Het ligt denk ik ook aan hoe je wil gaan verwarmen. Of je de airco aan wil laten staan op die 15 graden, of dat je vooral in blokken wil gaan verwarmen om het weer op temperatuur te krijgen.Durant schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:08:
[...]
Niet het huis/woning moet centraal staan maar imo de gebruiker of 'vervuiler', zoals in die voorlichting filmpjes vroeger. Dat kan denk ik eenvoudig via koppeling van alle data via het persoonsregister, kadaster, slimme meter, apps, etc. Later alle info centraal via Digital ID.
Deze deskundige baseert zijn adviezen op standaarden uit bouwbesluiten en (internationale) modellen. Dat is met luchtverwarming en daarom ook zoveel isoleren. Er wordt tevens uitgegaan van standaard (onder)kleding.Volledig uit de tijd imo en zou anders moeten.
Ik verwarm mijn woning zo lokaal mogelijk en niet warmer dan 15 graden. Tevens ben ik zuinig met warm water. Ik heb dus niks aan zo'n 'deskundige', behalve voor de verkoopwaarde.
Ik heb een app. met energielabel C, maar nog geen extra dakisolatie. HR++ glas wordt te duur ivm dunne kozijnen. Wellicht rolluiken icm dikke gordijen. Mijn SVJ is 205 m3 gas met combiketel.
Volgens @flippy zou 2,5 kW voor mijn woonkamer en open keuken van 32 m2 zat moeten zijn. Ik wil het als hoofdverwarming gaan nemen met een vloerunit. Tevens wil ik 2 kleine ruimtes ernaast meeverwarmen van samen 16 m2.
Zal 15/16 graden lukken met een L/L WP? Bedoeling is 24/7 verwarmen.
Met vaak hele dagen en nachten verwarmen ben je vaak beter af met een unit met een erg laag minimaal vermogen, dan kan de warmte zich rustig verspreiden. Wanneer je meer in blokken gaat verwarmen heb je meer aan iets meer power.
Je kan je benodigde vermogen niet alleen uitrekenen op de beoogde ruimte wanneer de rest niet verwarmd wordt. Het is een groot verschil voor het benodigde vermogen of je 1 afgesloten ruimte verwarmt die grenst aan ruimtes op min of meer dezelfde temperatuur, of dat die aangrenzende ruimtes koud zijn. Hou daarbij ook rekening met uitwisseling van lucht tussen ruimtes door bijvoorbeeld ventilatie of open deuren.
Wij gebruiken airco hier als hoofdverwarming. We gebruiken een 3-weg multisplit (mhi SCM60ZS-W) met een 3,5kW binnenunit op een woonkamer van 20m2, met gemiddelde isolatie. We hebben daar niets teveel aan. Hij pendelt ook niet tenzij we gaan verwarmen bij een buitentemperatuur van 15 graden of hoger. We verwarmen meestal in blokken, en de temperatuur is hier in de nacht en overdag rond de 15 tot 16 graden. In de nacht zakt het heel soms tot 14 graden.
In de verbindende ruimte (trapgat) hangt een unit van 2,5kWh welke we gebruiken wanneer de temperatuur in de keuken en trap onder de 15 a 16 graden zakt.
Ons oppervlak zal totaal wat groter zijn (kleine tussenwoning), maar ik zou zeker rekening houden met het advies van flippy hierin om te denken aan een 2e unit om de rest van de woning ook op temperatuur te kunnen houden wanneer het daar te koud wordt. Misschien een 2e singlesplit of een 2-weg multisplit?
Wij hebben zelf gekozen voor mhi omdat die juist bij kou (wanneer we het nodig hebben) goed presteert, en omdat deze betrekkelijk stil is. We hebben gekozen voor multisplit omdat we niet meer dan 1 buitenunit kwijt konden.
Werkt hier erg goed als hoofdverwarming, en door de extra power kunnen we het ook snel warmer krijgen wanneer gewenst (meestal in de avond hier rond de 18 tot 20 graden).
Misschien heb iets hier aan