@barta123 wij hebben in iedere kamer vloermodel binnenunits in plaats van de radiatoren. Dat werkt zeer goed.
:strip_exif()/f/image/x5E9ijmKGJ7yQfsxQdq7eg4n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x5E9ijmKGJ7yQfsxQdq7eg4n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aT0jbgnKG16zhhJWbP8A8ZTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige mogelijkheid tot zuiniger verbruik bij SWW is de aanvoertemp verlagen lijkt mij.Nomind schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:57:
[...]
Om een idee te krijgen wat haalbaar is met een nieuwe ketel:
Ik heb een Intergas ketel uit 2019 met een korte leidinglengte van douche naar ketel. Mijn keuken is 100% elektrisch. Verder heb ik ik de CV tuning tips van het T forum, naar eigen inzicht toegepast.
Ik douche ca 5 minuten pd en dat kost ca 0,1 m3 volgens de P1 meter. Een vol bad kost ca 1 m3 gas.
In de zomer verbruik ik (als ik alleen ben) ca 3-4m3 per maand. Met meer personen, een royaler gebruik en een minder gunstig SWW verwarmingssysteem kan het flink meer zijn. Je goedkoopste en snelste eerste stap is (naast minder SWW gebruiken), kijken of je ketel zuiniger ingesteld kan worden tijdens SWW gebruik. In mijn situatie ben ik van ca 5 m3 pm naar 3-4 m3 pm gegaan.
Veel leesplezier met het CV tuning topic
[ Voor 12% gewijzigd door nwagenaar op 09-11-2023 08:59 ]
Ik ga een warmtepompboiler plaatsen vrij binnenkort.Nomind schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:57:
[...]
Om een idee te krijgen wat haalbaar is met een nieuwe ketel:
Ik heb een Intergas ketel uit 2019 met een korte leidinglengte van douche naar ketel. Mijn keuken is 100% elektrisch. Verder heb ik ik de CV tuning tips van het T forum, naar eigen inzicht toegepast.
Ik douche ca 5 minuten pd en dat kost ca 0,1 m3 volgens de P1 meter. Een vol bad kost ca 1 m3 gas.
In de zomer verbruik ik (als ik alleen ben) ca 3-4m3 per maand. Met meer personen, een royaler gebruik en een minder gunstig SWW verwarmingssysteem kan het flink meer zijn. Je goedkoopste en snelste eerste stap is (naast minder SWW gebruiken), kijken of je ketel zuiniger ingesteld kan worden tijdens SWW gebruik. In mijn situatie ben ik van ca 5 m3 pm naar 3-4 m3 pm gegaan.
Veel leesplezier met het CV tuning topic
Dit is wel heel weinig voor mijn ruimte van 113m³ ook met 5kw zit ik op een gemiddeld verbruik van 5.7kw per dag voor ongeveer 14 uur stoken. Resulteert in ongeveer 410watt per uur.Nism0 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:18:
Sinds gister overgegaan naar 24/7 verwarmen. Afgelopen nacht/ochtend van 12 tot 7 ongeveer 1.2 kw verbruikt met een nachtverlaging naar 19 graden.
Dat vind ik vrij netjes voor een 5kw unit (130m3).
(edit: heb je edit gemist.. Excuus) Hoe zit dat eigenlijk met het bouwbesluit en verwarming ? Een L/L wordt niet gezien als volwaardige vervanging van je CV systeem, telt ook niet mee in je energielabel.. Maar stel ik voer mijn plan uit (volledig verwarmen op L/L met 2 binnenunits, moet makkelijk te doen zijn qua capaciteit), en ik laat de CV ketel weghalen en op die plek een SWW WP-boiler hangen, en daarna de gasaansluiting weghalen.. Dan heb ik niet meer in iedere individuele ruimte verwarming natuurlijk.nwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:54:
@barta123 wat @Chatslet aangeeft, als je de CV verwijdert, waarom zou je de radiatoren nog laten zitten? En wat mij ook is gezegd, als je de leidingen niet vult dan gaat het (snel) roesten en wat in de radiatoren achterblijft is erg smerige rotzooi dat je niet of amper schoon kunt krijgen.
Wat betreft verwarming in de rest van het huis. De slaapkamer een woonkamer hebben een MHI, ons kantoortje had al een airco (was eerder de slaapkamer van de vorige bewoners).
De resterende ruimtes (keuken, gang, waskamer, kantoor, toilet en badkamer) zijn allemaal voorzien van IR-panelen/IR-VWW en-of keramische verwarming om vochtproblemen tegen te gaan al dan niet voor warmte (allemaal op afstand te regelen via HA, ik ben en blijf een tweaker he).
Sinds juli 2023 - toen hebben wij de CV en handdoek radiator verwijderd - zijn wij volledig gasloos en tot op heden hebben wij niets te klagen qua comfort en warmte al dan niet in de zomermaanden (het blijft lekker koel). Moet wel aangeven dat wij zowel de vloer (via de kruipruimte) als onze muren hebben (na)geisoleerd; dat maakt echt een enorm verschil (ook qua verbruik).
Ik snap je gedachte over het bouwbesluit, maar het bouwbesluit geeft aan dat alle leefruimtes moet beschikken over (een vorm van) werkbare verwarming; er staat niet expliciet aangegeven hoe je dit moet doen. Immers er zijn nog zat appartementen en-of woningen die op gas zitten maar geen verwarming hebben in alle kamers
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik wil precies hetzelfde. In NL kan je een AUX kopen en het in bedrijf stellen kost niet veel wat de verkoper ook aanbied. Deze verwarmt tot een buitentemperatuur van -7. Bij die climamarkt staat een Haier GEOS voor dezelfde prijs die tot -15 kan verwarmen wat me net iets meer vertrouwen geeft. Wellicht zit daar ook een MHI compressor in.CrazyOne schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:13:
Maar even een vraag hier.
Ik ben behoorlijk handig en wil een 3 split airco op de 3 slaapkamers boven (voornamelijk koeling in de zomer, verwarming in de winter is leuk meegenomen, maar zoveel staat die toch niet aan). Ik heb via climarket al een airco uitgezocht, alleen nu loop ik tegen alle extra's op die nodig zijn, zoals condenspompen en condensleidingen. Er zal in totaal vanaf de verste kamer ongeveer 10 meter afstand tussen de buitenunit en de binnenunit zijn. Ik heb dus condenspompen nodig om alles weer naar het platte dak (boven de slaapkamers) te pompen. Ik loop hier alleen een beetje in vast qua wat ik nodig heb en ook in de de leidingen. Dit omdat ik graag zou willen werken met snelkoppelingen, aangezien er weinig stek monteurs zin hebben om aan een zelf aangelegde installatie te klussen heb ik gemerkt.
Maar al dit spul kan ik niet via climarket krijgen zo lijkt het, dan maar gewoon naar cvtotaal om leidingen, condenspompen etc te bestellen?
Eigenlijk offtopic;Kuusj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:28:
[...]
(edit: heb je edit gemist.. Excuus) Hoe zit dat eigenlijk met het bouwbesluit en verwarming ? Een L/L wordt niet gezien als volwaardige vervanging van je CV systeem, telt ook niet mee in je energielabel.. Maar stel ik voer mijn plan uit (volledig verwarmen op L/L met 2 binnenunits, moet makkelijk te doen zijn qua capaciteit), en ik laat de CV ketel weghalen en op die plek een SWW WP-boiler hangen, en daarna de gasaansluiting weghalen.. Dan heb ik niet meer in iedere individuele ruimte verwarming natuurlijk.
Ik heb geen idee wat dat betreft, maar hopelijk kan ik dit volgend jaar aangeven nadat we onze gasaansluiting hebben verwijderd (we kunnen met een hoger energielabel korting krijgen op onze hypotheek).En als ik een energielabel laat maken, hoe zou dat erop staan dan? Want nu is het een HR107 ketel die ook SWW voorziet. Dus dan wordt de verwarming ??? en de WP-Boiler voor SWW.
Bedankt voor je toevoeging. Heel offtopic is het volgens mij ook niet hoor, het topic gaat immers ook over het verwarmen met je L/L WP. Er moeten vast mensen zijn hier die in deze situatie hebben gezeten, dus ik ben erg benieuwd. Pragmatsich een COP1 kacheltje in elke kamer zetten en het zo oplossen snap ik en is een oplossing, maar daar gaat je energielabel ook prompt mee naar onder als ik de simulator even erbij paknwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:55:
[...]
Eigenlijk offtopic;
De eis binnen het bouwbesluit is, voor zover ik heb begrepen, is dat elke ruimte met voorheen een radiator, een regelbare verwarmingsbron moet hebben. Dat mag zelfs met een goedkope elek. kachel van de bouwmarkt.
[...]
Ik heb geen idee wat dat betreft, maar hopelijk kan ik dit volgend jaar aangeven nadat we onze gasaansluiting hebben verwijderd (we kunnen met een hoger energielabel korting krijgen op onze hypotheek).
Momenteel zien de labels er als volgt uit: https://www.rvo.nl/sites/...el-voorbeeld-woningen.pdf
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
In dit topic is al eens een discussie geweest over de inzet van een L/L WP, WPB en gebruik van COP1-verwarming in ruimtes die voorheen een radiator hadden om van het gas af te gaan icm het bouwbesluit; dit heeft een eigen afsplitsing heeft gekregen (link)Kuusj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:07:
[...]
Bedankt voor je toevoeging. Heel offtopic is het volgens mij ook niet hoor, het topic gaat immers ook over het verwarmen met je L/L WP. Er moeten vast mensen zijn hier die in deze situatie hebben gezeten, dus ik ben erg benieuwd. Pragmatsich een COP1 kacheltje in elke kamer zetten en het zo oplossen snap ik en is een oplossing, maar daar gaat je energielabel ook prompt mee naar onder als ik de simulator even erbij pak
Ja eens met dat laatste ook. Een woning met goed geisoleerd dak heeft amper verwarming nodig boven. Oud collega heeft een woning uit jaren 90/begin 2000 en die had zijn bovenverdieping verbouwd, is volgens mij ook prima geisoleerd. Toen de radiatoren afgekoppeld (ivm ruimte) en niet meer terug geplaatst, sinds zomer vorig jaarnwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:37:
[...]
In dit topic is al eens een discussie geweest over de inzet van een L/L WP, WPB en gebruik van COP1-verwarming in ruimtes die voorheen een radiator hadden om van het gas af te gaan icm het bouwbesluit; dit heeft een eigen afsplitsing heeft gekregen (link)
En ja, pragmatisch is het zeker. De vraag is meer in hoeverre dat het daadwerkelijke verbruik ook de realiteit is tov een simulator. Wij hebben over weliswaar een IR-paneel in ruimtes waar eerst een radiator zat, maar die zijn ingesteld om alleen aan te springen bij lager dan 18 graden of staan gewoon uit.
En hetzelfde geldt ook de verkoopbaarheid van een woning met beide energielabel B waarbij de ene woning nog gebruik maakt van gas voor koken/verwarming/warmwater/etc en de andere woning volledig gasvrij is en gebruik maakt van L/L WP, WPB, etc. Ik vermoed dat die laatste aantrekkelijker zal zijn op de markt
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Mijn oplossing hiervoor (zie m'n sig voor wat ik heb) is bij te lage warmtevraag gewoon de warmtevraag even verhogen (deur naar de gang open bv). Zodra hij teruggemoduleerd is kan de deur weer dicht (of gewoon open laten zodat de rest van het huis ook nog een beetje kan meeliften bij zachte temperaturen).Slonzo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:43:
[...]
Helaas. Sinds demand control beschikbaar is staat hij gewoon permanent op 40% om de idiote pieken wat te drukken. Verder nog geen oplossing. Ik heb nu misschien iemand gevonden die bereid is om verder te zoeken wat het probleem juist is, en indien het niet op te lossen valt, wil ik de unit vervangen door een kleinere. Maar het gaat allemaal nogal traag, het staat momenteel niet hoog meer op mijn prioriteitenlijst
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Weer bewijs dat, zoals hier al meermaals is besproken, 1 unit op de overloop niet werkt om alle slaapkamers te koelen / warmen zoals mensen dat graag zouden willen.Termy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:19:
[...]
maar de 1e verdieping is drama. Daar hangt ie in de hoek aan de lange muur met de deur schuin tegenover aan de andere kant van de kamer en ondanks de flappen naar uiterst links blaast het vooral naar voren. Daar blijft het dus nogal in een bubbel hangen waardoor het vermogen hoog blijft pendelen zoals jij omschrijft. Op zolder hangt ie aan dezelfde muur, hoogte, etc, maar is het een iets grotere kamer en is het de korte muur dus blaast het een stuk beter de ruimte in (plus hogere warmtevraag).
Ik heb wel geprobeerd om met een staande ventilator richting de deur te blazen op de 1e maar vooralsnog werkt dat niet fantastisch. Gelukkig is het ook nog niet erg nodig om daar te verwarmen, dus zolang het daar 19+ blijft is het wel ok.
Ik denk dat dit verschilt per situatie! Hier werkt het in ieder geval wel. Ik maak bij verwarmen gebruik van bleeding door de overloop alleen op ventileren te zetten. Geen gependel en de kamers warmen voldoende op. Bij koelen werkt het voor ons ook voldoende, hoewel inderdaad de koelte via de trap naar beneden gaat, maar toch wel iets van warmte uit de kamers meeneemt. Maar dat doen we alleen als het echt bloedheet is buiten.Yellos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:42:
[...]
Weer bewijs dat, zoals hier al meermaals is besproken, 1 unit op de overloop niet werkt om alle slaapkamers te koelen / warmen zoals mensen dat graag zouden willen.
Een unit op de overloop verwarmt alleen de overloop maar wordt bemeten voor de overloop en slaapkamers en gaat dan hopeloos pendelen. Mensen gaan dan deuren open zetten en met ventilators werken maar het werkt toch niet zoals ze in eerste instantie hadden gehoopt. De lucht gaat echt niet zo makkelijk door de deuropeningen als mensen hopen en je zit ook nog met een trap naar onder / boven waar je lucht heen verdwijnt.
Dat weet ik: ik maak mij er ook helemaal niet druk over (helemaal niet aangezien ik niet van plan ben om onze woning die pas sinds vorig jaar hebben gekocht op korte termijn te verkopenChatslet schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:53:
@nwagenaar Ik zou me over dat bouwbesluit niet zo druk maken. Dat is meer iets voor wanneer een nieuwbouwwoning sleutelklaar wordt opgeleverd of wordt verhuurd. In de werkelijkheid staan er op funda genoeg "kluswoningen" die gewoon worden verkocht en waar de kopers een hypotheek op krijgen. Ook krijgen mensen gewoon een hypotheek op een nieuwbouwwoning die ze caso op laten leveren.
[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 09-11-2023 12:32 ]
Eh, nee dat bewijst het niet want daar hangt ie niet. Als je goed gelezen had, had je gezien dat ik spreek van kamers waar de units op de 1e en 2e verdieping hangen.Yellos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:42:
[...]
Weer bewijs dat, zoals hier al meermaals is besproken, 1 unit op de overloop niet werkt om alle slaapkamers te koelen / warmen zoals mensen dat graag zouden willen.
Een unit op de overloop verwarmt alleen de overloop maar wordt bemeten voor de overloop en slaapkamers en gaat dan hopeloos pendelen. Mensen gaan dan deuren open zetten en met ventilators werken maar het werkt toch niet zoals ze in eerste instantie hadden gehoopt. De lucht gaat echt niet zo makkelijk door de deuropeningen als mensen hopen en je zit ook nog met een trap naar onder / boven waar je lucht heen verdwijnt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 09-11-2023 13:16 ]
Wat je zegt over die sociale bubbel klopt wel.nwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
[...]
Dat weet ik: ik maak mij er ook helemaal niet druk over (helemaal niet aangezien ik niet van plan ben om onze woning die pas sinds vorig jaar hebben gekocht op korte termijn te verkopen), maar ik merk wel binnen mijn sociale bubbel dat het gebruik van L/L WP, een WPB en-of additionele (bij)verwarming zoals IR-panelen niet echt wordt gezien als een alternatief om gasloos te worden of minder gas te verbruiken.
En ja, ook daar worden zaken als bouwbesluit en traditionele online bronnen gebruikt om als standpunt aan te geven.
Laten we eerlijk zijn, een L/L WP (of airco) wordt gezien als milieuonvriendelijk (en niet duurzaam) omdat deze primair wordt gezien als een energieverlslindende manier om een huis of ruimte te koelen tov een ventilator. Een WPB bijvoorbeeld; na diverse telefoontjes ervaar ik dat installatiebedrijven dit in feite niet willen of kunnen leveren; ze adviseren dan een hybride Cv-oplossing of een algehele L/W of W/W WP configuratie waardoor wij er maar voor hebben gekozen om hem online te bestellen en de subsidie te laten schieten door hem maar zelf te installeren.
En liever had ik ook een L/W of W/W WP configuratie gehad, ware het niet dat dit zoveel aanvullende (verbouw)kosten met zich zou meebrengen terwijl wij nu voor 50% van zo'n investering hetzelfde hebben gerealiseerd en wat wij binnen 5 jaar hebben terugverdiend
Neemt niet weg dat ik met regelmaat vragen moet beantwoorden van mensen binnen mijn sociale bubbel hoe het nu allemaal bevalt (want helemaal van het gas af, is toch wel eng). Maar zowel ik als mijn vrouw zijn enorm tevreden zonder op comfort of warmte in te leveren.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Verwijderd
Je moet dan eens buiten je sociale bubbel komennwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
[...]
Neemt niet weg dat ik met regelmaat vragen moet beantwoorden van mensen binnen mijn sociale bubbel hoe het nu allemaal bevalt (want helemaal van het gas af, is toch wel eng). Maar zowel ik als mijn vrouw zijn enorm tevreden zonder op comfort of warmte in te leveren.
Ja koekenbakker!!!barta123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:04:
[...]
Wat je zegt over die sociale bubbel klopt wel.
Alleen ben ik zelf chemisch technoloog en hoef je mij dus over thermodynamica niks uit te liggen (ten minste, op de gemiddelde verjaardag - in mijn vakgebied is dat wel een adner verhaal)
Een lucht-lucht warmtepomp, is zeker zo efficient, al dan niet efficienter dan met L/W verwarmen. Je hoeft immers niet eerst een groot blok beton op te warmen (met vloerverwarming) en zit niet vast aan een zekere aanvoertemperatuur. Zo lang je dT op je lucht maar groot genoeg is kan je die ruimte prima opwarmen.
En het wordt inderdaad gezien als een energieverslindend apparaat.
Maar dat blijf ik vreemd vinden, in een auto hebben we ook een airco. De airco in de auto is niet inefficient, de auto zelf is inefficient. Je huis koelen met een airco (en niet met de auto rijden, als dat dan recreatief is of woon-werk) kost minder energie dan die auto verplaatsen... Maar de auto zien we zelden als energieverslinder. Terwijl die airco in huis op een warme dag misschien een paar kWh verstookt. En een benzine auto op 100km meestal gewoon 6L benzine verstookt (= 52,2 kWh)
Alles is relatief, zullen we maar zeggen.
Terwijl ik nu ik die L/L WP heb gewoon in een uurtje een temperatuur heb van 20 graden in huis, heerlijk. Terwijl ik eerder met die VR ketel frikandel die ik heb met ruk radiatoren, ik 24/7 kon stoken, alsnog 150m3 gas per maand kwijt was terwijl ik in de kou zat, bij 15°C...![]()
Met die warmtepompboiler snap ik ook, ik denk dat ik die zelf ook maar ga installeren. Het aanbod is ook niet zo groot. Terwijl als je er eentje met R290 koopt, je een heel milieubewuste manier hebt van water verwarmen!
https://airco.one/warmtep...doen-ze-en-hoe-werken-ze/Chatslet schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:58:
@barta123 Warm water is ook nog waar wij nog over twijfelen. In 2021 voor 5000 euro een nieuwe CV ketel met Honeywell Evohome laten plaatsen. Daarna vlogen de gasprijzen omhoog en het jaar daar op is er beneden airco gekomen waar we mee verwarmen en inmiddels liggen alle radiatoren op de gemeentestort en verwarmen we boven ook met airco. We twijfelen nu heel erg of we niet gewoon moeten doorpakken en moeten accepteren dat we in 2 jaar gewoon de hele investering van 5000 euro kunnen afschrijven of dat we nog aan het gas blijven voor koken en warm water.
Een ventilatiewarmtepompboiler lijkt mij het meest efficiënt omdat de ventilatiebox nu gewoon de door de airco's verwarmde lucht naar buiten staat te ventileren. Dan kan kun je daar misschien beter warm water van maken. Hoe kijk jij daar vanuit je vakkennis tegenaan?
De reden waarom wij nu een L/L WP gebruiken is mede vanwege dit topic, buiten mijn offline sociale bubble dus en mijn vrouw had eerst ook haar bedenkingen totdat de airco leverancier aangaf dat verwarmen met een airco een energiezuinige/duurzame oplossing wasVerwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:11:
[...]
Je moet dan eens buiten je sociale bubbel komen
Onze buurman, wijzend naar ons 2 buiten-units: "werkt dat goed met die molentjes?" Ik heb hem dan uitgelegd wat dat was, maar dacht die nu echt dat dat windmolentjes waren of zo?
Dat wil ik best weerleggen...nwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:54:
[...]
Toch lees je dat er diverse milieu organisaties het commentaar geven dat het niet zo duurzaam is (tov de traditionele of hybride WP’s).
in dit land is het niet een vereiste dat je weet waar je over praat als je dingen roept naar het publiek of dat het uberhaupt waar moet zijn.nwagenaar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:54:
[...]Toch lees je dat er diverse milieu organisaties het commentaar geven dat het niet zo duurzaam is (tov de traditionele of hybride WP’s).
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 09-11-2023 16:10 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2023 16:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Verwijderd
Deze uitspraak wordt vaak gebruikt (vanop de Nexura product pagina):Chatslet schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:28:
@mr_evil08 Tegenwoordig zijn er ook airco's die stralingswarmte afgeven zoals bijvoorbeeld Daikin Nexura.
Het is toch geen energie uit de lucht, maar wel een buitenunit die via compressie/decompressie van een koelvloeistof zijn warmte/koude afgeeft aan de buitenlucht, en de binnenunit omgekeerd? Waarom wordt het altijd op die manier gezegd of zie ik het verkeerd?Aangedreven door 80% hernieuwbare energie uit de lucht en 20% elektriciteit
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2023 16:43 ]
Strikt fysisch is er bij een COP van 5 wel degelijk 80% van de warmte die uit de buitenlucht gehaald wordt.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:34:
[...]
Deze uitspraak wordt vaak gebruikt (vanop de Nexura product pagina):
[...]
Het is toch geen energie uit de lucht, maar wel een buitenunit die via compressie/decompressie van een koelvloeistof zijn warmte/koude afgeeft aan de buitenlucht, en de binnenunit omgekeerd? Waarom wordt het altijd op die manier gezegd of zie ik het verkeerd?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verwijderd
Ok, de lucht rond de buitenunit koelt af, maar ik zie het eerder als de buitenunit die zijn koelte afgeeft. Bij een koelkast zeggen we toch ook niet dat een deel van de energie uit de keukenruimte komt, omdat het rooster zijn warmte kwijt kan aan de minder warme omgevingslucht?Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:46:
[...]
Strikt fysisch is er bij een COP van 5 wel degelijk 80% van de warmte die uit de buitenlucht gehaald wordt.
Ga maar eens een paar minuten voor je buitenunit staan....
"koelte" bestaat niet, je onttrekt warmte aan de buitenlucht, en pompt die naar binnen in het huis.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:50:
[...]
Ok, de lucht rond de buitenunit koelt af, maar ik zie het eerder als de buitenunit die zijn koelte afgeeft. Bij een koelkast zeggen we toch ook niet dat een deel van de energie uit de keukenruimte komt, omdat het rooster zijn warmte kwijt kan aan de minder warme omgevingslucht?
Sony A7 iv en wat recycled glas
De buizen en zo zijn er nog wel? Zo ja, koop een mooie nieuwe box met DCmotor en draadloze bediening/sensorenbarta123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:14:
Ik heb zelf geen mechanische ventilatie (of ja, mijn huis HAD dat - maar de vorige bewoners hebben de schakelaar waar het zat achter het keukenblok dicht laten smeren)Dus nu is er alleen "natuurlijke ventilatie" -> geniaal met een badkamer midden in huis
Ja en bij het inschakelen kost het je COP.Chatslet schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:28:
@mr_evil08 Tegenwoordig zijn er ook airco's die stralingswarmte afgeven zoals bijvoorbeeld Daikin Nexura.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2023 18:15 ]
Staat de eco stand ook uit?Philtjens schreef op donderdag 9 november 2023 @ 00:22:
[...]
even los van uw vraag.
ik monitor ook mijn gasverbruik elke maand.
soortgelijke situatie CV ketel staat uit en verwarm enkel met airco.
gezin van douche douche wekelijks 3x (ik kan elke dag op mijn werk douchen) en maken gebruik van 1x per week een bad.
ik heb inderdaad ook een verbruik van tussen de 20/30 kuub gas per maand is dit dan aan de hoge kant hier heb ik geen idee van dacht tot dit altijd laag was en meeviel ?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Goeie vraag moet ik nakijken ook durf ik niet te zeggen.Seafarer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:21:
[...]
Staat de eco stand ook uit?
Dat betekend dat er niets in de ketel op temperatuur wordt gehouden.
Verwijderd
Wat is het minimum verbruik van je airco?Philtjens schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:03:
[...]
Dit is wel heel weinig voor mijn ruimte van 113m³ ook met 5kw zit ik op een gemiddeld verbruik van 5.7kw per dag voor ongeveer 14 uur stoken. Resulteert in ongeveer 410watt per uur.
Heb al van alles geprobeerd maar krijg het verbruik niet lager.
Vandaag ook de filters eens zuiver maken deze zijn een beetje verzadigd kijken als ik daar ook iets mee kan winnen nog.
[Afbeelding]
Dit zijn geschatte verbruiken maar gisteren gekeken op mijn tellerstanden en komt ook vrij goed overeen.
Het is zo dat de gemeten temperatuur niet wordt bijgewerkt als de airco uitstaat. Je kan op de "Ververs" knop drukken onder in de interface als je de actuele temperatuur wel wilt weten.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:32:
Is er hier iemand met Melcloud die een verschil in temperatuur ziet tussen koelen/verwarmen/ventileren? Ik zal het even verduidelijken: na de koelperiode in september stond de temperatuur in mijn overzicht op 18 graden. Toen ik echter begon te verwarmen sprong de begintemperatuur ineens op 16 graden. Toen ik vanmiddag na het verwarmen op de slaapkamer nog even ventileerde om het verwarmingselement te laten afkoelen stond het na een tijd op 18 graden, terwijl het intussen terug 16 graden zou moeten zijn (ik merk wel dat je er dan steeds 1-2 graden moet bijtellen om de werkelijke temperatuur te weten). Als ik morgen weer start met verwarmen zal het waarschijnlijk weer verspringen naar 16 graden. Is er nog iemand die dat al gemerkt heeft?
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Ja de kanalen zitten er nog wel. Is eigenlijk vrij simpel, staat zo'n buismotor op het dak. Ik moet hem alleen ff opnieuw aansluiten.Termy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:14:
[...]
De buizen en zo zijn er nog wel? Zo ja, koop een mooie nieuwe box met DCmotor en draadloze bediening/sensoren.
Dit klinkt idd als een afgrijselijk binnenklimaat.
De aanvoertemperatuur staat idd laag, op 50 C zelfs. Het is een doorstroom toestel, dus weinig tot geen stilstaand water en ik douche bijna elke dag. Mensen die dat niet aandurven kunnen de temp hoger zetten, ieder z'n dingelektriekert schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:54:
[...]
De enige mogelijkheid tot zuiniger verbruik bij SWW is de aanvoertemp verlagen lijkt mij.
Of heb je andere tips?
Wij hebben de pech dat er een leidinglengte van 15 meter overbrugt moet worden wat al een minuut aan extra warmte kost.
Verwijderd
De temperatuur wordt wel bijgewerkt als hij uitstaat, want ik herinner me van de zomer dat ik regelmatig keek naar de temperatuur en hem boven een bepaalde waarde liet koelen.tomtor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:07:
[...]
Het is zo dat de gemeten temperatuur niet wordt bijgewerkt als de airco uitstaat. Je kan op de "Ververs" knop drukken onder in de interface als je de actuele temperatuur wel wilt weten.
Dan wordt ook het airco overzicht in het start scherm bijgewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2023 08:38 ]
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25
Verwijderd
Ok, maar los daarvan, is jouw aangegeven temperatuur ook 2° lager dan de werkelijke temperatuur? Bij mij is dat zeker zo bij verwarmen, in de zomer bij koelen lijkt de temperatuur hoger te zijn dan de werkelijke temperatuur (van een andere thermometer). Nu is de temperatuur van de woonruimte ook een halve graad gedaald van 16,5 naar 16 (18 dus), zonder dat ik hem aangezet heb en zonder refresh, dus de temperatuur die ik zie in het overzicht.tomtor schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:01:
@Verwijderd Ik gebruik in de winter enkel de verwarmings mode, en zie ook vaak een oudere temperatuur waarde. Die wordt dan bijgewerkt als ik Ververs kies. Het wisselen van mode is dus waarschijnlijk niet de oorzaak.
De dag temperatuur rapportage wordt wel netjes ieder uur bijgewerkt (ook als de airco uit staat), het blijft dus onduidelijk wanneer de app een oudere temp toont.
[Afbeelding]
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2023 09:27 ]
Bij mij kloppen de temperaturen bij de slaapkamer airco die aan de scheidings muur met de buren hangt erg goed. Bij de airco op de bovenste verdieping die aan een buiten muur hangt zijn de verschillen veel groter, het is enkele graden koeler dan de app weergave bij koelen als de zon op de muur schijnt. Bij verwarmen klopt die airco meting wel veel beter.Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:14:
[...]
Ok, maar los daarvan, is jouw aangegeven temperatuur ook 2° lager dan de werkelijke temperatuur? Bij mij is dat zeker zo bij verwarmen, in de zomer bij koelen lijkt de temperatuur hoger te zijn dan de werkelijke temperatuur (van een andere thermometer). Nu is de temperatuur van de woonruimte ook een halve graad gedaald van 16,5 naar 16 (18 dus), zonder dat ik hem aangezet heb en zonder refresh, dus de temperatuur die ik zie in het overzicht.
Edit: zie je wel, de hele nacht constant, maar vanochtend bij het aanzetten in verwarmingsmodus ineens 2 graden lager. Die verschillende modi doen dus echt iets met de temperatuur, volgens mij ter compensatie van stijgende warmte. Je moet het zelf maar eens proberen na het verwarmen, wat ventileren om de restwarmte eruit te krijgen. Verder zag je in uit-stand wel wat afkoeling en opwarming door onze aanwezigheid in de slaapkamer.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door tomtor op 10-11-2023 10:19 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik heb een 3MXM68A en ik kan bevestigen dat er doorslag/bleeding is naar de andere binnenunits wanneer het toestel verwarmt omdat dit nu eenmaal een krachtig toestel is en de extra hitte ergens kwijt moet.. Wat ik niet kan bevestigen is dat dit effect heeft op de thermostaat van de units die uitstaan.Sarge78 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:21:
Bleeden Daikin,
Al veel over geroepen in eerdere versies van dit topic, maar wilde even kijken of andere mensen hier al wat meer over weten.
Daikin multisplit units bleeden bij verwarmen. Dat is een bekend gegeven. De kleppen komen (deels) open te staan. Dit resulteert in warmte verdeling naar units die niet werken.
Het resultaat is dat andere units opwarmen en een graad hogere temperatuur meten op de thermostaat. Kun je zoals ik dus een groot vermogen MXM68N hebben, maar units zullen amper samen draaien, want als de ene aangaat, verwarmen de binnenunits van de andere ruimte, meten een hogere temperatuur en gaan niet aan. Pas als de hoofdvrager uitgaat, gaat de temperatuur in de unit van de andere ruimte weer omlaag en de unit weer aan.
Had ik dus net zo goed een laag vermogen buitenunit kunnen nemen als er toch steeds maar 1 gaat draaien!![]()
Als ik meet op verdamper binnen bij de unit die draait, meet ik rond de 40 graden (zal iets hoger zijn, maar gaat lucht overheen). De passieve units meten dan 35 graden. Dat bleeden is meer 100% lijkt wel. Anderen met een vergelijkbare setup, die het wel eens gemeten hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door MXMan op 10-11-2023 10:55 ]
MHI multisplit hier. Hier meten de binnenunits ook een hogere temperatuur als er reeds een andere unit draait (ik zie dan bijvoorbeeld 23 of 24 graden) maar toch schakelen andere binnenunits netjes in en verwarmen ze in de praktijk tot de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden verwarmen en houden ze het vervolgens keurig op de ingestelde temperatuur. Zodra ik een binnenunit bijschakel blaast hij eerst lucht door de unit waarmee de temperatuurmeting weer klopt met de daadwerkelijke kampertemperatuur (in plaats van de 'skewed' meting als de binnenunit is uitgeschakeld maar er wel een andere binnenunit draait). Het systeem werkt hier dus wel op de gewenste manier waarop ik probleemloos meerdere units tegelijk kan laten draaien.Sarge78 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:21:
Daikin multisplit units bleeden bij verwarmen. Dat is een bekend gegeven. De kleppen komen (deels) open te staan. Dit resulteert in warmte verdeling naar units die niet werken.
Het resultaat is dat andere units opwarmen en een graad hogere temperatuur meten op de thermostaat. Kun je zoals ik dus een groot vermogen MXM68N hebben, maar units zullen amper samen draaien, want als de ene aangaat, verwarmen de binnenunits van de andere ruimte, meten een hogere temperatuur en gaan niet aan. Pas als de hoofdvrager uitgaat, gaat de temperatuur in de unit van de andere ruimte weer omlaag en de unit weer aan.
Had ik dus net zo goed een laag vermogen buitenunit kunnen nemen als er toch steeds maar 1 gaat draaien!
[ Voor 16% gewijzigd door MiBe op 10-11-2023 11:05 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik heb een 3MXM68N, en meet wel 3 tot 4 graden hogere temperatuur van de interne sensor in een unit die niet aan staat, dus hier heeft het wel een effect op de thermostaat van de units die niet aan staan.MXMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]
Ik heb een 3MXM68A en ik kan bevestigen dat er doorslag/bleeding is naar de andere binnenunits wanneer het toestel verwarmt omdat dit nu eenmaal een krachtig toestel is en de extra hitte ergens kwijt moet.. Wat ik niet kan bevestigen is dat dit effect heeft op de thermostaat van de units die uitstaan.
Growatt 3000TL-X + 10 x JASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N - FTXM42M - FTXM25M - FTXM20M
[ Voor 3% gewijzigd door wanda op 10-11-2023 11:50 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dit ziet eruit als een heel onhandige opstelling. Met verwarmen wil je je airco het liefst met ~45 graden naar beneden laten blazen en nu blaas je dan gewoon op de bovenkant van de kast, waardoor de warme lucht allemaal boven die kast gaat blijven hangen en de airco dus direct die warme lucht terug aanzuigt. Een lagere kast zou dit inderdaad een stuk beter kunnen maken, je moet in ieder geval gaan zorgen dat hij de lucht ver genoeg weg kan blazen.Snarfie31 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:54:
Jawel de kerstverlichting zit al op de kast echter de lucht flow naar beneden die laat te wensen over het is wel aangenaam warm maar er zit duidelijk 1 graad of meer verschil op heup hoogte (beetje koude luchtstroom daar) . Zal neem ik aan door de die brede kast komen die geen onbelemmerde lucht flow naar beneden toelaat. Zou een stuk lager kast die probleem oplossen? Of hebben alle airco's dit probleem ivm dat warme lucht stijgt. ?
[Afbeelding]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Nou niet echt de richting lucht flow is niet op de kast maar net daar langs meer dan 45 graden voornamelijk maar zeker niet optimaal laag genoeg schijnbaar desondanks word de kamer snel en efficiënt verwarmd op die heup hoogte na 103 kuub. Sensor Daikin geeft aan 22 graden binnen unit en 19 graden kamer temperatuur.MiBe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:57:
[...]
Dit ziet eruit als een heel onhandige opstelling. Met verwarmen wil je je airco het liefst met ~45 graden naar beneden laten blazen en nu blaas je dan gewoon op de bovenkant van de kast, waardoor de warme lucht allemaal boven die kast gaat blijven hangen en de airco dus direct die warme lucht terug aanzuigt. Een lagere kast zou dit inderdaad een stuk beter kunnen maken, je moet in ieder geval gaan zorgen dat hij de lucht ver genoeg weg kan blazen.
[ Voor 28% gewijzigd door Snarfie31 op 10-11-2023 12:48 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Zo kan hij inderdaad niet zo goed de lucht omlaag blazen, ik heb ook het beste resultaat met schuin omlaag blazen (zeg 45 graden vanaf verticaal). Woonkamer is 120m3, ca 50m2. Warmte is goed verdeeld.Snarfie31 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:54:
Jawel de kerstverlichting zit al op de kastechter de lucht flow naar beneden die laat te wensen over het is wel aangenaam warm maar er zit duidelijk 1 graad of meer verschil op heup hoogte (beetje koude luchtstroom daar) . Zal neem ik aan door de die diepe kast komen die geen onbelemmerde lucht flow naar beneden toelaat. Zou een stuk lager kast dit probleem (tendele) oplossen? Of hebben alle airco's dit probleem ivm dat warme lucht stijgt. ?
[Afbeelding]
Wat je sowieso kan proberen is wanneer je slaapt en bij afwezigheid max fanspeed te gebruiken. Je zult dan de lucht sowieso een stuk verder blazen en wellicht mengt het zich dan ook beter met de lucht dichterbij de grond.Snarfie31 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:01:
[...]
Nou niet echt de richting lucht flow is niet op de kast maar net daar langs meer dan 45 graden voornamelijk maar zeker niet optimaal laag genoeg schijnbaar desondanks word de kamer snel en efficiënt verwarmd op die heup hoogte na 103 kuub. Sensor Daikin geeft aan 22 graden binnen unit en 19 graden kamer temperatuur. [Afbeelding] We gaan zo wie zo beneden verdieping renoveren en zo goed als zeker een stuk lager kast kopen. Ergens volgend jaar. Bedankt voor de tip.
En hoe filter jij de co2 en andere gassen? doe je dat net zo als NASA ?barta123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:23:
[...]
Ja de kanalen zitten er nog wel. Is eigenlijk vrij simpel, staat zo'n buismotor op het dak. Ik moet hem alleen ff opnieuw aansluiten.
Vocht van de badkamer was prima op te lossen hoor, heb een Delonghi DNS65, na 2 uur is alles kurkdroog. Die geeft dan ook "gratis warmte" (het is in feite een COP=1 verwarming, maar hij droogt de lucht ook met ca. 0,3L/h) dus die warmte is een mooie toevoeging als je bij bescheiden binnentemp de lucht droog probeert te houden
Maar een PV opstelling, L/L WP, dakisolatie en vloerisolatie vond ik belangrijker dan "warme" lucht mn huis uit zuigen
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2023 15:33 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Onder deze video staat een reactie van iemand die er ervaring mee heeft en op datzelfde kanaal komt heel binnenkort een video daarover.Sebazzz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:46:
Voor degenen hier die verwarmen met een airco de vraag: Is het 't waard om een plafondventilator aan te schaffen?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, vooral ben ik nieuwsgierig of er ook ingegaan wordt op de bewegende lucht die je dan mogelijk gaat voelen en wat als onaangenaam kan worden ervaren, zelfs als de ventilator in winter stand staat.Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:49:
[...]
Onder deze video staat een reactie van iemand die er ervaring mee heeft en op datzelfde kanaal komt heel binnenkort een video daarover.
Heb jij dezelfde symptomen bij het koelen? Indien niet is dit één van de symptomen van bleeding. Je kan eens op proberen om Demand Control op 60-80% te zetten om te zien of het minder hinderlijk is of gewoon simpel, ermee leren leven.wanda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:35:
Sinds een aantal weken heb ik een duosplit opstelling met een 3,5 Daikin Stylish in de woonkamer voor 50m3, en een 3,5 kw Daikin Comfora in het trappengat die eigenlijk alle bovenkamers kan bereiken behalve de badkamer waar een aparte infraroodverwarming hangt. Buiten op het balkon staat een 5kw buitenunit.
De airco's zijn mijn hoofdverwarming. Ik heb geen CV, radiatoren of zelfs de leidingen hiervoor dus ben voor deze optie gegaan.
Wanneer de benedenunit en bovenunit gelijktijdig aanstaan en blazen hoor ik continu een fluit/piep geluid uit de beneden unit. De bovenunit heeft dit niet. De monteur is langsgeweest en zegt dat dit mogelijk resonatie is van de buitenunit. Deze staat op 2 bigfoots. Wanneer ik hier naast ga staan hoor ik een soort sisgeluid, dit is continu en alleen hoorbaar als je recht langs de buitenunit staat.
Daarnaast hoor ik elke keer als de bovenunit gaat verwarmen (hij stopt en start om de zoveel minuten) een soort hard wind of water geluid. Dit hoor ik ook wel eens in de beneden unit maar voornamelijk in die van boven.
Daarbovenop maakt de bovenunit ook gewoon constant een wind/brom geluid ook al staat deze niet eens aan (en de beneden unit wel).
Ze draaien gewoon niet rustig en er is bijna constant wel een unit die rare geluiden maakt.
De monteur heeft het condenspijpje al wat gebogen zodat de wind er niet recht in waait, alle gaten met PUR verder dichtgemaakt en van de bovenunit een keer de kap eraf gehaald en opnieuw erop gezet...
Hij wist het zo verder ook niet. Wel zei hij dat de buitenunit ook meer geluid maakte dan normaal.
Aangezien ze al 2 keer geweest zijn en niet meteen wisten wat het was gingen ze Daikin bellen. Maar ik heb er nu wel weinig hoop in dat ze dit kunnen oplossen. Vooral de constante piep van de benedenunit is behoorlijk gekmakend op den duur..
Heeft iemand ervaring met 1 van bovenstaande punten? Tips die ik kan proberen?
Ik ken het probleem van de multisplit die je beschrijft. Heb een daikin 5w multi met 2x 3,5 binnen. Zelfde duswanda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:35:
Sinds een aantal weken heb ik een duosplit opstelling met een 3,5 Daikin Stylish in de woonkamer voor 50m3, en een 3,5 kw Daikin Comfora in het trappengat die eigenlijk alle bovenkamers kan bereiken behalve de badkamer waar een aparte infraroodverwarming hangt. Buiten op het balkon staat een 5kw buitenunit.
De airco's zijn mijn hoofdverwarming. Ik heb geen CV, radiatoren of zelfs de leidingen hiervoor dus ben voor deze optie gegaan.
Wanneer de benedenunit en bovenunit gelijktijdig aanstaan en blazen hoor ik continu een fluit/piep geluid uit de beneden unit. De bovenunit heeft dit niet. De monteur is langsgeweest en zegt dat dit mogelijk resonatie is van de buitenunit. Deze staat op 2 bigfoots. Wanneer ik hier naast ga staan hoor ik een soort sisgeluid, dit is continu en alleen hoorbaar als je recht langs de buitenunit staat.
Daarnaast hoor ik elke keer als de bovenunit gaat verwarmen (hij stopt en start om de zoveel minuten) een soort hard wind of water geluid. Dit hoor ik ook wel eens in de beneden unit maar voornamelijk in die van boven.
Daarbovenop maakt de bovenunit ook gewoon constant een wind/brom geluid ook al staat deze niet eens aan (en de beneden unit wel).
Ze draaien gewoon niet rustig en er is bijna constant wel een unit die rare geluiden maakt.
De monteur heeft het condenspijpje al wat gebogen zodat de wind er niet recht in waait, alle gaten met PUR verder dichtgemaakt en van de bovenunit een keer de kap eraf gehaald en opnieuw erop gezet...
Hij wist het zo verder ook niet. Wel zei hij dat de buitenunit ook meer geluid maakte dan normaal.
Aangezien ze al 2 keer geweest zijn en niet meteen wisten wat het was gingen ze Daikin bellen. Maar ik heb er nu wel weinig hoop in dat ze dit kunnen oplossen. Vooral de constante piep van de benedenunit is behoorlijk gekmakend op den duur..
Heeft iemand ervaring met 1 van bovenstaande punten? Tips die ik kan proberen?
Hier heb je een overzicht van diverse stek monteurs die enkel in bedrijf stellen en geen aankoop van je verwachten: https://aircoplazazwolle.nl/f-gasWillempie27 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:42:
[...]
Ik wil precies hetzelfde. In NL kan je een AUX kopen en het in bedrijf stellen kost niet veel wat de verkoper ook aanbied. Deze verwarmt tot een buitentemperatuur van -7. Bij die climamarkt staat een Haier GEOS voor dezelfde prijs die tot -15 kan verwarmen wat me net iets meer vertrouwen geeft. Wellicht zit daar ook een MHI compressor in.
Met die afstand van 10 meter zal er waarschijnlijk R32 gas bij moeten. En wat ga je doen als er een lekkage is? Ik heb zelf een MHI geïnstalleerd maar twijfel over de werking ervan. Het kan zijn dat de persoon die hem in bedrijf heeft gesteld niet voldoende vacuum heeft getrokken waardoor er nog andere stoffen in het systeem zit.
Voor de bovenverdieping wil ik dan ook 3 single splits en die worden dan ook minimaal gebruikt. Dus wil er geen vermogen aan uitgeven. Het liefste laat ik hem in bedrijf stellen door iemand uit de buurt die ik ook eens per 2 jaar een controle uit kan laten voeren. Maar je loopt tegen het probleem aan dat niemand wil.
Bij de warmteservice kan je knelkoppelingen kopen voor de gasleiding van Serto.
De opties zijn dus.
In NL kopen bij iemand die ook in bedrijf stelt.
Kopen in het buitenland en op werkspot of dergelijke een advertentie plaatsten. Voor 3 units willen ze wellicht wat eerder komen. Maar wie weet wat voor klojo er komt.
Het zelf doen wat niet is toegestaan. En hoe ga je gas bij vullen (je kan het wel kopen).
Het hoeft ook allemaal niet zo goedkoop mogelijk. Ik zoek gewoon iemand die een normaal uurtarief rekent en geen 300 euro voor een half uur werk.
Ik heb ook bij een single unit (MHI) een fluit geluid (al gepost in het MHI topic). Had het niet bij koelen wel bij verwarmen. En dan vooral als de fansnelheid op stil of laag staat. Het geluid komt en gaat dan.wanda schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:35:
.........................
Dat is precies mijn aanleiding om de vraag te stellen. De beste man van de video verkoopt zelf echter ook (dure) plafondventilators dus van hem wil ik het niet horen.Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:49:
[...]
Onder deze video staat een reactie van iemand die er ervaring mee heeft en op datzelfde kanaal komt heel binnenkort een video daarover.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hier heb ik ook last van. Installateur is al geweest alleen was het toen niet hoorbaar. Zul je altijd zien. Voor nu wilde hij de fanrol gaan vervangen. Die zou mogelijk uit balans kunnen zijn. Mogelijk dat het daaraan zou kunnen liggen. Mijn bovenunit doet het volgens mij ook. Alleen staat die niet zo vaak aan. Soms denk ik dat de wind hier ook een rol in speelt. Gezien het feit dat mijn unit boven het ook doet heb ik de installateur gevraagd of het vervangen van de fanrol wel zinvol is. Maar ik wacht nog op antwoord.mvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:32:
[...]
Ik heb ook bij een single unit (MHI) een fluit geluid (al gepost in het MHI topic). Had het niet bij koelen wel bij verwarmen. En dan vooral als de fansnelheid op stil of laag staat. Het geluid komt en gaat dan.
Moet nog ff testen wat de buitenunit doen op zon moment,
[ Voor 55% gewijzigd door glas86 op 10-11-2023 16:58 ]
Mwa, overdrijven is ook een kunst... Mijn ouders zitten in een huis van 1910, dat heeft ook geen mechanische ventilatie. Al meer dan 100 jaar niet, als ik slaap staat de deur naar de overloop open. En bij mijn velux dakraam staat het klepje op een kier. Ventilatieroosters bij ramen beneden staan ook open.mr_evil08 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:31:
[...]
En hoe filter jij de co2 en andere gassen? doe je dat net zo als NASA ?
Ik probeer aan te geven dat afzuiging maar heel weinig enerige kost, dat ding hoeft niet op maximaal 24/7.barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:54:
[...]
Mwa, overdrijven is ook een kunst... Mijn ouders zitten in een huis van 1910, dat heeft ook geen mechanische ventilatie. Al meer dan 100 jaar niet, als ik slaap staat de deur naar de overloop open. En bij mijn velux dakraam staat het klepje op een kier. Ventilatieroosters bij ramen beneden staan ook open.
Nooit last van sick building syndrome. Er zitten 99% van de tijd maar 2 mensen op 100m2 woonoppervlak, dat wordt anders al je er 15 Oost-Europese arbeiders in zou stoppen![]()
Plus ik ben wellicht een ADD/ADHDer, dus ik zit nooit heel lang in dezelfde ruimte
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2023 17:48 ]
Een huis van 1910 kan ook gemoderniseerd zijn hoor. Mijn vader heeft altijd in de bouw gewerkt, het meeste heeft hij zelf geisoleerd. Ze verbruikten altijd maar iets van 1700m3 gas. Dat valt mij echt wel mee voor vrijstaand, uit 1910 met 200m2 woonoppervlakmr_evil08 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:48:
[...]
Ik probeer aan te geven dat afzuiging maar heel weinig enerige kost, dat ding hoeft niet op maximaal 24/7.
En een huis van 1910 is alles behalve kierdicht.
Te groot: kan niet ver genoeg terug moduleren, dus pendelen tot gevolg, unit slaat vaak af. Met multi split zal je dit eerder hebben, vooral als je (hoofdzakelijk) 1 unit in het gebruik hebt.Philtjens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:54:
Heb het hier ook al vaker voorbij zien komen,
Installateurs wat vaker zeggen of aanbevelen voor een airco beter een model groter te nemen dan te klein.
Wat zijn de gevolgen wanneer een airco te groot of te klein word aanbevolen voor de ruimte die dient opgewarmd/ gekoelt te worden ?
[ Voor 39% gewijzigd door barta123 op 10-11-2023 18:00 ]
Met het niet ver terug moduleren betekend dit dan dat hij eigenlijk een hoger verbruik heeft dan wat hij zou moeten halen op minimale nominale waarden ?barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:56:
[...]
Te groot: kan niet ver genoeg terug moduleren, dus pendelen tot gevolg, unit slaat vaak af. Met multi split zal je dit eerder hebben, vooral als je (hoofdzakelijk) 1 unit in het gebruik hebt.
Te klein; dan heb je gewoon niet genoeg capaciteit als het echt koud wordt...
Pendelen zou volgens hier wel tot meerverbruik leiden, ik wil daar echter wel graag getallen van zien. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil gigantisch is. Maar het is denk ik ook niet heel moeilijk een juiste unit te selecteren.Philtjens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:00:
[...]
Met het niet ver terug moduleren betekend dit dan dat hij eigenlijk een hoger verbruik heeft dan wat hij zou moeten halen op minimale nominale waarden ?
Vond dit wel vrij moeilijk inschattenbarta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:01:
[...]
Pendelen zou volgens hier wel tot meerverbruik leiden, ik wil daar echter wel graag getallen van zien. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil gigantisch is. Maar het is denk ik ook niet heel moeilijk een juiste unit te selecteren.
Ik heb gekeken wat mijn combi/buitenunit totaal max aan m3's kon hebben, dat was iets van 226 op papier, matig geisoleerd. Mijn huis is 240m3. En het lukt vooralsnog aardig. Ik heb ook wat isolatie stappen gezet!
Goed of matig dat kan je gewoon ahv energielabel bepalen. Elk paneel van je huis heeft een zekere R-waarde/U-waarde. daaruit kan je de warmtevraag in W/m2 berekenenPhiltjens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:04:
[...]
Vond dit wel vrij moeilijk inschatten
Heb ook mijn inhoud berekend en rekening gehouden met grote raampartijen geen spouwmuurisolatie of vloerisolatie.
Heb momenteel 115m³ inhoud en hiervoor een 5kw genomen.
Wanneer is een huis goed matig of slecht geisoleerd dit interpreteert iedereen anders denk ik ...
Als ik de aanvoer naar 50 zet zal er echt een pisstraal uitgaan komen omdat ie dan het koud water nog verder gaat knijpen, dat gaat de WAF niet ten goede komenNomind schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:34:
[...]
De aanvoertemperatuur staat idd laag, op 50 C zelfs. Het is een doorstroom toestel, dus weinig tot geen stilstaand water en ik douche bijna elke dag. Mensen die dat niet aandurven kunnen de temp hoger zetten, ieder z'n ding![]()
Verder het vermogen van de ketel van 24 naar ca 10 kW terug gebracht via het installatie menu van de ketel.
Daarnaast gebruik ik een soort trucje om de warmte wisselaar op te warmen, voor ik onder de douche ga:
ik zet eerst de kraan open voor ca 5-10 sec. Dan slaat de ketel aan en verwarmt de warmtewisselaar voor, ook na die 5-10 sec dat de kraan openstond. Als je dan na een paar minuten de kraan opent, dan is het warm water bijna instant warm genoeg om eronder te gaan staan. Kortom geen sloot half lauw water in het putje tot het water op temperatuur is.
Mogelijk dat deze truc voor jouw ketel ook werkt om het verlies van de lange leiding lengte te compenseren.
Betrekkelijk, oa afhankelijk van verwarmingsgedrag, comfortwens en merk/type airco.barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:56:
[...]
Te groot: kan niet ver genoeg terug moduleren, dus pendelen tot gevolg, unit slaat vaak af. Met multi split zal je dit eerder hebben, vooral als je (hoofdzakelijk) 1 unit in het gebruik hebt.
Te klein; dan heb je gewoon niet genoeg capaciteit als het echt koud wordt...
PS: het hangt ook van je stookgedrag af.
Mijn stookgedrag is niet zo 'rijk-europeesch-westers'. Als ik gewoon wat warmte in de toko heb en de luchtvochtigheid onder de schimmelniveau's houd dan vind ik het prima. Mijn huisgenoot is daar ook nuchter in.
Ik nam voorheen 15°C voor lief, gewoon 24/7 die temp. Ik moet eerlijk zeggen dat het went. Op mijn werk zit ik veel buiten maar toch regelmatig binnen, daar is het nu 22°C. Da's voor mij vreselijk, steeds een hoop lagen uittrekken..
17°C vind ik ideaal, momenteel bereik ik dat al met een paar uurtjes stoken in huis nu en dan daarna de verwarming weer uit te doen. Ik gebruikte iets van 700m3 per jaar, terwijl de vorige bewoners 2364m3 hebben verbruikt het laatste jaar (gemiddeld ook zoiets)![]()
Als ik visite heb dan laat ik hem nu natuurlijk wel lekker lopen, met AC is het zo 20°C in huis!
[ Voor 5% gewijzigd door Wortel87 op 10-11-2023 18:48 ]
Deze gegevens waren allemaal niet beschikbaar toen ik mijn huis gekocht heb.barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:27:
[...]
Goed of matig dat kan je gewoon ahv energielabel bepalen. Elk paneel van je huis heeft een zekere R-waarde/U-waarde. daaruit kan je de warmtevraag in W/m2 berekenen
Dus heeft niks met interpretatie te maken, meer met getalletjes
Vloer moet nog geïsoleerd worden is daar altijd wat frisser geweest ook voor de airco. Verbouwing vangt volgende jaar aan mbt de beneden verdieping.barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:22:
[...]
Zo kan hij inderdaad niet zo goed de lucht omlaag blazen, ik heb ook het beste resultaat met schuin omlaag blazen (zeg 45 graden vanaf verticaal). Woonkamer is 120m3, ca 50m2. Warmte is goed verdeeld.
Is je vloer goed geisoleerd? Dat kan ook een aardige koud gevoel geven onderaan de woonkamer, zeker omdat je verwarming bovenaan zit. Ik zou in elk geval je unit hoog laten blazen, of die kast weg doen (ergens anders zetten)
Geen, een aanbeveling hoef je niet te volgenPhiltjens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:54:
Heb het hier ook al vaker voorbij zien komen,
Installateurs wat vaker zeggen of aanbevelen voor een airco beter een model groter te nemen dan te klein.
Wat zijn de gevolgen wanneer een airco te groot of te klein word aanbevolen voor de ruimte die dient opgewarmd/ gekoelt te worden ?
Oh heuh, is het niet verplicht om dat bij de verkoop mee te leveren?Philtjens schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:48:
[...]
Deze gegevens waren allemaal niet beschikbaar toen ik mijn huis gekocht heb.
En laat dit nu net ook mijn slechte punt zijn 😂
De airco draait goed dus heb juist gekozen installateur had een 6KW aangeraden maar dit vond ik al extreem.
Ik zet hem vaak rond 18:30 uit (gordijnen dicht) vooralsnog met dit relatief warme buiten weer blijft het nog uren redelijk warm. Vind het voordeel van een airco dat het relatief snel warm word metname in de vroege ochtend. Heb ook gemerkt als je hem op automatische zet die luchtstroom aanzienlijk toeneemt word dus ook sneller comfortabel op heup hoogte na niet zo'n probleem. Maar jij hou de hem dus 24/7 aan?Frag1le schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:28:
[...]
Wat je sowieso kan proberen is wanneer je slaapt en bij afwezigheid max fanspeed te gebruiken. Je zult dan de lucht sowieso een stuk verder blazen en wellicht mengt het zich dan ook beter met de lucht dichterbij de grond.
Wat ook nog zou kunnen werken is een 'airduct' van de grond naar de bovenkant van de airco, zodat je forceert dat de koude lage lucht wordt aangezogen.
Er staan hiervan meerdere voorbeelden in dit topic.
Yes, deze draait hier 24/7, zie onderstaande schema.Snarfie31 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:15:
[...]
Ik zet hem vaak rond 18:30 uit (gordijnen dicht) vooralsnog met dit relatief warme buiten weer blijft het nog uren redelijk warm. Vind het voordeel van een airco dat het relatief snel warm word metname in de vroege ochtend. Heb ook gemerkt als je hem op automatische zet die luchtstroom aanzienlijk toeneemt word dus ook sneller comfortabel op heup hoogte na niet zo'n probleem. Maar jij hou de hem dus 24/7 aan?
[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 10-11-2023 21:03 ]
Jawel maar plannen zijn ergens verloren geraakt door aannemer wat faillet is gegaan en dus hadden we enkel basis gegevens qua afmetingen meer was er niet.barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:41:
[...]
Oh heuh, is het niet verplicht om dat bij de verkoop mee te leveren?
Heb het zelf wel als heel waardevol ervaren. Mijn plat dak en de betonvloer beneden hadden de isolatiewaarde van een natte krant. Panelen achter de radiator in woonkamer ook - maar dat was alleen ernstig als je er met 80°C water voor aan het verwarmen bent!
Ik heb zo gekozen mn plat dak te isoleren (80mm PIR) en de vloer, 10cm HFO PUR (gesloten cel)
R-waarde van mn vloer was 0,15.. da's hetzelfde als enkel glas. En dat op 55m2 totaal
De sensor interne meting van onze airco komt opzich wel vrij goed overeen met de thermostaat.Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:
@Philtjens @barta123 Aan het pendelen worden hier veelal magische eigenschappen toegeschreven. Het zou het verbruik verhogen, de compressor zal er eerder stuk van gaan etc... Cijfers worden alleen nooit gegeven. Het lijkt een beetje bijzaak dat dat je met een pendelende airco net zoveel warmte in een ruimte stopt als met een constant draaiende airco. Net zoals dat het bijzaak is dat een compressor in een koelkast 24/7 staat te pendelen en dat gewoon 20 jaar lang zonder negatieve gevolgen kan doen.
Wat ik wel als feit kan benoemen is dat ik afgelopen winter met mijn 2 MHI single splits die ongeveer de helft van het stookseizoen hebben staan pendelen een COP heb behaald die rond de 20% hoger is dan door de fabrikant opgegeven.
En dan de cijfers: Zou je niet alleen naar het vermogen van een airco kijken maar ook naar het modulatiebereik dan zie je eigenlijk dat bij de meeste merken airco's onder de 5kw allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben en dus tot exact hetzelfde vermogen terug kunnen gaan. In mijn geval had ik bijvoorbeeld van 3,5kw naar 2,5 of zelfs 2kw kunnen gaan maar omdat die hetzelfde minimale vermogen hebben zouden die net zo hard gaan pendelen en zouden ze er langer over doen om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ik denk dat je dus vooral moet kijken naar de situatie waarin een airco pendelt. Dat kan het weer, de plaatsing, isolatie maar zeer zeker ook het gebruik van een externe temperatuursensor zijn. In mijn geval heeft het plaatsen van een externe temperatuursensor het pendelen met 70% verminderd. De omgevingstemperatuur meten met een sensor die in de airco unit zelf zit is nou eenmaal niet zo efficiënt.
Bij deze buitentemperaturen en de MHI ZSX mag je in mijn situatie zelfs spreken over "rond de 150 watt", en soms velen uren <150watt.Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:35:
@Philtjens Als het 400 watt constant is dan is het wel wat aan de hoge kant. Als het het minimale vermogen lijkt de zijn en hij pendelt daar op dan kun je er weinig aan veranderen om dat lager te krijgen. De lage minimum vermogens van rond de 200 watt die je hier voorbij ziet komen vind je voornamelijk bij de lichtere (<5kw) singlesplits van de A merken zoals MHI en Daikin. Bij multisplit van deze A merken zit je alweer op 300 watt of hoger.
Bij B merken zit je hier zelfs bij een singlesplit al snel boven of je moet net geluk hebben dat je een merk hebt dat MHI compressors gebruikt. Je verbruik zou je eigenlijk eens met je gasverbruik van voorheen moeten vergelijken. 1 m3 gas staat ongeveer gelijk aan 9 kWh met COP 1. Zou jouw airco dus een COP van 4,5 hebben dan zou je over het hele stookseizoen voor iedere m3 gas die je voorheen verbruikte met je airco ongeveer 2 kWh aan stroom verbruiken.
Die externe sensor vind ik nog wel een goed ding. Bij mijn unit in de woonkamer heb ik die niet nodig (loopt continu mooi door), maar bij mijn unit boven wel. Die moet 3 deuren in de warmte verplaatsen en over een gang heen blazen, nu wordt het in alle kamers mooi warm, maar die slaat imo nog vaak af.Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:
@Philtjens @barta123 Aan het pendelen worden hier veelal magische eigenschappen toegeschreven. Het zou het verbruik verhogen, de compressor zal er eerder stuk van gaan etc... Cijfers worden alleen nooit gegeven. Het lijkt een beetje bijzaak dat dat je met een pendelende airco net zoveel warmte in een ruimte stopt als met een constant draaiende airco. Net zoals dat het bijzaak is dat een compressor in een koelkast 24/7 staat te pendelen en dat gewoon 20 jaar lang zonder negatieve gevolgen kan doen.
Wat ik wel als feit kan benoemen is dat ik afgelopen winter met mijn 2 MHI single splits die ongeveer de helft van het stookseizoen hebben staan pendelen een COP heb behaald die rond de 20% hoger is dan door de fabrikant opgegeven.
En dan de cijfers: Zou je niet alleen naar het vermogen van een airco kijken maar ook naar het modulatiebereik dan zie je eigenlijk dat bij de meeste merken airco's onder de 5kw allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben en dus tot exact hetzelfde vermogen terug kunnen gaan. In mijn geval had ik bijvoorbeeld van 3,5kw naar 2,5 of zelfs 2kw kunnen gaan maar omdat die hetzelfde minimale vermogen hebben zouden die net zo hard gaan pendelen en zouden ze er langer over doen om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ik denk dat je dus vooral moet kijken naar de situatie waarin een airco pendelt. Dat kan het weer, de plaatsing, isolatie maar zeer zeker ook het gebruik van een externe temperatuursensor zijn. In mijn geval heeft het plaatsen van een externe temperatuursensor het pendelen met 70% verminderd. De omgevingstemperatuur meten met een sensor die in de airco unit zelf zit is nou eenmaal niet zo efficiënt.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq