elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.
De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.
Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan.

Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.
Op dit probleem terugkomend,
Ik had een home assistant opgezet op een RaspberryPi3 om mijn. Shelley 1pm uit te lezen.
Daarna werd alles ineens heel duidelijk en achteraf ook logisch.
Ook ik ben ten prooi gevallen aan een pendelend systeem.
Vanwege gezinsuitbreiding staat de binnenunit tegenwoordig op fan stand 1 i.p.v. 2.
De CV staat erbij aan en dat werkte allemaal goed.
Totdat ik vanwege de kou en windrichting besloot om de woonkeuken aan de andere kant te gaan ventileren.
Dit raam had genoeg invloed op de thermistor in de binnenunit waardoor deze bleef draaien.
Na het dichtdoen van het raam bleef de warmte genoeg hangen om uit te schakelen.
Ik had een losse thermometer in een hoek gezet een meter lager en ondanks het daar dan bijvoorbeeld 19 graden was sloeg de unit mooi te vroeg af als deze alweer 24 graden zag.