You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Als ik de (5kw) airco even vol open zet en naar boven loop, hoor ik door de leidingen een duidelijk 'klotsend' geluid. Niet "af en toe een belletje", maar alsof er gewoon water door een afvoerleiding loopt, zeg maar. Het lijkt me dat daar geen lucht in hoort te zitten, toch?
Het is ook op een plek waar de leidingen een lichte "liggende-S" maken; ideaal voor lucht om in te blijven hangen. Maar lijkt me dat een beetje installateur daar toch rekening mee houdt?
Voor "mijn gevoel" produceert de 5kw-unit ook niet echt veel meer warmte dan de andere 2kw-units... maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken met cijferts.
Heel simpel antwoord: ja. Max running current is 9A. Alleen de SRK71ZR en groter zit boven de 16A en dus te groot voor een stopcontact.glas86 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:03:
[...]
Bij mij zit er op de HW Energy Socket, slechts een MHI 3.5kw. Die gaat toch nooit boven de 3680 watt uitkomen? Dus prima te gebruiken lijkt mij. Ik schakel er niet mee maar puur om het stroomverbruik te meten.
Welke buitenunit heb je? Die bepaalt de maximale stroom. Ik heb hier 8.5 kW aan binnenunits aan een MU3R19 van nominaal 5.3 kW koelen, 6.3 kW verwarmen. Maximale vermogen 2.4 kW elektrisch op Jet mode - die heeft haast en zet temp op 30C bij verwarming en fan op hoger dan max / stand 5.Chatslet schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:17:
@MiBe ik denk dat dat afhankelijk is van welke binnenunits je er aan hebt hangen en of hij zijn volle vermogen kwijt kan. Buitentemperatuur zal geloof ik ook wel meespelen. Hier hangen er vier binnendelen van 2,5 kw aan. Als ik die alle 4 via de afstandsbediening op het mannetje met de spierballen zet dan gaat hij met flink geweld over de 3700 watt.
SCM80ZS-W met SRF25ZS-W binnenunits.MiBe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:54:
[...]
Je hebt precies dezelfde buitenunit? En heb je ZS of ZSX binnenunits?
Tricky, zo'n socket kan toch wel schakelen? Dan loopt de stroom (dus?) altijd door een klein relais/schakelaar.glas86 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:03:
[...]
Bij mij zit er op de HW Energy Socket, slechts een MHI 3.5kw. Die gaat toch nooit boven de 3680 watt uitkomen? Dus prima te gebruiken lijkt mij. Ik schakel er niet mee maar puur om het stroomverbruik te meten.
Ik had vroeger de wasmachine aangesloten op een schakelklok en die raakte op een gegeven moment toch oververhit. Zulke fratsen gaan we hier niet meer uithalen

Ja ligt er wel aan wat dat schakelklok aan kan. Een relais van 16A moet dat gewoon kunnen. Van AliExpress durf ik dat niet, maar je mag verwachten dat een Shelly of HomeWizard DIN module, inbouw module of plug gewoon de specsheet amperes haalt en niet af fikt.Martin7182 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:46:
[...]
Tricky, zo'n socket kan toch wel schakelen? Dan loopt de stroom (dus?) altijd door een klein relais/schakelaar.
Ik had vroeger de wasmachine aangesloten op een schakelklok en die raakte op een gegeven moment toch oververhit. Zulke fratsen gaan we hier niet meer uithalen
Op de hw sockets zit zelf ook een overbelastingsbeveiliging. Het loopt allemaal niet zo'n vaart. Je kan met gemak een single split systeem erop aansluiten. Grote multisplits zou ik inderdaad zelf ook apart op een din-rail unit zetten (aangezien je dan toch al een aparte groep hebt aangelegd is dat een kleine moeite).w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:04:
[...]
Ja ligt er wel aan wat dat schakelklok aan kan. Een relais van 16A moet dat gewoon kunnen. Van AliExpress durf ik dat niet, maar je mag verwachten dat een Shelly of HomeWizard DIN module, inbouw module of plug gewoon de specsheet amperes haalt en niet af fikt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
(Zelf nog geen ervaring met dit product, maar mijn Enphase Envoy Gateway heeft ze ook.)
Dan zet je de stroommeetklem (opnemer) óm de fasedraad en niet ertussen, zoals bij de stopcontact meetpluggen gebeurd.
Het meten in zo'n plug gebeurd toch meestal over een, weliswaar hele kleine, seriegeschakelde meetweerstand.
En dat genereerd altijd wat warmte.
Of wat meer warmte naarmate de belasting groter wordt.
Verder moet je rekening houden met de schakelpiek bij het inschakelen.
Die kan bij sommige apparaten kortstondig vele malen groter zijn dan de opgegeven waarde tijdens gewone bedrijfsvoering, waardoor de boel op enig moment toch vrolijk aan elkaar gebakken wordt.
Ik vind alleen de behuizing van de shelly em wat onpractisch.
Zou m graag in een gewone dinrail behuizing hebben voor montage in de groepenkast.
[ Voor 22% gewijzigd door gAzu op 04-11-2023 10:19 ]
Daarvoor is de Shelley 1pmgAzu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:11:
Of gebruik een meter die met meetklemmen werkt zoals bv de Shelly EM.
(Zelf nog geen ervaring met dit product, maar mijn Enphase Envoy Gateway heeft ze ook.)
Dan zet je de stroommeetklem (opnemer) óm de fasedraad en niet ertussen, zoals bij de stopcontact meetpluggen gebeurd.
Het meten in zo'n plug gebeurd toch meestal over een, weliswaar hele kleine, seriegeschakelde meetweerstand.
En dat genereerd altijd wat warmte.
Of wat meer warmte naarmate de belasting groter wordt.
Verder moet je rekening houden met de schakelpiek bij het inschakelen.
Die kan bij sommige apparaten kortstondig vele malen groter zijn dan de opgegeven waarde tijdens gewone bedrijfsvoering, waardoor de boel op enig moment toch vrolijk aan elkaar gebakken wordt.![]()
Ik vind alleen de behuizing van de shelly em wat onpractisch.
Zou m graag in een gewone dinrail behuizing hebben voor montage in de groepenkast.
Het zou moeten kunnen, maar het kan dus niet altijd. Er zat een schakelaar in als deze; 16 A wisselstroom met alle benodigde keurmerken.w00key schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:04:
[...]
Ja ligt er wel aan wat dat schakelklok aan kan. Een relais van 16A moet dat gewoon kunnen. Van AliExpress durf ik dat niet, maar je mag verwachten dat een Shelly of HomeWizard DIN module, inbouw module of plug gewoon de specsheet amperes haalt en niet af fikt.
:strip_exif()/f/image/d6LBS3dPyZErNXVgg9m9NjsB.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles kan kapot. Dat zegt niet dat een andere relais van dezelfde type ook zo faalt, laat staan een andere merk en type. Dit lijkt gewoon een domme drukknop met veertje, dat is toch wel heel anders dan een elektromagnetische schakelaar.Martin7182 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:30:
[...]
Het zou moeten kunnen, maar het kan dus niet altijd. Er zat een schakelaar in als deze; 16 A wisselstroom met alle benodigde keurmerken.
[Afbeelding]
Maar ja, klopt, minder onderdelen is beter. Ik heb er zelf geen moeite mee, en anders moet je inderdaad maar naar een inbouwmodule zonder relais of een meterkast DIN module. Die verkopen ze ook.
Ja die is wel dinrail montage maar helaas ook een relais.
En ik wil alleen maar meten, niet schakelen.
Of die de stroommeting ook doet via een shuntweerstand weet ik niet.
De Shelly Pro 3 EM komt wel met meetklemmen en vind ik dan fijner.
Die is dan weer voor 3fase en het is me niet duidelijk of je daar ook 3 meetpunten mee kan inrichten op een 1 fase systeem.
En meetklemmen die 120A aankunnen vind ik ook weer zo grof in 16A omgeving met een airco die max een ampére of 6 trekt.
(Ik heb dan het idee dat dat minder nauwkeurig werkt voor de lagere stroomsterkten maar misschien is dat helemaal niet zo)
Ja die kan prima in een 1 fase opstelling werken en dan heb je 3 meetpunten. De 120A klemmen zijn net zo nauwkeurig en zijn fabrieksaf gekalibreerd. Ze zijn wel wat groter maar heb er hier 6 weg kunnen werken in de groepenkast. Waar je alleen op moet letten is dat de 3EM 0,75 din unit breed is. Als je dat irritant vind kun je op thingiverse een passtukje downloaden en printen. Dan is hij precies 1 din unit breed. Je kunt daar overigens ook din adapters voor de normale EM downloaden. Zelf heb ik de normale EM’s voor de airco’s gewoon buiten in een waterdichte lasdoos ingebouwd en dat werkt al meer dan een jaar zonder problemen.gAzu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:26:
[...]
Die is dan weer voor 3fase en het is me niet duidelijk of je daar ook 3 meetpunten mee kan inrichten op een 1 fase systeem.
En meetklemmen die 120A aankunnen vind ik ook weer zo grof in 16A omgeving met een airco die max een ampére of 6 trekt.
(Ik heb dan het idee dat dat minder nauwkeurig werkt voor de lagere stroomsterkten maar misschien is dat helemaal niet zo)
Na overweldigend succes in ons nieuwbouw huis zouden we ook graag een airco willen plaatsen in een wat oudere woning. De airco zou dan in de woonkamer geplaatst worden.
De woning is inmiddels degelijk geïsoleerd, spouwmuren, nieuwe kozijnen, vloerisolatie. Alleen wat deze woning mist is zoneregeling. De CV wordt aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer.
Deze zou dan verwarmd worden door een airco waardoor de CV nooit meer aan zou slaan en de slaapkamers uiteindelijk ijskoud zouden worden.
Zelf had ik een constructie bedacht waarbij de thermostaat iedere avond om 21:00 een uur lang 24 graden zou vragen, maar de radiatoren op de begane grond uit zouden staan.
Na wat onderzoek lees ik dat de ketel wel eens in de problemen zou kunnen komen als die zijn warmte niet naar voldoende radiatoren kwijt zou kunnen.
Hoe hebben anderen met een airco alleen op de begane grond deze situatie opgelost? Een frisse slaapkamer is lekker, maar onder de 18c wordt het toch te gek.
Ik zit momenteel in deze situatie en even kort verwarmen met de CV of wat dan ook zal niet veel aanhalen. Alles in de kamer is koud dus het zal snel weer afkoelen na 1 uur stoken. Ik heb zelf geen CV meer. Nu staat er op de werk kamer een petroleum kachel en op de 2 kleine kinderkamers een COP1 kachel wat verre ver ideaal is qua stroomverbruik.Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Na overweldigend succes in ons nieuwbouw huis zouden we ook graag een airco willen plaatsen in een wat oudere woning. De airco zou dan in de woonkamer geplaatst worden.
De woning is inmiddels degelijk geïsoleerd, spouwmuren, nieuwe kozijnen, vloerisolatie. Alleen wat deze woning mist is zoneregeling. De CV wordt aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer.
Deze zou dan verwarmd worden door een airco waardoor de CV nooit meer aan zou slaan en de slaapkamers uiteindelijk ijskoud zouden worden.
Zelf had ik een constructie bedacht waarbij de thermostaat iedere avond om 21:00 een uur lang 24 graden zou vragen, maar de radiatoren op de begane grond uit zouden staan.
Na wat onderzoek lees ik dat de ketel wel eens in de problemen zou kunnen komen als die zijn warmte niet naar voldoende radiatoren kwijt zou kunnen.
Hoe hebben anderen met een airco alleen op de begane grond deze situatie opgelost? Een frisse slaapkamer is lekker, maar onder de 18c wordt het toch te gek.
Ik wacht even tot alle drukte minder wordt bij de instalateurs en zal dan op alle kamers een goedkopere airco ophangen zoals een AUX of Haier GEOS voor 3 stuks ben je dan 1500 euro kwijt ex inbedrijfstelling dat komt er dan nog bij. Voor de woonkamer ben ik voor een MHI gegaan omdat deze best goed in verwarmen is.
Dus, liefst zoek ik een oplossing in een multisplit systeem. Ik weet alleen niet of dat zomaar mogelijk is en wat de meest efficiënte en beste keuze dan is.
Er zijn qua locatie 2 buitenunits geschikt om te vervangen.
1x Mitsubishi Heavy SRK 20ZS-W 2kW die een kleine slaapkamer koelt en verwarmt (sporadisch in gebruik enkel bij hitte voor de nachten of wanneer dochter studeert). Airco zit op een gedeelde groep aangesloten.
1x Mitsubishi Electric CESH-M35i - 1-zijdige Cassette-unit - 3,5 kW die de aanbouw en keuken verwarmt en koelt ( regelmatig in gebruik gedurende alle seizoenen). Zit op een vrije groep aangesloten.
Welke airco is best geschikt (if possible...) om de buitenunit te vervangen naar een multisplit variant rekening houdende met
- Leidingwerk van buitenunit naar nieuwe binnenunit woonkamer is ongeveer 22 meter en kan gemakkelijk buiten langs het huis over de gevel worden geplaatst.
- Leidingwerk naar reeds bestaande binnenunits is ongeveer 5 meter voor zowel aanbouw en slaapkamer.
- woonkamer vraagt een binnenunit van 3,5 kW voor verwarming
- kans is meest reëel dat binnenunits op benedenverdieping (aanbouw en woonkamer) gelijktijdig gebruikt worden voor verwarming (ivm capaciteit buitenunit, voorkomen pendelen) maar zullen ook vaak los gebruikt worden.
- model of typereeks nieuwe binnenunit woonkamer moet dus compatibel zijn met de nieuwe multi split die dus op het bestaande circuit van de MHI of de ME wordt aangesloten.
Verder nog zaken om rekening mee te houden?
Oja, beide systemen zijn in Home Assistant geïntegreerd en dat zou ik voor de nieuwe oplossing ook graag willen (behouden).
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)
Deze twee ruimtes verwarmen we nu met gas tot plusminus 19 graden overdag, de rest van het huis houden we op ongeveer 17.5 graden overdag en 15.5 's nachts. De twee hoofdruimtes zakken nu ongeveer 2 graden in een nacht tijd, maar de andere ruimtes doen dat al in een uur of 2.
Op dit moment houden we de deuren van de twee ruimtes die we extra verwarmen altijd dicht. Nu vraag ik me af of als we straks de airco's hebben we niet gewoon het verwarmen helemaal met de Airco's te doen door de deuren gewoon op een kier te houden. Het idee is dus nog steeds dat de hoofdruimtes aangenaam en de andere ruimtes niet ijskoud. En dat tegen zo laag mogelijke kosten.
Is dit slim, of kan ik beter gewoon de deuren dicht houden en de rest met gas blijven doen?
('s nachts moeten sowieso de deuren dicht van deze twee ruimtes en ga ik dus ook gewoon gas gebruiken om het huis op 15.5 te houden.)
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-11-2023 09:31 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Dat ben ik zeker van plan te gaan controleren. Aan de binnenzijde in de woonkamer is niets te voelen of te horen van luchtstroming, maar wat extra afdichting kan geen kwaadmr_evil08 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:13:
[...]
Is de buisdoorvoer in de wand wel goed luchtdicht gemaakt?
Meestal gebruikt men pur en dan de verkeerde die niet luchtdicht is, dan blijven er openingen en waait er wind door (kit erbij in smeren kun je het goed luchtdicht maken)..
Zou het toch even checken, de wind kan over de voeler blazen waardoor de binnenunit anders kan gaan regelen.
De voeler zit zeer dichtbij de wand aan de rechterzijde onderin bij de doorvoer.
Je hebt geen mogelijkheid om de huidige thermostaat te verplaatsen? Want dan zou je hem iig uit de luchtstroom kunnen halen.Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Anders zou je bijv. een draadloze Tado thermostaat kunnen overwegen en zet je die op een plek uit de luchtstroom. Daarnaast kan je met meerdere thermostaten werken in verschillende ruimtes.
https://www.tado.com/nl-nl/draadloze-slimme-thermostaat
Eventueel kan je zelfs per radiator aansturen met:
https://www.tado.com/nl-nl/slimme-radiatorknop-accessoire
Ik zou alleen wel de black-friday aanbiedingen afwachten want dan doet Tado altijd wel leuk mee.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Kan je niet de thermostaat naar boven verplaatsen met bijvoorbeeld een Honeywell Lyric T6R draadloos?Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Op een goed geïsoleerde huis #1 verwarm ik nu hybride met thermostaat in de woonkamer, daar staat de radiator ook nog aan om te zorgen dat de Chronotherm Touch het effect van stoken merkt. Programma is in de avond airco iets lager en thermostaat van de ketel hoger, dat verwarmt boven en badkamer.
Op huis #2, dezelfde type in het rijtje hangt een Honeywell Evohome, waar elke radiator tegen de CV kan zeggen, hier is het koud, warm water plx. Die staan nu allemaal uit maar als het echt koud wordt gaat de werkkamer en badkamer op een weekprogramma draaien, daar hangt geen airco.
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 05-11-2023 09:48 ]
Wellicht is dit een strategie van de airco om pendelen te voorkomen, of het is een defect; Wat denken jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 05-11-2023 09:52 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik weet niet hoe het bij Toshiba geregeld is, maar wij gebruiken die extra warmte/kou soms door in de betreffende ruimtes de fan te laten blazen. Daarmee raak je wat warmte/kou kwijt in die ruimtes maar dat is weinig en bij ons merk (mhi met lager verbruik bij gebruik meer units) resulteert dat soms in een lager verbruik overall plus dat de andere ruimtes ook wat warmte of kou meepikken.Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:51:
Ik merk dat bij onze multi-split Toshiba het volgende: Als wij in de woonkamer de airco laten verwarmen, stroomt er volgens mij ook een minimale hoeveelheid koudemiddel ook naar de andere binnenunits. Dit merk ik aan twee dingen: (1) ik hoor het typische getik wat je hoort bij temperatuursveranderingen, (2) uiteindelijk gaat de temperatuur van de voelers in de andere binnenunits (die natuurlijk uit staan) van 20 naar 27 graden in ongeveer een uur tijd.
Wellicht is dit een strategie van de airco om pendelen te voorkomen, of het is een defect; Wat denken jullie?
Is bij ons vaak voldoende, we hoeven zelden die units echt achtief te laten verwarmen/koelen.
Bij weer met veel kans op defrosts is het hier soms een doorslaggevende factor gebleken, dus bij dat weer gebruiken we die optie zelden. Blijkbaar kan dat warmteverlies de buitenunit net over de rand drukken.
Zoek eens op bleeding in vorige versies van dit topic hier is genoeg over geschreven.Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:51:
Ik merk dat bij onze multi-split Toshiba het volgende: Als wij in de woonkamer de airco laten verwarmen, stroomt er volgens mij ook een minimale hoeveelheid koudemiddel ook naar de andere binnenunits. Dit merk ik aan twee dingen: (1) ik hoor het typische getik wat je hoort bij temperatuursveranderingen, (2) uiteindelijk gaat de temperatuur van de voelers in de andere binnenunits (die natuurlijk uit staan) van 20 naar 27 graden in ongeveer een uur tijd.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het zal zeker per huis verschillen en de locatie van de binnenunit is wel leidend maar hier verwarm ik 155m3 met 1 single split Daikin Perfera. Tussendeur naar boven staat altijd wagenwijd open, hierdoor is de hal beneden, gehele trappengat, voorzolder en badkamer verwarmt. Slaapkamers zijn altijd dicht in de winter omdat we hier nooit stoken.ArthurMorgan schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:30:
Wij hebben een matig geïsoleerd huis. 96 m2 totaal, 2 hoofdruimtes. 1 keer 20m2 waar een 3.5 kW Daikin perfera komt en een 12 m2 waar een 2.5 kW komt. (5.2 kW buitenunit)
Deze twee ruimtes verwarmen we nu met gas tot plusminus 19 graden overdag, de rest van het huis houden we op ongeveer 17.5 graden overdag en 15.5 's nachts. De twee hoofdruimtes zakken nu ongeveer 2 graden in een nacht tijd, maar de andere ruimtes doen dat al in een uur of 2.
Op dit moment houden we de deuren van de twee ruimtes die we extra verwarmen altijd dicht. Nu vraag ik me af of als we straks de airco's hebben we niet gewoon het verwarmen helemaal met de Airco's te doen door de deuren gewoon op een kier te houden. Het idee is dus nog steeds dat de hoofdruimtes aangenaam en de andere ruimtes niet ijskoud. En dat tegen zo laag mogelijke kosten.
Is dit slim, of kan ik beter gewoon de deuren dicht houden en de rest met gas blijven doen?
('s nachts moeten sowieso de deuren dicht van deze twee ruimtes en ga ik dus ook gewoon gas gebruiken om het huis op 15.5 te houden.)
Het zal dus testen worden of dit voor jou gaat werken en of het comfortabel is/blijft.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat is geen defect maar standaard bij een multi heb ik begrepen.Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:51:
Bleeding noemen ze het.
Ik maak er nu gebruik van door eerst de woonkamer goed op temperatuur te brengen.
Daarna zet ik de unit in de ruimte boven pas aan en op verwarmen en de unit in de woonkamer op ventileren.
Op de ventilatiestand draait de fan nog langzamer dan op de ultra low stand bij verwarmen en is dus stiller.
Door het bleeding effect produceert de unit in de woonkamer ook warmte en blijft de boel aardig op temperatuur.
Dat gaat dan best lang goed tot de ruimte boven op temperatuur is. Daar moet ik nog wat op verzinnen
Dat laatste zou zomaar kunnen inderdaad. De precisie van meetapparaten is meestal een percentage van de volle schaal, b.v. 1%. Shelly geeft zelf verschillende percentages aan voor 2-120A, 1-2A en 0-1A (120A variant). Ik weet niet wat ze daar precies mee bedoelen, maar het is altijd beter om meer aan het eind van de schaal te zitten dan aan het begin. Misschien staat hier meer info:gAzu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:26:
[...]
Ja die is wel dinrail montage maar helaas ook een relais.
En ik wil alleen maar meten, niet schakelen.
Of die de stroommeting ook doet via een shuntweerstand weet ik niet.
https://www.shelly-suppor...for-small-wattages-5-50w/
Ik zie het nu staan ja, even overheen gelezen dat ie ook 1fase 3 meetpunten kan.Chatslet schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:22:
[...]
Ja die kan prima in een 1 fase opstelling werken en dan heb je 3 meetpunten. De 120A klemmen zijn net zo nauwkeurig en zijn fabrieksaf gekalibreerd. Ze zijn wel wat groter maar heb er hier 6 weg kunnen werken in de groepenkast. Waar je alleen op moet letten is dat de 3EM 0,75 din unit breed is. Als je dat irritant vind kun je op thingiverse een passtukje downloaden en printen. Dan is hij precies 1 din unit breed. Je kunt daar overigens ook din adapters voor de normale EM downloaden. Zelf heb ik de normale EM’s voor de airco’s gewoon buiten in een waterdichte lasdoos ingebouwd en dat werkt al meer dan een jaar zonder problemen.
Nader onderzoek leert dat ze ook een dinrailadapter verkopen voor de shelly EM à 6 euro. Dat lost het inbouwprobleem ook prima op.
Inbouwbreedte is geen probleem.
Mijn groepenkast is nog zo oud dat ik van die zelf op de gewenste breedte te zagen opvulstukken heb.
Moeten we de ruimtes 's nachts helemaal laten afkoelen of de temperatuur op bijvoorbeeld automatisch 18°C instellen? Welke modus moeten we gebruiken, zoals stille modus, 3D, of krachtige functie totdat de gewenste temperatuur is bereikt en dat hij de keuken mooi meeneemt? Daarna, moeten we dan overschakelen naar de stille of automatische modus op de binnenunit?
Met zoveel opties zijn we onzeker over de meest optimale instellingen.
Ik zie dat je nieuw bent hier maar er is hier al een hoop over gezegd en geschreven. Het verschil per situatie wat ideaal is voor één ander. Wat je wel vaak ziet is dat men bij erge kou 24/7 gaat verwarmen met evt nachtverlaging.Frank Sobotka schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:54:
Onlangs zijn we overgestapt van twee accumulatoren naar een lucht-lucht warmtepomp, specifiek om te verwarmen. We hebben de Daikin FTXA50AW Split wandmodel Stylish R-32 binnenunit geïnstalleerd, samen met de RXA50B Split buitenunit Stylish R-32. Onze woonkamer heeft een oppervlakte van 40m² en de keuken 10m² (L-vorm). Op dit moment is er nog een deur tussen de woonkamer en de keuken, maar we zijn van plan deze muur te verwijderen. De warmtepomp is geïnstalleerd recht tegenover de deur van de keuken. We willen beide kamers overdag (bij thuis werk) of vanaf 18:00 uur op een temperatuur van 21°C houden. We zijn echter onzeker over de beste aanpak om dit te bereiken.
Moeten we de ruimtes 's nachts helemaal laten afkoelen of de temperatuur op bijvoorbeeld automatisch 18°C instellen? Welke modus moeten we gebruiken, zoals stille modus, 3D, of krachtige functie totdat de gewenste temperatuur is bereikt en dat hij de keuken mooi meeneemt? Daarna, moeten we dan overschakelen naar de stille of automatische modus op de binnenunit?
Met zoveel opties zijn we onzeker over de meest optimale instellingen.
Ik zou zeggen lees de topics eens rustig door!
Tado knoppen?Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Meeste CV,s hebben openhaard functie, daarmee gaat het lukken of bijvoorbeeld Tado.Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Je tijdelijke oplossing:
De CV komt niet in de problemen als je de instellingen aanpast zoals pompsnelheid omlaag en maximaal vermogen helemaal terug zet op het laagst mogelijke.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Na een uurtje heb ik de airco bijgeschakeld en de CV aangelaten tot en met 19:00.
In 9 uur tijd had de CV 2,5m3 gas verstookt en hebben we dus hybride gestookt.
Er was een duidelijk verschil te merken dan met alleen airco, vooral in de avond konden we merken dat de stenen veel meer warmte hadden opgenomen en vonden we het eerder te warm dan te koud.
Met een beetje tweaken (en de draadloze thermostaat van de CV op de juiste plaats hangen)
zouden we het comfort technisch een stuk beter kunnen krijgen dan alleen met airco.
Beide in dezelfde ruimte vormt geen probleem mits de CV thermonstaat ook modulerend is, ketel even begrenzen met het maximaal vermogen helemaal terug naar minimaal niet vergeten.elektriekert schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:18:
Gisteren had ik het behoorlijk koud wat later in de ochtend en moest de airco ff uit (aan de keukenzijde van de woonkeuken), dus had ik de CV aangezet Ta Max 50C.
Na een uurtje heb ik de airco bijgeschakeld en de CV aangelaten tot en met 19:00.
In 9 uur tijd had de CV 2,5m3 gas verstookt en hebben we dus hybride gestookt.
Er was een duidelijk verschil te merken dan met alleen airco, vooral in de avond konden we merken dat de stenen veel meer warmte hadden opgenomen en vonden we het eerder te warm dan te koud.
Met een beetje tweaken (en de draadloze thermostaat van de CV op de juiste plaats hangen)
zouden we het comfort technisch een stuk beter kunnen krijgen dan alleen met airco.
Ook tijdens het opwarmen kunnen beide prima met elkaar overweg.
Ik ken jou situatie, gebeurd hier zo nu en dan ook met de vloerverwarming als bijverwarming erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2023 15:43 ]
[...]
De app heeft “vanzelf geupdate” of een mede bewoner.
De huidige app-versie is: 3.21.2. (3.21.22712)
Ik heb een FTXM35R en boven een FVXM25R en beide werken goed met de gewone afstandsbediening maar met de app werkt krachtig niet en soms heb ik maar 2 snelheden, aut en stil en de vertraging die er al was is nog veel erger geworden.
Ik heb Daikin gebeld en er werd snel opgenomen, die zei dat een update vanzelf in de app komt.
Ook heb de airco’s ik op advies van de installateur 2 keer geschakeld tussen verwarmen en koelen met de ventilator op automatisch en de spanning er kort en lang afgezet.
Dit had geen effect helaas.
Wat kan ik nog meer ondernemen?
Nog maar ‘n keer proberen of iemand hier iets over kan zeggen…
Bovenstaande is nog niet opgelost, inmiddels bij een collega hetzelfde probleem, na een update van de ONECTA app met versie 3.21.2 (3.21.2.2712 en collega versie 3.21.2-2712 (32102001 werk de app niet meer goed, powerfull werkt niet meer en 2 ventilator standen beschikbaar automatisch en stand 1.
Ik ben nog niet heel veel met de instellingen bezig geweest.mr_evil08 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:43:
[...]
Beide in dezelfde ruimte vormt geen probleem mits de CV thermonstaat ook modulerend is, ketel even begrenzen met het maximaal vermogen helemaal terug naar minimaal niet vergeten.
Ook tijdens het opwarmen kunnen beide prima met elkaar overweg.
Ik ken jou situatie, gebeurd hier zo nu en dan ook met de vloerverwarming als bijverwarming erbij.
Ik ga er vanuit dat ik met een modulerende thermostaat in principe het Max en min. Vermogen niet hoef in te stellen.
Ik zou de max. Kunnen begrenzen door het vermogensafgifte uit te kunnen rekenen van wat hier hangt.
Om een eventuele overshoot te voorkomen denk ik?
In de keuken wil ik nog een T11 vervangen voor een T22, liefst ook iets breder want daar is plek voor.
Maar daarvoor wacht ik Marktplaats af

Inmiddels is de cv alweer 2 uur uit en staat de airco nog te verwarmen
Vraag is wat ondergesneeuwd in ander lopende discussie....sorry voor de kickHangover_ohoo schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:08:
Ik heb nu 3 single splits airco's rondom huis staan. Ik wil echter de woonkamer ook een binnenunit plaatsen maar niet nog een extra buitenunit erbij. De plaats van die extra buitenunit zou dan meest logisch vanuit de straat zichtbaar zijn en dat is voor mijn vrouw niet acceptabel.
Dus, liefst zoek ik een oplossing in een multisplit systeem. Ik weet alleen niet of dat zomaar mogelijk is en wat de meest efficiënte en beste keuze dan is.
Er zijn qua locatie 2 buitenunits geschikt om te vervangen.
1x Mitsubishi Heavy SRK 20ZS-W 2kW die een kleine slaapkamer koelt en verwarmt (sporadisch in gebruik enkel bij hitte voor de nachten of wanneer dochter studeert). Airco zit op een gedeelde groep aangesloten.
1x Mitsubishi Electric CESH-M35i - 1-zijdige Cassette-unit - 3,5 kW die de aanbouw en keuken verwarmt en koelt ( regelmatig in gebruik gedurende alle seizoenen). Zit op een vrije groep aangesloten.
Welke airco is best geschikt (if possible...) om de buitenunit te vervangen naar een multisplit variant rekening houdende met
- Leidingwerk van buitenunit naar nieuwe binnenunit woonkamer is ongeveer 22 meter en kan gemakkelijk buiten langs het huis over de gevel worden geplaatst.
- Leidingwerk naar reeds bestaande binnenunits is ongeveer 5 meter voor zowel aanbouw en slaapkamer.
- woonkamer vraagt een binnenunit van 3,5 kW voor verwarming
- kans is meest reëel dat binnenunits op benedenverdieping (aanbouw en woonkamer) gelijktijdig gebruikt worden voor verwarming (ivm capaciteit buitenunit, voorkomen pendelen) maar zullen ook vaak los gebruikt worden.
- model of typereeks nieuwe binnenunit woonkamer moet dus compatibel zijn met de nieuwe multi split die dus op het bestaande circuit van de MHI of de ME wordt aangesloten.
Verder nog zaken om rekening mee te houden?
Oja, beide systemen zijn in Home Assistant geïntegreerd en dat zou ik voor de nieuwe oplossing ook graag willen (behouden).
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)
Kijk even bij het CV tuning topic, als je het ketelvermogen niet gaat begrenzen dan "dendert" die steeds naar de gewenste watertemperatuur, zeker als er weinig afgiftepunten openstaan gaat de ketel erg snel in pendel beveiliging, vermogen begrenzen stel je dat uit.elektriekert schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:20:
[...]
Ik ben nog niet heel veel met de instellingen bezig geweest.
Ik ga er vanuit dat ik met een modulerende thermostaat in principe het Max en min. Vermogen niet hoef in te stellen.
Ik zou de max. Kunnen begrenzen door het vermogensafgifte uit te kunnen rekenen van wat hier hangt.
Om een eventuele overshoot te voorkomen denk ik?
In de keuken wil ik nog een T11 vervangen voor een T22, liefst ook iets breder want daar is plek voor.
Maar daarvoor wacht ik Marktplaats af![]()
Inmiddels is de cv alweer 2 uur uit en staat de airco nog te verwarmen
Dit doe je allemaal in de ketel menu.
In de meeste situatie,s kan je de ketel bijna op minimaal vermogen zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2023 21:09 ]
Dat denderen vind ik vooralsnog meevallen, met een halve graad verschil stookt ie matig bij, bij een hele graad kachelt ie wel ff flink door. (Heb ik al ondervonden)mr_evil08 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:08:
[...]
Kijk even bij het CV tuning topic, als je het ketelvermogen niet gaat begrenzen dan "dendert" die steeds naar de gewenste watertemperatuur, zeker als er weinig afgiftepunten openstaan gaat de ketel erg snel in pendel beveiliging, vermogen begrenzen stel je dat uit.
Dit doe je allemaal in de ketel menu.
In de meeste situatie,s kan je de ketel bijna op minimaal vermogen zetten.
Als het goed is moet mijn ketel naar de 3,8kW meen ik, wat oudere modellen zouden dit alleen na een software update kunnen (Xtreme36)
Door andere bezigheden heb ik me er nog niet heel veel mee bezig gehouden.
Binnenkort hebt ik wel een warmtebeeldcamera tot mijn beschikking, voor het waterzijdig inregelen ook wel handig.
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om beide singlesplit voor een flinke multisplit te vervangen. Qua kosten zal nat niet heel veel verschil maken. Qua efficiëntie en comfort zal het wel een flinke verbetering zijn. Persoonlijk zal ik naar meer richting MHI neigen omdat die aantoonbaar stiller zijn en in mijn beleving ook kwalitatief beter zijn.
Ah, dankje!gAzu schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:27:
[...]
Dat is geen defect maar standaard bij een multi heb ik begrepen.
Bleeding noemen ze het.
Ik denk niet dat ik dat nodig hebt, de ventilator kunnen we onafhankelijk instellen en op quiet is ie ook echt superstilOp de ventilatiestand draait de fan nog langzamer dan op de ultra low stand bij verwarmen en is dus stiller.
Door het bleeding effect produceert de unit in de woonkamer ook warmte en blijft de boel aardig op temperatuur.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hier hebben we ongeveer het zelfde, alleen op 1 slaapkamer ook een airco boven. Onder is het lekker warm en boven inderdaad wat fris. Wij lossen dat op door 's ochtends en 's avonds de slaapkamer unit even te laten warmen. (Dat is ook fijner opstaan) Vervolgens laten we boven alle deuren open staan en verdeeld de warmte zich automatisch een beetje.Xezol schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:17:
Vraagje!
Je zou ook alleen onder kunnen warmen en (tijdelijk) de deur naar boven op zetten, dan stijgt de warme lucht van de woonkamer ook naar de slaapkamers.
Op de badkamer hangt een COP1 elektrisch radiator kacheltje van eurom. Daarma kunnen we de badkamer voorverwarmen als het straks ECHT heel koud gaat worden.
Hmm, apart. Er zal misschien iets van variatie zitten in de binnenunits (zeker omdat jij vloermodellen gebruikt en ik wandmodellen) maar dat verklaart geen halve kilotwatt verschil aan priekverbruik. Uit welk jaar komt je SCM80ZS-W? Is daar toevallig een revisie op geweest? Ik snap anders niet zo goed hoe jij op 3700W+ komt.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Mijn Airco's, MHIS's waar ik mee verwarm nu en zal verwarmen in de winter hangen boven een looppad naast mij huis.
Mij is geadviseerd om te zorgen voor de condensafvoer via een pijp af te voeren omdat anders de boel spekglad kan worden door bevroren condenswater.
Nu lees ik hier en sommige andere topics, dat juist als het vriest je de condensafvoer koppelingen (die dingen ie je aan de onderkant van de buitenunit bevestig) van de MHI's niet moet gebruiken omdat deze dan dicht kunnen vriezen.
Beide punten zijn begrijpbaar echter niet echt samen te gebruiken ?
Enige tips hieromtrent?
Ook apart is de load factor. Op deze mag je 3x 3.5 + 2.5 aansluiten, 13 kW totaal. 4x 2 is heel ongewoon.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:45:
[...]
Hmm, apart. Er zal misschien iets van variatie zitten in de binnenunits (zeker omdat jij vloermodellen gebruikt en ik wandmodellen) maar dat verklaart geen halve kilotwatt verschil aan priekverbruik. Uit welk jaar komt je SCM80ZS-W? Is daar toevallig een revisie op geweest? Ik snap anders niet zo goed hoe jij op 3700W+ komt.
De handleiding geeft inderdaad aan bij rond het vriespunt de afvoer niet te gebruiken. Er zit overigens nog een 2de gat als overloop die een 5mm hoger zit. Als je het in de gaten kan houden is dat wellicht nog wel te doen.mvrhrln schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
Even een vraagje aan de kenners & ervaringsdeskundige:
Mijn Airco's, MHIS's waar ik mee verwarm nu en zal verwarmen in de winter hangen boven een looppad naast mij huis.
Mij is geadviseerd om te zorgen voor de condensafvoer via een pijp af te voeren omdat anders de boel spekglad kan worden door bevroren condenswater.
Nu lees ik hier en sommige andere topics, dat juist als het vriest je de condensafvoer koppelingen (die dingen ie je aan de onderkant van de buitenunit bevestig) van de MHI's niet moet gebruiken omdat deze dan dicht kunnen vriezen.
Enige tips hieromtrent?
Bevriezing kan je voorkomen door een warmtelint te gebruiken.mvrhrln schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
Enige tips hieromtrent?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Die moet dan door die condensconnectors die bij de airco zitten?GermanPivo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:24:
[...]
Bevriezing kan je voorkomen door een warmtelint te gebruiken.
even terugkomen op deze vraag ik heb ook een soortgelijke situatie.renzo4000 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:45:
[...]
Je hebt geen mogelijkheid om de huidige thermostaat te verplaatsen? Want dan zou je hem iig uit de luchtstroom kunnen halen.
Anders zou je bijv. een draadloze Tado thermostaat kunnen overwegen en zet je die op een plek uit de luchtstroom. Daarnaast kan je met meerdere thermostaten werken in verschillende ruimtes.
https://www.tado.com/nl-nl/draadloze-slimme-thermostaat
Eventueel kan je zelfs per radiator aansturen met:
https://www.tado.com/nl-nl/slimme-radiatorknop-accessoire
Ik zou alleen wel de black-friday aanbiedingen afwachten want dan doet Tado altijd wel leuk mee.
verwarm de benedenverdieping nu enkel met een 5KW.
nadeel is thermostaat springt niet aan waardoor badkamer verwarming niet aangaat.
als ik losse radiatorknoppen van tado neem maar de thermostaat hangt beneden (en staat niet aan vanwege setpunt bereikt door airco warmte) word de radiator boven op de badkamer dan wel warm aangezien er geen warmtevraag via tado thermostaat zou zijn ??
dit is mij deels onduidelijk nog
Jawel dat kan wel volgens mij. De tado thermostaatknop is van zichzelf "slim" en kan je op basis van gewenste temp alleen die radiator knop open laten zetten (voorwaarde is wel dat de overige radiatoren ook zo'n tado knop hebben OF dat ze dichtstaan). Bedenk wel dat wanneer je maar één (of misschien 2) radiator(en) laat verwarmen dat dit heel inefficiënt gaat zijn met een CV (ook al schaal jij dit af).
Check even dit topic voor meer info: Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
ps. overigens ben ik voor de badkamer voor een andere oplossing gegaan. Namelijk een keramische kachel die on demand warmte geeft. Gaan we douchen/in bad dan zetten we dat ding aan. Bijna instant warmte en maar voor korte tijd nodig. Hoewel het niet het meeste zuinige manier van verwarmen is, is het wel voor dit doel het meest efficient
[ Voor 40% gewijzigd door renzo4000 op 06-11-2023 12:01 ]
Voor de badkamer hangt hier een 3kw ventilatorkachel, werkt super snel en toch wel zuinig door kort gebruik.
Als je een badkamerhanddoekradiator hebt kun je daar ook een electrische staaf element in stoppen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2023 12:15 ]
Zoals eerder aangehaald is dat inderdaad `bleeding`, dat is normaal en te verwachten.Sebazzz schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:51:
Ik merk dat bij onze multi-split Toshiba het volgende: Als wij in de woonkamer de airco laten verwarmen, stroomt er volgens mij ook een minimale hoeveelheid koudemiddel ook naar de andere binnenunits.
Voor Daikin bezitters die dit lezen en hetzelfde truukje zou willen toepassen: dat werkt niet, Daikin blokkeert de ventilatiemodus indien er een andere binnenunit op verwarmen staatgAzu schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:27:
Ik maak er nu gebruik van door eerst de woonkamer goed op temperatuur te brengen.
Daarna zet ik de unit in de ruimte boven pas aan en op verwarmen en de unit in de woonkamer op ventileren.
Op de ventilatiestand draait de fan nog langzamer dan op de ultra low stand bij verwarmen en is dus stiller.
heb inderdaad een radiator wat ik ook elektrisch kan bedienen.mr_evil08 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
@Philtjens bedenk wel dat CV het niet prettig vind met maar 1 radiator open voor de badkamer, HR redement kan je wel vergeten, je telt zo 120 euro neer voor tado, en vergeet niet de bypass te plaatsen bij gebruik van tado als je niet kan garanderen als er altijd 1 radiator open is.
Voor de badkamer hangt hier een 3kw ventilatorkachel, werkt super snel en toch wel zuinig door kort gebruik.
Als je een badkamerhanddoekradiator hebt kun je daar ook een electrische staaf element in stoppen.
ik kan nog meerdere radiatoren open zetten maar dit is afhankelijk als ik het met de airco zonder teveel bevriezingen ook warm krijg.
indien dit niet lukt ga ik 6 knoppen zetten en probeer ik alleen echt tijdens de vorst het gas te gebruiken voor meer wooncomfort maar dit moet ik dan nog uitzoeken later
Hij hangt er nu net 2 weken en de installateur moest hem speciaal bestellen. Op de doos stond dat het een SCM80ZS-W-V2 is ga er dus even uit dat het de meest recente versie is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zojuist alle binnendelen op 30 graden heb gezet en hij nu niet boven de 2600 watt uit komt en de compressor niet harder dan 90hz gaat. Toen hij boven de 3700 watt uit kwam zat de compressor op 120hz.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:45:
[...]
Ik ga er dus van uit dat het allemaal afhankelijk is van het weer en hoe hard hij op dat moment moet werken om dezelfde hoeveelheid warmte uit de lucht de halen. Jouw buitenunit zal dat bij bepaalde weersomstandigheden dus waarschijnlijk ook wel doen. Aangezien Home Assistant àlles logt misschien best interessant om eens wat grafiekjes naast elkaar te zetten. Zal een aardig beeld kunnen geven hoe efficiënt die dingen nu in de praktijk zijn.
Hier hetzelfde met de buitenunit die boven de aanbouw hangt. Ik heb er een PVC trechter op een 40mm pvc afvoer op afschot onder gehangen. Ik heb een warmtekabel onder de airco aan de condensafvoer en slang vastgemaakt en die gaat samen met de slang de pvc trechter in. De warmtekabel heb ik over de hele lengte door de 40mm pvc afvoer heengetrokken en die komt uit bij de regenpijp op het afdakje boven de voordeur. Onder de airco heb ik met aluminium ventilatietape en stukje aluminium isolatie folie over de condensafvoer en de warmtekabel geplakt en het stukje condensslang naar de trechter daar mee ingewikkeld. De warmtekabel zit in een afgedekt buiten stopcontact met daar in een Sonoff mini die door home assistant wordt ingeschakeld wanneer de compressor draait en er door de buitenunit een temperatuur van onder de 3 graden wordt gemeten.mvrhrln schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
Enige tips hieromtrent?
edit: even wat plaatjes voor je gemaakt:
:strip_exif()/f/image/37CEf0uJaZxhzgwtZiXBrK6t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2UIRLUiGBeYOOlrDZ3MXW6a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anCau6OECGVkHj4i5cWBoaVG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k01DvQS7qVoh5PxgvpdsoEVW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n0mwBDcfpMq4XLKVPwTr7ips.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mefqHDGRamsogEFpflKm2hlf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Chatslet op 06-11-2023 12:52 ]
Ik heb er 4 maal 2,5 kw op en mij is door de installateur verteld dat een scm71zs-w daar te weinig vermogen voor heeft. Uit jouw reactie begrijp ik dat je dus eigenlijk fors over het vermogen van de buitenunit heen mag gaan?w00key schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:11:
[...]
Ook apart is de load factor. Op deze mag je 3x 3.5 + 2.5 aansluiten, 13 kW totaal. 4x 2 is heel ongewoon.
Waarom zou een multisplit efficienter zijn dan meerdere single splits? Wat ik zie is dat (doorgaans) hoe kleiner het vermogen is hoe hoger de COP is.Chatslet schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:00:
@Hangover_ohoo Bij MHI zijn de binnenunits bij multisplits hetzelfde als bij singlesplits. Of dit bij ME zo is weet ik niet maar misschien dat er hier iemand anders is die dat kan vertellen. Waar je verder rekening mee moet houden is dat een multisplit meer vermogen vraagt en al snel een eigen groep nodig heeft. Koel leidingen mogen bij een multisplit sowieso langer zijn dus dat zal niet zo snel een probleem zijn.
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om beide singlesplit voor een flinke multisplit te vervangen. Qua kosten zal nat niet heel veel verschil maken. Qua efficiëntie en comfort zal het wel een flinke verbetering zijn. Persoonlijk zal ik naar meer richting MHI neigen omdat die aantoonbaar stiller zijn en in mijn beleving ook kwalitatief beter zijn.
Ik vraag dat uit interesse, want de komende 2 dagen komen enkele bedrijven bij me langs voor offertes.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Beneden twee stuks MHI Single split 3,5 kw SRC35ZS-W2 EER/COP: 4.27 / 4.02
Boven een MHI Multi split 8k SCM80ZS-W EER/COP: 4.71 / 4.77
Buitenunits worden minder efficiënter wanneer ze richting vollast gaan. Een multisplit zal het merendeel van de tijd op deellast draaien. Daarbij heb je ook nog dat wanneer je meerdere binnenunits hebt die tegelijk aanstaan (bijvoorbeeld woonkamer en eetkamer) dat een multisplit buitenunit minder zal pendelen en je dus meer comfort hebt. Met de kennis van nu had ik in plaats van de twee singlesplits beneden daar waarschijnlijk ook voor een multisplit hebben gekozen.
Oef, ik durf niet te zeggen of ik de V1 of V2 heb (die van mij is iets meer dan een jaar geleden geplaatst), maar zelfs met -10 buiten afgelopen winter heb ik nooit een dergelijk hoge opname meegemaakt (zelfs met spierballenmannetjes op alle 4 de binnenunits kom ik niet boven de 3200W uit, daar lijkt de limiet te liggen).Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
[...]
Hij hangt er nu net 2 weken en de installateur moest hem speciaal bestellen. Op de doos stond dat het een SCM80ZS-W-V2 is ga er dus even uit dat het de meest recente versie is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zojuist alle binnendelen op 30 graden heb gezet en hij nu niet boven de 2600 watt uit komt en de compressor niet harder dan 90hz gaat. Toen hij boven de 3700 watt uit kwam zat de compressor op 120hz.
Ik ga er dus van uit dat het allemaal afhankelijk is van het weer en hoe hard hij op dat moment moet werken om dezelfde hoeveelheid warmte uit de lucht de halen.
Op de SCM71ZS-W mag je volgens de combinatietabel maximaal 12,5kW aan binnenunits aansluiten, op de SCM80ZS-W mag je maximaal 13,5kW aan binnenunits aansluiten (wat ik dus heb met mijn 5 + 3,5 + 2,5 + 2,5). Overigens is de verwarmingscapaciteit van deze buitenunits respectievelijk 8,6 en 9,3kW, dus op het moment dat ik ze allemaal aanzet worden ze naar rato beperkt in vermogen (in mijn geval dus 3,44kW voor de 5kW binnenunit, 2,41kW voor de 3,5kW, en 2x 1,72kW voor de 2,5kW binnenunits als de buitentemperatuur de verwarmingscapaciteit van 9,3kW toestaat). Op het moment dat ik één van de units uitzet krijgen de andere units uiteraard weer meer vermogen toebedeeld.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:01:
[...]
Ik heb er 4 maal 2,5 kw op en mij is door de installateur verteld dat een scm71zs-w daar te weinig vermogen voor heeft. Uit jouw reactie begrijp ik dat je dus eigenlijk fors over het vermogen van de buitenunit heen mag gaan?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Offset mogelijkheid gevonden! Het staat ergens verstopt in de 100-pagina's grote service manual.Xezol schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:04:
Wat een heerlijk draadje dit, denk dat ik inmiddels al 100 pagina's heb doorgelezen en hierop ook onze besturing heb aangepast.
Wij hebben een Daikin Comfora FTXP-N 3,5Kw laten plaatsen. We hoeven nog niet te verwarmen in onze woning (Bouwjaar 2019). Dus ik heb er nog slechts wat mee gespeeld.
Het valt me echter op dat de unit doorstookt naar 4 graden boven de ingestelde temperatuur. Ik zet de airco dus op 18 graden, dan wordt er verwarmt tot de unit 22 graden bereikt. Dit houdt een kamertemperatuur van 21 graden in.
Nu vind ik voor vrijwel alle Daikin series opties om de temperatuur te corrigeren, maar voor de FTXP-N nog niet.
Wij hebben deze afstandsbediening, dus het SU menu d.m.v. van de mode knop is niet gelukt.
[Afbeelding]
Ook via het IP/webbrowser heeft geen resultaat geboden.
Onecta heeft ook geen optie.
het is natuurlijk maar een kleinigheidje, maar vind het gewoon net wat strakker in HAOS als de temperaturen ook corresponderen met de realiteit.
Offset voor de Daikin Comfora
En offset voor de Daikin Emura hiero.
Grappig, ik ben juist van multisplit afgestapt omdat ik juist last had van inefficiënt verbruik en pendelgedrag. Let wel, ik had de opstelling van 1 unit beneden en 2 op de bovenverdieping. In de praktijk staan die op slaapkamer nooit aan voor verwarmen en de unit beneden wel. Voor koelen was dit overigens minder een issue.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
@Kuusj Dat is zeker niet altijd het geval. In mijn geval bijvoorbeeld:
Buitenunits worden minder efficiënter wanneer ze richting vollast gaan. Een multisplit zal het merendeel van de tijd op deellast draaien. Daarbij heb je ook nog dat wanneer je meerdere binnenunits hebt die tegelijk aanstaan (bijvoorbeeld woonkamer en eetkamer) dat een multisplit buitenunit minder zal pendelen en je dus meer comfort hebt. Met de kennis van nu had ik in plaats van de twee singlesplits beneden daar waarschijnlijk ook voor een multisplit hebben gekozen.
Nu dus gekozen voor een singlesplit beneden en is de oude unit naar zolder verhuist. Als er boven verwarmt moet worden zal dat in de regel voor meerdere units gelden en gaat dat iets beter.
Hmm, interessant. Wat ik nog lastig vind is welke buitenunit ik dan nodig zou moeten hebben. Ik wil inderdaad ook MHI units vanwege hun verwarmingsvermogen, en zat te denken aan een 35ZS singlesplit op de eerste verdieping en een 50ZS singlesplit in de woonkamer. Als ik die in de combinatietabel ga bekijken met die SCM80ZS buitenunit verlies ik dus aardig wat vermogen. Het maximale zou dan 8.7kW zijn.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
@Kuusj Dat is zeker niet altijd het geval. In mijn geval bijvoorbeeld:
Als ik de 35 en 50 los pak, kunnen ze samen maximaal 11,6kW warmte leveren. Dat is wel significant denk ik zo, praktisch 3kW warmte. Heb je hier nog inzichten/zaken die ik over het hoofd zie? Plek aan de muur is geen issue.
Zo dacht ik eerst ook, tot ik (terecht) door mijn installateur gecorrigeerd werd. Het vermogen dat hij kan leveren hangt af van de buitentemperatuur. Die 50ZS voor de woonkamer gaat dus niet altijd daadwerkelijk zijn volledige verwarmingscapaciteit halen, waarmee je (maar dit is uiteraard volledig afhankelijk van jouw exacte situatie) de desbetreffende ruimte mogelijk niet meer op temperatuur kunt krijgen (want je levert juist vermogen in op het moment dat je warmteverlies het grootst is). Een 80ZS buitenunit levert uiteraard ook vermogen in, maar door de andere units uit te zetten kan ik nog steeds de volledige capaciteit van mijn 50ZS binnenunit in de woonkamer benutten. Als die eenmaal op temperatuur is kan ik die andere units dan weer bijschakelen (die hangen hier immers in ruimtes die makkelijker te verwarmen zijn dan de woonkamer).Kuusj schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:32:
[...]
Hmm, interessant. Wat ik nog lastig vind is welke buitenunit ik dan nodig zou moeten hebben. Ik wil inderdaad ook MHI units vanwege hun verwarmingsvermogen, en zat te denken aan een 35ZS singlesplit op de eerste verdieping en een 50ZS singlesplit in de woonkamer. Als ik die in de combinatietabel ga bekijken met die SCM80ZS buitenunit verlies ik dus aardig wat vermogen. Het maximale zou dan 8.7kW zijn.
Als ik de 35 en 50 los pak, kunnen ze samen maximaal 11,6kW warmte leveren. Dat is wel significant denk ik zo, praktisch 3kW warmte. Heb je hier nog inzichten/zaken die ik over het hoofd zie? Plek aan de muur is geen issue.
Ik vermoed dat de installateur daarom de SCM80ZS-W heeft aangeraden. We hebben namelijk alle radiatoren verwijderd en verwarmen alleen nog maar met airco. Daarom dat we boven ook vloermodellen hebben want die zijn op de plaats van de radiatoren gekomen. De CV ketel hangt er nu alleen nog voor warm water en eventueel voor de vloerverwarming in de woonkamer en badkamer. In de praktijk worden die ook niet gebruikt omdat er beneden 2 singlesplits hangen die het op hun sloffen redden en in de badkamer heb ik een 400 watt elektrische handdoek radiator opgehangen en door de buitenmuur heen geboord om stroom uit de lasdoos naast de airco te halen. Sowieso is de badkamer nooit echt koud omdat de ventilatie daar al vrij snel warme lucht van alle airco's aan trekt.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:24:
Op de SCM71ZS-W mag je volgens de combinatietabel maximaal 12,5kW aan binnenunits aansluiten, op de SCM80ZS-W mag je maximaal 13,5kW aan binnenunits aansluiten (wat ik dus heb met mijn 5 + 3,5 + 2,5 + 2,5). Overigens is de verwarmingscapaciteit van deze buitenunits respectievelijk 8,6 en 9,3kW, dus op het moment dat ik ze allemaal aanzet worden ze naar rato beperkt in vermogen (in mijn geval dus 3,44kW voor de 5kW binnenunit, 2,41kW voor de 3,5kW, en 2x 1,72kW voor de 2,5kW binnenunits als de buitentemperatuur de verwarmingscapaciteit van 9,3kW toestaat). Op het moment dat ik één van de units uitzet krijgen de andere units uiteraard weer meer vermogen toebedeeld.
Inmiddels kan de gasmeter hier bijna weg. Nu alleen nog een inductieplaat in de keuken en een (ventilatie)warmtepomp voor warm water.
Toch jammer en eigenlijk slaat het nergens op. Als ik onder aan het verwarmen ben, waarom zou de slaapkamer dan niet op "ventilator" mogen staan?Slonzo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:15:
[...]
Zoals eerder aangehaald is dat inderdaad `bleeding`, dat is normaal en te verwachten.
[...]
Voor Daikin bezitters die dit lezen en hetzelfde truukje zou willen toepassen: dat werkt niet, Daikin blokkeert de ventilatiemodus indien er een andere binnenunit op verwarmen staat
De ventilator optie staat compleet los van de werking / richting van de buiten unit. Zou dat software technisch te omzeilen zijn?
Dat klinkt logisch inderdaad. Maar de 50 singlesplit zou bij -10 maximaal 3.8kW warmte kunnen leveren en de 35 zou 3.0kW kunnen leveren. Zit ik op 6.8kW warmte. Dat zal (vermoed ik, ook n.a.v. warmteverliesberekening) net aan te weinig zijn, maar dan stook ik de kachel maar even bij of desnoods COP1.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:40:
[...]
Zo dacht ik eerst ook, tot ik (terecht) door mijn installateur gecorrigeerd werd. Het vermogen dat hij kan leveren hangt af van de buitentemperatuur. Die 50ZS voor de woonkamer gaat dus niet altijd daadwerkelijk zijn volledige verwarmingscapaciteit halen, waarmee je (maar dit is uiteraard volledig afhankelijk van jouw exacte situatie) de desbetreffende ruimte mogelijk niet meer op temperatuur kunt krijgen (want je levert juist vermogen in op het moment dat je warmteverlies het grootst is). Een 80ZS buitenunit levert uiteraard ook vermogen in, maar door de andere units uit te zetten kan ik nog steeds de volledige capaciteit van mijn 50ZS binnenunit in de woonkamer benutten. Als die eenmaal op temperatuur is kan ik die andere units dan weer bijschakelen (die hangen hier immers in ruimtes die makkelijker te verwarmen zijn dan de woonkamer).
Die 80ZS-W buitenunit kan bij -10 (na even zoeken..) blijkbaar 6.7kW leveren. Dus dat maakt dan natuurlijk geen bout uit inderdaad. Maximaal vermogen lever je (flink) in, maar bij de temperaturen waarbij hij dat kan leveren heb je toch nooit dat extra vermogen nodig...
Als ik dan naar mijn ouders zijn met een 2MXM50 Daikin Perfera op een 42R en 35R binnenunit heeft die MHI al veel meer maximaal vermogen (9.8kW) dan die Daikin (6.2kW) en bij -10 is dat ongeveer 4kW. Is er een tabel voor de MHI zoals voor Daikin: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf ?
Leuk, dat spelen met units en vermogen, ook bij lagere temperaturen, doen wij hier ook en dat werkt erg goed om alles hier betrekkelijk zuinig te laten draaien. Ook helpt het hier om het verbruik gedeeltelijk binnen onze eigen zonne-energie te houden op veel momenten.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:40:
[...]
Zo dacht ik eerst ook, tot ik (terecht) door mijn installateur gecorrigeerd werd. Het vermogen dat hij kan leveren hangt af van de buitentemperatuur. Die 50ZS voor de woonkamer gaat dus niet altijd daadwerkelijk zijn volledige verwarmingscapaciteit halen, waarmee je (maar dit is uiteraard volledig afhankelijk van jouw exacte situatie) de desbetreffende ruimte mogelijk niet meer op temperatuur kunt krijgen (want je levert juist vermogen in op het moment dat je warmteverlies het grootst is). Een 80ZS buitenunit levert uiteraard ook vermogen in, maar door de andere units uit te zetten kan ik nog steeds de volledige capaciteit van mijn 50ZS binnenunit in de woonkamer benutten. Als die eenmaal op temperatuur is kan ik die andere units dan weer bijschakelen (die hangen hier immers in ruimtes die makkelijker te verwarmen zijn dan de woonkamer).
Maar uiteraard verbruikt onze unit in de woonkamer wanneer hij alleen draait vrijwel altijd meer dan ware het een single split geweest. Ah wel, we hebben nog steeds maar 1 buitenunit in de tuin en dat was het doel
Daar had nog best een beugeltje of 4 extra gekund, ik denk dat die PVC buis gaat doorhangen op termijn. De tie-rips zijn ook niet UV-bestendig dus dat is na een jaartje ook wel aan vernieuwing toe. Je hebt ook RVS tie-rips, of slangklemmen.
Waarom trouwens naar dat andere dak voeren? Het gewoon uit die verwarmde/geisoleerde slang laten druppen lijkt mij beter, die PVC-buis kan ook dichtvriezen (al moet het dan wel heel hard vriezen lijkt mij).
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2023 14:55 ]
Hangt inderdaad echt af van je wensen/hoe je huis is. Ik heb sinds 2021 een huis in het bezit, ivm de hoge kosten van gas 2 jaar bij 15-16°C met CV gezeten. Dit jaar PV + multi split geinstalleerd. Is nu heerlijk.renzo4000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:27:
[...]
Grappig, ik ben juist van multisplit afgestapt omdat ik juist last had van inefficiënt verbruik en pendelgedrag. Let wel, ik had de opstelling van 1 unit beneden en 2 op de bovenverdieping. In de praktijk staan die op slaapkamer nooit aan voor verwarmen en de unit beneden wel. Voor koelen was dit overigens minder een issue.
Nu dus gekozen voor een singlesplit beneden en is de oude unit naar zolder verhuist. Als er boven verwarmt moet worden zal dat in de regel voor meerdere units gelden en gaat dat iets beter.
Boven unit op overloop op 19°C ingesteld, beneden op 22°C. Ik zet hem meestal een uurtje of 3-4 aan. Verder staat ie hele dag uit. Beneden unit alleen laten draaien (als de bovenste 'uit' springt) is 700-900W. Vind ik prima. Het hoeft bij mij niet constant 20°C te zijn, kost me te veel energie. Vochtgehalte houd ik laag door geregeld een luchtdroger aan te zetten (dessicant dryer, in feite een silica gel steen die ronddraait met een föhn erop. Werkt top voor de badkamer/slaapkamer/koken of was te drogen)
Ik verbruikte ook maar 1/3 van de vorige bewoners. Energie besparen is niet zo moeilijk, als je je gedrag 'iets minder westers' maakt. Ik hecht er niet zoveel waarde aan.. Hoge temp in huis, dikke trui doet wonderen, ik kan ook bijzonder goed tegen koude hahaha
M'n pa had vroeger ook geen centrale verwarming in huis, alleen een houtkachel in de woonkamer, in de rest van het huis vroor het zowat in de winter
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
IJsophoping onder de unit vermijden, vermoed ik.ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:54:
Waarom trouwens naar dat andere dak voeren? Het gewoon uit die verwarmde/geisoleerde slang laten druppen lijkt mij beter, die PVC-buis kan ook dichtvriezen (al moet het dan wel heel hard vriezen lijkt mij).
En die PVCbuis zal inderdaad ook dichtvriezen, en sneller dan je denkt
Ja, maar in de winter, als het -10 buiten is, heb ik natuurlijk gewoon het volledige vermogen van de binnenunits nodig. Als ik dan maar tot 6kW zou komen terwijl ze als single split gezamenlijk tot 8kW zouden komen is dat dermate significant dat ik wel voor 2 single splits zou kiezen. Maar er blijkt maar 100W in te zitten, namelijk 6.7kW vs 6.8kW. Als het multisplit buitendeel de rest van de tijd ook nog op een betere (S)COP draait is dat natuurlijk nog een voordeel.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:40:
@Kuusj Als je een multisplit bijvoorbeeld over verschillende verdiepingen gebruikt waar je niet tegelijk hoeft te koelen/verwarmen dan kun je de capaciteit prima overboeken. Heb je bijvoorbeeld beneden 5kw nodig, boven in de slaapkamer 2kw en boven op de werkplek 3 kw nodig dan kun je prima met een 8kw buitenunit uit de voeten omdat je dan in ieder geval de woonkamer en werkplek tegelijk kunt verwarmen. Ook zal het de buitenunit niet altijd (lees: bijna nooit) op vol vermogen hoeven draaien. Is de woonkamer in boven genoemd voorbeeld op temperatuur dan draait hij op een laag pitje en zal hij op dat moment niet meer dan een kilowatt leveren. Komt er dan een warmtevraag vanuit de koude werkruimte en slaapkamer dan kan hij daar met gemak nog even 5kw in duwen.
Je koopt toch ook geen Ferrari omdat je 1 keer in de 10 jaar op de Duitse autobahn rijdt?Kuusj schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:57:
Ja, maar in de winter, als het -10 buiten is, heb ik natuurlijk gewoon het volledige vermogen van de binnenunits nodig. Als ik dan maar tot 6kW zou komen terwijl ze als single split gezamenlijk tot 8kW zouden komen is dat dermate significant dat ik wel voor 2 single splits zou kiezen.
Het is hier al vaak de revue gepasseerd: historisch gezien zijn er maar een paar dagen per jaar (als het al voorkomt) dat de temperatuur onder 0 blijft, laat staan op -10. ALS je op die dagen al vermogen tekort komt (want het komt in NL en BE echt uiterst zelden voor dat het 24u lang -10 vriest), dan kan je
1) er niet wakker van liggen dat het mss een graadje kouder zou worden voor die paar dagen
of 2) het makkelijk oplossen door een goedkoop 20-euro kacheltje uit de bouwmarkt in te zetten om een ietsiepietsie bij te warmen.
Verder niet van wakker liggen & je lekker concentreren op de andere 178 stookdagen waarbij je zelfs met kleinere vermogens al ruimschoots overcapaciteit hebt
En als je dan even de rest meeneemt van mijn bericht concludeer ik zelf letterlijk na het geciteerde deel dat er dus praktisch geen verschil is tussen de multisplit en singlesplit oplossing qua vermogen bij -10 hahaSlonzo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:04:
[...]
Je koopt toch ook geen Ferrari omdat je 1 keer in de 10 jaar op de Duitse autobahn rijdt?
Het is hier al vaak de revue gepasseerd: historisch gezien zijn er maar een paar dagen per jaar (als het al voorkomt) dat de temperatuur onder 0 blijft, laat staan op -10. ALS je op die dagen al vermogen tekort komt (want het komt in NL en BE echt uiterst zelden voor dat het 24u lang -10 vriest), dan kan je
1) er niet wakker van liggen dat het mss een graadje kouder zou worden voor die paar dagen
of 2) het makkelijk oplossen door een goedkoop 20-euro kacheltje uit de bouwmarkt in te zetten om een ietsiepietsie bij te warmen.
Verder niet van wakker liggen & je lekker concentreren op de andere 178 stookdagen waarbij je zelfs met kleinere vermogens al ruimschoots overcapaciteit hebt
Als je de datasheets van de buitenunits (single- & multisplit) vergelijkt dan zou je dat wel moeten kunnen zien aan het elektrisch opgenomen vermogen.
Topicstart geeft er ook nog een inzicht over (kopje "Multi split voor en nadelen"), het zal er dus een beetje aan liggen of de binnenunits op hetzelfde moment in gebruik zijn, dat een multi zuiniger is dan een single.
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2023 15:26 ]
Hoeveel binnenunits ben je van plan aan te sluiten? Zijn dat er maar 2? Dan zou ik zeker overwegen om de scm60 te bekijken ipv de 80. Misschien zelfs nog kleiner, maar dan zou je in de combinatie-tabellen moeyen duiken voor betere informatie.Kuusj schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:40:
[...]
Dat klinkt logisch inderdaad. Maar de 50 singlesplit zou bij -10 maximaal 3.8kW warmte kunnen leveren en de 35 zou 3.0kW kunnen leveren. Zit ik op 6.8kW warmte. Dat zal (vermoed ik, ook n.a.v. warmteverliesberekening) net aan te weinig zijn, maar dan stook ik de kachel maar even bij of desnoods COP1.
Die 80ZS-W buitenunit kan bij -10 (na even zoeken..) blijkbaar 6.7kW leveren. Dus dat maakt dan natuurlijk geen bout uit inderdaad. Maximaal vermogen lever je (flink) in, maar bij de temperaturen waarbij hij dat kan leveren heb je toch nooit dat extra vermogen nodig...
Als ik dan naar mijn ouders zijn met een 2MXM50 Daikin Perfera op een 42R en 35R binnenunit heeft die MHI al veel meer maximaal vermogen (9.8kW) dan die Daikin (6.2kW) en bij -10 is dat ongeveer 4kW. Is er een tabel voor de MHI zoals voor Daikin: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf ?
Zoals werd gezegd is minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen best belangrijk, en dat scheelt nogal bij de verschillende buitenunits.
Het grappige is dat er dus meerdere mensen zijn die zeggen dat een multisplit efficienter is en verstandiger, en meedere mensen die zeggen dat single split net 'beter' is. Ik dacht dat ik er wel uit was wat ik wilde maar ik heb nu enkel meer twijfel gekregen haha.ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:16:
@Kuusj Je lijkt nu te focussen op het maximale vermogen, maar vergeet ook niet het minimale vermogen. Daar zit volgens mij namelijk wel degelijk een verschil tussen een multisplit en singlesplit. Een singlesplit kan vaak verder terugzakken qua minimumvermogen en is dus zuiniger.
Als je de datasheets van de buitenunits (single- & multisplit) vergelijkt dan zou je dat wel moeten kunnen zien aan het elektrisch opgenomen vermogen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/256PnjSAQrdIPcqlPx8ZSIyO.png?f=user_large)
Ik twijfel over de waarde van -10 bij de multisplit. In de specificaties staat namelijk minimaal 1.1kW en maximaal 9.8kW maar dat kan dus alleen bij bepaalde combinaties en haal je dus eigenlijk niet. Voor mijn binnendelen zou het namelijk minimaal 1.5kW en max 8.7kW zijn. Die 6.7kW is wat ik in een specsheet kan vinden maar dus niet aangepast naar mijn binnenunits want daar kan ik geen waarde van vinden.
2, een 50ZS unit op de begane grond (+-75m2) en een 35ZS unit op de eerste verdieping (+-50m2). In de combinatietabel kom je bij de 60 dan op minimaal 1.2kW en max op 7.3kW. Tja. Ik wil mijn L/L als hoofdverwarming gaan gebruiken, ik wil liever eigenlijk wel iets van marge hebben..Sjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:41:
[...]
Hoeveel binnenunits ben je van plan aan te sluiten? Zijn dat er maar 2? Dan zou ik zeker overwegen om de scm60 te bekijken ipv de 80. Misschien zelfs nog kleiner, maar dan zou je in de combinatie-tabellen moeyen duiken voor betere informatie.
Zoals werd gezegd is minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen best belangrijk, en dat scheelt nogal bij de verschillende buitenunits.
Ik wil ook wel even een topic aanmaken, maar dat heb ik al gedaan en daar kwam niet echt veel response op. Kan het natuurlijk wel opnieuw proberen. Zorgt ook voor wat minder troep in dit topic natuurlijk.
Edit: ik begin sowieso een beetje gek te worden van alle verschillende specsheets. Zie dit voorbeeld, heb ik een combinatietabel waarbij ik de waarden kan vinden die ik de afbeelding in deze post zet (min 1.5kW en max 8.7kW) via deze link: https://www.123klimaatsho...t-combinatie-tabellen.pdf
En kijk ik via een andere leverancier krijg ik deze combinatietabel: https://cdn.webshopapp.co...elijkheden-80-kw-scm8.pdf en zou het wel gewoon min 1.5kW en max 9.4kW moeten zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 06-11-2023 15:51 ]
De ME (3,5kW) zit op een aparte groep zonder andere gebruikers, de MHI (2kW). Mogelijk zou de aansluiting om te wisselen zijn, de huidige buitenunits hangen naast elkaar.Chatslet schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:00:
@Hangover_ohoo Bij MHI zijn de binnenunits bij multisplits hetzelfde als bij singlesplits. Of dit bij ME zo is weet ik niet maar misschien dat er hier iemand anders is die dat kan vertellen. Waar je verder rekening mee moet houden is dat een multisplit meer vermogen vraagt en al snel een eigen groep nodig heeft. Koel leidingen mogen bij een multisplit sowieso langer zijn dus dat zal niet zo snel een probleem zijn.
De MHI binnenunits kunnen altijd op een willekeurige multisplit van MHI worden aangesloten dus ? Of zijn er zaken om op te letten?
Zie ook het tweede plaatje in deze post: w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" daar zie je dat een 35ZS-W bij verwarmen minimaal 190W gebruikt en een 50ZS-W al iets hoger zit op 250W.
Met een multisplit ligt dat over het algemeen wat hoger, door de grotere compressor die gewoon niet langzamer kan draaien.
Ik kan helaas niet vinden waar @w00key dat plaatje vandaan heeft.
Edit: https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf als je hier kijkt op blz. 49 (11/35) dan lijkt het erop dat een SCM80ZS-W niet lager kan draaien dan 350W. Stel dat je maar in één ruimte wil verwarmen, dan ben je met een singlesplit dus zuiniger uit dan met een multisplit die op dat moment maar aan één binnenunit vermogen levert. Bij de lichtste multisplit (SCM40ZS-W) is het minimum opgenomen vermogen ook 250W.
In het najaar en voorjaar als de buitentemperaturen nog redelijk hoog zijn, dan heb je ook een hoge COP (5-6 is niet ongebruikelijk). Een te zware unit zal niet verder kunnen terugmoduleren en zal gaan pendelen.
- Stel dat je 190W single hebt, * COP5 dan heb je 950W aan verwarmingsvermogen
- De lichtste multisplit, 250W * COP5 = 1250W, wat al 300W meer is. Als je woning op dat moment een lagere warmtevraag heeft dan zal de multi dus eerder gaan pendelen.
Denk zelf eigenlijk dat technisch het mooiste is om de huiskamer (waar je het meeste zult stoken) een single-split te geven en boven een multi-split en dan elke kamer een kleine unit. Dat is regeltechnisch het mooiste verwacht ik, maar je moet wel zin (en plek) hebben in meerdere buitenunits
[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2023 16:34 ]
Wij gebruiken de airco als hoofdverwarming, maar in onze kleine woning (94m2 totaal inclusief een zolder voor opslag) gebruiken wij al 3 units. Denk je niet dat je beter af zou zijn met in elk geval 3 binnen-units?Kuusj schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:45:
[...]
Het grappige is dat er dus meerdere mensen zijn die zeggen dat een multisplit efficienter is en verstandiger, en meedere mensen die zeggen dat single split net 'beter' is. Ik dacht dat ik er wel uit was wat ik wilde maar ik heb nu enkel meer twijfel gekregen haha.
[Afbeelding]
Ik twijfel over de waarde van -10 bij de multisplit. In de specificaties staat namelijk minimaal 1.1kW en maximaal 9.8kW maar dat kan dus alleen bij bepaalde combinaties en haal je dus eigenlijk niet. Voor mijn binnendelen zou het namelijk minimaal 1.5kW en max 8.7kW zijn. Die 6.7kW is wat ik in een specsheet kan vinden maar dus niet aangepast naar mijn binnenunits want daar kan ik geen waarde van vinden.
[...]
2, een 50ZS unit op de begane grond (+-75m2) en een 35ZS unit op de eerste verdieping (+-50m2). In de combinatietabel kom je bij de 60 dan op minimaal 1.2kW en max op 7.3kW. Tja. Ik wil mijn L/L als hoofdverwarming gaan gebruiken, ik wil liever eigenlijk wel iets van marge hebben..
Ik wil ook wel even een topic aanmaken, maar dat heb ik al gedaan en daar kwam niet echt veel response op. Kan het natuurlijk wel opnieuw proberen. Zorgt ook voor wat minder troep in dit topic natuurlijk.
Edit: ik begin sowieso een beetje gek te worden van alle verschillende specsheets. Zie dit voorbeeld, heb ik een combinatietabel waarbij ik de waarden kan vinden die ik de afbeelding in deze post zet (min 1.5kW en max 8.7kW) via deze link: https://www.123klimaatsho...t-combinatie-tabellen.pdf
En kijk ik via een andere leverancier krijg ik deze combinatietabel: https://cdn.webshopapp.co...elijkheden-80-kw-scm8.pdf en zou het wel gewoon min 1.5kW en max 9.4kW moeten zijn
Ik weet niet hoe veel of weinig comfort je verwacht/wenst maar je huidige plan lijkt mij vrij minimaal als hoofdverwarming. Kijk ook naar minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen.
Ik weet niet of het wel zo gaat werken als je denkt of hoopt.
Klopt en je kunt zelfs ZS en ZSX typen combineren. Maar nogmaals, ik weet niet hoe dat bij ME zit. Zou zomaar eens kunnen dat het daar ook kan. Let er wel op dat je bij een zwaardere multisplit soms ook een hogere aansluitwaarde hebt. Ik heb hier bijvoorbeeld een 16 ampere automaat voor een 20 ampere automaat vervangen. Niet dat dat rocket science is ofzo. Dat is prima zelf te doen of eventueel door de installateur. Die dingen kosten iets van 15 euro.Hangover_ohoo schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
[...]
De MHI binnenunits kunnen altijd op een willekeurige multisplit van MHI worden aangesloten dus ? Of zijn er zaken om op te letten?
Ah, dat had ik inderdaad even gemist, ik dacht dat het enkel om het afvoerstukje van de airco zelf gingChatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:36:
Zoals ik hier heb geschreven ligt daar juist om die reden een warmtekabel in.
Welk warmtelint is dat? Wat is het vermogen?
EDIT: er is een apart warmtelint topic, mogelijks past het daar beter
Mooi. Bedankt jezelf later maarChatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:23:
Het was even droog dus meteen maar even het dak op gegaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 06-11-2023 16:35 ]
Anoniem: 78739
Wij hebben 1 single split van 3,5 kW als hoofdverwarming (woonkamer + keuken). De 2 kW single split op de slaapkamer dient enkel om te koelen. Voordelen van 2 single splits: in ons geval 900 euro goedkoper, lager minimumvermogen (minder pendelen) en minder 'lekwarmte' naar andere unit. Rijwoning uit 1981 met drievoudig glas, 3 cm opbouwvloerisolatie, 6 cm spouwmuurisolatie en 20 cm zoldervloerisolatie. In de badkamer doen we het zonder verwarming, al zouden we daar eventueel een IR-paneel kunnen plaatsen. Ons verbruikSjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:09:
[...]
Wij gebruiken de airco als hoofdverwarming, maar in onze kleine woning (94m2 totaal inclusief een zolder voor opslag) gebruiken wij al 3 units. Denk je niet dat je beter af zou zijn met in elk geval 3 binnen-units?
Ik weet niet hoe veel of weinig comfort je verwacht/wenst maar je huidige plan lijkt mij vrij minimaal als hoofdverwarming. Kijk ook naar minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen.
Ik weet niet of het wel zo gaat werken als je denkt of hoopt.
Het minimaal opgenomen vermogen zegt ook niet alles. Het enige dat je daar mee wint is dat het verbruik constanter is in plaats van dat het met kleine piekjes gaat, ofwel pendelen. Als de COP van een multisplit hoger is dan zal die dus met een hoger minimaal vermogen nog steeds zuiniger zijn.ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
Dat is wat ik probeerde te zeggen, dat een juist gedimensioneerde unit erg zuinig kan zijn. Met een multisplit ligt dat over het algemeen wat hoger, door de grotere compressor die gewoon niet langzamer kan draaien.
Daarbij hangt het er ook van af of je de benedenverdieping met 1 of 2 binnenunits wilt verwarmen. 2 singlesplits met een minimaal vermogen van bijvoorbeeld 200 watt zullen samen meer gaan pendelen dan een multisplit met een minimum vermogen van 350 watt die de benedenverdieping met 2 binnenunits gaat verwarmen.
In de praktijk moduleert hij verder terug dan volgens de specificaties. Ik heb hem hier tot ongeveer 260 watt terug zien moduleren (met alle binnenunits ingeschakeld, al is het hierbij mogelijk om er ééntje actief op verwarmen te zetten en 3 op ventileren). Als je slechts één binnenunit inschakelt en de andere 3 volledig uit laat staan ligt het minimumvermogen ietsjes hoger. In de combinatietabel vind je overigens ook terug dat het minimumvermogen omlaag gaat naar mate je meer binnenunits hebt ingeschakeld (alleen zijn de daadwerkelijke minimumvermogens in de praktijk dus lager dan volgens de spec sheet, al moduleren de meeste MHI single splits volgens mij ook verder terug dan hun officiële specificatie).ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
Edit: https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf als je hier kijkt op blz. 49 (11/35) dan lijkt het erop dat een SCM80ZS-W niet lager kan draaien dan 350W.
Dit ben ik overigens niet met je eens. Wel dat je doorgaans in je huiskamer het meeste zult stoken, maar daarmee is het juist interessant om die ervoor te laten zorgen dat het minimumvermogen geen issue wordt en overige (lees: kleinere) kamers mee kunt laten pruttelen. Mijn kamers op de bovenverdieping - en ik denk dat dit voor veel huizen geldt - zijn te klein, zelfs voor een 2kW single split, waardoor die in een dergelijke opstelling zou gaan pendelen wat hij niet doet als hij meedraait met de huiskamerunit op een multi. Juist voor alleen de bovenverdieping lijkt een multi me regeltechnisch een minder goed idee omdat je dan het (in verhouding hoge) minimumvermogen kwijt moet kunnen in relatief kleine kamers en je op die manier vrijwel genoodzaakt bent om er meerdere (of zelfs allemaal) aan te zetten om het stabiel te laten draaien.ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
Denk zelf eigenlijk dat technisch het mooiste is om de huiskamer (waar je het meeste zult stoken) een single-split te geven en boven een multi-split en dan elke kamer een kleine unit. Dat is regeltechnisch het mooiste verwacht ik, maar je moet wel zin (en plek) hebben in meerdere buitenunits
[ Voor 37% gewijzigd door MiBe op 06-11-2023 17:02 ]
Ik weet niet goed wat je hiermee wil zeggen.Anoniem: 78739 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:37:
[...]
Wij hebben 1 single split van 3,5 kW als hoofdverwarming (woonkamer + keuken). De 2 kW single split op de slaapkamer dient enkel om te koelen. Voordelen van 2 single splits: in ons geval 900 euro goedkoper, lager minimumvermogen (minder pendelen) en minder 'lekwarmte' naar andere unit. Rijwoning uit 1981 met drievoudig glas, 3 cm opbouwvloerisolatie, 6 cm spouwmuurisolatie en 20 cm zoldervloerisolatie. In de badkamer doen we het zonder verwarming, al zouden we daar eventueel een IR-paneel kunnen plaatsen. Ons verbruik
Hee!, opbouw vloerisolatie.Anoniem: 78739 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:37:
[...]
Wij hebben 1 single split van 3,5 kW als hoofdverwarming (woonkamer + keuken). De 2 kW single split op de slaapkamer dient enkel om te koelen. Voordelen van 2 single splits: in ons geval 900 euro goedkoper, lager minimumvermogen (minder pendelen) en minder 'lekwarmte' naar andere unit. Rijwoning uit 1981 met drievoudig glas, 3 cm opbouwvloerisolatie, 6 cm spouwmuurisolatie en 20 cm zoldervloerisolatie. In de badkamer doen we het zonder verwarming, al zouden we daar eventueel een IR-paneel kunnen plaatsen. Ons verbruik
Ik zie vloerverwarming eigenlijk niet zo zitten omdat ik bij ons dan een paar ton beton sta te verwarmen inclusief de buren.
Kun je wat info verschaffen, welke materialen je gebruikt hebt. Eventueel foto. Misschien heb je wel een topic hiervan gemaakt.
Dat zou me goed opweg helpen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Nee, dat is niet per se waar. Een multisplit die nooit voorbij zijn opstartpiek raakt omdat hij teveel vermorgen levert, zal nooit terugmoduleren naar een gebied waarin de COP hoger ligt. Ik heb in dit topic (of het vorige nummertje) al een aantal posts gemaakt over mijn 3MXM68 waarbij dit fenomeen optreedt. Dat is dus 1) niet comfortabel en 2) niet zuinig.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:38:
Het minimaal opgenomen vermogen zegt ook niet alles. Het enige dat je daar mee wint is dat het verbruik constanter is in plaats van dat het met kleine piekjes gaat, ofwel pendelen. Als de COP van een multisplit hoger is dan zal die dus met een hoger minimaal vermogen nog steeds zuiniger zijn.
Anoniem: 78739
Je betwijfelde of 2 units wel voldoende is als hoofdverwarming, ik wilde enkel zeggen dat het in sommige situaties zelfs met 1 unit kan, voor woonruimte + keuken en eventueel een ventilatorkachel of IR-element in de badkamer.Sjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:48:
[...]
Ik weet niet goed wat je hiermee wil zeggen.
Het gaat om iemand die aangeeft bij min 10 graden buiten 11kW aan warmte nodig te hebben. Dat vind ik een iets andere situatie.Anoniem: 78739 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:22:
[...]
Je betwijfelde of 2 units wel voldoende is als hoofdverwarming, ik wilde enkel zeggen dat het in sommige situaties zelfs met 1 unit kan, voor woonruimte + keuken en eventueel een ventilatorkachel of IR-element in de badkamer.
Daarnaast is hoeveel units en power je nodig hebt ook nog afhankelijk van je wensen op het gebied van al of niet stabiele temperatuur en comfort.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 06-11-2023 17:27 ]
Dat is gek. 4x 2.5 gaat er makkelijk op, zelfs 2x 2.5 + 2x 3.5.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:01:
[...]
Ik heb er 4 maal 2,5 kw op en mij is door de installateur verteld dat een scm71zs-w daar te weinig vermogen voor heeft. Uit jouw reactie begrijp ik dat je dus eigenlijk fors over het vermogen van de buitenunit heen mag gaan?
/f/image/5pNNlmxKo8vd5f3eo7NUnsPR.png?f=fotoalbum_large)
Je mag makkelijk 150% aansluiten aangezien je niet alles tegelijk aan zet, en het is efficienter om niet al te groot te hebben, dan zit je niet veel te veel vermogen aan koelmiddel in te weinig / kleine units te duwen. Zet je wel alles aan, so be it, dan krijgen ze 7.1 kW gelijkmatig verdeeld.
https://www.123klimaatsho...40-60-ZS-W-buitenunit.pdfThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
Ik kan helaas niet vinden waar @w00key dat plaatje vandaan heeft.
Inderdaad minimum stroom gaat van 250W naar 350W, maar minimum netto warmte blijft 1 kW. Misschien gaat dat gewoon verloren, niet voor niets gaan we bij autos naar 3 cilinders ipv V6/8 vroeger, die hele grote unit draait vast moeilijker.
Mooi als je dat nodig hebt, maar beetje zonde als je niet vaak minstens 30% vermogen vraag. Thuis zit ik ook efficientst met 400W+ bij 2.4 kW piek, dus 16% power level.
Daar heeft @Philtjens dezelfde vraag gesteld. Je antwoord klopt (maar hoort idd in het tado topic thuis)renzo4000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:51:
@Philtjens
Jawel dat kan wel volgens mij. De tado thermostaatknop is van zichzelf "slim" en kan je op basis van gewenste temp alleen die radiator knop open laten zetten (voorwaarde is wel dat de overige radiatoren ook zo'n tado knop hebben OF dat ze dichtstaan). Bedenk wel dat wanneer je maar één (of misschien 2) radiator(en) laat verwarmen dat dit heel inefficiënt gaat zijn met een CV (ook al schaal jij dit af).
Check even dit topic voor meer info: Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
Dat gaat, aangestuurd door een externe temperatuur sensor, erg netjes, de airco loop heel mooi en gelijkmatig, en na een start verbruik van 1000-1200 W gaat het verbruik terug na een half uurtje naar ca. 400-600 W, bij de huidige buitentemperaturen van 8-10 graden. Onze bgg is 120 m2.
Ik hield het dagelijks verbruik bij in de MELCloud app. Maar sinds enkele dagen heb ik een HomeWizard gecertificeerde kWh meter om het mee te vergelijken.
En dat is toch wel een shock. De MELCloud app registreert een ca. 40-50% hoger verbruik.
Voorbeeld van vandaag (van 0500 uur tot 1900 uur): MELCloud geeft aan 11.2 kWh, de Homewizard meter 7.9 kWh. Kortom 44% hoger. En elke periode waarvoor ik van beide meters de gegevens heb toont dit verschil van 40-50%. Het lijkt er dus op dat MELCloud erg pessimistisch is. En dus hoe betrouwbaar zijn dan de COP data of heeft het hier niets mee te maken?
Komt dit iemand bekend voor?
Enig idee wat dit verschil veroorzaakt, want ik denk toch dat de kWh meter gegevens betrouwbaar zijn.
Wat me verder aan het twijfelen zet omtrent MELCloud is dat in de data voor 04-04-2023 op een dag een verbruik is geregistreerd van 1000 kWh, duidelijke onzinnig data.
Dank voor jullie inzichten.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik ben dit sinds enkele dagen ook aan het bijhouden.EVfan schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:43:
Wij verwarmen onze bgg met een ME 5 kW airco.
Dat gaat, aangestuurd door een externe temperatuur sensor, erg netjes, de airco loop heel mooi en gelijkmatig, en na een start verbruik van 1000-1200 W gaat het verbruik terug na een half uurtje naar ca. 400-600 W, bij de huidige buitentemperaturen van 8-10 graden. Onze bgg is 120 m2.
Ik hield het dagelijks verbruik bij in de MELCloud app. Maar sinds enkele dagen heb ik een HomeWizard gecertificeerde kWh meter om het mee te vergelijken.
En dat is toch wel een shock. De MELCloud app registreert een ca. 40-50% hoger verbruik.
Voorbeeld van vandaag (van 0500 uur tot 1900 uur): MELCloud geeft aan 11.2 kWh, de Homewizard meter 7.9 kWh. Kortom 44% hoger. En elke periode waarvoor ik van beide meters de gegevens heb toont dit verschil van 40-50%. Het lijkt er dus op dat MELCloud erg pessimistisch is. En dus hoe betrouwbaar zijn dan de COP data of heeft het hier niets mee te maken?
Komt dit iemand bekend voor?
Enig idee wat dit verschil veroorzaakt, want ik denk toch dat de kWh meter gegevens betrouwbaar zijn.
Wat me verder aan het twijfelen zet omtrent MELCloud is dat in de data voor 04-04-2023 op een dag een verbruik is geregistreerd van 1000 kWh, duidelijke onzinnig data.
Dank voor jullie inzichten.
Ook een 5kw op 110m² soortgelijke situatie dus.
Via onze app van de airco Panasonic een gemiddeld verbruik van rond de 6kw per dag op een 14 uur gemiddeld verbruik maakt dit 420 watt minimaal zou de buitenunit een minimaal vermogen van 290 watt kunnen hebben maar dit lukt mij niet.
Na gisteren wat dingen aangepast te hebben kom ik op 5,7kw per dag.
Dit zijn wel geschatte waardes en real time info kan ik niet aflezen helaas.
die jongens kunnen makkelijk over de 16A als die hun benen strekken.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:05:
Daar schrijven ze 20 ampere C karakteristiek voor terwijl het eigenlijk net aan op 16 ampere zou kunnen. Zou het misschien kunnen dat ik een nieuwere revisie oid heb? Op de stickers op de doos staat namelijk scm80zs-w/2.
en die C is nodig zodat de zekering er niet direct eruit klapt als er stroom op word gezet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic