Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 08:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Aankomende week wordt een echte vorstweek met veel sneeuw en temperaturen die de hele dag ruim onder nul liggen.

Daarnet werd deze pluimverwachting geplaatst door Meteo Roodeschool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjIMDQl0VQ61uMLKkJIx8rVzxxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nTwmiMXdgS6qkNKiNIvs3pjG.jpg?f=user_large

Aangezien wij de afgelopen jaren niet of nauwelijks vorst hebben gehad gaat aankomende week voor het eerst een echte test worden voor bijna alle warmtepompbezitters. Waarbij mijn vermoeden is dat het weinig uit maakt of je nu een L/L, L/W of W/W warmtepomp hebt.

Buiten de standaard tips van voldoende waterdruk in de CV leidingen, alle radiatoren ontlucht ( alleen voor de Water varianten ), en voor de Lucht varianten het goed vrij houden van de buitenunit.

Hoe kan je je het beste op zo'n periode voorbereiden en eventueel extra instellen om deze koude periode door te komen? Ik zie het namelijk gebeuren dat vanaf zondag de diverse topics hier vol gaan lopen met mensen met een warmtepomp die tegen problemen aan lopen.

Dit topic is dus bedoeld voor het uitwisselen van tips/trucs, instellingen, tweaks op de thermostaat etc etc om aangenaam en warm de komende periode door te komen.

De belangrijkste tips wil ik hier in de topicstart gaan op nemen. En mochten er mensen zich geroepen voelen om te helpen met de TS. DM mij :)

Algemeen

Algemene tips, ongeacht type warmtepomp.

Kieren/naden
Deze tip las ik gisteren op twitter. Ramen en deuren die je de komende periode niet open hoeft te doen kan je de naden van aftapen met bijvoorbeeld schilderstape.

Geen nachtverlaging
Mijn persoonlijke ervaring is dat een warmtepomp minder moeite heeft om een huis warm te houden dan deze op te warmen. Dus 24/7 stoken op dezelfde temperatuur is misschien iets minder zuinig maar de kans is groter dat je hiermee het huis op temperatuur houdt.

Alle radiatoren open & Waterzijdig inregelen
Voorkom vorstschade en zorg er voor dat alle radiatoren in huis een klein beetje water krijgen zodat ze niet kunnen bevriezen.

Zorg er ook voor dat een radiator niet te veel water krijgt, het z.g.n waterzijdig inregelen. Zie topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Voldoende waterdruk
Controleer het verwarmingssysteem ( L/W en W/W ) of er voldoende waterdruk in het systeem zit. Bij een te lage druk stopt het systeem met werken. Een normale werkdruk is 1,5 tot 2,0 bar. Bij een druk lager dan 1 bar stopt het systeem met werken.

Ontluchten
Voor L/W en W/W, zorg ervoor dat er geen lucht in het systeem zit, dit verlaagd de efficiëntie van de radiatoren en het systeem. Let ook goed op de waterdruk na het ontluchten.

Roosters
Zeker zondag, bij harde wind, is het misschien verstandig om tijdelijk de ventilatieroosters te sluiten. Blijf uiteraard wel zorgen voor een goed binnenklimaat. (CO2, en luchtvochtigheid).

Gordijnen
Use them, lekker dicht doen wanneer de zon onder is gegaan.

Passieve warmte van de zon
Pak zoveel als mogelijk warmte van de zon die redelijk uitbundig komende week gaat schijnen overdag. Dus gordijnen open, vitrage opzij etc. Spreekwoordelijk gratis warmte.

Lucht/Lucht

Sneeuwjacht
Er wordt harde oostenwind voorspeld, dit kan leiden tot sneeuwjacht en sneeuwduinen. Houd je buitenunit in de gaten dat deze voldoende vrije lucht heeft om te blijven werken.

Als de buitenunit ingesneeuwd raakt is het spreekwoordelijk einde oefening met warmte binnen halen.

Lucht/Water

Sneeuwjacht
Er wordt harde oostenwind voorspeld, dit kan leiden tot sneeuwjacht en sneeuwduinen. Houd je buitenunit in de gaten dat deze voldoende vrije lucht heeft om te blijven werken.

Als de buitenunit ingesneeuwd raakt is het spreekwoordelijk einde oefening met warmte binnen halen.

Legionella cyclus
Mogelijk handig om voor de vorstperiode je legionella cyclus te draaien, dit scheelt weer in de hele koude week.

Water/Water

Legionella cyclus
Mogelijk handig om voor de vorstperiode je legionella cyclus te draaien, dit scheelt weer in de hele koude week.

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 07-02-2021 08:28 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leuk topic! Hoewel het afplakken van kieren en naden natuurlijk niets met een wp van doen heeft maar met een gebrekkige bouwkwaliteit.

Ik verwarm mijn woning (hoekwoning bj 2019) met een 3.5 l/l wp. Dit is mijn eerste winter en het bevalt tot nu toe enorm goed, comfort is niets op aan te merken, vermogen is ruim voldoende en het verbruik is keurig (0.37kWh/graaddag in januari, ik ben benieuw naar het verbruik /graaddag voor volgende week.

Ik hanteer het volgende verwarmingsschema:

>5c 0:00 - 8:30 - UIT, daarna een verhoging naar 19.5 tot 14:00, daarna een verhoging naar 20.5
<5c 0:00 - 14:00 - ruimtetemperatuur van 19.5, daarna een verhoging naar 20.5

De komende dagen bij de vrieskoude ga ik 24/7 op 20.5 verwarmen, ook om de bovenliggende verdiepingen op temperatuur te houden en de belasting evenredig te houden, (lagere fanspeed, minder defrosts)

Ik ben niet voornemens de stadsverwarming bij te schakelen dus de 3.5 moet de BGG, 1ste verdieping en zolder voor zijn rekening gaan nemen. Op mijn kantoortje op zolder heb ik een ventilator kachel waar ik in de ochtend altijd even de kou weg stook (meestal van 17-18c naar 20c) ,de apparatuur houdt de ruimte de rest van de dag op temperatuur.

Ik ben heel benieuwd.

[ Voor 38% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2021 10:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:02
Is dit serieus bedoeld? Ramen aftapen en dergelijken?
Als je je WP gewoon goed hebt uitgezocht en ingesteld is het een kwestie van thermostaat op 21 en lekker de schaatsen uit het vet halen.

De enige normale tip die ik kan meegeven is laat de nachtverlaging even achterwegen de komende week.

Alleen de mensen die te zuinig zijn geweest of de theorie van ‘hoe vaak wordt het nou -10 in Nederland’ hebben gehanteerd zullen nu zenuwachtig worden. Maar dat is dan ook wel een beetje eigen schuld als je het mij vraagt.

Helaas voor die mensen is de gamma ook dicht om even snel een elektrisch kacheltje te halen.

Edit: tip, je kunt je oven ook als elektrische kachel gebruiken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 05-02-2021 10:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
B-lex schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:23:
Is dit serieus bedoeld? Ramen aftapen en dergelijken?

Als je je WP gewoon goed hebt uitgezocht en ingesteld is het een kwestie van thermostaat op 21 en lekker de schaatsen uit het vet halen.
1. Ja, bloedserieus, los van wat voor verwarming je hebt. Als je weet dat het echt koud wordt en je kan met een paar stukken tape de tocht/kou in huis verminderen, wat is daar dan verkeerd aan?

Als je 30 rollen nodig hebt dan heb je uiteraard wel een probleem wat je met plakband niet gaat oplossen, maar dat ene raam vol op het oosten die niet 100% sluit waar zondag wel windkracht 8 op staat.

Of in het verlengde hier van een rol buisisolatie voor de schuifpui. El cheapo oplossingen die net dat beetje tocht en tegen houden waar je last van hebt. En wederom, dit staat los van of je nu verwarmd met een warmtepomp, CV ketel of stadsverwarming.

En je 2e punt. Daar ligt nu het probleem; Goed ingesteld? Dat is helaas bij heel veel installaties ver te zoeken. In mijn geval deed de installateur een spotcheck of die het deed. Stelde de stooklijn in op wat de handleiding van de fabrikant zei ( stooklijn 1.5 voetpunt 20 ), en vertrok.

In mijn geval zou deze stooklijn betekenen dat ik bij 10 graden buiten al op 35 graden water stook met mijn warmtepomp en bij 0 graden dik boven de 40, om nog maar te zwijgen bij -10.

In mijn geval werkt het stoken op puur referentieruimte met een maximale aanvoertemperatuur van 33 graden hier tot nu toe het beste. ( getest t/m -5 kou van de afgelopen 2 weken ). Het goed afstellen van een warmtepomp kost tijd en verschilt per woning.

Overigens is goed instellen niet alleen een probleem bij warmtepompen maar ook bij CV ketels. Alleen merk je het bij een CV ketel niet zo snel omdat die een enorme overcapaciteit hebben voor de gemiddelde woning voor het bereiden van SWW.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
revolution-nl schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:51:
Leuk topic! Hoewel het afplakken van kieren en naden natuurlijk niets met een wp van doen heeft maar met een gebrekkige bouwkwaliteit.
Ik heb dit probleem met kieren bij mijn voordeur jammer genoeg. Ondanks tochtstrips en goed hang en sluitwerk tocht mijn voordeur aanzienlijk. Onderin maar vooral bovenin is het best ernstig. Mijn deur trekt jammer genoeg steeds verder krom

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/zonder_SR.png

Wij zijn al wezen kijken voor een nieuwe voordeur met kozijn met driepuntssluiting. Dit is alleen nogal een ingrijpende klus omdat ons kozijn onderdeel is van de gehele voorpui beneden. En met de stormachtige wind die wordt voorspeld vind ik het niet zo'n gek idee om daar een rol tape aan te spenderen.

En warmtebeeldfoto's daarvan te nemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Hier verwarm ik inmiddels twee jaar met een L/L warmtepomp. Een 4.2kW single split voor beneden en een 4kW multisplit voor de slaapkamers. Ik vermoed dat ik het beneden makkelijk ga redden. Op koude dagen stook ik op 21/22 graden en pas een nachtverlaging toe naar 19/20 graden. Ik stook dus sowieso met koud weer 24/7. Ik ga denk ik voor de koude dagen geen nachtverlaging toepassen.

Voor boven is het een ander verhaal. Daar werkt de L/L installatie momenteel niet goed (gaat bij Dakin aangemeld worden) en vrees ik ervoor dat ie het niet gaat trekken komende week. Ik kan eventueel de gangdeur open laten zodat de warmte van beneden naar boven trekt en anders heb ik voor het geval dat een elektrisch kacheltje gekocht voor op de kamer van de kinderen.

De gang is bij ons wel heel erg koud. Daar zit nog de orginele voordeur in uit 1984 met enkelglas en moet ooit eens vervangen gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 08:08

Wuursj

want worst is al bezet

Ja hier maak ik me ook een beetje zorgen. Beetje een cross-post uit het warmtepomp topic maar hier is ie meer op zijn plek.

De hele installatie is prima gedimensioneerd op -12. Echter op het huis (1913) ná complete verbouwing. En daar zijn we nu nog niet. Dus nog 0 wand en vloer isolatie, matig glas op BG, kierend raam op de eerste en nog radiatoren en geen vloerverwarming dus hoge Ta nodig... Niet een ideale situatie voor komende week dus. Met de laffe winters van afgelopen jaren, durfde ik halverwege de verbouwing wel al gas-loos te gaan, eens kijken of we daar spijt van gaan krijgen :)

Tot nu toe was het goed te doen deze winter al is de kwh/graaddag nog op zijn minst 'matig' te noemen met 0,99kwh/graaddag. Echter veel over qua capaciteit was er niet tijdens de koude dagen in combinatie met veel wind of vocht.

Plan is:
- extra trui aan
- de nachtverlaging maar helemaal uit
- de max Ta te verhogen naar 50 graden.
- niet te veel te kijken naar de kwh meters.
- Electrische back-up wil ik wel nog even uit laten maar kan ik geval van nood wel tot (dure) warmte zorgen. Ik heb nu 2 van de totale 6kw aangesloten.
- radiator in de gang en andere plekken die normaal uit staan nu wel maar aan te zetten

Gelukkig is er nog een pelletkachel als back-up... dus eigenlijk valt het qua echte zorgen wel mee :P
- extra actiepunt: pellets bij kopen :P Maar eigenlijk wil ik wel even zien hoe het zonder gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2021 11:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Belangrijkste punten voor mij zijn in elk geval:

24/7 op 20,0 graden stoken, ik ga parameter CP000 ( maximale aanvoertemperatuur ) verhogen van 33 graden naar 35 graden in eerste instantie.

En uiteraard zondag en maandag kijken of ik de buitenunit van zowel de L/W als airco L/L warmtepomp vrij kan houden van sneeuw.

Ik heb zelf wat dat betreft backup qua verwarming. Ik hoop het met alleen de L/W warmtepomp ( ACE ) te redden, als dat niet gaat dan pak ik ook de L/L er bij. En als allerlaatste heb ik de CV ketel nog bij de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 07:05
:+ Volg

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Gordijnen dicht laten op de slaapkamers
Gordijnen beneden vroeger dicht en later open
Ventilatieroosters dicht zetten of centrale ventilatie lager (maar ventileer af en toe, bijvoorbeeld afzuigkap even aanzetten wanneer het nodig is)
Vanaf vandaag al 24 uur verwarmen schema
Temperatuur 1 graad hoger zetten
Buitenkranen water afsluiten wanneer je dat nog niet gedaan hebt
Regenton leeg laten lopen
Katten/honden luik afsluiten met (bijgeleverde) afdekplaat
Tijdens defrost elektrisch kacheltje aanzetten, zodat temperatuur niet teveel terugvalt
Winterdekbed erop
Dekentje erbij op de bank
Op de WC een gloeilamp indraaien (geen LED) en aan laten, zodat WC niet te koud wordt, mocht die niet verwarmd worden
Alle radiatoren (beetje) opendraaien (bij L/W en W/W), zodat deze niet bevriezen

[ Voor 39% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-02-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wuursj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:39:
Ja hier maak ik me ook een beetje zorgen. Beetje een cross-post uit het warmtepomp topic maar hier is ie meer op zijn plek.

De hele installatie is prima gedimensioneerd op -12. Echter op het huis (1913) ná complete verbouwing. En daar zijn we nu nog niet. Dus nog 0 wand en vloer isolatie, matig glas op BG, kierend raam op de eerste en nog radiatoren en geen vloerverwarming dus hoge Ta nodig... Niet een ideale situatie voor komende week dus. Met de laffe winters van afgelopen jaren, durfde ik halverwege de verbouwing wel al gas-loos te gaan, eens kijken of we daar spijt van gaan krijgen :)
Serieus bedoeld; plak die naden en kieren af met tape. Dat scheelt je al aardig wat koude infiltratie. En probeer vandaag en morgen extra warmte in je woning te krijgen. Des te meer warmte je nu in je massa krijgt des te langer duurt het voordat je huis afkoelt.

En je kan uiteraard ook nog een klein elektrisch kacheltje gebruiken. Vaak is 400 tot 800W extra al meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:19
Ik let wat extra op of er geen sneeuw ophoopt rondom de buitenunit. Voor de rest moet hij gewoon zijn werk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 23:00
Wij hebben een W/W warmtepomp met een paar buizen diep de grond in recht onder ons huis. Ik snap dat mensen met een buitenunit misschien iets moeten doen zoals sneeuwvrij maken of iets dergelijks, maar ik zou niet weten wat je moet doen met een W/W warmtepomp. Ik zal eens in de documentatie duiken of daar wat in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:18
Ik denk dat ik voor het eerst sinds ik de WP heb (bijna 4 jaar geleden) mijn 1 graad nachtverlaging van 22:00 tot 10:00 ga uitschakelen en dus 24*7 ga draaien :P

Ik ben namelijk "bang" dat al mijn slaapkamers warmte gaan vragen als het echt -10 wordt.
Zondag voorspellen ze ook nog een akelige oostenwind met kracht 5, en aangezien ik buitenaf tussen de weilanden woon ga ik daar last van hebben.

Voor verwarming gaan de zones van de slaapkamers normaal nooit open (setpoint 18 graden), maar bij -10 verwacht ik dat dit wel gaat gebeuren. En als de WP dan na 12 uur nachtverlaging aan gaat denk ik dat het te lang gaat duren voordat de boel warm is.

Voor de rest ben ik er niet zo bang voor, mijn WP is al aan de grote kant qua vermogen (11.2) en een Zubadan die door de flashtechnology zelfs bij -15 nog 13,59KW levert.

En sneeuwophopingen voor de buitenunit heb ik geen last van, hij staat onder een afdak

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 05-02-2021 14:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08
Ik heb een buitenunit beneden tegen de gevel, daar verwacht ik niet zo'n problemen mee. Ik heb echter ook een buitenunit boven op het platte dak, grenzend aan het schuine dak, dus zoiets:

code:
1
2
3
           / 
          /
____b____/

De buitenunit staat op de plek met letter 'b' en het schuine dak loopt dus schuin af op het lagere dak waar de buitenunit staat.
Enige waar ik daar bang voor ben is bij veel sneeuwval dat de unit echt in de sneeuw komt te staan. Als er echt 20 cm valt op het schuine dak en ook tussen de unit, staat hij helemaal ingepakt. Op het moment dat de sneeuw naar beneden schuift, komt het ook allemaal tegen de buitenunit aan. En echt toegankelijk is het dak ook niet....
Ik ben benieuwd hoe de unit daar op gaat reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 23:00
Tromp.et schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:01:
Weet niet of die units flink warm zijn, maar zou dat niet gewoon snel smelten weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 19:18
Ik heb een buitenunit beneden tegen de gevel, daar verwacht ik niet zo'n problemen mee. Ik heb echter ook een buitenunit boven op het platte dak, grenzend aan het schuine dak, dus zoiets:

code:
1
2
3
           / 
          /
____b____/

De buitenunit staat op de plek met letter 'b' en het schuine dak loopt dus schuin af op het lagere dak waar de buitenunit staat.
Enige waar ik daar bang voor ben is bij veel sneeuwval dat de unit echt in de sneeuw komt te staan. Als er echt 20 cm valt op het schuine dak en ook tussen de unit, staat hij helemaal ingepakt. Op het moment dat de sneeuw naar beneden schuift, komt het ook allemaal tegen de buitenunit aan. En echt toegankelijk is het dak ook niet....
Het is natuurlijk niet voor niets dan men altijd adviseert die buitenunits op een toegankelijke plek neer te zetten >:)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
Anders gewoon zon electrische vloerverwarming mat op de unit leggen / omheen wikkelen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 05-02-2021 15:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08
Vipertje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Weet niet of die units flink warm zijn, maar zou dat niet gewoon snel smelten weer?
Ja hij kan gaan defrosten, maar da's maar zo'n 10 minuten. Als hij dan echt tussen de sneeuw staat komt hij daar denk ik niet meer uit.
Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Het is natuurlijk niet voor niets dan men altijd adviseert die buitenunits op een toegankelijke plek neer te zetten >:)
>:) >:)
Zeker! Maarja, tis wel een mooie plek wat tot op heden nooit voor problemen heeft gezorgd :)
Nu is er overigens een dakraam waar ik door kan klimmen (komt uit halverwege het schuine dak), maar dat wordt ook glibberen. Nog los van het feit dat als ik dat open alle sneeuw die daar op ligt naar binnen schuift ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Tromp.et op 05-02-2021 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:51
Possible schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:05:
Anders gewoon zon electrische vloerverwarming mat op de unit leggen / omheen wikkelen :+
Elektrische deken van het vrouwtje haha

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vipertje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:47:
Wij hebben een W/W warmtepomp met een paar buizen diep de grond in recht onder ons huis. Ik snap dat mensen met een buitenunit misschien iets moeten doen zoals sneeuwvrij maken of iets dergelijks, maar ik zou niet weten wat je moet doen met een W/W warmtepomp. Ik zal eens in de documentatie duiken of daar wat in staat.
Ik denk niet dat je je meteen zorgen moet maken om de sneeuw die valt. Grote vraag is denk ik eerder of je bij een hogere warmtelast voldoende warmte uit je bron kan onttrekken en of je die warmte goed kwijt kan in je woning.

Maar houdt ons op de hoogte! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

mkleinman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:43:
[...]

Serieus bedoeld; plak die naden en kieren af met tape. Dat scheelt je al aardig wat koude infiltratie.
Ik speel met de gedachte om dat raam in kwestie maar even dicht te purren >:)
Die hele gevel incl. kozijn gaat er nog uit en de ruimte is nu toch 'maar' opslag.

edit: Nou die zit dicht *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2021 15:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

code:
1
2
3
           / 
          /
____b____/

Je zou eigenlijk zo'n rubberen mat moeten hebben die verwarmd is. Kost wel een paar knaken trouwens, denk aan 2-300 euro.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0910/9602/products/ice_away_square_1024x1024.jpg?v=1478814555

https://www.cozyproducts.com/products/ice-away
https://www.amazon.nl/Sch...skabel/dp/B08BG6F3R6?th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Wuursj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Ik speel met de gedachte om dat raam in kwestie maar even dicht te purren >:)
Die hele gevel incl. kozijn gaat er nog uit en de ruimte is nu toch 'maar' opslag.

edit: Nou die zit dicht *O*
Geen woorden maar daden! _/-\o_

Hou je ons wel op de hoogte? En ach als je het gewoon red straks met de WP hoef je ook niet meer zo veel te verbouwen :P

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bo0bz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Hou je ons wel op de hoogte? En ach als je het gewoon red straks met de WP hoef je ook niet meer zo veel te verbouwen :P
haha, Nou isolatie is niet de enige reden voor de verbouwing. Zo heb ik bijvoorbeeld ook nog een volgpurd kozijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 01:45
Bo0bz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:07:
Elektrische deken van het vrouwtje haha
Hoe krijg je de WAF negatief :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een nefit monoblok warmtepomp waar enkel water door de leidingen loopt en geen koudemiddels. Er zit een warmtelint in die er voor zorgt dat de afvoer etc niet bevriest maar wat kan je eigenlijk het beste doen als de stroom uitvalt of de unit zelf uitvalt en het water stil komt te staan buiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04 11:05
Avvd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:20:
Ik heb een nefit monoblok warmtepomp waar enkel water door de leidingen loopt en geen koudemiddels. Er zit een warmtelint in die er voor zorgt dat de afvoer etc niet bevriest maar wat kan je eigenlijk het beste doen als de stroom uitvalt of de unit zelf uitvalt en het water stil komt te staan buiten?
Het beste kun je zo snel mogelijk de boel aftappen. Als er geen water in zit kan het ook niet kapotvriezen. Er zijn speciale ventielen op de markt die dat automatisch kunnen doen, zoals deze: https://www.caleffi.com/n...stbeveiligingsklep-108601

Dat ventiel gaat automatisch open als de watertemperatuur onder de 3 graden zakt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 14-04 13:45

Gerco-M

mijn tornado res.

code:
1
2
3
           / 
          /
____b____/

Ik zou denk ik met een partij stenen of tegels of iets anders een soort muurtje bouwen aan die kant van het schuine dak zodat wat er ook komt, het nooit de unit kan blokkeren. En je kan dan zo hoog of zo breed gaan als je wilt. Ook afhankelijk van wat je dak kan dragen. Je kan het nu doen of volgende week bij -10 als het sneeuwt en er ook al een pak ligt... ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:26
Een week geleden om deze tijd mijn Panasonic 5j aangeslingerd en net even het verbruik in mindergas.nl gezet. 57kWh verbruikt en 0,49kWh per graaddag waar dit op gas 0,28m3 per graaddag was over januari gerekend. Ik zie de komende week met vertrouwen tegemoet. Geweldig dat ik na een week al kan testen of het vermogen voldoende is en de boel goed ingesteld staat. Bij positief resultaat kan ik me bij het gasverlaters topic melden. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
mkleinman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
[...]
Ik heb dit probleem met kieren bij mijn voordeur jammer genoeg. Ondanks tochtstrips en goed hang en sluitwerk tocht mijn voordeur aanzienlijk. Onderin maar vooral bovenin is het best ernstig. Mijn deur trekt jammer genoeg steeds verder krom
Ik heb zelf ook last van een krom trekkende voordeur dit heb ik opgelost door twee van de onderstaande raam/deur sluiting boven en onder te zetten. Deze trekken de deur mooi strak in de rubbers en sluit de deur nu luchtdicht af. En tevens helpen ze als inbraakbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQGpae0CyMqutVG8u8s2kgZQmXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz6OYorFhqbOR6kV8R7lhb6C.jpg?f=fotoalbum_large

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:02
Wellicht een nog een tip voor te krap bemeten L/W systemen.

Draai morgen (zaterdag) alvast even je legionellacyclus voor de komende week. Scheelt toch weer wat vermogen die je op de koudste dagen beter in je woning kunt pompen ipv in je vat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:10
webje1982 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Ik heb zelf ook last van een krom trekkende voordeur dit heb ik opgelost door twee van de onderstaande raam/deur sluiting boven en onder te zetten. Deze trekken de deur mooi strak in de rubbers en sluit de deur nu luchtdicht af. En tevens helpen ze als inbraakbeveiliging.

[Afbeelding]
Moet je redelijk wat kracht gebruiken om ze te sluiten?
Als ze erg lichten sluiten loop je het risico dat op slot vallen als je de deur achter je dicht trekt als je het huis uit gaat. Bij thuiskomst krijg je dan de deur niet meer open.
Dan kun je beter gespiegelde plaatsen op z'n kop.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Topicstart aangepast. Diverse tips toegevoegd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ga morgen maar 'ns het volle vermogen van de WP ontsluiten; daar was ik nog niet aan toe gekomen. Verder vandaag maar vast naar anti-legionella temperaturen gestookt. Tot slot mag, als de delta-T zover op blijkt te lopen als ik vermoed, de VVW-pomp wellicht een standje hoger.

Het bescheiden stukje nachtverlaging valt hier automatisch weg als de gevoelstemperatuur onder de vijf graden komt.

Wij hebben ook een huis in transitie, een beetje als @Wuursj. Nog kinderziektes in systemen weg te werken en veel isoleren en kierdichten te gaan. Maar wel een WP én een haard (en zeker niet als backup!), al heeft die laatste de nu hinderlijkste kinderziekte. Ach.. als 't een weekje niet overal door en door warm is, is echt niet erg.

Onze bron van nog 10,5 graad zal niet zo ineens kouder zijn. Ik ben vooral benieuwd hoe het de lucht-WP bezitters zal vergaan qua comfort, energierekening, en mogelijke problemen in het net waar jullie allemaal gezellig bij elkaar wonen..

En die sneeuw, da's mooi toch? Net terwijl de koude invalt, krijgen we allemaal een extra laagje isolatie uitgereikt :). Ik hoop dat die lekker blijft liggen op 't dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:34

peer

oeps

Hier doe ik niks speciaals, hooguit de ta van de ketel iets omhoogzetten als het huis niet op temperatuur blijft.
Ik ben bang dat na 4 jaar de elga te hebben ik weer serieus gas ga verbruiken 😢

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
Stille modus uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Leuk om te testen... Origineel plat dak uit 1972 met een 5kW Daikin monoblock én enkel oude radiatoren uit 1972.

Tot nu toe al 2j altijd stabiel, dit jaar constant 22graden 24/7 :)

Unit staat alleen niet verhoogd op het platte dak, enige waar ik “bang” voor ben is dat deze ingesneeuwd zou kunnen raken. (Staat achter zonnepanelen zoals in mijn avatar en naast buurman zijn opbouw)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
De stooklijn gisteren een beetje en vandaag veel omhoog geschoven. Daarom is het hier nu 20.5 ipv 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2foyyWK2HOyKtdFwL4BiKVi4gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyQnROLsdAGVxKgVr8ouBmzd.jpg?f=fotoalbum_large

Door dit topic denk ik eraan dat ik een kromme tuindeur heb, doe ik zo even een plakbandje aan. En even kijken welke ventilatie roosters dicht kunnen.

De warmtepomp boiler doet nu een legionella run omdat dat nu met betere COP kan.

Voorlopig laat ik de 5 kW H versie snachts nog mooi in stille modus 2.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik draai gewoon door met nachtverlaging en stille modus met de Panasonic WH-MDC05F3E5. Zal waarschijnlijk wel even moeten stoken naar 55°C om het huis snel op temperatuur te krijgen. Moet zeggen dat ik die TANK modus dit seizoen niet eens gebruikt heb 8)7

Wel ga ik het elektriciteitsverbruik in de gaten houden. In het verleden maximaal 1,7 kW gezien, maar dat zou wel eens hoger kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-11-2024
ron321 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Moet je redelijk wat kracht gebruiken om ze te sluiten?
Als ze erg lichten sluiten loop je het risico dat op slot vallen als je de deur achter je dicht trekt als je het huis uit gaat. Bij thuiskomst krijg je dan de deur niet meer open.
Dan kun je beter gespiegelde plaatsen op z'n kop.
Ze sluiten niet zwaar, maar gaan zeker niet uit zichzelf dicht. Maar zeker een goede tip.

Wij gebruiken zelden de voordeur alles gaat via de achterdeur.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

webje1982 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Ze sluiten niet zwaar, maar gaan zeker niet uit zichzelf dicht. Maar zeker een goede tip.

Wij gebruiken zelden de voordeur alles gaat via de achterdeur.
Ja ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar alles altijd via de achterdeur ging. Oh wacht dat is niet het onderwerp van dit topic. O-) 8)
Okee dat was een open deur. Ja dat is wel weer on topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 05-02-2021 22:11 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
Dit jaar is ons huis echt geschikt gemaakt voor de warmtepomp, dus wij hebben nu weinig zorgen.

Maar voorgaande drie winters zaten we hier ook al gasloos. En had het huis nauwelijks isolatie en radiatoren als warmtebron. Bij een buitentemperatuur van 0 graden was al een aanvoer van 50 graden nodig om de begane grond een beetje aangenaam te houden. Dus ik deel hier als ervaringsdeskundige waarvan de warmtepomp tekort schoot graag mijn tips:

- kaarsen en waxinelichtjes zorgen niet alleen voor gezelligheid, maar ook voor warmte. Zeker als je (woon)kamer niet al te groot is zoals bij ons, kunnen een stuk of 10 kaarsjes echt merkbaar verschil maken.

- nachtverlaging uitschakelen en stille nachtmodus uitzetten helpt om de warmte in je 'massa' vast te houden.

- de oven kan een aangename warmtebron zijn. Begin de dag met lekkere afbakbroodjes, ga lekker koekjes of een appeltaart bakken en eet 's avonds een ovengerecht. Of maak lekkere warme hapjes klaar in de oven voor tijdens die leuke film.

- vermijd gebruik van de afzuigkap. Die blaast warme lucht naar buiten en zuigt koude lucht aan (tenzij je een recirculatie kap hebt) . Bij het koken van aardappelen, groenten, rijst ed komt geen fijnstof vrij en ook geen vieze vette kookluchtjes. Het beetje extra kookvocht in de lucht kan op koude dagen geen kwaad, de lucht in huis zal waarschijnlijk eerder te droog dan te vochtig zijn. Vermijd bakken en braden in de koekenpan of wok waarbij de afzuigkap moet aanzetten. Wil je een lekker stuk vlees of vis, kies dan iets wat je in de oven kunt bereiden.

- probeer warme dranken te drinken en fris en sapjes te mijden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Niet bang maar wel in spanning wie de eerste sneeuwbal incasseert.

Maar in een huis (tussenwoning) uit 1979 waarbij een uitbouw is geplaatst met normaal dubbelglas schuifpui hebben wij anderhalf jaar geleden als risico meegenomen dat we het mogelijk niet gaan redden met extreme koude dagen in de woonkamer.

De wp is geplaatst bij zolderverbouwing (2019 en isolatie van het dak) maar in de woonkamer hebben we nu een convectorput (geboost) van 4,5 meter voor de glazen pui aan en een jaga (ook zelf geboost) met het idee dat we de woonkamer ook compleet laten renoveren (2022) met VVW.

Dus ja we gaan het zien Tot u toe trekt de 8KW Loria het prima maar in het ergste geval wordt het even bijplaatsen van een extra elektrische olie kachel (2500W) gewoon een optie boven de convectorput met ventilatoren.

Echt koud gaan we het niet hebben gok ik (echt koude woning hebben we gehad toen we hier kwamen wonen, maar is een ander verhaal). Maar spannend, ja zeker

Voor de eerste sneeuwbal :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:28:
Dit jaar is ons huis echt geschikt gemaakt voor de warmtepomp, dus wij hebben nu weinig zorgen.

Maar voorgaande drie winters zaten we hier ook al gasloos. En had het huis nauwelijks isolatie en radiatoren als warmtebron. Bij een buitentemperatuur van 0 graden was al een aanvoer van 50 graden nodig om de begane grond een beetje aangenaam te houden. Dus ik deel hier als ervaringsdeskundige waarvan de warmtepomp tekort schoot graag mijn tips:

- kaarsen en waxinelichtjes zorgen niet alleen voor gezelligheid, maar ook voor warmte. Zeker als je (woon)kamer niet al te groot is zoals bij ons, kunnen een stuk of 10 kaarsjes echt merkbaar verschil maken.

- nachtverlaging uitschakelen en stille nachtmodus uitzetten helpt om de warmte in je 'massa' vast te houden.

- de oven kan een aangename warmtebron zijn. Begin de dag met lekkere afbakbroodjes, ga lekker koekjes of een appeltaart bakken en eet 's avonds een ovengerecht. Of maak lekkere warme hapjes klaar in de oven voor tijdens die leuke film.

- vermijd gebruik van de afzuigkap. Die blaast warme lucht naar buiten en zuigt koude lucht aan (tenzij je een recirculatie kap hebt) . Bij het koken van aardappelen, groenten, rijst ed komt geen fijnstof vrij en ook geen vieze vette kookluchtjes. Het beetje extra kookvocht in de lucht kan op koude dagen geen kwaad, de lucht in huis zal waarschijnlijk eerder te droog dan te vochtig zijn. Vermijd bakken en braden in de koekenpan of wok waarbij de afzuigkap moet aanzetten. Wil je een lekker stuk vlees of vis, kies dan iets wat je in de oven kunt bereiden.

Kaarsen en waxinelichtjes zijn notoire binnenluchtvervuilers, zou ik niet doen, zeker niet in een kleine ruimte en zeker niet als je tipt over eten koken zonder fijnstof.
Een vlam hoort in een hoog rendement houtkachel die een stuk schoner verbrand dan een kaars.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Ivow85 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:28:

Zet dan een elektrische kachel neer oid?.. ik moest oprecht lachen met dit lijstje :p na deze opmerking: “warme thee drinken, geen sap probeer dat te vermijden”

Afzuigkap gebruik altijd toch al als je alleen als dat nodig is..? Is ook ongezond om niet te doen.

Waxinelichtjes of kaarsen: groot nadeel hele slechte ongezonde lucht. Zit ik nog liever met een jas aan in de kou :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Onze w/w warmtepomp zit nog lang niet aan zijn maximum vermogen. Hij gebruikt nu ongeveer 4 kW van de 9 kW maximum vermogen.

Het enige wat ik waarschijnlijk doe is op de slaapkamer het raam op de 8mm kiepstand zetten ipv volledig op de kiepstand.

De bron is nog warm genoeg dus ik verwacht geen problemen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Hier mag de warmtepomp nu alleen overdag verwarmen. Lekker warme vloer in de avond.

Maar vanaf morgen haal ik deze van de tijdklok. Mag 24 uur gaan verwarmen.
Ik weet niet of het nodig is.
Maar beter vooraf, dan achteraf.
Dit is de eerste winter. Nieuwbouw opgeleverd afgelopen oktober.
Dus een goede test. Zeker ivm garanties.

Verder zet ik de roosters op de minimale stand. En alleen in de woonkamer en slaapkapmer.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier gaan ze maandag de buitenunit verplaatsen. Gelukkig kan het electrisch element in de wp aanblijven en het huis -hopelijk- warm houden. Ook de reden waarom we een moderne houtkachel hebben met hout uit lokaal bos, zelf gezaagd. Als de poep de ventilator raakt kunnen we altijd nog vuurtje stoken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een tijd terug p84 (graadminuten voor de ketel bijkomt) op mijn Elga van 30 naar 120 gezet om zo de Elga zo lang mogelijk alleen het werk te laten doen. Zou het zinvol zijn om dit de komende dagen weer terug te zetten?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-04 08:41
Hoe denken jullie over Defrost water wat een week lang zal bevriezen op platte dak en niet wegloopt? Mijn monobloc staat vrij hoog op beton blokken en rubber bigfoots, maar toch? Wil ik in de gaten houden maar ben benieuwd wat aandachtspunten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlFes5QtgSKW4VEkrh-2qFXSYME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxHP4Muhq5Bh0hnRns9PfEMQ.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:56
In de catagorie tips die misschien wel helpen maar rechtstreeks afvoer naar de psychische kliniek door partner veroorzaken:

Heb je een groot vloerkleed en heb je vloerverwarming? Rol de kleed s'nachts op om de afgifte te vergroten.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Herkz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:53:
In de catagorie tips die misschien wel helpen maar rechtstreeks afvoer naar de psychische kliniek door partner veroorzaken:

Heb je een groot vloerkleed en heb je vloerverwarming? Rol de kleed s'nachts op om de afgifte te vergroten.
Dat is een leuke inderdaad. Vooral omdat ik het kan onderbouwen met een plaatje waar dit overduidelijk op te zien is: ThinkPadd in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Herkz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:53:

Dat is wel een goede :) Hier heb ik toch al 12m2 van de 60m2 op de bgg aan vloerkleed (speelkleed van de kleine en een kleed onder de salontafel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mkleinman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:43:
Alle radiatoren open!
Voorkom vorstschade en zorg er voor dat alle radiatoren in huis een klein beetje water krijgen zodat ze niet kunnen bevriezen.
Als je in je goed geïsoleerde huis met warmtepomp ruimtes hebt die het vriespunt halen, heb je dan niet sowieso een probleem en eigenlijk geen goede isolatie? :P Buiten de winterweek om wil je ook niet dat ruimtes onder de 10 (15?) graden komen, enerzijds vanwege vocht (goed voor schimmel, slecht voor mensen) en anderzijds omdat het dan wel héél lang gaat duren met LTV voordat een kamer een normale temperatuur heeft bereikt wanneer je er wil gaan zitten/werken. Mag toch aannemen dat iedereen minstens een thermostaatknop met een minimum temperatuur heeft op elke radiator.

* Gizz heeft overigens zelf geen warmtepomp. Wel benieuwd of met de CV op maximaal 50 graden en zelfbouw ventilatorboosters in de huiskamer de boel warm te houden is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gizz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Als je in je goed geïsoleerde huis met warmtepomp ruimtes hebt die het vriespunt halen, heb je dan niet sowieso een probleem en eigenlijk geen goede isolatie? :P Buiten de winterweek om wil je ook niet dat ruimtes onder de 10 (15?) graden komen, enerzijds vanwege vocht (goed voor schimmel, slecht voor mensen) en anderzijds omdat het dan wel héél lang gaat duren met LTV voordat een kamer een normale temperatuur heeft bereikt wanneer je er wil gaan zitten/werken. Mag toch aannemen dat iedereen minstens een thermostaatknop met een minimum temperatuur heeft op elke radiator.

* Gizz heeft overigens zelf geen warmtepomp. Wel benieuwd of met de CV op maximaal 50 graden en zelfbouw ventilatorboosters in de huiskamer de boel warm te houden is.
Ons huis uit 2004 wordt verwarmd met een L/W warmtepomp en radiatoren als afgifte systeem.
Alleen de badkamer en garage hebben een thermostaatknop.
Mijn ervaring is dat het prima werkt zonder thermostaatknoppen.
Uiteraard redelijk/goed geïsoleerd, dakisolatie RC 5 en de rest RC 3.5, als het beneden 20 graden is wordt het in onverwarmde ruimtes niet erg koud.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Gizz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Zo heb ik de eerste verdieping afgeregeld. Door de thermostaat knoppen op een waarde te zetten dat het altijd 18 graden is. Badkamer op 20,5.

De radiatoren worden zelden warm maar denk dat het dit weekend wel gaat gebeuren.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 11:51
Gerco-M schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Ja ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar alles altijd via de achterdeur ging. Oh wacht dat is niet het onderwerp van dit topic. O-) 8)
Okee dat was een open deur. Ja dat is wel weer on topic.
Dat doet de deur dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
vandermark schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:50:
Hoe denken jullie over Defrost water wat een week lang zal bevriezen op platte dak en niet wegloopt? Mijn monobloc staat vrij hoog op beton blokken en rubber bigfoots, maar toch? Wil ik in de gaten houden maar ben benieuwd wat aandachtspunten zijn.
[Afbeelding]
Als je bang bent dat de hemelwaterafvoer van het platte dak bevriest dan kun je het beste een verwarmingslint aanbrengen. En als je bang bent voor een berg ijs onder je buitenunit dan trek je het verwarmingslint door tot onder je unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

busscherski schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:45:
[...]
Mijn ervaring is dat het prima werkt zonder thermostaatknoppen.
Uiteraard redelijk/goed geïsoleerd, dakisolatie RC 5 en de rest RC 3.5, als het beneden 20 graden is wordt het in onverwarmde ruimtes niet erg koud.
stuffer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Zo heb ik de eerste verdieping afgeregeld. Door de thermostaat knoppen op een waarde te zetten dat het altijd 18 graden is. Badkamer op 20,5.

De radiatoren worden zelden warm maar denk dat het dit weekend wel gaat gebeuren.
Precies wat ik bedoel. Of je hoeft sowieso niet te verwarmen door goede isolatie, of je houdt de boel al op een minimum temperatuur met thermostaatknoppen.

Met dat in het achterhoofd klinkt de situatie dat je nu op moet letten dat het niet gaat vriezen IN je huis, zoals gesteld in de topicstart, nogal vergezocht :) Als je komende week echt vorst in je huis krijgt betekent dat je op een normale winterse dag ook al een veel te lage temperatuur in die kamers hebt (<12). Dan heb je dus al veel langer een probleem en niet alleen komende week ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:00:
Als je bang bent dat de hemelwaterafvoer van het platte dak bevriest dan kun je het beste een verwarmingslint aanbrengen. En als je bang bent voor een berg ijs onder je buitenunit dan trek je het verwarmingslint door tot onder je unit.
Met dien verstande dat aangebracht hebben niet aanzetten hoeft te betekenen?

@vandermark Er gaan zo veel liters onder dat ding.. ik zou me er niet druk over maken. Maar een lint is wel lastig aan te brengen als de boel al dichtgevroren is ;). Dus tja, als je er gemoedsrust mee koopt (maar nog geen hoge stroomrekening) door 't alvast uit te rollen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Zo'n verwarmingslint gebruikt nauwelijks energie. Doet uitsluitend iets wanneer er verwarmd dient te worden en dat is in Nederland hooguit een paar weken per jaar. De rest van de tijd is het gebruik zo goed als nul.

Het is inderdaad wel beter om deze te bestellen en installeren 'voordat' de vorst intreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Weet iemand nog een tabel te vinden van een a merk ac waarop staat buitentemperatuur en cop waarde per graad die naar beneden gaat?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
evtje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:29:
Weet iemand nog een tabel te vinden van een a merk ac waarop staat buitentemperatuur en cop waarde per graad die naar beneden gaat?
Zie deze post.

Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

En deze post is ook interessant, heeft een mooi plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/4678b12aff2a5236259911df11131c32d982b580/?url=http%3A%2F%2Fimg.warmtecheck.nl%2FDaikin-Ururu-SCOP-testpunten.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Zie deze post.

Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

En deze post is ook interessant, heeft een mooi plaatje.

[Afbeelding]
Grappig ik was gisteren ook de oude post aan het bekijken en was dit ook tegen gekomen. Ik had daar ook een link gepost met een grafiek maar die werkte niet meer. Maar als we dus jouw waarde neem blijft het goedkoper om met een ac te verwarmen dan gas ik ga er vanuit dat het kantelpunt rond de 2.5 cop zit.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:19:
Zo'n verwarmingslint gebruikt nauwelijks energie. Doet uitsluitend iets wanneer er verwarmd dient te worden en dat is in Nederland hooguit een paar weken per jaar.
Lint van uitloop tot waar de pijp de grond in gaat, zei je? Dus 6-8 meter? Dat is 60-80W. Vind ik de moeite.

Met thermostaat - als je dat wilt - moet je wel op letten en voor betalen; vond er plenty zonder.

En dan 'doet' hij wat zodra hij onder de 5 graden duikt. Dat is toch wel zo'n beetje de hele winter.

Ik zou schatten dat hij nimmer nodig is aldaar. Dus tja.. dan zou ik er eentje zonder thermostaat kopen en pas inpluggen wanneer de ijsklomp de unit nadert.

Afijn, is van beide kanten uiteraard maar wat je 'de moeite' vindt. Dus ik hoop dat de cijfers erbij @vandermark helpt.

Voorbeeld: https://warmtekabel.nl/verwarmingslint-10watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:00:
[...]

Zo'n lint is toch bedoeld om om een waterleiding van 15mm te wikkelen? Qua vermogen lijkt mij dat niet afdoende om een bevroren dak te ontdooien danwel ontdooid te houden.

De rubbermatten die ik eerder gepost heb zitten op iets van 300W/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Heel benieuwd hoe het de buitenunit vergaat de komende dagen. Staat op het plattegaragedak. Zal mogelijk even wat sneeuw moeten wegschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWXbX6_LzPUPrdDHKG7g1Uns0Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z11gheIYjaNK6cxnBytgzQKb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@jaimivanessen
Die buitenunit staat vrij hoog, ik verwacht niet dat er 30 cm sneeuw achter komt. Aan de voorzijde kan die unit makkelijk een halve meter hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ik verwacht ook niet direct problemen met de sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Wellicht handig om even te checken of je element wel is aangesloten en/of geactiveerd in het menu van je WP. Weet dat er een aantal Tweakers zijn die het element hebben uitgezet omdat die te vaak (onnodig) bij sprong. Wellicht nu toch handig? In mijn Loria is dat parameter 7 - verbod op element bijverwarming. Die moet op 0 staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik denk dat het ook een goede tip is voor veel WP eigenaren om te proberen even niet naar de Kwh data te kijken. Maar om gewoon te zorgen dat het warm blijft in huis. Dat heeft denk ik een erg hoge WAF waarde ;)

Ik ga het hier zeker wel warm houden en kijken hoe de L/L units het blijven doen, maar ik denk dat dat we de CV of houtkachel ook wel gaan gebruiken. 3 opties voor warmte is fijn voor nu en even wat minder efficient maar het meerendeel van het jaar verwarmen we toch wel met de L/L WP units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:47:
Ik heb een tijd terug p84 (graadminuten voor de ketel bijkomt) op mijn Elga van 30 naar 120 gezet om zo de Elga zo lang mogelijk alleen het werk te laten doen. Zou het zinvol zijn om dit de komende dagen weer terug te zetten?
Rustig laten staan, dan blijft de Elga het langer proberen. De graad minuten gaan nu al harder dan een graadminuut per minuut, dus hij kan ook al na n uur de ketel inschakelen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
evtje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Grappig ik was gisteren ook de oude post aan het bekijken en was dit ook tegen gekomen. Ik had daar ook een link gepost met een grafiek maar die werkte niet meer. Maar als we dus jouw waarde neem blijft het goedkoper om met een ac te verwarmen dan gas ik ga er vanuit dat het kantelpunt rond de 2.5 cop zit.
Bij de Daikin Ururu Sarara in ieder geval en denk bij de meesten airco's. Echter de kans is groter dat bij die COP het verwarmingsvermogen te klein is en je op een andere manier moet bijverwarmen onder b.v. -10. In ieder geval in mijn huis uit 1991 die niet super geïsoleerd is en gewoon dubbel glas en een ondergedimensioneerde 3.5 kW Daikin Ururu Sarara :o . En ik heb geen gas meer (slotje en geen CV meer), dus voor mij is het geen overweging om de airco uit te zetten :X Ik heb op zolder mijn dakramen en raam vandaag maar geïsoleerd aan de binnenkant. Zolang er niemand daar (slaap)kamer heeft, doe ik het licht wel even aan als ik er even moet zijn O-) Voor de rest zullen we het zien of mijn elektrische sfeerkachel erbij aan moet. Het is nu hier bloedheet met bijna 22 graden binnen 8) maar verwacht dat de Daikin het niet alleen kan na een paar dagen. We zullen het meemaken.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-02-2021 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:10
Hier meelezen en dan terugdenken aan degene die een w/w wp zonde van het geld vonden......

Maar serieuzer: @mkleinman zorgen dat de waterdruk in je systeem op orde is. Net nog even bij mijn moeder geweest om het daar voor de gas cv bij te vullen. Niks zo lullig als een verwarmingsapparaat wat uitvalt door te weinig druk in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@ZuinigeRijder
Ik merk nu al dat de mhi er meer moeite mee heeft dan gisteren om de kamer op temperatuur te krijgen . Ik woon op een hoek appartement (boven) dus plat dak. Op de hoek waar nu de wind staat heb ik glas *** . Wind maakt veel uit. En zo te zien blijft dat ook zo de komende dagen. Aan de zelfde kant staat ook de buiten unit. Dus komt in de sneeuw te staan .🤔 . Nu is het wel zo dat de kamer ac nu ook de slaapkamer mee verwarmt. Mocht hij het de komende dagen het te moeilijk krijgen dan kan ik altijd nog de Daikin in de slaapkamer aan slingeren. En anders cv aan maar dat ben ik niet van plan. Nu laat ik de mhi ook 24/7 draaien tot dat het niet meer vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:44:
Zo'n lint is toch bedoeld om om een waterleiding van 15mm te wikkelen? Qua vermogen lijkt mij dat niet afdoende om een bevroren dak te ontdooien danwel ontdooid te houden.
Meen dat 't idee was om een paadje naar het riool zeker te stellen voor water wat er uit druppelt bij defrosten. Iets bescheidener doelstelling ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Meen dat 't idee was om een paadje naar het riool zeker te stellen voor water wat er uit druppelt bij defrosten. Iets bescheidener doelstelling ;).
True, het zal wel een ieniemienie geitepaadje worden denk ik.

Aan de andere kant, ik heb begrepen van @Anoniem: 88155 dat het defrost water van de warmtepomp ruim boven de 0c is dus dat 'brandt'' ook wel een mooi smeltgat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, dan wordt het op z'n ergst een grote plak ijs, nooit een stalagmiet die de boel blokkeert.

Ik heb vooral geen enkel benul om hoeveel water het gaat, dat zo'n dak dat niet gaat bergen. Maar ik heb dan ook een W/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Deze is lekker bezig in de winter. Vooral het laaste stukje bekijken.
YouTube: How to Defrost a Iced up Heat Pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 23-04 07:10

Crazy-

Best life ever

Hier een klein beetje voorbereiding gedaan. Stooklijn even 2 puntjes omhoog gezet vanmorgen; daar ik op de verdieping niet verwarm ..... toch maar de gangdeur open om wat warmte naar boven te gooien

Eerste keer winter met de L/W WP dus ook beetje spannend ;-)

De verhoging stooklijn (shift) puur om even de vloer extra op te warmen overdag ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-04 19:58

Consulectro

Lekker bezig...

Nog een tip:
Wij hebben een designradiator (naast VVW) in de badkamer en VVW op de benedenverdieping. Tevens radiatoren op de slaapkamers.
Zorg er voor dat de flow in de radiatoren niet te hoog staat als de radiator thermostaten open gaan.
Deze kunnen namelijk het hele afgifte systeem 'kortsluiten'. Dat merkt men als het tempatuurverschil tussen VVW-uit en VVW-in kleiner wordt.
Daardoor wordt de afgiftecapaciteit van de vloer ook minder terwijl je die juist zo hard nodig hebt.
Dus 'tune' het debiet van de radiatoren!

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier is er stress ;)

Ik heb 2 L/L (3.5 & 5) hangen, de WP (L/W) komt in Mei/Juni, samen met nieuwe kozijnen & vloerverwarming.
En nu is de 3-weg klep van de CV stuk, dus de verwarming tikt continu, maar wordt wel warm. De L/L's houden het goed tot rond het vriespunt, maar daarna houdt het snel op. Dus afgelopen vorst de CV 2 of 3x een uurtje aangehad. Had gehoopt dat ik de CV niet meer nodig had.

Dus twijfel. Nog €300? uitgeven voor 1 week....

Volgend jaar heb ik alvast genoeg capaciteit. De L/L's zijn de backup voor die ene week -10°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@TheGhostInc gewoon een elektrisch kacheltje erbij aanzetten.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JW te R
  • Laatst online: 19:53
Eerlijk gezegd begrijp ik de opwinding niet helemaal. Als je een installatie met warmtepomp overweegt, zorg je er hopelijk toch voor dat 'ie minimaal dit soort omstandigheden aankan?
Ik ga juist niets aanpassen; houd alleen in de gaten of de buitenunit een beetje sneeuwvrij blijft. Voor de rest mag de besturing van de warmtepomp het uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik snap dat aanpassen van die stooklijnen niet zo.. het zijn toch niet voor niets lijnen = het past zichzelf toch aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
JW te R schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:37:
Eerlijk gezegd begrijp ik de opwinding niet helemaal. Als je een installatie met warmtepomp overweegt, zorg je er hopelijk toch voor dat 'ie minimaal dit soort omstandigheden aankan?
Ik ga juist niets aanpassen; houd alleen in de gaten of de buitenunit een beetje sneeuwvrij blijft. Voor de rest mag de besturing van de warmtepomp het uitzoeken.
Naja hoe vaak komt dit soort weer voor? Niet zo vaak schijnbaar. Dus het kan lonen om een onderbemeten unit te kopen en met dit soort dagen, als het nodig is, een elektrisch kacheltje erbij aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gwaihir schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:39:
Ik snap dat aanpassen van die stooklijnen niet zo.. het zijn toch niet voor niets lijnen = het past zichzelf toch aan?
Dat vroeg ik me ook af inderdaad. Wat wel kan is natuurlijk dat je de temperatuur omhoog schroeft om alvast een buffertje te bouwen. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 23-04 07:10

Crazy-

Best life ever

Hooglander1 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:45:
[...]

Dat vroeg ik me ook af inderdaad. Wat wel kan is natuurlijk dat je de temperatuur omhoog schroeft om alvast een buffertje te bouwen. :)
Dit dus; maar met name omdat ik de verdieping in principe niet verwarm. Beetje extra warmte / buffer kan dan geen kwaad. Verder? Maak ik mij echt niet druk....

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Tsja, de 7kW versie kostte ca 400 euro meer dan de 5kW. Daarmee dan niet “net aan bij -10”, maar gewoon dik voldoende bij -15. Dat geeft niet alleen een gerust gevoel, maar ook geen gedoe met losse kacheltjes enzo.
400 euro op de hele installatie van de wp, aanleg vloerverwarming, nieuwe pvc vloer, enz, vond ik dan wel de kosten waard. Ook als we dit huis zouden verkopen aan een gezin met een grotere warmtevraag vind ik het fijn te kunnen zeggen dat deze wp het ook gewoon bij -15 of erger nog redt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn ELGA ACE 6kW levert bij -10 nog 6kW en bij -15 gaat de unit volledig uit. Ik hoorde daarnet dat er mogelijk in de nachten -15 of lager mogelijk is. Daar maak ik mij nog het meeste zorgen over. Koud gaan wij het niet krijgen, ik heb de CV ketel nog op zolder hangen, alleen zonder thermostaat ( die heb ik afgekoppeld ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 19:56

FD2

mkleinman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
[...]

[Afbeelding]

Wij zijn al wezen kijken voor een nieuwe voordeur met kozijn met driepuntssluiting. Dit is alleen nogal een ingrijpende klus omdat ons kozijn onderdeel is van de gehele voorpui beneden. En met de stormachtige wind die wordt voorspeld vind ik het niet zo'n gek idee om daar een rol tape aan te spenderen.

En warmtebeeldfoto's daarvan te nemen :P
Voor je al die kosten gaat maken, kijk eerst eens of je die deur kan corrigeren en verstijven door er binnen en buiten meranti of eiken latten op te lijmen aan de kant van de sluitplaat.
Met het toenemen van de dikte van de deur (grootste vezelafstand) neemt de stijfheid exponentieel toe.

Als het experiment mislukt kan je roepen " ik was toch al aan een nieuwe deur toe". :+
Baat het niet, dan schaadt het niet in dit geval.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

JW te R schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:37:
De wp kan het wel aan maar in de woonkamer hebben we denk ik te weinig vermogen en te veel warmte verlies naar buiten bij -15.

Dit was een weloverwogen risico met het idee dat dit met een verbouwing van de woonkamer als nog wordt opgelost.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
busscherski schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:04:
@jaimivanessen
Die buitenunit staat vrij hoog, ik verwacht niet dat er 30 cm sneeuw achter komt. Aan de voorzijde kan die unit makkelijk een halve meter hebben.
Mooi, dan hoef ik daar geen zorgen over te hebben. Lees ook het volgende in de handleiding/installatie-instructie:

‘’Bedrijfsbereik van de warmtepomp zonder bijverwarming

De warmtepomp wordt bij circa -20 graden respectievelijk +35 graden uitgeschakeld. De verwarming en warmwatervoorziening worden dan door de binnenunit overgenomen. De warmtepomp start weer als de buitentemperatuur hoger wordt dan circa -17 graden of lager dan +32 graden.’’

Volgens mijn zowel met sneeuw als met de voorspelde temperaturen dan geen zorgen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:14
TheGhostInc schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:23:
Hier is er stress ;)

...........
En nu is de 3-weg klep van de CV stuk, dus de verwarming tikt continu, maar wordt wel warm. .........

Dus twijfel. Nog €300? uitgeven voor 1 week....
.....
€330 uitgeven voor wat?
Wat betekent dat, dat de verwarming continue klikt.
De 3 weg klep is stuk, maar wat doet hij, en op welke stand staat 'tie? Op SWW?
Kan je hem dan niet mechanisch vast zetten in de verwarmingsstand? Wat voor merk/type? een Honeywell kan je mechanisch indrukken, als je de motor er af haalt, en de stift kan je dan indrukken met een lijmklem of zo.
Als hij in de ingedrukte stand vast staat, dan kan je proberen de stift met een (grip)tang vast te pakken en omhoog te trekken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
Helemaal niks doen. Heb sinds 2004 een W/W warmtepomp. In 2017 een nieuwe laten plaatsen vanwege feit dat de oude een maandagmodel was, dat door een stel idioten geplaatst is geworden destijds. Gelukkig is de bron (2x 100m diep) helemaal top.
Zorgen dat je waterdrukken bronzijdig en cv-zijdig tussen de 1,5 en 2,0 bar staan en genieten van je stille systeem waarvoor je niet je dak op hoeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
jerh schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Hier meelezen en dan terugdenken aan degene die een w/w wp zonde van het geld vonden......
/offtopic
Ik kan een hele grote *Gniffel* niet onderdrukken als ik je opmerking lees _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daannn1987
jerh schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Maar serieuzer: @mkleinman zorgen dat de waterdruk in je systeem op orde is. Net nog even bij mijn moeder geweest om het daar voor de gas cv bij te vullen. Niks zo lullig als een verwarmingsapparaat wat uitvalt door te weinig druk in het systeem.
100% zeker dat ik dat na deze week nog steeds vind :+
Zo lang jij blij bent met jouw keuze en de L/W gebruikers met hun keuze is het allemaal prima toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2021 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:10
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:06:
[...]

100% zeker dat ik dat na deze week nog steeds vind :+
Zo lang jij blij bent met jouw keuze en de L/W gebruikers met hun keuze is het allemaal prima toch?
Uiteraard. Maar kon het niet laten. Bron temperatuur van circa 9 graden op dit moment, ik denk dat februari qua rendement een maand voor w/w wp's is.

En ik hoop idd dat iedereen goed er door heen komt.

@mkleinman wellicht behalve mijn vorige opmerking nog voor de topicstart: als je een actieve vv verdeler hebt, de pomp hoger zetten voor meer warmte afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Sinds december 2015 staat hier de Mitsu Ecodan 7.5 te pruttelen met in de nacht uit van 23:00 tot 07:00.
Ik gebruik dus maar 2/3 van zijn capaciteit met ook nog de sww run erin om 11:00.
Nog nooit ook maar iets gemerkt van capaciteit tekort, en ga nu ook niets veranderen in de instellingen
Ik wil graag testen of de boel de komende weken aan mijn verwachtingen gaat voldoen bij strenge vorst.
met een aanvoer T 32C bij -5
Wordt vervolgd!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.