Wat ook een leuk weetje is...w00key schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:47:
Om het heeel simpel te maken:
COP / SCOP vergelijking tussen een A+++ Daikin en de Panasonic
[Afbeelding]
Bij alle temperaturen is de Panasonic beter. En bij -7: 3.18 kW @ 3.95 COP vs 2.22 kW @ 3.55 COP. En dus niet heel gek dat de gewogen gemiddelde voor West Europa ook beter is.
Dat hij zo bizar goed is bij warmer weer is voor mij ook een hele grote plus, ik verwarm al vrij vroeg en overigens ook in de winter vooral als de zon schijnt, in de middag, en zet hem vaak voor de nacht (dus temp onder 0) uit of heel laag. Dat maakt mij gewogen gemiddelde nog beter.
[Afbeelding]
Dan heeft deze unit waarschijnlijk het meeste werk verricht op +7 graden buiten op de meeste dagen, en anders iig boven 0, dus tussen de 6 en 8 COP.
Voor de grap heb ik ook mijn huidige installatie naast gezet, de LG MU3R19 (A+). 63% verschil in SCOP, dat is vrij dramatisch. Even grof geschat wordt mijn 1600 kWh/jaar dan iets van 1000 kWh met de getallen uit de Panasonic, x 40 cent = 250 per jaar.
Niet genoeg om direct eentje te bestellen, maar het is wel bizar dat het zichzelf in ~8 jaar terug kan verdienen t.o.v. een A+ model. Dat lukt de Daikin/MHI niet (~€170/jaar).
Maximaal geluidsniveau bij hoge stand verwarmen bij deze Panasonic met een SCOP van 6,2 is 44dB.
Bij Daikin met de hoogste SCOP van 5,9 is dat 54dB en bij Mitsubishi met de beste SCOP van 5,2 is dat 56dB.
En let op, iedere 3dB is een verdubbeling van het geluid!!! Geen idee hoe Panasonic dit voor elkaar heeft gekregen, maar blijkbaar is hij ook nog eens enorm stil vergeleken met andere merken! Dit lijkt dus gewoon de ideale airco op dit moment te zijn (niet gekeken naar de prijs en deze weet ik ook nog niet).