[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kees_frl schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:48:
[...]

Een CV ketel doet het ook niet zonder stroom heb ik begrepen.

Heb je daar eerder ook rekening mee gehouden? :)
Dat is natuurlijk correct. Alleen heb je bij een monobloc warmtepomp mogelijk wel bevriezingsproblemen in het geval van langdurige stroomuitval en strenge vorst.

Persoonlijk heb ik daar qua preventie niets voor ingericht, langdurige stroomuitval is er in mijn gebied nog nooit geweest en ik vermoed dat NUON een stad met duizenden inwoners dan wel zal voorzien van noodstroom met aggregaten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Nous112 schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:26:
Komende winter wordt voor ons de eerste winter met een warmtepomp. Veel interessante informatie en tips gelezen in dit forum. Bij onze warmtepomp (Nefit Compres 7400i monoblock) is door de installateur, omdat de unit buiten in de tuin staat, voor de afvoer een condensafvoer aangelegd welk in een grindbed op 60cm diep afwatert. Er is geen verwarmingslint geplaatst in de afvoer op advies van Nefit. Dus maar zien hoe dit gaat.
Als de stroomvoorziening het maar blijft doen bij strenge winter, zonder stroom wordt het lastig. Zijn er ook tweakers met een warmtepomp die met een dergelijk scenario rekening houden?
Wel eens gehad in de periode dat wij nog gas verbruikte en toen was de Faber Silence gaskachel een uitkomst. Maar dat is de afgelopen 17 jaar maar 1 keer voorgekomen. Dus ik ben daar niet zo bang voor.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
Komende winter wordt voor ons de eerste winter met een warmtepomp. Veel interessante informatie en tips gelezen in dit forum. Bij onze warmtepomp (Nefit Compres 7400i monoblock) is door de installateur, omdat de unit buiten in de tuin staat, voor de afvoer een condensafvoer aangelegd welk in een grindbed op 60cm diep afwatert. Er is geen verwarmingslint geplaatst in de afvoer op advies van Nefit. Dus maar zien hoe dit gaat.
Als de stroomvoorziening het maar blijft doen bij strenge winter, zonder stroom wordt het lastig. Zijn er ook tweakers met een warmtepomp die met een dergelijk scenario rekening houden?
Het enige wat je kan doen is zorgen dat je binnen de leidingen kan afsluiten en dan bij de WP het water aftappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
@Atomic2005 heeft toevallig deze gekocht als de stroom uitvalt voor de warmtepomp:

https://www.praxis.nl/ger...met-benzinemotor/10039779

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb hier een CV-haard (en een WP). Knaagt wel dat ook ik zonder warmte zit bij stroomuitval. Overweeg daar nog wel ooit iets aan te doen.

D.w.z. op het moment dat de thuisaccu aantrekkelijk is geworden en een (nog aan te schaffen) elektrische auto ook als een grote thuisaccu kan fungeren, dan ga ik wel kijken of ik door kan pakken. Pompen, licht, elektronica, koelkast e.d. moeten dan nog dagen door kunnen. En is het een lokaal probleem, dan kan ik met de auto elders gaan snelladen en kunnen we weer dagen door. (Ik overweeg dan dus 'n kleine thuisaccu + de auto als grote thuisaccu.)
Glashelder schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:39:
Rekening mee gehouden is een groot woord, maar ik heb er wel eens over nagedacht dat ik de CV ketel kan aansluiten op de UPS van een servertje hier :+
Nou.. succes.. een CV-ketel is nog best een behoorlijke verbruiker (pakweg 500kWh/jaar) en zo'n UPS doorgaans meer bedoeld voor netjes afsluiten dan urenlang stroom erop houden.
Samen met speciale houdbare benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Gwaihir geen idee, bestaat dat überhaupt ? :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:33

vliegnerd

Nintendo fan.

Warmtepomp betekent eigenlijk altijd ook “goed geïsoleerd” en huizen in NL hebben vaak ook “veel thermische massa” (beton).

Die combinatie betekent dat je wel een paar dagen zonder stroom moet kunnen, voordat het echt oncomfortabel koud wordt. Twee dagen wat kouder is niet je probleem in een grote black-out.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Possible schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:42:
@Gwaihir geen idee, bestaat dat überhaupt ? :P
Zeker. De standaard E10 is bijvoorbeeld al een stuk minder houdbaar dan E5. (Om de grasmaaier door de winter te halen ga ik dinsdag even E5 halen.) En dan zijn er nog wel meer verschillen. Voor old timers die vooral in de garage staan (en campers) is 't echt een aandachtspunt. Voor generatoren lijkt me dat al helemaal.

Toen ik autogas reed, gaf de autofabrikant het advies benzine niet meer dan drie maanden in de tank te laten (dat was lang voor de E5, E10 al). Al vond de leasemaatschappij dat toen kennelijk nog niet zo'n ding, want ik mocht maar 2x/jaar benzine tanken..

De regelgeving voor ethanol bijmengen - ontzettend slecht houdbaar in benzine - lijkt voor auto's wat in de weg te zitten. Voor tweetakt kun je gemakkelijker goed houdbare benzine krijgen. (Voor onze bladblazer kan 't zo twee jaar duren eer 't tankje leeg is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Gwaihir schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:46:
[...]

Zeker. De standaard E10 is bijvoorbeeld al een stuk minder houdbaar dan E5. (Om de grasmaaier door de winter te halen ga ik dinsdag even E5 halen.) En dan zijn er nog wel meer verschillen. Voor old timers die vooral in de garage staan (en campers) is 't echt een aandachtspunt. Voor generatoren lijkt me dat al helemaal.

Toen ik autogas reed, gaf de autofabrikant het advies benzine niet meer dan drie maanden in de tank te laten (dat was lang voor de E5, E10 al). Al vond de leasemaatschappij dat toen kennelijk nog niet zo'n ding, want ik mocht maar 2x/jaar benzine tanken..

De regelgeving voor ethanol bijmengen - ontzettend slecht houdbaar in benzine - lijkt voor auto's wat in de weg te zitten. Voor tweetakt kun je gemakkelijker goed houdbare benzine krijgen. (Voor onze bladblazer kan 't zo twee jaar duren eer 't tankje leeg is.)
Tja hoe lang zou het duren voor de leidingen bevroren zijn?

En anders is de benzine pomp hier zo om de hoek. Ik zou alvast een voor geïnstalleerde stroomkabel maken en deze in de wp leggen. Een stekker aan de kabel maken en de aggegaat het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 12:50

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Possible
Ja, of aggregaat achter huis zetten en met verlengkabel richting de meterkast. Daar op de warmtepomp aansluiten. Alleen bedoeld voor lange srtoomuitval tijdens vorst.

En heb er aan zitten te denken een electra vloerverwarmingmat in het dak, vlak onder het dakbeschot te monteren. Zodat ijs onder de pana geen kans maakt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het is maar waar je precies rekening mee wilt houden. Je zult wel een bezinepomp moeten zoeken die zelf nog stroom heeft. Maar goed, een doorsnee huis is ook niet zo maar koud.

Voorkom in elk geval dat je prut in je tank en carburateur hebt zitten door verouderde benzine. Dan krijg je zo'n ding never nooit niet aan de praat op het moment dat het telt.

[ Voor 34% gewijzigd door Gwaihir op 28-11-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb al een UPS voor internet, server en bewaking. kleine moeite om die dor te lussen naar de WP en die op pompen te zetten zodat het water blijft lopen. kost ook weinig stroom dus je hebt niet veel bijzonders nodig qua opslag.

in ergste geval koppel je de slangen los van de pomp en maak je de onderste weer dicht en knikker je een fles ruitenwissermeuk erin totdat je weer stroom hebt als het echt hard gaat vriezen terwijl er geen stroom is.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 28-11-2021 17:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 12:50

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Gwaihir schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:02:
Het is maar waar je precies rekening mee wilt houden. Je zult wel een bezinepomp moeten zoeken die zelf nog stroom heeft. Maar goed, een doorsnee huis is ook niet zo maar koud.

Voorkom in elk geval dat je prut in je tank en carburateur hebt zitten door verouderde benzine. Dan krijg je zo'n ding never nooit niet aan de praat op het moment dat het telt.
Ik neem dat als je een aggregaat koopt dat je gewoon benzine thuis hebt staan O-)

--.
. @Gwaihir Idd, veroudering van benzine is idd een ding om goed rekening mee te houden. De samenstelling schijnt ook in de winter iets anders te zijn, iets vluchtiger.

[ Voor 13% gewijzigd door Atomic2005 op 28-11-2021 17:32 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Atomic2005 Effe iets verder teruglezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19
Deze in opslag

https://allesopaspen.nl/a...0Fcg7DEAAYASAAEgJwrPD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 28-11-2021 17:34 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@wizzopa Yep, daar kom je al snel op uit. En dat kost je dik 2x gewoon aan de pomp tanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:19
Gwaihir schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
@wizzopa Yep, daar kom je al snel op uit. En dat kost je dik 2x gewoon aan de pomp tanken.
Klopt, maar een aggregaat wat niet start heb je ook niets aan.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat zal zo’n aggregaat verbruiken per uur bij een verbruik van pakweg 0,6/1 kWh?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:36
Glashelder schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:05:
Wat zal zo’n aggregaat verbruiken per uur bij een verbruik van pakweg 0,6/1 kWh?
Een benzine model zal al snel 4x duurder in gebruik zijn dan gewoon stroom van het net.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:28
vliegnerd schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:54:
[...]

Warmtepomp betekent eigenlijk altijd ook “goed geïsoleerd” en huizen in NL hebben vaak ook “veel thermische massa” (beton).

Die combinatie betekent dat je wel een paar dagen zonder stroom moet kunnen, voordat het echt oncomfortabel koud wordt. Twee dagen wat kouder is niet je probleem in een grote black-out.
Het kan ook een goed nageïsoleerd huis zijn. Dan heb je geen massa. Ik moet er niet aan denken om 2 dagen zonder stroom te zitten in een echt koude periode. Alleen de woonkamer gaat dan nog met de houtkachel, maar de andere ruimten beneden zullen wel flink afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
rykers schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:38:
[...]

Het kan ook een goed nageïsoleerd huis zijn. Dan heb je geen massa. Ik moet er niet aan denken om 2 dagen zonder stroom te zitten in een echt koude periode. Alleen de woonkamer gaat dan nog met de houtkachel, maar de andere ruimten beneden zullen wel flink afkoelen.
Je moet er niet aan denken? Zo verschrikkelijk kan het toch niet zijn? Voor 1965 had vrijwel niemand centrale verwarming, hoe ging dat toen in die huizen? En inmiddels zijn ze nageisoleerd dus 2 of 3x minder warmteverlies.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
busscherski schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:06:
[...]

Je moet er niet aan denken? Zo verschrikkelijk kan het toch niet zijn? Voor 1965 had vrijwel niemand centrale verwarming, hoe ging dat toen in die huizen? En inmiddels zijn ze nageisoleerd dus 2 of 3x minder warmteverlies.
Toen had je vaak natuurlijk wel alternatieven. Mijn huis is uit 1924, dus heeft die periode ook mee gemaakt. In 1965 was het hier olie gestookt, dus wel CV ;)

Daarvoor waren er meerdere haarden in verschillende ruimten. Ofwel vaak toch wel mogelijkheid om diverse ruimten te verwarmen. Mijn grootste probleem is mijn keuken: een aanbouw met 3 buitengevels en plat dak. Die is echt niet warm te houden.

Maar je hebt gelijk. Een paar dagen zouden we wel doorkomen. We kamperen tenslotte ook vaak in de herfstvakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04 17:23
Wolly schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:41:
[...]

Dat is natuurlijk correct. Alleen heb je bij een monobloc warmtepomp mogelijk wel bevriezingsproblemen in het geval van langdurige stroomuitval en strenge vorst.

Persoonlijk heb ik daar qua preventie niets voor ingericht, langdurige stroomuitval is er in mijn gebied nog nooit geweest en ik vermoed dat NUON een stad met duizenden inwoners dan wel zal voorzien van noodstroom met aggregaten oid.
Ik heb er nooit eerder bij stilgestaan dat specifiek bij een monoblock dit voor problemen kon geven, in het CV-tijdperk hiermee 1x te maken gehad (november 2005 grote stroomstoring van ca. 30-40 uur in Haaksbergen-Enschede). Destijds ook geen verwarming met CV-mogelijk terwijl het vroor en flink sneeuwde, maar omdat het een goed geïsoleerde woning was met een nieuwe CV-ketel was dit niet zo'n probleem. Bij eenzelfde situatie nu zou onze monoblock dit nu denk ik niet overleven i.v.m. bevriezing van de buitenleidingen). Helaas is er geen aftap buiten voorzien zover ik weet...... :+
Uiteraard in noodgeval kunnen altijd de koppeling bij de aansluiting van de buitenunit nog losgekoppeld worden om deze te laten leeglopen

[ Voor 5% gewijzigd door Nous112 op 28-11-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:09
Atomic2005 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:59:
@Possible
Ja, of aggregaat achter huis zetten en met verlengkabel richting de meterkast. Daar op de warmtepomp aansluiten. Alleen bedoeld voor lange srtoomuitval tijdens vorst.
Wij hebben nu een 3-fasen aansluiting voor een aggregaat in de meterkast op de zaak waar ik werk. Binnenkort komt Liander midden in ons hoogseizoen de kabels in de straat vervangen. Maar bij ons zal het licht (afgezien van even omschakelen) blijven branden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
rykers schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:10:
[...]

Toen had je vaak natuurlijk wel alternatieven. Mijn huis is uit 1924, dus heeft die periode ook mee gemaakt. In 1965 was het hier olie gestookt, dus wel CV ;)

Daarvoor waren er meerdere haarden in verschillende ruimten. Ofwel vaak toch wel mogelijkheid om diverse ruimten te verwarmen. Mijn grootste probleem is mijn keuken: een aanbouw met 3 buitengevels en plat dak. Die is echt niet warm te houden.

Maar je hebt gelijk. Een paar dagen zouden we wel doorkomen. We kamperen tenslotte ook vaak in de herfstvakantie ;)
Hoezo alternatieven? De gemiddelde arbeiderswoning had één kachel branden in de eetkamer en dan nog een fornuis in de keuken. In de zondagse zitkamer, als die er was, had men ook nog wel een kachel staan. Maar die ging ook echt alléén op zondag aan. Er werd in de winter 'gewoon' met het hele gezin + opoe geleefd in de achterkamer van nog geen 4x4 meter. En met stapels wollen dekens op de bedden en ijskristallen op de enkelglas ramen (aan de binnenkant, uiteraard) van de ongeïsoleerde slaapkamers.

Oh ja, als moeders pech had, had ze geen fornuis op (stads)gas of kolen, maar een petroleumstel. De fornuizen uit grootmoeders tijd waren er op ontworpen om ook de ruimte te verwarmen. Met een petroleumstel de ruimte verwarmen is een minder goed plan.

Het verwarmen van meerdere kamers gelijktijdig was tot de grootschalige distributie van aardgas echt voorbehouden aan alleen de rijkere mensen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nous112 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:43:
[...]
Bij eenzelfde situatie nu zou onze monoblock dit nu denk ik niet overleven i.v.m. bevriezing van de buitenleidingen). Helaas is er geen aftap buiten voorzien zover ik weet...... :+
Uiteraard in noodgeval kunnen altijd de koppeling bij de aansluiting van de buitenunit nog losgekoppeld worden om deze te laten leeglopen
als je een panasonic hebt: de zijkant van de unit zit onderin een klepje, die openschroeven en dan kan je bij het waterfilter en dat is ook het laagste punt in de unit. ;)

maar natuurlijk wist je dat want dat filter moet je elk (half) jaar controleren en schoonmaken. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 28-11-2021 23:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Ivow85 schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:18:
[...]

Hoezo alternatieven? De gemiddelde arbeiderswoning had één kachel branden in de eetkamer en dan nog een fornuis in de keuken. In de zondagse zitkamer, als die er was, had men ook nog wel een kachel staan. Maar die ging ook echt alléén op zondag aan. Er werd in de winter 'gewoon' met het hele gezin + opoe geleefd in de achterkamer van nog geen 4x4 meter. En met stapels wollen dekens op de bedden en ijskristallen op de enkelglas ramen (aan de binnenkant, uiteraard) van de ongeïsoleerde slaapkamers.

Oh ja, als moeders pech had, had ze geen fornuis op (stads)gas of kolen, maar een petroleumstel. De fornuizen uit grootmoeders tijd waren er op ontworpen om ook de ruimte te verwarmen. Met een petroleumstel de ruimte verwarmen is een minder goed plan.

Het verwarmen van meerdere kamers gelijktijdig was tot de grootschalige distributie van aardgas echt voorbehouden aan alleen de rijkere mensen.
Alleen als ik mijn woning ga vergelijk met een arbeiderswoning uit die tijd ben ik nogal appels en peren aan het vergelijken ;)

Als ik kijk naar het appartementje uit 1930 waar ik eerder heb gewoond (ook met enkel glas, wel met CV) Dan leef je vooral in 1 ruimte en dan hoef je dus ook alleen die ruimte warm te houden.
Mijn huidige woning is het een (zeker voor het bouwjaar) riante vrijstaande woning. Zeker in vergelijking met de arbeiderswoningen die elders in het dorp staan. Daar had je dan dus wel op meer dan 1 plek verwarming. Zonder elektriciteit zou ik dat alleen nog in de woonkamer hebben in de vorm van een houtkachel.

Met een paar dikke dekbedden redden we het dan zeker wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Ivow85 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:39:
Als je nog gas en een gasfornuis hebt zou je voor nood natuurlijk een gaspit aan kunnen zetten bij een langdurige blackout. Moet je alleen wel zo slim zijn om lucifers of een aansteker in huis te halen, want de vonkontsteking doet natuurlijk ook niets. Zo heb je met gasaansluiting in elk geval nog een beetje warmte, een warme maaltijd, warme dranken en een teiltje warm water om jezelf te kunnen wassen.
Sta me toe je uit zelfs die droom te halen: alle modernere gasfornuizen/kookplaten hebben vlamdetectie, waardoor de gastoevoer afgesloten wordt als de vlam wegvalt.

Je mag 1x raden hoe die detectie werkt en wat de toestand ervan is bij afwezigheid netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wilke schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:28:
[...]

Sta me toe je uit zelfs die droom te halen: alle modernere gasfornuizen/kookplaten hebben vlamdetectie, waardoor de gastoevoer afgesloten wordt als de vlam wegvalt.

Je mag 1x raden hoe die detectie werkt en wat de toestand ervan is bij afwezigheid netspanning.
Gebruik ik al zolang geen gasfornuis meer dat ik niet weet dat het mechanische en vrijwel feilloos werkende thermokoppel is vervangen door iets 'slims'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Ivow85 schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:08:
Gebruik ik al zolang geen gasfornuis meer dat ik niet weet dat het mechanische en vrijwel feilloos werkende thermokoppel is vervangen door iets 'slims'?
Hmm, ik wist niet dat een thermokoppel op zichzelf al genoeg stroom kon genereren om zo'n klep te sturen; in elk geval kreeg ik onze gaskookplaat echt niet aan toen de stroom een keer van die groep lag. Ik zal het bij gelegenheid nog eens proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
Hij houdt hem open, het openen zelf gebeurd door het indrukken van de knop.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 21-04 23:18
Hoe gaan jullie om met ventileren i.c.m. wamtepomp in een koude periode?

Ik hou er zelf best wel van om veel te ventileren, maar ik merk wel dat het daardoor vrij nutteloos is om verwarming op de bovenverdieping aan te zetten. Eén ventilatierooster open per slaapkamer is al genoeg om alle warmte eruit te halen binnen mum van tijd maar alles potdicht doen vind ik ook niks...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
XyritZz schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:54:

Ik hou er zelf best wel van om veel te ventileren, maar ik merk wel dat het daardoor vrij nutteloos is om verwarming op de bovenverdieping aan te zetten. Eén ventilatierooster open per slaapkamer is al genoeg om alle warmte eruit te halen binnen mum van tijd maar alles potdicht doen vind ik ook niks...
Zelf zet ik op de slaapkamers het raam 30-60 minuten open. Daarna weer dicht. Maar ik verwarm boven enkel de uren voor we naar bed gaan of boven aan het werk zijn.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26

Hier hetzelfde. Maar ik vind ventileren toch belangrijker dan het warmteverlies. Neemt niet weg dat de kou er duidelijk wel vanaf wordt gehaald op de verdiepingen.

Ook probeer ik op zolder en op de begane grond de meeste afgifte te creëren omdat ik het daar het warmst wil hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 29-11-2021 11:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

i doe een klep dicht (moet nog geautomatiseerd) zodat die lucht uit de zolder trekt waar het warmer is.
als ik zie dat de CO waardes omhoog gaan zet ik de klep weer even op buiten.

ik ben bezig met een projectje om de buitenlucht voor de verwarmen met de extra groep die ik nog over heb op het verdeelblok van de vloerverwarming. dat icm met een betere regeling met hoeveel lucht er doorheen gaat op CO basis zou het comfortabel moeten houden. maar eerst zien om de inkomende lucht te verwarmen. (of koelen)

ik gebruik al hepa filters om de romme buiten te houden in de zomer qua pollen maar gezien de rommel die uit die filters komen na een paar weken laat ik ze er altijd in zitten. :X

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-11-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 21-04 23:18
Headshot_NL schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:58:
[...]

Zelf zet ik op de slaapkamers het raam 30-60 minuten open. Daarna weer dicht. Maar ik verwarm boven enkel de uren voor we naar bed gaan of boven aan het werk zijn.
Mja, met warmtepompen heb ik soms het idee dat elk systeem uniek ingericht is. Bij mij zit het zo;

Of er warm water rond gepompt wordt is bepaald door de benedenverdieping. Daar hangt een thermostaat die in verbinding staat met de warmtepomp. Zodra er beneden verwarmd moet worden krijgt de bovenverdieping ook altijd warm water aangeboden.

Op de bovenverdieping zit een elektrische verdeler die per kamer/thermostaat de groep open of dicht zet. (Dit betekent dus ook dat om in de zomer te koelen ik de thermostaten boven op 30 graden moet draaien zodat de groepen van de verdeler altijd open worden gezet en er water blijft stromen door de leidingen).

Met 30-60 minuten verwarmen loop ik dus de kans dat de beneden verdieping al op temperatuur is en er dus 0,0 verwarmd wordt op de bovenverdieping.
CurlyMo schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:59:
[...]

Hier hetzelfde. Maar ik vind ventileren toch belangrijker dan het warmteverlies. Neemt niet weg dat de kou er duidelijk wel vanaf wordt gehaald op de verdiepingen.

Ook probeer ik op zolder en op de begane grond de meeste afgifte te creëren omdat ik het daar het warmst wil hebben.
Ik vind ventileren ook erg belangrijk, dus vandaar dat ik nu de thermostaten op de bovenverdieping wat lager heb gezet zodat ik minder warmteverspilling heb. Het lastige is gewoon dat het verwarmen zelf erg traag gaat, dus als je de warmte laat "ontsnappen" loop je vervolgens de hele dag achter de feiten aan.
flippy schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:59:
[...]

i doe een klep dicht (moet nog geautomatiseerd) zodat die lucht uit de zolder trekt waar het warmer is.
als ik zie dat de CO waardes omhoog gaan zet ik de klep weer even op buiten.

ik ben bezig met een projectje om de buitenlucht voor de verwarmen met de extra groep die ik nog over heb op het verdeelblok van de vloerverwarming. dat icm met een betere regeling met hoeveel lucht er doorheen gaat op CO basis zou het comfortabel moeten houden. maar eerst zien om de inkomende lucht te verwarmen. (of koelen)

ik gebruik al hepa filters om de romme buiten te houden in de zomer qua pollen maar gezien de rommel die uit die filters komen na een paar weken laat ik ze er altijd in zitten. :X
Wat voor soort filters zijn dat? Kunnen die gewoon in je ventilatieroosters geplaatst worden? Want ik heb op elk openslaand raam een hor gezet en vervolgens komen er alsnog af en toe muggen binnen via de ventilatieroosters... erg frustrerend :)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
XyritZz schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:39:
[...]

Mja, met warmtepompen heb ik soms het idee dat elk systeem uniek ingericht is. Bij mij zit het zo;

Of er warm water rond gepompt wordt is bepaald door de benedenverdieping. Daar hangt een thermostaat die in verbinding staat met de warmtepomp. Zodra er beneden verwarmd moet worden krijgt de bovenverdieping ook altijd warm water aangeboden.

Op de bovenverdieping zit een elektrische verdeler die per kamer/thermostaat de groep open of dicht zet. (Dit betekent dus ook dat om in de zomer te koelen ik de thermostaten boven op 30 graden moet draaien zodat de groepen van de verdeler altijd open worden gezet en er water blijft stromen door de leidingen).

Met 30-60 minuten verwarmen loop ik dus de kans dat de beneden verdieping al op temperatuur is en er dus 0,0 verwarmd wordt op de bovenverdieping.
Ah, ja in dat geval is het wel iets anders. Ik heb een lucht/lucht warmtepomp, of eigenlijk 2. 1 voor de gehele benedenverdieping en 1 voor de bovenverdieping. Boven staat simpelweg alleen aan vanaf een uur of 20.00 en dan zijn de ramen gewoon weer dicht.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
[...]
Ik vind ventileren ook erg belangrijk, dus vandaar dat ik nu de thermostaten op de bovenverdieping wat lager heb gezet zodat ik minder warmteverspilling heb. Het lastige is gewoon dat het verwarmen zelf erg traag gaat, dus als je de warmte laat "ontsnappen" loop je vervolgens de hele dag achter de feiten aan.
Dat is roeien met de riemen die je hebt in een ouder huis. Waarbij ik heel blij ben dat ik met deze beperking toch een WP heb draaien ondanks dat dat in een wat hoger verbruik resulteert. In een rijtjeshuis kan je ook weer dingen niet die je in een vrijstaand huis wel kan. Dit is net zo'n beperking.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@flippy Ik denk dat je met CO2 bezig bent en niet CO :P
Op basis van CO zou ook kunnen, maar volgens mij wil je eerder ventileren op basis van aanwezige personen dan dat je ergens een CO-lekkage hebt waardoor je af en toe wil ventileren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
Wat voor soort filters zijn dat? Kunnen die gewoon in je ventilatieroosters geplaatst worden? Want ik heb op elk openslaand raam een hor gezet en vervolgens komen er alsnog af en toe muggen binnen via de ventilatieroosters... erg frustrerend :)
nee, totaal niet. ik heb zelf een filterbak gemaakt waar 4 universele filters in passen in zigzag patroon:

zo dus: / \ / \

dat geeft een enorme oppervlakte aangezien de filtermaat vrij universeel is (ongeveer A4 formaat).

door het grote oppervlak is er ook bijna geen weerstand voor de ventilator, die is ook gemaakt voor volume, niet druk. je kan bij de dure filterboeren je geld brengen of je bestelt gewoon een doos van die dingen bij je "chinese supermarkt".

voor de duidelijkheid: ik heb zelf een D systeem gemaakt met 2 goedkope duco silent boxen, eentje zuigt aan en de andere zuigt af. de filterbox zit op de aanzuiger en die staat sndaard net ff iets hoger dan de afzuiger zodat er overdruk is. en daar komt denk ik binnenkort nog een coil bij om de lucht voor te verwarmen met het water van de vloer, ik heb daar nog een groep voor over op de verdeler. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 30-11-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Trebbors

Failure is no option!

Ik ben benieuwd of er al ervaring is na het plaatsen van warmtelint onderin de bak. Misschien wat vroeg na de eerste keer vorst maar toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Trebbors schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:12:
Ik ben benieuwd of er al ervaring is na het plaatsen van warmtelint onderin de bak. Misschien wat vroeg na de eerste keer vorst maar toch..
Eem warmtelint heeft pas toegevoegde waarde bij langdurige vorst en/of sneeuwval. Afgelopen jaar met de sneeuwval was een moment dat ik graag een warmtelint had willen hebben en dan niet zozeer in de unit maar op het dak zodat de sneeuw om de unit wegsmelt, dit had voorkomen dat ik de unit meermaals moest uitgraven.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:51
Dus een wamtelint is wel een must als je in de winter onbezorgd op vakantie wilt gaan. Want dan ben je niet in de buurt om de unit te gaan uitgraven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 20:53
LordSinclair schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:51:
Dus een wamtelint is wel een must als je in de winter onbezorgd op vakantie wilt gaan. Want dan ben je niet in de buurt om de unit te gaan uitgraven.
Alleen als er iets niet mag bevriezen dan toch ? Of je moet een zodanig slecht geïsoleerd huis hebben dat je de verwarming per se nodig hebt als je op vakantie bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 21-12-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:53:
[...]

Alleen als er iets niet mag bevriezen dan toch ? Of je moet een zodanig slecht geïsoleerd huis hebben dat je de verwarming per se nodig hebt als je op vakantie bent.
Als je terug komt van vakantie is het dan wel fijn dat de buitenunit geen homp ijs waardoor deze niet meer te gebruiken is ;)

Een warmtelint is gewoon een must bij een barre winter, bij een lastig te bereiken unit of wanneer je inderdaad een tijd van huis bent.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Een warmtelint zou voor mijn warmtepomp zelf niet hoeven. Met de koude periode in februari van dit jaar viel het mij wel op hoeveel ijs er op mijn platte dak bleef liggen. Die plak werd zelfs zo dik dat die hoger kwam te liggen dan de dakrand.

Daar heb ik op dit moment nog geen oplossing voor, wat als het inderdaad 2 of 3 weken erg koud is. Dan heb ik ijspegels hangen voor mijn ramen vanaf het dak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afgelopen winter lag er heel veel sneeuw op mijn dak, maar rondom de warmtepomp was het allemaal gesmolten door defrost acties gok ik. Wel een grote schaatsbaan 3 meter rondom de buitenunit van meerdere centimeters dik, maar niks wat problemen ging geven binnen de vorstperiode.

Wat mij betreft gewoon een warmtepomp die werkt zoals het hoort zonder omkijken. Denk dat het ook wel geholpen heeft dat hij gedraaid heeft tijdens het sneeuwen zelf, daardoor lag er rondom een stuk minder dan op de zonnepanelen. Die zijn gewoon continu weggeblazen gok ik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hooglander1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:02:
Afgelopen winter lag er heel veel sneeuw op mijn dak, maar rondom de warmtepomp was het allemaal gesmolten door defrost acties gok ik. Wel een grote schaatsbaan 3 meter rondom de buitenunit van meerdere centimeters dik, maar niks wat problemen ging geven binnen de vorstperiode.

Wat mij betreft gewoon een warmtepomp die werkt zoals het hoort zonder omkijken. Denk dat het ook wel geholpen heeft dat hij gedraaid heeft tijdens het sneeuwen zelf, daardoor lag er rondom een stuk minder dan op de zonnepanelen. Die zijn gewoon continu weggeblazen gok ik.
Het hangt heel erg van de omstandigheden af, op de plek van mijn warmtepomp ontstonden sneeuwduinen de werveling van de wind :/

Als de wind van de andere kant was gekomen dan was er geen probleem geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:46:
[...]

Eem warmtelint heeft pas toegevoegde waarde bij langdurige vorst en/of sneeuwval. Afgelopen jaar met de sneeuwval was een moment dat ik graag een warmtelint had willen hebben en dan niet zozeer in de unit maar op het dak zodat de sneeuw om de unit wegsmelt, dit had voorkomen dat ik de unit meermaals moest uitgraven.
Ik vraag mij af in hoeverre zo'n lint helpt tegen een grote stapel sneeuw? Volgens mij krijg je alleen rondom het lint wat vrije ruimte, maar blijft de sneeuw (en naarmate de tijd ijs) gewoon eromheen liggen?

Het lint graaft als het ware gangen net als in een grot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:53:
[...]
Er zijn er hier op dit forum genoeg die een monoblock op een plat dak hebben staan. Als die helemaal vastvriezen en niet meer kunnen ontdooien, vriezen ze gewoon kapot.
Weer een reden om geen monoblock te willen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 20:53
Andrehj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:05:
[...]

Er zijn er hier op dit forum genoeg die een monoblock op een plat dak hebben staan. Als die helemaal vastvriezen en niet meer kunnen ontdooien, vriezen ze gewoon kapot.
Weer een reden om geen monoblock te willen.
Daarom schreef ik ook "als er iets niet mag bevriezen".
Maar zo'n monoblock vriest denk ik alleen kapot als hij niet aan staat ? Als je die dus hebt is het zaak dat hij blijft lopen. Bij stroomuitval desnoods een aggregaat.
Ik ben het met je eens dat het een reden kan zijn om geen monoblock te willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:48:
[...]

Daarom schreef ik ook "als er iets niet mag bevriezen".
Maar zo'n monoblock vriest denk ik alleen kapot als hij niet aan staat ? Als je die dus hebt is het zaak dat hij blijft lopen. Bij stroomuitval desnoods een aggregaat.
Ik ben het met je eens dat het een reden kan zijn om geen monoblock te willen.
als de compressor niet kan lopen door een fastgevroren fan bijvoorbeeld springs gewoon het noodelement aan en heb je nog altijd een 3~9kW verwarmingselement die je huis warm houd.

al krijg je dan natuurlijk wel een waarschuwing op je termostaat en kan je gewoon naar d eunit kijken en zien wat er aan de hand is. als die bevroren is neem je gewoon even een tuinslang mee en spoel je hem schoon en het sneeuw weg. als gebeurt dat doorgaans alleen als hij te laag op de grond staat of vol ingesneeuwd word. daarom is een afdakje altijd wel aan te raden.

en bevriezen zal die niet doen omdat de pomp geforceerd gaat lopen als het een paar graden boven 0 is. (afhankelijk van merk/model) zolang je huis niet bevroren is en er gewoon water kan stromen is er niks aan de hand.

je zou bijna denken dat die gasten die een warmtepomp maken weten waar ze mee bezig zijn.... O-)

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:57:
[...]

Als je terug komt van vakantie is het dan wel fijn dat de buitenunit geen homp ijs waardoor deze niet meer te gebruiken is ;)

Een warmtelint is gewoon een must bij een barre winter, bij een lastig te bereiken unit of wanneer je inderdaad een tijd van huis bent.
Eens…

Welke hebben mensen hier? Ik heb een plat dak. Unit staat op voeten. Benieuwd naar jullie oplossingen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Mijn US heeft na de ontdooi cyclus nog een bevroren laagje onderin de bak. Het dooiwater kan daardoor niet goed weg. Warmtelint in bestelling, leuk om te prutsen.

Zojuist dus ook een defrost terwijl er geen ijs op de lamellen te vinden was, m.u.v. het laagje in de bak. Weet iemand of een defrost start op basis van airflow of puur via een temp. sensor?

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 21-12-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07
Trebbors schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
Mijn US heeft na de ontdooi cyclus nog een bevroren laagje onderin de bak. Het dooiwater kan daardoor niet goed weg. Warmtelint in bestelling, leuk om te prutsen.

Zojuist dus ook een defrost terwijl er geen ijs op de lamellen te vinden was, m.u.v. het laagje in de bak. Weet iemand of een defrost start op basis van airflow of puur via een temp. sensor?
Volgens mij op basis van temp. sensor icm gevraagd vermogen van de binnenunit, maar heel duidelijk is dat niet beschreven.

Heb je dat plastig tuitje onderop de US er al uitgetrokken? Sinds ik die er uit heb hier geen last meer van dooiwater dat blijft staan.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

RonJ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:31:
[...]

Volgens mij op basis van temp. sensor icm gevraagd vermogen van de binnenunit, maar heel duidelijk is dat niet beschreven.

Heb je dat plastig tuitje onderop de US er al uitgetrokken? Sinds ik die er uit heb hier geen last meer van dooiwater dat blijft staan.
Tuitje heb ik vorig jaar laten hemelen, dat gat is dus al wat groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Trebbors schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:13:
doorgaans kijkt de unit naar de temperatuur van het uitstromende gas en zet die naast een tabel. als die 2 waardes elkaar kruisen zal hij gaan ontdooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:05:Er zijn er hier op dit forum genoeg die een monoblock op een plat dak hebben staan. Als die helemaal vastvriezen en niet meer kunnen ontdooien, vriezen ze gewoon kapot. Weer een reden om geen monoblock te willen.
Plenkske schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:48:Daarom schreef ik ook "als er iets niet mag bevriezen". Maar zo'n monoblock vriest denk ik alleen kapot als hij niet aan staat ? Als je die dus hebt is het zaak dat hij blijft lopen. Bij stroomuitval desnoods een aggregaat. Ik ben het met je eens dat het een reden kan zijn om geen monoblock te willen.
nog even hierop inhakend. ik heb even in de panasonic wolk gekeken voor jullie, zo ziet het eruit als de unit uit staat terwijl het opvriest buiten snachts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxsw0VWISrShPGUVmjKihIEAH18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PlZe0SRWKoyYOuIl34dpP0Ax.png?f=fotoalbum_large

paars is de pompsnelheid, blauw en rood de in en uitlgaande watertemperatuur. geel is de temperatuur buiten. je ziet dat als de watertemperatuur de 5 graden aantikt de pomp een minuutje gaat draaien om vers water van binnen de unit in te krijgen (van ca 20c) . en het duurt vervolgens 2 uur voordat dat water weer afgekoeld is en pompt ie weer wat nieuw water rond.

dat duurt wel ff voor je in de problemen komt. dan denk ik dat je binnen er wel ERG fris bijzit voor je warmtepomp in de problmeen komt. en dan nog heeft die een element voor noodgevallen.

en zelfs als de stroom uitvalt voor een langere tijd en je hebt geen UPS dan kan je gewoon naar buiten lopen met een schroevendraaier, klepje losmaken en filter verwijderen en het systeem leegdumpen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonzerosumgame
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-02-2024
Hoe zijn de ervaringen in de winter voor de verwarming van sanitair water? Een kennis (projectleider in de bouwsector) raadt me dit af, omdat zijn collega's beweren dat je't douchewater nooit op temperatuur krijgt bij vriesdagen.

Klopt dit? Ik vind hierover alleszins online niets terug dat deze claim backt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nonzerosumgame schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:20:Klopt dit? Ik vind hierover alleszins online niets terug dat deze claim backt.
waarschijnlijk omdat het ook compleet onzin is.

mijn atlantic staat gewoon hele jaar door op 55 graden en met de hulpverwarmer geforceerd uit. dus hij moet alles doen met de lucht die hij aanzuigt in de onverwarmde garage (en vervolgens naar buiten) en dat gaat feilloos. ik heb hem ook alleen draaien tussen 12 en 8 overdag. een SWW op je normale warmtepomp blijft ook gewoon werken tot -15. mocht het allemaal te lang duren of je komt capaciteit te kort dan springt gewoon een ouderwets element aan en gebruikt hij die. al is dat in normaal bedrijf iets wat niet voorkomt.

zulke sprookjes krijg je van projectjongens die gewoon de techniek niet begrijpen en nog steeds leven in het 90 graden CV tijdperk.

[ Voor 66% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nonzerosumgame schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:20:
Hoe zijn de ervaringen in de winter voor de verwarming van sanitair water? Een kennis (projectleider in de bouwsector) raadt me dit af, omdat zijn collega's beweren dat je't douchewater nooit op temperatuur krijgt bij vriesdagen.

Dat is natuurlijk bullshit. Hier werkt het perfect, enig nadeel is de lage COP bij lage buitentemperaturen. In december was die voor SWW maar 2.67. Maar dat is dus altijd nog een factor 2.67 beter dan een elektrische boiler.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-02 16:06
Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Dat is natuurlijk bullshit. Hier werkt het perfect, enig nadeel is de lage COP bij lage buitentemperaturen. In december was die voor SWW maar 2.67. Maar dat is dus altijd nog een factor 2.67 beter dan een elektrische boiler.
.

[ Voor 26% gewijzigd door pure100100 op 18-12-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
pure100100 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:05:
iemand al eens een bak/afvoer gemaakt onder de monoblock om ophoping van ijs en condens en nog meer ijs te voorkomen. om mijn wp is het 1 groot ijsblok wat direct boven de dakrand uitkomt. dit wil ik vd week anders gaan doen wanneer alles ontdooid is
Wat heeft dat met de COP voor SWW te maken? Oftewel, waarom reageer je op mijn bericht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-02 16:06
Andrehj schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:09:
[...]

Wat heeft dat met de COP voor SWW te maken? Oftewel, waarom reageer je op mijn bericht? :?
excuus foutje

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik wil voor de installatie van een Quatt in onze tuin een grindbak aanleggen. Maar geen fan van grind, dus bovenop wil ik houtsnippers leggen. Is dat naar jullie ervaring een goed idee, of vriest de boel dan meteen dicht? Helpt een grindbak überhaupt tegen het bevriezen van de afvoer?

Ander vraagje: kan ik de grindbak ook iets onder maaiveld plaatsen, zodat de bigfoots op het grind, maar onder maaiveld staan, en de onderkant van de warmtepomp net boven het maaiveld uitsteekt?

Andere tips om de warmtepompinstallatie op te fleuren zijn welkom :)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:29
Ysbeer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:54:
[...]

Andere tips om de warmtepompinstallatie op te fleuren zijn welkom :)
Ik vind dit wel een goed voorbeeld van een geslaagde afwerking: RolenID in "Ervaringen met Quatt?"

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
nonzerosumgame schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:20:

Eens met @Andrehj , dit is echt niet waar. Sterker nog, mijn atlantic explorer staat in een onverwarmde schuur en blijft prima werken, ook bij -10. De wateraanvoer heeft wel een lintje, omdat deze door de tuin loopt (en dus risico heeft op bevriezing op het punt waar deze de grond uit komt). De CoP is logischerwijs niet geweldig.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Ysbeer
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:02:
[...]

Ik vind dit wel een goed voorbeeld van een geslaagde afwerking: RolenID in "Ervaringen met Quatt?"
Yes- heel mooi gedaan, dank! Begreep elders in dit winterweek-forum dat zo'n onkruidfolie wel risico van dichtvriezen heeft. Een tweaker heeft het folie maar verwijderd. Benieuwd hoe het @RolenID zal vergaan deze winter!

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 18:31
Ysbeer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:47:
[...]

Yes- heel mooi gedaan, dank! Begreep elders in dit winterweek-forum dat zo'n onkruidfolie wel risico van dichtvriezen heeft. Een tweaker heeft het folie maar verwijderd. Benieuwd hoe het @RolenID zal vergaan deze winter!
Bedankt voor het compliment.
Yes daar zit ik ook over na te denken. Hij staat relatief veel hoger dan het grond water. Ik verwacht door de diepte van mijn bak dat het net zoals in de achtertuin gelijk weg loopt.
Er zit ook onkruidfolie onder maar dat heeft dus ook in de tuin geen nadelig effect.
Succes met jouw project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
RolenID schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor het compliment.
Yes daar zit ik ook over na te denken. Hij staat relatief veel hoger dan het grond water. Ik verwacht door de diepte van mijn bak dat het net zoals in de achtertuin gelijk weg loopt.
Er zit ook onkruidfolie onder maar dat heeft dus ook in de tuin geen nadelig effect.
Succes met jouw project
Dank. Bij jou hebben ze de standaard kleinere kunststof voeten geïnstalleerd, toch? Zouden bigfoots naar jouw idee beter zijn geweest qua trillingen/geluid? Heb je nog iets van isolatie aangebracht tussen de betonpoeren en de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:15
Ik heb sinds sept de wp draaien. Staat mooi in de voortuin. Onder het schuine dak.

Bij een flinke sneeuwbui kan er in theorie een dak lawine met dikke plakken natte sneeuw ontstaan. Die stort dan neer op de WP.

Al een keer mee gemaakt dat een dak lawine een stamhortentia kapot heeft gemaakt.

Wat is een oplossing om dit risico te verminderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Afdak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het kon aankomende week voor sommigen wel weer eens spannend worden. Het lijkt er op dat we aanzienlijk kouder weer gaan krijgen vanaf maandag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
mkleinman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:19:
Het kon aankomende week voor sommigen wel weer eens spannend worden. Het lijkt er op dat we aanzienlijk kouder weer gaan krijgen vanaf maandag.
Je mag toch hopen dat je gewoon een volwassen systeem hebt (zoals een CV) wat gewoon z'n werk doet wanneer het nodig is? Je moet toch ook van huis kunnen zonder dat je huis bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:41
LordSinclair schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:33:
[...]

Je mag toch hopen dat je gewoon een volwassen systeem hebt (zoals een CV) wat gewoon z'n werk doet wanneer het nodig is? Je moet toch ook van huis kunnen zonder dat je huis bevriest.
Het wordt zoals ieder jaar voor veel mensen hun eerste stookseizoen met de warmtepomp, en dat is een beetje spannend ja. Zo staat hij hier op een plat dak waar water niet de grond in kan lopen en bij vorst verwacht ik wel een ijsplaat eronder. Ik ga het goed in de gaten houden deze winter en dan besluiten of er nog een warmtelint in de base pan moet komen.
Ook zal het bij sommigen de vraag zijn of er nog genoeg vermogen is met ieder uur een defrost.
De vraag of het wel een volwassen systeem is gaat beantwoord worden, je kunt het wel allemaal gokken en/of uitrekenen maar proof is in the pudding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik het zo zie krijgt die ijsplaat elke dag wel de kans om goed te ontdooien.

Zou me pas zorgen maken als het langdurig gaat vriezen. Maar mijn L/W heeft gewoon een ingebouwd warmtelint :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
LordSinclair schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ik krijg nu alweer mails in mijn mailbox van mensen met warmtepompen ( vaak hybride ELGA ) die nu al klagen over comfortproblemen. Dus ja, je mag hopen dat mensen een goed ingeregeld systeem hebben ,maar dat is helaas vaak niet zo.

En ook CV ketels staan vaak enorm beroerd afgesteld of zijn beroerd waterzijdig ingeregeld. Maar omdat CV ketels zo'n enorme overcapaciteit hebben krijgen ze het vaak toch wel warm. Bij een warmtepomp werkt dat net anders.

En ook dat laatste hebben een hoop mensen niet door, 5 graden nachtverlaging, en dan klagen dat DE warmtepomp er zo lang over doet om het weer warm te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Bedankt voor de reacties. Het is dus een hele overstap van een cv die het altijd wel warm krijgt naar een warmtepomp waarbij het toch nog afwachten is of het allemaal wel goed uitgedacht en ingericht is als het er toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-04 19:11
Op dit moment is het nog 8 graden -in de avond- volgende week flink kouder...morgen maar even de waterdruk controleren, de rest geloof ik wel.

Nu is een beetje vorst voor elke wp geen probleem (?), anders wordt met wat ik zelf in 1979 als tiener heb mee gemaakt: een echte sneeuwstorm waar sneeuw metershoog wordt opgewaaid: driftsneeuw.
Driftsneeuw dringt in elk kiertje en als dat onder nul is hoopt het zich daar op, bij dooi smelt het en kan zo problemen veroorzaken bijvoorbeeld kortsluiting.
Zo zou het goed kunnen dat er op de elektronische printplaat van een wp/ buitenunit driftsneeuw ophoopt dat bij het starten van de wp smelt en sluiting veroorzaakt, en één drup smeltwater kan al een storing worden...

Ik vraag me ook af hoe driftsneeuw zich zal ophopen in de af en toevoer kanalen van een WTW ventilatie unit, die in de regel flink groot en geïsoleerd zijn (dus sneeuw smelt niet snel)

De laatste keer dat ik hier in het noorden driftsneeuw heb meegemaakt is lang geleden; 1996 of '97 en dat was maar beperkt.
Driftsneeuw is zeldzaam, maar er is niet veel winterkou voor nodig, het gaat om precies de juiste weer-omstandigheden.
Dat geldt ook voor ijzel, een flinke ijslaag op alles waarop het regent kan al bij -1C° ontstaan, het gaat om precies de juiste weer-omstandigheden.
Ik denk dat ijzel voor een wp/ buitenunit geen probleem is, alles wat moet ijsvrij moet zijn wordt door de wp zelf wel ontdooid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Gaat het echt veel kouder worden vergeleken met 2021? Het voordeel nu is dat het droge lucht is en geen sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat ik mijn WP maar van 20% naar 40 of 50% begrenzing opschroef. Dat is de voorbereiding :+
Possible schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:37:
Gaat het echt veel kouder worden vergeleken met 2021? Het voordeel nu is dat het droge lucht is en geen sneeuw.
De voorspellingen komen bij lange na niet in de buurt van 2021. Ik lees voor hier -2, hooguit -3. In 2021 heb ik hier in het westen -8,5 gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:37:
Nee, niks aan de hand. De vorstperiode in november had meer impact dan wat er volgende week komt. Nu wordt het droog, in november hadden we regen/mist/sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Nee precies, de pompjes zullen het veel minder zwaar hebben bij droge lucht. Desalniettemin wel fijn die kou! Ben die stormen, wind en regen spuugzat.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.