[Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:20

mymind*

A Beautiful Mind

Consulectro schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Ga naar de instelling: Beheren --> warmtepomp --> geavanceerd --> instelling modus auto.
Dan kun je bij "Stop bijverwarming" de temperatuur instellen waaronder de bijverwarming mag bijspringen.
Bij mij staat deze op -5 maar tot nu toe is hij nog niet bijgesprongen....
Thanks, ik had daar al naar gekeken. Volgens mij staat die instelling bij mij op 2 graden. Dat leek me al erg hoog. Ik zal hem eens een stuk lager zetten.

In de instellingen bij 4.9.3. graadminuten had ik de waarde "start diff. bijverw." al verhoogd om het bijverwarmen te voorkomen. Dat werkt wel maar ik vraag me af of dat de beste manier is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:47
Trillingen, resonanties en frequenties is een "apart" verhaal.

Het probleem zit hem in de "eigenfrequentie"

Zakelijk ook al eens de gekste dingen meegemaakt, soms kan iets eenvoudigs als het toevoegen van extra gewicht op een bepaald deel van de constructie het probleem al oplossen.

Daarom is de situatie ook veelal anders bij iedereen.
Mijn WP heeft ook een bepaalde frequentie die hinderlijker is dan andere frequenties. En gek genoeg is dat geen hoge frequentie, ergens in de 40Hz, en bij 80Hz hoor ik nagenoeg niets.

https://www.mrchadd.nl/ac...nantie-en-eigenfrequentie
Wikipedia: Eigenfrequentie

@sjimmie daarom ben ik bang dat jij straks wederom hinder ondervind van je "trilling".

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48

Wuursj

want worst is al bezet

Ja zo hoor ik mijn buitenunit nu ie vastgevroren zit aan mijn houten dak juist een stuk minder :D ondanks zijn noeste arbeid,
Dus ik ga na de vorst eens kijken of die extra flexibele dempers nou wel een goed idee waren :S

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2021 21:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:35:
@JvdW @vandermark Van welk materiaal is jullie dak en van welk bouwjaar? Hier met een betonnen dak (2005) geen centje pijn, ik heb werkelijk waar nog nooit iets gehoord.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nHujDQx.png

Ik heb een niet geïsoleerd dak van gasbeton platen met bitumen.
Onder de bigfoot's liggen nog rubbermatjes van een andere samenstelling

Het geluid wordt nu echt versterkt door de dikke ijslaag en is in de hele woning te horen (resonantie)
Zonder de ijslaag horen we hem bijna niet, zeker niet in de hele woning.

Het valt me op dat de trillingen nu ook voelbaar zijn in de CV leidingen in de bijkeuken (onder platte dak)
Wel is er een flex. stuk gebruikt bij het aansluiten van ± 30cm

[ Voor 16% gewijzigd door JvdW op 07-02-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
Dit lezende ben ik toch blij dat het ding bij ons met zijn poten in de zandgrond staat, een meter of 8 van de woning af. De fan is hoorbaar, buiten. Onder de 4 graden buitentemperatuur zet die nog een tandje bij, maar dan zijn wij al lang niet meer op het terras te vinden ;-) Trillingen of compressorgeluiden herken ik niet.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik hoor binnen ook niets hoor, gelukkig op een eigen fundering een stuk van het huis af, en niet in de buurt van een raam.

Zelfs buiten hoor ik nu alleen de fan als ik ervoor sta.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 07-02-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 22:40
Gisteren 40 kWh verstookt... dat wordt bijbetalen. Wat te doen als het onder de -15 komt vd week de maximale minimumtemperatuur voor de buitenunits? Schakelen die zichzelf uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
Gisteren beneden 12,5 kWh gebruikt om te verwarmen. Tot 6 uur 's ochtends op 18 graden, daarna 20 gezet wat effectief iets meer is. Gisteravond om 11 uur weer naar 18 gezet. Valt me allemaal erg mee.

Boven de hele dag op 17 graden gehad, dat was 5 kWh.

Ik heb dezelfde vraag. Mijn units kunnen tot -10 of -15... De specificaties verschillen wat dus ik weet het niet zeker.

[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 08-02-2021 07:37 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Headshot_NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:36:
Gisteren beneden 12,5 kWh gebruikt om te verwarmen. Tot 6 uur 's ochtends op 18 graden, daarna 20 gezet wat effectief iets meer is. Gisteravond om 11 uur weer naar 18 gezet. Valt me allemaal erg mee.

Boven de hele dag op 17 graden gehad, dat was 5 kWh
Daar kan ik enkel van dromen.... hier vrijstaande woning van 2007.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Hier is gisteren in totaal ongeveer 27kWh verbruikt, maar dat is van het hele huis dus niet alleen van de warmtepomp.

Voornamelijk extra qua stroomverbruik: server en laptop wat de hele dag aan stond 0,4A aan netwerkapparatuur wat continue aan staat, koken, 1 keer de wasmachine een programma draaien en in de middag en avond tv kijken.

Dus het valt me dus wel reuze mee.

Dit in een vrijstaande woning die vol in de wind staat (we kijken uit op open vlaktes).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:33:
Gisteren 40 kWh verstookt... dat wordt bijbetalen. Wat te doen als het onder de -15 komt vd week de maximale minimumtemperatuur voor de buitenunits? Schakelen die zichzelf uit?
-15 max mintemp voor buitenunits? leg uit?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:29
Hier gisteren 12kWh verbruikt incl warmwater (ongeveer 3kW) op 115m2 met een Itho WPU45. Dit valt mij helemaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:10:
[...]

-15 max mintemp voor buitenunits? leg uit?
Volgens de brochure van Daikin verwarmen de units van -15 tot ik meen +25. Wat betekent dat in de praktijk als het vriest tot bv -20? Wat doet de unit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
wouter.N schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:15:
Hier gisteren 12kWh verbruikt incl warmwater (ongeveer 3kW) op 115m2 met een Itho WPU45. Dit valt mij helemaal niet tegen.
Wat voor type huis (mbt isolatie), ingestelde temperatuur, hoeveel personen ed heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
DutchKel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:08:
Hier is gisteren in totaal ongeveer 27kWh verbruikt, maar dat is van het hele huis dus niet alleen van de warmtepomp.

Voornamelijk extra qua stroomverbruik: server en laptop wat de hele dag aan stond 0,4A aan netwerkapparatuur wat continue aan staat, koken, 1 keer de wasmachine een programma draaien en in de middag en avond tv kijken.

Dus het valt me dus wel reuze mee.

Dit in een vrijstaande woning die vol in de wind staat (we kijken uit op open vlaktes).
En ook aan jou de vraag: type huis, hoeveel personen, ingestelde temperatuur.... anders zijn het loze getallen, die zeggen an sich niet zo veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:30
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Volgens de brochure van Daikin verwarmen de units van -15 tot ik meen +25. Wat betekent dat in de praktijk als het vriest tot bv -20? Wat doet de unit dan?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb een MHI 3.5, maar in de handleidingen vind ik zowel -15 als -20 als minimum temperatuur. Het effectieve vermogen (en de efficiëntie) nemen natuurlijk sowieso af bij lagere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:29
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Wat voor type huis (mbt isolatie), ingestelde temperatuur, hoeveel personen ed heb je?
Rijtjes huis uit 2010, 115m2 verdeeld over 3 verdiepingen.
2 personen, maar wij douchen beide 2x per dag.
Beneden 21 °C, 2 kamers 20°C en de rest 18 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Ah oke, net als je net aan 2 anderen uitlegde dat verbruik niet zoveel zegt zonder context (huis, personen, enz), geldt dat voor een WP net zo. Je bedoelt dus specifiek van jouw Daikin, want mijn 7kW J-seies Panasonic split unit kent die 'beperking' niet namelijk. Heb je naast de brochure al in de handleiding van jouw Daikin specifieke model gekeken? (de ene daikin is de andere niet, een oude 3.5kW daikin LL-WP zal vast bij -15 anders werken dan een modernere 9kW LW-WP van Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
rescla schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:19:
[...]
Het effectieve vermogen (en de efficiëntie) nemen natuurlijk sowieso af bij lagere buitentemperaturen.
Dat kun je wel zeggen. Het is ook uitzonderlijk met deze temperaturen maar het verbruik valt me erg tegen. Ik stook sinds vrijdag 24/7, overdag beneden op 21 graden, boven op 18. Waar ik veel tweakers hoor zeggen dat het allemaal lekker snort op zeg 400 of 500 watt is dat hier echt andere koek. De kWh huismeter zegt nu de hele ochtend al op 2000 gemiddeld. Ok, 2 buitenunits/4 binnenunits en lekker warm in huis maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Ah oke, net als je net aan 2 anderen uitlegde dat verbruik niet zoveel zegt zonder context (huis, personen, enz), geldt dat voor een WP net zo. Je bedoelt dus specifiek van jouw Daikin, want mijn 7kW J-seies Panasonic split unit kent die 'beperking' niet namelijk. Heb je naast de brochure al in de handleiding van jouw Daikin specifieke model gekeken? (de ene daikin is de andere niet, een oude 3.5kW daikin LL-WP zal vast bij -15 anders werken dan een modernere 9kW LW-WP van Daikin)
Dat schreef ik... volgens de brochure en ik keek daarbij vanzelfsprekend naar mijn model O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Dat schreef ik... volgens de brochure en ik keek daarbij vanzelfsprekend naar mijn model O-)
Jouw vraag was toch echt heel specifiek hoor:
Wat te doen als het onder de -15 komt vd week de maximale minimumtemperatuur voor de buitenunits?
Ik zie daarin alleen dat je vraag over "de buitenunits" gaat, niet welke.
Maargoed, je hebt dus "een Daikin". Dan nog zullen weinig mensen weten hoe jouw "een Daikin" zal omgaan met -15 graden. Want ook een Daikin LL of een Daikin LW, een Hybride of All-Electric, enz zal echt wel verschillen. Dus even in de handleiding zoeken of jouw vraag gewoon specifiek maken zodat iemand met zo'n zelfde apparaat het kan herkennen? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 14:04
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:17:
[...]

En ook aan jou de vraag: type huis, hoeveel personen, ingestelde temperatuur.... anders zijn het loze getallen, die zeggen an sich niet zo veel :)
Zolder alle kamers (3) 19 graden, 1e verdieping werkkamer en badkamer 22 graden overige kamers (3) 19 graden. Woonkamer en keuken 21 graden. Totaal oppervlakte 200m2.

2 persoons huishouden. Vergeten te vermelden: ook nog 1 keer het bad gebruikt.

Type huis vrijstaand, bouwjaar 2020.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rescla
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Dat kun je wel zeggen. Het is ook uitzonderlijk met deze temperaturen maar het verbruik valt me erg tegen. Ik stook sinds vrijdag 24/7, overdag beneden op 21 graden, boven op 18. Waar ik veel tweakers hoor zeggen dat het allemaal lekker snort op zeg 400 of 500 watt is dat hier echt andere koek. De kWh huismeter zegt nu de hele ochtend al op 2000 gemiddeld. Ok, 2 buitenunits/4 binnenunits en lekker warm in huis maar toch.
Bij mijn unit gaat het volgens de handleiding (bij een setpoint binnen van 20c) van 4 kW capaciteit tot 2.35kW bij -15c. Maar ik denk dat de harde wind van gister ook niet meehelpt met het vebruik door afkoeling via de gevel, of via koude lucht die door kieren binnenkomt.

Over de minimum temperatuur, deze bron heeft het er over dat de compressor in beveiliging gaat en dan dus gewoon uit staat: https://www.nordicghp.com...heats-pump-cold-climates/. Dan heb je nog secundaire verwarming over als dat in je unit zit (resistief verwarmen) maar dan kan je dus net zo goed een straalkacheltje aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:30:
[...]

[...]

Maargoed, je hebt dus "een Daikin". Dan nog zullen weinig mensen weten hoe jouw "een Daikin" zal omgaan met -15 graden. Want ook een Daikin LL of een Daikin LW, een Hybride of All-Electric, enz zal echt wel verschillen. Dus even in de handleiding zoeken of jouw vraag gewoon specifiek maken zodat iemand met zo'n zelfde apparaat het kan herkennen? :X
Daar heb ik een handtekening voor onder iedere post :) MXM52N dus L/L, all-electric en ik zocht en stel hier de vraag. Bedankt voor je reactie iig, ik kijk wat anderen hierover te melden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Ik heb hetzelfde, gisteren is ruim 5565kWh er door heen gegaan (let op inclusief normaal verbruik paar keer was gedraaid + droger), wel is iets te warm hier binnen iets boven de 21 graden :)

Vrijstaand huis oorspronkelijk uit 1960 spouwmuur, MAAR geheel nieuw geïsoleerd, maar geheel buitenom een extra laag isolatie geplaatst. Plusminus 90 m2 wat verwarmd wordt inclusief sww.
Edit: rekenfoutje totaal verbruik, zojuist op het schermpje gekeken. Laatste 24 uur 58 kWh verstookt door de warmtepomp...

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 08-02-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
DutchKel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Zolder alle kamers (3) 19 graden, 1e verdieping werkkamer en badkamer 22 graden overige kamers (3) 19 graden. Woonkamer en keuken 21 graden. Totaal oppervlakte 200m2.

2 persoons huishouden. Vergeten te vermelden: ook nog 1 keer het bad gebruikt.

Type huis vrijstaand, bouwjaar 2020.
Thnx. Bouwjaar 2020 vs 2007.... dat is een wereld verschil aan isolatie. Ik start Funda maar eens op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:23:
[...]

De panasonic split kent net zo goed een minimum temperatuur, voor de Aquarea High Performance serie is dat -20c.

Zie de catalogus, pagina 13.

@Idefix70 In de handleiding van mijn pana staat het volgende:
When the outdoor temperature is out of the above temperature range, the heating capacity will drop significantly and Mono bloc unit might stop for protection control.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 20:29
Wij verwarmen beneden bij met de split unit, dat gaat tot nu toe best redelijk. Defrosts elke 30 minuten ongeveer, de unit hangt op ca 20cm hoogte vol in de wind boven het keukendak, waar veel sneeuw tegenaan blaast.

Gisteren 24kwh verbruikt (inclusief normaal gebruik van ca 8-12kwh/dag) en 7.4 kuub gas (voor de slaapkamer en keuken, keuken is aanbouw/aparte ruimte). Wij wonen in een hoekhuis, vorige week was het gas verbruik slechts 1 tot 2 kuub per dag en het stroomverbruik tussen de 15 en 18kwh per dag.

Ik merk wel dat het extreem veel tocht door de zware wind, dus dat moet ik nog een keer oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:30:
[...]

[...]

Type Daikin maakt volgens mij niet heel veel uit. Ik heb een L/L Daikin airconditioning (MXM68n buitenunit) met R32 als koudemiddel. Die schakelt zichzelf ook uit bij -15 graden. Datzelfde geldt ook voor mijn ELGA ACE 6kW ( ook R32 toevallig ). DIe schakelt ook uit bij -15.

Of hij daadwerkelijk afschakelt weet ik niet maar ik vrees/vermoed dus van wel.

Overigens; Mijn oude ELGA met Carrier (R410a) ging door tot -20 uit mijn hoofd en stopte dan. Ik denk dus dat het ligt aan het soort koudemiddel en de eigenschappen daarvan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:30
mkleinman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Type Daikin maakt volgens mij niet heel veel uit. Ik heb een L/L Daikin airconditioning (MXM68n buitenunit) met R32 als koudemiddel. Die schakelt zichzelf ook uit bij -15 graden. Datzelfde geldt ook voor mijn ELGA ACE 6kW ( ook R32 toevallig ). DIe schakelt ook uit bij -15.

Of hij daadwerkelijk afschakelt weet ik niet maar ik vrees/vermoed dus van wel.

Overigens; Mijn oude ELGA met Carrier (R410a) ging door tot -20 uit mijn hoofd en stopte dan. Ik denk dus dat het ligt aan het soort koudemiddel en de eigenschappen daarvan.
Als het -15 wordt, ga ik het dak op en houd ik gewoon de ELGA voor de gek door de temperatuur sensor vast te houden :+

Maar in de realiteit zal ik de ketel waarschijnlijk aanslingeren als het echt zo is. Als die het nog doet... >:) Heeft al 4 jaar geen CV water meer bereid.. Gelukkig is het een simpele (19 jaar oude) intergas zonder 3-weg-klep geneuzel

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 08-02-2021 09:03 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
De technische data sheet van de Daikin Ururu Sarara laat dit plaatje zien voor de min/max temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/i82kjlhg3z9djwr/DaikinUSTemperatureLimits.jpg?raw=1

Dus bij -20 buiten zal die uitschakelen :o

En als het buiten +18 graden is en je wil het binnen 24 graden hebben, dan kan dit niet met airco verwarmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb trouwens lekkage door de combinatie van stuifsneeuw en harde wind. Er is sneeuw onder een metalen afdekplint gekomen van 1 van mijn Velux dakramen. En omdat het binnen wat warmer is smelt de sneeuw daar en lekt het naar binnen.

Dit heb ik echt nog nooit gehad verder. en ik kan er ook weinig aan doen aangezien het dakraam vast gevroren zit intussen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik was gisteren in totaal 52,8kWh kwijt aan de WP, en dat is inclusief een zware SWW run van 7kWh.

Dan heb ik ook nog de houtkachel aan gehad vanaf 15.00 tot 22.00

WP bleef wel doorlopen op de ruimtes die niet verwarmd werden door houtkachel zoals keuken, kantoor, badkamer en slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:08:
Ik was gisteren in totaal 52,8kWh kwijt aan de WP, en dat is inclusief een zware SWW run van 7kWh.

WP bleef wel doorlopen op de ruimtes die niet verwarmd werden door houtkachel zoals keuken, kantoor, badkamer en slaapkamers.
Waarom dan de houtkachel niet meteen 's ochtends aan gezet?

Hier de pelletkachel zo lang mogelijk aan. En overdag de pana aan, die gaat 's nachts uit.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:10
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:32:
[...]

Heb je toevallig een schema van hoe je het waterzijdig aangesloten hebt? Hier drukt de WP de ketel dicht als hij de flow omhoog gooit bij de defrost.
Geen schema helaas. WP's staan parallel met de ketel en zowel ketel als WP's zijn voorzien van een terugslagklep.

Als ik het nu opnieuw zou aansluiten zou ik er een open verdeler in knallen denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vanmorgen even wat ochtendgymnastiek gedaan. Daardoor werd ik warm en het huis eindelijk ook weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gtGqvmNFWnjYZb289MQNIcyVg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2TP57ekbjD8I0cEGZWs8M4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4IUMwOSRv_RFDQTcCDClRPeCY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckjKZ7upFsZi1YnjOm5eQnCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PikYj6OhjMr56yiOZr1n2pypB5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZHqNoR3yecwlWQI0XYAHQWg.jpg?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48

Wuursj

want worst is al bezet

Nou vanmorgen was het beneden 17 graden ipv de ingestelde 19 graden :/ bij continue -5. Daar gaan de komende nachten nog de nodige graden af... Pelletkachel heb ik maar meteen aan gedaan.

Dus ik concludeer dat de WP het niet trekt en ga nog maar wat pellets bestellen voor de rest van de week.
Verbruik gisteren was zo'n 40kwh voor de WP. Dat betekent dat hij boven zijn maximale (electrische) vermogen van 1,4kw heeft gedraait (met element uit) :? Al die defrosts hakken er wel in die de komende dagen hopelijk wel gaan minderen.

Ik probeer het een en ander te projecteren naar de situatie van na de verbouwing. Aangezien de WP wel maximale electrische vermogen trekt, lijkt het probleem niet zozeer in de afgifte te liggen maar in het vermogen zelf.
1kw erbij door lagere Ta (vloerverwarming) helpt dan sowieso. Dan is de kwestie om de warmtevraag genoeg te beperken om dit soort taferelen te voorkomen. We hadden al een hoop isolatie op het programma gelukkig. Volgens de warmteverlies berekening zou 4kw genoeg moeten worden bij -12. Die 4kw haalt hij nu al maar dat is duidelijk niet genoeg bij -5 :O

De kwh/graaddag verhouding is dan wel weer beter dan in januari :9 (door overschot aan graaddagen...)

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 08-02-2021 09:52 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gisteren 11.6kWh verbruikt voor de verwarming (24/7 @ 20.5 ruimtetemperatuur), de temperatuur op de eerste verdieping en de zolder zakte eind van de dag dat weg, vannacht de tussendeur opengehouden en vanochtend was het 19.5 op de eerste verdieping en 18 op de zolder.

Betreft een hoekwoning bj 2019.

De buitenunit begint nu wel meer geluid door te geven op het garagedak, op één kinderkamer is hij zachtjes hoorbaar in de garage hoor je hem flink brommen, vannacht één defrost gehad.

Het werkt boven verwachting goed _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2021 09:48 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online

Ben dus niet de enige waar de meterkast 'warm' wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Ben dus niet de enige waar de meterkast 'warm' wordt...
Don't worry. Ik was gister 32kWh aan de wp kwijt (excl defrosts) en 65kWh in totaal. Even de auto bijladen helpt ook niet mee :P

Gemiddeld zit ik op 30kWh voor de laatste 38 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Hier 21kWh verstookt gisteren. W/W EcoGeo 1-9kWh, nieuwbouw 2019, 3 personen, 650m³ /165m². 22° 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Als iedereen verbruikscijfers deelt kan ik niet achterblijven.

Woning: jaren 30 tussenwoning van het gas afgehaald, geïsoleerd, beneden tripple glas voorzien, ventilatie D enigszins voorverwarmd via 4 ondergrondse buizen van 7m.
Warmtepomp: Techneco Loria 6004 (4kW) lucht water warmtepomp
Afgifte: wandverwarming in leemstuc 200m buis, kringen van 50m;10m2 vloerverwarming keuken (2 groepen hoh 7,5 cm); vloerverwarming badkamer boven 6m2; 2 50cm jaga convectors in zelfgebouwd ventilatie plenum waar ventilatietoevoer doorheen stroomt;
Binnentemperatuur: 21 graden constant;
Buitentemperatuur: gemiddeld -6 graden;
Toevoertemperatuur: ca 28 graden;
Verbruik umeter: 20 kWh, af: 3.6 kWh idle verbruik en ca 3,6 kWh laptop, tv, koken etc geeft 533Wh gemiddeld verbruik warmtepomp;
Huishouden: 1 persoons huishouden.

Eergisteren maximale toevoertemperatuur op 30 graden gezet om er achter te komen waar de grenzen van het systeem liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik twijfel of ik mijn aanvoertemperatuur verder moet verhogen.

Mijn temperaturen in mijn systeem + het vermogen wat hij pakt. ( en opwek ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfHDHfIjgaQrdqoPAp-eE6IwEaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jHh1NddeP0VWMcwqyFm0kqWa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMJhpIQfiqpC3xrJkWPmzUYoFU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGSrikYtTlx5APgAzYuw7RTp.png?f=user_large

Ik haal dus met redelijk gemak die 35 graden aanvoertemperatuur en ik kan hiermee bij -5 alles warm houden. Echter wordt het de komende dagen nogal een stuk kouder.

Ik kan blijkbaar bij 35 graden aanvoer nog niet het maximale uit mijn warmtepomp halen. Wat is nu wijsheid, voor de zekerheid naar 40 graden zetten of hem hier op laten werken?

Overigens: Temperatuur in de woonkamer blijft op dit moment mooi en stabiel op 20 graden volgens mijn DS18B20 sensor en 20,5 volgens de eTwist thermostaat.

Statspost

Gisteren op een haar na 26kWh elektriciteit verbruikt voor de warmtepomp, waarvan ik 78kWh aan warmte heb terug gekregen. Exact een COP van 3 dus bij gemiddeld -4,4 graden buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 11:42
Afgelopen zaterdag in totaal 50kWh verbruikt voor, maar zo te zien ga ik bijna de 100kWh voor zondag halen. Nog even wacht totdat de app is bijgewerkt vandaag met de standen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
thafusion schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:25:
Afgelopen zaterdag in totaal 50kWh verbruikt voor, maar zo te zien ga ik bijna de 100kWh voor zondag halen. Nog even wacht totdat de app is bijgewerkt vandaag met de standen.. :)
Holy moly, dat is veel! Mega grote woonboerderij of villa? Wat is je jaarverbruik (opbrengst)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Atomic2005 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:21:
[...]

Waarom dan de houtkachel niet meteen 's ochtends aan gezet?

Hier de pelletkachel zo lang mogelijk aan. En overdag de pana aan, die gaat 's nachts uit.
Omdat ik gisterochtend op visite was bij de buren.

En daarbij, als ik de hele dag de houtkachel aan zet verwacht ik dat mijn vloer teveel afkoelt.
En daarbij, ik wou even bewezen hebben dat het WP only ook kan 8)

Mijn WP is gisteren in totaal zelfs 3 uur "uit" geweest omdat alle ruimtes op temperatuur waren, en dat was voor dat ik de houtkachel aan stak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:47
Hier is de WP ook uit geweest omdat de temperatuur gehaald is. Maar dat zou dan komen door of een te hoge stooklijn of een te agressieve modulatie?
Je zou verwachten dat de WP bij dit weer 24/7 zou moeten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Grolsch Ik las dat ze in Twente een nachttemperatuur van -20 voorspellen. Heb je al wat extra caffeine ingeslagen, wij verwachten wel dat je in die nacht je ervaringen hier post :+

In de post van @mkleinman lijkt het alsof R32 tot -15 komt, ik ben dus wel benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:46:
@Grolsch Ik las dat ze in Twente een nachttemperatuur van -20 voorspellen. Heb je al wat extra caffeine ingeslagen, wij verwachten wel dat je in die nacht je ervaringen hier post :+

In de post van @mkleinman lijkt het alsof R32 tot -15 komt, ik ben dus wel benieuwd.
Nee hoor, R32 kan ook tot -20.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:46:

De Zubadan levert bij -20 nog 10,46KW zonder element, dus we gaan het mee maken :)

Ik maakte me vanmorgen meer zorgen over hoe ik op het werk moest komen, maar dat is ook gelukt, toch fijn een Quattro >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:01
Snapt iemand hier de defrost regeling van de Daikin RXM-N9 serie?

Hier heeft die gisteren de hele dag om het half uur ingegrepen, resultaat is dan natuurlijk dat het voor geen meter werkt.

Nu heb ik vanochtend het ding een half uurtje uitgezet, daarna weer aan, en inmiddels zitten we op 2,5 uur in bedrijf zonder defrosts.

Aan het weer (temp/wind) of de bevriezingstoestand van de unit is duidelijk niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:33
Ter referentie. Wat is jullie actuele verbruik?

L/W WP
Vrijstaande woning 740 m3

Energieverbruik WP
DagVerwarmen[kWh]Verwarmen/graaddag [kwh/dag]SWW [kWh]
Zo 07-02-201942,81,771,0

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 08-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thermostaat heeft voor mij net het antwoord gegeven. 20,0 gemeten 20,5 gevraagd. Aanvoertemperatuur is dus te laag. Aanvoer nu verhoogd naar 45 graden.

WP produceert nog steeds met gemak 6,5kW aan warmte net na een defrost bij -5. Dus ik zou echt warmte zat moeten hebben voor het verwarmen.

Ik begin mij nu toch weer af te vragen of ik met WAR moet gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21
Zaterdag 14.5kwh en zondag 42.2kwh
Is paar keer eventjes uit geweest.
Het betreft een WH-MDC06G3E5 dus Panasonic 6KW welke een 2 onder 1 kapper uit 1953 warm moet houden.
Het ijs begint wel steeds hoger te kruipen. De dempers zijn al helemaal van ijs dus door de houten aanbouw hoor je nu wat trillingen. Twijfel dus om van de zomer het geheel wat hoger te maken of het gewoon te laten. Is voor het eerst in 5jaar dat ik een WP heb dat het zo hoog komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:13
Als ik dit topic zo lees is een warmtepomp dus nog geen volwassen opvolger van een CV ketel. Met een CV ketel kan je op vakantie en erop vertrouwen dat die gewoon zijn werk blijft doen als het in huis te koud wordt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
LordSinclair schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:36:
Als ik dit topic zo lees is een warmtepomp dus nog geen volwassen opvolger van een CV ketel. Met een CV ketel kan je op vakantie en erop vertrouwen dat die gewoon zijn werk blijft doen als het in huis te koud wordt.
Dat komt omdat er een fundamenteel verschil zit tussen een CV en een warmtepomp. Een kleine CV ketel kan al 21 tot 32kW aan warmte leveren. Dus hoe beroerd je huis ook is geisoleerd, en hoe beroerd ook je CV systeem is ingeregeld. Uiteindelijk krijg een CV ketel je huis wel warm.

Een warmtepomp stem je veel nauwer af op je warmtebehoefte en is dus meer afhankelijk van goed waterzijdig laten inregelen en wat voor afgiftesysteem je hebt.

Feit is helaas dat bijna elke willekeurige installateur ( paar positieve uitzonderingen na ) de ketel of warmtepomp op hangen, kijken of die aan gaat en niet meteen in een storing schiet, en daarna klaar is. Terwijl daarna het inregelen begint.

Bij een CV ketel valt er bij een groot deel van de NL bevolking 10, en misschien zelfs wel 20% aan energie te besparen, puur door het juist instellen.

Om met dat in het achterhoofd een warmtepomp niet volwassen te noemen ben ik het dus absoluut niet met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:30
mkleinman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Dat komt omdat er een fundamenteel verschil zit tussen een CV en een warmtepomp. Een kleine CV ketel kan al 21 tot 32kW aan warmte leveren. Dus hoe beroerd je huis ook is geisoleerd, en hoe beroerd ook je CV systeem is ingeregeld. Uiteindelijk krijg een CV ketel je huis wel warm.

Een warmtepomp stem je veel nauwer af op je warmtebehoefte en is dus meer afhankelijk van goed waterzijdig laten inregelen en wat voor afgiftesysteem je hebt.

Feit is helaas dat bijna elke willekeurige installateur ( paar positieve uitzonderingen na ) de ketel of warmtepomp op hangen, kijken of die aan gaat en niet meteen in een storing schiet, en daarna klaar is. Terwijl daarna het inregelen begint.

Bij een CV ketel valt er bij een groot deel van de NL bevolking 10, en misschien zelfs wel 20% aan energie te besparen, puur door het juist instellen.

Om met dat in het achterhoofd een warmtepomp niet volwassen te noemen ben ik het dus absoluut niet met je eens.
Je slaat de spijker op z'n kop, geen woord aan gelogen en niets aan toe te voegen. Helaas moet dit verhaal nog een keer landen bij de consumenten, die het vertekende beeld hebben dat een warmtepomp niet deugd.

Het zijn helaas juist de installateurs die te kort schieten.
En de succesverhalen lees je nooit.. want.. media

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 08-02-2021 11:43 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Op vakantie hoeft het thuis toch geen 20 graden te zijn, alleen vorstbeveiliging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
mkleinman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:40:
Bedankt voor je reactie. Maar als ik hier zie hoe druk de eigenaren zich maken of de buitenunit niet ingesneeuwd raakt, op de plekken die ik rond het huis beschikbaar heb had de unit nu in een berg sneeuw gestaan. Blijft alles dan ook goed werken in je afwezigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 19:49
LordSinclair schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar als ik hier zie hoe druk de eigenaren zich maken of de buitenunit niet ingesneeuwd raakt, op de plekken die ik rond het huis beschikbaar heb had de unit nu in een berg sneeuw gestaan. Blijft alles dan ook goed werken in je afwezigheid?
Je kunt ook een warmtepomp met grondbron nemen, ik heb er helemaal geen omkijken naar met deze weersomstandigheden!
Maar dat is eigenlijk alleen goed te realiseren bij nieuwbouw geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:58
[...]

Ik ben het wel met je eens dat het een oplossing is waar je meer voor moet doen dan een cv ketel. De gemiddelde consument (lees: niet een forumbezoeker hier) is daarom ook minder goed bediend met een slecht ingeregelde Warmtepomp. Wat mij ook het meeste opvalt in de markt is dat er vooral een gebrek aan kennis en kunde is om een WP goed in te regelen.

Persoonlijk heb ik een keuze gemaakt voor een 8kWh L/W warmtepomp, omdat die in 90% van de weersomstandigheden hier voldoet, en een lager minimaal vermogen heeft. Voor extreem weer had dit wellicht beter een 10 of een 12 kunnen zijn.

Hier even de unit aan de achterzijde ijsvrij gemaakt, hij staat voor het mooie iets te dicht op de muur. Verder geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhx5vyq-GRIva1KG1oXgx7DfWPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCZ96baN2oWmi1utVabqKh2G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Boeie op 08-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Zeker een volwassen opvolger, mits juist gedimensioneerd en afgiftesysteem op orde.
Ook plaatsing van de buitenunit is iets wat blijkbaar nog al eens verkeerd gaat, als ik de reacties lees.

Veel "Tweakers" die het onderste uit de kan willen halen kiezen hun WP aan de krappe kant zodat deze ver terug kan moduleren om pendelgedrag in "lauwe" periodes te voorkomen, en/of de ambitie hebben COP kampioen te worden >:)

Dat gaat soms jaren goed, maar bij zo'n extreme vorstperiode als nu vallen die door de mand.

Op zich niet erg als je er rekening mee hebt gehouden, en er een oplossing voor hebt.

Maar een te krappe WP zou ik "Henk & Ingrid" niet adviseren, want die zouden nu in de problemen zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@roltor
Nee hoor, ik heb het met succes gerealiseerd in een vernieuwbouwde woning uit 1954.
@LordSinclair
Er zijn twee mogelijkheden:
Je kunt door gaan met consumeren, gasverbruiken en daarmee het klimaat opwarmen of
Je neemt je medeverantwoordelijkheid en dat is niet altijd de makkelijkste weg.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
In aanvulling op de post van @mkleinman :
in de (sub)forum heb je natuurlijk een groep mensen die zeer bewust bezig zijn met hun verwarmingssysteem en in dit geval dus hun warmtepomp en zijn geïnteresseerd in het feitelijk verbruik. Plus natuurlijk de 'spanning' van de eerste keer (voor velen) met echte kou én warmtepomp.

Dat ik hier elk half uur loop te F5-en om de laatste verbruikscijfers te zien is natuurlijk geen norm voor de rest van Nederland. Als het verbruik je niet interesseert én je installatie is goed geïnstalleerd dan heb je er geen omkijken naar en werkt het gewoon (goed) net zoals een gas CV-installatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Idefix70
[...]

Wat denk je van ketels die:
- bevriezen
- niet voldoende zijn gevuld
- niet zijn afgeregeld (oa waterzijdig)
- koolmonoxide afgeven
- ontploffen
- uitvallen om 100 andere redenen

Je ziet hier eigenaren die enthousiast ervaringen delen, of ze zich druk maken vind ik subjectief (en dat best meevallen). Bottomline is een goed op maat gekochte WP installatie een stuk zuiniger (gemiddeld genomen), milieuvriendelijker en vooral toekomstgericht t.o.v. een apparaat dat gas verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rescla
Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Zeker een volwassen opvolger, mits juist gedimensioneerd en afgiftesysteem op orde.
Ook plaatsing van de buitenunit is iets wat blijkbaar nog al eens verkeerd gaat, als ik de reacties lees.

Veel "Tweakers" die het onderste uit de kan willen halen kiezen hun WP aan de krappe kant zodat deze ver terug kan moduleren om pendelgedrag in "lauwe" periodes te voorkomen, en/of de ambitie hebben COP kampioen te worden >:)

Dat gaat soms jaren goed, maar bij zo'n extreme vorstperiode als nu vallen die door de mand.

Op zich niet erg als je er rekening mee hebt gehouden, en er een oplossing voor hebt.

Maar een te krappe WP zou ik "Henk & Ingrid" niet adviseren, want die zouden nu in de problemen zitten.
Voor deze (mogelijk) extreme omstandigheden kan je natuurlijk altijd nog wat 2kW ventilator kacheltjes van een paar euro per stuk achter de hand houden. Niet efficiënt, maar het houd je wel uit de kou. Is overigens als je alleen een CV hebt ook niet een slecht idee. Ook die gaan wel een stuk, vaak op de meest handige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
Denk dat mensen met een warmtepomp zich wel sneller "zorgen" maken bij dergelijke lange vorstperiodes dan mensen met een gasketel. Wil niet zeggen dat het geen volwassen product is, maar een topic als deze zegt natuurlijk ook wel wat, zo'n topic heb je niet voor gasketels. Zolang installateurs niet in staat zijn een degelijk warmtepomp systeem te installeren voor "Henk & Ingrid" zul je bij het gros van de bevolking het gevoel houden dat het product niet volwassen is. Tweakers weten wel beter, omdat men de techniek vaak ook begrijpt en zelf eventuele problemen veel sneller zelf kan oplossen. Als je op je incapabele installateur moet vertrouwen dan zakt je de moed snel in de schoenen (wat ook zo blijkt uit diverse topics op Tweakers waarbij installaties in elkaar geprutst zijn door installateur X). Ik lees in ieder geval heel graag mee en vind deze periode perfect om te meten hoeveel KW ik deze zomer moet aanschaffen om ook deze periodes met een gerust hart door te komen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
rescla schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Voor deze (mogelijk) extreme omstandigheden kan je natuurlijk altijd nog wat 2kW ventilator kacheltjes van een paar euro per stuk achter de hand houden. Niet efficiënt, maar het houd je wel uit de kou. Is overigens als je alleen een CV hebt ook niet een slecht idee. Ook die gaan wel een stuk, vaak op de meest handige momenten.
Dat kan inderdaad een keuze zijn.

Zelf vind ik dat mijn woning zonder "gezeur" en "truukjes" warm moet kunnen worden en vooral blijven in geval van extreme kou.

Ik woon in het Oosten (Twente), en zo af en toe wordt het daar nu eenmaal stervenskoud, en ook woon ik buitenaf op de vlakte tussen de weilanden wat voor veel wind zorgt.

Daarom heb ik destijds gekozen voor een wat zwaardere WP, en op dagen als vandaag heb ik daar geen spijt van.

En nee, ik zal geen COP kampioen worden met mijn Zubadan, maar door fatsoenlijke inregeling heb ik geen last van gependel, wordt mijn huis fatsoenlijk warm, en ik betaal de laatste 4 jaar gemiddeld € -50,00 per jaar aan energiekosten. Dus ik vind het wel goed zo 8)

Uit mijn WarmteVerliesBerekening kwam destijds een benodigd vermogen van +- 10KW uit. Velen verklaarden mij voor gek, en vinden die berekeningen maar onzin en overdreven, maar op dagen als vandaag ben ik blij dat ik er toch voor gekozen heb me te conformeren aan deze berekening.

@LordSinclair suggereerde dat een WP blijkbaar niet fatsoenlijk kan werken, maar ik geef aan dat het wel kan, maar dan moet je wel de juiste kiezen en juist installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2021 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 14:35
rescla schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Precies. Ik ben van plan om aankomende zomer gewoon een 5kw pana te kopen. Omdat onze CV nu kapot is ga ik geen nieuwe kopen. We stoken de woonkamer nu met een pelletkachel. En nu is het even niet anders om ook wat e-kachels erbij te gebruiken voor als in de bijkeuken en garage. Vanaf morgen ook weer flink wat zon dus dan kan ik dat overschot mooi gebruiken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik vond de 31 kWh van mij al hoog (zonder houtkachel oid). Vandaag verwacht ik rond de 40 kWh.
Heb nog even gerekend: Met min 7 draait de wp met 6.4 kW, wat betekent dat ik het op max vermogen tot -14° warm kan houden. Als de gemiddelde dagtemperatuur daar onder komt, gaat het huis afkoelen. Kortom, dat gaat goed komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2021 12:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Een behuizing of simpele overkapping kan al veel schelen om de unit vrij te houden van sneeuwopbouw terwijl hij toch nog genoeg kan ventileren. Het blijft natuurlijk altijd wat meer werk dan een CV ketel maar om het daardoor onvolwassen te noemen... Combineer het met een goed geïsoleerd huis en je verwarmt heel zuinig terwijl je ook nog koeling hebt in de zomer.

In mijn geval heb ik enkel de powersave modus uit moeten zetten, verder niets. De unit staat op een uitbouw en de wind houd hem sneeuwvrij. En anders moet ik wellicht een dag of twee per jaar even het raam uit stappen om wat sneeuw weg te halen omdat ik geen ombouw heb, als dat het ergste is valt het wel mee. Als ik dan zie dat mijn hele woning 22 graden blijft in de zomer terwijl de rest van Nederland ligt te puffen met tot wel 30 graden binnen dan ben ik zeer tevreden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Dat kan inderdaad een keuze zijn.

Zelf vind ik dat mijn woning zonder "gezeur" en "truukjes" warm moet kunnen worden en vooral blijven in geval van extreme kou.

Ik woon in het Oosten (Twente), en zo af en toe wordt het daar nu eenmaal stervenskoud, en ook woon ik buitenaf op de vlakte tussen de weilanden wat voor veel wind zorgt.

Daarom heb ik destijds gekozen voor een wat zwaardere WP, en op dagen als vandaag heb ik daar geen spijt van.

En nee, ik zal geen COP kampioen worden met mijn Zubadan, maar door fatsoenlijke inregeling heb ik geen last van gependel, wordt mijn huis fatsoenlijk warm, en ik betaal de laatste 4 jaar gemiddeld € -50,00 per jaar aan energiekosten. Dus ik vind het wel goed zo 8)

Uit mijn WarmteVerliesBerekening kwam destijds een benodigd vermogen van +- 10KW uit. Velen verklaarden mij voor gek, en vinden die berekeningen maar onzin en overdreven, maar op dagen als vandaag ben ik blij dat ik er toch voor gekozen heb me te conformeren aan deze berekening.
Hier de twijfel gehad om de 11kW Hitachi te verkopen want (ik citeer) "zeg nou eerlijk.... wanneer is het nou -10 O-)" Blij dat ik dit niet gedaan heb. Uiteraard is mijn situatie vrij uitzonderlijk hier op het forum, maar toch kan ik iedereen deze opstelling aanraden. 11kW + 5kW in serie.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Laatst online: 06:40
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:01:
Wat denk je van ketels die:
- bevriezen
- niet voldoende zijn gevuld
- niet zijn afgeregeld (oa waterzijdig)
- koolmonoxide afgeven
- ontploffen
- uitvallen om 100 andere redenen
Dit.

En bedenk ook dat je op het Tweakers forum zit. Dan moet er wel getweakt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door JW te R op 08-02-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 21:31
roltor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Je kunt ook een warmtepomp met grondbron nemen, ik heb er helemaal geen omkijken naar met deze weersomstandigheden!
Maar dat is eigenlijk alleen goed te realiseren bij nieuwbouw geloof ik
Niks daarvan, mijn buren hebben vorig jaar een W/W pomp laten aanleggen, en ook hun woonboerderij is van 1807, net als de mijne.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 19:49
Naalroc schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Niks daarvan, mijn buren hebben vorig jaar een W/W pomp laten aanleggen, en ook hun woonboerderij is van 1807, net als de mijne.
Wat ik eigenlijk bedoelde: het is niet altijd mogelijk bij bestaande bouw.
Je hebt voldoende ruimte nodig in je tuin voor het boor materieel. Voor vrijstaande huizen vaak geen probleem, maar voor mijn rijtjeshuis zou het een behoorlijke uitdaging zijn om na de bouw nog een bron aan te leggen.

Terwijl een CV ketel in praktisch ieder huis past.

[ Voor 4% gewijzigd door roltor op 08-02-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
_Piwi_ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:21:
Zolang installateurs niet in staat zijn een degelijk warmtepomp systeem te installeren voor "Henk & Ingrid" zul je bij het gros van de bevolking het gevoel houden dat het product niet volwassen is. Tweakers weten wel beter, omdat men de techniek vaak ook begrijpt en zelf eventuele problemen veel sneller zelf kan oplossen. Als je op je incapabele installateur moet vertrouwen dan zakt je de moed snel in de schoenen (wat ook zo blijkt uit diverse topics op Tweakers waarbij installaties in elkaar geprutst zijn door installateur X).
Ik dat geval ben ik meer een Henk dan een Tweaker. Ik heb geen zin/kennis om zelf zo'n installatie aan te leggen, tweaken en onderhouden. Het moet gewoon werken onder de (weers)omstandigheden die in Nederland voor kunnen komen (inclusief uitzonderingen).
Tsurany schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:29:
Een behuizing of simpele overkapping kan al veel schelen om de unit vrij te houden van sneeuwopbouw terwijl hij toch nog genoeg kan ventileren. Het blijft natuurlijk altijd wat meer werk dan een CV ketel maar om het daardoor onvolwassen te noemen... Combineer het met een goed geïsoleerd huis en je verwarmt heel zuinig terwijl je ook nog koeling hebt in de zomer.
Ik zou nooit voor L/L willen gaan (in de woonkamer kan ik die unit nergens hangen zonder dat ie je in de nek blaast) en het koelen met L/W is maar heel beperkt zoals ik het begrijp.

Ik ben en blijf gewoon kritisch of het een oplossing voor de toekomst kan zijn voor mij en daarom ben ik ook benieuwd naar jullie bevindingen deze periode :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 09:21

DJT

[...]

Een gasketel is ook niet zaligmakend:
https://www.rtlnieuws.nl/...teur-sneeuw-kou-druk-tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Hier ook een PUHZ-SW75YAA, waarvan ik in de veronderstelling ben dat deze is overgedimensioneerd. Betreft namelijk een woning met tripple glas, 155 meter GO en een normale rijwoning. Het staat bij ons wel ingesteld op 23 graden en met het weer gisteren loopt dat toch uit op een verbruik van 61,8 kWh. Oh, wel een keer het bad vol laten lopen en sww staat op 55 graden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
Ik zie dat er rondom de buitenunit steeds meer ijs komt te zitten, ook aan de achterkant. Is het nog aan te raden om dat op de een of anderen manier (föhn oid) weg te smelten? De defrost haalt namelijk niet alles weg.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LordSinclair schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:11:
Ik zou nooit voor L/L willen gaan (in de woonkamer kan ik die unit nergens hangen zonder dat ie je in de nek blaast) en het koelen met L/W is maar heel beperkt zoals ik het begrijp.
[...]
Ik ben en blijf gewoon kritisch of het een oplossing voor de toekomst kan zijn voor mij en daarom ben ik ook benieuwd naar jullie bevindingen deze periode :)
Kritisch blijven is altijd goed natuurlijk. Bij mij was de keuze voor een L/L gemaakt omdat ik mijn eigen energie kan opwekken, in de zomer het hele en huis kan koelen en ik niet meer afhankelijk ben van de gasaansluiting. Het is iets meer werk dan een CV ketel maar dat heb ik er wel voor over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Aziraphale schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:15:
Ik zie dat er rondom de buitenunit steeds meer ijs komt te zitten, ook aan de achterkant. Is het nog aan te raden om dat op de een of anderen manier (föhn oid) weg te smelten? De defrost haalt namelijk niet alles weg.
Fohn doet helemaal geen donder, of zeker weinig. Lauw water helpt wel, maar dat is weer zonder van het WP verbruik :). Gewoon de tuinslang erop. Water kan veel energie verplaatsen.

Dit idee:
YouTube: How to Defrost a Iced up Heat Pump

[ Voor 9% gewijzigd door TriLithium op 08-02-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 09:21

DJT

Flotzie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:12:
Hier ook een PUHZ-SW75YAA, waarvan ik in de veronderstelling ben dat deze is overgedimensioneerd. Betreft namelijk een woning met tripple glas, 155 meter GO en een normale rijwoning. Het staat bij ons wel ingesteld op 23 graden en met het weer gisteren loopt dat toch uit op een verbruik van 61,8 kWh. Oh, wel een keer het bad vol laten lopen en sww staat op 55 graden hier.
Dat vind ik een vrij hoog verbruik eerlijk gezegd. Hier op dit moment circa 275m2 verwarmd (huis uit 1926 en in 2019 grondig verbouwd en geïsoleerd) met een 112YAA en had gisteren een verbruik van 38Kw (COP=3,1) voor alleen verwarming. Begane grond is 21,5gr en de rest rond de 18gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
TriLithium schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Fohn doet helemaal geen donder, of zeker weinig. Lauw water helpt wel, maar dat is weer zonder van het WP verbruik :). Gewoon de tuinslang erop. Water kan veel energie verplaatsen.
Ook een optie, maar de basisvraag is of het nuttig is om de buitenunit even helemaal rondom van ijs te ontdoen. En daarnaast zal de tuinslang er op niet resulteren in een blok ijs met deze temperaturen? Of moet ik ook nog met een handdoekje in de weer?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
DJT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Dat vind ik een vrij hoog verbruik eerlijk gezegd. Hier op dit moment circa 275m2 verwarmd (huis uit 1926 en in 2019 grondig verbouwd en geïsoleerd) met een 112YAA en had gisteren een verbruik van 38Kw (COP=3,1) voor alleen verwarming. Begane grond is 21,5gr en de rest rond de 18gr.
Mee eens. Er zit nog wel bouwvocht in de woning omdat hij van 2020 is. Dat scheelt ook wat. Daarnaast is er een groot schuifpui en een lichtstraat waar redelijk wat warmteverlies zit vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Aziraphale schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Ook een optie, maar de basisvraag is of het nuttig is om de buitenunit even helemaal rondom van ijs te ontdoen. En daarnaast zal de tuinslang er op niet resulteren in een blok ijs met deze temperaturen? Of moet ik ook nog met een handdoekje in de weer?
Tsja wat er nut zit zal er ook weer komen ooit. Afhangelijk van de sneeuw en wind richting zal het meer of minder zijn. Even wegspuiten en kijken wat het doet kan geen kwaad. Alleen koude vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Laatst online: 13:47
Flotzie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Mee eens. Er zit nog wel bouwvocht in de woning omdat hij van 2020 is. Dat scheelt ook wat. Daarnaast is er een groot schuifpui en een lichtstraat waar redelijk wat warmteverlies zit vermoed ik.
Dan vind ik het nog te veel. Twee onder een kap hier, 185m2, dubbel glas, geen wtw, en met 23 graden binnen nog geen 30kWh per dag voor de hele woning.
Ik zou alle instellingen nalopen en kijken of je geen rare verbruikspieken hebt die duiden op elektrisch element.
Wij hebben wel een w/w pomp trouwens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:00:
in de (sub)forum heb je natuurlijk een groep mensen die zeer bewust bezig zijn met hun verwarmingssysteem en in dit geval dus hun warmtepomp en zijn geïnteresseerd in het feitelijk verbruik. Plus natuurlijk de 'spanning' van de eerste keer (voor velen) met echte kou én warmtepomp.
Ja, 't is meer een onderste uit de kan willen halen, voor de sport ervan.

Heb nog niet eerder kunnen testen en nader bijstellen onder zulke omstandigheden ;).

En aangezien de isolatie e.d. verbeteren ook tot de sport behoort, kan ik hopelijk volgende zulke periodes weer opnieuw (omdat de warmtevraag van het huis dan telkens zoveel minder is).
Idefix70 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:44:
Thnx. Bouwjaar 2020 vs 2007.... dat is een wereld verschil aan isolatie. Ik start Funda maar eens op :)
Tja.. ik zou eigenlijk een luchtdichtheids- / isolatiespecialist nadere info moeten mailen vandaag, i.p.v. hier rond te hangen. Ach ja.. pauze is pauze.. (Bouwjaar ca. 1978.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:40
Tja. Te laat ingezien dat buitenunit zou kunnen vastlopen op sneeuw. Is dus nu gebeurd. Foutmelding en geen warmteafgifte. Gekeken en inderdaad de ventilator draait niet meer en kan dit ook niet omdat de kast bomvol sneeuw ligt. Tips om de sneeuw eruit te krijgen ? Met warm water niet zo'n goed idee lijkt mij omdat vervolgens alles aan elkaar vastvriest. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
edklavertje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:49:
Tja. Te laat ingezien dat buitenunit zou kunnen vastlopen op sneeuw. Is dus nu gebeurd. Foutmelding en geen warmteafgifte. Gekeken en inderdaad de ventilator draait niet meer en kan dit ook niet omdat de kast bomvol sneeuw ligt. Tips om de sneeuw eruit te krijgen ? Met warm water niet zo'n goed idee lijkt mij omdat vervolgens alles aan elkaar vastvriest. 8)7
Haardroger / hete lucht pistool (voor verf)? Ben je wel even bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

YouTube: How to Defrost a Iced up Heat Pump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Gaat hier perfect. Momenteel -6c en al flink kouder geweest.

FYI:

Tussenwoning uit 1972 met origineel plat dak.

5kW Daikin Monoblock (zonder buffervat)
24/7 stoken met WAR
Standalone WP-boiler Daikin
100% oude radiatoren in de woning.
(Geen vloerverwarming)
5x decentrale WTW’s

Huis is heerlijk 22-23c:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqlZJUD7uTWAXUW1ySHtu18SXeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Be3Vyt6zY2OMBvlkDuDkVRE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAdIUZdNIsx_I3DXij9AwfN3ofQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJJhOYBhxS4nPMjWn0M2e5ZF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FLVh8HH1eSPSF18T_6_YJCQ8Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnBQFNa3MxiS8wdZRSi0AM0q.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hi5j0M04ySNTPeZCD8zCDANHNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNqYF7HU5JABYO1sTvkuVlHX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mKDkvj7EguxA6sig4RnfcEhQOg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yyojgw5s1MUQNm6OrBNsUCWa.png?f=fotoalbum_tile

WP-boiler staat op de wachtlijst bij Daikin, ventilator zou niet goed zijn (dus die werkt op element)

Mocht L/w op dak niet genoeg blijken hebben we nog een L/L systeem met 4.2kW.

Ben even met schep op platte dak gaan kijken of het niet ingesneeuwd aan het raken was, maar was gelukkig niet het geval. Ontdooi cyclussen hebben laag ijzel gemaakt (Omdat ik er toch al was wel een beetje sneeuw aan de kant geschept)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 08-02-2021 16:33 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 06:51
Vrijstaande woning van 190m2/800m3 met veel HR++ glas op de benedenverdieping én... enkel T11 radiatoren.
Dat we qua wind ongunstig liggen blijkt ook wel, onze voortuin en auto's helemaal onder de sneeuw tot ver onder de carport versus onze overburen die bij wijze van spreken nog het onkruid kunnen wieden.

Onze Alfea Extensa 10kW houdt het allemaal nog maar net warm op 20ºC, of eigenlijk 19,6ºC. Nachtverlaging zou denk ik niet goed komen. Het komt op dit moment ook tegen een prijs: we zaten gister op 60kWh en voor vandaag gaat het verbruik ook al voorbij de 40kWh.

Helaas is de interface van onze WP treurig beperkt en heeft de installateur 0,0 meegedacht qua meetmogelijkheden laat staan dat ze hem überhaupt hebben ingeregeld, dus dat hebben we zelf proefondervindelijk maar geprobeerd.

De stooklijn staat op Ta bij -10 van 44ºC maar ik zie dat hij nu bij -4ºC (volgens buitenvoeler) al dwars door die stooklijn heengaat en op dit moment 45ºC vraagt, 40ºC aanvoer en 36ºC retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3vz20FzeetFDJBQP4v1ahXJ02A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dlFKXjrG6qWmxL386HbTPbX.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taTRMIV1zgXXiV5TdB1DMLKF2eM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYew4hTSzMdaugw1uxWNFPUq.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:45:
[...]

De panasonic split kent net zo goed een minimum temperatuur, voor de Aquarea High Performance serie is dat -20c.

[...]
Ah ja.
Gelukkig is er dan nog de electrische backup heater in de panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Bedenk mij net iets: Met een warmtepomp en LTV pas je eigenlijk geen nachtverlaging toe. Misschien een klein beetje. Maar bij dag- en nachttarief voor de elektriciteit, zou het goedkoper zijn om dagverlaging toe te passen ;) Zeker in deze maanden dat de zonnepanelen niets opwekken...
's nachts bijvoorbeeld een halve graad hoger dan overdag.

Als ik mijn verbruik van gisteren neem: 58kWh voor de warmtepomp. Nu gelijkelijk verdeeld over de 24 uur. Stel dat ik voor elkaar krijg om hiermee 3/4 in de nacht te krijgen is toch weer 15kWh, is weer 21 cent (!!) bespaard. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
Ik heb het zojuist grotendeels weggekregen met een flinke lading geconcentreerde antivries, steeds in porties verdeeld met een sprayflesje en icm wat warmte van de verfbrander op enige afstand (onderop de drainpan). Bij mij zat een van de buitenunits onderin helemaal vastgekoekt met ijs, maar draaide de fan e.d. nog wel. Heb m tegelijkertijd even op powerfull cooling gezet om een flinke defrost te forceren en dat werkte uiteindelijk. Nu is ie even flink aan het bijtrekken om de boel weer warm te krijgen, maar verwacht dat ie straks weer netjes gaat "pruttelen" zoals de andere 2 units.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
BB-One schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:00:
Bedenk mij net iets: Met een warmtepomp en LTV pas je eigenlijk geen nachtverlaging toe. Misschien een klein beetje. Maar bij dag- en nachttarief voor de elektriciteit, zou het goedkoper zijn om dagverlaging toe te passen ;)
's nachts is het ook kouder waardoor je WP meer stroom verbruikt. Die vlieger gaat dus niet op ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
Bedenk mij net iets: Met een warmtepomp en LTV pas je eigenlijk geen nachtverlaging toe. Misschien een klein beetje. Maar bij dag- en nachttarief voor de elektriciteit, zou het goedkoper zijn om dagverlaging toe te passen ;) Zeker in deze maanden dat de zonnepanelen niets opwekken...
Er is geen enkele WP die bij Tbuiten -10 genoeg vermogen heeft om de woning warm te houden en die ver genoeg terug kan moduleren om 24*7 te stoken op minimaal vermogen bij Tbuiten +12.

Daarom pas ik al 3,5 jaar nachtverlaging toe van 1 graad waardoor de WP in de praktijk in 99,9% van de gevallen uitsluitend draait van 10.00 tot 22.00.

Voordelen:
- Betere COP overdag vanwege hogere buitentemperatuur
- Minder warmteverlies omdat de woning 's nachts wat afkoelt
- Geen lawaai 's nachts
- Meer direct verbruik opgewekte PV met het oog op de toekomst.
- Warmere vloer, omdat ik niet 24*7 verwarm heb ik een iets hogere Ta nodig, waardoor dit comfortabeler voelt.

Dit werkt niet in alle situaties, maar bij mij ben ik er zeer content mee op deze manier.

Voor vandaag staat de teller op 31kWh & Counting >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
roltor schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Wat ik eigenlijk bedoelde: het is niet altijd mogelijk bij bestaande bouw.
Je hebt voldoende ruimte nodig in je tuin voor het boor materieel. Voor vrijstaande huizen vaak geen probleem, maar voor mijn rijtjeshuis zou het een behoorlijke uitdaging zijn om na de bouw nog een bron aan te leggen.

Terwijl een CV ketel in praktisch ieder huis past.
Bekijk dan dit: YouTube: Schoon Boorconcept Nathan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Als ik mijn verbruik van gisteren neem: 58kWh voor de warmtepomp. Nu gelijkelijk verdeeld over de 24 uur. Stel dat ik voor elkaar krijg om hiermee 3/4 in de nacht te krijgen is toch weer 15kWh, is weer 21 cent (!!) bespaard. _/-\o_
Dan heb je 't hopelijk wel over een W/W? Anders werken die koude nachten nogal tegen je.

Ik heb gister de regeling wat aangepast om 'm op weekdagen tussen 4:00 en 7:00 aan te moedigen de buffer te vullen (wat hij anders pas doet als de vraag (te ver) weg valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Even los van de vele "bijzondere" meningen over die partij...
Ik ben 8-9 maanden op zoek geweest om hier de boringen geregeld te krijgen. De voortuin is 50cm dus dat wordt het niet. De achtertuin is een kleine 6x10 meter met achterin een stenen schuur. Daarachter ligt een steeg van 2.5m breed. Geen enkele partij zag het zitten om via die steeg om die schuur heen (oja met ook nog een lantaarnpaal) de tuin in te draaien met een compacte boor installatie die wel de benodigde diepte kon boren. Er was uiteindelijk 1 partij die dacht dat het wel kon, maar die kwam puur voor de 2 benodigde boringen op 18.000 euro ofzo.. Dat was dan nog ex de WP zelf en alles er omheen. En ze zouden langskomen om ter plekke te kijken, maar zijn sinds een jaar nog steeds niet geweest.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.