Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Dat werkt niet in praktijk, klep naar beneden hoopt het teveel op bij de binnenunit, daarom zeggen de meeste ook zet hem halverwege rond 45 graden
Dank voor de tip, ga ik zeker proberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Met een vloerunit is dit allemaal een stuk minder van toepassing. Zie dit plaatje wat ik vond op Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/t17rxykleyh41.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=2c44d45c68beed1c3c2ca4162f44f98399a1b1e6

In mijn ervaring zet ik de lamellen vooral zo dat deze niet op mijn nek blaast, verder maakt het allemaal niet zo uit. De warme lucht is heerlijk aan de voeten en benen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
glas86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Mijn unit hangt ook in een hoek. Bedoel je kwa instellingen zoiets:

[Afbeelding]
Bij mij staat verticale richting 1 stand hoger, horizontale richting maximaal naar links ( maximaal richting woonkamer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08
flippy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

die klap kan nog wel eens de 4 weg klep zijn als hij schakelt tussen koelen en verwarmen.

en dat laatste heet "pendelen". leuk om eens in te tikken als zoekopdracht hier.
niet uitprinten want er is niet genoeg papier in de wereld om al die discussies erover uit te printen... :+
pendelen? je bedoelt dat hij gaat ontdooien hij staat hier altijd op de warm stand niet op de auto stand.
want dat is dom dan gaat hij tussen koelen en verwarmen schakelen terwijl ik nu geen koeling wil juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Maxwp schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

pendelen? je bedoelt dat hij gaat ontdooien hij staat hier altijd op de warm stand niet op de auto stand.
want dat is dom dan gaat hij tussen koelen en verwarmen schakelen terwijl ik nu geen koeling wil juist.
dat jij hem op 1 stand zet wilt niet zeggen dat de 4wegklep niet word gebruikt/geactiveerd. vrijwel elke unit start de installatie in verwarmingsbedrijf en schakelt dan direct over zodra de druk oploopt. de kklep heeft druk(verschil) nodig om te schakelen en als de unit stilstaat is dat verschil er niet. als een unit opstart kan hij bevroren zijn, dat weet ie niet dus begint ie eerst met een ontdooislag. daarom duurt het vaak een paar minuten voor die begint te verwarmen.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 21-10-2023 23:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

[...]

Dat werkt niet in praktijk, klep naar beneden hoopt het teveel op bij de binnenunit, daarom zeggen de meeste ook zet hem halverwege rond 45 graden
Ik heb een "HADA care" modus erop zitten die voor een gelijkmatige ruimtetemperatuur moet zorgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Jawel eergisteren een Daikin airco laten installeren met name voor de beneden verdieping. Vooralsnog blij mee. Ik maak gebruik van de Onecta app. De energie weergave is vrij summier overzicht met een staafje de laatste 2 uur. Zie hier vaak mooie gedetailleerde overzichten. Is de Daikin data middels of zonder de Onecta app door te sturen/pairen naar een andere app/programma.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:01
Snarfie31 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:32:
Jawel eergisteren een Daikin airco laten installeren met name voor de beneden verdieping. Vooralsnog blij mee. Ik maak gebruik van de Onecta app. De energie weergave is vrij summier overzicht met een staafje de laatste 2 uur. Zie hier vaak mooie gedetailleerde overzichten. Is de Daikin data middels of zonder de Onecta app door te sturen/pairen naar een andere app/programma.
Nee, als je meer detail wil, dan moet je een extra stroommeter bij schakelen met wat data en wifi mogelijkheden.
De vraag is altijd… heb je dat nodig? Wat ga je anders doen als je per minuut kan zien wat je verbruikt?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Oekol

waka waka hey hey

Snarfie31 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:32:
Je zou een P1 meter er tussen kunnen hangen van homewizard. Hebben veel mensen hier sowieso, zijn de screenshots met paars en groene kleuren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Tommie12 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Nee, als je meer detail wil, dan moet je een extra stroommeter bij schakelen met wat data en wifi mogelijkheden.
De vraag is altijd… heb je dat nodig? Wat ga je anders doen als je per minuut kan zien wat je verbruikt?
Tja nog steeds een ferrarismeter.
Beetje nieuwschierig naar mn verbruik. Niet direct nodig. Maar mocht er een simpele oplossing zijn dan is dat ook prima. (y)

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Snarfie31 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Beetje nieuwschierig naar mn verbruik. Niet direct nodig. Maar mocht er een simpele oplossing zijn dan is dat ook prima. (y)
Kijk vooral naar je verbruik per dag en per week.

Per minuut of per uur is te random om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Tommie12 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Kijk vooral naar je verbruik per dag en per week.

Per minuut of per uur is te random om rekening mee te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PORVwj6p85aNp-Vsd9i-X-K7TUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PLP7CvpoUNhYFgKjXDmdrdA.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er nu zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Net zoals bij mij. En nu kijken naar week en jaar, dat is het interessantst op langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Snarfie31 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

De oplossing is dan met een Homewizard Energy socket (die steek je tussen de stekker van de betreffende airco)en is dan uit te lezen via de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQnH9XrBDfSs8U8h9UrMzWmyBiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyET6OtkkYLEbQF4UzQT6HNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
Robinnoord schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

De oplossing is dan met een Homewizard Energy socket (die steek je tussen de stekker van de betreffende airco)en is dan uit te lezen via de app.
[Afbeelding]
Een P1 meter kun je idd niet aansluiten op een ferrarismeter, die mist de aansluiting. Maar vaak zijn airco’s niet met een stekker aangesloten, maar vast via een werkschakelaar. Dan heb je deze meter nodig:https://www.homewizard.co...2EHQ_VEAQYASABEgLg6vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
BGFG schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Een P1 meter kun je idd niet aansluiten op een ferrarismeter, die mist de aansluiting. Maar vaak zijn airco’s niet met een stekker aangesloten, maar vast via een werkschakelaar. Dan heb je deze meter nodig:https://www.homewizard.co...2EHQ_VEAQYASABEgLg6vD_BwE
Handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:43:
gewoon de fan vastzetten. een stabiele luchtstroom zorgt ervoor dat de kabouter veel makkelijker een stabiele situatie kan krijgen in het compressorvermogen.
Deze opmerking is voor mij in de roos! @flippy _/-\o_
Ik heb gisterenmiddag eerst via de AB de fanspeed binnen, van auto naar 2 streepjes gezet. In EPShome wordt bij Ventilatormod... 'gemiddeld' aangegeven. Het leek gisteren beter te gaan maar de compressor oscillatie kwam terug.
Vanmorgen voor het eerst in HA met Grafana gespeeld om, via het vergelijken van instellingen, meer inzicht te krijgen. Dat leverde gelijk resultaat op! De ventilator blijkt niet op 1 stand te blijven staan! Hoe dat kan ben ik nog niet achter, vast iets met de aansturing via AB en ESPhome

En het belangrijkste is dat ik nu zie dat de oscillatie van de compressor parallel loopt met sprongen in de ventilator stand, precies zoals flippy opmerkte! Hier wordt de kabouter rustig van :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVnIg5KcGratt38MNIwUq_YLYaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H412YuNvrYA38RwRcEyUDLr9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nomind schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:51:
De ventilator blijkt niet op 1 stand te blijven staan! Hoe dat kan ben ik nog niet achter, vast iets met de aansturing via AB en ESPhome
Je hebt toch een MHi dacht ik.
De fanspeed regelt zich zelf in alle standen (auto, 1, 2 en 3 streepjes) up en down behalve als je de fanspeed op stand 4 (maximaal) zet. Dus als je de fanspeed op 3 streepjes zet wil niet zeggen dan de fanspeed op de speed van de 3 streepjes blijft draaien. Hoger dan 3 gaat ie niet volgens mij maar lager wel.
Heeft in ieder geval niets te maken met de aansturing via AB of esphome.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 22-10-2023 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

We zijn in het bezit van een Daikin Comfora Multi-Split (3.5 + 2.5 kW) airco. Het buitendeel is van type 2MXM50N2V1B (5.0 kW). De hierop aangesloten binnendelen zijn types FTXP35M5V1B9 (Woonkamer 3.5kW) en FTXP25N5V1B9 (Slaapkamer 2.5kW).
Het probleem is dat indien slechts één van beide binnendelen staat ingeschakeld op verwarmen, deze exact elke 25 minuten voor exact 3 minuten stopt terwijl de ingestelde doel temperatuur nog niet is bereikt.
  1. Dit probleem treedt alleen op als slechts 1 binnenunit is ingeschakeld. Als zowel de 3.5 kW EN 2.5 kW binnenunit zijn ingeschakeld, dan treedt dit probleem niet op.
  2. Indien beide binnenunits zijn ingeschakeld en ik na een tijdje eentje uitschakel, dan treedt het probleem niet op.
  3. De buitenunit ziet er niet bevroren uit, dus een ontdooi-cyclus lijkt mij onwaarschijnlijk (de huidige buiten temperatuur is 13 graden Celsius)
  4. De ventilator snelheid staat vast ingesteld, dus niet op ‘auto’ stand. Het maakt overigens niet uit welke ventilator stand is ingeschakeld; zowel op stand 1 als stand 5 ervaren we dit probleem
  5. Het maakt geen verschil of we ‘econo’ in of uit schakelen
  6. Het maakt geen verschil of ‘Vraagbesturing’ staat in of uitgeschakeld in de Daikin app. Zowel bij vraagbesturing automatisch, 70%, 40% of uit treedt het probleem op.
  7. De filters van de binnenunits zijn schoon/stofvrij
  8. Beiden binnenunits geven geen foutcode aan als ik deze uitlees via de afstandsbediening. Ze piepen ook niet en het power lampje blijft branden (knippert niet)
Zie onderstaande grafiek voor het temperatuur verloop van de FTXP35M5V1B9 (Woonkamer 3.5kW):
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/JODORUqa53.png/raw

- Paarse lijn = Ingestelde doeltemperatuur (30 graden celcius, ter test, doet zich bij elke temperatuur voor)
- Blauwe lijn = Gemeten ruimte temperatuur (Maximaal 28 graden geweest gedurende bovenstaande periode)
- Oranje kleur = Geeft aan wanneer de airco aan het verwarmen is

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/LOFETAlE55.png/raw
Tevens bovenstaand een grafiek van de compressor frequentie, waar duidelijk in te zien is dat deze exact elke 25 minuten voor 3 minuten stopt met draaien.

Daarnaast zijn we ook nog in het bezit van een Daikin Comfora Single-Split 2.5 kW airco t.b.v. mijn thuiswerkplek. Het buitendeel is type RXP25M5V1B en het binnendeel is type FTXP25N5V1B9. Hierbij ervaren we bovenstaande problemen niet. Deze blijft verwarmen totdat de doeltemperatuur bereikt is en past dan het vermogen aan om deze temperatuur te behouden. Onderstaand de grafieken van de single split unit, gemaakt op dezelfde dag en tijdstip als de bovenstaande grafieken (d.w.z. onder dezelfde condities; 13 graden buiten temperatuur, 30 graden doel temperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/LuLUtatI04.png/raw
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/gEXUYivo04.png/raw

Zoals je ziet blijft de airco opwarmen en gaat de compressor nooit uit. Dit is wat ik ook zou verwachten van de multi-split opstelling, echter is dit dus niet het geval. Hierdoor duurt het heel lang voordat de ruimte warm is. Met koelen tijdens de zomer ervaren we geen problemen, enkel tijdens het verwarmen.

De workaround voor nu is dus om beide binnenunits aan te zetten, even een paar minuten te wachten en dan eentje uit te schakelen… maar dat lijkt me niet de bedoeling:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/vuYuDAHA56.png/raw
Hoe kan dit? Wat veroorzaakt dit gedrag? Teveel koudemiddel? Een defecte binnen/buiten unit?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Dat ziet eruit als een software bug. Ik zou het probleem aan Daikin voorleggen. Kun je makkelijk de softwareversies v.d. units bepalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Martin7182 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:28:
Ik zou het probleem aan Daikin voorleggen.
Mijn installatie heeft ook een slecht regelgedrag. In koelen prefect maar verwarmen valt het tegen. Het minimum vermogen is veel te hoog. Terwijl dat bij koelen wel gaat.
Ik heb dus een uitgebreide email naar Daikin gestuurd met metingen en bevindingen. De standaard reactie is: vraag het je installateur.
Dezelfde email naar de installateur en die weet het ook niet en zal mijn bericht doorsturen naar Daikin. Vervolgens geen reactie.
Dus heb ik zelf Daikin gebeld en de situatie uitgelegd. Ze raden aan dat de installateur een datalogger moet aansluiten.
Weer terug naar installateur, die heeft geen datalogger.
Kastje > Muur. Niemand wil helpen.
Het blijkt dat er in de app een instelling "vermogens limitering" is. Als ik die op 40% en onder de 5º op 70% zet gaat het veel beter.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Nóg een reden om voor verwarmen niet voor de Daikins te gaan. Mooie cijfers, COP ed, maar in de praktijk toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Martin7182 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:28:
Dat ziet eruit als een software bug. Ik zou het probleem aan Daikin voorleggen. Kun je makkelijk de softwareversies v.d. units bepalen?
Bedankt voor de tip. Ik kan enkel de software versie van de WiFi controller uitlezen. Die heb ik gisteren bijgewerkt naar de laatste nieuwe versie en maakt geen verschil.
Ik heb zojuist een mail de deur uitgedaan naar Daikin met bovenstaande bevindingen... hopelijk krijg ik een inhoudelijke reactie i.p.v. 'contacteer je installateur'. Dit is namelijk geen doorsnee klacht. ik heb reeds contact gehad met mijn installateur en die weet het zo ook niet. Lukraak dingen gaan vervangen ben ik geen voorstander van.
MarkV6 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Mijn installatie heeft ook een slecht regelgedrag. In koelen prefect maar verwarmen valt het tegen. Het minimum vermogen is veel te hoog. Terwijl dat bij koelen wel gaat.
Ik heb dus een uitgebreide email naar Daikin gestuurd met metingen en bevindingen. De standaard reactie is: vraag het je installateur.
Dezelfde email naar de installateur en die weet het ook niet en zal mijn bericht doorsturen naar Daikin. Vervolgens geen reactie.
Dus heb ik zelf Daikin gebeld en de situatie uitgelegd. Ze raden aan dat de installateur een datalogger moet aansluiten.
Weer terug naar installateur, die heeft geen datalogger.
Kastje > Muur. Niemand wil helpen.
Het blijkt dat er in de app een instelling "vermogens limitering" is. Als ik die op 40% en onder de 5º op 70% zet gaat het veel beter.
Ik ben er ook bang voor dat Daikin me terug gaat sturen naar de installateur. Maar, zoals hierboven gezegd, die weet het ook niet..

De 'vermogens limitering' ofwel 'Vraagbesturing' optie heb ik reeds mee gespeeld. Geen enkele combinatie werkt. Ik heb ze allemaal gehad, 40%, 50%, 60%, 70%, 80%, 90%, automatisch, uit... maakt geen enkel verschil helaas. Ook niet als ik ze op beide units instel op dezelfde waarde. Toch bedankt voor de tip.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

TereZz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:35:
Nóg een reden om voor verwarmen niet voor de Daikins te gaan. Mooie cijfers, COP ed, maar in de praktijk toch anders.
Niet helemaal mee eens. Met de single-split ervaar ik geen problemen. Enkel met de multi-shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

BramT

Rule #1

BramT schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:49:
Vraagje voor de mensen met Daikin units. Ik heb sinds kort 3 Emura's hangen, aangestuurd via Onecta app en bijbehorende afstandsbedieningen.
Op de afstandsbediening vind ik onder de "apparaat-instellingen" een instelling voor "L M R". Ik heb geen idee waar dit voor is. In de handleiding komt het niet voor, ook niet online.

Iemand een idee waar die instelling voor is?

Bonusvraagje: ik ben helemaal happy met koel/verwarm-vermogen van die dingen (woonkamer 5kw, slaapkamers 2kw ieder), maar waarom blijft de unit doorgaan met koelen of verwarmen nadat de ingestelde temperatuur is bereikt? Hij 'schiet' soms wel 2 graden door. En dat is dan de temperatuur in de app; dus de unit 'weet' dat het al warmer/kouder is dan de bedoeling is.
(N)iemand?

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
Denk Links Midden Rechts, qua richting van blazen?

Bij elk type/merk airco zit een offset qua temperatuur. Kwestie van wat uitproberen en als je in de gaten hebt wat de offset is daar rekening mee houden. Dus bijv je wilt kamer op 20 gr hebben maar moet airco daarvoor op 18 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Wat die knopjes L/M/R betekenen weet ik niet.

Waarom hij blijft verwarmen terwijl hij wel meet dat de temperatuur bereikt is, ook geen idee. Misschien omdat ze bij Daikin snappen dat de temperatuur bij de unit vaak hoger is dan bij je thermostaat?

De afwijkende temperatuur kun je iets bijstellen tot +2 of -2 graden via de afstandsbediening. ff zoeken op dit forum dan vind je daar ook nog instructies voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Paar dagen geleden nieuwe airco Daikin FTXP-35.

Buitenunit maakt ratelend geluid loopt water uit binnen blijft hij keurig verwarmen. Neem aan pedelen/ defrosten?. Is dat normaal zo'n ratelend geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 19:16
Snarfie31 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:33:
Paar dagen geleden nieuwe airco Daikin FTXP-35.

Buitenunit maakt ratelend geluid loopt water uit binnen blijft hij keurig verwarmen. Neem aan pedelen/ defrosten?. Is dat normaal zo'n ratelend geluid.
Ligt eraan wat er ratelt, wellicht is dat het lullig framepje die je condensor beschermd?
Ik heb er op een paar plekjes de buitenmantel van een koelleiding tussen gestopt om die trilling op te vangen.

Een filmpje doen zou handig zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Snarfie31
elektriekert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Ligt eraan wat er ratelt, wellicht is dat het lullig framepje die je condensor beschermd?
Ik heb er op een paar plekjes de buitenmantel van een koelleiding tussen gestopt om die trilling op te vangen.

Donderdag geplaatst vandaag ratelgeluid waargenomen binnen 3 uur nieuwe buitenunit gehad. Volgens monteur is het niks ernstigs maar het demonteren en uitzoeken (condensator die iets aanloopt of iets anders,,,,) is het niet waard om terplekke uit te zoeken. Goeie service BTU Heemstede. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH-Hga8feQz8oiHhTyv8IFPmYUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgAbPxzKa9ZL2FpC9sqgsxMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:45
Snarfie31 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Donderdag geplaatst vandaag ratelgeluid waargenomen binnen 3 uur nieuwe buitenunit gehad. Volgens monteur is het niks ernstigs maar het demonteren en uitzoeken (condensator die iets aanloopt of iets anders,,,,) is het niet waard om terplekke uit te zoeken. Goeie service BTU Heemstede. [Afbeelding]
Vind je installateur nu al een topper. Dat is pas service en zo doe je dat. Nieuwe unit en dan kan de installateur het op zijn gemak bekijken en eventueel uitvechten met Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
glas86 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Vind je installateur nu al een topper. Dat is pas service en zo doe je dat. Nieuwe unit en dan kan de installateur het op zijn gemak bekijken en eventueel uitvechten met Daikin.
Hij koopt z'n materiaal bij groothandel Wasco (dus geen import) zit bij ons vlakbij Haarlem. Dus oude eruit nieuwe ophalen. Hij was minder dan 1 uur bezig. Als hij dat ding uitelkaar moet halen probleem op zoeken was hij daar een veelvoud aan kwijt geweest dat is niet efficiënt werken. Had hem ook een filmpje geappt met de ratel.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 23-10-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
elektriekert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Heb ik de installateur opgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:31
Snarfie31 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Hij koopt z'n materiaal bij groothandel Wasco (dus geen import) zit bij ons vlakbij Haarlem. Dus oude eruit nieuwe ophalen. Hij was minder dan 1 uur bezig. Als hij dat ding uitelkaar moet halen probleem op zoeken was hij daar een veelvoud aan kwijt geweest dat is niet efficiënt werken. Had hem ook een filmpje geappt met de ratel.
Interessant hoe dat in minder dan een uur kan. Terugwinnen koudemiddel (oke, terug in de unit, 5 minuten). Unit vervangen. Opnieuw afpersen met stikstof. Standtijd. Vacumeren. Standtijd. Druk en temperatuur meten tijdens testrun :X Allemaal zaken die verplicht zijn en waar Wasco ook naar vraagt bij een garantieclaim.

Oke, beetje negatief. Super natuurlijk dat hij hem voor je vervangen heeft zo vlug, complimenten daarvoor. Maar eigenlijk kan het niet binnen een uur.

[ Voor 17% gewijzigd door M_AW op 23-10-2023 20:13 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:45
M_AW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:03:
[...]

Interessant hoe dat in minder dan een uur kan. Terugwinnen koudemiddel (oke, terug in de unit, 5 minuten). Unit vervangen. Opnieuw afpersen met stikstof. Standtijd. Vacumeren. Standtijd. :X
Nieuwe units zijn tegenwoordig toch al vanaf de fabriek afgevuld? Of je moet hele lange leidingen hebben waardoor er koelmiddel bij moet maar anders moet dat toch wel lukken binnen afzienbare tijd lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Donderdag geplaatst vandaag ratelgeluid waargenomen binnen 3 uur nieuwe buitenunit gehad. Volgens monteur is het niks ernstigs maar het demonteren en uitzoeken (condensator die iets aanloopt of iets anders,,,,) is het niet waard om terplekke uit te zoeken. Goeie service BTU Heemstede. [Afbeelding]
Waarom de buitenunit niet op dezelfde plaats als waar hij naar binnen gaat?
Nu heb je zo'n lelijke witte dikke buis lopen terwijl dat allemaal niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Nu heb je zo'n lelijke witte dikke buis lopen terwijl dat allemaal niet nodig is.
Inderdaad. Plaats m dan óf op de grond ivm geluid, óf hoger op de muur en bespaar ruimte en leiding. Zo laag aan de muur snap ik niet, maar zie ik ook vaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
[...]

Zo hoog ophangen vind ik dan weer lelijk(vreselijk om al die airco's zo hoog aan de gevel te zien hangen in de stad..), plus lastiger onderhoud en wie weet moet de leiding een minimale lengte hebben bij deze unit. Verf die buis de kleur van de muur en het is al een stuk beter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Ik zag laatst dat het isolatiemateriaal op de laatste 20-30cm van het leidingwerk naar de buitenunit is losgeraakt (het leek ook wat te kort om helemaal naar de aansluiting op de unit te voeren). Kan ik hier nog iets optimaliseren door beter te isoleren?

Zowiezo loopt er een aantal meter van de leiding op de muur in zo’n kabelgoot. Dit wordt overal gedaan, maar is er nog winst te behalen door deze leidingen beter te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
M_AW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:03:
[...]

Interessant hoe dat in minder dan een uur kan. Terugwinnen koudemiddel (oke, terug in de unit, 5 minuten). Unit vervangen. Opnieuw afpersen met stikstof. Standtijd. Vacumeren. Standtijd. Druk en temperatuur meten tijdens testrun :X Allemaal zaken die verplicht zijn en waar Wasco ook naar vraagt bij een garantieclaim.

Oke, beetje negatief. Super natuurlijk dat hij hem voor je vervangen heeft zo vlug, complimenten daarvoor. Maar eigenlijk kan het niet binnen een uur.
Voorals nog draait hij als een zonnetje en geen ratel aanloop meer. Die R32 zit er al standaard in moet eventueel bijgevuld worden indien de leidingen naar de binnen unit langer worden meende ik van hem gehoord te hebben. Bij mij standaard installatie 3 meter. Verbaas me dat dat ding een ruime COP 7 heeft bij 12 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awC-QexBnoyg_7aN10BismDHfnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxc4fGL0YbLslqlSKADYj1IG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
glas86 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Nieuwe units zijn tegenwoordig toch al vanaf de fabriek afgevuld? Of je moet hele lange leidingen hebben waardoor er koelmiddel bij moet maar anders moet dat toch wel lukken binnen afzienbare tijd lijkt mij?
Dat vertelde de installateur ook. Voor standaard installatie 3 meter is de R32 die er in zit voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
[...]

Ik heb een voorkeur om de installatie laag te houden maar net niet op de grond om stof zand bladeren water afvoer etc zoveel mogelijk te vermijden. Wil er met een bezem onder kunnen komen. Heb op de oprit 3 grote Catalpa's met stugge grote bladeren staan die in het najaar vallen dus lastig kunnen zijn. Tevens als ik hem hoog ophang (vinden wij niet mooi) kan ik beter de electra naar binnen laten lopen vind ik minder mooi dan buiten laag langs de muur vanuit de garage. En om weer een extra geaarde groep aan te leggen vanuit de meterkast vind ik ook weer overdreven. Tja keuzes maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
[...]

Betere reclame dan dit kan zo'n firma zich niet wensen... prima service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Vergeet niet dat een bedrijf zulke service normaal gesproken alleen levert als de fabrikant of de groothandel de unit wil omwisselen. Een Bedrijf gaat dat echt niet uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
m3power schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:18:
Vergeet niet dat een bedrijf zulke service normaal gesproken alleen levert als de fabrikant of de groothandel de unit wil omwisselen. Een Bedrijf gaat dat echt niet uit eigen zak betalen.
Ik heb nog overwogen om zo'n airco in het buitenland te bestellen scheelt in prijs. Echter als je dan gemieter hebt dan kan je mogelijk lang wachten op garantie, reserve onderdelen installeren etc etc. Was mij niet de moeite waard gewoon lokaal laten installeren kost wat meer maar je slaapt beter :O. Of je moet een zeer handige Tweaker zijn laat ik dat nou niet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 24-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
[...]

Valt toch wel mee ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbpGzxp027yD2iSbMUpJw7aNacQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15WOBiSrcgWEIVyBN5plSRPs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Vandaag de eerste keer echt stoken met de airco want tot nu toe bleef de warmte wel in huis hangen. Wat heerlijk zeg, echt geen spijt ervan om dit ding overal in huis te laten installeren O+

Initieel energieverbruik van de multi-split valt wel tegen, maar hij middelt uiteindelijk wel omlaag. De hoeveelheid vocht die uit het buitenunit komt valt best mee, ik had verwacht dat er wel een stortvloed vandaan zou komen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Snarfie31 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb nog overwogen om zo'n airco in het buitenland te bestellen scheelt in prijs. Echter als je dan gemieter hebt dan kan je mogelijk lang wachten op garantie, reserve onderdelen installeren etc etc. Was mij niet de moeite waard gewoon lokaal laten installeren kost wat meer maar je slaapt beter :O. Of je moet een zeer handige Tweaker zijn laat ik dat nou niet zijn.
Persoonlijk vind ik het ook een gevaarlijke plek. Je tikt er zo met de container tegenaan of (bezoek) gaat de fiets er tegenaan zetten of weet ik wat.. Ik had hem persoonlijk hoger gehangen maar goed, het hangt al he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
een keer is genoeg...

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 24-10-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
[...]

Ik meen vernomen te hebben dat dat niet gaat. Als je de buitenunit op gelijke hoogte hangt van de binnenuit, omdat je te maken zou hebben met een minimale leidinglengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:36
studiostevus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:33:
Ik zag laatst dat het isolatiemateriaal op de laatste 20-30cm van het leidingwerk naar de buitenunit is losgeraakt (het leek ook wat te kort om helemaal naar de koppeling op de unit te voeren). Kan ik hier nog iets optimaliseren door (beter) isoleren?

Zowiezoo loopt er een aantal meter van de leiding op de muur in zo'n kabelgoot. Dit wordt overal gedaan, maar is er nog winst te behalen door deze leidingen beter te isoleren?
Een stuk "zwemnoodle" en wat duct tape? Bij veel installaties is de isolatie er na enkele jaren al afgevreten door vogels en ander ongedierte. Ik denk niet dat het echt kwaad kan om het een beetje bij te werken.

Op Aliexpress zijn er ook kant en klare oplossingen

[ Voor 9% gewijzigd door MXMan op 24-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Mooie hoogte en de juiste overweging. :) Kun je in de toekomst ook gewoon bij de bestrating en als het echt koud is zal de unit beter vrij blijven van ijs en sneeuw. Bij ons hangt hij net wat lager, maar dat is ook een grotere multisplit

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
een keer is genoeg...

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 24-10-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rsport40 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Ik meen vernomen te hebben dat dat niet gaat. Als je de buitenunit op gelijke hoogte hangt van de binnenuit, omdat je te maken zou hebben met een minimale leidinglengte.
Dat was vroeger zo, nu zo goed als nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:22:
Vandaag de eerste keer echt stoken met de airco want tot nu toe bleef de warmte wel in huis hangen. Wat heerlijk zeg, echt geen spijt ervan om dit ding overal in huis te laten installeren O+

Initieel energieverbruik van de multi-split valt wel tegen, maar hij middelt uiteindelijk wel omlaag. De hoeveelheid vocht die uit het buitenunit komt valt best mee, ik had verwacht dat er wel een stortvloed vandaan zou komen.
Bij koelen heb je condens en dus afvoer nodig, bij verwarmen heb je dat niet. Jouw lucht binnen zal niet droger worden tijdens verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

studiostevus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:33:
Ik zag laatst dat het isolatiemateriaal op de laatste 20-30cm van het leidingwerk naar de buitenunit is losgeraakt (het leek ook wat te kort om helemaal naar de koppeling op de unit te voeren). Kan ik hier nog iets optimaliseren door (beter) isoleren?

Zowiezoo loopt er een aantal meter van de leiding op de muur in zo'n kabelgoot. Dit wordt overal gedaan, maar is er nog winst te behalen door deze leidingen beter te isoleren?
Iets eerder heb je exact hetzelfde al gevraagd...
Hoeft geen 2x. Uhhh, je hebt hem nu zelfs voor de 3e keer geplaatst?...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Bij koelen heb je condens en dus afvoer nodig, bij verwarmen heb je dat niet. Jouw lucht binnen zal niet droger worden tijdens verwarmen.
Ja, maar met koelen heb je condens tegen het buitenunit doordat de (in deze tijd) vochtige lucht graag tegen een nog kouder oppervlak condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
mr_evil08 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb meer de focus gelegd op de weersomstandigheden die vaker voorkomen dan 1x in de 3 jaar voor 2 dagen in Nederland, wanneer hebben wij een 11 stedentocht gehad?

Mensen leggen teveel de focus op strenge vorst en vergeten dat temperaturen boven 0 vaker voorkomen en daar scoort Daikin weer beter in kwa regeling.
Ligging mbt weersomstandigheden is ook belangrijk om in ogenschouw te nemen. Ik woon in de buurt van de kust meer warm zee klimaat in de winter word het hier overdag niet kouder dan 3 a 6 graden. S'nachts kan het wel onder de - komen maar dan iets van -2 of -3 zelden -6 of lager.
S'nachts verwarm ik ook niet actief. Meer iets dat het niet onder de 12 graden komt. Gebeurt zelden met ons redelijk tot goed geïsoleerd huis. Wij hebben een hoekhuis waarvan de grote buitenmuur (aangrenzend aan de voorkamer) pal Noord staat. Alle zuidwesters ontwijken wij dus min of meer scheelt een hoop wind en kou. Heb de temperatuur eens gemeten van mn Noord buiten muur gisteren 14,5 graden mijn zuid muur aangrenzend aan de voorkamer van mijn buren 16 graden. Free Heath.
.

[ Voor 43% gewijzigd door Snarfie31 op 24-10-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
Wij hebben sinds paar maanden de msz-ln60 en de msz-ln35 en, tot nu toe, erg tevreden. De 3,5kw hoor je totaal niet en de 6kw valt me ook 100% mee. Wel eerst even afwachten hoe dat is bij kouder weer. Airco staat nu hele dag aan en melcloud geeft volgende aan qua verbruik:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvQOhXCBK19f_OBbqeFreKC1ReE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byec7vdE2J0SSt43ISNhiU8e.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben verder geen slimme meters en ik vraag me af of dit verbruik beetje realistisch is. Staat bij geschatte verbruikte energie dus geen idee of dat klopt. 250 watt zou ik prima vinden voor het moment. Ook dat het zo constant is vind ik top. Moet het wel kloppen uiteraard. Iemand die melcoud gebruikt en dat heeft vergeleken met verbruik op slimme meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 10:40
FenF schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:22:
Wij hebben sinds paar maanden de msz-ln60 en de msz-ln35 en, tot nu toe, erg tevreden. De 3,5kw hoor je totaal niet en de 6kw valt me ook 100% mee. Wel eerst even afwachten hoe dat is bij kouder weer. Airco staat nu hele dag aan en melcloud geeft volgende aan qua verbruik:[Afbeelding]
Iemand die melcoud gebruikt en dat heeft vergeleken met verbruik op slimme meters?
Ja, bij mij geeft melcloud een te pessimistische indicatie. Het werkelijke gebruik is bij mij maar liefst ruim 30% minder, in ieder geval bij lage warmte vraag (af en toe pendelen). Het zou beter kunnen kloppen bij hoge warmte vraag, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Bij mijn airco laat hij stapjes van 300 Wh zien. Bij jouw luxere LN serie is dit duidelijk subtieler, dus waarschijnlijk ook nauwkeuriger.

[ Voor 7% gewijzigd door tomtor op 24-10-2023 20:58 ]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
tomtor schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Ja, bij mij geeft melcloud een te pessimistische indicatie. Het werkelijke gebruik is bij mij maar liefst ruim 30% minder, in ieder geval bij lage warmte vraag (af en toe pendelen). Het zou beter kunnen kloppen bij hoge warmte vraag, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Bij mijn airco laat hij stapjes van 300 Wh zien. Bij jouw luxere LN serie is dit duidelijk subtieler, dus waarschijnlijk ook nauwkeuriger.
Ok. Bedankt voor je bericht. Zou leuk zijn als werkelijkheid lager ligt. Dit is verbruik van de 3,5kw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tecsvxp5tf_f2zmpfWvqqwAzri8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CCo7FkUyqRfSTLmDY4f2eqB.png?f=fotoalbum_large

Die fluctueert veel meer. Denk dat deze aan het pendelen is he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Volgens mij ging het om condens bij de buitenunit tijdens verwarmen. De lucht wordt binnen trouwens wel droger, tenminste als we het over de relatieve luchtvochtigheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 10:40
FenF schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Die fluctueert veel meer. Denk dat deze aan het pendelen is he?
100 Wh in een uur is erg weinig, dan zal hij inderdaad wel af en toe pendelen. Dat merk je niet zo goed bij de ME omdat hij zachtjes door blijft blazen. Bij mij zet hij dan wel de uitblaas richting tijdelijk horizontaal.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Geen duo en singlesplits over 1 kam scheren aub.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn multisplit Daikin verwarmt anders prima. Nóg een reden om niet te generaliseren ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Termy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Mijn multisplit Daikin verwarmt anders prima. Nóg een reden om niet te generaliseren ;).
FWIW mijn multisplit Daikin verwarmt de kinderslaapkamer tot 21 graden als ik hem op 17 graden zet (21 graden gemeten zowel door de binnenunit als een 'onafhankelijke' thermometer op bed-hoogte)... snap het ook niet waarom hij maar door blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

FWIW mijn multisplit Daikin verwarmt de kinderslaapkamer tot 21 graden als ik hem op 17 graden zet (21 graden gemeten zowel door de binnenunit als een 'onafhankelijke' thermometer op bed-hoogte)... snap het ook niet waarom hij maar door blijft gaan.
Dat is juist hoe een airco werkt. Die ‘moet’ door blijven gaan en niet om de haverklap gaan pendelen. Zeker in de winter zul je zien dat hij blijft verwarmen. Zo houdt hij het ook op temperatuur. Je wilt niet dat hij telkens aan/uit/pendelen gaat.

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
henidde schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is juist hoe een airco werkt. Die ‘moet’ door blijven gaan en niet om de haverklap gaan pendelen. Zeker in de winter zul je zien dat hij blijft verwarmen. Zo houdt hij het ook op temperatuur. Je wilt niet dat hij telkens aan/uit/pendelen gaat.
Onzin. Hij kan prima gewoon afslaan bij +2 (dus 19 graden) en pas weer aanslaan bij 17 maar software is gewoon ruk geschreven.

Genoeg andere modellen die beter reageren. Zelfs LG. Die gaat consistent uit bij +2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
henidde schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Ik ben bekend met de kwalijkheden van pendelen (namelijk inefficient verwarmen en [evt] wordt de compressor eerder oud door start/stops), maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat het apparaat maar blijft doorgaan als hij er zin in heeft?

Dus jawel, ik wil dat hij gaat pendelen in dit geval. Beter een paar keer extra aan/uit dan een kamer die te warm is om te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Vermoedelijk heb je tocht over de sensor of de binnenunit hangt in een hoek wat de regeling belemmert, Daikin gaat ook wel uit als de temperatuur +1,5c is.

De voeler van de binnenunit kan je bijstellen als het teveel afwijkt met de SU codes.
@w00key Bij Daikin stopt die ook wel met verwarmen, de voeler is gevoelig voor externe factoren zoals in een hoek hangen of tocht.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
mr_evil08 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Vermoedelijk heb je tocht over de sensor of de binnenunit hangt in een hoek wat de regeling belemmert, Daikin gaat ook wel uit als de temperatuur +1,5c is.

De voeler van de binnenunit kan je bijstellen als het teveel afwijkt met de SU codes.
@w00key Bij Daikin stopt die ook wel met verwarmen, de voeler is gevoelig voor externe factoren zoals in een hoek hangen of tocht.
Dat zou kunnen, maar zou dan de Daikin app niet aangeven dat het nog geen 19 graden was? Nu geeft de Daikin zelf aan dat het 21 graden is en hij blijft maar doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Dat zou kunnen, maar zou dan de Daikin app niet aangeven dat het nog geen 19 graden was? Nu geeft de Daikin zelf aan dat het 21 graden is en hij blijft maar doorgaan.
De SU codes staan los van wat je ziet in de Daikin app kwa binnentemp.
Als jij hem op 19c hebt staan en hij dendert nog door bij 21c dan kan je dat aanpassen met de SU code door hem een -1 of -2 te geven.

Dat kalibreren/bijstellen is iets wat de installateur hoort te doen maar niet gebeurd in praktijk daarom klopt de regeling vaak niet, Daikin kan niet ruiken of jij de airco dichtbij het plafond of ver van het plafond hangt, of jij een 5 meter plafond of 2 meter, of een grote of kleine kamer bijvoorbeeld.

Hier klopt het exact met de CV thermonstaat, soms wel 0,5c teveel met zon op de ramen maar daar kan ik wel mee leven.

(Bedenk wel dat het nooit perfect zal worden, binnenunits die de meting in de binnenunit doen wijkt altijd beetje af met de werkelijkheid, hier hangt de voeler buiten de binnenunit).

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
mr_evil08 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

De SU codes staan los van wat je ziet in de Daikin app kwa binnentemp.
SU Code? Heb het forum al afgegoogeld maar hoe kom ik daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat ze deze bedoelen;

ricardo246 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72902894

Edit: oh iemand was me voor.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
studiostevus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
wordt de compressor eerder oud door start/stops
Compressors kunnen er prima tegen om geregeld aan en af te slaan. Kijk maar eens hoe vaak je koelkast dit op een dag doet en hoeveel jaar zo'n ding gemiddeld meegaat. Voordat de inverter technologie er was (waarbij de compressor terugmoduleert naar een lagere frequentie) werkten airco's ook volgens het aan/uit-principe om de temperatuur te reguleren en ook die gingen lang mee. Ik zou me daar dus niet teveel zorgen over maken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Freekers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Niet helemaal mee eens. Met de single-split ervaar ik geen problemen. Enkel met de multi-shit...
En als je de temperatuur bij de andere units lager instelt? (ipv uitschakelen) Ik heb het met mijn 3MXM68 ook als ik alleen de beneden unit aan heb staan. Wellicht omdat hij niet genoeg vermogen kan afgeven.

Dat is althans mijn hypothese. Met de unit boven ook aan, stopt hij nooit - loopt aan een stuk door, alleen de compressor gaat af en toe harder/zachter draaien.

Zo is mijn ervaring in elk geval heel erg goed. Beneden is mijn warmtevraag stukken groter, dus kan hij mooi doordraaien. Ik zet hem boven op 19 en beneden op 23,5 (ik moet voor de unit beneden nog een correctie ingeven, want hij geeft ca. 2°C meer aan dan de kamertemp).

Mijn 3MXM68 is denk ik, zeker met de huidige buitentemperaturen - veel te groot voor een FTXJ35 alleen aan te sturen, met beiden gaat het goed. In mijn ogen ook erg zuinig. Trekt maar goed 1800W en levert daarmee 8kW verwarmend vermogen. Met 1 unit op verwarmen levert ie 4kW en trekt ca. 900W.. Ik ben er heel tevreden mee! Met mijn 'multi-shit' :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MiBe schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Compressors kunnen er prima tegen om geregeld aan en af te slaan. Kijk maar eens hoe vaak je koelkast dit op een dag doet en hoeveel jaar zo'n ding gemiddeld meegaat. Voordat de inverter technologie er was (waarbij de compressor terugmoduleert naar een lagere frequentie) werkten airco's ook volgens het aan/uit-principe om de temperatuur te reguleren en ook die gingen lang mee. Ik zou me daar dus niet teveel zorgen over maken.
svp een andere vergelijking gebruiken. koelkasten hebben een heel ander soort compressor en interne constructie dan airco's.

dan nog gaat trouwens de vlieger niet op, de moderne compressors in aircos vinden vaak starten zeker niet leuk op de lange termijn. en de oude types die je vond in aan/uit aircos trouwens ook niet, als die pendelen komen de knikkers ook vies snel los te liggen in de compressor.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 25-10-2023 15:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

svp een andere vergelijking gebruiken. koelkasten hebben een heel ander soort compressor en interne constructie dan airco's.

dan nog gaat trouwens de vlieger niet op, de moderne compressors in aircos vinden vaak starten zeker niet leuk op de lange termijn. en de oude types die je vond in aan/uit aircos trouwens ook niet, als die pendelen komen de knikkers ook vies snel los te liggen in de compressor.
Er is iemand hier geweest die beweerde dat het allemaal geen kwaad kon, en iedereen volgt dit braaf 8)7 was overigens ook een installateur waar het in zijn voordeel was om iets dergelijks te roepen. Maar goed ieder voor zich, ik probeer al een paar jaar stabiele lange runs te maken met een zo laag mogelijk vermogen, alleen al omdat het leuk is om de boel te tunen. Pendelen af en toe kan geen kwaad maar over dimensioneren en in deze gradatie pendelen gaat je op lange termijn gewoon geld kosten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Hier vandaag ook begonnen met verwarmen (de singlesplit mhi Srk35zsx-wf) aangezien het grotendeels onder de 10 graden was buiten en we het binnen graag rond de 21-21.5 graden wilde houden. De unit ingesteld op 20 graden, auto fan stand (45 gr naar beneden). Het is hier de hele dag 21 graden gebleven zonder problemen.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben hoe deze unit op z'n gemakje en op zeer laag vermogen[steady rond de 135w) dit kan doen. Ik ben benieuwd hoe het gaat als omstandigheden uitdagender worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzHwaSM9k_jUNHkY_RSioTu-xxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hylJdMAAHlcbZXHimJf2zyCV.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Servee schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Er is iemand hier geweest die beweerde dat het allemaal geen kwaad kon, en iedereen volgt dit braaf 8)7 was overigens ook een installateur waar het in zijn voordeel was om iets dergelijks te roepen. Maar goed ieder voor zich, ik probeer al een paar jaar stabiele lange runs te maken met een zo laag mogelijk vermogen, alleen al omdat het leuk is om de boel te tunen. Pendelen af en toe kan geen kwaad maar over dimensioneren en in deze gradatie pendelen gaat je op lange termijn gewoon geld kosten.
Op mijn werk had vandaag ook iemand een Carrier unit (plafond unit) aangezet om te verwarmen. Dat ding sprong elke 5-10 minuten aan en uit.

Nu durf ik te zeggen dat een aantal keren per uur aan/uit niet per se het probleem zal zijn. Maar als dat ding 10x per uur aan en uit gaat zal dat toch echt wel nadelig zijn voor de compressor. Sowieso is dit ook niet lekker voor het stroomnet, als je dit in een hele wijk zou doen krijg je structureel vreemde pieken in het stroomnet :+ Naast dat het ook niet goed is voor het stroomverbruik

En ik neem aan, dat een compressor zijn smering op orde heeft zodra hij loopt, dat er toch een deel naar een oliecarter loopt als hij stopt. Dus bij een continue operatie zou het beter moeten zijn.

Pendelen lijkt me an sich niet slecht, maar je moet geen stroboscoop achtige praktijken krijgen :+ Als het ding om de paar minuten afslaat is er gewoon iets niet goed geregeld in je systeem. Waarschijnlijk ook een te grote unit voor het verwarmend vermogen dat je nodig hebt. of je huis is te goed geisoleerd _O-

Ik zal mezelf eens inlezen in wat literatuur. Ik ben wel benieuwd of het daadwerkelijk slecht is voor de compressor. Sowieso wat ik zei - een aantal keer per uur lijkt me geen issue. Maar wat sommige systemen doen zodra de temperatuur bereikt is, elke 5-10 minuten opnieuw aan en uit, dat lijkt me niet best (compressor opstarten kost ook weer energie) :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
renzo4000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:10:
Hier vandaag ook begonnen met verwarmen (de singlesplit mhi Srk35zsx-wf) aangezien het grotendeels onder de 10 graden was buiten en we het binnen graag rond de 21-21.5 graden wilde houden. De unit ingesteld op 20 graden, auto fan stand (45 gr naar beneden). Het is hier de hele dag 21 graden gebleven zonder problemen.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben hoe deze unit op z'n gemakje en op zeer laag vermogen[steady rond de 135w) dit kan doen. Ik ben benieuwd hoe het gaat als omstandigheden uitdagender worden.

[Afbeelding]
Dat is wel heel netjes, als ie op zo weinig vermogen kan draaien! Ik weet dat mijn Daikin met koelen wel op ca. 350W draaide (ik denk om en nabij het minimum). Ik zou eigenlijk niet weten wat de 3MXM68 als minimum kan.

Ben wel benieuwd, ik heb vooralsnog vooral in de zonnige uren verwarmd (m.u.v. de afgelopen dagen natuurlijk :+ ) en dan zette ik hem uit als ik thuis kwam, om gewoon eens te kijken hoe ver ik kon komen door puur op (eigen opgewekte) zonne energie te verwarmen :*)

Dan trekt hij bij mij gemiddeld 1-1.5kW (piek 2kW), maar ja ik probeer mijn huis dan vanaf 16°C zo ver mogelijk op te warmen (met 2 units die totaal 8kW warmte leveren) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Klopt dit had ik ook, hierdoor dacht de unit al vrij snel dat het boeltje op temperatuur was. Terwijl dat nog een paar graden scheelde :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
barta123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Dat is wel heel netjes, als ie op zo weinig vermogen kan draaien! Ik weet dat mijn Daikin met koelen wel op ca. 350W draaide (ik denk om en nabij het minimum). Ik zou eigenlijk niet weten wat de 3MXM68 als minimum kan.

Ben wel benieuwd, ik heb vooralsnog vooral in de zonnige uren verwarmd (m.u.v. de afgelopen dagen natuurlijk :+ ) en dan zette ik hem uit als ik thuis kwam, om gewoon eens te kijken hoe ver ik kon komen door puur op (eigen opgewekte) zonne energie te verwarmen :*)

Dan trekt hij bij mij gemiddeld 1-1.5kW (piek 2kW), maar ja ik probeer mijn huis dan vanaf 16°C zo ver mogelijk op te warmen (met 2 units die totaal 8kW warmte leveren) :9
De *MXM68 zijn qua verbruik niet heel erg zuinig.
Vanaf de 52 of lager doen ze het en stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik merk dat bij het verwarmen nu mijn binnenunit een beetje onfrisse lucht uitblaast.

Kwestie van kunstgebitreinigertablet in de lekbak i guess, maar omdat er nu wordt verwarmt komt daar geen water meer bij.

Weet iemand of ik zin tablet in de lekbak kan verbrijzelen, en dan met een gietertje wat water erdoor kan spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Ja, maar met koelen heb je condens tegen het buitenunit doordat de (in deze tijd) vochtige lucht graag tegen een nog kouder oppervlak condenseert.
Je gaat in de herft/winter toch niet koelen met je airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Zeker wel, het wordt kouder buiten dus lekker een dikke trui aan en onder een dekentje op de bank. Dan begin je het toch wel warm te krijgen met onder die lagen en dan lekker de airco op koelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Zoals ik het lees bedoelt hij dat het nat wordt bij de buitenunit.

Als je koelt komt er water bij de buitenunit vanaf de condensafvoer van de binnenunits.

Als je verwarmt koelt de buitenunit af en condenseert vocht uit de lucht op de unit, dus daar wordt het ook nat.

Ik kan me niet voorstellen dat je je daar aan stoort, maar goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
barta123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Zoals ik het lees bedoelt hij dat het nat wordt bij de buitenunit.

Als je koelt komt er water bij de buitenunit vanaf de condensafvoer van de binnenunits.

Als je verwarmt koelt de buitenunit af en condenseert vocht uit de lucht op de unit, dus daar wordt het ook nat.

Bij mij komt er helemaal geen condenswater van de binnenunits bij de buitenunit.
Die lopen niet naar de buitenunit toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

barta123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Gelukkig heb ik dat ook niet gezegd, alleen verwacht dat er wellicht meer vocht zou neerslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Hallo tweakers.

Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.

Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.

Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.

Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.

Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.

Koelmiddel is ook nagekeken en was ook genoeg.

Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.

Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.
In bijlage is de plattegrond van onze woning.

Blauw is waar de airco momenteel hangt.

Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.

Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.

Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.

We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.

Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.

Klopt deze redenatie dat deze airco dan minder zou moeten bevriezen ?

Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.

Bedankt alvast voor het meedenken met mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R0P6MzadmHqIuY9p99_XhvdUcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOhDulTGR3MSGI7hntkPQIvm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:02:
Hallo tweakers.

Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.

Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.

Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.

Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.

Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.

Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.

Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.

Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.

Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.

Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.

We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.

Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.

Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.

[Afbeelding]
Je moet niet verder zoeken.
Als je 25 kWh nodig hebt per dag om de boel wat warm te houden, dan betekent dat inderdaad dat een 5kW unit (zie op max vermogen zowat 1.4kW gaat opnemen) de hele dag op nagenoeg vol vermogen moet draaien. En ja, dan heb je op koude vochtige dagen heel dikwijls een 'defrost'.
Het kan niet anders dan dat al die warmte via je trapgat gewoon naar boven verdwijnt.

Een tweede unit hangen gaat niet zo veel maken, behalve dan nog een pak extra verbruik.
De enige manier om echt meer comfort in je woning te krijgen is om de isolatie boven aan te pakken.
Is je dak geisoleerd? Staan de deuren van zolder en kamers de hele dag open? Hoe zit het met de luchtdichtheid etc?
Dat zijn de belangrijkste vragen die je moet stellen.

Liever een paar duizend euro aan isolatie en luchtdichtheid uitgeven dan aan een tweede airco unit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
Hallo tweakers.

[Afbeelding]
Met een open trap zal warme lucht altijd naar boven stijgen, waar je de unit ook hangt. Als je dan toch gaat verbouwen is het dan een idee om de trap dicht te maken? Zie onderstaand voorbeeld ter inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNM22U98EN_zepJ1VzqOYAM1bDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjMsbNhxDvYlXJzQCvLOU6kk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Hallo tweakers.

[Afbeelding]
Recht tegenover de airco een trapgat. Daar zeg je het eigenlijk al grotendeels mee.

Warme lucht stijgt op, een wandmodel zit bovenaan de muur en blaast over het algemeen warme lucht recht voor zich uit, dus je warmt zo je bovenverdieping op.

25kWh = ca. 100kWh aan ketel warmte --> 100/8=12m3 gas per dag. Dat kan wel voor een heel huis, dat had ik ook op koude winterdagen nodig met mijn huis vorig jaar.

Als al je warmte naar boven schiet en je probeert het beneden op te warmen dan blijf je 'stoken'

Logisch dat de airco dan buiten dichtvriest, want die moet heel de tijd keihard werken! Kan je niet je trapgat dichtmaken, of wil je dat bewust niet?

En isolatie is ook een belangrijke, in het proces van zonnepanelen leggen, multi split installeren in mijn huis heb ik ook het platdak van goede isolatie voorzien en de vloer geisoleerd - op hoop van zegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Je moet niet verder zoeken.
Als je 25 kWh nodig hebt per dag om de boel wat warm te houden, dan betekent dat inderdaad dat een 5kW unit (zie op max vermogen zowat 1.4kW gaat opnemen) de hele dag op nagenoeg vol vermogen moet draaien. En ja, dan heb je op koude vochtige dagen heel dikwijls een 'defrost'.
Het kan niet anders dan dat al die warmte via je trapgat gewoon naar boven verdwijnt.

Een tweede unit hangen gaat niet zo veel maken, behalve dan nog een pak extra verbruik.
De enige manier om echt meer comfort in je woning te krijgen is om de isolatie boven aan te pakken.
Is je dak geisoleerd? Staan de deuren van zolder en kamers de hele dag open? Hoe zit het met de luchtdichtheid etc?
Dat zijn de belangrijkste vragen die je moet stellen.

Liever een paar duizend euro aan isolatie en luchtdichtheid uitgeven dan aan een tweede airco unit!
Hoog verbruik is denk ik mede door de vele deforsts wat de airco moet maken.

Nu staat de airco bv hele dag aan van 8 tot 23 met een verbruik van 7,kw gemiddeld.
Mijn dak is reeds geisoleerd sinds 2020 met 24cm pir platen.

Zolder en kelder heb ik niet deuren zijn overal toe boven wel.

Luchtdicht weet ik niet hier kan ik weinig over vertellen alleen dat ik niet echt ergens kou of tocht voel in huis.

Heb nu boven ook overal geisoleerde rolluiken van roma en we hebben ook overal nieuwe ramen van shuco 7 kamers pvc met HR++ glas.

Spouw heb ik niet geïsoleerd want deze vind ik persoonlijk niet heel erg goed vochtige grond en redelijk wat cementbaardjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Yellos schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Met een open trap zal warme lucht altijd naar boven stijgen, waar je de unit ook hangt. Als je dan toch gaat verbouwen is het dan een idee om de trap dicht te maken? Zie onderstaand voorbeeld ter inspiratie.

[Afbeelding]
Van onder is niet direct een optie omdat mijn trapgat 3m diep is waardoor ik bijna 1/3 van mijn eetkamer zou verliezen vandaar dat ik ga kijken om deze van boven dicht te maken dit zou wel lukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Hoog verbruik is denk ik mede door de vele deforsts wat de airco moet maken.

Nu staat de airco bv hele dag aan van 8 tot 23 met een verbruik van 7,kw gemiddeld.
Mijn dak is reeds geisoleerd sinds 2020 met 24cm pir platen.

Zolder en kelder heb ik niet deuren zijn overal toe boven wel.

Luchtdicht weet ik niet hier kan ik weinig over vertellen alleen dat ik niet echt ergens kou of tocht voel in huis.

Heb nu boven ook overal geisoleerde rolluiken van roma en we hebben ook overal nieuwe ramen van shuco 7 kamers pvc met HR++ glas.

Spouw heb ik niet geïsoleerd want deze vind ik persoonlijk niet heel erg goed vochtige grond en redelijk wat cementbaardjes
Je draait het net om. Omdat de airco aan de volle bak moet bevriest de buitenunit snel = defrost. Je huis koelt wat af en daarna moet die weer op de 100% draaien. Als die bijvoorbeeld op 70% draait krijgt die misschien helemaal geen defrost of slechts een enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
barta123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Recht tegenover de airco een trapgat. Daar zeg je het eigenlijk al grotendeels mee.

Warme lucht stijgt op, een wandmodel zit bovenaan de muur en blaast over het algemeen warme lucht recht voor zich uit, dus je warmt zo je bovenverdieping op.

25kWh = ca. 100kWh aan ketel warmte --> 100/8=12m3 gas per dag. Dat kan wel voor een heel huis, dat had ik ook op koude winterdagen nodig met mijn huis vorig jaar.

Als al je warmte naar boven schiet en je probeert het beneden op te warmen dan blijf je 'stoken'

Logisch dat de airco dan buiten dichtvriest, want die moet heel de tijd keihard werken! Kan je niet je trapgat dichtmaken, of wil je dat bewust niet?

En isolatie is ook een belangrijke, in het proces van zonnepanelen leggen, multi split installeren in mijn huis heb ik ook het platdak van goede isolatie voorzien en de vloer geisoleerd - op hoop van zegen :+
Oke dit dacht ik zelf ook wel al dat dit veel zou meespelen.

Bij de verbouwing word de airco opnieuw verplaatst dan zou ik het erna nog eens opnieuw moeten proberen.

Isolatie is grotendeels al goed aangepakt.

Helaas qua budget geen optie om vvw of l/w warmtepomp te voorzien vanwege niet voldoende budget hiervoor.

Daarbij had ik in dat jaar ook maar een gadverbruik van 830m³ waarvan maar 400 verwarming was en de rest warm water voor te douchen. (Gaan wel een warmtepompboiler plaatsen hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Willempie27 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Je draait het net om. Omdat de airco aan de volle bak moet bevriest de buitenunit snel = defrost. Je huis koelt wat af en daarna moet die weer op de 100% draaien. Als die bijvoorbeeld op 70% draait krijgt die misschien helemaal geen defrost of slechts een enkele.
Dit had ik ook nagekeken als de kamer eenmaal op temperatuur was en de fan langzamer ging draaien omdat de temperatuur bereikt was ging deze ook bevriezen nog na verloop van tijd. (Vandaar ook de vraag hier want ik weet niet meer wat het zou kunnen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Philtjens
Je gaat of bent aan het verbouwen... dan is het enige wat je kan doen gewoon extra isoleren. Niks anders zal werken. De warmte gaat gewoon naar boven, en daar kan jij niet tegenop stoken.

Bij temperaturen van 2-3°C buiten en vochtig weer gaat elke buitenunit bevriezen, dat is simpele fysica.

Vroeger had ik in mij matig geisoleerd huis van 1995 met 210m2 bewoonbare oppervlakte ook zo'n 10-12m3 gas nodig om alles warm te houden.
Ik vermoed dat je huis kleiner is, en jouw benodigd vermogen is hoger. Toch maar eens kijken of die spouw niet geisoleerd kan worden, dat is waarschijnlijk net zo duur als een extra airco, en die isolatie verbruikt geen stroom.

Pagina: 1 ... 38 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic