Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
mwk schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:10:
[...]

Resultaat hier is rampzalig. Vermogen gaat van 1300 naar 2000. Maar er komt geen warme lucht meer uit. Software is niet heel stabiel.
Daar zou ik de installateur bij halen. Waar gaat die 2000 W (× COP 4 = 8000 W) heen als het niet uit de binnenunit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Martin7182 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:10:
[...]

Daar zou ik de installateur bij halen. Waar gaat die 2000 W (× COP 4 = 8000 W) heen als het niet uit de binnenunit komt?
Ik ga er inderdaad even een mailtje aan wagen. Valt me al langer op dat die 4mxm68 behoorlijk veel vreet.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
[...]

Resultaat hier is rampzalig. Vermogen gaat van 1300 naar 2000. Maar er komt geen warme lucht meer uit. Software is niet heel stabiel.
Wat heb je eraan hangen dan?

Als ik mijn 3MXM68 op powerful zet beneden en boven ook volle bak aan het verwarmen ben, komt er echt een flinke boot warme lucht uit, op standje orkaan wel te verstaan - maar je hebt wel in 20 min 1.5°C aan warmte erbij, zelfs op iets van 100m3 :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

elektriekert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:26:
[...]

Ik had bij een unit aan een verbruik van 500Watt dat snel opliep naar 800-900, dan hoorde incident compressor op toeren om vervolgens af te slaan. Even een vermogen van 56watt te zien en daarna 10.
Dit alles in 2-3 minuten tijd en dan weer 5 minuutjes draaien.
Inmiddels is dat een heel stuk minder, maar nog steeds snel naar mijn idee
Maar wat deed ie wanneer je de 2e unit aanzet? Hier loopt de woonkamer heel stabiel op 250-350W afhankelijk van de temp buiten maar gemiddeld boven de 1 kW met een 2e unit aan doordat het niet terug wil moduleren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

barta123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:05:
[...]

Als ik mijn 3MXM68 op powerful zet beneden en boven ook volle bak aan het verwarmen ben, komt er echt een flinke boot warme lucht uit, op standje orkaan wel te verstaan - maar je hebt wel in 20 min 1.5°C aan warmte erbij, zelfs op iets van 100m3 :)
Perfera 5kW in de woonkamer, en drie keer 2kW in de kamers boven.
Die 2kW doet het prima. Ik ga de boel eens resetten en opnieuw proberen. Het lijkt soms wel een softwareprobeem waarbij niet uit komt. Waar de energie dan blijft is inderdaad een raadsel.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
[...]

Dat klinkt eerder als een lek/drukverlies in het systeem en geen softwareprobleem, 2000 watt vermogen/warmte moet ergens heen gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

barta123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:05:
[...]

Heb de boel van de stroom gehad en weer aangezet. Tijdje op powerful zoals je zei. Toen ging het verbruik slechts 200W omhoog maar de temperatuur liep wel harder op. Powerful schakelt zichzelf uit en toen ging hij terug naar 800W terwijl de doeltemperatuur nog niet is bereikt. Daar zit hij 2 graden af. Normaal regelt hij niet zo ver terug. Ik heb mijn installateur ook om tips gevraagd. Misschien inderdaad even nameten.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Gisteren waren we niet thuis en vanmorgen weer aangekomen, helaas in een koud huis want om een of andere reden was de airco niet aangegaan (MHI cloud wellicht down oid?). Kortom het was koud .... heel koud in huis (net geen 17 graden). Dit leek me een goed moment om eens de HI-mode van de SRK35ZSX-WF eens te testen. Nou ... dat werkte als een dolle! In 15 minuten was de extern gemeten temp in de woonkamer gestegen van 16.9 graden naar 19.6! Niet veel later boven de 20 graden en zal straks weer rond de 21 graden zitten. Ik ben erg onder de indruk van deze MHI combinatie moet ik zeggen. Met een CV kan je het iig niet zo snel warm krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1pQLKOzTj3jETtNbretN8AYE3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELUjRcJE0svs2btY84kscRkB.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19

Seafarer

XXX

renzo4000 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:02:
Gisteren waren we niet thuis en vanmorgen weer aangekomen, helaas in een koud huis want om een of andere reden was de airco niet aangegaan (MHI cloud wellicht down oid?). Kortom het was koud .... heel koud in huis (net geen 17 graden). Dit leek me een goed moment om eens de HI-mode van de SRK35ZSX-WF eens te testen. Nou ... dat werkte als een dolle! In 15 minuten was de extern gemeten temp in de woonkamer gestegen van 16.9 graden naar 19.6! Niet veel later boven de 20 graden en zal straks weer rond de 21 graden zitten. Ik ben erg onder de indruk van deze MHI combinatie moet ik zeggen. Met een CV kan je het iig niet zo snel warm krijgen ;)

[Afbeelding]
Oh.
Fancoils aan de cv hangen.

Dat gaat bij mij als een speer. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:30

[Afbeelding]
Klopt, was bij mij gisteren ook koud. Ben de MHI & Daikin app helemaal zat dus ga het automatiseren met een Homey Pro + sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Dat klinkt als een flink overbemeten unit geplaatst, in 15 minuten is wel heel vlot.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13

[Afbeelding]
Ik hou van "hi" :) Heerlijk om een koude ruimte snel op temperatuur te krijgen. Wij vinden het hier ook heerlijk om in die warme straal lucht te gaan staan.

Hoe had je de airco trouwens aangezet? Normaal gesproken krijg je een bevestiging?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 08-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:13:
[...]

Dat klinkt als een flink overbemeten unit geplaatst, in 15 minuten is wel heel vlot.
Zeker niet overbemeten, gaat om een ruimte van ongeveer 140m3. De unit hangt in de keuken en de temp sensor van de woonkamer staat 5 meter verderop in de woonkamer. Het kan deels wel komen door de luchtstroom aangezien op de HI mode er bak lucht verplaatst wordt van heb ik jou daar! Hij begon ook met een kleine 1800w en is inmiddels weer teruggezakt naar 600w en zal straks weer rond de 300/400w zitten vermoed ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nOCF_5_HgPBaOD487IktPDDqE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LshvU9CDnVV1siNWC71E0K3R.png?f=user_large

Hij staat nu ingesteld op 20.5 graden en gemeten temp is nu 20.2 > straks gaat ie op 21 graden en in de regel haalt hij ook de temp in de woonkamer. We hebben aan het huis een aanboud zitten, links achter aan de woonkamer en daar is het een halve graad minder warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fFUjtTqWpI3EDoU9bwn9L47o1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BvJe09dLYfgDbwJAkG6I218.png?f=fotoalbum_large

Het betreft overigens een huis uit 2005 met redelijk goede isolatie.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:42
Wanneer je besluit om te gaan verwarmen met airco dan probeer je ieder warmte-lek te voorkomen. ( voooral met dit weer )

Op welk moment van de dag ventileren jullie dan ? Alleen ‘s nachts ?
Of gebruiken jullie ook een CO2 meter voor controle ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
pjotter1965 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:43:
Wanneer je besluit om te gaan verwarmen met airco dan probeer je ieder warmte-lek te voorkomen. ( voooral met dit weer )

Euh... ik doe niks anders dan wat ik ook deed bij verwarmen op gas.
Hier en daar een raamrooster open (slaapkamer bv).
Woonkamer en keuken: via de afzuigkap met afvoer naar buiten.
En verder is mijn huis niet zo luchtdicht als ik zou willen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:13:
[...]

Nee hoor, dat is vrij standaard als je geen RXM35 hebt :)

Hier gaat het ook met zo'n lijn omhoog als je een unit op Jet zet, een 5.2 kW multi die goed tegen vorst kan is ook erg snel en kan nog steeds terug naar 300W, goed om een ruime slaapkamer op temperatuur te houden.

Overbemeten heb je alleen bij 3MXM68 en hoger, die kunnen alleen snel en niet terug naar minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo

Wij zijn niet zo fanatiek op elk warmte-lek.

Wel merkten we een groot verschil toen we, op bijna hetzelfde moment, airco kregen en spouwmuurisolatie (minder kieren).

We ventileerden eerder altijd middels raamroosters door het hele huis, open binnendeuren en soms/vaak ook open ramen.
Dat werkte voor ons nog goed met de cv omdat de radiatoren de koude lucht van de raamroosters opwarmden.

Met airco merkten we bij bijvoorbeeld vorst, dat de raamroosters soms onaangename koude tocht gaven. Wanneer we deze sloten of bij weinig wind buiten liep de co2 snel op. Daarom hebben we hier gekozen voor een co2-gestuurde decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Wij gebruiken een Climarad.

In de praktijk ventileren we nog steeds zoals eerder, via de raamroosters, maar we merken dat onze ventilatie evengoed vaak bijspringt en dat de luchtkwaliteit in huis merkbaar beter blijft. Ook is het fijn om te weten dat we in geval van forse warmte of kou nu de raamroosters dicht kunnen doen en toch frisse lucht in huis houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 18:43
Flatisa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:37:
[...]

Ik had hier laatst ook al gepost over de demand control van de 3MXM40. Zodra die aanstaat stort het maximaal opgenomen vermogen in, draaien sommige binnen-units zelfs amper of niet, en kun je verwarmen vergeten. Stel ik hem op 90% in komt dat absoluut niet overeen met 90% van het constante opgenomen vermogen bij dit soort temperaturen als demand control uitstaat. Zonder kan die tot wel 2000 watt opnemen, met 90% kwam die niet hoger dan 600 watt ofzo.

Volgens mij klopt er iets niet.
Demand control doet xx% van nominaal en 2kW is zeker geen nominaal voor een 3MXM40, nominaal zal voor die unit afhankelijk van binnenunits rond de 0,9kW liggen (is bij mijn M52 ~1,39kW). Met lage buitentemperaturen van de afgelopen dagen en meerdere actieve binnenunits ga je het inderdaad niet redden met 600watt en heb je dus niet zoveel aan demand control omdat het piekvermogen wat makkelijk 200% van nominaal is niet te bereiken valt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
Seafarer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:05:
[...]

Oh.
Fancoils aan de cv hangen.

Dat gaat bij mij als een speer. :)
Na minstens 15 minuten ja.
Een groot voordeel van L/L verwarming is dat het instantaan warmte geeft, dus heel geschikt voor adhoc stoken :) Een nadeel van CV is dat er na het stoken nog een aantal kWh in het systeem zit waar je bij adhoc gebruik niets meer aan hebt. Maar je hebt er wel voor betaald.
Of adhoc stoken of continue stoken beter is, is een andere discussie. En per geval anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 22:42
w00key schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:36:
[...]

Welke ME, en welke MHI? Dat is erg belangrijk. Verder zou ik altijd voor een grotere gaan, vooral de buitenunit gaat soms fors vooruit op capaciteit en kan als het niet snel hoeft nog steeds zo zachtjes gaan als de 2.5.

De MHI ZS-W 2.0, 2.5 en 3.5 kunnen allemaal terug naar 0.9 kW koelen en verwarmen, alleen max is anders, je kan dus niet "te groot" kopen en last hebben dat het apparaat steeds start en stopt - als je minder dan 0.9 kW nodig hebt doet de 2.0 kW versie dat ook.

En of het warm genoeg wordt - kijk of je het nu boven warm krijg met een 2 kW ventilatorkacheltje, ja: dan is elke unit okay. Nee, probeer dan 3 kW of 3600W (16A @ 1 groep). Is dat wel voldoende, dan heb je een unit nodig met 3 kW+ "design capacity" vermogen bij echt koud weer, Pdesign heating op energielabel van 3+ kW.

Dat kan de MHI ZSX 35 wel (Pdesign 3.4 kW), maar de SRK 35 ZS zonder X niet (Pdesign 3.0 kW). Andere merken en modellen komen op andere waardes uit.

Het gaat dus om dit blokje van de testresultaten:

[Afbeelding]

Sommige andere aircos zoals Daikin FTXM 3.5 kW zetten daar maar 2.4 of 2.5 kW neer. Dan heb je veel minder vermogen voor verwarmen dan koelen = niet zo geschikt voor verwarmen, als je het boven niet warm kan krijgen met een 2 kW kachel.
Vanmorgen even een testje gedaan met een 1800w kacheltje. Ruimte was 08:30 14.7 en was na 1,5uur verwarmen 19.2. Staat nu een uur uit en de temperatuur is gezakt naar 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:00:
[...]

Na minstens 15 minuten ja.
Een groot voordeel van L/L verwarming is dat het instantaan warmte geeft, dus heel geschikt voor adhoc stoken :) Een nadeel van CV is dat er na het stoken nog een aantal kWh in het systeem zit waar je bij adhoc gebruik niets meer aan hebt. Maar je hebt er wel voor betaald.
Of adhoc stoken of continue stoken beter is, is een andere discussie. En per geval anders.
Nee. Na 5 min. begint bij mij die fancoil al op toeren te komen.

Dat gas in die airco leidingen zit daar dan toch ook maar te zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30

Ja ik gebruik al tijden de CO2 meter. Met z'n tweeën mag die ongeveer tussen de 800 / 1100 ppm blijven. Met meerdere mensen ga ik harder ventileren. Ventileren normaal met mechanische ventilatie op standje 1.

In de winter (nu dus) het schuifje van de dauerlufter dicht in de woonkamer. Dan mag de aanvoerlucht komen vanuit de hal.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:10:
[...]

Nee hoor, dat is vrij standaard als je geen RXM35 hebt :)

Hier gaat het ook met zo'n lijn omhoog als je een unit op Jet zet, een 5.2 kW multi die goed tegen vorst kan is ook erg snel en kan nog steeds terug naar 300W, goed om een ruime slaapkamer op temperatuur te houden.

Overbemeten heb je alleen bij 3MXM68 en hoger, die kunnen alleen snel en niet terug naar minimaal.
Vreemd dat zelfs mijn electrische bouwventilatorkachel van 3kw een ruimte van 2 bij 2 meer dan 15 minuten bezig is ondanks de ruimte luchtdicht is, dan doe ik hier kennerlijk toch iets verkeerd, en een warmtepomp moet eerst opstarten, opstarttijd is sowieso langer dan een electrische kachel.

Dus ik vraag mij af hoe jullie meten, als ik de meter dichtbij de luchtstroming zet dan klopt het, hiermee hou jezelf voor de gek.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:12:
[...]

Vreemd dat zelfs mijn electrische bouwventilatorkachel van 3kw een ruimte van 2 bij 2 meer dan 15 minuten bezig is ondanks de ruimte luchtdicht is, dan doe ik hier kennerlijk toch iets verkeerd, en een warmtepomp moet eerst opstarten, opstarttijd is sowieso langer dan een electrische kachel.

Dus ik vraag mij af hoe jullie meten, als ik de meter dichtbij de luchtstroming zet dan klopt het, hiermee hou jezelf voor de gek.
2x2x2.5=10m3 lucht

2 kW is 20 => 40 graden verwarmen @ 300 m3 per uur (air flow medium @ LG)

In een uur tijd heb je 30x alle lucht in die ruimte opgewarmd van 20 naar 40 graden. Na 5x alle lucht in de ruimte 20 graden opwarmen, dus 10 minuten, moet het echt wel een graad of 10 opgewarmd zijn, als je meet met luchttemperatuur, or IR op iets als textiel (bank, gordijn), die direct opwarmt met lage warmte buffer. Ik denk eerder dat het een sauna is, in zo'n klein hokje.

Als je meet met een trage thermometer, sure, ook lucht => apparaat, glazen staaf met een bolletje, thermometer aan een betonnen muur die nog koud is etc duurt even.

Een trage thermometer hier uit de luchtstroom, op de eettafel x betonnen bouwmuur kruising, gaat met ~1 graad per 15 minuten omhoog. Maar dat is niet hoe het voelt in de ruimte, na de eerste paar keer alle lucht opgewarmd is het al prima. In de woonkamer hier alle lucht 1x na 10 minuten op 3 kW met 20 graden opgewarmd, deel raak je kwijt aan de omgeving, maar echt niet alles. En op de Jet stand, dan is bijna het instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:33:
[...]

2x2x2.5=10m3 lucht

2 kW is 20 => 40 graden verwarmen @ 300 m3 per uur (air flow medium @ LG)

In een uur tijd heb je 30x alle lucht in die ruimte opgewarmd van 20 naar 40 graden. Na 5x alle lucht in de ruimte 20 graden opwarmen, dus 10 minuten, moet het echt wel een graad of 10 opgewarmd zijn, als je meet met luchttemperatuur, or IR op iets als textiel (bank, gordijn), die direct opwarmt met lage warmte buffer. Ik denk eerder dat het een sauna is, in zo'n klein hokje.

Als je meet met een trage thermometer, sure, ook lucht => apparaat, glazen staaf met een bolletje, thermometer aan een betonnen muur die nog koud is etc duurt even.

Een trage thermometer hier uit de luchtstroom, op de eettafel x betonnen bouwmuur kruising, gaat met ~1 graad per 15 minuten omhoog. Maar dat is niet hoe het voelt in de ruimte, na de eerste paar keer alle lucht opgewarmd is het al prima. In de woonkamer hier alle lucht 1x na 10 minuten op 3 kW met 20 graden opgewarmd, deel raak je kwijt aan de omgeving, maar echt niet alles. En op de Jet stand, dan is bijna het instant.
Dan vergeet je dus beton dat nog veel koudeval en de lucht direct laat afkoelen, ik had je geloofd als je in volle breedte/lengte gordijnen had.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:35:
[...]

Beton straalt dusdanig veel koude uit dat de lucht meteen afkoelt, ik heb geen gordijnen over de volle breedte dicht.
Je bedoelt dat beton relatief veel warmtecapaciteit heeft en dus niet snel opwarmt en begint te stralen op het niveau van objecten die weinig warmtecapaciteit hebben en sneller op temperatuur zijn. Koudestraling bestaat niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:12:
[...]

Je roept veel, maar tussen de 2 genoemde voorbeelden zijn massa's data onbekend, niet ingevuld. Op geen enkele manier is hier iets te vergelijken.

Plus, wanneer wij "hi" gebruiken, doen we dat vanaf het moment dat de airco is opgestart. Pas op het moment dat de binnenunit zachtjes begint te blazen activeren wij het. De opstart was niet het punt. Dat was of je een x-ruimte enkele graden (als je kijkt naar de gebruikte grafiek ging het niet om veel graden) kon opwarmen door gebruik van "hi". "hi" werkt snel en op vol vermogen.

Ook wij kunnen dat. Het effect is zoals altijd afhankelijk van veel factoren. Buitentemperatuur, aantal graden dat je wil overbruggen, aantal m2's etc.

Wanneer wij "hi" gebruiken, is het vermogen dat wordt opgenomen boven de 2kW. Bij deze temperaturen zullen wij een cop hebben van wat, heel negatief gezien 2,5? Ik gok dat het wat meer is. Dat betekent volgens mijn informatie dat we bijna een kwartier lang, soms 2x, 5kW (misschien meer) aan warmte de ruimte inblazen, op volle snelheid waardoor het goed verspreid wordt. Dat is best wat.

In het bovengenoemde voorbeeld was het opgenomen vermogen iets lager dacht ik, maar de omstandigheden waren dusdanig dat volgens getoonde grafiek de temperatuur over meerdere uren niet heel veel gedaald was. Dat betekent dat een groot deel van de ingeblazen warmte effectief benut kan worden.

Het is geen magie, gewoon een airco met afdoende capaciteit die z'n werk goed doet zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjamo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:41:
[...]

Je roept veel, maar tussen de 2 genoemde voorbeelden zijn massa's data onbekend, niet ingevuld. Op geen enkele manier is hier iets te vergelijken.

Plus, wanneer wij "hi" gebruiken, doen we dat vanaf het moment dat de airco is opgestart. Pas op het moment dat de binnenunit zachtjes begint te blazen activeren wij het. De opstart was niet het punt. Dat was of je een x-ruimte enkele graden (als je kijkt naar de gebruikte grafiek ging het niet om veel graden) kon opwarmen door gebruik van "hi". "hi" werkt snel en op vol vermogen.

Ook wij kunnen dat. Het effect is zoals altijd afhankelijk van veel factoren. Buitentemperatuur, aantal graden dat je wil overbruggen, aantal m2's etc.

Wanneer wij "hi" gebruiken, is het vermogen dat wordt opgenomen boven de 2kW. Bij deze temperaturen zullen wij een cop hebben van wat, heel negatief gezien 2,5? Ik gok dat het wat meer is. Dat betekent volgens mijn informatie dat we bijna een kwartier lang, soms 2x, 5kW (misschien meer) aan warmte de ruimte inblazen, op volle snelheid waardoor het goed verspreid wordt. Dat is best wat.

In het bovengenoemde voorbeeld was het opgenomen vermogen iets lager dacht ik, maar de omstandigheden waren dusdanig dat volgens getoonde grafiek de temperatuur over meerdere uren niet heel veel gedaald was. Dat betekent dat een groot deel van de ingeblazen warmte effectief benut kan worden.

Het is geen magie, gewoon een airco met afdoende capaciteit die z'n werk goed doet zou ik denken.
Dit is geen ruimte verwarmen, zo ken ik er ook nog een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:46:
[...]

Dit is geen ruimte verwarmen, zo ken ik er ook nog een paar.
Hoezo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Yep ik zit nu de warmtebatterij (beton) op te laden op 1400W x 4+ (7° buiten), 50% compressor power level. Er komt 2x hete lucht op hoge snelheid uit de units, binnen 15 minuten was het enkele graden opgewarmd en nu in een soort equilibrium beland waar dT lucht - beton groot genoeg is om die paar kW kwijt te raken, wordt niet meer heter. Maar de eerste paar minuten voel je echt direct, van frisjes naar oh wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:47:
Yep ik zit nu de warmtebatterij (beton) op te laden op 1400W x 4+ (7° buiten), 50% compressor power level. Er komt 2x hete lucht op hoge snelheid uit de units, binnen 15 minuten was het enkele graden opgewarmd en nu in een soort equilibrium beland waar dT lucht - beton groot genoeg is om die paar kW kwijt te raken, wordt niet meer heter. Maar de eerste paar minuten voel je echt direct, van frisjes naar oh wow.
Hier eenzelfde effect. Zouden we daarna de unit weer uitzetten dan verdwijnt uiteraard een stukje van de warmte in het koudere beton (ook niet alles), maar we laten de unit daarna uiteraard aan staan, en een vrij lage opgenomen vermogen (afhankelijk van buitentemperatuur) houdt de ruimte hier dan met gemak op temperatuur. Het prettige gevoel van die eerste snelle klap blijft dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Mijn pelletkachel mag de deur uit. Mijn MSZ-LN heeft nu wel bewezen dat hij goed dienst kan doen als hoofdverwarming. Ben super tevreden.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hjv2
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-02 16:28
Mijn Daikin Perfera 3.5 vertoont toch wat bijzonder gedrag. Deze lijkt niet terug te modulen lager dan ongeveer 850 watt. Vervolgens pendelt deze wel omdat de temperatuur sensor 24 graden voelt (setpoint 21). De Daikin van het stroom halen biedt helaas geen oplossing.
Nu hangt de unit in een hoek en zal daar ongetwijfeld warme lucht ophopen wat de temperatuur doet stijgen maar dan zal deze toch juist eerder moeten terug moduleren? Iemand hier ervaring mee ?

Ik gebruik trouwens momenteel geen demand control. Maar lijkt zo wel de enige mogelijk om hem wat te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Hjv2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:31:
Mijn Daikin Perfera 3.5 vertoont toch wat bijzonder gedrag. Deze lijkt niet terug te modulen lager dan ongeveer 850 watt. Vervolgens pendelt deze wel omdat de temperatuur sensor 24 graden voelt (setpoint 21). De Daikin van het stroom halen biedt helaas geen oplossing.
Nu hangt de unit in een hoek en zal daar ongetwijfeld warme lucht ophopen wat de temperatuur doet stijgen maar dan zal deze toch juist eerder moeten terug moduleren? Iemand hier ervaring mee ?

Ik gebruik trouwens momenteel geen demand control. Maar lijkt zo wel de enige mogelijk om hem wat te knijpen.
Single split?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ik heb de stoffilters schoongemaakt en de verdamper met airco reiniger. Beetje dom, maar er zat best veel stof op. In de powerful modus ging de temperatuur redelijk vlot omhoog. Maar ja, dan verplaats hij ook meer lucht.
Nadat die powerful automatisch uitschakelt gaat hij weer heel rustig lopen. Maar daarna ging de temperatuur ook weer omlaag in de ruimte.
Compressor frequentie ging naar 15 en even later naar 18. Het is hier buiten bijna 7 graden dus hij zou het met gemak moeten trekken.
Ik ga het nog een paar etmalen in de gaten houden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Toch leuk om te lezen al die lage verbruiken.

Met 1 kanaalairco (voor het hele vrijstaand huis) circa 50kWh per dag om het op 16 graden te houden de afgelopen week. (Ben er even niet)

Een MHI 16kW unit.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mdeiman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:32:

Met 1 kanaalairco (voor het hele vrijstaand huis) circa 50kWh per dag om het op 16 graden te houden de afgelopen week. (Ben er even niet)

Een MHI 16kW unit.
Wel of geen WTW aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mdeiman schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:32:

Een MHI 16kW unit.
als jij een 16kW unit hebt staan buiten praten we ook niet over een doorsnee rijtjeshuis of 2 onder 1 kapper of je bent ontiegelijk genaaid door je installateur....

kleine aanname is dat dit een ombouw is geweest van een bestaande oude luchtverwarmingsinstallatie van een "bovengemiddeld" formaat huis en die installaties blinken ook niet uit in hun efficientie...

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 08-12-2023 23:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hoe heb je de lamellen en de fan ingesteld?
Probeer anders een met een ventilator de lucht uit de hoek te forceren of zet een raam/deur open zodat hij z'n warmte kwijt kan. Ik zie hier ook (in het tussenseizoen) dat hij nooit naar laag vermogen moduleert voor hij af slaat als ik de gangdeur dicht laat bv. Nu met de wat lagere temperaturen pakt hij uren achtereen maar 250-300W met de deur dicht.

Bij mij begint jouw probleem pas als ik een 2e unit aan zet (multisplit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024

Co2 meter en ongetwijfeld veel ventilatie verlies.

In de woonkamer staat overdag permanent 2m1 aan ducoton roosters open. Als de co2 meter boven de 1000 dreigt te komen gaat nog een derde m1 open en eventueel een raam/tussendeur.

Juist s'nachts gaan de roosters dicht. Dan is er niemand om co2 uit te stoten immers.

Ik zou een decentrale wtw kunnen plaatsen maar om weer een gat door de gevel te boren, sleuf frezen, stucen, latexen... ik vind het wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Sarcomorbato schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:28:
[...]

Co2 meter en ongetwijfeld veel ventilatie verlies.

In de woonkamer staat overdag permanent 2m1 aan ducoton roosters open. Als de co2 meter boven de 1000 dreigt te komen gaat nog een derde m1 open en eventueel een raam/tussendeur.

Juist s'nachts gaan de roosters dicht. Dan is er niemand om co2 uit te stoten immers.

Ik zou een decentrale wtw kunnen plaatsen maar om weer een gat door de gevel te boren, sleuf frezen, stucen, latexen... ik vind het wel best.
En hoe kalibreert jouw co2 meter zich? Juist, door het nulpunt, 420ppm. Als je ‘s nachts je ventilatie reduceert naar 0 heeft die nooit de kans om goed te kalibreren en zal jouw meter afwijken. 1000ppm kan dan zomaar een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
TereZz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:22:
[...]

En hoe kalibreert jouw co2 meter zich? Juist, door het nulpunt, 420ppm. Als je ‘s nachts je ventilatie reduceert naar 0 heeft die nooit de kans om goed te kalibreren en zal jouw meter afwijken. 1000ppm kan dan zomaar een stuk hoger liggen.
Hmm daar had ik nog niet over na gedacht. Dus als ik hem nu wil kalibreren moet ik hem eigenlijk met een verlengsnoer naar buiten brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024

Als hij pendelt gebruik hij meer energie. Ik had hier ook last van. Aan uit aan uit. En telkens een vebruik van 800w. Hij start telkens met dit vermogen op waarna hij heeeeel langzaam terug moduleerd. Als hij in die tijd aan zijn max komt dan klapt hij uit en begint hij weer opnieuw.

Ik heb het hier nu verholpen door de ventilatorstand op 2 te zetten. (Stand 1 geeft gelijk pendelgedrag als de kamer op temperatuur is.)

De lamelen van links naar rechts niet te ver naar 1 kant. Zo rond het midden instellen.

De lamel van onder naar boven ook niet te ver naar 1 kant.

Nu blaast hij deftig door en moduleerd terug tot onder de 200w (multisplit) met de deuren dicht.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
Sarcomorbato schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:04:
[...]

Hmm daar had ik nog niet over na gedacht. Dus als ik hem nu wil kalibreren moet ik hem eigenlijk met een verlengsnoer naar buiten brengen?
Van zulke tempertuursverschillen moet zo’n ding veel te lang van herstellen. Zo’n sensor kalibreert zich doorgaans automatisch op zijn laagst gemeten waardes en stuurt op die manier bij.
Bij mijn unit kan ik het als volgt goed zien dat die afwijk: Als ik waardes lager dan 420 zie op het display. Dan zie ik ook wat ongeveer de afwijking is. Dus bijvoorbeeld 380ppm zien staan op goed geventileerde ruimte na een nacht. Dat kan niet, dus zal de afwijking ongeveer -40 zijn. De sensoren passen zich echter vaak langzaam aan, dus dit kan zomaar een week duren. Daarom het advies om altijd te blijven ventileren. Ook goed voor de luchtkwaliteit in huis overigens.
Meer info hierover staat in het co2-sensoren topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sarcomorbato schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:28:
[...]
Voor een D-WTW is alleen een gat benodigd en daarvoor komt een plaat/flens aan beide kanten waardoor stucen/latexen overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:48:
[...]

Voor een D-WTW is alleen een gat benodigd en daarvoor komt een plaat/flens aan beide kanten waardoor stucen/latexen overbodig is.
Dan heb je wel een snoerke over de muur.

En de echte goede zijn toch weer e1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

De kruipruimte is de retourlucht. Dit kun je als WTW zien.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

flippy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:52:
[...]

als jij een 16kW unit hebt staan buiten praten we ook niet over een doorsnee rijtjeshuis of 2 onder 1 kapper of je bent ontiegelijk genaaid door je installateur....

kleine aanname is dat dit een ombouw is geweest van een bestaande oude luchtverwarmingsinstallatie van een "bovengemiddeld" formaat huis en die installaties blinken ook niet uit in hun efficientie...
Is een ombouw van een oude heteluchtverwarming. Perfect zo. Geen units in kamers hangen. En inderdaad een ruime vrijstaande woning.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mdeiman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:13:
[...]

Is een ombouw van een oude heteluchtverwarming. Perfect zo. Geen units in kamers hangen. En inderdaad een ruime vrijstaande woning.
als je verbruik omlaag wilt krijgen moet je eest eens kijken naar de uitblaastemperatuur van de openingen. ik vermoed dat er niet veel isolatie op de kanalen zit.

is de satteliet wel goed ingesteld op de weerstand van de kanelen? dat is iets wat vrijwel altijd word vergeten namelijk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Hier nu dag twee van volledig verwarmen met de airco's. Dat we dit niet eerder hebben gedaan.. Gasverbruik terug naar <1m3 per dag (was 8-10m3).

Eerste dag volledig op de airco's kostte 17kWh, de temperatuur in huis was ook steeds een halve tot hele graad onder de ingestelde 18°C op de airco. Nu alles een beetje op temperatuur is blijft de temperatuur mooi stabiel op 18°C. Verbruik gisteren 13,4kWh.

Er staat inmiddels ook een luchtbevochtiger te draaien om de LV omhoog te krijgen (was gezakt naar 25%).

Ik zie hier mooie grafieken van het stroomverbruik langskomen, waar halen jullie deze vandaan? De Daikin app geeft maar summier informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
dubbeldekkert schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:57:
Hier nu dag twee van volledig verwarmen met de airco's. Dat we dit niet eerder hebben gedaan.. Gasverbruik terug naar <1m3 per dag (was 8-10m3).

Eerste dag volledig op de airco's kostte 17kWh, de temperatuur in huis was ook steeds een halve tot hele graad onder de ingestelde 18°C op de airco. Nu alles een beetje op temperatuur is blijft de temperatuur mooi stabiel op 18°C. Verbruik gisteren 13,4kWh.

Er staat inmiddels ook een luchtbevochtiger te draaien om de LV omhoog te krijgen (was gezakt naar 25%).

Ik zie hier mooie grafieken van het stroomverbruik langskomen, waar halen jullie deze vandaan? De Daikin app geeft maar summier informatie.
Dit is mijn airco op een homewizard energy socket (er zijn ook aansluitingen voor in de meterkast). Of je knipt de aanvoer 220 naar de airco door en plaatst er een stekker aan, dan kan je hem er ook tussen zetten, misschien makkelijker als aanpassen in de meterkast)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkTj9dbziw9HjsQYLMxQ5fCMSOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPMQqFGF5V8u6A6PrCVDQIcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:30
dubbeldekkert schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:57:
H

Ik merk ook dat ik wat last krijg van een te lage LV sinds ik deze week ben begonnen met het verwarmen via de airco. Welke luchtbevochtiger heb jij draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
DutchOwnage schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:08:
[...]

Ik merk ook dat ik wat last krijg van een te lage LV sinds ik deze week ben begonnen met het verwarmen via de airco. Welke luchtbevochtiger heb jij draaien?
Ik heb zelf de Winix L500. Maakt wel iets geluid. Maar met een hoge luchtvochtigheid kan je de temperatuur gerust wat lager zetten. Het voelt dan sneller warmer aan. Bij 30% hebben wij het nog koud bij 21 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
[...]

Ik heb nu de Stadler Form Oskar een dag draaien. LV is van 25% naar 35% gestegen. Benieuwd of ik het nog hoger krijg na een paar dagen.

De machine heeft een capaciteit van 50m2 (onze woonkamer is 42m2). Anders zal ik groter moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

Hier nu voor tweede jaar de Venta LW45 draaien, wat een top ding is dat zeg! Met gemak houd die de boel hier op 50%, wel op tijd aanzetten in najaar, zeker met houten vloeren en/of houten meubels want dat zijn sponsen in de wintermaanden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
[...]

Ik heb ook de Venta LW45 draaien, advies is om dat ding midden in een ruimte te zetten.
Hij is wel groot en lillik, de kleur wit is bij de witte keukenkastjes en de muur toch meer grijs van kleur.

Hier staat ie hoog op een keukenkast, nog geen 2 meter van de airco af die de bevochtigde lucht weer in de kamer verspreid, dit werkt hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Mijn dank is wederom groot, medetweakers. Ik vind bijna 400 euro iets te veel van het goede, ik zal eens naar de Winix en de Stadler from Oskar kijken. Dat ik er een nodig heb, is absoluut duidelijk.

Die 400 euro is zo ongeveer wat ik aan gas bespaar deze winter :+

[ Voor 14% gewijzigd door DutchOwnage op 09-12-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
DutchOwnage schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:49:
Mijn dank is wederom groot, medetweakers. Ik vind bijna 400 euro iets te veel van het goede, ik zal eens naar de Winix en de Stadler from Oskar kijken. Dat ik er een nodig heb, is absoluut duidelijk.

Misschien een 2de hands Venta? Mijn ervaring is dat je beter goed spul 2dehands kan kopen als slechte nieuwe zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik heb geen belang bij deze link.

https://www.mi.com/nl/product/xiaomi-smart-humidifier-2/

Tijdens werkbezoek in Polen kwam ik deze tegen. Ze hadden er maar een stuk of 10 en zijn er zeer over te spreken.

Geluid, welk geluid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:02
Willempie27 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:00:
[...]

Misschien een 2de hands Venta? Mijn ervaring is dat je beter goed spul 2dehands kan kopen als slechte nieuwe zooi.
Hier kan ik me ook bijvoegen. Er staat hier nu drie jaar een Venta Aerostyle LW74. Als retour product gekocht voor de helft van de prijs. Ik zie er toevallig op eBay staan van Breezy returns. Het mooie van de Venta is dat ze eenvoudig zijn in onderhoud en de filters lang mee gaan.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:41

Echt, ga voor een Venta … het is de prijs meer dan waard, daarbij istie enorm zuinig qua energie.
Die Stadler Oskar is echt de grootste troep, heb dat kleine ding ingeruild voor een Big Oskar en nog kreeg ik de luchtvochtigheid niet omhoog.

Met de Venta was dat absoluut geen probleem, top apparaat wat velen hier zullen be-amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mdeiman schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:13:
[...]

Hier werd dat toen afgeraden door een luchtbehandelingsspecialist want de buizen/roosters waren te klein en géén retourbuizen, zou dan erg onzuinig systeem worden om daar hetelucht met een warmtepomp doorheen te blazen.

Ombouw was net zo duur dan een nieuw waterdragend systeem aan te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2023 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Misschien dat je het nu meer merkt maar aircoverwarming doet niks anders voor de LV dan een CV. Dus het is niet alsof je moet kiezen tussen besparing en LV :p.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20

Ik gooi in de avond een klein handdoekenrek in de kamer en hang daar de douchehanddoeken op. In de ochtend allemaal droog en dan het rek de gang in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDVD88NcT5B66NAZzugCbaSPaBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg8WmeVD6xf0IAGqhEzU5Wn4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Willempie27 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:00:
[...]

https://www.marktplaats.n...iniger-airwasher-lw45-wit

Dit ziet er al wat beter uit dan. Bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Termy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:50:
[...]

Misschien dat je het nu meer merkt maar aircoverwarming doet niks anders voor de LV dan een CV. Dus het is niet alsof je moet kiezen tussen besparing en LV :p.
Je zal vast en zeker gelijk hebben. Maar mijn droge mond denkt daar net iets anders over :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

DutchOwnage schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:05:
[...]

Je zal vast en zeker gelijk hebben. Maar mijn droge mond denkt daar net iets anders over :9
Ik krijg dan weer erg last van uitgescheurde mondhoeken bij te lange blootstelling aan droge lucht.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:14
Kunnen al de vocht problemen niet naar een apart draadje?
Ik dacht dat we hier enkel Airco's bespraken?
Zo vervuild het topic wel flink....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Kijk bij luchtbevochtigers naar de ml/uur en liters per dag rating. Mijn Sharp deed 400ml/uur op max, de Venta LW45 zit op 520. Design troep zit soms op veel minder. Hoewel die big oskar zegt dat die 700ml/uur kan, of dat klopt is de volgende. Heeft wel flinke volume en 4 filters, dus het zou best kunnen.

Je wilt liever een luchtwasser (natte filter met ventilator) dan een ultrasoon apparaat dat fijne mist verspreid, die hebben heeeele hoge ml/h maar je gaat een witte waas zien op de vloer van alle kalk. Of demi-water gebruiken maar dat is best duur als je niet al een osmose installatie heb voor aquarium oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
w00key schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:20:
Kijk bij luchtbevochtigers naar de ml/uur en liters per dag rating. Mijn Sharp deed 400ml/uur op max, de Venta LW45 zit op 520. Design troep zit soms op veel minder. Hoewel die big oskar zegt dat die 700ml/uur kan, of dat klopt is de volgende. Heeft wel flinke volume en 4 filters, dus het zou best kunnen.

Je wilt liever een luchtwasser (natte filter met ventilator) dan een ultrasoon apparaat dat fijne mist verspreid, die hebben heeeele hoge ml/h maar je gaat een witte waas zien op de vloer van alle kalk. Of demi-water gebruiken maar dat is best duur als je niet al een osmose installatie heb voor aquarium oid.
Heb zelf zo'n lw45 gehad maar ging naar een paar jaar steeds meer lawaai maken ondanks dat hij netjes schoon gehouden werd. Ik vermoed dat het slechte lagers zijn geweest.

Vervolgens een stadler oskar big genomen. Ik ben daar meer tevreden over; verplaatst veel meer vocht is stiller en desginrechnisch een stuk prettiger.

Ik vermoed dat het filtersysteem gewoon beter werkt dan een luchtwasser met allemaal lamellen. Nadeel is dat je die filters moet vervangen en best duur zijn. Ik houd met name amazon goed in de gaten voor mooie aanbiedingen en dan valt het mee.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Na 8,5 jaar heb ik toch een reparatie moeten uitvoeren aan mijn Daikin FTXZ35N/RXZ35N (Ururu Sarara). Vorig jaar ook al vage problemen waarbij de unit onder meer dichtvroor en af en toe een H0 storing. Ook nog een keer het koudemiddel laten controleren/bijvullen, maar dat hielp niet echt. In de zomer slechts sporadisch gekoeld wat dan wel weer goed ging. Ook ging verwarmen in november nog wel goed, maar eind november sloeg de unit tijdens verwarmen, ineens om in koelen op maximaal vermogen zelfs wanneer je met de afstandsbediening de unit probeerde uit te schakelen. Binnendeel werd -10°C (gemeten met infrarood thermometer) en dat is niet lekker als het buiten koud is...

Dan sta je voor de keuze. Bestel je een nieuwe print (main PCB buitendeel) of vervang je de complete buitenunit. Een nieuwe print kost iets meer dan 700 euro (slik), maar een volledig nieuwe buitenunit zeker dubbel zoveel. En dan moet je ook nog een koeltechnisch monteur inschakelen. Ik heb de gok genomen door een nieuwe print te bestellen en hopen dat het lukt om deze zelf te vervangen.

De bovenkant eraf halen is nog redelijk eenvoudig en dan is de print al snel zichtbaar. De verrassing zit echter aan de onderkant van de print...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Legw5-A9pa9Viw8lIqW-mXZbZRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrMh4vTGakPRg4hUp0bs3MFc.jpg?f=fotoalbum_large

Om daar wat beter bij te kunnen, moet de voorkant er ook nog vanaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7Gbe6w3IlNjBUp-vWfQ4F5oG3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPrXKPPpPZUJj1X0zLoP8z6L.jpg?f=fotoalbum_large

Dan worden alle draden en connectoren goed zichtbaar. Ik heb veel foto's gemaakt, om goed terug te kunnen kijken waar welke connector moet komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htzIMHx8STWyJZSje7Jcr2JQtL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2VIahyvWtZ48RPCQ6lKLiGj.jpg?f=fotoalbum_large

Help... krijg ik dit ooit weer in elkaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRjc_7rxqmwajXbrR8wV4owOdb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH5NUWNyCSRsC8r4PdH4BFub.jpg?f=fotoalbum_large

Maar, wonder boven wonder, na veel gescheld, getier en koude klauwen heb ik de unit weer in elkaar gekregen. Dan het grote moment wanneer je de zekeringsautomaat weer inschakelt... en ja, hij lijkt weer normaal op te starten. Het duurt wel even voordat ie opregelt, maar uiteindelijk komt er weer warme lucht de woonkamer in stromen. En dat is erg lekker als je al bijna 2 weken in 12 graden zit...

Nu blijft de groene LED nog wel knipperen. Met de afstandsbediening lees ik storingscode PH uit. Gelukkig alleen een foutmelding van de bevochtiger, die ik toch nooit gebruik. Vermoedelijk een van de vele connectoren niet helemaal lekker aangedrukt. Als het wat warmer en droger is nog maar eens naar kijken. Voor nu hoop ik dat ik weer wat jaren vooruit kan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

antonboonstra schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:07:
Na 8,5 jaar heb ik toch een reparatie moeten uitvoeren aan mijn Daikin FTXZ35N/RXZ35N (Ururu Sarara). Vorig jaar ook al vage problemen waarbij de unit onder meer dichtvroor en af en toe een H0 storing. Ook nog een keer het koudemiddel laten controleren/bijvullen, maar dat hielp niet echt. In de zomer slechts sporadisch gekoeld wat dan wel weer goed ging. Ook ging verwarmen in november nog wel goed, maar eind november sloeg de unit tijdens verwarmen, ineens om in koelen op maximaal vermogen zelfs wanneer je met de afstandsbediening de unit probeerde uit te schakelen. Binnendeel werd -10°C (gemeten met infrarood thermometer) en dat is niet lekker als het buiten koud is...

Dan sta je voor de keuze. Bestel je een nieuwe print (main PCB buitendeel) of vervang je de complete buitenunit. Een nieuwe print kost iets meer dan 700 euro (slik), maar een volledig nieuwe buitenunit zeker dubbel zoveel. En dan moet je ook nog een koeltechnisch monteur inschakelen. Ik heb de gok genomen door een nieuwe print te bestellen en hopen dat het lukt om deze zelf te vervangen.

De bovenkant eraf halen is nog redelijk eenvoudig en dan is de print al snel zichtbaar. De verrassing zit echter aan de onderkant van de print...
[Afbeelding]

Om daar wat beter bij te kunnen, moet de voorkant er ook nog vanaf.
[Afbeelding]

Dan worden alle draden en connectoren goed zichtbaar. Ik heb veel foto's gemaakt, om goed terug te kunnen kijken waar welke connector moet komen.
[Afbeelding]

Help... krijg ik dit ooit weer in elkaar?
[Afbeelding]

Maar, wonder boven wonder, na veel gescheld, getier en koude klauwen heb ik de unit weer in elkaar gekregen. Dan het grote moment wanneer je de zekeringsautomaat weer inschakelt... en ja, hij lijkt weer normaal op te starten. Het duurt wel even voordat ie opregelt, maar uiteindelijk komt er weer warme lucht de woonkamer is stromen. En dat is erg lekker als je al bijna 2 weken in 12 graden zit...

Nu blijft de groene LED nog wel knipperen. Met de afstandsbediening lees ik storingscode PH uit. Gelukkig alleen een foutmelding van de bevochtiger, die ik toch nooit gebruik. Vermoedelijk een van de vele connectoren niet helemaal lekker aangedrukt. Als het wat warmer en droger is nog maar eens naar kijken. Voor nu hoop ik dat ik weer wat jaren vooruit kan.
welkom in mijn wereld. ik vervang er tientallen per jaar van dit specifieke merk.... -O-

doe het inmidels voor deze kleine units in onder de 20 minuten maar weet niet of ik daar trots op moet zijn dat ik er zoveel ervaring in heb ten opzichte van de andere "A" merken zoals daikin nog steeds word bestempelt door consumenten maar die status erg lastig is te verantwoorden als de garantie eenmaal verlopen is...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 10-12-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:10:
[...]
welkom in mijn wereld. ik vervang er tientallen per jaar van dit specifieke merk.... -O-
Dat meen je! Slechte serie? Of geldt het voor alle Daikin units?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Hallo allemaal

tijdje niks meer gepost,
mijn verbruik met mijn 3.5kw Lg unit is vrij goed te doen!
op laag tempraturen
maar helaas had ik de griep vorige week, en omdat het koud was ieder uur wel een defrost heb ik toch weer gas verstook 1ste x in het jaar!
als je de griep heb en defrost vrij vaak is het gewoon niet te doen,,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9rpOlah5xqq-RWxs5l7givGtA0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5RDse0PSfSvbDJspk4JotDof.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZelbekjjRvJL4et4MA_5KyWkfs4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lGo47G3chv2RlthANfoeQBOd.png?f=fotoalbum_tile

ieder geval verwarming met een aircon bevalt me heel goed en kwa verbruik is het goed te doen.
zelfs hier met een slecht geïsoleerde (huur) appartement

heb me een 2de 3.5kw airco bij gehangen voor comfort tijdens het slapen,
kan er alleen niet wennen om ermee te slapen.
Dus stook de ruimte een uurtje of 2 van te voren goed warm en gaat weer uit als ik naar bed ga.
Moet alleen nog eens kijken voor dempende rubbers voor de nieuwe unit buiten.
hij hangt tegen de muur, hoor nog al wat gezoem, 8)7

Ieder aval stoken met de units werkt goed!
en scheelt extreem veel gas! ik gebruik nu gemiddeld tussen de 5 a 8 cub aan gas per maand
Zeer tevreden met het resultaat!

[ Voor 0% gewijzigd door coolbvrobin op 09-12-2023 15:20 . Reden: btu veranderd naar kw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

antonboonstra schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:12:
[...]

Dat meen je! Slechte serie? Of geld het voor alle Daikin units?
er was wel een bepaalde serie wat serieuze issues had en werd schoorvoetend ook onder garantie opgepakt maar om het politiek netjes te houden: er is een rode lijn over dit onderwerp in hun hele productlijn.
coolbvrobin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:13:
Hallo allemaal

tijdje niks meer gepost,
mijn verbruik met mijn 12btu Lg unit is vrij goed te doen!
op laag tempraturen
maar helaas had ik de griep vorige week, en omdat het koud was ieder uur wel een dyfrost heb ik toch weer gas verstook 1ste x in het jaar!
als je de griep heb en defrost vrij vaak is het gewoon niet te doen,,
[Afbeelding][Afbeelding]

ieder geval verwarming met een aircon bevalt me heel goed en kwa verbruik is het goed te doen.
zelfs hier met een slecht geïsoleerde (huur) appartement

heb me een 2de 12btu airco bij gehangen voor comfort tijdens het slapen,
kan er alleen niet wennen om ermee te slapen.
Dus stook de ruimte een uurtje of 2 van te voren goed warm en gaat weer uit als ik naar bed ga.
Moet alleen nog eens kijken voor dempende rubbers voor de nieuwe unit buiten.
hij hangt tegen de muur, hoor nog al wat gezoem, 8)7

Ieder aval stoken met de units werkt goed!
en scheelt extreem veel gas! ik gebruik nu gemiddeld tussen de 5 a 8 cub aan gas per maand
Zeer tevreden met het resultaat!
het word bijzonder gewaardeerd als je gewoon zegt dat je een 3.5kW unit hebt. btu's is niet gangbaar en word alleen gebruikt door de marketingmensen omdat groter nummer beter is. dat vergroot de leesbaarheid voor iedereen.

[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 09-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]
doe het inmidels voor deze kleine units in onder de 20 minuten maar weet niet of ik daar trots op moet zijn dat ik er zoveel ervaring in heb ten opzichte van de "A" merken zoals daikin nog steeds word bestempelt door consumenten...
Slechts 20 minuten? Ik ben er 2 uur mee bezig geweest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

antonboonstra schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:18:
[...]

Slechts 20 minuten? Ik ben er 2 uur mee bezig geweest :X
wees blij, als je het sneller kan doen door herhaling betekent ook niet veel goeds. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:13:
[...]

het word bijzonder gewaardeerd als je gewoon zegt dat je een 3.5kW unit hebt. btu's is niet gangbaar en word alleen gebruikt door de marketingmensen omdat groter nummer beter is. dat vergroot de leesbaarheid voor iedereen.
Veranderd, Dank u voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

antonboonstra schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:12:
[...]

Dat meen je! Slechte serie? Of geldt het voor alle Daikin units?
Die oude print niet weg mikken.

Er loopt altijd iemand op deze wereld rond die zoiets repareert voor zeer schappelijke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

doe het inmidels voor deze kleine units in onder de 20 minuten maar weet niet of ik daar trots op moet zijn dat ik er zoveel ervaring in heb ten opzichte van de "A" merken zoals daikin nog steeds word bestempelt door consumenten...
Op de foto zie je die warmtewisselaar oxideren is dat niet slecht voor de warmte overdracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:05:
[...]

Op de foto zie je die warmtewisselaar oxideren is dat niet slecht voor de warmte overdracht?
dat valt nog wel mee, het is grotendeels vuil wat niet schoongemaakt is en begint de lamellen aan te tasten. goede reiniger en een tuinslang kom je ver mee als is splitten van de condensor wel handig in zulke gevallen (dus tiwrap losnkippen en de 3 delen iets van elkaar trekken zodat je ertussen kan met de tuinslang).
qua effeficentie win je er niet zoveel mee in dit stadium om er wat aan te doen al kan je voorkomen dat het erger word.

de waaier schoonhouden (net als de rest van de unit) is eigenlijk belangrijker omdat door de onbalans die je krijgt door het vuil de motor de soep in draait.

pro tip voor de mensen die de waaier willen verwijderen voor het schoonmaken: de moer is verkeerd om, dus vastdraaien om los te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-12-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:08:
[...]

dat valt nog wel mee, het is grotendeels vuil wat niet schoongemaakt is en begint de lamellen aan te tasten. goede reiniger en een tuinslang kom je ver mee als is splitten van de condensor wel handig in zulke gevallen (dus tiwrap losnkippen en de 3 delen iets van elkaar trekken zodat je ertussen kan met de tuinslang).
qua effeficentie win je er niet zoveel mee in dit stadium om er wat aan te doen al kan je voorkomen dat het erger word.

de waaier schoonhouden (net als de rest van de unit) is eigenlijk belangrijker omdat door de onbalans die je krijgt door het vuil de motor de soep in draait.

pro tip voor de mensen die de waaier willen verwijderen voor het schoonmaken: de moer is verkeerd om, dus vastdraaien om los te maken.
Okay. Goeie info.

Ik heb wel eens vernomen dat units die die dicht bij zee staan een speciale coating krijgen om ernstige corrosie te voorkomen. Is die meer investering het waard? Gaat het rendement achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:40:
[...]

Okay. Goeie info.

Ik heb wel eens vernomen dat units die die dicht bij zee staan een speciale coating krijgen om ernstige corrosie te voorkomen. Is die meer investering het waard? Gaat het rendement achteruit?
Die coating helpt zeker op de lange termijn. Vermindeing van efficitnie word makkelikk goedgemaakt doordat de condensor langer goed blijft. 20 jaar is makkelijk haalbaar als je het vanaf begin doet.

Op een splitje heeft het weinig nut omdat de coating meer kan kosten dan de machine waard is.

Doorgaans adviseer ik pas coating boven de 10 a 15kw vermogen omdat vervangen van de condensor vanaf dat formaat pas economisch zinvol is.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Waarom hebben sommigen van jullie zo'n probleem met lage luchtvochtigheid? Met verwarmen met airco's haal je geen vocht uit de lucht. Ik zit hier gewoon tussen de 50-60. De enige plek waar ik last had van droge lucht is mijn hotel afgelopen weekend met enkel glas waar elk beetje vocht op condenseerde.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sebazzz schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:55:
Waarom hebben sommigen van jullie zo'n probleem met lage luchtvochtigheid? Met verwarmen met airco's haal je geen vocht uit de lucht. Ik zit hier gewoon tussen de 50-60. De enige plek waar ik last had van droge lucht is mijn hotel afgelopen weekend met enkel glas waar elk beetje vocht op condenseerde.
Weet ik ook niet, hier is het nu 58% binnen en buiten 86%. Ik denk dat er mensen zijn die onvoldoende ventileren tijdens de koude dagen en met warm opstoken zal de luchtvochtigheid teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
De beter geisoleerde woningen hebben het te droog in de winter, de oudere huizen speelt dit niet.

Radiatoren en vloerverwarming hebben een lagere luchtstroming dan een airco waardoor mensen het sneller opvalt, een airco kan ook indirect meer lucht vanuit buiten aantrekken waardoor je meer ventileert.

In algemeen stook je ook hoger met luchtverwarming ofwel airco waardoor de RV ook iets droger wordt.

@renzo4000 Net andersom als je onvoldoende ventileert zal juist de luchtvochtigheid hoger worden.

20c met vloerverwarming/radiatoren is niet hetzelfde als bij een airco, dan zul je met een airco rond 21-22c moeten verwarmen(gemis van stralingswarmte).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
renzo4000 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:18:
[...]
Weet ik ook niet, hier is het nu 58% binnen en buiten 86%. Ik denk dat er mensen zijn die onvoldoende ventileren tijdens de koude dagen en met warm opstoken zal de luchtvochtigheid teruglopen.
Logischerwijs juist als je meer dan voldoende ventileert lijkt me.

Je duwt warme lucht naar buiten die meer vocht per m³ bevat in absolute zin en trekt lucht naar binnen die minder vocht bevat (absoluut) per m³.
Vervolgens ga je die lucht opwarmen waardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt.

(De reden van stoken en ventileren in een leegstaand huis is toch om het vocht eruit te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Omdat verwarmen tot 20+ met lage buitentemperatuur altijd een probleem is met overmatige ventilatie :). 100% bij 0 graden is 30% bij 20 graden dus als je huis een gatenkaas is dan daalt de LV sterk met wat wind.

Dat het bij jou relatief hoog is suggereert of heel slechte ventilatie, of je stookt vrij laag of je hebt een vochtprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:38:
[...]

De beter geisoleerde woningen hebben het te droog in de winter, de oudere huizen speelt dit niet.

Radiatoren en vloerverwarming hebben een lagere luchtstroming dan een airco waardoor mensen het sneller opvalt, een airco kan ook indirect meer lucht vanuit buiten aantrekken waardoor je meer ventileert.

In algemeen stook je ook hoger met luchtverwarming ofwel airco waardoor de RV ook iets droger wordt.

@renzo4000 Net andersom als je onvoldoende ventileert zal juist de luchtvochtigheid hoger worden.

20c met vloerverwarming/radiatoren is niet hetzelfde als bij een airco, dan zul je met een airco rond 21-22c moeten verwarmen(gemis van stralingswarmte).
Hier zetten we rustig de achterdeur een kwartier tot half uur open (ook als het koud is) en dan neemt de LV toch echt toe als deze hoger is als binnen. Slechte ventilatie kennen we hier niet. Betreft een huis uit 2005 met ventilatiesysteem en overal raamroosters (die nog steeds lucht doorlaten als ze dichtzitten).

Als het uiteindelijk langere tijd droog is en koud (en er wordt dus gestookt) dan daalt hier de LV ook echt wel en heb ik zelfs wel eens mijn luchtbevochtiger moeten inzetten.

Mijn punt is vooral als men nu een lage LV heeft dat dit zeker afwijkt gezien de aanhoudende hoge LV ivm het natte weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

renzo4000 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:50:
[...]

Hier zetten we rustig de achterdeur een kwartier tot half uur open (ook als het koud is) en dan neemt de LV toch echt toe als deze hoger is als binnen. Slechte ventilatie kennen we hier niet. Betreft een huis uit 2005 met ventilatiesysteem en overal raamroosters (die nog steeds lucht doorlaten als ze dichtzitten).

Als het uiteindelijk langere tijd droog is en koud (en er wordt dus gestookt) dan daalt hier de LV ook echt wel en heb ik zelfs wel eens mijn luchtbevochtiger moeten inzetten.

Mijn punt is vooral als men nu een lage LV heeft dat dit zeker afwijkt gezien de aanhoudende hoge LV ivm het natte weer.
Dan zal het in die tijd ook wel afkoelen. Het is geen rocket science verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Termy schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:44:
[...]

Omdat verwarmen tot 20+ met lage buitentemperatuur altijd een probleem is met overmatige ventilatie :). 100% bij 0 graden is 30% bij 20 graden dus als je huis een gatenkaas is dan daalt de LV sterk met wat wind.

Dat het bij jou relatief hoog is suggereert of heel slechte ventilatie, of je stookt vrij laag of je hebt een vochtprobleem.
Hoop aannames, het feit dat hij nu tussen de 50-60% zit is juist een hele gezonde LV! Kom je onder de 40 of boven de 65% dan heb je eerder een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

mr_evil08 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:42:
[...]

Hier werd dat toen afgeraden door een luchtbehandelingsspecialist want de buizen/roosters waren te klein en géén retourbuizen, zou dan erg onzuinig systeem worden om daar hetelucht met een warmtepomp doorheen te blazen.

Ombouw was net zo duur dan een nieuw waterdragend systeem aan te leggen.
Ons huis heeft grote buizen. Er is ook nog een drukmeting uitgevoerd, gegeven de tekeningen met maten van het buizensysteem.

Shit happens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

renzo4000 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:53:
[...]

Hoop aannames, het feit dat hij nu tussen de 50-60% zit is juist een hele gezonde LV! Kom je onder de 40 of boven de 65% dan heb je eerder een probleem.
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat zijn LV ongezond is, ik zeg dat het voor de tijd van het jaar hoog is en dat dat waarschijnlijk is door 1 van de zaken die ik noemde.

De natuurkunde is vrij simpel. De maximale hoeveelheid vocht in de lucht bij 5 oC of lager (100% RLV) is ruim onder de 40 % RLV bij 20 graden. Er komt niet magischerwijs water bij zodra je het naar binnen trekt en verwarmt dus tenzij je weinig ventileert zal de LV in huis sterk dalen. Of je hebt veel mensen in huis, kookt aan de lopende band eten of hebt een andere bron van vocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Een makkelijkere manier om de luchtvochtigheid in huis toe te laten nemen is door wat plantjes neer te zetten en deze wekelijks water te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Termy schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:24:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat zijn LV ongezond is, ik zeg dat het voor de tijd van het jaar hoog is en dat dat waarschijnlijk is door 1 van de zaken die ik noemde.
Mijn Awair is prima tevreden hoor, en we hebben idd genoeg planten en we zijn met zijn vijfen (plus wat huisdieren). We stoken op 20 graden maar waar het gemeten wordt is tussen de 19-20 graden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mr_evil08 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:38:
[...]

[...] een airco kan ook indirect meer lucht vanuit buiten aantrekken waardoor je meer ventileert.
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GroeneWandelaar schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:52:
Een makkelijkere manier om de luchtvochtigheid in huis toe te laten nemen is door wat plantjes neer te zetten en deze wekelijks water te geven.
Die doen amper iets in de winter(planten slapen/rusten), en in de zomer wordt het een swamp in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Door de verhoogte luchtstroming in huis wordt er ook meer geventileerd van buiten, probeer maar eens uit bij vorst, zet de airco uit en aan dan zul je overduidelijk voelen dat er meer lucht bij de raamroosters weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gokje: Jij hebt geen mechanische ventilatie en geen CO2 meter ter controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Seafarer schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:49:
[...]

Gokje: Jij hebt geen mechanische ventilatie en geen CO2 meter ter controle?
Ik zit tussen de 68 en 70% in verschillende ruimtes. Prima zo. Voor mij dan.
Verder nooit last van schimmelvorming o.i.d.

Co2 meter vrijwel altijd maximaal oke. Koken met inductie, dat scheelt een hoop.

Shit happens.

Pagina: 1 ... 59 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic