Ok, duidelijk. Dank voor jullie snelle feedback.
Net dezelfde situatie bekeken met de warmtebeeldcamera. Er komt wel warme lucht uit en er zit nog een hoop warmte in het apparaat. Het voelt koel maar is het niet.FenF schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:46:
[...]
Reactie op jouw oude bericht maar ik merk nu pas in praktijk wat je bedoelt. Hij gaat niet uit maar blijft zachtjes doorblazen. Echter is dit niet warme lucht maar best koele lucht. Dat is toch niet handig. Dan daalt de temperatuur sneller lijkt me. Is dat altijd zo? Eventueel nog iets aan te doen?
u can fool all people some time and fool some people alltime
Een goede poging tot.TereZz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:25:
[...]
Ook zodat de temperatuursensor in de unit een accurate weergave heeft.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik heb één van jouw temperatuursensoren aan twee binnenunits gekoppeld en dat werkt top. Geen geklooi meer met afwijkende (gemeten) temperaturen per binnenunit. Is dat luchtvochtigheidspercentage wat die weergeeft nog beetje accuraat of meer een gimmick?
Ohja, dat vroeg jij inderdaad. Zie je beide airco's nu ook precies hetzelfde reageren?FenF schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:27:
[...]
Ik heb één van jouw temperatuursensoren aan twee binnenunits gekoppeld en dat werkt top. Geen geklooi meer met afwijkende (gemeten) temperaturen per binnenunit. Is dat luchtvochtigheidspercentage wat die weergeeft nog beetje accuraat of meer een gimmick?
Luchtvochtigheid is geen gekalibreerde waarde dus daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Maar hier lijkt het wel aardig te kloppen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Voor de slaapkamer / kantoor heb ik zojuist deze gekocht: unsorted: Philips Domestic Appliances Luchtbevochtiging 2000-serie - NanoClou...
Slaapkamer is 16m2 dus dat moet goed komen. Hier heb ik vooral heel erg last van de droge lucht, veel hoesten. Nu natte was bij me staan en dat helpt al wat.
Voor de woonkamer is de ruimte veel groter (54m2 waarvan 9 m2 open keuken) waardoor we er minder last lijken te hebben van de droge lucht. Vooral dus kantoor / slaapkamer.
Echter wanneer ik ook een luchtbevochtiger zou willen aanschaffen voor de woonkamer moet dit dan echt minimaal de totale oppervlakte zijn of kan het ook als je het in de ruimte zet waar de airco het hardst de wind in de ruimte blaast je met minder m2 door kan?
Je hebt namelijk als je bij Philips kijkt nog twee smaken 49m2 en 78m2.
Doe ik mezelf dan echt te kort met die 49m2?
https://www.amazon.nl/dp/...0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
edit: volgens mij zijn dit zuiveraars en geen bevochtigers. Zie ik nu pas.. Vraag blijft overigens wel hetzelfde
Slaapkamer is 16m2 dus dat moet goed komen. Hier heb ik vooral heel erg last van de droge lucht, veel hoesten. Nu natte was bij me staan en dat helpt al wat.
Voor de woonkamer is de ruimte veel groter (54m2 waarvan 9 m2 open keuken) waardoor we er minder last lijken te hebben van de droge lucht. Vooral dus kantoor / slaapkamer.
Echter wanneer ik ook een luchtbevochtiger zou willen aanschaffen voor de woonkamer moet dit dan echt minimaal de totale oppervlakte zijn of kan het ook als je het in de ruimte zet waar de airco het hardst de wind in de ruimte blaast je met minder m2 door kan?
edit: volgens mij zijn dit zuiveraars en geen bevochtigers. Zie ik nu pas.. Vraag blijft overigens wel hetzelfde
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Oekol je zou dat met een luchtbevochtiger inderdaad kunnen doen. Het gaat dat wel langer duren voordat de luchtvochtigheid in orde is. Ook zal de watercapaciteit lager zijn waardoor je vaker water aan het bijvullen bent. Onderschat dit niet want het kan vrij hard gaan. Als voorbeeld: de woonkamer is hier 6,5 x 12 meter en hier gaat er met de luchtbevochtiger ongeveer anderhalf liter per dag doorheen. Met behulp van home assistant gaat het apparaat aan wanneer we onder de 50% komen en pas uit als de 60% is bereikt. In de praktijk komt dat overeen met ongeveer 1x per week 10 liter water vullen. Hoe het met een luchtreiniger zit durf ik niet te zeggen. Ik vermoed dat je dan vrij vaak dure HEPA filters aan het vervangen bent. Als je dat ook wilt kun je beter naar een Venta kijken. Die doet allebei en dat kost je alleen water en af en toe even schrobben met een afwas borstel.
Nee eigenlijk niet. Gaat puur en alleen om 't bevochtigen van de ruimte. Doordat het door verwarmen wat droger wordt. Denk dat het in de slaapkamer echt zo extreem droog is (al zegt de meter dat het daar hoger % is dan in de woonkamer) omdat het maar weinig m2 is.Chatslet schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:29:
@Oekol je zou dat met een luchtbevochtiger inderdaad kunnen doen. Het gaat dat wel langer duren voordat de luchtvochtigheid in orde is. Ook zal de watercapaciteit lager zijn waardoor je vaker water aan het bijvullen bent. Onderschat dit niet want het kan vrij hard gaan. Als voorbeeld: de woonkamer is hier 6,5 x 12 meter en hier gaat er met de luchtbevochtiger ongeveer anderhalf liter per dag doorheen. Met behulp van home assistant gaat het apparaat aan wanneer we onder de 50% komen en pas uit als de 60% is bereikt. In de praktijk komt dat overeen met ongeveer 1x per week 10 liter water vullen. Hoe het met een luchtreiniger zit durf ik niet te zeggen. Ik vermoed dat je dan vrij vaak dure HEPA filters aan het vervangen bent. Als je dat ook wilt kun je beter naar een Venta kijken. Die doet allebei en dat kost je alleen water en af en toe even schrobben met een afwas borstel.
Thanks voor je antwoord iig. Duidelijk. Die 5m2 is het overwegen waard, de gemakkelijkheid aan de andere kant. Wil iig geen filters moeten vervangen enzo. Gewoon water vullen en klaar
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Oekol lage luchtvochtigheid in de winter is een symptoom van een bouwschil die niet luchtdicht is. Als je het probleem echt wilt oplossen dan is de beste manier de luchtdichtheid van je woning aanpakken.
Aangezien dat lastig kan zijn in een bestaande woning is een luchtbevochtiger een optie, maar let dan wel heel goed op met het dauwpunt. Als je symptoombestrijding doet zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken verhoog je het risico op vochtige plekjes en de bijbehorende vervelende gevolgen.
Aangezien dat lastig kan zijn in een bestaande woning is een luchtbevochtiger een optie, maar let dan wel heel goed op met het dauwpunt. Als je symptoombestrijding doet zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken verhoog je het risico op vochtige plekjes en de bijbehorende vervelende gevolgen.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Ook A+++ woningen zijn droog. Ventilatie eisen zijn in de laatste 20 jaar zo dat je op stand midden genoeg ventileer om het binnen erg droog te maken.Capt Waffles schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:06:
@Oekol lage luchtvochtigheid in de winter is een symptoom van een bouwschil die niet luchtdicht is. Als je het probleem echt wilt oplossen dan is de beste manier de luchtdichtheid van je woning aanpakken.
Op https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm kan je dat narekenen. Voor mijn huis
Buiten 5° 80% opwarmen tot binnen 20° = 31% RV inblazen. 150m3 per uur ventileren is 0.8L/uur nodig om aan te vullen tot 60% RV.
Dat is een hoop liters per dag.
Een WTW met enthalpiewisselaar wint daar 90% van terug. Ik ben er blij mee iig. De oude WTW zonder zorgde voor dat alles statisch wordt. Als je raamroosters hebt en wel voldoende afzuig met een MV box is het altijd te droog in de winter.
[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 22-11-2023 17:43 ]
Heeft je slaapkamer mechanische ventilatie / verwarming op hoge temp dan?Oekol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:56:
Voor de slaapkamer / kantoor heb ik zojuist deze gekocht: unsorted: Philips Domestic Appliances Luchtbevochtiging 2000-serie - NanoClou...
Ik heb geen mechanische ventilatie in mijn huis en heb juist eerder dat slaapkamers heel erg vochtig worden?
Volgens mij is dat juist altijd een direct resultaat van slapen/bij een redelijk lage temperatuur en vocht uitademen zonder gekke verwarming toch?
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Tot mijn verbazing werd het hier in huis niet erg droog in de winter maar ik denk dat ik nu weet waarom... Het (platte) dak lijkt te lekken, uiteraard in de buurt van de overgang van het oude dak naar dat van de uitbouw... 
Volgende week pas inspectie en in de tussentijd maar wat (hoger) stoken met de airco om hopelijk zo veel mogelijk vocht uit de muur te trekken.
Dus als je in een goed geïsoleerd huis vrij hoge (60%+) RV hebt.. check je muren goed
.
Volgende week pas inspectie en in de tussentijd maar wat (hoger) stoken met de airco om hopelijk zo veel mogelijk vocht uit de muur te trekken.
Dus als je in een goed geïsoleerd huis vrij hoge (60%+) RV hebt.. check je muren goed
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit ben ik nog niet eerder tegengekomen hier, dus even showen hoe de airco hier hangt. Ik mocht eigenlijk geen airco van de vrouw, maar op deze manier mocht t wel. Was even afwachten of het werkt maar het werkt prima!
Ik heb wel de temperatuur sensor er uit gehaald, deze heb ik verlengt en ligt op t bovenste schapje.
Het plan is om er nog een keer een klep voor te maken welke open gaat als de airco aan gaat. Dan is t helemaal af.
Ik heb wel de temperatuur sensor er uit gehaald, deze heb ik verlengt en ligt op t bovenste schapje.
Het plan is om er nog een keer een klep voor te maken welke open gaat als de airco aan gaat. Dan is t helemaal af.
:strip_exif()/f/image/pXw8OzEHyVTXGG32cQusnl03.jpg?f=fotoalbum_large)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
--Makrolon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:13:
Dit ben ik nog niet eerder tegengekomen hier, dus even showen hoe de airco hier hangt. Ik mocht eigenlijk geen airco van de vrouw, maar op deze manier mocht t wel. Was even afwachten of het werkt maar het werkt prima!
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 22-11-2023 19:31 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Je hebt niks gelezen of wel? Hij werkt prima zo en de temperatuursensor heb ik verplaatst.Falcon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:14:
[...]
Uhm, allemaal leuk en aardig maar dit heeft effect op de airflow van je airco en de thermostaat die daar inzit.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kun je er nog onderhoud aan plegen. Cq repareren?Makrolon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:17:
[...]
Je hebt niks gelezen of wel? Hij werkt prima zo en de temperatuursensor heb ik verplaatst.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Nee, geen MV in skaapkamer maar als de airco aanstaat heb ik hem op 21 graden of zo. In de ochtend is het heel vochtig inderdaad en condens op ramen binnenkant. Echter als ik overdag heb gewerkt thuis of game in de avond is de lucht droog.barta123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:11:
[...]
Heeft je slaapkamer mechanische ventilatie / verwarming op hoge temp dan?
Ik heb geen mechanische ventilatie in mijn huis en heb juist eerder dat slaapkamers heel erg vochtig worden?
Volgens mij is dat juist altijd een direct resultaat van slapen/bij een redelijk lage temperatuur en vocht uitademen zonder gekke verwarming toch?
Ja hoor! Wel iets minder makkelijk uiteraard. Maar heb de temperatuur sensor ook verplaatst terwijl ik m al ingebouwd had.Seafarer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:25:
[...]
Kun je er nog onderhoud aan plegen. Cq repareren?
Je kan de unit ook deels uit de nis krijgen met de leidingen nog aangekoppeld.
Ik moet zeggen dat het een innovatief project is, waarvoor mijn complimenten. Echter deze manier van plaatsen gaat hoe dan ook ten koste van de efficiëntie van de unit. Enerzijds omdat er onvoldoende ruimte om de unit zit en anderzijds dat hij onvoldoende zijn luchtstroom goed kan wegsturen.Makrolon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
En ik begrijp dat het om de WAF gaat ... maar eerlijk gezegd weet ik niet wat meer afleidt van de esthetiek in de kamer. De unit gewoon ophangen zoals bedoelt of proberen "onzichtbaar" te maken wat nooit gaat lukken...
Is het aan de achterzijde en bovenzijde helemaal open oid?
En inderdaad, hoe pleeg je het onderhoud? Zoveel vragen poppen er nu op maar ben wel super nieuwsgierig
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Haha dankjerenzo4000 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:49:
[...]
Ik moet zeggen dat het een innovatief project is, waarvoor mijn complimenten. Echter deze manier van plaatsen gaat hoe dan ook ten koste van de efficiëntie van de unit. Enerzijds omdat er onvoldoende ruimte om de unit zit en anderzijds dat hij onvoldoende zijn luchtstroom goed kan wegsturen.
En ik begrijp dat het om de WAF gaat ... maar eerlijk gezegd weet ik niet wat meer afleidt van de esthetiek in de kamer. De unit gewoon ophangen zoals bedoelt of proberen "onzichtbaar" te maken wat nooit gaat lukken...![]()
En inderdaad, hoe pleeg je het onderhoud? Zoveel vragen poppen er nu op maar ben wel super nieuwsgierig
Nee hij is alleen aan de onderkant richting kast open. Boven en achter zit ie dicht.
Ik vind t zelf wel mooi gelukt, en met een klep er voor zie je m helemaal niet.
Maar idd, zelf had ik m ook gewoon opgehangen
Het zal heus niet ideaal zijn voor de efficiëntie nee.
Blij dat ik nadat ik mijn ex verliet alleen een huis heb gekocht (25 was ik nog maar, overigens).renzo4000 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:49:
[...]
Ik moet zeggen dat het een innovatief project is, waarvoor mijn complimenten. Echter deze manier van plaatsen gaat hoe dan ook ten koste van de efficiëntie van de unit. Enerzijds omdat er onvoldoende ruimte om de unit zit en anderzijds dat hij onvoldoende zijn luchtstroom goed kan wegsturen.
En ik begrijp dat het om de WAF gaat ... maar eerlijk gezegd weet ik niet wat meer afleidt van de esthetiek in de kamer. De unit gewoon ophangen zoals bedoelt of proberen "onzichtbaar" te maken wat nooit gaat lukken...![]()

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Klopt helemaal. Je kan je luchtdichtheid zo mooi op orde hebben als je wilt, als je ventileert zonder enthalpiewisselaar dan heb je 't equivalent van een prachtige boot waarin je besluit om onderin de romp een gat te maken.. zinkt ie alsnog.w00key schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:41:
[...]
Ook A+++ woningen zijn droog. Ventilatie eisen zijn in de laatste 20 jaar zo dat je op stand midden genoeg ventileer om het binnen erg droog te maken.
Op https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm kan je dat narekenen. Voor mijn huis
Buiten 5° 80% opwarmen tot binnen 20° = 31% RV inblazen. 150m3 per uur ventileren is 0.8L/uur nodig om aan te vullen tot 60% RV.
Dat is een hoop liters per dag.
Een WTW met enthalpiewisselaar wint daar 90% van terug. Ik ben er blij mee iig. De oude WTW zonder zorgde voor dat alles statisch wordt. Als je raamroosters hebt en wel voldoende afzuig met een MV box is het altijd te droog in de winter.
Enthalpiewisselaar is eigenlijk een must om zowel op luchtkwaliteit, vochthuishouding, en efficientie een 3 op 3 score te halen. Andere ventilatieoplossingen halen een 2 op 3 (WTW) of 1 op 3 (al de rest).
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Je zou een bouw droger neer kunnen zetten na reparatie dit werkt doorgaans wel goed na vocht issues. Heb ooit een nieuwe epoxy giet vloer op de zaak laten maken maar net daarvoor een lekkage gehad op kaal beton. Na twee dagen was de boel droog genoeg. Verder is het nog behoorlijk vochtig buiten, de luchtbevochtiger heb ik hier nog niet nodig gehad.Termy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:06:
Tot mijn verbazing werd het hier in huis niet erg droog in de winter maar ik denk dat ik nu weet waarom... Het (platte) dak lijkt te lekken, uiteraard in de buurt van de overgang van het oude dak naar dat van de uitbouw...
Dus als je in een goed geïsoleerd huis vrij hoge (60%+) RV hebt.. check je muren goed.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dessicant dryer moet je hebben, een luchtontvochtiger met een silica gel steen die continu drooggefohnd wordt.Servee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:01:
[...]
Je zou een bouw droger neer kunnen zetten na reparatie dit werkt doorgaans wel goed na vocht issues. Heb ooit een nieuwe epoxy giet vloer op de zaak laten maken maar net daarvoor een lekkage gehad op kaal beton. Na twee dagen was de boel droog genoeg. Verder is het nog behoorlijk vochtig buiten, de luchtbevochtiger heb ik hier nog niet nodig gehad.
Je kan met een airco verwarmen maar als je RH in de lucht hoog blijft, raak je geen vocht kwijt. Het ding van mij kan volgens mij 0,35L/h uit de lucht halen. Dat is flink dus!
Ik gebruik het in de badkamer, mechanische ventilatie zit er wel, staat nog uit. Maar als ik daar een berekening op los laat, laat ik die liever altijd uit in de winter. Je verliest er te veel warmte mee. Wellicht hooguit aanzetten bij het koken/in de zomer na het douchen. Maar alle warmte afzuigen zie ik niet zitten...
Mooi gedaan hoor!Makrolon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
Wat voor voeding heeft de elektra van de binnenunit eigenlijk? Zonder galvanische scheiding hangt je externe sensor aan de netspanning, wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb pas in de keuken iets soortgelijks gedaan, maar dan met het idee dat ik zo veel mogelijk koude lucht van bij de vloer aanzuig om een gelijkere menging te krijgen.
Ik heb al iets soortgelijks in de woonkamer zitten wat goed werkt. In mijn huis uit eind 1980 met isolatie van toen, heb ik een groot verschil in temperatuur net boven vloer t.o.v. plafond als ik op airco verwarm omdat deze ook hoog zijn lucht aanzuigt. Ik heb met mdf 3 losse delen gemaakt die ik zonder te schroeven weer kan verwijderen voor de zomermaanden. De luchtaanzuiging komt nu in de koof links van de oven en achter de oven omhoog en achter de koelkast omhoog.
:strip_exif()/f/image/Wwe4kT0qpCm5hFU5zEDy2vWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6U5NrNPF3Q6veo4OCNaQRusj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is zonder:
Ik heb al iets soortgelijks in de woonkamer zitten wat goed werkt. In mijn huis uit eind 1980 met isolatie van toen, heb ik een groot verschil in temperatuur net boven vloer t.o.v. plafond als ik op airco verwarm omdat deze ook hoog zijn lucht aanzuigt. Ik heb met mdf 3 losse delen gemaakt die ik zonder te schroeven weer kan verwijderen voor de zomermaanden. De luchtaanzuiging komt nu in de koof links van de oven en achter de oven omhoog en achter de koelkast omhoog.
:strip_exif()/f/image/Wwe4kT0qpCm5hFU5zEDy2vWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6U5NrNPF3Q6veo4OCNaQRusj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is zonder:
:strip_exif()/f/image/oqM8AcywT5tKTE0hnYHspMJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto lijkt de ruimte waar de unit lucht aan kan zuigen vrij klein. Heb je hem al aangezet op stand 4. Blaast hij dan nog echt krachtig?Makrolon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
Kijk dat ziet er goed en werkbaar uit. Hoeveel graden verschil zit erin? Ik heb ook een oud (rond 1900) huis maar mijn ervaring is bij een lek / openstaande deur komt er een deken van kou. Hard blazen heeft zeker voordelen om het beter te mengen.Robinnoord schreef op donderdag 23 november 2023 @ 01:20:
Ik heb pas in de keuken iets soortgelijks gedaan, maar dan met het idee dat ik zo veel mogelijk koude lucht van bij de vloer aanzuig om een gelijkere menging te krijgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is zonder:
[Afbeelding]
Ik heb 2 sensoren op 50cm en op 180cm hangen. Home Assistant neemt het gemiddelde hiervan. Dus als de grond dan koud blijft wordt de boven lucht meer verwarmd. Ik heb de indruk dat er dan een betere vermenging van de lucht is.
Nog moeilijk te zeggen. Verbruikgegevens in melcloud slaan nergens op. Kloppen voor geen meter. Nu geeft ie aan voor de grootste unit(6kw) dat het verbruik ongeveer 2 kw per uur is. Ruim 40 kw per dag maar de energiemeter stijgt misschien de helft daarvan over de hele dag. inclusief alle andere apparatuur. Doet de airco als hij uit geweest is lijkt het. De 3,5kw doet dat niet. Die verbruikt zo extreem weinig(volgens de melcloud). Wil dus nog een homewizard koppelen aan de airco's. Dan pas kan ik echt goed zien wat ze doen en wanneer. Maar temperatuursensor staat in midden van de woonkamer en redelijk in midden van de twee airco's. In de nacht zet ik de airco's op 19 graden en overdag doe ik 20 graden en dan wordt het 20 en 21 graden in de woonkamer. Ze blazen dan beide eigenlijk constant. Alleen als ik de temperatuur lager zet gaan ze pendelen/uit. Defrost heb ik nog niet gemerkt. Blijft de binnenunit dan ook zachtjes blazen zoals bij het pendelen? Want dan ga ik het echt niet merken denk ik.LED-Maniak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:51:
[...]
Ohja, dat vroeg jij inderdaad. Zie je beide airco's nu ook precies hetzelfde reageren?
Luchtvochtigheid is geen gekalibreerde waarde dus daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Maar hier lijkt het wel aardig te kloppen.
Waar gaat het vocht dan heen na het föhnen?barta123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
[...]
Dessicant dryer moet je hebben, een luchtontvochtiger met een silica gel steen die continu drooggefohnd wordt.
Je kan met een airco verwarmen maar als je RH in de lucht hoog blijft, raak je geen vocht kwijt. Het ding van mij kan volgens mij 0,35L/h uit de lucht halen. Dat is flink dus!
Ik gebruik het in de badkamer, mechanische ventilatie zit er wel, staat nog uit. Maar als ik daar een berekening op los laat, laat ik die liever altijd uit in de winter. Je verliest er te veel warmte mee. Wellicht hooguit aanzetten bij het koken/in de zomer na het douchen. Maar alle warmte afzuigen zie ik niet zitten...
Afgelopen winter had ik in de woonkamer de airco op bijvoorbeeld 22 graden staan. Dan was het langs het plafond rond de 24 graden, maar laag boven de grond maar 18 zoiets. Ik heb destijds veel met een digitale temperatuur meter rond gelopen om die steeds op verschillende plekken te leggen om dit te controleren.Willempie27 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 06:14:
[...]
Kijk dat ziet er goed en werkbaar uit. Hoeveel graden verschil zit erin? Ik heb ook een oud (rond 1900) huis maar mijn ervaring is bij een lek / openstaande deur komt er een deken van kou. Hard blazen heeft zeker voordelen om het beter te mengen.
Ik heb 2 sensoren op 50cm en op 180cm hangen. Home Assistant neemt het gemiddelde hiervan. Dus als de grond dan koud blijft wordt de boven lucht meer verwarmd. Ik heb de indruk dat er dan een betere vermenging van de lucht is.
Nu staat de airco op 21 graden in de woonkamer (airco keuken staat niet aan omdat de afkoeling nog niet zo groot is, is een open verbinding met woonkamer) net even gemeten met het losse metertje, is het rond de airco bij het plafond 24 graden en zo'n 15 cm boven de vloer 21.
Dit was met het sensortje op de kast.
:strip_exif()/f/image/HOSL8kunzKt8Crd2NAuEbR9U.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit met het sensortje net boven de vloer.
:strip_exif()/f/image/eMKkSQIHdFhHcP6ngnCjRM5m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de woonkamer airco (koofje gemaakt rond de kast, kast enkele centimeters van de muur af gehaald zodat aanzuig lucht boven en achter de kast stroomt, hij zuigt nu links van de kast, onder de kast aan laag bij vloer en door het kleine koofje rechts van de airco, zitten ook de cv leidingen doorheen (cv staat niet meer aan).
Airco heb ik nu 24/7 aan staan dus hij draait heel de dag op een lage fan stand.
:strip_exif()/f/image/7ZGyWw6BDssQ1HVdhki4gUMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V5PnPmEkvatpOHIfZlM4lGoL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/74GYL2LgsbrdGlhCRFud9YRw.jpg?f=fotoalbum_large)
Via een kolom condenseert het ahv de lagere temperatuur in huis (die er doorheen geblazen wordt) en dan vangt ie het op in een bak, kan ook met slang afgevoerd worden in de afvoerelektriekert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:22:
[...]
Waar gaat het vocht dan heen na het föhnen?
Zou je mij kunnen vertellen welk type je hebt?barta123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:45:
[...]
Via een kolom condenseert het ahv de lagere temperatuur in huis (die er doorheen geblazen wordt) en dan vangt ie het op in een bak, kan ook met slang afgevoerd worden in de afvoer
https://www.delonghi.com/...luchtontvochtiger/p/DNS65elektriekert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:56:
[...]
Zou je mij kunnen vertellen welk type je hebt?
deze heb ik, ik zet hem ook 4 a 8 uur aan bij het drogen van een wasje.. Werkt bijzonder goed!
En in de badkamer. Na wassen/douchen (ook met meerdere mensen achter elkaar) 2 uurtjes aan, kost 0,8-1.0kWh (en levert ook COP=1 dat aan warmte op) en dan is het KURKdroog! Veel effectiever dan vochtige lucht vervangen met vochtige lucht zoals het vaak van oktober t/m december is..
Err, niet helemaal.barta123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
[...]
Dessicant dryer moet je hebben, een luchtontvochtiger met een silica gel steen die continu drooggefohnd wordt.
Een adsorptiedroger (dus met silicagel, waar water aan vast kleeft = adsorbtie) is alleen nodig bij lage temperatuur, onder de 8 graden werkt eentje met een warmtepomp niet. Maar het heeft een veel hoger energieverbruik dan eentje die wel gewoon goed bij 12-30+ graden werkt.
Zie https://nl.trotec.com/pro...tvochtiger-keuzecriteria/ voor alle types en waarom je ervoor zou kiezen.
De gelinkte 6L/24h adsorptiedroger (bijna 700W) verbruikt meer als mij 24L/24h warmtepomp ontvochtiger (Trotec TTK 66E, 440W). Daar wordt de koude kant zo koud dat alle vocht condenseert, lucht gaat door naar de warmte kant en blaast zo 25-30 graden warme lucht @ zeer lage vochtigheid de ruimte in.
Trotec verkoopt ook adsorptiedrogers, TTR 50 E doet 7.5L/24h voor 650W. Maar die gebruik je dus in een koude onverwarmde schuur, garage of technische ruimte. Niet een badkamer.
De airco werkt niet goed nu omdat het wel de binnenunit tot 4 graden kan koelen en dus vocht kan onttrekken, maar de warme kant is buiten, en koelt dus je huis supersnel af. Voor drogen van was etc. werkt een warmtepomp luchtontvochtiger prima tot 12 graden, daaronder heb je pas iets anders nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 23-11-2023 13:44 ]
Per uur kan zo'n adsorptiedroger veel meer lucht ontvochtigen dan een drogertje met een compressor... Ik heb gewoon gekozen wat voor mijn situatie het best werkt.w00key schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:43:
[...]
Err, niet helemaal.
Een adsorptiedroger (dus met silicagel, waar water aan vast kleeft = adsorbtie) is alleen nodig bij lage temperatuur, onder de 8 graden werkt eentje met een warmtepomp niet. Maar het heeft een veel hoger energieverbruik dan eentje die wel gewoon goed bij 12-30+ graden werkt.
Zie https://nl.trotec.com/pro...tvochtiger-keuzecriteria/ voor alle types en waarom je ervoor zou kiezen.
De gelinkte 6L/24h adsorptiedroger (bijna 700W) verbruikt meer als mij 24L/24h warmtepomp ontvochtiger (Trotec TTK 66E, 440W). Daar wordt de koude kant zo koud dat alle vocht condenseert, lucht gaat door naar de warmte kant en blaast zo 25-30 graden warme lucht @ zeer lage vochtigheid de ruimte in.
Trotec verkoopt ook adsorptiedrogers, TTR 50 E doet 7.5L/24h voor 650W. Maar die gebruik je dus in een koude onverwarmde schuur, garage of technische ruimte. Niet een badkamer.
De airco werkt niet goed nu omdat het wel de binnenunit tot 4 graden kan koelen en dus vocht kan onttrekken, maar de warme kant is buiten, en koelt dus je huis supersnel af. Voor drogen van was etc. werkt een warmtepomp luchtontvochtiger prima tot 12 graden, daaronder heb je pas iets anders nodig.
Mijn huis is niet 24/7 20°C en daar zal ik ook nooit naar streven, dus die warmte die dat ding levert is voor mij prima meegenomen.
En op de auto stand, waar ik hem in de badkamer ook voor gebruik. doet ie 350W. Dat is prima
/f/image/ZcpBoDgzptpP33uOG4OiLUZS.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook, per gram lucht dat je door je ontvochtiger geleidt, kan een adsorptiedroger VEEL meer vocht uit de lucht trekken.
Het is gewoon een consumentenapparaat en op de foto's op Coolblue staat ie ook in een woonkamer. Niet in een schuur.
Laten we het topic bij de L/L WP houden. Ik vind de adsorptiedroger een HEEL goede toevoeging in een huis waar efficient gestookt wordt.
In de zomer zou ik hem niet te veel gebruiken, voegt te veel warmte aan de ruimte toe. Dan kan je beter met mechanische ventilatie de grootste hoop vocht afzuigen...
En ook weer hier, getallen zijn belangrijk
En een condensatiedroger heb ik al hangen overigens, die gebruik ik in de zomer. Dat is een 3MXM68 met 2x FTXJ35
[ Voor 24% gewijzigd door barta123 op 23-11-2023 16:36 ]
Let op volgende week komt er kouder weer aan met mogelijk weer een weekje met een hoop of meerdere defrosts. Net als elk jaar, nu om al het gedoe en geklaag over het niet warm krijgen voor te zijn zou ik adviseren voor de Daikin gebruikers, zeker met een single split en met een kleinere multi split om de vraagbesturing uit te zetten. Hier helpt het om in een periode van meerdere defrosts de fan fixed op stand 2 te laten staan, dit resulteert in een stabiele temperatuur met amper verschillen tijdens defrosts (155m3 met een 3,5kW). Doe er je voordeel mee, of niet mag ook natuurlijk.
Vraagbesturing reset doe je door de setup heel kort op koelen te zetten en daarna weer op verwarmen. Want alleen uitzetten in de app resulteert dat de vraagbesturing actief blijft is de ervaring.
Vraagbesturing reset doe je door de setup heel kort op koelen te zetten en daarna weer op verwarmen. Want alleen uitzetten in de app resulteert dat de vraagbesturing actief blijft is de ervaring.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 23-11-2023 17:20 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je maakt de klassieke fout dat je lucht in 1x door dat apparaat moet ontvochtigen. Dat is in een huis niet het geval, de drogers trekken datzelfde 20 m3 lucht keer op keer door dat apparaat.barta123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:18:
[...]
Per uur kan zo'n adsorptiedroger veel meer lucht ontvochtigen dan een drogertje met een compressor... Ik heb gewoon gekozen wat voor mijn situatie het best werkt.
Mijn huis is niet 24/7 20°C en daar zal ik ook nooit naar streven, dus die warmte die dat ding levert is voor mij prima meegenomen.
En op de auto stand, waar ik hem in de badkamer ook voor gebruik. doet ie 350W. Dat is prima
[Afbeelding]
Hier ook, per gram lucht dat je door je ontvochtiger geleidt, kan een adsorptiedroger VEEL meer vocht uit de lucht trekken.
Het is gewoon een consumentenapparaat en op de foto's op Coolblue staat ie ook in een woonkamer. Niet in een schuur.
Laten we het topic bij de L/L WP houden. Ik vind de adsorptiedroger een HEEL goede toevoeging in een huis waar efficient gestookt wordt.
In de zomer zou ik hem niet te veel gebruiken, voegt te veel warmte aan de ruimte toe. Dan kan je beter met mechanische ventilatie de grootste hoop vocht afzuigen...
En ook weer hier, getallen zijn belangrijk- al gaat het vooral om lagere temperaturen waar de adsorptiedroger het best werkt! Maar dat is juist handig bij slaapkamers, die zijn bij mij eerder 15°C dan 20
En een condensatiedroger heb ik al hangen overigens, die gebruik ik in de zomer. Dat is een 3MXM68 met 2x FTXJ35
Hoeveel je kan ontvochtigen is gewoon liters per uur of dag. Heel simpel, en niet hoeveel je in 1 pass door silicagel of een koude verdamper kan halen. De volle tanks onder gewone drogers liegen daar niet om.
Heel leuk dat Coolblue het verkoopt maar het is voor een huis een verkeerde. Van een fabrikant die alles verkoopt, van thuis tot fabriekshallen:

Wij zitten thuis op > 15C en > 60% als we dat aanzetten. Adsorptie kost gewoon veel meer stroom per liter water. Het werkt alleen beter bij hele lage RV% of temperatuur.
Toch is de illustratie niet correct. Een vriesdroger is heel wat anders dan een klein apparaatje met compressor wat je in je huis zet.w00key schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:43:
[...]
Je maakt de klassieke fout dat je lucht in 1x door dat apparaat moet ontvochtigen. Dat is in een huis niet het geval, de drogers trekken datzelfde 20 m3 lucht keer op keer door dat apparaat.
Hoeveel je kan ontvochtigen is gewoon liters per uur of dag. Heel simpel, en niet hoeveel je in 1 pass door silicagel of een koude verdamper kan halen. De volle tanks onder gewone drogers liegen daar niet om.
Heel leuk dat Coolblue het verkoopt maar het is voor een huis een verkeerde. Van een fabrikant die alles verkoopt, van thuis tot fabriekshallen:
[Afbeelding]
Wij zitten thuis op > 15C en > 60% als we dat aanzetten. Adsorptie kost gewoon veel meer stroom per liter water. Het werkt alleen beter bij hele lage RV% of temperatuur.
Maar prima, jij je ding. Ik heb een adsorptiedroger, prima tevreden mee. Werkt beter dan 100x per dag al mijn lucht verversen. Mijn ouders zitten in een huis van begin vorige eeuw, qua isolatie prima geupgrade - daar zit ook geen mechanische ventilatie in. Is nooit een probleem geweest, zal het ook niet worden. Een adsorptiedroger droogt ook bij 20°C nog prima, het zijn dingen die echt niet 24/7 aan hoeven staan.
Als het echt niet geschikt had geweest, dan had men het ook niet verkocht als consumentenproduct en mee geadverteerd als optie voor slaapkamer/andere kamers in huis. Of bv je kelder
Als je met deze buitentemperaturen en vochtigheid terwijl je stookt binnen naar normale temperaturen (zeg minimaal 19 graden) met teveel vocht zit thuis dien je meer te ventileren. Even een kick naar het co2 sensoren en luchtkwaliteit topic. Nu weet on topic over l/l warmtepompen. Koude temperaturen op komst! Haal vast een defrost uit de kast!
Ja zeker, dat vroeg ik me ook af. Heb ik ook niet. Minder vaak thuis zitten, meer buiten levenTereZz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:39:
Als je met deze buitentemperaturen en vochtigheid terwijl je stookt binnen naar normale temperaturen (zeg minimaal 19 graden) met teveel vocht zit thuis dien je meer te ventileren. Even een kick naar het co2 sensoren en luchtkwaliteit topic. Nu weet on topic over l/l warmtepompen. Koude temperaturen op komst! Haal vast een defrost uit de kast!

Ik verwarm lekker, helemaal geen vochtprobleem. alleen zo'n frikandel af en toe 2 uur laten sudderen near the bathtub.
Ik ben benieuwd of mijn setup defrosts nodig gaat hebben volgende week.
Vooralsnog sta ik haaks op het stukje van een paar posts terug. Ik wil zien of ik goed kan verwarmen met demand control op 65%
[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 23-11-2023 23:15 ]
In mijn nieuwe huis overweeg ik een Samsung.
Deze kom je in Nederland niet veel tegen!
Op Amazon een 3.5 539euro!
Of Samsung nooit aan beginnen?
het is B kwaliteit. temper je verwachtingen of koop wat deftigers, helemaal als het ook moet verwarmen.Ruud888 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:54:
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan toch maar Daikin of Mitsubishi.flippy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:56:
[...]
het is B kwaliteit. temper je verwachtingen of koop wat deftigers, helemaal als het ook moet verwarmen.
Op marktplaats staat een goede deal voor een MHI. Ik heb er 3 gekocht van de week. Wel een oud model buitenunit R410a gas. Binnen unit wel een nieuw model WF en het kleine logo.
Voor 120 meer heb je een mhi van marktplaats nieuw die wel iedereen voor je wil installeren.Ruud888 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:54:
In mijn nieuwe huis overweeg ik een Samsung.
Wat is heel kort? Kan ik modus op koelen zetten, 5 seconden wachten en dan weer op verwarmen?Servee schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:
[ Voor 42% gewijzigd door banaliteit op 24-11-2023 08:55 ]
650 inclusief installatie? Lijkt me niet toch?LED-Maniak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:50:
[...]
Voor 120 meer heb je een mhi van marktplaats nieuw die wel iedereen voor je wil installeren.
Maar goedkoop lijkt me in dit geval altijd duurkoop. Sowieso kun je als je hem lang wilt laten hangen beter voor R32 gaan.
Alhoewel, er worden nog steeds L/W systemen of W/W systemen geinstalleerd met R410A

M'n oom heeft een water-water systeem sinds vorig jaar met R410A (I do not get it, at all..)
Ik was zelf voor 2x FTXJ35 en 3MXM68 (gebruikt, zag er als nieuw uit) - 2300 euro kwijt. Daarna moest ik het nog laten installeren. Daarmee was ik 4000 kwijt
Iig wachten tot het echt gaat koelen. Althans, zover heb ik hem tot nu toe laten komen en dat werkte.banaliteit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:54:
[...]
Wat is heel kort? Kan ik modus op koelen zetten, 5 seconden wachten en dan weer op verwarmen?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nee, maar die €539 van Amazon heeft ook nog geen installatie natuurlijk...barta123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:14:
[...]
650 inclusief installatie? Lijkt me niet toch?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nu ik dit allemaal zie.Robinnoord schreef op donderdag 23 november 2023 @ 01:48:
[...]
Op de foto lijkt de ruimte waar de unit lucht aan kan zuigen vrij klein. Heb je hem al aangezet op stand 4. Blaast hij dan nog echt krachtig?
Bij mijn nieuw te installeren split (3) in appartement (zonder stokende benedenburen) komen twee Mitsu consoles tegen koude voeten. Alleen slaapkamer, ook blazend richting badkamer, gaat boven opgehangen worden.
Hier in Roemenie werken mijn airco's meer dan perfect. Ook bij min 5 of zo. Maar beneden in de keuken koude voeten, zodat ik de CV ietsje bij laat stoken op zeg maar 40 graden. dat werkt perfect, maar wel jammer.
ik kreeg het niet voor elkaar hier consoles te bestellen. Jammer.
Maar 2000 euro voor (alle single) 2x 9000 en 2 x 12000 Gree systemen is natuurlijk niks. Dus maar snel gedaan.
Ik gebruik al 100 jaar Smartthings als Home systeem. En hier een dumpje van Actiontiles info uit Smarthings
Vooral als je lokaties bedient waar je niet bent, is een Zwave/Zigbee stopkontakt een must om te zien of de airco echt is gestart.
Het is nu ca 4 graden buiten en je ziet dat twee vragende airco's bij 500 watt blijven hangen. Ik vraag 20 graden op beide lokaties. De slaapkamer is klein en springt nauwelijks aan, maar ik vraag maar 17 graden daar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iNrpPdHWRFdlXiNvqzVEu89Y.png?f=user_large)
/f/image/g13uRuvo4csPFmeQC3Ajk6Da.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door herpideperpi op 24-11-2023 09:51 ]
Tussen R32 en R410a zit er qua installatie ook nog een belangrijk verschil. Er staat in de handleiding dat er geen (flare)koppeling mag zitten binnenhuis bij R32 en zal er dus een vaste soldeerverbinding gemaakt moeten worden en bij R410a mag dat wel omdat het minder brandbaar is. Bij mij komen er 2 op slaapkamers van 9m².
Er is dus een berekening hoeveel gas er in de unit zit en hoeveel kuub de ruimte moet zijn om het veilig te houden.
Volgens de Nederlandse wet moet elke installatie boven de 0.5bar afgeperst worden. Maar bijv in de handleiding van MHI staat dat alleen vacumeren voldoende is voor een lek test. Mijn gevoel zegt altijd om de handleiding te volgen. Het extra afpersen is dan puur een Nederlandse regel.
Bij mij is die achteraf niet afgeperst (had het nadrukkelijk gevraag maar is niet gedaan).
Koppelingen niet met een momentsleutel aangedraaid. De flares van aircotube gebuikt. Ik zou er zelf nieuwe flares of stek koppeling eraan zetten. Die van aircotube zijn ook nogal klein.
Ik heb zelf een wat slechte ervaring. Bij bedrijf nr 6 wilde wel komen maar ook zonder factuur en contant afrekenen 300 euro met stek koppeling. En dat is niet erg. Maar ik zou dan ook graag zien dat die 100% volgens de regels wordt aangesloten ander kan ik het net zo goed zelf doen.
Er is dus een berekening hoeveel gas er in de unit zit en hoeveel kuub de ruimte moet zijn om het veilig te houden.
Volgens de Nederlandse wet moet elke installatie boven de 0.5bar afgeperst worden. Maar bijv in de handleiding van MHI staat dat alleen vacumeren voldoende is voor een lek test. Mijn gevoel zegt altijd om de handleiding te volgen. Het extra afpersen is dan puur een Nederlandse regel.
Bij mij is die achteraf niet afgeperst (had het nadrukkelijk gevraag maar is niet gedaan).
Koppelingen niet met een momentsleutel aangedraaid. De flares van aircotube gebuikt. Ik zou er zelf nieuwe flares of stek koppeling eraan zetten. Die van aircotube zijn ook nogal klein.
Ik heb zelf een wat slechte ervaring. Bij bedrijf nr 6 wilde wel komen maar ook zonder factuur en contant afrekenen 300 euro met stek koppeling. En dat is niet erg. Maar ik zou dan ook graag zien dat die 100% volgens de regels wordt aangesloten ander kan ik het net zo goed zelf doen.
Bij mij is het ook niet afgeperst. Alleen (redelijk lang) gevacuumeerd... Binnenshuis idd gesoldeerd. Ik heb ze wel alles zien doen.Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:50:
Tussen R32 en R410a zit er qua installatie ook nog een belangrijk verschil. Er staat in de handleiding dat er geen (flare)koppeling mag zitten binnenhuis bij R32 en zal er dus een vaste soldeerverbinding gemaakt moeten worden en bij R410a mag dat wel omdat het minder brandbaar is. Bij mij komen er 2 op slaapkamers van 9m².
Als men alles contant wilt (geen problemen met contant, cash rocks) - zou ik wel vraagtekens zetten bij hoe het bedrijf werkt.
Overigens, met vraagbesturing op 55-65% merk ik wel dat de lucht uit mijn unit boven warmer wordt. Warmte stijgt natuurlijk op, leidingwerk zit recht naast elkaar, alleen bij de unit boven lopen de leidingen ca. 2,5m verder naar boven voordat ze de muur in gaan.
Zijn er meer mensen met multisplit die dit herkennen? Maakt me verder niet uit hoor, ik vind het alleen grappig. Ik zou het voor de gein eens met een warmtecamera/temp sensor na moeten meten!
Verder heel tevreden, vooralsnog 160kWh weggestookt volgens de Onecta app, deze november!
En bij jou dan ook een bedrijf die zich niet aan de F-gassen voldoet. Je kan het dan net zo goed zelf doen.barta123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:06:
[...]
Bij mij is het ook niet afgeperst. Alleen (redelijk lang) gevacuumeerd... Binnenshuis idd gesoldeerd. Ik heb ze wel alles zien doen.
Het rare is waarom hebben ze hem niet afgeperst? Want voor het solderen heb je ook stikstof nodig dus de fles staat er al. Als je dat niet gebruikt krijg je zwarte troep in de leidingen en uiteindelijk in de compressor want niet zo best is. Hopelijk hebben ze dat wel gebruikt.
Hier zijn de flares ook niet met een momentsleutel aangedraaid, de monteur vertrouwt op zijn kunde en daar geloof ik hem in.Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:50:
Als je jezelf daarin goed vertrouwt zie ik het probleem niet zo.
Zo ook is mijn ophanging van mijn auto er ook nog niet onderuit gekomen
Toevallig.. vandaag kreeg ik van vrienden te horen dat hun airco wéér lekt. Paar weken geleden eerste lek na een jaar. Nu al na een paar weken. De koppeling bij de buiten unit is bevroren.elektriekert schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]
Hier zijn de flares ook niet met een momentsleutel aangedraaid, de monteur vertrouwt op zijn kunde en daar geloof ik hem in.
De installateur heeft de koppeling de eerste keer nagetrokken met een Bahco. Nu de tweede keer wéér met een Bahco.
Ik kan al wel gokken wat er is gebeurd: die koppeling is gescheurd.
Er is 5 minuten gevacumeerd en daarna gevuld. Geen afpersing..
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 24-11-2023 11:58 ]
Misschien moet hij het een keer nuchter proberenLED-Maniak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:51:
[...]
De installateur heeft de koppeling de eerste keer nagetrokken met een Baco. Nu de tweede keer wéér met een Baco.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dat onderstel kun je gewoon met grof geweld vastzetten.elektriekert schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]
Hier zijn de flares ook niet met een momentsleutel aangedraaid, de monteur vertrouwt op zijn kunde en daar geloof ik hem in.
Maar een te hard aangedraaide flare kan gaan scheuren.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het optimaliseringsalgoritme word gereset wanneer de bedrijfsstand word veranderd. In mijn geval was inderdaad fysiek paar seconde op koelen totdat de kleppen helemaal geopend waren en toen meteen op verwarmen.banaliteit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:54:
[...]
Wat is heel kort? Kan ik modus op koelen zetten, 5 seconden wachten en dan weer op verwarmen?
Eea kan wat vertraging hebben door je internetsnelheid/verbinding wat invloed heeft op je al wat met enige vertraging reagerende app.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ho ho, niet te snel door de bocht.. Het zou kunnen dat ze het zaakje wel hebben afgeperst. Hij had meerdere flessen bij zich. Ik weet uit ervaring als je met je handjes werkt en continu zit er iemand op je vingers te kijken dat dat niet altijd even prettig is...Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:30:
[...]
En bij jou dan ook een bedrijf die zich niet aan de F-gassen voldoet. Je kan het dan net zo goed zelf doen.
Het rare is waarom hebben ze hem niet afgeperst? Want voor het solderen heb je ook stikstof nodig dus de fles staat er al. Als je dat niet gebruikt krijg je zwarte troep in de leidingen en uiteindelijk in de compressor want niet zo best is. Hopelijk hebben ze dat wel gebruikt.
Ik heb ze niet heel de tijd op de vingers gekeken. Als tweaker was ik wel bijzonder nieuwsgierig (sowieso, het was een tweedehands aankoop dus het moest nog blijken of het uberhaupt werkte)
Ik twijfel niet aan hun kunde. Heb geen lekkage o.i.d., alles goed in de gaten gehouden en het werkt vooralsnog als een tierelier.
Vannacht was de (buiten)temp nog hoog, dus heb de unit lekker door laten draaien (55% demand control) om de betonnen muren wat warmte te laten bufferen voor de aankomende 'koude week'
[ Voor 5% gewijzigd door barta123 op 24-11-2023 13:12 ]
De compressor heeft trouwens gewoon een zeefje hoor, dat kan er niet allemaal zo in komen. Heb zelfs nog even gecheckt of dat echt daadwerkelijk zo is.Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:30:
[...]
En bij jou dan ook een bedrijf die zich niet aan de F-gassen voldoet. Je kan het dan net zo goed zelf doen.
Een merk als Daikin heeft dat sowieso. zou ook heel raar zijn.
Je auto heeft ook een zeef bij de olie aanzuig leiding. In het oliesysteem zitten vaker zeefjes om dergelijke issues te voorkomen. Het lijkt me sterk dat je dat niet doet bij een compressor die je voor ~1000 euro aanbiedt. Dat zou gewoon een slecht ontwerp zijn imo
Ben al weer ff 24/7 aan het draaien. Overdag 21 graden en vanaf 22u wordt het 19 graden. Koste me gisteren 7,1 kWh. Echt een koopje om zoveel comfort thuis te hebben gedurende de dag. Heel blij met de airco's.
Het is een daikin multisplit met in de woonkamer een 4,2, gang 3,5 en slaapkamer 2,0 uit m'n hoofd. De woonkamer gebruikt in dit geval dan 7,1 kWh gisteren in die 24 uur.
Het is een daikin multisplit met in de woonkamer een 4,2, gang 3,5 en slaapkamer 2,0 uit m'n hoofd. De woonkamer gebruikt in dit geval dan 7,1 kWh gisteren in die 24 uur.
Verwijderd
Ik weet niet meer of het in dit topic of een ander topic was, maar er is hier iemand die net zoals ik overdag zo veel mogelijk met zonne-energie verwarmt zodat het 's avonds nog lang genoeg warm blijft. Als het niet te koud is lukt dat en ik heb ook geen last van termperatuurschommelingen. Als ik overdag thuis ben en ik verwarm met overschot tot 23 graden, dan doe ik mijn trui uit, om hem bij afkoeling weer aan te trekken en 's ochtends/'s avonds soms een dubbele fleece aan te trekken (trui met 2 lagen fleece).
Nu is het wel wat vervelend om vaak op Homewizard te kijken of je wel of geen overschot hebt (als het niet anders kan verwarm ik sowieso hoor), dus ik vroeg me af of er geen systemen/airco's bestaan die realtime checken of er overschot is en daar hun vermogen op afstemmen (een airco is wel vaak gebonden aan een minimaal vermogen). Homewizard heeft wel schakelaars, maar dat is toch een redelijk dom systeem dat bij een bepaald overschot gewoon een toestel aan zet, daarmee kan je geen airco aansturen.
Anderzijds dacht ik aan een elektrisch warmte-element dat eventueel traploos geregeld kan worden, ook weer afgestemd op de beschikbare hoeveelheid zonne-energie. Dan wel graag een betrouwbaar solide toestel dat ook bij afwezigheid veilig kan werken. Zo kan je je huis als energie-opslag gebruiken en in hoge mate zelfvoorzienend zijn.
Nu is het wel wat vervelend om vaak op Homewizard te kijken of je wel of geen overschot hebt (als het niet anders kan verwarm ik sowieso hoor), dus ik vroeg me af of er geen systemen/airco's bestaan die realtime checken of er overschot is en daar hun vermogen op afstemmen (een airco is wel vaak gebonden aan een minimaal vermogen). Homewizard heeft wel schakelaars, maar dat is toch een redelijk dom systeem dat bij een bepaald overschot gewoon een toestel aan zet, daarmee kan je geen airco aansturen.
Anderzijds dacht ik aan een elektrisch warmte-element dat eventueel traploos geregeld kan worden, ook weer afgestemd op de beschikbare hoeveelheid zonne-energie. Dan wel graag een betrouwbaar solide toestel dat ook bij afwezigheid veilig kan werken. Zo kan je je huis als energie-opslag gebruiken en in hoge mate zelfvoorzienend zijn.
Heb je een unit met Wi-Fi? Ik bedien het daarmee.. Ik had dat niet in mijn units maar heb bij beiden vlak nadat ze geinstalleerd zijn een wifi module geplaatst. Ik kijk gewoon af en toe op mijn telefoon of de zon thuis goed schijnt en zo nu en dan zet ik hem dan (bij dus ook veel hogere buitentemperatuur) de AC aanVerwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:28:
Ik weet niet meer of het in dit topic of een ander topic was, maar er is hier iemand die net zoals ik overdag zo veel mogelijk met zonne-energie verwarmt zodat het 's avonds nog lang genoeg warm blijft. Als het niet te koud is lukt dat en ik heb ook geen last van termperatuurschommelingen. Als ik overdag thuis ben en ik verwarm met overschot tot 23 graden, dan doe ik mijn trui uit, om hem bij afkoeling weer aan te trekken en 's ochtends/'s avonds soms een dubbele fleece aan te trekken (trui met 2 lagen fleece).
Verwijderd
Ja, maar ik wil het volautomatisch laten verwarmen bij overschot. 300 watt overschot? 300 watt verwarmen, etc. Het is niet zo dat mijn Mitsubishi zo precies aan te sturen is, maar ik vroeg me af of er wel zulke airco's of andere verwarmingselementen zijn. Kwestie van elke kWh te kunnen gebruiken. Het systeem moet dan ook gekoppeld worden aan bvb. een Homewizard die elke seconde kan zien hoeveel overschot/tekort er is.barta123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:40:
[...]
Heb je een unit met Wi-Fi? Ik bedien het daarmee.. Ik had dat niet in mijn units maar heb bij beiden vlak nadat ze geinstalleerd zijn een wifi module geplaatst. Ik kijk gewoon af en toe op mijn telefoon of de zon thuis goed schijnt en zo nu en dan zet ik hem dan (bij dus ook veel hogere buitentemperatuur) de AC aan
Ik doe dat nu handmatig.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:28:
Ik weet niet meer of het in dit topic of een ander topic was, maar er is hier iemand die net zoals ik overdag zo veel mogelijk met zonne-energie verwarmt zodat het 's avonds nog lang genoeg warm blijft.
Ik ben van plan hier een automation voor te maken in Home Assistant. Via de plugwise Smile P1, een sensor die het netto energie verbruik / teruglevering aangeeft, bv bij >15 min +500W teruglevering en Troom <21 C dan setpunt +1 C tov van Troom. Het kan kan ook nog zo simpel zijn om van een solar forecast entiteit gebruik te maken en zo veel mogelijk via gunstige zon-uren te verwarmen.
Eerst wil het regelgedrag van mijn unit beter begrijpen en kunnen beïnvloeden vervolgens zal het uitproberen worden hoe dit het beste te regelen in een automation.
Wat ik nu merk is dat met 1 graad verschil tussen Tset en Troom en de ventilatie binnen op hoog, de unit vaak lekker stabiel draait op een laag vermogen.
Ah zo, nee ik denk niet dat die Homewizard hem zelf zou kunnen knijpen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:47:
[...]
Ja, maar ik wil het volautomatisch laten verwarmen bij overschot. 300 watt overschot? 300 watt verwarmen, etc. Het is niet zo dat mijn Mitsubishi zo precies aan te sturen is, maar ik vroeg me af of er wel zulke airco's of andere verwarmingselementen zijn. Kwestie van elke kWh te kunnen gebruiken. Het systeem moet dan ook gekoppeld worden aan bvb. een Homewizard die elke seconde kan zien hoeveel overschot/tekort er is.
Ik zie op de site van mijn omvormer wat het actueel vermogen is, ik zet hem dan aan met vraagbesturing (daikin demand control) als ik die op 40% zet dan trekt ie maar iets van 700W ofzo. Ik zet hem eigenlijk niet onder de 60-65%. Dan levert hij voor mijn gevoel echt te weinig warmte. Vannacht wel gedaan, eenmaal op temperatuur loopt hij dan heel zuinig.
Als het salderen tot zijn eind komt wil ik al geinvesteerd hebben in een V2G auto. Die auto heeft een thuisaccu van 60-100kWh... Op vraag verwarmen is toch altijd efficienter dan verwarmen bij overschot denk ik. Je hebt altijd verliezen natuurkundig, dus als je overdag stookt - ben je daar in de avond al wel weer een groter deel van verloren.
In mijn huis in elk geval wel, ik heb de vloer en het dak nageisoleerd, maar de pui voor en achter + de buitenmuur (hoekwoning) moet nog verder geisoleerd worden. (hoekwoning uit 1975).
Via mijn buitenmuur gaat dus wel wat verloren helaas
Doe het ook sinds een aantal dagen. Overdag staat hij op 20 (de ruimtetemperatuur is dan 21) en in de nacht op 18 (wat dan 19 echte graden is).Oekol schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:18:
Ben al weer ff 24/7 aan het draaien. Overdag 21 graden en vanaf 22u wordt het 19 graden. Koste me gisteren 7,1 kWh. Echt een koopje om zoveel comfort thuis te hebben gedurende de dag. Heel blij met de airco's.
Heeft me de afgelopen dagen tussen de 4 en 5 kWh gekost voor de benedenverdieping. Boven stook ik niet maar warm ik wel een beetje op door de deur naar boven soms even open te zetten. Enkel de slaapkamer verwarm ik soms eventjes in de avond.
Echt heel betaalbaar zo. Een half uurtje de CV aan kost me al meer dan de hele dag comfort op deze manier.
Straks gaat het natuurlijk wat kouder worden dus zal hij iets harder moeten werken. Op deze manier draait hij de hele dag op zijn minimumvermogen, 180-210 watt. Heel soms gaat hij zelfs even uit als de temperatuur te hoog oploopt, meestal in de middag met wat zon.
[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 24-11-2023 13:54 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Als je zoekt zijn daar veel API's voor te vinden, van simpel, bv op basis van weersites tot specialistische zoals deze: https://forecast.solar/
Ik heb er nog geen praktische ervaring mee, wel veel ideeën en plannen
Wij koelen/verwarmen liefst op zonne-energie.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:47:
[...]
Ja, maar ik wil het volautomatisch laten verwarmen bij overschot. 300 watt overschot? 300 watt verwarmen, etc. Het is niet zo dat mijn Mitsubishi zo precies aan te sturen is, maar ik vroeg me af of er wel zulke airco's of andere verwarmingselementen zijn. Kwestie van elke kWh te kunnen gebruiken. Het systeem moet dan ook gekoppeld worden aan bvb. een Homewizard die elke seconde kan zien hoeveel overschot/tekort er is.
Met de airco kiezen we voor handmatig omdat dat kan, maar ook omdat ik twijfel of de andere mogelijkheid mogelijk en verstandig is om te gebruiken.
Onze mhi heeft een vrij sterk regelgedrag wat we hier waarderen. Dat betekent ook dat hij vaak met vertraging energie verbruikt. Er gaat tijd naar voorbereiden etc.
Vooral in deze tijd van het jaar is zonne-energie vaak grillig. Zo hebben we 1kW over en 20 seconden later is het weer bewolkt. Plus dat de units bij starten vaak meer gebruiken.
Ik denk, als ik beslist dit wilde automatiseren, dat ik goedkope units had gekocht om te experimenteren.
Daarnaast, wij hebben onze wpb een poos op automatisch bij zonne-energie laten laden maar dat werd ons afgeraden. Dat werkte met aan/uit en bij een wpb schijnt dat slecht te zijn. Ik ben benieuwd of zoiets ook voor een airco geldt.
Verwijderd
Idd, door de grilligheid dacht ik aan een - ws. nog onbestaand - toestel met elektrische verwarmingselementen, die kunnen moduleren van pakweg 50 tot 2000 watt, met een ventilator voor een optimale spreiding en verbonden aan een monitoring systeem zoals van Homewizard, zodat elke seconde en elke watt aan overschot in warmte omgezet kan worden, uiteraard wel met een max van pakweg 24 graden. Als we thuis zijn zouden we bij een te groot overschot bvb. de deur naar de bovenverdieping kunnen openzetten, zodat de warmte zich verder in het huis kan verpreiden met de ventilator naar de deur gericht.Sjamo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:16:
[...]
Wij koelen/verwarmen liefst op zonne-energie.
Met de airco kiezen we voor handmatig omdat dat kan, maar ook omdat ik twijfel of de andere mogelijkheid mogelijk en verstandig is om te gebruiken.
Onze mhi heeft een vrij sterk regelgedrag wat we hier waarderen. Dat betekent ook dat hij vaak met vertraging energie verbruikt. Er gaat tijd naar voorbereiden etc.
Vooral in deze tijd van het jaar is zonne-energie vaak grillig. Zo hebben we 1kW over en 20 seconden later is het weer bewolkt. Plus dat de units bij starten vaak meer gebruiken.
Ik denk, als ik beslist dit wilde automatiseren, dat ik goedkope units had gekocht om te experimenteren.
Daarnaast, wij hebben onze wpb een poos op automatisch bij zonne-energie laten laden maar dat werd ons afgeraden. Dat werkte met aan/uit en bij een wpb schijnt dat slecht te zijn. Ik ben benieuwd of zoiets ook voor een airco geldt.
Het is zomaar een idee hoor, niet om veel geld te besparen maar wel als hobby. Vorige week heb ik al even met een elektrisch ventilatorkacheltje geëxperimenteerd om bij overschot van 800, 1400 en 2000 watt warmte te leveren, maar het is dus te veel gedoe om zelf te regelen. Bij afwezigheid maken de temparatuurschommelingen ook niet zo veel uit, het voornaamste is dat je 's avonds thuis komt in een lekker warm huis en dat er een buffer is tot bedtijd
Ik had het expliciet over met de hand aandraaien.LED-Maniak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:51:
[...]
Toevallig.. vandaag kreeg ik van vrienden te horen dat hun airco wéér lekt. Paar weken geleden eerste lek na een jaar. Nu al na een paar weken. De koppeling bij de buiten unit is bevroren.
De installateur heeft de koppeling de eerste keer nagetrokken met een Bahco. Nu de tweede keer wéér met een Bahco.
Ik kan al wel gokken wat er is gebeurd: die koppeling is gescheurd.
Er is 5 minuten gevacumeerd en daarna gevuld. Geen afpersing..
Dat ie niet afperst is een ander verhaal natuurlijk.
Klopt, in mijn vorige job had ik ook met flarekoppelingen te maken maar door ervaring gaan de meeste na een tijdje over op “feeling”Seafarer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:57:
[...]
Dat onderstel kun je gewoon met grof geweld vastzetten.
Maar een te hard aangedraaide flare kan gaan scheuren.
Vervolgens wordt het hydraulische systeem onder druk gezet en weet je snel genoeg of het lekt of niet.
Begrijpelijk, maar in deze tijd van het jaar zou dat betekenen dat je vaak rond 11:00 tot 15:00 ofzo zou moeten verwarmen. Dat kan alleen in je huis blijven hangen als je huis echt TIPTOP geisoleerd is. Is dat ook het geval?Sjamo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:16:
[...]
Wij koelen/verwarmen liefst op zonne-energie.
Voor de energietransitie kunnen we in de winter niet op die anderhalve zonnestraal overleven. Het is of seizoensgebonden centrale opslag (denk aan ijzerpoeder regeneratief gebruiken bvb.) en in de winter aanvullen met windmolens/windparken.
Ik produceer nu zo'n 3kWh per dag nog, zou natuurlijk mooi zijn als het verwarmen daar mee lukt, maar ik heb toch al gauw 5-6 nodig per dag. Alsnog heel mooi.
Ik heb de airco geinstalleerd om te verwarmen en zonnepanelen omdat ik die sowieso wilde leggen. Had nooit verwacht dat het op zonnige winterdagen nog mogelijk zou zijn nog bijna 5kWh op te wekken (dat lukt me soms zelfs bijna) met 11 panelen op een klein huisje
Met wat ervaring kan dat prima op gevoel hoor. Op mijn werk gebruikte ik bijna nergens een momentsleutel voor. Ik werkte ook vaak met gasdrukken van 70+bar. Als een leiding dan losschiet dan krijg je een serieus moordwapen...elektriekert schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:51:
[...]
Klopt, in mijn vorige job had ik ook met flarekoppelingen te maken maar door ervaring gaan de meeste na een tijdje over op “feeling”
Vervolgens wordt het hydraulische systeem onder druk gezet en weet je snel genoeg of het lekt of niet.
Airco systemen zijn in de vloeistoffase niet zo gevaarlijk, vloeistof verdampt meteen en dan is de druk ook meteen weg. Daarom vind ik mijn LPG (20 bar (l))auto ook niet zo gevaarlijk om aan te werken, het is brandbaar natuurlijk. Maar niet zo gevaarlijk als aan een 200 bar(g) CNG systeem werken
Ik heb een tijdje geleden een topic geopend over power to heat/powerdiverters.. Zonnestroom vertoont over een dag vaak een grillig patroon. Er is hardware te koop om een warmte element te laten moduleren op overcapaciteit van zonnepanelen. Elke kw langs de meter wordt via een element in een buffer of boiler opgeslagen. In het kader van dit topic over lucht-lucht misschien ook wel interessant. Uitdaging met decentrale verwarming zoals l/l wp vormen natuurlijk de kleine vertrekken zoals toiletten, badkamers overlopen en halletjes. Als daar COP1 wordt verwarmd ga je natuurlijk inleveren op totale efficiëntie. Kun je dit echter grotendeels afdekken met zonnestroom die COP 1 een buffervat verwarmt op momenten van solar overschot dan is het een ander verhaal.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:28:
de AC thor 9s kan zelfs 9 kw moduleren op zonnestroom. Dat moduleren hoeft trouwens ook niet per se richting een buffervat. Ze spreken zelfs over elektrische vloerverwarming of ir panelen moduleren op zonnestroom.
Moduleren op zonnestroom werkt denk ik erg moeilijk als dat een (l/l of l/w) warmtepomp moet zijn.
In mijn topic stel ik de vraag of het mogelijk is om zoveel pv te leggen dat je zelfs in het stookseizoen genoeg energie van het dak kunt trekken om een acceptabel deel van de warmtevraag af te dekken. Dan zal er meer dan 2x de warmtevraag op COP1 moeten worden afgedekt op jaarbasis.
https://gathering.tweaker...message/77102494#77102494
Als je AC plafondventilator plaatst dan meer warmte op de vloer en zuiniger.herpideperpi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:33:
[...]
Nu ik dit allemaal zie.
Bij mijn nieuw te installeren split (3) in appartement (zonder stokende benedenburen) komen twee Mitsu consoles tegen koude voeten. Alleen slaapkamer, ook blazend richting badkamer, gaat boven opgehangen worden.
Hier in Roemenie werken mijn airco's meer dan perfect. Ook bij min 5 of zo. Maar beneden in de keuken koude voeten, zodat ik de CV ietsje bij laat stoken op zeg maar 40 graden. dat werkt perfect, maar wel jammer.
ik kreeg het niet voor elkaar hier consoles te bestellen. Jammer.
Maar 2000 euro voor (alle single) 2x 9000 en 2 x 12000 Gree systemen is natuurlijk niks. Dus maar snel gedaan.
Ik gebruik al 100 jaar Smartthings als Home systeem. En hier een dumpje van Actiontiles info uit Smarthings
Vooral als je lokaties bedient waar je niet bent, is een Zwave/Zigbee stopkontakt een must om te zien of de airco echt is gestart.
Het is nu ca 4 graden buiten en je ziet dat twee vragende airco's bij 500 watt blijven hangen. Ik vraag 20 graden op beide lokaties. De slaapkamer is klein en springt nauwelijks aan, maar ik vraag maar 17 graden daar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
YouTube: 74 Energie besparen met een plafondventilator!
Best een idee denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:48:
[...]
Idd, door de grilligheid dacht ik aan een - ws. nog onbestaand - toestel met elektrische verwarmingselementen, die kunnen moduleren van pakweg 50 tot 2000 watt, met een ventilator voor een optimale spreiding en verbonden aan een monitoring systeem zoals van Homewizard, zodat elke seconde en elke watt aan overschot in warmte omgezet kan worden, uiteraard wel met een max van pakweg 24 graden. Als we thuis zijn zouden we bij een te groot overschot bvb. de deur naar de bovenverdieping kunnen openzetten, zodat de warmte zich verder in het huis kan verpreiden met de ventilator naar de deur gericht.
Het is zomaar een idee hoor, niet om veel geld te besparen maar wel als hobby. Vorige week heb ik al even met een elektrisch ventilatorkacheltje geëxperimenteerd om bij overschot van 800, 1400 en 2000 watt warmte te leveren, maar het is dus te veel gedoe om zelf te regelen. Bij afwezigheid maken de temparatuurschommelingen ook niet zo veel uit, het voornaamste is dat je 's avonds thuis komt in een lekker warm huis en dat er een buffer is tot bedtijd
Wij hebben onze E-boiler ook op een energy plug zitten om gecontroleerd te laten laden.
Ik zou dat ook wel op een zonnetaak durven zetten als ik dat zou willen.
Zit dat niet standaard in Homewizard? Die zonnetaak? Ik heb daar eens een filmpje over gezien, iemand die zijn e-bike automatisch liet laden bij voldoende zon.
Wat betreft de airco, ik kan duidelijk merken dat het buiten wat frisser is/wordt. Het verbruik is nog steeds laag, maar het duurt lang voor hij terug valt naar het minimum. En dat is prima. We gebruiken momenteel alleen de woonkamer-unit met de deur wijd open. 2,5 kWh sinds 10.30 uur voor 19,5 binnen graden bij 6 a 7 graden buiten. Een groot gedeelte daarvan komt van onze eigen energie.
Daar kan ik goed mee leven
Wij hebben ons verder niet verdiept in de mogelijkheid van elektrische cop1-verwarming. We hebben een houtkachel voor noodgevallen en dat is voor ons voldoende. Omdat ik overdag thuis ben heb ik ook voldoende mogelijkheid om zelf redelijk goed gebruik te maken van onze (beschikbare) zonne-energie.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 24-11-2023 15:17 ]
Verwijderd
Interessant! Ik ga me erin verdiepenjelte247 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:04:
[...]
Ik heb een tijdje geleden een topic geopend over power to heat/powerdiverters.. Zonnestroom vertoont over een dag vaak een grillig patroon. Er is hardware te koop om een warmte element te laten moduleren op overcapaciteit van zonnepanelen. Elke kw langs de meter wordt via een element in een buffer of boiler opgeslagen. In het kader van dit topic over lucht-lucht misschien ook wel interessant. Uitdaging met decentrale verwarming zoals l/l wp vormen natuurlijk de kleine vertrekken zoals toiletten, badkamers overlopen en halletjes. Als daar COP1 wordt verwarmd ga je natuurlijk inleveren op totale efficiëntie. Kun je dit echter grotendeels afdekken met zonnestroom die COP 1 een buffervat verwarmt op momenten van solar overschot dan is het een ander verhaal.
de AC thor 9s kan zelfs 9 kw moduleren op zonnestroom. Dat moduleren hoeft trouwens ook niet per se richting een buffervat. Ze spreken zelfs over elektrische vloerverwarming of ir panelen moduleren op zonnestroom.
Moduleren op zonnestroom werkt denk ik erg moeilijk als dat een (l/l of l/w) warmtepomp moet zijn.
In mijn topic stel ik de vraag of het mogelijk is om zoveel pv te leggen dat je zelfs in het stookseizoen genoeg energie van het dak kunt trekken om een acceptabel deel van de warmtevraag af te dekken. Dan zal er meer dan 2x de warmtevraag op COP1 moeten worden afgedekt op jaarbasis.
https://gathering.tweaker...message/77102494#77102494
Dat zit daar inderdaad in, maar onze wp-boiler is niet aangesloten via een stekker en zo'n wp-boiler heeft best niet te veel starts en stops (er zit ook een beveiliging in zodat hij na een stop niet te snel weer kan opstarten).Sjamo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:11:
[...]
Best een idee denk ik.
Wij hebben onze E-boiler ook op een energy plug zitten om gecontroleerd te laten laden.
Zit dat niet standaard in Homewizard? Die zonnetaak? Ik heb daar eens een filmpje over gezien, iemand die zijn e-bike automatisch liet laden bij voldoende zon.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2023 16:06 ]
Dat zijn dus die power to heat oplossingen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:48:
[...]
Idd, door de grilligheid dacht ik aan een - ws. nog onbestaand - toestel met elektrische verwarmingselementen, die kunnen moduleren van pakweg 50 tot 2000 watt, met een ventilator voor een optimale spreiding en verbonden aan een monitoring systeem zoals van Homewizard, zodat elke seconde en elke watt aan overschot in warmte omgezet kan worden, uiteraard wel met een max van pakweg 24 graden.
Aton Power to Heat Moduleert tussen 50watt en 30000 watt
eddy power diverter Moduleert vanaf 100 watt overschot tot ik dacht 3500
py pv uit oostenrijk heeft allerlei hardware. AC Thor is zelfs voor volledig verwarming op modulerend zonnestroom.
Echt moduleren met zonnestroom lijkt mij moeilijk na te tweaken. Je kunt wel een verwarmingselement aanzetten boven een bepaalde grenswaarde van overschot. Bijvoorbeeld 450watt overschot is warmte element van 450 watt aanslingeren. Dat is wel te tweaken. Maar om tussen 50watt en en enkele kw's te moduleren zal er vrij dure hardware bij moeten ben ik bang.
Maar even serieus; waarom zou je dit doen?jelte247 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:06:
[...]
Dat zijn dus die power to heat oplossingen.
Aton Power to Heat Moduleert tussen 50watt en 30000 watt
eddy power diverter Moduleert vanaf 100 watt overschot tot ik dacht 3500
py pv uit oostenrijk heeft allerlei hardware. AC Thor is zelfs voor volledig verwarming op modulerend zonnestroom.
Echt moduleren met zonnestroom lijkt mij moeilijk na te tweaken. Je kunt wel een verwarmingselement aanzetten boven een bepaalde grenswaarde van overschot. Bijvoorbeeld 450watt overschot is warmte element van 450 watt aanslingeren. Dat is wel te tweaken. Maar om tussen 50watt en en enkele kw's te moduleren zal er vrij dure hardware bij moeten ben ik bang.
Waarom zou je als de zon schijnt met COP=1 die energie omzetten in warmte? Je kan dan toch beter je energie aan het net afleveren en later met COP=4.5 je huis verwarmen? Ik begrijp jullie gedachtegang hierin niet?
Het is misschien leuk voor iemand die in de IT zit zoiets te ontwikkelen, maar puur fysisch gezien. Wat is hier het praktisch nut van?
Verwijderd
Voor de relatief kleine hoeveelheid energie die je 's winters op het net zet krijg je bijna niets. Als het niet te koud is en je hebt weinig of heel fluctuerende opbrengst (half bewolkt, veel wind, afwisselend 200 en 2000 watt opbrengst), zou je wel IR-paneeltjes kunnen aansturen (zoals ik aangaf in bvb. een speksteenkachel). Een airco kan niet zo snel moduleren. Als het dan kouder wordt kan je wel airco gebruiken en met eventueel overschot (koud in de winter betekend vaak ook zonnig) alsnog zo'n IR-speksteenkacheltje aansturen, voor extra warmte in de woonkamer (met bufferende werking!) of om in de inkomhal te zetten, bij ons zou de wamte dan naar de eerste verdieping stijgen. Zomaar een idee hoor, geen wonderoplossingbarta123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:30:
[...]
Maar even serieus; waarom zou je dit doen?
Waarom zou je als de zon schijnt met COP=1 die energie omzetten in warmte? Je kan dan toch beter je energie aan het net afleveren en later met COP=4.5 je huis verwarmen? Ik begrijp jullie gedachtegang hierin niet?
Het is misschien leuk voor iemand die in de IT zit zoiets te ontwikkelen, maar puur fysisch gezien. Wat is hier het praktisch nut van?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2023 16:54 ]
Je krijgt er misschien bijna niets voor, maar je hebt toch nog steeds het salderen?Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:50:
[...]
Voor de relatief kleine hoeveelheid energie die je 's winters op het net zet krijg je bijna niets. Als het niet te koud is en je hebt weinig of heel fluctuerende opbrengst (half bewolkt, veel wind, afwisselend 200 en 2000 watt opbrengst), zou je wel IR-paneeltjes kunnen aansturen (zoals ik aangaf in bvb. een speksteenkachel). Een airco kan niet zo snel moduleren. Als het dan kouder wordt kan je wel airco gebruiken en met eventueel overschot (koud in de winter betekend vaak ook zonnig) alsnog zo'n IR-speksteenkacheltje aansturen, voor extra warmte in de woonkamer (met bufferende werking!) of om in de inkomhal te zetten, bij ons zou de wamte dan naar de eerste verdieping stijgen. Zomaar een idee hoor, geen wonderoplossingHet hele systeem zou dan ook niet te duur mogen zijn, dus geen convertors van 500 of 800 euro.

En als je het eerst opwekt op de dag en daarna zelf gebruikt, dus 2.5 opwekt en later op de dag 2.5 verbruikt - sta je dus op nul. Beter 2.5kWh op het net duwen en in de avond 2.5kWh met WP met COP > 4 (=10kWh) verwarmen dan 2.5kWh met een COP1 straalkacheltje in je huis duwen?
Dan kan je beter gewoon wanneer er warmtevraag is je L/L WP aanzetten toch? Dat is efficient stroom gebruiken. Een of ander elektrisch kacheltje aanzetten op het moment dat je niet in huis bent, heeft niet zo heel veel zin toch?
/f/image/HsbLYTEbyqdHd9mdVRqDeVQw.png?f=fotoalbum_large)
https://www.rehva.eu/rehv...st-in-standards-and-found
Ik kwam overigens dit tegen, hierbij wordt er wel nog steeds flink lucht door de buitenunit gehaald bij deellast. COP zou 15% beter zijn tov full load.
Iemand die wat meer in de warmtepompen zit die hier nog iets van zou kunnen toelichten?
En is het trouwens mogelijk actueel vermogen van een Daikin uit te lezen? Ik zou graag kijken bij wat voor parameters de COP maximaal is... Ik vind het prima om langzamer o.i.d. te stoken; maar nu ben ik wat aan het proberen zonder te weten wat het daadwerkelijke effect is

Al verbruik ik volgens de app met demand control wel minder stroom, waardoor ik hem langer laat lopen, temperatuur in huis loopt minder snel op maar de warmte blijft wel langer hangen... (als in eerder korter aan, maar eerder uit) Dus mijn gevoel zegt wel dat ik per kWh stroom meer warmte naar binnen haal, dus een hogere COP zou hebben..
[ Voor 29% gewijzigd door barta123 op 24-11-2023 18:28 ]
Verwijderd
Niet in BEbarta123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:57:
[...]
Je krijgt er misschien bijna niets voor, maar je hebt toch nog steeds het salderen?
Zeker merkbaar, hier staat ie aan vanaf 06:30 (op 21 graden) en tot op heden 4,8kWh verbruikt. Wel 21 graden gemeten in de woonkamer. Als we hen wat lager zouden zetten zou het een hoop schelen in verbruik maar dat krijg ik er niet doorheen hierSjamo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:11:
[...]
Best een idee denk ik.
Wat betreft de airco, ik kan duidelijk merken dat het buiten wat frisser is/wordt. Het verbruik is nog steeds laag, maar het duurt lang voor hij terug valt naar het minimum. En dat is prima. We gebruiken momenteel alleen de woonkamer-unit met de deur wijd open. 2,5 kWh sinds 10.30 uur voor 19,5 binnen graden bij 6 a 7 graden buiten. Een groot gedeelte daarvan komt van onze eigen energie.
Daar kan ik goed mee leven
Wij hebben ons verder niet verdiept in de mogelijkheid van elektrische cop1-verwarming. We hebben een houtkachel voor noodgevallen en dat is voor ons voldoende. Omdat ik overdag thuis ben heb ik ook voldoende mogelijkheid om zelf redelijk goed gebruik te maken van onze (beschikbare) zonne-energie.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Een batterij is dan misschien een betere investering. Tegenwoordig zijn er best veel PV inverters waar je een 24/48V accu aan kan hangen.
Geldt helaas niet als je al panelen hebt. Dan heb je de hele set van inverter, bms en cellen nodig, of een kant en klaar product met een stekker.
Het zal aan mij liggen maar ik krijg een melding in mijn Smart M-air app dat er een firmware update beschikbaar is voor mijn Mitsubishi airco. Als ik op update tik dan krijg ik een melding dat de airco uit moet staan en dat ik de update vanuit huis moet doen. Nou hij staat uit en ik ben thuis. Via Google kan ik geen oplossing vinden. Iemand hier de gouden tip?
Als hem uit zet blijft hij nog even doorgaan. Misschien een 5 min wachten. Na de 5 min de stroom eraf halen en opnieuw erop zetten.GoEV6 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:00:
Het zal aan mij liggen maar ik krijg een melding in mijn Smart M-air app dat er een firmware update beschikbaar is voor mijn Mitsubishi airco. Als ik op update tik dan krijg ik een melding dat de airco uit moet staan en dat ik de update vanuit huis moet doen. Nou hij staat uit en ik ben thuis. Via Google kan ik geen oplossing vinden. Iemand hier de gouden tip?
Ze staan al uren en die anderen al weken uit. Moet je heb uitzetten via de app of zo ipv via de afstandsbediening?Willempie27 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:41:
[...]
Als hem uit zet blijft hij nog even doorgaan. Misschien een 5 min wachten. Na de 5 min de stroom eraf halen en opnieuw erop zetten.
Er is een specifiek MHI topic, maar je bent in ieder geval niet de enige waarbij het niet meteen lukt: Het MHI L/L warmtepomp/airco topicGoEV6 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:51:
[...]
Ze staan al uren en die anderen al weken uit. Moet je heb uitzetten via de app of zo ipv via de afstandsbediening?
[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2023 08:55 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Oh ja dat kon ik niet raden natuurlijk op een NL site... Ik had het laatst gelezen. Die leveranciers lekker cashen op de stroom die jij zelf opwekt en je krijgt er niks voor terug. Dat is treurig zeg.
Dan zou ik eerder in een thuisaccu/V2G auto investeren...
Sinds deze zomer hebben wij een 5kw aux qmart hangen. Hij verwarmt prima, de buitenunit is verre van stil te noemen.
Ik heb hem zelf gemonteerd, de inbedrijf stelling laten doen.
Nu valt mij op dat het vermogen wat hij neemt nooit onder de 700w komt. Ook al is de doeltemperatuur bereikt en knijp ik het vermogen wat hij mag nemen via de freedom ac app tot 30%.
Ik kan nergens fatsoenlijke specificaties van dat ding vinden dus vraag ik mij het volgende af:
1) kan hij gewoon niet lager?
of 2) is er iets niet helemaal in de haak met de drukken?
Financieel maakt het me niet zoveel uit want we hebben 5000kwh overschot maar in deze bewolkte tijden wil ik het milieu ook niet onnodig belasten.
Iemand ervaring met dit of een soortgelijk apparaat?
Nu valt mij op dat het vermogen wat hij neemt nooit onder de 700w komt. Ook al is de doeltemperatuur bereikt en knijp ik het vermogen wat hij mag nemen via de freedom ac app tot 30%.
Ik kan nergens fatsoenlijke specificaties van dat ding vinden dus vraag ik mij het volgende af:
Financieel maakt het me niet zoveel uit want we hebben 5000kwh overschot maar in deze bewolkte tijden wil ik het milieu ook niet onnodig belasten.
V2G auto’s zijn er amper, maar de laders ontbreken nog, en het is duur!barta123 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:08:
[...]
Oh ja dat kon ik niet raden natuurlijk op een NL site... Ik had het laatst gelezen. Die leveranciers lekker cashen op de stroom die jij zelf opwekt en je krijgt er niks voor terug. Dat is treurig zeg.
Dan zou ik eerder in een thuisaccu/V2G auto investeren...
Thuisaccu krijg je nooit terugverdiend voor ze versleten is.
Prijzen zitten nog rond de 500-600€ per kWh. Reken maar uit hoe dikwijls je die moet opladen en ontladen als je per kWh nog geen 20ct verschil kan pakken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ken de specificaties van het product niet, maar zou mij niet verbazen dat een 5kW van dat merk inderdaad niet lager gaat dan 700W elektrisch.Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
Sinds deze zomer hebben wij een 5kw aux qmart hangen. Hij verwarmt prima, de buitenunit is verre van stil te noemen.
Wellicht zit er een knik in de leiding? Zie je wel vaker bij zelf geïnstalleerd 1/2" leiding. Zo niet, dan is dit wat het is denk ik.
Edit. Zie in de catalogus van Aux dat deze tot 1,3kW thermisch terug moet kunnen. Zou verwachten dat hij lager gaat dan 700W dan. Moeilijk te zeggen wat er aan de hand is. Lucht/vocht in systeem, knik in leiding, tekort aan koudemiddel door extra lengte / lekkage. Etc.
[ Voor 10% gewijzigd door M_AW op 26-11-2023 09:31 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Kan het hier mee te maken hebben? Volgens de info gaat hij max 60% omlaag wanneer de gewenste temperatuur bereikt is. Volgens mijn berekening kom je dan op 756WSarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
:strip_exif()/f/image/r6a6RTaLe2ErzmmXEowmLEIo.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha ja die 1/2 leiding knikte meteen ja, de flare koppeling zat precies in de radius dus ik had ook niet zoveel kans.M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:22:
[...]
Ken de specificaties van het product niet, maar zou mij niet verbazen dat een 5kW van dat merk inderdaad niet lager gaat dan 700W elektrisch.
Wellicht zit er een knik in de leiding? Zie je wel vaker bij zelf geïnstalleerd 1/2" leiding. Zo niet, dan is dit wat het is denk ik.
Edit. Zie in de catalogus van Aux dat deze tot 1,3kW thermisch terug moet kunnen. Zou verwachten dat hij lager gaat dan 700W dan. Moeilijk te zeggen wat er aan de hand is. Lucht/vocht in systeem, knik in leiding, tekort aan koudemiddel door extra lengte / lekkage. Etc.
Toen van in een staat van razernij online een hardsoldeerset, 5liter stikstof, optrompgereedschap, buigveren en een flaretool, manometerset en vacuumpomp gekocht.
Dus een knik zit er nu zeker niet in
Ik heb hier een aux van 7 kw en gaat minimaal naar de 470/500 watt.Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
700 watt ook al is de doeltemperatuur bereikt? Je verwacht dan dat de unit gaat pendelen en niet 700 watt blijft gebruiken, hoe meet je dit opgenomen vermogen?Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic