Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:15:
[...]
Op welke fanstand heb je ze staan dan? Bij de LG units die ik heb kan je ze handmatig instellen of kiezen voor "nature aka auto". Die stand is niet zo slim.
Als wij niet aanwezig zijn zet ik ze op med-high of high. Zodra we er zijn gaan ze naar medium of low-medium.
Wanneer je ze wat minder hard laat blazen moet de compressor harder werken om de uitgaande temperatuur te verhogen. Vaak helpt het om de fanspeed dan iets te verhogen.
En als ik je screenshot zo zie stonden ze dus uit. Als je daarna naar 24 graden setpoint gaan moeten ze echt wel aan de bak. Dat met het weer van gisteren krijg je uiteraard defrosts.
De stand stond op low/med. De unit stond heel rustig te blazen.
Uiteindelijk is het verwachtingspatroon wat hier belangrijk is. Wanneer ik mij meer had verdiept in de materie had ik kunnen leren dat het verwarmen in vrieskou een potentieel probleem kon zijn. Over een defrost had ik nog niet gehoord nadat ze al een paar maanden aan de muur hingen.
Tuurlijk, je hoort overal dat het "harder moet werken" maar wat er echt aan de hand is, dat is aan mijn voorbij gegaan.
En als je er over na gaat denken is het allemaal logisch. In de zomer blaast de buitenunit hele warme lucht.
Gisteren ben ik eens naar buiten gegaan en ik kan je vertellen dat het echt heel erg koud is wat er uit komt.
En wanneer het dan rond het vriespunt is met dichte mist dan is het rekensommetje snel gemaakt.
Wanneer het in de zomer warm is zet je "eventjes" de airco aan in de slaapkamer en het wordt heerlijk koel.
Dat is iets wat wel al jaren zien in vakantie huisjes, hotels, etc.
Hier hebben we allemaal wel mee te maken gehad. Nu het verwarmen met een warmtepomp hot-topic is ga je hier als consument soms te snel in mee. Maar ja....In de winter het "eventjes" snel warm hebben is dan ineens een ander verhaal.
Het is echt wel een andere manier van verwarmen. Zo is het bijv snel kouder wanneer de unit in defrost stand springt. Het tegenovergestelde is ook waar in de zomer. Wanneer de airco uit gaat is het best snel weer warm in de kamer.
Wanneer je met een warmtepomp eerst water in vloer verwarming gaat opwarmen (of koelen) zullen de schommelingen in temperatuur een stuk minder zijn en hiermee het comfort hoger.
Vrienden van ons hebben zo'n modern huis met warmtepomp. Het was heerlijk vertoeven in dit huis deze zomer. Heerlijk koel.
Ben wel benieuwd hoe zoiets nu presteert in de winter.
Binnenkort maar eens op de koffie