Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40
TokenNekot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Zat ik zelf ook aan te denken. ik heb hier ongeveer 12 meter leiding lopen van de airco binnen unit naar de buiten unit. Gaat in de woonkamer door muur naar de meterkast naar beneden door de kruipruimte, door de garage weer omhoog, naar de buitenunit op het dak van de garage. Ik kan me zo voorstellen dat dit toch tot een bepaald verlies leidt, ook al zit er een soort van witte isolatie om de leidingen.

Ik heb i.p.v. Armaflex tape op https://www.heatshielding...levende-isolatietape.html ongeveer dezelfde tape gevonden maar dan met warmtegeleiding [W/(m °K)] bij 0°C: 0,033 i.p.v. 0,035 van Armaflex. Scheelt dan wel bijna een €10, per rol van 15 meter. Heeft Armaflex nog andere voordelen waarom dit vaak wordt gekozen?
Ik ga denk ik voor deze https://www.hubo.be/nl/p/...latie-1m-28x15-mm/937606/
Bij mij is het recht toe recht aan zonder veel bochten. Lijkt me goedkoper en makkelijker te plaatsen. Iets minder isolerend neem ik er dan wel bij. 2,8 cm lijkt me groot genoeg qua diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
barta123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

CV ketel is gaar en afgiftevermogen te klein.

120m3 en 2 kleine radiatoren van 1.5m breed aan 1 kant voor een niet geisoleerd wandje onder het raam.

Punt is meer; met hete lucht is je ruimte meteen warm. Met straling ben je wel enige tijd verder :)
Wij hebben vorig jaar alleen met airco gestookt wat ons zo’n 1000m3 gas heeft gescheeld á 2€ de kuub.
Stroom was “gratis” vanwege zonnepanelen.
Persoonlijk vind ik radiatoren prettiger maar het scheelde ons zo belachelijk veel geld :9 .
Deze winter zullen we wel meer op CV overgaan vanwege de baby die op komst is.

Ik denk dat we dan s’nachts het huis op temperatuur houden met de airco en overdag op CV over gaan.
Ik heb dit jaar de CV nog vervangen, de 21 jaar oude Nefit was ver op.
Dit levert al een besparing van 20% op bij sww, mede omdat er geen boiler in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
DriesLec schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Bij mij is het recht toe recht aan zonder veel bochten. Lijkt me goedkoper en makkelijker te plaatsen. Iets minder isolerend neem ik er dan wel bij. 2,8 cm lijkt me groot genoeg qua diameter?
Ga je dan ook de “condens”isolatie eraf halen?
Deze zijn dikker dan die 15mm binnen diameter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
barta123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Ik kwam die tegen. Dat lijkt me wel wat. Is het trouwens een deftig bedrijf, niet dat ik na een paar jaar niks meer zou kunnen met die dingen?

Ik zie ook iets over een abonnement. Maar voor basisfuncties is dat niet nodig neem ik aan?
offtopic:
Abonnement is voor de basisfuncties inderdaad niet nodig. Alleen als je > 1 jaar historie zou willen en nog wat andere dingen. Er is trouwens een heel topic over: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
barta123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Iemand tips voor (goede) kWh meters, betaalbaar - die je met Wi-Fi evt. kan uitlezen? :)
Ik heb zelf een Shelly EM in een lasdoos naast de buitendelen. Die werkt met een klemmen om de fasedraden. Voordeel is dat je dan niet met stekkers en stopcontacten en smartplugs hoeft te werken en alles gewoon netjes weg kunt bouwen. Per Shelly EM kun je 2 klemmen aansluiten en dus maximaal 2 buitendelen meten. Verbind via wifi en uitlezen kan via cloud, lokale API of MQTT. Eventueel kan er ook Tasmota of ESPHome op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Rsport40 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Daar zou je ook de ECO mode voor kunnen gebruiken. Deze gaat bij de ZS serie op -2.5 graden. (dus minimaal 18 - 2.5= 15.5 graden)
Bij ZS misschien, maar niet bij ZSX (tenzij in auto-mode en veel beweging geconstateerd). De ZSX gaat uiteindelijk wel naar 15 °C tijdens verwarmen als hij geen beweging ziet, maar dat zie ik meer als een vakantie-mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:47
Martin7182 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Bij ZS misschien, maar niet bij ZSX (tenzij in auto-mode en veel beweging geconstateerd). De ZSX gaat uiteindelijk wel naar 15 °C tijdens verwarmen als hij geen beweging ziet, maar dat zie ik meer als een vakantie-mode.
Klopt inderdaad. Ik heb beide (ZS en ZSX) en ben benieuwd met de ZSX in de winter wat handig is voor in de nacht. (of minimum 18 graden of 15 in de ECO mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 11:06
DriesLec schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Ik verwacht dat je duurder uit bent aangezien de tape €13,50 voor 15 meter isolatie is? Die isolatiebuizen zijn €4,60 per meter??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat we dan s’nachts het huis op temperatuur houden met de airco en overdag op CV over gaan.
Dit levert al een besparing van 20% op bij sww, mede omdat er geen boiler in zit.
Waarom niet hybride? In mijn slecht geisoleerde tochthut zet ik, bij vriestemperatuur, mijn gaskachel zachtjes aan voor de basis warmte en de airco mag de rest doen. Vanwege de slechte isolatie nekken de defrosts een constante temperatuur. Zonder bijverwarming met gaskachel gaat de airco van de 60 minuten 15 minuten defrosten en dan zakt de temperatuur binnen met 2 graden op slechte dagen. Het arme beestje moet dan veel te hard werken. Voordeel, airco draait wat rustiger en minder defrosts op deze wijze. Nadeel, verbruik gas.

[ Voor 10% gewijzigd door vdr01 op 31-10-2023 14:23 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Ga je dan ook de “condens”isolatie eraf halen?
Deze zijn dikker dan die 15mm binnen diameter
Nee, ik ging er van uit dat 28 de diameter was en 15 de schuimdikte. Fout dus maar zal wel bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
TokenNekot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Ik verwacht dat je duurder uit bent aangezien de tape €13,50 voor 15 meter isolatie is? Die isolatiebuizen zijn €4,60 per meter??
Je hebt helemaal gelijk, ik zat wat in mijn hoofd met die 5 cm en dat je meerdere zou nodig hebben om 1 keer rond de buis te komen, maar dat is wss breed genoeg om in de lengte hem rond die buizen te plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
vdr01 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

Waarom niet hybride? In mijn slecht geisoleerde tochthut zet ik, bij vriestemperatuur, mijn gaskachel zachtjes aan voor de basis warmte en de airco mag de rest doen. Vanwege de slechte isolatie nekken de defrosts een constante temperatuur. Zonder bijverwarming met gaskachel gaat de airco van de 60 minuten 15 minuten defrosten en dan zakt de temperatuur binnen met 2 graden op slechte dagen. Het arme beestje moet dan veel te hard werken. Voordeel, airco draait wat rustiger en minder defrosts op deze wijze. Nadeel, verbruik gas.
Dat is afhankelijk wat de airco gaat doen.
De airco staat gericht op de babybox 11 meter verder.( Meest ideale plek voor de box)

Dus die unit wil ik niet heel hard hebben blazen, ik weet niet in hoeverre hij in mijn situatie zijn eigen temp gaat meten.
Kwestie van proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29
elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

De airco staat gericht op de babybox 11 meter verder.( Meest ideale plek voor de box)

Dus die unit wil ik niet heel hard hebben blazen, ik weet niet in hoeverre hij in mijn situatie zijn eigen temp gaat meten.
Kwestie van proberen
uit ervaring kan ik je zeggen dat je die airflow 11 meter verder echt niet meer voelt! Zowel warm als koud niet.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

elektriekert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Kwestie van proberen
op die afstand kan je dat ding zo hard zetten wat je wilt maar zal je er geen biet van merken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 19:06
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

op die afstand kan je dat ding zo hard zetten wat je wilt maar zal je er geen biet van merken.
Dat je de directe luchtstroom niet voelt snap ik en is logisch. Maar mits het een unit is met voldoende capaciteit dan zal toch op termijn de kamer wel op temperatuur komen? Dat is toch ook het doel van een airco? Ik heb ook een combi woonkamer en keuken van grofweg 11 meter. Het is hier gewoon 21 op de kamer thermostaat. Zolang ik de unit maar op tijd aanzet. Het is wel waar dat ik de keuken de warmte wel meer voel dan in de woonkamer. Beneden is het in een u vorm en de unit hangt in de hoek bij de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

glas86 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Dat je de directe luchtstroom niet voelt snap ik en is logisch. Maar mits het een unit is met voldoende capaciteit dan zal toch op termijn de kamer wel op temperatuur komen? Dat is toch ook het doel van een airco? Ik heb ook een combi woonkamer en keuken van grofweg 11 meter. Het is hier gewoon 21 op de kamer thermostaat. Zolang ik de unit maar op tijd aanzet. Het is wel waar dat ik de keuken de warmte wel meer voel dan in de woonkamer. Beneden is het in een u vorm en de unit hangt in de hoek bij de keuken.
je krijgt een slecht nivo van comfort door het grote temperatuursverschil van de ruimte.

zulke ruimtes moet je doen met 2 units aan weerzijden.

als luchtstrmingen een issue zijn moet je vloermodellen nemen en geen wandmodellen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 31-10-2023 17:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:28
Bohaak schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Hoe kan ik de (beste) nieuwste update installeren?

Groet
Bij mij verschijnen de van toepassing zijnde updates als voorstel in de Oneca app.
Zo ook deze.
Inmiddels ook zonder problemen de update gedaan. Welke versie heb je nu van je Daikins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Freekers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Als ik de temperatuur bij de andere unit lager instel, inderdaad boven 19 en beneden 23, dan werkt het 'naar behoren', ofwel dan stoppen de binnenunits niet elke 25 minuten met blazen en moduleert de compressor netjes terug qua toerental. Maarja, dan zit ik dus wel voor Jan met de korte achternaam de slaapkamer te verwarmen...

Als hij niet genoeg vermogen kan afgeven indien slechts 1 binnenunit is ingeschakeld dan snap ik niet waarom;

1. Hij niet terug moduleert. Zoals je op mijn onderstaande grafiek kunt zien blijft de compressor op maximaal vermogen werken.
[Afbeelding]
Dit lijkt eerder op een aan/uit compressor i.p.v. inverter... Waarom moduleert hij niet terug naar een lager toerental als hij merkt dat het retourgas(?) te warm is? Hij kan immers wél moduleren als er 2 units aanstaan en de warmtevraag binnen minder is geworden.

2. Hij de 'Vraagbesturing' optie in de Daikin app negeert. Die is juist in het leven geroepen om je buitenunit te knijpen. Zelfs op de meest extreme setting, ofwel 40% vermogen, verandert er helemaal niets.

3. De unit meer vermogen uit het stopcontact trekt dan dat volgens de specsheet zou mogen, maar liefst 25 procent meer. Onderstaande grafiek laat het stroomverbruik zien van de FTXP35M5V1B9 + 2MXM50N2V1B met een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden
[Afbeelding]

Uitgaande van een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden, zou dit in het slechtste geval een stroomverbruik opleveren van 0.032 + ((1.56+1.62)/2) = 1.622 kW volgens de onderstaande combinatie tabellen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu geloof ik best dat mijn meter iets afwijkt, maar geen 25 procent.

Dit alles doet mij vermoeden dat er iets niet klopt.... maar wat? We zijn inmiddels een week verder, ik heb helemaal niets gehoord van Daikin n.a.v. mijn mail. Niet eens 'neem contact op met je installateur', gewoon helemaal nul. Erg slecht hoor, ik lever ze het op een presenteerblaadje aan en ze zijn nog te lam om überhaupt te reageren. En dat noemt zich dan een A-merk? No offense, maar voor een derde van de prijs koop je een Haier met (op papier) soortgelijke specs die ook nog een jaar extra garantie heeft. Dan verwacht ik voor dat geld wel iets meer op het gebied qua service, maar tot op heden verzaakt Daikin daar in. Inmiddels is de installateur langs geweest. Die heeft mijn verhaal (wederom) integraal doorgezet naar Daikin. Kijken of hij wel reactie krijgt.

Wordt vervolgd
Daikin doet geen support in Nederland dus het is op zich niet zo gek dat ze niet reageren. Ik heb wel eens reactie van ze gehad omdat ik beta tester ben van de app op Android, bij mij was destijds vraagbesturing uit de app gehaald terwijl ik deze aan had staan. Hierdoor bleef mijn systeem vast zitten op max 40%. Dit is toen per mail opgelost. Communicatie is destijds gestart nadat ik via de play store dit probleem had gemeld, misschien kan je op die manier iets voor elkaar krijgen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DriesLec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Dat begrijp ik 🙂. Bij multisplit die over meerdere kamers gaat, kan dat moeilijk vermeden worden.
Ik zie ook een hoger verbruik bij de binnenunit die verder staat dan die dichter bij de buitenunit.
Ga eens kijken om die kabelgoten te openen en te kijken wat ik mee kan.
Fair enough... Dan zou ik er inderdaad ook gewoon wat isolatie in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
flippy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Ik ga het uit proberen, wellicht dat ik hem wat meer langs een radiator laat blazen om de warmte mee te voeren.

Als ik nu op die plek zit en ik van een 18 graden naar 20 stook voel ik wel de "kou" op mij af komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier net een verse baby in huis en tenzij je huis een gruwelijk tochthok is heb je echt geen volledig warmgestookt huis nodig. Je knalt toch kruiken in het bedje. Hij tukt hier ook prima in de aircostroming, de paar keer dat het aan stond toen hij in de buurt lag (3D auto dus sowieso niet constant).

Stook je niet arm voor de baby, die heeft dat niet nodig :). Zeker niet nadat ie weer op geboortegewicht zit en z'n eigen temperatuur kan vasthouden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:54
[...]

Wij hebben vorig jaar alleen met airco gestookt wat ons zo’n 1000m3 gas heeft gescheeld á 2€ de kuub.
Stroom was “gratis” vanwege zonnepanelen.
Persoonlijk vind ik radiatoren prettiger maar het scheelde ons zo belachelijk veel geld :9 .

Als een baby een warm gestookt huis nodig heeft dan waren we nu met een stuk minder mensen op aarde denk ik. :P Zoals de persoon hierboven zei, kruik etc. genoeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had het van de week nog met mijn moeder over verwarmen toen zij jong was. 1 kolenkachel in de woonkamer, dat was het :)

Vanaf half januari krijgen wij onze multi-split Daikin voor woon en werkkamer. Ben erg benieuwd.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Martin7182 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Volgens mij geeft hij niet 2 graden teveel aan, maar verwarmt hij standaard tot 2 graden boven setpoint. Omdat het bij het plafond warmer is dan lager in de kamer. Je kunt het idd. uitzetten met de knop op de binnenunit en dat is best handig omdat MHI niet lager gaat dan 18 °C (20 °C met standaard offset).
Is er ook een manier om de temperaturen die de MHI weergeeft in de Smart M-air app een aantal graden naar beneden te corrigeren? Ik vind het maar zot dat ik in de app de temperatuur op 25 graden moet instellen en dat de unit na een tijdje aangeeft dat het 27 graden in de kamer is, terwijl een losse thermometer op de tafel op dat moment aangeeft dat het de gewenste 20,5 - 21 graden is.

Ik snap dat dit komt doordat de units hoog aan het plafond hangen en daar dus een hogere temperatuur meten, maar als ik de - weergegeven - temperatuur kan aanpassen, dan zijn de waarden realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Termy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 01:24:
[...]

Hier net een verse baby in huis en tenzij je huis een gruwelijk tochthok is heb je echt geen volledig warmgestookt huis nodig. Je knalt toch kruiken in het bedje. Hij tukt hier ook prima in de aircostroming, de paar keer dat het aan stond toen hij in de buurt lag (3D auto dus sowieso niet constant).

Stook je niet arm voor de baby, die heeft dat niet nodig :). Zeker niet nadat ie weer op geboortegewicht zit en z'n eigen temperatuur kan vasthouden.
Mensen worden vaak uber spastisch als het over hun kind gaat, vooral de eerste baby. Dat was me in die lockdown tijd wel duidelijk (vrienden etc)

Een mens kan best wat hebben, dat zou je zelf ook wel weten inmiddels... En tocht/wind word je niet ziek van. Van bacterien/virussen kun je dat wel worden. Zou inmiddels niet iedereen dat ook weten? (dit heeft betrekking op beide punten, hier werden ook veel mensen met baby's angstig voor)

Maar goed, on topic; ik verwarm in mijn huis nu ook met 2 units. Nergens last van tocht, en door op de overloop te verwarmen boven wordt elke kamer daar lekker 19°C. Om 23:00 zet ik hem weer uit en dan is het de ochtend erna nog mooi 18°C. Heerlijk slapen. Woonkamer+keuken is ook ca 10m diep.

Die fabrikanten adverteren toch juist dat ze met allerlei filters en technieken de lucht zuiveren? 8) :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ArthurMorgan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:28:
Ik had het van de week nog met mijn moeder over verwarmen toen zij jong was. 1 kolenkachel in de woonkamer, dat was het :)

Vanaf half januari krijgen wij onze multi-split Daikin voor woon en werkkamer. Ben erg benieuwd.
Precies, geen reden om spastisch te zijn.

Mijn vader had in zijn ouderlijk huis alleen een houtkachel in de woonkamer, de wc was niet eens in huis, zo oud was het.

Alleen een houtkachel in de woonkamers, in de slaapkamer vroor het zowat, toen hadden ze nog winters! :o :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Vraagbesturing:

Ik heb een Daikin Comforma FTXP35N en RXP35M.

Ik kan de functie Vraagbesturing in of uit schakelen. Buiten temperstuur is nu 12,5 graden binnen word tot 19 graden verwarmt bij uit. Ik begrijp dat potentieel de stroomsterkte beperkt kan worden. Heb hem net aangezet ik voel dat de warmte stoom wat afneemt. Wie gebruikt deze functie en waar staat hij dan op handmatig of automatisch.? Op dit moment met dergelijke buiten temperaturen vind ik deze functie niet echt van belang daar mijn verbruik < 2kwh per dag is. Wat zijn de ervaringen met name bij structureel lagere buiten temperaturen.?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
Gasoline1234 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:12:
[...]

Is er ook een manier om de temperaturen die de MHI weergeeft in de Smart M-air app een aantal graden naar beneden te corrigeren? Ik vind het maar zot dat ik in de app de temperatuur op 25 graden moet instellen en dat de unit na een tijdje aangeeft dat het 27 graden in de kamer is, terwijl een losse thermometer op de tafel op dat moment aangeeft dat het de gewenste 20,5 - 21 graden is.

Ik snap dat dit komt doordat de units hoog aan het plafond hangen en daar dus een hogere temperatuur meten, maar als ik de - weergegeven - temperatuur kan aanpassen, dan zijn de waarden realistischer.
Ik herken dat die app verkeerde temperaturen weergeeft wanneer de unit niet aan staat, maar wanneer hij aan staat klopt het vrij aardig hier.

Kan het zijn dat je de luchtstroom beperkt door een lage fan stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik zou er ook niet zo moeilijk over doen. Daarbij komt dat je een airco bij verwarmen naar beneden moet richten. Als je je dan echt druk wilt maken dan kun je je beter druk maken over de condens die achter blijft bij het koelen want dan heb je dus bacteriën en schimmels die er in gaan groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Goedemorgen.

Sinds een aantal dagen heb ik bij 2 van de 3 afstandsbedieningen van de MHI SRK35ZS-W het volgende issue:

- Wanneer ik een toets indruk verschijnt er het enkel cijfer 1 midden in beeld welke voor een seconde of 5 blijft knipperen.
- Vervolgens wordt de afstandsbediening volledig gereset. Dag, tijd en werkingsmodus op de afstandsbediening gaan dan terug naar fabrieksinstellingen.
- Hierna werkt de afstandbediening weer voor circa 1 dag waarna hetzelfde opnieuw gebeurd.

Is dit simpelweg een signaal dat mijn batterijen aan vervanging toe zijn?
Of geeft deze knipperende 1 een bepaalde foutcode weer?
Ter info, er staat letterlijk alleen het cijfer 1 knipperend in beeld en geen andere letters, cijfers of symbolen.

In de handleiding kan ik niets terugvinden wat deze knipperende 1 betekend.
Via de app werkt de bedieningen zonder problemen.

Iemand een idee?

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
banaliteit schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:55:
[...]

Als een baby een warm gestookt huis nodig heeft dan waren we nu met een stuk minder mensen op aarde denk ik. :P Zoals de persoon hierboven zei, kruik etc. genoeg?
Haha, jullie punt is duidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@ThaBEN Ik zou er inderdaad maar eens nieuwe batterijen in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
barta123 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:26:
[...]

Mensen worden vaak uber spastisch als het over hun kind gaat, vooral de eerste baby. Dat was me in die lockdown tijd wel duidelijk (vrienden etc)

Een mens kan best wat hebben, dat zou je zelf ook wel weten inmiddels... En tocht/wind word je niet ziek van. Van bacterien/virussen kun je dat wel worden. Zou inmiddels niet iedereen dat ook weten? (dit heeft betrekking op beide punten, hier werden ook veel mensen met baby's angstig voor)

Maar goed, on topic; ik verwarm in mijn huis nu ook met 2 units. Nergens last van tocht, en door op de overloop te verwarmen boven wordt elke kamer daar lekker 19°C. Om 23:00 zet ik hem weer uit en dan is het de ochtend erna nog mooi 18°C. Heerlijk slapen. Woonkamer+keuken is ook ca 10m diep.

Die fabrikanten adverteren toch juist dat ze met allerlei filters en technieken de lucht zuiveren? 8) :)
Wij hebben inmiddels geen tochthuis meer, het kan heel goed dat ik ietwat spastisch reageer (het zal de WAF invloed zijn :9 )

Overigens heb ik de aanvoer van de radiatoren beperkt tot 50 graden, hybride stoken zou voor onze zithoek wel positiever zijn maar ik zal jullie op de hoogte houden wat de winter doet en de verschillende manieren van stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

barta123 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:27:
[...]

Precies, geen reden om spastisch te zijn.

Mijn vader had in zijn ouderlijk huis alleen een houtkachel in de woonkamer, de wc was niet eens in huis, zo oud was het.

Alleen een houtkachel in de woonkamers, in de slaapkamer vroor het zowat, toen hadden ze nog winters! :o :9
Enige probleem met zulke statements is natuurlijk wel dat de kindersterfte toen beduidend hoger lag. "Ik heb het overleefd dus het is ok" is niet echt overtuigend als je de enige van 1000 bent :P.

Maar goed, die sterfte lag natuurlijk niet alleen/voornamelijk aan warmte (baby tegen je aan houden is goed genoeg), maar het zal niet geholpen hebben.

Dit doet verder natuurlijk niet af aan dat je idd niet je erg druk moet maken over de temperatuur in huis. Mijn 1e is in de winter geboren dus toen heb ik een beetje gestookt in de babykamer (ipv gewoon niet) met de thermostaat in die kamer, maar eigenlijk ging dat ook nergens over aangezien ik in een goed geisoleerd nieuwbouwhuis zit en we toch kruiken in bed legden.

In het begin zul je toch ook vaak de temperatuur opnemen en als ie het te koud heeft merk je dat vanzelf.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sjamo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:03:
[...]

Ik herken dat die app verkeerde temperaturen weergeeft wanneer de unit niet aan staat, maar wanneer hij aan staat klopt het vrij aardig hier.

Kan het zijn dat je de luchtstroom beperkt door een lage fan stand?
Ja, altijd op de lage fan stand. Temperatuur komt inderdaad iets minder slecht overeen met de kamertermperatuur als de fan stand hoger staat. Maar hoge fan stand is onprettig, dus vandaar de vraag of ik de weergegeven temperatuur naar beneden kan corrigeren. Google heeft mij niet kunnen helpen hiermee, ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is op een MHI ZSX.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
@elektriekert Hier hebben we na 1 winter beneden met airco stoken de CV (1 radiator en vloerverwarming) niet nodig gehad. We hebben daarom besloten om alle radiatoren te verwijderen. We hebben nu voor boven een multisplit met in iedere kamer op de plaats van de radiator een vloermodel en beneden doen we het met de 2 bestaande airco's. Het gaat hier om een na-geisoleerde jaren 70 woning. Misschien dat er nog een goedkope ventilatiewarmtepomp op de vloerverwarming gaat komen om de kou een beetje uit de vloer te halen maar echt nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:11:
@elektriekert Hier hebben we na 1 winter beneden met airco stoken de CV (1 radiator en vloerverwarming) niet nodig gehad. We hebben daarom besloten om alle radiatoren te verwijderen. We hebben nu voor boven een multisplit met in iedere kamer op de plaats van de radiator een vloermodel en beneden doen we het met de 2 bestaande airco's. Het gaat hier om een na-geisoleerde jaren 70 woning. Misschien dat er nog een goedkope ventilatiewarmtepomp op de vloerverwarming gaat komen om de kou een beetje uit de vloer te halen maar echt nodig is het niet.
Welk vloermodel is dat?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Seafarer Zelf heb ik de MHI SRF25ZS-W vloermodellen. Andere merken zullen ongetwijfeld ook vloermodellen hebben maar ik heb voor MHI gekozen vanwege MHI-AC-CTRL en het feit dat de buitenunits gewoon erg stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Afgelopen winter hebben wij alleen met Airco beneden gedaan, een 4,2kW op 125m3.
Wij merkten wel dat de muur achter ons van de zithoek (in het korte stuk van de L en de andere kant van waar de airco hangt) koud was. Deze grenst aan de hal waar we niet stoken.

Het was goed te doen maar wel iets minder comfort dan wanneer we met CV zouden stoken.
In de ruimtes waar we (nog) geen airco hebben op de eerste etage zijn al vergrootte radiatoren T22 gekomen en heb ik de leiding van de kruipruimte doorgetrokken met 22mm naar 2 radiatoren i.p.v. 15mm.

Dit met het oog op een lucht/water WP in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@elektriekert Lucht/water WP hebben we ook overwogen maar vinden we te duur in verhouding tot het comfort dat we er voor terug krijgen. Koelen met een lucht/water WP is op zijn best matig omdat je dan een hoge luchtvochtigheid krijgt. Als het dan om de stralingswarmte gaat kun je ook een paar kleine infraroodpanelen van een paar honderd watt ophangen en ik heb van onze installateur begrepen dat je de stroom daar voor zelfs van je airco binnenunits kunt aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Gasoline1234 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:11:
[...]

Ja, altijd op de lage fan stand. Temperatuur komt inderdaad iets minder slecht overeen met de kamertermperatuur als de fan stand hoger staat. Maar hoge fan stand is onprettig, dus vandaar de vraag of ik de weergegeven temperatuur naar beneden kan corrigeren. Google heeft mij niet kunnen helpen hiermee, ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is op een MHI ZSX.
Waarom zou je een correcte meting willen corrigeren? Je kunt beter de temperatuurvoeler verplaatsen naar buiten, al dan niet aan een draadje. Schijnt ook beter voor het regelgedrag te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:46:
Als het dan om de stralingswarmte gaat kun je ook een paar kleine infraroodpanelen van een paar honderd watt ophangen en ik heb van onze installateur begrepen dat je de stroom daar voor zelfs van je airco binnenunits kunt aftakken.
Dit lijkt mij best een tricky methode en het verbaast me een beetje dat een installateur dit advies geeft. Op die manier ga je natuurlijk meer stroom door dat ding jagen dan waar hij voor ontworpen is. Normaalgesproken vindt het echte verbruik plaats in de buitenunit (compressor) dus ik zou het me goed voor kunnen stellen als de bekabeling naar de binnenunit relatief beperkt is uitgevoerd. Ook moet je rekening houden met de groep waarop je hem hebt zitten, het kan zomaar dat de combinatie van een airco met een paar infraroodpanelen teveel wordt (al helemaal als de airco niet zijn eigen groep heeft of als het een wat grotere unit betreft).

Ik zou het me ook goed voor kunnen stellen als je verzekeraar hier een mening over heeft qua brandveiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door MiBe op 01-11-2023 10:52 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:46:
@elektriekert Lucht/water WP hebben we ook overwogen maar vinden we te duur in verhouding tot het comfort dat we er voor terug krijgen. Koelen met een lucht/water WP is op zijn best matig omdat je dan een hoge luchtvochtigheid krijgt. Als het dan om de stralingswarmte gaat kun je ook een paar kleine infraroodpanelen van een paar honderd watt ophangen en ik heb van onze installateur begrepen dat je de stroom daar voor zelfs van je airco binnenunits kunt aftakken.
Koelen blijven we dan ook met onze airco doen.
Maar om dat we hier geen vloerverwarming hebben is dat voorlopig nog niet aan de orde.
Infrarood paneel boven de bank geniet mijn voorkeur niet, aar bedankt voor de tip :)

Ik vind het nogal wat dat je installateur aangeeft om stroom van je binnenunit af te takken.
Bij mij gaat die logica niet op.
1. De binnenunit hangt 11 meter verder (vogelvlucht)
2. De binnenunit krijgt stroom via de buitenunit, waarbij ik me even niet kan herinneren of de binnenunits nu parallel zijn aangesloten aan de hoofd aanvoer of via een print in de buitenunit gaat.
3. Hierdoor klopt mijn verbruik monitoring van de airco niet meer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@MiBe Dat valt wel mee. De klemmenstroken zelf zijn geschikt voor 32 ampere en de L en N lopen gewoon door naar die van de binnenunit. De bekabeling naar de binnenunits is doorgaans 1,5mm2 dus een infraroodpanel van 400 a 600 watt ga je vrij weinig van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
Yamahaa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Bij mij verschijnen de van toepassing zijnde updates als voorstel in de Oneca app.
Zo ook deze.
Inmiddels ook zonder problemen de update gedaan. Welke versie heb je nu van je Daikins?
De app heeft “vanzelf geupdate” of een mede bewoner. :)

De huidige app-versie is: 3.21.2. (3.21.22712)

Ik heb een FTXM35R en boven een FVXM25R en beide werken goed met de gewone afstandsbediening maar met de app werkt krachtig niet en soms heb ik maar 2 snelheden, aut en stil en de vertraging die er al was is nog veel erger geworden.

Ik heb Daikin gebeld en er werd snel opgenomen, die zei dat een update vanzelf in de app komt.

Ook heb de airco’s ik op advies van de installateur 2 keer geschakeld tussen verwarmen en koelen met de ventilator op automatisch en de spanning er kort en lang afgezet.
Dit had geen effect helaas.

Wat kan ik nog meer ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:03:
@MiBe Dat valt wel mee. De klemmenstroken zelf zijn geschikt voor 32 ampere en de L en N lopen gewoon door naar die van de binnenunit. De bekabeling naar de binnenunits is doorgaans 1,5mm2 dus een infraroodpanel van 400 a 600 watt ga je vrij weinig van merken.
Precies! Hier wordt zelfs de buitenunit gevoed via de binnenunit. Piekvermogen ~1700 W, maar dat zijn maar korte momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 Inderdaad! Nooit bij stil gestaan dat het volgens de installatiehandleiding ook andersom kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Laatst online: 09:30
user109731 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:54:

Ik moet ook nog een goede temperatuursensor installeren. De Netatmo die ik nu gebruik update elke 10 minuten in HA en dat is best traag. Het laat de AC wel lekker stabiel draaien :+ Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn van Netatmo's cloud-dienst.
Wil dit ook gaan toepassen op mijn 2 binnenunits (boven en beneden) ik heb een aantal aqara sensoren boven die goed werken maar ook niet heel regelmatig updaten. Ook de Nest die in de woonkamer hangt blijft soms langs op de temperatuur hangen.

Voor welke temperatuursensor ben jij gegaan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
belly89 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:27:
Voor welke temperatuursensor ben jij gegaan? :)
Ik gebruik een Xiaomi Mi bluetooth thermometer met deze custom firmware voor HA BTHome integratie. Die pagina heeft een link naar de website waar je de firmware kunt uploaden. Ik gebruik deze met een ESPHome bluetooth proxy (M5Stack Atom Lite in mijn geval). Deze combinatie werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
user109731 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:23:
[...]

Ik gebruik een Xiaomi Mi bluetooth thermometer met deze custom firmware voor HA BTHome integratie. Die pagina heeft een link naar de website waar je de firmware kunt uploaden. Ik gebruik deze met een ESPHome bluetooth proxy (M5Stack Atom Lite in mijn geval). Deze combinatie werkt erg goed.
Thanks! En die updatet wel elke zoveel minuten? Of ook alleen bij temperatuur wisselingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gasoline1234 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:12:
Is er ook een manier om de temperaturen die de MHI weergeeft in de Smart M-air app een aantal graden naar beneden te corrigeren?
Nee dat kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ThaBEN schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:42:
- Wanneer ik een toets indruk verschijnt er het enkel cijfer 1 midden in beeld welke voor een seconde of 5 blijft knipperen.
- Vervolgens wordt de afstandsbediening volledig gereset. Dag, tijd en werkingsmodus op de afstandsbediening gaan dan terug naar fabrieksinstellingen.
Toevallig had ik dat deze week ook 1 keer dat cijfer 1. Wel voor het eerst.
Ik heb ook wel eens dat de RC zich reset (zie ik aan de tijd die niet meer klopt). Super irritant want je bent je instellingen in het menu ook kwijt (bijv clean na koelen). Ook krom dat je die na batterij wissel of reset kwijt raakt.
Dat resetten is nu sinds een jaar een paar keer gebeurd. Batterijen waren niet leeg dus nu maar eens nieuwe batterijen geplaatst. Als het weer gebeurd ga ik deze omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
belly89 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:50:
Thanks! En die updatet wel elke zoveel minuten? Of ook alleen bij temperatuur wisselingen?
Het interval kun je instellen op de firmware pagina. In HA zie ik volgens mij alleen wanneer de temperatuur echt verandert, maar omdat het een waarde is met 2 cijfers achter de komma gebeurt dat regelmatig omdat het altijd wel iets fluctueert van bijvoorbeeld 20,44 graden naar 20,42. In HA krijg ik eigenlijk elke 1-4 minuten wel een nieuwe waarde binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xezol
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-08 23:10
Wat een heerlijk draadje dit, denk dat ik inmiddels al 100 pagina's heb doorgelezen en hierop ook onze besturing heb aangepast.

Wij hebben een Daikin Comfora FTXP-N 3,5Kw laten plaatsen. We hoeven nog niet te verwarmen in onze woning (Bouwjaar 2019). Dus ik heb er nog slechts wat mee gespeeld.

Het valt me echter op dat de unit doorstookt naar 4 graden boven de ingestelde temperatuur. Ik zet de airco dus op 18 graden, dan wordt er verwarmt tot de unit 22 graden bereikt. Dit houdt een kamertemperatuur van 21 graden in.
Nu vind ik voor vrijwel alle Daikin series opties om de temperatuur te corrigeren, maar voor de FTXP-N nog niet.
Wij hebben deze afstandsbediening, dus het SU menu d.m.v. van de mode knop is niet gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://www.daikin.com.au/sites/default/files/backlit-wireless-controller-lite-series.png
Ook via het IP/webbrowser heeft geen resultaat geboden.
Onecta heeft ook geen optie.

het is natuurlijk maar een kleinigheidje, maar vind het gewoon net wat strakker in HAOS als de temperaturen ook corresponderen met de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:22
user109731 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:13:
[...]

Het interval kun je instellen op de firmware pagina. In HA zie ik volgens mij alleen wanneer de temperatuur echt verandert, maar omdat het een waarde is met 2 cijfers achter de komma gebeurt dat regelmatig omdat het altijd wel iets fluctueert van bijvoorbeeld 20,44 graden naar 20,42. In HA krijg ik eigenlijk elke 1-4 minuten wel een nieuwe waarde binnen.
Ik gebruik ze ook en bij mij komt er iedere 10 seconden de actuele waarde door, dus heel goed bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hier draaien 2 airco's nu in een heerlijke setting. Op de overloop hangt een FTXM25R met de deur naar de slaapkamer open en naar de overige 2 slaapkamers op een kier. Instelling 15 graden non-stop fluisterstil, in alle kamers blijft het zo'n 16 graden.

In de woonkamer heb ik een FTXM35R op programma die begint om 6:00 op 17 graden, om 8:00 naar 18 graden en om 9:00 naar 18,5 graden en het is nu 19,2 binnen. Om 23 uur gaat deze weer uit.

Alleen als het echt koud wordt gaat de offset misschien een graadje hoger om de defrosts op te vangen.

In de hal bij de voordeur heb ik een dik gordijn en daar is het 16 graden, maar daar kom ik verder toch niet, benieuwd hoe het boven blijft als het echt winter wordt. Beneden weet ik al van afgelopen jaar dat het als het vriest toch wel snel afkoelt (in ieder geval meteen koud aanvoelt) tijdens een defrost.

Dat heb ik toen opgevangen door het een graadje hoger in te stellen, maar blijft naar.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Klinkt goed. Wat voor set up ben je van plan, wat zou je dat qua installatie ook kosten? Ben wel benieuwd. Voor mijn multi split (2 units zitten erop, kan er nog 1 bij) zit ik op 4000.

Heb er nu boven een bij de grens woonkamer/keuken en dat werkt perfect. Andere op de overloop, dus moet de deuren v.d. kamers wel open houden. Maar die vloerunits klinkt goed inderdaad. Voor verwarming top - voor die anderhalve keer koelen zal het ook zeker goed doen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J80JaVhxVCkKKl91T030ePZwrpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3jID8kpaXOYyH6bmyMwAgvfO.png?f=user_large
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0960148119312200

Ben overigens nog eens de literatuur ingedoken. Helaas wordt op sites als Feenstra en andere CV installateurs geschreven dat juist bij de ATAWP (L/L WP) de efficientie harder daalt dan bij de ATW WP. Wat dus niet zo is. (zij verkopen liever L/W omdat ze daar zelf meer aan kunnen verdienen natuurlijk)

Heb nog eens berekend als ik elke ruimte in mijn huis van een vloermodel zou voorzien (mijn voornaamste doel is verwarmen). Dan had het 10.000 EUR gekost. Vind ik nog goed te doen, wellicht iets voor op termijn. Maar nu eerst zo maar eens kijken, ben er vooralsnog erg tevreden mee! :)

[ Voor 27% gewijzigd door barta123 op 02-11-2023 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
Chatslet schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:03:
En toch betwijfel ik of je verzekeraar het zomaar prima vindt als je elektra van je airco gaat aftakken voor infraroodpanelen (ik zou dat dus absoluut eerst met ze checken). Het zou je maar gebeuren dat er door een totaal andere oorzaak brand uitbreekt en de verzekeraar dit als excuus aan kan voeren om niet uit te hoeven keren. Ik zou hier echt wel even twee keer over nadenken, dergelijke risico's is het in mijn optiek niet waard.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30
MiBe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:41:
[...]

En toch betwijfel ik of je verzekeraar het zomaar prima vindt als je elektra van je airco gaat aftakken voor infraroodpanelen (ik zou dat dus absoluut eerst met ze checken). Het zou je maar gebeuren dat er door een totaal andere oorzaak brand uitbreekt en de verzekeraar dit als excuus aan kan voeren om niet uit te hoeven keren. Ik zou hier echt wel even twee keer over nadenken, dergelijke risico's is het in mijn optiek niet waard.
Eens, moet je niet willen. Kwam ook een keer bij mij op en toen riep m'n installateur meteen 'NEE'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
morse75 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:46:
[...]
Is die Daikin app qua energie verbruik nauwkeurig vergeleken met een "echte" digitale kWh meter in de elektriciteitskast of P1?
Zijn er mensen die kunnen vergelijken wat het verschil in % ongeveer is?
Zie mijn post van ongeveer een jaar geleden. Het % hangt af van het verbruik...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
aangezien ik hier oa begonnen ben ik voor sommige wellicht ook interessant

Advies airco locatie / opstelling en stroom aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Sinds vandaag een HomeWizard Energy Socket tussen de stekker van mijn airco gezet om optimaal inzage te kunnen krijgen in het stroomverbruik van de airco los van de P1 meter. Nu valt het mij op dat de unit altijd 3 a 4 watt aan stroom verbruikt al staat deze uit. Heeft dit dan te maken met o.a. de Wi-Fi module die erin zit en natuurlijk bereikbaar/beschikbaar moet blijven wil ik het apparaat aanzetten?

Is het daarnaast wel veilig om de airco aan te sluiten op een HW Energy Socket?

[ Voor 11% gewijzigd door glas86 op 02-11-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
glas86 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:09:
Sinds vandaag een HomeWizard Energy Socket tussen de stekker van mijn airco gezet om optimaal inzage te kunnen krijgen in het stroomverbruik van de airco los van de P1 meter. Nu valt het mij op dat de unit altijd 3 a 4 watt aan stroom verbruikt al staat deze uit. Heeft dit dan te maken met o.a. de Wi-Fi module die erin zit en natuurlijk bereikbaar/beschikbaar moet blijven wil ik het apparaat aanzetten?

Ja en ja ;)

Maak je dus geen zorgen en is compleet normaal. 3 watt is ook niet schokkend. Als jouw combinatie niet over de 3680watt trekt(en dat doet ie niet) dan is het prima te gebruiken met de hw sockets.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Mijn Daikin Perfera maakt met deze storm wat herrie, met veel wind (staat recht op de gevel waar de buitenunit staat en de buis naar boven gaat richting binnenunit) maakt de binnenunit aan de linkerachterkant (gezien van de voorkant als je er voor staat) een ploppend geluid.

Heb een kort filmpje gemaakt, ik hoop dat het iets helpt, zie onder. Enig idee wat dit is? Je zou bijna denken een slechte afdichting aan de buitenkant, maar dan zou ik het geluid ergens anders vandaan verwachten.

Even voor de duidelijkheid: het is afhankelijk van de wind, bij een harde windvlaag wordt er geplopt, geen windvlaag is geen geplop

Iemand een idee? En vooral of het kwaad kan?

[ Voor 9% gewijzigd door mikekiwi op 02-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:02
mikekiwi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:03:
Mijn Daikin Perfera maakt met deze storm wat herrie, met veel wind (staat recht op de gevel waar de buitenunit staat en de buis naar boven gaat richting binnenunit) maakt de binnenunit aan de linkerachterkant (gezien van de voorkant als je er voor staat) een ploppend geluid.

Heb een kort filmpje gemaakt, ik hoop dat het iets helpt, zie onder. Enig idee wat dit is? Je zou bijna denken een slechte afdichting aan de buitenkant, maar dan zou ik het geluid ergens anders vandaan verwachten.

Even voor de duidelijkheid: het is afhankelijk van de wind, bij een harde windvlaag wordt er geplopt, geen windvlaag is geen geplop

[YouTube: 2 november 2023]
Ben benieuwd want ik ervaar met mijn Perfera precies hetzelfde geluid bij wat hardere wind.
Benieuwd of hier iets tegen te doen is. Heb ‘t mijn installateur nog niet gevraagd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Zit er een tweetakt motor ingebouwd? :+

Waar loopt je condensafvoer heen?
Lijkt net of er ergens stilstaand water in de slang staat en dat er met een windstoot lucht doorheen wordt geblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:42:
Op aanbeveling van @flippy heb ik de fanrol van onze Perfera 4,2kW schoongemaakt.
Het schoonmaken kostte meer tijd dan het eruit halen en terug plaatsen. Met 6 schroeven los kan je die dan er uit beunen.
Ik heb hem schoongemaakt met water, afwasmiddel en een goedkope bout handveger (is ie toch nog ergens goed voor :+ )
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag nog ff tijd gemaakt om de binnenunit beneden met een Dasty/water mengsel te reinigen (1 op 5), er zat ook veel stof op de condensor.

De condensleiding zit op de sifon van de keuken aangesloten samen met de vaatwasser.

De vette troep die in de emmer drijft is niet uit de airco, het bruine water dus wel.
Ff 10 minuutjes laten trekken en daarna met de tuinslang (standje mist) de condensor grondig doorgespoeld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nog wat leuks voor de geintereseerden.

kleine context bij onderstaande. dit zijn 2 plaatjes van een VRF installatie. in dit geval 2 buitendelen (met de leidingen aan elkaar geknoopt) met bijna 30 binnendelen. de 2 buitendelen kunnen 50kW leveren in verwarmen dus 100kW aan warmte totaal. de lijntjes zijn rood voor heet gas en blauw voor koud gas, groen is vloeistof.

als je goed kijkt linksonder zie je de compressor en dat er 80.4 graden heet gas uitkomt. de compressor draait op 109hz en verbruikt 22 ampere op 3 fase. dus welgeteld een slordige 15kW per buitendeel. dus -iets- meer dan je 3,5kWtje in de woonkamer die een paar honderd watt doet.

als je nu naar het andere plaatje kijkt naar de binnendelen (en dus 50 a 100 meter aan leidingen verder) zie je dat die 80 graden nog maar 50 graden over is. onderweg is hij dus bijna 30 graden kwijtgeraakt.

daarom is het dus belangrijk om te zorgen voor goede isolatie van je leidingen in verwarmingsbedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/991NAcq8GeVsc0g5YzvxUUX83SE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIqM4ZH69qMQqVOZFTaILxJ8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGFRhB7vHHT1Z21lfFgjFRPb4KA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfeeegyOXC8ENcNaytpg17Xr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
elektriekert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:50:
[...]

Zit er een tweetakt motor ingebouwd? :+
Wie weet ;)
elektriekert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:50:
[...]
Waar loopt je condensafvoer heen?
Lijkt net of er ergens stilstaand water in de slang staat en dat er met een windstoot lucht doorheen wordt geblazen
Condensafvoer loopt naar buiten en gewoon langs gevel naar beneden. Het is ook echt meer een mechanisch geluidje dan dat het vocht zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mikekiwi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:14:
[...]

Wie weet ;)

[...]
Condensafvoer loopt naar buiten en gewoon langs gevel naar beneden. Het is ook echt meer een mechanisch geluidje dan dat het vocht zou zijn
Ik zou niet weten wat er door de harde wind anders moet ploppen.
Er wordt koelvloeistof/gas rondgepompt en dat is een gesloten circuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
glas86 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:09:
Dat hangt heel erg af van de socket of smart plug in kwestie en het vermogen dat je airco maximaal kan trekken. Vaak kunnen dat soort smartplugs een ohmse belasting van 10 of 16 ampere aan. Wat daarbij niet wordt verteld is dat dat met een capacitieve of inductieve belasting zomaar tot 25% minder kan zijn. Heb je een single split van een paar kilowatt dan zal het allemaal wel meevallen maar de gemiddelde multisplit wordt al wat lastiger. Voor de zekerheid dus even kijken wat de aansluitwaarde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:27:
[...]

Dat hangt heel erg af van de socket of smart plug in kwestie en het vermogen dat je airco maximaal kan trekken. Vaak kunnen dat soort smartplugs een ohmse belasting van 10 of 16 ampere aan. Wat daarbij niet wordt verteld is dat dat met een capacitieve of inductieve belasting zomaar tot 25% minder kan zijn. Heb je een single split van een paar kilowatt dan zal het allemaal wel meevallen maar de gemiddelde multisplit wordt al wat lastiger. Voor de zekerheid dus even kijken wat de aansluitwaarde is.
Een inverter heeft een power factor van bijna 1.0, zo goed als ohmse weerstand. Shitty inductieve load zoals een LED lampje is anders gereguleerd dan een hele grote voeding voor compressors, vanaf paar honderd watt is in EU power factor correction verplicht.

Met een fancy stopcontact meet ik op minimale load 300W @ 0.9 en 2.4 kW piek @ 1.0, op een LG 5.3 kW multi.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 03-11-2023 03:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 08:42
Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:27:
[...]

Ik durfde het niet aan (multisplit). Ik heb hem dan ook vast laten aansluiten met een werkschakelaar er tussen. Losse kWh meter ertussen, klaar. Zie niks in al die tussenstekkers bij dit soort apparatuur, net als je auto opladen via een normale wcd. Moet je gewoon niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:49:
Wat voor hysterese gebruiken jullie?

Ik heb mijn LG units nu met externe sensor draaien op -1/+1 (in plaats van standaard +1/+3 voor wandmodel). Ik denk dat ik deze ook op -0.5/+0.5 kan zetten met dezelfde installer setting, maar ik ben bang dat dat veel aan/uit gaat omdat met afronding naar halve graden het bereik best klein is: 21 graden => 20.75 tot 21.24. Mogelijk is het wel comfortabeler. Nu is het 21 graden => 20.25 tot 21.74.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb dit een paar dagen terug op -0,5/+0,5 ingesteld en het werkt. Met setpoint 20,5 gaat de airco nu aan bij 20,24 en uit bij 20,75. Om te voorkomen dat hij direct uitgaat als de sensor de 20,75 aantikt gebruik ik een filter sensor in Home Assistant (time_simple_moving_average van 10 minuten), waardoor de hysterese in de praktijk wat groter is.

Het verbruik is lager; eerder had ik setpoint 21 nodig om de temperatuur boven de 20,25 te houden, maar dan gaat hij door tot 21,75 op de externe sensor wat onnodig is. Nu draait hij vooral met warm weer veel korter maar vaker, dus comfortabeler. Dit helpt ook de 3 uur LG oil return cycle te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

user109731 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:12:
[...]
Dit helpt ook de 3 uur LG oil return cycle te voorkomen.
Dat moet je dus absoluut niet doen. Die olierun doet ie voor een paar hele goede redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:14:
Dat moet je dus absoluut niet doen. Die olierun doet ie voor een paar hele goede redenen.
Dit appartement heeft een lage warmtevraag dus hij verwarmde sowieso zelden meer dan 3 uur aan één stuk door bij iets warmer weer. Lijkt mij dat een airco zo'n situatie gewoon aan moet kunnen zonder verplicht 3+ uur te moeten draaien. Volgens mij doet hij dan soms een olierun bij het uitgaan, maar ik zal het eens in de gaten houden.

[ Voor 10% gewijzigd door user109731 op 03-11-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

user109731 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:24:
[...]

Dit appartement heeft een lage warmtevraag dus hij verwarmde sowieso zelden meer dan 3 uur aan één stuk door bij iets warmer weer. Lijkt mij dat een airco zo'n situatie gewoon aan moet kunnen zonder verplicht 3+ uur te moeten draaien.
Als je die olierun steeds tegenhoud (hij gaat dan even vol gas) zal de olie verzamelen in het binnendeel of de condensor buiten en de boel verstoppen en als je echt pech hebt draait de compressor met te weinig olie.

Dit heeft niks te maken met de temperatuur of comfort binnen maar met de interne huishouding van de machine.
Als je te vaak de olierun onderbreekt worden die interne foutcodes permanent opgeslagen en kan je naar garantie fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:28:
Als je die olierun steeds tegenhoud (hij gaat dan even vol gas) zal de olie verzamelen in het binnendeel of de condensor buiten en de boel verstoppen en als je echt pech hebt draait de compressor met te weinig olie.

Dit heeft niks te maken met de temperatuur of comfort binnen maar met de interne huishouding van de machine.
Als je te vaak de olierun onderbreekt worden die interne foutcodes permanent opgeslagen en kan je naar garantie fluiten.
Ik hou die olierun niet tegen, ik stel alleen effectief een lager setpoint in. Denk aan een slaapkamer waar je de airco 's avonds alleen van 19:00 tot 21:00 aan hebt staan, of de hele dag op 18 graden. Dan zal die ook geen 3 uur volmaken. Is dat dan ook verkeerd gebruik van de airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

user109731 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:32:
[...]

Ik hou die olierun niet tegen, ik stel alleen effectief een lager setpoint in. Denk aan een slaapkamer waar je de airco 's avonds alleen van 19:00 tot 21:00 aan hebt staan, of de hele dag op 18 graden. Dan zal die ook geen 3 uur volmaken. Is dat dan ook verkeerd gebruik van de airco?
Het is niet anders dan bij een moderne auto steeds de roetfilter-run te onderbreken. Op een moment zal de computer gewoon foutcodes opslaan en als er wat stukgaat zal de dealer je geen garantie geven als er een nieuw filter onder moet. Keuze is aan jouw als eigenaar. Als die olieruns zon issue zijn voor je kan je beter kijken naar een ander type/model/merk die daar minder/geen last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:14:
[...]

Bij uitzetten loopt de compressor ook na op ~100W met de 4 weg klep op de koel stand, je hoort hem suizen.

Geen idee waarom die wel gewoon kort en rustig kan ipv vol vermogen. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je bij pendelweer de machine niet kan slopen door hem op 21 graden in te stellen hoe lang de "runs" ook zijn, van < 3 uur per keer. Elke keer een kwartier of 2.5 uur, beide moeten werken.

En hier zonder enige aanpassing op 21 graden slaat hij na max 30 minuten af, vooral de units boven op slaapkamers.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 03-11-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:06:
[...]

Bij uitzetten loopt de compressor ook na op ~100W met de 4 weg klep op de koel stand, je hoort hem suizen.

Geen idee waarom die wel gewoon kort en rustig kan ipv vol vermogen. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat je bij pendelweer de machine niet kan slopen door hem op 21 graden in te stellen hoe lang de "runs" ook zijn, van < 3 uur per keer. Elke keer een kwartier of 2.5 uur, beide moeten werken.
De grijze baarden bij die fabrikant hebben het specifiek zo bedacht. De exacte motivaties en technische redenen ervoor verschillen per fabrikant. Vaak komt het door hele simpele dingen zoals bepaalde onderdeelkeuzes, leisingdiameters of het koudemiddeltraject in een condensor of verdamper. Het is altijd een kosten/baten situatie maar er is gepd en tijd gespendeerd om het. zo te maken en dat doen ze niet voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:10:
[...]

De grijze baarden bij die fabrikant hebben het specifiek zo bedacht. De exacte motivaties en technische redenen ervoor verschillen per fabrikant. Vaak komt het door hele simpele dingen zoals bepaalde onderdeelkeuzes, leisingdiameters of het koudemiddeltraject in een condensor of verdamper. Het is altijd een kosten/baten situatie maar er is gepd en tijd gespendeerd om het. zo te maken en dat doen ze niet voor de lol.
Dezelfde grijze baarden hebben besloten om bij deellast nooit een "echte" oil return cycle te draaien. Uit bij warm genoeg = mini oil return cycle = good enough, zegt de firmware nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:19:
[...]

Dezelfde grijze baarden hebben besloten om bij deellast nooit een "echte" oil return cycle te draaien. Uit bij warm genoeg = mini oil return cycle = good enough, zegt de firmware nu.
Het probleem is dat als men zoals hierboven aangegeven met de setpoints en offsets gaat klooien om her gedrag te manipuleren.
Ik heb vergelijkbare trucjes gezien bij programmeringen in GBS installaties die direct aan een VRF gekoppeld zijn (Het GBS is dan effectief de thermostaat) om het gedrag te manipuleren. Dat heeft afgelopen winter bij 1 installatie nog geleid tot een burnout door olieproblemen. Dat geintje heeft de eigenaar bijna 20k gekost.

Het hoeft niet altijd slecht te zijn (vaak kan het zelfs goed zijn) maar wees wel bijzonder bewust waar je mee bezig bent.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 03-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:24:
[...]

Het probleem is dat als men zoals hierboven aangegeven met de setpoints en offsets gaat klooien om her gedrag te manipuleren.
Ik heb vergelijkbare trucjes gezien bij programmeringen in GBS installaties die direct aan een VRF gekoppeld zijn (Het GBS is dan effectief de thermostaat) om het gedrag te manipuleren. Dat heeft afgelopen winter bij 1 installatie nog geleid tot een burnout door olieproblemen. Dat geintje heeft de eigenaar bijna 20k gekost.

Het hoeft niet altijd slecht te zijn (vaak kan het zelfs goed zijn) maar wees wel bijzonder bewust waar je mee bezig bent.
Die hysterisis setting is een optie in de bedrade bediening van LG, dus gewoon een optie die de fabrikant goed vindt. Het geklooi met temperatuur laat het maar iets langer lopen op de +- 0.5 graad setting, maar minder dan de +- 1.0 graad setting die dichter bij de default 2.0 zit.

Denk niet dat het kwaad kan, alleen beetje jammer dat het niet via de AB of app geprogrammeerd kan worden. Die +- 2.0 is echt vet irritant, de "uit" fase duurt meet dan een uur hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 03:21:
[...]

Met een fancy stopcontact meet ik op minimale load 300W @ 0.9 en 2.4 kW piek @ 1.0, op een LG 5.3 kW multi.
Leuk zo’n stopcontact maar ik denk dat je er dan toch eens een echte meter zoals een Shelly EM omheen moet hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwxbqPhSYokenD-F_CGrou08CIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tRli3HaV53tg0VMIXrxIBmGA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
user109731 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:13:
[...]

Dit is gelukt, thanks! Leuk apparaatje :-)
user109731 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:12:
[...]

Ik heb dit een paar dagen terug op -0,5/+0,5 ingesteld en het werkt. Met setpoint 20,5 gaat de airco nu aan bij 20,24 en uit bij 20,75. Om te voorkomen dat hij direct uitgaat als de sensor de 20,75 aantikt gebruik ik een filter sensor in Home Assistant (time_simple_moving_average van 10 minuten), waardoor de hysterese in de praktijk wat groter is.

Het verbruik is lager; eerder had ik setpoint 21 nodig om de temperatuur boven de 20,25 te houden, maar dan gaat hij door tot 21,75 op de externe sensor wat onnodig is. Nu draait hij vooral met warm weer veel korter maar vaker, dus comfortabeler. Dit helpt ook de 3 uur LG oil return cycle te voorkomen.
Waar heb je dit ingesteld? denk in ESPhome? Ik krijg de bordjes van Pcbway volgende week binnen, de rest ligt al klaar :) Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09

Is de buisdoorvoer in de wand wel goed luchtdicht gemaakt?
Meestal gebruikt men pur en dan de verkeerde die niet luchtdicht is, dan blijven er openingen en waait er wind door (kit erbij in smeren kun je het goed luchtdicht maken)..

Zou het toch even checken, de wind kan over de voeler blazen waardoor de binnenunit anders kan gaan regelen.
De voeler zit zeer dichtbij de wand aan de rechterzijde onderin bij de doorvoer.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2023 12:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ventilatiewarmtepomp absoluut niet aan beginnen als je luchtverwarming hebt zoals stoken met een airco, dat wordt 1 tochthok omdat de koude buitenlucht en warmte binnenlucht teveel gaat mengen in de kamer, die dingen moeten behoorlijk aanzuigen als ze in warmtepomp bedrijf zijn.

Ventilatiewarmtepompen werken alleen goed(comfortabel) als je radiatoren hebt die bij alle ventilatieroosters staan om een warmtemuur te creëren.

Bij luchtverwarming is een WTW een goede aanvuller.
Koude vloer is een eigenschap van airco verwarming, kun je verminderen met een WTW erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:22:
[...]
Koude vloer is een eigenschap van airco verwarming.
Is dat wel zo? Is het niet meer omdat de meeste wel vloerverwarming hebben en dit nu uit hebben staan?
Toen de radiatoren er nog hingen was het ook flink kouder op de vloer zonder vloerverwarming. Ik merk eigenlijk geen verschil en bij 24/7 stoken wordt het zelfs warmer. Ik heb een sensor laag en hoog hangen en je ziet hoe langer de airco aan staat hoe minder het verschil wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:31:
[...]

Is dat wel zo? Is het niet meer omdat de meeste wel vloerverwarming hebben en dit nu uit hebben staan?
Toen de radiatoren er nog hingen was het ook flink kouder op de vloer zonder vloerverwarming. Ik merk eigenlijk geen verschil en bij 24/7 stoken wordt het zelfs warmer. Ik heb een sensor laag en hoog hangen en je ziet hoe langer de airco aan staat hoe minder het verschil wordt.
Airco verwarming is hoofdzakelijk convectie en dat stijgt, nog een bijkomend nadeel is dat convectie heel lastig massa kan verwarmen, zeker als je ad-hoc stookt, 24/7 verwarmen trekt het uiteindelijk bij maar dat duurt heel lang.

Radiatoren hangen laag en op meer plekken en doen meer aan stralingswarmte daarbij warmt de vloer veel sneller op.

Wat jij meet is de luchttemperatuur en niet de massa.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:01
Heb hier twee MHI's met WiFi modules hangen voor zolder (20 ZS-W) en huiskamer (35 ZSX-W). In de winter gebruiken we alleen de 35 ZSX-W en die houdt in zijn eentje het hele huis redelijk goed warm met de deuren open (huis uit 2016).

Kortgezegd staat de 20 ZS-W de hele winter uit z'n neus te vreten en met zowel het standaard standby verbruik als de eventuele carterverwarming is dat een beetje zonde. Wat mij echt niet geheel duidelijk wordt (zowel deel 1 als deel 2 doorgezocht) is of je hem straffeloos 6 maanden van de stroom kunt halen in de winter? Wat ik begrijp is carterverwarming vooral om te zorgen dat er bij een koude start niets fout gaat, maar stel dat ik hem pas in juni 2024 weer in schakel is er dan enig nadeel te verwachten van het stroomloos maken?

Geen idee of het standby stroomverbruik ook condens op elektronica e.d.in de buitenunit moet voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:09:
[...]

Leuk zo’n stopcontact maar ik denk dat je er dan toch eens een echte meter zoals een Shelly EM omheen moet hangen.

[Afbeelding]
De betere stopcontacten geven active, reactive power en PF weer net als een Shelly. De HomeWizard versie alleen active power maar getal komt overeen met de Voltcraft die alles weergeeft.

En je ziet op je grafiek dat die nu op minimale load zit. Ja dan is PF laag. Maar 300W / 0.8 = 375 VA en ruim onder 3840 VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Rctworld Lijkt me toch geen probleem. En carterverwarming? Hier verbruiken mijn MHI airco's standby altijd zo'n 2 a 3 watt, ook als het vriest. Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat daar permanent een of andere carterverwaming de buitenunits warm staat te houden. Zou wat zijn, haal je overal de stekkers uit omdat je op wintersport gaat en als je bij terugkomst wat bij wilt verwarmen met je airco ligt je compressor op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@w00key Load maakt niet zo veel uit. Ik wil niet zeggen dat het zo slecht is als een paar led spotjes maar ook onder load is de power factor "all over the place". Smart plug is gewoon geen goed idee voor zoiets. Voor de wat zwaardere (multisplit) systemen vind ik zelfs een stekker al tricky. Neem bijvoorbeeld een 8kw buitendeel van MHI en die gaat op vol vermogen rustig over de 3700 watt. Zelf heb ik voor mijn airco's gewoon aparte groepen aangelegd en een paar grondkabels door de fundering heen getrokken. Aardlekautomaat kost niet zo veel, heb je altijd wel plek voor in je groepenkast en heb je er binnen no-time in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:18:
@w00key Load maakt niet zo veel uit. Ik wil niet zeggen dat het zo slecht is als een paar led spotjes maar ook onder load is de power factor "all over the place". Smart plug is gewoon geen goed idee voor zoiets. Voor de wat zwaardere (multisplit) systemen vind ik zelfs een stekker al tricky. Neem bijvoorbeeld een 8kw buitendeel van MHI en die gaat op vol vermogen rustig over de 3700 watt. Zelf heb ik voor mijn airco's gewoon aparte groepen aangelegd en een paar grondkabels door de fundering heen getrokken. Aardlekautomaat kost niet zo veel, heb je altijd wel plek voor in je groepenkast en heb je er binnen no-time in zitten.
Ze kunnen flink wat trekken maar 3700W halen ze niet. Mijn SCM80ZS-W doet op vol vermogen 3100 à 3200W op z'n absolute piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:02:
[...]

De betere stopcontacten geven active, reactive power en PF weer net als een Shelly. De HomeWizard versie alleen active power maar getal komt overeen met de Voltcraft die alles weergeeft.

En je ziet op je grafiek dat die nu op minimale load zit. Ja dan is PF laag. Maar 300W / 0.8 = 375 VA en ruim onder 3840 VA.
Bij mij zit er op de HW Energy Socket, slechts een MHI 3.5kw. Die gaat toch nooit boven de 3680 watt uitkomen? Dus prima te gebruiken lijkt mij. Ik schakel er niet mee maar puur om het stroomverbruik te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:56:
[...]

Ze kunnen flink wat trekken maar 3700W halen ze niet. Mijn SCM80ZS-W doet op vol vermogen 3100 à 3200W op z'n absolute piek.
Dat dus. Ik snap anti-stopcontact logica niet. Intern is dat ding zelfde als een DIN meter, meet ook actief, reactief vermogen en daarmee PF, en kan tot 3840 VA. Als je een ongelovelijk groot ding heb van 8 kW of groter, sure, haal dan een 25/40A meter, maar 99% van ons zit op max 6 kW per buitendeel en kan prima op een slaapkamer groep bij.

Een apparaat met 3 kW piek (7ish kW) zal op full load gewoon 3 kVA trekken. Op lager boeit PF niet, dat is altijd onder 3 kVA en in de praktijk bijvoorbeeld 500W / 1 kVA zijn voor een extreem slechte inverter.

Mijne doet 300W / 375 VA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@MiBe ik denk dat dat afhankelijk is van welke binnenunits je er aan hebt hangen en of hij zijn volle vermogen kwijt kan. Buitentemperatuur zal geloof ik ook wel meespelen. Hier hangen er vier binnendelen van 2,5 kw aan. Als ik die alle 4 via de afstandsbediening op het mannetje met de spierballen zet dan gaat hij met flink geweld over de 3700 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:17:
@MiBe ik denk dat dat afhankelijk is van welke binnenunits je er aan hebt hangen en of hij zijn volle vermogen kwijt kan. Buitentemperatuur zal geloof ik ook wel meespelen. Hier hangen er vier binnendelen van 2,5 kw aan. Als ik die alle 4 via de afstandsbediening op het mannetje met de spierballen zet dan gaat hij met flink geweld over de 3700 watt.
Apart, ik heb het maximale eraan hangen (5+3,5+2,5+2,5=13,5kW) qua binnenunits wat volgens de combinatietabel mogelijk is. Zelfs als ik het huis heel koud is na een week wintersport en ik breng hem op temperatuur met op alle 4 de units het spierballenmannetje kom ik hier dus niet hoger dan die 3100 à 3200W.

Je hebt precies dezelfde buitenunit? En heb je ZS of ZSX binnenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:46

BramT

Rule #1

Xezol schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:04:
Wat een heerlijk draadje dit, denk dat ik inmiddels al 100 pagina's heb doorgelezen en hierop ook onze besturing heb aangepast.

Wij hebben een Daikin Comfora FTXP-N 3,5Kw laten plaatsen. We hoeven nog niet te verwarmen in onze woning (Bouwjaar 2019). Dus ik heb er nog slechts wat mee gespeeld.

Het valt me echter op dat de unit doorstookt naar 4 graden boven de ingestelde temperatuur. Ik zet de airco dus op 18 graden, dan wordt er verwarmt tot de unit 22 graden bereikt. Dit houdt een kamertemperatuur van 21 graden in.
Nu vind ik voor vrijwel alle Daikin series opties om de temperatuur te corrigeren, maar voor de FTXP-N nog niet.
Wij hebben deze afstandsbediening, dus het SU menu d.m.v. van de mode knop is niet gelukt.
[Afbeelding]
Ook via het IP/webbrowser heeft geen resultaat geboden.
Onecta heeft ook geen optie.

het is natuurlijk maar een kleinigheidje, maar vind het gewoon net wat strakker in HAOS als de temperaturen ook corresponderen met de realiteit.
Ik heb sinds een maand ook Daikin's hangen (Emura, 2x2kw, 1x5kw) en exact dit wat je omschrijft viel mij ook op. Tijdje terug ook een post/vraagje voor gemaakt. Wat me ondertussen wel is opgevallen is dat de kamertemperatuur bij mij wel (toevallig???) vrijwel exact uitkomt op de ingestelde waarde, gemeten op afzonderlijke 2 plaatsen. In het begin zat ik er ook erg op te letten (in de app), maar nu valt het niet meer op.

Een offset kunnen instellen heb ik ook nog niet gevonden.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Pagina: 1 ... 40 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic