Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dag mede tweakers,

Voor ons 3 jaar oude huis willen we graag op de slaapkamers airco laten aanleggen. We hebben ondertussen de eerste offerte binnen, ik vroeg me af of dit bedrag enigszins realistisch is.

Situatie

• Nieuwbouw huis uit 2020, vrijstaand, oppervlakte totaal ca. 200m2
  • Grondgebonden warmtepomp met vloerverwarming/passieve vloerkoeling op alle verdiepingen
  • Woonkamer wordt eigenlijk nooit te warm
  • Slaapkamers worden wel erg warm, 26-28 graden in de hete zomerperioden
  • WTW installatie
Het huis heeft een dak wat deels plat is (ondertussen met zonnepanelen) en deels schuin (dakhoek ca. 55 graden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEA9mEtdDhas3f4W_0gACpPMxOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VHZYJ7oFc4PQdw8rxddZF1zi.jpg?f=user_large

Te koelen kamers

RuimteVerdiepingOppervlaktePlafondhoogteInhoudLiggingFactorVermogenModel
Hoofdslaapkamer124,52,6264Zuid + oost+west, niet onder een dak402,6wandunit
Studeer/Logeerkamer116,72,6244Noord + oost, niet onder een dak301,3wandunit
Slaapkamer 2217,42,6246Zuid + oost + west, onder plat/schuin dak502,3vloerunit
Slaapkamer 3213,72,6236Noord + oost + west, onder plat/schuin dak501,8vloerunit

Voorkeur merk

Onze voorkeur gaat uit naar Daikin (de Perfera serie) omdat we deze de mooiste binnenunits vinden hebben. Daarnaast schijnt dit 1 van de betere merken te zijn.

Offertes

Er zijn ondertussen 2 leveranciers langs geweest, met 1 daarvan willen we sowieso niet in zee (1 pitter, kwam niet goed over, we hadden er geen goed gevoel bij. Deze week komt nog een 3e langs, maar ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande oplossing / offerte vinden. Ik vind het behoorlijk aan de prijs!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adrg0L5-qF-wdyZR3EbMqx2lTfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qp5Q5YOXny9H35xcTwWElbx3.png?f=fotoalbum_large
Ik hoor graag jullie meningen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 23:01
Dat is best aan de prijs. Bij mij zijn in mei 2 buitenunits en 2 perfera wandunits geplaatst:

Daikin RXM50R / FTXM50R - 6kW Woonkamer - € 2.600 incl BTW
Daikin RXM20R / FTXM20R - 2.6kW Slaapkamer - € 1.800 incl BTW

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:40
Het is een heel bedrag. Maar als je alles zo gaat tellen ook weer niet schrikbarend.
Aan de buitenunit verdienen ze minimaal 300 euro
Voor elke binnenunit minimaal 75 euro
Ze zullen ook wel iets van een kraan / lift moeten huren want die buitenunit zal wel snel 50-60kg zijn.
Komen ze samen en hoe lang zijn ze bezig? En vergeet ook niet dat service ook belangrijk is. Er zal vast ook iemand zijn die het goedkoper dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
Willempie27 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:31:
Het is een heel bedrag. Maar als je alles zo gaat tellen ook weer niet schrikbarend.
Aan de buitenunit verdienen ze minimaal 300 euro
Voor elke binnenunit minimaal 75 euro
Ze zullen ook wel iets van een kraan / lift moeten huren want die buitenunit zal wel snel 50-60kg zijn.
Komen ze samen en hoe lang zijn ze bezig? En vergeet ook niet dat service ook belangrijk is. Er zal vast ook iemand zijn die het goedkoper dan doen.
De buitenunit komt op de grond te staan, ik wil niet het risico lopen op resonantie/meetrillen van muren. Ze doen het met 2 man, in 2 dagen zou het klaar moeten zijn. Wat service betreft: ze geven 2 jaar installatie garantie, dus ook geen voorrijdkosten.

Nog opmerkingen/feedback over de oplossing (6,8kW buitenunit op totaal 10kW binnenunits)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Garantie hebben en garantie krijgen is helaas niet helemaal hetzelfde. Ik vind de installatieprijs voor 2 dagen werkmet materiaal dan nog meevallen. Als het bedrijf goede recensies heeft en al wat langer bestaat zou ik toch daar voor kiezen als een bedrijf die net nieuw is en 750 euro goedkoper is.

De binnen units zullen niet allemaal op 100% draaien als ze wat langer aan staan. Mocht je ze net inschakelen dan heb je de capaciteit van de buitenunit.

[ Voor 20% gewijzigd door Willempie27 op 18-09-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:50
Wellicht interessant voor jou omtrent het verbruik van een *MXM68 :
https://gathering.tweaker...Bfilter_userids%5D=Slonzo
Vanaf reactie op 13:04 over het terug kunnen moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:53:
Wellicht interessant voor jou omtrent het verbruik van een *MXM68 :
https://gathering.tweaker...Bfilter_userids%5D=Slonzo
Vanaf reactie op 13:04 over het terug kunnen moduleren.
Hmm, je url levert dit op voor mij:
code:
1
Er zijn geen reacties in dit topic die voldoen aan de zoek/filter criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
Willempie27 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:44:
Garantie hebben en garantie krijgen is helaas niet helemaal hetzelfde. Ik vind de installatieprijs voor 2 dagen werkmet materiaal dan nog meevallen. Als het bedrijf goede recensies heeft en al wat langer bestaat zou ik toch daar voor kiezen als een bedrijf die net nieuw is en 750 euro goedkoper is.

De binnen units zullen niet allemaal op 100% draaien als ze wat langer aan staan. Mocht je ze net inschakelen dan heb je de capaciteit van de buitenunit.
Die installatiekosten geloof ik dan ook wel, maar ik heb het idee dat hij ook nog flink wat marge op de units gooit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Als je er op klikt doet die het gewoon. Maar oa staat er

De MXM68 heb ik in triple split en daar heb ik echt geen goed woord voor over. Je kan even terugzoeken in dit topic, ik heb er al meermaals een klaagzang over gedaan. Minimumvermogen ligt veel te hoog, zéker voor kleinere kamers een absolute afrader wat mij betreft. Ik heb de mijne nog nooit onder de 580-600W zien komen, zelfs niet met demand control op het absolute minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Sikkek schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:43:
[...]

Die installatiekosten geloof ik dan ook wel, maar ik heb het idee dat hij ook nog flink wat marge op de units gooit....
Dat klop. Daarom willen ze alleen installeren als ze ook de spullen mogen leveren, ook die 20a groep is best prijzig. Volgens mij moet die ook selectief zijn of heb je een 3 x 35a aansluiting. Maar kan zijn dat het bij automaten anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
Willempie27 schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:46:
[...]

Dat klop. Daarom willen ze alleen installeren als ze ook de spullen mogen leveren, ook die 20a groep is best prijzig. Volgens mij moet die ook selectief zijn of heb je een 3 x 35a aansluiting. Maar kan zijn dat het bij automaten anders is.
Die groep is inclusief een kast uitbreiding en aanleggen door de kruipruimte... sowieso is selectiviteit met automaten niet echt haalbaar, een volle kortsluiting op een B16 laat de hoofdautomaat van die fase ook trippen.

Posts ook gevonden, maar dat leek voornamelijk over verwarmen te gaan, koelen lijkt als ik het zo lees wel tot zo'n 400W terug te kunnen? Ik gebruik alleen de koel functionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Sikkek schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:31:
[...]

Hmm, je url levert dit op voor mij:
code:
1
Er zijn geen reacties in dit topic die voldoen aan de zoek/filter criteria.
Hier een link naar een alleenstaande reactie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73543120

@Slonzo heeft een uitgebreid verhaal gedeeld in deel 1 van het lucht/lucht forum.
Die heeft een single split, duo split en triple split van Daikin en over die laatste is ie niet tevreden (*MXM68) vanwege het hoofd gebruik.
Een andere gebruiker is er dan wel weer tevreden over.
Wellicht interessant om dat even te bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 18-09-2023 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moguez
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 15:09
heb een offerte ontvangen daikin:
3 x prefera 2 kw
1 x stylish 5 kw
1 multisplit buitenunit 4MXM 68A
plaatsing inclusief alle leidingen, elektrisch met eventuele nieuwe groep.
6300€ incl. 6% btw.
dus je offerte vind ik aan de dure kant.

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Wat betreft die factoren zou ik me daar niet te druk over maken met een huis uit 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
moguez schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:11:
heb een offerte ontvangen daikin:
3 x prefera 2 kw
1 x stylish 5 kw
1 multisplit buitenunit 4MXM 68A
plaatsing inclusief alle leidingen, elektrisch met eventuele nieuwe groep.
6300€ incl. 6% btw.
dus je offerte vind ik aan de dure kant.
6% btw, België wellicht? Wel een stuk goedkoper inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:11:
Wat betreft die factoren zou ik me daar niet te druk over maken met een huis uit 2020
Welke factoren bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Je hebt bij je kamers factor 30-40-50 etc.
Het aantal benodigde Watt per m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
elektriekert schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:12:
[...]

Je hebt bij je kamers factor 30-40-50 etc.
Het aantal benodigde Watt per m3?
Ah, zo! Er zijn natuurlijk wel een aantal ramen in de kamers, en de 2 slaapkamers onder het dak worden wel significant warmen dan de verdieping er onder. Aan de andere kant, ook al neem ik voor alle kamers factor 30, maakt het niet heel veel uit. Alleen de hoofdslaapkamer kan dan van 3.5kW naar 2,5kW, maar veel prijsverschil zit daar niet in. De vloermodellen zijn (naar wat ik begreep) in Nederland niet kleiner te krijgen dan 2.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Sikkek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:18:
[...]

Ah, zo! Er zijn natuurlijk wel een aantal ramen in de kamers, en de 2 slaapkamers onder het dak worden wel significant warmen dan de verdieping er onder. Aan de andere kant, ook al neem ik voor alle kamers factor 30, maakt het niet heel veel uit. Alleen de hoofdslaapkamer kan dan van 3.5kW naar 2,5kW, maar veel prijsverschil zit daar niet in. De vloermodellen zijn (naar wat ik begreep) in Nederland niet kleiner te krijgen dan 2.5 kW.
Nu weet ik zo niet wat het minimaal opgenomen vermogen van de units is.
Daar zijn tabellen voor.
Maar als een 2,5kW en een 3,5 kW hetzelfde minimum hebben dan zou je ook voor 3,5kW’s kunnen gaan mits deze compatible zijn op de buitenunit. (Je mag een bepaald maximum hebben aan binnenunits qua vermogen)

• Sikkek
  • Nu online
Ik heb wel kunnen vinden dat er maximaal 11kW aan binnen units aan de buitenunit mag, minimaal opgenomen vermogens van de binnenunits kan ik niet vinden, Daikin is niet heel scheutig met data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Nu online
Ondertussen 2e offerte met iets andere insteek (1x single split om de binnenunit op een andere muur te kunnen plaatsen), deze maakt zo te zien een stuk minder marge op de machines:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSOuAHjfC27FTYliPLsW_eK4j3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyn6pA0Zms2ei5a3z0Crkv9z.png?f=fotoalbum_large
Spuiten van de goten in kleur komt daar dan nog bij. Ik ben wel gecharmeerd met deze oplossing, wat denken jullie?
Pagina: 1