7 defrosts gehad in de afgelopen 3 uur voortaan de temperatuur bij thuiskomst maar niet meer verhogen van 20 naar 23 want hij blijft maar dicht vriezen.
Ronald.42 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:17:
[...]
Er komt hetere lucht uit maar is het ook meer warmte?
Een beetje lucht van 60 graden of heel veel lucht van 40 graden het gaat om de hoeveelheid energie die erin wordt gebracht.
:strip_exif()/f/image/d9ufCq3Z56Ew4iNU4espIzcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gBxyMZABIZKpUaOy95jJvk3D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/36mrO5SpQ0Od7zV1avP6Ui4t.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een grafiek van vandaag. Beetje lastig te lezen, maar hier staat:
- Alle ventilatoren op ik op “auto” staan
- De hele dag staat de woonkamer aan, dit unit zit op drie meter leiding van het buitenunit. Doeltemperatuur 18 graden tot 12:00 uur, daarna 20 graden. Hij komt nooit op doeltemperatuur bij de eettafel verderop, maar volgens het binnenunit zelf ook niet - ondanks ik bij het plafond daar 21 graden meet.
- Rond 7 uur zet in het rechter binnenunit op de grote zolder, wat ook mijn thuiskantoor is, aan.
- Ik zet rond half tien de binnenunits in de slaapkamers aan. Deze gaan nog niet verwarmen en de ventilator staat letterlijk stil, omdat ze door het bleeding effect al boven hun setpoint zijn (de ingekleurde vlakken zijn de huidige temperatuur)
- Uiteindelijk begint het unit in de kleine kamer te werken en de losse sensor die ik daar hebt hangen laat zien dat de temperatuur zelfs hoger wordt
- Master bedroom doet de hele dag maar half wat, ik heb het niet in de gaten gehouden maar de fan stond vaker uit dan aan.
- Om 18:15 schakelt het zolder unit uit, want ik ben klaar met werken. Het afgenomen vermogen zakt in en stijgt daarna weer snel.
- Om 20:15 schakel ik de units van alle slaapkamers uit. Niet te zien op de grafiek, maar kort is het verbruik 600W en schiet daarna terug naar 1000W. Op dat moment staat dus weer alleen de woonkamer aan.
RAS5M34 trouwens, die bij 2 graden een COP van 4 moet halen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hi all,
Verbruik begint hier ook weer aardig op te lopen en ook eerste defrost gehad maar ben ook zonder verlaging ah werken, we zien wel wat het brengt.
We zitten alvast veel comfortabeler dan vorig jaar en we hebben nog n houtkachel achter de hand maar ik wacht op n wtw om die actief te gaan gebruiken.
Vroeger werd er zo'n 3000 liter mazout id woning geslokt door vorige eigenaars 😆 dus daarvoor kun je al wat kw er door jagen.
Maar mijn eigenlijke vraag aan eventuele panasonic gebruikers, hebben jullie de laatste tijd ook zoveel last om de verbruikcijfers te zien op maandniveau? Krijg steeds vaker foutmeldingen als ik door die cijfers tab ga.
De app is sowieso beetje crap en begrenzen zoals bij daikin zit er bvb niet in bij panasonic. Allemaal beetje jammer, zou niet geneigd zijn om panasonic opnieuw te kiezen, tenzij iemand mij verteld dat die andere type binnenunits veel beter zijn.
Verbruik begint hier ook weer aardig op te lopen en ook eerste defrost gehad maar ben ook zonder verlaging ah werken, we zien wel wat het brengt.
We zitten alvast veel comfortabeler dan vorig jaar en we hebben nog n houtkachel achter de hand maar ik wacht op n wtw om die actief te gaan gebruiken.
Vroeger werd er zo'n 3000 liter mazout id woning geslokt door vorige eigenaars 😆 dus daarvoor kun je al wat kw er door jagen.
Maar mijn eigenlijke vraag aan eventuele panasonic gebruikers, hebben jullie de laatste tijd ook zoveel last om de verbruikcijfers te zien op maandniveau? Krijg steeds vaker foutmeldingen als ik door die cijfers tab ga.
De app is sowieso beetje crap en begrenzen zoals bij daikin zit er bvb niet in bij panasonic. Allemaal beetje jammer, zou niet geneigd zijn om panasonic opnieuw te kiezen, tenzij iemand mij verteld dat die andere type binnenunits veel beter zijn.
Isolatie is alles maar ook hardware speelt mee, zo'n AUX die niet lager kan dan 500 watt is niet te vergelijk met een MHI ZSX die gerust teruggaat naar 170watt of lager. Staat dit AUX in een energie label huis en die MHI in een A label dan lopende verschillen hard op.Stillekracht schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:42:
Als ik hier naar de recente grafiekjes van het verbruik kijk dan schrik ik wel van het enorme verbruik.
Ik heb een Toshiba 6Kw die hier nu continue rustig staat te pruttelen op 170W. Weliswaar is het nu 16 graden, maar ook als het 19 graden moet zijn dan is het niet meer dan iets boven de 200W.
Vandaag zit ik contant op 200watt, de avond liep wat op naar 300 en nu de eerste defrost te pakken. Ben sinds gisteren weer overgestapt op 24/7 voor een optimaal comfort in huis.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier al dagen rond de 10kw per dag. Laat de vorst maar komen
En wat is de totale m3 van de ruimte ongeveer?revolution-nl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:32:
[...]
Isolatie is alles maar ook hardware speelt mee, zo'n AUX die niet lager kan dan 500 watt is niet te vergelijk met een MHI ZSX die gerust teruggaat naar 170watt of lager. Staat dit AUX in een energie label huis en die MHI in een A label dan lopende verschillen hard op.
Vandaag zit ik contant op 200watt, de avond liep wat op naar 300 en nu de eerste defrost te pakken. Ben sinds gisteren weer overgestapt op 24/7 voor een optimaal comfort in huis.
Ik merk wel dat ik mijn benedenverdieping veel beter moet isoleren.
Boven is het 18°C stabiel, beneden maar 16 - terwijl ik hem boven dus ook op 18 heb ingesteld.
Boven heeft ie afgelopen manad 86kWh nodig gehad. Beneden 145kWh.
Huis is gewoon een kubus. Boven is even groot als beneden. De FTXJ35 krijg het met demand control op 65% beneden niet meer warm als ik halverwege de dag ga verwarmen.
Nu maar ff om de unit nog wat verder uit te testen tot vanavond laat op powerful gezet...
Ik ga maar eens kijken of 80-85% demand control genoeg is.
Als ik het energieverbruik beneden en boven gelijk kan trekken door de muur beneden en onder de ramen goed te isoleren, dan ben ik al blij.
Vooralsnog zorgt de benedenverdieping dus voor extra stroomverbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/81472eD41S9P819AcqSf28dw.png?f=user_large)
Dit is mijn huis van de zijkant. Deze zijkant is op het zuide. De buitenmuur heeft echt beroerde isolatie.
Zouden jullie adviseren deze spouw vol te spuiten met van die plastic bolletjes? Ik heb zelf twijfels ivm bv doorslag van vocht/water vanuit de leien.
Achter die leien isoleert het in elk geval veel beter dan beneden. Miss het verkeerde topic, maar misschien kunnen jullie me helpen/verwijzen
Boven is het 18°C stabiel, beneden maar 16 - terwijl ik hem boven dus ook op 18 heb ingesteld.
Boven heeft ie afgelopen manad 86kWh nodig gehad. Beneden 145kWh.
Huis is gewoon een kubus. Boven is even groot als beneden. De FTXJ35 krijg het met demand control op 65% beneden niet meer warm als ik halverwege de dag ga verwarmen.
Nu maar ff om de unit nog wat verder uit te testen tot vanavond laat op powerful gezet...
Ik ga maar eens kijken of 80-85% demand control genoeg is.
Als ik het energieverbruik beneden en boven gelijk kan trekken door de muur beneden en onder de ramen goed te isoleren, dan ben ik al blij.
Vooralsnog zorgt de benedenverdieping dus voor extra stroomverbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/81472eD41S9P819AcqSf28dw.png?f=user_large)
Dit is mijn huis van de zijkant. Deze zijkant is op het zuide. De buitenmuur heeft echt beroerde isolatie.
Zouden jullie adviseren deze spouw vol te spuiten met van die plastic bolletjes? Ik heb zelf twijfels ivm bv doorslag van vocht/water vanuit de leien.
Achter die leien isoleert het in elk geval veel beter dan beneden. Miss het verkeerde topic, maar misschien kunnen jullie me helpen/verwijzen
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
begrenzers hebben in de prakijk weing nut voor particulieren, die zijn meer bedoelt voor commericele opstellingen met een GBS zoals priva en zelfs daar worden ze 90% van de tijd verkeerd gebruikt dan waar ze voor bedoelt zijn. ik heb al meerdere malen gezien dat demand control word gebruikt als thermostaat...DriesLec schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:49:
Hi all,
als je de boel netjes inregelt heeft demand control geen enkele noodzaak en werkt je alleen maar tegen in wat je probeert te bereiken.
en ik zou veel eerder een panasonic installeren dan een daikin vandaag de dag.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Niet eens met die mening over demand control.flippy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:54:
[...]
als je de boel netjes inregelt heeft demand control geen enkele noodzaak en werkt je alleen maar tegen in wat je probeert te bereiken.
en ik zou veel eerder een panasonic installeren dan een daikin vandaag de dag.
Ik zal never nooit mijn huis 24/7 verwarmen. Ik ben het merendeel van de dag weg en als ik slaap hoeft er geen verwarming aan. Als je de airco aan zet gaat hij meteen volle bak rammen (= lage COP). Met iets als demand control kan je dit afromen, gewoon continu rustig verwarmen. Het is alleen zoeken wat bij welke tijd vh jaar wijsheid is. Afgelopen tijd was 65% voor mij perfect, nu met vorst is het te weinig ivm de gebrekkige isolatie beneden.
Waarom Panasonic boven Daikin? Ik snap je best, gezien wat hier verondersteld wordt: maar wat is de argumentatie hierachter dan? Ik hoor graag de feiten. Ik geloof best dat je die kan aanleveren
[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 29-11-2023 23:06 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
@flippy Dat klopt niet helemaal de begrenzer heeft nut bij Daikin, je kan ervoor zorgen dat de buitenunit niet volgas start voor als je rustig je woning wil opwarmen(je haalt het pieken eraf), voor pendelgedrag helpt het ook, kwa energieverbruik merk ik geen verschil(maar ik kijk niet met 3 cijfers achter de komma), uiteraard mag een buitenunit wel pendelen maar persoonlijk heb ik liever dat die gelijkmatiger loopt, ook in een woonwijk handiger ipv schreeuwen dan weer uit en dan weer schreeuwen etc etc, na een de-frost wil de buitenunit ook volgas starten en dat kan je dan voorkomen.
Om die reden begrens ik de unit in het tussenseizoen op 50% en in de winter op 75%, bij strenge vorst gaat de functie uit, het regelgedrag is dan ook anders.
Om die reden begrens ik de unit in het tussenseizoen op 50% en in de winter op 75%, bij strenge vorst gaat de functie uit, het regelgedrag is dan ook anders.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2023 23:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Doorslag leien? Dan zou toch 75 % van Engeland nu aan het wegrotten zijn?barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:53:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
de COP is niet echt lager onder vollast, dat verschil valt hard mee. en vooral als het koud is zoals nu wil je zo snel mogelijk de warmte erin hebben zodat hij rustig kan lopen en jij het comfort hebt. het is nogal onlogisch om aan de machine te vragen om de ruimt 3 graden te verwarmen en vervolgens de handrem aantrekken.barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:56:
[...]
Niet eens met die mening over demand control.
Ik zal never nooit mijn huis 24/7 verwarmen. Ik ben het merendeel van de dag weg en als ik slaap hoeft er geen verwarming aan. Als je de airco aan zet gaat hij meteen volle bak rammen (= lage COP)
Waarom Panasonic boven Daikin? Ik snap je best, gezien wat hier verondersteld wordt: maar wat is de argumentatie hierachter dan? Ik hoor graag de feiten. Ik geloof best dat je die kan aanleveren
en ik repareer deze machines en zie hoe ze erbij staan na 10~20 jaar en moet ze repareren als ze stuk gaan. en daikin is in de prakijk lang na niet meer het merk dat het geweest is. ze hebben de reputatie nog steeds bij de consument zoals jij zojuist begrachtigd maar ik ken nog maar weinig reparateurs die zelf een daikin in hun woonkamer zouden ophangen.
de meeste units hebben al makkelijk 10~15 minuten nodig om volledig op gang te komen dus dat valt wel mee.mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:58:
@flippy Dat klopt niet helemaal de begrenzer heeft nut, je kan ervoor zorgen dat de buitenunit niet volgas start voor als je rustig je woning wil opwarmen(je haalt het pieken eraf), voor pendelgedrag helpt het ook, kwa energieverbruik merk ik geen verschil(maar ik kijk niet met 3 cijfers achter de komma), uiteraard mag een buitenunit wel pendelen maar persoonlijk heb ik liever dat die gelijkmatiger loopt.
Om die reden begrens ik de unit in het tussenseizoen op 50% en in de winter op 75%, bij strenge vorst gaat de functie uit.
in de prakijk is die eerste vol gas run ook juist wat je wilt en soms ook verplicht (vooral bij multisplits) om de olie terug in het buitendeel te krijgen. snel opstoken en dan afremmen geeft het meeste comfort. voor pendelen doet het niks zolang je maar uit de automatische standen blijft. dan zal de compressor gewoon zelf afregelen en is die demand control helemaal niet nodig en werkt je alleen maar tegen omdat het langer duurt voor je de toko warm hebt, juist wat het voordeel is met aircos tegenover een L/W machine haal je daarmee weg.
demand control heeft pas nut als de installateur (weer) heeft zitten slapen en een veel te grote unit heeft geplaatst of iets in die trand en je wilt het vermogen begrenzen omdat er een 7kW unit in een standaard woonkamer hangt van een rijtjeshuis of zo.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 29-11-2023 23:09 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat ik Daikin gekocht heb is niet omdat ik het een soort 'heilige graal' vond. Ik kwam een gebruikt exemplaar op MP tegen, qua doen en laten kwam het als nieuw over.flippy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:06:
[...]
de COP is niet echt lager onder vollast, dat verschil valt hard mee. en vooral als het koud is zoals nu wil je zo snel mogelijk de warmte erin hebben zodat hij rustig kan lopen en jij het comfort hebt. het is nogal onlogisch om aan de machine te vragen om de ruimt 3 graden te verwarmen en vervolgens de handrem aantrekken.
en ik repareer deze machines en zie hoe ze erbij staan na 10~20 jaar en moet ze repareren als ze stuk gaan. en daikin is in de prakijk lang na niet meer het merk dat het geweest is. ze hebben de reputatie nog steeds bij de consument zoals jij zojuist begrachtigd maar ik ken nog maar weinig reparateurs die zelf een daikin in hun woonkamer zouden ophangen.
[...]
de meeste units hebben al makkelijk 10~15 minuten nodig om volledig op gang te komen dus dat valt wel mee.
in de prakijk is die eerste vol gas run ook juist wat je wilt en soms ook verplicht (vooral bij multisplits) om de olie terug in het buitendeel te krijgen. snel opstoken en dan afremmen geeft het meeste comfort. voor pendelen doet het niks zolang je maar uit de automatische standen blijft. dan zal de compressor gewoon zelf afregelen en is die demand control helemaal niet nodig en werkt je alleen maar tegen omdat het langer duurt voor je de toko warm hebt, juist wat het voordeel is met aircos tegenover een L/W machine haal je daarmee weg.
Voor misschien 30-40% van de oorspronkelijke prijs. Dat vond ik zelf wel mooi.
En volgens Google was Daikin een degelijk merk wat bekend stond over dat ze lang mee gingen.
Wist ik veel. Ik las nergens anders.
Maar het moet zich ook bewijzen, hoewel ik je best wil geloven en je verhalen ook best als waarheid durf te zien (zeker als je ze zelf installeert) - laat ik me graag verrassen.
Vooralsnog niks te klagen. De gaten zitten nu in het huis, dus desnoods vervang ik hem later voor een duosplit van een ander merk. Gezien mn huidige ervaringen, ook bij deze temperaturen - maak ik me geen enkele zorgen dat dit bij <-5°C ook niet meer zou werken. Dus mijn proof of principle is geslaagd.
Ik kan zelfs mijn jaren 70 huis, met minimale tweaks, goed warm krijgen met een duosplit. In de woonkamer+keuken een unit en op de overloop. De warmste dagen van het jaar kan ik mooi afromen door wat terug te koelen. Perfect.
Of Daikin wat kan verbeteren? Sowieso qua software. Maar ik heb tegenwoordig bij bijna elk product wat je koopt het gevoel dat je beta-tester bent. Alleen bij Windows XP service packs voelde dat niet zo, maar dat was ook een heel andere tijd

Vorig jaar heb ik het een tijd bijgehouden (compressor+buiten+binnentemp gelogged via Wi-Fi module) maar moet je helaas teleurstellen, het regelredrag wordt wel degelijk anders, het hoekerig verwarmen is eraf.flippy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:06:
[...]
de meeste units hebben al makkelijk 10~15 minuten nodig om volledig op gang te komen dus dat valt wel mee.
Comfort is persoonlijk, zelf vind ik het onprettig als er ineens gloedheet lucht uit komt.
We praten over een begrenzing van 25% in de winter, zo spannend is dat ook weer niet.
Ook voor pendelen heeft het invloed, met name het tussenseizoen.
170m3 (hoekwonig bj 2019)marc9393 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:45:
[...]
En wat is de totale m3 van de ruimte ongeveer?
Er staat nu 5.8kWh op de teller voor vandaag, 82kWh voor november
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
natuurlijk word het regelgedrag anders, dat is juist het hele punt ervan.mr_evil08 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:14:
[...]
Vorig jaar heb ik het een tijd bijgehouden (compressor+buiten+binnentemp gelogged via Wi-Fi module) maar moet je helaas teleurstellen, het regelredrag wordt wel degelijk anders, het hoekerig verwarmen is eraf.
Comfort is persoonlijk, zelf vind ik het onprettig als er ineens gloedheet lucht uit komt.
We praten over een begrenzing van 25% in de winter, zo spannend is dat ook weer niet.
Ook voor pendelen heeft het invloed, met name het tussenseizoen.
ik zou eens proberen de fans op een vaste snelheid te zetten, dan is het pendelen en straalkacheleffect meestal wel weg.
zo heb ik het nog vandaag met een heel pand (met 72 binnendelen) in 1x opgelost die dezelfde klachten hadden.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-11-2023 23:21 ]
Ik bedoel inderdaad m2, noob hierServee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:31:
[...]
Ervan uitgaande dat je 50m2 bedoeld, kan het best zijn als je vanaf 14 graden komt dat je het niet stabiel krijgt in paar uurtjes icm de open trap. Je zou even kunnen proberen op een geforceerde hogere fanstand ipv automatisch en je lamellen op 45 graden. Uiteindelijk zou je met een 5kW een heel eind moeten komen maar mogelijk ben je nu de bovenverdieping aan het warm stoken waardoor beneden achter blijft.

Voor de ZS betekent de Eco mode “-2.5 graden” , dus als je setpoint 18 is, gaat ie op 15.5 graden.Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:21:
[...]
Ik bedoel inderdaad m2, noob hierIk ga toch eens proberen de airco aan te laten. In de nacht 18 graden, eco, still mode. Dan koelt het in elk geval niet zo extreem af. En dat is voor het comfort ik wel prettig. Voldoende mogelijkheden om te monitoren of het niet uit de klauwen gaat lopen.
Als je de ZSX hebt , gaat die naar 15 graden bij geen beweging.
Het gaat hier vooralsnog prima.
Verwarmen hier met één Haier Tundra Plus 3,5KW de bendenverdieping, wel 24/7 inmiddels. Open keuken en woonkamer, +- 35m2. Tokkelt nu op zo’n beetje 489watt per uur gemiddeld. Setpoint 22 fan 3 van 07:00 tot 22:30, daarna setpoint 20 fan max. Werkelijke temperatuur op de thermostaat van de cv 23,2 (vanmiddag) verderop in de kamer.
Qua defrosts heb ik er zo’n 6 á 7 gehad vandaag. (overdag)
Verbruik afgelopen 24uur was 13,93kwh
In 2021 gekozen voor Haier, want spotgoedkoop en huurhuis waar we niet zo heel lang meer wonen. Straks in het nieuwe huis maar eens inventariseren hoe of wat daar komt te hangen…
Verwarmen hier met één Haier Tundra Plus 3,5KW de bendenverdieping, wel 24/7 inmiddels. Open keuken en woonkamer, +- 35m2. Tokkelt nu op zo’n beetje 489watt per uur gemiddeld. Setpoint 22 fan 3 van 07:00 tot 22:30, daarna setpoint 20 fan max. Werkelijke temperatuur op de thermostaat van de cv 23,2 (vanmiddag) verderop in de kamer.
Qua defrosts heb ik er zo’n 6 á 7 gehad vandaag. (overdag)
Verbruik afgelopen 24uur was 13,93kwh
In 2021 gekozen voor Haier, want spotgoedkoop en huurhuis waar we niet zo heel lang meer wonen. Straks in het nieuwe huis maar eens inventariseren hoe of wat daar komt te hangen…
De Weer&Radar app heeft dat wel, maar slechts voor de komende etmaal. Net zoals de buitentemperatuur is het een gegeven. Wat wil je er precies mee doen?Trebbors schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:32:
[...]
Jammer dat er op de weersverwachting websites/apps geen relatieve vochtigheid voorspellingen te vinden zijn!
[...]
:strip_exif()/f/image/kfOX7DLYa4Jimu13RNcEldK2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij lijkt het lekkerst te werken op 4 v/d 5. Als het eenmaal opgewarmd is, wil 2 ook wel. Als hij in het midden hangt, zal mogelijk juist recht vooruit blazen beter zijn? Dunno, ik snap er weinig van tbh.Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:24:
[...]
Zal ik eens proberen, welke fan snelheid heb jij hem staan? Opzij blazen staat hij al.
Maar zeker met een luchtverwarmer zal die open trap waarschijnlijk een aanzienlijk deel van het issue zijn. Lucht die echt 10+ graden warmer is dan de omgeving stijgt best hard.
Misschien helpt het dan om de vraagtemperatuur in het begin wat lager te stellen (1-2 graden boven de temperatuur ver bij de unit vandaan) en dan langzaam op te voeren over een handvol uren. Echt Ad-hoc verwarmen zal denk ik (zonder enige ervaring) lastig worden met 1 unit op 50 m2 met verbinding naar boven.
-'sin
Is je vast al eens eerder gevraagd in dit topic, maar wat zou jij zelf ophangen bij jou thuisflippy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:06:
[...]
maar ik ken nog maar weinig reparateurs die zelf een daikin in hun woonkamer zouden ophangen.
[...]
Als die 2kw blijft draaien heb je ergens warmteverlies, dit kan vanalles zijn zoals een afzuigkap met defect terugslagklep, nabijgelegen raamroosters?Who_Dat schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:17:
Hier hangt een Mitsubishi Heavy 5,0kw (SRK50ZS-W) single split in de woonkamer.
Ik meet mijn temperatuur met een tado thermostaat die geeft aan 20,3 graden. Aan de andere kant van de woonkamer meet ik 19,5 graden.
Als ik de temperatuur van de airco bekijk geeft deze 26,2 graden indoor en ik heb de temperatuur ingesteld op 24,5 graden.
Maar de airco blijft volle bak draaien, richting de 2 kwh. Iemand hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
In iedergeval je hebt een grote luchtlek ergens en bij luchtverwarming kan het verbruik snel stijgen.
Die 26 graden indoor temperatuur is niet vreemd, de voeler zit in de unit als die op vollast gaat draaien stijgt dat, de fanstand en uitblaasklep stand heeft daar ook invloed op.
Je knijpt de fan toch niet?
In monteursland hoor je verschillende verhalen, de 1 vind Gree of Haier een topmerk terwijl de ander weer MHI of Daikin heeft, daar kan je geen pijl op trekken, ga maar eens kijken bij meerdere installateurs, ze raden allemaal verschillende merken aan, het maakt ook uit wat je ermee doet, veel mensen koelen er alleen maar mee.barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:12:
[...]
Dat ik Daikin gekocht heb is niet omdat ik het een soort 'heilige graal' vond. Ik kwam een gebruikt exemplaar op MP tegen, qua doen en laten kwam het als nieuw over.
Voor misschien 30-40% van de oorspronkelijke prijs. Dat vond ik zelf wel mooi.
En volgens Google was Daikin een degelijk merk wat bekend stond over dat ze lang mee gingen.
Wist ik veel. Ik las nergens anders.
Daikin is Japanse A kwaliteit, hetzelfde als MHI, er zijn verschillen kwa aansturing maar dat is voor consumenten niet relevant.
(Dat er amper jumpers op mijn Daikin buitenunit zit voor settings is voor mij niet relevant).
@Who_Dat Hang een gordijn op bij de opentrap, dit is een eigenschap van convectiewarmte, dit ga je niet oplossen met andere instellingen, warme lucht wil stijgen als er een "gat" in het plafond zit zal daar veel naartoe gaan(schoorsteen effect), als hier de deur naar de gang open staat knalt het verbruik ook omhoog, bij koelen in de zomer geen hinder van(kou gaat vrijwel niet naar boven in de zomer).
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 09:15 ]
Hier ook nu ca 2 defrosts per uur (Daikin Multi 9kW - binnen 5+3+2+2)
Ik heb de gasketel wat langer aan gezet. Temperatuur op peil houden lukt net met de L/L, maar verhogen na de nachtverlaging krijg ik niet getrokken op de L/L.
Het weer is ook het slechtste wat er mogelijk is. Temperatuur buiten is 2°C, en er is mist, dus luchtvochtigheid van 100%.
De WW buiten kan niet anders dan direct dicht vriezen.
Ik had liever een droge -2°C, dan heb je gewoon veel minder defrosts.
Ik heb de gasketel wat langer aan gezet. Temperatuur op peil houden lukt net met de L/L, maar verhogen na de nachtverlaging krijg ik niet getrokken op de L/L.
Het weer is ook het slechtste wat er mogelijk is. Temperatuur buiten is 2°C, en er is mist, dus luchtvochtigheid van 100%.
De WW buiten kan niet anders dan direct dicht vriezen.
Ik had liever een droge -2°C, dan heb je gewoon veel minder defrosts.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daarbij gaat een bedrijf welke bijv. MHI installeert niet zeggen dat Haier beter ismr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:55:
[...]
In monteursland hoor je verschillende verhalen, de 1 vind Gree of Haier een topmerk terwijl de ander weer MHI of Daikin heeft, daar kan je geen pijl op trekken, ga maar eens kijken bij meerdere installateurs, ze raden allemaal verschillende merken aan, het maakt ook uit wat je ermee doet, veel mensen koelen er alleen maar mee.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hier 1-2 defrosts met uur, maar houdt het met twee vingers in de neus op temperatuur. Dit geeft wel vertrouwen. Mhi Srf25zs-w overigens
ben het eens met servee. ik heb zelf 2 x srk 5.0. de keuken staat in verbinding met een openhal bij mij. in de hal trappengat naar 4 verdiepingen hoger. als ik de deur van de hal open zet. is het dweilen met de kraan open.Servee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:33:
[...]
Je binnenunit bevriest heel even that’s why.
Buitenunit word warm om die te ontdoen van ijs, dan is binnen even ijskoud. Proces wordt omgekeerd.
deur dicht en gaat het prima. boven heb ik er minder last van. maar ook daar heb ik testen gedaan om trappengat dicht te maken. en dat is gewoon vele malen effectiever. vandaar dat ik nu glazen schuifdeuren aan het monteren ben.
Monteurs houden over het algemeen andere criteria aan dan de Tweakers hier die ermee verwarmen. Regelgedrag bij verwarmen zie ik een gemiddelde monteur niet aan denken. Wel hoevaak die terug moet voor defecten. @flippy is in ieder geval niet de gemiddelde monteur maar had of heeft zelf onder andere een l/l staan.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:55:
[...]
In monteursland hoor je verschillende verhalen, de 1 vind Gree of Haier een topmerk terwijl de ander weer MHI of Daikin heeft, daar kan je geen pijl op trekken, ga maar eens kijken bij meerdere installateurs, ze raden allemaal verschillende merken aan, het maakt ook uit wat je ermee doet, veel mensen koelen er alleen maar mee.
Daikin is Japanse A kwaliteit, hetzelfde als MHI, er zijn verschillen kwa aansturing maar dat is voor consumenten niet relevant.
(Dat er amper jumpers op mijn Daikin buitenunit zit voor settings is voor mij niet relevant).
@Who_Dat Hang een gordijn op bij de opentrap, dit is een eigenschap van convectiewarmte, dit ga je niet oplossen met andere instellingen, warme lucht wil stijgen als er een "gat" in het plafond zit zal daar veel naartoe gaan(schoorsteen effect), als hier de deur naar de gang open staat knalt het verbruik ook omhoog, bij koelen in de zomer geen hinder van(kou gaat vrijwel niet naar boven in de zomer).
Installateurs vinden de chinese B merken geweldig omdat daar veel meer marge op zit voor hun.
Vergeet niet waar de prioriteiten liggen van de partijen...
Servee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:31:
[...]
Ervan uitgaande dat je 50m2 bedoeld, kan het best zijn als je vanaf 14 graden komt dat je het niet stabiel krijgt in paar uurtjes icm de open trap. Je zou even kunnen proberen op een geforceerde hogere fanstand ipv automatisch en je lamellen op 45 graden. Uiteindelijk zou je met een 5kW een heel eind moeten komen maar mogelijk ben je nu de bovenverdieping aan het warm stoken waardoor beneden achter blijft.
@arie-verdetti denk dat jouw quote onder bovenstaande post hoortarie-verdetti schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:21:
[...]
ben het eens met servee. ik heb zelf 2 x srk 5.0. de keuken staat in verbinding met een openhal bij mij. in de hal trappengat naar 4 verdiepingen hoger. als ik de deur van de hal open zet. is het dweilen met de kraan open.
deur dicht en gaat het prima. boven heb ik er minder last van. maar ook daar heb ik testen gedaan om trappengat dicht te maken. en dat is gewoon vele malen effectiever. vandaar dat ik nu glazen schuifdeuren aan het monteren ben.
Daikin FTXM35R/RXM35R
10 kwh haal je nog geen eens met een goed ingeregelde HR ketel, laat staan met een gaskachel waar je dan nog leidingen voor moet aanleggen. Maar efficiëntie werkt wat mij betreft ook door in harde euro's dus de aanschafprijs speelt hier ook mee. Een single split airco kost al meer dan 1500 euro. Zo'n dieselkacheltje heb je al voor 90 euro. Voor dat prijsverschil heb je zo ongeveer 1m3 diesel.barta123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:30:
[...]
1,5L is wel 15kWh though... Als je dat zou vergelijken met aardgas (1m3 is ook 10kWh), dan zou je daar 7,5kWh stroom uit kunnen trekken, en 30kWh warmte met een WP.
Dus ja efficient, 't is COP 1 natuurlijk, maar voor iets als een veranda lijkt het me idd OK
Het is toch makkelijker om wat marge te nemen op een toestel van 1000€ dan op eentje van 500€.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:31:
Installateurs vinden de chinese B merken geweldig omdat daar veel meer marge op zit voor hun.
Waar ze vooral gevoelig voor zijn is het aantal keren dat ze terug moeten gaan...
Mijn installateur deed alleen Daikin.
Ik heb hem ook gevraagd waarom:
- enkel opleiding van Daikin volgen
- alle tools en software ken je dan goed
- robuust materiaal en makkelijk te installeren
- Daikin heeft een bonusprogramma. Hoe meer toestellen ze per jaar kopen, hoe groter de eindejaarsbonus, en hoe mooier de reis waarvoor ze uitgenodigd worden.
Dat laatste heb je als consument niks aan natuurlijk, maar ik snap wel dat ze het simpel willen houden en dan kiezen voor 1 merk. Zo lang ze werk genoeg hebben is het makkelijk om dat aan te houden.
Hij kon ook bevestigen dat Mitsubishi prima spul was, andere merken wou hij niks over zeggen gewoon bij gebrek aan ervaring.
[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 30-11-2023 11:07 ]
Mijn ervaring is grotendeels als het eenmaal staat, geen garantie meer heeft en het gezeik begint. Ter indicatie: ik heb afgelopen jaar al meer dan 20 printplaten van daikins moeten vervangen ten opzichte van 3 van ME en 1MHI.Tommie12 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:06:
[...]
Het is toch makkelijker om wat marge te nemen op een toestel van 1000€ dan op eentje van 500€.
Waar ze vooral gevoelig voor zijn is het aantal keren dat ze terug moeten gaan...
Mijn installateur deed alleen Daikin.
Ik heb hem ook gevraagd waarom:
- enkel opleiding van Daikin volgen
- alle tools en software ken je dan goed
- robuust materiaal en makkelijk te installeren
- Daikin heeft een bonusprogramma. Hoe meer toestellen ze per jaar kopen, hoe groter de eindejaarsbonus, en hoe mooier de reis waarvoor ze uitgenodigd worden.
Dat laatste heb je als consument niks aan natuurlijk, maar ik snap wel dat ze het simpel willen houden en dan kiezen voor 1 merk. Zo lang ze werk genoeg hebben is het makkelijk om dat aan te houden.
Hij kon ook bevestigen dat Mitsubishi prima spul was, andere merken wou hij niks over zeggen gewoon bij gebrek aan ervaring.
En onderdelen zijn bij daikin volgens mij gesmeed door maagdelijke engeltjes onder blauw maanlicht als ze ziet wat ze durven te vragen voor die dingen.
Mijn ervaring is dus gebaseert op waar jij als eindgebruiker mee geconfronteerd word en niet de verkooppraatjes van de installateur. Je mag/moet zelf beslissen wat je belangrijker vind, het verkooppraatje of het gezeik achteraf als je installateur niet meet opneemt.
For the record: de daikin cursus is 80% gericht op verkoop, niet inhoudelijke kennis. Ik heb die namelijk ook moeten doen anders krijg je hun software niet. Ik heb me ook kapot geergerd gedurende die "workshop".
V.w.b. de merken, heb ik altijd vernomen is het:
Daikin op 1
MHI op 2
LG op 3
Toshiba kan ook prima
De rest is budget spul
Daikin op 1
MHI op 2
LG op 3
Toshiba kan ook prima
De rest is budget spul
Als je er de installed ‘base’ niet bij zet zeggen jouw cijfers niks.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:18:
[...]
Mijn ervaring is grotendeels als het eenmaal staat, geen garantie meer heeft en het gezeik begint. Ter indicatie: ik heb afgelopen jaar al meer dan 20 printplaten van daikins moeten vervangen ten opzichte van 3 van ME en 1MHI.
En onderdelen zijn bij daikin volgens mij gesmeed door maagdelijke engeltjes onder blauw maanlicht als ze ziet wat ze durven te vragen voor die dingen.
Mijn ervaring is dus gebaseert op waar jij als eindgebruiker mee geconfronteerd word en niet de verkooppraatjes van de installateur. Je mag/moet zelf beslissen wat je belangrijker vind, het verkooppraatje of het gezeik achteraf.
For the record: de daikin cursus is 80% gericht op verkoop, niet inhoudelijke kennis. Ik heb die namelijk ook moeten doen anders krijg je hun software niet. Ik heb me ook kapot geergerd gedurende die "workshop".
Het is ongeveer 50/50 qua harde aantallen.Tommie12 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:24:
[...]
Als je er de installed ‘base’ niet bij zet zeggen jouw cijfers niks.
Dat is lekker dan. 6kw en 3,5kw van ME laten installeren en blijkt het budget spul te zijn.loewie1984 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:21:
V.w.b. de merken, heb ik altijd vernomen is het:
Daikin op 1
MHI op 2
LG op 3
Toshiba kan ook prima
De rest is budget spul

Zal er niet al te zwaar aan tillen. Iemand die Daikin op 1 plaatst en LG op 3FenF schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:04:
[...]
Dat is lekker dan. 6kw en 3,5kw van ME laten installeren en blijkt het budget spul te zijn.Maar ik denk dat je ME bent vergeten. Kost een goede stuiver maar erg mooi spul. Ben erg tevreden tot nu toe. Staat de hele dag aan en constant op 19 of 20 graden en nog geen defrost. Voor zover ik dat kan zien/merken zonder een homewizard of iets dergelijks.

MHI, Panasonic, ME zijn volgens mij in ieder geval de topmerken qua l/l splitjes. Toshiba heb ik weinig van gehoord, kan ook prima zijn. En dan vergeet ik vast de minder populaire opties (Fujitsu/Hitachi?). LG, Eurom, Daikin, Gree, Haier staan er met opzet niet tussen.
LG heeft ook top marge op bijvoorbeeld de Standard Plus serie. Nog geen €600 op de webshop en reken maar dat het incl installatie nauwelijks goedkoper is dan een MHI of Daikin, ik zie ze voor €1600-1900 gaan.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:31:
Je kan echt veel beter iets meer voor de unit zelf betalen dan zo'n S09ET ophangen met een SCOP van 4.
Hier hebben we om dezelfde reden voor Knauf Supafill gekozen. Dat is waterafstotende maar ademende inblaaswol. Krijg je dus geen doorslag van vocht en je hoeft ook niet overmatig te ventileren.barta123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:53:
Nee dat doe ik ook niet hoor. Was ook beetje sarcastisch. Iedereen moet zijn eigen afweging maken qua kosten/performance/looks etc. Wij hadden waarschijnlijk ook voor MHI gekozen maar wij vinden die binnenunits lelijk. De diamond lijn van ME vinden wij strak en mooi. Tevens waren meerdere installateurs erg te spreken over ME. Iets hogere prijs is over zoveel jaren dan ook wel te behappen.TereZz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:21:
[...]
Zal er niet al te zwaar aan tillen. Iemand die Daikin op 1 plaatst en LG op 3![]()
MHI, Panasonic, ME zijn volgens mij in ieder geval de topmerken qua l/l splitjes. Toshiba heb ik weinig van gehoord, kan ook prima zijn. En dan vergeet ik vast de minder populaire opties (Fujitsu/Hitachi?). LG, Eurom, Daikin, Gree, Haier staan er met opzet niet tussen.
Vanwaar je afkeer richting Daikin?TereZz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:21:
[...]
Zal er niet al te zwaar aan tillen. Iemand die Daikin op 1 plaatst en LG op 3![]()
Een Daikin en een Gree in hetzelfde rijtje zetten..
.
Voor degene die inpunt hebben geleverd omtrent bovenstaand onderwerp. Dank je wel voor je feedback.ko-ie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:32:
Beste Airco liefhebbers,
Een paar maanden geleden hebben wij 3 LG units laten ophangen op de bovenverdieping. Op iedere slaapkamer een unit.
Iedere Unit zit op een aparte groep en deze groep is voorzien van een kWh meter van HomeWizard.
Het verbruik van de Units is dan ook perfect te volgen.
Nu het kouder is geworden gaan we de units steeds meer gebruiken om te verwarmen.
Nu valt mij het volgende op.
Wanneer ik beide units op hetzelfde moment aanzet met dezelfde instellingen (zoals temperatuur, fan-speed) dan zie je dat ze gelijk opgaan qua opgenomen vermogen.
De unit begint eerst laag in Wattage. Stijgt hierna tot circa 500 Watt waarna dit stabiliseert voor een paar minuten.
Daarna zie je het vermogen gestaag omhoog gaan naar circa 1400 Watt. Na ongeveer een minuut of 8 in het opstart process zie je dat de unit op de kinderkamer stabiel blijft qua opgenomen vermogen. (1400 Watt) terwijl de unit in de ouder slaapkamer weer terug zakt in opgenomen vermogen naar circa 600 Watt. Hier blijft deze op hangen.
De lucht in de ouder slaapkamer is lauw warm en die in de kinderkamer voelt lekker warm aan.
Tot op heden heb ik nog niet kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik weet dat de units beschikken over een "fluisterstand" en ik kan mij ook voorstellen dat dit de effectiviteit van de unit bepaalt.
Ook zit er een Energy Saving stand op wat e.e.a. nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Voor zover ik heb kunnen vinden werkt de Energy Saving alleen in de koel modus. Niet in de verwarm modus maar dit kan ik ook verkeerd hebben begrepen.
Daarnaast kan ik de Units aansturen met een App op de telefoon en via HomeAssistant.
Op zowel de app als via HomeAssistant zijn de opties voor Energy Saving en Fluister-stand niet beschikbaar. Dit is alleen via de afstandbediening aan of uit te zetten.
Voor zover ik kan zien staat de fluisterstand uit en is er geen energy saving actief.
Heeft iemand een idee wat het verschil kan verklaren in opgenomen vermogen tussen de twee units?
Mijn verwachting is dat dit gelijk zou moeten oplopen. Als de ene unit 1400 Watt aan vermogen gebruikt dan zou de andere unit dit ook moeten doen.
Daar komt bij dat de ouder slaapkamer "kouder" en groter is dan de kinder kamer. Ik zou juist verwachten dat hier meer energy in gestoken zou moeten worden. Niet minder.
Mocht je dan ook ideeën hebben dan zijn deze van harte welkom.![]()
Warme groet
Ik vermoed dat ik het probleem bovenwater heb gekregen.
Iedere morgen liet ik de Unit, bij het opstaan, aanspringen via een schedule in Home Assistant.
Met zekerheid durf ik het nog niet te zeggen maar ik vermoed dat deze, zonder dat ik hier zicht op heb, bijvoorbeeld een fluisterstand activeert. Deze stand is niet uit te lezen in de App of via de HomeAssistant integratie. Voor zover ik kan zien is dit alleen met de afstandbediening aan/uit te zetten.
Sinds ik de schakeling in HomeAssistant heb uitgeschakeld lijkt het opgenomen vermogen veel stabieler. Het zakt niet meer zo in elkaar als eerst waarbij ik in een koude kamer lauwe lucht had en de unit "maar" 600 Watt verbruikte. Het opgenomen vermogen ligt nu aanzienlijk hoger en de lucht is warmer.
Ik heb deze week niet heel veel tijd gehad om te testen maar het weekend komt eraan en dan heb ik hopenlijk wat meer tijd.
Tot zover bedankt allemaal !
Ja als een m3 diesel zo energiedicht is, zou je bijna niet begrijpen waarom we niet m3's diesel verstoken ipv gas...Chatslet schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:58:
[...]
10 kwh haal je nog geen eens met een goed ingeregelde HR ketel, laat staan met een gaskachel waar je dan nog leidingen voor moet aanleggen. Maar efficiëntie werkt wat mij betreft ook door in harde euro's dus de aanschafprijs speelt hier ook mee. Een single split airco kost al meer dan 1500 euro. Zo'n dieselkacheltje heb je al voor 90 euro. Voor dat prijsverschil heb je zo ongeveer 1m3 diesel.
Nee geintje

Hier ben ik wel benieuwd naar! Was dat duur? Ik heb maar een halve muur nodig dus. Zou veel schelen. En mijn zijmuur is sowieso niet aan de regenkant dus dat zou ik best durven overwegenChatslet schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:38:
[...]
Hier hebben we om dezelfde reden voor Knauf Supafill gekozen. Dat is waterafstotende maar ademende inblaaswol. Krijg je dus geen doorslag van vocht en je hoeft ook niet overmatig te ventileren.
Kan iemand hier bevestigen of ontkennen dat op een 2MXM50 multisplit van Daikin minimaal 2 binnenunits moeten worden aangesloten? Liefste met een bron.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
New, dat hoeft niet. De toegestane binnendeelcombinaties staan gewoon in de installatiehandleiding.nMad schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:27:
Kan iemand hier bevestigen of ontkennen dat op een 2MXM50 multisplit van Daikin minimaal 2 binnenunits moeten worden aangesloten? Liefste met een bron.
Is al even terug maar destijds in 2021 verschilde dat niet veel met schuim of balletjes. Het isolatiebedrijf heeft dit toen specifiek geadviseerd omdat ik me zorgen maakte om doorslag van vocht en ze zelf ook wel het vermoeden was dat dat een probleem zou kunnen worden. Hier is het ook niet in alle muren gegaan omdat de aanbouw die als een L vorm om het huis zit al was geïsoleerd. Heb het even voor je nagezocht; ik was EUR 1754,30 voor 50 m2 kwijt. Ik heb toen achteraf nog subsidie teruggevraagd en dat was 19 euro per m2 dus kreeg nog EUR 950,00 terug. Onder de streep was ik dus 804,30 kwijt.barta123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:27:
Hier ben ik wel benieuwd naar! Was dat duur? Ik heb maar een halve muur nodig dus. Zou veel schelen. En mijn zijmuur is sowieso niet aan de regenkant dus dat zou ik best durven overwegen
In mijn optiek dus niet heel duur maar het comfort wat je er voor terug krijgt en de energie die je bespaard is echt enorm. Dat heb je dus heel snel terugverdiend. Overigens zou ik ik jouw situatie meteen doorpakken en alle muren laten doen anders ga je verschil in comfort merken en je gaat er hoe dan ook flink energie mee besparen. In kosten ga je er sowieso weinig van merken omdat het zwaartepunt bij de voorrij kosten zit en een paar m2 meer je niet zo heel veel meer gaat kosten.
We hebben een dieselkachel in de schuur staan, kan niet meer uit sinds rode diesel niet meer leverbaar is.Chatslet schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:58:
[...]
10 kwh haal je nog geen eens met een goed ingeregelde HR ketel, laat staan met een gaskachel waar je dan nog leidingen voor moet aanleggen. Maar efficiëntie werkt wat mij betreft ook door in harde euro's dus de aanschafprijs speelt hier ook mee. Een single split airco kost al meer dan 1500 euro. Zo'n dieselkacheltje heb je al voor 90 euro. Voor dat prijsverschil heb je zo ongeveer 1m3 diesel.
Er zijn best wat Tweakers hier die een Daikin hebben, maar ik lees ook hier veel issues met deze units, met name de multisplits. Zwaar pendelen, niet terugregelen, dom regelgedrag, maar straks als het koud wordt ook onvoldoende grote buitenunits (wat qua vermogen op papier wel voldoende zou moeten zijn).henidde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:10:
[...]
Vanwaar je afkeer richting Daikin?
Een Daikin en een Gree in hetzelfde rijtje zetten..
Deze issues lees ik niet of minder voor de eerder genoemde 'topmerken'. Dan hoop ik medetweakers die nog geen l/l pomp hebben goed te informeren met dit. Zeker als de prijs vergelijkbaar is met een MHI.
Begrijp me niet verkeerd, een Daikin kan vast goed werken bij iemand hier. Net als een Gree. Maar de kans op een goedwerkend systeem is bij een ander merk m.i. toch groter.
@mr_evil08 Hangt er vanaf waar je het mee vergelijkt. Het is nog altijd goedkoper dan flessengas of een elektrische kachel en als je dicht bij de Belgische grens woont kun je voor een euro per liter petroleum halen. Hoeft nog geen eens zuivere petroleum te zijn.
Daikin levert het opgegeven vermogen, die dingen worden getest bij Eurovent.TereZz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:53:
[...]
Er zijn best wat Tweakers hier die een Daikin hebben, maar ik lees ook hier veel issues met deze units, met name de multisplits. Zwaar pendelen, niet terugregelen, dom regelgedrag, maar straks als het koud wordt ook onvoldoende grote buitenunits (wat qua vermogen op papier wel voldoende zou moeten zijn).
Deze issues lees ik niet of minder voor de eerder genoemde 'topmerken'. Dan hoop ik medetweakers die nog geen l/l pomp hebben goed te informeren met dit. Zeker als de prijs vergelijkbaar is met een MHI.
Begrijp me niet verkeerd, een Daikin kan vast goed werken bij iemand hier. Net als een Gree. Maar de kans op een goedwerkend systeem is bij een ander merk m.i. toch groter.
Als men verzuimd de warmteverliesbereking te doen is het dan de schuld van Daikin? lijkt me niet.
De specs wat de unit kan doen ze niet geheimzinnig over en maken ze waar in praktijk.
Ik heb hier geen enkel probleem, bij -12 buitentemp ging dat nog goed en bij +10 buitentemp ook zonder pendelen.
Uiteraard ik spreek alleen over mijn unit, mijn ouders hebben er ook 1 en daar ook geen issue,s.
Bij luchtverwarming kan snel iets fout gaan wat vaak niet aan het verwarmsysteem hoeft te liggen.
Bij MHI lees ik de verhalen bij multi-split ook kwa regelgedrag.
Sterker nog de unit schaalt verder terug dan wat opgegeven is op papier (120w ipv 320w opgenomen vermogen).
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 14:10 ]
Ik heb moeite met hun RXM35, hun single split 3.5 kW model. Die heeft nauwelijks meer verwarmcapaciteit dan de RXM25 en zorgt voor dat mensen die 3.5 kW nodig hebben volgens de berekeningen onvoldoende capaciteit kopen.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:06:
[...]
Daikin levert het opgegeven vermogen, die dingen worden getest bij Eurovent.
Als men verzuimd de warmteverliesbereking te doen is het dan de schuld van Daikin? lijkt me niet.
De specs wat de unit kan doen ze niet geheimzinnig over en maken ze waar in praktijk.
Het staat op Eurovent ja,
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724435
Maar wie verwacht nou dat die niet eens zijn design capacity bij -10, 2.5 kW, niet zou halen? Op -7 zit het op 2.2 kW (bivalent point), en -10 nog minder, voor berekenen van de energielabel wordt er met minpunten gerekend voor de straalkachel.
En dat noemen ze een 3.5 kW - niet heel gek dat mensen dus deze halen en later achterkomen dat je 99 defrosts op een dag heb.
Hier is de 2.5 kW RXM: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724409
Pdesign 2.4 kW voor verwarming, haalt bij -7 ook maar 2.1 kW, maar dat zit tenminste nog beetje dichtbij de sticker waarde, als je een "2.5" installeer is het meestal geen hele grote ruimte.
De 3.5 in de woonkamer zal je zwaar tegenvallen, je moet bij Daikin gelijk naar de 4.2.
installaties kunnen rustig verder terug of hoger dan opgegeven. die waardes worden opgesteld bij bepaalde temperaturen. dus als er 3.8A max tijdens verwarmen op de sticker van het buitendeel staat bij een buitentemperatuur van 7 graden kan je natuurlijk wel raden dat je ruim over de 4A gaat als het vriest. daarom moet je je ook houden aan de afzekerwaardes die worden opgegeven en niet wat op de sticker staat qua vermogen.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:06:
[...]
Daikin levert het opgegeven vermogen, die dingen worden getest bij Eurovent.
Ik heb hier geen enkel probleem, bij -12 buitentemp ging dat nog goed en bij +10 buitentemp ook zonder pendelen.
Uiteraard ik spreek alleen over mijn unit, mijn ouders hebben er ook 1 en daar ook geen issue,s.
Bij luchtverwarming kan snel iets fout gaan wat vaak niet aan het verwarmsysteem hoeft te liggen.
Bij MHI lees ik de verhalen bij multi-split ook kwa regelgedrag.
Sterker nog de unit schaalt verder terug dan wat opgegeven is op papier (120w ipv 320w opgenomen vermogen).
het is maar net onder welke omstandigheden de fabrikant de waardes opgeeft, de ene is er ook meer open over dan de andere.
en de opgegeven vermogens zijn relatief nutteloos omdat die worden gemeten zonder defrosts. dus je nuttige warmte ligt vaak een stuk lager, vooral als de omstandigheden ruk zijn buiten zoals wind, hoge luchtvochtigheid en vlak boven vriezen. de units die regeltechnisch heel rustig en vooral stil willen ontdooien zoals de daikins meestal doen vallen ze relatief snel door de mand ten opzichte van een panasonic die ernaast staat en schijt heeft aan geluid en gewoon een baksteen op dat gaspedaal gooit om maar zo snel mogelijk weer te kunnen verwarmen. zulke units zijn dan ineens in het voordeel, vooral in nederland is dat "gewenst" gedrag ivm ons boutklimaat.
Moet ik nog meer zeggen?w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:16:
[...]
Ik heb moeite met hun RXM35, hun single split 3.5 kW model. Die heeft nauwelijks meer verwarmcapaciteit dan de RXM25 en zorgt voor dat mensen die 3.5 kW nodig hebben volgens de berekeningen onvoldoende capaciteit kopen.
Het staat op Eurovent ja,
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724435
Maar wie verwacht nou dat die niet eens zijn design capacity bij -10, 2.5 kW, niet zou halen? Op -7 zit het op 2.2 kW (bivalent point), en -10 nog minder, voor berekenen van de energielabel wordt er met minpunten gerekend voor de straalkachel.
En dat noemen ze een 3.5 kW - niet heel gek dat mensen dus deze halen en later achterkomen dat je 99 defrosts op een dag heb.
Hier is de 2.5 kW RXM: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724409
Pdesign 2.4 kW voor verwarming, haalt bij -7 ook maar 2.1 kW, maar dat zit tenminste nog beetje dichtbij de sticker waarde, als je een "2.5" installeer is het meestal geen hele grote ruimte.
De 3.5 in de woonkamer zal je zwaar tegenvallen, je moet bij Daikin gelijk naar de 4.2.
Buitentemp -10
2.5kw unit: 1.52kw
3.5kw unit: 2.17kw
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6oQTkNxQoU3BqfGZT0ccn5aX.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 14:45 ]
Hier sinds 6 weken een Daikin Stylish 3.5 hangen. Best wel veel defrosts de afgelopen tijd. Temperatuur schommelt wel aardig, maar comfort is nog steeds hoog t.o.v. 18 graden met de CV ketel vorig seizoen.
(ik ben vandaag niet thuis, dus verbruik van de P1 meter is 95% de airco. Hij staat nu op 14.5C met fan op 4)
/f/image/JjVbqk4sP7vRiRshSNOv6o3W.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S82yeukucf6Pbw0oPm5jxQbU.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan het dat de een hier weinig defrosts heeft en de ander veel? Volgens mij is in heel Nederland de luchtvochtigheid toch 95%+ en de temperatuur rond de 0 graden?
(ik ben vandaag niet thuis, dus verbruik van de P1 meter is 95% de airco. Hij staat nu op 14.5C met fan op 4)
/f/image/JjVbqk4sP7vRiRshSNOv6o3W.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S82yeukucf6Pbw0oPm5jxQbU.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan het dat de een hier weinig defrosts heeft en de ander veel? Volgens mij is in heel Nederland de luchtvochtigheid toch 95%+ en de temperatuur rond de 0 graden?
Ik heb hier met een 50ZSX-W2 ook defrost hoor. Sinds vanmorgen 08:00 tot nu toe een stuk of 4.macmellow schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:27:
Als ik sommige hier moet geloven hebben ze geen defrosts en pruttelt de unit met 160w heerlijk door om alles warm te houden
Hier vandaag ook wel een aantal defrosts gehad. Vanaf 3 uur setpoint van 18 > 19 graden. Daar gaat het verbruik al van ~220 watt naar de ~300 watt. Vanaf 8.15 de setpoint op 20 graden gezet, vanaf dat moment begon hier de mist ook pas te ontstaan, daarvoor was het best helder buiten.
De vochtigheid/mist is echt killing. Je kunt met veel lagere temperaturen minder defrosts hebben zolang de vochtigheid maar laag is.
De vochtigheid/mist is echt killing. Je kunt met veel lagere temperaturen minder defrosts hebben zolang de vochtigheid maar laag is.
:strip_exif()/f/image/IYDbFxrxmpNpsisSDXwMmpw2.jpg?f=fotoalbum_large)
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Afgelopen dagen weinig last gehad van defrosts. Eergisteren eentje, de eerste dit seizoen en gisternacht 4. Maar vandaag is het echt drama met elk uur een defrost en als gevolg daarvan ook een hoog verbruik van 13kwh tot nu toe. Gelukkig hebben de defrosts geen effect op het comfort aangezien we 24/7 op 20 graden verwarmen.
Mhi SCM60ZS-W met een 3,5kW, 2,5kW en 2kW er aan. Voldoende vermogen voor ons huis maar vandaag wandelen we van defrost naar defrost. Gisteren ook defrosts maar minder.macmellow schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:27:
Hier sinds 6 weken een Daikin Stylish 3.5 hangen. Best wel veel defrosts de afgelopen tijd. Temperatuur schommelt wel aardig, maar comfort is nog steeds hoog t.o.v. 18 graden met de CV ketel vorig seizoen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/K76h7z4rbCwQSQd4ZjSCSGeT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is voor doorlopend 2 units aan op 19 graden plus vanochtend even de slaapkamer op 18 graden. Starttemperatuur vanochtend rond de 14,5 a 15 graden.
Toch een beetje tegengas. Ben heel tevreden met een Daikin Multi die vrijwel het hele jaar gebruikt wordt om te verwarmen en te koelen in de zomer.
Temperaturen die je moet instellen moet je wat leren, maar met wat aanpassingen vind je wel een instelling die comfort geeft.
En ja, op een dag met temperaturen van net boven vriespunt en 100% vochtigheid gaat enkel een WP die niet draait geen defrosts hebben!
Temperaturen die je moet instellen moet je wat leren, maar met wat aanpassingen vind je wel een instelling die comfort geeft.
En ja, op een dag met temperaturen van net boven vriespunt en 100% vochtigheid gaat enkel een WP die niet draait geen defrosts hebben!
Ik denk dat er bij elk merk veel te leren is in gebruik en instellingen. Ik leer nog steeds bij hier.Tommie12 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:50:
Toch een beetje tegengas. Ben heel tevreden met een Daikin Multi die vrijwel het hele jaar gebruikt wordt om te verwarmen en te koelen in de zomer.
Dat zie ik ook als grootste probleem van de airco voor verwarming. Ik heb twijfels of het voor iedereen geschikt is. Bij een CV-ketel was dat veel makkelijker meestal. Je stelt de thermostaat in en de rest gaat vanzelf. Airco heeft toch wat meer mitsen en maren voor mijn gevoel, en elk merk weer anders.
Ja en nee...Sjamo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat er bij elk merk veel te leren is in gebruik en instellingen. Ik leer nog steeds bij hier.
Dat zie ik ook als grootste probleem van de airco voor verwarming. Ik heb twijfels of het voor iedereen geschikt is. Bij een CV-ketel was dat veel makkelijker meestal. Je stelt de thermostaat in en de rest gaat vanzelf. Airco heeft toch wat meer mitsen en maren voor mijn gevoel, en elk merk weer anders.
Ik heb het genoeg gezien dat mensen hun CV gebruiken als een kolenkachel.
's ochtends is het koud, dus thermostaat op 25, 'dan wordt het snel warm'.
Een paar uur later loopt het zweet tussen je billen, en gaat die terug naar 15 tot het weer 'fris' wordt...
Als je dan uitlegt wat een thermostaat doet, dan nog denken ze dat het allemaal sneller en zuiniger is om daar zelf de hele tijd aan te draaien...
Maar idd, met een airco moet je misschien toch wat meer tunen.
Wandmodellen zijn ook nooit bedoelt geweest als hoofdverwarming was de gedachte van veel fabrikanten, daarvoor heb je de vloermodellen, met de steeds hogere gasprijzen gaan mensen ermee verwarmen.Sjamo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat er bij elk merk veel te leren is in gebruik en instellingen. Ik leer nog steeds bij hier.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 15:07 ]
Niet de juiste.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:25:
[...]
Moet ik nog meer zeggen?
Buitentemp -10
2.5kw unit: 1.52kw
3.5kw unit: 2.17kw
[Afbeelding]
/f/image/MttVT35iyT19ZTbeNxc8wL4O.png?f=fotoalbum_large)
Maar mensen kijken niet naar deze kleine lettertjes. Bij de meeste leveranciers zien het er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WgZM4JcpxUXtyhJATQ9IJqwB.png?f=user_large)
Dan ben je toch wel echt genaaid als je dacht dat het warm genoeg zou zijn. Op de specsheets als je echt goed kijk staat er 2.24/2.30/2.35 kW inderdaad voor de 2.0 - 3.5 kW voor als het koud is.
Maar installateurs adverteren met een hele grote groene A+++ en 4.0 kW nominaal vermogen voor de RXM35.
Sws is het vergelijk met een CV installatie met radiatoren scheef. Een gemiddelde Nederlandse woning heeft misschien 8 radiatoren in huis hangen waardoor je vanuit meerdere plekken in huis warmte kan sturen daar waar mensen overstappen naar L/L WP er meestal maar eentje hebben hangen. Dat maakt het sturen van de beste temp bij dezen buitentemperaturen een grotere uitdaging.Tommie12 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:57:
[...]
Ja en nee...
Ik heb het genoeg gezien dat mensen hun CV gebruiken als een kolenkachel.
's ochtends is het koud, dus thermostaat op 25, 'dan wordt het snel warm'.
Een paar uur later loopt het zweet tussen je billen, en gaat die terug naar 15 tot het weer 'fris' wordt...
Als je dan uitlegt wat een thermostaat doet, dan nog denken ze dat het allemaal sneller en zuiniger is om daar zelf de hele tijd aan te draaien...
Maar idd, met een airco moet je misschien toch wat meer tunen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dat doet elk fabrikant, dat is de R variant, ook daar zie ik geen issue, 4kw is zijn maximaal vermogen.w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:10:
[...]
Niet de juiste.
[Afbeelding]
Maar mensen kijken niet naar deze kleine lettertjes. Bij de meeste leveranciers zien het er zo uit:
[Afbeelding]
Dan ben je toch wel echt genaaid als je dacht dat het warm genoeg zou zijn. Op de specsheets als je echt goed kijk staat er 2.24/2.30/2.35 kW inderdaad voor de 2.0 - 3.5 kW voor als het koud is.
Maar installateurs adverteren met een hele grote groene A+++ en 4.0 kW nominaal vermogen voor de RXM35.
Die energielabels kloppen wel, een A++ is onzuiniger dan A+++.
Of dat nou 0,0001kw is of 1,0kw is irrevant.
Menig CV warmtepomp krijgt ook moeite bij vorst dus ik zie het probleem niet, alleen die hebben een back-up element.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 15:20 ]
Dan is de warmteverliesberekening mis gegaan, Daikins hebben daar geen issue mee, mensen weten niet dat luchtverwarming anders werkt dan stralingswarmte bij CV zoals vloerverwarming, de meeste installateurs kennen niet anders dan koelen ipv verwarmen.flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:17:
[...]
ien de opgegeven vermogens zijn relatief nutteloos omdat die worden gemeten zonder defrosts. dus je nuttige warmte ligt vaak een stuk lager, vooral als de omstandigheden ruk zijn buiten zoals wind, hoge luchtvochtigheid en vlak boven vriezen. de units die regeltechnisch heel rustig en vooral stil willen ontdooien zoals de daikins meestal doen vallen ze relatief snel door de mand ten opzichte van een panasonic die ernaast staat en schijt heeft aan geluid en gewoon een baksteen op dat gaspedaal gooit om maar zo snel mogelijk weer te kunnen verwarmen. zulke units zijn dan ineens in het voordeel, vooral in nederland is dat "gewenst" gedrag ivm ons boutklimaat.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 15:25 ]
RXM R9 is de nieuwe. De Ms zijn oud. En bullshit dat het bij elke fabrikant fout gaat.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:16:
[...]
Dat doet elk fabrikant, dat is de R variant, ook daar zie ik geen issue, 4kw is zijn maximaal vermogen.
Die energielabels kloppen wel, een A++ is onzuiniger dan A+++.
MHI budget model, de SRC35ZS / SRK35ZS doet gewoon wat het moet doen. "3.5 kW" op stickertje, Pdesign 3.0 kW, en gewoon 3.0 kW bij -10. Heel simpel en geen addertje onder het gras zoals de RXM-whatever waarbij het niet uitmaakt welke je koopt, het is allemaal ~2.5 kW bij verwarmen.
Lekker A+++ neerzetten als verwarmen en vervolgens niet tegen kou kunnen is op het randje van bedrog. Technically correct. En heel lekker voor de klant als die vervolgens in de kou zit.
[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 30-11-2023 15:26 ]
Het staat er gewoon bij in koeieletters wat het verwarmvermogen is bij -10.w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:25:
[...]
RXM R9 is de nieuwe. De Ms zijn oud. En bullshit dat het bij elke fabrikant fout gaat.
MHI budget model, de SRC35ZS / SRK35ZS doet gewoon wat het moet doen. "3.5 kW" op stickertje, Pdesign 3.0 kW, en gewoon 3.0 kW bij -10. Heel simpel en geen addertje onder het gras zoals de RXM-whatever waarbij het niet uitmaakt welke je koopt, het is allemaal ~2.5 kW bij verwarmen.
Ontdooigedrag is ingeprogrameerd en heeft niks te maken met je verliesberekening.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
[...]
Dan is de warmteverliesberekening mis gegaan, Daikins hebben daar geen issue mee.
Dat jik er geen last van hebt wilt niet zeggen dar het geen probleem is voor anderen.
Als die unit op 5 hoog op een dak stast word het snel een ander verhaal...
Heb al vaal zat gehad dat men muurtjes moet plaatsen om de unit te helpen ontdooien.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 15:28 ]
koeieletters inderdaadmr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:26:
[...]
Het staat er gewoon bij in koeieletters wat het verwarmvermogen is bij -10.
9 van de 10 verkopers meldt dat niet eens. Zoals deze, https://www.mijnklimaatshop.nl/daikin-perfera-ftxm35r.html - dus een leek moet doorklikken naar de pdf, scrollen naar pagina 10 en die ene regel vinden.
Als regel 1 van de tekst staat
En regel 2 op de main specs: 4.0 kW verwarmen!Met een seizoensrendement tot A+++ op zowel verwarmen als koelen is de Daikin Perfera de perfecte manier om uw ruimte gas-loos en zuinig op de gewenste temperatuur te krijgen.
[ Voor 50% gewijzigd door w00key op 30-11-2023 15:33 ]
Dat zijn keuze,s inderdaad, hier heb ik een tussenwoning en is het onacceptabel als een buitenunit staat te schreeuwen, geheid levert dat burenruzie op en kan je de zaak uitzetten(je zit namelijk ook met die 40/45db wetgeving).flippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:17:
[...]
en de opgegeven vermogens zijn relatief nutteloos omdat die worden gemeten zonder defrosts. dus je nuttige warmte ligt vaak een stuk lager, vooral als de omstandigheden ruk zijn buiten zoals wind, hoge luchtvochtigheid en vlak boven vriezen. de units die regeltechnisch heel rustig en vooral stil willen ontdooien zoals de daikins meestal doen vallen ze relatief snel door de mand ten opzichte van een panasonic die ernaast staat en schijt heeft aan geluid en gewoon een baksteen op dat gaspedaal gooit om maar zo snel mogelijk weer te kunnen verwarmen. zulke units zijn dan ineens in het voordeel, vooral in nederland is dat "gewenst" gedrag ivm ons boutklimaat.
De keuze van Daikin was ook omdat die stil was, een de-frost duurt 8 minuten, ook weer niet spannend.
Het zijn allemaal keuze,s die je afweegt om tot een eind conclussie te komen, deze buitenunit durf ik nog wel op het balkon van een appartement te zetten.
Buren slapen met open slaapkamer raam en ik ook, buitenunit is niet te horen(alleen tijdens mist hoorbaar gezien de ventilator harder draait).
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2023 15:50 ]
Grap is alleen dat de panasonics op het gehoor evenveel geluid maken als de daikins...mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:45:
[...]
Dat zijn keuze,s inderdaad, hier heb ik een tussenwoning en is het onacceptabel als een buitenunit staat te schreeuwen, geheid levert dat burenruzie op en kan je de zaak uitzetten(je zit namelijk ook met die 40/45db wetgeving).
De keuze van Daikin was ook omdat die stil was, een de-frost duurt 8 minuten, ook weer niet spannend.
Het zijn allemaal keuze,s die je afweegt om tot een eind conclussie te komen, deze buitenunit durf ik nog wel op het balkon van een appartement te zetten.

Toen ik hem kocht was dit 1 van de stilte buitenunit,sflippy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:50:
[...]
Grap is alleen dat de panasonics op het gehoor evenveel geluid maken als de daikins...
Anyway. Vanochtend 2 defrosts gehad, maar sinds het zonnetje schijnt geen defrosts meer en 23 graden binnen. Ik klaag niet. 2 hoog, en de unit staat compleet vrij op een plat dak. Ik hoop niet dat ik muurtjes moet maken vanwege ijs @flippy
Ik heb hier een Daikin Perfera multisplit (3,5 woonkamer + 2,5 slaapkamer op 5kwh buitenunit)
Moest ik de keuze nog eens maken zou ik toch voor 2 losse singlesplits gaan. Waarom? Dan kan ik 24/7 de woonkamer te koelen of warmen zonder geluiden door de leidingen in de slaapkamer te horen klotsen.
Daarbij kan ik dan ook de woonkamer koelen/warmen en de slaapkamer alleen ventileren.
Verder is MHI of ME toch handiger als je multi wil omdat je daar wel gebruik kunt maken van de "bleeding hack" (Woonkamer koelen en slaapkamer ventileren waarbij de "ventilatie" ook een beetje koelt)
Bij Daikin ontbreekt die functie helaas.
In de toekomst wil ik een 2e airco in een andere slaapkamer. die kan dan worden aangesloten op de huidige 5kwh buitenunit (dat wordt dan 2 slaapkamers van 2,5 op het huidige 5kwh buitendeel)
Dan laat ik een 2e buitendeel van 3,5 plaatsen voor de woonkamer zodat die een 3,5 singlesplit wordt.
(dan moeten ze dat even andersom aansluiten maar ze zijn dan toch bezig voor de slaapkamers)
Moest ik de keuze nog eens maken zou ik toch voor 2 losse singlesplits gaan. Waarom? Dan kan ik 24/7 de woonkamer te koelen of warmen zonder geluiden door de leidingen in de slaapkamer te horen klotsen.
Daarbij kan ik dan ook de woonkamer koelen/warmen en de slaapkamer alleen ventileren.
Verder is MHI of ME toch handiger als je multi wil omdat je daar wel gebruik kunt maken van de "bleeding hack" (Woonkamer koelen en slaapkamer ventileren waarbij de "ventilatie" ook een beetje koelt)
Bij Daikin ontbreekt die functie helaas.
In de toekomst wil ik een 2e airco in een andere slaapkamer. die kan dan worden aangesloten op de huidige 5kwh buitenunit (dat wordt dan 2 slaapkamers van 2,5 op het huidige 5kwh buitendeel)
Dan laat ik een 2e buitendeel van 3,5 plaatsen voor de woonkamer zodat die een 3,5 singlesplit wordt.
(dan moeten ze dat even andersom aansluiten maar ze zijn dan toch bezig voor de slaapkamers)
Zeker, maar dat zegt niet dat de andere merken/types lawaaibakken zijn. Puur op het gehoor vind ik daikins en vooral LG vrij indringend door de hoge " jank" die erin zit, ME en vooral MHI hebben een veel lagere toon. Op papier is het mogelijk harder maar voor het gehoor is het een stuk minder beledigend op de lange termijn.mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:51:
[...]
Toen ik hem kocht was dit 1 van de stilte buitenunit,s
En nee, ik ben geen airco sommelier maar het valt op als je uren op een dak staat met een oerwould van die dingen om je heen...
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 30-11-2023 15:59 ]
Durft iemand iets te roepen of dit gedrag van mijn airco normaal is, energieverbruik?Sebazzz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:49:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een grafiek van vandaag. Beetje lastig te lezen, maar hier staat:
- Alle ventilatoren op ik op “auto” staan
- De hele dag staat de woonkamer aan, dit unit zit op drie meter leiding van het buitenunit. Doeltemperatuur 18 graden tot 12:00 uur, daarna 20 graden. Hij komt nooit op doeltemperatuur bij de eettafel verderop, maar volgens het binnenunit zelf ook niet - ondanks ik bij het plafond daar 21 graden meet.
- Rond 7 uur zet in het rechter binnenunit op de grote zolder, wat ook mijn thuiskantoor is, aan.
- Ik zet rond half tien de binnenunits in de slaapkamers aan. Deze gaan nog niet verwarmen en de ventilator staat letterlijk stil, omdat ze door het bleeding effect al boven hun setpoint zijn (de ingekleurde vlakken zijn de huidige temperatuur)
- Uiteindelijk begint het unit in de kleine kamer te werken en de losse sensor die ik daar hebt hangen laat zien dat de temperatuur zelfs hoger wordt
- Master bedroom doet de hele dag maar half wat, ik heb het niet in de gaten gehouden maar de fan stond vaker uit dan aan.
- Om 18:15 schakelt het zolder unit uit, want ik ben klaar met werken. Het afgenomen vermogen zakt in en stijgt daarna weer snel.
- Om 20:15 schakel ik de units van alle slaapkamers uit. Niet te zien op de grafiek, maar kort is het verbruik 600W en schiet daarna terug naar 1000W. Op dat moment staat dus weer alleen de woonkamer aan.
RAS5M34 trouwens, die bij 2 graden een COP van 4 moet halen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja in mijn geval is het dus maar 1 muur (hoekwoning) voor en achter is het een pui met onder de ramen een dubbel paneel waar nagenoeg geen isolatie tussen zit. Dat moet ik dus zelf isoleren...Chatslet schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:48:
[...]
Is al even terug maar destijds in 2021 verschilde dat niet veel met schuim of balletjes. Het isolatiebedrijf heeft dit toen specifiek geadviseerd omdat ik me zorgen maakte om doorslag van vocht en ze zelf ook wel het vermoeden was dat dat een probleem zou kunnen worden. Hier is het ook niet in alle muren gegaan omdat de aanbouw die als een L vorm om het huis zit al was geïsoleerd. Heb het even voor je nagezocht; ik was EUR 1754,30 voor 50 m2 kwijt. Ik heb toen achteraf nog subsidie teruggevraagd en dat was 19 euro per m2 dus kreeg nog EUR 950,00 terug. Onder de streep was ik dus 804,30 kwijt.
In mijn optiek dus niet heel duur maar het comfort wat je er voor terug krijgt en de energie die je bespaard is echt enorm. Dat heb je dus heel snel terugverdiend. Overigens zou ik ik jouw situatie meteen doorpakken en alle muren laten doen anders ga je verschil in comfort merken en je gaat er hoe dan ook flink energie mee besparen. In kosten ga je er sowieso weinig van merken omdat het zwaartepunt bij de voorrij kosten zit en een paar m2 meer je niet zo heel veel meer gaat kosten.
Maar het is dus maar 25m2 omdat het een halve muur is. Bovenste deel moet van buiten af geisoleerd worden, isolatie zit achter de leien.
Waar vind ik het -10 vermogen van deze unit? ik zie alleen -7, bij MHI is het zeer lastig te vinden.w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:25:
[...]
RXM R9 is de nieuwe. De Ms zijn oud. En bullshit dat het bij elke fabrikant fout gaat.
Lekker A+++ neerzetten als verwarmen en vervolgens niet tegen kou kunnen is op het randje van bedrog. Technically correct. En heel lekker voor de klant als die vervolgens in de kou zit.
Ik zou, ondanks alle lovende kritieken van de ondergewaardeerde “kenners” hier blind weer opnieuw kiezen voor de Perfera R 3,5kW. Dat het op papier niet voldoet aan/voor bepaalde huishoudens zou kunnen maar hier verwarm ik 155m3 met 1 unit ook bij -8 zonder ook maar in de buurt te komen van bijstoken. Vind ervan wat je wilt mij boeit het echt helemaal niks, hier doet de set voortreffelijk z’n werk.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier ook dik tevreden met mijn Daikin Perfera 5kwh
vanmorgen 3 defrost's gehad en daarna niet meer, ik krijg het binnen met gemak 21 graden met deze buitentemperatuur, en ik vermoed dat het nog niet op zijn max zit.
Met een verbruik van ongeveer 10 kWh per dag momenteel ( 16 uur ) met 24/7 zit ik wat hoger.
Ik verwarm nu inmiddels al voor het derde jaar en het bevalt zo goed dat de slaapkamers inmiddels ook zijn voorzien van een Daikin sensira 2.5 kWh en als ik kijk wat daar het verbruik van is..<1.5 kWh per dag ( 0,2/ 0,3 kWh per uur dus valt ook dat behoorlijk mee.
vanmorgen 3 defrost's gehad en daarna niet meer, ik krijg het binnen met gemak 21 graden met deze buitentemperatuur, en ik vermoed dat het nog niet op zijn max zit.
Met een verbruik van ongeveer 10 kWh per dag momenteel ( 16 uur ) met 24/7 zit ik wat hoger.
Ik verwarm nu inmiddels al voor het derde jaar en het bevalt zo goed dat de slaapkamers inmiddels ook zijn voorzien van een Daikin sensira 2.5 kWh en als ik kijk wat daar het verbruik van is..<1.5 kWh per dag ( 0,2/ 0,3 kWh per uur dus valt ook dat behoorlijk mee.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Pdesign = -10 vermogen bij MHI. Dus op Eurovent,mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:51:
[...]
Waar vind ik het -10 vermogen van deze unit? ik zie alleen -7, bij MHI is het zeer lastig te vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZZz2AxK0vDtDwxzO3SRSgYlC.png?f=user_large)
Ook andere fabrikanten zoals Gree / Haier hebben hier last van, dat ze als buitendeel vriest er gelijk vermogen tekort is; maar dat verwacht je iets eerder bij C merken dan Daikin die toch wel als A merk wordt gezien.
De 2MXM/3MXMs zijn wel okay; maar ook niet fantastisch, een 2MXM50A zit op 3.4 kW op -10. Dat is maar ietsjes beter dan een simpele MHI budget ZS 3.5 = 3.0 kW bij -10 en je moet die 3.4 dan delen met 2 of 3 delen binnen.
Updated grote vergelijkingstabel:
/f/image/QlljyXoJpLqR29061SGBRhNv.png?f=fotoalbum_large)
Heb via wasco de 2/3MXM-A gegevens kunnen invullen. Geen detailed specs voor compressor type en rating, maar ik vind het sneu dat je zelfs bij de hele grote Daikins dus gewoon een straalkachel moet bijzetten om de Pdesign Heataing te halen.
4.28 kW bij -10 voor de 3MXM68A kan echt niet, daar koppel je snel 3x 3.5 kW = 10.5 kW aan binnenunits aan en krijg je dus niet eens genoeg hete gas voor eentje. Ik heb het dubbel moeten checken maar klopt echt...
/f/image/ukxeuYDFUwFS6r25NucET5Wd.png?f=fotoalbum_large)
Voor pendelen is de Min % kolom belangrijk - grote regelbereik = kan rustig doordraaien. Dan zie je waarom de 3MXM68N en A zo irritant zijn, ze starten met hoog vermogen vergeleken met MHI SCM of zelfs LG.
Je ziet ook waarom mijn LG MU3R19 die nooit hoeft te defrosten - zelfde DKT208MA compressor en warmtewisselaar als de MU4R25 en kan die kan gewoon 7.16 kW bij -10 afgeven - mijne is alleen anders geprogrammeerd. Nog steeds niets wits op de koelvinnen buiten en staat ondertussen rustig met 800W x ~4 COP = 3.2 kW te verwarmen op zijn gemak.
Net als in bovenstaande plaatjes zijn bij defrosts hier ook een hoge piek te zien in het stroomverbruik. Hij gaat elke keer kort naar 1500w+ om vervolgens de dalen richting the 700w. Elke keer bij die piek komt er enorm warme lucht uit de binnenunit. Is dit niet zeer inefficient en werkt en snelle nieuwe defrost in de hand? Zou het zinvol zijn om de demand control op 60% ofzo te zetten om deze piek te verlagen, of is dit contra productief met een defrost?
Wat betreft units waarvan de verwarmingscapaciteit bij -10c veel afwijkt van hun opgegeven vermogen, dan is de panasonic CU-VZ9SKE toch wel de koning. Die kan als 2,5kW unit gewoon 3.6kW leveren bij -10 met een COP van 3,05. Erg jammer dat die nog niet leverbaar lijken te zijn in NL.
https://www.eurovent-cert...B0%5D=2016#access-results
Wat betreft units waarvan de verwarmingscapaciteit bij -10c veel afwijkt van hun opgegeven vermogen, dan is de panasonic CU-VZ9SKE toch wel de koning. Die kan als 2,5kW unit gewoon 3.6kW leveren bij -10 met een COP van 3,05. Erg jammer dat die nog niet leverbaar lijken te zijn in NL.
https://www.eurovent-cert...B0%5D=2016#access-results
Net hier ook weer eerste defrost gehad.
Tot nu toe zeer tevreden heb met deze dagen slechts 1 defrost gehad op 24 uur tijd stoken.
Helaas zakt op deze tijd onze temperatuur op de benedenverdieping enorm had naar onder dat ik vanaf morgen toch weer de verwarming ga aanzetten.
Op 15 minuten tijd gaan we van 22 graden naar 17,5 graden.
Ik ga wel ook binnenkort een blowertest laten uitvoeren. (Zelf weet ik al waar veel warmte verloren gaat)
De open trap naar boven, schouw van open haard en meerdere ventilatiegaten zullen hier ook niet bepaald bij helpen.
Best jammer dat ik hiervoor de verwarming terug ga aan doen want de airco kan het goed verwarmen en een defrost is normaal maar met een zoontje van 2 en een koukleum van een vriendin zijn dit niet fijne omstandigheden voor hun om in deze temperaturen te moeten zitten.
Ikzelf heb er minder moeite mee want weet dat na de defrost alles toch weer snel op temperatuur bijkomt.
(Mischien probeer ik het nog wat uit te stellen want opzich krijgt de airco het wel allemaal netjes getrokken)
Tot nu toe zeer tevreden heb met deze dagen slechts 1 defrost gehad op 24 uur tijd stoken.
Helaas zakt op deze tijd onze temperatuur op de benedenverdieping enorm had naar onder dat ik vanaf morgen toch weer de verwarming ga aanzetten.
Ik ga wel ook binnenkort een blowertest laten uitvoeren. (Zelf weet ik al waar veel warmte verloren gaat)
De open trap naar boven, schouw van open haard en meerdere ventilatiegaten zullen hier ook niet bepaald bij helpen.
Best jammer dat ik hiervoor de verwarming terug ga aan doen want de airco kan het goed verwarmen en een defrost is normaal maar met een zoontje van 2 en een koukleum van een vriendin zijn dit niet fijne omstandigheden voor hun om in deze temperaturen te moeten zitten.
Ikzelf heb er minder moeite mee want weet dat na de defrost alles toch weer snel op temperatuur bijkomt.
(Mischien probeer ik het nog wat uit te stellen want opzich krijgt de airco het wel allemaal netjes getrokken)
@w00key Ik mis de (s)cop tabel nog in jouw vergelijking.
Bijna 5 graden in een kwartier?? Hoeveel kW gebruik je per dag , of hoeveel watt op het moment van stoken?Philtjens schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:57:
Zet gewoon de CV er weer bij aan. Neem aan dat u vrouw en kind lief heeftPhiltjens schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:57:
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Snap je twijfel. Kan alleen als hij hem bijv pas om 17:00 aan zet. Of natuurlijk de ramen tegen elkaar open heeft staan.Rsport40 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:10:
[...]
Bijna 5 graden in een kwartier?? Hoeveel kW gebruik je per dag , of hoeveel watt op het moment van stoken?
Ik en mijn dochter hebben dezelfde, ook 150 m3 en gaat prima, zeer tevreden mee.Servee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:56:
Ik zou, ondanks alle lovende kritieken van de ondergewaardeerde “kenners” hier blind weer opnieuw kiezen voor de Perfera R 3,5kW. Dat het op papier niet voldoet aan/voor bepaalde huishoudens zou kunnen maar hier verwarm ik 155m3 met 1 unit ook bij -8 zonder ook maar in de buurt te komen van bijstoken. Vind ervan wat je wilt mij boeit het echt helemaal niks, hier doet de set voortreffelijk z’n werk.
Of je hebt een extreem groot huis en een onderbemeten warmtepomp of je woont in een tocht hut.vdr01 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:10:
[...]
Zet gewoon de CV er weer bij aan. Neem aan dat u vrouw en kind lief heeftIk moet zelf ook altijd bijstoken met dit weer. Dus gisteren de gaskachel bijgezet voor wat hulp.
Ik heb de afgelopen 3 jaar de CV niet meer aangehad. Wij gebruiken alleen nog maar gas voor het verwarmen van water.
Ook tijdens defrosts (duurt hooguit een minuut of 10/15?) en in die tijd koelt het nog niet eens een halve graad af.
Zit nu gemiddeld op 13kw per 24 uur op 22° temp ingesteld.Rsport40 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:10:
[...]
Bijna 5 graden in een kwartier?? Hoeveel kW gebruik je per dag , of hoeveel watt op het moment van stoken?
Is wel een 5kw model dus qua verbruik vind ik het op zich nog redelijk meevallen.
In de zomer wek ik op goede dagen 25 tot 26 KW op waardoor ik nu dus 2 dagen van kan warm stoken.
Als we met verwarming stoken daalt de temperatuur ook wel maar niet zo veel en snel als nu.
Heb wel (nog geen) spouwmuurisolatie staat gepland op 18 december.
Ga ik morgen waarschijnlijk ook doen eerst de boel ontluchten en dan proberen hybride te stoken maar dat ben ik nog aan het uitzoeken wat de beste methode zal zijn.vdr01 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:10:
[...]
Zet gewoon de CV er weer bij aan. Neem aan dat u vrouw en kind lief heeftIk moet zelf ook altijd bijstoken met dit weer. Dus gisteren de gaskachel bijgezet voor wat hulp.
Nee heb wel veel plaatsen waar kou doorkomt daar zijn we ons bewust van maar gaan verbouwen en dit word dan allemaal ook aangepakt en hoop een groot deel goed te maken ga er denk ik wel een blowertest aan vast hangen want dit is wel extreemWortel87 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:13:
[...]
Snap je twijfel. Kan alleen als hij hem bijv pas om 17:00 aan zet. Of natuurlijk de ramen tegen elkaar open heeft staan.
Bij CV is het een kwestie van de Thermostaat op 20 zetten en klaar?Sjamo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:54:
[...]
Ik denk dat deze drie punten hier belangrijke oorzaken voor zijn:
1 Omdat de installatiebranche ca 40 jaar ervaring heeft met CV en het bijbehorend afgifte systeem;
2 Omdat CV ketels voor nieuwere woningen een belachelijke hoog vermogen hebben.
3 Omdat de installatiebranche alles zo inregeld zodat het bij -15 nog warm wordt.
Nu gas wat duurder is geworden zien mensen hoe inefficient de CV vaak is. Vooral de punten 2 en 3 zorgen voor veel verlies in normaal bedrijf.
Ja L/L vraagt wat meer aandacht, echter ik verwacht dat dat over een paar een stuk beter zal zijn.
De mensen in dit topic, heb ik de indruk, zijn in het bijzonder gericht op efficientie en finetuning. Net zo iets als in het CV tuning topic
[ Voor 5% gewijzigd door Nomind op 30-11-2023 19:26 ]
Nee hoor heb zelfs een relatief kleine ruimte en een (te grote) airco genomen omdat de isolatie nog niet op pijl was.BlazeMuis schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:19:
[...]
Of je hebt een extreem groot huis en een onderbemeten warmtepomp of je woont in een tocht hut.
Ik heb de afgelopen 3 jaar de CV niet meer aangehad. Wij gebruiken alleen nog maar gas voor het verwarmen van water.
Ook tijdens defrosts (duurt hooguit een minuut of 10/15?) en in die tijd koelt het nog niet eens een halve graad af.
Bedoeling is ook dat ik van het gas af kom.
Verbruik nu elke maand 20 tot 30 kuub gas maar dit is dan voor douche/bad.
Hiervoor ga ik een WPB plaatsen en zo bespaar ik alweer een dikke 300kuub gas op jaarbasis gemiddeld (afkomend van 2100 voor energiecrisis en vorig jaar nog maar 750 verbruikt)
Heb altijd wel geweten dat we redelijk wat verlies hadden maar dat het zoveel zou zijn dat wist ik niet.
Ik heb wel een idee waar de tocht plaatsen zijn maar ga hiervoor toch een blowertest laten doen aangezien het probleem toch een stuk groter lijkt te zijn.
12kW per dag is dan weer niet veel. Gemiddeld dus zo'n 500watt per uur.Philtjens schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:20:
[...]
Zit nu gemiddeld op 13kw per 24 uur op 22° temp ingesteld.
Is wel een 5kw model dus qua verbruik vind ik het op zich nog redelijk meevallen.
In de zomer wek ik op goede dagen 25 tot 26 KW op waardoor ik nu dus 2 dagen van kan warm stoken.
Als we met verwarming stoken daalt de temperatuur ook wel maar niet zo veel en snel als nu.
Heb wel (nog geen) spouwmuurisolatie staat gepland op 18 december.
Nee valt heel goed mee bij de 7/10 graden buiten temperatuur zat ik rond de 350 watt.Rsport40 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:34:
[...]
12kW per dag is dan weer niet veel. Gemiddeld dus zo'n 500watt per uur.
Airco loopt goed enkel bij defrost verlies ik veel en snel temperatuur binnen.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic