Ik heb dat bericht destijds ook gelezen en daardoor gaan nadenken.
Oktober 2022 een MHI ZSX 25 in de woonkamer geïnstalleerd. (2 onder 1 kap woning uit 1989)
L vormige woonkamer 38m2 waarbij de airco vanaf de voorzijde in de lengterichting naar achteren rechtdoor kan blazen.
In de keuken, 15 m2 met open verbinding naar woonkamer een MHI ZS 20 opgehangen.
Een ruime tijd in de winter verschillende standen geprobeerd om de warme lucht zo goed mogelijk door de kamer te krijgen.
Zodra ik op de bank zat (laag) merkte je goed dat het daar een stuk frisser was dan wanneer ik in de kamer stond.
Een tijd lang met thermometer gemeten en kwam er toen achter dat het zo'n 20 cm boven de vloer 18 graden is, terwijl het langs het plafond rond de 24/25 was.
Begin februari een omkasting gemaakt van mdf, waarbij ik de omkasting ook om de boekenkast heen heb gemaakt. De boeken kast heb ik ook wat naar voren gezet, zodat er een ruime lucht toevoer is naar de airco van zo'n 20 cm boven de vloer en ook aanzuigt onder de kast door.
Het aantal cm2 van aanzuigen is gelijk aan de ruimte aan de bovenkant/voorkant airco waar de lucht binnen komt zodat de airco geen moeite heeft met aanzuigen.
Sindsdien is de warmte in de kamer veel beter verdeeld. Ik heb nu 20 cm boven de vloer een temperatuur van 20 graden en bij het plafond 22, veel comfortabeler.
Heb wel de temperatuur offset terug gezet, nu is 21 graden ook 21 graden op 1,5 meter hoogte.
Het enige is nu wel dat indien je op een koude winter dag lang bent weg geweest en de airco niet hebt aan gehad, dat hij eerst bijvoorbeeld een uur lang vol gas staat te draaien voordat hij warmere lucht aan gaat zuigen en terug moduleert. Omdat hij vanaf laag aanzuigt duurt dat nu langer
[
Voor 12% gewijzigd door
Robinnoord op 07-10-2023 09:07
]