Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:23
martijn22222 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:55:
[...]

Hele nacht door laten lopen op 24 unit temperatuur. Waarbij gezegd moet worden dat in de vroege ochtend de buitentemperatuur 2 graden is t.o.v. 0 graden gisteravond.

De woonkamer temperatuur is nu 19 graden. Heb de unit nu naar 25 gezet en laat hem vandaag doorlopen. Verbruikt momenteel gemiddeld (dus ook vannacht) 1,2kwh (per uur dus).

Overigens bereik ik als ik hem 'snachts uit zet en de de woonkamer van 13 naar 17 graden moet (dat is het op moment dat de CV niet bijspringt) dat dan wel in bv. 3 uurtjes tijd. Het is meer 17 graden en hoger wat hem tot nu toe niet lukt. Maar goed ben dat nu dus aan het proberen te verbeteren aan de hand van jullie tips waaronder dus continu laten lopen op 24/25.
Weet niet welke airco je hebt, maar pak hem beet een jaar geleden had ik met mijn Daikin een soortgelijk iets: woonkamer wou niet boven de 19,5 graden uitkomen en verbruik ook nooit boven een bepaald verbruik (zelfs met standje maximum ging het verbruik niet omhoog). Door met de afstandsbediening te switchen tussen verwarmen en koelen en weer terug naar verwarmen, dat deed het voor mij. Blijkbaar kwam de app in conflict met de instelling van de afstandsbediening.

1. Switch met de afstandsbediening van verwarmen naar koelen
2. Ga van koelen naar verwarmen
3. Zet de fanstand even naar maximaal en vervolgens weer terug naar bijvoorbeeld auto
3. Doe de airco uit met de afstandsbediening
4. Start hem op met de app of afstandsbediening

Daarna ging alles weer bij mij goed (zowel via de app als afstandsbediening) en kreeg ik het huis wel warmer dan de 19,5 graden. Vorig jaar dit een aantal keren gehad. Dit jaar nog niet weer.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Rsport40 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:14:
[...]

En wat verbruik je dan per dag of in de nacht? En met welk bouwjaar woning?

Ik merk dat hier de airco uitzetten (‘74 woning) rondt het vriespunt ook niet echt een optie is, als de airco in de ochtend van 13 naar 20 graden moet stampen, gaat dat niet echt gepaard met comfort.
Afgelopen zaterdag zaten wij op 14.93kwh en sinds dien tussen de 10 en 11kwh woning uit 1983 maar wel extra geïsoleerd bij de bouw i.v.m. met ligging destijds actief vliegveld. Bij ons zit er nog een heleboel winst als we het glas vervangen in de woonkamer want daar straalt nu echt een hele boel kou vanaf. Het betreft een LG S12ET met een scop van 4 dus niet de zuinigste optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 06-12-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
martijn22222 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:55:
[...]

Hele nacht door laten lopen op 24 unit temperatuur. Waarbij gezegd moet worden dat in de vroege ochtend de buitentemperatuur 2 graden is t.o.v. 0 graden gisteravond.

De woonkamer temperatuur is nu 19 graden. Heb de unit nu naar 25 gezet en laat hem vandaag doorlopen. Verbruikt momenteel gemiddeld (dus ook vannacht) 1,2kwh (per uur dus).

Overigens bereik ik als ik hem 'snachts uit zet en de de woonkamer van 13 naar 17 graden moet (dat is het op moment dat de CV niet bijspringt) dat dan wel in bv. 3 uurtjes tijd. Het is meer 17 graden en hoger wat hem tot nu toe niet lukt. Maar goed ben dat nu dus aan het proberen te verbeteren aan de hand van jullie tips waaronder dus continu laten lopen op 24/25.
Koop anders eens een IR thermometer en meet je vloer, muren, meubels enz eens.....

De thermometer kan wel aangeven dat het 17 graden is, maar als alle muren nog 13 zijn, dan schiet het niet op.... dat duurt wel even voordat die "warm" zijn....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-10 18:32
Beste allemaal,

ik heb vorig jaar een mitsubishi airco opgehangen, mede om te verwarmen. Wanneer ik nu wil verwarmen met de airco gaat de airco netjes ‘voorverwarmen’ en vervolgens gaat hij warme lucht blazen. Tot zover klinkt het goed, maar als de airco een paar minuutjes draait hoop je dat hij wat harder gaat blazen in de auto stand. Hij blijft echter maar zachtjes blazen zodat het alleen in de buurt van de binnenunit warm wordt, ondanks dat de ingestelde temperatuur veel hoger is als de omgeving. In de ‘boost’ stand blaast hij wel harder.

Gezien het om L/L gaat een schopje naar de buren

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10

bjp

Bouwertje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:29:
Beste allemaal,

ik heb vorig jaar een mitsubishi airco opgehangen, mede om te verwarmen. Wanneer ik nu wil verwarmen met de airco gaat de airco netjes ‘voorverwarmen’ en vervolgens gaat hij warme lucht blazen. Tot zover klinkt het goed, maar als de airco een paar minuutjes draait hoop je dat hij wat harder gaat blazen in de auto stand. Hij blijft echter maar zachtjes blazen zodat het alleen in de buurt van de binnenunit warm wordt, ondanks dat de ingestelde temperatuur veel hoger is als de omgeving. In de ‘boost’ stand blaast hij wel harder.
Mag ik vragen of dit wel in water/water warmtepomp forum past?

Het lijkt een lucht/lucht airco/warmtepomp te zijn, of ben ik mis?

Correct dus verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 06-12-2023 13:01 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Bouwertje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:29:
Beste allemaal,

[mbr]Gezien het om L/L gaat een schopje naar de buren[/mbr]
Lees even de laatste 2 pagina's. Je kunt de fan instellen op maximale stand in plaats van auto. Daarnaast blijkt te zijn dat je hem 24/7 aan moet hebben staan. Ik ben bij mijzelf nu aan het testen of dat dat verschil geeft. Met de wetenschap van nu had ik misschien beter direct een 5kwh neer kunnen hangen, maar ook dat heeft weer nadelen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn22222 op 06-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:39
martijn22222 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:52:
[...]

Lees even de laatste 2 pagina's. Je kunt de fan instellen op maximale stand in plaats van auto. Daarnaast blijkt te zijn dat je hem 24/7 aan moet hebben staan. Ik ben bij mijzelf nu aan het testen of dat dat verschil geeft.
24/7 moet niet hé. Ik krijg het de laatste dagen binnen een uur of 2 van 16.5c naar 19.5c/20c ad-hoc en dan ben ik niet eens volle bak aan het blazen. Vandaag ging al weer sneller vanwege de iets hogere buitentemperatuur.

Het is allemaal zo afhankelijk van de omstandigheden.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 06-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:40
Het is ook heel erg afhankelijk van je apparaat. Een LG S09ET / S12ET die problemen heeft is hetzelfde geval als een FTXM35R - ding is heel goed in koelen en heel erg matig in verwarmen.

Ja, er staat bij de S12ET 3.5 kW koelen / 3.8 kW verwarmen op de specs, maar dat laatste is bij +7 graden waar je niets aan hebt. Zijn echte spec, Pdesign Heating, is 2.5 kW met label A+ en doet het niet beter dan de standaard Haier / Gree die ook zoiets halen. Kansloos dus als je dichter bij nulpunt zit. Je kan hem 24/7 aanlaten en het is maar de vraag of het helpt / of het goedkoper is dan gas op een weekprogramma en aanwezigheidssensor van Nest/Tado/etc.

1 kW x 24h x €0.30 == 6 m3 x €1.2.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 06-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
w00key schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:59:
Het is ook heel erg afhankelijk van je apparaat. Een LG S09ET / S12ET die problemen heeft is hetzelfde geval als een FTXM35R - ding is heel goed in koelen en heel erg matig in verwarmen.

Ja, er staat bij de S12ET 3.5 kW koelen / 3.8 kW verwarmen op de specs, maar dat laatste is bij +7 graden waar je niets aan hebt. Zijn echte spec, Pdesign Heating, is 2.5 kW met label A+ en doet het niet beter dan de standaard Haier / Gree die ook zoiets halen. Kansloos dus als je dichter bij nulpunt zit. Je kan hem 24/7 aanlaten en het is maar de vraag of het helpt / of het goedkoper is dan gas op een weekprogramma en aanwezigheidssensor van Nest/Tado/etc.

1 kW x 24h x €0.30 == 6 m3 x €1.2.
Eens er zijn betere alternatieven maar wel tegen een prijskaartje. Voor 630 euro hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Puddi Puddin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:23:
[...]

Eens er zijn betere alternatieven maar wel tegen een prijskaartje. Voor 630 euro hoor je mij niet klagen.
Heeft bij 2 graden nog altijd een cop van 4, dus een stuk goedkoper dan gas,

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
Maar even ter verdediging van @martijn22222, ik zit hier wel ruim bemeten met m'n MHI 5Kw natuurlijk. Die zal het wat makkelijker hebben in deze omstandigheden. Weet natuurlijk niet hoeveel graden het bij jou is s'ochtends als je 'm uit hebt gelaten s' nachts.

Ik hou de boel nu stabiel op 20c met een setpoint van 22c en fanstandje 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
digifun schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:45:
[...]

Heeft bij 2 graden nog altijd een cop van 4, dus een stuk goedkoper dan gas,
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:46
Ik heb hier volgende combinatie staan:

3MXM68A2V1B
FTXM50R2V1B
FTXM25R2V1B
FTXM20R2V1B

Heeft Eurovent de certificering voor deze combinatie uitgevoerd of hoe moet ik dit opzoeken?

Afaics kan ik maar twee binnendelen kiezen (3MXM68A9 / FTXM20R / FTXM50R) met de buitenunit of zie ik iets over het hoofd?

Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MXMan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:46:
[...]

Ik heb hier volgende combinatie staan:

3MXM68A2V1B
FTXM50R2V1B
FTXM25R2V1B
FTXM20R2V1B

Heeft Eurovent de certificering voor deze combinatie uitgevoerd of hoe moet ik dit opzoeken?

Afaics kan ik maar twee binnendelen kiezen (3MXM68A9 / FTXM20R / FTXM50R) met de buitenunit of zie ik iets over het hoofd?

Hartelijk dank
alle toegestane mogelijke combinaties staan in de installatiehandleiding.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Elke split airco kan het inmiddels, COP 2.48 is gelijk aan cv ketel, de media heeft zijn best gedaan om airco,s als energieslurpers weg te zetten.

Zelfs de C merken doen het nu uitstekend rendabel.

Bron is inmiddels genoemd, eurovent.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2023 18:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:04
Er zit hier een dikke laag ijs op de buitenunit. Al een week lang. De gehele achterkant zit zeker 4mm ijs op, behalve aan de bovenkant 6cm vrij. Hierdoor verbruikt de unit 1400Watt.

Ik heb met koud water al het ijs verwijderd en nu verbruikt de unit 700Watt. Alleen ik vind het raar dat hij niet defrost.

Iemand dit al eens meegemaakt?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn22222
Op dit moment staat de airco onafgebroken 30 uur achter elkaar aan op stand 24-26. Maximaal
Blazen. 1200watt gemiddeld per uur continue.

Binnen temperatuur blijft stabiel op 18,5 graad. De airco geeft zelf aan 21 graden. Maar ook op de airco zelf komt ie niet hoger dan dat.

Ik denk dat er niets anders op zit dan accepteren dat mijn 20 jaar oude woning blijkbaar niet isolerend genoeg is dat de airco het naar 20 graden kan trekken zonder bijverwarming vanuit de CV op moment dat de buiten temperatuur onder de 8 graden komt.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn22222 op 06-12-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
martijn22222 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:49:
Op dit moment staat de airco onafgebroken 30 uur achter elkaar aan op stand 24-26. Maximaal

Binnen temperatuur blijft stabiel op 18,5 graad. De airco geeft zelf aan 21 graden. Maar ook op de airco zelf komt ie niet hoger dan dat.

Ik denk dat er niets anders op zit dan accepteren dat mijn 20 jaar oude woning blijkbaar niet isolerend genoeg is dat de airco het naar 20 graden kan trekken zonder bijverwarming vanuit de CV op moment dat de buiten temperatuur onder de 8 graden komt.
Of een ander soort unit nodig. Nieuwe woningen kunnen af met een 6 kW warmtepompje bij L/W, mij is recent zelfs een 4 kW hybrid geoffereerd (no thanks), maar oudere woningen hebben gewoon meer kWs nodig. Een 4.2/5 kW van een A merk redt het waarschijnlijk veel beter, bij hoog vermogen % is dat blok buiten ook kouder en vriest veel sneller dicht.

Mijn LG MU3R19 die onder 25% power draaide heeft zo goed als geen defrosts gehad. Nauwelijks water gezien, geen ijs onder de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34

Vandaag de woonkamer met gemak adhoc te verwarmen ( heb geen LG, maar een MHI multisplit 5KW )
‘s Morgens is het bij mij 17 graden in de woonkamer. ( tussenwoning uit 1968 )
Hoe koud is het bij jou ‘s morgens bij adhoc gebruik ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde

Heb je mijn eerdere bericht gezien? Wellicht dat dat helpt..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020

20 jaar is toch niet zo oud? Of heb je misschien ergens een groot warmtelek? Kun je grofweg bepalen hoeveel warmte de unit genereert, b.v. met een ir-thermometer? 1200 W elektrisch zou met de huidige temperaturen ongeveer 4800 W thermisch moeten geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 15:18
Zo mooi dat je de paar uur zon op de gevel niet alleen kunt terugzien in de opwek van je PV, maar ook in het opgenomen vermogen van je L/L WP, die van ~230w terugzakt naar ~150w opgenomen vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cn_ocjbhNH9spKmOH698pLlpic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFYMve78H5ldzO1Aw7HkwIFu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-03 22:18
DutchOwnage schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:49:
[...]

24/7 moet niet hé. Ik krijg het de laatste dagen binnen een uur of 2 van 16.5c naar 19.5c/20c ad-hoc en dan ben ik niet eens volle bak aan het blazen. Vandaag ging al weer sneller vanwege de iets hogere buitentemperatuur.

Het is allemaal zo afhankelijk van de omstandigheden.
Precies. Er wordt in dit topic vaak verwezen naar 24/7 verwarmen, maar na testen blijkt dat bij mij bijvoorbeeld ook niet gunstiger te zijn. Het beste is om zelf een beetje te testen en te vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage

Ik zit sociale huur, bouwjaar '82, bijna 42 jaar dus. Maisonnette, op de hoek zelfs :'(. Wel energielabel B...

Maar echt, mijn HWI 5Kw heeft weinig tot geen moeite zelfs rond het vriespunt overdag. Als je kan, zou ik proberen te kijken naar een slag zwaarder cq ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 10:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.

De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.

Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan. :)
Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.
Had je bij een 2e unit aan ook dat hij veel hoger verbruik had zonder terug te moduleren? En bij koelen?
Hier draait ie nl in de woonkamer stabiel op 250W voor ~21 graden bij -2 buiten maar zodra ik 1 van m'n andere units aanzet gaat ie ruim 1-1.5 kW verbruiken (steeds op en neer) terwijl er ook warmere lucht uit de woonkamerunit komt en de temp daar dus stijgt.

Morgen hier maar eens kijken hoe het mijn leidinglengte zit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-10 21:42
henidde schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:09:
[...]

Weet niet welke airco je hebt, maar pak hem beet een jaar geleden had ik met mijn Daikin een soortgelijk iets: woonkamer wou niet boven de 19,5 graden uitkomen en verbruik ook nooit boven een bepaald verbruik (zelfs met standje maximum ging het verbruik niet omhoog). Door met de afstandsbediening te switchen tussen verwarmen en koelen en weer terug naar verwarmen, dat deed het voor mij. Blijkbaar kwam de app in conflict met de instelling van de afstandsbediening.

1. Switch met de afstandsbediening van verwarmen naar koelen
2. Ga van koelen naar verwarmen
3. Zet de fanstand even naar maximaal en vervolgens weer terug naar bijvoorbeeld auto
3. Doe de airco uit met de afstandsbediening
4. Start hem op met de app of afstandsbediening

Daarna ging alles weer bij mij goed (zowel via de app als afstandsbediening) en kreeg ik het huis wel warmer dan de 19,5 graden. Vorig jaar dit een aantal keren gehad. Dit jaar nog niet weer.
Thanks voor deze tip! Gisteravond uitgevoerd (Daikin Prefers 3,5 kw vloermodel) en vanmorgen ruim 1 graad warmer beneden dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
schumacher schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:34:
[...]
Thanks voor deze tip! Gisteravond uitgevoerd (Daikin Prefers 3,5 kw vloermodel) en vanmorgen ruim 1 graad warmer beneden dan gisteren.
Kijk, dat is fijn! Het heeft me destijds uren gekost om dit uit te vogelen haha.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:51
elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.

De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.

Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan. :)
Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.
o dit lijk me niet zo slim. er worden niet voor niks max lengtes aangegeven zomaar even wat bijvullen om een te grote afstand te overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 11:12

Hier staat dus;

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200226480

dat je 2,5kW verwarmingscapaciteit hebt. Waarschijnlijk is hij ook heel vaak aan het ontdooien.

Het kan zo zijn, wat @MotorBeast al eerder aangaf - dat je airco een hoge SEER heeft, dus goed is voor koelen - maar dat de buitenunit erg weinig ruimte heeft tussen de koelribben, wat goed is voor koelen - maar niet zo goed voor verwarmen. Want hij vriest dus erg snel dicht.

Zoals ik heb begrepen is Daikin hier ook gevoeliger voor dan MHI, die vriezen niet zo snel dicht/hebben wellicht meer ruimte tussen de koelribben...

Maar als hij maar 2,5kW kan verwarmen - dan snap ik dat je het niet warm kan krijgen!

Op wat voor basis heb je deze unit geinstalleerd, had je goed gekeken samen met de installateur?

1,2kW is ook echt veel. Om bij -5°C mijn toko warm te houden, trok mijn 3MXM68 met 2 3,5kW units een continuvermogen van iets van 900W... Daar verwarmt ie dus 2 verdiepingen mee bij mij

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:55
barta123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:59:
[...]

Hier staat dus;

dat je 2,5kW verwarmingscapaciteit hebt. Waarschijnlijk is hij ook heel vaak aan het ontdooien.

Het kan zo zijn, wat @MotorBeast al eerder aangaf - dat je airco een hoge SEER heeft, dus goed is voor koelen - maar dat de buitenunit erg weinig ruimte heeft tussen de koelribben, wat goed is voor koelen - maar niet zo goed voor verwarmen. Want hij vriest dus erg snel dicht.

Zoals ik heb begrepen is Daikin hier ook gevoeliger voor dan MHI, die vriezen niet zo snel dicht/hebben wellicht meer ruimte tussen de koelribben...

Maar als hij maar 2,5kW kan verwarmen - dan snap ik dat je het niet warm kan krijgen!

Op wat voor basis heb je deze unit geinstalleerd, had je goed gekeken samen met de installateur?

1,2kW is ook echt veel. Om bij -5°C mijn toko warm te houden, trok mijn 3MXM68 met 2 3,5kW units een continuvermogen van iets van 900W... Daar verwarmt ie dus 2 verdiepingen mee bij mij
Het is inderdaad niet de beste unit om te verwarmen, maar mijn ervaring is toch echt heel anders. Er kan zeker meer warmte dan 2.5kW uitkomen, anders zou ik de benedenverdieping hier echt niet warm krijgen. 1200 watt trekt hij hier ook nooit. Het maximale vermogen bij -3 ligt hier op ongeveer 600 watt en dan komt er echt nog voldoende warmte uit. Meestal zelfs lager, 300-400 watt als de kamer gewoon op temperatuur is. Zet ik hem op jet mode, dan gaat hij inderdaad flink vermogen vragen met bijbehorende warmte.

Als hij continu 1200 watt trekt en we gaan even uit van een cop van 3 dan is dat alsnog 3.6kW. Daarmee moet je bij 24/7 stoken echt wel wat meer kunnen verwarmen.
Ik twijfel aan 2 dingen, of er is iets niet helemaal lekker met de airco, of er is gewoon een enorm warmtelek.
@martijn22222 heb je een open trappengat naar boven? Veel ventilatieroosters open? Slecht sluitende deuren en ramen?
En misschien ook een belangrijke. Wat was je gasverbruik toen je nog verwarmde zonder airco?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1ND9FIDG-x2Bg-wpYTpg_vL94g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9q20oAsHbcmOaIM1Ro1eJz9I.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 07-12-2023 09:16 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
[...]

Hier staat dus;

@martijn22222

Op 1.2 kW E probeert dat ding met brute force ~3+ kW naar binnen te pompen. Dat lukt, voor een korte tijd, en blok binnen wordt heet, buiten 1 grote ijsblok en ontdooien mag weer beginnen en het omgekeerde gebeurt, nu bevriest de binnenunit :)

Effectief is die de hele dag warmte heen en weer aan het pompen. Zonde van je stroom.

Probeer anders er alleen uit te halen wat de unit kan leveren, dus beperk fan speed tot medium, stel temperatuur naar beneden, op unit gemeten temperatuur -1°C, dan moet die naar misschien 400W gaan. Meet dan met een IR thermometer hoe warm de lucht is die eruit komt, en hoe lang hij kan gaan tot defrost.

En vul het hier in om netto vermogen te berekenen: http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=30&vol=300

Voorbeeld 15 naar 30°C @ medium (5 m3/min = 300 m3/uur) = 1.5 kW netto.

Ik heb een gevoel dat als je de unit beperk tot half vermogen dat er netto misschien wel meer uit komt dan in de defrost loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
[...]

Hier staat dus;

Dat is een interessante pagina. Ik denk voor velen nog onbekend?

Ik ben aan het vergelijken gegaan en zag dat ie de volgende specificaties had;
COP 4.0 W/W
SEER 6.60 W/W

- De tip van het koelen naar verwarmen heb ik gisteren gedaan. Vandaag eens testen of dat dat scheelt. Al acht ik de kans niet zo groot.
- Ik ga nu weer Adhoc verwarmen bij deze temperatuur omdat bij continu verwarmen momenteel ook de temperatuur niet hoger komt dan 18,5/19.
- De ruimte was gisteren om 22.30u. 18,5 graad.
- De ruimte was vanmorgen om 08.00u. 14.5 graad. Dus hij zakt op moment dat alles uit staat 4 graden in de nacht met deze buiten temperaturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Mijn ervaring met een LG binnenunit is dat hij enorm veel hitte kan afgeven, als je buitendeel het ook aan kan. De MU3R19 doet het fantastisch behalve dat het elke 3 uur een oil return cycle moet doen, een soort supersnelle mini deforst, en daarna op volle kracht gaat verwarmen en binnen in 5 minuten van je woonkamer een sauna maakt.

Dus het omgekeerde probleem... Jammer dat die standard plus buitendeel zo underpowered is.

Dat standje sauna is ook handmatig aan te zetten via Jet. 2800W stroom => koelgas => naar 1 unit sturen is... Impressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 09-10 15:18
Headshot_NL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:08:
[...]
....
@martijn22222 heb je een open trappengat naar boven? Veel ventilatieroosters open? Slecht sluitende deuren en ramen?
Stukje ervaring van een open trappengat naar de 1e en zolder verdieping, na een jaar 24/7 stoken, waarbij de unit tegenover het trappengat hangt:

In mijn situatie heb ik het idee dat doordat er warmte ontsnapt via het trappengat de unit maar weinig pendelt en meer op een laag niveau continue warmte blijft afgeven.
Het is hier ook zeker niet dat het op zolder en 1e verdieping warmer is dan de BG "omdat de warmte stijgt". Als je de trap afloopt van zolder->1e->BG dan voel je het steeds warmer worden, de warmte uit de lucht wordt dus prima door de massa opgenomen en stijgt niet in z'n geheel naar boven.
De zolder is overigens 16~17 graden, overloop 1e verdieping 17~18 graden, waarbij de huiskamer 19,5~20,5 is.
Omdat de slaapkamers op de 1e vaak de deuren dicht hebben is het daar ongeveer dezelfde temperatuur als de zolder.

[ Voor 28% gewijzigd door Frag1le op 07-12-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
[...]
Op wat voor basis heb je deze unit geïnstalleerd, had je goed gekeken samen met de installateur?
Vraag me af of een installateur echt het juiste aanbied. Vaak bieden ze maar 1 merk aan meestal Daikin, MHI, ME of LG aan en soms een 2de budgetmerk zoals Haier, HiSence, Gree.

Het valt me dan ook op dat je in een wijk of dorp vaak een bepaald merk oververtegenwoordigd is. Bij mij in de buurt hangen er voornamelijk LG en Toshiba. Er zijn 2 installateurs hier die eigenlijk alleen LG willen installeren of je moet echt specifiek aangeven dat je een ander merk wil.

Bij de winkels hangen er een stuk of 8 van een merk dat ik nog niet eerder heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
[...]

Het is inderdaad niet de beste unit om te verwarmen, maar mijn ervaring is toch echt heel anders. Er kan zeker meer warmte dan 2.5kW uitkomen, anders zou ik de benedenverdieping hier echt niet warm krijgen. 1200 watt trekt hij hier ook nooit. Het maximale vermogen bij -3 ligt hier op ongeveer 600 watt en dan komt er echt nog voldoende warmte uit. Meestal zelfs lager, 300-400 watt als de kamer gewoon op temperatuur is. Zet ik hem op jet mode, dan gaat hij inderdaad flink vermogen vragen met bijbehorende warmte.

Als hij continu 1200 watt trekt en we gaan even uit van een cop van 3 dan is dat alsnog 3.6kW. Daarmee moet je bij 24/7 stoken echt wel wat meer kunnen verwarmen.
Ik twijfel aan 2 dingen, of er is iets niet helemaal lekker met de airco, of er is gewoon een enorm warmtelek.
En misschien ook een belangrijke. Wat was je gasverbruik toen je nog verwarmde zonder airco?

[Afbeelding]
Ik zal eens aan de slag gaan met zo'n temperatuur meting gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
martijn22222 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:13:
[...]

Dat is een interessante pagina. Ik denk voor velen nog onbekend?

Ik ben aan het vergelijken gegaan en zag dat ie de volgende specificaties had;
COP 4.0 W/W
SEER 6.60 W/W

- De tip van het koelen naar verwarmen heb ik gisteren gedaan. Vandaag eens testen of dat dat scheelt. Al acht ik de kans niet zo groot.
- Ik ga nu weer Adhoc verwarmen bij deze temperatuur omdat bij continu verwarmen momenteel ook de temperatuur niet hoger komt dan 18,5/19.
- De ruimte was gisteren om 22.30u. 18,5 graad.
- De ruimte was vanmorgen om 08.00u. 14.5 graad. Dus hij zakt op moment dat alles uit staat 4 graden in de nacht met deze buiten temperaturen....
Verwarm je zo heel je huis? Bij mij daalt de temp ook flink als ik hem in de nacht uitzet (normaal met nachtverlaging verbrandt een CV ketel natuurlijk ook nog gas als het buiten vriest)

Ik kan me voorstellen dat als je alleen in je keuken/woonkamer deze unit hebt hangen dat de rest van het huis ongelooflijk koud is... :P

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
[...]

[Afbeelding]
Ik sluit me hier bij aan nooit niet dat wij onze woonkamer van 37m2 warm krijgen met 2.5kW meerdere websites geven aan maximaal verwarmingscapaciteit 4kW dat is ook onze aanschaf rede geweest samen met de prijs natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat als de unit maximaal moet knallen hij continue dicht vriest en dan lager uitvalt maar 2.5kW dat gaat er bij mij niet in.

[ Voor 26% gewijzigd door Puddi Puddin op 07-12-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
OEPS FOUTJE

[ Voor 99% gewijzigd door Puddi Puddin op 07-12-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 01:09:
[...]

Had je bij een 2e unit aan ook dat hij veel hoger verbruik had zonder terug te moduleren? En bij koelen?
Hier draait ie nl in de woonkamer stabiel op 250W voor ~21 graden bij -2 buiten maar zodra ik 1 van m'n andere units aanzet gaat ie ruim 1-1.5 kW verbruiken (steeds op en neer) terwijl er ook warmere lucht uit de woonkamerunit komt en de temp daar dus stijgt.

Morgen hier maar eens kijken hoe het mijn leidinglengte zit.
Ik had bij een unit aan een verbruik van 500Watt dat snel opliep naar 800-900, dan hoorde incident compressor op toeren om vervolgens af te slaan. Even een vermogen van 56watt te zien en daarna 10.
Dit alles in 2-3 minuten tijd en dan weer 5 minuutjes draaien.
Inmiddels is dat een heel stuk minder, maar nog steeds snel naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:36:
[...]
o dit lijk me niet zo slim. er worden niet voor niks max lengtes aangegeven zomaar even wat bijvullen om een te grote afstand te overbruggen?
Zomaar even een te grote afstand overbruggen?
Je aanname klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
barta123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:35:
[...]

Ik kan me voorstellen dat als je alleen in je keuken/woonkamer deze unit hebt hangen dat de rest van het huis ongelooflijk koud is... :P
Ook met mijn MHI 5Kw verwarm ik alleen de woonkamer/keuken hoor. De bovenverdieping verwarm ik zowiezo nooit, maar ook de hal pak ik s'winters niet mee. De tussendeur blijft lekker dicht.

Gelukkig heb ik op dit moment geen partner die loopt te miepen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Wat doen we allemaal moeilijk met airco’s?

Kijk eens wat een beest dit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyn8FkUcMK0BdHUXhIjQlM_cNdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ELaCmNA8SGGeG9a0PV8SxMqf.png?f=user_large

https://try.equiwarmpro.co/

Hoeveel Watt dat ding is, dat is natuurlijk niet van belang.
Hij stookt onze woonkamer van 140m3 gewoon naar 32 graden in een uur! :+ :+ :+
_O- _O- _O-

(Deze reclame kreeg ik via YouTube….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:55:

[Afbeelding]

_O- _O- _O-

Ik heb het eens met de 3KW ventilatorkachel geprobeerd die hier in de badkamer staat, het ging niks sneller, was wel comfortabeler omdat een kacheltje vanuit de vloer kan blazen.

Die problemen met dat de airco het niet warm kon krijgen heb ik vroeger ook wel gehad, lag gewoon aan de voeler van de airco die zijn eigen warmte zat te registreren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL

[Afbeelding]

_O- _O- _O-

Inderdaad, nergens staat het vermogen aangegeven.
Maar het erge is... ik ken persoonlijk mensen die dit dus kopen en gebruiken als hoofdverwarming. Vorig jaar kwam ik bij een bekende en die had in alle kleine ruimtes 1 van die stopcontact heaters aangesloten. Die trokken 500 watt per stuk. In de woonkamer 2 want anders was het niet genoeg.

Reden: gas is zo duur. Maar daar ging dus continu 2500-3000 watt naar die heaters. Dat ik met 20% van het vermogen hetzelfde resultaat had kon natuurlijk niet. 8)7

Een elektrisch heatertje om sporadisch een kleine ruimte wat te verwarmen is natuurlijk niet zo gek. Of bij -10 je woonkamer net iets aangenamer houden als je warmtepomp het net niet trekt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Bij airco verwarming (luchtverwarming) heeft de ventilatie met buiten meer invloed dan isolatie, een raamrooster nabij de binnenunit kan al funest zijn, hier heb ik een WTW, vroeger raamroosters en zag ik ook dubbele cijfers, met name de rooster dichtbij de binnenunit openen zag ik direct terug in verbruik.

Probeer er eens achter te komen hoeveel m3/h je ventileert met de buitenlucht.
Headshot_NL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:16:
[...]

Reden: gas is zo duur. Maar daar ging dus continu 2500-3000 watt naar die heaters. Dat ik met 20% van het vermogen hetzelfde resultaat had kon natuurlijk niet. 8)7
Zolang je binnen de salderingsregeling zit kan het goedkoper zijn en je gas CV slecht ingeregeld is.

Weet je zeker dat de heaters continu 2.5-3kw verbruikte? mijn airco schaalt ook terug als het opgewarmd is, dat gebeurd bij een heater ook(blijft duur in tegenstelling met een airco verwarmen dat klopt).
2,5/3kw is best veel warmte als dat de heledag het geval is.

Ik ken er een paar die goedkoper zijn met een heater verwarmen dan op gas, ze zien dat via de App van de slimme meter(checken ze per dag), vergelijkbare dagen pakken ze, gaat het wel om een kleine ruimte verwarmen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

[Afbeelding]

_O- _O- _O-

Goeie deal. 1 stuks = 49 euro en 4 stuks 199 8)7
Maar het is een chinees bedrijf die misbruik maakt van mensen die niet ingelezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 22:20
Vandaag is het een heftig dagje voor de L/L ... luchtvochtigheid is 98% en temp buiten is 0.3 graden. Nu elk uur een defrost en dat heb ik nog niet eerder zo heftig gehad. Tegelijkertijd houdt ie de kamer wel netjes op de ingestelde 21 graden (met kleine terugval tijdens defrost) ;). Hopelijk snel van die mist af want het kost wel elke keer een bak met vermogen zie ik :/

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:25:
[...]

Bij airco verwarming (luchtverwarming) heeft de ventilatie met buiten meer invloed dan isolatie, een raamrooster nabij de binnenunit kan al funest zijn, hier heb ik een WTW, vroeger raamroosters en zag ik ook dubbele cijfers, met name de rooster dichtbij de binnenunit openen zag ik direct terug in verbruik.

Probeer er eens achter te komen hoeveel m3/h je ventileert met de buitenlucht.

[...]

Zolang je binnen de salderingsregeling zit kan het goedkoper zijn en je gas CV slecht ingeregeld is.

Weet je zeker dat de heaters continu 2.5-3kw verbruikte? mijn airco schaalt ook terug als het opgewarmd is, dat gebeurd bij een heater ook(blijft duur in tegenstelling met een airco verwarmen dat klopt).
2,5/3kw is best veel warmte als dat de heledag het geval is.

Ik ken er een paar die goedkoper zijn met een heater verwarmen dan op gas, ze zien dat via de App van de slimme meter, vergelijkbare dagen pakken ze, gaat het wel om een kleine ruimte verwarmen.
Ja dat was daar zeker duurder, het was een oud huurhuis met hele slechte isolatie (ondertussen ligt het plat). Gas zal ook duur geweest zijn maar er viel ook niks te salderen, geen panelen.
Dat verbruik was er inderdaad continu, te zien op de slimme meter. Die 2.5-3kW was ook niet genoeg om het warm te houden. Overdag ging de CV er nog bij aan.
Je CV moet wel heel slecht zijn als cop1 verwarmen goedkoper is en je niks te salderen hebt.

Mensen die er geen verstand van hebben geloven die beloftes. "energy saving" dus het zal wel goed zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 07-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:55
Dag medetweakers,

Hier sinds September ook airco's met het doel de winter te verwarmen (en te koelen in de zomer wegens plat dak). Huis is een oud (1920) vrijstaand pakhuis(je), we wonen en leven
boven (redelijk goed geïsoleerd) en de begane grond is geheel garage/werkplaats/washok (slecht geïsoleerd).

We hebben hier nu een Daikin 2MXM50A 5kW multisplit met daarop een FVXM35A9 vloermodel in de woonkamer (1 hoog) en een FTXM25R wandmodel in de werkplaats (begane grond).

Daarnaast een RXM20R9 2kW met FTXM20R wandmodel voor in de slaapkamer (1 hoog).

Tot gisteren schakelden we de airco's alleen in wanneer wij een ruimte wilden verwarmen en lieten de CV het huis op 15 graden houden. Dit is niet heel erg slim bleek toen ik het gasverbruik ging bekijken, het verbruik is vrijwel hetzelfde als vorig jaar rond deze tijd. De airco's zijn juist om gas te besparen.

Dit topic en dat van Daikin doorgelezen en nu sinds gisteravond staat de multisplit 24/7 aan, de woonkamer op 18°C (en warmer als we extra comfort willen), de werkplaats op 12°C. In beide ruimtes bevinden zich een piano die slecht tegen temperatuur/luchtvochtigheid wisselingen kunnen.

Hoewel de Daikins (nu ik de specs heb opgezocht :+) niet geweldig zijn in verwarmen krijg ik het hier gelukkig zonder al teveel moeite op temperatuur, maar merk wel dat de relatieve luchtvochtigheid flink daalt.

Hebben jullie allemaal een luchtbevochtiger staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 22:31
renzo4000 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:30:
Vandaag is het een heftig dagje voor de L/L ... luchtvochtigheid is 98% en temp buiten is 0.3 graden. Nu elk uur een defrost en dat heb ik nog niet eerder zo heftig gehad. Tegelijkertijd houdt ie de kamer wel netjes op de ingestelde 21 graden (met kleine terugval tijdens defrost) ;). Hopelijk snel van die mist af want het kost wel elke keer een bak met vermogen zie ik :/
Nou ik zie hier idd ook elk uur een defrost met mijn 5 kwh perfera.
Die koude mist vindt hij niet leuk.
Zie het verschil maar eens met gisteren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j262iJiXJfoF_O1JbLRSbVRsJwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G93gFgdtBhWVtfmni97zLydZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door merlin1201 op 07-12-2023 12:23 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10 16:47
Gisternacht de MHI 50ZSX airco in de woonkamer op 15 graden gezet en ging wat pendelen tussen 0 en 640watt. Totaal iets van 3kWh. Vannacht laten draaien op 18 graden en heeft daarbij iets van 5.5kWh gebruikt met een gemiddeld van 650watt met enkele defrosts. (gerekend van 0:00 to 07:30)

Met deze mist vanmorgen had de airco het denk ik niet terug kunnen verwarmen van 13 naar 20 graden met alle defrosts. Deze gaat dan normaal direct vol gas op 2600watt waarbij de defrosts ook veel sneller zijn.

Ook het voordeel is dat het in de ochtend energie bespaard omdat het al aardig op temperatuur is. Dus van de 5.5kWh moet je daar het extra ochtendverbruik ook nog afhalen. Dit extra comfort is dan een no-brainer voor die paar centen.

Enige nadeel van nachtverwarming is dat de buitenunit wat lawaai maakt aan de gevel en dit hoor in de slaapkamer. Hier moet ik nog dempers onder laten zetten, maar dat gaat ook nog wat worden aangezien ze dat al geprobeerd hadden maar geen ruimte hadden met het leidingwerk. Deze moet dan ingekort worden.

Ik denk dat ik als regel ga aanhouden dat als het kouder is dan 5 graden, dat ik dan airco laat doordraaien op 18 graden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Rsport40 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:45:
Gisternacht de MHI 50ZSX airco in de woonkamer op 15 graden gezet en ging wat pendelen tussen 0 en 640watt. Totaal iets van 3kWh. Vannacht laten draaien op 18 graden en heeft daarbij iets van 5.5kWh gebruikt met een gemiddeld van 650watt met enkele defrosts. (gerekend van 0:00 to 07:30)

Met deze mist vanmorgen had de airco het denk ik niet terug kunnen verwarmen van 13 naar 20 graden met alle defrosts. Deze gaat dan normaal direct vol gas op 2600watt waarbij de defrosts ook veel sneller zijn.

Ook het voordeel is dat het in de ochtend energie bespaard omdat het al aardig op temperatuur is. Dus van de 5.5kWh moet je daar het extra ochtendverbruik ook nog afhalen. Dit extra comfort is dan een no-brainer voor die paar centen.

Enige nadeel van nachtverwarming is dat de buitenunit wat lawaai maakt aan de gevel en dit hoor in de slaapkamer. Hier moet ik nog dempers onder laten zetten, maar dat gaat ook nog wat worden aangezien ze dat al geprobeerd hadden maar geen ruimte hadden met het leidingwerk. Deze moet dan ingekort worden.

Ik denk dat ik als regel ga aanhouden dat als het kouder is dan 5 graden, dat ik dan airco laat doordraaien op 18 graden in de nacht.
Hoor je de buitenventilator of de compressor (brom). Als het de ventilator is heeft dempers niet zoveel zin denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:48:
[...]

Hoor je de buitenventilator of de compressor (brom). Als het de ventilator is heeft dempers niet zoveel zin denk ik.
De compressor (brom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:27:
[...]

Goeie deal. 1 stuks = 49 euro en 4 stuks 199 8)7
Maar het is een chinees bedrijf die misbruik maakt van mensen die niet ingelezen zijn.
Ik hoop dat dat voor iedereen ook duidelijk was aan Demand van mijn emoticons erachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:32
We hebben wat offertes gevraagd voor airco op de zolder. Nu zegt de een dat 2.5kw genoeg is en de ander dat er 3.5kw nodig is. Vandaar dat ik de vraag nu hier even neerleg.

Zolder ruimte 50m3 woning uit 1998 met 2 dakkapellen met HR++ glas in kunststof kozijnen. Verder geen verwarming aanwezig.

Mogelijk word het een multisplit met slaapkamer. Merk word ME of MHI A+++/A++.

Koelen moet op 2.5kw en 3.5kw wel lukken maar hoe zit het met verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-10 15:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

dubbeldekkert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:05:
Dag medetweakers,

Hebben jullie allemaal een luchtbevochtiger staan?
Dat probleem heb ik ook. Met dit weer eigenlijk een luchtbevochtiger nodig. Maar los het tot op heden op met de volgende trucs.

Truc 1: Met dit weer schakel ik mijn gaskachel bij en daar zet ik een pan met water op. Wel tijdig bijvullen! (Wie open keuken heeft kan natuurlijk ook een grote pan water op het fornuis zetten). Zoiets alleen doen als u erbij en wakker bent en er geen kinderen rondrennen.

Truc 2: Zodra het weer boven nul is gaat gaskachel uit. Mocht ik dan te droge lucht hebben gebruik ik de natte handdoek truc. Eventueel met een ventilator die ik er tegenaan laat blazen om het proces te versnellen. U begrijpt, ik ben alleenstaand. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uuAssknjMvaRJHDafB81vSpiSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RdCW227cOpHzOEQS78y2Tu8Q.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door vdr01 op 07-12-2023 14:48 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb het eens met de 3KW ventilatorkachel geprobeerd die hier in de badkamer staat, het ging niks sneller, was wel comfortabeler omdat een kacheltje vanuit de vloer kan blazen.

Die problemen met dat de airco het niet warm kon krijgen heb ik vroeger ook wel gehad, lag gewoon aan de voeler van de airco die zijn eigen warmte zat te registreren.
Ik ben ook nog steeds van plan om de voeler hier aan te passen naar een andere plek.
Maar dat staat voorlopig nog niet op de planning, daarbij had ik laatst gek gedrag van de buitenunit die dus elke 5 minuten ging defrosten zonder dat er daadwerkelijk veel ijs opbouw te zien was.
Nu dat hij laatst is “bijgevuld” lijkt het gedrag wel beter te zijn, maar een lekkage hebben we niet kunnen vinden.
Dan zou er ook olie aan de “koppelingen” moeten hangen.

Misschien is er een temperatuursensor niet lekker.
Dit zou ik nog eens na kunnen meten als problemen zich blijven voordoen.
Maar met de warmere temperaturen de aankomende dagen zullen we sowieso geen problemen ondervinden hier.

(P.s. ik heb al een zelf diagnose functie gevonden die je met de afstandsbediening zou kunnen doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
elektriekert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:14:
[...]

Ik ben ook nog steeds van plan om de voeler hier aan te passen naar een andere plek.
Maar dat staat voorlopig nog niet op de planning, daarbij had ik laatst gek gedrag van de buitenunit die dus elke 5 minuten ging defrosten zonder dat er daadwerkelijk veel ijs opbouw te zien was.
Nu dat hij laatst is “bijgevuld” lijkt het gedrag wel beter te zijn, maar een lekkage hebben we niet kunnen vinden.
Dan zou er ook olie aan de “koppelingen” moeten hangen.

Misschien is er een temperatuursensor niet lekker.
Dit zou ik nog eens na kunnen meten als problemen zich blijven voordoen.
Maar met de warmere temperaturen de aankomende dagen zullen we sowieso geen problemen ondervinden hier.

(P.s. ik heb al een zelf diagnose functie gevonden die je met de afstandsbediening zou kunnen doen.)
Bij vullen is niet nodig, als die toch bijgevuld moet worden is er een lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
@Rsport40

Hier hangt ook een 50ZSX aan de gevel sinds oktober. Bij de opstartpiek 's ochtends (hoogste piek tot nu is 1900W) hoor ik eenzelfde brom binnen, in de buurt van de unit. Goed om te lezen dat dit eventueel opgelost kan worden met andere dempers. Nu valt de overlast gelukkig mee, zo gauw de unit terugzakt in vermogen is de brom weg, maar toch eens contact opnemen met de installateur.
Hier is 24/7 verwarmen nog niet aan de orde geweest, laagste binnentemperatuur gemeten in de laatste weken is 18.3c in de ochtend.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-10 10:59
martijn22222 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:24:
[...]

Ik zal eens aan de slag gaan met zo'n temperatuur meting gun.
Hoe lang duurt het bij jou in het begin van de zomer voordat je "de hitte in huis hebt" ?
Zo lang duurt het dus voordat je muren en massa de temperatuur over hebben genomen en dus ook je airco heeft zo lang nodig om te boel op te warmen, misschien wel langer dus ik zou langer testen dan 30 uur.

Ik houd het hier in de zomer echt wel een paar dagen tot een week koel in huis door de deuren en ramen dicht te laten en de rolluiken omlaag te doen. Het duurde deze maand dan ook ongeveer een week 24/7 verwarmen tot mijn hele huis op temperatuur was. Nu draait hij lekker door op 600w en is het overal heerlijk warm zonder harde luchtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:15:
[...]

Bij vullen is niet nodig, als die toch bijgevuld moet worden is er een lek.
Dat begrijp ik, maar wanneer er een lek zou zijn dan is het systeem waarschijnlijk ook vrij vlot leeg, en dat lijkt niet het geval te zijn. Zoals ik laatst vermelde hebben wij beiden laatst de instructiehandleiding verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Remco Tr schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:08:
We hebben wat offertes gevraagd voor airco op de zolder. Nu zegt de een dat 2.5kw genoeg is en de ander dat er 3.5kw nodig is. Vandaar dat ik de vraag nu hier even neerleg.

Zolder ruimte 50m3 woning uit 1998 met 2 dakkapellen met HR++ glas in kunststof kozijnen. Verder geen verwarming aanwezig.

Welke ME, en welke MHI? Dat is erg belangrijk. Verder zou ik altijd voor een grotere gaan, vooral de buitenunit gaat soms fors vooruit op capaciteit en kan als het niet snel hoeft nog steeds zo zachtjes gaan als de 2.5.

De MHI ZS-W 2.0, 2.5 en 3.5 kunnen allemaal terug naar 0.9 kW koelen en verwarmen, alleen max is anders, je kan dus niet "te groot" kopen en last hebben dat het apparaat steeds start en stopt - als je minder dan 0.9 kW nodig hebt doet de 2.0 kW versie dat ook.

En of het warm genoeg wordt - kijk of je het nu boven warm krijg met een 2 kW ventilatorkacheltje, ja: dan is elke unit okay. Nee, probeer dan 3 kW of 3600W (16A @ 1 groep). Is dat wel voldoende, dan heb je een unit nodig met 3 kW+ "design capacity" vermogen bij echt koud weer, Pdesign heating op energielabel van 3+ kW.

Dat kan de MHI ZSX 35 wel (Pdesign 3.4 kW), maar de SRK 35 ZS zonder X niet (Pdesign 3.0 kW). Andere merken en modellen komen op andere waardes uit.

Het gaat dus om dit blokje van de testresultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAyyqFYWwrYu5azEpOzpcVCBBIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i3J3bnLh0KtAfQ3f7J4AX897.png?f=user_large

Sommige andere aircos zoals Daikin FTXM 3.5 kW zetten daar maar 2.4 of 2.5 kW neer. Dan heb je veel minder vermogen voor verwarmen dan koelen = niet zo geschikt voor verwarmen, als je het boven niet warm kan krijgen met een 2 kW kachel.

[ Voor 36% gewijzigd door w00key op 07-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
renzo4000 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:30:
Weer even een noob vraagje als het mag: ik begrijp hieruit dat als jij de airco instelt op 21c,je het dan ook daadwerkelijk 21c in huis krijgt?

Als ik het bijvoorbeeld 20c in huis wil hebben, moet ik de airco op 22/23c zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42

Ik heb op zolder (ruimte van zo'n 11,5m2, 35m3 (lastig te meten met puntdak)) een 2.5kw unit hangen, een MHI SRK25ZS-WF om precies te zijn, en die is wel echt te groot voor deze ruimte. Ik merk het doordat het verwarmen en koelen erg rap gaat en hij heel snel gaat pendelen (en dan echt uit gaat zeg maar). En dit voor een woning uit 1999, matig geisoleerd en normaal dubbelglas.

Verder, de buitenunit is een MHI SCM60ZS-W multisplit unit waar 3 MHI SRK25ZS-WF op aangesloten zitten.

Voor MHI is naar mijn ervaring 3,5kw echt overkill voor die ruimte.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
DutchOwnage schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:42:
[...]

Weer even een noob vraagje als het mag: ik begrijp hieruit dat als jij de airco instelt op 21c,je het dan ook daadwerkelijk 21c in huis krijgt?

Als ik het bijvoorbeeld 20c in huis wil hebben, moet ik de airco op 22/23c zetten.
Dat is voor elk huis anders. Hier is het +1 instellen, dus 22 voor 21 graden op 1 meter hoogte. Maar ik blaas dan ook recht uit over plafond voor nul tocht en 100% comfort, dan meet dat unit op 2.4m hoogte 2 graden hoger.

In sommige units kan je dan de display aanpassen dat het 2 minder weergeeft, dus 21 instellen betekent eigenlijk 23. Staat dan mooier. Doet niets anders dan zelf 2 graden hoger zetten.

Het mooiste is een wandbediening die zelf de temperatuur daar meet - heb daar 9 van hangen op de zaak. Is net als je CV gewoon correct, wat dat ding op het plafond ook meet, de thermostaat op normale hoogte aan de wand bepaalt of er verwarmd moet worden en is eigenlijk wel nodig bij grote units (5-10 kW single split).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Millert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:17:
@Rsport40

Hier hangt ook een 50ZSX aan de gevel sinds oktober. Bij de opstartpiek 's ochtends (hoogste piek tot nu is 1900W) hoor ik eenzelfde brom binnen, in de buurt van de unit. Goed om te lezen dat dit eventueel opgelost kan worden met andere dempers. Nu valt de overlast gelukkig mee, zo gauw de unit terugzakt in vermogen is de brom weg, maar toch eens contact opnemen met de installateur.
Hier is 24/7 verwarmen nog niet aan de orde geweest, laagste binnentemperatuur gemeten in de laatste weken is 18.3c in de ochtend.
Ja onbegrijpelijk waarom de meeste installateurs de buitenunits aan de gevel niet standaard op dempers zet. Deze kosten €15,- per set. Nu kan bij mij straks alles losgemaakt worden (leidingen inkorten) en ben benieuwd hoever ze daarin mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-10 10:59
[...]

Hier het zelfde hoor, de airco hangt in de eethoek en mijn weerstationnetje met thermometer staat 9 meter verderop naast de televisie in een hoek. De airco staat op 24 graden ingesteld, hij meet daarboven ook 24 maar bij de televisie is het 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Rsport40

Hier staat hij als volgt opgesteld, naast een 50ZS. Zo te zien staan beide buitenunits op dezelfde dempers. Van de 50ZS heb ik de compressor nog niet binnen gehoord. Wellicht dat door het hogere gewicht van de ZSX deze niet volstaan?

@w00key Goede vraag. De wijze van installatie (tegen de muur of op het dak) is niet te sprake gekomen, ik zie de buitenunits hier in de straat eigenlijk allemaal aan de gevel hangen. De 50ZS is een jaar eerder geïnstalleerd en opgehangen en heeft geen overlast gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt2FHO1vZ-IP6cbwnFflZMyd1_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHkznOzcFAPhQtcjpHXum2Sw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Millert op 07-12-2023 13:57 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Soepstengel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:48:
[...]

Ik heb op zolder (ruimte van zo'n 11,5m2, 35m3 (lastig te meten met puntdak)) een 2.5kw unit hangen, een MHI SRK25ZS-WF om precies te zijn, en die is wel echt te groot voor deze ruimte. Ik merk het doordat het verwarmen en koelen erg rap gaat en hij heel snel gaat pendelen (en dan echt uit gaat zeg maar). En dit voor een woning uit 1999, matig geisoleerd en normaal dubbelglas.

Verder, de buitenunit is een MHI SCM60ZS-W multisplit unit waar 3 MHI SRK25ZS-WF op aangesloten zitten.

Voor MHI is naar mijn ervaring 3,5kw echt overkill voor die ruimte.
Nadeel van een multisplit he, hij start op een vrij hoog vermogen en dan is dat helemaal overkill voor een ruimte van nog geen 12 m2. De unit op zolder draait zeker niet lang genoeg om vermogen aan te passen / te laten dalen tot minimum? Ik dacht dat die SCM60 naar 300W kon.

Op een single SRC25/35 is dat minder erg, die kunnen niet zo hoog.

De 50 m3 zolder is 20 m2 x 2.6 meter, is geen hele kleine ruimte, afhankelijk van hoe je hem ophangt is het prima. Die SRC25/35 singles kunnen terug tot ~150W elektrisch, dan wordt het echt niet heel snel warm of koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Millert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:52:
@Rsport40

Hier staat hij als volgt opgesteld, naast een 50ZS. Zo te zien staan beide buitenunits op dezelfde dempers. Van de 50ZS heb ik de compressor nog niet binnen gehoord. Wellicht dat door het hogere gewicht van de ZSX deze niet volstaan?

[Afbeelding]
He, waarom aan de muur. Ik zou het op betonnen tegels plus rubberen bigfoot hebben gelegd op het dak voor lekker veel massa + ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:32
w00key schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:36:
[...]

Welke ME, en welke MHI? Dat is erg belangrijk. Verder zou ik altijd voor een grotere gaan, vooral de buitenunit gaat soms fors vooruit op capaciteit en kan als het niet snel hoeft nog steeds zo zachtjes gaan als de 2.5.

De MHI ZS-W 2.0, 2.5 en 3.5 kunnen allemaal terug naar 0.9 kW koelen en verwarmen, alleen max is anders, je kan dus niet "te groot" kopen en last hebben dat het apparaat steeds start en stopt - als je minder dan 0.9 kW nodig hebt doet de 2.0 kW versie dat ook.

En of het warm genoeg wordt - kijk of je het nu boven warm krijg met een 2 kW ventilatorkacheltje, ja: dan is elke unit okay. Nee, probeer dan 3 kW of 3600W (16A @ 1 groep). Is dat wel voldoende, dan heb je een unit nodig met 3 kW+ "design capacity" vermogen bij echt koud weer, Pdesign heating op energielabel van 3+ kW.

Dat kan de MHI ZSX 35 wel (Pdesign 3.4 kW), maar de SRK 35 ZS zonder X niet (Pdesign 3.0 kW). Andere merken en modellen komen op andere waardes uit.

Het gaat dus om dit blokje van de testresultaten:

[Afbeelding]

Sommige andere aircos zoals Daikin FTXM 3.5 kW zetten daar maar 2.4 of 2.5 kW neer. Dan heb je veel minder vermogen voor verwarmen dan koelen = niet zo geschikt voor verwarmen, als je het boven niet warm kan krijgen met een 2 kW kachel.
Single split Mitsubishi Electric MSZ-AP35VGK / MUZ-AP35VGK SEER 8.6 / SCOP 4.7

Multi MXZ-2F53VF MSZ-AY35VGK MSZ-AY25VGK SEER 8.6 SCOP 4.7

Gaat wel gebeuren dat de zolder aan het verwarmen is en dat de andere 2.5kw unit uit staat. De Multi buiten unit draait dan alleen voor de 3.5kw binnen unit. Levert deze dan niet te veel vermogen en gaat pendelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Remco Tr op 07-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Wederom dank, heren. Ik ga toch nog eens wat experimenteren met hoe ik de luchtstroom wil gaan laten lopen. Naar mijn idee valt daar nog wel iets te winnen, voornamelijk wat betreft comfort.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchOwnage op 07-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Remco Tr schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:54:
[...]

Single split Mitsubishi Electric MSZ-AP35VGK / MUZ-AP35VGK SEER 8.6 / SCOP 4.7

Multi MXZ-2F53VF MSZ-AY35VGK MSZ-AY25VGK SEER 8.6 SCOP 4.7
Er was iets met Mitsubishi Electric en multi... Drama met regelgedrag?

Dus het is tussen https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196524614 en https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196524615, krijg je het warm genoeg met 2.4 kW of is 2.9 kW beter?

Het is nu weer wat opgewarmd maar je wilt dat het ook goed werkt een week geleden toen het vroor. Kwestie van testen met elektrische verwarming van de bouwmarkt, niemand kan op afstand daar advies over geven helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door w00key op 07-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:48

Hier in woonkamer 50m2 een srk35zsx-w die onder een multisplit buitenunit hangt. Werkt hier erg goed en is, zeker bij dit weer, niet overdreven. Een singlesplit gaat nog wat verder terug in minimaal vermogen.

Onze kamer is redelijk geïsoleerd, hr++ glas. Ons huis is van 1957.

Ik ben het eens met @w00key en zou voor de 3,5kW gaan. Onderkant van vermogen gelijk en bovenkant net wat ruimer. Daarmee heb je mogelijkheden in verwarmen en is koelen ook voldoende.

Ik heb geen ervaring met andere merken en kan er dus niet objectief over oordelen hoe mhi zich verhoudt tot andere merken. Daarvoor ontbreekt bij mij ook kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
w00key schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:52:
[...]
Nadeel van een multisplit he, hij start op een vrij hoog vermogen en dan is dat helemaal overkill voor een ruimte van nog geen 12 m2. De unit op zolder draait zeker niet lang genoeg om vermogen aan te passen / te laten dalen tot minimum? Ik dacht dat die SCM60 naar 300W kon.
Toevallig zie ik dat die vannacht voor het eerst op 300W heeft staan draaien voor een uurtje (woonkamer + eetkamer op eco stand, temperatuur rond de 19 graden), maar normaal ligt het minimum toch wel op ~500W.

Verder is voor mij het pendelen op zolder niet zo heel erg, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige wat oncomfortabel aan kan voelen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
@Rsport40

@w00key Goede vraag. De wijze van installatie (tegen de muur of op het dak) is niet te sprake gekomen, ik zie de buitenunits hier in de straat eigenlijk allemaal aan de gevel hangen. De 50ZS is een jaar eerder geïnstalleerd en opgehangen en heeft geen overlast gegeven.

[Afbeelding]
Mijn andere unit hoor ik ook een stuk minder. Maar de zwarte dempers die er nu onder zitten slaan "nergens" op, want die zijn van keihard plastic. Zie ook de post in: ThaBEN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 04:51
@Rsport40

[Afbeelding]
beide door het zelfde bedrijf geinstalleerd?
die harde en dunne kunstof ringen dempen niet echt vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Soepstengel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:07:
[...]

Toevallig zie ik dat die vannacht voor het eerst op 300W heeft staan draaien voor een uurtje (woonkamer + eetkamer op eco stand, temperatuur rond de 19 graden), maar normaal ligt het minimum toch wel op ~500W.

Verder is voor mij het pendelen op zolder niet zo heel erg, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige wat oncomfortabel aan kan voelen.
Yup, maar om zo'n overkill te krijgen bij een single split moet je toch echt heel groot kopen, bijvoorbeeld een 5.0 kW unit ophangen op een hele kleine kamer :D

Vermogen uit een multi's kan je beste splitsen over meerdere ruimtes, dus zolder + nog iets iig. Of je moet haast hebben zoals ik, ik gooi gewoon dat ding op de slaapkamer op Jet (max fan + max temp) voor een half uur en het is wel goed voor de nacht / komende 24 uur, dat is wel fantastisch.

Stroomverbruik valt me dan nog wel mee, start op 2 kW en gaat terug (doordat het binnendeel de warmte niet kwijt kan) naar ~1 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:18
Willempie27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:24:
[...]

Vraag me af of een installateur echt het juiste aanbied. Vaak bieden ze maar 1 merk aan meestal Daikin, MHI, ME of LG aan en soms een 2de budgetmerk zoals Haier, HiSence, Gree.

Het valt me dan ook op dat je in een wijk of dorp vaak een bepaald merk oververtegenwoordigd is. Bij mij in de buurt hangen er voornamelijk LG en Toshiba. Er zijn 2 installateurs hier die eigenlijk alleen LG willen installeren of je moet echt specifiek aangeven dat je een ander merk wil.

Bij de winkels hangen er een stuk of 8 van een merk dat ik nog niet eerder heb gezien.
Dat ze zich specialiseren op een merk is niet zo heel erg raar denk ik. Mijn installateur doet eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar MHI. Maar bied ook Toshiba aan. Aangezien de installateur erg populair is in het dorp struikel je over de MHI units. Dat krijg je nu eenmaal als iemand goed werkt levert. Daarnaast is het erg fijn dat bij problemen iemand snel kan komen kijken.Ik denk dat een installateur dan ook beter (lees goedkoper) kan inkopen, volgens mij komen de units daar met pallets binnen en dat zal wat doen met de inkoopprijs en je zou verwachten dat er dan voldoende kennis is omdat ze zich maar hoeven te focussen op een merk of het dan een 3.5kw unit is of bijvoorbeeld een 5kw unit dat maakt dan weinig meer uit. Zowel bij installatie als het oplossen van problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 07-12-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
Rsport40 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:11:
[...]

Mijn andere unit hoor ik ook een stuk minder. Maar de zwarte dempers die er nu onder zitten slaan "nergens" op, want die zijn van keihard plastic. Zie ook de post in: ThaBEN in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Bedankt voor de tip/link naar de post van @ThaBEN :) ! @Maxwp Zelfde bedrijf inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Hier hangt in hoeverre de ingestelde en werkelijke temperatuur uiteindelijk overeenkomen af van de omstandigheden. Hier is dat een combinatie van tijd (stoken we ad hoc dan komt de temperatuur enkele tienden lager uit de eerste dag dan wanneer alles op temperatuur is) en buitentemperatuur.

Wanneer we verwarmen met een buitentemperatuur van rond de 15 graden, dan wordt de werkelijke temperatuur hier vaak een graad hoger dan de ingestelde temperatuur. Rond deze temperaturen is het ongeveer gelijk. Bij - 7 en - 8 graden blijft het vaak een halve tot een hele graad onder de ingestelde temperatuur.

Voor mijn gevoel zegt deze temperatuur hier ook iets over de capaciteit die we hebben. Wanneer we op een graad lager uitkomen dan ingesteld, ga ik niet meer ad hoc verwarmen. Het is voor mij een teken dat de unit (meer) moeite heeft met het behalen van de temperatuur, en dat dan 24/7, al of niet met kleine verlaging beter is.

Het komt hier ook ongeveer overeen met het verbruik. Bij 15 graden zal de unit op enig moment gaan pendelen, verder loopt het meestal tussen 240 en 320W. Bij 0-5 graden blijft de unit (1 of 2 maakt vaak weinig uit), vaak hangen op tussen de 280W en 450W met defrosts.

Bij echte vorst gaat het vaak tussen de 450 en (op uitzonderlijke gevallen en bij bijvoorbeeld net aanzetten, verhogen en defrosts na) 700 a 800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Sjamo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:25:
[...]

Hier hangt in hoeverre de ingestelde en werkelijke temperatuur uiteindelijk overeenkomen af van de omstandigheden. Hier is dat een combinatie van tijd (stoken we ad hoc dan komt de temperatuur enkele tienden lager uit de eerste dag dan wanneer alles op temperatuur is) en buitentemperatuur.

Wanneer we verwarmen met een buitentemperatuur van rond de 15 graden, dan wordt de werkelijke temperatuur hier vaak een graad hoger dan de ingestelde temperatuur. Rond deze temperaturen is het ongeveer gelijk. Bij - 7 en - 8 graden blijft het vaak een halve tot een hele graad onder de ingestelde temperatuur.

Voor mijn gevoel zegt deze temperatuur hier ook iets over de capaciteit die we hebben. Wanneer we op een graad lager uitkomen dan ingesteld, ga ik niet meer ad hoc verwarmen. Het is voor mij een teken dat de unit (meer) moeite heeft met het behalen van de temperatuur, en dan 24/7, al of niet met kleine verlaging beter is.

Het komt hier ook ongeveer overeen met het verbruik. Bij 15 graden zal de unit op enig moment gaan pendelen, verder loopt het meestal tussen 240 en 320W. Bij 0-5 graden blijft de unit (1 of 2 maakt vaak weinig uit), vaak hangen op tussen de 280W en 450W met defrosts.

Bij echte vorst gaat het vaak tussen de 450 en (op uitzonderlijke gevallen en bij bijvoorbeeld net aanzetten, verhogen en defrosts na) 700 a 800W.
Laat je de unit werken in de auto stand, of zet je hem constant vast op een bepaalde fanspeed? Fanstand 2 of 3 maakt in mijn geval wel een graad uit met dezelfde ingestelde setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
DutchOwnage schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:43:
[...]

Laat je de unit werken in de auto stand, of zet je hem constant vast op een bepaalde fanspeed? Fanstand 2 of 3 maakt in mijn geval wel een graad uit met dezelfde ingestelde setpoint.
Ja in mijn geval ook, in lage stand blijft de warmte toch wat meer bij de unit in de buurt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
DutchOwnage schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:43:
[...]

Dat ligt er aan wat ik wil bereiken.

Wij hebben een kleine woonkamer, 20m2. Onze 3,5kW unit kan die dus makkelijk goed warm (of koel) krijgen op auto, tot in alle hoeken. Was onze kamer fors groter geweest had ik liefst een 2e binnenunit opgehangen voor een betere verdeling. Maar zonder dat zou ik waar mogelijk de fanstand hoger vast zetten, 4 of 5.

De 2e unit die we gebruiken hangt in het trapgat. Dat beslaat dus vrij veel m2's. De unit is 2,5kW. Normaal zetten we die op auto, onze standaard eerste keuze. Met de omstandigheden perfect voor defrosts merkten we dat eco op de 2e unit gunstig was. Dat houdt hier in terug naar 15 graden en terug naar fanstand 1. Helaas werkt op 1 of andere manier de teruggang naar 15 graden nu niet.
Daarom beperken we op dit moment de unit op fanstand 2. Daarmee haalt de unit in die grote ruimte niet z'n temperatuur van 18 doorgaans, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Hoge fanstand verspreid de warmte goed in grotere ruimte maar voelt vaak ook minder prettig.
Auto blaast alleen hard op moment dat de lucht nog echt warm is en dus wat mij betreft prettig voelt.
Fanstand 2 (volgens mhi-manual de zuinige stand) gebruiken we dus om te beperken. Daarmee accepteren we dat de warmte om de unit blijft hangen en voor ons is dat nu juist wat we zoeken.

Voor wat het waard is. Hier zie je ongeveer wat er bij ons gebeurt qua stroomverbruik bij verschillende omstandigheden. Buitentemperatuur tussen - 1 en +1 graad ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDi-V1YVXi_yW-ZA2Y81d3RxmkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZenYlnU6fGsogKLOMQeLgTX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de middernacht bij de start hadden we woonkamer autostand van 19 naar 18 graden gezet, trapgat nog aan op 18, fanstand 2. Dat gaf na een stabiele werking eerder defrosts (vraag het niet, de wegen van mhi zijn voor mij soms ondoorgrondelijk).
Toen hij bleef defrosten heb ik het trapgat uitgezet. Nog 1 of 2 defrosts en toen werd hij laag stabiel.

In de ochtend slaapkamer en trapgat bijgeschakeld op 18 (werkelijke temp op dat moment ongeveer 15 graden), fanstand 2 (woonkamer blijft overdag 18). Dat gaf uiteraard een stukje hoger verbruik en op nadat ik de slaapkamer uitschakelde een defrost.

Daarna blijft de kamer stabiel en het trapgat merkt elk half uur dat hij niet op temperatuur is en geeft een pufje warmte bij.

Rond 16 uur de kamer naar 19 graden gezet, trapgat bleef aan. Verbruik iets omhoog, temperatuur check ging naar ongeveer elke 15 a 20 minuten. Dat is de fijne zaagtand.
En uiteraard toen we de kamer weer naar 18 zetten weer defrosts.

[ Voor 30% gewijzigd door Sjamo op 07-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123

[Afbeelding]

_O- _O- _O-

:F _O-

Elk jaar komt hij weer, het jongetje met champignon kapsel, hoe ze het magische product hebben uitgevonden 7(8)7

En dat de hele industrie er bang voor is.

Mooi om mensen voor de gek te houden (die nooit een lesje natuurkunde hebben gehad) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn dan is deze dat ook. Al vind ik het geen manier van zaken doen om mensen op te lichten. Eerlijk duurt het langst blijft mijn motto. Wie nooit natuurkunde heeft gevolgd moet natuurlijk wel even 'merk/type + scam' DuckDuckGo'n. Kreeg laatst ook dergelijke reclame aangeboden. Dat was een groot wetenschapper op Antartica en toen viel de stroom uit en bedacht hij dit wonderapparaat |:(

[ Voor 22% gewijzigd door vdr01 op 07-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Het wordt weer duidelijk dat grote units leuk en aardig zijn, maar de capaciteit op zichzelf niet magisch meer vermogen afgeeft. De grote units kunnen dat alleen door simpelweg meer lucht te verwerken en dus meer geluid. Ik dacht met een 2.5kw in de woonkamer weg te komen, en dat kan ook wel, maar dan moet die zeker op minimaal standje 3 als je niet 24/7 verwarmt.

Binnenkort zouden er nog 2 units komen in de resterende 2 slaapkamers zonder airco, maar overweeg nu toch om dan maar gelijk een extra unit voor de woonkamer te plaatsen. Kost zeker weer tegen de 2k extra, maar dan heb je wel een grote verwarmcapaciteit zonder dat de ventilator op stand storm hoeft. Waarschijnlijk zal (tweemaal) stand 1 dan wel genoeg zijn. En ja kan veel vaker ad hoc verwarmen en dat bespaart ook weer wat.

Het blijft toch wat behelpen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Flatisa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:04:
Het wordt weer duidelijk dat grote units leuk en aardig zijn, maar de capaciteit op zichzelf niet magisch meer vermogen afgeeft. De grote units kunnen dat alleen door simpelweg meer lucht te verwerken en dus meer geluid. Ik dacht met een 2.5kw in de woonkamer weg te komen, en dat kan ook wel, maar dan moet die zeker op minimaal standje 3 als je niet 24/7 verwarmt.

Binnenkort zouden er nog 2 units komen in de resterende 2 slaapkamers zonder airco, maar overweeg nu toch om dan maar gelijk een extra unit voor de woonkamer te plaatsen. Kost zeker weer tegen de 2k extra, maar dan heb je wel een grote verwarmcapaciteit zonder dat de ventilator op stand storm hoeft. Waarschijnlijk zal (tweemaal) stand 1 dan wel genoeg zijn. En ja kan veel vaker ad hoc verwarmen en dat bespaart ook weer wat.

Het blijft toch wat behelpen dus.
Geen idee hoe groot jou woonkamer is maar als deze heel groot is kan je ook nog voor een 3.5 gaan. En als het warmer wordt 1 van de 2 uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Ik heb hier de vraagbesturing van de beide buitenunits uitgezet. De 3MXM40 kwam niet eens op gang met verwarmen. De 4MXM68 kreeg de woonkamer niet snel genoeg warm.
Interessant is, dat deze optie zegt dat het maximale stroomverbruik beperkt wordt, maar dat de unit daardoor minder efficiënt kan gaan werken.
Waarom staat er dan zo'n groen blaadje bij die optie? :?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik denk dat ze hiermee bedoelen, u verbruikt middels deze optie minder stroom (hoi, hoi, hoi, groen blaadje erbij zetten doet) ten koste van minder comfort/warmte. Letterlijk kan het betekenen doelmatigheid of doeltreffendheid.

[ Voor 84% gewijzigd door vdr01 op 07-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 00:02
Maxwp schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:12:
[...]

beide door het zelfde bedrijf geinstalleerd?
die harde en dunne kunstof ringen dempen niet echt vind ik
Dat zijn inderdaad totaal geen dempers. Voor minder dan €5 had de installateur betere dempers kunnen plaatsen. Onnodig dat daar op wordt bespaard.

[ Voor 8% gewijzigd door M_AW op 07-12-2023 18:23 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

M_AW schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:22:
[...]

Dat zijn inderdaad totaal geen dempers. Voor minder dan €5 had de installateur betere dempers kunnen plaatsen. Onnodig dat daar op wordt bespaard.
Ja, dat kan ik ook totaal niet vatten. Geef een klant de keuze met heldere uitleg. Dan zou ik graag een paar tientjes meer betalen om de beste dempers eronder te zetten. Nu loop je het risico op een ontevreden klant en kan je als installateur weer terugkomen met een beetje pech. Maar ja, als je voorrijdkosten en uurloon doorberekend maakt dat kennelijk niet uit. Erg effectief is het niet naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mwk schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:07:
Ik heb hier de vraagbesturing van de beide buitenunits uitgezet. De 3MXM40 kwam niet eens op gang met verwarmen. De 4MXM68 kreeg de woonkamer niet snel genoeg warm.
Interessant is, dat deze optie zegt dat het maximale stroomverbruik beperkt wordt, maar dat de unit daardoor minder efficiënt kan gaan werken.
Lager vermogen levert beter rendement op, van anderen hoor ik juist goede verhalen over demand control. Op welk % had je het staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Morgen wordt het overdag 9 (!) graden. Ik ga vandaag beetje zuinig doen en morgen huis als warmtebatterij weer vol laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Ik denk dat er meestal ook wel efficienter mee verwarmd wordt, zolang je in het ideale werkgebied zit. Heel hoog en heel laag zijn beide niet optimaal. Zie ook het gelinkte pdf van een paar pagina's terug. Maar goed, ik heb geen Daikin om het te kunnen testen. Mijn MHI heeft alleen een vaste 'stille' stand die het vermogen beperkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 07-12-2023 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 22:17
Ik had hier laatst ook al gepost over de demand control van de 3MXM40. Zodra die aanstaat stort het maximaal opgenomen vermogen in, draaien sommige binnen-units zelfs amper of niet, en kun je verwarmen vergeten. Stel ik hem op 90% in komt dat absoluut niet overeen met 90% van het constante opgenomen vermogen bij dit soort temperaturen als demand control uitstaat. Zonder kan die tot wel 2000 watt opnemen, met 90% kwam die niet hoger dan 600 watt ofzo.

Volgens mij klopt er iets niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 00:02
vdr01 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:29:
[...]

Ja, dat kan ik ook totaal niet vatten. Geef een klant de keuze met heldere uitleg. Dan zou ik graag een paar tientjes meer betalen om de beste dempers eronder te zetten. Nu loop je het risico op een ontevreden klant en kan je als installateur weer terugkomen met een beetje pech. Maar ja, als je voorrijdkosten en uurloon doorberekend maakt dat kennelijk niet uit. Erg effectief is het niet naar mijn mening.
Ik gebruik ze altijd. Zit bij de prijs inbegrepen. Bied niet eens aan zonder dempers. Jammer wel weer dat ze worden geleverd met normale moertjes, net als die pvc ringen bij de muurbeugels. Dus dan maar zelf doosje borgmoertjes mee.

Dan nog steeds kan je resonantie hebben, valt nooit uit te sluiten, maar kans erop valt wel te beperken.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Martin7182 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat er meestal ook wel efficienter mee verwarmd wordt, zolang je in het ideale werkgebied zit. Heel hoog en heel laag zijn beide niet optimaal. Zie ook het gelinkte pdf van een paar pagina's terug. Maar goed, ik heb geen Daikin om het te kunnen testen. Mijn MHI heeft alleen een vaste 'stille' stand die het vermogen beperkt.
Resultaat hier is rampzalig. Vermogen gaat van 1300 naar 2000. Maar er komt geen warme lucht meer uit. Software is niet heel stabiel.

Maarten

Pagina: 1 ... 58 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic