Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:18
Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:02:
Hallo tweakers.

Ik zit met zen vraag waar ik al ff mee bezig ben en nog steeds geen duidelijkheid over heb.

Ik heb vorig jaar een panasonic etherea 5kw gekocht voor onze woonkamer eetkamer en keuken op te warmen.

Vorig jaar heb ik de hele winterperiode de airco aangehad, echter bleef de airco heel veel bevriezen. Wat ook opliep in een hoog verbruik tijdens de winter a 25/27 kw per dag.

Omdat ik mijn gasverbruik wil verlagen hebben we daarom ook gekozen voor airco systeem.

Nu heb ik met een collega gepraat en deze hebben dit maar slechts 1/2 keren per dag in de winter enkel bij een opstart en voor de rest de hele dag door draait zonder problemen ook eenmaal 5kw panasonic en eenmaal 4.2 panasonic vloermodel.

Airco is vorig jaar geïnstalleerd en volledig nieuw, ik ga er dus niet vanuit dat er iets kapot is.

Koelmiddel is ook nagekeken en was ook genoeg.

Ik weet ook dat als de binnenunit aan het warmen is dan koelt de buitenunit af waardoor er vocht op de condensator komt als het buiten dan koeler is kan deze gaan bevriezen.

Vandaag is de installateur nog eens langsgekomen en hebben we nog eens samen zitten denken.
In bijlage is de plattegrond van onze woning.

Blauw is waar de airco momenteel hangt.

Recht tegenover de airco heb ik in de eetkamer een open trapgat naar boven (deze kan ik niet van onder dichtmaken) en is momenteel nog open.

Ik ga deze wel vanboven dicht maken zodat daar de warmte al niet meer verloren kan gaan.

Volgens de installateur is het mogydat de airco bevriest omdat deze niet genoeg capaciteit heeft voor een oppervlakte wat hij moet warmen omdat de warmte continue naar boven gaat.

We gaan een verbouwing doen en de airco ga ik verplaatsen naar de muur langs het trapgat zo hangt de airco centraal en kan alles kamers warm blazen ook weg van het trapgat.

Hij had als optie gegeven om er nog eentje bij te hangen (want we gaan een ruimte erbij bouwen) en de warmtevraag wat te overdimensioneren waardoor de aircos de temperaturen makkelijker halen (ipv op "volle kracht" te blijven draaien) waardoor de buitenunit minder kans krijgt op vocht via de condensator en deze dan op een eco stand kunnen blijven draaien de hele winterperiode door.

Klopt deze redenatie dat deze airco dan minder zou moeten bevriezen ?

Ik ben mij ervan bewust dat de airco nu momenteel heel slecht hangt op deze plaats en het open trapgat waarschijnlijk ook wel een grote factor zal meespelen hierin.

Bedankt alvast voor het meedenken met mij

[Afbeelding]
Stap 1 bij verbruik optimaliseren is aansluiten op een live energie meter / stopcontact met een goede app.

Stap 2 is uitvogelen wat je setpoint wel moet zijn, mijn LG vindt setpoint op kamertemperatuur -1 fijn, -1.5 - 2 geeft minimum vermogen van ~300W. Dus als de unit 18 graden meet zet je hem op 17-19. Niet 21, dan gaat het zeker vriezen buiten. Kijk in de app om live te zien wat temperatuur hoger of lager zetten doet.

In je airco specsheet staat opgenomen vermogen verwarming 0,23 - 2,39 kW, dan wil je waarschijnlijk op 1.2 kW max draaien en vervangt het ~14 m3 gas. (1.2 kW x 4 COP x 24 uur / 8 kWh per m3 gas = 14.4 m3. Je wilt de temperatuur zo instellen dat het mooi op ~1200W blijft, of lager als het kan zonder dat het binnen te koud wordt.

Stap 3 is dan de rest lekker met de CV ketel aanvullen.

Met deze tempeaturen buiten hoor je met dat apparaat echt makkelijk te kunnen stoken, anders krijg je het nog veel zwaarder in dec-feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
w00key schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Stap 1 bij verbruik optimaliseren is aansluiten op een live energie meter / stopcontact met een goede app.

Stap 2 is uitvogelen wat je setpoint wel moet zijn, mijn LG vindt setpoint op kamertemperatuur -1 fijn, -1.5 - 2 geeft minimum vermogen van ~300W. Dus als de unit 18 graden meet zet je hem op 17-19. Niet 21, dan gaat het zeker vriezen buiten. Kijk in de app om live te zien wat temperatuur hoger of lager zetten doet.

In je airco specsheet staat opgenomen vermogen verwarming 0,23 - 2,39 kW, dan wil je waarschijnlijk op 1.2 kW max draaien en vervangt het ~14 m3 gas. (1.2 kW x 4 COP x 24 uur / 8 kWh per m3 gas = 14.4 m3. Je wilt de temperatuur zo instellen dat het mooi op ~1200W blijft, of lager als het kan zonder dat het binnen te koud wordt.

Met deze tempeaturen buiten hoor je met dat apparaat echt makkelijk te kunnen stoken, anders krijg je het nog veel zwaarder in dec-feb.
Vraagsteller sprak over 25kWh opgenomen vermogen tijdens koude winterdagen vorig jaar geloof ik. Dus toen blies de airco (COP 3.5?) 87.5kWh aan warmte het huis in. Dit verving 11m3 aan gas.

Maar dit is toch allemaal niet zo heel gek? 1 enkele airco om een heel huis te verwarmen (want de bovenverdieping is open dus daar was het waarschijnlijk ook lekker warm op de betreffende koude winterdag).

Het is een huis met in elk geval 2 verdiepingen, dus geen appartement... heeft ook wat nodig om te verwarmen...

[ Voor 4% gewijzigd door studiostevus op 26-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
studiostevus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Vraagsteller sprak over 25kWh opgenomen vermogen tijdens koude winterdagen vorig jaar geloof ik. Dus toen blies de airco (COP 3.5?) 87.5kWh aan warmte het huis in. Dit verving 11m3 aan gas.

Maar dit is toch allemaal niet zo heel gek? 1 enkele airco om een heel huis te verwarmen (want de bovenverdieping is open dus daar was het waarschijnlijk ook lekker warm op de betreffende koude winterdag).

Het is een huis met in elk geval 2 verdiepingen, dus geen appartement... heeft ook wat nodig om te verwarmen...
Bij omstandigheden van continu defrosts halen wij hier bij lange na geen "normale" cop.
Een verschil van hoge/lage relatieve luchtvochtigheid en slechts enkele graden Celsius kan hier een bijna verdubbeling van verbruik betekenen, waarbij er duidelijk geen (bijna) verdubbeling van uitgeblazen warmte is. Ik zou zelf aan een genoemd verbruik voor verwarmen niet zo snel een relatief gunstige cop hangen zonder meer details te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
studiostevus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Nog steeds gek dat het zoveel moeite heeft. Ik gebruik hier 15 kWh met een 5.2 kW multi buitenunit, defrosts is op 1 hand te tellen, voor 3x 50 m2 verdiepingen plat dak.

De gouden tip nog steeds hybride verwarmen. Dus slimme energiemeter voor alleen de airco, setpoijt optimaliseren en beetje de CV aan voor de koudste dagen. Als je airco het in zijn eentje niet trekt kan beetje gas terug al enorm schelen in verbruik, voor beetje gas.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 26-10-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
w00key schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Nog steeds gek dat het zoveel moeite heeft. Ik gebruik hier 15 kWh met een 5.2 kW multi buitenunit, defrosts is op 1 hand te tellen, voor 3x 50 m2 verdiepingen plat dak.

De gouden tip nog steeds hybride verwarmen. Dus slimme energiemeter voor alleen de airco, setpoijt optimaliseren en beetje de CV aan voor de koudste dagen. Als je airco het in zijn eentje niet trekt kan beetje gas terug al enorm schelen in verbruik, voor beetje gas.
Dit wou ik nu dit jaar gaan proberen ook via thermostaat met gascondensatieketel een temp van 19 overdag te hebben en snachts 19 en verschil van 2 graden tot 21 bij te warmen met de airco om te kijken op welk jaarverbruik ik dan ga uitkomen.

Ik hou momenteel ook een excel bij van gas stroom en waterverbruik per maand dus kan dit via mijn meters monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
w00key schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Airco is aangesloten op een bestaande kring voor voeding.
Om live monitoring te doen dien ik hiervoor een shelly te plaatsen ofzo maar hier heb ik zelf geen ervaring in en denk de installateur zelf ook niet.

Setpoint kan ik dus ook niet echt controleren enkel via de app van panasonic en deze komt vrijwel goed over elkaar met de temp van mijn thermostaat in zoverre ik dit dus kan controleren.

Dit was trouwens in periode van dec tot februari.

Momenteel draait de airco perfect en krijg ik het huis nog warm op 21 graden ondanks de open bovenverdieping aan een 7kw per dag wat ik prima vind.

Ik kan dus veronderstellen dat deze airco de ruimte met open trapgat niet warm krijgt en ik dit dus hybride zowel gas als airco kan doen.

Zodra ik er dan 2 heb hangen en meer centraal met de boven verdieping dicht maken zou dit dan ook geen probleem meer mogen zijn ?

Mijn vragen komen er gewoon omdat mijn collega dit wel krijgt zonder bevriezing maar ik momenteel niet ? Heb er nu wel maar 1 en het open trapgat spelen dan een hele grote rol dus ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Philtjens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:50:
[...]
Mijn vragen komen er gewoon omdat mijn collega dit wel krijgt zonder bevriezing maar ik momenteel niet ? Heb er nu wel maar 1 en het open trapgat spelen dan een hele grote rol dus ?
Net als dat koeler op je CPU heter wordt bij hoger vermogen moet dat warmtewisselaar buiten ook harder werken bij max vermogen - die wordt kouder en daar vriest vocht tegen aan.

Probeer te mikken op een temperatuur instelling in de app waarbij de compressor op halve kracht draait, als je efficiënt wil stoken. Graad lager als hij te hard draait, graad hoger als die wel heel chill is. Je kan dat nu al oefenen, je kan dat waarschijnlijk aan het geluid horen, hier is verschil rustig pruttelen en straaljager goed te horen. Ergens tussenin werkt hij wel maar je merkt dat de ventilator niet op max draait en de compressor bromt mooi rustig.

Shelly er tussen zetten kan op zich elke elektriciën, op Zoofy oid heb je dat klusje zo geplaatst. De mijne 5.3 kW buitenunit zit aan een stekker op een bestaande groep aangezien hij ook maar ~2 kW verbruik, minder dan een waterkoker, geen speciale skills en gereedschap nodig (itt krachtstroom en oppassen met draairichting).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Omdat het mij als beginnend aircostoker (2017) volkomen onlogisch leek, wil ik de volgende tip meegeven aan mensen die sinds korte tijd een airco hebben en deze ook gebruiken om te verwarmen. Mijn airco verwarmd het goedkoopst als ik de binnenunit fan op orkaan/hoogste/4 zet. Ik snap dat dit weinig comfort geeft qua geluid en tocht. Als u echter voor langere tijd niet in de ruimte aanwezig bent heeft u er geen last van.

Mijn foutieve gedachte destijds, fan binnenunit draait harder dus meer stroomverbruik. Het omgekeerde bleek waar. De fan van de binnenunit draait inderdaad harder maar blaast iets minder hete lucht uit dan in stand 1/2/3. Hierdoor wordt er minder stroom verbruikt terwijl de temperatuur in de kamer zelfs toeneemt. (MHI SRK-35ZS)

P.s. Bovenstaande 'geleerd' via 'meten is weten' principe. Ik ga deze winter eens kijken of het ook minder defrosts tot gevolg heeft. Zou nog een mooie bijvangst zijn.

Edit 9 jan '24: Nee, gevoelsmatig geen verschil in het aantal defrosts.

[ Voor 61% gewijzigd door vdr01 op 09-01-2024 19:11 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:13
vdr01 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:28:
Omdat het mij, als beginnende aircostoker in 2017, destijds volkomen onlogisch leek wil ik nieuwe stokers het volgende meegeven. Mijn airco verwarmd het goedkoopst als ik de binnenunit fan op orkaan/hoogste/4 zet. Snap dat dit geen comfort geeft maar als je, voor langere tijd, niet in de ruimte bent geen probleem.

Mijn foutieve gedachte was, fan binnenunit draait harder dus meer stroomverbruik. Wat blijkt, fan binnenunit draait inderdaad harder maar blaast iets minder hete lucht uit dan in stand 1/2/3. Hierdoor wordt er minder stroom verbruikt terwijl de temperatuur in de kamer zelfs toeneemt. (MHI SRK-35ZS)
Even een quote uit het vorige deeltje, maar hoe ik dit gebruik (inmiddels wel een graadje lager):
GermanPivo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
De lucht gaat vaker door de verdamper heen, dus is er een lagere 'aanvoertemperatuur' nodig om de ruimte op temperatuur te houden.

Bij verwarmen draai ik hier bijvoorbeeld op fanstand auto en 21 graden, maar in de nacht/bij afwezigheid draait hier de hoogste fanstand (toch niemand in de ruimte) en op 19 graden. Dit resulteert in een 24/7 stabiele temperatuur, maar wel een flink lager verbruik in de nacht.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
https://www.coolingpost.c...ency-at-low-temperatures/

Ik kwam nog een leuk artikel tegen, zelfs nog een COP van 2 weten te behalven voor Mitsubishi bij -30°C. Ik heb het even nagekeken, het gaat allemaal over lucht-lucht systemen

Dit omdat de ∆T van een warmtepomp geloof ik 45°C is. Dus van -10°C naar +35°C (daarom ook de 35 als temperatuur voor vloerverwarming)

Je kan lucht inblazen met een aantal graden warmere temperatuur dan binnen, maar je kan met 20°C water niet meer je woonkamer opwarmen met vloerverwarming.

In Scandinavische landen is ca. 60% van de woningen met warmtepomp voorzien van een lucht-lucht warmtepomp, en wel met deze reden denk ik. https://www.resilience.or...e-a-nordic-success-story/

Servex heeft zo ook een lucht-water warmtepomp ontwikkeld voor oudere panden met blokverwarming, hier is een tweetraps warmtepomp gebruikt, om een temperatuur van 70°C te kunnen bereiken. Dit kan je dan nog met een redelijke COP halen, doe je dit met 1 warmtepomp, dan krijg je een grote grap natuurlijk :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
barta123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:18:
https://www.coolingpost.c...ency-at-low-temperatures/

Ik kwam nog een leuk artikel tegen, zelfs nog een COP van 2 weten te behalven voor Mitsubishi bij -30°C. Ik heb het even nagekeken, het gaat allemaal over lucht-lucht systemen

Dit omdat de ∆T van een warmtepomp geloof ik 45°C is. Dus van -10°C naar +35°C (daarom ook de 35 als temperatuur voor vloerverwarming)

Je kan lucht inblazen met een aantal graden warmere temperatuur dan binnen, maar je kan met 20°C water niet meer je woonkamer opwarmen met vloerverwarming.

In Scandinavische landen is ca. 60% van de woningen met warmtepomp voorzien van een lucht-lucht warmtepomp, en wel met deze reden denk ik. https://www.resilience.or...e-a-nordic-success-story/

Servex heeft zo ook een lucht-water warmtepomp ontwikkeld voor oudere panden met blokverwarming, hier is een tweetraps warmtepomp gebruikt, om een temperatuur van 70°C te kunnen bereiken. Dit kan je dan nog met een redelijke COP halen, doe je dit met 1 warmtepomp, dan krijg je een grote grap natuurlijk :+
Met een paar graden warmer lucht je woning in blazen betekend tocht / fors luchtdebiet, totaal niet realistisch, puur kijken naar de cijfers klopt het, comfort is een ander verhaal.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
@Philtjens Hieronder een overzicht met de overloopdeur open of dicht. Het weertype is redelijk hetzelfde.
Linkerkant is van 25okt. En je zit hem even op max 55hz (is gelimiteerd) en zakt daarna naar het minimum en blijft er ook op staan.
Rechts 26okt met de overloopdeur open. Je ziet dat die al veel langer nodig heeft om op temperatuur te komen en als die naar het minimum zakt toch weer naar 55hz gaat. Na 2:00 de deur weer dicht gedaan en blijft die op 20Hz draaien.
Beide dagen komen vanaf een start temperatuur in huis van 18graden. De pendels kom door de update van home assistant hierdoor wordt de externe temperatuursensoren even uitgeschakeld. Als het kouder wordt gaat het verschil alleen nog maar groter worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S3SQXHRzrajz2-Oc7mJBJy3iO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqiMNbbaC7C4knCm7OtmrMjv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Omdat het mij, destijds als beginnende aircostoker in 2017, volkomen onlogisch leek wil ik nieuwe stokers het volgende meegeven. Mijn airco verwarmd het goedkoopst als ik de binnenunit fan op orkaan/hoogste/4 zet. Snap dat dit geen comfort geeft maar indien u, voor langere tijd, niet in de ruimte aanwezig bent geen probleem.

Mijn foutieve gedachte was, fan binnenunit draait harder dus meer stroomverbruik. Wat blijkt, fan binnenunit draait inderdaad harder maar blaast iets minder hete lucht uit dan in stand 1/2/3. Hierdoor wordt er minder stroom verbruikt terwijl de temperatuur in de kamer zelfs toeneemt. (MHI SRK-35ZS)
Dit klopt inderdaad. Hier staat hij ook op standje 5/6 of 6/6 als we niet aanwezig zijn. Je kunt direct het verbruik zien stijgen als we weer in de ruimte aanwezig zijn en de fan weer op 2/6 of 3/6 staat.

Met de LG diagnostics app kan je ook heel goed zien waardoor dat komt.
Bij een lage fansnelheid gaat er dus minder lucht door de binnenunit. Om de ruimte toch voldoende op te warmen moet die lucht dus heter zijn. In de LG app zie je dat de compressor op een hoger niveau moet draaien en daardoor de leidingen door de binnenunit een hogere temperatuur hebben.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Dit klopt inderdaad. Hier staat hij ook op standje 5/6 of 6/6 als we niet aanwezig zijn. Je kunt direct het verbruik zien stijgen als we weer in de ruimte aanwezig zijn en de fan weer op 2/6 of 3/6 staat.

Met de LG diagnostics app kan je ook heel goed zien waardoor dat komt.
Bij een lage fansnelheid gaat er dus minder lucht door de binnenunit. Om de ruimte toch voldoende op te warmen moet die lucht dus heter zijn. In de LG app zie je dat de compressor op een hoger niveau moet draaien en daardoor de leidingen door de binnenunit een hogere temperatuur hebben.
Ik ben benieuwd waarom jullie geen autostand gebruiken, dat gaat hier prima, als het op temp is gaat de fan terug in snelheid en maakt het amper uit of ik hem op orkaan zet of rustig gezien de warmtevraag al laag is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Ik ben benieuwd waarom jullie geen autostand gebruiken, dat gaat hier prima, als het op temp is gaat de fan terug in snelheid en maakt het amper uit of ik hem op orkaan zet of rustig gezien de warmtevraag al laag is.
De autostand hier bij LG werkt niet lekker. Die is continu aan het wisselen tussen laag en hoog. Waarom? geen idee, maar beide single split units die ik heb doen dat.

Als ik hem op de maximale fanstand zet dan gaat de LG als hij de setpoint heeft bereikt alsnog minder hard blazen (en naar het minimumvermogen) om niet te gaan pendelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:31
Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

De autostand hier bij LG werkt niet lekker. Die is continu aan het wisselen tussen laag en hoog. Waarom? geen idee, maar beide single split units die ik heb doen dat.

Als ik hem op de maximale fanstand zet dan gaat de LG als hij de setpoint heeft bereikt alsnog minder hard blazen (en naar het minimumvermogen) om niet te gaan pendelen.
Ik gok dat hij dit doet omdat bij hoog de temperatuur rond de unit snel op loopt waarna hij denkt dat de kamer op temperatuur is. Zodra hij stopt met blazen daalt de temperatuur rond de unit weer snel waarna hij weer vol aan de bak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Puddi Puddin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ik gok dat hij dit doet omdat bij hoog de temperatuur rond de unit snel op loopt waarna hij denkt dat de kamer op temperatuur is. Zodra hij stopt met blazen daalt de temperatuur rond de unit weer snel waarna hij weer vol aan de bak gaat.
Ik weet niet of dat het is. Hij gaat echt 10 seconden hard, 10 seconden wat zachter en dat blijft zich herhalen. Voor mij werkt het wel prima op deze manier. Bij het opstoken even op high, na een 15-30 minuten op medium of low-med en hij gaat rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
De LG units werken inderdaad niet zo best op autostand (iig met verwarmen niet, met koelen gaat dat al beter). Ik heb sinds dit jaar een MHI beneden hangen ter vervanging van een LG unit (deze is naar zolder verhuisd) en die doet dat tot op heden heel goed op autostand.

Als hij aangaat in de ochtend en er is een behoorlijk temperatuur verschil begint hij inderdaad op een hogere fanstand en blaast hij veel warmte de ruimte in. Na een half uurtje schaalt hij langzaam weer terug naar de laagste stand om daar grotendeels van de dag op te blijven draaien.

Ik ben benieuwd hoe de MHI het blijft doen als het echt koud wordt, wellicht dat dan de autostand ook niet meer goed werkt, maar dan stap ik over op (semi)handmatig via Homey en laat ik daar de fanstanden regelen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
renzo4000 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:40:
De LG units werken inderdaad niet zo best op autostand (iig met verwarmen niet, met koelen gaat dat al beter). Ik heb sinds dit jaar een MHI beneden hangen ter vervanging van een LG unit (deze is naar zolder verhuisd) en die doet dat tot op heden heel goed op autostand.

Als hij aangaat in de ochtend en er is een behoorlijk temperatuur verschil begint hij inderdaad op een hogere fanstand en blaast hij veel warmte de ruimte in. Na een half uurtje schaalt hij langzaam weer terug naar de laagste stand om daar grotendeels van de dag op te blijven draaien.

Ik ben benieuwd hoe de MHI het blijft doen als het echt koud wordt, wellicht dat dan de autostand ook niet meer goed werkt, maar dan stap ik over op (semi)handmatig via Homey en laat ik daar de fanstanden regelen.
Als het echt kouder wordt laat ik hem 24/7 draaien en dan gaat die nooit voluit. Soms zet ik hem ook nog wel eens vast op stand 2 om te voorkomen dat die voluit gaat draaien bij het inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Headshot_NL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Tocht over de sensor?
Nabijgelegen ventilatierooster of de muurdoorvoer met de kabels is niet goed luchtdicht gemaakt?

Stand van de lamellen en uitblaasklep maakt ook uit.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
Wat is de reden dat mijn MHI soms de klep vrijwel helemaal sluit als hij langere tijd vanuit de auto stand heel zachtjes heeft gedraaid? Is die dan op de ingestelde temperatuur of wil het apparaat op deze manier voorkomen dat er koudere lucht naar binnen geblazen wordt en is die zich eerst zelf aan het opwarmen waarna de kleppen uiteindelijk weer open gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
glas86 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:17:
Wat is de reden dat mijn MHI soms de klep vrijwel helemaal sluit als hij langere tijd vanuit de auto stand heel zachtjes heeft gedraaid? Is die dan op de ingestelde temperatuur of wil het apparaat op deze manier voorkomen dat er koudere lucht naar binnen geblazen wordt en is die zich eerst zelf aan het opwarmen waarna de kleppen uiteindelijk weer open gaan?
Dat is de hot-keep functie. Dus ruimte al op temperatuur of als die net ingeschakeld is en de warmtewisselaar nog niet warm is. Zo voorkomt men dat je koude lucht voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Tocht over de sensor?
Nabijgelegen ventilatierooster of de muurdoorvoer met de kabels is niet goed luchtdicht gemaakt?

Stand van de lamellen en uitblaasklep maakt ook uit.
Nee LG beperkt maximale air flow als temperatuur bereikt is. Ook op manual max speed is heel zachtjes blazen.

Auto is anders dan andere merken, zij noemen dat natural / nature en gaat dan windvlaagjes genereren door harder en zachter te blazen met een cycle time van paar seconden.

De max daarvan wordt ook beperkt door sensor en ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat voor hysterese gebruiken jullie?

Ik heb mijn LG units nu met externe sensor draaien op -1/+1 (in plaats van standaard +1/+3 voor wandmodel). Ik denk dat ik deze ook op -0.5/+0.5 kan zetten met dezelfde installer setting, maar ik ben bang dat dat veel aan/uit gaat omdat met afronding naar halve graden het bereik best klein is: 21 graden => 20.75 tot 21.24. Mogelijk is het wel comfortabeler. Nu is het 21 graden => 20.25 tot 21.74.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 27-10-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Nee LG beperkt maximale air flow als temperatuur bereikt is. Ook op manual max speed is heel zachtjes blazen.

Auto is anders dan andere merken, zij noemen dat natural / nature en gaat dan windvlaagjes genereren door harder en zachter te blazen met een cycle time van paar seconden.

De max daarvan wordt ook beperkt door sensor en ingestelde temperatuur.
Die Nature (auto) functie gebruik ik nooit. Ervaar het continu veranderen hoe hard geblazen wordt als vervelend qua wind en geluid.

Hier gewoon altijd op standje high en ding begint vanzelf minder hard te blazen als de temperatuur bereikt is en de buitenunit op de laagste stand staat te werken.

Het stroomverbruik is op deze manier het laagste . Zet je op op low of middle dan gaat ie net wat meer stroom verbruiken.

Momenteel nog geen 24/7 stoken want warmteverlies in de woning is nog niet zo hoog momenteel. Smorgens aan en savonds uit is op dit moment goedkoper.

Als het buiten kouder wordt dan wel 24/7 stoken wat per dag goedkoper is dan woning iedere dag opnieuw opwarmen.

In de grafiek is het stroom verbruik afgezet tegen binnen temperatuur en buiten temperatuur.
Kun je ook mooi zien wat buitentemp doet met COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQm2LjhvGEspz6wsnRNalULgMno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldioXKwifq4WVvGxi3BAEkZb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
user109731 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:49:
Wat voor hysterese gebruiken jullie?

Ik heb mijn LG units nu met externe sensor draaien op -1/+1 (in plaats van standaard +1/+3 voor wandmodel). Ik denk dat ik deze ook op -0.5/+0.5 kan zetten met dezelfde installer setting, maar ik ben bang dat dat veel aan/uit gaat omdat met afronding naar halve graden het bereik best klein is: 21 graden => 20.75 tot 21.24. Mogelijk is het wel comfortabeler. Nu is het 21 graden => 20.25 tot 21.74.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar stel je dat in, is dat een wired remote only dingetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
renzo4000 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:40:

Aangezien wij zelden 24/7 verwarmen met onze mhi is het verschil tussen wens- en doeltemperatuur hier wel eens wat groot (>3 graden). Waar we normaal altijd starten op eco (wanneer we de start-piek laag willen houden ivm eigen zonne-energie), of auto fan speed, starten we dan wel eens met high (tegen hanger eco mode). Dat is los van temperatuur instelling 15 minuten vol en hoog blazen. Daarmee overbruggen we zelfs bij forse kou buiten een groot temperatuursverschil binnen korte tijd. Een heel enkele keer doen we zelfs 2x high na elkaar. Daarna blaast de unit dan rustig op betrekkelijk laag verbruik (afhankelijk van buitentemperatuur) door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:53:
Waar stel je dat in, is dat een wired remote only dingetje?
Ja klopt. Installer setting 15. Waarde 0 = standaard voor model, 3 = -1/+1 en 4 = -0,5/+0,5. Met mijn ESP32 controller kan ik deze waarde ook doorgeven. Gisteren op 3 gezet omdat ik genoeg had van het handmatig 20 graden => instellen op 18, en dat werkt prima.

LG bediening laat optie 4 alleen instellen in Fahrenheit mode waar het -1/+1F is, dus ik weet niet zeker of de unit die wel accepteert. Misschien morgen een dag proefdraaien. Dan gaat hij vaker aan/uit maar is ook minder lang aan/uit. Lastig te zeggen wat het effect is zonder het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Sebazzz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:22:
Vandaag de eerste keer echt stoken met de airco want tot nu toe bleef de warmte wel in huis hangen. Wat heerlijk zeg, echt geen spijt ervan om dit ding overal in huis te laten installeren O+

Initieel energieverbruik van de multi-split valt wel tegen, maar hij middelt uiteindelijk wel omlaag. De hoeveelheid vocht die uit het buitenunit komt valt best mee, ik had verwacht dat er wel een stortvloed vandaan zou komen.
Welk merk type (vermogen) airco heb jij.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
TereZz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:21:
[...]
Dat is de hot-keep functie. Dus ruimte al op temperatuur of als die net ingeschakeld is en de warmtewisselaar nog niet warm is. Zo voorkomt men dat je koude lucht voelt.
Is die misschien ook uit te schakelen?

Het zou fijn zijn als de klep gewoon in zijn verwarmingsstand blijft staan zolang het verwarmingsbedrijf is ingeschakeld.

Dat scheelt hopelijk ook met dat hard voor- en nablazen bij openen en sluiten van de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
gAzu schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Is die misschien ook uit te schakelen?

Het zou fijn zijn als de klep gewoon in zijn verwarmingsstand blijft staan zolang het verwarmingsbedrijf is ingeschakeld.

Dat scheelt hopelijk ook met dat hard voor- en nablazen bij openen en sluiten van de klep.
Zie service manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCAsq_nKLaEnWfM08miuJia1oBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeUZDlCWw8kz8WOfCmzzfuQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:06
Omdat het mij, destijds als beginnende aircostoker in 2017, volkomen onlogisch leek wil ik nieuwe stokers het volgende meegeven. Mijn airco verwarmd het goedkoopst als ik de binnenunit fan op orkaan/hoogste/4 zet. Snap dat dit geen comfort geeft maar indien u, voor langere tijd, niet in de ruimte aanwezig bent geen probleem.

Helemaal eens, met mijn 5 kW ME dezelfde ervaring. Bovendien heb je een betere verdeling van de warmte/temperatuur over de ruimte, en omdat ik een externe sensor gebruik dus ook een niet alleen constantere compressor frequentie, maar ook lager verbruik, want de externe sensor die enigszins buiten de directe flow van de airco staat (aan de rand van de horizontale “wipers”), wordt eerder tot op setpoint verwarmd.
Lager verbruik, meer comfort. Ik stel dat vroeg in de ochtend in, en dan is na korte tijd de ruimte (die dan is afgekoeld tot 18,5-19 graden) redelijk homogeen op 21 graden en schakel dan op 20 fan stand 2 over en daarmee houd ik de ruimte (90 m2 plus 25 m2 serre) netjes op 20 graden met maximaal 1 graad verschil tussen koudste en warmste plek. Verbruik aanvankelijk (bij de 6-8 graden die het nu ‘s ochtends hier gemiddeld buiten is) start met 1000-1200 W en zakt na terug zetten op 20 graden dan naar 400-500 W, nog wat lager als de temperatuur wat stijgt gedurende de dag en de zon erbij komt. Totaal verbruik per dag momenteel (airco draait van 0500 tot 1900 uur, wanneer de houtkachel nog een uurtje of twee aangaat) 6-9 kWh.
Nog geen defrosts gehad (in elk geval nog niet gemerkt, maar bij 10 graden mag dat eigenlijk ook niet).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
EVfan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:29:
[...]
en omdat ik een externe sensor gebruik dus ook een niet alleen constantere compressor frequentie, maar ook lager verbruik, want de externe sensor die enigszins buiten de directe flow van de airco staat (aan de rand van de horizontale “wipers”), wordt eerder tot op setpoint verwarmd.
Kijk, dat is nog eens leuk om te lezen. :)
Mooi om te horen dat je ook een verbetering in stroomverbruik ziet met de externe sensor!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
[...]
Helemaal eens, met mijn 5 kW ME dezelfde ervaring. Bovendien heb je een betere verdeling van de warmte/temperatuur over de ruimte, en omdat ik een externe sensor gebruik dus ook een niet alleen constantere compressor frequentie, maar ook lager verbruik, want de externe sensor die enigszins buiten de directe flow van de airco staat (aan de rand van de horizontale “wipers”), wordt eerder tot op setpoint verwarmd.
Is dat met die MHI AC Ctrl optie of heb je de externe sensor op een andere manier gemaakt?

Hij zit nog wel binnen de omkasting van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
bgrr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

In de grafiek is het stroom verbruik afgezet tegen binnen temperatuur en buiten temperatuur.
Kun je ook mooi zien wat buitentemp doet met COP.

[Afbeelding]
Mooie grafiek. Ik ben benieuwd waar je deze mee hebt gemaakt.
Het geeft een mooi overzicht. In mijn situatie zou ik mijn netto energieverbruik erbij zetten. Lekker stoken als er opbrengst is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nomind schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Mooie grafiek. Ik ben benieuwd waar je deze mee hebt gemaakt.
Het geeft een mooi overzicht. In mijn situatie zou ik mijn netto energieverbruik erbij zetten. Lekker stoken als er opbrengst is 8)
Home Assistent met Apexchart card als addon.
https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 18:52
[...]

Lager verbruik, meer comfort. Ik stel dat vroeg in de ochtend in, en dan is na korte tijd de ruimte (die dan is afgekoeld tot 18,5-19 graden) redelijk homogeen op 21 graden en schakel dan op 20 fan stand 2 over en daarmee houd ik de ruimte (90 m2 plus 25 m2 serre) netjes op 20 graden met maximaal 1 graad verschil tussen koudste en warmste plek. Verbruik aanvankelijk (bij de 6-8 graden die het nu ‘s ochtends hier gemiddeld buiten is) start met 1000-1200 W en zakt na terug zetten op 20 graden dan naar 400-500 W, nog wat lager als de temperatuur wat stijgt gedurende de dag en de zon erbij komt. Totaal verbruik per dag momenteel (airco draait van 0500 tot 1900 uur, wanneer de houtkachel nog een uurtje of twee aangaat) 6-9 kWh.
Nog geen defrosts gehad (in elk geval nog niet gemerkt, maar bij 10 graden mag dat eigenlijk ook niet).
Ik lees veel over externe sensoren en koppelingen met bijvoorbeeld 10 euro bluetooth thermostaten van Xiaomi ect.

Is er voor een leek ook relatief simpel een externe thermostaat aan een mhi te hangen?

Vorig jaar een airco laten plaatsen bij mijn moeder.

SCM60ZS-W icm in de woonkamer SRK50ZS-W en boven op de gang een SRK35ZS-W.

Met huidige temperaturen heb ik het idee dat er een 'bel' aan warme lucht rond de binnen unit blijft hangen (zie pendelen/opgenomen vermogen).

Binnen unit hangt in het midden van een kamer van 10 meter diep bij 4 breedt. Wel boven de deur naar boven. Maar die zit dicht. Uitblaas richting links rechts 45° naar beneden en de boven unit op ventileren (tip van mede tweakers)

Dit alles wordt aangestuurd via tado. Zie foto. Doet er uur of 2 over van 17 naar 20 graden. Ondanks dat tado de unit een temperatuur mee geeft van 23 graden.

Tips hoe ik dit pendel gedrag kan voorkomen?

Ik zat te denken aan een externe sensor van de binnen unit op de plaats waar er gezeten wordt.

https://ibb.co/X2wN5xH
https://ibb.co/3FC7GF3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Dank je.
Ik moet erg wennen aan hoe de dingen uitgelegd worden in dit manual.
Ik heb Manual No.’22・SRK-T-361 en de SRK25ZS-WF die daarin beschreven wordt.

op blz 58 vind ik dit:

(17) Fan control during heating thermostat OFF
(i) Following fan controls during the heating thermostat OFF can be selected with the wireless remote control.
1) Normal thermostat operation 2) Fireplace 3) Interval 4) Stop
(ii) When the “Normal thermostat operation” is selected, the indoor fan is controlled by HOT KEEP.
(iii) When the “Fireplace” is selected, it is operated with the set fan speed also in the thermostat OFF condition.

Als ik het goed begrijp zou ik de unit dan in fireplace mode moeten zetten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
gAzu schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Is dat met die MHI AC Ctrl optie of heb je de externe sensor op een andere manier gemaakt?

Hij zit nog wel binnen de omkasting van de binnenunit?
De sensor is geleverd door @LED-Maniak . Zover ik weet werkt die alleen voor de Mitsubishi Electric, niet de MHI. Wellicht even checken met hem, hij had plannen om het ook voor MHI geschikt te maken.
De controller is in de unit geplaatst, de temperatuur sensor staat ca. 5 meter bij de airco vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Twan dz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Ik lees veel over externe sensoren en koppelingen met bijvoorbeeld 10 euro bluetooth thermostaten van Xiaomi ect.

Is er voor een leek ook relatief simpel een externe thermostaat aan een mhi te hangen?

Vorig jaar een airco laten plaatsen bij mijn moeder.

SCM60ZS-W icm in de woonkamer SRK50ZS-W en boven op de gang een SRK35ZS-W.

Met huidige temperaturen heb ik het idee dat er een 'bel' aan warme lucht rond de binnen unit blijft hangen (zie pendelen/opgenomen vermogen).

Binnen unit hangt in het midden van een kamer van 10 meter diep bij 4 breedt. Wel boven de deur naar boven. Maar die zit dicht. Uitblaas richting links rechts 45° naar beneden en de boven unit op ventileren (tip van mede tweakers)

Dit alles wordt aangestuurd via tado. Zie foto. Doet er uur of 2 over van 17 naar 20 graden. Ondanks dat tado de unit een temperatuur mee geeft van 23 graden.

Tips hoe ik dit pendel gedrag kan voorkomen?

Ik zat te denken aan een externe sensor van de binnen unit op de plaats waar er gezeten wordt.

https://ibb.co/X2wN5xH
https://ibb.co/3FC7GF3
Ik heb geen ervaring met MHI controller en sensoren.
Ik gebruik ook wel een Tado voor mijn oude ME vloermodel in de slaapkamer. Maar dat is een controller die de RC vervangt, en dus feitelijk one-way communiceert, ofwel er is geen controle. Dus die Tado bij mij helpt met remote aan en uitzetten, maar niet met het voorkomen van pendelen.
Overigens, de fan op een hogere stand zal denk ik pendelen ook minder problematisch maken, als ik het zo inschat op mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55

Sebazzz

3dp

Snarfie31 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Welk merk type (vermogen) airco heb jij.
Toshiba, 5M34 multisplit buitenunit, RAS 16 4,6kW in de woonkamer, en daarnaast nog B13x3 (3,5kW), B10 (2,5kW)

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 28-10-2023 00:45 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
LED-Maniak schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Mooi om te horen dat je ook een verbetering in stroomverbruik ziet met de externe sensor!
Ook ik ben een super tevreden gebruiker van jou externe temperatuursensor.
Ik vind dat de combinatie van ME en jou externe temp sensor hier best wel wat meer belicht mag worden. Het is volgens mij dé oplossing voor veel problemen waar hier al honderden pagina's over geschreven zijn.

Ik heb geen zin om constant met fanspeeds e.d. bezig te zijn. Ik zet het ding gewoon aan en i.c.m. de sensor zorgt hij gewoon de hele dag voor een aangenaam binnenklimaat terwijl hij quasi onhoorbaar is.

Ik vind het enorm knap wat je gemaakt hebt!

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 08:42
LED-Maniak schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Ik meende dat je @LED-Maniak ook bezig was met een versie voor Panasonic? Is daar al nieuws over? Heb serieus belangstelling!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twan dz
EVfan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

De sensor is geleverd door @LED-Maniak . Zover ik weet werkt die alleen voor de Mitsubishi Electric, niet de MHI. Wellicht even checken met hem, hij had plannen om het ook voor MHI geschikt te maken.
De controller is in de unit geplaatst, de temperatuur sensor staat ca. 5 meter bij de airco vandaan.
Dan hoop ik dat @LED-Maniak nog komt met een voor een mhi:) ik zie een bussiness plan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Twan dz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Dan hoop ik dat @LED-Maniak nog komt met een voor een mhi:) ik zie een bussiness plan..
Haha, ik zat al te kijken of ik een unit kon kopen om te testen. Een gebruikte tweedehands oid, maar kom er nog niet veel tegen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Haha, ik zat al te kijken of ik een unit kon kopen om te testen. Een gebruikte tweedehands oid, maar kom er nog niet veel tegen. :)
Mocht je in de buurt zitten mag je altijd komen testen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

LED-Maniak schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Ik gebruik zelf voor mijn MHI de MHI-AC-CTRL. Is het in het kort uit te leggen wat er anders is aan het apparaatje dat jij maakt voor andere merk(en)? Een linkje mag ook natuurlijk. Bedankt alvast.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Twan dz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:12:
Oplossing van MHI: https://www.klimaatshop.n...iening-ecotouch-set1.html
Of een mhi-ac-ctrl controller met een DS18B20 sensor aan een 20m lange kabel. Bij deze kun je je wifi controller (als je die nu hebt) niet meer gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 28-10-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
jobr schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Oplossing van MHI: https://www.klimaatshop.n...iening-ecotouch-set1.html
Of een mhi-ac-ctrl controller met een DS18B20 sensor aan een 20m lange kabel. Bij deze kun je je wifi controller (als je die nu hebt) niet meer gebruiken. Bij de eerste wel
Mooi die van klimaatshop. Maar vrij prijzig?

Ier is geen wifi controller aanwezig dus dat is niet zo spannend. Maar iets meer inlezen/kennis benodigd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDYyoAqHjfMGSpzRLyQ7vYQL0mI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWwQpRJxD9y1DsxlBi64BWsl.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een inzicht van onze airco.

Als ik hem smorgens start geef ik als setpunt 23,5 of 24 graden in op de power stand.

Van het moment dat het de temp bereikt heeft gaat hij naar de automatische stand terug en blijft dan de rest van de dag rustig doorblazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHJtD8loU1uYRkVAosLPwsLoQWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qAgEgqpnFlf8pAwda7ylR45Q.png?f=fotoalbum_large

Als ik via de app zelf de temp op 24 zet meet hij 24 graden via interne temp sensor en is het bij ons binnen 22 graden op de thermostaat.

Deze setting werkt goed.voor aangename temperatuur te krijgen en kan dit ook rustig bijhouden zonder te schommelen qua auto fan speed dan.

Verbruik per dag op geschat +/- 5 KW is ook fijn meegenomen 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08
dat is nog een laag verbruik
waarop staat hij in gesteld
welke model heb je
en hoe groot is de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Maxwp schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

welke model heb je
Dat is redelijk normaal gebruik lijkt me bij deze temperaturen. Hier draait ie ook rustig tussen de 130-150w

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Even een vraagje over de condensafvoer van de buitenunit. We verwarmen/koelen beneden inmiddels een jaar met 2 single splits. De buitendelen hangen op de begane grond in de steeg boven een grindpad dus met condens is dat niet zo'n groot probleem. Afgelopen week is er boven een MHI multi split bijgekomen. Het buitendeel hang aan de gevel boven de aanbouw en het condenswater druppelt dus ook op het dak van de aanbouw. Dat is nog best een probleem want ten eerste is dat beneden in de woonkamer flink hoorbaar en als er water op het dak blijft staan wordt het beneden ook flink koud. Ik zit er dus aan te denken om met een 32mm pvc buis een condensafvoer aan te leggen zodat al het condenswater richting het afdakje boven de voordeur loopt zodat het daar via de regenpijp kan worden afgevoerd. Ik ben alleen een beetje bang dat dat gaat bevriezen als dat kouder wordt. Hoe los ik dat op? Of maak ik me zorgen om niets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:40:
Even een vraagje over de condensafvoer van de buitenunit. We verwarmen/koelen beneden inmiddels een jaar met 2 single splits. De buitendelen hangen op de begane grond in de steeg boven een grindpad dus met condens is dat niet zo'n groot probleem. Afgelopen week is er boven een MHI multi split bijgekomen. Het buitendeel hang aan de gevel boven de aanbouw en het condenswater druppelt dus ook op het dak van de aanbouw. Dat is nog best een probleem want ten eerste is dat beneden in de woonkamer flink hoorbaar en als er water op het dak blijft staan wordt het beneden ook flink koud. Ik zit er dus aan te denken om met een 32mm pvc buis een condensafvoer aan te leggen zodat al het condenswater richting het afdakje boven de voordeur loopt zodat het daar via de regenpijp kan worden afgevoerd. Ik ben alleen een beetje bang dat dat gaat bevriezen als dat kouder wordt. Hoe los ik dat op? Of maak ik me zorgen om niets?
Koelen = Alleen condens van de binnenunit
Verwarmen = Alleen condens van de buitenunit.

Omdat je bang bent dat het bevriest gaat het om de condens van de buitenunit neem ik aan? Hier mag geen slang op worden aangesloten ivm bevriezing. Je zou een ketting kunnen overwegen zodat het via de ketting naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Maxwp schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

welke model heb je
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q092kWVgjofj1-m-sYqHy1BssrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6V0tmGzZQLMPgWDKN43UV6or.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was de 3de dag na installatie ergens vroeg in de ochtend niet echt representatief.
Bijgaand verbruik is meer representatief bijna 11 dagen na installatie. Zeg maar 19,1 kWh / 10 dagen op 19 graden voorkamer + openkeuken = 110 kuub.

Overdag gaat hij wel een paar uur uit als we weg zijn zeg van 11 tot 13:00. Huis is redelijk tot goed geïsoleerd om 1900 als de gordijnen dicht gaan gaat hij vaak ook uit. 7 uur In de ochtend gaat hij aan.

Betreft de Daikin Comforma FTXP35N en RXP35M. Heb tevens het certificaat van dit duo (hieronder). Bij 12 graden ( buitentemperatuur) een ruime COP 7. Bij 7 graden nog bijna een COP van 6. De huidige buitentemperaturen zijn voor october gewoon erg hoog dus gunstig. Tevens heb ik een overschot van zo'n 1400 kwh mbt mijn PV een no brainer dus hoe gas bijna volledig te reduceren of we moeten artic temperaturen o<:) gaan krijgen zal hier aan de kust niet zo snel gebeuren. Gaan de airco voornamelijk voor verwarmen gebruiken.

Voorals nog erg blij met de Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awC-QexBnoyg_7aN10BismDHfnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxc4fGL0YbLslqlSKADYj1IG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Snarfie31 op 29-10-2023 16:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 inderdaad de buitenunit. Had zelf bedacht om dit er onder te zetten met een klein stukje slang een 32mm pvc buis met daar in een verwarmingslint oid. Ik vrees dat het met een ketting wat lastig wordt. Als ik zie wat er met een defrost van de 3,5 kw buitenunits beneden komt zal dat boven met de 8kw unit nog veel meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Chatslet schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:27:
@Willempie27 inderdaad de buitenunit. Had zelf bedacht om dit er onder te zetten met een klein stukje slang een 32mm pvc buis met daar in een verwarmingslint oid. Ik vrees dat het met een ketting wat lastig wordt. Als ik zie wat er met een defrost van de 3,5 kw buitenunits beneden komt zal dat boven met de 8kw unit nog veel meer zijn.
Ik heb hem zelf geïnstalleerd. De condensafvoer die jij laat zien zit er normaal standaard bij. Maar in de installatiehandleiding stond dat je deze niet mag gebruiken als je er ook mee gaat verwarmen. Ik kan het nog even opzoeken. Ophoping van ijs kan de fan beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL-ma1_39U_Jej0WC655kBAsSjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RIu7ohzJ9FBKTffFx4awYWbS.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Willempie27 op 29-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 Dan misschien met aluminiumtape wat van die verwarmingskabel onder de bodemplaat tapen of zou het een idee zijn om deze er al dan niet met warmtelint onder te hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Chatslet op 29-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Willempie27 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Ik heb hem zelf geïnstalleerd. De condensafvoer die jij laat zien zit er normaal standaard bij. Maar in de installatiehandleiding stond dat je deze niet mag gebruiken als je er ook mee gaat verwarmen. Ik kan het nog even opzoeken. Ophoping van ijs kan de fan beschadigen.

[Afbeelding]
@Willempie27 Inderdaad, die afvoer zat er bij mij ook in. Gedurende laatste strenge vorst periode, is alweer een paar jaar terug, afvoertje inderdaad dichtgevroren en een dikke laag ijs in de buitenunit. Nog niet zo dik dat de fan ertegenaan liep, maar scheelde weinig.
Kortom, in de winter haal ik die dop eruit. Goed om dat nog een keer te benaderukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Willempie27 @EVfan Helder. Dan denk ik dat ik onder 1 van die 2 gaten zo'n PVC trechter ga hangen en dan een stuk warmtekabel in die PVC afvoer leg. Mocht dat dan alsnog om de een of andere reden dicht vriezen dan kan hij via de tweede opening alsnog zijn condenswater op het dak kwijt. Verwarmingskabel kan dan eventueel met een zigbee module geschakeld worden zodat die alleen bij vorst en tijdens een defrost aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:28
Ik zag vandaag in de onecta app van Daikin de 1-28-0 firmware update voor 4 van mijn Perfera’s staan. Iemand die al gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 12:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73YqrYgOHCn5mVvWcElKvf7hPT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHLxWCD4onrnrrX9Vby0N7nG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gewoon aan de buitenunit aangesloten op het riool. Er kwam zoveel water vanaf dat alles kletsnat werd. Nog nooit problemen mee gehad. Hangt al 4 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
jrrooster schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:19:
[Afbeelding]
Ik heb gewoon aan de buitenunit aangesloten op het riool. Er kwam zoveel water vanaf dat alles kletsnat werd. Nog nooit problemen mee gehad. Hangt al 4 jaar.
Mooi geïnstalleerd! Maar zit die unit niet teveel in de hoek gedrukt? Kan me voorstellen dat dit niet gunstig is voor de luchtstroom (aanzuiging) en dat dit wat efficiëntie kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40
Hi all,

Wij gaan nu een tweede winter met onze l/l warmtepompen van panasonic ad slag.

Paar vraagjes:
1) ik zag in ander topic dat het extra isoleren van de koperleidingen heel wat besparing kan brengen. Momenteel zitten die bij ons in kabelgoten ad buitenkant. Kan ik gewoon isolatie in die kabelgoten plaatsen of wat is slim?

2) Ik keek nog ns nr tado en jammer genoeg nog steeds enkel een bedraad systeem, is er een concurrent die het intussen beter doet en eventueel wel een oplaadbaar station hebben? Een onafhankelijk temp meter op een andere plek waardoor de pomp net iets langer door gaat, zou ik wel aangenaam vinden.

3) Ik zit momenteel op 5 a 8 kw per dag wat ik prima vind. Denk dat ik oktober de helft van vorig jaar aan kw er door heb gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
DriesLec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:18:
Hi all,

Paar vraagjes:
1) ik zag in ander topic dat het extra isoleren van de koperleidingen heel wat besparing kan brengen. Momenteel zitten die bij ons in kabelgoten ad buitenkant. Kan ik gewoon isolatie in die kabelgoten plaatsen of wat is slim?
Merkwaardig dat dit bij de aanleg niet geïsoleerd is.
Heb je wel genoeg ruimte om rondom isolatie aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@DriesLec Zijn die leidingen standaard niet al geïsoleerd? De installateur had hier gewoon koperleiding waar de isolatie al af-fabriek omheen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
DriesLec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:18:
Hi all,

Paar vraagjes:

2) Ik keek nog ns nr tado en jammer genoeg nog steeds enkel een bedraad systeem, is er een concurrent die het intussen beter doet en eventueel wel een oplaadbaar station hebben? Een onafhankelijk temp meter op een andere plek waardoor de pomp net iets langer door gaat, zou ik wel aangenaam vinden.

3) Ik zit momenteel op 5 a 8 kw per dag wat ik prima vind. Denk dat ik oktober de helft van vorig jaar aan kw er door heb gejaagd.
Ik zou extra isolatie plaatsen om de buizen heen. Ik vermoed dat je al dat witte spul eromheen hebt, wat door Flippy condenswerend wordt genoemd. Extra isolatie kan dus geen kwaad.
Je hebt Armaflex XG spul wat in de lengte open is. Dat zou je eromheen kunnen doen als je de maat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Ja hoor zo'n witte isolatie uiteraard maar ik zag in n topic dat er nog mensen extra isoleren met armaflex bvb om verliezen via de leidingen (bij mij soms enkele meters) te verminderen.

Die armaflex vind ik zelf nogal omslachtig dus mijn basis idee was om in de kabelgoten te isoleren door die op te vullen.

Qua plaats weet ik niet, wilde eerst even polsen of het uberhaupt een dingetje is en ook qua inschatting wat het bespaart. 😁

Edit:
Ah maar armaflex heeft ook van die grijze meer vaste opties. Dat valt te overwegen ja. Ik zou vooral die doen die ik het meest gebruik om te starten. Ga vandaag ook diegene die over zolder loopt ook wat beter inpakken. Wat is standaard de maat van de buizen inclu dat witte schuim er om heen?

[ Voor 30% gewijzigd door DriesLec op 30-10-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@DriesLec Ik vraag me af of dat allemaal in die goot past. Daarbij moet je ook opletten dat je condensafvoer op afschot blijft lopen. Wat je eventueel nog zou kunnen doen is de koelleidingen intapen met reflecterende aluminium tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Snarfie31 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]

Dat was de 3de dag na installatie ergens vroeg in de ochtend niet echt representatief.
Bijgaand verbruik is meer representatief bijna 11 dagen na installatie. Zeg maar 19,1 kWh / 10 dagen op 19 graden voorkamer + openkeuken = 110 kuub.

Overdag gaat hij wel een paar uur uit als we weg zijn zeg van 11 tot 13:00. Huis is redelijk tot goed geïsoleerd om 1900 als de gordijnen dicht gaan gaat hij vaak ook uit. 7 uur In de ochtend gaat hij aan.

Betreft de Daikin Comforma FTXP35N en RXP35M. Heb tevens het certificaat van dit duo (hieronder). Bij 12 graden ( buitentemperatuur) een ruime COP 7. Bij 7 graden nog bijna een COP van 6. De huidige buitentemperaturen zijn voor october gewoon erg hoog dus gunstig. Tevens heb ik een overschot van zo'n 1400 kwh mbt mijn PV een no brainer dus hoe gas bijna volledig te reduceren of we moeten artic temperaturen o<:) gaan krijgen zal hier aan de kust niet zo snel gebeuren. Gaan de airco voornamelijk voor verwarmen gebruiken.

Voorals nog erg blij met de Daikin.

[Afbeelding]
19kWh, op hoeveel m2/m3 huis is dat?

Ik heb nu deze maand 60kWh verbruikt met mijn MXM68 met 2x FTXJ35. Heel tevreden over, als er nu visite is is het gewoon 20°C ipv 15°C wat ik met mn tragische stralingsverwarming radiator had. (zat voor een amper geisoleerd houten plankje op een woonkamer van 10m diep). Heb alleen de vloer vooralsnog geisoleerd en het plat dak!

60kWh deze maand is met de SCOP van ~4 ongeveer 30m3 gas. Daar ben ik heel, heel tevreden mee! 8) Als ik dat x3-4 zou doen voor de echte wintermaanden, prima! (ik verwarm mijn hele huis, 102m2 en 240m3). Huis had energielabel C. Heb nu de vloer geisoleerd (was Rc 0,15. Nu 3,5. Dak ook geisoleerd, zelfde verhaal). Spouwmuur heeft isolatie van 1975, die muur wil ik van binnen isoleren!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yamahaa schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:45:
Ik zag vandaag in de onecta app van Daikin de 1-28-0 firmware update voor 4 van mijn Perfera’s staan. Iemand die al gedraaid?
Ja, ging prima.

Andere vraag, moeten jullie met Daikin Perfera/Stylish de temperatuur ook veel lager zetten dan je wilt? Of hoger bij koelen?

Voorbeelden:
Ik wil koelen naar 23 graden, moet de temp op 26,5 zetten.
Ik wil nu verwarmen naar 21, moet de temp op 16 zetten.

Heb 8 wand binnenunits op 2 buitendelen en het is bij allemaal zo. In de App geeft hij dan ook daadwerkelijk een veel te hoge binnentemp gemeten aan. (en toch blijft hij soms blazen)

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 30-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DriesLec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:34:
Ja hoor zo'n witte isolatie uiteraard maar ik zag in n topic dat er nog mensen extra isoleren met armaflex bvb om verliezen via de leidingen (bij mij soms enkele meters) te verminderen.

Die armaflex vind ik zelf nogal omslachtig dus mijn basis idee was om in de kabelgoten te isoleren door die op te vullen.

Qua plaats weet ik niet, wilde eerst even polsen of het uberhaupt een dingetje is en ook qua inschatting wat het bespaart. 😁

Edit:
Ah maar armaflex heeft ook van die grijze meer vaste opties. Dat valt te overwegen ja. Ik zou vooral die doen die ik het meest gebruik om te starten. Ga vandaag ook diegene die over zolder loopt ook wat beter inpakken. Wat is standaard de maat van de buizen inclu dat witte schuim er om heen?
1 van de redenen dat ik dus de binnen- en buitenunit op dezelfde plek/hoogte heb laten hangen. Geen goten, geen leleijke dingen langs de muur, geen onnodig warmte verlies, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:28
Navi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Ja, ging prima.

Andere vraag, moeten jullie met Daikin Perfera/Stylish de temperatuur ook veel lager zetten dan je wilt? Of hoger bij …,,
Ik heb zelf een 1 Single Split
en ik heb een 8kw multi om het huis te koelen en verwarmen. Er is bij mij wat overshoot maar niet zoveel. Alles moduleert terug ook de binnenunits. Ik ben wel een 24/7 verwarmer als het rond de 10 graden buiten gaat worden. Ik weet niet HOE je verwarmt maar als de constructie en inboedel niet op gelijke temp is (dat krijg je als je relatief kort verwarming toepast) is het gedrag wat jij omschrijft wel sneller aanwezig is mijn ervaring. Net als te weinige lucht verplaatsing ( stand stil of stand 1)

Fijn dat de update goed ging die ga ik vanavond dan ook doen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Navi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
Andere vraag, moeten jullie met Daikin Perfera/Stylish de temperatuur ook veel lager zetten dan je wilt? Of hoger bij koelen?

Voorbeelden:
Ik wil koelen naar 23 graden, moet de temp op 26,5 zetten.
Ik wil nu verwarmen naar 21, moet de temp op 16 zetten.

Heb 8 wand binnenunits op 2 buitendelen en het is bij allemaal zo. In de App geeft hij dan ook daadwerkelijk een veel te hoge binnentemp gemeten aan. (en toch blijft hij soms blazen)
Dit is voor iedereen verschillend.
Plek binnenunit en omstandigheden zoals externe factoren,tocht via ventilatieroosters/muurdoorvoer etc bepalen dat.

Als de App een veel te hoge binnentemp aangeeft dan heb je te maken met dat bij de binnenunit een luchtbel vormt, vaak te verwijten aan veel te dicht aan het plafond of in een hoek.

Hierdoor zal de regeling altijd bagger blijven en zul je inderdaad met de setpoint moeten spelen, hier heb ik het opgelost door de voeler te verplaatsen en de setpoint te corrigeren met de SU codes.

21c is ook werkelijk 21c in de Kamer met de Daikin App, vroeger gaf die hier 25C aan terwijl het 20c was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Dit is voor iedereen verschillend.
Plek binnenunit en omstandigheden zoals externe factoren,tocht via ventilatieroosters/muurdoorvoer etc bepalen dat.

Als de App een veel te hoge binnentemp aangeeft dan heb je te maken met dat bij de binnenunit een luchtbel vormt, vaak te verwijten aan veel te dicht aan het plafond of in een hoek.

Hierdoor zal de regeling altijd bagger blijven en zul je inderdaad met de setpoint moeten spelen, hier heb ik het opgelost door de voeler te verplaatsen en de setpoint te corrigeren met de SU codes.

21c is ook werkelijk 21c in de Kamer met de Daikin App, vroeger gaf die hier 25C aan terwijl het 20c was.
Precies, het hangt van zoveel dingen af. Als ik kijk naar mijn huidige MHI dan is de afgelopen 24h het gedrag als volgt(hangt hier ook in een hoek overigens):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkuPVyJ96xA1XwdXAg0kQ9ADmfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6fanzBZ1ksaQ41bY6E2mxJi.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur is ingesteld op de unit op 21 graden, en de gemeten temperatuur in de woonkamer met een separate tempsensor is ook daadwerkelijk 21 graden. De gemeten temp op de binnenunit zelf is structureel 2 graden hoger (en neen ik heb zelf geen offset oid ingesteld). Dus kennelijk houdt MHI hier zelf al enigszins rekening mee.

Overigens lijkt het alsof de temperatuur een grillig verloop heeft maar dit komt daar de beperkte schaal van de grafieken van Homey Insights, het gaat om 0.1 graden verschil telkens dus erg constant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
barta123 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb nu deze maand 60kWh verbruikt met mijn MXM68 met 2x FTXJ35. Heel tevreden over, als er nu visite is is het gewoon 20°C ipv 15°C wat ik met mn tragische stralingsverwarming radiator had. (zat voor een amper geisoleerd houten plankje op een woonkamer van 10m diep). Heb alleen de vloer vooralsnog geisoleerd en het plat dak!

60kWh deze maand is met de SCOP van ~4 ongeveer 30m3 gas. Daar ben ik heel, heel tevreden mee! 8) Als ik dat x3-4 zou doen voor de echte wintermaanden, prima! (ik verwarm mijn hele huis, 102m2 en 240m3). Huis had energielabel C. Heb nu de vloer geisoleerd (was Rc 0,15. Nu 3,5. Dak ook geisoleerd, zelfde verhaal). Spouwmuur heeft isolatie van 1975, die muur wil ik van binnen isoleren!
hier nu ook 52kwh tot nu toe
ik denk wel dat de cop hoger is dan 4
als ik kijk wat gemiddeld aan kwh nodig is om de ruimte te verwarmen en dan het gemiddelde watt zo rond de 350 per uur reken kom ik op een berekende cop van 6 a 7 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

hier nu ook 52kwh tot nu toe
ik denk wel dat de cop hoger is dan 4
als ik kijk wat gemiddeld aan kwh nodig is om de ruimte te verwarmen en dan het gemiddelde watt zo rond de 350 per uur reken kom ik op een berekende cop van 6 a 7 uit
Hier tot nu toe 37kWh tot nu, moet wel zeggen dat hier regelmatig erg warm "gestookt" wordt met de L/L (zie afbeelding hierboven, gisteravond vond mijn vrouw het wel nodig om op 22 graden te hebben in huis, dus toen had ik hem maar uitgezet :D). Gemiddeld 3kWh per dag voor de maand oktober vind ik prima. Het is natuurlijk we een erg warme oktober dus niet erg representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
renzo4000 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Precies, het hangt van zoveel dingen af. Als ik kijk naar mijn huidige MHI dan is de afgelopen 24h het gedrag als volgt(hangt hier ook in een hoek overigens):

[Afbeelding]

Temperatuur is ingesteld op de unit op 21 graden, en de gemeten temperatuur in de woonkamer met een separate tempsensor is ook daadwerkelijk 21 graden. De gemeten temp op de binnenunit zelf is structureel 2 graden hoger (en neen ik heb zelf geen offset oid ingesteld). Dus kennelijk houdt MHI hier zelf al enigszins rekening mee.

Overigens lijkt het alsof de temperatuur een grillig verloop heeft maar dit komt daar de beperkte schaal van de grafieken van Homey Insights, het gaat om 0.1 graden verschil telkens dus erg constant :)
De MHI geeft standaard 2 graden teveel aan. Je kan dit uitzetten, wellicht heeft de installateur dit al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
barta123 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Iets van 50 vierkante meter is zo'n 110 kuub.

Is op auto stand binnen 10 minuten al Goed op temperatuur. Vloer nog niet geïsoleerd spouw muren net als jij jaren geleden geïsoleerd meende begin jaren 80tig . Heb nog een check laten uitvoeren grote noord muur waar mn airco zit is de isolatie behoorlijk ingezakt moet dus bij gespoten worden. Echter nu weergemieter met vleermuizen vrees ik hoe verzinnen ze het. 8)7

Die scop4 van jou zit met deze hoge buiten temperaturen stuk gunstiger/hoger dan 4 vermoed ik. Bij mij is dat bij 12 graden COP 7,38
Ik ga ervanuit dat mijn verbruik bij zeg 2 of -2 graden stuk gaat terug lopen rond de COP 4 nog steeds veel gunstiger dan gas.

[ Voor 49% gewijzigd door Snarfie31 op 30-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Willempie27 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

De MHI geeft standaard 2 graden teveel aan. Je kan dit uitzetten, wellicht heeft de installateur dit al gedaan.
Volgens mij geeft hij niet 2 graden teveel aan, maar verwarmt hij standaard tot 2 graden boven setpoint. Omdat het bij het plafond warmer is dan lager in de kamer. Je kunt het idd. uitzetten met de knop op de binnenunit en dat is best handig omdat MHI niet lager gaat dan 18 °C (20 °C met standaard offset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
Martin7182 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Volgens mij geeft hij niet 2 graden teveel aan, maar verwarmt hij standaard tot 2 graden boven setpoint. Omdat het bij het plafond warmer is dan lager in de kamer. Je kunt het idd. uitzetten met de knop op de binnenunit en dat is best handig omdat MHI niet lager gaat dan 18 °C (20 °C met standaard offset).
Daar zou je ook de ECO mode voor kunnen gebruiken. Deze gaat bij de ZS serie op -2.5 graden. (dus minimaal 18 - 2.5= 15.5 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
renzo4000 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Hier tot nu toe 37kWh tot nu, moet wel zeggen dat hier regelmatig erg warm "gestookt" wordt met de L/L (zie afbeelding hierboven, gisteravond vond mijn vrouw het wel nodig om op 22 graden te hebben in huis, dus toen had ik hem maar uitgezet :D). Gemiddeld 3kWh per dag voor de maand oktober vind ik prima. Het is natuurlijk we een erg warme oktober dus niet erg representatief.
hier ook op 22 en dan gemeten niet de ac zelf die staat hoger.
eigenlijk is dat nu 1,67kwh per dag? ( 53 over 30 dagen ) valt nog mee eigenlijk da.n.

edit
klopt natuurlijk niet want ben pas halverwege de maand begonnen dus eigelijk maar 2 dus 3,34kwh per dag
volgende maand moet het dus 103kwh gaan worden of meer als de buiten temp gaat zakken.

edit

vorig jaar was deze maand 25kwh

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 30-10-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

1 van de redenen dat ik dus de binnen- en buitenunit op dezelfde plek/hoogte heb laten hangen. Geen goten, geen leleijke dingen langs de muur, geen onnodig warmte verlies, enz...
Dat begrijp ik 🙂. Bij multisplit die over meerdere kamers gaat, kan dat moeilijk vermeden worden.
Ik zie ook een hoger verbruik bij de binnenunit die verder staat dan die dichter bij de buitenunit.
Ga eens kijken om die kabelgoten te openen en te kijken wat ik mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

barta123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:15:
En als je de temperatuur bij de andere units lager instelt? (ipv uitschakelen) Ik heb het met mijn 3MXM68 ook als ik alleen de beneden unit aan heb staan. Wellicht omdat hij niet genoeg vermogen kan afgeven.

Dat is althans mijn hypothese. Met de unit boven ook aan, stopt hij nooit - loopt aan een stuk door, alleen de compressor gaat af en toe harder/zachter draaien.

Zo is mijn ervaring in elk geval heel erg goed. Beneden is mijn warmtevraag stukken groter, dus kan hij mooi doordraaien. Ik zet hem boven op 19 en beneden op 23,5 (ik moet voor de unit beneden nog een correctie ingeven, want hij geeft ca. 2°C meer aan dan de kamertemp).

Mijn 3MXM68 is denk ik, zeker met de huidige buitentemperaturen - veel te groot voor een FTXJ35 alleen aan te sturen, met beiden gaat het goed. In mijn ogen ook erg zuinig. Trekt maar goed 1800W en levert daarmee 8kW verwarmend vermogen. Met 1 unit op verwarmen levert ie 4kW en trekt ca. 900W.. Ik ben er heel tevreden mee! Met mijn 'multi-shit' :+
Als ik de temperatuur bij de andere unit lager instel, inderdaad boven 19 en beneden 23, dan werkt het 'naar behoren', ofwel dan stoppen de binnenunits niet elke 25 minuten met blazen en moduleert de compressor netjes terug qua toerental. Maarja, dan zit ik dus wel voor Jan met de korte achternaam de slaapkamer te verwarmen...

Als hij niet genoeg vermogen kan afgeven indien slechts 1 binnenunit is ingeschakeld dan snap ik niet waarom;

1. Hij niet terug moduleert. Zoals je op mijn onderstaande grafiek kunt zien blijft de compressor op maximaal vermogen werken.
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/NeXEJAHo34.png/raw
Dit lijkt eerder op een aan/uit compressor i.p.v. inverter... Waarom moduleert hij niet terug naar een lager toerental als hij merkt dat het retourgas(?) te warm is? Hij kan immers wél moduleren als er 2 units aanstaan en de warmtevraag binnen minder is geworden.

2. Hij de 'Vraagbesturing' optie in de Daikin app negeert. Die is juist in het leven geroepen om je buitenunit te knijpen. Zelfs op de meest extreme setting, ofwel 40% vermogen, verandert er helemaal niets.

3. De unit meer vermogen uit het stopcontact trekt dan dat volgens de specsheet zou mogen, maar liefst 25 procent meer. Onderstaande grafiek laat het stroomverbruik zien van de FTXP35M5V1B9 + 2MXM50N2V1B met een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/CiRaYoGu66.png/raw

Uitgaande van een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden, zou dit in het slechtste geval een stroomverbruik opleveren van 0.032 + ((1.56+1.62)/2) = 1.622 kW volgens de onderstaande combinatie tabellen.
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/QOtITINi94.png/raw
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/bUqAJULi43.png/raw

Nu geloof ik best dat mijn meter iets afwijkt, maar geen 25 procent.

Dit alles doet mij vermoeden dat er iets niet klopt.... maar wat? We zijn inmiddels een week verder, ik heb helemaal niets gehoord van Daikin n.a.v. mijn mail. Niet eens 'neem contact op met je installateur', gewoon helemaal nul. Erg slecht hoor, ik lever ze het op een presenteerblaadje aan en ze zijn nog te lam om überhaupt te reageren. En dat noemt zich dan een A-merk? No offense, maar voor een derde van de prijs koop je een Haier met (op papier) soortgelijke specs die ook nog een jaar extra garantie heeft. Dan verwacht ik voor dat geld wel iets meer op het gebied qua service, maar tot op heden verzaakt Daikin daar in. Inmiddels is de installateur langs geweest. Die heeft mijn verhaal (wederom) integraal doorgezet naar Daikin. Kijken of hij wel reactie krijgt.

Wordt vervolgd

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

uh? dit is toch vaker voorbij gekomen en het is gas dat verlies van warmte zou verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Snarfie31 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:32:
Jawel eergisteren een Daikin airco laten installeren met name voor de beneden verdieping. Vooralsnog blij mee. Ik maak gebruik van de Onecta app. De energie weergave is vrij summier overzicht met een staafje de laatste 2 uur. Zie hier vaak mooie gedetailleerde overzichten. Is de Daikin data middels of zonder de Onecta app door te sturen/pairen naar een andere app/programma.
Is die Daikin app qua energie verbruik nauwkeurig vergeleken met een "echte" digitale kWh meter in de elektriciteitskast of P1?
Zijn er mensen die kunnen vergelijken wat het verschil in % ongeveer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
morse75 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Is die Daikin app qua energie verbruik nauwkeurig vergeleken met een "echte" digitale kWh meter in de elektriciteitskast of P1?
Mijn unit was nog niet zo lang geleden aangesloten en ik had een (beun) kabel door de woonkamer, om de achtertuin naar de gevel op de hoek (hoekwoning) buiten liggen.

Afgelopen weekend een gat geboord door de spouw heen naar de meterkast. Ik ga daar op een extra groep een stopcontact plaatsen en een kWh meter ertussen steken. Ik wil namelijk een beetje inzicht hebben/houden in het verbruik.

Iemand tips voor (goede) kWh meters, betaalbaar - die je met Wi-Fi evt. kan uitlezen? :)

Maar het bovenstaande heb ik niet nee. Dat hij meer power trekt dan de datasheet. In mijn geval minder, en dat terug moduleren; dat je niet je slaapkamer onnodig wilt verwarmen --> bij mij doet hij dat wel goed als ik daar de vraagtemperatuur veel lager zet. Als de unit maar "open" staat (als in, aan en op verwarminsmodus). Dan slaat de buitenunit niet af.

Maar goed, ik moet boven sowieso mee verwarmen, al is het op een laag pitje. Anders zou het onder de 15°C schieten en ik wil geen schimmelbunker creeren. :+ Als de unit boven warmte vraagt, gaat het compressor toerental omhoog, springt die weer uit dan loopt het toerental mooi terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:13
@barta123 Betaalbaar is relatief natuurlijk, maar deze zijn top.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
morse75 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Kleinste schaal is per 100 watt eenheid voorals nog goed genoeg. Ik heb geen slimme of domme meter nog een Ferraris meter. Ga er vanuit dat een digitale meter in de electrisiteits kast toch ook minimaal een 100 watt eenheid kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt (buiten -10 en binnen 20 graden celcius), en we zouden ongeveer 10-11kW warmte nodig hebben bij dit scenario. Hebben jullie je L/L WP vermogen ook geinstalleerd op dit scenario of zou dat overdreven zijn? Ik wil uiteindelijk van het gas af. Als ik voor 1 of 2 dagen per jaar een COP1 kacheltje bij moet zetten of mijn houtkachel moet bijstoken (wat ook nog eens gezellig is natuurlijk) vind ik dat ook niet erg, maar ik twijfel nu enorm wat wijsheid is.

Die MHI units lijken wel het beste voor verwarmen te zijn, de ZSX natuurlijk vooraan maar de bijna helft goedkopere ZS lijkt ook prima. Als je dan 2 units op de begane grond hangt (75m2) en 1 zo'n ding op de eerste verdieping (50m2) zou dat qua capaciteit in -10 in ieder geval in de buurt moeten komen (9kW in totaal).

Of kan ik beter even een eigen topic maken? :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
Yamahaa schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:45:
Hoe kan ik de (beste) nieuwste update installeren?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
GermanPivo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:04:
@barta123 Betaalbaar is relatief natuurlijk, maar deze zijn top.
Ik kwam die tegen. Dat lijkt me wel wat. Is het trouwens een deftig bedrijf, niet dat ik na een paar jaar niks meer zou kunnen met die dingen?

Ik zie ook iets over een abonnement. Maar voor basisfuncties is dat niet nodig neem ik aan?

Ik ben overigens echt wel heel blij met mijn lucht-lucht verwarming. Ik heb gewoon 2 jaar met mijn gare CV-ketel bij 15-16°C in huis gezeten. En ik ken meer mensen die dat doen.

Nu verwarm ik gewoon 2-3 uurtjes in de middag/avond en zit ik gewoon bij 20°C. Super fijn. en dan kost het mij voor die 2 uurtjes gewoon 2-3kWh voor de benedenverdieping. Dat is prima! Met 1m3 gas zou ik de temperatuur amper omhoog krijgen in de woonkamer. (en zelfs op deze regenachtige dagen leveren mijn zonnepanelen 3-4kWh per dag op!) :o

Luchtstroom merk ik gewoon helemaal niks van, ik heb een woonkamer van 10m diep (keuken zit er aan vast). Soms zit ik wel onder de unit te eten, maar die warme lucht is wel fijn... :D

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 31-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Laatst online: 19-09 11:06
DriesLec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:34:

Edit:
Zat ik zelf ook aan te denken. ik heb hier ongeveer 12 meter leiding lopen van de airco binnen unit naar de buiten unit. Gaat in de woonkamer door muur naar de meterkast naar beneden door de kruipruimte, door de garage weer omhoog, naar de buitenunit op het dak van de garage. Ik kan me zo voorstellen dat dit toch tot een bepaald verlies leidt, ook al zit er een soort van witte isolatie om de leidingen.

Ik heb i.p.v. Armaflex tape op https://www.heatshielding...levende-isolatietape.html ongeveer dezelfde tape gevonden maar dan met warmtegeleiding [W/(m °K)] bij 0°C: 0,033 i.p.v. 0,035 van Armaflex. Scheelt dan wel bijna een €10, per rol van 15 meter. Heeft Armaflex nog andere voordelen waarom dit vaak wordt gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Kuusj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:40:
Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt (buiten -10 en binnen 20 graden celcius), en we zouden ongeveer 10-11kW warmte nodig hebben bij dit scenario. Hebben jullie je L/L WP vermogen ook geinstalleerd op dit scenario of zou dat overdreven zijn? Ik wil uiteindelijk van het gas af. Als ik voor 1 of 2 dagen per jaar een COP1 kacheltje bij moet zetten of mijn houtkachel moet bijstoken (wat ook nog eens gezellig is natuurlijk) vind ik dat ook niet erg, maar ik twijfel nu enorm wat wijsheid is.

Die MHI units lijken wel het beste voor verwarmen te zijn, de ZSX natuurlijk vooraan maar de bijna helft goedkopere ZS lijkt ook prima. Als je dan 2 units op de begane grond hangt (75m2) en 1 zo'n ding op de eerste verdieping (50m2) zou dat qua capaciteit in -10 in ieder geval in de buurt moeten komen (9kW in totaal).

Of kan ik beter even een eigen topic maken? :)
Ook de MSZ-LN reeks van Mitsubishi Electric zou een goeie optie kunnen zijn, de specificaties zijn gelijkaardig aan de ZSX. Als je schrik hebt voor capaciteit rond of onder het vriespunt kun je eventueel voor de Hyper Heating versie gaan. Die zou zijn volledige capaciteit tot -15°C moeten kunnen leveren.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 16:42
barta123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Mijn unit was nog niet zo lang geleden aangesloten en ik had een (beun) kabel door de woonkamer, om de achtertuin naar de gevel op de hoek (hoekwoning) buiten liggen.

Afgelopen weekend een gat geboord door de spouw heen naar de meterkast. Ik ga daar op een extra groep een stopcontact plaatsen en een kWh meter ertussen steken. Ik wil namelijk een beetje inzicht hebben/houden in het verbruik.

Iemand tips voor (goede) kWh meters, betaalbaar - die je met Wi-Fi evt. kan uitlezen? :)

Maar het bovenstaande heb ik niet nee. Dat hij meer power trekt dan de datasheet. In mijn geval minder, en dat terug moduleren; dat je niet je slaapkamer onnodig wilt verwarmen --> bij mij doet hij dat wel goed als ik daar de vraagtemperatuur veel lager zet. Als de unit maar "open" staat (als in, aan en op verwarminsmodus). Dan slaat de buitenunit niet af.

Maar goed, ik moet boven sowieso mee verwarmen, al is het op een laag pitje. Anders zou het onder de 15°C schieten en ik wil geen schimmelbunker creeren. :+ Als de unit boven warmte vraagt, gaat het compressor toerental omhoog, springt die weer uit dan loopt het toerental mooi terug
Zelf heb ik een Shelley 1PM direct in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Omerta schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Ook de MSZ-LN reeks van Mitsubishi Electric zou een goeie optie kunnen zijn, de specificaties zijn gelijkaardig aan de ZSX. Als je schrik hebt voor capaciteit rond of onder het vriespunt kun je eventueel voor de Hyper Heating versie gaan. Die zou zijn volledige capaciteit tot -15°C moeten kunnen leveren.
Is de MSZ-LN weer een nieuw model? ZSX, ZS die ken ik al wel. Maar deze nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 31-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 16:42
barta123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Ik kwam die tegen. Dat lijkt me wel wat. Is het trouwens een deftig bedrijf, niet dat ik na een paar jaar niks meer zou kunnen met die dingen?

Ik zie ook iets over een abonnement. Maar voor basisfuncties is dat niet nodig neem ik aan?

Ik ben overigens echt wel heel blij met mijn lucht-lucht verwarming. Ik heb gewoon 2 jaar met mijn gare CV-ketel bij 15-16°C in huis gezeten. En ik ken meer mensen die dat doen.

Nu verwarm ik gewoon 2-3 uurtjes in de middag/avond en zit ik gewoon bij 20°C. Super fijn. en dan kost het mij voor die 2 uurtjes gewoon 2-3kWh voor de benedenverdieping. Dat is prima! Met 1m3 gas zou ik de temperatuur amper omhoog krijgen in de woonkamer. (en zelfs op deze regenachtige dagen leveren mijn zonnepanelen 3-4kWh per dag op!) :o

Luchtstroom merk ik gewoon helemaal niks van, ik heb een woonkamer van 10m diep (keuken zit er aan vast). Soms zit ik wel onder de unit te eten, maar die warme lucht is wel fijn... :D
Als je met 1m3 gas de temperatuur niet omhoog zou krijgen is je CV-ketel gaarder dan gaar geweest of is je afgiftevermogen te klein voor de ruimte die het moet verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
glas86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Is de MSZ-LN weer een nieuw model? ZSX, ZS die ken ik al wel. Maar deze nog niet.
Het zijn 2 verschillende merken MHI (Mitsubishi Heavy Industrie) en ME (Mitsubishi Electric).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Willempie27 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Het zijn 2 verschillende merken MHI (Mitsubishi Heavy Industrie) en ME (Mitsubishi Electric).
Dank voor je reactie daar had ik even overheen gekeken :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Als je met 1m3 gas de temperatuur niet omhoog zou krijgen is je CV-ketel gaarder dan gaar geweest of is je afgiftevermogen te klein voor de ruimte die het moet verwarmen.
CV ketel is gaar en afgiftevermogen te klein.

120m3 en 2 kleine radiatoren van 1.5m breed aan 1 kant voor een niet geisoleerd wandje onder het raam.

Punt is meer; met hete lucht is je ruimte meteen warm. Met straling ben je wel enige tijd verder :)

Pagina: 1 ... 39 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic