Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allemaal,
Onlangs heb ik twee offertes opgevraagd voor een PV installatie. De airco installatie wordt verricht door het installatiebedrijf die de iets duurdere PV offerte heeft opgesteld.
Ten aanzien van de PV installatie neig ik naar offerte 1, aangezien hetzelfde installatiebedrijf al een PV installatie heeft geïnstalleerd bij de buren en dit werk was erg netjes afgeleverd.
Ten aanzien van de airco offerte heb ik mijn vraagtekens bij de prijs, ik vind het namelijk behoorlijk duur en ik vraag mij af of het conform de huidige marktprijzen is.
Foto's
Dak betreft een felsbanendak met een hellingshoek van 3.2 graden richting het zuid-zuid westen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5O-9htx8peWK23XJZvYp9GU2Q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIfiX7TJdA0mk6Q7TlwEyirh.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
78m²
Schaduw
Geen enkel moment van de dag.
Jaarverbruik
Op dit moment ~2800kWh (2 persoons huishouden). Verwachting met airco installatie dat dit zal toenemen, inclusief eventuele gezinsuitbreiding
Huidige elektriciteitsaansluiting
3fase
Budget en doel
quitte spelen tav eigen gebruik
Wie gaat het project uitvoeren
extern
Bijhouden van data
Mag, maar hoeft niet fancy.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (officiële installateur, ook bij de buren al gelegd):
- 9x Jinko Tiger Neo 435Wp
- Omvormer Solis 1P 3,6 kW
- vollledige installatie + arbeidskosten
- 3915 Wp (3524kWh)
- Totaal €4634,55, prijs per wattpiek €1,19

Offerte 2 (PV boer, goede reviews)
- 9x Jinko Tiger Neo 435Wp
- Omvormer Growatt 3600 TL-XE + Growatt ShineLink X
- 3915 Wp (3524kWh), prijs per wattpiek
- volledige installatie + arbeidskosten
- Totaal €4223, prijs per wattpiek €1,08

Tot slot heeft het installatiebedrijf nog een airco installatie offerte opgesteld.
De airco wil ik het liefst hangen in de overloop op de eerste verdieping, met als primair doel koelen. Mijn vraag is of het bedrag niet behoorlijk hoog is voor de 'hoeveelheid airco' (1 mono unit, 5kW) die ik krijg.
- 1x Samsung Wind Free 5kW buiten- en binnenunit
- Volledige installatie + arbeidskosten
- Totaal €5187,20
Regio
Zuid-oost Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Het is moeilijk om te vergelijken maar mijn Airco installatie (Daikin 4MXM68N met vier binnenunits) was in 2018 €7205.52 (en 7% korting op de PV installatie als ik die tegelijk bij hen bestelde - wat ik heb gedaan). Locatie: Vlaanderen.

edit: typefoutje bij het jaartal. Is 2018 ipv 2010...

[ Voor 11% gewijzigd door Horla op 05-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je een legplan? Wat voor dak is het?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
timovd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:30:
Heb je een legplan? Wat voor dak is het?
Het is een felsdak waar de panelen op landscape manier worden geplaatst in 3x3 configuratie. Geen schaduw. Hellingshoek is circa 3,2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-09 16:40
De offerte voor de airco lijkt met te hoog.
Bij mij wordt maandag een MHI 3,5 kw L/L warmtepomp geïnstalleerd voor totaal ca 2000 euro. De Samsung Wind Free zie ik voor ca 1700 euro op het www (zonder installatie), 3500 euro installatie kosten???
Ik zou nog eens rond kijken naar een andere offerte. Hier voor 2450 incl 'standaard montage'.
De PV prijzen zijn wel ok lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
Let op dat met afschaffen van salderen je zomer kWh straks minder geld waard zijn dan winter kWhs. Ik zou mikken op wat extra panelen, als je terug levert voor 20 ct en moet kopen voor 30 heb je opeens een stuk meer nodig.

3 extra panelen kost maar weinig extra als je toch het dak op moet. Staar je ook niet blind op zuid legging, je dak is zo goed als plat, ik zou oost west doen met 6 per kant en aansluiting op de 2 inputs van de omvormers. Dan hoef je niet perse naar meer kW rating maar je piek wordt breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Die airco is echt veel te duur. Ook is Samsung niet echt een A merk met airco's.
En hij is ook niet bepaald stil binnen. Daikin en MHI halen 19dB.

Heb je ook echt een 5kw nodig. Wil je ook gaan verwarmen? Hoe groot is de ruimte en hoe is de isolatie?
5kw maakt ook buiten meer geluid. En voor de binnen unit als de ruimte zo groot is dat je echt 2kw nodig hebt en je wilt gaan verwarmen dan zou ik 2 x 2.5 aanschaffen.

De PV offertes schelen niet veel. Bij wie heb je het beste gevoel. Hebben ze beide ook hetzelfde legschema gemaakt of had de andere er een andere kijk op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Prijzen van PV zijn echt heel erg onderuit gegaan... Ik twijfel of dit wel een goede prijs is.
Kleine systemen zijn wel relatief duur. Met dit dak kan veel meer.

Verbruik gaat toenemen, en mogelijk fors. Zonder salderen heb je ook gewoon meer nodig.

Dus gewoon. Vol leggen met een 3-fase string omvormer.
Een ter Indicatie : panelen zijn onder de 100 per stuk te vinden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
In een overloop een 5kw plaatsen is veel te lomp, hoe wil je zorgen dat de unit niet als de malle gaat pendelen vanwege een veel te hoge minimaal vermogen ?

Ik zou denken aan maximaal 3.5kw binnenunit in de overloop, ik begrijp dat je de hele bovenverdieping wil koelen daarmee maar zo simpel werkt dat niet met 1 binnenunit.

En de bovenverdieping een uurtje of 2 voor slapen gaan laten koelen door de volle mep erop werkt ook niet, massa laat zich niet zo makkelijk afkoelen, zet je het apparaat uit dan is het vrij vlot weer warm.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2023 11:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
w00key schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:36:
Let op dat met afschaffen van salderen je zomer kWh straks minder geld waard zijn dan winter kWhs. Ik zou mikken op wat extra panelen, als je terug levert voor 20 ct en moet kopen voor 30 heb je opeens een stuk meer nodig.

3 extra panelen kost maar weinig extra als je toch het dak op moet. Staar je ook niet blind op zuid legging, je dak is zo goed als plat, ik zou oost west doen met 6 per kant en aansluiting op de 2 inputs van de omvormers. Dan hoef je niet perse naar meer kW rating maar je piek wordt breder.
Bedankt voor de tip! De reden waarom ik nu voor 9 neig te kiezen is omdat ik weet dat ik nu mijn huidig energieverbruik + een beetje er mee dek. Onze huidige CV ketel is 14 jaar oud, maar volgens de installateur kan die met goed onderhoud nog een aantal jaar mee. Daarom dacht ik het volgende: zodra ik over ga op een warmtepomp (4-5 jaar vanaf nu) en elektrisch rijden (ook ~4-5 jaar), bereken ik dan opnieuw het verwachte verbruik en leg dan extra zonnepanelen bij. Doe ik dat nu al... dan heb ik een fors overschot waar ik gedurende 4-5 jaar een beperkte TLV voor krijg.
Klinkt bovenstaande jouw inziens logisch?
Willempie27 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:38:
Die airco is echt veel te duur. Ook is Samsung niet echt een A merk met airco's.
En hij is ook niet bepaald stil binnen. Daikin en MHI halen 19dB.

Heb je ook echt een 5kw nodig. Wil je ook gaan verwarmen? Hoe groot is de ruimte en hoe is de isolatie?
5kw maakt ook buiten meer geluid. En voor de binnen unit als de ruimte zo groot is dat je echt 2kw nodig hebt en je wilt gaan verwarmen dan zou ik 2 x 2.5 aanschaffen.

De PV offertes schelen niet veel. Bij wie heb je het beste gevoel. Hebben ze beide ook hetzelfde legschema gemaakt of had de andere er een andere kijk op?
De belangrijskte reden voor de aankoop van de airco is om te koelen. Maar, we hebben beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren. Daarom zouden we de airco ook kunnen gebruiken om te verwarmen boven. De isolatie is zeer goed (2009). De reden voor de zwaardere airco is omdat het op de overloop komt te hangen, maar er is een open verbinding naar de begane grond (vide). Daarom de zwaardere unit. Zie ook de foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUHWGnD0WJTs76u3Xv338v4NGRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Slerl9JHtPi9dJPkSdNluGWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlSinC1yxMfsca7vPlsJeskraSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o21FCxvk6r1KjD4GSvNy41K4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-hFtzUJRiXxDWKt0JEPHIiJVd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nyHyaGOoRB9gVRP1e9O21vNE.png?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:34:
Prijzen van PV zijn echt heel erg onderuit gegaan... Ik twijfel of dit wel een goede prijs is.

Verbruik gaat toenemen, en mogelijk fors. Zonder salderen heb je ook gewoon meer nodig.

Maar was het niet dat zonder salderen en een lagere TLV, je beter kunt leggen obv je werkelijke gebruik? Als ik het bomvol leg (22 stuks) schiet mijn terugverdientijd omhoog van ~4 jaar (9 panelen) naar een kleine 7 jaar (22) met mijn huidige verbruik. Is het dan niet beter om op een later tijdstip (4-5 jaar) er wat bij te leggen?
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:23:
In een overloop een 5kw plaatsen is veel te lomp, hoe wil je zorgen dat de unit niet als de malle gaat pendelen vanwege een veel te hoge minimaal vermogen ?

Ik zou denken aan maximaal 3.5kw binnenunit in de overloop, ik begrijp dat je de hele bovenverdieping wil koelen daarmee maar zo simpel werkt dat niet met 1 binnenunit.

En de bovenverdieping een uurtje of 2 voor slapen gaan laten koelen door de volle mep erop werkt ook niet, massa laat zich niet zo makkelijk afkoelen, zet je het apparaat uit dan is het vrij vlot weer warm.
Zie wat ik hier boven heb getypt en de foto's, de airco komt in een relatief grote open ruimte te hangen, daarom de 5kW variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik denk dat dat er sterk aan ligt hoe je rekent wat uiteindelijk financieel de beste beslissing is. Als je puur kijkt daar TVT en salderen dan is precies leggen wat je op jaarbasis verbruikt inderdaad het simpelst. Als je daarentegen kijkt naar Total cost of ownership (TCO) over de totale levensduur van het zonnepanelensysteem, de verwachte opbrengst, stroomprijs, eigen verbruik over de dag / seizoenen, etc., dan denk ik dat je mogelijk tot een heel ander financieel plaatje komt.
Dat is ingewikkelder, maar TCO geeft m.i. een veel beter beeld of iets op de langere termijn financieel verstandig is dan TVT.
Het grote nadeel is dat je met een langere TVT natuurlijk wel nog lastiger toekomstige stroom tarieven en fiscale regelingen kan voorspellen en dus de marge van onzekerheid van je berekening groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou meer panelen op het dak leggen als het past en kiezen voor Enphase. Wat duurder maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SvMp schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:47:
Ik zou meer panelen op het dak leggen als het past en kiezen voor Enphase. Wat duurder maar beter.
Geef argumenten.

Enphase is namelijk niet onbetwist beter.
Het is onbetwist duurder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Let overigens ook goed op, dat een Airco niet altijd even goed werkt door deuren etc heen.

Ik heb boven nu ook een3,5 hangen, was de bedoeling dat ie kantoorkamer+badkamer mee zou trekken, maar dat gebeurt maar matig, verschil van 2-3 graden met de slaapkamer dan soms in de zomer.

In het airco topic zijn er wel mensen met wat meer betere resultaten voor 1airco op verdieping te gebruiken, maar de ervaringen wisselen dus nogal.

[ Voor 21% gewijzigd door mvrhrln op 06-10-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Geef argumenten.

Enphase is namelijk niet onbetwist beter.
Het is onbetwist duurder.
Enphase is superieur aan stringomvormers. Stringomvormer is achterhaald, grote stromen, brandgevaar. Met micro's zijn de panelen volledig onafhankelijk van elkaar, zowel als het gaat om het opwekken van energie als monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
RBE2016 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
De belangrijskte reden voor de aankoop van de airco is om te koelen. Maar, we hebben beneden vloerverwarming en boven nog radiatoren. Daarom zouden we de airco ook kunnen gebruiken om te verwarmen boven. De isolatie is zeer goed (2009). De reden voor de zwaardere airco is omdat het op de overloop komt te hangen, maar er is een open verbinding naar de begane grond (vide). Daarom de zwaardere unit. Zie ook de foto's.
Een airco op een overloop die ook kamers moet koelen/verwarmen werkt voor geen meter, zeker niet als je ook nog op een andere verdieping iets wil bereiken. Als je dat echt wil zou ik voor meerdere (kleinere) binnenunits gaan. Ik ken verschillende mensen die zijn begonnen met een airco op de gang, maar uiteindelijk toch maar in de losse slaapkamers uit zijn gaan breiden. Wat er nl. gebeurd is dat de gang ijskoud wordt, maar de kamers amper een paar graden kouder zijn geworden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
SvMp schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

Enphase is superieur aan stringomvormers. Stringomvormer is achterhaald, grote stromen, brandgevaar. Met micro's zijn de panelen volledig onafhankelijk van elkaar, zowel als het gaat om het opwekken van energie als monitoring.
Wat een bak onzin.

Met 230V wissel is brand ook gewoon mogelijk. Elektrische veiligheid bereik je met goede installatie techniek.

Onafhankelijke panelen en monitoring zijn in de meeste gevallen overbodige luxe. De panelen zelf zijn passieve componenten en daarmee het meest betrouwbare deel van een PV installatie.

Er zijn omstandigheden dat micro omvormers gepast zijn… maar actieve componenten op je dak waar ze niet eenvoudig te vervangen zijn is gewoon onhandig.

Hoge stromen zijn niet onveilig. 4 en 6mm2 solar kabel kan een veelvoud van de stringstroom veilig verwerken. In veel PV systemen is de stroom aan de wisselspanning kant ook echt hoger dan in de gelijkstroom kant…

De meest gevoelige delen in een PV installatie zijn de mc4 stekkers. Solaredge is het enige systeem die hier monitoring op heeft.
Vlamboog detectie is standaard op de gangbare string omvormers en solaredge. Echter niet zichtbaar aanwezig in film van Enphase zelf…
En vlambogen doen het prima bij 30V… getuige de zelfde film van Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 07:13
Ik heb al een paar jaar in elke kamer airco's van C&H en Gree. Die kosten €500 per stuk. Ik heb ze zelf geïnstalleerd en voor €125 door erkend bedrijf in bedrijf laten stellen (Vacumeren en koppeling solderen). Je hoeft echt niet een hele dure merk te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
Ronald schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:34:

Ten aanzien van jouw feedback (en anderen) heb ik besloten om een 18 PV offerte op te vragen bij het installatiebedrijf van offerte #1. Hopelijk ook om de €/Wp een stukje naar beneden te brengen en om bijleggen in de toekomst te voorkomen.

Nu reageerden een aantal met het advies om de panelen niet op zzw maar met een oost-west configuratie te leggen om de opbrengst te spreiden. Is dat iets wat je met dit dak (Zuid Zuid West, 3.2 graden hellingshoek) ook zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RBE2016 Hoe ligt het bij de buren? Plat? Dan is O-W niet van toepassing en is het beter, maar mogelijkerwijs niet noodzakelijk, om je de panelen soms schoon spuiten. Als ze schuin t.o.v. het dak komen is O-W / N-Z in dakjes /\ opstelling het beste om zoveel mogelijk panelen te plaatsen zonder zelf schaduw te creëren.
Bij een helling van minder dan 100 hoopt vuil zich teveel op aan de onderrand, bij een grotere hoek is de kans groter dat de regen het voldoende schoon spoelt.

edit: vraag om een dak-vol offerte...

edit2: Wat is dat voor pijpje midden op je dak? Maak dat zo laag dat het onder de panelen past.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 08-10-2023 12:36 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Micro omvormers zijn achterhaalt. Met een string kan je veel makkelijker centraal de geleverde stroom limiteren als de energieleverancier geen zin heeft in jouw PV-stroom of af laten vloeien richting een accu. Ik zou alleen nog micro's neerleggen als het een verdwaald schuurtje met vier panelen betreft of de panelen onafhankelijk van elkaar steeds last van een andere schaduw hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Enphase is superieur aan stringomvormers. Stringomvormer is achterhaald, grote stromen, brandgevaar. Met micro's zijn de panelen volledig onafhankelijk van elkaar, zowel als het gaat om het opwekken van energie als monitoring.
  • De DC stroom is het zelfde.
  • Electronica die geregeld kapot gaat op plaatsen waar je er niet bij kan.
Ik heb zelf net 8 panelen op Enecsys micro's aangesloten, maar die hangen binnen.
En er komen er denk ik nog 15 tot 18 bij. Binnen. Zeker nog 3.
Andere dak kant moet ik eerst passende panelen vinden, en dan passende omvormer(s).

(ik gebruik die micro's ook om af te toppen, anders gaat de hoofdzekering er misschien uit op een goede dag)

edit: Nu heb ik ook de aansluiting per paneel binnen, en kan ik makkelijk naar een laagspanning accu met een charge controller, als dat aan de orde zou komen.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 08-10-2023 12:55 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RBE2016
O-W leggen doe je alleen als je voldoende extra kan leggen. Vaak kan dat omdat geen tussenruimte nodig is.

Op geen moment is de spreiding van een 13 graden O-W systeem van gelijk vermogen beter dan van een 13 graden zuid systeem.

Let op: december optimaliseer je niet voor :-)
Dat is altijd lik-mijn-vestje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7adl5ItaZuaXpBRQwDSfWjzLzI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Bdli2zppAQToaHpwPhy9S2L.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e43FNnQ8CcYY44Xgj5H76qkPxIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qB8Gb6MnYUIRPfXK3i0dWPSV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b5Wh7rMHg8k3Tdk_O4CADEOXiI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/28tfeu0QK03O892supA2dVSm.png?f=fotoalbum_tile

Interactief:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 08-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBE2016
onetime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:31:
@RBE2016 Hoe ligt het bij de buren? Plat? Dan is O-W niet van toepassing en is het beter, maar mogelijkerwijs niet noodzakelijk, om je de panelen soms schoon spuiten. Als ze schuin t.o.v. het dak komen is O-W / N-Z in dakjes /\ opstelling het beste om zoveel mogelijk panelen te plaatsen zonder zelf schaduw te creëren.
Bij een helling van minder dan 100 hoopt vuil zich teveel op aan de onderrand, bij een grotere hoek is de kans groter dat de regen het voldoende schoon spoelt.

edit: vraag om een dak-vol offerte...

edit2: Wat is dat voor pijpje midden op je dak? Maak dat zo laag dat het onder de panelen past.
Bij de buren waar het installatiebedrijf van offerte 1 is geweest is de ligging noordelijk (dak loopt daar weer noordelijk af, zie foto). Bij mijn directe buren (eerste zwarte blokje naast het huis logo op de foto) is een andere pv boer geweest (daarvan heb ik de foto toegevoegd hoe dit ligt, tevens kun je het pijpje zien). Alle installaties is het direct aan het felsdak gemonteerd zonder de hellingshoek te vergroten.
*NB: op de foto is dit paneel niet goed vastgemaakt, dat is waarom ik er een foto van heb gemaakt. Maar het geeft je een idee van het type dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLp0_nEVC4kMhOkmIu7v_4D8WUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GI2ItgMtiA7ZgWi1kR3j9dhY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zySKB4LqBQ6Bp_8PdFum9slyn_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74N7e1ECStJb8Ckji2cuMJv5.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:56:
@RBE2016
O-W leggen doe je alleen als je voldoende extra kan leggen. Vaak kan dat omdat geen tussenruimte nodig is.

Op geen moment is de spreiding van een 13 graden O-W systeem van gelijk vermogen beter dan van een 13 graden zuid systeem.

Let op: december optimaliseer je niet voor :-)
Dat is altijd lik-mijn-vestje.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Interactief:
Okay. Mijn dak is 204 graden zuidelijk met een hellingshoek van 3,2 graden. Als ik het goed begrijp heeft het dan weinig meerwaarde om ze o-w te plaatsen? Sorry voor de vele vragen, maar ik zit niet voldoende in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In het dakvlak is denk ik de enige optie met dit dak. Platdak legsystemen worden los op het dak gelegd en voorzien van ballast. Ik denk niet dat jouw dak daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RBE2016 Pijpjes gelukkig niet zo hoog. Als je gemakkelijk het dak op kunt om de panelen schoon te spuiten leg je gewoon je dak vol met de panelen plat. Wel een loop pad over laten om er bij te kunnen.
Als dat ondoenlijk is kan je overwegen een plat-dak O-W systeem op het rail-systeem van de foto te monteren.
Is niet gebruikelijk, maar kan gewoon vast geschroefd worden aan die rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@onetime unger telescoop steel is je vriend.

Overigens blijft op 13 graden ook genoeg zooi in de rand liggen… ik haal het er af te toe toch maar af ;-)
Inmiddels Ali Solar clips op… kijken of dat beter gaat

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 08-10-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:56:
@RBE2016
[...] Let op: december optimaliseer je niet voor :-) [...]
Als je genoeg hebt voor de zomer ga je juist meer en meer optimaliseren voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
onetime schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Als je genoeg hebt voor de zomer ga je juist meer en meer optimaliseren voor de winter.
ja, maar ook daar moet je op kosten letten... Verticaal aan de zuidmuur is wat je in december wil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ronald Optimaliseren. Dat zei ik al. Wil je ook dan (bijna) los van het net kunnen? Dat is iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Micro omvormers zijn achterhaalt. Met een string kan je veel makkelijker centraal de geleverde stroom limiteren als de energieleverancier geen zin heeft in jouw PV-stroom of af laten vloeien richting een accu. Ik zou alleen nog micro's neerleggen als het een verdwaald schuurtje met vier panelen betreft of de panelen onafhankelijk van elkaar steeds last van een andere schaduw hebben.
Achterhaald? Microomvormers staan nog maar in de kinderschoenen denk ik. Het is bizar dat er nog zo massaal voor een technologie wordt gekozen waarbij zonnepanelen niet onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Om nog maar te zwijgen van de grote gelijkstromen en het bijbehorende gevaar. PV-stroom reguleren kunnen micro's ook prima als ze worden aangestuurd. Dat regulieren zal toch moeten gebeuren aan de hand van de vraag vanuit huis en die is bekend in de meterkast. Daar hangt in de regel niet de stringomvormer, maar wel het apparaat dat ze microomvormers aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SvMp Wat je zegt is wel interessant om over te denken, maar te oppervlakkig en lijkt ook onvoldoende doordacht. Lijkt onvoldoende kennis. Op dit moment geen realiteit, en in dit topic ondertussen erg of-topic.

Pagina: 1