Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 149 Laatste
Acties:

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:06:
@w00key Ik mis de (s)cop tabel nog in jouw vergelijking.
SCOP is allemaal tussen de 4 en 5. Zeker bij multi is elke combinatie anders, Google op Daikin LOT10 en MHI LOT10 voor de online tool. Per 1000 m3 gas (x 8 kWh per m3 delen door SCOP) kost je dan 2000-1600 kWh, max 400 x 0.30 = €120 euro per jaar verschil tussen beste en slechtste. Niet super boeiend.

SCOP wordt ook bepaald door gekozen Pdesign en Daikin is daar koning in om de "3.5" als 2.5 kW heating op te geven. Minder hard werken = betere SCOP.

In de praktijk, als je te klein koop, dus een RXM35 voor een woonkamer met open keuken, is je verbruik veel hoger dan de getallen op de energielabel omdat je tegen max vermogen probeert te verwarmen. Buitenunit zit dan vol ijs en het is binnen niet eens echt warm. Die kWh/annum is alleen geldig bij een ruimte of huis met de Pdesign warmtevraag, dus een A++++ tussenwoning als je met minder dan 2.5 kW het warm wilt houden.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:01:
[...]

Pdesign = -10 vermogen bij MHI. Dus op Eurovent,

[Afbeelding]

Ook andere fabrikanten zoals Gree / Haier hebben hier last van, dat ze als buitendeel vriest er gelijk vermogen tekort is; maar dat verwacht je iets eerder bij C merken dan Daikin die toch wel als A merk wordt gezien.

De 2MXM/3MXMs zijn wel okay; maar ook niet fantastisch, een 2MXM50A zit op 3.4 kW op -10. Dat is maar ietsjes beter dan een simpele MHI budget ZS 3.5 = 3.0 kW bij -10 en je moet die 3.4 dan delen met 2 of 3 delen binnen.

Updated grote vergelijkingstabel:

[Afbeelding]

Heb via wasco de 2/3MXM-A gegevens kunnen invullen. Geen detailed specs voor compressor type en rating, maar ik vind het sneu dat je zelfs bij de hele grote Daikins dus gewoon een straalkachel moet bijzetten om de Pdesign Heataing te halen.

4.28 kW bij -10 voor de 3MXM68A kan echt niet, daar koppel je snel 3x 3.5 kW = 10.5 kW aan binnenunits aan en krijg je dus niet eens genoeg hete gas voor eentje. Ik heb het dubbel moeten checken maar klopt echt...

[Afbeelding]

Voor pendelen is de Min % kolom belangrijk - grote regelbereik = kan rustig doordraaien. Dan zie je waarom de 3MXM68N en A zo irritant zijn, ze starten met hoog vermogen vergeleken met MHI SCM of zelfs LG.

Je ziet ook waarom mijn LG MU3R19 die nooit hoeft te defrosten - zelfde DKT208MA compressor en warmtewisselaar als de MU4R25 en kan die kan gewoon 7.16 kW bij -10 afgeven - mijne is alleen anders geprogrammeerd. Nog steeds niets wits op de koelvinnen buiten en staat ondertussen rustig met 800W x ~4 COP = 3.2 kW te verwarmen op zijn gemak.
de daikin die zowat het meest verkocht word volgens mij heb je in het geel achter staan dat je die niet moet kopen
maar die er boven is nog erger?

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Maxwp schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:53:
[...]

de daikin die zowat het meest verkocht word volgens mij heb je in het geel achter staan dat je die niet moet kopen
Snap het ook niet helemaal. Heb die een paar jaar geleden ook gehad.

Die hield mijn kamer ruim op temperatuur en de bovenverdieping op 16 graden bij goede vorst. Kreeg wel elk uur een defrost maar totaal geen probleem om mn huis er mee te verwarmen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Dus volgens @w00key zou ik bloemetjes op de ramen moeten hebben en een vastgevroren buitenunit, goed om te weten.

Als het een keer strenger dan -12 gaat vriezen zal ik het je laten weten wanneer dat gaat gebeuren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:18
Nu -1° met 99% luchtvochtigheid en een dichte mist waarbij het zicht maar 20 meter is.
Niet echt ideaal voor een airco ivm defrosts.

• w00key
Maxwp schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:53:
[...]

Die daarboven wordt verkocht als 2.5 kW en dus in kleine ruimtes geïnstalleerd. Daar is 2.whatever aan warmte wel genoeg.

Voor de woonkamer en benedenverdieping zie ik heel vaak 3.5 geadviseerd worden, dat klopt als het echt 3.x kW verwarming kan leveren. Niet deze Daikin helaas.

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:09:
Dus volgens @w00key zou ik bloemetjes op de ramen moeten hebben en een vastgevroren buitenunit, goed om te weten.

Als het een keer strenger dan -12 gaat vriezen zal ik het je laten weten wanneer dat gaat gebeuren.
Nee hoor, je kan prima een huis of stookgedrag hebben dat goed bij een ~2 kW unit past.

Maar anderen die erop vertrouwen dat ze een 4.0 kW nominaal verwarming apparaat kopen ook zoiets kan leveren zijn soms minder blij met hun aankoop. Dan hang je je single split maar toch aan een 2MXM40 of 50 zodat het niet bij +1 al dicht vriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28
w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:41:
[...]

Die daarboven wordt verkocht als 2.5 kW en dus in kleine ruimtes geïnstalleerd. Daar is 2.whatever aan warmte wel genoeg.

Voor de woonkamer en benedenverdieping zie ik heel vaak 3.5 geadviseerd worden, dat klopt als het echt 3.x kW verwarming kan leveren. Niet deze Daikin helaas.
Krijg hier nog 2x 2 kW Perfera op de slaapkamers extra. Benieuwd hoe dat gaat.

Op de andere slaapkamer een Perfera 2,5 kW. Bevalt prima, maar verwacht met ren 2 kW ook wel vooruit te kunnen. Vandaar de keus.

.

• w00key
henidde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:45:
[...]

Krijg hier nog 2x 2 kW Perfera op de slaapkamers extra. Benieuwd hoe dat gaat.

Op de andere slaapkamer een Perfera 2,5 kW. Bevalt prima, maar verwacht met ren 2 kW ook wel vooruit te kunnen. Vandaar de keus.
Yeah de 2.0/2.5 doen gewoon wat ze moeten. Voor een slaapkamer wil je niet meer dan dat. Maar ik zie genoeg 3.5s hangen in 30-50 m2 en dat gaat niet altijd goed.

• henidde
w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:49:
[...]

Yeah de 2.0/2.5 doen gewoon wat ze moeten. Voor een slaapkamer wil je niet meer dan dat. Maar ik zie genoeg 3.5s hangen in 30-50 m2 en dat gaat niet altijd goed.
Moet zeggen dat de Perfera’s ons prima bevallen. Weliswaar geen ervaring met de 3,5 kWh, maar:

1x 5 kWh
2x 2,5 kWh
Binnenkort 2x 2 kWh

Dan is het eerst wel even klaar.

Zat eerst nog te denken aan 2x 1,5 kWh maar dat durf ik niet aan voor op de slaapkamers.

[ Voor 8% gewijzigd door henidde op 30-11-2023 21:02 ]

.

• w00key
henidde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:01:
[...]

Moet zeggen dat de Perfera’s ons prima bevallen. Weliswaar geen ervaring met de 3,5 kWh, maar:

1x 5 kWh
2x 2,5 kWh
Binnenkort 2x 2 kWh

Dan is het eerst wel even klaar.

Zat eerst nog te denken aan 2x 1,5 kWh maar dat durf ik niet aan voor op de slaapkamers.
In de vergelijkingstabel zie je dat de 2.5, 4.2 en 5.0 niet heel anders zijn dan andere merken. Het is de 3.5 die 2.5+10% is terwijl je op "4.0 kW nominaal" reken.

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:59
Rsport40 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:24:
Nu -1° met 99% luchtvochtigheid en een dichte mist waarbij het zicht maar 20 meter is.
Niet echt ideaal voor een airco ivm defrosts.
Dit is voor ons huis de eerste keer dat we kunnen testen met dit soort temperaturen en het is prachtig om te zien hoe het hele huis op 18 graden te houden valt. Hogere temperatuur kan ook maar dan krijg je defrosts.

Het is een vrijstaand huis en als je heel even naar buiten loopt voel je pas hoe ongelooflijk knap het is dat de buitenunit ons hele huis kan verwarmen.

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:54
@macmellow hier ook in het bezit van een Daikon stylish alleen dan de 5.0 kWh hier vanavond ook 3 keer een defrost gehad. Alleen ik krijg het idee dat ik ook nog moet bij verwarmen met gas. Ik heb de daikin op 22 graden ingesteld en blaast op stand 3. Maar enkele thermometers in de kamer geven 19c aan Heb jij nog specifieke instellingen?

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:46
flippy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:54:
[...]

begrenzers hebben in de prakijk weing nut voor particulieren, die zijn meer bedoelt voor commericele opstellingen met een GBS zoals priva en zelfs daar worden ze 90% van de tijd verkeerd gebruikt dan waar ze voor bedoelt zijn. ik heb al meerdere malen gezien dat demand control word gebruikt als thermostaat...

als je de boel netjes inregelt heeft demand control geen enkele noodzaak en werkt je alleen maar tegen in wat je probeert te bereiken.

en ik zou veel eerder een panasonic installeren dan een daikin vandaag de dag.
Bedankt om te reageren @flippy
Stelt me enigszins gerust wat je zegt over panasonic. Heb hier n multi CU-4Z68 en multi CU-3Z52 met 7 units in totaal, beide met theoretische scop 4.2. Had ik achteraf gezien mss wel anders moeten aanpakken. Maar ben pas beginnen lezen nadat ik ze al had plus had niet superveel keuze wegens verhuis en dringende verbouwing. Wilde meteen van stookolie af.
Ik vroeg me wel af of er veel verschil is in comfort en verbruik tussen de standaard tz binnenunits en hun (higher end?) etherea units en passen die op dezelfde buitenunits?

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Ik moet wel zeggen, mijn matig geïsoleerde benedenverdieping is niet warm te houden met demand control aan op mijn Daikin.

Bij 5°C en hoger werkt hij prima op 65%. Nu heb ik het uit gezet...

Zoals Flippy aangaf, als de unit met koud weer ff aan staat regelt ie vanzelf mooi terug. Zit met benedenunit op volle toeren op 1kW nu, prima want zonder demand control komt er dus wel goed warme lucht uit. Met die shit zelfs op 85% is er geen eer aan te behalen.

Boven prima, maar die extra isolatie kan ik niet morgen realiseren, dus demand control moet uit

Als de beneden verdieping net zoals boven is geïsoleerd, dan werkt demand control wel. Met DC aan kan ik boven continu verwarmen zonder dat de unit stopt. Dat is top dus, maar met buiten lage temperaturen moet ik boven maar accepteren dat ie aan/uit doet, anders blijft de woonkamer/keuken koud 😂

Ps: met demand control uit en de unit op powerful zie je wel wat ie naar 1 FTXJ35 kan sturen, windkracht op tornado en hete lucht komt er uit. 2kW doet de buitenunit alleen naar de benedenunit. Zo heb je binnen no time een paar graden erbij in die 120m3, dat is heerlijk

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 30-11-2023 23:53 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:51
Hoevaak is het nodig om airco filters te reinigen. Meningen zijn daar verdeeld over blijkbaar. Een reden heeft betrekking hoe relatief vuil de lucht is. Naast de a9 wonen zal er vermoedelijk meer gereinigd moeten worden. Mijn installateur riep 1x perjaar. In Mijn daikin handleiding staat 1x per 2 weken ? Wat is het nou ..

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Snarfie31 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:17:
Hoevaak is het nodig om airco filters te reinigen. Meningen zijn daar verdeeld over blijkbaar. Een reden heeft betrekking hoe relatief vuil de lucht is. Naast de a9 wonen zal er vermoedelijk meer gereinigd moeten worden. Mijn installateur riep 1x perjaar. In Mijn daikin handleiding staat 1x per 2 weken ? Wat is het nou ..
Ik zou zeggen op basis van zicht. Bekijk je filter eens na bijv twee weken.

Ik zit zelf midden in een verbouwing. Mijn vloerunit heeft na een maand zichtbaar vuil op het filter die ik even stofzuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:34
Met die mist gisteren heb ik de boel achter niet warm gekregen. Ik heb een villa van 120m2 met 3 garageboxen die goed geïsoleerd zijn met puien dubbel glas dubbele muren plafon isolatie maar mijn 3.5kw perfera kreeg de 3 boxen niet op temperatuur 19 graden. Mijn Mitsubishi Heavy Industries 9.5 kw die de rest doet had er minder moeite mee met de 80m2 verbruik gisteren 20kw dus nu ga ik een infrarood paneel erbij hangen boven het bureau voor dagen met veel mist. Moet je toch een backup hebben of een keramische kachel maar die verbruikt teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik doe dit 1 keer per kwartaal, samen met het bijvullen van de waterontkalker en grondigere huishoudrondje in het algemeen. Daar vallen ook dingen onder als motorolie checken van de auto etcetra. 1 zaterdagochtend per kwartaal voor gereserveerd ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Elke 2 weken maak ik de filters schoon.
Er zit dan een heel klein laagje stof in, voldoende om de luchtstroom minimaal te belemmeren en een minuut werk om het schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
TereZz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:24:
[...]

Ik zou zeggen op basis van zicht. Bekijk je filter eens na bijv twee weken.

Ik zit zelf midden in een verbouwing. Mijn vloerunit heeft na een maand zichtbaar vuil op het filter die ik even stofzuig.
Ga ik doen

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Dit is ook afhankelijk van de situatie en kun je gewoon op het gezicht doen. In de handleiding staat geloof ik eens per 2 maand of eens per kwartaal. Echter, wij hebben een hond en merken dat het echt wel vaker kan. Ik doe het elke 2 à 3 weken wel een keer. De filters op de slaapkamers heb ik maar 1x het afgelopen jaar hoeven doen aangezien ze amper aanstaan en de hond daar sowieso niet komt.

Een schoon filter schijnt beter te zijn voor de airco’s, het verbruik maar ik denk toch ook wel een beetje voor de gezondheid.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
ndjong schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:53:
[...]

Elke 2 weken maak ik de filters schoon.
Er zit dan een heel klein laagje stof in, voldoende om de luchtstroom minimaal te belemmeren en een minuut werk om het schoon te maken.
Met water stofzuiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gewoon stofzuigen met een zachte borstel (Dyson heeft bijvoorbeeld een erg zacht opzetstuk) gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Falcon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:36:
[...]

Ik doe dit 1 keer per kwartaal, samen met het bijvullen van de waterontkalker en grondigere huishoudrondje in het algemeen. Daar vallen ook dingen onder als motorolie checken van de auto etcetra. 1 zaterdagochtend per kwartaal voor gereserveerd ;)
Waterontkalker in een airco waar en hoe doe je dat. ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:11
Ik doe de filters van onze LG units altijd even andersom onder de kraan of de douchekop. 3 seconden en het is weer helemaal schoon. Even afdrogen en weer terug.
Afhankelijk van het gebruik doe ik het meestal gewoon maandelijks. Soms zijn ze best schoon maar ik heb wel het idee dat als ze niet eens gek veel stof hebben ze toch al wat luchtstroming beperken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Snarfie31 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:04:
[...]

Waterontkalker in een airco waar en hoe doe je dat. ?
In de lekbak en motorolie voor de compressor buiten :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Vanmorgen 14 graden beneden. Toch maar de CV bij laten stoken. (Door de defrosts met dit weer) Anders denkt de wederhelft dat ik aan het doorslaan ben. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:09:
Vanmorgen 14 graden beneden. Toch maar de CV bij laten stoken. (Door de defrosts met dit weer) Anders denkt de wederhelft dat ik aan het doorslaan ben. ;)
Of 24/7 verwarmen en de cv (er)uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Airco is 1 1/2 maand oud heb net een van de filters eruitgehaald zo te zien nog goed schoon. Wij roken niet en hebben geen huisdieren zal ook schelen. Dus die2 weken in de Daikin handleiding zullen mogelijk met heftige omstandigheden te maken hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR-xr5F1-v3Vsk0stnzLtlujQrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIKnPweHHisLHmYpCmlsKnYb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 01-12-2023 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
TereZz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:21:
[...]

Ik snap niet waarom sommige dat nog steeds niet doen met de huidige temperaturen.

Zo krijg je anders toch ook geen warmte in de meubels en muren en dus koelt de boel weer sneller af als je de verwarming weer uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Gisteren gemerkt dat de LG units (3.5 kW) onvoldoende werken met vrieskou en mist.
Iedere 30-40 min een defrost van circa 10 minuten.
Wanneer de warme luchtstroom wegvalt merk je dat het al snel onbehagelijk wordt.
Op dit soort dagen toch maar weer de ouderwetse CV aanslingeren.
De units lijken prima geschikt voor de lente, herfst en met koelen in de zomer. Met de vrieskou heb ik het idee dat ze tekort schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:09:
WAF heb ik ook met keuze audio apparatuur. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
BlazeMuis schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:31:
[...]

Ik snap niet waarom sommige dat nog steeds niet doen met de huidige temperaturen.

Zo krijg je anders toch ook geen warmte in de meubels en muren en dus koelt de boel weer sneller af als je de verwarming weer uitzet.
is toch niet heel raar? wanneer je ervoor kiest om alleen overdag te verwarmen en het bevalt prima qua comfort, is het toch juist onbegrijpelijk om 's nachts ook nog stroom te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
  • Laatst online: 12-08 07:16
mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:47:
[...]

Als die 2kw blijft draaien heb je ergens warmteverlies, dit kan vanalles zijn zoals een afzuigkap met defect terugslagklep, nabijgelegen raamroosters?

In iedergeval je hebt een grote luchtlek ergens en bij luchtverwarming kan het verbruik snel stijgen.

Die 26 graden indoor temperatuur is niet vreemd, de voeler zit in de unit als die op vollast gaat draaien stijgt dat, de fanstand en uitblaasklep stand heeft daar ook invloed op.

Je knijpt de fan toch niet?
Inmiddels ben ik gestart met 24/7 verwarmen. Dat gaat beter. Het grootste probleem lijkt de enorme afname in temperatuur als ik de unit helemaal uitzet. Dan koelt het af tot wel 13,5 graden. Als ik dan adhoc ga verwarmen, gaat de unit te pas en te onpas in defrost modus. Nu laat ik hem geleidelijk oplopen. In de nacht helemaal terug naar 16 graden, eco modus en stil modus. En dan over de dag richting 17:00 zit ik hem steeds een graadje hoger. Dan heb ik duidelijk minder defrost en is het verbruik acceptabel. Wel merk ik dat bij deze buitentemperatuur hij als moeite heeft om het stabiel op 19 graden te houden. Blijkbaar is de isolatie echt beroerd. Zoals iemand hier ook voorstelde, is het misschien een idee om een gordijn te hangen voor de trap. Al bij al denk ik dat mijn situatie niet ideaal is om met airco te verwarmen. Dus bij echte koude zal de cv ketel aan moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ko-ie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:34:
Gisteren gemerkt dat de LG units (3.5 kW) onvoldoende werken met vrieskou en mist.
Wanneer de warme luchtstroom wegvalt merk je dat het al snel onbehagelijk wordt.
De units lijken prima geschikt voor de lente, herfst en met koelen in de zomer. Met de vrieskou heb ik het idee dat ze tekort schieten.
Ik heb in mijn onderzoek dan ook gekeken naar merken die goed zijn met verwarmen in de winter. Kwam op een warmteverliesberekening op ongeveer 8kW verlies bij -10. Dus unit gezocht voor de begane grond en eerste verdieping die samen ongeveer dat vermogen halen. MHI 50ZS en een 35ZS, bewust single split. Ik heb de offerte overigens nog niet getekend, ben nu bezig met naar L/W kijken.

Mijn ouders redden het ook niet meer met hun Daikin 2MXM50N mulitsplit. Is ook niet gek want de unit is niet bemeten op het hele huis (220m2 vrijstaand 1980) te verwarmen. Maar ik ben dus bewust niet meer voor Daikin gaan kijken omdat die vrij belabberd presteerd bij lage temperaturen. Maximaal 3.4kW vermogen bij -10, en als ik het aantal defrosts zie zal dat eerder 2/3de zijn 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
Rijo038 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:36:
[...]

is toch niet heel raar? wanneer je ervoor kiest om alleen overdag te verwarmen en het bevalt prima qua comfort, is het toch juist onbegrijpelijk om 's nachts ook nog stroom te gaan gebruiken?
Als je dan overdag de cv er nog bij moet aanslingeren omdat je unit teveel aan het defrosten is tijdens het opwarmen van 14 graden naar ~20 graden, dan verbruik je ook nog eens veel meer stroom én gas.

Ik durf bijna te wedden dat je dan zelfs nog meer centen kwijt bent op die manier dan wanneer je 24/7 de airco aan hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:18
Gisteren was zowat het slechtste weer voor een L/L WP.
Temperatuur was hier 2°C en mist. Dan krijg je direct aanvriezen en dus defrosts.

Vandaag is het -2, en geen mist, en ik zie vrijwel geen defrosts, het loopt gewoon wat vlotter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
mr_evil08 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:55:
[...]

@Who_Dat Hang een gordijn op bij de opentrap, dit is een eigenschap van convectiewarmte, dit ga je niet oplossen met andere instellingen, warme lucht wil stijgen als er een "gat" in het plafond zit zal daar veel naartoe gaan(schoorsteen effect), als hier de deur naar de gang open staat knalt het verbruik ook omhoog, bij koelen in de zomer geen hinder van(kou gaat vrijwel niet naar boven in de zomer).
Dat idee van een gordijn heb ik ook al eens aan gedacht. Maar zou dat echt gaan helpen? Ik kan dat niet echt strak ophangen in mijn situatie. Dus blijven er grote kieren. Daarnaast heb ik wel een tussendeur naar de bovenverdieping (weliswaar boven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• belly89
  • Laatst online: 20:14
Hier redt hij het ook niet. Tot eind vorige week geen enkel probleem, met dit weer heeft hij meer moeite. Elk uur een defrost werkt niet mee. Dus nu begonnen met hybride verwarmen, dus airco en CV aan, zal moeten blijken hoe dit het beste werkt.

Ondanks dat toch 100m3 bespaard t.o.v. vorig jaar met meer graaddagen! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Laatst online: 17-04-2024
Who_Dat schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:43:
[...]

Dat idee van een gordijn heb ik ook al eens aan gedacht. Maar zou dat echt gaan helpen? Ik kan dat niet echt strak ophangen in mijn situatie. Dus blijven er grote kieren. Daarnaast heb ik wel een tussendeur naar de bovenverdieping (weliswaar boven).
ik heb het geprobeert met gordijn. en wat je in mijn geval ziet is dat de kamer sneller op temperatuur komt. en de airco sneller terug gaat in vermogen.

dus ja het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
henidde schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:01:
[...]

Dit is ook afhankelijk van de situatie en kun je gewoon op het gezicht doen. In de handleiding staat geloof ik eens per 2 maand of eens per kwartaal. Echter, wij hebben een hond en merken dat het echt wel vaker kan. Ik doe het elke 2 à 3 weken wel een keer. De filters op de slaapkamers heb ik maar 1x het afgelopen jaar hoeven doen aangezien ze amper aanstaan en de hond daar sowieso niet komt.

Een schoon filter schijnt beter te zijn voor de airco’s, het verbruik maar ik denk toch ook wel een beetje voor de gezondheid.
Net eruit gehaald airco is 1 1/2 maand oud ziet er nog schoon uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR-xr5F1-v3Vsk0stnzLtlujQrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIKnPweHHisLHmYpCmlsKnYb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Welke LG units heb je? En doe je aan een nachtverlaging of helemaal uit? Hier gaat het echt top met de LG units. Ja, wel meerdere defrosts gehad (6 afgelopen 24 uur) maar de temperatuur loopt wel gewoon netjes op.

Wanneer ik ze in de nacht uitzet en ze 3-5 graden moeten bijverwarmen krijg je met het weer zoals gister veel meer defrosts. Het weer was gisteren echt ideaal voor een defrost party.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:44
BlazeMuis schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:40:
[...]

Als je dan overdag de cv er nog bij moet aanslingeren omdat je unit teveel aan het defrosten is tijdens het opwarmen van 14 graden naar ~20 graden, dan verbruik je ook nog eens veel meer stroom én gas.

Ik durf bijna te wedden dat je dan zelfs nog meer centen kwijt bent op die manier dan wanneer je 24/7 de airco aan hebt staan.
ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat er voor iedere situatie een beste manier van handelen is. Het kan dus het beste zijn om 24/7 te verwarmen, omdat je anders echt aan comfort inlevert. Maar wanneer je het prima vindt om alleen overdag te verwarmen (zonder CV nodig te hebben etc.) en dat geeft voldoende comfort, dan is het toch ook best te begrijpen dat je dan niet 24/7 gaat verwarmen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0B|IA
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
Hi allemaal!

Ik lees inmiddels een flinke tijd mee en ben blij met veel tips die ik hier heb gelezen bij het aanschaffen van onze airco's. Dank daarvoor! Het heeft me oprecht geholpen.

Inmiddels de eerste volle maand met onze airco's verwarmd en dacht mijn ervaringen te delen, wie weet heeft iemand er in de toekomst wat aan. Onze situatie:
  • Vorig jaar oktober een bovenwoning (110m2, plafondhoogte 3.20 meter) uit 1904, in Utrecht gekocht. Al lange tijd geen onderburen. 2 persoons huishouden, werkt vaak iemand thuis. Gasbruik voor verwarmen van de vorige bewoners was zo'n 1300 kuub. We hebben een houtkacheltje, maar dat doen we eigenlijk alleen aan als er vrienden over de vloer zijn.
  • Isolatie: 7cm in het platte dak, 5cm in de voorgevel. Veel hele grote ramen met houten kozijnen en ventilatieroosters, dubbelglas (2016). Al met al niet super, maar beter dan niets en extra isoleren is erg duur. Vacuümglas is onbetaalbaar, de achtergevel isoleren met voorzetwandelen gaat heel lastig worden. Dak is onderdeel van een VVE en ophogen naar 15cm isolatie kost zo'n 15k. En ons dakterras zit in de weg. ;) Kortom, dit is wat 't is.
  • De woning heeft hele kleine radiatoren. Mooi, maar niet praktisch. Vorig jaar, toen we net in de woning zaten, schoten die gasprijzen omhoog en werd 't sowieso niet echt lekker warm. retourtemperatuur van de CV bleek vrijwel gelijk als de uit-stroom, dus we moesten ofwel overal radiatoren vervangen óf op een andere manier verwarmen. Paniek!
  • Via een collega kwam ik op het idee om voor airco's te kiezen. Na veel wikken en wegen voor 2 MHI airco's gekozen. SRK-50-ZS-WF voor de woonkamer en open keuken (125m³), SRK-35-ZS-WF voor in de overloop boven (90 m³ met de slaap- en werkkamers erbij). De airco's staan op een houten plat dak, met bigfoots en - later laten toevoegen - veren. We horen de airco's nu bijna niet, tenzij ze echt volle bak staan te knallen.
  • Na een maand verwarmen: Verbruik in november was 230KWH, waarvan 80% voor de unit in de woonkamer. Deze laten we in de nacht aanstaan, indien we de volgende dag niet beide op kantoor werken. De airco krijgt het over het algemeen prima op temperatuur en draaide het grootste gedeelte van de maand op zo'n 400 watt per uur. Soms zakt 'ie terug naar 270watt, maar alleen als we 24/7 draaien en het niet te koud is. De afgelopen dagen merk ik dat het verbruik wel flink stijgt, naar zo'n 15KWH afgelopen dinsdag (2 airco's aan), maar nog steeds een schijntje als ik dat vergelijk met wat we aan gas verstookte. Het lijkt erop dat we een kuub verwarmingsgas hebben kunnen omwisselen voor 1.7 tot 1.8KWH. Financieel gezien dus heel erg geslaagd, zeker omdat we voor het vervangen van de radiatoren ook veel geld kwijt zouden zijn geweest. Dat komt bij ons dus niet alleen door de efficiëntie van de airco's, maar ook door de inefficiëntie van het oude systeem.
  • Dan comfort. Ruim voldoende! Het is belachelijk snel warm, en ook de airco in de hal neemt onze slaapkamer en kantoortjes prima mee, al gaat het natuurlijk minder snel dan wanneer de airco daar in de ruimte zou hangen. Heb hier verschillende verhalen over gelezen, maar ik ben daar tevreden over. De - houten - vloer blijft hier wel wat koud, maar dat komt ook doordat we op dit moment geen onderburen hebben. Wanneer we die wel hebben gaat ons verbruik nog wel wat zakken denk ik. Ik vind het geluid wel iets om rekening mee te houden. De fan staat hier vaak op stand 2, nodig omdat onze woonkamer een soort L-vorm heeft, en dat geeft toch wat geluid. Het is niet veel, maar ik hoor het wel en moest eraan wennen. Mijn vriendin geeft aan zich er niet aan te ergeren, dus dat is ook persoonlijk. Waar we ons wel beide aan ergeren is de SMART M-air app. Wat een drama is dat zeg. Echt verschrikkelijk.
  • Al met al geef ik het een dikke voldoende. Ik zou in een toekomstige woning in eerste instantie denk ik toch voor een WP met vloerverwarming gaan vanwege het comfort en minder geluid, maar in situaties waarin dat niet kan vind ik airco's echt een hele goede oplossing. Wij hebben de investering er bovendien in een jaar of 4 tot 5 wel uit en dan tel ik de waardevermeerdering omdat het energielabel beter gaat worden nog niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Nbn1UcKAFaULDKhMgMvIcdt43U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0H4xzTM48xoS9eNwkwmkmES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
arie-verdetti schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:48:
[...]

ik heb het geprobeert met gordijn. en wat je in mijn geval ziet is dat de kamer sneller op temperatuur komt. en de airco sneller terug gaat in vermogen.

dus ja het helpt.
Dan toch maar proberen, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Ik zie dat er een firmwareupdate beschikbaar is voor de Mitsubishi RAC wifi interface (Smart M-Air app) voor de MHI SRK-ZS serie. Dit is herkenbaar aan het rode uitroepteken en de "Firmware-update" knop onderaan het scherm wanneer je op een unit klikt.
Op moment dat ik de update probeer uit te voeren krijg ik een melding dat ik eerst de unit moet uitzetten, terwijl ik deze circa een half uur geleden al heb uitgezet.
Heeft iemand de update al kunnen installeren en gemerkt wat de wijzigingen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY4gfxLnJoA2BkwP6NpQOHhi8Rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DVMzMWtOgRwrxBsXmUFgFAr.png?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who_Dat
ThaBEN schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:26:
Ik zie dat er een firmwareupdate beschikbaar is voor de Mitsubishi RAC wifi interface (Smart M-Air app) voor de MHI SRK-ZS serie. Dit is herkenbaar aan het rode uitroepteken en de "Firmware-update" knop onderaan het scherm wanneer je op een unit klikt.
Op moment dat ik de update probeer uit te voeren krijg ik een melding dat ik eerst de unit moet uitzetten, terwijl ik deze circa een half uur geleden al heb uitgezet.
Heeft iemand de update al kunnen installeren en gemerkt wat de wijzigingen zijn?

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde probleem, ik wist trouwens niet dat het uitroepteken betekent dat er een firmware update is. Ik probeerde toevallig de update uit te voeren. Weer wat geleerd, benieuwd of anderen het wel geïnstalleerd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
@ThaBEN @Who_Dat Check hier even: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Jullie zijn niet de eerste met die vraag.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Nog altijd tevreden over de Daikin US. Alleen al enkele jaren defrost irritaties.

Zojuist gaat de unit weer in defrost. De buitenunit is gewoon ijsvrij. Zou dit een issue met een temp. sensor kunnen zijn? De buitentemperatuur, 2 graden celcius, correct weergegeven via de afstandsbediening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:26
BlazeMuis schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:31:
[...]

Aanvullend op de reacties van @Rijo038, adhoc verwarmen is mogelijk goedkoper. Het doel is niet om je muren en meubels te verwarmen. Een kouder huis heeft minder warmteverlies, dus dat kost gewoon minder. 24/7 verwarmen is met name nodig om teveel dichtvriezen v.d. buitenunit te voorkomen en als je unit niet krachtig genoeg is om het in afzienbare tijd op te warmen. Neem b.v. afgelopen week; als je gemiddeld vermogen a.g.v. dichtvriezen te laag is, dan krijg je het niet meer op temperatuur en had je vooraf misschien beter je huis 24/7 opgewarmd. Zo'n koude week vang je dan makkelijk op omdat je geen hoog piekvermogen nodig hebt.

Uiteindelijk geldt: als het comfortabel is, dan is het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 19:28
Wat is mijn Daikin multisplit hier nou weer aan het doen.... enorm aan het pendelen.

Het setpoint is 17.5C, waarbij ik de SU07 op -2C heb gezet. Nog steeds maakt hij de de kamer 20C en gaat dan pendelen. Volgens mij heb ik alle ecostanden al aangezet om hem zo laag mogelijk te laten draaien (demand control nog uit). Kan hij niet verder terug moduleren dan 450W ?

Ga de demand control vannacht eens proberen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgHdcNKtMF6BtK6NG9xBCEr7Exw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sinZsqK8hhgg7Vf4waYIkjJb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
R0B|IA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
Hi allemaal!

Ik lees inmiddels een flinke tijd mee en ben blij met veel tips die ik hier heb gelezen bij het aanschaffen van onze airco's. Dank daarvoor! Het heeft me oprecht geholpen.

Inmiddels de eerste volle maand met onze airco's verwarmd en dacht mijn ervaringen te delen, wie weet heeft iemand er in de toekomst wat aan. Onze situatie:
  • Vorig jaar oktober een bovenwoning (110m2, plafondhoogte 3.20 meter) uit 1904, in Utrecht gekocht. Al lange tijd geen onderburen. 2 persoons huishouden, werkt vaak iemand thuis. Gasbruik voor verwarmen van de vorige bewoners was zo'n 1300 kuub. We hebben een houtkacheltje, maar dat doen we eigenlijk alleen aan als er vrienden over de vloer zijn.
  • Isolatie: 7cm in het platte dak, 5cm in de voorgevel. Veel hele grote ramen met houten kozijnen en ventilatieroosters, dubbelglas (2016). Al met al niet super, maar beter dan niets en extra isoleren is erg duur. Vacuümglas is onbetaalbaar, de achtergevel isoleren met voorzetwandelen gaat heel lastig worden. Dak is onderdeel van een VVE en ophogen naar 15cm isolatie kost zo'n 15k. En ons dakterras zit in de weg. ;) Kortom, dit is wat 't is.
  • De woning heeft hele kleine radiatoren. Mooi, maar niet praktisch. Vorig jaar, toen we net in de woning zaten, schoten die gasprijzen omhoog en werd 't sowieso niet echt lekker warm. retourtemperatuur van de CV bleek vrijwel gelijk als de uit-stroom, dus we moesten ofwel overal radiatoren vervangen óf op een andere manier verwarmen. Paniek!
  • Via een collega kwam ik op het idee om voor airco's te kiezen. Na veel wikken en wegen voor 2 MHI airco's gekozen. SRK-50-ZS-WF voor de woonkamer en open keuken (125m³), SRK-35-ZS-WF voor in de overloop boven (90 m³ met de slaap- en werkkamers erbij). De airco's staan op een houten plat dak, met bigfoots en - later laten toevoegen - veren. We horen de airco's nu bijna niet, tenzij ze echt volle bak staan te knallen.
  • Na een maand verwarmen: Verbruik in november was 230KWH, waarvan 80% voor de unit in de woonkamer. Deze laten we in de nacht aanstaan, indien we de volgende dag niet beide op kantoor werken. De airco krijgt het over het algemeen prima op temperatuur en draaide het grootste gedeelte van de maand op zo'n 400 watt per uur. Soms zakt 'ie terug naar 270watt, maar alleen als we 24/7 draaien en het niet te koud is. De afgelopen dagen merk ik dat het verbruik wel flink stijgt, naar zo'n 15KWH afgelopen dinsdag (2 airco's aan), maar nog steeds een schijntje als ik dat vergelijk met wat we aan gas verstookte. Het lijkt erop dat we een kuub verwarmingsgas hebben kunnen omwisselen voor 1.7 tot 1.8KWH. Financieel gezien dus heel erg geslaagd, zeker omdat we voor het vervangen van de radiatoren ook veel geld kwijt zouden zijn geweest. Dat komt bij ons dus niet alleen door de efficiëntie van de airco's, maar ook door de inefficiëntie van het oude systeem.
  • Dan comfort. Ruim voldoende! Het is belachelijk snel warm, en ook de airco in de hal neemt onze slaapkamer en kantoortjes prima mee, al gaat het natuurlijk minder snel dan wanneer de airco daar in de ruimte zou hangen. Heb hier verschillende verhalen over gelezen, maar ik ben daar tevreden over. De - houten - vloer blijft hier wel wat koud, maar dat komt ook doordat we op dit moment geen onderburen hebben. Wanneer we die wel hebben gaat ons verbruik nog wel wat zakken denk ik. Ik vind het geluid wel iets om rekening mee te houden. De fan staat hier vaak op stand 2, nodig omdat onze woonkamer een soort L-vorm heeft, en dat geeft toch wat geluid. Het is niet veel, maar ik hoor het wel en moest eraan wennen. Mijn vriendin geeft aan zich er niet aan te ergeren, dus dat is ook persoonlijk. Waar we ons wel beide aan ergeren is de SMART M-air app. Wat een drama is dat zeg. Echt verschrikkelijk.
  • Al met al geef ik het een dikke voldoende. Ik zou in een toekomstige woning in eerste instantie denk ik toch voor een WP met vloerverwarming gaan vanwege het comfort en minder geluid, maar in situaties waarin dat niet kan vind ik airco's echt een hele goede oplossing. Wij hebben de investering er bovendien in een jaar of 4 tot 5 wel uit en dan tel ik de waardevermeerdering omdat het energielabel beter gaat worden nog niet mee.
[Afbeelding]
Ik heb een soort zelfde situatie. Toen destijds wel de radiatoren vervangen voor want grotere maar alsnog moeilijk warm te krijgen en hoge retour temperatuur. Een hoekhuis uit 1890. Heb jij de CV nog wel? Ik heb hem wel helemaal eruit gesloopt omdat die na 5 jaar total loss was dus de airco verwarmt de woonkamer. De keuken had al geen kachel maar dat is niet zo'n probleem. Wel ga ik op alle slaapkamers een single split ophangen van 2kW zodat gewoon elke kamer een verwarming heeft.
Heb ze al staan maar nu nog even zin maken het dak op te gaan. Bij mij komen ze ook op het platte dak. Heb jij van die metalen veren? Heb je ook massa toegevoegd aan de bigfoots?

Ik zou ook adviseren om dan eens naar MHI-AC-CTRL te kijken. Die werkt gewoon zonder cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:34
R0B|IA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
Wij hebben de investering er bovendien in een jaar of 4 tot 5 wel uit en dan tel ik de waardevermeerdering omdat het energielabel beter gaat worden nog niet mee.

[/li]
[/list]
Klopt dit wel? Bij het opstellen van het energielabel is het niet per se zo dat de airco voor een hoger label gaat zorgen. Ik heb begrepen dat het zelfs een negatief effect op de label kan hebben. Als er nog radiatoren zijn te vinden in de ruimte worden die in het model ingevoerd als primaire verwarmingsbron. Is er ook nog een airco aanwezig dan kan die worden geclassificeerd als extra energievraag voor koelen in de zomer. Dan gaat het label omlaag. Volgens mij is hier veel afhankelijk van wat de EPA adviseur invult in het model.
L/L blijft buiten de energietransitie vallen. Geen lening bij warmtefonds, geen subsidie uit isde en ook geen plek voor in model voor energielabel.
Correct me if i'm wrong. Heb het van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heb je de unit op Auto of op High staan? Ik heb hem net van Auto naar High gezet en merk dat hij nu veel meer warmte de kamer in blaast op Auto pendelde hij enorm en bij een defrost merk je inderdaad dat het onbehagelijk werd ik laat hem nu tot vanavond knallen kijken of hij ook daadwerkelijk terug moduleerd. Afgelopen drie uur nog geen defrost gehad op High gisteren was het drama!

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 01-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
jelte247 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
[...]

Klopt dit wel? Bij het opstellen van het energielabel is het niet per se zo dat de airco voor een hoger label gaat zorgen. Ik heb begrepen dat het zelfs een negatief effect op de label kan hebben. Als er nog radiatoren zijn te vinden in de ruimte worden die in het model ingevoerd als primaire verwarmingsbron. Is er ook nog een airco aanwezig dan kan die worden geclassificeerd als extra energievraag voor koelen in de zomer. Dan gaat het label omlaag. Volgens mij is hier veel afhankelijk van wat de EPA adviseur invult in het model.
L/L blijft buiten de energietransitie vallen. Geen lening bij warmtefonds, geen subsidie uit isde en ook geen plek voor in model voor energielabel.
Ik heb nu alleen L/L. Zat te twijfelen om bewaar tegen de WOZ aanslag te maken omdat dit niet als verwarming wordt gezien. Iemand die dat al geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
hoi allemaal,

ik lees verschillende malen dat er gebruikers zijn die hun airco 24/7 aanzetten momenteel voor het verwarmen. Rode draad is volgens mij zo'n beetje wel dat dit wat zuiniger is, dan wanneer de woning in de nacht afkoelt.
Alleen wat ik daar niet in mee genomen zie worden is het effect op de levensduur van de airco.
Naar mijn idee geldt voor apparaten des te meer/hoe langer je iets laat draaien, des te sneller iets defect/kapot/op gaat.

Is er hier een kenner die daar een beetje een antwoord op kan geven? Wat is de levensduur van een airco (gemiddeld gezien) als je deze 24/7 aan laat staan in de winter bijvoorbeeld ten opzichte van hem in de ochtend aan zetten en in de avond uit.

Als je door 24/7 verwarmen verbruikskosten bespaard, maar vervolgens een paar jaar eerder weer een nieuwe investering moet door voor de aanschaf van een airco... hoeveel nut heeft deze instelling dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
Willempie27 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:12:
[...]

Ik heb nu alleen L/L. Zat te twijfelen om bewaar tegen de WOZ aanslag te maken omdat dit niet als verwarming wordt gezien. Iemand die dat al geprobeerd heeft?
WOZ weer een ander verhaal dan energielabel. Daar heb ik geen verstand van maar kan me voorstellen dat de waarde hoger wordt als airco's zijn geplaatst. Ze zijn natuurlijk geen roerend goed dus verbonden aan de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0B|IA
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-03-2024
[...]

Ik heb het ook van horen zeggen hoor, geen onderzoek naar gedaan omdat het niet de primaire reden was om de airco's te installeren. Echter, een vriend van me koopt krotten, verbouwt ze en verkoopt ze weer. Hij plaatst bij veel oude woningen, waar vloerverwarming niet kan, airco's en bij hem tellen ze als primaire verwarming en komen de woningen qua label erg goed uit (A+). Mocht het nodig zijn dat ik de radiatoren eruit haal om dat voor elkaar te krijgen doe ik dat mochten de airco's blijven bevallen. :) Zou ook kunnen dat dit inderdaad adviseur afhankelijk is.
Willempie27 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ik heb een soort zelfde situatie. Toen destijds wel de radiatoren vervangen voor want grotere maar alsnog moeilijk warm te krijgen en hoge retour temperatuur. Een hoekhuis uit 1890. Heb jij de CV nog wel? Ik heb hem wel helemaal eruit gesloopt omdat die na 5 jaar total loss was dus de airco verwarmt de woonkamer. De keuken had al geen kachel maar dat is niet zo'n probleem. Wel ga ik op alle slaapkamers een single split ophangen van 2kW zodat gewoon elke kamer een verwarming heeft.
Heb ze al staan maar nu nog even zin maken het dak op te gaan. Bij mij komen ze ook op het platte dak. Heb jij van die metalen veren? Heb je ook massa toegevoegd aan de bigfoots?

Ik zou ook adviseren om dan eens naar MHI-AC-CTRL te kijken. Die werkt gewoon zonder cloud.
Geen massa toegevoegd. Wel over gehad, maar dat zou voor 2 airco's op zo'n 200 kilo uitkomen en gezien de draagkracht van ons dak i.c.m. het dakterras en de wens om nog wat panelen neer te leggen voor veren gekozen. Zijn inderdaad metaal! De CV durf ik er hier nog niet uit te laten halen. Als de onderburen eindelijk gaan verbouwen kan ik wat extra groepen naar de keuken laten aanleggen zodat we elektrisch kunnen koken en tapwater kunnen nemen. Dan ga ik er wel serieus naar kijken omdat de CV en gasaansluiting houden enkel om te douchen wel duur wordt.

De CTRL optie ga ik me nog in verdiepen, maar ik heb twee linker handen en weet niet zo goed hoe ik die unit in mijn WF-model krijg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Wes1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
hoi allemaal,

ik lees verschillende malen dat er gebruikers zijn die hun airco 24/7 aanzetten momenteel voor het verwarmen. Rode draad is volgens mij zo'n beetje wel dat dit wat zuiniger is, dan wanneer de woning in de nacht afkoelt.
Alleen wat ik daar niet in mee genomen zie worden is het effect op de levensduur van de airco.
Naar mijn idee geldt voor apparaten des te meer/hoe langer je iets laat draaien, des te sneller iets defect/kapot/op gaat.

Is er hier een kenner die daar een beetje een antwoord op kan geven? Wat is de levensduur van een airco (gemiddeld gezien) als je deze 24/7 aan laat staan in de winter bijvoorbeeld ten opzichte van hem in de ochtend aan zetten en in de avond uit.

Als je door 24/7 verwarmen verbruikskosten bespaard, maar vervolgens een paar jaar eerder weer een nieuwe investering moet door voor de aanschaf van een airco... hoeveel nut heeft deze instelling dan precies?
ding door laten lopen is beter dan steeds stoppen. belasting is lager, temperaturen zijn lager en slijtage is minder. niet anders dan filerijden met een stop-start in je auto bijvoorbeeld.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Dat ligt aan de omstandigheden, wonen er veel mensen in huis, heb je huisdieren, roken er mensen etc.
Gewoon zo nu en dan kijken als ze stoffig zijn maak je ze schoon.

Zelf doe ik het eens in het kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
TereZz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:21:
[...]

Ik zou dat eens kunnen proberen, maar dan wel met een nachtverlaging naar 18 of 15 graden, meer standen kent de airco niet.

Op dit moment hoor ik de buitenunit aan de buitengevel (brommen), maar ze konden geen dempers eronder zetten, omdat het leidingwerk te strak zit. Vraag me af of dat veel werk is om toch die dempers eronder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:01

BramT

Rule #1

[...]Klopt dit wel? Bij het opstellen van het energielabel is het niet per se zo dat de airco voor een hoger label gaat zorgen. Ik heb begrepen dat het zelfs een negatief effect op de label kan hebben. Als er nog radiatoren zijn te vinden in de ruimte worden die in het model ingevoerd als primaire verwarmingsbron. Is er ook nog een airco aanwezig dan kan die worden geclassificeerd als extra energievraag voor koelen in de zomer. Dan gaat het label omlaag. Volgens mij is hier veel afhankelijk van wat de EPA adviseur invult in het model.
Ik heb onlangs een label geregeld voor de woning, en die adviseur legde het ook exact zo uit. Hij raadde aan om eerst het label te regelen, en daarna pas airco's te plaatsen (label is 10 jaar geldig en hoef je niet te updaten 8)7). De aanwezigheid van een CV+radiatoren is inderdaad wat het 'm doet, of je ze nu gebruikt/nodig hebt of niet.
In een woning van 2003 met originele isolatie en verwarming op gas (wel nieuwe CV) kwam ik alsnog op A+++ uit. :z

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:01

BramT

Rule #1

studiostevus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:46:
Wat is mijn Daikin multisplit hier nou weer aan het doen.... enorm aan het pendelen.

Het setpoint is 17.5C, waarbij ik de SU07 op -2C heb gezet. Nog steeds maakt hij de de kamer 20C en gaat dan pendelen. Volgens mij heb ik alle ecostanden al aangezet om hem zo laag mogelijk te laten draaien (demand control nog uit). Kan hij niet verder terug moduleren dan 450W ?

[Afbeelding]
Heb ook Daikins.... Demand Control is hier absoluut noodzakelijk om dat rare gedrag te voorkomen. Maar eenmaal aangezet werkt het helemaal prima. Ben nu aan het kijken of die Auto-stand ook in de praktijk alles netjes onder controle houdt en meegaat met situatie buiten. Dan hebben we er verder ook geen omkijken meer naar.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
Volgens mij zit er wel een gulden middenweg in airco 24/7 aanlaten en enkel aan als je in de bepaalde ruimte bent.

Bijvoorbeeld: als iedereen hier op maandag op kantoor werkt of naar school is dan laat ik alles uit. Maken dan geen gebruik van de warmte tussen zondag 23:30 en maandag 17:30. Beetje zonde om dan de airco aan te zetten.

In het weekend laat ik soms de airco wel snachts aan als we de volgende dag grotendeels thuis zijn.

Als je 24/7 de airco aan laat heb je toch een enorme energierekening? Natuurlijk speelt isolatie van je huis hier ook mee. Kan mij bedenken dat een nieuwbouwhuis met goede isolatie warmte langer vasthoudt. Ons huis (hoekhuis uit 1885) heeft prima isolatie maar zeker niet het beste. S'ochtends is het hier zonder warmte 16 graden (1 dec). Als ik dan de airco 24/7 aanzet heb ik een best wel hoge rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
aaaido schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:21:
Volgens mij zit er wel een gulden middenweg in airco 24/7 aanlaten en enkel aan als je in de bepaalde ruimte bent.

Bijvoorbeeld: als iedereen hier op maandag op kantoor werkt of naar school is dan laat ik alles uit. Maken dan geen gebruik van de warmte tussen zondag 23:30 en maandag 17:30. Beetje zonde om dan de airco aan te zetten.

In het weekend laat ik soms de airco wel snachts aan als we de volgende dag grotendeels thuis zijn.

Als je 24/7 de airco aan laat heb je toch een enorme energierekening? Natuurlijk speelt isolatie van je huis hier ook mee. Kan mij bedenken dat een nieuwbouwhuis met goede isolatie warmte langer vasthoudt. Ons huis (hoekhuis uit 1885) heeft prima isolatie maar zeker niet het beste. S'ochtends is het hier zonder warmte 16 graden (1 dec). Als ik dan de airco 24/7 aanzet heb ik een best wel hoge rekening.
Bij vorst in de ochtend opstoken kan wel eens leiden tot een hoop ergernis van koude voeten en blauwe handen tot het niet warm kunnen krijgen maar dat ligt aan verschillende omstandigheden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
aaaido schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:21:

Zeker waar, zo doe ik het ook.

Maar ik adviseer de mensen die nu al roepen dat de units bij hen niet voldoende comfort geven om eerst eens 24/7 te draaien. Afschakelmomenten om op momenten energie te besparen kan daarna nog toegepast worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:42:
[...]

ding door laten lopen is beter dan steeds stoppen. belasting is lager, temperaturen zijn lager en slijtage is minder. niet anders dan filerijden met een stop-start in je auto bijvoorbeeld.
Helemaal niet mee eens. Als je een huis hebt met grote warmtevraag (zoals ik) verbruik je véééél meer stroom als je 24-7 verwarmt.

Zoals Martin ook zegt
Martin7182 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
[...]

Aanvullend op de reacties van @Rijo038, adhoc verwarmen is mogelijk goedkoper. Het doel is niet om je muren en meubels te verwarmen. Een kouder huis heeft minder warmteverlies, dus dat kost gewoon minder. 24/7 verwarmen is met name nodig om teveel dichtvriezen v.d. buitenunit te voorkomen en als je unit niet krachtig genoeg is om het in afzienbare tijd op te warmen. Neem b.v. afgelopen week; als je gemiddeld vermogen a.g.v. dichtvriezen te laag is, dan krijg je het niet meer op temperatuur en had je vooraf misschien beter je huis 24/7 opgewarmd. Zo'n koude week vang je dan makkelijk op omdat je geen hoog piekvermogen nodig hebt.

Uiteindelijk geldt: als het comfortabel is, dan is het goed :)
Als je hem 8 uur achtereen laat draaien, of 24 uur, is die slijtage met die 24 uur niet per se hoger.

Zomaar iets beweren zonder enig bewijs geloof ik niet aan.,

Je zou die 24 7 draaien op 19/20 graden ook kunnen zien als door de stad rijden met 50kmh. Op de snelweg leg je veel sneller veel meer af en is dat ook efficienter, als je het toch met auto´s gaat vergelijken.

Mijn auto rijdt hoofdzakelijk snelwegkilometers en ik weet wel zeker dat het ding daardoor een langer leven heeft in kilometers, omdat je een veel hogere gemiddelde snelheid hebt. Die hogere belasting op de motor is daarbij geen probleem.

Dus appels en peren, zonder cijfers is deze bewering niet anders dan een loos statement. Als ik 24 7 zou verwarmen zou ik dik 20kWh per dag verstoken denk ik. Nu is dat de helft ;)

Zoals Martin zegt, een (fractioneel) kouder huis heeft minder warmteverlies.

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
Servee schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:24:
[...]

Bij vorst in de ochtend opstoken kan wel eens leiden tot een hoop ergernis van koude voeten en blauwe handen tot het niet warm kunnen krijgen maar dat ligt aan verschillende omstandigheden.
Ook al is de temperatuur in de woonkamer 15 graden krijg ik nog geen koude voeten of blauwe handen maar dat zal zeker voor iedereen anders zijn. Ik gebruik dan ook enkel verwarming in de woonkamer en de studeerkamer. De rest van het huis niet. Dat is natuurlijk een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Hier is 24/7 op 20 graden ook niet perse nodig.
De halve week is er iemand thuis, de rest niet.

Als we de volgende ochtend niet thuis zijn doen we 2-3 graden nachtverlaging. Dan gaat hij rustig door op 190-250 watt. Het scheelt dan enorm in het opwarmen als we weer thuiskomen, die 2-3 kWh kost natuurlijk geld, maar het scheelt daarna veel blazen, opwarmen en eventueel extra defrosts.

Vloerverarming zet je ook niet uit voor 8 uur, dat is omdat de massa moet afkoelen en opwarmen. Zo werkt het met een AC ook in mindere mate. Je wilt niet dat je gehele huis zover afkoelt dat hij vol aan de bak moet om het weer aangenaam te krijgen.

Een normale CV gooi je aan en die pompt er even 25kW in, dat is ook niet te vergelijken.

Maar het is altijd een afweging. Misschien is het in een minder geïsoleerd huis toch teveel verspilling om hem te laten draaien (met nachtverlaging).

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 01-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:35:
Hier is 24/7 op 20 graden ook niet perse nodig.
De halve week is er iemand thuis, de rest niet.

Als we de volgende ochtend niet thuis zijn doen we 2-3 graden nachtverlaging. Dan gaat hij rustig door op 190-250 watt. Het scheelt dan enorm in het opwarmen als we weer thuiskomen, die 2-3 kWh kost natuurlijk geld, maar het scheelt daarna veel blazen, opwarmen en eventueel extra defrosts.

Vloerverarming zet je ook niet uit voor 8 uur, dat is omdat de massa moet afkoelen en opwarmen. Zo werkt het met een AC ook in mindere mate. Je wilt niet dat je gehele huis zover afkoelt dat hij vol aan de bak moet om het weer aangenaam te krijgen.

Een normale CV gooi je aan en die pompt er even 25kW in, dat is ook niet te vergelijken.

Maar het is altijd een afweging. Misschien is het in een minder geïsoleerd huis toch teveel verspilling om hem te laten draaien (met nachtverlaging).
En wat is de temperatuur als je geen gebruik maakt van nachtverwarming? Dus alles uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Combineren werkt ook, beide gelijktijdig aan dan bespaar je toch een hoop gas.
Als de Cv thermonstaat ook modulerend is zal dat prima gaan(wel je CV begrenzen op vermogen).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
aaaido schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:35:
[...]

Ook al is de temperatuur in de woonkamer 15 graden krijg ik nog geen koude voeten of blauwe handen maar dat zal zeker voor iedereen anders zijn. Ik gebruik dan ook enkel verwarming in de woonkamer en de studeerkamer. De rest van het huis niet. Dat is natuurlijk een keuze.
Was ook gekscherend bedoeld maar als je ervoor kiest om in de ochtend op te starten met vorst of mist in combinatie kon het weleens blijven steken op je start temperatuur van die dag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
barta123 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:26:
[...]
Je zou die 24 7 draaien op 19/20 graden ook kunnen zien als door de stad rijden met 50kmh. Op de snelweg leg je veel sneller veel meer af en is dat ook efficienter, als je het toch met auto´s gaat vergelijken.

Mijn auto rijdt hoofdzakelijk snelwegkilometers en ik weet wel zeker dat het ding daardoor een langer leven heeft in kilometers, omdat je een veel hogere gemiddelde snelheid hebt. Die hogere belasting op de motor is daarbij geen probleem.
[...]
Een auto die voornamelijk snelwegkilometers heeft gereden is over het algemeen minder versleten omdat veel componenten minder belasting ervaart. Je schakelt minder, geen drempels, remmen doe je amper. Als auto A echter 200.000km 60kmp/u heeft gereden op dezelfde weg vs auto B die 200.000km 130kmp/u heeft gereden heeft auto A minder slijtage (behalve de bestuurdersstoel en verlichting ;) ). Componenten zoals de motor hebben minder belasting ervaren. Denk dan aan het temperatuursverschil tussen de cilinders en daar buiten, pakkingen, mechanische belastingen van zuigers en cilinderwanden. Metalen. Tandwielen, lagers, ga zo maar door. Een leuk voorbeeld hiervan is te zien op Autoweek Klokje rond. Een vent die een benzineauto nieuw had gekocht en er enorm zuinig (op de auto) mee rondreed. Dus zo min mogelijk schakelen door o.a. versnellingen over te slaan, nooit hard te rijden, nooit boven een bepaald toerental te komen. De auto had een lui leventje dat weinig onderhoud nodig had. Volgens mij zelfs niks behalve olie vervangen.

Als we dit doortrekken naar een l/l warmtepomp: De compressor ervaart minder starts, dus minder vaak temperatuursverschillen. Dan moeten defrosts geen roet in het eten gooien, maar die ervaar je vaak juist onder hoge belasting. Compressor draait dan dus ook rustiger. De ventilator van het binnendeel, maar ook buitendeel draait wel langer, maar ook zachter. Ik kan me voorstellen dat de lagers daarvan bij 24/7 vs 8/7 iets eerder verslijten, maar dan hebben we het over substantieel lagere kosten dan de meerkosten van een compressor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
aaaido schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:37:
[...]

En wat is de temperatuur als je geen gebruik maakt van nachtverwarming? Dus alles uitzet.
Afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk. Maar nu zakt hij hier dan wel naar 16,5 - 17 graden in de ochtend rond 8 uur als hij om 22.00 uit gaat.

Afgelopen nacht een nachtverlaging gedaan 17 graden setpoint, het blijft dan ongeveer 18,5. Daarna weer op 19 graden gezet en net op 20 omdat er weer iemand thuis is om 13.00. Geen enkele defrost gehad.
Zou ik hem uitzetten en dan ineens op 19 of 20 zetten dan had ik die gegarandeerd wel gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door Headshot_NL op 01-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
TereZz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:46:
[...]

Een auto die voornamelijk snelwegkilometers heeft gereden is over het algemeen minder versleten omdat veel componenten minder belasting ervaart. Je schakelt minder, geen drempels, remmen doe je amper. Als auto A echter 200.000km 60kmp/u heeft gereden op dezelfde weg vs auto B die 200.000km 130kmp/u heeft gereden heeft auto A minder slijtage (behalve de bestuurdersstoel en verlichting ;) ). Componenten zoals de motor hebben minder belasting ervaren. Denk dan aan het temperatuursverschil tussen de cilinders en daar buiten, pakkingen, mechanische belastingen van zuigers en cilinderwanden. Metalen. Tandwielen, lagers, ga zo maar door. Een leuk voorbeeld hiervan is te zien op Autoweek Klokje rond. Een vent die een benzineauto nieuw had gekocht en er enorm zuinig (op de auto) mee rondreed. Dus zo min mogelijk schakelen door o.a. versnellingen over te slaan, nooit hard te rijden, nooit boven een bepaald toerental te komen. De auto had een lui leventje dat weinig onderhoud nodig had. Volgens mij zelfs niks behalve olie vervangen.

Als we dit doortrekken naar een l/l warmtepomp: De compressor ervaart minder starts, dus minder vaak temperatuursverschillen. Dan moeten defrosts geen roet in het eten gooien, maar die ervaar je vaak juist onder hoge belasting. Compressor draait dan dus ook rustiger. De ventilator van het binnendeel, maar ook buitendeel draait wel langer, maar ook zachter. Ik kan me voorstellen dat de lagers daarvan bij 24/7 vs 8/7 iets eerder verslijten, maar dan hebben we het over substantieel lagere kosten dan de meerkosten van een compressor.
Motor last is wel hoger op de snelweg, dat lees ik ook met mijn 1.2TSI uit, dus de belasting is zeker wel hoger. Maar bij een auto is het vooral omdat je met lange ritten constant op bedrijfstemperatuur bent.

Bij een airco zie ik dus niet waarom een compressor die 8 uur per dag op 70% draait, veel meer zou slijten dan eentje die 24/7 op 40% draait. Diegene die 24/7 draait op 20°C moet sowieso veel meer warmte verplaatsen.

Goed het is allemaal koffiedik kijken, ik zou je sowieso geen zorgen maken om die compressor. Volgens mij zijn er zat andere componenten aan het ding die vaak eerder kapot gaan. De tijd zal het uitwijzen. Ik zou vooral zeggen, gebruik hem hoe je hem zelf prettig vindt werken.

Een CV ketel ging ook nooit 30 jaar mee, dus als je na 10-15j eens een nieuwe (multi)split airco moet installeren. Tsja, je krijgt ook vaak een beter doorontwikkeld product met hoger rendement. All good toch?

En L/L is niet zo extreem duur, dus dat lijkt me het punt niet.

Het verbruik van 24/7 draaien tov op vraag (wanneer je zelf fijn warm wilt zitten) lijkt me hierin de belangrijkste afweging.

Bij mij kost 24/7 draaien gewoon veel meer stroom. Daar zit ik niet op te wachten :) als ik er niet ben, of als ik slaap, hoeft de woonkamer niet warm te zijn. Zolang hij maar uit de buurt blijft van schimmel/vorst temperaturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
studiostevus schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:46:

Wat voor unit heb je? Dat is wel handig om te weten. In de datasheets kan je wel lezen hoe ver hij kan terugmoduleren

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barta123 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:26:
Zomaar iets beweren zonder enig bewijs geloof ik niet aan.
Alles mag gechallenged worden, maar jij doet hier niets anders dan "geloof ik niks van zonder bewijs" roepen (soms terecht, soms niet) terwijl je zelf 0,0 nada noppes aanlevert voor al je statements. Begin maar eens met alles te 'bewijzen' wat jij hier al beweerd hebt voor je al de rest in twijfel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Ik vind het vrij lastig. Zodra ik de buitenunit niet meer hoor zal ik ook in de nachts op 18 graden laten draaien en kijken naar de resultaten.

Zoals op dit moment draait de Airco nu al op 1250watt om het op zo'n 19 graden te houden.
Jaren 74 hoekwoning met open haard, open trap in de woonkamer en oud dubbel glas is dat misschien ook niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Slonzo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:58:
[...]

Alles mag gechallenged worden, maar jij doet hier niets anders dan "geloof ik niks van zonder bewijs" roepen (soms terecht, soms niet) terwijl je zelf 0,0 nada noppes aanlevert voor al je statements. Begin maar eens met alles te 'bewijzen' wat jij hier al beweerd hebt voor je al de rest in twijfel trekt.
Ooit gehoord van wetenschap? Er is niks waar totdat het tegendeel bewezen is.

Hoezo zou iemand beweren dat het beter is 24/7 he airco unit te laten draaien tov gewoon wanneer je thuis bent? (Als het gaat om slijtage aan je unit) Je kan niet stellen dat dat beter is voor je unit, zonder bewijs.

Ik heb ook geen bewijs dus ik zeg ook niet dat het een beter dan het ander is.

Ik zeg alleen, dat ik me niet kan voorstellen dat 24/7 beter is voor je unit, naast dat dat bij een woning groter dan een bezemkast, zonder isolatie van een nieuwbouwwoning niet kan zorgen voor een lager verbruik.

Ik heb geen bewijs, dus ik ga zoiets ook niet verkondigen. En voordat je op de man gaat spelen, ik ben zelf chemisch technoloog. Ik heb verschillende jaren in het onderzoek gewerkt dus ik durf zeker wel ergens uitspraken over te doen. Maar ik ga niet beweren dat het een beter is dan het ander.

En dat is ook niet te bewijzen zonder duurtests te doen.

Dus daarom zeg ik ook: gebruik het hoe jij het zelf als eindgebruiker prettig vindt. Stroomverbruik beperken is makkelijk meetbaar, de slijtage niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:41:
[...]

ok heb hier juist zelf voor de 3.5 gekozen in plaats van bijvoorbeeld 5
de isolatie is niet matig deze is afwezig behalve jaren 80 1e versie dubbel glas
geen spouwmuur of kruipruimte isolatie.
oppervlakte van de woonkamer waar hij hangt is 32m2 en boven de 5c buiten en on domant op 40% krijg ik het 22 plus graden binnen
nu het vriest staat hij op 50% en het lukt weer ( daaronder niet )
je moet wel niet verwachten dat je hem aanzet en je binnen X tijd het warm hebt je verwarmd al vroeg en gaat de hele dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Maxwp schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:21:
[...]

de isolatie is niet matig deze is afwezig behalve jaren 80 1e versie dubbel glas
oppervlakte van de woonkamer waar hij hangt is 32m2 en boven de 5c buiten en on domant op 40% krijg ik het 22 plus graden binnen
je moet wel niet verwachten dat je hem aanzet en je binnen X tijd het warm hebt je verwarmd al vroeg en gaat de hele dag door.
Wat vraagt de unit aan stroom door de dag heen met deze vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:21:
[...]

Isolatie etc zegt niet echt veel over wat je van de airco echt gebruik, als je met 50% demand control dus gemiddeld nog geen 500W een verdieping kan warm houden rond het vriespunt met mist is wel erg weinig vergeleken met anderen.

De FTXM35Rs die het zwaar hebben lopen op 100% tussen de defrosts door, en met een ander model (Ururu Sarara bijvoorbeeld, of aan een 2MXM hangen, of MHI) voorkom je dat. Zelfs de 2/3MXMs hebben het zwaar gehad, genoeg reacties dat demand control uit moest de afgelopen paar dagen om het binnen warm genoeg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
In een rijtjeshuis merk ik heel erg dat mijn verbruik afhankelijk zijn van de buren. Mijn begane grond vloer meet 21° met een IR thermometer, plafond 22, draagmuur naar buren #1 20, buren #2 21. Boven is het soms zelfs 17/18 terwijl ik het hier liever boven de 20 hou. Dat is een enorme ongeisoleerde warmtelek - in luxere nieuwbouw nu kiezen ze vaak voor 2 wanden met lucht er tussen dan 1 blok beton.

Met een kleine baby die elke paar uur wat moet wil je niet dat het zo koud is buiten de dekens dat je elke keer de trui en fleecedekens moet pakken. Oh well, kost 100 kWh extra per maand, is nog wel te doen.

Gisteren 16 kWh totaal voor 2x 50 m2, 2e verdieping onverwarmd, maandag 11, di/wo ook 16. Valt me niet tegen met deze kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Rsport40 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:33:
[...]

Wat vraagt de unit aan stroom door de dag heen met deze vorst?
op dit moment 275watt gemiddeld over 18 uur zeg maar

edit
even gekeken op fase 3 ( heb de ac's aan fase 3 hangen en niks anders ) op de p1 metertering zodat ik precies weet wat deze verbruiken
er is gisteren 10kwh gebruikt over 18 uur met 2 aircos in 2 verschillende ruimtes.
dat komt neer op gemiddeld 555 watt per unit.
1 unit staat op 40% demand en de andere op 50 % ( deze moet harder werken en is de grotere ruimte van 32m2. )
begint om 0600 en stopt om 00:00

huis heeft geen spouwmuur isolatie en riet onder de dakpannen als dakisolatie is uit de jaren 40.
kruip en kelder allemaal ook niet geisoleerd
wel een paar ramen vervangen door hr++ nu.
1 kant van de woning is vrijstaande de andere kant hebben we de buren die zelf natuurlijk ook het opwarmen.
de temp is nu binnen tussen de 20 en 22 in deze ruimtes

[ Voor 67% gewijzigd door Maxwp op 01-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:55:
[...]

Welke LG units heb je? En doe je aan een nachtverlaging of helemaal uit? Hier gaat het echt top met de LG units. Ja, wel meerdere defrosts gehad (6 afgelopen 24 uur) maar de temperatuur loopt wel gewoon netjes op.

Wanneer ik ze in de nacht uitzet en ze 3-5 graden moeten bijverwarmen krijg je met het weer zoals gister veel meer defrosts. Het weer was gisteren echt ideaal voor een defrost party.
Het betreft hier onze slaapkamer hier staat de unit niet continue aan.
Aangezien ik eerder wat issues had met een "fluisterstand" welke blijkbaar aanstond heb ik het gisteren eens rustig aan gemonitord wat dat ding nu precies doet. Ik had met regelmaat dat ie ineens koude lucht stond te blazen.

Het betreft hier een 3.5 kW versie. De kleinere slaapkamers hebben een 2.5 kW. Deze vertoonde gisteren hetzelfde resultaat trouwens. In de afbeelding kun je heel goed de defrost momenten zien.
De unit staat dan heel rust te blazen met een ingestelde temperatuur van 24 graden.

Ik heb trouwens ook eens de uitgaande lucht temperatuur gemeten. Die is tussen de 40 en 45 graden. Had eerlijk gezegd wat hoger verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRoizRcMAsyy8QK_dnMvbTF7ud4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJmrZWEp3fHdkhXVvquxsyI1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
ko-ie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:51:
[...]

Het betreft hier onze slaapkamer hier staat de unit niet continue aan.
Aangezien ik eerder wat issues had met een "fluisterstand" welke blijkbaar aanstond heb ik het gisteren eens rustig aan gemonitord wat dat ding nu precies doet. Ik had met regelmaat dat ie ineens koude lucht stond te blazen.

Het betreft hier een 3.5 kW versie. De kleinere slaapkamers hebben een 2.5 kW. Deze vertoonde gisteren hetzelfde resultaat trouwens. In de afbeelding kun je heel goed de defrost momenten zien.
De unit staat dan heel rust te blazen met een ingestelde temperatuur van 24 graden.

Ik heb trouwens ook eens de uitgaande lucht temperatuur gemeten. Die is tussen de 40 en 45 graden. Had eerlijk gezegd wat hoger verwacht.

[Afbeelding]
Op welke fanstand heb je ze staan dan? Bij de LG units die ik heb kan je ze handmatig instellen of kiezen voor "nature aka auto". Die stand is niet zo slim.
Als wij niet aanwezig zijn zet ik ze op med-high of high. Zodra we er zijn gaan ze naar medium of low-medium.
Wanneer je ze wat minder hard laat blazen moet de compressor harder werken om de uitgaande temperatuur te verhogen. Vaak helpt het om de fanspeed dan iets te verhogen.

En als ik je screenshot zo zie stonden ze dus uit. Als je daarna naar 24 graden setpoint gaan moeten ze echt wel aan de bak. Dat met het weer van gisteren krijg je uiteraard defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Huis 100m2 (airco's komen over ruim een maand)
Woonkamer 20m2 (minder dan 50m3) - 3,5 kW airco
werk/slaapkamer 12m2 (27m3) - 2 kW airco
5.2 kW buitenunit
Het huis is op zijn best matig geissoleerd. Oude HR++ glazen, matig geisoleerde kunststof kozijnen, en oude (ik denk verzakte) spouwmuurisolatie.
Er zijn altijd meerdere mensen thuis, en beide kamers moeten dus gewoon continue comfortabel gehouden worden.

Als het moet kunnen de deuren dicht. Dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ik gebruik graag wat van de warmte van de airco's om de rest van het huis een beetje warmer te maken. In principe staat de CV voor de rest van het huis wel op 16 graden 24/7.

Naar aanleiding van de 24/7 discussie zit ik te denken aan de volgende opzet:

woonkamer met de deur open (gehele dag en nacht) minimaal 19 's nachts en van 11:00-22:00 20 graden .
Werk/slaapkamer 18 graden nacht (22:00-6:00) 19 graden van 6:00-11:00, 20/21 graden van 11:00 tot 22:00) deur open van 7:00 tot 22:30

Ik heb tado's op al mijn radiatoren, dus die kunnen steeds onafhankelijk aangestuurd worden als in een ruimte de temperatuur onder de 16 graden zakt.

Ik wil graag het comfortabel houden en uiteraard die CV zo weinig mogelijk laten doen en het pendelen en defrosten tot een minimum beperken.
Zit ik hiermee op de goede weg als start? Of maak ik ergens denkfouten?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:22:
5.2 kW buitenunit
Het huis is op zijn best matig geissoleerd. Oude HR++ glazen, matig geisoleerde kunststof kozijnen, en oude (ik denk verzakte) spouwmuurisolatie.
Er zijn altijd meerdere mensen thuis, en beide kamers moeten dus gewoon continue comfortabel gehouden worden.

Als het moet kunnen de deuren dicht. Dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ik gebruik graag wat van de warmte van de airco's om de rest van het huis een beetje warmer te maken. In principe staat de CV voor de rest van het huis wel op 16 graden 24/7.

woonkamer met de deur open (gehele dag en nacht) minimaal 19 's nachts en van 11:00-22:00 20 graden .
Werk/slaapkamer 18 graden nacht (22:00-6:00) 19 graden van 6:00-11:00, 20/21 graden van 11:00 tot 22:00) deur open van 7:00 tot 22:30

Ik heb tado's op al mijn radiatoren, dus die kunnen steeds onafhankelijk aangestuurd worden als in een ruimte de temperatuur onder de 16 graden zakt.

Ik wil graag het comfortabel houden en uiteraard die CV zo weinig mogelijk laten doen en het pendelen en defrosten tot een minimum beperken.
Deur dicht, goed dekbed kopen en werken in de woonkamer? Onze slaapkamer is soms 15°, dat is 's avonds een halve minuut rillen maar na 2 minuten al weer te warm onder ons dekbed. Mijn vrouw heeft vorig jaar gestudeerd, dat deed ze in de woonkamer, die ruimte moet je toch verwarmen. Is ook makkelijker te koelen in de zomer (itt slaapkamer op 1e verdieping). De airco op onze slaapkamer gebruiken we enkel om te koelen in de zomer (een hele dag koelen met eigen zonne-energie en in de vooravond weer uit).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is allemaal geen optie.

De vraag is meer of de temperatuurverschillen dag/nacht goed zijn of dat ze te groot zijn en dichter bij elkaar moeten liggen. En de andere vraag is of mijn airco opzet kan werken met open deuren of dat ze te klein zijn voor een merkbaar effect, en dat ik beter de deuren dicht kan houden en de rest met de CV kan doen.

Het verbruik is van veel minder belang dan het comfort. Ik zoek een zo hoog mogelijk comfort waarbij ik het gasverbruik buiten de 2 aircoruimtes zou willen beperken door restwarmte uit die 2 ruimtes zonder dat ik mijn airco's overvraag.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Met open deuren ga je wel een rare tocht krijgen met koude lucht die laag blijft hangen. Wel iets waar je rekening mee moet houden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Wij hebben een multisplit (SCM 71 ZS-W) met 4 binnen-units.
3 x SRK 20 en 1 x SRK 35

Nu verwarmt de SRK 35 niet voldoende.
Deze hebben wij gekocht voor een slaapkamer van 58 M3 en aansluitend een badkamer van 10 M3.

Met de buitentemperatuur op 0 graden krijgt de SRK 35 de slaapkamer met moeite op 19 graden. Als ik de deur van de badkamer open zet dan komt hij zelfs niet verder als 17 graden op de slaapkamer.

We hebben een SRK-20 op een andere slaapkamer van 58 M3 en die verwarmt die ruimte eenvoudig tot 20 graden.

Als ik de luchtstroom tussen beide units vergelijk is deze gevoelsmatig hetzelfde waarbij de lucht die uit de SRK 35 komt zelfs kouder aanvoelt.

De filters van de SRK-35 heb ik deze week nog schoongemaakt.
Bij de test heb ik de andere binnen units uit staan.

De vraag is heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Laatst online: 11:17
Wat horen jullie bij een defrost? Tot gisteravond geen een gehad maar vannacht meerdere. Maar vind het best hard klinken. Begint zacht en wordt dan steeds luider. Duurt maar paar minuten. Net ook een. Maar zag 0,0 ijsvorming. Waarom doet hij dan een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

FenF schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:43:
Wat horen jullie bij een defrost? Tot gisteravond geen een gehad maar vannacht meerdere. Maar vind het best hard klinken. Begint zacht en wordt dan steeds luider. Duurt maar paar minuten. Net ook een. Maar zag 0,0 ijsvorming. Waarom doet hij dan een defrost.
Welke unit heb je? Wat klinkt er hard, binnen- of buitenunit? In woon- of slaapkamer? Wat hoor jij bij een hard klinkende defrost? Graag meer info.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Welk merk?

Bij MHI hoor ik een sissend geluid, daarna gaat de buitenunit een beetje brommen en dat is het wel qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:15:
[...]

Op welke fanstand heb je ze staan dan? Bij de LG units die ik heb kan je ze handmatig instellen of kiezen voor "nature aka auto". Die stand is niet zo slim.
Als wij niet aanwezig zijn zet ik ze op med-high of high. Zodra we er zijn gaan ze naar medium of low-medium.
Wanneer je ze wat minder hard laat blazen moet de compressor harder werken om de uitgaande temperatuur te verhogen. Vaak helpt het om de fanspeed dan iets te verhogen.

En als ik je screenshot zo zie stonden ze dus uit. Als je daarna naar 24 graden setpoint gaan moeten ze echt wel aan de bak. Dat met het weer van gisteren krijg je uiteraard defrosts.
De stand stond op low/med. De unit stond heel rustig te blazen.

Uiteindelijk is het verwachtingspatroon wat hier belangrijk is. Wanneer ik mij meer had verdiept in de materie had ik kunnen leren dat het verwarmen in vrieskou een potentieel probleem kon zijn. Over een defrost had ik nog niet gehoord nadat ze al een paar maanden aan de muur hingen.
Tuurlijk, je hoort overal dat het "harder moet werken" maar wat er echt aan de hand is, dat is aan mijn voorbij gegaan.
En als je er over na gaat denken is het allemaal logisch. In de zomer blaast de buitenunit hele warme lucht.
Gisteren ben ik eens naar buiten gegaan en ik kan je vertellen dat het echt heel erg koud is wat er uit komt.
En wanneer het dan rond het vriespunt is met dichte mist dan is het rekensommetje snel gemaakt.

Wanneer het in de zomer warm is zet je "eventjes" de airco aan in de slaapkamer en het wordt heerlijk koel.
Dat is iets wat wel al jaren zien in vakantie huisjes, hotels, etc.
Hier hebben we allemaal wel mee te maken gehad. Nu het verwarmen met een warmtepomp hot-topic is ga je hier als consument soms te snel in mee. Maar ja....In de winter het "eventjes" snel warm hebben is dan ineens een ander verhaal.
Het is echt wel een andere manier van verwarmen. Zo is het bijv snel kouder wanneer de unit in defrost stand springt. Het tegenovergestelde is ook waar in de zomer. Wanneer de airco uit gaat is het best snel weer warm in de kamer.
Wanneer je met een warmtepomp eerst water in vloer verwarming gaat opwarmen (of koelen) zullen de schommelingen in temperatuur een stuk minder zijn en hiermee het comfort hoger.
Vrienden van ons hebben zo'n modern huis met warmtepomp. Het was heerlijk vertoeven in dit huis deze zomer. Heerlijk koel.
Ben wel benieuwd hoe zoiets nu presteert in de winter.
Binnenkort maar eens op de koffie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Je hebt een zogenoemde heetgas defrost en een natuurlijke defrost. Als de radiator onder een betaalde temperatuur meet gaat deze in een heetgas defrost. In sommige gevallen, vaak bij iets hogere temperaturen of minder vochtig weer gaat de unit op eigen kracht (met binnenunit uit) alleen met de ventilator en buitenlucht defrosten, de opstart daarna is vaak ook lager en lijkt op pendelen maar doet dan wel degelijk een defrost. Vaak zie je dit laatste ook als er weinig ijs meetbaar is op de radiator buiten maar de unit toch een relatief lage temperatuur meet en dus preventief te werk gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 09-01-2024 08:58 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Laatst online: 11:17
Het is de ME msz-ln60. De buitenunit. Filmpje van gemaakt maar nog niet gelukt om hrt te plaatsen. Ventilator draait niet en duurt ongeveer 2 a 3 minuten. 2 minuten later gaat binnenunit weer blazen. Tijdens defrost doet binnenunit niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:22:
5.2 kW buitenunit

Dikke kans dat je met die 3,5 je hele huis redelijk warm houd met de deur open. Heb ik hier ook altijd gedaan.

Die zou ik ook standaart op 21 graden zetten 24/7.

En als je dan boven even moet zijn zet je hem daar bij om het dan daar ook lekker warm te krijgen.

Wel zolder deur sluiten anders is het daar een sauna 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Afhankelijk van het weer kan hij behoorlijk brommen inderdaad. Heb ik hier ook met een 5kW unit. Je hoort binnen net of er allemaal ijs aan het ontdooien is of er geroerd wordt in glas 8)7 .

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 53 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic