Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:36:
[...]

Een goede inhoudelijke discussie wordt gewaardeerd hier op Tweakers maar waar jij mee bezig bent valt in de categorie "pot verwijt de ketel". Er loopt een rode draad door jouw posts die zelf een "zuigend karakter" hebben. Hou het een beetje vriendelijker hier en als jij je zo stoort aan bepaalde posts kan je er ook voor kiezen om niet te reageren.

On topic maar weer even...

Zijn hier mhi(zsx-wf) gebruikers die een externe temperatuur sensor hebben? Zo ja welke hebben jullie gebruikt?
Dus onzin plaatsen maakt de kwaliteit van een forum als deze beter?
Als mensen die hier totale onzin plaatsen als feiten, i.p.v. met een ?, dan vind ik dat daar zeker iets mee gedaan moet worden om mensen geen info te geven waar ze totaal verkeerde keuzes door maken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:25:
[...]

Dus onzin plaatsen maakt de kwaliteit van een forum als deze beter?
Als mensen die hier totale onzin plaatsen als feiten, i.p.v. met een ?, dan vind ik dat daar zeker iets mee gedaan moet worden om mensen geen info te geven waar ze totaal verkeerde keuzes door maken...
Er zijn verschillende mensen in dit topic die schijnbaar onvermoeibaar goede informatie blijven geven. Mensen die hun mening onderbouwen met ervaring en doorgaans betrouwbare informatie.

Wat mij betreft ben jij niet 1 van die personen.
Je toon maakt het voor mij vaak lastig om wat je zegt aan/op te nemen. De informatie die je als enig juist blijft pushen is een lijst waarin het merk dat algemeen wordt gezien als een topmerk niet eens voorkomt.
Airco is geen "one size fits all". Alleen al het doen alsof alleen de scop/seer van belang is voor de beste keuze is onvolledige informatie op zijn best.

Op zich jammer, want ook in jouw informatie zitten soms elementen die wat mij betreft interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 18:29
Graag jullie mening over een airco oplossing/offerte: Advies en beoordeling airco offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Maar even een antwoord in het juiste topic, omdat dit over een wel/niet overweging voor airco gaat:
mdi2022 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:22:
Interessant! Ik ben sterk in twijfel over het installeren van een airco beneden omdat de vloerkoeling me positief heeft verrast deze zomer. Het naar beneden brengen van de luchtvochtigheid met behulp van een airco boven zou fijn bij-effect zijn.

Maar wat is bij jou "veel" ventilatielucht? Voor nu zal er eerst een airco komen in de slaapkamer waarvandaan met 2 ventielen zo'n 100m3 wordt aangevoerd. In totaal gaat het om 175m3 begane grond, 175m3 1e verdieping en zo'n 100m3 op zolder.

Ik heb een lucht/water warmtepomp en een q600 enthalpie. Zou jij er dan voor kiezen om op de begane grond, nu het nog helemaal open ligt, geen airco te installeren?
Ik zou alleen airco op zolder installeren en die zo (via het trapgat) de rest van de woning laten koelen. De massa wordt immers wel door de L/W WP gekoeld.
Bij ons wordt er op zolder zo'n 60 kuub lucht toegevoerd vanuit de WTW, en op de 1e verdieping zo'n 120. De airco op de zolderkamers werkt dus ook alleen zonder pendelen als de pubers boven netjes hun deur open zetten.
Zonder pubers op zolder kun je de airco beter in het trapgat hangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15

Audione0

Strijdt der titanen

Een vraag over onze Alfea extensa R32 Ai 10kW WP, mbt SWW.

Ik heb ingesteld dat elke dag het SWW in de 190ltr boiler overdag tussen 12:30-14:30 naar 60graden opgewarmd moet worden. Echter vraag ik mij af of dit wel nodig is gezien we dit water enkel voor het douchen gebruiken. Voor het hele hete water hebben we een cooker voor.
Mijn vraag is, welk SWW temperatuur is max nodig om te douchen, en dus max nodig om door de WP te verwarmen?

Het doel is zo laag mogelijk energie gebruik voor het SWW en 1 keer in de week een legionella run van 60graden. (Zondags rond een uurtje of 13:00)

[ Voor 13% gewijzigd door Audione0 op 18-09-2023 22:57 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Audione0 schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:44:

Ik heb ingesteld dat elke dag het SWW in de 190ltr boiler overdag tussen 12:30-14:30 naar 60graden opgewarmd moet worden. Echter vraag ik mij af of dit wel nodig is gezien we dit water enkel voor het douchen gebruiken. Voor het hele hete water hebben we een cooker voor.
Mijn vraag is, welk SWW temperatuur uit is max nodig om te douchen, en dus max nodig om door de WP te verwarmen?

Het doel is zo laag mogelijk energie gebruik voor het SWW en 1 keer in de week een legionella run van 60graden. (Zondags rond een uurtje of 13:00)
Je zit in het verkeerde topic. Maar om je toch in de goede richting te helpen: hoe warm douche jij? Ik douche zeker niet warmer dan 40 graden, dus zou m daarop zetten. Misschien 45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Mijn vraag is, welk SWW temperatuur uit is max nodig om te douchen, en dus max nodig om door de WP te verwarmen?

begin met 50 graden en dan elke week een graad eraf tot je merkt dat je water te kort komt en dan 2 graden erbij.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

TereZz schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:51:
[...]

Je zit in het verkeerde topic. Maar om je toch in de goede richting te helpen: hoe warm douche jij? Ik douche zeker niet warmer dan 40 graden, dus zou m daarop zetten. Misschien 45.
Oh ik zie het indd. Ik had gezocht op Lucht/water WP en wilde hier mijn vraag gaan stellen.. Maar het is al laat en de ogen vallen bijna dicht :)

Thanks anyway voor je reactie!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:52:
[...]

begin met 50 graden en dan elke week een graad eraf tot je merkt dat je water te kort komt en dan 2 graden erbij.
Of doorgaan met elke week een graad eraf en je hebt geen boiler meer nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:48:
[...]

Er zijn verschillende mensen in dit topic die schijnbaar onvermoeibaar goede informatie blijven geven. Mensen die hun mening onderbouwen met ervaring en doorgaans betrouwbare informatie.

Wat mij betreft ben jij niet 1 van die personen.
Je toon maakt het voor mij vaak lastig om wat je zegt aan/op te nemen. De informatie die je als enig juist blijft pushen is een lijst waarin het merk dat algemeen wordt gezien als een topmerk niet eens voorkomt.
Airco is geen "one size fits all". Alleen al het doen alsof alleen de scop/seer van belang is voor de beste keuze is onvolledige informatie op zijn best.

Op zich jammer, want ook in jouw informatie zitten soms elementen die wat mij betreft interessant kunnen zijn.
Jij vergeet de vraagtekens die ik er netjes bij zet als ik iets niet weet. Jammer van jouw reactie, want het is meer dan duidelijk dat je niet leest wat ik zeg.
Weet ik iets niet, dan plaats ik het als een vraag, dat is heel iets anders dan iets als een feit plaatsen en dat dat niet tegengesproken mag en kan worden, want dan krijg je een waarschuwing?
In mijn ogen enorm dubbel en kwaliteit neerhalend. Blijkbaar mag jij hier wel gewoon openbaar plaatsen wat jij van mij vindt, maar als ik inhoudelijk reageer op onzin dat door iemand gezegd wordt, dan mag dat niet. Ook al niet te plaatsen voor mij...

Maar goed, wie ben ik ;-) Blijkbaar laten bepaalde mensen hun gevoel leiden i.p.v. de inhoud te bekijken zoals iemand het bedoelt.

Zal je nu aub weer terug naar de inhoud willen gaan i.p.v. mensen hier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen terwijl je zelf je gevoel laat leiden... Ik zou dat enorm waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Willempie27 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:00:
[...]

De prijs valt nog wel mee. Als ze voor 1 airco moeten komen geven ze eerst advies (langskomen). Daarna maken ze een offerte. Er komen ook nog zaken aan te pas zoals ophangbeugels / bigfoots 50 euro, leiding 75 - 100 euro, stek koppelingen 20 euro, werkschakelaar + kabel 50 - 100 euro. in bedrijf stellen en BTW gaat er nog af.

Valt me dan nog best wel mee. Ik vond het ook lastig om om iemand te vinden. Er kwam iemand uit de buurt die wilde het voor 300 euro zwart doen zonder certificaat. Daarna de persoon waar ik de airco had gekocht gebeld en die wist iemand die een uur bij mij vandaan zat en deed het voor 180 euro met factuur.
Ik geef aan helemaal geen haast te hebben en ze kunnen langskomen als ze wat eerder terug zijn van een klus of net in de buurt zijn maar dan is het alsnog lastig.
Ik heb 1250 betaald voor de installatie, daarbij kwam nog extra kosten voor het koudemiddel (het was een gebruikte unit, weliswaar als nieuw maar niet alles zat er meer in) en boren in mijn gestorte betonmuren. Zo'n 45 min boren per gat :+

Maar bij mij was het wel een bedrijf, STEK gecertificeerd - en een multi-split unit... Volgens mij rekenen veel bedrijven zo'n 500-600 per binnenunit! ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
Goldme schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:28:
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op de installatie van airco's in huis. Ik zie veel bedrijven airco's verkopen. Ook veel buitenlandse webwinkels (Italie, Spanje) waar je airco's kan kopen en kan laten versturen. Aan verkopers geen gebrek zo te zien.

Als een echte Tweaker was mijn ultieme plan volledige vrijheid in aanschaf apparatuur en dan iemand inschakelen voor installatie. Maar ik kom helaas niet zo ver omdat ik geen installateurs kan vinden. Op welke manier kan ik geschikte installateurs vinden voor deze situatie?

De airco installatiebedrijven die ik heb gesproken willen alleen hun eigen apparatuur leveren + installeren. Ook een zoektocht online naar installateurs (en niets meer dan dat) levert niet veel op lijkt het.

Apparatuur inclusief montage heeft een rare prijsstelling. Ze verkopen bijv. een apparaat van 800 en installatie van dat apparaat voor 800-1000.

Tips zijn meer dan welkom.
Ik had zelf ook iets op werkspot geplaatst.. Sowieso is het handig om het spul al te hebben, zulke lui wilen vaak snel schakelen.

Ik was voor mijn idee wel veel kwijt voor de installatie (1250, multi split) 2x FTXJ35 en 1x 3MXM68 buitenunit (Daikin). Maar goed, totaal dus voor zo'n 3500 gesteld. Vond ik best redelijk, dit totaal heeft nieuw zo'n 5500 gekost excl montage

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag is, welk SWW temperatuur is max nodig om te douchen, en dus max nodig om door de WP te verwarmen?

Ik heb mijn elektrische boeiler 1x per dag van 12-15 (zonuren/eigen stroom van zonnepanelen) op 60 graden staan om Legionella te voorkomen. De rest van de dag 45 graden en in de nacht 40 graden. Meestal hoeft hij de rest van de dag niet eens te verwarmen omdat ik niet zo veel warm water verbruik buiten het douchen om.

https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie#:~:text=Voor%20uw%20drinkwater%20thuis%20hoeft,af%20(tenminste%2060%20graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:52:
[...]

Voorstel is letterlijk gevaarlijk. Legionella heeft minimaal 60 graden nodig om geen problemen te kunnen veroorzaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:31:
[...]

Voorstel is letterlijk gevaarlijk. Legionella heeft minimaal 60 graden nodig om geen problemen te kunnen veroorzaken!
Dat is niet waar.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:29:
[...]

Ik heb mijn elektrische boeiler 1x per dag van 12-15 (zonuren/eigen stroom van zonnepanelen) op 60 graden staan om Legionella te voorkomen. De rest van de dag 45 graden en in de nacht 40 graden. Meestal hoeft hij de rest van de dag niet eens te verwarmen omdat ik niet zo veel warm water verbruik buiten het douchen om.

https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie#:~:text=Voor%20uw%20drinkwater%20thuis%20hoeft,af%20(tenminste%2060%20graden).
De boiler hier doet dit uit zichzelf eens per week naar 75 graden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Voor de anderen: minimaal 50 en vanaf 45 groeit het al amper waardoor als je de tank regelmatig leegt er ook vrijwel geen risico is.

De 60 als advies zou komen voor het snel afbreken van de bacteriën, maar afhankelijk van gebruik is het niet of wel nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 19-09-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Een vraagje; ik wil een multisplit Daikin buitenunit aanschaffen en hier één binnendeel op aansluiten. Het andere binnendeel pas in 2025. Nu hoor ik geluiden dat dit niet mogelijk is en dat Daikin geen garantie verstrekt op dat moment ivm overcapaciteit. Wie herkent dit?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:29:
[...]

Ik heb ingesteld dat eens oer week sowieso een legionella run gedaan wordt op 60 graden. De overige dagen wordt het water tot 50 graden opgewarmd. Scheel vandaag al 2,5kWh zie ik nu op de zonneplan app.

Allen dank voor de reacties, ik ga nu verder op het LW topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-02 21:24
Menno1234 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:46:
En de ‘fix’ vanuit Daikin:

https://daikincloudsolutions.statuspage.io/
Identified - We have identified a possible root cause for the issue and target to release an updated ONECTA application early next week.

If you require an urgent fix, optionally, the following steps can be performed to manually recover using the web browser on your smartphone or PC.

Note: It is possible that these steps do not work on the first try. Please retry until successfull.
1. Identify he firmware version of your affected devices (Edit icon > Units > Select your device > WLAN Gateway > Firmware version). Verify that your device has firmware version 3_1_33.
2. From the same location, find and note down the IP address of the device. This address is referenced as {IP_ADDRESS} in steps (4) and (6).
3. Using a smartphone or PC that is connected to the same network as your Daikin device, open a web browser.
4. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/clr_nw_err (Example: http://192.168.0.12/common/clr_nw_err)
5. Wait at least 1 second.
6. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/reboot?mode=run (Example: http://192.168.0.12/common/reboot?mode=run)
7. Wait at least 5 seconds. If the adapter comes back online in the ONECTA application, you were successfull. If not, try these steps again until the adapter comes back online.

Alternatively, you can perform a factory reset.
This will restore your device to factory settings and will require a full re-onboarding.
⚠️Your schedules and energy data will be lost by executing a factory reset.
Sep 15, 2023 - 17:23 CEST
Bedankt voor het delen, is gelukt 😀

Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:
Een vraagje; ik wil een multisplit Daikin buitenunit aanschaffen en hier één binnendeel op aansluiten. Het andere binnendeel pas in 2025. Nu hoor ik geluiden dat dit niet mogelijk is en dat Daikin geen garantie verstrekt op dat moment ivm overcapaciteit. Wie herkent dit?
Wat zegt je installateur?

En welke binnen en buitenunit(s) wil je?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Maakt het veel uit of je de airco in het midden van de woonkamer hang of in een hoek? Voorkeur gaat uit naar een minder opvallende hoek en airco wordt gebruikt om te verwarmen in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
martijn22222 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:11:
Maakt het veel uit of je de airco in het midden van de woonkamer hang of in een hoek? Voorkeur gaat uit naar een minder opvallende hoek en airco wordt gebruikt om te verwarmen in de winter.
Ja dat maakt uiteraard uit. Maar hoe kleiner je woonkamer hoe minder het uitmaakt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:19
Denk dat het in een kleine woonkamer zoals die van ons (8x4) niet uitmaakt. Hier hangt ons daikin vloermodel in de hoek van de woonkamer. Dit is zo omdat er anders een kabelgoot door de halve woonkamer zou lopen.
Nu is er niets van leidingen zichtbaar.
Hou wel rekening met waar je de unit hangt in functie van het geluid, als ik de unit vlak naast mijn zitplaats zou hebben. Zou ik mij wel storen aan het geluid.
Maar op de plaats waar hij nu hangt stoort het geluid ons niet.

• TereZz
Deel anders even een plattegrond met maten. Probleem met die units in een hoek is dat ze niet onder een al te scherpe hoek kunnen uitblazen. Het liefst blaas je in de lengterichting van een kamer.

Verwijderd

Goede uitleg ook 8)7
Jij negeert dus letterlijk de RIVM en geeft een advies waar het RIVM totaal niet mee eens is...

- Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).
- Zet de combiketel (cv-ketel) niet in de ECO-stand als u maar weinig of kort warm water gebruikt. In de ECO-stand duurt het even voordat de hoogste temperatuur wordt bereikt. Het is belangrijk dat de warmwaterleidingen regelmatig voor langere tijd (meerdere minuten; bijvoorbeeld tijdens douchen) de hoogste temperatuur halen om legionellagroei in de leidingen te beperken.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2023 12:12 ]

Verwijderd

LED-Maniak schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:38:
[...]

De boiler hier doet dit uit zichzelf eens per week naar 75 graden.
Ahhh, dus 6,5 dagen lang kan Legionella lekker zijn gang gaan...

Verder vergeet je de volgende waarschuwing van het RIVM:
- Het is belangrijk dat de warmwaterleidingen regelmatig voor langere tijd (meerdere minuten; bijvoorbeeld tijdens douchen) de hoogste temperatuur halen om legionellagroei in de leidingen te beperken. Dat gebeurt met jouw advies dus (zo goed als) nooit!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2023 12:14 ]

Verwijderd

Caelorum schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:19:
[...]

Voor de anderen: minimaal 50 en vanaf 45 groeit het al amper waardoor als je de tank regelmatig leegt er ook vrijwel geen risico is.

De 60 als advies zou komen voor het snel afbreken van de bacteriën, maar afhankelijk van gebruik is het niet of wel nodig.
Ik heb slechts 80 liter en hij komt nooit tot de helft leeg, laat staan mensen die die een 300l boiler hebben...
Langzaam groeien betekent nog altijd continue toename...

Waarom risico nemen? Zo veel meer verlies aan warmte is er niet als je hem iedere dag 1x naar 60 graden laat verwarmen, de rest van de dag doet hij toen zo goed als niets en als je zonnepanelen hebt is het al helemaal niet erg, zeker bij overproductie.

Jij doet een advies naar anderen dat vol tegen het advies van het RIVM in gaat. Je vergeet de leidingen, zie reactie hier boven. Nogmaals, het is een gevaarlijk advies en kan mensen doodziek maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2023 12:16 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
Dacht dat het verder ging in het L/W topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:02:
[...]

Ahhh, dus 6,5 dagen lang kan Legionella lekker zijn gang gaan...
Het is algemeen gebruik om 1x per week in te stellen om de temperatuur richting 75 graden te brengen.
Dat jij het daar niet mee eens bent moet je uiteraard zelf weten het staat je vrij om dat te doen.

Vaker kost onnodig energie.

en ga hier maar verder Voorkomen legionella in boilers Dit L/L airco afdeling.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 20-09-2023 12:12 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Verwijderd

habbekrats schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:11:
[...]

Het is algemeen gebruik om 1x per week in te stellen om de temperatuur richting 75 graden te brengen.
Dat jij het daar niet mee eens bent moet je uiteraard zelf weten het staat je vrij om dat te doen.

Vaker kost onnodig energie.

en ga hier maar verder Voorkomen legionella in boilers Dit L/L airco afdeling.
Ahhh, je hebt het niet tegen mij, niet ik ben het niet eens met jou, maar het RIVM ;-)
Dus het RIVM doet die adviezen natuurlijk voor niets, geen reden toe...

Nogmaals, jouw advies zorgt er voor dat mensen doodziek kunnen worden. Dat vind ik niet, dat vindt het RIVM.

Dit is het advies van het RIVM: https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie#:~:text=Voor%20uw%20drinkwater%20thuis%20hoeft,af%20(tenminste%2060%20graden).
Jouw advies negeert alles en is dus gevaarlijk naar andere mensen toe.

Als het zo veel extra energie kost, neem dan een nieuwe boiler met een A-label (warmtepomp) of B-label zoals mijn elektrische boiler die daar totaal geen last van heeft als hij wat vaker op een hogere temp staat. Verlies blijft ongeveer hetzelfde omdat hij erg goed geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:21:
[...]

Ahhh, je hebt het niet tegen mij, niet ik ben het niet eens met jou, maar het RIVM ;-)

Nogmaals, jouw advies zorgt er voor dat mensen doodziek kunnen worden. Dat vind ik niet, dat vindt het RIVM.

Dit is het advies van het RIVM: https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie#:~:text=Voor%20uw%20drinkwater%20thuis%20hoeft,af%20(tenminste%2060%20graden).

Als het zo veel extra energie kost, neem dan een nieuwe boiler met een A-label (warmtepomp) of B-label zoals mijn elektrische boiler die daar totaal geen last van heeft als hij wat vaker op een hogere temp staat. Verlies blijft ongeveer hetzelfde omdat hij erg goed geïsoleerd is.
Gozert, blind een cijfer overnemen zonder context is niet handig.

Het maakt niet uit wat iemand anders aandraag wat dieper erop ingaat, je hebt je conclusie al gemaakt en zal die niet veranderen. Verder erop ingaan heeft dus geen zin. Ga jij maar lekker constant je boiler op 60+ houden zodat je niet dood omvalt onder de douche en dan gaat de rest van nederland gewoon normaal verder met normale boilertemperaturen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
[...]

Je doet nogal aan paniekzaaierij.
Heb je ook cijfersover hoe veel mensen per jaar ziek worden en overlijden aan legionella? En hoe veel er besmet werden in een gewone huisinstallatie?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 16:22
Kunnen we nu alsjeblieft het weer over L/L warmtepompen of airco's hebben.

Het interesseert niet wie er gelijk heeft.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38
[...]

Voorschriften NEN 1006 en .
In de algemene voorschriften voor leidingwaterinstallaties lezen we, samengevat het volgende:

De koudwaterleiding mag ten hoogste 25°C zijn.
In collectieve installaties moet de warmwatertemperatuur op de tappunten en op de retour van een circulatiesysteem minimaal 60ºC zijn.
In woningen geldt een functionele eis van 55ºC op het tappunt.
Warmwatervoorraadtoestellen waarin niet continu op alle plaatsen 60ºC, of in woningen 55ºC, heerst moeten wekelijks termisch worden gedesinfecteerd op minimaal 60ºC. Of specifieker 20 minuten op 60ºC of 10 minuten op 65ºC of 5 minuten op 70ºC.
Een tapwatercirculatieleiding treft je vaak in een flatgebouw waar centraal tapwater wordt aangemaakt, maar ook in een hotel, zwembad, etc. Sommige luxe woningen zijn soms ook voorzien van een tapwatercirculatiesysteem omdat de boiler bijvoorbeeld ver van de badkamer is gepositioneerd. Ook in de woning moet dan de retour van deze leiding minimaal 60ºC zijn.

Het bouwbesluit en het drinkwaterbesluit wijzen beide de NEN 1006 aan. maar de wetgever geeft tegelijk ook ruimte voor gelijkwaardige oplossingen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:en nu weer ontopic, dit is immers het lucht lucht topic

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Modbreak:nee

[ Voor 102% gewijzigd door teacher op 20-09-2023 13:36 ]

• martijn22222
TereZz schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:23:
[...]

Deel anders even een plattegrond met maten. Probleem met die units in een hoek is dat ze niet onder een al te scherpe hoek kunnen uitblazen. Het liefst blaas je in de lengterichting van een kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFwefhH5SHbgO70wbxKGpKkemOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDsL6YSsGw18vJeUTsFIxvS5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
Volgens mij moet dit perfect lukken, als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik zeker eens kijken voor een vloermodel. Bij mijn model kan je de uitblaasrichting onderaan aanpassen.

• Sjamo
Begrijp ik goed dat de 3,5 kW binnenunit van de zithoek af gaat blazen in een best wel forse ruimte qua aantal m2's?

Indien ja, dan is dat een situatie waar ik zelf niet voor zou kiezen. Zeker niet voor hoofdverwarming tenzij de ruimte echt heel erg goed geïsoleerd is en je vaak 24/7 wil gaan verwarmen voor een beter comfort en betere spreiding.

• martijn22222
Sjamo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:23:
[...]

Begrijp ik goed dat de 3,5 kW binnenunit van de zithoek af gaat blazen in een best wel forse ruimte qua aantal m2's?

Indien ja, dan is dat een situatie waar ik zelf niet voor zou kiezen. Zeker niet voor hoofdverwarming tenzij de ruimte echt heel erg goed geïsoleerd is en je vaak 24/7 wil gaan verwarmen voor een beter comfort en betere spreiding.
Niet rechtstreeks er naar toe, de zithoek staat er links van. De Airco blaast in de lengte ervan maar dan richting (open)keuken en niet naar de zithoek toe. Ik was in de veronderstelling dat als je zo'n airco een half uur laat verwarmen tot dat ik naar bed ga, de gehele ruimte wel op temperatuur komt. Maar als ik jouw bericht lees, scheelt het veel of zo'n airco op een 1 meter van de zithoek zit of 5 meter er vanaf? Heb er zelf geen ervaring mee dus alle tips zijn welkom :)

24/7 verwarmen ga ik er niet mee doen. In de praktijk zal het zo zijn dat als ik om 18.00u thuis kom, dat ik hem bv. om 17.00 inschakel om van 16 graden naar 20 graden te gaan zodat je in een behagelijke ruimte thuis komt. Mijn vloerverwaming is niet optimaal vandaar dat ik de Airco grotendeels als hoofdverwarming in wil zetten. Uiteraard kan ik voor de echt koude dagen ook de Centrale verwarming erbij aan zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn22222 op 20-09-2023 15:45 ]

• martijn22222
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:39:
[...]

Volgens mij moet dit perfect lukken, als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik zeker eens kijken voor een vloermodel. Bij mijn model kan je de uitblaasrichting onderaan aanpassen.
Hij kan links van die kast zoals nu ingetekend maar ook rechts tussen kast en zithoek in. Echter rechts van de kast hangt ie midden in het zicht en links van de kast (vooraanzicht) valt ie niet op en kan hem ongeveer 0,5 meter van de zijmuur af houden. Ik ga er dan dus wel vanuit dat ie de ruimte in zijn geheel opwarmt en niet alleen de richting luchtstroom....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
martijn22222 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:39:
[...]

Niet rechtstreeks er naar toe, de zithoek staat er links van. De Airco blaast in de lengte ervan maar dan richting (open)keuken en niet naar de zithoek toe. Ik was in de veronderstelling dat als je zo'n airco een half uur laat verwarmen tot dat ik naar bed ga, de gehele ruimte wel op temperatuur komt. Maar als ik jouw bericht lees, scheelt het veel of zo'n airco op een 1 meter van de zithoek zit of 5 meter er vanaf? Heb er zelf geen ervaring mee dus alle tips zijn welkom :)

24/7 verwarmen ga ik er niet mee doen. In de praktijk zal het zo zijn dat als ik om 18.00u thuis kom, dat ik hem bv. om 17.00 inschakel om van 16 graden naar 20 graden te gaan zodat je in een behagelijke ruimte thuis komt. Mijn vloerverwaming is niet optimaal vandaar dat ik de Airco grotendeels als hoofdverwarming in wil zetten. Uiteraard kan ik voor de echt koude dagen ook de Centrale verwarming erbij aan zetten.
Ik begrijp wat je bedoelt. Wij gebruiken onze airco ook voornamelijk in blokken.

Ik ben niet technisch en zeg het dus in mijn eigen woorden, sorry :)
De airco krijgt de warme lucht maar op 2 manieren van hier (bij unit) naar daar (in jouw geval zithoek en rest kamer.

De eerste manier is door blazen. Daarbij gaat de lucht grotendeels recht voor de airco uit alhoewel je de richting bij sommige merken wat kan sturen. Maar bij jou moet de warmte eigenlijk haaks afslaan. Wanneer je vaak warmte zoekt richting de keuken zal het perfect werken. Wanneer je vooral warmte zoekt in de zithoek zal dat in elk geval langer duren.

De tweede manier is door vermenging. Dat gaat langzamer en is dus in dit geval minder geschikt voor snel op temperatuur krijgen.
Uiteraard zal het iets doen, maar ik heb twijfel of het voor jou zo optimaal gaat werken, juist doordat je liefst in blokken wil verwarmen (wat, mits goed geplaatst, bijzonder prettig en goed kan werken).

Is er een optie de unit in dezelfde hoek te hangen maar dan richting zithoek, waarbij de kabels etc. evengoed op dezelfde plek naar buiten gaan? Misschien net voorbij de uit stekende kast zeg maar?

Ik heb zelf geen ervaring met lg, misschien kunnen anderen aangeven of dit met lg minder een probleem is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
martijn22222 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:43:
[...]

Hij kan links van die kast zoals nu ingetekend maar ook rechts tussen kast en zithoek in. Echter rechts van de kast hangt ie midden in het zicht en links van de kast (vooraanzicht) valt ie niet op en kan hem ongeveer 0,5 meter van de zijmuur af houden. Ik ga er dan dus wel vanuit dat ie de ruimte in zijn geheel opwarmt en niet alleen de richting luchtstroom....
Ikzelf zou hem niet vlak naast je hangen, de kans bestaat dat het geluid je dan gaat storen.
Hier verwarmt de unit in de hoek de woonkamer perfect, zelfs de kleine bijkeuken is mee opgewarmd.
Iedere situatie is natuurlijk anders maar ons huis is van 1964 dus zal de isolatie ook niet volgens de hedendaagse normen zijn.
Maar als ik de tekening zie, zou je voor een LG toestel kiezen.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik toch kiezen voor een ander merk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8UijrU3CDbJzuK6MuBdkcBqjCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbmpkxlYTCEI7mBzMdGlQsFL.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:07:
[...]

Ikzelf zou hem niet vlak naast je hangen, de kans bestaat dat het geluid je dan gaat storen.
Hier verwarmt de unit in de hoek de woonkamer perfect, zelfs de kleine bijkeuken is mee opgewarmd.
Iedere situatie is natuurlijk anders maar ons huis is van 1964 dus zal de isolatie ook niet volgens de hedendaagse normen zijn.
Maar als ik de tekening zie, zou je voor een LG toestel kiezen.
Als het als hoofdverwarming moet dienen zou ik toch kiezen voor een ander merk.[Afbeelding]
Ik heb ook nog nagedacht over het merk lg voor verwarming, maar was het niet zo dat vooral de multisplit van lg moeilijk doet met verwarmen?

• Caelorum
Even verplaatsen naar het juiste topic...

[ Voor 93% gewijzigd door Caelorum op 20-09-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Ja dat maakt uit, een wandairco zuigt aan 2 kanten lucht aan, in een hoek verhinder je 1 kant.
Daarnaast beinvloed het de voeler als deze te dicht in de hoek zit(warmtebel).

Er kan zo 1c tot 2c temperatuurverschil zitten als je dat doet, wordt minder als je langer verwarmd maar het blijft aanwezig.

Bij koelen maakt het weinig uit.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2023 19:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• toxictooms
mr_evil08 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:25:
[...]

Ja dat maakt uit, een wandairco zuigt aan 2 kanten lucht aan, in een hoek verhinder je 1 kant.
Daarnaast beinvloed het de voeler als deze te dicht in de hoek zit(warmtebel).

Er kan zo 1c tot 2c temperatuurverschil zitten als je dat doet, wordt minder als je langer verwarmd maar het blijft aanwezig.

Bij koelen maakt het weinig uit.
Daar kan je wel gelijk in hebben, ik heb altijd een temperatuur verschil van 1 a 2 tussen de app van Daikin en mijn afzonderlijke thermometer in de zithoek. Maar dan stel ik de temp. Wat hoger op de app.

• mr_evil08
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:41:
[...]

Daar kan je wel gelijk in hebben, ik heb altijd een temperatuur verschil van 1 a 2 tussen de app van Daikin en mijn afzonderlijke thermometer in de zithoek. Maar dan stel ik de temp. Wat hoger op de app.
Was het maar zo simpel, is toch wel regelmatig corrigeren.
hoe meer warmtevraag des te meer de Daikin App gaat afwijken waardoor je hem nog hoger moet zetten.

En vervolgens gaat de zon schijnen en "dendert" die door en wordt het veel te warm in huis.
Hier hangt de voeler elders en speelt het probleem niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2023 19:49 ]

• toxictooms
mr_evil08 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:46:
[...]

Was het maar zo simpel, is toch wel regelmatig corrigeren.
hoe meer warmtevraag des te meer de Daikin App gaat afwijken waardoor je hem nog hoger moet zetten.

En vervolgens gaat de zon schijnen en "dendert" die door en wordt het veel te warm in huis.
Hier hangt de voeler elders en speelt het probleem niet meer.
Zo erg is het hier niet. Dan moet je eens verwarmen met accumulatie zoals hier vroeger. Dat was echt niet comfortabel.

Maar ben nu wel benieuwd naar die externe voeler.

• mr_evil08
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:15:
[...]

Zo erg is het hier niet. Dan moet je eens verwarmen met accumulatie zoals hier vroeger. Dat was echt niet comfortabel.

Maar ben nu wel benieuwd naar die externe voeler.
Is een stuk draad aan gesoldeerd en de voeler elders gehangen, zie vorige deel l/l wp topic.
Gedrag wordt dan geheel anders, meer accuraat.

21c binnen de app is ook werkelijk 21c kamertemp.

Mijn model heeft geen oplossing vanuit de fabrikant.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2023 20:20 ]

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Heeft iemand ervaring met het (laten) coaten van de condensor van een warmtepomp?

• toxictooms
Baxke schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:45:
Heeft iemand ervaring met het (laten) coaten van de condensor van een warmtepomp?
Coaten met wat en waarvoor?
Ik gebruik dit product om mijn buiten unit proper te maken.
Dit product zou ook zorgen voor een laagje op de lamellen van de buitenunit, zodat er minder defrosts zijn. Hoe ik die claim moet checken,weet ik ook niet. Maar het reinigt wel super goed.

https://www.grielzeep.com/

[ Voor 38% gewijzigd door toxictooms op 20-09-2023 22:16 ]

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Sjamo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
[...]

Ik heb ook nog nagedacht over het merk lg voor verwarming, maar was het niet zo dat vooral de multisplit van lg moeilijk doet met verwarmen?
Even los van hoe ze het doen qua koelen / verwarmen, ik vind de buitenunits van LG wel echt schrikbarend veel geluid maken. Meerdere mensen hier in de straat (gelukkig niet mijn buren) hebben LG units hangen en het geluid dat die dingen produceren is ronduit asociaal (zowel in de zomer als in de winter), niet te vergelijken met de MHI die wij hebben of de Daikin units van twee deuren verderop. Bij één van die adressen met LG units gaat het nog om recentelijk geplaatste units ook, die hangen er pas een jaar ongeveer.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:59
[...]

Van hebben gelezen hier op het forum diet een LG buitenunit multisplit om de 3 uur een oil return cycle.
Dan doet ie dus niet je huis verwarmen.

• elektriekert
MiBe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:48:
[...]

Even los van hoe ze het doen qua koelen / verwarmen, ik vind de buitenunits van LG wel echt schrikbarend veel geluid maken. Meerdere mensen hier in de straat (gelukkig niet mijn buren) hebben LG units hangen en het geluid dat die dingen produceren is ronduit asociaal (zowel in de zomer als in de winter), niet te vergelijken met de MHI die wij hebben of de Daikin units van twee deuren verderop. Bij één van die adressen met LG units gaat het nog om recentelijk geplaatste units ook, die hangen er pas een jaar ongeveer.
Ik meen dat over het algemeen de geluidsdruk van de LG’s een paar dan hoger ligt.
De buren van mijn ouders hebben een maxicool staan en die produceert volgens de datasheet 5dB meer dan de Daikin die ik heb staan.

In de zomer is ie ook duidelijk hoorbaar

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
MiBe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:48:
[...]

Laat ik nou net hier een multi lg buitenunit hebben en een single mhi. Met koelen maakt de LG echt niet heel veel meer geluid dan de mhi. Met verwarmen is de lg wel duidelijker hoorbaar.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
renzo4000 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:04:
[...]

Laat ik nou net hier een multi lg buitenunit hebben en een single mhi. Met koelen maakt de LG echt niet heel veel meer geluid dan de mhi. Met verwarmen is de lg wel duidelijker hoorbaar.
Voor een redelijk vergelijk is het handig om naast het merk ook het typenummer en vermogen erbij te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Nomind schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:43:
[...]

Voor een redelijk vergelijk is het handig om naast het merk ook het typenummer en vermogen erbij te vermelden.
Degene waar ik op reageerde had het zelf over "lg units" dat ze allemaal lawaai maken en dat is niet mijn ervaring. Ik heb een MU3R21 die veel geplaatst wordt en is met koelen echt niet veel luider dan mijn mhi SRC35ZSX-W. Verwarmen is de lg wel hoorbaar luider met name op de echt koude dagen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Linksom of rechtsom moet dat wel in de specificaties staan, of hebben we het meer over irritant geluid wat geproduceerd wordt zoals ratelen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
[...]

Die LG’s hebben sneller last van defrosts, en kunnen over het algemeen veel minder warmte leveren. En dat doen ze minder efficiënt. Dus mooi voor mhi of Panasonic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
TereZz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:12:
[...]

Die LG’s hebben sneller last van defrosts, en kunnen over het algemeen veel minder warmte leveren. En dat doen ze minder efficiënt. Dus mooi voor mhi of Panasonic gaan.
De LG hier (multi MU3R19) kan absurd veel warmte leveren, dat is mijn probleem ermee met een bijna 3 kW compressor (zelfde als MU3R21/4R25) en bijbehorende herrie als hij door software glitch / idiote gedrag voluit draait.

Als hij op 300W draait pruttelt hij heerlijk stil, je kan bijna de compressor slagen tellen.

Minder efficient klopt wel. Maar koud ga ik hier nooit krijgen, ding is OVERKILL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vorig jaar december een airco geplaatst ( Daikin Perfera ). Heeft vervolgens zonder problemen het huis verwarmt. Deze zomer hem ingezet om te koelen. Werkte super, ook de afvoer naar buiten toe druppelde goed.

Echter daarnet voor de eerste keer weer geprobeerd om te verwarmen. Na een paar minuten kwam er water uit de binnenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYsveLg2YbyDrtS7IeFSCyBZuaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/si76v8wMuLH7H1urnr48X0On.png?f=fotoalbum_large

Airco uitgezet. Kap er voor weg gehaald. En gekeken waar het vandaan kwam. De leidingen waren mooi droog. Met een stukje koperdraad gekeken als er ook verstoppingen waren. Maar niks van dit.

De kap er weer op gedaan en het heeft niet meer gelekt.

Buiten ook de afvoer bekeken. Ook niks aan de hand.

Nu mijn vraag. Hoe gaan jullie er mee om wanneer de airco voor de eerste keer weer moet verwarmen. Had ik hem eerst op drogen moeten zetten of rustig op moeten starten. Of kan je gewoon vol gas ? ( elektrisch ) :)

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Skrunsies schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:07:
Vorig jaar december een airco geplaatste ( Daikin Perfera ). Heeft vervolgens zonder problemen het huis verwarmt. Deze zomer hem ingezet om te koelen. Werkte super, ook de afvoer naar buiten toe druppelde goed.

Echter daarnet voor de eerste keer weer geprobeerd om te verwarmen. Na een paar minuten kwam er water uit de binnenunit

[Afbeelding]

Airco uitgezet. Kap er voor weg gehaald. En gekeken waar het vandaan kwam. De leidingen waren mooi droog. Met een stukje koperdraad gekeken als er ook verstoppingen waren. Maar niks van dit.

De kap er weer op gedaan en het heeft niet meer gelekt.

Buiten ook de afvoer bekeken. Ook niks aan de hand.

Nu mijn vraag. Hoe gaan jullie er mee om wanneer de airco voor de eerste keer weer moet verwarmen. Had ik hem eerst op drogen moeten zetten of rustig op moeten starten. Of kan je gewoon vol gas ? ( elektrisch ) :)
Als je gaat verwarmen ga je uiteraard niet aan de binnenkant condenseren dus dat je daar nu een vochtprobleem hebt is wel gek dan 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Skrunsies Heb je een condenspomp?

[ Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 22-09-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
@renzo4000, ja zeker gek. Vandaar ook mijn vraag, aangezien het mijn eerste keer is dat ik weer verwarm 7(8)7

Nee ik heb er geen condenspomp tussen, dat was om lekkerij te voorkomen _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Skrunsies op 22-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Skrunsies schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:24:
[...]

@renzo4000, ja zeker gek. Vandaar ook mijn vraag, aangezien het mijn eerste keer is dat ik weer verwarm 7(8)7

Nee ik heb er geen pomp tussen.
Zit die tegen de buitenmuur? Misschien is het gat niet goed dicht en staat de regen nu aan die kant op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik denk haast toch dat je afvoer dan verstopt zit, en het ronddraaien van de binnenunit het water een beetje laat bewegen en net over het randje duwt.

Iets anders kan ik me niet bedenken.

Verwarmen condenseert idd buiten dus denk dat je er van de winter geen last van hebt. Maar voor volgende zomer dus wel even (laten) nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:26:
[...]

Zit die tegen de buitenmuur? Misschien is het gat niet goed dicht en staat de regen nu aan die kant op de muur.
Zit inderdaad tegen de buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtC76XI_DAuQl1zSL5dB_gMd4fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J453oxBcim755t4Hp8M7M7Hw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is inderdaad gek omdat hij de afgelopen weken wel goed heeft doorgelopen met koelen.

Wat ik wel heb gedaan vorige week, is omdat de luchtvochtigheid vrij hoog was, de airco een uurtje op alleen drogen heb gezet.

Geen idee als dat er mee te maken kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Skrunsies schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:31:
[...]

Zit inderdaad tegen de buitenmuur.

[Afbeelding]

Het is inderdaad gek omdat hij de afgelopen weken wel goed heeft doorgelopen met koelen.

Wat ik wel heb gedaan vorige week, is omdat de luchtvochtigheid vrij hoog was, de airco een uurtje op alleen drogen heb gezet.

Geen idee als dat er mee te maken kan hebben
Met drogen condenseert de binnenuit dan wel weer. Ik zou eens een flesje water door in consensbak gooien om te kijken of deze goed afvoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:04:
[...]

De LG hier (multi MU3R19) kan absurd veel warmte leveren, dat is mijn probleem ermee met een bijna 3 kW compressor (zelfde als MU3R21/4R25) en bijbehorende herrie als hij door software glitch / idiote gedrag voluit draait.

Als hij op 300W draait pruttelt hij heerlijk stil, je kan bijna de compressor slagen tellen.

Minder efficient klopt wel. Maar koud ga ik hier nooit krijgen, ding is OVERKILL.
Maar er zijn andere merken met een veel hogere SCOP of COP(s) die dat dus nog veel beter kunnen, dat wordt hier gezegd... en hier had je moeten stoppen...

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 22-09-2023 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:51:
[...]

Maar er zijn andere merken met een veel hogere SCOP of COP(s) die dat dus nog veel beter kunnen, dat wordt hier gezegd... Prima dat jij er tevreden mee bent, maar iemand anders wil liever veel goedkoper verwarmen.
offtopic:
Wat een vervelende toon. Dat kan ‘iemand anders’ prima zelf beslissen op basis van óók deze ervaring. Soms is het beter om niet te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:51:
[...]

Maar er zijn andere merken met een veel hogere SCOP of COP(s) die dat dus nog veel beter kunnen, dat wordt hier gezegd... Prima dat jij er tevreden mee bent, maar iemand anders wil liever veel goedkoper verwarmen.
SCOP/COP is een belangrijk aspect maar niet noodzakelijkerwijs het enige of doorslaggevende argument. Iedereen maakt zijn eigen afweging, zo is het met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
Waarom heb je een grijze PVC buis tot aan de grond lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:43:
[...]

Met drogen condenseert de binnenuit dan wel weer. Ik zou eens een flesje water door in consensbak gooien om te kijken of deze goed afvoert
Ja dat is een goeie inderdaad.

Was er al met koperdraad doorheen gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffeMIHmO9gCF_ixUgfJRP5ohxqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vf9PzaHGcD4LSfUKOkEgBp3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar had beter direct even kunnen proberen er wat water in te doen, alvorens ik de kap er weer op had :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Rsport40 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:15:
[...]

Waarom heb je een grijze PVC buis tot aan de grond lopen?
Oh die loopt niet helemaal tot aan de grond, maar ik wou geen condenswater op de buitenmuur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Ziet er niet naar uit dat de lekbak vol water stond.... Die goot buiten kan die inregenen en staat ie op afschot? Als de (condens)leiding er droog uit ziet zal dat wel in orde zijn. Kiep er een flesje water in zoals @TereZz al voorstelde om het uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:00
Ergens klein scheurtje in de lekbak? Op verwarmen zet de bak iets uit. Als toen nog wat water in stond liep dat er uit. Ik koude toestand scheurtje dicht? Ik denk mee…je zal niet de eerste zijn met scheurtje in de lekbak van Perfera

[ Voor 16% gewijzigd door Yamahaa op 22-09-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:24:
Ziet er niet naar uit dat de lekbak vol water stond.... Die goot buiten kan die inregenen en staat ie op afschot? Als de (condens)leiding er droog uit ziet zal dat wel in orde zijn. Kiep er een flesje water in zoals @TereZz al voorstelde om het uit te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v49MdkKMhDtgkI34VvjBNGPJMxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plybi7acPQggE58Hj2f1SvCb.jpg?f=fotoalbum_large

Net een bekertje water omgekiept in de lekbak.

Water loopt mooi weg. Vreemd, maar even in de gaten houden.

Tsja ik kan nog eens kijken als het met regenwater te maken heeft. Maar dan had ik verwacht dat het in huis niet ‘zo mooi’ op zou drogen. Regenwater is over het algemeen toch niet zo schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Yamahaa schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:30:
Ergens klein scheurtje in de lekbak? Op verwarmen zet de bak iets uit. Als toen nog wat water in stond liep dat er uit. Ik koude toestand scheurtje dicht? Ik denk mee…je zal niet de eerste zijn met scheurtje in de lekbak van Perfera
Hmm, ja zoiets zou kunnen inderdaad. Maar dan is de hoeveelheid water daarin tegen wel weer heel veel. Maar goeie tip d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Zijn er hier anderen met de ervaring dat, bij een paar dagen niet gebruiken van de airco, hij vervolgens druppels water uitspuugt de eerste minuten na aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
Kan dat door “na-condenseren” er druppels op de fan of onderkant condensor hangen. Die kan hij er dan vanaf “ wapperen. Ik heb dat door de jaren “ wel eens”. Maar geen minuut lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Heb je een sifon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:39
Yamahaa schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:49:
Kan dat door “na-condenseren” er druppels op de fan of onderkant condensor hangen. Die kan hij er dan vanaf “ wapperen. Ik heb dat door de jaren “ wel eens”. Maar geen minuut lang
Dit is het denk ik. Hoe voorkom je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomind schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:14:
[...]

SCOP/COP is een belangrijk aspect maar niet noodzakelijkerwijs het enige of doorslaggevende argument. Iedereen maakt zijn eigen afweging, zo is het met alles.
Bij elke temp kan die anders zijn, maar de SCOP zegt héél veel. Snap werkelijk niet dat er altijd weer tegenin gegaan wordt, er zou dan een specifieke temperatuur genoemd moeten worden waarin het toevallig net niet goed uitpakt ofzo, maar over het algemeen is het wel degelijk een erg goed argument.
Zelfs de energie labels worden er op gemaakt, laat dat nou net een hele goede reden hebben die sommigen hier toch keer op keer blijven tegenspreken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:28:
[...]

Bij elke temp kan die anders zijn, maar de SCOP zegt héél veel. Snap werkelijk niet dat er altijd weer tegenin gegaan wordt, er zou dan een specifieke temperatuur genoemd moeten worden waarin het toevallig net niet goed uitpakt ofzo, maar over het algemeen is het wel degelijk een erg goed argument.
Zelfs de energie labels worden er op gemaakt, laat dat nou net een hele goede reden hebben die sommigen hier toch keer op keer blijven tegenspreken...
(S)COP is ook belangrijk, maar niet het enige waar het om draait. Zelfs niet als je uitsluitend naar de kosten kijkt; een aico heeft een bepaalde levensduur en als je de meerprijs meetelt die doorgaans bij een hogere (S)COP hoort, dan kun je die terugverdienen of niet. Dan heb je nog aspecten als b.v. esthetiek, geluid, leverbaarheid, fysieke afmetingen, gebruiksgemak, connectiviteit, vermogen, stook- en koelgedrag.
Voor mijn situatie heb ik met name gekeken naar COP bij verschillende temperaturen (SCOP telt ook herfst/lente mee waarin wij niet stoken), geluid (m.b.t. de buren), verwarmingsvermogen (we koelen nooit) en willen de unit als hoofdverwarming gebruiken. Daaruit kwam een redelijk zuinig model, maar niet de allerzuinigste omdat we de meerprijs niet binnen 10 a 15 jaar zouden terugverdienen. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Die Panasonic die jij toonde is op papier een heel mooi apparaat, maar de buitenunit maakt op onze erfgrens teveel herrie, dus zou afvallen als we opnieuw moesten kiezen. Bij een ander misschien geen enkel probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
[...]

Beste thuisvos
Ik spreek je niet tegen, voor jou lijkt de SCOP het aller belangrijkst, voor mij niet, dat kan toch?

Bij mij komt binnenkort een MHI SRK35ZS, ik ben heel blij met mijn keuze :*)
MHI is een degelijk merk voor een redelijke prijs waar ik op basis van o.a. dit forum veel vertrouwen in heb. Ook het minimaal opgenomen vermogen is laag, ik hoop vooral er op zonnige winterdagen met mijn zonnepanelen, mijn huis er lekker warm mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Stoffa schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:11:
[...]

Na het koelen, even op de ventilatorstand voor een 15 minuten oid (fanstand 2) en dan pas uitzetten.

Xbox Live ID:Notna8310

• mr_evil08
[...]
De energielabels moet je niet te serieus nemen, is nogal een breed begrip.
Bij huizen klopt het voor geen meter in iedergeval (mijn broer en ouders huis verkocht en beide scoren mooi label B 8)7 terwijl huis A helemaal niet zo goed geisolleerd is en huis B dit wel is).
Net als wasmachine,s die in praktijk niet goed schoonmaken(pakken te weinig water) of niet willen centrifugeren en de was kletsnat eruit komt (ja onbalans ken ik maar dat is het niet)(kun je weer extra lang programma starten).

Terug ontopic energielabels zijn een breed begrip, fabrikanten shoemelen ermee.
COP/SCOP heb je wel iets aan, net als geluidscijfers.

(Enige waar energielabels voor huizen goed voor zijn is de achterstallige onderhoud huizen in grote lijnen snel eruit filteren op Funda).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2023 10:20 ]

• elektriekert
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:17:
[...]

De energielabels moet je niet te serieus nemen, is nogal een breed begrip.
Bij huizen klopt het voor geen meter in iedergeval (mijn broer en ouders huis verkocht en beide scoren mooi label B 8)7 terwijl huis A helemaal niet zo goed geisolleerd is en huis B dit wel is).
Net als wasmachine,s die in praktijk niet goed schoonmaken(pakken te weinig water) of niet willen centrifugeren en de was kletsnat eruit komt (ja onbalans ken ik maar dat is het niet)(kun je weer extra lang programma starten).

Terug ontopic energielabels zijn een breed begrip, fabrikanten shoemelen ermee.
COP/SCOP heb je wel iets aan, net als geluidscijfers.

(Enige waar energielabels voor huizen goed voor zijn is de achterstallige onderhoud huizen in grote lijnen snel eruit filteren op Funda).
Ik had begrepen dat het een stuk professioneler is nu je een label door een advies moet laten maken ipv je deze zelf via internet kon regelen.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
toxictooms schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:50:
[...]

Coaten met wat en waarvoor?
Ik gebruik dit product om mijn buiten unit proper te maken.
Dit product zou ook zorgen voor een laagje op de lamellen van de buitenunit, zodat er minder defrosts zijn. Hoe ik die claim moet checken,weet ik ook niet. Maar het reinigt wel super goed.

https://www.grielzeep.com/
In handleiding van verschillende warmtepompen (o.a Panasonic en ID Amber) wordt geadviseerd de condensor te coaten wanneer het apparaat in het kustgebied wordt geplaatst.

Verder niemand met ervaring met het (laten) coaten van een condensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
elektriekert schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:09:
[...]

Ik had begrepen dat het een stuk professioneler is nu je een label door een advies moet laten maken ipv je deze zelf via internet kon regelen.
Volgens mij is het vooral veel duurder geworden, met een huisbezoek en een rapportage van een deskundige.
Ik lees in die rapporten en labels veel open deuren; oud dubbelglas: vervangen, de gebouwschil: isoleren, kieren: dichten. Verder ook volstrekt logisch dat oudere woningen die geen aandacht gehad hebben meer energie verbruiken.
Volgens mij zou een eenvoudige index ook redelijke informatief kunnen zijn. Bv op basis van een gemiddeld meerjarig energieverbruik, het aantal m3 verblijfsruimten en het aantal personen in het huishouden.

• Yamahaa
Stoffa schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:11:
[...]

Lastig. Je zou kunnen proberen na de laatste keer koelen (maar ja hoe weet je dat) langer te ventileren of even op verwarmen zetten. Kijken of dat werkt ( en of dit ook de reden/oorzaak) is. Edit. Lees net dat Notna iets vergelijkbaars roept. 🙏

[ Voor 7% gewijzigd door Yamahaa op 23-09-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Nomind schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:39:
[...]
Volgens mij zou een eenvoudige index ook redelijke informatief kunnen zijn. Bv op basis van een gemiddeld meerjarig energieverbruik, het aantal m3 verblijfsruimten en het aantal personen in het huishouden.
Je zou dan ook moeten compenseren voor binnentemperatuur. Iig zolang er nog mensen zijn zoals mijn buurman die nooit de verwarming aan heeft en de andere die zichzelf af en toe trakteert op 28+ graden in de winter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:09:
[...]

Is weinig veranderd.

• Nomind
Caelorum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:17:
[...]

Je zou dan ook moeten compenseren voor binnentemperatuur. Iig zolang er nog mensen zijn zoals mijn buurman die nooit de verwarming aan heeft en de andere die zichzelf af en toe trakteert op 28+ graden in de winter...
....maar dan is het niet meer eenvoudig :)
De kracht is juist het simpel te houden en juist niet perfect.
Bij de aanpak van "wat ga je aanpakken en in welke volgorde" kan je de juiste deskundige met diepgang juist wel heel goed gebruiken. Dat is dan in mijn ogen een zinvolle uitgave.
Met het energielabel is er een complexe en dure methode wat een huis alleen maar een rapportcijfer geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Nomind schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:17:
[...]
Bij de aanpak van "wat ga je aanpakken en in welke volgorde" kan je de juiste deskundige met diepgang juist wel heel goed gebruiken. Dat is dan in mijn ogen een zinvolle uitgave.
Met het energielabel is er een complexe en dure methode wat een huis alleen maar een rapportcijfer geeft.
Ja, dat is allemaal leuk, maar dan ga je twee huizen krijgen in dezelfde straat. Dezelfde afwerking. Huiseigenaar 1 vind 19 graden eigenlijk al te warm. Huiseigenaar 2 vind 24 graden eigenlijk nog te koud.
Huis 1 krijgt dan energielabel A, maar huis 2 krijgt energielabel D?

Het hoeft niet perfect, maar je wil wel een relatie met hoe het huis echt warmte kan vasthouden (en buitenhouden) en als je dan naar de energierekening gaat kijken, dan moet je binnentemperatuur wel echt meenemen, omdat het een zeer belangrijk component is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Nomind schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:39:
[...]

Volgens mij is het vooral veel duurder geworden, met een huisbezoek en een rapportage van een deskundige.
Ik lees in die rapporten en labels veel open deuren; oud dubbelglas: vervangen, de gebouwschil: isoleren, kieren: dichten. Verder ook volstrekt logisch dat oudere woningen die geen aandacht gehad hebben meer energie verbruiken.
Het is een beetje als die a t/m f nutriscore. Uiteindelijk zegt het niet alles en gaat het er vooral om hoe de gebruiker er mee omgaat. In plaats van dat label zouden mensen goed geïnformeerd moeten worden tijdens een bouwkundig inspectie. Dat is veel beter maatwerk.

Al ga ik er stiekem ook van uit dat deze labels juist voor de overheid zijn, zodat ze hun doelen beter kunnen bijhouden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Nomind schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:17:
[...]

Niet het huis/woning moet centraal staan maar imo de gebruiker of 'vervuiler', zoals in die voorlichting filmpjes vroeger. Dat kan denk ik eenvoudig via koppeling van alle data via het persoonsregister, kadaster, slimme meter, apps, etc. Later alle info centraal via Digital ID.

Deze deskundige baseert zijn adviezen op standaarden uit bouwbesluiten en (internationale) modellen. Dat is met luchtverwarming en daarom ook zoveel isoleren. Er wordt tevens uitgegaan van standaard (onder)kleding.Volledig uit de tijd imo en zou anders moeten.

Ik verwarm mijn woning zo lokaal mogelijk en niet warmer dan 15 graden. Tevens ben ik zuinig met warm water. Ik heb dus niks aan zo'n 'deskundige', behalve voor de verkoopwaarde.

Ik heb een app. met energielabel C, maar nog geen extra dakisolatie. HR++ glas wordt te duur ivm dunne kozijnen. Wellicht rolluiken icm dikke gordijen. Mijn SVJ is 205 m3 gas met combiketel.

Volgens @flippy zou 2,5 kW voor mijn woonkamer en open keuken van 32 m2 zat moeten zijn. Ik wil het als hoofdverwarming gaan nemen met een vloerunit. Tevens wil ik 2 kleine ruimtes ernaast meeverwarmen van samen 16 m2.

Zal 15/16 graden lukken met een L/L WP? Bedoeling is 24/7 verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:08:
[...]
Volgens @flippy zou 2,5 kW voor mijn woonkamer en open keuken van 32 m2 zat moeten zijn. Ik wil het als hoofdverwarming gaan nemen met een vloerunit. Tevens wil ik 2 kleine ruimtes ernaast meeverwarmen van samen 16 m2.

Zal 15/16 graden lukken met een L/L WP? Bedoeling is 24/7 verwarmen.
probleem van aircos is niet de hoeveelheid geproduceerde warmte maar de locatie. als je qua luchtstroming dooie plekken krijgt zal je gewoon in die aanliggende ruimtes het een stuk frisser hebben. dat is niet een beperking van het beschikbare vermogen maar het op de juiste plaats krijgen van die warmte..

het is hoe dan ook een kwestie van goed kijken naar een unit die tof werkt als het goed koud word. vooral de "budgetopties uit azie" (aka: de chinese troep) zullen een suboptimale beleving geven. die 2,5kw moet je dus nog wel geleverd krijgen als het -10 is buiten

liever meerdere kleintjes dan 1 grote.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 12:14 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic