Advies Multisplit Lucht lucht warmtepomp voor flat aan zee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 19:50
Ik be een beetje de weg kwijt. Want Daikin multisplit = vraagteken (Slechte COP?)?

Ik wil in mijn flat op Scheveningen aan zee een ondergedimensioneerd systeem hebben. Om het seizoen te verlengen. Wordt het te koud. Jammer dan.
Maarrrr. Tegen koude voeten moet ik op twee plekken consoles hebben. En dan 1 bovenunit voor de slaapkamer,
is er niet een bedrijf dat mij (tegen betaling) kan adviseren?
Mijn ervaring met airco boeren is dat ze niet echt bezig zijn met verwarmen. Een console heb ik nog nergens geadviseerd gekregen.
IN mijn flatgebouw worden 150 appartamenten elekrisch verwarmd (COP=1). 90% heeft gewone elektrieke kachels of vloerverwarming. Niemand vindt airco een goed idee. dus daar heb ik ook geen steun.

Help dus:
1. adviseur?
2. instalateur?
3. Welk merk multisplit?

P.s.
Heb in huis in Roemenie voor 2000 euro (echt waar) 4 Gree airco's laten installeren voor verwarming dus. Manneke kon/wilde geen console leveren, dus wel koude voeten probleem.
Werkt allemaal best wel goed. Maar echt koud wordt het daar niet (meer) Heb ook Butangas CV erbij en houtkachel.

Beste antwoord (via herpideperpi op 07-11-2023 16:19)

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:44
Advies doen de airco boeren vrij slecht. Als je multi wilt zou ik MHI kiezen, die heeft hele lage minimum vermogen en beter regelgedrag.

Je kan gewoon rondbellen met de vraag, 2x SRF 35 en 1x ZSX 25 aan de SCM 50 (kleinste met 3 aansluitinen), wat kost het?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 21:08
voor 2000 gebeurt er niet zoveel hier, ik was alleen voor de installatie al 1750 euro uit (zou 1250 zijn, maar de betonnen muren in mijn huis gaven niet mee, 15cm dik) en er moest nog extra R32 in.. (gebruikt systeem gemonteerd)

Heb je een idee wat het huidige verbruik is? (gas gebruik voorheen, kWh's verstookt met je COP=1 waterkoker etc)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Advies doen de airco boeren vrij slecht. Als je multi wilt zou ik MHI kiezen, die heeft hele lage minimum vermogen en beter regelgedrag.

Je kan gewoon rondbellen met de vraag, 2x SRF 35 en 1x ZSX 25 aan de SCM 50 (kleinste met 3 aansluitinen), wat kost het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:56:
voor 2000 gebeurt er niet zoveel hier, ik was alleen voor de installatie al 1750 euro uit (zou 1250 zijn, maar de betonnen muren in mijn huis gaven niet mee, 15cm dik) en er moest nog extra R32 in.. (gebruikt systeem gemonteerd)

Heb je een idee wat het huidige verbruik is? (gas gebruik voorheen, kWh's verstookt met je COP=1 waterkoker etc)
Nee.
De VVE heeft paar jaar geleden besloten de algemene CV ketels etc door te zagen, want goed voor het milleu en er waren lekkages.
Ik heb me doodgevochten om dat tegen te houden. Ook meet- en regeltechniek studenten ingeschakeld. Maar kansloos. 95% van de VVE-ers was v o o r. De domheid heeft geregeerd.
Woonde full time in de flat en had zelfs e e n maand van 2300 Kwh. Dit met wat infrarood kachels.
Heb nu een ander flatje (erbij) dat netjes op gas wordt gestookt. De flat wordt nu alleen in de zomer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:28:

Aardige tip. Bedankt.

Huib

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
herpideperpi schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:39:
[...]

Nee.
De VVE heeft paar jaar geleden besloten de algemene CV ketels etc door te zagen, want goed voor het milleu en er waren lekkages.
Ik heb me doodgevochten om dat tegen te houden. Ook meet- en regeltechniek studenten ingeschakeld. Maar kansloos. 95% van de VVE-ers was v o o r. De domheid heeft geregeerd.
Woonde full time in de flat en had zelfs e e n maand van 2300 Kwh. Dit met wat infrarood kachels.
Heb nu een ander flatje (erbij) dat netjes op gas wordt gestookt. De flat wordt nu alleen in de zomer gebruikt.
Ja mensen horen "we gaan van het gas af, groene stroom" en denken YES. En zodra je zegt "airco" dan zit jij op de schopstoel, want het is (in de ogen van velen) een energieverslindend apparaat :+

Beetje zoals ik de laatste tijd in allerlei kringen wat hoor over de "inductie CV ketel" - geen aandacht aan besteden, is gewoon een mislukte waterkoker. Die alles bij mekaar nog 2,5x zoveel CO2 uitstoot (weliswaar indirect) als een CV ketel op gas.

Mooi voor multi split gaan dus. Als iedereen aan het zweten is, kan jij nog die anderhalve hete dag in het jaar even jezelf afkoelen. Daar zul je nooit die 10000kWh extra mee verstoken die die straaljager ipv je CV ketel zal doen.

Tot zover mijn 'nuttige' advies voor je multi split.

Ik heb een Daikin multi split overigens, niet iedereen is daar op tweakers fanatiek over. Wat te begrijpen is. De software is niet altijd je-van-het. Als het om verwarmen gaat ten minste. Qua koelen niets meer dan lof ;)

Verwarmen is bij mij ook geen issue, ik heb in weze een 'duo-split' met een 3MXM68 buiten. Warmtevraag is vergelijkbaar, dus het gaat bij mij prima.

Maar MHI (Mitsu) zou lager minimumvermogen hebben, lijkt me voor een flat wat meer geschikt!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Bart123
Je was dus ca 500 kwijt voor gaatje boren. Ik vrees dat ik dat ook moet,
Ga niet laten coaten. Vaak 700 euro. Opa is 75. wie dan leeft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
herpideperpi schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:45:
Bart123
Je was dus ca 500 kwijt voor gaatje boren. Ik vrees dat ik dat ook moet,
Ga niet laten coaten. Vaak 700 euro. Opa is 75. wie dan leeft.....
Nee hoor niet voor het gaatje alleen, ik zei het verkeerd. R32 was in combinatie met het boren gerekend. Ik geloof 100 per gat, (het kostte ze wel een aantal boren) en 300 voor extra R32. Er was wat weggefietst, ik heb de multi split van een grachtenpand ergens in UUU dat grondig gerenoveerd werd. HVAC werd dus ook helemaal vernieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
#barta123:
Ik heb een Daikin multi split overigens, niet iedereen is daar op tweakers fanatiek over. Wat te begrijpen is. De software is niet altijd je-van-het. Als het om verwarmen gaat ten minste
Je bedoelt met software de interne besturings software voor het regelen van alles. Niet de app.

Ik heb in Roemenie de vier Gree iunits. De app/cloud is regelrechte rommel. Daarom heb ik er wat Smartthings stopkontakten achter hangen, zodat ik op afstand kan zien of alles ook daadwerkelijk draait.
Maar vier van die bakken voor 2000 inclusief montage. Tja dan moet je niet teveel eisen.
Roemeense lei is twee dubbeltjes: Zie hier wat prijzen daar :https://www.emag.ro/searc...252Csearch_bar_gree%2Baer

Doodjammer dat in NL alles aan elkaar gekoppeld is. Je wilt eigenlijk de hardware en installatie apart geprijsd. Ook in Spanje zijn er airco's voor 350 euro. Prima voor af en toe gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door herpideperpi op 07-11-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Mooi voor multi split gaan dus. Als iedereen aan het zweten is, kan jij nog die anderhalve hete dag in het jaar even jezelf afkoelen.

Wil alleen stoken met die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Hier een Actiontiles scherm van de lokatie in Roemenie. in e e n oogopslag de status.
Er is nu niemand, vandaar de lage temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkksu4bPHFy1Azg6zMDefpJSO6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVyfiRyV9Rb09PzqosNXORPs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Het zou overigens zomaar kunnen dat een SCOP, direkt aan zee, zomaar 20 a 25% hoger ligt dan de rest in het Scopgebied.
Ik denk dat ik er zomaar 5 uit kan persen. Echt koud wordt het hier zelden. Behalve bij oostenwind. dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
wOOkey:
antwoord dealer:
Het gene wat u vraagt is geen goedgekeurde combinatie.
Dit komt omdat er aan een scm50 maximaal 8,5 kW aan binnenunits gekoppeld mag worden en gezien het gene wat u vraagt gaan we daar overheen.
U omschrijft ook dat u een srk25zsx wilt hebben.
Maar om het maximale uit deze unit te halen zal die ook op een zsx buitenunit aangesloten moeten worden ipv op een scm.
Anders kunt u net zo goed een zs binnenunit nemen tenzij het u om het design gaat.

Wat dat betreft kan ik u alles vertellen over Mitsubishi dus ik ben voorbereid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
herpideperpi schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:56:
wOOkey:
antwoord dealer:
Het gene wat u vraagt is geen goedgekeurde combinatie.
Dit komt omdat er aan een scm50 maximaal 8,5 kW aan binnenunits gekoppeld mag worden en gezien het gene wat u vraagt gaan we daar overheen.
U omschrijft ook dat u een srk25zsx wilt hebben.
Maar om het maximale uit deze unit te halen zal die ook op een zsx buitenunit aangesloten moeten worden ipv op een scm.
Anders kunt u net zo goed een zs binnenunit nemen tenzij het u om het design gaat.

Wat dat betreft kan ik u alles vertellen over Mitsubishi dus ik ben voorbereid
Oh, dan maar iets kleiner toch? Je wou express te klein hebben toch?

2x SRF, 1 ZSX met bij elkaar 8 kW, bijvoorbeeld 3x 2.5 of 3.5 2.5 2.0, kleinste in de slaapkamer.

De ZSX ventilator is stiller dan de ZS, maar de hele goede specs komen inderdaad wel o.a. door de betere buitenunit in 1 op 1 split. Maar is wel €671 ipv €470 voor de 2.0 kW versie, kost wel dus wat extra (bij Airco Druten).

Heb je misschien een tekening met hoe je die units wil plaatsen, en hoe groot elk deel moet zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 07-11-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:04:
[...]

Oh, dan maar iets kleiner toch? Je wou express te klein hebben toch?

2x SRF, 1 ZSX met bij elkaar 8 kW, bijvoorbeeld 3x 2.5 of 3.5 2.5 2.0, kleinste in de slaapkamer.

De ZSX ventilator is stiller dan de ZS, maar de hele goede specs komen inderdaad wel o.a. door de betere buitenunit in 1 op 1 split. Maar is wel €671 ipv €470 voor de 2.0 kW versie, kost wel dus wat extra (bij Airco Druten).

Heb je misschien een tekening met hoe je die units wil plaatsen, en hoe groot elk deel moet zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPBZPviFLGj_SlBt_taGaJHQn_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gwi6H5QyREO7WIkphLrHQ7Or.jpg?f=fotoalbum_large

Alle kozijnen zijn van onderop tot plafond. Alle kamers zijn aan zee. De loggia is een ideale plek. Zou eigenlijk nog iets (cponsole?)willen hebben in de keuken. Maar ga woensdag bij een toko in Wateringen langs.
Heb het idee dat mijnheer weet waarover die praat. ben benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door herpideperpi op 07-11-2023 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:32
De 60 die ook voor 3 units is daar kan tot 11kW op aangesloten worden.

Het klopt niet het verwarmende vermogen het enige verschil is tussen zs en zsx. Je zou het moeten nakijken, maar ik dacht dat de zsx stiller was en bovendien heeft het een inhoudelijk andere eco-mode. In de manuals kan je zien wat precies de verschillen zijn mocht je geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:01:
De 60 die ook voor 3 units is daar kan tot 11kW op aangesloten worden.

Het klopt niet het verwarmende vermogen het enige verschil is tussen zs en zsx. Je zou het moeten nakijken, maar ik dacht dat de zsx stiller was en bovendien heeft het een inhoudelijk andere eco-mode. In de manuals kan je zien wat precies de verschillen zijn mocht je geïnteresseerd zijn.
Dank. Ga ik zeker bekijken.
Jammer dat in NL verwarmen met airco een marginale business is. Ik begrijp dat noorwegen vol staat met die (Candese?) units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Naja Nederland is niet echt zo koud. Ik heb hier een setje die gekocht is voor de zomer, LG MU3R19 + 3x binnendelen. Verbruik is niet fantastisch maar scheelt toch echt minimaal 50% in € vergeleken met de CV.

Nordic modellen kunnen werken bij -10 tot -30. Nee dat komt hier niet voor, koudste dat ik heb gezien afgelopen 2 stookseizoenen is -10ish midden in de nacht, overdag is het altijd warmer. Zonde om veel meer daarvoor uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
maar scheelt toch echt minimaal 50% in € vergeleken met de CV.

En ik mag vergelijken met gewone elektriek (COP 1) Dus minstens factor 4 besparing

Denk je eens in:

-150 appartamenten aan zee met COP 1 verwarming.
-Slecht geisoleerd
-Makelaars noemen het gebouw Nieuw Siberie

Cursus "Hoe sloopt een VVE zijn eigen gebouw"

Zie natuurlijk ook de bekende nadelen wel. Daarom wil ik alleen seizoensverlenging.

-Lawaai
-Ontdooicycli
-geen vloerverwarming
-complexer om complete woning te verwarmen.
-onbekendheid bij installateurs

Iemand die ernaast een werkende CV heeft is ook koopman. Bij echte koude gebruik je die.

[ Voor 13% gewijzigd door herpideperpi op 08-11-2023 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
herpideperpi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 04:51:
maar scheelt toch echt minimaal 50% in € vergeleken met de CV.

En ik mag vergelijken met gewone elektriek (COP 1) Dus minstens factor 4 besparing

Denk je eens in:

-150 appartamenten aan zee met COP 1 verwarming.
-Slecht geisoleerd
-Makelaars noemen het gebouw Nieuw Siberie

Cursus "Hoe sloopt een VVE zijn eigen gebouw"

Zie natuurlijk ook de bekende nadelen wel. Daarom wil ik alleen seizoensverlenging.

-Lawaai
-Ontdooicycli
-geen vloerverwarming
-complexer om complete woning te verwarmen.
-onbekendheid bij installateurs

Iemand die ernaast een werkende CV heeft is ook koopman. Bij echte koude gebruik je die.
Echt tragisch dat mensen zo'n in-lijn waterkoker installeren. Wat mij betreft meteen van de markt halen. alleen een doorstroom verwarmertje voor warm tapwater her of der is OK. Maar met een PTC verwarming je huis verwarmen?

Zelfs bij elektrische auto's worden die dingen verbannen. En terecht, zoiets kan 7.5kW trekken, in combinatie met 2,5kW voor de AC compressor om de ramen te ontwasemen. Vind je het gek dat je dan in de winter bijna 100km actieradius inlevert.

Tesla doet dat slim met een warmtepomp die warmte uit de accu trekt (bv. na laden/snelladen) en de buitenlucht. Tot een COP van 5,6... :+

Ik heb nu mijn CV 'vervangen' (hij zit er nog voor de douche/bad en warm water boven) met mijn multi split, kost me nu ongeveer 1kWh per m3 gas die ik eerder verbuikte 8)7

En by the way: Je hebt ook geen zonnepanelen neem ik aan? Dus verwarmen kost met een slecht tarief gewoon 50ct/kWh? :'(

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 08-11-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ik denk dat je de nadelen niet zo erg zal vinden als het er eenmaal staat. Ja ding maakt lawaai, nee met nat en kou zit je toch niet buiten. Verwarmen complex? Ik had 1 radiator voor de hele woonkamer, niet alsof die het beter verdeelt dan een wand unit die over het plafond blaast. Ontdooien komt nauwelijks voor bij goed gedimensioneerd systeem.

Enige puntje is vloerverwarming en lastig echt overal te krijgen, badkamer en gang/hal gaat geen eigen unit krijgen. Die doen we maar met een straalkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:29:
Naja Nederland is niet echt zo koud. Ik heb hier een setje die gekocht is voor de zomer, LG MU3R19 + 3x binnendelen. Verbruik is niet fantastisch maar scheelt toch echt minimaal 50% in € vergeleken met de CV.

Nordic modellen kunnen werken bij -10 tot -30. Nee dat komt hier niet voor, koudste dat ik heb gezien afgelopen 2 stookseizoenen is -10ish midden in de nacht, overdag is het altijd warmer. Zonde om veel meer daarvoor uit te geven.
In dat kader mag mijn leverancier best op de offerte/factuur zetten:" Wij adviseerden x Kw en U wilde x KW"
Ik wil echt onderdimensioneren.
De 150 flats staan in de winter voor ca 60 a 70% leeg.
Aan zee wordt het minder koud, behalve bij strenge oostenwind.
Volgens mij geeft onderdimensioneren een beter rendement, met het risico dat je in echt koude maanden een extra infrarood of zo moet bijzetten.

Van de andere kant ben ik best benieuwd hoe die Noren dat doen. Nordic systemen zijn heating only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Nog een vraag (Jullie weten dingen)

Zo'n Mitsu vloermodel. Bij mij moeten ze voor een schuifpaneel. Hoe moeten ze dan gemonteerd?
Kannniet aan de wand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RARLt4vE2L4JncropQGJ0X91_-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b51C58fLyACiJ7uGedicyR6e.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZphHw7a44L_qYG6KIuLX1N7VmVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPsWSYIadKwbtG2VGN7yOoxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door herpideperpi op 08-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Enige puntje is vloerverwarming en lastig echt overal te krijgen, badkamer en gang/hal gaat geen eigen unit krijgen. Die doen we maar met een straalkachel.

duidelijk.

twee vloerconsoles. En de badkamer maar bijverwarmen op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
herpideperpi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:03:
[...]

Volgens mij geeft onderdimensioneren een beter rendement, met het risico dat je in echt koude maanden een extra infrarood of zo moet bijzetten.

Van de andere kant ben ik best benieuwd hoe die Noren dat doen. Nordic systemen zijn heating only?
Dat is een fabel. Een compressor die rustig op halve kracht draait is veel efficiënter dan eentje die je continu op max draai, daarom zijn inverter gebaseerde systemen tot 50% zuiniger dan oude aan/uit types.

https://alklima.nl/leveri...n-inverter/puhz-shw80-yaa

Zoiete heb je hier bijna nooit nodig. Is niet beter of efficienter bij +7, vaak integendeel zelfs. Optimaliseren voor -7 tot +2 is handiger voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
herpideperpi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
Nog een vraag (Jullie weten dingen)

Zo'n Mitsu vloermodel. Bij mij moeten ze voor een schuifpaneel. Hoe moeten ze dan gemonteerd?
Kannniet aan de wand.[Afbeelding][Afbeelding]
Lekker een wand unit nemen. Hele ruimte wordt gewoon warm, 1 unit in de slaapkamer neemt 50 m2 tot badkamer en vide/werkkamer mee.

3 units, 1 per verdieping is hier genoeg voor 3x 50 m2, op 1 buiten deel. Allemaal standaard wandmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:28:
[...]

Lekker een wand unit nemen. Hele ruimte wordt gewoon warm, 1 unit in de slaapkamer neemt 50 m2 tot badkamer en vide/werkkamer mee.

3 units, 1 per verdieping is hier genoeg voor 3x 50 m2, op 1 buiten deel. Allemaal standaard wandmodellen.
Nou. Dan wel koude voeten.

Tegenover mij wonen mensen die verschrikkelijk spijt hebben. Want 4 maal split met wand units.
In de woonkamer stoken ze nu bij met ventilator kachel. In de slaapkamers maakt het niet uit.

Ook in mijn huis in Roemenie heb ik in woonkamer en keuken koude voeten en moet ik de CV (op lage stand) bijzetten voor de broodnodige convectie, om de kou uit de vloer te trekken.

In de meeste appartementen is iedereen aanwezig. Dus soort gratis vloerverwarming van de benedenburen. Hier aan zee is de helft er niet want vakantiewoningen (en nu 1 op 1 stoken helemaal onbetaalbaar).
Vandaar die twee consoles.

De leverancier aldaar had/wilde geen consoles leveren. Maar was spotgoedkoop. (4 GREE single split voor 2 ruggen)

So: disagree. Vloerconsoles zorgen door de convectie voor warme voetjes. (my 10 cts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Dat is een fabel. Een compressor die rustig op halve kracht draait is veel efficiënter dan eentje die je continu op max draai, daarom zijn inverter gebaseerde systemen tot 50% zuiniger dan oude aan/uit types.

Aha. Maar te zwaar dimensioneren....

Heb die Allklima niet nodig, maar wist niet dat Mitsu ook dat soort zware jongens kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Zucht. Wat nu? de totale flat is ca 85 m2.
Ik blijf bij mijn eis van 2 consoles.

Ga morgen maar eens met een bedrijfje alhier praten. (Justair)

Julie horen. En enorme dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Deze pagina is wel bijzonder leerzaam. En goed verhaal over min/max vermogen
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Maar die kende U al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
herpideperpi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:00:
[...]

Nou. Dan wel koude voeten.

Tegenover mij wonen mensen die verschrikkelijk spijt hebben. Want 4 maal split met wand units.
In de woonkamer stoken ze nu bij met ventilator kachel. In de slaapkamers maakt het niet uit.

Ook in mijn huis in Roemenie heb ik in woonkamer en keuken koude voeten en moet ik de CV (op lage stand) bijzetten voor de broodnodige convectie, om de kou uit de vloer te trekken.

In de meeste appartementen is iedereen aanwezig. Dus soort gratis vloerverwarming van de benedenburen. Hier aan zee is de helft er niet want vakantiewoningen (en nu 1 op 1 stoken helemaal onbetaalbaar).
Vandaar die twee consoles.

De leverancier aldaar had/wilde geen consoles leveren. Maar was spotgoedkoop. (4 GREE single split voor 2 ruggen)

So: disagree. Vloerconsoles zorgen door de convectie voor warme voetjes. (my 10 cts)
Ah je hebt zelf eerstehands ervaring - dat is belangrijk.

Hier stook ik al 2 jaren met wandunits, uitblazen zo hoog mogelijk, en een losse ventilator op de vloer die lucht naar boven blaast en circuleert. Dat zorgt dan voor deze verdeling op de begane grond:

Plafond is warmer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqtK4WsZY9NYH-mQFHXCgumTuzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5taT0ZjVajSwp9xJCW9XXfLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer is "kouder" maar valt echt wel mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5iYis6ac0Pl60iVBDL8bu-K6Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuWrG82rnhIT88nVxAg3idAy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit is wel een huis uit 2004 met dikke laag piepschuim onder de begane grond vloer. Appartement is anders natuurlijk met ijskoude onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:42:
[...]

Ah je hebt zelf eerstehands ervaring - dat is belangrijk.

Hier stook ik al 2 jaren met wandunits, uitblazen zo hoog mogelijk, en een losse ventilator op de vloer die lucht naar boven blaast en circuleert. Dat zorgt dan voor deze verdeling op de begane grond:

Plafond is warmer

[Afbeelding]

Vloer is "kouder" maar valt echt wel mee

[Afbeelding]

Maar dit is wel een huis uit 2004 met dikke laag piepschuim onder de begane grond vloer. Appartement is anders natuurlijk met ijskoude onderburen.
Yep. In Roemenie is de vloer niet geisoleerd (geen kruipruimte), en op Scheveningen zijn de onderburen er nooit. Alleen in verkansieperiode. Als ik in Roemenie mijn CV maar klein beetje bijzet, trekt die de koude lucht vrijwel direct van de vloer. Op Scheveningen heb ik die mogelijkheid niet, vandaar consoles. met iets lagere SCOP (toch?), datdanweerwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
uitblazen zo hoog mogelijk, en een losse ventilator op de vloer die lucht naar boven blaast en circuleert. Dat zorgt dan voor deze verdeling op de begane grond:

Wellicht voor mijn overburen. Heb je lichtbeelden van die ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
herpideperpi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:21:
uitblazen zo hoog mogelijk, en een losse ventilator op de vloer die lucht naar boven blaast en circuleert. Dat zorgt dan voor deze verdeling op de begane grond:

Wellicht voor mijn overburen. Heb je lichtbeelden van die ventilator?
Ik heb deze specifiek omdat hij 360 rond kan en ook recht omhoog gericht kan worden: https://www.amazon.nl/dp/B07X1L2DVH/

Maar hij is stiekem vrij luid voor de luchtverplaatsing, koop een willekeurige andere tafelventilator / vloerventilator - kies voor grote diameter, lage wattage.

Ik heb ook een https://www.bestron.com/nl/dfa40.html, deze is zwaar overkill. Wasdroog duty nu, maar krijgt wel echt hele huis warm, is dan wel windkracht 5 binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Dit gaat hem worden.
Prijs all in, ook gaten boren, maar coating heb ik niet genomen.
Ik houd de naam van de leverancier ff apart. wil niet de illusie wekken dat ik reclame maak.

Ga met hem in zee. Heel klein bdrijf, maar ik neem de gok.

Jullie horen hoe het gegaan is.
Alvast dank voor het meedenken.

Verwarmen met airco gaat best wel kansen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppV_ZK57GEHHh8W1gifVoFXll60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ub6w2m7EaaxGvWprfGaiB36v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door herpideperpi op 12-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:02:
Dit gaat hem worden.
Ik houd de naam van de leverancier ff apart. wil niet de illusie wekken dat ik reclame maak.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar ik ben bevooroordeeld, zelfde installatie hier :)

Ik ben even kwijt hoe groot de warmtevraag voor de woonkamer is, omdat je zegt bijverwarming. Denk je dat je de 5kW nodig hebt? De 3,5kW schijnt wat minder lawaai te maken. Ik kan ze niet vergelijken, wij hebben de 3,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat vindt de VVE van de buitenunit? De gevel is niet van jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:42:
[...]

Ziet er goed uit, maar ik ben bevooroordeeld, zelfde installatie hier :)

Ik ben even kwijt hoe groot de warmtevraag voor de woonkamer is, omdat je zegt bijverwarming. Denk je dat je de 5kW nodig hebt? De 3,5kW schijnt wat minder lawaai te maken. Ik kan ze niet vergelijken, wij hebben de 3,5kW.
Je bedoelt de SRF 50 wat kleiner? Goed mogelijk. Over tien dagen komt men nog kijken.
En welk model heb jij dan met 3.5KW de SRF 25?
Woonkamer is ( denk ik) 4x7, maar moet ook stukkie keuken doen.
De consoles komen niet aan de muur, maar worden voor de raampanelen geplaatst. (die gan van vloer tot plafond. Er komen aparte beugels voor.

Apropos. Ik bedoel eigenlijk niet "bijverwarmen" Ik heb het eigenlijk over seizoen verlengen. Dus de apparatuur mag ondergedimensioneerd zijn. Zodat de verkansiewoning aan zee langer gerbuikt kan worden.
Ik verwacht aan zee, want berewarm, een SCOP van wellicht 5.
Nu zegt de leverancier dat de luchvochtigheid aan zee hoger is dus SCOP lager. Heb me daar verder niet meer in verdiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD-d53vE_AvlfbxFdlm-0qFEo3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJazot3lraDeTQx5QpjcX3qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ3kQiT2qwDBCvVXQlLZ1llDUBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vJCkYg8VFmceqqwIzoud4dBn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door herpideperpi op 12-11-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:53:
[...]

Je bedoelt de SRF 50 wat kleiner? Goed mogelijk. Over tien dagen komt men nog kijken.
En welk model heb jij dan met 3.5KW de SRF 25?
Woonkamer is ( denk ik) 4x7, maar moet ook ztukkie keuken doen.

Apropos. Ik bedoel eigenlijk niet "bijverwarmen" Ik heb het eigenlijk over seizoen verlengen. Dus de apparatuur mag ondergedimensioneerd zijn. Zodat de verkansiewoning aan zee langer gerbuikt kan worden.
Ik verwacht aan zee, want berewarm, een SCOP van wellicht 5.
Nu zegt de leverancier dat de luchvochtigheid aan zee hoger is dus SCOP lager. Heb me daar verder niet meer in verdiept.

[Afbeelding]
Wij gebruiken allemaal wandmodellen, de srk35zsx-w, en dan nog de 2,5kW in het trapgat en 2kW op de slaapkamer. Is hier hoofdverwarming. Wand is hier makkelijker ivm weinig ruimte. Kleine tussenwoning, 94m2 oppervlakte. Woonkamer 20m2, 50m3, bouwjaar 1957.

Vandaag de 3,5kW aan gehad met open deuren, buitentemperatuur ongeveer 6 graden, doel temperatuur 19 graden, werkelijk behaalde temperatuur stabiel 19,3 graden door de hele dag.

Dit is het verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryDwQ27uznJHYXmUSiHk12lcvWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYeQn0UJcI1Hu0DioNosEYog.jpg?f=fotoalbum_large

11 uur ongeveer aangezet dus 6 uur verbruik is ongeveer gemiddeld 385W.

Misschien heb je wat aan de informatie alhoewel elke situatie anders is natuurlijk.

Aanvulling nav wijziging eerdere bericht, jeeee, wat een uitzicht, jaloers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:06
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:02:
Dit gaat hem worden.

[Afbeelding]
SRF25ZSX-W bestaat niet.

Waarom op de slaapkamer wel wifi en de overige twee niet? Bewuste keuze of niet bij stilgestaan?

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
M_AW schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:30:
[...]

SRF25ZSX-W bestaat niet.

Waarom op de slaapkamer wel wifi en de overige twee niet? Bewuste keuze of niet bij stilgestaan?
Denk tikfout. alle drie wifi. Goed dat je het opmerkt. Heb nog niet getekend. Zag de Mitsu app. Beter dan die van GREE. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:06
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:44:
[...]

Denk tikfout. alle drie wifi. Goed dat je het opmerkt. Heb nog niet getekend. Zag de Mitsu app. Beter dan die van GREE. ;)
SRF is bij mijn weten niet standaard voorzien van wifi. Best wel bak meerprijs voor de module. Zorg dat het duidelijk ik offerte staat dat die ook worden geleverd!

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:40
Er heeft vroeger CV gezeten zeg je, zitten er nog radiatoren/vloerverwarming in?
Dan kun je een monoblock op je balkon zetten, dat verwarmt een stuk beter en gelijkmatiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
pagani schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:51:
Wat vindt de VVE van de buitenunit? De gevel is niet van jou...
VVE geeft toestemming. mits" een geauthoriseerde, wawa"

Vergeet niet dat de 150 -1 leden hebben nesloten dat de bestaande CV blokverwarming ( 4 CV ketel) moesten worden doorgezaagd.

Dus minstens 90% van de 150, appartementen stoken met gewone elektrische kacheltjes, infrarood of vage elektrische vloerverwarming. alles met een COP=1. een enorme blunder. Ik was zo ongeveer de enige die tegen was (Na TU Delft advies).

Buitenunit staat op balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:09:
Er heeft vroeger CV gezeten zeg je, zitten er nog radiatoren/vloerverwarming in?
Dan kun je een monoblock op je balkon zetten, dat verwarmt een stuk beter en gelijkmatiger.
ALLES is doorgezaagd. Er zat zelfs vloerverwarming in (Zweeds systeem).

Om gek van te worden. Er waren wel wat lekkages hier en daar, maar met de juiste meet- en regeltechniek mag dat geen probleem zijn.

Je hebt geen idee hoe VVE-s kunnen besluiten.

Nu spijt. Ikzelf had een maand van 2200 KW. Maar somige penthouses kwamen op faktuurtje van 10K euro.
Pand is slecht geisoleerd, want van 1978.

[ Voor 3% gewijzigd door herpideperpi op 12-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
M_AW schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:52:
[...]

SRF is bij mijn weten niet standaard voorzien van wifi. Best wel bak meerprijs voor de module. Zorg dat het duidelijk ik offerte staat dat die ook worden geleverd!
Dank. maar in de de begeleidende tekst staat "alle voorzien van wifi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:13:
[...]

ALLES is doorgezaagd. Er zat zelfs vloerverwarming in (Zweeds systeem).
Dat begrijp ik niet.
Er zit een leidingensysteem door het gebouw, dat is weggehaald.
Maar dan heb je toch nog steeds een afgiftesysteem in je appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:28:
[...]

Dat begrijp ik niet.
Er zit een leidingensysteem door het gebouw, dat is weggehaald.
Maar dan heb je toch nog steeds een afgiftesysteem in je appartement?
Afgiftesysteem? Er liepen leidingen de flat binnen. Verder niets. Er is ook geen gasaansluiting in de flats.
Ook radiatoren zijn doorgezaagd.

[ Voor 4% gewijzigd door herpideperpi op 12-11-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Je zegt dat er vloeverwarming in zit. Dan zit er ergens een verdeler van de vloerverwarming waarop een warmteleiding was aangesloten. Dat de VVE de transportleidingen door het gebouw weghaalt betekent niet dat jouw afgiftesysteem verdwenen is. Of hebben ze de vloer opengebroken om de vloerverwarming eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Nee, de buizen kwamen rechtstreeks . Geen systeem.
Het zweeds systeem was een soort omweg naar fe radiatoren. Er is echt niks over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:37:
Je zegt dat er vloeverwarming in zit. Dan zit er ergens een verdeler van de vloerverwarming waarop een warmteleiding was aangesloten. Dat de VVE de transportleidingen door het gebouw weghaalt betekent niet dat jouw afgiftesysteem verdwenen is. Of hebben ze de vloer opengebroken om de vloerverwarming eruit te halen?
Het is geen nieuwe pand waar ieder appartement een warmwater meter hebben en daaruit weer aftappen. Klinkt als een spaghetti van buizen bijvoorbeeld 1 stijgleiding voor alle radiatoren van bijvoorbeeld de woonkamers boven elkaar.

Blokverwarming zonder meter is super inefficiënt, niemand gaat het lager zetten want VVE betaalt het toch. Niet aanwezig = eh whatever laat maar aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
w00key schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:40:
[...]

Het is geen nieuwe pand waar ieder appartement een warmwater meter hebben en daaruit weer aftappen. Klinkt als een spaghetti van buizen bijvoorbeeld 1 stijgleiding voor alle radiatoren van bijvoorbeeld de woonkamers boven elkaar.

Blokverwarming zonder meter is super inefficiënt, niemand gaat het lager zetten want VVE betaalt het toch. Niet aanwezig = eh whatever laat maar aan staan.
Daarom waren er van die domme Ista meters op de radiatoren gemonteerd.
Ieder appartament had eigen in en uitgang van het systeem. Door eht wedse systeem stroomt het water onder de vloer in en uit, ook als de radiatoren uit staan.

[ Voor 12% gewijzigd door herpideperpi op 13-11-2023 11:19 ]

Pagina: 1