ik weet niet of de airco dan pendelt ik weet niet hoe of waaraan ik dit dien te herkennen.Chatslet schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:35:
@Philtjens Als het 400 watt constant is dan is het wel wat aan de hoge kant. Als het het minimale vermogen lijkt de zijn en hij pendelt daar op dan kun je er weinig aan veranderen om dat lager te krijgen. De lage minimum vermogens van rond de 200 watt die je hier voorbij ziet komen vind je voornamelijk bij de lichtere (<5kw) singlesplits van de A merken zoals MHI en Daikin. Bij multisplit van deze A merken zit je alweer op 300 watt of hoger.
Bij B merken zit je hier zelfs bij een singlesplit al snel boven of je moet net geluk hebben dat je een merk hebt dat MHI compressors gebruikt. Je verbruik zou je eigenlijk eens met je gasverbruik van voorheen moeten vergelijken. 1 m3 gas staat ongeveer gelijk aan 9 kWh met COP 1. Zou jouw airco dus een COP van 4,5 hebben dan zou je over het hele stookseizoen voor iedere m3 gas die je voorheen verbruikte met je airco ongeveer 2 kWh aan stroom verbruiken.
ik heb via mijn app van panasonic ook maar een klein grafiekje waar eigenlijk 2x niks op te zien valt.
gasverbruik ben ik sinds eind vorig jaar pas maandelijks aan het bijhouden en heb de verwarming geen hele maand opgehad toen dus is moeilijk om nu de vergelijking te maken hiermee.
heb in de maand januari 160 kuub gas verbruikt en 90KW stroom van airco (beide hebben wel niet de hele maand aangestaan dus is een beetje appels met peren vergelijken nu, airco heeft denk ik een 25 dagen gedraaid en denk de verwarming dan een dag of 5-6 maar nogmaals dit kan ik niet met zekerheid bevestigen)
ik meende zelf ook dat panasonic onder A merk viel vanwege hoge SCOP en EER waardes.