Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:29:
[...]

Is een idee. Kan ik dan niet een andere unit ook slopen als er ergens een elektrisch defect is?
niet echt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Dat getik is ook een idee. Ik ga eens luisteren of ik dat ook bij de B aansluiting hoor.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:31:
[...]

Dat getik is ook een idee. Ik ga eens luisteren of ik dat ook bij de B aansluiting hoor.
dat getik zegt relatief weinig en zonder de kappen los je maken en een meter erbij te houden om te zien of de spoel goed is zegt het niks defintiefs.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:32:
[...]

dat getik zegt relatief weinig en zonder de kappen los je maken en een meter erbij te houden om te zien of de spoel goed is zegt het niks defintiefs.
Wat ik nu wel merk is dat hij maar 2x een tik/zoem cyclus doet. Dat zouden er 3 moeten zijn neem ik aan?

Kan ik aan een niet werkende klep nog iets doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 19:42 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:40:
[...]

Wat ik nu wel merk is dat hij maar 2x een tik/zoem cyclus doet. Dat zouden er 3 moeten zijn neem ik aan.
dat weet ik zo niet. soms doen ze er meerdere tegelijk dus hoor je het niet goed.
dan is nog steeds de vraag of de spoel stuk is of de printplaat. daar kom je niet achter zonder een vakman erbij te halen. als ik daikin een beetje ken zal de printplaat wel stuk zijn als het probleem daar daadwerkelijk zit...

oja, ik adviseer al jaren geen daikin meer.... O-)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-11-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:42:
[...]

dat weet ik zo niet. soms doen ze er meerdere tegelijk dus hoor je het niet goed.
dan is nog steeds de vraag of de spoel stuk is of de printplaat. daar kom je niet achter zonder een vakman erbij te halen. als ik daikin een beetje ken zal de printplaat wel stuk zijn als het probleem daar daadwerkelijk zit...

oja, ik adviseer al jaren geen daikin meer.... O-)
Heb hem wat langer uit laten staan en weer opnieuw geprobeerd. Werd heel even iets warm en toen weer alleen lucht en gelijk klaar, dus denk inderdaad de klep. Heeft het nog zin om iets een tikkie te geven of kan hij manueel bediend worden?

oja, ik zou ook nooit meer Daikin nemen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Sarge78 op 14-11-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:03:
Misschien een installateur hier die mij verder kan helpen?
Ik ben op zoek naar een servicehandleiding van de Daikin MXM68N. Er schijnt naast een installatie en gebruikershandleiding ook een service handleiding te zijn. Kon het op google niet vinden. Moet een diagnose uit zien te vogelen.(update: denk dat ik die servicehandleiding al heb gevonden).

Ook op zoek naar wat er onder de kap staat aan instructies enz. Regent te hard dus kan de kap er niet af halen. Misschien dat iemand dat heeft.

Eén van de units krijgt geen koelmiddel meer helaas. Verwarmen en koelen niet. Doet zijn best om te gaan blazen, maar gebeurt niets terwijl de andere units het wel doen. :-( Hij gaat aan en daarna na even wat harder te blazen en te merken dat er geen warme lucht komt, over op zachtjes blazen.
Geen foutmeldingen via de AB te zien. Wel wat lampjes in de buitenunit die branden. Als ik de lampjes bekijk zou het moeten zeggen: Hogedrukbeveiliging geactiveerd of werkende
unit opgevroren, of stand-by unit. Vooral dat laatste lijkt mij nogal breed. (updatel de lampjes zijn nu zoals ze horen te zijn. 1 groen knipperen en de rest uit, maar probleem nog steeds aanwezig).

Stroom is eraf geweest en er weer op. Niets bijzonders, maar daarna kwam het probleem. Ook al meerdere keren de werkschakelaar even uit gehad om de boel te resetten. Lijkt alsof er ergens een klep of ventiel niet goed geregeld wordt. Weet niet of er ook een klep in de binnenunit zit?
Ik denk dat er een klep/spoel in je buitenunit defect is die de ingang naar die binnenunit blokkeert, bekend issue bij Daikin multis.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Servee schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat er een klep/spoel in je buitenunit defect is die de ingang naar die binnenunit blokkeert, bekend issue bij Daikin multis.
@flippy en @Servee , zo simpel leek het voor nu dus te zijn. Dat zwarte regelding even bij die kleppen eraf en erop. Even met een schroevendraaier een zacht tikkie en alles wordt weer warm. Ik ga er voor nu even vanuit dat het vast tijdelijk zal zijn, maar ijk kijk het even aan.

Nu is de vraag natuurlijk. Waarom een blokkade. Iets in de koelvloeistof of gewoon een vastlopertje. Zit ergens een filter voor de olie/vloeistof toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 20:33
Kort vraagje en niet een eigen topic waard. Ik heb twee kleine kamers waar ik een airco wil hebben en dus een multisplit neem. Buitenunit 4kw en binnenunits wil ik de stylish van daikin. Deze beginnen pas bij 2,5kw. Volgens mij maakt het niet uit als ik twee van deze ophang en dus totaal 5kw aan binnenunits ophang terwijl de buitenunit max 4 kan leveren? (Ik wil de stylish vanwege het oog, niets anders 😁)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Boinkie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:23:
Kort vraagje en niet een eigen topic waard. Ik heb twee kleine kamers waar ik een airco wil hebben en dus een multisplit neem. Buitenunit 4kw en binnenunits wil ik de stylish van daikin. Deze beginnen pas bij 2,5kw. Volgens mij maakt het niet uit als ik twee van deze ophang en dus totaal 5kw aan binnenunits ophang terwijl de buitenunit max 4 kan leveren? (Ik wil de stylish vanwege het oog, niets anders 😁)
Stylish is er gewoon in 2kW. Nee het maakt niet uit. Als je het systeem goed gebruikt zul je nooit maximaal vragen. Warm houden en koel houden is wat je wilt. Niet ineens een ruimte van 30 graden naar 22 proberen te koelen. Ook dan heb je nog voldoende power trouwens.

Tel de mijne maar eens op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:26:
[...]

Stylish is er gewoon in 2kW. Nee het maakt niet uit. Als je het systeem goed gebruikt zul je nooit maximaal vragen. Warm houden en koel houden is wat je wilt. Niet ineens een ruimte van 30 graden naar 22 proberen te koelen. Ook dan heb je nog voldoende power trouwens.

Tel de mijne maar eens op :P
Dank je! Bij dit soort dingen twijfel ik altijd. Ga ik deze combi bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:04:
[...]

@flippy en @Servee , zo simpel leek het voor nu dus te zijn. Dat zwarte regelding even bij die kleppen eraf en erop. Even met een schroevendraaier een zacht tikkie en alles wordt weer warm. Ik ga er voor nu even vanuit dat het vast tijdelijk zal zijn, maar ijk kijk het even aan.

Nu is de vraag natuurlijk. Waarom een blokkade. Iets in de koelvloeistof of gewoon een vastlopertje. Zit ergens een filter voor de olie/vloeistof toch?
Hier een soortgelijk probleem. Als de spoel (bijna) defect raakt of weinig contact meer kan maken zal de leiding gewoon gesloten blijven. Tikken op een spoel kan even werken maar ik zou gewoon preventief alle spoelen vv als ik jou was.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sarge78 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:04:
[...]

99% van de problemen met vastzittende kleppen is vervuiling. dus geen stikstof gebruikt tijdens solderen.
weet dat daikin daar wat steken mee heeft laten vallen in de fabriek maar de meeste issues komen van de installateurs. daikin kan echter verschil niet zien dus zijn ze semi-gedwongen om de rekning ervoor op te pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-11-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 15:28
Hi, ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen met een kanaalairco. In mijn situatie zou ik die in een kelder willen plaatsen. Apart topic hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2217692

bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
flippy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:03:
[...]

99% van de problemen met vastzittende kleppen is vervuiling. dus geen stikstof gebruikt tijdens solderen.
weet dat daikin daar wat steken mee heeft laten vallen in de fabriek maar de meeste issues komen van de installateurs. daikin kan echter verschil niet zien dus zijn ze semi-gedwongen om de rekning ervoor op te pakken.
Heb je als consument nog weinig aan. Fabrikant stuurt nieuwe unit naar installateur en zegt "wij hebben aan onze verplichting voldaan O-) ".
Installateur kan weer halve dag aan het werk (terugwinnen, loskoppelen, vervangen, afpersen, vacumeren, inbedrijfstelling). Afhankelijk van de voorwaarden kan dat nog flinke rekening worden, of halve dag gratis werken voor de installateur. 'Ondernemersrisico' noemen ze dat dan. Ik begrijp dat je liever niet meer met bepaald merk werkt als dat jouw ervaring is!

[ Voor 8% gewijzigd door M_AW op 14-11-2023 23:07 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Boinkie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:49:
[...]

Dank je! Bij dit soort dingen twijfel ik altijd. Ga ik deze combi bestellen.
Ik lees sinds het eerste topic mee en kan je inmiddels vertellen dat het meerendeel van de problemen die voorbij komen met Daikin te maken heeft. Als je wat nieuws gaat bestellen kun je misschien beter naar een ander merk kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
Maxwp schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:08:
[...]

geen idee heb dat nog niet zien gebeuren
de ingestelde temp blijft het zelfde
Dat klopt alleen zal die bijvoorbeeld niet meer tot +4 graden standaard doorverwarmen maar naar een paar uur maar tot +2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Chatslet schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:18:
[...]

Ik lees sinds het eerste topic mee en kan je inmiddels vertellen dat het meerendeel van de problemen die voorbij komen met Daikin te maken heeft. Als je wat nieuws gaat bestellen kun je misschien beter naar een ander merk kijken.
Vertel je er dan ook even bij wat het aandeel daikin tov de rest is? Neem aan dat je dat ook bijgehouden hebt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chatslet
Dat zullen er ongeveer evenveel of net wat minder zijn dan die een MHI airco hebben. Zet je die naast elkaar dan gaan de MHI vragen (in een eigen MHI topic) vooral over hoe je die met een zelfgebouwde controller in home Assistant krijgt. Bij Daikin gaat het voornamelijk over raar modulatiegedrag bij multisplits, updates die men niet zomaar durft te installeren omdat met bang is dat er wat stuk gaat en vage problemen die veel mensen herkennen maar niet door Daikin of de installateurs worden opgelost. Zoek je verder op Google dan vind je ongeveer hetzelfde maar dan gaat het ook nog over roestende buitenunits.
Ik kijk hier dan vooral naar de ernst en (om)oplosbaarheid van de problemen en hoe klantvriendelijk Daikin daar (niet) op reageert. Dat doet me dan toch twijfelen aan de kwaliteit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
[...]

Heb hier nu bijna een jaar een single split Daikin draaien zonder problemen. Vandaar dat ik kijk voor een extra Daikin unit om deze in dezelfde app toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:14
Boinkie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:18:
[...]

Heb hier nu bijna een jaar een single split Daikin draaien zonder problemen. Vandaar dat ik kijk voor een extra Daikin unit om deze in dezelfde app toe te voegen.
Met de single splits zijn er ook minder problemen volgens mij (van wat ik in dit topic zie). Misschien wat softwarematige dingetjes waar recentelijk wat klachten over waren, maar verder zijn ze bij mijn weten prima. Het zijn vooral de (doorgaans grotere) Daikin multi splits waar verschillende eigenaars in dit topic ontevreden over zijn.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 22:07
Wij willen een MHI SRK25 voor de slaapkamer ivm vochtigheid in de winter en koelen voor de zomer. Nu is het in de winter altijd een heerlijke 16 graden in de slaapkamer.

Werkt de Dry mode van MHI dan ook nog en gaat hij dan de kamer verwarmen voor het ontvochtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
[...]

Met Daikin geen issue,s de problemen die er zijn heeft elke airco wandunit die niet met een extern sensor/voeler wordt aangestuurd.

Als je een "luchtbel" bij de binnenunit hebt gaat een ander merk niet magisch oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2023 11:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:
Wij willen een MHI SRK25 voor de slaapkamer ivm vochtigheid in de winter en koelen voor de zomer. Nu is het in de winter altijd een heerlijke 16 graden in de slaapkamer.

Werkt de Dry mode van MHI dan ook nog en gaat hij dan de kamer verwarmen voor het ontvochtigen?
Vziw kan een airco alleen ontvochtigen bij het koelen. Als ik mijn Daikin op 'Dry' zet gaat hij stiekem ook gewoon koelen, en stopt dan vrij snel omdat het anders te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:22
mr_evil08 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:27:
[...]

Met Daikin geen issue,s de problemen die er zijn heeft elke airco wandunit die niet met een extern sensor/voeler wordt aangestuurd.

Als je een "luchtbel" bij de binnenunit hebt gaat een ander merk niet magisch oplossen.
Niet elke wandunit zonder externe sensor. Hier standaard mhi wandunit en de enige issue die we hebben gehad had te maken met een niet op tijd schoongemaakt filter.

Wij gebruiken auto fanstand en hebben daarmee geen warme bubbel om de unit.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 15-11-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:14:

Nee dat gaat niet werken in de winter als er verwarmd wordt met een L/L. Hoe hoog is de luchtvochtigheid dan? Tussen de 40-60% is namelijk prima. In deze tijden met wat dalende temperaturen en nat weer kan de luchtvochtigheid wel snel oplopen. Kijk daarom wat de luchtvochtigheid buiten is en ventileer op de juiste momenten. Krijg je het nog niet onder controle dan raad ik je een luchtontvochtiger aan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
renzo4000 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:41:
[...]

Nee dat gaat niet werken in de winter als er verwarmd wordt met een L/L. Hoe hoog is de luchtvochtigheid dan? Tussen de 40-60% is namelijk prima. In deze tijden met wat dalende temperaturen en nat weer kan de luchtvochtigheid wel snel oplopen. Kijk daarom wat de luchtvochtigheid buiten is en ventileer op de juiste momenten. Krijg je het nog niet onder controle dan raad ik je een luchtontvochtiger aan.
In de winter hoeft het niet verwarmd te worden. 16 graden om te slapen is prima. Luchtvochtigheid ligt rond de 65 in de winter. Het probleem is dat wij onregelmatig werken en als ik bijv uit bed ga dan komt mijn vrouw thuis en gaat dan slapen en dan is de slaapkamer zeg maar 16 uur niet geventileerd (hebben rolluiken en willen het stil hebben in de slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:45:
[...]

In de winter hoeft het niet verwarmd te worden. 16 graden om te slapen is prima. Luchtvochtigheid ligt rond de 65 in de winter. Het probleem is dat wij onregelmatig werken en als ik bijv uit bed ga dan komt mijn vrouw thuis en gaat dan slapen en dan is de slaapkamer zeg maar 16 uur niet geventileerd (hebben rolluiken en willen het stil hebben in de slaapkamer).
Ik zou dan een ontvochtiger kopen. Niet echt efficient (volgens mij gewoon COP 1) maar het werkt wel goed hier. Droogt ook de was als een tierelier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
macmellow schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:51:
[...]

Ik zou dan een ontvochtiger kopen. Niet echt efficiënt (volgens mij gewoon COP 1) maar het werkt wel goed hier. Droogt ook de was als een tierelier :)
Wij hebben ook een ontvochtiger, alleen daar valt niet bij te slapen en als een airco in lage stand dit zou doen zou dat mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:45:
[...]

Is decentrale ventilatie met wtw dan geen betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Sjamo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:53:
[...]

Is decentrale ventilatie met wtw dan geen betere optie?
Nee, helaas. WTW is niet mogelijk in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:54:
[...]

Nee, helaas. WTW is niet mogelijk in huis.
Decentraal is gat in je gevel in de slaapkamer en daar een mini wtw of gewoon afvoer fan plaatsen. Centraal is een nieuwe spaghetti aan buizen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
De simpelste oplossing is toch een luchtonvochtiger. Kies er eentje met een deftige capaciteitsverwerking en eentje die een beetje stil is (zover dat kan, want ze maken hoe dan ook geluid). Je hebt 8 uur per dag dat er niet op de slaapkamer geslapen wordt, ze dat ding op maximaal en eventueel tijdens het slapen op de stilste stand of uit. Kijken of je daarmee de luchtvochtigheid een beetje onder controle kan krijgen. Bestel zo'n ding op Coolblue of andere winkel en probeer het uit, werkt het niet stuur je hem terug.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
w00key schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:02:
[...]

Decentraal is gat in je gevel in de slaapkamer en daar een mini wtw of gewoon afvoer fan plaatsen. Centraal is een nieuwe spaghetti aan buizen plaatsen.
Ik ga me daar eens verder in verdiepen, alleen als het buiten vochtig zal je de vochtigheid niet lager krijgen denk ik.

Toevoeging:
Ben alleen bang dat er teveel geluid van buiten naar binnen komt..

[ Voor 9% gewijzigd door Nougat op 15-11-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:12:
[...]

Ik ga me daar eens verder in verdiepen, alleen als het buiten vochtig zal je de vochtigheid niet lager krijgen denk ik.

Toevoeging:
Luchtvochtigheid is relatief, dus vochtig buiten hoeft niet te betekenen dat je het binnen niet minder vochtig kan krijgen door te ventileren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:33

Seafarer

XXX

Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:12:
[...]

Toevoeging:
Ontvochtigen omdat een mens de luchtvochtigheid omhoog brengt?
Volgens mij heeft dat mens ook zuurstof nodig en gewoon verse lucht.

Gewoon meer ventileren lijkt me veel verstandiger.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
macmellow schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:28:
[...]

Luchtvochtigheid is relatief, dus vochtig buiten hoeft niet te betekenen dat je het binnen niet minder vochtig kan krijgen door te ventileren.
Dit dus, lucht van buiten naar binnen is dezelfde luchtvochtigheid. Daar verander je met ventileren niet altijd wat aan. Tenzij in natte ruimten uiteraard. Gaat pas omlaag als de temperatuur omhoog gaat. Daarom is het in oktober ook altijd zo vochtig. Nog een relatieve hoge buitentemperatuur maar wel vrij vochtig. Die lucht komt 1 op 1 naar binnen met ventileren of je nou een WTW hebt of niet. De lucht wordt te weinig opgewarmd. Daarom is het helemaal niet raar als dat soms in de herfst naar 70% gaat. Zeker nu we met zijn allen minder stoken en 18 graden binnen wel prima vinden (ik niet overigens). Het probleem zijn de dauwpunten. Koudere vlakken bij slechte isolatie, ramen enz. Daar is de temperatuur lager en zal het tot schimmel kunnen leiden. Schimmel is niet altijd gelijk zichtbaar trouwens. De klachten (bij schimmelgevoelige mensen) beginnen al voordat het zichtbaar wordt. Bij een slaapkamer van 15/16 graden is die kans ook heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:52:
[...]

Wij hebben ook een ontvochtiger, alleen daar valt niet bij te slapen en als een airco in lage stand dit zou doen zou dat mooi zijn.
Ik heb een DNS65 van Delonghi, die heeft een stille stand. Daar is prima bij te slapen.

Ik gebruik hem heel veel these days. Als het bijna 6 weken onafgebroken regent merk je dat de luchtvochtigheid ontzettend oploopt... Als er droogrekken in huis staan kan ik zo 4-5L water per dag uit de lucht halen...

Is COP1, maar je hoeft hem niet 24/7 aan te laten staan. Ik gebruik hem met name bij de badkamer als er gedoucht is, dan is 2 uur draaien genoeg..

Een airco kan idd niet drogen als je aan het verwarmen bent. Dat dachten mensen bij mij in huis ook "dan heb je je droger niet meer nodig", uhh nee :Y

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb een DNS65 van Delonghi, die heeft een stille stand. Daar is prima bij te slapen.

Ik gebruik hem heel veel these days. Als het bijna 6 weken onafgebroken regent merk je dat de luchtvochtigheid ontzettend oploopt... Als er droogrekken in huis staan kan ik zo 4-5L water per dag uit de lucht halen...

Is COP1, maar je hoeft hem niet 24/7 aan te laten staan. Ik gebruik hem met name bij de badkamer als er gedoucht is, dan is 2 uur draaien genoeg..

Een airco kan idd niet drogen als je aan het verwarmen bent. Dat dachten mensen bij mij in huis ook "dan heb je je droger niet meer nodig", uhh nee :Y
Helaas is de stille stand voor ons te luidruchtig. Heb ook al naar andere modellen gekeken maar niets is vrij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:04
Boinkie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb zelf 2 single split en in de familie nog 6 stuks, zonder problemen en kijk ook naar een tweede in de woonkamer met keuken van 12 meter lang. Nu alleen een 3,5 Kw aan het einde maar is niet comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 23:58
Ik twijfel nog tussen twee buitenunits. De 2F42 zou het onder de koudste omstandigheden net moeten kunnen redden met de berekende warmtevraag. De 2F53 houdt over.
De 2F42 zou het grootste gedeelte van het stookseizoen op ongeveer de helft van zijn vermogen draaien, de 2F53 op een derde.
De compressor is 900w vs 1400w. Beide kunnen als ik de specificaties juist lees terug moduleren naar 1KW. Ik neem aan dat de zwaardere compressor dan wel wat meer zal verbruiken.
Het prijsverschil is verwaarloosbaar en evt iets meer overall verbruik van de compressor weegt minder zwaar dan het niet warm kunnen stoken tijdens de koudere dagen.
Indien beide units kunnen terugmoduleren naar 1KW, betekent dat dan dat eventueel pendelgedrag onder warmere omstandigheden vergelijkbaar is bij deze units?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pj4almBl-1RjZOQxeZqB_lF2i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMLOnVJy90usxsUlAjaBVOOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Dry stand werkt niet hier. Koelen met minimale fan speed en 18 graden werkt maar daar wordt het koud van, weer warm stoken daarna is pas echt energieverspilling.

Ontvochtiger gekocht, deze haalt liters uit de lucht en de warmte die bij de airco buiten wordt gedumpt kan je gewoon gebruiken binnen, worse case dus verwarmen met COP=1, in plaats van negatief iig, je gebruikt stroom om het binnnen af te koelen en als side effect beetje drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Nougat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:17:
[...]

Helaas is de stille stand voor ons te luidruchtig. Heb ook al naar andere modellen gekeken maar niets is vrij stil.
Je kamer drogen als je wakker bent is geen optie? Dat kan ook toch?

Zelf geef ik weinig om dat geluid.. Op de auto stand staat ie zo zelfs bij mij meestal vol gas. daar slaap ik dwars doorheen :+ Mijn motto is eerder, stoor je je aan wat licht/geluid; dan ben je vast niet moe genoeg :$ Ik val dan ook geregeld op een stoel/bankstel in slaap. Word enkele uren later wakker; ik slaap ook niet elke nacht voldoende

Ik zou als ik me aan dat geluid zou storen, gewoon drogen als je niet thuis bent. Sowieso heeft ventileren met kletsnatte buitenlucht nu met 12°C buitentemp en ELKE DAG gutsende regen weinig nut... Daar krijg je je RV amper mee omlaag

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 15-11-2023 16:47 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Ik zie dat mijn Daikins gaan opwarmen als temperatuur ~0.5 grad omlaag gaat. Is het mogelijk deze threshold aanpassen zo dat aircos gaan an de slag alleen als temperatuur 1-1,5 grad daalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
MiBe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:02:
[...]

Met de single splits zijn er ook minder problemen volgens mij (van wat ik in dit topic zie). Misschien wat softwarematige dingetjes waar recentelijk wat klachten over waren, maar verder zijn ze bij mijn weten prima. Het zijn vooral de (doorgaans grotere) Daikin multi splits waar verschillende eigenaars in dit topic ontevreden over zijn.
yes heb single split gehad en was daar heel tevreden over. de multi die ik nu heb. omdat ik geen 2 units aan de muur wil op een rijtjes huis een stuk minder.

Regelgedrag is gewoon ruk. Meer bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Wortel87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:02:
[...]

yes heb single split gehad en was daar heel tevreden over. de multi die ik nu heb. omdat ik geen 2 units aan de muur wil op een rijtjes huis een stuk minder.

Regelgedrag is gewoon ruk. Meer bijgeluiden.
Denk dat hem dat puur in de software zit. Met de 'demand control' kan ik op veel lager vermogen nog steeds een warme woonkamer/bovenverdieping hebben. Dus de unit kan het wel... Terwijl hij zonder demand control denkt... RAMMEN!! dus steeds volle bak draaien om de lucht maar zo heet mogelijk te maken.

Is idd fijn, maar ik wil maar een paar uur per dag verwarmen, het liefst met zo heet mogelijke COP, niet een zo snel mogelijk hete woonkamer _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:35:
[...]

Niet elke wandunit zonder externe sensor. Hier standaard mhi wandunit en de enige issue die we hebben gehad had te maken met een niet op tijd schoongemaakt filter.

Wij gebruiken auto fanstand en hebben daarmee geen warme bubbel om de unit.
Zijn er externe temperatuursensoren die ik aan een Daikin Perfera of Stylish kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Wij hebben sinds vorig jaar een trio split unit MXZ-3HA50VF (5.0 kw) van Mitsubishi electric met 3 binnen units (MSZ-HR25VF (2.5kw) & 1x MSZ-HR35VF (3.5kw)).

We hebben hier al sinds de installatie alleen nog maar ellende van gehad: bij het gebruik van maar 1 of 2 binnen units is het verbruik belachelijk hoog (schiet direct naar 2000 watt) en moduleert niet terug ook al is de temperatuur bereikt in de kamer.

De installateur heeft dit jaar de buitenunit al vervangen maar dit heeft geen enkel effect gehad, hij laat het nu af weten en verteld ons dat dit normaal gedraag is voor de unit. Ik geloof hier helemaal niets van en ben dan ook zeer benieuwd naar jullie ervaring / expertise.

Iets uitgebreider het probleem:

- Het aanzetten van alle binnenunits tegelijk resulteert in een verbruik van +/- 250 watt bij buitentemperatuur boven de 8.5 graad. Als het buiten onder de 8,5 graad is verbruikt de buitenunit steady 650 watt. De buitenunit moduleert ook mooi omhoog en omlaag naar gelang de temperatuur in de kamers.

- Als ik 1 unit uit zet of de temperatuur is te hoog in die kamer waardoor de unit in standby gaat, schiet het verbruik naar 2000 watt en blijft zo hoog totdat alle kamers zo warm zijn dat de binnenunits daar ook uitschakelen (er komt namelijk bloedhete lucht uit de binnenunits)

Zie hieronder een testje van vanmiddag waarbij ik 1 binnenunit uitgezet heb iets voor 16:00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFQ29-AtBc8OnqM9EAQ07Um0KSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dzlf8V6VaG4yMZRcLUF7onTt.png?f=fotoalbum_large

Zie hieronder het verbruik over langere periode met alleen twee binnenunits aan (roze lijn). De blauwe lijn is van onze andere multi split unit (ook een MXZ). Die laat netjes modulerend gedrag zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p-tN-4d_ijZIA2AFPlZE9pnkmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOL8f5Fb3g1647s1wy88I8hF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Chatslet schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:38:
Dat zullen er ongeveer evenveel of net wat minder zijn dan die een MHI airco hebben. Zet je die naast elkaar dan gaan de MHI vragen (in een eigen MHI topic) vooral over hoe je die met een zelfgebouwde controller in home Assistant krijgt. Bij Daikin gaat het voornamelijk over raar modulatiegedrag bij multisplits, updates die men niet zomaar durft te installeren omdat met bang is dat er wat stuk gaat en vage problemen die veel mensen herkennen maar niet door Daikin of de installateurs worden opgelost. Zoek je verder op Google dan vind je ongeveer hetzelfde maar dan gaat het ook nog over roestende buitenunits.
Ik kijk hier dan vooral naar de ernst en (om)oplosbaarheid van de problemen en hoe klantvriendelijk Daikin daar (niet) op reageert. Dat doet me dan toch twijfelen aan de kwaliteit,
Het enige roestende geval die ik hier heb gezien was toch echt van MHI.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:06:
[...]

Denk dat hem dat puur in de software zit. Met de 'demand control' kan ik op veel lager vermogen nog steeds een warme woonkamer/bovenverdieping hebben. Dus de unit kan het wel... Terwijl hij zonder demand control denkt... RAMMEN!! dus steeds volle bak draaien om de lucht maar zo heet mogelijk te maken.

Is idd fijn, maar ik wil maar een paar uur per dag verwarmen, het liefst met zo heet mogelijke COP, niet een zo snel mogelijk hete woonkamer _O-
Jeb demand controll aangezet. Had ik nog niet eerder gedaan. kijken of het wat uitmaakt. Heb je hem op auto staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
ErikT schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:17:.

- Als ik 1 unit uit zet of de temperatuur is te hoog in die kamer waardoor de unit in standby gaat, schiet het verbruik naar 2000 watt en blijft zo hoog totdat alle kamers zo warm zijn dat de binnenunits daar ook uitschakelen (er komt namelijk bloedhete lucht uit de binnenunits)
Zou het kunnen dat de bedrading van de binnenunits niet op de juiste poorten van de buitenunit zit?
Dus de leidingen van binnenunit 1 corresponderen met de bedrading van unit 2 enz.

Of maakt dat bij ME niet uit, wat je waar op vastschroeft bij de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

gAzu schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:54:
[...]

Zou het kunnen dat de bedrading van de binnenunits niet op de juiste poorten van de buitenunit zit?
Dus de leidingen van binnenunit 1 corresponderen met de bedrading van unit 2 enz.
Dan had je dat neem ik aan ook wel met koelen gemerkt, dan had je weinig koelcapaciteit op de binnenunits gehad die aanstaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Wortel87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:28:
[...]

Jeb demand controll aangezet. Had ik nog niet eerder gedaan. kijken of het wat uitmaakt. Heb je hem op auto staan?
Nee niet op automatisch.. zoals ik dat lees is dat alleen echt goed als je hem 24/7 laat draaien. Heb hem om te proberen op 40% en 65% geprobeerd. Die 65 heb ik hem nu op staan, met positief resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:15:
[...]

Nee niet op automatisch.. zoals ik dat lees is dat alleen echt goed als je hem 24/7 laat draaien. Heb hem om te proberen op 40% en 65% geprobeerd. Die 65 heb ik hem nu op staan, met positief resultaat
Op 40% is in deze periode karig dan duurt het veel te lang, ik heb hem hier op 75% staan en hij moduleerd vanzelf wel terug, ik kan in praktijk tot -12 buitentemperaturen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:40:
[...]

Op 40% is in deze periode karig dan duurt het veel te lang, ik heb hem hier op 75% staan en hij moduleerd vanzelf wel terug, ik kan in praktijk tot -12 buitentemperaturen verwarmen.
En is je unit zuiniger in gebruik met die terugmodulatie? of heb je daarin geen verschil gemeten?

Ik vraag me vooral af of daar verschil in zit. Lijkt me wel, omdat je met iets van 65-75% compressor RPM de hoogste COP zou moeten halen... ;) Zou mooi zijn als je daar wat van weet! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Servee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:56:
[...]

Het enige roestende geval die ik hier heb gezien was toch echt van MHI.
Ik heb het over de bodemplaat van de buitenunit die bij Daikin elektrolytisch verzinkt is en bij MHI thermisch verzinkt is. Wat jij hier aanhaalt lijkt me meer een gevalletje slecht of geen onderhoud bij een binnenunit. Ik begrijp dat je misschien heel tevreden bent met je Daikin airco maar ik heb hier tijdens het offerte traject 2 installateurs gehad die het gewoon niet (meer) willen leveren omdat ze aangaven dat er te veel problemen mee zijn. Van @flippy begreep ik hier hetzelfde. Als installateurs beginnen te klagen dan mag je er echt wel van uit gaan dat er sprake van een kwaliteitsverschil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
MiBe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ook geklaag op elk forum dat ik lees neem ik met een (grote) korrel zout als er geen data wordt aangeleverd.

Wie zegt dat de unit niet veel te groot is, is het bv. aan een veredelde bezemkast gekoppeld? Mijn warmtevraag is dusdanig groot dat ik geen enkel probleem heb met de Daikin multi split.

En een exemplaar over roest o.i.d.? Wat zegt dat precies? N=1 zijn geen statistische onderbouwingen.

Over de software zal vast wat te bakkeleien zijn, maar je hoort hier op dit forum nooit een deftige (met getallen) onderbouwde beschrijving. Dus persoonlijk: ik geloof er weinig van.

Regelgedrag zie ik voor zowel MHI als Daikin dingen over hier, in het geval van multi split. Ook dat is niet raar, de buitenunits zijn groter dus de compressor zal niet zo ver terug kunnen moduleren.

En ook in dat geval: nergens zie ik een deftige onderbouwing van dat pendelen voor een groter verbruik zou zorgen en/of dat tot een eerder versleten compressor zou lijden, of dat deze daar uberhaupt meer door zou slijten 8)7

Onderbuikanalyses heeft niemand wat aan... ;)

En ja leuk dat mensen hier meerdere single splits aan hun huis willen hangen, maar over het algemeen vind ik die buitenunits vreselijk eruit zien, dus ik zie geen reden om de zijmuur van mijn woning vol te hangen met zulke blokken. :|

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 15-11-2023 22:48 ]

• ErikT
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
gAzu schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:54:
[...]

Of maakt dat bij ME niet uit, wat je waar op vastschroeft bij de buitenunit?
Daar dacht ik eerst ook aan, heb een auto lijn correctie uitgevoerd op de buitenunit volgens deze instructie:
https://planetaklimata.co...HA_Service_Manual_Eng.pdf pagina 40.

Volgens de leds op de buiten unit zouden de lijnen nu correct moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@barta123 Enige opmerking daarop, wanneer niet alle binnenunit,s aanstaan bij multisplit is er hoger verbruik vanwege bleeding maar dat heeft elke multisplit zover bekend, dit in combi met de veel langere leidingwerk die je bij multisplit in algemeen ziet wat de nodige verliezen geeft.

Een singlesplit is daarom altijd zuiniger.
In het forum staan genoeg verbruikcijfers maar die zijn inmiddels ondergesneeuwd.

Je hebt een punt mbt 1 buitenunit, ik persoonlijk zou altijd minstens 2 buitenunit,s nemen want bij een storing ben je direct alles kwijt en het gebeurd altijd tijdens een hittegolf of andere bijzondere momenten, ondanks een storing niet snel voorkomt.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2023 09:43 ]

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:20
Ik constateer vandaag dat er een firmware update beschikbaar is in de smart m air app voor mijn beide MHI units. Iemand die dit ook heeft gekregen, ik kan (nog) niet ontdekken wat er eventueel is veranderd. Ik kan release notes niet vinden. Ben wel genegen om ze te updaten maar daar ook een klein beetje huiverig voor.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
glas86 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:17:
Ik constateer vandaag dat er een firmware update beschikbaar is in de smart m air app voor mijn beide MHI units. Iemand die dit ook heeft gekregen, ik kan (nog) niet ontdekken wat er eventueel is veranderd. Ik kan release notes niet vinden. Ben wel genegen om ze te updaten maar daar ook een klein beetje huiverig voor.
Lees de laatste paar berichten hier even: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Overigens is de firmware update alleen voor de wifi module en niet voor de unit zelf...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:01:
[...]

En is je unit zuiniger in gebruik met die terugmodulatie? of heb je daarin geen verschil gemeten?

Ik vraag me vooral af of daar verschil in zit. Lijkt me wel, omdat je met iets van 65-75% compressor RPM de hoogste COP zou moeten halen... ;) Zou mooi zijn als je daar wat van weet! :)
Niet waarneembaar, ik heb ook geen meetapparatuur waarbij ik 3 cijfers achter de komma kan meten.
Deze functie gebruik ik om te voorkomen dat de buitenunit vol gas start sochtends en gelijkmatiger draait.

Dit zou je dan een aantal keer moeten testen onder gelijkwaardige omstandigheden en dat is lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:41:
@barta123 Enige opmerking daarop, wanneer niet alle binnenunit,s aanstaan bij multisplit is er hoger verbruik vanwege bleeding maar dat heeft elke multisplit zover bekend, dit in combi met de veel langere leidingwerk die je bij multisplit in algemeen ziet wat de nodige verliezen geeft.

Een singlesplit is daarom altijd zuiniger.
In het forum staan genoeg verbruikcijfers maar die zijn inmiddels ondergesneeuwd.

Je hebt een punt mbt 1 buitenunit, ik persoonlijk zou altijd minstens 2 buitenunit,s nemen want bij een storing ben je direct alles kwijt en het gebeurd altijd tijdens een hittegolf of andere bijzondere momenten, ondanks een storing niet snel voorkomt.
Heldere punten.

Omtrent bleeding; lijkt me ook niet altijd storend. Ik heb hem nu hangen ter vervanging van mijn CV ketel, radiatoren boven stonden altijd een beetje open omdat je anders gewoon ijskoude kamers krijgt, dus ook vocht/schimmel problemen.

Ik weet dat er ook mensen zijn die met 1 airco alleen de benedenverdieping verwarmen. Maar het kan nooit zo zijn dat de warmtevraag van je bovenverdieping exact 0 is geweest. Meestal hebben mensen daar de radiator altijd wel een klein stukje open staan, het wordt er niet 'warm' mee - maar wel warmer dan zonder verwarming... :)

Ik zeg niet dat multi split units perfect zijn, maar meerdere pukkels aan mijn gevel, is nog veel erger dan een unit die niet perfect afregelt/ terugregelt over 2 binnenunits. 2x een compressor, 2x warmtewisselaar en dubbel zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan lijken me ook geen ultimatum.

Ook zul je uiteindelijk met 2x single split (of 3x) veel meer koudemiddel in je circuits hebben. Dus totaal is je systeem qua GWP in het geval van lekkage/probleme niet gunstiger uit komen. Er zijn gewoon situatie (als in: grotere woning met grotere warmtevraag) waar in een multi split een beter idee zal zijn.

Dat een Tweaker zich zorgen maakt om pendelen (terecht danwel onterecht) - in mijn ogen onterecht mits juist onderbouwd - is een ander verhaal! ;)

En dan nog, een multi split, zal misschien een iets lagere COP halen - maar als je je CV ketel erdoor stil kan laten staan (of alleen achter laat voor SWW en die uiteindelijk vervangt door een WPB) dan is het altijd stukken(!) efficienter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:01:
[...]

Daar ben ik ook wel geïnteresseerd in. Je meldde zelf:
barta123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:26:
[...]

Nu lees ik in wetenschappelijke artikelen dat ongeveer bij 65-75% van het compressortoerental de COP van een warmtepomp het hoogst zou moeten zijn.
Heb je daar misschien links van?

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:20
GermanPivo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:21:
[...]

Lees de laatste paar berichten hier even: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Overigens is de firmware update alleen voor de wifi module en niet voor de unit zelf...
Ik weet dat het een update betreft voor de WiFi modules. Ik ben wel nieuwsgierig naar de release notes maar daar zijn ze volgens mij vaag over.

Zal het hier iets mee te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JLNY-ri7oMGabTYRMEhTEsanfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuljednBduEjLtugKEPg39JR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door glas86 op 16-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:06:
[...]

Daar ben ik ook wel geïnteresseerd in. Je meldde zelf:

[...]

Heb je daar misschien links van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKjSCt-FrfVOlnve_bf7V25iXbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RVsQmeglQBJ5zg5BcP3BAlsO.png?f=fotoalbum_large

o.a. deze https://www.nrel.gov/docs/fy11osti/52175.pdf

Heb ook meer recente zaken gevonden overigens, maar ik zie iets van een COP van 2,8 tot 4,5 bij dezelfde buitentemperatuur (35F, ofwel 1,7°C buitentemperatuur) bij 'laag' compressor toerental vs maximum toerental.

Ik zie dit zelf namelijk ook, ik krijg nu met de boel op 65% nog steeds in 1 uur 2°C erbij op 120m3

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Bij een mulitsplit heb je wel meer koppelingen die lek kunnen gaan waardoor volgens mij de gehele unit leeg loop bij lekkage en die bevat meer gas als een single split.
Een single split is ook nog eens goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
Willempie27 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
Een single split is ook nog eens goedkoper.
Dat ligt echt compleet aan de situatie. Maar dat is sowieso de conclusie van de hele single/multi discussie.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
De boven verdieping wil ik ook van airco's voorzien om te verwarmen en koelen. Had eerst AUX of Haier op het oog. Maar zie nu voor 200 euro extra per unit ik een MHI kan kopen.
In de unit beneden zit R32 koudemiddel, maar volgens de handleiding en beschrijving kan er ook R410a.
De units die ik op het oog heb zit R410a in. Kan daar ook R32 mocht er in de toekomst R410a slechter beschikbaar zijn?

• w00key
  • Nu online
barta123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:04:
[...]

Heldere punten.

Omtrent bleeding; lijkt me ook niet altijd storend. Ik heb hem nu hangen ter vervanging van mijn CV ketel, radiatoren boven stonden altijd een beetje open omdat je anders gewoon ijskoude kamers krijgt, dus ook vocht/schimmel problemen.

Ik weet dat er ook mensen zijn die met 1 airco alleen de benedenverdieping verwarmen. Maar het kan nooit zo zijn dat de warmtevraag van je bovenverdieping exact 0 is geweest. Meestal hebben mensen daar de radiator altijd wel een klein stukje open staan, het wordt er niet 'warm' mee - maar wel warmer dan zonder verwarming... :)

Ik zeg niet dat multi split units perfect zijn, maar meerdere pukkels aan mijn gevel, is nog veel erger dan een unit die niet perfect afregelt/ terugregelt over 2 binnenunits. 2x een compressor, 2x warmtewisselaar en dubbel zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan lijken me ook geen ultimatum.

Ook zul je uiteindelijk met 2x single split (of 3x) veel meer koudemiddel in je circuits hebben. Dus totaal is je systeem qua GWP in het geval van lekkage/probleme niet gunstiger uit komen. Er zijn gewoon situatie (als in: grotere woning met grotere warmtevraag) waar in een multi split een beter idee zal zijn.

Dat een Tweaker zich zorgen maakt om pendelen (terecht danwel onterecht) - in mijn ogen onterecht mits juist onderbouwd - is een ander verhaal! ;)

En dan nog, een multi split, zal misschien een iets lagere COP halen - maar als je je CV ketel erdoor stil kan laten staan (of alleen achter laat voor SWW en die uiteindelijk vervangt door een WPB) dan is het altijd stukken(!) efficienter
Een voordeel van multi die nog niet wordt genoemd - een single kan maar max ~800W naar de compressor sturen en daar bijvoorbeeld x4 hete lucht van maken.

Mijn MU3R19 (5 kW koelen, 6.3 kW verwarmen) kan 150% van zijn sticker-waarde naar de compressor sturen, 2500W is wel eens aangetikt, x4 COP en dat naar een "2.5" kW binnenunit sturen, als je haast hebt. Binnen een kwartier is het dan 24 graden op de bovenverdieping. Zelfde geldt voor koelen. Gewoon "jet" aanklikken en hoppa. Overigens houdt de binnenunit dat niet forever vol tikt het min/max uitblaastemperatuur aan, moet >0 graden zijn (ijs) en < ~60, dan regelt die na een tijdje terug naar 0.7-1kW elektrisch en nog steeds paar kW koeling/verwarming.

Als het kouder wordt en iedereen het over defrosts heeft doet deze heerlijk rustig zijn werk; 600W elektrisch is maar 25% van zijn capaciteit, ipv 1:1 single voor de woonkamer en je zit op 70%-100% van zijn bereik. En die dingen doen veel beter hun werk op lekker rustig dan vol gas stampen.

Je hebt overigens ook oversized single split buiten units, zoals de MHI ZSX. Die zijn fysiek groter en significant zwaarder (43.5 kg voor een 2.5 kW!) en heeft voldoende power zoals een multi, alleen zonder meerdere aansluitingen waardoor je wel 3 van die grote ondingen buiten hebt staan.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:14
barta123 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:47:
[...]

Ook geklaag op elk forum dat ik lees neem ik met een (grote) korrel zout als er geen data wordt aangeleverd.

Wie zegt dat de unit niet veel te groot is, is het bv. aan een veredelde bezemkast gekoppeld? Mijn warmtevraag is dusdanig groot dat ik geen enkel probleem heb met de Daikin multi split.

En een exemplaar over roest o.i.d.? Wat zegt dat precies? N=1 zijn geen statistische onderbouwingen.

Over de software zal vast wat te bakkeleien zijn, maar je hoort hier op dit forum nooit een deftige (met getallen) onderbouwde beschrijving. Dus persoonlijk: ik geloof er weinig van.

Regelgedrag zie ik voor zowel MHI als Daikin dingen over hier, in het geval van multi split. Ook dat is niet raar, de buitenunits zijn groter dus de compressor zal niet zo ver terug kunnen moduleren.

En ook in dat geval: nergens zie ik een deftige onderbouwing van dat pendelen voor een groter verbruik zou zorgen en/of dat tot een eerder versleten compressor zou lijden, of dat deze daar uberhaupt meer door zou slijten 8)7

Onderbuikanalyses heeft niemand wat aan... ;)

En ja leuk dat mensen hier meerdere single splits aan hun huis willen hangen, maar over het algemeen vind ik die buitenunits vreselijk eruit zien, dus ik zie geen reden om de zijmuur van mijn woning vol te hangen met zulke blokken. :|
Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal correct interpreteert. Ik benoem puur dat er in dit topic een aantal gebruikers nogal kritisch zijn op hun Daikin multi split systeem. Over roest of dat soort dingen heb je mij niets horen zeggen.

Ook is het zeker niet zo dat ik single split superieur zou vinden aan multi (sterker nog, ik heb zelf heel bewust voor een multi gekozen omdat dit beter op mijn situatie aansluit). Echter, als je terugleest in dit topic lijkt het toch echt dat MHI multi split systemen minder bekritiseerd worden dan die van Daikin. Ook MHI heeft natuurlijk zijn eigen bijzonderheden en je moet het apparaat een beetje leren kennen om te weten hoe hij reageert op verschillende situaties, maar het regelgedrag is vervolgens goed te sturen (wat bij Daikin soms lastiger lijkt te zijn als ik verschillende gebruikers in dit topic mag geloven, maar ik heb hier zelf dus geen ervaring mee).

Wel moduleren grotere MHI multi splits vooral met verwarmen echt een klap verder terug dan die van Daikin. Tot in hoeverre dat een probleem is is natuurlijk een andere discussie, maar het is een feit dat de Daikin multi splits vanaf de 68 een veel hoger minimumvermogen hebben. Voor sommigen zal dit geen enkel probleem vormen, maar het is op z'n minst iets om rekening mee te houden.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:49
barta123 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]

o.a. deze https://www.nrel.gov/docs/fy11osti/52175.pdf

Heb ook meer recente zaken gevonden overigens, maar ik zie iets van een COP van 2,8 tot 4,5 bij dezelfde buitentemperatuur (35F, ofwel 1,7°C buitentemperatuur) bij 'laag' compressor toerental vs maximum toerental.

Ik zie dit zelf namelijk ook, ik krijg nu met de boel op 65% nog steeds in 1 uur 2°C erbij op 120m3
Bedankt! Ik moet het artikel nog lezen, maar in het plaatje zie ik dat bij gelijke temperatuur de COP bij "maximum compressor" altijd lager is dan bij "intermediate compressor" die op zijn beurt altijd lager is dan bij "minimum compressor". Dus optimaal bij 65% haal ik hier zeker niet uit!

Edit: wat me ook opvalt: bij sommige buitentemperaturen en compressorsnelheden is de COP bij lage binnenfan juist hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 16-11-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56
@barta123 @Martin7182 op een forum van de oosterburen is het al eens getest bij een panasonic etherea.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AMWts8Dvnc5yUz9S2ECaiLb2DLoloMDb9L3H4PP8yv7q1iDNl_wIFbcFCITDHi9dSm-ja8i4rylHcichF8BucDnaklhJko47j6VNlhLopYHB1rOvTTwhdYrsOVmbUGD0fV9QuedDTLPxdgobLbTeuyo7yBtT=w1041-h854-no?authuser=0

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• w00key
  • Nu online
redbullwaning schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:23:
@barta123 @Martin7182 op een forum van de oosterburen is het al eens getest bij een panasonic etherea.

[Afbeelding]
Dat is een stuk duidelijker dan dat puntenchaos van de vorige paper. Wat is "medium"? Hoe bepaal je minimum?

Watt vs COP bij ongeveer gelijke temperatuur is veel duidelijker en meten bij intake vs outflow lijkt mij handiger dan hun liquid flow temp + volume, niet altijd geldig als het niet volledig alleen maar gas of vloeistof is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nieuwe software update voor de ClimaControl module(voor de inmiddels vele users hier) voor Mitsubishi Electric is net gepushed naar de module(ver. 0.4.0). :)

Verbeteringen in aansturing van de airco met externe sensor(Wel zo handig nu het koud begint te worden!) en nog wat kleinere dingen voor specifieke indoor units(bedankt voor de feedback) en een kleine wifi fix.

Voor degene die alweer even aan het wachten zijn: nieuwe batch modules zijn bijna klaar met testen.
Je krijgt vandaag nog bericht. :)

Ik vroeg mij nog af of er interesse zou zijn voor een thermostaat gekoppeld aan de module?
Dus zoiets als een tado bijvoorbeeld, voor het instellen van de temperatuur?

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 16-11-2023 15:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Gewoonaaron043
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-07 08:39
LED-Maniak schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:55:
Nieuwe software update voor de ClimaControl module(voor de inmiddels vele users hier) voor Mitsubishi Electric is net gepushed naar de module(ver. 0.4.0). :)

Verbeteringen in aansturing van de airco met externe sensor(Wel zo handig nu het koud begint te worden!) en nog wat kleinere dingen voor specifieke indoor units(bedankt voor de feedback) en een kleine wifi fix.

Voor degene die alweer even aan het wachten zijn: nieuwe batch modules zijn bijna klaar met testen.
Je krijgt vandaag nog bericht. :)

Ik vroeg mij nog af of er interesse zou zijn voor een thermostaat gekoppeld aan de module?
Top, klinkt goed. Wat voor aanpassingen heb je gedaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:32
@LED-Maniak Ik was me gisteren nog aan het bedenken, hee, ik moet eens zo een module bestellen, maar wie maakte ze weer.. je timing is perfect :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
glas86 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
[...]

Ik weet dat het een update betreft voor de WiFi modules. Ik ben wel nieuwsgierig naar de release notes maar daar zijn ze volgens mij vaag over.

Zal het hier iets mee te maken hebben?

[Afbeelding]
Is de google assistent alleen te gebruiken voor in en uitschakelen? Of ook fan speed, temperatuur etc.?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomyLanty
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
w00key schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:33:
[...]

Een voordeel van multi die nog niet wordt genoemd - een single kan maar max ~800W naar de compressor sturen en daar bijvoorbeeld x4 hete lucht van maken.

Mijn MU3R19 (5 kW koelen, 6.3 kW verwarmen) kan 150% van zijn sticker-waarde naar de compressor sturen, 2500W is wel eens aangetikt, x4 COP en dat naar een "2.5" kW binnenunit sturen, als je haast hebt. Binnen een kwartier is het dan 24 graden op de bovenverdieping. Zelfde geldt voor koelen. Gewoon "jet" aanklikken en hoppa. Overigens houdt de binnenunit dat niet forever vol tikt het min/max uitblaastemperatuur aan, moet >0 graden zijn (ijs) en < ~60, dan regelt die na een tijdje terug naar 0.7-1kW elektrisch en nog steeds paar kW koeling/verwarming.

Als het kouder wordt en iedereen het over defrosts heeft doet deze heerlijk rustig zijn werk; 600W elektrisch is maar 25% van zijn capaciteit, ipv 1:1 single voor de woonkamer en je zit op 70%-100% van zijn bereik. En die dingen doen veel beter hun werk op lekker rustig dan vol gas stampen.

Je hebt overigens ook oversized single split buiten units, zoals de MHI ZSX. Die zijn fysiek groter en significant zwaarder (43.5 kg voor een 2.5 kW!) en heeft voldoende power zoals een multi, alleen zonder meerdere aansluitingen waardoor je wel 3 van die grote ondingen buiten hebt staan.
Dit is precies mijn ervaring met een multi split. Ik heb de MU3R21, in de winter wordt alleen een 3,5 kw binnenunit voor verwarming gebruikt. Heel soms nog op een slaapkamer een 2,5kW erbij. Ik heb nog nooit een defrost gemerkt. Heeft heel erg veel over, maar kan tegelijkertijd wel terug moduleren naar 250W elektrisch.

Kies bij verwarmen voor een losse muurbediening, of verleng de interne sensor en verplaats deze naar een logische plek en je hebt een erg fijn systeem. Als ik de algemene ervaringen zo lees geldt dit eigenlijk voor elk systeem, single split of multi split en voor elk merk.
Met de externe controller ben je ook gelijk van het lompe regelgedrag van een standaard LG multi-split af. Ook na een oil return cycle springt de unit gelijk weer over op verwarmen ipv een uur uit te blijven omdat de binnenunit zijn eigen warmte meet.

Zodra de buitentemperatuur onder de 10 graden komt, blijft het systeem de hele dag draaien en houdt de ruimte temperatuur mooi stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Hier inderdaad met een 8kw MHI multisplit dezelfde ervaring. Die laat bij het opstarten veel meer warmte uit een 2,5kw binnenunit komen dan dat er uit mijn 3,5kw singlesplits komt. Wat me hier alleen opvalt is dan men hier roept dat een multisplit een lagere COP heeft. Mijn multisplit heeft op papier een hogere COP dan mijn singlesplits en ik kan me zo voorstellen dat die daar in de praktijk wel overheen gaat omdat die vrijwel altijd op laag vermogen draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:04:
[...]

Bedankt! Ik moet het artikel nog lezen, maar in het plaatje zie ik dat bij gelijke temperatuur de COP bij "maximum compressor" altijd lager is dan bij "intermediate compressor" die op zijn beurt altijd lager is dan bij "minimum compressor". Dus optimaal bij 65% haal ik hier zeker niet uit!

Edit: wat me ook opvalt: bij sommige buitentemperaturen en compressorsnelheden is de COP bij lage binnenfan juist hoger.
Het artikel wat ik zo gelezen had kon ik niet 1-2-3 terug vinden, maar bij alles was vrij duidelijk te zien dat een compressor vol gas laten beuken wel flink hete lucht oplevert, maar niet goed is voor de COP.

Ik verwarm mn huis ook nit 24/7 en het is dus ook niet handig dat je L/L WP vol gas gaat beuken op het moment dat je hem aanzet, dus dat de lucht in je huis in een half uur 20°C is. Wel handig als je meteen bezoek krijgt, dus goed dat de functie er is. Maar als je op termijn gewoon een beetje zuinig met stroom om wilt gaan is het niet handig.

Ik vind het comfort ook beter met nu de demand control op +/- 60%. Verwarmt langzamer met minder hete lucht, maar blijft ook deze temp lucht continu aanvoeren, omdat de warmtevraag vrij groot is - maar de unit slaat niet af.

Ik zal de data wel ff bij elkaar zetten. Het artikel wat ik deelde was ook niet waar ik initieel op doelde. Het ging me er meer om, is er een verschil en zo ja - waar kan je het best op mikken? :)

Wat me duidelijk werd, is dat je het rpm ook niet te laag wilt hebben, omdat je dan weer andere verliezen krijgt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@barta123 ik verwarm hier sinds begin van de week 24/7 en ik bespaar daar ongeveer 40% aan energie mee. Overdag 20 graden en in de nacht 19 graden. Ieder huis is natuurlijk anders maar wellicht kun je daar meer mee besparen dan de compressor to begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:19:
@barta123 ik verwarm hier sinds begin van de week 24/7 en ik bespaar daar ongeveer 40% aan energie mee. Overdag 20 graden en in de nacht 19 graden. Ieder huis is natuurlijk anders maar wellicht kun je daar meer mee besparen dan de compressor to begrenzen.
Heb je verbruiksgrafieken van beide situaties waar je die 40% besparing in terug ziet?

Ik ben heel benieuwd waar hem het verschil in zit met onze eigen situatie, waarbij 24/7 verwarmen duurder is qua verbruik dan op vraag verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Chatslet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:19:
Best een OK idee ja, alleen denk ik dat mijn isolatie daar nog niet goed genoeg voor is, ik ben zelf weinig thuis dus denk ik dat ik dan veel Joultjes laat wegdansen naar de buitenwereld :$

Als ik nu 6/7 uur per dag verwarm is het lekker 19-20°C in de woonkamer, als ik er niet ben is het ca. 16.5-17°C in de woonkamer/keuken. Boven blijft het rond de 19°C.

unit boven stel ik tijdens verwarmen in op 19.5°C, die verwarmt 3 slaapkamers + badkamer.

Unit beneden stel ik in op 21°C, de offset staat nog niet goed ingesteld. Ik weet niet hoe ik dit 1-2-3 kan instellen, maar hij geeft zo'n 2°C meer aan dan de daadwerkelijke temp in de woonkamer...

Heb demand control nu op 65% staan.

Voorheen had ik geen vloerisolatie, (slechte) dakisolatie op het plat dak en had ik het 24/7 15°C in de woonkamer met iets van 17°C op de bovenverdieping... Toen had ik iets van 800-900m3 gas op jaarbasis nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:22:
[...]

Heb je verbruiksgrafieken van beide situaties waar je die 40% besparing in terug ziet?

Ik ben heel benieuwd waar hem het verschil in zit met onze eigen situatie, waarbij 24/7 verwarmen duurder is qua verbruik dan op vraag verwarmen.
Yep warmteverlies is Watt per (m2 x graden verschil Kelvin/Celcius). W/m2K.

COP is THot / (Thot - Tcold)

's nachts verwarmen wannneer Tcold extra laag is kost je COP, en je maakt warmteverlies onnodig groot door het binnen warm te houden als het buiten koudste is. Natuurkunde zegt nope.

Enige wat ik kan verzinnen is een te kleine unit, 's ochtends inhalen met max power kost dan teveel kWh, vergeleken met suboptimaal doorpruttelen met 50% vermogen. Niet van toepassing voor mensen die het binnen op 35% power level binnen een half uur hun huis kan opwarmen.

Ik laat overigens wel al vrij vroeg, rond een uur of 3, al opwarmen, maar dat is omdat stroom dan 30%+ goedkoper is dan rest van de dag, en extra groen ook vergeleken met de piekuren. Dat maakt de COP penalty goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:38:
[...]

Yep warmteverlies is Watt per (m2 x graden verschil Kelvin/Celcius). W/m2K.

COP is THot / (Thot - Tcold)

's nachts verwarmen wannneer Tcold extra laag is kost je COP, en je maakt warmteverlies onnodig groot door het binnen warm te houden als het buiten koudste is. Natuurkunde zegt nope.

Enige wat ik kan verzinnen is een te kleine unit, 's ochtends inhalen met max power kost dan teveel kWh, vergeleken met suboptimaal doorpruttelen met 50% vermogen. Niet van toepassing voor mensen die het binnen op 35% power level binnen een half uur hun huis kan opwarmen.

Ik laat overigens wel al vrij vroeg, rond een uur of 3, al opwarmen, maar dat is omdat stroom dan 30%+ goedkoper is dan rest van de dag, en extra groen ook vergeleken met de piekuren. Dat maakt de COP penalty goed.
Precies eigenlijk hoe ik ben begonnen verwarmen sinds ik mijn unit heb, zo'n beetje midden op de dag, als de temp het hoogst is, tot begin v.d. avond - daarna koelt het af, dus COP lager en is er meer warmteverlies naar buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
barta123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:42:
[...]

Precies eigenlijk hoe ik ben begonnen verwarmen sinds ik mijn unit heb, zo'n beetje midden op de dag, als de temp het hoogst is, tot begin v.d. avond - daarna koelt het af, dus COP lager en is er meer warmteverlies naar buiten...
Hier wacht ik in de ochtend zo mogelijk tot de zon de dauw op het glazen dak heeft weggewerkt (mn in tijden van mogelijke defrost). Dat is meestal ook het moment dat de zon net iets meer kracht heeft qua temperatuur (gunstiger voor cop) en bovendien gunstig omdat we kunnen verwarmen op voornamelijk eigen opwek.

Ook hier proberen we begin tot midden van de avond de boel weer uit te doen.

Dit levert hier een, naar mijn mening, vrij laag verbruik op. Het zal niet voor iedereen voldoende comfort geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:22:
[...]

Ja, van 7:00 tot 23:00 op 20 graden verwarmen kost gemiddeld 14 kWh waarbij het meest in de ochtend wordt verbruikt. Als ik ipv de airco uit laat schakelen een nachtverlaging toepas en op 19 graden door blijf stoken dan gaat er tussen 7:00 en 23:00 ongeveer 8 kWh doorheen en in de nacht op 19 graden ongeveer 1,5 kWh. Het zwaartepunt ligt dan wel weer in de ochtend als we van 19 naar 20 graden gaan maar dat is lang niet zo zichtbaar als wanner de airco's 's nachts uit gaan. Het gaat hier om een jaren 70 woning met Knauw supafill spouwmuur isolatie, Tonzon vloerisolatie en HR++ ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@w00key Wat ik vermoed is dat de opwarming van het huis ook meespeelt. De eerste dag dat ik 24 uur verwarmde was ik wel wat meer energie kwijt maar de dagen erna niet meer. Zou dus goed kunnen dat als je niet in de nacht verwarmd dat je dan ook iedere keer weer bakstenen of beton aan het verwarmen bent. Ik merk ook dat het over het algemeen comfortabeler is. Voorheen had ik nog wel eens de neiging om even te verhogen naar 21 graden omdat het koud aanvoelde maar dat is nu niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Chatslet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:40:
[...]

Ja, van 7:00 tot 23:00 op 20 graden verwarmen kost gemiddeld 14 kWh waarbij het meest in de ochtend wordt verbruikt. Als ik ipv de airco uit laat schakelen een nachtverlaging toepas en op 19 graden door blijf stoken dan gaat er tussen 7:00 en 23:00 ongeveer 8 kWh doorheen en in de nacht op 19 graden ongeveer 1,5 kWh. Het zwaartepunt ligt dan wel weer in de ochtend als we van 19 naar 20 graden gaan maar dat is lang niet zo zichtbaar als wanner de airco's 's nachts uit gaan. Het gaat hier om een jaren 70 woning met Knauw supafill spouwmuur isolatie, Tonzon vloerisolatie en HR++ ramen.
Blijft altijd bijzonder dat airco zo verschillend werkt in verschillende situaties en bij verschillende merken.

Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad een groot verschil is. Klinkt voor mij als wat @w00key zei, wellicht wat weinig vermogen om dat verschil te overbruggen waardoor de unit ongunstig werkt omdat hij op de top moet werken?

Opstarten gebruikt hier weinig energie en de ruimte is vlot op temperatuur. Wanneer we de unit automatisch en dus rustig laten gaan, gaat hij binnen een uur van 15 a 16 graden naar 19 graden. Daarvoor gebruikt hij dan net onder of rond 1kWh voor het eerste uur. Daarna zakt het verbruik verder terug en na zo'n 7 uur zitten we dan gemiddeld (inclusief de start) op een verbruik van rond de 3kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Sjamo Tekort aan capaciteit is het niet. Als het moet is het hier binnen een kwartiertje warm. Ik denk zelf dat het echt te maken met het opwarmen van muren en meubels. Of wellicht dat hier toch de vergelijking met een auto op gaat. 20 km met 100 op de de snelweg is zuiniger dan 20 km door de bebouwde kom ondanks dat je bij een hogere snelheid theoretisch een hoger verbruik zou moeten hebben. Overigens zijn er in het MHI topic mensen met vergelijkbare ervaringen dus mijn geval is zeker niet uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:08:
[...]

Blijft altijd bijzonder dat airco zo verschillend werkt in verschillende situaties en bij verschillende merken.

Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad een groot verschil is. Klinkt voor mij als wat @w00key zei, wellicht wat weinig vermogen om dat verschil te overbruggen waardoor de unit ongunstig werkt omdat hij op de top moet werken?

Opstarten gebruikt hier weinig energie en de ruimte is vlot op temperatuur. Wanneer we de unit automatisch en dus rustig laten gaan, gaat hij binnen een uur van 15 a 16 graden naar 19 graden. Daarvoor gebruikt hij dan net onder of rond 1kWh voor het eerste uur. Daarna zakt het verbruik verder terug en na zo'n 7 uur zitten we dan gemiddeld (inclusief de start) op een verbruik van rond de 3kWh.
Luchtverwarming werkt heel anders dan CV radiatoren/vloerverwarming, en sommige hebben een kilometer leiding over de buitengevel terwijl anderen 2 meter, bedenk wel dat dit buiten de isolatieschil van het huis is.

Net als de manier hoe je ventilatie is geregeld ook van grote invloed is.
Een unit op max vermogen verbruikt niet zoveel meer (slechter COP).

En vooral de grotere ruimte,s hebben gewoon meer tijd nodig om warm te worden ipv een bezemkast.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:24:
[...]

Luchtverwarming werkt heel anders dan CV radiatoren/vloerverwarming, en sommige hebben een kilometer leiding over de buitengevel terwijl anderen 2 meter, bedenk wel dat dit buiten de isolatieschil van het huis is.

Net als de manier hoe je ventilatie is geregeld ook van grote invloed is.
Een unit op max vermogen verbruikt niet zoveel meer (slechter COP).

En vooral de grotere ruimte,s hebben gewoon meer tijd nodig om warm te worden ipv een bezemkast.
Ik weet niet goed wat je hier probeert te zeggen.
We zitten in het lucht/lucht warmtepomp topic dus de link met cv zie ik niet.
Ja, uiteraard zullen sommige mensen meer of minder buitenleiding hebben. Zou dat zon impact hebben op of 24/7 verwarmen danwel ad hoc verwarmen gunstiger is?

Wat betreft de bezemkast zal ik proberen het te interpreteren.

Wat maakt het uit hoe groot de te verwarmen ruimte is? Ik zou denken dat de benodigde capaciteit tov gerealiseerde capaciteit belangrijker is, samen met een goede verspreiding over de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 22:56
Hier heb ik ook geëxpirimenteerd met enkel overdag verwarmen, of 24/7 al dan niet met nachtverlaging. Enkel overdag verwarmen is hier het zuinigst, gevolgd door nachtverlaging en 24/7 op dezelfde temperatuur. Maar het comfort en bijbehorende WAF is het hoogst bij 24/7 verwarmen op één temperatuur en dat gaf uiteindelijk de doorslag.

Nu is onze situatie verre van ideaal met een 7kw LG PC24SQ met een relatief lage SCOP op 180m3 woonkamer en open keuken uit '87. Dus wellicht dat het bij een kleinere ruimte of betere isolatie wel comfortabel is om enkel overdag te verwarmen.

Overigens valt het verbruik mij nog mee met zo rond de 0.5kWh per graaddag, maar dat gaat vast verslechteren als het echt koud wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Fritso op 17-11-2023 16:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:30

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

De hele 24/7 of ad-hoc discussie is terug te voeren op weinig constanten en heel veel variabelen. Dat maakt iedere situatie uniek en vergelijken lastig.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:07
………

[/quote]
@LED-Maniak
Snap niet helemaal wat je bedoelt. De externe thermometer die ik nu heb en de controller in de binnenunit kan ik nu toch ook met zowel MELCloud als de Heatpump software extern bedienen?
Ik heb een Tado op een 15 jaar oude ME vloerunit, daarmee dus extern te programmeren en temperatuur in te stellen, maar geen additionele functies tov jouw controller.
Misschien snap ik je vraag niet

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
barta123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:05:
[...]

Het artikel wat ik zo gelezen had kon ik niet 1-2-3 terug vinden, maar bij alles was vrij duidelijk te zien dat een compressor vol gas laten beuken wel flink hete lucht oplevert, maar niet goed is voor de COP.

Ik verwarm mn huis ook nit 24/7 en het is dus ook niet handig dat je L/L WP vol gas gaat beuken op het moment dat je hem aanzet, dus dat de lucht in je huis in een half uur 20°C is. Wel handig als je meteen bezoek krijgt, dus goed dat de functie er is. Maar als je op termijn gewoon een beetje zuinig met stroom om wilt gaan is het niet handig.

Ik vind het comfort ook beter met nu de demand control op +/- 60%. Verwarmt langzamer met minder hete lucht, maar blijft ook deze temp lucht continu aanvoeren, omdat de warmtevraag vrij groot is - maar de unit slaat niet af.

Ik zal de data wel ff bij elkaar zetten. Het artikel wat ik deelde was ook niet waar ik initieel op doelde. Het ging me er meer om, is er een verschil en zo ja - waar kan je het best op mikken? :)

Wat me duidelijk werd, is dat je het rpm ook niet te laag wilt hebben, omdat je dan weer andere verliezen krijgt.. :)
Heb mn daikin ook op on demand 65% gezet op basis van jouw tip.

Eerst pendelde hij hier in de avond om de paar minuten als hij de heledag had gedraaid. Dat "lijkt" nu verleden tijd.

Even het weekend afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Iemand die na het plaatsen van airco’s ook de ruiten hebben vervangen? Ga je qua comfort en eventueel verbruik er flink op vooruit als je de ruiten laat vervangen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Chatslet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:47:
@w00key Wat ik vermoed is dat de opwarming van het huis ook meespeelt. De eerste dag dat ik 24 uur verwarmde was ik wel wat meer energie kwijt maar de dagen erna niet meer. Zou dus goed kunnen dat als je niet in de nacht verwarmd dat je dan ook iedere keer weer bakstenen of beton aan het verwarmen bent. Ik merk ook dat het over het algemeen comfortabeler is. Voorheen had ik nog wel eens de neiging om even te verhogen naar 21 graden omdat het koud aanvoelde maar dat is nu niet meer het geval.
Verwarmen van de bakstenen speelt zeker een rol. Maar over 21 of 22 graden hoef je geen zorgen te maken om verbruik, uitblaastemperatuur is ongeveer gelijk op 30 graden en COP wordt bepaald door temperatuur van de warmtewisselaar, niet kamertemperatuur.

Hier werkt gedurende eerste uur de airco iets harder, dan minder. Maar als het warm en zonnig is, of stroom erg goedkoop, dan sla ik dat op door het een graad, of meer, warmer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
henidde schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:08:
Iemand die na het plaatsen van airco’s ook de ruiten hebben vervangen? Ga je qua comfort en eventueel verbruik er flink op vooruit als je de ruiten laat vervangen?
Je bedoelt je dubbel glas upgraden? Of heb je nog enkel glas?

Ik heb dubbel glas en rolluiken, als ik de rolluiken dicht heb is het raam voelbaar warmer. Maar een comfortverschil merk ik niet.. Een AC gooit je ruimte toch zo vol warme lucht, denk dat het wel merkbaar is aan het verbruik :) (mijn dubbel glas is uit 1975 en had volgens het energielabel niet eens zo'n heel slechte isolatiewaarde)

Pagina: 1 ... 46 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic