Hoi iedereen,
Ik volg het topic al een tijdje vanop een afstand en heb al redelijk wat geëxperimenteerd (tot ergernis van mijn partner soms) met wat ik hier gevonden heb. Maar ik krijg maar geen lijn in de prestaties van mijn Daikin Units.
Wij hebben een recent een woning gekocht (bouwjaar 2018 dus goed geïsoleerd met ventilatie D) die was voorgeïnstalleerd met 4 binnenunits van Daikin, aangesloten op 1 buitenunit. Het gaat over deze combo:
- 1x FTXA20 voor de slaapkamer
- 1x FTXA25 voor de burearuimte (duidelijk overbemeten)
- 2x FTXA35 voor de woonkamer, keuken en eetkamer. Deze verwarmen daarnaast ook nog de hal en trap, aangezien dit een open gat is, maar de units blazen hier niet direct op. Ongeveer 80m².
- 5MXM90N2U1B9 als buitenunit.
De afgelopen weken is het verbruik meermaals boven de 20kW gekomen, terwijl de temperaturen toch zachtaardig waren (7°C buiten). Ik meet dit niet afzonderlijk, maar weet wel wat mijn andere toestellen ongeveer hebben verbruikt. Daarnaast werkt de Daikin app maar voor 1 binnenunit meer, aangezien ze de controllers nog moeten komen vervangen na de fameuze firmware update van enkele maanden terug. Ik kan dus ook niet aflezen wat de units dus in totaliteit hebben verbruikt hier.
Als ik sommigen hier in dit forum zie, lijkt mijn verbruik toch wat uit de pan te swingen. Sommigen hebben een gelijkaardig verbruik voor een ouder huis en anderen een veel lager verbruik. Onlangs had ik de units om 22u uitgezet bij een temperatuur van 21,5°C en was het tegen 7u ca. 18°C binnen. Als ik de aanvoertemperatuur van mijn ventilatiesysteem bekijk (ook 18°), dan lijkt me dit dus best normaal te zijn. Echter merk ik toch dat de units soms moeite hebben om het echt warm te maken. Afgelopen dagen met de koude temperaturen, vond ik dat ze het moeilijk warm kregen (zelfs met powerful mode). Het verbruik was telkens minstens 30kw.
Om mijn situatie te schetsen: mijn partner en ik werken af en toe thuis en verwarmen dan de bureauruimte (bovenverdieping). De slaapkamer, ook bovenverdieping, verwarmen we uiteraard niet. De badkamer boven wordt verwarmd door een Mitsubishi Electric met Hyper Heating (heb de modelnaam niet hier bij me liggen, maar loopt als een zonnetje zonder enige instelling te hebben veranderd). De leefruimtes beneden verwarmen we dus met twee toestellen. Afgaande op de reacties dacht ik altijd dat ze overbemeten zouden zijn, maar dit blijkt nu toch niet het geval. Het enige wat ik wel merk is dat ze nooit onder de 1300W als minimumvermogen gaan.
Ik heb reeds alles geprobeerd wat ik hier kon vinden:
- Fan stand op auto en dag/nacht draaien
- Fan stand op fluisterstil en dag/nacht draaien
- Fan stand op 2/5 of 3/5 en dag/nacht draaien
- Fan stand op auto en enkel aan op de belangrijkste uren (comfort was minder, verbruik was 2-5kW lager)
- Demand control gebruikt, maar aangezien ik maar 1 unit kan bedienen meer via de app had dit geen impact vond ik.
Thermostaat staat standaard ingesteld op 21,5° en 's nachts op 20°. Overdag meestal ook op 20° tot wanneer we thuiskomen/gedaan hebben met werken.
Enige tips wat ik nog kan doen? Ik weet niet of Demand control bv is ingeschakeld op de overige units, aangezien ik hen niet meer kan bedienen via de Onecta app.
Bedankt alvast voor jullie hulp!
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l