Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
ko-ie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:49:
[...]

De stand stond op low/med. De unit stond heel rustig te blazen.

Uiteindelijk is het verwachtingspatroon wat hier belangrijk is. Wanneer ik mij meer had verdiept in de materie had ik kunnen leren dat het verwarmen in vrieskou een potentieel probleem kon zijn. Over een defrost had ik nog niet gehoord nadat ze al een paar maanden aan de muur hingen.
Tuurlijk, je hoort overal dat het "harder moet werken" maar wat er echt aan de hand is, dat is aan mijn voorbij gegaan.
En als je er over na gaat denken is het allemaal logisch. In de zomer blaast de buitenunit hele warme lucht.
Gisteren ben ik eens naar buiten gegaan en ik kan je vertellen dat het echt heel erg koud is wat er uit komt.
En wanneer het dan rond het vriespunt is met dichte mist dan is het rekensommetje snel gemaakt.

Wanneer het in de zomer warm is zet je "eventjes" de airco aan in de slaapkamer en het wordt heerlijk koel.
Dat is iets wat wel al jaren zien in vakantie huisjes, hotels, etc.
Hier hebben we allemaal wel mee te maken gehad. Nu het verwarmen met een warmtepomp hot-topic is ga je hier als consument soms te snel in mee. Maar ja....In de winter het "eventjes" snel warm hebben is dan ineens een ander verhaal.
Het is echt wel een andere manier van verwarmen. Zo is het bijv snel kouder wanneer de unit in defrost stand springt. Het tegenovergestelde is ook waar in de zomer. Wanneer de airco uit gaat is het best snel weer warm in de kamer.
Wanneer je met een warmtepomp eerst water in vloer verwarming gaat opwarmen (of koelen) zullen de schommelingen in temperatuur een stuk minder zijn en hiermee het comfort hoger.
Vrienden van ons hebben zo'n modern huis met warmtepomp. Het was heerlijk vertoeven in dit huis deze zomer. Heerlijk koel.
Ben wel benieuwd hoe zoiets nu presteert in de winter.
Binnenkort maar eens op de koffie 8)
Probeer hem eens op een hogere fanstand te zetten. Minimaal op medium. Dan is de uitgaande temperatuur uiteraard wat lager maar hoeft hij het compressor toerental niet zo ver te verhogen. Dat scheelt verbruik en defrosts. Een hogere fanspeed is nog beter, maar dat gaat wel ten koste van het comfort als je in de ruimte bent.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:16
Wortel87 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:47:
[...]

Dikke kans dat je met die 3,5 je hele huis redelijk warm houd met de deur open. Heb ik hier ook altijd gedaan.

Die zou ik ook standaart op 21 graden zetten 24/7.

En als je dan boven even moet zijn zet je hem daar bij om het dan daar ook lekker warm te krijgen.

Wel zolder deur sluiten anders is het daar een sauna 😅
Dat lijkt me een erg enthousiast advies gezien de gegevens. Wij hebben hier een vergelijkbare woning en een 3,5kW in de woonkamer (ook 20m2) en die houdt hier met geen mogelijkheid het hele huis warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Men moet er ook rekening mee houden dat iedereen een andere invulling geeft aan de definitie "warm".

Ik zie namelijk berichten voorbij komen dat er gestookt wordt tot 18 of 19 graden (onafhankelijk gemeten met een aparte temp sensor, uit de luchtstroom) en dat dit "lekker warm" is. Hier is dat een temperatuur voor de nachtverlaging ;) ... aangezien ik hier met een koukleum woon is de gemeten temp rond de 21 graden (al zou ik 19 graden prima vinden).

Edit:

Y
Toevallig of niet maar ik krijg net zo'n pushmelding van Tado over je gemiddelde temp tov huishoudens in de buurt. Ik denk dat ik echt eens moet gaan praten hier thuis :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPCJPKj7oS_RPeGFl4HC-xknZ1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ktzos4HUl5X6z2ciXEa9CaFY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door renzo4000 op 01-12-2023 19:08 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
FenF schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:43:
Wat horen jullie bij een defrost? Tot gisteravond geen een gehad maar vannacht meerdere. Maar vind het best hard klinken. Begint zacht en wordt dan steeds luider. Duurt maar paar minuten. Net ook een. Maar zag 0,0 ijsvorming. Waarom doet hij dan een defrost.
Bij de MHI's hier gaat he ongeveer zo: Ploink...... Kpssssssssshhhhhhhhhhh! Blupblupblup.....
In de avond als het wat stiller is dan is dat best merkbaar. Overdag niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Sjamo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:04:
[...]

Dat lijkt me een erg enthousiast advies gezien de gegevens. Wij hebben hier een vergelijkbare woning en een 3,5kW in de woonkamer (ook 20m2) en die houdt hier met geen mogelijkheid het hele huis warm.
Dat resulteerde in 21 graden beneden en 15 a 16 boven. Ga je naar boven zet je je boven unit er bij aan.

Ja dat is voor mij het hele huis warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
Wow das niet mis zeg. Zal best normaal zijn bij dit type maar ik vind het indrukwekkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Dat lijkt mij niet echt een heel fijn geluid.

De MHI maakt dat geluid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

geluid is relatief normaal. klink alleen harder door een gebrek aan vering/demping.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Nou, de airco heeft er geen zin in hier. Om de half uur een defrost en kan niet zeggen dat het echt heel warm wordt. 8)7

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:22:
Huis 100m2 (airco's komen over ruim een maand)
Woonkamer 20m2 (minder dan 50m3) - 3,5 kW airco
werk/slaapkamer 12m2 (27m3) - 2 kW airco
5.2 kW buitenunit
Het huis is op zijn best matig geissoleerd. Oude HR++ glazen, matig geisoleerde kunststof kozijnen, en oude (ik denk verzakte) spouwmuurisolatie.
Er zijn altijd meerdere mensen thuis, en beide kamers moeten dus gewoon continue comfortabel gehouden worden.

Als het moet kunnen de deuren dicht. Dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ik gebruik graag wat van de warmte van de airco's om de rest van het huis een beetje warmer te maken. In principe staat de CV voor de rest van het huis wel op 16 graden 24/7.

Naar aanleiding van de 24/7 discussie zit ik te denken aan de volgende opzet:

woonkamer met de deur open (gehele dag en nacht) minimaal 19 's nachts en van 11:00-22:00 20 graden .
Werk/slaapkamer 18 graden nacht (22:00-6:00) 19 graden van 6:00-11:00, 20/21 graden van 11:00 tot 22:00) deur open van 7:00 tot 22:30

Ik heb tado's op al mijn radiatoren, dus die kunnen steeds onafhankelijk aangestuurd worden als in een ruimte de temperatuur onder de 16 graden zakt.

Ik wil graag het comfortabel houden en uiteraard die CV zo weinig mogelijk laten doen en het pendelen en defrosten tot een minimum beperken.
Zit ik hiermee op de goede weg als start? Of maak ik ergens denkfouten?
Welke airco precies? Er zijn enorme verschillen tussen merken en types en Daikin kan niet tegen kou, MHI ZSX zijn relatief overpowered en LG is niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:15:
[...]

Welke airco precies? Er zijn enorme verschillen tussen merken en types en Daikin kan niet tegen kou, MHI ZSX zijn relatief overpowered en LG is niet doen.
Daikin 3MXM52A buitenunit en een 3,5 perfera en 2.0 perfera (allebei hangend) - met name voor het koelen gekocht. Het verwarmen gaat wel lukken voor de ruimtes zelf. Ben gewoon benieuwd of we er nog meer uit kunne halen :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:04:
[...]

Probeer hem eens op een hogere fanstand te zetten. Minimaal op medium. Dan is de uitgaande temperatuur uiteraard wat lager maar hoeft hij het compressor toerental niet zo ver te verhogen. Dat scheelt verbruik en defrosts. Een hogere fanspeed is nog beter, maar dat gaat wel ten koste van het comfort als je in de ruimte bent.
Wat een verschil met gisteren zeg. De unit doet het nu helemaal prima. In onze regio is het koud maar helder weer momenteel. Precies 0 graden als het goed is. De unit blijft nu lekker doorstoken. Nog geen defrost gehad. Het wordt nu ook lekker warm. Gisteren met die mist niet warm te krijgen.
Als je erover nadenkt dat wordt het allemaal steeds logischer. Maar de eerste keer dat je het ervaart en ze zijn redelijk nieuw dan krab je toch even achter je oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:43:
[...]

Daikin 3MXM52A buitenunit en een 3,5 perfera en 2.0 perfera (allebei hangend) - met name voor het koelen gekocht. Het verwarmen gaat wel lukken voor de ruimtes zelf. Ben gewoon benieuwd of we er nog meer uit kunne halen :)
Op https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf kan je opzoeken wat je kan verwachten, ~4 kW is wel genoeg voor de kamers maar niet teveel verwachten van rest van het huis - ik zit nu op 1400W x 3ish = 4200W netto in een label A huis met WTW, voor beide verdiepingen, met minder isolatie was het niet gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De LG nog maar even droppen hier.
Vanmorgen aangezet moest van 17 naar 20 en dat dan de hele dag vasthouden.
De hele dag buiten onder 0 tussen half drie en half 4 was het even 0.
Ik ben niet ontevreden moet ik zeggen.
Zal hem zo weer uit zetten.
De jeugd heeft er veel plezier van boven en ik hoef geen grotere radiatoren op te hangen om het met de 35 graden van de wp te redden.
Dikke prima d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go8fkbtlOIwV4MwUXddHmgfz5uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkgBCoc69BoqK92FJwyJw6Ql.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
ko-ie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:53:
[...]

Wat een verschil met gisteren zeg. De unit doet het nu helemaal prima. In onze regio is het koud maar helder weer momenteel. Precies 0 graden als het goed is. De unit blijft nu lekker doorstoken. Nog geen defrost gehad. Het wordt nu ook lekker warm. Gisteren met die mist niet warm te krijgen.
Als je erover nadenkt dat wordt het allemaal steeds logischer. Maar de eerste keer dat je het ervaart en ze zijn redelijk nieuw dan krab je toch even achter je oren.
Gister was hier ook feest. 2 single splits beneden die ieder uur om de beurt defrosts gingen doen. Bleef gelukkig nog wel lekker warm binnen. Dat is dan weer het voordeel als je 2 singe splits in dezelfde ruimte hebt. Gek genoeg had de multisplit boven daar een stuk minder last van terwijl ik dat wel had verwacht. Das namelijk een flinke jongen van 8kw en die was hard aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Ik zie net in de Daikin app dat er een firmware update voor de units klaarstaat. Dat zijn de units die ik de vorige keer niet heb geupdate naar 3_1_33. Gezien de issues vorige keer ga ik maar even geen 'early adopter' zijn.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:50
mwk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:07:
Ik zie net in de Daikin app dat er een firmware update voor de units klaarstaat. Dat zijn de units die ik de vorige keer niet heb geupdate naar 3_1_33. Gezien de issues vorige keer ga ik maar even geen 'early adopter' zijn.
Ik heb hier App-Versie: 3.22.0 (3.22.0.3324) en werkt nog steeds niet goed, geen powerfully/ mannetje met spierballen en soms ventilator snelheid 3-4-5 niet beschikbaar.

Schijnt bekend te zijn bij Daikin en zoeken naar een oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:21:
De LG nog maar even droppen hier.
Vanmorgen aangezet moest van 17 naar 20 en dat dan de hele dag vasthouden.
De hele dag buiten onder 0 tussen half drie en half 4 was het even 0.
Ik ben niet ontevreden moet ik zeggen.
Zal hem zo weer uit zetten.
De jeugd heeft er veel plezier van boven en ik hoef geen grotere radiatoren op te hangen om het met de 35 graden van de wp te redden.
Dikke prima d:)b

[Afbeelding]
Hier eigenlijk ook heel tevreden met mijn LG.

Hangt hier een S12ET (3,5kW single split). Verwarm 24/7 de woonkamer á 26m2 van ons appartement (jaren 80). Normaal 19 graden en 20 graden als ik thuis werk. Gaat super, comfortabel en geen last van de defrosts (aan het stroomverbruik te zien wel enkele gehad).

Gebruik dagelijks zo’n 5kWh, hij kachelt lekker verder de hele dag op 200-300W. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-zVxOIQUodbo7_7XyoXft0_NtA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L6CcZfSdoBgBM6Udes5ln7mZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7hcpufQtXRiUFmvspmq5potsKY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/syLNuCD0OlgqK7vclvV0pI16.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_qoXgYwsbhKT_oSWl2dMBht87Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T73JExjAqLxefxRQrWnEKY1m.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
w00key schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:10:
[...]

Op https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf kan je opzoeken wat je kan verwachten, ~4 kW is wel genoeg voor de kamers maar niet teveel verwachten van rest van het huis - ik zit nu op 1400W x 3ish = 4200W netto in een label A huis met WTW, voor beide verdiepingen, met minder isolatie was het niet gelukt.
Kun je nagaan dat die energie labels weinig zeggen. Hier een d woning met 35 euro aan energie kosten per maand. Enige waar ik voor betaal is het douchen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Wortel87 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:26:
[...]

Kun je nagaan dat die energie labels weinig zeggen. Hier een d woning met 35 euro aan energie kosten per maand. Enige waar ik voor betaal is het douchen en koken.
Good for you :)

Het klopt wel redelijk hoor, als je kijkt naar energiebehoefte per m2 oppervlakte per jaar is dit huis diep groen bij normale stookgedrag, dus 20 graden ochtend en avond, overdag afwezig iets lager en nachtverlaging. A++ is 50-75 kWh per jaar en vroeger met 600 m3 gas x9 + 2500 stroom / 150 m2 zit zat ik op 53 kWh/m2/j. Nu met een warmtepomp is het 5500/150=37, all in met thermostaat op standje sauna, koken, wassen en drogen, verlichting, PCs, TV en veel te veel zooi, nog steeds goed voor A+++. De enige betere label is <= 0 of energieneutraal.

Je hebt altijd mensen die goed tegen kou kunnen en gratis meeliften met de buren, hier tijdens 2 weken afwezig wintersport afgelopen februari was met alles uit nog steeds 17+ graden binnen door stoken buren. Als ik dat continu deed is mijn verbruik nul.

Als je warmste van het rijtje wilt zijn betaal je extra. Daar kies ik zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07
De eerste goede winter hier waarbij we enkel op airco's willen stoken. Situatie is als volgt:
- Buiten unit: MHI SCM60ZS-W
- Binnen unit woonkamer: SRK25ZS-WF voor 76 m3
- Binnen unit eetkamer: SRK25ZS-WF voor 60 m3
- Binnen unit werkkamer: SRK25ZS-WF voor 35 m3

Huis komt uit 1999 en is verder nog niet aangepakt qua isolatie. Vloer en muren zijn wel goed geïsoleerd is mij verteld, ramen zijn gewoon dubbelglas. Werkkamer is op zolder met veel schuine daken en een hoge punt, daarom iets te grote airco (achteraf gezien had die wel een maatje kleiner gekund wellicht).

Op het moment doen we nog ad-hoc verwarmen als we aanwezig zijn in de ruimtes. Ik wil het eigenlijk niet onder de 15 graden laten komen, maar dat wordt nu wel lastig in vooral de keuken (uitbouw met plat dak, onbekend qua isolatie, en veel ramen/deuren). We verwarmen nog ad-hoc omdat het echt heel snel warm wordt en dat voor ons wel prima werkt.

Kijkend naar het stroom verbruik vandaag dan schrik ik nu echter wel. Vandaag heeft de gehele airco installatie bijna 18 kWh verstookt, buiten was het net boven 0. Aan de binnen temperatuur kan je wel zien wanneer iemand waar was en welke airco's aan stonden.

Is dit normaal verbruik of wel erg aan de hoge kant? Op zich wil ik wel continue verwarmen, maar mijn gevoel zegt dat dat alleen maar meer gaat kosten en zonde is als we zelf niet in de ruimte aanwezig zijn, qua comfort hebben we op dit moment nog geen last van de kou (de-frosts vallen ook nog reuze mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU13SrS7eBtatKTWzDwOGkekhMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfZVBMmRsxkFhupdTWvp9LKe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG_MTZTVcVj0teeBotiXbvNqRkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ynytF4nlWb176tojvYEk8HHt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc1DlFJkup1VkQX2X-3FNSk0toE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B9A2C5iqsbSwpMYNgeL7dyUY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXVFVWdsUs9bekr68OtVabBRffQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HQxeBmOOunFKwvRCCA4VQOS4.png?f=user_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:47
Soepstengel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:15:
De eerste goede winter hier waarbij we enkel op airco's willen stoken. Situatie is als volgt:

Huis komt uit 1999 en is verder nog niet aangepakt qua isolatie. Vloer en muren zijn wel goed geïsoleerd is mij verteld, ramen zijn gewoon dubbelglas. Werkkamer is op zolder met veel schuine daken en een hoge punt, daarom iets te grote airco (achteraf gezien had die wel een maatje kleiner gekund wellicht).

Op het moment doen we nog ad-hoc verwarmen als we aanwezig zijn in de ruimtes. Ik wil het eigenlijk niet onder de 15 graden laten komen, maar dat wordt nu wel lastig in vooral de keuken (uitbouw met plat dak, onbekend qua isolatie, en veel ramen/deuren). We verwarmen nog ad-hoc omdat het echt heel snel warm wordt en dat voor ons wel prima werkt.

Kijkend naar het stroom verbruik vandaag dan schrik ik nu echter wel. Vandaag heeft de gehele airco installatie bijna 18 kWh verstookt, buiten was het net boven 0. Aan de binnen temperatuur kan je wel zien wanneer iemand waar was en welke airco's aan stonden.

Is dit normaal verbruik of wel erg aan de hoge kant? Op zich wil ik wel continue verwarmen, maar mijn gevoel zegt dat dat alleen maar meer gaat kosten en zonde is als we zelf niet in de ruimte aanwezig zijn, qua comfort hebben we op dit moment nog geen last van de kou (de-frosts vallen ook nog reuze mee).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je van 14/15 graden moet komen met 3 stuks aan tegelijk, lijkt het me geen heel gek verbruik. Hier was het gisteren met een beetje vergelijkbaar multisplit systeem 13kwh. 1 vertrek moest van 18.5 naar 20 een 1 (klein vertrek) van 14.5 naar 20. De boel heeft gelopen van 7 tot 22u. Huis is van 1980, hoekwoning.
Ik zie hier wel dat komen van 15 of 18 graden (in de woonkamer) behoorlijk scheelt in verbruik, na een weekje weg bijv. is het verbruik zeker 2 dagen wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Headshot_NL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:04:
Onder welke hoek laat je hem blazen? Hier eigenlijk altijd op 2 van 6 dus niet helemaal naar boven maar de stand eronder. Volgens mij helpt dat met het verspreiden van de lucht maar standaard zet hij hem veel lager met verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor je beeldvorming. Ik heb hier een woonkamer van 60m2 zo'n 138m3 en verbruik zo'n 14 tot 16 kWh in 24 uur en de woonkamer is 24 uur lang 20,5 graden, huis 1978.

16 kWh tegen zo'n Cop 2,5 (schat ik) zou 5 kuub gas zijn. Is dat veel met deze temperaturen? Ik vind van niet.

Ik weet na 4 jaar stoken dat adhoc stoken niet zuiniger is hier en veel minder comfortabel. Geen fan op standje tornado en alles is warm, lees meubels muren etc. Daarom daalt het verbruik ook omdat ik niet met hoog toerental de boel moet aanwarmen. Hoog toerental compressor is lage Cop. Tevens heb ik zelden daarom defrosts en die vreten ook stroom.

Verder hoef ik niet te stoeien met ecostanden, begrenzen van compressor en kloppen bij mij het setpoint altijd. Waarom? Omdat alles door en door warm is en het gewoon stabiel loopt. Unit loopt met dit weer op zo'n 500 tot 700Watt = ongeveer 1750 Watt afgegeven vermogen bij Cop 2,5.

Zet hem gewoon eens op 24/7 en kijk wat het doet voor je. Meten is weten.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook mhi SCM60ZS-W met 3x binnenunit.

Wij zijn enthousiaste ad hoc verwarmers en besparen daar door het jaar heen veel kWh's mee. De grens ligt voor ons bij het punt waar de ruimtes anders dan de woonkamer geregeld naar de 13 a 14 graden wegzakken.

Dit jaar voor het eerst echt geexperimenteerd met eco-mode en dat bevalt hier goed. Wij hebben de x units dus bij ons werkt eco met sensors.

Wanneer we de woonkamer op 18 of 19 houden en het trapggat op 18-eco, dan houdt de unit de trap rond de 15 graden wat voor ons prima is. Het vreemde is dat er dan na een poosje geen defrosts meer komen en de installatie stabiel wat hoger draait. Tot nu toe afhankelijk van de buitentemperatuur 1 tot - 4 graden gaf een verbruik van 400 tot 550W.

Vanochtend experimenteel de slaapkamer bijgeschakeld op eco om te kijken of de defrosts bij continu gebruik van 3 units nog steeds wegblijven. Zo'n verandering geeft dan onmiddellijk een aantal defrosts maar het kan goed zijn dat ook die weer gaan wegzakken. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:14
Hier 18,8kWh verbruikt met een 4MXM80A met daaraan 3 binnenunits gisteren, on-demand op 75%. Woonkamer wordt verwarmd van 6h tot 21h temp op 20,5-21,5. Andere units worden incidenteel aangezet. Ik heb voor de grap gekeken wat we vorig jaar aan m3 hebben verbruikt op een vergelijkbare dag, dat was ergens tussen de 8 en 10. Heel blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
user109731 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:00:
[...]

Onder welke hoek laat je hem blazen? Hier eigenlijk altijd op 2 van 6 dus niet helemaal naar boven maar de stand eronder. Volgens mij helpt dat met het verspreiden van de lucht maar standaard zet hij hem veel lager met verwarmen.
Ik laat hem op de een na laagste stand blazen. Dus niet helemaal naar beneden maar 1 stapje hoger. Warmte wil je het liefst zo laag mogelijk hebben omdat het uit zichzelf weer omhoog gaat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Ik heb hem gisteren wel heel de dag laten doorlopen.

Nacht en avond ervoor stond hij uit, die ochtend ook. Toen was het nog maar 13°C in mijn woonkamer 😂

Eerste vorst dag 21kWh verstookt. best tevreden mee!

Woonkamer was 17°C en boven 19°C. Eerder was ik met 24/7 15°C met de CV ketel op dagen rond het vriespunt 10m3 gas kwijt

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Voyage schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:41:
Hier 18,8kWh verbruikt met een 4MXM80A met daaraan 3 binnenunits gisteren, on-demand op 75%. Woonkamer wordt verwarmd van 6h tot 21h temp op 20,5-21,5. Andere units worden incidenteel aangezet. Ik heb voor de grap gekeken wat we vorig jaar aan m3 hebben verbruikt op een vergelijkbare dag, dat was ergens tussen de 8 en 10. Heel blij mee!
Dan had je wel een probleem met je HR Ketel. Als je nu 18,8 verbruikt tegen Cop 2,5 = 47 gedeeld door 8 wat een ketel uit 1m3 haalt had je zo'n 5,8 m3 ongeveer moeten verstoken. Je ketel is dus denk ik niet optimaal ingeregeld. Heb afgelopen week nog een ketel gefinetuded die ik een jaar geleden bij mensen waterzijdig heb geregeld en dat scheelde hen 30 % gas. Ik word echt niet rijk van stoken met mijn L/L. Verstookte vroeger zo'n 550 m3 gas in een huis met 140m2 vloeroppervlak. In mijn zuinigste jaar 1467kWh stroom met L/L.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who_Dat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-08 07:16
Voor mij is dit het eerste jaar dat ik volledig met airco's verwarm. Met veel interesse volg ik dit forum. Met dank aan dit forum ben ik al veel wijzer geworden. Inmiddels verwarm ik 24/7, via HA een schema gemaakt dat de temperatuur niet onder de 16 graden komt en langzaam opwarmt richting de tijd dat we gebruik maken van de woonkamer.

In beginsel schrok ik van het verbruik, maar ik heb mijn vergelijk enorm vertroebeld. Vorig jaar met die belachelijke gasprijs durfde ik niet eens normaal te verwarmen en zat ik tegen 14 graden met een warmtedekentje op de bank.

Als je dan nu weer normaal gaat stoken lijkt het verbruik enorm. Gisteren maar eens in mijn historische verbruik gedoken en in mijn situatie was een gasverbruik van 1500 tot 1800 m3 per jaar niet uitzonderlijk.

Daar kun je flink wat kwh voor verstoken. In de loop van de tijd met een slimme thermostaat, het verbruik al terug gebracht. Nu met airco's en het dagelijks inzicht in het verbruik, zit je veel meer op het verbruik.

Note to self: de kosten van energie zijn enorm gestegen. Maar mijn maandkosten komen al jaren uit. Dan mag je niet klagen. Niet zo inzoomen op de dagelijkse kosten en verbruik, maar kijk naar het totaal plaatje.

Misschien een beetje offtopic, maar ik denk dat meerderen hier mee kampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Who_Dat Gas wordt alleen maar duurder. https://www.nu.nl/economi...ede-door-belastingen.html Beste is heel je gasaansluiting eruit krijgen. Scheelt je ook weer €200 a €300,- per jaar voor je aansluiting. Is ook weer zo'n 800kWh die je kan verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:14
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:07:
[...]

Dan had je wel een probleem met je HR Ketel. Als je nu 18,8 verbruikt tegen Cop 2,5 = 47 gedeeld door 8 wat een ketel uit 1m3 haalt had je zo'n 5,8 m3 ongeveer moeten verstoken. Je ketel is dus denk ik niet optimaal ingeregeld. Heb afgelopen week nog een ketel gefinetuded die ik een jaar geleden bij mensen waterzijdig heb geregeld en dat scheelde hen 30 % gas. Ik word echt niet rijk van stoken met mijn L/L. Verstookte vroeger zo'n 550 m3 gas in een huis met 140m2 vloeroppervlak. In mijn zuinigste jaar 1467kWh stroom met L/L.
Dat zou goed kunnen, hoekhuis is uit 1958 met de zijgevel op het noorden. Spouwmuurisolatie van 5cm doet wel iets. Grootste winst was de vloerisolatie, van niks naar en Rc van 5. Het gasverbruik ging toen van net geen 1500m3 naar 1091m3, dit is wel inclusief warm water en koken. Zover ik weet is er nog niks gedaan aan de optimalisatie van de ketel 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Zie toch onverhoopt enige berichten langskomen van units die het niet zouden trekken. Wat belangrijk is om te weten dat de automatische fanstand geen heilige graal is in de wintermaanden.
Je hebt, net als hij luchtverwarming debiet nodig om de opgebrachte warmte te verspreiden door de ruimte. Indien je huis iets minder geïsoleerd is en het buiten flink kouder is, of de binnenunit niet centraal hangt, kan het dus zo zijn dat je met hetzelfde setpoint dus een hogere (handmatige) fanstand nodig hebt.
Eea hangt dus samen met debiet, buiten de compressor het belangrijkste element.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:11:
[...]

Hey @MotorBeast je winterslaap afgebroken? :9 :+
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:08:
Zie toch onverhoopt enige berichten langskomen van units die het niet zouden trekken. Wat belangrijk is om te weten dat de automatische fanstand geen heilige graal is in de wintermaanden.
Je hebt, net als hij luchtverwarming debiet nodig om de opgebrachte warmte te verspreiden door de ruimte. Indien je huis iets minder geïsoleerd is en het buiten flink kouder is, of de binnenunit niet centraal hangt, kan het dus zo zijn dat je met hetzelfde setpoint dus een hogere (handmatige) fanstand nodig hebt.
Dat komt door de voeler in de binnenunit die zijn eigen warmte registreerd wanneer de airco meer warmte gaat leveren en vervolgens zich weer gaat "knijpen", autostand werkt doorgaans prima als je daar rekening mee houdt.

Binnenunit gaat wel harder blazen als het verschil groter wordt maar dan moet die dat wel registreren.
(Handmatig fan hoog zetten doet vrijwel hetzelfde inderdaad, warmte wordt daar meer weggeduwd waardoor de buitenunit hoger gaat opschalen).

[ Voor 91% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 10:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Plafondventilator op winterstand scheelt hier zo'n 20% op de compressorsnelheid. Meting net gedaan. Had ik nog nooit gecheckt. Compressor gaat van 42 naar 32/34. Alleen dat werkt ook alleen maar met 24/7 omdat anders je koude luchtstromen gaat krijgen die je ervaart als tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:38:
[...]

Plafondventilator op winterstand scheelt hier zo'n 20% op de compressorsnelheid. Meting net gedaan. Had ik nog nooit gecheckt. Compressor gaat van 42 naar 32/34. Alleen dat werkt ook alleen maar met 24/7 omdat anders je koude luchtstromen gaat krijgen die je ervaart als tocht.
Op welke manier verschilt dat van een hogere fanstand op de binnenunit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:38:
[...]

Dat geloof ik best, hoe hard staat de ventilator en hoe groot is die voor het verwarmde oppervlakte?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:07:
[...]

Ik word echt niet rijk van stoken met mijn L/L. Verstookte vroeger zo'n 550 m3 gas in een huis met 140m2 vloeroppervlak. In mijn zuinigste jaar 1467kWh stroom met L/L.
Dat zijn heel slechte cijfers 2.67 kwh voor een kuub gas. Zwaar onder gemiddeld.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:42:
[...]

Op welke manier verschilt dat van een hogere fanstand op de binnenunit zelf?
Plafondventilator zuigt de koude lucht die beneden hangt in de kamer over een zeer groot oppervlak naar boven en duwt de warme lucht langs het plafond naar beneden. Het zogenaamde coanda effect. Daarbij hoef ik niet de unit op standje orkaan te zetten met bijbehorende herrie en is de plafondventilator vele malen effectiever. Ik gebruikte hem ook al 20 jaar om de warmte van de houtkachel beter te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
digifun schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dat zijn heel slechte cijfers 2.67 kwh voor een kuub gas. Zwaar onder gemiddeld.
Ligt er misschien ook aan of de verbruikte kWh's alleen voor verwarmen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 12:31
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:23:
[...]

Voor je beeldvorming. Ik heb hier een woonkamer van 60m2 zo'n 138m3 en verbruik zo'n 14 tot 16 kWh in 24 uur en de woonkamer is 24 uur lang 20,5 graden, huis 1978.

16 kWh tegen zo'n Cop 2,5 (schat ik) zou 5 kuub gas zijn. Is dat veel met deze temperaturen? Ik vind van niet.

Ik weet na 4 jaar stoken dat adhoc stoken niet zuiniger is hier en veel minder comfortabel. Geen fan op standje tornado en alles is warm, lees meubels muren etc. Daarom daalt het verbruik ook omdat ik niet met hoog toerental de boel moet aanwarmen. Hoog toerental compressor is lage Cop. Tevens heb ik zelden daarom defrosts en die vreten ook stroom.

Verder hoef ik niet te stoeien met ecostanden, begrenzen van compressor en kloppen bij mij het setpoint altijd. Waarom? Omdat alles door en door warm is en het gewoon stabiel loopt. Unit loopt met dit weer op zo'n 500 tot 700Watt = ongeveer 1750 Watt afgegeven vermogen bij Cop 2,5.

Wat is je verbruik bij adhoc stoken? En wat zijn je instellingen met 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ik weet niet hoe jij geinformeerd bent maar een normaal verbruik voor een WP is voor 1m3 2 a 2,5 kwh stroom. Aangezien ik voor comfort ga is dit top! Niets onder gemiddeld aan.

Ik wens hetzelfde comfort als met HR Ketel. Geen herrie, geen luchtstromingen, geen koude muren en meubels. Genieten maar.

Correctie: zie net dat koelen er nog bij zat. Het was 1258 voor verwarmen. Nog zuiniger dus. O-) Verbruik wat je hier ziet is voor mijn hele huis. Niets te klagen.

Zie hieronder. M3 is niet correct moet kWh zijn.

Periode: 14 nov 2021 t/m 13 nov 2022
Totaal
1467,13 m3
Verwarming
1258,82 m3
Per gewogen graaddag
0,437 m3
Gemiddeld totale verbruik voor een 2-onder-1-kap
1506 m3

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
aaaido schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:52:
[...]

Wat is je verbruik bij adhoc stoken? En wat zijn je instellingen met 24/7?
Als ik adhoc zou stoken bij dit weer scheelt met dat niet stoken van 00.00 uur tot 06.00 uur zo'n 4kWh. Alleen staat dan de unit weer uren te stampen tegen een veel hoger vermogen en zal de winst van in de nacht weer wegvallen in de uren dat hij staat te stampen. Oftwel 24/7 laten pruttelen is hier net zo duur en veel comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:37:
[...]

Dat komt door de voeler in de binnenunit die zijn eigen warmte registreerd wanneer de airco meer warmte gaat leveren en vervolgens zich weer gaat "knijpen", autostand werkt doorgaans prima als je daar rekening mee houdt.

Binnenunit gaat wel harder blazen als het verschil groter wordt maar dan moet die dat wel registreren.
(Handmatig fan hoog zetten doet vrijwel hetzelfde inderdaad, warmte wordt daar meer weggeduwd waardoor de buitenunit hoger gaat opschalen).
7(8)7
8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Warmte/luchtbel, plek is niet idiaal voor temp meting op verwarm stand.
Verplaats de voeler en het regelgedrag wordt ineens heel anders zoals het sneller opwarmen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:53:
[...]

Ik weet niet hoe jij geinformeerd bent maar een normaal verbruik voor een WP is voor 1m3 2 a 2,5 kwh stroom. Aangezien ik voor comfort ga is dit top! Niets onder gemiddeld aan.

Ik wens hetzelfde comfort als met HR Ketel. Geen herrie, geen luchtstromingen, geen koude muren en meubels. Genieten maar.

Correctie: zie net dat koelen er nog bij zat. Het was 1258 voor verwarmen. Nog zuiniger dus. O-)
Ik ben prima geinformeerd maar ik haal hier 1,5 kwh per kuub gas. Met hetzelfde comfort als een hr ketel met nog een zomer koelen erbij. Prima comfort, zo'n beetje verpleeghuistemperatuur.

Dat gebruik van jou is helemaal niet zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaaido
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:01:
[...]

Als ik adhoc zou stoken bij dit weer scheelt met dat niet stoken van 00.00 uur tot 06.00 uur zo'n 4kWh. Alleen staat dan de unit weer uren te stampen tegen een veel hoger vermogen en zal de winst van in de nacht weer wegvallen in de uren dat hij staat te stampen. Oftwel 24/7 laten pruttelen is hier net zo duur en veel comfortabeler.
Ja precies ervan uitgaande dat je adhoc stookt van 06:00 tot 0:00. Echter als je (grote) delen van de dag weg bent wegen de kosten imo niet op tegen de baten. Als ik de hele dag de airco aan laat op zeg 20 graden dan ben ik met deze buitentemperatuur ci 15kwh kwijt. Als ik zeg alleen savonds de airco aan doe om te verwarmen ben ik 8 kWh kwijt. Scheelt toch aanzienlijk.

Iedere situatie is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:18:
[...]

Ik ben prima geinformeerd maar ik haal hier 1,5 kwh per kuub gas. Met hetzelfde comfort als een hr ketel met nog een zomer koelen erbij. Prima comfort, zo'n beetje verpleeghuistemperatuur.

Dat gebruik van jou is helemaal niet zuinig.
Mijn verbruik is normaal. Dat jij het zuiniger hebt kan. Ik zit in de winter in een huis dat beneden 20,5/21 graden is en boven 19 graden. Ja als ik beneden het op 18/19 graden ga zetten en boven 16/17 graden wordt het nog zuiniger maar ik haaaaaaaaaaaaaaaaaaaat kou.

Verder heb ik ondertussen 7310 WP aan zonnepanelen. Ik lig er niet van wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
aaaido schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ja precies ervan uitgaande dat je adhoc stookt van 06:00 tot 0:00. Echter als je (grote) delen van de dag weg bent wegen de kosten imo niet op tegen de baten. Als ik de hele dag de airco aan laat op zeg 20 graden dan ben ik met deze buitentemperatuur ci 15kwh kwijt. Als ik zeg alleen savonds de airco aan doe om te verwarmen ben ik 8 kWh kwijt. Scheelt toch aanzienlijk.

Iedere situatie is anders.
Klinkt lullig maar dan zou ik niets eens investeren in een L/L. Dan zou in mijn situatie ik nog maar zo'n 200/300 m3 verstoken om te verwarmen en kan die investering niet meer uit in besparen, renteverlies en afschrijving. Als je het hebt over kosten/baten. Ik bespaar volgens mij tegen de nieuwe tarieven (heb nog oude) maar zo'n €300,- per jaar en dat is eigenlijk al niet de moeite was het niet dat ik dat dek met zonnepanelen zolang salderen nog bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:24:
[...]

Mijn verbruik is normaal. Dat jij het zuiniger hebt kan. Ik zit in de winter in een huis dat beneden 20,5/21 graden is en boven 19 graden. Ja als ik beneden het op 18/19 graden ga zetten en boven 16/17 graden wordt het nog zuiniger maar ik haaaaaaaaaaaaaaaaaaaat kou.
Het is hier ook 21 graden. Ik vind wel dat je hier in dit topic hoog van de toren blaast met dit soort teleurstellende resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:34:
[...]

Het is hier ook 21 graden. Ik vind wel dat je hier in dit topic hoog van de toren blaast met dit soort teleurstellende resultaten.
Nogmaals. Een normaal verbruik is 1m3 gas is gemiddeld 2 a 2,5 Kwh verbruik met een WP. Dat jij zuiniger draait. Mooi toch. Geniet ervan. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Ventilatierooster dichtgezet op 1,5m afstand van de binnenunit en nu kan ik de ruimte mooi op 21 graden houden met de op één na laagste fanstand.

Ik had niet verwacht dat een ventilatierooster op zo'n afstand nog zo veel invloed zou hebben. Voorheen moest de fan op 1 a 2 standen hoger.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:30:
[...]

Klinkt lullig maar dan zou ik niets eens investeren in een L/L. Dan zou in mijn situatie ik nog maar zo'n 200/300 m3 verstoken om te verwarmen en kan die investering niet meer uit in besparen, renteverlies en afschrijving. Als je het hebt over kosten/baten. Ik bespaar volgens mij tegen de nieuwe tarieven (heb nog oude) maar zo'n €300,- per jaar en dat is eigenlijk al niet de moeite was het niet dat ik dat dek met zonnepanelen zolang salderen nog bestaat.
Ik snap niet waarom je nu allerlei aannames doet? Het gaat erom dat jij aangeeft dat 24/7 zuiniger is dan adhoc. Dat is simpelweg afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
aaaido schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:51:
[...]

Ik snap niet waarom je nu allerlei aannames doet? Het gaat erom dat jij aangeeft dat 24/7 zuiniger is dan adhoc. Dat is simpelweg afhankelijk van de situatie.
Ik schrijf: Oftwel 24/7 laten pruttelen is hier net zo duur en veel comfortabeler. HIER!

En: Ik weet na 4 jaar stoken dat adhoc stoken niet zuiniger is hier en veel minder comfortabel. HIER!

Als hier dus alleen maar mensen in de avond thuis zouden zijn zou ik niet eens meer stoken met L/L want dan weegt de minimale winst van gasverbruik tegen stroom niet meer tegen de investering op. De reden dat ik een hybride pas na 10 jaar terugverdien en een full electric pas na 14 jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:56:
[...]

Ik schrijf: Oftwel 24/7 laten pruttelen is hier net zo duur en veel comfortabeler. HIER!

En: Ik weet na 4 jaar stoken dat adhoc stoken niet zuiniger is hier en veel minder comfortabel. HIER!
Helemaal mee eens. Hij draaide hier nu 8 dagen non stop. In de nacht gebruikt die ongeveer 2-3 kWh. Dacht toch even testen en vannacht op 3 uur uitgezet en vanmorgen om 10 uur was het 16 graden in huis. Hij heeft er al 1,5kWh doorheen gejaagd en het is pas 18 graden in huis in plaats van 21. Dus 24/7 is voor mij zeker goedkoper en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast Hoe hard staat die plafond ventilator aan met welke lengte van de fanbladen, net als hoe groot is de ruimte waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
[...]

Als hier dus alleen maar mensen in de avond thuis zouden zijn zou ik niet eens meer stoken met L/L want dan weegt de minimale winst van gasverbruik tegen stroom niet meer tegen de investering op. De reden dat ik een hybride pas na 10 jaar terugverdien en een full electric pas na 14 jaar.
Hier is dat anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]
pssst je kan er ook nog mee koelen, de zomer van 40c weet ik nog heel goed. :+
Ik heb heerlijk geslapen.

Niemand koopt een airco voor alleen verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:10:
[...]

Ik wel, en volgens mij wordt deze groep steeds groter. Ik heb hem juist voor verwarmen en dat je er ook mee kan koelen is een mooie extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:03:
@MotorBeast Hoe hard staat die plafond ventilator aan met welke lengte van de fanbladen, net als hoe groot is de ruimte waar het om gaat.
Hij draait op laagste stand in een ruimte van 60m2. Schat dat de bladen zo'n 70/80 cm zijn. Unit blaast nu op stand 2. Stand 1 kan ook maar dan loopt het verbruik toch iets op.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Dat is waar. Vind het comfort in de zomer van een heel koel huis onbetaalbaar. En dat kost bijna helemaal geen stroom in tegenstelling wat de media altijd roept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:15:
[...]

Ik wel, en volgens mij wordt deze groep steeds groter. Ik heb hem juist voor verwarmen en dat je er ook mee kan koelen is een mooie extra.
Ik durf te wedden als er een hittegolf is dat jij hem wel op koelen zet.
Je bedoelt de intensie was alleen verwarmen.

Hier is ook 90% verwarmen, die 10% is mij wel wat waard.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

Dat komt door de voeler in de binnenunit die zijn eigen warmte registreerd wanneer de airco meer warmte gaat leveren en vervolgens zich weer gaat "knijpen",
Dat kán komen daardoor maar niet in alle gevallen, dat dit bij jou gebeurde was omdat je de binnenunit in een hoek helemaal aan de andere kant van de kamer hebt hangen én je er gordijnen naast had hangen. Hier totaal geen last van!
[...]

autostand werkt doorgaans prima als je daar rekening mee houdt.
In de tussenseizoen zeker en merendeel van de winter bij matige temperaturen idd maar niet altijd.
[...]
Zoals gezegd kan dat in sommige gevallen zo zijn maar is geen feit zoals je steeds suggereert….
[...]
Ook dit is niet altijd van toepassing, vaak bij warmer weer wel, echter hier draai ik nu standaard op fanstand 2 fixed, wanneer ik deze naar 3 zet gaat het opgenomen vermogen naar beneden 👇

[ Voor 17% gewijzigd door Servee op 02-12-2023 13:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik verwarm twee kantoorruimtes en de woonkamer met l/l units (MHI single splits). De rest van het huis met een (moderne) traditionele CV installatie. Ik zat even te rekenen, en met een huidige gasprijs van 51 ct/m3, en een stroomprijs van 39 ct/kWh kan het bijna niet uit; dat vereist een COP van dik 6. Nu wordt de businesscase gered door saldering op zonnepanelen, en de prijzen van stroom en gas kunnen uiteraard (fors) fluctueren, hebben we gezien. Maar is die business case zo sterk als deze in het verleden werd gesteld?

Mis ik iets in deze berekening? (ik denk dan ook aan mensen die nog om moeten; zodra je een overschot hebt op panelen wordt het snel gunstig, zolang de salderingsregels niet te slecht worden)

NVM, @flippy heeft gelijk, ik mis een forse stoot belastingen op de kale m3 prijs van gas. Ik had al zo'n vreemd gevoel dat de business case wel heel marginaal was... De gasprijs is in de praktijk (bij deze leverancier) 1.28m/3, waarmee de COP op 2.6 komt, want in lijn is met de verwachting.

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 02-12-2023 13:49 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ijdod schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:32:
Ik verwarm twee kantoorruimtes en de woonkamer met l/l units (MHI single splits). De rest van het huis met een (moderne) traditionele CV installatie. Ik zat even te rekenen, en met een huidige gasprijs van 51 ct/m3, en een stroomprijs van 39 ct/kWh kan het bijna niet uit; dat vereist een COP van dik 6. Nu wordt de businesscase gered door saldering op zonnepanelen, en de prijzen van stroom en gas kunnen uiteraard (fors) fluctueren, hebben we gezien, maar dat wordt naar de toekomst een steeds moeizamer verhaal, lijkt me zo...

Mis ik iets in deze berekening?
denk dat je een 1 mist voor die 51 in je rekensom...
Ik verwarm twee kantoorruimtes en de woonkamer met l/l units (MHI single splits). De rest van het huis met een (moderne) traditionele CV installatie. Ik zat even te rekenen, en met een huidige gasprijs van 51 ct/m3, en een stroomprijs van 39 ct/kWh kan het bijna niet uit; dat vereist een COP van dik 6. Nu wordt de businesscase gered door saldering op zonnepanelen, en de prijzen van stroom en gas kunnen uiteraard (fors) fluctueren, hebben we gezien. Maar is die business case zo sterk als deze in het verleden werd gesteld?

Mis ik iets in deze berekening? (ik denk dan ook aan mensen die nog om moeten; zodra je een overschot hebt op panelen wordt het snel gunstig, zolang de salderingsregels niet te slecht worden)

NVM, @flippy heeft gelijk, ik mis een forse stoot belastingen op de kale m3 prijs van gas. Ik had al zo'n vreemd gevoel dat de business case wel heel marginaal was... De gasprijs is in de praktijk (bij deze leverancier) 1.28m/3, waarmee de COP op 2.6 komt, want in lijn is met de verwachting.
gezien een doorsnee airco rond de 3.5 a 4.5 hangt gedurende het stooksezoen kan gas simpelweg nooit goedkoper zijn, de stroomprijs is immers gekoppeld aan de gasprijs.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 02-12-2023 13:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

En dat verschil kan groter als ik op independer even snel kijk 1.26 gas en 32ct stroom.
Ook gaat de belasting op gas straks omhoog en van stroom naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:50:
[...]

[...]

Dat kán komen daardoor maar niet in alle gevallen, dat dit bij jou gebeurde was omdat je de binnenunit in een hoek helemaal aan de andere kant van de kamer hebt hangen én je er gordijnen naast had hangen. Hier totaal geen last van!

[...]

In de tussenseizoen zeker en merendeel van de winter bij matige temperaturen idd maar niet altijd.

[...]

Zoals gezegd kan dat in sommige gevallen zo zijn maar is geen feit zoals je steeds suggereert….

[...]

Ook dit is niet altijd van toepassing, vaak bij warmer weer wel, echter hier draai ik nu standaard op fanstand 2 fixed, wanneer ik deze naar 3 zet gaat het opgenomen vermogen naar beneden 👇
Dit zijn natuurwetten die je niet kan omzeilen, met de uitblaasklep naar beneden maak je het nog erger dat klopt.

Convectiewarmte stijgt naar het plafond, bij de unit zal het altijd het warmst zijn, de verhouding gaat meer afwijken als de unit meer warmte gaat leveren, om die reden bieden enkele fabrikanten ook externe sensoren aan voor de belabberde regeling om er beter mee te verwarmen, wandunit,s zijn nooit bedoelt geweest als hoofdverwarming, men ging altijd uit van bijverwarming, inmiddels is dat anders geworden met de hoge gasprijzen.

Regeling met een sensor in de binnenunit blijft aanmodderen, dit zie ik ook bij anderen thuis ook als de binnenunit centraal is opgehangen.

De ventilator harder zetten is een plakbandje, in feite doe je bijna hetzelfde, de voeler gaat kouder lucht registreren omdat warmte verder de ruimte in verspreidt wordt.

Ik ben van mening dat een voeler in een wandunit gewoon niet werkt in verwarm bedrijf, bij de vloermodellen gaat dat wel prima.

Voorheen ging de ventilator maar een klein beetje harder en nu op stand 3/4 van de 5 met auto fan stand als ik de temp 1c verhoog.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@mr_evil08 Setpoint klopt hier tot precies tot 0,5 graad nauwkeurig. Kwestie van optimale luchtverdeling, door 24/7 verwarmen geen koude luchtstromen, met een unit die vrij hangt en centraal in de ruimte. 0,5 graad is een tolerantie die acceptabel is en die bij mij thermostaat van de HR Ketel ook aanwezig was.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
[...]

Jawel hoor! Onze unit heeft nog nooit gekoeld, ook niet tijdens de hittegolf van aug 2022. Persoonlijk kan het me niet heet genoeg worden in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:20
Heeft iemand hier een oplossing voor of het voor elkaar gekregen.

Ik heb een Panasonic etherea hangen, wanneer deze onder een bepaalt vermogen komt/stroom verbuik. Vaak onder de 360watt. Gaat deze automatisch zachter blazen.

Daardoor wordt de tempr. Lager dan dat hij gewoon hard zou door blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:58:
[...]

Dit zijn natuurwetten die je niet kan omzeilen, met de uitblaasklep naar beneden maak je het nog erger dat klopt.

Convectiewarmte stijgt naar het plafond, bij de unit zal het altijd het warmst zijn, de verhouding gaat meer afwijken als de unit meer warmte gaat leveren, om die reden bieden enkele fabrikanten ook externe sensoren aan voor de belabberde regeling om er beter mee te verwarmen, wandunit,s zijn nooit bedoelt geweest als hoofdverwarming, men ging altijd uit van bijverwarming, inmiddels is dat anders geworden met de hoge gasprijzen.

Regeling met een sensor in de binnenunit blijft aanmodderen, dit zie ik ook bij anderen thuis ook als de binnenunit centraal is opgehangen.

De ventilator harder zetten is een plakbandje, in feite doe je bijna hetzelfde, de voeler gaat kouder lucht registreren omdat warmte verder de ruimte in verspreidt wordt.

Ik ben van mening dat een voeler in een wandunit gewoon niet werkt in verwarm bedrijf, bij de vloermodellen gaat dat wel prima.

Voorheen ging de ventilator maar een klein beetje harder en nu op stand 3/4 van de 5 met auto fan stand als ik de temp 1c verhoog.
Wat jij wil, iets met een bord voor je kop ofzo hahaha fijne zaterdag verders.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:17:
@mr_evil08 Setpoint klopt hier tot precies tot 0,5 graad nauwkeurig. Kwestie van optimale luchtverdeling, door 24/7 verwarmen geen koude luchtstromen, met een unit die vrij hangt en centraal in de ruimte. 0,5 graad is een tolerantie die acceptabel is en die bij mij thermostaat van de HR Ketel ook aanwezig was.
Hier hetzelfde maar omdat ik 155m3 verwarm moet de fan bij kouder weer gewoon omhoog, anders blijft de temp overall wat achter, zeker icm defrosts. Verder komt de unit niet boven de 500w uit en setpoint 20 komt uit rond 20,5.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
[...]

Jawel hoor! Onze unit heeft nog nooit gekoeld, ook niet tijdens de hittegolf van aug 2022. Persoonlijk kan het me niet heet genoeg worden in de zomer :)
Dat heb ik alleen met mijn vrouw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:48:
[...]

Hier hetzelfde maar omdat ik 155m3 verwarm moet de fan bij kouder weer gewoon omhoog, anders blijft de temp overall wat achter, zeker icm defrosts. Verder komt de unit niet boven de 500w uit en setpoint 20 komt uit rond 20,5.
Jij hebt hem toch ook op standje 2 staan? Ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:51:
[...]

Ja man, werkt perfect. Voorheen met woonkamer gesloten werkte dit niet maar nu met alle deuren open is dit wel nodig en heerlijk comfortabel.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:53:
[...]

Ja man, werkt perfect. Voorheen met woonkamer gesloten werkte dit niet maar nu met alle deuren open is dit wel nodig en heerlijk comfortabel.
Goed spul man die Daikins. 8) Ja @flippy er zijn ook blije Daikin gebruikers. 8)

Wel grappig. Toen ik aan het zoeken was 5 jaar geleden was het een Daikin fan forum en nu is het MHI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:57:
[...]

Goed spul man die Daikins. 8) Ja @flippy er zijn ook blije Daikin gebruikers. 8)

Wel grappig. Toen ik aan het zoeken was 5 jaar geleden was het een Daikin fan forum en nu is het MHI.
Goeie oude tijd was dat, toen werden de installateurs nog voor leugenaar uitgemaakt en tegenwoordig gelooft iedereen ze :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:58:
[...]

Goeie oude tijd was dat, toen werden de installateurs nog voor leugenaar uitgemaakt en tegenwoordig gelooft iedereen ze :+
Daarom ook maar weer even wakker geworden. *knip*, dit mag wel met iets minder bombarie... Brede scope is voor iedereen goed en dan kan iedereen zijn eigen afwegingen maken.

Stook nu 4 jaar zonder enige kosten aan onderhoud met toch al heel wat uren op de teller. Daikin slecht? Mwoaaah. MHI beter? Wellicht....of niet.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2023 08:51 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:01:
[...]

Daarom ook maar weer even wakker geworden. *knip*, dit mag wel met iets minder bombarie...Brede scope is voor iedereen goed en dan kan iedereen zijn eigen afwegingen maken.
De inhoudelijke kennis is ver te zoeken, iedereen velen dumpt z’n eigen verhaal voor waarheid. Voorheen in het oude topic werd er nog op niveau gediscussieerd en oplossingen gevonden maar nu word de weg van de minste weerstand gekozen heb ik het idee.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2023 08:52 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:26
Ha @Soepstengel ,
Hier een vergelijkbare setup, met alleen buiten een SCM50ZS-W, een vergelijkbaar verbruik (gister ook zo'n 18kWh) maar een ander verwarmingsregime, nl. 24/7, vergelijkbare inhoud, maar een heel ander huis (bj.1924).

Wat je eens zou kunnen proberen is om gebruik te maken van het bleeding effect en 1 (of twee) ruimten mee te laten draaien op ventileren, bv overdag samen met je werkkamer.

Hier houdt de slaapkamer unit (benedendijks, 60 m³) de boel al dagen op 17,4 graden.
Gisteravond de woonkamerunit (bg, 75m³) voor de nacht ingesteld op 20,5 en fanstand 2 (low) om hem wat speelruimte te geven om hem indien nodig harder te kunnen laten blazen, wat ie dus af en toe doet.
De unit boven (1e verdieping, 70m³) op ventileren stand 1

Nog niet eerder zo'n mooi gelijkmatig resultaat gezien van stabiele ruimtetemperaturen en stroomverbruik.
17,4 slaapkamer beneden
20,6 woonkamer
20,8 zolder
-3,5 buitenunit temp
Opgenomen vermogen schommelend tussen ongeveer 700 en 800 Watt. geen zichtbare pieken.

Van mij mag het nog wel een tijdje zo blijven vriezen :9

Update: nu het overdag buiten wat warmer is (+2 ipv -3,5) moest er op de woonkamerunit een half graadje bij (naar 21) om dezelfde ruimtetemperaturen te behouden.

Kennelijk regelt het allemaal wat strakker bij vorst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
[...]

Wat jij wil, iets met een bord voor je kop ofzo hahaha fijne zaterdag verders.
Het gaat hier om ervaringen te delen met elkaar en sommige zaken kunnen niet, fijne dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
[...]

Uitzonderingen daargelaten, als het er hangt gebruikt men het ook dan bezweet in huis plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe kan je met 140m2 aan huis maar 500m3 gas gebruiken en er toch warm bij zitten? dat vind ik echt bizar.

Is het van na 2000? :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:26
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:57:
[...]

Wat mij opviel in de tabel die hier pas werd gepost is het verschil in prestaties bij de multi's tussen wat kennelijk een oud type en een nieuw type is.
Het lijken wel totaal verschillende machines.

Alleen de laatste letter in de typeaanduiding verschilt.
Misschien komt het verschil in preceptie daar vandaan?

Even zoeken... deze post was het:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77355800

In welk jaar was die 'update', weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
gAzu schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:31:
[...]

In welk jaar was die 'update', weet iemand dat?
In diezelfde sheet staat een EIA regeling van 2022 dus dat zal ook het jaar van wijziging zijn. Ik heb daar meerdere vragen over gelezen in het verleden/vorige topic.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:01:
[...]

Daarom ook maar weer even wakker geworden. *knip*, dit mag wel met iets minder bombarie...Brede scope is voor iedereen goed en dan kan iedereen zijn eigen afwegingen maken.

Stook nu 4 jaar zonder enige kosten aan onderhoud met toch al heel wat uren op de teller. Daikin slecht? Mwoaaah. MHI beter? Wellicht....of niet.
Gewoon uit interesse.
Inmiddels al keuzes gemaakt mbt L/W ? Of blijf je bij L/L ?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:21:
[...]

Hoe kan je met 140m2 aan huis maar 500m3 gas gebruiken en er toch warm bij zitten? dat vind ik echt bizar.

Is het van na 2000? :)
Huis uit 1978. 10 jaar geleden reeds dak van huis geisoleerd. Waterzijdig cv inregelen en meer afgifte gehangen zodat ketel met zeer lage aanvoer stookt en dus hoog in zijn HR gebied condenseert. . Totaal verbruik was hier 950m3 waarvan nu nog 400/450 over is voor SWW en koken. Nu zou het nog minder zijn want ondertussen is de gevel beter geisoleerd en hele huis heeft HR++. Verder verwarmt mijn serre in voor en naseizoen met zon de woonkamer gratis. In zomer zit er zonwering op anders smelt ik weg.

Stook verder nog zo'n 1,5 a 2m3 hout per jaar in houtkachel omdat ik dat zalige warmte vindt en dat maakt zonder hout dat ik dan zonder op zo'n 1200/1300m3 gas zou uitkomen voor een eerlijk vergelijk en dan dus 800m3 nodig hebben voor verwarmen. Nog weinig voor een 4 persoonshuishouden.

Gehele huis wordt hier verwarmt met 8,7Kw aan vermogen L/L. Woonkamer met een 4,2 die nooit zijn top haalt. Ook niet bij echte vorst. Had makkelijk een 3 kunnen hangen achteraf. Boven een 2,5 op eerste verdieping en 2 op zolder.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
pjotter1965 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:55:
[...]

Gewoon uit interesse.
Inmiddels al keuzes gemaakt mbt L/W ? Of blijf je bij L/L ?
Ik zou nog steeds graag L/W hebben voor verwarmen maar de prijzen zijn over the top en het kan gewoon niet uit. TvT is te groot. Het comfort van radiatoren rondom is en blijft gewoon hoger dan L/L vind ik, zelfs met 24/7 stoken. Vorig jaar toen het echt koud was 2 dagen heb ik 16m3 aan gas verstookt om te verwarmen en dan wordt je toch wel verwend met de radiatoren.

Ketel doet het nog en als de prijzen zo absurd blijven hang ik voor 2026 ben ik bang gewoon een Intergas a €2400,-. Full electric kost me al snel 10 a 12 minus subsidie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:07
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:23:
[...]

Ja goed punt! Vandaag heb ik de woonkamer/eetkamer heel de dag aan laten staan, en vannacht al begonnen met verwarmen op de eco stand. Zeer constant verbruik nu met minder pieken en dalen en m'n vrouw vond het aanzienlijker comfortabeler vanochtend. We gaan de komende week dit aanhouden en kijken wat het verbruik dan doet. Op zich is er nog geen probleem zolang salderen er nog is :)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Soepstengel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:23:
[...]

Ja goed punt! Vandaag heb ik de woonkamer/eetkamer heel de dag aan laten staan, en vannacht al begonnen met verwarmen op de eco stand. Zeer constant verbruik nu met minder pieken en dalen en m'n vrouw vond het aanzienlijker comfortabeler vanochtend. We gaan de komende week dit aanhouden en kijken wat het verbruik dan doet. Op zich is er nog geen probleem zolang salderen er nog is :)
Verlagen kan wel.....1 graad. >:) Happy wife is happy life. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:51:
[...]

Waarom 2 en nuet bijvoorbeeld 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:48:
[...]

Waarom heb je dan eigenlijk een 3.5 kW unit i.p.v. iets rond 1.5 a 2.0 kW? Bij vorst komt geen unit boven COP 3 a 4 incl. ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:46
[quote]Hieperdepiep schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
Heeft iemand hier een oplossing voor of het voor elkaar gekregen.

Ik heb een Panasonic etherea hangen, wanneer deze onder een bepaalt vermogen komt/stroom verbuik. Vaak onder de 360watt. Gaat deze automatisch zachter blazen.

Daardoor wordt de tempr. Lager dan dat hij gewoon hard zou door blazen.
[quote][b]

Hi,
Ja ik gebruik de tz van panasonic ook altijd op maximale fanstand ingesteld maar het klopt dat het blazen ook terug gemoduleerd wordt zo lijkt het.
Meestal is dat niet slecht, bij serieuze kou wel wat vervelend.

Hoe bevalt de etherea verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:56:
[...]

Bij vorst komt geen unit boven COP 3 a 4 incl. ontdooien.
Welke geen enkele unit bedoel je?
3,2 bij -10.
de-frost eens in de 5 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFc81dPMddWkQfCZkkSvERj0REg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTIudYSsEcDzq90DJq1sW6tQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:48:
[...]

Welke geen enkele unit bedoel je?
3,2 bij -10.
de-frost eens in de 5 uur.

[Afbeelding]
Tussen de 3 en 4 dus :)
Rond het vriespunt COP 3.7 bij 20 °C binnentemperatuur. Bij 500 W max. betekent dat minder dan 2 kW warmteverlies van de woning.

Maar als dit de cijfers voor een 3.5 Daikin zijn, dan snap ik wel dat je geen kleinere unit neemt; 2.17 kW bij -10 °C is natuurlijk niet zo heel veel.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 02-12-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:13:
[...]

Tussen de 3 en 4 dus :)
Rond het vriespunt COP 3.7 bij 20 °C binnentemperatuur. Bij 500 W max. betekent dat minder dan 2 kW warmteverlies van de woning.

Maar als dit de cijfers voor een 3.5 Daikin zijn, dan snap ik wel dat je geen kleinere unit neemt; 2.17 kW bij -10 °C is natuurlijk niet zo heel veel.
Ik denk dat mijn unit iets van een COP van 3.5 heeft met beiden units draaiend bij de huidige temperaturen van nu (-3°C) ongeveer.

Met dit weer deed ik eerder ruim 10m3 gas per 24h, temp continu op 15°C vanwege hoge gasprijzen.

Nu is het beneden continu 16°C (voor mij prima, liever iets kleiner verschil met buiten :+ ) boven is het 17.5°C.

Ik denk dus met de 21kWh die ik per 24 uur verstook, dat dat 21*3,5= 73,5kWh. dat zou betekenen dat mijn CV ketel ongeveer 7,4kWh uit een m3 gas haalt. Klinkt begrijpelijk.

M'n CV was overigens geen heel efficiente verwarmert. Beneden alleen 2 kleine radiatoren tegen de pui bij de achtertuin. Achter die radiatoren zitten 2 plaatjes met een laagje geel schuim ertussen. Meer isolatie is er niet. De warmte moet zich verdelen over een 11m diepe ruimte. Wellicht dat dat ook bijdroeg aan verliezen :+

Echt wel dik tevreden over mn installatie, zelfs bij winterse temperaturen! Nu moet de kWh prijs nog dalen tot wat eigenlijk logisch is, niet meer dan 20ct O+

Demand control nu op 60%, als hij 24/7 draait loopt ie daar lekkerder op, dan draaien beiden units continu door. Prima temp zo. Velen zullen het als ijskoud zien, maar ik heb meerdere millenials zo zien zitten.

Meisje dat ik vorig jaar bij ADE leerde kennen zat ook in haar rijtjeshuis bij 16°C vanwege de mokerhoge gasprijzen :9

[ Voor 23% gewijzigd door barta123 op 02-12-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
16/17.5°... Huh, geen wonder dat mijn verbruik hoog lijkt voor een label A woning...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jhWTxYVU18mrvuDMtIKLDKiJcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Inp3Ydnl3GD0wPJm6uN3KeAa.png?f=fotoalbum_large

Gisterenavond was het erg koud, skipte maar continu verwarmen voor een nacht. Het viel me niet tegen, -1 graad tot de ochtend en toen weer snel opgewarmd. Verbruik is 10 kWh afgelopen dag ipv 17 kWh met semi-continu verwarmen. Misschien toch maar elke nacht lekker uit laten, die MU3R19 is toch overpowered en krijgt alles warm zonder defrosts.
Pagina: 1 ... 54 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic