Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
elektriekert schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:51:
[...]

Vooral dat de *MXM68 niet laag terug kan moduleren.
Hier heb ik een 2MXM50A en die doet in de zomer (met koelen) terug moduleren naar 120-140W om de boel op temperatuur te houden . Volgens specs zou het minimum 320W zijn.

Hier de MXM68 van Slonzo
https://gathering.tweaker...Bfilter_userids%5D=Slonzo
Yes, dat verhaal herken ik wel. Wij zitten voor in totaal 60-65m2 (150m3) aan 3 slaap/kantoorkamers te kijken naar een 3MXM40 van Daikin. Vooral omdat ik de Stylish erg strak vind en de Daikin buitenunit (op papier) stiller is dan een MHI.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:34
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:03:
[...]

De buitenunits onder de 5kw zijn inderdaad hetzelfde maar ik heb hier zowel een MHI 3,5 kw als een MHI 2 kw binnenunit en die zijn wel degelijk verschillend.
Wel bijzonder want per serie wegen ze even veel en hebben ze precies dezelfde afmetingen.
Welke units heb je eigenlijk? De ZSX heeft b.v. grotere units dan de ZS, maar dat zijn verschillende series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 22:50
@Martin7182 In de specsheets wegen ze inderdaad hetzelfde. In werkelijkheid zit er gewoon een dunnere warmtewisselaar in de 2kw versie. Overigens heb ik hem niet op een weegschaal gezet. Ik vermoed dat ze de specsheets met vrij ruime marges opstellen. In de praktijk is de aansluitwaarde ook lager en het modulatiebereik groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-10 19:39
elektriekert schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:34:
[...]

Spouwmuurisolatie werkt echt goed, in ons geval een hoekhuis met bijna 90m2 aan muur.
Daarvoor stond de ketel ook te loeien en voelde je nog koudeval in je nek
Ik heb om koudeval vanuit de muren ook de dikke binnenmuur van keien die mijn ruimtes scheidt aan beide zijden met 3cm PIR geïsoleerd. Of dat het afstralen van de binnenmuur wat gaat dempen ga ik deze winter ervaren. De ruimtes zijn nu een soort losse koelboxen geworden die afzonderlijk te koelen of te verwarmen zijn. Wel wat binnenruimte verloren door de isolatie van binnenuit met name de noord en oostmuur met in totaal 15cm incl gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:12
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
[...]

Ik heb om koudeval vanuit de muren ook de dikke binnenmuur van keien die mijn ruimtes scheidt aan beide zijden met 3cm PIR geïsoleerd. Of dat het afstralen van de binnenmuur wat gaat dempen ga ik deze winter ervaren. De ruimtes zijn nu een soort losse koelboxen geworden die afzonderlijk te koelen of te verwarmen zijn. Wel wat binnenruimte verloren door de isolatie van binnenuit met name de noord en oostmuur met in totaal 15cm incl gips.
De muren van binnenuit isoleren geniet mijn voorkeur niet, kost een hele hoop extra materiaal en het wordt wat lastiger om iets zwaars op te hangen, een ander voor mij belangrijk nadeel is dat je geen thermische massa kan verwarmen en meer kans hebt op temperatuur schommelingen.

Jouw ruimte zal je wel snel op temperatuur hebben, dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
elektriekert schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:41:
[...]

De muren van binnenuit isoleren geniet mijn voorkeur niet, kost een hele hoop extra materiaal en het wordt wat lastiger om iets zwaars op te hangen, een ander voor mij belangrijk nadeel is dat je geen thermische massa kan verwarmen en meer kans hebt op temperatuur schommelingen.

Het is qua isolatie een lastige overweging geweest. Omdat van buitenaf isoleren het aanzicht van het huis teveel zou beïnvloeden en er geen spouwmuur is , waren isoleren van binnenuit of geen isolatie eigenlijk de enige werkbare opties.
Omdat de dikke binnenmuur ook in contact staat met twee buitenmuren en er 30% van de herfst en winter een straffe ijzige noorderwind op het huis staat , leek het me toch nuttig om een kleine isolatie op de binnenmuur aan te brengen. De binnenmuur als thermische buffer gebruiken bij continue gelijkmatige verwarming zou denk ik teveel onnodige energie gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 11:12
elektriekert schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:41:
[...]

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je een muur moet "verwarmen" die grotendeels wordt gekoeld door de buitenlucht, dan is het veel meer oncomfortabel. Ik denk dat het juist bijzonder effectief is om van binnenuit muren te isoleren.

Ook hier weer, ik zie graag cijfers.. :9
Zelf was ik dit ook van plan, 25m2 aan muuroppervlak in mijn woonkamer isoleren met 3cm PIR + gips. De spouw heeft een beetje isolatie uit 1975. Ik wil niet de spouwmuur vol met bolletjes schieten.

Ik heb een samengesteld dak (onderaan muur + spouw, bovenaan betonmuur + leien dak). Als er iets zou lekken tussen die leien zou dat normaal mooi via de spouw weg ventileren. Als je zo'n muur vol kwakt met isolatiemateriaal, dan kan dat vocht nooit meer weg.

Reken maar dat je dan een vochtprobleem krijgt.

Het gaat aan het einde van de dag om de R-waarde, die kan je dus ook van binnenuit verhogen. Je wil de warme lucht (alle Joultjes) zo lang mogelijk in beweging houden in je lucht, die wil je niet kwijtraken aan je muur.. :) Dus het aantal W/m2 verlies wil je zo klein mogelijk houden, dat kan dus ook door te isoleren aan de binnenkant

Ps: kan je zien hoeveel vermogen je binnenunit actueel levert? Ik heb nu 'demand control' eens geprobeerd via de Daikin app.

Nu lees ik in wetenschappelijke artikelen dat ongeveer bij 65-75% van het compressortoerental de COP van een warmtepomp het hoogst zou moeten zijn. Ik merk nu wel dat er minder warmte uit de unit komt (demand control nu op 70%). Daarbij is het wel zo dat mijn unit boven, die eerder regelmatig afsloeg - nu continu door kan draaien.

De compressor hoeft nu dus niet continu harder/zachter te gaan draaien. Lijkt me ook efficienter, maar ook hier; data zal nodig zijn :+

Lijkt me leuk om te kunnen zien wat de actuele kW is per unit.

Demand control zal ik als het echt koud wordt wel hoger zetten, ik merk dat de lucht wel heter wordt als ik hem gewoon zelf laat besluiten how to.. :)

[ Voor 20% gewijzigd door barta123 op 13-11-2023 13:36 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@barta123 Mijn woning is ook van 1975 en de isolatie zit er nu 3 jaar in. Ik heb geen van de door jou genoemde problemen ervaren. Het hangt er nogal vanaf wat je in je spouw laat spuiten. Bolletjes of schuim zoals PUR gaan inderdaad voor problemen zorgen. Laat je er glaswol zoals Knauf Supafil in spuiten dan heb je een ademende en waterafstotende isolatie en zijn de problemen die jij noemt gewoon niet aan de orde en is ook het overmatig ventileren advies niet van toepassing. Daarbij wil je zeker als je met airco verwarmd toch wel dat de binnenmuren als een soort warmte buffer werken. Daarbij komt dat als je ook nog Tonzon onder de vloer laat plaatsen je ook meteen de luchtvochtigheid flink omlaag brengt. Hier hebben we sinds de Tonzon er onder zit in de winter standaard een luchtbevochtiger aan staan omdat we anders door de statische elektriciteit het bankstel af knetteren. De luchtvochtigheid dipt echt naar de 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5K1ProRnyP2D9NxwlMTwDwkEZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZzZYsgSFWDq75s1jpKdbHL9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tip voor plaatsen van unit in de kamer met bovenste kruisje ?

Rechts (garagekant) in de buitenmuur, ivm schuin wand en te plaatsen muurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDX1ZdJ-h6U8YYFywYp9arsen9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6d1brAQ5y7LWtw9EPpD26Vvn.jpg?f=fotoalbum_large

Groen wordt dakkapel, rood wordt een muur (ipv trap”hekje”) en verlaagd plafond ?

Ik zou zeggen
- tegen de muur en tegenover maar dan heb ik 6 meter extra airco leiding nodig die tussen verlaagdplafond en nok kan kopen
- op de nog te plaatsen muur thv trap maar dan blaast die direct op dakkapel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik zou zeggen aan de muur links van het bankstel. Buitenunit op ov boven het garagedak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:48:
@barta123 Daarbij wil je zeker als je met airco verwarmd toch wel dat de binnenmuren als een soort warmte buffer werken.
Zou er niet ergens een omslagpunt liggen? Afhankelijk van de oppervlakte van de binnenmuur grenzend aan de koude buitenschil. Dus bij een dikkere muur --> meer contact met koude schil --> wellicht minder geschikt als thermische buffer. Ik heb gegokt op een dunne isolatie
Boven zit dezelfde dikke binnenmuur. Daar ben ik niet van plan deze te isoleren, maar wel een soortgelijk aircosysteem op te hangen. In de nabije toekomst moet ik het verschil (als dat er is) daadwerkelijk kunnen zien/voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Frag1le schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:59:
Als ik vervolgens naar het verbruik keek dan was het kwartje wat ik mogelijk bespaarde me het niet waard. Vervolgens heb ik een dynamisch energiecontract genomen en is de nacht goedkoop en de ochtend vaak duurder. Doorstoken in de nacht werd toen zelfs goedkoper dan het meerverbruik in de duurdere uren.
Daarnaast wil ik er ook niet constant op die manier mee bezig zijn en liever een set-and-forget (en af en toe monitoren).
Ik verwarm deze winter de woonkamer ook 24/7 met een halve graad nachtverlaging. Met dynamische tarieven zoals vannacht is het hier inderdaad ook een no-brainer (een kWh is morgen van 1 tot 6 uur 17 cent omdat het goed waait). Minder pieken in verbruik/temperatuur en ook beter voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 15:18
wd200 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:50:
[Afbeelding]

Iemand tip voor plaatsen van unit in de kamer met bovenste kruisje ?

Rechts (garagekant) in de buitenmuur, ivm schuin wand en te plaatsen muurtje.

[Afbeelding]

Groen wordt dakkapel, rood wordt een muur (ipv trap”hekje”) en verlaagd plafond ?

Ik zou zeggen
- tegen de muur en tegenover maar dan heb ik 6 meter extra airco leiding nodig die tussen verlaagdplafond en nok kan kopen
- op de nog te plaatsen muur thv trap maar dan blaast die direct op dakkapel ?
Hier toevallig overheen gelezen?:

Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:04:
[...]

Zou er niet ergens een omslagpunt liggen? Afhankelijk van de oppervlakte van de binnenmuur grenzend aan de koude buitenschil. Dus bij een dikkere muur --> meer contact met koude schil --> wellicht minder geschikt als thermische buffer. Ik heb gegokt op een dunne isolatie
Boven zit dezelfde dikke binnenmuur. Daar ben ik niet van plan deze te isoleren, maar wel een soortgelijk aircosysteem op te hangen. In de nabije toekomst moet ik het verschil (als dat er is) daadwerkelijk kunnen zien/voelen.
In principe staat je binnenmuur los van je buitenmuur. Als je de spouw isoleert kun je die dus als een soort thermische batterij gebruiken. Dat merk je bij het verwarmen met airco vooral wanneer er een defrost wordt gedaan. Dan stopt hij even met verwarmen en onttrekt hij warmte uit de binnenlucht om de buitenunit te kunnen ontdooien. Die defrosts zijn hier los van dat ze hoorbaar zijn nauwelijks merkbaar want er blijft aardig wat warmte van de muren komen. Bij vrienden van ons die in een houten huis wonen dat van binnen is geïsoleerd merk je overduidelijk dat de verwarming even weg valt en er wat kou van het binnendeel af komt. Het is ook niet dat ze meer moeten stoken, in tegendeel maar de temperatuur binnen is wel wat onrustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Frag1le schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:30:
[...]

Hier toevallig overheen gelezen?:

Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)
In mijn ogen een snelle vraag, zie onderstaand.
Toevallig nog inhoudelijke opmerking ?

Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:54:
Ik zou zeggen aan de muur links van het bankstel. Buitenunit op ov boven het garagedak.
Boven de bank (dat geen bank wordt maar dat tenzijde) is het dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:07:
ik heb nu mijn perfera draaien op 40% max verrmogen ( via de app )
merk nu dat met 9 graden buiten de lucht die er uit komt wel wat warm is maar niet veel
haal na een dag draaien max 21 graden in de woonkamer

wie heeft de perfera ook op 40% staan en vind dat ook niet echt warm wat er uit komt?
Hier komt gewoon warme lucht uit.
Wat je met stroombesparing modus doet is de buitenunit hardhandig knijpen, als de setpoint met jou kamertemperatuur te groot wordt gaat de binnenunit wel harder blazen op autostand maar doordat de warmteafgifte beperkt is krijg je dus koude lucht.

Ik heb hem hier op 75% staan, in deze periode is 40% wat karig, het wil wel maar pas als de ruimte op goed op temp is(massa ook opgewarmd) en dan gaat de binnenunit ook zachter blazen als de warmtevraag afneemt.

Gezien hier de voeler niet in de binnenunit hangt maar 5 meter verderop heb ik sowieso ander regelgedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2023 14:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
wd200 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:54:
[...]

Boven de bank (dat geen bank wordt maar dat tenzijde) is het dakkapel.
Vloermodelletje onder het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Ik heb een hele mooie aanbieding voor een AUX Freedom 3,5kW split airco, ik wil deze airco voornamelijk voor het verwarmen van mijn huiskamer gebruiken.
Helaas lukt het me niet om volledige technische gegevens van dit merk te vinden.
M.n. het rendement (kW) van verwarmen bij -10° zou ik graag willen weten en hoeveel watt verbruikt deze minimaal. Ik vind dit belangrijke gegevens om een keuze te kunnen maken.
Wie heeft ervaring met dit merk? (AC1 schijnt hetzelfde te zijn!?)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Vulcan750 AUX is wel heel erg een B merk (bijna C merk). Als het om het verwarmen van je woonkamer gaat kun je misschien beter naar MHI, ME of Daikin kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:51:
[...]
Dan stopt hij even met verwarmen en onttrekt hij warmte uit de binnenlucht om de buitenunit te kunnen ontdooien.
Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat er voor die buitenunit niet gewoon fabrieksaf een thermisch lint wordt gebruikt om te defrosten. Er hoeft dan geen warmte onttrokken te worden aan de woning waardoor het comfort omhoog gaat. Gezien die defrosts ook maar een heel klein percentage van de looptijd optreden lijkt me dat een gevalletje van verkeerde bezuiniging op overall een beetje meer verbuik tov comfort, zeker nu de units meer en meer gebruikt worden om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:20:
[...]

Ik vind het dan ook een beetje vreemd dat er voor die buitenunit niet gewoon fabrieksaf een thermisch lint wordt gebruikt om te defrosten. Er hoeft dan geen warmte onttrokken te worden aan de woning waardoor het comfort omhoog gaat. Gezien die defrosts ook maar een heel klein percentage van de looptijd optreden lijkt me dat een gevalletje van verkeerde bezuiniging op overall een beetje meer verbuik tov comfort, zeker nu de units meer en meer gebruikt worden om te verwarmen.
De bedoeling van een thermisch (warmte)lint is ter voorkoming dat smeltwater onderin de buitenunit een ijsplaat kan worden, of ter voorkoming dat een afvoerkanaal dichtvriest.
Het is niet om te defrosten.

Zo'n lint of mat past echt niet tussen de lamellen, je begrijpt wel goed wat een defrost is?

(foto's van vorig jaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqI5Xjn-xQPcDXGk0HywGa_1Xfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoKz9KfW7bhxY5oMFTsSvlZg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMXBOK-M24BsCPj2m-_5NVey6tA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eQ8GxoiD1P109JMcfCcAqXh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X2dMSbPgLUZvlLzM2rU3EEHIUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqZRjoCUvYSXNNiebkDIGZl8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGw4le83DrIrmpT06VHmFtYi2ss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFkKq464QD12s6xP2ruYnzkV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SV-ZzQrbasy_oiAegdMEb_ntp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqJmfsHzpvLcwSRcVAyht8bq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door Frag1le op 13-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Frag1le schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:26:
[...]
Zo'n lint of mat past echt niet tussen de lamellen, je begrijpt wel goed wat een defrost is?
Past wel. Kijk maar eens in een vriezer met no-frost. :P

Is gewoon voor gekozen dat het niet nodig is door de fabrikant.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
Frag1le schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:26:
[...]

De bedoeling van een thermisch (warmte)lint is ter voorkoming dat smeltwater onderin de buitenunit een ijsplaat kan worden, of ter voorkoming dat een afvoerkanaal dichtvriest.
Het is niet om te defrosten.

(foto's van vorig jaar)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja ik kan me voorstellen dat als het eenvoudig te doen zou zijn, de fabrikanten hier wel op waren ingesprongen.
Aan de andere kant is er ook een concurrentiestrijd op basis van efficiëntie. Dus wellicht is het best te doen met inleveren van iets efficiëntie, maar heeft het dus niet de aandacht van fabrikanten. Zelf zou ik best wel wat efficiëntie willen inleveren voor een comfortabelere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:07:
@Vulcan750 AUX is wel heel erg een B merk (bijna C merk). Als het om het verwarmen van je woonkamer gaat kun je misschien beter naar MHI, ME of Daikin kijken.
Ik snap dat een A-merk gemiddeld langer mee zal gaan en vast iets stiller zal zijn, maar verder?
Het prijs verschil is groot. Een AUX 3.5kW kan ik voor €999 inclusief montage krijgen, een MHI 3.5kW zou me €1799 incl. kosten bij hetzelfde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 16:52
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:05:
[...]
Op zich vind ik (en mijn vrouw) een iets minder diepe unit visueel wel wat mooier, maar de werkinng is belangrijker. Ik zag gisteren dat de 2F42 ook met twee AY25 te combineren is. Als de temperatuurregeling het vermogen een beetje goed kan verdelen naar vraag van de ruimtes, zou dit in alle weersomstandigheden moeten kunnen werken. Ik ga die combinatie maar bestellen.Mocht de AY25 toch te zwaar zijn voor de 14m2 ruimte, dan doe ik de deur naar de hal wel open.
Een goede keuze. De AP20 is ook enkel handmatig horizontaal te verstellen en wordt zonder wifi geleverd.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
Vulcan750 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:40:
[...]

Ik snap dat een A-merk gemiddeld langer mee zal gaan en vast iets stiller zal zijn, maar verder?
Het prijs verschil is groot. Een AUX 3.5kW kan ik voor €999 inclusief montage krijgen, een MHI 3.5kW zou me €1799 incl. kosten bij hetzelfde bedrijf.
Mogelijk verbruik, geluid, stabiliteit, garantie, beschikbaarheid onderdelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:15:
[...]

Het is qua isolatie een lastige overweging geweest. Omdat van buitenaf isoleren het aanzicht van het huis teveel zou beïnvloeden en er geen spouwmuur is , waren isoleren van binnenuit of geen isolatie eigenlijk de enige werkbare opties.
Omdat de dikke binnenmuur ook in contact staat met twee buitenmuren en er 30% van de herfst en winter een straffe ijzige noorderwind op het huis staat , leek het me toch nuttig om een kleine isolatie op de binnenmuur aan te brengen. De binnenmuur als thermische buffer gebruiken bij continue gelijkmatige verwarming zou denk ik teveel onnodige energie gaan kosten.
De eventuele meerkosten aan meer verwarmen is moeilijk te vergelijken, dan heb je twee identieke huizen nodig in dezelfde weersinvloeden.

Ik lees ook mee in het lucht/water topic en daar heeft iemand ruim 100 ton aan beton/steen in zijn nieuwbouwhuis als thermische buffer. Volgens de huidige standaarden geïsoleerd en als het goed is nergens koude bruggen te vinden natuurlijk. (Tegenwoordig worden muren ontkoppelt in bijvoorbeeld de grond met isolatiemateriaal zodat er geen kou naar boven trekt.)
Dat is altijd comfortabel en continu op laag vermogen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
barta123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:26:
[...]

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je een muur moet "verwarmen" die grotendeels wordt gekoeld door de buitenlucht, dan is het veel meer oncomfortabel. Ik denk dat het juist bijzonder effectief is om van binnenuit muren te isoleren.
Daarom heb ik de spouw vol laten blazen met EPS, de buitenmuur blijft koud en de binnenmuur neemt de temp. Aan van de ruimte binnen (dit duurt ff uiteraard)
Ook hier weer, ik zie graag cijfers.. :9
Zelf was ik dit ook van plan, 25m2 aan muuroppervlak in mijn woonkamer isoleren met 3cm PIR + gips. De spouw heeft een beetje isolatie uit 1975. Ik wil niet de spouwmuur vol met bolletjes schieten.

Ik heb een samengesteld dak (onderaan muur + spouw, bovenaan betonmuur + leien dak). Als er iets zou lekken tussen die leien zou dat normaal mooi via de spouw weg ventileren. Als je zo'n muur vol kwakt met isolatiemateriaal, dan kan dat vocht nooit meer weg.
Het merendeel van het vocht 97% oid zou door de steen weggaan d.m.v. diffusie (uit een onderzoek gebleken, de bron heb ik niet voor je)

Maar dan is een lek in je spouw natuurlijk niet goed.
Het gaat aan het einde van de dag om de R-waarde, die kan je dus ook van binnenuit verhogen. Je wil de warme lucht (alle Joultjes) zo lang mogelijk in beweging houden in je lucht, die wil je niet kwijtraken aan je muur.. :) Dus het aantal W/m2 verlies wil je zo klein mogelijk houden, dat kan dus ook door te isoleren aan de binnenkant
Ik wil de warmte ook in de steen hebben binnen mijn geïsoleerde schil, zij het lucht, meubels,vloer of stenen.
Nu staat bijvoorbeeld de CV aan op een laag pitje (4-6 uur mee te draaien als we thuis zijn)
Deze gaat om 20:00 uit en dan ondervinden we nog veel warmte afgifte tot een uur of 23:00-24:00 terwijl de airco blijft pompen tot 23:00
Ps: kan je zien hoeveel vermogen je binnenunit actueel levert? Ik heb nu 'demand control' eens geprobeerd via de Daikin app.

Nu lees ik in wetenschappelijke artikelen dat ongeveer bij 65-75% van het compressortoerental de COP van een warmtepomp het hoogst zou moeten zijn. Ik merk nu wel dat er minder warmte uit de unit komt (demand control nu op 70%). Daarbij is het wel zo dat mijn unit boven, die eerder regelmatig afsloeg - nu continu door kan draaien.

De compressor hoeft nu dus niet continu harder/zachter te gaan draaien. Lijkt me ook efficienter, maar ook hier; data zal nodig zijn :+

Lijkt me leuk om te kunnen zien wat de actuele kW is per unit.

Demand control zal ik als het echt koud wordt wel hoger zetten, ik merk dat de lucht wel heter wordt als ik hem gewoon zelf laat besluiten how to.. :)
Ik kan alleen opgenomen vermogen zien d.m.v. Een Shelley 1pm in de groepenkast.
Wat de compressor allemaal doet heb ik geen inzicht in helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Vulcan750 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:40:
[...]

Zoals het welbekende spreekwoord: Alle waar is naar zijn geld. Het begint al met efficiëntie. Een MHI heeft een hogere COP waar die in de praktijk vaak nog even overheen gaat, kan bij lagere buitentemperaturen meer warmte halen, is stiller en daarnaast ook nog betrouwbaarder.
Met zo'n AUX airco is het ten eerste nog maar de vraag of de lagere COP überhaupt gehaald gaat worden. Die 800 euro meer voor een MHI heb je dus vrij snel terugverdiend. Daarnaast zal zo'n ding ook aanzienlijk minder stil zijn. Ik heb het dan niet alleen over de binnenunit maar ook over de buitenunit. Los van dat die dan vervelende (hoorbare) trillingen aan je muren gaat afgeven kun je daar gewoon gezeik mee krijgen. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn als mijn buren een of ander lawaaibak aan de gevel zou hangen waar het hele blok van mag meegenieten en ik in de zomer met het raam open het gezoem van in mijn slaapkamer heb. Als laatste de betrouwbaarheid die gewoon beduidend minder is. Zo'n AUX is misschien best leuk op een warme zolder of op een werkkamer die zo nu en dan verwarmd of gekoeld moet worden maar niet een hele winter als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Thieu79 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:20:
[...]

Ik geloof dat sommige airco's zo werken (oude techniek?). Maar met de compressor is beter, die zit er tenslotte al en verspilt geen energie. Er wordt niet veel warmte aan de woning onttrokken want de binnenunit staat stil tijdens het ontdooien. Ja, wel een beetje warmtelek, maar dat mag geen naam hebben. Zelfs als de fan zou draaien, dan duurt het ontdooien zeker nóg korter :) Mijn unit trekt tijdens het ontdooien meer dan 1 kW. Daar zou je heel wat warmtelint voor nodig hebben, wat bij normale werking alleen maar in de weg zou zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 13-11-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:29:
[...]

zet de app op max 40% en gezien hij steeds ( p1 meter op fase 3 waar alleen de perfera(s) op zit ) het zelfde verbruik blijft aan houden en nooit hoger kom en soms wat lager mee bijna constant zn 250 watt pakt.
a ik ervanuit dat hij ook wel die 40% pakt en gezien de temp niet verder stijgt terwijl ik hem wel hoger instel zal hij aan zijn max zitten

de buiten unit gaat dus niet terug in verbruikt ( nauwelijkgs ) en de binnen unit blijft op zelfde sterkte draaien ( qua fan )

edit min 224 max 256 watt de gehele dag door.
ingesteld op 23 graden en de woonkamer haalt de 21 net niet
Naja 224watt zal het minimale zijn van de multisplit. Maar je geeft aan dat hij nooit harder gaat draaien?

Zou wel moeten hoor. Hij heeft dan nog heel wat ruimte over.

Hoe staan je instellingen?

Je buitenunit op stil op de afstandbediening?

Je binneunits niet op auto?

Heb je econo aanstaan?

Als je hem op powerfull zet hoe draait hij dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:16:
[...]
Zoals het welbekende spreekwoord: Alle waar is naar zijn geld. Het begint al met efficiëntie. Een MHI heeft een hogere COP waar die in de praktijk vaak nog even overheen gaat, kan bij lagere buitentemperaturen meer warmte halen, is stiller en daarnaast ook nog betrouwbaarder.
Met zo'n AUX airco is het ten eerste nog maar de vraag of de lagere COP überhaupt gehaald gaat worden. Die 800 euro meer voor een MHI heb je dus vrij snel terugverdiend. Daarnaast zal zo'n ding ook aanzienlijk minder stil zijn. Ik heb het dan niet alleen over de binnenunit maar ook over de buitenunit. Los van dat die dan vervelende (hoorbare) trillingen aan je muren gaat afgeven kun je daar gewoon gezeik mee krijgen. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn als mijn buren een of ander lawaaibak aan de gevel zou hangen waar het hele blok van mag meegenieten en ik in de zomer met het raam open het gezoem van in mijn slaapkamer heb. Als laatste de betrouwbaarheid die gewoon beduidend minder is. Zo'n AUX is misschien best leuk op een warme zolder of op een werkkamer die zo nu en dan verwarmd of gekoeld moet worden maar niet een hele winter als hoofdverwarming.
Duidelijk, de (zeker niet geringe) meerprijs ga je terugverdienen en een stabieler, stiller apparaat.
De MHI SRK35ZS-W /SRC35ZS-W is dus wel aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Vulcan750 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:53:
[...]

Duidelijk, de (zeker niet geringe) meerprijs ga je terugverdienen en een stabieler, stiller apparaat.
De MHI SRK35ZS-W /SRC35ZS-W is dus wel aan te raden?
Dat ligt geheel aan jouw situatie, start even een eigen topic als je meer maatwerk advies nodig hebt.

Zoals hierboven al geschreven wordt, als je een paar weken per jaar een studeerkamer wilt koelen en verwarmen dan lukt dat waarschijnlijk ook prima met zo'n AUX en is de initiele besparing groter dan je ooit gaat terugverdienen met een unit die zuiniger is, met de huidige kWh prijzen.
Ga je hem als hoofd- of bijverwarming het hele stookseizoen gebruiken, bijv in de huiskamer, dan is het advies zeker voor A merken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Zijn er kabelgoten waar 2x airco leidingen door heen kunnen ?
Dus vanaf 2 buitenunit via 1 goot naar 2 binnen units en uiteraard binnen splitsen zodat je maar 1 goot ziet buiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
wd200 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:08:
Zijn er kabelgoten waar 2x airco leidingen door heen kunnen ?
Dus vanaf 2 buitenunit via 1 goot naar 2 binnen units en uiteraard binnen splitsen zodat je maar 1 goot ziet buiten
Ja: Canalit airco kanaal 90x65mm

Zijn er nog wel meer.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 10:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Maxwp schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:07:
ik heb nu mijn perfera draaien op 40% max verrmogen ( via de app )
merk nu dat met 9 graden buiten de lucht die er uit komt wel wat warm is maar niet veel
haal na een dag draaien max 21 graden in de woonkamer

wie heeft de perfera ook op 40% staan en vind dat ook niet echt warm wat er uit komt?
Mijn ervaring met m'n multisplit en demand control is niet erg positief. Ja, het knijpt de unit en hij pendelt niet meer maar het vermogen is ook een stuk lager en idd nauwelijks warme lucht. Als ik de limiet hoger zet dan gebeurt er eigenlijk niks anders. Hem weer volledig uit deze stand krijgen was ook nogal bewerkelijk met wisselen tussen verwarmen en koelen en de spanning er volledig afhalen (nog niet helemaal zeker wat nu echt werkt).

Het zou helpen met meerdere units tegelijk aan hebben en ernstig pendelgedrag op gemiddeld hoog vermogen voorkomen maar deze winter probeer ik gewoon alleen in de woonkamer te verwarmen en de deur naar de gang open te laten

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-10 22:40
mr_evil08 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:55:
[...]

Hier komt gewoon warme lucht uit.
Wat je met stroombesparing modus doet is de buitenunit hardhandig knijpen, als de setpoint met jou kamertemperatuur te groot wordt gaat de binnenunit wel harder blazen op autostand maar doordat de warmteafgifte beperkt is krijg je dus koude lucht.

Ik heb hem hier op 75% staan, in deze periode is 40% wat karig, het wil wel maar pas als de ruimte op goed op temp is(massa ook opgewarmd) en dan gaat de binnenunit ook zachter blazen als de warmtevraag afneemt.

Gezien hier de voeler niet in de binnenunit hangt maar 5 meter verderop heb ik sowieso ander regelgedrag.
Wat voor voeler gebruik je? Of is die gewoon meegeleverd bij je merk.
Zou dit ook willen uitproberen met mijn panasonics, met die app is het echt suboptimaal om het zacht uit te drukken.

Wel merkbaar meer comfort en minder verbruik dan vorig jaar dankzij ingrepen ih huis. December wordt make or break want had in 2022 meer dan 700 kw op de teller in 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
[...]

Ja: Canalit airco kanaal 90x65mm

Zijn er nog wel meer.
90x65 is wel groooot. Als je een beetje netjes werkt dan krijg je het wel in een 74x55 (Tecnosystemi). Oogt wat minder lomp. Tenzij je 1/2" leidingen nodig hebt, dan wordt het lastiger.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik vraag me af of die goten geschilderd kunnen worden. Hier lopen ze over een deel met keralit gevelbekleding en ik moet zeggen dat dat behoorlijk opvallend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:18
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:21:
Ik vraag me af of die goten geschilderd kunnen worden. Hier lopen ze over een deel met keralit gevelbekleding en ik moet zeggen dat dat behoorlijk opvallend is.
Volgens mijn installateur zou dat prima moeten kunnen als je een kunstof primer gebruikt. Wellicht met keralit bedekken?

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 14-11-2023 08:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M_AW
  • Nu online
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:21:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VybBAwGsCA_WjnIqksPnV5FFGc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ElLlBjMQrgrHBnYnrxczx3ju.png?f=fotoalbum_large

Dat kan prima! Goed ontvetten, opruwen, ontvetten, kunststofprimer. Heb zelf RAL7001 op Keralite mahonie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
DriesLec schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:47:
[...]

Wat voor voeler gebruik je? Of is die gewoon meegeleverd bij je merk.
Zou dit ook willen uitproberen met mijn panasonics, met die app is het echt suboptimaal om het zacht uit te drukken.

Wel merkbaar meer comfort en minder verbruik dan vorig jaar dankzij ingrepen ih huis. December wordt make or break want had in 2022 meer dan 700 kw op de teller in 1 maand.
Gewoon de voeler eruit gehaald, stuk netwerkkabel eraan en een soldeerapparaat gebruiken met krimpkousen. :+
Hangt overgens wel netjes in de kamer elders net onder een hanglamp uit het zicht, de App geeft de werkelijke kamertemperatuur aan nu, net als de setpoint klopt met kamertemp.

Voor mijn model heeft Daikin geen oplossing vanuit de fabrikant.

Het is een kwaaltje wat alle airco,s hebben, de voeler in de binnenunit is niet optimaal voor metingen doordat ze regelmatig hun eigen warmte gaan registreren.

@M_AW Je weet dat de goten in allerlei kleuren er zijn?
Monteurs boeit het ze niet en hangen er maar een witte aan.

Ziet er mooi uit overgens.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@M_AW Lijkt een beetje op de situatie hier maar ziet er al stukken beter uit zo. Hier gaat de vrouw blij mee zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:18:
[...]

@M_AW Je weet dat de goten in allerlei kleuren er zijn?
Monteurs boeit het ze niet en hangen er maar een witte aan.

Ziet er mooi uit overgens.
Ik weet dat ze er zijn in wit, zwart, antraciet, bruin, rood, ivoor, etc. Maar niet in RAL7001. En 'gewoon' bruin was dan weer net niet hetzelfde. Van deze lijn was alleen wit en antraciet beschikbaar en ik heb specifiek voor deze lijn gekozen omdat ik het formaat, de bochtjes, de eindkapjes, etc nét wat mooier vind dan andere merken.

Persoonlijk vind ik dat je als installateur meerwaarde kan bieden door meer dan alleen wit aan te bieden, maar ja, wie ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
@Martin7182 In de specsheets wegen ze inderdaad hetzelfde. In werkelijkheid zit er gewoon een dunnere warmtewisselaar in de 2kw versie. Overigens heb ik hem niet op een weegschaal gezet. Ik vermoed dat ze de specsheets met vrij ruime marges opstellen. In de praktijk is de aansluitwaarde ook lager en het modulatiebereik groter.
Even voor de goede orde, dit gaat toch over vloerunits? Ik zie in de specs dat het 3.5 model een kilo zwaarder is dan de 2.5 (19.0 vs. 18.0 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
MXMan schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik heb een 3MXM68A en ik kan bevestigen dat er doorslag/bleeding is naar de andere binnenunits wanneer het toestel verwarmt omdat dit nu eenmaal een krachtig toestel is en de extra hitte ergens kwijt moet.. Wat ik niet kan bevestigen is dat dit effect heeft op de thermostaat van de units die uitstaan.

Op hoeveel graden wens je dat de andere binnenunits aangaan en wat is dan de huidige temperatuur in die kamer?

Bij mij staan alle binnenunits op 21 graden ingesteld en de toestellen draaien allemaal prima mits bleeding, dat voor mij toch niet echt als storend wordt ervaren.

Het enige issue dat ik ervaar bij het bleeden is het lichte lawaai dit maakt, klinkt als een licht gebrom.
Valt al bij al nog wel mee.
Heb jij ook de Stylish binnenunits?

Ik wil ook dat het 21 graden wordt, maar niet dat het steeds van 20 graden naar 22,5 gaat. Dat is gewoon niet comfortabel. Ik heb de offset al eens veranderd met de "fieldsetings. Daarmee verander je vooral de temperatuur die hij aantoont. Voorheen 20,5 aan en werd het 23 graden in de woonkamer. Vorig jaar al redelijk veel mee aan het testen geweest en het zit enerzijds in de Stylish units die met het blazen zijn eigen thermostaat afkoelen. Er vindt namelijk luchtverplaatsing plaats over de thermostaat (is ook zo bedoeld in het ontwerp, maar evengoed nog waardeloos). Daardoor krijg je de overshoot. Hadden ze softwarematig dus iets aan kunnen veranderen.

Ik heb het nu veranderd door de temperatuur een halve graag lager in te stellen wanneer ik op de automatische stand draai. Gaat hij iets later aan, maar is er minder overshoot. Op fluisterstand is het probleem minder aanwezig, dus dan een halve graag hoger ingesteld. Fluitsterstand geeft meer gelijkmatige warmte, maar is weer minder zuinig.

Anderzijds warmen de units en thermostaat dus op als andere units aantaan. Echt wazig ontwerp van Daikin. Jammer dat er geen firmware updates mogelijk zijn voor de binnenunits anders dan de wifi adapter. Hadden ze software matig echt kunnen veranderen door de gemeten temperaturen bij te stellen wanneer de unit in bedrijf is.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:02:
[...]

Even voor de goede orde, dit gaat toch over vloerunits? Ik zie in de specs dat het 3.5 model een kilo zwaarder is dan de 2.5 (19.0 vs. 18.0 kg).
Nee, de wandmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:21:
[...]

Mijn ervaring met m'n multisplit en demand control is niet erg positief. Ja, het knijpt de unit en hij pendelt niet meer maar het vermogen is ook een stuk lager en idd nauwelijks warme lucht. Als ik de limiet hoger zet dan gebeurt er eigenlijk niks anders. Hem weer volledig uit deze stand krijgen was ook nogal bewerkelijk met wisselen tussen verwarmen en koelen en de spanning er volledig afhalen (nog niet helemaal zeker wat nu echt werkt).

Het zou helpen met meerdere units tegelijk aan hebben en ernstig pendelgedrag op gemiddeld hoog vermogen voorkomen maar deze winter probeer ik gewoon alleen in de woonkamer te verwarmen en de deur naar de gang open te laten
Mijn ervaring met Demand Control bij een multisplit van Daikin is wel positief.
Wellicht hier een gouden tip:

Elke binnenunit heeft een instelling voor Demand Control.
Zet je:
“unit 1” DC = 80%
“unit 2” DC = 40%

Dan zal de buitenunit begrensd worden op 40%, ongeacht of “unit 2” aan staat of niet.

Hier in huis maak ik geen gebruik van DC op de “slaapkamer unit” omdat deze meelift op de instelling van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:25:
Zet je:
“unit 1” DC = 80%
“unit 2” DC = 40%

Dan zal de buitenunit begrensd worden op 40%, ongeacht of “unit 2” aan staat of niet.

Hier in huis maak ik geen gebruik van DC op de “slaapkamer unit” omdat deze meelift op de instelling van de woonkamer.
Volgens mij is het net omgekeerd: demand control neemt altijd de HOOGSTE instelling van alle actieve binnenunits.

Dus als enkel unit 2 aan staat, zal DC op 40% staan.
Staan zowel unit 1 als 2 aan, dan zal DC op 80% staan.

Met DC 'uit' op unit 1, heb je gewoon 100%, maar je hebt blijkbaar gewoon het geluk dat hij netjes terugmoduleert zoals het hoort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Slonzo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:33:
[...]

Volgens mij is het net omgekeerd: demand control neemt altijd de HOOGSTE instelling van alle actieve binnenunits.

Dus als enkel unit 2 aan staat, zal DC op 40% staan.
Staan zowel unit 1 als 2 aan, dan zal DC op 80% staan.

Met DC 'uit' op unit 1, heb je gewoon 100%, maar je hebt blijkbaar gewoon het geluk dat hij netjes terugmoduleert zoals het hoort :P
Hahah, geen bevestiging vanuit jou, ik kan het niet met zekerheid zeggen, in het vorige deel is daar al een keer een discussie over geweest. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:02
Ik lees hier dat sommigen het vermogen van hun airco beperken naar bijvoorbeeld 40%. Wat is de reden om dit te doen? De airco moduleert toch vanzelf terug als de temp bereikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Fritso schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:50:
Ik lees hier dat sommigen het vermogen van hun airco beperken naar bijvoorbeeld 40%. Wat is de reden om dit te doen? De airco moduleert toch vanzelf terug als de temp bereikt is.
Als je hem bijv. 1 graad hoger zet dan gaat hij vol gas (in de auto stand), om daarna terug te moduleren. Met zo'n beperkende instelling gaat hij rustiger met de verhoging om. Hij doet er gewoon wat langer over. Als de afkoeling te groot wordt zal dat uitgezet moeten worden(MHI silent modus) of % aangepast worden (Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Frag1le schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:05:
[...]
Dat ligt geheel aan jouw situatie, start even een eigen topic als je meer maatwerk advies nodig hebt.

Zoals hierboven al geschreven wordt, als je een paar weken per jaar een studeerkamer wilt koelen en verwarmen dan lukt dat waarschijnlijk ook prima met zo'n AUX en is de initiele besparing groter dan je ooit gaat terugverdienen met een unit die zuiniger is, met de huidige kWh prijzen.
Ga je hem als hoofd- of bijverwarming het hele stookseizoen gebruiken, bijv in de huiskamer, dan is het advies zeker voor A merken te gaan.
Wij hebben Brink luchtverwarming. Een prettige verwarming, maar verbruikt zeker 1/3 meer dan cv. Mijn idee is de airco als bijverwarming voor de huiskamer te gaan gebruiken.
In voor- en najaar enkel met de airco verwarmen en in de winter de heteluchtverwarming iets bij ter ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:46
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:09:
[...]

Ik wil ook dat het 21 graden wordt, maar niet dat het steeds van 20 graden naar 22,5 gaat. Dat is gewoon niet comfortabel. Ik heb de offset al eens veranderd met de "fieldsetings. Daarmee verander je vooral de temperatuur die hij aantoont. Voorheen 20,5 aan en werd het 23 graden in de woonkamer. Vorig jaar al redelijk veel mee aan het testen geweest en het zit enerzijds in de Stylish units die met het blazen zijn eigen thermostaat afkoelen. Er vindt namelijk luchtverplaatsing plaats over de thermostaat (is ook zo bedoeld in het ontwerp, maar evengoed nog waardeloos). Daardoor krijg je de overshoot. Hadden ze softwarematig dus iets aan kunnen veranderen.

Ik heb het nu veranderd door de temperatuur een halve graag lager in te stellen wanneer ik op de automatische stand draai. Gaat hij iets later aan, maar is er minder overshoot. Op fluisterstand is het probleem minder aanwezig, dus dan een halve graag hoger ingesteld. Fluitsterstand geeft meer gelijkmatige warmte, maar is weer minder zuinig.

Anderzijds warmen de units en thermostaat dus op als andere units aantaan. Echt wazig ontwerp van Daikin. Jammer dat er geen firmware updates mogelijk zijn voor de binnenunits anders dan de wifi adapter. Hadden ze software matig echt kunnen veranderen door de gemeten temperaturen bij te stellen wanneer de unit in bedrijf is.
Ik heb 3 Perfera units hangen, 5 kw, 2.5kw en 2 kw, allemaal aan de 3MXM68A die bij ons op het dak staat.

Heb jij al eens de temperatuur gemeten aan de andere kant van de ruimte met een losse thermometer en vergeleken met hoeveel de binnenunit aangeeft?

Ik heb verschillende zigbee temperatuur sensoren in Home Assistant en ik kan wel zeggen dat de binnenunits mooi de temperatuur volgen met diegene ingesteld op de afstandsbediening en de app.

Ik heb wel Demand Control op 60% draaien het ganse jaar want mijn derde binnenunit wordt amper gebruikt al hopen wij dat onze kinderkamer rap bezet zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Robinnoord schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:09:
[...]

Als je hem bijv. 1 graad hoger zet dan gaat hij vol gas (in de auto stand), om daarna terug te moduleren. Met zo'n beperkende instelling gaat hij rustiger met de verhoging om. Hij doet er gewoon wat langer over. Als de afkoeling te groot wordt zal dat uitgezet moeten worden(MHI silent modus) of % aangepast worden (Daikin)
Ik ga er hierbij vanuit dat je auto fanstand bedoelt?

Ook zonder 'silent modus' is dit vol gas niet altijd hetzelfde in mijn situatie met de MHI ZSX.

Bij deze buitentemperaturen >11c is deze hier weer aan het pendelen en hebben setpoint en buitentemperatuur en fanspeed invloed op de pieken in het opgenomen vermogen.
Het 'vol gas' op setpoint 18 haalt misschien net de 500 watt waar de 'vol gas' op setpoint 19 boven de 600 watt komt, maar ook deze pieken dalen als de buitentemperatuur toeneemt.
Er lijkt dus ook een modulatie plaats te vinden hoe hard het systeem moet werken wanneer deze moet verwarmen.

Het is dus niet zo dat op beide setpoint 18 en 19 de unit kiest voor maximaal vermogen en dit dan iets langer vasthoudt bij setpoint 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Frag1le schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ik ga er hierbij vanuit dat je auto fanstand bedoelt?

Ook zonder 'silent modus' is dit vol gas niet altijd hetzelfde in mijn situatie met de MHI ZSX.

Bij deze buitentemperaturen >11c is deze hier weer aan het pendelen en hebben setpoint en buitentemperatuur en fanspeed invloed op de pieken in het opgenomen vermogen.
Het 'vol gas' op setpoint 18 haalt misschien net de 500 watt waar de 'vol gas' op setpoint 19 boven de 600 watt komt, maar ook deze pieken dalen als de buitentemperatuur toeneemt.
Er lijkt dus ook een modulatie plaats te vinden hoe hard het systeem moet werken wanneer deze moet verwarmen.

Het is dus niet zo dat op beide setpoint 18 en 19 de unit kiest voor maximaal vermogen en dit dan iets langer vasthoudt bij setpoint 19.
Ja op auto fan stand.

Klopt inderdaad wat je zegt. Met 1 graad verhoging gaat hij niet echt "vol gas", maar wel al zeker halverwege bij mijn ZSX25.
Gisterenmiddag was de buitentemperatuur zo hoog dat mijn ZSX niet op het laagste niveau kon draaien en ging pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkNYdlyff_QBzJW2wMGey-x1CMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrYk1hWZfvIB4XvetlhvWJW4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dan snap ik niet goed op basis waarvan je concludeert dat een MHI 3.5 een grotere warmtewisselaar heeft dan een 2.5 van dezelfde serie. Als ik het goed begrijp dan heb je boven 4 × 2.5 vloerunits (multisplit) en beneden 2 × 3.5 wandunits (singlesplit).

Je vergelijkt toch hoop ik niet een 2.5 vloerunit met een 3.5 wandunit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 Zoals ik hier heb aangegeven hebben we ook een 2 kw wandmodel hangen. Daar zit een dunnere warmtewisselaar in dan in de 3,5 kw wandmodellen. De vloermodellen zijn 2,5 kw, wandmodellen hebben ze niet in die capaciteit.

[ Voor 20% gewijzigd door Chatslet op 14-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:25:
[...]

Wij hebben Brink luchtverwarming. Een prettige verwarming, maar verbruikt zeker 1/3 meer dan cv. Mijn idee is de airco als bijverwarming voor de huiskamer te gaan gebruiken.
In voor- en najaar enkel met de airco verwarmen en in de winter de heteluchtverwarming iets bij ter ondersteuning.
Je zou ook eens naar een kanaal-airco kunnen kijken. Dan kan je luchtverwarming er uit en kun je via de bestaande luchtkanalen met een airco verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:01:
@Martin7182 Zoals ik hier heb aangegeven hebben we ook een 2 kw wandmodel hangen. Daar zit een dunnere warmtewisselaar in dan in de 3,5 kw wandmodellen. De vloermodellen zijn 2,5 kw, wandmodellen hebben ze niet in die capaciteit.
Ok, in een eerder bericht had je het over twee 3.5 units, maar je hebt dus (ook nog of bij 1 in plaats daarvan) een 2.0 wandunit. MHI heeft trouwens wel een 2.5 wandmodel, er hangt er hier eentje aan de muur :) Doet er verder niet toe.

Edit: gevonden;
Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
@Kuusj Dat is zeker niet altijd het geval. In mijn geval bijvoorbeeld:
Beneden twee stuks MHI Single split 3,5 kw SRC35ZS-W2 EER/COP: 4.27 / 4.02
Boven een MHI Multi split 8k SCM80ZS-W EER/COP: 4.71 / 4.77

[ Voor 23% gewijzigd door Martin7182 op 14-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
MXMan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb 3 Perfera units hangen, 5 kw, 2.5kw en 2 kw, allemaal aan de 3MXM68A die bij ons op het dak staat.

Heb jij al eens de temperatuur gemeten aan de andere kant van de ruimte met een losse thermometer en vergeleken met hoeveel de binnenunit aangeeft?

Ik heb verschillende zigbee temperatuur sensoren in Home Assistant en ik kan wel zeggen dat de binnenunits mooi de temperatuur volgen met diegene ingesteld op de afstandsbediening en de app.

Ik heb wel Demand Control op 60% draaien het ganse jaar want mijn derde binnenunit wordt amper gebruikt al hopen wij dat onze kinderkamer rap bezet zal zijn.
Ik heb op mijn werklocatie een perfera hangen en deze heeft deze problemen niet. Denk dat het echt en Stylish dingetje is. Nou is dat geen multi, dus niet heel goed te vergelijken.

Ik meet ook op verschillende punten.
Wil alles nog even goed inregelen in Homeassistant, maar daar heb ik nog niet zoveel kaas van gegeten. Moet even alle grafieken begrijpen en weten hoe ik dat het beste zichtbaar maak.

Weet iemand trouwens of die Econo optie aan blijft staan als de units op timer uit en weer aan zijn gegaan?
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het alleen aan kunt zetten op de afstandsbediening als de unit aanstaat en als je op de powerknop van de AB drukt hij weer uit is. Kan ook in de app of Homeassistant niets zien of het aanstaat of niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 12:55 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:11:
[...]
Je zou ook eens naar een kanaal-airco kunnen kijken. Dan kan je luchtverwarming er uit en kun je via de bestaande luchtkanalen met een airco verwarmen.
Ja, daar heb ik ook al eens naar gekeken. Helaas wordt dat dan een erg dure grap + dat de luchtstromen behoorlijk hoorbaar worden vanwege de lagere temperatuur en daardoor hogere luchtverplaatsing.
Met enkel een 3.5 kW split airco ben ik voor zo'n €1800 klaar en is (denk ik) ook zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 Klopt, de 2 kw is er op het laatst bijgekomen omdat dat echt voor bijna niets. Aanvankelijk zou het 3x vloer 1x wand zijn. Dan werd 4x vloer en het wandmodel is naar de overloop op de zolder bij de wasruimte gegaan. Geniaal om was mee te drogen. Daar kan geen warmtepompdroger tegenop.

[ Voor 43% gewijzigd door Chatslet op 14-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:09
Wortel87 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:29:
[...]

Naja 224watt zal het minimale zijn van de multisplit. Maar je geeft aan dat hij nooit harder gaat draaien?

Zou wel moeten hoor. Hij heeft dan nog heel wat ruimte over.

Hoe staan je instellingen?

Je buitenunit op stil op de afstandbediening?

Je binneunits niet op auto?

Heb je econo aanstaan?

Als je hem op powerfull zet hoe draait hij dan?
buten unit dus op 40%
buiten unit verder niet op stil of zo
binnen unit op auto
econo staat wel aan maar merk geen verschil als ik hem al op 40% heb staan
powerfull moet ik nog eens kijken

heb eens met een warmte beeld camera gekeken en ingang was 20 graden en de uitgang 30 graden van de binnen unit

[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 14-11-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Robinnoord schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:09:
[...]

vergelijkbaar met de auto volgas de snelweg op of rustig aan optrekken.
2e is zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:52:
[...]

buten unit dus op 40%
buiten unit verder niet op stil of zo
binnen unit op auto
econo staat wel aan maar merk geen verschil als ik hem al op 40% heb staan
powerfull moet ik nog eens kijken

heb eens met een warmte beeld camera gekeken en ingang was 20 graden en de uitgang 30 graden van de binnen unit
Econo gaat na een paar uur 2 graden omlaag in je Target temp. Oid.
Zie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:44
Goedemiddag,

Willen jullie eens kijken of in de ONECTA app de powerfull stand inmiddels weer werkt?

Ik en bij nog 2 andere Daikin gebruikers werkt die al een tijdje niet en ook vallen er meer ventilator standen uit.

Op de afstandsbediening werkt deze inmiddels wel weer.

Volgens Daikin zit er een probleem in de ONECTA app en krijg je vanzelf een update, duurt inmiddels al 4 weken.

Mijn App-versie is: 3.21.2 (3.21.2.2712)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:12
Bohaak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:40:
Goedemiddag,

Willen jullie eens kijken of in de ONECTA app de powerfull stand inmiddels weer werkt?

Ik en bij nog 2 andere Daikin gebruikers werkt die al een tijdje niet en ook vallen er meer ventilator standen uit.

Op de afstandsbediening werkt deze inmiddels wel weer.

Volgens Daikin zit er een probleem in de ONECTA app en krijg je vanzelf een update, duurt inmiddels al 4 weken.

Mijn App-versie is: 3.21.2 (3.21.2.2712)
Hallo, ook bij mij werk de powerful via de app niet. Het verwarmen lijkt ook niet top te werken. Met de remote control geen probleem. Daikin perfera 2kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

mdeiman

Projet 45

Vulcan750 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:04:
[...]

Ja, daar heb ik ook al eens naar gekeken. Helaas wordt dat dan een erg dure grap + dat de luchtstromen behoorlijk hoorbaar worden vanwege de lagere temperatuur en daardoor hogere luchtverplaatsing.
Met enkel een 3.5 kW split airco ben ik voor zo'n €1800 klaar en is (denk ik) ook zuiniger.
Paar weken een kanaalairco in gebuik in plaats van de Brink. Geweldige oplossing. Blaast minder hard en dat gaat prima. Maar kan ook heel hard blazen als het moet. In de Auto stand gaat alles heel soepel.
Daarnaast ventileren, drogen EN koelen in het hele huis, zonder wandunits door het huis.

Shit happens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:09:
[...]

Daikin moet voor alle modellen de mogelijkheid geven tot een externe voeler, softwarematig ga je dit niet oplossen, blijft altijd gehannis als de voeler te dichtbij de warmtepunt zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb de Brink echt en alleen nog voor "noodgevallen"..... want JA het wordt lekker warm als die aangaat, maar ik zie de aandelen Oxxio ook meteen omhoog schieten want zuinig is het ding niet. Ik verwarm nu sinds 2019 met een Carrier 5kW airco beneden en ben nu plaatselijk aan het investeren in IR panelen (boven de bank, op zolder bij de werkplek, enz). Tot nu toe gaat de Brink ongeveer 5 keer per jaar aan als het echt -5/-10 is, want dan vindt de Carrier het niet meer zo leuk....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
khorions schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:42:
[...]

Hallo, ook bij mij werk de powerful via de app niet. Het verwarmen lijkt ook niet top te werken. Met de remote control geen probleem. Daikin perfera 2kw
Waarschijnlijk hebben veel andere er ook “last” van, maar als je powerfull niet gebruikt merk je het niet.

Wat ook gebeurt is als de airco langdurig aan staat dat er ‘n aantal ventilator standen niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:04:
[...]

Bij een airco komt er ook gewoon 60 graden uit hoor. Mijn vrouw staat er s’ochtends onder om haar haar te drogen. Is de lucht uit zo’n brink systeem dan zoveel warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@miel Herkenbaar, hier indirect luchtverwarmer en dat ding kost 20m3 gas per dag, overgestapt op vloerverwarming met nog steeds dezelfde combiketel en ineens 5m3 gas per dag. 8)7
Systeem was niet zuinig te krijgen, retourwater liep gewoon op naar 70-80 graden en verplicht het hele huis verwarmen(retourlucht ging via de gang), en uiteraard was er geen WTW aanwezig, watertemp lager zetten kon niet dan sloeg de ketel meteen af omdat zijn warmte niet kwijt kan.

De lucht-lucht warmtepomp doet het nog eens zuiniger met 5kwh per dag maar dat valt niet eerlijk te vergelijken.

Wat ik uit jou tekst haal heb je een direct luchtverwarmer, hier ook gekeken naar kanaalairco of op bestaande indirect luchtverwarmer een warmtepomp werd hier ook afgeraden gezien de buizen daarvoor te klein zijn en de luchtstroming veel te hoog werd.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

mdeiman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:49:
[...]

Paar weken een kanaalairco in gebuik in plaats van de Brink. Geweldige oplossing. Blaast minder hard en dat gaat prima. Maar kan ook heel hard blazen als het moet. In de Auto stand gaat alles heel soepel.
Daarnaast ventileren, drogen EN koelen in het hele huis, zonder wandunits door het huis.
Weet je dat zeker van het ventileren? Ik ben niet erg bekend met kanaalairco's, maar op een gewone airco heeft de term ventileren een andere betekenis dan je geneigd bent te denken. Hier wordt met ventileren bedoelt, buitenunit uit en binnenunit draait dan als ventilator zonder frisse lucht van buiten toe te voegen. (gesloten systeem)

Terwijl ik bij de term ventileren denk aan het toevoegen van frisse buitenlucht in de mix die wordt uitgeblazen door de binnenunit. Dat is dus niet zo in de fan stand (of welke andere stand dan ook). Of werkt dit bij kanaalairco anders?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:07:
[...]

Bij een airco komt er ook gewoon 60 graden uit hoor. Mijn vrouw staat er s’ochtends onder om haar haar te drogen. Is de lucht uit zo’n brink systeem dan zoveel warmer?
60 graden? dan spring ik weg zeg.
hier nog gemeten recent en er komt 30 graden uit bij 20 graden in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
elektriekert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:26:
[...]

Econo gaat na een paar uur 2 graden omlaag in je Target temp. Oid.
Zie handleiding
geen idee heb dat nog niet zien gebeuren
de ingestelde temp blijft het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:06
vdr01 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:29:
[...]

Weet je dat zeker van het ventileren? Ik ben niet erg bekend met kanaalairco's, maar op een gewone airco heeft de term ventileren een andere betekenis dan je geneigd bent te denken. Hier wordt met ventileren bedoelt, buitenunit uit en binnenunit draait dan als ventilator zonder frisse lucht van buiten toe te voegen. (gesloten systeem)

Terwijl ik bij de term ventileren denk aan het toevoegen van frisse buitenlucht in de mix die wordt uitgeblazen door de binnenunit. Dat is dus niet zo in de fan stand (of welke andere stand dan ook). Of werkt dit bij kanaalairco anders?
Ligt aan hoe je de airco aansluit, je zou het kunnen koppelen aan een aanvodrkanaal naar buiten evt met een (meng)klep. Maar dat is wel meestal voor grotere installaties. Gangbaarder is aanzuigen in dezelfde kamer zoals bij hotelkamer, entree hal => rooster naar slaap gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:07:
[...]

Zet dat ding eens op max 🙂

De multi hier piekt hier naar 2600W compressorvermogen en duwt dat via 1 binnenunit naar binnen. Dat droogt je haar echt snel, 50-60 graden haalt die makkelijk. Het is ook heeeeel veel meer dan op de specsheet staat, is eerder 10 kW netto dan "2.5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:12:
[...]

Zet dat ding eens op max 🙂

De multi hier piekt hier naar 2600W compressorvermogen en duwt dat via 1 binnenunit naar binnen. Dat droogt je haar echt snel, 50-60 graden haalt die makkelijk. Het is ook heeeeel veel meer dan op de specsheet staat, is eerder 10 kW netto dan "2.5".
ow ja nee zo doen we dat niet he! het gaat om zuinig niet om snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:08:
[...]

geen idee heb dat nog niet zien gebeuren
de ingestelde temp blijft het zelfde
Hier ook 30 graden uitstroom temperatuur bij een instelling van 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Bohaak schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:14:
[...]

Hier ook 30 graden uitstroom temperatuur bij een instelling van 20 graden.
ok ben ik niet de enige! (y)
]
edit wacht nee instroom is 20graden niet de instelleiung die staat op 23

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 14-11-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:07:
[...]
Nee, wat ik ervan gehoord en gelezen heb schijnt de luchttemperatuur van een kanaal airco juist lager te zijn, daarom moet ie harder blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:14:
[...]

ow ja nee zo doen we dat niet he! het gaat om zuinig niet om snel
Tuurlijk. Maar soms wil je sneller of je twijfelt of het wel kan - antwoord is dan jawel, misschien haal je dan niet de 5.0+ SCOP maar 4. Ook goed toch, alles beter dan gas of dat extreem gasverspillende heteluchtverwarming.

Of je hebt dynamisch prijzen. 20 cent stroom? It's GO time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 10:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

elektriekert schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:25:
[...]

Mijn ervaring met Demand Control bij een multisplit van Daikin is wel positief.
Wellicht hier een gouden tip:

Zet je:
“unit 1” DC = 80%
“unit 2” DC = 40%

Zoals al door iemand anders gesteld werkt het idd precies andersom (klik maar op learn more in onecta bij demand control) maar dat maakte niet uit aangezien ik de instelling bij alle 3 gelijk hield. Of anders. Of hoger. Of lager. Het maakte allemaal niet uit, hij bleef zo'n beetje exact hetzelfde doen. Afgelopen winter veel mee geprobeerd en toen het koud genoeg werd haalde hij gewoon z'n sp niet meer maar ging niet omhoog in gebruik, ook al stond het op 100% en kan hij veel harder. Met demand control uit (en dat had dus wat voeten in aarde om echt voor elkaar te krijgen) was het probleemloos om op temperatuur te komen en te blijven én om terug te moduleren.

Vandaar dat ik nu dus stuur door de vraag altijd hoog genoeg te maken. Vandaag door alleen de zolder aan te zetten en met een ventilator de warme lucht naar m'n kantoor (proberen) te blazen. Daarop moduleerde hij prachtig terug naar 150W of zo tot er zowaar zon was en hij praktisch uit ging. Om 13:00 sprong de woonkamer aan en met de gangdeur open draaide de boel vrij constant op ~900W ipv steeds naar 2 kW te springen en uit te gaan. Met woonkamer uit en zon weg ging de zolder weer omhoog in verbruik maar zonder hard gependel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
[...]
Mag ik vragen wat je dan nu precies hebt en wat was je ongeveer in totaal kwijt voor de conversie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:17:
[...]

Tuurlijk. Maar soms wil je sneller of je twijfelt of het wel kan - antwoord is dan jawel, misschien haal je dan niet de 5.0+ SCOP maar 4. Ook goed toch, alles beter dan gas of dat extreem gasverspillende heteluchtverwarming.

Of je hebt dynamisch prijzen. 20 cent stroom? It's GO time.
ow nee zuinigg bedoelde ik niet in zuinig met geld maar met recourses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:41:
[...]

ow nee zuinigg bedoelde ik niet in zuinig met geld maar met recourses ;)
Goedkope stroom is de groenste stroom, https://www.rtlnieuws.nl/...jzen-goedkoper-en-groener

Afgelopen zomer vaak geld toe gekregen voor verbruik, wanneer Tennet stroom moest dumpen voor €€€. Nu stook ik zoveel mogelijk op wind en skip ik de duurste uren wanneer met gas en olie bijgestookt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Misschien een installateur hier die mij verder kan helpen?
Ik ben op zoek naar een servicehandleiding van de Daikin MXM68N. Er schijnt naast een installatie en gebruikershandleiding ook een service handleiding te zijn. Kon het op google niet vinden. Moet een diagnose uit zien te vogelen.(update: denk dat ik die servicehandleiding al heb gevonden).

Ook op zoek naar wat er onder de kap staat aan instructies enz. Regent te hard dus kan de kap er niet af halen. Misschien dat iemand dat heeft.

Eén van de units krijgt geen koelmiddel meer helaas. Verwarmen en koelen niet. Doet zijn best om te gaan blazen, maar gebeurt niets terwijl de andere units het wel doen. :-( Hij gaat aan en daarna na even wat harder te blazen en te merken dat er geen warme lucht komt, over op zachtjes blazen.
Geen foutmeldingen via de AB te zien. Wel wat lampjes in de buitenunit die branden. Als ik de lampjes bekijk zou het moeten zeggen: Hogedrukbeveiliging geactiveerd of werkende
unit opgevroren, of stand-by unit. Vooral dat laatste lijkt mij nogal breed. (updatel de lampjes zijn nu zoals ze horen te zijn. 1 groen knipperen en de rest uit, maar probleem nog steeds aanwezig).

Stroom is eraf geweest en er weer op. Niets bijzonders, maar daarna kwam het probleem. Ook al meerdere keren de werkschakelaar even uit gehad om de boel te resetten. Lijkt alsof er ergens een klep of ventiel niet goed geregeld wordt. Weet niet of er ook een klep in de binnenunit zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
[...]

ook nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt.... mijn bestaande kanalen zouden dan vervangen moeten worden, want die zijn van 1977 en zit glaswol in. Heb begrepen dat koelen daarmee niet heel goed gaat ivm vocht....

zou wel DE oplossing zijn (liefst gewoon naast de bestaande ketel, ga mezelf toch nog niet afsluiten van het gas...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
miel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:49:
[...]

ook nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt.... mijn bestaande kanalen zouden dan vervangen moeten worden, want die zijn van 1977 en zit glaswol in. Heb begrepen dat koelen daarmee niet heel goed gaat ivm vocht....

zou wel DE oplossing zijn (liefst gewoon naast de bestaande ketel, ga mezelf toch nog niet afsluiten van het gas...)
Je moet alle buizen gaan isoleren en dan gaat koelen prima, het mag niet gaan condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:07:
[...]

Dat kan makkelijk hoor. Laat in de nacht de boel maar eens naar een graad of 17 afkoelen en ga dan maar eens naar 21 graden verwarmen. Kun je prima je haar er onder drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:03:
Misschien een installateur hier die mij verder kan helpen?
Ik ben op zoek naar een servicehandleiding van de Daikin MXM68N. Er schijnt naast een installatie en gebruikershandleiding ook een service handleiding te zijn. Kon het op google niet vinden. Moet een diagnose uit zien te vogelen.(update: denk dat ik die servicehandleiding al heb gevonden).

Ook op zoek naar wat er onder de kap staat aan instructies enz. Regent te hard dus kan de kap er niet af halen. Misschien dat iemand dat heeft.

Eén van de units krijgt geen koelmiddel meer helaas. Verwarmen en koelen niet. Doet zijn best om te gaan blazen, maar gebeurt niets terwijl de andere units het wel doen. :-( Hij gaat aan en daarna na even wat harder te blazen en te merken dat er geen warme lucht komt, over op zachtjes blazen.
Geen foutmeldingen via de AB te zien. Wel wat lampjes in de buitenunit die branden. Als ik de lampjes bekijk zou het moeten zeggen: Hogedrukbeveiliging geactiveerd of werkende
unit opgevroren, of stand-by unit. Vooral dat laatste lijkt mij nogal breed. (updatel de lampjes zijn nu zoals ze horen te zijn. 1 groen knipperen en de rest uit, maar probleem nog steeds aanwezig).

Stroom is eraf geweest en er weer op. Niets bijzonders, maar daarna kwam het probleem. Ook al meerdere keren de werkschakelaar even uit gehad om de boel te resetten. Lijkt alsof er ergens een klep of ventiel niet goed geregeld wordt. Weet niet of er ook een klep in de binnenunit zit?
de binnendelen zijn altijd hetzelfde en er zitten geen kleppen of zo in. het is een rechte doorstroming van koudemiddel.
werkt de unit wel in koelen?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:58:
[...]

Dat kan makkelijk hoor. Laat in de nacht de boel maar eens naar een graad of 17 afkoelen en ga dan maar eens naar 21 graden verwarmen. Kun je prima je haar er onder drogen.
elke ochtend maar denk dat dei 40% DC in de weg zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:05:
[...]

de binnendelen zijn altijd hetzelfde en er zitten geen kleppen of zo in. het is een rechte doorstroming van koudemiddel.
werkt de unit wel in koelen?
Nee alleen specifiek die binnenunit doet het niet. Andere 2 wel. Echt vaag.
Blaast dus wel, krijgt dus ook stroom, maar geen warmte. Buiten lijkt de dikke leiding wel warm te worden, maar op de dunne leiding komt niets.
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:13:
[...]

dat word geregeld door de buitenunit. binnenunit zegt alleen maar "Verwarmen/koelen" tegen de buitenuit, verder is binnendeel zo dom als maar kan.
De dikke leiding wordt wel wat warm, maar er lijkt niets terug over de dunne te komen. Geen doorstroming denk ik. Weet dat de hoofdschakelaar aan en uit ditvaak reset, maar krijg het niet voor elkaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:12:
[...]

Nee alleen specifiek die binnenunit doet het niet. Andere 2 wel. Echt vaag.
Blaast dus wel, krijgt dus ook stroom, maar geen warmte.
dat word geregeld door de buitenunit. binnenunit zegt alleen maar "Verwarmen/koelen" tegen de buitenuit, verder is binnendeel zo dom als maar kan.
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:12:
[...]

De dikke leiding wordt wel wat warm, maar er lijkt niets terug over de dunne te komen. Geen doorstroming denk ik. Weet dat de hoofdschakelaar aan en uit ditvaak reset, maar krijg het niet voor elkaar.
focus op de dikke leiding. dat de dunne kouder is is goed/normaal. warmte gaat via de dikke leiding. die moet onder vol gas makkelijk 60~90 graden zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 14-11-2023 19:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:13:
[...]

[...]

focus op de dikke leiding. dat de dunne kouder is is goed/normaal. warmte gaat via de dikke leiding. die moet onder vol gas makkelijk 60~90 graden zijn.
De bovenste en onderste zijn echt flink warm, de middelste wel warm, maar matig. Als de klep/ventiel aan de dunne leiding niet werkt vindt er geen doorstroming plaats toch? Koelen doet het ook niet namelijk.

Daarnaast zou je toch een foutmelding moeten krijgen als de ventielen stuk zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:19:
[...]

De bovenste en onderste zijn echt flink warm, de middelste wel warm, maar matig. Als de klep/ventiel aan de dunne leiding niet werkt vindt er geen doorstroming plaats toch? Koelen doet het ook niet namelijk.
de dikke leiding is in de machine doorgelust. de klep die elk binnendeel regelt zit op de dunne leiding. daarom zijn de dikke pijpen bij de buitenunit allemaal warm/heet. dat trekt ongeveer een halve meter door de leidingen die niet openstaan.

wat je kan doen is de stroom eraf, dan de bedrading van 1 van de werkende binnendelen ( A en C werken begrijp ik zo) omwisselen met die van de defecte B. dan weer stroom erop en dan "goede" binnendeel aanzetten en kijken of de defecte koud word/invriest. meestal zie je binnen 2 minuten al effect. let op dat je hem niet lang laat doordraaien anders vriest het binnendeel in. dit is puur om te testen of het aan het binnendeel ligt die geen signaal stuurt of de buiten unit geen singaal verwerkt. verwarmen kan ook maar duurt een stuk langer en kan sneller leiden tot foutmeldingen

en nee, buitendeel weet niet of de ventielen goed werken. daarom als je stroom erop zet hoor je een berg getik, dat is de printplaat die alle ventielen dichtdraait zodat ie "weet" wat 0/dicht is.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 14-11-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:27:
[...]

de dikke leiding is in de machine doorgelust. de klep die elk binnendeel regelt zit op de dunne leiding. daarom zijn de dikke pijpen bij de buitenunit allemaal warm/heet. dat trekt ongeveer een halve meter door de leidingen die niet openstaan.

wat je kan doen is de stroom eraf, dan de bedrading van 1 van de werkende binnendelen ( A en C werken begrijp ik zo) omwisselen met die van de defecte B. dan weer stroom erop en ding op koelen zetten.
dan "goede" binnendeel aanzetten en kijken of de defecte koud word/invriest. meestal zie je binnen 2 minuten al effect. let op dat je hem niet lang laat doordraaien anders vriest het binnendeel in. dit is puur om te testen of het aan het binnendeel ligt die geen signaal stuurt of de buiten unit geen singaal verwerkt.

en nee, buitendeel weet niet of de ventielen goed werken. daarom als je stroom erop zet hoor je een berg getik, dat is de printplaat die alle ventielen dichtdraait zodat ie "weet" wat 0/dicht is.
Is een idee. Kan ik dan niet een andere unit ook slopen als er ergens een elektrisch defect is?

Pagina: 1 ... 45 ... 150 Laatste

Let op:

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic