heel tevreden. Al 2 zomers gekoeld en 1 "winter" als hoofdverwarming.
Gebruikt.

Verwarmen vraagt iets meer aandacht om het juiste stookgedrag te vinden.
Ik heb ondervonden dat ik beter 24/7 de unit laat draaien wanneer het ongeveer onder 2 graden zakt.

Zo blijft de unit rustiger zijn werk doen.
Het grote voordeel is dat ik nu koel op de stroom van de panelen en ook in het tussenseizoen kan ik hiermee indien nodig alles warm houden met de stroom van mijn panelen.

Wat voordelig is aangezien wij hier in BE niet meer mogen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik ben ook van plan binnenkort een vloermodel te installeren in mijn woonruimte met als hoofdtaak te verwarmen. Ruimte ongeveer 170 m3
Momenteel verwarm ik met accumulatoren tijdens nachttarief. Op koudste dagen is verbruik rond de 50-55kWh/nacht wat aangenaam is in de woonruimte. Tegen de avond wordt het wel frisser tijdens echte vorstdagen en kan de temp toch 1.5 graden lager zijn dan 's ochtends

Zijn er merken die een voorkeur genieten qua vloermodel? Dalkia, General electric, Mitsubishi, Panasonic?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
morse75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:27:
Ik ben ook van plan binnenkort een vloermodel te installeren in mijn woonruimte met als hoofdtaak te verwarmen. Ruimte ongeveer 170 m3
Momenteel verwarm ik met accumulatoren tijdens nachttarief. Op koudste dagen is verbruik rond de 50-55kWh/nacht wat aangenaam is in de woonruimte. Tegen de avond wordt het wel frisser tijdens echte vorstdagen en kan de temp toch 1.5 graden lager zijn dan 's ochtends

Zijn er merken die een voorkeur genieten qua vloermodel? Dalkia, General electric, Mitsubishi, Panasonic?

Ikzelf heb een Daikin vloermodel.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik idd een gekend merk nemen... Daikin , Mitsubishi.

Koelen is voor de meeste merken niet echt een probleem. Verwarmen lees ik toch meer problemen mee.

Het moeilijkste is het bepalen hoe zwaar de unit moet zijn.
Hier staat een 5kW model dat met gemak de woonkamer 8x4 en de kleine bijkeuken warm of koel maakt.

Maar misschien kon een lichter model ook?
Verbruik valt heel erg mee,zeker in vergelijking met accumulatie verwarming.

Onze woning is van de jaren 60, dus niet volgens de hedendaagse normen geïsoleerd.

Je moet wel rekening houden met een aantal dingen.

*Defrosts
*Geluid ( kan op hogere standen wel als storend ervaren worden. )

Ik zou wel aanraden om een model/merk te kiezen dat je met de app kan bedienen.
Ikzelf vind dit heel handig.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Bedankt voor info

Denk dat het 5kW model wel de norm zal zijn voor mijn woonkamer met open keuken (13x6)
Heeft u enig idee wat de installatiekost en richtprijs is voor een merk als Dalkia (buitenunit en vloermodel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
morse75 schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:58:
Bedankt voor info

Denk dat het 5kW model wel de norm zal zijn voor mijn woonkamer met open keuken (13x6)
Heeft u enig idee wat de installatiekost en richtprijs is voor een merk als Dalkia (buitenunit en vloermodel)?
Ik heb 2 jaar geleden 2800€ betaald voor een Daikin vloermodel van 5kW inclusief plaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:47:
Discussie voeren over een wand of vloer model heeft denk ik alleen zin als je onder dezelfde omstandigheden en dezelfde capaciteit/cop/seer etc te maken hebt.

Ik geloof best dat een vloermodel qua verwarmen een voordeel heeft maar tegelijkertijd weer een nadeel met koelen.

Wat ik vooral interessant vind is het hoe het met de aanzuiging van stofdeeltjes e.d. gaat. Die zijn iets boven de vloer vele malen meer aanwezig dan op plafondhoogte. Als ik zo wat berichten lees op Reddit e.d. klagen mensen met een vloermodel daar regelmatig over. Kortom wil je dat voorkomen zul je dus vaker moeten reinigen anders heeft dit direct impact op de efficiëntie...iets om rekening mee te houden.
Jij hebt het dus ook niet gelezen ;-)
Wandmodel heeft luchtinlaat boven, niet onder zoals een vloermodel.
Er ligt meer op de vloer, maar zweeft er bij het plafond niet gewoon net zo veel als op een meter hoogte, want je hangt hem dan niet OP de grond...

Als je hem laagt hangt, dan heeft de SEER dus totaal geen waarde meer, want je gebruikt hem vooral voor verwarmen, niet (of nauwelijks) om te koelen... Verder is de SEER van bijvoorbeeld een airco die zéér efficiënt is met verwarmen meestal ook erg hoog, dus alsnog geen probleem, maar ik had dus al lang laten weten dat vloermodellen minder zuinig zijn dan een gewone airco en groter en duurder en ... Dus ook hierom zou een airco lager hanger interessant zijn.

Lees gewoon even terug voor je verder reageert, er is al veel over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:50:
[...]

Dat is goed om te horen, ik heb zelf geen ervaring met vloermodellen dus kan er ook niet over oordelen in de praktijk. Maar zoals bekend zakt de koude lucht dus ben ik vooral benieuwd hoe die koude stroom ervaren wordt.

Als er gepraat wordt over verwarmen wordt er gesteld door sommige dat een wandmodel inferieur zou zijn tov een vloermodel, maar dat zou met koelen dan andersom moeten zijn? Of valt het allemaal wel mee?

Ik heb het idee dat het een beetje geneuzel in de ruimte is hier in dit topic. Mijn ervaring met verwarmen met een wandmodel is namelijk prima en ervaar het als comfortabel.
Kijk naar de SCOP, vind maar eens een vloermodel met een net zo hoge SCOP als de betere wandmodellen.
Daarom zou ik eerder die laag hogen dan zo'n groot log duurder wandmodel.

https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/happening/heatcharge-energy-charge-system/
SCOP van 6,2 terwijl het beste vloermodel eind 4, begin 5 zit. Dan is dit wandmodel wel ff tot 20% zuiniger terwijl het vloermodel waarschijnlijk nog altijd duurder is. Tevens kan je het wandmodel dus ook gewoon lager hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toxictooms schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:12:
[...]

Hier hangt het vloermodel in de hoek van de kamer, op de plaats waar voorheen een accumulatie kachel stond. Dit was de enige mogelijke plaats ivm het leidingwerk.
Dit lees ik wel vaker, maar vaak onzin. Ik zeg dus niet dat dat bij jou het geval is...
Hang hem op daar waar je wil en letterlijk aan de andere kant van de muur de buitenunit. Geen kabels, geen goten, gewoon 1 gat en een kabel binnen naar een stopcontact. Verder niets...

Jij verwarmt er in de winter mee als hoofdverwarming, dan had je hem ook laag of halverwege op 1 of 2 meter hoogte kunnen hangen, dan was hij voor verwarmen ook nog zuiniger geweest omdat hij koelere lucht in kan zuigen en nog beter zijn warmte afgifte kan regelen.

Bij mijn buren konden ze afkijken bij mij, maar ongelooflijk lelijk opgehangen allemaal. Vele meters aan kabelgoten, kabels langs de muur, enz... terwijl ze bij mij konden zien dat het gewoon volledig zonder kon!

Heel vaak zie je lelijke oplossingen, zoooo zonde van je aanzicht van het huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morse75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:27:

Alvast bedankt
Waarom niet een goedkopere, zuinigere, kleiner wandmodel?
Hang die laag en hij doet het beter dan een vloermodel.
Laag omdat hij daar dan koelere lucht inzuigt en dus zuiniger zal zijn (dat lijkt logica, maar het is nog niet getest).
Ik zag bij klanten, zakelijk en particulier dat ze voor verwarmen de airco laag opgehangen hebben, ik wacht op wat zekerheid omdat ik nog wel een winter kan overbruggen op hout, maar schat zo in dat ik hem ook laag ga hangen.

Kijk eens naar deze: https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/happening/heatcharge-energy-charge-system/
SCOP van 6,2! Ongekend hoog...

Hier een overzicht en daar zie je dat Daikin iets lager zit op SCOP 5,9.
Prijs doet er ook toe, dus misschien komt de Daikin er alsnog interessanter uit, dat durf ik niet te zeggen.
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
[...]

Dit lees ik wel vaker, maar vaak onzin. Ik zeg dus niet dat dat bij jou het geval is...
Hang hem op daar waar je wil en letterlijk aan de andere kant van de muur de buitenunit. Geen kabels, geen goten, gewoon 1 gat en een kabel binnen naar een stopcontact. Verder niets...

Jij verwarmt er in de winter mee als hoofdverwarming, dan had je hem ook laag of halverwege op 1 of 2 meter hoogte kunnen hangen, dan was hij voor verwarmen ook nog zuiniger geweest omdat hij koelere lucht in kan zuigen en nog beter zijn warmte afgifte kan regelen.

Bij mijn buren konden ze afkijken bij mij, maar ongelooflijk lelijk opgehangen allemaal. Vele meters aan kabelgoten, kabels langs de muur, enz... terwijl ze bij mij konden zien dat het gewoon volledig zonder kon!

Heel vaak zie je lelijke oplossingen, zoooo zonde van je aanzicht van het huis!
Ons huis is een half open bebouwing (woonkamers aan elkaar) dus kon ik het vloermodel niet zomaar in het midden van de woonkamer plaatsen. Want dan zouden de leidingen door de halve woonkamer lopen op de muur.
Nu heb ik niets van kabelgoten of leidingen lopen.
Juist een gat naar buiten waar de leidingen dan onder het terras lopen naar de buitenunit die een paar meter verder uit het zicht staat.

Ik zit als hoofdverwarming tijdens de koudste maanden op gemiddeld 210kWh/maand
Ik verwarm tot 22/23 graden wat voor ons een aangename temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:23:
[...]

Er ligt meer op de vloer, maar zweeft er bij het plafond niet gewoon net zo veel als op een meter hoogte, want je hangt hem dan niet OP de grond...

Als je hem laagt hangt, dan heeft de SEER dus totaal geen waarde meer, want je gebruikt hem vooral voor verwarmen, niet (of nauwelijks) om te koelen... Verder is de SEER van bijvoorbeeld een airco die zéér efficiënt is met verwarmen meestal ook erg hoog, dus alsnog geen probleem, maar ik had dus al lang laten weten dat vloermodellen minder zuinig zijn dan een gewone airco en groter en duurder en ... Dus ook hierom zou een airco lager hanger interessant zijn.

Ik ging in op überhaupt een vloermodel vs wandmodel (nog even los gezien van jouw insteek om een wandmodel als vloermodel te gebruiken, dat is mij om het even). Jij gaat er vanuit in JOUW situatie dat je nauwelijks gaat koelen als je van een laag geplaatste unit uit gaat maar ik vermoed dat de meeste mensen met een L/L ook echt wel koelen dus is de SEER nog steeds erg relevant toch? Als ik voor mezelf spreek koel ik in de periode van april/mei t/m september en ga ik daarna langzaam over richting verwarmen.

In de regel zweeft stof inderdaad door alle lagen van je huis maar zal in de meeste gevallen neerslaan op de grond, dus hoe lager de unit hangt hoe groter de kans dat stof aangezogen kan worden. Is dat een groot probleem? Niet persé, maar ik verwacht dat je iets vaker je filters moet schoonmaken tov hooggeplaatste units.

Tot slot nog even een vriendelijk verzoek om niet zo belerend te reageren op posts, daar wordt niemand wijzer van en verstoort m.i. een gezonde discussie. Het zou zonde als er weer gemodereerd moet worden. :>

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:46
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:30:
[...]

Kijk naar de SCOP, vind maar eens een vloermodel met een net zo hoge SCOP als de betere wandmodellen.
Daarom zou ik eerder die laag hogen dan zo'n groot log duurder wandmodel.
Hoe zou dat komen, laag verwarmen zou toch efficienter moeten zijn dan hoog verwarmen? Of telt de vrije plaatsing van een wandmodel harder dan het temperatuurvoordeel van een vloermodel?
Ik zou niet graag een wandmodel lager dan 2 m hangen. De binnenunit is toch vrij fragiel en een keer per ongeluk er tegenaan lopen is zo gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:53
[...]
Er ligt meer op de vloer, maar zweeft er bij het plafond niet gewoon net zo veel als op een meter hoogte, want je hangt hem dan niet OP de grond.. [...]
Nee. Stof daalt. Als je loopt zweep je het op de lucht in. Dat gaat echt niet direct tot aan het plafond. Daarna zakt het weer naar de grond.
Je hebt verder wel gelijk dat je dan wel stof moet hebben liggen, maar mensen met kinderen en/of huisdieren hebben dat hoe dan ook wel. Al laat je de robotstofzuiger 10x per dag rondrijden.

Overigens zuigt dat wandmodel boven natuurlijk net zo hard die stof aan als die op de grond als je de stof eenmaal opgooit, dus ik vraag me af of het verschil in de praktijk echt zo groot gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:53
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
[...]
[...]
Hele hordes rijtjeswoningen waar je hem niet met goed fatsoen aan de buitenmuur kan ophangen. Vooral in de jaren 60 en 70 wilden ze nog wel eens houten buitenmuren tegen betonnen binnenmuren plaatsen. Lekker goedkoop en snel bouwen. Die houten buitenmuren zijn dan echte weer niet zo geschikt op units aan op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Verwijderd Het zgn. "heatcharger-systeem" (marketing-speak) voortdurend aanprijzen/noemen lijkt mij op dit moment nogal voorbarig. En als ik de link naar de Panasonic-website volg en bijna niets te weten kom over dit zo innovatieve systeem dan weet ik (nog niet) genoeg.

R32 nu nog als 2x nieuw & innovatief neerzetten - R410A-/R22-vernieuwing?
Licht overdreven - lijkt mij.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09 07:17
Ik ben me momenteel aan het informeren om airco te plaatsen op de slaapkamers (enkel voor het koelen van de kamers, verwarmen niet nodig). Een belangrijke vereiste is echter dat de binnenunits zo weinig mogelijk zichtbaar zullen zijn. Vandaar dat ik naar de kanaal-units van Mitsubishi aan het kijken ben. Ik stel echter vast dat de SCOP- en SEER-waarden beduidend lager liggen dan de traditionele wand-units. Hoe valt dit te verklaren?

Zal dit ook echt merkbaar zijn naar verbruik toe?

Zijn er andere oplossingen dan kanaal-units voor het mooi wegwerken van de binnenunits? Een cassette in het plafond is alvast geen optie omwille van de betonnen tussenverdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:12
dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:58:
@Verwijderd Het zgn. "heatcharger-systeem" (marketing-speak) voortdurend aanprijzen/noemen lijkt mij op dit moment nogal voorbarig. En als ik de link naar de Panasonic-website volg en bijna niets te weten kom over dit zo innovatieve systeem dan weet ik (nog niet) genoeg.

Beter link: https://www.aircon.panaso...pening/nieuwe-heatcharge/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGYI_pOjJaq5DPA5znZ3DOYAt3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GfT8kVeJwLk1Xsm51ThI2uUs.png?f=fotoalbum_large

Rode pijl wijst naar wat nieuw is vergeleken met alle andere buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
w00key schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:51:
[...]

Beter link: https://www.aircon.panaso...pening/nieuwe-heatcharge/

[Afbeelding]

Rode pijl wijst naar wat nieuw is vergeleken met alle andere buitenunits.
Citaat van de "uitleg" op de website:
"Conventioneel: de kamer wordt langzaam kouder
Duur van het ontdooiingsproces: ongeveer 11 tot 15 minuten.
Schommeling in kamertemperatuur: ongeveer 5 tot 6 °C.

Heatcharge: de kamer voor grondig verwarmd [voor => wordt]
Duur van het ontdooiingsproces: ongeveer 5 tot 6 minuten.
Schommeling in kamertemperatuur: ongeveer 1 tot 2 °C."

5 - 6 °C daling/schommeling van de kamertemperatuur? bij een conventionele airco in verwarmingsmodus tijdens het ontdooien.
Is dat echt zo - kan dat iemand bevestigen?

Ik krijg ook hier de indruk dat dit wollige marketing-speak (met een klein foutje) is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:08:
[...]

5 - 6 °C daling/schommeling van de kamertemperatuur? bij een conventionele airco in verwarmingsmodus tijdens het ontdooien.

Ik krijg ook hier de indruk dat dit wollige marketing-speak is.
Tijdens de defrosts voel je inderdaad dat de temperatuur daalt maar 5-6 graden lijkt mij wel heel veel. Zo ervaar ik het toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:33
[...]

Ik krijg ook hier de indruk dat dit wollige marketing-speak (met een klein foutje) is.
Hier 0 tot 1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Als je met een IR thermometer richt op de binnenunit zie je dat de verdamper gewoon bevriest in een ontdooi cycle. Daadwerkelijke schommeling heeft te maken met type, de grootte van de buitenunit en welke units binnen aan staan, en in welke kamers.

Een grote 5 kW+ multi ontdooien met de slaapkamer is een ramp, met meerdere tegelijk valt mee. Een grote klomp ijs omzetten naar een bak water en grote stoomwolk heeft gewoon warmte nodig en dat trekt de compressor uit de kamers binnen.

Een minuut of 2 later draait de richting om en gaat dat ding bij mij met 2-3 kW te stampen om de kamers weer warm te krijgen, dat is hopelijk ook wat minder met zo'n heatcharge systeem, of hoe het ook heet als iedereen het kopieert. Het lijkt niet echt heel high tech, een mini-boiler met een koperen spoel rond de compressor, maar met wat pech is het gepatenteerd en kan de rest niet mee doen.

Veel posters hier hebben al enkele jaren een L/L warmtepomp draaien, thuis of in een grotere zakelijke installatie en kunnen daardoor beter beoordelen hoe zoiets wel werkt. Ik heb 2 huis-installaties en 80 kW commercieel plus koel/vries installaties en hou de markt langer in de gaten. Het klinkt als iets serieus en lijkt mij interessanter dan de eventuele verandering naar propaan of CO2 als koudemiddel.

En R410a is nog steeds gangbaar, zeker in grote installaties waar je met de ontvlambaarheid te maken hebt; een multi is prima, maar een VRF op R32 is pas echt heel recent bestelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:01
[...]

Ik dacht dat het hier <0.1 graad was, wel een grote ruimte. Om een delta van 5-6 graden te halen moet je denk ik de split op een toilet van 2 m2 ofzo geinstalleerd hebben.

Ik heb vorig jaar met veel interesse naar deze Panasonic units gekeken, toen in februari nog contact met Panasonic opgenomen mbt verkrijgbaarheid. Was toen al aangekondigd maar zou pas vanaf april '22 in de catalogus komen. Uiteindelijk is het de ME uit m'n signature geworden, maar ik ben zeer benieuwd naar praktijk ervaringen met deze Heatcharge units. Nu lijken ze wel beschikbaar te zijn. De SCOP stap omhoog is heel groot, en ik kan me wel iets voorstellen bij hun technisch verhaal.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riant offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 11-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:58:
[...]

Hoe zou dat komen, laag verwarmen zou toch efficienter moeten zijn dan hoog verwarmen? Of telt de vrije plaatsing van een wandmodel harder dan het temperatuurvoordeel van een vloermodel?
Ik zou niet graag een wandmodel lager dan 2 m hangen. De binnenunit is toch vrij fragiel en een keer per ongeluk er tegenaan lopen is zo gebeurd.
Die dingen kunnen echt wel wat hebben hoor.
Hang er een mooie plank boven, zet er een leuk kastje overheen, als boven maar genoeg aanzuigruimte overblijft is het prima.
Heb je ook meteen een leuk plekje voor wat accessoires neer te zetten en je kan er niet meer tegen aan stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:58:

Wat probeer je hier nou eigenlijk te doen?
Ik heb letterlijk geen 1x "heatcharger-systeem" aangeprezen, dus zeg dat tegen de juiste persoon ALS dat al is gedaan!

Op deze site staat veel info, maar blijkbaar weet jij daar niets mee te doen. Panasonic weet natuurlijk totaal niet hoe een product op hun site te moeten zetten.

Klaag lekker bij Panasonic over R32 ;-)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Verwijderd Hier idd. alleen als link en in deze post staat het 2 x (met scop 6.2).
De tekst op de website van Panasonic over "heatcharge" (dank aan @w00key voor de betere link)
beschouw ik voor het overgrote deel op dit moment als reclame en misschien voor 10% als informatie waarmee ik iets kan.
Dit is gewoon mijn eigen constatering - en niets meer - dus zeker geen klacht.

P.S.: Een beeld zegt vaak meer als een lap tekst, als ik het "heatcharge" schemaplaatje nader bekijk
is er wat meer informatie uit te halen m.n. de als stipjes aangeduide ventielen? zijn interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:41:
@Verwijderd Hier idd. alleen als link en in deze post staat het 2 x (met scop 6.2).
De tekst op de website van Panasonic over "heatcharge" (dank aan @w00key voor de betere link)
beschouw ik voor het overgrote deel op dit moment als reclame en misschien voor 10% als informatie waarmee ik iets kan.
Dit is gewoon mijn eigen constatering - en niets meer - dus zeker geen klacht.

P.S.: Een beeld zegt vaak meer als een lap tekst, als ik het "heatcharge" schemaplaatje nader bekijk
is er wat meer informatie uit te halen m.n. de als stipjes aangeduide ventielen? zijn interessant.
wacht even met zulke dingen tot ze fysiek op de mark zijn en een service manual beschikbaar is. dan kan men pas goed kijken hoe het feest in elkaar steekt en hoeveel je er in de praktijk mee opschiet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
flippy schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:08:
[...]

wacht even met zulke dingen tot ze fysiek op de mark zijn en een service manual beschikbaar is. dan kan men pas goed kijken hoe het feest in elkaar steekt en hoeveel je er in de praktijk mee opschiet.
Vandaar mijn vraagteken - een beetje speculeren bij gebrek aan belastbare informatie.
Ook de claim scop 6.2 is voor mij op dit moment alleen maar een cijfer.
Anders gaan we idd beter in de "Duurzame kroeg" verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
Caelorum schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:23:
[...]

Hele hordes rijtjeswoningen waar je hem niet met goed fatsoen aan de buitenmuur kan ophangen. Vooral in de jaren 60 en 70 wilden ze nog wel eens houten buitenmuren tegen betonnen binnenmuren plaatsen. Lekker goedkoop en snel bouwen. Die houten buitenmuren zijn dan echte weer niet zo geschikt op units aan op te hangen.
Gaat resoneren bedoel je, verder kan het prima ze vallen er niet af ofzo, hier in de wijk ook genoeg mensen waarbij de buitenunit aan hout zit maar die koelen er alleen mee.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat de temperatuurregeling zal doen als je dat wil, daarnaast een wandunit kan niet naar boven blazen, de hoogste stand is nog altijd iets meer dan 45 graden of je moet de uitblaasklep eraf gaan slopen want hoe wil die redelijk ver de kamer inblazen.

Je kan hem nog beter op de kop hangen en laag maar dan kan je niet koelen vanwege condensafvoerbak.

Stof is geen probleem bij vloermodellen, heb hier heteluchtverwarming gehad waarbij de aanzuiging ook aan de vloer zit, filters schoonmaken viel reuze mee.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:37:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat de temperatuurregeling zal doen als je dat wil, daarnaast een wandunit kan niet naar boven blazen, de hoogste stand is nog altijd iets meer dan 45 graden of je moet de uitblaasklep eraf gaan slopen want hoe wil die redelijk ver de kamer inblazen.

Je kan hem nog beter op de kop hangen en laag maar dan kan je niet koelen vanwege condensafvoerbak.

Stof is geen probleem bij vloermodellen, heb hier heteluchtverwarming gehad waarbij de aanzuiging ook aan de vloer zit, filters schoonmaken viel reuze mee.
ondersteboven werk zoizo niet, het lamelsysteem werkt dan niet meer, de motor is niet sterk genoeg om het gewicht lamellen tegen de zwaartekracht open te krijgen.

ook heb je dan het probleem dat de stroming van de gassen en vloeistof tegen de zwaartekracht in moet werken, dat vind ie ook niet leuk. de pijpen en hoe dat loopt zit zo in elkaar dat de pijpen onderin vloeistof zijn, die zitten dan ineens boven ipv beneden... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-09-2023 22:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:08:
[...]

Dit ding is al in 2022 op de markt gekomen ;-)
Als het een fabeltje is of als het product niet doet wat het zegt, dan was het vast en zeker al verdwenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:15:
[...]

Vandaar mijn vraagteken - een beetje speculeren bij gebrek aan belastbare informatie.
Joh, je roept maar wat?...
SCOP 6.2 is niet zomaar een cijfer, die is ontstaan uit testen waarbij alle airco's op dezelfde manier getest worden en dus juist een getal waar je op kan bouwen... Je weet hoe zuinig het apparaat is, net als de SEER van 10,5 van deze airco, ook bijzonder hoog, de hoogste in zijn soort samen met Panasonic en Mitsubishi alleen die 2 merken met het type dat een SEER van 10,5 hebben komen nog niet in de buurt van de SCOP van deze Panasonic...
Geen idee waarom je cijfers niet serieus wilt nemen, maar ze worden niet uit de duim gezogen, blijkbaar denk jij dat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
dunklefaser schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:15:
[...]

Wat moet SCOP anders zijn dan, anders dan de belangrijkste eis voor een warmtepomp?

Je zet een RXM35R9 / FTXM35R in het lab en er komt dit uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiAo0PQQuOJIecLb7nb-VldUEKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZRerkH6JZa0V8pzgCtvfUzp.png?f=user_large

En dan de CU-VZ9SKE / CS-VZ9SKE met dezelfde tests

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDp-dGLRr5Yp3HflhHM41dAXAr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NZIYBJZi7h6g8tUJNbvVaoh7.png?f=user_large

En bivalent point / TOL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzjtOXvOuQ4mfr2Z-sKOLu9bbSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8fPL1PqpWHL2di2i7KHxQWv0.png?f=user_large

Je kan hier geen mening over hebben. Ja, hij kan veel meer en met minder energie verwarmen. Punt.

Wat wel ter discussie staat: is de verbetering het geld waard, en de moeite om een installatiepartner te vinden die het verkoopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:20:
[...]

Dit ding is al in 2022 op de markt gekomen ;-)
Als het een fabeltje is of als het product niet doet wat het zegt, dan was het vast en zeker al verdwenen!
heb even ingelogd in de panasonic portaal.

dat ding wat om de compressor heen zit in de marketing is gewoon een blok aluminum met een electrisch element erin van 1.6kW wat werkt als thermische massa en fysiek tegen de compressor aan geschjroeft aan 1 kant, dus niet eromheen. er is een extra klep in het systeem die kan kiezen of er wel of niet gas door het blok gaat en er zit een schakeling op die het electrische element kan inschakelen om bij te verwarmen.

let op dat dit ding dus COP1 kan verwarmen!

nog handig detail die in de tabellen staat is dat de je bij 3 meter leiding 4.2kW aan wwarmte eruit kan krijgen en bij 15 meter nog maar 3,5. das wel even iets om in de gaten te houden, al is het niet veel beter bij andere merken. die zitten ook rond de 15 a 20% capaciteitsverlies bij langere lengtes.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
w00key schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:31:
[...]

Wat moet SCOP anders zijn dan, anders dan de belangrijkste eis voor een warmtepomp?

Je zet een RXM35R9 / FTXM35R in het lab en er komt dit uit:

[Afbeelding]

En dan de CU-VZ9SKE / CS-VZ9SKE met dezelfde tests

[Afbeelding]

En bivalent point / TOL:

[Afbeelding]

Je kan hier geen mening over hebben. Ja, hij kan veel meer en met minder energie verwarmen. Punt.

Wat wel ter discussie staat: is de verbetering het geld waard, en de moeite om een installatiepartner te vinden die het verkoopt.
Kijk - dat is idd. wat meer dan één cijfer. Meten is weten - maar weet wat (en hoe) je meet
en waarmee je eventueel vergelijkt. - Ik had alleen geen tijd om het zelf op te zoeken. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
flippy schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:45:
[...]

dat ding wat om de compressor heen zit in de marketing is gewoon een blok aluminum met een electrisch element erin van 1.6kW wat werkt als thermische massa en fysiek tegen de compressor aan geschjroeft aan 1 kant, dus niet eromheen. er is een extra klep in het systeem die kan kiezen of er wel of niet gas door het blok gaat en er zit een schakeling op die het electrische element kan inschakelen om bij te verwarmen.

nog handig detail die in de tabellen staat is dat de je bij 3 meter leiding 4.2kW aan wwarmte eruit kan krijgen en bij 15 meter nog maar 3,5. das wel even iets om in de gaten te houden, al is het niet veel beter bij andere merken. die zitten ook rond de 15 a 20% capaciteitsverlies bij langere lengtes.
Bedankt! Nog meer belangrijke achtergrondinfo - ik leer het apparaat en de specifieke techniek steeds beter kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33
Ik heb hier regelmatig de tip voorbij zien komen om na het koelseizoen een bruistablet in de lekbak te gooien om de afvoer weer mooi schoon te maken. Ik heb zelf MHI srk-**zs-w units, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Kan dat gedaan worden zonder de kast eraf te halen? Heb al even op youtube gekeken, maar alleen filmpjes van Daikin modellen kunnen vinden voor dit specifieke klusje. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je dat allemaal vergeet, dan klopt de SCOP van 6,2 onderaan de streep nog altijd en is hij dus veel beter dan de beste andere airco. Geen idee wat je hier probeert aan te tonen, maar dat is dus niet nodig, alles is al getest en daar kwam dus de SCOP 6,2 uit ;-)

Die lengtes, tja, als jij 15m nodig hebt, dan mag ik hopen op een uitzondering. Mijn airco hangt op precies 30cm van de buitenunit af, geen kabelgoten, geen kabels. Snap dat dat niet bij iedereen kan, maar 15m, dan moet je serieus na gaan denken over een andere oplossing zoals een monoblock airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Ooh, dus ingebouwde backup heater zoals de L/W's? Dat is geen slecht idee, beter dan een stomme straalkachel bij zetten. Dit is iets meer automatisch en alleen indien nodig, plus even aan tijdens ontdooien.

Heb je ook gezien hoe de gas flow werkt tijdens defrost? Flyer / plaatjes lijken te beweren dat er nog steeds verwarmd wordt binnen, ipv flow omdraaien, koelvloeistof daarheen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Volgens mij verwarmt hij dan niet, maar koelt binnen ook niet af. Even zonder gloeispiraal gezien, maakt het thermisch gezien niets uit; de oude techniek pompt X kWh je huis in tijdens verwarmen en zuigt Y kWh je huis uit tijdens het ontdooien. Deze unit pompt X-Y kWh je huis in tijdens verwarmen en koelt de binnenruimte niet af tijdens het ontdooien. Energie gaat niet verloren; eerste hoofdwet thermodynamica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:18:
Volgens mij verwarmt hij dan niet, maar koelt binnen ook niet af. Even zonder gloeispiraal gezien, maakt het thermisch gezien niets uit; de oude techniek pompt X kWh je huis in tijdens verwarmen en zuigt Y kWh je huis uit tijdens het ontdooien. Deze unit pompt X-Y kWh je huis in tijdens verwarmen en koelt de binnenruimte niet af tijdens het ontdooien. Energie gaat niet verloren; eerste hoofdwet thermodynamica :)
Behalve als de unit dus 2 kW in de compressor kan stoppen (elektrisch -> mechanisch energie -> druk en temperatuur), en nog 1.x kW in dat spiraaltje / element. Dan heb je best kans dat er warmte "over" is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIMppK1YyiLqtRXKjUJsFSPxjIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/05dadrR0E4lxIZYBCRlfPRVm.png?f=user_large

Tekening is echt rood naar binnenunit en geel terug, ik denk of de EEV helemaal open en fan low (retour is dan half gas half vloeistof, oid), of EEV op een kiertje (weinig flow, bewaar de meeste rood voor de warmtewisselaar buiten). Wat terug komt is niet volledig afgekoeld. Ik ben benieuwd of de service manual dat ook bevestigt.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 12-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Nachtapotheker schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:47:
Ik heb hier regelmatig de tip voorbij zien komen om na het koelseizoen een bruistablet in de lekbak te gooien om de afvoer weer mooi schoon te maken. Ik heb zelf MHI srk-**zs-w units, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Kan dat gedaan worden zonder de kast eraf te halen? Heb al even op youtube gekeken, maar alleen filmpjes van Daikin modellen kunnen vinden voor dit specifieke klusje. Alvast bedankt.
Idem, zou dat ook wel graag willen weten, heb er nog niet naar gekeken aangezien de tijd nog niet daar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:37:
[...]

Behalve als de unit dus 2 kW in de compressor kan stoppen (elektrisch -> mechanisch energie -> druk en temperatuur), en nog 1.x kW in dat spiraaltje / element. Dan heb je best kans dat er warmte "over" is.

[Afbeelding]

Tekening is echt rood naar binnenunit en geel terug, ik denk of de EEV helemaal open en fan low (retour is dan half gas half vloeistof, oid), of EEV op een kiertje (weinig flow, bewaar de meeste rood voor de warmtewisselaar buiten). Wat terug komt is niet volledig afgekoeld. Ik ben benieuwd of de service manual dat ook bevestigt.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij kan de nieuwe techniek op dit punt niet efficienter werken dan de oude. Wel comfortabeler en efficienter op andere punten. Ergo, voor de hoogste efficiency hadden ze het omkeren v.d. gasstromen intact kunnen houden. Door de gasstroom niet om te keren blijft het binnen warmer maar moet de compressor uiteindelijk evenveel doen. Of je schakelt het element bij, maar dan zakt de efficiency wel hard in.

Verder ben ik wel gecharmeerd door deze techniek. Je kunt er een airco mee maken voor uitsluitend verwarmen waarbij geen keerkleppen of elektrisch element nodig zijn t.b.v. ontdooien. Zulke apparaten kunnen misschien robuuster zijn dan wat nu op de markt is. (voor ons een uitkomst omdat we 's zomers niet koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:06
Ik ben aan het oriënteren op een airconditioning. Verschillende topics doorgelezen en contact gehad een lokaal bedrijf wat systemen plaatst.
Zij plaatsen vooral systemen van het merk Qventi. Ik kan geen reviews of ervaringsverhalen vinden, misschien ook niet gek omdat ze sinds 2020 actief zijn. Benieuwd of er iemand iets over kan delen?

Wel maken ze mooie ombouwen.

https://qventi.com/over-ons/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vanputten80 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:58:
Ik ben aan het oriënteren op een airconditioning. Verschillende topics doorgelezen en contact gehad een lokaal bedrijf wat systemen plaatst.
Zij plaatsen vooral systemen van het merk Qventi. Ik kan geen reviews of ervaringsverhalen vinden, misschien ook niet gek omdat ze sinds 2020 actief zijn. Benieuwd of er iemand iets over kan delen?

is gewoon schinese troep. lekker laten liggen. gewoon een mitsubishi heavy of electric nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:18:
Maar door er efficiënter mee om te gaan hebben ze dus een hogere SCOP weten te bereiken, of te wel, het heeft wel degelijk nut! Je kan inderdaad energie niet toveren of laten verdwijnen, maar er wel beter mee omgaan, dus weet wat je zegt i.p.v. maar iets te zeggen hier dat niet klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:01:
[...]

is gewoon schinese troep. lekker laten liggen. gewoon een mitsubishi heavy of electric nemen.
Tenzij zijn portemonnee dat niet toelaat misschien? Als de SCOP en SEER waardes goed zijn en het merk verder goede recenties krijgt is er niets aan de hand. Maar aangezien ze nog niet lang bestaan zullen die iig nog niets zeggen over de levensduur.

Als de SCOP en SEER niet eens zo hoog zijn, dan lekker links laten liggen...

Hier heb je een goed overzicht, je kan rangschikken op SCOP (verwarmen) en SEER (koelen), misschien helpt dat om een keuze te maken nadat je de prijzen er bij gezocht hebt.
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:32

Mijn advies is, kies voor één van de premium Japanse merken.
  • Daikin
  • Mitsubishi Electric
  • Mitsubishi Heavy Industries
(ja er zijn inderdaad twee Mitsubishies)

Als je geld wilt besparen dan kun je het beste meer geld uitgeven aan de initiële investering zodat je daarna een aanmerkelijk lagere energierekening hebt. Aanschaf is slechts een gedeelte van het kostenplaatje. Met verbruik en levensduur verdien je de investering terug.

Andere Japanse merken die ook heel goed zijn:
  • Fujitsu
  • Panasonic
  • Toshiba
Heb je iets minder te besteden kijk dan naar de (Zuid) Koreaanse merken:
  • Samsung
  • LG
Houdt het bij deze acht en blijf weg bij de Chinese merken.
  • Midea
  • Tristar
  • ...

• w00key
Martin7182 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:23:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij kan de nieuwe techniek op dit punt niet efficienter werken dan de oude. Wel comfortabeler en efficienter op andere punten. Ergo, voor de hoogste efficiency hadden ze het omkeren v.d. gasstromen intact kunnen houden. Door de gasstroom niet om te keren blijft het binnen warmer maar moet de compressor uiteindelijk evenveel doen. Of je schakelt het element bij, maar dan zakt de efficiency wel hard in.
Als de third party independent lab 20% betere COP meet is het gewoon beter toch? Ik ga de discussie niet aan hoe precies het werkt, maar dat het werkt staat vast.

Verder is het mooi meegenomen dat:

1. hij blijft verwarmen tijdens ontdooien
2. minder lang bezig is met ontdooien
3. een ingebouwde backup heater heeft zoals L/W warmtepompen. Dat is niet voor niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Die ombouw haal je makkelijk elders
https://www.vakhandeljanssen.nl/airco/omkastingen/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Theetjuh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:59:
[...]

Idem, zou dat ook wel graag willen weten, heb er nog niet naar gekeken aangezien de tijd nog niet daar was.
Ik ben hier ook benieuwd naar. Een specialist die hier iets over kan roepen? @flippy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:35
@Stillekracht @Theetjuh @Nachtapotheker

Een tablet krijg je er wel in zonder de complete kap te verwijderen. Klep omhoog, filters eruit en dan kan je helemaal links- of rechtsonder een tabletje in de kap stoppen.

De complete kap verwijderen is ook niet zo ingewikkeld:
  • Frontplaat eraf (helemaal omhoog en dan kan je hem naar je toe eruit trekken
  • Onderste kap verwijderen - zit vast met twee schroeven achter de lamellen. Schroeven los en dan kan je de onderste kap los klikken
  • De rest van de kap zit vast met twee zichtbare schroeven en 4 clips aan de bovenkant (tegen de muur aan). Schroeven los en en clips losklikken (je merkt vanzelf wanneer er eentje los schiet). Daarna trek je zo de complete kap van de unit af.
Zoals in het begin van dit fimpje.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33
GermanPivo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:56:
@Stillekracht @Theetjuh @Nachtapotheker

Een tablet krijg je er wel in zonder de complete kap te verwijderen. Klep omhoog, filters eruit en dan kan je helemaal links- of rechtsonder een tabletje in de kap stoppen.

De complete kap verwijderen is ook niet zo ingewikkeld:
  • Frontplaat eraf (helemaal omhoog en dan kan je hem naar je toe eruit trekken
  • Onderste kap verwijderen - zit vast met twee schroeven achter de lamellen. Schroeven los en dan kan je de onderste kap los klikken
  • De rest van de kap zit vast met twee zichtbare schroeven en 4 clips aan de bovenkant (tegen de muur aan). Schroeven los en en clips losklikken (je merkt vanzelf wanneer er eentje los schiet). Daarna trek je zo de complete kap van de unit af.
Zoals in het begin van dit fimpje.
Dank 🙏
Kan je wellicht een foto posten waar je de tablet precies dient neer te leggen?

• flippy
  • Niet online

flippy

Nachtapotheker schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:02:
[...]

Dank 🙏
Aan de kant waar je arvoer zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Nachtapotheker schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:02:
[...]

Dank 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1tE9Ixt5eZqet3nyffguumTstA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaMRZxf4maDy7TvKABYCcE8h.jpg?f=fotoalbum_large

Daar naar binnen schuiven. Of aan de andere kant als je afvoer daar zit. ;)

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:59

Daytona

Autoracen is voor watjes

We zijn bezig met een aanbouw van 15m2 als uitbreiding op de 30m2 woonkamer in onze jaren '70 tussenwoning.
Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen een airco te installeren. Deze zal rechts boven (vanaf plattegrond gezien) in de aanbouw komen.

Woning is voorzien van HR++ glas aan voorzijde.
Kruipruimte bestaande woning is geïsoleerd met 8cm PIR, oude voor- en achtergevel is geïsoleerd met 7cm steenwol in de spouw.

De aanbouw heeft 10cm PIR in de spouwmuur, 16 PIR op het dak, en 12cm XPS200 in de vloer.
In de aanbouw komen 2 dakvensters van 1.2x1.2mtr met HR++ glas en ingebouwde zonwering, en triple glas in het achterkozijn van 3.8x2.4mtr.

Gasverbruik afgelopen jaren was 600-630m³ inclusief zo'n 200m³ voor koken/warm water. Er wordt alleen verwarmd in de woonkamer/keuken.

Hoofddoel voor de airco is de temperatuur in de zomer aangenaam te houden, en het gasverbruik in de winter terug te dringen.

Met de Koevlaas methode kom ik met het historisch verbruik op zo'n 2Kw. Met de aanbouw erbij is het gokken natuurlijk, maar als ik simpelweg het gasverbruik x1.5 ivm toegenomen oppervlak/inhoud zou een 3.5Kw airco nog voldoende zijn.

Met een zo goed mogelijk ingevulde warmteverliesberekening van bouw-energie.be kom ik echter uit op bijna 6Kw.

Installateur adviseerd 5.0Kw, ivm met veel lichtinval en gemiddelde isolatie (uitgaande van formule M³x30/40/50 afhankelijk van isolatie en lichtinval).

Lang verhaal kort; is een 3.5Kw airco echt onderbemeten, en ga ik liever voor een 5.0Kw airco? (MHI SRK50SZ-W of SRK35SZ-W in dit geval)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU1zRTfBCwaySPlbL9NSvS_4rE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oNh1Qqs0RJ71cfhmcrHFXmu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SqkDZbRWULWXUB3g0ox9PV5G4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLTP7BWCNv2i311sCcpBc7ql.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Daytona op 13-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:13:
[...]

Maar door er efficiënter mee om te gaan hebben ze dus een hogere SCOP weten te bereiken, of te wel, het heeft wel degelijk nut! Je kan inderdaad energie niet toveren of laten verdwijnen, maar er wel beter mee omgaan, dus weet wat je zegt i.p.v. maar iets te zeggen hier dat niet klopt...
w00key schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:31:
[...]

Als de third party independent lab 20% betere COP meet is het gewoon beter toch? Ik ga de discussie niet aan hoe precies het werkt, maar dat het werkt staat vast.

Verder is het mooi meegenomen dat:

1. hij blijft verwarmen tijdens ontdooien
2. minder lang bezig is met ontdooien
3. een ingebouwde backup heater heeft zoals L/W warmtepompen. Dat is niet voor niets.
Jullie hebben mijn punt gemist wat ik bedoelde met "op dit punt" ;)
Het staat helemaal niet vast dat de betere SCOP door deze manier van ontdooien komt. Sowieso heeft ontdooien maar een heel beperkte invloed op de SCOP. Ik zeg nergens dat "het niet klopt", alleen dat je niet om natuurkundige wetten heen kan.

Edit: overigens moeten we ons niet blind staren op een hoge SCOP. Dit getal geldt alleen als je ook buiten de koudste wintermaanden verwarmt. Ik kijk vooral naar de COP bij lage temperaturen en wat een unit nog kan bij strenge vorst.

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 13-09-2023 10:29 ]

• FrankHe
Daytona schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:23:
We zijn bezig met een aanbouw van 15m2 als uitbreiding op de 30m2 woonkamer in onze jaren '70 tussenwoning.
Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om meteen een airco te installeren. Deze zal rechts boven (vanaf plattegrond gezien) in de aanbouw komen.

Kruipruimte bestaande woning is geïsoleerd met 8cm PIR, oude voor- en achtergevel is geïsoleerd met 7cm steenwol in de spouw.

De aanbouw heeft 10cm PIR in de spouwmuur, 16 PIR op het dak, en 12cm XPS200 in de vloer.
In de aanbouw komen 2 dakvensters van 1.2x1.2mtr met HR++ glas en ingebouwde zonwering, en triple glas in het achterkozijn van 3.8x2.4mtr.

Gasverbruik afgelopen jaren was 600-630m³ inclusief zo'n 200m³ voor koken/warm water. Er wordt alleen verwarmd in de woonkamer/keuken.

Hoofddoel voor de airco is de temperatuur in de zomer aangenaam te houden, en het gasverbruik in de winter terug te dringen.

Met de Koevlaas methode kom ik met het historisch verbruik op zo'n 2Kw. Met de aanbouw erbij is het gokken natuurlijk, maar als ik simpelweg het gasverbruik x1.5 ivm toegenomen oppervlak/inhoud zou een 3.5Kw airco nog voldoende zijn.

Met een zo goed mogelijk ingevulde warmteverliesberekening van bouw-energie.be kom ik echter uit op bijna 6Kw.

Installateur adviseerd 5.0Kw, ivm met veel lichtinval en gemiddelde isolatie (uitgaande van formule M³x30/40/50 afhankelijk van isolatie en lichtinval).

Lang verhaal kort; is een 3.5Kw airco echt onderbemeten, en ga ik liever voor een 5.0Kw airco? (MHI SRK50SZ-W of SRK35SZ-W in dit geval)
Wat is de oriëntatie van de aanbouw? De noordkant heeft ook lichtinval.

Het is belangrijk om te kijken naar het minimumvermogen van het systeem.

Je airconditioning zal bijna nooit op het maximale vermogen koelen of verwarmen. Zodra de doeltemperatuur (bijna) is bereikt zal een inverter gestuurd systeem het toerental van de compressor terugbrengen en op lager vermogen gaan werken. Hier behaal je de energiewinst en het comfort. Er is niets irritanter dan een airconditioning die gaat zitten pendelen, inschakelen en uitschakelen omdat het systeem de energie niet kwijt kan.

De 3,5 kW unit heeft een minimum van 0,9 kW en de 5 kW unit heeft een minimum van 1,3 kW. Bij die 5 kW unit zul je zien dat die meer gaat pendelen. De 2,5 kW unit heeft ook een minimum van 0,9 kW dus je kunt in dat geval voor de 3,5 kW kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door FrankHe op 13-09-2023 09:58 . Reden: aanvulling minimumvermogen ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Daytona schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:23:

Voor mijn woonkamer van 31m2 en 13 meter lang ga ik voor een 5kW vloerunit van MHI. Soortgelijke isolatie als bij jou (na de verbouwing). Ik twijfelde ook tussen een 3.5 en 5, maar zeker als je in de winter niet 24/7 wil verwarmen is een bak extra vermogen wel fijn. Ook zal de 5 minder last hebben van defrosts: De buitenunit van de 5kW ZSX is simpelweg zwaarder dus kan meer hebben voor het tot een defrost komt. Dit dan wel als hoofdverwarming. Als je het als bijverwarming doet maakt het minder uit natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
TereZz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:09:
[...]

Voor mijn woonkamer van 31m2 en 13 meter lang ga ik voor een 5kW vloerunit van MHI. Soortgelijke isolatie als bij jou (na de verbouwing). Ik twijfelde ook tussen een 3.5 en 5, maar zeker als je in de winter niet 24/7 wil verwarmen is een bak extra vermogen wel fijn. Ook zal de 5 minder last hebben van defrosts: De buitenunit van de 5kW ZSX is simpelweg zwaarder dus kan meer hebben voor het tot een defrost komt. Dit dan wel als hoofdverwarming. Als je het als bijverwarming doet maakt het minder uit natuurlijk.
" is een bak extra vermogen wel fijn" Deze insteek blijft wel een risico op ongewenst pendelgedrag als je het mij vraagt. In dit geval zou ik (indien het mogelijk is) eerder overwegen om 2 lichtere units te plaatsen. Maar goed er is hier al heel veel over gezegd in dit topic ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• GermanPivo
renzo4000 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:21:
[...]

" is een bak extra vermogen wel fijn" Deze insteek blijft wel een risico op ongewenst pendelgedrag als je het mij vraagt. In dit geval zou ik (indien het mogelijk is) eerder overwegen om 2 lichtere units te plaatsen. Maar goed er is hier al heel veel over gezegd in dit topic ;)
Eens. Alhoewel in dit geval het minimumvermogen bij genoemde ZSX in ieder geval niet het probleem is. ;)

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:00
KikkerMario schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:00:
[...] (srk-25 zs-w), en het tikkende geluid werd steeds erger. Volgens mijn installateur is het een bekend probleem met slechte lagers bij mhi. De lager wordt binnenkort binnen de garantie vervangen.
In april een lager vervangen, maar het getik is nu weer terug. Het is nog wel zachtjes op het moment. Kent er iemand een blijvende oplossing?

• GermanPivo
KikkerMario schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:42:
[...]

In april een lager vervangen, maar het getik is nu weer terug. Het is nog wel zachtjes op het moment. Kent er iemand een blijvende oplossing?
Heb ook je gekeken of de ventilatorrol goed in het midden zit?
flippy schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:27:
[...]

de oorzaak is dat de waaier niet goed in het midden zit. die moet je dus even losmaken (schroef aan motorzijde) en de waaier iets opzij schuiven.

de ring werkt maar de lager slijt enorm hard hierdoor.
Had het zelf overigens ook laatst bij een andere binnenunit, dacht weer aan het lager, maar het leek meer resonantie in de behuizing te zijn. Klein vulplaatje ergens tussen en het was weg.

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 13-09-2023 11:01 ]

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:00
GermanPivo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:00:
[...]

Heb ook je gekeken of de ventilatorrol goed in het midden zit?

[...]

Had het zelf overigens ook laatst bij een andere binnenunit, dacht weer aan het lager, maar het leek meer resonantie in de behuizing te zijn. Klein vulplaatje ergens tussen en het was weg.
Dank je voor de tips. Hoe kan ik dat eenvoudig zien? Hij hangt er nog geen jaar, dus ik ga zelf niets losschroeven, maar ik wil wel goed beslagen ten ijs komen als de monteur voor de 5e keer terugkomt.

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:59

Daytona

Autoracen is voor watjes

FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:48:
[...]

De aanbouw is gericht op het oosten, hoofdzakelijk in de ochtend zon. Wil straks met schaduwdoek oid wel de meeste zon van de ramen houden. Vanaf ±14.00 staat de zon de op het raam aan de voorkant (afbeeldingen toegevoegd aan m'n eerdere post). Daar zijn leibomen geplant, maar merkbare schaduwwerking laat nog wel een paar jaar op zich wachten ;)

In de aanbouw komt overigens vloerverwarming, de woonkamer heeft 2 radiatoren. Maar alles wat we met de airco af kunnen is natuurlijk meegenomen (overdag meestal iemand thuis).

Ik kan moeilijk inschatten hoe hinderlijk dat pendelen is, en hoeveel een 5Kw unit dat meer zou doen als een 3.5Kw.

Jij verwacht iig geen problemen met koelen met een 3.5Kw MHI?

• FrankHe
Daytona schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:46:
[...]

De aanbouw is gericht op het oosten, hoofdzakelijk in de ochtend zon. Wil straks met schaduwdoek oid wel de meeste zon van de ramen houden. Vanaf ±14.00 staat de zon de op het raam aan de voorkant (afbeeldingen toegevoegd aan m'n eerdere post). Daar zijn leibomen geplant, maar merkbare schaduwwerking laat nog wel een paar jaar op zich wachten ;)

In de aanbouw komt overigens vloerverwarming, de woonkamer heeft 2 radiatoren. Maar alles wat we met de airco af kunnen is natuurlijk meegenomen (overdag meestal iemand thuis).

Ik kan moeilijk inschatten hoe hinderlijk dat pendelen is, en hoeveel een 5Kw unit dat meer zou doen als een 3.5Kw.

Jij verwacht iig geen problemen met koelen met een 3.5Kw MHI?
Wanneer je op de hele warme dagen voor de nodige schaduw kunt zorgen dan is 3,5 kW meer dan voldoende om te koelen, een 2,5 kW zou eigenlijk al volstaan. Er van uitgaande dat je doeltemperatuur niet 19 graden is.

Voor verwarmen is het wel prettig om iets meer achter de hand te hebben. Aangezien het minimum vermogen van zowel de 2,5 kW als 3,5 kW 0,9 kW bedraagt zou ik voor die 3,5 kW unit gaan.

Het hele idee van een warmtepomp, koelen of verwarmen, is dat je deze lange tijd aan hebt staan. Laat het systeem gewoon de hele dag lopen. De installateur zal een 5 kW unit adviseren omdat hij geen gezeur wil hebben van klanten die verwachten dat de woning binnen 10 minuten op temperatuur is. Het is echt geen probleem wanneer het 15 tot 20 minuten duurt. Het feit dat de 5 kW unit een hoger minimaal vermogen heeft is iets waar je dagelijks hinder van gaat ondervinden in verband met pendelgedrag wat zorgt voor verminderd comfort.

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Ik probeer voor mezelf vast te stellen of/wanneer ik met mijn airco moet gaan verwarmen. Ik heb in de woonkamer (achter gedeelte) een Toshiba Avant hangen uit 2015. Deze heeft een COP van 3.68 (en er staat niet bij welke buitentemp dit is).

Als hoofdverwarming heb ik een hybride L/W warmtepomp. De CV springt aan als de WP het niet meer trekt. Ik heb vorig jaar gezien dat dat ongeveer bij een buitentemperatuur van 2 graden is. De vraag is of ik op dat moment beter mijn airco kan aanzetten om te verwarmen en het moment dat de CV aan gaat zo lang mogelijk uit kan stellen.

Ik weet niet wat de "COP" van de CV ketel is... Ik las ergens. Is ingesteld om 6.8kW maximaal te leveren (kan 24kW hebben) en is van het aan/uit type.

Het doel is financieel gunstig uit te komen dus dan zitten we nog met de prijzen:
Gasprijs: EUR 1,45
Electriciteit: EUR 0,40 (prijsplafond, na 2023 ietsje hoger)

Rekenen
Airco: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 3.68 = 27.2kWh aan stroom = EUR 10,86 (ALSSSS die COP klopt onder de 2 graden...)

CV: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 9.8m3 / 90% efficientie = 12.75 m3 gas = EUR 18,49
Volgens mij kan ik voorbij gaan aan het feit dat de WP nog steeds draait en dus dus de totale geleverde warmte door CV+WP geleverd wordt.

Andersom gezegd, als de COP van de airco onder de 2,2 gaat zitten dan kan ik beter met de CV stoken. Klopt deze berekenen. Wat is realistisch om van zo'n oude (2015) Toshiba te verwachten aan COP?

• GermanPivo
KikkerMario schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:30:
[...]

Dank je voor de tips. Hoe kan ik dat eenvoudig zien? Hij hangt er nog geen jaar, dus ik ga zelf niets losschroeven, maar ik wil wel goed beslagen ten ijs komen als de monteur voor de 5e keer terugkomt.
Je kan de rol gewoon zien zitten als je door de lamellen kijkt, maar een kleine afwijking is lastig op het oog te zien natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
renzo4000 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:21:
[...]

GermanPivo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:28:
[...]

Eens. Alhoewel in dit geval het minimumvermogen bij genoemde ZSX in ieder geval niet het probleem is. ;)
De SRF35ZS-W/SRC25ZS-W2 doet minimaal koeling 0.9, verwarmen 0.8.

De SRF50-ZSX-W doet minimaal koelen 1.1, verwarmen ook 0.8. Gen verschil met verwarmen idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• studiostevus
studiostevus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:27:
Ik probeer voor mezelf vast te stellen of/wanneer ik met mijn airco moet gaan verwarmen. Ik heb in de woonkamer (achter gedeelte) een Toshiba Avant hangen uit 2015. Deze heeft een COP van 3.68 (en er staat niet bij welke buitentemp dit is).

Als hoofdverwarming heb ik een hybride L/W warmtepomp. De CV springt aan als de WP het niet meer trekt. Ik heb vorig jaar gezien dat dat ongeveer bij een buitentemperatuur van 2 graden is. De vraag is of ik op dat moment beter mijn airco kan aanzetten om te verwarmen en het moment dat de CV aan gaat zo lang mogelijk uit kan stellen.

Ik weet niet wat de "COP" van de CV ketel is... Ik las ergens. Is ingesteld om 6.8kW maximaal te leveren (kan 24kW hebben) en is van het aan/uit type.

Het doel is financieel gunstig uit te komen dus dan zitten we nog met de prijzen:

Rekenen
Airco: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 3.68 = 27.2kWh aan stroom = EUR 10,86 (ALSSSS die COP klopt onder de 2 graden...)

CV: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 9.8m3 / 90% efficientie = 12.75 m3 gas = EUR 18,49
Volgens mij kan ik voorbij gaan aan het feit dat de WP nog steeds draait en dus dus de totale geleverde warmte door CV+WP geleverd wordt.

Andersom gezegd, als de COP van de airco onder de 2,2 gaat zitten dan kan ik beter met de CV stoken. Klopt deze berekenen. Wat is realistisch om van zo'n oude (2015) Toshiba te verwachten aan COP?
Ik heb mezelf verbaasd maar ik heb een databoek gevonden... lijkt er op dat de COP nooit onder de 2.2 gaat komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMY8KjPtTavpRc0cjHhnyxT3eNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kkr0PIiM8HHNUWcOqNTb4CeK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:45:
Edit: overigens moeten we ons niet blind staren op een hoge SCOP. Dit getal geldt alleen als je ook buiten de koudste wintermaanden verwarmt. Ik kijk vooral naar de COP bij lage temperaturen en wat een unit nog kan bij strenge vorst.
Dan is de Heatcharge toch perfect? Hij heeft hoog vermogen bij strenge vorst, COP van 3.95 bij -7 en nog veel hoger bij -2, +2, +7. Niemand komt daar ook maar in de buurt.

Nee, het komt niet alleen door ontdooien, maar who cares. SCOP staat op #1 met 20% voorsprong, COP bij vorst 15% beter dan de vergelijkbare Daikin, bij 43% meer netto vermogen geleverd. Als je daar 2 kW van vraag mag hij nog relaxter aan doen met nog hogere COP.

SCOP is niet voor niets de #1 getal op energielabel. Meeste van je energie verbruik je bij echt koud weer, bij hoog vermogen, en die metingen bij -7, -2, +2, +7 worden gewogen met hoeveel uur West Europa bij welke temperatuur door brengt in een gemiddelde winter. De -7 / -2 getallen wegen best hoog mee, maar wel minder hoog dan op de energielabel voor Noord Europa (Norwegen etc).

[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 13-09-2023 14:01 ]

• FrankHe

Rekenen

Voor verwarmen houd je het beste de overgangsseizoenen aan, het voorjaar en najaar, daar behaal je het beste rendement. Zodra de temperatuur buiten onder de +5 graden komt dan kun je beter overschakelen naar gasgestookt.

Laten we eerlijk wezen, de meeste dagen is in Nederland en België de temperatuur op of boven de +5 graden. Voor de weken dat het kouder is schakel je naar de CV-ketel. Er zijn tegenwoordig warmtepompen die garanderen dat ze tot een buitentemperatuur van -15 graden hun rendement behouden maar dat is echt een uitzondering.

• FrankHe
studiostevus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:37:
[...]

Ik heb mezelf verbaasd maar ik heb een databoek gevonden... lijkt er op dat de COP nooit onder de 2.2 gaat komen...

[Afbeelding]
Deze grafiek laat het heel duidelijk zien, het omslagpunt ligt bij +5 graden buitentemperatuur.

Kijkend naar de energieprijzen kun je bij een COP van 2,2 denk ik beter gas gaan stoken.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 13-09-2023 14:07 ]

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:00
Wij hebben een airco op de dakkapel staan. De condensafvoer van de binnenunit loopt uit op de dakpannen. Echter wanneer de wind verkeerd staat, gebeurd het wel is dat de airco unit (wanneer in gebruik) gaat suizen binnen. (Alsof je over een bierflesje blaast) Nu had ik bedacht om op de condensafvoer een terugslag klep te zetten. Die de wind tegen houdt, maar het water wel doorlaat.

Alleen ik kan me niet echt wijs worden wat ik hiervoor nodig heb. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.mijnklimaatsh...lagklep-6mm-per-stuk.html alleen denk ik dat dit te klein is, volgens mij is die condens leiding 16mm.

Zou dat kunnen werken? Of heeft iemand een ander advies om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
g00gle schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:05:
Wij hebben een airco op de dakkapel staan. De condensafvoer van de binnenunit loopt uit op de dakpannen. Echter wanneer de wind verkeerd staat, gebeurd het wel is dat de airco unit (wanneer in gebruik) gaat suizen binnen. (Alsof je over een bierflesje blaast) Nu had ik bedacht om op de condensafvoer een terugslag klep te zetten. Die de wind tegen houdt, maar het water wel doorlaat.

Alleen ik kan me niet echt wijs worden wat ik hiervoor nodig heb. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.mijnklimaatsh...lagklep-6mm-per-stuk.html alleen denk ik dat dit te klein is, volgens mij is die condens leiding 16mm.

Zou dat kunnen werken? Of heeft iemand een anders advies om dit probleem op te lossen.
Dat suizen kun je grotendeels tegengaan door het einde van de buis een beetje in te vijlen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAF7a6x5uyadKza7ksMYxVuulLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvM5Ln2wEcNkChPfbO9e6snS.png?f=user_large

• mr_evil08

Rekenen

Rekenen met 90% efficientie is jezelf rijk rekenen, 1m3 = 8kw is realistisch in praktijk.
En met een CV stook je indirect meerdere ruimte,s terwijl met de airco alleen de ruimte waar het apparaat bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz

Zou dat kunnen werken? Of heeft iemand een ander advies om dit probleem op te lossen.
Een sifon helpt! Dan heb je geen directe verbinding tussen buiten en binnen, wat sowieso wel fijn is ;)

• renzo4000
FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
[...]

Voor verwarmen houd je het beste de overgangsseizoenen aan, het voorjaar en najaar, daar behaal je het beste rendement. Zodra de temperatuur buiten onder de +5 graden komt dan kun je beter overschakelen naar gasgestookt.

Laten we eerlijk wezen, de meeste dagen is in Nederland en België de temperatuur op of boven de +5 graden. Voor de weken dat het kouder is schakel je naar de CV-ketel. Er zijn tegenwoordig warmtepompen die garanderen dat ze tot een buitentemperatuur van -15 graden hun rendement behouden maar dat is echt een uitzondering.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen op de regel. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, zeker in het geval van overschot en salderen, is stoken op stroom altijd nog voordeliger ;)

• FrankHe
renzo4000 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:30:
[...]

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen op de regel. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt, zeker in het geval van overschot en salderen, is stoken op stroom altijd nog voordeliger ;)
Dat is absoluut waar, PV-energie is energie die je het beste meteen zelf kunt benutten, mits die op de gewenste momenten voldoende beschikbaar is.

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
KNIP, verkeerd

[ Voor 100% gewijzigd door Omerta op 13-09-2023 14:40 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:00
TereZz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:23:
[...]

Een sifon helpt! Dan heb je geen directe verbinding tussen buiten en binnen, wat sowieso wel fijn is ;)
Levert dit in de winter geen problemen op als het vriest? Vermoed van niet, want geen condens. Maar als er nog water in staat kan die misschien wel kapot vriezen?

• Martin7182
w00key schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:59:
[...]

Dan is de Heatcharge toch perfect? Hij heeft hoog vermogen bij strenge vorst, COP van 3.95 bij -7 en nog veel hoger bij -2, +2, +7. Niemand komt daar ook maar in de buurt.
Technisch gezien wel idd. Mijn opmerking was vooral in het algemeen. Omdat we tot nu toe alleen verwarmden bij koud weer, kan de SCOP me ietsje minder schelen; ik kijk liever naar de COP van +2, naar het bivalent punt, naar het geluid van binnen- en buitenunit en naar de prijs. Maar goed, een ander die zijn unit op 1 oktober al aanzet en op 1 april pas uit, heeft meer aan de SCOP.

• studiostevus
renzo4000 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:30:
[...]

Wel (veel) zonnepanelen, nog altijd geen overschot want ik verbruik met mijn WP en EV veel stroom natuurlijk....
mr_evil08 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:22:
[...]

Rekenen met 90% efficientie is jezelf rijk rekenen, 1m3 = 8kw is realistisch in praktijk.
En met een CV stook je indirect meerdere ruimte,s terwijl met de airco alleen de ruimte waar het apparaat bevindt.
Klopt maar de WP draait ook nog, en ik heb op de slaapkamer nog 2 Daikin L/L's
FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:48:
[...]

Het is belangrijk om te kijken naar het minimumvermogen van het systeem.

Je airconditioning zal bijna nooit op het maximale vermogen koelen of verwarmen. Zodra de doeltemperatuur (bijna) is bereikt zal een inverter gestuurd systeem het toerental van de compressor terugbrengen en op lager vermogen gaan werken. Hier behaal je de energiewinst en het comfort. Er is niets irritanter dan een airconditioning die gaat zitten pendelen, inschakelen en uitschakelen omdat het systeem de energie niet kwijt kan.

De 3,5 kW unit heeft een minimum van 0,9 kW en de 5 kW unit heeft een minimum van 1,3 kW. Bij die 5 kW unit zul je zien dat die meer gaat pendelen. De 2,5 kW unit heeft ook een minimum van 0,9 kW dus je kunt in dat geval voor de 3,5 kW kiezen.
Ja dat sprongetje is duidelijk te zien, maar afhankelijk van de stroom/gasprijs lijkt het voor mij (marginaal) voordeliger om op stroom te blijven verwarmen met de L/L, naast de L/W die zowiezo loopt. Het lijkt zelfs 30% voordeliger te zijn bij 0 graden buitentemp. Of zie ik dat verkeerd ?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:07
g00gle schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:35:
[...]

Levert dit in de winter geen problemen op als het vriest? Vermoed van niet, want geen condens. Maar als er nog water in staat kan die misschien wel kapot vriezen?
Tja, als je in de winter als het vriest gaat koelen...... :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• FrankHe
studiostevus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:46:
[...]

Wel (veel) zonnepanelen, nog altijd geen overschot want ik verbruik met mijn WP en EV veel stroom natuurlijk....
[...]

Klopt maar de WP draait ook nog, en ik heb op de slaapkamer nog 2 Daikin L/L's
[...]

Ja dat sprongetje is duidelijk te zien, maar afhankelijk van de stroom/gasprijs lijkt het voor mij (marginaal) voordeliger om op stroom te blijven verwarmen met de L/L, naast de L/W die zowiezo loopt. Het lijkt zelfs 30% voordeliger te zijn bij 0 graden buitentemp. Of zie ik dat verkeerd ?
Hoe kouder het wordt hoe kleiner de verschillen worden. Je verliest er mogelijk niets mee maar echt grote winsten ga je niet behalen. Met een beetje geluk haal je die 30%, dat is mooi meegenomen, zeker wanneer je dat van PV-stroom kunt doen.

• mr_evil08
FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
[...]

een uitzondering.
Zo te zien gaat het fabeltje nog steeds rond.
Tot -7 haal ik nog steeds een COP 3 waardoor ik goedkoper uit ben met airco, dit heb ik bevestigd als ik naar de verbruikcijfers kijk en dagen vergelijk.

Natuurlijk praat ik over mijn eigen situatie.
In de winter als het echt koud is laat ik beide systemen tegelijk draaien, dat is vanwege comfort.

En met zonnepanelen/saldering erbij is het helemaal een no-brainer gezien teruglevering minder opbrengt dan zelf opmaken.

Beide systemen zijn ook niet vergelijkbaar omdat mijn CV gasketel niet in de woonkamer staat maar helemaal op zolder.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 13-09-2023 15:25 ]

• FrankHe
mr_evil08 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:21:
[...]

Zo te zien gaat het fabeltje nog steeds rond.
Tot -7 haal ik nog steeds een COP 3 waardoor ik goedkoper uit ben met airco, dit heb ik bevestigd als ik naar de verbruikcijfers kijk en dagen vergelijk.

Natuurlijk praat ik over mijn eigen situatie.
In de winter als het echt koud is laat ik beide systemen tegelijk draaien, dat is vanwege comfort.

En met zonnepanelen/saldering erbij is het helemaal een no-brainer gezien teruglevering minder opbrengt dan zelf opmaken.
Het behaalde rendement verschilt per systeem en is afhankelijk van het aantal defrost-rondes die je krijgt. Op dit punt zul je zien dat de goedkopere en oudere systemen doorgaans minder gunstig presteren dan duurdere / modernere systemen.

Een groter oppervlak van de koelvinnen, de methode van carterverwarming die wordt toegepast bij de compessor en uiteraard de software die de defrost aanstuurt. Hier kun je of veel winnen of veel verliezen.

• mr_evil08
FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:34:
[...]

Het behaalde rendement verschilt per systeem en is afhankelijk van het aantal defrost-rondes die je krijgt. Op dit punt zul je zien dat de goedkopere en oudere systemen doorgaans minder gunstig presteren dan duurdere / modernere systemen.

Een groter oppervlak van de koelvinnen, de methode van carterverwarming die wordt toegepast bij de compessor en uiteraard de software die de defrost aanstuurt. Hier kun je of veel winnen of veel verliezen.
Dat is hetzelfde als de CV gas installatie die ook stroom gebruikt maar niemand neemt dat mee in de berekening, men kijkt alleen naar gasverbruik.

Verwijderd

Martin7182 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:45:
[...]

[...]

Jullie hebben mijn punt gemist wat ik bedoelde met "op dit punt" ;)
Het staat helemaal niet vast dat de betere SCOP door deze manier van ontdooien komt. Sowieso heeft ontdooien maar een heel beperkte invloed op de SCOP. Ik zeg nergens dat "het niet klopt", alleen dat je niet om natuurkundige wetten heen kan.

Wat je zegt is voor mij logica en wij hebben jouw punt niet gemist... Wij zeggen ook niet dat het door die manier van ontdooien komt, wel dat de SCOP gewoon hoger is (mede daardoor).

Heb je de COP bij de verschillende temperaturen bekeken bij dit type van Panasonic? Nee? Dat dacht ik al, dan had je dit allemaal niet hoeven zeggen... Je ziet dat het bij VER onder 0 nog altijd een hele aardige COP heeft, of te wel, het heeft wel degelijk gewoon nut om naar de SCOP te kijken! De ene is beter bij andere temperaturen dan anderen, maar SCOP is het gemiddelde, dus klopt meestal wel...
Je geeft je mening alsof het zo is, maar ze zijn allemaal met dezelfde omstandigheden getest, want dat moet om een SCOP bij een product te mogen plaatsen... Wil je jouw mening benadrukken bij bepaalde temperaturen, dan moet je de COP bekijken bij die temperaturen en niet de SCOP die het gemiddelde is.

EDIT:
BTW, raar dat je naar strenge vorst kijkt, van die uitzonderingen in Nederland ga je je airco toch niet af laten hangen ;-) Kies je een airco die de beste COP heeft bij -20 graden en dan kom je er achter dat we dat NOOIT hebben in Nederland. Kies je hem op -10, dan gaat het om enkele uren/dagen per jaren. Goede keuze joh ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2023 16:36 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:09:
[...]

Wat je zegt is voor mij logica en wij hebben jouw punt niet gemist... Wij zeggen ook niet dat het door die manier van ontdooien komt, wel dat de SCOP gewoon hoger is (mede daardoor).

Heb je de SCOP bij de verschillende temperaturen bekeken bij dit type van Panasonic? Nee? Dat dacht ik al,
SCOP = Seasonal Coefficient of Performance
SCOP bij verschillende temperaturen vergelijken gaat niet aangezien dit over een heel seizoen gaat (seasonal). COP kun je wel vergelijken per temperatuur.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Verwijderd

Zou toch fijn zijn als we een post ook kunnen verwijderen hè?
Ik heb het ook weleens gehad en dan moet je er maar iets van maken om duidelijk te maken dat het een foutje was.

Zo lang er nog niemand op gereageerd heeft zou het fijn zijn om een post te kunnen verwijderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Heb je de SCOP bij de verschillende temperaturen bekeken bij dit type van Panasonic? Nee? Dat dacht ik al, dan had je dit allemaal niet hoeven zeggen... Je ziet dat het bij VER onder 0 nog altijd een hele aardige SCOP heeft, of te wel, het heeft wel degelijk gewoon nut om naar de SCOP te kijken! De ene is beter bij andere temperaturen dan anderen, maar SCOP is het gemiddelde, dus klopt meestal wel...
Je geeft je mening alsof het zo is, maar ze zijn allemaal met dezelfde omstandigheden getest, want dat moet om een SCOP bij een product te mogen plaatsen... Wil je jouw mening benadrukken bij bepaalde temperaturen, dan moet je de COP bekijken bij die temperaturen en niet de SCOP die het gemiddelde is.

EDIT:
BTW, raar dat je naar strenge vorst kijkt, van die uitzonderingen in Nederland ga je je airco toch niet af laten hangen ;-) Kies je een airco die de beste COP heeft bij -20 graden en dan kom je er achter dat we dat NOOIT hebben in Nederland. Kies je hem op -10, dan gaat het om enkele uren/dagen per jaren. Goede keuze joh ;-)
Dit geeft mij de indruk dat je mijn punt wel degelijk gemist hebt. Geeft niks verder, maar dat hele epistel er achteraan voegt niets toe.

Verwijderd

Martin7182 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:37:
[...]

Technisch gezien wel idd. Mijn opmerking was vooral in het algemeen. Omdat we tot nu toe alleen verwarmden bij koud weer, kan de SCOP me ietsje minder schelen; ik kijk liever naar de COP van +2, naar het bivalent punt, naar het geluid van binnen- en buitenunit en naar de prijs. Maar goed, een ander die zijn unit op 1 oktober al aanzet en op 1 april pas uit, heeft meer aan de SCOP.
Jezelf tegenspreken is zooo irritant!
Dit zei je in 1 post eerder!
<Ik kijk vooral naar de COP bij lage temperaturen en wat een unit nog kan bij strenge vorst>
Vind je het gek dat mensen in discussie gaan... Wanneer hebben wij nou strenge vorst in Nederland?

Verder zal de SCOP over die maanden gemiddeld gezien nog altijd hoger liggen over de maanden die je noemt in alle gevallen bij alle merken. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar je zegt allemaal dingen met zekerheid, terwijl het gros gewoon niet klopt... Je brengt onzin de wereld in hier door jouw mening en ideeën als feiten te brengen en dat is zonde. Laat het ons dan zien als je het zo zeker weet.

Als de SCOP hoog is, dan is de COP bij 2 graden over het algemeen ook hoog. In specifieke gevallen, modellen die niet voor west Europa bedoeld zijn, maar bijvoorbeeld voor het noorden of het zuiden, die zullen misschien net iets anders kunnen uitpakken.

Verwijderd

nMad schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:17:
[...]

SCOP = Seasonal Coefficient of Performance
SCOP bij verschillende temperaturen vergelijken gaat niet aangezien dit over een heel seizoen gaat (seasonal). COP kun je wel vergelijken per temperatuur.
Ik had het al veranderd, sorry voor het door elkaar halen, maar deze post is natuurlijk erg onnodig, iedereen heeft toch de 1e post gelezen mag ik hopen ;-)

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:32

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik zat er aan te denken om in de winter gewoon af te plakken, aangezien ik dan toch niet ga koelen. Maar deze terugslagklep is ook wel interessant.

In de omgeving zie ik veel mensen die dan een pvc buis tot aan de grond heben vanuit de afvoer.

Verwijderd

Martin7182 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:32:
[...]

Dit geeft mij de indruk dat je mijn punt wel degelijk gemist hebt. Geeft niks verder, maar dat hele epistel er achteraan voegt niets toe.
*knip* onvriendelijk op de man

[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 17:55 ]

• Martin7182
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:32:
[...]

Jezelf tegenspreken is zooo irritant!
Dit zei je in 1 post eerder!
<Ik kijk vooral naar de COP bij lage temperaturen en wat een unit nog kan bij strenge vorst>
Vind je het gek dat mensen in discussie gaan... Wanneer hebben wij nou strenge vorst in Nederland?

Verder zal de SCOP over die maanden gemiddeld gezien nog altijd hoger liggen over de maanden die je noemt in alle gevallen bij alle merken. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar je zegt allemaal dingen met zekerheid, terwijl het gros gewoon niet klopt... Je brengt onzin de wereld in hier door jouw mening en ideeën als feiten te brengen en dat is zonde. Laat het ons dan zien als je het zo zeker weet.

Als de SCOP hoog is, dan is de COP bij 2 graden over het algemeen ook hoog. In specifieke gevallen, modellen die niet voor west Europa bedoeld zijn, maar bijvoorbeeld voor het noorden of het zuiden, die zullen misschien net iets anders kunnen uitpakken.
Maak het a.u.b. niet te persoonlijk (dit is mijn eerste & laatste waarschuwing).
Dat ik naar strenge vorst en b.v. het bivalent punt kijk, geeft mij een indruk wat de unit nog kan als het echt koud wordt. Op basis daarvan heb ik voor MHI-ZSX gekozen. De 2.5 kW unit kon het huis vorige winter goed warm houden, zonder veel defrosts. Als ik alleen naar SCOP zou hebben gekeken, dan was ik misschien bij een andere unit uitgekomen. Maar iedereen kiest natuurlijk zelf. Een unit die bij vorst minder hard gaat kun je makkelijk ondersteunen met een straalkachel. Of je neemt een tweede unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Om het heeel simpel te maken:

COP / SCOP vergelijking tussen een A+++ Daikin en de Panasonic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VAknNqJOEG-laZ_ZcESS-XoTrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZsh8vyG4562CcR9Dn1LPjgL.png?f=user_large

Bij alle temperaturen is de Panasonic beter. En bij -7: 3.18 kW @ 3.95 COP vs 2.22 kW @ 3.55 COP. En dus niet heel gek dat de gewogen gemiddelde voor West Europa ook beter is.

Dat hij zo bizar goed is bij warmer weer is voor mij ook een hele grote plus, ik verwarm al vrij vroeg en overigens ook in de winter vooral als de zon schijnt, in de middag, en zet hem vaak voor de nacht (dus temp onder 0) uit of heel laag. Dat maakt mij gewogen gemiddelde nog beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuZuTlHQOaZVLeWv82g48nwcEoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wvU8D8MsTk3v8VyNdV638qsW.png?f=user_large

Dan heeft deze unit waarschijnlijk het meeste werk verricht op +7 graden buiten op de meeste dagen, en anders iig boven 0, dus tussen de 6 en 8 COP.

Voor de grap heb ik ook mijn huidige installatie naast gezet, de LG MU3R19 (A+). 63% verschil in SCOP, dat is vrij dramatisch. Even grof geschat wordt mijn 1600 kWh/jaar dan iets van 1000 kWh met de getallen uit de Panasonic, x 40 cent = 250 per jaar.

Niet genoeg om direct eentje te bestellen, maar het is wel bizar dat het zichzelf in ~8 jaar terug kan verdienen t.o.v. een A+ model. Dat lukt de Daikin/MHI niet (~€170/jaar).

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 13-09-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]
Mensen hebben nogal een taboe hier, niks mis om tijdens uitzonderlijk weer met COP 1 bij te verwarmen met een convectorkachel bijvoorbeeld, een L/W WP heeft ook een element voor uitzonderlijk weer.

Ik heb ook geen 250PK auto omdat ik mischien in de toekomst een keertje een zware aanhanger wil trekken.

Het is ook niet zo als het -20 is en je doet het volledig met airco de bloemetjes op de ramen staan ofzo...

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 13-09-2023 16:55 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic