[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:41
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Even los van de vele "bijzondere" meningen over die partij...
Ik ben 8-9 maanden op zoek geweest om hier de boringen geregeld te krijgen. De voortuin is 50cm dus dat wordt het niet. De achtertuin is een kleine 6x10 meter met achterin een stenen schuur. Daarachter ligt een steeg van 2.5m breed. Geen enkele partij zag het zitten om via die steeg om die schuur heen (oja met ook nog een lantaarnpaal) de tuin in te draaien met een compacte boor installatie die wel de benodigde diepte kon boren. Er was uiteindelijk 1 partij die dacht dat het wel kon, maar die kwam puur voor de 2 benodigde boringen op 18.000 euro ofzo.. Dat was dan nog ex de WP zelf en alles er omheen. En ze zouden langskomen om ter plekke te kijken, maar zijn sinds een jaar nog steeds niet geweest.
Met het filmpje wordt bewezen dat het kan... en dat het een bijzondere tak van sport is dat geef je duidelijk aan. En duur ook pfff. Idealiter heb je genoeg ruimte om je huis om die grondboringen te doen. En dan moet het ook nog mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Met het filmpje wordt bewezen dat het kan...
Ik zie in dat filmpje nog steeds zo'n boorinstallatie die hier de bocht niet om komt hoor.
Dat de bakken enzo kleiner zijn, zegt niets over de "boormachine".

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan nog een stuk spannender gaan worden... :D
[..]
Maar de komende tijd heeft het kwik geen enkele moeite om onder de -10 uit te komen. „Sterker nog, we lijken kans te maken dat het meerdere nachten kouder dan -15 wordt vanaf donderdag. Er zijn zelfs modellen die op vrijdagochtend -20 berekenen”, aldus Van Wezel. Dat heeft alles te maken met de sneeuw die is gevallen. Die zorgt voor extra kou aan de grond en werkt als een isolatielaag op de bodem. Die kan daardoor geen warmte uitstralen.
[..]
-20.. Slechts een van de drie WP's hier werkt nog bij die temperatuur :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Glashelder in "[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek"

Allemaal rondom die ene gaan zitten :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ZuinigeRijder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Allemaal rondom die ene gaan zitten :9B
niets mis mee, dat is wat arme mensen vroeger ook deden om kolen/hout uit te sparen.
en dan allemaal iets meenemen voor in de soep, alleen dat laatste is wel lastig koken op een wp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 11:39
Hier een Yutaki-M 14 kW in een buitengebied van Flevoland. Gisteren 65 kWh, nu alweer 50+. Met begrenzing op 70%/Hz.
Daarmee komt de woonkamer op 18 graden. De houtkachel doet de laatste 2 graden ;)
De omstandigheden gaan vanavond beteren gelukkig. Het sneeuwt en stuift nog ( met hoge RV) en de ventilatoren vangen volop wind.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49186&sid=71314

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
Glashelder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Het kan nog een stuk spannender gaan worden... :D

[...]

-19 schijnt de uiterste temperatuur te zijn voor mijn warmtepomp.
Die heeft dan een COP van net boven de 2 (bij Ta van 37 graden).

Het opgenomen vermogen van de compressor is dan 2,2kW. Dus resteert dan slechts 4,5kW afgifte vermogen. Dat zal krap worden om het warm te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:01
Zijn er mensen die gebruik maken van hoezen voor de buiten unit ?

Ze zijn verkrijgbaar, maar aan de andere kant zou het hele aan niet nodig hoeven zijn.

Vooral ter bescherming van weersinvloeden.

Heb zojuist de buitenunit bevrijd uit de iglo waar die in zat, dus daar helpt zo'n hoes sowieso niet tegen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
Hmm interessant topic!

Ik woon in een nieuwbouwhuis (2020, rijtjeshuis / 140m2)), met een W/W grond warmtepomp. Ze hebben hier een Techneco Torros geinstalleerd, met 3.8kW aan vermogen (de compressor is max 900W ofzo, dus dat is onder ideale omstandigheden). Daarnaast is er nog een 2kW verwarmingselement, voor noodbedrijf, of als ie het niet meer kan bijbenen.

Nu heb ik gisteren 35kWh vebruikt, totaalverbruik, maar het grootste gedeelte is wel de verwarming en warm water. Ik zie gisteren tussen 1 en half5 dat er even 2kW bijkomt. Lijkt er dus op dat ie dan al zijn extra vermogen moet inzetten om het op temperatuur te houden (overal vloerverwarming, beneden 20.5, badkamer 19), terwijl het buiten eigenlijk niet kouder was dan -4.

Hebben ze me nu een te lichte WP gegeven, of is dat te kort door de bocht? Want als ie al zo snel zijn verwarmingselement nodig heeft, dan krijg je natuurlijk een waardeloze COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Even los van de vele "bijzondere" meningen over die partij...
Ik ben 8-9 maanden op zoek geweest om hier de boringen geregeld te krijgen. De voortuin is 50cm dus dat wordt het niet. De achtertuin is een kleine 6x10 meter met achterin een stenen schuur. Daarachter ligt een steeg van 2.5m breed. Geen enkele partij zag het zitten om via die steeg om die schuur heen (oja met ook nog een lantaarnpaal) de tuin in te draaien met een compacte boor installatie die wel de benodigde diepte kon boren. Er was uiteindelijk 1 partij die dacht dat het wel kon, maar die kwam puur voor de 2 benodigde boringen op 18.000 euro ofzo.. Dat was dan nog ex de WP zelf en alles er omheen. En ze zouden langskomen om ter plekke te kijken, maar zijn sinds een jaar nog steeds niet geweest.
Dat die boormachine even op de stoep staat, dat zal toch wel te regelen zijn ?
Maar is 50 cm niet voldoende voor een paar boorgaten ? , en dan de leidingen door de kruipruimte naar de WP die in de achtertuin staat.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:23
borft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:48:
Hmm interessant topic!

Ik woon in een nieuwbouwhuis (2020, rijtjeshuis / 140m2)), met een W/W grond warmtepomp. Ze hebben hier een Techneco Torros geinstalleerd, met 3.8kW aan vermogen (de compressor is max 900W ofzo, dus dat is onder ideale omstandigheden). Daarnaast is er nog een 2kW verwarmingselement, voor noodbedrijf, of als ie het niet meer kan bijbenen.

Nu heb ik gisteren 35kWh vebruikt, totaalverbruik, maar het grootste gedeelte is wel de verwarming en warm water. Ik zie gisteren tussen 1 en half5 dat er even 2kW bijkomt. Lijkt er dus op dat ie dan al zijn extra vermogen moet inzetten om het op temperatuur te houden (overal vloerverwarming, beneden 20.5, badkamer 19), terwijl het buiten eigenlijk niet kouder was dan -4.

Hebben ze me nu een te lichte WP gegeven, of is dat te kort door de bocht? Want als ie al zo snel zijn verwarmingselement nodig heeft, dan krijg je natuurlijk een waardeloze COP.
Vind het wel een relatief hoog verbruik. Deed hier gisteren met een L/W WP 43 kWh. Maar dan in een vrijstaan huis met 150% groter vloeroppervlakte.

Lijkt erop dat hij de hele middag met het verwarmingselement ingeschakeld heeft gedraaid. Ik zou eerst kritisch naar het afgiftesysteem en de instellingen van de WP kijken, voordat je de conclusie trekt dat hij onderbemeten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 22:01
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Holy moly, dat is veel! Mega grote woonboerderij of villa? Wat is je jaarverbruik (opbrengst)?
Dit is mijn eerste winter in dit huis, vrijstaande woning platteland midden in de weilanden. We willen de komende jaren enkele zaken gaan aanpakken maar omwille van de al bestaande 10000Wp zonnepanelen toch maar direct een kleine warmtepomp opgehangen, wetende dat die onvoldoende gaat zijn (Elga Ace 6kW).

Maar het verbruik komt ook mede door een camper welke momenteel 24/7 1kWh trekt (aangesloten op 4A groep) op ons terrein. Zijn wat kuikens aan het uitbroeden en groot brengen en we hebben nog een 2de gebouw waar een kacheltje de temperatuur boven het vriespunt houdt (is een volwaardige woning, matig geïsoleerd). Denk dat de warmtepomp verantwoordelijk is voor +/- 45 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49
Flotzie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:12:
Hier ook een PUHZ-SW75YAA, waarvan ik in de veronderstelling ben dat deze is overgedimensioneerd. Betreft namelijk een woning met tripple glas, 155 meter GO en een normale rijwoning. Het staat bij ons wel ingesteld op 23 graden en met het weer gisteren loopt dat toch uit op een verbruik van 61,8 kWh. Oh, wel een keer het bad vol laten lopen en sww staat op 55 graden hier.
Dat verbruik (is dat trouwens van alleen de WP, of je hele huis?) is beslist niet normaal. Wat staat er qua warmtebehoefte in je EPC berekening of je warmteverliesberekening?
Ter vergelijking: Hier staat de thermostaat de temperatuur te begrenzen op 20.5 ('s nachts) en 21.0 (overdag). Momenteel werkt mijn WAR curve zo goed dat het continu 20.4 is, wat met dit weer prima is.
Maar gisteren heeft de warmtepomp slechts 31 kWh verbruikt (een record voor ons). En dat in een vrijstaande woning, 1200 m3 (incl 300m3 verwarmde garage waar de temperatuur nu slechts 15 graden is, de deur tocht een beetje) die in Oost-NL vol op de wind staat. Onze woning is ook van 2020 (opgeleverd in juli, bewoond sinds augustus).
Dat jij dan in een rij-woning met triple glas (en WTW?) het dubbele kan verbruiken vind ik erg vreemd.

Post eens wat details van je setup in het L/W wp topic, daar is erg veel kennis om je te helpen je verbruik naar beneden te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2021 19:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:01
Dit is ons verbruik van de afgelopen dagen.

Ik pas zelf wel nachtverlaging toe. Ongeveer om 23.30 als ik naar bed ga zet ik de 3.5kw L/L helemaal uit. Rond half 5 snachts gaat hij aan op 19 graden.
Ik werk de hele dag op mijn kantoor op zolder, dus de L/L blijft ook op 19 gedurende de dag.

Als ik klaar ben met werk en de vrouw thuis komt zet ik hem op 22 of 23 nu met de koude dagen. Daar draait hij dan dus op van 16.30 tot 23.30 ongeveer .

Wel veel defrosts nu, vandaag al wel 5 of 6 gehad. ik heb pas laat opgemerkt dat de hele buitenunit compleet verstopt in sneeuw was. Daardoor ook veel ijs. Nu zit er nog steeds een soort ijsplaat aan de achterzijde van de unit. Onder de unit was de afvoer 1 grote ijsklomp. Dat heb ik net verwijders met warm water.
[URL="https://tweakers.net/i/5YsPaHOzoIxoqjD3YhTneF5Q2oY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34oHJF3b2lMCZT3CaFTPcukb.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTlGJp1wpevcUUFMw7OJCM9rqmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34oHJF3b2lMCZT3CaFTPcukb.jpg?f=fotoalbum_large[/UR

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

moest toch maar ff wat gaan graven, grindlaag zat toch te hoog en het werd een grote ijsklomp onder de unit van de slaapkamer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

borft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:48:
Hmm interessant topic!

Hoeveel verbruik je op een nazomer dag? Totaal verbruik zegt niet zoveel.

Ik heb gisteren bijv. 59kWh verbruikt waar 11.5kWh voor verwarming (ex sww) was. Betreft overigens een 145m2 hoekwoning uit 2019, ik denk dus een redelijke referentie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
revolution-nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Hoeveel verbruik je op een nazomer dag? Totaal verbruik zegt niet zoveel.

Ik heb gisteren bijv. 59kWh verbruikt waar 11.5kWh voor verwarming (ex sww) was. Betreft overigens een 145m2 hoekwoning uit 2019, ik denk dus een redelijke referentie.
dat weet ik niet, woon er pas sinds december ;) Volgens de warmtepomp zelf heeft ie gisteren iets van 28kWh verbruikt, maar geen idee hoe nauwkeurig die metingen zijn. Ik kan er daarnaast ook niets aan instellen. Dus ik heb geen idee wat bv de stooklijn is. Via allerlei omwegen kan ik nog net uitlezen wat de temperatuursensoren en verbruikersmeters aangeven, maar dat is het dan ook wel. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

borft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:44:
[...]

dat weet ik niet, woon er pas sinds december ;) Volgens de warmtepomp zelf heeft ie gisteren iets van 28kWh verbruikt, maar geen idee hoe nauwkeurig die metingen zijn. Ik kan er daarnaast ook niets aan instellen. Dus ik heb geen idee wat bv de stooklijn is. Via allerlei omwegen kan ik nog net uitlezen wat de temperatuursensoren en verbruikersmeters aangeven, maar dat is het dan ook wel. :(
28kWh :o dat lijkt mij behoorlijk fors, lijkt bijna of er iets niets correct is ingeregeld. Dat is 1140watt gemiddeld terwijl je aangeeft dat het max vermogen 900watt is.

Wat is je temperatuur regiem ik stook nu 24/7 @20.5c, ik verwacht vandaag overigens wel hoger uit te komen dan de 11.5kWh op 07-02, ik gok 13.5kWh

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2021 19:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

denk dat ie veel op de electrische verwamring hangt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 18:22
Oef, denk dat we hier een uitdaging hebben als ik het gebruik lees van iedereen. Gezien het verbruik de afgelopen maand wist in dat eigenlijk wel. Gisteren zaten wij op een elektrisch verbruik van 109kwh.... en dat is niet eens het record.

We wonen sinds anderhalve maand in ons ‘nieuwe’ middelgrote vrijstaande huis uit 2004. Energie verbruik is bizar hoog. Nu is het zo dat de keuken nog maar matig tot slecht geïsoleerd is en daar in maart wat aan gedaan wordt maar verwacht toch niet dat dit zoveel zou schelen. De Instalateur maar eens terug laten komen maar helaas zit die ziek thuis met Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Guy Treepbush schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:28:
Oef, denk dat we hier een uitdaging hebben als ik het gebruik lees van iedereen. Gezien het verbruik de afgelopen maand wist in dat eigenlijk wel. Gisteren zaten wij op een elektrisch verbruik van 109kwh.... en dat is niet eens het record.

We wonen sinds anderhalve maand in ons ‘nieuwe’ middelgrote vrijstaande huis uit 2004. Energie verbruik is bizar hoog. Nu is het zo dat de keuken nog maar matig tot slecht geïsoleerd is en daar in maart wat aan gedaan wordt maar verwacht toch niet dat dit zoveel zou schelen. De Instalateur maar eens terug laten komen maar helaas zit die ziek thuis met Corona.
Holy crap, dat (lijkt) wel heel erg veel.. Gezien je reactie zal je geen kasteel hebben?

Met dat verbruik ben je - als dit twee weken aanhoudt - 300 euro verder :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Laatst online: 08-06 18:22
Nee nog geen 250 vierkante meter. Januari voor meer dan 400 euro stroomverbruik...

In dit tempo gebruiken we in 1,5 maanden meer stroom dan per jaar in ons oude huis (met ouderwetse cv ketel)

[ Voor 41% gewijzigd door Guy Treepbush op 08-02-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
LordSinclair schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar als ik hier zie hoe druk de eigenaren zich maken of de buitenunit niet ingesneeuwd raakt, op de plekken die ik rond het huis beschikbaar heb had de unit nu in een berg sneeuw gestaan. Blijft alles dan ook goed werken in je afwezigheid?
Ik denk dat het inderdaad het verschil is tussen fanatiekelingen, geïnteresseerden en 'gewone consumenten'.

Heb het zelf netjes laten installeren en gaat allemaal prima. Uit interesse ga je dan kijken en delen, niet omdat het moet. :)

Hier overigens een verbruik van 46kWh voor de afgelopen twee dagen. Twee-onder-een-kapwoning van 170m2. Bouwjaar 2020. Het is continue 21,5 graden binnen. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door jaimivanessen op 08-02-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:42
@Anoniem: 88155 wat gebeurt er bij jou nu :?

Ik zie af en toe je element kortstondig mee helpen voor +- 2 minuten per keer, kortstondig (2 minuten) gaat je daadwerkelijke Ta naar Ta setpoint (iets erboven zelfs) en dan stopt hij er weer mee :? Op deze manier heb je niet zoveel aan je element denk ik :?

Je ruimtetemperatuur wordt er ook niet beter op, gisteravond was het nog 20,2 graden in je woonkamer rond deze tijd, nu is het nog maar 19,1 graad.

Toch je pelletkachel ff een schop geven denk ik, of is je WAF naar je schoonmoeder verhuisd :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Holymoly wat een verbruik! Ik heb hier 2 3,5kW MHI Lucht/Lucht warmtepompen (airco's)
En daar verwarm ik een hoekhuis van ongeveer 100m2 / 240m3 mee op 21 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brgX_TloLLI4do2Rku-Bkk3VDI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJY2Cymn2oSiwIqf9AzEeCp2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

_Arthur

blub

Misschien om het verbruik wat in perspectief te plaatsen tov mee-lezers met CV ketel op gas: 1 m3(n) (gas) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Ik verstookte gister (07-02) 13m3 gas (175m2 vrijstaand uit '82, Noord Brabant, recente spouwisolatie, 16cm PIR dak isolatie (nog niet geheel klaar) en op de meeste plaatsen oud dubbel glas. Ben nog een jaartje bezig om alle isolatie en verbeteringen door te voeren).

13m3 gas komt dan overeen met 127 kWh thermische energie (dus niet opgenomen vermogen uit het net). Of 117 kWh als ik met 9 kWh per m3 reken zoals @twain4me aangeeft. Cop van 2.6 (even die @Ivow85 van gepikt). Zou ik op 45 kWh elektrisch vermogen zitten. Valt mij nog niet tegen.

07:02: 13m3 gas --> 45,0 kWh elektrisch vermogen
08-02: 14m3 gas --> 48,5 kWh elektrisch vermogen
09-02: 13,3m3 gas --> 46 kWh elektrisch vermogen

Dit ter vergelijk :)

(Mocht ik een verkeerde denkwijze hanteren, shoot)

[ Voor 34% gewijzigd door _Arthur op 10-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
En dan met een COP (coefficient of performance) voor een warmtepomp van bv. 3 bij de huidige temperaturen zou je 42 kWh elektrisch vermogen hebben gebruikt, oftewel gemiddeld 1.8 kW over de 24 uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_Arthur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:47:
Misschien om het verbruik wat in perspectief te plaatsen tov mee-lezers met CV ketel op gas: 1 m3(n) (gas) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Ik verstookte gister 13m3 gas (175m2 vrijstaand uit '82, Noord Brabant, recente spouwisolatie, 16cm PIR dak isolatie (nog niet geheel klaar) en op de meeste plaatsen oud dubbel glas. Ben nog een jaartje bezig om alle isolatie en verbeteringen door te voeren).

13m3 gas komt dan overeen met 127 kWh thermische energie (dus niet opgenomen vermogen uit het net).

Dit ter vergelijk :)

(Mocht ik een verkeerde denkwijze hanteren, shoot)
behalve dat je die 9,769 kWh niet gaat halen niet nee ;)

Een deel gaat doorgaans door het rookgas kanaal naarbuiten. en omdat dat niet wordt meegerekend in het rendement en kan je dus 107% rendement hebben :+

Een HR 107 heeft een bovenwaarde rendement van 96% maar dat heeft het alleen als de retour temp laag genoeg is in verre weg de meeste gevallen is dat niet zo en is het rendement een heel stuk lager
er zijn in nederland maar weinig instalaties die boven de 85% uitkomen.

Voor een beetje goede instalatie reken ik met 9kWh/m3 voor een slechte met 8kWh/m3
hoe goed een ketel draaid kan je buiten zien, witte rook is goed voor de nieuwe paus maar slecht voor het rendement ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:09:
behalve dat je die 9,769 kWh niet gaat halen niet nee ;)

Een deel gaat doorgaans door het rookgas kanaal naarbuiten. en omdat dat niet wordt meegerekend in het rendement en kan je dus 107% rendement hebben :+

Een HR 107 heeft een bovenwaarde rendement van 96% maar dat heeft het alleen als de retour temp laag genoeg is in verre weg de meeste gevallen is dat niet zo en is het rendement een heel stuk lager

Voor een beetje goede instalatie reken ik met 9kWh/m3 voor een slechte met 8kWh/m3
hoe goed een ketel draaid kan je buiten zien, witte rook is goed voor de nieuwe paus maar slecht voor het rendement ;)
Vergelijk zal lastig 1 op 1 te doen zijn. Maar toch om een beetje aan te geven dat de 'veel stokers' hier, het nu ook weer niet zo slecht doen tov een gas-CV ;) Met 40 kWh uit het net en een COP van 3 (geen idee of dat nu haalbaar is...). Zit je ook rond de 120kWh thermische energie.

Mijn retour is trouwens 39.7 bij 47.9 aanvoer, dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Guy Treepbush schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:35:
Nee nog geen 250 vierkante meter. Januari voor meer dan 400 euro stroomverbruik...

In dit tempo gebruiken we in 1,5 maanden meer stroom dan per jaar in ons oude huis (met ouderwetse cv ketel)
Een CV ketel verbruikt ook niet zoveel stroom, alleen maar een pomp om het water rond te pompen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
_Arthur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:29:
[...]
en een COP van 3 (geen idee of dat nu haalbaar is...).
Volgens de gegevens van mijn warmtepomp zit ik afgelopen twee dagen aan een COP van ongeveer 2,6. Dat is inclusief SWW runs en defrosts.

Afgelopen 24 uur 25 kWh elektriciteit gebruikt. En 65 kWh thermisch geleverd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Ja precies. Ik schrok de eerste maand WP ook enorm van de stroom-standen. Maar als je kuubs gas van vroeger,omrekend naar kWh valt het allemaal weer best mee. Ook als je in februari je hele jaarlijkse stroomverbruik van vroeger er door heen knalt (waar het wel op gaat lijken).

Geeft wel een beetje aan wat voor uitdaging de netbeheerders staat te wachten. Ik ging van 1500kwh naar 5000kwh (en straks naar 4000kwh).
Als heel NL dat doet, mogen er wel een paar kabeltjes bij in een week als deze.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
revolution-nl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:48:
[...]

28kWh :o dat lijkt mij behoorlijk fors, lijkt bijna of er iets niets correct is ingeregeld. Dat is 1140watt gemiddeld terwijl je aangeeft dat het max vermogen 900watt is.

Wat is je temperatuur regiem ik stook nu 24/7 @20.5c, ik verwacht vandaag overigens wel hoger uit te komen dan de 11.5kWh op 07-02, ik gok 13.5kWh
De compressor is max 900W, verwarmingselement is nog 2kW meer ;) als dat, zoals gisteren, nog even 4 uur meedraait schiet het natuurlijk wel op. Woonkamer stook ik overdag 20.5, 's nachts 19. Badkamer is 24/7 19, rest van de kamers geen warmtevraag. Ik vind het ook vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49
Guy Treepbush schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:28:

Wat voor WP heb je? Post eens wat data in het juiste topic (voor L/L, L/W of W/W warmtepompen), dan kan men daar wel helpen om dat verbruik naar beneden te krijgen (of aangeven dat het realistisch is voor jouw situatie).
Helaas worden veel warmtepompen slecht geïnstalleerd en niet goed ingesteld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

borft schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:01:
[...]

De compressor is max 900W, verwarmingselement is nog 2kW meer ;) als dat, zoals gisteren, nog even 4 uur meedraait schiet het natuurlijk wel op. Woonkamer stook ik overdag 20.5, 's nachts 19. Badkamer is 24/7 19, rest van de kamers geen warmtevraag. Ik vind het ook vrij veel.
Ga eens over op 24/7 de warmtevraag is dan meer gespreid, grote kans dat nu bij het verwarmen na de nachtverlaging het verwarmingselement bijspringt.

Heb je verwarming in de badkamer nodig? Zonder verwarming houdt ik het 20 graden terwijl ik alleen op de BGG verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wuursj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:
Geeft wel een beetje aan wat voor uitdaging de netbeheerders staat te wachten. Ik ging van 1500kwh naar 5000kwh (en straks naar 4000kwh).
Nou inderdaad, ik ben van 2000kW naar 7000kWh gegaan _O- oOo , nu moet ik wel zeggen dat elektrisch verwarm maar een klein aandeel is, de auto's hebben het grootste aandeel. Even de model 3 voorverwarmen voor een rit is de helft van mijn dagverbruik om mijn huis warm te houden 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2021 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06 17:09
twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Hier 1 van die weinige, vandaag van 00:00 tot 23:00:

Kamstrup: 144 kWh Warmte gemeten
Mijn CV pomp verbruikt ~70 Watt waarvan ik er vanuit ga dat deze compleet als warmte in het CV water komt, dat is in 23 uur 1.61 kWh.
Netto uit het verbrande Gas is dat dan 144-1.61 = 142.39 kWh aan warmte.
Gas verbruik CV ketel voor verwarmen:14.875 m3.
kWh/m3 Gas = 142.39/14.875 = 9.572 = 108.8% van de onderwaarde.
De Tr lag vandaag tussen de 24.5oC en 29.2oC
De Ta lag vandaag tussen de 32.6oC en 38.1oC

Ik zou met dit soort weersomstandigheden niet schrikken van 50 kWh verbruik van een WP als ik er een zou hebben.

Ik zie wel dat het plekje dat ik bedacht heb voor een buiten unit met dit weer juist de plek is waar veel sneeuw zich ophoopt, dus dan zal hij echt hoog op zijn pootjes moeten staan, ik heb daar vanavond een laag van zeker 35cm sneeuw weg geschept. (Er is hier ongeveer 15 cm gevallen)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-06 20:08
Het is hier nu -14 en ik zie dat mijn split unit (TCL) er rond 04.00 mee opgehouden is.

Nu verder op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BlazeMuis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 05:33:
Het is hier nu -14 en ik zie dat mijn split unit (TCL) er rond 04.00 mee opgehouden is.

Nu verder op gas.
waar is het dat? :o rond die tijd was het -7.6 bij mij in het gooi. (daadwerkelijke temperatuur, niet gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het is hier ( Lelystad ) vannacht iets onder de -9 geweest. ELGA ACE heeft huis netjes warm gehouden. Dus behoorlijk positief verrast over het vermogen wat hij heeft en kan leveren. Aanvoertemperatuur staat nu ingesteld op maximaal 45 graden.

Vannacht lag de Ta tussen de 32 en 37 graden en dat dus bij -9.

Ik heb gisteren 28,9kWh verbruikt en 83,4kWh warmte opgewekt. Dat levert een COP van 2.9. Wat ik bij deze omstandigheden zeer acceptabel vind.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Let op, domme vragen bestaan... hoe weet je hoeveel warmte een Daikin L/L systeem heeft opgewekt? Ergo, hoe bereken je de COP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:28:
Let op, domme vragen bestaan... hoe weet je hoeveel warmte een Daikin L/L systeem heeft opgewekt? Ergo, hoe bereken je de COP?
Voor zover ik weet kan dat niet. Je kan via de webinterface wel opgenomen vermogen per unit zien.

Maar niet hoeveel warmte (denk ik )

Als je een methode vind houd ik mij aanbevolen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:28:
Als je WIFI hebt bij je Daikin modules dan is het:
http://<ip>/aircon/get_day_power_ex?days=2

En met

http://<ip>/aircon/get_sensor_info

krijg je informatie over je unit en buitenunit terug. Bijvoorbeeld

code:
1
ret=OK,htemp=22.0,hhum=30,otemp=-2.0,err=0,cmpfreq=48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:01
Wuursj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:55:
Ja precies. Ik schrok de eerste maand WP ook enorm van de stroom-standen. Maar als je kuubs gas van vroeger,omrekend naar kWh valt het allemaal weer best mee. Ook als je in februari je hele jaarlijkse stroomverbruik van vroeger er door heen knalt (waar het wel op gaat lijken).

Of je zet die elektrische auto's op rantsoen zoals ze in Duitsland graag willen.
https://www.ad.nl/auto/ma...et-te-voorkomen~a543eebc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
flippy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:26:
[...]

waar is het dat? :o rond die tijd was het -7.6 bij mij in het gooi. (daadwerkelijke temperatuur, niet gevoel)
Dat was in Twente, het is inmiddels -7 en de unit staat weer lekker te verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
mkleinman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:57:
Als je WIFI hebt bij je Daikin modules dan is het:
http://<ip>/aircon/get_day_power_ex?days=2
En om deze even compleet te maken, ik lees dat die power_ex in units van 0.1 kWh geeft (24 waardes, voor elk uur van de dag). En let wel, dit is power input. Een manier om output te weten, zou ik ook reuze benieuwd naar zijn, maar denk niet dat er sensoren zijn om dat te kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:23
Vannacht is de temperatuur binnen toch nog een halve graad gezakt. Nu is het huis weer lekker op temperatuur. Met dank aan een lekker zonnetje en 45 m2 glazen pui :)

Actuele verbruikscijfers:

L/W WP
Vrijstaande woning 740 m3

Energieverbruik WP
DagVerwarmen[kWh]Verwarmen/graaddag [kwh/dag]SWW [kWh]
Zo 07-02-201942,81,771,0
Ma 08-02-201948,11,780,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FD2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:49:
[...]

Maar is 50 cm niet voldoende voor een paar boorgaten ? , en dan de leidingen door de kruipruimte naar de WP die in de achtertuin staat.
Er is geen stoep.
Ik denk dat dit teveel offtopic wordt, geloof me 7 partijen hebben erover nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
mkleinman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:57:
[...]

http://<ip>/aircon/get_sensor_info

krijg je informatie over je unit en buitenunit terug. Bijvoorbeeld

code:
1
ret=OK,htemp=22.0,hhum=30,otemp=-2.0,err=0,cmpfreq=48
Ik gebruik Homey. Heb jij enig idee hoe ik deze data kan verzamelen en bv in google spreadsheet kan opslaan? Of iemand anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
BlazeMuis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Dat was in Twente, het is inmiddels -7 en de unit staat weer lekker te verwarmen :)
Was aan het verwarmen totdat ik een enorme brom hoorde, daarna kreeg ik een EF Outdoor Fan Motor Malfunction error en stopte de unit ermee. Ik ben het dak even op gegaan en ik zag een enorme ijslaag waardoor de ventilator niet meer kon draaien.

Ik heb het ijs waar de ventilator tegenaan zat weg geschraapt. Maar er zit nog enorm veel ijs onderaan. Iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen zonder schade? Ik verwacht dat het binnen een paar uur wel weer vast zit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwb2YgJA1cYsJeJyfxfLiTNFuco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEGUZn3dRE3jN5uFOhhiUuDS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BlazeMuis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Was aan het verwarmen totdat ik een enorme brom hoorde, daarna kreeg ik een EF Outdoor Fan Motor Malfunction error en stopte de unit ermee. Ik ben het dak even op gegaan en ik zag een enorme ijslaag waardoor de ventilator niet meer kon draaien.

Ik heb het ijs waar de ventilator tegenaan zat weg geschraapt. Maar er zit nog enorm veel ijs onderaan. Iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen zonder schade? Ik verwacht dat het binnen een paar uur wel weer vast zit..

[Afbeelding]
Heb je de unit een tijd uitgeschakeld gehad, anders zou je toch denken dat de fan de ijsvorming wel had voorkomen. Wellicht een idee om warm water met antivries de boel te ontdooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
[...]

[Afbeelding]
Giet er maar wat ruitensproeiervloeistof op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 15-06 22:45
FD2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:49:
[...]

Ze graven een behoorlijk gat en vullen dat met water bij een boring (althans bij ons), daar heb je best wel wat ruimte voor nodig.

Overigens voor degene die bang zijn dat hun wp uitslaat vanwege -20, ik zou zeggen sneeuw ruimen, want dan komt de bodemwarmte vrij volgens de deskundigen van het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
revolution-nl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Heb je de unit een tijd uitgeschakeld gehad, anders zou je toch denken dat de fan de ijsvorming wel had voorkomen. Wellicht een idee om warm water met antivries de boel te ontdooien?
Ik heb de unit sinds het aan het sneeuwen is constant aan gehad, geen nachtverlaging.

Ik ga het eens proberen met wat antivries, mocht dat niet werken dan heb ik nog een paar liter isopropyl alcohol 99.9% wat dan ook moet werken denk ik dan.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

[Afbeelding]
Loopt het water van een defrost in de unit in plaats van eruit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Loopt het water van een defrost in de unit in plaats van eruit???
ja, daarom zit er ook een afvoer onderin de condensor. Maar die kan verstopt raken/dichtvriezen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Speedfightserv schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:15:
[...]

ja, daarom zit er ook een afvoer onderin de condensor. Maar die kan verstopt raken/dichtvriezen.
Ja dat bedoel ik. Dus daar zit de oorzaak van het probleem.
Dus dat oplossen is het probleem "voorkomen".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een paar lessons learned uit dit topic (vanuit mijn perspectief als monoblock bezitter:
  • Warmtepomp op >20cm plaatsen in verband met bevroren ijsplakken van defrost water
  • IJsplakken zorgen voor meer trillingen door je dak heen
  • Veerdempers bevriezen, effect is dan onbekend (zie ook punt hierboven)
  • Bij plaatsing moet je echt rekening houden met sneeuwval en sneeuw accumulatie
  • Een goed bereikbare warmtepomp onder alle weerscondities is aan te raden.
  • Je dak op klimmen om de warmtepomp te ontdoen van sneeuw en ijs is zeer slecht voor je bitumen dakbedekking
  • Strooi nooit zout op je dak, dit is ook slecht voor je dakbedekking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brokenp
  • Laatst online: 16:08
[...]
. Iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen zonder schade? Ik verwacht dat het binnen een paar uur wel weer vast zit..
Naast de chemische oplossingen (antivries) kan je ook warmte toevoegen, pak een verlengsnoer + föhn of verfafbrander (op afstand houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
We hebben nu 's nachts boven de 2.5kw l/l Daikin op de slaapkamer aan staan om het voor onze zoon van 2 weken wat extra aangenaam te houden (en voor mijn vrouw als ze gaat voeden, uiteraard). We hebben dan, uiteraard, de slaapkamerdeur dicht, maar ik vroeg me af of het niet verstandiger zou zijn om die open te houden zodat de Daikin ook naar de overloop en (uiteindelijk) de hal beneden vermwarmd. Ik merk namelijk dat ik nu toch 's nachts een daling van de temperatuur in de woonkamer heb doordat de Elga tot 0,5 onder Tset het alleen blijft doen en dat dus niet trekt. Zou dan de Daikin voldoende ondersteuning bieden om het samen met de Elga wel (of beter) te redden of gaat dat geen effect hebben omdat dat ding boven hangt?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

@Aziraphale wat let je om het gewoon te proberen? Ding aan, deur open en meten maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
@Aziraphale Afhankelijk van je huidige temperatuurverschil tussen boven en beneden kan dat uiteraard nut hebben.

De verdiepingsvloer is in veel gevallen niet/nauwelijks thermisch geïsoleerd. Stel dat je vanwege een geluiddempende ondervloer op de verdieping de vloerconstructie een Rc van 1 haalt (en dat is al veel als je geen verlaagd plafond hebt met daartussen steenwol). En dat het boven 16 graden is en beneden 21 graden. Dan is het warmteverlies vanuit de woonkamer naar boven toe net zo veel als via de vloer naar de kruipruimte, indien de vloer is geïsoleerd met Rc3 en de kruipruimte 6 graden is.

Dus ja, zeker bij een goed geïsoleerd huis kan het warmteverlies van de ene ruimte in huis naar een andere (koudere) ruimte in huis significant zijn ten opzichte van het totale warmteverlies. Door de temperatuur in de 'koude' ruimten te verhogen, zal het daarmee in de 'warme' ruimten een stuk makkelijker worden om de boel op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:53

Tijntje

Hello?!

Aangezien wij aankomend jaar naar een nieuwbouw woning gaan met een W/W Alpha Innotec Type WZSV 92K3M lees ik hier ook met heel veel intresse mee.

Om vergelijk met gas zichtbaar te maken.
Onze huidige woning is 1973, overal dubbel HR++ glas, geen dak isolatie en begane grond is de vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd.
Het is aangenaam warm overal :)

Maar het gas verbruik is er ook wel na
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KEZGGbt.png

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
brokenp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Naast de chemische oplossingen (antivries) kan je ook warmte toevoegen, pak een verlengsnoer + föhn of verfafbrander (op afstand houden).
Uiteindelijk heb ik het met 2 emmers heet water kunnen verwijderen. Er zitten 2 water afvoer gaten in, deze zaten beide helemaal dicht gevroren.

Ben benieuwd of het open blijft zonder de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@_Arthur Heb je absoluut een punt, maar de WAF is erg van het niet stoken in een ruimte waar we niet zijn...

@Ivow85 Dat is de uitleg die ik even nodig had om, hopelijk, de WAF te overtuigen. 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

BlazeMuis schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Uiteindelijk heb ik het met 2 emmers heet water kunnen verwijderen. Er zitten 2 water afvoer gaten in, deze zaten beide helemaal dicht gevroren.

Ben benieuwd of het open blijft zonder de sneeuw.
Ja ik heb beginnend hetzelfde probleem.
Nog niet zo vol als bij jou maar met nog een week vorst in het vooruitzicht...
Met wat antivries kreeg ik de uitloop wel weer open en loopt nieuwe water wel weer weg. Nu dan even... want er ligt er wel nog een laag ijs onderin. Zo ook maar wat heet water proberen.

Voor volgende jaren: meer gaten onderin maken om dit te voorkomen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 17:14

Trebbors

Failure is no option!

[...]

[Afbeelding]
Bij de US het rooster losgenomen en ook hier een bak ijs onderin. Gelukkig nog niet tegen de ventilator. Ik heb het vaker gezien, ook bij minder heftige vorst. De afvoer en de openingen onder de ventilator vriezen snel dicht. Alles is koud.
Ik weet niet wat de invloed is van ijs in de bak op de werking zolang de fan nog kan draaien. Ik verwacht niet zoveel zolang de radiators maar vrij zijn van ijs.

Anders is het een idee om er een warmtelint op een veilige manier in te leggen en zo de defrost een handje te helpen.

Ik begrijp trouwens niet goed hoe ze in de Nordics met warmtepompen verwarmen en deze issues niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:08:
@_Arthur Heb je absoluut een punt, maar de WAF is erg van het niet stoken in een ruimte waar we niet zijn...

@Ivow85 Dat is de uitleg die ik even nodig had om, hopelijk, de WAF te overtuigen. 😊
Het is buiten -10 's nachts (of -13,5 tussen de weilanden hier), lijkt mij een prima argument om bepaalde zienswijze even een weekje te laten varen en gewoon je toko warm genoeg te stoken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46
Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:20:
Een paar lessons learned uit dit topic (vanuit mijn perspectief als monoblock bezitter:
  • Warmtepomp op >20cm plaatsen in verband met bevroren ijsplakken van defrost water
  • IJsplakken zorgen voor meer trillingen door je dak heen
  • Veerdempers bevriezen, effect is dan onbekend (zie ook punt hierboven)
  • Bij plaatsing moet je echt rekening houden met sneeuwval en sneeuw accumulatie
  • Een goed bereikbare warmtepomp onder alle weerscondities is aan te raden.
  • Je dak op klimmen om de warmtepomp te ontdoen van sneeuw en ijs is zeer slecht voor je bitumen dakbedekking
  • Strooi nooit zout op je dak, dit is ook slecht voor je dakbedekking
Mooie lijst.
Kleine kanttekening betreft sneeuwval/accumulatie: er is rekening mee te houden maar als het zo waait zoals het afgelopen dagen deed tijdens de sneeuwval wordt het wel lastig.
Wat je in het geval van wind kan doen is een tijdelijke blokkade maken met bv. wat hout zodat de sneeuw ophoopt voor dat hout ipv op je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:18
Wuursj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Ja ik heb beginnend hetzelfde probleem.
Nog niet zo vol als bij jou maar met nog een week vorst in het vooruitzicht...
Met wat antivries kreeg ik de uitloop wel weer open en loopt nieuwe water wel weer weg. Nu dan even... want er ligt er wel nog een laag ijs onderin. Zo ook maar wat heet water proberen.

Voor volgende jaren: meer gaten onderin maken om dit te voorkomen?
Mijn units zitten in een geluids dempende bak en hebben geen opstapeling van ijs..naar de unit toe.

Mischien zorgen dat het "afvallige" water.... niet zo snel zijn warmte verlies.. door aan de onderzijde de lucht stroom beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
_Arthur schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Het is buiten -10 's nachts (of -13,5 tussen de weilanden hier), lijkt mij een prima argument om bepaalde zienswijze even een weekje te laten varen en gewoon je toko warm genoeg te stoken 8)
Volledig mee eens, al gaat het mij er ook vooral om om dat met zo min mogelijk gas te doen. 😊We hebben geen geïsoleerde verdiepingsvloeren, alleen dakisolatie, dus daar verliezen we zeker warmte. Achteraf hadden we bij het vervangen van de zachtboard plafonds door gips misschien ook direct de boel vol moeten stoppen met glaswol, maar ja. Het verhaal toen was dat dat niet nodig en niet goed voor het hout zou zijn. Maar als ik toen geweten had wat ik nu weet dan had ik wel meer anders gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:17:
Volledig mee eens, al gaat het mij er ook vooral om om dat met zo min mogelijk gas te doen. 😊
Wat doe je liever? 8m3 gas er doorheen jagen en het nog steeds koud hebben of toch liever 12m3 en het aangenaam hebben? (En dacht dat je met eletra 'stookte'?)

Ik snap prima wat je bedoelt want ook ik ben flink aan het isoleren en stook liever minder dan meer, maar ik heb het weer wel liever warmer, dan koud 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

X21r schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Mijn units zitten in een geluids dempende bak en hebben geen opstapeling van ijs..naar de unit toe.

Mischien zorgen dat het "afvallige" water.... niet zo snel zijn warmte verlies.. door aan de onderzijde de lucht stroom beperken.
Ja dat is wel een goede.
Hier zie je dat de ijspegel bij de drain groeit en op een gegeven moment de hele boel afsluit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pcOMuxX.png
Op de foto was ie nog wel open maar later niet meer. Had ik hem toen maar alvast weggehaald :P

Met een schotje kan ik misschien wel de koude wind tegen houden en zo de groei van de ijspegel beperken.

De WP heb ik met de korte kant op Zuid-West gericht. Met de oosten wind van afgelopen dagen, gaat er wel een hoop door die tunnel heen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 09-02-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:24
Hier zijn we net klaar met isoleren van de hele zolder. Zonder daar te verwarmen is het 17 graden. Deur naar zolder zit ook dicht.
Er was al een beetje isolatie aanwezig maar nu zit daar 17cm glaswol bij.

Het valt mij op dat ik nu nog elke 2 uur een defrost heb maar ze nu veel korter zijn. Na 2 minuten gaat hij alweer bezig met verwarmen, en na 3 minuten is hij weer op niveau. De voorgaande dagen duurde het vaak 10 tot soms wel 15 minuten.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Trebbors schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Ik begrijp trouwens niet goed hoe ze in de Nordics met warmtepompen verwarmen en deze issues niet hebben.
Bij mijn schoonfamilie in midden Zweden hangen die dingen allemaal onder een afdak / de veranda.
Dus uit de wind en uit de regen / stuifsneeuw. Helpt stiekem veel denk ik.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-06 07:58
De Scandinavische versies hebben vaak al een elektrisch element in de lekbak om deze bevriezingsproblemen te voorkomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Trebbors schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:09:
Stiekem een goede vraag! Heb eens even een korte google gedaan. Maar er zijn verwarmde drainage "pannen" voor onderin de units.

Afbeeldingslocatie: https://www.climaco.com/wp-content/uploads/2019/06/Pancake_5_Eco_slang.png

Ik heb de foto even groot gelaten zodat ook te zien is dat het eerste deel van de drainage slang ook verwarmd is binnen in.

Hier een linkje naar het Zweedse bedrijf: https://www.climaco.com/en/why-a-drainage-tray/

Daarbij spreken ze ook het af te voeren water naar een "French Drain" af te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://www.a1concrete.com/application/files/2915/6295/3879/french-drain-illustration.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 09-02-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voor vrijwel elke warmtepomp kan je van de fabrikant een set kopen die gewoon in de bestaande pan aangeklikt word en aangesloten kan worden op de controlboard. heb je er geen omkijken meer naar.

ik kom net nog even gezellig van mijn dak af en de goedkope chinese diloc even uithakken. de lekbak was al voorzien van een paar cm ijs en het afvoergat zat practisch verstopt inmiddels. dus rooster eraf en ijs eruit gehakt. duurde 5 min of zo en dan was het klaar.

de panasonic die aan de andere kant van het huis staat heeft nergens last van en tokkelt rustig door.... :')

hier heb je de offciele van panasonic bijvoorbeeld, complete set met de goede clipjes en druk je gelijk op de printplaat:

https://www.immotecshop24...-fuer-3-und-5-kW-Modelle-

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 09-02-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
_Arthur schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Wat doe je liever? 8m3 gas er doorheen jagen en het nog steeds koud hebben of toch liever 12m3 en het aangenaam hebben? (En dacht dat je met eletra 'stookte'?)

Ik snap prima wat je bedoelt want ook ik ben flink aan het isoleren en stook liever minder dan meer, maar ik heb het weer wel liever warmer, dan koud 8)
Ik 'stook' in principe met beide, want ik heb een hybride systeem. De uitdaging is voor mij alleen om de boel zo veel mogelijk op elektriciteit lekker warm te houden, vandaar mijn vraag over het nut van 'bijstoken' met de airco boven. Koud hebben gaan we het sowieso niet, heb hier ook nog een houtkachel staan. 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:47:
[...]

Ik 'stook' in principe met beide, want ik heb een hybride systeem. De uitdaging is voor mij alleen om de boel zo veel mogelijk op elektriciteit lekker warm te houden, vandaar mijn vraag over het nut van 'bijstoken' met de airco boven. Koud hebben gaan we het sowieso niet, heb hier ook nog een houtkachel staan. 😎
alles wat je met een warmtepomp kan doen hoef je niet met gas te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:08:

als jij je vrouwelijke huisgenoot nu al WAF noemt dan geeft dat te denken... WIJF komt dan in de buurt en zelfs tweakers hebben standaards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:59:
[...]

als jij je vrouwelijke huisgenoot nu al WAF noemt dan geeft dat te denken... WIJF komt dan in de buurt en zelfs tweakers hebben standaards
Is er dan een minimale tijd die je nodig hebt om je vrouw WAF te noemen? Zolang ze meeregeert moet ze er ook wat van vinden :P

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aziraphale
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Volgens mij is er toch echt een aardig groot verschil tussen wijf en wife acceptance factor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
Wij hebben om de drinkbak van de kwartels vrij te houden, een klein 5W verwarmd buisje in het water liggen. Leg er twee of drie onderin die warmtepompen van jullie en ik vermoed dat je nergens last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gramser schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:17:
Wij hebben om de drinkbak van de kwartels vrij te houden, een klein 5W verwarmd buisje in het water liggen. Leg er twee of drie onderin die warmtepompen van jullie en ik vermoed dat je nergens last van hebt.
Ja ik zat al een 2m warmtelint te denken, in een rondje op die bodemplaat. Die 20 watt kan er ook nog wel bij als je met een thermostaat schakelt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CvdVYx4.png
Geschakeld met een defrost lijkt me niet werken, die kabel is amper warm voor de defrost klaar is denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 09-02-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 14:08
Ivow85 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:43:
@Aziraphale Afhankelijk van je huidige temperatuurverschil tussen boven en beneden kan dat uiteraard nut hebben.

De verdiepingsvloer is in veel gevallen niet/nauwelijks thermisch geïsoleerd. Stel dat je vanwege een geluiddempende ondervloer op de verdieping de vloerconstructie een Rc van 1 haalt (en dat is al veel als je geen verlaagd plafond hebt met daartussen steenwol). En dat het boven 16 graden is en beneden 21 graden. Dan is het warmteverlies vanuit de woonkamer naar boven toe net zo veel als via de vloer naar de kruipruimte, indien de vloer is geïsoleerd met Rc3 en de kruipruimte 6 graden is.

Dus ja, zeker bij een goed geïsoleerd huis kan het warmteverlies van de ene ruimte in huis naar een andere (koudere) ruimte in huis significant zijn ten opzichte van het totale warmteverlies. Door de temperatuur in de 'koude' ruimten te verhogen, zal het daarmee in de 'warme' ruimten een stuk makkelijker worden om de boel op temperatuur te houden.
Dit is een vraag die ik mezelf ook stelde laatst. Of het nuttiger is om:
- alleen op de benedenverdieping de radiatoren open te zetten
- overal de radiatoren open te zetten
In het eerste geval heb ik minder afgifte (denk dat dan ongeveer de helft maar open staat). Vraag me echter af of door overal (een beetje) te stoken ik niet met een lagere aanvoertemperatuur af kan waardoor de COP omhoog gaat. Dus in hoeverre het extra warmteverlies naar buiten door overal te stoken opweegt tegen het af kunnen met lagere aanvoertemperaturen en een hogere COP omdat het warmteverlies van de benedenverdieping naar die ruimtes toe omlaag gaat.

Mijn conclusie uit de praktijk was om alleen beneden te stoken. Maar ben er niet helemaal zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Heb je wellicht wat meer info en een linkje o.i.d..

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Zoiets? https://www.bol.com/nl/p/...-x-2-cm/9200000028825866/ Kan vast goedkoper overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
TvanW schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Nou nee, heb ik niet, maar je zult het vast wel bij een Ranzijn of een of andere andere dierenwinkel kunnen krijgen. We hebben er al jaren eentje. Heb vertrouwen in je Google-skillz :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:18
Wij hebben geen kwartels die iedere defrost (60 minuten) ..2 liter water drinken.
Dus ons drinkbakje loopt over.

Of voldoende warmte toevoeren bij de uitgang.( behoorlijke warmte element in unit).

Of water 30 cm laten vallen uit unit voor dat het bevriest.en dan lieft laten vallen op niet bevroren materiaal ( 20 cm in de grond).

Of alu hoeklijn 40x40mm 2 m lang en met verwarmings lint.
in V neer zetten onder hoek van iets van 10 graden.
zodat als het echt vast loopt op 20cm van het uiteinde.. je nog 1,8 m aan lengte over heb om het water over de rand heen te laten lopen..

Of water bij de uitgang opvangen in een "verwarmde" buis en zo over de dak rand laten lopen.
( buis 50mm geisoleerd en met verwarmings lint er om heen. )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik ga denk ik dit vorstlint met thermostaat plaatsen in alle 3 de buitenunits, als het weer wat beter klusweer is dan. Voor nu red ik het wel even met antivries en de fohn, maar dit ga ik niet nog een sneeuw- en vorstperiode zo doen.

Het is bij mij echt vooral bij 1 van de units, die tegen de hoek aan hangt die continu vol met ijs blijft zitten. Misschien ga ik m bij de zomerbeurt ook maar een stukje opschuiven denk ik (hoewel dat niet "even" te doen is, want dan moet ie eerst leeg, van de muur af, nog meer gaten boren, een stukje leiding eraf, goot ingekort, weer in bedrijf stellen, etc etc).

De andere US unit hangt 20cm naast de Perfera buitenunit en deze blijft helemaal schoon en ijsvrij aan de zijkant, terwijl de andere US-buitenunit, die 40cm van de andere afhangt continu volzit met sneeuw en ijs. Ook bij het schoonmaken is die unit veel viezer altijd. Lijkt er dus op dat er net teveel ruimte tussen zit om de zijkant wat af te schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3ZjnyAtBmd2mqln3hz8zImDYoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3V9tybzNpk28lffEQcrvvVR.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway, dit lint kan je zo doorlussen vanaf de stroomvoorziening en gaat vanzelf aan bij -3 in standen. Leg je dat lint onderin de pan en evt. het laatste stukje door het afvoerpijpje, klaar.

Die zweedse verwarmde onderpannen zijn een hele mooie optie, maar 3x 159 euro voor zo'n pan wordt me wat te gortig.

[ Voor 40% gewijzigd door RonJ op 09-02-2021 14:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:14:
Ik ga denk ik dit vorstlint met thermostaat plaatsen in alle 3 de buitenunits, als het weer wat beter klusweer is dan. Voor nu red ik het wel even met antivries en de fohn, maar dit ga ik niet nog een sneeuw- en vorstperiode zo doen.

Het is bij mij echt vooral bij 1 van de units, die tegen de hoek aan hangt die continu vol met ijs blijft zitten. Misschien ga ik m bij de zomerbeurt ook maar een stukje opschuiven ("even", want dan moet ie leeg, een stuk leiding af, goot ingekort, etc etc), de andere US unit hangt 20cm naast de Perfera buitenunit en deze blijft helemaal ijsvrij aan de zijkant, terwijl de andere US-buitenunit, die 40cm van de andere afhangt continu volzit met sneeuw en ijs. Lijkt erop dat er net teveel ruimte tussen zit zo om de zijkant wat af te schermen.

[Afbeelding]

Anyway, dit lint kan je zo doorlussen vanaf de stroomvoorziening en gaat vanzelf aan bij -3 in standen. Leg je dat lint onderin de pan en evt. het laatste stukje door het afvoerpijpje, klaar.

Die zweedse verwarmde onderpannen zijn een hele mooie optie, maar 3x 159 euro voor zo'n pan wordt me wat te gortig.
Die foto is wel verhelderend moet ik zeggen. Ik zou misschien zelf die verwarming niet los in de pan leggen Zit toch wat te dicht bij de ventilator in de buurt voor mijn smaak. Misschien met alu tape en tiewraps onder de pan vastmaken? Dan kan je hem ook aan de buitenkant van het afvoerpijpje met tiewraps bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ga denk ik dit vorstlint met thermostaat plaatsen in alle 3 de buitenunits, als het weer wat beter klusweer is dan.
[..]
Ik zie dit bij de specs:
switch-on temperature approx. +5 °C, switch-off temperature approx. +13 °C
Die staat dan driekwart van de winter 35w te verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:05
Ja, maar je kunt natuurlijk overwegen om de stekker er uit te trekken als je dat beter uit komt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Naalroc schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:37:
Ja, maar je kunt natuurlijk overwegen om de stekker er uit te trekken als je dat beter uit komt.
Klopt. Maar iets zoeken met een beter passende (instelbare) thermostaat (desnoods extern) voorkomt weer wat menselijke fouten en bij afwezigheid denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
rescla schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Die foto is wel verhelderend moet ik zeggen. Ik zou misschien zelf die verwarming niet los in de pan leggen Zit toch wat te dicht bij de ventilator in de buurt voor mijn smaak. Misschien met alu tape en tiewraps onder de pan vastmaken? Dan kan je hem ook aan de buitenkant van het afvoerpijpje met tiewraps bevestigen.
Bij mijn unit is er onder de fan nog ruimte zat, een cm of 3-4 wel. Het bevestigen zat ik ook nog over na te denken, maar ik wil ook geen extra gaatjes boren voor tie-wraps en tape blijft uiteindelijk in zo'n natte bak toch niet zitten. Maar met de paar openingen die je hebt kan je m toch iig een beetje vastzetten met wat tiewraps. Hang je hem onder de pan, dan gaat vrees ik juist weer de meeste warmte verloren, zeker bij de wind van gisteren. Ik zie ook nog wat EPS zitten onderin, als ik door mn draingat kijk, dus dan sta je ook nog tegen een plaatje isolatie aan te verwarmen.

Als het weer lekkerder weer is maar even het rooster eraf halen en even goed kijken hoe dat dan precies zonder schade te doen is.
Wuursj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Ik zie dit bij de specs:

[...]

Die staat dan driekwart van de winter 35w te verbruiken?
Dat is wel een goeie, dan moet ik toch nog even verder kijken en goed op de in- en uitschakeltemperatuur letten (of er één met een instelbare thermostaat zoeken). Het halve stookseizoen met 3x 35 watt extra verbruik zie ik ook niet zo zitten. Voor een paar dagen tot weken per jaar vind ik dat niet erg, dit helemaal volvriezen en in een defrost-cycle vastlopen kost me nog veel meer extra stroom.

Deze gaat pas aan vanaf 3 graden, maar die versturen ze weer niet naar NL.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 09-02-2021 14:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

RonJ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Dat is wel een goeie, dan moet ik toch nog even verder kijken en goed op de in- en uitschakeltemperatuur letten (of er één met een instelbare thermostaat zoeken).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZxvPbK9.png
Zoiets? Gezien je opstelling heb je er maar 1 nodig voor alle drie de warmtelinten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

of bestel de offciele die in de unit hoort.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:20

de Peer

under peer review

Tsja, voor die 1 x in de 5 jaar dat dat lint echt nodig is, ga ik in ieder geval geen moeite doen. Dan maar een keer een waterkokertje legen in de lekbak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Of een draadloos/zigbee/zwave gestuurde WCD schakelaar. Knoop je die aan je home automation waar je buitensensoren al in zitten en kan je zelf gewoon de in en uit schakel momenten kiezen. Toch? 8)
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.