Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

w00key schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:11:
[...]

Verwarmen van de bakstenen speelt zeker een rol. Maar over 21 of 22 graden hoef je geen zorgen te maken om verbruik, uitblaastemperatuur is ongeveer gelijk op 30 graden en COP wordt bepaald door temperatuur van de warmtewisselaar, niet kamertemperatuur.
Ik heb toevallig vandaag gemeten. Met een buitentemperatuur van 10-12 graden was het buitenunit ongeveer 4,7 graden.

Het binnenunit blaast op 40 graden, met de ventilator op automatische stand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G50e3RTeZ4fbLqzYfz5c-Tk9I4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FfvVMGBQT9GujZfWQVDs7cL.png?f=fotoalbum_large

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
EVfan schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:39:
………

Ik vroeg mij nog af of er interesse zou zijn voor een thermostaat gekoppeld aan de module?
Dus zoiets als een tado bijvoorbeeld, voor het instellen van de temperatuur?
[/quote]
@LED-Maniak
Snap niet helemaal wat je bedoelt. De externe thermometer die ik nu heb en de controller in de binnenunit kan ik nu toch ook met zowel MELCloud als de Heatpump software extern bedienen?
Ik heb een Tado op een 15 jaar oude ME vloerunit, daarmee dus extern te programmeren en temperatuur in te stellen, maar geen additionele functies tov jouw controller.
Misschien snap ik je vraag niet
Ik heb onderstaande besteld en ga hier custom software voor schrijven.
Hang je aan de muur of op een kast en kan je dus de airco mee instellen maar ook gebruiken als externe sensor indien gelinkt aan de climacontrol module. Daarnaast kan hij dan direct gelinkt worden aan home automation.

Deze ondersteunt qua icons de meest belangrijke instellingen van een airco(meer dan tado).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XqZSW-L2T/752467351-max.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 17-11-2023 18:29 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
henidde schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:08:
Iemand die na het plaatsen van airco’s ook de ruiten hebben vervangen? Ga je qua comfort en eventueel verbruik er flink op vooruit als je de ruiten laat vervangen?
Dat hangt af van wat er nu staat. Als je nu door enkel glas zit te turen, en je gaat naar het beste wat verkrijgbaar is, dan zal er wel een verschil zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Iemand die na het plaatsen van airco’s ook de ruiten hebben vervangen? Ga je qua comfort en eventueel verbruik er flink op vooruit als je de ruiten laat vervangen?
Ik kan er alleen iets over zeggen bij het stoken met CV. In ons vorige huis (tochthok uit 1870) scheelde dat ongeveer een kwart op de energierekening. Bijkomend voordeel was ook meer comfort. We hadden in de ochtend geen zeiknatte ramen en er kwam een stuk minder kou van af. We gingen toen van enkel glas naar HR glas. Is inmiddels alweer 14 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:36:
[...]

Dat hangt af van wat er nu staat. Als je nu door enkel glas zit te turen, en je gaat naar het beste wat verkrijgbaar is, dan zal er wel een verschil zijn.
Thermopeen dubbelglas uit ‘88 naar HR++ zal het dan zijn.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:28:
[...]

Ik heb onderstaande besteld en ga hier custom software voor schrijven.
Hang je aan de muur of op een kast en kan je dus de airco mee instellen maar ook gebruiken als externe sensor indien gelinkt aan de climacontrol module. Daarnaast kan hij dan direct gelinkt worden aan home automation.

Deze ondersteunt qua icons de meest belangrijke instellingen van een airco(meer dan tado).

[Afbeelding]
Ok, houdt me maar op de hoogte.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Hier enkel glas boven en oud dubbelglas beneden.

Had toen enkel vloerverwarming beneden en radiatoren boven.

Na het vervangen voor hr++ is het kwa comfort boven veel en veel beter. (We stookten en stoken boven nooit) Beneden wel wat winst... Maar niet dat je zegt wow.

Stookkosten zijn niet noemenswaardig gezakt. Niet iets wat je terug gaat verdienen in de komende 20 jaar. Dat kan natuurlijk ook komen door de ventilatieroosters die er bij de nieuwe kozijnen in zitten. In de oude situatienwas de enige ventilatie mogelijkheid.. het raam open zetten.

Rijtjes huis met geen noemenswaardig grote raampartijen.

Denk dat we er 100m3 op vooruit zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:35:
[...]

Ik weet niet goed wat je hier probeert te zeggen.
We zitten in het lucht/lucht warmtepomp topic dus de link met cv zie ik niet.
Ja, uiteraard zullen sommige mensen meer of minder buitenleiding hebben. Zou dat zon impact hebben op of 24/7 verwarmen danwel ad hoc verwarmen gunstiger is?

Wat betreft de bezemkast zal ik proberen het te interpreteren.

Wat maakt het uit hoe groot de te verwarmen ruimte is? Ik zou denken dat de benodigde capaciteit tov gerealiseerde capaciteit belangrijker is, samen met een goede verspreiding over de ruimte.
Een gat open zetten (raam rooster bijvoorbeeld) heeft meer invloed bij luchtverwarming dan vloerverwarming bijvoorbeeld.

Ik moet het artikel even weer opzoeken maar ik dacht ergens te lezen hebben dat elke 10 meter 1 kwh warmteverlies gaf kwa leidingwerk over de buitengevel, het standaard isolatie is niet zo geweldig en was meer bedoelt voor het dampdicht hebben van de leidingen om tijdens de zomer mee te koelen.

Hoe groter de ruimte des te meer variabelen mee gaan spelen.

Ik heb de leidingwerk hier nageisoleerd gezien ze overduidelijk warm waren op buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2023 21:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
henidde schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:19:
[...]

Thermopeen dubbelglas uit ‘88 naar HR++ zal het dan zijn.
Tja, er zijn nog wel wat factoren. Als je een precies antwoord wil, dan moet er van je huis een warmteverliesberekening gemaakt worden voor en na, en dat gecombineerd met je stookgewoontes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sebazzz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:22:
[...]

Ik heb toevallig vandaag gemeten. Met een buitentemperatuur van 10-12 graden was het buitenunit ongeveer 4,7 graden.

Het binnenunit blaast op 40 graden, met de ventilator op automatische stand. [Afbeelding]
Hey toevallig dezelfde meter, hier komt 49 graden uit de binnenunit en toch draait de unit nog op zijn sloffen als ik naar de compressorfreq kijk, zou rond 300-400 watt zijn, gewoon autostand.

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=36,mompow=6

Als de buitenunit op vollast draait staat er cmpfreq=84
Buitenunit temp -0.08 bij 2 graden buitentemp.

Dagverbruik 4kwh.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:51:
[...]

Een gat open zetten (raam rooster bijvoorbeeld) heeft meer invloed bij luchtverwarming dan vloerverwarming bijvoorbeeld.

Ik moet het artikel even weer opzoeken maar ik dacht ergens te lezen hebben dat elke 10 meter 1 kwh warmteverlies gaf kwa leidingwerk over de buitengevel, het standaard isolatie is niet zo geweldig en was meer bedoelt voor het dampdicht hebben van de leidingen om tijdens de zomer mee te koelen.

Hoe groter de ruimte des te meer variabelen mee gaan spelen.

Ik heb de leidingwerk hier nageisoleerd gezien ze overduidelijk warm waren op buiten.
Heb je een foto van hoe je dit geïsoleerd hebt? Ik ben wel benieuwd.. volgens mij is de isolatie die ik bij de mijne zie ook niet heel spectaculair nee. De belangrijkste daarin is dan wel de leidingen van de unit beneden, al is het maar ca. 1.5m leiding per unit

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Ja hier beneden van oud dubbel glas naar nieuwe kozijnen met triple glas gegaan. Qua stoken scheelt dit best wel wat. maar vooral meer comfort doordat er geen koudeval meer is bij de ramen.
Gisteren heeft hij beneden een uurtje staan verwarmen en is daarna teruggegaan naar zijn minimum vermogen, 180 - 200 watt. Daarmee bleef het beneden gewoon 19.5 - 20 graden. Met het oude glas en deze buitentemperatuur moest hij echt meer werken om het op deze temperatuur te houden.

Boven was alles enkel glas en nu ook triple, daar is het verschil veel groter. We verwarmen maar 1 kamer boven maar met de deuren open krijgt hij alles vrij warm. Met het enkel glas had je het gevoel dat je stond te stoken met de ramen open.

[ Voor 16% gewijzigd door Headshot_NL op 18-11-2023 07:01 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
Headshot_NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 06:59:
[...]

Ja hier beneden van oud dubbel glas naar nieuwe kozijnen met triple glas gegaan. Qua stoken scheelt dit best wel wat. maar vooral meer comfort doordat er geen koudeval meer is bij de ramen.
Gisteren heeft hij beneden een uurtje staan verwarmen en is daarna teruggegaan naar zijn minimum vermogen, 180 - 200 watt. Daarmee bleef het beneden gewoon 19.5 - 20 graden. Met het oude glas en deze buitentemperatuur moest hij echt meer werken om het op deze temperatuur te houden.

Boven was alles enkel glas en nu ook triple, daar is het verschil veel groter. We verwarmen maar 1 kamer boven maar met de deuren open krijgt hij alles vrij warm. Met het enkel glas had je het gevoel dat je stond te stoken met de ramen open.
Kijk, dat klinkt positief! Het wordt hier waarschijnlijk HR++ glas.

Meende ergens gelezen te hebben dat je voor triple glas ook verplicht kozijnen moet vervangen om voor subsidie in aanmerking te komen..

Klopt dit of zijn er escapes?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42

Oekol

waka waka hey hey

We gaan weer gezien het weer in de nacht naar 24/7 verwarmen hier. Vorig jaar altijd stand 2/5 gedaan en tot nu toe altijd dit jaar op automatisch gehad.

Overdag op dagen dat we thuis zijn om 9u naar 21 graden verwarmen. In de nacht 19 graden tot op dagen dat we werken 16.30, dan alsnog naar 21 graden.

Was de 2/5 vooral een kostenefficiënte maatregel? Want op auto reguleert die ook gewoon terug toch?

Vanmorgen was het 17 graden in de woonkamer. Net even twee graden te koud wat mij betreft :)

Oh en het betreft een daikin multisplit.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 18-11-2023 09:21 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
henidde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:03:
[...]

Meende ergens gelezen te hebben dat je voor triple glas ook verplicht kozijnen moet vervangen om voor subsidie in aanmerking te komen..

Klopt. Met het idee dat mensen anders triple glas in een lekkend kozijn gaan plaatsen wat echt nul nut heeft.

Hr++ werkt ook prima. Volgens mij mag je vacuumglas wel zetten in oude kozijnen voor de isde subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 18-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Caelorum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:30:
[...]

Klopt. Met het idee dat mensen anders triple glas in een lekkend kozijn gaan plaatsen wat echt nul nut heeft.

Hr++ werkt ook prima. Volgens mij mag je vacuumglas wel zetten in oude kozijnen voor de isde subsidie.
Ik schrok laatst van de prijzen. Collega betaalde 10000,- voor zijn ramen.

4 jaar geleden moest ik 5500,- afrekenen voor 6 ramen met draai kiep incl afwerking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Wortel87 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:56:
[...]
Ik schrok laatst van de prijzen. Collega betaalde 10000,- voor zijn ramen.

4 jaar geleden moest ik 5500,- afrekenen voor 6 ramen met draai kiep incl afwerking.
Ja die subsidie wordt gewoon als winst gepakt. Nog een reden waarom subsidies alleen op korte termijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Een AC-waaier bespaart ook veel in de kosten.
Betere verdeling van de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Headshot_NL schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 06:59:
[...]

Maar wel zonder ventilatieroosters erboven neem ik aan.

Bedenk ook dat oud glas na 30 jaar bijna al zijn isolatiewaarde heeft verloren.
Enkelglas heeft ook geen isolatiewaarde, het is water en winddicht(niet luchtdicht) en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:43:
[...]

Maar wel zonder ventilatieroosters erboven neem ik aan.

Bedenk ook dat oud glas na 30 jaar bijna al zijn isolatiewaarde heeft verloren.
Enkelglas heeft ook geen isolatiewaarde, het is water en winddicht(niet luchtdicht) en dat is het.
Nee wel met (goede) ventilatieroosters, enkel beneden. Zodra die dicht zijn scheelt dat veel maar in de tussenseizoen staan ze open. Nu staan ze bijna helemaal dicht maar heb je net wat frisse lucht binnen.
Bewuste keuze ondanks dat het iets qua warmte en geluidsisolatie inlevert.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
Vraagje..

Tijdje terug Daikin Perfera multi split 4.0kw met 2x 2.5 kw binnenunit laten monteren.
Wanneer ik nu een van de 2 aan heb op de 1e verdieping hoor ik op de 2e verdieping een bepaald geluid uit de unit komen terwijl hij uit staat.

Wanneer de unit net opgestart wordt is het geluid iets harder dan wanneer de unit een tijdje aan staat.

Is dit normaal dat er geluid waarneembaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

GabrielZ schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:05:
Vraagje..
Wanneer ik nu een van de 2 aan heb op de 1e verdieping hoor ik op de 2e verdieping een bepaald geluid uit de unit komen terwijl hij uit staat.
Ik gok dat je met geluid "getik" bedoeld. Dat is het typische getik door temperatuurverschil. Het andere unit warmt ook een beetje op, wat bleeding heet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
Het is meer een soort suizend geluid..
Sebazzz schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:12:
[...]

Ik gok dat je met geluid "getik" bedoeld. Dat is het typische getik door temperatuurverschil. Het andere unit warmt ook een beetje op, wat bleeding heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
GabrielZ schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:57:
Het is meer een soort suizend geluid..

[...]
Het is koudemiddel dat je hoort stromen. Als die uit staat gaat er bij een multispit toch nog koudemiddel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Caelorum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:27:
[...]

Ja die subsidie wordt gewoon als winst gepakt. Nog een reden waarom subsidies alleen op korte termijn werken.
Klopt, zo werkt het dus ook met zonnepanelen. Oh je koopt ze zonder BTW? Dan doen wij de prijs nog ff omhoog.

Ik heb 6200 betaald voor 11 panelen, dat vind ik ook veel en veel te veel.

Chinese GOODWE omvormer en 11 canadian solar 430WP panelen

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb een Mitsubushi airco/inverter. Ik probeer het drogen mode te gebruiken. Welke instellingen moet ik gebruiken? Mijn doel is dat luchtvochtigheid gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
Harbo schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:30:
Ik heb een Mitsubushi airco/inverter. Ik probeer het drogen mode te gebruiken. Welke instellingen moet ik gebruiken? Mijn doel is dat luchtvochtigheid gaat dalen.
Ontvochtigen kan een airco alleen met koelen, is een korte tijd geleden al voorbij gekomen in dit topic: macmellow in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:46
henidde schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:03:
[...]

Over hoeveel m² raam gaat het precies. Wij zijn van enkel naar hr++ over flink pak m².
Als het om veel glas gaat is je winst uiteraard hoger zijn.
Daarnaast ook de dichtingen checken als je je kozijnen wil houden, zou ik persoonlijk niet doen. Je zet ook niet n nieuwe stoel in een oude auto ...
Er zijn altijd budgetrestricties natuurlijk maar gewoon goed opletten dat je investering niet teniet wordt gedaan door het houden van slechte kozijnen.

Bij ons maakte de combinatie van nieuwe ramen en spouwmuurisolatie alvast een reusachtig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, de huiskamer is een deurtje verder...

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de interface van MELCloud voor de verbruikshistoriek niet gebruiksvriendelijk, is er een methode om die data op een andere manier te verkrijgen? Via een app, plugin of andere website? Liefst nog via een soort dashboard waar je steeds alle data kan zien in een grafiek?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik heb nu sinds een paar weken een Mitsubishi electric multisplit, als verwarming voor de slaapkamers maar volgens mij pendelt hij echt belachelijk en hij lijkt ook een stuk minder zuinig dan de WP die de benedenverdieping doet (en door het open trapgat een bijdrage naar boven doet). Die verbruikte gisteren voor de hele dag 20 graden minder dan de airo's een paar uur op 19.

De situatie
Het systeem bevat nu een MXZ-3f54 en 2 2.5kW binnenunits (De kleinste 3-poorts buitenunit. We willen mogelijk later nog een unit op zolder bij kunnen plaatsen)

de kleine slaapkamer is zeer goed geisoleerd, en heeft sowieso weinig oppervlak naar buiten, dus die unit staat niet vaak aan (een uurtje 's ochtends op fluisterstand, 2 's avonds).
De grote slaapkamer heeft wat emer buitenoppervlak, en is iets midner geisoleerd, dus zou nog een redelijke warmtevraag moeten hebben, maar juist als alleen die unit aanstaat gaat de compressor elke 10-15 minuten kort aan, waarbij hij 2 minuten oploopt tot 500 W, een minuut of 2-3 op 200-300 draait, en dan weer uitgaat. De buitentemperatuur lijkt niet heel veel invloed te hebben. Bij de iets lagere temperaturen vorige week waren de runs misschien iets langer, maar nog steeds ongeveer met dezelfde frequentie.

Als hij dan uit gaat, gaat de binnenunit horizontaal blazen, loopt de temperatur volgens zijn eigen sensor snel terug, en springt hij weer aan. Ik krijg haast de indruk dat hij in die periode het koudemiddel rond blijft pompen, wat dan natuurlijk afkoelt buiten (nee, hij staat niet op 'auto' maar netjes op 'verwarmen') waardoor hij de opwarming weer gedeeltelijk ongedaan maakt en het oncomfortabel aanvoelt.

Ook opvallend is dat hij al aanspringt terwijl de gemeten temperatuur nog een halve graad boven het setpoint zit. Dus het hoeft nog helemaal niet, op die koude luchtstroom na, en de temperatuur (op de unit) blijft steeds 0.5-1 graad warmer dan ingesteld.

De vragen
Kan ik hem op de één of andere manier forceren om wat langer op die 300 watt te blijven hangen (of desnoods op 500)? En iets minder springerig te reageren? Als ik hem aanzit begint hij met een stuk hoger vermogen. Nergens voor nodig wmb, liever wat langzamer zodat de lucht zich rustig door de kamer kan verspreiden.
Een beetje temperatuurfluctuatie is niet erg, maar zeker 's nachts is het de hele tijd heen en weer bewegen van de vanes, afkoel-getik en af en toe een sissend geluid bij het opstarten wel irritant.

Kan het zo zijn dat hij teveel van zijn eigen uitblaaslucht direct weer opzuigt? Hij hangt wel een beetje in een hoek. Dat zou kunnen verklaren waarom hij ook bij het opwarmen van de kamer zo snel weer afschakelt en daarna weer snel afkoelt als de lucht wat meer mengt. Zelfs met de fan op 5 lijkt hij niet heel hard te blazen. (ik heb hem wel permanent op nachtmodus staan, want dat kan ik met de app niet op een timer sturen). Is er iets van een externe thermostaat te regelen die ik aan de andere kant van de kamer kan hangen om het gedrag wat te 'smoothen'? Ik begrijp dat tado-achtige oplossingen alleen maar de temperatuur-setting van de unit kunnen sturen, en niet direct het gevraagde vermogen, dus dat schiet niet op.

Hoe erg is dat pendelen eigenlijk voor de levensduur? Elke 10-15 minuten gedurende gemiddeld 4 uur per dag 6 maanden per jaar (orde van grootte) komt op 3600 starts per jaar. Dat is bij redelijk beperkt gebruik, dus zou ook meer kunnen worden ('s nachts aan laten staan, 3e unit erbij) maar bij koudere temperaturen misschien iets minder. Hoeveel starts kan zo'n ding hebben voor hij kuren begint te vertonen?

Kan het zin hebben om de isolatie te verbeteren? (Eén van de ramen is nu nog jaren-80 dubbel glas. Andere raam is tripel glas, en dak/muur is ergens rond de Rc 2-3) Je zou denken dat pendelen bij een kleinere warmtevraag juist erger wordt, maar aan de andere kant zal de temperatuur dan misschien minder snel inzakken (houtskeletbouw-huis dus nauwelijks thermische buffer) waardoor hij minder aan hoeft.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Somethingsin schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:38:
Ik heb nu sinds een paar weken een Mitsubishi electric multisplit, als verwarming voor de slaapkamers maar volgens mij pendelt hij echt belachelijk en hij lijkt ook een stuk minder zuinig dan de WP die de benedenverdieping doet (en door het open trapgat een bijdrage naar boven doet). Die verbruikte gisteren voor de hele dag 20 graden minder dan de airo's een paar uur op 19.

De situatie
Het systeem bevat nu een MXZ-3f54 en 2 2.5kW binnenunits (De kleinste 3-poorts buitenunit. We willen mogelijk later nog een unit op zolder bij kunnen plaatsen)

de kleine slaapkamer is zeer goed geisoleerd, en heeft sowieso weinig oppervlak naar buiten, dus die unit staat niet vaak aan (een uurtje 's ochtends op fluisterstand, 2 's avonds).
De grote slaapkamer heeft wat emer buitenoppervlak, en is iets midner geisoleerd, dus zou nog een redelijke warmtevraag moeten hebben, maar juist als alleen die unit aanstaat gaat de compressor elke 10-15 minuten kort aan, waarbij hij 2 minuten oploopt tot 500 W, een minuut of 2-3 op 200-300 draait, en dan weer uitgaat. De buitentemperatuur lijkt niet heel veel invloed te hebben. Bij de iets lagere temperaturen vorige week waren de runs misschien iets langer, maar nog steeds ongeveer met dezelfde frequentie.

Als hij dan uit gaat, gaat de binnenunit horizontaal blazen, loopt de temperatur volgens zijn eigen sensor snel terug, en springt hij weer aan. Ik krijg haast de indruk dat hij in die periode het koudemiddel rond blijft pompen, wat dan natuurlijk afkoelt buiten (nee, hij staat niet op 'auto' maar netjes op 'verwarmen') waardoor hij de opwarming weer gedeeltelijk ongedaan maakt en het oncomfortabel aanvoelt.

Ook opvallend is dat hij al aanspringt terwijl de gemeten temperatuur nog een halve graad boven het setpoint zit. Dus het hoeft nog helemaal niet, op die koude luchtstroom na, en de temperatuur (op de unit) blijft steeds 0.5-1 graad warmer dan ingesteld.

De vragen
Kan ik hem op de één of andere manier forceren om wat langer op die 300 watt te blijven hangen (of desnoods op 500)? En iets minder springerig te reageren? Als ik hem aanzit begint hij met een stuk hoger vermogen. Nergens voor nodig wmb, liever wat langzamer zodat de lucht zich rustig door de kamer kan verspreiden.
Een beetje temperatuurfluctuatie is niet erg, maar zeker 's nachts is het de hele tijd heen en weer bewegen van de vanes, afkoel-getik en af en toe een sissend geluid bij het opstarten wel irritant.

Kan het zo zijn dat hij teveel van zijn eigen uitblaaslucht direct weer opzuigt? Hij hangt wel een beetje in een hoek. Dat zou kunnen verklaren waarom hij ook bij het opwarmen van de kamer zo snel weer afschakelt en daarna weer snel afkoelt als de lucht wat meer mengt. Zelfs met de fan op 5 lijkt hij niet heel hard te blazen. (ik heb hem wel permanent op nachtmodus staan, want dat kan ik met de app niet op een timer sturen). Is er iets van een externe thermostaat te regelen die ik aan de andere kant van de kamer kan hangen om het gedrag wat te 'smoothen'? Ik begrijp dat tado-achtige oplossingen alleen maar de temperatuur-setting van de unit kunnen sturen, en niet direct het gevraagde vermogen, dus dat schiet niet op.

Hoe erg is dat pendelen eigenlijk voor de levensduur? Elke 10-15 minuten gedurende gemiddeld 4 uur per dag 6 maanden per jaar (orde van grootte) komt op 3600 starts per jaar. Dat is bij redelijk beperkt gebruik, dus zou ook meer kunnen worden ('s nachts aan laten staan, 3e unit erbij) maar bij koudere temperaturen misschien iets minder. Hoeveel starts kan zo'n ding hebben voor hij kuren begint te vertonen?

Kan het zin hebben om de isolatie te verbeteren? (Eén van de ramen is nu nog jaren-80 dubbel glas. Andere raam is tripel glas, en dak/muur is ergens rond de Rc 2-3) Je zou denken dat pendelen bij een kleinere warmtevraag juist erger wordt, maar aan de andere kant zal de temperatuur dan misschien minder snel inzakken (houtskeletbouw-huis dus nauwelijks thermische buffer) waardoor hij minder aan hoeft.
Klinkt voor mij alsof je een heel erg beperkte warmtevraag hebt. Kan je niet op de momenten dat je stookt gewoon een paar graden warmer stoken en niet maar voor 1 uurtje? In 1 uur een beetje pruttelen voeg je ook nauwelijks warmte toe aan je ruimte...

Als ik het goed begrijp heb je dus een losse unit voor beneden en een vrij grote voor je bovenverdieping? Dan had je eigenlijk beter een paar kleine units erbij kunnen hangen aan je grote beneden... Denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Oplossing is een externe sensor:
v&a aangeboden: Mitsubishi Electric WiFi module met draadloze thermostaat

Hoop users hier hebben er al een en (volgens velen van hun) is er een groot verschil in stabiliteit van regeling en kamertemperatuur.
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:35:
Ik vind de interface van MELCloud voor de verbruikshistoriek niet gebruiksvriendelijk, is er een methode om die data op een andere manier te verkrijgen? Via een app, plugin of andere website? Liefst nog via een soort dashboard waar je steeds alle data kan zien in een grafiek?
Welke unit(binnen+buiten) heb je?

[ Voor 28% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2023 10:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Somethingsin Pendelen is geen probleem voor de levensduur. Een koelkast pendelt 24/7 en doet het na 20 jaar nog steeds. Voor een moderne airco met inverter en softstart zal dat dus nog minder een probleem zijn. 2,5 kw of zelfs 2kw is vaak al te groot voor een gemiddelde slaapkamer dus pendelen zal je al vrij snel hebben. Daarbij "helpt" de warmtepomp beneden via het trapgat ook nog mee zoals je zelf al aangeeft. Je zou dus kunnen overwegen om de deur naar het trapgat of de deuren van de kamers dicht te houden. Verder zorgt een externe temperatuursensor zoals hier al wordt aangegeven voor een rustiger regelgedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De situatie

De vragen

Nu is het te laat, maar ik had een goed dekbed overwogen.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:48:

[...]

Welke unit(binnen+buiten) heb je?
MSZ-AP35VG
MUZ-AP35VG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hmm oke, ik heb dezelfde binnenunit maar andere buitenunit(mxz-2f53vf). Verbruiksgrafiek is hier een py-chart met aan-uit gegevens. Maar niet verbruik helaas. Misschien kan het geintegreerd worden in de climacontrol module die ik heb gemaakt, vandaar mijn vraag. Naar mijn weten is er geen api access naar melcloud met dit soort ruwe data mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Chatslet schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:58:
@Somethingsin Pendelen is geen probleem voor de levensduur. Een koelkast pendelt 24/7 en doet het na 20 jaar nog steeds. Voor een moderne airco met inverter en softstart zal dat dus nog minder een probleem zijn. 2,5 kw of zelfs 2kw is vaak al te groot voor een gemiddelde slaapkamer dus pendelen zal je al vrij snel hebben. Daarbij "helpt" de warmtepomp beneden via het trapgat ook nog mee zoals je zelf al aangeeft. Je zou dus kunnen overwegen om de deur naar het trapgat of de deuren van de kamers dicht te houden. Verder zorgt een externe temperatuursensor zoals hier al wordt aangegeven voor een rustiger regelgedrag.
Ik zou de vergelijking met de koelkast compressor niet direct maken.

Die dingen dragen dezelfde naam, namelijk: compressor - maar lijken van zijn verste verte niet op elkaar.

Ik zeg hier vaker, ik geloof niet dat een systeem dat pendelt per definitie slechter af zou zijn, maar de hele gedachte achter een Inverter aangedreven warmtepomp is juist terugregelen, zodat hij niet continu in/uitschakelt. Uiteindelijk scheelt dit wel in het stroomverbruik. Maar dat is vergeleken met een oude aan/uit compressor en een inverter compressor. Een inverter unit die vervolgens ook nog aan/uit gaat lopen herhalen, zal waarschijnlijk niet minder verbruiken dan eentje die op een laag pitje doorloopt.

En of het invloed heeft op slijtage, dat zou uitgezocht moeten worden. Zomaar het een of het ander verkondigen ben ik niet zo kapot van. Waar we iets aan hebben is bewijs, nu zijn er een hoop mensen die zeggen : 'pendelen is heel slecht voor je compressor' en mensen die hier zeggen; 'je koelkast pendelt ook 24/7, dus voor de L/L WP maakt het ook niet uit'.

Beiden geloof ik eigenlijk niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pendelen is vooral hinderlijk vanwege comfort, iets is aanwezig en valt abrupt weg dit wordt als hinderlijk ervaren door de meeste mensen.

Denk aan de druppende kraan, niet ernstig maar wel hinderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:07:
[...]

Hmm oke, ik heb dezelfde binnenunit maar andere buitenunit(mxz-2f53vf). Verbruiksgrafiek is hier een py-chart met aan-uit gegevens. Maar niet verbruik helaas. Misschien kan het geintegreerd worden in de climacontrol module die ik heb gemaakt, vandaar mijn vraag. Naar mijn weten is er geen api access naar melcloud met dit soort ruwe data mogelijk.
Ik zie wel het verbruik, maar ik vind de interface niet handig. Om even het overzicht van de dag te bekijken moet je 10x klikken. Hij laat standaard het voorbije jaar zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohaNlwIXIl6egVK1K_OadkS8pLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMSt6ISqMwGoehc183UxnZTG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MRdfWTVIpGCMQhNQSXiLt0gDZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S0goiOExCvWkkTt6ClRFORIq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:15:
[...]
Ik zie wel het verbruik, maar ik vind de interface niet handig. Om even het overzicht van de dag te bekijken moet je 10x klikken. Hij laat standaard het voorbije jaar zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van wat ik van anderen heb gelezen wijkt dit verbruik aanzienlijk af met de werkelijkheid.
Dus wellicht beter om iets van een shelly of homewizard te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 13:36
mr_evil08 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:12:
Pendelen is vooral hinderlijk vanwege comfort, iets is aanwezig en valt abrupt weg dit wordt als hinderlijk ervaren door de meeste mensen.

Denk aan de druppende kraan, niet ernstig maar wel hinderlijk.
Met bijvoorbeeld koelen heb ik er eigenlijk geen last van (dan blijft de unit gewoon rustig doorblazen en merk ik er eigenlijk niets van). Bij verwarmen gaat (bij MHI) de binnenunit van de open naar de gesloten stand en daarna dus weer open, dit is iets dat je simpelweg hoort (vooral door de motortjes in de unit) en ook iets waar ik wakker van zou worden als het in de slaapkamer zou gebeuren. Wij verwarmen 's nachts gelukkig niet dus hier is dit probleem niet aan de orde, maar als je dat wel wil is het iets om rekening mee te houden. Echter gaat het met veel slaapkamers (i.v.m. het geringe formaat) heel lastig zijn om dit volledig te kunnen voorkomen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

barta123 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:43:
[...]

Klinkt voor mij alsof je een heel erg beperkte warmtevraag hebt. Kan je niet op de momenten dat je stookt gewoon een paar graden warmer stoken en niet maar voor 1 uurtje? In 1 uur een beetje pruttelen voeg je ook nauwelijks warmte toe aan je ruimte...

Als ik het goed begrijp heb je dus een losse unit voor beneden en een vrij grote voor je bovenverdieping? Dan had je eigenlijk beter een paar kleine units erbij kunnen hangen aan je grote beneden... Denk ik
Dus gewoon 2 uur lang op 21 zetten ipv 19, maar dan iets eerder? Heb hem nu een half uurtje voordat we er willen zijn aan. Zou kunnen. Ik kreeg juist wel de indruk dat het met 1 uur een beetje pruttelen al behoorlijk warm werd (maar misschien wel wat instabiel/snel weer afkoelend, en zou deels een vertekend beeld van de temperatuursensor op de unit kunnen zijn)

De unit beneden is een L/W monoblock. Die is ook redelijk overbemeten, dus qua capaciteit had het gekund, maar een airco kan er dus niet bij. Ik heb ervoor gekozen om boven met airco's te doen omdat ik boven nog een cv-leidingwerk/radiatoren had, en geen zin had om daar alle muren open te moeten trekken om dat netjes weggewerkt te krijgen, plus de optie tot koelen is wel prettig.
LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:48:
[...]

Oplossing is een externe sensor:
v&a aangeboden: Mitsubishi Electric WiFi module met draadloze thermostaat

Hoop users hier hebben er al een en (volgens velen van hun) is er een groot verschil in stabiliteit van regeling en kamertemperatuur.

[...]
Ah, dat kan dus wel. Had al naar zoiets gezocht, maar kon er met googlen niet direct wat over vinden (alleen iets als die tado, die dus juist niet handig werkt). Alklima lijkt ze ook nergens te noemen. Is dit een zelfbouw-projectje, of iets van Mitsubishi zelf? Ik neem aan dat ze op AY-units ook werken (je advertentie noemt alleen AP)
Chatslet schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:58:
barta123 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:09:

Die dingen dragen dezelfde naam, namelijk: compressor - maar lijken van zijn verste verte niet op elkaar.
[...]

Beiden geloof ik eigenlijk niet :+
Top, dank je! Ga ik ervanuit dat het qua levensduur in elk geval niet compleet funest is...
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:59:
[...]
Nu is het te laat, maar ik had een goed dekbed overwogen.
Ja, maar dan heb je het alsnog best koud als je na het douchen de slaapkamer inloopt, andere dingen wil doen in de slaapkamer (de kleine een boekje voorlezen ofzo) of 's ochtends je bet uit stapt. WAF-issues (en vooruit, ik vind 16-17 graden (en nog minder in de winter) ook niet ideaal).

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Somethingsin schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ah, dat kan dus wel. Had al naar zoiets gezocht, maar kon er met googlen niet direct wat over vinden (alleen iets als die tado, die dus juist niet handig werkt). Alklima lijkt ze ook nergens te noemen. Is dit een zelfbouw-projectje, of iets van Mitsubishi zelf? Ik neem aan dat ze op AY-units ook werken (je advertentie noemt alleen AP)
De warmte uit de airco stijgt omhoog direct zijn eigen sensor in, dus dat pendelen ga je heel lastig oplossen door wat met de temperatuur te spelen.

Met de externe sensor hier begint de 3.5kW unit op zo'n 600W en schakelt daarna al snel terug naar rond de 120~134W en blijft hier op staan. Minimum van mijn dual-split unit.

Het is geen origineel mitsubishi product en het zou ook op de AY moeten werken. Volgens mij zijn er al tweakers die hem op de AY hebben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:18:
[...]

Van wat ik van anderen heb gelezen wijkt dit verbruik aanzienlijk af met de werkelijkheid.
Ja, maar de installateur heeft hem aangesloten op de groep van 'stopcontacten gelijkvloers', niet via een stopcontact zelf, maar van buitenaf door de muur en dan IN de muur aangesloten op de kabels van het stopcontact. Elegante oplossing, maar apart meten gaat dus niet.
LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:26:
[...]

De warmte uit de airco stijgt omhoog direct zijn eigen sensor in, dus dat pendelen ga je heel lastig oplossen door wat met de temperatuur te spelen.
Niet als je hem harder laat blazen, maar misschien wil je dat niet in een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:38:
[...]

Ja, maar de installateur heeft hem aangesloten op de groep van 'stopcontacten gelijkvloers', niet via een stopcontact zelf, maar van buitenaf door de muur en dan IN de muur aangesloten op de kabels van het stopcontact. Elegante oplossing, maar apart meten gaat dus niet.
Ai.. mooie oplossing inderdaad maar dat is pech helaas. Ik heb zoiets ook gedaan bij iemand en dan zat inderdaad de split in de doos van het stopcontact binnen.
[...]

Niet als je hem harder laat blazen, maar misschien wil je dat niet in een slaapkamer.
Ook dan gebeurt het. Zo'n externe sensor hangt typisch op 1.5 meter hoogte. Niet in de flow en ver van de bron. Wat die sensor meet is dus heel anders dan wat de interne sensor meet(die zit letterlijk 5cm van waar de hitte vandaan komt, dus al het plastic wat er omheen zit is ook mooi aan het opwarmen). Daarnaast gaat je indoor unit automatisch op een lage stand naar het plafond blazen zodra de temperatuur bereikt zou zijn.

Maar goed, dit is natuurlijk een wij-van-wc-eend verhaal. Er zullen meerdere tweakers met zo'n sensor hier kunnen bevestigen dat het echt anders is.

Sterker nog, ik heb hier het probleem dat in een andere kamer precies tegenover de unit nog een unit hangt. Deze unit in de andere kamer krijgt zoveel hitte vanuit deze unit uit kamer 1 dat hij niet eens wil verwarmen zonder externe sensor 8)7 . Dan geeft hij 20 graden aan terwijl het 16 is in de kamer. De muur zelf straalt genoeg warmte uit om de interne sensor op te warmen. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:38:
[...]

Je kunt toch ook gewoon een energiemeter in je buitenunit bouwen? Hebben er wel meer in dit topic gedaan :)

Voorbeeldje: vn2000 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 9% gewijzigd door MiBe op 20-11-2023 11:59 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:22:
[...]

Met bijvoorbeeld koelen heb ik er eigenlijk geen last van (dan blijft de unit gewoon rustig doorblazen en merk ik er eigenlijk niets van). Bij verwarmen gaat (bij MHI) de binnenunit van de open naar de gesloten stand en daarna dus weer open, dit is iets dat je simpelweg hoort (vooral door de motortjes in de unit) en ook iets waar ik wakker van zou worden als het in de slaapkamer zou gebeuren. Wij verwarmen 's nachts gelukkig niet dus hier is dit probleem niet aan de orde, maar als je dat wel wil is het iets om rekening mee te houden. Echter gaat het met veel slaapkamers (i.v.m. het geringe formaat) heel lastig zijn om dit volledig te kunnen voorkomen.
Pendelen voorkom je idd niet in een slaapkamer, zelfs een 1,5kwh gebeurd het bij ruimte,s van 4 bij 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ik kan dit bevestigen, MELCloud rapporteert ergens tussen 20 en 40% hoger verbruik dan ik, via een recent aangesloten Homewizard 1 fase wifi kWh meter meet. Die laatste heb ik nu 3 weken en genoemde afwijking is systematisch, altijd teveel en afhankelijk, kennelijk, van het momentane en dagelijkse gebruik minimaal 20, maximaal 40 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
barta123 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:09:
[...]

Die dingen lijken wel degelijk op elkaar. Koelkasten werken vrijwel altijd met een spiraalcompressor. Bij airco's is dat meestal ook het geval. Eigenlijk alleen de goedkopere lawaaibakken werken met een zuigercompressor. Ook worden zowel bij koelkasten als airco's en warmtepompen de zelfde koelgassen en compressorolie gebruikt. Mechanisch werken ze dus het zelfde. Het enige wat anders is (even sterk versimpeld) is dat bij een airco met inverter is dat de motor die de compressor aandrijft een variabel toerental heeft. Het voordeel van een spiraalcompressor is weinig trillingen en een zeer geringe slijtage. Daarom kunnen ze dus ook in een airco met weinig tot geen onderhoud zeer lang mee gaan.
Dan nog het vermeende extra energieverbruik; Ik merk hier zelf dat ik met enigszins pendelende airco's gewoon de COP haal. Als het al meer energie kost dan is het dusdanig klein dat het weg valt in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:47:
[...]

Ai.. mooie oplossing inderdaad maar dat is pech helaas. Ik heb zoiets ook gedaan bij iemand en dan zat inderdaad de split in de doos van het stopcontact binnen.

[...]

Ook dan gebeurt het. Zo'n externe sensor hangt typisch op 1.5 meter hoogte. Niet in de flow en ver van de bron. Wat die sensor meet is dus heel anders dan wat de interne sensor meet(die zit letterlijk 5cm van waar de hitte vandaan komt, dus al het plastic wat er omheen zit is ook mooi aan het opwarmen). Daarnaast gaat je indoor unit automatisch op een lage stand naar het plafond blazen zodra de temperatuur bereikt zou zijn.

Maar goed, dit is natuurlijk een wij-van-wc-eend verhaal. Er zullen meerdere tweakers met zo'n sensor hier kunnen bevestigen dat het echt anders is.

Sterker nog, ik heb hier het probleem dat in een andere kamer precies tegenover de unit nog een unit hangt. Deze unit in de andere kamer krijgt zoveel hitte vanuit deze unit uit kamer 1 dat hij niet eens wil verwarmen zonder externe sensor 8)7 . Dan geeft hij 20 graden aan terwijl het 16 is in de kamer. De muur zelf straalt genoeg warmte uit om de interne sensor op te warmen. |:(
Ik kan dit bevestigen. Mijn 5 kW ME LL warmtepomp loopt heel netjes, uren, vaak een dag achtereen met lichte fluctuaties in verbruik/geleverd vermogen/compressor frequentie, maar geen enkele vorm van pendelen. De externe sensor staat 5 meter naar links van de loodrechte as vanaf de binnenunit die de horizontale wipers maximaal links rechts beweegt. Als ik voldoende hard blaas is er geen temperatuur verschil in de woonruimte bij 10 graden buiten en maximaal 1 graad bij 0. Dat is mijn ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Chatslet schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:13:
[...]

Die dingen lijken wel degelijk op elkaar. Koelkasten werken vrijwel altijd met een spiraalcompressor. Bij airco's is dat meestal ook het geval. Eigenlijk alleen de goedkopere lawaaibakken werken met een zuigercompressor. Ook worden zowel bij koelkasten als airco's en warmtepompen de zelfde koelgassen en compressorolie gebruikt. Mechanisch werken ze dus het zelfde. Het enige wat anders is (even sterk versimpeld) is dat bij een airco met inverter is dat de motor die de compressor aandrijft een variabel toerental heeft. Het voordeel van een spiraalcompressor is weinig trillingen en een zeer geringe slijtage. Daarom kunnen ze dus ook in een airco met weinig tot geen onderhoud zeer lang mee gaan.
Dan nog het vermeende extra energieverbruik; Ik merk hier zelf dat ik met enigszins pendelende airco's gewoon de COP haal. Als het al meer energie kost dan is het dusdanig klein dat het weg valt in de marge.
Een aantal punten: een koelkast heeft vrijwel nooit R32 als koudemiddel.
Vaak is dit pentaan, isobutaan (R600a). Dat wordt in split airco's nooit toegepast. Koelkasten en airco's delen wel eens R290, propaan. Maar dat is (nog) niet zo gangbaar (hopelijk in de toekomst wel meer, stuk milieuvriendelijker!)

En het lage verbruik van het pendelen is ook te onderbouwen; de meeste compressors nu zijn "soft start", dus idd niet zoals een zuigercompressor meteen een dikke stroom nodig om op te starten (https://www.danfoss.com/e...iable-speed/#tab-overview )

Verder helder.. ;) Dat de compressors veel op elkaar lijken wist ik niet, al weet ik wel dat oudere koelkasten een stuk andere compressors hebben... Mijn Liebherr koelvriescombinatie die ik nu heb (4 vrieslades en een ruim koelvak daarboven) is fluisterstil als ik het vergelijk met de Indesit tractor die hiervoor stond (die was uit 2006, alsnog werkend kunnen verkopen) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:47:

Jep, de sensor werkt echt super. Gewoon plug en play ook.
De L/L warmtepomp was voor mij oorspronkelijk een tussenoplossing. Mijn stookolieketel was defect en deze mag niet meer vervangen worden in België. Ik had dus nooit gedacht dat dit een volwaardige oplossing kon zijn.
In combinatie met de externe sensor is het comfort echter zo hoog dat ik dit nu wel als een volwaardige oplossing zie. Gewoon de temperatuur instellen en ik moet geen hele dag zitten klooien met fanstanden en offsets en dergelijke. Ik ben echt razend enthousiast. Mijn L/L unit i.c.m. de sensor heeft het verwarmingsprobleem opgelost waar ik al vele slapeloze nachten over had.
Ik heb er zelf al eentje in reserve gekocht :)

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Omerta schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:24:
[...]

Jep, de sensor werkt echt super. Gewoon plug en play ook.
De L/L warmtepomp was voor mij oorspronkelijk een tussenoplossing. Mijn stookolieketel was defect en deze mag niet meer vervangen worden in België. Ik had dus nooit gedacht dat dit een volwaardige oplossing kon zijn.
In combinatie met de externe sensor is het comfort echter zo hoog dat ik dit nu wel als een volwaardige oplossing zie. Gewoon de temperatuur instellen en ik moet geen hele dag zitten klooien met fanstanden en offsets en dergelijke. Ik ben echt razend enthousiast. Mijn L/L unit i.c.m. de sensor heeft het verwarmingsprobleem opgelost waar ik al vele slapeloze nachten over had.
Ik heb er zelf al eentje in reserve gekocht :)
Maar dat ding doet dus niets meer dan het temperatuur-signaal van de ingebouwde sensor hijacken/overschrijven en laat verder de airco z'n werk doen (tenzij je de optionele commando's gebruikt)? Simpel en precies wat ik voor ogen had. Klinkt alsof we die maar moeten proberen. Even overleggen vanavond.

Waarom maken ze dat in 's hemelsnaam niet zelf?

-'sin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Somethingsin schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:30:
[...]

Maar dat ding doet dus niets meer dan het temperatuur-signaal van de ingebouwde sensor hijacken/overschrijven en laat verder de airco z'n werk doen (tenzij je de optionele commando's gebruikt)? Simpel en precies wat ik voor ogen had. Klinkt alsof we die maar moeten proberen. Even overleggen vanavond.

Waarom maken ze dat in 's hemelsnaam niet zelf?
Correct. Je merkt er qua bediening niets van dat hij er is. MelCloud werkt dus ook gewoon en eventueel kan je hem koppelen aan je eigen home automation systeem.

Mitsubishi maakt het wel zelf, maar dan moet je voor >300 euro een wandbedieningspaneel kopen en daarna nog 100 euro een draadloze module.

Wandbedieningspaneel ben ik ook mee bezig, maar dan voor een veel schappelijkere prijs en dan als optionele accessoire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:33:
[...]

Correct. Je merkt er qua bediening niets van dat hij er is. MelCloud werkt dus ook gewoon en eventueel kan je hem koppelen aan je eigen home automation systeem.

Mitsubishi maakt het wel zelf, maar dan moet je voor >300 euro een wandbedieningspaneel kopen en daarna nog 100 euro een draadloze module.

Wandbedieningspaneel ben ik ook mee bezig, maar dan voor een veel schappelijkere prijs en dan als optionele accessoire.
Zeker interessant dan. En zou zo'n echt mitsubishi (of Loxone) bedieningselement dan meer precies kunnen sturen (specifiek een bepaald vermogen vragen bijvoorbeeld, om onnodige vermogens pieken het eerste (half) uur te vermijden? Of zelflerend acteren om te voorspellen wanneer hij aan moet voor een bepaalde temperatuur op een bepaald moment)

Ook wel grappig trouwens: ik heb nu de unit in de grote slaapkamer op 19 staan. Die vraagt nu nog steeds gemiddeld zo'n 200 watt (aan/uit elke 10 minuten) en pendelt tussen 19/20 gemeten temperatuur. De kleine slaapkamer staat uit, maar daar is het gewoon constant 20 graden.

Nog best een hoop bleeding dan, of niet?

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
@LED-Maniak
Ben je nog bezig met het ontwikkelen van een externe sensor voor MHI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Somethingsin schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:17:
[...]

Zeker interessant dan. En zou zo'n echt mitsubishi (of Loxone) bedieningselement dan meer precies kunnen sturen (specifiek een bepaald vermogen vragen bijvoorbeeld, om onnodige vermogens pieken het eerste (half) uur te vermijden? Of zelflerend acteren om te voorspellen wanneer hij aan moet voor een bepaalde temperatuur op een bepaald moment)
Nee, want de logica in de binnen unit bepaalt dat. De sturing van mijn module is niets anders dan die van origineel mitsubishi. Maar als origineel je een beter gevoel geeft moet je dat doen natuurlijk. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2023 13:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LED-Maniak
pjotter1965 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:27:
@LED-Maniak
Ben je nog bezig met het ontwikkelen van een externe sensor voor MHI ?
Yes, verse start gemaakt. Ben er mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:27:
[...]

Nee, want de logica in de binnen unit bepaalt dat. De sturing van mijn module is niets anders dan die van origineel mitsubishi. Maar als origineel je een beter gevoel geeft moet je dat doen natuurlijk. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. ;)
Ik heb net een Mitsubishi Aircon-systeem (en een warmtepomp) aangeschaft aan de absurde prijzen van 2023. De portemonnee *was* dus goed gevuld. Een paar honderd euro besparen is nu mooi meegenomen :P

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:22
Ik zie en hoor ook steeds meer om een plafondventilator tesamen met een airco te gebruiken, dit zou te goede komen in de winter en zomer...

Zijn er gebruikers hier die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

LED-Maniak schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:28:
[...]

Yes, verse start gemaakt. Ben er mee bezig :)
Als ie af is wil ik er wel 5 bestellen.

Bestaat er overigens een "MelCloud" voor MHI ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:49

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Deldenaar schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:33:
Ik zie en hoor ook steeds meer om een plafondventilator tesamen met een airco te gebruiken, dit zou te goede komen in de winter en zomer...

Zijn er gebruikers hier die hier ervaring mee hebben?
Ja, deze combi werkt bij mij goed. Ik woon in een soort vakantiehuisje. Het is een rechthoekige ruimte met een nok. Airco hangt op ca. 2 meter hoogte terwijl de nok op ca. 4 meter zit. Met gebruik van een plafondventilator (op winterstand uiteraard) wordt de luchtstroom goed gemixt zodat het beneden en boven even warm wordt.

Maar het heeft de volgende nadelen: duurt lang voordat de mix optimaal is. Vanaf aanzetten plafondventilator enkele uren voordat de mix pariteit oplevert (bij mij dan). Verder maakt zo'n ding geluid en daar moet je tegen kunnen. Verbruikt ook een beetje stroom. Tip als je voor deze oplossing gaat, kies er een die je kan integreren in homeassistant mocht je daar gebruik van maken. Ik heb een hele domme dus moet aan een koordje trekken om de fanstand te veranderen. Kan hem ook niet automatisch uit- of aanzetten.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
barta123 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:21:
[...]

Een aantal punten: een koelkast heeft vrijwel nooit R32 als koudemiddel.
Vaak is dit pentaan, isobutaan (R600a). Dat wordt in split airco's nooit toegepast. Koelkasten en airco's delen wel eens R290, propaan. Maar dat is (nog) niet zo gangbaar (hopelijk in de toekomst wel meer, stuk milieuvriendelijker!)
R600a zie je vrijwel nooit meer. De meeste koelkasten die je nu kunt kopen werken op R290 of R32. De inverter koel/vries combinatie die hier in de keuken staat werkt bijvoorbeeld met R32. De mini koelkast in mijn BBQ mancave werkt ook met R32. Beide zijn nog geen jaar oud. Alleen de vrieskist die hier in de schuur staat werkt met R290 maar die is ook al een jaartje of 3 oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:22
vdr01 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]

Ja, deze combi werkt bij mij heel goed. Ik woon in een soort vakantiehuisje. Het is een rechthoekige ruimte met een nok. Airco hangt op ca. 2 meter hoogte terwijl de nok op ca. 4 meter zit. Met gebruik van een plafondventilator (op winterstand uiteraard) wordt de luchtstroom goed gemixt zodat het beneden en boven even warm wordt.

Maar het heeft de volgende nadelen: duurt lang voordat de mix optimaal is. Vanaf aanzetten plafondventilator enkele uren voordat de mix pariteit oplevert. Verder maakt zo'n ding geluid en daar moet je tegen kunnen. Verbuikt ook een beetje stroom. Tip als voor deze oplossing gaat, kies er een die je kan integreren in homeassistant mocht je daar gebruik van maken. Ik heb een hele domme dus moet aan een koordje trekken om de fanstand te veranderen. Kan hem ook niet automatisch uit- of aanzetten.
Kijk, dit is nou mss een idee om hier verder over te hebben, ik las ook om een DC gelijkstroom plafondventilator te gebruiken , deze schijnt zuiniger en met meerdere snelheden te kunnen werken in ieder geval langzamer dan met de oude vertrouwde plafondventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
vdr01 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:45:
[...]

Ja, deze combi werkt bij mij goed. Ik woon in een soort vakantiehuisje. Het is een rechthoekige ruimte met een nok. Airco hangt op ca. 2 meter hoogte terwijl de nok op ca. 4 meter zit. Met gebruik van een plafondventilator (op winterstand uiteraard) wordt de luchtstroom goed gemixt zodat het beneden en boven even warm wordt.

Maar het heeft de volgende nadelen: duurt lang voordat de mix optimaal is. Vanaf aanzetten plafondventilator enkele uren voordat de mix pariteit oplevert (bij mij dan). Verder maakt zo'n ding geluid en daar moet je tegen kunnen. Verbruikt ook een beetje stroom. Tip als je voor deze oplossing gaat, kies er een die je kan integreren in homeassistant mocht je daar gebruik van maken. Ik heb een hele domme dus moet aan een koordje trekken om de fanstand te veranderen. Kan hem ook niet automatisch uit- of aanzetten.
Is dit qua luchtstroom niet vervelend bij verwarmen? Een airco kun je (afhankelijk van het model) vaak wegrichten waardoor je dit kunt minimaliseren, maar met een plafondventilator wordt dat natuurlijk een lastig verhaal. Met koelen kan ik me voorstellen dat die luchtstroom juist wel fijn is (dat is immers hoe ventilatoren ervoor zorgen dat het koeler aanvoelt dan het daadwerkelijk is) maar bij verwarming lijkt dat me minder prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:49

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

MiBe schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:54:
[...]

Is dit qua luchtstroom niet vervelend bij verwarmen? Een airco kun je (afhankelijk van het model) vaak wegrichten waardoor je dit kunt minimaliseren, maar met een plafondventilator wordt dat natuurlijk een lastig verhaal. Met koelen kan ik me voorstellen dat die luchtstroom juist wel fijn is (dat is immers hoe ventilatoren ervoor zorgen dat het koeler aanvoelt dan het daadwerkelijk is) maar bij verwarming lijkt dat me minder prettig.
Nee, daar heb ik geen last van omdat de plafondventilator (PV) altijd in winterstand(*1) staat. Ook in de zomer. De luchtstroom komt daardoor niet naar beneden maar gaat naar boven. Zomers laat ik PV trouwens overdag uit. Dan blijft het beneden koel, verbruik ik minder energie en zodra de zon niet meer op mijn huisje staat (dat is pas als deze ondergaat) zet ik de PV aan zodat ik mijn bedje niet uitzweet.

*1. winterstand wil zeggen dat de bladen van de PV de andere kant opdraaien.

[ Voor 18% gewijzigd door vdr01 op 20-11-2023 15:05 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:41
Ik moet een beslissing maken voor het merk/type airco op onze logeer- en slaapkamer. Momenteel hebben we al een Daikin vloermodel in de woonkamer en wandmodel op zolder.

Twee opties die ik overweeg zijn:
1) Daikin 2MXM40A met 2x FTXM25R voor €4,5k
2) MHI SCM 40ZS-W met 2x SRK 25ZS-WF voor €4k

Voordelen Daikin
-Alles gelijk qua bediening en app
-Design spreekt me wat meer aan
-Betere SCOP en SEER
-Binnen- en buitendeel wat compacter
-Setpoint bij verwarmen kan een stuk lager

Voordelen MHI
-Beter regelgedrag bij multisplit afgaand op informatie in dit topic
-Buitenunit levert 0,5 kW meer vermogen bij verwarmen als het buiten -10 is (maar dat is daar niet echt nodig)
-Externe sensor in ontwikkeling door @LED-Maniak
-Goedkoper in aanschaf

Mis ik nog iets? :)

Vind het een lastige keuze! Beide zijn elk op een eigen manier een goede optie..

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 07-01-2024 07:51 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
edit

[ Voor 98% gewijzigd door ASW1 op 20-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
Mogelijkheid tot cloud onafhankelijke smart integratie middels MHI-AC-Ctrl :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
nMad schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:42:
Ik moet een beslissing maken voor het merk/type airco op onze logeer- en slaapkamer. Momenteel hebben we al een Daikin vloermodel in de woonkamer en wandmodel op zolder.

Twee opties die ik overweeg zijn:
1) Daikin 2MXM40A met 2x FTXM20R voor €4,5k
2) MHI SCM 40ZS-W met 2x SRK 20ZS-WF voor €4k

Voordelen Daikin
-Alles gelijk qua bediening en app
-Design spreekt me wat meer aan
-Betere SCOP en SEER
-Binnen- en buitendeel wat compacter
-Setpoint bij verwarmen kan een stuk lager

Voordelen MHI
-Beter regelgedrag bij multisplit afgaand op informatie in dit topic
-Buitenunit levert 0,5 kW meer vermogen bij verwarmen als het buiten -10 is (maar dat is daar niet echt nodig)
-Externe sensor in ontwikkeling door @LED-Maniak
-Goedkoper in aanschaf

Mis ik nog iets? :)

Vind het een lastige keuze! Beide zijn elk op een eigen manier een goede optie..
Ik zou toch kiezen voor alles in dezelfde app, en als het verschil in SCOP de moeite is verdien je de meerprijs wel ooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hoe doen jullie dit? Wij verwarmen nu 24/7 en in de slaapkamer als we er zijn en ik aan het gamen ben staat de airco aan. Echter hebben we mega last van droge lucht en dito last van keel.

Iemand een lucht bevochtiger als tip? Of zetten jullie bakjes met water neer of zo?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:25:
Hoe doen jullie dit? Wij verwarmen nu 24/7 en in de slaapkamer als we er zijn en ik aan het gamen ben staat de airco aan. Echter hebben we mega last van droge lucht en dito last van keel.

Iemand een lucht bevochtiger als tip? Of zetten jullie bakjes met water neer of zo?
Zoek even in het vorige topic, dit is daar regelmatig besproken. Hier staat de Venta LW45 Comfort Plus weer aan sinds vorige week. Werkt erg stil en zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05

Een airco ontvochtigt alleen bij koelen zoals eerder besproken. Kan heel goed dat het droog is, maar dan zit de oorzaak niet bij de airco volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
macmellow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:59:
[...]

Een airco ontvochtigt alleen bij koelen zoals eerder besproken. Kan heel goed dat het droog is, maar dan zit de oorzaak niet bij de airco volgens mij.
Met luchtstroom droogt alles wel eerder, dus vooral je huid. Maar rv% is zelfde ja als vroeger.

Ik zette wel de verwarming hoger omdat het veel minder kost, dat brengt rv% wel omlaag.

Met een nieuwe WTW met enthalpiewisselaar moet ik nog de ontvochtiger gebruiken voor de was, is 65% hier, tegen randje te nat aan en een wasrek vol natte kleding droogt dan niet goed. Wat een luxe probleem. A+ 100% would recommend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
macmellow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:59:
[...]

Een airco ontvochtigt niet bij verwarmen, maar verlaagt wel de relatieve luchtvochtigheid, net als elke andere vorm van verwarmen. Dus je hebt drogere lucht in huis :)

Als ik er last van zou hebben, dan zet ik de airco een paar graden lager en trek ik een trui aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

Ik heb zelf de Winix L500. Wellicht wat groot voor de slaapkamer.
Je zou op Marktplaats voor een goedkope kunnen gaan om te kijken of dat verschil maakt.

Met de airco is het bij ons ook droger. Verwarmen met de CV zat die meestal rond de 50-60% en als het winter is met de airco zie ik het regelmatig tussen de 30-35% uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Willempie27 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:42:
[...]

Ik heb zelf de Winix L500. Wellicht wat groot voor de slaapkamer.
Je zou op Marktplaats voor een goedkope kunnen gaan om te kijken of dat verschil maakt.

Met de airco is het bij ons ook droger. Verwarmen met de CV zat die meestal rond de 50-60% en als het winter is met de airco zie ik het regelmatig tussen de 30-35% uitkomen.
Ik denk dat dat wel een goede optie is. Woonkamer staat de airco nu 24/7 aan. Kan die daar wellicht staan en slaapkamer moeten we gewoon heel goed luchten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Somethingsin schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:22:
[...]

Dus gewoon 2 uur lang op 21 zetten ipv 19, maar dan iets eerder? Heb hem nu een half uurtje voordat we er willen zijn aan. Zou kunnen. Ik kreeg juist wel de indruk dat het met 1 uur een beetje pruttelen al behoorlijk warm werd (maar misschien wel wat instabiel/snel weer afkoelend, en zou deels een vertekend beeld van de temperatuursensor op de unit kunnen zijn)

De unit beneden is een L/W monoblock. Die is ook redelijk overbemeten, dus qua capaciteit had het gekund, maar een airco kan er dus niet bij. Ik heb ervoor gekozen om boven met airco's te doen omdat ik boven nog een cv-leidingwerk/radiatoren had, en geen zin had om daar alle muren open te moeten trekken om dat netjes weggewerkt te krijgen, plus de optie tot koelen is wel prettig.

[...]

[...]

[...]

Top, dank je! Ga ik ervanuit dat het qua levensduur in elk geval niet compleet funest is...

[...]

Ja, maar dan heb je het alsnog best koud als je na het douchen de slaapkamer inloopt, andere dingen wil doen in de slaapkamer (de kleine een boekje voorlezen ofzo) of 's ochtends je bet uit stapt. WAF-issues (en vooruit, ik vind 16-17 graden (en nog minder in de winter) ook niet ideaal).
Ja ik weet het niet.. Waarom zou je maar 1 uur willen verwarmen? Dan heb je dat systeem niet nodig denk ik toch?

Om mijn bovenverdieping 24/7 18-19°C te houden, heb ik elke dag iets van 4-5 uur lang mijn multi split aan staan... Dan kan hij continu door verwarmen.

Een systeem 1 uurtje aan zetten begrijp ik niet helemaal, dan kan je ruimte bijna niet opwarmen / is er dus ook geen echte warmtevraag denk ik?

De lucht die je in 1 uur opwarmt is weer zo afgekoeld omdat de warmte meteen in je meubels/muren trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet

Hier hadden we in de woonkamer last van droge lucht. We hebben dat met een Venta Air opgelost. Afhankelijk van hoe droog de lucht is moet die om de 4 a 5 dagen gevuld worden (gaat serieus veel water in). Bijkomend voordeel is dat het apparaat ook als luchtreiniger werkt en aardig wat zooi uit de lucht haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
Chatslet schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:
[...]

Hier hadden we in de woonkamer last van droge lucht. We hebben dat met een Venta Air opgelost. Afhankelijk van hoe droog de lucht is moet die om de 4 a 5 dagen gevuld worden (gaat serieus veel water in). Bijkomend voordeel is dat het apparaat ook als luchtreiniger werkt en aardig wat zooi uit de lucht haalt.
naar zoiets zitten wij ook te kijken, ivm hetzelfde issue. Maar ik wil natuurlijk wel iets om aan Home Assistant te koppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Misanthropia schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:26:
[...]

naar zoiets zitten wij ook te kijken, ivm hetzelfde issue. Maar ik wil natuurlijk wel iets om aan Home Assistant te koppelen :)
Alle apparaten hebben een goed werkende automatische stand op basis van luchtvochtigheid, KISS = geen automation als het kan. Ik heb het al die jaren niet gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

barta123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:05:
[...]

Ja ik weet het niet.. Waarom zou je maar 1 uur willen verwarmen? Dan heb je dat systeem niet nodig denk ik toch?

[...]
Een systeem 1 uurtje aan zetten begrijp ik niet helemaal, dan kan je ruimte bijna niet opwarmen / is er dus ook geen echte warmtevraag denk ik?

De lucht die je in 1 uur opwarmt is weer zo afgekoeld omdat de warmte meteen in je meubels/muren trekt...
Omdat je dan de 1-2 uur dat je er bent wél warme lucht hebt? Dat het daarna snel afkoelt is niet zo erg, want dan ben je óf weg, óf onder voornoemd dekbed. De warmtevraag is dus over een dag genomen erg beperkt inderdaad, maar wel 2x per dag aanwezig. Dat is juist een reden om voor een airco te gaan ipv een watergedragen systeem, toch?
Om mijn bovenverdieping 24/7 18-19°C te houden, heb ik elke dag iets van 4-5 uur lang mijn multi split aan staan... Dan kan hij continu door verwarmen.
Misschien gaan we ook wel zoiets doen, als dat qua efficiëntie/comfort de moeite waard is. We zijn er nog een beetje mee aan het spelen. Doe je dat dan in één run? Ik heb hem gisteren de hele dag op 19 gezet (effectief 19.5-20 op de airco gemeten) en 's avonds uit. Koelde uiteindelijk nog best wel af gedurende de nacht, (airco zegt iets van 17.5-18, maar voelde kouder) dus vond het zeker niet erg toen hij 's ochtends weer aansloeg.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Misanthropia schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:26:
[...]

Dat gaat met zo'n Venta prima. Gewoon een "domme" variant nemen en die met een smart plug schakelen. In Home Assistant even een automation maken die dat ding aan zet als je luchtvochtigheid onder een bepaalde waarde komt en weer uit zet als hij boven een bepaalde waarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Chatslet schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:
[...]

Thanks! Heb er een metertje in de kamer gezet en die geeft aan 51% met 21,5 graden. Dus droge lucht valt wellicht mee. Heb nu twee truien over elkaar aan en ook koppijn. Ijskoude handen. Wellicht word ik gewoon ziek _O-

Deze meter stond eerst op slaapkamer van 8 maanden oude dochter. Daar was het 75% dus wel aan de hoge kant. Daar staat nooit verwarming aan. Wellicht even keer de airco van de gang aanzetten om dat op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zqz_OYeK_c2lNssjrO_xm4lK5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuK50UWaUyJ9ESSOYCh7TrP3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 21-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Oekol Even goed in de gaten houden en op meerdere tijdstippen per dag checken. Ik doe het zelf aan de hand van grafieken in Home Assistant en het blijkt dat het toch aardig kan fluctueren. Als we er hier niets aan doen kan het in de ochtend rond de 55% beginnen om dat onder de 40% te dippen en vervolgens weer tegen de 60% aan te zitten. Het weer is behoorlijk van invloed maar zeker ook de warme lucht die uit je airco komt zorgt er voor dat de relatieve luchtvochtigheid vrij snel kan dalen.

Edit: Overigens vind ik 51% wel aan de lage kant hoor. Onder de 50% krijg ik er zelf al last van.

[ Voor 9% gewijzigd door Chatslet op 21-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Ik zag trouwens vandaag dat we als wereld op koers van 3°C opwarming liggen, al die lege woorden en handjes die in Parijs geschud zijn hebben dus weinig zin.

Wel fijn, dat betekent in de toekomst lekker consistent op een hoge COP draaien, met een warme natte buitenlucht! :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

barta123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:51:
Ik zag trouwens vandaag dat we als wereld op koers van 3°C opwarming liggen, al die lege woorden en handjes die in Parijs geschud zijn hebben dus weinig zin.

Wel fijn, dat betekent in de toekomst lekker consistent op een hoge COP draaien, met een warme natte buitenlucht! :+ _/-\o_
elk nadeel...

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:51:

En over 200 jaar roepen al onze nakomelingen dat wij van die idioten waren en waarom we in vredesnaam niks gedaan hebben. Om vervolgens de problemen van hun tijd ook weer voor zich uit te schuiven. En dan hebben wij de arrogantie om onszelf homo sapiens te noemen :D

Maar inderdaad, de investering in een airco is zo echt geen vraag meer :P
(10 jaar geleden had ik nog echt het idee dat het onzin was in Nederland voor die paar warme dagen. En 40 jaar geleden was 25 graden buiten nog gewoon echt warm... tegenwoordig noemen we dat een aardige lentedag.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:02:
[...]

En over 200 jaar roepen al onze nakomelingen dat wij van die idioten waren en waarom we in vredesnaam niks gedaan hebben. Om vervolgens de problemen van hun tijd ook weer voor zich uit te schuiven. En dan hebben wij de arrogantie om onszelf homo sapiens te noemen :D

Maar inderdaad, de investering in een airco is zo echt geen vraag meer :P
(10 jaar geleden had ik nog echt het idee dat het onzin was in Nederland voor die paar warme dagen. En 40 jaar geleden was 25 graden buiten nog gewoon echt warm... tegenwoordig noemen we dat een aardige lentedag.)
Nog steeds belachelijk vind ik het dat ik niet via het warmtefonds voor een AC unit kon lenen. Een L/L WP is gewoon een volwaardige manier van verwarmen en als ik ook een WPB aansluit heb ik die rotte CV ketel helemaal niet meer nodig. (in 1 jaar is de uitstoot van mijn woning met 2600kg gedaald, de uitstoot van mijn gasverbruik en stroomverbruik weg)

Ik heb mijn huis gewoon in 1 jaar vanaf energielabel C energieneutraal gemaakt.

Voor de komende jaren ga ik het alleen beter en beter isoleren om het comfort te vergroten.

Als het aan het huidige beleid had gelegen en ik niet naar iets als het Warmtefonds had gezocht, had ik nog steeds in een tochtige kerk met dinosaurierstoker gezeten... _O-

Maar inderdaad; op de heetste dagen kan je nu gewoon op (overschot zonnestroom) een paar graadjes koeler zitten en in de winter heb je je tent efficient verwarmd. Die dikke buitenunit van mij krijgt alsnog een SCOP van 4.57 als ik het internet mag geloven.

En wat je aangeeft; dat zal het zeker zijn over 200 jaar. Mensen kijken mij ook heel raar aan als ik zeg dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is/zou moeten zijn dat je nu gewoon 3x per jaar in Azie kan zijn voor een weekje vakantie. Totaal ontwrichtend voor het klimaat (in 24 uur stoot je net zoveel uit op individueel niveau als een persoon dat niet vliegt in een heel jaar) En elke dag 100-200km in de auto zitten kan die uitstoot ook nog eens verdubbelen... Terwijl in 1970 het gewoon uiterst bijzonder was om uberhaupt 1 auto op de dam te krijgen 8)7

Maar he, een geelrode oliegigant had een mooi boekje. "The greenhouse effect". Kortetermijndenken en veel geld verdienen is het aller belangrijkst denkbare! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:46
Wat ik me afvroeg in deze koude dagen, ik merk voor mijn gevoel dat de prestaties van de warmtepomp en dan gevoelsmatig de temperatuur die het apparaat uitblaast 'sterk' (das mijn gevoel) variëren van de buiten temperatuur.

Nu het wat kouder wordt heb ik de warmtepomp (SRK-63-ZSW met hyperinverter) op 21.5 staan, mede vanwege de offset van 2 graden (hij meet warmer dan het daadwerkelijk is).

Toch meen ik te voelen dat op een zachtere dag qua temperatuur, de lucht uit de airco kouder is dan op een koudere dag, terwijl de temperatuurvraag hetzelfde is 21.5.

Nu snap ik dat de seasonal COP kan varieren vanwege de buitentemperatuur, maar kan iemand dit duiden? Kloppen mijn gevoelens of zou dit niet moeten kunnen?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
loewie1984 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:13:
Wat ik me afvroeg in deze koude dagen, ik merk voor mijn gevoel dat de prestaties van de warmtepomp en dan gevoelsmatig de temperatuur die het apparaat uitblaast 'sterk' (das mijn gevoel) variëren van de buiten temperatuur.

Nu het wat kouder wordt heb ik de warmtepomp (SRK-63-ZSW met hyperinverter) op 21.5 staan, mede vanwege de offset van 2 graden (hij meet warmer dan het daadwerkelijk is).

Toch meen ik te voelen dat op een zachtere dag qua temperatuur, de lucht uit de airco kouder is dan op een koudere dag, terwijl de temperatuurvraag hetzelfde is 21.5.

Nu snap ik dat de seasonal COP kan varieren vanwege de buitentemperatuur, maar kan iemand dit duiden? Kloppen mijn gevoelens of zou dit niet moeten kunnen?
Je compressor gaat waarschijnlijk (veel) harder werken. En omdat de warmtevraag hoger is, zal hij daarom meer (warmere) lucht inblazen. Dat betekent overigens eerder dat de COP lager zou zijn.

Mijn Daikin multi split gaat ook heel snel vol gas lopen. Daarom heb ik nu 'demand control' ingeschakeld op max 65%, hij moduleert zelf evt wel verder terug. Maar dit zorgt er bij mij voor dat hij maar met de helft van het vermogen uit het stopcontact (van wat hij anders zou doen) de ruimte alsnog snel opwarmt (240m3, 100m2) - boven en beneden een FTXJ35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Somethingsin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:35:
[...]

Omdat je dan de 1-2 uur dat je er bent wél warme lucht hebt? Dat het daarna snel afkoelt is niet zo erg, want dan ben je óf weg, óf onder voornoemd dekbed. De warmtevraag is dus over een dag genomen erg beperkt inderdaad, maar wel 2x per dag aanwezig. Dat is juist een reden om voor een airco te gaan ipv een watergedragen systeem, toch?

[...]

Misschien gaan we ook wel zoiets doen, als dat qua efficiëntie/comfort de moeite waard is. We zijn er nog een beetje mee aan het spelen. Doe je dat dan in één run? Ik heb hem gisteren de hele dag op 19 gezet (effectief 19.5-20 op de airco gemeten) en 's avonds uit. Koelde uiteindelijk nog best wel af gedurende de nacht, (airco zegt iets van 17.5-18, maar voelde kouder) dus vond het zeker niet erg toen hij 's ochtends weer aansloeg.
Ja in die 1 of 2 uurtjes heb je idd wel warme lucht, als dat voldoende is.. Mijn huis is uit '75 - dat koelt de overige 23 uur dan wel af, dus ik geef het in de avond een paar uur de tijd om op te warmen en dan gaat ie daarna uit. In de avond lekker warm en als ik thuis kom is het alsnog 16.5°C beneden. Prima dus, zo lang het boven de 15 blijft (geen problemen met schimmels enzo) vind ik het goed. Als ik dan thuis ben is het gewoon 19-20°C en in de nacht lekker redelijk warm slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22

Dat lijkt me logisch want als het buiten warmer is dan hoeft de airco minder warmte af te geven om het binnen op temperatuur te houden. De warmteweerstand van je huis is constant, als het temperatuurverschil binnen/buiten X% afneemt dan neemt de warmtevraag ook X% af.
Overigens meet de airco denk ik niet warmer maar is het bij de unit warmer, zodat hij tot 2 graden hoger verwarmt en de ruimte ongeveer op de ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

De temperatuur die eruit komt hangt van meerdere factoren af.
Compressor, buitenunit fan, binnenunit fan en magneetklep. Daar wordt een berekening op gemaakt. Logisch dat als de binnenunit langzaam blaast dat de temperatuur hoog is en de compressor harder draait. Op auto zal deze zelf een economische stand zoeken. Ga je hem manipuleren door de buitenunit te begrenzen of de binnenunit op low zetten dan zal de airco daaruit weer het meest gunstige berekening maken. In automodus zal de unit wel zuiniger zijn maar door het wat harder blazen wat minder comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17
tomtor schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

100 Wh in een uur is erg weinig, dan zal hij inderdaad wel af en toe pendelen. Dat merk je niet zo goed bij de ME omdat hij zachtjes door blijft blazen. Bij mij zet hij dan wel de uitblaas richting tijdelijk horizontaal.
Reactie op jouw oude bericht maar ik merk nu pas in praktijk wat je bedoelt. Hij gaat niet uit maar blijft zachtjes doorblazen. Echter is dit niet warme lucht maar best koele lucht. Dat is toch niet handig. Dan daalt de temperatuur sneller lijkt me. Is dat altijd zo? Eventueel nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FenF schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:46:
[...]

Reactie op jouw oude bericht maar ik merk nu pas in praktijk wat je bedoelt. Hij gaat niet uit maar blijft zachtjes doorblazen. Echter is dit niet warme lucht maar best koele lucht. Dat is toch niet handig. Dan daalt de temperatuur sneller lijkt me. Is dat altijd zo? Eventueel nog iets aan te doen?
Dat wordt gedaan om de lucht in de kamer in beweging te houden. Niets aan te doen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Buitendeuren en ramen open zetten dan pendelt hij niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
[...]

Het is gewoon lucht op kamertemperatuur die hij rondblaast. Zal dus geen invloed hebben op de temperatuur.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
LED-Maniak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:52:
[...]

Dat wordt gedaan om de lucht in de kamer in beweging te houden. Niets aan te doen helaas.
Ook zodat de temperatuursensor in de unit een accurate weergave heeft.
Pagina: 1 ... 47 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic