Oja, daar was een bepaalde code voor. Ik zal hem binnenkort ff zoeken want hij is al een keer gedeeldmr_evil08 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Hier blijft de binnenunit automatisch langzaam doordraaien ook als de buitenunit uitvalt vanwege temp bereikt, bij verwarmen gaat de binnenunit wel uit als de buitenunit ook uit is.
Stond default al zo, fan doordraaien ondanks op temperatuur bij koelen.elektriekert schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:33:
[...]
Oja, daar was een bepaalde code voor. Ik zal hem binnenkort ff zoeken want hij is al een keer gedeeld
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2023 20:34 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wat heeft jullie voorkeur: MHI multisplit of 2x MHI single split. Genoeg ruimte op plat dak. 1 unit zolder ook hoofdverwarming 1 unit slaapkamer alleen koelen. 2x single is 400+ euro goedkoper incl installatie dan multi split.
2x single als je de ruimte hebt.m3power schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:36:
Wat heeft jullie voorkeur: MHI multisplit of 2x MHI single split. Genoeg ruimte op plat dak. 1 unit zolder ook hoofdverwarming 1 unit slaapkamer alleen koelen. 2x single is 400+ euro goedkoper incl installatie dan multi split.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Volgens m'n app staat nadrogen aan ja maar hij stopt toch echt lijkt het en blijft zeiknat.mr_evil08 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:34:
[...]
Stond default al zo, fan doordraaien ondanks op temperatuur bij koelen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bestaat de Panasonic Heatcharge airco überhaupt?
Voor wat het waard is - ik was gisteren op de vakbeurs energie en liep in hal 3 de diverse
stands van de wp en airco merken langs, o.a. ook bij Panasonic.
Ik vroeg waar ik het nieuwe? type airco met de super SCOP op de stand kon vinden.
Antwoord: Onze airco's hebben allemaal goede SCOP's
Na wat doorvragen (zonder positief antwoord) kwam de "Senior Key Account Manager Heating and Cooling Solutions" en vertelde me dat hij dat apparaat wat ik hem beschreef niet kende.
Ik gunde hen nog een beetje tijd om na te denken . . .
Bij een 2de visite op de stand liet ik de recente discussie hier op tweakers over de "Heatcharger airco" zien en leek het als of dit nog steeds nieuw/onbekend was en een medewerker maakte nog screenfoto's van de links op mijn toestel, notabene ook van de links naar de Panasonic websites.
Conclusies mag iedereen zelf trekken.
Voor wat het waard is - ik was gisteren op de vakbeurs energie en liep in hal 3 de diverse
Ik vroeg waar ik het nieuwe? type airco met de super SCOP op de stand kon vinden.
Na wat doorvragen (zonder positief antwoord) kwam de "Senior Key Account Manager Heating and Cooling Solutions" en vertelde me dat hij dat apparaat wat ik hem beschreef niet kende.
Bij een 2de visite op de stand liet ik de recente discussie hier op tweakers over de "Heatcharger airco" zien en leek het als of dit nog steeds nieuw/onbekend was en een medewerker maakte nog screenfoto's van de links op mijn toestel, notabene ook van de links naar de Panasonic websites.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Dit is ronduit iets waar ze zich voor mogen schamen... Ik houd al langere tijd in de gaten of er info over langskomt, klopt het dat hij zo superieur is, wanneer komt hij nou een beetje beter in de verkoop in Nederland, enz... maar hierdoor begin ik toch wel te twijfelen aan dit type, hebben ze hem TE vroeg op de markt gezet?dunklefaser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:44:
Bestaat de Panasonic Heatcharge airco überhaupt?
In Italië is die gewoon te bestellen of is dat een andere?
https://www.shopclima.it/...nosplit-kit-9000-btu.html
Duitsland
https://www.christherm.de...rge-vz9-ske-und-vz12-ske/
Erg slecht dat ze op de beurs er niks van weten vooral omdat ze daar nieuwe technologieën presenteren.
Duitsland
https://www.christherm.de...rge-vz9-ske-und-vz12-ske/
Erg slecht dat ze op de beurs er niks van weten vooral omdat ze daar nieuwe technologieën presenteren.
[ Voor 39% gewijzigd door Willempie27 op 12-10-2023 10:05 ]
Verwijderd
"wanneer komt hij nou een beetje beter in de verkoop in Nederland"Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:04:
In Italië is die gewoon te bestellen of is dat een andere?
Italië is geen Nederland en vraag mij af wat te doen bij problemen als je hem daar besteld hebt.
Droog houden betekent het tegenovergestelde van wat jij denkt. Droog houden betekent dat het aanwezige vocht in de unit niet opnieuw de kamer in word geblazen als de unit uit gaat ivm temp bereikt en betekent dus niet nadrogen.Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:55:
[...]
Volgens m'n app staat nadrogen aan ja maar hij stopt toch echt lijkt het en blijft zeiknat.
:strip_exif()/f/image/HjkcKNeSJfI9lr8RWj1zryy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kun je aanpassen indien gewenst.
:strip_exif()/f/image/2wrfzLi1IKy2PkqjZoBGGcNs.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt wel in een dag/week programma enkel je ventilator laten draaien voor een x periode met een bepaalde fanstand na elke koelsessie zodat je hier niet meer naar om hoeft te kijken.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Naja, hij is gewoon nog niet op de markt gebracht hier, dat is anders dan te vroeg. Ik zie hem nog niet op de prijslijst van de pro site.Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:48:
[...]
Dit is ronduit iets waar ze zich voor mogen schamen... Ik houd al langere tijd in de gaten of er info over langskomt, klopt het dat hij zo superieur is, wanneer komt hij nou een beetje beter in de verkoop in Nederland, enz... maar hierdoor begin ik toch wel te twijfelen aan dit type, hebben ze hem TE vroeg op de markt gezet?
Rustig uitrollen per land / regio is op zich geen slecht idee voor een v1 model. Ben benieuwd wanneer hij bestelbaar wordt.
Wow, dat is wel even eenServee schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:08:
[...]
Droog houden betekent het tegenovergestelde van wat jij denkt. Droog houden betekent dat het aanwezige vocht in de unit niet opnieuw de kamer in word geblazen als de unit uit gaat ivm temp bereikt en betekent dus niet nadrogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt wel in een dag/week programma enkel je ventilator laten draaien voor een x periode met een bepaalde fanstand na elke koelsessie zodat je hier niet meer naar om hoeft te kijken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Een paar pagina's terug heb ik onderstaande vraag gesteld, maar nog geen reactie op gehad. Ik hoop dat iemand deze alsnog kan beantwoorden:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de Ph @ verschillende temperaturen moet interpreteren in onderstaande site voor het verwarmen?
Zo is de pH bij +12 graden slechts 0.88kW, terwijl deze bij -20 graden 4,6kW is. De Ph neem af naarmate de buitentemperatuur stijgt en dat snap ik niet helemaal. Ik zou verwachten dat als het buiten warmer wordt de unit juist meer warmte kan genereren.
https://www.eurovent-cert...B0%5D=2016#access-results
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de Ph @ verschillende temperaturen moet interpreteren in onderstaande site voor het verwarmen?
Zo is de pH bij +12 graden slechts 0.88kW, terwijl deze bij -20 graden 4,6kW is. De Ph neem af naarmate de buitentemperatuur stijgt en dat snap ik niet helemaal. Ik zou verwachten dat als het buiten warmer wordt de unit juist meer warmte kan genereren.
Het enige wat drooghouden doet is je fan zachtjes laten draaien bij temp bereikt, zoals gezegd is het programmeren van een ventilator stand een x tijd de beste optie om schimmelvorming te vertragen. Mijn inziens werkt deze functie juist de boel tegen als je deze omzet en zal weinig tot geen verandering geven binnen in je unit. In de nacht kan dit wel helpen met geluid te reduceren omdat de ventilator niet steeds opnieuw gaat starten waardoor je dus een gelijkmatig geluid ervaart gedurende de nacht.Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Wow, dat is wel even eenhaha. Ok, dit verklaart dan wel een hoop. Dit ga ik idd maar even omzetten want schimmel voorkomen vind ik relevanter dan weer wat vocht terugblazen. Er is tenslotte al aardig wat afgevoerd in de tussentijd dus zo vochtig als het zonder koelen zou zijn is het toch niet. Bedankt!
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja zo'n schema heb ik al ingeprogrammeerd voor het volgende koelseizoen maar alle beetjes helpen denk ik. Het viel me op dat het vrij snel droog lijkt te blazen bij stand 2 fan only dus altijd tussendoor blijven blazen moet wel wat doen. Sowieso ook wel prettig als het soepel over gaat tussen koelen/niet koelen. Hem alleen aanlaten wanneer de zon op is en er echt koelbehoefte is (en dan het sp wat lager) zou ook moeten zorgen dat er tijdens koelen altijd doorgekoeld wordt en geblazen zodat er geen druppels op de waaier blijven staan.Servee schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Het enige wat drooghouden doet is je fan zachtjes laten draaien bij temp bereikt, zoals gezegd is het programmeren van een ventilator stand een x tijd de beste optie om schimmelvorming te vertragen. Mijn inziens werkt deze functie juist de boel tegen als je deze omzet en zal weinig tot geen verandering geven binnen in je unit. In de nacht kan dit wel helpen met geluid te reduceren omdat de ventilator niet steeds opnieuw gaat starten waardoor je dus een gelijkmatig geluid ervaart gedurende de nacht.
heb je dan niet mogelijk ook een vocht probleem in huis al? is dat dus schimmel ik dacht gewoon stof?Termy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:32:
[...]
Ik vermoed om dezelfde reden als bij mij: langdurig koelen waardoor het nat blijft. Nat=schimmel.
Nadat ik alles grondig schoon heb gemaakt (mogelijk via m'n installateur als hij het goed in de lamellen kan schoonmaken) ga ik m'n koelschema ook aanpassen naar elke dag x tijd (uur of zo) fan-only om het droog te blazen en ook niet meer 24/7 laten koelen. Het 'nadrogen' doet blijkbaar of niks of werkt niet terwijl handmatig fan only met fanstand 2 al snel de lamellen droogmaakt en als het goed is dus ook de waaier. In 24/7 constant aan/uit gaan en dan water verzamelen zal het probleem wel zijn.
@elektriekert lol ok, ja dat had ik nooit gegokt. Ik ben geen Brabander. In mijn geval had zoiets niet veel gedaan denk ik. Daar zat het veel te aangegroeid voor. Een rager was misschien wel handiger geweest of nog wat beter de zeep laten intrekken voor het af te spoelen en/of hogere druk douchekop.
Eens wat het getik betreft dus ik gok dat het ok is.
dat lijkt me heel erg ongezond dan.
ok dus geen schimmel zoals de post van de tweaker boven jeelektriekert schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:23:
[...]
Hangt in de keuken van de woonkeuken.
Unit gaat braaf uit tijdens koken, maar ik verwacht dat er alsnog wat vetdamp over het plafond 3,5 meter afstand om vervolgens bij de unit te komen. Alhoewel het kunststof zelf niet vet is.
Dan hebben we nog een hond en ben ik nog steeds an het verbouwen her en der.
Maar als ik Flippy mag geloven is Daikin er ook gevoelig voor.
dan zal het daar wle mee te maken hebben ja verbouwen en zo
volgens mij is er een modus waarbij de daikins uitschakelen als de temp bereikt is en ook de binnen unit dan stopt met blazen ( ze noemen dit dacht ik dry modus ) je kan met de afstandbedienig deze uit of aan zetten maar by the love of god kan ik niet vinden hoe.mr_evil08 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:57:
[...]
Hallo hier een Daikin.![]()
Geen last en de unit blijft aan tijdens koken.
Echter zaken als frituurpan gebruik ik nooit en bij bakken gaat de degelijke afzuigkap meteen aan(koken ook wel maar dan minder hard).
Hier is de zaak nog gewoon schoon.
Wel doe ik altijd een half uur droogdraaien na een koelsessie, de binnenunit doet dat niet zelf helaas, moet handmatig.
95% is verwarmen en 5% koelen hier.
iemand een idee hoe dat in te stellen watn bij mij gaat i ook uit en heb liever dat hij op laag nivo blijft draaien de fan binnen dan )
Servee schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:08:
[...]
Droog houden betekent het tegenovergestelde van wat jij denkt. Droog houden betekent dat het aanwezige vocht in de unit niet opnieuw de kamer in word geblazen als de unit uit gaat ivm temp bereikt en betekent dus niet nadrogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit... bij mij stond hij al op 0 terwijl 1 de default zou moeten zijn en bij mij draaide hij al niet door als de temo bereikt was .. wierd.
edit
aan de andere kant dat het in de afstandsbediening zo staat wil niet zeggen dat de ac dit ook al heeft opgepakt.
of word elke keer als je de afstandbediening gebruikt alle settings door gestuurd dus ook deze stand? lijkt me niet denk alleen de temp en ac stand en zo.
maar tenzij het superheet word kan ik het pas volgend jaar uitproberen ga nu de koeling niet meer gebruikken
edit
zie nu wel in de app dat hij uit staat dus dat is al dat ;-)
[ Voor 21% gewijzigd door Maxwp op 12-10-2023 14:44 ]
Verwijderd
Bedoelen ze niet wat de airco verbruikt bij die temperaturen?Fritso schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
Een paar pagina's terug heb ik onderstaande vraag gesteld, maar nog geen reactie op gehad. Ik hoop dat iemand deze alsnog kan beantwoorden:
Dus bij 12 graden verbruikt de airco slechts 0,88kW om zijn maximale verwarmingscapaciteit te behalen en bij -20 heeft hij daar 4,6kW voor nodig of te wel een stuk minder efficiënt wat logisch lijkt.
Voor de energielabel rekenen ze met een model huis van Pdesign H, als het erg koud (-7) is heb je 100% van de capaciteit nodig om warm te blijven. Dat levert 1 deelscore op voor verbruik, energie uit / energie in = COP.Fritso schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
Wat heb je voor dat zelfde huis nodig bij +12? Niet 100% dus - dat kan bijvoorbeeld die 0.88 kW zijn, en net als alle andere motoren is de compressor zuiniger bij lage belasting dan red line max RPM. Dat geeft een veel betere COP.
De 4 scores van -7, +2, +7, +12 worden vervolgens gewogen met hoe vaak is het in Europa, groene zone op de label, zo koud en levert een totale score op als Seasonal COP, geldig voor Nederlandse/Duitse klimaat.
Ja die airco kan zeker meer op +12. Nee je hebt dat niet nodig, als het buiten +12 is ben je veel meer benieuwd naar hoe efficient hij rustig kan pruttelen, niet vol uit in föhn modus.
[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 12-10-2023 16:47 ]
Dat klinkt erg logisch.w00key schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Voor de energielabel rekenen ze met een model huis van Pdesign H, als het erg koud (-7) is heb je 100% van de capaciteit nodig om warm te blijven. Dat levert 1 deelscore op voor verbruik, energie uit / energie in = COP.
Wat heb je voor dat zelfde huis nodig bij +12? Niet 100% dus - dat kan bijvoorbeeld die 0.88 kW zijn, en net als alle andere motoren is de compressor zuiniger bij lage belasting dan red line max RPM. Dat geeft een veel betere COP.
De 4 scores van -7, +2, +7, +12 worden vervolgens gewogen met hoe vaak is het in Europa, groene zone op de label, zo koud en levert een totale score op als Seasonal COP, geldig voor Nederlandse/Duitse klimaat.
Ja die airco kan zeker meer op +12. Nee je hebt dat niet nodig, als het buiten +12 is ben je veel meer benieuwd naar hoe efficient hij rustig kan pruttelen, niet vol uit in föhn modus.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Drymodus is bedoeld om de kamer te ontvochtigen maar niet de temperatuur laten dalen.Maxwp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:18:
[...]
volgens mij is er een modus waarbij de daikins uitschakelen als de temp bereikt is en ook de binnen unit dan stopt met blazen ( ze noemen dit dacht ik dry modus ) je kan met de afstandbedienig deze uit of aan zetten maar by the love of god kan ik niet vinden hoe.
iemand een idee hoe dat in te stellen watn bij mij gaat i ook uit en heb liever dat hij op laag nivo blijft draaien de fan binnen dan )
De buitenunit toert dan op om de binnenunit extra koud te maken zodat die meer gaat condenseren, fan van binnenunit blijft dan zacht tot regelmatig uit, al die tijd blijft de buitenunit door gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2023 18:09 ]
Die druppels in de app is ruimte ontvochtigen, nadroogfunctie zit niet in de app.Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:55:
[...]
Volgens m'n app staat nadrogen aan ja maar hij stopt toch echt lijkt het en blijft zeiknat.
MHI heeft de "Autoclean" functie. Deze laat de ventilator 2 uur draaien nadat de airco is afgeschakeld. Blijkbaar is dat genoeg om de boel de drogen. In bijv Home Assistant is dat gemakkelijk in te stellen.
Wellicht massaal een bericht te sturen naar Dainkin voor deze optie. Lijkt me een gemakkelijke optie om toe te voegen aan de app.
Wellicht massaal een bericht te sturen naar Dainkin voor deze optie. Lijkt me een gemakkelijke optie om toe te voegen aan de app.
Bedoel je met 'autoclean' functie het rechter symbool 'alleen ventilator' in HA?Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:45:
MHI heeft de "Autoclean" functie. Deze laat de ventilator 2 uur draaien nadat de airco is afgeschakeld. Blijkbaar is dat genoeg om de boel de drogen. In bijv Home Assistant is dat gemakkelijk in te stellen.
(Ik heb het nog maar een paar dagen draaien en ben alles nog een beetje aan het ontdekken)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5HNniooqtry3lm1xE5AiICfP.png?f=user_large)
Het heet self clean. Op deze link zit je direct op de juiste pagina voor de ZS https://www.manualslib.co...s-Srk20zm-S.html?page=174Nomind schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:36:
[...]
Bedoel je met 'autoclean' functie het rechter symbool 'alleen ventilator' in HA?
(Ik heb het nog maar een paar dagen draaien en ben alles nog een beetje aan het ontdekken)
[Afbeelding]
Wat jij hier in HA ziet zijn de verschillende standen waarin je de unit kan zetten. Het icoontje met de ventilator houdt ook echt simpelweg in dat hij als een ventilator gaat fungeren, dus de binnenunit gaat blazen maar de buitenunit doet eigenlijk niets (zowel de compressor als de ventilator van de buitenunit blijven uit). Ik weet niet of de autoclean functie ook in HA beschikbaar is, maar via de afstandsbediening zorgt het ervoor dat na het koelen de ventilator twee uur na blijft draaien om de binnenunit te drogen (bij koelen krijg je immers condensvorming in de binnenunit, vandaar ook de condensafvoer). Terwijl hij dit doet is - in tegenstelling tot bij de ventilatiestand - de klep gesloten en het lampje van de binnenunit gaat knipperen.Nomind schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:36:
[...]
Bedoel je met 'autoclean' functie het rechter symbool 'alleen ventilator' in HA?
[Afbeelding]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat wist ik niet dat de klep dicht blijft. Misschien toch maar eens inschakelen.MiBe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:11:
[...]
Terwijl hij dit doet is - in tegenstelling tot bij de ventilatiestand - de klep gesloten en het lampje van de binnenunit gaat knipperen.
Volgens m'n meter was het tot voor kort zo rond de 50-60% dus nee, denk het niet. Sowieso heb je zonder een serieus kierdicht huis en type D ventilatie zeker schimmel in huis. Of het een probleem wordt is een ander verhaal. Een zeiknatte airco is een uitgelezen plek om te gaan groeien.Maxwp schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
heb je dan niet mogelijk ook een vocht probleem in huis al? is dat dus schimmel ik dacht gewoon stof?
dat lijkt me heel erg ongezond dan.
@Servee Gisteren eens getest met de functie uit en met de fan op auto blijft hij toch aardig blazen wmb (setpoint opeens omhoog gegooid zodat het koelen echt stopt). Dit zal denk ik al een aardig verschil maken (zeker voor vocht op de waaier) maar we gaan het zien volgend jaar
Ik heb van voorheen nog zo'n Eurom elektrische hetenlucht radiator voor aan de muur. (inmiddels verhuisd naar de badkamer) Die heeft ook zo'n functie dat hij na het verwarmen nog een half uur blijft "nablazen" om af te koelen met alle bijkomend geluid van dien.... Vreselijk, nee daar zit ik echt niet op te wachten. Dat was natuurlijk wel een heel ander niveau dan van de airco nu maar toch.Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:45:
Deze functie van mhi zie je niet, hoor je niet. Je merkt er behalve een laag verbruik van ongeveer 5W per unit niets van.Yellos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Ik heb van voorheen nog zo'n Eurom elektrische hetenlucht radiator voor aan de muur. (inmiddels verhuisd naar de badkamer) Die heeft ook zo'n functie dat hij na het verwarmen nog een half uur blijft "nablazen" om af te koelen met alle bijkomend geluid van dien.... Vreselijk, nee daar zit ik echt niet op te wachten. Dat was natuurlijk wel een heel ander niveau dan van de airco nu maar toch.
Inderdaad.. Ook ongelofelijk dat deze cleaning optie standaard uit staat.Sjamo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Deze functie van mhi zie je niet, hoor je niet. Je merkt er behalve een laag verbruik van ongeveer 5kW per unit niets van.
5 watt bedoel je denk ik, anders trekt ie bij mij bij drogen de groep uit de muur hoorSjamo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Deze functie van mhi zie je niet, hoor je niet. Je merkt er behalve een laag verbruik van ongeveer 5kW per unit niets van.
Deze optie werkt alleen als je deze programmeert via de afstandsbediening, niet mogelijk vanuit de Smart M air app. Ik laat de airco na het koelen altijd een kwartiertje droogblazen via de ventilatiestand. Is meestal voldoende als je dat consequent doet.Sjamo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Deze functie van mhi zie je niet, hoor je niet. Je merkt er behalve een laag verbruik van ongeveer 5W per unit niets van.
Ik heb een algemene vraag, omdat hier wat meer mensen actief zijn stel ik hem hier ipv in mijn offerte topic.
Ik help iemand die graag airco's wil aanschaffen om hoofdzakelijk te verwarmen (verwacht dat het verkoelen minimaal zal zijn, misschien heel soms in een kleinere serre kamer)
Ze wil een 2kW, 3,5kW en 4,2/5kW van Daikin of MHI
Hier werd geadviseerd om voor MHI te gaan omdat het voor verwarmen is, dus dat is wat ik heb aangeraden.
Echter zegt ze nu dat de SCOP voor Daikin 5.1, 5.1 en 4.71 is (2kW, 3.5kW 4.2kW)
En voor MHI is de SCOP 4.6, 4.7 en 4.6 (2kW, 3.5kW en 5kW)
Dus vraagt ze of het dan niet slimmer is om voor Daikin te gaan omdat je daar geld mee bespaart.
Ik kan niet inschatten hoe grote invloed dit verschil heeft per jaar/10jaar.
Wat is jullie mening in deze keuze?
De specs zijn hieronder te vinden:
Daikin:
MHI:
Ik help iemand die graag airco's wil aanschaffen om hoofdzakelijk te verwarmen (verwacht dat het verkoelen minimaal zal zijn, misschien heel soms in een kleinere serre kamer)
Hier werd geadviseerd om voor MHI te gaan omdat het voor verwarmen is, dus dat is wat ik heb aangeraden.
Echter zegt ze nu dat de SCOP voor Daikin 5.1, 5.1 en 4.71 is (2kW, 3.5kW 4.2kW)
Dus vraagt ze of het dan niet slimmer is om voor Daikin te gaan omdat je daar geld mee bespaart.
Daikin:
![]() |
MHI:
![]() |
Ik heb even de 5.0 vergeleken.Markos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:02:
Ik heb een algemene vraag, omdat hier wat meer mensen actief zijn stel ik hem hier ipv in mijn offerte topic.
Daikin:
[Afbeelding]
MHI:
[Afbeelding]
In SCOP schelen ze niks.
Maar de Daikin doet bij -10 maar 3,85 kW en de MHI levert dan nog 4.5.
Als je dat vermogen nodig hebt, dan weet je wat te kiezen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Werkt ook alleen als de AC uitzet via de RC.Willempie27 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:42:
Dat wist ik niet dat de klep dicht blijft. Misschien toch maar eens inschakelen.
Bij minder afgegeven vermogen is de mhi ook zuiniger. Hij kan simpelweg harder. Bij MHI krijg je dus simpelweg meer vermogen en dat is ietsjes onzuiniger, vergelijk het met een auto. Maar hij kan was net zo zuinig functioneren (als niet zuiniger vanwege minder defrosts). Maar ze moet doen waar ze zich fijn bij voelt ondanks adviezen natuurlijk.Markos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:02:
Daikin:
[Afbeelding]
MHI:
[Afbeelding]
Of ze moet de MHI ZSX serie nemen in plaats van de ZS. Dan heb je ook een SCOP van 5.1 en de voordelen van veel meer warmte bij -10 C.Markos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:02:
Daikin:
[Afbeelding]
MHI:
[Afbeelding]
Voor die 3 dagen om de 2 jaar?Gasoline1234 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Of ze moet de MHI ZSX serie nemen in plaats van de ZS. Dan heb je ook een SCOP van 5.1 en de voordelen van veel meer warmte bij -10 C.
Dat is niet hoe het op eurovent staat.TereZz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:24:
[...]
Bij minder afgegeven vermogen is de mhi ook zuiniger. Hij kan simpelweg harder. Bij MHI krijg je dus simpelweg meer vermogen en dat is ietsjes onzuiniger, vergelijk het met een auto. Maar hij kan was net zo zuinig functioneren (als niet zuiniger vanwege minder defrosts). Maar ze moet doen waar ze zich fijn bij voelt ondanks adviezen natuurlijk.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Nee, voor de SCOP. Want die vond ze belangrijk.
Iets met energielabel waarschijnlijk.Rsport40 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Inderdaad.. Ook ongelofelijk dat deze cleaning optie standaard uit staat.
Meer Daikin gebruikers issues met de fanspeed instellen? Als ik de fanspeed aanpas dan reageert de airco soms compleet niet of heel traag. Zet ik hem bijv op stil dan reageert ie meteen.
Of ik het via de app of afstandsbediening doe maakt niet uit.
De app is sowieso ervaar ik. Zet ik de fanspeed omhoog schiet ie na paar seconden ineens weer één of twee standen terug bijvoorbeeld.
Herkennen anderen deze issues? Gaat bij om een 2022 FTXM-R.
De app is sowieso ervaar ik. Zet ik de fanspeed omhoog schiet ie na paar seconden ineens weer één of twee standen terug bijvoorbeeld.
Ik heb nooit anders gekend van de Daikin Onecta App, altijd traag geweest, imput duurt altijd 10 seconden voordat het werkelijk aankomt, als voortijdig mijn smartphonescherm op zwart gaat komt de input niet eens aan en kan ik het nog een keer doen, die vertragingen ligt ook sterk aan de tijdstippen en tijd van het jaar heb ik gemerkt.Vos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:58:
Meer Daikin gebruikers issues met de fanspeed instellen? Als ik de fanspeed aanpas dan reageert de airco soms compleet niet of heel traag. Zet ik hem bijv op stil dan reageert ie meteen.
De oude Daikin online controller App functioneert altijd instant, nooit problemen mee maar die werkt niet via de cloud.
(Nee ik heb geen internet problemen, alles werkt instant en ook zeer goed Wi-Fi bereik maar die App heeft altijd met vertraging gewerkt hier).
Ik zit wel bewust op een oude firmware zodat ik hem nog lokaal kan bedienen en uitlezen.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2023 12:07 ]
Dit seizoen nog niet aangehad met verwarmen maar wat jij beschrijft is normaal gedrag. De door jou ingestelde fanspeed word overruled door de software en kun je niet veel aan doen. Als het kouder word zul je merken dat dit efficiënter werkt. De unit zal sneller uitgaan als je met relatief veel opgebrachte warmte (lees:buitentemperatuur) dit met een hoge fan speed gaat benaderen en dit probeert de software te voorkomen.Vos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:58:
Daikin FTXM35R/RXM35R
je bedeolt neem ik aan dat in een luchtdicht huis met slechte ventilatie je juist schimmel krijgt en bij een oud huis met veel natuurlijke ventilaltie jjuist niet?Termy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Volgens m'n meter was het tot voor kort zo rond de 50-60% dus nee, denk het niet. Sowieso heb je zonder een serieus kierdicht huis en type D ventilatie zeker schimmel in huis. Of het een probleem wordt is een ander verhaal. Een zeiknatte airco is een uitgelezen plek om te gaan groeien.
@Servee Gisteren eens getest met de functie uit en met de fan op auto blijft hij toch aardig blazen wmb (setpoint opeens omhoog gegooid zodat het koelen echt stopt). Dit zal denk ik al een aardig verschil maken (zeker voor vocht op de waaier) maar we gaan het zien volgend jaar.
Nee, dat bedoel ik niet want dat zei ik niet. Ik bedoelde exact wat ik zei.Maxwp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
je bedeolt neem ik aan dat in een luchtdicht huis met slechte ventilatie je juist schimmel krijgt en bij een oud huis met veel natuurlijke ventilaltie jjuist niet?
Bij verwarmen heeft de perfera een hele nare eigenschap. Als de temperatuur bereikt is, limiteert hij de fanspeed, ongeacht welk fan niveau je kiest..Vos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:58:
Ik weet bij koelen dat je door het uitschakelen van de keep dry functie het gedrag uitschakelt, maar ik weet niet of dit bij verwarmen ook de oplossing is.
Bij handmatig fan dendert die gewoon door hier, weliswaar iets minder maar niet veel minder op de handmatige fan.Lieuwe15 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
[...]
Bij verwarmen heeft de perfera een hele nare eigenschap. Als de temperatuur bereikt is, limiteert hij de fanspeed, ongeacht welk fan niveau je kiest..
Ik weet bij koelen dat je door het uitschakelen van de keep dry functie het gedrag uitschakelt, maar ik weet niet of dit bij verwarmen ook de oplossing is.
Maar waarom zou je dat willen?
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2023 18:40 ]
Is geen eigenschap maar het werkingsprincipe van de software van een warmtepomp , elke airco doet dit. Als je naar het proces kijkt is het ook logisch .Lieuwe15 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
[...]
Bij verwarmen heeft de perfera een hele nare eigenschap. Als de temperatuur bereikt is, limiteert hij de fanspeed, ongeacht welk fan niveau je kiest..
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hij doet het ook op manual fan speed..
En waarom doet de stylish die ik ook heb hangen het dan niet?
Klopt ook op manual speed, mijn broertje heeft een Perfera en een stylish in de woonkamer die hebben het beide. Het is natuurlijk wel afhankelijk waar de unit hangt en met wel setpoint in welk jaargetijde. In de koude wintermaanden en bij veel defrost heeft mijn Perfera er geen “last” van dan draai ik permanent op fanstand 2.Lieuwe15 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:58:
Hij doet het ook op manual fan speed..
Daikin FTXM35R/RXM35R
Al mensen die hier 24/7 verwarmen? Wordt al fris in de woonkamer hier
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nog niet, hier is het tot op heden nog boven de 21 gr gebleven. Vandaag was de achterdeur veel open ivm wat werkzaamheden. Het was daarstraks ineens 20.5gr... er werd al geklaagd dat het "frisjes" voelde. Even voor de grap de unit op 23 graden gezet en daar kwam me toch een bak warmte uitOekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
Ik verwacht dat we deze week wat vaker moeten gaan verwarmen maar 24/7 is voorlopig hier nog niet aan de orde, er zit nog genoeg warmte in het huis.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
En dan heb je het over tijdelijk verwarmen en dan uit? Setpoint stond zaterdag op 21,5 en ik zweette bijna peentjes. Andere kant van woonkamer gaf 23 graden aan. Zo warm zijn we sinds corona niet meer gewendrenzo4000 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:27:
[...]
Nog niet, hier is het tot op heden nog boven de 21 gr gebleven. Vandaag was de achterdeur veel open ivm wat werkzaamheden. Het was daarstraks ineens 20.5gr... er werd al geklaagd dat het "frisjes" voelde. Even voor de grap de unit op 23 graden gezet en daar kwam me toch een bak warmte uit... twintig minuten later was 22.8 op het verste punt van de woonkamer.
Ik verwacht dat we deze week wat vaker moeten gaan verwarmen maar 24/7 is voorlopig hier nog niet aan de orde, er zit nog genoeg warmte in het huis.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja tijdelijk verwarmen... het is nu echt nog niet nodig hier.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:36:
[...]
En dan heb je het over tijdelijk verwarmen en dan uit? Setpoint stond zaterdag op 21,5 en ik zweette bijna peentjes. Andere kant van woonkamer gaf 23 graden aan. Zo warm zijn we sinds corona niet meer gewend
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Was hier vanochtend nog 22 graden. In de middag heel even richting de 20 gegaan omdat de achterdeur een tijd open heeft gestaan. We zijn boven de radiatoren aan het verwijderen (komt ook airco) en die moesten naar buiten. Wel even getwijfeld om de airco aan te slingeren maar toen de oven aan ging werd het weer warm hier. Isolatie werkt hier soms ook te goed want de warmte blijft echt heel lang hangen.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
ik formulierde het zo omdat dat is hoe het is. dus dacht je hebt je vergist.Termy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Nee, dat bedoel ik niet want dat zei ik niet. Ik bedoelde exact wat ik zei.
Nee hoor, rolluiken gaan nu wel overdag open en de deuren en ramen dicht. Als de zon daar een dagje op staat terwijl wij werken zijn is het heerlijk warm als we thuis komen.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
De vrouw klaagt natuurlijk steen en been dat het 's morgens "een vrieskist" is maar dat hoort er bij denk ik.

Ik ga niet verwarmen voor een half uurtje sokken aantrekken en een boterham smeren.
Staat hier sinds eergisteren aan, is wel extreem aan het pendelen. Dus redelijk wat warmte in de muren nog.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
Als ik een raam op een kier zet dan is het pendelen weg en draait het continue door op ~200watt
Staat hier op 22 graden, lekker warm
snap het ook niet heb de keep dry functie nu net juist aangezet omdat ik dit fijner vindmr_evil08 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:39:
[...]
Bij handmatig fan dendert die gewoon door hier, weliswaar iets minder maar niet veel minder op de handmatige fan.
Maar waarom zou je dat willen?
Waarom denk je dat?Termy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Nee, dat bedoel ik niet want dat zei ik niet. Ik bedoelde exact wat ik zei.
Hier een oud huis wat nooit kierdicht gaat zijn. Natuurlijke ventilatie via raamroosters en ramen, decentrale ventilatie met wtw in de woonkamer. Geen zichtbare schimmels op zolder, niet op de bovenverdieping, niet op de benedenverdieping, nooit zichtbare schimmel in de douche, niet achter kasten en bank etc.
Voorheen iets schimmel onder de vloer, maar sinds bodem folie ook niet meer zichtbaar gelukkig.
En blijkbaar ook niet in de airco-units. Net onderhoud gehad na vrij actief gebruik de afgelopen zomer. Specifiek nog gevraagd, maar volgens de monteurs zijn alle 3 de units bijzonder schoon, op wat stof na. Dus blijkbaar hoeft het niet.
Deze periode is nog ad-hoc, pas als de woonkamer beneden 18 komt zonder verwarming stap ik over naar 24/7 en dat is bij vorst, dan hou ik de kamer rond 19c (nachtverlaging) en bij aanwezig 21c.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
Anders gaat de warmtepomp pendelen de helenacht gezien het verschil te klein is, voegt ook niks toe hier kwa comfort om dat te doen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2023 11:14 ]
De airco in de woonkamer is na 3 jaar en 8200 bedrijfsuren wel toe aan een schoonmaak beurt.
Heeft er iemand tips voor een schoonmaak kit.
Lees borstels, foam en een opvangzak?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De verwarming is bij ons nog niet aangeweest (schommelt nu van 20.5 - 21.5)Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En @Maxwp.Sjamo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:18:
[...]
Waarom denk je dat?
Hier een oud huis wat nooit kierdicht gaat zijn. Natuurlijke ventilatie via raamroosters en ramen, decentrale ventilatie met wtw in de woonkamer. Geen zichtbare schimmels op zolder, niet op de bovenverdieping, niet op de benedenverdieping, nooit zichtbare schimmel in de douche, niet achter kasten en bank etc.
Voorheen iets schimmel onder de vloer, maar sinds bodem folie ook niet meer zichtbaar gelukkig.
En blijkbaar ook niet in de airco-units. Net onderhoud gehad na vrij actief gebruik de afgelopen zomer. Specifiek nog gevraagd, maar volgens de monteurs zijn alle 3 de units bijzonder schoon, op wat stof na. Dus blijkbaar hoeft het niet.
Jullie begrijpen me beiden blijkbaar niet. Mijn stelling was dat er altijd schimmel in huis zal zijn tenzij je huis kierdicht is en geventileerd wordt met Type D (balansventilatie, gefilterd). In zulke huizen hebben mensen ook geen last meer van pollenallergieën aangezien die, en ook schimmelsporen, tegengehouden worden door dat filter. Overigens is zo'n huis natuurlijk geen garantie dat er 0 schimmel aanwezig is (deuren gaan tenslotte open en zo) maar wel beduidend minder.
Punt 2 was dat ook al is schimmel altijd zeker aanwezig in niet-kierdichte huizen of huizen met ventilatie anders dan type D, dat is niet per se een probleem (myceliumgroei op muren, etc). Daar heb je vocht voor nodig.
Fyi: ik ben microbioloog en werk met filamenteuze schimmels.
Hier draait hij nu sinds 2 dagen overdag van 7:00 - 22:00, omdat de binnentemperatuur beneden de 20 graden kwam overdag. Huis is een 2-1 kap uit '87 met HR++ beneden in de Achterhoek.Oekol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:54:
Als ik de weersverwachtingen voor zaterdag zie met temp rond vriespunt en stevige oosten wind gok ik dat we hem dan wel 24h laten draaien. Wel met kleine nachtverlaging.
Generieke vraag. Nablazen na het verwarmen, is dat nodig? Bij koelen is het wel van belang en doe ik dit netjes na elke koel sessie. Vroeg me af dit ook nut heeft na het verwarmen?Fritso schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Hier draait hij nu sinds 2 dagen overdag van 7:00 - 22:00, omdat de binnentemperatuur beneden de 20 graden kwam overdag. Huis is een 2-1 kap uit '87 met HR++ beneden in de Achterhoek.
Als ik de weersverwachtingen voor zaterdag zie met temp rond vriespunt en stevige oosten wind gok ik dat we hem dan wel 24h laten draaien. Wel met kleine nachtverlaging.
Nee, geen nut.glas86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
Generieke vraag. Nablazen na het verwarmen, is dat nodig? Bij koelen is het wel van belang en doe ik dit netjes na elke koel sessie. Vroeg me af dit ook nut heeft na het verwarmen?
Zoals @TereZz reeds aangaf is dat inderdaad niet nodig. Als je verwarmt wordt het proces simpelweg omgedraaid waardoor je geen condensvorming in de binnenunit maar juist in de buitenunit hebt (wat vervolgens weer kan bevriezen, vandaar dat units soms moeten defrosten als het buiten koud is). Dit is ook waarom je vaak een plasje water onder de buitenunit ziet verschijnen als je aan het verwarmen bentglas86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
Generieke vraag. Nablazen na het verwarmen, is dat nodig? Bij koelen is het wel van belang en doe ik dit netjes na elke koel sessie. Vroeg me af dit ook nut heeft na het verwarmen?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Welke verwarmingsstrategie hanteren jullie? Met de CV deden we overdag wanneer thuis verwarmen en bij afwezigheid of nacht de CV uit, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij airco's niet handig is?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wanneer wij gaan verwarmen doen we dat vooral overdag wanneer we voldoende zonne-energie hebben. Voordeel daarvan is dat je minder afneemt en dat je verwarmt op het moment dat de airco op z'n meest efficient draait.Sebazzz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:06:
Welke verwarmingsstrategie hanteren jullie? Met de CV deden we overdag wanneer thuis verwarmen en bij afwezigheid of nacht de CV uit, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij airco's niet handig is?
Niet iedereen vindt dat prettig omdat je daarmee geen stabiele temperatuur door de dag heen hebt. Of het goed werkt is ook afhankelijk van of je voldoende capaciteit hebt om de ruimte(s) snel weer op te warmen.
Wij hanteren dezelfde strategie met de airco en dat gaat hier prima (mede omdat we voldoende capaciteit hebben, met lichtere units gaat deze strategie niet altijd op als het buiten echt koud wordt). Wij hebben zowel ad hoc als 24/7 geprobeerd en in ons geval gebruikten we met ad hoc veel minder energie en hebben we geen merkbaar comfortverlies. Enige 'vervelende' ding wat we ervaren is dat hij in het begin (afhankelijk van de temperatuur, zo'n 10 tot 30 minuten) natuurlijk wat luidruchtig is omdat hij de nodige warmte de ruimte in stampt. Daarom zet ik de unit vanaf mijn werk vast aan en pruttelt hij lekker rustig tegen de tijd dat ik thuis ben.Sebazzz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:06:
Let op, dit is volledig situatieafhankelijk. Niet alleen wat betreft het vermogen van je unit en de isolatie van je huis maar ook hoeveel je thuis bent. Er zijn ook mensen in dit topic waarbij 24/7 stoken zuiniger uitpakte. Experimenteren is de beste manier om te leren wat voor jullie situatie het beste werkt
Het ad hoc verwarmen is hier ook fors zuiniger dan 24/7, maar inderdaad, ik lees ook van veel mensen hier dat dat bij hen anders is. Misschien kan capaciteit een factor daar in zijn.MiBe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:23:
[...]
Wij hanteren dezelfde strategie met de airco en dat gaat hier prima (mede omdat we voldoende capaciteit hebben, met lichtere units gaat deze strategie niet altijd op als het buiten echt koud wordt). Wij hebben zowel ad hoc als 24/7 geprobeerd en in ons geval gebruikten we met ad hoc veel minder energie en hebben we geen merkbaar comfortverlies. Enige 'vervelende' ding wat we ervaren is dat hij in het begin (afhankelijk van de temperatuur, zo'n 10 tot 30 minuten) natuurlijk wat luidruchtig is omdat hij de nodige warmte de ruimte in stampt. Daarom zet ik de unit vanaf mijn werk vast aan en pruttelt hij lekker rustig tegen de tijd dat ik thuis ben.
Let op, dit is volledig situatieafhankelijk. Niet alleen wat betreft het vermogen van je unit en de isolatie van je huis maar ook hoeveel je thuis bent. Er zijn ook mensen in dit topic waarbij 24/7 stoken zuiniger uitpakte. Experimenteren is de beste manier om te leren wat voor jullie situatie het beste werkt
Wij hebben ons vorig jaar overigens aangewend wanneer het temperatuursverschil dat overbrugd moet worden fors is, dat we de tegenhanger van eco gebruiken, de man met de spierballen. 15 minuten op volle kracht, heerlijk
Als je genoeg vermogen hebt voor nachten van -10 heb je ook zat om in een paar uur stoken je huis warm te krijgen nu.
De ~3 kWh die ik nodig heb kan ik in 2 of 3 uren er doorheen jagen; met 2 of 3 units rustig verwarmen is dat 6 uur x 500W. Proberen helemaal uit te smeren tot 24 uur is een pendelfeest.
Ik verwarm vooral als het buiten wat warmer is (betere COP) en wanneer stroom lekker goedkoop is. Zie hieronder, prijs per MWh dus deel door 1000 voor euro per kWh en plus 17 cent voor energiebelasting / marge voor totale prijs.
De ~3 kWh die ik nodig heb kan ik in 2 of 3 uren er doorheen jagen; met 2 of 3 units rustig verwarmen is dat 6 uur x 500W. Proberen helemaal uit te smeren tot 24 uur is een pendelfeest.
Ik verwarm vooral als het buiten wat warmer is (betere COP) en wanneer stroom lekker goedkoop is. Zie hieronder, prijs per MWh dus deel door 1000 voor euro per kWh en plus 17 cent voor energiebelasting / marge voor totale prijs.
/f/image/gJQdRlpPaTIk9gaZLmt5CXN0.png?f=fotoalbum_large)
We hebben de afgelopen dagen onze ME 5 kW unit laten draaien van 0500 tot 2200 uur.Rsport40 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:06:
Gisteren voor het eerst echt verwarmt met de nieuwe MHI SRK50ZSX. Bijzonder verrast met het continue verbruik (zonder te pendelen) en de lage fanstand die hij uiteindelijk aanneemt.
[Afbeelding]
De woonkamer en serre (90 m2) zijn met gemak op temperatuur te houden, vrijstaand huis, 1991, wel met nieuw HR++ glas. Gebaseerd op het verbruik van de airco, gemeten met een Beeclear energie meter, pendelen is er gelukkig niet bij. Gemiddeld 500 W vermogen vandaag bij 5 graden afgelopen nacht en overdag ca. 7 graden, kamer temperatuur 20,5-21 graden. Aangenomen dat de unit presteert als in de specs, cop 4-5, betekent dit dat er 2-2.5 kW vermogen geleverd nodig is in de vorm van warme lucht om de kamer en serre op constante temperatuur te houden, ofwel ca. 2000 tot 2500/15 ofwel ca 130-160W vermogen per graad. Bij -10 is dat dus ca. 4-5 kW, alleen voor de woonkamer en serre, met wat warmtelek naar de gang. Wel goed om te weten, ivm met de overgang naar gasloos volgend jaar. Nu is het windstil, en de boven verdiepingen worden nog niet meeverwarmd.
Dus het vermogen van de warmtepomp zal wel richting 10-11 kW moeten.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik neem dat ook aan, des te verder je van de maximale capaciteit af zit zonder daadwerkelijk te pendelen, des te hoger de efficientie neem ik aanSjamo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Het ad hoc verwarmen is hier ook fors zuiniger dan 24/7, maar inderdaad, ik lees ook van veel mensen hier dat dat bij hen anders is. Misschien kan capaciteit een factor daar in zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 16-10-2023 20:00 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Mr. Jinx op 20-10-2023 17:11 . Reden: no reply ]
Zoek eens op de 'koevlaas formule', dan kun je je gasverbruik (minus dat voor warmwater natuurlijk) terugrekenen naar vermogen warmtepomp wat je nodig hebt. Is natuurlijk wel een schatting, maar geeft je een idee.EVfan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Dus het vermogen van de warmtepomp zal wel richting 10-11 kW moeten.
Omdat ik flink last van astma krijg met vervuilde airco's heb ik hier nog een flinke doos met spuitbussen schuim van voor 2011 staan (Die met biocide en dus wel werken). Dit gebruik ik zowel voor mijn auto als de airco binnen. Kwestie van voorzichtig te werk gaan en de verdamper zo inspuiten dat het schuim alleen daar blijft. Kwartier a 20 minuten laten inwerken en vervolgens een uurtje op ontvochtigen zetten. Soms lijkt de stank weer terug te komen maar dat zit dan in de lekbak en de condensleiding. Mengsel van 50% water, 50% schoonmaakazijn met een eetlepel Dreft er doorheen te gieten lost dat op. In totaal ongeveer een liter of 2. Buiten zet ik meestal een emmer onder de condensafvoer en daar kwam begin deze zomer flink wat zooi in terecht. Ik weet eerlijk gezegd niet of er inmiddels een oplossing voor het biocidenverbod is gevonden en het schuim van tegenwoordig weer goed werkt.revolution-nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:17:
De airco in de woonkamer is na 3 jaar en 8200 bedrijfsuren wel toe aan een schoonmaak beurt.
Dank @ThinkPadThinkPad schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:31:
[...]
Zoek eens op de 'koevlaas formule', dan kun je je gasverbruik (minus dat voor warmwater natuurlijk) terugrekenen naar vermogen warmtepomp wat je nodig hebt. Is natuurlijk wel een schatting, maar geeft je een idee.
Dat heb ik ook al gedaan, op basis van jaarverbruik gas van 3 jaar terug. Inmiddels HR++ glas, en gedurende de “mildere maanden” een airco voor verwarmen van de woonkamer/serre en een Paneel radiator in de badkamer.
Afgelopen winter was ons verbruik nog maar 200 m3 voor verwarmen. Dus dat biedt geen houvast, los van het feit dat dit een enorm zachte winter was.
De 2000 m3 van 3 jaar terug geeft volgens koevlaas een 10-11 kW, idem.
Als je het hoogste dagelijkse gasverbruik op de koudste dag voor de berekening gebruikt, 25 m3, kom je ook op dit soort getallen (met dank aan @Andrehj die me in het warmtepomp forum hierop geattendeerd heeft.
Voor mij was deze airco test gewoon een zoeken naar bevestiging dmv een warmteverlies meting ipv een berekening.
Alles lijkt dus best consistent. Nu nog een afgifte systeem installeren dat de 10 kW bij lage buiten temperaturen en vooral de laagste vermogens bij mildere temperaturen het minimale vermogen kwijt kan bij zo laag mogelijk aanvoer temperatuur, ik heb namelijk geen vloerverwarming.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hoeft niet 1 ding te zijn, als airco okay werkt kan je die 5 kW meetellen en nog een kleine 6 of 8 kW warmtepomp erbij nemen zodat je boven geen 3 units nodig hebt voor kamers en hal.EVfan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:53:
[...]
Dank @ThinkPad
Dat heb ik ook al gedaan, op basis van jaarverbruik gas van 3 jaar terug. Inmiddels HR++ glas, en gedurende de “mildere maanden” een airco voor verwarmen van de woonkamer/serre en een Paneel radiator in de badkamer.
Afgelopen winter was ons verbruik nog maar 200 m3 voor verwarmen. Dus dat biedt geen houvast, los van het feit dat dit een enorm zachte winter was.
De 2000 m3 van 3 jaar terug geeft volgens koevlaas een 10-11 kW, idem.
Als je het hoogste dagelijkse gasverbruik op de koudste dag voor de berekening gebruikt, 25 m3, kom je ook op dit soort getallen (met dank aan @Andrehj die me in het warmtepomp forum hierop geattendeerd heeft.
Voor mij was deze airco test gewoon een zoeken naar bevestiging dmv een warmteverlies meting ipv een berekening.
Alles lijkt dus best consistent. Nu nog een afgifte systeem installeren dat de 10 kW bij lage buiten temperaturen en vooral de laagste vermogens bij mildere temperaturen het minimale vermogen kwijt kan bij zo laag mogelijk aanvoer temperatuur, ik heb namelijk geen vloerverwarming.
Dat is mijn plan hier iig zodra l/w met warm water beetje betaalbaar wordt. De 5.3 kW multi doet dan nog steeds gezellig mee, vooral in de woonkamer en koelen in de zomer.
Wij hebben ook de MHI ZSX units en vanwege de WAF stel ik ze met de app altijd in op de laagste fan-stand, dus 1 streepje van de 4 streepjes. Wat ik mij afvraag, als ik de fan in de auto-stand zet, moduleert ie dan uiteindelijk terug naar een stand die nog lager is dan 1 streepje? Of is de fan-speed van 1 streepje altijd het minimum?Rsport40 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:06:
Gisteren voor het eerst echt verwarmt met de nieuwe MHI SRK50ZSX. Bijzonder verrast met het continue verbruik (zonder te pendelen) en de lage fanstand die hij uiteindelijk aanneemt.
[Afbeelding]
Doelstelling is zo min mogelijk geluid van de binnenunit te horen.
Goede vraag, denk wel standje 1. Zal bij alle merken zo zijn. Ik zou overigens nooit handmatig de laatste fanstand gebruiken, want dan kan de unit nooit al zijn warmte kwijt. Zonde van het stroomverbruik. In de auto stand gaat hij vanzelf minder hard blazen als de ruimte op temperatuur is.Gasoline1234 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:02:
[...]
Wij hebben ook de MHI ZSX units en vanwege de WAF stel ik ze met de app altijd in op de laagste fan-stand, dus 1 streepje van de 4 streepjes. Wat ik mij afvraag, als ik de fan in de auto-stand zet, moduleert ie dan uiteindelijk terug naar een stand die nog lager is dan 1 streepje? Of is de fan-speed van 1 streepje altijd het minimum?
Doelstelling is zo min mogelijk geluid van de binnenunit te horen.
Op de afstandsbediening / app? zijn er 4 standen. Maar eigenlijk heeft die 8 standen. Ik zie dat die op automatisch vaak stand 3 en 5 gebruikt. Op de afstandsbediening zou dat stand 1,5 en 2,5 zijn.Scrtz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:06:
[...]
Goede vraag, denk wel standje 1. Zal bij alle merken zo zijn. Ik zou overigens nooit handmatig de laatste fanstand gebruiken, want dan kan de unit nooit al zijn warmte kwijt. Zonde van het stroomverbruik. In de auto stand gaat hij vanzelf minder hard blazen als de ruimte op temperatuur is.
Interessant, dat zou betekenen dat ie terug kan naar stand 1 van de 8, wat overeen zou moeten komen met "een half streepje" in de app als ie op Auto staat.Willempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Op de afstandsbediening / app? zijn er 4 standen. Maar eigenlijk heeft die 8 standen. Ik zie dat die op automatisch vaak stand 3 en 5 gebruikt. Op de afstandsbediening zou dat stand 1,5 en 2,5 zijn.
Ik ga maar eens experimenteren met de Auto stand. Wel met 24/7 verwarmen om hoge fanstanden te vermijden.
Ik heb een daikin airco die ik bedien met de onecta app. Als ik een temperatuur instel, verwacht ik dat als hij die temperatuur overschreidt, dat hij dan stilvalt, niet ?
De huistemperatuur staat nu gemeten op 25, en hij staat op verwarmen 20,5. Dus zou ik gaan verwachten dat hij nu eigenlijk niet zou draaien ( en dus weinig verbruikt). Echter is deze nog aan het blazen.
Zie ik dit verkeerd, of doe ik iets verkeerd ?
De huistemperatuur staat nu gemeten op 25, en hij staat op verwarmen 20,5. Dus zou ik gaan verwachten dat hij nu eigenlijk niet zou draaien ( en dus weinig verbruikt). Echter is deze nog aan het blazen.
Zojuist dit nieuwsbericht voorbij zien komen. Interessant voor de liefhebber
review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui...
review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui...
MHI blaast dan naar voren en gaat naar stand 1 om zo toch nog een circulatie te hebben. Wat zegt de handleiding. Daar zal het vast wel in staan.Faece schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
Ik heb een daikin airco die ik bedien met de onecta app. Als ik een temperatuur instel, verwacht ik dat als hij die temperatuur overschreidt, dat hij dan stilvalt, niet ?
misschien inderdaad eerst eens de handleiding van de airco opzoeken. Die van de app vond ik precies niet...Willempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
MHI blaast dan naar voren en gaat naar stand 1 om zo toch nog een circulatie te hebben. Wat zegt de handleiding. Daar zal het vast wel in staan.
Offset aanpassen?Faece schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
:strip_exif()/f/image/yLT47rv5e46n1qedm7L0gDki.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Servee op 17-10-2023 11:33 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik denk dat je die offset maar tot 2.5 of 3 graden kan aanpassen.
In veel gevallen (incl. hier) is dat niet afdoende.
Ik meen mij te herinneren dat het ook nog impact had op iets anders, maar kan me ff niet meer herinneren wat
Klopt unit gaat meer pendelen, maar je kunt wel van 25 naar 22 graden. Daarnaast kun je ook kiezen voor een lager setpoint in de tussenseizoenen, deze issues komen elk jaar weer terug bij koude ochtenden en relatief warme middagen.Slonzo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Ik denk dat je die offset maar tot 2.5 of 3 graden kan aanpassen.
In veel gevallen (incl. hier) is dat niet afdoende.
Ik meen mij te herinneren dat het ook nog impact had op iets anders, maar kan me ff niet meer herinneren wat
Daikin FTXM35R/RXM35R
Iemand een idee hoe ik mijn daikin lucht lucht warmtepompen kan laten werken op de overschot van de enerige van mij zonnepanelen?
Voor mijn warmtepomp doe ik dit via een slim stopcontact van smartwizard. Gewoon een aanzet waar te zoeken welke producten zou mij al op weg helpen. Dan kan ik verder op onderzoek uit.
Groeten
Voor mijn warmtepomp doe ik dit via een slim stopcontact van smartwizard. Gewoon een aanzet waar te zoeken welke producten zou mij al op weg helpen. Dan kan ik verder op onderzoek uit.
Groeten
Ik zou toch 2 keer nadenken.illya89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
Iemand een idee hoe ik mijn daikin lucht lucht warmtepompen kan laten werken op de overschot van de enerige van mij zonnepanelen?
Groeten
Net als de zon wat langer schijnt heb je amper extra warmte nodig in een goed geïsoleerd en zuidgericht huis.
Ik denk dat je veel gaan uitwerken voor weinig effect. Trouwens, als je de airco dan uitschakelt iedere keer als de wolken voor de zon schuiven, dan krijg je wel wat comfort problemen.
Ik weet zo geen manier om exact je overschot door je warmtepomp te laten verbruiken, maar je kunt via HA (al weet ik niet tot in hoeverre Daikin hier goed mee samenwerkt, heb zelf MHI units) natuurlijk de nodige dingen zo programmeren dat je warmtepomp aangestuurd wordt op basis van het overschot van je zonnepanelen.illya89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
Groeten
Bijvoorbeeld; bij een x overschot gaat hij aan, bij een x overschot zet hij de temperatuur omhoog (of juist terug omlaag), op het moment dat er geen overschot meer is schakelt hij weer uit, etc. Uiteraard moet je dan wel je P1-meter uitlezen en die data in HA hebben om dat werkend te krijgen, maar daar zijn oplossingen voor.
Echter, zoals @Tommie12 al aangeeft kan ik me voorstellen dat dit qua comfort inderdaad niet altijd ideaal is.
[ Voor 4% gewijzigd door MiBe op 17-10-2023 16:13 ]
Neem aan dat je dynamisch hebt.illya89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:53:
Groeten
Als je het voor de kosten wilt doen kan je een uurmeter maken met het verbruik. Die op en af kan lopen en programmeer hem om hem op 0 te houden. Positieve minder verwarmen, negatief meer verwarmen.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic