Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
Gisteren maar 18kWh nodig gehad voor de warmtepomp. De COP (incl. SWW-run) blijft rond de 2,5-2,6 schommelen.

In de middag doet de zon ook heel veel werk. WP schakelt als gevolg van de zonne-warmte zelfs enige tijd helemaal uit en de 9 zonnepanelen weten dan ook nog wat terug te leveren aan het net.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn ELGA heeft het gered vannacht, zei het maar net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEEVDBF-90xu4XNytbka74AdD9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LMOYWiVTJwMv6qaiLoS3Os3U.png?f=user_large

Maximale vermogen gedurende de hele nacht. Tussen de 2200 en 2300W. Defrosts zijn heel goed te zien.

Dit is wel kicken om te zien. ELGA kreeg het voor elkaar om bij -10 bijna de 40 graden aanvoer te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrjLoNo7faV-hC-k0oyur9uw7jA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZpOsaSGEv5x7NzhoLInOkrY.png?f=user_large

De COP was wel beroerd, tussen de 2,3 en 2,6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FNCclUiMxMwL5tWyTejrjDCQOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4lmSYVTuZEpOnTH3GzFSa6u1.png?f=user_large

Ik vermoed dat ik zelfs met -10 nog gewoon nachtverlaging zou kunnen toepassen. Er is genoeg vermogen over om in de ochtend de temperatuur weer omhoog te krijgen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-04 23:25
Ondertussen loopt hier de Elga Toshiba wp al vanaf 9:45 zonder defrost. Voordeel is wel dat die vol op het zuiden hangt. Maar ondanks de buiten temperaturen onder nul houd ze zonder CV ketel ons huis op 21 graden. En 21 kWh verbruik voor het hele huishouden. Dat is inclusief vaatwasser en 2 rondjes was+droger. Die Elga begint me steeds meer te verbazen.

Wel dreunt ondertussen de buitenunit irritant door de spouwmuur heen. Ik heb ondertussen veel gelezen over de veren onder de buiten unit. Maar wat ik mij ook afvraag of het beter is om de buiten unit aan de muur te laten hangen of 50 cm lager op het garage dak te zetten qua geluid. (Bakstenen garage aan de woonkamer muur met houten (dwarsbalken) als dak)

Nadeel daar van is al dat ijs wat nu opstapelt en alsnog de unit vrij hoog op het dak komt (zie al die postst van mensen met buiten unit op het dak)

Het gaat met name om de resonantie.

[ Voor 9% gewijzigd door Twan dz op 11-02-2021 19:34 ]

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 19:43
Twan dz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:32:

Wel dreunt ondertussen de buitenunit irritant door de spouwmuur heen. Het gaat met name om de resonantie.
Hier hangt de Elga aan de buitenmuur, ook vooral op 75%+ vermogen last van resonantie. Waar ik momentaal aan denk is het vervangen van de rubbers welke nu gebruikt zijn met het volgende als voorbeeld: https://www.klimate.nl/tr...rubber-voet-per-stuk.html geen idee of het veel helpt, maar ziet er een stuk beter uit als wat er nu standaard is meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ondertussen loopt hier de Elga Toshiba wp al vanaf 9:45 zonder defrost. Voordeel is wel dat die vol op het zuiden hangt. Maar ondanks de buiten temperaturen onder nul houd ze zonder CV ketel ons huis op 21 graden. En 21 kWh verbruik voor het hele huishouden. Dat is inclusief vaatwasser en 2 rondjes was+droger. Die Elga begint me steeds meer te verbazen.

Wel dreunt ondertussen de buitenunit irritant door de spouwmuur heen. Ik heb ondertussen veel gelezen over de veren onder de buiten unit. Maar wat ik mij ook afvraag of het beter is om de buiten unit aan de muur te laten hangen of 50 cm lager op het garage dak te zetten qua geluid. (Bakstenen garage aan de woonkamer muur met houten (dwarsbalken) als dak)

Nadeel daar van is al dat ijs wat nu opstapelt en alsnog de unit vrij hoog op het dak komt (zie al die postst van mensen met buiten unit op het dak)

Bij mij hangt de unit aan de buitenmuur. Ik hoor binnen bijna niets, alleen recht onder de buitenunit hoor ik hem in de bijkeuken en als het helemaal stil is in de woonkamer hoor je hem op de achtergrond.

Ik heb twee filmpjes online gezet van mijn buitenunit op 1 en 5 meter.

https://www.familie-klein...t-geluid-van-de-elga-ace/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:17
thafusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Hier hangt de Elga aan de buitenmuur, ook vooral op 75%+ vermogen last van resonantie. Waar ik momentaal aan denk is het vervangen van de rubbers welke nu gebruikt zijn met het volgende als voorbeeld: https://www.klimate.nl/tr...rubber-voet-per-stuk.html geen idee of het veel helpt, maar ziet er een stuk beter uit als wat er nu standaard is meegeleverd.
Onder mijn units heb ik deze dempers geplaatst. Koop ze niet te stug want dan werken ze niet zo goed maar wel passend bij je gewicht.
https://www.klimate.nl/tr...t-rubber-set-2-stuks.html
De dreun die we hoorden onder bepaalde last is nu compleet verdwenen.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:12:
Gisteren maar 18kWh nodig gehad voor de warmtepomp. De COP (incl. SWW-run) blijft rond de 2,5-2,6 schommelen.

In de middag doet de zon ook heel veel werk. WP schakelt als gevolg van de zonne-warmte zelfs enige tijd helemaal uit en de 9 zonnepanelen weten dan ook nog wat terug te leveren aan het net.
Hier ook heerlijk in de zon. Doet echt veel. De middag door met rechtstreekse zoninval in een groot deel van het huis en warmte van de warmtecollector voor de rest. Van de PV daarentegen mag de (laatste) sneeuw onderhand wel 'ns afsmelten wat mij betreft..

En dan vannacht / morgen vroeg weer 'n metertje bron terugverdienen zo te horen. Ik zie nl. COPs tussen de 5,2 en 7,2 langskomen. (N.B.: excl. beide pompen.)

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:26
Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Ligt aan je COP.. hier deed ie nog een cop 2.9 dus rendabel. Sowieso is het bij mij lang rendabel omdat ik ongeveer 800kwh overschot heb per jaar dus zelfs cop1 verwarmen is bijna goedkoper dan met de plofketel
Zoveel heb ik niet over en bij gebrek aan Kamstrup oid heb ik ook geen idee wat mijn COP is... Wat me wel opviel was dat hij pas weer in duo ging draaien toen ik de warmtevraag onderbrak. Blijkbaar kiest hij voor gas en gaat dan ook door tot hij 0,5 boven Tset is. Op de een of andere manier is dat ook niet aan te passen in de Anna, helaas.
Twan dz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Ligt er idd aan hoeveel kWh's je over hebt van jou zonnepanelen. Ik heb hier 5500 kWh op het dak liggen. Ik verwacht zo'n 1500 over te hebben. Dan laat ik mooi de elga mee doen, bijkomend voordeel is dat in duo werking de cv ketel ongeveer 1 kuub gas per dag gebruikt afgelopen week. Dat is inclusief sww.

Ik merk ook dat de elga er steeds meer zin in begint te krijgen. Begin van de week was elke 42 minuten een defrost. Nu soms pas om de 3,5 uur.
Ik heb bijna 8 kWp op het dak, maar draai in de praktijk ongeveer kiet in een jaar. Ik heb er vandaag bijna 8 kuub doorgejaagd, maar dat is dan wel incl. 2 x douchen en een bad voor zoonlief. Kan nog eens kijken wat er gebeurt als de Elga gewoon eindeloos door kan gaan, maar ik vraag me af of dat veel op gaat leveren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

• Twan dz
Aziraphale schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Zoveel heb ik niet over en bij gebrek aan Kamstrup oid heb ik ook geen idee wat mijn COP is... Wat me wel opviel was dat hij pas weer in duo ging draaien toen ik de warmtevraag onderbrak. Blijkbaar kiest hij voor gas en gaat dan ook door tot hij 0,5 boven Tset is. Op de een of andere manier is dat ook niet aan te passen in de Anna, helaas.

[...]
https://imgur.com/a/mwIdN69

Dit is vandaag, ik merk dat als de 'gewenste keteltemp' te lang niet gehaald wordt de ketel bij schakelt. Hoe ik dit in stel? Werkelijk geen flauw idee. Tset is 21.0 graden, in theorie dus 21.5 want de Anna gaat door tot 0.5 boven Tset. Is het 20.9 graden gaat de ketel aan na ongeveer 120 minuten. En gaat weer uit als het warmer is dan 21 graden. En tot de 21.5 doet de elga het altijd zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:49
Vannacht heeft mijn Loria de standaard legionella run uitgevoerd. Begonnen met 3:00 en klaar om 3:55. Helaas daarna twee defrosts binnen een uur te pakken precies op het koudste moment van de nacht -10.6. Alles bij elkaar dus pas weer rustig aan het pruttelen om 5:00. Gevolg dat de binnen temp iets was gezakt van 22,0 naar 21,7 dus de pomp moest daarna weer compenseren. Het valt me nog best mee dat met dit winter weer ik alles netjes op temperatuur heb kunnen houden.

Vrouw des huizes ook tevreden met de WP. Ze maakte zich toch wel druk na alle berichten over de 'horror winter van deze eeuw' begin vorige week. Wil alleen met mooier weer wat extra gewicht en dempers plaatsen. Hoor nu door al het ijs en het hoge vermogen toch wat lage frequenties in huis. Wil voorkomen dat m'n buren er last van gaan krijgen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:20
@Bo0bz Loria zou toch zelf kunnen verzinnen dat dit niet het meest handige tijdstip was... ik schakel de WP boiler daarom uit wanneer ik ga slapen en verwarm SWW gemiddeld vanaf 13 uur wanneer de max buitentemperatuur gemiddeld ontstaat. De anti legionella run (maandelijks) is dan ook meestal op het zonnigste moment en PV haar ding doet.

Vannacht 1 buitenunit en 2 binnenunits laten draaien op 20 graden, boven en beneden. Dat was lekker wakker worden. Wel defrosts om het half uur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 15:49
@Idefix70 De loria heeft een niet programmeerbare legionellarun. Altijd vrijdag om 3:00 's nachts. Enige workaround is de klok met 12 uur verzetten. Dan draait de run 's middags. Misschien moet ik dat hier ook maar eens gaan doen. Volgens mij heeft @stuffer dat ook zo ingeregeld.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:55

basvn

Breezand - NHN

Iedereen het vannacht weer gered?

nog 2 koude heldere nachten, en dan is het weer klaar

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hier geen probleem.

de panasonic draait heel stabiel met een ontdooislagje elke 45 minuten of zo met een termpatuurtje van -6 ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGTZafOW_YvbQYQka4xplpdI7rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKCF4IrWpzUbslzyfCqVUDTc.jpg?f=fotoalbum_large

de diloc op de garage dreunt inmiddels de hele wijk door ongeveer omdat de rubber blokken compleet in het ijs zitten en dus hun werk niet meer doen. |:(
daar gaan we wat aan doen zodra dat witte spul weg is wat er omheen zit. buren zullen er ook wel een mening over hebben :X

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 12-02-2021 13:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

flippy schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:27:
hier geen probleem.

de panasonic draait heel stabiel met een ontdooislagje elke 45 minuten of zo met een termpatuurtje van -6 ongeveer.

[Afbeelding]

de diloc op de garage dreunt inmiddels de hele wijk door ongeveer omdat de rubber blokken compleet in het ijs zitten en dus hun werk niet meer doen. |:(
daar gaan we wat aan doen zodra dat witte spul weg is wat er omheen zit. buren zullen er ook wel een mening over hebben :X
Ik zet om die reden de Fujitsu op het dak van de keuken 's nachts maar op ECO.. zodat die gelimiteerd wordt tot max 70%.

Dan is het nog goed te doen. Maar dat ijs helpt niet..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:40:
[...]
Ik zet om die reden de Fujitsu op het dak van de keuken 's nachts maar op ECO.. zodat die gelimiteerd wordt tot max 70%.
Dan is het nog goed te doen. Maar dat ijs helpt niet..
ook al zou die diloc een eco modus hebben helpt dat vrij wenig, de compressor is gewoon K.U.T. (kwalitatief uitermate teleurstellend). op vol vermogen klink het in de garage alsof iemand met een keukenmachine op het dak bezig is. -O-
alleen rond de 400~500W is het nog enigsinds te verkopen qua geluid.
zodra de financien het toelaten gaat ie vervangen worden door dezelfde panasonic die al in de woonkamer hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 12-02-2021 13:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag nog even het dak op geweest en de aangroei van ijs is behoorlijk aan het worden de unit staat nu letterlijk in een homp ijs welke bijna reikt tot de unit :o.

Verder ben ik positief verrast over de prestatie de 3.5 houdt het hele huis in ECO warm zonder dat ik het idee heb gehad dat hij op zijn tenen heeft gelopen.

Verbruik afgelopen dagen in kWh:
07-02-21 11,600
08-02-21 13,200
09-02-21 11,800
10-02-21 11,200
11-02-21 11,600
12-02-21 8,100

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Maandag werd het toch iets kouder dan de doel kamertemperatuur in huis. De dag daarvoor de 'stille timer' van de 5 kW Panasonic Mono uitgeschakeld (normaal draai ik snachts in stille modus 2).
Alsnog werd de doel kamertemperatuur niet gehaald.
Ook niet gek omdat ik met het 5 kW model geen grote warmtepomp heb voor voorheen +/- 1000 m3 per jaar in een winter die veel minder koud is als deze.
Toen heb heb ik, met dank aan wat andere Tweakers, het 3 kW elektrisch element erbij geschakeld. Sindsdien heeft die 17 uur aan gestaan, waarvan 7.5 uur niet had gehoeven (want toen had ik per ongeluk het element aan en de compressor uit). Dus 50 kWh COP1 verbruikt. Het element heeft maandag, dinsdag en woensdag aan gestaan. Daarna zo ingesteld dat het element niet meer ingeschakeld mag worden.

Omdat de doel kamertemperatuur inmiddels behaald en overschreden is heb ik 'stille timer' weer aan gezet.

Achteraf hadden we ook prima zonder het element gekunt maar dan was de kamertemperatuur tot ongeveer 18 graden gezakt ipv het doel van 20 graden.
Wel fijn dat ik nu weet hoe dat moet, mochten we het huis verkopen dan stel ik het denk ik zodanig in dat de Panasonic het element mag aanzetten als de gewenste CV aanvoer temperatuur niet bereikt wordt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:16
Nou mij alles meegevallen de afgelopen dagen.

Temperatuur in de woonkamer is niet onder de 20.7 gekomen (setpoint 21.5).

Boven is het wel redelijk afgekoeld, daar is het normaal in de niet verwarmde vertrekken ±18,5 en nu ±16.
Nu verwarm ik daar ook nagenoeg niet, alleen de badkamer en de kinderkamer.

De zolderkamer wat nu mijn werkplek is, heb ik niet verwarmd.. heb deze week even beneden gezeten.
Daar is het nu 14,8, wat behoorlijk koud is.

De ergste nachten waren die met -8,5 en RV 87%.. defrost om het half uur

De ECONO 1kw doorstroomverwarmer zit er nog niet tussen, maar als die er tussen had gezeten had ik ook makkelijk op zolder kunnen blijven zitten.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:08
De panasonic 5j heeft met twee vingers in de neus de beneden verdieping (55m2 met vvw) op 21 graden, en de badkamer op 18 graden gehouden met een Ta van 26 tot 29 graden en een tr van 24 tot 26 graden. De comp freq lag tussen 20 hz en max 59hz ( voor zo ver ik het heb kunnen zien). Flow lag meestal rond de 10ltr/min. met af en toe een uitschieter naar 15ltr na opnieuw opstarten.
Op de slaapkamers bleef het een graad of 15 zonder verwarmen. Ik verwarm met war en een thermostaat. Deze greep ca twee keer per dag in op 21,2 graden. Het verbruik lag zo tussen 18kWh en 20kWh per dag. Ik moet waterzijdig nog wel aan de bak, maar dat wist ik voor die tijd al. Boven radiatoren zonder voetventielen dus als ik een radiator op de slaapkamer open zette kreeg de badkamer te weinig flow.
Ik moet zeggen dat, ondanks het geheel nog niet goed ingeregeld is de boel boven verwachting gedraaid heeft. Ook moet ik nog de temp sensoren calibreren. Deze wijken toch meer af dan ik in eerste instantie dacht. Het lijkt er op dat als de wp aan de bak moet de Ta 2 graden te weinig aan geeft en deTr 1 graad te weinig. Als straks de dooi inzet ga ik hier maar eens mee stoeien, met 10 graden vorst ben ik hier maar vanaf gebleven. Dit was al spannend genoeg zo, een week na ingebruikname, een echte winter.(Stiekem 's nachts toch een paar keer wezen kijken of ie het nog deed)
Al met al een positieve ervaring (ook de waf is positief m.n. over de geluids productie, niet geheel onbelangrijk natuurlijk :+ ), ook mede dankzij alle info die ik hier op het forum heb kunnen vergaren, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:24:
@Idefix70 De loria heeft een niet programmeerbare legionellarun. Altijd vrijdag om 3:00 's nachts. Enige workaround is de klok met 12 uur verzetten. Dan draait de run 's middags. Misschien moet ik dat hier ook maar eens gaan doen. Volgens mij heeft @stuffer dat ook zo ingeregeld.
Nu weer wel (en laat het zo staan) want zeker met deze temperaturen laat ik dat liever op de dag gebeuren.

Wel laat ik hem in de nacht nog de mogelijkheid, als dat nodig is een keer naar 52 graden gaan (bijna nooit nodig) maar wil wel in de ochtend warm kunnen douchen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 23-04 23:00
De W/W warmtepomp doet prima zijn werk. Merk geen verschil met een willekeurige andere dag. Totale verbruik van het huis (all-electric) is ~24kWh. Geen idee welk aandeel daarvan de warmtepomp is, maar waarschijnlijk het grootste deel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y48nj5hGfzvUEw-49IUlGJ-SbNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baWa8SaxkgQ3NpcUMRjDdguR.jpg?f=fotoalbum_large

Behoorlijke schaatsbaan onder de wp maar met nog een cm of 5 ruimte geen vastlopers. Als we hier weken vorst zouden hebben zou ik het ook anders aanpakken, met een warmtelint en de wp hoger plaatsen. Maar we hebben nu de ergste vorst gehad. De Panasonic heeft ook een antal grote gaten onder in de pan het water stroomt goed weg.

[ Voor 10% gewijzigd door martijnr17 op 14-02-2021 07:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De temperatuur loopt hier nu hard op, en aankomende week lijkt het zelfs recordwarm te worden.

Warmtepomp is bij mij met vlag en wimpel geslaagd, zelfs met -13,3 gewoon het huis warm, gemiddelde COP afgelopen week van 2,8.

https://www.familie-klein...k-vrieskou-de-resultaten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

martijnr17 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 07:43:
[Afbeelding]

Behoorlijke schaatsbaan onder de wp maar met nog een cm of 5 ruimte geen vastlopers. Als we hier weken vorst zouden hebben zou ik het ook anders aanpakken, met een warmtelint en de wp hoger plaatsen. Maar we hebben nu de ergste vorst gehad. De Panasonic heeft ook een antal grote gaten onder in de pan het water stroomt goed weg.
Hier een soortgelijk beeld maar maak me toch wel een klein beetje zorgen wat het effect is op het bitumen.

Het wordt hier in de komende maanden sowieso vernieuwd gelukkig. Maar liefst zie ik geen schaatsbaan op m’n platte dak.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Glashelder schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:05:
[...]
Hier een soortgelijk beeld maar maak me toch wel een klein beetje zorgen wat het effect is op het bitumen.
Het wordt hier in de komende maanden sowieso vernieuwd gelukkig. Maar liefst zie ik geen schaatsbaan op m’n platte dak.
Inderdaad. Dit is de zoveelste reden (naast geluid en bereikbaarheid) om een buitenunit gewoon in de tuin te zetten en niet op je platte dak.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:08
Na een week "winter horror weer" is het verbruik me niet tegen gevallen. Er is volgens de Panasonic 131kWh geconsumeerd. Ik ga er van uit dat dit het totaal verbruik is inclusief het back-up element. (Net mijn kWh meters binnen maar nog niet gemonteerd).Het betreft hier een twee onder een kap van 1988 met een opp van 165m2 en goed nageisoleerd.
De hele week is het beneden lekker 21 graden geweest. Net de stand in mindergas ingevuld, hier kwam 0,62kWh/graaddag uit t.o.v. 0,285m3/graaddag op gas in januari. Iets meer dan het dubbele waarbij de installatie nog waterzijdig moet worden ingeregeld.
Ik ben tevreden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:51
Ik heb met veel plezier de afgelopen dagen dit topic gelezen, ik heb een aantal dingen gezien waar ik tot nu toe niet bij stil had gestaan (sneeuw die ophoopt / defrost water ijsbaan), dus daar kan ik mijn voordeel mee doen als ik een WP aanschaf, mijn dank voor het uitgebreid delen van alle info!

Een van de dingen die ik zag hebben mij doen realiseren dat ik met het bepalen van het benodigde WP vermogen altijd van een gemiddelde etmaal temperatuur uit ben gegaan, zeker vanwege de flinke thermische massa in mijn huis heb ik daar verder nooit bij stil gestaan, maar ik ben nu toch maar eens in de details gedoken van de afgelopen koude dagen en heb de volgende dingen geleerd:
  • Het warmte verlies /dt dat ik bepaald had bij hogere buiten temperaturen, komt overeen met wat ik nu heb gezien bij de lagere buiten temperaturen van de afgelopen week.
  • Het is hier buiten flink minder koud geweest dan de open veld temperatuur van het dichtstbijzijnde KNMI station in Volkel. Daar zat 3oC-5oC verschil tussen.
  • Het netto warmte verlies 's nachts is flink meer dan overdag en wat ik tot nu toe heb bepaald was het 24h gemiddelde dat er tussen in ligt. De interne warmte winsten overdag zijn meer, maar tevens natuurlijk instraling van de zon, dat geeft voor mijn huis op basis van de data van afgelopen week het volgende plaatje bij 24/7 verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-fY1nKdo-vEvAto3ZQ3PmLU0O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SrvNwCLOB9vdCjAa3V1pk1zX.png?f=user_large

Ik zie dat 11, 12, 13 en 14 februari de CV hier van 12:00-17:30 gewoon uit is gegaan vanwege de zon die alles binnen op temperatuur hield.

Ik had eigenlijk niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten, zijn er meer mensen die zo'n verschil tussen overdag en nacht ook zien de afgelopen week ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:26
PentaClover schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:25:
Ik had eigenlijk niet verwacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten, zijn er meer mensen die zo'n verschil tussen overdag en nacht ook zien de afgelopen week ?
Hoewel niet zo cijfermatig onderbouwt viel mij het beeld dat jij schetst ook op! Overdag regelt de zon het voor 90% (behalve garage op het noorden en een kamer op het noorden, die ook nog eens 'uitsteekt' en aan de onderzijde blijkbaar slecht geïsoleerd is).

Het zet mij ook wel aan het denken qua vermogen voor de WP, bij 24/7 gerekend lukt een 5KW misschien wel, maar word ik er gelukkig van als het huis de hele dag moet bijkomen van de nacht. Overdag in de woonkamer al regelmatig de 23c aangetikt dankzij de zon, het is niet dat je daar nog echt extra warmte kan gaan bufferen voor de nacht op comfortabele wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
llevering schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:39:
[...]
maar word ik er gelukkig van als het huis de hele dag moet bijkomen van de nacht.
Als je warmtepomp aan de kleine kant is, zoals bij mij, dan merk je dat de temperatuur gedurende de dag en nacht een halve graad schommelt.
Sommige thermostaten van CV ketels gaan ook aan en uit met zulk temperatuurverschil.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12

Hier heb ik sinds de installatie last van en overleg met de installateur over een oplossing is nergens op uit gelopen. Ik heb nu een CV monteur bereid gevonden om de buiten unit op dezelfde plek, zelfde hoogte op de grond te plaatsen.

Daarvoor moet ik wel het grind dat er nu ligt weg halen en vervangen voor bestrating. Zodra het weer het toe laat ga ik dat maar eens doen.

Over de prestaties van mij Daikin Altherma systeem behoorlijk tevreden deze dagen; het is altijd lekker behaaglijk gebleven in huis. Toen de zon door kwam was het systeem even in de war en diepte de temperatuur even town het donker werd. Verder prima. Wel 2 keer ijs weggebikt

[ Voor 11% gewijzigd door cheiron op 14-02-2021 21:00 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Nu online
Glashelder schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Ik zelf maak me er niet druk om. Dit dak is 8 jaar oud. Zolang je er niet op gaat dansen heeft het weinig invloed denk ik. Bitumen is stugger als het kouder is en scheurt dan sneller, maar dit is natuurlijk gewoon een stijf dak zonder beweging. Op mijn werk is een dak terras, daar loop je er regelmatig op en strooien ze ook zout, al 20 jaar en nog niet lek. Maar na dit alles heeft mijn voorkeur ook de tuin indien mogelijk. Helaas is die optie er bij ons niet meteen en ga hem niet voor de grap verplaatsen. Als over een jaar of 5 a 10 hij aan vervanging toe is komt hij naast het huis denk ik. Maar dan staat hij wel dichter bij de buren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:32
busscherski schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Als je warmtepomp aan de kleine kant is, zoals bij mij, dan merk je dat de temperatuur gedurende de dag en nacht een halve graad schommelt.
Sommige thermostaten van CV ketels gaan ook aan en uit met zulk temperatuurverschil.
Ligt een beetje aan het afgifte systeem en je constructie. Zag hier met radiatoren in een huis van rond 2000 toch wel grotere schommelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ik heb met veel plezier de afgelopen dagen dit topic gelezen, ik heb een aantal dingen gezien waar ik tot nu toe niet bij stil had gestaan (sneeuw die ophoopt / defrost water ijsbaan), dus daar kan ik mijn voordeel mee doen als ik een WP aanschaf, mijn dank voor het uitgebreid delen van alle info!

Een van de dingen die ik zag hebben mij doen realiseren dat ik met het bepalen van het benodigde WP vermogen altijd van een gemiddelde etmaal temperatuur uit ben gegaan, zeker vanwege de flinke thermische massa in mijn huis heb ik daar verder nooit bij stil gestaan, maar ik ben nu toch maar eens in de details gedoken van de afgelopen koude dagen en heb de volgende dingen geleerd:
  • Het warmte verlies /dt dat ik bepaald had bij hogere buiten temperaturen, komt overeen met wat ik nu heb gezien bij de lagere buiten temperaturen van de afgelopen week.
  • Het is hier buiten flink minder koud geweest dan de open veld temperatuur van het dichtstbijzijnde KNMI station in Volkel. Daar zat 3oC-5oC verschil tussen.
  • Het netto warmte verlies 's nachts is flink meer dan overdag en wat ik tot nu toe heb bepaald was het 24h gemiddelde dat er tussen in ligt. De interne warmte winsten overdag zijn meer, maar tevens natuurlijk instraling van de zon, dat geeft voor mijn huis op basis van de data van afgelopen week het volgende plaatje bij 24/7 verwarmen:
[Afbeelding]

Ik zie dat 11, 12, 13 en 14 februari de CV hier van 12:00-17:30 gewoon uit is gegaan vanwege de zon die alles binnen op temperatuur hield.

Verschil tussen open veld meting, voorspelling en daadwerkelijk gemeten rondom het huis viel me hier ook op. Had verwacht dat het langzaam weer naar elkaar toe zou trekken als het wat langer koud was omdat de buitenkant van het huis dan ook wat koeler is. Maar blijkbaar is de bebouwde omgeving toch iets warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:14
cheiron schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:57:
........... Ik heb nu een CV monteur bereid gevonden om de buiten unit op dezelfde plek, zelfde hoogte op de grond te plaatsen.

Daarvoor moet ik wel het grind dat er nu ligt weg halen en vervangen voor bestrating. Zodra het weer het toe laat ga ik dat maar eens doen.
.........
Waarom zou je dat willen?
In feite het laatste wat je doen moet, m.i.
Mijn unit staat op 2 stoepranden, in een grindbed, en dat heeft altijd prima voldaan, tot zondag, toen bleek dat de ruimte tussen de onderkant en het grindbed wat groter moet zijn dan de huidige 5 cm. (Er loigt ca 15 cm grind onder en daaronder een scherp zand bed)
Door de enorme luchtvochtigheid, door 24 uur stuifsneeuw moest er erg vaak "ge-defrost" worden; waardoor op een gegeven moment het grindbed verzadigd begon te raken, en ik wat ijs heb weg moeten bikken.
Deze zomer gaat de wp dus 5 cm of meer omhoog.
Als jij je betonranden in een grindbed legt, met tenminste 10 cm lucht onder de unit, dan is je probleem opgelost.
De toestand voor mij, in de rest van deze week, nadat ik wat grind had weg geschept, is een ijsbadje van ca 5 cm diep en 25 cm in diameter, voor de hele week.
Dus laat dat grind lekker liggen en leg er een paar betonbanden/opsluitbanden/stoepranden in, en zet de wp daar op. De vorige 2 winters waren geen enkel probleem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-04 11:00
Ijs voorkomen is n.m.m. vrijwel onmogelijk tenzij je de weg die het defrost-water aflegt elektrisch gaat verwarmen. Heb best wel lang gezocht naar de goede plaatsingsmogelijkheden.
Ik las op fora dat bij onze oosterburen het nut van een grintbak beperkt wordt geacht, juist vanwege het verijzen.

Uiteindelijk het volgende bedacht.
Mijn unit staat aan de zijkant van de woning welke via een heg grenst aan een groenstrook.
Daar de zware 40 kg tegels onder afschot laten plaatsen.
Vervolgens flinke betonbalken erop gelijmd, maar met een gleuf voor waterafvoer.
De rechtse betonbalk heeft bovendien kunststof wiggen zodat de WP zelf wel waterpas staat.
De WP dus op de betonbalken geplaatst. Hoogte boven de tegels ca 25 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc1v97TsNcMvQRZyeNNk22V2ZNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQSMsfy2amTc5IZ5L87mWgff.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot om die plek een L-vormige staande rand gemaakt van staande opsluitbanden zodat de ijsbaan binnen de perken blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NexnssIBhKRGc0-orszIFmsMZLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jPMTBVZdv9DuauLvmKIJfDwo.jpg?f=user_large

Deze foto is van net nadat de sneeuwstorm was gestopt.
Na de afgelopen week is het ijs tot halverwege de betonbalken gekomen links van de linker betonbalk.
In het midden en rechts zijn het slechts een 3 tot 4 cm.
We hadden dus nog makkelijk nog zo'n week aangekund zonder in te grijpen.

De rubber flap aan de voorzijde is gemaakt omdat tijdens verijzing (kort voor een defrost) de luchtstroom steeds meer radiaal afbuigt. Deze blies dus aan de voorzijde tegen de voorste trottoirband en werd naar achteren gekaatst. Zodra het wat warmer weer is, ga ik de voorste band tegen de betonbalken aan zetten.

De plank erop was bedoeld om aanzuigen van vallend stuifsneeuw tegen te gaan, maar achteraf heeft dat geen enkele invloed gehad op het aantal defrosts.

Mijn enige verbeter-tip is om 5 cm hogere betonbalken te nemen...ik hou van ruime marges 8)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De zon is een belangrijke factor in de warmtehuishouding van een gebouw. Een warmtepomp dimensioneer je echter op de dagen dat er geen zon is. De eerste sneeuwdag vroor het flink, samen met een fikse oostenwind.

Daarnaast, als je nachtverlaging toepast, moet je ook van de nacht naar de dagtemperatuur kunnen gaan. Dat vereist extra vermogen. Doe je niet aan nachtverlaging, dan moet je 's nachts, zonder zon en activiteit binnen de woning, de woning alsnog op temperatuur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hoe is die afgelopen 8 dagen iedereen bevallen met de warmtepomp, op een schaal van 1 tot 5. Waarbij:

1. Heel veel problemen, was niet te doen
2. Veel problemen, net te doen met veel kunst en vliegwerk
3. Problemen, tweaker waardig opgelost.
4. Paar kleine probleemjes, tevreden
5. Geen enkel probleem, zeer tevreden

Mocht iemand betere uitleggen hebben bij de punten ook prima :)

Bij mij een 4,5. Ik heb alleen de aanvoertemperatuur van 33 graden moeten verhogen om al het vermogen uit de ELGA te krijgen. Ik denk dat ik bij 33 graden en -13 het huis niet warm had kunnen houden. Gelukkig op tijd aangepast en met maximaal 38 a 39 graden aanvoer alles warm kunnen houden.

Ook WAF zeer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43

[Afbeelding]

Ik herken het wel, 's nachts geen zon, buiten kouder, geen of nauwelijks interne warmtebronnen.

Bij mij is de WP vorige week ook regelmatig overdag uitgegaan vanwege de zon.
mkleinman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:04:
Hoe is die afgelopen 8 dagen iedereen bevallen met de warmtepomp, op een schaal van 1 tot 5. Waarbij:

Bij mij een 4,5. Ik heb alleen de aanvoertemperatuur van 33 graden moeten verhogen om al het vermogen uit de ELGA te krijgen. Ik denk dat ik bij 33 graden en -13 het huis niet warm had kunnen houden. Gelukkig op tijd aangepast en met maximaal 38 a 39 graden aanvoer alles warm kunnen houden.

Ook WAF zeer hoog.
Ik geef hem een 5+, geen moment in de kou gezeten, wel stevige verbruiken van rond de 50kWh (€ 10,00) per dag, maar als ik bijv. bij mijn ouders kijk die verbruikten afgelopen week rond de 20m3 gas (€ 14,00) per dag.

Enigste leermomentje was dat ik uit "angst" mijn nachtverlaging had uitgezet, dat ga ik een volgende keer niet weer doen, dat resulteerde in veel verbruik 's nachts (als het extreem koud was) en overdag de WP uit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31
@mkleinman Misschien een poll in je post zetten :) ? http://poll.dezeserver.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:29
Waar ik ook benieuwd naar ben is wat voor cijfer je de warmtepomp geeft als je geen alternatieve warmtebron hebt gehad (houtkachel, cv, pelletkachel). Ik vind het ook jammer dat het niet een aantal nachten echt koud is geweest (-20). Het komt niet vaak voor maar ook dan wil je warm zitten. Want als je voor dat soort momenten je CV ketel moet houden blijf je toch zitten met de vastrechtkosten van je gasaansluiting en onderhoudskosten aan je CV ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 15-02-2021 09:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 08:08

Wuursj

want worst is al bezet

Hier nog een 3 als ik pelletkachel buiten beschouwing laat maar dat is mijn eigen schukld want pas halverwege de verbouwing :P

Overdag hield ie het prima warm, zonder electrisch element.
's nachts koelde de boel wel wat af tot circa 17 graden. Dan duurt het 's ochtends best lang tot het weer 19 graden is. Dat overleven we met een een extra trui en later met de pelletkachel aan maar niet perfect. Met electrisch element aan, zou die wellicht de nacht wel doorgekomen zijn en zou er wellicht niets aan de hand zijn geweest.

Maar op zich is het helemaal niet gek aangezien de WP gedimensioneerd is op situatie na verbouwing en zijn deze zaken hopelijk verleden tijd als de verbouwing klaar is (met veel betere isolatie en vloeverwarming). Dan zou het zomaar een 5 kunnen worden.

Ik heb wel een keer het dak moeten opgaan met een waterkokertje om een lading ijs uit de buitenunit te halen wat imho niet zou moeten. Leermoment voor de volgende keer: ijspegel dagelijks even weghalen als hij nog niet volgroeit is en de afvoer niet verstopt is. Ik denk dat zo het probleem verholpen is, al is het niet echt een 'fit and forget' oplossing. Dat kan vanuit het dakraam dat open kan dus prima te doen, ook met -20 en een sneeuwstorm. Wel blij met dat dakraam... Een schotje dat de wind tegen houdt en dus afkoeling op die pegel gaat ook komen

Al met al viel het me mee. Ik had niet verwacht met Ta van 42 graden een oud huis met louter 'gewone' radiatoren warm te kunnen houden tot -5. Stroomverbruik met een all-electa dag lag wel op ~40kwh voor de WP alleen.

We hebben in de tweede helft van de week overdag wel pelletkachel aangehad met een nachtverlaging maar meer voor gezelligheid en kosten besparing dan dat het echt nodig was.

Over de WP (Remeha Mercuria MR6 met Mitsubishi buiten unit) niet 100% tevreden. Best veel defrotst bij vol gas, ook bij droog weer en geen (zichtbaar) ijs. Buiten unit raakte me te snel verstopt met ijs (meer gaten in de bodem van de behuizing zou geholpen hebben) maar hij blijft vooral lastig in te regelen.
Zo doet hij heel raar bij een nachtverlaging op 16,5 graden. Hij gaat netjes uit maar schakelt dan alleen een beetje pruttelend bij en laat het rustig verder afkoelen zonder bij te schakelen met meer power. Vanmorgen (na een relatief warmte nacht) was het 14 graden, ruim onder de ingestelde 16,5. Zet ik de thermostaat op 19 graden, gaat ie wel meteen gas geven dus hij kan het wel.
Dat doet hij op zowel stand 'automatisch' als op WAR+binnen (verschil tussen die twee is me sowieso onduidelijk). Bij 100% WAR houdt ie de TA wel netjes op de stooklijn.

Nu is een dergelijke nachtverlaging een beetje onzin met WP only (wij startte afgelopen dagen in ochtend op met de pelletkachel) maar hij moet wel gewoon gas gaan geven vindt ik als hij de ingestelde temp. niet haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 15-02-2021 10:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:03
5. Geen enkel probleem, zeer tevreden :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Ook WAF zeer hoog.
Ook hier een 5+ omdat de temperatuur in heel het huis altijd klopte (of zelfs daarboven) met ingestelde setpoint. Ook tijdens defrosts en SWW runs.

Mijn "angst" was dat we het qua afgifte in de woonkamer niet gingen redden. Dit was ter sprake gekomen tijdens de gesprekken met verschillende installateurs en om die reden wilde er een aantal er niet aan. Om die reden wel de fans in de Jaga en convectorput iets verhoogd. Nu is het niet -20 graden geworden in het midden van het land maar ik kon zelfs Ta nog wat verlagen omdat er bijna op bijna elk moment van de dag een halve graad overshoot was waar de Loria zich kortstondig uitschakelde (geen defrost). Daarnaast geen extra verwarmingsbron in huis nodig gehad (denk ook niet dat het nodig zou zijn). Dit een een tussenwoning met uitbouw waarbij beneden een grote convectorput en een Jaga en boven radiatoren.

Dus terugkijkend op deze vorstweek ben ik zeer tevreden, heb ik bijna niks hoeven te wijzigen en weet ik war er nog wat isolatieknelpunten in mijn huis zitten :P

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 15-02-2021 09:54 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 12:59

Exigence

dnkroz

Ook WAF zeer hoog.
Hier ook een dikke 5 hoor. Koudste in ons dorp was -10, maar mijn Panasonic heeft geen enkel moment moeite gehad. Is ook niet vreemd als alles goed is gedimensioneerd ;)

Vanaf -7 mag bij mij de backup-heater bijspringen, alleen als de gewenste Ta niet gehaald wordt, maar dit is niet gebeurd (heeft nog nooit aangestaan). Een keer een defrost gehad bij -7 maar na de defrost leverde de unit volgens mijn Kamstrup nog meer dan 7 kW om bij te komen (dat is hoger dan volgens spec.). Dus prima voor een 7 kW unit met relatief hoge Ta (radiatoren).

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 15-02-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:16

Ook WAF zeer hoog.
Zou zeggen een 4..

Het was een relatief heftige vorst mede door de hoge RV vrijwel de gehele periode.
Laagste temperatuur die ik heb gezien was 20.7 waar setpoint 21.5 is.

Enige maatregel die ik zelf getroffen heb, is door een weekje in de woonkamer te werken (deed ik voor de COVID periode ook 2/3 dagen per week).
Hierdoor hoefde ik de Zolderkamer niet op temperatuur (21+) te houden.. daarmee had ik net voldoende capaciteit om de woonkamer op temperatuur te houden.

Heb de aangekochte ELRAD niet hoeven gebruiken.

Voor de volgende vorst zit er een 1kw doorstromer tussen die geschakeld kan worden door de ELGA (of handmatig).

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 15-02-2021 09:58 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 10:20
Hier ook een 5. Draait allemaal als een zonnetje, kost wel een paar centen maar ja, wat wil je met dit idiote weer . Blij dat het weer achter de rug is. Wat ik niet weer doe ik geen nachtverlaging kiezen of zelfs uitschakelen. Even op "krachtig" en binnen een kwartier is het hele huis lekker warm (inclusief de meterkast). Al die opmerkingen over afkoelende meubels etc heb ik ter harte genomen maar dus niet weer. Het valt allemaal best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-04 11:00
Hier ook een 5+

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:14
.............
Hier een dikke 4: een klein probleempje met het dooiwater afvoer, dat gelijk is opgelost door wat grind uit de grindbak te scheppen.
Ook de Ta iets omhoog gezet, van 32 naar 35* Om goed te kunnen testen de beschikbare houtkachel sinds de vrijdag vóór de sneeuw niet meer aan geweest.
Actie voor deze zomer: de wp iets omhoog zetten, denk dat 5-10 cm ruim voldoende is.
Betreft een woonboerderij van 1807, gemoderniseerd begin deze eeuw, zie onderschrift voor spec's.
Foto toont het weggegraven grind, en ijsvorming gedurende de rest van de week tot nu, met meer dan 12 cm 'lucht' onder de pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCN-fcTYwHdmq_zZtnFJ7JENWdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjORtHhiJCmLoJrd7DFF7n8X.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: O ja, zondagmorgen nog even een golfplaat schuin voor de Oost-kant gezet, omdat de harde wind de wp zo sterk afkoelde, dat de defrosts veel te lang duurden d.w.z: het ont-ijzen ging gewoon prima, maar de wp had daarna veel tijd nodig om weer te gaan verwarmen; die golfplaat loste dat helemaal op.
Op de foto was die golfplaat alweer verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 15-02-2021 11:18 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
4
Sneeuw achter de unit weg moeten graven. De unit staat gewoon in de tuin dus het was niet heel veel moeite, toch lastig indien je op vakantie bent.

Handmatig de Panasonic toestemming gegeven het element te gebruiken. Die toestemming kan ook altijd aan staan maar dat vind ik verspilling. Het element heeft deze week 50 kWh verstookt, had 30 kWh kunnen zijn maar ik had een instelling verkeerd.

Omdat de stook lijn vanaf -5 graden horizontaal verder gaat de stook lijn omhoog verschoven, maar dat is een erg gemakkelijke handeling.

Al met al is vooral het afgraven van de sneeuw een issue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hier voor nu toch een 2 a 3 helaas, omdat ik elke keer na een erg koude nacht behoorlijk wat ijsvorming in de buitenunit voor de benedenverdieping had. De 5 vorige winters heb ik hier werkelijk nog nooit last van gehad. De unit heeft ook zat capaciteit zodra ik die ijsplak weghaal, dan draait ie op 400-800 watt. Maar zodra de afvoer dichtvroor tijdens de koude nachten vormt zich een steeds hoger wordende laag ijs onderin de unit, die de unit zelf dan ook niet meer wegkrijgt met een defrost. Het stroomverbruik loopt dan in stappen op naar het maximum rond 1800 watt, waarna ook de binnentemperatuur gaat dalen. Alleen een mm rond de coil smelt dan nog weg, waarna de boel eromheen weer een mm'tje hoger wordt, en repeat.

Hoe dan ook: Dagelijks met een emmer lauw water in de weer is niet de bedoeling. Ik ga daarom denk ik in het voorjaar bij de schoonmaakbeurt een vorstlint of warmtemat onder in de drain-pan plaatsen, zodat dit straks definitief opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy3aWV0N5QY17MMO9Z1KpYAEKHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nATPsoecjyJD9iQIMN4t10xf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkiQJdsEeBHAIQOl265cq4WYuBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaN4PdWok34Q6PnjO3Q7h2fK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel iets anders opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death >:) is beland hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen, maar gaat juist op standje turboprop doorblazen.

Dan ontdooit ie natuurlijk helemaal niet meer, als je wat water lossmelt van de coil en er dan lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus |:(.

Normale regeling Defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6LIASLnCQ-W-VAciiBr5kap4Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IASH0Wo5DCwX8W0BlR63gejb.png?f=fotoalbum_large

Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net urenlang op vollast heeft gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVfWVtZynoqaRMvWiOeeOOpvSIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5IItkYVxARkUnQz68R5IPd3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).

Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er niet van overtuigd dat dit het oplost.

De 2 2,5kW units voor boven hebben verder compleet probleemloos gedraaid, geen ijsvorming en een continu verbruik van rond de 2-300 watt per stuk (ze zijn dan ook wat overbemeten).

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 15-02-2021 10:45 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Mijn ervaringen zijn ook prima. Ik zou  het een 4- geven :)Ik heb twee LL warmtepompen (één in de woonkamer beneden (3,5kw), en een op de overloop van de eerste verdieping (2,5kw)). Beide hebben een eigen buitenunit. Eentje in de achtertuin en eentje op het platte dak. Daarnaast heb ik een ventilatiewarmtepomp die de VVW beneden aanstuurt (deze staat 24/7 aan) en een WPB voor SWW. Deze laatste twee hebben zonder enig probleem gedraaid. Gebruiken ook lucht van in huis, dus deze hadden nergens last van.
Ik was wat bang dat de buitenunit op het platte dak in zou sneeuwen, maar dat viel alles mee. De sneeuw is erlangs geraasd en er kwam geen ophoping. De volgende zaken vielen me wel op:

1. Het genoemde ijs probleem onder de unit. De unit op het platte dak stond zo'n 2 cm boven het grind wat daarop lag, dus dat gaf direct problemen met dichtvriezen. Het weghalen van het grind was geen makkie. Ik hoop dat ik m'n dak er niet mee beschadigd heb. Toen het grind eenmaal weg was, was er ruimte genoeg voor het ijs (ongeveer zo'n 10 cm, voldoende in deze situatie). Afwachten wat dat met het bitumen gaat doen. Tis al vrij oud (20+ jaar). Trillingen die werden doorgegeven werden ook steeds harder.... Unit dient dus opgehoogt te worden.
2. De unit op het platte dak ging met de harde wind in het eerste weekend enorm vaak in defrost (elke 40 minuten), terwijl er van ijsopbouw weinig te zien was. Blijkbaar had de 'sensor' het koud. Beetje onnodig energie verspillen en geen productie van warmte op dat moment. Toen de wind weg was, ging dat een stuk beter. De unit die meer beschut stond had eigenlijk nergens last van, en kwam met een defrost zo rond elke 3 uur (tijdens het eerste weekend).
3. De instelling van de temperatuur van de unit werkte ook niet super. Hij hangt in de overloop op de eerste verdieping, instelling op 20 graden, maar als het 18 graden was vond de unit het ook prima (hij meette zelf 18 graden als dus MELcloud). Ik dacht dat hij het gewoon niet warmer kreeg, maar toen ik de unit op 25 graden zetten begon hij lekker te ronken en werd het prima warm. Beetje onnozel dus :).
4. De units stoppen bij -15 graden WB (of -16DB) aldus de specificaties. Ik ben benieuwd wat er was gebeurt als het nog kouder was (waren ze het blijven doen, of waren ze uit gegaan?). De volgende keer kies ik toch voor een die tot -20 gaat.
5. Vermogen van de units was prima. In de laatste dagen met ochtend temperaturen beneden de -11 in de ochtend, had ik de unit beneden nog uitgeschakeld. Het werd een graad of 18 in de woonkamer. De unit gaf goed gas, en kreeg het binnen twee uur weer op 21 graden. Vermogen genoeg dus!
6. Ik heb thuis een één fase aansluiting met all-elctric. Op geen enkel moment een probleem daarmee ervaren.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sqyBrS5/Screenshot-2021-02-15-10-24-51-166-nl-homewizard-android-energy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:19

Ook WAF zeer hoog.
Hoe krijg je die aanvoertemp omhoog ? krijg de aanvoertemperatuur hier niet hoger dan 29 /30 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Skyaero schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:57:
[...]
De zon is een belangrijke factor in de warmtehuishouding van een gebouw. Een warmtepomp dimensioneer je echter op de dagen dat er geen zon is. De eerste sneeuwdag vroor het flink, samen met een fikse oostenwind.

Daarnaast, als je nachtverlaging toepast, moet je ook van de nacht naar de dagtemperatuur kunnen gaan. Dat vereist extra vermogen. Doe je niet aan nachtverlaging, dan moet je 's nachts, zonder zon en activiteit binnen de woning, de woning alsnog op temperatuur houden.
Dat plaatje is het gemiddelde van alle koude dagen afgelopen week, vanwege de thermische massa geeft naar 1 dag kijken hier vaak een vertekend beeld en is ook elke dag anders, maar als ik toch het plaatje maak voor de donkere dag zonder zon aan het begin van de reeks, dan zie ik het effect nog steeds. Overdag, ondanks het donkere weer minder energie het CV water in en toch de zelfde constante binnen temperatuur. Deze dag heeft de CV 24h staan pruttelen in low-load mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIsTunLqbvnKmxRssQKHxp2Kc9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IlbDv6CNYyfZMxrnuxcUz2Qm.png?f=user_large

Maar inderdaad, aangezien het vermogen om de temperatuur constant te houden hier toch redelijk varieerd, vraag ik me af of ik wel van een gemiddelde uit kan gaan, en hoeveel extra vermogen ik dan rekening mee moet houden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Laatst online: 23-04 19:53
Dikke 5 punten op de schaal van mkleinman.
Alleen de eerste dag wat stuifsneeuw bij de buitenunit weggeschept, verder geen aanpassingen gedaan.
's Avonds ging er wel een blokje hout op de houtkachel.

De meeste nachten stond de warmtepomp gewoon uit. Verwarming draaide dan op restwarmte uit de buffer.
Gemiddeld verbruik (9 kW L/W WP in een tussenwoning uit 1969): ca 21 kWh / dag.
De backup heater was niet nodig, die heb ik niet eens aangesloten. Ontdooien doet 'ie met restwarmte uit de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik geef een 4,5, voor WP + afgiftesysteem. Ik wist dat ik de afstelling nog voor een deel moest doen en dat ging op zich ook prima.

Wat ik me niet zo gerealiseerd had, is dat de WP bij een volledige zoneverwarming in een wat moeilijk samenspel komt. Jullie beschrijven allen hoe ook de kamertemperatuur omhoog komt en soms wat omlaag gaat. Hier is die omhoog er niet: dan zet de zoneverwarming kleppen dicht. Maar ja.. dat moduleert niet lekker door. Omlaag wil je ook nauwelijks. Dus komt de afstelling wel erg nauwkeurig..

Daarmee zijn eigenlijk al die zoneverwarmingssystemen wel erg gericht op gasketels / stadsverwarming: een hete, volop aanwezig warmtebron die niet of beperkt baat heeft bij modulatie. Dat vertelt de marketing je niet!

Wij ontkomen er niet aan, omdat wat anders de 'hoofd' zone zou zijn ook nog met een haard verwarmd wordt. En met wat tweaks lukt het uiteindelijk ook wel - het Loxone systeem is wel héél flexibel. Daarom maar een half puntje aftrek.

@PentaClover
Skyaero schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:57:

Grolsch schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:10:
Enigste leermomentje was dat ik uit "angst" mijn nachtverlaging had uitgezet, dat ga ik een volgende keer niet weer doen, dat resulteerde in veel verbruik 's nachts (als het extreem koud was) en overdag de WP uit.
Je kunt inderdaad de thermische massa gebruiken, zeker bij een lucht WP, omdat de bronzijde zoveel warmer is overdag. Maar dan fluctueert je temperatuur in huis uiteraard wel wat meer over het etmaal.

Bij slechte isolatie + nachtverlaging van 5 graden, op z'n CV's, gooi je echt minder warmte dat huis in over het etmaal gezien. Bij een WP heb je 't niet over zoveel verlaging, dus je kunt er vanuit gaan dat je over het etmaal gezien een bepaalde hoeveelheid warmte moet aanvoeren en dat jij mag kiezen wanneer je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Laatst online: 09:12
Advies van de monteur. Niet alles er onder wordt bestraat, maar de delen waar de blokken op geplaatst worden wel. Volgens heb iets stabieler dan op het huidige grind. Het is niet veel werk, dus prima. Allang blij dat iemand de buitenunit van de muur af wil halen.

Mbt tevredenheid van het systeem geef ik dat een 3,5: mijn verbruik is echt hoog deze dagen (totaalverbruik tussen de 50 en 80 kWh per dag) en het systeem speelt nauwelijks in op veranderende omstandigheden. Het is bijvoorbeeld vol aan het draaien als het 0,2 graden onder de target temperatuur is maar de zon vol door komt. Hierdoor warmt alles te veel op zodat als de zon s'avonds weg is eerst het hele systeem afgekoeld lijkt en de opwarming van voren af aan kan beginnen.

Althans, dat is mijn beleving. Ik heb de monitoring niet dermate goed op orde dat ik dit kan staven.

Ondanks dat elke ochtend wakker geworden met ongeveer de target temp, dus dat is prima.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Laatst online: 23-04 19:53
Gwaihir schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:13:
Wat ik me niet zo gerealiseerd had, is dat de WP bij een volledige zoneverwarming in een wat moeilijk samenspel komt. Jullie beschrijven allen hoe ook de kamertemperatuur omhoog komt en soms wat omlaag gaat. Hier is die omhoog er niet: dan zet de zoneverwarming kleppen dicht. Maar ja.. dat moduleert niet lekker door. Omlaag wil je ook nauwelijks. Dus komt de afstelling wel erg nauwkeurig..
Die combinatie van WP en zoneregeling werkt wel als je via een buffer stookt. Vraag en aanbod worden dan als het ware gescheiden. De warmtepomp is alleen verantwoordelijk voor het op temperatuur houden van de buffer, en de zonekleppen mogen terugmoduleren tot nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover

@PentaClover

Je kunt inderdaad de thermische massa gebruiken, zeker bij een lucht WP, omdat de bronzijde zoveel warmer is overdag. Maar dan fluctueert je temperatuur in huis uiteraard wel wat meer over het etmaal.

Bij slechte isolatie + nachtverlaging van 5 graden, op z'n CV's, gooi je echt minder warmte dat huis in over het etmaal gezien. Bij een WP heb je 't niet over zoveel verlaging, dus je kunt er vanuit gaan dat je over het etmaal gezien een bepaalde hoeveelheid warmte moet aanvoeren en dat jij mag kiezen wanneer je dat doet.
Mijn huis is niet super geisoleerd, standaard 1995, echter wel veel massa, zelfs met verwarming uit zal ik nooit meer dan 1 a 2 graden verliezen in de nacht, dan moet het echt heel koud zijn buiten. Maar dat betekend wel flink wat kWh die dan overdag ingelopen moeten worden, ik zat zelf te denken aan een regeling waarbij de Ta 's nachts wat te laag is, en overdag iets te hoog om de nacht te compenseren.
Dan zal ik wel een WP moeten kiezen die een vaste Ta ondersteund en waarbij ik remote vanuit een Raspberry Pi de Ta kan aanpassen. Een eigen WAR regeling met negatieve nacht compensatie om overdag meer comfort te hebben en een betere efficientie.
En moet ik ook rekening houden met het feit dat ik iets meer vemogen nodig heb dan het 24 uurs gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
PentaClover schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Mijn huis is niet super geisoleerd, standaard 1995, echter wel veel massa, zelfs met verwarming uit zal ik nooit meer dan 1 a 2 graden verliezen in de nacht, dan moet het echt heel koud zijn buiten. Maar dat betekend wel flink wat kWh die dan overdag ingelopen moeten worden, ik zat zelf te denken aan een regeling waarbij de Ta 's nachts wat te laag is, en overdag iets te hoog om de nacht te compenseren.
Dan zal ik wel een WP moeten kiezen die een vaste Ta ondersteund en waarbij ik remote vanuit een Raspberry Pi de Ta kan aanpassen. Een eigen WAR regeling met negatieve nacht compensatie om overdag meer comfort te hebben en een betere efficientie.
En moet ik ook rekening houden met het feit dat ik iets meer vemogen nodig heb dan het 24 uurs gemiddelde.
Exact dit is wat ik naar tevredenheid doe met een Panasonic monoblock van 5kW. Met als aanvulling dat ik nu nog switch naar de ketel rond -2.

Door tussen 9u en 15u de gewenste temperatuur op te voeren en in de nacht tussen 21u en 3u te verlagen pak je maximaal de warme uren buiten die een goede COP opleveren en is het lekker warm in de avond als je stil op de bank zit en moe bent (dus meer gevoelig voor koude).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uiokq9_P89eI3T8oYFcdEnBYKeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kitPknkAialsVJjkoOljDVP4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-04 19:58

Consulectro

Lekker bezig...

Ik geef ons systeem ook een 5.
Geen probleem gehad.
Altijd minimaal 21 graden in de woonkamer gebleven.
Zelf is deze onder de -5 graden Celcius buitentemperatuur gestegen naar bijna 22 graden.
Dat heb ik middels de (handmatige) stooklijn aangepast.
Wel is (automatisch) de bijverwarming in de WP twee keer bijgesprongen afgelopen week.
Totaal verbruik van de interne bijverwarming afgelopen week was 24kWh.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
5 alles goed doorstaan met de mhi LL wamtepomp. Dag en nacht op 21c nu bij boven nul zet ik hem weer uit in de nacht.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Beneden

Ik verwarm enkel met 1 L/L warmtepomp (airco), Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model en deze heeft de 156 m3 beneden (kamer, keuken, studeerruimte) tussen 20 en 21 graden gehouden. Wel heb ik 24 uur moeten verwarmen (dus niet 's nachts uit, wat ik normaal wel doe) en de vraag temperatuur op de afstandsbediening 2 graden hoger moeten zetten. Eigenlijk had ik verwacht dat de airco niet genoeg capaciteit zou hebben met die koude temperaturen en dat ik mee zou moeten helpen met de elektrische sfeerkachel met COP=1. Echter dit heb ik niet nodig gehad :N

Slaapkamer

Boven op de slaapkamer hebben we normaal het raam in kiep stand staan, nu hebben we deze met deze koude temperaturen toch maar dicht gedaan en gelaten en de deur naar de gang open laten staan. Hierdoor merkte ik dat de slaapkamer toch op een redelijke temperatuur bleef, zelfs warmer als normaal, omdat de warmte van de benedenverdieping door de vloer slaapkamer kwam. En het dubbel dekbed erop gedaan. Maar wij slapen toch altijd in een onverwarmde slaapkamer.

Badkamer

Op de badkamer hebben we alleen een straallamp, die ik via slim stopcontact en timer 's morgens en 's avonds aan laat springen. Echter met deze kou, was het niet genoeg. De badkamer ligt boven de hal, die ook niet verwarmd wordt, dus de badkamer voelde veel kouder aan dan de slaapkamer. Dus we hebben een 500 Watt elektrisch keramische kacheltje in de badkamer erbij gezet en via het slimme stopcontact mee laten schakelen. Hiermee was het weer warm genoeg voor in de badkamer. Ik heb nu een 1000/1500 Watt elektrisch keramisch kacheltje besteld (20 euro) met thermostaat, voor het geval we iets meer/sneller comfort in de badkamer willen hebben in de toekomst.

Zolder

De zolder wordt nu alleen gebruikt voor opslag en logeerbed, waar nu geen gebruik van gemaakt wordt. ook de warmtepompboiler van 150 liter staat daar. Ik heb, omdat er zoveel kou voorspeld werd, de 2 dakramen en het raam aan de binnenkant geïsoleerd (4 mm polystyreen platen omhuld met Tonzon aluminium radiator folie, had ik nog liggen). Er hoeft nu toch geen daglicht op zolder te komen. Weet niet hoeveel dit helpt, maar houdt toch warmte/kou tegen. Toen ik de temperatuur een keer controleerde op zolder, was het rond de 10 graden.

WC

De WC beneden is ook niet verwarmd, maar daar draai ik in de winter een witte warmtelamp (150 Watt) in de proceleinen fitting. Helpt een beetje voor de kou. Maar wij gaan tegenwoordig gewoon boven op de badkamer naar de WC, krijg je nog wat extra lichaamsbeweging met de trap op en neer. Maar voor bezoek is de warmtelamp ook wel lekker beneden.

Luchtvochtigheid

Met 24 uur continue verwarmen zie ik wel dat de vochtigheid richting 35% ging, terwijl normaal we altijd wel rond de 60% zitten. Nu loopt het weer omhoog, door de regen en omdat ik vannacht de airco uit heb laten staan.

Airco buitenunit

De airco buitenunit hangt op zuid-west onder de dakgoot en met de oosten-wind heeft dat ervoor gezorgd dat de buitenunit niet ondergesneeuwd is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0mnit5qems3vgwf/AircoOnderGootZuidWest20210207.jpg?raw=1

Wat wel opviel, is dat er een brom door het huis ging van het harde werken van de buitenunit, waarschijnlijk in combinatie met de ontdooi-ijs op het plat dak. Maar ja, dat is dan ook maar enkele dagen en eigenlijk de laatste jaren niet voorgekomen. Sowieso zetten we 's nachts de airco uit, zodat zeker niemand er overlast van heeft, alleen deze dagen even niet. En natuurlijk heeft de airco binnenunit harder geblazen en zijn er meer defrosts geweest, gemiddeld 9 per dag.

Verbruikscijfers

Nu ik 24 uur continue verwarmd heb, is ook uit te rekenen hoeveel warmteverlies ik ongeveer heb bij bepaalde buitentemperaturen. Van 7 februari tot en met 13 februari is de gemiddelde temperatuur in 24 uur -5.1 graden geweest, 25.5 graaddagen gemiddeld per dag. Per dag heb ik gemiddeld 27.4 kW verbruikt aan de airco.

Wat ik ook gedaan heb, is de technische COP waardes van mijn airco gebruikt bij verschillende temperaturen, om via de KNMI uurdata de temperatuur de daarbij behorende COP te berekenen. Hiermee heb ik de gemiddelde COP per dag berekend. Gemiddeld is de COP over al die dagen: 4.39. Dit geeft een warmte opwek van ongeveer 120 kWh per dag. Dit zou overeenkomen met een gasverbruik van rond de 15 m3 per dag, dat wel plausibel klinkt met het verleden.

Het warmteverlies bij gemiddeld -5 graden buiten is ongeveer 5 kWh per uur, wat de airco aankan.

Het verbruik van de airco is gemiddeld 1.08 kWh/graaddag. De opgewekte warmte is gemiddeld 4.73 (kWh)/graaddag. Verwarmen is hiermee 2x zo goedkoop dan aardgas, met deze koude temperaturen _/-\o_

Conclusie

Ik geef 4 punten op de schaal van mkleinman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Ook WAF zeer hoog.
Hier score 5
WP had genoeg vermogen (ook op zondag en maandag, zonder zon en met snijdende oostenwind).
Geen problemen met ijs (heb nog 5+ cm over)
Geen problemen met herrie.
Geen backupheater aangesloten
Geen pelletkachel / houtkachel of andere vervuilende hulpkachels.
Vooraf berekende WAR curve bleek precies te passen, ik heb niets bijgeregeld.
Stroomverbruik van WP (in kWh voor 900m3 huis en 300 m3 garage, incl SWW):
- Zondag 31
- Maandag 40
- Dinsdag 34
- Woensdag 22
- Donderdag 19
- Vrijdag 25
- Zaterdag 22
- Zondag 18

Kortom zeer tevreden. Baalde alleen dat de voorspelde -13 op woensdag niet optrad, want zo miste ik de gelegenheid om het max vermogen onder de -10 te testen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JW te R schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:33:
Die combinatie van WP en zoneregeling werkt wel als je via een buffer stookt. Vraag en aanbod worden dan als het ware gescheiden. De warmtepomp is alleen verantwoordelijk voor het op temperatuur houden van de buffer, en de zonekleppen mogen terugmoduleren tot nul.
Oh ja, goed punt. Zonder buffer moet je inderdaad goed opletten dat nooit alles dicht komt te staan met de WP nog / al aan. Maar ik heb een buffer, dus dat werkt wel.

Maar een WP wil vraag en aanbod zo min mogelijk scheiden, want dat leidt tot nodeloos hollen en stilstaan voor een apparaat dat optimaal werkt als het rustig door tuft. Zo'n regeling stelt bijv. voor de buffer een paar graden warmer te stoken dan je op dat moment nodig hebt. Dan heb je wat marge voor goede regeling, maar dus ook een wat mindere COP. Zo ook de zoneregeling zelf: met een wat hogere stooklijn, houdt die het makkelijk op temperatuur, want je hebt die vraag echt van het aanbod gescheiden en hij kan zo nodig flink stoken. Maar wederom heb je wat van je COP afgehaald en je zorgt ervoor dat e.e.a. inderdaad regelmatig de verwarming helemaal uit zet, want op temperatuur. Dat maakt aan de dip-zijde de vraag ook groter en dus moet de WP dan harder aan de bak.

Ik heb geen uitgebreid vergelijk, maar qua indruk: het is spelen met zo'n twee punten COP (op een W/W) en twee keer zo lange runs.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 15-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 22:26

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier een 4.5. Ik heb een enkele lucht/lucht warmtepomp (Daikin Stylish van 2kW) om mijn 2019 nieuwbouwhuisje van 240m3 te verwarmen.

Ik had ook al schrik dat ik een cop1 kacheltje nodig ging hebben, omdat het vermogen van de warmtepomp nog daalt met de temperatuur (en het warmteverlies neemt vanzelfsprekend toe). Gelukkig geen problemen geweest, ondanks enkele nachten van -9 ongeveer. Hij was dan behoorlijk hard aan het werk, maar liep (denk ik) nog niet op het uiterste.

In mijn zeer licht uitgevoerde HSB (ook een houten vloeropbouw) heb ik geen nachtverlaging toegepast, gewoon de temperatuur op 21 graden gehouden. Misschien had het achteraf toch geen probleem geweest om 's nachts een graadje (of 2) minder warmt te stoken, maar in verbruik scheelt het amper en het extra comfort is natuurlijk wel fijn.

De koude dagen had ik zo'n 11kWh/dag nodig. Gevoelsmatig veel, maar ik denk dat het relatief wel mee valt. Jammer genoeg in België geen (virtueel) terugdraaiende meter, dus aan 25 cent per kWh telt het toch snel op.... Geen idee in graaddagen, daar heb ik helaas geen handige tool voor. Met lucht/lucht kan ik jammer genoeg ook de cop niet bepalen of berekenen.

De buitenunit staat vrij. Het ijs van de defrosts of sneeuw was niet problematisch (al heeft het hier niet zoveel gesneeuwd). Een enkele keer heb ik (voor het eerst) binnen de defrosts kunnen horen borrelen. Dat stoorde me niet, al was het de eerste keer wel merkwaardig.

Een half puntje aftrek omdat ik (handmatig) de ventilator snelheid moest verhogen tot stand 4 van 5 om de warmte voldoende te kunnen verspreiden in mijn leefruimte (en de rest van de woning). WAF gelukkig overeind gebleven. Ze stoort zich minder (of niet) aan het beetje geluid bij de hogere ventilatorstanden en het was aangenaam warm, dus prima.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 18:18

(.....)
Voor mij een 4,5. Alleen wat sneeuw weggeschept na de sneeuwstorm in het begin van de week. Verder prima warm in huis.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Bij mij met de L/L warmtepompen (2x "airco" MHI srk35zs-w) een dikke 5.
Geen problemen, een kleine ijsbaan op het dak, maar meer ook niet.
Ik heb geen gas nodig gehad om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 12:36

jorammeke

Prutser

Hier in theorie een 4. Alleen wat sneeuw weg scheppen. Maar de Elga werkt hier niet lekker onder 0.
Overgrote deel is door de CV opgevangen. De Elga wilde niet eens aan, en als die aan ging trok hij niet meer dan ~400W uit het stopcontact. 8)7

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Hier ook een 5.
Mitsubishi Ecodan 7,5 Kw (vanaf januari) voldoet prima!
In de afgelopen dagen wel wat mindere cop (gem 2.6) voor verwarming en sww. Wel hoog verbruik van ongeveer 40kwh/dag voor alleen de warmtepomp, maar hopelijk zijn die dagen nu snel weer achter ons.
Temp in huis op 20 continu.

Met de mitsubishi geen probleem met ijsvorming!

Kortom, prima gered in de kou.
Gelijk vuurdoop gehad qua kou.. nu kan de (s)cop alleen maar beter worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:18
RonJ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:30:
Ik heb wel iets anders opmerkelijks geconstateerd, namelijk dat als de unit eenmaal in zo'n defrost-spiral-of-death >:) is beland hij steeds harder gaat werken en alleen maar verder in de problemen komt. Vervolgens schakelt de fan zich na een tijdje dan ook niet meer uit tijdens de defrost zoals ie normaal zou doen, maar gaat juist op standje turboprop doorblazen.

Dan ontdooit ie natuurlijk helemaal niet meer, als je wat water lossmelt van de coil en er dan lucht van -15 oid op gaat blazen, dat lijkt meer op een vriesdrooginstallatie dan een ontdooicyclus |:(.

Normale regeling Defrost:
[Afbeelding]

Mijn hypothese? De fan blijft aan om elektronica te koelen, omdat ie net urenlang op vollast heeft gedraaid.

[Afbeelding]

Ik heb ook al alle sensoren op de buitenunit al doorgemeten, die lijken allemaal goed (ohm-waardes komen overeen iig met wat er in het service manual staat).

Ik heb nu aan de Daikin TD gevraagd om (verder) uit te zoeken hoe dit nou kan (e.g. onder welke inputcondities kan die fan toch volgas gaan draaien tijdens het defrost programma). Want dit is niet het normale regelgedrag. In eerste instantie was het "Vaag, vervang de PCB maar", maar dat ga ik niet zomaar doen, mn unit is namelijk al uit de 5 jaar garantie en ik ben er niet van overtuigd dat dit het oplost.

De 2 2,5kW units voor boven hebben verder compleet probleemloos gedraaid, geen ijsvorming en een continu verbruik van rond de 2-300 watt per stuk (ze zijn dan ook wat overbemeten).
Ben zeer benieuwd naar je uitkomsten. Ik heb dit ook geconstateerd en op een gegeven moment de unit maar uitgezet en nu verder op gas. Ook omdat ik mijn stroomoverschot opgebrand heb, maar dat terzijde.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

4.

Verwarm hier met twee L/L warmtepompen. Die van de woonkamer had op een gegeven moment een dikke ijslaag erin zitten. Dat had niet echt invloed op de werking, totdat de laag zo dik was dat de ijslaag tegen de compressorbehuizing aan gevroren zat. Toen kon de hele buurt meegenieten 8)7

Verder was de unit boven duidelijk hoorbaar. Die staat op een plat dak en die was op een gegeven moment geheel vastgevroren aan het dak :+ Dan werken de dempers niet meer..

Voor de rest bij -5 nog wel de CV een beetje mee laten stoken voor ruimtes waar weinig luchtverplaatsing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jimmya3 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Hoe krijg je die aanvoertemp omhoog ? krijg de aanvoertemperatuur hier niet hoger dan 29 /30 graden...
Bij de ELGA ACE is dat parameter CP000 als maximale aanvoertemperatuur en niet stoken met WAR (met stooklijn ) maar gewoon RAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:19
mkleinman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Bij de ELGA ACE is dat parameter CP000 als maximale aanvoertemperatuur en niet stoken met WAR (met stooklijn ) maar gewoon RAR.
Ah oke die had ik even gemist ik heb nog een "ouderwetse" Elga en stooklijn op laag i.v.m vloerverwarming en merk dat de elga de aanvoertemp nooit hoger maakt als max 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:23

psy

Ook WAF zeer hoog.
Bij mij ook een 4,5. Heb alleen wat luxeprobleempjes.
Dit was de ultieme test om te kijken of de WAR bij deze uitersten ook nog goed functioneerde. Maar hij was zelfs iets te enthusiast. Overal tussen 21,5 en 22 graden.
Ik heb maximaal 38 graden de leidingen zien ingaan. Bij die vrij hoge temperaturen beginnen de Jaga's in de kelder opeens redelijk goed te functioneren, waardoor het daar wel heel warm werd, omdat de vloerverwarming in de etage erboven natuurlijk net zo warm werd (elke kamer in de kelder werd dus minstens 24 graden). Daar moest ik nog iets op verzinnen.
Afgegeven vermogen bij de hele koude dagen was meestal tussen de 7 en 11 kW. Eén keer een piek gezien van 14 kW. De pieken waren eigenlijk alleen zichtbaar als de WAR de temperatuur met een graad verhoogde als het buiten afkoelde. Die momenten zag je dat de WP even flink ging bijzetten.

Eén ding heb ik 3x handmatig gedaan. De boiler handmatig naar 55 laten verwarmen op dagen dat de warmtevraag minimaal was (12 uur overdag). Dan hoefde dat in ieder geval niet 's avonds. Leek me zinvoller. Dat zou automatisch moeten kunnen.

Nog moet ik terugdenken aan mijn aannemer drie jaar geleden, die het niet slim vond dat ik geen warmteverliesberekening liet maken. Dat moest echt hoor! Hij was bang dat ik de woning in een extreem geval niet meer warm zou krijgen. :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023

Hier ook een dikke 5+ op de schaal van Kleinman voor de Bosch Compress 7400i 7kw. Uit interesse veel gevolgd en gekeken, maar er was niets wat niet goed liep. 170m2 netjes verwarmd op 20,5 graden zonder enig probleem. Ook bij de -14,5 graden (oosten van het land) was er geen enkel issue. Stroomverbruik binnen de perken gebleven, gemiddeld de afgelopen dagen iets boven de 25kWh per dag. Aanvoertemperatuur vaak rond de 28 graden. Op de max een keer 30.8 graden.

Hoop dat onze ervaringen anderen ook kunnen overtuigen om een overstap te wagen naar een WP! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSnTLPwQobSRLAA9ECS4-sn-2fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSz52yofwKiH3cUG9HcQYk2G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jaimivanessen op 15-02-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Ik geef de warmtepomp een dikke 5 hier!

Er zijn wel wat kleine leermomenten. Dit is dan ook de eerste winter in mojn nieuwe huis, met warmtepomp.

Zo weet ik nu, dat ik in mijn vrije weekend de warmtepomp eigenlijk 24 uur aan moet laten.
Meer voor comfort in de ochtend.

Hier staat de warmtepomp standaard ‘s nachts uit. Dat gaat normaal goed. Zeker doordeweeks.

Maar bij strenge vorst <-5 graden is het ‘s ochtends iets frisser. 20 graden ipv de 21 graden.

En ik heb voor het eerst gemerkt dat de warmtepomp ‘s avonds na het douchen zijn SWW niet compleet afgemaakt heeft. Na 1 uur krijgt verwarming voorrang.
Maar het water was warm genoeg, zodat deze niet opnieuw aan ging.
Daarom ging deze in de ochtend ineens aan voor SWW.

De backup heater staat voor verwarmen uit. En voor SWW op 30 minuten. Maar deze is niet aangesprongen.
SWW staat op eco, dus de warmtepomp toert heel rustig op. Tot 55 graden.

Ik heb 32 graden als heetste water voor de vloerverwarming gezien. Dus dat valt niet tegen.

De grindbak onder de buitenunit is compleet dichtgevroren maar ik had nog zeker 10 ruimte tussen het ijs en de unit.

Dus hier een dik tevreden warmtepomp bezitter!

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:38

Ook WAF zeer hoog.
Hier gewoon 5. w/w wp, bron gezakt van 9 naar 8 graden. Hoogste verbruik 15 kWh en vrijdag zelf een dag alleen sww doe de hoeveelheid zon. De zon heeft zowiezo leuk bijgedragen afgelopen week, de eerste paar dagen met alleen wind en sneeuw was echt anders qua beleving.

En bron vandaag weer terug naar 9 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:23

psy

Ik geef een 4,5, voor WP + afgiftesysteem. Ik wist dat ik de afstelling nog voor een deel moest doen en dat ging op zich ook prima.

Daarmee zijn eigenlijk al die zoneverwarmingssystemen wel erg gericht op gasketels / stadsverwarming: een hete, volop aanwezig warmtebron die niet of beperkt baat heeft bij modulatie. Dat vertelt de marketing je niet!

Wij ontkomen er niet aan, omdat wat anders de 'hoofd' zone zou zijn ook nog met een haard verwarmd wordt. En met wat tweaks lukt het uiteindelijk ook wel - het Loxone systeem is wel héél flexibel. Daarom maar een half puntje aftrek.

@PentaClover

[...]

[...]

Ik heb ook Loxone en zit me al een dikke 3 jaar af te vragen of ik moet gaan investeren in zoneverwarming....de afgifte heb ik er voor verzien. Maar hoe zinvol is het? Zijn toch weer 12 motoren liefst 24V plus een aantal thermostaatvoelers. En een hoop uitzoekwerk en geconfigureer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Elga Toshiba heeft mij hier positief verrast. Een dikke 4,5! Hoe kouder het werd hoe beter die liep, althans, hoe droger de lucht. Nu is het 4,4 graden buiten en heeft ie elk uur een DF. Terwijl met -5 en droge lucht ik nachten zonder defrosts heb gedaan.
S ochtends hielp het afbakken van broodjes hier de temperatuur, die een halve graad daalde s nachts, weer in te halen. Plof ketel 2 of 3 keer kort aan gesprongen. 22 graden continu. En dat voor effectief 3.5 kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ondank dat ik wat werk heb gehad om de buitenunit sneeuwvrij te houden een hele dikke 5. Deze prestaties had ik nooit verwacht, ik had echt gedacht dat ik bij dergelijke temperaturen de stadsverwarming zou moeten bijschakelen om het behaaglijk te houden, niets is minder waar.

De 3.5 single split heeft in ECO modus bijna geruisloos en zijn eentje onze gehele hoekwoning uit 2019 van 145m2 warm gehouden zonder een centje pijn en (het belangrijkste) met een erg hoge WAF. _/-\o_

Beneden comfortabel 24/7 20.5, de eerste verdieping is niet onder de 18.5c geweest, de badkamer niet onder 19, op zolder is het niet kouder geweest dan 17c. Alleen mijn kantoortje op zolder bleef met 15c behoorlijk achter door het grote dakraam, hier heb ik alleen in de ochtend de kou eruit gestookt met een ventilator kacheltje

Verbruik van de 3.5 in kWh:
07-02-21 11,600
08-02-21 13,200
09-02-21 11,800
10-02-21 11,200
11-02-21 11,600
12-02-21 11,400
13-02-21 11,400
14-02-21 9,200

De opstelling van de unit zou wel wat hoger mogen, om de impact van ophoping van sneeuw en ijs te verkleinen, daarbij moet ik wel zeggen dat de omstandigheden uitzonderlijk waren. De unit stond precies in de luwte van het huis, daar waar alle sneeuw zich ophoopte. Ik overweeg aankomende zomer een warmtelint te plaatsen, toch fijn als je een tijdje van huis bent en niet in de gelegenheid bent om het dak te ruimen

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ZawjTrp.jpg

Naarmate het ijs ophoopte begon de buitenunit ook meer geluid door te geven door het dak van de garage waardoor hij in de nacht heel ligt hoorbaar was in aangrenzende kinderkamer.

Het wordt nu wel heel verleidelijk om de stadsverwarming eruit te kieperen :D

funfact onderstaande reactie kreeg ik vorig jaar van een aircoboer toen ik een offerte opvroeg voor een 3.5kW

"Als de maten die u heeft opgegeven kloppen dan is de airco van uw keuze is niet krachtig genoeg voor uw woonkamer.
U heeft een systeem nodig uit de volgende categorie:

https://www.*******/category/koelcapaciteit-7-0-kw-24000-btu '"

_O-

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 15-02-2021 21:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jamwa
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09-2024
Hier ook een dikke vijf voor het gedrag van de airco deze week:

De airco is een Daikin Ururu Sara 3,5 Kw en heeft een tussenwoning uit 1957 totale oppervlakte 80 m2 (muren en dak matig geisoleerd in 1978 en vloer geisoleerd november 2019), zonder problemen op 22 graden warm gehouden. Ook bleef de boven verdieping hierbij 17 graden bij -9 op de slaapkamers waar geen verlaagd plafond onderhangt. De slaapkamer waar wel een verlaagd plafond onderhangt zat op 15 graden. Wel deze week de airco ook s'nachts aangehouden.
Het verbruik was hierbij gemiddeld 17 KwH/24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 16:36

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ook 5 sterren hier op de Kleinmanschaal. De 5J Panasonic heeft mijn 100m2/350m3 hoekhuis uit 1928 perfect warm weten te houden. In Twente kregen we de volle laag qua sneeuw en koude. Nu stook ik boven maar beperkt en is het primair de woonkamer die comfortabel moet zijn, maar nergens was het kouder dan anders en er was marge om bij te warmen waar gewenst.

Uiteraard ook hier de nachtverlaging geschrapt tot de zon weer terug kwam. Met 1.25kWh/graaddag en een gemiddelde COP van 2.2 over 7-14 februari valt er nog wat te verbeteren, maar dat ligt voornamelijk aan mijn afgiftesysteem (radiatoren en dus een Ta van ~40C) en niet aan de warmtepomp. (Ter referentie: 1-6 februari kwam de COP op 3.2 uit. Beide COP's na aftrek defrosts, dus netto warmte zoals aangegeven door de (gecalibreerde) Panasonic en verbruik volgens s0-meters). De backup heater is uitgebleven en ook mijn cv-ketel heeft geen kuub gas verbrand. De ijsvorming op de dakkapel zorgde voor ietsje meer geluid, maar ook dat bleef acceptabel. Happy days!

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jaimivanessen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Hier ook een dikke 5+ op de schaal van Kleinman voor de Bosch Compress 7400i 7kw. Uit interesse veel gevolgd en gekeken, maar er was niets wat niet goed liep. 170m2 netjes verwarmd op 20,5 graden zonder enig probleem. Ook bij de -14,5 graden (oosten van het land) was er geen enkel issue. Stroomverbruik binnen de perken gebleven, gemiddeld de afgelopen dagen iets boven de 25kWh per dag. Aanvoertemperatuur vaak rond de 28 graden. Op de max een keer 30.8 graden.

Hoop dat onze ervaringen anderen ook kunnen overtuigen om een overstap te wagen naar een WP! :)

[Afbeelding]
klein verbeter puntje om te overwegen: staptegels op tegeldragers, op grind lopen is niet per definitie goed voor je dakbedekking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Hier ook een vijf voor de pana 5j...
Misschien een idee om de wp ook op van die U vormige elementen te zetten, te koop bij de bouwmarkten.
+- 15 euro per stuk je hebt er twee nodig....Bij mij staat alles gewoon op de straat tegels met daarop een laagje ardennersplit,verder geen afvoer,was ook niet nodig. Nul problemen met ijs of sneeuw.
Dit is mijn tweede winter, de eerste winter heb ik constant op 25 graden gehad dat ging erg goed, deze winter heb ik afgelopen week de ta op 27 graden gezet. In de nacht werd het dan 20 graden.Nu staat de ta weer op 25 graden.
Ik had al een daikin 3.5kw ll airco, die gebruikte ik in de avond om een graadje bij te stoken, zo kan ik heel snel een andere temperatuur realiseren, een verkapte nachtverlaging dus. Binnen 15 minuten van 20 naar 22 graden, daarna weer uit, de luchtcirculatie van een airco vind ik onaangenaam.

Ik heb een 600 m3 vrijstaand huis goed geisoleerd en met 1000 meter 16x2 vloerslang,misbruikt als wandverwarming, in de badkamer vloerverwarming die houd het op 20 graden,daar hangt ook nog een 6.5 kw daikin ll airco, waf no like cold... gebruik: de pana 20 kwh de daikin beneden 2 kwh.(op koudste dag)
Niks geen regelingen alle 16 groepen doen 1 ltr p min geen thermostaat, alles kiss. Alles draat op de circulatie pomp van de monoblock.
Wp boiler atlantic staat in de grage normaal zuigt hij van buiten aan .Deze maand mag hij in de ochtend de woonkamer lucht gebruiken.Ik heb simpelweg de geisoleerde luchtslang losgegooid die somers de lucht van buiten haalt.

O nog een tip,toen ik het spul maakte heb ik heel schoon gewerkt, toch heb ik elk najaar het waterfilter gereinigd, Die zat beide jaren halfvol met iets wat het meeste leek op algen....Klusje van 25 minuten met bijvullen en ontluchten,scheelt weer in energie gebruik van de circulatie pomp(misschien).

Edit op die dag 2,5 kwh aan defrost, per df ongeveer 400 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP8qmm-Lp1-X-ZM4bvJ2Uf6UCdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPG9hRCL3kIyvcFA2JqDlanc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
4.5/5

Daikin Monoblock 5kW

Huis bj: 1972
Origineel plat dak
Geen vloerverwarming
Alleen oude radiatoren uit 1972
Max.Ta 45c
Huis is constant 22-23c gebleven.

(Zelfs met de gordijnen over grootste radiator op bgg)

-0.5 punt omdat ik een enkele keer wat sneeuw heb geschept. Achteraf was het misschien niet nodig, maar hij zou wat hoger mogen staan.
Ook zou ik alles (beter) moeten inregelen, maar alles is lekker warm en “het werkt” dus de oude knoppen vervangen heb ik nog niet de tijd voor genomen.

[ Voor 40% gewijzigd door Stef87 op 16-02-2021 18:11 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
psy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:59:
Ik heb ook Loxone en zit me al een dikke 3 jaar af te vragen of ik moet gaan investeren in zoneverwarming....de afgifte heb ik er voor verzien. Maar hoe zinvol is het? Zijn toch weer 12 motoren liefst 24V plus een aantal thermostaatvoelers. En een hoop uitzoekwerk en geconfigureer.
Tja, heb je iets te bereiken?

Loxone geeft je best veel out-of-the-box. Heb je geen buffervat, dan moet je alleen een 'hack' plaatsen die ervoor zorgt dat nooit alles dicht staat. Kan in config, of door een paar groepen helemaal geen ventiel te geven.

Met ons gebruik was het wel heel duidelijk dat er zoneverwarming moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 23:22
Hier een 5 voor mijn Pana 5H.

Huis uit 2006 3 verdiepingen (20m2, 40m2, 40m2) overal (alleen) vloerverwarming. Stookte alleen op BG en 1e verdieping. De WP heeft niet op zn maximum hoeven draaien en de Backup Heater stond uitgeschakeld (mocht meedoen vanaf -15).

Vind de isolatie voor een huis uit 2006 toch wel tegenvallen, de Ta 35 bij Tb -5, er zijn wat koudebruggen. Binnen was het dan ongeveer 21 graden. De slaapkamer verdieping was op zn koudst 16 graden. Wel had ik de type C ventilatie wat aangepast (uit en zelf regelmatig wat geventileerd) en op de eerste koude dag de Auer Edel eau WP boiler niet gedraaid. Toen bleek dat de Pana mijn huis "makkelijk" warm kon houden (ook met de defrosts) heb ik de WP boiler weer ingeschakeld.

Enige probleem, had niets met mn WP te maken, is dat een ruit van schuifpui (HR++) aan de binnenkant gescheurd is toen de zon hard scheen. Denk een thermische breuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 23:32
Hier een 4.5

De unit stond na 2 dagen sneeuwen verstopt in een sneeuwberg. Ik had dit pas te laat door, er zat daardoor al centimeters ijs rondom de unit. Paar emmers heet water en daarna zonder problemen gedraaid, ook op de koudste dagen. Wel was hij op een gegeven moment door al het ijs op het dak veel meer hoorbaar, wat ik bij anderen ook lees.

Stroomgebruik verder dikke prima. Wel heb ik de temperatuur wat hoger moeten zetten, 24 graden waar ik heb normaal op 21/22 zet. Met de 3.5kw op 24 graden is onze woonkamer zo'n 21/21.5 graden volgens mijn nest.

Op de koudste nachten heb ik hem laten draaien, normaliter zet ik hem dus rond 23.30 uit, en spring hij rond 4.30 vanzelf weer aan.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 16-02-2021 20:09 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
vinom schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:01:
Hier verwarm ik inmiddels twee jaar met een L/L warmtepomp. Een 4.2kW single split voor beneden en een 4kW multisplit voor de slaapkamers. Ik vermoed dat ik het beneden makkelijk ga redden. Op koude dagen stook ik op 21/22 graden en pas een nachtverlaging toe naar 19/20 graden. Ik stook dus sowieso met koud weer 24/7. Ik ga denk ik voor de koude dagen geen nachtverlaging toepassen.

Voor boven is het een ander verhaal. Daar werkt de L/L installatie momenteel niet goed (gaat bij Dakin aangemeld worden) en vrees ik ervoor dat ie het niet gaat trekken komende week. Ik kan eventueel de gangdeur open laten zodat de warmte van beneden naar boven trekt en anders heb ik voor het geval dat een elektrisch kacheltje gekocht voor op de kamer van de kinderen.

De gang is bij ons wel heel erg koud. Daar zit nog de originele voordeur in uit 1984 met enkelglas en moet ooit eens vervangen gaan worden.
Je kamerdeur open zetten, word je gang ook beter van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:16:
Je kamerdeur open zetten, word je gang ook beter van.
Inmiddels zal zijn gang wel warm zijn toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Inmiddels zal zijn gang wel warm zijn toch? ;)
Ook koeler in deze periode.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
@Andrehj @koevlaas2
De voordeur gaat toevallig deze maand vervangen worden :) Scheelt weer straks in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vinom schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:30:
@Andrehj @koevlaas2
De voordeur gaat toevallig deze maand vervangen worden :) Scheelt weer straks in de winter!
Goed tochtdicht scheelt zeker, ook mooi als de deur ansich beter is.
@Beatman ging je voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
koevlaas2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Goed tochtdicht scheelt zeker, ook mooi als de deur ansich beter is.
@Beatman ging je voor.
Scheelt bij mij in de zomer al heel veel. Oude deur was met de zon er op super warm aan de binnenkant. De nieuwe deur is lekker koel. Belooft voor de winter ook wat goeds.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04 17:23
Komende winter wordt voor ons de eerste winter met een warmtepomp. Veel interessante informatie en tips gelezen in dit forum. Bij onze warmtepomp (Nefit Compres 7400i monoblock) is door de installateur, omdat de unit buiten in de tuin staat, voor de afvoer een condensafvoer aangelegd welk in een grindbed op 60cm diep afwatert. Er is geen verwarmingslint geplaatst in de afvoer op advies van Nefit. Dus maar zien hoe dit gaat.
Als de stroomvoorziening het maar blijft doen bij strenge winter, zonder stroom wordt het lastig. Zijn er ook tweakers met een warmtepomp die met een dergelijk scenario rekening houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Nous112 schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:26:
Komende winter wordt voor ons de eerste winter met een warmtepomp. Veel interessante informatie en tips gelezen in dit forum. Bij onze warmtepomp (Nefit Compres 7400i monoblock) is door de installateur, omdat de unit buiten in de tuin staat, voor de afvoer een condensafvoer aangelegd welk in een grindbed op 60cm diep afwatert. Er is geen verwarmingslint geplaatst in de afvoer op advies van Nefit. Dus maar zien hoe dit gaat.
Als de stroomvoorziening het maar blijft doen bij strenge winter, zonder stroom wordt het lastig. Zijn er ook tweakers met een warmtepomp die met een dergelijk scenario rekening houden?
Een CV ketel doet het ook niet zonder stroom heb ik begrepen.

Heb je daar eerder ook rekening mee gehouden? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kees_frl schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:48:
[...]

beetje de electrische auto en geen stroom (en vergeten dat de benzinepomp het ook niet doet dan) wat je vaak in de koffiekamer hoort. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:55
[...]

Precies, daar hoor je nooit iemand over. Trek de stekker uit de cv-ketel (= gelijk aan stroomuitval) en er komt echt geen warmte of warm water meer uit dat ding. Als je nog gas en een gasfornuis hebt zou je voor nood natuurlijk een gaspit aan kunnen zetten bij een langdurige blackout. Moet je alleen wel zo slim zijn om lucifers of een aansteker in huis te halen, want de vonkontsteking doet natuurlijk ook niets. Zo heb je met gasaansluiting in elk geval nog een beetje warmte, een warme maaltijd, warme dranken en een teiltje warm water om jezelf te kunnen wassen.

Maar bovenstaande lukt mij in mijn gasloze woning ook prima met een gasfles + campinggas pitje die hier toch wel in de schuur staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Rekening mee gehouden is een groot woord, maar ik heb er wel eens over nagedacht dat ik de CV ketel kan aansluiten op de UPS van een servertje hier :+

Als er überhaupt nog gas door de leidingen stroomt als er een flinke blackout is :p

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.