Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
xHEMANx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:03:
[...]

Dat is precies wat ik aan het "onderzoeken" ben. 😊😉
Ik zou het onderzoeken iets voorzichtiger aanpakken. Niet de sensoren van je koelleidingen proberen te trekken dus. Al ben ik stiekem ook wel benieuwd hoe jouw unit daar op reageert :+

Lees de service manual eens goed door. Mooi startpunt van jouw onderzoek. En je kan ook via HA de ruimtetemp draadloos communiceren met jouw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
nvt.

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2023 11:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barta123 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:17:
Is er hier ooit iemand geweest die zelf de COP waardes on the spot bepaald heeft?

Ik snap dat het lastig te bepalen is. Eigenlijk moet je de Tin over Tuit bepalen en ook het debiet aan lucht door je unit heen in m3/h weten.
Ik heb sinds kort een benadering draaien. COP is simpelweg een mapping van buitentemperatuur op een benadering van de COPs die eurovent aangeeft bij 12, 7, 2, -2, -7, -10, ... graden C. En wisselt ook tussen mappings met hoeveel binnenunits tegelijk draaien, want dat heeft grote impact (zie bvb. duo unit, 1 binnenunit draaien = COP 2.9 terwijl 2 units draaiende COP ~4.2 zou opleveren).

Met de thermal output van living/keuken is nog wat mis, die berekening klopt niet echt, moet ik nog bekijken.
De rest ook met een flinke korrel zout nemen, het zijn allemaal benaderingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jel3EnaC4oG9L6-YocbURnZQ7C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctDiP3Ia24I1WZzJy6pVY8qK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 13-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:45
Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb sinds kort een benadering draaien. COP is simpelweg een mapping van buitentemperatuur op een benadering van de COPs die eurovent aangeeft bij 12, 7, 2, -2, -7, -10, ... graden C. En wisselt ook tussen mappings met hoeveel binnenunits tegelijk draaien, want dat heeft grote impact.

Met de thermal output van living/keuken is nog wat mis, die berekening klopt niet echt, moet ik nog bekijken.

[Afbeelding]
Die 3MXM68 draait mooi zuiniger dan je duo split :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ik heb sinds kort een benadering draaien. COP is simpelweg een mapping van buitentemperatuur op een benadering van de COPs die eurovent aangeeft bij 12, 7, 2, -2, -7, -10, ... graden C. En wisselt ook tussen mappings met hoeveel binnenunits tegelijk draaien, want dat heeft grote impact.

[Afbeelding]
Zo simpel is het niet. Volgens mij is het een combinatie van opgenomen verbruik, fanstand/luchtoutput (te halen uit de specs), buitentemperatuur en binnentemperatuur en de COP grafieken uit de specs. Dan heb je volgens mij een benadering van je COP. Hoe je dat allemaal samenbrengt klinkt voor mij nog vrij ingewikkeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:46:
Die 3MXM68 draait mooi zuiniger dan je duo split :+
Alleen als alle 3 de binnenunits samen draaien, ik heb nu dus geforceerde schema's waarbij ik er voor zorg dat alle units tegelijk aangaan voor periodes van 30 tot 60 minuten. Zodat de boel zeker niet gaat pendelen, dan is de COP weer dramatisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXpiqq0NuxLlPAsprsl3CRADSUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHSA8B1MZqgu8XFgbXBexAjn.png?f=fotoalbum_large

Dat is een screenshot bij lagere buitentemperaturen en met demand control voor alles op 40%. Dan werkt het 'goed'* en relatief zuinig. Nu de buitentemperatuur weer wat hoger ligt, wordt het weer een drama en moet ik het schema weer omgooien en minder frequent draaien.

Gaat binnenkort ook allemaal de vuilbak in aangezien Daikin de API access gaat nekken (150 requests/dag, kan je niks mee).

*Alleen maar 'goed' omdat het momenteel ruimtes zijn waar we geen langere periodes verblijven, anders is het comfort dramatisch. Ik heb er verder nog altijd geen goed woord over :P

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 13-12-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TereZz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:47:
Zo simpel is het niet. Volgens mij is het een combinatie van opgenomen verbruik, fanstand/luchtoutput (te halen uit de specs), buitentemperatuur en binnentemperatuur en de COP grafieken uit de specs. Dan heb je volgens mij een benadering van je COP. Hoe je dat allemaal samenbrengt klinkt voor mij nog vrij ingewikkeld
... benadering ...
... simpelweg ...
... flinke korrel zout ...
... benaderingen ...
:P

Het is inderdaad niet zo simpel, daarom is het een benadering. Die andere factoren heb/ken ik niet, dus kan ik niet voor corrigeren. Maar met een benadering kom je al een heel eind, het hoeft niet allemaal exact te zijn om er iets uit te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:55:
[...]

Alleen als alle 3 de binnenunits samen draaien, ik heb nu dus geforceerde schema's waarbij ik er voor zorg dat alle units tegelijk aangaan voor periodes van 30 tot 60 minuten. Zodat de boel zeker niet gaat pendelen, dan is de COP weer dramatisch.

[Afbeelding]

Dat is een screenshot bij lagere buitentemperaturen en met demand control voor alles op 40%. Dan werkt het 'goed'* en relatief zuinig. Nu de buitentemperatuur weer wat hoger ligt, wordt het weer een drama en moet ik het schema weer omgooien en minder frequent draaien.

Gaat binnenkort ook allemaal de vuilbak in aangezien Daikin de API access gaat nekken (150 requests/dag, kan je niks mee).

*Alleen maar 'goed' omdat het momenteel ruimtes zijn waar we geen langere periodes verblijven, anders is het comfort dramatisch. Ik heb er verder nog altijd geen goed woord over :P
Haha duidelijk,

Even voor mijn beeldvorming: de API voor de cloud service wordt binnenkort gelimiteerd tot 150requestsmpeer dag.
En met die requests kan je de gegevens opvragen van o.a. Compressor freq e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:10:
Even voor mijn beeldvorming: de API voor de cloud service wordt binnenkort gelimiteerd tot 150requestsmpeer dag. En met die requests kan je de gegevens opvragen van o.a. Compressor freq e.d.?
Nee de echt interessante info krijg je er niet uit, het is gewoon de API die hun eigen app gebruikt.
Je kan er dus niks meer mee dan in de Onecta app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
xHEMANx schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:21:
Het resultaat. [Afbeelding]

Kon het niet laten om het toch eens te proberen. 😅
Die airco bleef me maar met vragende ogen aankijken: "maak mij open, maak mij open".
Das een mooie, Daikin maakt in zijn perfera’s gebruik van een SMD ter grootte van 1,5x een zwarte huis/tuin keukenmier

Ik wilde nog een keer de huidige SMD van het printje af solderen, maar dat wordt dan dus mieren neuken.

Daarbij kom ik ook op het volgende probleem :
There are no industry or governmental standards for thermistors. There are at least 5 different temperature versus resistance curves for 10K thermistors in the HVAC/R world. All the thermistors have 10,000 Ohms of resistance at 77°F or 25°C, but they vary greatly the further you get away from 77°F. Both BAPI’s 10K-2 and 10K-3 thermistors have 10,000 Ohms of resistance at 77°F. At 32°F (0°C) the 10K-2 thermistor has 32,650 Ohms of resistance and a 10K-3 29,490 Ohms. If a 10K-3 thermistor is substituted for a 10K-2 you could have 6°F of measurement error at 32°F.
https://www.bapihvac.com/...%20or,away%20from%2077°F.

Beter dat ik dan ook maar een @mr_evil08 en het PCB’tje uit de unit verleng met een netwerk kabel.

[ Voor 45% gewijzigd door elektriekert op 13-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:12:
[...]

Nee de echt interessante info krijg je er niet uit, het is gewoon de API die hun eigen app gebruikt.
Je kan er dus niks meer mee dan in de Onecta app.
Oké, dankjewel.

Maar waarom zou in dat geval 150 requests te weinig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:26:
Gisteren maar eens goed de buitenunit in de gaten gehouden.
Met twee binnenunits aan op de 2MXM50A ging de buitenunit vannacht elke 5 minuten wel in defrost modus voor slechts enkele minuten.
Hier hebben we eigenlijk nog helemaal geen last van gehad totdat we met 2 binnenunits tegelijk zijn gaan stoken met koude temperaturen.

De installateur gebeld die hem in bedrijf had gesteld en deze had toevallig ook snel tijd.
Na de installatiehandleiding doorgespit te hebben kwamen we tot de conclusie dat Daikin met een totale leidinglengte (heen en retour) i.p.v. een enkele lengte werkt
Het systeem is nu bijgevuld en zal hopelijk het probleem verholpen moeten hebben.

Met mist draaien nu beiden binnenunits en dat lijkt goed te gaan. :)
Fijn stukje service waarvoor ik alleen het koelmiddel hoefde te betalen.
Op dit probleem terugkomend,

Ik had een home assistant opgezet op een RaspberryPi3 om mijn. Shelley 1pm uit te lezen.
Daarna werd alles ineens heel duidelijk en achteraf ook logisch.

Ook ik ben ten prooi gevallen aan een pendelend systeem.
Vanwege gezinsuitbreiding staat de binnenunit tegenwoordig op fan stand 1 i.p.v. 2.
De CV staat erbij aan en dat werkte allemaal goed.

Totdat ik vanwege de kou en windrichting besloot om de woonkeuken aan de andere kant te gaan ventileren.
Dit raam had genoeg invloed op de thermistor in de binnenunit waardoor deze bleef draaien.
Na het dichtdoen van het raam bleef de warmte genoeg hangen om uit te schakelen.

Ik had een losse thermometer in een hoek gezet een meter lager en ondanks het daar dan bijvoorbeeld 19 graden was sloeg de unit mooi te vroeg af als deze alweer 24 graden zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:23:
Maar waarom zou in dat geval 150 requests te weinig zijn?
Dat zou betekenen dat je bvb. maar 5 keer per uur de temperatuur van 1 airco kan opvragen. Dan kom je op 120 requests. Dan heb je nog amper ruimte om een commando te geven (1 command/request, bvb. de temperatuur van 1 airco verzetten).

Ik doe zo voor mijn 3MXM68 alleen al makkelijk +100 commands per dag. Dat zal dus niet meer lukken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:28

Vos

AFCA

Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:43:
[...]

Dat zou betekenen dat je bvb. maar 5 keer per uur de temperatuur van 1 airco kan opvragen. Dan kom je op 120 requests. Dan heb je nog amper ruimte om een commando te geven (1 command/request, bvb. de temperatuur van 1 airco verzetten).

Ik doe zo voor mijn 3MXM68 alleen al makkelijk +100 commands per dag. Dat zal dus niet meer lukken :P
Bleh, heb nog een Faikin bordje liggen. Daar binnenkort maar mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
TereZz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:47:
[...]

Buitentemperatuur heb je niet nodig. Alleen soortelijke warmte van lucht, luchtdruk, luchtvochtigheid, in/uit-temperatuur van binnenunit en het debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
TereZz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:14:
[...]

Ik zou het onderzoeken iets voorzichtiger aanpakken. Niet de sensoren van je koelleidingen proberen te trekken dus. Al ben ik stiekem ook wel benieuwd hoe jouw unit daar op reageert :+

Lees de service manual eens goed door. Mooi startpunt van jouw onderzoek. En je kan ook via HA de ruimtetemp draadloos communiceren met jouw unit.
Ik trek ze er alleen uit als ik een vervangende sensor heb. ☺️

HA = ??

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Slonzo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:43:
[...]

Dan vraag ik me af hoe dat in de app moet gaan werken, stel dat je die een kwartier open hebt staan en de app haalt elke 30 seconden te temperatuur op?
Dan zit je zo aan die 150 en wordt de hele app onbruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
elektriekert schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:04:
[...]

Dan vraag ik me af hoe dat in de app moet gaan werken, stel dat je die een kwartier open hebt staan en de app haalt elke 30 seconden te temperatuur op?
Dan zit je zo aan die 150 en wordt de hele app onbruikbaar.
Ik ga er vanuit dat dit voor extern gebruik is een rate limit van 150 per dag op een de gehele api van een app lijkt me niet ideaal nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Martin7182 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:56:
[...]

Buitentemperatuur heb je niet nodig. Alleen soortelijke warmte van lucht, luchtdruk, luchtvochtigheid, in/uit-temperatuur van binnenunit en het debiet.
als je alleen al debiet en de in/uitgaande temperatuur hebt kan je al een heel eind komen!

Maar hoe meet je zelf het debiet?

En meet de unit de ingaande en uitgaande temp? :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niet.
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:39:
Ja, anders werkt hij niet. Maar je kan er zelf niet aan. Daarvoor kan je eventueel zelf wel nog wat sensoren tegen de gas- en vloeistofleiding aan gooien, dat is nog te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:39:
[...]

als je alleen al debiet en de in/uitgaande temperatuur hebt kan je al een heel eind komen!

Maar hoe meet je zelf het debiet?

Het debiet kun je ook uit de specs halen (ff opletten op ventilatorsnelheden die de unit zelf soms kiest). Je hoeft niet alles te meten, het gewicht van lucht per volume meet ik ook niet maar haal ik uit de binas ;) Als je per se iets wilt meten dan kun je ook een anemometer nemen.
Het gaat om een grove benadering, in het comfort zoals verwarming wordt ervaren zit meer afwijking. Althans bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Martin7182 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:09:
[...]

Het debiet kun je ook uit de specs halen (ff opletten op ventilatorsnelheden die de unit zelf soms kiest). Je hoeft niet alles te meten, het gewicht van lucht per volume meet ik ook niet maar haal ik uit de binas ;) Als je per se iets wilt meten dan kun je ook een anemometer nemen.
Het gaat om een grove benadering, in het comfort zoals verwarming wordt ervaren zit meer afwijking. Althans bij mij :)
Ik kwam bij mij met de settings op medium flow (8.4m3/min lucht verzetten) en ca. 500W per unit aan opgenomen vermogen op COP ongeveer 4.8, als de uitgaande lucht 34°C zou zijn en de ingaande lucht 16°C. Dat klinkt wel als plausibel bij deze temperaturen met demand control op 60% (demand control terugschroeven betekent minder warme lucht binnen, dus in theorie een hogere COP) :)

Volgens mijn berekening zou de unit namelijk iets van 2,4kW leveren op dat moment. Ook dat klinkt begrijpelijk, 60% van 4kW verwarmend vermogen zou ook iets van 2,4kW moeten zijn! :9 (aangenomen dat 1m3 lucht 1 graad opwarmen 918J kost)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
xHEMANx schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:35:
De link die je stuurd is een kabeltje met 1 sensor eraan. Volgens mij gaat dat niet werken?

Die sensor in de MHI z8in 3 kabeltjes op 1 stekker met 3 sensors eraan. (Zie geposte foto een paar post hiervoor) 2 van die stalen en 1 plastic zwart balletje. (Zal wel krimpkousje zijn over een sensor ofzo)
Waarom doe je zo moeilijk en plaats je niet gewoon een mhi-ac-ctrl module en hangt daar een externe DX18B20 sensor aan een lange kabel.
Of je stuurt met je automation (als je dat hebt) gewoon elke minuut een waarde van een andere sensor door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jobr schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:07:
[...]
Of je stuurt met je automation (als je dat hebt) gewoon elke minuut een waarde van een andere sensor door.
Hoor je dan niet elke minuut "piep" "piep" en hoe gaat de airco ermee om als er continue correctie,s uitvoert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
mr_evil08 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:24:
[...]

Hoor je dan niet elke minuut "piep" "piep" en hoe gaat de airco ermee om als er continue correctie,s uitvoert?
Dat gepiep heb je alleen maar als je via infrarood settings stuurt. Nu kan je via die weg de temperatuur sowieso al niet sturen, dus daar heb je geen last van. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mr_evil08 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:24:
[...]

Nee hoor. Je hoort helemaal niets.
Werking is niet anders dan met de interne sensor. Die veranderd natuurlijk ook continue van waarde en daar reageert de AC op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
jobr schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:07:
[...]

Waarom doe je zo moeilijk en plaats je niet gewoon een mhi-ac-ctrl module en hangt daar een externe DX18B20 sensor aan een lange kabel.
Ik vind een kabel verlengen makkelijker dan die mhiacctrl. Daar snap ik helemaal niks van. 😓

Automation zal ik even onderzoek naar doen. Geen idee wat dat is

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:00:
[...]

Ik kwam bij mij met de settings op medium flow (8.4m3/min lucht verzetten) en ca. 500W per unit aan opgenomen vermogen op COP ongeveer 4.8, als de uitgaande lucht 34°C zou zijn en de ingaande lucht 16°C. Dat klinkt wel als plausibel bij deze temperaturen met demand control op 60% (demand control terugschroeven betekent minder warme lucht binnen, dus in theorie een hogere COP) :)

Volgens mijn berekening zou de unit namelijk iets van 2,4kW leveren op dat moment. Ook dat klinkt begrijpelijk, 60% van 4kW verwarmend vermogen zou ook iets van 2,4kW moeten zijn! :9 (aangenomen dat 1m3 lucht 1 graad opwarmen 918J kost)
Goed bezig d:)b
918 J/m3K is inderdaad een handig getal. Het houdt geen rekening met de luchtvochtigheid, maar die heeft maar weinig invloed. Hoe meet je in/uit temperatuur? Ik heb een IR meter geprobeerd; die geeft een paar °C variatie afhankelijk van waar je precies meet. Maar goed, de mediaan zal wel ongeveer gelijk zijn aan de gemiddelde waarde.

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
antonboonstra schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:07:
Na 8,5 jaar heb ik toch een reparatie moeten uitvoeren aan mijn Daikin FTXZ35N/RXZ35N (Ururu Sarara). Vorig jaar ook al vage problemen waarbij de unit onder meer dichtvroor en af en toe een H0 storing. Ook nog een keer het koudemiddel laten controleren/bijvullen, maar dat hielp niet echt. In de zomer slechts sporadisch gekoeld wat dan wel weer goed ging. Ook ging verwarmen in november nog wel goed, maar eind november sloeg de unit tijdens verwarmen, ineens om in koelen op maximaal vermogen zelfs wanneer je met de afstandsbediening de unit probeerde uit te schakelen. Binnendeel werd -10°C (gemeten met infrarood thermometer) en dat is niet lekker als het buiten koud is...

Dan sta je voor de keuze. Bestel je een nieuwe print (main PCB buitendeel) of vervang je de complete buitenunit. Een nieuwe print kost iets meer dan 700 euro (slik), maar een volledig nieuwe buitenunit zeker dubbel zoveel. En dan moet je ook nog een koeltechnisch monteur inschakelen. Ik heb de gok genomen door een nieuwe print te bestellen en hopen dat het lukt om deze zelf te vervangen.

De bovenkant eraf halen is nog redelijk eenvoudig en dan is de print al snel zichtbaar. De verrassing zit echter aan de onderkant van de print...
[Afbeelding]

Om daar wat beter bij te kunnen, moet de voorkant er ook nog vanaf.
[Afbeelding]

Dan worden alle draden en connectoren goed zichtbaar. Ik heb veel foto's gemaakt, om goed terug te kunnen kijken waar welke connector moet komen.
[Afbeelding]

Help... krijg ik dit ooit weer in elkaar?
[Afbeelding]

Maar, wonder boven wonder, na veel gescheld, getier en koude klauwen heb ik de unit weer in elkaar gekregen. Dan het grote moment wanneer je de zekeringsautomaat weer inschakelt... en ja, hij lijkt weer normaal op te starten. Het duurt wel even voordat ie opregelt, maar uiteindelijk komt er weer warme lucht de woonkamer in stromen. En dat is erg lekker als je al bijna 2 weken in 12 graden zit...

Nu blijft de groene LED nog wel knipperen. Met de afstandsbediening lees ik storingscode PH uit. Gelukkig alleen een foutmelding van de bevochtiger, die ik toch nooit gebruik. Vermoedelijk een van de vele connectoren niet helemaal lekker aangedrukt. Als het wat warmer en droger is nog maar eens naar kijken. Voor nu hoop ik dat ik weer wat jaren vooruit kan.
Mijn Daikin Ururu Saraha is ongeveer even oud en vandaag heb ik ook 2 keer foutcode H0 gehad. Na resetten (stroom eraf) heeft de airco het weer even gedaan maar nu gaat verwarmen niet meer aan. Als test heb ik koelen ingeschakeld en dat gaat wel goed. Waarschijnlijk moet ik ook het PCB vervangen. Balen. Waar heb jij het PCB besteld? Ik ga denk ik ook zelf vervangen, al twijfel ik ook nog aan het aanschaffen van een nieuwe unit maar dan moet er inderdaad weer een koel installateur komen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
Binnenkort wordt er een nieuwe airco met buitenunit geplaatst. Nu is het idee om de buitenunit recht boven een bestaande buitenunit te hangen aan de muur. In hoeverre is dit verstandig? Esthetisch is dit het mooiste, maar met eventuele defrostst, vocht, water etc. lekt het wel veel en vaak van de bovenste unit op de onderste unit. Kan dit kwaad?

Nu besef ik me maar al te goed dat de bestaande unit ook tegen regen kan, maar gezien het vele water wat er soms van defrosts etc. afkomt en dat vrij frequent..

.

• xHEMANx
pjotter1965 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:32:
@xHEMANx
Super….met foto’s maakt het zeer duidelijk.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Bedrading verlengen en sensor op leef-niveau monteren is een volgende stap ?
Was super tevreden. Airco werkt op auto stand perfect.... Tot... Vanavond de afzuigkap aan ging. Nu blaast hij al een uur lang vol gas. Is al 3 graden extra opgewarmd, wordt hier een sauna. 😅

Had inmiddels al wel een adresje gevonden voor een nieuwe MHI sensor. Kosten 53 euro. Maar ik betwijfel nu of de sensor nog verder verplaatsen niet nog een dollere airco opleverd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYNDSP-SND-_VFGjZiLWqI0xD3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUTcGvEOOAKCPvxPWrVWfjpP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door xHEMANx op 14-12-2023 18:41 ]

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:48
henidde schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:17:
Binnenkort wordt er een nieuwe airco met buitenunit geplaatst. Nu is het idee om de buitenunit recht boven een bestaande buitenunit te hangen aan de muur. In hoeverre is dit verstandig? Esthetisch is dit het mooiste, maar met eventuele defrostst, vocht, water etc. lekt het wel veel en vaak van de bovenste unit op de onderste unit. Kan dit kwaad?

Nu besef ik me maar al te goed dat de bestaande unit ook tegen regen kan, maar gezien het vele water wat er soms van defrosts etc. afkomt en dat vrij frequent..
Ik heb zelf ook 2 MHI units boven elkaar hangen aan de gevel. Bij een defrost zie je inderdaad het water op de andere unit vallen, maar zoals je aangeeft kunnen ze ook tegen regen, dus dat zal wel loslopen.

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:35:
[...]

Was super tevreden. Airco werkt op auto stand perfect.... Tot... Vanavond de afzuigkap aan ging. Nu blaast hij al een uur lang vol gas. Is al 3 graden extra opgewarmd, wordt hier een sauna. 😅

Had inmiddels al wel een adresje gevonden voor een nieuwe MHI sensor. Kosten 53 euro. Maar ik betwijfel nu of de sensor nog verder verplaatsen niet nog een dollere airco opleverd...[Afbeelding]
Ah hij trekt koude lucht van buiten door het gat in de muur heen door de witte koker precies langs de sensor.

Verplaatsen dus dat ding. Morgen even een gootje kopen. 😁

(Of het gat dichten...)

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

henidde schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:17:

Ik heb ook 2 buitenunits boven elkaar, en dit is tijdens strenge vorst dagen toch af te raden. Er zal flinke ijsvorming ontstaan door de druppels van de bovenste unit die op de ijskoude onderste unit vallen.

Ik heb een oplossing met een stalen afdakje met warmtemat gebouwd. Bij 4 graden buitentemperatuur schakelt de warmtemat automatisch in.

Hier zie je de oplossing. Het werkte goed tijdens de vorstdagen begin december, maar als je het kunt vermijden is dat natuurlijk beter.
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

• xHEMANx
xHEMANx schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:16:
[...]

Ah hij trekt koude lucht van buiten door het gat in de muur heen door de witte koker precies langs de sensor.

Verplaatsen dus dat ding. Morgen even een gootje kopen. 😁

(Of het gat dichten...)
Wat is een goede manier om het gat in de binnenmuur te dichten? Pur ofzo?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45

Oekol

waka waka hey hey

xHEMANx schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:24:
[...]

Ik heb soufal ultra isolatoeschuim gebruikt. Werkt perfect!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Oekol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb soufal ultra isolatoeschuim gebruikt. Werkt perfect!
Morgen even langs de hornbach. (Anders moet de vrouw koken zonder afzuiger 😁)

• Martin7182
Gasoline1234 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:34:
[...]

Ik heb ook 2 buitenunits boven elkaar, en dit is tijdens strenge vorst dagen toch af te raden. Er zal flinke ijsvorming ontstaan door de druppels van de bovenste unit die op de ijskoude onderste unit vallen.

Ik heb een oplossing met een stalen afdakje met warmtemat gebouwd. Bij 4 graden buitentemperatuur schakelt de warmtemat automatisch in.

Hier zie je de oplossing. Het werkte goed tijdens de vorstdagen begin december, maar als je het kunt vermijden is dat natuurlijk beter.
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Hoeveel stroom gebruikt dat eigenlijk? Misschien gebruikt een warmte/vocht-gevoelige schakeling een stukje minder. Elke W is toch weer 24 Wh per etmaal als het onder de 4 °C is.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Zalig een "winter" zoals deze.

Airco pruttelt nog steeds aan 350 watt per uur door.

Hopelijk kunnen we de lijn zo doortrekken 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
xHEMANx schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:24:
[...]

Hebben die koeltechniekers nog nooit van pur gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Martin7182 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:59:
[...]

Hoeveel stroom gebruikt dat eigenlijk? Misschien gebruikt een warmte/vocht-gevoelige schakeling een stukje minder. Elke W is toch weer 24 Wh per etmaal als het onder de 4 °C is.
30 watt.
De smart stekker schakelt hem dus alleen in bij echt koud weer, onder 4 graden. De units gebruiken samen dan vaak meer dan 1000w. Ook wel 1500w bij minus 5. Dan kan die 30w er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Philtjens schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:16:
Zalig een "winter" zoals deze.

Airco pruttelt nog steeds aan 350 watt per uur door.

Hopelijk kunnen we de lijn zo doortrekken 🥳
welke airco is dat? Die van mij (5kw aux) kan niet lager dan 700watt , de straf voor ''el cheapo'' gaan.

Dat gezegd hebbende, toen het vroor redde hij het op zn sloffen met 800watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Sarcomorbato schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 06:43:
[...]

welke airco is dat? Die van mij (5kw aux) kan niet lager dan 700watt , de straf voor ''el cheapo'' gaan.

Single of multi?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
[...]

LG is ook El cheapo maar die moduleert ook gewoon terug naar 160 watt weet je zeker dat 700 watt het echte minimum is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Puddi Puddin schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:26:
[...]

LG is ook El cheapo maar die moduleert ook gewoon terug naar 160 watt weet je zeker dat 700 watt het echte minimum is?
AUX is nog el cheapoer dan Haier, Gree etc. Niet gecertificeerd bij Eurovent, de Europese ventilatie en warmtepompen vakvereniging. Dat heb ik nog nooit gezien bij een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Foutje. De externe temp sensor was even vast gelopen. 😅

[ Voor 102% gewijzigd door xHEMANx op 15-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Single.
Puddi Puddin schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:26:
[...]

In de beroerde acfreedom app geb ik hem gelimiteerd op 30 procent. Hij is nog nooit onder de 700watt geweest. Ik heb de verkoper nog gebeld maar daar had ik niet zo veel aan. Die vond 700w mooi zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Sarcomorbato schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:56:
[...]

Single.
[...]

In de beroerde acfreedom app geb ik hem gelimiteerd op 30 procent. Hij is nog nooit onder de 700watt geweest. Ik heb de verkoper nog gebeld maar daar had ik niet zo veel aan. Die vond 700w mooi zat.
Ik zou het voor een multi al erg hoog vinden (al helemaal voor een 5kW), maar voor een single is dit echt een absurd minimumvermogen in mijn optiek. Het grootste deel van het stookseizoen gaat dat ding dus gewoon fungeren als aan- / uitairco in plaats van een inverterairco (met alle inefficiëntie van dien), al helemaal omdat je dat hoge minimumvermogen dus niet eens over verschillende ruimtes kunt verdelen (zoals bij de grotere Daikin multi's die ook een fors minimumvermogen hebben). Het moet buiten zowat vriezen in combinatie met een grote en matig tot slecht geïsoleerde woonkamer wil je het minimumvermogen van dit ding kwijt kunnen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
[quote]MiBe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:02:
[...]

Ik zou het voor een multi al erg hoog vinden (al helemaal voor een 5kW), maar voor een single is dit echt een absurd minimumvermogen in mijn optiek. Het grootste deel van het stookseizoen gaat dat ding dus gewoon fungeren als aan- / uitairco in plaats van een inverterairco (met alle inefficiëntie van dien), al helemaal omdat je dat hoge minimumvermogen dus niet eens over verschillende ruimtes kunt verdelen (zoals bij de grotere Daikin multi's die ook een fors minimumvermogen hebben). Het moet buiten zowat vriezen in combinatie met een grote en matig tot slecht geïsoleerde woonkamer wil je het minimumvermogen van dit ding kwijt kunnen.
[/quo :*)
te]

Hmm, ik kan de ook niet installateur niet bellen want ik krijg gelijk de voicemail. Vreemd genoeg heeft hij exact hetzelfde telefoonnummer als ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Gasoline1234 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 06:38:
[...]

30 watt.
De smart stekker schakelt hem dus alleen in bij echt koud weer, onder 4 graden. De units gebruiken samen dan vaak meer dan 1000w. Ook wel 1500w bij minus 5. Dan kan die 30w er wel bij.
Ik vind 3% 'sluipverbruik' wel wat aan de hoge kant. En dan nog aangenomen dat je onder de 4 graden 24/7 draait. Je gaat toch van zeg cop 4 naar 3.88.
Heeft die smart stekker een aparte voeler? Je kunt b.v. ook de voeler tegen het koelblok monteren en schakelen boven de 25 graden o.i.d. Maar goed, dan moet je wel iets meer vermogen dan 30 W hebben, of lang kunnen nadraaien.
Neem mijn 'kritiek' niet te serieus, hier gaat 's nachts de router nog uit om 10 W verbruik te besparen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
[...]

5kw panasonic.

Staat wel 24u aan op 23 graden dus zou nog kunnen zakken als temp ook zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hank311
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-06 11:43
advies nodig:
we hebben een woonkamer met balkon/vide naar twee slaapkamers.
de woonkamer heeft vloerverwarming, er gaat veel warmte naar de nok boven balkon
volgens mij gebeurd het volgende: die warme lucht koelt af en komt neer op balkon, als het balcon verzadigd is met koude lucht komt het over de rand heen en zorgt voor koude stroom in kamer. de vloerverwaming kan het trouwens prima aan!
ik wil nu een L/L warmtepomp op het balkon plaatsen om een deken van warmelucht te creeeren en dze ook gebruiken voor niet al te koude dagen.
is dit een goed idee, hebben jullie nadere ideeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2Ydy4WQsAnmJUH8k0qI3yaasqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2aSuNPhKUMSGpJZXulfmOUF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Hank311 op 15-12-2023 10:56 . Reden: typ fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hank311 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:55:
advies nodig:
de woonkamer heeft vloerverwarming, er gaat veel warmte naar de nok boven balkon
volgens mij gebeurd het volgende: die warme lucht koelt af en komt neer op balkon, als het balcon verzadigd is met koude lucht komt het over de rand heen en zorgt voor koude stroom in kamer. de vloerverwaming kan het trouwens prima aan!
ik wil nu een L/L warmtepomp op het balkon plaatsen om een deken van warmelucht te creeeren en dze ook gebruiken voor niet al te koude dagen.
[Afbeelding]
Ik zou lekker deze op de begane grond plaatsen, beetje waar koude lucht naar beneden zakt - dat komt dan mooi in de unit en kan terug naar boven.

Met een L/L heb je continu luchtstroom in de kamer en zal het verschil warm/koud een stuk minder groot zijn. Met wat geluk kan je 75%+ van je gasverbruik veranderen in elektrisch dat de helft kost. Hier scheelt dat €600 per jaar, ~1000 m3 x 1.2 vs 2000 kWh x 0.30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

@Hank311 Is plafond ventilator geen betere/goedkopere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tazzios schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:02:
Met alleen vloerverwarming? Dat voelt dan erg koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

w00key schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:03:
[...]

Met alleen vloerverwarming? Dat voelt dan erg koud aan.
  • Het is een hoge ruimte
  • Fan hoeft niet op turbo, gewoon de laagste stand om kou op hoping op het balkon te voorkomen
  • Fans hebben een winterstand.
Ander alternatief, 2 roostermaken onder aan in het balkon muurtje. Dat zou kunnen voorkomen dat de kou zich op hoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenF
  • Laatst online: 17-09 11:17
Hank311 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:55:
advies nodig:
[Afbeelding]
Wij hebben beetje dezelfde indeling. Plafond is bij de overloop ruim 6 meter hoog en daar is het lekker warm als de airco's aanstaan. Het duurt even maar op een gegeven moment is alles beneden warm en voel je (haast)geen koudeval meer. Bij ons staat wel altijd de slaapkamerdeur open en dat geeft meer koudeval. Als je alles dicht zou houden dan heb je dat veel minder. Wij verwarmen nu wel 24 uur per dag en met deze hoge buitentemperaturen is het verbuik max 12 kw op een dag. Voor een 6kw en 3,5 kw is dat. Vorige week toen het zo koud en mistig was, voelde je wel wat tocht/koudeval. Maar boven 0 graden gaat het top tot nu toe. Huis pas 8 maanden en airco's 3 maandjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUrz_hfayfrAQhQPjRZZezZKq_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqBpcXKeCx2uAmtqEQNX3c9c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hank311
w00key schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ik zou lekker deze op de begane grond plaatsen, beetje waar koude lucht naar beneden zakt - dat komt dan mooi in de unit en kan terug naar boven.

Met een L/L heb je continu luchtstroom in de kamer en zal het verschil warm/koud een stuk minder groot zijn. Met wat geluk kan je 75%+ van je gasverbruik veranderen in elektrisch dat de helft kost. Hier scheelt dat €600 per jaar, ~1000 m3 x 1.2 vs 2000 kWh x 0.30.
bedankt voor je reactie:
daarom dacht ik een L/L op het balkon, dan zakt het evengoed wel, maar bespaar je kosten van de vloerverwarming welke door de cv aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hank311
Tazzios schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:02:
bedankt voor je reactie, maar met ventilator heb ik geen warmte in het voorjaar en najaar wanneer het iets kouder begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Laatst online: 17-09 11:17
Vergeten te melden maar de airco's zijn uiteraard wel aan de muur op de benedenverdieping gemonteerd. De grote in de woonkamer. Op de foto links. Net niet te zien. Andere in de ruimte\kamer(rechts in de foto) aangrenzend aan de woonkamer maar die is daardoor wel minder effectief helaas. Helaas geen vloerverwarming. We hebben alleen nog gas voor het douchen. Als de airco's het niet zouden redden dan hebben we nog open haard en rondom IR panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Hank311 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:00:
[...]

bedankt voor je reactie, maar met ventilator heb ik geen warmte in het voorjaar en najaar wanneer het iets kouder begint te worden.
Je geeft aan dat je vloerverwaming het prima aan kan maar alleen dat de warmte verdeling te wensen over laat.
De ventilator kan ook in de winter helpen om de warmte beter te verspreiden.

zie bijvoorbeeld:
vdr01 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
YouTube: 60 Plafondventilator voor verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hank311 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:58:
[...]

bedankt voor je reactie:
daarom dacht ik een L/L op het balkon, dan zakt het evengoed wel, maar bespaar je kosten van de vloerverwarming welke door de cv aangestuurd wordt.
Op het balkon kan wel hoor, maar je hebt dan beneden geen extra warmte dat waarschijnlijk bijna al je gasverbruik vervangt. Als je die airco beneden ergens plaats wordt het boven ook lekker warm. Ik verwarm de werkkamer hier op de 1e verdieping via de woonkamer en deur open naar gang / vide.

Met L/L kan je dat prima doen. Met gas zou dat wel beetje prijzig zijn, beneden extra hard stoken kost te veel.

Op het balkon zou ik niet meer dan de allerkleinste unit nemen, warmte hoopt boven op en hij heeft heel snel niets meer te doen. Beneden zou ik kijken naar een unit die hoofdverwarming kan spelen en vloerverwarming is dan erbij voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
FenF schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:47:
[...]

Wij hebben beetje dezelfde indeling. Plafond is bij de overloop ruim 6 meter hoog en daar is het lekker warm als de airco's aanstaan. Het duurt even maar op een gegeven moment is alles beneden warm en voel je (haast)geen koudeval meer. Bij ons staat wel altijd de slaapkamerdeur open en dat geeft meer koudeval. Als je alles dicht zou houden dan heb je dat veel minder. Wij verwarmen nu wel 24 uur per dag en met deze hoge buitentemperaturen is het verbuik max 12 kw op een dag. Voor een 6kw en 3,5 kw is dat. Vorige week toen het zo koud en mistig was, voelde je wel wat tocht/koudeval. Maar boven 0 graden gaat het top tot nu toe. Huis pas 8 maanden en airco's 3 maandjes.
[Afbeelding]
Een grote plafond ventilator toevoegen in de open ruimte zou zeer zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hank311
w00key schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:52:
[...]

Op het balkon kan wel hoor, maar je hebt dan beneden geen extra warmte dat waarschijnlijk bijna al je gasverbruik vervangt. Als je die airco beneden ergens plaats wordt het boven ook lekker warm. Ik verwarm de werkkamer hier op de 1e verdieping via de woonkamer en deur open naar gang / vide.

Met L/L kan je dat prima doen. Met gas zou dat wel beetje prijzig zijn, beneden extra hard stoken kost te veel.

Op het balkon zou ik niet meer dan de allerkleinste unit nemen, warmte hoopt boven op en hij heeft heel snel niets meer te doen. Beneden zou ik kijken naar een unit die hoofdverwarming kan spelen en vloerverwarming is dan erbij voor comfort.
ik zal dit ook zeker overwegen. hopelijk wordt het geluid van zo'n L/L niet te irritant, helemaal boven zal het iets minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zubadan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:26:
[...]
Mijn Daikin Ururu Saraha is ongeveer even oud en vandaag heb ik ook 2 keer foutcode H0 gehad. Na resetten (stroom eraf) heeft de airco het weer even gedaan maar nu gaat verwarmen niet meer aan. Als test heb ik koelen ingeschakeld en dat gaat wel goed. Waarschijnlijk moet ik ook het PCB vervangen. Balen. Waar heb jij het PCB besteld? Ik ga denk ik ook zelf vervangen, al twijfel ik ook nog aan het aanschaffen van een nieuwe unit maar dan moet er inderdaad weer een koel installateur komen.
Ai, balen zeg! Ik heb de print besteld bij Wasco. Weet niet of je 'm hier ook als consument kan kopen. Ik kon het via het account van mijn werkgever met een leuke korting.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Sinds kort maakt mijn airco continue een piepend geluid.

Als ik mijn klep open doe waar de filters zitten is het geluid eventjes weg.

Kort erna komt het terug.

Ik vermoed zelf dat het van het roterende turbinewiel komt.

Iemand een idee hoe ik het kan verhelpen, het is super irritant en wil het zo snel mogelijk opgelost hebben.

Model betreft een panasonic etherea 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
L/L weer in het nieuws..
AMSTERDAM - Consumenten wapenen zich tegen de gasprijs door een airco als verwarming in te schakelen. Die verbruiken wel veel stroom, maar huishoudens zijn goedkoper uit. Helemaal duurzaam is een airco niet, zegt kenniscentrum Milieu Centraal.

[..]

Kenniscentrum Milieu Centraal meldt dat de airco’s standaard het koudemiddel bevatten. „Er lekt gemiddeld een paar procent van weg, dat komt dus in de lucht”, aldus de experts.

[..]
Als dat al waar zou zijn.. is het natuurlijk uniek voor de airco. Bij lucht/water warmtepompen komt dat nooit voor natuurlijk.

Als dit de experts zijn die de overheid adviseren dan snap ik wel waarom de subsidieregels zo krom zijn :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:04:
Sinds kort maakt mijn airco continue een piepend geluid.

Als ik mijn klep open doe waar de filters zitten is het geluid eventjes weg.

Kort erna komt het terug.

Ik vermoed zelf dat het van het roterende turbinewiel komt.

Iemand een idee hoe ik het kan verhelpen, het is super irritant en wil het zo snel mogelijk opgelost hebben.

Model betreft een panasonic etherea 5kw
Filter eruit halen. Klep dicht (als dat kan) piep weg? Filter leunt ergens op je blower wiel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Seafarer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:10:
[...]

Filter eruit halen. Klep dicht (als dat kan) piep weg? Filter leunt ergens op je blower wiel.
Probleem al voorlopig verholpen 👍🏻

Morgen even kijken om de lipjes van de filters een klein stukje in te korten.

Bedankt voor de snelle reactie en ook nog meteen de nagel op de kop.

Mijn dank is groot 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Glashelder schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:08:
L/L weer in het nieuws..

[...]

Als dat al waar zou zijn.. is het natuurlijk uniek voor de airco. Bij lucht/water warmtepompen komt dat nooit voor natuurlijk.

Als dit de experts zijn die de overheid adviseren dan snap ik wel waarom de subsidieregels zo krom zijn :')
Zijn wel de mensen die in feite het beleid bepalen. De airco is daar helemaal taboe en ieder onzin argument wordt erbij gehaald.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
L/L weer in het nieuws..

[...]

Men is bang dat het vooral en alleen voor koelen wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

mr_evil08 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:30:
[...]

Terwijl koelen weinig verbruikt en de woonomgeving leefbaar maakt op die paar warme dagen.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
L/L weer in het nieuws..

[...]

Ik heb een tijd geleden eens gekeken naar de cijfers die ze op die site aangeven voor verbruik airco' s, en ik snap die opmerking over verbruik van ze wel, als ze dat voor waar aannemen. Uiteraard is het voor mij als individu onmogelijk om hun cijfers te weerleggen, onze situatie hoeft niet representatief te zijn.

Ik zie hun mening in veel nieuwsartikelen genoemd worden zonder enige toetsing of kritiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Snap ik, maar zeg dat dan gewoon. Ga geen onzin aan een krant verkopen dat een airco elk jaar koelmiddel lekt.. alsof dat de normaalste zaak van de wereld is en dat alleen bij airco’s zou gebeuren :')

Maar goed we kunnen het er hier over eens zijn dat het niet normaal is dat een vaste systeem ook maar een klein beetje lekt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Glashelder schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:25:
[...]

Snap ik, maar zeg dat dan gewoon. Ga geen onzin aan een krant verkopen dat een airco elk jaar koelmiddel lekt.. alsof dat de normaalste zaak van de wereld is en dat alleen bij airco’s zou gebeuren :')

Maar goed we kunnen het er hier over eens zijn dat het niet normaal is dat een vaste systeem ook maar een klein beetje lekt.
Helemaal mee eens hoor. Maar nog opvallender is dat je geen subsidie krijgt op een L/L warmtepomp omdat die ook kan koelen. Ik heb geen CV in huis dus vraag ik me af of er dan wel een subsidie gegeven mag worden. Bij MHI kan je een weerstand doorknippen zodat die alleen kan verwarmen. Dit lijkt me een perfect optie op toch een subsidie te ontvangen.
Een L/W warmtepomp heeft echter wel een subsidie maar ze adverteren er duidelijk mee dat er ook gekoeld mee kan worden. Om nog maar niet te spreken of de grotere hoeveelheid R410a gas waar de meeste zwaardere systemen op draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

nee, de "geleerden" in brussel vinden aircos niet efficient genoeg. koelen heeft er niks mee te maken.

dat in de praktijk dankzij de installatieprutsers een doorsnee airco vaak efficienter draait dan een "smijt hem tegen de muur" (hybride) warmtepomp van je lokale cvketelboer is helaas niet relevant voor die geleerden daar....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:15:
[...]

nee, de "geleerden" in brussel vinden aircos niet efficient genoeg. koelen heeft er niks mee te maken.

dat in de praktijk dankzij de installatieprutsers een doorsnee airco vaak efficienter draait dan een "smijt hem tegen de muur" (hybride) warmtepomp van je lokale cvketelboer is helaas niet relevant voor die geleerden daar....
Toch lijkt het er wel op dat ze bang zijn dat het voor koelen wordt gebruikt.
Dit staat op de site van de rvo.nl

De ISDE is bedoeld om het energieverbruik te verminderen. Als een lucht-lucht warmtepomp voor koeling wordt gebruikt, dan leidt dit juist tot een toename van het energieverbruik. Dit subsidiebedrag is indicatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Willempie27 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:20:
[...]

Toch lijkt het er wel op dat ze bang zijn dat het voor koelen wordt gebruikt.
Dit staat op de site van de rvo.nl

De ISDE is bedoeld om het energieverbruik te verminderen. Als een lucht-lucht warmtepomp voor koeling wordt gebruikt, dan leidt dit juist tot een toename van het energieverbruik. Dit subsidiebedrag is indicatief.
vrijwel alle warmtepompen kunnen ook koelen dus dat argument gaat niet op. het officele woord uit brussel is het efficientie arugment. al slaat dat ook weer nergens op als ze tegelijk hybrides met nieuwe gasketels iedereen aan zitten te smeren.

bottom line: ze lullen maar wat om hun kortzichtige beslissingen beter verteerbaar te maken...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:22:
[...]

vrijwel alle warmtepompen kunnen ook koelen dus dat argument gaat niet op. het officele woord uit brussel is het efficientie arugment. al slaat dat ook weer nergens op als ze tegelijk hybrides met nieuwe gasketels iedereen aan zitten te smeren.

bottom line: ze lullen maar wat om hun kortzichtige beslissingen beter verteerbaar te maken...
Dat is dus wel wat ze zeggen wat nodig is om de subsidie te te krijgen.
Bij MHI kan je dus de koelmodus uitzetten. Ik zie dan geen reden meer om geen subsidie ervoor te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8mhfJY6sC2KSK9TQjPZsppK09Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqaffb7SySAlcluP79yqvfZi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:22:
[...]

Dat hybride zo gepusht wordt snap ik wel. Juist wanneer het echt koud wordt schakelen veel naar gas waardoor "voorlopig" het elektriciteitsnet wat gespaard wordt zolang het nog niet verbeterd is. Plus minder kans op gezeur over niet warm krijgen omdat de CV-ketel als backup aanwezig is.

Dat het extra kosten voor mensen op kan leveren lijkt niet het grootste belang van de overheid te zijn.

Wij hadden graag subsidie gehad op onze airco-installatie maar eerlijk gezegd vind ik de kosten ervan meevallen tov wat wij kwijt waren geweest als we een lucht/water warmtepomp hadden laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidodido00
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-08-2024
Goedemorgen,

Ook wij hebben behoorlijk veel last van resonantie door de buiten-unit op het houten dak van de garage. Nu heb ik al het één en ander op dit forum gelezen over met name het effect van ontkoppeling van de unit met het dak. Nu wil ik 5cm dikke betontegels combineren met D300 foam van Merford, de unit komt hierdoor 7.5cm hoger te staan dan nu het geval is. Ik verwacht hier geen issues mee qua windgevoeligheid.

Ik vraag mij alleen af of de unit aangesloten en werkend 7.5cm hoger gezet kan worden. Komt er hierdoor niet teveel spanning op de leidingen en koppelingen? Mogen de slangen na installatie, dus afgevuld en aangesloten, nog gebogen worden? Jullie expertise zou mij enorm helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:31
L/L weer in het nieuws..

[...]

Nu kan ik dat artikel verder niet lezen, maar kan wel begrijpen waarom er geen subsidie nodig is op L/L warmtepompen. Dat is niet nodig omdat we ze ook zonder subsidie lonend kunnen gebruiken. Vraag maar aan de installatiejongens. Ze zijn in het najaar vooral druk met mensen die een airco voor verwarmen willen.
Heb ik ook gedaan en dan wel een mooi vloermodelletje.

Het argument dat je met een lucht/water warmtepomp ook kunt koelen, gaat maar beperkt op. Daar zijn extra investeringen voor nodig en het koelt maar zeer beperkt ivm dauwpunt. De vloer kan hooguit naar 18 of 20 graden gekoeld worden. Om bij verwarming met radiatoren het er maar helemaal niet over te hebben.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gerardus1956 schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:58:
[...]

Nu kan ik dat artikel verder niet lezen, maar kan wel begrijpen waarom er geen subsidie nodig is op L/L warmtepompen. Dat is niet nodig omdat we ze ook zonder subsidie lonend kunnen gebruiken. Vraag maar aan de installatiejongens. Ze zijn in het najaar vooral druk met mensen die een airco voor verwarmen willen.
Heb ik ook gedaan en dan wel een mooi vloermodelletje.

Het argument dat je met een lucht/water warmtepomp ook kunt koelen, gaat maar beperkt op. Daar zijn extra investeringen voor nodig en het koelt maar zeer beperkt ivm dauwpunt. De vloer kan hooguit naar 18 of 20 graden gekoeld worden. Om bij verwarming met radiatoren het er maar helemaal niet over te hebben.
Ik vind het ook geen drama dat er geen subsidie op zit, maar laat ze dan gewoon zeggen dat L/L systemen al betaalbaar zijn.

Het ging mij erom dat er weer eens misleidende verhalen de wereld in geholpen worden. Van een organisatie als Milieu Centraal vind ik dat gewoon belachelijk. Alsof L/W splits nòòit een grammetje koudemiddel lekken.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Tja die L/W hybride warmtepomp is ook niet geweldig als ik mijn zwager (installateur grote koelinstallaties) moet geloven, hij heeft zo'n Daikin WP maar zeg dat hij zijn huis er niet echt warm mee krijg en dat die WP al snel gas gaat gebruiken wat hij eigelijk niet wil want dat verbruik schijnt ook behoorlijk te zijn, heb helaas geen cijfers maar er gaan behoorlijk wat Kw's door heen om de boel naar 18 graden te krijgen en gas als hij het warmer wilt.
Hij zet dan ook vaak de airco aan om te verwarmen >18 graden of de houtkachel.
Overigens een groot vrijstaand huis met vloerverwarming en radiatoren en behoorlijk voorzien van isolatie dus daar zal het niet aan liggen.
Gelukkig heeft hij een berg zonnepanelen dus hoor je hem vooralsnog niet klagen maar als straks die saldering ten einde loopt tja.
Ik was eigelijk van plan om een L/W van Daikin aan te schaffen met name om de vloerverwarming te gebruiken wat dus nu niet gebeurt, maar in plaats daarvan alle slaapkamers voorzien van Sensira 2.5 kWh en ik moet zeggen dat het verbruik momenteel echt reuze meevalt 24/7 staat mijn Perfera aan. 18/21
Momenteel nu de temperaturen tussen de 5 en 10 graden schommelen draai ik er ongeveer 8/10 kWh per dag doorheen tja dan heb ik die keuze snel gemaakt dat er geen L/W gaat komen.
Grote wens is nog wel om geheel gas-loos te gaan want die vaste kosten blijven een doorn in het oog, dus daarom kijk ik naar een warmtepomp boiler en een elektrisch fornuis maar dat is nog wel ff een investering.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:01
vdr01 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:00:
[...]

Terwijl koelen weinig verbruikt en de woonomgeving leefbaar maakt op die paar warme dagen.
Ja en nee.
Koelen kost weinig energie als je huis voorzien is van zonnewering of gewoon geen grote ramen heeft tussen ZO en ZW.
Maar als je probeert een serre (of veranda) koel te houden, dan draait de teller volop door hoor.

Maar het grote voordeelis dat je koelt op momenten dat PV goed wat vermogen levert.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
merlin1201 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:30:
Tja die L/W hybride warmtepomp is ook niet geweldig als ik mijn zwager (installateur grote koelinstallaties) moet geloven, hij heeft zo'n Daikin WP maar zeg dat hij zijn huis er niet echt warm mee krijg en dat die WP al snel gas gaat gebruiken wat hij eigelijk niet wil want dat verbruik schijnt ook behoorlijk te zijn, heb helaas geen cijfers maar er gaan behoorlijk wat Kw's door heen om de boel naar 18 graden te krijgen en gas als hij het warmer wilt.
Mijn grootste verbazing is eigenlijk dat een installateur van koelinstallaties actief kiest voor een hybride opstelling _O- :o

Ik heb zelf nu ook L/W en dat bevalt me eigenlijk wel prima. Huis is weer lekker helemaal op temperatuur in plaats van alleen de vertrekken waar een unit hing. En het stroomverbruik lijkt wel vergelijkbaar te zijn met de L/L hier. 480 kWh tot nu toe dit stookseizoen :) (24/7 20,5 graad, 120 m2, 1991 flink na geïsoleerd). Gemiddeld was zo’n 1800 a 2000 kWh hier. En we hebben al een koude periode gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:03
Ben echt ontzettend tevreden over m'n MHI 5Kw. Loop nog niet zo lang mee hier, maar volgens mij is ie ook echt zuinig. Op dagen als nu met temperaturen rond of net onder de 10c, verbruikt ie van 1100 tot 2300 niet meer dan 3 tot 3.5Kwh en dan heb ik 'm gewoon op 21/22c setpoint staan. Temperaturen lager dan 5c gaat ie wel naar tegen de 6Kwh voor dezelfde periode, maar ook dat lijkt mij erg netjes.

Voor net geen 2 euro per dag een lekkere warme woonkamer en semi warme keuken (keuken is een beetje lastig gelegen voor de airco om het daar echt warm te krijgen), ik teken ervoor. Gas kost me helaas wel al een euro per dag voor alleen douchen, voornamelijk vanwege de belastingen :-(

[ Voor 26% gewijzigd door DutchOwnage op 17-12-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
[quote]Glashelder schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:04:
[...]

Mijn grootste verbazing is eigenlijk dat een installateur van koelinstallaties actief kiest voor een hybride opstelling _O- :o

Is jouw bi bloc een full electric wp dan? Ik kan weinig informatie behoudens een brochure op comfortkimaat.nl.
Geen installatiehandleidingen/schema's ook niet in het engels/pools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sarcomorbato schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:42:
Is jouw bi bloc een full electric wp dan? Ik kan weinig informatie behoudens een brochure op comfortkimaat.nl.
Geen installatiehandleidingen/schema's ook niet in het engels/pools.
Ja, die is full electric inderdaad.

Ik heb alle documentatie van dit apparaat. Als je het wilt hebben kan ik het wel delen. Maar ik moet je wel waarschuwen: stil vind ik hem niet. Ik heb er zo’n geluidswerende kast voor gekocht. Niet dat er iemand klaagde maar ik vond het gênant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Glashelder schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:46:
[...]

Ja, die is full electric inderdaad.

Ik heb alle documentatie van dit apparaat. Als je het wilt hebben kan ik het wel delen. Maar ik moet je wel waarschuwen: stil vind ik hem niet. Ik heb er zo’n geluidswerende kast voor gekocht. Niet dat er iemand klaagde maar ik vond het gênant :+
Haha wij hebben een 5kw aux airco. Dat is rond het vriespunt net een stationair draaiend besteldiesel.

Maar geluid is hier niet zon punt.

Als je me de documentatie kan toedoen graag. Ik zoek iets simpels, bij termen als node-red, heishamon of api haak ik gelijk af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sarcomorbato schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:55:
[...]

Haha wij hebben een 5kw aux airco. Dat is rond het vriespunt net een stationair draaiend besteldiesel.

Maar geluid is hier niet zon punt.

Als je me de documentatie kan toedoen graag. Ik zoek iets simpels, bij termen als node-red, heishamon of api haak ik gelijk af ;)
https://glashelderstorage...indows.net/public/AUX.zip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:04:
[...]

is zit een redelijke kloof tussen kennis van verkopen en kennis van zaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 17:10
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:42:
[...]

is zit een redelijke kloof tussen kennis van verkopen en kennis van zaken....
Euh? ik begrijp dit eigenlijk niet, ook eerder de opmerking waarom een koel installateur toch kiest voor een hybride ipv full electric (ik weet eigelijk ook niet waarom hij daarvoor kiest).
Blijkbaar had hij gedacht dat die WP zijn hele huis kon verwarmen middels vloerverwarming, maar toch een backup wilde mocht het niet toereikend zijn wat dan ook bleek toen de temp onder de 0 graden zat, hij heeft best een flink huis moet ik zeggen, behoorlijke opervlakte.
Ik zelf ben inmiddels er wel achter dat het wel fijn is om een backup te hebben middels of gas, of een houtkachel dat mocht mijn airco te veel in defrost gaan als de temp dik onder het vriespunt zit met een hoge luchtvochtigheid want dan moet ik ook wel de houtkachel aansteken wil ik het echt behaaglijk krijgen.
Anderzijds verwacht ik niet dat wij in Nederland hele koude winters gaan beleven in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 17-12-2023 12:09 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

merlin1201 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:08:
[...]

Euh? ik begrijp dit eigenlijk niet, ook eerder de opmerking waarom een koel installateur toch kiest voor een hybride ipv full electric (ik weet eigelijk ook niet waarom hij daarvoor kiest).
Blijkbaar had hij gedacht dat die WP zijn hele huis kon verwarmen middels vloerverwarming, maar toch een backup wilde mocht het niet toereikend zijn wat dan ook bleek toen de temp onder de 0 graden zat, hij heeft best een flink huis moet ik zeggen, behoorlijke opervlakte.
Ik zelf ben inmiddels er wel achter dat het wel fijn is om een backup te hebben middels of gas, of een houtkachel dat mocht mijn airco te veel in defrost gaan als de temp dik onder het vriespunt zit met een hoge luchtvochtigheid want dan moet ik ook wel de houtkachel aansteken wil ik het echt behaaglijk krijgen
de enigste reden voor een installateur om in nederland hybride aan te smeren is simpelweg een gebrek een kunde/kennis. het formaat van een huis is op geen enkele wijze relevant in de keuze van het type warmteopwekking die men neemt.

en het onzinargument van backups slaat ook nergens op want die gasketel die er al 30 jaar hangt had ook geen backup.

en ja, aircos zijn minder comfortabel als die aan het defrosten zijn. maar dat minpunt kan voor 99% worden weggenomen door een capabele installateur die de juiste binnendelen aanbied en op de juiste plaats deze ophangt.

al deze issues liggen in de basis bij de installateur, niet de warmtepomp/airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Laatst online: 18-09 23:59

XOR

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:12:
en het onzinargument van backups slaat ook nergens op want die gasketel die er al 30 jaar hangt had ook geen backup.
Die gaskachel doet het prima bij +20 en -20, bij lucht/lucht wordt dat toch een moeilijker verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:25:
[...]

Die gaskachel doet het prima bij +20 en -20, bij lucht/lucht wordt dat toch een moeilijker verhaal.
zelfs die prutsairco die ik heb hangen gaat to -23 dus nee. dat ding werkt gewoon.

probleem zit hem in de installatie en materiaal/modelkeuze. met 1 puist in midden van de woonkamer zal je niet blij worden nee, maar met vloermodellen onder de ramen (dus minstens 2 binnendelen aan weerszijden van de kamer) word het al een heel ander verhaal.

niet de installatie de schuld geven van een slechte installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:27:
[...]

zelfs die prutsairco die ik heb hangen gaat to -23 dus nee. dat ding werkt gewoon.

probleem zit hem in de installatie en materiaal/modelkeuze. met 1 puist in midden van de woonkamer zal je niet blij worden nee, maar met vloermodellen onder de ramen (dus minstens 2 binnendelen aan weerszijden van de kamer) word het al een heel ander verhaal.
Net zoals die cv ketel. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:28:
[...]

Net zoals de die cv ketel. ;)
weet zeker als je alle radiatoren weghaalt en er eentje overlaat in het midden van de kamer dat je ook niet blij word van die cv ketel....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:27:
Op papier of in het echt? Ik ben overtuigd van lucht/lucht, maar bij koudere temperaturen is het toch echt wel minder ideaal dan bij meer gangbare Nederlandse temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:29:
weet zeker als je alle radiatoren weghaalt en er eentje overlaat in het midden van de kamer dat je ook niet blij word van die cv ketel....
Waar pleit je voor? Een multisplit met meerdere binnenunits voor iedere kamer?
Pagina: 1 ... 61 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic