rescla schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:12:
[...]
Voor deze (mogelijk) extreme omstandigheden kan je natuurlijk altijd nog wat 2kW ventilator kacheltjes van een paar euro per stuk achter de hand houden. Niet efficiënt, maar het houd je wel uit de kou. Is overigens als je alleen een CV hebt ook niet een slecht idee. Ook die gaan wel een stuk, vaak op de meest handige momenten.
Dat kan inderdaad een keuze zijn.
Zelf vind ik dat mijn woning zonder "gezeur" en "truukjes" warm moet kunnen worden en vooral blijven in geval van extreme kou.
Ik woon in het Oosten (Twente), en zo af en toe wordt het daar nu eenmaal stervenskoud, en ook woon ik buitenaf op de vlakte tussen de weilanden wat voor veel wind zorgt.
Daarom heb ik destijds gekozen voor een wat zwaardere WP, en op dagen als vandaag heb ik daar geen spijt van.
En nee, ik zal geen COP kampioen worden met mijn Zubadan, maar door fatsoenlijke inregeling heb ik geen last van gependel, wordt mijn huis fatsoenlijk warm, en ik betaal de laatste 4 jaar gemiddeld € -50,00 per jaar aan energiekosten. Dus ik vind het wel goed zo
Uit mijn WarmteVerliesBerekening kwam destijds een benodigd vermogen van +- 10KW uit. Velen verklaarden mij voor gek, en vinden die berekeningen maar onzin en overdreven, maar op dagen als vandaag ben ik blij dat ik er toch voor gekozen heb me te conformeren aan deze berekening.
@
LordSinclair suggereerde dat een WP blijkbaar niet fatsoenlijk kan werken, maar ik geef aan dat het wel kan, maar dan moet je wel de juiste kiezen en juist installeren.
[
Voor 9% gewijzigd door
Grolsch op 08-02-2021 12:23
]