Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48
Excuus voor als dit al eerder ter sprake is gekomen. Wat doet intensief gebruik, dus 24/7 of ad-hoc verwarmen plus het normale gebruik in de zomers met de levensduur? Ik heb begrepen dat als je alleen koelt ze makkelijk 20 jaar mee kunnen, maar moet ik daar dan de helft van maken als ze ook gebruikt worden voor het verwarmen? Alles bij elkaar zou je hem dan ongeveer 7 maanden per jaar vrij intensief gebruiken.

Ik ga er in deze ook vanuit dat ie gewoon jaarlijks z'n onderhoudsbeurt krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DutchOwnage schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:04:
Excuus voor als dit al eerder ter sprake is gekomen. Wat doet intensief gebruik, dus 24/7 of ad-hoc verwarmen plus het normale gebruik in de zomers met de levensduur?
Weinig, buiten lagers die slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

DutchOwnage schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:04:
Excuus voor als dit al eerder ter sprake is gekomen. Wat doet intensief gebruik, dus 24/7 of ad-hoc verwarmen plus het normale gebruik in de zomers met de levensduur? Ik heb begrepen dat als je alleen koelt ze makkelijk 20 jaar mee kunnen, maar moet ik daar dan de helft van maken als ze ook gebruikt worden voor het verwarmen? Alles bij elkaar zou je hem dan ongeveer 7 maanden per jaar vrij intensief gebruiken.

Ik ga er in deze ook vanuit dat ie gewoon jaarlijks z'n onderhoudsbeurt krijgt.
Werkelijk alles gaat 20 jaar mee.

Tenzij je pech hebt.

En werkelijk iedere fabrikant heeft ergens een pech model zitten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Mooi, dan kan ik komende week met een gerust hart eens 24/7 gaan inlezen en uittesten Ik moet even die switch in m'n hoofd omzetten. Normaal ben ik echt zuinig op m'n apparatuur, zet ook alles met tijdschakelaar compleet uit enz. Zette de CV ook altijd 1.5 uur voor het naar bed gaan op 15c en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:36:
Mooi, dan kan ik komende week met een gerust hart eens 24/7 gaan inlezen en uittesten Ik moet even die switch in m'n hoofd omzetten. Normaal ben ik echt zuinig op m'n apparatuur, zet ook alles met tijdschakelaar compleet uit enz. Zette de CV ook altijd 1.5 uur voor het naar bed gaan op 15c en zo.
Mocht je ooit op LW overgaan, dan zal deze ook 24/7 beschikbaar moeten zijn, zeker in de winter periode want dan adhoc de boel opstoken ga je jezelf vanzelf in je winterjas hijsen binnen :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DutchOwnage schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:36:
ding 24/7 laten lopen is just beter want dan staat het onder een stuk minder stress dan steeds aan/uit en maximale belasting.

zie genoeg aircos die al 15+ jaar in een serverruimte hangen en dus al die tijd non stop lopen. kwam er pposje geleden nog eentje tegen waarbij de afstandsbediening nog in de plastic folie zat zonder batterijen erin. iemand heeft dat ding aangezet met de knop op de unit en nooit meer uitgezet in bijna 10 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 10-12-2023 17:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
renzo4000 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:50:
[...]

Hier zetten we rustig de achterdeur een kwartier tot half uur open (ook als het koud is) en dan neemt de LV toch echt toe als deze hoger is als binnen. Slechte ventilatie kennen we hier niet. Betreft een huis uit 2005 met ventilatiesysteem en overal raamroosters (die nog steeds lucht doorlaten als ze dichtzitten).

Als het uiteindelijk langere tijd droog is en koud (en er wordt dus gestookt) dan daalt hier de LV ook echt wel en heb ik zelfs wel eens mijn luchtbevochtiger moeten inzetten.

Mijn punt is vooral als men nu een lage LV heeft dat dit zeker afwijkt gezien de aanhoudende hoge LV ivm het natte weer.
Verluchten is niet hetzelfde als ventileren, Na 1 uur verluchten heb je binnen weer dezelfde luchtkwaliteit.
Op moment heb ik ook geen problemen doordat op buiten redelijk zacht en vochtig weer is.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Robinnoord schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ik gooi in de avond een klein handdoekenrek in de kamer en hang daar de douchehanddoeken op. In de ochtend allemaal droog en dan het rek de gang in.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YZZgHfjNoZ_qVXEbpKWD877YtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6Xh8HpntSVyPtKN2UJPwgh8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik droog zelf zo ook mijn was, staat boven op de overloop, precies onder de unit. Was droogt mega snel, is ook goed want daardoor krijg je geen stinkende was omdat deze te langzaam droogt, en de lucht wordt wat bevochtigd als deze te droog wordt _O-

Heel mooi bijkomend voordeel van de L/L WP, zeker nu - kan veel meer warme lucht laten blazen nu het buiten weer wat warmer is, hehe :D

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
mr_evil08 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:35:
[...]

Verluchten is niet hetzelfde als ventileren, Na 1 uur verluchten heb je binnen weer dezelfde luchtkwaliteit.
Op moment heb ik ook geen problemen doordat op buiten redelijk zacht en vochtig weer is.
Klopt maar dat was het hele punt waar @Sebazzz en ik ons over verbaasde. Het is zo nat geweest en nog steeds dat een lage LV onder de 40% heel bijzonder is.

Ik ga uiteindelijk ook in de buurt komen van de 40% als het langdurig droog en koud is. Al moet ik zeggen dat ik sinds de L/L heb nog geen gebruik heb hoeven maken (sinds twee stook seizoenen) van de luchtbevochtiger, dat was met de cv wel het geval. Misschien toeval (omdat de omstandigheden anders waren wellicht) maar ga het in de gaten houden.

Maar goed ook hiervoor geldt dat er veel variabelen meespelen waarom iemand een hogere of lagere LV heeft, er werden gewoon veel aannames gedaan die niet perse als waarheid aangenomen hoeven te worden. Ik zal zelf deze discussie verder laten voor wat het is. :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nou, het is gelukt hoor :*). M'n Diakin multisplit draait momenteel in 2 ruimtes (uitbouw op 2e verdieping en woonkamer/keuken al uren met heel stabiel laag verbruik (~200W) zonder demand control.

De airco stond sinds gisteravond 19:00 uit. Vanochtend was de temp in de woonkamer ongeveer een graad gedaald naar zo'n 20 graden (de massa was duidelijk al mooi op temperatuur na minstens 2 weken 24/7 draaien op setpoint 19). De uitbouw boven was vrij fris met op 2,6m hoogte 17 gemeten door de airco zonder luchtstroom.

Vervolgens alleen boven aangezet op 19 graden en 5/5 fan speed. Dat begon rond de kW maar moduleerde mooi terug naar 200W of lager (zonnepanelen maken het wat lastig te zien). Vervolgens de woonkamer aangezet met de gangdeur open en ventilate op max. Nu moduleerde het wel weer terug en ongetwijfeld dankzij het zachte weer nu zelfs naar zo'n 200W. Deur dicht of open en basisventilatie of max maakt nu ook niet meer uit om pendelen te voorkomen.

Kortom, als het z'n warmte niet kwijt kan dan pendelt het omdat het niet snel genoeg terug moduleert. Niks mis met m'n systeem gelukkig.

Eerder toen het als een gek ging pendelen werd het gemiddeld wat warmer in de woonkamer en was het verbruik ongeveer 4-5x hoger. Nu met dit superlage verbruik laat ik hem zelfs met het zachte weer gewoon 24/7 gaan. Totdat het mogelijk gaat pendelen iig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03
Toen ik met de vrieskou 24/24 op vaste temperatuur verwarmde zakte de luchtvochtigheid hier ook onder de 50 procent. Nu bij ad hoc of met nachtverlaging geen last meer van.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Er zijn betere topics om luchtvochtigheid in huis te bespreken, dat heeft in se niks met L/L warmtepompen te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Meerdere standen geprobeerd lamellen en ventilatie snelheid.

Maar kunnen gebruikers hier bevestigen dat een single split Daikin Perfera 5kw niet verder terug moduleren kan dan 280w

Vanaf 9:30hr aangezet. Van 17 naar 21.5 graden in de woonkamer. En de hele tijd steady op a280w, hierbij maakt het niet uit als ik de setpoint op 20,21 of 22 graden zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyeCBW2OyJ8g1qPhFCuNhKxPkgo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MVkDKfq8gbVXFEWxEQbxcEU1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUvH8hpoteaqQ9X-LIuX5xyvvJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbMhGDefr8HE4wHQ29RquHLy.png?f=fotoalbum_large

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Skrunsies schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:03:
Maar kunnen gebruikers hier bevestigen dat een single split Daikin Perfera 5kw niet verder terug moduleren kan dan 280w
Ik heb geen ervaring met de 5kW, maar de RXM35 met een 3.5kW FVXM moduleert zelfs terug tot ~100W.

280W lijkt me relatief gezien veel, maar dat hoeft daarom niet het minimum te zijn, hij kan misschien nog wel wat lager. Maar de Daikin goden hebben beslist dat je momenteel gewoon die [280W * COP zoveel] nodig hebt, rekening houdend met de binnen- en buitentemperatuur, de stand van de maan, de horoscoop van je bakker en het aantal uur dat Elon Musk in de laatste week cumulatief getwitterd heeft over Dogecoin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:09:
[...]

Ik heb geen ervaring met de 5kW, maar de RXM35 met een 3.5kW FVXM moduleert zelfs terug tot ~100W.

280W lijkt me relatief gezien veel, maar dat hoeft daarom niet het minimum te zijn, hij kan misschien nog wel wat lager. Maar de Daikin goden hebben beslist dat je momenteel gewoon die [280W * COP zoveel] nodig hebt, rekening houdend met de binnen- en buitentemperatuur, de stand van de maan, de horoscoop van je bakker en het aantal uur dat Elon Musk in de laatste week cumulatief getwitterd heeft over Dogecoin.
Ik ben ook niet ontevreden hoor met die 280w. Maar was nieuwsgierig als ik misschien nog iets tweaken kon.

Daarom ook mijn vraag als er gebruikers zijn die dit systeem onder de 280w kunnen krijgen. Zo nee, dan kan ik weer aan het bier en hou ik op te prutsen :9B

Buiten unit: RXM50R5V1B
Binnen unit: FTXM50R2V1B

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Je kan het nog proberen met vraagbesturing, hoewel dat meer is om het maximum wat af te vlakken dacht ik.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Skrunsies schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:13:
[...]

Ik ben ook niet ontevreden hoor met die 280w. Maar was nieuwsgierig als ik misschien nog iets tweaken kon.

Daarom ook mijn vraag als er gebruikers zijn die dit systeem onder de 280w kunnen krijgen. Zo nee, dan kan ik weer aan het bier en hou ik op te prutsen :9B

Buiten unit: RXM50R5V1B
Binnen unit: FTXM50R2V1B
Oh, dan kan je nog wat aanmodderen met 1 of meerdere van deze:

- Demand control zo laag mogelijk (40%), in te stellen in de Onecta app
- Fan op maximum (5/5)
- Niet recht naar voor/onder blazen, lamellen goed afstellen voor je ruimte
- Bidden
- 'Geheugen' even resetten door kort (half minuutje) naar koelen over te schakelen en dan terug naar verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Over dat pendelen, dat willen we liever voorkomen toch? Vanavond deed ie het bij mij voor het eerst, setpoint 21c, fan op auto. Het was inderdaad 21c in de woonkamer. Je kan echt merken dat het buiten nu 9c is.

Maar wat kan ik dan het beste doen om het pendelen te voorkomen? Ja, setpoint graadje omhoog maar dat zie ik niet zitten, 21c is warm zat.

Edit: ow wacht tuurlijk, fanspeed vastzetten ipv auto. Toch?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchOwnage op 10-12-2023 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:06
DutchOwnage schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:26:
Over dat pendelen, dat willen we liever voorkomen toch? Vanavond deed ie het bij mij voor het eerst, setpoint 21c, fan op auto. Het was inderdaad 21c in de woonkamer. Je kan echt merken dat het buiten nu 9c is.

Maar wat kan ik dan het beste doen om het pendelen te voorkomen? Ja, setpoint graadje omhoog maar dat zie ik niet zitten, 21c is warm zat.

Externe temperatuur sensor lost een hoop op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Fanspeed vastzetten helpt idd. In m'n verhaal hierboven staat de woonkamer vast op 2/5. Hier moet wel bij gezegd worden dat het dan alsnog variabel is en minder hard kan gaan blazen. Nu op het laagste verbruik blazen beide units zachter hoewel die op zolder met 5/5 alsnog harder blaast dan de woonkamer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13

Waarom denk je dat hij pendelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Termy schreef op maandag 11 december 2023 @ 01:15:
[...]

Fanspeed vastzetten helpt idd. In m'n verhaal hierboven staat de woonkamer vast op 2/5. Hier moet wel bij gezegd worden dat het dan alsnog variabel is en minder hard kan gaan blazen. Nu op het laagste verbruik blazen beide units zachter hoewel die op zolder met 5/5 alsnog harder blaast dan de woonkamer.
Dank je wel. Omdat verwarmen (ook ad-hoc) met de auto stand zo goed werkte de laatste dagen met de wat mindere kou, had ik 'm op auto stand laten staan. Toen het een stuk kouder was had ik 'm ook vastgezet op 2.

Dus, ook als je fanspeed vastzet kan ie terug moduleren naar een lager verbruik, correct? Was in de veronderstelling dat dat enkel gold voor de auto stand.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchOwnage op 11-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Sjamo schreef op maandag 11 december 2023 @ 03:22:
[...]

Waarom denk je dat hij pendelde?
Ik zag de kleppen op een gegeven moment dichtzitten. Op gaan letten en dit herhaalde zich om de paar minuten. Had dat eerder meegemaakt in het begin toen ik de setpoint te laag had ingesteld, dan kwam ie al vrij snel op temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchOwnage op 11-12-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Seafarer schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:49:
[...]

Gokje: Jij hebt geen mechanische ventilatie en geen CO2 meter ter controle?
Zeker wel. Type C ventilatie, die natuurlijk juist vocht binnentrekt vanuit de buitenlucht, en een Awair die VOC/PPM2.5/CO2 doet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Slonzo schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:02:
Er zijn betere topics om luchtvochtigheid in huis te bespreken, dat heeft in se niks met L/L warmtepompen te maken...
Dat is wel de relatie die ik hier gelegd zie worden. Het werd letterlijk genoemd "Nu ik zo stook met de airco is het zo droog binnen"

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:40:
[...]

Zeker wel. Type C ventilatie, die natuurlijk juist vocht binnentrekt vanuit de buitenlucht, en een Awair die VOC/PPM2.5/CO2 doet.
Je moet niet kijken naar LV% buiten en binnen en dat direct vergelijken. Het regent nu buiten en is best wel warm, veel vocht zou je denken? Knmi meet

9.2°C, 82%. Dat is 6.11g/kg in water per kg lucht

Maar als je dat opwarmt tot 21 graden, wat is dan LV%?

A: 39%.

Op https://www.google.com/am...e-content-air-d_1403.html zie je een tabel waar staat, 20 graden lucht kan 17.3g water bevatten op 100%. Bij 0 graden is 100% nog geen 5 gram. Ventileren bij kou raak je altijd vocht kwijt, ook met 100% buiten, opgewarmd is dat 30%.

Dus ventilatie trekt vocht van buiten is 100% onzin, natuurkunde zegt: kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Toch even uit nieuwsgierigheid de volgende berekening gebruikt in onze situatie: https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F14Lo_WCUwIC1TsSPQKC2ibQ4t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KLQuY6FerzZD74UaVi3elZaE.png?f=user_large

Wij hebben nu een LV van 54% in de woonkamer, oftewel een verschil van zo'n 5%. Er wordt met deze berekening wel uitgegaan van een (volledig) afgesloten ruimte zonder andere externe factoren. Wij wonen hier met zijn 4-en + een hond en twee katten. Daarbij hebben wij ook een Type C mechanische ventilatie die constant ventileert (en dus lucht van buiten naar binnen trek via de luchtroosters).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Sebazzz schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:43:
Dat is wel de relatie die ik hier gelegd zie worden. Het werd letterlijk genoemd "Nu ik zo stook met de airco is het zo droog binnen"
Dat is onzin, er is geen causaal verband & dus ook 0 relevantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
renzo4000 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:14:
Toch even uit nieuwsgierigheid de volgende berekening gebruikt in onze situatie: https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm

[Afbeelding]

Wij hebben nu een LV van 54% in de woonkamer, oftewel een verschil van zo'n 5%. Er wordt met deze berekening wel uitgegaan van een (volledig) afgesloten ruimte zonder andere externe factoren. Wij wonen hier met zijn 4-en + een hond en twee katten. Daarbij hebben wij ook een Type C mechanische ventilatie die constant ventileert (en dus lucht van buiten naar binnen trek via de luchtroosters).
Met zacht en nat weer is 50-60% wel makkelijk te bereiken, mensen ademen 4-90g/uur aan waterdamp uit. En dan heb je nog de badkamer, was, etc.

10C/90% -> 21C 45%, als je dat naar 60% wilt brengen en 150m3/uur ventileren moet je 0.43L/uur toevoegen. Dat lukt aardig met 4 personen plus beetje van de rest.

Maar op 0C/90% is dat meer dan een liter per uur en wordt het zeer lastig om 60% binnen vast te houden zonder lekkage ergens in buitenmuur, dak, whatever.

Of je neemt een WTW met enthalpiewisselaar, dan win je 90% van de afvoer waterdamp terug. De hele winter is het 60%+ gebleven hier zonder luchtbevochtiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
Even een vraag over bevriezing van de condensator. Wij hebben een Qlima SC5248 hangen op de overloop die overbodig is geworden door de plaatsing van 2 Mitsubishi airco's op de slaapkamers. Nu wil ik die Qlima gaan laten verhangen naar de eetkamer en er tevens een tweede airco (5kw) bijhangen voor de woonkamer (120m2 benedenverdieping, open concept en gebouwd in 1931).

Maar hoe zit het met bevriezing van de condensor van de Qlima? Er staat op de website van Qlima dat deze GEEN ontdooifunctie heeft. Is het dan zo dat als de condensor bevriest, je de airco handmatig moet ontdooien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho0NspaTJE-jh5JXkBMe-6KFNCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PlplQYjRZ4xn25RlXR1YgMej.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10

Vanaf 9:30hr aangezet. Van 17 naar 21.5 graden in de woonkamer. En de hele tijd steady op a280w, hierbij maakt het niet uit als ik de setpoint op 20,21 of 22 graden zet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het niet exact zeggen maar zo ongeveer rond de 300 of iets meer zit ik ook wel

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
Ik heb deze gehad op de bovenverdieping en die ontdooit gewoon als iedere airco
Dennuske1983 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:19:
Even een vraag over bevriezing van de condensator. Wij hebben een Qlima SC5248 hangen op de overloop die overbodig is geworden door de plaatsing van 2 Mitsubishi airco's op de slaapkamers. Nu wil ik die Qlima gaan laten verhangen naar de eetkamer en er tevens een tweede airco (5kw) bijhangen voor de woonkamer (120m2 benedenverdieping, open concept en gebouwd in 1931).

Maar hoe zit het met bevriezing van de condensor van de Qlima? Er staat op de website van Qlima dat deze GEEN ontdooifunctie heeft. Is het dan zo dat als de condensor bevriest, je de airco handmatig moet ontdooien?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

[
Met zo’n weer als vandaag met een vergelijkbare set in single split moduleert die bij mij terug tot rond de 250w, wel met econo mode aan omdat het niet echt koud is. Geen idee of die 30w door de econo stand komt, maar wellicht kun je dat eens proberen om net dat beetje te pakken. Ik laat hier altijd 24/7 draaien met een setpoint van 19 graden in de nacht en 20 graden overdag.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:46

BramT

Rule #1

Ik loop tegen een probleempje met m'n installatie aan, denk ik....

Dit is het eerste seizoen dat ik volledig L/L aan het verwarmen ben, en net als velen hier ben ik bezig geweest met het optimaliseren van het verbruik/comfort geholpen door de vele tips en suggesties hier, waarvoor dank.

Betreft een Daikin 4MXM80 (8kw) buitenunit met een 5kw en 2x 2.5kw FTXJ/Emura binnenunits.

Ik kreeg het maar niet voor elkaar om het systeem fatsoenlijk te laten moduleren. Het was altijd of max-vermogen, of helemaal uit. Alleen met handmatig de Demand Control in de app kreeg ik het systeem op een 'lager pitje'. Zelfs met de temperaturen onder 0 buiten was alles prima op temperatuur te houden zo. Over de prestaties van het systeem ben ik dik tevreden. Dat ik 'm moet babysitten m.b.t. het moduleren dan weer (flink) wat minder...

Alleen nu de grap... Afgelopen vrijdagochtend meende ik wat vreemde geluiden te horen bij de buitenunit. Deze staat op het dak van de 2e verdieping, dus ik kan er niet makkelijk bij. Maar ik meende toch e.e.a. te horen (geratel/gerammel) door het dak via het gat van de leidingen. De buitenunit staat daar vlak langs en die dakdoorvoer is niet geluidsdicht.

Daarop het hele systeem maar even uit gezet en naar het werk gegaan. Vrijdagavond de boel weer aan en het leek allemaal gewoon te werken zonder rare geluiden. Alleen nu lijkt het systeem 'vast' te zitten op max ~750 watt opgenomen vermogen. Wat ik ook doe; DemandControl staat ondertussen helemaal uit. Ook op Powerfull gaat hij niet over de 750w heen, waar hij eerst makkelijk 2kw pakte.

Dus waar eerst het systeem weigerde te moduleren, lijkt hij nu niks anders meer te willen doen. Super raar.

Ik heb het systeem al even een paar uur van het stroom gehad. Ook even alles op koelen (18c) gezet (evt geheugen reset). DemandControl aan/uit op de verschillende binnenunits. Powerfull aan/uit. Setpoint op 30c. Etc.. Niks lijkt uit te maken, hij vertikt het om meer dan 750watt te pakken. (Unit zit op eigen groep met eigen HW-meter).

Overigens verwarmt het ding wel prima. Gaat zelfs terug naar ~500w (minimum van de 4MXM80). Maar ik vertrouw het toch niet helemaal... van nooit willen moduleren naar alleen maar een gemoduleerd vermogen... hoe dan????

Denk dat ik de installateur maar 's ga lastig vallen. Maar mochten die het dak op willen dan mag ik weer meteen een hoogwerker gaan regelen. (Ja dat is onhandig, maar nee ik wil zo'n unit never nooit niet aan m'n gevel. En met de woonkamer op de 1e verdieping was het leidingwerk ook beter zo.)

Ik ga vanavond maar 's een test-run draaien en kijken of ik wat error-codes krijg.

Iemand toevallig nog suggesties?

PS. Ik zie dat er een apart MHI topic is. Gezien de vele Daikin kuurtjes die hier ook vaak zie, is het geen idee om ook een Daikin L/L topic aan te maken?

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
BramT schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:44:
Ik loop tegen een probleempje met m'n installatie aan, denk ik....

Dit is het eerste seizoen dat ik volledig L/L aan het verwarmen ben, en net als velen hier ben ik bezig geweest met het optimaliseren van het verbruik/comfort geholpen door de vele tips en suggesties hier, waarvoor dank.

Betreft een Daikin 4MXM80 (8kw) buitenunit met een 5kw en 2x 2.5kw FTXJ/Emura binnenunits.

Ik kreeg het maar niet voor elkaar om het systeem fatsoenlijk te laten moduleren. Het was altijd of max-vermogen, of helemaal uit. Alleen met handmatig de Demand Control in de app kreeg ik het systeem op een 'lager pitje'. Zelfs met de temperaturen onder 0 buiten was alles prima op temperatuur te houden zo. Over de prestaties van het systeem ben ik dik tevreden. Dat ik 'm moet babysitten m.b.t. het moduleren dan weer (flink) wat minder...

Alleen nu de grap... Afgelopen vrijdagochtend meende ik wat vreemde geluiden te horen bij de buitenunit. Deze staat op het dak van de 2e verdieping, dus ik kan er niet makkelijk bij. Maar ik meende toch e.e.a. te horen (geratel/gerammel) door het dak via het gat van de leidingen. De buitenunit staat daar vlak langs en die dakdoorvoer is niet geluidsdicht.

Daarop het hele systeem maar even uit gezet en naar het werk gegaan. Vrijdagavond de boel weer aan en het leek allemaal gewoon te werken zonder rare geluiden. Alleen nu lijkt het systeem 'vast' te zitten op max ~750 watt opgenomen vermogen. Wat ik ook doe; DemandControl staat ondertussen helemaal uit. Ook op Powerfull gaat hij niet over de 750w heen, waar hij eerst makkelijk 2kw pakte.

Dus waar eerst het systeem weigerde te moduleren, lijkt hij nu niks anders meer te willen doen. Super raar.

Ik heb het systeem al even een paar uur van het stroom gehad. Ook even alles op koelen (18c) gezet (evt geheugen reset). DemandControl aan/uit op de verschillende binnenunits. Powerfull aan/uit. Setpoint op 30c. Etc.. Niks lijkt uit te maken, hij vertikt het om meer dan 750watt te pakken. (Unit zit op eigen groep met eigen HW-meter).

Overigens verwarmt het ding wel prima. Gaat zelfs terug naar ~500w (minimum van de 4MXM80). Maar ik vertrouw het toch niet helemaal... van nooit willen moduleren naar alleen maar een gemoduleerd vermogen... hoe dan????

Denk dat ik de installateur maar 's ga lastig vallen. Maar mochten die het dak op willen dan mag ik weer meteen een hoogwerker gaan regelen. (Ja dat is onhandig, maar nee ik wil zo'n unit never nooit niet aan m'n gevel. En met de woonkamer op de 1e verdieping was het leidingwerk ook beter zo.)

Ik ga vanavond maar 's een test-run draaien en kijken of ik wat error-codes krijg.

Iemand toevallig nog suggesties?

PS. Ik zie dat er een apart MHI topic is. Gezien de vele Daikin kuurtjes die hier ook vaak zie, is het geen idee om ook een Daikin L/L topic aan te maken?
Vwb demand control moet bij alle units uit staan voordat je reset. Als er ergens een binnenunit op demand control staat zal de buitenunit dit overnemen. Je kunt de afstandsbediening proberen, dan omzeil je alle instellingen die vanaf je app naar de binnenunit worden geschoten, grote kans dat die wel volgas gaat en kun je eea uitsluiten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:40
martijn22222 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:49:
Op dit moment staat de airco onafgebroken 30 uur achter elkaar aan op stand 24-26. Maximaal
Blazen. 1200watt gemiddeld per uur continue.

Binnen temperatuur blijft stabiel op 18,5 graad. De airco geeft zelf aan 21 graden. Maar ook op de airco zelf komt ie niet hoger dan dat.

Ik denk dat er niets anders op zit dan accepteren dat mijn 20 jaar oude woning blijkbaar niet isolerend genoeg is dat de airco het naar 20 graden kan trekken zonder bijverwarming vanuit de CV op moment dat de buiten temperatuur onder de 8 graden komt.
Wat laat antwoord wellicht. Hopelijk wat referentie gegevens. Hier, oosten van het land had mijn 5 kW ME unit het ook moeilijk bij temperaturen rond de -2 (‘s nachts) tot +1 (overdag maximum). Fan op stand 4 (van de 5), maar wel met een externe sensor/thermostaat en controller (van @LED-Maniak ). Temperatuur ingesteld op 21, kreeg de ruimte alleen in het centrale deel van de kamer/keuken (120m2) op 21 graden, maar waar de sensor staat (uiterst rechts in de ruimte and de rand van de fans) maar op 20.5 graden. Verbruik ca. 1000 W, in de vroege ochtend zelfs 1200 W. En elk uur een defrost. Ik draai niet op 24/7, maar ‘s avonds de houtkachel aan en de ruimte tot 22 graden verwarmen en die is dan ‘s morgens weer afgekoeld tot 17 graden. Opwarmen van 17 naar 21 graden kost ca. 2 uur.
Nu met temperaturen van 6-8 graden hier in Twente doet de 5 kW unit het met twee vingers in de neus, 500-600W vermogen, 7 kWh van 0500 uur tot 1900 uur. En een run, zonder een defrost.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:00:
Er zit hier een dikke laag ijs op de buitenunit. Al een week lang. De gehele achterkant zit zeker 4mm ijs op, behalve aan de bovenkant 6cm vrij. Hierdoor verbruikt de unit 1400Watt.

Ik heb met koud water al het ijs verwijderd en nu verbruikt de unit 700Watt. Alleen ik vind het raar dat hij niet defrost.

Iemand dit al eens meegemaakt?
@LED-Maniak
Nee, dit probleem heb ik niet, zie de andere uitgebreidere reactie. Wel defrosts, ca. elk uur een, niet aangenaam, want de unit blaast dan zachtjes erg koude lucht de ruimte in.
Maar all in all met de externe sensor geen gependel, en fijn rustige loop.
Kan er een storing in de controller zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
EVfan schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:09:
[...]

@LED-Maniak
Nee, dit probleem heb ik niet, zie de andere uitgebreidere reactie. Wel defrosts, ca. elk uur een, niet aangenaam, want de unit blaast dan zachtjes erg koude lucht de ruimte in.
Maar all in all met de externe sensor geen gependel, en fijn rustige loop.
Kan er een storing in de controller zitten?
Ik denk dat het in mijn geval straling is van een raam. Waar de defrost sensor zit begint precies een raam en precies daar zit er nergens ijs op de buitenunit. Toen het paar dagen terug kouder was deed hij wel een korte defrost, precies tot die defrost sensor weer ontdooid was. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat het in mijn geval straling is van een raam. Waar de defrost sensor zit begint precies een raam en precies daar zit er nergens ijs op de buitenunit. Toen het paar dagen terug kouder was deed hij wel een korte defrost, precies tot die defrost sensor weer ontdooid was. :)
@LED-Maniak Misschien een provisorische afscherming met een plaatje aluminium maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:04
Seafarer schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:28:
[...]

Werkelijk alles gaat 20 jaar mee.

Tenzij je pech hebt.

En werkelijk iedere fabrikant heeft ergens een pech model zitten.
Iemand beweerde ergens iets anders over Daikin. En laat ik nou net 2 Daikin's hebben... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
banaliteit schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:01:
[...]

Iemand beweerde ergens iets anders over Daikin. En laat ik nou net 2 Daikin's hebben... :'(
Niks mis met Daikins. Beetje cherry picking.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Vergeet niet dat een 'tweaker' heel anders naar elektronica kijkt dan de gemiddelde mens.

Ik heb er ook 2 hangen nu, aan 1 buitenunit. Heel tevreden over.

(jong) gebruikt gekocht en hangt er nu sinds een maand of 4. Veel fijner dan met mijn CV ketel stoken (snel aangename temperatuur met weinig energie verbruik)

De gemiddelde mens heeft echt geen Homewizard P1 und so weiter. Ik heb het ook maar gedaan om een beetje inzicht in 't ding te krijgen. De gemiddelde mens zou het ook echt aan het zitvlak oxideren dat het ding zou 'pendelen' (de gemiddelde mens weet niet eens van die term af)

Gewoon: het is lekker warm, of niet. En een feit is - single spit moduleert verder terug dan een multi split.

En een multi split met 1 big fat unit beneden en 3 minitjes op slaapkamers moduleert niet lekker ver terug en is eerder geneigd te pendelen.

Maar een multi met 2 dezelfde units die allebei een hele verdieping verwarmen doet het wel gewoon consistent en prima is mijn ervaring. Ook met Daikin.

Op een forum met 1 persoon die beweert dat Daikin eerste klas brol zou zijn, geloof ik niet. Eerst zien dan geloven. Ik heb ook een 1.2 TSI gekocht, toen had ik het gebeuren van Tros Radar al gezien. Bleek achteraf echt wel een OK motor te zijn. (als in; zonder gekke dingen 320.000km halen, nog nooit olie bij hoeven vullen)

Laat je vooral niet gek maken :)

Multi split zal wat eerder pendelen, maar als alles tegelijk loopt wel een efficientere oplossing. Wellicht wordt het in de toekomst nog beter. Voor nu in elk geval in esthetische zin; veel minder lelijke pukkels aan je muur! (en minder compressoren, warmtewisselaars buiten dus ook minder potentiele koudemiddel lekkages ;) )

En ook nog eens, leuk dat je unit tot 150W terug moduleert, maar een groot hoekhuis/vrijstaand huis heeft gewoon een veel grotere warmtevraag. Als je 150m2 weet te verwarmen in de winter met 450W (COP van 3 bij 150W) dan heb je heel erg je best gedaan. Maar dat kan gewoon niet 8)7 _O-

200-300m3 gas in een vrijstaand huis/hoekwoning is niks in de winter. Met een airco zou dit zo 400-600kWh zijn. Dus dat is 20kWh per dag. Dus helemaal niet gek, dan doe je iets meer dan 200-300W gemiddeld ;)

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 11-12-2023 21:21 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

[...]

Ik bedoelde dus alles. Niet specifiek een warmte pomp.

Dus ook een dieseltje van 10 miljoen kan een probleem bak zijn. Terwijl het een ultra gerenomeerd merk is.

Soms zit het mee, meestal zit het een beetje heel erg tegen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

@BramT Dit is al een paar keer voorbij gekomen ja. Demand control uitzetten vereist wat gedoe (bij mij althans). Wat je iig moet doen is even naar koelen schakelen. Hiermee reset demand control nl. Geef het daarna even (zeker 15 mins) on weer tot hoog vermogen met verwarmen te komen.

Zoals je wellicht in mijn recente posts kan lezen is het essentieel dat je de warmte kwijt kan om terug te moduleren. Het vervelende met multisplits is dat het minimum vrij hoog ligt tov single (bij Daikin iig) waardoor units in een kleine ruimte niet makkelijk terug moduleren. Ik loste het op door te beginnen met 1 unit in de kleinste ruimte en daarna pas de woonkamer bij te schakelen. Het draait nu al meer dan een dag stabiel op 200W totaal systeemvermogen.

In het ergste geval zet je ramen/deuren open om de initiële warmte kwijt te kunnen. Uiteindelijk draait het goed teruggemoduleerd zoveel zuiniger dat dat het waard is.

@DutchOwnage Klopt. Bij iig Daikin is een vaste fan stand niet per se helemaal vast en kan het lager. Het dwingt het systeem verder ook niet om op hoog vermogen te blijven of zo. Sterker nog, harder blazen maakt het efficiënter dus moduleert juist verder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
barta123 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:03:
[...]

200-300m3 gas in een vrijstaand huis/hoekwoning is niks in de winter. Met een airco zou dit zo 400-600kWh zijn. Dus dat is 20kWh per dag. Dus helemaal niet gek, dan doe je iets meer dan 200-300W gemiddeld ;)
Goed verhaal hoor! Die laatste berekening rammelt een beetje. Ik denk dat je 5-6 kWh per dag bedoelt. Of jouw winter duurt maar 1 maand ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amoi
  • Laatst online: 17-09 16:22
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:31:
[...]

Goed verhaal hoor! Die laatste berekening rammelt een beetje. Ik denk dat je 5-6 kWh per dag bedoelt. Of jouw winter duurt maar 1 maand ;)
Ik denk dat zijn berekening aardig accuraat is... als jij op 150m2 maar 5-6 kwh gebruikt klopt er iets niet... mijn aanname hierin is dat hij in de winter 200-300m3 per maand bedoeld in de winter.

200m3 x 8(kWh/m3) / 4 (cop) = 400kWh
300x8/4 = 600kWh

Ik ben nu van het gas af, 150m2 en zit november op 754kWh en december al op 466kWh. Moet ik er wel bij vermelden dat ik een L/W warmtepomp heb met vloerverwarming op de benedenverdieping en bij stook in 1 slaapkamer en op zolder met elektrische kachels. Voor die electrische kachels is ook maar 12 kWh op een dag met een totaal verbruik van 50kWh (8 kWh is max wat er in huis wordt gebruikt voor dingen als thuiswerken laptops tv en witgoed). Dat was trouwens wel op een dag dat het de hele dag -2 is.

Volgende maand gelukkig 2 airco's voor genoemde ruimtes. 2x MHI srk25zs-wf. Kan gelukkig het verbruik voor de boven verdiepingen naar beneden. Helaas weet ik dat voor mijn zolderverdieping de airco gaat pendelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 21:40
Hoi!

Ik ben voor mezelf wat ah opvolgen wat ik verbruik per graaddag, mede ook omdat ik zo de effecten van mijn isolatie maatregelen tracht op te volgen.

Ben gestart met de airco in september 2022.
Enkel glas, rotte kozijnen, ongeisoleerd dak, je snapt het plaatje.
Het is n twee onder 1 kap, alle te verwarmen ruimtes zijn buitenmuren niet gelinkt aan de buur.
Leefruimte en keuken worden altijd op temperatuur gehouden. Bureau en slaapkamers adhoc.

In december 2022 zat ik op 1,87kw per graaddag, daarbij hadden we het niet warm en zaten we echt dagelijks koukleumen. Rampzalig. Ramen werden wel vervangen en tijdens mijn vakantie het dak geïsoleerd.

Die twee dingen samen brachten het op ongeveer 1,40 kw/graaddag in de maanden erna.

Net na het stookseizoen, werd ook de spouw opgevuld. Dat voelde je meteen ook in zomer qua warmte die buiten werd gehouden.
Nu draaide ik in oktober/november stabiel op ongeveer 1,22 kw/graaddag.

Dus hiermee toch al meer dan 30% verbruik gewonnen maar met enorm veel meer comfort, denk als we even hard zouden willen koukleumen als vorig jaar dat we meer dan 50% zouden kunnen besparen. 😅
Dus we komen er wel.

Volgende stappen zijn wtw
Ooit gaat de vloer er uit en hoop ik die ook te gaan isoleren op dat moment (geen kruipkelder)

Geen idee of iemand hier iets aan heeft maar wilde het toch even delen om de effecten van eventuele extra isolatie iet of wat meetbaar te maken. Hangt ook erg af van je situatie, daar ben ik me van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
amoi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:40:
[...]

Ik denk dat zijn berekening aardig accuraat is... als jij op 150m2 maar 5-6 kwh gebruikt klopt er iets niet... mijn aanname hierin is dat hij in de winter 200-300m3 per maand bedoeld in de winter.

200m3 x 8(kWh/m3) / 4 (cop) = 400kWh
300x8/4 = 600kWh

Ik ben nu van het gas af, 150m2 en zit november op 754kWh en december al op 466kWh. Moet ik er wel bij vermelden dat ik een L/W warmtepomp heb met vloerverwarming op de benedenverdieping en bij stook in 1 slaapkamer en op zolder met elektrische kachels. Voor die electrische kachels is ook maar 12 kWh op een dag met een totaal verbruik van 50kWh (8 kWh is max wat er in huis wordt gebruikt voor dingen als thuiswerken laptops tv en witgoed). Dat was trouwens wel op een dag dat het de hele dag -2 is.

Volgende maand gelukkig 2 airco's voor genoemde ruimtes. 2x MHI srk25zs-wf. Kan gelukkig het verbruik voor de boven verdiepingen naar beneden. Helaas weet ik dat voor mijn zolderverdieping de airco gaat pendelen.
Zou kunnen. Toevallig gebruikten wij vorige (hele) winter 400 kWh voor een hoekhuis van 100-125 m2. Er was niets mis :)
5-6 kWh verbruik per dag komt wel weer overeen met 200-300 W vermogen. En ook met 400-600 kWh voor 3 maanden winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:31:
[...]

Oh nee hoor, berekening rammelt niet..

Ik vergat 2 woorden; een maand. 200-300m3 gas in een maand, of 400-600kWh per maand. Voor 6kWh per dag kan je echt niet een doorsnee hoekhuis/vrijstaand huis volledig verwarmen. :) in elk geval niet als je meer dan 1 vertrek wil verwarmen en dat is wel aan te raden als het buiten rond het vriespunt is :)

Mijn ouders hebben in een koude maand wel eens 450m3 per maand, dat is een vrijstaand huis van 1910 wat heel goed en veel is nageisoleerd. Totaal gebruiken ze daar iets van 1800m3 per jaar, da's echt niet veel voor een vrijstaand huis.

Huis van ouders van een kameraad van mij is uit dezelfde tijd, nauwelijks nageisoleerd en gebruikt iets van 5000m3 per jaar :o

[ Voor 23% gewijzigd door barta123 op 12-12-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:25:
[...]

Zou kunnen. Toevallig gebruikten wij vorige (hele) winter 400 kWh voor een hoekhuis van 100-125 m2. Er was niets mis :)
5-6 kWh verbruik per dag komt wel weer overeen met 200-300 W vermogen. En ook met 400-600 kWh voor 3 maanden winter.
Wel mooi dat je dat kan. Maar ik kan het met niet voorstellen. Een huis een hele winter warm houden met 200m3 gas. Dat is het equivalent van 5 tanks diesel voor je auto _O- (veel mensen verbruiken dat al in 2 maanden hahaha)

Maar je hebt 1 split airco neem ik aan? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je daar alle ruimtes mee verwarmt...

Gisteren heb ik 5 a 6kWh verbruikt maar dat is op een redelijk warme winterdag!

Maar ik denk dat jouw isolatie ook stukken beter is. Ik ben daar mee bezig, dus het is WIP!

[ Voor 18% gewijzigd door barta123 op 12-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
  • Laatst online: 17-09 16:22
Martin7182 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:25:
[...]

Ik ben bang dat ik er wel bijna het maximale uit haal wat mogelijk is wat isolatie betreft van een woning uit 1972, triple glas, pur op de kap en onder de vloer (12cm), spouwmuur is ook nageïsoleerd.

Ben al lang blij dat ik straks 2 airco's heb om bij te stoken ipv electrische kachels. Zoals gezegd die gaan pendelen, aangezien de 1kw electrische kachel ook steeds aan en uit gaat. Thermisch verlies is bij 0 graden op zolder rond de 320watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Servee schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:18:
[...]

Vwb demand control moet bij alle units uit staan voordat je reset. Als er ergens een binnenunit op demand control staat zal de buitenunit dit overnemen. Je kunt de afstandsbediening proberen, dan omzeil je alle instellingen die vanaf je app naar de binnenunit worden geschoten, grote kans dat die wel volgas gaat en kun je eea uitsluiten.
Yes, die is bekend. Ik ben het hele weekend bezig geweest met verschillende combinaties (alles op 1 na uit, alles aan met DC op 100% of DC uit, etc). Ook iedere keer de set even laten lopen om te kijken wat het (uiteindelijk) zou doen.

Op de AB heb ik geen instelling voor DC. Dat lijkt (bij mij althans) enkel via de app te kunnen. Instellingen via de AB hebben ook geen invloed op de DC-instelling, volgens de app dan. Maar gezien het gehannes wat ik heb gehad gaat daar misschien toch nog wat fout...

Ik zeg gehad aangezien een uurtje na mijn post kwam ik thuis en werkte alles weer als 'vanouds'. 8)7
Nu trekt hij ineens wel weer door naar 2300w als ik dat 'vraag'. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Termy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:24:
@BramT Dit is al een paar keer voorbij gekomen ja. Demand control uitzetten vereist wat gedoe (bij mij althans). Wat je iig moet doen is even naar koelen schakelen. Hiermee reset demand control nl. Geef het daarna even (zeker 15 mins) on weer tot hoog vermogen met verwarmen te komen.
Gisteren een uurtje na het maken van m'n post (natuurlijk) deed het systeem ineens weer normaal. Ik denk dat ik initieel op het verkeerde been ben gezet door het vermeend horen van wat ik-ben-stuk-geluiden...

Opmerkelijk is dan wel dat het bij mij zeker 24 uur heeft geduurd voordat de "verborgen" demand-control er echt af was. Die kwam redelijk uit het niets. Ik heb hier natuurlijk de berichtjes wel gezien dat dat even kan duren, maar bij mij was het tot nu toe eigenlijk altijd zo goed als 'instant'.

Ik heb ook redelijk wat dingen geprobeerd. Misschien dat de winnende actie pas erg laat in het proces heeft gezeten...

Ik ben zoals gezegd erg te spreken over de performance en looks van het spul (Emura's). De software ziet er misschien ook wel leuk uit, maar laat toch wel wat te wensen over... terwijl sommige zaken echt niet zo moeilijk zouden moeten zijn. Hopelijk verbeteren ze dat nog een keer.

Eerder in het topic las ik ook dat de firmware van de binnenunits zelf niet te upgraden zijn (enkel de wifi). Dat zou ook wel jammer zijn zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
Mich_el schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
Ik heb deze gehad op de bovenverdieping en die ontdooit gewoon als iedere airco

[...]
Thnx! Gisteren is de monteur langsgeweest. Vandaar tweede Airco besteld (ook 5kw) en dan begin volgend jaar plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:33:
[...]

Oh nee hoor, berekening rammelt niet..

Ik vergat 2 woorden; een maand. 200-300m3 gas in een maand, of 400-600kWh per maand. Voor 6kWh per dag kan je echt niet een doorsnee hoekhuis/vrijstaand huis volledig verwarmen. :) in elk geval niet als je meer dan 1 vertrek wil verwarmen en dat is wel aan te raden als het buiten rond het vriespunt is :)

Mijn ouders hebben in een koude maand wel eens 450m3 per maand, dat is een vrijstaand huis van 1910 wat heel goed en veel is nageisoleerd. Totaal gebruiken ze daar iets van 1800m3 per jaar, da's echt niet veel voor een vrijstaand huis.

Huis van ouders van een kameraad van mij is uit dezelfde tijd, nauwelijks nageisoleerd en gebruikt iets van 5000m3 per jaar :o
Ja, op die fiets; berekening correct maar omschrijving rammelt ;) Ik snap dan nog steeds niet waarom je zegt:
[...]

Dus dat is 20kWh per dag. Dus helemaal niet gek, dan doe je iets meer dan 200-300W gemiddeld ;)
Met 200-300 W gemiddeld vermogen kom je op 4.8-7.2 kWh verbruik per dag.
Maar goed, ik heb inderdaad 1 split-airco en verwarmde vorig jaar behoorlijk met de rem erop. Het was zeker niet overal in huis even warm. Het was ook een milde winter. M.u.v. de 1-2 weken vorst heeft de unit uitsluitend in stille modus gedraaid; 350-375 W adhoc, alleen overdag als we thuis waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
BramT schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:04:
[...]

Op de AB heb ik geen instelling voor DC. Dat lijkt (bij mij althans) enkel via de app te kunnen.
Ik doelde ook juist op via de afstandsbediening júist de dc omzeilen om te kijken of je opgenomen vermogen weer omhoog zou gaan maar dit werkt inmiddels weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 12-12-2023 12:25 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Servee schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:24:
[...]Ik doelde ook juist op via de afstandsbediening júist de dc omzeilen om te kijken of je opgenomen vermogen weer omhoog zou gaan maar dit werkt inmiddels weer.
Misschien begrijp ik je niet goed, of hebben we verschillende ervaringen. Zoals ik het ervaar stuurt de AB de hele tijd z'n volledige gewenste 'config' naar de unit. Niet onlogisch, aangezien de AB de huidige config niet kan ontvangen en anders wel erg uit de pas met de unit kan gaan lopen.

De DC kan echter helemaal niet met de AB ingesteld worden. In de app zie ik dus alle "AB-instellingen" iedere keer wijzigen als de AB gebruikt wordt, maar de DC-instelling blijft zoals die is. De unit blijft die vervolgens ook gewoon respecteren.

Dus even voor de duidelijkheid. Als:
- DC staat uit in de app.
- Met AB de setpoint op 20 en fan op 2.
- Vervolgens met de app de setpoint op 22 en fan op 3, en DC op 50%.
- Als je nu met de AB de setpoint op 21 zet (en niks anders doet), dan zal de fan ook weer naar 2 gaan.
- In de app zie je nu setpoint 21 en fan op 2, maar DC nog steeds op 50%

En de unit lijkt ook die 50% gewoon nog te hanteren.

Oftewel, zoals ik het ervaar kan je de DC-instelling niet 'omzeilen' met de AB.
Of bedoel je 'm anders? Of zit ik er nou zo naast te kijken?

Aan de andere kant; er gaat ook echt iets niet goed in de synchronisatie. Al een paar keer merkte ik dat de woonkamer-unit 's ochtends helemaal uit staat terwijl ik toch vrij zeker weet dat ik 'm 's avonds niet uit heb gezet (enkel wat lager). En nou valt ook dat kwartje: ik heb eerder even met de "schedule" zitten spelen en daar in gezet dat de unit inderdaad om 01:00 helemaal uit mag. Die schedule heb ik vervolgens weer uit gezet (vrouw is nu 24/7 met baby thuis), maar toch lijkt de unit die schedule te volgen... :?

In ieder geval bedankt voor het meedenken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Termy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:24:

Zoals je wellicht in mijn recente posts kan lezen is het essentieel dat je de warmte kwijt kan om terug te moduleren. Het vervelende met multisplits is dat het minimum vrij hoog ligt tov single (bij Daikin iig) waardoor units in een kleine ruimte niet makkelijk terug moduleren. Ik loste het op door te beginnen met 1 unit in de kleinste ruimte en daarna pas de woonkamer bij te schakelen. Het draait nu al meer dan een dag stabiel op 200W totaal systeemvermogen.

In het ergste geval zet je ramen/deuren open om de initiële warmte kwijt te kunnen. Uiteindelijk draait het goed teruggemoduleerd zoveel zuiniger dat dat het waard is.
Bekijk het eens in de App als je een Wi-Fi module hebt of de binnenunit niet toevallig zijn eigen warmte zit te registreren.

PS Singlesplit kent dat probleem ook wel bij verkeerde plaatsing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
[...]
En een multi split met 1 big fat unit beneden en 3 minitjes op slaapkamers moduleert niet lekker ver terug en is eerder geneigd te pendelen.
Waarom zou die niet lekker terugmoduleren in een dergelijke opstelling? Of ik er nu 5+2+2+2 aan hang of 2+2+2+2, lager dan zo'n 260 watt zal mijn 8kW multi niet gaan (en sterker nog, als ik er alleen 5+5 aan hang moduleert hij zelfs mínder ver terug).

De geschetste opstelling van een grote binnenunit beneden en 3 kleine op slaapkamers is juist de meest interessante opstelling in mijn optiek. De grote binnenunit in de woonkamer is bij de meeste mensen de unit die standaard is ingeschakeld en de meeste warmtevraag heeft. Hiermee kun je juist die kleinere units in bijvoorbeeld slaapkamers zonder pendelen mee laten draaien. Als je bijvoorbeeld alleen slaapkamers - waar de warmtevraag doorgaans zeer beperkt is - op een multi zet moet je ze in sommige gevallen allemaal aanzetten om überhaupt het minimumvermogen van de buitenunit te halen (áls je dat al haalt bij gematigde temperaturen zoals momenteel het geval is). Ook de kleinste single splits zijn al veel te groot om zonder pendelen een doorsnee slaapkamer mee te verwarmen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Geregeld wordt hoer en in het L/W warmtepomp forum vermeld dat de verbruiksgegevens van MELCloud nogal onnauwkeurig zijn.
Vandaag maar weer eens gekeken.
Volgens MELCloud verbruik vandaag van 0300 tot 1600 (verbruik van 16-17 uur wordt nog niet gerapporteerd) is er 13.2 kWh verbruikt. De HW kWh meter geeft een verbruik aan van 8,9 kWh, maar daar moet nog 0,6 kWh af voor verbruik 16-17 uur. Dus 13,2 kWh versus 8,3 kWh. Dus MELCloud rapporteert ca. 60% !! hoger verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-IuQ_s8Mi7vL7-wzUnBi-Ma_tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVMzXHRfKbZCTmUeFl81Dj2Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZaJ4uUettvpSRRbrr5bLUnDStc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a928Kr39m2UcvPZbnYbo16n9.jpg?f=fotoalbum_large.
Dat is wel kras. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
EVfan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:12:
Geregeld wordt hoer en in het L/W warmtepomp forum vermeld dat de verbruiksgegevens van MELCloud nogal onnauwkeurig zijn.
Vandaag maar weer eens gekeken.
Volgens MELCloud verbruik vandaag van 0300 tot 1600 (verbruik van 16-17 uur wordt nog niet gerapporteerd) is er 13.2 verbruikt. De HW kWh meter geeft een verbruik aan van 8,9 kWh, maar daar moet nog 0,6 kWh af voor verbruik 16-17 uur. Dus 13,2 versus 8,3. Dus MELCloud rapporteert 60% !! hoger verbruik[Afbeelding]

[Afbeelding].
Dat is wel kras. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Shitty interne meter. Gewoon niet gebruiken, je kan het niet fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

mr_evil08 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:37:
[...]
Bekijk het eens in de App als je een Wi-Fi module hebt of de binnenunit niet toevallig zijn eigen warmte zit te registreren.

Hoe bedoel je dit? Dat die dingen tegen het plafond altijd een hogere temperatuur waarnemen is toch normaal/logisch? En met de fan op fluisterstand versterk je dat effect ook alleen maar.
Oh je bedoeldt die lekwarmte die uit een inactieve unit komt als een andere wel aan staat?

Mja... Is daar iets tegen te doen? Los van een extra ventilator op de unit richten? :X

[ Voor 15% gewijzigd door BramT op 12-12-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
}:O

Bij MHI is het overigens precies omgekeerd in mijn ervaring, hier ligt het daadwerkelijke verbruik juist hoger dan wat de unit zelf doorgeeft. Volgens MHI zit het verbruik vandaag op 2,548 kWh, volgens mijn kWh-meter op 2,96 kWh. Niet zo extreem als het verschil bij jouw ME, maar toch.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
MiBe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:01:
[...]

Bij MHI is het overigens precies omgekeerd in mijn ervaring, hier ligt het daadwerkelijke verbruik juist hoger dan wat de unit zelf doorgeeft. Volgens MHI zit het verbruik vandaag op 2,548 kWh, volgens mijn kWh-meter op 2,96 kWh. Niet zo extreem als het verschil bij jouw ME, maar toch.
Ik begreep uit het MHI l/l topic dat de unit van 230v uitgaat. Mocht de netspanning hoger of lager liggen kan je een correctie uitvoeren in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
TereZz schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:19:
[...]

Ik begreep uit het MHI l/l topic dat de unit van 230v uitgaat. Mocht de netspanning hoger of lager liggen kan je een correctie uitvoeren in HA.
Klopt inderdaad, waar de netspanning doorgaans hoger is tegenwoordig. Echter fluctueert deze, dus hoe zou je dat precies willen corrigeren in HA om het accuraat te krijgen? Of kan dat dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
MiBe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:35:
[...]

Klopt inderdaad, waar de netspanning doorgaans hoger is tegenwoordig. Echter fluctueert deze, dus hoe zou je dat precies willen corrigeren in HA om het accuraat te krijgen? Of kan dat dynamisch?
Bij mij komt die als ampere binnen dus als je een slimme stekker hebt geeft die het voltage aan of bijv je zonnepanelen omvormer en wellicht de P1 poort.
Volt x ampere = watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Volgens MHI zit het verbruik vandaag op 2,548 kWh, volgens mijn kWh-meter op 2,96 kWh.
Ik weet niet waar je die 2,548 waarde vandaan haalt, maar de unit geeft de waarde in kWh in stapjes van 0,250 kWh terug (sinds power on).
En inderdaad klopt de MHI waarde behoorlijk goed met een losse kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
jobr schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:00:
[...]

Ik weet niet waar je die 2,548 waarde vandaan haalt, maar de unit geeft de waarde in kWh in stapjes van 0,250 kWh terug (sinds power on).
En inderdaad klopt de MHI waarde behoorlijk goed met een losse kWh meter.
Uit de ESPHome-versie van MHI-AC-Ctrl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Is er hier ooit iemand geweest die zelf de COP waardes on the spot bepaald heeft?

Ik snap dat het lastig te bepalen is. Eigenlijk moet je de Tin over Tuit bepalen en ook het debiet aan lucht door je unit heen in m3/h weten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zat net een filmpje van Skill builder in samenwerking met Heatgeek te kijken. Hij zei dat de COP van L/L over het algemeen wat lager is. Maar omdat we dit in onze eigen situaties heel lastig kunnen meten, durf ik dit niet meteen voor waarheid aan te nemen. Hij zei namelijk zelf al dat het voor air to air redelijk lastig is te bepalen. Met L/W vrij simpel. Je weet je debiet (pomp uitlezen), kan Tin en Tuit makkelijk meten, ingaand vermogen weet je en je kan zo je COP bepalen omdat je alleen met water werkt (4180J per kg/K is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
[...]

Ik zie in de smart m air app alleen maar maand grafieken, hoe zie jij ze per dag?

Overigens is de afwijking tov mijn hwi meting 5% (te weinig bij de mhi zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Hoe krijg ik de witte kap (behuizing) van mijn MHI eraf??

Ik heb de 2 schroeven aan de voorkant los en zit eraan te roppen, maar geen beweging. Ben bang dat ik de boel breek.

Ik wil aan de rechter zijkant erbij kunnen. (Dus niet achter het zwarte klepje, maar echt de zijkant)

[ Voor 23% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2023 20:22 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:19:
Hoe krijg ik de witte kap (behuizing) van mijn MHI eraf??

Ik heb de 2 schroeven aan de voorkant los en zit eraan te roppen, maar geen beweging. Ben bang dat ik de boel breek.

Ik wil aan de rechter zijkant erbij kunnen. (Dus niet achter het zwarte klepje, maar echt de zijkant)
Zoek even op youtube, er staat een filmpje waar je het kan bekijken.

Links en rechts net achter de kleppen zit een klikdingetje in de behuizing wat je los kan wurmen en dan schuin omhoog kan kantelen. Daarachter zit dan ook nog een schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
gAzu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:26:
[...]

Zoek even op youtube, er staat een filmpje waar je het kan bekijken.

Links en rechts net achter de kleppen zit een klikdingetje in de behuizing wat je los kan wurmen en dan schuin omhoog kan kantelen. Daarachter zit dan ook nog een schroef.
K9n op youtube van de mhi geen filmpje vinden.

Ik ga die dingen los wurmen...

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:32:
[...]

K9n op youtube van de mhi geen filmpje vinden.

Ik ga die dingen los wurmen...
Rustig!!! Niet de boel stukmaken. Er moeten genoeg filmpjes op YouTube staan. Zoek eens op uw model en onderhoud, desnoods in het Engels. Bij mijn MHI moet ik naast schroeven de 3 klipjes aan de bovenkant losklippen. Daar moet ik voor op een verhoging staan anders kan ik er niet bij.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
vdr01 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:34:
[...]

Rustig!!! Niet de boel stukmaken. Er moeten genoeg filmpjes op YouTube staan. Zoek eens op uw model en onderhoud, desnoods in het Engels. Bij mijn MHI moet ik naast schroeven de 3 klipjes aan de bovenkant losklippen. Daar moet ik voor op een verhoging staan anders kan ik er niet bij.
4 schroeven los nu. Onderkant is eruit.

Lijkt er ind op dat de bovenkant eerst los moet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
vdr01 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:34:
[...]

Hebbes. Er zaten idd 4 klipjes. Hij is eraf. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Bah. The temperatuur sensors zitten vast in een pijpleidinkje. 😑

Dat weer proberen los te krijgen zonder de boel te slopen.... 😓Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR4L4DU_SM-9ha91KhWTfYx5rs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP7dpwm6HGqICYfGC4NOYtAm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:46:
Bah. The temperatuur sensors zitten vast in een pijpleidinkje. 😑

Dat weer proberen los te krijgen zonder de boel te slopen.... 😓[Afbeelding]
Nee, die moet je laten zitten.

Rechtsboven zit in een apart hokje een zwart blopje die met 2 draadjes naar een connector op het moederbord loopt.
Die is er prima uit te wurmen.
Hier hangt ie al een tijdje naast de unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Muurvast. Is er een trucje met die klipjes die erbij8n gedrukt zitten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
gAzu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:49:
[...]

Nee,mdie moet je laten zitten.

Rechtsboven zit in een apart hokje een zwart blopje die met 2 draadjes naar een connector op het moederbord loopt.
Die is er prima uit te wurmen.
Hier hangt ie al een tijdje naast de unit
Ah thx. Ik ga op zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Je bedoelt toch niet dit ding hoop ik?? 😓

Die had er zo uitgekunt met de kap erop. HahaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceyraUDev5kM6a5k91_lXhG2O0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIZ2c55qpYm6tdz1KpUSFIFx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door xHEMANx op 12-12-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Er stond in de handleiding dat die voor de luchtvochtigheid was... En die andere voor de temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

temperatuursensoren altijd laten zitten. maak de stekker op de printplaat los.

als je de sensor echt eruit wilt hebben moet je met een tangetje aan de sensor zelf of het clipje wat erbij zit trekken, niet aan de draad.

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 12-12-2023 20:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:52:
[...]

Je bedoelt toch niet dit ding hoop ik?? 😓

Die had er zo uitgekunt met de kap erop. Haha[Afbeelding]
Ja, dat zwarte dingetje rechts naast dat witte met de 3 erop.

Nu je alles open hebt kan je wel mooi de draad achterlangs leiden... O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Kan iemand bevestigen welke nu de temperatuur sensor is, die de setpoint regelt zegmaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBwaNREwNSOu-tT6f5B4MYptQZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO8tMkdHlQt9F27ARMC1ESRq.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dat zwarte sensortje niet vinden op de tekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Ah ik zie hem al. Dat zearte ding zit vast aan die andere 2. Dus die kan ik onder de binnenunit laten hangen eh?

Goed dan peuter ik hem los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xHEMANx
Het resultaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43RydJtn0AiFxk86c4BXPYdCEsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orUOtr3NDI3zGCYwxjQO0PNn.jpg?f=fotoalbum_large

Kon het niet laten om het toch eens te proberen. 😅
Die airco bleef me maar met vragende ogen aankijken: "maak mij open, maak mij open".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

mr_evil08 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:37:
[...]

Ik blaas wel onder 45 graden naar voren/onder uit maar zeker de units boven zullen last hebben van de eigen warmte aangezien ze in een veel kleinere kamer hangen dan beneden en niet echt op de deur gemikt kunnen worden. Vandaar dus wat trucjes om dat op te lossen (ventilator die wegblaast, deur open) maar hoe dan ook lijkt ie bij 2 of meer units aan gewoon hoger te beginnen en het probleem dus alleen maar erger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:54
@xHEMANx
Super….met foto’s maakt het zeer duidelijk.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Bedrading verlengen en sensor op leef-niveau monteren is een volgende stap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:32:
@xHEMANx
Super….met foto’s maakt het zeer duidelijk.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Bedrading verlengen en sensor op leef-niveau monteren is een volgende stap ?
Daar zat ik net over na te denken...

Als ik er een stukje draad tussen soldeer, zou dat de sensor beinvloeden? Die voelt alleen met het kopje toch en niet met het draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Als die om wat voor reden niet meer naar behoren werkt, nadat ik hem verlengd heb, dan zou het fiin z8in te weten dat ik de sensors weer ergens kan kopen.

Lijkt erop dat die dingen in nederland niet verkocht worden?

Onderdeelnr: SSA551A223P

Iemand die hem wel kan vinden? Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
De airco heeft trouwens vannacht uit gestaan (15.8 graden in woonkamer) en hij is de boel nu aan het opwarmen op auto fanspeed.

Eerder lukte dat niet en had ik deze instelling:
1 uur max speed, 1 uur med speed en dan auto. (Ofwel 2 streepjes fanspeed.) Dan warmt die de kamer voldoende op in de eerste 2 uur, en koelt het niet verder af dan 19.5 graden als hij weer op stand 2 gaat blazen.

Ben benieuwd of het nu gaat lukken op auto fan stand?

Mij airco hangt in de hoek. 3d auto stand en ingesteld op een in de rechterhoek hangende airco. Dat is hier de beste stand die erop zit. (Alles zorgvuldig getest) slecht geisoleerd huis.

Hij is nu een uur en een kwartier bezig. Blaast volgens mij op stand 3 nu. Overal in huis 20 graden.
Benieuwd wanneer hij terugschakeld naar stand 2? Eerder had hij dat nu al gedaan en zou het aan de andere kant vd kamer weer afkoelen naar 17.5 graden. En pas aan het einde van de dag weer rondt de 19 graden zitten. Op stand auto.

Na een uur en 20 min schakeld hij terug naar fan 2. Ben benieuwd of hij het nu op temperatuur gaat houden door wat extra te blazen als de temp toch weer te ver zakt achter in de kamer? Als ie dat zou doen, dan is het zeker een verbetering.

Kijken hoe de temperatuur hier de rest van de dag stabiliseert?

Het is alleen wel erg warm geweest vannacht. Dus zou het de komende dagen verder moeten testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt5JlMUHFuw7LTN3fmQFJbIhoHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PQ3nu5vBdaCXNOfdUwfVgDz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door xHEMANx op 13-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:21:
Het resultaat. [Afbeelding]

Kon het niet laten om het toch eens te proberen. 😅
Die airco bleef me maar met vragende ogen aankijken: "maak mij open, maak mij open".
Voeler naast de airco gaf bij mij onvoldoende resultaat, ik heb een extra kabeltje (part) besteld(kost 9 euro bij Daikin incl verzendkosten), vervolgens doorgeknipt en een 20 meter CAT6 kabel aan gesoldeert met krimpkousen, deze loopt via de plinten naar een logischer plek in de kamer op CV thermonstaat hoogte.

De extra part is voor zodat ik altijd terug kan bouwen naar orgineel.

(Die gordijn op de foto plaagt de binnenunit ook).
(De sensor lager hangen gaf bij mij ook niet de gewenste resultaat, ik moest het echt elders hangen).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:54
xHEMANx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:35:
[...]

Daar zat ik net over na te denken...

Als ik er een stukje draad tussen soldeer, zou dat de sensor beinvloeden? Die voelt alleen met het kopje toch en niet met het draad?
Zit je nog in de garantieperiode ?…..

( kan de sensor ook niet vinden in NL )

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 13-12-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kan de huidige sensor ook even loskoppelen en doormeten met een multimeter op de Ω stand bij verschillende temperaturen. Voor temperatuursensoren wordt heel vaak een 10kΩ NTC gebruikt. Als je zoekt op '10k NTC reference chart' dan vind je wel een tabel met de weerstandswaarde bij verschillende temperaturen, je kunt dan een NTC zoeken met dezelfde karakteristiek.

Mogelijk dat zoiets ook prima werkt. Als je in app de binnentemperatuur kan aflezen dan kan je de sensoren ook even naast elkaar plaatsen, poosje laten stabiliseren en dan omprikken en kijken of dezelfde temperatuur wordt gemeten.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:30:
[...]

Voeler naast de airco gaf bij mij onvoldoende resultaat, ik heb een extra kabeltje (part) besteld(kost 9 euro bij Daikin incl verzendkosten), vervolgens doorgeknipt en een 20 meter CAT6 kabel aan gesoldeert met krimpkousen, deze loopt via de plinten naar een logischer plek in de kamer op CV thermonstaat hoogte.

De extra part is voor zodat ik altijd terug kan bouwen naar orgineel.

(Die gordijn op de foto plaagt de binnenunit ook).
(De sensor lager hangen gaf bij mij ook niet de gewenste resultaat, ik moest het echt elders hangen).
Heb nog wel een lange cat6 kabel liggen. Ik zou alleen wel graag de optie hebben een nieuwe sensor terug te kunnen zetten en die kan ik niet vinden. Plus ik zie er tegenop om op hoofdhoogte te solderen. Miss even iemand om hulp vragen. 😅

Als ik hem nergens kan vinden, wat ik erg vreemd vindt, denk dat ik wat thinpad zegt een andere kabel probeer te vinden en die ga verbouwen.

Zie er alleen tegenop om die stalen sensors uit die lijdingen te trekken. Zaten aardig vast.

Kijk eerst nog even hoe dit gaat bij slechter weer. Tot nu toe doet hij het wel prima. Nog 19.7 in huis.
(Wel setpoint 22 eigenlijk 23 door de +1 van de 3d auto stand) maar ik vind het niet zo erg om hem soms eens een tandje hoger of lager te zetten. Wat ik wel irritant vind is dat ik hem sochtends handmatig (of via app) op hardere fanstanden moet zetten en dat de auto stand niet zn werk doet. Vandaar dat ik even zit te klooien.

[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 13-12-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
ThinkPad schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:44:
Je kan de huidige sensor ook even loskoppelen en doormeten met een multimeter op de Ω stand bij verschillende temperaturen. Voor temperatuursensoren wordt heel vaak een 10kΩ NTC gebruikt. Als je zoekt op '10k NTC reference chart' dan vind je wel een tabel met de weerstandswaarde bij verschillende temperaturen, je kunt dan een NTC zoeken met dezelfde karakteristiek.

Mogelijk dat zoiets ook prima werkt. Als je in app de binnentemperatuur kan aflezen dan kan je de sensoren ook even naast elkaar plaatsen, poosje laten stabiliseren en dan omprikken en kijken of dezelfde temperatuur wordt gemeten.
De link die je stuurd is een kabeltje met 1 sensor eraan. Volgens mij gaat dat niet werken?

Die sensor in de MHI z8in 3 kabeltjes op 1 stekker met 3 sensors eraan. (Zie geposte foto een paar post hiervoor) 2 van die stalen en 1 plastic zwart balletje. (Zal wel krimpkousje zijn over een sensor ofzo)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:11
xHEMANx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:27:
[...]

Zie er alleen tegenop om die stalen sensors uit die lijdingen te trekken. Zaten aardig vast.
Ik heb geen idee wat je allemaal aan het beunen bent, maar iemand zei het al eerder in dit topic: Die sensoren die aan de koelleidingen zitten moet je niet aan komen. Die zitten niet voor niets tegen een koelleiding. Het is maar goed dat die te vast zitten voor je O-)

Ik zou eerst eens iets beter onderzoeken hoe het systeem werkt voor je maar willekeurig sensoren uit je unit trekt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
TereZz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb geen idee wat je allemaal aan het beunen bent, maar iemand zei het al eerder in dit topic: Die sensoren die aan de koelleidingen zitten moet je niet aan komen. Die zitten niet voor niets tegen een koelleiding. Het is maar goed dat die te vast zitten voor je O-)

Ik zou eerst eens iets beter onderzoeken hoe het systeem werkt voor je maar willekeurig sensoren uit je unit trekt. 8)7
Dat is precies wat ik aan het "onderzoeken" ben. 😊😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:31:
[...]

Zit je nog in de garantieperiode ?…..

( kan de sensor ook niet vinden in NL )
Yup.

Vorig jaar zomer, dus ja. 😅

Pagina: 1 ... 60 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic