Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:35
aaaido schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:28:
Ha aan de hand van dit topic vandaag wat getest met de instellingen.

Airco ingesteld op 23 graden met auto stand geeft een binnen temperatuur van 19 graden en een verbruik van 500 - 600 watt. De temperatuur schommelt met deze instelling enorm. Dan weer 18,5 dan weer 19,5 etc.

Airco ingesteld op 20 graden met stand 2 geeft een binnen temperatuur van 20 graden en een verbruik van 350 - 400 watt
Ik ga vanaf vandaag ook starten met 24/7 verwarmen met mijn Daikin Perfera 5 kwh
Normaal gesproken gaat hij bij ons pas vanaf 13:00 aan op 22 graden auto, ik zie dan ook aan mijn tado systeem dat het toch behoorlijk afkoel nacht's naar ongeveer 16/17 graden.
Dus als ik het goed begrijp is het beter om een vaste stand in te stellen ipv auto.
Overigens is standje 2 bij ons best luidruchtig maar dat zal in de nacht en tot 18:00 weinig problemen geven, in de avond tv kijken gaat hij bij ons altijd op de stille stand.
Ik ben benieuwd. Overigens wil ik wel nachts een lagere temperatuur, overdag vinden wij 20 heel prettig en na 18:00 21 om te bankhangen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
merlin1201 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:05:
[...]

Ik ga vanaf vandaag ook starten met 24/7 verwarmen met mijn Daikin Perfera 5 kwh
Normaal gesproken gaat hij bij ons pas vanaf 13:00 aan op 22 graden auto, ik zie dan ook aan mijn tado systeem dat het toch behoorlijk afkoel nacht's naar ongeveer 16/17 graden.
Dus als ik het goed begrijp is het beter om een vaste stand in te stellen ipv auto.
Overigens is standje 2 bij ons best luidruchtig maar dat zal in de nacht en tot 18:00 weinig problemen geven, in de avond tv kijken gaat hij bij ons altijd op de stille stand.
Ik ben benieuwd. Overigens wil ik wel nachts een lagere temperatuur, overdag vinden wij 20 heel prettig en na 18:00 21 om te bankhangen.
Ben dit nu ook aan het uittesten. Het 24/7 verwarmen deed ik al. Geeft het beste comfort. Het standje 2 test ik nu ook uit. Hier komt hij niet.onder de 440W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

[...]

Ik kreeg hier ook klachten over het geblaas met een 5kW unit in de woonkamer. Heb hem nu op auto staan. Verticaal op 45 graden en horizontaal op swing. Vraagsturing automatisch en ecostand ingeschakeld.
Heb veel minder pendelgedrag dan vorig seizoen. Heb het idee dat de software updates ook wel iets hebben verbeterd. Hij blaast nu rustig aan één stuk door. De 2kW op zolder staat ook aan. Verbruikt nu wel 1400W.
Buiten 1,7 graden.
Buitenunit is een 4MXM68. Voordat we airco hadden gebruikten we 2000m3 gas per jaar, om het verbruik beetje in perspectief te zetten.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 15:56
Ronald.42 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:39:
[...]

Ik ben niet gecertificeerd nee.
Dus illegaal gehandeld.

Zaterdag heb ik alles mechanisch in orde gemaakt maar wegens tijdsdruk besloten om het afpersen en vancumeren maar een dag later te doen.

Wel heb ik zaterdag alvast de vacuumpomp er een half uurtje op gehad.
De boel toen dicht gezet en opgeruimd en het systeem onder vacuum laten staan.

Zondag had ik mooi even de tijd.
Dus de manometers weer aangesloten om te ontdekken dat het systeem nog steeds vacuum was, dat geeft vertrouwen.

Vervolgens met argon de installatie in stappen van 5 bar naar 40 bar gebracht.
En dat een uur laten staan ondertussen even met een zeepsopje de koppelingen gecontroleerd en daar een paar keer bij gekeken in dat uurtje.
Niks geen bellen of schuim, Dus vol vertrouwen de argon laten vliegen en de vacuumpomp er op.
Die heb ik een uurtje de tijd gegeven en toen manufold dicht en pomp uit.

Toen de gaskraan het verst van de service aansluiting een beetje open tot er een klein beetje overdruk in het systeem was, daarna weer dicht.

Toen de slangen afgekoppeld (als je vlug bent komt er maar een heel klein sisje vrij)dopje weer op de service aansluiting en daarna beide kranen van de buitenunit open en vervolgens die ook voorzien van hun dopje.

Dopjes heb ik overigens gemoteerd met een drupje schroefdraad afdichting.
ok pfff 40 bar gevaarlijk ;-)

maar je doet het beter dan menig installateur.
vaak is het half werk niet afpersen en maar 15min vacumeren.

heb meer vertrouwen in jou installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02

Seafarer

XXX

Chatslet schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:44:
[...]

Met straalkachels stook je je inderdaad een slag in de rondte. Als je daar niet altijd zit is een airco dan misschien weer overkill. Wij hebben dit zelf opgelost met een Chinese dieselkachel. Dat is een clone van een Webasto standkachel. Is een zeer klein maar zeer efficiënt apparaatje waar 5kw aan hete lucht uit komt. Wij kunnen als het moet met ongeveer 1,5 liter diesel de veranda de hele dag warm houden. Rookgasafvoer gaat via een uitlaat naar buiten dus je hebt er binnen geen stank van en buiten ruik of zie je eigenlijk ook niets. Zoek op youtube op "Chinese diesel heater". Op Facebook zijn er ook verschillende Engelstalige groepen en een Nederlandse groep die daar over gaan en waar je kunt lezen hoe je zo'n ding veilig installeert en gebruikt.
Maakt die geen takke herrie?
Vevor?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@Seafarer Nee, dat valt erg mee maar is wel een kwestie van juist en slim installeren. Heb er geïsoleerde luchtslangen op, dat dempt de meeste herrie en als hij eenmaal op een laag pitje draait hoor je alleen een lichte ruis. Je kunt het een beetje vergelijken met de aanjager in een auto. Pompje hoor je zachtjes tikken. Dat is een kwestie van het ophangrubber gebruiken en dus rechtstreeks op een houten wand oid monteren. Buiten heb ik op de uitlaat een dempertje voor een Chinese 50cc brommer van 2 tientjes gemonteerd waardoor hij op een afstand van 2 meter al niet meer te horen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:31:
[...]

ok pfff 40 bar gevaarlijk ;-)

maar je doet het beter dan menig installateur.
vaak is het half werk niet afpersen en maar 15min vacumeren.

heb meer vertrouwen in jou installatie
Tja dan kom je op het punt dat een papiertje zegt dat je het mag niet dat je het kan..

Overigens als het mislukt moet ik ook gewoon op zoek naar iemand met papieren want F gassen kan ik niet kopen en dus ook niet bijvullen. O-)

40 bar vind ik nog niet echt wereldschokkend ik ben meer swagelok spul gewend tot 2500 bar ;)
Desalniettemin zijn het wel drukken waar je wat schade mee kunt aanrichten.
Een koppeling die bij 40 bar van de leiding spat en in je gezicht beland is niet leuk...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

BlazeMuis schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:23:
[...]

Ja.

Op die manier heb ik ook geen last van pendelen, wat uiteindelijk meer verbruikt, en als ik alleen 1 unit aan zet dan is het gewoon veel te warm.

Voordeel is dan ook nog eens de hele bovenverdieping warm.
Helaas, dit weigeren mijn (ME) units. De eerste die aangaat blokkeert de ander om in een afwijkende modus op te starten.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:32
Helaas kan het met Daikin ook niet. Dan maar op fluisterstand mee doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
[...]

Nb: bovenstaande doe ik niet met 24/7 de airco aan. Wel heb ik dit getest nadat de woonkamer al was opgewarmd. Zojuist de fan stand op 1 gezet en dat gaat ook wel. Al is fan op 2 wel iets aangenamer als gevoel.

Persoonlijk laat ik de airco nooit 24/7 draaien. Binnen een half uur/ uur is de woonkamer goed opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

Met straalkachels stook je je inderdaad een slag in de rondte. Als je daar niet altijd zit is een airco dan misschien weer overkill. Wij hebben dit zelf opgelost met een Chinese dieselkachel. Dat is een clone van een Webasto standkachel. Is een zeer klein maar zeer efficiënt apparaatje waar 5kw aan hete lucht uit komt. Wij kunnen als het moet met ongeveer 1,5 liter diesel de veranda de hele dag warm houden. Rookgasafvoer gaat via een uitlaat naar buiten dus je hebt er binnen geen stank van en buiten ruik of zie je eigenlijk ook niets. Zoek op youtube op "Chinese diesel heater". Op Facebook zijn er ook verschillende Engelstalige groepen en een Nederlandse groep die daar over gaan en waar je kunt lezen hoe je zo'n ding veilig installeert en gebruikt.
is daar hier een topic over want gaat natuurlijk nogal offtopic maar 1,5 liter voor een hele verande warm voor 1 dag? welke temp?
dat is bijzonder weinig volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Ronald.42 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:52:
[...]

Tja dan kom je op het punt dat een papiertje zegt dat je het mag niet dat je het kan..

Overigens als het mislukt moet ik ook gewoon op zoek naar iemand met papieren want F gassen kan ik niet kopen en dus ook niet bijvullen. O-)

40 bar vind ik nog niet echt wereldschokkend ik ben meer swagelok spul gewend tot 2500 bar ;)
Desalniettemin zijn het wel drukken waar je wat schade mee kunt aanrichten.
Een koppeling die bij 40 bar van de leiding spat en in je gezicht beland is niet leuk...
Eigenlijk is 40 bar teveel voor een voor gevulde airco. Er staat geen druk op de unit vermeld het is de lage druk leiding x 1.1 voor R32 of 1.35 voor R410a. Zo links en rechts lees ik wel eens berichten dat het gas door de kraan bij het koudemiddel komt.

Ik volg je berichten met belangstelling omdat ik hetzelfde wil gaan doen incl afpersen. Ik had begrepen dat 25 bar een veilige test druk was.

De eerste unit door een bedrijf in werking laten stellen maar totaal niet tevreden over. Nu komt nummer 2 met die een redelijk bedrag rekent en voor zover ik kan zien aardig volgens de regels, alleen nog op komen dagen.

Voor de besparing hoeft je het niet te doen. De kosten van de materialen is nog duurder. Iemand in bedrijf laten stellen is goedkoper maar iemand die het volgens de regels doet is niet te doen / te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Willempie27 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:10:
[...]

Eigenlijk is 40 bar teveel voor een voor gevulde airco. Er staat geen druk op de unit vermeld het is de lage druk leiding x 1.1 voor R32 of 1.35 voor R410a. Zo links en rechts lees ik wel eens berichten dat het gas door de kraan bij het koudemiddel komt.

Ik volg je berichten met belangstelling omdat ik hetzelfde wil gaan doen incl afpersen. Ik had begrepen dat 25 bar een veilige test druk was.

De eerste unit door een bedrijf in werking laten stellen maar totaal niet tevreden over. Nu komt nummer 2 met die een redelijk bedrag rekent en voor zover ik kan zien aardig volgens de regels, alleen nog op komen dagen.

Voor de besparing hoeft je het niet te doen. De kosten van de materialen is nog duurder. Iemand in bedrijf laten stellen is goedkoper maar iemand die het volgens de regels doet is niet te doen / te vinden.
Die van mij is ook op 40 afgeperst. Idee is dat je hem op x maal de bedrijfsdruk afperst om zeker te weten dat er geen lekkage is.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

aaaido schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:57:
[...]

Nb: bovenstaande doe ik niet met 24/7 de airco aan. Wel heb ik dit getest nadat de woonkamer al was opgewarmd. Zojuist de fan stand op 1 gezet en dat gaat ook wel. Al is fan op 2 wel iets aangenamer als gevoel.

Persoonlijk laat ik de airco nooit 24/7 draaien. Binnen een half uur/ uur is de woonkamer goed opgewarmd.
Ah, dus de kamer opgewarmd, daarna A, daarna B? Dan gebruikt B de warmte uit de ‘bubbel’ van 23+ graden die de auto-fan stand heeft gecreerd, maar niet verspreid toch? Hoeft ie zelf een stuk minder te verwarmen

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
Wortel87 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:49:
[...]

Ben dit nu ook aan het uittesten. Het 24/7 verwarmen deed ik al. Geeft het beste comfort. Het standje 2 test ik nu ook uit. Hier komt hij niet.onder de 440W
Ik verwarm nu enkele weken op 24 uur met mijn 5KW op 21,5 graden ook snachts en haal hiermee gemiddeld 375 watt per uur.

Voorheen zette ik hem smorgens op power om hem snel op te warmen en erna bleef de airco gemiddeld 14/15 uur aan , door hem de nacht te laten doordraaien op dezelfde temp was mijn verbruik met 3KW meer.

Heb vanaf toen beslist om hem dag en nacht aan te laten omdat het wooncomfort qua warmte vooral veel beter te merken was en het verbruik voor een nacht van gemiddeld een 10 tal uren voor die 3KW extra.

Ik heb veel getest afgelopen weken doordat de airco nu 24/7 blijft draaien is hij ook relatief stil (heb hem op auto stand) dus moet hij ook niet hard werken omdat de ruimte al warm is en deze dus met relatief weinig vermogen ook continue op temperatuur kan houden op 1 fanstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
Ik heb de indruk dat veel meer gebruikers nu sneller overstappen naar 24/7 verwarmen dan vorig jaar.
Hier ook sinds half november naar 24/7 gegaan beneden, en vanaf dit weekend boven ook.

Het verbruikt misschien een fractie meer (vooral boven), maar het is een stuk comfortabeler en het scheelt een boel geregel met aan en uitzetten.

Een kleine nachtverlaging naar 18 graden doe ik nog wel, en dan bouw ik in een paar stappen gedurende de dag de temperatuur weer terug naar de 20 graden in de avond.

Boven wel iets koeler, daar hou ik de verdieping op een graad of 18 a 19 met een 3,5 kW op de overloop, dat gaat prima met de deuren open.

Totaal nu zo`n 18 tot 20 kWh per dag, en dat is prima in verhouding met de 1800 M3 gas waar ik vanaf kom.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:51
marcovandam schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:40:
Ik heb de indruk dat veel meer gebruikers nu sneller overstappen naar 24/7 verwarmen dan vorig jaar.
Hier ook sinds half november naar 24/7 gegaan beneden, en vanaf dit weekend boven ook.

Het verbruikt misschien een fractie meer (vooral boven), maar het is een stuk comfortabeler en het scheelt een boel geregel met aan en uitzetten.

Een kleine nachtverlaging naar 18 graden doe ik nog wel, en dan bouw ik in een paar stappen gedurende de dag de temperatuur weer terug naar de 20 graden in de avond.

Boven wel iets koeler, daar hou ik de verdieping op een graad of 18 a 19 met een 3,5 kW op de overloop, dat gaat prima met de deuren open.

Totaal nu zo`n 18 tot 20 kWh per dag, en dat is prima in verhouding met de 1800 M3 gas waar ik vanaf kom.
En dan zijn er nog de mensen die genoegen nemen met 18 graden overdag :)
Hier staat de airco momenteel rond de 8 tot 10 uur aan overdag. Voor ons redelijk luxe. Ons gasverbruik was tussen de 500 en 600m3 toen we nog een CV-ketel gebruikten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaG0uLyl5G75XsEIWpI8MD5jyGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0R3IYFokEdxzSj41HChZ8fy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 27-11-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 15:45
Somethingsin schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:19:
[...]

Ah, dus de kamer opgewarmd, daarna A, daarna B? Dan gebruikt B de warmte uit de ‘bubbel’ van 23+ graden die de auto-fan stand heeft gecreerd, maar niet verspreid toch? Hoeft ie zelf een stuk minder te verwarmen
Vandaag eerst opgewarmd tot een binnen temperatuur van 20 graden met A (airco op 23 gr en fan op auto) daarna paar uur op B (airco op 20 en fan op stand 2) daarna weer paar uur stand A en daarna weer tot nu stand B. Tussen die laatste twee x was mijn observatie. Dus dan wordt er geen gebruik gemaakt van voorgaande warmte imo.

In de avond is er wel meer verbruik. Is buiten natuurlijk ook kouder..

[ Voor 5% gewijzigd door aaaido op 27-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:10:
[...]

Volgens het boekje dat bij de LG zat moest het zelfs op 42 bar dacht ik.
Ik zal morgen even zien of ik het boekje vind.
Op de buitenunit staat in ieder geval max systeemdruk
42 bar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Mijn eerste echte defrost is een feit! 4 graden buitentemperatuur en binnen volle bak stoken. Heb er even mijn best voor moeten doen. Viel me alleszins mee. In zo’n 5 minuten was die weer warme lucht aan het maken. Zal vast langer worden als het écht koud wordt. Al is die kans inmiddels al steeds meer gereduceerd O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Goedenavond,

Ik probeer wat dingen te automatiseren.

Nu viel het mij op dat ik vanuit de app de power button ( met het gespierde mannetje ) niet kan activeren. Nou ja, hij activeert wel, echter gaat deze na een paar seconden weer uit.

Ik heb dit geprobeerd op zowel een 3,5kw als een 5kw Perfera uitvoering.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn. Omdat het op beide machines gebeurd zal er wel een logische verklaring achter zitten. Echter ik zie hem niet :)

Misschien dat het te maken heeft met een software update van de app ? De ‘krachtig’ stand werk namelijk wel met de afstandsbediening op beide machines.

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TereZz schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:48:
Mijn eerste echte defrost is een feit! 4 graden buitentemperatuur en binnen volle bak stoken. Heb er even mijn best voor moeten doen. Viel me alleszins mee. In zo’n 5 minuten was die weer warme lucht aan het maken. Zal vast langer worden als het écht koud wordt. Al is die kans inmiddels al steeds meer gereduceerd O-)
Als het echt koud wordt is de lucht droger waardoor die minder snel bevriest. Dus vooral mistig en rond het vriespunt zijn er meer defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:01
Ik heb vandaag 4 defrosts gehad tussen 17:00 en 21:30 met mijn SRK35ZS-W.

Ben ik de enige met zo veel defrosts vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Hier ook eerste defrost gehad deze morgen om 5:45.

5kw panasonic bij 2 graden buitentemp.

Blijf het toch raar vinden aangezien de airco al dagen op 24/7 staat en continue op laag vermogen blijft doordraaien heeft deze dus toch al moeite met deze temperaturen nu.

Binnenkort maar weer hybride verwarmen en deels de verwarming bijzetten als de temperatuur verder wegzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:42:

Blijf het toch raar vinden aangezien de airco al dagen op 24/7 staat en continue op laag vermogen blijft doordraaien heeft deze dus toch al moeite met deze temperaturen nu.

Binnenkort maar weer hybride verwarmen en deels de verwarming bijzetten als de temperatuur verder wegzakt.
Is buitenlucht vochtigheid niet nog wat aan de hoge kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Philtjens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:42:

Ideale buitentemperatuur voor een defrost, zeker bij een betrekkelijk hoge relatieve luchtvochtigheid.

Defrosts zijn een normaal onderdeel van verwarmen met een airco. Omstandigheden en merk kunnen invloed hebben op hoe vaak en wanneer, maar dit lijkt mij helemaal normaal.

Ik krijg hier rustig een defrost wanneer de unit op minimaal vermogen draait. Zolang je geen verminderd comfort of extreem hoog verbruik er door krijgt zou ik me er niet te druk om maken.

Wanneer je een defrost krijgt bij 10 graden buitentemperatuur is het handig om te checken wat er aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Vanochtend hier ook de eerste defrost van het seizoen. Niet zo gek bij -1 en hoop vocht van afgelopen dagen. Wij verwarmen 24/7 op dezelfde temp, dus de temperatuur in de kamer daalt niet zo ver bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Sjamo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:03:
[...]

Ideale buitentemperatuur voor een defrost, zeker bij een betrekkelijk hoge relatieve luchtvochtigheid.

Defrosts zijn een normaal onderdeel van verwarmen met een airco. Omstandigheden en merk kunnen invloed hebben op hoe vaak en wanneer, maar dit lijkt mij helemaal normaal.

Ik krijg hier rustig een defrost wanneer de unit op minimaal vermogen draait. Zolang je geen verminderd comfort of extreem hoog verbruik er door krijgt zou ik me er niet te druk om maken.

Wanneer je een defrost krijgt bij 10 graden buitentemperatuur is het handig om te checken wat er aan de hand is :)
ligt er ook nog aan denk ik waar deze hangt.
aan de zuidgevel en of wel of niet op de grond
denk als hij 3 meter hoog aan de gevel hangt op het zuiden je minder deforsts hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Seafarer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:50:
[...]

Jammer dat er op de weersverwachting websites/apps geen relatieve vochtigheid voorspellingen te vinden zijn!
Maxwp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:24:
[...]
denk als hij 3 meter hoog aan de gevel hangt op het zuiden je minder deforsts hebt
Hier op het noorden onder een overkapping vlak boven de grond. Regelmatig defrosts in zo'n seizoen. Maar een aanpassing zoals een extra wandje links of rechts lijkt me niet zinvol want dat ding zorgt natuurlijk voor flink wat luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
Vannacht (van 0:00-8:00) met de 3,5kw stylish, geplaatst op de grond aan de zuidgevel 2 defrosts gehad. De hele nacht verder op een cmpfrq van 38 (+/-400w) gedraaid met de fan op stand 5.
De 2,5kw perfera in de slaapkamer, geplaatst op 3,5m hoogte aan de noordgevel heeft 6 defrosts gehad en liep de hele nacht op 130w en fan silent.

Ik heb altijd het idee, als de fanstand laag staat dat hij dan sneller in defrost gaat. Dit ervaar ik ook als de stylish in de woonkamer op silent fan stand staat in de avond, dat hij dan sneller gaat defrosten. Terwijl het element buiten eigenlijk niet eens wit/bevroren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]
Kan. Daarom zei ik ook dat merk en omstandigheden invloed kunnen hebben. En ik reageerde op iemand die om 5.45 uur de defrost had gehad. Ik denk dat zuidkant dan minder impact heeft.

Bij defrost-weer wacht ik zelf vaak tot zon de lucht minder vochtig heeft gemaakt voor ik de airco start. Hier helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Vraagje, heb gisteren helaas een reset moeten doen van ons netwerk. Daarbij heb ik omdat ik dacht dat ik de airco's opnieuw toe moest voegen de Mitsubishi airco's verwijderd uit de Smart M Air app.

Via het netwerk kan ik nu zien dat de Airco wifi modules wel weer verbinding hebben met het wifi netwerk. Ik blijf ze echter niet zien in de Smart M Air app op mijn iPhone.

Mijn vrouw zag ze wel op haar OnePlus 8 als ongeregistreerde airco en heeft ze weer toe kunnen voegen in de app.

Ik vermoed dat het mogelijk te maken heeft dat de iPhone met 5 G verbind en de OnePlus zowel 5 G als 2.4 G ziet.

Hoe krijg ik de airco's weer in de app? De wifi configuratie volgen zoals bij de initiële setup maakt geen verschil, dat is dan ook om de wifi module aan het netwerk te hangen en niet zozeer om de airco zichtbaar te maken op iPhone.

Heeft iemand tips?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Ik zie één dal in de powergrafiek, dus vermoedelijk dan een defrost gehad. Voor de rest niet :)
Multi-split met één binnenunit aan, op de grond, gericht naar het zuid-westen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sebazzz op 28-11-2023 08:35 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Trebbors schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:32:
[...]

Jammer dat er op de weersverwachting websites/apps geen relatieve vochtigheid voorspellingen te vinden zijn!

[...]

Hier op het noorden onder een overkapping vlak boven de grond. Regelmatig defrosts in zo'n seizoen. Maar een aanpassing zoals een extra wandje links of rechts lijkt me niet zinvol want dat ding zorgt natuurlijk voor flink wat luchtverplaatsing.
Het zal vast niet altijd accuraat zijn, vooral omdat het een dagvootspelling is, maar het geeft een idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGP09p6OwHNYFRtmmzTwMAMI4_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29fBYR2avJEcWvUKIPEwWADI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk zelf meestal naar de huidige stand via een andere site. Er zijn veel sites die de locale actuele stand doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Hier vanmorgen ook de eerste defrost van het seizoen.
Ondanks dat hij redelijk stabiel draaide op 240 watt vermogen afgelopen nacht ging hij vrijwel direct in een defrost nadat ik hem van 19 naar 20 graden had gezet.

Toch best vochtig buiten en er ligt een mooi laagje ijs. Dus zo gek is het niet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNs2oW54PgMySp408ghDCR8_utc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VbfJ4vWaVvR5DLLsCIkpD4V9.png?f=fotoalbum_large

Gewoon iphone app

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ4gglxI94PBkqEIjptCE1Oj3I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzuWqjrtwmfeIeWmihWHY8MS.png?f=fotoalbum_large

Hier heeft hij het echt zwaar moeilijk om een slaapkamer van 12m2 op 20c te houden, toegegeven ik heb een open deur in een verder onverwarmde bovenverdieping + open trap naar zolder. Baart me alleen wel zorgen dat hij zo net rond het vriespunt letterlijk op zijn tenen loopt om de boel warm te krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
VikeeVeekie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:25:
[Afbeelding]

Hier heeft hij het echt zwaar moeilijk om een slaapkamer van 12m2 op 20c te houden, toegegeven ik heb een open deur in een verder onverwarmde bovenverdieping + open trap naar zolder. Baart me alleen wel zorgen dat hij zo net rond het vriespunt letterlijk op zijn tenen loopt om de boel warm te krijgen :X
Zijn dat defrosts? Of een pendel. Hij verwarmt niet continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
[Afbeelding]

Je hebt de warmtepomp net aangezet, wat verwacht je dan?
Het heeft echt wel meer dan 2u tijd nodig, en hang een gordijn voor de opendeur dan is het opgelost.

De hele bovenverdieping met één 2,5kw unit verwarmen gaat je echt niet lukken binnen een uurtje of 2.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2023 09:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Willempie27 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:27:
[...]

Zijn dat defrosts? Of een pendel. Hij verwarmt niet continue.
Een daarvan was een pendel, maar de overige twee waren inderdaad defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
VikeeVeekie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:30:
[...]

Een daarvan was een pendel, maar de overige twee waren inderdaad defrosts.
Als er een pendel is blijft de warmte dan bij de unit hangen. Misschien eens op de harde stand laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Seafarer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:50:
[...]

Heb nergens een meter of indicatie om dit te controleren maar dit zal het ook wel zijn vermoed ik.

Edit even gekeken via mijn weerapp.

Alles word duidelijk nu luchtvochtigheid 84%😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTlo6GsHK7T9CdDidHvGBTphalc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vzDFF1gjNukQ26nOn1t7QSgk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Philtjens op 28-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Willempie27 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:35:
[...]

Als er een pendel is blijft de warmte dan bij de unit hangen. Misschien eens op de harde stand laten blazen.
Toen tijdens die pendel vond ie het leuk om op een veel hoger vermogen te lopen terwijl m'n deur dicht was en dan krijg ik dat fenomeen altijd, ook al zet ik dan uiteindelijk de ventilator hoger.

Denk sowieso dat ik eens wat maatregelen moet gaan nemen op de overloop omdat ik zelf ook merk dat de koudeval vanuit daar veel erger is dan normaal (logisch met dit koude weer ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
[...]
Staat op 3 meter hoog noorderkant dus dit is ook niet direct de beste plaats hiervoor helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 09:20
loewie1984 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:34:
Vraagje, heb gisteren helaas een reset moeten doen van ons netwerk. Daarbij heb ik omdat ik dacht dat ik de airco's opnieuw toe moest voegen de Mitsubishi airco's verwijderd uit de Smart M Air app.

Via het netwerk kan ik nu zien dat de Airco wifi modules wel weer verbinding hebben met het wifi netwerk. Ik blijf ze echter niet zien in de Smart M Air app op mijn iPhone.

Mijn vrouw zag ze wel op haar OnePlus 8 als ongeregistreerde airco en heeft ze weer toe kunnen voegen in de app.

Ik vermoed dat het mogelijk te maken heeft dat de iPhone met 5 G verbind en de OnePlus zowel 5 G als 2.4 G ziet.

Hoe krijg ik de airco's weer in de app? De wifi configuratie volgen zoals bij de initiële setup maakt geen verschil, dat is dan ook om de wifi module aan het netwerk te hangen en niet zozeer om de airco zichtbaar te maken op iPhone.

Heeft iemand tips?
Ik denk dat je op je router of accespoint een instelling hebt waarbij je kunt kiezen welke band je wilt gebruiken. Bij mijn Decosysteem kan ik bijv. kiezen voor 5GHz én 2,4GHz, of voor een van beide kanalen.
Je zou ook eens kunnen proberen de Wi-Fi op je telefoon even uit- en weer aan te zetten.

Waar ik ook aan zit te denken, is dat het verbindingsprobleem zou kunnen zitten in iOS17. Ik kan mijn airco momenteel ook niet vinden op mijn iPad; de app geeft ín Waarschuwingen ook aan dat er een issue is met iOS17.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:34:

Heeft iemand tips?
Dit is een bug in de iOS app van Mitsubishi. Sinds de laatste iOS update kunnen iPhones niet meer koppelen met de airco. Oudere iPhones kunnen het nog wel. Schijnt al een weekje bekend te zijn bij Mitsubishi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:01
Vraag: is er iemand hier die de 'Dry' optie gebruikt op een Daikin?

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd, maar volgens mij doet de airco dan helemaal niks..

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
Pelox schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:48:

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd, maar volgens mij doet de airco dan helemaal niks..
Het zal ook niet heel veel doen. Overigens als je "dry" gebruikt zal je airco willen koelen anders kan je geen vocht uit de omgeving trekken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:39
[Afbeelding]

Een 2,5 kWh moet ruim voldoende zijn voor een ruimte van 12m2.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Starck schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:45:
[...]

Dit is een bug in de iOS app van Mitsubishi. Sinds de laatste iOS update kunnen iPhones niet meer koppelen met de airco. Oudere iPhones kunnen het nog wel. Schijnt al een weekje bekend te zijn bij Mitsubishi :)
Fijn is dat! Goed om te weten, dus even wachten op een update dan... (als die er al komt)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11

Oekol

waka waka hey hey

henidde schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:02:
[...]

Een 2,5 kWh moet ruim voldoende zijn voor een ruimte van 12m2.
Voor 12m2 zeker inderdaad. Maar er is een open deur naar de hele bovenverdieping die niet verwarmd wordt.
Dat staat letterlijk in hetzelfde bericht, dat is heel wat anders van 12m2 dus.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
Pelox schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:48:

Werkt alleen als het warm en nat is, dus bijvoorbeeld 24 graden bij 70%. Als je geforceerd wilt drogen zet je de airco op cool, op minimum temperatuur (18 vaak), minimum fan. Het wordt alleen wel koud binnen.

Voor iets anders moet je een warmtepomp-ontvochtiger aanschaffen, mijne deed dit bij drogen van was afgelopen zaterdag:

https://i.imgur.com/sfn0IyR.mp4

De warmte van de warmtepomp dumpt ie lekker in de kamer om het extra droog te maken. Dit is een Trotec TTK 66E, 20L/24h, 440W compressor, een simpele ontvochtiger met ontdooien via luchtcirculatie, dus niet zoals de echte airco met een 4-wegklep en compressor andersom draaien. Maar in principe bevriest deze niet behalve als je het in een erg koude ruimte zet, prima voor verwarmde ruimtes thuis.

"Dry" via split unit airco is altijd een drama, kost veel stroom en onbruikbaar voor 6+ maanden in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Maxwp schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:06:
[...]

is daar hier een topic over want gaat natuurlijk nogal offtopic maar 1,5 liter voor een hele verande warm voor 1 dag? welke temp?
dat is bijzonder weinig volgens mij
Nee, daar is hier geen topic voor. Die dieselkachels zijn inderdaad zeer efficiënt maar er zit natuurlijk ook vrij veel energie in een liter diesel. Kijk maar eens naar het verbruik van de gemiddelde dieselauto tov de gemiddelde benzineauto. Misschien dat ik er binnenkort wel even een topic aan waag. Tegenwoordig kun je ze zelfs met MQTT aansturen en dus ook met dingen als Home Assistant gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Hier vanochtend op 1 airco een defrost gehad. Dat was de airco die in de nacht uitstond en vanochtend hard moest werken. De airco's die 24/7 draaien hebben vooralsnog geen defrost gehad. Bevestigd ook wel mijn vermoeden dat een "koude start" defrosts in de hand werkt en dat je er met 24/7 verwarmen dus een stuk minder last van hebt. Buitendelen hangen hier overigens allemaal aan dezelfde gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
[Afbeelding]

Ik denk dat je hem beter rustig kunt laten draaien in plaats van vol vermogen vragen en dan ook nog met een open trap naar zolder. Warmte gaat erg snel omhoog dus je AC zal er nu best even moeite mee kunnen hebben. Nu helemaal nu het fris en erg vochtig is. Warmte bufferen kost ook echt wel wat tijd, dus een paar uurtjes aan voelt lekker, maar zodra hij uitgaat is het ook weer snel kil.
Hier een 3,5kW beneden. Bij gelijke warmtevraag heb je niet snel last van een defrost. Als ik hem in de nacht uitzet heeft hij de volgende ochtend weer flink wat te verwarmen en krijg je bijna zeker een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HLFunJt9r2NWFClcu8Gjk4dGuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SZxeaHjfbQbHnwhPGkicToh0.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 28-11-2023 10:41 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Nul defrosts zoals altijd met de LG MU3R19. Oversized buitenunit die zelfde gebouwd is als een MU4R25 heeft nooit last van ijs, alleen oil return cycles (1x per dag, rest wordt met een timer vermeden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Skrunsies schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:13:
Goedenavond,

Ik probeer wat dingen te automatiseren.

Nu viel het mij op dat ik vanuit de app de power button ( met het gespierde mannetje ) niet kan activeren. Nou ja, hij activeert wel, echter gaat deze na een paar seconden weer uit.

Ik heb dit geprobeerd op zowel een 3,5kw als een 5kw Perfera uitvoering.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn. Omdat het op beide machines gebeurd zal er wel een logische verklaring achter zitten. Echter ik zie hem niet :)

Misschien dat het te maken heeft met een software update van de app ? De ‘krachtig’ stand werk namelijk wel met de afstandsbediening op beide machines.
Ik quote mijzelf maar even, misschien dat de vraag te vaag geformuleerd is :)

Kunnen gebruikers met een Daikin eens checken als de 'krachtig' button werkt in de app? Op de afstandsbediening werkt het wel.

Misschien dat het te maken heeft met een recente update ofzo, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
@Skrunsies Gisteren nog gebruikt, werkt prima via de App.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xezol
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-08 23:10
Skrunsies schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:47:
[...]

Kunnen gebruikers met een Daikin eens checken als de 'krachtig' button werkt in de app? Op de afstandsbediening werkt het wel.

2x comfora, boost werkt inderdaad niet. Beiden via Onceta en Homeassistant krijg ik hem op dit moment niet aan de praat. Ik heb nog niet uitgezocht waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Xezol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:10:
[...]

2x comfora, boost werkt inderdaad niet. Beiden via Onceta en Homeassistant krijg ik hem op dit moment niet aan de praat. Ik heb nog niet uitgezocht waarom niet.
'Gelukkig', hoef ik het niet aan deze kant te zoeken.. Blijft vreemd omdat het wel middels de remote werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16:43
[...]

Ik kan bevestigen dat de powerful niet werkt via de app en wel via de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Headshot_NL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat je hem beter rustig kunt laten draaien in plaats van vol vermogen vragen en dan ook nog met een open trap naar zolder. Warmte gaat erg snel omhoog dus je AC zal er nu best even moeite mee kunnen hebben. Nu helemaal nu het fris en erg vochtig is. Warmte bufferen kost ook echt wel wat tijd, dus een paar uurtjes aan voelt lekker, maar zodra hij uitgaat is het ook weer snel kil.
Hier een 3,5kW beneden. Bij gelijke warmtevraag heb je niet snel last van een defrost. Als ik hem in de nacht uitzet heeft hij de volgende ochtend weer flink wat te verwarmen en krijg je bijna zeker een defrost.

[Afbeelding]
Aangezien het mijn slaapkamer is waar ik 's nachts geen behoefte heb aan verwarming (en ruzie krijg met de rekeninghouder) is mijn enige optie om ad-hoc te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBVqDVwh_sTEWvmdxcwaxZ8iN5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/puIQIcs77nscm9lXrUibuiZv.png?f=fotoalbum_large

Rond 9:30 had ik mijn deur maar op een kiertje gezet en de setpoint verlaagd naar 20c, uiteindelijk is ie daardoor wel rustiger gaan lopen. Ik moet zelf af en toe ook niet vergeten dat dit ding maar 2.5kW is en ik vaak standaard een hele bovenverdieping meeverwarm. Op warmere dagen gaat dat best goed en verwarmt hij de boel redelijk op zijn sloffen, maar dit is toch echt andere koek onder deze omstandigheden.

Het grappige is wel, de 3.5kW LG die beneden hangt in onze woonkamer + open keuken van circa 35m2, heeft er echt geen moeite mee gehad om vanaf koud op te starten. Die draait al sinds half 9 vanochtend pijlstrak op 600W afname met geen enkele defrost.

[ Voor 6% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-11-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:07

ricardo246

Life's what you make it!

[...]

Heb jij de optie Buiten unit geruisloos aanstaan? Dan werkt de optie powerful in de app niet goed.
Bij mij in de app stond geruisloos uit, maar op de AB aan. Ergens is de sync verloren. als je dan in de app op power klikt, dan kan hij geruisloos niet uitschakelen (want staat uit) en gaat hij niet harder blazen.
Als je de optie op de AB gebruikt dan zet hij de optie buitenunit geruisloos uit en dan powerful in wat resulteert in hard blazen. Ik heb geruisloos een paar keer aangeklikt, en de Sync met de app is nu weer ok, en dan doet de app het wel.

Edit, lang verhaal

[ Voor 21% gewijzigd door ricardo246 op 28-11-2023 12:53 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Sjamo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:40:
[...]

Het zal vast niet altijd accuraat zijn, vooral omdat het een dagvootspelling is, maar het geeft een idee.
[Afbeelding]

Ik kijk zelf meestal naar de huidige stand via een andere site. Er zijn veel sites die de locale actuele stand doorgeven.
Check! Ik bedoelde meer een voorspelling, bijvoorbeeld per uur of dag. Om een beetje een idee te hebben of er veel defrosts te verwachten zijn in combi met de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
ricardo246 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]

Heb jij de optie Buiten unit geruisloos aanstaan? Dan werkt de optie powerful in de app niet goed.
Bij mij in de app stond geruisloos uit, maar op de AB aan. Ergens is de sync verloren. als je dan in de app op power klikt, dan kan hij geruisloos niet uitschakelen (want staat uit) en gaat hij niet harder blazen.
Als je de optie op de AB gebruikt dan zet hij de optie buitenunit geruisloos uit en dan powerful in wat resulteert in hard blazen. Ik heb geruisloos een paar keer aangeklikt, en de Sync met de app is nu weer ok, en dan doet de app het wel.

Edit, lang verhaal
Nee die heb ik niet aanstaan, kan straks eens proberen hem een paar keer aan en uit te doen met de remote en het dan nogmaals te proberen. Vreemde is echter dat ik 3 units heb, die het dus alle 3 niet doen in de app.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Members only: installatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 207% gewijzigd door Navi op 28-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
@Navi Mooie installatie. Die grafieken zien eruit als klassieke pendel issues - steeds naar nul en weer naar vol vermogen. Probeer het te begrenzen via demand control, dan schiet het naar max bijvoorbeeld 60 of 80% en kan het langer rustig draaien. Dat scheelt veel in verbruik, een compressor of motor op volle kracht is nooit zuinig van rustig pruttelen op een lage RPM.

Als je in € lager wilt zitten in kosten kan je kijken naar dynamische contracten - ik verwarm vooral op de goedkope uren en zet hem even stil als het echt duur is.

Als je alleen 1700-2000 vermijd scheelt het al een hoop in de kosten, en dat is beter voor het milieu ook.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cowjP1UShuejq_EzUhD1qeSFYug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OUG6X3faDALe2RvJhes763FL.png?f=fotoalbum_large

Delen door 10 plus 20 = ongeveer cent per kWh. Afgelopen week helaas weinig uren met gratis overschot zonne/windstroom (ex belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:55:
@Navi Mooie installatie. Die grafieken zien eruit als klassieke pendel issues - steeds naar nul en weer naar vol vermogen. Probeer het te begrenzen via demand control, dan schiet het naar max bijvoorbeeld 60 of 80% en kan het langer rustig draaien. Dat scheelt veel in verbruik, een compressor of motor op volle kracht is nooit zuinig van rustig pruttelen op een lage RPM.
Door de zonnepanelen heb ik nu nog een flink overschot, dus dat is voor nu geen probleem.

Ik zal demand control eens aanzetten, had het wel gezien in de app maar begreep niet helemaal hoe het werkte, je stelt het ook in per binnendeel, niet per buitendeel.

Heb het nu voor alle binnendelen aangezet op automatisch, of raad je een vast percentage aan?

Iemand een idee hoe het precies werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Netjes gedaan allemaal. Ziet er strak uit.

Verbruik is inderdaad wel fors, natuurlijk weten we de exacte oppervlaktes en isolatie niet, maar met je gas berekening is het wel duidelijk dat het iets beter moet kunnen. En je grafiekjes laten dat inderdaad ook zien.

Met wat tweaken en vermogen beperken moet het wel wat stabieler te krijgen zijn. De buitentemperatuur zou nu echt geen probleem meer moeten zijn om ze door te laten draaien, of ze zijn heel erg overbemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

voor de condenspompen een beter alternatief: Refco combi.

niet goedkoop maar echt onhoorbaar omdat je ze rustig een meter van 2 van de unit kan wegvrotten ergens in het kanaal of zo.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
[...]

1,5L is wel 15kWh though... Als je dat zou vergelijken met aardgas (1m3 is ook 10kWh), dan zou je daar 7,5kWh stroom uit kunnen trekken, en 30kWh warmte met een WP.

Dus ja efficient, 't is COP 1 natuurlijk, maar voor iets als een veranda lijkt het me idd OK

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:55:

Als je in € lager wilt zitten in kosten kan je kijken naar dynamische contracten - ik verwarm vooral op de goedkope uren en zet hem even stil als het echt duur is.

Als je alleen 1700-2000 vermijd scheelt het al een hoop in de kosten, en dat is beter voor het milieu ook.:

[Afbeelding]

Delen door 10 plus 20 = ongeveer cent per kWh. Afgelopen week helaas weinig uren met gratis overschot zonne/windstroom (ex belasting).
Inderdaad, probeer de demand control. Met 65% op mijn 3MXM68 heb ik perfect verwarmend vermogen, zelfs met temperaturen van -1°C die we nu hebben gehad. Stroomverbruik is lager en de unit gaat niet steeds van 1kW uit het stopcontact naar 2kW als de bovenunit bijschakelt. De lucht is minder heet waardoor ze beiden continu doordraaien.

Volgens de app is het verbruik ook flik lager. Ik heb gisteren de Homewizard besteld om het te monitoren! :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Navi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:10:
[...]

Door de zonnepanelen heb ik nu nog een flink overschot, dus dat is voor nu geen probleem.

Ik zal demand control eens aanzetten, had het wel gezien in de app maar begreep niet helemaal hoe het werkte, je stelt het ook in per binnendeel, niet per buitendeel.

Heb het nu voor alle binnendelen aangezet op automatisch, of raad je een vast percentage aan?

Iemand een idee hoe het precies werkt?
Als je bij een binnendeel de waarde verlaagt naar bv 50%, dan gaat de buitenunit daar op draaien. Dan gaat ie niet meer harder.

Ik heb 40-70% geprobeerd. 65% lijkt bij mij het best, hij moduleert daarna vanzelf mooi terug. Alles onder de 50 geeft behoorlijk koude lucht.

Ik zou eigenlijk eens een plot willen zien van COP t.o.v. percentage in demand control. Alleen zelf is het lastig te meten denk ik, hoeveel kW warmte je airco levert. Of weet iemand daar tips/truukjes voor? (kan ik het bv ergens in Onecta uitlezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:41:
[...]

Als je bij een binnendeel de waarde verlaagt naar bv 50%, dan gaat de buitenunit daar op draaien. Dan gaat ie niet meer harder.

Ik heb 40-70% geprobeerd. 65% lijkt bij mij het best, hij moduleert daarna vanzelf mooi terug. Alles onder de 50 geeft behoorlijk koude lucht.

Ik zou eigenlijk eens een plot willen zien van COP t.o.v. percentage in demand control. Alleen zelf is het lastig te meten denk ik, hoeveel kW warmte je airco levert. Of weet iemand daar tips/truukjes voor? (kan ik het bv ergens in Onecta uitlezen?)
Ik ga het eens proberen, hou je dan ook nog rekening met verschillende binnendelen?

Ik heb binnendelen van 2, 2,5, 3,5 en 5 kW. Het buitendeel is 9kW, geef je het 5kW binnendeel dan iets meer dan een ander?
barta123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:35:
[...]

Ik heb gisteren de Homewizard besteld om het te monitoren! :)
Die heb ik ook, samen met het display, erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Navi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:45:
[...]

Ik ga het eens proberen, hou je dan ook nog rekening met verschillende binnendelen?

Ik heb binnendelen van 2, 2,5, 3,5 en 5 kW. Het buitendeel is 9kW, geef je het 5kW binnendeel dan iets meer dan een ander?

[...]

Die heb ik ook, samen met het display, erg leuk :)
Ik heb maar 2 binnendelen, alleen heb ik boven wel een stuk lagere warmtevraag. Nu op 65% wordt het daardoor boven alsnog wel sneller warmer dan beneden, maar daarom stel ik daar de temperatuur gewoon een stuk lager in, loste voor mij het probleem op :)

En omtrent COP, ik zal het nog ff checken maar ik deelde hier laatst een linkje: elke graad dat de verdamper buiten kouder wordt (om harder te werken) en de condensor binnen heter wordt) is een factor ... dat de COP daalt. En standaard wil de Daikin gewoon keihard lopen, dus lekker warme lucht maar dat is volgens mij (ook zoals je omschrijft) niet heel best voor de COP. En hij gaat dus pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xezol
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-08 23:10
ricardo246 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]

Edit, lang verhaal
Dit was voor mij de oplossing, even een paar keer econo uit en aan en de kans aan de app gegeven om mee te synchroniseren, vervolgens boost aangezet en werkte meteen.
Dank!

Edit: eenmalig, hierna sprong die er gewoon steeds weer vanaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Xezol op 28-11-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Beste Airco liefhebbers,

Een paar maanden geleden hebben wij 3 LG units laten ophangen op de bovenverdieping. Op iedere slaapkamer een unit.
Iedere Unit zit op een aparte groep en deze groep is voorzien van een kWh meter van HomeWizard.
Het verbruik van de Units is dan ook perfect te volgen.

Nu het kouder is geworden gaan we de units steeds meer gebruiken om te verwarmen.

Nu valt mij het volgende op.
Wanneer ik beide units op hetzelfde moment aanzet met dezelfde instellingen (zoals temperatuur, fan-speed) dan zie je dat ze gelijk opgaan qua opgenomen vermogen.
De unit begint eerst laag in Wattage. Stijgt hierna tot circa 500 Watt waarna dit stabiliseert voor een paar minuten.
Daarna zie je het vermogen gestaag omhoog gaan naar circa 1400 Watt. Na ongeveer een minuut of 8 in het opstart process zie je dat de unit op de kinderkamer stabiel blijft qua opgenomen vermogen. (1400 Watt) terwijl de unit in de ouder slaapkamer weer terug zakt in opgenomen vermogen naar circa 600 Watt. Hier blijft deze op hangen.
De lucht in de ouder slaapkamer is lauw warm en die in de kinderkamer voelt lekker warm aan.

Tot op heden heb ik nog niet kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik weet dat de units beschikken over een "fluisterstand" en ik kan mij ook voorstellen dat dit de effectiviteit van de unit bepaalt.
Ook zit er een Energy Saving stand op wat e.e.a. nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Voor zover ik heb kunnen vinden werkt de Energy Saving alleen in de koel modus. Niet in de verwarm modus maar dit kan ik ook verkeerd hebben begrepen.

Daarnaast kan ik de Units aansturen met een App op de telefoon en via HomeAssistant.

Op zowel de app als via HomeAssistant zijn de opties voor Energy Saving en Fluister-stand niet beschikbaar. Dit is alleen via de afstandbediening aan of uit te zetten.
Voor zover ik kan zien staat de fluisterstand uit en is er geen energy saving actief.

Heeft iemand een idee wat het verschil kan verklaren in opgenomen vermogen tussen de twee units?
Mijn verwachting is dat dit gelijk zou moeten oplopen. Als de ene unit 1400 Watt aan vermogen gebruikt dan zou de andere unit dit ook moeten doen.
Daar komt bij dat de ouder slaapkamer "kouder" en groter is dan de kinder kamer. Ik zou juist verwachten dat hier meer energy in gestoken zou moeten worden. Niet minder.

Mocht je dan ook ideeën hebben dan zijn deze van harte welkom. :)

Warme groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:32:
Heeft iemand een idee wat het verschil kan verklaren in opgenomen vermogen tussen de twee units?
Mijn verwachting is dat dit gelijk zou moeten oplopen. Als de ene unit 1400 Watt aan vermogen gebruikt dan zou de andere unit dit ook moeten doen.
De thermometer in de units zitten niet echt op een handige plek, als de ene unit dichter bij een raam / op een buitenmuur hangt lijkt het voor die unit veel kouder dan de ander. 1 kamer hier lijkt voor de unit hell in de zomer en antactica in de winter, die staat op koel stand dus gewoon op 26 graden = koud zat, 18 = warm zat, ipv 20-22 van de rest.

Check wel even of dat gat naar buiten wel mooi dichtgemaakt is met purschuim, als het wel echt naar binnen waait gaat de unit dat ook meten en veel meer verbruiken.

Tip: negeer gewoon de graden in de app / afstandsbediening en zet het gewoon een paar graden hoger als het koud is. Omgekeerd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:32:
Beste Airco liefhebbers,

Een paar maanden geleden hebben wij 3 LG units laten ophangen op de bovenverdieping. Op iedere slaapkamer een unit.
Iedere Unit zit op een aparte groep en deze groep is voorzien van een kWh meter van HomeWizard.
Het verbruik van de Units is dan ook perfect te volgen.

Nu het kouder is geworden gaan we de units steeds meer gebruiken om te verwarmen.

Nu valt mij het volgende op.
Wanneer ik beide units op hetzelfde moment aanzet met dezelfde instellingen (zoals temperatuur, fan-speed) dan zie je dat ze gelijk opgaan qua opgenomen vermogen.
De unit begint eerst laag in Wattage. Stijgt hierna tot circa 500 Watt waarna dit stabiliseert voor een paar minuten.
Daarna zie je het vermogen gestaag omhoog gaan naar circa 1400 Watt. Na ongeveer een minuut of 8 in het opstart process zie je dat de unit op de kinderkamer stabiel blijft qua opgenomen vermogen. (1400 Watt) terwijl de unit in de ouder slaapkamer weer terug zakt in opgenomen vermogen naar circa 600 Watt. Hier blijft deze op hangen.
De lucht in de ouder slaapkamer is lauw warm en die in de kinderkamer voelt lekker warm aan.

Tot op heden heb ik nog niet kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik weet dat de units beschikken over een "fluisterstand" en ik kan mij ook voorstellen dat dit de effectiviteit van de unit bepaalt.
Ook zit er een Energy Saving stand op wat e.e.a. nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Voor zover ik heb kunnen vinden werkt de Energy Saving alleen in de koel modus. Niet in de verwarm modus maar dit kan ik ook verkeerd hebben begrepen.

Daarnaast kan ik de Units aansturen met een App op de telefoon en via HomeAssistant.

Op zowel de app als via HomeAssistant zijn de opties voor Energy Saving en Fluister-stand niet beschikbaar. Dit is alleen via de afstandbediening aan of uit te zetten.
Voor zover ik kan zien staat de fluisterstand uit en is er geen energy saving actief.

Daar komt bij dat de ouder slaapkamer "kouder" en groter is dan de kinder kamer. Ik zou juist verwachten dat hier meer energy in gestoken zou moeten worden. Niet minder.

Mocht je dan ook ideeën hebben dan zijn deze van harte welkom. :)

Warme groet
Wait wut? 1400watt voor een unit op een slaapkamer? Een korte piek tijdens het opstarten snap ik nog maar dat ie daar op blijft is bizar hoog. Is het nu een multi split of zijn het single splits?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
@Navi

Pssst.... Kijk eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFX08cXxJ6r8-sqSLsXMNA7Ynxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTFGshPdHqSRrQqBQFj8mC2G.jpg?f=fotoalbum_large

Wel daarna je temperatuur op je afstandbediening 2 graden verhogen 😘

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
Als test heb ik de vraag maximaal gezet (30 graden). Ik wilde voorkomen dat de unit eerder zou afschakelen omdat de temperatuur was bereikt.
Dat zou de test niet ten goede komen
Zoals aangegeven zit deze op een onhandige plek en geeft al snel een verkeerde temperatuur van de kamer aan. Wat dat betreft zou een externe sensor erg welkom zijn.

De test was puur bedoeld om onder dezelfde omstandigheden te testen. Staat de temperatuur lager dan zie je dat de unit netjes terug regelt.
Het werd ook echt bloedheet op de kinderkamer 😊
Op de ouder slaapkamer zag je dat de unit al heel snel ging terug regelen. Dit terwijl de setpoint nog niet was bereikt.
Dit gedrag kan ik niet verklaren t.o.v. de andere kamer.

Het zijn overigens allemaal single units met ieder een eigen buiten unit

[ Voor 5% gewijzigd door ko-ie op 28-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:51:
Als test heb ik de vraag maximaal gezet (30 graden). Ik wilde voorkomen dat de unit eerder zou afschakelen omdat de temperatuur was bereikt.
Zoals aangegeven zit deze op een onhandige plek en geeft al snel een verkeerde temperatuur van de kamer aan. Wat dat betreft zou een externe sensor erg welkom zijn.

De test was puur bedoeld om onder dezelfde omstandigheden te testen. Staat de temperatuur lager dan zie je dat de unit netjes terug regelt.
Op de ouder slaapkamer zag je dat de unit al heel snel ging terug regelen. Dit terwijl de setpoint nog niet was bereikt.

Kijk even mijn bovenstaand berricht. Heb je 2 graden van ne setpoint gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:51:

Wij hebben sinds dit weekend een LG S12ET split hangen.
De binnenunit hangt op de overloop, toen ik thuiskwam was het 17 graden boven.
De LG aan gezet op 20 graden en dit is hoe het eruit ziet.
Start was om 16:35
Alle deuren boven zijn open dus ongeveer 120m3 ruimte plafonds zijn vrij laag bij ons boven 2,17meter.
Binnenunit hangt op een dikke meter hoog op het knieschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lK75SySJuo9yQl66-rXpzDSRiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZntbiXsi5biZZm8BxFiMx59R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Chatslet schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:32:
Hier vanochtend op 1 airco een defrost gehad. Dat was de airco die in de nacht uitstond en vanochtend hard moest werken. De airco's die 24/7 draaien hebben vooralsnog geen defrost gehad. Bevestigd ook wel mijn vermoeden dat een "koude start" defrosts in de hand werkt en dat je er met 24/7 verwarmen dus een stuk minder last van hebt. Buitendelen hangen hier overigens allemaal aan dezelfde gevel.
wat mij opvalt is dat de buiten temp van de buiten unit 1 graden hoger is welke aanstaan
dus zal ook helpen. alles van de buitenunit is gewoon wat warmer. de compressor zal ook alles net wat warmer houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[Afbeelding]

wacht heb je freq ? dan heb je de oudere units die niet cloud only zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

Ik heb voor het eerst een defrost gehad, na 3 uur draaien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXBACmSjiv929x8QtYFGLLROmoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuDJcuVrS384s84G4Hvjs1AZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo stond hij er iets eerder bij. Zelfs met flink ijs eraan kwam er alsnog goed warme lucht uit beide units :)

Demand control nog steeds op 65%, ik denk dat dat alleen omhoog moet als het echt -5 tot -10°C zou worden ofzo :)

Ontdooien duurde denk ik een 2-3 minuutjes, compressor gaat vol aan en hij trok even 1400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 19:00
barta123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:21:
Ontdooien duurde denk ik een 2-3 minuutjes, compressor gaat vol aan en hij trok even 1400W
Vol? Ik neem aan dat een 3MXM68 wel meer trekt dan 1400W bij vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Rsport40 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:34:
[...]

Vol? Ik neem aan dat een 3MXM68 wel meer trekt dan 1400W bij vol.
Zou het kunnen dat hij minder vermogen trekt als demand control aan staat? Wellicht dat dat het is...

Op papier zou ie dik 3kW kunnen trekken iig ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Erg fraaie setup zo hoor, ik ben benieuwd hoe zich dat uit na een klein beetje tweaken! :)

Ik vraag me ook echt af hoe Daikin in de lab tests dan die COP bepaalt. Ook met iets als demand control? Of ergens verwarmen waar de warmtevraag constant in iedere ruimte een x aantal J/s (W) is?

Mijn 3MXM68 loopt in elk geval constant op hetzelfde vermogen met demand control aan, toen dat uitstond ging hij heel de tijd tussen 1 en 2kW op en neer, zelfs bij 8°C buitentemperatuur. Omdat de unit boven aan/uit stond te doen. Die beneden bleef continu verwarmen vanwege de hoge(re) warmtevraag...

Ik heb met mijn huis nu ca. 215kWh verbruikt deze maand. Normaal zou ik denk ik 100m3 gas gebruiken in een maand als deze, alleen stond mijn thermostaat toen 24/7 op 15°C vanwege de hoge gasprijzen (huis nov 2021 gekocht).
Nu is het boven tussen 16:00 en 0:00 20°C, beneden continu 18-19°C. In de ochtend is het beneden zo'n 15-16°C.
Ik hoop meer inzicht te krijgen met de homewizard in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:36:
[...]

Zou het kunnen dat hij minder vermogen trekt als demand control aan staat? Wellicht dat dat het is...

Op papier zou ie dik 3kW kunnen trekken iig ja
Jazeker, zodra je vraagbesturing aan hebt staan limiteer je de buitenunit. Dus kort door de bocht minder stroom = minder warmte uit je compressor.

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 28-11-2023 21:20 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:04:
[...]

Wij hebben sinds dit weekend een LG S12ET split hangen.
De binnenunit hangt op de overloop, toen ik thuiskwam was het 17 graden boven.
De LG aan gezet op 20 graden en dit is hoe het eruit ziet.
Start was om 16:35
Alle deuren boven zijn open dus ongeveer 120m3 ruimte plafonds zijn vrij laag bij ons boven 2,17meter.
Binnenunit hangt op een dikke meter hoog op het knieschot.

[Afbeelding]
Wat zie je als je de vraag (temperatuur) maximaal zet. Zie je dan ook dat het opgenomen vermogen zakt? Mogelijk maak ik een denk fout maar mijn aanname is dat als je de unit voluit zet dat deze ook op maximaal vermogen zal pakken.
Wat ik probeer te verklaren is waarom ik een verschil zie tussen de twee units.
De ene unit lijkt maximaal vermogen te pakken bij maximale vraag. De andere unit zie ik terug regelen bij maximale vraag. Dit laatste lijkt mij onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:26:
[...]

Wat zie je als je de vraag (temperatuur) maximaal zet. Zie je dan ook dat het opgenomen vermogen zakt? Mogelijk maak ik een denk fout maar mijn aanname is dat als je de unit voluit zet dat deze ook op maximaal vermogen zal pakken.
Wat ik probeer te verklaren is waarom ik een verschil zie tussen de twee units.
De ene unit lijkt maximaal vermogen te pakken bij maximale vraag. De andere unit zie ik terug regelen bij maximale vraag. Dit laatste lijkt mij onlogisch.
Geen idee dat zou ik morgen dan even moeten proberen.
Heb net de jeugd op bed geknikkerd dus hij is nu uit.
Als ik het niet vergeet zal ik morgen wel even een testje doen op volgas als ik thuiskom.
Kijken wat voor verbruik grafiekje dat op leverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
Wortel87 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:30:
@Navi

Pssst.... Kijk eens.

[Afbeelding]

Wel daarna je temperatuur op je afstandbediening 2 graden verhogen 😘
Begrijp ik het goed dat je hiermee een temperatuur correctie kan uitvoeren? De temperatuur sensor zal waarschijnlijk sneller een setpoint temperatuur aangeven dan de temperatuur van de kamer. Ik verwacht dat het rondom de unit warmer zal zijn dan in de rest van de kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:33:
[...]

Begrijp ik het goed dat je hiermee een temperatuur correctie kan uitvoeren? De temperatuur sensor zal waarschijnlijk sneller een setpoint temperatuur aangeven dan de temperatuur van de kamer. Ik verwacht dat het rondom de unit warmer zal zijn dan in de rest van de kamer.
Hou er rekening mee dat deze instelling inderdaad 2 graden kan bijstellen MAAR wat dit ook doet is de thermo off temperatuur aanpassen waardoor de unit eerder (of veel te laat) ingrijpt en uit zal gaan (pendelen) met als gevolg dat je in een reeks defrosts het mogelijk niet meer warm kunt krijgen. Het is niet zo simpel als even je temperatuur aanpassen helaas. In normale situatie in tussenseizoenen kan het overigens prima werken maar bij kouder weer kan het in je nadeel werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzyIVQIXfS-YdQubNZ2rPESints=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLT47rv5e46n1qedm7L0gDki.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 28-11-2023 20:46 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
Servee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:40:
[...]

Hou er rekening mee dat deze instelling inderdaad 2 graden kan bijstellen MAAR wat dit ook doet is de thermo off temperatuur aanpassen waardoor de unit eerder (of veel te laat) ingrijpt en uit zal gaan (pendelen) met als gevolg dat je in een reeks defrosts het mogelijk niet meer warm kunt krijgen. Het is niet zo simpel als even je temperatuur aanpassen helaas. In normale situatie in tussenseizoenen kan het overigens prima werken maar bij kouder weer kan het in je nadeel werken.
Duidelijk verhaal. Dank je wel. Zo te zien niet raadzaam om mee te rommelen wanneer je de techniek onvoldoende beheerst. Het is voor mij ook een leercurve en dit forum helpt heel goed hiermee.
Ik waardeer in ieder geval alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:29:
[...]

Geen idee dat zou ik morgen dan even moeten proberen.
Heb net de jeugd op bed geknikkerd dus hij is nu uit.
Als ik het niet vergeet zal ik morgen wel even een testje doen op volgas als ik thuiskom.
Kijken wat voor verbruik grafiekje dat op leverd.
Hey dat is aardig.
Mijn verwachting is dat bij maximale vraag de unit maximaal moet presteren.
Wat ik echter zie is het volgende.

De bovenste grafiek is de ouder slaap kamer.
De onderste grafiek is de kinder slaap kamer.

Wat opvalt is dat na een minuut of 8 de unit op de ouder slaapkamer terug regelt terwijl deze nog ruim 8 graden onder de setpoint zit.
De andere unit blijft maximaal werken. Dit probeer ik te verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsK6W_XbEjHCvaVkn8Ng7bMIOp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8SpqNQimjFqcqLnXKBJTRtC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsLtok5rSiqmgoNoFNB5oIJiXFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AASDtaAn0vLOQTkiz0eshQXf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:20:
[...]

Hey dat is aardig.
Mijn verwachting is dat bij maximale vraag de unit maximaal moet presteren.
Wat ik echter zie is het volgende.

De bovenste grafiek is de ouder slaap kamer.
De onderste grafiek is de kinder slaap kamer.

Wat opvalt is dat na een minuut of 8 de unit op de ouder slaapkamer terug regelt terwijl deze nog ruim 8 graden onder de setpoint zit.
De andere unit blijft maximaal werken. Dit probeer ik te verklaren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lucht filters schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:43
[...]

Dat klopt dat powerfully mannetje met spierballen niet meer werkt.

Dat werkt niet meer sinds een update, ik heb Daikin gebeld en er wordt aan gewerkt, bij mij vielen ander functies ook uit, de verschillende ventilator snelheden.

Ook bij 2 andere familieleden hetzelfde, inmiddels weer nieuwe update maar nog steeds geen powerfully verder alles wel weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wellicht een blonde vraag maar heeft iemand toevallig extra isolatie toegepast in de goten buiten op de muur ?
Loont zich dat of zou het weinig verschil maken ?

Een dezer dagen eens met de infrarood thermometer het garagedak op en eens meten wat de temperatuur is in de gootjes
Pagina: 1 ... 50 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic