Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
Faece schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:06:
Ik heb een daikin airco die ik bedien met de onecta app. Als ik een temperatuur instel, verwacht ik dat als hij die temperatuur overschreidt, dat hij dan stilvalt, niet ?

De huistemperatuur staat nu gemeten op 25, en hij staat op verwarmen 20,5. Dus zou ik gaan verwachten dat hij nu eigenlijk niet zou draaien ( en dus weinig verbruikt). Echter is deze nog aan het blazen.

Zie ik dit verkeerd, of doe ik iets verkeerd ?
Volgens mij zie je het helemaal goed. Op of boven setpoint verwacht ik dat het apparaat niet bijverwarmd.
Toch zie ik dat ook gebeuren bij mijn MHI. Volgens mij komt het door het toepassen van een offset correctie. Ik ga uitzoeken hoe ik de offset naar 0 kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Nomind schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Volgens mij zie je het helemaal goed. Op of boven setpoint verwacht ik dat het apparaat niet bijverwarmd.
Toch zie ik dat ook gebeuren bij mijn MHI. Volgens mij komt het door het toepassen van een offset correctie. Ik ga uitzoeken hoe ik de offset naar 0 kan zetten.
Gaat de buitenunit niet uit? Normaal gaat die naar voren blazen op stand 1 en de buitenunit gaat uit. Hij gaat alleen uit als je hem handmatig uit drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Willempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Gaat de buitenunit niet uit?
Nee, ik volg via HA de frequentie van de compressor en het stroomverbruik . Het draait nog maar een week en volg het via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 23:52
Tommie12 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Ik zou toch 2 keer nadenken.
Net als de zon wat langer schijnt heb je amper extra warmte nodig in een goed geïsoleerd en zuidgericht huis.

Ik denk dat je veel gaan uitwerken voor weinig effect. Trouwens, als je de airco dan uitschakelt iedere keer als de wolken voor de zon schuiven, dan krijg je wel wat comfort problemen.
Goh, als de zon schijnt zoals vandaag is het in de slaapkamer aan de noordkant bijvoorbeeld wat kouder in de living. Als die dan kan voorverwarmen voor de avond zou dat wel handig zijn.

Qua comfort maakt het niet veel uit bij voorverwarmen van de kamer. Die kamer is goed geïsoleerd dus ik hoop dat die warmte wel blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
illya89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Goh, als de zon schijnt zoals vandaag is het in de slaapkamer aan de noordkant bijvoorbeeld wat kouder in de living. Als die dan kan voorverwarmen voor de avond zou dat wel handig zijn.

Qua comfort maakt het niet veel uit bij voorverwarmen van de kamer. Die kamer is goed geïsoleerd dus ik hoop dat die warmte wel blijft hangen.
Als de kamer eenmaal koud is dan zijn de muren/vloer/meubels etc ook koud. De airco verwarmt alleen de lucht dus de rest zal kou af blijven stralen. Als ze eenmaal opgewarmd zijn kan die bij een goede isolatie wel lang zijn warmte vast blijven houden. Daarom verwarmen veel mensen 24/7 als het koud wordt.

Bij mij kost dat 0-2kWh extra per dag maar heb dan wel 24/7 een warm huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illya89
  • Laatst online: 27-08 23:52
Willempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Als de kamer eenmaal koud is dan zijn de muren/vloer/meubels etc ook koud. De airco verwarmt alleen de lucht dus de rest zal kou af blijven stralen. Als ze eenmaal opgewarmd zijn kan die bij een goede isolatie wel lang zijn warmte vast blijven houden. Daarom verwarmen veel mensen 24/7 als het koud wordt.

Bij mij kost dat 0-2kWh extra per dag maar heb dan wel 24/7 een warm huis.
Goh ja dat kan ook. Momenteel staat die op 17,5 permanent en tegen 22u gaat die even naar 20 graden voor het slapen gaan. Die airco permanent laten aanstaan op 20 graden lijkt mij ook niet nodig. Tenzij het natuurlijk relevanter is. Ik woon in België dus heb een digitale teller dus dan wil je zoveel mogelijk verbruik tijdens je opwekking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
Even ter info….

Gisteren de jaarnota van mijn energieleverancier gekregen.
Ik heb sinds vorig jaar zonnepanelen icm een multisplit MHI.

Afgelopen winter geprobeerd om elke keer maximaal de airco’s te gebruiken. En ja, dit was niet altijd super
comfortabel. Maar we wilden toch graag uitvinden wat maximaal haalbaar was.

Het maandelijkse voorschot van 2022-2023 had ik niet aangepast.
De jaarnota gaf aan dat alle maandelijkse voorschotten worden terugbetaald……
Nieuwe voorgestelde termijnbedrag €9

We hebben dan wel aangetoond dat we een nul-op-de-meterwoning hebben ( woning uit 1965 ), maar toch gaan we iets comfortabeler zitten aankomende winter. Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:03
MiBe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Bijvoorbeeld; bij een x overschot gaat hij aan, bij een x overschot zet hij de temperatuur omhoog (of juist terug omlaag), op het moment dat er geen overschot meer is schakelt hij weer uit, etc. .
Ik denk dat de setpoint temperatuur aansturen via Home Assistant inderdaad de elegantste manier is. Het zou interessant zijn als je rechtstreeks je warmtepomp op vermogen zou kunnen aansturen, maar ik denk dat geen enkele unit dat doet, wat ook logisch is want da's helemaal geen logische aansturingsvorm in 'eigenlijk' gebruik. Op temperatuur aansturen zal niet zo snel reageren als er bijv. een wolk voor de zon schijft, maar wel werken over langzamere veranderingen (bijv. zon die hoger aan de hemel komt te staan).

Comfort zal wel beinvloed worden, maar als grotere temperatuurschommelingen geen probleem zijn dan kan je inderdaad je huis als thermische batterij gebruiken.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Sjamo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Wanneer wij gaan verwarmen doen we dat vooral overdag wanneer we voldoende zonne-energie hebben. Voordeel daarvan is dat je minder afneemt en dat je verwarmt op het moment dat de airco op z'n meest efficient draait.

Niet iedereen vindt dat prettig omdat je daarmee geen stabiele temperatuur door de dag heen hebt. Of het goed werkt is ook afhankelijk van of je voldoende capaciteit hebt om de ruimte(s) snel weer op te warmen.
Handig als je woning op Noord staat, een huis op Zuid werkt dat niet, als de zon schijnt is er amper tot geen verwarming nodig, hier draait de airco vooral als de zonnepanelen juist niets doen, alleen in de zomer lukt dat...

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2023 23:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Handig als je woning op Noord staat, een huis op Zuid werkt dat niet, als de zon schijnt is er amper tot geen verwarming nodig, hier draait de airco vooral als de zonnepanelen juist niets doen, alleen in de zomer lukt dat...
Ik heb mijn huis de hele dag in de zon (2-1 kapper) zijgevel pal op het zuiden,
Gisteren en vandaag moeten bijverwarmen met de airco's.
Binnen temperatuur was smorgens 18,5 graden en dat vond mijn vrouw toch wel iets te koud, ervaring is dat met zonnig weer in de middag de binnentemp wel weer richting de 20-21 gaat..

Hoewel ik gewoon nog mag salderen heb ik hier ook de airco's de hele dag op verwarmen staan, die kost mij overdag dan amper stroom (panelen werken nog genoeg op), en s'avonds hoeft die het alleen maar op temperatuur te houden tot een uur op 21:00...

Vandaag was het resultaat 12kw van het net afgetrokken en 9kw teruggeleverd (4 binnenunits, 1 buitenunit van 8kw),

De panelen gaan komende maanden natuurlijk steeds minder opleveren, maar het valt me mee dat een hele dag ongeveer tussen de 15-18kwh kost..

Ik heb nog bijna 3000kwh te salderen tot 1 mei 2024, dus met een beetje geluk hoef ik amper tot niet bij te stoken met de CV.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Omze woning heeft 2 kanten :) zowel de noordkant als de zuidkant.

In de zomer koelen overdag werkt hier voor zo'n 80 a 85% voldoende. Rolluiken en isolatie helpen daarbij maar op enig moment zijn de muren zo ver opgewarmd dat overdag koelen niet altijd meer toereikend is, zeker nu de tolerantie voor warmte hier soms laag is door gezondheidstoestanden.

In de winterperiode gebruiken we ook waar mogelijk onze eigen zonne-energie. Ik heb nooit gezegd dat dat het enige is. Wel proberen we 's avonds en tijdens de nacht verwarmen zoveel mogelijk te beperken. Dat niet alleen vanwege de zonne-energie maar ook omdat het de minst efficiente periode is om te verwarmen met een airco (kouder en vaak vochtiger-defrosts). Bovendien vinden wij een lage temperatuur bij slapen geen enkel probleem en onze airco heeft voldoende capaciteit om de temperatuur waar nodig binnen een half uur weer comfortabel te hebben.

We zijn dit jaar voor het eerst begonnen met het actief gebruiken van zonlicht om de kamer te verwarmen (bij zon rolluiken open, verder dicht), en dat levert hier zo'n 1,5e graad stijging van de temperatuur op over de dag op dagen zoals nu, wat we als positief ervaren. Daarmee kunnen we het gebruik van de airco zeker uitstellen. Maar voldoende zal het wanneer het kouder wordt niet zijn, zeker niet wanneer er minder zon is.

Wanneer er geen/weinig zon is proberen we altijd te zoeken naar het evenwicht tussen buitentemperatuur (efficientie airco) en wanneer we de warmte nodig hebben (vooral in de avond).

Voor de energie-nota hoeven we dat niet te doen ivm saldering, maar wij proberen te doen alsof salderen niet bestaat. We gebruiken deze periode om te leren hoe we zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van onze eigen zonne-energie nu het nog "veilig" is om te experimenteren. En dat doen we dus ook met koelen en verwarmen.

Wij doen dat zo fanatiek omdat we het nodig vinden (diverse redenen) en omdat we het leuk vinden, een uitdaging.
We zeggen niet dat iedereen dat zo zou moeten doen of dat onze manier de beste is. Sterker nog, ik denk dat onze manier van verwarmen voor veel mensen niet comfortabel genoeg is (gemiddeld lage temperatuur in huis en stevige temperatuursschommelingen), maar wij vinden het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_H
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Vraagje, heb sinds een weekje een LG MU2R17.U12 multisplit met 2x binnenunit PC12ST 3,5Kw.

Nu zie ik bij mijn live verbruik (wat standaard rond de 85w is) 's nachts dat elk half uur de airco inschakelt? Het was vannacht toch niet zo koud dat die moet defrosten oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnUgB-1bcAmsmWI87Es3SG1sMkk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TzcLbQghSFXkAxf0djA85AAH.png?f=fotoalbum_large

Weten jullie wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Jack_H schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:44:
Vraagje, heb sinds een weekje een LG MU2R17.U12 multisplit met 2x binnenunit PC12ST 3,5Kw.

Nu zie ik bij mijn live verbruik (wat standaard rond de 85w is) 's nachts dat elk half uur de airco inschakelt? Het was vannacht toch niet zo koud dat die moet defrosten oid?

[Afbeelding]

Ik vind jouw post wat onduidelijk. Stond jouw airco uit? Dan zal die ook niet aan springen. Stond die aan? Dan kan dit prima het gedrag zijn. Maar stond die uit, en heb je wel een koelkast? Dan zou dat ook prima een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Ik zie allemaal slimme ideeën voorbij komen om slim te warmen op zon-energie. Ik heb via de Daikin Onecta app gewoon zelf een programma aangemaakt om ongeveer het zelfde te bereiken.

Bij ons staat de zon vanaf ongeveer 14:00 uur op de kant met de zonnepanelen, daar is ook het grote raam aan de voorkant.

De rolluiken gaan nu overdag omhoog om de zon binnen te laten (gratis warmte)
De airco gaat dan om 14:00 aan op 19 graden warmen met stand 5 blazen (maximaal)

Wij werken allebei fulltime en komen pas rond 4/5 uur thuis. De airco gaat dan zachter blazen naar stand 2.

Dan heeft hij 2 uur de lucht goed kunnen verdelen voor de hele woonkamer en is het aangenaam warm als we thuis komen zonder dat we in die orkaanstorm hoeven te zitten.

Rond 9 uur gaat hij vanzelf uit, het blijft dan lang genoeg warm totdat we naar bed gaan.

Dus met zo'n programma een beetje slim instellen kun je ongeveer het zelfde bereiken. Nee, de zon schijnt niet elke dag maar dit is wel de meest optimale optie voor onze persoonlijke situatie. gewoon kijken wanneer MEESTAL de zon op je panelen staat en daar een programma op inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

De warmtevraag van je woning is te laag, je airco gaat uit omdat zijn minimaal vermogen heeft bereikt, de huizen zijn nog niet zo koud dat een warmtepomp op hoger vermogen draait, je huis heeft ook massa dat is nog niet afgekoeld door een paar dagen koud weer.

Vanacht was het idd nog niet zo koud dat er een de-frost optreedt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_H
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
TereZz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Ik vind jouw post wat onduidelijk. Stond jouw airco uit? Dan zal die ook niet aan springen. Stond die aan? Dan kan dit prima het gedrag zijn. Maar stond die uit, en heb je wel een koelkast? Dan zou dat ook prima een verklaring kunnen zijn.
Airco stond heel de nacht helemaal uit. Dacht even aan de airco die een in de zoveel tijd standby blijft en dan eens in het half uur toch wat verbruikt.

Maargoed het is al opgehelderd, blijkbaar is het toch de koelkast of de vriezer in schuur die dit veroorzaakt. Zie dat dit voor de airco inbouw ook al was 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Willempie27 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Op de afstandsbediening / app? zijn er 4 standen. Maar eigenlijk heeft die 8 standen. Ik zie dat die op automatisch vaak stand 3 en 5 gebruikt. Op de afstandsbediening zou dat stand 1,5 en 2,5 zijn.
MHI vraag:
Kun je daar wat meer over vertellen?
Zijn die 8 standen allemaal in te stellen?
Of bepaald de unit zelf de tussenstapjes en blijft het bij 4 standen?

Is het specifiek iets voor de zsx serie of zou het ook voor de srk serie werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Nomind schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Nee, ik volg via HA de frequentie van de compressor en het stroomverbruik . Het draait nog maar een week en volg het via HA.
@Nomind is dat voor een MHI unit?
Welke integratie gebruik jij waar je de compressorfrequentie en stroomverbruik kan zien.

Dat zou ik ook wel willen kunnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
gAzu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

MHI vraag:
Kun je daar wat meer over vertellen?
Zijn die 8 standen allemaal in te stellen?
Of bepaald de unit zelf de tussenstapjes en blijft het bij 4 standen?

Is het specifiek iets voor de zsx serie of zou het ook voor de srk serie werken?
even hier kijken: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Lieuwe15 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

Bij verwarmen heeft de perfera een hele nare eigenschap. Als de temperatuur bereikt is, limiteert hij de fanspeed, ongeacht welk fan niveau je kiest..
Ik weet bij koelen dat je door het uitschakelen van de keep dry functie het gedrag uitschakelt, maar ik weet niet of dit bij verwarmen ook de oplossing is.
Hier doet de perfera dat niet, op stand 5 ondanks ruimte op temp is gewoon mogelijk, de autostand gaat de fan wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Hier doet de perfera dat niet, op stand 5 ondanks ruimte op temp is gewoon mogelijk, de autostand gaat de fan wel terug.
Hier doen de perfera's dat wel. Keep dry aan of uit heeft geen invloed, dat heb ik vandaag getest.
Overigens echt wel spijt dat ik boven voor perfera's gegaan ben. Wat een ongelofelijk lomp regelgedrag in vergelijking met mijn ME beneden.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27

[Afbeelding]

Heb toevallig een Zonneplan PV-installatie en tevens de P1-meter en heb precies hetzelfde patroon. Heb echter ook een losse stroommeter achter mijn airco hangen en die veroorzaakt dat niet. Zoals aangehaald is dit inderdaad de koelkast en/of vriezer waarvan de compressor inschakelt :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
gAzu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

@Nomind is dat voor een MHI unit?
Welke integratie gebruik jij waar je de compressorfrequentie en stroomverbruik kan zien.

Dat zou ik ook wel willen kunnen. :)
Ik heb een MHI SRK35ZS-W 3,5kW met de bekende MHI-AC-Ctrl wifi module met ESPhome. In HA geeft dit o.a. de volgende informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujfiwSEwa7OiJc0lMVhTFP4M5KQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkaQ1t8Ya9mpPsXaOZ5DzLGA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Ga een split systreem installeren, als de offerte me bevalt.
Tegen koude voeten heb ik twee consoles en een wandmodel op mijn lijstje.
Wie heeft ervaring met consoles? (op de grond dus)
In mijn flat op Scheveningen is alleen elektrisch mogelijk omdat het CV systeem is doorgezaagd.
Plek voor lucht-water is er niet..

Zoiets als deze.
https://www.nlx-internati...rmodel-fvxm35a-rxm35/a292

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik orienteer mij op de MHI SRK50ZSX. De installateur beveelt me de MHI SRK60ZSX aan, gezien de groote van de woonkamer en keuken. Zijn er hier ook forumleden die de 60 hebben? Ik dacht die niet te zijn tegengekomen.

Het gaat om de woonkamer van een oud herenhuis (hoekwoning) met dubbel glas uit 1890 van 60m2 en 3 meter hoogte en een open keuken van 12 m2 en 2,5 hoogte. De aanschaf van de airco is om het overschot aan zonne energie op te maken (ik hoef niet van het gas af). Een beetje extra capaciteit kan voor mij geen kwaad, maar zoekende op "ZSX" op dit draadje kreeg ik de indruk dat voor velen hier de MHI SRK50ZSX voor de woonkamer al ruim voldoende was en de SRK60ZSX ben ik dacht ik hier nog niet tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Omerta schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Hier doen de perfera's dat wel. Keep dry aan of uit heeft geen invloed, dat heb ik vandaag getest.
Overigens echt wel spijt dat ik boven voor perfera's gegaan ben. Wat een ongelofelijk lomp regelgedrag in vergelijking met mijn ME beneden.
Het maakt sterk uit hoe de uitblaasklep staat en de binnenunit in een hoekje is gedrukt met een gordijn in de buurt, vind die niet leuk en registreerd dan onnodig teveel warmte van zichzelf.

Hier geen hinder, perfera werkt prima, 21 graden in de App is ook werkelijk 21 graden in de kamer.
De comfort stand werkt niet in praktijk als de klep helemaal recht naar beneden staat, registreerd dan zijn eigen warmte.

Hierdoor werkt de fan ook gewoon goed, waarom wil je de fan voluit zetten als de ruimte op temperatuur is eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Cass schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:47:
Ik orienteer mij op de MHI SRK50ZSX. De installateur beveelt me de MHI SRK60ZSX aan, gezien de groote van de woonkamer en keuken. Zijn er hier ook forumleden die de 60 hebben? Ik dacht die niet te zijn tegengekomen.

Het gaat om de woonkamer van een oud herenhuis (hoekwoning) met dubbel glas uit 1890 van 60m2 en 3 meter hoogte en een open keuken van 12 m2 en 2,5 hoogte. De aanschaf van de airco is om het overschot aan zonne energie op te maken (ik hoef niet van het gas af). Een beetje extra capaciteit kan voor mij geen kwaad, maar zoekende op "ZSX" op dit draadje kreeg ik de indruk dat voor velen hier de MHI SRK50ZSX voor de woonkamer al ruim voldoende was en de SRK60ZSX ben ik dacht ik hier nog niet tegen gekomen?
Is verwarmen of koelen het hoofddoel? Want vooral qua verwarmen hebben de ZSX-modellen een bak meer vermogen dan hun cijfertje doet vermoeden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

MiBe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Is verwarmen of koelen het hoofddoel? Want vooral qua verwarmen hebben de ZSX-modellen een bak meer vermogen dan hun cijfertje doet vermoeden.
Ik wil de airco uitsluitend gebruiken om de kamer (en keuken) mee te verwarmen. De radiatioren blijven hangen en functioneren (en zijn indien nodig inzetbaar). Had dit draadje doorlezende niet verwacht dat me een 60 zou worden geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 23:45
mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Hier gaat ook de fansnelheid terug, misschien is dit het geval vanaf een bepaalde fabricage datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04

Wat is je gasverbruik?

(TLDR: wat is je isolatieniveau)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat ga je niet met 1 binnendeel lukken. vermogen is niet het probleem, het krijgen van de warmte waar het wezen moet gaat niet lukken met 1 binnendeel. je moet er minstens 2 hebben, liever 3. 3x 2.5kW zal beter resultaat opleveren dan 1x 6. bonuspunten als je voor de binnendelen een vloermodel geburikt

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-10-2023 22:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Hier gaat ook de fansnelheid terug, misschien is dit het geval vanaf een bepaalde fabricage datum?
Ik heb versie B en is inmiddels al 2 jaar oud.

Vroeger herkende ik dat probleem en gaf de App 25 graden aan terwijl het 21 in de ruimte was, dat heb ik opgelost en sindsdien niet meer, de temperatuurvoeler werd beinvloed doordat de airco zijn eigen warmte aan registreren was.

Nu pruttelt die ook op minimaal maar als ik fanstand op 5 zet begint die gewoon hard te blazen dat wou vroeger niet.

Zet de uitblaasklep eens helemaal naar boven en lamellen recht en zorg dat er geen zaken in de buurt zitten zoals gordijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Nomind schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:54:
[...]
Ik heb een MHI SRK35ZS-W 3,5kW met de bekende MHI-AC-Ctrl wifi module met ESPhome. In HA geeft dit o.a. de volgende informatie:
Ai, ik heb de ZS-WF, daar zit de fabriekswifi module al in.

Is het een hardware toevoeging op de bestaande controller, of moet de hele controller vervangen worden?

Ik zal dat MHI topic even gaan doornemen.
Is maar 5 paginas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Houdt rekening dat deze zware binnenunit,s een behoorlijke luchtstroming zorgen, boven 3,5kw binnenunit,s is een 2e binnenunit aan te raden ivm warmteverdeling, het luchtdebiet is fors als 1 unit zoveel vermogen moet afgeven in de kamer.

Voor koelen geen groot probleem, bij verwarming is het niet comfortabel.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Houdt rekening dat deze zware binnenunit,s een behoorlijke luchtstroming zorgen, boven 3,5kw binnenunit,s is een 2e binnenunit aan te raden ivm warmteverdeling, het luchtdebiet is fors als 1 unit zoveel vermogen moet afgeven in de kamer.

Voor koelen geen groot probleem, bij verwarming is het niet comfortabel.
voor koelen is het niet veel beter. hoor veel mensen op kantoren en zo klagen als er grote units hangen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

voor koelen is het niet veel beter. hoor veel mensen op kantoren en zo klagen als er grote units hangen.
Koelen wordt in algemeen minder gedaan, net even de kantjes vanaf ipv terugbrengen naar 18 graden waardoor je ermee weg komt.

Ik ben ook een klager op kantoor maar dat komt omdat ze die dingen veel te koud zetten.
Koeling staat hier altijd op 24c omdat kouder onprettig vind, dat komt omdat de gevoelstemperatuur direct daalt vanwege de luchtvochtigheid die ook omlaag gaat.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
gAzu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Ai, ik heb de ZS-WF, daar zit de fabriekswifi module al in.

Is het een hardware toevoeging op de bestaande controller, of moet de hele controller vervangen worden?

Ik zal dat MHI topic even gaan doornemen.
Is maar 5 paginas
Die moet vervangen worden, maar je kunt de originele module eenvoudig loshalen en verwijderen. Die header gebruik je vervolgens voor MHI-AC-Ctrl :) gaat ook prima met de ZS-WF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Het maakt sterk uit hoe de uitblaasklep staat en de binnenunit in een hoekje is gedrukt met een gordijn in de buurt, vind die niet leuk en registreerd dan onnodig teveel warmte van zichzelf.

Hier geen hinder, perfera werkt prima, 21 graden in de App is ook werkelijk 21 graden in de kamer.
De comfort stand werkt niet in praktijk als de klep helemaal recht naar beneden staat, registreerd dan zijn eigen warmte.

Hierdoor werkt de fan ook gewoon goed, waarom wil je de fan voluit zetten als de ruimte op temperatuur is eigenlijk?
Uiteraard wil ik dat niet, dat was enkel om te testen of ik de ventilator op één of andere manier aan krijg als de ruimte op temperatuur is. Ik zou willen dat hij wat minder bruusk aan- en uitgaat en op een rustige manier blijft draaien.
Hij stopt direct als hij op temperatuur is, en start direct weer vanaf dat de temperatuur ook maar een klein beetje gezakt is. Dat zou een stuk soepeler mogen.

Mijn ME blijft constant draaien, als die op temperatuur is blijft deze heel rustig draaien zodat er nog steeds wat circulatie is. Als er dan extra warmtevraag is dan verhoogt de snelheid geleidelijk. Het aan- en uitgaan valt dan ook veel minder op. Ook op de laagste stand is deze gewoon stiller dan de Perfera's.

Misschien bevallen de Perfera's me wat beter als het buiten wat frisser is. Voorlopig vind ik het echt ergerlijke ondingen. Het koelgedrag is ook al zo onrustig. Maar misschien mag ik ook het topmodel van ME niet vergelijken met de instappers van Daikin.
Ik heb me blindgestaard op de minimumvermogens ivm met het pendelen dat hier zoveel besproken wordt en ben daarom voor de Daikin gegaan boven (MHI was hier moeilijk te krijgen), dat had ik niet mogen doen. Pendelen is inderdaad ergerlijk, maar naar mijn gevoel hangt dit meer af van het regelgedrag van de airco dan van het minimumvermogen (als je unit niet heel erg overgedimensioneerd is).

[ Voor 15% gewijzigd door Omerta op 19-10-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Ik heb versie B en is inmiddels al 2 jaar oud.

Vroeger herkende ik dat probleem en gaf de App 25 graden aan terwijl het 21 in de ruimte was, dat heb ik opgelost en sindsdien niet meer, de temperatuurvoeler werd beinvloed doordat de airco zijn eigen warmte aan registreren was.

Nu pruttelt die ook op minimaal maar als ik fanstand op 5 zet begint die gewoon hard te blazen dat wou vroeger niet.

Zet de uitblaasklep eens helemaal naar boven en lamellen recht en zorg dat er geen zaken in de buurt zitten zoals gordijnen.
Een hogere fanstand werkt wel, mits het gevraagde vermogen hoog genoeg is, maar wanneer het temp verschil kleiner wordt gaat hij zelf terug regelen.
De klep helemaal recht gaat hier niet werken omdat ik deels onder een koof door moet blazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 16:08
Ook op de markt om een Airco te laten plaatsen.
We wonen in een rijwoning uit 2013 en goed geïsoleerd. Doel is om de bovenverdieping (2de) te koelen en als de verdieping daaronder wat voelt is dat mooi meegenomen. Voorstel is nu om hem op te hangen in de overloop zodat hij blaast naar de 2 kamers.
De uitdaging is de plaatsing van de buitenunit. 1 kant grenst gelijk aan het water, twee leveranciers geweest en zien het niet zitten om hem aan die kant op te hangen. Reden -> onderhoud lastig.
Voorstel is om hem te plaatsen in de tuin. Ik heb geen enkel beeld/gevoel bij hoeveel geluid een buitenunit produceert (of ander overlast dat het kan geven), nog nooit gehoord. De monteur zei (natuurlijk) 'je hoort hem amper'.
Ik dacht zelf om er een ombouw omheen te maken, van hout met daarbovenop iets van groen (vrouw ook blij).

Wat is jullie ervaring, wat zou je me adviseren? We kijken naar een MHI SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
vanputten80 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:55:
Ook op de markt om een Airco te laten plaatsen.
We wonen in een rijwoning uit 2013 en goed geïsoleerd. Doel is om de bovenverdieping (2de) te koelen en als de verdieping daaronder wat voelt is dat mooi meegenomen. Voorstel is nu om hem op te hangen in de overloop zodat hij blaast naar de 2 kamers.
De uitdaging is de plaatsing van de buitenunit. 1 kant grenst gelijk aan het water, twee leveranciers geweest en zien het niet zitten om hem aan die kant op te hangen. Reden -> onderhoud lastig.
Voorstel is om hem te plaatsen in de tuin. Ik heb geen enkel beeld/gevoel bij hoeveel geluid een buitenunit produceert (of ander overlast dat het kan geven), nog nooit gehoord. De monteur zei (natuurlijk) 'je hoort hem amper'.
Ik dacht zelf om er een ombouw omheen te maken, van hout met daarbovenop iets van groen (vrouw ook blij).

Wat is jullie ervaring, wat zou je me adviseren? We kijken naar een MHI SRC 35 ZS-W
Je kunt het geluid van de buiten-unit vergelijken met een staande ventilator op de medium stand. Zolang je de tuinset niet direct er naast zet zul je er weinig last van hebben. Bij ons hangt hij recht naast het slaapkamerraam en als dat raam op kiep staat hoor je hem binnen wel een beetje maar niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Nét voor de plotselinge kou in Nederland aangewaaid is merkte ik op dat mijn nieuwe MHI SRF25ZS-W vloermodel airco lek was. Twee maal afgeslagen vanwege een compressor overheat. Al snel kwam @flippy (thanks!) langs om de boel op te lossen: Een lekkage op een flare-koppeling bij de buitenunit.
Mijn 2kw heatertje draaide inmiddels overuren (40kwh op één dag? Zeker!), waarbij de hoeveelheid warmte best tegenvalt. Nu de MHI weer up en running is en het buiten koud is merk ik pas wat een beest dit is. Bij deze buitentemperaturen volgens de databook max 3.48 kW, maar het voelt eerder als 5-6kW.

Wat wel jammer is: ik had verwacht dat omdat de temperatuursensor zo laag hangt (op leefniveau) van een vloermodel, dat de temperatuur in huis gewoon het ingestelde zou worden. Bij MHI denken ze daar anders over: Bij verwarmen gaat er altijd 2 graden bovenop, aldus de handleiding. Bij koelen niet. Weet iemand of het bij dit model ook uit te schakelen is? Ik lees er niets over in de service manual of databook. Ook het inhouden van de aan/uit knop doet niets. Slapen bij 18 graden vind ik prima, maar 20,5 vind ik net iets teveel van het goede ;)
In het ergste geval kan ik de eco modus inschakelen, die doet na 2 uur een offset van -2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
TereZz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:13:
Nét voor de plotselinge kou in Nederland aangewaaid is merkte ik op dat mijn nieuwe MHI SRF25ZS-W vloermodel airco lek was. Twee maal afgeslagen vanwege een compressor overheat. Al snel kwam @flippy (thanks!) langs om de boel op te lossen: Een lekkage op een flare-koppeling bij de buitenunit.
Mijn 2kw heatertje draaide inmiddels overuren (40kwh op één dag? Zeker!), waarbij de hoeveelheid warmte best tegenvalt. Nu de MHI weer up en running is en het buiten koud is merk ik pas wat een beest dit is. Bij deze buitentemperaturen volgens de databook max 3.48 kW, maar het voelt eerder als 5-6kW.

Wat wel jammer is: ik had verwacht dat omdat de temperatuursensor zo laag hangt (op leefniveau) van een vloermodel, dat de temperatuur in huis gewoon het ingestelde zou worden. Bij MHI denken ze daar anders over: Bij verwarmen gaat er altijd 2 graden bovenop, aldus de handleiding. Bij koelen niet. Weet iemand of het bij dit model ook uit te schakelen is? Ik lees er niets over in de service manual of databook. Ook het inhouden van de aan/uit knop doet niets. Slapen bij 18 graden vind ik prima, maar 20,5 vind ik net iets teveel van het goede ;)
In het ergste geval kan ik de eco modus inschakelen, die doet na 2 uur een offset van -2.5.
Hier varieert het effect van die 2 graden er bovenop (mhi multisplit). Als wij nu zouden verwarmen zou de airco inderdaad hoger verwarmen dan wij aangegeven op de afstandbediening. Wanneer het kouder is, rond het vriespunt, dan trekt die 2 graden hier bij naar bijna gelijk. Hoe kouder het wordt, hoe meer dat verschil recht trekt of zelfs andersom gaat.

Om die reden laten wij de normale instelling staan. Wij zijn snel gewend geraakt er aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
TereZz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:13:

zie ook weer het MHI topic: JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
het heeft wat oefening nodig, maar op den duur moet het lukken. Verderop in dat topic staan nog wat tips hierover.
(Ik heb overigens af en toe nog wel halve tot hele graad verschil, wat zich naderhand weer recht trekt, maar dat schijnt nu eenmaal voor te komen bij AC verwarmen)

[ Voor 8% gewijzigd door mvrhrln op 19-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:24

ricardo246

Life's what you make it!

Omerta schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Uiteraard wil ik dat niet, dat was enkel om te testen of ik de ventilator op één of andere manier aan krijg als de ruimte op temperatuur is. Ik zou willen dat hij wat minder bruusk aan- en uitgaat en op een rustige manier blijft draaien.
Hij stopt direct als hij op temperatuur is, en start direct weer vanaf dat de temperatuur ook maar een klein beetje gezakt is. Dat zou een stuk soepeler mogen.

Mijn ME blijft constant draaien, als die op temperatuur is blijft deze heel rustig draaien zodat er nog steeds wat circulatie is. Als er dan extra warmtevraag is dan verhoogt de snelheid geleidelijk. Het aan- en uitgaan valt dan ook veel minder op. Ook op de laagste stand is deze gewoon stiller dan de Perfera's.

Misschien bevallen de Perfera's me wat beter als het buiten wat frisser is. Voorlopig vind ik het echt ergerlijke ondingen. Het koelgedrag is ook al zo onrustig. Maar misschien mag ik ook het topmodel van ME niet vergelijken met de instappers van Daikin.
Ik heb me blindgestaard op de minimumvermogens ivm met het pendelen dat hier zoveel besproken wordt en ben daarom voor de Daikin gegaan boven (MHI was hier moeilijk te krijgen), dat had ik niet mogen doen. Pendelen is inderdaad ergerlijk, maar naar mijn gevoel hangt dit meer af van het regelgedrag van de airco dan van het minimumvermogen (als je unit niet heel erg overgedimensioneerd is).
Ik heb 4 perfera's hier op de 1e en 2e verdieping (kantoor en slaapkamers).
Op 3 van de 4 locaties hangen ze vrij (dus links en rechts voldoende afstand tot objecten) en die pruttelen bij verwarmen en koelen rustig door (mits de buiten temp voldoende afwijkt van de gewenste binnen temp). Op mijn thuiskantoor, had ik geen keuze qua positie, en hangt de de 4e perfera met zijn rechterkant dichterbij de muur / gordijn. Kleine ruimte, plus de genoemde locatie zorgt ervoor dat hij wat pendeld. Fan-stand automatisch, en die schakeld tussen minimaal en uit, vooral bij het weer wat we nu hebben (Net iets te fris, maar niet echt koud).
Ik kan me in jouw verhaal niet herkennen, hier draaien ze rustig, en daar waar er 1 meer pendeld vanwege plaatsing levert dat geen overlast (qua geluid en qua comfort). De andere 3 hebben vooral pendel gedrag als de buiten temp en gewenste binnen temp minimaal verschillen.

Misschien heb je iets aan mijn settings:
Stand (vast op verwarmen of koelen (nooit autostand!)
Ventilator: Auto
Horizontale blaas richting: vast gezet
Verticale uitblaas: comfort luchtstroom (naar beneden voor verwarmen, omhoog bij koelen)
Krachtig: uit
Econo: uit
Streamer: uit (soms aan)
Buitenunit geruisloos: aan
Vraag besturing: uit

Gebruik: Koelen --> bij hoge buiten temps, continue koelen (24/7)
Verwarmen --> Indien kamer in gebruik: aan, bij afwezigheid of 's-nachts: uit

Hoe hangen jouw Perfera's, voldoende afstand links (en vooral rechts)?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb nu een maand mijn nieuwe huis, wil daar volgend jaar L/L's ophangen om uiteindelijk zo de gasaansluiting op te kunnen zeggen. Ik zie de MHI ZSX regelmatig langskomen vanwege zijn uitstekende vermogen om te verwarmen, ook bij lage temperaturen. Ik merk bij de Daikin Perfera 5kW bij mijn ouders dat dit onder de 0 graden redelijk ellendig is, en ben dus naar die MHI aan het kijken.

Nu valt mij bij de 2.5kW variant (25ZSX-W) op dat er dit bij de specs staat:
- Verwarmingscapaciteit (kW)3,2 (0,8~6,0)

Wat wil dit nu zeggen? Dat hij minimaal 800W warmte uitblaast en maximaal 6000W? Wat wil die 3,2kW dan zeggen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Kuusj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:45:
Ik zie de MHI ZSX regelmatig langskomen vanwege zijn uitstekende vermogen om te verwarmen, ook bij lage temperaturen. I
Na 3 seizoenen met L/L verwarmen is de ervaring dat niet de buitentemperatuur belangrijk is maar de luchtvochtigheid. Als dat hoog is bevriest je verdamper en gaat hij ontdooien.
Vorig jaar December was er een week rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid en bleef er van de 7kw niet veel over als hij maar de helft van de tijd kan verwarmen.
Ook onder de nul graden zit er nog vocht in de lucht.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MarkV6 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Na 3 seizoenen met L/L verwarmen is de ervaring dat niet de buitentemperatuur belangrijk is maar de luchtvochtigheid. Als dat hoog is bevriest je verdamper en gaat hij ontdooien.
Vorig jaar December was er een week rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid en bleef er van de 7kw niet veel over als hij maar de helft van de tijd kan verwarmen.
Het valt me op dat sommige units aanzienlijk agressiever (c.q. frequenter) zijn met defrosten dan andere.

Ik weet over welke week je het hebt en las hier toen ook veel verhalen over mensen met comfortverlies tijdens het defrosten. Hier moest de unit ook af en toe defrosten toen het echt koud en vochtig was, echter ging het dan hooguit om een paar minuten waarna hij weer minstens een uur probleemloos draaide. Nu hangt het er natuurlijk vanaf hoe snel je huis in die periode afkoelt, maar ik heb weinig comfortverlies ervaren op het moment dat hij aan het defrosten was en daarna trok hij de temperatuur zo weer recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
mvrhrln schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

zie ook weer het MHI topic: JBtL in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
het heeft wat oefening nodig, maar op den duur moet het lukken. Verderop in dat topic staan nog wat tips hierover.
(Ik heb overigens af en toe nog wel halve tot hele graad verschil, wat zich naderhand weer recht trekt, maar dat schijnt nu eenmaal voor te komen bij AC verwarmen)
Bij dit model werkt dat helaas niet. Het staat dan ook niet in de users-, servicemanual of databook.

Update: Het werkt wél! Tweede poging en inderdaad pip-pip-pip geluidje. Wat fijn dat het ook op de vloermodellen kan van MHI. Wat fijn, een bereik van 18-30 graden, of eigenlijk 15,5 - 30 graden met de eco modus en 10 graden mbv Night Setback.

[ Voor 17% gewijzigd door TereZz op 21-10-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
MarkV6 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Dat klinkt als te weinig koelmiddel, waardoor verdamper buiten te koud wordt. Vorige jaar december heb ik nauwelijks defrosts gehad, heb je misschien een specifieke datum in gedachte?

Met een IR gun meet ik maar paar graden onder buitentemperatuur op de koelvinnen buiten. Als de defrost draait, elke ~3 uur, is het maar een klein straaltje water voor een minuut of 2 en dan gelijk weer door met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Ik heb nu een maand mijn nieuwe huis, wil daar volgend jaar L/L's ophangen om uiteindelijk zo de gasaansluiting op te kunnen zeggen. Ik zie de MHI ZSX regelmatig langskomen vanwege zijn uitstekende vermogen om te verwarmen, ook bij lage temperaturen. Ik merk bij de Daikin Perfera 5kW bij mijn ouders dat dit onder de 0 graden redelijk ellendig is, en ben dus naar die MHI aan het kijken.

Wat wil dit nu zeggen? Dat hij minimaal 800W warmte uitblaast en maximaal 6000W? Wat wil die 3,2kW dan zeggen?
Nominaal vermogen. Die 0.8 kW is inderdaad wat hij minimaal levert, niet te verwarren met wat hij maximaal kan leveren bij strenge vorst (-20 °C) want dat vermogen ligt ongeveer 3 keer zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz

Jep. Zie onderstaande capaciteitstabellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_9ZKHyDJ9sqtp48pMhTeb0dB9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsLaabiuKyfP5qWh05c02ZFU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyG42hXdMwCm4gniGxhY0AXqtbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/venDZZQ7SljomQoKEFemrX5X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

TereZz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Jep. Zie onderstaande capaciteitstabellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel, maar toch snap ik het dan niet. Waar komt dit vandaan dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9KwULG1N0EQNiuZ3S7sQMvAP_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UvfI3sF4krZMu7O9uqcYl2Tu.png?f=fotoalbum_large
https://mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
Op het specsheet die je plaatst staat bij -10 bijvoorbeeld 2,16kW vermogen, terwijl volgens de website van MHI dit 3,0kW zou zijn..

En de verwarmingscapaciteit van 6kW zie ik ook nergens in die tabel terugkomen. De absoluut hoogste waarde die ik bij verwarmen kan zien is 4,09kW en dat is in een scenario dat nergens op slaat (buiten warmer dan binnen)

Ook op dit specsheet zie ik de 6kW max langskomen. Maar in welke scenario's haalt hij dit dan? Of kan ik beter van die 3,2kW uitgaan? Is nogal een verschil natuurlijk haha. https://www.koelklimaatte...bushi/SRK-ZSX-W-WB-WT.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
w00key schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Dat klinkt als te weinig koelmiddel, waardoor verdamper buiten te koud wordt. Vorige jaar december heb ik nauwelijks defrosts gehad, heb je misschien een specifieke datum in gedachte?
Het was vanaf begin dec 2022
https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2022/december
Dit was kennelijk een bijzondere periode want daarna is dat invriezen niet zo vaak meer gebeurd.

De Daikin RZAG71 is 100x100x40 cm en als die moet ontdooien kost dat 15 tot 20 minuten.
Als hij het vocht gaat wegblazen zie je een enorme stoomwolk.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
MarkV6 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Dit was kennelijk een bijzondere periode want daarna is dat invriezen niet zo vaak meer gebeurd.

De Daikin RZAG71 is 100x100x40 cm en als die moet ontdooien kost dat 15 tot 20 minuten.
Het was toen koud ja maar defrosts was het probleem hier niet...

Record verbruik is op 17 dec hier, de defrost zie je nauwelijks op de 5 minuten resolutie van stroomgebruik, dipje is defrost, dan vindt deze LG het fijn om even heel hard aan draaien en binnen een graad of 2 te warm te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm49JQnrnlD9KkO3cpgJwAl0B34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwlZzzReaAt4P2chP0iaCNkV.png?f=fotoalbum_large

Meer dan 5 minuten defrost is gewoon echt niet goed, laat de machine ff nakijken. Stoomwolk heb ik hier ook, en dan is het snel boven 0 graden en klaar met dat ijs.

Op andere dagen zie ik defrosts niet eens op de slimme stekker. Of het is te kort, of niet nodig geweest. Het koelblok is ook altijd schoon als ik kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MarkV6 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Het is niet bepaald of onze (8kW) unit klein is, maar die doet er echt bij lange na geen 15 tot 20 minuten over om te defrosten. Hooguit een paar minuten en hij draait weer gewoon. Sluit me bij @w00key aan dat het klinkt alsof er iets niet helemaal goed is (of dit moet een Daikin specifiek ding zijn, dat durf ik niet te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Kuusj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Op het specsheet die je plaatst staat bij -10 bijvoorbeeld 2,16kW vermogen, terwijl volgens de website van MHI dit 3,0kW zou zijn..

En de verwarmingscapaciteit van 6kW zie ik ook nergens in die tabel terugkomen. De absoluut hoogste waarde die ik bij verwarmen kan zien is 4,09kW en dat is in een scenario dat nergens op slaat (buiten warmer dan binnen)

Ook op dit specsheet zie ik de 6kW max langskomen. Maar in welke scenario's haalt hij dit dan? Of kan ik beter van die 3,2kW uitgaan? Is nogal een verschil natuurlijk haha. https://www.koelklimaatte...bushi/SRK-ZSX-W-WB-WT.pdf
Ik denk dat je gevens van de binnenunit en de buitenunit door elkaar gebruikt.
Die 0,8 3,2. en 6,0 slaan denk ik op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Een hogere fanstand werkt wel, mits het gevraagde vermogen hoog genoeg is, maar wanneer het temp verschil kleiner wordt gaat hij zelf terug regelen.
De klep helemaal recht gaat hier niet werken omdat ik deels onder een koof door moet blazen
Een foto delen van de binnenunit situatie maakt het makkelijker want het klinkt nu alsof de binnenunit belemert wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

gAzu schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat je gevens van de binnenunit en de buitenunit door elkaar gebruikt.
Die 0,8 3,2. en 6,0 slaan denk ik op de buitenunit.
Ik zou niet weten hoe, het is een single-split met een 25-SZX binnenuit en een 25-SZX buitenunit. Of kan de singlesplit buitenunit met typenummer 25 (als in: 2.5kW koelvermogen) 6kW warmte leveren? Ik zie daar de logica niet van in.

Als ik bij de SRK-ZS kijk bij het 2.5kW model zie ik hetzelfde. https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

Verwarmingscapaciteit: 3,2 (0,9-4,5kW). Dat impliceert dat hij normaliter 3.2kW verwarmingscapaciteit haalt maar dit maximaal 4,5kW is. Mijn vraag is of dit klopt, of hoe ik dit moet interpreteren?

De buitenunit is dan: SRC-25ZS-W
De binnenunit is dan: SRK-25ZS-W(T/B)

Ik zoek dat weer op in de specsheets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dmwRqCt9Ig2nAoqp-y85PgPdic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/137vOX8yry6faoh1uZIUK7Lj.png?f=fotoalbum_large
Ik vind het nogal een verschil of de unit maximaal 3,2kW kan leveren of 4,5kW :o

En in een winkel krijg je dan dus dit als setje (random winkel:) https://www.chillair.nl/m...aNT22Er7tPHRoClq8QAvD_BwE waar ze óók die 4,5kW max aangeven.

De SRK-ZSX 2.5kW unit zou volgens die specificaties dus 6!! kW warmte maximaal kunnen leveren. Ik vind dat opmerkelijk veel.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

BramT

Rule #1

Vraagje voor de mensen met Daikin units. Ik heb sinds kort 3 Emura's hangen, aangestuurd via Onecta app en bijbehorende afstandsbedieningen.
Op de afstandsbediening vind ik onder de "apparaat-instellingen" een instelling voor "L M R". Ik heb geen idee waar dit voor is. In de handleiding komt het niet voor, ook niet online.

Iemand een idee waar die instelling voor is?

Bonusvraagje: ik ben helemaal happy met koel/verwarm-vermogen van die dingen (woonkamer 5kw, slaapkamers 2kw ieder), maar waarom blijft de unit doorgaan met koelen of verwarmen nadat de ingestelde temperatuur is bereikt? Hij 'schiet' soms wel 2 graden door. En dat is dan de temperatuur in de app; dus de unit 'weet' dat het al warmer/kouder is dan de bedoeling is.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 16:12

Side-Kick

Timmy!

BramT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:49:
Vraagje voor de mensen met Daikin units. Ik heb sinds kort 3 Emura's hangen, aangestuurd via Onecta app en bijbehorende afstandsbedieningen.
Op de afstandsbediening vind ik onder de "apparaat-instellingen" een instelling voor "L M R". Ik heb geen idee waar dit voor is. In de handleiding komt het niet voor, ook niet online.

Iemand een idee waar die instelling voor is?
Links (Left) - Midden (Middle) - Rechts (Right)?

Geen Daikin hier, maar MHI

[ Voor 4% gewijzigd door Side-Kick op 19-10-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Een foto delen van de binnenunit situatie maakt het makkelijker want het klinkt nu alsof de binnenunit belemert wordt.
Zo klinkt het inderdaad, echter is dat niet het geval, maar zoals andere delen.

De unit regelt zelf zijn max. fansnelheid.
Wanneer een hoge warmtecapaciteit gevraagd wordt, van 18 graden naar 25 graden en je zet hem op stand 5, den gaat ie gewoon naar standje 5 orkaan.

Maar wil je van 18 naar 19 graden dan wordt dat softwarematig gelimiteerd naar een lagere stand.

Tenzij daar een setting voor is om het uit te schakelen zal het niet snel veranderen

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 19-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

BramT

Rule #1

Side-Kick schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Links (Left) - Midden (Middle) - Rechts (Right)?
Ja zoiets vermoed ik ook. Maar left/middle/right wat dan? Links in doe hoek/een muur? (En dus alleen richting M/R blazen?) Zoiets lijkt me logisch, maar kan het nergens terugvinden.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Kuusj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Ik zou niet weten hoe, het is een single-split met een 25-SZX binnenuit en een 25-SZX buitenunit. Of kan de singlesplit buitenunit met typenummer 25 (als in: 2.5kW koelvermogen) 6kW warmte leveren? Ik zie daar de logica niet van in.

Als ik bij de SRK-ZS kijk bij het 2.5kW model zie ik hetzelfde. https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

Verwarmingscapaciteit: 3,2 (0,9-4,5kW). Dat impliceert dat hij normaliter 3.2kW verwarmingscapaciteit haalt maar dit maximaal 4,5kW is. Mijn vraag is of dit klopt, of hoe ik dit moet interpreteren?

De buitenunit is dan: SRC-25ZS-W
De binnenunit is dan: SRK-25ZS-W(T/B)

Ik zoek dat weer op in de specsheets:
[Afbeelding]
Ik vind het nogal een verschil of de unit maximaal 3,2kW kan leveren of 4,5kW :o

En in een winkel krijg je dan dus dit als setje (random winkel:) https://www.chillair.nl/m...aNT22Er7tPHRoClq8QAvD_BwE waar ze óók die 4,5kW max aangeven.

De SRK-ZSX 2.5kW unit zou volgens die specificaties dus 6!! kW warmte maximaal kunnen leveren. Ik vind dat opmerkelijk veel.
6 kW is idd. veel, maar hij haalt dat wel ongeveer (zie rechter tabel, n.b. verschil tussen HC en SHC), maar op momenten dat je juist weinig nodig hebt. 3.2 kW is het nominaal vermogen, dat geeft een reëler beeld tijdens de winter. Of kijk naar het bivalent punt (3 kW bij -10 °C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Omerta schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

De perfera,s zijn de middenklasse van Daikin.
Regelgedrag totaal geen issue mee.

Je kan beide alleen vergelijken als ze in dezelfde ruimte hangen onder dezelfde omstandigheden.

Op de laagste stand zijn de perfera,s zo goed als onhoorbaar tenzij je letterlijk eronder zit is het net te horen.

Het klinkt als de regeling beïnvloed wordt bij jou, tocht? Wordt bellemert?

Gaat hier gewoon rustig aan en toert rustig op en af.

Je kan nog stroombesparingsmodus inschakelen op 25%.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
mr_evil08 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Je kan beide alleen vergelijken als ze in dezelfde ruimte hangen onder dezelfde omstandigheden.

Op de laagste stand zijn de perfera,s zo goed als onhoorbaar tenzij je letterlijk eronder zit is het net te horen.

Onhoorbaar? Laat je hem wel eens horizontaal bewegen? Snap niet dat daikin zulke gehorige stappenmotoren gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
banaliteit schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Onhoorbaar? Laat je hem wel eens horizontaal bewegen? Snap niet dat daikin zulke gehorige stappenmotoren gebruikt.
Staat altijd op 1 stand, het maakt hier niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
w00key schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Meer dan 5 minuten defrost is gewoon echt niet goed, laat de machine ff nakijken. Stoomwolk heb ik hier ook, en dan is het snel boven 0 graden en klaar met dat ijs.
Het is al de 3e compressor van de Daikin unit. Steeds vastgelopen. Onder garantie vervangen. Dus ik zit al aan de 3e lading koelgas. En zover ik weet duurde ontdooien altijd 15-20 minuten.
Zijn hier andere eigenaren met een 7.2kw unit, dus buitenunit van een meter bij een meter is waar ontdooien wel in 5 minuten gaat?
Ik heb ook een MHI 2.5kw die lukt dat inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
mr_evil08 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Staat altijd op 1 stand, het maakt hier niks uit.
Raar zeg. Ik heb 2 perfera die op 1 jaar verschil zijn gemonteerd. Allebei hoor je de motor zachtjes zoemen als de kleppen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
banaliteit schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

kleine nuance is denk ik op zijn plaats: Ik heb ook 2 perfera's. Blazen op stille stand is inderdaad nagenoeg onhoorbaar. Bij het verplaatsen van de lamellen links/rechts/onder boven hoor je inderdaad het motortje wat die lammelen beweegt brommen. Als de lamellen dan weer stil staan hoor je alleen het fluisterstil blazen.

Daarom staan de lamellen ook op een vaste stand bij ons op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
Heeft iemand hier wel eens meegemaakt dat de airco van de een op de andere dag te weinig koudemiddel heeft?

Bij iemand waar ik er een geinstalleerd heb werkte hij gisteren nog perfect. Vandaag ineens een foutmelding:
5 piepjes van de outdoor unit, de foutmelding is:
code:
1
2
3
4
5
5-time blink Discharge temperature Lit Lit Discharge temperature exceeds 116ºC
during operation.
• Check the refrigerant circuit and
the refrigerant amount.
• Refer to 12-6. "Check of LEV".

Dus lijkt mij leeg gelopen systeem Of kan daar nog iets anders zijn?

Ding is net een jaar geinstalleerd.

Het is een Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
banaliteit schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:41:
[...]

Raar zeg. Ik heb 2 perfera die op 1 jaar verschil zijn gemonteerd. Allebei hoor je de motor zachtjes zoemen als de kleppen bewegen.
Ik laat hem niet klepperen/die functie gebruik ik niet omdat het geen nut heeft in mijn ruimte.
Zet ik het aan en de airco staat op fluistermode,s dan is het net hoorbaar inderdaad, in een slaapkamer kan ik mij indenken dat het voor irritatie kan zorgen.

Maar waarom laat je hem klepperen in zo kleine ruimte? merk je daar voordeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:13:
Heeft iemand hier wel eens meegemaakt dat de airco van de een op de andere dag te weinig koudemiddel heeft?

Bij iemand waar ik er een geinstalleerd heb werkte hij gisteren nog perfect. Vandaag ineens een foutmelding:
5 piepjes van de outdoor unit, de foutmelding is:
code:
1
2
3
4
5
5-time blink Discharge temperature Lit Lit Discharge temperature exceeds 116ºC
during operation.
• Check the refrigerant circuit and
the refrigerant amount.
• Refer to 12-6. "Check of LEV".

Dus lijkt mij leeg gelopen systeem Of kan daar nog iets anders zijn?

Ding is net een jaar geinstalleerd.

Het is een Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit.
Jij hebt de airco geinstalleerd? Dan zou je dat wel moeten weten lijkt me. Of ben je stiekem niet bevoegd? Daar is namelijk een reden voor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
TereZz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Jij hebt de airco geinstalleerd? Dan zou je dat wel moeten weten lijkt me. Of ben je stiekem niet bevoegd? Daar is namelijk een reden voor. :+
Grapjas.

Ik heb hem aan de muur geschroefd. Daarna installatie -zoals voorgeschreven- door bevoegd installateur laten controleren en in bedrijf laten stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 20-10-2023 10:27 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
mr_evil08 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Hij hangt in de hoek op 60cm van de andere muur. Geen gordijnen of andere obstakels in de buurt.
Misschien gaat het beter als het wat kouder is, maar zelf bij hogere temperaturen verwacht ik toch een beter gedrag. De fluisterstand is ook gewoon luider dan de fluisterstand op mijn ME. Ik vind ze gewoon weinig verfijnd, zowel bij koelen als verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

Grapjas.

Ik heb hem aan de muur geschroefd. Daarna installatie -zoals voorgeschreven- door bevoegd installateur laten controleren en in bedrijf laten stellen.
Heel goed!

Nou, de foutmelding is iig best duidelijk. Ik heb zelf vrij snel na installatie een lekkage gehad aan een flare koppeling op de buitenunit. Je kan met afwasmiddel (of lekdetectiespray) de koppelingen nagaan. Als je flare-koppelingen hebt, vooral ook onder de moertjes goed checken, daar lekte die bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TereZz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Heel goed!

Nou, de foutmelding is iig best duidelijk. Ik heb zelf vrij snel na installatie een lekkage gehad aan een flare koppeling op de buitenunit. Je kan met afwasmiddel (of lekdetectiespray) de koppelingen nagaan. Als je flare-koppelingen hebt, vooral ook onder de moertjes goed checken, daar lekte die bij mij.
Kreeg je toen ook een foutmelding?
Ik twijfel ook of de mijne lek is. Bij 7 graden een deforst gehad en begin het jaar bij 9 graden. Hij staat wel in een box en deze nu iets van de muur gezet waardoor die niet zijn eigen lucht opzuig.

Merkte je ook verschil in verwarmen/verbruik? Hij verwarmt nog als een malle en het verbruik is laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Willempie27 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Kreeg je toen ook een foutmelding?
Ik twijfel ook of de mijne lek is. Bij 7 graden een deforst gehad en begin het jaar bij 9 graden. Hij staat wel in een box en deze nu iets van de muur gezet waardoor die niet zijn eigen lucht opzuig.

Merkte je ook verschil in verwarmen/verbruik? Hij verwarmt nog als een malle en het verbruik is laag.
Bij mij waren de symtomen van mijn MHI:
- Veel minder warmteafgifte;
- Defrost (bij 19 graden buiten best knap);
- Meest duidelijke was dat de unit in storing uitviel met als foutcode dat de compressor te heet geworden was. Was weer direct in te schakelen met de afstandsbediening;
- Unit wilde ook niet even veel verbruiken dan voorheen, kon lastig zijn toeren vasthouden.
Als je van de koude en warme koelleiding de temperaturen kan meten en hier kan droppen onder vollast, kan er vast iemand iets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TereZz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Bij mij waren de symtomen van mijn MHI:
- Veel minder warmteafgifte;
- Defrost (bij 19 graden buiten best knap);
- Meest duidelijke was dat de unit in storing uitviel met als foutcode dat de compressor te heet geworden was. Was weer direct in te schakelen met de afstandsbediening;
- Unit wilde ook niet even veel verbruiken dan voorheen, kon lastig zijn toeren vasthouden.
Als je van de koude en warme koelleiding de temperaturen kan meten en hier kan droppen onder vollast, kan er vast iemand iets over zeggen.
Ben nu op vakantie. De discharge pijp heeft 1 piek van 90 graden gehad. Normaal staat die op 60 graden. Als ik terug kom zal ik hem effe op HI zetten. Alle symptomen die jij heb heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Ik laat hem niet klepperen/die functie gebruik ik niet omdat het geen nut heeft in mijn ruimte.
Zet ik het aan en de airco staat op fluistermode,s dan is het net hoorbaar inderdaad, in een slaapkamer kan ik mij indenken dat het voor irritatie kan zorgen.

Maar waarom laat je hem klepperen in zo kleine ruimte? merk je daar voordeel van?
Ik gebruik kleppermode ook niet, maar ik wilde alleen aangeven voor andere potentiële kopers dat het wel vervelende geluiden kan maken in bijv. een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:12
op het moment ook weer aan het verwarmen geslagen

wat ik nu merk is dat de buiten unit elke keer als hij aan gaat even een soort van klap maakt
dus even goed trilt daarna gaat het goed

dus steeds als hij de temp heeft bereikt gaat de bjiten unit uit en dan even later weer aan en dan heb ik dat steeds
is dat normaal?
zitten nog geen rubbers onder voor het dempen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:55:
op het moment ook weer aan het verwarmen geslagen

wat ik nu merk is dat de buiten unit elke keer als hij aan gaat even een soort van klap maakt
dus even goed trilt daarna gaat het goed

dus steeds als hij de temp heeft bereikt gaat de bjiten unit uit en dan even later weer aan en dan heb ik dat steeds
is dat normaal?
zitten nog geen rubbers onder voor het dempen
die klap kan nog wel eens de 4 weg klep zijn als hij schakelt tussen koelen en verwarmen.

en dat laatste heet "pendelen". leuk om eens in te tikken als zoekopdracht hier.
niet uitprinten want er is niet genoeg papier in de wereld om al die discussies erover uit te printen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
TereZz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Heel goed!

Pure nieuwsgierigheid, was degene die de airco geïnstalleerd had niet meer bereikbaar oid?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
Iemand enig idee hoe het volgende kan: airco stond al een tijdje aan met een verbruik van 1100w. Ik schakel de airco uit en vervolgens weer in: airco verbruikt nu al een tijdje maar 500w.

Hoe valt dit te verklaren?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mr. Jinx op 15-11-2023 18:55 . Reden: Geen reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Speedfightserv schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Pure nieuwsgierigheid, was degene die de airco geïnstalleerd had niet meer bereikbaar oid?
Zeker wel! Het is netjes opgelost, maar ik doe graag ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:45
Sinds een paar dagen begonnen met het verwarmen beneden met mijn MHI 3.5kw. Dit gedaan op basis van een timer zodat deze elke ochtend om 07:00 begint met verwarmen op de ingestelde temperatuur van 23.5 met de 3d auto stand. Dus de volgende keer zet ik hem op 24 graden om te kijken of dit nog iets uitmaakt.

Elke keer merk ik op dat de unit op een geven moment een lichte fluittoon gaat produceren. Vermoedelijk omdat de unit zijn temperatuur heeft bereikt en langzaam begint te blazen. Unit hangt in een hoek en daarnaast loop ik ook tegen de bekende problemen aan dat ik al snel de temperatuur hoger moet zetten naar 24/25 omdat er anders niet veel gebeurd.Laat ik de unit harder blazen zonder 3d auto dan hoor ik het niet. Ik controleer straks nog even de filters maar dat zal er los van staan. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Met koelen heb ik dit nog nooit gehad voor zover ik weet.

[ Voor 20% gewijzigd door glas86 op 21-10-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
glas86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:54:
Sinds een paar dagen begonnen met het verwarmen beneden met mijn MHI 3.5kw. Dit gedaan op basis van een timer zodat deze elke ochtend om 07:00 begint met verwarmen op de ingestelde temperatuur van 23.5 met de 3d auto stand. Dus de volgende keer zet ik hem op 24 graden om te kijken of dit nog iets uitmaakt.

Elke keer merk ik op dat de unit op een geven moment een lichte fluittoon gaat produceren. Vermoedelijk omdat de unit zijn temperatuur heeft bereikt en langzaam begint te blazen. Unit hangt in een hoek en daarnaast loop ik ook tegen de bekende problemen aan dat ik al snel de temperatuur hoger moet zetten naar 24/25 omdat er anders niet veel gebeurd.Laat ik de unit harder blazen zonder 3d auto dan hoor ik het niet. Ik controleer straks nog even de filters maar dat zal er los van staan. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Met koelen heb ik dit nog nooit gehad voor zover ik weet.
Ik vraag me af of er überhaupt nog wat te winnen valt met setpoint 24 op verwarmen, de situatie lijkt me alles behalve efficiënt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
glas86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:54:

Ik heb zelf een externe sensors, die staat gewoon op 21 graden en dat werkt prima. Die fluittoon herken ik niet. Maakt het nog uit hoe de fanstand staat L/R/U/D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
flippy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

die klap kan nog wel eens de 4 weg klep zijn als hij schakelt tussen koelen en verwarmen.

en dat laatste heet "pendelen". leuk om eens in te tikken als zoekopdracht hier.
niet uitprinten want er is niet genoeg papier in de wereld om al die discussies erover uit te printen... :+
+1 :+
Bij mijn MHI zijn er drie AC standen: auto / verwarmen / koelen.
Het switchen tussen verwarmen en koelen kan m.i. alleen in de auto stand. Mijn installateur gaf het advies de auto stand niet te gebruiken.

Over het pendelgedrag van mijn unit,
Mijn MHI SRK35ZS-W gebruik ik nu zo'n 10 dagen en volg het regelgedrag via HA. Het is mijn doel om zoveel mogelijk tijdens zonuren te verwarmen en mijn huis hierbij als 'warmteaccu' te gebruiken.
Wat ik denk te zien is dat, bij een grotere deltaT ('s ochtends), het regelgedrag naar het setpoint heel netjes verloopt: even een boost en dan heel stabiel en rustig naar het setpoint, het verbruik is dan rond de 500 wh (gemeten met een shelly PM1).
Als ik stop met verwarmen (bij ca 22 C op 5 m afstand van de binnenunit), en ik vervolgens, 2/3 uur later, weer verder ga met verwarmen, met een kleinere de deltaT tov van de ochtend run, zie ik een heel andere regelkarakteristiek (ook direct zon- instraling speelt dan mee). Er wordt dan, na ca een uur redelijk stabiel verwarmen, niet meer constant verwarmd maar met korte pieken: kort een piek / even stabiel / en weer uit (20-10-23, frequentie van de compressor in de buitenunit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daO_99ccLzx-FTJOkOLuX0a0dsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewaJiQcGDc0AbDaYI9WXAKUS.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat de oscillatie in de 2e run komt omdat de sensoren Tsetpoint, Troom en Treturn fysiek te dicht bij elkaar zitten i.c.m. met ruimtelijke airflow in mijn kamer. Wellicht dat een externe Troom sensor het regelgedrag bij een kleinere delta T kan verbeteren. De directe instraling van de zon heeft natuurlijk ook invloed op de regeling, die was gisteren echter beperk (het was een redelijk bewolkte dag).
ps de compressor frequentie grafiek is behoorlijk uitvergroot, in de shelly app lijkt het alsof ik gewoon ca 600 wh gebruik tijdens de 2e run en is het aan/uit gedrag van de buitenunit veel minder te zien. Ik weet ook niet of het regelgedrag in de 2e run een probleem is. Al met al een leuke puzzel :)
Als ik de compressor frequentie handmatig zou kunnen instellen dan zou ik een dag als gisteren (20-10) het apparaat bv tussen 9 en 15u bijvoorbeeld op 30 Hz zetten en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Servee schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Ik vraag me af of er überhaupt nog wat te winnen valt met setpoint 24 op verwarmen, de situatie lijkt me alles behalve efficiënt.
Opzich kan ik prima de unit op 23 graden zetten o.i.d. alleen niet i.c.m. de auto fan stand. Omdat de warme lucht naar boven stijgt en de ingebouwde sensor dan als snel denkt het is te warm ik schakel hem terug. Zal morgen eens testen of i.p.v. de auto stand, drie streepjes een beter resultaat bied. Zodat de warme lucht verder van de unit afgeblazen wordt. Wat is eigenlijk de beste stand? Lamellen helemaal naar beneden en links en rechts laten zwiepen? De buitentemperatuur helpt mogelijk ook niet helemaal mee omdat het nog relatief zacht is buiten. Ik meen december vorig jaar dat ik dit gedrag niet had en 23 graden ruim voldoende was voor een prima binnen klimaat en de unit dit gedrag niet vertoonde.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 21-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
glas86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Wat is eigenlijk de beste stand? Lamellen helemaal naar beneden en links en rechts laten zwiepen? De buitentemperatuur helpt mogelijk ook niet helemaal mee omdat het nog relatief zacht is buiten. Ik meen december vorig jaar dat ik dit gedrag niet had en 23 graden ruim voldoende was voor een prima binnen klimaat en de unit dit gedrag niet vertoonde.
Mijn installateur vertelde bij verwarmen omlaag blazen, bij koelen horizontaal. De warme lucht wordt zo richting de vloer verspreidt en kan dan via conventie langzaam opstijgen en via het plafond weer aangezogen worden.
Verder adviseerde hij de ventilatorstand auto, zodat in het begin, bij het opwarmen, de verwarmingscapaciteit goed verspreidt wordt door de ruimte. Is de kamer op temp dan schakelt de ventilator automatisch terug. Dat lijkt goed te werken bij mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomind op 21-10-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon de fan vastzetten. een stabiele luchtstroom zorgt ervoor dat de kabouter veel makkelijker een stabiele situatie kan krijgen in het compressorvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
glas86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Opzich kan ik prima de unit op 23 graden zetten o.i.d. alleen niet i.c.m. de auto fan stand. Omdat de warme lucht naar boven stijgt en de ingebouwde sensor dan als snel denkt het is te warm ik schakel hem terug. Zal morgen eens testen of i.p.v. de auto stand, drie streepjes een beter resultaat bied. Zodat de warme lucht verder van de unit afgeblazen wordt. Wat is eigenlijk de beste stand? Lamellen helemaal naar beneden en links en rechts laten zwiepen? De buitentemperatuur helpt mogelijk ook niet helemaal mee omdat het nog relatief zacht is buiten. Ik meen december vorig jaar dat ik dit gedrag niet had en 23 graden ruim voldoende was voor een prima binnen klimaat en de unit dit gedrag niet vertoonde.
Ik verwarm sinds vorig jaar met een MHI. Ook ik was vorig jaar zoekende naar instellingen. Veel instellingen zijn natuurlijk afhankelijk van waar de binnenunit hangt.
Bij mij hangt ie in de hoek, lamellen bij verwarmen op 45 graden, ventilatie op auto, uitstroom stand inderdaad weg vanuit de binnenunit. ( vaste stand )
Ook ik hoor wel eens af en toe een fluitje, en voel wel eens een luchtstroming. Maar het lijkt of ik mij hier steeds minder aan stoor……een soort van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nomind schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

+1 :+
Bij mijn MHI zijn er drie AC standen: auto / verwarmen / koelen.
Het switchen tussen verwarmen en koelen kan m.i. alleen in de auto stand. Mijn installateur gaf het advies de auto stand niet te gebruiken.

Over het pendelgedrag van mijn unit,
Mijn MHI SRK35ZS-W gebruik ik nu zo'n 10 dagen en volg het regelgedrag via HA. Het is mijn doel om zoveel mogelijk tijdens zonuren te verwarmen en mijn huis hierbij als 'warmteaccu' te gebruiken.
Wat ik denk te zien is dat, bij een grotere deltaT ('s ochtends), het regelgedrag naar het setpoint heel netjes verloopt: even een boost en dan heel stabiel en rustig naar het setpoint, het verbruik is dan rond de 500 wh (gemeten met een shelly PM1).
Als ik stop met verwarmen (bij ca 22 C op 5 m afstand van de binnenunit), en ik vervolgens, 2/3 uur later, weer verder ga met verwarmen, met een kleinere de deltaT tov van de ochtend run, zie ik een heel andere regelkarakteristiek (ook direct zon- instraling speelt dan mee). Er wordt dan, na ca een uur redelijk stabiel verwarmen, niet meer constant verwarmd maar met korte pieken: kort een piek / even stabiel / en weer uit (20-10-23, frequentie van de compressor in de buitenunit):
[Afbeelding]

Ik vermoed dat de oscillatie in de 2e run komt omdat de sensoren Tsetpoint, Troom en Treturn fysiek te dicht bij elkaar zitten i.c.m. met ruimtelijke airflow in mijn kamer. Wellicht dat een externe Troom sensor het regelgedrag bij een kleinere delta T kan verbeteren. De directe instraling van de zon heeft natuurlijk ook invloed op de regeling, die was gisteren echter beperk (het was een redelijk bewolkte dag).
ps de compressor frequentie grafiek is behoorlijk uitvergroot, in de shelly app lijkt het alsof ik gewoon ca 600 wh gebruik tijdens de 2e run en is het aan/uit gedrag van de buitenunit veel minder te zien. Ik weet ook niet of het regelgedrag in de 2e run een probleem is. Al met al een leuke puzzel :)
Als ik de compressor frequentie handmatig zou kunnen instellen dan zou ik een dag als gisteren (20-10) het apparaat bv tussen 9 en 15u bijvoorbeeld op 30 Hz zetten en kijken wat er gebeurd.
Best een rare grafiek. Bij mij draait die minimaal op 20Hz. Bij jou zit ik die helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Willempie27 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Best een rare grafiek. Bij mij draait die minimaal op 20Hz. Bij jou zit ik die helemaal niet.
Hoe zo raar? Dat zal door verschil in omgevingskenmerken en/of instellingen komen tussen jouw en mijn situatie.
Of het humeur van de @flippy (meet en regel) kabouter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
pjotter1965 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Ik verwarm sinds vorig jaar met een MHI. Ook ik was vorig jaar zoekende naar instellingen. Veel instellingen zijn natuurlijk afhankelijk van waar de binnenunit hangt.
Bij mij hangt ie in de hoek, lamellen bij verwarmen op 45 graden, ventilatie op auto, uitstroom stand inderdaad weg vanuit de binnenunit. ( vaste stand )
Ook ik hoor wel eens af en toe een fluitje, en voel wel eens een luchtstroming. Maar het lijkt of ik mij hier steeds minder aan stoor……een soort van gewenning.
Mijn unit hangt ook in een hoek. Bedoel je kwa instellingen zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd3t6T2edY271V-Nf4dcuO_f1uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSrot5rq60dYxnmgXwVSavly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Nomind schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Hoe zo raar? Dat zal door verschil in omgevingskenmerken en/of instellingen komen tussen jouw en mijn situatie.
Of het humeur van de @flippy (meet en regel) kabouter ;)
Je zou verwachten dat die naar beneden naar het minimum zou gaan. Bij jou blijft die op 40-50Hz en gaat dan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Nomind schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Mijn installateur vertelde bij verwarmen omlaag blazen, bij koelen horizontaal. De warme lucht wordt zo richting de vloer verspreidt en kan dan via conventie langzaam opstijgen en via het plafond weer aangezogen worden.
Verder adviseerde hij de ventilatorstand auto, zodat in het begin, bij het opwarmen, de verwarmingscapaciteit goed verspreidt wordt door de ruimte. Is de kamer op temp dan schakelt de ventilator automatisch terug. Dat lijkt goed te werken bij mij.
Dat werkt niet in praktijk, klep naar beneden hoopt het teveel op bij de binnenunit, daarom zeggen de meeste ook zet hem halverwege rond 45 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
Willempie27 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Je zou verwachten dat die naar beneden naar het minimum zou gaan. Bij jou blijft die op 40-50Hz en gaat dan uit.
Mee eens,
naast de compressor frequentie volg ik ook de Tsetpoint, Troom en de Treturn sensoren.
Mijn horizontale swing staat op rechtvooruit en naar links, rechts zit op 1 m afstand de achterpui op het zuiden. Dit kan bij mij ook de regeling verstoren.
Pagina: 1 ... 37 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic