Stap 1 bij verbruik optimaliseren is aansluiten op een live energie meter / stopcontact met een goede app.Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:02:
Hallo tweakers.
Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.
Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.
Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.
Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.
Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.
Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.
Koelmiddel is ook nagekeken en was ook genoeg.
Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.
Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.
In bijlage is de plattegrond van onze woning.
Blauw is waar de airco momenteel hangt.
Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.
Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.
Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.
We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.
Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.
Klopt deze redenatie dat deze airco dan minder zou moeten bevriezen ?
Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.
Bedankt alvast voor het meedenken met mij
[Afbeelding]
Stap 2 is uitvogelen wat je setpoint wel moet zijn, mijn LG vindt setpoint op kamertemperatuur -1 fijn, -1.5 - 2 geeft minimum vermogen van ~300W. Dus als de unit 18 graden meet zet je hem op 17-19. Niet 21, dan gaat het zeker vriezen buiten. Kijk in de app om live te zien wat temperatuur hoger of lager zetten doet.
In je airco specsheet staat opgenomen vermogen verwarming 0,23 - 2,39 kW, dan wil je waarschijnlijk op 1.2 kW max draaien en vervangt het ~14 m3 gas. (1.2 kW x 4 COP x 24 uur / 8 kWh per m3 gas = 14.4 m3. Je wilt de temperatuur zo instellen dat het mooi op ~1200W blijft, of lager als het kan zonder dat het binnen te koud wordt.
Stap 3 is dan de rest lekker met de CV ketel aanvullen.
Met deze tempeaturen buiten hoor je met dat apparaat echt makkelijk te kunnen stoken, anders krijg je het nog veel zwaarder in dec-feb.