Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Vanaf ong. half september. Van de installateur mag ik niet aan de instellingen komen en dag en nacht de zelfde instellingen.

Dus hij staat dag en nacht op 19
Oekol schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:39:
[...]

Sinds wanneer draai je 24/7?

Ik zie namelijk dat ik de 27e toen ik volgens mij net een paar dagen 24/7 draaide nog wel veel pieken maar nu is dat afgevlakt. Heb echter ook de nachtverlaging omhoog gezet naar 20 graden omdat het anders wel fris was alsnog.

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:48:
Vanaf ong. half september. Van de installateur mag ik niet aan de instellingen komen en dag en nacht de zelfde instellingen.

[...]
Als ik me niet vergis zitten we hier op Tweakers dus dat is iets wat je júist doen, aan de instellingen zitten…en je ervaringen delen met andere tweakers. Grote kans dat daar je “probleem” zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 04-12-2023 08:17 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

[...]
Ik heb het vermoeden dat het om een panasonic gaat.
Dan is er niks in te stellen. Er zijn wel wat parameters die je kan instellen maar daar reageert die niet op.
Als ik zo lees op de scandivanice en oosterburen forums zijn alle single splits zo.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:49:
[...]

Mijn probleem is met in de nacht uit......lucht is met verwarmen wel 20 graden maar de beleving niet met massa om je heen die koud is. Als ik nachtverlaging deed moest daarom ook 21/22 graden op de thermometer zijn om lekker aan te voelen en dan heb ik daar weer meer verbruik door.

Toevallig vandaag boven adhoc gestookt. Ja de lucht is 19 graden maar het voelt nog steeds kil aan. Het is gevoelsmatig geen 19 graden. Gelukkig staat de houtkachel nu aan en zet ik de deur naar boven op en stook daar dan boven nog even mee door. Kou...... :X
Inderdaad. Ik zet onder s'nachts op 18gr met hoge ventilator stand, dan is het s'ochtends toch nog 19-19.5 graden merk ik.

Boven nu 24/7 op 18 gr op auto blaasstand, niet superwarm maar ook niet superkoud. Zo hou ik de kWh's nog enigzins onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Vandaar ik nu ook mijn probleem hier na vraag hopelijk heeft iemand hier een oplossing/het zelfde probleem gehad. Waardoor ik aan de en oplossing kan komen.

Ik kom namelijk met de installateur niet verder helaas.
Servee schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:14:
[...]

Als ik me niet vergis zitten we hier op Tweakers dus dat is iets wat je júist doen, aan de instellingen zitten…en je ervaringen delen met andere tweakers. Grote kans dat daar je “probleem” zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Zo te lezen heb je je eigen in de Panasonic ingelezen?
Zo ja kwam dit ook door dat je problemen had met de unit?
redbullwaning schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:24:
[...]

Ik heb het vermoeden dat het om een panasonic gaat.
Dan is er niks in te stellen. Er zijn wel wat parameters die je kan instellen maar daar reageert die niet op.
Als ik zo lees op de scandivanice en oosterburen forums zijn alle single splits zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:44:
Zo te lezen heb je je eigen in de Panasonic ingelezen?
Zo ja kwam dit ook door dat je problemen had met de unit?

[...]
Ja heb er 2 en ergerde mij erook aan.
Dat die zachter gaat blazen komt door een pipe sensore wanneer deze onder ik dacht 38 graden komt zakt de fan snelheid om koude toch te voorkomen.
Ook het terug moduleren boven de 18 graden verveelde mij.
16-17.5 modureerd tot 190watt van 18-31 is 350 het minimale.
En het opnieuw starten elke keer eerst naar de 700 watt om daarna meteen terug te moduleren en uit te gaan.

Laatst mijn zoon een ME hr25vf geplaatst als ik zie hoe die reageert voor mij geen panasonic meer.
Deze ontdooit wanneer nodig of anders om de 3 uur en start tot 150 watt en blijft daar rustig op lopen.

Dit zijn de instellingen van panasonic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT9avWtNBPGL-4JXPzlnWT5hARM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7h8cdyG7sMNPD9BEYtIBGv2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door redbullwaning op 04-12-2023 09:03 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:15
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:27:
[...]

Je snapt de regels niet helemaal, voor de wet gelden de waarden in vollast. Als de unit een stille modus heeft, dan is het 's nachts 40 dB in stille modus en overdag 45 dB in normale modus. Beiden dus in vollast. Anders is het gewoon dag en nacht 40 dB.
Je buren vinden het nu prima, maar je zult maar eens een conflict krijgen over wat dan ook. Dan komt er zo'n ambtenaar met een dB metertje en moet jij je unit in vollast zetten. Overigens vind ik de wet op dit punt achterlopen. Straks moeten we allemaal aan de (hybride) warmtepomp, dat kan met de huidige wet helemaal niet.

En ja, noem mij gerust een moraalridder; ook 's nachts alleen op de weg stop ik voor een rood verkeerslicht :)
Wat misschien nog wel erger is dan de te meten decibel is de resonantie door de woning heen. Er staan hier twee units op de erfgrens eentje van ons op rubberen blokken op de grond en eentje op een halve meter aan de muur. Als dat ding van de buren in defrost gaat dan komt het gedreun nog boven het tv geluid uit. Verder ratelt vermoedelijk de behuizing dus die hoor je nog 2 tuintjes verder. Gelukkig hebben ze er zelf ook last van en verwarmen ze 's nachts niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:03
redbullwaning schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:59:
[...]

Ja heb er 2 en ergerde mij erook aan.
Dat die zachter gaat blazen komt door een pipe sensore wanneer deze onder ik dacht 38 graden komt zakt de fan snelheid om koude toch te voorkomen.
Ook het terug moduleren boven de 18 graden verveelde mij.
16-17.5 modureerd tot 190watt van 18-31 is 350 het minimale.
En het opnieuw starten elke keer eerst naar de 700 watt om daarna meteen terug te moduleren en uit te gaan.

Laatst mijn zoon een ME hr25vf geplaatst als ik zie hoe die reageert voor mij geen panasonic meer.
Deze ontdooit wanneer nodig of anders om de 3 uur en start tot 150 watt en blijft daar rustig op lopen.

Dit zijn de instellingen van panasonic.

[Afbeelding]
Ik wil hier ook even op inpikken.

Ikzelf heb ook een panasonic xke 50 hangen.

Ik deed al weken verwarmen hiermee en heb er ook veel zaken mee getest qua verbruik.

Ik vond ook dat de airco "veel verbruikte" tov hun specificatie tabel.

Ik haalde zowat nooit het minimum verbruik terwijl de kamer op setpunt temperatuur bereikt had en de fanstand ook mooi rustig lager ging draaien.

De kamertemperatuur bleef vervolgens altijd mooi stabiel en de airco viel niet uit omdat de temp behaald was maar bleef de hele dag rustig doordraaien. Laagste vermogen wat ik dan gehaald heb met draaien was een goeie (350/360 watt) per uur.

Voorheen als het setpunt van ingestelde temperatuur bereikt was viel de airco altijd uit, en begon deze na een minuutje of 10 terug aan te springen om even de temperatuur wat bij te boosten.

Gelukkig ben ik hier inmiddels van af en heb ik de juiste instellingen gevonden dat deze 24/7 rustig kan blijven draaien.

Als ik kijk naar mijn grafiek haalde ik met deze dagen een verbruik van gemiddeld 15kw wat neerkomt op 625 watt per uur met temperaturen rond het vriespunt.

In de grafiek (groene lijn) is terug te zien dat ik "maar" gemiddeld 2 defrostst per dag kreeg rond 8 uur en 23 uur zien we een kleine daling in de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgO8ceyW4nVFNZ1WVGIv4feyA40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ETEpJzLF5pOKxYaKk2iuK8c8.png?f=fotoalbum_large
Ik hoor zelf ook wanneer dit gaat gebeuren, en dit is vaak wanneer de fan wat stiller/langzamer begint te draaien.

Van het opstarten ( meet ik gemiddeld 1kw per uur erbij dus die waarde van 700watt opstart kan heel goed kloppen )

Vorig jaar had ik ook vaker en veel meer defrosts en toen ben ik beginnen uitzoeken hoe dit komt en hoe ik het loopgedrag kan verbeteren, dit is mij nu gelukt.

Het probleem was bij mij dat de airco niet ideaal hangt deze hangt recht voor een open trap wat alle warmte direct naar boven blaast.
Waardoor de warmtevraag te hoog was en vervolgens vele defrosts volgde tot gevolg.

Deze heb ik nu inmiddels dicht gemaakt met gordijnen en getest wat dit met warmte en verbruik deed.

Vervolgens heb ik met temperaturen gespeeld en ook de fan standen.

Mijn ouders hadden een panasonic thuis hangen en heb daarom ook panasonic aangekocht omdat zij heel tevreden waren ( als leken weliswaar ) , achteraf weinig instellingen en de app is ook niet spectaculair maar vervolgens doet het toestel wel wat het moet doen.

Ja er zijn zeker betere apparaten op de markt, maar uit eigen ervaring kan ik nu wel zeggen dat er vooral met zelf dingen uit te proberen een heleboel opgelost kan worden al.

(Ik ga een grote verbouwing doen en wil in de nieuwe ruimte ook een airco bijhangen, en hier heb ik ook over getwijfeld om dan een ander merk te nemen maar dan zit ik weer met 2 verschillende toestellen en om de huidige proberen te verkopen wellicht met verlies heb ik ook niet zoveel zin in wellicht dat dit zich vrij snel terug verdiend door een veel lager verbruik met bv een MHI of ME)

Uiteindelijk werkt alles naar behoren voorlopig en ben ik er ook blij mee ja er zijn betere toestellen maar ik heb mijn probleem zelf opgelost en dit geeft nu ook voldoening omdat ik weet hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:27:
[...]

Je snapt de regels niet helemaal, voor de wet gelden de waarden in vollast. Als de unit een stille modus heeft, dan is het 's nachts 40 dB in stille modus en overdag 45 dB in normale modus. Beiden dus in vollast. Anders is het gewoon dag en nacht 40 dB.
Je buren vinden het nu prima, maar je zult maar eens een conflict krijgen over wat dan ook. Dan komt er zo'n ambtenaar met een dB metertje en moet jij je unit in vollast zetten. Overigens vind ik de wet op dit punt achterlopen. Straks moeten we allemaal aan de (hybride) warmtepomp, dat kan met de huidige wet helemaal niet.

En ja, noem mij gerust een moraalridder; ook 's nachts alleen op de weg stop ik voor een rood verkeerslicht :)
Doet mij denken aan de tv serie waarbij buren na 19 jaar gaan klagen dat de schutting van de ander 5 cm op hun grond staat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:30
Puddi Puddin schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:07:
[...]

Wat misschien nog wel erger is dan de te meten decibel is de resonantie door de woning heen. Er staan hier twee units op de erfgrens eentje van ons op rubberen blokken op de grond en eentje op een halve meter aan de muur. Als dat ding van de buren in defrost gaat dan komt het gedreun nog boven het tv geluid uit. Verder ratelt vermoedelijk de behuizing dus die hoor je nog 2 tuintjes verder. Gelukkig hebben ze er zelf ook last van en verwarmen ze 's nachts niet.
Dat lijkt me heel vervelend. Ik zou het zeker aankaarten bij de buren, ook al voldoen ze misschien aan de norm. Een goede verstandhouding is veel waard. Minder dan 45 dB kan ook overlast geven, meer dan 45 dB hoeft niet altijd overlast te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:57:
[...]

Doet mij denken aan de tv serie waarbij buren na 19 jaar gaan klagen dat de schutting van de ander 5 cm op hun grond staat.
Vaak vermakelijke TV :)
Ik ken zulke gevallen ook. Je zult maar zeikerts naast je hebben wonen, nu of in de toekomst. Dan kun je maar beter de regels volgen, dan hebben ze in ieder geval geen hard argument. Je zult maar helemaal van het gas af zijn en de buren beginnen (volgens de wet terecht) te klagen over geluidsoverlast. Dan kun je met straalkachels je huis gaan verwarmen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:13:
[...]

Vaak vermakelijke TV :)
Ik ken zulke gevallen ook. Je zult maar zeikerts naast je hebben wonen, nu of in de toekomst. Dan kun je maar beter de regels volgen, dan hebben ze in ieder geval geen hard argument. Je zult maar helemaal van het gas af zijn en de buren beginnen (volgens de wet terecht) te klagen over geluidsoverlast. Dan kun je met straalkachels je huis gaan verwarmen 8)7
Warmtepomp verplaatsen of kasten kan ook nog of verplicht het apparaat in stilte modes draaien / eventueel beperkingen door bepaalde uren per dag uit, rechters zijn niet zo zwart-wit dat het apparaat direct weg moet.

De TV serie is best wel vermakelijk inderdaad, vaak gaat het daar niet om maar is dat de enige waar ze de buren op kunnen pakken en is dat een principe kwestie geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2023 10:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Dank voor je reactie!

Zou ik mogen vragen wat u precies heeft aangepast, ik heb namelijk al veel geprobeerd maar tot op heden niets hielp. Misschien dat je iets anders heb gedaan wat ik zelf over het hoofd zie.

Bij mij gaat het toestel wel naar “laag” 200watt (voor/najaar)
Philtjens schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:31:
[...]

Ik wil hier ook even op inpikken.

Ikzelf heb ook een panasonic xke 50 hangen.

Ik deed al weken verwarmen hiermee en heb er ook veel zaken mee getest qua verbruik.

Ik vond ook dat de airco "veel verbruikte" tov hun specificatie tabel.

Ik haalde zowat nooit het minimum verbruik terwijl de kamer op setpunt temperatuur bereikt had en de fanstand ook mooi rustig lager ging draaien.

De kamertemperatuur bleef vervolgens altijd mooi stabiel en de airco viel niet uit omdat de temp behaald was maar bleef de hele dag rustig doordraaien. Laagste vermogen wat ik dan gehaald heb met draaien was een goeie (350/360 watt) per uur.

Voorheen als het setpunt van ingestelde temperatuur bereikt was viel de airco altijd uit, en begon deze na een minuutje of 10 terug aan te springen om even de temperatuur wat bij te boosten.

Gelukkig ben ik hier inmiddels van af en heb ik de juiste instellingen gevonden dat deze 24/7 rustig kan blijven draaien.

Als ik kijk naar mijn grafiek haalde ik met deze dagen een verbruik van gemiddeld 15kw wat neerkomt op 625 watt per uur met temperaturen rond het vriespunt.

In de grafiek (groene lijn) is terug te zien dat ik "maar" gemiddeld 2 defrostst per dag kreeg rond 8 uur en 23 uur zien we een kleine daling in de grafiek.
[Afbeelding]
Ik hoor zelf ook wanneer dit gaat gebeuren, en dit is vaak wanneer de fan wat stiller/langzamer begint te draaien.

Van het opstarten ( meet ik gemiddeld 1kw per uur erbij dus die waarde van 700watt opstart kan heel goed kloppen )

Vorig jaar had ik ook vaker en veel meer defrosts en toen ben ik beginnen uitzoeken hoe dit komt en hoe ik het loopgedrag kan verbeteren, dit is mij nu gelukt.

Het probleem was bij mij dat de airco niet ideaal hangt deze hangt recht voor een open trap wat alle warmte direct naar boven blaast.
Waardoor de warmtevraag te hoog was en vervolgens vele defrosts volgde tot gevolg.

Deze heb ik nu inmiddels dicht gemaakt met gordijnen en getest wat dit met warmte en verbruik deed.

Vervolgens heb ik met temperaturen gespeeld en ook de fan standen.

Mijn ouders hadden een panasonic thuis hangen en heb daarom ook panasonic aangekocht omdat zij heel tevreden waren ( als leken weliswaar ) , achteraf weinig instellingen en de app is ook niet spectaculair maar vervolgens doet het toestel wel wat het moet doen.

Ja er zijn zeker betere apparaten op de markt, maar uit eigen ervaring kan ik nu wel zeggen dat er vooral met zelf dingen uit te proberen een heleboel opgelost kan worden al.

(Ik ga een grote verbouwing doen en wil in de nieuwe ruimte ook een airco bijhangen, en hier heb ik ook over getwijfeld om dan een ander merk te nemen maar dan zit ik weer met 2 verschillende toestellen en om de huidige proberen te verkopen wellicht met verlies heb ik ook niet zoveel zin in wellicht dat dit zich vrij snel terug verdiend door een veel lager verbruik met bv een MHI of ME)

Uiteindelijk werkt alles naar behoren voorlopig en ben ik er ook blij mee ja er zijn betere toestellen maar ik heb mijn probleem zelf opgelost en dit geeft nu ook voldoening omdat ik weet hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Hieperdepiep Ik heb ook meer defrosts met mijn Daikin wanneer ik de fan stand op auto heb staan. Met fanstand op 3 (van 5) veel minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Nu online
Dank voor je bericht,

Ik zou graag willen dat ik hem op een vaste dan stand kon zetten. Wanneer ik hem hier op zet gaat hij naar een paar min. Super zacht blazen dan weer harder dan weer zachter dan weer harder. Hij blijft niet 1 snelheid blazen.
ZuinigeRijder schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:38:
@Hieperdepiep Ik heb ook meer defrosts met mijn Daikin wanneer ik de fan stand op auto heb staan. Met fanstand op 3 (van 5) veel minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:03
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:26:
Dank voor je reactie!

Zou ik mogen vragen wat u precies heeft aangepast, ik heb namelijk al veel geprobeerd maar tot op heden niets hielp. Misschien dat je iets anders heb gedaan wat ik zelf over het hoofd zie.

Bij mij gaat het toestel wel naar “laag” 200watt (voor/najaar)

[...]
Ik laat de airco 24/7 draaien hierdoor daalt het verbruik al.

Mijn temperatuur heb ik 22 of 24 graden staan.
22 graden airco is gevoelsmatig 19/20 temperatuur met gas.
24 graden dan komt het meer richting 21 graden met gas.

Fanstand heb ik altijd op auto staan. Dit was ook het minste verbruik heb dit getest met quite mode maar dan was de ruimte te koud.
Laagste fanstand was dan ook niet optimaal dus hier staat hij altijd op auto.

Eerder had ik de airco ook altijd wat kouder staan maar we houden nu altijd of 22 of 24 graden aan. (Op de interne sensor is deze met onze gwn thermostaat ook 1 op 1 hetzelfde)

Ik heb de waaiers ook naar 1 kant gedraaid omdat deze anders recht naar het trapgat blazen.

Bij mij was de open trap het probleem.
Ik had eerst met gordijnen onder alles dicht gemaakt maar hierdoor sprong de airco de hele tijd aan en uit.

Ik vermoed dat toen de ruimte te klein was waardoor dat de capaciteit te groot was.

Nu heb ik het boven dicht gemaakt en blijft de airco eigenlijk 24/7 draaien zonder uit te vallen.

Alleen de fanspeed op auto stand verschilt soms een beetje.

Meer als dat was het niet echt hier.

Ik heb nu van mijn vriendin de verwarming moeten aandoen maar ik verkies nog liever de airco maar meer om het kostenplaatje dan.

In mijn ruimte wat ik ga bijbouwen word ongeveer 26m² ben ik aan het twijfelen welk model ik ga nemen een 2,5 of 3,5 normaal zou een 2 kw voldoende zijn door de huidige isolatienormen (dak 18cm muur 8cm en vloer 5cm) denk ik dat een 2,5 meer dan genoeg is.

Het word 1 grote ruimte maar dan heb ik de 5kw hangen wat nu ook alles verwarmd krijg en de andere dan enkel voor de nieuwe woonkamer is.

Ik had nu overcapaciteit genomen omdat mijn spouw niet geïsoleerd is en ik met die open trap zit en veel tochtlekken heb nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MXMan
  • Laatst online: 14:50
Daikin lanceert nieuwe lijn "Nepura" L/L warmtepompen voor koude klimaten

"Nepura is ontworpen om te werken tot -30 C en garandeert een hoge verwarmingscapaciteit bij lage omgevingstemperaturen," aldus de fabrikant. "De verbeterde structuur van de buitenunit met volledige bodemplaat voorzien van een standaard verwarming voorkomt ijsvorming."

Link naar brochure

https://www.pv-magazine.c...al-air-to-air-heat-pumps/

https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/nepura.html

https://www.daikin.eu/en_...ir-heat-pumps/nepura.html

[ Voor 15% gewijzigd door MXMan op 04-12-2023 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MXMan schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:11:

"Nepura is ontworpen om te werken tot -30 C en garandeert een hoge verwarmingscapaciteit bij lage omgevingstemperaturen," aldus de fabrikant. "De verbeterde structuur van de buitenunit met volledige bodemplaat voorzien van een standaard verwarming voorkomt ijsvorming."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6f2S9CY1ZJrHBJrdL_6xEOykTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYwK1IftszVxi67qFk1dgUyG.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Inmiddels heb ik een LG airco hangen 3,5. Werkt goed alleen merk ik dat zodra de buitentemperatuur onder de 10 graden komt, ik de airco op 28 graden heb staan. Hij krijgt het dan binnen opgewarmd tot ongeveer 18 graden. De rest moet ik bijverwarmen met de CV ketel.

Heb is een redelijk grote ruimte en heb best wat glas waardoor dan denk ik toch best wat warmte naar buiten lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
MXMan schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:11:

Interessant, dank voor het delen! Hopelijk kan deze worden aangesloten op ons bestaande Perfera vloermodel. Als dat het geval is kan het de beperkte RXM35R hier wellicht mooi vervangen :)

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 04-12-2023 12:27 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:18
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:24:
[...]

Deze is bijv van ME. MHI heeft een soort zelfde installatie afstanden. Met deze omstandigheden zal die voldoen aan de gegeven waardes.

[Afbeelding]
Hij zuigt het achter aan en de schutting is gewoon open. Je voelt de lucht blazen aan de andere kant van de schutting.

Leuk die scepsis, maar hij werkt nog steeds prima hoor.

Ik ben heel blij dat hij niet aan de muur hangt, dat zou een bult mee resonantie op (kunnen) leveren en als hij boven de schutting hangt heb je punt 1) een lelijke pukkel in het zicht hangen en punt 2) hij zou heel de dag in de brandende zon hangen in de zomer, lijkt me ook niet optimaal voor het koelvermogen.

En je kan het ook anders zien. Waar hij nu staat hebben mijn buren er geen last van. Op een andere manier was dat wel zo. (op de hoek heb ik geen buren, dak is plat en zou dus wel voor vibraties overlast geven. aan de andere kant van de rij heb ik dus wel buren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGLq_Xf2cggfTMrHmk9TToG6w5g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ns9Uo0VcKPIS17R6imdsxepO.png?f=user_large

Volgens de Daikin handleiding ook prima mogelijk. Volgens mijn resultaten is het ook geen probleem.

Het zal vast geen verbeterd rendement geven, maar het is mogelijk, ook conform spec van de fabrikant ;)

en BTW: geeft de daikin niet in de app de buitentemp aan die hij zelf meet? Die is over het algemeen vergelijkbaar met wat de app aangeeft over de temperatuur en RV van het weer (soort weerbericht wat de app weergeeft :) )

[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 04-12-2023 12:44 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:34
barta123 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:39:
[...]

Hij zuigt het achter aan en de schutting is gewoon open. Je voelt de lucht blazen aan de andere kant van de schutting.

Leuk die scepsis, maar hij werkt nog steeds prima hoor.

Ik ben heel blij dat hij niet aan de muur hangt, dat zou een bult mee resonantie op (kunnen) leveren en als hij boven de schutting hangt heb je punt 1) een lelijke pukkel in het zicht hangen en punt 2) hij zou heel de dag in de brandende zon hangen in de zomer, lijkt me ook niet optimaal voor het koelvermogen.

En je kan het ook anders zien. Waar hij nu staat hebben mijn buren er geen last van. Op een andere manier was dat wel zo. (op de hoek heb ik geen buren, dak is plat en zou dus wel voor vibraties overlast geven. aan de andere kant van de rij heb ik dus wel buren)

[Afbeelding]

Volgens de Daikin handleiding ook prima mogelijk. Volgens mijn resultaten is het ook geen probleem.

Het zal vast geen verbeterd rendement geven, maar het is mogelijk, ook conform spec van de fabrikant ;)
Ik zag bij de MHI handleiding dat 1 kant dan geen obstakels binnen een meter mag hebben. En dan mogen de minimale afstanden aangehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Willempie27 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ik zag bij de MHI handleiding dat 1 kant dan geen obstakels binnen een meter mag hebben. En dan mogen de minimale afstanden aangehouden worden.
Ik zou ook mijn schutting kunnen verplaatsen dat dat gangetje naast het huis deels weg is. Maar dan maak ik me eerder zorgen voor vandalisme...

Plus, het verbruik wat ik nu behaal met een hogere set temp, met minimale isolatieverbetering - is al dusdanig groot vergeleken met de performance van mijn CV ketel. Dat ik al uiterst tevreden ben. (10kWh op vorstdagen vorig jaar is nu 21kWh)

Ik denk dat het gewoon niet altijd mogelijk is, het beste resultaat te kunnen behalen, ook niet als installateur. Je zult wel eens creatief moeten kunnen zijn.

In Weurt zie ik ook een huis waar volgens mij 2 buitenunits (voor lucht/water) op 20-30m van het huis staan, diep in de achtertuin. Zo'n aansluiting lijkt me ook niet optimaal, als in drukverlies in de leiding/extra weerstand en warmteverlies op zo'n lange leiding! :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
martijn22222 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
Inmiddels heb ik een LG airco hangen 3,5. Werkt goed alleen merk ik dat zodra de buitentemperatuur onder de 10 graden komt, ik de airco op 28 graden heb staan. Hij krijgt het dan binnen opgewarmd tot ongeveer 18 graden. De rest moet ik bijverwarmen met de CV ketel.

Heb is een redelijk grote ruimte en heb best wat glas waardoor dan denk ik toch best wat warmte naar buiten lekt.
Hoe heb je de uitblaasrichting en fan speed staan? Max fan werkt veel beter bij LG dan auto / laag. Meet ook uitblaastemperatuur met een IR gun, kost een paar tientjes, je kan daarmee ook warmtelekken opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:18:
[...]

Staat je unit nu op zo'n halve meter tegen een schutting aan te blazen? :? Zo ja, dan heb je hoger verbruik en sneller defrosts. Dat ding blaast ijskoude lucht aan de voorkant die vermoed ik gedeeltelijk weer wordt opgezogen door je unit. Het is de bedoeling dat je "warme" lucht aan de achterkant aanzuigt en aan de voorkant de ijskoude lucht vrij weg kan blazen.
Ik zal soon™ eens met een warmtecamera kijken. Als ik het goed hebt valt koude lucht naar beneden.

De schutting is gewoon open, je voelt de koude er aan de andere kant doorheen waaien. Het is weliswaar een nare versperring, maar volgens mij valt het erg mee.

En defrosts heb ik niet snel hoor, dat valt mee. Gisteren toen het zo droog was is er amper 1 geweest... Met de sneeuw wel meer, 2x per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 09:10
In het tuinhuis hebben we een lucht/lucht monoblock hangen, deze doet het normaal gesproken goed, maar zodra het echt een stuk kouder wordt zoals nu hebben we vaak te maken met dat de condensbak (super klein) bevriest en na een korte ontdooi gaat overstromen.
Dit zorgt dan voor een flinke lekkage over de vloer.

Nu heeft deze warmtepomp helaas geen verwarming in de condensbak.
Eerder heb ik al eens geprobeerd om een warmtelint van een diervoederbak in de condensbak te vouwen, maar helaas is het vermogen te laag om de enorme hoeveelheid erg koud water uit de condensor ontdooid te houden.

Wat voor andere mogelijkheden zouden er nog meer zijn om te voorkomen dat deze lekkage optreed?
Ik heb al eens zitten kijken naar een warmtemat voor reptielen, maar deze schijnen weer niet goed met vocht om te gaan.

Het gaat overigens om een Argo Clima Apollo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Freez schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:14:
In het tuinhuis hebben we een lucht/lucht monoblock hangen, deze doet het normaal gesproken goed, maar zodra het echt een stuk kouder wordt zoals nu hebben we vaak te maken met dat de condensbak (super klein) bevriest en na een korte ontdooi gaat overstromen.
Dit zorgt dan voor een flinke lekkage over de vloer.

Nu heeft deze warmtepomp helaas geen verwarming in de condensbak.
Eerder heb ik al eens geprobeerd om een warmtelint van een diervoederbak in de condensbak te vouwen, maar helaas is het vermogen te laag om de enorme hoeveelheid erg koud water uit de condensor ontdooid te houden.

Wat voor andere mogelijkheden zouden er nog meer zijn om te voorkomen dat deze lekkage optreed?
Ik heb al eens zitten kijken naar een warmtemat voor reptielen, maar deze schijnen weer niet goed met vocht om te gaan.

Het gaat overigens om een Argo Clima Apollo.
Je hebt ook van die siliconen matten voor 3d printers. Die zijn wel waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:48
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:57:
[...]

Hoe heb je de uitblaasrichting en fan speed staan? Max fan werkt veel beter bij LG dan auto / laag. Meet ook uitblaastemperatuur met een IR gun, kost een paar tientjes, je kan daarmee ook warmtelekken opsporen.
Weet je misschien ook hoe het zit bij een Mitsubishi Heavy, de fan speed? Ik ben nu voor het eerst aan het experimenteren namelijk. Met mijn 5 kw unit heb ik het inmiddels op 18.5c graden gekregen komende van 16.5c vanochtend met fan speed op auto en temperatuur ingesteld op 22c. Die 18.5c is net te doen als je stilzitten, maar liever heb ik het 19 of 19.5c. Of is het een gevalletje temperatuur hoger instellen op 24c? Of hogere fanspeed?

Gisteren heel de dag de cv aangehad, bijna 5 kuub verstookt voor een euro of 7 a 8... Daar wordt je niet vrolijk van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:42

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:44:
[...]

Weet je misschien ook hoe het zit bij een Mitsubishi Heavy, de fan speed? Ik ben nu voor het eerst aan het experimenteren namelijk. Met mijn 5 kw unit heb ik het inmiddels op 18.5c graden gekregen komende van 16.5c vanochtend met fan speed op auto en temperatuur ingesteld op 22c. Die 18.5c is net te doen als je stilzitten, maar liever heb ik het 19 of 19.5c. Of is het een gevalletje temperatuur hoger instellen op 24c? Of hogere fanspeed?

Gisteren heel de dag de cv aangehad, bijna 5 kuub verstookt voor een euro of 7 a 8... Daar wordt je niet vrolijk van.
Probeer eens andere fanstanden (fanspeed) dan auto. Omdat met deze buitentemperatuur de warme lucht op stand auto vermoedelijk niet ver genoeg de kamer in wordt geblazen. Dan krijg je een warme luchtbel om de airco heen. Bij mij draait fanspeed met dit weer op stand 3 waarbij stand 4 de hoogste stand is. (Het hardste blaast)

P.s. ik draai 24/7, in de nacht als er niemand in de kamer aanwezig is gebruik ik fanspeed 4 omdat ik het lawaai dan toch niet hoor. Op deze stand verbruikt de unit het minst vermogen icm het op peil houden van de temperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door vdr01 op 04-12-2023 15:06 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:48:
[...]

Probeer eens andere fanstanden dan auto. Omdat met deze buitentemperatuur de warme lucht op stand auto vermoedelijk niet vver genoeg de kamer in wordt geblazen. Bij mij draait fanspeed op stand 3 waarbij stand 4 dde hoogste stand is. (Het hardste blaast)
Dank je. Zal hem ook eens op 3 van 4 zetten, kijken of ie naar 19 of 19.5c wil (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
[...]

Heb je al eens geprobeerd 1 of 2x de temperatuur snel te verhogen door "hi" te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:51:
[...]

Heb je al eens geprobeerd 1 of 2x de temperatuur snel te verhogen door "hi" te gebruiken?
Ja, als dat geen temperatuurverhoging geeft is er een probleem of is de unit onderbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:51:
[...]

Nog niet. Maar "hi" doet de max fanspeed voor een kwartiertje toch? Daarna weer lager, zakt de temperatuur dan ook weer niet? Van de zomer wel gebruikt om snel te koelen, dat ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
[...]

Misschien weten ze het beter op de MHI topic: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Ik heb helaas geen MHI staan en settings zijn echt heel afhankelijk van merk en type apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:00:
[...]

Misschien weten ze het beter op de MHI topic: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Ik heb helaas geen MHI staan en settings zijn echt heel afhankelijk van merk en type apparaat.
Dank. Ben deze dagen echt even aan het experimenteren. Eerste jaar dat ik wil verwarmen met airco. Eerst de suggesties die ik hier voorbij zie komen eens uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:56:
[...]

Nog niet. Maar "hi" doet de max fanspeed voor een kwartiertje toch? Daarna weer lager, zakt de temperatuur dan ook weer niet? Van de zomer wel gebruikt om snel te koelen, dat ging prima.
Vaak kijkt de unit naar hoeveel graden hij moet overbruggen. Hoe meer graden, hoe harder hij in het begin werkt, maar ergens, zeg halfweg, neemt het systeem gas terug, steeds verder tot je ongeveer een graad onder dd gewenste temperatuur bent.

Het is uiteraard per situatie wat verschillend maar de unit brengt je dus zeker niet full speed naar de door jou gewenste temperatuur.

Wanneer je dat wachten vervelend vindt kan je dat omzeilen, of in elk geval een stuk omzeilen, door hi te gebruiken. Dat kijkt helemaal niet naar vraagtemperatuur, dat gaat 15 minuten voluit. Dat zou, zeker na 2 x, je een heel eind de goede kant op moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:04:
[...]

Vaak kijkt de unit naar hoeveel graden hij moet overbruggen. Hoe meer graden, hoe harder hij in het begin werkt, maar ergens, zeg halfweg, neemt het systeem gas terug, steeds verder tot je ongeveer een graad onder dd gewenste temperatuur bent.

Het is uiteraard per situatie wat verschillend maar de unit brengt je dus zeker niet full speed naar de door jou gewenste temperatuur.

Wanneer je dat wachten vervelend vindt kan je dat omzeilen, of in elk geval een stuk omzeilen, door hi te gebruiken. Dat kijkt helemaal niet naar vraagtemperatuur, dat gaat 15 minuten voluit. Dat zou, zeker na 2 x, je een heel eind de goede kant op moeten brengen.
Dank je wel, super behulpzame mede tweakers hier. Ik kijk nog even over een kwartiertje of de fanspeed op 3 wat heeft gedaan, zo niet zal ik Hi eens een keer gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:07:
[...]

Dank je wel, super behulpzame mede tweakers hier. Ik kijk nog even over een kwartiertje of de fanspeed op 3 wat heeft gedaan, zo niet zal ik Hi eens een keer gebruiken.
Testen moet je niet in minuten proberen te doen maar minimaal in uren. Althans zo ervaar ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:57:
[...]

Dat kan ik eens testen, wat zou de uitblaastemperatuur dienen te zijn? Precies de temperatuur die je in geeft? Dus in mijn geval bv 28 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:08:
[...]

Testen moet je niet in minuten proberen te doen maar minimaal in uren. Althans zo ervaar ik het.
Ik ben nog lerende, maar je hebt gelijk.

Inmiddels heeft ie het wel op 19c gekregen met fanspeed op 3, dus dat ziet er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:08:
[...]

Nou Jet / Hi / Powerful moet wel echt instant binnen 60 seconde fan stand tornado + föhn temperatuur lucht geven, anders is er iets mis. Als het dan nog steeds koud aanvoelt binnen na een half uur / 2x Hi is er een goede warmtelek en zou ik snel een FLIR camera aanschaffen om dat te vinden en isoleren, scheelt echt veel geld.

Voor 24/7 vs incidenteel bij aanwezig stoken moet je wel langer testen, eerste 24 uur constant aan gaat extra veel kosten om beton op te warmen, maar ook daarmee moet je oppassen - het weer verandert ook en hoe langer je test, hoe schever de 2 test cases lopen door veranderende weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

martijn22222 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:10:
[...]

Dat kan ik eens testen, wat zou de uitblaastemperatuur dienen te zijn? Precies de temperatuur die je in geeft? Dus in mijn geval bv 28 graden?
Ipv een warmtemeter zou je ook een MHI-AC-Ctrl module kunnen overwegen maar dat is een andere discussie.

Ter indicatie mijn MHI op dit moment doet:
Temperatuur staat op 21, fanspeed op 3, uitblaastemp. = 33, verbruik 441,6 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
martijn22222 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:

Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt in dit forum? En dan zoeken naar LG verwarmen. Je bent niet de enige die daar problemen mee heeft. Vooraf onderzoek doen had je dat kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Yellos schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:17:
[...]

Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt in dit forum? En dan zoeken naar LG verwarmen. Je bent niet de enige die daar problemen mee heeft. Vooraf onderzoek doen had je dat kunnen besparen.
Er lijken ook mensen te zijn waarbij het loopt als een zonnetje met laag verbruik.
Is al duidelijk waar mogelijke verschillen zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
martijn22222 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:10:
[...]

Nee meestal hoger. Mijn LG Deluxe (2021) + MU3R19 doet

Als je de fan speed niet knijp door hem handmatig op low te zetten:

Unit meet 22 temperatuur ingesteld op 20 = draait op zijn gemak, 300-400W, 35-40 graden lucht, blaast zachtjes ongeacht wat je instelt als fan.
Unit 22 instelling 22 = wilt naar 24 toe, altijd T+2, 500-900W, 50 graden lucht, blaast medium hard.
Unit 22 instelling 24-30 = wilt naar 26+, 1500W stroom, 60+ graden lucht, max fan speed.

Als je fan speed op minimaal zet is uitblaastemperatuur hoger. Hij kan de 400W x 3-4 COP dan niet kwijt aan zo weinig lucht, dan blaast die op unit 22 instelling 20 misschien 45-50 graden uit, maar is niet efficient.

Warmteoverdracht is dT x m3/uur, bijvoorbeeld: http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=40&vol=330

20 graden in, 40 graden uit, mijn DC12RH op fan medium doet 5.5 m3/min = 330 m3/uur, dat is dan 2.2 kW netto. Harder blazen zorgt voor lagere temperatuur bij de unit = betere COP, maar wel meer herrie.

Op standje powerful is het bijvoorbeeld 20 -> 40 x 660 m3/uur = 4.5 kW netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:19:
[...]

Er lijken ook mensen te zijn waarbij het loopt als een zonnetje met laag verbruik.
Huis en stookgedrag is anders. Ik kan ook alles uitzetten en het blijft 17 graden door leechen van mijn buren, getest bij 2 weken wintersport vorig jaar feb toen het vroor. Een nacht met vorst verwarming helemaal uit is maar -1°C, van 21 naar 20. Dus had zo'n 300W persoon kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpoQzSzjaAzIOXxvS79JUtK5R-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9S1kHRcA06BRrzfqneVYeGO9.png?f=fotoalbum_large

Maar ik stook ondertussen wel 10-16 kWh omdat ik van warmte hou, buren 19 graden ik 21+ = ik betaal hun gasrekening. En 16 x €0.30 = €4.80, dat was ik vroeger ook kwijt aan minimaal stoken, whatever, doe mij maar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:48:
[...]

Probeer eens andere fanstanden (fanspeed) dan auto. Omdat met deze buitentemperatuur de warme lucht op stand auto vermoedelijk niet ver genoeg de kamer in wordt geblazen. Dan krijg je een warme luchtbel om de aitco heen. Bij mij draait fanspeed met dit weer op stand 3 waarbij stand 4 de hoogste stand is. (Het hardste blaast)

P.s. ik draai 24/7, in de nacht als er niemand in de kamer aanwezig is gebruik ik fanspeed 4 omdat ik het lawaai dan toch niet hoor. Op deze stand verbuikt de unit het minst vermogen icm het op peil houden van de temperatuur.
Wat is jouw 24/7 verbruik met die instellingen als ik vragen? Ben nog een beetje huiverig voor 24/7, maar ik kan mij indenken dat het toch voordeliger is dan ad-hoc van 16.5c naar 19.5c?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Sjamo schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:19:
[...]

Hier gaat het met de LG S12ET en de LG S09ET ook prima. Dit is de derde winter dat we ermee verwarmen en gas gebruiken we enkel nog voor koken en douchen. Dat zal er binnenkort ook volledig uitgaan.

De units destijds eigenlijk gekocht om mee te koelen, pas later kwam ik er achter dat verwarmen ook heel efficiënt is.
Als ik nu de keuze had zou ik 2x een MHI ZSX ophangen, die zijn nog zuiniger en kan ik (nu) vrij goedkoop krijgen. Maar dan nog zijn ze 3 duurder dan deze LG units.

Hier geen enkel probleem met pendelen, overdreven veel defrosts of niet laag terug moduleren. Met deze buitentemperaturen gaat hij niet meer terug naar 190 watt maar een stukje daarboven. Voor minder dan 10 kWh per dag is het beneden 20/21 graden en boven 18/19 graden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:30:
[...]

Wat is jouw 24/7 verbruik met die instellingen als ik vragen? Ben nog een beetje huiverig voor 24/7, maar ik kan mij indenken dat het toch voordeliger is dan ad-hoc van 16.5c naar 19.5c?
Met dat getal ga je echter weinig kunnen, want jouw situatie gaat nooit hetzelfde zijn. De beste manier om te kijken of ad-hoc of 24/7 voor jou beter werkt is simpelweg door het uit te proberen. Het gaat ook niet alleen om hoe groot / goed geïsoleerd je huis is maar ook om hoe vaak je thuis bent, etc. Het is altijd lastig om vergelijkbare weken te vinden, maar je zal echt je eigen cijfers bij elkaar moeten krijgen om hier een enigszins bruikbare conclusie over te kunnen trekken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[...]

Niet netjes maar ik quote mezelf even uit eerder bericht op dit forum. "De hele 24/7 of ad-hoc discussie is terug te voeren op weinig constanten en heel veel variabelen. Dat maakt iedere situatie uniek en onderling vergelijken erg lastig tot onmogelijk."

Maar mijn algemene stelregel is, hoe slechter de isolatie hoe groter de warmtevraag en hoe groter de noodzaak tot 24/7 verwarmen. Ik zit in een tochthut met enkel glas. Niet te doen zonder 24/7 met dit weer.

[ Voor 16% gewijzigd door vdr01 op 04-12-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Headshot_NL schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:31:
[...]

Hier gaat het met de LG S12ET en de LG S09ET ook prima. Dit is de derde winter dat we ermee verwarmen en gas gebruiken we enkel nog voor koken en douchen. Dat zal er binnenkort ook volledig uitgaan.

De units destijds eigenlijk gekocht om mee te koelen, pas later kwam ik er achter dat verwarmen ook heel efficiënt is.
Als ik nu de keuze had zou ik 2x een MHI ZSX ophangen, die zijn nog zuiniger en kan ik (nu) vrij goedkoop krijgen. Maar dan nog zijn ze 3 duurder dan deze LG units.

Hier geen enkel probleem met pendelen, overdreven veel defrosts of niet laag terug moduleren. Met deze buitentemperaturen gaat hij niet meer terug naar 190 watt maar een stukje daarboven. Voor minder dan 10 kWh per dag is het beneden 20/21 graden en boven 18/19 graden.
Terwijl wij hier juist met mhi multisplit een stevig aantal defrosts hebben :) Ook wanneer we niet ad hoc verwarmen. En met een betrekkelijk lage warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
Dank heren. Jullie hebben volkomen gelijk. Al met al ben ik al enorm veel wijzer geworden. Komende tijd ga ik gebruiken om het een en ander inderdaad gewoon simpelweg uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:32
Oke help! Ik ben geen rekenwonder en ik snap ook niks van elektra maar ik probeer het te begrijpen. Wellicht kan iemand me de goeie kant op sturen. Dus bij deze even een enorme noobvraag.

Mijn Daikin Perfera 3,5 in de woonkamer draait sinds een paar weken 24/7. Hiermee verwarm ik de woon/eetkamer met open keuken - 130m3 - op 19,5 graden

Het verbruik ligt volgens de app continu rond de 600 watt per uur = 14,4 kwh per dag.
ECO en vraagbesturing staan uit.

Als ik 3500 deel door 0.6 zou de SCOP uitkomen op 5,8 maar dat kan denk ik niet kloppen met deze temperaturen.

Wat is dan de SCOP en hoe bereken ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yellos schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:55:
Oke help! Ik ben geen rekenwonder en ik snap ook niks van elektra maar ik probeer het te begrijpen. Wellicht kan iemand me de goeie kant op sturen. Dus bij deze even een enorme noobvraag.

Mijn Daikin Perfera 3,5 in de woonkamer draait sinds een paar weken 24/7. Hiermee verwarm ik de woon/eetkamer met open keuken - 130m3 - op 19,5 graden

Het verbruik ligt volgens de app continu rond de 600 watt per uur = 14,4 kwh per dag.
ECO en vraagbesturing staan uit.

Als ik 3500 deel door 0.6 zou de SCOP uitkomen op 5,8 maar dat kan denk ik niet kloppen met deze temperaturen.

Wat is dan de SCOP en hoe bereken ik dat?
Temperatuur uit - temperatuur in x kg lucht per uur x soortelijke warmte = kW vermogen. Of Googlen op heating power calculator of iets dergelijks.

Temperatuur meet je door een IR thermometer, air flow uit de specs (let op dat hij echt zoveel blaast, controleer met fan modus) en een anemometer.

kW uit / kW in = COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:07
[...]

Ligt natuurlijk ook een beetje aan je opstelling, waar staat de meter en waar de airco. Uiteindelijk ben je opzoek naar een bepaalde mate van comfort. Juist met lucht verwarmen vind ik het echte comfort vinden stukken maar dan ook stukken moeilijker (continu bijsturen van de unit, pendelen, veel luchtverplaatsing wat ook direct kouder voelt maar ook zeker de defrosts zijn gewoon akelig).

Tweakers method voor je temperatuur probleem;
Werk met een externe temp sensor. Dit kan tethered maar ook met draadloze systemen via Home assistant. Zo stuur je je daadwerkelijk gemeten temperatuur door i.p.v. de warme bubbel rondom je binnenuit. Je unit regelt vervolgens alles voldoende met de fan mode dan op auto. Zo kun je dus ook gaan werken met een realistische setpoint ipv +5

m.b.t. die bubbel;
Probeer zelf niet te laag in fan speed te gaan zitten. Laat de unit dit zelf regelen oid... laag is al snel te weinig flow om de ruimte op temperatuur te krijgen en maakt de bubbel rondom de unit onnodig warm....
Ze de fan naar beneden/voren. En ja, wil je het dan nog warmer krijgen moet je zelf gaan offsetten in je hoofd, dus +5 graden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:06
Hoi iedereen,

Ik volg het topic al een tijdje vanop een afstand en heb al redelijk wat geëxperimenteerd (tot ergernis van mijn partner soms) met wat ik hier gevonden heb. Maar ik krijg maar geen lijn in de prestaties van mijn Daikin Units.

Wij hebben een recent een woning gekocht (bouwjaar 2018 dus goed geïsoleerd met ventilatie D) die was voorgeïnstalleerd met 4 binnenunits van Daikin, aangesloten op 1 buitenunit. Het gaat over deze combo:
- 1x FTXA20 voor de slaapkamer
- 1x FTXA25 voor de burearuimte (duidelijk overbemeten)
- 2x FTXA35 voor de woonkamer, keuken en eetkamer. Deze verwarmen daarnaast ook nog de hal en trap, aangezien dit een open gat is, maar de units blazen hier niet direct op. Ongeveer 80m².
- 5MXM90N2U1B9 als buitenunit.

De afgelopen weken is het verbruik meermaals boven de 20kW gekomen, terwijl de temperaturen toch zachtaardig waren (7°C buiten). Ik meet dit niet afzonderlijk, maar weet wel wat mijn andere toestellen ongeveer hebben verbruikt. Daarnaast werkt de Daikin app maar voor 1 binnenunit meer, aangezien ze de controllers nog moeten komen vervangen na de fameuze firmware update van enkele maanden terug. Ik kan dus ook niet aflezen wat de units dus in totaliteit hebben verbruikt hier.

Als ik sommigen hier in dit forum zie, lijkt mijn verbruik toch wat uit de pan te swingen. Sommigen hebben een gelijkaardig verbruik voor een ouder huis en anderen een veel lager verbruik. Onlangs had ik de units om 22u uitgezet bij een temperatuur van 21,5°C en was het tegen 7u ca. 18°C binnen. Als ik de aanvoertemperatuur van mijn ventilatiesysteem bekijk (ook 18°), dan lijkt me dit dus best normaal te zijn. Echter merk ik toch dat de units soms moeite hebben om het echt warm te maken. Afgelopen dagen met de koude temperaturen, vond ik dat ze het moeilijk warm kregen (zelfs met powerful mode). Het verbruik was telkens minstens 30kw.

Om mijn situatie te schetsen: mijn partner en ik werken af en toe thuis en verwarmen dan de bureauruimte (bovenverdieping). De slaapkamer, ook bovenverdieping, verwarmen we uiteraard niet. De badkamer boven wordt verwarmd door een Mitsubishi Electric met Hyper Heating (heb de modelnaam niet hier bij me liggen, maar loopt als een zonnetje zonder enige instelling te hebben veranderd). De leefruimtes beneden verwarmen we dus met twee toestellen. Afgaande op de reacties dacht ik altijd dat ze overbemeten zouden zijn, maar dit blijkt nu toch niet het geval. Het enige wat ik wel merk is dat ze nooit onder de 1300W als minimumvermogen gaan.
Ik heb reeds alles geprobeerd wat ik hier kon vinden:
- Fan stand op auto en dag/nacht draaien
- Fan stand op fluisterstil en dag/nacht draaien
- Fan stand op 2/5 of 3/5 en dag/nacht draaien
- Fan stand op auto en enkel aan op de belangrijkste uren (comfort was minder, verbruik was 2-5kW lager)
- Demand control gebruikt, maar aangezien ik maar 1 unit kan bedienen meer via de app had dit geen impact vond ik.

Thermostaat staat standaard ingesteld op 21,5° en 's nachts op 20°. Overdag meestal ook op 20° tot wanneer we thuiskomen/gedaan hebben met werken.

Enige tips wat ik nog kan doen? Ik weet niet of Demand control bv is ingeschakeld op de overige units, aangezien ik hen niet meer kan bedienen via de Onecta app.

Bedankt alvast voor jullie hulp! :)

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Adhoc is bijna altijd voordeliger want je kunt niet om natuurwetten heen. Een kouder huis heeft nou eenmaal minder warmteverlies. Bij maximaal opstoken heb je iets minder efficiency, maar dat compenseer je al omdat de COP overdag hoger is.
Maar het gaat niet alleen om het laagste verbruik, anders kun je maar beter de unit helemaal uitzetten. Vorig jaar verwarmden we het huis adhoc (125 m2, 300 m3) met 400 kWh elektrisch (~1600 kWh thermisch). Het was niet overal even warm in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Flytech schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:05:
Hoi iedereen,

Ik volg het topic al een tijdje vanop een afstand en heb al redelijk wat geëxperimenteerd (tot ergernis van mijn partner soms) met wat ik hier gevonden heb. Maar ik krijg maar geen lijn in de prestaties van mijn Daikin Units.

Wij hebben een recent een woning gekocht (bouwjaar 2018 dus goed geïsoleerd met ventilatie D) die was voorgeïnstalleerd met 4 binnenunits van Daikin, aangesloten op 1 buitenunit. Het gaat over deze combo:
- 1x FTXA20 voor de slaapkamer
- 1x FTXA25 voor de burearuimte (duidelijk overbemeten)
- 2x FTXA35 voor de woonkamer, keuken en eetkamer. Deze verwarmen daarnaast ook nog de hal en trap, aangezien dit een open gat is, maar de units blazen hier niet direct op. Ongeveer 80m².
- 5MXM90N2U1B9 als buitenunit.

De afgelopen weken is het verbruik meermaals boven de 20kW gekomen, terwijl de temperaturen toch zachtaardig waren (7°C buiten). Ik meet dit niet afzonderlijk, maar weet wel wat mijn andere toestellen ongeveer hebben verbruikt. Daarnaast werkt de Daikin app maar voor 1 binnenunit meer, aangezien ze de controllers nog moeten komen vervangen na de fameuze firmware update van enkele maanden terug. Ik kan dus ook niet aflezen wat de units dus in totaliteit hebben verbruikt hier.

Als ik sommigen hier in dit forum zie, lijkt mijn verbruik toch wat uit de pan te swingen. Sommigen hebben een gelijkaardig verbruik voor een ouder huis en anderen een veel lager verbruik. Onlangs had ik de units om 22u uitgezet bij een temperatuur van 21,5°C en was het tegen 7u ca. 18°C binnen. Als ik de aanvoertemperatuur van mijn ventilatiesysteem bekijk (ook 18°), dan lijkt me dit dus best normaal te zijn. Echter merk ik toch dat de units soms moeite hebben om het echt warm te maken. Afgelopen dagen met de koude temperaturen, vond ik dat ze het moeilijk warm kregen (zelfs met powerful mode). Het verbruik was telkens minstens 30kw.

Om mijn situatie te schetsen: mijn partner en ik werken af en toe thuis en verwarmen dan de bureauruimte (bovenverdieping). De slaapkamer, ook bovenverdieping, verwarmen we uiteraard niet. De badkamer boven wordt verwarmd door een Mitsubishi Electric met Hyper Heating (heb de modelnaam niet hier bij me liggen, maar loopt als een zonnetje zonder enige instelling te hebben veranderd). De leefruimtes beneden verwarmen we dus met twee toestellen. Afgaande op de reacties dacht ik altijd dat ze overbemeten zouden zijn, maar dit blijkt nu toch niet het geval. Het enige wat ik wel merk is dat ze nooit onder de 1300W als minimumvermogen gaan.
Ik heb reeds alles geprobeerd wat ik hier kon vinden:
- Fan stand op auto en dag/nacht draaien
- Fan stand op fluisterstil en dag/nacht draaien
- Fan stand op 2/5 of 3/5 en dag/nacht draaien
- Fan stand op auto en enkel aan op de belangrijkste uren (comfort was minder, verbruik was 2-5kW lager)
- Demand control gebruikt, maar aangezien ik maar 1 unit kan bedienen meer via de app had dit geen impact vond ik.

Thermostaat staat standaard ingesteld op 21,5° en 's nachts op 20°. Overdag meestal ook op 20° tot wanneer we thuiskomen/gedaan hebben met werken.

Enige tips wat ik nog kan doen? Ik weet niet of Demand control bv is ingeschakeld op de overige units, aangezien ik hen niet meer kan bedienen via de Onecta app.

Bedankt alvast voor jullie hulp! :)
Voor een woning uit 2018 is dat idd wel een heel hoog verbruik.

Wat klote zeg, dat dat met die updates is misgegaan. Heeft iemand daar miss meer info over? Mijn units geven ook aan een update te willen doen. Heb dit zelf nog niet gedaan, ik twijfel met welk apparaat dan ook als er een vrijwillige update staat - of ik deze wel wil installeren.

Open trapgat is altijd een ding. Alleen gezien je 24/7 stookt zou je toch een evenwicht moeten krijgen dus lijkt me dat niet het probleem.

Heb je verbruiksgegevens? slaat ie vaak aan/uit? Dat is wel ruk regelgedrag iig wat Daikin multisplits kunnen doen.

Ik heb nu om de temp constant te houden op een relatief lage temp (in de woonkamer, daar zit ik bijna nooit omdat mn huis nog een bouwval is) - demand control op 60% staan. Unit pruttelt met vorst nu 24/7 op dezelfde temperatuur. Boven heb ik mn muziek hokje en 2 slaapkamers, daar is het nu std rond de 18 graden, dat is best.

Ik verstook 21kWh/dag. Ik zou toch zeker verwachten dat je aan een dergelijk verbruik zou zitten met jouw VEEL nieuwere woning. Ik heb hele slechte muurisolatie (als in; vrijwel niet aanwezig), super oud dubbel glas, en een leien dak wat geisoleerd is met vergelijkbare meuk als toen dat asbest er tegenaan geklapt is.

Wat voor buitenunit heb je? Oh correctie, ik zie het al, 5MXM90. Die zal ook niet heel laag kunnen draaien vrees ik.

Oh ja en als ik het forum mag geloven hier, dan heeft mn buitenunit door de plaatsing ook nog astmatische klachten. Maar goed, door mijn kattenallergie weet ik wat dat is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]

Adhoc is bijna altijd voordeliger want je kunt niet om natuurwetten heen. Een kouder huis heeft nou eenmaal minder warmteverlies. Bij maximaal opstoken heb je iets minder efficiency, maar dat compenseer je al omdat de COP overdag hoger is.
Maar het gaat niet alleen om het laagste verbruik, anders kun je maar beter de unit helemaal uitzetten. Vorig jaar verwarmden we het huis adhoc (125 m2, 300 m3) met 400 kWh elektrisch (~1600 kWh thermisch). Het was niet overal even warm in huis ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSR7LNYDHPomFADseM4O8_CEkGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP1aZCp7utcC2KnmgPOkGajm.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet het hier bij mij ook wel, nu overdag bijna geen defrosts. Is ook wat warmer.

Alhoewel het gisteravond wel sneeuwde. Dat zal sowieso voor meer vocht in de lucht zorgen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
barta123 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:16:
[...]

Voor een woning uit 2018 is dat idd wel een heel hoog verbruik.

Wat klote zeg, dat dat met die updates is misgegaan. Heeft iemand daar miss meer info over? Mijn units geven ook aan een update te willen doen. Heb dit zelf nog niet gedaan, ik twijfel met welk apparaat dan ook als er een vrijwillige update staat - of ik deze wel wil installeren.

Open trapgat is altijd een ding. Alleen gezien je 24/7 stookt zou je toch een evenwicht moeten krijgen dus lijkt me dat niet het probleem.

Heb je verbruiksgegevens? slaat ie vaak aan/uit? Dat is wel ruk regelgedrag iig wat Daikin multisplits kunnen doen.

Ik heb nu om de temp constant te houden op een relatief lage temp (in de woonkamer, daar zit ik bijna nooit omdat mn huis nog een bouwval is) - demand control op 60% staan. Unit pruttelt met vorst nu 24/7 op dezelfde temperatuur. Boven heb ik mn muziek hokje en 2 slaapkamers, daar is het nu std rond de 18 graden, dat is best.

Ik verstook 21kWh/dag. Ik zou toch zeker verwachten dat je aan een dergelijk verbruik zou zitten met jouw VEEL nieuwere woning. Ik heb hele slechte muurisolatie (als in; vrijwel niet aanwezig), super oud dubbel glas, en een leien dak wat geisoleerd is met vergelijkbare meuk als toen dat asbest er tegenaan geklapt is.

Wat voor buitenunit heb je? Oh correctie, ik zie het al, 5MXM90. Die zal ook niet heel laag kunnen draaien vrees ik.

Oh ja en als ik het forum mag geloven hier, dan heeft mn buitenunit door de plaatsing ook nog astmatische klachten. Maar goed, door mijn kattenallergie weet ik wat dat is _O-
Jammer genoeg een buitenunit die niet al te laag kan moduleren vrees ik, maar zelfs dan. Zaterdag gaf die deze spikes om het half uur (niet letten op het andere verbruik, toen stonden enkele andere grootverbruikers op met een constant verbruik) terwijl de temperatuur op 20° was ingesteld (buitentemperatuur onder het vriespunt toen en ook mistig weer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwps5xYnVhbpGEIbQ57eGH6OccQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1uKanxZhBdOQP0PIAWYBuIa.png?f=user_large

Het huis heeft ook wel stevige glaspartijen op de achterzijde, toch verwacht ik dat dit geen probleem zou mogen zijn. De vorige eigenaar was ook nooit thuis, dus die had zulk laag verbruik ermee dat dat uiteraard niet representatief is.

De updates installeer ik nu ook niet meer direct, twee keer nagedacht toen de laatste update klaarstond voor de enige unit die nog werkte in de woonkamer. De installateur heeft me nu ook zelf in de shit laten zitten, ze gingen 3x langskomen voor een reparatie, maar zijn niet komen opdagen. Telkens thuisgebleven hiervoor en professionele afspraken verzet, dus gevraagd om de voorrijkosten te laten vallen. Dit hebben ze gedaan, maar ze wouden met ons niets meer te maken hebben en dus werden de nieuwe controllers vanuit Daikin gewoon doorgestuurd naar ons. Dus momenteel loop ik niet echt hoog op van de service van Daikin en hun installateurs.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Flytech schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:26:
[...]

Jammer genoeg een buitenunit die niet al te laag kan moduleren vrees ik, maar zelfs dan. Zaterdag gaf die deze spikes om het half uur (niet letten op het andere verbruik, toen stonden enkele andere grootverbruikers op met een constant verbruik) terwijl de temperatuur op 20° was ingesteld (buitentemperatuur onder het vriespunt toen en ook mistig weer):
[Afbeelding]

Het huis heeft ook wel stevige glaspartijen op de achterzijde, toch verwacht ik dat dit geen probleem zou mogen zijn.

De updates installeer ik nu ook niet meer direct, twee keer nagedacht toen de laatste update klaarstond voor de enige unit die nog werkte in de woonkamer. De installateur heeft me nu ook zelf in de shit laten zitten, ze gingen 3x langskomen voor een reparatie, maar zijn niet komen opdagen. Telkens thuisgebleven hiervoor en professionele afspraken verzet, dus gevraagd om de voorrijkosten te laten vallen. Dit hebben ze gedaan, maar ze wouden met ons niets meer te maken hebben en dus werden de nieuwe controllers vanuit Daikin gewoon doorgestuurd naar ons. Dus momenteel loop ik niet echt hoog op van de service van Daikin en hun installateurs.
Hier in dit topic is al heel wat verteld over regelgedrag van multisplits.

Je zei dat je in elk geval met 1 unit demand control kon bedienen.

Dat zou moeten werken, als ik hem op 1 unit aanzet, begint hij meteen de buitenunit te knijpen.

Wat ik bij jou zie in je verbruik, is wel wat de Daikin multisplits typeert. Ik zou beginnen met voorzichtig knijpen van het totale vermogen. Ik heb dat gedaan door te kijken wat mijn binnentemp was, vervolgens steeds 5% eraf tot hij hem gewoon op die temperatuur kon houden.

In mijn geval werkt dat nog steeds met DC op 60%. Het isolatieproces van mn huis is nog steeds in volle gang, dus mijn doel is om met ditzelfde verbruik alleen maar een hogere temp binnen te krijgen.

Ik heb nog geen (vaste) vrouw dus WAF hoef ik me geen zorgen om te maken. _O-

Wellicht kun je hem eens op 80% gooien en dan kijken of het gedrag verbetert? Kan wel zijn dat je je doeltemperatuur 1°C ofzo omhoog moet zetten, dat hij continu aan blijft. Ik heb 2 units, die boven slaat nog wel eens af, beneden draait hij continu door. Fan stand op 3, zowel boven als beneden. Voor meer comfort (in jouw geval) zou ik de fanstand lager zetten, met demand control hoger. Dan heb je warmere lucht en minder verplaatsing. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB13Wc4MzU3_ON1owDqZcJ7v0vE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzDtp8wKaRtTkpyUOJx7dvva.png?f=fotoalbum_large

Minimaal 700W zie ik in jouw geval. Dat moet wel te doen zijn denk ik. Het kan ook iets hoger zijn met af en toe aan/uit dat lijkt me geen probleem. Dat zou je dan vooral moeten hebben met de nachtverlaging.

Met DC is jouw probleem te verhelpen denk ik. De vraag is of dat wil lukken als het op 1 unit werkt, persoonlijk denk ik van wel.

[ Voor 11% gewijzigd door barta123 op 04-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
barta123 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:32:
[...]

Hier in dit topic is al heel wat verteld over regelgedrag van multisplits.

Je zei dat je in elk geval met 1 unit demand control kon bedienen.

Dat zou moeten werken, als ik hem op 1 unit aanzet, begint hij meteen de buitenunit te knijpen.

Wat ik bij jou zie in je verbruik, is wel wat de Daikin multisplits typeert. Ik zou beginnen met voorzichtig knijpen van het totale vermogen. Ik heb dat gedaan door te kijken wat mijn binnentemp was, vervolgens steeds 5% eraf tot hij hem gewoon op die temperatuur kon houden.

In mijn geval werkt dat nog steeds met DC op 60%. Het isolatieproces van mn huis is nog steeds in volle gang, dus mijn doel is om met ditzelfde verbruik alleen maar een hogere temp binnen te krijgen.

Ik heb nog geen (vaste) vrouw dus WAF hoef ik me geen zorgen om te maken. _O-

Wellicht kun je hem eens op 80% gooien en dan kijken of het gedrag verbetert? Kan wel zijn dat je je doeltemperatuur 1°C ofzo omhoog moet zetten, dat hij continu aan blijft. Ik heb 2 units, die boven slaat nog wel eens af, beneden draait hij continu door. Fan stand op 3, zowel boven als beneden. Voor meer comfort (in jouw geval) zou ik de fanstand lager zetten, met demand control hoger. Dan heb je warmere lucht en minder verplaatsing. :)
Super, deze ga ik zeker eens testen! Fan stand op 2, DC op 80%, temperatuur op 22,5°C.

Mocht ik nu kunnen kiezen, ik zou de set-up ook anders doen na mijn onderzoek hier. 1 Buitenunit voor de woonkamer met nog steeds 2 binnenunits. En de slaapkamer/bureau binnenunits op 1 buitenunit. Maar ja, ik had dan ook niet te kiezen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Flytech schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:40:
[...]

Super, deze ga ik zeker eens testen! Fan stand op 2, DC op 80%, temperatuur op 22,5°C.

Mocht ik nu kunnen kiezen, ik zou de set-up ook anders doen na mijn onderzoek hier. 1 Buitenunit voor de woonkamer met nog steeds 2 binnenunits. En de slaapkamer/bureau binnenunits op 1 buitenunit. Maar ja, ik had dan ook niet te kiezen :*)
Daikin voelt hier voor mij niet eens in als een oprecht slechte keuze, het is alleen dat de software niet je-van-het is.

De ID.3 werd ook naar beneden gehaald, terwijl het eigenlijk een steengoede auto is. Behalve dat hij niks mag trekken - wat vreemd is terwijl andere autos op hetzelfde platform dat wel kunnen. De software was vooral vol bugs en niet fatsoenlijk uitgewerkt.

Moraal is; het ding was ook efficient, kon snel laden en dus nog steeds uiterst geschikt voor dagelijkse toepassingen, dus ook lange trips.

De Daikin voelt hierin voor mij hetzelfde, als Daikin de software verbetert en het regelgedrag beter weet aan te sturen, heb je een veel fijner werkende en meer efficiente unit.

Over de levensduur durf ik niets te zeggen, maar het voelt voor mij niet aan als goedkope rommel. Het klinkt ook niet als een rammelbak. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Hier is het mega stabiel….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EInZqKBCtKIrs3wA7wqaKzN3EZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg6ZYM6x2QlblBOYe1dH8Pz9.png?f=fotoalbum_large

Heb hem net van 21 naar 22 gezet en de deur open om boven even iets warmer te trekken…. Maar loopt lekker stabiel nu! Ook geen kou gehad de afgelopen dagen gelukkig!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
barta123 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:48:
[...]

Daikin voelt hier voor mij niet eens in als een oprecht slechte keuze, het is alleen dat de software niet je-van-het is.

De ID.3 werd ook naar beneden gehaald, terwijl het eigenlijk een steengoede auto is. Behalve dat hij niks mag trekken - wat vreemd is terwijl andere autos op hetzelfde platform dat wel kunnen. De software was vooral vol bugs en niet fatsoenlijk uitgewerkt.

Moraal is; het ding was ook efficient, kon snel laden en dus nog steeds uiterst geschikt voor dagelijkse toepassingen, dus ook lange trips.

De Daikin voelt hierin voor mij hetzelfde, als Daikin de software verbetert en het regelgedrag beter weet aan te sturen, heb je een veel fijner werkende en meer efficiente unit.

Over de levensduur durf ik niets te zeggen, maar het voelt voor mij niet aan als goedkope rommel. Het klinkt ook niet als een rammelbak. B)
Het zit hem inderdaad in de software kant denk ik. Want als ik kijk naar de app van de Mitsubishi, dan ziet de Daikin app er veel gelikter uit. Echter werkt de app van de ME op elk commando dat ik geef, terwijl ik bij de Daikin soms tien keer iets hoef in te stellen en te refreshen vooraleer die de instelling overneemt. Ook als ik via Homey of Google Home iets probeer in te stellen, dan werkt de ME vrijwel meteen. De Daikins wanneer ze er zin in hebben.

Enig idee waar dat aan kan liggen? Ik heb een mesh-wifi netwerk van Asus, en had al eens geprobeerd ze te koppelen aan vaste access points, maar toen werkte het nog beroerder.

Over de hardware hoor je me ook niet klagen, ik vind het zelfs prachtige toestellen hier binnen. Maar uiteindelijk is het de software waar je mee in contact komt en bepaalt dat toch mee de ervaring.
miel schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:52:
Hier is het mega stabiel….
[Afbeelding]

Heb hem net van 21 naar 22 gezet en de deur open om boven even iets warmer te trekken…. Maar loopt lekker stabiel nu! Ook geen kou gehad de afgelopen dagen gelukkig!
Dat is eentje stabiliteit waar ik nu nog jaloers op ben :P

[ Voor 13% gewijzigd door Flytech op 04-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Flytech schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

Het zit hem inderdaad in de software kant denk ik. Want als ik kijk naar de app van de Mitsubishi, dan ziet de Daikin app er veel gelikter uit. Echter werkt de app van de ME op elk commando dat ik geef, terwijl ik bij de Daikin soms tien keer iets hoef in te stellen en te refreshen vooraleer die de instelling overneemt. Ook als ik via Homey of Google Home iets probeer in te stellen, dan werkt de ME vrijwel meteen. De Daikins wanneer ze er zin in hebben.

Enig idee waar dat aan kan liggen? Ik heb een mesh-wifi netwerk van Asus, en had al eens geprobeerd ze te koppelen aan vaste access points, maar toen werkte het nog beroerder.

Over de hardware hoor je me ook niet klagen, ik vind het zelfs prachtige toestellen hier binnen. Maar uiteindelijk is het de software waar je mee in contact komt en bepaalt dat toch mee de ervaring.

[...]

Dat is eentje stabiliteit waar ik nu nog jaloers op ben :P
Daikin zit in de cloud, daar komt de vertraging door, het is voorheen wel vele malen beter geweest dus zal met een update wel weer opgelost zijn straks. Nu kom ik zelf bijna nooit meer aan de instellingen maar als je het regelmatig gebruikt kan het vervelend zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Ik kan dit echt niet volgen. Je stookt 5 kuub terwijl als je dat ding gewoon op 24/7 stookt op 20 graden, wellicht 19 in de nacht, je dan 5 kuub = 40kW tegen zeg Cop 3 nu zo'n 13 kWh kwijt zou zijn is tegen €0,35 = €4,50. Dan houd ik hoge belasting op gas nog buiten beschouwing.

Vooral adhoc blijven stoken. Is zo comfortabel en goedkoop. :'( :N

Ik zit vandaag op 7kWh op 20,5 graden. Is wel €2,45 . Niet te betalen kosten. 8) Ja in de nacht uitzetten zou me wel 2 of 3 Kwh schelen. Daar word ik rijk van. :N Al stook ik die dan weer weg met het opstoken in de ochtend op het koudste moment van de dag tegen een slechte/lage Cop.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:10:
[...]

Not. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:12
Servee schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:56:
[...]

Daikin zit in de cloud, daar komt de vertraging door, het is voorheen wel vele malen beter geweest dus zal met een update wel weer opgelost zijn straks. Nu kom ik zelf bijna nooit meer aan de instellingen maar als je het regelmatig gebruikt kan het vervelend zijn.
Hier zit een seconde of 5 vertraging tussen de app en binnen/buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:32:
[...]

Ik kan dit echt niet volgen. Je stookt 5 kuub terwijl als je dat ding gewoon op 24/7 stookt op 20 graden, wellicht 19 in de nacht, je dan 5 kuub = 40kW tegen zeg Cop 3 nu zo'n 13 kWh kwijt zou zijn is tegen €0,35 = €4,50. Dan houd ik hoge belasting op gas nog buiten beschouwing.

Vooral adhoc blijven stoken. Is zo comfortabel en goedkoop. :'( :N

Ik zit vandaag op 7kWh op 20,5 graden. Is wel €2,45 . Niet te betalen kosten. 8) Ja in de nacht uitzetten zou me wel 2 of 3 Kwh schelen. Daar word ik rijk van. :N
Ja klopt. Waarom denk je dat ik nu vandaag voor het eerst fulltime elektrisch aan het stoken ben :9

Kan mijn real time verbruik op het moment alleen niet lezen.... Als ik morgen zie dat ik onder de 15KwH ben gebleven, ben ik zeer tevreden.

Mag ik een noob vraag stellen? Is het verstandiger om de warmte vraag iets lager te zetten en de fanspeed omhoog, of andersom?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:35
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:35:
[...]
Maar mijn algemene stelregel is, hoe slechter de isolatie hoe groter de warmtevraag en hoe groter de noodzaak tot 24/7 verwarmen. Ik zit in een tochthut met enkel glas. Niet te doen zonder 24/7 met dit weer.
Ik reageer even op dit stukje, want ik ben het hiermee pertinent oneens. Een woning die goed geisoleerd is heeft weinig warmteverlies. een woning die slecht geisoleerd is en veel tocht heeft veel warmteverlies. Dan is 24/7 verwarmen zonde van het warmteverlies. Want: hoe groter het verschil tussen binnen en buiten, hoe groter de overdracht.
Ik zou bij een slecht geisoleerd huis dan juist een grotere (overbemeten) unit plaatsen die het sneller warm krijgt.

Als je echter al een unit hebt staan die het maar nét trekt liggen de kaarten natuurlijk anders. Net als de tijd dat er niemand thuis is vs. wel. Allemaal variabelen die ervoor zorgen dat jouw stelregel geen stelregel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
Servee schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:56:
[...]

Ik dacht dat MelCloud van ME ook een cloud-service was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Oekol

waka waka hey hey

[...]
Als hij dag en nacht op 19 staat dan snap ik wel dat het met vriezen buiten niet comfortabel krijgt.

Als je al niet eens in de app van de airco de temp aan mag passen van de installateur, heeft hij er dan ook zelf voor betaald om het op te mogen hangen in je woonkamer omdat je er niet aan mag komen? 8)7

Ik zou 't lekker verhogen naar 20 of 21 graden.
Wanneer ik het in de nacht op 19 laat staan kom ik beneden met 18,5 en dat is niet lekker voor de rest van de dag.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
TereZz schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
[...]

Ik reageer even op dit stukje, want ik ben het hiermee pertinent oneens. Een woning die goed geisoleerd is heeft weinig warmteverlies. een woning die slecht geisoleerd is en veel tocht heeft veel warmteverlies. Dan is 24/7 verwarmen zonde van het warmteverlies. Want: hoe groter het verschil tussen binnen en buiten, hoe groter de overdracht.
Ik zou bij een slecht geisoleerd huis dan juist een grotere (overbemeten) unit plaatsen die het sneller warm krijgt.

Als je echter al een unit hebt staan die het maar nét trekt liggen de kaarten natuurlijk anders. Net als de tijd dat er niemand thuis is vs. wel. Allemaal variabelen die ervoor zorgen dat jouw stelregel geen stelregel is ;)
Dat klopt dus niet. Als je je verdiept in WP dan weet je dat je met een zeer lage compressor snelheid je Cop omhoog vliegt. Als jij uren aan het stampen bent met maximale compressorsnelheid heb je een extreem slechte Cop, lees waanzinnig verbruik. Voor je beeldvorming. Heel de dag hier op 20 graden en compressor loopt op 18. Nu opstoken naar 21 en hij draait op 46. Heel de dag zo'n 400Wh, nu 1000Wh om op te stoken en daar is hij op 60m2 wel even zoet mee. Zeker als ik van 18 graden zou moeten komen of bij sommige nog lager.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:49:
[...]

Ja klopt. Waarom denk je dat ik nu vandaag voor het eerst fulltime elektrisch aan het stoken ben :9

Kan mijn real time verbruik op het moment alleen niet lezen.... Als ik morgen zie dat ik onder de 15KwH ben gebleven, ben ik zeer tevreden.

Mag ik een noob vraag stellen? Is het verstandiger om de warmte vraag iets lager te zetten en de fanspeed omhoog, of andersom?
Ik heb een Daikin en zet dat ding op 2. Alles daarboven word ik gek van (eigenlijk al van 2 8) ). Zet je setpoint gewoon op wat je comfortabel vindt, hou de hut op minimaal 19 graden binnen, en als je verhoogt in stappen van 1 graad (ivm Cop hoog houden). De unit doet vanzelf zijn werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

[...]

Ik reageer even op dit stukje, want ik ben het hiermee pertinent oneens. Een woning die goed geisoleerd is heeft weinig warmteverlies. een woning die slecht geisoleerd is en veel tocht heeft veel warmteverlies. Dan is 24/7 verwarmen zonde van het warmteverlies. Want: hoe groter het verschil tussen binnen en buiten, hoe groter de overdracht. Ik zou bij een slecht geisoleerd huis dan juist een grotere (overbemeten) unit plaatsen die het sneller warm krijgt.

Okay, wellicht heb ik het onjuist geformuleerd 8)7 Ik ben het eens met wat u stelt dus dat is fijn _/-\o_ , en alleenstaand waardoor je niet snel nadenkt over huisgenoten.

I stook sinds 2017 met mijn MHI naar volle tevredenheid. Maar in mijn tochthut is in de nacht uitzetten geen optie. Dan is het morgenochtend ca. 8 graden. Verwarmen met de airco: qua kosten een 10, qua comfort een 7. Gelukkig heb ik mijn gaskachel nog om bij te schakelen als het defrost weer is.

[ Voor 15% gewijzigd door vdr01 op 04-12-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ik heb een Daikin en zet dat ding op 2. Alles daarboven word ik gek van (eigenlijk al van 2 8) ). Zet je setpoint gewoon op wat je comfortabel vindt, hou de hut op minimaal 19 graden binnen, en als je verhoogt in stappen van 1 graad (ivm Cop hoog houden). De unit doet vanzelf zijn werk.
Ja precies. Heb m'n MHI nu op 3 staan(van 4). Het is wel te doen, zeker met tv aan en zo, maar 2 zou ideaal zijn. Dan misschien beter 1 graadje omhoog en speed omlaag. Nou ja we zien wel, eerst kijken wat het ding verbruikt heeft vandaag. Voorlopig is het hier lekker 19.5c, wat ik prima vindt zonder ook maar iets van gas te verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:25:
[...]

Okay, wellicht heb ik het onjuist geformuleerd 8)7 Ik ben het eens met wat u stelt dus dat is fijn _/-\o_ , en alleenstaand waardoor je niet snel nadenkt over huisgenoten.

I stook sinds 2017 met mijn MHI naar volle tevredenheid. Maar in mijn tochthut is in de nacht uitzetten geen optie. Dan is het morgenochtend ca. 8 graden. Verwarmen met de airco: qua kosten een 10, qua comfort een 7. Gelukkig heb ik mijn gaskachel nog om bij te schakelen als het defrost weer is.
Mijn post pagina terug gelezen. Oneens. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:30:
[...]

Ja precies. Heb m'n MHI nu op 3 staan(van 4). Het is wel te doen, zeker met tv aan en zo, maar 2 zou ideaal zijn. Dan misschien beter 1 graadje omhoog en speed omlaag. Nou ja we zien wel, eerst kijken wat het ding verbruikt heeft vandaag. Voorlopig is het hier lekker 19.5c, wat ik prima vindt zonder ook maar iets van gas te verstoken.
Je graadje maakt niet uit. Als je je fan lager zet gaat hij vanzelf iets warmere lucht blazen, thermostaat doet werk wel en toert de compressor op buiten. Als maakt bij mij 2 of 3 weinig uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:05
Ik heb zelf een MHI 50ZSX en heb deze vaak op fanstand 2. Deze is dan vrij stil, maar ik merk soms dat aan de andere kant van de kamer het minder warm is. Als ik dan fanstand 3 selecteer, zit daar een behoorlijk geluidsverschil in. 2 is amper hoorbaar, en stand 3 is geluid standje afzuigkap.
vdr01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:25:
[...]

Wat is je verbruik ongeveer op een dag met 24/7 stoken?

[ Voor 23% gewijzigd door Rsport40 op 04-12-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Rsport40 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:34:
Ik heb zelf een MHI 50ZSX en heb deze vaak op fanstand 2. Deze is dan vrij stil, maar ik merk soms dat aan de andere kant van de kamer het minder warm is. Als ik dan fanstand 3 selecteer, zit daar een behoorlijk geluidsverschil in. 2 is amper hoorbaar, en stand 3 is geluid standje afzuigkap.

[...]
Heb dezelfde :) Nou vindt ik strandje 3 vergelijken met een afzuigkap wel ietsje overdreven, maar ik heb het vermoeden dat dat komt omdat ik half doof ben aan 1 oor, precies waar het geluid merendeels vandaan komt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:20:
[...]

Dat klopt dus niet. Als je je verdiept in WP dan weet je dat je met een zeer lage compressor snelheid je Cop omhoog vliegt. Als jij uren aan het stampen bent met maximale compressorsnelheid heb je een extreem slechte Cop, lees waanzinnig verbruik. Voor je beeldvorming. Heel de dag hier op 20 graden en compressor loopt op 18. Nu opstoken naar 21 en hij draait op 46. Heel de dag zo'n 400Wh, nu 1000Wh om op te stoken en daar is hij op 60m2 wel even zoet mee. Zeker als ik van 18 graden zou moeten komen of bij sommige nog lager.
Gisteren adviseerde je mij nog op de MHI van silent modus af te halen die de buitenunit beperkt op 55Hz en volluit te laten draaien. Maar nu lees ik dat het toch beter is om hem niet 1005 te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
[...]

Ja je hebt helemaal gelijk. Het is in een slecht geïsoleerd huis idd goekoper om adhoc te stoken. Echter wordt er niemand blij van als je de hele dag de fanspeed op lawaai moet hebben om het warm te krijgen/houden. Daarom is het voor een slecht geïsoleerd huis geen logische optie om adhoc te stoken met vrieskou.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Willempie27 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:44:
[...]

Gisteren adviseerde je mij nog op de MHI van silent modus af te halen die de buitenunit beperkt op 55Hz en volluit te laten draaien. Maar nu lees ik dat het toch beter is om hem niet 1005 te laten draaien.
Met vorst is silent mode niet verstandig want dan heb je kans dat je je setpoint niet haalt met verhogen, zeker als je last zou hebben van defrosts. Het is altijd de kunst de compressor zo laag mogelijk te laten draaien maar wel in ogenschouw houdende dat het setpoint gehaald wordt. Anders wordt het resultaat omgekeerd en bij niet halen setpoint zal de unit blijven jagen om dat setpoint te halen. Lijkt me niet de bedoeling toch? Als setpoint behaald is toert als het goed is je compressor vanzelf naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
xHEMANx schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:46:
[...]

Ja je hebt helemaal gelijk. Het is in een slecht geïsoleerd huis idd goekoper om adhoc te stoken. Echter wordt er niemand blij van als je de hele dag de fanspeed op lawaai moet hebben om het warm te krijgen/houden. Daarom is het voor een slecht geïsoleerd huis geen logische optie om adhoc te stoken met vrieskou.
Dat is niet waar. Zet het nu eens in vergelijking met toen je stookte met gas. Er worden hier appels met peren vergeleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:51:
[...]

Met vorst is silent mode niet verstandig want dan heb je kans dat je je setpoint niet haalt met verhogen, zeker als je last zou hebben van defrosts. Het is altijd de kunst de compressor zo laag mogelijk te laten draaien maar wel in ogenschouw houdende dat het setpoint gehaald wordt. Anders wordt het resultaat omgekeerd en bij niet halen setpoint zal de unit blijven jagen om dat setpoint te halen. Lijkt me niet de bedoeling toch? Als setpoint behaald is toert als het goed is je compressor vanzelf naar beneden.
Ik zie juist het probleem als die niet op silent staat dat die vol gaat te pompen en dan in een overshoot komt waardoor die weer afslaat. Op silent blijft die rustig aan draaien. Maar voor elk huis en gevoelsmatige temperatuur is voor iedereen weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Willempie27 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zie juist het probleem als die niet op silent staat dat die vol gaat te pompen en dan in een overshoot komt waardoor die weer afslaat. Op silent blijft die rustig aan draaien. Maar voor elk huis en gevoelsmatige temperatuur is voor iedereen weer anders.
Als hij bij jou met -2 buiten met 20/21 graden afslaat zou ik juist heeeeeeeeeeeeeeel blij zijn. Dat zou betekenen dat je een top geisoleerd huis hebt met minimaal warmteverlies. Pendelen krijg ik alleen bij veel warmer weer voor elkaar.

Of je hebt gewoon een veel te grote unit met een te hoog minimaal vermogen. Maar bij -2 buiten???? :?

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:53:
[...]

Dat is niet waar. Zet het nu eens in vergelijking met toen je stookte met gas. Er worden hier appels met peren vergeleken.
Met gas stookte ik in de winter ook adhoc. No problem en toen had ik de muren nog niet eens vol gespoten. Was goedkoper dan 24/7.

Met de airco verwarm ik 24/7 met vrieskou, anders loeit hij de hele dag en wordt ik gek van dat geluid.

Al zet ik hem op 30 graden op fanstand 2 (normale stand), als ik adhoc stook, dan haalt die de 18 graden denk ik niet eens. Fanstand 3 MOET aan bij adhoc stoken hier in ons slecht geisoleerde huis.
En fanstand 3 vind ik geen aangenaam geluid de hele dag door.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

xHEMANx schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:04:
[...]

Met gas stookte ik in de winter ook adhoc. No problem en toen had ik de muren nog niet eens vol gespoten. Was goedkoper dan 24/7.

Met de airco verwarm ik 24/7 met vrieskou, anders loeit hij de hele dag en wordt ik gek van dat geluid.

Al zet ik hem op 30 graden op fanstand 2 (normale stand), als ik adhoc stook, dan haalt die de 18 graden denk ik niet eens. Fanstand 3 MOET aan bij adhoc stoken hier in ons slecht geisoleerde huis.
daarom is het vaak beter als verwarmen een grote factor is om 2 units te plaatsen en vooral vloermodellen. dan kan je veel makkelijker en stiller het nodige comfort halen en vooral als je 1 singles gebruikt defrosten ze niet tegelijk dus heb je er ook een stuk minder last van.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:18:
[...]

daarom is het vaak beter als verwarmen een grote factor is om 2 units te plaatsen en vooral vloermodellen. dan kan je veel makkelijker en stiller het nodige comfort halen en vooral als je 1 singles gebruikt defrosten ze niet tegelijk dus heb je er ook een stuk minder last van.
te laat hij hangt al 2 jaar aan de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
xHEMANx schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:04:
[...]

Je snapt me niet. Met gas kan je ook met radiatoren (geen vloerverwarming) heel makkelijk adhoc stoken. 16 graden kamer naar 20 graden max een uurtje en heel comfortabel met loeihete radiatoren. Ook heel verstandig om te verlagen dan.

Een Wp werkt heel anders. Zuinig met lage compressorsnelheid (hoge Cop), onzuinig met hoge compressorsnelheid, geen stralingswarmte dus lang koude massa om je heen. Als je dus zorgt dat je kamer niet verder afkoelt dan 19 graden draait je unit zuinig, is het comfortabel en die kosten afzetten tegen je gas kosten. Dan weet ik zeker dat je goedkoper uit bent dan in het verleden met gas met hetzelfde comfort.

Rekenen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:26:
[...]

Je snapt me niet. Met gas kan je ook met radiatoren (geen vloerverwarming) heel makkelijk adhoc stoken. 16 graden kamer naar 20 graden max een uurtje en heel comfortabel met loeihete radiatoren. Ook heel verstandig om te verlagen dan.

Een Wp werkt heel anders. Zuinig met lage compressorsnelheid (hoge Cop), onzuinig met hoge compressorsnelheid, geen stralingswarmte dus lang koude massa om je heen. Als je dus zorgt dat je kamer niet verder afkoelt dan 19 graden draait je unit zuinig, is het comfortabel en die kosten afzetten tegen je gas kosten. Dan weet ik zeker dat je goedkoper uit bent dan in het verleden met gas met hetzelfde comfort.

Rekenen maar.
Vergeleken met gas, maakt het niet uit of je 24/7 of adhoc stookt indd. Gas verliest het altijd qua kosten.

Ik vond het altijd wel lekker moet ik eerlijk zeggen, zonder sloffen door de huiskamer lopen, want die vloer die blijft maar koud met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
xHEMANx schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:31:
[...]

Vergeleken met gas, maakt het niet uit of je 24/7 of adhoc stookt indd. Gas verliest het altijd qua kosten.

Ik vond het altijd wel lekker moet ik eerlijk zeggen, zonder sloffen door de huiskamer lopen, want die vloer die blijft maar koud met airco.
Bij mij niet of nauwelijks met veel afgifte en waterzijdig goed ingeregeld bij vorst. Scheelt bijna niets. Cop daalt hard met harde vorst en ketel condenseert gewoon lekker door met 40/45 graden aanvoer. Heb met dikke vorst volgens mij vorig jaar een test gedaan. Ik stook met echte vorst met snijdende wind dan ook gewoon de ketel. Vorige winter 2 dagen met volgens mij 16m3 gas.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34
Ik zal hier ook even mijn ervaringen delen, ik heb afgelopen zomer een MHI multi split systeem laten plaatsen en dat bevalt me (op het verbruik na :P) prima.
Ik heb in de woonkamer een SRK35ZS en boven 2x een SRK25SZ op een SCM50ZS buitenunit.
Ik verwarm voornamelijk de woonkamer (50m2), af en toe ook boven. Ik stook ad-hoc wat er hier in de praktijk op neerkomt dat hij eigenlijk alleen 's nachts uit staat. Ik heb (ook met koudere temperaturen) geen enkel probleem om het huis warm te krijgen. Wel laat ik nu met de vorst de vloerverwarming even een paar uurtjes per dag meelopen, dat scheelt voor de koude voeten en het verbruik is dan minimaal.
Met stoken van zeg 7u tot 22u gaat er gemiddeld zo'n 12kwh doorheen bij de tempaturen onder de 4 graden. Voor die tijd toen het wat warmer was, kwam ik vaak tot 5-10kwh per dag.
Het valt me hierbij op dat het voor het verbruik niet veel uitmaakt als ik overdag een 2e airco laat mee stoken in een ander vertrek.
Mijn huis is niet geweldig geïsoleerd en het is een multi split dus het verbruik vind ik aan de hoge kant (t.o.v. wat ik hier soms zie). Daar en tegen heb ik geen last met capaciteitsproblemen en ik heb tot nu toe ook nauwelijks defrosts gehad, dus dat is wel heel fijn :)
Toen het nog wat warmer was had ik wel last van 'gependel' dat ging een stuk beter met een externe sensor. Nu het kouder is werkt dit juist minder goed in mijn situatie. De externe thermometer reageert niet snel genoeg op een te hoge/lage temperatuur. Nu gebruik ik dus weer de temperatuur die de airco zelf meet en dat werkt prima (aico hangt vrij in het midden van de ruimte). Ik moet hem alleen op 21 zetten als het 20 graden moet worden, maar dat is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 11:20
ik heb een probleempje met de airco.
Vorig jaar rond Februarie was het ook zo koud en geen problemen gehad.
maar nu is de luchtvochtigheid erg hoog en was er een 5cm blok ijs gevormd onder de ventilator.
zo veel dat de ventilator het condens ijs raakte. na een uur bikken en verwarmen met de föhn is het mij gelukt om grotendeels het ijs weg te krijgen en het weer aan de praat te krijgen.
vanochtend weer gecheckt en lag er weer een nieuwe laag in. maar nog niet zo dik.

ik heb eens rond gekeken naar verwarming draad die in de bak te leggen met Shelly er tussen met tempratuur sensor die te laten schaken bij koud weer.

mijn vraag is hebben meer mensen hier last van en wat kan je het beste er tegen doen?

ik gebruik mijn airco als hoofd verwarming het werkt prima tot dit soort momenten.... :X

ik heb een daikin 2MXM50 buiten unit met 2 binnen units

[ Voor 3% gewijzigd door Fotonica op 04-12-2023 19:50 ]

Work to live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:56
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:23:
[...]

Vandaag eens geëxperimenteerd met fanstand van mijn Daikin 4,2 kW: vanochtend tot 14:00 uur is fanstand AUTO, na 14:00 uur tot nu is fanstand 2, dan blijft ie ineens stabiel rond 550W. Toch wel een heel verschil dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IplaHXjNJhxQvEQjUs3XbhRzUIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF1L11fqytocBUKEdOZ9LhFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mathijsv schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:47:
[...]

Vandaag eens geëxperimenteerd met fanstand van mijn Daikin 4,2 kW: vanochtend tot 14:00 uur is fanstand AUTO, na 14:00 uur tot nu is fanstand 2, dan blijft ie ineens stabiel rond 550W. Toch wel een heel verschil dus!

[Afbeelding]
Kan ook komen omdat na enige uren de boel goed verzadigt warm is. Ik zie namelijk na een verhoging van 1 graad ook enige tijd jouw gedrag en dan wordt het stabiel.

NB: jouw verbruik is hoger dan het mijne met 24/7. Ik zit nu op 8,8 kWh met een Perfera 4,2. Vanaf 00.00 20 graden en vanaf 17.00 uur 21 graden op 60m2.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:40
Hieperdepiep schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:58:
Dank voor u bericht.

Ik laat de unit 24/7 draaien, dus alle spullen zouden opgewarmd moeten zijn.

Wat het gekke is hij gaat dus met de min. Nakeuring bij 45min. Of 60min. In defrost.
Terwijl de buitenunit niet eens in ijs zit, lijkt wel een soort timer te zijn.

Afgelopen jaar de voorzeiden volledig verbouwt muren rc3.65 en tripple glas.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand het zelfde heeft mee gemaakt en wist wat te doen. Want mij installateur zegt gewoon “het wordt toch warm binnen” en wilt er niet na kijken of aan doen.

Een paar foto’s van verschillende daggen, elke piek is en defrost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Das best gek!
Je zit wel qua verbruik stevig lager dan ik 😅.
Het is een single split?
Mogelijks heb je een vrij grote ruimte en zijn je luchtstromen wat gekkig waardoor de warmte niet goed verspreid. Sowieso is het vreemd dat het snel af koelt met wat je mee geeft plus je verbruik insinueert ook vrij goed isolatie. Ik zit met ok isolatie op dubbele van jou. Dat is dan voor een vrij grote ruimte allemaal buitenmuren.

Zit je toevallig op het verste punt van de unit op het moment dat je het ervaart?

Wat ik heb is wel twee multisplits die elkaar helpen om op het minimum te draaien. Huis is verdeeld over de 2 toestellen en de centrale ruimte wordt door beiden verwarmd zodat ze zoveel mogelijk op minimum kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fotonica schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
ik heb een probleempje met de airco.
Vorig jaar rond Februarie was het ook zo koud en geen problemen gehad.
maar nu is de luchtvochtigheid erg hoog en was er een 5cm blok ijs gevormd onder de ventilator.
zo veel dat de ventilator het condens ijs raakte. na een uur bikken en verwarmen met de föhn is het mij gelukt om grotendeels het ijs weg te krijgen en het weer aan de praat te krijgen.
vanochtend weer gecheckt en lag er weer een nieuwe laag in. maar nog niet zo dik.

ik heb eens rond gekeken naar verwarming draad die in de bak te leggen met Shelly er tussen met tempratuur sensor die te laten schaken bij koud weer.

mijn vraag is hebben meer mensen hier last van en wat kan je het beste er tegen doen?

ik gebruik mijn airco als hoofd verwarming het werkt prima tot dit soort momenten.... :X

ik heb een daikin 2MXM50 buiten unit met 2 binnen units
Gaten in de bodem boren zodat water sneller wegloopt.
Pagina: 1 ... 56 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic