Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Als de 7 kw zo laag kan dan zou de 5kw lager moeten toch?

Ik meet het met de homewizard dongle. S'ochtends vroeg dan staat in principe alleen de koelkast en de wifi toestand aan.

Het gekke is dat hij bijna nooit afslaat. we zetten de deur naar boven maar open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:48:
Dank Sjamo en M_AH,

Dus het kan zijn dat het goed is zo maar ik zal die kerel vragen of hij een keer de drukken wil nameten.

Beter voor de levensduur als dat allemaal wel goed is lijkt me
Bedenk goed vooraf wat je wil meten aan de drukken. Die kunnen prima in orde zijn terwijl je airco niet voldoende moduleert. Merk overigens op dat je maar 1 druk kan meten, enkelvoud.
Maar idd, je zou een ondervuld systeem kunnen bepalen op basis van druk & temperatuur.
Hoeveel meter leiding zit eraan?

[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 26-11-2023 10:03 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:55:
Als de 7 kw zo laag kan dan zou de 5kw lager moeten toch?

Ik meet het met de homewizard dongle. S'ochtends vroeg dan staat in principe alleen de koelkast en de wifi toestand aan.

Het gekke is dat hij bijna nooit afslaat. we zetten de deur naar boven maar open.
In principe meet je dan natuurlijk niet geïsoleerd het opgenomen vermogen van de WP.
Je hebt wel getest dat als je de WP uit zet dat die 700 watt dan verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
ah ok, druk dus.

Zou ik dat zelf kunnen met mijn manometer? Ik heb ook zo'n infrarood pistool.

Ik heb de meegeleverde leiding ingekort omdat ik niet zon krul overlengte wilde hebben, dus zo''n 2.5 meter

Die 700 klopt wel, dat heb ik meermaals gecontroleerd

[ Voor 12% gewijzigd door Sarcomorbato op 26-11-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:07:
ah ok, druk dus.

Zou ik dat zelf kunnen met mijn manometer? Ik heb ook zo'n infrarood pistool.

Ik heb de meegeleverde leiding ingekort omdat ik niet zon krul overlengte wilde hebben, dus zo''n 2.5 meter

Die 700 klopt wel, dat heb ik meermaals gecontroleerd
Als je een vacuümpomp hebt om je slangenset en je manifold te vacumeren en een betrouwbare temperatuurmeter, dan kan je er zelf aan beginnen. Zou zelf toch meer vertrouwen hebben in een oppervlaktevoeler...
Bedenk ook even hoe je het koudemiddel uit het slangen daarna terug in je systeem krijgt, zeker nu het buiten zo koud is. Niet moeilijk, maar maak even een goed plan voordat je begint.

Bezint eer ge begint.

Edit.
Uit topicstart
Graag wil ik benadrukken dat we in dit topic GEEN support leveren op het zelf doen van handelingen die normaliter alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden. [...] Het koppelen van de leidingen en vrijlaten van het koelmiddel is zelfs strafbaar.

Dus. NIET DOEN

[ Voor 16% gewijzigd door M_AW op 26-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:15:
[...]

Als je een vacuümpomp hebt om je slangenset en je manifold te vacumeren en een betrouwbare temperatuurmeter, dan kan je er zelf aan beginnen. Zou zelf toch meer vertrouwen hebben in een oppervlaktevoeler...
Bedenk ook even hoe je het koudemiddel uit het slangen daarna terug in je systeem krijgt, zeker nu het buiten zo koud is. Niet moeilijk, maar maak even een goed plan voordat je begint.

Bezint eer ge begint.

Edit.
Uit topicstart
Graag wil ik benadrukken dat we in dit topic GEEN support leveren op het zelf doen van handelingen die normaliter alleen door gecertificeerde monteurs gedaan mogen worden. [...] Het koppelen van de leidingen en vrijlaten van het koelmiddel is zelfs strafbaar.

Dus. NIET DOEN
Oei, dus dat solderen en optrompen had ik ook niet mogen doen? Die gozer was er wel blij mee. Druktest was goed.

Ik vond het wel leuk werk maar https://www.studium.nl/op...ek/bootcamp-koudetechniek is E6000 en dan werk ik een maand niet en kan je er nog zon bedrag aan gemiste omzet bij optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doen jullie bij een rammelende rooster van een buitenunit? (MEL) Het is niet zo erg hoor, maar ben gewoon benieuwd. Als ik er tegen druk stopt het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 07:32
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:39:
Wat doen jullie bij een rammelende rooster van een buitenunit? (MEL) Het is niet zo erg hoor, maar ben gewoon benieuwd. Als ik er tegen druk stopt het.
Rubbertje ertussen, knik in buigen, aandrukken dat soort zaken als eerste….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Binnenkort zijn alle airco niet meer zonder F-Gassen certificaat in bedrijf te stellen. Ook propaan(R290) en CO2 komen op de lijst van F-gassen te staan.
Goede lobby van de installatie branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:26:
[...]

Oei, dus dat solderen en optrompen had ik ook niet mogen doen? Die gozer was er wel blij mee. Druktest was goed.

Ik vond het wel leuk werk maar https://www.studium.nl/op...ek/bootcamp-koudetechniek is E6000 en dan werk ik een maand niet en kan je er nog zon bedrag aan gemiste omzet bij optellen
Een BRL200 kost iets van 2200 euro ex BTW. Ik zit er hard over te twijfelen om hem te halen en dan alleen systemen volgens de regels in bedrijf te gaan stellen. Alleen is onduidelijk hoe het zit met de BRL100. Is dat ook een cursus of alleen de registratie van je spullen en administratie bij de KIWA.
Het F-Gassen certificaat gaat straks ook verlopen. Dus bij een installatie misschien ook niet heel gek om even te vragen naar een certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
En straks is alles propaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Wij verwarmen momenteel met een mhi multisplit. SCM60Zs-w met daar aan hangend een srk35zsx-w, en dan nog een 2kW en 2,5kW versie.

De eerste, de 3,5kW hangt in de woonkamer en wordt het meest gebruikt. Deze heeft geen wifi-module en wordt dus altijd met de afstandbediening geregeld. Wanneer wij hier een wenstemperatuur instellen van 18 graden dan wordt het in de kamer, (werkelijke temperatuur), afhankelijk van de buitentemperatuur, tussen de 17,5 en 19 graden ongeveer. Dus redelijk binnen verwachting.

De 2 andere units hebben een wifi-module en worden voornamelijk daarmee geregeld. Wanneer wij daar een wenstemperatuur ingeven van 18 dan wordt verwarmd tot de temperatuur volgens de app ongeveer die hoogte heeft bereikt. De temperatuur in de app geeft doorgaans ongeveer 2,5e graad hoger aan dan de werkelijke temperatuur.
Voor ons is dat goed omdat we daar met de (voor deze units) laagst in te stellen wenstemperatuur (18 graden) uitkomen op rond de 15,5 a 16 graden werkelijke temperatuur. Ideaal voor ons voor de slaapkamer en de gang.

Maar wat mij verbaasd is het verschil tussen gebruik wel/geen wifi.

Ik lees hier vaak van mensen die aangegeven dat ze een externe sensor gebruiken omdat de temperatuur niet goed wordt geregistreerd, en ik vraag me af of deze mensen altijd een wifi-module gebruikten eerder, of dat het bij hen zonder wifi-module ook slecht geregistreerd werd.

Of is dit echt een mhi-kwestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:02
Sarcomorbato schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:31:
Nu valt mij op dat het vermogen wat hij neemt nooit onder de 700w komt. Ook al is de doeltemperatuur bereikt en knijp ik het vermogen wat hij mag nemen via de freedom ac app tot 30%.
Herkenbaar, hier komt de 5kw airco niet onder de 650w opgenomen vermogen. Ook geen premium merk, het is een Tesla TM52AF21-1832IAW. Slaat wel af als de doeltemperatuur bereikt is.

Ik vraag me af of dit een producteigenschap is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Tommie12 schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:45:
[...]

V2G auto’s zijn er amper, maar de laders ontbreken nog, en het is duur!

Thuisaccu krijg je nooit terugverdiend voor ze versleten is.
Prijzen zitten nog rond de 500-600€ per kWh. Reken maar uit hoe dikwijls je die moet opladen en ontladen als je per kWh nog geen 20ct verschil kan pakken.
EVs zijn duur, maar elke andere auto ook? Uiteindelijk is juist dat een no brainer toch? En als je het mij vraagt zou een elektrische auto rijden veel goedkoper moeten zijn. Het is immers veel efficiënter

En groene stroom heeft eigenlijk geen operationele kosten, alleen een investering in het begin...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Teutlepel schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:46:
[...]

Herkenbaar, hier komt de 5kw airco niet onder de 650w opgenomen vermogen. Ook geen premium merk, het is een Tesla TM52AF21-1832IAW. Slaat wel af als de doeltemperatuur bereikt is.

Ik vraag me af of dit een producteigenschap is :X
Indien men zich een beetje had ingelezen hier op het forum alvorens een “B” merk te bestellen was dit te voorkomen geweest. Al jaren word hier afgeraden en gewaarschuwd om zeker voor verwarmen een premium merk te nemen om een hele reeks aan redenen waaronder verbruik, geluid, inferieur regelgedrag, duurzaamheid, uiteindelijke total of costs enz…

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:08:
[...]

EVs zijn duur, maar elke andere auto ook? Uiteindelijk is juist dat een no brainer toch? En als je het mij vraagt zou een elektrische auto rijden veel goedkoper moeten zijn. Het is immers veel efficiënter

En groene stroom heeft eigenlijk geen operationele kosten, alleen een investering in het begin...
Er zijn ontwikkelingen op het vlak van natrium batterijen. Die hebben nu ongeveer 50% van de capaciteit t.o.v. lithium. Maar de kosten zijn ook veel lager. Die ontwikkeling zou een thuisbatterij interessanter kunnen maken.
Als je hem dan ook ontkoppelaar maakt van het net, heb je ook een backup als de stroom uitvalt. Zou best interessant kunnen zijn.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Wat is het probleem met propaan, heeft dat niet betere minimum en maximum waardes? Het enige negatieve wat ik heb gelezen tot nu toe, is dat een aantal propaan-WPB’s nogal snel overlijden

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sebazzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:30:
[...]

Wat is het probleem met propaan, heeft dat niet betere minimum en maximum waardes? Het enige negatieve wat ik heb gelezen tot nu toe, is dat een aantal propaan-WPB’s nogal snel overlijden
Dat zullen dan wel monoblocks zijn. Volgens mij zijn de meeste monoblocks L/L en L/W propaan.

Voor zover ik weet heeft alleen Haier en Midea een splitunit op propaan. Deze worden dan geadverteerd als split unit zonder stek maar dat zal dus van korte duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Servee schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:29:
[...]

Indien men zich een beetje had ingelezen hier op het forum alvorens een “B” merk te bestellen was dit te voorkomen geweest. Al jaren word hier afgeraden en gewaarschuwd om zeker voor verwarmen een premium merk te nemen om een hele reeks aan redenen waaronder verbruik, geluid, inferieur regelgedrag, duurzaamheid, uiteindelijke total of costs enz…
Wel gelezen. Maar eigenwijs geweest. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
mwk schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:30:
[...]

Er zijn ontwikkelingen op het vlak van natrium batterijen. Die hebben nu ongeveer 50% van de capaciteit t.o.v. lithium. Maar de kosten zijn ook veel lager. Die ontwikkeling zou een thuisbatterij interessanter kunnen maken.
Als je hem dan ook ontkoppelaar maakt van het net, heb je ook een backup als de stroom uitvalt. Zou best interessant kunnen zijn.
NB: Natrium (dus de Na uit NaCl van zeezout) is 50% van de Wh/kh van een Li NMC accu en niet heel veel onder de oudere LFP generaties.

Maar als je die op zolder / in de kelder plaats heb je helemaal geen voorkeur aan minder kilos, als het maar minder € kost!

De laatste Na cellen van Northvolt doe 160 Wh/kg, dus aan 20 kilo (max voor PostNL pakket of goedgevulde koffer) heb je 3.2 kWh, genoeg om een mooie buffer te hebben voor zonnestroom - dat is ongeveer wat ik in de avond en nacht gebruik. 2 daarvan is 60% van mijn dagelijkse stroombehoefte, ex verwarmen en koelen (warmtepomp).

LFP cellen kosten nu €160/kWh op AliExpress. Als die de helft goedkoper is wordt het erg interessant om een thuisaccu te bouwen om goedkoper stroom in te kopen of zelfs verkopen op piektijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:02
Servee schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:29:
[...]

Huuu wat een vreemde aanname. Ik koop zelfs b-merk auto's en pindakaas! ;)

Ik zeg niet dat het comfort hetzelfde is, maar in mijn situatie werd een premium model pas na 6,5 jaar goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Modbreak:@w00key @mwk @barta123 @Tommie12 (en mogelijk vergeet ik nog iemand): Graag weer ontopic. De discussie over thuisaccu's, elektrische auto's, salderen en wat al niet meer is hier offtopic. Zijn betere topics voor in dit subforum om dat soort zaken te bespreken.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 10:21
Sjamo schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:39:

Ik lees hier vaak van mensen die aangegeven dat ze een externe sensor gebruiken omdat de temperatuur niet goed wordt geregistreerd, en ik vraag me af of deze mensen altijd een wifi-module gebruikten eerder, of dat het bij hen zonder wifi-module ook slecht geregistreerd werd.

Of is dit echt een mhi-kwestie?
Check even het MHI LL topic, hier sinds kort een externe sensor en dat bevalt prima. Constantere loop, minder pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
dt_swiss schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:02:
[...]

Check even het MHI LL topic, hier sinds kort een externe sensor en dat bevalt prima. Constantere loop, minder pendelen
Dank voor je advies.

Zoals ik aangaf bevalt de huidige situatie uitstekend. Ons systeem loopt als een zonnetje en redelijk constant. Geen enkel probleem met het regelgedrag van ons systeem.

Ik was vooral benieuwd of meer mensen het verschil hebben tussen units met en zonder wifi-module, en of een deel van de problemen die mensen soms ervaren juist kan voor komen door de wifi-module.

En of dit alleen bij mhi zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Heb sinds kort 2 mhi split units in huis. Heeft er iemand ervaring met airco in een veranda of houten overkapping met glazen schuifwanden. Heb dit nog nooit gezien. Verwarmen met heaters gaat me denk ik een vermogen kosten en die kunnen ook niet koelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
m3power schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
Heb sinds kort 2 mhi split units in huis. Heeft er iemand ervaring met airco in een veranda of houten overkapping met glazen schuifwanden. Heb dit nog nooit gezien. Verwarmen met heaters gaat me denk ik een vermogen kosten en die kunnen ook niet koelen :-)
Is niet anders dan met andere verwarming. Ik ken iemand met een serre als uitbouw/werkkamer, werkt wel, maar niet de hele dag aan laten staan en alleen bij gebruik snel even opwarmen of koelen. Neem genoeg vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zijn er weinig mensen met een LG l/l unit of hebben ze gewoon weinig te tweaken?
Ik heb vandaag mijn LG split unit voor de bovenverdieping in bedrijf gesteld en dacht eens even hier rond te grasduinen voor eventuele tips en tweaks maar er is niet bijzonder veel over te vinden.

Of ik kan slecht zoeken dat kan natuurlijk ook..

Nou ja bij deze mijn setup de hw kwh meter komt van de week binnen dus dan ook wat meer inzicht in het verbruik en het moduleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE_-8ur-JpPpnQ6XsmpktsDJc3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL1NFj9f3VlBFLDxmaCxkjHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZv-Lw37tBQtmGrIWoOsVIALbvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vS97RxroFpdinIWrUIxlKYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rq9vBIzEcHYGBNHRVZhhwetIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAAzZoDZjqmy5i8QNQPFguCT.jpg?f=fotoalbum_large

Lekkere warme lucht volgens mini me. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q5oZlVZsBc3ShIuWQAXIed2I6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl78FhA6asktmAi9VLI08i9r.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Ronald.42 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:31:
Zijn er weinig mensen met een LG l/l unit of hebben ze gewoon weinig te tweaken?
Ik heb vandaag mijn LG split unit voor de bovenverdieping in bedrijf gesteld en dacht eens even hier rond te grasduinen voor eventuele tips en tweaks maar er is niet bijzonder veel over te vinden.

Nou ja bij deze mijn setup de hw kwh meter komt van de week binnen dus dan ook wat meer inzicht in het verbruik en het moduleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er eentje, hoeft niets aan getweakt te worden bij mij. Doet wat hij moet doen. Moduleert tot waardes zoals aangegeven in specsheet. Geluid binnen en buiten gelijkwaardig aan MHI, ME, etc. LG kiest er voor om laagste fanstand van de binnenunit niet beschikbaar te stellen bij verwarmen. Daardoor in de specsheet hogere minimale dB bij verwarmen. In praktijk gebruik je bij andere merken de allerlaagste stand doorgaans ook niet bij verwarmen omdat de lucht zich dan minder verspreid door de ruimte. Maar dat is natuurlijk per situatie verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:43:
[...]

Ik heb er eentje, hoeft niets aan getweakt te worden bij mij. Doet wat hij moet doen. Moduleert tot waardes zoals aangegeven in specsheet. Geluid binnen en buiten gelijkwaardig aan MHI, ME, etc. LG kiest er voor om laagste fanstand van de binnenunit niet beschikbaar te stellen bij verwarmen. Daardoor in de specsheet hogere minimale dB bij verwarmen. In praktijk gebruik je bij andere merken de allerlaagste stand doorgaans ook niet bij verwarmen omdat de lucht zich dan minder verspreid door de ruimte. Maar dat is natuurlijk per situatie verschillend.
Vanmiddag na het loslaten van de f gassen eens gaan kijken wat hij kon.

Setpoint op 30 graden en dan nog de knop voor extra power of hoe dat maar heet.
Dan is hij echt binnen wel even aan het blazen zeg maar.
Buiten viel het me alles mee op vollast moet ik zeggen.
En binnen no time een sauna boven.

Toen terug gezet naar 24 en later naar 22.
Hij heeft een paar uur op 22 gestaan met alle ramen op een kier en dan is hij in mijn beleving gewoon wel lekker stil.
Buiten is het dan ook lekker rustig je hoort net dat hij aanstaat maar dat is het dan ook wel.

Ik had hem eigenlijk alleen maar gekocht om van de monoblock met slang door het raam af te zijn in de zomer, maar het verwarmen met dat ding is ook echt wel een leuke optie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Ronald.42 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:52:
[...]

Vanmiddag na het loslaten van de f gassen eens gaan kijken wat hij kon.

Setpoint op 30 graden en dan nog de knop voor extra power of hoe dat maar heet.
Dan is hij echt binnen wel even aan het blazen zeg maar.
Buiten viel het me alles mee op vollast moet ik zeggen.
En binnen no time een sauna boven.

Toen terug gezet naar 24 en later naar 22.
Hij heeft een paar uur op 22 gestaan met alle ramen op een kier en dan is hij in mijn beleving gewoon wel lekker stil.
Buiten is het dan ook lekker rustig je hoort net dat hij aanstaat maar dat is het dan ook wel.

Ik had hem eigenlijk alleen maar gekocht om van de monoblock met slang door het raam af te zijn in de zomer, maar het verwarmen met dat ding is ook echt wel een leuke optie.
Leuk dat je het zelf hebt gedaan. Koudemiddel netjes terug de unit in getrokken voordat je de slangen afkoppelde? :+
Ik heb zelf MHI en LG. Zoals gezegd, qua volume gelijkwaardig aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:57:
[...]

Leuk dat je het zelf hebt gedaan. Koudemiddel netjes terug de unit in getrokken voordat je de slangen afkoppelde? :+
Mijn zoontje had even een F gas certificaat uitgeprint dus dik in orde.
Afgeperst en doorgespoeld met argon want stikstof heb ik niet.
Daarna vacumeren.
Aan het einde van de vacumeer sessie pomp uit, afsluiter op het manufold dicht 1 van de afsluiters van de buitenunit open gezet tot er net een bar overdruk ontstond en toen de zaak afgekoppeld van de service poort klein sisje en klaar.
Niks om over in de knoop te schieten denk ik, al helemaal niet als ik soms zie hoe de professional het soms doet op de zaak :X

Nou jah goed het mag niet dus ik was in overtreding }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Ronald.42 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:09:
[...]

Mijn zoontje had even een F gas certificaat uitgeprint dus dik in orde.
Afgeperst en doorgespoeld met argon want stikstof heb ik niet.
Daarna vacumeren.
Aan het einde van de vacumeer sessie pomp uit, afsluiter op het manufold dicht 1 van de afsluiters van de buitenunit open gezet tot er net een bar overdruk ontstond en toen de zaak afgekoppeld van de service poort klein sisje en klaar.
Niks om over in de knoop te schieten denk ik, al helemaal niet als ik soms zie hoe de professional het soms doet op de zaak :X

Nou jah goed het mag niet dus ik was in overtreding }:|
Je merkt zelf terecht op dat het niet mag.
Maar je merkt ook terecht op dat je het zo beter doet dan >80% van de installateurs die zich bezighouden met particuliere installaties.
Geniet ervan!

Mocht je last hebben van brommend geluid binnen, maar dat verwacht ik niet bij deze LG, dan kan je overwegen om zachtere dempers toe te passen, deze zijn volgens mij nogal hard.
Eventueel kan je ook stukje rubber, of stukjes binnenband, tussen de muur en de hard kunststof stelbout van de beugel. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:14:
[...]

Je merkt zelf terecht op dat het niet mag.
Maar je merkt ook terecht op dat je het zo beter doet dan >80% van de installateurs die zich bezighouden met particuliere installaties.
Geniet ervan!

Mocht je last hebben van brommend geluid binnen, maar dat verwacht ik niet bij deze LG, dan kan je overwegen om zachtere dempers toe te passen, deze zijn volgens mij nogal hard.
Eventueel kan je ook stukje rubber, of stukjes binnenband, tussen de muur en de hard kunststof stelbout van de beugel. (y)
Die bijgeleverde rubbers zijn inderdaad vrij hard maar ik heb binnen vooralsnog niet kunnen ontdekken dat de buitenunit draaide.
De stelboutjes op de beugels gebruik ik niet net als die strip die je op de muur zou moeten monteren.
Ik heb de beide draagbeugels rechtstreeks op de muur geboord.
Ik vond het met die strip met gleuven maar wat een wiebelige toestand.

Mocht het op termijn toch anders worden dan idd zachtere demper onder de unit en eventueel nog wat ontkoppelen bij de muur bevestiging d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Ik heb op basis van een LG muurbediening een PCB met ESPHome gemaakt waarmee ik 'm via HA kan bedienen. Hiermee kun je ook een HA temperatuursensor koppelen.

Ik heb een duo-split en multis hebben een oil return cycle elke 3 uur. Mijn woonkamer-unit hangt dichtbij een hoek dus het regelgedrag was niet erg fijn (vooral in het tussenseizoen duurde het lang voor de unit weer aanging). Met mijn eigen temperatuursensor draait de unit op een dag als vandaag gewoon rustig non-stop van vroeg in de ochtend tot in de avond op 21,5 C. Een oil return cycle is nog steeds een piek in verbruik maar daarna moduleert hij weer terug.

De slaapkamer unit staat overdag op fan-stand als de woonkamer unit verwarmt om die ruimte warm te houden (de multi-split 'fan-cheat' methode).

Voor een single-split voor de bovenverdieping is dit allemaal minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de standaard flare koppeling eraan zitten? Of zelf nieuwe flares gemaakt / stek koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:43:
[...]
LG kiest er voor om laagste fanstand van de binnenunit niet beschikbaar te stellen bij verwarmen. Daardoor in de specsheet hogere minimale dB bij verwarmen.
dat is helemaaln geen keuze van LG, dat moeten ze ivm het minimumvermogen. ding moet zijn warmte kwijt en dat lukt niet op de laagste stand.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:57:
[...]

Ik heb ook een lg en een mhi hier in huis maar die zijn zeker niet gelijkwaardig aan elkaar. De lg heeft een slechter regelgedrag dan de mhi en zeker de buitenunit maakt meer lawaai bij verwarmen, zeker op de koudere dagen. Bij koelen zijn de verschillen kleiner maar gelijkwaardig zou ik ze niet noemen. Er is ook genoeg over geschreven in dit topic dat de lg's niet bepaalt uitblinken in verwarmen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:28:
[...]

Heb je de standaard flare koppeling eraan zitten? Of zelf nieuwe flares gemaakt / stek koppelingen?
Besteld met leiding op maat met flares.

Heb nog een klein stukje overlengte achter het knieschot en dat zou indien ik zelf die flares ging maken waarschijnlijk niet zo zijn geweest.
Maar ik heb daar geen gereedschap voor noch ervaring mee.
Dus het zij zo.

Ik had trouwens eerder gekozen voor hardsolderen met koppelingen want dat doe ik nog wel eens,maar die keuze was er bij deze leverancier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
flippy schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:30:
[...]

dat is helemaaln geen keuze van LG, dat moeten ze ivm het minimumvermogen. ding moet zijn warmte kwijt en dat lukt niet op de laagste stand.
Eens.
Maar minimum vermogen van de 2,5kW en de 3,5kW is ongeveer gelijk tussen LG en MHI.

Wellicht dat LG de hogere flow nodig heeft zodat ze daardoor met lagere temperatuur kunnen werken en dus net wat zuiniger dan anders. Waar MHI en ME misschien andere manieren hebben om zuinig te draaien.
Hoewel ik de laagste stand niet mis bij mn LG, vind ik het wel fijn dat ik op zn minst de mogelijkheid zou hebben om hem te gebruiken.

M.b.t. regelgedrag heb ik idd wel ervaring met pendelen als temperatuur eenmaal bereikt is en er weinig vraag is. Gaat lange tijd goed, totdat hij alsnog af moet schakelen. Daarna start hij op hoog vermogen op voor enige tijd, waardoor je soms in een pendel-cyclus blijft hangen. Als er meer vraag is, zoals deze dagen, heb ik daar geen last van. Kan prima runs van dagen lang 24/7 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Iedereen loopt elkaars Daikin and MHI staart achterna :+

* Sebazzz weet de deur van het topic te vinden :>

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:12:
[...]

Mjah er zijn meer van die topics.
Al ervaring mee op gedaan met mijn Sprsun warmtepomp :+

Met een Opel kom je er ook wel d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:09:
[...]

Eens.
Maar minimum vermogen van de 2,5kW en de 3,5kW is ongeveer gelijk tussen LG en MHI.

Wellicht dat LG de hogere flow nodig heeft zodat ze daardoor met lagere temperatuur kunnen werken en dus net wat zuiniger dan anders. Waar MHI en ME misschien andere manieren hebben om zuinig te draaien.
Hoewel ik de laagste stand niet mis bij mn LG, vind ik het wel fijn dat ik op zn minst de mogelijkheid zou hebben om hem te gebruiken.

M.b.t. regelgedrag heb ik idd wel ervaring met pendelen als temperatuur eenmaal bereikt is en er weinig vraag is. Gaat lange tijd goed, totdat hij alsnog af moet schakelen. Daarna start hij op hoog vermogen op voor enige tijd, waardoor je soms in een pendel-cyclus blijft hangen. Als er meer vraag is, zoals deze dagen, heb ik daar geen last van. Kan prima runs van dagen lang 24/7 maken.
nee, de LH moet harder blazen omdat die niet zo gerafineerde compressors en aansturing hebben en anders in de problemen komen met de interne huishouding. die stand mis je omdat LG geen zin heeft in nog meer claims op vermoorde compressors dan ze al krijgen.
Sebazzz schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:12:
[...]
ik (en een boel vak-collegas) beschouwen daikin echt niet meer gelijk of beter dan ME/MHI, alleen de klant doet dat. die daikin troep komt bij mij echt niet aan de muur te hangen, iik hang dan liever een panasonic op...

spoiler:
die panasonic hangt er ook al...

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 26-11-2023 19:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
flippy schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:15:
[...]

nee, de LH moet harder blazen omdat die niet zo gerafineerde compressors en aansturing hebben en anders in de problemen komen met de interne huishouding. die stand mis je omdat LG geen zin heeft in nog meer claims op vermoorde compressors dan ze al krijgen.

[...]

ik (en een boel vak-collegas) beschouwen daikin echt niet meer gelijk of beter an ME/MHI, alleen de klant doet dat. die daikin troep komt bij mij echt niet aan de muur ta hangen, hang dan liever een panasonic op...
Mijn muur is vrij gevoelig voor vibraties helaas. De dual-scroll van mn LG hoor ik binnen absoluut minder dan de enkele scroll van mn MHI SRK ZSS (niet de modernste, dat is zo).
Ik vind de beide prima. Maar als ik nogmaals zou kiezen dan zou ik alles MHI doen in plaats van LG, deels op basis van gevoel.

Daikin noemde ik bewust niet. Ik heb -nog- niet dezelfde ervaring daarmee als jij, maar ik vind ze de meerprijs gewoon echt niet waard. Tenzij je persé de stylish ofzo wilt. Mooi apparaat, maar wat een prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M_AW schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:21:
[...]

Mijn muur is vrij gevoelig voor vibraties helaas. De dual-scroll van mn LG hoor ik binnen absoluut minder dan de enkele scroll van mn MHI SRK ZSS (niet de modernste, dat is zo).
Ik vind de beide prima. Maar als ik nogmaals zou kiezen dan zou ik alles MHI doen in plaats van LG, deels op basis van gevoel.

Daikin noemde ik bewust niet. Ik heb -nog- niet dezelfde ervaring daarmee als jij, maar ik vind ze de meerprijs gewoon echt niet waard. Tenzij je persé de stylish ofzo wilt. Mooi apparaat, maar wat een prijzen.
die compressor van LG is de budgetversie (door aanpassen van ouder bestaand type) van een moderne copeland compressor die ook door ME en MHI word gebruikt in hun nieuwere en duurdere units die dat hele feest gewoon intern hebben waar het hoort. als je die dual scroll van LG leuk vind zal je de moderne versie van MHI/ME nog leuker vinden want die lopen stukken netter dan de "creatief met kurk" LG versie ervan. ;)
wat word aangepast intern is hoeveel van de scroll word gebruikt. ;)

fun fact: dual scroll compressor hebben gewoon nog steeds maar 1 scroll. O-) 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-11-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
flippy schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:26:
[...]

die compressor van LG is de budgetversie (door aanpassen van ouder bestaand type) van een moderne copeland compressor die ook door ME en MHI word gebruikt in hun nieuwere en duurdere units die dat hele feest gewoon intern hebben waar het hoort. als je die dual scroll van LG leuk vind zal je de moderne versie van MHI/ME nog leuker vinden want die lopen stukken netter dan de "creatief met kruk" LG versie ervan. ;)

fun fact: dual scroll compressor hebben gewoon nog steeds maar 1 scroll. O-)
Nieuwe informatie voor mij, dank!
Meende me te herinneren dat de huidige MHI SRK ZSW ook nog met enkele scroll is uitgevoerd.
Ga me er verder ook verdiepen als ik eens tijd heb, leuk!

M.b.t. fun fact. Ja, marketing is ook een ding :+

Edit. Excuus. Haal dual scroll en twin rotary door elkaar. Het is zondagavond.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 26-11-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Overigens, ik heb vooralsnog heel goede ervaringen met mijn Daikin multi split...

Hoor hier veel over pendelen, ik was er wel een beetje bang voor. Maar met de huidige temperaturen verwarm ik vooral overdag, dus vanaf 12:00 middag tot een uur of 22:00-23:00.

Unit staat met demand control op 65% omdat de lucht voor mij niet zo heet hoeft/dat beter is voor de COP.

Continu trekt ie iets van 1000W en uiteindelijk loopt ie terug naar iets van 700W.

Bij mij in de bovenverdieping hangt de unit op de overloop en blaast zo de badkamer en 3 slaapkamers in, daar wordt het overal aangenaam (+/- 20°C) in de nacht koelt het natuurlijk wat af, tot een graadje of 17.

Beneden is het ook goed behapbaar al is het daar gemiddeld zo'n 18C

Wellicht dat het pendelen veel erger is als je per slaapkamer een 2kW unit zou hebben, ik heb gewoon 2 units die nu flink moeten doordraaien omdat ze allebei een grote ruimte (+/- 120m3) moeten verwarmen :)

In mijn huis woonkamer 10,8m diep werd voorheen om het zo warm te krijgen als nu zo'n 2300m3 gas verstookt, ik denk dus dat ik hiermee heel gunstig ga uitkomen.

Vooralsnog deze maand iets van 180kWh verstookt! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:19:
Overigens, ik heb vooralsnog heel goede ervaringen met mijn Daikin multi split...

Hoor hier veel over pendelen, ik was er wel een beetje bang voor. Maar met de huidige temperaturen verwarm ik vooral overdag, dus vanaf 12:00 middag tot een uur of 22:00-23:00.

Unit staat met demand control op 65% omdat de lucht voor mij niet zo heet hoeft/dat beter is voor de COP.

Continu trekt ie iets van 1000W en uiteindelijk loopt ie terug naar iets van 700W.

Bij mij in de bovenverdieping hangt de unit op de overloop en blaast zo de badkamer en 3 slaapkamers in, daar wordt het overal aangenaam (+/- 20°C) in de nacht koelt het natuurlijk wat af, tot een graadje of 17.

Beneden is het ook goed behapbaar al is het daar gemiddeld zo'n 18C

Wellicht dat het pendelen veel erger is als je per slaapkamer een 2kW unit zou hebben, ik heb gewoon 2 units die nu flink moeten doordraaien omdat ze allebei een grote ruimte (+/- 120m3) moeten verwarmen :)

In mijn huis woonkamer 10,8m diep werd voorheen om het zo warm te krijgen als nu zo'n 2300m3 gas verstookt, ik denk dus dat ik hiermee heel gunstig ga uitkomen.

Vooralsnog deze maand iets van 180kWh verstookt! :)
pendelen word bepaald door het minmum vermogen van je buitendeel en je warmtevraag, dat staat los van het vermogen van je binnendeel tenzij je installateur een combinatie van binnendelen geinstaleerd die niet toegestaan is door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:19:

Multi-split?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Yes idd multi split... Heb een hoekwoning dus de warmtevraag is vrij fors. Bij de pui voor en achter nog dubbel glas uit 1975, wel meestal de rolluiken dicht. Vooral als het donker is natuurlijk.

Panelen onder de ramen hebben ook slechte isolatie, buitenmuur op de hoek heeft nog isolatie uit 1975, das ook niet heel spectaculair. Vloer en plat dak zijn wel nageisoleerd (Rc>3,5). Bovenste helft van het huis heeft een leien dakje, nu loopt dat als een leien dakje maar ook de isolatie daar achter is ook uit 1975, begin volgend jaar wil ik dat aanpakken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ander vraagje: ik heb nu een timer ingesteld om tot een uur of 21 op 20 te verwarmen, en saarna ‘nachtverlaging’ naar 18.
Ik krijg de indruk dat hij dan actief gaat lopen koelen (temperatuur op de unit gemeten loopt inderdaad terug naar 18) terwijl hij toch echt op ‘heating’ staat.

Vermoeden: hij blijft het koelmiddel rondpompen, wat buiten in de overbemeten compressor (zelfs zonder echt actief koelen) snel afkoelt tot onder kamertemperatuur. Kan dat kloppen? If so, welke *** heeft bedacht dat die pomp aan moet blijven nadat het koelmiddel onder de ruimtetemperatuur komt? Slaat toch nergens op, of zie ik iets over het hoofd?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45

Seafarer

XXX

Somethingsin schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:21:
Ander vraagje: ik heb nu een timer ingesteld om tot een uur of 21 op 20 te verwarmen, en saarna ‘nachtverlaging’ naar 18.
Ik krijg de indruk dat hij dan actief gaat lopen koelen (temperatuur op de unit gemeten loopt inderdaad terug naar 18) terwijl hij toch echt op ‘heating’ staat.

Vermoeden: hij blijft het koelmiddel rondpompen, wat buiten in de overbemeten compressor (zelfs zonder echt actief koelen) snel afkoelt tot onder kamertemperatuur. Kan dat kloppen? If so, welke *** heeft bedacht dat die pomp aan moet blijven nadat het koelmiddel onder de ruimtetemperatuur komt? Slaat toch nergens op, of zie ik iets over het hoofd?
De compressor pompt rond. Staat de compressor stil dan wordt er niets rond gepompt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

Welk merk heb je? MHI heeft verwarmen en koelen maar ook een auto modus waarbij hij dan zelf kiest voor verwaren/koelen. Deze zou dan in werking kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

Ik denk dat jouw unit gewoon lucht blijft blazen terwijl hij niet meer verwarmt.

Vind ik persoonlijk niet echt een elegante optie. Als ik hem nu op ventileren zet, dan voelt het ook alsof hij koude lucht blaast. Maar dat komt gewoon omdat de ruimte dan niet meer zo warm is, meten is weten in dit geval...

Kan je hem niet in het programma zetten dat ie dan een toefje lager gaat blazen?

Wat is het merk van je unit? De mijne stopt gewoon met blazen als ik de temp omlaag gooi... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Willempie27 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:24:
[...]

Welk merk heb je? MHI heeft verwarmen en koelen maar ook een auto modus waarbij hij dan zelf kiest voor verwaren/koelen. Deze zou dan in werking kunnen zijn.
Dat zou wel hilarisch zijn... In de winter dat de unit standaard de ruimte gaat koelen en daarna weer verwarmen, want de compressor is blij en loopt graag door _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:48:
[...]

Dat zou wel hilarisch zijn... In de winter dat de unit standaard de ruimte gaat koelen en daarna weer verwarmen, want de compressor is blij en loopt graag door _O- :+
Het is meer dat de temperatuur constant is. Als er bijvoorbeeld ineens veel mensen in een ruimte zijn kan de temperatuur oplopen.
Nu wordt de temperatuur van 21 naar 18 ingesteld. De airco wil dan koelen als die op autostand staat om zo snel mogelijk op de ingestelde temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:47:
[...]

Ik denk dat jouw unit gewoon lucht blijft blazen terwijl hij niet meer verwarmt.

Vind ik persoonlijk niet echt een elegante optie. Als ik hem nu op ventileren zet, dan voelt het ook alsof hij koude lucht blaast. Maar dat komt gewoon omdat de ruimte dan niet meer zo warm is, meten is weten in dit geval...
Zelf heb ik de airco 's nachts uit staan dus ook voor mij is dat de beste optie, maar voor mensen die hem 24/7 willen laten draaien (ook op de slaapkamer) kan het vervelend zijn. Bij koelen blaast mijn MHI gewoon rustig door en slaap ik als een baby, maar bij verwarmen krijg je dan de situatie dat hij stopt of juist begint met blazen en dat zijn dingen waar veel mensen wakker van worden (als het al niet van het blazen is, is het bij MHI wel van de motortjes die de uitblaasklep van de smalle naar de brede stand en weer terug zetten).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Willempie27 schreef op maandag 27 november 2023 @ 00:14:
[...]

Het is meer dat de temperatuur constant is. Als er bijvoorbeeld ineens veel mensen in een ruimte zijn kan de temperatuur oplopen.
Nu wordt de temperatuur van 21 naar 18 ingesteld. De airco wil dan koelen als die op autostand staat om zo snel mogelijk op de ingestelde temperatuur te komen.
Die stand is op een multi-split sowieso een beetje nutteloos. Een multi-split kan niet koelen en verwarmen tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Degenen die 24/7 draaien; wat voor stook regime hanteren jullie bij niet thuis/snachts? Max fan of auto fan?

Ik draai tot nu toe max fan (eerder gelezen dat dat energie wise het slimste was) in die situaties, maar vraag me af of ik niet beter 24/7 dezelfde temperatuur kan draaien op auto fan.

Situatie nu;
Snachts/niet thuis: 19 ingesteld, max fan, deur hal open. Werkelijke temp 18,5
Thuis: 20 ingesteld op auto fan Werkelijke temp 19 (deur hal dicht)
Savonds 21 auto, fan werkelijk 19,5. (Deur hal dicht)

Ga richting 10kWh per dag nu+-

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

KoningPaulus schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:43:
Degenen die 24/7 draaien; wat voor stook regime hanteren jullie bij niet thuis/snachts? Max fan of auto fan?

Ik draai tot nu toe max fan (eerder gelezen dat dat energie wise het slimste was) in die situaties, maar vraag me af of ik niet beter 24/7 dezelfde temperatuur kan draaien op auto fan.
Alleen de woonkamer op automatisch (Toshiba multi-split; maar ik heb het idee dat de penalty om alle vertrekken te verwarmen met het huidige weer niet zo groot is). Overdag 20 graden, 's nachts 18 graden. Fan op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24

Situatie nu;

Max fan continue..... overdag 8-22.30 op 21 graden, snachts deur naar de gang open en 20 graden (en max fan). Merk dat het qua verbruik weinig uitmaakt die max fan en dat ik op stand auto heel vaak een warme bubbel om de unit krijg, maar verder de kamer in niet...
Verbruik van mijn 5kW unit zit nu rond de 14-15 kWh per dag momenteel.... daarvoor is het beneden 21 graden, boven 17 ongeveer. Prima dus om het hele huis (behalve de badkamer, daar hangt een IR paneel) en mijn zolder werkplek (ook IR paneel) mee te verwarmen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Situatie nu;

24x7 op 20 graden en fan stand max is hier het zuinigste gebleken. Dit rgeeft netjes 21 graden in de huiskamer.

Als de LG het rustig kan doen dan < 250 w/u dan gaat de fan ondanks standje max toch minder hard blazen

Bij opstoken kost meer dan alles constant op dezelfde temperatuur houden.
Het verbruik van de airco loopt mooi parallell mee met de buitentemperatuur.

Buiten kouder is meer verbruik.

verbruik per dag tegen de gemiddelde buitentemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4MjEaT5rHaPYVDCzEi8KhWpUuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKkXUGlKfnai6v92keGGWZdQ.png?f=fotoalbum_large

verbruik per uur tegen de gemiddelde buitentemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYZIQfYJeWlBFOwOC_p22ssy-BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNeZeopHqP5CkgsoofB3XY6M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bgrr op 27-11-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32

Situatie nu;

Ik had vorig jaar ook een heel programma gemaakt met nachtverlaging en verschillende fanstanden. Dat bleek na veel getweak toch niet 100% naar wens dus nu gewoon "aan, 20 graden, fanspeed op 2"

Geen programma maar gewoon continu het zelfde en dat bevalt veel beter. Het verbruik is ongeveer 7,5 kwh per dag (afhankelijk van het weer buiten)

[ Voor 3% gewijzigd door Yellos op 27-11-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sebazzz schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:30:
[...]

Die stand is op een multi-split sowieso een beetje nutteloos. Een multi-split kan niet koelen en verwarmen tegelijkertijd.
het gaat niet erom of hij tegelijk verschillende dingen kan zoals een VRF maar omdat de doorsnee gebruiker niet snugger genoeg is om dat ding om te schakelen tussen koelen en verwarmen en vervolgens gaat zeiken dat het aparaat kapot is.

afgelopen zomer al tientallen keren bij storingen op moeten draven omdat een airco op verwarmen stond en niet op koelen en nu het weer koud word staan de aircos op koelen ipv verwarmen en doen ze het weer niet. dus die auto stand is zeker wel gewenst. bij veel installaties heb ik de bediening ook al geblokkeerd zodat de auto stand het enigste is wat nog kan, men kan uitsluitend nog de temperatuur instellen en de rest is geblokkeerd, inclusief de aan/uit knop. die aircos staan dus 24/7 aan op de temperatuur die men instelt en gaan zelf koelen/verwarmen naar gelang de noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
m3power schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
Met straalkachels stook je je inderdaad een slag in de rondte. Als je daar niet altijd zit is een airco dan misschien weer overkill. Wij hebben dit zelf opgelost met een Chinese dieselkachel. Dat is een clone van een Webasto standkachel. Is een zeer klein maar zeer efficiënt apparaatje waar 5kw aan hete lucht uit komt. Wij kunnen als het moet met ongeveer 1,5 liter diesel de veranda de hele dag warm houden. Rookgasafvoer gaat via een uitlaat naar buiten dus je hebt er binnen geen stank van en buiten ruik of zie je eigenlijk ook niets. Zoek op youtube op "Chinese diesel heater". Op Facebook zijn er ook verschillende Engelstalige groepen en een Nederlandse groep die daar over gaan en waar je kunt lezen hoe je zo'n ding veilig installeert en gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
bgrr schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:18:
[...]

24x7 op 20 graden en fan stand max is hier het zuinigste gebleken. Dit rgeeft netjes 21 graden in de huiskamer.

Als de LG het rustig kan doen dan < 250 w/u dan gaat de fan ondanks standje max toch minder hard blazen

Bij opstoken kost meer dan alles constant op dezelfde temperatuur houden.
Het verbruik van de airco loopt mooi parallell mee met de buitentemperatuur.

Buiten kouder is meer verbruik.

verbruik per dag tegen de gemiddelde buitentemperatuur
[Afbeelding]

verbruik per uur tegen de gemiddelde buitentemperatuur
[Afbeelding]
Ik denk niet dat dat komt doordat continu op 20°C stoken de meer effectieve manier is, meer omdat de AC unit keihard gaat lopen rammen met de compressor als het 16°C in huis is, om zo snel mogelijk op die doeltemp te zijn. Op full load is de COP gewoon lager, omdat je verdamper buiten veel kouder wordt en je condensor temperatuur stijgt ook, dus de dT in het systeem is hoger, wat slechter is voor je performance.

Ik weet niet of LG en MHI dit ook hebben, maar met Daikin kan ik dit voorkomen met demand control. Duurt langer voordat de toko warmer is, maar volgens de app (en ook mijn slimme meter) verbruik in aanzienlijk minder.

Ik wil het wel beter inzichtelijk gaan maken met de Homewizard. Dan kan ik dat beter onderbouwen natuurlijk :)

Persoonlijk moet ik er echt niet aan denken mijn huis 24/7 warm te stoken. De isolatie is daar echt nog niet goed genoeg voor... Dan verbruik ik mijn hele stroombudget binnen no time. En over het algemeen doe ik niet veel meer dan eten, slapen, eten en weer weg in mn huis _O-

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 27-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:23:
[...]

het gaat niet erom of hij tegelijk verschillende dingen kan zoals een VRF maar omdat de doorsnee gebruiker niet snugger genoeg is om dat ding om te schakelen tussen koelen en verwarmen en vervolgens gaat zeiken dat het aparaat kapot is.

afgelopen zomer al tientallen keren bij storingen op moeten draven omdat een airco op verwarmen stond en niet op koelen en nu het weer koud word staan de aircos op koelen ipv verwarmen en doen ze het weer niet. dus die auto stand is zeker wel gewenst. bij veel installaties heb ik de bediening ook al geblokkeerd zodat de auto stand het enigste is wat nog kan, men kan uitsluitend nog de temperatuur instellen en de rest is geblokkeerd, inclusief de aan/uit knop. die aircos staan dus 24/7 aan op de temperatuur die men instelt en gaan zelf koelen/verwarmen naar gelang de noodzaak.
No offense, maar als ik dit zo lees.. Dan zijn dat soort klanten niet bepaald lichtpuntjes.

Hoe moeilijk kan het zijn, in de zomer het ding op koelen zetten, vanaf eind oktober weer eens op verwarmen zetten... :+ 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:54:
[...]

No offense, maar als ik dit zo lees.. Dan zijn dat soort klanten niet bepaald lichtpuntjes.

Hoe moeilijk kan het zijn, in de zomer het ding op koelen zetten, vanaf eind oktober weer eens op verwarmen zetten... :+ 7(8)7
dit zijn gewoon normale mensen op normale kantoren met een breed scala aan achtergronden.

vergeet niet dat de gemiddelde persoon al bijna niet het verschil weet tussen een zonnetje en een sneeuwvlokje op de afstandsbediening en dat de helft van de mensen die rondlopen dus onder dat gemiddelde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Seafarer schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:04:
[...]

De compressor pompt rond. Staat de compressor stil dan wordt er niets rond gepompt.
barta123 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:47:

Kan je hem niet in het programma zetten dat ie dan een toefje lager gaat blazen?

Wat is het merk van je unit? De mijne stopt gewoon met blazen als ik de temp omlaag gooi... :)
Willempie27 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:24:
[...]

Het is een Mitsubishi electric en staat netjes op heating, niet op auto. Wat me opviel is dat het op de thermometer elders in de kamer netjes ongeveer 20 graden bleef, maar de ac-unit zef rapporteerde in een half uurtje een afkoeling van 21 naar 18.5-ish (kost normaal gezien toch zeker 2 uur als ik hem echt uit zet. Heb hem vanochtend om 7 uur uitgezet van 20 graden, en het is nu nog 18 graden bij de AC-unit) en ging toen ook weer zachtjes verwarmen (pendelen). In het begin was er wel een iets koelere luchtstroming, maar na een minuut of 20 begon het echt actief koud te voelen.

Vandaar mijn vermoeden dat hij zichzelf aan het afkoelen was, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Yellos schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ik had vorig jaar ook een heel programma gemaakt met nachtverlaging en verschillende fanstanden. Dat bleek na veel getweak toch niet 100% naar wens dus nu gewoon "aan, 20 graden, fanspeed op 2"

Geen programma maar gewoon continu het zelfde en dat bevalt veel beter. Het verbruik is ongeveer 7,5 kwh per dag (afhankelijk van het weer buiten)
Is dat voor een heel huis? best netjes. Doet die van mij al als ik hem een uur of 12 per dag aan heb staan op 19 voor 2 slaapkamers met dit weer (da's meer dan de warmtepomp die de hele dag de benedenverdieping tussen de 19 en 21 houdt en daarbij vermoedelijk een hoop warmte door het trapgat naar de overloop boven boven en onverwarmde 3e verdieping stuurt) Nog een reden dat ik vermoed dat hij een aanzienlijk deel van z'n energie kwijt is aan buitenlucht verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Somethingsin op 27-11-2023 11:12 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:01

Situatie nu;

Wij draaien 24/7 op 20 graden. Uit mijn tests bleek dit iets minder efficient te zijn dan in de nacht uit, of nachtverlaging, maar geeft meer comfort wat hier cruciaal is voor de WAF.

Zitten nu ook rond de 10kWh per dag met een 7kW LG airco op 180m3.

Edit: fan stand bij niet aanwezig en nacht op maximaal. Geeft hier ook een betere warmte verdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Fritso op 27-11-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Ik verwarm ook gewoon 24/7 en het staat op 21 graden in de woonkamer op fan stand 3.

Op de slaapkamer/bovenverdieping (slaapkamerdeur van 1 blijft open staan zodat de gang ook warm is en slaapkamer 2 staat het op alleen ventileren) is het anders, vaak alleen aan rond de avond maar als mijn vrouw nachtdienst heeft (zoals nu) staat het de hele dag aan.

Verbruik valt mee nu, gisteren 7kWh voor de woonkamer en 3.35kWh voor boven (18 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:03:
[...]

[...]

[...]

Het is een Mitsubishi electric en staat netjes op heating, niet op auto. Wat me opviel is dat het op de thermometer elders in de kamer netjes ongeveer 20 graden bleef, maar de ac-unit zef rapporteerde in een half uurtje een afkoeling van 21 naar 18.5-ish (kost normaal gezien toch zeker 2 uur als ik hem echt uit zet. Heb hem vanochtend om 7 uur uitgezet van 20 graden, en het is nu nog 18 graden bij de AC-unit) en ging toen ook weer zachtjes verwarmen (pendelen). In het begin was er wel een iets koelere luchtstroming, maar na een minuut of 20 begon het echt actief koud te voelen.

Vandaar mijn vermoeden dat hij zichzelf aan het afkoelen was, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

[...]

Is dat voor een heel huis? best netjes. Doet die van mij al als ik hem een uur of 12 per dag aan heb staan op 19 voor 2 slaapkamers met dit weer (da's meer dan de warmtepomp die de hele dag de benedenverdieping tussen de 19 en 21 houdt en daarbij vermoedelijk een hoop warmte door het trapgat naar de overloop boven boven en onverwarmde 3e verdieping stuurt) Nog een reden dat ik vermoed dat hij een aanzienlijk deel van z'n energie kwijt is aan buitenlucht verwarmen.
zet je ventilator vast en niet op auto.

en zet je setpoint niet zo laag savonds. 18 is zo te zien te laag voor voldoende comfort. kijk eens wat 20 graden doet en ook dan de fan op een vaste stand laten net als de lamellen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Dank voor de vele reacties. Goed om te zien dat er meer mensen hetzelfde 'regime' aan houden.
Enige aanpassing die ik voor nu ga doen is hooguit de temperatuur wat verhogen ivm de WAF ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:03:

Nee dat is enkel de unit onder in de woon-eetkamer inclusief open keuken (125m3) Ik heb de spouw wel laten isoleren, alle deuren goed dicht en dan nog rolluiken voor alle ramen.

Op de slaapkamer heb ik nog eentje hangen maar die gaat alleen 's morgens even aan zodat ik wat makkelijker uit bed kom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Yellos schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:14:
[...]

Nee dat is enkel de unit onder in de woon-eetkamer inclusief open keuken (125m3) Ik heb de spouw wel laten isoleren, alle deuren goed dicht en dan nog rolluiken voor alle ramen.

Op de slaapkamer heb ik nog eentje hangen maar die gaat alleen 's morgens even aan zodat ik wat makkelijker uit bed kom :P
Ahja, dat klinkt al meer zoals bij ons, alleen willen wij 's avonds boven ook wel eventjes 20 graden hebben rondom het douchen en naar bed gaan. Is een langdurig proces, dus dan zit je toch snel aan 2-3 uur warmtebehoefte, soms zelfs meer. Als ik niets aanzet is het met deze buitentemperaturen wel erg fris in de slaapkamer zelf 's avonds. Als ik hem het grootste deel van de dag aanzet gaat hij al snel naar de 6-7 kwh, en daar komt nog een 5.5 van de WP beneden bij. Zou is wat fors ter vervanging van p/m 5m3 gas voor verwarming terwijl we ook nog wat isolatieverbeteringen hebben doorgevoerd en bij die 5 m3 de zolder een stuk warmer werd dan nu.

Zou nog kunnen dat het gebrek aan zonuren en de wat hogere nachttemperatuur beneden (luchtverwarming op gas schakelde wel lekker snel, dus nachtverlaging werkte als een *** das met vloerverwarming toch minder) daar nog parten in spelen, maar ik had overall gehoopt lager uit te komen qua totale warmtevraag.
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:44:

zet je ventilator vast en niet op auto.

en zet je setpoint niet zo laag savonds. 18 is zo te zien te laag voor voldoende comfort. kijk eens wat 20 graden doet en ook dan de fan op een vaste stand laten net als de lamellen.
gaat wel om een slaapkamer, dus het moet juist rustig afkoelen 's avonds, want 20+ graden is te warm om lekker te slapen onder een dekbed, maar tot op zekere hoogte. Dat lukt dus blijkbaar niet door gewoon te temperatuur omlaag te zetten en hem door te laten draaien.

Onhandig, want dan moet ik hem dus uitzetten en in gaan schatten wanneer hij 's nachts weer aan moet om te voorkomen dat het te koud is 's ochtends. Ik hoopte dat op te lossen met zo'n externe thermostaat van @LED-Maniak, maar als hij dan inderdaad lucht onder kamertemperatuur gaat blazen schieten we daar ook niets mee op.

Vaste fanstand stond hij dacht ik al op, maar weet het niet 100% zeker. zou sowieso standje 1 worden (hooguit 2) want slapen, en dan blijft de lucht nogal bij de unit hangen tenzij je recht vooruit blaast (maar dat voelt onprettig)

[ Voor 13% gewijzigd door Somethingsin op 27-11-2023 13:00 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:52:
[...]

Ahja, dat klinkt al meer zoals bij ons, alleen willen wij 's avonds boven ook wel eventjes 20 graden hebben rondom het douchen en naar bed gaan. Is een langdurig proces, dus dan zit je toch snel aan 2-3 uur warmtebehoefte, soms zelfs meer.Als ik niets aanzet is het met deze buitentemperaturen wel erg fris in de slaapkamer zelf 's avonds.
Hier springt de slaapkamer aan om 5:00 uur, De wekker gaat om 6:00 uur en dan is de slaapkamer goed warm. Dan zet ik de deuren van de slaapkamer en badkamer open en ga ik onder ontbijten. Tegen de tijd dat ik mijn koffie op heb is het boven op de badkamer inmiddels goed opgewarmd.

(airco slaapkamer gaat dan naar fanstand 5 en dan verspreid de warme lucht zich prima over de bovenverdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

BlazeMuis schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:19:
Ik verwarm ook gewoon 24/7 en het staat op 21 graden in de woonkamer op fan stand 3.

Op de slaapkamer/bovenverdieping (slaapkamerdeur van 1 blijft open staan zodat de gang ook warm is en slaapkamer 2 staat het op alleen ventileren) is het anders, vaak alleen aan rond de avond maar als mijn vrouw nachtdienst heeft (zoals nu) staat het de hele dag aan.

Verbruik valt mee nu, gisteren 7kWh voor de woonkamer en 3.35kWh voor boven (18 graden).
Dus je zet één unit op ventileren om te profiteren van de 'bleeding' zonder zelf regelgedrag te vertonen? Dat klinkt wel als een goed idee. moet ik ook maar eens proberen met de kleine slaapkamer. Die wordt nu snel te warm.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Het warm krijgen is ook een nieuw iets voor mij, voor het eerst op airco's verwarmen. Alle radiatoren zijn eruit. Dus je kan beter wat eerder beginnen met verwarmen op hogere fan stand en die later terug zetten op silent? Vrouw vind stand 1 hinderlijk en silent afdoende namelijk. Heb Daikin units (2 buiten 5 binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:09:
[...]

Dus je zet één unit op ventileren om te profiteren van de 'bleeding' zonder zelf regelgedrag te vertonen? Dat klinkt wel als een goed idee. moet ik ook maar eens proberen met de kleine slaapkamer. Die wordt nu snel te warm.
Ja.

Op die manier heb ik ook geen last van pendelen, wat uiteindelijk meer verbruikt, en als ik alleen 1 unit aan zet dan is het gewoon veel te warm.

Voordeel is dan ook nog eens de hele bovenverdieping warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mutsje schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:12:
Het warm krijgen is ook een nieuw iets voor mij, voor het eerst op airco's verwarmen. Alle radiatoren zijn eruit. Dus je kan beter wat eerder beginnen met verwarmen op hogere fan stand en die later terug zetten op silent? Vrouw vind stand 1 hinderlijk en silent afdoende namelijk. Heb Daikin units (2 buiten 5 binnen)
Uit je post leid ik af dat je niet 24/7 verwarmt. Dan gok ik dat je het met moeite (of niet) warm krijgt op silent eens het buiten wat kouder wordt. De vraag is dan ook nog of je het, eens op temperatuur, warm kunt houden op silent. Je zal sowieso een hoger verbruik hebben door de hogere aanvoertemperatuur (m.b.t. afgiftecapaciteit).

Silent is eigenlijk geen goed idee. Ik doe het 's nachts op de slaapkamer, verder nooit. Als je 'on demand' verwamt, zou ik inderdaad sowieso eerst een hogere/auto fan stand hanteren tot het op temperatuur is. Zal een stuk vlotter gaan. Dan kan je gaan proberen of je het effectief op temperatuur kan houden op silent.

Maar dit is eigenlijk al tig keer besproken in deze topic reeks. Gebruik even de search.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Slonzo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:24:
[...]

Uit je post leid ik af dat je niet 24/7 verwarmt. Dan gok ik dat je het met moeite (of niet) warm krijgt op silent eens het buiten wat kouder wordt. De vraag is dan ook nog of je het, eens op temperatuur, warm kunt houden op silent. Je zal sowieso een hoger verbruik hebben door de hogere aanvoertemperatuur (m.b.t. afgiftecapaciteit).

Silent is eigenlijk geen goed idee. Ik doe het 's nachts op de slaapkamer, verder nooit. Als je 'on demand' verwamt, zou ik inderdaad sowieso eerst een hogere/auto fan stand hanteren tot het op temperatuur is. Zal een stuk vlotter gaan. Dan kan je gaan proberen of je het effectief op temperatuur kan houden op silent.

Maar dit is eigenlijk al tig keer besproken in deze topic reeks. Gebruik even de search.
Zal volgende keer netjes de search gebruiken, op oudere leeftijd word je blijkbaar net als die jongeren :+ vraag raak voor een knaak hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
mutsje schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:12:
Met fluisterstand ga je het niet warmhouden in de winter, hier wordt de Daikin flink gelimiteerd op fluisterstand, eerder beginnen met verwarmen moet sowieso in de winter.

Dat is een eigenschap van luchtverwarming dat je een beetje zal horen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2023 14:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:16
Ha aan de hand van dit topic vandaag wat getest met de instellingen.

Airco ingesteld op 23 graden met auto stand geeft een binnen temperatuur van 19 graden en een verbruik van 500 - 600 watt. De temperatuur schommelt met deze instelling enorm. Dan weer 18,5 dan weer 19,5 etc.

Airco ingesteld op 20 graden met stand 2 geeft een binnen temperatuur van 20 graden en een verbruik van 350 - 400 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aaaido schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:28:

Airco ingesteld op 23 graden met auto stand geeft een binnen temperatuur van 19 graden en een verbruik van 500 - 600 watt. De temperatuur schommelt met deze instelling enorm. Dan weer 18,5 dan weer 19,5 etc.

Airco ingesteld op 20 graden met stand 2 geeft een binnen temperatuur van 20 graden en een verbruik van 350 - 400 watt
dus de fan harder zetten en de warmte goed verdelen geeft meer efficientie en meer comfort? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:15

mdeiman

Projet 45

Met 1 MHI kanaalairco (14,4kW meen ik) wordt het hele vrijstaand huis verwarmd.

Dag als gisteren totaal 44,9kWh * 0.31 ct (Zonneplan).
Dat is inclusief circa 15kWh regulier verbruik.

Op 19.5 graden 24/7. Standje auto. Erg blij met de eenvoud zo en comfort.

Bizar hoe mooi stabiel de temperatuur in het huis blijft met geen enkel 'tocht' verschijnsel.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je bent zelf gecerfificeert?
hoelang heb je hem laten vacumeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mdeiman schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:40:

Bizar hoe mooi stabiel de temperatuur in het huis blijft met geen enkel 'tocht' verschijnsel.
Dat wordt ook mijn dream setup - kanaal unit voor boven iig, geen tig keer kleine units, evt. koppelen met WTW zodat die lekker 30 graden lucht in blaast i.p.v. nog geen 20. Helaas is dit huis daar niet geschikt en om alle plafonds te verlagen is ook wat veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

aaaido schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:28:

Wow, da's wel een flink verschil in gedrag én verbruik. Bizar dat hij bij een instelling van 23 zo laag blijft steken en toch navenant meer gebruikt.
Hoe lang heb je beide instellingen aangehad, en heb je hem daartussen laten afkoelen? Als je direct van A naar B gaat is het natuurlijk logisch dat hij eenmaal op temperatuur minder verbruikt.
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:36:

dus de fan harder zetten en de warmte goed verdelen geeft meer efficientie en meer comfort? O-)
waarom zou 2 harder zijn dan auto?

Wel bijzonder dat auto blijkbaar zo slecht werkt; zou toch juist de effectiefste stand moeten vinden?

Klinkt goed, voor een vrijstaand huis dan. Ik zou me het leplazarus schrikken van 45 KWh. Wel een flink pak werk om die kanalen te installeren, of niet? Had zelf ook bedacht om de buizen van m'n oude luchtverwarming daarvoor te gebruiken, maar de meeste aircoboeren kenden zo'n systeem niet en/of dachten dat de bestaande kanalen niet zouden werken, dus toch maar voor gewone splits gegaan.

-'sin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:03:
[...]

Wel bijzonder dat auto blijkbaar zo slecht werkt; zou toch juist de effectiefste stand moeten vinden?
Jij maakt nu de aanname dat de ontwerpers dezelfde visie hebben over wat belangrijk is dan jij hebt.

Fabrikanten leggen noodgedwongen het belang bij geluid want dat is wat mensen willen. Mensen kijken naar hoeveel lawaai dat ding maakt en gaan snel klagen. Dus leveren ze efficientie en andere zaken in. Om zo min mogelijk geluid te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-11-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:07:
[...]

Jij maakt nu de aanname dat de ontwerpers dezelfde visie hebben over wat belangrijk is dan jij hebt.

Fabrikanten leggen noodgedwongen het belang bij geluid want dat is wat mensen willen. Mensen kijken naar hoeveel lawaai dat ding maakt en gaan snel klagen. Dus leveren ze efficientie en andere zaken in. Om zo min mogelijk geluid te maken.
Fair enough. Ik had verwacht dat auto weliswaar rekening zou houden met geluid (blijkt in de praktijk bij mij ook wel), maar daar een redelijke balans in zocht. Het is dis eerder zo zacht mogelijk tenzij niet anders kan (en dan alsnog te zacht)?

Heb trouwens ook een andere mogelijke verklaring voor het snelle afkoelen bij mijn unit gevonden. De temperatuur die de ac meet is wat aan de lage kant, lijkt het. Hij geeft 17 aan, terwijl een thermometer erbovenop 17.7 geeft. Combineer je dat met het aanzuigen van relatief koudere lucht vanuit de dakkapel (links van de unit, terwijl hij naar voren uitblies), dan is 18.5 aangegeven terwijl het in de kamer 20 is nog niet belachelijk. Mogelijk helpt het om de unit meer de dakkapel in te richten, voor zover mogelijk?

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 21:56

Hey fijn, iemand met ervaring met een kanaalmodel. Die heeft ook mijn interesse echter super weinig ervaringen over te vinden.
Ik heb twee vragen over kanaalmodellen. Die hebben doorgaans een bedrade afstandsbediening. Zit daar dan ook de thermostaat in? Of meet het toestel dan nogsteeds bij de unit zelf? Net als @w00key beschrijft zie ik ook wel wat in de combinatie met WTW maar dan moet de boel wel gemeten worden in de kamer niet in het toestel.
Hoe heb je het gedaan met de kanalen? Blaas je uit van boven of van beneden? En hoe is de retour geregeld? Uit elke kamer of centraal?
Voor verwarmen lijkt me zowel uitblaas als intake laag bij de grond het beste. En een systeem voor koelen weer net bij het plafond.. Ben benieuwd hoe je het hebt aangepakt. Enig idee van de te behalen SCOP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
flippy schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat ontwerpers wel ongeveer dezelfde visie/doelstelling hebben als gebruikers, nl. zo aangenaam mogelijk verwarmen voor de gemiddelde mens. De ontwerpers van mijn (MHI) binnenunit slagen er redelijk goed in; hard blazen als de kamer niet op temperatuur is (bij grote warmtevraag of in stille modus). Bij weinig warmtevraag gaat de unit steeds zachter blazen. Niet het efficientst, maar wel comfortabel en nog steeds heel zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos

Ik zat gisteren op 15kwh totaal met daarvan 7 voor verwarmen... Bij 45 zou ik spontaan gaan janken denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:49:
[...]
je bent zelf gecerfificeert?
hoelang heb je hem laten vacumeren?
Ik ben niet gecertificeerd nee.
Dus illegaal gehandeld.

Zaterdag heb ik alles mechanisch in orde gemaakt maar wegens tijdsdruk besloten om het afpersen en vancumeren maar een dag later te doen.

Wel heb ik zaterdag alvast de vacuumpomp er een half uurtje op gehad.
De boel toen dicht gezet en opgeruimd en het systeem onder vacuum laten staan.

Zondag had ik mooi even de tijd.
Dus de manometers weer aangesloten om te ontdekken dat het systeem nog steeds vacuum was, dat geeft vertrouwen.

Vervolgens met argon de installatie in stappen van 5 bar naar 40 bar gebracht.
En dat een uur laten staan ondertussen even met een zeepsopje de koppelingen gecontroleerd en daar een paar keer bij gekeken in dat uurtje.
Niks geen bellen of schuim, Dus vol vertrouwen de argon laten vliegen en de vacuumpomp er op.
Die heb ik een uurtje de tijd gegeven en toen manufold dicht en pomp uit.

Toen de gaskraan het verst van de service aansluiting een beetje open tot er een klein beetje overdruk in het systeem was, daarna weer dicht.

Toen de slangen afgekoppeld (als je vlug bent komt er maar een heel klein sisje vrij)dopje weer op de service aansluiting en daarna beide kranen van de buitenunit open en vervolgens die ook voorzien van hun dopje.

Dopjes heb ik overigens gemoteerd met een drupje schroefdraad afdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Ik zocht een manier mijn Onecta Daikin app password te kunnen resetten voor het geval ik mn mobiel kwijtraak. Een Windows app is dan handig maar die bestaat dus niet. Zijn verschillende oplossingen met behulp van Android emulatie programma's. Ik gebruik Windows met LDmultiplayer. Voordat je die installeer vergeet niet je virtuele geheugen via je Windows bios aan te zetten/Enable

Handleiding: https://napkforpc.com/apk...europe.online.controller/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVahyIqGtKtTLsgDIaVN6iFU0TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdNfZz8DUD4yKaDdcn8U8jr3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 27-11-2023 16:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

w00key schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:53:
[...]

Dat wordt ook mijn dream setup - kanaal unit voor boven iig, geen tig keer kleine units, evt. koppelen met WTW zodat die lekker 30 graden lucht in blaast i.p.v. nog geen 20. Helaas is dit huis daar niet geschikt en om alle plafonds te verlagen is ook wat veel werk.
De WTW is mijn kruipruimte (rooster in de vloer van de woning) en die is verbonden met inblaaskant van de kanaalunit. De kruipruimte die is verbonden ga ik nog wat verkleinen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:03:
[...]

Wow, da's wel een flink verschil in gedrag én verbruik. Bizar dat hij bij een instelling van 23 zo laag blijft steken en toch navenant meer gebruikt.
Hoe lang heb je beide instellingen aangehad, en heb je hem daartussen laten afkoelen? Als je direct van A naar B gaat is het natuurlijk logisch dat hij eenmaal op temperatuur minder verbruikt.

[...]

[...]

Klinkt goed, voor een vrijstaand huis dan. Ik zou me het leplazarus schrikken van 45 KWh. Wel een flink pak werk om die kanalen te installeren, of niet? Had zelf ook bedacht om de buizen van m'n oude luchtverwarming daarvoor te gebruiken, maar de meeste aircoboeren kenden zo'n systeem niet en/of dachten dat de bestaande kanalen niet zouden werken, dus toch maar voor gewone splits gegaan.
Gebruik gemaakt van de bestaande kanalen. Geen enkele probleem. Waarom zou het niet werken? Is ook uit te rekenen. Dat is bij mij gebeurd.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

mdeiman schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:14:
[...]

Gebruik gemaakt van de bestaande kanalen. Geen enkele probleem. Waarom zou het niet werken? Is ook uit te rekenen. Dat is bij mij gebeurd.
Geen idee waarom het niet zou werken. Gebrek aan isolatie zal het rendement niet ten goede komen, maar verder.
(Voor koelen ging het sowieso niet werken, want niet roestvrij) Nou ja, nu gaanw e ze gewoon gebruiken voro de aanvoer van de balansventilatie. Ook prima.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

jelte247 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:22:
[...]

Hey fijn, iemand met ervaring met een kanaalmodel. Die heeft ook mijn interesse echter super weinig ervaringen over te vinden.
Ik heb twee vragen over kanaalmodellen. Die hebben doorgaans een bedrade afstandsbediening. Zit daar dan ook de thermostaat in? Of meet het toestel dan nogsteeds bij de unit zelf? Net als @w00key beschrijft zie ik ook wel wat in de combinatie met WTW maar dan moet de boel wel gemeten worden in de kamer niet in het toestel.
Hoe heb je het gedaan met de kanalen? Blaas je uit van boven of van beneden? En hoe is de retour geregeld? Uit elke kamer of centraal?
Voor verwarmen lijkt me zowel uitblaas als intake laag bij de grond het beste. En een systeem voor koelen weer net bij het plafond.. Ben benieuwd hoe je het hebt aangepakt. Enig idee van de te behalen SCOP?
Inderdaad bedraad. En dan kun je aangeven of je de sensor van de kanaalunit wilt gebruiken of die van de bedrade RC. Dat laatste doe ik. Kanaal unit hangt in een andere (aparte) ruimte.
Airco hangt horizontaal aan het plafond. Uitgang is met maatwerk verbonden met het bestaande kanalenstelsel en de ingang met maatwerk met de retourlucht uit de kruipruimte.
Er wordt dus gebruik gemaakt van een bestande kanalenstelsel in mijn huis. Iedere kamer heeft uitblaasroosters.

SCOP geen idee. Mega minder dagelijkse kosten dan met een indirecte heteluchtverwarming (Brink B40-In) gestookt met een Intergas Xtreme 36.

Zie ook:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2061220/last

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:24:
[...]

Geen idee waarom het niet zou werken. Gebrek aan isolatie zal het rendement niet ten goede komen, maar verder.
(Voor koelen ging het sowieso niet werken, want niet roestvrij) Nou ja, nu gaanw e ze gewoon gebruiken voro de aanvoer van de balansventilatie. Ook prima.
Isolatie is niet boeiend voor verwarming als het maar binnen loopt, dan geeft het op random plekken aan de wanden / plafond / vloer wat warmte af. Ik heb hier met de radiator ook "gratis vloerverwarming" over een strook van ~1m breed x diepte van dit huis, boeit niet, is toch nuttige warmte of koeling.

Koelen onder dauwpunt is beetje tricky maar hier geldt - meeste condens zit aan de warmtewisselaar van de kanaal unit, daarna is het < 100% RV. De kanalen zijn wel kouder dan de rest van je huis, dus als die bloot liggen moet je aan de buitenkant wat Armaflex / glaswol met alufolie laag plakken om dat niet nat te laten worden aan de buitenkant. Binnen is prima, kanaal is altijd (minimaal) warmer dan afgekoeld lucht => geen condens.

Als het ingestort is maakt het niet uit, beton / giboblokken / kalkzandsteen is behoorlijk luchtdicht. En koeling die je zo verspreid is uiteindelijk toch nuttige afgegeven.

Hier wou ik het doen via de WTW maar die kanalen zijn enorm veel kleiner dan die van een luchtverwarming, koelen via een 100mm buisje gaat niet werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

w00key schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:

[...]

Als het ingestort is maakt het niet uit, beton / giboblokken / kalkzandsteen is behoorlijk luchtdicht. En koeling die je zo verspreid is uiteindelijk toch nuttige afgegeven.

Hier wou ik het doen via de WTW maar die kanalen zijn enorm veel kleiner dan die van een luchtverwarming, koelen via een 100mm buisje gaat niet werken helaas.
Ze liggen los, maar wel bove het plafond. Was misschien bij nader inzien de moeite geweest om dat open te laten breken, maar wilde het project zoveel mogelijk beperken tot de benedenverdieping. De kanalen beneden zouden denk ik sowieso niet geschikt zijn, want a) ze liepen (weliswaar geisoleerd geloof ik, maar op z'n jaren 80) door de kruipruimte en b) kwamen uit in de vloer ipv muur/plafond. Daar zal je wel niet echt een unit voor hebben.

Ik zal me in elk geval geen zorgen hoeven maken over de aanvoercapaciteit van de ventilatie nu :P

-'sin

Pagina: 1 ... 49 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic