flippy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
die klap kan nog wel eens de 4 weg klep zijn als hij schakelt tussen koelen en verwarmen.
en dat laatste heet "pendelen". leuk om eens in te tikken als zoekopdracht hier.
niet uitprinten want er is niet genoeg papier in de wereld om al die discussies erover uit te printen...

+1
Bij mijn MHI zijn er drie AC standen: auto / verwarmen / koelen.
Het switchen tussen verwarmen en koelen kan m.i. alleen in de auto stand. Mijn installateur gaf het advies de auto stand niet te gebruiken.
Over het pendelgedrag van mijn unit,
Mijn MHI SRK35ZS-W gebruik ik nu zo'n 10 dagen en volg het regelgedrag via HA. Het is mijn doel om zoveel mogelijk tijdens zonuren te verwarmen en mijn huis hierbij als 'warmteaccu' te gebruiken.
Wat ik denk te zien is dat, bij een grotere deltaT ('s ochtends), het regelgedrag naar het setpoint heel netjes verloopt: even een boost en dan heel stabiel en rustig naar het setpoint, het verbruik is dan rond de 500 wh (gemeten met een shelly PM1).
Als ik stop met verwarmen (bij ca 22 C op 5 m afstand van de binnenunit), en ik vervolgens, 2/3 uur later, weer verder ga met verwarmen, met een kleinere de deltaT tov van de ochtend run, zie ik een heel andere regelkarakteristiek (ook direct zon- instraling speelt dan mee). Er wordt dan, na ca een uur redelijk stabiel verwarmen, niet meer constant verwarmd maar met korte pieken: kort een piek / even stabiel / en weer uit (20-10-23, frequentie van de compressor in de buitenunit):
Ik vermoed dat de oscillatie in de 2e run komt omdat de sensoren Tsetpoint, Troom en Treturn fysiek te dicht bij elkaar zitten i.c.m. met ruimtelijke airflow in mijn kamer. Wellicht dat een externe Troom sensor het regelgedrag bij een kleinere delta T kan verbeteren. De directe instraling van de zon heeft natuurlijk ook invloed op de regeling, die was gisteren echter beperk (het was een redelijk bewolkte dag).
ps de compressor frequentie grafiek is behoorlijk uitvergroot, in de shelly app lijkt het alsof ik gewoon ca 600 wh gebruik tijdens de 2e run en is het aan/uit gedrag van de buitenunit veel minder te zien. Ik weet ook niet of het regelgedrag in de 2e run een probleem is. Al met al een leuke puzzel
Als ik de compressor frequentie handmatig zou kunnen instellen dan zou ik een dag als gisteren (20-10) het apparaat bv tussen 9 en 15u bijvoorbeeld op 30 Hz zetten en kijken wat er gebeurd.