Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:35:
@Philtjens Als het 400 watt constant is dan is het wel wat aan de hoge kant. Als het het minimale vermogen lijkt de zijn en hij pendelt daar op dan kun je er weinig aan veranderen om dat lager te krijgen. De lage minimum vermogens van rond de 200 watt die je hier voorbij ziet komen vind je voornamelijk bij de lichtere (<5kw) singlesplits van de A merken zoals MHI en Daikin. Bij multisplit van deze A merken zit je alweer op 300 watt of hoger.
Bij B merken zit je hier zelfs bij een singlesplit al snel boven of je moet net geluk hebben dat je een merk hebt dat MHI compressors gebruikt. Je verbruik zou je eigenlijk eens met je gasverbruik van voorheen moeten vergelijken. 1 m3 gas staat ongeveer gelijk aan 9 kWh met COP 1. Zou jouw airco dus een COP van 4,5 hebben dan zou je over het hele stookseizoen voor iedere m3 gas die je voorheen verbruikte met je airco ongeveer 2 kWh aan stroom verbruiken.
ik weet niet of de airco dan pendelt ik weet niet hoe of waaraan ik dit dien te herkennen.
ik heb via mijn app van panasonic ook maar een klein grafiekje waar eigenlijk 2x niks op te zien valt.

gasverbruik ben ik sinds eind vorig jaar pas maandelijks aan het bijhouden en heb de verwarming geen hele maand opgehad toen dus is moeilijk om nu de vergelijking te maken hiermee.
heb in de maand januari 160 kuub gas verbruikt en 90KW stroom van airco (beide hebben wel niet de hele maand aangestaan dus is een beetje appels met peren vergelijken nu, airco heeft denk ik een 25 dagen gedraaid en denk de verwarming dan een dag of 5-6 maar nogmaals dit kan ik niet met zekerheid bevestigen)

ik meende zelf ook dat panasonic onder A merk viel vanwege hoge SCOP en EER waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Ik denk dat je beter even kunt meten met een energiemeter. Welk type airco heb je precies? En hoeveel kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:15:
Ik denk dat je beter even kunt meten met een energiemeter. Welk type airco heb je precies? En hoeveel kw?
panasonic etherea 5KW heb helaas niks ertussen om te meten ben ik wel nog van plan om te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Philtjens op 11-11-2023 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Bij MHzi zit je met een 5kw buitenunit al een slag groter. Die kunnen vrij ver terug moduleren maar ze gaan zeker niet onder de 300 watt. Die Panasonic doet het voor een 5kw dus niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
barta123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:22:
[...]

Zo kan hij inderdaad niet zo goed de lucht omlaag blazen, ik heb ook het beste resultaat met schuin omlaag blazen (zeg 45 graden vanaf verticaal). Woonkamer is 120m3, ca 50m2. Warmte is goed verdeeld.

Is je vloer goed geisoleerd? Dat kan ook een aardige koud gevoel geven onderaan de woonkamer, zeker omdat je verwarming bovenaan zit. Ik zou in elk geval je unit hoog laten blazen, of die kast weg doen (ergens anders zetten) :)
Een grote AC-waaier met winterstand werkt perfect om de veel warmere lucht bij het plafond te verspreiden.
Vaak is het zachtste standje al genoeg.
Besparing tot 200euro mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
DDP37 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:27:
Iemand interessante inzichten over de Mitsubishi Hyper Heating Multisplits ? In eerste instantie klonk mij dit zeer interessant. Geen vermogensverlies bij vriestemperaturen klinkt goed.

Echter, op basis van de technische documentatie lijkt het mij dat deze gekenmerkt worden door een lagere efficiëntie. Het gaat hier met name om de buitenunit MXZ-2F53VFHZ, die ik dan vergelijk met de gewone multisplit MXZ-2F53VF3.

De MXZ-2F53VFHZ heeft een SCOP van 4.1, energieklasse van A+ en een 'ingeschat' jaarlijks verbruik op basis van de testresultaten van 2172 kwh.

De tegenhanger MXZ-2F53VF3 daarentegen heeft een interessantere SCOP van 4,61, een score A++ en slechts een geschat jaarverbruik van 973 kwh.

Als leek lijkt het mij dan een evidente keuze om zeker niet voor de hyper heating versie te kiezen ? Zie ik iets over het hoofd ? Iemand verdere info of ervaringe over de hyper unit ?

De info die ik tot nu toe terug vond op dit forum waren me niet altijd voldoende duidelijk om een keuze te maken.

Alvast bedankt !
Ik heb een single split MSZ-LN Hyper Heating (gratis upgrade van installateur omdat de levertijd van de gewone nogal lang was). Ik hem 'm echter pas sinds dit jaar en heb er dus nog niet mee verwarmd tijdens vriestemperaturen. Ik kan er dus eigenlijk niet veel over zeggen.

Bij de singles zit er wel weinig verschil in specificaties tussen de gewone en de Hyper Heating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C1gFlLBCkAs4_V4RnLH3dM7ZAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DC6gZFGEhGRGU2PUzYlcUwDQ.png?f=user_large
Vreemd dat er bij de multi wel zo'n grote verschillen zijn.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Misschien mis ik iets maar wat is er dan zo bijzonder aan dat hyper heating? Gaat tot -10 buiten maar een instapmodel van MHI gaat tot -15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:09
Als je maar het plaatje kijkt in dit geval dubbele capaciteit bij -10 ten opzichte van het basismodel. Zou je de specsheet van MHI er even naast moeten houden om te kijken of dat model nou zo goed is of dat normale model juist zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:17
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:53:
Misschien mis ik iets maar wat is er dan zo bijzonder aan dat hyper heating? Gaat tot -10 buiten maar een instapmodel van MHI gaat tot -15.
Dat hij nog steeds 4 kW levert bij -10 en de gewone 2,4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
Die HH gaat tot -25 toch? Als ik naar die spec sheet kijk.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Omerta schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb een single split MSZ-LN Hyper Heating (gratis upgrade van installateur omdat de levertijd van de gewone nogal lang was). Ik hem 'm echter pas sinds dit jaar en heb er dus nog niet mee verwarmd tijdens vriestemperaturen. Ik kan er dus eigenlijk niet veel over zeggen.

Bij de singles zit er wel weinig verschil in specificaties tussen de gewone en de Hyper Heating:
[Afbeelding]
Vreemd dat er bij de multi wel zo'n grote verschillen zijn.
Vreemd verschil (voor deze leek) bij minimaal verwarmingsvermogen bij - 10 graden, vooral omdat het bij 7 graden gelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatslet
Ruud888 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:22:

Een grote AC-waaier met winterstand werkt perfect om de veel warmere lucht bij het plafond te verspreiden.
Vaak is het zachtste standje al genoeg.
Besparing tot 200euro mogelijk.
Ik denk dat we dan wel op het punt komen dat mijn vrouw gaat zeggen dat mijn hobbies uit de hand beginnen te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
Sjamo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:21:
[...]

Vreemd verschil (voor deze leek) bij minimaal verwarmingsvermogen bij - 10 graden, vooral omdat het bij 7 graden gelijk is.
Dit is de beste uitleg die ik online al heb gevonden, maar ik ben niet onderlegd genoeg om het volledig te snappen. Maar volgens mij is er een extra circuit dat koelmiddel rechtstreeks in de compressor spuit bij koudere temperaturen.

Mitsubishi Electric uses a patented process called “flash injection” to allow the heat pump to produce such superior heating. A typical refrigerant loop in a heat pump collects heat energy from outside and transfers it inside. The flash injection process uses a bypass circuit to reroute a portion of the refrigerant to two places.
• Hot refrigerant flows back to the indoor coil to enhance heating.
• Colder refrigerant is injected back into the compressor to allow it to run at faster speeds to produce high-performance heat exchange.
In cold climates, heat pumps typically experience a decrease in pressure, refrigerant flow rate and operational capacity. Variable-capacity heat pumps with Hyper-Heating INVERTER® (H2i®) technology allow for higher compressor heating speeds at lower outdoor air temperatures, without putting extra strain on the unit or potentially causing long-term damage to the compressor. These are true cold-climate heat pumps designed to deliver 100% of heating capacity down to -15 C.

bron: https://www.mitsubishicom...echnology-for-any-climate

filmpje (met irritante muziek): YouTube: H2i Family Intro - 2014 | Mitsubishi Electric Cooling & Heating

[ Voor 5% gewijzigd door Omerta op 11-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Caelorum schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:00:
Als je maar het plaatje kijkt in dit geval dubbele capaciteit bij -10 ten opzichte van het basismodel. Zou je de specsheet van MHI er even naast moeten houden om te kijken of dat model nou zo goed is of dat normale model juist zo slecht.
De specs van de gewone LN en de ZSX zijn gelijkaardig (ZSX iets beter). Het nominale vermogen bij -10 verschilt wel (4 vs 2,9). Min en max vermogen bij -10 van de ZSX kan ik niet direct vinden. Maar als ik het goed heb heeft MHI ook iets dat lijk op Hyper Heating?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C1gFlLBCkAs4_V4RnLH3dM7ZAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DC6gZFGEhGRGU2PUzYlcUwDQ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDoq3WnLRYTSjbEKJSJn1h0nYnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dlPy31ysPglS1XvQfaGLBtXF.png?f=user_large

Edit:
Ik heb ze ook even vergeleken op eurovent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx8_coceavmOcCZ0SfcwqPmYakk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFRVQgvdYf8cqlUa3G4Py6Xf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Omerta op 11-11-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44
Omerta schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:46:
[...]

De specs van de gewone LN en de ZSX zijn gelijkaardig
Eerste wat ik zo snel al zag is dat de
LN gaat tot -15 terwijl de ZSX tot -20 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Rsport40 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:42:
[...]

Eerste wat ik zo snel al zag is dat de
LN gaat tot -15 terwijl de ZSX tot -20 gaat.
En de LN HH tot - 25. Maar dit lijkt me allemaal niet zo relevant in onze contreien.

De HH zou minder en kortere defrosts hebben volgens de installateur, dat lijkt me het enige relevante voordeel te zijn in onze streek (als dit klopt natuurlijk) . De HH vind ik ook overkill, als ik 'm niet had gekregen had ik' m ook niet genomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:15
Omerta schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:46:
[...]

De specs van de gewone LN en de ZSX zijn gelijkaardig (ZSX iets beter). Het nominale vermogen bij -10 verschilt wel (4 vs 2,9). Min en max vermogen bij -10 van de ZSX kan ik niet direct vinden. Maar als ik het goed heb heeft MHI ook iets dat lijk op Hyper Heating?
De ZSX is een "Hyper Inverter". Is het dus niet zo dat als deze koelt het "Hyper Cooling" is en bij verwarmen dus "Hyper Heating"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVU99Mi4eNDJ__HeuoIhCBEf_CY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDQVV0zNFUPIEwF0Tw9k1gcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Frag1le schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:52:
[...]

De ZSX is een "Hyper Inverter". Is het dus niet zo dat als deze koelt het "Hyper Cooling" is en bij verwarmen dus "Hyper Heating"?
[Afbeelding]
De HH van ME zou gepatenteerd zijn, dus ik vermoed dat het van MHI een ander werkingsprincipe is? Om hier een sluitend antwoord op te geven ken ik er niet genoeg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Bijzonder kan ook zijn het lage minimale vermogen, de ZSX kan terug moduleren tot 800 watt warmteafgifte.
Dit betekent een opgenomen vermogen van 115~150 watt, iets wat ik belangrijker vind dan of deze mogelijk maximaal x aan warmte produceert bij -15~-20 wanneer je 24/7 verwarmt.
Afgelopen winter heeft de ZSX hier geen een keer z'n maximale vermogen hoeven aan te spreken, zelfs niet bij -7. Meeste vermogen wordt gebruikt bij een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:45:
@Philtjens @barta123 Aan het pendelen worden hier veelal magische eigenschappen toegeschreven. Het zou het verbruik verhogen, de compressor zal er eerder stuk van gaan etc... Cijfers worden alleen nooit gegeven. Het lijkt een beetje bijzaak dat dat je met een pendelende airco net zoveel warmte in een ruimte stopt als met een constant draaiende airco. Net zoals dat het bijzaak is dat een compressor in een koelkast 24/7 staat te pendelen en dat gewoon 20 jaar lang zonder negatieve gevolgen kan doen.
Wat ik wel als feit kan benoemen is dat ik afgelopen winter met mijn 2 MHI single splits die ongeveer de helft van het stookseizoen hebben staan pendelen een COP heb behaald die rond de 20% hoger is dan door de fabrikant opgegeven.
En dan de cijfers: Zou je niet alleen naar het vermogen van een airco kijken maar ook naar het modulatiebereik dan zie je eigenlijk dat bij de meeste merken airco's onder de 5kw allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben en dus tot exact hetzelfde vermogen terug kunnen gaan. In mijn geval had ik bijvoorbeeld van 3,5kw naar 2,5 of zelfs 2kw kunnen gaan maar omdat die hetzelfde minimale vermogen hebben zouden die net zo hard gaan pendelen en zouden ze er langer over doen om de ruimte op temperatuur te krijgen. Ik denk dat je dus vooral moet kijken naar de situatie waarin een airco pendelt. Dat kan het weer, de plaatsing, isolatie maar zeer zeker ook het gebruik van een externe temperatuursensor zijn. In mijn geval heeft het plaatsen van een externe temperatuursensor het pendelen met 70% verminderd. De omgevingstemperatuur meten met een sensor die in de airco unit zelf zit is nou eenmaal niet zo efficiënt.
Hier met m'n Daikin multisplit is pendelen zeker minder zuinig. Elke start is op ruim 2x het vermogen waar hij naar terug zou moduleren en het kost een half uur om daar te komen. Als ik maar m'n P1meter kijk dan ligt het verbruik op kwartiergemiddelden ook hoger. Ik laat nu dus bv de gangdeur open om zeker te zijn dat hij z'n warmte kwijt kan. Zodra het een stuk kouder wordt is dat geen probleem meer en dan kan ik ook op de 2e verdieping meeverwarmen op relatief laag pitje zonder gependel, maar nu is het nog te warm buiten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik ben voornemens 3 single split Mitsubishi heavy units te laten monteren voor koelen / verwarmen van slaapkamers.

Daikin was een andere optie , meer design elementen voor de binnenunit.

Iemand die mijn keuze nog wil beïnvloeden met goede argumenten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
wd200 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:51:
Ik ben voornemens 3 single split Mitsubishi heavy units te laten monteren voor koelen / verwarmen van slaapkamers.

Nee hoor. Goede keuze! Overweeg wel vloerunits. Dat is met verwarmen een stuk comfortabeler. En wellicht ook beter geaccepteerd ivm de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:27
TereZz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:57:
[...]

Nee hoor. Goede keuze! Overweeg wel vloerunits. Dat is met verwarmen een stuk comfortabeler. En wellicht ook beter geaccepteerd ivm de WAF.
Mwa, ligt eraan. Voor koelen zijn die weer wat minder geschikt en juist op veel slaapkamers is dat een belangrijk gebruiksdoel. Ook kunnen ze wel eens lastig uitpakken qua luchtstromen (maar dat hangt uiteraard van de situatie en het formaat van de kamer af).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
TereZz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:57:
[...]

Nog een keuze 🙈 heb ik nooit bewust over nagedacht.

Er moeten 2 kamers -denk ik- meer verwarmd dan gekoeld worden ivm kinderkamers. Maar ook koelen in de zomerkamer ivm op zolder en op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Frag1le schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:03:
[...]

Bijzonder kan ook zijn het lage minimale vermogen, de ZSX kan terug moduleren tot 800 watt warmteafgifte.
Dit betekent een opgenomen vermogen van 115~150 watt
De -LN uit m’n signature moduleert ook terug tot ~100W, gemeten met HomeWizard kWh meter.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
wd200 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:13:
[...]

Nog een keuze 🙈 heb ik nooit bewust over nagedacht.

Er moeten 2 kamers -denk ik- meer verwarmd dan gekoeld worden ivm kinderkamers. Maar ook koelen in de zomerkamer ivm op zolder en op het zuiden.
Warmte stijgt, kou zakt. Daarom is een vloerunit qua verwarmen niet tegen de natuurwetten aan het werken en voelt dat prettiger in comfort. En je zit niet met een koude tochstroom langs je nek.
Bij het koelen is een wandmodel hoog gemonteerd dan weer in het voordeel. Maar: koelen stelt in vergelijking met verwarmen niets voor qua vermogensbehoefte. Dat is dus te verwaarlozen. En dat merk ik ook met mijn vloerunit. Ook koelen ging hartstikke goed, comfortabel én met twee vingers in de neus voor de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Beste tweakers,
Ik twijfel tussen twee bi-split buitenunits voor twee geschakelde ruimtes van 23m2 en 13m2:
1. De M.E. 2F42VF
2. De M.E. 2F53VF

Volgens de specificaties zou de de 2F42VF bij -3c nog maar 75% van het vermogen kunnen leveren. Als daarnaast nog rekening wordt gehouden met een capaciteitsverlies door defrosts van 25% blijft er nog maar 2.36kW over. Dit zou betekenen dat die unit eigenlijk niet voldoende vermogen heeft om de kamers op 21c te krijgen bij een paar graden onder 0. (Warmtevraag is onder die temperatuuromstandigheden 2.6kW)
De 2F53VF zou de warmtevraag wel moeten kunnen leveren en houdt dan nog aardig wat vermogen over voor nog lagere buitentemperaturen of om de compressor wat ruimte te geven.

Op zich komen die koude temperaturen weinig voor (huis in Zuid-Frankrijk). Hoogstens 4 periodes van 3 dagen en dan is de temperatuur overdag altijd ruim boven 0.

Ik heb een aantal vragen die me kunnen helpen bij het maken van de keuze.
Zou 24/7 verwarmen van de ruimtes in de periodes met nachtvorst wellicht het tekort aan vermogen van de 2F42VF kunnen compenseren? (voor het grootste deel van de winter voldoet deze unit wel)

Daarnaast zou ik graag de AY25 binnenunits gaan gebruiken. Die geven eigenlijk potentieel teveel warmte af (zeker voor de 14m2 ruimte), maar is dit echt een probleem? ( beide buitenunits kunnen terugmoduleren naar 1kW)

Indien de buitenunit maar 75% van het vermogen kan leveren door vrieskou, geldt dit dan ook voor de afzonderlijke binnenunits? Of kan bijvoorbeeld 1 van de binnenunits dan nog wel 100% ipv 75% vermogen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Een andere afweging die er dan ook nog is is dat je een vrije luchtstroom moet regelen. Afhankelijk van wat je in de slaapkamer set is het met een wandmodel makkelijker dan een vloermodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Frag1le schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:03:
[...]

Dit betekent een opgenomen vermogen van 115~150 watt, iets wat ik belangrijker vind dan of deze mogelijk maximaal x aan warmte produceert bij -15~-20 wanneer je 24/7 verwarmt.
Afgelopen winter heeft de ZSX hier geen een keer z'n maximale vermogen hoeven aan te spreken, zelfs niet bij -7. Meeste vermogen wordt gebruikt bij een defrost.
De ZSX is van Mitsubishi Heavy Industries. Hyper heating is van Mitsubishi Electric. 2 verschillende bedrijven en dus ook totaal verschillende airco’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Goedenavond,

Vraagje. Ik heb hier 3 Daikin single split Perfera’s

Een 2.5, 3.5 en een 5. Helemaal tevreden mee. De 2.5 en de 5 heb ik al ingeregeld naar mijn wensen.

Echter heb ik nog een vraag, hoever kan een 3.5 terug moduleren ?

Mijn 5 kabbelt de hele dag wat op 280w en de 2.5 180w ( kan lager maar heb er voor gekozen om de bijkeuken en keuken mee te verwarmen )

Nu is boven aan de ‘beurt’ maar heb geen idee wat de 3.5kw minimaal kan.

Alvast bedankt!

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:20:
[...]

De ZSX is van Mitsubishi Heavy Industries. Hyper heating is van Mitsubishi Electric. 2 verschillende bedrijven en dus ook totaal verschillende airco’s.
Mijn reactie was op iets wat je schrijft over MHI, dat staat zelfs in hetgeen ik quote van je.
Deze reactie begrijp ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Thieu79 Wel een beetje realistisch blijven hoor. Zo’n ding staat echt niet de hele dag te defrosten. Bij heel vochtig weer doet ie dat misschien een paar keer maar dan heb je het ook wel gehad. Reken gewoon de benodigde capaciteit uit en ga er net een beetje boven zitten. Echt heel vaak onder het vriespunt is het niet en als het dat wel is dan is het meestal nacht en hoef je je huis sowieso niet op 23 graden te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Capt Waffles schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:13:
[...]

De -LN uit m’n signature moduleert ook terug tot ~100W, gemeten met HomeWizard kWh meter.
Zover ik naar de specs en functionaliteit heb gekeken van de MSZ-LN35VG2 is dat deze eigenlijk een ZSX is in een andere behuizing, of de ZSX is een MSZ-LN in een andere behuizing :)
Zelfs de 3D optie is nagenoeg gelijk, en qua specs is het nagenoeg ook gelijk, wijkt marginaal af in het voordeel van de MHI.
De SCOP is hetzelfde 5.1
Verwarmingsbereik is in het voordeel van de MHI: 0,8-6,8 vs 0,9-6,3
etc

Als deze dan desondanks een lager minimaal opgenomen vermogen heeft dan de ZSX dan denk ik dat deze ME daarin dus zelfs beter is dan de MHI.

Edit: De ME en de MHI verschillen toch wel meer dan ik hierboven schets, zo ook de 3D functie.

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 11-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:40
Thieu79 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:04:
Beste tweakers,
Ik twijfel tussen twee bi-split buitenunits voor twee geschakelde ruimtes van 23m2 en 13m2:
1. De M.E. 2F42VF
2. De M.E. 2F53VF

Volgens de specificaties zou de de 2F42VF bij -3c nog maar 75% van het vermogen kunnen leveren. Als daarnaast nog rekening wordt gehouden met een capaciteitsverlies door defrosts van 25% blijft er nog maar 2.36kW over. Dit zou betekenen dat die unit eigenlijk niet voldoende vermogen heeft om de kamers op 21c te krijgen bij een paar graden onder 0. (Warmtevraag is onder die temperatuuromstandigheden 2.6kW)
De 2F53VF zou de warmtevraag wel moeten kunnen leveren en houdt dan nog aardig wat vermogen over voor nog lagere buitentemperaturen of om de compressor wat ruimte te geven.

Op zich komen die koude temperaturen weinig voor (huis in Zuid-Frankrijk). Hoogstens 4 periodes van 3 dagen en dan is de temperatuur overdag altijd ruim boven 0.

Ik heb een aantal vragen die me kunnen helpen bij het maken van de keuze.
Zou 24/7 verwarmen van de ruimtes in de periodes met nachtvorst wellicht het tekort aan vermogen van de 2F42VF kunnen compenseren? (voor het grootste deel van de winter voldoet deze unit wel)

Daarnaast zou ik graag de AY25 binnenunits gaan gebruiken. Die geven eigenlijk potentieel teveel warmte af (zeker voor de 14m2 ruimte), maar is dit echt een probleem? ( beide buitenunits kunnen terugmoduleren naar 1kW)

Indien de buitenunit maar 75% van het vermogen kan leveren door vrieskou, geldt dit dan ook voor de afzonderlijke binnenunits? Of kan bijvoorbeeld 1 van de binnenunits dan nog wel 100% ipv 75% vermogen leveren?
Het is belangrijk hoe goed de isolatie van je huis is. Als de isolatie redelijk is zou ik voor de kleinste gaan en me geen zorgen maken. Als het zo lek is als een mandje, tsja. Dan vliegt met 24 uur verwarmen alles net zo hard naar buiten als je het er in pompt, dat is dan geen reële optie. Hangt natuurlijk ook nog af van de prijsverschillen tussen de modellen.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:02

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

tomtor schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:44:
[...]

Het is belangrijk hoe goed de isolatie van je huis is. Als de isolatie redelijk is zou ik voor de kleinste gaan en me geen zorgen maken. Als het zo lek is als een mandje, tsja. Dan vliegt met 24 uur verwarmen alles net zo hard naar buiten als je het er in pompt, dat is dan geen reële optie. Hangt natuurlijk ook nog af van de prijsverschillen tussen de modellen.
Indien slecht geïsoleerd vliegt warmte natuurlijk net zo hard naar buiten als bij het stoken via gas of CV. Zolang gas duur is valt er, zelfs bij slechte isolatie, veel te besparen middels stoken via airco. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring sinds 2017.

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 11-11-2023 17:59 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
vdr01 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:54:
[...]

Indien slecht geïsoleerd vliegt warmte natuurlijk net zo hard naar buiten als bij het stoken via gas of CV. Zolang gas duur is valt er, zelfs bij slechte isolatie, veel te besparen middels stoken via airco. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring sinds 2017.
Daar gaat het niet om. De vraag was of je een kleine unit kan helpen door 24 uur te verwarmen. Dat heeft enkel zin bij een redelijke isolatie.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:29:
@Thieu79 Reken gewoon de benodigde capaciteit uit en ga er net een beetje boven zitten.
Met een warmteverliesberekening en ook echte data van de verwarming met convectorkacheltjes van afgelopen winter heeft de ruimte 2.4kW nodig bij een buiten temperatuur van -3 om een kamertemperatuur van 21c te hebben/houden. Dat zou de 2F42VF kunnen leveren met een beetje overhead als ik de correctie voor defrost niet hoef toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
tomtor schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:44:
[...]

Het is belangrijk hoe goed de isolatie van je huis is.
De ruimtes hebben geen vloerisolatie maar wel R3.7 isolatie op een 60cm dikke stenen muur en recent HR++ glas. Ik weet uit de gegevens van de elektrische verwarming van afgelopen winter dat bij de echt koude temperaturen er ongeveer 2.5kW nodig is voor de gewenste temperatuur in de twee ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:29:
@Thieu79 Wel een beetje realistisch blijven hoor. Zo’n ding staat echt niet de hele dag te defrosten. Bij heel vochtig weer doet ie dat misschien een paar keer maar dan heb je het ook wel gehad. Reken gewoon de benodigde capaciteit uit en ga er net een beetje boven zitten. Echt heel vaak onder het vriespunt is het niet en als het dat wel is dan is het meestal nacht en hoef je je huis sowieso niet op 23 graden te stoken.
Afhankelijk van merk en omstandigheden kunnen ze wel degelijk de hele dag defrosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NZ1Pf7jQtvi1cktih042YyA1tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLcQdixR2lxEMd3BUdgyQsMP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
Sjamo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:16:
[...]

Afhankelijk van merk en omstandigheden kunnen ze wel degelijk de hele dag defrosten.
[Afbeelding]
Waren dit allemaal defrosts(zag je het groene lampje knipperen tijden de dipjes in de grafiek) ?

Edit:

Even snel de historie opgezocht van 10 dec 2022, dat was ook de ideale dag voor defrosts. Temp rond de 0 graden én nog erger, een relatieve luchtvochtigheid van 99% ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQRnQv0DRf6JZHMgNs4M5-0Ixs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X64qYyV3tiU6NVgIqhDq9G4c.jpg?f=fotoalbum_large

Dit soort dagen komen gelukkig niet al te veel voor.

Edit 2:

Mijn LG unit vond dit toen ook geen leuke dag, ik denk misschien wel een recorddag qua verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSb9WoE5l1P24KnA1BKZ8maZnwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdI9qDGzAIU6sNAIZaWVKQyH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door renzo4000 op 11-11-2023 19:20 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:41
Skrunsies schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:20:
Goedenavond,

Vraagje. Ik heb hier 3 Daikin single split Perfera’s

Een 2.5, 3.5 en een 5. Helemaal tevreden mee. De 2.5 en de 5 heb ik al ingeregeld naar mijn wensen.

Echter heb ik nog een vraag, hoever kan een 3.5 terug moduleren ?

Mijn 5 kabbelt de hele dag wat op 280w en de 2.5 180w ( kan lager maar heb er voor gekozen om de bijkeuken en keuken mee te verwarmen )

Nu is boven aan de ‘beurt’ maar heb geen idee wat de 3.5kw minimaal kan.

Alvast bedankt!
Volgens mij kunnen alle single splits in het geval van Daikin 120W halen.
Iets dat ik met verwarmen bij mijn multi niet zie, maar tijdens koelen wel rond de 140-150 Watt terwijl minimaal opgenomen vermogen op 320W zou liggen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:30:
[...]

Volgens mij kunnen alle single splits in het geval van Daikin 120W halen.
Iets dat ik met verwarmen bij mijn multi niet zie, maar tijdens koelen wel rond de 140-150 Watt terwijl minimaal opgenomen vermogen op 320W zou liggen :Y
Hmm misschien dat ik je niet helemaal begrijp. Maar voor de 5kw zal 280w wel minimaal zijn. Het maakt dan na verloop van tijd niet uit als ik hem op 20 of 21 graden instel. Blijft 280w

Vandaar de vraag voor de 3.5kw. Zit nu met 19 graden setpoint boven op 230w continue

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Thieu79 Het is bij verwarmen belangrijk om vooral naar de capaciteit onder de 7 graden te kijken. Je moet daarmee met een niet al te krappe marge iets boven je benodigde capaciteit zetten. Heb je 2,4 kw nodig dan is 2,5 kw aan de krappe kant maar met 3 of 3,5 zit je goed. Je wilt namelijk ook dat de ruimte ook een beetje vlot op temperatuur is dus zo’n ding moet wel een beetje gas kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Skrunsies schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:52:
[...]

Hmm misschien dat ik je niet helemaal begrijp. Maar voor de 5kw zal 280w wel minimaal zijn. Het maakt dan na verloop van tijd niet uit als ik hem op 20 of 21 graden instel. Blijft 280w

Vandaar de vraag voor de 3.5kw. Zit nu met 19 graden setpoint boven op 230w continue
Wat ik probeer te zeggen is dat het minimaal opgenomen vermogen lager is dan dat Daikin (en alle andere A-merken) opgeven.
Dus als er bij jou een minimum staat zal ie daar nog wel onder gaan.
Afhankelijk van je warmtevraag natuurlijk. Maar single splits halen hier op het forum ook 100 W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:57:
@Thieu79 Het is bij verwarmen belangrijk om vooral naar de capaciteit onder de 7 graden te kijken. Je moet daarmee met een niet al te krappe marge iets boven je benodigde capaciteit zetten. Heb je 2,4 kw nodig dan is 2,5 kw aan de krappe kant maar met 3 of 3,5 zit je goed. Je wilt namelijk ook dat de ruimte ook een beetje vlot op temperatuur is dus zo’n ding moet wel een beetje gas kunnen geven.
Waar je bij verwarmen moet opletten is de pdesignH vermogen, het globale totaal vermogen zegt niets, maar het is echt niet zo dat een unit "inkakt" bij 0-7 graden, dat gaat maar geleidelijk naar beneden.

En ruimte vlot op temperatuur brengen betekend wel dat je massa nog koud is ofwel op koude stoelen ploffen en je voelt overal koudeval wegkomen, bij een warmtepomp werkt dat niet overgens, het is geen gasketel die even 20kw de ruimte inpompt, wil je het rap hebben zul je nog een veel zwaardere WP moeten nemen.

De meeste warmtepompen hebben een App of tijdklok, gewoon van tevoren aanzetten, het blijft een warmtepomp ondanks luchtverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2023 09:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:52:
[...]

Waar je bij verwarmen moet opletten is de pdesignH vermogen, het globale totaal vermogen zegt niets, maar het is echt niet zo dat een unit "inkakt" bij 0-7 graden, dat gaat maar geleidelijk naar beneden.

En ruimte vlot op temperatuur brengen betekend wel dat je massa nog koud is ofwel op koude stoelen ploffen en je voelt overal koudeval wegkomen, bij een warmtepomp werkt dat niet overgens, het is geen gasketel die even 20kw de ruimte inpompt, wil je het rap hebben zul je nog een veel zwaardere WP moeten nemen.

De meeste warmtepompen hebben een App of tijdklok, gewoon van tevoren aanzetten, het blijft een warmtepomp ondanks luchtverwarming.
Misschien is het merkafhankelijk, maar vlot op temperatuur brengen kan heel goed werken. Het hangt af van wat je kiest voor installatie, passend bij je verwarmingsgedrag.

Wanneer wij verwarmen in een koude ruimte voelen wij geen kou van objecten of muren, die stralen geen kou af. Wel is de warmte sneller weg uiteraard wanneer je de verwarming uitzet, omdat het gedeeltelijk gaat middelen met objecten, muren en andere ruimtes. Maar dat geldt hier voor de warmte van de houtkachel idem wanneer deze bijvoorbeeld een avond gestookt wordt in een verder koudere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Seafarer

XXX

[quote][b]mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"mr_evil08 schreef op zondag 12 november 2023 @i.Stijn
het is geen gasketel die even 20kw de ruimte inpompt,
Zelfs de gasketel lukt dat niet.
Die minimaal 22kW hangt daar op zolder om te kunnen douchen.

Probeer het eens uit te rekenen hoeveel radiatoren je nodig hebt om 20kW warmte af te kunnen geven?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
@chatslet: bedankt voor de extra toelichting.
@mr_evil08 en @sjamo: Het voornemen is om zoveel mogelijk continue (dag en nacht) te verwarmen. Extra vermogen zou dan wel weer de mogelijkheid geven om toch wat sneller te kunnen opwarmen mocht er eens een periode niet of minder verwarmd zijn.

De 2F53VF lijkt de beste keus. De 2F42VF zou net genoeg kunnen leveren om de ruimtes op de gewenste temperatuur te krijgen/houden, maar het houdt niet veel over en het op temperatuur brengen zal langer duren.

Aangezien met wat meer vermogen ook wat afgekoelde ruimtes sneller weer op temperatuur zijn, is het dan ook zo dat als je je binnenunit iets ruimer dimensioneert, dat de unit minder hard hoeft te blazen om die warmte af te geven?

Stel binnenunit levert onder vriesomstandigheden 2kW wat net genoeg is om de ruimte op temperatuur te houden. De binnenunitventillator zal dan maximaal moeten draaien om dat vermogen af te geven. Maar indien de binnenunit dan 3.5kW kan leveren, betekent dat dan dat die wat rustiger de ruimte op temperatuur kan houden? Oftewel kan het iets over dimensioneren van het systeem zorgen voor een ‘stiller’ systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
Seafarer schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:32:
[quote][b]mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"mr_evil08 schreef op zondag 12 november 2023 @i.Stijn

[...]

Zelfs de gasketel lukt dat niet.
Die minimaal 22kW hangt daar op zolder om te kunnen douchen.

Probeer het eens uit te rekenen hoeveel radiatoren je nodig hebt om 20kW warmte af te kunnen geven?
Nou, bij het opstarten pompt hij wel degelijk 20 kW vermogen het huis in, al wordt dat niet 1 op 1 door de radiatoren afgegeven. Ik weet niet de precieze cijfers, maar het opwarmen kost ~0.5 m3 gas (~4 kWh thermisch). Het is niet verwonderlijk dat CV verwarming als prettig wordt ervaren; na het uitzetten zit er nog veel energie in het systeem. Onze airco heeft minimaal een uur nodig om die warmte te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Thieu79 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:53:
@chatslet: bedankt voor de extra toelichting.
@mr_evil08 en @sjamo: Het voornemen is om zoveel mogelijk continue (dag en nacht) te verwarmen. Extra vermogen zou dan wel weer de mogelijkheid geven om toch wat sneller te kunnen opwarmen mocht er eens een periode niet of minder verwarmd zijn.

De 2F53VF lijkt de beste keus. De 2F42VF zou net genoeg kunnen leveren om de ruimtes op de gewenste temperatuur te krijgen/houden, maar het houdt niet veel over en het op temperatuur brengen zal langer duren.

Aangezien met wat meer vermogen ook wat afgekoelde ruimtes sneller weer op temperatuur zijn, is het dan ook zo dat als je je binnenunit iets ruimer dimensioneert, dat de unit minder hard hoeft te blazen om die warmte af te geven?

Stel binnenunit levert onder vriesomstandigheden 2kW wat net genoeg is om de ruimte op temperatuur te houden. De binnenunitventillator zal dan maximaal moeten draaien om dat vermogen af te geven. Maar indien de binnenunit dan 3.5kW kan leveren, betekent dat dan dat die wat rustiger de ruimte op temperatuur kan houden? Oftewel kan het iets over dimensioneren van het systeem zorgen voor een ‘stiller’ systeem?
Praktisch ale binnenunits en buitenunits (meestal tot 5 kW) zijn allemaal even groot. Een 'grotere' unit draait gewoon harder. De verschillen (per merk) zitten in software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:08:
[...]

Misschien is het merkafhankelijk, maar vlot op temperatuur brengen kan heel goed werken. Het hangt af van wat je kiest voor installatie, passend bij je verwarmingsgedrag.

Wanneer wij verwarmen in een koude ruimte voelen wij geen kou van objecten of muren, die stralen geen kou af. Wel is de warmte sneller weg uiteraard wanneer je de verwarming uitzet, omdat het gedeeltelijk gaat middelen met objecten, muren en andere ruimtes. Maar dat geldt hier voor de warmte van de houtkachel idem wanneer deze bijvoorbeeld een avond gestookt wordt in een verder koudere ruimte.
Massa laat zich niet makkelijk verwarmen met convectielucht, en een houtkachel is stralingswarmte daarmee warm je objecten en muren zeer snel op en blijft nog lange tijd warm, dan snap ik ook wel waarom het geen kou geeft, laat die houtkachel maar eens 2 weken uit.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2023 11:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Martin7182 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:05:
[...]

Praktisch ale binnenunits en buitenunits (meestal tot 5 kW) zijn allemaal even groot. Een 'grotere' unit draait gewoon harder. De verschillen (per merk) zitten software.
Is het dan zo dat de binnenventillator harder draait of het warmtewissel systeem van de buitenunit?
Of is er een soort wetmatigheid; om een bepaalt vermogen af te geven, is er een evenredig bepaalde luchtstroom noodzakelijk?
De 2kw binnenunit die op zijn teentjes loopt heeft nog steeds evenveel luchtverplaatsing nodig als een 3.5kw unit die maar 2kw hoeft af te geven en maken dus evenveel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:18:
[...]

Massa laat zich niet makkelijk verwarmen met convectielucht, en een houtkachel is stralingswarmte daarmee warm je objecten en muren zeer snel op en blijft nog lange tijd warm, dan snap ik ook wel waarom het geen kou geeft, laat die houtkachel maar eens 2 weken uit.
Wij hebben een convectie-houtkachel, met alleen stralingswarmte naar voren.

Ik begrijp dat stralingswarmte anders werkt dan convectiewarmte, vandaar ook onze houtkachel, maar volgens mij werkt het niet zo magisch als je hier nu voorstelt.

Waarom zouden onze muren geen kou geven? Is stralingswarmte zo magisch in jouw ogen dat 10 kleine blokken hout heel onze kamer inclusief muren, objecten en alle andere ruimtes in huis knus op temperatuur krijgen? Je doet een hoop aannames. Wij gebruiken onze houtkachel zelden. We hebben een airco als hoofdverwarming.

Ik gaf aan dat de warmte van het stoken van onze houtkachel ook snel verdwijnt. Logisch, de warmte kan niet op 2 of meer plaatsen tegelijk zijn. Daarom is het hier na het stoken van de kachel rond de 21 a 22 graden in de kamer, en is dat een paar uur later nog maar 17 graden. Met de airco zou het iets sneller koud aanvoelen maar dat vind ik ook logisch. De houtkachel geeft in een paar uur stoken namelijk z'n volle 3,5kW af terwijl onze airco veel minder warmte hoeft uit te stoten om het hier aangenaam warm te laten aanvoelen. Dat ook omdat de warmte van de airco rechtstreeks is en niet zoals bij cv of kachel verspreid via een medium dat de warmte nog langere tijd kan vasthouden en verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSquares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 20:26
Wij hebben in de woonkamer een Daikin Stylish hangen en gebruiken deze om te verwarmen. Nu hebben we het probleem dat hij warme lucht blijft blazen als de ingestelde temperatuur is bereikt. En niet een beetje, maar bij een ingestelde temperatuur van 23 graden gaat hij door tot 28 graden (dat is wat sensor Daikin aangeeft). Dit is ook het geval als we de ventilator op indoor quiet instellen.

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen verhelpen? De auto verhitten/koelen stand ook al geprobeerd maar dan gaat hij lekker afwisselen tussen koelen en verwarmen terwijl het buiten 5 graden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Thieu79 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:28:
[...]

Is het dan zo dat de binnenventillator harder draait of het warmtewissel systeem van de buitenunit?
Of is er een soort wetmatigheid; om een bepaalt vermogen af te geven, is er een evenredig bepaalde luchtstroom noodzakelijk?
De 2kw binnenunit die op zijn teentjes loopt heeft nog steeds evenveel luchtverplaatsing nodig als een 3.5kw unit die maar 2kw hoeft af te geven en maken dus evenveel geluid.
Zowel de binnen/buiten-ventilatoren en de compressor draaien harder. Ik zou zeggen, een 2 kW unit kan niet op zijn teentjes lopen terwijl een 3.5 kW unit wel dichter tegen zijn fysieke grens aan kan (dat maakt m.i. een kleinere unit ook iets zuiniger). Een 3.5 unit die 2 kW afgeeft maakt idd. evenveel geluid. Maar lage ventilatorstanden blazen meestal harder dan de 2 kW unit, dus dan maakt hij wel iets meer herrie. Evenals bij het opwarmen van een koude ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:54:
[...]

Wij hebben een convectie-houtkachel, met alleen stralingswarmte naar voren.

Ik begrijp dat stralingswarmte anders werkt dan convectiewarmte, vandaar ook onze houtkachel, maar volgens mij werkt het niet zo magisch als je hier nu voorstelt.

Waarom zouden onze muren geen kou geven? Is stralingswarmte zo magisch in jouw ogen dat 10 kleine blokken hout heel onze kamer inclusief muren, objecten en alle andere ruimtes in huis knus op temperatuur krijgen? Je doet een hoop aannames. Wij gebruiken onze houtkachel zelden. We hebben een airco als hoofdverwarming.

Ik gaf aan dat de warmte van het stoken van onze houtkachel ook snel verdwijnt. Logisch, de warmte kan niet op 2 of meer plaatsen tegelijk zijn. Daarom is het hier na het stoken van de kachel rond de 21 a 22 graden in de kamer, en is dat een paar uur later nog maar 17 graden. Met de airco zou het iets sneller koud aanvoelen maar dat vind ik ook logisch. De houtkachel geeft in een paar uur stoken namelijk z'n volle 3,5kW af terwijl onze airco veel minder warmte hoeft uit te stoten om het hier aangenaam warm te laten aanvoelen. Dat ook omdat de warmte van de airco rechtstreeks is en niet zoals bij cv of kachel verspreid via een medium dat de warmte nog langere tijd kan vasthouden en verspreiden.
Aanvulling:

Omdat ik het hier al zo vaak langs heb zien komen, en omdat ik de details die ik in mijn hoofd had hierover bij het uitzoeken van onze houtkachel kwijt was, ben ik er nog eens ingedoken.

Men zegt hier, radiatoren geven stralingswarmte, airco warmt alleen de lucht.
In werkelijkheid geven radiatoren vooral convectiewarmte en maar zeer beperkt stralingswarmte, en gelukkig maar. Het is de convectiewarmte die een radiator geeft die maakt dat de lucht op de grond bij de voeten warm wordt. Het zuigt de koude lucht van de grond aan welke verwarmd boven de radiator uitkomt. Waarschijnlijk om en nabij dezelfde werking als een grondmodel van de airco.

Stralingswarmte warmt niet de lucht maar een object, waardoor de lucht bij alleen stralingswarmte dus koud zou blijven voelen. Zoals bijvoorbeeld bij een infraroodpaneel of winterzon. Het voelt lekker warm terwijl de lucht nog koud is.

Dus inderdaad is het grootste voordeel van de radiator tov een airco dat hij een warm object is wat ook na het uitzetten die warmte nog langzaam af blijft geven. Bij airco is het uit=uit. Tov een wandmodel unit heeft het dan als toegevoegde waarde nog het rechtstreeks aanzuigen van koude lucht van de grond. Maar de stralingswarmte is dus niet of nauwelijks wat het verschil maakt.

Om die reden hebben wij destijd ook bwust voor een convectie-houtkachel gekozen omdat deze makkelijker en sneller de lucht in de ruimte verwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:59:
[...]

Nou, bij het opstarten pompt hij wel degelijk 20 kW vermogen het huis in, al wordt dat niet 1 op 1 door de radiatoren afgegeven. Ik weet niet de precieze cijfers, maar het opwarmen kost ~0.5 m3 gas (~4 kWh thermisch). Het is niet verwonderlijk dat CV verwarming als prettig wordt ervaren; na het uitzetten zit er nog veel energie in het systeem. Onze airco heeft minimaal een uur nodig om die warmte te leveren.
Bij Tweakers houden we niet zo van toveren. Waar wordt die 16kW dan naar toe getoverd?

Het toveren is opgelost:
Martin7182 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 12-11-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Hier ook maar gestart met ons verwarmingsseizoen.

Het was in de kamer rond de 16 graden, trapgat en slaapkamer rond de 15.
Buitentemperatuur 5 a 6 graden.

Rond 11 uur de airco aangezet (3,5kW unit kamer, automatische fanstand, lamellen op 45° naar beneden) op 19 graden doeltemperatuur. Na ongeveer een half uur was de kamer stabiel op 19,3 graden en ik merk dat de temperatuur in het trapgat en de slaapkamer ook 1,5e graad gestegen zijn.

Omdat wij niet constant verwarmen, zeker niet in ons hele huis en alle binnendeuren doorgaans volledig open staan, verbruikt ons systeem vaak wat meer dan we nodig zouden hebben wanneer we wel continu en/of alleen de woonkamer zouden verwarmen. Er lekt warmte weg naar het verwarmen van muren en objecten, en naar het licht verwarmen van overige ruimtes in huis.

Wederom blij met onze airco (mhi SCM60ZS-W met 3 aangesloten binnenunits, nu kamer-unit in gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAqUAGBJ0pZnqmQKQpxNHBfExf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsacqlkINH3Ea8Jju5kB7EDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UtvpGVYsCOT_rfRteEuhARGlHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r3aGSlhyeMQnMS2PDEEac2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:56:
Hier ook maar gestart met ons verwarmingsseizoen.

Het was in de kamer rond de 16 graden, trapgat en slaapkamer rond de 15.
Buitentemperatuur 5 a 6 graden.

Rond 11 uur de airco aangezet (3,5kW unit kamer, automatische fanstand, lamellen op 45° naar beneden) op 19 graden doeltemperatuur. Na ongeveer een half uur was de kamer stabiel op 19,3 graden en ik merk dat de temperatuur in het trapgat en de slaapkamer ook 1,5e graad gestegen zijn.

Omdat wij niet constant verwarmen, zeker niet in ons hele huis en alle binnendeuren doorgaans volledig open staan, verbruikt ons systeem vaak wat meer dan we nodig zouden hebben wanneer we wel continu en/of alleen de woonkamer zouden verwarmen. Er lekt warmte weg naar het verwarmen van muren en objecten, en naar het licht verwarmen van overige ruimtes in huis.

Wederom blij met onze airco (mhi SCM60ZS-W met 3 aangesloten binnenunits, nu kamer-unit in gebruik).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een mooi voorbeeld weer dat verwarmen voor iedereen een andere betekenis heeft en dat comfort voor iedereen anders is.

Hier thuis hoef ik bovenstaande echt niet uit te proberen, het wordt hier doorgaans niet kouder dan 18 graden in de nacht en overdag tussen de 20.5-21 graden. Overigens zou ik prima kunnen leven met 19 graden in huis, maar ja ... ik woon hier niet alleen zo schijnt het :).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
renzo4000 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:03:
[...]

Dit is wel een mooi voorbeeld weer dat verwarmen voor iedereen een andere betekenis heeft en dat comfort voor iedereen anders is.

Hier thuis hoef ik bovenstaande echt niet uit te proberen, het wordt hier doorgaans niet kouder dan 18 graden in de nacht en overdag tussen de 20.5-21 graden. Overigens zou ik prima kunnen leven met 19 graden in huis, maar ja ... ik woon hier niet alleen zo schijnt het :).
Hier gaat de CV nu er weer bij aan.
T.o.v. vorig jaar puur op airco is dat beetje CV er extra bij super prettig.
De ruimte wordt egaler warm (de airco hangt ver weg van de zithoek aan de andere kant van de L-vorm) en het comfort is gewoon velen malen beter in ons geval.
Met de afgelopen dagen heeft het ons 1-1,5m3 gas gekost per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wij zijn zoals Sjamo ook vandaag rond 11u beginnen verwarmen. Eerder wel eens af en toe wanneer we wat energie over hadden, maar deze keer durf ik in Homewizard toch wat verder/langer in het paars gaan :P Hoewel, vandaag zitten we aan 1,1 kWh voor het hele huis, inclusief de wp-boiler die van 42 naar 53 graden opgewarmd is. Momenteel nemen we minder dan 100 watt van het stroomnet en staat de airco op 20 graden. Onze dochter klaagt dat het op haar slaapkamer wat fris is om te leren, maar ik zeg dat ze in de keuken kan zitten. Toch blijft ze boven zitten, dus zo erg zal het niet zijn :) Boven in onze slaapkamer hangt een 2e unit, maar die zet ik nu niet aan. Als ze vanaf volgend jaar examens heeft kan ze daar aan een bureau'tje leren met de airco aan.

De piek was de wp-boiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5PIZFPrzoZd8On9ahYlAedpfWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6Q9NBZVgOMEjgaYHcrTRT8H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Inderdaad. Daarom probeer ik ook altijd te benadrukken dat wat je nodig hebt qua installatie oa afhankelijk is van je wensen en situatie.

Het is als met auto's, een race-auto doet weinig goeds op de openbare weg, een grote Mercedes hoeft niet ideaal te zijn voor het doen van boodschappen en een Fiat panda is zeer waarschijnlijk niet je beste vriend wanneer je je nieuwe bankstel op gaat halen bij Ikea of gordijnrails bij de bouwmarkt.

Ik denk dat veel mensen kiezen voor wat meer comfort, maar wat wij doen, doen we omdat hier plezier aan hebben. Plus dat we hier beiden zijn opgegroeid in een tijd dat verwarming in alle kamers, en verwarming de hele dag (laat staan de nacht) niet vanzelfsprekend was. Dat scheelt veel denk ik.

Het zorgt wel voor een laag verbruik wat financieel gezien niet nodig is maar wel prettig, plus dat wij vinden dat we hiermee op onze eigen manier een bijdrage kunnen leveren aan de energie-krapte.

Overigens was een belangrijke factor hier om zo laat met de airco te starten dat de eigen opgewekte zonne-energie die we normaal gesproken zoveel mogelijk gebruiken voor oa de airco, deze maand zeer beperkt is. Besloten daar overheen te stappen :)

Ons verbruik over het jaar tot nu toe. Januari had een betrekkelijk hoog verbruik door experiment met 24/7 verwarmen. Laag verbruik airco sommige maanden zit in standby verbruik van 5 a 6kWh per maand als hij de volledige maand op standby staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u7vYZS3G6QudRa4SDj2TS8jxHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru2IodVoPrzCuglo2gGAYI5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:29:
[...]
Januari had een betrekkelijk hoog verbruik door experiment met 24/7 verwarmen.
Idem hier, vorige winter toen we nog geen zonnepanelen hadden verwarmden we na een 24/24 experiment naar verwarmen wanneer we thuis waren en deze winter ga ik zo lang mogelijk overdag (deels) met zonne-energie proberen verwarmen, enkele graden warmer dan gewenst, zodat het 's avonds ook nog lang genoeg warm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:33:
[...]

Idem hier, vorige winter toen we nog geen zonnepanelen hadden verwarmden we na een 24/24 experiment naar verwarmen wanneer we thuis waren en deze winter ga ik zo lang mogelijk overdag (deels) met zonne-energie proberen verwarmen, enkele graden warmer dan gewenst, zodat het 's avonds ook nog lang genoeg warm blijft.
Wij hebben dat enkele graden hoger verwarmen op eigen zonne-energie waar mogelijk geprobeerd maar hier beviel het niet echt. Op zich was het heerlijk :) maar ik merkte dat daarmee de range van min-max temperatuur over de dag verder uit elkaar kwam te liggen, en mijn lijf vond dat niet prettig :)

Wel super als je dat kan gebruiken. Je eigen huis als het ware als batterij gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
elektriekert schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:21:
[...]

Hier gaat de CV nu er weer bij aan.
T.o.v. vorig jaar puur op airco is dat beetje CV er extra bij super prettig.
De ruimte wordt egaler warm (de airco hangt ver weg van de zithoek aan de andere kant van de L-vorm) en het comfort is gewoon velen malen beter in ons geval.
Met de afgelopen dagen heeft het ons 1-1,5m3 gas gekost per dag.
Ik kan me dat goed voorstellen. Onze kamer is klein. Ongeveer 20 a 21m2, 50m3, en nagenoeg een rechthoek. Dat is voor onze binnenunit ideaal om met betrekkelijk weinig luchtverplaatsing egaal te verwarmen (of te koelen).

Wanneer je kamer groter is of anders gevormd, kan ik me voorstellen dat dat minder goed of prettig werkt met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Martin7182 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:26:
[...]

Zowel de binnen/buiten-ventilatoren en de compressor draaien harder. Ik zou zeggen, een 2 kW unit kan niet op zijn teentjes lopen terwijl een 3.5 kW unit wel dichter tegen zijn fysieke grens aan kan (dat maakt m.i. een kleinere unit ook iets zuiniger). Een 3.5 unit die 2 kW afgeeft maakt idd. evenveel geluid. Maar lage ventilatorstanden blazen meestal harder dan de 2 kW unit, dus dan maakt hij wel iets meer herrie. Evenals bij het opwarmen van een koude ruimte.
Ok merci; overdimensionering levert dus niet een stiller systeem.
Het enige voordeel zou zijn een koude ruimte sneller op temperatuur te kunnen brengen.

Twee binnenunits van dezelfde serie hebben mijn voorkeur. De AP of AY serie. De AY serie is nieuwer, maar is pas vanaf 2.5kw leverbaar. Onderstaand plaatje laat zien dat de 2F42VF met AP20 combinatie in de koudste omstandigheden qua binnenunit voor de 23m2 tekort komt en qua buitenunit tegen de max loopt. De keuze is dus tussen een systeem (2F42 + 2 * AP20) dat het tijdens de koudste dagen (nachten) wellicht lastig gaat krijgen of een systeem (2F53 + 2 * AY25) dat de warmtevraag altijd aankan, maar voor het grootste gedeelte van het stookseizoen maar op 1/3 van zijn maximale capaciteit draait. Beide buitenunits kunnen overigens terugmoduleren naar 1kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wUY67FVgzAF_X5rwhFMtvEcPwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IqeOxEupYyeifPdW2s0lvhV1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:37:
[...]

Wel super als je dat kan gebruiken. Je eigen huis als het ware als batterij gebruiken :)
Idd, volgend jaar misschien toch maar eens een echte batterij kopen :) Eerst een wintertje zonder en dan analyseren of het het geld waard is en hoe groot ze moet zijn.

In de zomer zou het handig zijn om 's avonds/'s nachts langer te koelen (gaat nu uit met zonsondergang) en in het tussenseizoen zoals deze week lijkt een 5 kWh batterij me wel voldoende om een stuk meer zelfvoorzienend te zijn, nu nog afwachten wat de winter zal brengen, wanneer we echt vaker gaan verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWebGNVUDa6a4jHauiQOo1t9WMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4kZyN1isdHR2n7IpYJnETiF.png?f=fotoalbum_large

2 weken geleden was de balans nog beter, maar deze november is wel nogal somber. In die week heb ik ook wel eens overdag verwarmd om te bufferen, maar het lijkt me efficienter en relaxter (niet altijd op Homewizard kijken) om de overtollige energie op te slaan en vervolgens gewoon 's avonds te verwarmen, wanneer we thuis zijn. Ok, omzetten naar een batterij gaat ook gepaard met wat verlies, maar dan zal er 's avonds minder lang en minder hoog verwarmd moeten worden. En vooral: 's avonds bij duisternis koken kost veel import energie!

Woensdag zou mooi gebruik gemaakt kunnen hebben van de energie van dinsdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDZ8DuD-bE4OiigdD3rPedmq6cU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcsAi0whcsseZBFJeDO5kfGQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

Chatslet schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:57:
Dit lees ik nu en dacht ik ga even opzoeken wat de specs zijn van de Daikin RXA35A die bij mijn ouders hangt.
Nu kan het aan mij liggen maar waar vind je dat soort info op de Daikin website?

Hier staat het niet tussen:
https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Seafarer schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:20:
[...]

Bij Tweakers houden we niet zo van toveren. Waar wordt die 16kW dan naar toe getoverd?
Misschien haal je vermogen en energie door elkaar. Je kunt prima 20 kW vermogen gebruiken om 4 kWh energie te leveren. Dat duurt een klein kwartiertje :)

Als ik mijn CV ketel aanslinger, dan stook ik in een kwartier een halve kuub gas er doorheen (~4 kWh thermisch). Daarna neemt het vermogen sterk af omdat onze radiatoren niet zo snel warmte af kunnen geven. Na het afslaan/uitzetten van de ketel zit er nog 4 kWh warmte in het systeem dat geleidelijk wordt afgegeven via convectie, geleiding en straling. Het is ook niet zozeer de stralingswarmte die het verschil maakt met de airco, maar de 4 kWh die nog afgegeven wordt. Zoals ik al zei, onze airco doet daar minimaal een uur over. Eerder twee a drie uur omdat we standaard 'silent' draaien (~375 W elektrisch / 1500 W thermisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:31:
[...]

Misschien haal je vermogen en energie door elkaar. Je kunt prima 20 kW vermogen gebruiken om 4 kWh energie te leveren. Dat duurt een kwartier namelijk :)
Tsja dat kwartier vermeld je nu pas. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Seafarer schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:40:
[...]

Tsja dat kwartier vermeld je nu pas. ;)
Dat volgt automatisch uit de berekening. Tijd is energie gedeeld door vermogen. Je ziet het aan de eenheden (4 kWh / 20 kW = 0.2 h) . Het is een paar minuten minder dan een kwartier overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 12-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Nachtapotheker schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:07:
Ik zie dat er al veel over geschreven is in het verleden. Hier heb ik een MHI multisplit systeem, waarbij het systeem zuiniger draait als ik de niet actief verwarmende units laat ventileren. Dat kan op sommige momenten wel 40% schelen in verbruik, zonder dat je er qua temperatuur iets van merkt in de ruimte die wel verwarmd wordt. Weet iemand de technische reden voor dit gedrag?
Is dit altijd zo? Of gaat het wel tot prestatieverlies leiden als het een stuk kouder is?
Je bedoelt op ventileren zet ipv verwarmen. Ik begrijp het niet helemaal.
en heb je er ook een verklaring voor. enneh Hoeveel zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
wd200 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:51:

Grappig. Ik ga deze offerte waarschijnlijk goedkeuren. 2x vloer
Appartement (aan zee, geen stokende buren om die reden, dus koud) ca 80 m2
De bedoeling is om het seizoen te verlengen. We kunnen naar elders vluchten als die het niet redt bij -10

Heb hierover een aparte topic gemaakt: herpideperpi in "Advies Multisplit Lucht lucht warmtepomp voor flat aan zee"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppV_ZK57GEHHh8W1gifVoFXll60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ub6w2m7EaaxGvWprfGaiB36v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door herpideperpi op 12-11-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:25:
[...]

Je bedoelt op ventileren zet ipv verwarmen. Ik begrijp het niet helemaal.
en heb je er ook een verklaring voor. enneh Hoeveel zuiniger?
Hij zet van de 3 units alleen degene beneden aan op verwarmen en zet de andere twee alleen op ventileren (blazen).

Bij multisplits heb je altijd last van bleeding dus in dit geval kan hij die warmte netjes kwijt via de andere units. Zeker als er een grote warmtevraag is beneden en hij kan die warmte niet goed kwijt (wellicht door de plaatsing en er een bubble ontstaat) kan je dat op deze manier compenseren.

Ik heb er zelf ook geen harde cijfers van maar kan me voorstellen dat dit zo werkt. Maar er zitten een aantal experts hier in dit topic die wellicht een meer onderbouwde verklaring hebben hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
renzo4000 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:53:
[...]

Hij zet van de 3 units alleen degene beneden aan op verwarmen en zet de andere twee alleen op ventileren (blazen).

Bij multisplits heb je altijd last van bleeding dus in dit geval kan hij die warmte netjes kwijt via de andere units. Zeker als er een grote warmtevraag is beneden en hij kan die warmte niet goed kwijt (wellicht door de plaatsing en er een bubble ontstaat) kan je dat op deze manier compenseren.

Ik heb er zelf ook geen harde cijfers van maar kan me voorstellen dat dit zo werkt. Maar er zitten een aantal experts hier in dit topic die wellicht een meer onderbouwde verklaring hebben hiervoor.
Ja correct, dat doe ik inderdaad. Nu het kouder is buiten werkt het trucje niet meer haha. Nu werkt het zuiniger om er gewoon 1 aan te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
renzo4000 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:53:
[...]

Ah. bij bleeding kan die dan wat kwijt aan de twee blazers. Zo leer ik weer bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:06:
[...]

Ah. bij bleeding kan die dan wat kwijt aan de twee blazers. Zo leer ik weer bij
Bij mhi kan je op de combinatie-tabel zien dat het minimale verbruik daalt wanneer je meer units gebruikt. Dat klinkt heel vreemd maar blijkbaar is het zo.

Wanneer je extra units aanzet voor verwarmen, met een eigen ingestelde temperatuur en warmtevraag dan zal het verbruik in absolute zin toch toenemen omdat de unit (in eerste instantie) niet op minimum vermogen zal draaien. Gebruik je daar en tegen voor die extra units de fanstand, dan hebben die units geen eigen warmtevraag omdat er geen temperatuur ingesteld wordt. Dat betekent dat het verbruik voor de extra units minimaal is en het totale verbruik vaak lager dan dat je maar 1 unit aan hebt.

Met die fanstand blaas je dus de warmte die zich verzamelt in de unit door bleeding de ruimte in en dat maakt het een behoorlijk efficiente stand. Hier werkt het vooral goed wanneer alles op minimum draait. Wanneer de omstandigheden minder gunstig zijn kan het maken dat je eerder een defrost krijgt of dat je totale verbruik wel hoger wordt. Ik bekijk het meestal per geval. Het werkt het beste om dit pas te doen (hier) wanneer het verbruik van de hoofd-unit gestabiliseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
ik heb nu mijn perfera draaien op 40% max verrmogen ( via de app )
merk nu dat met 9 graden buiten de lucht die er uit komt wel wat warm is maar niet veel
haal na een dag draaien max 21 graden in de woonkamer

wie heeft de perfera ook op 40% staan en vind dat ook niet echt warm wat er uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:45:
[...]

Bij mhi kan je op de combinatie-tabel zien dat het minimale verbruik daalt wanneer je meer units gebruikt. Dat klinkt heel vreemd maar blijkbaar is het zo.

Wanneer je extra units aanzet voor verwarmen, met een eigen ingestelde temperatuur en warmtevraag dan zal het verbruik in absolute zin toch toenemen omdat de unit (in eerste instantie) niet op minimum vermogen zal draaien. Gebruik je daar en tegen voor die extra units de fanstand, dan hebben die units geen eigen warmtevraag omdat er geen temperatuur ingesteld wordt. Dat betekent dat het verbruik voor de extra units minimaal is en het totale verbruik vaak lager dan dat je maar 1 unit aan hebt.

Met die fanstand blaas je dus de warmte die zich verzamelt in de unit door bleeding de ruimte in en dat maakt het een behoorlijk efficiente stand. Hier werkt het vooral goed wanneer alles op minimum draait. Wanneer de omstandigheden minder gunstig zijn kan het maken dat je eerder een defrost krijgt of dat je totale verbruik wel hoger wordt. Ik bekijk het meestal per geval. Het werkt het beste om dit pas te doen (hier) wanneer het verbruik van de hoofd-unit gestabiliseerd is.
is dat niet de minimale per binnen unit?

stel de buiten unit draait 150 watt en je hebt 2 binnen units dan doen die binnen units dus 75 watt per stuk
aan vermogen
zo laag krijg je een single niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:07:
merk nu dat met 9 graden buiten de lucht die er uit komt wel wat warm is maar niet veel

wie heeft de perfera ook op 40% staan en vind dat ook niet echt warm wat er uit komt?
Hoe weet je dat hij op 40% draait? Dat kun je niet zien namelijk.

Als je kamer op temperatuur komt moduleert hij terug. Hier komt er ook niet echt warme lucht uit.

Hier gaat de airco nooit uit onder de 10 graden buiten. Laat hem gewoon lekker pruttelen op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Wortel87 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:13:
[...]

Hoe weet je dat hij op 40% draait? Dat kun je niet zien namelijk.

Als je kamer op temperatuur komt moduleert hij terug. Hier komt er ook niet echt warme lucht uit.

Hier gaat de airco nooit uit onder de 10 graden buiten. Laat hem gewoon lekker pruttelen op een laag pitje.
zet de app op max 40% en gezien hij steeds ( p1 meter op fase 3 waar alleen de perfera(s) op zit ) het zelfde verbruik blijft aan houden en nooit hoger kom en soms wat lager mee bijna constant zn 250 watt pakt.
a ik ervanuit dat hij ook wel die 40% pakt en gezien de temp niet verder stijgt terwijl ik hem wel hoger instel zal hij aan zijn max zitten

de buiten unit gaat dus niet terug in verbruikt ( nauwelijkgs ) en de binnen unit blijft op zelfde sterkte draaien ( qua fan )

edit min 224 max 256 watt de gehele dag door.
ingesteld op 23 graden en de woonkamer haalt de 21 net niet

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 12-11-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:33:
[...]

Grappig. Ik ga deze offerte waarschijnlijk goedkeuren. 2x vloer
Appartement (aan zee, geen stokende buren om die reden, dus koud) ca 80 m2
Heb je ook daikin overwogen vanwaar de keuze voor MHI ? Wat was bij jou doorslaggevend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:50:
[...]

Idd, volgend jaar misschien toch maar eens een echte batterij kopen :) Eerst een wintertje zonder en dan analyseren of het het geld waard is en hoe groot ze moet zijn.

In de zomer zou het handig zijn om 's avonds/'s nachts langer te koelen (gaat nu uit met zonsondergang) en in het tussenseizoen zoals deze week lijkt een 5 kWh batterij me wel voldoende om een stuk meer zelfvoorzienend te zijn, nu nog afwachten wat de winter zal brengen, wanneer we echt vaker gaan verwarmen.

[Afbeelding]

2 weken geleden was de balans nog beter, maar deze november is wel nogal somber. In die week heb ik ook wel eens overdag verwarmd om te bufferen, maar het lijkt me efficienter en relaxter (niet altijd op Homewizard kijken) om de overtollige energie op te slaan en vervolgens gewoon 's avonds te verwarmen, wanneer we thuis zijn. Ok, omzetten naar een batterij gaat ook gepaard met wat verlies, maar dan zal er 's avonds minder lang en minder hoog verwarmd moeten worden. En vooral: 's avonds bij duisternis koken kost veel import energie!

Woensdag zou mooi gebruik gemaakt kunnen hebben van de energie van dinsdag:

[Afbeelding]
Mocht je niet dynamisch zitten dan zou ik wachten totdat het salderen eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:07:

Als je woning een gelijk of hoger warmteverlies heeft met deze temperaturen dan zal je hem wat minder moeten knijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herpideperpi
Sjamo schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:45:
[...]

Leerzaam. Praktijervaring toch het belangrijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
wd200 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:40:
[...]

Heb je ook daikin overwogen vanwaar de keuze voor MHI ? Wat was bij jou doorslaggevend ?
Kwam hier op Tweakers iets tegen over Daikin split verwarmen. Daar waren klachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:41:
[...]

Mocht je niet dynamisch zitten dan zou ik wachten totdat het salderen eraf gaat.
Ik woon in België, zonder terugdraaiende meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
Thieu79 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:44:
[...]

Ok merci; overdimensionering levert dus niet een stiller systeem.
Het enige voordeel zou zijn een koude ruimte sneller op temperatuur te kunnen brengen.

Twee binnenunits van dezelfde serie hebben mijn voorkeur. De AP of AY serie. De AY serie is nieuwer, maar is pas vanaf 2.5kw leverbaar. Onderstaand plaatje laat zien dat de 2F42VF met AP20 combinatie in de koudste omstandigheden qua binnenunit voor de 23m2 tekort komt en qua buitenunit tegen de max loopt. De keuze is dus tussen een systeem (2F42 + 2 * AP20) dat het tijdens de koudste dagen (nachten) wellicht lastig gaat krijgen of een systeem (2F53 + 2 * AY25) dat de warmtevraag altijd aankan, maar voor het grootste gedeelte van het stookseizoen maar op 1/3 van zijn maximale capaciteit draait. Beide buitenunits kunnen overigens terugmoduleren naar 1kw
[Afbeelding]
Die AP20 units zijn erg klein qua afmetingen en daardoor iets minder efficiënt. Ik zou die enkel nemen als je de kleine afmetingen visueel aantrekkelijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
tomtor schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:51:
[...]

Die AP20 units zijn erg klein qua afmetingen en daardoor iets minder efficiënt. Ik zou die enkel nemen als je de kleine afmetingen visueel aantrekkelijk vindt.
Op zich vind ik (en mijn vrouw) een iets minder diepe unit visueel wel wat mooier, maar de werkinng is belangrijker. Ik zag gisteren dat de 2F42 ook met twee AY25 te combineren is. Als de temperatuurregeling het vermogen een beetje goed kan verdelen naar vraag van de ruimtes, zou dit in alle weersomstandigheden moeten kunnen werken. Ik ga die combinatie maar bestellen.Mocht de AY25 toch te zwaar zijn voor de 14m2 ruimte, dan doe ik de deur naar de hal wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:08:
[...]
is dat niet de minimale per binnen unit?

stel de buiten unit draait 150 watt en je hebt 2 binnen units dan doen die binnen units dus 75 watt per stuk
aan vermogen
zo laag krijg je een single niet echt
Waar staat die MHI combinatietabel eigenlijk?

De binnenunits zelf gebruiken ongeveer tussen de 5 en 20 W. Een multisplit met twee binnenunits kan inderdaad met minder vermogen draaien dan twee singlesplits. Volgens mij is het minimale vermogen van de buitenunit ongeveer 250 W. Met twee binnenunits zit je dan omgerekend aan ~125 W per unit. Maar in feite is het dus ~250 W buiten en 2 × ~5 W binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
Martin7182 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:06:
[...]

De binnenunits zelf gebruiken ongeveer tussen de 5 en 20 W. Een multisplit met twee binnenunits kan inderdaad met minder vermogen draaien dan twee singlesplits. Volgens mij is het minimale vermogen van de buitenunit ongeveer 250 W. Met twee binnenunits zit je dan omgerekend aan ~125 W per unit. Maar in feite is het dus ~250 W buiten en 2 × ~5 W binnen.
https://www.123klimaatsho...t-combinatie-tabellen.pdf

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Thieu79 In tegenstelling tot buitenunits zijn de binnenunits onder de 5 kw wel anders bij verschillende vermogens. Daar zit simpelweg een grotere warmtewisselaar in om meer warmte af te kunnen geven. Een 2 kw binnendeel zal dus harder moeten blazen dan een 3,5 kw binnendeel om dezelfde warmte af te geven. Je binnendeel zal dus wel degelijk stiller zijn. Hoe wij het hier zelf doen is dat de airco's overdag op 20 graden staan. Die gaan om 11 uur in de avond uit en in de ochtend om 6 uur springen ze weer aan. De temperatuur is op dat moment afhankelijk van het weer ergens tussen de 18 en 19,5 graden. We hebben hier een woonkamer met open keuken van in totaal 12 x 6,6 meter en de 2 airco's van 3,5 kw per stuk doen er dan ongeveer 10 tot 20 minuten over om het op temperatuur te krijgen. Op dat moment blazen ze tijdelijk even harder. Bij periodes waarbij het langdurig ver onder de 0 graden komt dan kan in de ochtend de binnen temperatuur tegen de 17 graden aan komen. Dan passen we het schema van de airco's aan en wordt er een nachtverlaging naar 18 graden ingesteld omdat anders het meubilair tot laat in de ochtend vrij koud blijft aanvoelen. In ons geval had 2x 2kw voldoende geweest maar ik heb dus bewust voor iets zwaarder gekozen. In mijn geval gaat het om een jaren 70 woning na geïsoleerd met Tonzon vloerisolatie en inspuitwol in de spouwmuren. Ik moet er ook direct bij zeggen dat toen die isolatie er niet in zat er zelfs met een 30kw cv ketel bijna niet tegenop te stoken was als we bij vrieskou in de nacht de verwarming uit zouden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:06:
[...]

Mijn post waar die poster op reageerde ging over dat een mhi multisplit (soms, afhankelijk van omstandigheden) minder gaat verbruiken wanneer je meer units gaat gebruiken. Het minimaal opgenomen vermogen wordt minder. Dus niet het verschil singlesplit en multisplit.

En dat zie je ook terug in de combinatietabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:26:
[...]

De buitenunits onder de 5kw zijn inderdaad hetzelfde maar ik heb hier zowel een MHI 3,5 kw als een MHI 2 kw binnenunit en die zijn wel degelijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:53:
@Thieu79 In tegenstelling tot buitenunits zijn de binnenunits onder de 5 kw wel anders bij verschillende vermogens. Daar zit simpelweg een grotere warmtewisselaar in om meer warmte af te kunnen geven. Een 2 kw binnendeel zal dus harder moeten blazen dan een 3,5 kw binnendeel om dezelfde warmte af te geven. Je binnendeel zal dus wel degelijk stiller zijn.
Bedankt voor de uitleg adv een real life scenario. Een beetje overdimensionering kan dus wel degelijk voor een overall rustiger systeem zorgen zolang de warmtewisselaar ook groter is van formaat. Oftewel bij een AP20 (fysiek kleinere warmtewisselaar) zal er toch wat meer luchtverplaatsing nodig zijn om 2KW te leveren dan een AY25 (grotere warmtewisselaar). Tussen een AY25 en AY35 (zelfde formaat) zal dat verschil minder zijn.
Waarschijnlijk is dan het 2F42 met 2 * AY25 voor mijn wensen de beste keuze. Het idee is ook om, net als met de oliestookketel die hier oorspronkelijk hing, 24/7 te verwarmen en in de nacht niet teveel te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Thieu79 Zeker, en als het je voornamelijk om verwarmen gaat dan zou je ook eens bij Mitsubishi Heavy Industries kunnen kijken. Die hebben vloermodellen zoals de SRF 35 ZS-W wat voor verwarmen echt veel fijner werkt dan een casettemodel aan de wand. Die zijn enorm veel stiller en je hebt dan warmte lucht uitstroom langs de vloer waardoor het gevoel van koude voeten sneller weg is en de ruimte sneller behagelijk warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:53:
@Thieu79 In tegenstelling tot buitenunits zijn de binnenunits onder de 5 kw wel anders bij verschillende vermogens. Daar zit simpelweg een grotere warmtewisselaar in om meer warmte af te kunnen geven. Een 2 kw binnendeel zal dus harder moeten blazen dan een 3,5 kw binnendeel om dezelfde warmte af te geven. Je binnendeel zal dus wel degelijk stiller zijn. Hoe wij het hier zelf doen is dat de airco's overdag op 20 graden staan. Die gaan om 11 uur in de avond uit en in de ochtend om 6 uur springen ze weer aan. De temperatuur is op dat moment afhankelijk van het weer ergens tussen de 18 en 19,5 graden. We hebben hier een woonkamer met open keuken van in totaal 12 x 6,6 meter en de 2 airco's van 3,5 kw per stuk doen er dan ongeveer 10 tot 20 minuten over om het op temperatuur te krijgen. Op dat moment blazen ze tijdelijk even harder. Bij periodes waarbij het langdurig ver onder de 0 graden komt dan kan in de ochtend de binnen temperatuur tegen de 17 graden aan komen. Dan passen we het schema van de airco's aan en wordt er een nachtverlaging naar 18 graden ingesteld omdat anders het meubilair tot laat in de ochtend vrij koud blijft aanvoelen. In ons geval had 2x 2kw voldoende geweest maar ik heb dus bewust voor iets zwaarder gekozen. In mijn geval gaat het om een jaren 70 woning na geïsoleerd met Tonzon vloerisolatie en inspuitwol in de spouwmuren. Ik moet er ook direct bij zeggen dat toen die isolatie er niet in zat er zelfs met een 30kw cv ketel bijna niet tegenop te stoken was als we bij vrieskou in de nacht de verwarming uit zouden zetten.
Spouwmuurisolatie werkt echt goed, in ons geval een hoekhuis met bijna 90m2 aan muur.
Daarvoor stond de ketel ook te loeien en voelde je nog koudeval in je nek

Edit:
Uit de warmteverliesberekening uit de TS voor ons huis bij 20 graden binnen en -8 buiten was de verwarmingsvraag zonder spouwmuurisolatie 18,5kW en met spouwmuurisolatie rond de 8,5kW

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 13-11-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:29:
@Thieu79 Zeker, en als het je voornamelijk om verwarmen gaat dan zou je ook eens bij Mitsubishi Heavy Industries kunnen kijken. Die hebben vloermodellen zoals de SRF 35 ZS-W wat voor verwarmen echt veel fijner werkt dan een casettemodel aan de wand. Die zijn enorm veel stiller en je hebt dan warmte lucht uitstroom langs de vloer waardoor het gevoel van koude voeten sneller weg is en de ruimte sneller behagelijk warm is.
Ik heb inderdaad ook de vloermodellen overwogen. Echter het stookseizoen is hier aanzienlijk korter dan in Nederland en de zomers kunnen weken aaneengesloten >30c zijn. De koelfunctie is dus ook zeer gewenst. Ondanks dikke massieve muren van keien, komt de warmte toch na een maand of twee door de muren heen. MHI is in Frankrijk wat minder vertegenwoordigt. Het is hier vooral Daikin, M.E of Atlantic (Fujitsu).
Het idee is om nog 3.0kw zonnepanelen met microomvormers toe te voegen, omdat in deze klimaatzone ook in de winter flink geprofiteerd kan worden van het aantal zonuren. Nu de stroomprijs ook in Frankrijk aardig stijgt zie je ook steeds meer mensen panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
herpideperpi schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:49:
[...]

Kwam hier op Tweakers iets tegen over Daikin split verwarmen. Daar waren klachten over.
Ik houd dit al maanden in de gaten, maar bij mij is dat nog niet zo opgevallen. Wat voor klachten betreft het dan bij Daikin?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Richh schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:45:
[...]

Ik houd dit al maanden in de gaten, maar bij mij is dat nog niet zo opgevallen. Wat voor klachten betreft het dan bij Daikin?
Vooral dat de *MXM68 niet laag terug kan moduleren.
Hier heb ik een 2MXM50A en die doet in de zomer (met koelen) terug moduleren naar 120-140W om de boel op temperatuur te houden . Volgens specs zou het minimum 320W zijn.

Hier de MXM68 van Slonzo
https://gathering.tweaker...Bfilter_userids%5D=Slonzo
Pagina: 1 ... 44 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic