Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 14:04
DriesLec schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:36:
[quote]Hieperdepiep schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
Heeft iemand hier een oplossing voor of het voor elkaar gekregen.

Ik heb een Panasonic etherea hangen, wanneer deze onder een bepaalt vermogen komt/stroom verbuik. Vaak onder de 360watt. Gaat deze automatisch zachter blazen.

Daardoor wordt de tempr. Lager dan dat hij gewoon hard zou door blazen.
[quote][b]

Hi,
Ja ik gebruik de tz van panasonic ook altijd op maximale fanstand ingesteld maar het klopt dat het blazen ook terug gemoduleerd wordt zo lijkt het.
Meestal is dat niet slecht, bij serieuze kou wel wat vervelend.

Hoe bevalt de etherea verder?
Heb ook een etherea 5kw hier.

Wanneer de ingestelde temp bereikt is dan gaat de unit zachter blazen.
Bij een laag vermogen zal de temp bereikt zijn daarom haalt die ook zo een laag vermogen en blijft dan inderdaad op een stille stand doorblazen.

Mijn oppervlak is denk ik net groot genoeg met deze temperaturen dat de unit op de stille stand blijft doorblazen zonder uit te vallen en de temperatuur ook op ingestelde waarde hierdoor stabiel kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:00:
[...]

Helemaal mee eens. Hij draaide hier nu 8 dagen non stop. In de nacht gebruikt die ongeveer 2-3 kWh. Dacht toch even testen en vannacht op 3 uur uitgezet en vanmorgen om 10 uur was het 16 graden in huis. Hij heeft er al 1,5kWh doorheen gejaagd en het is pas 18 graden in huis in plaats van 21. Dus 24/7 is voor mij zeker goedkoper en comfortabeler.
Ik laat hem 's ochtends geleidelijk aan opwarmen, bvb. 17° om 6u, 18° om 7u en 19° om 8u, dan wordt er minder vermogen gevraagd dan meteen voluit naar de gewenste temperatuur gaan. Op veel units kan je dat gewoon programmeren, het eerste uurtje evt. met een hogere fan stand.

Als je zonnepanelen en geen accu hebt (die in de winter meestal leeg is om middernacht), dan verwarm je 's nachts ook volledig met 'betaalde' energie, terwijl je overdag gedeeltelijk of volledig 'gratis' kan verwarmen met eigen zonne-energie, behalve 's ochtends vroeg of 's avonds, daar ontkom je niet aan. Bij ons gaat hij rond 21u meestal wel uit. 's Nachts is de COP ook lager.

Het voordeel is dat airco eerst vooral de lucht opwarmt en dat die lucht het belangrijkste is voor een warmtegevoel. Bij ons koelt het 's nachts wat af, zodat de meubels en muren ook afkoelen, maar meestal zitten we gewoon op de bank op een zachte 'plaid', dus langs die weg verliest je lichaam ook amper warmte.

Maar goed, iedereen doet wat hij het beste/aangenaamste vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 07:59
w00key schreef op zondag 3 december 2023 @ 01:15:
16/17.5°... Huh, geen wonder dat mijn verbruik hoog lijkt voor een label A woning...

[Afbeelding]
Ik ben nu ook een paar nachten gestopt met in de nacht doorverwarmen. Nu staat hij geprogrammeerd om om 6:20 aan te gaan in 18° Eco stand.

Het blijft lastig om te vergelijken met wisselende omstandigheden maar zodra ik de verbruikdata doorkrijg ga ik vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door dreams2 op 03-12-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:57
Misschien niet de juiste plaats om dit te vragen, dat klopt, dus of een vraag stellen in een groot topic, of een eigen topic maken. Tnx!

[ Voor 65% gewijzigd door teacher op 03-12-2023 10:50 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
merlin1201 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:44:
Misschien niet de juiste plaats om dit te vragen, maar om volledig van het gas af te gaan heb ik bedacht om een warmtepompboiler te plaatsen zodat wij de cv installatie kunne verwijderen.
Hebben jullie daar ervaring mee? en aangezien mijn L/L van Daikin zijn heb ik intresse in een altherma.
Ik ga dan ongeveer 300/400 m3 gas besparen want dat is wat ik tot nu toe nog verbruik.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Sinds gisteren hier terug de cv aangezet.

Vrouw was aan het klagen dat ze het koud kreeg omdat de airco gemiddeld 1 a 2 x een defrost per dag had.

Voorheen hadden we enkel woonkamer eetkamer en keuken wat we deden verwarmen met airco. En hadden een gemiddeld verbruik van 15KW om deze 24 uur te laten draaien op 22°.

Vandaag na de eerste dag volledig op CV verwarmd te hebben toch serieus geschrokken.

Op 1 dag tijd hebben we een verbruik van 18 kuub gas.

De thermostaat was nog niet ingesteld en de verwarmingen moesten wel nog ontlucht worden allemaal want daar heb ik wel wat problemen mee gehad (en hier kan het hoge verbruik ook aan te danken zijn)

Dit was dan voor het hele huis te verwarmen met alle verwarmingen vol open op 20 graden.

Morgen nog eens opnieuw kijken de verwarming is nu volledig goed ontlucht en ga de thermostaat instellen ook met een nachtverlaging naar 17/18 graden.

Benieuwd naar de resultaten morgen.

(Ik sta alweer te popelen om de airco terug aan te zetten want persoonlijk vind ik 1/2 defrosts per dag met deze temperaturen niet gek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Philtjens schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:08:

Vrouw was aan het klagen dat ze het koud kreeg omdat de airco gemiddeld 1 a 2 x een defrost per dag had.

Voorheen hadden we enkel woonkamer eetkamer en keuken wat we deden verwarmen met airco. En hadden een gemiddeld verbruik van 15KW om deze 24 uur te laten draaien op 22°.

Vandaag na de eerste dag volledig op CV verwarmd te hebben toch serieus geschrokken.

De thermostaat was nog niet ingesteld en de verwarmingen moesten wel nog ontlucht worden allemaal want daar heb ik wel wat problemen mee gehad (en hier kan het hoge verbruik ook aan te danken zijn)

Dit was dan voor het hele huis te verwarmen met alle verwarmingen vol open op 20 graden.

Morgen nog eens opnieuw kijken de verwarming is nu volledig goed ontlucht en ga de thermostaat instellen ook met een nachtverlaging naar 17/18 graden.

(Ik sta alweer te popelen om de airco terug aan te zetten want persoonlijk vind ik 1/2 defrosts per dag met deze temperaturen niet gek)
Vloerverwarming? Hou er rekening mee dat hij de eerste dagen wat extra nodig heeft om alles door te verwarmen. Pas daarna kun je het echte verbruik zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:20
Eerlijk gezegd “slecht”…. Het regelgedrag klopt niets van. Wat ik aan gaf onder een bepaalde wattage gaat hij automatisch op (ik denk) fan stand quite. Waardoor de binnenunit zijn eigen warmte opzuigt en daardoor de binnentemp. Naar beneden zakt vaak 1 tot 1.5 graad. En dat merk je echt.

Ook gaat hij precies op de min. Nakeuring in defrost. Dit is bij 45 min. Terwijl de buitenunit nog niet is bevroren.

Dus kwa regelgedrag klopt niets van het apparaat.
DriesLec schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:36:
[quote]Hieperdepiep schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:39:
Heeft iemand hier een oplossing voor of het voor elkaar gekregen.

Ik heb een Panasonic etherea hangen, wanneer deze onder een bepaalt vermogen komt/stroom verbuik. Vaak onder de 360watt. Gaat deze automatisch zachter blazen.

Daardoor wordt de tempr. Lager dan dat hij gewoon hard zou door blazen.
[quote][b]

Hi,
Ja ik gebruik de tz van panasonic ook altijd op maximale fanstand ingesteld maar het klopt dat het blazen ook terug gemoduleerd wordt zo lijkt het.
Meestal is dat niet slecht, bij serieuze kou wel wat vervelend.

Hoe bevalt de etherea verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Dus je merkt niet dat de temp. daardoor naar beneden gaat?

Bij mij scheelt het 1 tot 1.5 graad.

Ook heb ik altijd begrepen hoe lager de binnen ventilatie snelheid is hoe lager de cop.

Van mij zou de ventilator gewoon vol door mogen blazen op lagen wattage/verbuik.
Ik heb begrepen dat andere merken dit wel doen namelijk, gewoon op 1 stand door blijven blazen
Philtjens schreef op zondag 3 december 2023 @ 02:54:
[...]

Heb ook een etherea 5kw hier.

Wanneer de ingestelde temp bereikt is dan gaat de unit zachter blazen.
Bij een laag vermogen zal de temp bereikt zijn daarom haalt die ook zo een laag vermogen en blijft dan inderdaad op een stille stand doorblazen.

Mijn oppervlak is denk ik net groot genoeg met deze temperaturen dat de unit op de stille stand blijft doorblazen zonder uit te vallen en de temperatuur ook op ingestelde waarde hierdoor stabiel kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201

Nou ik had de CV ook even aangezet om met name de vloerverwarming nog maar eens te gebruiken, maar ik zag het gasverbruik behoorlijk oplopen en stookte binnen no-time al 2 m3 gas er doorheen en zag de bui al hangen als ik deze een hele dag zou aanlaten, dat zou me al snel minimal 10 m3 gas per dag gaan kosten.
Overigens heb ik deze vloerverwarming als bij verwarming en krijg daar mijn huis niet mee warm en moet er alsnog de airco bij aan zetten.
Ben dus weer snel teruggegaan naar 100% L/L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
merlin1201 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:24:
[...]

Nou ik had de CV ook even aangezet om met name de vloerverwarming nog maar eens te gebruiken, maar ik zag het gasverbruik behoorlijk oplopen en stookte binnen no-time al 2 m3 gas er doorheen en zag de bui al hangen als ik deze een hele dag zou aanlaten, dat zou me al snel minimal 10 m3 gas per dag gaan kosten.
Overigens heb ik deze vloerverwarming als bij verwarming en krijg daar mijn huis niet mee warm en moet er alsnog de airco bij aan zetten.
CV even aangezet met vloerverwarming? Dat gaat niet werken want vloerverwarming werkt zeer traag op basis van lage aanvoer temperaturen en je bent eerst uren bezig de massa van je vloer op te warmen alvorens de ruimte echt verwarmt wordt. Niet zo gek dat je dan gas er doorheen jaagt. Als je een L/W zou hebben zou je ook geadviseerd worden dat ding 24/7 te laten stoken om met zo laag mogelijke aanvoer de Cop te verhogen. Een HR Ketel werkt ook zuiniger met lage aanvoer ivm condensatie die hoger wordt naar mate de aanvoer zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:22
MotorBeast schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:21:
[...]

Hij draait op laagste stand in een ruimte van 60m2. Schat dat de bladen zo'n 70/80 cm zijn. Unit blaast nu op stand 2. Stand 1 kan ook maar dan loopt het verbruik toch iets op.
Heb je de plafond ventilator in de zomerstand of ik denk zelf winterstand staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
banaliteit schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:03:
[...]

Waarom 2 en nuet bijvoorbeeld 3?
Geluid en op 3 te hoge luchtflow door de kamer. die niet prettig aanvoelt. HET nadeel van L/L vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
dinandus schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:36:
[...]

Heb je de plafond ventilator in de zomerstand of ik denk zelf winterstand staan?
Winter. Anders, net als met unit op te hoge stand, voel je wind. Zodra je in wind zit, of die nu warm of koud is, vind ik het niet comfortabel. Daarom stook ik ook 24/7. Anders zit je op optimaal aan te warmen in de ochtend met dit weer uren op stand "tornado" te waaien. Ik wil eigenlijk helemaal geen luchtflow voelen maar dat lukt helaas nooit.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Navi schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:13:
[...]

Vloerverwarming? Hou er rekening mee dat hij de eerste dagen wat extra nodig heeft om alles door te verwarmen. Pas daarna kun je het echte verbruik zien.
Nee gewone verwarming.

Dit zal ook wel even duren nog vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:37
Deze winter stoken wij hybride.
Gasverbruik van gisteren voor alleen CV beneden is 4,2m3 op 55m2 warm houden.
Dit i.c.m. een Perera 4.2kW en een 2,5kW p de slaapkamer die s’nachts aanstaat.

Ik moet zeggen dat ik op dit moment elk half uur wel een defrost heb.
Paar dagen terug met een Warmtebeeldcamera gemeten met -1 buiten.
Uit de buitenunit kwam lucht van -7,5 ongeveer
Luchtvochtigheid is nu 83%.
Wordt dit nog gezien als een hoge luchtvochtigheid waardoor de vele defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:39:
[...]

Nee gewone verwarming.

Dit zal ook wel even duren nog vermoed ik
Waterzijdig ingeregeld? Als ik hier met dit weer cv aan zou zetten kost me dat een fractie meer dan met gas ivm Cop van wp die lager wordt en ketel die superzuinig werkt. Ik doe het niet omdat zonnepanelen verbruik dekken en ik onder de 500m3 wil blijven. Maar als we echt winterweer zouden krijgen met harde wind, -5 overdag en strenge nachtvorst kap ik toch echt met de L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Hieperdepiep schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:19:

Ook heb ik altijd begrepen hoe lager de binnen ventilatie snelheid is hoe lager de cop.

Van mij zou de ventilator gewoon vol door mogen blazen op lagen wattage/verbuik.
Ik heb begrepen dat andere merken dit wel doen namelijk, gewoon op 1 stand door blijven blazen

[...]
Nee mijn temp blijft stabiel.

Zie buiten het geluidsoverlast ook niet het nut ervan in om deze op vol vermogen te laten draaien als de kamers op temp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:43:

Paar dagen terug met een Warmtebeeldcamera gemeten met -1 buiten.
Uit de buitenunit kwam lucht van -7,5 ongeveer
Luchtvochtigheid is nu 83%.
Wordt dit nog gezien als een hoge luchtvochtigheid waardoor de vele defrosts?
Adhoc stoken vermoed ik beneden dan? Hier 3 defrosts vanaf 00.00 uur. Een van de voordelen van doorstoken. Bijna geen defrosts. Lucht vochtigheid vannacht buiten zo'n 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:47:
[...]

Adhoc stoken vermoed ik beneden dan? Hier 3 defrosts vanaf 00.00 uur. Een van de voordelen van doorstoken. Bijna geen defrosts. Lucht vochtigheid vannacht buiten zo'n 90%.
24/7 beneden, wel met nachtverlaging van 1,5 graad. De CV gaat na 21:00 wel uit en die aan in de ochtend weer aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:50:
[...]

24/7 beneden, wel met nachtverlaging van 1,5 graad. De CV gaat na 21:00 wel uit en die aan in de ochtend weer aan.
Testje doen.... niet verlagen. Dan heb je minder defrosts want je compressor toert minder op om weer aan te warmen en wellicht heb je je cv dan ook niet/minder nodig. Ik lees met schuin oog mee met wat hybride topics (Intergas en Remeha) en die mensen maken met een WP allemaal de fout dat ze gaan verlagen met een WP en klagen dan over nog steeds een te hoog gasverbruik, WP trekt het niet en defrosts. Dat komt dus door verlagen. Zowel L/L als L/W zijn lage temperatuur systemen en mensen stoken alsof ze net als met een ketel even 70/80 graden water door loeihete radiatoren kunnen jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:01:
[...]

Testje doen.... niet verlagen. Dan heb je minder defrosts want je compressor toert minder op om weer aan te warmen en wellicht heb je je cv dan ook niet/minder nodig. Ik lees met schuin oog mee met wat hybride topics (Intergas en Remeha) en die mensen maken met een WP allemaal de fout dat ze gaan verlagen met een WP en klagen dan over nog steeds een te hoog gasverbruik, WP trekt het niet en defrosts. Dat komt dus door verlagen. Zowel L/L als L/W zijn lage temperatuur systemen en mensen stoken alsof ze net als met een ketel even 70/80 graden water door loeihete radiatoren kunnen jagen.
Inderdaad nachtverlaging alleen toepassen bij iets hogere temperaturen maar bij vorst en mist (en zeker die combi) advies om 1 temperatuur aan te houden. Uitgezonderd de mensen met hopeloze grote installaties die dan geen enkele defrosts hebben, maar die hebben in de tussenseizoenen (wat je in het meeste tijd van het jaar hebt) weer een stoplicht relatie met hun pendelend unit… ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:05:
[...]

Inderdaad nachtverlaging alleen toepassen bij iets hogere temperaturen maar bij vorst en mist advies om 1 temperatuur aan te houden. Uitgezonderd de mensen met hopeloze grote installaties die dan geen enkele defrosts hebben, maar die hebben in de tussenseizoenen (wat je in het meeste tijd van het jaar hebt) weer een stoplicht relatie met hun pendelend unit… ;)
Ik zet mijn unit pas uit in de nacht als het in de nacht boven de 5 graden blijft. Dat zal bij iedereen even testen zijn want dat is afhankelijk van je warmteverlies van je woning en wat je zelf comfortabel vindt.

En is afhankelijk van je wil uitgeven aan verwarmen. Ik wil comfort en laat dat nu eens 200kWh meer kosten. Over 12 maanden energiegebruik in een woning is dat peanuts. Met of zonder panelen. Die laat ik buiten beschouwing.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:08:
[...]

Ik zet mijn unit pas uit in de nacht als het in de nacht boven de 5 graden blijft. Dat zal bij iedereen even testen zijn want dat is afhankelijk van je warmteverlies van je woning en wat je zelf comfortabel vindt.
Klopt is zeker zo is voor iedereen anders, maar bovenstaand bericht ging over nachtverlaging en niet wanneer je stopt met 24 uur stoken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ik ben er van op de hoogte dat een nachtverlaging niet gewenst is, beetje ouderwets wellicht.
Nog een aanvulling: de defrosts gebeuren ook nog met regelmaat wanneer de temperatuur nog niet verhoogd is in de ochtend. (Defrosts zijn van de slaapkamer unit te horen).

Gasverbruik vind ik zeer acceptabel, de binnenunit hangt wat dat betreft op de minst goede plek (in de keuken aan de lange kant van de L-ruimte terwijl we in het andere deel zitten) dit was de enige logische keus om het aanzicht van het huis niet te verzieken).

4 maanden geleden een Xtreme36 opgehangen ter vervanging van onze Nefit Ecomline uit 2001.
Die stookt nu op 50 graden met een suboptimale warmteafgifte (2x T30 en 1x T11).

Met deze combinatie van hybride stoken zitten we op een verbruik van Max 1/3 aan gas met deze temperaturen. Terwijl we wel het comfort hebben van CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:27:
[...]

Ik ben er van op de hoogte dat een nachtverlaging niet gewenst is, beetje ouderwets wellicht.
Nog een aanvulling: de defrosts gebeuren ook nog met regelmaat wanneer de temperatuur nog niet verhoogd is in de ochtend. (Defrosts zijn van de slaapkamer unit te horen).

Gasverbruik vind ik zeer acceptabel, de binnenunit hangt wat dat betreft op de minst goede plek (in de keuken aan de lange kant van de L-ruimte terwijl we in het andere deel zitten) dit was de enige logische keus om het aanzicht van het huis niet te verzieken).

4 maanden geleden een Xtreme36 opgehangen ter vervanging van onze Nefit Ecomline uit 2001.
Die stookt nu op 50 graden met een suboptimale warmteafgifte (2x T30 en 1x T11).

Met deze combinatie van hybride stoken zitten we op een verbruik van Max 1/3 aan gas met deze temperaturen. Terwijl we wel het comfort hebben van CV.
Multi? Ik heb voor boven een multi en ben zo blij dat ik voor beneden een single heb gekozen (bewust). Die multi heeft veel meer last van defrosts. Ik vermoed omdat zo'n ding erg onregelmatig op en af toert door 2 binnenunits die lopen te emmeren, meer, minder, meer, minder enz. Het regelgedrag is veel onregelmatiger. Dat kan ik zien omdat ik middels Domotica de compressorsnelheid kan zien. Op/af....nooit een strakke mooie lijn zoals de single.

NB: als je onder de 500m3 gas blijft heb je daar ook nog een voordeeltje want dan daalt je vastrecht. Als je niet/minder verlaagd stookt je ketel ook zuiniger met lagere aanvoer. En regel de radiatoren waterzijdig in zodat de retour lager wordt. Meer condensatie. Delta T zo'n 15 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:43:

de binnenunit hangt wat dat betreft op de minst goede plek (in de keuken aan de lange kant van de L-ruimte terwijl we in het andere deel zitten) dit was de enige logische keus om het aanzicht van het huis niet te verzieken).
Je hebt het antwoord zelf al gegeven, de locatie is een keuze geweest toen, begrijpelijk, maar nu zit je met een systeem waar je moet bijstoken en regelmatig, bovengemiddeld defrosts hebt. Allemaal prima verder als je hier tevreden mee bent.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:38:
[...]

Je hebt het antwoord zelf al gegeven, de locatie is een keuze geweest toen, begrijpelijk maar nu zit je met een systeem waar je moet bijstoken en regelmatig, bovengemiddeld defrosts hebt. Allemaal prima verder als je hier tevreden mee bent.
Oud spreekwoord:"Van een mooie tafel alleen kan je niet eten". :'(

10 geleden vond iedereen mijn zonnepanelen ook zo lelijk. Nu niet meer. How come?

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
merlin1201 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:24:
[...]

Je kan het ook combineren, vloerverwarming als bijverwarming dan wordt het ineens een stuk zuiniger en toch comfort, als ik hier bijverwarm met vloerverwarming laat ik de airco gewoon aan, vergeet niet het maximaal ketelvermogen terug te schroeven via installateursmenu.

Wat je vrouw mist is stralingswarmte en daardoor "voelt" het koud.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2023 11:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:27
Hier ook gister even de vloerverwarming aangezet sindslangetijd, toen toch wel 4m3 er doorheen gestookt. maar wel de airco aan gelaten.

vanochtend de thermostaat van de cv op 20 ingesteld, de cv heeft er 2m3 doorheen gestookt en de airco houd het nu op zn laagste stand (400watt electrisch) aardig op temperatuur! En zonder defrosts. Dit lijkt wel een goede optie te zijn zo.

En de vrouw is blij :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Even de vloerverwarming aanzetten kan niet en is geen eerlijke vergelijking. Die vloer is door en door steenkoud nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 03-12-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:40:
[...]

10 geleden vond iedereen mijn zonnepanelen ook zo lelijk. Nu niet meer. How come?
Vindt men nog steeds lelijk maar het financieel belang heeft gewonnen en voor jezelf valt het niet meer op.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54

Het is niet de een of de ander he, als je de airco erbij aanzet kan het nog steeds de meeste werk doen.

Hier heb ik de Evohome knoppen even anders geprogrammeerd. 0700-0900, badkamer, vide/werkkamer, slaapkamer naar 20 graden. Keuken radiator staat altijd aan, is de bypass. Kost 0.8 m3 gas vanochtend.

+ 3.5 kWh stroom = alles lekker warm zonder dat de airco moet stressen en plekken zonder airco met brute force moet meenemen via open deuren.

Rest van de dag trekt de airco het makkelijk. Dat is de kracht van een 5 kW tot -10 multisplit unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:32:
[...]

CV even aangezet met vloerverwarming? Dat gaat niet werken want vloerverwarming werkt zeer traag op basis van lage aanvoer temperaturen en je bent eerst uren bezig de massa van je vloer op te warmen alvorens de ruimte echt verwarmt wordt. Niet zo gek dat je dan gas er doorheen jaagt. Als je een L/W zou hebben zou je ook geadviseerd worden dat ding 24/7 te laten stoken om met zo laag mogelijke aanvoer de Cop te verhogen. Een HR Ketel werkt ook zuiniger met lage aanvoer ivm condensatie die hoger wordt naar mate de aanvoer zakt.
Klopt ook zeker wat jij en ook anderen zeggen, verschil is wel dat ik een vloerverwarming hebt die ooit eens later is ingevreest en dan ook vrij ondiep en ver uit elkaar is aangelegd, het was dan ook als bijverwarming bedoeld om net ff de kou uit de tegels te halen.
Zodra ik de CV aanslinger dan warmt mijn vloer toch behoorlijk snel en meet ik temperaturen op sommige plaatsen van 23 graden, meer goed dat terzijde.
Ding is natuurlijk als je met L/L verwarmt dan is dit lastig te regelen met de CV installatie want zodra de setpoint bereikt is stopt namelijk ook de vloerverwarming dus koelt deze in mijn geval wel snel af.
Ik moet dus deze cv thermostaat hoger zetten dan de setpoint van de airco want ik wil wel dat deze blijft verwarmen dus jaagt hij er behoorlijk wat gas doorheen. Het is dan ook zoeken naar de juiste afstelling en dat is heel er lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
vanochtend de thermostaat van de cv op 20 ingesteld, de cv heeft er 2m3 doorheen gestookt en de airco houd het nu op zn laagste stand (400watt electrisch) aardig op temperatuur! En zonder defrosts. Dit lijkt wel een goede optie te zijn zo.
Waarom de airco op de laagste stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:43:
[...]

Waterzijdig ingeregeld? Als ik hier met dit weer cv aan zou zetten kost me dat een fractie meer dan met gas ivm Cop van wp die lager wordt en ketel die superzuinig werkt. Ik doe het niet omdat zonnepanelen verbruik dekken en ik onder de 500m3 wil blijven. Maar als we echt winterweer zouden krijgen met harde wind, -5 overdag en strenge nachtvorst kap ik toch echt met de L/L.
Nee nog niet ingeregeld ketel is ook dringenf aan vervanging toe.

Eerst hadden we een gasverbruik van 2100/2200 kuub per jaar.
Toen heb ik een airco geplaatst en is mijn verbruik terug gezakt naar 750kuub.

Ik verbruik gemiddeld een 25/30 kuub gas voor mijn douche en bad.

Als ik dit optel kan ik nog een 300/400 kuub besparen met een WPB te plaatsen.

Dan hoef ik enkel in de maanden zoals nu de verwarming aan te doen (ook omdat mijn vriendin dit wil want ik vind het prima te doen met de airco nog)

Spouwmuren gaan ook nog met parels ingespoten worden op 18 december (indien het weer het toelaat) dus gaat mijn gasverbruik nog wat meer omlaag.

We gaan een verbouwing doen en ik wou eerst vloerverwarming plaatsen maar door alle prijs stijgingen is bijna de hele verbouwing 30/40% duurder dus hebben we ervoor gekozen om dit niet te doen om zo de kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
w00key schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:09:
[...]

Het is niet de een of de ander he, als je de airco erbij aanzet kan het nog steeds de meeste werk doen.

Hier heb ik de Evohome knoppen even anders geprogrammeerd. 0700-0900, badkamer, vide/werkkamer, slaapkamer naar 20 graden. Keuken radiator staat altijd aan, is de bypass. Kost 0.8 m3 gas vanochtend.

+ 3.5 kWh stroom = alles lekker warm zonder dat de airco moet stressen en plekken zonder airco met brute force moet meenemen via open deuren.

Rest van de dag trekt de airco het makkelijk. Dat is de kracht van een 5 kW tot -10 multisplit unit.
Hiermee moet ik nog gaan spelen ik ga proberen om de verwarming snachts uit te zetten en dan de airco volledig laat doordraaien.

Scheelt ook alweer een hoop gas denk ik en als snachts een defrost gebeurd is dit ook geen ramp want daar zal niemand last van hebben als iedereen onder de lakens ligt.

Mijn volgende stap is ook werken met tado om overal verschillende temperaturen te krijgen en te werken met het geofencing systeem.

Dit is allemaal nog een beetje uitzoeken voor mij omdat ik voornamelijk alles op airco deed en nu moet zoeken hoe ik de 2 systemen het beste kan laten samenwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:25:
[...]

Nee nog niet ingeregeld ketel is ook dringenf aan vervanging toe.

Eerst hadden we een gasverbruik van 2100/2200 kuub per jaar.
Toen heb ik een airco geplaatst en is mijn verbruik terug gezakt naar 750kuub.

Ik verbruik gemiddeld een 25/30 kuub gas voor mijn douche en bad.

Als ik dit optel kan ik nog een 300/400 kuub besparen met een WPB te plaatsen.

Dan hoef ik enkel in de maanden zoals nu de verwarming aan te doen (ook omdat mijn vriendin dit wil want ik vind het prima te doen met de airco nog)

Spouwmuren gaan ook nog met parels ingespoten worden op 18 december (indien het weer het toelaat) dus gaat mijn gasverbruik nog wat meer omlaag.

We gaan een verbouwing doen en ik wou eerst vloerverwarming plaatsen maar door alle prijs stijgingen is bijna de hele verbouwing 30/40% duurder dus hebben we ervoor gekozen om dit niet te doen om zo de kosten te drukken.
Als je ketel het nog doet....waarom vervangen? Je gaat weinig tot niets winnen als je nu ook een HR Ketel hebt. Regel je systeem gewoon goed in. Van de week bij mensen die ik heb geholpen jaar geleden. 30% (!!!) procent minder verbruik.

En als je 24/7 met dit weer door stookt L/L heb je waarschijnlijk daarvoor je ketel niet meer nodig. Zak je onder de 500m3 bespaar je daar weer vastrecht en kan je daarvoor weer wat kWh verstoken.

Ik laat mijn ketel hangen tot 2026 en kijk dan weer. Full electric betaalbaar dan L/W om te verwarmen/SWW. Zoniet een nieuwe Intergas Extreme omdat ik pertinent geen hybride L/W wil. Of helemaal gasloos of hybride met L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Olaf van der Spek schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:24:
[...]

Waarom de airco op de laagste stand?
Als ik hem hoog zet heb ik 2 of 3 defrosts in een uur. Denk dat hij er nu net zoveel verwarming uit gooit als dan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:34:
[...]

Als ik hem hoog zet heb ik 2 of 3 defrosts in een uur. Denk dat hij er nu net zoveel verwarming uit gooit als dan.
Knijpen van je fan binnen beperkt je afgifte en verhoogt je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:34:
[...]

De truuk is hoge fan en lage temperatuur instellen. Max fan hier, hij gaat toch vanzelf zachter, en als de unit binnen 22 graden meet zet ik het op 20 of 21 om hem net aan te houden. Maar dan heeft die geen haast om teveel te doen.

COP is bepaald door temperatuur verschil wisselaar binnen en buiten en lage fan maakt uitblaas lucht heel erg heet. Hij kan dan niet meer warmte kwijt en buiten gaat rustiger draaien, maar wel met een shitty COP

[ Voor 18% gewijzigd door w00key op 03-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:55:
[...]

Vindt men nog steeds lelijk maar het financieel belang heeft gewonnen en voor jezelf valt het niet meer op.
Vind mijn strakke zwarte zonnepanelen mooier dan dakpannen. En mijn voorschot maakt het inderdaad nog mooier. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:36:
[...]

De truuk is hoge fan en lage temperatuur instellen. Max fan hier, hij gaat toch vanzelf zachter, en als de unit binnen 22 graden meet zet ik het op 20 of 21 om hem net aan te houden. Maar dan heeft die geen haast om teveel te doen.

COP is bepaald door temperatuur verschil wisselaar binnen en buiten en lage fan maakt uitblaas lucht heel erg heet. Hij kan dan niet meer warmte kwijt en buiten gaat rustiger draaien, maar wel met een shitty COP
Ongelofelijk dat mensen eerst in een woonkamer verwarmen met meerdere radiatoren rondom met hogere temperaturen dan L/L en dan verwachten op standje minimaal blazen verwachten vanuit 1 punt makkelijk/zuinig een kamer te kunnen verwarmen. 8)7 En dan ook nog verlagen in de nacht naar 16 graden binnen. Ik heb zoveel defrosts. Echt? Joh. :'(

Ik heb gisteravond toevallig mijn slaapkamer even opgewarmd. In een uur tijd bijna 1 kWh erdoorheen gejaagt op 20m2. Lekker zuinig. :X

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Jaja, er komt sneeuw. Ik wens de verlagers ad/hoc stokers nu veel succes met warmhouden van de woning. Defrosts en ....... sneeuw die je buitenunit ook nog sneller dicht laat zitten. Verder als hij een hele nacht uitstaat en het sneeuwt en als je unit met de openkant op de wind staat.....een fan die bij opstarten niet meer wil draaien en gewoon vast zit. Jullie zijn gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:05:
Jaja, er komt sneeuw. Ik wens de verlagers ad/hoc stokers nu veel succes met warmhouden van de woning. Defrosts en ....... sneeuw die je buitenunit ook nog sneller dicht laat zitten. Verder als hij een hele nacht uitstaat en het sneeuwt en als je unit met de openkant op de wind staat.....een fan die bij opstarten niet meer wil draaien en gewoon vast zit. Jullie zijn gewaarschuwd.
In het oosten geen last van de sneeuw :+

Niet dat ik er last van zal hebben mocht het toch sneeuwen, verwarm toch 24/7 beneden.

Boven gaat alleen aan aan we gaan slapen, uurtje van tevoren aanzetten en pas weer uit als we wakker zijn. Maar de buitenunit van boven hangt toch op een plek waar geen sneeuw komt.

24/7 blijven verwarmen is toch nog steeds meer comfort beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BlazeMuis schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:15:
[...]

In het oosten geen last van de sneeuw :+

Niet dat ik er last van zal hebben mocht het toch sneeuwen, verwarm toch 24/7 beneden.

Boven gaat alleen aan aan we gaan slapen, uurtje van tevoren aanzetten en pas weer uit als we wakker zijn. Maar de buitenunit van boven hangt toch op een plek waar geen sneeuw komt.

24/7 blijven verwarmen is toch nog steeds meer comfort beneden.
Ik heb een paar jaar geleden toch echt mijn unit moeten uitgraven terwijl ik ook 24/7 verwarm. Stuifsneeuw is killing. NB: sneeuw is onderweg. Hier in het Zuid-Westen ook nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden toch echt mijn unit moeten uitgraven terwijl ik ook 24/7 verwarm. Stuifsneeuw is killing. NB: sneeuw is onderweg. Hier in het Zuid-Westen ook nog niets.
Ik bedoelde meer de natte sneeuw die zou kunnen vallen vandaag.

Die grote hoeveelheid sneeuw was in 2021 dacht ik, toen had ik de oude TCL buitenunit ook vol zitten met ijs en sloeg de ventilator vast.

Ik weet niet hoe de MHI hier mee om kan gaan aangezien er grotere gaten onderin de unit zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:49

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

BlazeMuis schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:24:
[...]

Die grote hoeveelheid sneeuw was in 2021 dacht ik, toen had ik de oude TCL buitenunit ook vol zitten met ijs en sloeg de ventilator vast.

Ik weet niet hoe de MHI hier mee om kan gaan aangezien er grotere gaten onderin de unit zitten.
Zolang de gaten niet dichtzitten is mijn ervaring dat MHI hier geen last van heeft. Stook ermee sinds 2017. Altijd 24/7 met dit weer ivm slechte isolatie woning. Staat op bigfoots ca. 15 cm boven de grond. Ik ga pas wat doen als de sneeuwhoogte de unit dreigt te raken. Maar zo'n vaart loopt dat in Nederland niet.

[ Voor 15% gewijzigd door vdr01 op 03-12-2023 13:32 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 17:42
BlazeMuis schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:24:
[...]

In de MHI handleiding staat als er kans is op sneeuw er een afdak gemaakt moet worden of de uitblaas kant naar de muur te zetten. Er zitten dacht ik 2 gaten. 1 voor de afvoer aan te koppelen net nog een gat die net even hoger zit voor als de afvoer verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:38:
[...]

Je hebt het antwoord zelf al gegeven, de locatie is een keuze geweest toen, begrijpelijk, maar nu zit je met een systeem waar je moet bijstoken en regelmatig, bovengemiddeld defrosts hebt. Allemaal prima verder als je hier tevreden mee bent.
Het is moeilijk te plaatsen of het systeem nou wel of niet naar behoren werkt, misschien heb ik meer last van defrosts omdat het koelmiddel te weinig is bijvoorbeeld.

Helaas is het onmeetbaar omdat geen enkel huis hetzelfde is.
Bijstoken ligt natuurlijk aan onszelf.
Vorig jaar hebben we het helemaal niet gedaan, dat was toen prima, maar nu met gezinsuitbreiding willen we wat meer comfort hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:40:
[...]

Daarom liggen ze hier op de garage ;) , betere ligging zonder schaduwval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:05:
[...]

Inderdaad nachtverlaging alleen toepassen bij iets hogere temperaturen maar bij vorst en mist (en zeker die combi) advies om 1 temperatuur aan te houden. Uitgezonderd de mensen met hopeloze grote installaties die dan geen enkele defrosts hebben, maar die hebben in de tussenseizoenen (wat je in het meeste tijd van het jaar hebt) weer een stoplicht relatie met hun pendelend unit… ;)
Hier heb ik nu met vorst idd ook de beste ervaringen mee. Anders moet mijn unit op standje tornado en buiten staat er dan een straaljager te ronken.

In mijn geval is 24/7 draaien met vorst dus gewoon ietsjes kouder zetten dan anders, met demand control aan. Is zo allemaal wel te doen 😁

Idd ook weinig defrosts. Al is het naast mn unit nu wel een ijsbaan geworden! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXrEB26UKvJZYBXbKNkzLwuNd9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdqQf5Qgz8jliSgBq2Lp5ndN.jpg?f=fotoalbum_large

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
2x in de nacht uit, scheelt 8 kWh, in de ochtend heel snel in te halen. Ik weet niet waarom ik in de nacht stookte, kost alleen maar stroom en deed voor mijn gevoel bijna niks. Ik ga van een hele week constant 16-18 kWh naar ~10 kWh op een dag, en eergisteren en afgelopen nachten waren het koudst van de week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpoQzSzjaAzIOXxvS79JUtK5R-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9S1kHRcA06BRrzfqneVYeGO9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qIpW2tHG2ErYYMk6iHhLZtQjMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwpUSsAUMt0dpF3wuWX880Wy.png?f=fotoalbum_large

Eerste piek was slaapkamer unit op Jet stand. Toen was het heeeeel snel warm.

Dit is de luxe van een overpowered unit die wel 200W stabiel wilt draaien in de herfst maar in de winter nauwelijks hoeft te ontdooien en een goed geïsoleerd huis. Ik heb dit seizoen 100% power @ 2800W nog niet aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
w00key schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:36:
[...]

Ah ik snap de verwarring, ik heb de fanspeed wel op zn hoogst staan! Alleen de temperatuur ingesteld op dichtbij de ruimte temperatuur waardoor hij qua vermogen laag gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:34:
[...]

Multi? Ik heb voor boven een multi en ben zo blij dat ik voor beneden een single heb gekozen (bewust). Die multi heeft veel meer last van defrosts. Ik vermoed omdat zo'n ding erg onregelmatig op en af toert door 2 binnenunits die lopen te emmeren, meer, minder, meer, minder enz. Het regelgedrag is veel onregelmatiger. Dat kan ik zien omdat ik middels Domotica de compressorsnelheid kan zien. Op/af....nooit een strakke mooie lijn zoals de single.

NB: als je onder de 500m3 gas blijft heb je daar ook nog een voordeeltje want dan daalt je vastrecht. Als je niet/minder verlaagd stookt je ketel ook zuiniger met lagere aanvoer. En regel de radiatoren waterzijdig in zodat de retour lager wordt. Meer condensatie. Delta T zo'n 15 graden.
Een multi, ook dat is een keuze geweest waarbij ik vooraf op de hoogte was van het grootste nadeel (een hoger minimum verbruik. Dat ik overigens erg mee vind vallen [140Wh voor koelen in de zomer])

Wij wilde geen extra ruimte opofferen.

Eigenlijk zou het niet moeten kunnen dat een Multi op- en aftoert.
Als meerdere ruimtes worden verwarmd of gekoeld dan is na een tijdje alles in balans en zou het continu moeten kunnen zijn.
Als ik mijn Shelley 1pm bekijk via de “simpele” app dan is er vannacht zo’n 800Wh verbruikt.
Defrosts kan ik er niet uithalen helaas.

Waterzijdig inregelen ga ik ergens deze week mee aan de slag met een warmtebeeldcamera :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:31:
[...]

Het is moeilijk te plaatsen of het systeem nou wel of niet naar behoren werkt, misschien heb ik meer last van defrosts omdat het koelmiddel te weinig is bijvoorbeeld.

Helaas is het onmeetbaar omdat geen enkel huis hetzelfde is.
Bijstoken ligt natuurlijk aan onszelf.
Vorig jaar hebben we het helemaal niet gedaan, dat was toen prima, maar nu met gezinsuitbreiding willen we wat meer comfort hebben.
Eens, als de situatie in hetzelfde is met vorig jaar en je nu problemen ervaart kan het zeker tekort aan koudemiddel zijn. Zijn er aansluitingen op je buiten unit bevroren toevallig?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nieuw rapport hier van m'n Daikin multi (zie sig):

Ik dacht, laat ik demand control maar weer eens proberen. Reden is dat als ik niet alleen de begane grond aan zet (dus 1e of 2e verdieping erbij) de unit knoeperthard vol gas gaat en pendelt als een gek. Niet alleen op die verdieping maar ook de woonkamer wordt hierin meegesleept.

Het vervelende is alleen dat als demand control te laag staat (60% bv) hij constant op max vermogen onder die instelling draait maar niet meer lekker warm wil worden in de woonkamer. Ook al wordt de bovenverdieping wel wat warmer, de woonkamer haalt z'n setpoint niet. Als ik alleen de woonkamer doe dan moduleert het daadwerkelijk wel terug (bij bv 70% of hoger ingesteld) maar vreemd genoeg lijkt het minder warmte op te leveren (haalt niet dezelfde ruimtetemp met zelfde tempinstelling). Met een andere verdieping erbij pendelt het alsnog, alleen piekvermogen is lager. Niet bepaald een verbetering dus.

Nu het weer vrij constant vriest de demand control er weer afgehaald (drama as usual om dat voor elkaar te krijgen, of duurt het gewoon een kwartier of zo voor hij weer naar hoger vermogen gaat?) en alleen de woonkamer laten verwarmen. Dat gaat erg goed met slechts een handvol defrosts toen het echt mistig was en vandaag 1 zover ik zie.

Dus wat ik niet snap en me enigszins frustreert: waarom moduleert ie niet terug met 2 units aan en lage warmtevraag? Ik snap dat het slechts een 3MXM40A is, maar als de woonkamer op ~350 W op temperatuur blijft en bv de 2e verdieping slechts naar een laag setpoint wil, dan zou dat toch met speels gemak moeten kunnen?

Ik probeer nu het zoveel kouder is een bovenverdieping ook mee te laten nemen maar terugmoduleren lijkt gewoon moeilijk en het gemiddelde verbruik knalt omhoog.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:42:
[...]

Eens, als de situatie in hetzelfde is met vorig jaar en je nu problemen ervaart kan het zeker tekort aan koudemiddel zijn. Zijn er aansluitingen op je buiten unit stijfbevroren toevallig?
Daar probeer is straks nog ff naar te kijken, Sinterklaas komt straks langs <+:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:47:
[...]

Daar probeer is straks nog ff naar te kijken, Sinterklaas komt straks langs <+:)
Veel plezier ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog nooit problemen gehad met sneeuw, 's ochtends ook geen piek en overdag kunnen de zonnepanelen helpen. Dit is van onze 3,5 kW, de enige die we gebruiken om ons huis te verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ8JyDBghR_O5fb1ijfrcYdX4OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bH5ewJxHrJuCGhdCKqsFFEti.png?f=fotoalbum_large

Dat was vorige winter met 2 graden nachtverlaging wel anders. Het dagverbruik blijft hetzelfde, je moet er dan gewoon de nacht bijtellen. Zonder verlaging zou er 's nachts even veel vermogen nodig zijn dan overdag, ws. nog meer wegens lagere COP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ7GXOT4gvhw_yAHk4fo3aJ4uUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQZ2cDItfuE99nDRFvJPFUs9.png?f=fotoalbum_large

's Nachts komt ook elke kWh van het net. Ons 'achtergrondverbruik' is ongeveer 50 watt, dus een deel van de verwarming is overdag al gauw 'gratis', ook bij bewolking en 200 watt opwek. De enige hoge piek vandaag is van het koken. De WP-boiler van 500 watt is om 11u beginnen opwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD8EQMm6QOLphSc-_9HkoKgZ-JQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uwaD99Ci9TvAcxivk2oz19kf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:33:
[...]

Als je ketel het nog doet....waarom vervangen? Je gaat weinig tot niets winnen als je nu ook een HR Ketel hebt. Regel je systeem gewoon goed in. Van de week bij mensen die ik heb geholpen jaar geleden. 30% (!!!) procent minder verbruik.

En als je 24/7 met dit weer door stookt L/L heb je waarschijnlijk daarvoor je ketel niet meer nodig. Zak je onder de 500m3 bespaar je daar weer vastrecht en kan je daarvoor weer wat kWh verstoken.

Ik laat mijn ketel hangen tot 2026 en kijk dan weer. Full electric betaalbaar dan L/W om te verwarmen/SWW. Zoniet een nieuwe Intergas Extreme omdat ik pertinent geen hybride L/W wil. Of helemaal gasloos of hybride met L/L.
Ketel is op leeftijd en niet meer in beste staat.

Verliest heel vaak al het water.
Bromt ernorm hard.
En haalt ook de ingestelde temp niet meer.

Inregelen is ook zoiets wat ik zelf niet kan doen, en hoop de verbouwing begin volgend jaar te starten dus zie daar het nut ook niet meer van in om daar kosten voor te maken nu.

Vandaar de keuze om alles nieuw te plaatsen om zo weer enkele jaren verder te kunnen.

Voor het gasverbruik wat ik heb is een l/w systeem veel te duur eer ik het terug verdiend heb vandaar de keuze voor weer een hr gasketel te plaatsen.

Ik zou het liefste het hele jaar door op l/l willen maar op een gegeven moment word de bovenverdieping echt heel koud mede voornamelijk de badkamer dat mijn vriendin de verwarming aan wil dus dan doe ik het ook.

Levert toch net wat meer wooncomfort op bij echte vrieskou dan met de L/L.

Portemonnee vind het wat minder leuk maar wooncomfort gaat er wel Voorzienlijk op vooruit dus dat is ook iets waard voor die 2 tot max 3 maanden ik de verwarming aan moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
barta123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:33:
[...]

Hier heb ik nu met vorst idd ook de beste ervaringen mee. Anders moet mijn unit op standje tornado en buiten staat er dan een straaljager te ronken.

In mijn geval is 24/7 draaien met vorst dus gewoon ietsjes kouder zetten dan anders, met demand control aan. Is zo allemaal wel te doen 😁

Idd ook weinig defrosts. Al is het naast mn unit nu wel een ijsbaan geworden! [Afbeelding]
Staat je unit nu op zo'n halve meter tegen een schutting aan te blazen? :? Zo ja, dan heb je hoger verbruik en sneller defrosts. Dat ding blaast ijskoude lucht aan de voorkant die vermoed ik gedeeltelijk weer wordt opgezogen door je unit. Het is de bedoeling dat je "warme" lucht aan de achterkant aanzuigt en aan de voorkant de ijskoude lucht vrij weg kan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:09:
[...]

Ketel is op leeftijd en niet meer in beste staat.

Verliest heel vaak al het water.
Bromt ernorm hard.
En haalt ook de ingestelde temp niet meer.

Inregelen is ook zoiets wat ik zelf niet kan doen, en hoop de verbouwing begin volgend jaar te starten dus zie daar het nut ook niet meer van in om daar kosten voor te maken nu.

Vandaar de keuze om alles nieuw te plaatsen om zo weer enkele jaren verder te kunnen.

Voor het gasverbruik wat ik heb is een l/w systeem veel te duur eer ik het terug verdiend heb vandaar de keuze voor weer een hr gasketel te plaatsen.

Ik zou het liefste het hele jaar door op l/l willen maar op een gegeven moment word de bovenverdieping echt heel koud mede voornamelijk de badkamer dat mijn vriendin de verwarming aan wil dus dan doe ik het ook.

Levert toch net wat meer wooncomfort op bij echte vrieskou dan met de L/L.

Portemonnee vind het wat minder leuk maar wooncomfort gaat er wel Voorzienlijk op vooruit dus dat is ook iets waard voor die 2 tot max 3 maanden ik de verwarming aan moet zetten.
Inregelen is een eitje: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Kost je 2 tientje voor een IR Thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:18:
[...]

Staat je unit nu op zo'n halve meter tegen een schutting aan te blazen? :? Zo ja, dan heb je hoger verbruik en sneller defrosts. Dat ding blaast ijskoude lucht aan de voorkant die vermoed ik gedeeltelijk weer wordt opgezogen door je unit. Het is de bedoeling dat je "warme" lucht aan de achterkant aanzuigt en aan de voorkant de ijskoude lucht vrij weg kan blazen.
Deze is bijv van ME. MHI heeft een soort zelfde installatie afstanden. Met deze omstandigheden zal die voldoen aan de gegeven waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq_cbo7oc2tDQWVtsE1Q4VHKrWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DmeqcWrT5k8b6SAAetkT5GMY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:24:
[...]

Deze is bijv van ME. MHI heeft een soort zelfde installatie afstanden. Met deze omstandigheden zal die voldoen aan de gegeven waardes.

[Afbeelding]
Ik zet bij zulke minimale afstanden zwaar mijn vraagtekens. In L/W heeft men eens een zeer gedetailleerd onderzoek gedaan met luchtstromingen van zo'n buitenunit ook met de beruchte ombouwen. Belemmeringen van de luchtflow hebben negatieve invloed op het rendement van je unit. Lijkt mij stug als je unit volle bak staat te blazen dat op zo'n minimale afstand dat geen invloed heeft. Zeker bij windstil weer lijkt het me een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:24:
[...]

[Afbeelding]
Tsja, zoals zo vaak: dat de fabrikant het zo aanraadt, wil nog altijd niet zeggen dat dat goed is voor je rendement. Zij betalen de elektriciteitsrekening niet, ze willen alleen dat je je huis koud/warm krijgt zodat je niet moet gaan klagen :P

Er zit dus een grote marge tussen "het werkt" en "het werkt optimaal" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Slonzo schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:03:
[...]

Tsja, zoals zo vaak: dat de fabrikant het zo aanraadt, wil nog altijd niet zeggen dat dat goed is voor je rendement. Zij betalen de elektriciteitsrekening niet, ze willen alleen dat je je huis koud/warm krijgt zodat je niet moet gaan klagen :P

Er zit dus een grote marge tussen "het werkt" en "het werkt optimaal" :)
Zegt niet dat het beter is. Maar die zijn de specificaties van de fabrikant met de bijbehorende grafieken die het vermogen melden. Zo was er pas ook discussie over de afstand tussen het plafond en de unit en dit was minimaal 3cm. Als de handleiding zegt 10cm en je gaat hem op 3 hangen dan komt het niet meer overeen met de waarde van de fabrikant. Maar als de handleiding zegt minimaal 3 zie ik daar geen probleem in de opgegeven prestaties. Als je hem toch lager gaat hangen kan die misschien iets meer rendement geven maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Termy schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:43:
Het vervelende is alleen dat als demand control te laag staat (60% bv) hij constant op max vermogen onder die instelling draait maar niet meer lekker warm wil worden in de woonkamer. Ook al wordt de bovenverdieping wel wat warmer, de woonkamer haalt z'n setpoint niet. Als ik alleen de woonkamer doe dan moduleert het daadwerkelijk wel terug (bij bv 70% of hoger ingesteld) maar vreemd genoeg lijkt het minder warmte op te leveren (haalt niet dezelfde ruimtetemp met zelfde tempinstelling). Met een andere verdieping erbij pendelt het alsnog, alleen piekvermogen is lager. Niet bepaald een verbetering dus.
Je kan in de buitenunit instellen welk circuit prioriteit moet krijgen. Even in de installatiehandleiding kijken, je hoeft enkel maar een schuifje te verzetten & dan zorgt hij dat je woonkamer altijd voorrang krijgt.
Termy schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:43:
Dus wat ik niet snap en me enigszins frustreert: waarom moduleert ie niet terug met 2 units aan en lage warmtevraag? Ik snap dat het slechts een 3MXM40A is, maar als de woonkamer op ~350 W op temperatuur blijft en bv de 2e verdieping slechts naar een laag setpoint wil, dan zou dat toch met speels gemak moeten kunnen?
Demand control is ook shitty in de zin dat hij rekening houdt met de warmtevraag van de afgelopen 24u. Zelfs mijn single split gedraagt zich daardoor soms heel dom. Je kan de boel best eens 'resetten' door
1) Demand Control af te zetten, minuutje wachten en daarna terug aanzetten
2) Een minuutje overschakelen op koelen en dan terug op verwarmen
Dan 'vergeet' hij zijn geschiedenis en gedraagt hij zich weer 'normaal'.

[ Voor 32% gewijzigd door Slonzo op 03-12-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

barta123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:33:
[...]

Idd ook weinig defrosts. Al is het naast mn unit nu wel een ijsbaan geworden! [Afbeelding]
apart waarom je unit moeit eheeft met vollast, zou de slechte plaatsing en het feit dat ie zijn eigen luchten zich op te snuiven er iets mee te maken kunnen hebben.....

je hebt trouwens speciale kappen die je kan plaatsen om dit probleem te verminderen...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Slonzo schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:10:
[...]

Je kan in de buitenunit instellen welk circuit prioriteit moet krijgen. Even in de installatiehandleiding kijken, je hoeft enkel maar een schuifje te verzetten & dan zorgt hij dat je woonkamer altijd voorrang krijgt.
Helaas is dit niet zo makkelijk voor me aangezien de buitenunit op 6 meter aan de gevel hangt (ja, dat doe ik ook nooit meer, echt super kut).
Demand control is ook shitty in de zin dat hij rekening houdt met de warmtevraag van de afgelopen 24u. Zelfs mijn single split gedraagt zich daardoor soms heel dom. Je kan de boel best eens 'resetten' door
Dit gebeurde al direct bij het aanzetten van demand control dus ik denk niet dat het hieraan ligt. Ik kan me wel voorstellen dat als niet de woonkamer als prio staat het mis kan gaan. Nu moet ik 'gelukkig' toch binnenkort de monteur laten komen dus dan kan ik meteen vragen haar hoe dat nu ingesteld staat. En hopelijk de resonantie eruit halen want hij tikt nu als een gek terwijl het buiten dat vrijwel onhoorbaar is. Maar ik kan er praktisch niet bij om het op te lossen. Gekmakend (ja ik zweer je dat ik hem nooit meer zo op laat hangen..).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 12:31
Sinds ik de fans naar beneden heb gericht voelt het hier nog aangenamer. Verbruik is ook ietsje gedaald. Ergens wel logisch daar warme lucht stijgt en koude lucht wil dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Iemand een idee wat Eco mode precies doet bij Daikin airco’s? (Dus niet de algemene weinig zeggende uitleg van Daikin zelf)

Ik lees over vermogen max 70% maar dat lijkt het niet te zijn want als ik demand control op 70% zet gaat hij echt omlaag in max verbruik en dat klopt precies met 70% van zijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:10:
[...]

Klopt, het is niet een kwestie van alleen maar beperken in vermogen met vraagbesturing er zit een lerende curve achter, die zeker met kwakkelend weer best voor verassingen kan zorgen. Het kan onder ideale omstandigheden positief werken maar eenmaal dwars moet je de boel weer resetten en opnieuw inleren een paar dagen en dan moet je wel de elementen mee hebben >:)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Navi schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:51:
Iemand een idee wat Eco mode precies doet bij Daikin airco’s? (Dus niet de algemene weinig zeggende uitleg van Daikin zelf)

Ik lees over vermogen max 70% maar dat lijkt het niet te zijn want als ik demand control op 70% zet gaat hij echt omlaag in max verbruik en dat klopt precies met 70% van zijn max.
De bekende zoekfunctie al gebruikt? Is al heeeeeeeeeeeel veel over geschreven.

Ik vind het grote onzin. Ik koop een unit met X vermogen zodat ik bij kou niet in de kou komt te zitten. Weet je wat ik ga dat vermogen begrenzen. Laat dat ding gewoon zijn werk doen en lekker stroom gebruiken zodat het warm is en blijft. Zodra je ruimte op temperatuur is toert hij vanzelf terug. Zorg gewoon dat je kamer niet teveel afkoelt en hij toert nooit maximaal.

Mijn multi vanmiddag boven aangezet omdat het ondertussen boven maar 17 graden is en de vrouw wil het warmer. Draait gewoon op halve kracht nu na even volgas. 800Watt voor 2 verdiepingen. Zonder eco onzin of demand controll of hoe het ook heet.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:41:
[...]

Ongelofelijk dat mensen eerst in een woonkamer verwarmen met meerdere radiatoren rondom met hogere temperaturen dan L/L en dan verwachten op standje minimaal blazen verwachten vanuit 1 punt makkelijk/zuinig een kamer te kunnen verwarmen. 8)7 En dan ook nog verlagen in de nacht naar 16 graden binnen. Ik heb zoveel defrosts. Echt? Joh. :'(

Ik heb gisteravond toevallig mijn slaapkamer even opgewarmd. In een uur tijd bijna 1 kWh erdoorheen gejaagt op 20m2. Lekker zuinig. :X
En een wandunit ipv vloerunit helpt daar ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:58:
[...]

Ik zet bij zulke minimale afstanden zwaar mijn vraagtekens. In L/W heeft men eens een zeer gedetailleerd onderzoek gedaan met luchtstromingen van zo'n buitenunit ook met de beruchte ombouwen. Belemmeringen van de luchtflow hebben negatieve invloed op het rendement van je unit. Lijkt mij stug als je unit volle bak staat te blazen dat op zo'n minimale afstand dat geen invloed heeft. Zeker bij windstil weer lijkt het me een probleem.
Screenshot lijkt niet compleet. Zijn dit niet de minimale benodigde Service-ruimte?
Zo zie je dat je aan de kant van de aansluitingen meer ruimte 'moet ' vrijhouden dan de andere kant.

Edit. Wellicht toch niet. Dan nog zou ik zelf gezond verstand gebruiken en meer ruimte aan de voorkant open laten. Indien mogelijk natuurlijk, soms kan het niet anders. Meestal wel.

[ Voor 11% gewijzigd door M_AW op 03-12-2023 17:42 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Kunnen die buiten units herrie maken zeg.

Hier een 5kw daikin.

Kwam net buiten en had echt iets van wow. Stond 10 meter verder en kon hem meer dan GOED horen. Als je er naast stond kon je nog geen gesprek voeren.

5 minuten later een defrost. Daarna was hij wel weer lekker stil.

Buren klagen niet. (Rijtjes huis) Maar de 45db was ver weg. Db metertje gaf 65db aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
In 2019 hebben wij onze 5kW Carrier unit geinstalleerd. Ik heb vandaag de cijfers van 2018 eens doorgerekend met de cijfers van vandaag…. We verwarmen nu elektrisch, koken elektrisch, alleen warm water is nog met gas….

Ik schrok van het resultaat…. 2400 euro in mijn voordeel…. En ok, dat komt deels door de nieuwe zonnepanelen, maar wat een verschil…….

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Wortel87 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:19:

Hier een 5kw daikin.

Kwam net buiten en had echt iets van wow. Stond 10 meter verder en kon hem meer dan GOED horen. Als je er naast stond kon je nog geen gesprek voeren.

Buren klagen niet. (Rijtjes huis) Maar de 45db was ver weg. Db metertje gaf 65db aan.
Hier een mhi buitenunit en is veruit de stilste in de buurt waar een grote verscheidenheid aan units te vinden is. Als hij op vermogen draait of een defrost dan kan ik hem zachtjes hoor zoemen maar in de meeste gevallen hoor je hooguit "geruis". Mijn LG multi is echt vele malen lawaaiiger(hoogtonige brom), met koelen ontlopen ze elkaar niet zoveel en zijn ze beide erg stil.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
renzo4000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:29:
[...]

Hier een mhi buitenunit en is veruit de stilste in de buurt waar een grote verscheidenheid aan units te vinden is. Als hij op vermogen draait of een defrost dan kan ik hem zachtjes hoor zoemen maar in de meeste gevallen hoor je hooguit "geruis". Mijn LG multi is echt vele malen lawaaiiger(hoogtonige brom), met koelen ontlopen ze elkaar niet zoveel en zijn ze beide erg stil.
Het is ook niet de compressor. Die hoor ik nauwelijks. Echt de luchtverplaatsing. Net voor de defrost was hij echt luid. Zo onder normale omstandigheden hoor je hem buiten wel maar valt hij niet echt op.

Unit staat wel op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

07:00 16.4 graden. Unit ingeschakeld setpoint: 20 graden

07:00 - 08:00 0.58 kWh 19.2 graden
08:00 - 09:00 0.63 kWh 18.8 graden (defrost)
09:00 - 10:00 0.63 kWh 19.3 graden
10:00 - 11:00 0.50 kWh 19.8 graden
11:00 - 12:00 0.50 kWh 20.0 graden
12:00 - 13:00 0.50 kWh 20.0 graden
13:00 - 14:00 0.40 kWh 20.0 graden
14:00 - 15:00 0.40 kWh 20.4 graden
15:00 - 16:00 0.40 kWh 20.4 graden
16:00 - 17:00 0.40 kWh 20.0 graden
17:00 - 18:00 0.40 kWh 20.0 graden

Ruimte op temperatuur krijgen in de ochtend is 0.90 kWh "extra" bovenop de reguliere 0.40 kWh.
Wij verwarmen vooral tussen 07:00 en 21:00 en dus 14 uur. Max dus 6.5kWh.
Als wij in de nacht door verwarmen ben ik minimaal 3.1 extra kwijt. Waarschijnlijk meer vanwege de lagere temperaturen.
90kWh per maand, ongeveer €36.

Omdat wij nog salderen en een overschot hebben zou het niet in de nacht verwarmen mij €7,20 opleveren.

Ik zet hem nog een graadje hoger. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
CPM schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:40:
07:00 16.4 graden. Unit ingeschakeld setpoint: 20 graden

07:00 - 08:00 0.58 kWh 19.2 graden
08:00 - 09:00 0.63 kWh 18.8 graden (defrost)
09:00 - 10:00 0.63 kWh 19.3 graden
10:00 - 11:00 0.50 kWh 19.8 graden
11:00 - 12:00 0.50 kWh 20.0 graden
12:00 - 13:00 0.50 kWh 20.0 graden
13:00 - 14:00 0.40 kWh 20.0 graden
14:00 - 15:00 0.40 kWh 20.4 graden
15:00 - 16:00 0.40 kWh 20.4 graden
16:00 - 17:00 0.40 kWh 20.0 graden
17:00 - 18:00 0.40 kWh 20.0 graden

Ruimte op temperatuur krijgen in de ochtend is 0.90 kWh "extra" bovenop de reguliere 0.40 kWh.
Wij verwarmen vooral tussen 07:00 en 21:00 en dus 14 uur. Max dus 6.5kWh.
Als wij in de nacht door verwarmen ben ik minimaal 3.1 extra kwijt. Waarschijnlijk meer vanwege de lagere temperaturen.
90kWh per maand, ongeveer €36.

Omdat wij nog salderen en een overschot hebben zou het niet in de nacht verwarmen mij €7,20 opleveren.

Ik zet hem nog een graadje hoger. :+
Mijn probleem is met in de nacht uit......lucht is met verwarmen wel 20 graden maar de beleving niet met massa om je heen die koud is. Als ik nachtverlaging deed moest daarom ook 21/22 graden op de thermometer zijn om lekker aan te voelen en dan heb ik daar weer meer verbruik door.

Toevallig vandaag boven adhoc gestookt. Ja de lucht is 19 graden maar het voelt nog steeds kil aan. Het is gevoelsmatig geen 19 graden. Gelukkig staat de houtkachel nu aan en zet ik de deur naar boven op en stook daar dan boven nog even mee door. Kou...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Wortel87 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:19:

Hier een 5kw daikin.

Maar is dat meer of minder dan wat de specs aangeven? 45 dB is echt wel weinig. In mijn situatie (rijtjeshuis) halen alleen de MHI-ZSX 2.0 en 2.5 dat, zeker geen 5 kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Die 45dB halen de units vaak alleen als je in een speciale modus draait waarbij de compressor gelimiteerd wordt. Bij MHI "Silent".

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
CPM schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:36:
Die 45dB halen de units vaak alleen als je in een speciale modus draait waarbij de compressor gelimiteerd wordt. Bij MHI "Silent".
Ik draai momenteel alleen maar silent. Opvallend is wel dat de outdoorfanspeed wel naar max gaat en echt veel herrie maakt. Mijn unit is niet helemaal inorde want normaal gaat die niet naar max buiten maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:44:
[...]

Ik draai momenteel alleen maar silent. Opvallend is wel dat de outdoorfanspeed wel naar max gaat en echt veel herrie maakt. Mijn unit is niet helemaal inorde want normaal gaat die niet naar max buiten maar het kan dus wel.
Niet doen. Je beperkt wederom hiermee het vermogen. Verder....wie van je buren zit er nu in de tuin of slaapt met het raam wijd open? Wie heeft er last van? Ik heb mijn buren in 4 jaar nog nooit gehoord over mijn units.Ja dat ze het onzin vinden een WP. Totdat gas weer over de kop gaat waarschijnlijk. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
CPM schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:36:
Mijn unit blijft daar ook onder in normale modus. En in stille modus minder dan 40 dB. Maar het gaat om de erfgrens hè, dus het hangt van de situatie af.
@MotorBeast het gaat om de wet, niet of buren toevallig een oogje toeknijpen. Hun mening kan veranderen of je kunt nieuwe buren krijgen die moeilijk doen. In zo'n geval kun je er maar beter voor zorgen dat ze wettelijk gezien geen reden tot klagen hebben.
Dat gezegd, mochten mijn buren ooit last van ons hebben, dan houd ik graag rekening met ze, ook al zit ik al onder de wettelijke grens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Aangezien de sneeuw hier geen zoden aan de dijk zet hier maar even een trowback van ingesneeuwde units.
Hier…..en hier……en hier…..of deze….

Is er al meer materiaal beschikbaar?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Servee schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:13:
Aangezien de sneeuw hier geen zoden aan de dijk zet hier maar even een trowback van ingesneeuwde units.
Hier…..en hier……en hier…..of deze….

Is er al meer materiaal beschikbaar?
Ik ben blij dat onze units op 1,5 meter hoogte hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Wortel87 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:35:
[...]

Het is ook niet de compressor. Die hoor ik nauwelijks. Echt de luchtverplaatsing. Net voor de defrost was hij echt luid. Zo onder normale omstandigheden hoor je hem buiten wel maar valt hij niet echt op.

Unit staat wel op de grond.
Let op dat je wel dB(A) meet. Ventilator maakt lage geruis en bij 100 hz krijg je bijna 20 dB korting doordat mensen niet heel gevoelig zijn voor die frequentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:21:
[...]

Mijn unit blijft daar ook onder in normale modus. En in stille modus minder dan 40 dB. Maar het gaat om de erfgrens hè, dus het hangt van de situatie af.
@MotorBeast het gaat om de wet, niet of buren toevallig een oogje toeknijpen. Hun mening kan veranderen of je kunt nieuwe buren krijgen die moeilijk doen. In zo'n geval kun je er maar beter voor zorgen dat ze wettelijk gezien geen reden tot klagen hebben.
Dat gezegd, mochten mijn buren ooit last van ons hebben, dan houd ik graag rekening met ze, ook al zit ik al onder de wettelijke grens.
Zolang de buren geen last hebben is de wet geen issue vind ik. Ik ga echt mijn unit niet knijpen omdat de wet zegt dat het te luid is. Mijn buren knijpen geen oogje dicht overigens want ze horen hem niet. Als ik dagelijks zie hoeveel last ik heb van bestuurders op de weg die schijt hebben aan de wet en mij in gevaar brengen ga ik niet de moraalridder uithangen met mijn unit door hem te knijpen die niemand tot last is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 07:46
Hieperdepiep schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:19:

[...]
Hi, sorry voor wat verlate reactie!
Ja dat merk je idd als
1) je isolatie nog niet zo top is, zelf vorig meegemaakt, intussen stevig verbouwd.
2) Bij adhoc verwarmen (paar uurtjes) dan is omgeving idd nog niet zo warm en voelt het meteen koud aan. Het toestel is niet slim genoeg om te weten of je omgeving warm is.
Daar gaat ie volgens mij dan wel van uit als ie zachter gaat.

Nu heb ik er minder last van maar ik draai 24/7 en had gemiddeld 1 a 2 defrosts hierdoor dus ook prima wat mij betreft.
Verbruik was stevig laatste dagen maar dat was het vorig jaar ook met 0,0 comfort.

Ik zou het nog zo gek niet vinden om gewoon een wattage te kunne kiezen ipv een temperatuur om het contstanter te maken plus ook dan je blaasstand te fixeren als optie.
Dan kun je zelf merken welk wattage nodig is om de keet warm te krijgen. En bij welke temperatuur.
Kan me goed voorstellen dat ik het bvb prima zou vinden om overdag dan tot bvb 23 graden te gaan als buffer voor de nacht zo lang verbruik maar contstant blijft. Of wattverlaging tijdens de nacht 😆. Of ben ik gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:15:
[...]

Zolang de buren geen last hebben is de wet geen issue vind ik. Ik ga echt mijn unit niet knijpen omdat de wet zegt dat het te luid is. Mijn buren knijpen geen oogje dicht overigens want ze horen hem niet. Als ik dagelijks zie hoeveel last ik heb van bestuurders op de weg die schijt hebben aan de wet en mij in gevaar brengen ga ik niet de moraalridder uithangen met mijn unit door hem te knijpen die niemand tot last is.
Je snapt de regels niet helemaal, voor de wet gelden de waarden in vollast. Als de unit een stille modus heeft, dan is het 's nachts 40 dB in stille modus en overdag 45 dB in normale modus. Beiden dus in vollast. Anders is het gewoon dag en nacht 40 dB.
Je buren vinden het nu prima, maar je zult maar eens een conflict krijgen over wat dan ook. Dan komt er zo'n ambtenaar met een dB metertje en moet jij je unit in vollast zetten. Overigens vind ik de wet op dit punt achterlopen. Straks moeten we allemaal aan de (hybride) warmtepomp, dat kan met de huidige wet helemaal niet.

En ja, noem mij gerust een moraalridder; ook 's nachts alleen op de weg stop ik voor een rood verkeerslicht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 04-12-2023 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Dank voor u bericht.

Ik laat de unit 24/7 draaien, dus alle spullen zouden opgewarmd moeten zijn.

Wat het gekke is hij gaat dus met de min. Nakeuring bij 45min. Of 60min. In defrost.
Terwijl de buitenunit niet eens in ijs zit, lijkt wel een soort timer te zijn.

Afgelopen jaar de voorzeiden volledig verbouwt muren rc3.65 en tripple glas.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand het zelfde heeft mee gemaakt en wist wat te doen. Want mij installateur zegt gewoon “het wordt toch warm binnen” en wilt er niet na kijken of aan doen.

Een paar foto’s van verschillende daggen, elke piek is en defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08nC_nJJUID95Wt_7CAiCAMc1RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0WDtaBoA978QIhbQrqpxwKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUd5W533xCiaqnmF_pk7VrCI4bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95aTEoOeup9sInaEZh7yWn0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TEre49YgIgfaSXrD3lRel-xHw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdbHKrBta56fvc8XdrUaTogl.jpg?f=fotoalbum_large
DriesLec schreef op maandag 4 december 2023 @ 05:20:
[...]

Hi, sorry voor wat verlate reactie!
Ja dat merk je idd als
1) je isolatie nog niet zo top is, zelf vorig meegemaakt, intussen stevig verbouwd.
2) Bij adhoc verwarmen (paar uurtjes) dan is omgeving idd nog niet zo warm en voelt het meteen koud aan. Het toestel is niet slim genoeg om te weten of je omgeving warm is.
Daar gaat ie volgens mij dan wel van uit als ie zachter gaat.

Nu heb ik er minder last van maar ik draai 24/7 en had gemiddeld 1 a 2 defrosts hierdoor dus ook prima wat mij betreft.
Verbruik was stevig laatste dagen maar dat was het vorig jaar ook met 0,0 comfort.

Ik zou het nog zo gek niet vinden om gewoon een wattage te kunne kiezen ipv een temperatuur om het contstanter te maken plus ook dan je blaasstand te fixeren als optie.
Dan kun je zelf merken welk wattage nodig is om de keet warm te krijgen. En bij welke temperatuur.
Kan me goed voorstellen dat ik het bvb prima zou vinden om overdag dan tot bvb 23 graden te gaan als buffer voor de nacht zo lang verbruik maar contstant blijft. Of wattverlaging tijdens de nacht 😆. Of ben ik gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 16:41
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:58:
Dank voor u bericht.

Wat het gekke is hij gaat dus met de min. Nakeuring bij 45min. Of 60min. In defrost.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand het zelfde heeft mee gemaakt en wist wat te doen. Want mij installateur zegt gewoon “het wordt toch warm binnen” en wilt er niet na kijken of aan doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Buitenunit weet ook niet of er wel of geen ijs op de condenser zit. Weet wel de temperatuur warmtewisselaar + luchttemperatuur + luchtvochtigheid (+ tijd sinds laatste defrost, en nog paar zaken). Aan de hand van deze variabelen gaat hij een defrost doen. Ik zie hier hetzelfde gebeuren met Daikin buitenunits.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Bij jou gaat hij ook heel de dag door precies met de min. Nakeuring in defrost?
nMad schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:14:
[...]

Buitenunit weet ook niet of er wel of geen ijs op de condenser zit. Weet wel de temperatuur warmtewisselaar + luchttemperatuur + luchtvochtigheid (+ tijd sinds laatste defrost, en nog paar zaken). Aan de hand van deze variabelen gaat hij een defrost doen. Ik zie hier hetzelfde gebeuren met Daikin buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 16:41
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:17:
Bij jou gaat hij ook heel de dag door precies met de min. Nakeuring in defrost?

[...]
Bij gelijkblijvende variabelen zie ik inderdaad een vaste interval op 35 of 60 min. Niet de hele dag door want de variabelen zijn niet de hele dag door gelijk.

Dit was de slechtste dag deze week w.b.t. defrosts (locatie = Groningen stad). Deze defrosts waren ook echt nodig, unit vroor telkens dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMxMf4JyNhSDCwy4wXIolQVv0no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GPjZaiABN5vgJq4M3GARMJU2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgfwjxGtAsweW-bKHxim4C-dVpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNgyHISKiNAIKCKXyYomx8Rt.jpg?f=user_large

Laatste kolom is RLV deze dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5o8WNS9942Hsvu9sIEh3w2ahUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeH2peC1QEYvsdMPB6YM2zJn.jpg?f=fotoalbum_large

Deze dag dus gemiddelde temperatuur van -2,6 met RLV van ~93%.

[ Voor 80% gewijzigd door nMad op 04-12-2023 07:46 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Dank voor u bericht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Dit (is) lijkt wel extreem, al is de afgelopen dagen wel vaker een defrost feestje, even afhankelijk in welk deel van het land je woont. Deze reeks aan opeenvolgende defrosten zou je alleen moeten zien bij mistig weer rond het vriespunt. Normaliter zou je wel wat grotere gaten ertussen verwachten, zeker in de loop van de dag als de temp weer boven 0 uitkomt. Maar nogmaals het kan bij jou dagenlang mistig zijn met temp rond 0 dan zou het kunnen maar zo extreem heb ik het met mijn Daikin nog nooit gezien.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:24:
[...]

Bij gelijkblijvende variabelen zie ik inderdaad een vaste interval op 35 of 60 min. Niet de hele dag door want de variabelen zijn niet de hele dag door gelijk.
Hier niet, kortste tijd was vorig jaar elk 1,5 uur een defrost. Unit staat op de grond aan noord/oostzijde woning. Vermoedelijk is jouw warmtevraag een stuk hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 04-12-2023 07:33 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42

Oekol

waka waka hey hey

Dank voor u bericht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Sinds wanneer draai je 24/7?

Ik zie namelijk dat ik de 27e toen ik volgens mij net een paar dagen 24/7 draaide nog wel veel pieken maar nu is dat afgevlakt. Heb echter ook de nachtverlaging omhoog gezet naar 20 graden omdat het anders wel fris was alsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FXMGiFXERtyeO3bDZqZhZzcMaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFN66aMGIiER4pWXupLmlWwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCXURRMslchLpKiksp7C2Ed7HZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYh6qNVJCXW9fZDPE9XGqSN7.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 55 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic