Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:08:
[...]

Niet het huis/woning moet centraal staan maar imo de gebruiker of 'vervuiler', zoals in die voorlichting filmpjes vroeger. Dat kan denk ik eenvoudig via koppeling van alle data via het persoonsregister, kadaster, slimme meter, apps, etc. Later alle info centraal via Digital ID.

Deze deskundige baseert zijn adviezen op standaarden uit bouwbesluiten en (internationale) modellen. Dat is met luchtverwarming en daarom ook zoveel isoleren. Er wordt tevens uitgegaan van standaard (onder)kleding.Volledig uit de tijd imo en zou anders moeten.

Ik verwarm mijn woning zo lokaal mogelijk en niet warmer dan 15 graden. Tevens ben ik zuinig met warm water. Ik heb dus niks aan zo'n 'deskundige', behalve voor de verkoopwaarde.

Ik heb een app. met energielabel C, maar nog geen extra dakisolatie. HR++ glas wordt te duur ivm dunne kozijnen. Wellicht rolluiken icm dikke gordijen. Mijn SVJ is 205 m3 gas met combiketel.

Volgens @flippy zou 2,5 kW voor mijn woonkamer en open keuken van 32 m2 zat moeten zijn. Ik wil het als hoofdverwarming gaan nemen met een vloerunit. Tevens wil ik 2 kleine ruimtes ernaast meeverwarmen van samen 16 m2.

Zal 15/16 graden lukken met een L/L WP? Bedoeling is 24/7 verwarmen.
Het ligt denk ik ook aan hoe je wil gaan verwarmen. Of je de airco aan wil laten staan op die 15 graden, of dat je vooral in blokken wil gaan verwarmen om het weer op temperatuur te krijgen.
Met vaak hele dagen en nachten verwarmen ben je vaak beter af met een unit met een erg laag minimaal vermogen, dan kan de warmte zich rustig verspreiden. Wanneer je meer in blokken gaat verwarmen heb je meer aan iets meer power.

Je kan je benodigde vermogen niet alleen uitrekenen op de beoogde ruimte wanneer de rest niet verwarmd wordt. Het is een groot verschil voor het benodigde vermogen of je 1 afgesloten ruimte verwarmt die grenst aan ruimtes op min of meer dezelfde temperatuur, of dat die aangrenzende ruimtes koud zijn. Hou daarbij ook rekening met uitwisseling van lucht tussen ruimtes door bijvoorbeeld ventilatie of open deuren.

Wij gebruiken airco hier als hoofdverwarming. We gebruiken een 3-weg multisplit (mhi SCM60ZS-W) met een 3,5kW binnenunit op een woonkamer van 20m2, met gemiddelde isolatie. We hebben daar niets teveel aan. Hij pendelt ook niet tenzij we gaan verwarmen bij een buitentemperatuur van 15 graden of hoger. We verwarmen meestal in blokken, en de temperatuur is hier in de nacht en overdag rond de 15 tot 16 graden. In de nacht zakt het heel soms tot 14 graden.
In de verbindende ruimte (trapgat) hangt een unit van 2,5kWh welke we gebruiken wanneer de temperatuur in de keuken en trap onder de 15 a 16 graden zakt.

Ons oppervlak zal totaal wat groter zijn (kleine tussenwoning), maar ik zou zeker rekening houden met het advies van flippy hierin om te denken aan een 2e unit om de rest van de woning ook op temperatuur te kunnen houden wanneer het daar te koud wordt. Misschien een 2e singlesplit of een 2-weg multisplit?

Wij hebben zelf gekozen voor mhi omdat die juist bij kou (wanneer we het nodig hebben) goed presteert, en omdat deze betrekkelijk stil is. We hebben gekozen voor multisplit omdat we niet meer dan 1 buitenunit kwijt konden.
Werkt hier erg goed als hoofdverwarming, en door de extra power kunnen we het ook snel warmer krijgen wanneer gewenst (meestal in de avond hier rond de 18 tot 20 graden).

Misschien heb iets hier aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:08:
[...]

Niet het huis/woning moet centraal staan maar imo de gebruiker of 'vervuiler', zoals in die voorlichting filmpjes vroeger. Dat kan denk ik eenvoudig via koppeling van alle data via het persoonsregister, kadaster, slimme meter, apps, etc. Later alle info centraal via Digital ID.

Deze deskundige baseert zijn adviezen op standaarden uit bouwbesluiten en (internationale) modellen. Dat is met luchtverwarming en daarom ook zoveel isoleren. Er wordt tevens uitgegaan van standaard (onder)kleding.Volledig uit de tijd imo en zou anders moeten.

Ik verwarm mijn woning zo lokaal mogelijk en niet warmer dan 15 graden. Tevens ben ik zuinig met warm water. Ik heb dus niks aan zo'n 'deskundige', behalve voor de verkoopwaarde.

Ik heb een app. met energielabel C, maar nog geen extra dakisolatie. HR++ glas wordt te duur ivm dunne kozijnen. Wellicht rolluiken icm dikke gordijen. Mijn SVJ is 205 m3 gas met combiketel.

Volgens @flippy zou 2,5 kW voor mijn woonkamer en open keuken van 32 m2 zat moeten zijn. Ik wil het als hoofdverwarming gaan nemen met een vloerunit. Tevens wil ik 2 kleine ruimtes ernaast meeverwarmen van samen 16 m2.

Zal 15/16 graden lukken met een L/L WP? Bedoeling is 24/7 verwarmen.
Iedereen heeft m.i. een goede motivatie voor zijn eigen gedrag. In die zin is het focussen op de (warmteverlies) eigenschappen van het huis juist wel een goede.
De energie apps van leveranciers en mindergas.nl geven ook wel een aardige indicatie met een ranking op basis van maar drie bronnen: energieverbruik, aantal personen en het type woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28EsqvZpWWlJMkIvCMDzqtFs9rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfBw6IPGlHrCiyViqeIsDS4V.jpg?f=user_large
Voor mij heb je daarbij meer aan een gedegen advies over de aanpak, bv gekoppeld aan een gedegen bouwkundig onderzoek. Vervolgens kan je je persoonlijke gedrag er aan koppelen om te bepalen wat klopt voor jouw situatie. Als je alleen de woonkamer stookt en boven niet en het niet erg vindt dat het dan boven 12 C kan worden, dan begin je niet met een dakisolatie en pak je eerst met bv. nieuw glas en de vloer van de woonkamer.

Eens met @LED-Maniak , de scores zin vooral handig voor de overheid. Deze kunnen ze bv gebruiken voor de energietransitie op wijkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:12:
[...]

probleem van aircos is niet de hoeveelheid geproduceerde warmte maar de locatie. als je qua luchtstroming dooie plekken krijgt zal je gewoon in die aanliggende ruimtes het een stuk frisser hebben. dat is niet een beperking van het beschikbare vermogen maar het op de juiste plaats krijgen van die warmte..

het is hoe dan ook een kwestie van goed kijken naar een unit die tof werkt als het goed koud word. vooral de "budgetopties uit azie" (aka: de chinese troep) zullen een suboptimale beleving geven. die 2,5kw moet je dus nog wel geleverd krijgen als het -10 is buiten

liever meerdere kleintjes dan 1 grote.
Duo split zou nog kunnen evt. maar niet van Daikin ivm diepte compressor. Ik probeer het op mijn balkon te plaatsen vanwege plat dak later extra isoleren. Single split zal eerder voldoen aan geluidseisen op erfgrens.

Volgens wat ik hier las is lage onderwaarde belangrijk + goed merk. Gaat ook langer mee. Hierbij denk ik tevens aan de lagers. Dus Daikin, MHI of ME. Panasonic omdat jij daar positief over bent. Ik heb veel van je gelezen en opgestoken. Het is best ingewikkeld. L/W WP met fancoils gaat denk ik niet lukken en zou via het dak moeten. Tevens veel duurder.

De twee ruimtes hebben deuren met bovenlichtjes. Ik houd ze altijd open ivm ventilatie. Als ik ventilatoren maak in de bovenlichtjes, zou dat voldoende helpen denk je?

Voor de verkoop moet er wel elek verwarming bij, maar dat zal ik alleen gebruiken als backup bij hevige kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
@Sjamo

Ja, continu op 15 graden, tenzij bij veel wind op 14 graden. Ik heb alleen moeite met kou bij stilzitten aan mijn buro. Daar ga ik nog wat maken voor mijn handen en voeten. Ik dacht zo'n reptielen lamp en matje op de grond met deken erover, zoals de Japanners doen.

Ik heb overwogen de vloerunit op de plaats van mijn huidige T33 radiator te plaatsen, maar twijfelde over de aangezogen lucht. De Daikin heeft een vloerverwarmingseffect en kan tegelijkertijd naar boven blazen. Dan wordt de koude lucht van opzij aangezogen toch? Dan zou die wel gunstig gericht staan tegenover de overloop. Ik kan hem misschien beter vrij opstellen tussen de twee tussendeuren?

De overloop is overigens 6,5 m2 en die andere ruimte is de slaapkamer met 10 m2. In de hal beneden plaats ik een 600W Mill elek. kachel met een PID regeling. Via het trapgat zal ook wat warmte omhoog gaan. Echter ik wil de temp in de hal in de winter op 10 graden houden en soms paar uur hoger bij natte kledij/schoenen.

Een duo split ga ik zeker overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Durant op 25-09-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
@Durant ik zou gewoon enkel doen. Ik verwarm op de 1e verdieping slaapkamer van 20 m2 en neem met een open deur de badkamer, vide/hal/werkkamer mee via open deuren. Totaal 50 m2. Ik stook tot 21/22 graden en onverwarmde ruimtes blijven steken op 19/20.

2.5 kW voor minder dan 50 m2 en lage temperatuur eis is makkelijk te doen. Hou er rekening mee dat de verwarmde kamer 2 graden warmer is met deuren open en dat het niet werkt als je alle deuren dicht hou. Dus 18 graden woonkamer, misschien 15 slaapkamer wat prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:55
@Durant als je twijfelt maar buiten genoeg ruimte hebt voor meerdere buitenunits, dan kun je ook beginnen met 1 single-split. Misschien is het wel genoeg als je zo laag verwarmt. 2×single-split is meestal ook iets goedkoper dan 1 multi-split, dus later uitbreiden is kostentechnisch geen punt (m.u.v. evt. voorrijkosten/kwantumkorting). Verder hebben ze elk hun voor- en nadelen. Over die aspecten kun je dan beter niet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:55:
[...]

Duo split zou nog kunnen evt. maar niet van Daikin ivm diepte compressor. Ik probeer het op mijn balkon te plaatsen vanwege plat dak later extra isoleren. Single split zal eerder voldoen aan geluidseisen op erfgrens.
ik adviseer al heel lang geen daikin meer. O-)

duo splits zijn bijna altijd even groot als single.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 15:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:17:
[...]

De energielabels moet je niet te serieus nemen, is nogal een breed begrip.
Bij huizen klopt het voor geen meter in iedergeval (mijn broer en ouders huis verkocht en beide scoren mooi label B 8)7 terwijl huis A helemaal niet zo goed geisolleerd is en huis B dit wel is).
Net als wasmachine,s die in praktijk niet goed schoonmaken(pakken te weinig water) of niet willen centrifugeren en de was kletsnat eruit komt (ja onbalans ken ik maar dat is het niet)(kun je weer extra lang programma starten).

Terug ontopic energielabels zijn een breed begrip, fabrikanten shoemelen ermee.
COP/SCOP heb je wel iets aan, net als geluidscijfers.

(Enige waar energielabels voor huizen goed voor zijn is de achterstallige onderhoud huizen in grote lijnen snel eruit filteren op Funda).
Je neemt ook het slechtste voorbeeld dat bestaat, daarom hebben ze dat voor huizen aangepast en moet er nu dus iemand komen om dat te bepalen i.p.v. dat je dat zelf kon doen.

Verder kunnen fabrikanten daar allemaal over jokken, maar ze moeten toch echt door onafhankelijke testen heen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:02:
[...]

(S)COP is ook belangrijk, maar niet het enige waar het om draait. Zelfs niet als je uitsluitend naar de kosten kijkt; een aico heeft een bepaalde levensduur en als je de meerprijs meetelt die doorgaans bij een hogere (S)COP hoort, dan kun je die terugverdienen of niet. Dan heb je nog aspecten als b.v. esthetiek, geluid, leverbaarheid, fysieke afmetingen, gebruiksgemak, connectiviteit, vermogen, stook- en koelgedrag.
Voor mijn situatie heb ik met name gekeken naar COP bij verschillende temperaturen (SCOP telt ook herfst/lente mee waarin wij niet stoken), geluid (m.b.t. de buren), verwarmingsvermogen (we koelen nooit) en willen de unit als hoofdverwarming gebruiken. Daaruit kwam een redelijk zuinig model, maar niet de allerzuinigste omdat we de meerprijs niet binnen 10 a 15 jaar zouden terugverdienen. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Die Panasonic die jij toonde is op papier een heel mooi apparaat, maar de buitenunit maakt op onze erfgrens teveel herrie, dus zou afvallen als we opnieuw moesten kiezen. Bij een ander misschien geen enkel probleem :)
Ik ben merkenblind, heb vooral vragen gesteld over de Panasonic omdat hij blijkbaar specificaties heeft waar geen merk aan kan tippen.
Of hij zo stil is als dat ze zeggen in de specificaties weet ik niet, maar op hun site lijkt het toch echt de stilste te zijn.
Nogmaals, geen idee of dat in de praktijk zo is, maar iets dat niet klopt op je site zetten lijkt mij tot zéér veel negatieve reviews te leiden, dus lijkt me geen leugen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
[...]

Ik ben merkenblind, heb vooral vragen gesteld over de Panasonic omdat hij blijkbaar specificaties heeft waar geen merk aan kan tippen.
Of hij zo stil is als dat ze zeggen in de specificaties weet ik niet, maar op hun site lijkt het toch echt de stilste te zijn.
Nogmaals, geen idee of dat in de praktijk zo is, maar iets dat niet klopt op je site zetten lijkt mij tot zéér veel negatieve reviews te leiden, dus lijkt me geen leugen?...
Panasonic is volgens mij helemaal niet de stilste. Het gaat m.b.t. regelgeving om de buitenunit, niet de binnenunit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:17
Op aanbeveling van @flippy heb ik de fanrol van onze Perfera 4,2kW schoongemaakt.
Het schoonmaken kostte meer tijd dan het eruit halen en terug plaatsen. Met 6 schroeven los kan je die dan er uit beunen.
Ik heb hem schoongemaakt met water, afwasmiddel en een goedkope bout handveger (is ie toch nog ergens goed voor :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uboRuBF2w6NSqGKyJzNdo3bXOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbynccQANNCtC5vNe81Q2K96.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/420LzMXf0Oz174jLeMQGQMac2D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsm6SMWrJN4FguBo0kSRS1EC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GQ_KHRdhH6OI2FcfMzPngcVt4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnEL40FbV7tyI12eYCVyjjPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
elektriekert schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:42:
Op aanbeveling van @flippy heb ik de fanrol van onze Perfera 4,2kW schoongemaakt.
Het schoonmaken kostte meer tijd dan het eruit halen en terug plaatsen. Met 6 schroeven los kan je die dan er uit beunen.
Ik heb hem schoongemaakt met water, afwasmiddel en een goedkope bout handveger (is ie toch nog ergens goed voor :+ )
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, dat was wel de moeite. :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Elac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb de wifi sensor van mede tweaker Led maniak. Draait nu een paar maanden en sindsdien is de temperatuur goed te regelen.
Even een tijdje terug in de tijd.
Ik heb ook de wifi controller en externe thermometer van @LED-Maniak aangeschaft. Heeft even geduurd door gebrek aan voorraad, maar enkele weken geleden geleverd.
Kon de controller wel verbinden via de telefoon hotspot, maar niet via ons wifi netwerk.
Heel wat uitzoekwerk, maar @LED-Maniak heeft fantastisch geholpen. Bleek een beperking in de acceptatie van bepaalde karakters in het paswoord te zijn.
Vandaag een update gekregen en alles werkt nu prima.
De afgelopen dagen al via de hotspot op de telefoon gedraaid, en de airco draait mooi rustig, geen pendelen of aan uit. Super aanwinst, vergeleken met de MELCloud controller op de interne thermometer. Kan het aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als je nog langer wacht kan je ook het hele binnendeel schoonmaken van alle schimmel die er groeit. :X :r

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lang was het geleden dat de binnenunits gekuist waren?
Hier hangen ze nu 4 jaar,worden wel jaarlijks gekuist.
Maar ze zijn nooit echt vuil zoals op die foto's van u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:22:
[...]

als je nog langer wacht kan je ook het hele binnendeel schoonmaken van alle schimmel die er groeit. :X :r
Daar zat alleen wat lichte stof op, maar dat heb ik weggehaald :D .
Dit is na 10 maanden draaien inclusief verwarmen, er zal vast ook wat vet van het koken zijn ingeneveld (4 meter afstand en de unit gaat uit tijdens het koken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
toxictooms schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:25:
[...]

Zie bovenstaand.

Ik ben ook nog boven aan het klussen/verbouwen, wellicht dat het ook niet meehelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
w00key schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:27:
@Durant ik zou gewoon enkel doen. Ik verwarm op de 1e verdieping slaapkamer van 20 m2 en neem met een open deur de badkamer, vide/hal/werkkamer mee via open deuren. Totaal 50 m2. Ik stook tot 21/22 graden en onverwarmde ruimtes blijven steken op 19/20.

2.5 kW voor minder dan 50 m2 en lage temperatuur eis is makkelijk te doen. Hou er rekening mee dat de verwarmde kamer 2 graden warmer is met deuren open en dat het niet werkt als je alle deuren dicht hou. Dus 18 graden woonkamer, misschien 15 slaapkamer wat prima is.
Doe jij het met 2,5 kW? Ik moet er rekening mee houden dat het wel genoeg is voor 21 graden, ook al doe ik dat niet.

MHI single split is voordeliger dan ME en heeft lagere nom. heat cap.(0,9 kW). Bij 3,5 kw buitenunit idem.
Bij ME 1,3 (2,5 kW) resp. 1,1 (3,5 kW). Panasonic beide 0,85 kW maar het vloermodel blaast alleen schuin naar beneden bij verwarmen. MHI en ME naar boven en beneden dacht ik.

In de douche heb ik een 250W keramisch IR paneel. Zonder de douche en hal is het 48,5 m2, maar wel op een vrije hoek richting ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:15:
@Durant als je twijfelt maar buiten genoeg ruimte hebt voor meerdere buitenunits, dan kun je ook beginnen met 1 single-split. Misschien is het wel genoeg als je zo laag verwarmt. 2×single-split is meestal ook iets goedkoper dan 1 multi-split, dus later uitbreiden is kostentechnisch geen punt (m.u.v. evt. voorrijkosten/kwantumkorting). Verder hebben ze elk hun voor- en nadelen. Over die aspecten kun je dan beter niet twijfelen.
Ik heb een klein hoekvormig balkon. Twee buitenunits zou kunnen in de twee hoeken, maar liever niet. Of ik doe gelijk op safe wat @flippy en @Sjamo aanraden of zoals @w00key.

De minste leidingen heb ik met een vloerunit in mijn zithoek op de plaats van de T33. Overigens een 2500x600 mm. Condens kan met pijpje door buitenmuur naar beneden en de leidingen buitenom naar het balkon. Bij duo split dan in de slaapkamer een wandunit aan kant van balkon. De buitenunit erachter (rechts).

Bij de vloerunit vrij tussen overloop en slaapkamer, maar op ca. 20 cm hoogte, kan het condens met natuurlijk afschot via een leiding in de slaapkamer (achter kledingkasten of infrezen in muur) en de leidingen langs plafond. Bij duo split wandunit slaapkamer leidingen dan overlangs zonnescherm. Buitenunit links van openslaande balkondeur. Is de minst opvallende plek, maar wel dichter op de zijburen.

De pakweg 1000 Euro extra voor een duo split haal ik er zelf nooit uit, maar bij verkoop wellicht wel. Toch een meerwaarde als de slaapkamer ook koeling heeft.

@mr_evil08 had het een keer over het aanzuigeffect van een L/L WP en dat voor hoofdverwarming een vloerunit het beste is. Ook stiller. Op reclame foto's zie ik vloerunits alleen vrij hangen. Zou het onprettig zijn met plaatsing bij de tv-kast en zitbank tegen de raamgevel en de vloerunit ertussenin?

Edit; Beste zou een single split zijn voor de woonkamer en later evt. uitbreiden met een duo split voor de hal (warmte stijgt) en slaapkamer, maar wordt te duur. Kan ik beter L/W WP nemen met fancolis en gelijk SWW erbij. Moet dan via dak en cv-ketel is al op leeftijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Durant op 25-09-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:44:
[...]

Panasonic is volgens mij helemaal niet de stilste. Het gaat m.b.t. regelgeving om de buitenunit, niet de binnenunit.
Ik heb het over de specificaties, daar staat dat hij extreem stil is, verder weet ik dus niet of dat zo is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:04:
[...]

Doe jij het met 2,5 kW? Ik moet er rekening mee houden dat het wel genoeg is voor 21 graden, ook al doe ik dat niet.
Dat is waar. Meerprijs 2.5 / 3.5 is nihil. Lekker de grote nemen.

Hier heb ik 3 verdiepingen x 50 m2 plat dak op een 5.2 kW buitenunit, dus zo'n 1.7 kW netto per verdieping en is genoeg voor 22+ graden. Beneden hangt een 3.5, boven 2.5 x 2 verdiepingen. Vroeger stookte ik max 10 m3 gas = 80 kWh warmte per dag, nu vervangen door 20 kWh stroom x ~ 4 COP, / 24 uur is dat 3.3 kW continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:22:
[...]

Ik heb het over de specificaties, daar staat dat hij extreem stil is, verder weet ik dus niet of dat zo is of niet.
Ik kan je uit de droom helpen: hij is niet de stilste. Zowel te zien in de specs als op Eurovent. Voor sommigen maakt dat niet uit, b.v. als je vrijstaand woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:13:
[...]

Dat is waar. Meerprijs 2.5 / 3.5 is nihil. Lekker de grote nemen.
Dat is zo, maar de 2.5 maakt zowel binnen als buiten minder geluid dan de 3.5. Alleen als je 24/7 verwarmt dan maakt het niet veel uit; misschien dat dan de 3.5 alleen na een ontdooicyclus even wat harder draait.
Bij MHI verwarmt de 2.5 ZSX volgens de specs ongeveer even goed als de 3.5 ZS. Maar hij is wel een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:35
Martin7182 schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:45:
[...]

Dat is zo, maar de 2.5 maakt zowel binnen als buiten minder geluid dan de 3.5. Alleen als je 24/7 verwarmt dan maakt het niet veel uit; misschien dat dan de 3.5 alleen na een ontdooicyclus even wat harder draait.
Bij MHI verwarmt de 2.5 ZSX volgens de specs ongeveer even goed als de 3.5 ZS. Maar hij is wel een stukje duurder.
Mijn ervaring was dat het enige verschil tussen de 2.5 en de 3.5 de grote van de compressor is, en de buitenunit even groot is. Ik ben daarom gegaan voor 3x een 2.5 single split. Had ook vooral met de prijs te maken, dit was goedkoper en ik kwam ook wat beter uit met leidingwerk.

Ik heb van mijn installatie nog 1 wall mount set over, en zo'n 20 meter condensafvoerbuis. Iemand die het wil hebben mag het zo komen halen bij mij in Rotterdam, het is niet veel waard en daarvoor heb ik geen zin in marktplaats-gezeik. Stuur maar een PM als je intresse hebt, je mag het zo meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:57:
[...]

Je neemt ook het slechtste voorbeeld dat bestaat, daarom hebben ze dat voor huizen aangepast en moet er nu dus iemand komen om dat te bepalen i.p.v. dat je dat zelf kon doen.

Verder kunnen fabrikanten daar allemaal over jokken, maar ze moeten toch echt door onafhankelijke testen heen ;-)
Daarvoor is een expert langsgeweest, huis B had nooit zo hoge label mogen hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:29:
[...]

ik adviseer al heel lang geen daikin meer. O-)

duo splits zijn bijna altijd even groot als single.
Oh ja. Daikin is wel innovatief met Multi+. Een L/L WP die boilers van 90 en 120L kan opwarmen. Vooral voor kleine huishoudens geschikt zoals ik heb. Jammer dat het zo duur is.

Daikin buitenunit 3MXM40A heeft een diepte van 40,8 cm. Is duosplit.
RXM25R9 single split buitenunit heeft diepte van 35 cm.
RXM25R single split buitenunit heeft diepte 28,5

Dus best verschil in.

[ Voor 24% gewijzigd door Durant op 26-09-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:48:
[...]

@mr_evil08 had het een keer over het aanzuigeffect van een L/L WP en dat voor hoofdverwarming een vloerunit het beste is. Ook stiller. Op reclame foto's zie ik vloerunits alleen vrij hangen. Zou het onprettig zijn met plaatsing bij de tv-kast en zitbank tegen de raamgevel en de vloerunit ertussenin?
ze kunnen gewoon op de grond staan.
Durant schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:28:
[...]

Oh ja. Daikin is wel innovatief met Multi+. Een L/L WP die boilers van 90 en 120L kan opwarmen. Vooral voor kleine huishoudens geschikt zoals ik heb. Jammer dat het zo duur is.

Daikin buitenunit 3MXM40A heeft een diepte van 40,8 cm. Is duosplit.
RXM25R9 single split buitenunit heeft diepte van 35 cm.
RXM25R single split buitenunit heeft diepte 28,5

Dus best verschil in.
innovativiteit hep je niet veel aan als ie niet werkt....

en mitsubishi kan dat geintje ook, al is het tot zover beperkt tot hun grotere installaties. hydroboxen zijn niet bijster nuttig in particuliere woningen.

3MX wil zeggen triple split. eerste getal geeft aan hoeveel binnendelen eraan kunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:50
Ik heb een algemene vraag waar ik wisselende zoekresultaten voor krijg. Wat is de btw-tarief voor montage? Ik lees dat er een regeling is voor 10+ jaar oude woningen dat dat 9% is. Kan iemand dat bevestigen? Anders bel ik morgen Sigrid Kaag even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:32:

ze kunnen gewoon op de grond staan.
Met continu verwarmen zal de luchtstroom minder hard zijn, maar natuurlijk ook nog defrosts. Ik las over je ervaringen met TV kijken.

Op de bank zit ik toch vaak met deken over schoot, maar langs mijn nek heb ik liever geen luchtstromen.

Waar zou jij de vloerunit plaatsen?

Sommige kunnen ook iets hoger aan de muur. Bij vrij ophangen heb ik voor natuurlijk afschot van 3% max 10 cm nodig. Afstand is 325 cm en dan nog 10 cm extra ivm over loodwerk balkon heen. Daarom dus op ca. 20 hoogte.

Op plaats van T33 vind ik eigenlijk de mooiste plek en minder leidingen. Dan op de vloer of zoals T33 iets erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

toxictooms schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:25:
[...]

Mijn FTXM's zien er zo uit na een (goed) koel- en verwarmseizoen, maar het hangt af van welke kamer. De huiskamer doe ik ieder jaar bij veel koelen; de kleinere kamers kan ik iedere 2 a 3 jaar doen voor ze echt vies zijn. Ik doe er wel ieder koelseizoen een lekbaktablet erin en condensor cleaner (binnen en buiten).

Schoonmaakvideo staat in de TS overigens. De eerste keer is het even kijken hoe en wat, maar daarna is het echt in 20 - 30 minuten te doen per unit.

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 26-09-2023 19:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:22:
[...]

Daarvoor is een expert langsgeweest, huis B had nooit zo hoge label mogen hebben.
Een huis kan je niet echt goed meten, apparatuur wel onder dezelfde omstandigheden.

Kan je label B niet aanvechten? Als de expert flink fout zit, dan is er dus iig een verantwoordelijke aan te wijzen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Martin7182 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb vooral Panasonic gekozen omdat deze 1 van de kleinste binnenunits heeft: 5KW is maar 779 mm breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jusch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:57:
[...]

Ik heb vooral Panasonic gekozen omdat deze 1 van de kleinste binnenunits heeft: 5KW is maar 779 mm breed.
Voor wat ik zo zie is alleen de laatste met Heatcharge extreem zuinig en gekeken naar de SCOP de meest zuinige op de markt op dit moment. Alle andere modellen hebben geen goede SCOP volgens de specificaties, was dat voor jou niet doorslaggevend in wel/niet Panasonic of was je afhankelijk van een zo klein mogelijke binnenunit?

• Durant
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:32:

3MX wil zeggen triple split. eerste getal geeft aan hoeveel binnendelen eraan kunnen.
Dacht ik ook, totdat ik hem zag met 2 binnenunits aangeboden. Zie nu dat er 2 of 3 binnenunits op kunnen.

Het is vaak een wirwar van info en via een zoekmachine vind ik meer info dan via de zoekfunctie op de website van de fabrikant zelf. Als die zoekfunctie er al is.

Maar goed niemand die weet hoe zo'n vloerunit werkt of wilt dat niet zeggen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Durant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:08:
[...]

Ze werken heel goed. O-)

Ik adviseer ze altijd boven wandunits in woningen en leefruimtes.

• Durant
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:12:
[...]

Ze werken heel goed. O-)

Ik adviseer ze altijd boven wandunits in woningen en leefruimtes.
Dat weet ik, maar zou je hem vrij hangen of tussen meubels in tegen raamgevel op plek T33?

Uitgaande van de versie van MHI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Durant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:19:
[...]

Dat weet ik, maar zou je hem vrij hangen of tussen meubels in tegen raamgevel op plek T33?

Uitgaande van de versie van MHI.
Vrij hangen werkt voor de luchtstorming het beste.

• Durant
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:24:
[...]

Vrij hangen werkt voor de luchtstorming het beste.
Dank u!

Ik zal binnenkort kijken of de plaatsings aan balkonmmuur kan obv de rekentool mbt geluid.

• flippy
  • Niet online

flippy

Durant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:46:
[...]

Dank u!

Ik zal binnenkort kijken of de plaatsings aan balkonmmuur kan obv de rekentool mbt geluid.
Leg het belang bij comfort op lange termijn, minder bij installatiedramas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Durant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:08:
Hier in dit topic zijn toch genoeg ervaringen te vinden? Ik ben zeker dat ikzelf alleen al er meerdere posts aan gewijd heb (of misschien in een voorgaand deel).

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 27-09-2023 15:09 ]

• Martin7182
Richar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:51:
[...]

Mijn ervaring was dat het enige verschil tussen de 2.5 en de 3.5 de grote van de compressor is, en de buitenunit even groot is. Ik ben daarom gegaan voor 3x een 2.5 single split. Had ook vooral met de prijs te maken, dit was goedkoper en ik kwam ook wat beter uit met leidingwerk.
Gezien het gelijke gewicht vermoed ik dat ze fysiek helemaal identiek zijn en dat de verschillen alleen in de software zitten. De 3.5 kan en gaat (binnenunit m.u.v. Ulo fanstand) harder. Dat kan een klein nadeel zijn als je rustig wilt verwarmen. De buitenunit kan ook meer herrie maken in zowel normale als stille modus. Dat kan problematisch zijn i.v.m. geluidsoverlast. De ZSX kan harder dan de ZS omdat de buitenunit fysiek groter is (warmtewisselaar) en de unit efficienter werkt bij gelijke toeren. Dan heb je niet deze nadelen (wel andere).

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:11
Lijkt erop dar je best nog even wacht met kopen tot volgend jaar. Verkoop en productje is in elkaar geklapt.
Er zijn koopjes op komst.

In plaats van een verwachte explosieve groei van de verkoop van warmtepompen wordt Daikin Europe geconfronteerd met een vertraging. Door te hoge voorraden heeft de vestiging in Oostende 600 tijdelijke werknemers niet meer nodig en is er economische werkloosheid voor de vaste werknemers.

https://www.tijd.be/onder...-remmen-toe/10495016.html

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
De winter is niet ver meer, dat kan snel omslaan. Als ‘t een beetje koud wordt en gasprijzen omhoog gaan wordt iedereen ineens weer wakker..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Ik twijfelde of ik het hier moest plaatsen of ergens bij een "smart home" topic, maar ik heb besloten het toch hier te plaatsen.

Wij hebben wifi op de 2 binnenunits buiten de woonkamer, en kunnen daarmee die units aan- en uit zetten naar believen. De aangegeven ruimte-temperatuur door de unit-app (mhi) vonden we niet betrouwbaar, dat zat er vaak meerdere graden naast. We gebruiken geen externe software om onze airco te besturen. Aangezien ik degene ben die overdag de airco regelt omdat ik thuis ben, vond ik dat lastig. Wij gebruiken onze airco voornamelijk op tijden dat we zonne-energie hebben en het is prettig juiste informatie te hebben.

We hebben besloten gebruik te gaan maken van externe thermometers van Sonoff (werken met een Sonoff bridge en op batterijen). We gebruiken er 2 met scherm (woonkamer +slaapkamer) en 2 zonder scherm (trapgat en buiten). We kunnen de waarden (temperatuur en rel. luchtvochtigheid) van alle 4 de thermometers op 1 scherm zien en kunnen nu heel snel beslissen of het verstandig is bepaalde units in- of uit te schakelen, maar bijvoorbeeld ook of we de units uit kunnen schakelen (zomer 1/2e uur naar fanstand) en de deur open gaan zetten in de zomer.

Voor ons werkt dit erg goed samen en het helpt ons efficienter en op afstand gebruik te maken van onze binnenunits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT_2VhBi7rEDVY7WKbT6glYfGhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqeISpUqCyDfM8PK80F1h3Cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7XVxvu9ImskGT6xHnBLvKf38gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzdZenqagnRbvXRvJObyY7U0.jpg?f=fotoalbum_large

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Sjamo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:30:
Ik twijfelde of ik het hier moest plaatsen of ergens bij een "smart home" topic, maar ik heb besloten het toch hier te plaatsen.

Wij hebben wifi op de 2 binnenunits buiten de woonkamer, en kunnen daarmee die units aan- en uit zetten naar believen. De aangegeven ruimte-temperatuur door de unit-app (mhi) vonden we niet betrouwbaar, dat zat er vaak meerdere graden naast. We gebruiken geen externe software om onze airco te besturen. Aangezien ik degene ben die overdag de airco regelt omdat ik thuis ben, vond ik dat lastig. Wij gebruiken onze airco voornamelijk op tijden dat we zonne-energie hebben en het is prettig juiste informatie te hebben.

We hebben besloten gebruik te gaan maken van externe thermometers van Sonoff (werken met een Sonoff bridge en op batterijen). We gebruiken er 2 met scherm (woonkamer +slaapkamer) en 2 zonder scherm (trapgat en buiten). We kunnen de waarden (temperatuur en rel. luchtvochtigheid) van alle 4 de thermometers op 1 scherm zien en kunnen nu heel snel beslissen of het verstandig is bepaalde units in- of uit te schakelen, maar bijvoorbeeld ook of we de units uit kunnen schakelen (zomer 1/2e uur naar fanstand) en de deur open gaan zetten in de zomer.

Voor ons werkt dit erg goed samen en het helpt ons efficienter en op afstand gebruik te maken van onze binnenunits.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf ook externe sensoren icm Homey om de MHI AC aan te sturen. Echter het nadeel blijft dat de MHI wel rekening houdt met zijn interne temp sensor en daar zijn koel/verwarm gedrag op aanpast. Als je in de winter gaat verwarmen zal hij al snel een hogere temp constateren (unit hangt hoog, warme lucht stijgt op) en dan weer gaan afschalen terwijl je in de woonkamer dan nog niet die temp hebt bereikt. Je kan dan nog wel met een offset werken maar dat is eigenlijk ook niet de oplossing. Een offciele externe sensor is eigenlijk de enige juiste optie imo.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
renzo4000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:30:
[...]

Ik gebruik zelf ook externe sensoren icm Homey om de MHI AC aan te sturen. Echter het nadeel blijft dat de MHI wel rekening houdt met zijn interne temp sensor en daar zijn koel/verwarm gedrag op aanpast. Als je in de winter gaat verwarmen zal hij al snel een hogere temp constateren (unit hangt hoog, warme lucht stijgt op) en dan weer gaan afschalen terwijl je in de woonkamer dan nog niet die temp hebt bereikt. Je kan dan nog wel met een offset werken maar dat is eigenlijk ook niet de oplossing. Een offciele externe sensor is eigenlijk de enige juiste optie imo.
Wij gebruiken de informatie eigenlijk alleen voor aanzetten.

Voor het koelen/ verwarmen zelf gebruiken we de temperatuur slechts bij benadering. Het verschil tussen ingesteld en werkelijk wisselt ook naar gelang de temperatuur buiten, en een aanpassing heeft hier dus geen zin. We passen de doeltemperatuur aan waar gewenst. Misschien heeft dat er ook mee te maken dat we geen constante temperatuur verlangen hier in huis.

De bubbel/ bel van warmte is hier geen issue. Automatische fanstand zorgt voor een goede gdlijkmatige verspreiding van de warmte en ik zie niet hoe een externe sensor daar verbetering in zou kunnen brengen. Misschien ook omdat de ruimte die we verwarmen redelijk klein is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 28-09-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Sjamo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:38:
[...]

Wij gebruiken de informatie eigenlijk alleen voor aanzetten.

Voor het koelen/ verwarmen zelf gebruiken we de temperatuur slechts bij benadering. Het verschil tussen ingesteld en werkelijk wisselt ook naar gelang de temperatuur buiten, en een aanpassing heeft hier dus geen zin. We passen de doeltemperatuur aan waar gewenst. Misschien heeft dat er ook mee te maken dat we geen constante temperatuur verlangen hier in huis.
Dat is uiteraard per persoon / huis verschillend. Wij hoeven ook niet altijd een constante temperatuur de gehele dag maar bij kouder weer kan het uiteindelijk wel lonen om de constante temperatuur aan te houden ipv telkens opnieuw een veel grotere warmtevraag aan te wakkeren. Dat is een kwestie van uitproberen en kijken wat het uiteindelijk aan stroom kost. Mijn ervaring in onze situatie is dan toch echt een constante temperatuur aanhouden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
renzo4000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is uiteraard per persoon / huis verschillend. Wij hoeven ook niet altijd een constante temperatuur de gehele dag maar bij kouder weer kan het uiteindelijk wel lonen om de constante temperatuur aan te houden ipv telkens opnieuw een veel grotere warmtevraag aan te wakkeren. Dat is een kwestie van uitproberen en kijken wat het uiteindelijk aan stroom kost. Mijn ervaring in onze situatie is dan toch echt een constante temperatuur aanhouden.
We hebben dat vorig jaar na lang meelezen in gesprekken hierover in dit topic uitgebreid geprobeerd. We hebben december plus januari van afgelopen verwarmingsseizoen hier bijna steeds 24/7 verwarmd zoals hier vaak wordt aangeraden.

Voor ons werkte dat niet goed. Het verbruik was ongeveer 50 tot 100% hoger dan anders, en we merkten dat we er veel meer last van hadden wanneer het wel een keer frisser was.

Voor ons werkt het dus niet goed, maar ik weet dat veel mensen inderdaad wel die stabiele temperatuur zoeken.

En wanneer wij de doel temperatuur op bijvoorbeeld 19 graden zetten en we vinden het nog fris, dan zetten we hem naar 20 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@renzo4000
Ik werk sinds kort met een externe sensor en controller (ingebouwd in de binnen unit) op onze ME airco. Dat is de oplossing van @LED-Maniak.
De sensor is redelijk ver aan de rand van de lucht stroom geplaatst, en ik heb met de sensor in de hand getest hoe de airco reageert.
Tot mijn genoegen helemaal exclusief op de externe sensor.
Dus als ik die op 20.5 instel verwarmt de airco van zeg 19 graden tot precies 20.5 bij de sensor en gaat dan terug naar 100 W vermogen om de temperatuur vrij nauwkeurig en langdurig constant te houden. Ook de rest van de ruimte is dan tussen 20 en 21 graden en netjes “constant”. Werkt zeer tot mijn tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
[...]

Of een MHI-AC-Ctrl module

• renzo4000
Ik heb een zsx-wf dus daar zit de wifi module al in ;)

Ik heb de smart-m air app gekoppeld in mijn Homey dus kan ik de unit aansturen met mijn eigen flows ipv de irritante timers van de mhi app.

Maar de oplossing van @EVfan is natuurlijk ideaal maar weet niet of dat überhaupt kan bij een zsx-wf omdat daar al een ingebouwde wifi in zit.

• EVfan
renzo4000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:15:
[...]

Ik heb de smart-m air app gekoppeld in mijn Homey dus kan ik de unit aansturen met mijn eigen flows ipv de irritante timers van de mhi app.

Maar de oplossing van @EVfan is natuurlijk ideaal maar weet niet of dat überhaupt kan bij een zsx-wf omdat daar al een ingebouwde wifi in zit.
Bij mij zit ook al een Mitsubishi Electric Wifi ingebouwd, maar die gebruikt niet de CN105 poort.
Maar @LED-Maniak kan daar vast meer over vertellen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:24
Gaat niet werken met een MHI en originele wifi module.

Ik heb de hardware klaar liggen om het wél met originele wifi module te laten werken, alleen omdat ik hier geen MHI airco heb kan ik de software niet heel comfortabel ervoor afmaken en testen. :/

(en om nou een airco te kopen speciaal zodat ik de module voor MHI kan afmaken is ook wat overdreven :+ ik sta open voor sponsors :P )

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 28-09-2023 22:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• gAzu
  • Laatst online: 09:41
LED-Maniak schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:48:
Gaat niet werken met een MHI en originele wifi module.

Ik heb de hardware klaar liggen om het wél met originele wifi module te laten werken, alleen omdat ik hier geen MHI airco heb kan ik de software niet heel comfortabel ervoor afmaken en testen. :/

(en om nou een airco te kopen speciaal zodat ik de module voor MHI kan afmaken is ook wat overdreven :+ ik sta open voor sponsors :P )
@LED-Maniak Ik heb er hier 3.
Misschien kan ik van dienst zijn? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
renzo4000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:15:
Dan haal je die eruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 17:58
Maxwp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:46:
[...]
zit hier met een perfera op 6 watt standby zomer en in de winter kan hij soms bij echte strenge vorst en dan wel echt meer dan -5 zin 50 plus watt per buiten unit verbruiken maar dat is niet constant maar een x aantal uur per dag en meestal zover ik nu gezien heb snachts
Ik schrok zelf een beetje van het dagelijkse verbruik van mijn 2 Daikin units terwijl ze niet gebruikt worden, maar begrijp van jou 6 watt per uur normaal is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccqD_AIUTzCyvyzm75iMMFV8ykc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qS5NzH4A9M5Lqj1Lq9Deeka6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er 2, dus 2*6watt*24 uur = tussen 0,2 en 0,3kWh per dag zoals gerapporteerd in het plaatje hierboven.

Weten jullie of het kwaad kan de stroom er helemaal af te halen door de werkschakelaar uit te zetten?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Moriaty schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:40:
[...]

Ik schrok zelf een beetje van het dagelijkse verbruik van mijn 2 Daikin units terwijl ze niet gebruikt worden, maar begrijp van jou 6 watt per uur normaal is:
[Afbeelding]

Ik heb er 2, dus 2*6watt*24 uur = tussen 0,2 en 0,3kWh per dag zoals gerapporteerd in het plaatje hierboven.

Weten jullie of het kwaad kan de stroom er helemaal af te halen door de werkschakelaar uit te zetten?
Wij gebruiken een mhi multisplit met 3 binnen-units. Dit gebruikt in stand by sinds we in 2 units wifi hebben zo'n 8 a 9 Watt per uur. Dat vinden wij veel en dus zetten wij hier de groep waar de installatie op zit uit wanneer we het langer dan enkele dagen niet gebruiken.

We zorgen er wel voor dat we de installatie altijd tenminste een dag voor we gaan gebruiken weer aan zetten.
Volgens onze installateur kan het geen kwaad. Wel kunnen we sowieso voor verwarmen de installatie niet gelijk aan zetten na inschakelen. In dit of het vorige topic kan je meer lezen over waarom dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:03
Wij hebben een tijdje een LG split unit airco. Daar zit zowel een “auto” verwarm / koel stand op alsmede een “auto” stand voor de ventilator. Met name is laatste is voor mij echt nutteloos. Daarmee gaat de airco constant harder en zachter blazen. Daarmee bedoel ik dus niet dat hij hard begint en daarna steeds langzamer gaat draaien, nee hij toert elke paar minuten weer op en af. Is dit normaal gedrag want het is best storend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:50
Je kunt de ventilatie stand toch op verschillende standen zetten bij de LG.
Mijn LG kent voor ventileren 4 standen, waarbij de auto stand inderdaad sneller en dan weer langzamer ventileert, c.q. de lucht circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
FrankoNL schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:43:
Wij hebben een tijdje een LG split unit airco. Daar zit zowel een “auto” verwarm / koel stand op alsmede een “auto” stand voor de ventilator. Met name is laatste is voor mij echt nutteloos. Daarmee gaat de airco constant harder en zachter blazen. Daarmee bedoel ik dus niet dat hij hard begint en daarna steeds langzamer gaat draaien, nee hij toert elke paar minuten weer op en af. Is dit normaal gedrag want het is best storend?
De auto stand van mijn LG ervaar ik als nutteloos aangezien hij inderdaad veel te veel fluctueert. Dat doet mijn mhi unit velen malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:37
Sjamo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:15:
[...]

Wij gebruiken een mhi multisplit met 3 binnen-units. Dit gebruikt in stand by sinds we in 2 units wifi hebben zo'n 8 a 9 Watt per uur. Dat vinden wij veel en dus zetten wij hier de groep waar de installatie op zit uit wanneer we het langer dan enkele dagen niet gebruiken.

We zorgen er wel voor dat we de installatie altijd tenminste een dag voor we gaan gebruiken weer aan zetten.
Volgens onze installateur kan het geen kwaad. Wel kunnen we sowieso voor verwarmen de installatie niet gelijk aan zetten na inschakelen. In dit of het vorige topic kan je meer lezen over waarom dat niet kan.
Wat doet een airco dan precies als die uitstaat? Heeft dat met de olie te maken of is het meer dat componenten zoals de wifi module stroom pakken?

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 29-09-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
glas86 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:19:
[...]

Wat doet een airco dan precies als die uitstaat? Heeft dat met de olie te maken of is het meer dat componenten zoals de wifi module stroom pakken?
Bij MHI is het standby+wifi. 3×3=9. 9 W voor 3 units is best veel, maar misschien zit er nog een paar W meetfout in. Mijn MHI unit zonder wifi meet 0 W standby met een kWh meter in de meterkast. Maar een losse vermogensmeter geeft ~2 W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:48:
[...]

Bij MHI is het standby+wifi. 3×3=9. 9 W voor 3 units is best veel, maar misschien zit er nog een paar W meetfout in. Mijn MHI unit zonder wifi meet 0 W standby met een kWh meter in de meterkast. Maar een losse vermogensmeter geeft ~2 W aan.
Ik heb dit ook. In elke unit zit Wifi. 1 MHI single split met een Homewizard ertussen geeft 0 watt, maar wel verbruik per dag, dus blijkbaar kan hij dat niet goed meten. En mijn MHI Multi (met 2 binnen units) geeft 6 watt continue aan in Homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22Vu2BKY2-K_WUBwGxGW85u8vRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7wWXyVFCrkRSF36YCKHNZQuu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z33Gtj4O9GUsWYB_7fSs6jKinaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8gu2vFCrJFfGP1gs2tPlNb2w.png?f=fotoalbum_large

• Sjamo
glas86 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:19:
[...]

Wat er precies gebeurt bij onze installatie, geen idee sorry. 1W van het verbruik is in elk geval van de 2 wifi-units maar de rest is onduidelijk voor mij.

Dit zijn verbruiksplaatjes (stand by) van vorig jaar voor we wifi hadden, met een stabiel verbruik door de dag heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXf03odY8BHcdGiyK6Uvepjvy7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sermjbbEphNMsb0L35OLIBne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoNMLF6ebwvJiNuMOwhv8SfhDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShJyK1FPAaRmJSYJjkhmMziF.jpg?f=fotoalbum_large

Met wifi is het nu 0,19kWh per dag zag ik net.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
Er zijn EU regels voor standby gebruik. Ik dacht max 2 watt. Maar geen idee of de buitenunit daar ook onder valt. Die staat niet zo zeer standby maar meer bedrijfs-ready. Als deze minder stroom zou verbruiken dan zal er een langere opstartijd zijn door de carter verwarming.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:12
dat is natuurlijk omdat de wifi constant verbinding heeft zodat het kan reageren op acties vanuit de app.
dat komt bovenop de standaard standby zonder wifi en zo zal je dan wel aan de 6 watt komen
bij mij zit er een smart switch tussen met metering.
alleen in de winter gaat hij niet uit andere tijden wel

• Martin7182
Maxwp schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:30:
dat is natuurlijk omdat de wifi constant verbinding heeft zodat het kan reageren op acties vanuit de app.
dat komt bovenop de standaard standby zonder wifi en zo zal je dan wel aan de 6 watt komen
bij mij zit er een smart switch tussen met metering.
alleen in de winter gaat hij niet uit andere tijden wel
Dan verleg je wel het probleem naar de smart switch. Of verbruikt die veel minder? Werkt het met een eenvoudig relais dat de hele winter bekrachtigd blijft? Dat kost misschien ook wat stroom.

• Maxwp
Martin7182 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:43:
[...]

Dan verleg je wel het probleem naar de smart switch. Of verbruikt die veel minder? Werkt het met een eenvoudig relais dat de hele winter bekrachtigd blijft? Dat kost misschien ook wat stroom.
het standbuy verbruik daarvan is minder dan 1 watt en als het relay aanstaat net 1 watt.
dat is een stuk minder dan 6 watt voor 1 unit en aangezien we meer dan 1 unit hebben scheelt dat dus
al is het wel zo dat in periode van echt geen verwarming nog koeling zoals de lente bijvoorbeeld gaat de groep uit ( zit op een eigen groep )

• Martin7182
Maxwp schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:01:
[...]

het standbuy verbruik daarvan is minder dan 1 watt en als het relay aanstaat net 1 watt.
dat is een stuk minder dan 6 watt voor 1 unit en aangezien we meer dan 1 unit hebben scheelt dat dus
al is het wel zo dat in periode van echt geen verwarming nog koeling zoals de lente bijvoorbeeld gaat de groep uit ( zit op een eigen groep )
Dat laatste snap ik niet helemaal; gaat de groep handmatig uit of met de smart switch? Met handmatig weet ik niet wat het nut nog is van de switch.
Maar goed, de meeste units gebruiken incl. wifi zo'n 3 W. Als je dat aanstuurt met een 1 W switch, zeg de helft van de tijd, dan gebruik je dus gemiddeld 1 W + 0.5×3 W = 2.5 W. Ik zie geen echte stroombesparing :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Martin7182 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:12:
[...]

Dat laatste snap ik niet helemaal; gaat de groep handmatig uit of met de smart switch? Met handmatig weet ik niet wat het nut nog is van de switch.
Maar goed, de meeste units gebruiken incl. wifi zo'n 3 W. Als je dat aanstuurt met een 1 W switch, zeg de helft van de tijd, dan gebruik je dus gemiddeld 1 W + 0.5×3 W = 2.5 W. Ik zie geen echte stroombesparing :?
als er veel langere periode geen ac nodig is dan gaat hij helemaal uit omdat ook die smartswitch een beetje verbruikt ( minder dan 1 watt ) in de zomer gaat via de smartswitch de ac snahcts uit maar omdat in hartje winter de buiten unit wat gaat verwarmen blijft hij in de winter wel 24x7 aanstaan
gezien we meer dan 1 unit hebben en is het X maar die 3 tot 6 watt standby er zit maar 1 smart switch waar achter de kabel gaat naar de buiten units dus het is niet X maar die smart switchs het is maar 1 x

• jobr
Rsport40 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:04:
1 MHI single split met een Homewizard ertussen geeft 0 watt, maar wel verbruik per dag, dus blijkbaar kan hij dat niet goed meten.
Mijn kwhmeter meet het wel. Ik zie met intervallen 4Watt. Nu bijv na 20,5 uur is dat totaal 75Wh.

• renzo4000
jobr schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:28:
[...]

Mijn kwhmeter meet het wel. Ik zie met intervallen 4Watt. Nu bijv na 20,5 uur is dat totaal 75Wh.
Hier doet een mhi srk35zsx-wf incl buitenunit 3 watt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBHDxGwCoY0qsBu7YMuF2cNm39k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqjKhE0n5xwnxCzB0AZrPM9I.jpg?f=fotoalbum_large

De lg multi split met 3 binnenunits doet 5 watt trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Een plaatje uit de oude doos, mijn Daikin Buiten unit + 4 binnen units verbruiken 12W standby, behalve als de buitentemperatuur onder 0oC komt, dan wordt het 50W omdat de carter verwarming aangaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvh5Lgg1Ow7wkIPmxYXTFWwJmPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2s0KbWrQJ4ati2AMcES5O94U.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PentaClover schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:21:
Een plaatje uit de oude doos, mijn Daikin Buiten unit + 4 binnen units verbruiken 12W standby, behalve als de buitentemperatuur onder 0oC komt, dan wordt het 50W omdat de carter verwarming aangaat.

[Afbeelding]
wacht dus 1 multisplit buiten en 4 binnen units gezamelijk 12 watt standby?

hier schommelt het verbruik tussen de 16 a 18 watt ( 15-17 watt als je de smartplug aftrekt ) in standby bij 3 single splits
diaking perfera er moet wel 1 watt van af voor de smartplug
dit is gemeten vanaf de P1 en de a/c zitten alleen en gezamelijk op fase 3 dus kan dat zien zonder andere verbruikers behalvde de smart plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
Unit uit m’n signature doet ~1W sluipverbruik. Ik heb de kWh meter moeten vervangen, de vorige gaf 0.03 kWh/dag aan, de nieuwe zegt 0.02 kWh/dag, zal dus wel ongeveer daartussen liggen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Maxwp schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Correct, Airco zit op een eigen groep met een MID gecertificeerde kWh meter.

Mijn L/W WarmtePomp doet het nog iets beter met 5.2 Watt Standby verbruik.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Maxwp schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Bij mij (MHI - eveneens 1 buitenunit en 4 binnenunits) zit het standbyverbruik rond de 6 watt en voor iedere WiFi-module komt er een kleine 1W bij. Dus met 4 WiFi-modules zit ik in totaal tegen de 10 watt standby aan.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MiBe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Bij mij (MHI - eveneens 1 buitenunit en 4 binnenunits) zit het standbyverbruik rond de 6 watt en voor iedere WiFi-module komt er een kleine 1W bij. Dus met 4 WiFi-modules zit ik in totaal tegen de 10 watt standby aan.
snap ik niet waarom een diakin perfera zoveel standy stroom heeft. toch al snel 5 watt per unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Laatst online: 21:17

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik wil voor een multisplit systeem (3 binnenunits) de koelleidingen over het plafond willen voeren. Boven dat plafond zit een meter of 2 loze ruimte onder de kap. Kan ik die leidingen vanaf de binnenunits omhoog laten lopen (ongeveer 30 cm), vervolgens horizontaal over het plafond en dan naar buiten? Dit uiteraard alles met inachtneming van de toegestane buigradius en de maximale leidinglengtes? Condenswaterafvoer kan wel door de buitenmuur richting regenpijpen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
Wokschotel schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:32:
Ik wil voor een multisplit systeem (3 binnenunits) de koelleidingen over het plafond willen voeren. Boven dat plafond zit een meter of 2 loze ruimte onder de kap. Kan ik die leidingen vanaf de binnenunits omhoog laten lopen (ongeveer 30 cm), vervolgens horizontaal over het plafond en dan naar buiten? Dit uiteraard alles met inachtneming van de toegestane buigradius en de maximale leidinglengtes? Condenswaterafvoer kan wel door de buitenmuur richting regenpijpen.
Volgens mij kan je bij geen enkele binnenunit aan de bovenkant eruit met de leidingen. Dus dan ga je aan de zijkant eruit en direct omhoog.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 17:59
GermanPivo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Volgens mij kan je bij geen enkele binnenunit aan de bovenkant eruit met de leidingen. Dus dan ga je aan de zijkant eruit en direct omhoog.
Bij direct omhoog ga je een pompje nodig hebben om het water omhoog te pompen, dat is absoluut niet wenselijk. Of kan het condenswater apart worden afgevoerd van de rest van de leidingen? Dus niet via dezelfde goot / uitgang vanuit de binnenunit.

Als de condens afvoer wel naar buiten kan richting de regenpijp, waarom de rest van de leidingen dan niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Yellos op 03-10-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb 2 offertes voor een Daiking, zie ook mijn topic:
Markos in "Advies L/L warmtepomp om te verwarmen(/koelen)"

*knip zie topic voor meer info, reageer daar

Ik zou hier graag jullie advies/mening over willen hebben

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Laatst online: 21:17

Wokschotel

Op 6 wielen

GermanPivo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ja je hebt gelijk jij, ik had scherper moeten formuleren, dat bedoel ik ook, dus aan de zijkant eruit en dan omhoog en vervolgens over het plafond heen.
Yellos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Bij direct omhoog ga je een pompje nodig hebben om het water omhoog te pompen, dat is absoluut niet wenselijk. Of kan het condenswater apart worden afgevoerd van de rest van de leidingen? Dus niet via dezelfde goot / uitgang vanuit de binnenunit.

Als de condens afvoer wel naar buiten kan richting de regenpijp, waarom de rest van de leidingen dan niet?
Omdat de buitenunit aan de andere kant van het huis komt te staan. Dat is gunstiger voor het geluid en leidinglengtes. Ik kan de condensaansluitingen van de binnenunits wel zonder pomp naar buiten laten afvoeren.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:35
Capt Waffles schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:58:
Unit uit m’n signature doet ~1W sluipverbruik. Ik heb de kWh meter moeten vervangen, de vorige gaf 0.03 kWh/dag aan, de nieuwe zegt 0.02 kWh/dag, zal dus wel ongeveer daartussen liggen.
Mijn ME 2,5kW units doen ook 0,7W incl wifi. Zal bij vorst wel meer zijn, dan zal ik nog eens meten.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
Termy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:19:
Ik herken het beeld van @MotorBeast wel hoor, ondanks m'n nieuwbouwhuis. Als ik de vloerverwarming gebruik en die voor het slapen wegdraai, dan is de volgende ochtend bij temps rond het vriespunt de kamer nauwelijks een halve graad afgekoeld. Van 20.0 naar 19.5, 2 winters geleden. Deze winter zakt de temp al in een paar uur van rond de 20 naar rond de 18 zodra ik de airco uit zet. Je mist die enorme buffer van de vloer (in mijn geval) en het helpt natuurlijk ook niet dat ik de 'warmtebron' (de lucht) actief aan't wegzuigen ben met de ventilatie. Daar heeft zo'n vloer ook een stuk minder last van.

De oplossing is om de airco gewoon niet uit te zetten ;).
Ik reageer hiermee wel op een heel oud bericht, dat weet ik. Maar het is logisch dat je met vloerverwarming veel minder temperatuurdaling hebt.

Je hebt immers alle massa van je vloer opgewarmd naar zo'n 30 graden, (natuurkunde) dat blijft ontzettend lang warmte uitstralen. als je ditzelfde met een airco verwarmt, dan heb je alleen wat warmte in de lucht erboven als buffer. Logisch dat de temp snel daalt, omdat de warmte overal in wegtrekt.

Mijn huis heeft in de woonkamer 2 hele zielige kleine oude radiatoren, daar zit nauwelijks buffer in. Woonkamer is 10m diep ruim 5m breed en had geen vloerisolatie, blauwe tenen op de tegels op de betonvloer.

Vloer wordt bij mij over enkele weken geisoleerd, ik heb 2x FTXJ35 Daikin's gemonteerd (1 boven, 1 beneden) dus ik ben benieuwd hoe het verschil aankomende winter gaat zijn door hier mee te verwarmen.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:19:
Ik herken het beeld van @MotorBeast wel hoor, ondanks m'n nieuwbouwhuis. Als ik de vloerverwarming gebruik en die voor het slapen wegdraai, dan is de volgende ochtend bij temps rond het vriespunt de kamer nauwelijks een halve graad afgekoeld. Van 20.0 naar 19.5, 2 winters geleden. Deze winter zakt de temp al in een paar uur van rond de 20 naar rond de 18 zodra ik de airco uit zet. Je mist die enorme buffer van de vloer (in mijn geval) en het helpt natuurlijk ook niet dat ik de 'warmtebron' (de lucht) actief aan't wegzuigen ben met de ventilatie. Daar heeft zo'n vloer ook een stuk minder last van.

De oplossing is om de airco gewoon niet uit te zetten ;).
Ik reageer hiermee wel op een heel oud bericht, dat weet ik. Maar het is logisch dat je met vloerverwarming veel minder temperatuurdaling hebt.

Je hebt immers alle massa van je vloer opgewarmd naar zo'n 30 graden, (natuurkunde) dat blijft ontzettend lang warmte uitstralen. als je ditzelfde met een airco verwarmt, dan heb je alleen wat warmte in de lucht erboven als buffer. Logisch dat de temp snel daalt, omdat de warmte overal in wegtrekt.

Mijn huis heeft in de woonkamer 2 hele zielige kleine oude radiatoren, daar zit nauwelijks buffer in. Woonkamer is 10m diep ruim 5m breed en had geen vloerisolatie, blauwe tenen op de tegels op de betonvloer.

Vloer wordt bij mij over enkele weken geisoleerd, ik heb 2x FTXJ35 Daikin's gemonteerd (1 boven, 1 beneden) dus ik ben benieuwd hoe het verschil aankomende winter gaat zijn door hier mee te verwarmen.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:05:
Dit is de hele winter al het beeld van onze Daikin RXM35R buitenunit als het buiten koud is en hij hard moet werken.

Slechts de onderste 3/5 van de heatpipes lijkt actief te zijn. Dit maakte de toch al vrij kleine warmtewisselaar nog een stuk kleiner. Kan dit een gevolg zijn van te weinig koelmiddel?

[Afbeelding]
Ik kan dit even controleren, maar in de warmtewisselaar vindt faseovergang plaats. Volgens mij komt het koudemiddel vloeibaar onderaan de warmtewisselaar instromen. De verdamping vindt gaanderweg plaats en boven in je warmtewisselaar is het dus gasvormig.

Het effect bij deze verdamping is dus warmte onttrekken aan de omgeving en de warmtewisselaar werkt mooi met buizen, dus dat lijkt me de verklaring waar deze duidelijke scheiding vandaan komt. Het koudemiddel is hier dus al wat opgewarmd en van de vloeistoffase geheel overgegaan naar de gasfase, waarna het weer de compressor ingaat...
Correct me if I'm wrong, ik heb tijdens mijn studie wel meer aan warmtewisselaars gerekend, maar in de praktijk niet monsterlijk veel mee gewerkt (chemisch technoloog is mijn achtergrond) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiBe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Niet dat ik weet. Misschien iets voor installatie omdat arbeidsloon wat duurder is geworden, maar de apparaten zelf zijn volgens mij weinig tot niet in prijs gestegen (die stijging heeft vooral daarvoor gezeten, niet zozeer in het afgelopen jaar). Zou wat mij betreft geen heel groot verschil mogen zijn.

Ik zou MHI in jouw geval sowieso een interessantere keuze vinden dan Daikin. Je geeft aan dat verwarmen je primaire gebruiksdoel is, en dat is nu net waarin MHI verhoudingsgewijs sterker in is dan Daikin (een 3.5kW MHI unit gaat meer verwarmingscapaciteit bieden dan een 3.5kW Daikin bijvoorbeeld, daarbij is verwarmingscapaciteit hetgeen waar mensen in dit topic wel eens een tekort aan hebben, bij koelcapaciteit komt dat zelden tot nooit voor). Dat je op dit moment geen domotica gebruikt lijkt me geen probleem, je kunt een MHI ook prima zonder domotica gebruiken en mocht je het later toch ooit toe willen voegen heb je in ieder geval de mogelijkheid.
Wat is dan de SCOP van de beste MHI?

Daikin heb ik toch echt in meerdere overzichten de beste 3 plekken in zien nemen met:
3,6kW verwarmen met SCOP 5,9
5,0kW verwarmen met SCOP 5,7
6,3kW verwarmen met SCOP 5,5

Erg nieuwsgierig naar die van de beste MHI.
Ik weet dat SCOP niet alles zegt, maar gemiddeld gezien vertelt het hoe zuinig de airco is, dus je kan er wel degelijk een vergelijk mee maken.

Panasonic heeft met zijn Heatcharge techniek het record te pakken met een SCOP van 6.2 bij 3,6kW.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:30
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Daikin heb ik toch echt in meerdere overzichten de beste 3 plekken in zien nemen met:

Ik weet dat SCOP niet alles zegt, maar gemiddeld gezien vertelt het hoe zuinig de airco is, dus je kan er wel degelijk een vergelijk mee maken.

Panasonic heeft met zijn Heatcharge techniek het record te pakken met een SCOP van 6.2 bij 3,6kW.
Laten we de discussie en focus op scop niet alweer voeren hier. Sinds twee weken geleden zijn er écht geen nieuwe ontwikkelingen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Eens, het gaat hier om verwarmingscapaciteit i.p.v. efficiency :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
[...]

Heb je een Bron/Link, want overal waar ik de specs van Daikin bekijk, hebben ze geen SCOP van deze waardes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
[...]

[Citation required]

Ik zie 5.1 SCOP bij een Pdesign heating van 2.3-2.5 kW. Dat is vermogen waarmee wordt getest bij -10 graden en minder bij hogere temperaturen. Dat is cheating basically, tuurlijk is ie zuinig op 2.5 kW x 40-90% derating. MHI schrijft gewoon Pdesign 2.8 kW op voor de 20ZSX en nog veel meer voor de grotere.

Zie https://www.daikin.nl/con...ra%20Wandmodel%20R-32.pdf voor Daikin vs

https://www.coolmark.nl/m...i/consumenten-SRK-ZSX.pdf voor MHI ZSX

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 04-10-2023 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
*knip* op de man

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 17:00 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Moriaty schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit zelf bij mij ook gezien in de app van mijn Daikin, deze had nog geen WiFi modules en die heb ik zelf geinstalleerd. Ik zag ook iets van 1kWh per week ofzo.. Heel weinig imo, misschien was het 2, maar veel meer dan ik had verwacht voor een apparaat dat uitstaat. (2x FTXJ35 en 3MXM68)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* op de man

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

[Citation required]

Ik zie 5.1 SCOP bij een Pdesign heating van 2.3-2.5 kW. Dat is vermogen waarmee wordt getest bij -10 graden en minder bij hogere temperaturen. Dat is cheating basically, tuurlijk is ie zuinig op 2.5 kW x 40-90% derating. MHI schrijft gewoon Pdesign 2.8 kW op voor de 20ZSX en nog veel meer voor de grotere.

Zie https://www.daikin.nl/con...ra%20Wandmodel%20R-32.pdf voor Daikin vs

https://www.coolmark.nl/m...i/consumenten-SRK-ZSX.pdf voor MHI ZSX
SCOP is wat anders dan de COP bij -10.
Dat iemand een andere mening heeft over dat SCOP niet te vergelijken is met andere merken, waarom hebben ze deze standaard die alle merken met dezelfde omstandigheden moet testen dan bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rsport40 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Heb je een Bron/Link, want overal waar ik de specs van Daikin bekijk, hebben ze geen SCOP van deze waardes.
https://www.topten.eu/pri...dex_scop&sort_direction=3

En als je op die types zoekt staat die SCOP er ook gewoon bij, dus ze kloppen ook daadwerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:55:
Eens, het gaat hier om verwarmingscapaciteit i.p.v. efficiency :)
Dus kijk je naar de SCOP van de 3,6kW versie, vergelijkt die met een ander merk met ook 3,6kW en dan heb je dus de gemiddelde efficiëntie bij dezelfde verwarmingscapaciteit.
Dus geen idee waarom je dit zegt, maar ik heb ze er toch duidelijk bijgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip metadiscussie

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
*knip metadiscussie

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:58 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic