elektriekert schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:41:
[...]
De muren van binnenuit isoleren geniet mijn voorkeur niet, kost een hele hoop extra materiaal en het wordt wat lastiger om iets zwaars op te hangen, een ander voor mij belangrijk nadeel is dat je geen thermische massa kan verwarmen en meer kans hebt op temperatuur schommelingen.
Jouw ruimte zal je wel snel op temperatuur hebben, dat wel
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je een muur moet "verwarmen" die grotendeels wordt gekoeld door de buitenlucht, dan is het veel meer oncomfortabel. Ik denk dat het juist bijzonder effectief is om van binnenuit muren te isoleren.
Ook hier weer, ik zie graag cijfers..
Zelf was ik dit ook van plan, 25m2 aan muuroppervlak in mijn woonkamer isoleren met 3cm PIR + gips. De spouw heeft een beetje isolatie uit 1975. Ik wil niet de spouwmuur vol met bolletjes schieten.
Ik heb een samengesteld dak (onderaan muur + spouw, bovenaan betonmuur + leien dak). Als er iets zou lekken tussen die leien zou dat normaal mooi via de spouw weg ventileren. Als je zo'n muur vol kwakt met isolatiemateriaal, dan kan dat vocht nooit meer weg.
Reken maar dat je dan een vochtprobleem krijgt.
Het gaat aan het einde van de dag om de R-waarde, die kan je dus ook van binnenuit verhogen. Je wil de warme lucht (alle Joultjes) zo lang mogelijk in beweging houden in je lucht, die wil je niet kwijtraken aan je muur..

Dus het aantal W/m2 verlies wil je zo klein mogelijk houden, dat kan dus ook door te isoleren aan de binnenkant
Ps: kan je zien hoeveel vermogen je binnenunit actueel levert? Ik heb nu 'demand control' eens geprobeerd via de Daikin app.
Nu lees ik in wetenschappelijke artikelen dat ongeveer bij 65-75% van het compressortoerental de COP van een warmtepomp het hoogst zou moeten zijn. Ik merk nu wel dat er minder warmte uit de unit komt (demand control nu op 70%). Daarbij is het wel zo dat mijn unit boven, die eerder regelmatig afsloeg - nu continu door kan draaien.
De compressor hoeft nu dus niet continu harder/zachter te gaan draaien. Lijkt me ook efficienter, maar ook hier; data zal nodig zijn
Lijkt me leuk om te kunnen zien wat de actuele kW is per unit.
Demand control zal ik als het echt koud wordt wel hoger zetten, ik merk dat de lucht wel heter wordt als ik hem gewoon zelf laat besluiten how to..
[
Voor 20% gewijzigd door
barta123 op 13-11-2023 13:36
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting