Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Zoveel draai uren zitten er nog niet op. De units zijn na de zomer geplaatst en in de herfst eigenlijk nauwelijks gedraaid. Nu het kouder wordt gaan ze steeds meer aan.
De ene unit is heet en de andere is lauw.
Ik heb gevraagd of de installateur nog een kijkje wilt nemen. Het duurt echter nog even voordat we de agenda's op elkaar konden afstemmen.
Mijn eerste idee was dat er misschien koude middel was ontsnapt. Maar daarover nadenkend zou de unit dan harder moeten gaan werken ipv minder. Ook heb ik begrepen dat er een veiligheid op de unit zit en in storing zal vallen.
Je zal zien dat het iets simpels is wat ik over het hoofd ziet. Op dit moment zie ik het echter nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Servee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:40:
[...]

Hou er rekening mee dat deze instelling inderdaad 2 graden kan bijstellen MAAR wat dit ook doet is de thermo off temperatuur aanpassen waardoor de unit eerder (of veel te laat) ingrijpt en uit zal gaan (pendelen) met als gevolg dat je in een reeks defrosts het mogelijk niet meer warm kunt krijgen. Het is niet zo simpel als even je temperatuur aanpassen helaas. In normale situatie in tussenseizoenen kan het overigens prima werken maar bij kouder weer kan het in je nadeel werken.
[Afbeelding]
Unit regelt veel beter sinds de aanpassing.

Idem bij mn pa.

Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Kunt hem altijd terug zetten als het niet bevalt niet te bang.

[ Voor 3% gewijzigd door Wortel87 op 28-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:33:
[...]

Begrijp ik het goed dat je hiermee een temperatuur correctie kan uitvoeren? De temperatuur sensor zal waarschijnlijk sneller een setpoint temperatuur aangeven dan de temperatuur van de kamer. Ik verwacht dat het rondom de unit warmer zal zijn dan in de rest van de kamer.
Klopt. Unit regelt daarna ook beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Wortel87 op 28-11-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wortel87 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:
[...]

Unit regelt veel beter sinds de aanpassing.

Idem bij mn pa.

Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Kunt hem altijd terug zetten als het niet bevalt niet te bang.
Heb hier al twee jaar terug ruimschoots mee getest en bovenstaande is mijn conclusie. Ieder zal het in z’n eigen situatie moeten beoordelen maar wel handig als je weet wát je aanpast zonder klakkeloos iets te programmeren waar je de werking niet van kent.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Servee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:40:
[...]

Hou er rekening mee dat deze instelling inderdaad 2 graden kan bijstellen MAAR wat dit ook doet is de thermo off temperatuur aanpassen waardoor de unit eerder (of veel te laat) ingrijpt en uit zal gaan (pendelen) met als gevolg dat je in een reeks defrosts het mogelijk niet meer warm kunt krijgen. Het is niet zo simpel als even je temperatuur aanpassen helaas. In normale situatie in tussenseizoenen kan het overigens prima werken maar bij kouder weer kan het in je nadeel werken.
[Afbeelding]
Dat is niet wat hier gebeurde in praktijk, je setpoint wijzigd verder niets, zo staat het ook in de handleiding.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:17:
[...]

Dat is niet wat hier gebeurde in praktijk, je setpoint wijzigd verder niets, zo staat het ook in de handleiding.
Wat staat er precies in welke handleiding want dit klopt van geen kant namelijk. Daarnaast hangt jouw interne sensor paar meter verder dus kun je onmogelijk vergelijken met een reguliere unit….

[ Voor 15% gewijzigd door Servee op 28-11-2023 22:38 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Skrunsies schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:47:
[...]

Ik quote mijzelf maar even, misschien dat de vraag te vaag geformuleerd is :)

Kunnen gebruikers met een Daikin eens checken als de 'krachtig' button werkt in de app? Op de afstandsbediening werkt het wel.

Misschien dat het te maken heeft met een recente update ofzo, geen idee.
Ligt aan de app. Is echt slecht geïmplementeerd. Als je de app opent en meteen iets doet, wordt dat daarna ongedaan gemaakt omdat de app de instellingen uit de cloud leest. Heel irritant.
Gelukkig werkt de oude app ook weer, die doet alles lokaal.
Heb je al eens geprobeerd om het een paar keer achter elkaar via de app te doen?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wortel87
Servee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:29:
[...]

Wat staat er precies in welke handleiding want dit klopt van geen kant namelijk. Daarnaast hangt jouw interne sensor paar meter verder dus kun je onmogelijk vergelijken met een reguliere unit….
Lekker discussieren.... Probeer het gewoon.

Hier werkt het prima. Bij mn pa werkt het prima. Bij mn collega hier boven werkt het prima.

Bij jou werkt het niet prima. Dus jij doet het niet.

Opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Frag1le schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:51:
[...]

700 watt ook al is de doeltemperatuur bereikt? Je verwacht dan dat de unit gaat pendelen en niet 700 watt blijft gebruiken, hoe meet je dit opgenomen vermogen?
Ik heb zelf een een AUX 3.5 kW unit gemonteerd en ben daar super tevreden over!

Gisteren 4°C buiten in Alkmaar om 16:30
Gestart op 16:30 en 23:10 automatisch uit
Binnen in mijn woonkamer (van 80M²) continu 21 °C (met buitenlandse vrouw ;) )
totaal verbruik 6 kWh in 6:40 uur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqd7WOB2AXc90LhuMIS-dg6fNLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0g7EVLCjnYo7RnTEirXJUVm.jpg?f=fotoalbum_large

Zondag 6°C buiten in Alkmaar
totaal verbruik 6.9 kWh in bijna 12 uur!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN8LG0HID2X-kNrQRqwIeKlPb2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yKjlE8nykC3crNlJSRRYI5c.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet op de grafieken pendelt hij degelijk wel en werkt top!
Ik heb ook een Brinkman lucht verwarming die er op dit soort dagen er zo 6 á 8 M³ gas doorheen jaagt met een prijs van 1.35 p/M³!
Aux is een top merk voor dit geld in mijn ogen.
En ook in vele landen met vele innovatieve awards die gewonnen zijn
Jaarlijks worden ruim 7 miljoen airco’s geproduceerd door 20000 medewerkers!

Ik begrijp er ook dan helemaal niks van dat hier op TW zo weinig research gedaan wordt en een airco van deze prijs zo ondergewaardeerd wordt hier in dit forum.
De airco is prima zelf te installeren via deze YouTube video's en wordt rustig uitgelegd in Jip en Janneke taal in meerdere afleveringen.
*knip, tenzij je F-gassen gecertificeerd bent lijkt mij dit geen goed advies*
Sinds 2 dagen geleden staat er een video online van de zelfde maker (ik niet) die je haarfijn verteld wat het verbruiken zijn kosten besparing was in 1 jaar tijd met dit ondergewaardeerde merk hier ;)

https://aircoprijzen.nl/merken/aux-airco/

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
mongkut schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook een Brinkman lucht verwarming die er op dit soort dagen er zo 6 á 8 M³ gas doorheen jaagt met een prijs van 1.35 p/M³!

Ik begrijp er ook dan helemaal niks van dat hier op TW zo weinig research gedaan wordt en een airco van deze prijs zo ondergewaardeerd wordt hier in dit forum.
De airco is prima zelf te installeren via deze YouTube video's en wordt rustig uitgelegd in Jip en Janneke taal in meerdere afleveringen.
Ik kan het zo bij je doen voor een kleine vergoeding O-)
Sinds 2 dagen geleden staat er een video online van de zelfde maker (ik niet) die je haarfijn verteld wat het verbruiken zijn kosten besparing was in 1 jaar tijd met dit ondergewaardeerde merk hier ;)

Ik zat ook heel erg te twijfelen om 3 stuks van de 2.5kW te kopen, vooral omdat deze zaak ook inbedrijfstelling regelt. Maar uiteindelijk vond ik de meerprijs van 200 euro per unit voor een MHI toch te klein om voor AUX te kiezen.
AUX is een grote fabrikant net als Haier of Midea. Toch hoor je links en rechts dat Haier in 5 jaar tijd al afgeschreven is.
Ook zit er een groot verschil in types. Je hebt ook dure AUX met een veel betere COP en ik zag ook Daikin die units hebben voor 5 a 600 euro met een COP van 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb ook zo'n aux tegen de gevel geschroefd van de zomer, de 5kw qmart.

Voordeel: prijs

Nadeel: de buitenunit maakt schrikbarend veel geluid en de regeling is zeer beperkt. Ook moduleert hij niet verder terug dan 650 watt.

De thermostaat geeft een ambient temperatuur weer die werkelijk niks heeft te maken met de kamertemperatuur. Het was hier vanochtend (na 10 uur afkoeling) 16 graden en na een paar minuten draaien geeft de aux 21 graden als ambient.

Zou je een externe voeler op dat ding kunnen aansluiten?.

Edit, ik zal de stoffilters eens schoonmaken, kijken wat dat doet

[ Voor 7% gewijzigd door Sarcomorbato op 29-11-2023 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:01
Als ik hier naar de recente grafiekjes van het verbruik kijk dan schrik ik wel van het enorme verbruik.

Ik heb een Toshiba 6Kw die hier nu continue rustig staat te pruttelen op 170W. Weliswaar is het nu 16 graden, maar ook als het 19 graden moet zijn dan is het niet meer dan iets boven de 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stillekracht schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:42:
Als ik hier naar de recente grafiekjes van het verbruik kijk dan schrik ik wel van het enorme verbruik.

Ik heb een Toshiba 6Kw die hier nu continue rustig staat te pruttelen op 170W. Weliswaar is het nu 16 graden, maar ook als het 19 graden moet zijn dan is het niet meer dan iets boven de 200W.
Mijn aircos komen pas over anderhalve maand, dus ik stook nog even op gas... gisteren ook zo'n 6 kuub verstookt. Dus dan lijken die airco verbruiken toch echt best mee te vallen. Voor de kosten kan ik dan ongeveer 20kWh verstoken :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mwdouble
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-05-2024
Goedemorgen, afgelopen maand is bij ons een Daikin stylish 5.0kwh geinstalleerd waarmee we nu onze woonkamer verwarmen. Tot nu toe zeer tevreden. Alleen komende nachten voorspellen ze dat de temperatuur onder 0 komt, is het verstandig om de airco op 17/18 graden te laten draaien ivm afkoeling en misschien vocht in de woonkamer. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06

In wat voor ruimte is dat dan? En van welk bouwjaar? Mijn airco draait heel de tijd op best wat vermogen door. En als ik hem 's nachts uitzet dan daalt de temperatuur echt wel een paar graden.

Maar goed, muurisolatie van 1975 zal niet zoveel doen

Ik denk ook echt dat we hier veel vergelijkbare airco's zien, maar ondanks dat grote verschillen hebben in de woningen waarin deze zitten :P

[ Voor 9% gewijzigd door barta123 op 29-11-2023 08:39 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Mwdouble schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:47:
Goedemorgen, afgelopen maand is bij ons een Daikin stylish 5.0kwh geinstalleerd waarmee we nu onze woonkamer verwarmen. Tot nu toe zeer tevreden. Alleen komende nachten voorspellen ze dat de temperatuur onder 0 komt, is het verstandig om de airco op 17/18 graden te laten draaien ivm afkoeling en misschien vocht in de woonkamer. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Bvd.
Vocht in de woonkamer zal wel meevallen met dalende temperatuur als je daarna weer verwarmt...

Maar op een graad of 17 draaien scheelt wel een piek waar de AC normaal volle bak gaat draaien (=slecht voor COP dus meer verbruik) :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoeveel graden is het nog als je hem een nacht hebt uit gehad? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Een aantal van ons hebben multi-splits, dat helpt niet met het verbruik

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik naar de specs kijk wordt ik hier persoonlijk niet heel gelukkig van.
Als bijverwarming en voor koeling waarschijnlijk prima, maar om er 24/7 het hele stookseizoen mee te verwarmen zou ik niet willen.

BUITENUNIT: WERKINGSBEREIK BIJ VERWARMEN
-7 tot +24 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
ArthurMorgan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:45:
[...]

Mijn aircos komen pas over anderhalve maand, dus ik stook nog even op gas... gisteren ook zo'n 6 kuub verstookt. Dus dan lijken die airco verbruiken toch echt best mee te vallen. Voor de kosten kan ik dan ongeveer 20kWh verstoken :)
Alles is relatief hè, vergeleken met gas zijn praktisch alle airco's zuinig. Net als @Stillekracht schrik ik ook wel van een continueverbruik tussen de 500 en 1000 W. Als onze unit aan staat dan trekt hij nu (rond het vriespunt buiten) tussen de 250 en 400 W, maar we verwarmen niet alle kamers tot 21 °C. Dit seizoen tot nu toe bijna 100 kWh totaalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22

Bij die temperaturen snap ik dat wel :). Ik zou willen dat ik het hier op 19 graden kon houden (dat vind ik een prima temperatuurtje maar de vrouw niet :+ ) Hier is de gemeten temp 21 graden in huis, dat betekent wel dat je aanzienlijk meer vermogen de ruimte in moet sturen. Verbruik gisteren op 24 uur was net aan 10kWh (in de nacht gaat ie op 19 graden met deze temperaturen).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Nadat we vorig jaar een MHI ZS 5 kW op de overloop van de eerste verdieping hebben laten installeren om te koelen hebben we afgelopen oktober een MHI ZSX-WF 5 kW laten installeren op de begane grond, deze voornamelijk om te verwarmen. De woning is opgeleverd eind 2018, zie de plattegrond voor de plek van installatie (rood gemarkeerd). Ik ben nog wat aan het spelen met de instellingen. Met de fan op stand 2 wordt de warmte goed verspreid over de begane grond, een Switchbot thermometer in de keuken laat een temperatuur zien die 0.1c lager ligt dan de Tado naast de deur naar de hal.
Op een dag als gisteren heeft de airco aan gestaan van 06u-21u45 en 8.75 kW verbruikt (volgens de Smart M-Air app), gemiddeld 555 w/u. De temperatuur lag toen rond de 21c volgens de Tado thermostaat. Kijk ik terug naar een vergelijkbare dag vorig jaar (16-12-2022) waarbij we met de vloerverwarming (gas) verwarmden tot 20.5c zie ik een gasverbruik van 5.5m3. Tot zover al erg tevreden met het resultaat en comfort :) .

*de unit stond gisteren op 20.5c ingesteld, niet 20c zoals op de afbeelding. Vandaag testen met 20c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGKkTEhhoXXB4Bqz3WQZU0-um5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOYEcQ7IsCpGltCAMR401Za1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n9u2B31OKP4hUAPsesRH-eWwTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIBc2Ix2p6OrwyrjXIkU3H6k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNc98Qrh3ldtbQoiJvHS61F4EkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc9ggN0zn8TtmReZIz5aJowp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQxZfJmSHtbYaYf0y7RmdlX7h5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHkznOzcFAPhQtcjpHXum2Sw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-Kt42sytGtKXt72mMzgm901gU4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2gqp2TZ5iyAG2PmTeXkJyqWY.png?f=fotoalbum_tile

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:33:
[...]

Hoeveel graden is het nog als je hem een nacht hebt uit gehad? Ben wel benieuwd
Nu is het 16 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Frag1le schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:44:
[...]

Als ik naar de specs kijk wordt ik hier persoonlijk niet heel gelukkig van.
Als bijverwarming en voor koeling waarschijnlijk prima, maar om er 24/7 het hele stookseizoen mee te verwarmen zou ik niet willen.

BUITENUNIT: WERKINGSBEREIK BIJ VERWARMEN
-7 tot +24 graden
Volgens mij is het ook -7 wat voor mij prima geweest zou zijn voor de boven verdieping. Maar wel een beetje schimmige informatie want daaronder staat verwarmen tot -20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBVFnhutYEOt8lbS8Lk9e_XZUVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1xYWxgCPSAwlW4Cnv5Xjna5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een airco voor een klein budget zoekt kun je naast Aux ook eens kijken naar Gree.

Complete Multisplit sets voor nog geen 3k, of zelfs kanaalunits.

https://www.marktplaats.n...t-r32-gree-gwhd-42-triple

https://www.marktplaats.n...77-44bb-83cc-81c5ba069add

Ter info, Gree is de grooste airco fabrikant ter wereld!

Wikipedia: Gree Electric

Ik draai op advies van hier de 5MXM90's nu op 60% vermogen, eens kijken hoe dat gaat vandaag. Ik zie al dat ze nu niet meer trekken dan 1100W per stuk. (Was 2100 piek oid)

[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 29-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hier net in een uur van 14,5 naar 16,7 graden gegaan. Op weg naar 18 graden. Ik had zeker een defrost verwacht na de eerste 45 minuten gezien de weersomstandigheden (3 graden en hoge relatieve luchtvochtigheid) maar soms zit het mee blijkbaar.

Nu rustig met een verbruik van rond de 800W richting 18 graden. Ik verwacht dat het verbruik geleidelijk zal dalen naar ongeveer 400W. Dat is voor 1 kamer van 20m2. Wel open deur naar verder onverwarmd huis.

Ik denk dat ik in de loop van de dag het trapgat ook ga bijschakelen. Ik doe het geleidelijk ivm minder kans op defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:29:
[...]

Bij SU7, het regelgedrag wijzigd niet, doet hetzelfde als je zelf de setpoint hoger of lager zet met de AB of App, ik spreek alleen voor de Daikin Perfera uiteraard, dat is ook precies wat in de handleiding staat, je corrigeert de setpoint ermee.

Ook toen de sensor nog intern zat was dat het geval.
Wat we niet zeker weten is dat mensen de uitblaasklep/lamellen anders hebben gezet, dat heeft ook veel invloed op regelgedrag, net als de fanstand, of dat men tocht(buitenlucht) heeft via raamroosters dat langs de voeler gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Laatst online: 15-09 14:15
Gisteren 3 defrostst gehad.
(Luchtvochtigheid 86%)

5kw panasonic buitenunit op noorden.

Setpunt op 22 gezet uiteindelijk in de avond verhoogd naar 24 graden.

24 uur tijd verbruik van 16kw gehaald.

Vebruik toch wat aan de hoge kant maar goed hadden wel ook vanaf 14 uur tot 22 uur 24 graden binnen gehad.

Vandaag nog steeds geen defrost gehad tot nu toe. (Luchtvochtigheid 93%)

Toch vreemd dat er vandaag nog niks gebeurd is maar goed liever zo natuurlijk 😃👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Willempie27 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:10:
[...]

Volgens mij is het ook -7 wat voor mij prima geweest zou zijn voor de boven verdieping. Maar wel een beetje schimmige informatie want daaronder staat verwarmen tot -20.
[Afbeelding]
Zowel de muurbeugel als de bigfoots tegen meeprijs mee te bestellen... Ik ben heel benieuwd hoe ze hem gaan monteren als je geen van beiden "extra" wil mee bestellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Yellos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:14:
[...]

Zowel de muurbeugel als de bigfoots tegen meeprijs mee te bestellen... Ik ben heel benieuwd hoe ze hem gaan monteren als je geen van beiden "extra" wil mee bestellen >:)
Op goedkope plastic pootjes waarschijnlijk, airco opstelprofiel.

Ik kan het merk 'AUX' ook niet vinden op de Eurovent testwebsite. Mogelijk is het een rebrand van een ander merk? Kan ook nergens een afbeelding van een energielabel van een AUX airco vinden. Vond er wel eentje van een 'AC1' (sub-merk van AUX :? ) en daar zie je dat sCOP en COP stukje lager zijn dan bijv. een MHI SRK35ZS-W. Geluidsniveau buitenunit was ook stuk hoger (65dB vs. 61dB.).

Mijn keuze zou het niet zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:20:
[...]

Bij SU7, het regelgedrag wijzigd niet, doet hetzelfde als je zelf de setpoint hoger of lager zet met de AB of App, ik spreek alleen voor de Daikin Perfera uiteraard, dat is ook precies wat in de handleiding staat, je corrigeert de setpoint ermee.

Wat we niet zeker weten is dat mensen de uitblaasklep/lamellen anders hebben gezet, dat heeft ook veel invloed op regelgedrag, net als de fanstand, of dat men tocht(buitenlucht) heeft via raamroosters dat langs de voeler gaat.
Als je idd de lamellen te ver naar een kant hebt staan gaat hij echt slecht regelen.

Hier pendelde mn multisplit echt continu.

Heb de setpoint aangepast, on demand op 65, en de fan speed op 2, lamellen recht voorruit.

Nu draait hij netjes door.

En nog geen defrost gehad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
ThinkPad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:17:
[...]

Op goedkope plastic pootjes waarschijnlijk, airco opstelprofiel.

Ik kan het merk 'AUX' ook niet vinden op de Eurovent testwebsite. Mogelijk is het een rebrand van een ander merk? Kan ook nergens een afbeelding van een energielabel van een AUX airco vinden. Vond er wel eentje van een 'AC1' (sub-merk van AUX :? ) en daar zie je dat sCOP en COP stukje lager zijn dan bijv. een MHI SRK35ZS-W. Geluidsniveau buitenunit was ook stuk hoger (65dB vs. 61dB.).

Mijn keuze zou het niet zijn.
Koop hem in servie, heb je Tesla aan de wand

https://tesla.info/nl/air-conditioning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:11
Hoi,

Ik heb thuis een zsx 3,5kw hangen in de woonkamer.
Eigenlijk was ik tot nu toe best tevreden. Airco kon de woonkamer lekker warm houden met een set point van 21 graden. gemiddeld 300-500W verbruik afhankelijk van temperatuur buiten.

Nu het iets kouder(buitentemp 1-3 graden) is geworden lijkt de airco er veel moeite mee te hebben. Ook het verbruik is nu eerder minimaal 1000W met vele defrosts. Om het verbruik iets omlaag te halen heb ik de set point nu ingesteld op 20 graden.
Airco gaat standaard om 7:30 aan en ik heb nu in de ochtend alleen al 4 defrosts gehad.

Ik denk dat ik straks als het echt begint te vriezen toch de ketel weer moet aanzetten.
Of kan ik nog iets optimaliseren? Airco in de nacht aanlaten bijv?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkx3NhAM_Glg31vMUN_fhpDv9Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4kWKumJBM4aWm0HVxXNwPaI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljts3b5rc55xuKmkFJ3GebV5ZIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCqPk8QvC6tCRl6AKozYxR2k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Serefsiz op 29-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wortel87 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:40:
[...]

Als je idd de lamellen te ver naar een kant hebt staan gaat hij echt slecht regelen.

Heb de setpoint aangepast, on demand op 65, en de fan speed op 2, lamellen recht voorruit.

Ik heb gisteren 1 gehad toen het begon te sneeuwen, verder hier niks.

Als de "stroombesparingsstand" op alle binnenunit,s instelt op 70% bijvoorbeeld zal het pendelen minder worden(letop dit moet op alle binnenunit,s anders werkt het niet).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
Serefsiz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:54:
Hoi,

Eigenlijk was ik tot nu toe best tevreden. Airco kon de woonkamer lekker warm houden met een set point van 21 graden. gemiddeld 300-500W verbruik afhankelijk van temperatuur buiten.

Nu het iets kouder(buitentemp 1-3 graden) is geworden lijkt de airco er veel moeite mee te hebben. Ook het verbruik is nu eerder minimaal 1000W met vele defrosts. Om het verbruik iets omlaag te halen heb ik de set point nu ingesteld op 20 graden.
Airco gaat standaard om 7:30 aan en ik heb nu in de ochtend alleen al 4 defrosts gehad.

Ik denk dat ik straks als het echt begint te vriezen toch de ketel weer moet aanzetten.
Of kan ik nog iets optimaliseren? Airco in de nacht aanlaten bijv?
Hoe ver zakt de temperatuur in de nacht? Als dat veel te laag is moet hij weer vol aan de bak in de ochtend. Dan kan je beter kiezen om hem door te laten draaien, eventueel met een kleine verlaging van 1 of 2 graden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Hoi,

Of kan ik nog iets optimaliseren? Airco in de nacht aanlaten bijv?
Kan je iets meer vertellen over het aantal m2's dat de unit moet verwarmen en de mate van isolatie etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:58:
[...]

Kan je iets meer vertellen over het aantal m2's dat de unit moet verwarmen en de mate van isolatie etc?
Ik heb een open keuken met nieuwe kunststofkozijnen en triple glas.
Aan de achterkant gaat het nog om oude aluminium kozijnen met dubbel glas.
Ik heb bewust voor de 3,5kw ipv 5kw gekozen omdat ik binnenkort de aluminium kozijnen ga vervangen.

Spouwmuur isolatie en geen vloerisolatie.

Woonkamer incl keuken is ongeveer 35m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hoi,

Of kan ik nog iets optimaliseren? Airco in de nacht aanlaten bijv?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw verbruik is normaal, kijk even naar je ventilatie of niet teveel "gaten" open staan, isolatie is van iets minder belang bij luchtverwarming, belangrijker is goed luchtdicht van je woning, met WTW erbij is veel beter dan ventilatieroosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Ik denk dat het beter is om de airco 24/7 aan te hebben, niet alleen voor comfort maar ook voor verbruik en defrosts.

Vannacht 1x een defrost gehad.

Gedurende de nacht zat het verbruik iets onder de 400watt en dat is tegen 11:00 gedaald naar 275watt.

Dus 1000watt is nog best wat(t).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
BlazeMuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:13:
Ik denk dat het beter is om de airco 24/7 aan te hebben, niet alleen voor comfort maar ook voor verbruik en defrosts.

Gedurende de nacht zat het verbruik iets onder de 400watt en dat is tegen 11:00 gedaald naar 275watt.

Oke, ik wist niet dat het beter was voor defrosts. Dan ga ik dat vanaf vandaag uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
Serefsiz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:19:
[...]

Oke, ik wist niet dat het beter was voor defrosts. Dan ga ik dat vanaf vandaag uitproberen.
3,5kw moet zat zijn. Heb ik hier ook jaren gedaan op die oppervlakte. Met ook nog eens de tussendeur open om het boven ook warm te krijgen.

24/7 laten draaien en niet meet uit zetten.

Als het echt koud word kun je elk uur een defrost verwachten. Maar koud zul je het niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Serefsiz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:19:
[...]

Wanneer de weersomstandigheden zo zijn dat er mogelijk defrosts komen, dan ligt het vaak aan de inspanning die de unit moet leveren of en wanneer die optreedt. Hoe slechter de weersomstandigheden, hoe minder ruimte je hebt qua inspanning voor de unit. Vorig jaar waren er een aantal heel slechte dagen voor defrosts, en hadden we hier elke 45 minuten een defrost bij een verbruik van tussen de 300 en 400W, wat niet veel is.

Dus hoe harder je unit moet werken (door wat matige capaciteit of bijvoorbeeld door vieze filters), hoe meer kans op defrosts. In die zin kan het overbruggen van een aantal graden in de ochtend voor sommige situaties teveel zijn en kan 24/7 verwarmen tot op zekere hoogte defrosts voorkomen of minder maken.

Je kan een beetje kijken wat gunstiger is voor je in de praktijk. 24/7 verwarmen geeft meer uren verbruik maar mogelijk minder verbruik wanneer je er defrosts mee voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
BlazeMuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:13:

Je vergeet 1 ding, de periode dat de unit uit staat en wel verwarmd moet je wel tegen elkaar wegstrepen.

Voorbeeldje:
275 x 8 = 2.200 watt
of 1 x 1000 = 1000 watt

Dat een buitenunit even vol gas staat hoeft niet meteen onvoordelig te zijn.

In mijn badkamer staat een 3KW ventilatorkachel en die is ook zuinig doordat maar kort aan staat bij aanwezigheid, bij een warmtepomp werkt dat iets anders natuurlijk maar zo extreem veel wijkt dat ook weer niet af.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:20:
[...]

Toen jij via mij deze setting kreeg toendertijd had jij de sensor allang buiten de unit hangen, *knip*, dit mag best even een tikkeltje minder agressief...

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2023 16:09 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:37:
[...]

Je vergeet 1 ding, de periode dat de unit uit staat en wel verwarmd moet je wel tegen elkaar wegstrepen.

Voorbeeldje:
275 x 8 = 2.200 watt
of 1 x 1000 = 1000 watt

Nachtverlaging heeft in iedergeval altijd zin.
Eens. Maar het hogere verbruik voor de opstart kan je wel de defrosts in duwen, en defrosts verhogen het verbruik aanzienlijk. In dit geval zou ik 24/7 zeker een kans geven, en dan kijken hoe zich dat verhoudt tov overdag verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Navi schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:13:
Als je een airco voor een klein budget zoekt kun je naast Aux ook eens kijken naar Gree.

Complete Multisplit sets voor nog geen 3k, of zelfs kanaalunits.

https://www.marktplaats.n...t-r32-gree-gwhd-42-triple

https://www.marktplaats.n...77-44bb-83cc-81c5ba069add

Ter info, Gree is de grooste airco fabrikant ter wereld!

Wikipedia: Gree Electric

Ik draai op advies van hier de 5MXM90's nu op 60% vermogen, eens kijken hoe dat gaat vandaag. Ik zie al dat ze nu niet meer trekken dan 1100W per stuk. (Was 2100 piek oid)
Ik heb een gree 3,5 kw om 60m2 van een vrijstaande jaren 30 woning warm te houden. Maar de efficiëntie is niet super hoor.
Gister 16,4 kWh gestookt. Heb m wel in een nis hangen wat de efficiëntie ook niet ten goede komt.

Gelukkig krijg ik anders voor de kwhs maar 9 cent, dus maakt het me niet uit, en in januari komt er een lw warmtepomp. Maar anders had ik spijt gehad dat ik niet een mhi had opgehangen.

Voor koelen is de gree prima, en de app werkt ook echt heel goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:37:
[...]

Voorbeeldje:
275 x 8 = 2.200 Wattuur
of 1 x 1000 = 1000 Wattuur

In mijn badkamer staat een 3KW ventilatorkachel en die is ook zuinig doordat maar kort aan staat bij aanwezigheid, bij een warmtepomp werkt dat iets anders natuurlijk maar zo extreem veel wijkt dat ook weer niet af.
Ik help je even, zie dikgedrukte wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
Wortel87 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:40:
[...]

Huh? Je airco gaat pendelen als je de lamellen naar de zijkant richt? Hier is het precies andersom, als ik hem naar voren richt stijgt de warme lucht op en zuigt hij die via de bovenkant weer naar binnen (of ik moet de fansnelheid heel hoog zetten om het verder weg te blazen, maar dan maakt hij dus ook aanzienlijk meer geluid). Door de lamellen volledig naar de zijkant te richten blaast hij het sowieso meer weg van de unit en draait hij stabiel door. Mijn installateur adviseerde ook om bij verwarmen de uitblaasklep op 45 graden naar beneden te zetten en de lamellen helemaal naar links of helemaal naar rechts.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Hoi,

[Afbeelding]
Ik heb hier gisteren ook 16kW verstook, en dan praat ik nog niet over de ruimtes boven. Heb zelf een een jaren 74 woning met dubbel glas en oud spouwmuur wolisolatie.

Ben erg blij dat ik i.p.v.. het advies hier (3.5kW), een 5kW unit heb genomen. Ten eerste moduleert de 5kW net zover terug als de 3.5, maar heb nu wel meer ruimte (vermogen) over, wat ook ten goede komt tegen de defrosts.

Ik denk dat als ik hem in de nachts zou aanlaten (ook met nachtverlaging), dat ik dan echt leegloop aan de verloren energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Rsport40 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:09:
[...]

Ik heb hier gisteren ook 16kW verstook, en dan praat ik nog niet over de ruimtes boven. Heb zelf een een jaren 74 woning met dubbel glas en oud spouwmuur wolisolatie.

Ben erg blij dat ik i.p.v.. het advies hier (3.5kW), een 5kW unit heb genomen. Ten eerste moduleert de 5kW net zover terug als de 3.5, maar heb nu wel meer ruimte (vermogen) over, wat ook ten goede komt tegen de defrosts.

Ik denk dat als ik hem in de nachts zou aanlaten (ook met nachtverlaging), dat ik dan echt leegloop aan de verloren energie.
Ik heb onze installatie uitgezocht zonder het hier voor te leggen :) Maar ik heb, toen ik wel mee ging kletsen erg vaak gelezen hoeveel te groot ons systeem zou zijn voor ons huis.

In de praktijk hebben we er niets teveel aan.
Er is een groot verschil tussen een installatie voor continue verwarmen en een voor ad hoc verwarmen zoals wij doen.

Huizen zijn niet allemaal hetzelfde en getallen over historisch gasverbruik, isolatie en m2's zeggen iets, maar niet alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Re: AUX

Dat ding is niet eens gecertificeerd op Eurovent, vraag me af waar ze die energielabel hebben laten opstellen. Elk andere merk is wel getest in hun lab, Gree, Haier, heb nog geen andere gemist. Ik zie sowieso helemaal geen volledige energielabel gevonden voor dat merk, geen jpg of pdf met alle informatie erop, belangrijkste van allemaal: de Pdesign voor gematigde Europees klimaat.

Verder is een SCOP van 4.03 voor een single split echt om te huilen zeker als je niet weet bij welke Pdesign is getest. Hele grote NOPE.

Dus ja, een C merk dus. Prima als je echt niet anders kan, voor 450 euro plus inbedrijfstelling heb je iets hangen, maar ik zou eerder een buitenlandse MHI laten komen dan zo'n ding plaatsen.

Overigens zegt merk bij airco's niet altijd alles. LG standard plus 3.5 kW zit ook op SCOP=4 terwijl hun Prestige lijn wel 5.1 haalt. Kost wel twee keer zoveel. Gree heeft ook dingen van 4.6+, moet je wel 1400 voor betalen en niet 600. LG wordt hier ook gezien als B merk - mijne doet het okay, zou het zeker niet nog een keer kopen en met een SCOP iets boven 4 verbruikt het onnodig veel stroom.

Daikin / MHI zijn consistenter, ze hebben geen goedkope troep in hun assortiment, alles is minimaal goed en duurdere versies met forse buitenunits zijn de beste op de markt (MHI ZSX, Daikin Ururu Sarara).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-08 07:16
Rsport40 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:09:
[...]

Jouw en mijn situatie klinkt vergelijkbaar. Jaren 74 woning, normaal dubbel glas en oude spouwmuur isolatie.

Zelf verwarm ik ook "in the spot". Alleen als ik thuis ben. Maar mijn temperatuur in de woonkamer gaat wel hard naar beneden als ik de airco uitzet. Richting de 13/14 graden.

Gisteren voor het eerst een aantal keer een defrost gehad. Hij moest ook echt hard werken om het op temperatuur te krijgen.

Mijn verbruik lag rond de 8 kwh, verwarm tot een graad of 19. Vanaf 18:00 tot 24:00.

Ook ik twijfel of continu laten draaien wel betaalbaar is. Misschien toch maar een keer 24 uur uitproberen.

Hoe ver koelt het bij jou af als je niet verwarmd? Op een dag als vandaag bij een buiten temperatuur van 3 a 4 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik heb voor mijn situatie toch maar even een topic aangemaakt: Tiple split van MHI of Daikin?

als een mod de titel zou kunnen fixen, that would be great :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:54
Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:32:
[...]
Ook ik twijfel of continu laten draaien wel betaalbaar is. Misschien toch maar een keer 24 uur uitproberen.
Dit werkt dus niet, want het grote verschil tussen ad hoc verwarmen en 24/7 verwarmen is dat je met 24/7 verwarmen de massa op temperatuur brengt en vervolgens houdt. Met 24 uur verwarmen ga je die massa simpelweg niet op temperatuur krijgen, dus zal het verbruik over die 24 uur altijd hoger zijn dan over 24 uur wanneer je airco al tijden daarvoor aan hebt staan.

Zelf heb ik het gedurende twee weken uitgeprobeerd, maar in mijn geval pakt 24/7 verwarmen significant minder zuinig uit dan ad hoc verwarmen (ook omdat we relatief weinig thuis zijn als twee full time werkende volwassenen zonder kinderen). Bij ons verbruikt de airco dus relatief veel áls hij aan staat, maar omdat dit een relatief beperkt aantal uren is valt het totaalverbruik reuze mee (een kleine 80 kWh tot nu toe in november).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:39:
[...]

Toen jij via mij deze setting kreeg toendertijd had jij de sensor allang buiten de unit hangen, *knip*, dit mag best even een tikkeltje minder agressief...
*knip*

Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.
> Ze hebben het steeds over de target set temperature, niet over thermo off temperature(offset).

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

Remote:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c

Voorbeeldje:
Target remperature = 18c + 2.5c = 20.5c
Thermo off temperature = 22.5c

Target remperature = 22c + 2.5c = 24.5c
Thermo off temperature = 26.5c

Pendelen kan gebeuren doordat de buitenunit niet verder terug kan maar ook als de binnenunit zijn eigen warmte registreert of als er luchtstroom van buiten langs de sensor gaat(rooster nabij).

Ik heb het een tijd gelogd met OpenHab die elke minuut http://x.x.x.x/aircon/get_sensor_info gegevens opsloeg en toont in een grafiek, op die manier wist ik dat het niet zo is, er was overduidelijk te zien dat de airco werd beinvloed door zijn eigen warmte.

Gedrag van compressor + binnen & buitentemp stonden erin, als de airco aan ging zag je heel snel de "binnentemp" oplopen terwijl het in de kamer niet zo warm was, bij koelen was dit gedrag er niet.

Als je de grafieken een keer wil zien moet ik eerst kijken waar ik ze weer heb.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Hoi,

[Afbeelding]
Heb hier ook een ZSX-3,5 KW hangen in het midden van mijn woonkamer incl. open keuken. Alles bij elkaar is het oppervlak 47 M2. Wij wonen in een jaren 30 huis, met 6cm spouwmuur isolatie, steenwol in de plafonds en EPS korrels in de kruipkelder onder de houten vloer. Dus niet echt top qua vloer isolatie. De ZSX hebben wij hier al twee weken 24/7 draaien (op AUTO, lamellen 45 graden en op links in de richting van de zithoek) en had gisteren een verbruik van 6,4 KW de dag ervoor 6,1 KW. Over dag is het setpoint 19 graden, evenals in de nacht. Vanaf 17.00 staat hij op 20. Het wordt dan echt super warm binnen.

Mijn advies in deze probeer 24/7 te draaien.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:32:
[...]

Jouw en mijn situatie klinkt vergelijkbaar. Jaren 74 woning, normaal dubbel glas en oude spouwmuur isolatie.

Zelf verwarm ik ook "in the spot". Alleen als ik thuis ben. Maar mijn temperatuur in de woonkamer gaat wel hard naar beneden als ik de airco uitzet. Richting de 13/14 graden.

Gisteren voor het eerst een aantal keer een defrost gehad. Hij moest ook echt hard werken om het op temperatuur te krijgen.

Mijn verbruik lag rond de 8 kwh, verwarm tot een graad of 19. Vanaf 18:00 tot 24:00.

Hoe ver koelt het bij jou af als je niet verwarmd? Op een dag als vandaag bij een buiten temperatuur van 3 a 4 graden?
Ik merk dat het in de nacht sneller afkoelt dan toen ik vorige jaar nog met de CV verwarmde. Dit komt gewoon omdat de CV meer massa opwarmt.

Bij mij koelt het af tot een graad of 15. Ik heb dan wel een hoekwoning (geschakeld) waarbij ik op een stuk na, 4 muren moet verwarmen. En ook een open trap in de woonkamer heb.

Als je het 24 uur verwarmen gaat proberen, moet je het denk ik wel enkele dagen achter elkaar doen, zodat het de tijd krijgt om de massa (muren etc) op te warmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rsport40 op 29-11-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who_Dat
Rsport40 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:03:
[...]

Ik merk dat het in de nacht sneller afkoelt dan toen ik vorige jaar nog met de CV verwarmde. Dit komt gewoon omdat de CV meer massa opwarmt.

Bij mij koelt het af tot een graad of 15. Ik heb dan wel een hoekwoning (geschakeld) waarbij ik op een stuk na, 4 muren moet verwarmen. En ook een open trap in de woonkamer heb.

Als je het 24 uur verwarmen gaat proberen, moet je het denk ik wel enkele dagen achter elkaar doen, zodat het de tijd krijgt om de massa (muren etc) op te warmen.
Wonen we toevallig in hetzelfde huis :) Hier ook een hoekwoning, open trap. Hier ook de ervaring dat cv verwarming langer dan blijft hangen.

Ik las inderdaad dat een losse 24 uur verwarmen niet te vergelijken is. Maar omdat we maar met z'n tweetjes zijn en vaak niet thuis, denk ik dat het niet rendabel gaat zijn.

Inmiddels is het in mijn huis gedaald naar 13,5 graden. Dat is wel heel koud, misschien toch maar de cv bijschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Je hoeft niet direct van 4 uurtjes naar 24 uur verwarmen. Ja het kost wat tijd om massa op te warmen, dus begin op tijd, maar probeer eerst 8 of 12 uur aan en de rest van de tijd uit voordat je dat ding de hele dag aan laat.

CV draaide hier ook een programma, 's ochtends om 5 uur alvast beetje voorverwarmen en om 8 uur is er pas iemand wakker. Op full nuke is het sneller warm maar kost ongelofelijk veel gas. Middag gas terug, namiddag weer stoken voor de avond en nacht uit.

Dat is niet anders met de airco. Deze gaat om 0400 aan om warm te stoken met goedkope nachtstroom (dynamisch contract), uit voor de ochtendpiek, dan weer aan voor de middag dip in prijzen. Een omgekeerd programma vergeleken met vroeger maar eenmaal warm blijft het wel een uur of 3 of 4 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 08-09 11:32
Ruidasilva schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:44:
[...]

Heb hier ook een ZSX-3,5 KW hangen in het midden van mijn woonkamer incl. open keuken. Alles bij elkaar is het oppervlak 47 M2. Wij wonen in een jaren 30 huis, met 6cm spouwmuur isolatie, steenwol in de plafonds en EPS korrels in de kruipkelder onder de houten vloer. Dus niet echt top qua vloer isolatie. De ZSX hebben wij hier al twee weken 24/7 draaien (op AUTO, lamellen 45 graden en op links in de richting van de zithoek) en had gisteren een verbruik van 6,4 KW de dag ervoor 6,1 KW. Over dag is het setpoint 19 graden, evenals in de nacht. Vanaf 17.00 staat hij op 20. Het wordt dan echt super warm binnen.

Ik neem aan dat je fanspeed AUTO bedoelt en niet de AUTO stand van de AC, anders kan hij ook onbedoeld gaan koelen.
Als advies kan ik je geven om 's nachts en bij afwezigheid eens de max fanspeed te testen/gebruiken, dit scheelt in mijn situatie qua opgenomen vermogen aardig wat t.o.v. auto fanspeed.

Zie ook mijn post in het MHI topic:
Frag1le in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 29-11-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Frag1le schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ik neem aan dat je fanspeed AUTO bedoeld en niet de AUTO stand van de AC, anders kan hij ook onbedoeld gaan koelen.
Als advies kan ik je geven om 's nachts en bij afwezigheid eens de max fanspeed te testen/gebruiken, dit scheelt in mijn situatie qua opgenomen vermogen aardig wat t.o.v. auto fanspeed.
Ja idd fanspeed AUTO. Bedankt voor de tip, ik zal het eens testen.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:20:
[...]

Hey dat is aardig.
Mijn verwachting is dat bij maximale vraag de unit maximaal moet presteren.
Wat ik echter zie is het volgende.

De bovenste grafiek is de ouder slaap kamer.
De onderste grafiek is de kinder slaap kamer.

Wat opvalt is dat na een minuut of 8 de unit op de ouder slaapkamer terug regelt terwijl deze nog ruim 8 graden onder de setpoint zit.
De andere unit blijft maximaal werken. Dit probeer ik te verklaren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem 16:25 aangezet toen was het 17 graden.
Setpoint op 30 graden gezet en as we speak is het 21 graden boven.
Begon met een klein plekje en heeft toen strak een half uur rond de 1400 watt getrokken.
Is nu bezig met een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaUTD5WmsXY46DWbShVN_BkwyNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCRgOoSi7zITr71XSMz28hGX.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
Ruidasilva schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:44:
[...]

Dit is wel heel zuinig. Heb je toevallig ook grafieken of iets dergelijks? Heb je veel last van defrosts afgelopen dagen?

Ik merk wel dat het iets beter gaat als ik set point op 19 graden zet. Hij verbruikt nu weer ongeveer 500w. Zelfs dan kom je nog op 12kw per dag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:26:
[...]

Wonen we toevallig in hetzelfde huis :) Hier ook een hoekwoning, open trap. Hier ook de ervaring dat cv verwarming langer dan blijft hangen.

Ik las inderdaad dat een losse 24 uur verwarmen niet te vergelijken is. Maar omdat we maar met z'n tweetjes zijn en vaak niet thuis, denk ik dat het niet rendabel gaat zijn.

Inmiddels is het in mijn huis gedaald naar 13,5 graden. Dat is wel heel koud, misschien toch maar de cv bijschakelen.
Is een eigenschap van luchtverwarming, massa verwarmen gaat moeilijk.

Handig om een gordijn langs de opentrap te doen dat scheelt in stookkosten.

Uiteindelijk gaat de l/l wp wel zuiniger verwarmen maar dat duurt dagen/week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:40:
[...]

Eens. Maar het hogere verbruik voor de opstart kan je wel de defrosts in duwen, en defrosts verhogen het verbruik aanzienlijk. In dit geval zou ik 24/7 zeker een kans geven, en dan kijken hoe zich dat verhoudt tov overdag verwarmen.
Of een paar uur van tevoren (tijdklok) rustig beginnen met verwarmen, overdag zijn de buitentemperaturen vaak een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Ik heb net de straalkachel er bij aangezet, de 3,5kw airco krijgt t niet boven de 19,4 graden door alle defrosts

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Makrolon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:02:
Ik heb net de straalkachel er bij aangezet, de 3,5kw airco krijgt t niet boven de 19,4 graden door alle defrosts
Welke Gree heb je precies? Dan weten we welke we niet moet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:28
Zonde dat je nu al tegen beperkingen aanloopt. Te kleine airco voor de ruimte of kunnen bepaalde merken deze temperaturen gewoon niet goed aan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Laatst online: 15-09 14:15
Hier net ook eerste deforst weer gehad.

Maar kwam doordat ik de temp verhoogde na 24°.

Bij 21° draaide deze de hele dag perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
henidde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:11:
[...]

Zonde dat je nu al tegen beperkingen aanloopt. Te kleine airco voor de ruimte of kunnen bepaalde merken deze temperaturen gewoon niet goed aan?
Denk dat de positie van de buitenunit daar ook best een groot aandeel in kan hebben. Als die in de volle open wind staat en dus een hoop kou verzameld nu met het huidige weer, lijkt mij voor snellere defrosts te zorgen dat de unit ergens uit de wind staat. Maar wel puur speculatie en (gezond) verstand.

Ik heb zelf trouwens ook GREE Fairy units. Onder 5kw en boven 3,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
w00key schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:04:
[...]

Welke Gree heb je precies? Dan weten we welke we niet moet kopen :)
Het is de gree Pular 3,5kw.

Ik heb er wel 10m koelleiding tussen zitten zonder na te vulllen, en hij hangt in een krappe nis. Misschien zorgt dat wel voor t slechte rendement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:51

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Yep, hier zojuist ook de hybride verwarming aangezet. Gaskachel op lage stand bijgestoken. Stook sinds 2017 met airco in een tochthok. Kon aan de weersverwachting al zien dat het er aan zat te komen. Maar niet getreurd, mijn gasrekening was 2022 maar liefst 95 m3. (

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 14-09 15:49
Hier ook opvallend veel defrosts. Buitentemperatuur 1 graad en luchtvochtigheid .96 dus ook niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
henidde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:11:
[...]

Zeg t maar. Misschien had ik toch een 5kw moeten hangen. T is wel een vrijstaande woning met oud dubbel glas en 6cm spouw nagevuld. Dat helpt ook niet natuurlijk. Wel vloer en dakisolatie goed op orde.

Ik heb de hoop dat als t kouder word en droger buiten hij niet zoveel defrost en hij het dan wel red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
dreams2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:32:
[...]

Hier ook opvallend veel defrosts. Buitentemperatuur 1 graad en luchtvochtigheid .96 dus ook niet heel gek.
Ik tel er 12 🙈

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tja soms kom je dingen tegen waarvan je jezelf afvraagt wat je hier nou precies ziet… :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM3ANaGYLBOjAQ829R5xmy0aIWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Guq1EucrDesGK4LzB5zla29H.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik heb er eentje gehad aan het einde van de test voor @ko-ie daarna heb ik hem terug gezet naar 20 graden.
Je kunt in de grafiek zien waneer ik de houtkachel heb aangestoken de buitenunit hangt naast de pijp..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOu3pnPTitVBSxTektK_OJrORZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWXoes26rNng5uwce8yFxVHr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rq9vBIzEcHYGBNHRVZhhwetIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAAzZoDZjqmy5i8QNQPFguCT.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
Hier nog altijd geen defrost.

5kw buiten unit.

Alleen de 3,5kw beneden unit staat te draaien op een mooie 500W

Die houd mn boven verdieping nu ook netjes op 18 graden zo met de tussendeur open.

Krijg wel het idee dat de goedkopere merken het sneller minder goed warm kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wortel87 op 29-11-2023 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik probeer het verbruik van de multi-split een beetje aan het peilen want deze is in een paar dagen erg hoog aan het worden :/

Kan je zeggen dat als een buitenunit bijv. 1500 watt verstookt je minstens wel dezelfde warmte (vergelijkbaar met een convectorkachel) moet voelen uit de binnenunit, als een enkele unit actief is?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
Sebazzz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:46:
Ik probeer het verbruik van de multi-split een beetje aan het peilen want deze is in een paar dagen erg hoog aan het worden :/

Kan je zeggen dat als een buitenunit bijv. 1500 watt verstookt je minstens wel dezelfde warmte (vergelijkbaar met een convectorkachel) moet voelen uit de binnenunit, als een enkele unit actief is?
Hoeft niet he. Als hij harder moet werken omdat het kouder word om dezelfde hoeveelheid warmte van buiten te halen. Je cop gaat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Sebazzz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:46:

In theorie heb je bij 1500 W buiten en COP3 binnen 4500 W aan warmte.
Wortel87 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:52:
[...]

Hoeft niet he. Als hij harder moet werken omdat het kouder word om dezelfde hoeveelheid warmte van buiten te halen. Je cop gaat omlaag.
Juist wel, anders heb je COP < 1..... :+

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 29-11-2023 19:58 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:01
Hier is het ook wachten op de eerste defrost bij 0 graden en 98% luchtvochtigheid. Afgelopen nacht hadden we er 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 14-09 15:49
Ronald.42 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb er eentje gehad aan het einde van de test voor @ko-ie daarna heb ik hem terug gezet naar 20 graden.
Je kunt in de grafiek zien waneer ik de houtkachel heb aangestoken de buitenunit hangt naast de pijp..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Handige manier om buiten uitgestraalde warmte weer terug naar binnen te pompen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Fritso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:58:
Hier is het ook wachten op de eerste defrost bij 0 graden en 98% luchtvochtigheid. Afgelopen nacht hadden we er 4.
Hier hebben we er nu 8 gehad sinds vanochtend 9 uur. We hebben er geen last van. Temperatuur binnen daalt niet tijdens de defrosts. Het gaat zo snel dat je er nauwelijks wat van merkt. Het grootste deel van het extra verbruik wordt gebruikt als soort van boost na de defrost.

Ik zou het zelf liever wat meer stabiel zien maar het hoort er blijkbaar bij hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dreams2 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:03:
[...]

Handige manier om buiten uitgestraalde warmte weer terug naar binnen te pompen. :)
Ja een beetje een toevallige bijkomstigheid de "wind" is nu ook precies zo dat de warmte in die hoek blijft hangen.
Althans de buitenunit blaast wel redelijk wat weg maar maakt wel goed gebruik van die warmte.
De pijp is ongeveer tegen de 60 graden dus dat gaat wel prima zo.

En dan te bedenken dat ik dat ding eigelijk alleen maar had opgehangen voor de zomer.
Maar verwarmen gaat ook mooi zo.
Normaal is het de gewone warmtepomp die het cv water verwarmd maar dan blijven de radiatoren boven wel wat beperkt in vermogen en dat vind ik geen probleem maar voor de jeugd boven met boven spelen is dit wel ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Schiet niet echt op hier.

Twee units aan op verwarmen (21 en 19 graden), met vaste fan stand (5 resp 4) en nog steeds mega onrustig aan/uit gedrag elke 10-20 minuten gaat hij naar 1500W en kort daarna weer naar 0.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
Hier hangt een Mitsubishi Heavy 5,0kw (SRK50ZS-W) single split in de woonkamer.

Ik meet mijn temperatuur met een tado thermostaat die geeft aan 20,3 graden. Aan de andere kant van de woonkamer meet ik 19,5 graden.

Als ik de temperatuur van de airco bekijk geeft deze 26,2 graden indoor en ik heb de temperatuur ingesteld op 24,5 graden.

Maar de airco blijft volle bak draaien, richting de 2 kwh. Iemand hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT2iMOwByWNWcwTR_polkUIHC9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3wjfoIYqygFbDTaVnBPvy3E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:17:

Ik meet mijn temperatuur met een tado thermostaat die geeft aan 20,3 graden. Aan de andere kant van de woonkamer meet ik 19,5 graden.

Als ik de temperatuur van de airco bekijk geeft deze 26,2 graden indoor en ik heb de temperatuur ingesteld op 24,5 graden.

Maar de airco blijft volle bak draaien, richting de 2 kwh. Iemand hier een verklaring voor?

[Afbeelding]
Mogelijk is ie slim genoeg om te merken dat hij de rest van de ruimte nog niet op temperatuur heeft, via IR sensor of zelflerend gedrag obv afkoelsnelheid? Hij krijgt de warmte alleen niet verspreid. Probeer eens een vast fan-vermogen en schuin opzij blazen? Lijkt bij mij wel wat te helpen, maar zal afhangen van plaatsing, luchtstroom e.d

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online

[Afbeelding]
Heb je al eens geprobeerd de gewenste temperatuur op de temperatuur te zetten die je wenst? Via app en daarna via de afstandbediening?

Hier lijkt het er op dat hij zich richt op de gewenste temperatuur, meer dan op de door de unit gemeten temperatuur.

Wanneer ik de te instel via afstandbediening klopt wens temperatuur erg goed met werkelijke temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

[Afbeelding]
Over elke oppervlakte m3 hebben we het hier? Hangt de unit centraal? Of in een hoek?
Wat is je fanstand?
Hoeveel graden moest je overbruggen?

Ik las ergens dat je ad hoc verwarmt, met deze temperaturen duurt het wel even voor je een egale temperatuur hebt indien je hiervoor kiest in een relatief grote ruimte.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:16:
Schiet niet echt op hier.

Twee units aan op verwarmen (21 en 19 graden), met vaste fan stand (5 resp 4) en nog steeds mega onrustig aan/uit gedrag elke 10-20 minuten gaat hij naar 1500W en kort daarna weer naar 0.
Hij blies rechtvooruit. Weer naar opzij gezet, gelijk verholpen. Binnenunits en plaatsing in hoekjes zijn geen ideale combi bij verwarmen blijkt weer eens. Wel bijzonder, want je zou verwachten dat hij nu juist meer van z’n eigen aanvoer voorverwarmt en dus eerder uit zou schakelen. Aerodynamica :s

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[Afbeelding]
Bij een ingestelde temperatuur van 24.5 en een gemeten temperatuur van 26.2 Is het verschil tussen beiden nog niet groot genoeg dat ie "afslaat".
Kunnen heel veel dingen zijn. Een groot warmte verlies bijv. Of geen optimale flow of een te grote ruimte.
Hier dezelfde unit: 19 graden ingesteld, bij 21.2 stopt ie. Gemeten temperatuur op de thermostaat (6 meter afstand) 19.7

Zojuist de eerste defrost gehad van dit jaar. _/-\o_

Vanaf vanochtend 07:00 de unit aangezet op 19 graden en tot nu 21:00u 4.31kWh verbruikt.
Om
7:00 was het 17.3 graden (vertrek punt)
8:00 was het 18.9 graden
9:00 was het 19.3 graden
11:00 was het 19.5 graden
12:00 was het 19.7 graden en dat heeft ie de rest van de dag vast gehouden.

Prima te doen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
Servee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:36:
[...]

Over elke oppervlakte m3 hebben we het hier? Hangt de unit centraal? Of in een hoek?
Wat is je fanstand?
Hoeveel graden moest je overbruggen?

Ik las ergens dat je ad hoc verwarmt, met deze temperaturen duurt het wel even voor je een egale temperatuur hebt indien je hiervoor kiest in een relatief grote ruimte.
Ik schat zo'n 50 m3. Open keuken zit daarbij in. Open trap naar boven. Airco hangt in het midden van de kamer en keuken. Niet in een hoek in elk geval. Hij moest vanaf een graad of 14 verwarmen. Aangezet om 17:00. Nu is het 21:00 en nog niet op temperatuur. Huis met dubbel glas, vloerisolatie en oude spouwmuurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

GermanPivo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:54:
[...]

In theorie heb je bij 1500 W buiten en COP3 binnen 4500 W aan warmte.
[...]

Juist wel, anders heb je COP < 1..... :+
Dat is dus waar mijn twijfel zit. Ik heb het idee dat ie dat op het moment niet eens echt haalt.
Met een infraroodthermometer gemeten is de uitgeblazen lucht circa 40 graden (wat nominaal is) - maar als ik zo’n simpele electrische kachel neerzet dan komt daar toch veel meer warmte vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:12:
[...]

Dat is dus waar mijn twijfel zit. Ik heb het idee dat ie dat op het moment niet eens echt haalt.
Met een infraroodthermometer gemeten is de uitgeblazen lucht circa 40 graden - maar als ik zo’n simpele electrische kachel neerzet dan komt daar toch veel meer warmte vanaf.
Er komt hetere lucht uit maar is het ook meer warmte?

Een beetje lucht van 60 graden of heel veel lucht van 40 graden het gaat om de hoeveelheid energie die erin wordt gebracht.

Domweg een simpele test is mischien een straalkachel bij dezelfde omstandigheden te laten draaien en kijken wat de ruimte temperatuur doet.

Dan kun je zeggen met de airco x kwh is x graden ruimte erbij.
Met de straalkachel x kwh is x graden erbij en dan zo een vergelijk maken.

De airco zou hoger moeten scoren met cop van boven de 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
Somethingsin schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:26:
[...]

Mogelijk is ie slim genoeg om te merken dat hij de rest van de ruimte nog niet op temperatuur heeft, via IR sensor of zelflerend gedrag obv afkoelsnelheid? Hij krijgt de warmte alleen niet verspreid. Probeer eens een vast fan-vermogen en schuin opzij blazen? Lijkt bij mij wel wat te helpen, maar zal afhangen van plaatsing, luchtstroom e.d
Zal ik eens proberen, welke fan snelheid heb jij hem staan? Opzij blazen staat hij al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:01
-2 graden en 98% LV, eerste defrost is en feit.

Wat me wel opvalt is dat de gemeten temperatuur van de unit heel snel daalt tijdens de defrost, van 20.5 naar 16.5 in minder dan 10 minuten. Terwijl de kamer thermostaat slechts 0.2 graden daling aangeeft. Weet iemand waarom deze zo snel daalt? Overigens is hij binnen 2 minuten ook weer terug op de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:06:
[...]

Ik schat zo'n 50 m3. Open keuken zit daarbij in. Open trap naar boven. Airco hangt in het midden van de kamer en keuken. Niet in een hoek in elk geval. Hij moest vanaf een graad of 14 verwarmen. Aangezet om 17:00. Nu is het 21:00 en nog niet op temperatuur. Huis met dubbel glas, vloerisolatie en oude spouwmuurisolatie.
Ervan uitgaande dat je 50m2 bedoeld, kan het best zijn als je vanaf 14 graden komt dat je het niet stabiel krijgt in paar uurtjes icm de open trap. Je zou even kunnen proberen op een geforceerde hogere fanstand ipv automatisch en je lamellen op 45 graden. Uiteindelijk zou je met een 5kW een heel eind moeten komen maar mogelijk ben je nu de bovenverdieping aan het warm stoken waardoor beneden achter blijft.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Fritso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:30:
-2 graden en 98% LV, eerste defrost is en feit.

Wat me wel opvalt is dat de gemeten temperatuur van de unit heel snel daalt tijdens de defrost, van 20.5 naar 16.5 in minder dan 10 minuten. Terwijl de kamer thermostaat slechts 0.2 graden daling aangeeft. Weet iemand waarom deze zo snel daalt? Overigens is hij binnen 2 minuten ook weer terug op de 20 graden.
Je binnenunit bevriest heel even that’s why.
Buitenunit word warm om die te ontdoen van ijs, dan is binnen even ijskoud. Proces wordt omgekeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 29-11-2023 21:36 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 51 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic