Zeker waar, het enige is dat die lijnen geen rekening houden met wind. Het kan -10 zijn maar keihard waaien. Met gevoelstemperatuur van -20. Staat het huis vol in de wind zal de stooklijn niet meer overeenkomen met gevraagde warmtebehoefte neem ik aan.Gwaihir schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:39:
Ik snap dat aanpassen van die stooklijnen niet zo.. het zijn toch niet voor niets lijnen = het past zichzelf toch aan?
Wellicht kan je net als bij de Panasonic units ook sensoren 'ijken'. Mocht het zo extreem koud worden zou je dan hem kunnen foppen dat het bijvoorbeeld niet -17 maar -15 is zodat hij in ieder geval blijft draaien.mkleinman schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:01:
Mijn ELGA ACE 6kW levert bij -10 nog 6kW en bij -15 gaat de unit volledig uit. Ik hoorde daarnet dat er mogelijk in de nachten -15 of lager mogelijk is. Daar maak ik mij nog het meeste zorgen over. Koud gaan wij het niet krijgen, ik heb de CV ketel nog op zolder hangen, alleen zonder thermostaat ( die heb ik afgekoppeld ).
Da's (doorgaans) waar ja. Ik voed mijn stooklijn daarom de gevoelstemperatuurTwan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:04:
Zeker waar, het enige is dat die lijnen geen rekening houden met wind. Het kan -10 zijn maar keihard waaien. Met gevoelstemperatuur van -20. Staat het huis vol in de wind zal de stooklijn niet meer overeenkomen met gevraagde warmtebehoefte neem ik aan.
Vandaag toch maar extra draden getrokken en de backup heater van de Pana 5H 5KW op een eigen groep gezet (stond nog samen op 1 16Ah groep) verder niets veranderd. Heb nog een 5kw airco als backup
Bij Toolstation, en vast nog wel bij meer winkels, kun je ze online bestellen en kwartiertje later afhalen, behalve zondag (of 's nachts).B-lex schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:23:
Helaas voor die mensen is de gamma ook dicht om even snel een elektrisch kacheltje te halen.
Edit: tip, je kunt je oven ook als elektrische kachel gebruiken.
de eerste nacht overleeft, 19.7 graden in huis en de WP heeft de hele nacht staan stampen (10 defrosts, maar wel zonder backup element). er ligt nu ook een flinke berg ijs onder de WP. Ik heb expres een 5Kw warmtepomp genomen ipv de 9Kw zodat ik van het prijsverschil (1000 euro destijds) een airco kon kopen. Ben benieuwd of ik de week doorkom met enkel de 5kw pana, of dat ik mijn 4.2Kw airco beneden ook aan moet slingeren
Hier een Daikin Altherma 3 en niks veranderd.
Verwacht zegt eigenlijk niet zoveel proeven, gezien de wp ook bij -25 zou moeten werken.
Wel meteen een goede test voor ons nieuwe huis icm warmtepomp.
Heb Hass draaien en zie dat de wp sinds vannacht 00.00 al 24kwh heeft verbrand.
Verwacht zegt eigenlijk niet zoveel proeven, gezien de wp ook bij -25 zou moeten werken.
Wel meteen een goede test voor ons nieuwe huis icm warmtepomp.
Heb Hass draaien en zie dat de wp sinds vannacht 00.00 al 24kwh heeft verbrand.
Bij mij staat een Ecodan (PUHZ-SW75YAA) vrolijk te snorren voor een voor een grote ‘70 woning. Ongeveer om de 2 uur een defrost, maar draait gewoon top zo.
Ben er superblij mee
Ben er superblij mee
Zeker, ik denk ook niet dat mijn mening daarin gaat veranderen deze week.Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:06:
[...]
100% zeker dat ik dat na deze week nog steeds vind
Zo lang jij blij bent met jouw keuze en de L/W gebruikers met hun keuze is het allemaal prima toch?
De wp loopt overigens nog het zelfde sinds oktober vorig jaar, en een graadje lager zelfs, ik ben benieuwd of ie nog iets gaat op toeren met die kou of dat ie op zijn laagst blijft draaien.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier ook geen centje pijn, woonkamer/keuken keurig op 21,5 graden toen ik beneden kwam vanochtend.
Wel ondertussen al 21kWh opgeslurpt door de WP, en nog 16 uur te gaan vandaag
Zo ongeveer elk 1,5 uur een defrost
Wel ondertussen al 21kWh opgeslurpt door de WP, en nog 16 uur te gaan vandaag
Zo ongeveer elk 1,5 uur een defrost
Valt mij nog niet tegen met die sneeuw, vorst en de hele nacht doordraaien op 20.5 graden.
Huiskamertemp 22 graden.
COP gemiddeld 3.0
Ta nu op 34 graden (gisterenavond 27 graden)
Tdiff tussen de 3 en 4 graden
Techneco Loria 6008DUO
11 kWh verbruikt
2-onder-1 kap 1984
Huiskamertemp 22 graden.
COP gemiddeld 3.0
Ta nu op 34 graden (gisterenavond 27 graden)
Tdiff tussen de 3 en 4 graden
Techneco Loria 6008DUO
11 kWh verbruikt
2-onder-1 kap 1984
:strip_exif()/f/image/jNfWzoT2GilvkB8fjYfxGKuB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door sgsdebruijn op 07-02-2021 08:30 ]
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Pruttelt mooi!Rol-Co schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:21:
[...]
Zeker, ik denk ook niet dat mijn mening daarin gaat veranderen deze week.
De wp loopt overigens nog het zelfde sinds oktober vorig jaar, en een graadje lager zelfs, ik ben benieuwd of ie nog iets gaat op toeren met die kou of dat ie op zijn laagst blijft draaien.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Hier met een RV van 95% en TB van -4 vind de ELGA het toch wat minder.. (defrost om de 26 minuten)
Binnentemperatuur is iets gezakt (halve graad 21,5 naar 21,0), de ELGA vond het nodig een uurtje uit te gaan vannacht.
Haal dat maar eens in met zon kleine unit.
Komt nu maximaal 2.9kw uit.
Verbruik tot nu toe 6.44kwh
Nog steeds tevreden
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
De klokthermostaat zegt nog steeds 20,5 graden. Mijn eigen sensor zegt dat het 20,0 graden is. Alles voelt aangenaam hier in huis en het lijkt er op dat ik bij -3 ( dat is het nu ) nog aardig wat ruimte heb in de ACE.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hier in Leeuwarden lijkt het nu pas los te gaan, Het begint nu redelijk te sneeuwen. Sinds gister al stevige storm.
Wp staat op garagedak (west) in de luuwte van oostenwind.
woonkamer temp van 22,5 naar 22 gegaan vannacht. Nog geen enkele defrosd gehad en totaal verbuik van 6,59 kWh.
-4,3 graden en RV van 85%. momenteel.
Hopelijk gaat het hier nog even flink los. Dit is geen test voor de wp zo:)
Wp staat op garagedak (west) in de luuwte van oostenwind.
woonkamer temp van 22,5 naar 22 gegaan vannacht. Nog geen enkele defrosd gehad en totaal verbuik van 6,59 kWh.
-4,3 graden en RV van 85%. momenteel.
Hopelijk gaat het hier nog even flink los. Dit is geen test voor de wp zo:)
Gasloos sinds 2020.
Hier een mhi scm multi split van 4,5kw. Unit in woonkamer en op zolder. Huis uit 2008 van 130m2 en geen CV meer aan.
Unit is aardig in gesneeuwd aan de achterkant ondanks voorbereiding en beschutte plek.:strip_exif()/f/image/68pyIqPuBqRysoqFJ9xlgoxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hele nacht aan gestaan op setpoint 20. Heeft tot nu toe 5kw verstookt en het is heerlijk vertoeven in huis. 😇
Unit is aardig in gesneeuwd aan de achterkant ondanks voorbereiding en beschutte plek.
:strip_exif()/f/image/68pyIqPuBqRysoqFJ9xlgoxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hele nacht aan gestaan op setpoint 20. Heeft tot nu toe 5kw verstookt en het is heerlijk vertoeven in huis. 😇
Kijk! dat zijn de leukere plaatjes! Toch nog mooi zuinig de kou doorgekomen!McMark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:55:
Hier een mhi scm multi split van 4,5kw. Unit in woonkamer en op zolder. Huis uit 2008 van 130m2 en geen CV meer aan.
Unit is aardig in gesneeuwd aan de achterkant ondanks voorbereiding en beschutte plek.[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
Hier 6,5kwh tot nu toeMcMark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:55:
Unit is aardig in gesneeuwd aan de achterkant ondanks voorbereiding en beschutte plek.[Afbeelding]
Is dat nou een klaptafeltje boven de wp?
IK heb nog niet de moed kunnen verzamelen om de voordeur uit te gaan en te kijken.. Daar ligt een cm of 40/50 sneeuw voor
De WP staat op het dak van de garage.
Hier een 2-onder-1-kap en m'n garage zit aan de garage vast van de volgende 2-onder-1-kap.. Het is altijd een kleine wervelstorm tussen de huizen / garage in.
Dit idee

Zeker een klaptafeltje🤣. Maar goed ook. Aan de achterkant lag 20cm of meer.Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Hier 6,5kwh tot nu toe
Is dat nou een klaptafeltje boven de wp?
[Afbeelding]
Grappig om te zien dat die defrosts het sneeuw wel los van de unit houdt door het smelten en weer op vriezen.
Hier precies hetzelfde, komt aardig wat sneeuw en wind op de WP afDaannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Hier 6,5kwh tot nu toe
Is dat nou een klaptafeltje boven de wp?![]()
IK heb nog niet de moed kunnen verzamelen om de voordeur uit te gaan en te kijken.. Daar ligt een cm of 40/50 sneeuw voor
Hier een 2-onder-1-kap en m'n garage zit aan de garage vast van de volgende 2-onder-1-kap.. Het is altijd een kleine wervelstorm tussen de huizen / garage in.
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Binnentemperatuur is hier het zelfde gezakt, van 21,5 naar 21,1 met elke 46 minuten een defrost. Best netjes in mijn ogen. Vanaf -1 mag hier de cv ketel mee doen maar in mijn ogen doet die niks:Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:45:
[...]
Pruttelt mooi!
Hier met een RV van 95% en TB van -4 vind de ELGA het toch wat minder.. (defrost om de 26 minuten)
Binnentemperatuur is iets gezakt (halve graad 21,5 naar 21,0), de ELGA vond het nodig een uurtje uit te gaan vannacht.
Haal dat maar eens in met zon kleine unit.
Komt nu maximaal 2.9kw uit.
Verbruik tot nu toe 6.44kwh
Nog steeds tevreden
https://imgur.com/a/mAVn9qv
De foto rond 9 uur s ochtends onder een rode balk (cv ketel springt bij) met als gevolg een spike in de Ta. Nu zou de cv ketel al aan hebben gestaan vanaf 3 uur vannacht. Maar elga vertoont exact het zelfde gedrag als zonder ketel. Zou wel opentherm en gelijktijdig aan moet kunnen.
De vortex houdt de units mooi sneeuwvrij. 14.5 kWh vanaf 0 uur. Lekker warm in het hele huis. Een defrostje hier en daar.... Tot nu toe draait het prima. Behalve dat ik ontdek dat de uitblaas van de WP boiler door het dak niet goed water lees sneeuwdicht is. Kijken of het water nog een beetje warm wordt vandaag.
:strip_exif()/f/image/bVUhfvqcgC9XpKnMVCZBtv9O.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hebben de ELGA en CV in de afgelopen 4 jaar nog nooit samen gedraaid omdat ik de CV afgekoppeld heb (thermostaat technisch). Maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de ELGA een temperatuur vraagt van de CV die lager is dan de minimaal ingestelde temperatuur op de CV om te starten??Twan dz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:23:
[...]
Binnentemperatuur is hier het zelfde gezakt, van 21,5 naar 21,1 met elke 46 minuten een defrost. Best netjes in mijn ogen. Vanaf -1 mag hier de cv ketel mee doen maar in mijn ogen doet die niks:
https://imgur.com/a/mAVn9qv
De foto rond 9 uur s ochtends onder een rode balk (cv ketel springt bij) met als gevolg een spike in de Ta. Nu zou de cv ketel al aan hebben gestaan vanaf 3 uur vannacht. Maar elga vertoont exact het zelfde gedrag als zonder ketel. Zou wel opentherm en gelijktijdig aan moet kunnen.
Nachtverlaging werkt super. Tot 08:30 uur bijna geen verbruik.Dre schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:28:
Ik draai gewoon door met nachtverlaging en stille modus met de Panasonic WH-MDC05F3E5. Zal waarschijnlijk wel even moeten stoken naar 55°C om het huis snel op temperatuur te krijgen. Moet zeggen dat ik die TANK modus dit seizoen niet eens gebruikt heb![]()
Wel ga ik het elektriciteitsverbruik in de gaten houden. In het verleden maximaal 1,7 kW gezien, maar dat zou wel eens hoger kunnen worden.
Echter na aanzetten in 10 minuten al een defrost nodig. Nog nooit zo snel gehad en de Backup Heater ging bij de defrost ook snel aan.
Werkt toch niet zo super dan eigenlijk?Dre schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:39:
[...]
Nachtverlaging werkt super. Tot 08:30 uur bijna geen verbruik.
Echter na aanzetten in 10 minuten al een defrost nodig. Nog nooit zo snel gehad en de Backup Heater ging bij de defrost ook snel aan.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier staat de WP ook op het garage dak geschakeld met de buren. Altijd een wind tunnel daar. Vannacht om de 50 minuten een defrost. Sinds 6 uur om de 90minuten. Net even op het dak gekeken en alles is sneeuw vrij gebleven rondom de WP. Hier steady 22 graden met een aanvoer van 32,6 met -3. WP geeft aan nu op 51% te draaien.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Hier is de airco ook sneeuwvrij gebleven onder de goot op platdak op zuid-west.

Let niet op de afvoer van de goot, die is voor mijn vijverfolie wateropvang op plat dak, die de regen van mijn dak indirect naar mijn regenton voert in plaats van naar het riool. Zijn toch weer 60 m2 extra opvang van regenwater in zomers.

Let niet op de afvoer van de goot, die is voor mijn vijverfolie wateropvang op plat dak, die de regen van mijn dak indirect naar mijn regenton voert in plaats van naar het riool. Zijn toch weer 60 m2 extra opvang van regenwater in zomers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/brRFi2Bi6TOOXe2BmeBY3SCC.png?f=user_large)
Mijn temperatuursensor en die van weerstation Lelystad Airport. Bij mij is het een fractie warmer, waarschijnlijk doordat ik in de bebouwde kom zit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oDFgZNa14yp09LzPFC1tysa6.png?f=user_large)
Mijn aanvoer-,retour- en vloer retour.
:fill(white):strip_exif()/f/image/J8iL4sjslK50xYoM6vd3daV9.png?f=user_large)
DeltaT tussen aanvoer en retour, en de defrosts zijn ook heel erg mooi te zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zvc6mKmKtkCcAyetytJnULqG.png?f=user_large)
En input, en output van mijn warmtepomp. Mijn WP kan maximaal 2.3kW opnemen uit het net, het lijkt er dus op dat ik nog aardig wat over heb voor het nog koudere weer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik ben erachter waarom er zo snel een defrost kan komen. Immers de handleiding van de Panasonic WH-MDC05F3E5 stelt op pagina 78 dat er pas na 35 minuten "Heating Time" een defrost kan komen. Echter staat mijn warmtepomp altijd aan maar zet ik mijn externe thermostaat naar 10°C 's nachts. Dus altijd Heating denkt ie

Tot 08:30 uur geen enkele defrost gehad. Super tevreden daarmee
Draait nu rustig op de laagste frequentie, 20 Hz
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 07-02-2021 10:10 ]
Er valt mij hier nu wel anders op. Mijn kamerthermostaat geeft netjes 20,5 graden aan. Mijn DS18B20 sensor geeft 19,9 aan en Netatmo aan de andere kant van de kamer slechts 19,7.
De unit is weer uitgegraven 

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
:strip_exif()/f/image/y0JfCt641zcoZy3PusgLsGgT.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is van de unit van de eerste verdieping de condenswater afvoer bevroren

Al verwacht ik eigenlijk dat het voor het bevriezen niet had uitgemaakt. De wind staat echt pal op deze unit en door mijn dak en dakkapel draait de wind als een malle daar rond..
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 07-02-2021 10:49 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hier lijkt de condensafvoer ook steeds verder dicht te vriezen. Misschien dat ik op een gegeven moment het slangetje losmaak zodat alleen het tuitje er nog aan hangt.
Hier (Den Bosch) heb ik een Daikin buitenunit die vannacht recht de wind en sneeuw ving. Ook hier is de condensafvoer compleet dichtgevroren, en er zit geen eens een slangetje aan! Onderaan zit nu dus col met ijs. Defrosts galore (elk half uur! Volgens mij de maximum frequentie). Tja. Ik neem maar even aan dat het weer nu wel heel specifiek de boel vernaggelt.
Zo gaat de CV er wel snel weer bij aan.
Wel jammer, dat duurde niet lang
Zo gaat de CV er wel snel weer bij aan.
Wel jammer, dat duurde niet lang

Ik heb handmatig de pomp van de elga verlaagd (van 6 naar 4 aan de rechter kant), nu doet de cv wel op een laag pitje mee. Ik denk dat de elga de cv ketel weg drukte.Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:30:
[...]
Hier hebben de ELGA en CV in de afgelopen 4 jaar nog nooit samen gedraaid omdat ik de CV afgekoppeld heb (thermostaat technisch). Maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de ELGA een temperatuur vraagt van de CV die lager is dan de minimaal ingestelde temperatuur op de CV om te starten??
De achterdeur dan maar?Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:11:
Ja ben met de kleine even wezen sleeen, wat een wind! Maar de WP lijkt redelijk vrij te staan.
Kan hem niet helemaal zien vanaf de straat en voel er weinig voor om op de ladder te gaan
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ja CV, de sneeuw blijft er wel op liggen.B-lex schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:04:
[...]
Dat zijn cv leidingen? Ik had daar net wat meer isolatie omheen gedraaid, persoonlijk.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Uit voor zorg maar een iglo gebouwd.. blijft zelfs met -20 warm zegge ze.
:strip_exif()/f/image/yyA6gxWcqBO6OUopEKTPDZTi.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar naast de grafiek aan gepast naar -10 en NET spanning toegevoegd .
ivm NET is niet toereikend voor zoveel maal het vermogen van een warmte pomp....eens kijken.
Haarlem met nieuwe kabels en trafo station 240v
Gouda oude kabels oud trafo..230v
( work in progress recht onder verbruik nog niet correct)
en Shift +2 gedaan gisteren.
Geen glijdende schalen behalve de tijd van 26 uur kan je beter terug kijken. laatste tijd altijd rechts.
2 plaatsen. Haarlem en Gouda.
beide Mitsubishi 75 VAA
In haarlem super geluids gedempt ..35dba op 1,5 m bij 75% van zijn vermogen draaiend.
Gouda is minder geluids gedemp.
Scheeld 1 COP punt lijkt het.
Voor de rest voldoende capaciteit bij -5° op 50% van de tijd aan en 50% van zijn vermogen.
Met kabel buiten unit op 75% oeps 50% max gezet.
/f/image/djX6w1kTgOYPQNJ00t4MNOdl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yyA6gxWcqBO6OUopEKTPDZTi.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar naast de grafiek aan gepast naar -10 en NET spanning toegevoegd .
ivm NET is niet toereikend voor zoveel maal het vermogen van een warmte pomp....eens kijken.
Haarlem met nieuwe kabels en trafo station 240v
Gouda oude kabels oud trafo..230v
( work in progress recht onder verbruik nog niet correct)
en Shift +2 gedaan gisteren.
Geen glijdende schalen behalve de tijd van 26 uur kan je beter terug kijken. laatste tijd altijd rechts.
2 plaatsen. Haarlem en Gouda.
beide Mitsubishi 75 VAA
In haarlem super geluids gedempt ..35dba op 1,5 m bij 75% van zijn vermogen draaiend.
Gouda is minder geluids gedemp.
Scheeld 1 COP punt lijkt het.
Voor de rest voldoende capaciteit bij -5° op 50% van de tijd aan en 50% van zijn vermogen.
Met kabel buiten unit op 75% oeps 50% max gezet.
/f/image/djX6w1kTgOYPQNJ00t4MNOdl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P3bIQFmmOjKQtkQBLmzpzhW7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door X21r op 07-02-2021 12:44 . Reden: met kabel geen 75% maar op 50% gezet ]
@revolution-nl
Dat was wel veel en dus nodig inderdaad! Hahaha.
Mooi he al die verschillende verhalen/ervaringen.
Dat was wel veel en dus nodig inderdaad! Hahaha.
Mooi he al die verschillende verhalen/ervaringen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
SInds een paar maanden wonen wij in een nieuwbouwhuis voorzien van een NIBE F1255PC-6 Water/Water warmtepomp. Het huis is nu nog heerlijk warmt dus het lijkt allemaal wel redelijk te werken.
Echter valt het mij op dat bij deze temperatuur (-2 graden) nu al gebruik wordt gemaakt van de elektrische bijverwarming. Terwijl de compressor zijn werk slechts op 25Hz doet. Nu kan het zijn dat de warmtepomp niet helemaal lekker ingesteld is. Iemand reeds ervaring met een water/water WP i.c.m. bijverwarming?
Ik verwacht dat de bijverwarming pas bij moet springen als de compressor het niet meer bol kan werken. Klopt die gedachte?
Echter valt het mij op dat bij deze temperatuur (-2 graden) nu al gebruik wordt gemaakt van de elektrische bijverwarming. Terwijl de compressor zijn werk slechts op 25Hz doet. Nu kan het zijn dat de warmtepomp niet helemaal lekker ingesteld is. Iemand reeds ervaring met een water/water WP i.c.m. bijverwarming?
Ik verwacht dat de bijverwarming pas bij moet springen als de compressor het niet meer bol kan werken. Klopt die gedachte?
Je bron is nog niet volledig geladen, dat doet ie pas als je een zomer gekoeld hebtmymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:49:
SInds een paar maanden wonen wij in een nieuwbouwhuis voorzien van een NIBE F1255PC-6 Water/Water warmtepomp. Het huis is nu nog heerlijk warmt dus het lijkt allemaal wel redelijk te werken.
Hmm, Hij heeft van de zomer vanaf mei wel goed gekoeld.De temperatuur van de uitgaande bron is nu 9 graden. Is dat niet voldoende?MBgek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Je bron is nog niet volledig geladen, dat doet ie pas als je een zomer gekoeld hebt
Sommige mensen hebben prachtige sneeuwduinen voor hun huis zodat ze nauwelijks de deur uit kunnen. Dat wil ik ook wel. Maar ik heb een koudebrug met een "auto ontdooi functie" zodat ik geen sneeuw krijg voor mijn voordeur
:strip_exif()/f/image/Fv4iBbIwdqMF6E6dihKzzYyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga de komende dagen nog wel eens met de FLIR rond het huis en in het huis aan het werk om te zien waar ik nog meer warmte verlies heb. Hoewel onze kelder een boel warmte vast houd dus dat zegt niet alles.
:strip_exif()/f/image/Fv4iBbIwdqMF6E6dihKzzYyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga de komende dagen nog wel eens met de FLIR rond het huis en in het huis aan het werk om te zien waar ik nog meer warmte verlies heb. Hoewel onze kelder een boel warmte vast houd dus dat zegt niet alles.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hier dezelfde warmtepomp. Voorzover ik weet alleen elektrische bijverwarming bij de legionella run.mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:03:
[...]
Hmm, Hij heeft van de zomer vanaf mei wel goed gekoeld.De temperatuur van de uitgaande bron is nu 9 graden. Is dat niet voldoende?
Nu bij buitentemperatuur uitgelezen in info menu BT1 =-5
Bij een temp bron in BT10 van 7,9. ( Is de watertemperatuur die uit de grond komt en de warmtepomp in gaat)
Bij een temp bron uit BT 11 van 3,5 ( is de watertemp. Die de pomp de grond weer in pompt.)
Ik weet trouwens niet waar je kunt zien of de elektrische bijverwarming aan gaat/staat.
Ik bekijk mijn elektriciteitsverbruik in pvoutput.
On topic: hier geen enkele moeite om het huis warm te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door hank65 op 07-02-2021 14:54 ]
15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.
Hier niks voorbereid of gedaan. De twee 5kw L/W pana's houden het prima warm, met een klein duwtje in de rug van de HR ketel die ik als backup heater aangesloten heb. Het werkt nog steeds als een speer :-)
Verbruik zal wel weer een mooie score worden denk ik.... Maargoed, ze houden samen ook 900 kuub aan gerestaureerde boerderij warm.
Verbruik zal wel weer een mooie score worden denk ik.... Maargoed, ze houden samen ook 900 kuub aan gerestaureerde boerderij warm.
Schakel je de ketel vanuit de warmtepomp of lopen ze op eigen thermostaten? En aangesloten via een open verdeler?sebastiaan3 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:59:
Hier niks voorbereid of gedaan. De twee 5kw L/W pana's houden het prima warm, met een klein duwtje in de rug van de HR ketel die ik als backup heater aangesloten heb. Het werkt nog steeds als een speer :-)
Dan is er wel iets vreemds. Hier is de bron nog maar 4 graden, Nibe F1155-6 PC draait op 72Hz, (heb m ook al boven de 80Hz gezien vandaag), maar electrische bijverwarming doet nog niks. Zoals ik verwacht.mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:03:
[...]
Hmm, Hij heeft van de zomer vanaf mei wel goed gekoeld.De temperatuur van de uitgaande bron is nu 9 graden. Is dat niet voldoende?
Volgens mij is de max. Hz van deze pomp 120Hz geloof ik? Ik verwacht dat het elektrische element pas daarna gaat bijschakelen.
:strip_exif()/f/image/pIDPHWGs85SWejrChFsBBxpe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fqkhQY3KxsKKSGNML4FZTYNf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het voordeel van een wp die wat hoger op zijn poten staat. Deze staat ca 30cm van de grond en hierdoor blijkt zich een tunnel door de aangezogen lucht onderlangs te vormen. Had ik nooit zelf kunnen bedenken.
De wp doet het nog steeds volgens verwachting. Vannacht een halve graad nachtverlaging gegeven en om 10.00 weer op 20.5 gezet. Toen moest ie er wel even aan trekken. Nu is het al weer een poosje 21 graden beneden en heb ik de watertemperatuur op shift -4 staan. De temperatuur lijkt nu een beetje stabiel te blijven. TB is -5.
:strip_exif()/f/image/xoIBvehHWI5VcjfVQp3uSrwH.jpg?f=fotoalbum_large)
Okay. Ik weet niet wat voor een warmtepomp ik heb maar mijn ELGA ACE 6kW is echt idioot goed.
Het is -5 hier nu buiten en mijn warmtepomp levert dit volgens het display:
:strip_exif()/f/image/PTSl6UuUg0Er0mD3KFmHcJfK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is -5 en er komt 6500W uit de warmtepomp die volgens de officiele stats 6kW zou zijn.
:strip_exif()/f/image/PTSl6UuUg0Er0mD3KFmHcJfK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is -5 en er komt 6500W uit de warmtepomp die volgens de officiele stats 6kW zou zijn.
Leuk om de ervaringen te lezen van jullie. Zelf heb ik geen WP, maar ik ben wel geinteresseerd in het topic en de WP over het algemeen.
Ik zie verschillende verbruiken voorbijkomen. Van 8 kWh tot 16 kWh tot nu toe, dit werd rond 9 uur 's ochtends gepost. Kunnen jullie aan het einde van deze dag ook kijken hoeveel energie de WP heeft verbruikt in 24h?
Ook is een WP niet geschikt voor echt winterse landen toch? Nederland is dus perfect omdat het niet zo vaak vriest hier. Maar nu blijft het de komende week wel onder 0 dag en nacht (voor zover het weerbericht). Hoeveel stroom wordt er nu meer verbruikt in vergelijking met een dag waar het +5 °C is bijvoorbeeld?
Ook het het condenspijpje bevriest bij sommige van jullie, is daar geen oplossing voor?
Ik zie verschillende verbruiken voorbijkomen. Van 8 kWh tot 16 kWh tot nu toe, dit werd rond 9 uur 's ochtends gepost. Kunnen jullie aan het einde van deze dag ook kijken hoeveel energie de WP heeft verbruikt in 24h?
Ook is een WP niet geschikt voor echt winterse landen toch? Nederland is dus perfect omdat het niet zo vaak vriest hier. Maar nu blijft het de komende week wel onder 0 dag en nacht (voor zover het weerbericht). Hoeveel stroom wordt er nu meer verbruikt in vergelijking met een dag waar het +5 °C is bijvoorbeeld?
Ook het het condenspijpje bevriest bij sommige van jullie, is daar geen oplossing voor?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Het is toch uberslecht als de wp de uitgeblazen lucht weer inneemt? Die uitgeblazen lucht is sowieso kouder dus die daalt en wordt vervolgens teruggezogen door je tunnel?Signor Doekie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het voordeel van een wp die wat hoger op zijn poten staat. Deze staat ca 30cm van de grond en hierdoor blijkt zich een tunnel door de aangezogen lucht onderlangs te vormen. Had ik nooit zelf kunnen bedenken.
De wp doet het nog steeds volgens verwachting. Vannacht een halve graad nachtverlaging gegeven en om 10.00 weer op 20.5 gezet. Toen moest ie er wel even aan trekken. Nu is het al weer een poosje 21 graden beneden en heb ik de watertemperatuur op shift -4 staan. De temperatuur lijkt nu een beetje stabiel te blijven. TB is -5.
[Afbeelding]
Verwarmen hier gaat prima met een LG S12ET 3,5kW.
Hij moet er wel wat moeite voor doen, het opgenomen vermogen wisselt tussen de 500 en 800 watt. In theorie zou 1050 watt z'n max moeten zijn.
Het valt me op dat hij vrij stil is. Met de wat hogere temperaturen was hij luidruchtiger, maar misschien een hogere luchtvochtigheid. Heeft iemand anders dit ook?
Unit hangt aan de muur op 3 meter hoogte. Vol in de wind en sneeuw, maar er ligt amper iets op. De condens afvoer heb ik los gemaakt en er een grote emmer onder gezet. Bij mij komt deze uit op het schuine dak van een kleine aanbouw. Daar ligt ondertussen een mooi pakket ijs.
Hij moet er wel wat moeite voor doen, het opgenomen vermogen wisselt tussen de 500 en 800 watt. In theorie zou 1050 watt z'n max moeten zijn.
Het valt me op dat hij vrij stil is. Met de wat hogere temperaturen was hij luidruchtiger, maar misschien een hogere luchtvochtigheid. Heeft iemand anders dit ook?
Unit hangt aan de muur op 3 meter hoogte. Vol in de wind en sneeuw, maar er ligt amper iets op. De condens afvoer heb ik los gemaakt en er een grote emmer onder gezet. Bij mij komt deze uit op het schuine dak van een kleine aanbouw. Daar ligt ondertussen een mooi pakket ijs.
[ Voor 28% gewijzigd door Headshot_NL op 07-02-2021 16:35 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dat kan nooit de bedoeling zijn. Is bovendien slecht voor je elektriciteitsrekening en ons elektriciteitsnet. Zou bovendien heel bijzonder zijn. Van W/W warmtepompen wordt altijd gezegd dat die zoveel beter scoren als L/W warmtepompen qua rendement. Nou, mijn L/W warmtepomp (die dus een veel kleinere investering was) heeft momenteel bij -4 °C nog een COP van 3.6, dat ga jij met elektrische bijverwarming nooit halen.mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:49:
Maar voor water/water warmtepompen is een speciaal topic:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Daar kunnen ze je vast wel helpen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In Nederland zijn warmtepompen voor verwarming nog niet veel in gebruik, maar in Zweden en Noorwegen zijn ze vrij normaal. Ze kunnen dus goed gebruikt worden met echte winters weer, maar niet iedere wp in Nederland zal geïnstalleerd zijn met -15 in gedachten. Mijn Elga zal het in iedergeval zwaar krijgenOneTimer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:32:
Ook is een WP niet geschikt voor echt winterse landen toch? Nederland is dus perfect omdat het niet zo vaak vriest hier.
Ik denk dat de recirculatie wel wat meevalt. Hij kan vrij uitblazen en de temperatuur sensor geeft keurig de heersende buiten temperatuur aan. Er wordt aan de boven en zijkant ook lucht aangevoerd op dezelfde manier.Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:32:
[...]
Het is toch uberslecht als de wp de uitgeblazen lucht weer inneemt? Die uitgeblazen lucht is sowieso kouder dus die daalt en wordt vervolgens teruggezogen door je tunnel?
(Antwoorden gelden voor lucht/water warmtepompen)OneTimer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:32:
Leuk om de ervaringen te lezen van jullie. Zelf heb ik geen WP, maar ik ben wel geinteresseerd in het topic en de WP over het algemeen.
Ja, dat kan, verschilt per WP.
Hier gisteren 17 kWh, waarvan 5 kWh voor SWW (legionellarun, dus veel meer dan normaal). Ik verwacht vandaag rond de 33 kWh uit te komen, vooral voor verwarming. Daarmee verwarmen we 1200 kuub, dus best netjes.
Zeker wel. Nibe komt bijvoorbeeld uit Zweden. En ook diverse type van Mitsubishi Electric en Panasonic verwarmen gewoon tot -20°C a -25°C.Ook is een WP niet geschikt voor echt winterse landen toch?
Kun je makkelijk uitrekenen: Warmtebehoefte is bij -5 (en veel wind) bijna twee keer zo hoog als bij +5. Maar (in mijn geval) daalt de COP ook nog van ca 5.2 naar ca 3.5. Stroomverbruik is ongeveer 2.8 keer zo hoog.Nederland is dus perfect omdat het niet zo vaak vriest hier. Maar nu blijft het de komende week wel onder 0 dag en nacht (voor zover het weerbericht). Hoeveel stroom wordt er nu meer verbruikt in vergelijking met een dag waar het +5 °C is bijvoorbeeld?
Daar is een verwarmingslint voor. Maar je kunt beter zorgen dat het water goed onder de unit weg kan lopen.Ook het het condenspijpje bevriest bij sommige van jullie, is daar geen oplossing voor?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb hier met de warmtebeeldcamera foto's genomen in huis en ik heb voor een paar eurocent twee lekken kunnen oplossen. Zelfs eentje met een stukje ductape.
:strip_exif()/f/image/EfZoP28ZH4NIMgCXOVfe75zp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2WQwKgHkxthHeOlrB6azTXa.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee lekken. Eentje tussen twee dakplaten waar een wespennest heeft gezeten, de andere bij mijn schuifpui.
Dakplaten voorzien van wat polymax kit en de schuifpui voor zien van twee kleine stukjes ductape.
Na een half uur.
:strip_exif()/f/image/7glTpXXLMjInYjS5cOiw7b5f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V4qBhvG9InyNXsdBlh5VWyTa.jpg?f=fotoalbum_large)
Die twee problemen opgelost.
Nog wel een klein probleem met mijn voordeur en een mega probleem gevonden met mijn bijkeukendeur.
:strip_exif()/f/image/IOXB8x8SEExvPrXjbMQY8EXg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is veruit mijn grootste warmtelek in huis.
:strip_exif()/f/image/EfZoP28ZH4NIMgCXOVfe75zp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2WQwKgHkxthHeOlrB6azTXa.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee lekken. Eentje tussen twee dakplaten waar een wespennest heeft gezeten, de andere bij mijn schuifpui.
Dakplaten voorzien van wat polymax kit en de schuifpui voor zien van twee kleine stukjes ductape.
Na een half uur.
:strip_exif()/f/image/7glTpXXLMjInYjS5cOiw7b5f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V4qBhvG9InyNXsdBlh5VWyTa.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wel een klein probleem met mijn voordeur en een mega probleem gevonden met mijn bijkeukendeur.
:strip_exif()/f/image/IOXB8x8SEExvPrXjbMQY8EXg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 07-02-2021 16:54 ]
Mijn internet temp staat niet ingesteld, vanavond het boekje in duiken... Wat is volgens het display en je sensoren nu je stroomverbruik, 10a?mkleinman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:16:
Okay. Ik weet niet wat voor een warmtepomp ik heb maar mijn ELGA ACE 6kW is echt idioot goed.
[Afbeelding]
Heb je je eTwist aangemeld aan je WIFI netwerk? Dan zou hij via dat kanaal de internettemperatuur op moeten halen.thafusion schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:54:
[...]
Mijn internet temp staat niet ingesteld, vanavond het boekje in duiken... Wat is volgens het display en je sensoren nu je stroomverbruik, 10a?
Ten tijde van de foto pakte de ELGA bijna 10A uit het net ( 2160W ).
Wp's schakelen de ketel; ik heb de heaters vervangen door twee stuks 230vac NO relais. Vlakke stooklijn boven -2 graden, met een sprong omhoog daaronder zodat de wp's daar hun setpoint niet halen en de heater (dus ketel) aanschakelen. Ketel wordt dus ook gebruikt tijdens defrost en is begrensd op iets van 25% brander modulatie. Geen open verdelers toegepast, dat zorgde wel voor wat gedoe met waterzijdig inregelen.Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:02:
[...]
Schakel je de ketel vanuit de warmtepomp of lopen ze op eigen thermostaten? En aangesloten via een open verdeler?
Op een dag als deze gaat er makkelijk 50kWh en 10 kuub gas doorheen, maar over een jaar is de boel energie neutraal (met de kubus gas meegerekend dus) met de 8.4kWp aan zonnepanelen die er liggen.
Al met al een goed uitgevallen experiment :-)
Mooi ding zo'n warmtecamera. Welk model gebruik jij?mkleinman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:52:
Ik heb hier met de warmtebeeldcamera foto's genomen in huis en ik heb voor een paar eurocent twee lekken kunnen oplossen. Zelfs eentje met een stukje ductape.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na een half uur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmm zoals verwacht gaat het hier matig. De WP haalt net de ingestelde 19 graden maar lijkt niet veel over te hebben. Vanacht had ik vanzelf een graad nachtverlaging, zonder dat ik daar om had gevraagd
En daar komen nog wel een paar graden vorst bij komende dagen.
Electrisch element of pelletkachel nog niet aan geweest.
Het waait hard genoeg om de buitenunit sneeuwvrij te houden. IJsvrij daarentegen...
Dat ijs baart me wel een beetje zorgen:

(foto genomen vanuit behaaglijk warme dakluik)
Na zo'n 24u vorst. al een aardige ijsmassa en die dempers hebben zo ook weinig nut
Als dat nog een dikke week kan groeien zonder wegmelt opties, zie ik me nog wel een uurtje op het dak doorbrengen. Hopelijk wordt de lucht wat droger in de kou.
Electrisch element of pelletkachel nog niet aan geweest.
Het waait hard genoeg om de buitenunit sneeuwvrij te houden. IJsvrij daarentegen...
Dat ijs baart me wel een beetje zorgen:

(foto genomen vanuit behaaglijk warme dakluik)
Na zo'n 24u vorst. al een aardige ijsmassa en die dempers hebben zo ook weinig nut
Als dat nog een dikke week kan groeien zonder wegmelt opties, zie ik me nog wel een uurtje op het dak doorbrengen. Hopelijk wordt de lucht wat droger in de kou.
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2021 17:32 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
WP (modulerend, W/W) is hier twee uur geleden verveeld afgeslagen. Dan heeft hij daarvoor dus te hard gewerkt en gaat dat ook weer doen later vanavond / vannacht / deze week. Aan de afgifte kant zie ik wat veel hollen en stilstaan, dus ik ben het koude einde van de stooklijn maar wat aan 't verlagen.
Gaat prima toch? Het smeltwater van de defrosts lijkt warm genoeg om zich over een groot oppervlak te verspreiden. Ga vooral niet hakken in dat ijs op je dak; dan maak je dingen stuk. (Water tot een graad of 20-25 erover kan evt. Maar ik zou wachten tot je echt nog maar centimeters ruimte over hebt.)Wuursj schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:23:
Na 24 u. al een aardige ijsmassa en die dempers hebben zo ook weinig nut
Als dat nog een dikke week kan groeien zonder wegmelt opties, zie ik me nog wel een uurtje op het dak doorbrengen.
Hier een 6kw panasonic wp al enkele jaren. Toen ik hem kocht wist ik al dat het net kon tot -10 dus red het nu net in combinatie met defrosts die zo meteen natuurlijk minder gaan worden.
Het ijs komt wel steeds hoger en de dempers bij mij doen ook al niets meer, dus je hoort hem binnen wat meer.
Vandaag 31kwh en dat zullen er zeker 40 worden tegen 0:00 vanavond.
3KW electrisch element zet hij alleen aan bij defrosten dus dan zou ik 9kw beschikbaar hebben indien echt nodig.
Het ijs komt wel steeds hoger en de dempers bij mij doen ook al niets meer, dus je hoort hem binnen wat meer.
Vandaag 31kwh en dat zullen er zeker 40 worden tegen 0:00 vanavond.
3KW electrisch element zet hij alleen aan bij defrosten dus dan zou ik 9kw beschikbaar hebben indien echt nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door martijnr17 op 07-02-2021 20:57 ]
Testo 875 i1 met SR. Geen goedkope camera.Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:15:
[...]
Mooi ding zo'n warmtecamera. Welk model gebruik jij?
Interessant topic dit, ben naar nul-op-de-meter nieuwbouw aan het kijken maar het gemak en comfort van een gasgestookte CV is in deze dagen wel erg prettig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
@hoevenpe
Dat gemak en comfort kun je ook hebben met een w/w warmtepomp, incl. nul op de meter.
Dat gemak en comfort kun je ook hebben met een w/w warmtepomp, incl. nul op de meter.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hoeft niet specifiek een W/W WP te zijn hoor, gaat ook heel goed met een L/W WP voor een fractie van het geld 
Een nieuwbouwwoning met een gasketel is wel heel erg 2015 als je het mij vraagt.
Een nieuwbouwwoning met een gasketel is wel heel erg 2015 als je het mij vraagt.
Maak je gebruik van NIBE uplink? Daar kan je namelijk zien of de bijverwarming actief is.hank65 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:51:
[...]
Hier dezelfde warmtepomp. Voorzover ik weet alleen elektrische bijverwarming bij de legionella run.
Nu bij buitentemperatuur uitgelezen in info menu BT1 =-5
Bij een temp bron in BT10 van 7,9. ( Is de watertemperatuur die uit de grond komt en de warmtepomp in gaat)
Bij een temp bron uit BT 11 van 3,5 ( is de watertemp. Die de pomp de grond weer in pompt.)
Ik weet trouwens niet waar je kunt zien of de elektrische bijverwarming aan gaat/staat.
Ik bekijk mijn elektriciteitsverbruik in pvoutput.
On topic: hier geen enkele moeite om het huis warm te houden.
Ik heb het idee dat het hier op alleen op de compressor lekker warm gehouden kan worden. Het lijkt me echt niet de bedoeling om nu al bij te verwarmen.
Ik speel met de gedachten om de bijverwarming gewoon te blokkeren. Maar ik kan niet inschatten of dat problemen op kan leveren met de bron.
Het lijkt me inderdaad nooit de bedoeling te kunnen zijn.Andrehj schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:35:
[...]
Dat kan nooit de bedoeling zijn. Is bovendien slecht voor je elektriciteitsrekening en ons elektriciteitsnet. Zou bovendien heel bijzonder zijn. Van W/W warmtepompen wordt altijd gezegd dat die zoveel beter scoren als L/W warmtepompen qua rendement. Nou, mijn L/W warmtepomp (die dus een veel kleinere investering was) heeft momenteel bij -4 °C nog een COP van 3.6, dat ga jij met elektrische bijverwarming nooit halen.
Maar voor water/water warmtepompen is een speciaal topic:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Daar kunnen ze je vast wel helpen.
[ Voor 26% gewijzigd door mymind* op 07-02-2021 18:17 ]
Zou het elektrisch verwarmen van onze huizen dan duurder worden dan op gas, als we winters net als in Scandinavië hebben? Als de cop ook daalt bij koudere buitenlucht, dan is er dus meer stroom nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte output naar de woning, zoals je zegt. Met veel pv is dat natuurlijk te compenseren. Bedoel je met 1200 m3 de wooninhoud of zou je dat normaal aan gas per jaar verstoken voor de kachel?Andrehj schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:45:
[...]
(Antwoorden gelden voor lucht/water warmtepompen)
Ja, dat kan, verschilt per WP.
Hier gisteren 17 kWh, waarvan 5 kWh voor SWW (legionellarun, dus veel meer dan normaal). Ik verwacht vandaag rond de 33 kWh uit te komen, vooral voor verwarming. Daarmee verwarmen we 1200 kuub, dus best netjes.
[...]
Zeker wel. Nibe komt bijvoorbeeld uit Zweden. En ook diverse type van Mitsubishi Electric en Panasonic verwarmen gewoon tot -20°C a -25°C.
[...]
Kun je makkelijk uitrekenen: Warmtebehoefte is bij -5 (en veel wind) bijna twee keer zo hoog als bij +5. Maar (in mijn geval) daalt de COP ook nog van ca 5.2 naar ca 3.5. Stroomverbruik is ongeveer 2.8 keer zo hoog.
[...]
Daar is een verwarmingslint voor. Maar je kunt beter zorgen dat het water goed onder de unit weg kan lopen.
Het condenspijpjeprobleem is dus makkelijk op te lossen.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Dit krijg je niet eens meer voor elkaar, een nieuwbouw woning krijgt geen gas aansluiting meer.Grolsch schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:08:
Hoeft niet specifiek een W/W WP te zijn hoor, gaat ook heel goed met een L/W WP voor een fractie van het geld
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat is onzin. Bron hoeft echt niet geladen te worden.MBgek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Je bron is nog niet volledig geladen, dat doet ie pas als je een zomer gekoeld hebt
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Wat jij zegt is onzin, bron laden heeft wel een merkbaar effect op de bron temp.wiljums schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:25:
[...]
Dat is onzin. Bron hoeft echt niet geladen te worden.
Heb je toevallig een schema van hoe je het waterzijdig aangesloten hebt? Hier drukt de WP de ketel dicht als hij de flow omhoog gooit bij de defrost.sebastiaan3 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:01:
[...]
Wp's schakelen de ketel; ik heb de heaters vervangen door twee stuks 230vac NO relais. Vlakke stooklijn boven -2 graden, met een sprong omhoog daaronder zodat de wp's daar hun setpoint niet halen en de heater (dus ketel) aanschakelen. Ketel wordt dus ook gebruikt tijdens defrost en is begrensd op iets van 25% brander modulatie. Geen open verdelers toegepast, dat zorgde wel voor wat gedoe met waterzijdig inregelen.
Op een dag als deze gaat er makkelijk 50kWh en 10 kuub gas doorheen, maar over een jaar is de boel energie neutraal (met de kubus gas meegerekend dus) met de 8.4kWp aan zonnepanelen die er liggen.
Al met al een goed uitgevallen experiment :-)
Hier ook brontemp tussen de 8 en 9 graden. Werkt top.jerh schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:32:
[...]
Uiteraard. Maar kon het niet laten. Bron temperatuur van circa 9 graden op dit moment, ik denk dat februari qua rendement een maand voor w/w wp's is.
En ik hoop idd dat iedereen goed er door heen komt.
@mkleinman wellicht behalve mijn vorige opmerking nog voor de topicstart: als je een actieve vv verdeler hebt, de pomp hoger zetten voor meer warmte afgifte
Dat ligt er geheel aan wat voor soort bron er wordt gebruikt. Er zijn warmtepompen die met vaste bronnen werken, deze kunnen in de zomer opgewarmd worden en in de winter afgekoeld. Echter zijn dit soort warmtepompbronnen zeldzaam in Nederland.wouter.N schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Wat jij zegt is onzin, bron laden heeft wel een merkbaar effect op de bron temp.
In Nederland is het gebruikelijk dat er een lange slang/pijp de grond in gaat en weer omhoog terug komt. Deze gebruiken de "omgeving" om hun warmte en koelte kwijt te kunnen. Diep onder de grond beweegt het grondwater heel langzaam waardoor je dus een redelijk constante temperatuur hebt, bij aanhoudende koelte/warmte de grond in stoppen wordt het rond de slangen/buizen uiteraard wel wat koeler of warmer. Maar als je de warmtepomp een tijdje uit zet dan zul je erna zien dat de "bron" weer warmer is. Bij deze methode heeft het dus ook geen zin om een bron in de zomer op te warmen omdat het grondwater wat er in de zomer zat al lang weer weg is.
Bij mij is de temperatuur van de bron inmiddels gezakt naar 0,7 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 07-02-2021 18:40 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Wat een gigantische sneeuwduinen hier, ben 30 min aan het sneeuwruimen geweest voordat ik de auto weer op de oprit kon zetten, daarnaast een tweede keer het dak opgeweest om de mitsu te bevrijden.
Die houdt met zijn bescheiden 3.5kW het hele huis met 40% vermogen nog keurig op temperatuur, verbazing wekkend
Die houdt met zijn bescheiden 3.5kW het hele huis met 40% vermogen nog keurig op temperatuur, verbazing wekkend
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2021 18:54 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb stadsverwarming en een overschot van PV, stroom kost dus maar 11 cent, met een COP van 2.5 ben ik nog steeds ruim voordeliger uit.OneTimer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:19:
[...]
Wordt het elektrisch verwarmen van onze huizen dan duurder worden dan op gas, als we winters net als in Scandinavië hebben? Als de cop ook daalt bij koudere buitenlucht, dan is er dus meer stroom nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte output naar de woning, zoals je zegt. Met veel pv is dat natuurlijk te compenseren. Bedoel je met 1200 m3 de wooninhoud of zou je dat normaal aan gas per jaar verstoken voor de kachel?
Het condenspijpjeprobleem is dus makkelijk op te lossen.
Dat merk je dan vanzelf. Het is niet alsof je je bron 'kapot' maakt of zo. Je koelt 'm alleen wat sneller af. (En dat herstelt ook nog 'ns voor een flink stuk weer.)mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:15:
Ik speel met de gedachten om de bijverwarming gewoon te blokkeren. Maar ik kan niet inschatten of dat problemen op kan leveren met de bron.
Inmiddels zijn we erachter dat die beweging van het grondwater voor de meeste locaties vies tegen valt. Zo super diep in de grond heb je ook geen afkoeling in de winter, maar toch wordt je bron gaandeweg de winter wel kouder. Dat komt omdat er dus niet bijster veel verse warmte wordt aangevoerd met het grondwater. Wel herstelt die ene koude plek (t.o.v. de directe omgeving) zich natuurlijk 'n beetje wanneer je de afvoer van warmte stopt. De overheidssite m.b.t. de boringen raadt expliciet regenereren aan en dat maakt ook deel uit van de standaard capaciteitsberekening.DutchKel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:38:
In Nederland is het gebruikelijk dat er een lange slang/pijp de grond in gaat en weer omhoog terug komt. Deze gebruiken de "omgeving" om hun warmte en koelte kwijt te kunnen. Diep onder de grond beweegt het grondwater heel langzaam waardoor je dus een redelijk constante temperatuur hebt, bij aanhoudende koelte/warmte de grond in stoppen wordt het rond de slangen/buizen uiteraard wel wat koeler of warmer. Maar als je de warmtepomp een tijdje uit zet dan zul je erna zien dat de "bron" weer warmer is. Bij deze methode heeft het dus ook geen zin om een bron in de zomer op te warmen omdat het grondwater wat er in de zomer zat al lang weer weg is.
Hier forse grondwaterstroming (nabij het oppervlak). Toch de bron al van 12 naar 10,5 graden zien gaan. (Temperaturen onder gemiddelde belasting.)
Afgelopen 24 uur heeft de warmtepomp hier 20kWh gebruikt.
3kWh daarvan tbv warm tapwater, 2kWh tbv elektrische element tijdens defrosten en de rest voor het verwarmen.
Volgens de teller in de warmtepomp is totaal 53kWh aan warmte geproduceerd (inclusief SWW). Dat maakt een COP van 2,65.
3kWh daarvan tbv warm tapwater, 2kWh tbv elektrische element tijdens defrosten en de rest voor het verwarmen.
Volgens de teller in de warmtepomp is totaal 53kWh aan warmte geproduceerd (inclusief SWW). Dat maakt een COP van 2,65.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb een boring dwars door twee watervoerende lagen ( en het stroomgebied loopt van de rivier naar de waterwinning, dus behoorlijke doorstroming). En dat merkt je dan wel, maar ook hier een seizoensinvloed. De bron koelt toch heel langzaam af gedurende het seizoen. Qua regeneren merk dat je in verhouding heel veel moet koelen om daar substantieel effect van te hebben. Eind oktober/begin november zie ik daar nog wel profijt van, maar na een twee weken verwarming draaien neemt dat snel af.Gwaihir schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:57:
Inmiddels zijn we erachter dat die beweging van het grondwater voor de meeste locaties vies tegen valt. Zo super diep in de grond heb je ook geen afkoeling in de winter, maar toch wordt je bron gaandeweg de winter wel kouder. Dat komt omdat er dus niet bijster veel verse warmte wordt aangevoerd met het grondwater. Wel herstelt die ene koude plek (t.o.v. de directe omgeving) zich natuurlijk 'n beetje wanneer je de afvoer van warmte stopt. De overheidssite m.b.t. de boringen raadt expliciet regenereren aan en dat maakt ook deel uit van de standaard capaciteitsberekening.
Hier forse grondwaterstroming (nabij het oppervlak). Toch de bron al van 12 naar 10,5 graden zien gaan. (Temperaturen onder gemiddelde belasting.)
Gisteren 13 kWh verstookt, vandaag zal iets meer worden, maar niet zo heel veel denk ik. Van de week krijgen we zon zag, dus dan gaat het overdag zeker meevallen bij ons. En nog een fors overschot doordat er niet of bijna niet elektrisch gereden wordt.
Nou nou, lees dit maar eens en dan vooral het stukje onder het kopje “ Regeneratie van de bron” en “uitputting”wiljums schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:25:
[...]
Dat is onzin. Bron hoeft echt niet geladen te worden.
https://www.vakbladwarmte...5100-939945248.1612725100
Ik zie 'n artikel over regenereren, spreekt over "weer opgeladen". Nergens wordt gesteld (of zelfs maar genoemd) dat moet worden opgeladen vóór de eerste winter gebruik uit.MBgek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:18:
Nou nou, lees dit maar eens en dan vooral het stukje onder het kopje “ Regeneratie van de bron” en “uitputting”![]()
Bij ons kwam dat toevallig wel zo uit en we hopen daar wel van te profiteren. Maar dat neemt niet weg dat ik me wel kan voorstellen dat iemand reageert met "onzin" wanneer je zo stellig neerzet dat 'n nieuwe bron het pas na komende zomer kan doen..

Hij geeft aan dat het een nieuwe bron is in dus zn eerste winter. En nieuwe bron hoeft niet geladen te worden. Een paar maanden koelen haalt hooguit de brontemp wat omhoog (1-2 graden bovenop de 8-10 graden}, maar dat effect is met een paar maanden warmte onttrekken wel weer teniet gedaan.MBgek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Nou nou, lees dit maar eens en dan vooral het stukje onder het kopje “ Regeneratie van de bron” en “uitputting”![]()
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Ik merk hier nu ook dat ik (achteraf toch wel) een beetje spijt heb dat de unit op het dak staat.Glashelder schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:48:
...Vervelende hiervan is dat de trillingen als een malle doorgegeven worden aan het dakWas toch niet zo’n goed idee, de balken op deze manier
Al verwacht ik eigenlijk dat het voor het bevriezen niet had uitgemaakt. De wind staat echt pal op deze unit en door mijn dak en dakkapel draait de wind als een malle daar rond..
Normaal hoor ik hem niet maar nu er inderdaad een steeds dikkere laag ijs op het dak ligt, is de unit ook flink meer hoorbaar in huis
Ja, hier horen we hem nu ook binnen, lage bromtoon. Ik ga ergens in het voorjaar als het rustig is veerdempers plaatsen ipv de rubberen bigfoots die nu op betonpalen liggen. Daarmee zou je geen trillingen meer moeten krijgen die via dak hoorbaar zijn.JvdW schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:44:
[...]
Ik merk hier nu ook dat ik (achteraf toch wel) een beetje spijt heb dat de unit op het dak staat.
Normaal hoor ik hem niet maar nu er inderdaad een steeds dikkere laag ijs op het dak ligt, is de unit ook flink meer hoorbaar in huis
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ga naar de instelling: Beheren --> warmtepomp --> geavanceerd --> instelling modus auto.mymind* schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:49:
Dan kun je bij "Stop bijverwarming" de temperatuur instellen waaronder de bijverwarming mag bijspringen.
Bij mij staat deze op -5 maar tot nu toe is hij nog niet bijgesprongen....
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
@JvdW @vandermark Van welk materiaal is jullie dak en van welk bouwjaar? Hier met een betonnen dak (2005) geen centje pijn, ik heb werkelijk waar nog nooit iets gehoord.
Hahaha, sorry, binnenpretje.vandermark schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Ja, hier horen we hem nu ook binnen, lage bromtoon. Ik ga ergens in het voorjaar als het rustig is veerdempers plaatsen ipv de rubberen bigfoots die nu op betonpalen liggen. Daarmee zou je geen trillingen meer moeten krijgen die via dak hoorbaar zijn.
Weet je nog, mij J serie die in alle opzichten anders doet dan de jouwe?
En ook, ,de mijne die al sinds installatie in november dat enorme rotgeluid maakt, waar ik al wekenlang mee strubbel?
Nu heb jij een binnen hoorbare bromtoon en het viel ons vanmorgen ineens op dat... de buitenunit hier ineens stil geworden is, zelfs bij 50Hz+ enzo! Het lijkt wel alsof er door de kou iets is gekrompen is, wat eerst de herrie in de compressor produceerde. (ik laat het reparatie/vervang proces wel doorgaan, want de zouden bijna gaan komen)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
2018, kanaalplaten betonnen dak op uitbouw zijkant woning. Is dak boven de eetkamer. Uitbouw is 3x4,5 meter. Pana monobloc staat op bigfoots die op 50kg zware betonpalen staan. Daaronder rubber matten. Toch horen we hem bij de hogere frequenties die nu nodig zijn. In alle weken daarvoor niks gehoord.Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:35:
@JvdW @vandermark Van welk materiaal is jullie dak en van welk bouwjaar? Hier met een betonnen dak (2005) geen centje pijn, ik heb werkelijk waar nog nooit iets gehoord.
Valt mij ook wel beetje tegen eerlijk gezegd. Verder draait die prima maar vanaf 40Hz is die binnen licht hoorbaar.
:strip_exif()/f/image/yxHP4Muhq5Bh0hnRns9PfEMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 07-02-2021 21:39 ]
Haha, snap ik. Het is vrij subtiel en echt trilling die doorgegeven wordt. Als ik buiten sta hoor ik hem minder...sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:36:
[...]
Hahaha, sorry, binnenpretje.
Weet je nog, mij J serie die in alle opzichten anders doet dan de jouwe?
En ook, ,de mijne die al sinds installatie in november dat enorme rotgeluid maakt, waar ik al wekenlang mee strubbel?
Nu heb jij een binnen hoorbare bromtoon en het viel ons vanmorgen ineens op dat... de buitenunit hier ineens stil geworden is, zelfs bij 50Hz+ enzo! Het lijkt wel alsof er door de kou iets is gekrompen is, wat eerst de herrie in de compressor produceerde. (ik laat het reparatie/vervang proces wel doorgaan, want de zouden bijna gaan komen)
Let op:
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.
Wees terughoudend met het posten van verbruikscijfers.
Deze voegen over het algemeen weinig toe (ieder huis/situatie is immers uniek) en het moet geen opsomtopic worden.