Goedemorgen,
Ik wilde graag een (redelijk) inzicht hebben in de efficiëntie van mijn verwarmingsinstallatie hebben, welke bestaat uit een Elga/Toshiba warmtepomp in combinatie met CV ketel (hybride), plus een airco van Toshiba voor de benedenverdieping, plus een Daikin multisplit voor de bovenverdieping
En wat kan ik hiermee dan? bijvoorbeeld als de metertjes in het rode komen (COP <2.2) is het efficienter om de CV op gas te stoken in plaats van Elga of Airco.
Ik wilde graag een (redelijk) inzicht hebben in de efficiëntie van mijn verwarmingsinstallatie hebben, welke bestaat uit een Elga/Toshiba warmtepomp in combinatie met CV ketel (hybride), plus een airco van Toshiba voor de benedenverdieping, plus een Daikin multisplit voor de bovenverdieping
- De COP van de Elga en CV ketel kan ik bereken op basis van meting met een kamstrup en Homewizard kwh meter.
- Voor de airco's meet ik de electrische energie maar kan ik de thermische energie niet meten natuurlijk. Om dit op te lossen heb ik op basis van de datasheet van mijn Toshiba RAS-137SVK airco een sensor in home assistant gemaakt. Deze geeft de COP (zoals per datasheet) op basis van de buitentemperatuur en het opgenomen vermogen.
- Voor de Daikin kan ik hetzelfde doen (nog niet gedaan, kon geen goede datasheet vinden).
En wat kan ik hiermee dan? bijvoorbeeld als de metertjes in het rode komen (COP <2.2) is het efficienter om de CV op gas te stoken in plaats van Elga of Airco.
:strip_exif()/f/image/C5mEJSTfUwAY4lP8wBUpssKy.jpg?f=fotoalbum_large)