[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:14:
Ik ga denk ik dit vorstlint met thermostaat plaatsen in alle 3 de buitenunits, als het weer wat beter klusweer is dan. Voor nu red ik het wel even met antivries en de fohn, maar dit ga ik niet nog een sneeuw- en vorstperiode zo doen.

Het is bij mij echt vooral bij 1 van de units, die tegen de hoek aan hangt die continu vol met ijs blijft zitten. Misschien ga ik m bij de zomerbeurt ook maar een stukje opschuiven ("even", want dan moet ie leeg, een stuk leiding af, goot ingekort, etc etc), de andere US unit hangt 20cm naast de Perfera buitenunit en deze blijft helemaal ijsvrij aan de zijkant, terwijl de andere US-buitenunit, die 40cm van de andere afhangt continu volzit met sneeuw en ijs. Lijkt erop dat er net teveel ruimte tussen zit zo om de zijkant wat af te schermen.

[Afbeelding]
ik heb ergens in de panasonic handleiding gelezen (was welleswaar een L/W unit) om in klimaat waar als het vriest het vaker meerdere dagen vriest het eleboog wartel ding waarbij bij jou je lek slang aanvast zit NIET te plaatsen

misschien kan je na ijs vrij maken hem bij 1 unit verwijderen dan kan je zien of het iets uitmaakt, het is maar een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 08:39
Wuursj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:49:
[...]

[Afbeelding]
Zoiets? Gezien je opstelling heb je er maar 1 nodig voor alle drie de warmtelinten :)
Dat is weer wat lastig/lomp/lelijk waterdicht te monteren buiten. Ik kan wel vrij makkelijk een fibaro of shelly relais plaatsen in die buitenverdeelkast eronder en ze dan door domoticz laten inschakelen. Sensoren die de buitentemperatuur meten heb ik iig meer dan genoeg. Mooi project om bij de schoonmaakbeurt in het voorjaar mee te pakken. Dan zijn die vorstlinten vast ook weer wat in prijs gezakt >:).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:14:
Ik ga denk ik dit vorstlint met thermostaat plaatsen in alle 3 de buitenunits, als het weer wat beter klusweer is dan. Voor nu red ik het wel even met antivries en de fohn, maar dit ga ik niet nog een sneeuw- en vorstperiode zo doen.
Bij de vragen zie ik dit als antwoord staan, lijkt mij niet geschikt om in je base pan te leggen.
Kabel darf nicht Unterwasser, nur an oder um Leitungen legen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 00:36
_Arthur schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:53:
Of een draadloos/zigbee/zwave gestuurde WCD schakelaar. Knoop je die aan je home automation waar je buitensensoren al in zitten en kan je zelf gewoon de in en uit schakel momenten kiezen. Toch? 8)
ik heb het genoemde warmtelint van Amazon, de 16watt versie op de leiding van de kraan zitten.
idd gekoppeld aan mijn home automation (domoticz) :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:31
Heren. 32 watt. een soldeerbout punt kan je op 180 graden ( 2mm2) krijgen met 32 watt.
Maar een kopje water van 2 graden bij min 5 kan je niet warm houden als het water wegloopt ..!!!
Zeker niet een grote "metalen" plaat van 70 x30 cm....en dan nog liters water..
Probeer maar uit ..
Je moet echt of voldoende energie toevoeren bij verlaten van de unit.
Of het water warm transporteren kost minder energie)
Ter info..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
X21r schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:58:
Heren. 32 watt. een soldeerbout punt kan je op 180 graden ( 2mm2) krijgen met 32 watt.
Maar een kopje water van 2 graden bij min 5 kan je niet warm houden als het water wegloopt ..!!!
Zeker niet een grote "metalen" plaat van 70 x30 cm....en dan nog liters water..
Probeer maar uit ..
Je moet echt of voldoende energie toevoeren bij verlaten van de unit.
Of het water warm transporteren kost minder energie)
Ter info..
Als aanvulling op bovenstaande post, de Panasonic base pan heater is 85W.
http://www.pmcoppack.com/...2014/11/01-F614873_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
flippy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:51:
[...]

of bestel de offciele die in de unit hoort.... O-)
Heb ik ook al naar gekeken, maar ik kan ze bij Daikin alleen vinden voor een VRV/Sky-air of een Etherea, niet voor de L/L series. Hou me graag aanbevolen als je m wel kan vinden!
de Peer schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:52:
Tsja, voor die 1 x in de 5 jaar dat dat lint echt nodig is, ga ik in ieder geval geen moeite doen. Dan maar een keer een waterkokertje legen in de lekbak :-)
Naja, als ik voor niet al teveel geld kan zorgen dat ik niet bij elke sneeuwbui een half uur dat ding kan gaan ontdooien (ik heb ook geen gas/CV meer), dan doe ik dat graag.

En gooi onder geen beding kokend heet water over je unit/condensor. Lauw water is OK, maar geen heet water! Dan kan het metaal scheuren door de veel te snelle opwarming/expansie en dan heb je een aardig duur probleem.
twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:53:
[...]

ik heb ergens in de panasonic handleiding gelezen (was welleswaar een L/W unit) om in klimaat waar als het vriest het vaker meerdere dagen vriest het eleboog wartel ding waarbij bij jou je lek slang aanvast zit NIET te plaatsen

misschien kan je na ijs vrij maken hem bij 1 unit verwijderen dan kan je zien of het iets uitmaakt, het is maar een idee :)
Daar begon het probleem dan ook mee, die had ik er al veel eerder uit moeten trekken, maar was vanwege die k*t avondklok een dag later thuis dan gepland. Die pijpjes waren bedoeld om het opspattende water van mn buitenmuur af te houden, maar dat gaat dus mis met strenge vorst. Ze zijn er nu uit en ik ga er een mini-dakgootje onder plaatsen die op de regenpijp om de hoek uitkomt.

Huidige situatie hieronder, helaas werden mn bestelde beugeltjes, eindkapjes en koppelstukje gisteren geannuleerd bij de click&collect, dus het is nog een work-in-progress.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOh8thdwF-YEuC9EtZ596QHg9GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEk4USGhznmk0EEqfSzR3AQp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 09-02-2021 15:35 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:03:
[...]
Heb ik ook al naar gekeken, maar ik kan ze bij Daikin alleen vinden voor een VRV/Sky-air of een Etherea, niet voor de L/L series. Hou me graag aanbevolen als je m wel kan vinden!
kijk maar eens goed naar de unit zelf en de verschillen, grote kans dat ze er gewoon inpassen. ik ken ze niet dus wel goed kijken naa de schemas en zo.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-02-2021 15:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Als aanvulling op bovenstaande post, de Panasonic base pan heater is 85W.
http://www.pmcoppack.com/...2014/11/01-F614873_EN.pdf
Toppie Wolly.
85Watt. maar als je aan de onderkant niet voldoende hoogte heb of oppervlakte.
Dan stapelt het ijs zich vanzelf omhoog naar je unit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wel typisch Tweakers weer om voor zo'n probleem wat eens in de 20 jaar voorkomt zoveel moeite te willen doen :p

Ik zou zeggen, als je zoiets doet, schakel het dan lekker aan als het nodig is en niet automatisch. Maar de kans is aanwezig dat je unit al is afgeschreven voor je dat lint weer nodig hebt.. :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58

_Arthur

blub

Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:16:
Wel typisch Tweakers weer om voor zo'n probleem wat eens in de 20 jaar voorkomt zoveel moeite te willen doen :p

Ik zou zeggen, als je zoiets doet, schakel het dan lekker aan als het nodig is en niet automatisch. Maar de kans is aanwezig dat je unit al is afgeschreven voor je dat lint weer nodig hebt.. :+
De vorige keer dat dergelijke temperaturen in Nederland werden gemeten, was in februari 2013. Toen vond een koudegolf plaats die tien dagen duurde.
8 jaar, geen 20 8)

En laat Tweakers lekker tweaken.

Edit: het is nu niet dat 'wij' altijd kosten-technisch naar oplossingen of dingen kijken. Dan wel 'omdat we het leuk vinden'.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 09-02-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:16:

ik was ook niet van plan om 150 euroknallers te betalen als ik ook 1x in de 5 jaar naar buiten kan lopen met een emmer heet water.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik vind het knap dat je met het defrost-water precies je stoppenkastje hebt ingevroren! |:(

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Ik vind het knap dat je met het defrost-water precies je stoppenkastje hebt ingevroren! |:(
Tja, de afvoer zat dus verstopt en uiteindelijk komt t toch ergens uit/over de rand heen aan de achterkant. Is dat kastje voor gemaakt ;)

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:21

Trebbors

Failure is no option!

Heb veel teweeg gebracht met het idee om een warmtelint te plaatsen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik gebruik deze om in het voorjaar zaailingen op te kweken. Misschien ook iets voor een lekbak? Gewoon in de bak leggen en kiezels erop?
Kun je hem daarna gebruiken voor je kweekbak.

[ Voor 18% gewijzigd door KC27 op 09-02-2021 16:19 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KC27 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:17:
Ik gebruik deze om in het voorjaar zaailingen op te kweken. Misschien ook iets voor een lekbak? Gewoon in de bak leggen en kiezels erop?
Kun je hem daarna gebruiken voor je kweekbak.
voor dat geld kan je net zo goed een orignele kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Voor wie nog twijfelt of een WP wel zo betrouwbaar is als een gasketel:
https://www.nu.nl/economi...ie-hardst-nodig-hebt.html

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:53:
Maar dat is voor elk product van toepassing?
Schoorsteen verstopt
Elektrisch element doorgebrand
Put uitgeput

Daarnaast heeft nu.nl volgens mij ook storing :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:08
Dat artikel geeft niet aan dat een WP betrouwbaarder is dan een gasketel. Alsof een WP in deze kou net in storing kan gaan...

Mijn gasketeltje moet nu ook gewoon harder aan het werk dan normaal en ja, dan kan het sneller stuk als je veel vraagt dan de installatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Groentjuh op 09-02-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
Lang leve de hybride opstelling met losse thermostaten toch? Tenzij de kans op defect gecorreleerd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd hoeveel van de ketels gebrekkig onderhoud hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Man man man wat een voorbereiding zaken zie ik voorbij komen zeg van ramen dichtplakken enzo.
Mijn Warmtepomp houd het tot nu toe prima klaar, vanacht was er maar elke 4u een defrost.

Het stroomverbruik vind ik ook behoorlijk meevallen, ik had veel meer verwacht, zit maar op 11kwh per dag.

Die van mij is niet overgedemotioneerd maar gewoon prima, bij -7 wordt het wel lastiger met opwarmen maar hij komt er wel, -10 en hoger geen idee nog niet gehad, logging laat zien dat er nog ruimte over is eenmaal op temp, maar ik verwacht niet opeens bloemetjes aan de ramen hoor.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:36
Skyaero schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoeveel van de ketels gebrekkig onderhoud hebben gehad.
Een deel vast niet, maar een ander deel vast wel. Alles kan stuk, en dat iets ten tijde van het jaarlijks onderhoud werkt betekent niet dat het nog een jaar lang blijft werken. Ik denk dat de kans dat er iets stukgaat hoe dan ook verhoogd wordt als je iets harder laat werken dan normaal, of het nou een warmtepomp is of een CV.

Bij mij is toevallig net de waterdruk sensor stuk, natuurlijk als de CV ketel net 2 jaar oud is en dus uit de garantie. Gelukkig een kwestie van stekkertje uit de sensor trekken en gaan met die banaan, maar toch. En gelukkig krijgt de MHI het ook prima in z'n eentje warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFbj3QUy5uU_i5PrfJethVg-qRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbGM2dar7qF8zIk8JHxgQSW0.jpg?f=fotoalbum_large

Ijsplaatje onder mijn ELGA. 6cm dik, waarschijnlijk door opgestoven sneeuw waarna er defrostwater op is gekomen.

Maar wat strooizout op gegooid zodat het wat smelt en het water verder het dak af loopt richting de afvoer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat zegt natuurlijk niks.

Statistisch gezien hebben vrijwel alle huizen een CV hier. Dat de monteurs het dan druk hebben als iedereen noodgedwongen een beroep erop moet doen lijkt me logisch gezien de install base..

Ik heb gezien de berichten op dit forum, ondanks dat ik wel gebruiker en fan ben, niet de illusie dat het betrouwbaarder is dan een CV.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38
In het kader van ramen afplakken en zo: Heeft het nog zin om de zonwering screens dicht te doen voor extra isolatie? Ik zag daar wat dingetjes over voorbij komen en ik weet dat het met rolluiken wel zo is, maar het leek me met screens wat vergezocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 09-02-2021 18:04 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
mkleinman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:57:
[Afbeelding]

Ijsplaatje onder mijn ELGA. 6cm dik, waarschijnlijk door opgestoven sneeuw waarna er defrostwater op is gekomen.

Maar wat strooizout op gegooid zodat het wat smelt en het water verder het dak af loopt richting de afvoer.
Het was beter voor je dak geweest als je er niks aan had gedaan. Zout is heel slecht voor je dak.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:02:
In het kader van ramen afplakken en zo: Heeft het nog zin om de zonwering screens dicht te doen voor extra isolatie? Ik zag daar wat dingetjes over voorbij komen en ik weet dat het met rolluiken wel zo is, maar het leek me met screens wat vergezocht.
ja, het voorkomt luchtcirculatie voor je raam. maar natuurlijk minder dan een rolluik.
ik heb om deze reden ook mijn rolluiken afgekit rondom zodat ze volledig winddicht zijn als ze omlaag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Nog even mijn PUZ SW 75VAA van binnen bekeken naar afvoer water.
Er zit een komplete geluids dempende kast omheen. hoogte van unit naar dak is 15 cm
En geen ijspegels aan de buiten kant te zien zo als bij @Wuursj .
dus foto gemaakt van binnen kant langs de ventilator bladen.
Links achter in .. rode pijl is een afvoer gat ( geheel vrij).en een ijsklompje in de hoek.

Rechts achter in alles weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkGF1zRETMCwtKvej9PJPxbv3K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyFjBzfrmMvFvaxvQuEJEYlK.jpg?f=fotoalbum_large
Voor aan zie je nog wel wat stuifsneeuw liggen .
Zoveel mogenlijk met weg gespoelt..ruiten reiniger -20 ...1 liter gebruikt
EPM dak.. rubber.

Dus voorkomen dat het water snel verder afkoeld is dus ook al een aardige oplossing.( zoals ik reeds vermelde;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:44
Mitsubishi Electric heeft dat grondig gedaan: er zitten 5 gaten met een diameter van 33 mm in.
Dan moet het wel aardig opvriezen om die alle maal dicht te krijgen.
Wat dat betreft heeft @RonJ zijn WP-en wel hoog genoeg hangen :+

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:26:
[...]

ja, het voorkomt luchtcirculatie voor je raam. maar natuurlijk minder dan een rolluik.
ik heb om deze reden ook mijn rolluiken afgekit rondom zodat ze volledig winddicht zijn als ze omlaag zijn.
Ik ga het eens testen. Het zijn ritsscreens, dus op zich aardig winddicht. Voor de schuifpui hebben we aan de buitenkant een soort rolgordijnen van Nesling en die zijn open aan de zijkant, dus dat zal minder effect hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:51
@Remco45 die gaten in de ecodan doen hun werk hier prima, maar heb inmiddels wel bijna 15cm ijs in het grindbed liggen onder de unit. Er is nog ruimte voor 15 cm tot de onderkant van de verdamper, maar had niet verwacht dat het zo snel zou groeien!

Achter de unit is het makkelijk weghalen, maar eronder niet. Zo'n warmtelint gaat vast niet door 15cm ijs heen toch?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Hallo allemaal,
Leuk om mee te lezen met alle L/L , L/W en W/W gebruikers.
Wijzelf hebben recent (21 januari 2021) een L/W warmtepomp laten installeren en zijn dus nog geen ervaren gebruikers. Ik heb er ook geen verstand van, maar ben wel nieuwsgierig naar ervaringen, vandaar dat ik ook lekker meelees...

Bij ons is een Mitsubishi Electric Ecodan (PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D) geplaatst, die tot nu toe zijn werk prima doet.

Onze woning is een vrijstaand woonhuis met >150m2 woonoppervlakte, bouwjaar 1999, redelijk goed geïsoleerd, v.v. vloerverwarming beneden, boven wordt verwarmd door o.a. gebruik te maken van het blok van de oude luchtverwarming, waar ook het water doorstroomt die naar de vloerverwarming gaat (aanvoertemp bij -5 zo'n 34 graden)

Bij de huidige buitentemperaturen verbruik ik nu voor verwarmen en sww zo'n 60Kwh per dag. Volgens de Ecodan is de COP 2.58, wat helemaal niet slecht is volgens mij.
Wij houden de thermostaat 24/7 op 20 graden en dat doet hij prima. Boven is het momenteel op de slaapkamers 17,5 graad.
Ik ben erg benieuwd waar ons jaarverbruik elektriciteit op uit gaat komen, maar dat weten we over 11 maanden wel..

Tot nu toe ook erg tevreden met de installateur die wekelijks informeert en de stooklijn zo nodig aanpast! Ieder huis en warmtebehoefte zijn uniek!

Ik hoop nog veel van jullie te mogen lezen en evt te leren en ook vooral ervaringen in verbruik... al zijn de huidige nieuwbouwhuizen denk ik moeilijk te vergelijken met de wat oudere woningen..

Vriendelijke groet, Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmU_On-TmZ1eDAz91CRtd4ESMxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kqc07wh1vMtY3CvODiOVDE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpbrTifjmmtgpxXq-x-cAOviOko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NbH6fMavRoQ167QkdyLYFo5.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, dit is onze installatie.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
Wat ik mij afvraag, als het erg koud wordt (ik lees temperaturen van -15 graden Celsius) dan schakelt het systeem zichzelf uit. Maar hoe doen ze dat dan in de Scandinavische landen of andere koude landen? Hebben ze daar nog een backup systeem of kunnen hun warmtepompen koudere temperaturen aan?
Wat is die linker vierkante bak?

[ Voor 39% gewijzigd door LordSinclair op 09-02-2021 20:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
Dat is de luchtverwarming, niets meer dan een ventilator en onderin een verwarmingsblok.. die draait gewoon rustig mee, zodat er op de bovenverdieping geen koude lucht blaast, maar licht verwarmde lucht..
Oude systeem deed dat met 60 graden water, nu stroomt er ongeveer 30-35 graden water door..
Meer een soort bijverwarming dus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
LordSinclair schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:39:
Wat ik mij afvraag, als het erg koud wordt (ik lees temperaturen van -15 graden Celsius) dan schakelt het systeem zichzelf uit.
Daikin monoblock gaat door tot -25c, nog zonder een backup element.

Ik vermoed dat dat element (cop 1) zal bijspringen (Iemand die dit met zekerheid weet..?)

Andere optie is een “Nordic” model, welke voor nog lagere temperaturen zijn gemaakt. (Buitenunit zal dan net anders zijn)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wat ik mij afvraag, als het erg koud wordt (ik lees temperaturen van -15 graden Celsius) dan schakelt het systeem zichzelf uit. Maar hoe doen ze dat dan in de Scandinavische landen of andere koude landen? Hebben ze daar nog een backup systeem of kunnen hun warmtepompen koudere temperaturen aan?
daar zie je de panasonic T-cap bijvoorbeeld. die gaat tot -15 met de volle capaciteit en kan tot minstens -20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
roelzadh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:54:
@Remco45 die gaten in de ecodan doen hun werk hier prima, maar heb inmiddels wel bijna 15cm ijs in het grindbed liggen onder de unit. Er is nog ruimte voor 15 cm tot de onderkant van de verdamper, maar had niet verwacht dat het zo snel zou groeien!

Achter de unit is het makkelijk weghalen, maar eronder niet. Zo'n warmtelint gaat vast niet door 15cm ijs heen toch?
Vandaag ook deze ervaring: het ijs stond vanmiddag tot bijna 1 cm onder de bodemplaat, en was ca 10 cm dik, met daaronder nog eens zo'n laag vastgevroren grind.
Heb het meeste weg kunnen hakken, maar van de zomer moet de unit maar 10 cm ophogen.
Was wel frappant, dat het ijs door ging in de grindlaag tot aan het worteldoek, daaronder geen ijs meer; dus dat worteldoek helpt ook niet om koud-water door te laten, dus later maar gewoon weglaten...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Hoe zorgt de WP ervoor dat de leidingen niet dicht vriezen als hij stopt omdat hij het setpoint heeft gehaald.

Opzich kan ik hier met temperaturen onder 0 wel 24/7 stoken (de wp moduleert ver genoeg terug) alleen als de zon in de ochtend naar binnen schijnt slaat de pomp gemakkelijk een aantal uren uit.

Hoe zorgt de wp er tijdens die uren voor dat het water in het systeem niet bevriest?

In ons geval betreft het een Vaillant Arotherm 155/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla

[...]

Voorbeeldje van een nordic model: https://www.polarpumpen.s...arctic/fujitsu-09-km-slim Die kan tot -30C verwarmen.

Een andere is de CS-HZ25UKE, die kan tot -25C. Daar kan ik wel een Engelse handleiding van vinden. Hij gaat er qua efficiëntie niet op vooruit met 3230W verwarmen met 1666W verbruik bij een setpoint van 20C, maar dat is nog steeds wel beter dan een verwarmingselementje.

Koelen kan ie ook met een vergelijkbare range en efficiëntie als de gemiddelde unit die hier geleverd wordt. Dus ik snap nog niet helemaal waar het verschil dan in zit. Max outdoor temperatuur bij koelen is bijvoorbeeld 43C ten opzichte van de 46C voor de MHI unit die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
roelzadh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:54:

Naalroc schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Vandaag ook deze ervaring: het ijs stond vanmiddag tot bijna 1 cm onder de bodemplaat, en was ca 10 cm dik, met daaronder nog eens zo'n laag vastgevroren grind.
Heb het meeste weg kunnen hakken, maar van de zomer moet de unit maar 10 cm ophogen.
Was wel frappant, dat het ijs door ging in de grindlaag tot aan het worteldoek, daaronder geen ijs meer; dus dat worteldoek helpt ook niet om koud-water door te laten, dus later maar gewoon weglaten...
Dat bedoel ik ook: een beetje normale vorstperiode is geen probleem en dan zijn die 5 gaten zeer royaal, maar tegen deze strenge periodes en regelmatig Defrosts door hoge(re) RV helpt alleen hoogte.
Als @RonJ alles naar beneden laat druppelen was er geen probleem geweest.

[ Voor 29% gewijzigd door Remco45 op 09-02-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
@Remco45 Ook bij een normale grindbak zijn die gaten in de Mitsu dus prima! maar onder de bodemplaat moet het smeltwater wel weg kunnen, en daarop had ik me verkeken; alleen tot zondag is dat nooit enig probleem geweest, en ik heb eerder ook nooit ijs gezien, al zal dat mogelijk wel in/tussen het grind gezeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 09-02-2021 21:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Meestal hebben die WP-en met injectie.
Gewone WP-en hebben de fysieke eigenschap dat het expansieventiel op een gegeven moment zo ver dicht moet om de vereiste (nog) lagere temperatuur te behalen, dat er te weinig koelmiddel naar de compressor gaat.
Deze raakt dan vreemd genoeg oververhit; bovendien wordt er dan ook te weinig olie "rondgepompt".

WP-en met injectie krijgen extra koelmiddel "halverwege" de compressie en dat geeft extra marge zodat werking tot -20 of soms zelf tot -25 mogelijk is. Daaronder moet een verwarmingselement het werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rescla schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Voorbeeldje van een nordic model: https://www.polarpumpen.s...arctic/fujitsu-09-km-slim Die kan tot -30C verwarmen.

Een andere is de CS-HZ25UKE, die kan tot -25C. Daar kan ik wel een Engelse handleiding van vinden. Hij gaat er qua efficiëntie niet op vooruit met 3230W verwarmen met 1666W verbruik bij een setpoint van 20C, maar dat is nog steeds wel beter dan een verwarmingselementje.

Koelen kan ie ook met een vergelijkbare range en efficiëntie als de gemiddelde unit die hier geleverd wordt. Dus ik snap nog niet helemaal waar het verschil dan in zit. Max outdoor temperatuur bij koelen is bijvoorbeeld 43C ten opzichte van de 46C voor de MHI unit die ik heb.
heeft te maken met welk gas word gebruikt, hoeveel gas de unit heeft (er zit een "buffertank) in met gas), welke drukken de compressor haalt en vooral de formaat van de condensor/verdamper die in de buitenunit zit. simpel gezegt: het is makkelijker om op lagere temperaturen te draaien (binnen redelijkheid) zolang je maar je gassen volledig op temperatuur kan laten komen in de condensor. op hele lage temperaturen heeft de unit dus veel gas nodig om zijn werk te kunnen doen zonder overhit te raken. daarom is het aloude motto "groter=beter". met name helemaal onderin de tabellen (qua temperatuur) gaat het exponentieel met de verhoudingen.

disclaimer: grote versimpeling. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-02-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Naalroc schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:38:
@Remco45 Ook bij een normale grindbak zijn die gaten in de Mitsu dus prima! maar onder de bodemplaat moet het smeltwater wel weg kunnen, en daarop had ik me verkeken; alleen tot zondag is dat nooit enig probleem geweest, en ik heb eerder ook nooit ijs gezien, al zal dat mogelijk wel in/tussen het grind gezeten hebben.
Ergens in het installatievoorschrift van de Zubadan staat daarom ook dat aansluitingen om condens-/defrostwater op te vangen niet zijn toegestaan vanwege de mogelijk zeer lage omgevingstemperatuur.

EDIT: gevonden: De PUHZ-SHW serie heeft geen aansluitbare afvoerleiding vanwege de specificaties voor een koude omgeving.

Het water moet dus vrij weg kunnen vallen.
Had zoiets ook gelezen bij Nordic Heat pumps:

"...there is no drain pan on the bottom of the heat pump, in fact, there is no bottom at all. This is so condensation doesn’t drip off the heat exchanger and freeze, possibly building up in the pan and/or breaking the coil. Instead, moisture will drip off directly onto the ground."

Zelf heb ik juist daarom geen grindbak aangelegd maar een ruime hoogte over tegels met afschot.
Ook daar zal het ijs zich langzaam ophopen, maar voorlopig heb ik nog marge.

[ Voor 13% gewijzigd door Remco45 op 09-02-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:57:
[Afbeelding]

;(

Die ijsplaat is slecht voor je bitumen dak, daar krijg je lekkages van.

Het zout is ook slecht voor je dak.
Hierboven werd het al even aangestipt: het gevaar van vrieskou. Vorstschade wordt veroorzaakt door ijs dat zich vastgehecht heeft aan de dakbedekking en vervolgens uitzet. Het is in één oogopslag te herkennen aan kaarsrechte strepen in de dakbedekking.

Voorkomen is ook wat dit betreft beter dan genezen. Gebruik echter nooit zout of een ander bijtend middel, want dat kan de dakbedekking beschermlaag aantasten.
https://www.kewodak.nl/bl...-op-bitumen-dakbedekking/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:03:
[...]

[...]

Naja, als ik voor niet al teveel geld kan zorgen dat ik niet bij elke sneeuwbui een half uur dat ding kan gaan ontdooien (ik heb ook geen gas/CV meer), dan doe ik dat graag.

En gooi onder geen beding kokend heet water over je unit/condensor. Lauw water is OK, maar geen heet water! Dan kan het metaal scheuren door de veel te snelle opwarming/expansie en dan heb je een aardig duur probleem.

[...]

Daar begon het probleem dan ook mee, die had ik er al veel eerder uit moeten trekken, maar was vanwege die k*t avondklok een dag later thuis dan gepland. Die pijpjes waren bedoeld om het opspattende water van mn buitenmuur af te houden, maar dat gaat dus mis met strenge vorst. Ze zijn er nu uit en ik ga er een mini-dakgootje onder plaatsen die op de regenpijp om de hoek uitkomt.

Huidige situatie hieronder, helaas werden mn bestelde beugeltjes, eindkapjes en koppelstukje gisteren geannuleerd bij de click&collect, dus het is nog een work-in-progress.
[Afbeelding]
De boel loopt echt niet bij elke sneeuwbui vast. Hooguit 1 of 2 x in de 5 of 10 jaar. Deze winter met sneeuwstorm is vrij bijzonder.

Ik heb ook geen cv ketel en ben volledig afhankelijk van de airco.

Kokend water kan in de lekbak echt geen kwaad hoor. Op de condenser zou ik niet doen idd.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:13:
[...]

;(

Die ijsplaat is slecht voor je bitumen dak, daar krijg je lekkages van.

Het zout is ook slecht voor je dak.
Dat leed is jammer genoeg al geleden. Alleen nu de grote hamvraag; Laat ik die ijsplaat liggen of moet ik met warm water het dak op om het weg te halen. Als ik alleen veel warm water ga gebruiken loop ik weer het risico dat de afvoer gaat bevriezen.

Zoveel ijs heb ik nog nooit gehad op het dak. Ik vermoed dat er ook sneeuw is nat geworden en in ijs is veranderd.

Enige echte voordeel is dat het bitumen vrij nieuw is ( 2 jaar ). Wij hebben het dak net opnieuw laten bedekken dus het zou in theorie iets meer moeten kunnen hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:26
@Wolly net als @mkleinman ben ik daar erg benieuwd naar. Hier inmiddels ook een mooie ijsplaat op het platte garage dak. Heb er niets aangedaan maar wil natuurlijk wel iets doen als dat beter is voor m'n dak. Google word ik ook niet wijzer van helaas.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bo0bz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:10:
@Wolly net als @mkleinman ben ik daar erg benieuwd naar. Hier inmiddels ook een mooie ijsplaat op het platte garage dak. Heb er niets aangedaan maar wil natuurlijk wel iets doen als dat beter is voor m'n dak. Google word ik ook niet wijzer van helaas.
Ik ben geen dakexpert, ik wijs alleen op de gevaren 8)

Voor de toekomst moet je dus zorgen dat de ijsplaat niet ontstaat zonder je dak te betreden aangezien dit ook niet aan te raden is bij vorst. Voor de huidige situatie zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
Hmmm... Hier ook flinke ijsplaat op platte dak met bitumen. Is van 2018 dus ook vrij nieuw. Toch nadat het weg is even goed inspecteren...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Hee simpel, dikke laag grind op je bitumen, groen (bevroren :p) dak of anders een extra mat?

Beetje ijs lijkt mij niet zo erg. Onze unit heeft ook een beetje ijs tussen de betonvoetjes.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stef87 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:22:
Hee simpel, dikke laag grind onder op je bitumen, groen (bevroren :p) dak of anders een extra mat?

Beetje ijs lijkt mij niet zo erg. Onze unit heeft ook een beetje ijs tussen de betonvoetjes.
FTFY :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
joost.schoon88 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:22:
Hoe zorgt de WP ervoor dat de leidingen niet dicht vriezen als hij stopt omdat hij het setpoint heeft gehaald.

Opzich kan ik hier met temperaturen onder 0 wel 24/7 stoken (de wp moduleert ver genoeg terug) alleen als de zon in de ochtend naar binnen schijnt slaat de pomp gemakkelijk een aantal uren uit.

Hoe zorgt de wp er tijdens die uren voor dat het water in het systeem niet bevriest?

De meeste warmtepompen hebben een vorstbeveiliging. Bij de Panasonic die ik hier heb houd dit in dat de waterpomp even gaat lopen als de temperatuur in de warmtepomp te ver zakt. Hierdoor warmt hij zichzelf weer op met het water uit je CV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Ligt het aan mij of zitten je units wel erg dicht op de muur :? Voldoet het wel aan de minimale afstand conform specificaties zo? Ik zou sowieso voorkant behuizing gelijk met voorkant steun verwachten?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgijn
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Hi allemaal,
Ook hier even mijn ervaring (doe er je voordeel mee). Afgelopen dagen ook hier behoorlijke ijsgroei. Nadeel is de hoogte (plaatsingshoogte tov de grond). Die moet, gezien recente ervaringen dus minimaal 30 cm zijn. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de grond eronder (of dus het bitumen/EPDM dak) inderdaad op afschot ligt/is. En dan de goede kant op...
Bij ons dus beide niet het geval. Het ijs stond dus al bijna tot aan het condensgat. Dan kunnen er allerlei mooie vorstbeschermingen in het apparaat zitten. Als het condensgat (of in sommige gevallen gaten) dicht vriest dat is het einde oefening (in ieder geval geen verwarming meer). Gisteren dus bezig geweest met ondooien van het ijs eronder. Dat is redelijk gelukt.

Wat ik ga doen is een metalen/kunstof goot of buis vanuit het condensgat laten aansluiten op de regenpijp. Deze buis/goot voorzie ik van dakgootverwarming. Het water zal bij het aanzetten van de verwarming dus niet meer opvriezen. Bijkomend voordeel: nooit meer water op het dak.

Als ik iets over het hoofd zie dan weten jullie me vast aan te vullen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
flippy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:50:
[...]

heeft te maken met welk gas word gebruikt, hoeveel gas de unit heeft (er zit een "buffertank) in met gas), welke drukken de compressor haalt en vooral de formaat van de condensor/verdamper die in de buitenunit zit. simpel gezegt: het is makkelijker om op lagere temperaturen te draaien (binnen redelijkheid) zolang je maar je gassen volledig op temperatuur kan laten komen in de condensor. op hele lage temperaturen heeft de unit dus veel gas nodig om zijn werk te kunnen doen zonder overhit te raken. daarom is het aloude motto "groter=beter". met name helemaal onderin de tabellen (qua temperatuur) gaat het exponentieel met de verhoudingen.

disclaimer: grote versimpeling. O-)
Op zich een goede toevoeging, maar toch een paar opmerkingen:

De unit van de pannasonic is idd iets groter (824x330x622mm) vs mijn MHI (780x351x565). Ik zou zelf meer verwachten dat het invloed heeft op de minimale temperatuur van de warmtewisselaar buiten en niet zo zeer de minimum buitentemperatuur. Maar die liggen waarschijnlijk vrij dicht tegen elkaar aan.

Qua koelmiddel lijkt het er op alsof het de CS-HZ25UKE niet zo veel uitmaakt welk koelmiddel je gebruikt. R22 kan wel bij lagere druk werken, dus je komt er mee weg om ander aansluitmateriaal te gebruiken. Maar verder heeft het dus vooral invloed op de installatie en vulling. En mogelijk de efficiëntie, maar ik zie het type koelmiddel verder niet vermeld.

Verder zie ik in het diagrammetje van de CS-HZ25UKE ook niet echt iets wat nou echt anders is, het lijkt vooral wat versimpeld. Minder mufflers en strainers, maar ook geen receiver (wat je denk ik met buffertank bedoelt).

Maar mogelijk dat het gewoon een kwestie is van net iets meer druk aan kunnen met de compressor en net even iets ander ontwerp van de radiator. Of gewoon de grotere radiator.

Maar tot nu toe zie ik nog niet echt een nadeel aan die Nordic units. Waarom zijn ze hier dan niet te krijgen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
Remco45 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Meestal hebben die WP-en met injectie.
Gewone WP-en hebben de fysieke eigenschap dat het expansieventiel op een gegeven moment zo ver dicht moet om de vereiste (nog) lagere temperatuur te behalen, dat er te weinig koelmiddel naar de compressor gaat.
Deze raakt dan vreemd genoeg oververhit; bovendien wordt er dan ook te weinig olie "rondgepompt".

WP-en met injectie krijgen extra koelmiddel "halverwege" de compressie en dat geeft extra marge zodat werking tot -20 of soms zelf tot -25 mogelijk is. Daaronder moet een verwarmingselement het werk doen.
Hoe bedoel je injectie? Als je een dual stage compressor hebt dat er een bypass zit om de eerste stage heen? Kleine capaciteit units zoals de CS-HZ25UKE zijn volgens mij gewoon single stage. Ik zie ook geen bypass in de diagrammen. Niet een aanval, ben gewoon nieuwsgierig hoe het werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
De meeste WP-en hebben tegenwoordig een scroll-compressor.
Van boven bekeken ziet dat er uit als een spiraal waarbinnen een tweede spiraal draait.
De druk is het laagst aan de buitenzijde en maximaal vlak bij de denkbeeldige as.

Injectie vindt plaats door vanaf een bepaalde buitentemperatuur (b.v. vanaf + 3 graden en lager) een deel van het terugkerende koelmiddel af te splitsen. Dat wordt vervolgens middels een eigen expansieventiel en een warmtewisselaar naar een injectieopening ergens "halverwege" de spiraal gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
De marge tussen de onderkant van de WP en de oprukkende ijsklont wordt hier steeds kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1xLJMDKH85Xry1ugoLpx1MwyEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxpqRFcDRkihUTLmOkw8hmge.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bGSDEHX2xo-n20hLLukuZwqwcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drNfqdY1PE742cEyZYkmTrtl.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig zit afwatering nog weer een centimeter of 20 boven de onderkant van de WP :-)

Kleine update over werking: aanvoertemperatuur was vanochtend vroeg 28.1 graden. Verbruik is gemiddeld genomen over de afgelopen koude dagen 23kWh per dag.

[ Voor 7% gewijzigd door jaimivanessen op 10-02-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
rescla schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Hoe bedoel je injectie? Als je een dual stage compressor hebt dat er een bypass zit om de eerste stage heen? Kleine capaciteit units zoals de CS-HZ25UKE zijn volgens mij gewoon single stage. Ik zie ook geen bypass in de diagrammen. Niet een aanval, ben gewoon nieuwsgierig hoe het werkt :)
Theoretisch is het een 2-traps compressor, hier wat meer info. Dit gaat specifiek over Mitsubishi maar het idee is overal het zelfde :)
https://alklima.nl/zubadan-de-revolutionaire-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
rescla schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:23:
[...]
En hierbij nog een plaatje: injectie komt uit een kleine elips-vormige opening (zie rode pijl voor de globale lokatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pnK8FIMD8yHkuDZvbRj6RA2Cgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ST43M87268LNacS6kSKAw8wQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
ThinkPadd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:32:
[...]

Ligt het aan mij of zitten je units wel erg dicht op de muur :? Voldoet het wel aan de minimale afstand conform specificaties zo? Ik zou sowieso voorkant behuizing gelijk met voorkant steun verwachten?
Dat lijkt ook een beetje zo door de hoek en de telefoonlens. Ze kunnen ook echt niet verder naar voren op deze muurbeugels. De handleiding zegt 100mm afstand houden tot de muur, hier is het voor de US (rechter 2 units) 94mm van de muur geworden, de FTXM-M (linker) zit op 110. Gaat al jaren prima zo, die 6mm zal het verschil niet maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Met dank aan het zonnetje en de wind die is gaan liggen is het verbruik per graaddag flink gedaald.

Actuele verbruikscijfers:

L/W WP
Vrijstaande woning 740 m3
Glazen pui 45 m2 op zuiden

Energieverbruik WP
DagVerwarmen[kWh]Verwarmen/graaddag [kwh/dag]
Zo 07-02-202142,81,50
Ma 08-02-202148,11,78
Di 09-02-202141,51,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
joost.schoon88 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:22:

Mijn vermoeden is dat hij de circulatiepomp laat draaien. Daar kwam ik bij mijn warmtepomp gisteren ook bij toeval achter. De zon scheen volop en de woonkamer was warm, ondanks dat bleef de circulatiepomp van de warmtepomp continu draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Eerst zien, dan geloven. Vannacht zou het ook -14 worden, maar sinds gisteravond (-7) is de temperatuur alleen maar opgelopen. Vanochtend om half 8 was het -5. Dat schiet niet op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:04

basvn

Breezand - NHN

Andrehj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Eerst zien, dan geloven. Vannacht zou het ook -14 worden, maar sinds gisteravond (-7) is de temperatuur alleen maar opgelopen. Vanochtend om half 8 was het -5. Dat schiet niet op.
@BlazeMuis wat deed de temperatuur daar vannacht?
Deze keer het wel gered?

[ Voor 3% gewijzigd door basvn op 10-02-2021 10:34 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
basvn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:34:
[...]

@BlazeMuis wat deed de temperatuur daar vannacht?
Deze keer het wel gered?
Ik heb -8 als laagste temperatuur gezien. Draait nog steeds lekker hier, afvoer gaatjes zijn nog steeds open.

Ik denk dat sneeuw in combinatie met de harde wind de dikke ijslaag vormde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46

Hoicks

Techno!

Ik ben de laatste dagen ook flink aan het monitoren. Wat ik erg jammer vindt is dat ik niet goed kan zien wat de cop is. Verbruik kan ik ook niet goed uitlezen van onze Nibe. Wel via Domoticz (meterkast)

Situatieschets

Nibe AMS10-12 met VVM320 binnenunit
Edelkamin Slide 7 pelletkachel

Vrijstaand woonhuis (2020)
Bgg 85m2 vloerverwarmd
1e 75m2 (vloerverwarming uit) 18c
2e 75m2 (vloerverwarming dicht) 18c

2 volwassenen douchen elke dag, kids 1x per 2 dagen of in bad.

Afgelopen dagen stookte ik zo’n 12 uur pellets en had ‘s nachts wp aan. Daarmee zag ik een dagelijks verbruik van zo’n 57KWh. Nu heb ik gisteren de thermostaat verlaagd van 19c naar 18c en de hele dag en nacht op pellets gestookt. Dat houdt het huis goed warm (woonkamer en keuken op 22/21c) met van 00.00 tot nu toe vandaag verbruik van 15KWh.

Deel van dat verbruik komt weer omdat ik een pan water moet opzetten om de luchtvochtigheid op 47% te krijgen. Die zakt anders te ver terug (vannacht 36%)

Stoken op pellets kost me op een hele dag zo’n 4,65. (12.5kg). Dat is nu toch goedkoper dan op de WP draaien.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 21:43
Hoicks schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:27:
Nu heb ik gisteren de thermostaat verlaagd van 19c naar 18c en de hele dag en nacht op pellets gestookt. Dat houdt het huis goed warm (woonkamer en keuken op 22/21c) met van 00.00 tot nu toe vandaag verbruik van 15KWh.
Waarom in hemelsnaam doe je dat zo? Ik zou de hele nacht ook lekker de PK aan laten staan. Het rendement van je WP is dan op zijn laagst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Idefix70 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Waarom in hemelsnaam doe je dat zo? Ik zou de hele nacht ook lekker de PK aan laten staan. Het rendement van je WP is dan op zijn laagst!
Dat zeg ik toch ook? Dag en nacht pelletkachel aan laten staan. Warmtepomp doet nu alleen SWW.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rescla schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:18:
[...]Op zich een goede toevoeging, maar toch een paar opmerkingen:
De unit van de pannasonic is idd iets groter (824x330x622mm) vs mijn MHI (780x351x565). Ik zou zelf meer verwachten dat het invloed heeft op de minimale temperatuur van de warmtewisselaar buiten en niet zo zeer de minimum buitentemperatuur. Maar die liggen waarschijnlijk vrij dicht tegen elkaar aan. Qua koelmiddel lijkt het er op alsof het de CS-HZ25UKE niet zo veel uitmaakt welk koelmiddel je gebruikt. R22 kan wel bij lagere druk werken, dus je komt er mee weg om ander aansluitmateriaal te gebruiken. Maar verder heeft het dus vooral invloed op de installatie en vulling. En mogelijk de efficiëntie, maar ik zie het type koelmiddel verder niet vermeld. Verder zie ik in het diagrammetje van de CS-HZ25UKE ook niet echt iets wat nou echt anders is, het lijkt vooral wat versimpeld. Minder mufflers en strainers, maar ook geen receiver (wat je denk ik met buffertank bedoelt). Maar mogelijk dat het gewoon een kwestie is van net iets meer druk aan kunnen met de compressor en net even iets ander ontwerp van de radiator. Of gewoon de grotere radiator. Maar tot nu toe zie ik nog niet echt een nadeel aan die Nordic units. Waarom zijn ze hier dan niet te krijgen? :P
daarom zet ik er ook een disclaimer onder, ik probeer het een beetje jip-en-janneke te houden zodat iedereen het begrijpt die het leest. immers is niet iedereen "los" op de vaktermen en werking van een warmtepomp ;)

en het formaat van de unit zegt niet alles, een kleinere unit kan rustig een condensor erin hebben zitten die meer vermogen kan verstouwen door een ander ontwerp. dus meer lamellen, kanalen, gespleten (dus 2 losse condensors tegen elkaar gestapeld), airflow en ene berg andere factoren spelen allemaal mee die je aan de buitenkant niet zo snel ziet.

daar zit doorgaans ook het verschil in prijs in. aan de buitenkant zijn ze hetzelfde maar aan de binnenkant zitten er vaak compleet andere onderdelen in zoals compressors die lager kunnen of betere efficientie hebben, betere printplaten met hogere kwaltieit onderdelen en programmering en sensoren voor een betere regeling en natuurlijk betere condensors en ventilatoren.

dit verschil is vooral bij mij pijnlijk zichtbaar omdat ik een cheap ass diloc in de slaapkamer heb hangen en een panasonic die bijna het dubbele kost in de woonkamer. met dit weer zit de diloc te zuchten, kreunen en ontdooien en dichtvriezen terwijl de panasonic geruisloos zit te pruttelen en een ruimte die bijna 2x zo groot is warm te houden....
om die reden heb ik ook mede vanwege de WAF al besloten om de diloc naar de zolder te verbannen en een 2e panasonic erbij te halen voor de slaapkamer als de verbouwing wat verder is gevorderd.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 10-02-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Je pelletkachel hele nacht aan laten staan? Dat zou ik persoonlijk niet aandurven. Ook al heb ik 1 die aan alle eisen voldoet (rookafvoer etc die tot dak komt), zou ik het niet aandurven met ''vuur''

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

Qua pelletkachel: die verwarmd hier alleen de woonkamer. Als ik die alleen aan gaan ga laten, wordt het boven te koud denk ik. Ook vind ik het persoonlijk niet echt fijn om die onbeheerd de hele nacht te laten branden. Ik weet dat velen dat wel doen.

Idee is nu wel om voor de efficientie wel nachtverlaging toe te passen tot een graad of 15 zodat de WP minder hard en minder lang in de nacht hoeft te werken en die nachtverlaging dan 's ochtends snel weg te werken met de pelletkachel. Sneller dan de WP dat doet.

Gisteren overdag de pelletkachel gedraait ipv de WP. Scheelte me zo'n 20 kwh. Daar staat ongeveer een halve zak pellets twee waarde van ~2 euro tegen over :)
Met prijzen van energieleverancier wint de pelletkachel het qua prijs maar met zonne-energie-prijs is het nagenoeg even duur.

Dus die pelletkachel snort lekker een paar uurtjes als we in de woonkamer zitten 's avonds. En dus 's ochtens om nachtverlaging weg te werken. Denk dat dit een mooie combi is die de WP in de koudste uren ontlast.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 10-02-2021 12:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Possible schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:16:
Je pelletkachel hele nacht aan laten staan? Dat zou ik persoonlijk niet aandurven. Ook al heb ik 1 die aan alle eisen voldoet (rookafvoer etc die tot dak komt), zou ik het niet aandurven met ''vuur''
Grapppig. Een CV ketel mag wel dag en nacht en tijdens vakanties branden, maar een pelletkachel niet.

Pelletkachel zorgt er voor dat de verbrandingsdriehoek wordt verbroken als er iets niet goed gaat. Zodra een pelletkachel niet normaal gedrag vertoond springt deze in storing en zal de brandstoftoevoer onderbreken. Daarnaast zullen ook de ventilatoren en de gloeispiraal uitgaan waardoor de kachel zichzelf dooft.

Verder:

Ik maak hem helemaal schoon (eens in de twee/drie dagen)
Schoorsteen komt boven de tweede woonlaag en boven de nok uit
Ik kijk altijd naar het vlamgedrag en het asbeeld. Geen mooie vlammen duidt op een te harde of erger nog een onvolledige verbranding. En dat moet altijd regelmatig zijn. De enige fluctuatie in vlambeeld mag de trek zijn (wind e.d.)
Ventilatieroosters boven de ramen staan volledig open voor verse zuurstof
Verbrandingskamer is volledig dicht.
Er staan geen meubels of andere brandbare zaken in de buurt.
Rookmelders op drie verdiepingen
Voor de zekerheid wil ik nog wel een co melder plaatsen. (Die staat op het boodschappenlijstje)

Met deze maatregelen durf ik het wel aan. We hebben de deur naar de hal/boven open staan en daarmee kan ik met een zak pellets het hele huis op de een na zachtste stand lekker op temperatuur houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 10-02-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Hoicks schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Dag en nacht pelletkachel aan laten staan. Warmtepomp doet nu alleen SWW.
Ik quote het verkeerde stukje tekst. Je deed het eerst niet. Daar verwonderde ik mij over en dat doe ik nog steeds :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
Afgelopen nacht viel het (bij mij) nogal mee met de temperatuur. Maar we krijgen een herkansing, althans, dat is de voorspelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuUPrzPTvyRbPUoWIcopkpvlBik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3oeOAaVXl21y2CZZbIDPnR4.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 30-04 17:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:16:
Dat kan toch prima :+
Ik ga ook gewoon paar uur van huis met de pelletkachel aan.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
Het is nu -12.6 hier, het verwarmen gaat nog steeds prima. Het is tussen de 20.5 en 21.0 graden in de woonkamer, afhankelijk van de defrosts en of deuren (keuken) open zijn gegaan.

Stroom verbruik valt mij mee, gisteren 22kwh verbruikt wat inclusief normaal gebruik is (8-12kwh per dag gemiddeld), vandaag verwacht ik wel iets meer te verbruiken, ik zit nu al op 7.2kwh.

Gas verbruik zat op 4.3 kuub gisteren, voor de slaapkamer en de keuken.

De koudste dag welke ik kon vinden met het hoogste gas verbruik in deze woning is 11 januari 2020, toen was het gemiddeld 6.3 graden en gebruikte ik 12.3 kuub gas.

Ik ben blij dat ik van de zomer deze unit geplaatst heb, scheelt flink op de stookkosten zo te zien.

• rescla
Bij mij is de buitentemperatuur die de sensor van de MHI aangaf niet lager geweest dan -5, en dat was met de unit aan. Tussen runs in bleef de temperatuur op -3 steken. Volgens de metingen is het hier toch echt -10 geweest.

Vanacht had hij ongeveer elke anderhalf uur een defrost. Tussen defrosts zitten 4 runs van elk 10min op minimale compfrec voor deze temperaturen (40rps) en een verbruik tijdens de runs van ~470W.

De unit staat op de 3e verdieping, op een balkon met een glazen pui. Dus ik denk dat de plaatsing toch nog behoorlijk invloed kan hebben op de werking van de unit, in dit geval in positieve zin.

• Aziraphale
Hier is het nu -8,8 en de Elga heeft het opgegeven. We gaan op gas verder... 😔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thafusion
  • Laatst online: 21-04 19:43
rescla schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:23:
De unit staat op de 3e verdieping, op een balkon met een glazen pui. Dus ik denk dat de plaatsing toch nog behoorlijk invloed kan hebben op de werking van de unit, in dit geval in positieve zin.
Denk dat het voor jou inderdaad een positief effect heeft, je balkon zal altijd warmer zijn dan de grond in jou geval:
Als de temperatuur van het aardoppervlak lager is dan die van de atmosfeer, vindt er warmtetransport plaats vanuit de lucht naar het oppervlak, waardoor de lucht kouder wordt. Koudere lucht is zwaarder dan warmere lucht en dus blijft deze koude lucht onder in de atmosfeer hangen. Doordat er koude lucht onderin en warme lucht bovenin de atmosfeer is, treedt er geen menging op tussen luchtlagen. De lucht onderin kan zodoende steeds verder afkoelen, waardoor er uiteindelijk op 10 centimeter hoogte vorst optreedt. De temperatuur op 1,5 meter is ’s nachts meestal hoger dan op 10 centimeter omdat de lucht op 1,5 meter niet in contact is geweest met het koude aardoppervlak.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn ELGA ACE heef de nacht (-7 hier, -10 volgens KNMI station Lelystad ) prima doorstaan. 20,4 in de woonkamer, boven netjes op temperatuur.

En ik ben even wezen kijken bij de buitenunit. Van ijsaangroei met dit koude weer is ook geen sprake. Buitenunit is zo schoon als het maar kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thafusion
mkleinman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:43:
Mijn ELGA ACE heef de nacht (-7 hier, -10 volgens KNMI station Lelystad ) prima doorstaan. 20,4 in de woonkamer, boven netjes op temperatuur.

En ik ben even wezen kijken bij de buitenunit. Van ijsaangroei met dit koude weer is ook geen sprake. Buitenunit is zo schoon als het maar kan.
Mijn Elga ACE kan het niet meer in zijn eentje af om het huis constant op 20 graden te houden (vooral in de nacht het is nu nog steeds -9,5), de CV springt dus af en toe bij. Niet geheel onverwachts met een vrijstaande woning uit 1958 O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Gestopt met 24/7 alle verdiepingen verwarmen. Gisteren 1 buitenunit met daarop woonkamer en kantoor laten draaien. Deur naar bovenverdieping beetje opengelaten en ik vind het warm genoeg in huis. De dagen van 40 of kWh laat ik achter me. Verbruik netto 27 kWh en zelfs nog wat teruggeleverd. Geen ijs in de buitenunit, wel een mooie glijbaan op het garagedak maar er lijkt niets verstopt te zijn.

Het valt me op dat na een defrost er een piekstroom is te zien (richting 4kW). Ik heb de stroombesparing weer ingeschakeld op auto; kijken of dat effect heeft (middels de "oude" Daikin app, de nieuwe app kan dit niet... althans, ik heb het niet kunnen ontdekken).

[ Voor 23% gewijzigd door Idefix70 op 11-02-2021 08:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
thafusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Mijn Elga ACE kan het niet meer in zijn eentje af om het huis constant op 20 graden te houden (vooral in de nacht het is nu nog steeds -9,5), de CV springt dus af en toe bij. Niet geheel onverwachts met een vrijstaande woning uit 1958 O-) .
Maar nog steeds zeer respectabel. Je zou in jou geval kunnen kijken naar een kleine ( 2 of 3kW ) elektrische CV doorstromer. Dan heb je net dat kleine beetje extra capaciteit aan warmte bij -9 en kouder.

En dan kan nog steeds je CV ketel van de muur af.

Ik durf hier nu rustig te concluderen dat ik de CV ketel niet meer nodig heb voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
mkleinman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Maar nog steeds zeer respectabel. Je zou in jou geval kunnen kijken naar een kleine ( 2 of 3kW ) elektrische CV doorstromer. Dan heb je net dat kleine beetje extra capaciteit aan warmte bij -9 en kouder.
We willen binnen nu en twee jaar de boel gaan verbouwen, zaken waar we rekening mee houden zijn o.a.
- Glas overal vervangen van dubbel glas naar HR++ (tevens kijken naar de kozijnen)
- Zoldervloer isoleren (zolder is onverwarmd op een aantal cv leidingen na maar de temperatuur is er 14 graden door de houten vloer zonder isolatie...)
- Beneden vloerverwarming opnieuw aanleggen, we overwegen tegelijk ook vloerverwarming boven aan te leggen zodat radiatoren weg kunnen en de ruimtes praktischer worden
- Zonneboiler + warmtepomp voor warm water

• Idefix70
thafusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:12:
[...]

We willen binnen nu en twee jaar de boel gaan verbouwen, zaken waar we rekening mee houden zijn o.a.
- Glas overal vervangen van dubbel glas naar HR++ (tevens kijken naar de kozijnen)
- Zoldervloer isoleren (zolder is onverwarmd op een aantal cv leidingen na maar de temperatuur is er 14 graden door de houten vloer zonder isolatie...)
- Beneden vloerverwarming opnieuw aanleggen, we overwegen tegelijk ook vloerverwarming boven aan te leggen zodat radiatoren weg kunnen en de ruimtes praktischer worden
- Zonneboiler + warmtepomp voor warm water
En je muren? Vloeren? Zou vooral inzetten op isoleren (met subsidie). En koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
Idefix70 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:19:
[...]

En je muren? Vloeren? Zou vooral inzetten op isoleren (met subsidie). En koelen?
Muren zijn allemaal al geïsoleerd ergens rond ~1995, indien we de vloerverwarming op de begane grond gaan aanpakken zullen we isoleren hiervan ook meenemen. Er is geen kruipruimte, enkel een kelder van minimale afmetingen. We hebben momenteel een passieve koeling in de vorm van een immense paardenkastanje :P maar enkele airco's behoren ook tot de mogelijkheid wel met een multi-split unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 10:53
thafusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
passieve koeling in de vorm van een immense paardenkastanje
Dat is de beste manier. Werkt altijd.
Bij mij wordt dit verzorgd door een kiwi en een druif.

• flippy
  • Niet online

flippy

vannochted hier (het gooi) de -8.9 aangetikt en alleen de woonkamer unit aangehad (waterbed maar graadje hoger gezet ipv slaapkameruit aanzetten) en heel keurig maar 1x per uur een defrost wat ik zie aan stroomverbruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7srzZpX0EVqDA4lHbLl4Bo5_Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMeCkgGLyRV0rdC0evwVIz5g.jpg?f=fotoalbum_large

(die eenzame piek was het koffieaparaat vannochted)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Gelukkig is de kleur groen weer in de buurt. Ik drink in de ochtend koffie, kook een eitje, warm het hele huis en vooral de badkamer op, vloerverwarming kantoor even aan en dan zwakt het allemaal weer af. Een paar defrost dipjes/piekjes vannacht en nu draait het lekker "gratis" 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV1NTMNitmOo4woKCvn5QlHK6-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbqf6B7eX8Ghbe0lh2yheiTr.jpg?f=fotoalbum_large

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:45
Aziraphale schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:27:
Hier is het nu -8,8 en de Elga heeft het opgegeven. We gaan op gas verder... 😔
Opgegeven ? Als in niet meer genoeg warmte ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Opgegeven ? Als in niet meer genoeg warmte ?
Als in het was onder de -7 en dan gaat de Elga uit omdat het dan niet meer rendabel zou zijn. Had ik ergens gelezen, maar als dat niet klopt...

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:45
Aziraphale schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Als in het was onder de -7 en dan gaat de Elga uit omdat het dan niet meer rendabel zou zijn. Had ik ergens gelezen, maar als dat niet klopt...
Ligt aan je COP.. hier deed ie nog een cop 2.9 dus rendabel. Sowieso is het bij mij lang rendabel omdat ik ongeveer 800kwh overschot heb per jaar dus zelfs cop1 verwarmen is bijna goedkoper dan met de plofketel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 00:23
Aziraphale schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Ligt er idd aan hoeveel kWh's je over hebt van jou zonnepanelen. Ik heb hier 5500 kWh op het dak liggen. Ik verwacht zo'n 1500 over te hebben. Dan laat ik mooi de elga mee doen, bijkomend voordeel is dat in duo werking de cv ketel ongeveer 1 kuub gas per dag gebruikt afgelopen week. Dat is inclusief sww.

Ik merk ook dat de elga er steeds meer zin in begint te krijgen. Begin van de week was elke 42 minuten een defrost. Nu soms pas om de 3,5 uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de betere cijfers komt omdat het droger is buiten.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.