Beste Airco liefhebbers,
Een paar maanden geleden hebben wij 3 LG units laten ophangen op de bovenverdieping. Op iedere slaapkamer een unit.
Iedere Unit zit op een aparte groep en deze groep is voorzien van een kWh meter van HomeWizard.
Het verbruik van de Units is dan ook perfect te volgen.
Nu het kouder is geworden gaan we de units steeds meer gebruiken om te verwarmen.
Nu valt mij het volgende op.
Wanneer ik beide units op hetzelfde moment aanzet met dezelfde instellingen (zoals temperatuur, fan-speed) dan zie je dat ze gelijk opgaan qua opgenomen vermogen.
De unit begint eerst laag in Wattage. Stijgt hierna tot circa 500 Watt waarna dit stabiliseert voor een paar minuten.
Daarna zie je het vermogen gestaag omhoog gaan naar circa 1400 Watt. Na ongeveer een minuut of 8 in het opstart process zie je dat de unit op de kinderkamer stabiel blijft qua opgenomen vermogen. (1400 Watt) terwijl de unit in de ouder slaapkamer weer terug zakt in opgenomen vermogen naar circa 600 Watt. Hier blijft deze op hangen.
De lucht in de ouder slaapkamer is lauw warm en die in de kinderkamer voelt lekker warm aan.
Tot op heden heb ik nog niet kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik weet dat de units beschikken over een "fluisterstand" en ik kan mij ook voorstellen dat dit de effectiviteit van de unit bepaalt.
Ook zit er een Energy Saving stand op wat e.e.a. nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Voor zover ik heb kunnen vinden werkt de Energy Saving alleen in de koel modus. Niet in de verwarm modus maar dit kan ik ook verkeerd hebben begrepen.
Daarnaast kan ik de Units aansturen met een App op de telefoon en via HomeAssistant.
Op zowel de app als via HomeAssistant zijn de opties voor Energy Saving en Fluister-stand niet beschikbaar. Dit is alleen via de afstandbediening aan of uit te zetten.
Voor zover ik kan zien staat de fluisterstand uit en is er geen energy saving actief.
Heeft iemand een idee wat het verschil kan verklaren in opgenomen vermogen tussen de twee units?
Mijn verwachting is dat dit gelijk zou moeten oplopen. Als de ene unit 1400 Watt aan vermogen gebruikt dan zou de andere unit dit ook moeten doen.
Daar komt bij dat de ouder slaapkamer "kouder" en groter is dan de kinder kamer. Ik zou juist verwachten dat hier meer energy in gestoken zou moeten worden. Niet minder.
Mocht je dan ook ideeën hebben dan zijn deze van harte welkom.
Warme groet