Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 149 Laatste
Acties:

Verwijderd

w00key schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:47:
Om het heeel simpel te maken:

COP / SCOP vergelijking tussen een A+++ Daikin en de Panasonic

[Afbeelding]

Bij alle temperaturen is de Panasonic beter. En bij -7: 3.18 kW @ 3.95 COP vs 2.22 kW @ 3.55 COP. En dus niet heel gek dat de gewogen gemiddelde voor West Europa ook beter is.

Dat hij zo bizar goed is bij warmer weer is voor mij ook een hele grote plus, ik verwarm al vrij vroeg en overigens ook in de winter vooral als de zon schijnt, in de middag, en zet hem vaak voor de nacht (dus temp onder 0) uit of heel laag. Dat maakt mij gewogen gemiddelde nog beter.

[Afbeelding]

Dan heeft deze unit waarschijnlijk het meeste werk verricht op +7 graden buiten op de meeste dagen, en anders iig boven 0, dus tussen de 6 en 8 COP.

Voor de grap heb ik ook mijn huidige installatie naast gezet, de LG MU3R19 (A+). 63% verschil in SCOP, dat is vrij dramatisch. Even grof geschat wordt mijn 1600 kWh/jaar dan iets van 1000 kWh met de getallen uit de Panasonic, x 40 cent = 250 per jaar.

Niet genoeg om direct eentje te bestellen, maar het is wel bizar dat het zichzelf in ~8 jaar terug kan verdienen t.o.v. een A+ model. Dat lukt de Daikin/MHI niet (~€170/jaar).
Wat ook een leuk weetje is...
Maximaal geluidsniveau bij hoge stand verwarmen bij deze Panasonic met een SCOP van 6,2 is 44dB.
Bij Daikin met de hoogste SCOP van 5,9 is dat 54dB en bij Mitsubishi met de beste SCOP van 5,2 is dat 56dB.

En let op, iedere 3dB is een verdubbeling van het geluid!!! Geen idee hoe Panasonic dit voor elkaar heeft gekregen, maar blijkbaar is hij ook nog eens enorm stil vergeleken met andere merken! Dit lijkt dus gewoon de ideale airco op dit moment te zijn (niet gekeken naar de prijs en deze weet ik ook nog niet).

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
mr_evil08 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:01:
[...]

Dat is hetzelfde als de CV gas installatie die ook stroom gebruikt maar niemand neemt dat mee in de berekening, men kijkt alleen naar gasverbruik.
Met het onderscheid dat de ene warmtepomp meer energie verliest aan de defrost-cycles dan de andere warmtepomp. Het merk en de leeftijd van het systeem maken het verschil. Een systeem van bijvoorbeeld Mitsubishi Electric of Mitsubishi Heavy Industries zal over het algemeen minder energie verspillen aan defrost dan LG of Samsung. Door de betere software en een betere constructie van de compressor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik kreeg vandaag voor mijn Daikin FTXM, BRP069B41 WiFi adapters, firmware 3_1_33 aangeboden. Ik zou even wachten met dit te installeren; geen van mijn units wil meer online komen.

Ze melden zich wel aan op mijn router, maar rebooten zichzelf zo te zien na een seconde of 30. Ik heb al een andere router (met alle compatibiliteits opties aan) geprobeerd, maar tevergeefs.

De ONECTA app geeft bij elke unit aan dat de FW nog aan het updaten is én ze offline zijn. Reconnecten via de app geeft aan dat ze succesvol zijn geconnect, maar dat is het dan ook. Ik heb een mail naar Daikin gestuurd om te kijken wat er nog gedaan kan worden.

Les voor de volgende keer; niet je vrouw toegang geven tot de ONECTA app die graag wil helpen en alles tegelijkertijd update :')

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 13-09-2023 18:07 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

FrankHe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:04:
[...]

Deze grafiek laat het heel duidelijk zien, het omslagpunt ligt bij +5 graden buitentemperatuur.

Kijkend naar de energieprijzen kun je bij een COP van 2,2 denk ik beter gas gaan stoken.
De COP heeft de rechterschaal en komt nooit onder 2.2, dus gas is nooit goedkoper. De enige reden om gas te stoken is als de warmtepomp te weinig vermogen heeft, en dan wil je de warmtepomp dus ook in parallel laten lopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:06:
Ik kreeg vandaag voor mijn Daikin FTXM, BRP069B41 WiFi adapters, firmware 3_1_33 aangeboden. Ik zou even wachten met dit te installeren; geen van mijn units wil meer online komen.

Ze melden zich wel aan op mijn router, maar rebooten zichzelf zo te zien na een seconde of 30. Ik heb al een andere router (met alle compatibiliteits opties aan) geprobeerd, maar tevergeefs.

De ONECTA app geeft bij elke unit aan dat de FW nog aan het updaten is én ze offline zijn. Reconnecten via de app geeft aan dat ze succesvol zijn geconnect, maar dat is het dan ook. Ik heb een mail naar Daikin gestuurd om te kijken wat er nog gedaan kan worden.

Les voor de volgende keer; niet je vrouw toegang geven tot de ONECTA app die graag wil helpen en alles tegelijkertijd update :')
Yep, hier ook. Zometeen effe de stroom er af gooien wil wel eens helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

squareware schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:25:
[...]

Yep, hier ook. Zometeen effe de stroom er af gooien wil wel eens helpen
Ok, fijn om te lezen dat ik iig niet de enige ben. Laat even weten of dat werkt aub (is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ) :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 13-09-2023 18:28 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
g00gle schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:05:
Wij hebben een airco op de dakkapel staan. De condensafvoer van de binnenunit loopt uit op de dakpannen. Echter wanneer de wind verkeerd staat, gebeurd het wel is dat de airco unit (wanneer in gebruik) gaat suizen binnen. (Alsof je over een bierflesje blaast) Nu had ik bedacht om op de condensafvoer een terugslag klep te zetten. Die de wind tegen houdt, maar het water wel doorlaat.

Alleen ik kan me niet echt wijs worden wat ik hiervoor nodig heb. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.mijnklimaatsh...lagklep-6mm-per-stuk.html alleen denk ik dat dit te klein is, volgens mij is die condens leiding 16mm.

Zou dat kunnen werken? Of heeft iemand een ander advies om dit probleem op te lossen.
Misschien schuin afsnijden zodat die niet meer kan suizen/fluiten?

• squareware
Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:27:
[...]

Ok, fijn om te lezen dat ik iig niet de enige ben. Laat even weten of dat werkt aub (is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ) :Y
Stroom eraf werkte niet, teminste niet bij mij.

Opnieuw verbinden wil ook niet, airco word wel gezien met dat krachtpatsermannetje 5 seconde ingedrukt en SP1 via de afstandsbediening en dan via het appie opnieuw toevoegen met de ssid-key, maar als je wilt verbinden doettie-t-niet... Ohoh!

Waar heb je naar toe gemaild, als meerdere mensen mailen word het misschien een hogere prioriteit.
Wij hebben een airco op de dakkapel staan. De condensafvoer van de binnenunit loopt uit op de dakpannen. Echter wanneer de wind verkeerd staat, gebeurd het wel is dat de airco unit (wanneer in gebruik) gaat suizen binnen. (Alsof je over een bierflesje blaast) Nu had ik bedacht om op de condensafvoer een terugslag klep te zetten. Die de wind tegen houdt, maar het water wel doorlaat.

Alleen ik kan me niet echt wijs worden wat ik hiervoor nodig heb. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.mijnklimaatsh...lagklep-6mm-per-stuk.html alleen denk ik dat dit te klein is, volgens mij is die condens leiding 16mm.

Zou dat kunnen werken? Of heeft iemand een ander advies om dit probleem op te lossen.
Misschien dit iets on te proberen voor nog geen euro. Terugslagklep Voor Brandstof Gas Liquid Ozon-slip Water Stop
https://s.click.aliexpress.com/e/_EGmrNAJ
(Weet niet of dit een affiliate link is, zo wel dan sorry daarvoor heb het via de app gekopieerd)

[ Voor 45% gewijzigd door squareware op 13-09-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

squareware schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:40:
[...]

Stroom eraf werkte niet, teminste niet bij mij.

Opnieuw verbinden wil ook niet, airco word wel gezien met dat krachtpatsermannetje 5 seconde ingedrukt en SP1 via de afstandsbediening en dan via het appie opnieuw toevoegen met de ssid-key, maar als je wilt verbinden doettie-t-niet... Ohoh!

Waar heb je naar toe gemaild, als meerdere mensen mailen word het misschien een hogere prioriteit.
Mail verstuurd naar techsupport@daikin.nl. Als ik wat hoor laat ik het hier ook weten

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:56

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben een beetje middenin de Panasonic vs de rest discussie gevallen maar in de hoofdlijn klinkt het interessant. Gemiddeld betere scop is altijd fijn toch? En als het ook nog stiller is buiten ook fijn voor je burenrelatie.
Maar er is natuurlijk meer dat de balans verlegd en ik kon niet t type vinden om even de specificaties langs de lat te leggen.
Recap in basis specificatie vergelijk:
Welke type/model panasonic tegen welke MHI?
Aanschafkosten?
(garantie)Service en onderhouds kosten/werkzaamheden?
Verwachte levensduur van beide?
Binnenunits: Airflow instellingen? Bediengemak? Geluidsniveau?

Panasonic word vaak onderschat in hun kwaliteit omdat ze veelvuldig zich als leverancier van parts gedragen en op de achtergrond blijven.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:32:
En let op, iedere 3dB is een verdubbeling van het geluid!!!
Nee, dat is het niet. elke ~+3dB is een verdubbeling van de geluidsdruk.
Dat betekent niet dat iets dubbel zo luid klinkt ;)

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

studiostevus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:27:
[...]

Het doel is financieel gunstig uit te komen dus dan zitten we nog met de prijzen:
Gasprijs: EUR 1,45
Electriciteit: EUR 0,40 (prijsplafond, na 2023 ietsje hoger)

Rekenen
Airco: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 3.68 = 27.2kWh aan stroom = EUR 10,86 (ALSSSS die COP klopt onder de 2 graden...)

CV: 100kWh aan geleverde warmte kost 100 / 9.8m3 / 90% efficientie = 12.75 m3 gas = EUR 18,49
Volgens mij kan ik voorbij gaan aan het feit dat de WP nog steeds draait en dus dus de totale geleverde warmte door CV+WP geleverd wordt.

Andersom gezegd, als de COP van de airco onder de 2,2 gaat zitten dan kan ik beter met de CV stoken. Klopt deze berekenen. Wat is realistisch om van zo'n oude (2015) Toshiba te verwachten aan COP?
Prijzen liggen al een tijdje onder het prijsplafond.

Maarten

• mwk

mwk

Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:06:

Zelfde hier. Had ik dit maar een half uur eerder gelezen....

Maarten

• Notna

Notna

Where are you?®

mwk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:11:
[...]

Zelfde hier. Had ik dit maar een half uur eerder gelezen....
Het goede nieuws is dus dat er meer mensen met dit probleem zijn, dus dan moet het opgepikt worden.

In wat voor timeframe is alleen de vraag. En problematischer; hoe ga je die firmware upgraden als de gateways niet naar het internet/netwerk willen connecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:15:
[...]

Het goede nieuws is dus dat er meer mensen met dit probleem zijn, dus dan moet het opgepikt worden.

In wat voor timeframe is alleen de vraag. En problematischer; hoe ga je die firmware upgraden als de gateways niet naar het internet/netwerk willen connecten
Nieuwe sturen? Factory reset? k vond het ook al een rare update. Van 1_x_x naar 3_x_x.
Denk dat iemand morgen een drukke dag heeft bij Daikin 😀

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
mwk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:07:
[...]

Prijzen liggen al een tijdje onder het prijsplafond.
Kan zo zijn maar ik heb deze winter een vast contract met prijzen rond het prijsplafond (stroom iets er boven), dus ook in januari als het prijsplafond niet meer bestaat.
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:07:
[...]

De COP heeft de rechterschaal en komt nooit onder 2.2, dus gas is nooit goedkoper. De enige reden om gas te stoken is als de warmtepomp te weinig vermogen heeft, en dan wil je de warmtepomp dus ook in parallel laten lopen.
Dat was inderdaad mijn gedachte. Eigenlijk zou dan de logica zijn:
1. WP verwarmt totdat hij te weinig vermogen heeft.
2. Dan komt de airco er bij totdat die te weinig vermogen heeft/hebben.
3. Dan pas wordt de cv er bij geschakeld. Volgens de cop grafiek is er geen omslagpunt qua buitentemperatuur waarop de airco beter uitgezet kan worden.

Ik zat wel net te bedenken dat die COP grafiek waarschijnlijk geen rekening houdt met defrosts, of wel?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38
mwk schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:22:
[...]

Nieuwe sturen? Factory reset? k vond het ook al een rare update. Van 1_x_x naar 3_x_x.
Denk dat iemand morgen een drukke dag heeft bij Daikin 😀
Het kan zijn dat de wifi module een noodloop functie heeft. Vaak met aan uit aan zetten met knopjes ingedrukt houden.
Hier is dus info van Daikin voor nodig en een oude goede firmware.

De meeste van dit soort zaken hebben vaak wel een poort op de print waarmee je een bricked apparaat weer kunt flashen mits de bootloader maar in orde is.
Dit kan van allerlei seriële smaken zijn. Hier heb je dan info van Daikin voor nodig die je het juiste flash bestand stuurt. En de procedure om dit te doen + de hardware zaken die je nodig hebt.
Anders retour Daikin? Dit is de veroorzaker .

Ik neem aan dat dit al gelezen is
https://www.daikin.ie/en_...-point-keeps-failing.html

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 13-09-2023 19:33 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

habbekrats schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:30:
[...]

Het kan zijn dat de wifi module een noodloop functie heeft. Vaak met aan uit aan zetten met knopjes ingedrukt houden.
Hier is dus info van Daikin voor nodig en een oude goede firmware.

De meeste van dit soort zaken hebben vaak wel een poort op de print waarmee je een bricked apparaat weer kunt flashen mits de bootloader maar in orde is.
Dit kan van allerlei seriële smaken zijn. Hier heb je dan info van Daikin voor nodig die je het juiste flash bestand stuurt. En de procedure om dit te doen + de hardware zaken die je nodig hebt.
Anders retour Daikin? Dit is de veroorzaker .

Ik neem aan dat dit al gelezen is
https://www.daikin.ie/en_...-point-keeps-failing.html
Het probleem is niet dat de app geen verbinding kan maken met de gateway, maar dat de app/gateway aangeven dat de unit succesvol is verbonden met het netwerk, maar dat dit niet zo is en zichzelf disconnect c.q. reboot.

Voor nu is er iig niets aan te doen; we wachten het af.

• mwk

mwk

Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:55:
[...]

Het probleem is niet dat de app geen verbinding kan maken met de gateway, maar dat de app/gateway aangeven dat de unit succesvol is verbonden met het netwerk, maar dat dit niet zo is en zichzelf disconnect c.q. reboot.

Voor nu is er iig niets aan te doen; we wachten het af.
Ik heb nog wat getest. Ik kan via de REST interface gewoon tegen de betreffende units aanpraten. De oude app werkt ook maar geeft vrij snel melding dat de unit offline is, maar komt ook weer terug.
Met een beetje geluk kunnen ze de units remote fixen.

Maarten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sdelange99
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:59
(jarig!)
Oplossing gevonden op een buitenlands forum. Ook bij mij thuis alle units offline / firmware update bezig.

In de onecta app naar Meer -> Instellingen -> Diagnose.
Toestellen -> Alle toestellen op het netwerk
Geavanceerd -> Wis storingteller na diagnose aan, debuglogs uit.
Schermopname uit.

Dan diagnose starten, een minuutje laten zoeken en dan stoppen. In de popup dan kiezen voor herstarten vd units. 2x gedaan (eerst kwam er 1 unit weer online, de tweede keer de rest ook) en nu zijn alle 4 units bij mij weer online, en mèt de nieuwe firmware versie!

[ Voor 7% gewijzigd door sdelange99 op 14-09-2023 01:19 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
g00gle schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:35:
[...]

Levert dit in de winter geen problemen op als het vriest? Vermoed van niet, want geen condens. Maar als er nog water in staat kan die misschien wel kapot vriezen?
Het water kan twee kanten op, dus dat lijkt me niet. Maar de sifon in huis plaatsen of maken zou natuurlijk al helpen tegen het vriezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

sdelange99 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 01:17:
Oplossing gevonden op een buitenlands forum. Ook bij mij thuis alle units offline / firmware update bezig.

Schermopname uit.

Dan diagnose starten, een minuutje laten zoeken en dan stoppen. In de popup dan kiezen voor herstarten vd units. 2x gedaan (eerst kwam er 1 unit weer online, de tweede keer de rest ook) en nu zijn alle 4 units bij mij weer online, en mèt de nieuwe firmware versie!
Held! Dit werkt idd, maar heeft wel wat herhaling nodig om alles aan de praat te krijgen (i.e ze komen niet allemaal tegelijkertijd online).

Edit: OK, van de 5 units heb ik er nu 3 online; dat zijn ook de enige 3 die de scan kan vinden van de diagnostics. Straks even de tijd maken om die andere 2 aan de praat te krijgen; ik ga eerst proberen ze opnieuw te laten verbinden aan het netwerk en dan de diagnostic nog een keer draaien. Kijken of dat helpt.

cc: @squareware @mwk

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 14-09-2023 07:58 ]

• squareware

Schermopname uit.

Yep, dit werkt inderdaad moest het 2 keer doen, bedankt. Op naar de volgende update })

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Mijn dochter heeft een recente woning met een systeem D ventilatie.

Bestaan er nu al goede oplossingen om daar een aircounit/WP op te zetten die ineens het hele huis mee neemt. Eigenlijk moet dat toch mogelijk zijn dacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
[...]

Wat ook een leuk weetje is...
Maximaal geluidsniveau bij hoge stand verwarmen bij deze Panasonic met een SCOP van 6,2 is 44dB.
Bij Daikin met de hoogste SCOP van 5,9 is dat 54dB en bij Mitsubishi met de beste SCOP van 5,2 is dat 56dB.

En let op, iedere 3dB is een verdubbeling van het geluid!!! Geen idee hoe Panasonic dit voor elkaar heeft gekregen, maar blijkbaar is hij ook nog eens enorm stil vergeleken met andere merken! Dit lijkt dus gewoon de ideale airco op dit moment te zijn (niet gekeken naar de prijs en deze weet ik ook nog niet).
Waar komen die cijfers vandaan?
Ik vind alleen specs van een 2.5 kW buitenunit met maximaal 49 dB(A) geluidsdruk. Terwijl mijn 2.5 kW MHI maximaal maar 45 db(A) geluidsdruk geeft. Da's toch heel wat minder :)
Binnenunit MHI is ook 4 dB stiller, al vind ik geluid van binnenunits een stukje minder belangrijk.

• mwk

mwk

Notna schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:35:
[...]

Held! Dit werkt idd, maar heeft wel wat herhaling nodig om alles aan de praat te krijgen (i.e ze komen niet allemaal tegelijkertijd online).

Edit: OK, van de 5 units heb ik er nu 3 online; dat zijn ook de enige 3 die de scan kan vinden van de diagnostics. Straks even de tijd maken om die andere 2 aan de praat te krijgen; ik ga eerst proberen ze opnieuw te laten verbinden aan het netwerk en dan de diagnostic nog een keer draaien. Kijken of dat helpt.

cc: @squareware @mwk
Hier werkt het nog niet. Ik heb geprobeerd de units opnieuw toe te voegen. Ook dat werkt niet. Het is wel zo dat ik 2 van de 6 units had geüpgrade en die probeer ik nu te herstellen. We ploeteren verder.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mwk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:34:
[...]

Hier werkt het nog niet. Ik heb geprobeerd de units opnieuw toe te voegen. Ook dat werkt niet. Het is wel zo dat ik 2 van de 6 units had geüpgrade en die probeer ik nu te herstellen. We ploeteren verder.
Het schijnt dat je die diagnostics soms wel 10 keer moet runnen voor het werkt. Ik blijf het stug proberen.

1 van de offline units is nu volgens mij alleen bricked; de controller blijft maar knipperen en niets krijgt het meet naar 'gewoon' run :')

Edit:
I was able to reach Daikin’s support (in UK). They’ve taken my details (requested all units S\N). The guy told me it’s a massive issue and they’re working on a fix. Didn’t mention ANY ETAs whatsoever…
https://community.home-as...re-1-14-78-safe/565851/63

Heb ook Daikin gebeld, ze waren pijnlijk op de hoogte van het probleem. Formulier stond al klaar; is ingevuld en 'geëscaleerd', maar hij kon geen ETA geven. De telefoon stond roodgloeiend iig.

Ik blijf diagnostics draaien voor de ene unit die nog offline is, voor de knipperende versie moet ik de installateur bellen voor advies en/of een formulier invullen welke naar de technische dienst gezet gaat worden bij Daikin (blijkbaar)

Edit 2: Laatste unit is nu ook online, op de bricked versie na. Dat scannen met diagnostics schijnt het beste te werken als je het stopt < 45 seconden (ik stopte met 30s waar ik voorheen 10x 2+ minuten deed en die werkte meteen)

Gelukkig pushen ze het nu ook naar de app toe voor mensen die nog niet de update hebben gedraaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvW-wQ7JvTJDVhukbBdMQGhhqf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y81FreGY9cyQtxpJXyeu2h8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Notna op 14-09-2023 10:37 ]

• amoi
  • Laatst online: 17-09 16:22
Martin7182 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:25:
[...]

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196539762

o.a. bij eurovent staan wat uitgebreidere gegevens heeft mij ook een tijd gekost om te vinden waar het stond.

Ik heb nu het een en ander bekeken, maar waarschijnlijk ga ik voor Panasonic KIT-Z35-ZKE (SEER 9,5 en SCOP 5,2)
Na meerdere keren rekenen, lijkt het mij de extra investering niet waard tov de Panasonic KIT-VZ9-SKE (SEER 10.5, SCOP 6,2). aanschaf is al gauw €1000 meer.

Zeker als je na gaat dat het voor mij bijverwarming is, en ik al 2 winters met elektrische kachels heb gestookt aangezien ik van het gas af ben gegaan.

Daarnaast is SCOP 5,2 en SEER 9,5 erg netjes

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04

Schermopname uit.

Ik kwam hier met de hoop dat er al iemand meer wist. Ik ben nu aan het scannen. Zag dat ik wel de units weer verbinding kon laten krijgen met het netwerk en zichtbaar waren voor de router, maar inderdaad niet met de cloud van Daikin kon verbinden in de app.

1 Perfera in mijn bedrijf al met storing. Dat moet ik morgen dan oplossen. Van de 3 stylish thuis, dacht ik, ach hier heb ik meer tijd. 1tje mee begonnen.
Dacht op een gegeven moment ook, kut ze hebben toch geen firmware voor een andere adapter klaargezet he. Van versie 1 naar 3 8)7

Lijkt er ook op dat de cloud ofline is of misschien overbezet. Kan geen verbinding maken met de cloud met die specifieke unit.

Vraag jij je ook wel eens af, waarom je zo nodig moet pionieren met updates? 8)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016

Geen last van trillingen/resonantie bij een airco op een dakkapel? Niet bang dat bij een flinke storm je buitenunit aan de wandel gaat of nog erger eraf valt? Ik ben dit namelijk ook aan het overwegen, maar gezien het feit dat het hier hard kan waaien en het dakkapel op zolder in de volle wind staat durf ik het niet aan.

• mwk

mwk

mwk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:34:
[...]

Update: Ik heb de units terug. Ik heb de diagnose gestart, meteen afgebroken en voor herstarten gekozen.
Dit omdat mijn woonkamer af en aan wel of niet verbonden was met het netwerk.
Nu zie ik beide units weer en staan ze niet meer te updaten.
De andere vier doe ik maar even geen update. Wacht wel op een nieuwe versie...

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tommie12 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:01:
Mijn dochter heeft een recente woning met een systeem D ventilatie.

Bestaan er nu al goede oplossingen om daar een aircounit/WP op te zetten die ineens het hele huis mee neemt. Eigenlijk moet dat toch mogelijk zijn dacht ik.
Zoekterm: kanaalairco.
Grote bezwaar is dat de 100 m³/h die de ventilatie doorgaans doet veel te weinig is voor serieus koelvermogen.
Zelfs op standje max (400 m³/h, doet niemand vanwege de herrie) moet je lucht van ongeveer 15 graden kouder inblazen om 2 kW koelvermogen te hebben.
De binnenunit van een airco is niet voor niets zo breed, vergelijk dat met een inblaasventiel.
Bovendien moeten dan alle kanalen condensvrij blijven, dus liefst geïsoleerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
[...]
+3 dB is een verdubbeling van de geluidenergie
Dat is wat anders dan een verdubbeling van de geluidervaring.

Akoestische vuistregels:
+1 dB is voor bijna niemand waarneembaar.
+3 dB is voor een gemiddeld mens de kleinst hoorbare toename van het geluid.
+10 dB ervaren de meeste mensen als een verdubbeling van het ervaren geluid (de luidheid).

• Martin7182
amoi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:00:
[...]

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196539762

o.a. bij eurovent staan wat uitgebreidere gegevens heeft mij ook een tijd gekost om te vinden waar het stond.

Ik heb nu het een en ander bekeken, maar waarschijnlijk ga ik voor Panasonic KIT-Z35-ZKE (SEER 9,5 en SCOP 5,2)
Na meerdere keren rekenen, lijkt het mij de extra investering niet waard tov de Panasonic KIT-VZ9-SKE (SEER 10.5, SCOP 6,2). aanschaf is al gauw €1000 meer.

Zeker als je na gaat dat het voor mij bijverwarming is, en ik al 2 winters met elektrische kachels heb gestookt aangezien ik van het gas af ben gegaan.

Daarnaast is SCOP 5,2 en SEER 9,5 erg netjes
Bedankt. Ook volgens Eurovent maakt de Panasonic heel wat meer herrie dan de MHI-ZSX. Dus helemaal niet minder zoals eerder beweerd.
Verder wel een mooi apparaat hoor. Met Ph TBiv 3.6 kW bij -10 °C, toch 20% meer dan mijn MHI-ZSX. Maar de buitenunit maakt me iets teveel herrie (zou op de erfgrens boven de max. toegestane waarde uitkomen).

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Notna schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:27:
[...]

Hier ook dezelfde ellende.
Daikin laat hier toch een steekje vallen.

Een update die 'in de wacht' stond is weer ingetrokken door Daikin.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

FD2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:49:
[...]

Hier ook dezelfde ellende.
Daikin laat hier toch een steekje vallen.

Een update die 'in de wacht' stond is weer ingetrokken door Daikin.
Ik zou overigens de gateway controllers even uitzetten (Power knop erop indrukken). Één van mijn controllers kon ik gistern namelijk nog prima benaderen (semi tenminste) maar sinds vannacht knipperen beide LED's non-stop. Schijnt nu ook bij andere voor te komen aldus dit forum:

https://community.home-as...mware-1-14-78-safe/565851

Totdat er een oplossing is (ervanuitgaande dat de Diagnostic run van ongeveer 10 seconden, tussen 2 reboots in van de huidige stand van zaken op de gateway) zou ik niet dat ding eindeloos laten rebooten. Ik moet maar hopen dat Daikin het gaat vervangen.

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Bestaan er trouwens leidinggoten in inox ipv die lelijke platiek?
Als ik zo langs huizen rijd en zie daar dan een warmtepomp aan de gevel gevolgd met
zo een lelijke verticale leidinggoot in plastiek.
Of hoe werk je zoiets best esthetisch weg?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

morse75 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:13:
Als ik zo langs huizen rijd en zie daar dan een warmtepomp aan de gevel gevolgd met
Een zinken kap erover zetten ? Dan lijkt het nog een beetje op een regenpijp.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Willempie27
Het zal dan meer aan de kleur liggen. Zwart of baksteen bruin ziet er al heel anders uit.
Hier hebben ze ook zink https://www.klimaatshop.n...oDfNHTAlfgIhoCn0YQAvD_BwE

Maar of dat nu echt zo "mooi" is.

Verwijderd

Slonzo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:00:
[...]

Nee, dat is het niet. elke ~+3dB is een verdubbeling van de geluidsdruk.
Dat betekent niet dat iets dubbel zo luid klinkt ;)
Verdubbeling van de bron

Als je nu niet verder weg gaat, maar je blijft op je plek en de geluidsbron verdubbelt (je luistert bijvoorbeeld niet naar 1, maar naar 2 trommen) dan komt er 3 dB bij. 

Bij deze verdubbeling wordt het geluidniveau 2x groter. Bij de logaritme van de verhouding van geluidsniveaus moet je dan log2=0,3 optellen, ofwel 3 dB.

L (2x meer geluid) = + 10.log 2 = 3dB.

Ook deze conclusie is onafhankelijk van het oorspronkelijke geluidsniveau van voor de verandering.

https://www.natuurkunde.nl/artikelen/3413/geluid-en-decibel-hoe-zit-dat

Verwijderd

Martin7182 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:25:
[...]

Ik vind alleen specs van een 2.5 kW buitenunit met maximaal 49 dB(A) geluidsdruk. Terwijl mijn 2.5 kW MHI maximaal maar 45 db(A) geluidsdruk geeft. Da's toch heel wat minder :)
Binnenunit MHI is ook 4 dB stiller, al vind ik geluid van binnenunits een stukje minder belangrijk.
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

En die van Panasonic: https://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/product/heatcharge-vz-inverter-r32/
Iets naar beneden bij specificaties.

• habbekrats
Ze zijn in heel veel kleuren leverbaar. Bv steenrood gelijk aan je muur?

Desnoods met grijs de voeg erop schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Wat ik dus hierboven al meldde; Panasonic met 49 dB buitenunit is veel luidruchtiger dan een MHI-ZSX. 44 dB voor de binnenunit zegt niks; de compressor zit buiten. M.b.t. geluidsoverlast zal de buitenunit doorslaggevend zijn. Die www.topten.eu website neem ik verder niet echt serieus want er staan geen MHI machines bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:38:
[...]

Verdubbeling van de bron

Als je nu niet verder weg gaat, maar je blijft op je plek en de geluidsbron verdubbelt (je luistert bijvoorbeeld niet naar 1, maar naar 2 trommen) dan komt er 3 dB bij. 

Bij deze verdubbeling wordt het geluidniveau 2x groter. Bij de logaritme van de verhouding van geluidsniveaus moet je dan log2=0,3 optellen, ofwel 3 dB.

L (2x meer geluid) = + 10.log 2 = 3dB.

Ook deze conclusie is onafhankelijk van het oorspronkelijke geluidsniveau van voor de verandering.

https://www.natuurkunde.nl/artikelen/3413/geluid-en-decibel-hoe-zit-dat
Ik weet niet waarom je dit post. @Slonzo merkte terecht op dat 3 dB meer niet dubbel zo hard klinkt. Dat komt omdat ons gehoor ook met een ongeveer logaritmisch schaal werkt. 10 dB meer klinkt ongeveer twee keer zo hard. Dat maakt dat we een vallende speld kunnen horen, maar ook de herrie van een overvliegende straaljager aankunnen :)

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
In het vorige topic staat volgens mij wel een post met plakfolie.
https://www.plakfoliewebshop.nl/plakfolie-muur-rood-(45cm)

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:08
Hier in de straat hebben ze de leidingen in een zinken regenpijp gedaan en aan de muur bevestigd. Ziet er keurig uit.

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 21:12
Dit werkte bij mij ook bij de verwijderde units. Ik kon na de beschreven stappen ze weer toevoegen!

Schermopname uit.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

• habbekrats
Dat is voor in huis, waarschijnlijk niet UV bestendig.

Verwijderd

Martin7182 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:48:
[...]

Wat ik dus hierboven al meldde; Panasonic met 49 dB buitenunit is veel luidruchtiger dan een MHI-ZSX. 44 dB voor de binnenunit zegt niks; de compressor zit buiten. M.b.t. geluidsoverlast zal de buitenunit doorslaggevend zijn. Die www.topten.eu website neem ik verder niet echt serieus want er staan geen MHI machines bij.
Modbreak:op de man is niet ok

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 15-09-2023 05:01 ]

Verwijderd

Martin7182 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:59:
[...]

Ik weet niet waarom je dit post. @Slonzo merkte terecht op dat 3 dB meer niet dubbel zo hard klinkt. Dat komt omdat ons gehoor ook met een ongeveer logaritmisch schaal werkt. 10 dB meer klinkt ongeveer twee keer zo hard. Dat maakt dat we een vallende speld kunnen horen, maar ook de herrie van een overvliegende straaljager aankunnen :)
Modbreak:doe ff normaal....

[ Voor 32% gewijzigd door teacher op 15-09-2023 05:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:14:
[...]

Ik post dat om te verduidelijken! Er wordt uitgelegd dat je 2 airco's hoort als je 3dB hoger uitkomt. Dus hang je er 1 neer met 44dB of 1 met 47dB, dan hoort je bij 47dB dus 2x de airco draaien van 44dB.
LEES gewoon wat er staat en klaar.
Ondertussen is het gros niet waar wat je plaatst en gaat bij anderen liggen zuigen, daar waar je enorm goed in blijkt te zijn...
Geen idee waarom je verdere uitleg er bij zet, maar jeetje, goed dat je dat opgezocht hebt ;-)
Een goede inhoudelijke discussie wordt gewaardeerd hier op Tweakers maar waar jij mee bezig bent valt in de categorie "pot verwijt de ketel". Er loopt een rode draad door jouw posts die zelf een "zuigend karakter" hebben. Hou het een beetje vriendelijker hier en als jij je zo stoort aan bepaalde posts kan je er ook voor kiezen om niet te reageren.

On topic maar weer even...

Zijn hier mhi(zsx-wf) gebruikers die een externe temperatuur sensor hebben? Zo ja welke hebben jullie gebruikt?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:18
renzo4000 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:36:
Zijn hier mhi(zsx-wf) gebruikers die een externe temperatuur sensor hebben? Zo ja welke hebben jullie gebruikt?
Ja, maar niet direct gekoppeld: ik gebruik een Xiaomi Mi Thermo-hygrometer 2. Die wordt uitgelezen (bluetooth) met een ESP32 die de temperatuur via wifi naar Home Assistant stuurt. En die stuurt hem weer via mqtt naar de MHI-AC-Ctrl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
dennistd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:23:
[...]

Ja, maar niet direct gekoppeld: ik gebruik een Xiaomi Mi Thermo-hygrometer 2. Die wordt uitgelezen (bluetooth) met een ESP32 die de temperatuur via wifi naar Home Assistant stuurt. En die stuurt hem weer via mqtt naar de MHI-AC-Ctrl.
Thanks! Een dergelijke oplossing heb ik nu ook maar dan icm een switchbot temperatuur sensor gekoppeld aan mijn Homey en wifi module van de mhi. Ik zoek dus eigenlijk een sensor gekoppeld aan de mhi binnenunit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dennistd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:23:
Deze zijn inderdaad fijn. Ik heb de ATC (pvvx) firmware erop gezet en bij mij staat de batterij na 2-3 maanden nog steeds op 99%. Kan dat kloppen? Ik gebruik ze in combinatie met een M5Stack Atom Lite met de ESPHome bluetooth proxy firmware.

Home Assistant stuurt de temperatuur door naar mijn ESPHome LG Controller waar ik eerder over postte. Die controllers draaien inmiddels al 3 maanden stabiel en grappig genoeg wordt mijn software/hardware nu ook gebruikt voor airco's in Duitsland tot Australië/NZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33
user109731 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:35:
[...]

Deze zijn inderdaad fijn. Ik heb de ATC (pvvx) firmware erop gezet en bij mij staat de batterij na 2-3 maanden nog steeds op 99%. Kan dat kloppen? Ik gebruik ze in combinatie met een M5Stack Atom Lite met de ESPHome bluetooth proxy firmware.
Kan wel kloppen hoor, maar die percentage is niet helemaal honderd :*)

Bij mij schieten ze vaak opeens helemaal omlaag en stijgen ze daarna weer een beetje, ik vindt dat je er slecht van uit kan gaan iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
Martin7182 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:48:
[...]

Daarom kijk ik nu ook bij Eurovent: https://www.eurovent-cert...=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=

Hiermee kan je ook wat uitgebreidere criteria bekijken en meer meetgegevens bekijken (zover ik kan zien)

ook staan hier voor single splits ongeveer 45 merken tussen.

Hieruit heb ik dus ook mijn keuze laten vallen voor de Panasonic KIT-Z35-ZKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Notna schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zou overigens de gateway controllers even uitzetten (Power knop erop indrukken). Één van mijn controllers kon ik gistern namelijk nog prima benaderen (semi tenminste) maar sinds vannacht knipperen beide LED's non-stop. Schijnt nu ook bij andere voor te komen aldus dit forum:

https://community.home-as...mware-1-14-78-safe/565851

Totdat er een oplossing is (ervanuitgaande dat de Diagnostic run van ongeveer 10 seconden, tussen 2 reboots in van de huidige stand van zaken op de gateway) zou ik niet dat ding eindeloos laten rebooten. Ik moet maar hopen dat Daikin het gaat vervangen.
Ik kreeg 1 van de units wel online gisteren maar niet meer in de app van Daikin. Had er dus niets aan.

Wat mij hielp was de wifi knop op de unit lang ingedrukt houden en weer opnieuw installeren/verbinding maken (wps optie lukt niet) met de ssid en code optie. Dan is wel het hele programma en alles pleite. De unit wordt dan weer als nieuw geinstalleerd en geregistreerd. Daar baalde ik erg van want de specifieke unit in de woonkamer was helemaal ingeregeld voor verwarmen met de rest van de woning en dat had ik uiteraard niet ergens opgeslagen. Koste mij vorig jaar 3 weken tunen.
Unit is in ieder geval zichtbaar weer in de app. Kon ook het hele systeem registreren bij Daikin, wat mij voorheen helemaal niet lukte. Dat was dan een bijkomstigheid. Wat ik er ook aan mocht hebben ooit.

Vanmiddag ben ik op de zaak en kijk ik of ik de Perfera weer aan de praat krijg.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:14:
[...]

Ik post dat om te verduidelijken! Er wordt uitgelegd dat je 2 airco's hoort als je 3dB hoger uitkomt. Dus hang je er 1 neer met 44dB of 1 met 47dB, dan hoort je bij 47dB dus 2x de airco draaien van 44dB.
LEES gewoon wat er staat en klaar.
Je redenering klopt helemaal, maar je lijkt het punt te missen dat 2 airco's niet 2 keer zo luid klinken als 1 airco. Daar heb je +/- 10 units voor nodig (als je ze als puntbron mag beschouwen). De luchttrillingen zijn bij 2 airco's wel 2 keer zo hard, maar dat ervaren we dus niet zo. Daarom gebruiken we ook een logaritmische schaal. Maar toegegeven, het is ook een lastige, bijna filosofische dicussie. Iets "klinkt" alleen maar als er oren zijn die er naar kunnen luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 15-09-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 13:16
amoi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:13:
[...]

Daarom kijk ik nu ook bij Eurovent: https://www.eurovent-cert...=AC1%2FA%2FS%2FR&keyword=

Hiermee kan je ook wat uitgebreidere criteria bekijken en meer meetgegevens bekijken (zover ik kan zien)

ook staan hier voor single splits ongeveer 45 merken tussen.

Hieruit heb ik dus ook mijn keuze laten vallen voor de Panasonic KIT-Z35-ZKE
Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Heb je al een installatietermijn op het oog of nog aan het oriënteren?

Helaas is het interessantste stukje moeilijk te meten (SCOP/SEER), wat voor de L/W of W/W jongens wel goed kan, maar ik kijk evenzeer uit naar de praktijk ervaringen met dit model! Als het die SCOP cijfers waarmaakt, en dat zou gewoon moeten want Eurovent cijfers, dan is dat een stevige stap richting ‘s winters vaker met PV-energie kunnen verwarmen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Wat is eigenlijk een goede manier van verwarmen bij een lucht-lucht warmtepomp? Ik heb zelf deze zomer zonnepanelen geinstalleerd (11x400Wp) en ook maar meteen een (jong gebruikte hele mooie) Daikin airco geinstalleerd. Ik heb begrepen dat het slim is om pendelen te proberen voorkomen. Zelf vind ik het wel belangrijk dat het zaakje lang mee gaat, dus tips zijn welkom :)

2x FTXJ35 binnenunits met een 3MXM68 buitenunit. Ik had voorheen de verwarming 24/7 op dezelfde temperatuur staan (als in; heel laag het afgelopen jaar vanwege de absurde gasprijzen)

Zou een tactiek als in 2-3 uur voordat je thuis bent op een goed vermogen verwarmen en daarna gewoon uitzetten tot de volgende dag werkbaar zijn, of moet ik een heel programma instellen om deze combi goed te gebruiken?

Huis is 100m2, uit 1975, dak is dit jaar goed geïsoleerd, vloer ga ik nog doen en de buitenmuur (hoekwoning) heeft spouwmuurisolatie conform jaren 70 standaarden. Inhoud is ca. 240m3

Systeem heeft volgens mij een SCOP van 4.5, ik geloof dat de COP bij temperaturen van 0-5°C ongeveer 3,9 is nog.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
Capt Waffles schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:18:
[...]

Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Heb je al een installatietermijn op het oog of nog aan het oriënteren?

Helaas is het interessantste stukje moeilijk te meten (SCOP/SEER), wat voor de L/W of W/W jongens wel goed kan, maar ik kijk evenzeer uit naar de praktijk ervaringen met dit model! Als het die SCOP cijfers waarmaakt, en dat zou gewoon moeten want Eurovent cijfers, dan is dat een stevige stap richting ‘s winters vaker met PV-energie kunnen verwarmen.
Ik zit in de oriëntatie fase, ik heb sinds januari een L/W installatie voor warmwater (hele woning) en de vloerverwarming voor de beneden verdieping. Wel zie ik dat beneden 3 graden dus het elektrisch spiraal bij verwarmt nu moet ik wel bekennen de installatie is niet geoptimaliseerd voor warm water en verwarming daar mee zou dat stukje zuiniger kunnen. de bovenverdiepingen stook ik met een elektrische kachel. waarvan de tussen verdieping alleen een uurtje voor het op bed gaan.

Nu het echte antwoord op je vraag :p
Op dit moment ben ik aan het kijken voor een installatie rond november december, aangezien ik de montage zelf ga doen en nu met de badkamer bezig ben. Gelukkig ken ik iemand die de inbedrijfstelling kan doen (conform de regelgeving en BRL100 en BRL200). Ik ben gewoon naar iets opzoek wat zuinig is (niet perse het zuinigste aangezien ik nu met een COP van 1 zit) en goede performance heeft. Nu zat ik eerder te kijken naar MHI of Panasonic, maar vind de SCOP van 5,2 best interessant voor een €1300 en vond voor €2500 de Panasonic met SCOP 6,2 het niet zo waard in de meer prijs. De airco units zullen al bij verwarming zijn, behalve op zolder aangezien ik daar werk. Maar ik verwacht dat 2 units van 3,5KW al overkill zullen zijn, de woning is redelijk goed na geïsoleerd. tussenverdieping is 16 graden als het buiten -3 is en niet verwarmd (behalve door vloerverwarming van de beneden verdieping).

Zolder is wel koeler, maar met een elektrische convectie kachel van 2 KW was die toch al aan het pendelen die zelfde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Maar als ik op eurovent naar het jaarlijks verbruik van een panasonic 3.5 kijk wat op 995 kwh komt. Dan is dat verbruik weer meer dan bv een mhi (895 kwh).

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196539768
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105

De cijfers op eurovent zijn niet altijd even logisch.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
digifun schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:44:
Maar als ik op eurovent naar het jaarlijks verbruik van een panasonic 3.5 kijk wat op 995 kwh komt. Dan is dat verbruik weer meer dan bv een mhi (895 kwh).

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196539768
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105

De cijfers op eurovent zijn niet altijd even logisch.
Het is logisch als je misschien het hele beeld plot, plus hun uitleg over SCOP en SEER volgt.
Zij leggen uit hoe ze dat scoren.

Even een klein voorbeeldje, als airco X SCOP 4,5 met verbruik 800kWh is en unit Y SCOP 5 met verbruik 900kWh is dat een seizoen gemiddelde.
Het kan wel zijn dat unit X bij -2 graden maar 1,5 KW kan leveren en unit Y 2,5 KW en hierdoor het verbruik hoger is in diezelfde periode. Maar hoeveel een unit moet leveren is ook nog afhankelijk van het warmteverlies van de woning.

Eurovent heeft gegevens van COP en EER bij een bepaalde buiten temperatuur binnen houden ze altijd 20 graden aan, met een bepaalde scoring en verhouding. Dat levert een SCOP en SEER op.

Dus gewoon kijken naar SEER en SCOP kan een vertekend beeld geven en verteld zeker niet het hele verhaal.

Wat ze bij eurovent doen zijn de testen normaliseren zodat je appels met appels kan vergelijken, dus blind naar cijfers kijken en niet naar de uitleg van de cijfers kan een ander beeld opleveren.

Edit:
Heb het verhaal iets uitgebreid.

[ Voor 11% gewijzigd door amoi op 15-09-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
barta123 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:39:
Wat is eigenlijk een goede manier van verwarmen bij een lucht-lucht warmtepomp? Ik heb zelf deze zomer zonnepanelen geinstalleerd (11x400Wp) en ook maar meteen een (jong gebruikte hele mooie) Daikin airco geinstalleerd. Ik heb begrepen dat het slim is om pendelen te proberen voorkomen. Zelf vind ik het wel belangrijk dat het zaakje lang mee gaat, dus tips zijn welkom :)

2x FTXJ35 binnenunits met een 3MXM68 buitenunit. Ik had voorheen de verwarming 24/7 op dezelfde temperatuur staan (als in; heel laag het afgelopen jaar vanwege de absurde gasprijzen)

Zou een tactiek als in 2-3 uur voordat je thuis bent op een goed vermogen verwarmen en daarna gewoon uitzetten tot de volgende dag werkbaar zijn, of moet ik een heel programma instellen om deze combi goed te gebruiken?

Huis is 100m2, uit 1975, dak is dit jaar goed geïsoleerd, vloer ga ik nog doen en de buitenmuur (hoekwoning) heeft spouwmuurisolatie conform jaren 70 standaarden. Inhoud is ca. 240m3

Systeem heeft volgens mij een SCOP van 4.5, ik geloof dat de COP bij temperaturen van 0-5°C ongeveer 3,9 is nog.
Programma instellen voordat je thuis komt kan, maar als je hem dan uitzet is de warme / koele lucht ook zo weer uit je huis. Je kunt hem beter langere periodes rustig laten blazen zodat de massa in je woning op temperatuur komt. En pas uitzetten een uur voordat je gaat slapen / werken of weet ik wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:19

Hier verwarm ik tot ongeveer 2 graden buitentemperatuur via een weekprogramma (bv 07:00 aan en om 23:30 uit)

Onder de 2 graden stook ik 24/7 met de temperatuur iets lager ingesteld 's nachts. Zodat alles op temperatuur blijft.

Wij verwarmen tot 22/23 graden wat voor ons comfortabel is.

Van zodra je een L/L wp uit zet,daalt de temperatuur inderdaad redelijk snel.

Ons huis is van 1964 ,de woonkamer is 8x4 en is matig geïsoleerd.
Voorlopig heb ik geen klachten om te verwarmen met een L/L wp als hoofdverwarming.
Ook het verbruik is een meevaller,zeker in combinatie met de zonnepanelen. En al zeker in vergelijking met onze vroegere accumulatie verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:47
amoi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:44:
[...]

Nu zat ik eerder te kijken naar MHI of Panasonic, maar vind de SCOP van 5,2 best interessant voor een €1300 en vond voor €2500 de Panasonic met SCOP 6,2 het niet zo waard in de meer prijs.
Mag ik vragen waar je de panasonic gevonden hebt voor 2500,-? De prijzen die ik op internet vind liggen meer rond de 3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
Fritso schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:30:
[...]

Mag ik vragen waar je de panasonic gevonden hebt voor 2500,-? De prijzen die ik op internet vind liggen meer rond de 3000.
De 2500,- is voor de 2,5 KW unit bij shopclima.it, voor de rest heb je gelijk. Maar mijn eigen vergelijk begint er mee vindt ik model X tov model Y het meer waard. Waarbij ik dan kijk naar de minimale prijs in dit geval tov een bedrijf dat goed aangeschreven staat. in dit geval is het wat jij zegt vaak boven de 3000, en het prijsverschil dus ook nog eens groter a 1700 meer. mijn inziens iets wat ik niet terug zal gaan verdienen over de loop tijd zeker omdat het ook nog eens geen hoofdverwarming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heuvel38
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:59
Dag allen,

Hieronder extra info voor IOS gebruikers vanaf een ander forum (Home-assistant) m.b.t. het oplossen van de niet werkende laatste Daikin firmware-update. Mij heeft dit geholpen. Hopelijk helpt het jullie ook.

Do this for every AC unit:

" Open diagnostics and make sure you selected 1 device only (if you have multiple)
Return back to the Diagnostics menu and select “Advanced Settings” (This is for iOS)
Toggle the “Clear error counter after diagnistics” [You need to run the log flush fix first to stop the 45seconds bootloop]
Run diagnostnics for ~10sec.
Stop and reboot."

" Try ending the debug after only 2-3 seconds once the device has been found. Only select the devices you still need to fix if you know the IP address. This will greatly improve the workaround success as you are more likely to complete the steps (find device, select clear logs, start diagnostics, wait 2-3 seconds till unit has been found,end diagnostics, stop and reboot) before the 45 disconnect happens."

[ Voor 1% gewijzigd door Heuvel38 op 16-09-2023 14:45 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33

Ik denk dat de beste manier van koelen/verwarmen met een airco zo is dat het het beste past bij je huis, je leefritme en je comfortwensen. Daarmee bedoel ik vooral het moment dat je overschakelt van verwarmen/koelen wanneer nodig naar 24/7.

Vooruit verwarmen/koelen heeft meer zin bij een goed geïsoleerd huis.
Wanneer de kracht van de unit aan de lage kant is kan je het met 24/7 gebruik makkelijker op temperatuur houden. Vooral in de winter bij erg lage temperaturen buiten kan dat gaan spelen.

Voor ons is airco hoofdverwarming en tevens koeling en ons verbruik zit rond de 800 kWh per jaar totaal (schatting ons systeem ongeveer 2200 kWh per jaar), omdat we de airco zelden langer dan een aantal uren achter elkaar gebruiken. Voor veel mensen geeft dat onvoldoende comfort.

Wat mij betreft is er dus geen eenduidig antwoord op je vraag.

Wat ik in het algemeen kan zeggen is dat hier (mhi multisplit) de automatische standen het beste werken om het zuinig, snel en stabiel op temperatuur te krijgen en te houden.

Pendelen daar worden meerdere dingen onder verstaan. Elke (bijna) airco zal soms wisselend wel en niet werken en volgens een kenner in dit topic is dat geen enkel probleem.
Hier pendelt de installatie zich vaak door het koelen heen en dat geeft hier een erg laag verbruik, samen met een stabiele efficiente koeling. Bij verwarming zal pendelen minder snel voorkomen mits het systeem goed past en goed geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
Willempie27 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:38:
[...]

Het zal dan meer aan de kleur liggen. Zwart of baksteen bruin ziet er al heel anders uit.
Hier hebben ze ook zink https://www.klimaatshop.n...oDfNHTAlfgIhoCn0YQAvD_BwE

Maar of dat nu echt zo "mooi" is.
Ik heb hier op de buitenmuur bruin voor een rode steen, maar dat is minder storend dan een witte goot.
Wel 4x zo duur. Maar dat is te overzien op 2 meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
En de ‘fix’ vanuit Daikin:

https://daikincloudsolutions.statuspage.io/
Identified - We have identified a possible root cause for the issue and target to release an updated ONECTA application early next week.

If you require an urgent fix, optionally, the following steps can be performed to manually recover using the web browser on your smartphone or PC.

Note: It is possible that these steps do not work on the first try. Please retry until successfull.
1. Identify he firmware version of your affected devices (Edit icon > Units > Select your device > WLAN Gateway > Firmware version). Verify that your device has firmware version 3_1_33.
2. From the same location, find and note down the IP address of the device. This address is referenced as {IP_ADDRESS} in steps (4) and (6).
3. Using a smartphone or PC that is connected to the same network as your Daikin device, open a web browser.
4. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/clr_nw_err (Example: http://192.168.0.12/common/clr_nw_err)
5. Wait at least 1 second.
6. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/reboot?mode=run (Example: http://192.168.0.12/common/reboot?mode=run)
7. Wait at least 5 seconds. If the adapter comes back online in the ONECTA application, you were successfull. If not, try these steps again until the adapter comes back online.

Alternatively, you can perform a factory reset.
This will restore your device to factory settings and will require a full re-onboarding.
⚠️Your schedules and energy data will be lost by executing a factory reset.
Sep 15, 2023 - 17:23 CEST

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
renzo4000 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:26:
Ik zoek dus eigenlijk een sensor gekoppeld aan de mhi binnenunit.
Je kunt een wandbediening kopen waar de sensor in zit: https://www.klimaatshop.n...iening-ecotouch-set1.html
Kost wel wat :)

• Sarge78
Menno1234 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:46:

Identified - We have identified a possible root cause for the issue and target to release an updated ONECTA application early next week.

If you require an urgent fix, optionally, the following steps can be performed to manually recover using the web browser on your smartphone or PC.

Note: It is possible that these steps do not work on the first try. Please retry until successfull.
1. Identify he firmware version of your affected devices (Edit icon > Units > Select your device > WLAN Gateway > Firmware version). Verify that your device has firmware version 3_1_33.
2. From the same location, find and note down the IP address of the device. This address is referenced as {IP_ADDRESS} in steps (4) and (6).
3. Using a smartphone or PC that is connected to the same network as your Daikin device, open a web browser.
4. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/clr_nw_err (Example: http://192.168.0.12/common/clr_nw_err)
6. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/reboot?mode=run (Example: http://192.168.0.12/common/reboot?mode=run)
7. Wait at least 5 seconds. If the adapter comes back online in the ONECTA application, you were successfull. If not, try these steps again until the adapter comes back online.

This will restore your device to factory settings and will require a full re-onboarding.
Ben dus inderdaad alle energie data kwijt één van de units. Dat is wel echt balen.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40

Tacoos

i am i

Menno1234 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:46:

Ik denk dat hiermee het firmware probleem bij mijn beide Comfora's is opgelost, maar ik had ze verwijderd uit Onecta en toevoegen aan mijn huis blijft mislukken. Onecta ziet ze wel. :(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 14:53
Tacoos schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat hiermee het firmware probleem bij mijn beide Comfora's is opgelost, maar ik had ze verwijderd uit Onecta en toevoegen aan mijn huis blijft mislukken. Onecta ziet ze wel. :(
Ik had mijn unit ook verwijderd, maar heb de unit toch weer terug in de app gekregen. Heb hem eerst opnieuw toegevoegd via de SSID/key optie. De app gaat dan zeuren dat de unit al op een ander account is aangemeld oid. Vervolgens de stappen in de beschrijving van Daikin uitgevoerd (de 2 url's openen obv het IP van je unit). Hierna kreeg ik in de app de melding dat er een nieuw apparaat is gevonden en kon ik hem weer toevoegen in de app.

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Met bovenstaande fix van Daikin ben ik geen data kwijt. Ik heb alleen de fix gedaan en geen units verwijderd of andere dingen.

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40

Tacoos

i am i

Robbio85 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:45:
[...]

Ik had mijn unit ook verwijderd, maar heb de unit toch weer terug in de app gekregen. Heb hem eerst opnieuw toegevoegd via de SSID/key optie. De app gaat dan zeuren dat de unit al op een ander account is aangemeld oid. Vervolgens de stappen in de beschrijving van Daikin uitgevoerd (de 2 url's openen obv het IP van je unit). Hierna kreeg ik in de app de melding dat er een nieuw apparaat is gevonden en kon ik hem weer toevoegen in de app.
De aanhouder wint blijkbaar inderdaad, na nog wat pogingen zijn beide units weer terug in Onecta

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik heb van twee bedrijven offertes voor 2 x L/L-warmtepompen ontvangen,
maar nadat ik om een garantie m.b.t. de wettelijke geluidseisen heb gevraagd
niets meer van hun gehoord of gezien.
Waaraan zou dit kunnen liggen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
Wie wil er met mij meedenken?
Advies gevraagd: Vervanging Airco voor Multisplit

Alvast dank!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:53:
niet iedereen heeft een sarcasme radar

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 17-09-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

TereZz schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:23:
[...]

Veel te lastige vraag. Je komt over als een klant die later zal zeiken.
Als het de limieten overschrijdt dan is er sowieso later "gezeik".
Maar als je overdimensioneert, dan heb je netto minder herrie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Een berekening hiervan is best wel complex, software voor nodig, opname ter plaatse.

Daarna kan er een berekening gemaakt worden met waarschijnlijk een foutmarge van een paar dB.

Garantie ga je denk ik niet krijgen of er komt een flinke meerprijs bij offerte op.

Hier staat het document van onze overheid
https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf
Excel bestand
https://www.rijksoverheid...C-geluid_V2020_0_xlsx.zip

Is niet even een klik en klaar excel tooltje.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Moeten ze teveel moeite voor doen, voor jouw staan er wel 10 andere klanten in de rij die geen lastige vragen gaan stellen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@teacher Mijn vraag hierboven was niet sarcastisch bedoelt,
tenminste niet bewust.
Maar je zou ten aanzien van de huidige situatie wel een bepaalde mate
van sarcasme kunnen ontwikkelen.

Tot enkele maanden geleden kreeg ik bijna altijd de vraag terug:
"Welke wettelijke eisen? Alles over geluid staat toch in de technische data!"

Pas sinds kort krijg ik steeds? vaker? helemaal geen antwoord.

@mr_evil08 Dit zou idd kunnen betekenen dat de offerte met de berekening te duur zou worden
en de installateur vreest dat de klant dan sowieso afhaakt. De vraag wordt natuurlijk niet voor niets gesteld.

Maar uit de eerdere antwoorden concludeer ik dan ook dat veel airco installateurs
tot begin van het jaar onvoldoende van de wettelijke situatie op de hoogte waren.

Wat ook nog zou kunnen, zoals @habbekrats hierboven suggereert, dat veel
kleinere airco installatiebedrijven (ZZP'ers) gewoon de "capaciteiten" niet hebben om
de complexe berekeningen correct uit te voeren.

Voor zover ik weet hoef jezelf in eerste instantie geen metingen (achteraf) te laten doen
als je kan aantonen via de (gecertificeerde?) berekening dat de geluidsgrenzen niet overschreden worden.

Sommige gemeenten denken al zoveel expertise aan boord te hebben dat ze de rekentool kunnen handhaven en ook op aanvraag toepassen en dat is dan niet zonder gevolgen.

Voor mij resteert de vraag: Wie is er uiteindelijk aansprakelijk als het misgaat?
De consument, de installateur, de gemeente (of het rekentool van de rijksoverheid :Y )?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:02:
Voor mij resteert de vraag: Wie is er uiteindelijk aansprakelijk als het misgaat?
stront rolt alleen de heuvel af dus resteert de vraag wie er onderaan de heuvel staat...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
@mr_evil08 Dit zou idd kunnen betekenen dat de offerte met de berekening te duur zou worden
en de installateur vreest dat de klant dan sowieso afhaakt. De vraag wordt natuurlijk niet voor niets gesteld.

Maar uit de eerdere antwoorden concludeer ik dan ook dat veel airco installateurs
tot begin van het jaar onvoldoende van de wettelijke situatie op de hoogte waren.
Dat is het niet, ze hebben er simpelweg geen zin in een zeur klant die een hoop tijd staat te verdoen, en na plaatsen ook gaat lopen zeuren dat er van alles niet goed is gegaan.
installateurs hebben het erg druk en gaan niet eens de moeite doen om een offerte traject te starten.

Ze pakken liever de simpele klanten, aircotje plaatsen en op naar de volgende, los van de kosten.

Ik heb zelf nog eens gekeken of een kanaalairco op de heteluchtverwarming buizen kan, ook daar kwam amper reactie op, de meeste durven geen kanaalairco,s te installeren, en de grote bedrijven met verstand van zaken doen vaak geen particulieren.
1 van de weinige in Nederland die daar nog iets mee doet voor particulieren is Brink.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2023 19:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:06:
[...]

stront rolt alleen de heuvel af dus resteert de vraag wie er onderaan de heuvel staat...
Ik zou achter de brede rug van de installateur gaan schuilen _O-

@mr_evil08 "Simpele" klanten is goed - als ze maar geen buren hebben die "ingewikkeld" doen 8)7
en de weg naar de gemeente (omgevingsloket) weten te vinden.

Ik speel hier een beetje de advocaat van de }) , dat snap je wel.

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 17-09-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:08:
[...]

Ik zou achter de brede rug van de installateur gaan schuilen _O-

@mr_evil08 "Simpele" klanten is goed - als ze maar geen buren hebben die "ingewikkeld" doen 8)7
en de weg naar de gemeente (omgevingsloket) weten te vinden.

Ik speel hier een beetje de advocaat van de }) , dat snap je wel.
In principe is de eigenaar het eerste aanspreekpunt.

Klager komt misschien eerst bij jou langs, daarna naar de gemeente.
De gemeente kan een onderzoek instellen
Ben je bv vergunningsplichtig
De gemeente kan je vragen om de berekening
De gemeente kan dit doen of gaan meten

Daar kan dan van alles uit komen
Wel/geen vergunning nodig
Wel of geen geluidsoverlast

Er liep ergens in NL al een zaak bij de rechter waarbij de advocaat de rekenmethode van de gemeente ter discussie stelt en eigenlijk zegt ga maar meten.

Voor de liefhebbers https://jure.nl/geluidsoverlast%20airco staan wel wat interresante tussen.
bv
https://jure.nl/ECLI:NL:RBZWB:2023:785
https://jure.nl/ECLI:NL:RBGEL:2023:3605

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 17-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@teacher Mijn vraag hierboven was niet sarcastisch bedoelt,
tenminste niet bewust.
Maar je zou ten aanzien van de huidige situatie wel een bepaalde mate
van sarcasme kunnen ontwikkelen.
De edit was niet voor jou... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
habbekrats schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:18:
[...]

Een berekening hiervan is best wel complex, software voor nodig, opname ter plaatse.

Daarna kan er een berekening gemaakt worden met waarschijnlijk een foutmarge van een paar dB.

Garantie ga je denk ik niet krijgen of er komt een flinke meerprijs bij offerte op.

Hier staat het document van onze overheid
https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf
Excel bestand
https://www.rijksoverheid...C-geluid_V2020_0_xlsx.zip

Is niet even een klik en klaar excel tooltje.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
.

Opzich wel goed dat dit soort regelgeving en (voorbeeld) berekeningen er zijn. Met de gemiddelde airco verwacht ik niet zoveel problemen als je een klein beetje rekening met elkaar houd en wat geeft en neemt, maar als we straks massaal aan de warmtepomp zitten dan gaan veel mensen hier echt wel (verplicht?) mee aan de slag. Want daarbij verwacht ik veel meer overlast en bijbehorende handhaving. Als ik in de avond een rondje loop door de wijk dan valt het mij op dat de gemiddelde warmtepomp in tegenstelling tot de gemiddelde airco in mijn beleving beduidend meer lawaai maakt. Daarbij komt nog kijken dat een warmtepomp eigenlijk altijd aan staat en in mijn geval ik tot op heden in de nacht de airco nog nooit aan heb gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door glas86 op 18-09-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
glas86 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:36:
[...]
.

Opzich wel goed dat dit soort regelgeving en (voorbeeld) berekeningen er zijn. Met de gemiddelde airco verwacht ik niet zoveel problemen als je een klein beetje rekening met elkaar houd en wat geeft en neemt, maar als we straks massaal aan de warmtepomp zitten dan gaan veel mensen hier echt wel (verplicht?) mee aan de slag. Want daarbij verwacht ik veel meer overlast. Als ik in de avond een rondje loop door de wijk dan valt het mij op dat de gemiddelde warmtepomp in tegenstelling tot de gemiddeld airco in mijn beleving beduidend meer lawaai maakt.
Ik vraag me alleen af of je door dat lawaai nu echt last gaat hebben.
In de winter als die dingen vol aan de slag moeten, dan slapen wij alvast met de ramen gesloten, en hoor ik mijn eigen WP zelfs niet (die op een plat dak vlak bij het dakraam staat, 9kW multi buitenunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@glas86 En warmtepomp zul je nu ook niet veel horen, die moet in de winter gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Tommie12 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:39:
[...]

Ik vraag me alleen af of je door dat lawaai nu echt last gaat hebben.
In de winter als die dingen vol aan de slag moeten, dan slapen wij alvast met de ramen gesloten, en hoor ik mijn eigen WP zelfs niet (die op een plat dak vlak bij het dakraam staat, 9kW multi buitenunit).
Ik heb daar momenteel ook geen last van en ben me bewust dat deze apparaten in de winter meer herrie gaan produceren, in mijn directe straat heb ik ook bijna geen warmtepompen, wel verderop in de buurt.
Je struikelt hier wel over de airco`s. Maar daar heb ik ook geen last van. Zelf heb ik er namelijk ook twee.

Warmtepompen worden tegenwoordig toch ook ingezet voor koeling en natuurlijk om te badderen etc, m.a.w. in de zomer kun je deze ook horen?

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 18-09-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 13:16
glas86 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb daar momenteel ook geen last van en ben me bewust dat deze apparaten in de winter meer herrie gaan produceren, in mijn directe omgeving heb ik ook bijna geen warmtepompen, wel verderop in de buurt.
Je struikelt hier wel over de airco`s. Maar daar heb ik ook geeen last van. Zelf heb ik er namelijk ook twee.

Warmtepompen worden tegenwoordig toch ook ingezet voor koeling en natuurlijk om te badderen etc?
Altijd een beetje verwarrend: een airco is een warmtepomp, je koelkast is een warmtepomp, je diepvries is een warmtepomp, een warmtepomp is een warmtepomp.

Als je het over 'warmtepomp' hebt dan is dat niet eenduidig welke variant bedoeld word. Enkel om te koelen, enkel om te verwarmen, of beide (in dit topic gaat het minder vaak om de diepvries/koelkast of andere varianten, dus dat vis ik er nog wel uit :) )

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Capt Waffles schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:07:
[...]

Altijd een beetje verwarrend: een airco is een warmtepomp, je koelkast is een warmtepomp, je diepvries is een warmtepomp, een warmtepomp is een warmtepomp.

Als je het over 'warmtepomp' hebt dan is dat niet eenduidig welke variant bedoeld word. Enkel om te koelen, enkel om te verwarmen, of beide (in dit topic gaat het minder vaak om de diepvries/koelkast of andere varianten, dus dat vis ik er nog wel uit :) )
Je hebt gelijk, de term warmtepomp is te generiek. Een airco valt daar ook onder, maar die bedoel ik niet :-)

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 18-09-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:19
glas86 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:09:
[...]

Je hebt gelijk, de term warmtepomp is te generiek. Een airco valt daar ook onder, maar die bedoel ik niet :-)
Idd, alle type warmtepompen worden hier dikwijls door elkaar besproken.
Terwijl dit topic eigenlijk enkel over L/L wp gaat. Soms kan dit verwarrend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op de installatie van airco's in huis. Ik zie veel bedrijven airco's verkopen. Ook veel buitenlandse webwinkels (Italie, Spanje) waar je airco's kan kopen en kan laten versturen. Aan verkopers geen gebrek zo te zien.

Als een echte Tweaker was mijn ultieme plan volledige vrijheid in aanschaf apparatuur en dan iemand inschakelen voor installatie. Maar ik kom helaas niet zo ver omdat ik geen installateurs kan vinden. Op welke manier kan ik geschikte installateurs vinden voor deze situatie?

De airco installatiebedrijven die ik heb gesproken willen alleen hun eigen apparatuur leveren + installeren. Ook een zoektocht online naar installateurs (en niets meer dan dat) levert niet veel op lijkt het.

Apparatuur inclusief montage heeft een rare prijsstelling. Ze verkopen bijv. een apparaat van 800 en installatie van dat apparaat voor 800-1000.

Tips zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Goldme schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:28:
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op de installatie van airco's in huis. Ik zie veel bedrijven airco's verkopen. Ook veel buitenlandse webwinkels (Italie, Spanje) waar je airco's kan kopen en kan laten versturen. Aan verkopers geen gebrek zo te zien.

Als een echte Tweaker was mijn ultieme plan volledige vrijheid in aanschaf apparatuur en dan iemand inschakelen voor installatie. Maar ik kom helaas niet zo ver omdat ik geen installateurs kan vinden. Op welke manier kan ik geschikte installateurs vinden voor deze situatie?

De airco installatiebedrijven die ik heb gesproken willen alleen hun eigen apparatuur leveren + installeren. Ook een zoektocht online naar installateurs (en niets meer dan dat) levert niet veel op lijkt het.

Apparatuur inclusief montage heeft een rare prijsstelling. Ze verkopen bijv. een apparaat van 800 en installatie van dat apparaat voor 800-1000.

Ze zijn allemaal overbevraagd, dus vind je het dan gek dat ze enkel eigen apparatuur installeren?
Als ze jouw spaanse set tegen de muur hangen en die werkt niet, wie heeft het dan gedaan? Alleen problemen die hun niks oplevert.

En er zijn ook bedrijven die bv enkel Daikin willen plaatsen omdat ze die kennen etc.

Als je toch met jouw manier wil verdergaan, zoek dan op ZZPers die nog wat tijd hebben, maar wel een attest voor de koelgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Tommie12 schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
[...]

Ze zijn allemaal overbevraagd, dus vind je het dan gek dat ze enkel eigen apparatuur installeren?
Als ze jouw spaanse set tegen de muur hangen en die werkt niet, wie heeft het dan gedaan? Alleen problemen die hun niks oplevert.

En er zijn ook bedrijven die bv enkel Daikin willen plaatsen omdat ze die kennen etc.

Als je toch met jouw manier wil verdergaan, zoek dan op ZZPers die nog wat tijd hebben, maar wel een attest voor de koelgassen.
Het lijkt inderdaad een combinatie van factoren te zijn. Ik vond het opvallend hoeveel verkoop er beschikbaar is tov daadwerkelijke installatie aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Goldme schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:28:

De prijs valt nog wel mee. Als ze voor 1 airco moeten komen geven ze eerst advies (langskomen). Daarna maken ze een offerte. Er komen ook nog zaken aan te pas zoals ophangbeugels / bigfoots 50 euro, leiding 75 - 100 euro, stek koppelingen 20 euro, werkschakelaar + kabel 50 - 100 euro. in bedrijf stellen en BTW gaat er nog af.

Valt me dan nog best wel mee. Ik vond het ook lastig om om iemand te vinden. Er kwam iemand uit de buurt die wilde het voor 300 euro zwart doen zonder certificaat. Daarna de persoon waar ik de airco had gekocht gebeld en die wist iemand die een uur bij mij vandaan zat en deed het voor 180 euro met factuur.
Ik geef aan helemaal geen haast te hebben en ze kunnen langskomen als ze wat eerder terug zijn van een klus of net in de buurt zijn maar dan is het alsnog lastig.
Pagina: 1 ... 32 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic