@flippy Helder! Dan heb ik er dus toch goed gedaan om er een 20 ampere automaat in te zetten. Weliswaar B karakteristiek maar tot nu toe gaat dat prima.
Ik doe mijn best, maar mijn 16A C karakteristiek is er nog niet uitgeklapt met mijn SCM80ZS-Wflippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:02:
[...]
die jongens kunnen makkelijk over de 16A als die hun benen strekken.![]()
en die C is nodig zodat de zekering er niet direct eruit klapt als er stroom op word gezet.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dan heb je nog niet lang genoeg in de extremen van wat de machine kan gezeten. En daar gaat het om bij specificaties, ding moet niet eruit klappen als die situatie voorkomt.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:20:
[...]
Ik doe mijn best, maar mijn 16A C karakteristiek is er nog niet uitgeklapt met mijn SCM80ZS-W
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De meeste units gaan volgens mij wel lager dan het minimaal opgenomen vermogen.Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:05:
@w00key ik vermoed dat de installateur dit heeft aangeraden omdat we de hele CV er uitgehaald hebben en alleen met airco verwarmen. Als ik de specs er bij pak dan hebben de scm71zs-w en de scm80zs-w het zelfde minimale vermogen dus veel zal het uiteindelijk niet uitmaken. Er zat ook maar 200 euro verschil tussen. Wat me trouwens opvalt is dat het minimum vermogen van 350 watt niet klopt want ik heb hem hier vandaag gewoon naar 250 watt zien terug moduleren. Hetzelfde eigenlijk met de aansluitwaarde. Daar schrijven ze 20 ampere C karakteristiek voor terwijl het eigenlijk net aan op 16 ampere zou kunnen. Zou het misschien kunnen dat ik een nieuwere revisie oid heb? Op de stickers op de doos staat namelijk scm80zs-w/2.
Op mijn Daikin multisplit heb ik 160W gezien en het minimum zou op 320W liggen.
Heb ze een paar keer bewust opgezocht om te kijken of de 16A het zou houden. Worst case ligt er een 20A klaar, maar dan raak ik mijn selectiviteit kwijt in de meterkast dus heeft niet direct mijn voorkeur.flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:24:
[...]
Dan heb je nog niet lang genoeg in de extremen van wat de machine kan gezeten. En daar gaat het om bij specificaties, ding moet niet eruit klappen als die situatie voorkomt.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Hey is heel lastig om in verbijfsruimtes aan de extremen te komen.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:29:
[...]
Heb ze een paar keer bewust opgezocht om te kijken of de 16A het zou houden. Worst case ligt er een 20A klaar, maar dan raak ik mijn selectiviteit kwijt in de meterkast dus heeft niet direct mijn voorkeur.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
daikin heeft weer een update versie 1.28
zijn daar problemen mee of veilig te updaten
zit nu op 1.25
zit nu op 1.25
@flippy mwah, als je met een C karakteristiek niet al te fors over de max gaat dan kan het echt heel lang duren voordat die er een keer uit klapt. Is ook de reden waarom je bij C karakteristiek altijd de toegestane kabellengtes moet halveren.
Daar heb je absoluut gelijk in, al helemaal in mijn hoekwoninkje in een Nederlands klimaatflippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:51:
[...]
Hey is heel lastig om in verbijfsruimtes aan de extremen te komen.
Hou er rekening mee dat je een B karakteristiek niet zomaar kunt omwisselen voor een C karakteristiek als je die met 2.5mm2 hebt bedraad. Een C karakteristiek klapt er pas veel later en bij veel hogere stromen uit dan een B karakteristiek. Daarom moet je de maximale lengte halveren of met 4mm2 gaan werken. Met 20 ampere B kun je nog wel met 2.5mm2 af maar ook op kortere afstanden.MiBe schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:29:
[...]
Heb ze een paar keer bewust opgezocht om te kijken of de 16A het zou houden. Worst case ligt er een 20A klaar, maar dan raak ik mijn selectiviteit kwijt in de meterkast dus heeft niet direct mijn voorkeur.
[ Voor 5% gewijzigd door Chatslet op 06-11-2023 23:07 ]
Ik heb 1 28 zonder problemen draaien op een single en multi. Totaal 5 unitsMaxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:54:
daikin heeft weer een update versie 1.28
zit nu op 1.25
Ik snap je punt ja. Denk dat er geen perfecte oplossing te verzinnen is. Pendelen ga je nooit helemaal zien te voorkomen. Die multisplit met minimaal zeg 1750W warmte is natuurlijk wel een flinke kluif. Ik red het nu in de woonkamer (ong. 65m2 als ik de gang niet meetel) eigenlijk nog prima met 2 elektrische kacheltjes op de minimale stand (750W per stuk). Het is nu buiten natuurlijk toch al best fris (gemiddeld zo'n 8 graden in de nacht en overdag). Heb de CV in ieder geval nog niet aangehad. Paar avonden de A-label kachel van 12kW, maar hoe dat precies werkt qua warmteafgifte heb ik geen idee van, die 1500W aan elektrisch kacheltje doet dat toch een stuk beter haha.ThinkPad schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:08:
@Kuusj Dat Excelletje wat je daar laat zien is het afgiftevermogen, ik bedoel het opgenomen stroomverbruik.
Zie ook het tweede plaatje in deze post: w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" daar zie je dat een 35ZS-W bij verwarmen minimaal 190W gebruikt en een 50ZS-W al iets hoger zit op 250W.
Met een multisplit ligt dat over het algemeen wat hoger, door de grotere compressor die gewoon niet langzamer kan draaien.
Ik kan helaas niet vinden waar @w00key dat plaatje vandaan heeft.
Edit: https://www.coolmark.nl/m...mbinatiemogelijkheden.pdf als je hier kijkt op blz. 49 (11/35) dan lijkt het erop dat een SCM80ZS-W niet lager kan draaien dan 350W. Stel dat je maar in één ruimte wil verwarmen, dan ben je met een singlesplit dus zuiniger uit dan met een multisplit die op dat moment maar aan één binnenunit vermogen levert. Bij de lichtste multisplit (SCM40ZS-W) is het minimum opgenomen vermogen ook 250W.
In het najaar en voorjaar als de buitentemperaturen nog redelijk hoog zijn, dan heb je ook een hoge COP (5-6 is niet ongebruikelijk). Een te zware unit zal niet verder kunnen terugmoduleren en zal gaan pendelen.
- Stel dat je 190W single hebt, * COP5 dan heb je 950W aan verwarmingsvermogen
- De lichtste multisplit, 250W * COP5 = 1250W, wat al 300W meer is. Als je woning op dat moment een lagere warmtevraag heeft dan zal de multi dus eerder gaan pendelen.
Denk zelf eigenlijk dat technisch het mooiste is om de huiskamer (waar je het meeste zult stoken) een single-split te geven en boven een multi-split en dan elke kamer een kleine unit. Dat is regeltechnisch het mooiste verwacht ik, maar je moet wel zin (en plek) hebben in meerdere buitenunits
Ik ben boven van plan de binnenunit op de overloop te hangen, ik zou niet willen weten wat voor operatie het zou zijn om op iedere kamer een binnenunit te gaan hangen.. Dat vind de WAF ook niet echt tof, ze vind die binnenunits sowieso al lelijk. In principe zou het voor de meeste kamers (3 van de 4) wel degelijk relatief makkelijk moeten kunnen, maar net onze slaapkamer zal lastig zijn. Dan zit ik met de minimale units (4xSRK20-ZS) al op minimaal 1.7kW warmte. Minimum opgenomen vermogen kan ik zo makkelijk niet vinden in dit scenario.
Mijn ouders hebben een Daikin 2MXM50 multisplit met een Perfera 42R in de woonkamer en een Perfera 35R op de overloop op de eerste verdieping. Dat zal qua verwarmde oppervlakte vergelijkbaar zijn met mijn huis (ongeveer 125m2, alhoewel dat van hen wel veel groter is in totaal, 240m2). Ze gebruiken nog 200m3 gas per jaar om te verwarmen buiten de airco's. Zitten op ongeveer 2600kWh verbruik per jaar. Normaal gebruiken ze ongeveer 1500-1700m3 gas. Als het overdag begint te vriezen merk je dat 'ie te weinig vermogen heeft.Sjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:09:
[...]
Wij gebruiken de airco als hoofdverwarming, maar in onze kleine woning (94m2 totaal inclusief een zolder voor opslag) gebruiken wij al 3 units. Denk je niet dat je beter af zou zijn met in elk geval 3 binnen-units?
Ik weet niet hoe veel of weinig comfort je verwacht/wenst maar je huidige plan lijkt mij vrij minimaal als hoofdverwarming. Kijk ook naar minimaal vermogen en minimaal opgenomen vermogen.
Ik weet niet of het wel zo gaat werken als je denkt of hoopt.
Dat huis is vrijstaand, van 1980, 75% HR++, dakisolatie 3cm PIR en waar het dak op de eerste verdieping doorloopt nog 10cm glaswol, EPS parels in de spouw, geen vloerisolatie maar geheel onderkelderd.
Dat van mij is geschakelde 2-kap van 1972, 90% HR++, zolderverdiepingsvloer geïsoleerd (12cm glaswol), dak ga ik nog doen (17cm glaswol), EPS parels en 3cm vloerisolatie in de kelder. Dus wat ik wil is een oplossing die wel meer kW's kan leveren bij lagere temperaturen dan bij mijn ouders, maar dat hoeft als ik naar de situatie daar kijk dus geen 10kW meer te zijn zeg maar.
Die iemand was ik ja haha. Maar goed, ik heb zelf nog geen conclusie kunnen trekken of 2 single splits of 1 grote multisplit nu verstandiger is. Overigens krijg ik met een andere warmteverliesberekening al veel minder te zien, 8kW bij -10. Zal eens afwachten wat de 4 offertes gaan opleveren. Ik krijg er vandaag 2 over de vloer en morgen weer. 2 of wellicht 3 daarvan werken met MHI. Eentje kon mij zonder de verdere situatie te kennen wel al vertellen dat ik ongeveer op 2000,- moest rekenen en dat dit wel genoeg moest zijn om mijn huis te verwarmen. 1 singlesplit Daikin dan van 3.5kW. Ben benieuwdSjamo schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:25:
[...]
Het gaat om iemand die aangeeft bij min 10 graden buiten 11kW aan warmte nodig te hebben. Dat vind ik een iets andere situatie.
Daarnaast is hoeveel units en power je nodig hebt ook nog afhankelijk van je wensen op het gebied van al of niet stabiele temperatuur en comfort.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
.
[ Voor 99% gewijzigd door Maasluip op 07-11-2023 09:36 . Reden: Verkeerde topic ]
Signatures zijn voor boomers.
Als je huis boven beter geisoleerd is dan beneden (dat geldt in mijn geval zo) dan is je warmtevraag boven heel laag. Ik heb met deze dagen zo'n 9-10kWh beneden nodig en zo'n 2kWh boven. De unit boven staat meestal gewoon mee te fietsen op die beneden, dan is een multi split denk ik de betere keus.. Compressor gaat af en toe wat harder draaien, maar het overgrote deel van de tijd draait hij heel rustig!Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:21:
[...]
Ik snap je punt ja. Denk dat er geen perfecte oplossing te verzinnen is. Pendelen ga je nooit helemaal zien te voorkomen. Die multisplit met minimaal zeg 1750W warmte is natuurlijk wel een flinke kluif. Ik red het nu in de woonkamer (ong. 65m2 als ik de gang niet meetel) eigenlijk nog prima met 2 elektrische kacheltjes op de minimale stand (750W per stuk). Het is nu buiten natuurlijk toch al best fris (gemiddeld zo'n 8 graden in de nacht en overdag). Heb de CV in ieder geval nog niet aangehad. Paar avonden de A-label kachel van 12kW, maar hoe dat precies werkt qua warmteafgifte heb ik geen idee van, die 1500W aan elektrisch kacheltje doet dat toch een stuk beter haha.
Ik ben boven van plan de binnenunit op de overloop te hangen, ik zou niet willen weten wat voor operatie het zou zijn om op iedere kamer een binnenunit te gaan hangen.. Dat vind de WAF ook niet echt tof, ze vind die binnenunits sowieso al lelijk. In principe zou het voor de meeste kamers (3 van de 4) wel degelijk relatief makkelijk moeten kunnen, maar net onze slaapkamer zal lastig zijn. Dan zit ik met de minimale units (4xSRK20-ZS) al op minimaal 1.7kW warmte. Minimum opgenomen vermogen kan ik zo makkelijk niet vinden in dit scenario.
[...]
Mijn ouders hebben een Daikin 2MXM50 multisplit met een Perfera 42R in de woonkamer en een Perfera 35R op de overloop op de eerste verdieping. Dat zal qua verwarmde oppervlakte vergelijkbaar zijn met mijn huis (ongeveer 125m2, alhoewel dat van hen wel veel groter is in totaal, 240m2). Ze gebruiken nog 200m3 gas per jaar om te verwarmen buiten de airco's. Zitten op ongeveer 2600kWh verbruik per jaar. Normaal gebruiken ze ongeveer 1500-1700m3 gas. Als het overdag begint te vriezen merk je dat 'ie te weinig vermogen heeft.
Dat huis is vrijstaand, van 1980, 75% HR++, dakisolatie 3cm PIR en waar het dak op de eerste verdieping doorloopt nog 10cm glaswol, EPS parels in de spouw, geen vloerisolatie maar geheel onderkelderd.
Dat van mij is geschakelde 2-kap van 1972, 90% HR++, zolderverdiepingsvloer geïsoleerd (12cm glaswol), dak ga ik nog doen (17cm glaswol), EPS parels en 3cm vloerisolatie in de kelder. Dus wat ik wil is een oplossing die wel meer kW's kan leveren bij lagere temperaturen dan bij mijn ouders, maar dat hoeft als ik naar de situatie daar kijk dus geen 10kW meer te zijn zeg maar.
[...]
Die iemand was ik ja haha. Maar goed, ik heb zelf nog geen conclusie kunnen trekken of 2 single splits of 1 grote multisplit nu verstandiger is. Overigens krijg ik met een andere warmteverliesberekening al veel minder te zien, 8kW bij -10. Zal eens afwachten wat de 4 offertes gaan opleveren. Ik krijg er vandaag 2 over de vloer en morgen weer. 2 of wellicht 3 daarvan werken met MHI. Eentje kon mij zonder de verdere situatie te kennen wel al vertellen dat ik ongeveer op 2000,- moest rekenen en dat dit wel genoeg moest zijn om mijn huis te verwarmen. 1 singlesplit Daikin dan van 3.5kW. Ben benieuwd
Mijn huis is ook wel van het kaliber aparte bouwstijl overigens. Dikke beton basis structuur (binnenmuur beton 15cm dik), half gemetselde buitenmuur en de bovenverdieping is bedekt met leien rondom (of ja rondom, hoekwoning)
Achter de leien kan 14cm isolatie, ik weet niet wat er nu precies zit (1975 isolatie - volgens het label is het achter die panelen vrij aardig) maar de warmte blijft in elk geval vrij lang hangen. En ik slaap liever een paar graadjes warmer
Nadeel van de multi split is inderdaad, zoals hier al vaak aangegeven; de grotere compressor kan niet zo laag gaan. Dus als het buiten wat warmer is/je gebruikt maar 1 binnenunit, dan zal hij eerder aan/uit gedrag vertonen. Dit effect heb ik zelf ook ervaren met het koelen afgelopen zomer (eind augustus opgehangen dus wilde hem in de warme september dagen ff testen) - unit ging vaak aan/uit met alleen de airco op de overloop boven aan.
Het mooie van de airco op de overloop is wel, ik zet de deur naar de hal open en koel zo t/m de woonkamer/keuken. Dus verwarmen kan grotendeels met de unit beneden (soms deur open) koelen met die boven (koude komt ook aardig ver beneden)

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 07-11-2023 09:34 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Aangezien een lucht/lucht geen buffervat heeft, is deze vraag denk beter Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis of Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 op z'n plekMaasluip schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:25:
Dit is het energielabel op het buffervat bij mijn warmtepomp. Wat betekent die 22 W? Is dat het stilstandsverlies?
[Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
In z'n algemeen kan ik er in elk geval over zeggen dat de benodigde hoeveelheid kW ook te maken heeft met verwachting hoe te verwarmen en de comfortwens.Kuusj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:21:
[...]
Ik snap je punt ja. Denk dat er geen perfecte oplossing te verzinnen is. Pendelen ga je nooit helemaal zien te voorkomen. Die multisplit met minimaal zeg 1750W warmte is natuurlijk wel een flinke kluif. Ik red het nu in de woonkamer (ong. 65m2 als ik de gang niet meetel) eigenlijk nog prima met 2 elektrische kacheltjes op de minimale stand (750W per stuk). Het is nu buiten natuurlijk toch al best fris (gemiddeld zo'n 8 graden in de nacht en overdag). Heb de CV in ieder geval nog niet aangehad. Paar avonden de A-label kachel van 12kW, maar hoe dat precies werkt qua warmteafgifte heb ik geen idee van, die 1500W aan elektrisch kacheltje doet dat toch een stuk beter haha.
[...]
Mijn ouders hebben een Daikin 2MXM50 multisplit met een Perfera 42R in de woonkamer en een Perfera 35R op de overloop op de eerste verdieping. Dat zal qua verwarmde oppervlakte vergelijkbaar zijn met mijn huis (ongeveer 125m2, alhoewel dat van hen wel veel groter is in totaal, 240m2). Ze gebruiken nog 200m3 gas per jaar om te verwarmen buiten de airco's. Zitten op ongeveer 2600kWh verbruik per jaar. Normaal gebruiken ze ongeveer 1500-1700m3 gas. Als het overdag begint te vriezen merk je dat 'ie te weinig vermogen heeft.
[...]
Die iemand was ik ja haha. Maar goed, ik heb zelf nog geen conclusie kunnen trekken of 2 single splits of 1 grote multisplit nu verstandiger is. Overigens krijg ik met een andere warmteverliesberekening al veel minder te zien, 8kW bij -10. Zal eens afwachten wat de 4 offertes gaan opleveren. Ik krijg er vandaag 2 over de vloer en morgen weer. 2 of wellicht 3 daarvan werken met MHI. Eentje kon mij zonder de verdere situatie te kennen wel al vertellen dat ik ongeveer op 2000,- moest rekenen en dat dit wel genoeg moest zijn om mijn huis te verwarmen. 1 singlesplit Daikin dan van 3.5kW. Ben benieuwd
Bijna iedereen die een airco gebruikt voor verwarmen zal soms delen van de dag verwarmen, en ook bijna iedereen zal deze bij forse kou buiten wel eens 24/7 gebruiken.
Maar er zit een verschil tussen wens en noodzaak, en tussen bijna altijd delen van de dag of "ik zet de airco 1 oktober aan en zet hem 1 mei weer uit.
Wanneer iemand graag geniet van het comfort van een stabiele temperatuur door het huis of door de ruimte heen, hele dag door de ruimte(s) op een aangename temperatuur, ook wanneer je er niet bent en wanneer zo iemand geniet van een rustig en stabiel werkende airco dan is het handig vaker 24/7 te verwarmen. Omdat je zoveel en vaak de airco aan hebt schelen een paar Watt's in verbruik al snel in de energierekening. Daarom is het verstandig in dat geval extra goed naar passende, grenzend aan lichte power te hebben.
Wanneer iemand liever grotendeels slechts gedeelten van de dag verwarmt, bijvoorbeeld omdat comfort minder een prioriteit is en/of er zijn veel momenten dat er niemand thuis is, dan kan het zijn dat het beter werkt om wat hoger in de power te gaan. Dat betekent dat wanneer de woning is afgekoeld, deze snel en makkelijk weer op een aangename temperatuur gebracht kan worden zonder dat de airco in het gebied komt dat hij op de top van zijn kunnen draait. Dat is een gebied waar je liever niet te vaak komt met een airco.
Je persoonlijke situatie en wensen hebben dus veel impact op wat voor jou de beste opzet is.
Wij verwarmen zelf vooral, bijna altijd, in gedeelten. Dat betekent dat de temperatuur hier onder de 15 graden kan zakken. De opzet die wij hebben gekozen zorgt ervoor dat het hier binnen een kwartier weer aangenaam is. Wanneer we niet die extra power zouden hebben zouden we die keuze niet hebben.
Misschien helpt dit bij het plan en de beslissing
Je hebt het aangedragen. Maar heb je het ook op kunnen lossen? Lijkt me wel interessant om te weten..Slonzo schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:13:
[...]
Nee, dat is niet per se waar. Een multisplit die nooit voorbij zijn opstartpiek raakt omdat hij teveel vermorgen levert, zal nooit terugmoduleren naar een gebied waarin de COP hoger ligt. Ik heb in dit topic (of het vorige nummertje) al een aantal posts gemaakt over mijn 3MXM68 waarbij dit fenomeen optreedt. Dat is dus 1) niet comfortabel en 2) niet zuinig.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Dit ziet er ook wel vaag uit ja. Ik heb als ik hem aan heb staan beide units aan, boven op 19,5, beneden op 22°C. Boven gaat hij af en toe aan, dus dan loopt het vermogen op naar 1,5-1,8kW. (schatting, heb nog andere apparatuur meedraaien). Met 1 unit aan, die in de woonkamer gaat ie naar ca. 650-700W uiteindelijk. Als er boven weer vraag is, gaat de compressor harder draaien en uiteindelijk weer langzamer.Freekers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:05:
[...]
Als ik de temperatuur bij de andere unit lager instel, inderdaad boven 19 en beneden 23, dan werkt het 'naar behoren', ofwel dan stoppen de binnenunits niet elke 25 minuten met blazen en moduleert de compressor netjes terug qua toerental. Maarja, dan zit ik dus wel voor Jan met de korte achternaam de slaapkamer te verwarmen...
Als hij niet genoeg vermogen kan afgeven indien slechts 1 binnenunit is ingeschakeld dan snap ik niet waarom;
1. Hij niet terug moduleert. Zoals je op mijn onderstaande grafiek kunt zien blijft de compressor op maximaal vermogen werken.
[Afbeelding]
Dit lijkt eerder op een aan/uit compressor i.p.v. inverter... Waarom moduleert hij niet terug naar een lager toerental als hij merkt dat het retourgas(?) te warm is? Hij kan immers wél moduleren als er 2 units aanstaan en de warmtevraag binnen minder is geworden.
2. Hij de 'Vraagbesturing' optie in de Daikin app negeert. Die is juist in het leven geroepen om je buitenunit te knijpen. Zelfs op de meest extreme setting, ofwel 40% vermogen, verandert er helemaal niets.
3. De unit meer vermogen uit het stopcontact trekt dan dat volgens de specsheet zou mogen, maar liefst 25 procent meer. Onderstaande grafiek laat het stroomverbruik zien van de FTXP35M5V1B9 + 2MXM50N2V1B met een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden
[Afbeelding]
Uitgaande van een gewenste binnentemperatuur van 20 graden en een buitentemperatuur van 13 graden, zou dit in het slechtste geval een stroomverbruik opleveren van 0.032 + ((1.56+1.62)/2) = 1.622 kW volgens de onderstaande combinatie tabellen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu geloof ik best dat mijn meter iets afwijkt, maar geen 25 procent.
Dit alles doet mij vermoeden dat er iets niet klopt.... maar wat? We zijn inmiddels een week verder, ik heb helemaal niets gehoord van Daikin n.a.v. mijn mail. Niet eens 'neem contact op met je installateur', gewoon helemaal nul. Erg slecht hoor, ik lever ze het op een presenteerblaadje aan en ze zijn nog te lam om überhaupt te reageren. En dat noemt zich dan een A-merk? No offense, maar voor een derde van de prijs koop je een Haier met (op papier) soortgelijke specs die ook nog een jaar extra garantie heeft. Dan verwacht ik voor dat geld wel iets meer op het gebied qua service, maar tot op heden verzaakt Daikin daar in. Inmiddels is de installateur langs geweest. Die heeft mijn verhaal (wederom) integraal doorgezet naar Daikin. Kijken of hij wel reactie krijgt.
Wordt vervolgd
Ik heb dit soort dingen met MHI totaal niet. Zou het misschien een Daikin dingetje kunnen zijn? Zeker ook omdat ik hier veel voorbij zie komen dat er een nieuwe update is maar dat men die niet wilt installeren omdat men bang lijkt te zijn voor problemen. Ik krijg er een beetje het idee bij dat je met een Daiking airco een soort van betatester bent.
Ik heb een Microsoft Lumia 950 gehad, ben wel wat gewend.. beta tester zijn.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:36:
Ik heb dit soort dingen met MHI totaal niet. Zou het misschien een Daikin dingetje kunnen zijn? Zeker ook omdat ik hier veel voorbij zie komen dat er een nieuwe update is maar dat men die niet wilt installeren omdat men bang lijkt te zijn voor problemen. Ik krijg er een beetje het idee bij dat je met een Daiking airco een soort van betatester bent.
Mijn Surface Pro 4 ging door de jaren heen ook steeds beter werken

Met Daikin dit gevoel nog niet gehad, wel jammer dat Pmin nog vrij hoog is met de 3MXM68, maar ik had dat wel kunnen weten.
Bovenstaande en in die grafieken is wel heel achterlijk. Die "inverter" compressor gedraagt zich gewoon als een aan-uit schakelaar. Dag efficient verbruik

Ik gebruik mijn AC gewoon om cheapskate het huis op temp te houden. 2 winters in mijn te duur gekochte woning bij 15°C gezeten met ruk CV. Nu heb ik zonnepanelen, ik zag net dat ze 1.2kW leverden sinds enige tijd op de site van mijn Chinese omvormer. Dus lekker stoken!
[ Voor 14% gewijzigd door barta123 op 07-11-2023 11:42 ]
Helaas. Sinds demand control beschikbaar is staat hij gewoon permanent op 40% om de idiote pieken wat te drukken. Verder nog geen oplossing. Ik heb nu misschien iemand gevonden die bereid is om verder te zoeken wat het probleem juist is, en indien het niet op te lossen valt, wil ik de unit vervangen door een kleinere. Maar het gaat allemaal nogal traag, het staat momenteel niet hoog meer op mijn prioriteitenlijstbarta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:24:
Je hebt het aangedragen. Maar heb je het ook op kunnen lossen? Lijkt me wel interessant om te weten..
Dit doet hier de SCM80ZS-W met 2 van de vier binnenunits aan. Tochtige thuiswerkplek op zolder op 21 graden en een washok op 21 graden om de was wat sneller te drogen. Ook wel wat gependeld maar de compressor gaat lang niet zo hoog want die kan 120hz doen als hij vol gas gaat. Buitenunit is in dit geval ook nauwelijks te horen.
/f/image/kCqc9vAlq6kr6egdpnCWxk3f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kCqc9vAlq6kr6egdpnCWxk3f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CoukeASY7rnmKWyV68ngZ7t0.png?f=fotoalbum_large)
Goed om te zien.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:04:
Dit doet hier de SCM80ZS-W met 2 van de vier binnenunits aan. Tochtige thuiswerkplek op zolder op 21 graden en een washok op 21 graden om de was wat sneller te drogen. Ook wel wat gependeld maar de compressor gaat lang niet zo hoog want die kan 120hz doen als hij vol gas gaat. Buitenunit is in dit geval ook nauwelijks te horen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk inderdaad dat pendelen veel meer een ding is met multi split dan met een single split. En wel omdat de buitenunit groter moet zijn, om alles van warmte te voorzien.
Als de warmtevraag in meerdere ruimtes redelijk gelijkwaardig is, dan kun je het best weg met multi split denk ik. Als je een heel lage continue warmtevraag hebt (bv. woonkamer met 2.5kW unit) en daar 3 andere units aan hebt bengelen, zul je veel aan/uit krijgen. (in slaapkamers die eigenlijk nooit aan staan)
Of dit erg is? Geen idee, ik zou wel eens het verschil willen zien in totaalverbruik op maandelijkse/jaarlijkse basis voor single split vs meerdere keren multi split. Dan kun je pas zeggen of het een beter is dan het ander
qua milieu; ik denk dat een single split (of meerdere) efficienter zal zijn, maar je hebt 2x koudemiddel, (of meerdere) en meerdere keren een compressor. Wat dat betreft niet zo'n goede deal als je het mij vraagt.
Esthetisch ook niet, ik heb hem in een klein steegje staan naast mijn huis. In mijn wijk zag ik ook ergens een huis met 4 buitenunits naast elkaar. Mij niet bellen, dat vind ik er niet uitzien
Mijn 3MXM68 verbruikt op jaarbasis momenteel zo'n ~50% meer dan mijn single split die -relatief gezien- evenveel volume verwarmt maar met meer/grotere/oudere ramen. En het is 'maar' 50% hoger omdat ik een hoop 'truukjes' heb toegepast om het verbruik te drukken (demand control op 40%, vaste ventilatiestanden, scheduling van setpoints en timeslots via Home Assistant want in de app kan je maar 3 blokken per dag schedulen, etc.)barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:18:
Of dit erg is? Geen idee, ik zou wel eens het verschil willen zien in totaalverbruik op maandelijkse/jaarlijkse basis voor single split vs meerdere keren multi split. Dan kun je pas zeggen of het een beter is dan het ander
De single split draait 24/7 om de woonkamer op zo'n 20-21 graden te houden.
Als ik de triple split 24/7 laat draaien zit ik aan een veelvoud van het verbruik van de single split.
De COP is dramatisch door het (onbestaande) regelgedrag.
De single splits van Daikin zijn goed. De multisplits zijn verschrikkelijk.
Genoeg slechte/gelijkaardige ervaringen te vinden hier.
Hoho, de multi's vanaf de 68Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:25:
[...]
Mijn 3MXM68 verbruikt op jaarbasis momenteel zo'n ~50% meer dan mijn single split die -relatief gezien- evenveel volume verwarmt maar met meer/grotere/oudere ramen. En het is 'maar' 50% hoger omdat ik een hoop 'truukjes' heb toegepast om het verbruik te drukken (demand control op 40%, vaste ventilatiestanden, scheduling van setpoints en timeslots via Home Assistant want in de app kan je maar 3 blokken per dag schedulen, etc.)
Als ik de triple split 24/7 laat draaien zit ik aan een veelvoud van het verbruik van de single split.
Die daaronder doen het ook nog goed
Een paar posts onder de mijne (van even geleden alelektriekert schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:43:
Hoho, de multi's vanaf de 68
Die daaronder doen het ook nog goed
Ik heb zelf ook nog een 2MXM50 en die vertoont ~gelijkaardig gedrag, maar in mijn geval minder uitgesproken* - waarschijnlijk een combinatie van de minimumcapaciteit die wat lager ligt, ander ruimtegebruik en een andere manier van de airco's gebruiken
*Minder frequent aan/uit, maar hij moduleert ook niet genoeg terug & verdeelt vermogen niet goed. De single split doet dat wel perfect. De multisplits lijken gewoon extreem dom om te gaan met warmtevraag van de binnenunits; vermogen wordt meestal niet verdeeld om rustig te verwarmen, maar telkens als een binnenunit warmte vraagt gaat hij vol gas... De wamtevraag die nie gelijk loopt tussen binnenunits zorgt dan voor nog meer gependel. De COP zakt serieus in wanneer niet al de binnenunits tegelijk draaien.
[ Voor 25% gewijzigd door Slonzo op 07-11-2023 12:53 ]
@barta123 pendelen doen ze allemaal met dit weer. Qua efficiëntie boeit het ook niet zo veel. In mijn geval heeft de multisplit een hogere COP dan de singlesplits. Als ik het aan de hand van graaddagen afzet tegen het gasverbruik voorheen kom ik ondanks het pendelen op een COP van 4,8. De efficiëntie wordt pas minder als je dichter tegen vollast aan komt. Het grafiekje van de Daiking airco een aantal posts terug is daar een goed voorbeeld van. Die pendelt continu op vol vermogen en gedraagt zich eigenlijk als een aan/uit airco. De efficiëntie die een inverter met zich meebrengt gaat zo het raam uit. Waarom het ding dat doet? Geen idee 🤷♂️
Wij hebben sinds augustus 2020 een 3MXM52 draaien, maar herken echter jouw probleem niet.Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:49:
[...]
Een paar posts onder de mijne (van even geleden al) is er iemand met een 3MXM52 met hetzelfde probleem. Volgens mij is de hele reeks hetzelfde gebouwd en zijn alle multisplits geimpacteerd.
Ik heb zelf ook nog een 2MXM50 en die vertoont ~gelijkaardig gedrag, maar in mijn geval minder uitgesproken* - waarschijnlijk een combinatie van de minimumcapaciteit die wat lager ligt, ander ruimtegebruik en een andere manier van de airco's gebruiken
*Minder frequent aan/uit, maar hij moduleert ook niet genoeg terug & verdeelt vermogen niet goed. De single split doet dat wel perfect. De multisplits lijken gewoon extreem dom om te gaan met warmtevraag van de binnenunits; vermogen wordt meestal niet verdeeld om rustig te verwarmen, maar telkens als een binnenunit warmte vraagt gaat hij vol gas... De wamtevraag die nie gelijk loopt tussen binnenunits zorgt dan voor nog meer gependel. De COP zakt serieus in wanneer niet al de binnenunits tegelijk draaien.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Niet zo generaliseren, hier totaal geen last van....Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:57:
@barta123 pendelen doen ze allemaal met dit weer. ....
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Het gebeurt ook niet overal, als jouw warmtevraag hoog genoeg ligt zal je dat probleem inderdaad niet krijgen. Het lijkt bij mij ook veel sneller op te treden in kleinere kamers waar de ruimte snel op temperatuur is & het minimumvermogen al snel te hoog ligt. In de grote leefruimte lijkt het minder een probleem (maar niet afwezig).yingli405 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:58:
Wij hebben sinds augustus 2020 een 3MXM52 draaien, maar herken echter jouw probleem niet.
Ik deel hier ook enkel maar mijn ervaringen, en anderen met hetzelfde probleem ook. Het lijkt vooral een Daikin issue, van andere merken hoor je die ervaringen hier niet. Dus een gewaarschuwd man is er 2 waard, dat is iets dat ik zeker mee zou nemen in mijn overwegingen als ik mij aan het orienteren ben voor een L/L warmtepomp installatie
En als er een oplossing gevonden wordt, zal het hier ook hopelijk gedeeld worden
[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 07-11-2023 13:13 ]
Onze mhi SCM60ZS-W met een 3,5, 2,5 en 2kW pendelt bij verwarmen zelden, zeker onder de 15 graden buitentemperatuur.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:57:
@barta123 pendelen doen ze allemaal met dit weer. Qua efficiëntie boeit het ook niet zo veel. In mijn geval heeft de multisplit een hogere COP dan de singlesplits. Als ik het aan de hand van graaddagen afzet tegen het gasverbruik voorheen kom ik ondanks het pendelen op een COP van 4,8. De efficiëntie wordt pas minder als je dichter tegen vollast aan komt. Het grafiekje van de Daiking airco een aantal posts terug is daar een goed voorbeeld van. Die pendelt continu op vol vermogen en gedraagt zich eigenlijk als een aan/uit airco. De efficiëntie die een inverter met zich meebrengt gaat zo het raam uit. Waarom het ding dat doet? Geen idee 🤷♂️
Vandaag weer eens aangezet, opstart op Eco om piek binnen opwek zonne-energie te houden, en daarna zakt hij rustig terug naar z'n basis verbruik.
Volgens mij was jij wel de ene die dat heel vreemde gedrag aandroeg van de 3MXM68. Ik zou daarmee niet direct aangeven dat het allemaal totale rommel is. Ik heb zelf recent ook een 3MXM68 gekocht, maar herken dit niet. Ook niet als ik heel de dag door verwarm (gisteren gedaan vanaf 9:00 in de ochtend tot laat in de avond).Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:25:
[...]
Mijn 3MXM68 verbruikt op jaarbasis momenteel zo'n ~50% meer dan mijn single split die -relatief gezien- evenveel volume verwarmt maar met meer/grotere/oudere ramen. En het is 'maar' 50% hoger omdat ik een hoop 'truukjes' heb toegepast om het verbruik te drukken (demand control op 40%, vaste ventilatiestanden, scheduling van setpoints en timeslots via Home Assistant want in de app kan je maar 3 blokken per dag schedulen, etc.)
aan/uit en dan 2000W trekken klinkt niet best iig. Ik zou voordat je het uitgezocht hebt en conclusies kan trekken vooral niet te hard roepen.
Ik denk dat een 6,8kW van Daikin prima bruikbaar is, in woningen met een wat hogere warmtevraag. Ik zou hem inderdaad ook niet in een veredelde studentenkamer hangen. Maar met mijn woning, 240m3 uit de jaren 70, is de warmtevraag volgens mij hoog genoeg...
In het huis van mijn ouders was de temp ook niet 24/7 20°C. Overdag als we werken staat ie op 16 graden, in de avond weer opstoken.
Ik kan me niet voorstellen dat als ik dat exact met mijn unit zou doen dat het meterkastdisco zou worden...
Als je zo'n unit plaatst en geen rekening houdt met het minimumvermogen van 1.2kW (zoals hier vaker voorgekomen is) dan heb je imo gewoon geen idee waar je mee bezig bent. En ik kan me best voorstellen dat dat bij WP/airco installateurs vaak genoeg het geval is. Je hebt niet meteen kundig met thermodynamica als je STEK-gecertificeerd bent...
[ Voor 8% gewijzigd door barta123 op 07-11-2023 13:15 ]
@Slonzo Zou het niet aan de installatie of een vervuilde buitenunit kunnen liggen? En zie je dit ook bij het koelen? Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat dit "normaal" is en dat Daikin en/of installateurs hier mee weg komen. Je laat een apparaat met een bepaalde COP/Energielabel installeren en vervolgens wordt dat in de verste verte niet gehaald. De MHI's die ik hier heb hangen presteren alle drie gewoon beter dan de specs die de fabrikant op geeft. Laten we wel zijn, Daikin en MHI zijn bij mijn weten beide A merken. Dan kan het toch niet zo zijn dat als je de prestaties van die twee naast elkaar zet je een verschil van dag en nacht ziet? Ik had in jouw geval de installateur 3 kansen gegeven om het op te lossen en als het dan nog niet is opgelost zou ik mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Los van het comfort gaat het je met de huidige energieprijzen gewoon serieus veel geld kosten terwijl je dat ding juist hebt hangen om te besparen.
Dat was ik inderdaad. Er zijn genoeg anderen die hetzelfde issue gemeld hebben, het is geen unicum bij mij.barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:13:
Volgens mij was jij wel de ene die dat heel vreemde gedrag aandroeg van de 3MXM68. Ik zou daarmee niet direct aangeven dat het allemaal totale rommel is. Ik heb zelf recent ook een 3MXM68 gekocht, maar herken dit niet. Ook niet als ik heel de dag door verwarm (gisteren gedaan vanaf 9:00 in de ochtend tot laat in de avond).
aan/uit en dan 2000W trekken klinkt niet best iig. Ik zou voordat je het uitgezocht hebt en conclusies kan trekken vooral niet te hard roepen.
Dat er plaatsen zijn waar het wel goed gaat, doet niets af aan het probleem. Dit is een plaats om informatie te delen, dat is wat ik doe.
👇🏼
Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:10:
Ik deel hier ook enkel maar mijn ervaringen, en anderen met hetzelfde probleem ook. Het lijkt vooral een Daikin issue, van andere merken hoor je die ervaringen hier niet. Dus een gewaarschuwd man is er 2 waard, dat is iets dat ik zeker mee zou nemen in mijn overwegingen als ik mij aan het orienteren ben voor een L/L warmtepomp installatie
En als er een oplossing gevonden wordt, zal het hier ook hopelijk gedeeld worden
Vervuiling zal het niet zijn, dit was het gedrag sinds de installatie. Je kan in dit topic ook ervaringen terugvinden van mensen die het meermaals laten 'uitzoeken' hebben, om dan gewoon afgewimpeld te worden door Daikin met 'dit is normaal gedrag'. Ik vind het ook te triest voor woorden, maar goed, dat is nu momenteel gewoon hoe het ervoor staat.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:15:
@Slonzo Zou het niet aan de installatie of een vervuilde buitenunit kunnen liggen? En zie je dit ook bij het koelen? Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat dit "normaal" is en dat Daikin en/of installateurs hier mee weg komen.
Ik ga de unit binnenkort hopelijk nogmaals laten nakijken door iemand anders die wel wil meedenken (leidinglengte, hoeveelheid gas, druk, ...) en hopelijk worden we dan iets wijzer.
Ramen en buitendeuren open zetten dan ben je van het pendelen afSlonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:10:
[...]
Het gebeurt ook niet overal, als jouw warmtevraag hoog genoeg ligt zal je dat probleem inderdaad niet krijgen. Het lijkt bij mij ook veel sneller op te treden in kleinere kamers waar de ruimte snel op temperatuur is & het minimumvermogen al snel te hoog ligt. In de grote leefruimte lijkt het minder een probleem (maar niet afwezig).
@Slonzo Ik zou dan in jouw geval dan toch de juridische weg gaan bewandelen als je een rechtsbijstandsverzekering hebt want dit hoef je niet te accepteren. Daikin en de installateur kunnen jou afwimpelen maar op het moment dat er een onafhankelijk expert door jouw rechtsbijstandsverzekeraar wordt ingeschakeld die er wat van gaat vinden dan mogen ze het toch echt oplossen of het hele zooitje weer weg komen halen.
Ik heb een aantal jaar terug een vergelijkbaar geintje aan de hand gehad met een installateur die een veel te zware CV ketel heeft geplaatst waardoor dat ding de hele dag stond te pendelen met een absurd hoog gasverbruik als gevolg. Na ongeveer een half jaar stoeien met de rechtsbijstand en een onafhankelijk expert heeft hij na een jaar gebruik de ketel weg kunnen halen, een kleinere ketel kunnen plaatsen en het verschil plus het extra verbruik adhv een schatting terug kunnen betalen.
Ik heb een aantal jaar terug een vergelijkbaar geintje aan de hand gehad met een installateur die een veel te zware CV ketel heeft geplaatst waardoor dat ding de hele dag stond te pendelen met een absurd hoog gasverbruik als gevolg. Na ongeveer een half jaar stoeien met de rechtsbijstand en een onafhankelijk expert heeft hij na een jaar gebruik de ketel weg kunnen halen, een kleinere ketel kunnen plaatsen en het verschil plus het extra verbruik adhv een schatting terug kunnen betalen.
Kers op de taart: bij ontvangen van de offerte heb ik de installateur gecontacteerd met de opmerking dat ik de buitenunit nogal fors gedimensioneerd vond en of het geen maatje kleiner kon. Maar er werd volgehouden dat het toch echt die dimensionering moest zijn, ik heb mij toen laten 'ompraten'. Wetende wat ik nu weet, zou ik er uiteraard nooit opnieuw voor kiezen...barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:13:
Als je zo'n unit plaatst en geen rekening houdt met het minimumvermogen van 1.2kW (zoals hier vaker voorgekomen is) dan heb je imo gewoon geen idee waar je mee bezig bent. En ik kan me best voorstellen dat dat bij WP/airco installateurs vaak genoeg het geval is. Je hebt niet meteen kundig met thermodynamica als je STEK-gecertificeerd bent...
Het 'grappige' is: 1.2kW kwijt kunnen zou op zich geen probleem moeten zijn, moest dat minimum verdeeld worden over de 3 kamers (elk 400W thermisch). Maar dat gebeurt dus niet. Als een binnenunit warmte vraagt, steekt de buitenunit nog een tandje bij & ~verdubbelt zijn opgenomen vermogen ipv het laagste vermogen te verdelen. Uiteraard zit je zo constant met overcapaciteit...
Het zou in theorie nog economisch rendabeler kunnen zijn ookbgrr schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:22:
Ramen en buitendeuren open zetten dan ben je van het pendelen af
Dat laatste vind ik dus vooral zo vreemd. Wanneer wij een andere binnenunit bijschakelen neemt het verbruik ook toe, tot die ruimte grotendeels op temperatuur is waarna het minder gaat verbruiken dan bij 1 unit. Vreemde mhi trek, maar toch.Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:31:
[...]
Kers op de taart: bij ontvangen van de offerte heb ik de installateur gecontacteerd met de opmerking dat ik de buitenunit nogal fors gedimensioneerd vond en of het geen maatje kleiner kon. Maar er werd volgehouden dat het toch echt die dimensionering moest zijn, ik heb mij toen laten 'ompraten'. Wetende wat ik nu weet, zou ik er uiteraard nooit opnieuw voor kiezen...
Het 'grappige' is: 1.2kW kwijt kunnen zou op zich geen probleem moeten zijn, moest dat minimum verdeeld worden over de 3 kamers (elk 400W thermisch). Maar dat gebeurt dus niet. Als een binnenunit warmte vraagt, steekt de buitenunit nog een tandje bij & ~verdubbelt zijn opgenomen vermogen ipv het laagste vermogen te verdelen. Uiteraard zit je zo constant met overcapaciteit...
Maar toch lees ik hier ook erg veel positieve geluiden over de daikin multisplit.
OOPS: ik zie nu dat ik een nieuw topic moet aanmaken.Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:34:
[...]
Het zou in theorie nog economisch rendabeler kunnen zijn ook
Advies Multisplit Lucht lucht warmtepomp voor flat aan zee
[ Voor 83% gewijzigd door herpideperpi op 07-11-2023 14:21 ]
Aha, in een eerdere post van jou en iemand anders was de ervaring met een 52 een stuk beter.Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:49:
[...]
Een paar posts onder de mijne (van even geleden al) is er iemand met een 3MXM52 met hetzelfde probleem. Volgens mij is de hele reeks hetzelfde gebouwd en zijn alle multisplits geimpacteerd.
Ik zie mijn 2MXM50A nooit als een idioot vermogen trekken maar we hebben hem nu eigenlijk al 24uur aan staan met een flinke nachtverlaging. en een vraagbesturing van 55%.
Het laatste stuk doet me wel denken dat het met een update is op te lossen. Dat gewoon de software eigenlijk bout is. Heeft MHI meer ervaring met multi split dan daikin? Het lijkt wel alsof Daikin (met dit verhaal in het achterhoofd) pas net komt kijken...Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:49:
[...]
De 2MXM50 is volgens mij nog een andere serie dan de 2MXM52.elektriekert schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:04:
Aha, in een eerdere post van jou en iemand anders was de ervaring met een 52 een stuk beter.
Ik zie mijn 2MXM50A nooit als een idioot vermogen trekken maar we hebben hem nu eigenlijk al 24uur aan staan met een flinke nachtverlaging. en een vraagbesturing van 55%.
Ikzelf heb ook de 50, de andere post met hetzelfde issue ging over de 52.
Dat is ook hoe ik het zie; als er hardware-technisch niets verkeerd te vinden is, lijkt het een ondoordachte/lui geimplementeerde softwarematige aansturing. Waar het schoentje wringt, is volgens mij het verwarmen. Bij koelen gaat het allemaal veel beter, daar is waarschijnlijk meer ervaring mee. L/L verwarmen is in de consumentenmarkt relatief 'nieuw' of in ieder geval veel minder ingeburgerd. Bedrijfsmatig steekt het allemaal minder nauw en/of zitten er geen Tweakers op grafiekjes/statistiekjes te staren om het rendement te berekenenbarta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:16:
Het laatste stuk doet me wel denken dat het met een update is op te lossen. Dat gewoon de software eigenlijk bout is. Heeft MHI meer ervaring met multi split dan daikin? Het lijkt wel alsof Daikin (met dit verhaal in het achterhoofd) pas net komt kijken...
Klopt wel, ik las hier wel van het afslaan als je 1 unit gebruikt terwijl de doeltemperatuur niet bereikt is. Daikin geeft zelf aan dat dit een producteigenschap is.Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:23:
[...]
Dat is ook hoe ik het zie; als er hardware-technisch niets verkeerd te vinden is, lijkt het een ondoordachte/lui geimplementeerde softwarematige aansturing. Waar het schoentje wringt, is volgens mij het verwarmen. Bij koelen gaat het allemaal veel beter, daar is waarschijnlijk meer ervaring mee. L/L verwarmen is in de consumentenmarkt relatief 'nieuw' of in ieder geval veel minder ingeburgerd. Bedrijfsmatig steekt het allemaal minder nauw en/of zitten er geen Tweakers op grafiekjes/statistiekjes te staren om het rendement te berekenen
Ik vind het vooral irritant, ik had het toen ik mijn unit begin oktober een beetje begon te testen met verwarmen. Als de unit boven maar 'aan staat' (als in, luikje open, ready 2 heat) dan slaat hij beneden niet meer af.. wtf?
Nu is mijn warmtevraag dusdanig hoog dat ik ze boven en beneden nodig heb. Wel is het zo dat 80% van de warmte beneden nodig is en 20 boven, dat gaat vrij aardig. 70kWh verstookt in oktober. Nu eerste week van november 25kWh.
@Chatslet
Iets als dit zou ook prima moeten gaan toch?
https://www.aircosuper.nl/Kunststof-lekbak-940x420mm

Dan daarin een warmtelint leggen zou in principe voldoende moeten zijn dan denk ik?
Heb ik de condens verloopjes van MHI zelf ook niet nodig denk ik.

Dan daarin een warmtelint leggen zou in principe voldoende moeten zijn dan denk ik?
Probleem is dat het dan alsnog IN je unit bevriesd...... Ik heb het hier ook gezien, mijn Carrier bevriest swinters en maakt dan een enorme bak herrie. Dit voorjaar zag je ook duidelijk waar het ijs en het stilstaand water gezeten had. Het elleboogje was snel bevroren dus het smeltwater kon niet weg. Ik heb de boormachine gepakt en heb er 7 gaatjes of zo bij geboord.... dan kan het smeltwater iig snel weg.....mvrhrln schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:05:
@Chatslet
[Afbeelding]
Ben benieuwd deze winter of het verschil maakt qua herrie..... (en of de buren nu niet meer klagen nu ze zelf ook een unit hebben hangen....)
Wij zien ander gedrag. Onze Toshiba (5-)multi-split heeft eerder de neiging om te pendelen met koelen dan verwarmen.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:57:
Met verwarmen begint ie met 1000W ongeveer en middelt dan uit tot 190W-450W. Op dat niveau blijft ie dan ook. Dit is afhankelijk van de buitentemperatuur en welke binnenunits er aanstaat. In theorie moet hij volgens de datasheet kennelijk wel 3000W kunnen gebruiken maar daar heb ik het unit nog niet op kunnen betrappen. Aansluitwaarde is 19A, maar ik denk dat alleen piekvermogen is, want 4300W heb ik helemaal niet zien gebeuren
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
@mvrhrln Dat is vooral handig als je de condens op 1 plaats wilt afvoeren maar doet vrij weinig tegen bevriezing van je buitenunit. Je gaat dan alsnog een ijspegel onder je buitenunit krijgen en die slang er onder zal uiteindelijk ook dicht vriezen waardoor die bak bij een defrost zal gaan overstromen. Je wilt echt dat een warmtelint vanaf de bron tot aan de afvoer in contact staat met het condenswater. Zo'n warmtelint is ook maar 15 watt per meter dus daar ga je met -10 echt geen warm water mee kunnen maken.
ok, dus Bak+Warmtelint dan, warmtelint beginnen onderin airco, kom er wel uitChatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:20:
@mvrhrln Dat is vooral handig als je de condens op 1 plaats wilt afvoeren maar doet vrij weinig tegen bevriezing van je buitenunit. Je gaat dan alsnog een ijspegel onder je buitenunit krijgen en die slang er onder zal uiteindelijk ook dicht vriezen waardoor die bak bij een defrost zal gaan overstromen. Je wilt echt dat een warmtelint vanaf de bron tot aan de afvoer in contact staat met het condenswater. Zo'n warmtelint is ook maar 15 watt per meter dus daar ga je met -10 echt geen warm water mee kunnen maken.
Hier blijft de MHI tot op heden ook rustig draaien zonder al te veel gependel. Lekker comfy tussen de 21-21.5 graden 
/f/image/lc7SBLDyRT5Y90GtNAcqHe7U.png?f=fotoalbum_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dit is de eerste winter waar we het hele huis met airco gaan verwarmen hier. In maart is een MHI multisplit met beneden 5kw en boven 3.5kw geïnstalleerd. Boven verwarmen we drie slaapkamers vanuit de overloop. Buitenunit 7.8kw.
Deze week begin ik echt te merken dat het pendelgedrag voorbij is, de beneden unit blijft nu netjes in de laagste stand blazen, ingestelde temperatuur 20°. De thermostaat in de huiskamer geeft 19.8° aan.
De kleppen van de airco staan optimaal ingesteld zodat je nergens toch voelt in huis. Erg comfortabel dit!
Deze week begin ik echt te merken dat het pendelgedrag voorbij is, de beneden unit blijft nu netjes in de laagste stand blazen, ingestelde temperatuur 20°. De thermostaat in de huiskamer geeft 19.8° aan.
De kleppen van de airco staan optimaal ingesteld zodat je nergens toch voelt in huis. Erg comfortabel dit!
Hier nog heel veel aan het pendelen.. Ingestelde temperatuur op 21 graden en het schommelt hier tussen de 21 en 21.5 graden.
Huis uit 1948.
Dit is in de woonkamer, op de bovenverdieping staat het nog niet aan.
Huis uit 1948.
Dit is in de woonkamer, op de bovenverdieping staat het nog niet aan.
[ Voor 20% gewijzigd door BlazeMuis op 07-11-2023 19:51 ]
Heb voor de goede orde maar even een topic aangemaakt over mijn situatie:
Beoordelen offertes lucht/lucht warmtepomp op 125m2 huis
Zou het fijn vinden als jullie wat meningen kunnen delen!
Beoordelen offertes lucht/lucht warmtepomp op 125m2 huis
Zou het fijn vinden als jullie wat meningen kunnen delen!
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Vorig jaar gaf ik al eens de volgende reactie;
Wij hebben een RXM35 voor de zolder en en een 4MCM80 voor de slaapkamers en woonkamer. Ik ben al aantal jaren zeer blij. De 80 moduleerd veel verder terug dan de specs. Wij koelen en verwarmen al jaren 24/7. Als ik voor de 80 4 x een single had genomen was ik met koelen en verwarmen hoger uitgekomen. Ik vergelijk in de Daikin app. Real meeting kwam in mijn testjaar vrijwel in de buurt met de app ( kw meter op de rail vs de app). Defrosts lacht die 80 om want dat komt bijna niet voor. Ik heb dus een een gewone split en een multi. 2 onder 1 kap 1995. Pendelen op grens (10 graden) temperaturen maar daar stoor ik me nooit aan. Ze staan 8 vd 10 keer toch op stand 1 of lager. Tenzij min 5 of lager dan stand 2 of 3. Echter elk huis en behoefte is uniek. En ik houd van comfort! ( lekker koel lekker warm) stoken alles met Daikin.
Ik zou zo weer voor deze (multispit 4 units) en zolder single spilt, gaan. Geen omkijken naar. Staat netjes buiten en nul problemen. Dat kan dus ook.
Wij hebben een RXM35 voor de zolder en en een 4MCM80 voor de slaapkamers en woonkamer. Ik ben al aantal jaren zeer blij. De 80 moduleerd veel verder terug dan de specs. Wij koelen en verwarmen al jaren 24/7. Als ik voor de 80 4 x een single had genomen was ik met koelen en verwarmen hoger uitgekomen. Ik vergelijk in de Daikin app. Real meeting kwam in mijn testjaar vrijwel in de buurt met de app ( kw meter op de rail vs de app). Defrosts lacht die 80 om want dat komt bijna niet voor. Ik heb dus een een gewone split en een multi. 2 onder 1 kap 1995. Pendelen op grens (10 graden) temperaturen maar daar stoor ik me nooit aan. Ze staan 8 vd 10 keer toch op stand 1 of lager. Tenzij min 5 of lager dan stand 2 of 3. Echter elk huis en behoefte is uniek. En ik houd van comfort! ( lekker koel lekker warm) stoken alles met Daikin.
Ik zou zo weer voor deze (multispit 4 units) en zolder single spilt, gaan. Geen omkijken naar. Staat netjes buiten en nul problemen. Dat kan dus ook.
Ik verwarm hier nu 2 weken met een 3,5kw gree 120m3.
Sochtends een uurtje en savonds van 5 tot 10 zit dan uiteindelijk op 20-21 graden. Zit dan op ongeveer 5kwh per dag. Is dat een normaal verbruik? Jaren 30 woning, 6cm spouwisolatie, oud dubbel glas, wel goede vloerisolatie.
Hij moduleert tot nu toe nooit verder terug dan 550 watt. Dat valt me wel een beetje tegen met de cijfers die ik hier zie. Vol vermogen is zon 1100 watt.
Sochtends een uurtje en savonds van 5 tot 10 zit dan uiteindelijk op 20-21 graden. Zit dan op ongeveer 5kwh per dag. Is dat een normaal verbruik? Jaren 30 woning, 6cm spouwisolatie, oud dubbel glas, wel goede vloerisolatie.
Hij moduleert tot nu toe nooit verder terug dan 550 watt. Dat valt me wel een beetje tegen met de cijfers die ik hier zie. Vol vermogen is zon 1100 watt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Same, ook geen last van hoor. 3MXM68. Ik heb ook een grote woonkameryingli405 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:58:
[...]
Wij hebben sinds augustus 2020 een 3MXM52 draaien, maar herken echter jouw probleem niet.
FTXJ35 in de woonkamer, woonkamer is met keuken erbij bijna 120m3. Dus flinke ruimte. Boven idem, ding kan genoeg aan het werk. Ik verwarm alleen als de zon schijnt/als ik thuis ben dus de dT dag en nacht is wel 3-4C
Verwarmen doe ik op de econo modus om zoveel mogelijk zonne-enerige te gebruiken, als die schijnt.
Ben er heel tevreden over hoor. Grote units moet je ook niet in een bezemkast hangen
Hier heeft men het wel vaak over pendelgedrag, maar ten eerste is het buiten pas net dat het een beetje frisjes aan begint te voelen. Ook is er eigenlijk lang niet altijd info over hoe groot het geheel is en hoe groot de woning is... Terwijl dat wel van cruciaal belang is.
Met je Chiron Grand Sport rijd je ook niet comfortabel 300kmh binnen de bebouwde kom. Als je daar rustig mee rijdt zal hij ook altijd meer drinken dan een Lupo 3L. Slaat misschien als een tang op een varken, maar goed. Die dikke multi split zal echt niet in elke situatie slecht werken
[ Voor 28% gewijzigd door barta123 op 07-11-2023 22:58 ]
In de gegeven omstandigheden lijkt me dat verbruik niet abnormaal.Makrolon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:10:
Sony A7 iv en wat recycled glas
5kWh per dag valt mee toch? das 150kWh per maand.Tommie12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:50:
[...]
In de gegeven omstandigheden lijkt me dat verbruik niet abnormaal.
Je kan ook 150m3 gas per maand verbruiken, dat had ik voorheen in de winter...
150kWh is 600kWh warmte verplaatsen ruwweg, das ook wel 66m3 gas per maand dan. Heel redelijk hoor!
Ik was in de eerste week van november vgm 20kWh kwijt. Valt me ook alles mee! Als ik hetzelfde in kWh's (aantallen) als m3 gas gebruik, klap ik in mijn handjes. Dat betekent dat er veel efficienter verwarmd wordt!
Wel mooi hoor, dat veel mensen zo'n lage warmtevraag hebben. Betekent een (heel) goed geisoleerde woning. Dan heb je idd een klein torretje nodig om te pruttelen
[ Voor 11% gewijzigd door barta123 op 07-11-2023 23:01 ]
We hebben hier afgelopen winter beneden met twee stuks MHI srk35zs-w airco's gestookt. Omdat we voorheen via home assistant het gasverbruik naar mindergas.nl hebben gelogd was het vrij eenvoudig om middels graaddagen een vergelijking te maken. Met de temperaturen die we nu hebben vertaald 1 kuub gas zich inderdaad in ongeveer 1 kWh aan elektra maar als ik het over het hele stookseizoen trek kom ik gemiddeld op 1,87 kWh tegen 1 kuub gas.
Tja het is lastig vergelijken omdat er zoveel variabelen zijn die impact hebben op het verbruik.Makrolon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:10:
Hier een 3,5 mhi die staat de hele dag aan van 6:30-23:00 op het moment. Gemeten binnen temp is 21-21.5 graden en verbruik is dan tussen de 3 a 4 kWh. Hier kan hij tot onder de 130w terugmoduleren.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Fijn om te horen dat het niet als een abnormaal hoog verbruik klinkt.Tommie12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:50:
[...]
In de gegeven omstandigheden lijkt me dat verbruik niet abnormaal.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja onze wanden blijven het zwakke punt, gaan we ook niet beter krijgen zonder voorzetwanden en dat willen we niet.barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:52:
[...]
5kWh per dag valt mee toch? das 150kWh per maand.
Je kan ook 150m3 gas per maand verbruiken, dat had ik voorheen in de winter...![]()
150kWh is 600kWh warmte verplaatsen ruwweg, das ook wel 66m3 gas per maand dan. Heel redelijk hoor!
Ik was in de eerste week van november vgm 20kWh kwijt. Valt me ook alles mee! Als ik hetzelfde in kWh's (aantallen) als m3 gas gebruik, klap ik in mijn handjes. Dat betekent dat er veel efficienter verwarmd wordt!
Wel mooi hoor, dat veel mensen zo'n lage warmtevraag hebben. Betekent een (heel) goed geisoleerde woning. Dan heb je idd een klein torretje nodig om te pruttelen
Nu maakt het verbruik me niet super veel uit, want we hebben zon 4000kwh over wat maar 9 cent waard is op t moment. Maar als t salderen weg valt word dat anders natuurlijk.
Ik denk als ik m de hele dag aan laat hij zeker 10 kWh er doorheen jaagt. Maar als t straks kouder word buiten zal dat toch moeten.renzo4000 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:03:
[...]
Tja het is lastig vergelijken omdat er zoveel variabelen zijn die impact hebben op het verbruik.
Hier een 3,5 mhi die staat de hele dag aan van 6:30-23:00 op het moment. Gemeten binnen temp is 21-21.5 graden en verbruik is dan tussen de 3 a 4 kWh. Hier kan hij tot onder de 130w terugmoduleren.
Heb jij een heel goed geïsoleerd huis dan dat je zon laag verbruik hebt?
Bij mij staat het 24/7 aan, de afgelopen week zit het verbruik op 5-6 kWh per dag, hetzelfde als vorig jaar op dagen met deze temperatuur.Makrolon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:15:
[...]
Ik denk als ik m de hele dag aan laat hij zeker 10 kWh er doorheen jaagt. Maar als t straks kouder word buiten zal dat toch moeten.
Huis is uit 2005 en goed geïsoleerd dus dat helpt wel. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze mhi het wel heel erg zuinig en efficiënt doet tot nu toe. Als het straks flink kouder wordt en we gaan richting 24/7 verwarmen dan is 15kWh op een vorstdag zeker mogelijk maar dan vermoed ik dat jouw GREE meer zal verbruiken.Makrolon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:15:
[...]
Ik denk als ik m de hele dag aan laat hij zeker 10 kWh er doorheen jaagt. Maar als t straks kouder word buiten zal dat toch moeten.
Een paar dagen geleden ook over de pessimistische schatting van de ME geschreven. Bij mij is het werkelijke gebruik ook 35% lager. Heb je ook een MSZ-AP?EVfan schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:43:
Wij verwarmen onze bgg met een ME 5 kW airco.
Dat gaat, aangestuurd door een externe temperatuur sensor, erg netjes, de airco loop heel mooi en gelijkmatig, en na een start verbruik van 1000-1200 W gaat het verbruik terug na een half uurtje naar ca. 400-600 W, bij de huidige buitentemperaturen van 8-10 graden. Onze bgg is 120 m2.
Ik hield het dagelijks verbruik bij in de MELCloud app. Maar sinds enkele dagen heb ik een HomeWizard gecertificeerde kWh meter om het mee te vergelijken.
En dat is toch wel een shock. De MELCloud app registreert een ca. 40-50% hoger verbruik.
Voorbeeld van vandaag (van 0500 uur tot 1900 uur): MELCloud geeft aan 11.2 kWh, de Homewizard meter 7.9 kWh. Kortom 44% hoger. En elke periode waarvoor ik van beide meters de gegevens heb toont dit verschil van 40-50%. Het lijkt er dus op dat MELCloud erg pessimistisch is. En dus hoe betrouwbaar zijn dan de COP data of heeft het hier niets mee te maken?
Komt dit iemand bekend voor?
Enig idee wat dit verschil veroorzaakt, want ik denk toch dat de kWh meter gegevens betrouwbaar zijn.
Wat me verder aan het twijfelen zet omtrent MELCloud is dat in de data voor 04-04-2023 op een dag een verbruik is geregistreerd van 1000 kWh, duidelijke onzinnig data.
Dank voor jullie inzichten.
Met de werkelijke COP is er geen relatie.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Dat is heel netjes, ik heb gisteren berekend dat je 2.27kWh/m3 gas nodig hebt met een SCOP van 4. Rekenend met dat een CV ketel 9kWh uit een m3 gas weet te halen. En een WP natuurlijk slim warmte uit de buitenlucht weet te halen door faseovergang.Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:07:
We hebben hier afgelopen winter beneden met twee stuks MHI srk35zs-w airco's gestookt. Omdat we voorheen via home assistant het gasverbruik naar mindergas.nl hebben gelogd was het vrij eenvoudig om middels graaddagen een vergelijking te maken. Met de temperaturen die we nu hebben vertaald 1 kuub gas zich inderdaad in ongeveer 1 kWh aan elektra maar als ik het over het hele stookseizoen trek kom ik gemiddeld op 1,87 kWh tegen 1 kuub gas.
Ja dat denk ik ook idd. Had niet verwacht dat t efficiëntie verschil zo groot zou zijn.renzo4000 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:14:
[...]
Huis is uit 2005 en goed geïsoleerd dus dat helpt wel. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze mhi het wel heel erg zuinig en efficiënt doet tot nu toe. Als het straks flink kouder wordt en we gaan richting 24/7 verwarmen dan is 15kWh op een vorstdag zeker mogelijk maar dan vermoed ik dat jouw GREE meer zal verbruiken.
Voor nu maakt t nog niet uit, als de saldering weg valt misschien maar eens kijken naar een zuiniger model.
@Makrolon Probeer in ieder geval eens wat te experimenteren. De kans is vrij groot dat als je hem gewoon de hele dag aan laat staan dat je dan minder verbruikt. Het helpt ook als je je gasverbruik van voorheen er bij kunt pakken. In 1 kuub gas zit ongeveer 9kw aan warmte. Is je (S)COP bijvoorbeeld 4,5 dan zal je airco over het hele stookseizoen ongeveer 2 maal zoveel kwh stroom verbruiken als dat er voorheen aan m3 gas doorheen ging. Met het huidige weer zal dat zelfs dichter bij 1 kwh per m3 gas liggen. Als jij nu dus 5kwh per dag stookt dan zal je voorheen rond zo’n 5 kuub gas per dag hebben gezeten en dat is redelijk normaal.
Tip: ga eens naar mindergas.nl en voer daar eens je oude verbruikscijfers in als je die nog hebt. Als je een slimme meter hebt staan de meterstanden vaak op de maandfacturen of in de portal van je leverancier.
Je kunt daar ook aangegeven dat je elektrisch verwarmd en dan via een api met bijvoorbeeld Home assistant automatisch het verbruik van je airco doorgeven. Op die manier kun je daar dan zien of je een beetje op het gemiddelde zit. Dat gaat zo ver dat ze cijfers hebben van het type huis, aantal bewoners etc…
Tip: ga eens naar mindergas.nl en voer daar eens je oude verbruikscijfers in als je die nog hebt. Als je een slimme meter hebt staan de meterstanden vaak op de maandfacturen of in de portal van je leverancier.
Je kunt daar ook aangegeven dat je elektrisch verwarmd en dan via een api met bijvoorbeeld Home assistant automatisch het verbruik van je airco doorgeven. Op die manier kun je daar dan zien of je een beetje op het gemiddelde zit. Dat gaat zo ver dat ze cijfers hebben van het type huis, aantal bewoners etc…
Ik zie wel een SCOP van 4 bij GREE 3,5kW voor 120m3. Op sommige plekken zelfs 5.Makrolon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:25:
[...]
Ja dat denk ik ook idd. Had niet verwacht dat t efficiëntie verschil zo groot zou zijn.
Voor nu maakt t nog niet uit, als de saldering weg valt misschien maar eens kijken naar een zuiniger model.
Maar ja, ik zie hier vaker van die getallen voorbij komen dat ik denk; mooi op papier. Maar wat is het in de praktijk?
Ze schrijven ook ergens verwarmend vermogen vs opgenomen vermogen tijdens verwarming, komt neer op COP = 3,4. Dat lijkt me meer in overeenstemming met wat je hier qua cijfers aangeeft..
@barta123 dat is inderdaad hoe ik het ook vergelijk. Uit mijn hoofd zit de SCOP van mijn airco’s rond de 4,5 dus dat komt vrij exact overeen.
Ik heb geen exacte vergelijking middels graaddagen, maar wij gingen van 600 m³ gas in '21-'22 naar 1100 kWh in '22-'23, dus 1m³ gas heeft zich hier over het hele stookseizoen vertaald in 1,83 kWh (waarbij '21-'22 met een gemiddelde temperatuur van 5,8°C zelfs nog iets zachter was dan afgelopen winter met 5,1 °C).Chatslet schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:07:
@MiBe Dan zit je vrij dicht tegen de COP van je airco's aan dus dat klopt wel. Wat je eventueel nog kunt doen is aan de hand van oude facturen of verbruiksoverzichten de meterstanden van je gasmeter bij mindergas.nl inkloppen. Je kunt hem dan vervolgens omzetten naar elektrisch verwarmen en dan het gecombineerde verbruik van je airco's er in zetten. Dan kan ook dagelijks vanuit home assistant met een API. Je kunt dan heel gedetailleerd de vergelijking maken en de COP van je airco's inzichtelijk maken. Je kunt dan ook aan de hand van graaddagen inzichtelijk maken wanneer het goedkoper/efficienter is om op gas te stoken voor het geval je CV ketel er nog hangt.
@Verwijderd Dat is niet zozeer temperatuurafhankelijk al komt het bij temperaturen onder 0 graden en boven de 7 graden vrijwel niet voor. Het heeft vooral met de luchtvochtigheid te maken. Zodra die hoog is en vooral als het mistig is dan ga je defrosts krijgen. Bij lage luchtvochtigheid komt het helemaal niet voor, ook niet tussen bovengenoemde temperaturen.
Edit: Dan krijg je dus dit: https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/582WYZ26qLPXGep
Edit: Dan krijg je dus dit: https://cloud.infosecurity.ws/index.php/s/582WYZ26qLPXGep
[ Voor 10% gewijzigd door Chatslet op 08-11-2023 12:38 ]
Wij hebben een mhi multisplit SCM60Zs-w met 3 binnen-units daar bij.Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:26:
Vanaf welke temperatuur hebben jullie defrosts en hoeveel watt is dat dan? (Mitsubishi)
Dit was een dag met bijna continue defrosts door bijzondere weeromstandigheden. Het was hier tussen de 0 en 2 graden ongeveer met een relatieve luchtvochtigheid van rond de 99% dacht ik. Ik heb volgens mij nooit echte defrosts gehad boven de 3 a 4 graden dacht ik en ook niet bij een lagere luchtvochtigheid.
:strip_exif()/f/image/BLcQdixR2lxEMd3BUdgyQsMP.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben wel eens een defrost gehad bij rond de 9 graden maar dat kwam door vieze filters.
Dank je @tomtor voor je reactie.tomtor schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:18:
[...]
Een paar dagen geleden ook over de pessimistische schatting van de ME geschreven. Bij mij is het werkelijke gebruik ook 35% lager. Heb je ook een MSZ-AP?
Met de werkelijke COP is er geen relatie.
Ik heb inderdaad een MSZ-AP50 VGK.
Dus schijnt dan een systematische fout te zijn. Er staat op de betreffende pagina “geschatte”, maar daaraan voldoet zo’n afwijking niet hoor. Meer een slag in de lucht.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Mijn verbruik voor het verwarmen van de bgg met een ME 5 kW zit bij huidige buitentemperaturen (8-10 graden) en binnen op 20-21 graden op 6-8 kWh. Dan verwarmen we van 0500 tot 1900 uur, wanneer de kachel nog een uurtje (of 2) aangaat (wat equivalent is met ca. 15kWh warmte, en bij COP 4 dus equivalent met 4 kWh stroomverbruik).Makrolon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:10:
Dus in een 24/7 benadering, bgg verwarmd tot 21 graden en nachtverlaging tot 19 verbruiken we totaal 10-12 kWh. Huis uit 1991, redelijk geïsoleerd. De totale bgg is 120 m2, ca. 300 m3.
Dus jouw verbruik is niet onredelijk lijkt me.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Thanks voor je reactie! Dat klinkt inderdaad vergelijkbaar.EVfan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:54:
[...]
Mijn verbruik voor het verwarmen van de bgg met een ME 5 kW zit bij huidige buitentemperaturen (8-10 graden) en binnen op 20-21 graden op 6-8 kWh. Dan verwarmen we van 0500 tot 1900 uur, wanneer de kachel nog een uurtje (of 2) aangaat (wat equivalent is met ca. 15kWh warmte, en bij COP 4 dus equivalent met 4 kWh stroomverbruik).
Dus in een 24/7 benadering, bgg verwarmd tot 21 graden en nachtverlaging tot 19 verbruiken we totaal 10-12 kWh. Huis uit 1991, redelijk geïsoleerd. De totale bgg is 120 m2, ca. 300 m3.
Dus jouw verbruik is niet onredelijk lijkt me.
Ik ga morgen eens testen met hem de hele dag aan laten staan.
Ga ik eens induiken!Chatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:33:
@Makrolon Probeer in ieder geval eens wat te experimenteren. De kans is vrij groot dat als je hem gewoon de hele dag aan laat staan dat je dan minder verbruikt. Het helpt ook als je je gasverbruik van voorheen er bij kunt pakken. In 1 kuub gas zit ongeveer 9kw aan warmte. Is je (S)COP bijvoorbeeld 4,5 dan zal je airco over het hele stookseizoen ongeveer 2 maal zoveel kwh stroom verbruiken als dat er voorheen aan m3 gas doorheen ging. Met het huidige weer zal dat zelfs dichter bij 1 kwh per m3 gas liggen. Als jij nu dus 5kwh per dag stookt dan zal je voorheen rond zo’n 5 kuub gas per dag hebben gezeten en dat is redelijk normaal.
Verbruik qua gas zat hier op zon 2 kuub. Maar dan liet ik hem om 17u naar 21 graden verwarmen, door de vloerverwarming bleef het huis dan tot de volgende avond niet onder de 17,5 graden.
Die 3,4 lijkt meer met de werkelijkheid te kloppen jabarta123 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:34:
[...]
Ik zie wel een SCOP van 4 bij GREE 3,5kW voor 120m3. Op sommige plekken zelfs 5.
Maar ja, ik zie hier vaker van die getallen voorbij komen dat ik denk; mooi op papier. Maar wat is het in de praktijk?![]()
Ze schrijven ook ergens verwarmend vermogen vs opgenomen vermogen tijdens verwarming, komt neer op COP = 3,4. Dat lijkt me meer in overeenstemming met wat je hier qua cijfers aangeeft..
Ach ja ik was 2300 euro kwijt voor een 'gebruikte unit' (met garantie) - die duidelijk alleen dienst had gedaan voor koeling. Installatie was nog eens 1700.Makrolon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:19:
[...]
Die 3,4 lijkt meer met de werkelijkheid te kloppen jawel jammer. Verder is t echt een prima ding, goed werkende app enzo. En hij was nog geen 500 euro
maar nu ik dit weet had ik misschien toch een a merk moeten nemen.
Dus ja, alles heeft z'n prijs. En een multi-split heeft ook een iets lagere SCOP, in elk geval met dikke buitenunits zoals ik die nu heb.
Maar goed, het is sowieso al veel goedkoper dan met een afgeragde CV ketel stoken. En ik zit nu voor dezelfde hoeveelheid energie in een woonkamer van bijna 20°C ipv 24/7 15°C en alleen in een kamer van 6m2 19°C hebben in mn huis hahaha! (CO2 uitstoot ook veel lager ofc)
Haha ja t kan altijd ergerbarta123 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:22:
[...]
Ach ja ik was 2300 euro kwijt voor een 'gebruikte unit' (met garantie) - die duidelijk alleen dienst had gedaan voor koeling. Installatie was nog eens 1700.
Dus ja, alles heeft z'n prijs. En een multi-split heeft ook een iets lagere SCOP, in elk geval met dikke buitenunits zoals ik die nu heb.
Maar goed, het is sowieso al veel goedkoper dan met een afgeragde CV ketel stoken. En ik zit nu voor dezelfde hoeveelheid energie in een woonkamer van bijna 20°C ipv 24/7 15°C en alleen in een kamer van 6m2 19°C hebben in mn huis hahaha! (CO2 uitstoot ook veel lager ofc)
Klopt, en ik vind t ook wel leuk, beetje experimenteren hoe hij het zuinigste stookt enzo.
Hierbij mijn verbruikscijfers na één jaar verwarmen, met één single split L/L WP.
conclusie en TL;DR onderaan
L/L WP: MHI 35 SRC/SRK ZSX-WF
Installatiedatum : 7 november 2022.
Huiskamer: ± 145 m3, redelijke isolatie, bj 1988, open trappengat naar de 1e verdieping en zolder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BZVE5VNUHBNz22Hu2GkhwYok.png?f=user_large)
Onderstaande cijfers zijn voor het grootste gedeelte gebaseerd op een zelfde warmtevraag, comfort en huiskamer temperatuur.
We stoken alleen in de huiskamer en af en toe ad-hoc de slaapkamers met elektrische convectie kachels.
In onderstaande jaren heeft de CV of L/L WP natuurlijk wel eens een dag of wat iets hoger gestaan*
*Zo heb ik een 2 weken geëxperimenteerd met de L/L WP en flinke nachtverhogingen doorgevoerd (setpoint van 25) tijdens enorm lage dynamische nachttarieven.
Energie contracten liepen zo'n beetje elk jaar eind oktober/begin november af.
2020: 1197 m3 (stoken, sww en koken)
2021: 1349 m3 (stoken, sww en koken)
2022: 1089 m3 (stoken, sww en koken, nieuwe schuifpui ipv oude openslaande deuren)
2023: 225 m3 (sww en koken) en 1151 kWh
Simpel gerekend was m'n gasverbruik in 2022 voor stoken dus 1089-225= 864 m3
1 m3 gas bevat ~9 kW aan energie.
2022: 864 m3 x 9 kW= 7776 kW
2023: 1151 kWh x 5.1 (SCOP)= 5870 kW
Een onverwacht mooie besparing, helemaal gezien onze directe buren de afgelopen winter de CV een graad of 2 lager hebben gehad.
Ik heb niet het idee dat de winter van 2022/2023 nu zoveel zachter was dan voorgaande jaren, dus ik kan dit verschil slecht verklaren, ik had toch verwacht dat dit meer bij elkaar in de buurt zou hebben gelegen.
De HR ketel en radiatoren hebben dus mogelijk grotere verliezen dan verwacht of de SCOP van de MHI is in onze situatie of ons klimaat gemiddeld eigenlijk hoger dan MHI opgeeft.
Persoonlijk denk ik dat het eerste de meeste invloed heeft.
Er gaat toch nog flink wat warmte via de rookgasafvoer naar buiten en ook de radiatoren hangen aan wanden die in contact staan met buiten.
De binnenunit van de MHI hangt centraal in de woonkamer aan een tussenmuur en heeft dus geen directe (stralings) verliezen met buiten.
2022: 864 m3 x € 1,45 = € 1252.80
2023: 1151 kWh x € 0,40 = € 460.40
Verschil: € 792,40
Dit verschil, en dus besparing, is eigenlijk groter omdat ik volgens mij geen enkele dag die kWh tarieven heb betaald met een dynamisch energiecontract.
De m3 prijzen zaten veelal ver boven het prijsplafond.
Achteraf is dit een betere investering, met een kortere terugverdientijd dan bijv zonnepanelen.
conclusie en TL;DR onderaan
Situatie:
HR Ketel: Intergas HR Eco 36, "CV getuned" en radiator ventilators.L/L WP: MHI 35 SRC/SRK ZSX-WF
Installatiedatum : 7 november 2022.
Huiskamer: ± 145 m3, redelijke isolatie, bj 1988, open trappengat naar de 1e verdieping en zolder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BZVE5VNUHBNz22Hu2GkhwYok.png?f=user_large)
Onderstaande cijfers zijn voor het grootste gedeelte gebaseerd op een zelfde warmtevraag, comfort en huiskamer temperatuur.
We stoken alleen in de huiskamer en af en toe ad-hoc de slaapkamers met elektrische convectie kachels.
In onderstaande jaren heeft de CV of L/L WP natuurlijk wel eens een dag of wat iets hoger gestaan*
*Zo heb ik een 2 weken geëxperimenteerd met de L/L WP en flinke nachtverhogingen doorgevoerd (setpoint van 25) tijdens enorm lage dynamische nachttarieven.
Energie contracten liepen zo'n beetje elk jaar eind oktober/begin november af.
Energieverbruik:
2019: 1223 m3 (stoken, sww en koken)2020: 1197 m3 (stoken, sww en koken)
2021: 1349 m3 (stoken, sww en koken)
2022: 1089 m3 (stoken, sww en koken, nieuwe schuifpui ipv oude openslaande deuren)
2023: 225 m3 (sww en koken) en 1151 kWh
Simpel gerekend was m'n gasverbruik in 2022 voor stoken dus 1089-225= 864 m3
1 m3 gas bevat ~9 kW aan energie.
2022: 864 m3 x 9 kW= 7776 kW
2023: 1151 kWh x 5.1 (SCOP)= 5870 kW
Verschil en verklaring:
~1900 kW minder warmte nodig gehad terwijl ons comfort niet lager is geworden, m'n vrouw vond het zelfs aangenamer warm afgelopen winter.Een onverwacht mooie besparing, helemaal gezien onze directe buren de afgelopen winter de CV een graad of 2 lager hebben gehad.
Ik heb niet het idee dat de winter van 2022/2023 nu zoveel zachter was dan voorgaande jaren, dus ik kan dit verschil slecht verklaren, ik had toch verwacht dat dit meer bij elkaar in de buurt zou hebben gelegen.
De HR ketel en radiatoren hebben dus mogelijk grotere verliezen dan verwacht of de SCOP van de MHI is in onze situatie of ons klimaat gemiddeld eigenlijk hoger dan MHI opgeeft.
Persoonlijk denk ik dat het eerste de meeste invloed heeft.
Er gaat toch nog flink wat warmte via de rookgasafvoer naar buiten en ook de radiatoren hangen aan wanden die in contact staan met buiten.
De binnenunit van de MHI hangt centraal in de woonkamer aan een tussenmuur en heeft dus geen directe (stralings) verliezen met buiten.
- Mocht je andere ideeën hebben over waarom we met zoveel minder warmte toch een zelfde binnenklimaat hebben gehad dan lees ik dat graag!
Kosten en besparing:
Even simpel gerekend met prijsplafond tarieven:2022: 864 m3 x € 1,45 = € 1252.80
2023: 1151 kWh x € 0,40 = € 460.40
Verschil: € 792,40
Dit verschil, en dus besparing, is eigenlijk groter omdat ik volgens mij geen enkele dag die kWh tarieven heb betaald met een dynamisch energiecontract.
De m3 prijzen zaten veelal ver boven het prijsplafond.
Conclusie TL;DR
Ik ben erg tevreden met de L/L WP, er is boven verwachting flink op de energiekosten bespaard.Achteraf is dit een betere investering, met een kortere terugverdientijd dan bijv zonnepanelen.
@Frag1le Vergeet CV leidingverlies niet, daarnaast 1m3 = 8kw in praktijk.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
8-9.5kWh mag je mee rekenen. Er zit in feite meer in, maar een CV ketel kan dat er nooit mee uit krijgen.mr_evil08 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:32:
Als je het mij vraagt moet je wel het maximum rekenen. Want het zijn ook verliezen van de CV ketel.
Mooie post @Frag1le . Tof om zo de vergelijking te zien. Ik verbruik tot nu toe minder dan mijn CV ketel, heb wel wat isolatie getroffen (nog niet bijster veel, beneden is alleen de vloerisolatie een toevoeging.) Een qua comfort ook, ik heb het nu een stuk warmer in de woonkamer wanneer ik wil, en wanneer ik weg ben is het alsnog warmer dan het was. Heel blij mee!
Als ik jouw resultaat zie, is het bijna alsof je een m3 gas voor 1kWh hebt vervangen, dat is bizar goed!
EN: een CV ketel, HR of niet, produceert nog steeds uitlaatgassen. Hier gaat ook warmte verloren. De rookgasafvoer van een CV ketel wordt altijd heet. Overigens. Ik zie net dat ik hier nog een "VR-ketel" heb hangen. Die is helemaal kansloos qua rendement

[ Voor 12% gewijzigd door barta123 op 08-11-2023 21:59 ]
Leidingen zijn geisoleerd, maar ondanks dat: uiteindelijk belandt dit verlies/deze warmte toch ook in de woning gezien deze leidingen hier niet door de kruipruimte lopen o.i.d.mr_evil08 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:32:
offtopic:
Als je snel Googled krijg je als antwoord 9,7~10 kW per 1m3, mijn HR ketel heeft een opwekkingsrendement HR verwarming van 0.95.
Dus daarom heb ik gerekend met 0.9 en afgerond naar 9 kW, omdat er nog meer verliezen zijn.
Deze rendementsverliezen heb ik wellicht tot een minimum gebracht door een zo'n optimaal mogelijke delta te bereiken tussen aanvoer en retour temperaturen bij zo laag mogelijke aanvoertemperaturen.
Met 8 kW rekenen voelde te weinig.
Als je snel Googled krijg je als antwoord 9,7~10 kW per 1m3, mijn HR ketel heeft een opwekkingsrendement HR verwarming van 0.95.
Dus daarom heb ik gerekend met 0.9 en afgerond naar 9 kW, omdat er nog meer verliezen zijn.
Deze rendementsverliezen heb ik wellicht tot een minimum gebracht door een zo'n optimaal mogelijke delta te bereiken tussen aanvoer en retour temperaturen bij zo laag mogelijke aanvoertemperaturen.
Met 8 kW rekenen voelde te weinig.
Zijn er mensen hier die hun CV ketel hebben weggehaald en de radiatoren hebben laten hangen? Kan dit kwaad?
Ik kom er dus net achter dat mijn CV ketel al 17 jaar oud is, en dus een VR ketel is. Ding heeft echt een tragisch rendement. Dat zie ik nu ook aan het SWW gasverbruik.
Is alleen voor douchen eigenlijk, warm water van de keuken zit er niet eens op aangesloten.
Die anderhalve keer koken op gas (heb de inductie plaat klaar liggen) zal het verschil niet maken. En hij tikt zo 25m3 gas per maand weg. Ik heb een huisgenoot die misschien 4x per week douchet gemiddeld, ong 5 min. Ikzelf douche 1-2x per week. Vaak ook 1 van die 2 keren bij mijn ouders
Volgens Google kan het stroomverbruik van een oude CV-ketel op jaarbasis zo 500kWh zijn.
Ik zit er aan te denken om toch op korte termijn ook nog een WP boiler te installeren. Ik wil uit voorzorg wel de leidingen van mijn radiatoren ed. laten liggen. Ik ben benieuwd of er hier wellicht iemand is die dat ook heeft gedaan..
Ik heb wel vertrouwen dat mijn multisplit me warm de winter door gaat krijgen.
Ik had net dat de FTXJ35 boven afsloeg, beneden nog lekker aan het verwarmen. Trok toen maar zo'n 400W. Helemaal prima dus!
Ik kom er dus net achter dat mijn CV ketel al 17 jaar oud is, en dus een VR ketel is. Ding heeft echt een tragisch rendement. Dat zie ik nu ook aan het SWW gasverbruik.
Is alleen voor douchen eigenlijk, warm water van de keuken zit er niet eens op aangesloten.
Die anderhalve keer koken op gas (heb de inductie plaat klaar liggen) zal het verschil niet maken. En hij tikt zo 25m3 gas per maand weg. Ik heb een huisgenoot die misschien 4x per week douchet gemiddeld, ong 5 min. Ikzelf douche 1-2x per week. Vaak ook 1 van die 2 keren bij mijn ouders
Volgens Google kan het stroomverbruik van een oude CV-ketel op jaarbasis zo 500kWh zijn.
Ik zit er aan te denken om toch op korte termijn ook nog een WP boiler te installeren. Ik wil uit voorzorg wel de leidingen van mijn radiatoren ed. laten liggen. Ik ben benieuwd of er hier wellicht iemand is die dat ook heeft gedaan..
Ik had net dat de FTXJ35 boven afsloeg, beneden nog lekker aan het verwarmen. Trok toen maar zo'n 400W. Helemaal prima dus!
even los van uw vraag.barta123 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:46:
Zijn er mensen hier die hun CV ketel hebben weggehaald en de radiatoren hebben laten hangen? Kan dit kwaad?
Die anderhalve keer koken op gas (heb de inductie plaat klaar liggen) zal het verschil niet maken. En hij tikt zo 25m3 gas per maand weg. Ik heb een huisgenoot die misschien 4x per week douchet gemiddeld, ong 5 min. Ikzelf douche 1-2x per week. Vaak ook 1 van die 2 keren bij mijn ouders![]()
ik monitor ook mijn gasverbruik elke maand.
soortgelijke situatie CV ketel staat uit en verwarm enkel met airco.
gezin van douche douche wekelijks 3x (ik kan elke dag op mijn werk douchen) en maken gebruik van 1x per week een bad.
ik heb inderdaad ook een verbruik van tussen de 20/30 kuub gas per maand is dit dan aan de hoge kant hier heb ik geen idee van dacht tot dit altijd laag was en meeviel ?
Ik zie dat er al veel over geschreven is in het verleden. Hier heb ik een MHI multisplit systeem, waarbij het systeem zuiniger draait als ik de niet actief verwarmende units laat ventileren. Dat kan op sommige momenten wel 40% schelen in verbruik, zonder dat je er qua temperatuur iets van merkt in de ruimte die wel verwarmd wordt. Weet iemand de technische reden voor dit gedrag?
Is dit altijd zo? Of gaat het wel tot prestatieverlies leiden als het een stuk kouder is?
Is dit altijd zo? Of gaat het wel tot prestatieverlies leiden als het een stuk kouder is?
Werd er in die tijd nog steeds een VR-ketel verkocht? Toen waren er ook al HR-ketels te koop.barta123 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:46:
@barta123
Wij hebben er voor gekozen om bij plaatsing van onze airco’s alle radiatoren en leidingen in de kamers te verwijderen (met uitzondering in onze badkamer) waarbij wij de leidingen onder de grond hebben afgedopt, simpelweg omdat het oude types waren uit de jaren ‘80, die gebruiken veel ruimte (zijn daarbij ook lelijk en trekt veel stof aan) en nu ziet alles er ook super strak uit. Effectief was het 3 uurtjes werk.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je op het laagste punt de leiding leeg laat lopen, de verwijderde punten afdopt en (bij behoud van enkele radiatoren) dat je het weer vult ivm roest en mogelijke lekkage is mij verteld. Als je radiatoren verwijderd houd dan ook rekening mee dat niet alle water eruit is, het is rotzooi wat eruit komt en krijg je niet makkelijk uit kleding, vloerbedekking, etc.
In ons geval hebben wij bij het plaatsen van onze WPB en verwijderen van onze CV alle radiator leidingen gewoon verwijderd in het hele huis. De gaten hebben wij opgevuld met isolatie PU en netjes afgewerkt waardoor je de oude gaten niet meer ziet.
Wij hebben er voor gekozen om bij plaatsing van onze airco’s alle radiatoren en leidingen in de kamers te verwijderen (met uitzondering in onze badkamer) waarbij wij de leidingen onder de grond hebben afgedopt, simpelweg omdat het oude types waren uit de jaren ‘80, die gebruiken veel ruimte (zijn daarbij ook lelijk en trekt veel stof aan) en nu ziet alles er ook super strak uit. Effectief was het 3 uurtjes werk.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je op het laagste punt de leiding leeg laat lopen, de verwijderde punten afdopt en (bij behoud van enkele radiatoren) dat je het weer vult ivm roest en mogelijke lekkage is mij verteld. Als je radiatoren verwijderd houd dan ook rekening mee dat niet alle water eruit is, het is rotzooi wat eruit komt en krijg je niet makkelijk uit kleding, vloerbedekking, etc.
In ons geval hebben wij bij het plaatsen van onze WPB en verwijderen van onze CV alle radiator leidingen gewoon verwijderd in het hele huis. De gaten hebben wij opgevuld met isolatie PU en netjes afgewerkt waardoor je de oude gaten niet meer ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door nwagenaar op 09-11-2023 07:12 ]
Sinds gister overgegaan naar 24/7 verwarmen. Afgelopen nacht/ochtend van 12 tot 7 ongeveer 1.2 kw verbruikt met een nachtverlaging naar 19 graden.
Dat vind ik vrij netjes voor een 5kw unit (130m3).
Dat vind ik vrij netjes voor een 5kw unit (130m3).
Bij ons hetzelfde. Gezin van 4 en we douchen allemaal bijna elke dag. Rond de 30m3 p maand verbruik.Philtjens schreef op donderdag 9 november 2023 @ 00:22:
[...]
even los van uw vraag.
ik monitor ook mijn gasverbruik elke maand.
soortgelijke situatie CV ketel staat uit en verwarm enkel met airco.
gezin van douche douche wekelijks 3x (ik kan elke dag op mijn werk douchen) en maken gebruik van 1x per week een bad.
ik heb inderdaad ook een verbruik van tussen de 20/30 kuub gas per maand is dit dan aan de hoge kant hier heb ik geen idee van dacht tot dit altijd laag was en meeviel ?
Om een idee te krijgen wat haalbaar is met een nieuwe ketel:Philtjens schreef op donderdag 9 november 2023 @ 00:22:
[...]ik heb inderdaad ook een verbruik van tussen de 20/30 kuub gas per maand is dit dan aan de hoge kant hier heb ik geen idee van dacht tot dit altijd laag was en meeviel ?
Ik heb een Intergas ketel uit 2019 met een korte leidinglengte van douche naar ketel. Mijn keuken is 100% elektrisch. Verder heb ik ik de CV tuning tips van het T forum, naar eigen inzicht toegepast.
Ik douche ca 5 minuten pd en dat kost ca 0,1 m3 volgens de P1 meter. Een vol bad kost ca 1 m3 gas.
In de zomer verbruik ik (als ik alleen ben) ca 3-4m3 per maand. Met meer personen, een royaler gebruik en een minder gunstig SWW verwarmingssysteem kan het flink meer zijn. Je goedkoopste en snelste eerste stap is (naast minder SWW gebruiken), kijken of je ketel zuiniger ingesteld kan worden tijdens SWW gebruik. In mijn situatie ben ik van ca 5 m3 pm naar 3-4 m3 pm gegaan.
Veel leesplezier met het CV tuning topic
Daar ben ik mee bezig, zie hierChatslet schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:14:
@MiBe Dan zit je vrij dicht tegen de COP van je airco's aan dus dat klopt wel. Wat je eventueel nog kunt doen is aan de hand van oude facturen of verbruiksoverzichten de meterstanden van je gasmeter bij mindergas.nl inkloppen. Je kunt hem dan vervolgens omzetten naar elektrisch verwarmen en dan het gecombineerde verbruik van je airco's er in zetten. Dan kan ook dagelijks vanuit home assistant met een API. Je kunt dan heel gedetailleerd de vergelijking maken en de COP van je airco's inzichtelijk maken. Je kunt dan ook aan de hand van graaddagen inzichtelijk maken wanneer het goedkoper/efficienter is om op gas te stoken voor het geval je CV ketel er nog hangt.
Alleen op basis van de datasheet van de airco
Thanks, even offtopic: Ik heb de CV op eco modus gezet, verwarmingscircuit op de zomerstand. Eerder hoorde ik hem vaak aanspringen. Nu verwarmt ie alleen warm water als er vraag is.Nomind schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:57:
[...]
Om een idee te krijgen wat haalbaar is met een nieuwe ketel:
Ik heb een Intergas ketel uit 2019 met een korte leidinglengte van douche naar ketel. Mijn keuken is 100% elektrisch. Verder heb ik ik de CV tuning tips van het T forum, naar eigen inzicht toegepast.
Ik douche ca 5 minuten pd en dat kost ca 0,1 m3 volgens de P1 meter. Een vol bad kost ca 1 m3 gas.
In de zomer verbruik ik (als ik alleen ben) ca 3-4m3 per maand. Met meer personen, een royaler gebruik en een minder gunstig SWW verwarmingssysteem kan het flink meer zijn. Je goedkoopste en snelste eerste stap is (naast minder SWW gebruiken), kijken of je ketel zuiniger ingesteld kan worden tijdens SWW gebruik. In mijn situatie ben ik van ca 5 m3 pm naar 3-4 m3 pm gegaan.
Veel leesplezier met het CV tuning topic
@nwagenaar Heb je dan in elke ruimte waar je eerder zat een binnenunit hangen? Daar zit mijn twijfel een beetje. Ik heb nu alleen boven en beneden een unit hangen. Idealiter ook op elke slaapkamer natuurlijk. (vanwege dat gedoe in het bouwbesluit)
Ik woon nu 2 jaar in dit huis, maar geen idee of ik hier zelf tientallen jaren ga wonen... Het is een prima plek, het is ook een koophuis, maar je weet het nooit (ik ben zelf pas 27)
En volgens mij als ik het hier goed gelezen heb, dan is het niet echt goed voor de restwaarde van je huis als er niet in iedere ruimte een radiator/verwarming zit
@barta123 het heeft weinig zin om radiatoren te laten zitten als je ze leeg haalt. Als die leeg staan gaan ze als een malle roesten waardoor ze niet meer te gebruiken zijn. Hier hebben we alle radiatoren weggehaald en zit de CV ketel alleen nog op de vloerverwarming. Hou er bij het werken aan je CV systeem rekening mee dat het nooit helemaal leeg loopt. Het beste kun je als alles open staat er een bouwstofzuiger bij pakken en het resterende water er uit zuigen voordat je er daadwerkelijk aan gaat werken. Maar zelfs dan, als je gaat zagen zal er een eindeloze hoeveelheid stinkende blerp uit blijven komen. Leg er dus plastic en oude handdoeken onder en hou de bouwstofzuiger binnen handbereik. Stukken leiding kun je voor en na het afzagen aan de open kant dichtspuiten met goedkope purschuim om knoeien te voorkomen. Dit werkt uiteraard ook op radiatoren etc… kijk in ieder geval uit want als die stinkende blerp ergens op komt krijg je het er niet of heel moeilijk uit.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic