Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 11:20
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:58:
[...]

Gaten in de bodem boren zodat water sneller wegloopt.
daar heb ik ook aan zitten denken maar ivm luchtstroming misschien niet zo handig.
ik heb inmiddels de leverancier ook even gevraagd voor een oplossing.

Work to live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Fotonica schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
[...]
mijn vraag is hebben meer mensen hier last van en wat kan je het beste er tegen doen?
[...]
Inspiratie:
[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek
Warmtelinten in warmtepompen - ervaringen & installaties
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:58:
[...]

Gaten in de bodem boren zodat water sneller wegloopt.
Dat wordt afgeraden omdat de bodempan dan kan gaan roesten: flippy in "Warmtelinten in warmtepompen - ervaringen & installaties"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 11:20
heel erg bedankt! ik heb meteen warmte lint besteld en die gaat er zsm in.
ideal dat deze automatisch aan gaat en uit gaat bij 5 en 13 graden! geen sturing nodig 8)

Work to live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Fotonica schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
ik heb een probleempje met de airco.
Vorig jaar rond Februarie was het ook zo koud en geen problemen gehad.
maar nu is de luchtvochtigheid erg hoog en was er een 5cm blok ijs gevormd onder de ventilator.
zo veel dat de ventilator het condens ijs raakte. na een uur bikken en verwarmen met de föhn is het mij gelukt om grotendeels het ijs weg te krijgen en het weer aan de praat te krijgen.
vanochtend weer gecheckt en lag er weer een nieuwe laag in. maar nog niet zo dik.

ik heb eens rond gekeken naar verwarming draad die in de bak te leggen met Shelly er tussen met tempratuur sensor die te laten schaken bij koud weer.

mijn vraag is hebben meer mensen hier last van en wat kan je het beste er tegen doen?

ik gebruik mijn airco als hoofd verwarming het werkt prima tot dit soort momenten.... :X

ik heb een daikin 2MXM50 buiten unit met 2 binnen units
Wat bij mij geholpen heeft is 2 dingen:
1. 10 gaten extra boren onderin de behuizing zodat het water er uit kan lopen
2. 24/7 laten draaien.

Ik had een mega ijsplaat met enorme resonantie tot gevolg…. En nu “niks”…. Ideaal!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Je denkt serieus de natuurwetten te kunnen omzeilen?
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:20:
[...]

Dat klopt dus niet. Als je je verdiept in WP dan weet je dat je met een zeer lage compressor snelheid je Cop omhoog vliegt. Als jij uren aan het stampen bent met maximale compressorsnelheid heb je een extreem slechte Cop, lees waanzinnig verbruik. Voor je beeldvorming. Heel de dag hier op 20 graden en compressor loopt op 18. Nu opstoken naar 21 en hij draait op 46. Heel de dag zo'n 400Wh, nu 1000Wh om op te stoken en daar is hij op 60m2 wel even zoet mee. Zeker als ik van 18 graden zou moeten komen of bij sommige nog lager.
Dat klopt ook niet. Laatst kwamen hier wat serieuze metingen voorbij waaruit bleek dat zeer laag draaien niet goed voor de efficiency is. Er schijnt een ideaal gebied te zijn ergens tussen min en max. Jouw N=1 meting zegt alleen iets over jouw specifieke geval, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:49:
[...]

Ja klopt. Waarom denk je dat ik nu vandaag voor het eerst fulltime elektrisch aan het stoken ben :9

Kan mijn real time verbruik op het moment alleen niet lezen.... Als ik morgen zie dat ik onder de 15KwH ben gebleven, ben ik zeer tevreden.

Mag ik een noob vraag stellen? Is het verstandiger om de warmte vraag iets lager te zetten en de fanspeed omhoog, of andersom?
Oh een slimme stopcontact of metertje in de meterkast is echt een must have. Anders zie je niet wat dat dom ding zit te doen, #1 issue die we allemaal hebben is ruk soft/firmware.

Op de Vaillant ketel heb ik voor hybride opwarmen nu gewoon een limiet ingesteld. Min = max vermogen = 3.7 kW, demand max 55°. Voor badkamer, werk en slaapkamer 2 uurtjes in de ochtend is dat zat en kost maar 0.6 m3. Kon ik maar zoiets doen op die LG, max uitblaas temp x, vermogen y, en via HomeAssistant oid optoeren indien nodig, via een zooitje andere temperatuursensoren zoals al die Evohome radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:06:
[...]

[...]

Dat klopt ook niet. Laatst kwamen hier wat serieuze metingen voorbij waaruit bleek dat zeer laag draaien niet goed voor de efficiency is. Er schijnt een ideaal gebied te zijn ergens tussen min en max. Jouw N=1 meting zegt alleen iets over jouw specifieke geval, meer niet.
Ja natuurlijk. :? Daarom draaien L/W systemen ook het zuinigst met een lage aanvoer. Hoe lager de aanvoer, hoe hoger de Cop. En dat is met L/L niet anders. Ik meet hier al 4 jaar met Domotica en meten is weten. Waarom denk je dat met L/W afgifte vermogen key is om zuinig te kunnen draaien? Net als met L/L om de aanvoer laag te houden.

Verder maak ik een vergelijk tussen stoken met gas en L/L met hetzelfde comfort/kostenvergelijk en dan is uren draaien op volle bak niet meer goedkoper, zeker niet zuinig en niet comfortabel (vind ik). Dat heeft niets met natuurwetten te maken maar met de efficiency en werking van een warmtepomp.

Ja als ik hem 2 uur tot 4 uur per dag aanzet kost het me ook bijna niets. Schat 1 a 2 kWh. Maar dan had ik geen WP en stookte ik gewoon gas. Bijna net zo duur bij een fatsoenlijk ingeregeld systeem en veel comfortabeler dan L/L. Laat ik zonnepanelen buiten beschouwing want dat is de reden (zolang salderen er nog is) dat ik verwarm met L/L. Daar zit de winst met 550m3 oud verbruik aan gas. Ik verdien zonder zonnepanelen mijn systeem denk ik niet eens terug voordat het versleten is denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:56
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:54:
[...]

Kan ook komen omdat na enige uren de boel goed verzadigt warm is. Ik zie namelijk na een verhoging van 1 graad ook enige tijd jouw gedrag en dan wordt het stabiel.

NB: jouw verbruik is hoger dan het mijne met 24/7. Ik zit nu op 8,8 kWh met een Perfera 4,2. Vanaf 00.00 20 graden en vanaf 17.00 uur 21 graden op 60m2.
Interessant: ik heb een Stylish 4,2 in een ruimte van 60m2, dus even groot als jouw ruimte. Hier staat ie wel altijd op 21,5 graden ingesteld (van 06:30 uur tot 22:30 uur), misschien maakt die extra graad net het verschil? Of toch maar eens 24/7 gaan verwarmen ;)

Trouwens: je hebt niet toevallig vraagbesturing aanstaan?

[ Voor 4% gewijzigd door mathijsv op 04-12-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
mathijsv schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:18:
[...]

Interessant: ik heb een Stylish 4,2 in een ruimte van 60m2, dus even groot als jouw ruimte. Hier staat ie wel altijd op 21,5 graden ingesteld (van 06:30 uur tot 22:30 uur), misschien maakt die extra graad net het verschil? Of toch maar eens 24/7 gaan verwarmen ;)
Meten is weten. Vannacht minimaal verlagen naar 19 graden. gedurende dag 20, en vanaf 1500 uur eventueel 21. Waarom 15.00 uur? Relatief warm buiten is hogere Cop.

Ben benieuwd.

Zoals ik al hier boven ook meld. Dat opstoken kost veel energie.

NB: op dit moment zit ik op 11,5kWh. Jongen jongen wel €4,03 tegen nieuwe tarieven. *O* Drink er wel een biertje minder om in het cafe. :+

Ik gebruik nooit demand,stille modus etc. Niet nodig met 24/7 stoken want hij loopt altijd laag.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:04
Martin7182 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:06:
[...]

[...]

https://www.nrel.gov/docs/fy23osti/85081.pdf

Hier staat nog een test uitslag van een panasonic,daikin en fujitsu.

Daar staat dat de tussen 40%-60% load belasting het efficiënts is.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
redbullwaning schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:29:
[...]

https://www.nrel.gov/docs/fy23osti/85081.pdf

Hier staat nog een test uitslag van een panasonic,daikin en fujitsu.

Daar staat dat de tussen 40%-60% load belasting het efficiënts is.
Efficiency is dan wel wat anders dan laagste verbruik. Hij zal wellicht dan de meeste warmte uit de buitenlucht trekken maar hoe lager de compressor toert, hoe minder hij zal verbruiken. Ik laat hem echt zo min mogelijk op 50% lopen beneden want dan trekt hij denk ik zo'n 800 tot 1000watt. :X Ik zie liever 300/400watt met dit weer. ;)

Zal het stuk morgen eens lezen. Ga :Z

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 04-12-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
Dat demand control van Daikin werkt voor geen meter hier. Als ik hem uitzet trekt de 3MXM40N meer dan 2000 watt. Zet ik demand control op 100% trekt die amper 1000 watt.

Volgens mij is 100% de limiet die ook in de brochures staat (max opgenomen vermogen iets van 1200 watt). Als je demand control uitzet kan die blijkbaar de volledige fysieke capaciteit gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:34:
[...]

Efficiency is dan wel wat anders dan laagste verbruik. Hij zal wellicht dan de meeste warmte uit de buitenlucht trekken maar hoe lager de compressor toert, hoe minder hij zal verbruiken. Ik laat hem echt zo min mogelijk op 50% lopen beneden want dan trekt hij denk ik zo'n 800 tot 1000watt. :X Ik zie liever 300/400watt met dit weer. ;)

Zal het stuk morgen eens lezen. Ga :Z
Lees dan ook vooral de conclusie vanaf "However". Ik hem hem hieronder alvast gekopieerd. Efficiency = COP, laten we ons niet gaan verschuilen, je beweert telkens dat het je om de COP gaat.
Bedankt voor de link @redbullwaning
4. Discussion
As shown in Figure 3, for all heat pumps and temperatures studied, partial loading
at a certain level resulted in an increased COP compared to maximum thermal loading
(as indicated by the gap between the whiskers of the two series in the figure). This is
expected, because the size of the heat exchangers stays the same, which means at a lower
heat rate, the condensing and evaporating heat exchanger temperatures are closer to the
heat sink and source temperatures, respectively, which yields a lower temperature lift and
thus increases the COP. However, as seen in Figure 4, continuing to lower the thermal
load eventually starts resulting in a declining COP. This can be due to the electrical power
of the heat pump that is consumed by components other than the compressor (such as
fans) becoming larger in its relative value compared to the heat output rate of the heat
pump. This can also be due to the parasitic heat transfer within the heat pump (which
when operating has warm and cold components/environments close to each other, thus
resulting in heat transfer) becoming larger in its relative value compared to the heat output
rate of the heat pump. It can also be that the compressor itself might operate with a lower
efficiency at low speeds. Of course, it can be a combination of multiple effects, but verifying
any of them or investigating their relative contributions was beyond the scope of this study.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
7 graden oOo oOo oOo oOo oOo oOo oOo

demand gelijk terug naar 45% *O* *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Flatisa schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:44:
Dat demand control van Daikin werkt voor geen meter hier. Als ik hem uitzet trekt de 3MXM40N meer dan 2000 watt. Zet ik demand control op 100% trekt die amper 1000 watt.

Volgens mij is 100% de limiet die ook in de brochures staat (max opgenomen vermogen iets van 1200 watt). Als je demand control uitzet kan die blijkbaar de volledige fysieke capaciteit gebruiken.
hij piekt mogelijk hoger maar wat is het gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
xHEMANx schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:31:
[...]

Vergeleken met gas, maakt het niet uit of je 24/7 of adhoc stookt indd. Gas verliest het altijd qua kosten.

Ik vond het altijd wel lekker moet ik eerlijk zeggen, zonder sloffen door de huiskamer lopen, want die vloer die blijft maar koud met airco.
Maar daar is vloerisolatie voor aan te raden.. :)

Heb ik bij mij ook gedaan, de lelleke tegels van de vorige bewoners liggen er nog, maar ik krijg nu geen blauwe tenen meer als ik erop sta :+

Eerder moest je tot april eigenlijk wel schoenen o.i.d. dragen om geen ijspegels aan je benen te krijgen.

Gasten waren maar ongeveer een uurtje aan het spuiten met hun HFO PUR, mooi spul! :)

Mijn vloer warmt nu ook juist mooi mee op, ook boven, omdat ik de airco schuin naar beneden laat blazen. dus de warme lucht warmt de vloer op. Het voelt zels een beetje als vloerverwarming :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:39:
[...]

Heb ik bij mij ook gedaan, de lelleke tegels van de vorige bewoners liggen er nog, maar ik krijg nu geen blauwe tenen meer als ik erop sta :+

Eerder moest je tot april eigenlijk wel schoenen o.i.d. dragen om geen ijspegels aan je benen te krijgen.

Gasten waren maar ongeveer een uurtje aan het spuiten met hun HFO PUR, mooi spul! :)

Mijn vloer warmt nu ook juist mooi mee op, ook boven, omdat ik de airco schuin naar beneden laat blazen. dus de warme lucht warmt de vloer op. Het voelt zels een beetje als vloerverwarming :+
ja dat maakt wel een verschil.
hier dan bij een aanbouw de constuctie vloer en daarna ook nog de cementdek vloer op isolatsie gelegd en geen vloer verwarming ok mogelijk geen warme voeten maar ook zeker geen kouden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:39:
[...]

Dan hoop ik wel dat je kruipruimte kurkdroog is. Anders neemt dat schuim het vocht op als een spons :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Waar kan ik terecht met mijn vraag over het al dan niet overkill zijn van mijn toekomstige installatie ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:05:
[...]

Dan hoop ik wel dat je kruipruimte kurkdroog is. Anders neemt dat schuim het vocht op als een spons :o
Is gesloten schuim, wordt keihard en is dicht. (je hebt 2 verschillende types) die ik heb is wel duurder.

Het krijgt een soort glimmend laagje.

Maar goed dat je het opmerkt iig! Mijn kruipruimte is zomer en winter kurkdroog, dus dat zit wel goed. Is een betonvloer dus onderspuiten leek voor mij de beste optie. Ik heb zelf gedacht aan PIR platen er onder lijmen maar dat is veel te arbeidsintensief... Andere dingen met veel boren (folie achtige toepassingen) is niet aan te raden in beton :)

Ik begrijp ook niet in termen van energietransitie dat we niet meer als een malle huizen aan het isoleren zijn.

In mijn wijk staan 80% van de huizen er zo bij, daar kunnen een paar bedrijven gewoon een jaar lang aan een stuk dezelfde truukjes uitvoeren om alles op orde te krijgen. Dat kan nog veel energieverbruik schelen :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Faece schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:12:
Waar kan ik terecht met mijn vraag over het al dan niet overkill zijn van mijn toekomstige installatie ?
Als het gaat om een L/L WP kan dat hier in dit topic wel denk ik. Genoeg mensen zullen er wat van vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:12:
[...]
Andere dingen met veel boren (folie achtige toepassingen) is niet aan te raden in beton :) [...]
Het valt gelukkig wel mee hoeveel ze moeten boren om PIF omhoog te houden. Ook de diepte valt wel mee. Je gaat er niet in de bewapening van het beton komen.
Het zal denk ik wel liggen aan wat voor soort betonnen vloer je hebt. Wij hebben geen kanaalplaten, maar massieve betonnen platen op de begane grond. Er moest toch een auto op geparkeerd kunnen worden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Graag weer ontopic. Kruipruimte isolatie e.d. zijn andere topics voor in dit subforum.
Dit topic is voor de technische discussie over warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik heb een vraagje over de grootte van 3 buitenunits...
Faece in "Advies lucht/lucht warmtepomp voor een praktijk"

en kunnen jullie me een link geven naar hoe ik een warmteberekening kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het rust stroom verbruik van deze installatie:

Daikin 4MXM80A9 8,0 kw buitendeel,
1 x DaikinStylish 4,2 kw wit binnendeel,
3 x Daikin Perfera 2,5 kw

In rust verbruikt dit systeem 15W en regelmatig ook voor langere tijd 50W.
Wat is hij dan aan het doen?
Ik vind dat vrij veel, is hier wat aan te doen behalve de hoofdschakelaar omzetten?

(Gemeten met een Homewizard 1 fase dinrail meter)

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
Nou, de resultaten van gisteren zijn binnen en ik kan niet anders concluderen dat ik zeer positief verrast ben.

Ik heb gisteren in totaal 10,013 KwH verstookt wat neerkomt op 3,02 euro. Dat is inclusief alle overige elektriciteit wat ik gebruik op een dag. Zonder airco gebruik ik tussen de 3.5 en 4.5KwH per dag, dus netto heeft de airco ongeveer 6KwH verbruikt. Hij heeft van 11.30 tot 23.15 gedraaid, wisselend op 22c en 23c en fanspeed 2 of 3. Op een gegeven moment was het 20c in de woonkamer, heerlijk natuurlijk. Daar moet de cv behoorlijk aan trekken om dat de hele dag vast te houden.

Ik ben achteraf blij dat ik voor een 5Kw ben gegaan ipv 3.5Kw. De, in mijn eerste instantie overkill, komt nu goed van pas denk ik. Ik heb ook geen defrost gehad in die 12 uur. Dus lang verhaal kort, of ik nu per dag 7,65 met cv of 3,47 zonder cv maar met airco kwijt ben, dat scheelt nogal wat. En nu was het gisteren met 2c overag nog vrij koud ook voor Nederlandse begrippen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Tuurlijk wel. Het geluid, en de half open keuken helemaal aan de andere kant wordt niet zo warm als gehoopt. Maar goed, dit was pas dag 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
cautje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:11:
Goedemorgen,

Ik vind dat vrij veel, is hier wat aan te doen behalve de hoofdschakelaar omzetten?

Bedankt!
Is het niet zo dat het systeem altijd wat actief blijft zodat niet alles gaat vastvriezen ?
15w is nu ook de wereld niet lijkt me. dit zou mij nog geen 16 euro op een jaar kosten. Daarvoor wil ik niet aan het verbruik van mijn unit morrelen en kans hebben op breuk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Carterverwarming. Aan laten, anders kan olie te koud worden en mag de compressor niet starten. Hoort erbij, als je de hoofdschakelaar omzet moet je de unit niet aanzetten voordat het weer goed opgewarmd is.

Hier kost het 20W x 24h = 0.5 kWh per dag, of 15 cent. Maar dat ding bespaart me €4 per dag aan stookkosten dus hij verdient het ruim terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Goedemorgen,

Bedankt!
Volgens mij is die 10-15W vrij normaal. Doet mijn unit ook, zijn denk ik de wifi units en wat ander grut.. Ik ben het met je eens dat het best wat is.

Maar ja, als je kijkt wat dan een winterdag zoals afgelopen week aan verbruik oplevert (20kWh) :$

Structureel uitschakelen lijkt me niet goed voor je systeem. Maar wellicht kan iemand dat hier onderbouwen?

Gisteren heb ik de mijne wel even van de stroom gehaald. Heb nog geen goed stopcontact waar hij de meterkast binnen komt, dus nu ergens anders vandaan met verlengkabel. Als je hem van de stroom haalt, in elk geval met de Emura units die ik heb, gaat ie open/dicht kalibreren. (dus alle units gaan open en daarna dicht)

Maar ik kreeg wel stroom, of ja hij kietelde enorm (bij de buiten unit). Het stopcontact waar hij afgelopen paar dagen in zat was blijkbaar niet geaard (was wel een geaard stopcontact, vlak boven de meterkast) maar aarding niet aangesloten. Zo zie je maar weer, goed controleren wat beunhazen in een oud huis (kunnen) hebben verknutseld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:49:
[...]

Lees dan ook vooral de conclusie vanaf "However". Ik hem hem hieronder alvast gekopieerd. Efficiency = COP, laten we ons niet gaan verschuilen, je beweert telkens dat het je om de COP gaat.
Bedankt voor de link @redbullwaning

[...]
Helaas kunnen wij niet meten met een Kamstrupp en een kwh meter maar denk dat deze post, en zo vele in L/W veel duidelijk maken wat betreft COP en lage aanvoer temperatuur = lage compressorsnelheid van een WP doet of dat nu L/L of L/W is.

Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Rest my case want wat je hier ook schrijft, mensen blijven hier vol gas knallen met een WP en roepen dan dat het zuinig is. Ja vast goedkoper dan met gas, maar niet zuinig zoals je met een WP eigenlijk behoort te stoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:37:
[...]

Helaas kunnen wij niet meten met een Kamstrupp en een kwh meter maar denk dat deze post, en zo vele in L/W veel duidelijk maken wat betreft COP en lage aanvoer temperatuur = lage compressorsnelheid van een WP doet of dat nu L/L of L/W is.

Rest my case want wat je hier ook schrijft, mensen blijven hier vol gas knallen met een WP en roepen dan dat het zuinig is. Ja vast goedkoper dan met gas, maar niet zuinig zoals je met een WP eigenlijk behoort te stoken.
Ho eens even, er zit een groot gat tussen stookpauzes in de nacht en "vol gas". Ik verwarm na een 8 uur lange pauze nog steeds maar met 700W van de 2800W, dus 25% power level en dat zakt dan later terug tot 4-500W. Ondertussen is mijn verbruik wel 40% gezakt van 16+ kWh naar 10 kWh per dag.

Voor mensen met voldoende capaciteit is nachtverlaging of gewoon helemaal uit een prima optie, en uit bij afwezigheid scheelt ook enorm, maar met thuiswerken is dat n.v.t. en stook ik gewoon tussen 0800-0000.

Tuurlijk als je een te kleine unit hebt wil je 24/7 verwarmen, anders gaat die van defrost naar defrost door tekort aan capaciteit. Bij voldoende capaciteit bij strenge vorst, nachttemperatuur van -7 of lager, heb je bij -2 .. +2 helemaal geen 24 uren per dag nodig om het binnen warm te houden. Mijne kan makkelijk 2 kW verbruiken, dat is 48 kWh/dag en ik gebruik er nu 10 kWh van en 16 kWh toen hij in de nacht ook draaide.

Als dat andersom was zou ik 24/7 draaien maar het verschil is veel te groot voor meetfout, afgelopen dinsdag - vrijdag 4x 16 kWh, dan geswitched naar nacht uit en 3x 10 kWh van zaterdag, zondag en maandag. Dat is 625W gemiddeld x 16 uur, en 8 uur 0W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:50:
[...]

Ho eens even, er zit een groot gat tussen stookpauzes in de nacht en "vol gas". Ik verwarm na een 8 uur lange pauze nog steeds maar met 700W van de 2800W, dus 25% power level en dat zakt dan later terug tot 4-500W. Ondertussen is mijn verbruik wel 40% gezakt van 16+ kWh naar 10 kWh per dag.

Voor mensen met voldoende capaciteit is nachtverlaging of gewoon helemaal uit een prima optie, en uit bij afwezigheid scheelt ook enorm, maar met thuiswerken is dat n.v.t. en stook ik gewoon tussen 0800-0000.

Tuurlijk als je een te kleine unit hebt wil je 24/7 verwarmen, anders gaat die van defrost naar defrost door tekort aan capaciteit. Bij voldoende capaciteit bij strenge vorst, nachttemperatuur van -7 of lager, heb je bij -2 .. +2 helemaal geen 24 uren per dag nodig om het binnen warm te houden. Mijne kan makkelijk 2 kW verbruiken, dat is 48 kWh/dag en ik gebruik er nu 10 kWh van en 16 kWh toen hij in de nacht ook draaide.

Als dat andersom was zou ik 24/7 draaien maar het verschil is veel te groot voor meetfout, afgelopen dinsdag - vrijdag 4x 16 kWh, dan geswitched naar nacht uit en 3x 10 kWh van zaterdag, zondag en maandag. Dat is 625W gemiddeld x 16 uur, en 8 uur 0W.
Hoe stel jij je unit bij de start in voor ad-hoc om het redelijk snel op temperatuur te krijgen, en hoe als het eenmaal op temperatuur is? Gebruik je de auto stand dan? Want met deze temperaturen moet ik van 16.5c komen sochtends.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 05-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd ivm zinloos.

[ Voor 97% gewijzigd door Sjamo op 05-12-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Sjamo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:06:
[...]

Wanneer je je punt wil maken heb je het vaak over anderen in dit topic die knallen en voluit gaan en weet ik veel wat, en dat schaar je dan onder ad hoc verwarmen. Dat zonder voorbeelden te noemen. En wanneer dat onderuit gehaald wordt schakel je over naar comfort, hoe weinig 24/7 verwarmen maar kost en dat jij het in jouw situatie veel fijner vindt. Dat lijken mij niet echt meetbare resultaten.

Wie schrijft er voor hoe je "hoort" te verwarmen met een warmtepomp? Ligt dat niet ook gedeeltelijk of voornamelijk aan het afgifte-systeem? Als hoog op verwarmen zo slecht is, waarom heeft oa mhi dan een speciale functie precies daarvoor, standaard op de afstandbediening?

Ik ben zo iemand die vaak ad hoc verwarmt maar mijn situatie is de jouwe niet. Mijn installatie is dusdanig dat ik doorgaans een "fors" temperatuurverschil snel en zuinig overbrug. Voor een fractie van het verbruik dat ik kwijt zou zijn geweest als ik de hele nacht (8-16 uur) zou hebben verwarmd).

Ik denk dat je mensen die ad hoc verwarmen verwart met mensen die te weinig capaciteit hebben op hun airco, waardoor ze zelfs met maximaal draaien niet op temperatuur komen en zelfs nauwelijks of niet blijven. Dat is heel wat anders. Ik kan me voorstellen dat een warmtepomp niet zuinig draait wanneer hij continu tot vol vermogen wordt gepusht. Maar dat zijn 2 volstrekt verschillende dingen.
Denk niet dat het veel verschilt op vol gas lopen, zoals @flippy ook al vaak aangaf. Heb nu afgelopen week verschillende keren 24/7 gedraaid. Andere keren niet, bv afgelopen vrijdag. Toen wel zodra ik opstond meteen de beneden unit maximaal aangezet op POWERFUL, boven ook mee verwarmen. Uiteindelijk die dag precies even veel stroom verbruikt.

Ik denk dat als je weinig thuis bent en op vraag verwarmt, de gemiddelde temp in je huis lager zal zijn (irrelevant als je er zelf niet bent) - maar je wel met minder kWh kan stoken!

Als je een ruimte hebt die snel op temperatuur is, en je huis blijft voor de rest van de dag >15°C als je er niet bent, is het prima. Met een AC lijkt me dat wel te doen dat dat goedkoper is dan 24/7 op 19-20°C en wel omdat de (warme) lucht je warmteoverdragend medium is.

Normaal met vloerverwarming is dit water, of met radiatoren - dus er zit wat vertraging in. Maar warme lucht (dus AC), mits met een juist gedimensioneerde unit, zou zo een warme ruimte moeten leveren! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:37:
[...]

Jammer dat je het zo probeert te draaien om je gelijk te halen. Uit het onderzoekt blijkt dat er een "sweet spot" is ergens in het midden tussen min en max. Lage aanvoertemperatuur is idd. goed, maar minimaal laag is niet goed omdat andere factoren dan de overhand krijgen. Het staat allemaal in het gelinkte document. Verder kan het nog steeds zo zijn dat jouw systeem hiervan afwijkt, maar verkondig dat a.u.b. dan niet als algemeenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:50:
[...]

Mijn unit is niet te klein, en ja ik krijg het gewoon warm met adhoc stoken....altijd, maar dan zonder comfort vergelijkbaar met HR Ketel. Ik ga niet een 2 of 3 uren in een orkaan zitten, in een kamer waar de lucht warm is maar de massa niet dus het gewoon niet lekker aanvoelt. Ik maak een vergelijk met comfort van een HR Ketel, zonder herrie aan mijn hoofd, alles door gewarmd en dat zuinig bereiken en dat afgezet tegen kosten van stoken van gas.

Ergste van alles is dat het met een laag gasverbruik dan ook nog eens weinig scheelt met een goed ingeregeld CV systeem. Afgelopen week bij mensen waar ik de cv heb getuned en die geen zonnepanelen hebben net als ik. Moet ik hybride of een L/L hangen vroegen ze met 800m3 verbruik totaal zal 500m3 gas zijn? Niet doen, verdien je veel te langzaam terug en je hebt niet het comfort van een HR Ketel. Ik stook alleen maar met L/L omdat ik zonnepanelen heb. Anders ging gewoon de ketel hier weer aan vanwege de minimale besparing, of ik nu adhoc stook of 24/7. Adhoc scheelt me met vorst maar zo'n 3 kWh. Vannacht heb ik maar 1,5 kWh verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:11:
[...]

Jammer dat je het zo probeert te draaien om je gelijk te halen. Uit het onderzoekt blijkt dat er een "sweet spot" is ergens in het midden tussen min en max. Lage aanvoertemperatuur is idd. goed, maar minimaal laag is niet goed omdat andere factoren dan de overhand krijgen. Het staat allemaal in het gelinkte document. Verder kan het nog steeds zo zijn dat jouw systeem hiervan afwijkt, maar verkondig dat a.u.b. dan niet als algemeenheid
Meten is weten en dat kunnen ze in L/W een stuk beter dan hier. Ik heb niet gelijk, een heel topic daar heeft gelijk. Jammer dat jij dat niet kan hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elektriekert
*knip*, volgende keer een topicreport indienen a.u.b.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:17:
[...]

Meten is weten en dat kunnen ze in L/W een stuk beter dan hier. Ik heb niet gelijk, een heel topic daar heeft gelijk. Jammer dat jij dat niet kan hebben.
Is ook wel iets lastiger te meten, de L/W pompen geven zelf ook meer data af, o.a. ook het actueel afgegeven vermogen. Ik heb dat nog niet kunnen vinden, verder ga ik niet al te veel aan mijn unit meten, mensen kijken me al eens vreemd aan _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.

De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.

Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan. :)
Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
*knip*, hier hebben we de topicreport-functionaliteit voor.

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2023 08:56 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
DutchOwnage schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:06:
[...]

Hoe stel jij je unit bij de start in voor ad-hoc om het redelijk snel op temperatuur te krijgen, en hoe als het eenmaal op temperatuur is? Gebruik je de auto stand dan? Want met deze temperaturen moet ik van 16.5c komen sochtends.
Max fan, blaast recht uit over plafond en niet naar beneden, temperatuur starten met iets boven ruimtetemperatuur, dus voor jou misschien 17 of 18 proberen. Binnen no time moet ik dat wel verhogen anders gaat hij in standby. Hij staat nu op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlaRqGH7huGI1TzzhL1vD_1ugFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4qZA6sdzyUOCZAogxy8m9OC0.png?f=user_large

Bij het raam op vloerniveau meet de Evohome radiatorknop 20.8°C, dus mijn plafond is wel meer opgewarmd; maar dat is niet anders dan toen er 55°C water door de radiator stroomde, dat luchtstroom is ook heter dan lucht op de vloer, +4 graden is prima.

Max fan en zo hoog mogelijk om luchtstroom niet te voelen voor comfort, maar dat werkt misschien alleen bij goed geïsoleerde huizen. Een vloerventilator die omhoog is gericht helpt om enorm snel op te warmen, mocht je haast hebben, de unit merkt dan dat je 22 graden wilt hebben en het is nu kouder en toert zelf op.

Bij afwezigheid (dus als er niemand beneden is) is 45 graden schuin naar beneden uitblazen wel efficiënter, dat verdeelt de warmte sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:31:
[...]

Max fan, blaast recht uit over plafond en niet naar beneden, temperatuur starten met iets boven ruimtetemperatuur, dus voor jou misschien 17 of 18 proberen. Binnen no time moet ik dat wel verhogen anders gaat hij in standby. Hij staat nu op:

[Afbeelding]

Bij het raam op vloerniveau meet de Evohome radiatorknop 20.8°C, dus mijn plafond is wel meer opgewarmd; maar dat is niet anders dan toen er 55°C water door de radiator stroomde, dat luchtstroom is ook heter dan lucht op de vloer, +4 graden is prima.

Max fan en zo hoog mogelijk om luchtstroom niet te voelen voor comfort, maar dat werkt misschien alleen bij goed geïsoleerde huizen. Een vloerventilator die omhoog is gericht helpt om enorm snel op te warmen, mocht je haast hebben, de unit merkt dan dat je 22 graden wilt hebben en het is nu kouder en toert zelf op.

Bij afwezigheid (dus als er niemand beneden is) is 45 graden schuin naar beneden uitblazen wel efficiënter, dat verdeelt de warmte sneller.
Dank je wel, hier kan ik zeker wat mee. Sorry voor de vragen, maar ben even op zoek naar wat tips en tricks. Zo heb ik hem dus altijd recht naar beneden laten blazen, nu weet ik dat ik dat iets anders aan moet pakken. Maar eenmaal op temperatuur is recht naar beneden wel aan te raden, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door DutchOwnage op 05-12-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:15:
[...]

Mijn unit is niet te klein, en ja ik krijg het gewoon warm met adhoc stoken....altijd, maar dan zonder comfort vergelijkbaar met HR Ketel. Ik ga niet een 2 of 3 uren in een orkaan zitten, in een kamer waar de lucht warm is maar de massa niet dus het gewoon niet lekker aanvoelt. Ik maak een vergelijk met comfort van een HR Ketel, zonder herrie aan mijn hoofd, alles door gewarmd en dat zuinig bereiken en dat afgezet tegen kosten van stoken van gas.

Ergste van alles is dat het met een laag gasverbruik dan ook nog eens weinig scheelt met een goed ingeregeld CV systeem. Afgelopen week bij mensen waar ik de cv heb getuned en die geen zonnepanelen hebben net als ik. Moet ik hybride of een L/L hangen vroegen ze met 800m3 verbruik totaal zal 500m3 gas zijn? Niet doen, verdien je veel te langzaam terug en je hebt niet het comfort van een HR Ketel. Ik stook alleen maar met L/L omdat ik zonnepanelen heb. Anders ging gewoon de ketel hier weer aan vanwege de minimale besparing, of ik nu adhoc stook of 24/7. Adhoc scheelt me met vorst maar zo'n 3 kWh. Vannacht heb ik maar 1,5 kWh verstookt.
Laat eens de berekening zien waaruit dat blijkt.
De verschillen worden volgend jaar nog groter als er 10 cent bij gas opkomt en 3-5cent vermindering op stroom (belasting).

Comfort is niet hetzelfde dat klopt want je gaat van stralingswarmte vanuit meerdere punten laag aan de vloer naar één punt aan het plafond met convectiewarmte op een meestal onhandige plek voor verwarmen.

Moet zeggen dat vloerverwarming(bijverwarming) en een L/L WP wel een zeer goede combo is, de laatste 2C til je op met L/L WP zodat er niet onnodig veel verwarmd hoeft worden met gas.

Ik heb een winter volledig met L/L WP gedaan, de besparing was wel veel maar doe dat niet nog een keer, hier gaat savonds de vloerverwarming op gas erbij aan(kost maar 0,3m3 gas per avond), betreft een droogbouwsysteem.

Een vloer van 18c is mij te koud, wordt opgewarmd naar 23c.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 14:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DutchOwnage schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:45:
[...]

Dank je wel, hier kan ik zeker wat mee. Sorry voor de vragen, maar ben even op zoek naar wat tips en tricks. Zo heb ik hem dus altijd recht naar beneden laten blazen, nu weet ik dat ik dat iets anders aan moet pakken. Maar eenmaal op temperatuur is recht naar beneden wel aan te raden, toch?
Recht naar beneden werkt echt niet voor mij, dan blijft de warmte vlak voor de unit hangen en denkt hij dat de hele kamer al warm is. Met recht vooruit over plafond voel ik de luchtstroom op die hoogte aan de andere kant van de kamer nog krachtig, dan blijft het wel hoog maar is wel door de hele woonkamer verspreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yziucH2dtSUeQ-VcsiCOPgOPI7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qGMykspCMTbobdqwE4Dbfvzo.png?f=fotoalbum_large

Vroeger: rood, radiator (en hele kleintje in de keuken) die lucht naar plafond stuurt en dan opzij de kamer in.
Nu: oranje, nog steeds lucht vlak over plafond en horizontaal op uitblazen rechts gezet.

Beide gevallen nul tocht, enige "nadeel" is dat je dat apparaat op 22 graden moet zetten. Lijkt hoog, tot je bedenkt dat de CV gewoon 50+ graden water gebruikt. Boeit niet, is nog steeds goedkoop.

Bij afwezigheid: 45 graden omlaag. Dan komt lucht nog steeds aan de andere kant van de kamer maar wel tot op vloerhoogte. Brengt de kamer heel snel op temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
[...]

Ik lurk meer dan ik post, maar deze tip van jouw las ik ook ergens in een ander topic. (Weet niet meer waar) Op basis daarvan heb ik een vloerventilator aangeschaft. Maar ik kan bevestigen dat dit uitstekend werkt. :) d:)b Heb zelf een MHI SRC35ZS hangen (woonkamer) en nu een stille vloerventilator op stand 1 omhoog in de hoek geplaatst naast de airco.

Ik krijg het hier nu lekker egaal warm rond de 21-21.5 graden. Unit heb ik momenteel staan op:

Silent
3d auto
Fan stand 2
21 graden

Verbruik airco beneden hou ik ook mooi binnen de perken. Ik stook 24 uur per dag en laat hem gewoon op deze stand staan. (ongeveer14kw per dag met deze kou) En nauwelijks defrosts. :) Ochtends ook lekker warm, wat een comfort. :P

[ Voor 0% gewijzigd door Snowman op 05-12-2023 14:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:12:
[...]

Recht naar beneden werkt echt niet voor mij, dan blijft de warmte vlak voor de unit hangen en denkt hij dat de hele kamer al warm is. Met recht vooruit over plafond voel ik de luchtstroom op die hoogte aan de andere kant van de kamer nog krachtig, dan blijft het wel hoog maar is wel door de hele woonkamer verspreid.

[Afbeelding]

Vroeger: rood, radiator (en hele kleintje in de keuken) die lucht naar plafond stuurt en dan opzij de kamer in.
Nu: oranje, nog steeds lucht vlak over plafond en horizontaal op uitblazen rechts gezet.

Beide gevallen nul tocht, enige "nadeel" is dat je dat apparaat op 22 graden moet zetten. Lijkt hoog, tot je bedenkt dat de CV gewoon 50+ graden water gebruikt. Boeit niet, is nog steeds goedkoop.

Bij afwezigheid: 45 graden omlaag. Dan komt lucht nog steeds aan de andere kant van de kamer maar wel tot op vloerhoogte. Brengt de kamer heel snel op temperatuur.
Super interessant, bedankt voor de uitleg. Heb nog genoeg te experimenteren zie ik, komt goed d:)b

Waarschijnlijk ook eens op zoek naar een vloerventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:28:
Dit ziet er ook wel vaag uit ja. Ik heb als ik hem aan heb staan beide units aan, boven op 19,5, beneden op 22°C. Boven gaat hij af en toe aan, dus dan loopt het vermogen op naar 1,5-1,8kW. (schatting, heb nog andere apparatuur meedraaien). Met 1 unit aan, die in de woonkamer gaat ie naar ca. 650-700W uiteindelijk. Als er boven weer vraag is, gaat de compressor harder draaien en uiteindelijk weer langzamer.
Even een update over ons saga. Bijna 3 weken geleden is een monteur van Daikin NL langs geweest. Hij heeft bijna 3 uur lang onze installatie uitgelezen met een datalogger die aan de buitenunit hing. De monteur kon ter plekke geen uitspraken doen over de data. Hij zag wel dat de unit 25% meer energie verbruikt dan in het slechts mogelijke geval zou mogen volgens de datasheet. De data zou opgestuurd worden naar Daikin België. Zij zouden de data analyseren en vervolgstappen definiëren.

Ons probleem is inmiddels erger geworden; sinds afgelopen Donderdag doet de bewuste buitenunit helemaal niets meer. Storingscode EA geeft de app (en afstandsbediening) aan. EA komt neer op storing in/met de 4-wegklep. We zitten nu dus letterlijk in de kou want dit is onze hoofdverwarming.

Tot op heden hebben we nog niets vernomen van Daikin NL of België. Mijn installateur heeft gisteren gebeld met de vraag voor een update, maar er was nog geen nieuws.

Ik heb er iig flink de P in. Wellicht had ik toch beter een Haier systeem kunnen kopen; dan had ik voor hetzelfde geld 2x een soortgelijk systeem kunnen kopen waarvan 1tje op reserve voor onderdelen.... dan zaten we er in ieder geval nu warmpjes bij.
Team-RiNo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:57:
Daikin doet geen support in Nederland dus het is op zich niet zo gek dat ze niet reageren.
Sorry, dat snap ik niet :? Daikin NL heeft een hele pagina met telefoonnummers en mail adressen voor support in Nederland, van onderdelen tot serviceplanning tot marketing: https://www.daikin.nl/nl_nl/contact.html

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:17:
[...]

Appels en peren. Allbei ok. Heb je het document al gelezen? Dit is het L/L topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:02:
[...]

Even een update over ons saga. Bijna 3 weken geleden is een monteur van Daikin NL langs geweest. Hij heeft bijna 3 uur lang onze installatie uitgelezen met een datalogger die aan de buitenunit hing. De monteur kon ter plekke geen uitspraken doen over de data. Hij zag wel dat de unit 25% meer energie verbruikt dan in het slechts mogelijke geval zou mogen volgens de datasheet. De data zou opgestuurd worden naar Daikin België. Zij zouden de data analyseren en vervolgstappen definiëren.

Ons probleem is inmiddels erger geworden; sinds afgelopen Donderdag doet de bewuste buitenunit helemaal niets meer. Storingscode EA geeft de app (en afstandsbediening) aan. EA komt neer op storing in/met de 4-wegklep. We zitten nu dus letterlijk in de kou want dit is onze hoofdverwarming.

Tot op heden hebben we nog niets vernomen van Daikin NL of België. Mijn installateur heeft gisteren gebeld met de vraag voor een update, maar er was nog geen nieuws.

Ik heb er iig flink de P in. Wellicht had ik toch beter een Haier systeem kunnen kopen; dan had ik voor hetzelfde geld 2x een soortgelijk systeem kunnen kopen waarvan 1tje op reserve voor onderdelen.... dan zaten we er in ieder geval nu warmpjes bij.

[...]

Sorry, dat snap ik niet :? Daikin NL heeft een hele pagina met telefoonnummers en mail adressen voor support in Nederland, van onderdelen tot serviceplanning tot marketing: https://www.daikin.nl/nl_nl/contact.html
Waar zit je ergens in het land?

LP-installaties hier in Zetten praatte alsof ze geregeld contact hebben met Daikin. Misschien kan je via een andere installateur meer helderheid krijgen?

Daikin regelt het via derde partijen, ik kan het begrijpen - dat is een keus van hen. Maar dat je installateur je nu in de kou laat zitten; vind ik wel erg tragisch...

Ik heb zelf nu mijn L/L als hoofdverwarming, maar omdat ik voor SWW nog geen oplossing heb zit de CV er nog als backup, dat houd ik voorlopig nog wel zo denk ik. Sowieso moet ik het nog gaan zien met extreme koude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:56
[...]

Dit klinkt interessant en wil ik ook gaan proberen.

Heb je een tip voor plaatsing van de ventilator? Juist dichtbij de airco, of verder weg? Bij ons zou hij prima naast de ac kunnen, maar dan gaat deze dus wel koudere lucht opnemen. Is dat wel gewenst?

Heb je ook een ventilator die je aan zou raden? Voor de WAF is het belangrijk dat hij weinig geluid maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fritso op 05-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 18:01
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:08:
[...]

De verschillen worden volgend jaar nog groter als er 10 cent bij gas opkomt en 3-5cent vermindering op stroom (belasting).

Comfort is niet hetzelfde dat klopt want je gaat van stralingswarmte vanuit meerdere punten laag aan de vloer naar één punt aan het plafond met convectiewarmte op een meestal onhandige plek voor verwarmen.

Moet zeggen dat vloerverwarming(bijverwarming) en een L/L WP wel een zeer goede combo is, de laatste 2C til je op met L/L WP zodat er niet onnodig veel verwarmd hoeft worden met gas.

Ik heb een winter volledig met L/L WP gedaan, de besparing was wel veel maar doe dat niet nog een keer, hier gaat savonds de vloerverwarming op gas erbij aan(kost maar 0,3m3 gas per avond), betreft een droogbouwsysteem.

Mag ik vragen hoe jij dat dan instel die cv thermostaat icm de airco want ik krijg dat niet goed werkend aangezien ik de cv hoger moet zetten dan setpoint vd airco.
Hier stook ik dan al snel 0.5 m3 gas erdoorheen.
De cv installatie is ook al in de laagste stand gezet qua vermogen.
Kan natuurlijk idd zijn dat mijn vloer eerst vlink moet opwarmen.
Want start jij met de vv of begin je met de airco op te warmen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.

De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.

Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan. :)
Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.
Omdat ik dezelfde unit als jij heb. Even gekeken. Maar de lengte betreft die naar de unit. Niet heen en terug.

Of lees ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD7pDxKSxjYTMvTytNqEhecNRgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz6FYVIObPvqZNzxx2SaP2ek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNRM1m-JExFpVySgHRFK9nth2MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSmJeCzCinr5OpnAbeE4ScWM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wortel87 op 05-12-2023 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
merlin1201 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dat dan instel die cv thermostaat icm de airco want ik krijg dat niet goed werkend aangezien ik de cv hoger moet zetten dan setpoint vd airco.
Hier stook ik dan al snel 0.5 m3 gas erdoorheen.
De cv installatie is ook al in de laagste stand gezet qua vermogen.
Kan natuurlijk idd zijn dat mijn vloer eerst vlink moet opwarmen.
Want start jij met de vv of begin je met de airco op te warmen.
De L/L WP staat al een paar uur van tevoren aan zodat de lucht kan opwarmen, naarmate ik de vloerverwarming inschakel schaalt de airco vanzelf terug.

Ik heb droogbouw vloerverwarming, de CV ketel thermonstaat is ook modulerend.(Opentherm ipv aan/uit).
Ketel maximaal vermogen staat op minimaal en watertemp 35c aanvoer.

Beide thermonstaten zet ik op dezelfde kamertemperatuur, de vloerverwarming laat je NIET doorverwarmen tot 40c water want dan is het hoofdverwarming.

De vloerverwarming is alleen aan tijdens aanwezigheid gezien die al binnen 15 minuten goed warm is.

Ik verwarm geen blok beton, vanwege de aanwezige LT verdeler blijft de retourtemp zeer laag gezien die niet bij mengt, maximaal redement van de ketel, deltaT 10c.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 18:01
mr_evil08 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:07:
[...]

De L/L WP staat al een paar uur van tevoren aan zodat de lucht kan opwarmen, naarmate ik de vloerverwarming inschakel schaalt de airco vanzelf terug.

Ik heb droogbouw vloerverwarming, de CV ketel thermonstaat is ook modulerend.(Opentherm ipv aan/uit).
Ketel maximaal vermogen staat op minimaal en watertemp op van ketel op 35c aanvoer, hangt een LT verdeler aan die dus niet aan mengen doet.

Beide thermonstaten zet ik op dezelfde kamertemperatuur, de vloerverwarming laat je NIET doorverwarmen tot 40c water want dan is het hoofdverwarming.

De vloerverwarming is alleen aan tijdens aanwezigheid gezien die al binnen 15 minuten goed warm is.

Ik verwarm geen blok beton, en vanwege LT verdeler blijft de retourtemp mooi laag waardoor maximaal redement krijg van de ketel.
Ik heb nog een HT verdeler dus de temperatuur van de CV staat op 75 graden. Deze kan ik verlagen naar 35/40 graden want de radiatoren worden niet verwarmd momenteel. Ik heb een modulerende cv dus ik ga eens kijken wat er gebeurt. ik meet de huiskamer temp al met mijn tado wat ok over had geeinstallerd dus kan ik die temperaturen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 05-12-2023 16:26 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:02:
Dat is dan redelijk nieuw want dat was nooit zo iig. In dat geval zou je verwachten dat ze e.e.a. beter afhandelen inderdaad.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Fritso schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
[...]

Dit klinkt interessant en wil ik ook gaan proberen.

Heb je een tip voor plaatsing van de ventilator? Juist dichtbij de airco, of verder weg? Bij ons zou hij prima naast de ac kunnen, maar dan gaat deze dus wel koudere lucht opnemen. Is dat wel gewenst?

Heb je ook een ventilator die je aan zou raden? Voor de WAF is het belangrijk dat hij weinig geluid maakt.
Dat is erg trial and error. Je wilt juist dat de airco koude lucht krijgt en opwarmt, dat is goed voor lagere uitblaastemperatuur en dus hogere COP. Maar waar precies is altijd de vraag.

Ik vind de vloerventilatoren helaas vrij snel al luid, ik ben eraan gewend maar heb dus nog geen 1 waarvan ik zeg - deze is echt goed. Deze heb ik:

Woozoo PCF-HE18 - niet heel veel airflow. Geluid is okay op zachtjes. Wel lekker klein en handig met plaatsen, en luchtstroom is goed richtbaar en blijft bij elkaar.

Bestron DFA40 - Holy shit sterk, maar de moertjes om te richten moet je af en toe aandraaien, trilt zichzelf los. Luid natuurlijk, maar dat luchtstroom is extreem. Je hoort de motor niet, alleen ruis van wind. Deze is ongebruikt, te overkill. Het droogt de was super snel.

Honeywell HT900E - grote broer van de Woozoo, is luider en sterker. Had hem stiller verwacht helaas maar doet het goed, gehouden voor als de TV aan staat / afwezig, dan hoor je hem toch niet echt.

Mijn hal en werkkamer boven / vide is onverwarmd, de fans helpen om lucht rond te sturen om te zorgen dat het overal beetje warm blijft. Dat lukt aardig, met zachtjes blazen is er 1-2 graden verschil tussen verwarmde kamer en onverwarmde hal. Trui aan en 20ish graden is prima, anders wordt het te heet in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 143% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:29:
[...]

Waar zit je ergens in het land?

LP-installaties hier in Zetten praatte alsof ze geregeld contact hebben met Daikin. Misschien kan je via een andere installateur meer helderheid krijgen?

Daikin regelt het via derde partijen, ik kan het begrijpen - dat is een keus van hen. Maar dat je installateur je nu in de kou laat zitten; vind ik wel erg tragisch...

Ik heb zelf nu mijn L/L als hoofdverwarming, maar omdat ik voor SWW nog geen oplossing heb zit de CV er nog als backup, dat houd ik voorlopig nog wel zo denk ik. Sowieso moet ik het nog gaan zien met extreme koude!
Ik zit in het zuiden van het land. Installateur doet z'n best maar is te afwachtend naar mijn idee. Wellicht dat hij zich wilt bewijzen of te trots is om hulp in te schakelen maar dat hoeft niet. Iig bedankt voor het meedenken :)

Maar, als je het over de duivel hebt, Daikin NL heeft zojuist gebeld. De monteur die onze case moest beoordelen was al 3 weken ziek dus was er niks mee gebeurd. Ze hadden de case nu door iemand anders laten beoordelen en het resultaat was; 'we weten het niet, we willen opnieuw langskomen voor meer metingen. We hebben tijd in de 3e week van Januari'. Ronduit schandalig, echt waar. 0 compassie en ik moest maar geduld hebben; 'u bent niet de enige met problemen'. Dat zegt denk ik genoeg, nooit meer een Daikin voor mij.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:08:
[...]

Vraagje over je vloer: die droogbouw vloer was uitgerekend als hoofd of bij verwarming?
Welk type en merk gebruik je?
jij bent er tevreden over om even wat warmte erin te knallen in kortetijd, inplaats van ingefreesd en 3 uur stoken voordat je wat voelt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:39

mdeiman

Projet 45

Bij mijn kanaalairco is de lucht uit de kruipruimte de aanvoerlucht. Is het verstandig die aanvoerlucht zo hoog mogelijk te krijgen door bijvoorbeeld de kruipruimte te verkleinen?

Kruipruimte staat in verbinding met de woonkamer middels roosters in de vloer.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:
[...]

Ik zit in het zuiden van het land. Installateur doet z'n best maar is te afwachtend naar mijn idee. Wellicht dat hij zich wilt bewijzen of te trots is om hulp in te schakelen maar dat hoeft niet. Iig bedankt voor het meedenken :)

Maar, als je het over de duivel hebt, Daikin NL heeft zojuist gebeld. De monteur die onze case moest beoordelen was al 3 weken ziek dus was er niks mee gebeurd. Ze hadden de case nu door iemand anders laten beoordelen en het resultaat was; 'we weten het niet, we willen opnieuw langskomen voor meer metingen. We hebben tijd in de 3e week van Januari'. Ronduit schandalig, echt waar. 0 compassie en ik moest maar geduld hebben; 'u bent niet de enige met problemen'. Dat zegt denk ik genoeg, nooit meer een Daikin voor mij.
Moet zeggen dat ik tot nu toe geen slechte ervaring heb met daikin. Of mijn installateur.

1x print stuk in binnendeel. Installateur is deze redelijk snel komen vervangen.

1x fluitend geluid buiten unit op een bepaald toerental bij het koelen. Is daikin zelf voor geweest. Nieuwe buiten unit gekregen waar de monteur van daikin zelf ook bij was. (Dit heeft overigens wel een tijdje geduurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik zou niet op 1 unit kunnen vertrouwen voor verwarmen... Met de CV heb ik een serviceabonnement waar ze volgende dag gewoon hier zijn met onderdelen, en vervangende ketel kan ik 6 van de 7 dagen direct ophalen bij Warmteservice. Met L/W zijn ze ook redelijk vlot, en zo niet, er is een paar kW elektrische weerstand voor nood. Feenstra beweert dat ze warmtepompen storing dezelfde dag nog kunnen oplossen.

L/L, je moet maar geluk hebben, of hij is helemaal dood en vervangen met voorraadmodel is een dag werk als ze eindelijk tijd hebben, maar half gaar / bijzonder probleem, good luck with that...

Van gas af betekent hier een kleine 4 of 6 kW L/W op de ketelcircuit aansluiten en voor warm water. Daarvoor heb ik gas als backup voor mijn multisplit airco.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 05-12-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wortel87 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:39:
[...]

Omdat ik dezelfde unit als jij heb. Even gekeken. Maar de lengte betreft die naar de unit. Niet heen en terug.

Of lees ik het verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet ernaar uit dat er toch 2 scheel zijn geweest vandaag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wortel87 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:40:
[...]

Moet zeggen dat ik tot nu toe geen slechte ervaring heb met daikin. Of mijn installateur.

1x print stuk in binnendeel. Installateur is deze redelijk snel komen vervangen.

1x fluitend geluid buiten unit op een bepaald toerental bij het koelen. Is daikin zelf voor geweest. Nieuwe buiten unit gekregen waar de monteur van daikin zelf ook bij was. (Dit heeft overigens wel een tijdje geduurt)
Zoals het hoort... Ik mag toch hopen dat mijn case niet de standaard is ;)
w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:49:
Ik zou niet op 1 unit kunnen vertrouwen voor verwarmen... Met de CV heb ik een serviceabonnement waar ze volgende dag gewoon hier zijn met onderdelen, en vervangende ketel kan ik 6 van de 7 dagen direct ophalen bij Warmteservice. Met L/W zijn ze ook redelijk vlot, en zo niet, er is een paar kW elektrische weerstand voor nood. Feenstra beweert dat ze warmtepompen storing dezelfde dag nog kunnen oplossen.

L/L, je moet maar geluk hebben, of hij is helemaal dood en vervangen met voorraadmodel is een dag werk als ze eindelijk tijd hebben, maar half gaar / bijzonder probleem, good luck with that...

Van gas af betekent hier een kleine 4 of 6 kW L/W op de ketelcircuit aansluiten en voor warm water. Daarvoor heb ik gas als backup voor mijn multisplit airco.
Ik heb ook meerdere units, alleen is natuurlijk de unit die het meest gebruikt wordt stuk (duo-split woonkamer/slaapkamer). Een CV kan inderdaad ook stuk maar die techniek is toch al wat meer ingeburgerd Daar is makkelijker iemand voor te vinden dan bij warmtepompen. Op dat gebied staat het nog in de kinderschoenen.

Ook ons model is gewoon op voorraad, dezelfde dag af te halen bij de groothandel. Maar Daikin wilt er eerst z'n plasje over doen, ik gok omdat het garantie betreft...

Een gas aansluiting ernaast oid vind ik zonde van het geld en is juist waar ik vanaf wilde, maar dan had ik er nu wel warmpjes bij gezeten ;) Ik heb als noodoplossing twee elektro kacheltjes. Wel zonde, 4kW energie die verstookt wordt terwijl de energie-efficiënte oplossing erboven hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:49:

ik weet 100% zeker dat je in de winter sneller een aircoman voor de deur hebt staan dan een CV man.
een defect buitendeel vervang ik in een paar uur. persoonlijk record is 3 in 1 dag.
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:22: Een CV kan inderdaad ook stuk maar die techniek is toch al wat meer ingeburgerd Daar is makkelijker iemand voor te vinden dan bij warmtepompen. Op dat gebied staat het nog in de kinderschoenen.
en for the record: aircos bestaan al langer dan CV ketels....

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 19:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:31:

Nederland moet er nog even aan wennen. Maar inderdaad techniek is al heel oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:39:
[...]

Nederland moet er nog even aan wennen. Maar inderdaad techniek is al heel oud.
de nederlandse consument ja, in de nederlande commericele en industriele wereld is het niks nieuws hoor. ;)

veel machines waar ik aan werk zijn qua leeftijd al oud genoeg om te stemmen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 19:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ik weet 100% zeker dat je in de winter sneller een aircoman voor de deur hebt staan dan een CV man.
een defect buitendeel vervang ik in een paar uur. persoonlijk record is 3 in 1 dag.
Nou als het om garantie gaat is het een stuk minder vlot dan mijn abbo bij de lokale CV boer or een grote club als Feenstra, en daar is voorrijkosten, arbeidsloon en materiaal bij inbegrepen. Niet echt vaak nodig gehad maar die 3 keren in aflopen 10 jaar was het next day gerepareerd bij eerste bezoek.

Mijn aircoman belt niet eens terug binnen een dag... Gelukkig nog niet stuk geweest, maar ik moet weer gaan bellen over een ratelende ventilator, heb nog garantie op de unit, ze weten ervan, geen actie sinds forever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:42:
[...]

Nou als het om garantie gaat is het een stuk minder vlot dan mijn abbo bij de lokale CV boer or een grote club als Feenstra, en daar is voorrijkosten, arbeidsloon en materiaal bij inbegrepen. Niet echt vaak nodig gehad maar die 3 keren in aflopen 10 jaar was het next day gerepareerd bij eerste bezoek.

Mijn aircoman belt niet eens terug binnen een dag... Gelukkig nog niet stuk geweest, maar ik moet weer gaan bellen over een ratelende ventilator, heb nog garantie op de unit, ze weten ervan, geen actie sinds forever.
in de particuliere wereld is het soms wel vervelend ja, vooral door de beunen die aircos doen in de zomer en ketels in de winter. aftersales en service kan je dan een hele poos naar gaan zoeken...

al adviseer ik met zulke spoedgevallen naar de airco bedrijven te kijken die veel doen in de commericele tak, die hebben bijna altijd wel 1 of meerdere storingsmonteurs die in enkele uren op locatie kan zijn.

echte lokale zzp-aircomannen/vrouwen zijn ook altijd een goede optie.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:40:
[...]

de nederlandse consument ja, in de nederlande commericele en industriele wereld is het niks nieuws hoor. ;)

veel machines waar ik aan werk zijn qua leeftijd al oud genoeg om te stemmen. :+
_O- Dat zijn dan de jonkies. oOo

30 jaar geleden hadden nagenoeg alle hotelkamers rond Appleton (Noord Amerika) gewoon een airco voor verwarming.
(okay eerlijk is eerlijk bij lage temperaturen ging gewoon een 8 kW verwarmings element erbij aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:22:
[...]

Zoals het hoort... Ik mag toch hopen dat mijn case niet de standaard is ;)

[...]

Ik heb ook meerdere units, alleen is natuurlijk de unit die het meest gebruikt wordt stuk (duo-split woonkamer/slaapkamer). Een CV kan inderdaad ook stuk maar die techniek is toch al wat meer ingeburgerd Daar is makkelijker iemand voor te vinden dan bij warmtepompen. Op dat gebied staat het nog in de kinderschoenen.

Ook ons model is gewoon op voorraad, dezelfde dag af te halen bij de groothandel. Maar Daikin wilt er eerst z'n plasje over doen, ik gok omdat het garantie betreft...

Een gas aansluiting ernaast oid vind ik zonde van het geld en is juist waar ik vanaf wilde, maar dan had ik er nu wel warmpjes bij gezeten ;) Ik heb als noodoplossing twee elektro kacheltjes. Wel zonde, 4kW energie die verstookt wordt terwijl de energie-efficiënte oplossing erboven hangt.
Ik hoop ook niet dat dat de standaard is, lijkt me ook zeer niet het geval. Klinkt meer als een ongelukkige samenval van omstandigheden.

Ik wil zelf iig ook zsm mijn ketel het raam uit flikkeren (letterlijk). Qua verwarmen moet het echt wel goedkomen, afgelopen week met in de nacht tot -4°C kreeg ik het op 60% demand control warm genoeg, als ik hem hoger laat staan kan hij nog wel kouder natuurlijk. Heel blij mee!

qua kosten al veel goedkoper dan mijn CV ketel, met hogere binnentemperaturen. En de voornaamste reden dat ik hem nu zo snel wilde installeren (heb hem sinds 22 augustus) is omdat ik zonnepanelen heb gelegd en dat me met 100% salderen volgend jaar ontzettend veel geld (gas) zou besparen, omdat ik meer zonnepanelen heb gelegd dan mijn normale elektra gebruik. Als je met WP gaat verwarmen dicht je dat gat wle natuurlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:
[...]

Op marktplaats zie ik eigenlijk altijd wel een advertientie van een Daikin buitenunit met het vervangende onderdeel erbij. Denk dat de meeste gewoon een nieuwe unit kopen en de oude op marktplaatsknallen met het onderdeel dat ze van Daikin hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Even een update met wat meer details na een paar dagen testen en het opvolgen van jullie tips (o.a. fan op max).

Ik wil dus graag mijn woonkamer volledig op airco verwarmen zonder bijverwarmen door CV.

- Ik heb een nieuwe LG S12ET. Details zie https://electrodiscount.b...um=referral&utm_term=4419

- De ruimte is 42m2 groot. Vrijstaand huis, 20 jaar oud, wel redelijk wat dubbelglasruitjes. 2,7m. plafondhoogte.

Wat valt op:

- Merk dat als de buitentemperatuur rond de 0 graden zit, ik de ruimte niet warmer krijg dan 17 graden.

- Airco hangt in een hoek van de kamer (i.v.m. geluidsoverlast niet boven de bank) maar wel met voldoende ruimte er om heen

- Ik heb deze vandaag om 14.00u. aangezet op 28 graden verwarmen. Op moment van schrijven (21.00u) nog niet warmer dan 17 graden volgens de temperatuurmeter van de CV en mijn gevoel ;-) .

- De airco zelf geeft via de App aan dat ie op 22,5 graad zit en is volop bezig om naar de 28 ingestelde graden te komen. Dat verschil is te verklaren omdat ie in een hoek hangt, dus dat is geen probleem. Maar hij haalt in ieder geval niet die temperatuur op 1 meter van het apparaat of verder af.

- Verbruik is (volgens een tussenmeter) de gehele dag door 0,8 - 1.2kwh.

- Fan staat op de snelste stand

- Jet stand zorgt wel even voor iets meer warmte (en veel meer fansnelheid) maar dat is maar een tijd en dan schakelt die stand auto weer uit. Jetstand zorgt ook voor een hogere kwh.

- Centrale verwarming staat dus op 13 graden ingesteld. Zodat die alleen aanslaat op moment dat het onder de 13 graden in de nacht zou komen

- Ik meen me te herinneren dat toen de temperatuur buiten hoger was (zo rond de 8 graden) dat het toen geen probleem was om op 20 graden te komen voor alleen de woonkamer. Keuken erbij (20m2 extra zodra deuren open staan) trok het toen ook niet. .

Mijn doel:
19,5 graad is al voldoende voor de woonkamer maar dat lukt nu ook niet.

Iemand nog tips? Ik kan wellicht eens met een temperatuur gun kijken hoeveel graden de uitblaas temperatuur is.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn22222 op 05-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:02:
[...]

Ziet ernaar uit dat er toch 2 scheel zijn geweest vandaag :+
Zou ik toch even kijken of je unit nu niet overvol zit
met risico op schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:21
martijn22222 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:01:

Iemand nog tips? Ik kan wellicht eens met een temperatuur gun kijken hoeveel graden de uitblaas temperatuur is.
Ja, laat hem maar eens draaien vannacht. Dan moet het een keer gaan stabiliseren. Zou wel het setpoint wat lager zetten dan 28.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:36:
[...]

Vraagje over je vloer: die droogbouw vloer was uitgerekend als hoofd of bij verwarming?
Welk type en merk gebruik je?
jij bent er tevreden over om even wat warmte erin te knallen in kortetijd, inplaats van ingefreesd en 3 uur stoken voordat je wat voelt?
Ooit aangelegd als hoofdverwarming maar gebruik het als bijverwarming.
Vloer MAGNUM DryFloor (25mm) met een LT verdeler en kleine groepen(gebruik het met laminaat ipv fermacell).

Kwa "gevoel" ervaar ik geen verschil, droogbouw kan "schommelen" in theorie als de stookinstallatie niet optimaal is als hoofdverwarming.

Meeste comfort, 20c airco, vloer rond 22/23c oppervlakte temp, airco doet naar schatting 60%?, airco gaat 3h van tevoren aan met de tijdklok, vloer pas bij thuiskomst om de kou eraf te halen, ook 24/7 met airco verwarmen gaf niet de gewenste resultaat ondanks goede vloerisolatie.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:07:
[...]

Aangelegd als hoofdverwarming maar gebruik het als bijverwarming.
Vloer MAGNUM DryFloor (25mm) met een LT verdeler en kleine groepen, als je zelf aanlegt vallen de kosten mee(gebruik het met laminaat ipv fermacell).

Kwa "gevoel" ervaar ik geen verschil, droogbouw kan "schommelen" in theorie als de stookinstallatie niet optimaal is als hoofdverwarming.

Meeste comfort, 20c airco, vloer rond 22/23c oppervlakte temp, airco doet naar schatting 60%?, airco gaat 3h van tevoren aan met de tijdklok, vloer pas bij thuiskomst om de kou eraf te halen, ook 24/7 met airco verwarmen gaf niet de gewenste resultaat ondanks goede vloerisolatie.

Op het werk een ingegoten vloerverwarming, altijd zweetvoeten en "ijskoude" lucht, mijn ouders hebben ingefreesde vloerverwarming maar ook daar een kil gevoel en zweetvoeten.

Als ik het systeem hier als hoofdverwarming gebruik is dat ook minder prettig, 28c aan de voeten is te heet.
Dank voor je reactie.
Met schommelen bedoel je: doordat er geen massa is voel je een watertemperatuur verandering direct?

Ik krijg steeds meer het idee dat dit is wat ik wel wil.
Het opwarmen met ingefreesde vloerverwarming van een 3 tons cassette vloer die op de fundering ligt tegen de betonnen muren van de buren 10 ton. (of meer) gaat me steeds meer tegen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Qua service… 2 jaar geleden in de zomer in een week dat het 35 graden was draaide mijn airco in storing… na zelf wat geprobeerd te hebben heb ik om 21.00 savonds een appje naar de dame van het bedrijf wat hem geleverd had. Binnen 5 minuten had ik haar aan de telefoon. Samen wat geprobeerd en na 10 minuten zei ze: geef me 10 minuten. Toen belde ze terug en zei: morgen 8.30 is dat ok? Vanavond lukt me niet meer….
Dag erna kwam de monteur om 8.30 en was er een lekkage en geen koelmiddel meer helaas… dus vullen en nog geen 16 uur na de storing begon werkte alles weer! Top!
Dit bedrijf doet ook bedrijfsmatige koelcellen en zo dus die kunnen dat gelukkig! Ik was er blij mee!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:17:
[...]

Dank voor je reactie.
Met schommelen bedoel je: doordat er geen massa is voel je een watertemperatuur verandering direct?

Ik krijg steeds meer het idee dat dit is wat ik wel wil.
Het opwarmen met ingefreesde vloerverwarming van een 3 tons cassette vloer die op de fundering ligt tegen de betonnen muren van de buren 10 ton. (of meer) gaat me steeds meer tegen staan.
Na 1 uur uitgeschakeld is de vloer bijna terug op orginele staat, dat klopt mbt massa, een CV ketel slaat wel vaker dan 1x per uur aan, als bijverwarming ervaar ik het sowieso niet.

Gewoon kijken wat voor jou het balans is, met ingefreest zou het vast ook lukken, vloer als bijverwarming neemt het warmteverlies af.

Droogbouw kent wel nadelen als mogelijk een stukje van de binnendeuren afhalen en denk ook aan je gordijnen als die op maat zijn gemaakt bijvoorbeeld, of vrouwlief die perse PVC wil maakt het direct stuk duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Even een update met wat meer details na een paar dagen testen en het opvolgen van jullie tips (o.a. fan op max).

Ik wil dus graag mijn woonkamer volledig op airco verwarmen zonder bijverwarmen door CV.

- Ik heb een nieuwe LG S12ET. Details zie https://electrodiscount.b...um=referral&utm_term=4419

- De ruimte is 42m2 groot. Vrijstaand huis, 20 jaar oud, wel redelijk wat dubbelglasruitjes. 2,7m. plafondhoogte.

Wat valt op:

- Merk dat als de buitentemperatuur rond de 0 graden zit, ik de ruimte niet warmer krijg dan 17 graden.

- Airco hangt in een hoek van de kamer (i.v.m. geluidsoverlast niet boven de bank) maar wel met voldoende ruimte er om heen

- Ik heb deze vandaag om 14.00u. aangezet op 28 graden verwarmen. Op moment van schrijven (21.00u) nog niet warmer dan 17 graden volgens de temperatuurmeter van de CV en mijn gevoel ;-) .

- De airco zelf geeft via de App aan dat ie op 22,5 graad zit en is volop bezig om naar de 28 ingestelde graden te komen. Dat verschil is te verklaren omdat ie in een hoek hangt, dus dat is geen probleem. Maar hij haalt in ieder geval niet die temperatuur op 1 meter van het apparaat of verder af.

- Verbruik is (volgens een tussenmeter) de gehele dag door 0,8 kwh.

- Jet stand zorgt wel even voor iets meer warmte (en veel meer fansnelheid) maar dat is maar een tijd en dan schakelt die stand auto weer uit. Jetstand zorgt ook voor een hogere kwh.

- Centrale verwarming staat dus op 13 graden ingesteld. Zodat die alleen aanslaat op moment dat het onder de 13 graden in de nacht zou komen

- Ik meen me te herinneren dat toen de temperatuur buiten hoger was (zo rond de 8 graden) dat het toen geen probleem was om op 20 graden te komen voor alleen de woonkamer. Keuken erbij (20m2 extra zodra deuren open staan) trok het toen ook niet. .

Mijn doel:

Ik had ook soortgelijke issues. Weliswaar was dit in een grote slaapkamer met puntdak maar ook niet warm te krijgen. Mijn gedachten was dat de unit alleen maar aan moest wanneer ik daar zou zijn.
Dat als ik maar lekker veel vroeg van de unit dat deze flink ging werken en de kamer snel moest opwarmen.
De temperatuur had ik daarbij lekker hoog gezet (30 graden) maar dat had eigenlijk een nadelig effect. Ook was het klimaat niet prettig. Alsof je aan het föhnen bent in een koude kamer. De fohn geeft warme lucht maar de kamer zelf is koud. Daarbij had ik met die koude temperaturen om de haveklap defrost momenten.
Wanneer ik de unit nu op 21 graden zet en lekker op een medium flow laat blazen met de lamellen horizontaal merk ik dat het steeds comfortabeler wordt over tijd. Dat ding lekker laten hobbelen. Hopelijk ervaar je hierna meer comfort. Probeer temperatuur schommelingen te beperken.
De uitblaas temperatuur is bij mij tussen de 40-45 graden. Dat is bij lange na niet zo warm als bijv een ouderwetse ventilator kachel. Het zal dan ook langer duren voordat je doel temperatuur is bereikt en de ruimte egaal warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hierbij de cijfers van mijn Daikin, afgelopen dagen 24/7 laten draaien.
Defrosts waren elke 4a 5 uur.
Verwarmen hoofdzakelijk door de WP laten doen, savonds soms vloerverwarming erbij.

Edit: energieverbruik was 6kwh per dag, hier is een WTW aanwezig waardoor het verbruik drukt.
Demand control staat op 75%.

De indoortemperatuur is wat de airco doorgeeft, komt overeen met kamertemp, en zoals je ziet de setpoint ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNVUFwNZjiFIzPFY5Igyb2BIamU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4LE6RyjpXUDtxUVNMEVPSAO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf1osy4tl-Dl-UN8Y5HVt5UhhMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3t4WdWbxPy17M1i0CEVgi1b.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

miel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:20:
Qua service… 2 jaar geleden in de zomer in een week dat het 35 graden was draaide mijn airco in storing… na zelf wat geprobeerd te hebben heb ik om 21.00 savonds een appje naar de dame van het bedrijf wat hem geleverd had. Binnen 5 minuten had ik haar aan de telefoon. Samen wat geprobeerd en na 10 minuten zei ze: geef me 10 minuten. Toen belde ze terug en zei: morgen 8.30 is dat ok? Vanavond lukt me niet meer….
Dag erna kwam de monteur om 8.30 en was er een lekkage en geen koelmiddel meer helaas… dus vullen en nog geen 16 uur na de storing begon werkte alles weer! Top!
Dit bedrijf doet ook bedrijfsmatige koelcellen en zo dus die kunnen dat gelukkig! Ik was er blij mee!
Mijn aircoman is het probleem niet, die stond inderdaad 2 uur nadat ik 'm heb gebeld al op de stoep. Daikin NL is nogal laks geweest imho. 3 weken een case laten liggen om vervolgens tot de conclusie te komen; we willen nog 'ns langskomen eind Januari getuigt niet echt van klantgerichtheid, eerder rekken en frustreren, hopen dat de klant zelf een andere oplossing verzint.

Ik weet zeker dat als Daikin goedkeuring geeft om de buitenunit te vervangen dat dezelfde dag nog geregeld is, aangezien deze gewoon op voorraad is bij de groothandel. Maarja het schiet gewoon niet op...
I know, maar er zijn meer CV monteurs dan airco monteurs in NL heb ik 't idee. Ik heb geen cijfers om dat te onderbouwen overigens. N=1 ;)
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:44:
al adviseer ik met zulke spoedgevallen naar de airco bedrijven te kijken die veel doen in de commericele tak, die hebben bijna altijd wel 1 of meerdere storingsmonteurs die in enkele uren op locatie kan zijn.

echte lokale zzp-aircomannen/vrouwen zijn ook altijd een goede optie.
Mijn voorkeur ging inderdaad uit naar een airco bedrijf die veel doen in de commerciële tak. Probleem is dat een consumenten installatie vaak voor hun niet interessant is, zeker niet in de drukke periode, het levert ze simpelweg te weinig op. Onze installatie is 2 jaar geleden opgehangen, naar mijn idee was toen een piek qua airco installaties (veel mensen werkten nog gedwongen thuis, hoge gasprijzen etc).

Zodoende uitgeweken naar een lokale zzper. Die doet echt z'n best maar heeft dus ook minder lijntjes als de grote jongens en is veel meer afhankelijk van de groothandel waar hij z'n spullenboel inkoopt.
Willempie27 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:48:
[...]

Op marktplaats zie ik eigenlijk altijd wel een advertientie van een Daikin buitenunit met het vervangende onderdeel erbij. Denk dat de meeste gewoon een nieuwe unit kopen en de oude op marktplaatsknallen met het onderdeel dat ze van Daikin hebben ontvangen.
Dat... is interessant. Dat stemt me niet echt positief. Ik heb inderdaad al overwogen om zelf maar vast een nieuwe buitenunit aan te schaffen maarja, 1400 euro vind ik nogal veel geld en spek ik wederom de kas van Daikin NL. Er zit nog 3 jaar garantie op onze unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

Wat valt op:

- Verbruik is (volgens een tussenmeter) de gehele dag door 0,8 kwh.

Mijn doel:

Hoe verwarm je? in de nacht helemaal uit, of zet je hem dan op 17-18?

En 0,8kWh, bedoel je dat je unit 800W trekt? Dat is op 1 uur natuurlijk 0,8kWh - maar als je heel de dag draait is het wel anders.

Wellicht handig om te kijken wat je COP rond het vriespunt is. Het zou kunnen dat ie vermogen te kort heeft om op vraag te kunnen verwarmen.

Wellicht dat je met een kleine nachtverlaging wel toe kan komen.

Mijn 3,5kW unit is ook te klein om met temperaturen onder het vriespunt mijn woonkamer warm te krijgen. (ca. 50m2 met in de nacht uitschakelen) maar mijn huis is uit 1975, het raamwerk ook, onder de ramen zit nauwelijks isolatie (voor en achter) en de muurisolatie is ook uit 1975, hoekwoning.

Als ik 24/7 zou verwarmen kan ik het wel warmer krijgen, maar ik vond het op lagere temperaturen al genoeg kWh's kosten. Ik ga zelf eerst beter isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:48:
[...]

[...]

Mijn aircoman is het probleem niet, die stond inderdaad 2 uur nadat ik 'm heb gebeld al op de stoep. Daikin NL is nogal laks geweest imho. 3 weken een case laten liggen om vervolgens tot de conclusie te komen; we willen nog 'ns langskomen eind Januari getuigt niet echt van klantgerichtheid, eerder rekken en frustreren, hopen dat de klant zelf een andere oplossing verzint.

Ik weet zeker dat als Daikin goedkeuring geeft om de buitenunit te vervangen dat dezelfde dag nog geregeld is, aangezien deze gewoon op voorraad is bij de groothandel. Maarja het schiet gewoon niet op...

[...]

I know, maar er zijn meer CV monteurs dan airco monteurs in NL heb ik 't idee. Ik heb geen cijfers om dat te onderbouwen overigens. N=1 ;)

[...]

Mijn voorkeur ging inderdaad uit naar een airco bedrijf die veel doen in de commerciële tak. Probleem is dat een consumenten installatie vaak voor hun niet interessant is, zeker niet in de drukke periode, het levert ze simpelweg te weinig op. Onze installatie is 2 jaar geleden opgehangen, naar mijn idee was toen een piek qua airco installaties (veel mensen werkten nog gedwongen thuis, hoge gasprijzen etc).

Zodoende uitgeweken naar een lokale zzper. Die doet echt z'n best maar heeft dus ook minder lijntjes als de grote jongens en is veel meer afhankelijk van de groothandel waar hij z'n spullenboel inkoopt.

[...]

Dat... is interessant. Dat stemt me niet echt positief. Ik heb inderdaad al overwogen om zelf maar vast een nieuwe buitenunit aan te schaffen maarja, 1400 euro vind ik nogal veel geld en spek ik wederom de kas van Daikin NL. Er zit nog 3 jaar garantie op onze unit.
Het is een single split? Welk model is de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
GermanPivo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:04:
[...]

Ja, laat hem maar eens draaien vannacht. Dan moet het een keer gaan stabiliseren. Zou wel het setpoint wat lager zetten dan 28.
Momenteel blijft kamertemp op 18 graden (dus vanaf 14.00 tot en met 22.00 geen verhoging) en komt het nog niet hoger ondanks dat de unit op 28 staat. Ik heb hem nu naar 24 gezet en laat hem vannacht aan staan. Kijken of het morgenvroeg wel op bv. 20 staat.

Alternatief is de CV ketel + vloerverwarming erbij opstoken... maar volgens het forum zou dat niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:53:
[...]

En 0,8kWh, bedoel je dat je unit 800W trekt? Dat is op 1 uur natuurlijk 0,8kWh - maar als je heel de dag draait is het wel anders.

Wellicht handig om te kijken wat je COP rond het vriespunt is. Het zou kunnen dat ie vermogen te kort heeft om op vraag te kunnen verwarmen.

Wellicht dat je met een kleine nachtverlaging wel toe kan komen.

Mijn 3,5kW unit is ook te klein om met temperaturen onder het vriespunt mijn woonkamer warm te krijgen. (ca. 50m2 met in de nacht uitschakelen) maar mijn huis is uit 1975, het raamwerk ook, onder de ramen zit nauwelijks isolatie (voor en achter) en de muurisolatie is ook uit 1975, hoekwoning.

Als ik 24/7 zou verwarmen kan ik het wel warmer krijgen, maar ik vond het op lagere temperaturen al genoeg kWh's kosten. Ik ga zelf eerst beter isoleren
=> Vooralsnog helemaal uit en pas om 14.00u. aan. Ik werk overdag namelijk en dan is er niemand thuis. Ik ga nu proberen om de hele nacht aan te laten op 24 unit temp.

=> Ja klopt. Soms 800W maar nu het wat kouder wordt buiten zit ie op 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
martijn22222 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:04:
[...]

Momenteel blijft kamertemp op 18 graden (dus vanaf 14.00 tot en met 22.00 geen verhoging) en komt het nog niet hoger ondanks dat de unit op 28 staat. Ik heb hem nu naar 24 gezet en laat hem vannacht aan staan. Kijken of het morgenvroeg wel op bv. 20 staat.

Alternatief is de CV ketel + vloerverwarming erbij opstoken... maar volgens het forum zou dat niet nodig moeten zijn.
Staat de uitlaatklep op 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

martijn22222 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:04:
[...]

Hier moet meer aan de hand zijn zoals @martijn22222 het beschrijft. Van 14:00 tot 22:00 geen enkele verhoging is totaal van de gekke. 8)7

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Willempie27 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:54:
[...]

Het is een single split? Welk model is de buitenunit?
Multisplit. Model is de 2MXM50N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
Iemand ervaring met een inventor airco? Schoonbroer dacht deze aan te schaffen in plaats van een degelijke unit. Hij klaagt dat zn woonkamer niet boven de 19 graden komt rond het vriespunt. En dat hij 15 minuten nodig heeft om te defrosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Wortel87 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:30:
Iemand ervaring met een inventor airco? Schoonbroer dacht deze aan te schaffen in plaats van een degelijke unit. Hij klaagt dat zn woonkamer niet boven de 19 graden komt rond het vriespunt. En dat hij 15 minuten nodig heeft om te defrosten.
Slechte isolatie i.c.m. defrost weer? Dan moet de airco zo hard werken dat hij in een soort vicieuze cirkel terecht komt. Voorbeeld: Ik heb het 21 graden, na 45 minuten gaat hij 15 minuten defrosten waardoor de temperatuur met 2 graden zakt naar 19. Dan moet het apparaat zo hard werken om het weer op 21 graden te krijgen binnen 45 minuten want dan komt de volgende defrost alweer. Hoe harder de airco moet werken des te eerder die weer wil defrosten. Ik heb overigens een MHI die ook 15 minuten aan defrost doet. Enige oplossing die ik met dit weer achter de hand heb is mijn gaskachel erbij aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 05-12-2023 22:42 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:33
Freekers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:48:
[...]

[...]
Mijn ervaring is toch dat Coolmark (MHI) en Alklima (ME) gewoon klaar staan om me te helpen, al ben ik voor hun maar een hele kleine speler. Bijna druppel op gloeiende plaat voor hun. Met garantiegevallen bij Wasco (Haier) ook prima ervaring, helaas wel iets te vaak. Maxicool (LG) ook altijd direct persoon aan de lijn en prima service.
Daikin nog geen ervaring met de snelheid van de service, dus kan ik niet over oordelen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wortel87 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:30:
ik zou 5 tientjes meer investeren voor een A merk zoals mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
M_AW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:10:
[...]

Mijn ervaring is toch dat Coolmark (MHI) en Alklima (ME) gewoon klaar staan om me te helpen, al ben ik voor hun maar een hele kleine speler. Bijna druppel op gloeiende plaat voor hun. Met garantiegevallen bij Wasco (Haier) ook prima ervaring, helaas wel iets te vaak. Maxicool (LG) ook altijd direct persoon aan de lijn en prima service.
Daikin nog geen ervaring met de snelheid van de service, dus kan ik niet over oordelen.
Kwa snelheid vind ik daikin zelf niet echt juh van het. Hebben me goed geholpen. Maar vind het wel een arrogant bedrijf. Schijnt wel dat als een installateur goed aangeschreven staat bij ze, er directe nummers worden uitgedeeld. Dus de installateur kan zn service daarmee wel voor je verhogen.

Mij is letterlijk gezegd dat een installateur die af en toe daikins plaats gewoon het nakijken heeft.

De airco heeft me heel wat gekost, ook voor de installatie. Maar de service is er ook na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:26

Wat valt op:

- Verbruik is (volgens een tussenmeter) de gehele dag door 0,8 - 1.2kwh.

Mijn doel:

Wij laten hem hier 24/7 op 24 verwarmen kamer temperatuur is dan netjes 20 graden. Het heeft bij ons zeker wel 1.5 dag geduurt voordat hij terug schaalde in vermogen dus het heeft echt wel even tijd nodig om de gehele ruimte goed op temperatuur te krijgen. Adhoc verwarmen is voor ons dan ook geen optie rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:05
Puddi Puddin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:48:
[...]

Wij laten hem hier 24/7 op 24 verwarmen kamer temperatuur is dan netjes 20 graden. Het heeft bij ons zeker wel 1.5 dag geduurt voordat hij terug schaalde in vermogen dus het heeft echt wel even tijd nodig om de gehele ruimte goed op temperatuur te krijgen. Adhoc verwarmen is voor ons dan ook geen optie rond het vriespunt.
En wat verbruik je dan per dag of in de nacht? En met welk bouwjaar woning?

Ik merk dat hier de airco uitzetten (‘74 woning) rondt het vriespunt ook niet echt een optie is, als de airco in de ochtend van 13 naar 20 graden moet stampen, gaat dat niet echt gepaard met comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wortel87 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:35:
[...]

Mij is letterlijk gezegd dat een installateur die af en toe daikins plaats gewoon het nakijken heeft.
Welkom op de wereld, klanten met hoogste omzet en afname hebben de hoogte prioriteit…dat is in elke sector “aan de hand”..

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Servee schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:16:
[...]

Welkom op de wereld, klanten met hoogste omzet en afname hebben de hoogte prioriteit…dat is in elke sector “aan de hand”..
Tsja.
Ik weet ook niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
martijn22222 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:06:
[...]

=> Vooralsnog helemaal uit en pas om 14.00u. aan. Ik werk overdag namelijk en dan is er niemand thuis. Ik ga nu proberen om de hele nacht aan te laten op 24 unit temp.

=> Ja klopt. Soms 800W maar nu het wat kouder wordt buiten zit ie op 1200.
Hele nacht door laten lopen op 24 unit temperatuur. Waarbij gezegd moet worden dat in de vroege ochtend de buitentemperatuur 2 graden is t.o.v. 0 graden gisteravond.

De woonkamer temperatuur is nu 19 graden. Heb de unit nu naar 25 gezet en laat hem vandaag doorlopen. Verbruikt momenteel gemiddeld (dus ook vannacht) 1,2kwh (per uur dus).

Overigens bereik ik als ik hem 'snachts uit zet en de de woonkamer van 13 naar 17 graden moet (dat is het op moment dat de CV niet bijspringt) dat dan wel in bv. 3 uurtjes tijd. Het is meer 17 graden en hoger wat hem tot nu toe niet lukt. Maar goed ben dat nu dus aan het proberen te verbeteren aan de hand van jullie tips waaronder dus continu laten lopen op 24/25.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn22222 op 06-12-2023 08:58 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic