Advies airco locatie / opstelling en stroom aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 21:31
aanleiding
Wij gaan de zolder verbouwen er worden 2 kinderkamer (baby en nu 3 jaar oud) gemaakt van max 25m2 (2,3 hoog) (incl. verlaagd plafond) en die moeten gekoeld en verwarmd worden en dat willen we met airco's gaan doen. Die beslissing staat vast.

Ik krijg verschillende adviezen rondom de airco units maar vooral over de stroomvoorziening ben ik nog niet overtuigd.
Advies aannemer is toilet open breken (daar achter loopt een koof) om leiding van de meterkast direct naar zolder te trekken voor nieuwe groepen.

Ik ben opzoek naar wat verschillende meningen / adviezen.

Wat al onderzocht
internet afgestruind.
Airco leverancier over de vloer gehad.
Aannemer heeft een advies geven.

Situatie
Nieuwbouw 3 jaar oud
Zolder 12x5 meter (worden 3 kames + overloop) maar gaat nu om de 2 kamers, 1 aan de voorzijde, 1 aan de achterzijde.

Voorzijde heeft een klein dakkapel.
achterzijde heeft een groot dakkapel —> achterzijde op zuid.
Zijkant van het huis heeft een garage.

PV systemen van 4 panelen met 1 fase omvormer op zolder die worden vervangen / aangevuld met een extra 3fase systeem.
Indien we toch voeding naar zolder gaan trekken komt er een extra leiding voor de PV omvormer.

Gaan we niet breken / extra voeding naar zolder trekken zal die PV omvormer in de garage komen.

Losse groep
Er gaan verschillende verhalen dat de perfecte situatie natuurlijk is dat elke airco zijn eigen groep heeft, maar is dat ook echt nodig ?

Ik denk dat 2 unit van 2,5kw koelvermogen die vaak 800-1200 watt trekken bij verwarmen prima op 1 groep kunnen ?

Stroom
De stroomvoorziening in heikelpunt omdat ik eigenlijk niet wil breken.

Optie 1: alle units op de garage en zorgen dat er vanuit de meterkast stroom naar de garage gaat maar dan krijg je een leiding over de gevel.
Op zolder ligt

Groep 1 - wasmachine
Groep 2 - droger
Groep 3 - PV omvormer
Loze leiding waar nu UTP door ligt en ik bij voorkeur laat liggen.

Stroom punten voor tv /computer ed genoeg; gecombineerd met badkamer, hal etc.

Opties die ik als niet expert kan bedenken.

Optie 2: PV omvormer verwijderen, deze leiding gebruiken voor 1 groep en hier beide airco op ?

Optie 3:
Wasmachine en droger op 1 groep (kan met aansluitwaarde) en drogergroep gebruiken voor zolder airco

Optie 3:
PV verdeler voor omvormer en 1 airco .
Droger groep gebruiken voor droger (800w) en 1 airco.

Optie 4:
2 airco en droger op 1 groep. Als beide airco 1200w trekken en de droger 800w vind ik dat eigelijk iets te spanne.

Of misschien dat 1 buiten unit multi split en droger prima samen kunnen ?

Ik ben hier vooral benieuwd naar extra ideeën (uiteraard wel veilig)

Optie aannemer:
Toilet open breken en 3x losse voeding naar zolder en hier ben ik eigenlijk het minst enthousiast over, natuurlijk blijf ik hier r10 jaar+ wonen en moet het goed maar is het niet overkill ?

Op zolder ligt al stroom genoeg (op een algemene verdieping groep voor lampje / tv / normale dingen)

2x single split op 1x multisplit
Ik zou zeggen dat 2 units beter zijn omdat je dan een kamer kan koelen en de andere verwarmen.
Met 1 unit kom ik misschien beter uit met 1 groep (indien ze echt op een losse groep moeten) maar dan dan moet er binnen door (zou tussen verlaagd plafond en nok kunnen) een extra leiding van 12 meter (afstand unit en unit 2 ) moeten komen ?

Plaatsing buitenunits
Advies airco man is op garage (met leiding langs de gevel)
Advies aannemer is op het dakkapel (dit zou op elke dakkapel 1 kunnen of wellicht multi unit (zie bovenstaand) op 1 dakkapel.

Wat is de ervaring met trillingen / geluid van een buitenunit op het dakkapel ?

Aannemer zegt veel buitenunits op dakkapel te plaatsen terwijl ik ze hier bijna allemaal op de garage zie staan (of aan de gevel geschroefd) maar wellicht was dat toen voor die buren de beste oplossing.

aanvulling
Er zal nog een 3e airco komen met aparte unit (op garage denk ik) voor een slaapkamer op de eerste verdieping.

Ik lees graag jullie meningen / adviezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:41
De stroom gaat naar de buitenunit.
Als je single-split neemt, zou je 1 airco op groep 1 kunnen doen (wasmachine) en 1 airco op groep 2 (droger).
Zelf zou ik blijer zijn met een buitenunit op de garage en NIET op de dakkapel.
Dakkapel is een lichte houten constructie die niet teveel gewicht kan hebben.
Zeker bij multi-split kan de buitenunit zwaarder en groter worden.
Ook voor geluid zou ik sneller dat ding op mijn garage willen hebben, dan resonerend met het hout bovenop de dakkapel.

Als je toch kiest voor garage en multi-split, kan je een buitenunit nemen die ook gelijk geschikt is voor je 3e airco.
En, omdat je alleen de buitenunit van stroom voorziet, hoeft de stroom niet uit een zolder groep te komen, maar kan die ook uit een garage groep komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50
Groep 3 voorzien van een onderverdeler populair "PV verdeler" genoemd en dan de omvormer en airco(s) daar op draaien is prima. De Omvormer ontlast de leiding in de context van een gebruiker(s) op de zelfde groep,en de airco(s) ontlast(en) de leiding in de context van de levering vanuit de omvormer. Win-Win.

Er zijn dual splits met zelfde minimum vermogen als een aantal single splits, dus dan is het voordeel van 2 singles niet groot (Er gaat altijd wat koelgas richting een uitgeschakelde binnenunit, waardoor er wat "verlies" is)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:24
Een PV verdeler plaatsen dat is een mini meterkast tussen de PV installatie en daar je groep van de airco aan hangen.
Doorgaans worden airco,s van buiten gevoed en dan naar de binnenunit,s toe.

(BTW koelen en de andere kamer verwarmen gebeurd nooit in praktijk), multisplit heeft een iets hoger verbruik dan singlesplit en bij singlesplit ben je niet alles kwijt als er een storing optreedt wat multisplit wel kent.

En niet op een dakkapel zetten, hout resoneert.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 16:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Als je toch voor een verlaagd plafond gaat, neem een kanaalunit. Veel meer comfort, minder geluid en je kan lucht circuleren met de deuren dicht als je een aanzuiging in de gang doet of het combineren met buitenlucht / ventilatie met warmtewinning.

Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een paar jaar geleden ook twee 2,5 kW airco's op zolder laten plaatsen, en één (zwaardere) in de woonkamer. Ik heb LG, die heeft de stroomaansluiting op de buiten unit (let daar even op, dat is niet bij alle merken hetzelfde).

Ik heb gekozen voor drie losse buitenunits en geen multi split; ik had er de ruimte voor, het was goedkoper en heeft daarnaast het voordeel dat als er één buitenunit kapot is de rest het nog doet. En ik begrijp dat een multisplit mogelijk ' lekt' naar units die niet aanstaan, daar heb ik dus ook geen last van. Ik heb geen dakkapel, maar zou ze daar ook niet op gezet hebben; als er onderhoud of reparatie nodig is kun je er moeilijk bij (vind ook maar een monteur die op je dakkapel wil klimmen). Bovendien staan ze op een dakkapel ook meer in de wind, bij mijn buren was de unit op een bepaald moment half omgewaaid en leunde hij op de leidingen, niet echt ideaal.

Ik heb twee aparte groepen gemaakt vanuit de meterkast naar de zolder; die heb ik in de koof langs de trap gelegd. Ik heb zo'n schuine hoek bij de trap, bij de oplevering van mijn huis heb ik gelijk de betimmering eraf getrokken, een hoop loze leidingen gelegd en de boel weer dicht gemaakt. Wellicht is dat bij jou ook een optie?

De groepen komen op zolder uit, en gaan vandaar via de koof op de buitenmuur (die toch nodig was voor de airco leidingen naar de buitenunits) naar het platdak. De twee zolderairco's zitten op één groep (dat kan echt makkelijk), de huiskamerairco op de andere. Bijkomend voordeel van aparte groepen voor airco's is dat als er iets mis is (bv. vochtprobleem, apparaten staan toch buiten) je de groep kunt uitzetten en de rest in huis gewoon doordraait.

Nog een paar tips:
* de condensafvoerleiding van een airco kan niet omhoog. Hang je 'm dus naast de deur en moet de leiding naar de andere kant van de deur dan wordt dat lastig. Je kunt een pompje laten plaatsen, maar ik begrijp dat die nogal wat geluid produceren (niet echt handig op een kinderkamer) en vaak problemen geven.
* ik heb ook een verlaagd plafond en kwam op één kamer in de knel met de plaatsing van de binnenunit. Eén aanbieder deed de suggestie om een koof te maken (plaatselijke verhoging in het verlaagde plafond), dat was een perfecte oplossing. Let er wel op dat die ruim genoeg is, warme lucht stijgt op en je wilt niet dat de airco 'afslaat' omdat de lucht in de koof warm genoeg is. Hoewel je met de uitblaasrichting meestal wel kunt spelen.
* er zit best wat verschil in materiaal voor de koof op de buitenmuur - plastic of aluminium. Mijn leverancier had aluminium materiaal (had ik eerlijk gezegd van tevoren niet gerealiseerd) maar ik vind het zelf wel veel mooier dan plastic, dat blinkt nogal. En ik vermoed dat alu langer goed blijft en plastic eerder ' slijt' door de zon.

Ik heb ook zonnepanelen op het platdak, die heb ik laten plaatsen toen de airco's er al stonden. Ik heb daarvoor een nieuwe kabel getrokken door de koof bij de trap en die in de aircokoof op de buitenmuur naar het platdak laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 21:31
Kleine Schopje voor meer tips en trucs.

En er al wel uit dat het single split units gaan worden ivm moduleren en best wat klachten die je hier en daar leest bij multi split

[ Voor 64% gewijzigd door wd200 op 11-11-2023 15:01 ]

Pagina: 1