Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:58
Anoniem: 24916 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

https://www.topten.eu/pri...dex_scop&sort_direction=3

En als je op die types zoekt staat die SCOP er ook gewoon bij, dus ze kloppen ook daadwerkelijk.
Volgens mij is hier geen standaard meetpunt voor, want in de folder van Daikin zeggen ze geen 5.9, maar 5.1 SCOP. Volgens mij bij meting van -10 ? Zie hier ook een post van iemand van een MHI.

Tranquility in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
Anoniem: 24916 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Dus kijk je naar de SCOP van de 3,6kW versie, vergelijkt die met een ander merk met ook 3,6kW en dan heb je dus de gemiddelde efficiëntie bij dezelfde verwarmingscapaciteit.
Dus geen idee waarom je dit zegt, maar ik heb ze er toch duidelijk bijgezet?
Nee. Het gaat hier om maximaal verwarmingsvermogen dat de unit kan leveren. Een 3.6 kW unit met fantastische SCOP en maximaal b.v. maar 3 kW vermogen rond het vriespunt gaat je huis niet warmhouden als je meer vermogen nodig hebt. Op zich is dat niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.

Vergelijk het met autorijden. Klant wil zoveel mogelijk 130 km/h rijden waar dat kan. Dan moet de dealer niet met een heel zuinig model op de proppen komen dat maar 100 km/h haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24916

*knip metadiscussie

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rsport40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is hier geen standaard meetpunt voor, want in de folder van Daikin zeggen ze geen 5.9, maar 5.1 SCOP. Volgens mij bij meting van -10 ? Zie hier ook een post van iemand van een MHI.

Tranquility in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ik mag hopen dat je begrijpt dat dat zijn eigen persoonlijke SCOP is voor zijn airco, niet de SCOP die je kan vergelijken met andere apparaten onder exact dezelfde omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
*knip metadiscussie

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martin7182 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Nee. Het gaat hier om maximaal verwarmingsvermogen dat de unit kan leveren. Een 3.6 kW unit met fantastische SCOP en maximaal b.v. maar 3 kW vermogen rond het vriespunt gaat je huis niet warmhouden als je meer vermogen nodig hebt. Op zich is dat niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden.

Vergelijk het met autorijden. Klant wil zoveel mogelijk 130 km/h rijden waar dat kan. Dan moet de dealer niet met een heel zuinig model op de proppen komen dat maar 100 km/h haalt.
Het verwarmingsvermogen heb ik er bij gezet en het is redelijk betrouwbaar om te zeggen dat hoe hoger de SCOP is, des te minder energie hij nodig heeft om dat verwarmingsvermogen te halen.
De COP bij verschillende temperaturen kan bij verschillende merken verschillende resultaten geven, daar moet je zelf dus een keuze in maken.

Als het hard vriest gaat de COP naar beneden en gaat de airco meer stroom verbruiken om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren. Waar lees jij dat een zéér zuinige airco zijn waardes niet kan halen terwijl ze er niet voor niets bij staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Anoniem: 24916 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Ik mag hopen dat je begrijpt dat dat zijn eigen persoonlijke SCOP is voor zijn airco, niet de SCOP die je kan vergelijken met andere apparaten onder exact dezelfde omstandigheden?
Ja dat klopt, maar waarom geeft op jouw site de Daikin SCOP van 5,9, en op de Nederlandse Daikin website
een SCOP van 5.1. Kijkt die website van je wel naar de juiste land (europa) SCOP?

[ Voor 15% gewijzigd door Rsport40 op 05-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip metadiscussie

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rsport40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Ja dat klopt, maar waarom geeft op jouw site de Daikin SCOP van 5,9, en op de Nederlandse Daikin website
een SCOP van 5.1. Kijkt die website van je wel naar de juiste land SCOP , zoals op het plaatje hieronder?

[Afbeelding]
Tja, als je er een totaal ander product bijpakt is het iig zeker niet te vergelijken ;-)
Maar mijn antwoord verder is dat ik dat niet weet.
Wel heb ik dit product opgezocht op NL websites en daar staat de SCOP van 5,9 gewoon vermeld en die moeten wel de juiste vermelden in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
En SCOP zou het gemiddelde moeten zijn over een vol stookseizoen.

SCOP vind ik ook een belangrijke waarde naast natuurlijk het vermogen dat nog geleverd wordt bij -10, maar dan vooral als je naast die L/L WP geen andere verwarmingsmogelijkheden hebt.

Wij hebben voor onze 60m2 woonkamer een unit van 5kW die niet centraal hangt.
Tot ca 2-3°C buiten doet die mooi zijn werk, als het kouder wordt gaat de gasketel (langer) aan, anders wordt het onaangenaam in de verste hoeken. Ik kan daar mee leven, en uit vorige winter blijkt dat we daarmee toch een hele periode met de L/L kunnen verwarmen op een aangename manier.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Anoniem: 24916 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Het verwarmingsvermogen heb ik er bij gezet en het is redelijk betrouwbaar om te zeggen dat hoe hoger de SCOP is, des te minder energie hij nodig heeft om dat verwarmingsvermogen te halen.
De COP bij verschillende temperaturen kan bij verschillende merken verschillende resultaten geven, daar moet je zelf dus een keuze in maken.

Als het hard vriest gaat de COP naar beneden en gaat de airco meer stroom verbruiken om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren. Waar lees jij dat een zéér zuinige airco zijn waardes niet kan halen terwijl ze er niet voor niets bij staan?
Er zijn zat airco's die het minder goed doen bij vorst dan andere, terwijl ze een gelijke of zelfs hogere SCOP hebben. Ik had daar geen trek in en heb gekozen voor eentje die ook nog genoeg levert bij -10 °C. Dan heb je ongeacht de SCOP tenminste de zekerheid dat de unit ook echt koude winters aan kan. Dat was ook ongeveer de strekking van de post van @MiBe waar jij op reageerde:

MiBe in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:26
*knip metadiscussie

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:37
In essentie valt het hele aircodebat goed samen te vatten onder de noemer: "Wat is de scop?"

Vind je het belangrijk dat je unit een goede app heeft? Andersoortige domotica support? Wellicht dat de buitenunit superstil is? Koop dan een airco met een goede scop, dan zit je domweg goed.
Ook in geval je de unit alleen wilt gebruiken om te koelen in de zomer is het raadzaam je te focussen op de scop, de rest volgt dan vanzelf.
Tot slot mocht je op zoek zijn naar een fabrikant met een goede, langdurige garantie zorg er dan voor dat je je unit selecteert op scop. Units met een hoge scop gaan doorgaans het langst mee, en de fabrikanten die dergelijke units produceren bieden ook veelal de beste garantie.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoffa op 05-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 19:35
Stoffa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:21:
In essentie valt het hele aircodebat goed samen te vatten onder de noemer: "Wat is de scop?"

Vind je het belangrijk dat je unit een goede app heeft? Andersoortige domotica support? Wellicht dat de buitenunit superstil is? Koop dan een airco met een goede scop, dan zit je domweg goed.
Ook in geval je de unit alleen wilt gebruiken om te koelen in de zomer is het raadzaam je te focussen op de scopSEER, de rest volgt dan vanzelf.
Kleine correctie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:28
*knip metadiscussie

[ Voor 76% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Lees zijn post nu eens met een sarcastische bril ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TereZz op 05-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
elektriekert schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Stel: Je hebt een 5kW split unit met een SCOP van 25, maar zodra het buiten 0 graden Celsius is kan de unit van 5kW nog maar 2kW aan warmte leveren in je huis.
Dan zou het wel een zwaar bagger unit zijn als de COP zo enorm in elkaar zakt.
Een 5kw unit haalt altijd wel minstens 3.5kw.

Mijn 3.5kw unit haalt nog 2.15kw bij -10.

Hier op Tweakers wordt nogal paniekerig gedaan met temperaturen beneden het vriespunt wat geheel onterecht is, ja het kan mis gaan maar dan is de warmteverliesbereking niet goed gegaan.

Lucht/Water warmtepompen hebben in algemeen meer moeite beneden vriespunt dan lucht/lucht warmtepomp, om die reden hebben lucht-water warmtepompen ook vaak een back-up element.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:klaar met de metadiscussie over de relevantie van sCOP, daar heeft @Markos niets aan.
Bovendien had die al een eigen topic, help dit topic op de rails te houden door in het juiste te reageren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:38:
[...]

Dan zou het wel een zwaar bagger unit zijn als de COP zo enorm in elkaar zakt.
Een 5kw unit haalt altijd wel minstens 3.5kw.

Mijn 3.5kw unit haalt nog 2.15kw bij -10.

Hier op Tweakers wordt nogal paniekerig gedaan met temperaturen beneden het vriespunt wat geheel onterecht is, ja het kan mis gaan maar dan is de warmteverliesbereking niet goed gegaan.

Lucht/Water warmtepompen hebben in algemeen meer moeite beneden vriespunt dan lucht/lucht warmtepomp, om die reden hebben lucht-water warmtepompen ook vaak een back-up element.
Dit was uiteraard zwaar gechargeerd :+ , het was om een goed voorbeeld te kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:03
Anoniem: 24916 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

SCOP is wat anders dan de COP bij -10.
Dat iemand een andere mening heeft over dat SCOP niet te vergelijken is met andere merken, waarom hebben ze deze standaard die alle merken met dezelfde omstandigheden moet testen dan bedacht?
Lees de gelinkte pdfs door van de Daikin en MHI brochure. Dat zijn SCOP. Ik weet niet waar je kijk maar Daikin haalt niet wat je beweert.

Dus terug naar de eerste 2 woorden van mijn reactie: [Citation required]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@w00key je brochure is van FTXM-R + RXM-R waar de keuze van @Anoniem: 24916 de FTXZ-N / RXZ-N betreft.
Op zich is het EU energielabel bedoeld om vermogens en efficiëntie tussen units te vergelijken, dus het is jammer dat die moeilijk te vinden zijn. Dan heb je een uniform overzicht om appels met appels te vergelijken. Elke waarde uit een folder zou ik wantrouwen :)

Specs zijn sowieso zelden compleet, vind maar eens een max power of COP curve van de Panasonic KIT-VZ9-SKE. Die heeft max 5 kW bij -7, Pdesign 3.6 kW bij -10, gaat door tot -35 bijkbaar maar welke COP nou bij welk vermogen en buitentemperatuur hoort is me niet duidelijk. Zeker voor mensen die hybride met gas werken is dat relevant.
De tabel op pagina 71 heeft wat foutjes, vermoed ik. Een COP van 2 lijkt me wat laag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier de waardes van eurovent voor daikin.

https://www.eurovent-cert...N&keyword=#access-results

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Proton_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:07:
@w00key je brochure is van FTXM-R + RXM-R waar de keuze van @Anoniem: 24916 de FTXZ-N / RXZ-N betreft.
Op zich is het EU energielabel bedoeld om vermogens en efficiëntie tussen units te vergelijken, dus het is jammer dat die moeilijk te vinden zijn. Dan heb je een uniform overzicht om appels met appels te vergelijken. Elke waarde uit een folder zou ik wantrouwen :)
Kijk, daar hebben we wat aan. De Daikin labels kan je maken op https://energylabel.daikin.eu/nl/nl_NL/lot10.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5vQUGUYTB0GOGvOr0aSFGbvQ3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Klv5jmjanQ4aB9oVSadoh9hG.png?f=fotoalbum_large

Deze heeft wel prima specs, maar 99% van de mensen die over "een Daikin" praten hebben het over de 1000 euro goedkopere whatever binnendeel met de standaard RXM25/35R buitenunit, niet deze. In de vorige thread werd ook geklaagd over de absurd grote binnenunit / anti-WAF van de Ururu Sarara. De volgende label is voor de "gewone" Daikin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5f-u_P7HWbZX3fRmMOHaNJE4EU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0lizjxIKb469guKrqrBSFup.png?f=fotoalbum_large

Lijkt super toch? A+++! Behalve die 2.5 kW dan...

Verder staan op Eurovent veel meer data voor alle merken.

Als leek moet je gewoon afgaan op de kW waarde en SCOP van de groene zone van deze energielabels. Ze moeten overeenkomen met de waardes op brochures en specsheets als er SCOP gematigde klimaat staat, grote fabrikanten zijn niet zo yolo om valsheid in geschrifte te plegen voor wat sales. En nog simpeler: A+++ is goed, als de kW waarde voldoende is voor je huis. Een A++ woning wordt echt wel warm met de "gewone" Daikin, maar dat zou ik niet proberen met een B - G woning, liever 1 kW extra capaciteit van MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
De MHI labels kun je maken op
https://www.mhi-mth.co.jp...tion/lot10/?action=search

Deze is van de MHI 3.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee2RXokANQ7X_0M3jMYdoFlMl9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5RCBCsBYk9PfyDDJfVWLjceg.jpg?f=user_large

@Anoniem: 24916
Dit zie ik ook op internet voor de MHI 3.5, dus blijkbaar meten sommige met meerdere maten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkKYdROQ7CcnWH1jmRx2QF13PQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdbLFrR3ZdOIuHHVDb7ontv8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Rsport40 op 05-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zie Proton_ in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 05-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Nee, niet een te grote unit maar eentje die het liefst ook een zo groot mogelijk vermigen eruit kan drukken bij lagere temperaturen.

Maar we komen niet verder dus knal er maar een slotje op :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Oh ik zie het probleem al. SCOP "-10" betekent Europa, gematigde zone, waar je de sticker vermogen baseer op

Huis heeft bij -10 n kW nodig, dus bij -7, +2 etc minder dan dat - dat bepaalt de test settings, apparaat moet dan bijvoorbeeld 50% van n leveren bij +2 en COP meten voor die deelscore, en alle scores samen worden gewogen met hoe vaak is het hier -7, +2, +7 en +12 graden buiten en interpoleren voor alle graden tussen de test points. Gematigde zone geldt voor Nederland, Duitsland etc.

De SCOP "+2" is voor Spanje, de oranje zone. Dat getal is n.v.t. voor ons. Huizen en apparatuur komen daar weg met hele andere dingen, en ook daar geldt: let op de kW rating. Daikin cheat door 1.35 kW als testwaarde op te geven, tuurlijk haal je dan 6+ SCOP. Nu proberen bij iets meer dan minimum compressor speed. MHI: 4.7 kW bij de 3.5.

Je hebt ook nog de blauwe zone voor Noorwegen etc maar dat zijn vaak andere, speciale edities. Ook dat is n.v.t. voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb een topic gestart voor wat feedback tav een PV installatie offerte, maar ook voor een airco installatie. Graag jullie mening over de airco offerte. Voor mijn gevoel is de airco installatie aan de dure kant (even los van de technische ruimte specificaties et cetera).
NB: het is geen hele complexe plaatsing.

Offerte PV + airco installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

w00key schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Als leek moet je gewoon afgaan op de kW waarde en SCOP van de groene zone van deze energielabels.
*knip* meta ik ben het volledig met je eens.
Voor iedereen is een andere airco interessanter dan de ander, vanwege eigenschappen, wel/geen WiFi, sommige mensen kijken naar zeldzame temperaturen zoals -10 en kouder (zo niet belangrijk hier in Nederland), enz... Maar precies wat je zegt, voor de gemiddelde koper is SCOP en prijs het belangrijkste, precies waar de labels aan meehelpen.
*knip* doe nou niet
Thnx voor jouw inbreng, duidelijk voor velen.

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 06-10-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 22:09
Het verwarming seizoen start weer en ik ben de ideale setting even kwijt voor mijn L/L warmtepomp. Moet ik de lamellen nou automatisch laten pendelen van boven naar beneden, of vast omlaag zetten? En de fanspeed: automatisch of vast op een lage snelheid? Ik weet het echt niet meer, kan het uiteraard proberen, maar als een van de kenners hier mij kan adviseren scheelt dat weer at puzzel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee dus, zie Proton_ in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 06-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee dus, zie Proton_ in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 06-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
BGFG schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:06:
Het verwarming seizoen start weer en ik ben de ideale setting even kwijt voor mijn L/L warmtepomp. Moet ik de lamellen nou automatisch laten pendelen van boven naar beneden, of vast omlaag zetten? En de fanspeed: automatisch of vast op een lage snelheid? Ik weet het echt niet meer, kan het uiteraard proberen, maar als een van de kenners hier mij kan adviseren scheelt dat weer at puzzel werk.
Lamellen vast, fan speed kan bij een degelijk merk prima op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 22:09
TereZz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Dank, we gaan het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:38
BGFG schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Dank, we gaan het proberen!
Sluit me bij @TereZz aan. Ik weet niet welke unit je precies hebt (want ze kunnen dit niet allemaal), maar als je je luchtstroom ook zijwaarts kunt richten is dat ook zeker aan te raden. Dan zuigt hij minder snel de reeds verwarmde lucht aan (want als hij dat wel doet meet hij door de aangezogen warme lucht zelf een hogere temperatuur en moduleert hij terug of slaat hij zelfs af, terwijl de rest van de kamer nog niet op temperatuur is).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:49
[...]

[...]

EN naar beneden gericht (rond de 45 graden meestal). De Auto stand is een kwestie van proberen, niet elke L/L combinatie werkt op die manier prettig. Bij mijn MHI gaat dat in de regel best goed, bij mijn LG weer niet ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Anoniem: 24916 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

[mbr]*knip* meta[/] ik ben het volledig met je eens.
Voor iedereen is een andere airco interessanter dan de ander, vanwege eigenschappen, wel/geen WiFi, sommige mensen kijken naar zeldzame temperaturen zoals -10 en kouder (zo niet belangrijk hier in Nederland), enz... Maar precies wat je zegt, voor de gemiddelde koper is SCOP en prijs het belangrijkste, precies waar de labels aan meehelpen.
[mbr]*knip* doe nou niet[/]
Thnx voor jouw inbreng, duidelijk voor velen.
Verschil tussen leken en Tweakers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-04 11:52
Ik heb hem op 3D staan (Horizontaal + Verticaal zwenken aan) Da blaast de lucht een beetje alle kanten op en heb je nergens een dode hoek. De lucht verdeeld zich dan wat beter. Daarbij heb je dan nooit 1 continue luchtstroom naar 1 plek dus minder tocht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:38
Yellos schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Ik heb hem op 3D staan (Horizontaal + Verticaal zwenken aan) Da blaast de lucht een beetje alle kanten op en heb je nergens een dode hoek. De lucht verdeeld zich dan wat beter. Daarbij heb je dan nooit 1 continue luchtstroom naar 1 plek dus minder tocht etc.
Persoonlijk ervaar ik daarmee juist meer hinder van tocht, maar dat hangt af van de locatie van je binnenunit. Met 3D blaast hij inderdaad alle kanten op, maar dus ook naar de plek waar ik op dat moment zit. Door hem vast te zetten kan ik hem gewoon van me af richten en heb ik geen last van die luchtstroom.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

elektriekert schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Verschil tussen leken en Tweakers 8)
Niet iedere tweaker weet alles van airco's ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Oh die is hier nooit gestopt, zelfs in Juni/Juli er nog mee verwarmd vanwege de vele regen.
Magische datums heb ik niet, als het koud is gaat die gewoon aan.

Uitblaasklep op een hoek van 45 zetten(dus halverwege tussen boven/beneden) of helemaal naar boven, zeker niet helemaal naar beneden want dan hoopt het op bij de unit.

Fan staat hier vrijwel altijd op auto, dat werkt uitstekend hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mogelijkheden decentrale verwarming (website VEH)

Lucht/lucht warmtepomp
"Een lucht/lucht warmtepomp haalt de warmte uit de buitenlucht. De lucht wordt gecomprimeerd tot een bruikbare temperatuur en brengt via één of meerdere binnenunits (per ruimte een unit) de ruimte op de gewenste temperatuur."

Geen commentaar

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Verwarming staat nu ook weer eventjes aan, stroom is goedkoop vandaag en het voelt beetje frisjes aan binnen - ook al is het 22 graden, het is een heel stuk minder dan afgelopen periode.

Verwarmen deed ik vroeger altijd met 45 graden naar beneden en best hoge fan speed maar ik merk dat voor comfort volledig omhoog beter is. Ja ding meet 26 graden, I don't care. Ook de ouderwetse radiator stuurt hete lucht naar het plafond en dat verdeelt wel verder.

0 tocht, iets minder COP, worth it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:01:
Verwarming staat nu ook weer eventjes aan, stroom is goedkoop vandaag en het voelt beetje frisjes aan binnen - ook al is het 22 graden, het is een heel stuk minder dan afgelopen periode.

Verwarmen deed ik vroeger altijd met 45 graden naar beneden en best hoge fan speed maar ik merk dat voor comfort volledig omhoog beter is. Ja ding meet 26 graden, I don't care. Ook de ouderwetse radiator stuurt hete lucht naar het plafond en dat verdeelt wel verder.

0 tocht, iets minder COP, worth it.
Een ouderwetse radiator zuigt de koude lucht aan vanaf beneden. ;-)
Terwijl een wandairco de lucht van boven aanzuigt. ;-)

De luchtstromen in verwarmbedrijf zijn niet optimaal bij een wandairco in tegenstelling tot een vloerairco.
COP is no brainer in het tussenseizoen vooral omdat de warmtelast extreem laag is op moment.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Hallo, vraag over vloerisolatie houten vloer icm airco verwarming.

Mijn vraag: heeft vloerisolatie zin bij airco verwarming?

Ik heb een vloer van 63m2 en met korting zou ik €2775 euro moeten betalen voor iso80 pif noppenfolie icm bodemfolie. Wij hebben houten vloeren en vochtige kruipruimte.

Onze airco, 3,5 kW voor 63 m2 moet nu hard werken maar redt het net op koude dagen. Ik heb inmiddels mijn hele huis gerenoveerd, spouw- en dakisolatie, hr++ glas overal, alleen nog geen vloerisolatie.

Ik heb een vochtige kruipruimte met soms druppels aan de onderkant van mijn houten balken.

Ik wil mijn vochtprobleem helpen oplossen, energie label verbeteren, airco helpen, en daarom isoleren.

Alleen ben ik bang dat vloerisolatie financieel weinig gaat opleveren en misschien juist wel een vochtprobleem creëert.

Is vloerisolatie zinvol als ik verwarm met een airco? Heeft iemand hier ervaring mee in een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:22:

Ik heb een vloer van 63m2 en met korting zou ik €2775 euro moeten betalen voor iso80 pif noppenfolie icm bodemfolie. Wij hebben houten vloeren en vochtige kruipruimte.

Onze airco, 3,5 kW voor 63 m2 moet nu hard werken maar redt het net op koude dagen. Ik heb inmiddels mijn hele huis gerenoveerd, spouw- en dakisolatie, hr++ glas overal, alleen nog geen vloerisolatie.

Ik heb een vochtige kruipruimte met soms druppels aan de onderkant van mijn houten balken.

Ik wil mijn vochtprobleem helpen oplossen, energie label verbeteren, airco helpen, en daarom isoleren.

Alleen ben ik bang dat vloerisolatie financieel weinig gaat opleveren en misschien juist wel een vochtprobleem creëert.

Is vloerisolatie zinvol als ik verwarm met een airco? Heeft iemand hier ervaring mee in een vergelijkbare situatie?
Het maakt voor isolatie vrij weinig uit op welke manier je verwarmt, enkel bij vloerverwarming is het belang groter dat vloerisolatie goed op orde is. Dus je vraag is beter op z'n plek in dit topic: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:22:

Vloerisolatie van een houten vloer met airco verwarming hebben wij ook gedaan.

We hebben hier geen verbruiksresultaten bij gebruik airco voor en na vloer-isolatie. Voor de isolatie verwarmden we nog met een cv-ketel.

Bij ons is de kruipruimte een stuk minder vochtig geworden door de bodemfolie.
Wanneer het koud is, rond het vriespunt bijvoorbeeld, dan is de geïsoleerde vloer ongeveer een kleine 2 graden minder koud dan daar waar deze niet geïsoleerd is. Maar de warmte/kou gaat natuurlijk 2 kanten op. Ja zal door de isolatie als het goed is ook minder warmte kwijt raken naar de kruipruimte. Het zal mijns inziens geen enorm verschil gaan maken voor het verbruik van je airco, maar het zal altijd iets doen. Misschien lukt het met isolatie iets makkelijker om de ruimte op temperatuur te houden?

Verder heeft mijn partner minder last van koude voeten met de isolatie, dus het heeft hier het comfort verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

@Sjamo misschien is alleen bodem folie tegen het vocht ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:49:
@Sjamo misschien is alleen bodem folie tegen het vocht ook een optie?
Daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou het overleggen met het bedrijf dat zou gaan isoleren en je kan de tip voor het goede topic van @GermanPivo opvolgen om daar meer informatie te vergaren. Althans, dat zou ik doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Een ouderwetse radiator zuigt de koude lucht aan vanaf beneden. ;-)
Terwijl een wandairco de lucht van boven aanzuigt. ;-)

De luchtstromen in verwarmbedrijf zijn niet optimaal bij een wandairco in tegenstelling tot een vloerairco.
COP is no brainer in het tussenseizoen vooral omdat de warmtelast extreem laag is op moment.
Tuurlijk, maar je kan altijd overdrijven. Ik meet met een IR gun 22 graden op de vloer en luchtemperatuur boven is volgens de unit 26 graden. Uitblaastemperatuur nu is 34 graden, 500W elektrisch verdeeld over 2 units actief, COP > 6 met zo'n minimale temperatuurverschil van 18 buiten 34 uitblazen = 16 graden delta.

De binnenunit bepaalt maar heel beperkt de COP, het gaat om het verschil tussen Tcold en Thot en Thot is hier ongeveer hetzelfde ongeacht de stand van de ventilator, rond de 40 graden. Theoretisch scheelt dat 9% tussen Tcold 2, Thot 40 en Thot 44. In de praktijk kan de binnenunit makkelijk die ~3 kW kwijt aan lucht ongeacht aanzuigtemperatuur.

Zie https://www.learningabout...erformance-calculator.php en http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=30&vol=540

22 -> 30 @ 540 m3/h (fan speed medium) = 1.5 kW, zelfde voor 26 -> 34 @ 540 m3/h.

Slim verwarmen door te kijken naar KNMI.nl draagt meer bij aan COP dan de laatste paar graden binnen pakken, ik vermijd de nacht, scheelt zo 10 graden Tdelta.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 06-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

w00key schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Tuurlijk, maar je kan altijd overdrijven. Ik meet met een IR gun 22 graden op de vloer en luchtemperatuur boven is volgens de unit 26 graden. Uitblaastemperatuur nu is 34 graden, 500W elektrisch verdeeld over 2 units actief, COP > 6 met zo'n minimale temperatuurverschil van 18 buiten 34 uitblazen = 16 graden delta.

De binnenunit bepaalt maar heel beperkt de COP, het gaat om het verschil tussen Tcold en Thot en Thot is hier ongeveer hetzelfde ongeacht de stand van de ventilator, rond de 40 graden. Theoretisch scheelt dat 9% tussen Tcold 2, Thot 40 en Thot 44. In de praktijk kan de binnenunit makkelijk die ~3 kW kwijt aan lucht ongeacht aanzuigtemperatuur.

Zie https://www.learningabout...erformance-calculator.php en http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=30&vol=540

22 -> 30 @ 540 m3/h (fan speed medium) = 1.5 kW, zelfde voor 26 -> 34 @ 540 m3/h.

Slim verwarmen door te kijken naar KNMI.nl draagt meer bij aan COP dan de laatste paar graden binnen pakken, ik vermijd de nacht, scheelt zo 10 graden Tdelta.
De vraag of het efficiënter is om een airco laag te hangen, zeg 1m van de grond af, heb ik toevallig een tijd terug gesteld hier. Ik zie klanten die dat al jaren hebben en zeggen dat het logica is. Er wordt lagere temperatuur ingezogen en het verschil is groter waardoor de afgifte verbetert. Tevens blaas je meer warmte laag i.p.v. hoog in de kamer. Al met al beter lijkt mij en de mensen die dit zo geïnstalleerd hebben ook.
De vloerunits zijn allemaal minder efficiënt, dus lijkt mij een gewone airco laag hangen super interessant.

Weet jij daar meer over?

Super goede tip om naar de buitentemperatuur te kijken als je aan het verwarmen bent. Panasonic heeft zelfs een sensor die kijkt of de zon schijnt, zo ja, dan verwarmt hij wat harder, zo niet, dan wat minder. In de nacht niet verwarmen en als het buiten in de ochtend weer vele graden warmer is weer gaan verwarmen scheelt enorm in verbruik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Anoniem: 24916 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

De vraag of het efficiënter is om een airco laag te hangen, zeg 1m van de grond af, heb ik toevallig een tijd terug gesteld hier. Ik zie klanten die dat al jaren hebben en zeggen dat het logica is. Er wordt lagere temperatuur ingezogen en het verschil is groter waardoor de afgifte verbetert. Tevens blaas je meer warmte laag i.p.v. hoog in de kamer. Al met al beter lijkt mij en de mensen die dit zo geïnstalleerd hebben ook.
De vloerunits zijn allemaal minder efficiënt, dus lijkt mij een gewone airco laag hangen super interessant.

Weet jij daar meer over?
Kan waarschijnlijk wel, maar het is altijd een trade off met comfort. Hoog uitblazen is tochtvrij verwarmen, de #1 issue met L/L. L/W heeft altijd al een slechtere (S)COP dus het is maar de vraag hoe erg dat is.

Er was iemand hier die een kartonnen kanaal had gebouwd om lucht van beneden te pakken, dat werkte wel, dus laag hangen indien het niet teveel op je blaast moet ook werken?

Ik ben iig zelf klaar met maximum COP halen door met de binnenunit te spelen, is niet nodig, ik wil gewoon verwarmen zonder dat ik er last van heb. Een vloerventilator in een hoekje voor circulatie hielp wel als het echt koud was, dit jaar weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
w00key schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Ik ben iig zelf klaar met maximum COP halen door met de binnenunit te spelen, is niet nodig, ik wil gewoon verwarmen zonder dat ik er last van heb. Een vloerventilator in een hoekje voor circulatie hielp wel als het echt koud was, dit jaar weer proberen.
Kan het niet anders dan het met je eens zijn. Dat is ook mijn hele insteek. Ik wil gewoon comfortabel verwarmen en dat ik dan wellicht een paar kWh's aan efficiëntie verlies vind ik niet zo spannend, waar hebben we het over. Komende winter gaat de nieuwe MHI beneden hier voor het eerst echt aan het werk, ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn tov van mijn LG die er eerst hing.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

renzo4000 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Kan het niet anders dan het met je eens zijn. Dat is ook mijn hele insteek. Ik wil gewoon comfortabel verwarmen en dat ik dan wellicht een paar kWh's aan efficiëntie verlies vind ik niet zo spannend, waar hebben we het over. Komende winter gaat de nieuwe MHI beneden hier voor het eerst echt aan het werk, ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn tov van mijn LG die er eerst hing.
Misschien heb jij een goed gevulde portemonnee? Er zijn in Nederland sinds de gestegen prijzen enorm veel gezinnen in de problemen gekomen.
De gemiddelde prijs voor een kWh is 0,39 Euro, die was in 2021 nog 0,23 Euro.
Die prijs zal naar verwachting alleen maar stijgen t/m zeker 2025.
Dat betekent dat als je 3 kWh verspilt dat je al ruim een Euro duurder uit bent. Gezien dat op een koude dag meermaals gehaald kan worden kan het aardig oplopen naar Euro's per dag en dus 100(den) Euro duurder per winter. Voor de 1 erg gemakkelijk te betalen, voor de ander totaal niet te behappen.

Dus voor velen zal het een totaal ander beeld zijn en moeten ze juist heel erg op de kleintjes letten en dan zijn goede tips over hoe zuiniger om te gaan met je airco voor velen erg interessant. Ook niet iedereen heeft de luxe om de overstap naar of een arico bij te hangen, die zullen met gas moeten kijken of ze ergens kunnen besparen. We hebben allemaal gezien dat er massaal minder gas verbruikt is sinds de prijzen enorm gestegen waren (zijn).

Al zal niet iedereen er gebruik van maken, maar tips voor zuiniger om gaan met een airco zijn erg welkom. Dit zal alleen maar interessanter worden naarmate de prijzen zullen blijven stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:46
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de Ph @ verschillende temperaturen moet interpreteren in onderstaande site voor het verwarmen?

Zo is de pH bij +12 graden slechts 0.88kW, terwijl deze bij -20 graden 4,6kW is. De Ph neem af naarmate de buitentemperatuur stijgt en dat snap ik niet helemaal. Ik zou verwachten dat als het buiten warmer wordt de unit juist meer warmte kan genereren.

https://www.eurovent-cert...B0%5D=2016#access-results

Ik was zo dom om bij de aanschaf voor de airco voor verwarmen mij niet eerst in de materie te verdiepen, dus nu hangt er een 7kw LG boven de zithoek die te veel lawaai maakt, zorgt voor tocht en een slechte COP heeft |:(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• renzo4000
Anoniem: 24916 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Misschien heb jij een goed gevulde portemonnee? Er zijn in Nederland sinds de gestegen prijzen enorm veel gezinnen in de problemen gekomen.
De gemiddelde prijs voor een kWh is 0,39 Euro, die was in 2021 nog 0,23 Euro.
Die prijs zal naar verwachting alleen maar stijgen t/m zeker 2025.
Dat betekent dat als je 3 kWh verspilt dat je al ruim een Euro duurder uit bent. Gezien dat op een koude dag meermaals gehaald kan worden kan het aardig oplopen naar Euro's per dag en dus 100(den) Euro duurder per winter. Voor de 1 erg gemakkelijk te betalen, voor de ander totaal niet te behappen.

Dus voor velen zal het een totaal ander beeld zijn en moeten ze juist heel erg op de kleintjes letten en dan zijn goede tips over hoe zuiniger om te gaan met je airco voor velen erg interessant. Ook niet iedereen heeft de luxe om de overstap naar of een arico bij te hangen, die zullen met gas moeten kijken of ze ergens kunnen besparen. We hebben allemaal gezien dat er massaal minder gas verbruikt is sinds de prijzen enorm gestegen waren (zijn).

Al zal niet iedereen er gebruik van maken, maar tips voor zuiniger om gaan met een airco zijn erg welkom. Dit zal alleen maar interessanter worden naarmate de prijzen zullen blijven stijgen.
Goed gevulde portemonnee? Misschien wel, misschien niet... maar snap eerlijk gezegd echt niet waar je telkens op probeert aan te sturen. Ik heb het volgens mij al eens tegen je gezegd maar je posts hebben hier nogal een "trol-achtig" karakter. Je refereert zelf meermaals dat mensen jouw berichten beter moeten lezen maar je doet dat zelf niet? Zowel, dan had je kunnen weten dat ik juist een nieuwe unit heb laten bijplaatsen die op dit moment als een van de meest efficiënte varianten wordt betiteld.

Natuurlijk wil ik ook het liefste zo efficiënt mogelijk stoken, maar dat mag voor MIJ niet ten koste gaan van het comfort. En ja, ik hoef misschien niet elk dubbeltje persé om te draaien maar snap niet waarom ik daarop aangesproken zou moet worden. Je legt iemand woorden in de mond zonder te weten wat voor iemand daadwerkelijk de beweegredenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Anoniem: 24916 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Ik vermoed dat een vloerunit niet met opzet minder efficient gemaakt wordt. Misschien wordt een wandunit ook minder efficient als je hem lager hangt. Mijn hoge wandunit warmt prima de vloer op als de lamellen 45 graden naar beneden staan. Ik zeg niet dat dit beter werkt dan wanneer hij lager hangt, maar het omgekeerde zou ik ook niet durven beweren. Wat wel zeker is, is dat de efficiencycijfers gelden voor de omstandigheden waarbij getest is, b.v. bij Eurovent. Voor een wandunit is dat hoog aan de wand. Een lage montage kan efficient(er) werken, maar je hebt niet meer de zekerheid van de (S)COP die in de specs staan. Voor ons consumenten is het lastig; wij hebben geen lab waarin we de airco onder gecontroleerde omstandigheden kunnen testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
w00key schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Er was iemand hier die een kartonnen kanaal had gebouwd om lucht van beneden te pakken, dat werkte wel, dus laag hangen indien het niet teveel op je blaast moet ook werken?
Ik heb dat bericht destijds ook gelezen en daardoor gaan nadenken.

Oktober 2022 een MHI ZSX 25 in de woonkamer geïnstalleerd. (2 onder 1 kap woning uit 1989)
L vormige woonkamer 38m2 waarbij de airco vanaf de voorzijde in de lengterichting naar achteren rechtdoor kan blazen.
In de keuken, 15 m2 met open verbinding naar woonkamer een MHI ZS 20 opgehangen.

Een ruime tijd in de winter verschillende standen geprobeerd om de warme lucht zo goed mogelijk door de kamer te krijgen.
Zodra ik op de bank zat (laag) merkte je goed dat het daar een stuk frisser was dan wanneer ik in de kamer stond.
Een tijd lang met thermometer gemeten en kwam er toen achter dat het zo'n 20 cm boven de vloer 18 graden is, terwijl het langs het plafond rond de 24/25 was.

Begin februari een omkasting gemaakt van mdf, waarbij ik de omkasting ook om de boekenkast heen heb gemaakt. De boeken kast heb ik ook wat naar voren gezet, zodat er een ruime lucht toevoer is naar de airco van zo'n 20 cm boven de vloer en ook aanzuigt onder de kast door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEI3sBAQD5Al1wXsO5IyBS3bxh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZGyWw6BDssQ1HVdhki4gUMz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcFUeD3IqaFNqdIQ1F0vWC4RYZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5PnPmEkvatpOHIfZlM4lGoL.jpg?f=fotoalbum_large

Het aantal cm2 van aanzuigen is gelijk aan de ruimte aan de bovenkant/voorkant airco waar de lucht binnen komt zodat de airco geen moeite heeft met aanzuigen.
Sindsdien is de warmte in de kamer veel beter verdeeld. Ik heb nu 20 cm boven de vloer een temperatuur van 20 graden en bij het plafond 22, veel comfortabeler.
Heb wel de temperatuur offset terug gezet, nu is 21 graden ook 21 graden op 1,5 meter hoogte.

Het enige is nu wel dat indien je op een koude winter dag lang bent weg geweest en de airco niet hebt aan gehad, dat hij eerst bijvoorbeeld een uur lang vol gas staat te draaien voordat hij warmere lucht aan gaat zuigen en terug moduleert. Omdat hij vanaf laag aanzuigt duurt dat nu langer

[ Voor 12% gewijzigd door Robinnoord op 07-10-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:27:
[...]

Oktober 2022 een MHI ZSX 25 in de woonkamer geïnstalleerd. (2 onder 1 kap woning uit 1989)
L vormige woonkamer 38m2 waarbij de airco vanaf de voorzijde in de lengterichting naar achteren rechtdoor kan blazen.
In de keuken, 15 m2 met open verbinding naar woonkamer een MHI ZS 20 opgehangen.

Een ruime tijd in de winter verschillende standen geprobeerd om de warme lucht zo goed mogelijk door de kamer te krijgen.
Zodra ik op de bank zat (laag) merkte je goed dat het daar een stuk frisser was dan wanneer ik in de kamer stond.
Een tijd lang met thermometer gemeten en kwam er toen achter dat het zo'n 20 cm boven de vloer 18 graden is, terwijl het langs het plafond rond de 24/25 was.

Begin februari een omkasting gemaakt van mdf, waarbij ik de omkasting ook om de boekenkast heen heb gemaakt. De boeken kast heb ik ook wat naar voren gezet, zodat er een ruime lucht toevoer is naar de airco van zo'n 20 cm boven de vloer en ook aanzuigt onder de kast door.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het aantal cm2 van aanzuigen is gelijk aan de ruimte aan de bovenkant/voorkant airco waar de lucht binnen komt zodat de airco geen moeite heeft met aanzuigen.
Sindsdien is de warmte in de kamer veel beter verdeeld. Ik heb nu 20 cm boven de vloer een temperatuur van 20 graden en bij het plafond 22, veel comfortabeler.
Heb wel de temperatuur offset terug gezet, nu is 21 graden ook 21 graden op 1,5 meter hoogte.

Het enige is nu wel dat indien je op een koude winter dag lang bent weg geweest en de airco niet hebt aan gehad, dat hij eerst bijvoorbeeld een uur lang vol gas staat te draaien voordat hij warmere lucht aan gaat zuigen en terug moduleert. Omdat hij vanaf laag aanzuigt duurt dat nu langer
Oeh interessant! Waar zuig je nu aan en af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Aanzuigen gebeurt links van de boeken kast, onder de boeken kast door en rechts van de airco heb ik een koof om de cv leidingen gemaakt van 20x10 cm, daar zuigt hij ook door. Heel de kast heb ik ongeveer 8 cm van de muur naar voren gezet. Op de volgende foto zit je ook een strook mdf zitten aan de zijkant van de kast om luchtdicht te zijn aan de muur.
Het gedeelte om de onderste helft van de airco kan ik losmaken om iedere paar weken de filters te stofzuigen.
Boven de airco een plaatje die ook los kan mocht ik boven de airco willen zijn om stof te zuigen (en van de zomer los gehad omdat in de koelmodus je juist warme lucht van plafond wil opzuigen.

Voordat ik de airco heb opgehangen heb ik er aan gedacht om hem op 80 cm boven de vloer te hangen (dat kwam niet door de WAF heen, je ziet dan echt de bovenkant van de airco wat niet het mooiste is)
Een extra nadeel van laag ophangen kan zijn dat hij de warme lucht op slechts 1 meter voor de airco op de grond blaast omdat de lamellen niet hoger kunnen in de warmtemodus als 45 graden(even uit m'n hoofd), dus de spreiding is misschien wat slechter door de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asUqA2QdXqoh8JwSKnMX_OCPWeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74GYL2LgsbrdGlhCRFud9YRw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door Robinnoord op 07-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@Robinnoord Zoiets wil ik hier ook nog een keer maken, zou enorm helpen met de warmteverdeling.
Heb je de binnenkant ook geverft ?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:13:
@Robinnoord Zoiets wil ik hier ook nog een keer maken, zou enorm helpen met de warmteverdeling.
Heb je de binnenkant ook geverft ?
Hoe bedoel je de binnenkant geverfd? Als ik het bovenste plaatje eraf haal om te koelen zie ik daar achter gewoon de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-04 16:01
Ik had zelf het idee om zoiets te maken met platte ventilatiebuis op de grond. Wat gaten in maken. En dan met een ronde buis inclusief een buisventilator naar boven.
Wellicht is het dan ook handig om met externe sensoren te werken voor de temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6kRrP-ZU2gcsyB-RQohRkSriJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X35O5Dcu6L1dEnc1r8AOHYqf.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
Willempie27 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:46:
Ik had zelf het idee om zoiets te maken met platte ventilatiebuis op de grond. Wat gaten in maken. En dan met een ronde buis inclusief een buisventilator naar boven.
Wellicht is het dan ook handig om met externe sensoren te werken voor de temperatuur.
[Afbeelding]
Ik had dat eerst gemaakt in de koof rechts van de airco (20x10cm) met daar bovenin 4 ventilatoren van 9cm die dan de opgezogen lucht van de vloer boven de airco blies zonder koof om de airco. Alleen maken de ventilatoren dan meer herrie als mijn relatief stille MHI ZSX 25.
Ook is het maar een heel klein gedeelte wat hij dan van de vloer meeneemt en bij mij merkte ik daar heel weinig van (alleen veel herrie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGBs__vLwpmo638tYIVkk1uk5AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zI2ZHkkgZ3wjqgfRNeyCsGSb.jpg?f=fotoalbum_large

Op onze bovenverdieping heb ik al 5 jaar een TCL 3,5 kw airco hangen (destijds voor koelen) die we de afgelopen winter hebben gebruikt om boven te verwarmen.
Hij hangt in de gang en blaast richting 3 slaapkamers. (De deur rechts op de foto is de badkamer, daar komt geen warmte omdat de draairichting van de deur verkeerd is, we verwarmen daar electrisch cop1)
Zonder koof (hoe het altijd was om te koelen) kwam de warme lucht heel slecht in de slaapkamers.
Ook boven een groot verschil in temperatuur bij plafond/vloer. De airco ging ook snel uit omdat de warme lucht te veel in de gang bleef hangen.
In december een koof gemaakt (bovenste schuin gedeelte is weer af te nemen voor filters verschonen).
Weer een wereld van verschil met koof. Nu komt de warme lucht wel in de slaapkamers en blijft hij lang door verwarmen en ontstaat er geen warme luchtbel in de gang.
Wel een gordijn voor het trapgat naar de 2e gehangen en het open gedeelte van de trap met zeil dichtgemaakt omdat anders de warme lucht te veel naar boven trekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/equSuSk5VXx1xK-7ia6JWmE6-ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkI6Wg4cNjIWSFIdULFWDXbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8bGvLfjC_WLvdAj-RRwaURzkgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjooCmd5GLOTE6LkFMnVYDLw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik bezig om een koof te maken voor mijn MHI ZS 20 die in de keuken hangt (keuken met open verbinding naar woonkamer.
In de keuken (15m2) is het verschil tussen warmte aan plafond en vloer ook extreem. Ook gaat hij snel uit omdat de warme luchtbel te veel boven in die ruimte blijft hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvGkwnkeGK4t5NzJhcYf89DLaMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqM8AcywT5tKTE0hnYHspMJJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Robinnoord op 07-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Ik had dat eerst gemaakt in de koof rechts van de airco (20x10cm) met daar bovenin 4 ventilatoren van 9cm die dan de opgezogen lucht van de vloer boven de airco blies zonder koof om de airco. Alleen maken de ventilatoren dan meer herrie als mijn relatief stille MHI ZSX 25.
Ook is het maar een heel klein gedeelte wat hij dan van de vloer meeneemt en bij mij merkte ik daar heel weinig van (alleen veel herrie)

[Afbeelding]
Dat geluid is wel een ding inderdaad. Die buisventilatoren zijn ook niet heel erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Hoe bedoel je de binnenkant geverfd? Als ik het bovenste plaatje eraf haal om te koelen zie ik daar achter gewoon de muur.
Het mdf geverft zodat het een harde oppervlakte is binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Het mdf geverft zodat het een harde oppervlakte is binnenin.
Nee de binnenkant niet (bedoel je voor de lucht stroom?). Mdf is toch al erg glad. Ik weet niet of dat überhaupt meerwaarde heeft om van binnen te verven.
Het mdf heb ik aan de binnenkant verstevigd met een latje

[ Voor 13% gewijzigd door Robinnoord op 07-10-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 11:57
Maxwp schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

wacht dus 1 multisplit buiten en 4 binnen units gezamelijk 12 watt standby?

hier schommelt het verbruik tussen de 16 a 18 watt ( 15-17 watt als je de smartplug aftrekt ) in standby bij 3 single splits
diaking perfera er moet wel 1 watt van af voor de smartplug
dit is gemeten vanaf de P1 en de a/c zitten alleen en gezamelijk op fase 3 dus kan dat zien zonder andere verbruikers behalvde de smart plug
Hier ook ongeveer 15 W is rust.
Daikin met 4 units
Ik vind het vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom heb je dan niet gekeken naar een vloermodel? Ik ervaar hier voor zowel verwarmen als koelen geen enkel probleem.
Hier dient de L/L wp als hoofdverwarming maar voorlopig heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Heb destijds inderdaad ook naar het MHI vloermodel gekeken.
Om net zoveel verwarmings capaciteit te krijgen als de ZSX 25 die ik nu heb, moest ik de 35 variant vloermodel nemen.
Die heeft dan weer als nadeel dat hij destijds € 2.000 was ipv de € 1.400,- voor de ZSX 25 en dat alle ventilator standen aanzienlijk meer decibel geluid geven. Tevens is de COP van de ZSX beduidend beter.

Voor mijn gevoel moet iedereen met een airco die hoog aan de muur hangt een temperatuur verschil hebben tussen de vloer en plafond (alleen meet niemand dat als het niet als oncomfortabel voelt)

Misschien is het temperatuur verschil tussen plafond/vloer minder bij een moderner huis of een huis met betere vloerisolatie (hier betonnen vloer en dacht ik 4 cm piepschuim, bj 1989)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

De airco's ruiken allemaal muf sinds kort (hele zomer praktisch 24/7 aangestaan dus ik hoopte eigenlijk dat het goed door zou spoelen) dus ik dacht: tijd voor Dasty @flippy ! Ik heb net de woonkamerunit geopend en kom tot mijn schrik nogal veel roest tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHAotnX3tCysahGMWep6g87SURQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6YA3ppWmLnAcTtmRXBU1IuL.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is moeilijk dieper te fotograferen maar de roest die je rechts onder ziet zit over alle leidingen die ik daar achter kan zien. Zelfs in de lekbak is wat roest te zien terwijl het water verder helemaal schoon lijkt. Er is ook niet echt iets te zien in de lamellen maar dat zit zo dicht op elkaar dat het ook moeilijk is om erin te kijken. De installatie is net een jaar oud (zie sig voor specs). Is dit normaal?!

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Termy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:10:
De airco's ruiken allemaal muf sinds kort (hele zomer praktisch 24/7 aangestaan dus ik hoopte eigenlijk dat het goed door zou spoelen) dus ik dacht: tijd voor Dasty @flippy ! Ik heb net de woonkamerunit geopend en kom tot mijn schrik nogal veel roest tegen:
[Afbeelding]

Het is moeilijk dieper te fotograferen maar de roest die je rechts onder ziet zit over alle leidingen die ik daar achter kan zien. Zelfs in de lekbak is wat roest te zien terwijl het water verder helemaal schoon lijkt. Er is ook niet echt iets te zien in de lamellen maar dat zit zo dicht op elkaar dat het ook moeilijk is om erin te kijken. De installatie is net een jaar oud (zie sig voor specs). Is dit normaal?!
voor units die constant aanstaan is het normaal. helemaal voor daikins is roest achter de "facade" eerder standaard dan iets anders.

oorzaak is simpel dat het altijd nat is en achter de facade geen luchtstroming is. dus je krijgt condensvorming wat icm met de troep in de lucht de flinterdunne coating (voor zover aanwezig) aantast. meeste wat achter de facade zit is koper dus dat roest niet.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-10-2023 16:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

flippy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

voor units die constant aanstaan is het normaal. helemaal voor daikins is roest achter de "facade" eerder standaard dan iets anders.

oorzaak is simpel dat het altijd nat is en achter de facade geen luchtstroming is. dus je krijgt condensvorming wat icm met de troep in de lucht de flinterdunne coating (voor zover aanwezig) aantast. meeste wat achter de facade zit is koper dus dat roest niet.
Ja, het kan ook bijna niet anders zonder isolatie en constant condens. Gelukkig niet iets heel zorgwekkends dus. Blijkbaar zit de troep wel vrij diep aangezien ik ogenschijnlijk geen vuil zie en het echt muf ruikt als hij blaast. Als ik het goed begrijp kan de Dasty er gewoon zo ingespoten worden (van boven, zou ik zeggen)? Ik zie soms 1:5 verdunning voorbij komen maar dat heb ik jou nooit zien zeggen. Kan 'puur' uit de fles wel/niet?

Edit: ok, ik zie nu dat de waaier gewoon erg ranzig is. Dat moet dus wel helemaal uitrlkaar. Iemand een goed filmpje over demontage van een Perfera :+?

[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 07-10-2023 17:14 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
Robinnoord schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:06:
Heb destijds inderdaad ook naar het MHI vloermodel gekeken.
Om net zoveel verwarmings capaciteit te krijgen als de ZSX 25 die ik nu heb, moest ik de 35 variant vloermodel nemen.
Die heeft dan weer als nadeel dat hij destijds € 2.000 was ipv de € 1.400,- voor de ZSX 25 en dat alle ventilator standen aanzienlijk meer decibel geluid geven. Tevens is de COP van de ZSX beduidend beter.

Voor mijn gevoel moet iedereen met een airco die hoog aan de muur hangt een temperatuur verschil hebben tussen de vloer en plafond (alleen meet niemand dat als het niet als oncomfortabel voelt)

Misschien is het temperatuur verschil tussen plafond/vloer minder bij een moderner huis of een huis met betere vloerisolatie (hier betonnen vloer en dacht ik 4 cm piepschuim, bj 1989)
Hier was het 2800€ voor een Daikin vloermodel van 5kW
Maar doet alles wat we er van verlangen. Denk zelfs dat een model lichter voldoende zou geweest zijn in ons huis (1964)
Het enige wat ik moet doen is de temperatuur wat hoger instellen op de app omdat de sensor/airco aan de andere kant van de woonkamer staat dan onze zithoek.
Maar daar stoor ik mij niet echt aan.
Ons woonkamer voelt comfortabel warm aan, de unit draait bijna uitsluitend op fluisterstand of stand 1.
Voor ons is 22/23 graden comfortabel.
En dat lukt zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Ja, het kan ook bijna niet anders zonder isolatie en constant condens. Gelukkig niet iets heel zorgwekkends dus. Blijkbaar zit de troep wel vrij diep aangezien ik ogenschijnlijk geen vuil zie en het echt muf ruikt als hij blaast. Als ik het goed begrijp kan de Dasty er gewoon zo ingespoten worden (van boven, zou ik zeggen)? Ik zie soms 1:5 verdunning voorbij komen maar dat heb ik jou nooit zien zeggen. Kan 'puur' uit de fles wel/niet?

Edit: ok, ik zie nu dat de waaier gewoon erg ranzig is. Dat moet dus wel helemaal uitrlkaar. Iemand een goed filmpje over demontage van een Perfera :+?
De laatste uit het filmpje is een Perfera.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76449670

Resultaat:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76643486

Ik heb wel vers vet aan de asjes gedaan t.b.v. de smering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

elektriekert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Resultaat:

Ah ja, die voorlaatste had ik al gevonden maar de laatste lijkt wel wat duidelijker. Het is wel dat een wat ander model Perfera dan ik heb, te zien aan het vierkante IR oog (of wat het ook is) aangezien dat bij mij rond is. Heb jij exact die van het filmpje of ook rond? De mijne is van vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Ah ja, die voorlaatste had ik al gevonden maar de laatste lijkt wel wat duidelijker. Het is wel dat een wat ander model Perfera dan ik heb, te zien aan het vierkante IR oog (of wat het ook is) aangezien dat bij mij rond is. Heb jij exact die van het filmpje of ook rond? De mijne is van vorig jaar.
Ik heb ook een rond oog, maar het scheelt bijna niks.
Wel is volgens mij de opvangbak een geheel met het hele plastic frame die je op de montage beugel vast zet.
De behuizing waar de printplaat en WiFi module in zit, zit vast met een schroef, die heb ik verwijderd maar ook de plastic haakjes van die behuizing eruit geklikt zodat het geheel wat beter naar rechts kan als je de condensor omhoog lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:37
Kan iemand met betere Google skills dan ik de Daikin 2MXM50 technical data met combinatietabellen vinden?

Edit: nvm, ondertussen gevonden!

[ Voor 14% gewijzigd door nMad op 08-10-2023 21:43 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Na het lezen van: https://nos.nl/l/2493464

Toch weer blij met de keuze van airco-installatie :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

elektriekert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook een rond oog, maar het scheelt bijna niks.
Wel is volgens mij de opvangbak een geheel met het hele plastic frame die je op de montage beugel vast zet.
De behuizing waar de printplaat en WiFi module in zit, zit vast met een schroef, die heb ik verwijderd maar ook de plastic haakjes van die behuizing eruit geklikt zodat het geheel wat beter naar rechts kan als je de condensor omhoog lift.
Ik heb de waaier er nu uitgehaald en schoongemaakt (wat een werk en het is nog niet brandschoon ondanks met wattenstaafjes ertussen boenen) en het was idd wat lastig om de condensor op te tillen. Het werkt iig nog :). Wel vind ik de waaier nu wat aanlopen of zo (zacht schurend geluid, beetje tikkend) wat hij daarvoor zover ik weet niet deed. Uiteraard niet eerst getest voor ik hem uit elkaar haalde dus geen idee of ik het me nu inbeeld..

Blijft ook lastig oordelen of ik de wisselaar zelf goed schoon heb. Er is niks te zien maar ik kan er ook niet goed in kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 09-10-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 20:34
Ik wil 2 airco's aanschaffen voor mijn werkkamer en woonkamer/keuken. Een goed bekend staande lokale installateur komt met 3 offertes/opties; LG, Mitsubishi en Toshiba. Zoals het hoort heb ik hier een eigen topic voor aangemaakt en drop hier de link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2211198 . Tips zijn meer dan welkom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Ik heb de waaier er nu uitgehaald en schoongemaakt (wat een werk en het is nog niet brandschoon ondanks met wattenstaafjes ertussen boenen) en het was idd wat lastig om de condensor op te tillen. Het werkt iig nog :). Wel vind ik de waaier nu wat aanlopen of zo (zacht schurend geluid, beetje tikkend) wat hij daarvoor zover ik weet niet deed. Uiteraard niet eerst getest voor ik hem uit elkaar haalde dus geen idee of ik het me nu inbeeld..

Blijft ook lastig oordelen of ik de wisselaar zelf goed schoon heb. Er is niks te zien maar ik kan er ook niet goed in kijken.
Schurend of tikkend is wel een verschil.
Er zijn meerdere mensen met Perfera’s die links een tikkend geluid uit het lagerhuis hebben komen, waaronder ik ook bij beiden units.
Echter is met het hermonteren en het asje invetten het geluid nu weg.

Wat mij opviel aan de woonkamerunit is dat het plastic huis waar de condensor in hangt ietwat scheef zit omdat de leidingen een lamelletje teveel hebben waardoor het huis niet loodrecht is.
Hier valt het lagerhuis weer in waardoor die misschien ook ietwat scheef wordt geforceerd wat het tikkend geluid misschien veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 22:10
elektriekert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Resultaat:

wacht het resultaat ziet er slecht uit? zie alleaal wit schuim of zo
of was dat de before foto?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Maxwp schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

wacht het resultaat ziet er slecht uit? zie alleaal wit schuim of zo
of was dat de before foto?
Het zijn 2 before foto's en eentje van erna waarbij de fanrol weer schoon is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Mijn eerste defrost is een feit! Helaas niet omdat het nou zo koud was met 19 graden buiten, maar een vermoedelijk tekort aan koelmiddel. Dus ook een lekkage. Toch goed dat ik 'm bij de minste kou al aanzet , zo voor het koude seizoen :+

Unit gaf een fout dat de compressor oververhit was. Kon het niet geloven toen ik de service manual las, en bij opnieuw instellen van temperatuur ging die vrolijk door. Maar met veel minder vermogen en warmte. Zelf geen lekkage kunnen spotten bij de flare koppelingen. Hopen dat de de beste koelmonteur snel kan , of het wordt verwarmen met een COP1 ding vanaf zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

elektriekert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Haha ik lees het nu weer terug en zie dat je 6 schroeven los had, ik maar 5 :X. Vandaar dat het wat moeilijk deed gok ik. En wat is een "bout veger"? Ik vond m'n methode van wattenstaafjes niet bepaald geweldig qua inspanning hehe. Wel aardig schoon geworden denk ik.

Overigens hoor ik het tikje alleen in de fanstand, niet met koelen. Het is moeilijk precies te definiëren wat het is want het klinkt als of een soort aanlopen of een hoogfrequente tik. Ik vermoed dat het wel ok is want met koelen is het er dus niet terwijl de fan even hard draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Haha ik lees het nu weer terug en zie dat je 6 schroeven los had, ik maar 5 :X. Vandaar dat het wat moeilijk deed gok ik. En wat is een "bout veger"? Ik vond m'n methode van wattenstaafjes niet bepaald geweldig qua inspanning hehe. Wel aardig schoon geworden denk ik.

Overigens hoor ik het tikje alleen in de fanstand, niet met koelen. Het is moeilijk precies te definiëren wat het is want het klinkt als of een soort aanlopen of een hoogfrequente tik. Ik vermoed dat het wel ok is want met koelen is het er dus niet terwijl de fan even hard draait.
De "bout"veger is Brabants voor een handveger die met zo'n plastic "blik" (opschepbak) verkocht wordt bijde Ikea.
Eigenlijk heb je er net niks aan.
Maar in dit geval waren de kunststof haren prima zwak en buigzaam om lekker tussen de lamellen gefrot te worden :D
Daarom was ik voor het schoonmaken nog geen half uur bezig.

Het tikken zou je andere in meerdere standen moeten horen en qua frequentie ook mee moeten gaan met de snelheid van het rpm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
TereZz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:43:
Mijn eerste defrost is een feit! Helaas niet omdat het nou zo koud was met 19 graden buiten, maar een vermoedelijk tekort aan koelmiddel. Dus ook een lekkage. Toch goed dat ik 'm bij de minste kou al aanzet , zo voor het koude seizoen :+

Unit gaf een fout dat de compressor oververhit was. Kon het niet geloven toen ik de service manual las, en bij opnieuw instellen van temperatuur ging die vrolijk door. Maar met veel minder vermogen en warmte. Zelf geen lekkage kunnen spotten bij de flare koppelingen. Hopen dat de de beste koelmonteur snel kan , of het wordt verwarmen met een COP1 ding vanaf zondag.
In koelbedrijf zetten had ook nog gekund met deze temperaturen ondanks zo laat in het jaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

In koelbedrijf zetten had ook nog gekund met deze temperaturen ondanks zo laat in het jaar. :+
Koelen heeft helaas geen duidelijke "dit is fout" signaal als een defrost met 20 graden. Minder vermogen? Eh zal wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

Koelen heeft helaas geen duidelijke "dit is fout" signaal als een defrost met 20 graden. Minder vermogen? Eh zal wel toch?
In prencipe draai je alleen het process om, ik krijg met deze buitentemperaturen hem amper aan in verwarmbedrijf, dan wordt het binnen letterlijk 30 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TereZz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:43:

Heb begin het jaar toen het 9 graden buiten was met de MHI-35ZS ook een defrost gehad. Ik dacht ook aan tekort koelmiddel. Bij mij hadden kinderen de hoofdschakelaar omgezet terwijl de unit draaide en was waarschijnlijk van slag want hij verwarmt (nog even getest vorige week) al een malle. Wellicht kan dit in jou situatie ook het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Willempie27 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Heb begin het jaar toen het 9 graden buiten was met de MHI-35ZS ook een defrost gehad. Ik dacht ook aan tekort koelmiddel. Bij mij hadden kinderen de hoofdschakelaar omgezet terwijl de unit draaide en was waarschijnlijk van slag want hij verwarmt (nog even getest vorige week) al een malle. Wellicht kan dit in jou situatie ook het geval zijn?
Ik heb voor zover ik weet geen kinderen. Of ik weet er niet van en ze spelen op het dak met de hoofdschakelaar :+

Nou ja, de twee keer in storing springen door een oververhitte compressor is ook wel een duidelijk signaal dat er iets echt niet goed zit. Dat gebeurde overigens bij zeer minimaal verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
X

[ Voor 100% gewijzigd door TereZz op 10-10-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 22:10
elektriekert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

jesus hoe kwam dat zo vuil zeg?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Maxwp schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:04:
[...]

Ik vermoed om dezelfde reden als bij mij: langdurig koelen waardoor het nat blijft. Nat=schimmel.

Nadat ik alles grondig schoon heb gemaakt (mogelijk via m'n installateur als hij het goed in de lamellen kan schoonmaken) ga ik m'n koelschema ook aanpassen naar elke dag x tijd (uur of zo) fan-only om het droog te blazen en ook niet meer 24/7 laten koelen. Het 'nadrogen' doet blijkbaar of niks of werkt niet terwijl handmatig fan only met fanstand 2 al snel de lamellen droogmaakt en als het goed is dus ook de waaier. In 24/7 constant aan/uit gaan en dan water verzamelen zal het probleem wel zijn.

@elektriekert lol ok, ja dat had ik nooit gegokt. Ik ben geen Brabander :p. In mijn geval had zoiets niet veel gedaan denk ik. Daar zat het veel te aangegroeid voor. Een rager was misschien wel handiger geweest of nog wat beter de zeep laten intrekken voor het af te spoelen en/of hogere druk douchekop.

Eens wat het getik betreft dus ik gok dat het ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Maxwp schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:04:
[...]

Hangt in de keuken van de woonkeuken.
Unit gaat braaf uit tijdens koken, maar ik verwacht dat er alsnog wat vetdamp over het plafond 3,5 meter afstand om vervolgens bij de unit te komen. Alhoewel het kunststof zelf niet vet is.

Dan hebben we nog een hond en ben ik nog steeds an het verbouwen her en der.

Maar als ik Flippy mag geloven is Daikin er ook gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Mjah, ik bedacht me hier gisteren ook dat ondanks dat de unit helemaal aan de andere kant van het vertrek hangt met de luchtstroom van de ventilatie van het rooster naast de unit naar de keuken, het misschien ook wel een goed idee is om hem uit te zetten tijdens het koken en een tijdje erna. We hebben hier nl ook nog een een recirculatiekap. Aan de andere kant: de units boven hebben het zo te ruiken duidelijk ook en daar is geen keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
elektriekert schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:23:
[...]

Hangt in de keuken van de woonkeuken.
Unit gaat braaf uit tijdens koken, maar ik verwacht dat er alsnog wat vetdamp over het plafond 3,5 meter afstand om vervolgens bij de unit te komen. Alhoewel het kunststof zelf niet vet is.

Dan hebben we nog een hond en ben ik nog steeds an het verbouwen her en der.

Maar als ik Flippy mag geloven is Daikin er ook gevoelig voor.
Hallo hier een Daikin. ;w

Geen last en de unit blijft aan tijdens koken.
Echter zaken als frituurpan gebruik ik nooit en bij bakken gaat de degelijke afzuigkap meteen aan(koken ook wel maar dan minder hard).

Hier is de zaak nog gewoon schoon.
Wel doe ik altijd een half uur droogdraaien na een koelsessie, de binnenunit doet dat niet zelf helaas, moet handmatig.

95% is verwarmen en 5% koelen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Hallo hier een Daikin. ;w

Geen last en de unit blijft aan tijdens koken.
Echter zaken als frituurpan gebruik ik nooit en bij bakken gaat de degelijke afzuigkap meteen aan(koken ook wel maar dan minder hard).

Hier is de zaak nog gewoon schoon.
Wel doe ik altijd een half uur droogdraaien na een koelsessie, de binnenunit doet dat niet zelf helaas, moet handmatig.

95% is verwarmen en 5% koelen hier.
Hier gaat ie ook vaak een half uur nadraaien op fan stand, maar als overdag bijvoorbeeld de temperatuur wordt gehaald tijdens het koelen kan hij zomaar een half uur stil staan in zijn eigen vochtige condensor.

Anyway, het was nodig dus heb ik het maar gedaan.
Misschien moeten we toch maar verder van TATA steel verhuizen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
elektriekert schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Hier gaat ie ook vaak een half uur nadraaien op fan stand, maar als overdag bijvoorbeeld de temperatuur wordt gehaald tijdens het koelen kan hij zomaar een half uur stil staan in zijn eigen vochtige condensor.

Anyway, het was nodig dus heb ik het maar gedaan.
Misschien moeten we toch maar verder van TATA steel verhuizen :+
Hier blijft de binnenunit langzaam doordraaien in koelbedrijf als de buitenunit uitvalt vanwege temp bereikt, bij verwarmen gaat de binnenunit wel uit als de buitenunit ook uit is.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2023 20:32 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 139 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic