Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:29:
[...]

weet zeker als je alle radiatoren weghaalt en er eentje overlaat in het midden van de kamer dat je ook niet blij word.
Precies dat bedoel ik. Heb ik al eens geprobeert. Toevallig heb ik een briza (vloer opstelling) ongeveer midden in de woonkamer. En dat is gewoon oncomfortable als die de hele woonkamer moet verwarmen dat lukt wel met 70 graden aanvoer maar je klep verbrand in de luchtstroom en bij het HR++ glas blijft het wat koeltjes.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:32:
[...]

Op papier of in het echt? Ik ben overtuigd van lucht/lucht, maar bij koudere temperaturen is het toch echt wel minder ideaal dan bij meer gangbare Nederlandse temperaturen.
gewoon in het echt. mijn werk is het odnerhouden van aircos in hele grote bedrijfspanden. dan praat je over tientallen binnendelen en die krijgen de toko gewoon netjes warm. meeste mensen weten niet eens dat het een airco is die de boel verwarmt.

groot deel van de problemen zijn gewoon terug te leiden naar een verkeerde installatie, verkeerde verwachtingen van de eigenaar en verkeerd gebruik. veel mensen behandelen aircos en andere warmtepompsystemen als een CV ketel en gaan klagen als het zich vervolgens niet gedraagt als een cv ketel.

new flash: een warmtepomp is geen cv ketel.
XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:32:
[...]

Waar pleit je voor? Een multisplit met meerdere binnenunits voor iedere kamer?
ligt eraan. maar voor woonkamers en zo is een multisplit vaak het beste. al pleit ik er altijd voor om de binnendelen te koppelen. dus dat ze altijd beide hetzelfde doen. vaste bediening op de muur helpt enorm daarbij mede omdat je dan de sensor van het bedieingspaneel kan gebruiken voor je referentie. dat icm met vloermodel binnendelen zorgt voor een bijzonder acceptabel klimaat in de ruimte.
maar vraag zoiets een doorsnee gasketelboer die aircootjes doet in de zomer en dan word je ineens heel glazig aangestaard....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 13:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
DutchOwnage schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:44:
[...]

Weet je misschien ook hoe het zit bij een Mitsubishi Heavy, de fan speed? Ik ben nu voor het eerst aan het experimenteren namelijk. Met mijn 5 kw unit heb ik het inmiddels op 18.5c graden gekregen komende van 16.5c vanochtend met fan speed op auto en temperatuur ingesteld op 22c. Die 18.5c is net te doen als je stilzitten, maar liever heb ik het 19 of 19.5c. Of is het een gevalletje temperatuur hoger instellen op 24c? Of hogere fanspeed?

Gisteren heel de dag de cv aangehad, bijna 5 kuub verstookt voor een euro of 7 a 8... Daar wordt je niet vrolijk van.
Mhi 3,5 kW hier voor een niet geïsoleerde parterre appartement van 70m2. Hangt achterin woonkamer blaasrichting naar deur van de hal waar slaapkamers, kombuis en badkamer zijn.

Mijn gunstigste instelling is fanstand 3 van de 4 en auto 3d voor richting. 24h draaien tot buitentemperatuur 10C.

Overdag 21C en s nachts 19,5C.

Met 0C buiten en heb ik dan 17C in de slaapkamers en keuken (prima voor ons) en 20C in de woonkamer tot we gaan slapen.

Verbruik is zo'n 4,5kWh (buiten 8C) tot 6,5 kWh (buiten 0C).

Ik vervang hiermee 2m3 gas voor 2kWh met een minimum aan comfort inleveren in de slaapkamers wat koel af en toe.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
flippy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:15:
[...]

nee, de "geleerden" in brussel vinden aircos niet efficient genoeg. koelen heeft er niks mee te maken.

dat in de praktijk dankzij de installatieprutsers een doorsnee airco vaak efficienter draait dan een "smijt hem tegen de muur" (hybride) warmtepomp van je lokale cvketelboer is helaas niet relevant voor die geleerden daar....
Amen, hahaha.

Klinkt net zoals een doorsnee historicus (politicus) die gaat besluiten over het klimaatbeleid, hartstikke technisch punt krijgt een routepad uitgestippeld door iemand die al op 14-jarige leeftijd niet meer kon bijbenen met exacte vakken _O-

Ik zat ook te denken over toekomstig verwarmen in mijn ouders' woning uit 1910. L/W/hybride is gewoon ruk, geen vloerverwarming en allemaal oude radiatoren. Dat kost een fortuin om allemaal aan te passen. Met een aantal multi split binennunits in huis zou bijna alles lekker warm kunnen worden.

Dat je er anderhalve dag van 35°C zweetdruppels mee kunt sparen is alleen mooi meegenomen...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Willempie27 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:20:
[...]

Toch lijkt het er wel op dat ze bang zijn dat het voor koelen wordt gebruikt.
Dit staat op de site van de rvo.nl

De ISDE is bedoeld om het energieverbruik te verminderen. Als een lucht-lucht warmtepomp voor koeling wordt gebruikt, dan leidt dit juist tot een toename van het energieverbruik. Dit subsidiebedrag is indicatief.
Tsja, ik zie dus ook vaak dat mensen een lucht/water warmtepomp gaan gebruiken om te koelen. Waarom krijgen we daar dan subsidie op? _O-

Dus eerst een paar ton beton afkoelen om vervolgens 0.1 graad van je woonkamer/huis af te kunnen koelen :/

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:24:
[...]

Amen, hahaha.

Klinkt net zoals een doorsnee historicus (politicus) die gaat besluiten over het klimaatbeleid, hartstikke technisch punt krijgt een routepad uitgestippeld door iemand die al op 14-jarige leeftijd niet meer kon bijbenen met exacte vakken _O-

Ik zat ook te denken over toekomstig verwarmen in mijn ouders' woning uit 1910. L/W/hybride is gewoon ruk, geen vloerverwarming en allemaal oude radiatoren. Dat kost een fortuin om allemaal aan te passen. Met een aantal multi split binennunits in huis zou bijna alles lekker warm kunnen worden.

Dat je er anderhalve dag van 35°C zweetdruppels mee kunt sparen is alleen mooi meegenomen...
met zulke woningen is een L/W machine met een pallet fancoils uit italie een veel betere en goedkopere optie dan airco.
barta123 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:25:
[...]

Tsja, ik zie dus ook vaak dat mensen een lucht/water warmtepomp gaan gebruiken om te koelen. Waarom krijgen we daar dan subsidie op? _O-

Dus eerst een paar ton beton afkoelen om vervolgens 0.1 graad van je woonkamer/huis af te kunnen koelen :/
dat is nog steeds een hele efficientie manier om je huis leefbaar te houden. het voorkomt de warmtedoorslag die je na 2~3 dagen warm weer hebt waarbij het binnen savonds warmer is dan buiten. het huis blijft altijd lekker koel. en omdat je op een graad of 18 water draait is het ook super efficient. goede tussenstap voor men naar echte condensatiekoeling stapt.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 15:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 11:04
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:27:
[...]

zelfs die prutsairco die ik heb hangen gaat to -23 dus nee. dat ding werkt gewoon.

probleem zit hem in de installatie en materiaal/modelkeuze. met 1 puist in midden van de woonkamer zal je niet blij worden nee, maar met vloermodellen onder de ramen (dus minstens 2 binnendelen aan weerszijden van de kamer) word het al een heel ander verhaal.

niet de installatie de schuld geven van een slechte installateur.
Ik heb hier een 3,5 Kw Daikin Perfera aan een kant van de 12 meter keuken/ woonkamer, met lagere temperaturen niet erg comfortabel (en stenen vloer) 60 m2 maar lukt wel.
Als ik aan de andere kant nog zo een hang zou ik dan gasloos kunnen?

Zijn er mensen hier die met L/L gasloos zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bohaak schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb hier een 3,5 Kw Daikin Perfera aan een kant van de 12 meter keuken/ woonkamer, met lagere temperaturen niet erg comfortabel (en stenen vloer) 60 m2 maar lukt wel.

waarschijnlijk wel. 12 meter is best veel. als er verder geen ramen of zo tussen zit zou dat wel moeten lukken mits men de units aanzet en aanlaat (!) op vaste fansnelheid en dezelfde temperatuur.

rest van het huis is dan ander verhaal natuurlijk. en je moet dan nog een warmtepomboiler plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:25:
[...]

waarschijnlijk wel. 12 meter is best veel. als er verder geen ramen of zo tussen zit zou dat wel moeten lukken mits men de units aanzet en aanlaat (!) op vaste fansnelheid en dezelfde temperatuur.

rest van het huis is dan ander verhaal natuurlijk. en je moet dan nog een warmtepomboiler plaatsen.
Inderdaad 12 meter tussen woning zonder ramen.

Ik heb al 3 weken 24/7 de temperatuur constant op 20 en middag/ avond op 21, dan is de vloer waarvan de pomp continu draait ook iets minder koud.

Zou ik gasloos kunnen met nog een erbij aan de andere kant, zou iets comfortabeler zijn (en ook als backup)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bohaak schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:37:
[...]
Zou ik gasloos kunnen met nog een erbij aan de andere kant, zou iets comfortabeler zijn (en ook als backup)?
ik zie geen reden waarom niet. comfortabler zal het zoizo zijn. 2 units op een laag pitje is een stuk fijner dan eentje die vol gas draait.

als je vloerverwarming hebt zou ik wel overwegen om een L/W machine te kopen. dat is goedkoper dan een airco en veel minder gevoelig voor de slechtere dagen en natuurlijk een klap comfortabeler dan aircos......

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:50:
[...]

ik zie geen reden waarom niet. comfortabler zal het zoizo zijn. 2 units op een laag pitje is een stuk fijner dan eentje die vol gas draait.

als je vloerverwarming hebt zou ik wel overwegen om een L/W machine te kopen. dat is goedkoper dan een airco en veel minder gevoelig voor de slechtere dagen en natuurlijk een klap comfortabeler dan aircos......
Ik heb een offerte voor een L/W van 10 K liggen, dat is behoorlijk duurder dan nog een Daikin erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bohaak schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb een offerte voor een L/W van 10 K liggen, dat is behoorlijk duurder dan nog een Daikin erbij.
een panasonic 5J kost rond de 3800, daar zit 2700 subsidie op (gaat volgend jaar omhoog), blijft er 1100 over en dan nog een paar honderd aan leidingwerk om de unit aan je vloerverwarming te knopen en klaar ben je. dat aansluiten kost geen 9k dus iemand word geflest op de offerte...
kost je een weekeindje klussen en een kratje voor de buurman maar meer stelt het niet voor.

zou even je situatie voorleggen in het water topic...

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 17-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

[...]

Hier gasloos met zo'n grote kamer en 2 * 3.5 kwh, werkt prima en stookt goedkoper dan lucht/water.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
digifun schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:53:
[...]

Hier gasloos met zo'n grote kamer en 2 * 3.5 kwh, werkt prima en stookt goedkoper dan lucht/water.
Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:14
[...]

Ik overweeg ook een tweede unit in de woonkamer, hoewel 1 unit het ook trekt op een hogere fanspeed. Merk je dat je met 2 units met een stuk lagere fanspeed kan draaien?

Het fluisterstille debiet van een 2x Perfera is 2x 294= 588 m3/h.
Dat is precies evenveel als de stand 'hoog' van een enkele Perfera.

Als je met 2 units ook in koude weer op fluisterstil toe kan is dat echt een verbetering van comfort en misschien de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

2 x single?
Of split?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Flatisa schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:24:
[...]

Ik overweeg ook een tweede unit in de woonkamer, hoewel 1 unit het ook trekt op een hogere fanspeed. Merk je dat je met 2 units met een stuk lagere fanspeed kan draaien?

Het fluisterstille debiet van een 2x Perfera is 2x 294= 588 m3/h.
Dat is precies evenveel als de stand 'hoog' van een enkele Perfera.

Als je met 2 units ook in koude weer op fluisterstil toe kan is dat echt een verbetering van comfort en misschien de moeite waard.
Een stuk lagere fanspeed en minder geluid. Een zacht gezoem is het enige geluid. De warmteverdeling is ook een stuk beter. Als het vriest is het ook heerlijk rustig.
2 x single, loopt gewoon mooi.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:03
[...]

Check!
Hier woonkamer van ongeveer 35m². Multisplit met 4 units waarvan 2 van 2kw dus id woonkamer.
Eigenlijk trekt 1tje van 2 het tot rond 4 graden en dan als het wat harder waait of kouder is zetten we de tweede erbij aan. En dan merk je wel meteen dat het egaler warm wordt met wat hoger verbruik.
Moduleert terug tot rond 300 watt. Denk dat 285 al het minste is wat ik zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:07:
[...]

met zulke woningen is een L/W machine met een pallet fancoils uit italie een veel betere en goedkopere optie dan airco.
[...]

dat is nog steeds een hele efficientie manier om je huis leefbaar te houden. het voorkomt de warmtedoorslag die je na 2~3 dagen warm weer hebt waarbij het binnen savonds warmer is dan buiten. het huis blijft altijd lekker koel. en omdat je op een graad of 18 water draait is het ook super efficient. goede tussenstap voor men naar echte condensatiekoeling stapt.
Ja maar met 35°C water krijg je daar het huis niet warm. Das niet warm genoeg... En op 55°C is je COP veel lager.

Ik vind het sowieso een slecht idee om elk huis te gaan koelen in de zomer (met onze milde zomers), dus een blok beton afkoelen vind ik in de zomer een nog veel slechter idee.. dus laten we het daar maar niet hebben. Ik snap wel waarom aircos geen subsidie krijgen, er zullen genoeg mensen zijn die dan gewoon heel de zomer gaan koelen (en dus een berg meer stroom gaan gebruiken) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:36:
[...]

Ja maar met 35°C water krijg je daar het huis niet warm. Das niet warm genoeg...
Hoe kom je aan die wijsheid?

En de wijsheid dat vloerkoeling niet werkt of teveel energie kost? Kan je vertellen wat jij clasificeert als "een berg" en wat anderen noodzakelijk vind om hun energie aan te spenderen? Vrijwel elke warmtepomp op de markt kan ook koelen.

kleine spoiler: vloerverwarming en fancoils zitten ergens tussen de 25 en 30 graden als het beetje tof draait. 35 graden kom je pas aan als het echt aan het vriezen is bij de meeste waar het goed ingeregeld is.
ik zit zelf in een 40 jaar huis met een paar oude radiatoren nog op de 35 graden tot het vriespunt....
ben al meerdere installaties tegengekomen en er zijn er ook een paar hier op tweakers die rustig een COP halen van 5 of meer over de hele winter genomen. stoken word dan wel ineens erg goedkoop als je nog maar 1.6kWh nodig hebt om de gelijkwaardige 1 kuub gas aan warmte te maken....

je watertemperatuur word bepaald door je afgiftesysteem, niet de leeftijd van het huis. een airco gaat ook niet spontaan meer verbruiken omdat die in een oud huis hangt. hij verbruikt meer omdat het huis meer energie verlangt.

[ Voor 82% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 08:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:45
[...]

Ja maar met 35°C water krijg je daar het huis niet warm. Das niet warm genoeg... En op 55°C is je COP veel lager.

Ik vind het sowieso een slecht idee om elk huis te gaan koelen in de zomer (met onze milde zomers), dus een blok beton afkoelen vind ik in de zomer een nog veel slechter idee.. dus laten we het daar maar niet hebben. Ik snap wel waarom aircos geen subsidie krijgen, er zullen genoeg mensen zijn die dan gewoon heel de zomer gaan koelen (en dus een berg meer stroom gaan gebruiken) ;)
Goed nieuws!

Voor koelen afgelopen zomer zat ik tussen de 50-70kWh per maand. Dat vele stroomverbruik stelt dus niets voor.
Anderzijds dauw ik heel het stroomnet vol met stroom van de zonnepanelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
elektriekert schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:49:
[...]

Goed nieuws!

Voor koelen afgelopen zomer zat ik tussen de 50-70kWh per maand. Dat vele stroomverbruik stelt dus niets voor.
Anderzijds dauw ik heel het stroomnet vol met stroom van de zonnepanelen.
Hier 125 kWh voor de hele zomer, heerlijk koel. Overigens was hiervan zeker 90-95% van eigen panelen omdat we vrijwel alleen koelen wanneer we voldoende zonnestroom hebben.

We leveren in de zomer gemiddeld zo'n 10-15 kWh per dag terug, dus ik kan daar wel rustig om slapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
[...]

Waarom vind je dat eigenlijk een slecht idee? Als de airco draait op PV-stroom, dan zijn er geen nadelen volgens mij. Of mis ik iets :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inderdaad, je kunt niet aan de ene kant zeggen dat ik mijn eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf moet gebruiken, of zelfs moet betalen om het terug te leveren en aan de andere kant zeggen dat ik het niet mag gebruiken om te koelen.
Wat moet ik er dan mee, bitcoins minen?

/edit: overigens worden onze zomers ook steeds minder mild. Ik heb met mijn astma ook steeds meer moeite met de oplopende hittedagen de afgelopen decennia.

[ Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-12-2023 10:02 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Sjamo schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:37:
[...]

Hier 125 kWh voor de hele zomer, heerlijk koel. Overigens was hiervan zeker 90-95% van eigen panelen omdat we vrijwel alleen koelen wanneer we voldoende zonnestroom hebben.

We leveren in de zomer gemiddeld zo'n 10-15 kWh per dag terug, dus ik kan daar wel rustig om slapen.
Vanwege een toekomstige EV ligt hier meer dan we momenteel gebruiken.
De mussen zouden koele pootjes kunnen hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArthurMorgan schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
Inderdaad, je kunt niet aan de ene kant zeggen dat ik mijn eigen opgewekte energie zoveel mogelijk zelf moet gebruiken, of zelfs moet betalen om het terug te leveren en aan de andere kant zeggen dat ik het niet mag gebruiken om te koelen.
Wat moet ik er dan mee, bitcoins minen?
Yes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat is nu precies het idee van de 2 "filters" in een MHI airco?

Het zouden een allergenen en een geur filter moeten zijn? maar de oppervlakte van deze "filters" is misschien 5% van het oppervlakte waar de lucht wordt ingezogen, dat kan dan toch nooit ergens goed voor zijn?
Filters er uit halen voor betere luchtdoorstroming of is er iemand die kan aantonen dat het iets doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ndjong schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:09:

Het zouden een allergenen en een geur filter moeten zijn? maar de oppervlakte van deze "filters" is misschien 5% van het oppervlakte waar de lucht wordt ingezogen, dat kan dan toch nooit ergens goed voor zijn?
Filters er uit halen voor betere luchtdoorstroming of is er iemand die kan aantonen dat het iets doet?
Juridish gezien zit er een werkend filter in. Meer zal je bij de fabrikanten er niet uitkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24

Heb ik me ook al vaker dan eens afgevraagd. Ik ga ze braaf bij langs met de stofzuiger zo nu en dan, maar helemaal uitspoelen en wassen etc. begin ik niet aan Geen idee of ze daadwerkelijk iets tegenhouden, heb dat idee zelf tot nu toe niet gehad iig.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
KoningPaulus schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
[...]

Heb ik me ook al vaker dan eens afgevraagd. Ik ga ze braaf bij langs met de stofzuiger zo nu en dan, maar helemaal uitspoelen en wassen etc. begin ik niet aan Geen idee of ze daadwerkelijk iets tegenhouden, heb dat idee zelf tot nu toe niet gehad iig.
Die filters houden het grof stof tegen waardoor anders de wisselaar/verdamper verstopt zal raken, het fijnstof gaat er gewoon doorheen.

(Kijk uit dat je ze niet kapot maakt met de stofzuiger, zelf spoel ik ze om in omgekeerde richting onder de kraan en dan er weer droog in, doe ik eens in half jaar want zoveel stof zit er niet aan inderdaad).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2023 10:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024

Daikin heeft de "streamer" dit is gewoon een plasma filter. Dit werkt wel degelijk. Als je goed je best doet kun je de ozon ruiken. Icm de photocatalitisch filter zal er best wel wat uit de lucht gehaald worden. Maar denk dat hij wel continu aan moet staan om enig effect te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
Martin7182 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:50:
[...]

Waarom vind je dat eigenlijk een slecht idee? Als de airco draait op PV-stroom, dan zijn er geen nadelen volgens mij. Of mis ik iets :?
Hitte stress in de buitenruimte is een serieus probleem. Met een Airco verplaats je de warmte van binnen naar buiten.
Een dichtbebouwde omgeving met veel airco's, veel steen en weinig groen, kan een ongezond buitenklimaat opleveren. Een Airco is daar niet de hoofd oorzaak van maar kan er wel aan bijdragen.

Mijn huis heeft veel glas op zuid. Mijn overtollige kWh's rücksichtslos verbruiken door de Airco aan te zetten bij 23 graden lijkt me niet verstandig, eerst de zon minder binnen laten komen is m.i. de goede weg.

Mij lijkt (veel) meer groen in de woonomgeving ook een goed middel om de buitenruimte wat koeler te houden en ook voor extra schaduw. Net als slimmere ventilatiesystemen die effectief gebruik maken van koelere nacht temperatuur om de bouwmassa af te koelen.

https://www.tno.nl/media/3959/factsheet-hittestress.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nomind schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:01:
[...]

Hitte stress in de buitenruimte is een serieus probleem. Met een Airco verplaats je de warmte van binnen naar buiten.
Een dichtbebouwde omgeving met veel airco's, veel steen en weinig groen, kan een ongezond buitenklimaat opleveren. Een Airco is daar niet de hoofd oorzaak van maar kan er wel aan bijdragen.
Dat doet het absoluut niet. Niet op een meetbare wijze in elk geval. En je vergeet dat de hoeveelheid warmte niet verandert. Een airco verplaatst warmte immers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Mijn huis heeft veel glas op zuid. Mijn overtollige kWh's rücksichtslos verbruiken door de Airco aan te zetten bij 23 graden lijkt me niet verstandig, eerst de zon minder binnen laten komen is m.i. de goede weg.

Mij lijkt (veel) meer groen in de woonomgeving ook een goed middel om de buitenruimte wat koeler te houden en ook voor extra schaduw. Net als slimmere ventilatiesystemen die effectief gebruik maken van koelere nacht temperatuur om de bouwmassa af te koelen.

Dat gebruik van airco's in de zomer impact heeft op de buitentemperatuur dat zal best. De mate waarin daar kan je naar mijn mening vraagtekens bij zetten, zeker zolang nog maar zo weinig woningen airco gebruiken.

Verder is het altijd een slecht idee om je voorbeeld in het extreme te trekken om het kracht bij te zetten. Dat breekt het voorbeeld juist af. Daarmee bedoel ik het gebruiken van de airco bij een buitentemperatuur van 23 graden. Ik denk dat er maar weinig particulieren zijn die dat doen. Sowieso wordt airco meestal gestuurd op binnentempertemperatuur en buiten 23 is niet altijd binnen 23.

Meer groen zodat de buitentemperatuur lager wordt en andere voorbeelden juich ik van harte toe, maar daar heb ik geen invloed op. Waar ik invloed op heb, isolatie, zonwering, in de nacht via ventilatie de woning koelen, allemaal check. En toch is het hier niet voldoende. Met deze steeds warmere zomers kan het lastiger zijn om goed vol te houden, vooral wanneer mensen een slechte gezondheid hebben waardoor de tolerantie voor hitte soms snel afneemt.

Wij gebruiken, net als veel anderen, de airco echt niet lichthartig. Uitzonderingen hou je altijd, maar die trekken zich doorgaans van weinig iets aan. Ik denk dat het goed is niet elke airco-gebruiker op 1 grote hoop te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Niet voor niets zei ik "als de airco draait op PV-stroom". Vergeleken met een zwart pannendak wordt er dan precies eveneel warmte gegenereerd. (zonnepanelen worden minder warm als je stroom afneemt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:52:
[...]

Die filters houden het grof stof tegen waardoor anders de wisselaar/verdamper verstopt zal raken, het fijnstof gaat er gewoon doorheen.

(Kijk uit dat je ze niet kapot maakt met de stofzuiger, zelf spoel ik ze om in omgekeerde richting onder de kraan en dan er weer droog in, doe ik eens in half jaar want zoveel stof zit er niet aan inderdaad).
Ja de stof filters uiteraard wel, die maak ik ook netjes schoon elke 14 dagen, maar daarnaast zijn er nog 2 kleine filters waar amper tot geen lucht langs komt die ook in het apparaat zitten.
Die 2 kleine filters doen voor mijn gevoel niet echt iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ndjong schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:49:
[...]

Ja de stof filters uiteraard wel, die maak ik ook netjes schoon elke 14 dagen, maar daarnaast zijn er nog 2 kleine filters waar amper tot geen lucht langs komt die ook in het apparaat zitten.
Die 2 kleine filters doen voor mijn gevoel niet echt iets.
Misschien voor markttechnische redenen; er zitten alergenen/geur filters in, daar is niets aan gelogen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Martin7182 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:47:
[...]

Niet voor niets zei ik "als de airco draait op PV-stroom". Vergeleken met een zwart pannendak wordt er dan precies eveneel warmte gegenereerd. (zonnepanelen worden minder warm als je stroom afneemt.)
Elke airco draait op zonnestroom. Op de ergste dagen is de prijs zwaar negatief bij dynamische contractrn door overschot, of je zelf produceert of je buurman dat doet boeit niet.

Koelen met dat ding heeft minimale impact op het milieu, verwarmen nu is veel erger door de winter, korte dagen en nauwelijks zonlicht. Dat is nog steeds veel beter dan gas, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
[...]

Het blijft erg lastig om dit in harde cijfers uit te drukken. In de warme zomerperiodes hoor ik mensen ook vaak dingen zeggen als "ik ben vandaag al drie keer onder de douche geweest, ik blijf maar zweten!" is nou ook niet heel erg milieuvriendelijk. Terwijl ik op zo'n warme dag het lekker koel houd in huis en amper 2 a 3 kWh daarvoor verbruik welke grotendeels direct via de zonnepanelen wordt geleverd (behalve in de late avond/nacht natuurlijk).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:14:
[...]

Elke airco draait op zonnestroom. Op de ergste dagen is de prijs zwaar negatief bij dynamische contractrn door overschot, of je zelf produceert of je buurman dat doet boeit niet.

Koelen met dat ding heeft minimale impact op het milieu, verwarmen nu is veel erger door de winter, korte dagen en nauwelijks zonlicht. Dat is nog steeds veel beter dan gas, dat wel.
Genoeg zetten hem savonds/ snachts aan als men naar bed gaat dan zijn de zonnepanelen uit en komt de stroom uit de dichtstbijzijnde gascentrale.

Als ik koel is dat ook aan einde van de dag omdat het dan vaak drukkend/benauwd.

Overdag geen probleem dit huis wordt niet snel warm.

Ik koel niet vanwege de temp daling maar daling van luchtvochtigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

flippy schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:31:
En je vergeet dat de hoeveelheid warmte niet verandert. Een airco verplaatst warmte immers.
Natuurlijk wel, de energie die je nodig hebt om die warmte rond te pompen wordt ook omgezet in warmte.

Of jouw paar 100W het verschil gaan maken op een reguliere zonneinstraling van 1368 W/m²... tsja :) Als je de energie zelf niet verbruikt, wordt ze elders verbruikt, maar dan moet een gascentrale wel minder hard draaien. Vele kleintjes maken een groot.

Zelf ben ik van mening dat de afkeer jegens 'airco' misplaatst is, maar goed, de morele, financiële of klimaatgebonden discussies horen hier eigenlijk niet thuis. Daar zijn andere topics voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 18-12-2023 14:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Slonzo schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:09:
[...]

Natuurlijk wel, de energie die je nodig hebt om die warmte rond te pompen wordt ook omgezet in warmte.

Of jouw paar 100W het verschil gaan maken op een reguliere zonneinstraling van 1368 W/m²... tsja :) Als je de energie zelf niet verbruikt, wordt ze elders verbruikt, maar dan moet een gascentrale wel minder hard draaien. Vele kleintjes maken een groot.

Zelf ben ik van mening dat de afkeer jegens 'airco' misplaatst is, maar goed, de morele, financiële of klimaatgebonden discussies horen hier eigenlijk niet thuis. Daar zijn andere topics voor.
als je praat over woningen wel ja, echter is letterlijk 99% van de verstookte energie van aircos in de zomer van bedrijfspanden. woningen zijn op zijn best een statistische afwijking. pak een willekeurig bedrijfspand en ga op het dak kijken wat daar staat qua koeling. tientallen tot honderden en soms wel duizenden kilowatten aan koelvermogen wat de hele zomer staat te stampen om kantoren en dergelijke leefbaar te houden. als je dat vergelijkt met de paar splitjes die je in een wijk ernaast ziet is dat niks, de waterpompen en ventilatoren van de units gebruiken nog meer dan al die aircos opgeteld.

ik blijf het hillarisch vinden als ik in een kantoorpand posters zie of opgeplakte a4'tjes dat mensen het licht uit moeten doen in de wc terwijl er bijna een megawatt op het dak staat de boel op 21 te houden terwijl het 30 graden is buiten.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
[...]

Als je hier wat verder over nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat hier vrij weinig van klopt. Ten eerste verplaatst een airco alleen warmte en creëer je geen nieuwe warmte. Daardoor heeft het koelen met een airco ongeveer net zoveel invloed als een raam open zetten.
Daarbij denk ik ook dat de hitte stress zelf nogal wordt overschat of misschien zelfs niet bestaat. Wat meer naar het zuiden waar het flink warmer is dan hier staan de airco's continu te loeien. Toch is de leefbaarheid daar nog niet zo slecht om mensen er van te weerhouden om daar massaal op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
flippy schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:26:
[...]

als je praat over woningen wel ja, echter is letterlijk 99% van de verstookte energie van aircos in de zomer van bedrijfspanden. woningen zijn op zijn best een statistische afwijking. pak een willekeurig bedrijfspand en ga op het dak kijken wat daar staat qua koeling. tientallen tot honderden en soms wel duizenden kilowatten aan koelvermogen wat de hele zomer staat te stampen om kantoren en dergelijke leefbaar te houden. als je dat vergelijkt met de paar splitjes die je in een wijk ernaast ziet is dat niks, de waterpompen en ventilatoren van de units gebruiken nog meer dan al die aircos opgeteld.

ik blijf het hillarisch vinden als ik in een kantoorpand posters zie of opgeplakte a4'tjes dat mensen het licht uit moeten doen in de wc terwijl er bijna een megawatt op het dak staat de boel op 21 te houden terwijl het 30 graden is buiten.... 8)7
Bij mijn vorige werk was er serieus een bericht van mensen rond aan het gaan dat iedereen de deuren van zijn kantoor moest dicht doen, omdat anders als er mensen langs liepen de automatische verlichting elke keer aan ging (dit gaat standaard al na een minuut of 5 uit) _O- _O-

Vervolgens ging iedereen in zijn mega efficiente auto (kuch) 50km naar huis rijden (= ruwweg 3L benzine, dus 27kWh p.p. en het lampje maakt het verschil.

En inderdaad, dit was ook in de zomer terwijl heel de dag de airco staat te loeien 7(8)7 7(8)7
Want als het een graadje warmer werd lag iedereen te klagen :+

(meanwhile, de glazen hal waar ik werkte had geen enkele klimaatbeheersing en werd bij warme dagen ongeveer 35°C binnen)

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 18-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
Chatslet schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:42:
[...]

Als je hier wat verder over nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat hier vrij weinig van klopt. Ten eerste verplaatst een airco alleen warmte en creëer je geen nieuwe warmte. Daardoor heeft het koelen met een airco ongeveer net zoveel invloed als een raam open zetten.
Daarbij denk ik ook dat de hitte stress zelf nogal wordt overschat of misschien zelfs niet bestaat. Wat meer naar het zuiden waar het flink warmer is dan hier staan de airco's continu te loeien. Toch is de leefbaarheid daar nog niet zo slecht om mensen er van te weerhouden om daar massaal op vakantie te gaan.
Een airco produceert uiteraard wel extra warmte. Het is niet alleen het verplaatsen van de warmte van binnen naar buiten (of andersom) maar ook de compressor die warmte maakt en dus vermogen kost.

Ik koel vrolijk door in de zomer. Met de stroombesparing die ik doe in de winter door maar te verwarmen tot 19-20 graden in plaats van 21 graden kan ik ongeveer 3 zomers koelen. Ik hou van een koele kamer, dat is in de winter weer een voordeel omdat ik vaak genoegen neem met 19-20 graden maximaal. Waar veel mensen hem toch echt liever op minimaal 21 graden zetten.
Buiten dat, hier in de zomer loopt het voltage zover op dat de omvormers uitschakelen. Dat is een klein beetje te vertragen door iets minder terug te leveren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Slonzo schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:09:
[...]

Met de hitte stress wordt juist bedoeld dat de warmte tussen de gebouwen blijft "hangen". Als de opwek van de energie ergens anders is in bijvoorbeeld een gas centrale kan dat überhaupt niet aan het vermeende probleem bijdragen. Als je dan echt in het verhaal mee zou willen gaan zou je zelfs kunnen zeggen dat airco's hier een positief effect op hebben. Door de luchtverplaatsing de buitenunits zullen wijken met veel airco's immers minder overlastlast hebben van "hangwarmte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Headshot_NL Dat beetje warmte dat een buitenunit daadwerkelijk produceert valt in het niet vergeleken met de warmte die zonnepanelen op een zomerse dag produceren. Als het dus echt een ding was dan zou men daar witte doeken overheen moeten leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chatslet op 18-12-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flippy schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:26:
[...]

Ik ben dus niet de enige die zich zorgen maakt over 50% van de bevolking die niet weet wat ze aan het doen zijn met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Seafarer schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:10:
[...]

Ik ben dus niet de enige die zich zorgen maakt over 50% van de bevolking die niet weet wat ze aan het doen zijn met energie.
maak daar 80% van en dan kom je pas in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:52:
@Headshot_NL Dat beetje warmte dat een buitenunit daadwerkelijk produceert valt in het niet vergeleken met de warmte die zonnepanelen op een zomerse dag produceren. Als het dus echt een ding was dan zou men daar witte doeken overheen moeten leggen.
Dat niet alleen, de energie voor de airco wordt onttrokken aan de panelen die daardoor minder warm worden. Precies evenveel, nul netto opwarming. Mijn stelling is dat panelen+airco qua opwarming hetzelfde effect heeft als panelen die uit staan of zwarte dakpannen zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:59
Wortel87 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:01:
[...]

Daikin heeft de "streamer" dit is gewoon een plasma filter. Dit werkt wel degelijk. Als je goed je best doet kun je de ozon ruiken. Icm de photocatalitisch filter zal er best wel wat uit de lucht gehaald worden. Maar denk dat hij wel continu aan moet staan om enig effect te hebben.
Ik gebruik die streamer dus ook regelmatig als er zieken in huis zijn en ik ben sindsdien minder vaak en minder heftig ziek... kan ook aan de corona vaccinatie liggen natuurlijk want beiden zijn rond dezelfde tijd geplaatst dus nu weet ik niet of de streamer echt het verschil maakt.

Is er nergens wetenschappelijk bewijs voor de werking van die streamer? ik kan op internet niets vinden behalve op de Daikin website en dat is een beetje "wij van WC-eend... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:40
flippy schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:31:
[...]

Dat doet het absoluut niet. Niet op een meetbare wijze in elk geval. En je vergeet dat de hoeveelheid warmte niet verandert. Een airco verplaatst warmte immers.
Precies, energie gaat nooit verloren, als je je huis afkoelt wordt dat, via de condensor, afgegeven aan de buitenlucht. Daarnaast zal de compressor warm worden. Of het een relevante factor is, is een terechte vraag.
Zo veel mogelijk preventieve maatregelen tegen opwarming van woningen en een betere ventilatie zijn m.i. logisch.

Door de grote focus op isoleren is er m.i. te weinig aandacht voor ventileren.
Wat mij betreft wordt type C ventilatie, aanzuig via de gevel icm mechanische afzuiging, verboden en WTW verplicht. Daarbij graag voor alle nieuwe woningen verplicht een standaard voorziening om, indien gewenst, de woning heel fors te kunnen doortochten met een effectieve dwarsventilatie.

Ooit dacht ik dat woningen in zuid europa tralies voor de ramen hebben voor de veiligheid. Dat klopt deels, en het is heel effectief om het raam 's nachts helemaal open te zetten zonder zorgen. Soms zijn simpele maatregelen best brilliant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Seafarer schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:10:
[...]

En dan heb je nog de mensen die zich laten (ver/mis)leiden door een "CVi inductie ketel" die denken dat ze daarmee een goede zaak doen en van het gas af gaan.

Terwijl eigenlijk de CO2 uitstoot alleen maar stijgt ten opzichte van een gasketel. En het stroomnet wordt verder ontwricht omdat je wel 10kW uit je stopcontact moet zien te trekken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:20:
[...]

Dat niet alleen, de energie voor de airco wordt onttrokken aan de panelen die daardoor minder warm worden.
Dat klopt nou weer niet. Panelen worden ongeacht hoeveel energie ze opleveren gewoon loeiheet. Simpelweg omdat ze een donkere kleur hebben. Het zelf veel of weinig energie verbruiken heeft daar ook weinig invloed op. Er staat daar gewoon een tracker op die altijd maximaal energie uit een paneel trekt met een omvormer die of je het nu wel of niet gebruikt gewoon het net in duwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Chatslet schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:56:
[...]

Dat klopt nou weer niet. Panelen worden ongeacht hoeveel energie ze opleveren gewoon loeiheet. Simpelweg omdat ze een donkere kleur hebben. Het zelf veel of weinig energie verbruiken heeft daar ook weinig invloed op. Er staat daar gewoon een tracker op die altijd maximaal energie uit een paneel trekt met een omvormer die of je het nu wel of niet gebruikt gewoon het net in duwt.
Laat ons een paneel nemen van 1 m2 dat mooi loodrecht op de zon staat.
Normaal komt er dan 1000W aan licht toe op dat paneel.
Een goed paneel haalt daar 200W electriciteit uit. De resterende 800W wordt grotendeels omgezet in warmte en een deel wordt gewoon gereflecteer.

Het is in elk geval niet zo dat er bovenop 200W aan electriciteit ook nog eens 1000W aan warmte uit komt.

En dan is de vraag wat je doet met de electriciteit, zelfs als die dient om een airco te doen draaien, dan resulteert het uiteindelijk nog altijd in 200 W warmte. Want die aircomotor draait met bv 200 W, trekt daarmee 800W aan warmte uit je huis (en die lekt continu van buiten naar binnen), om dan 1000W aan warmte weg te blazen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:14
Even een stomme vraag hè , kunnen de buitenunits tegen harde wind ? Mijn units zitten tegen de achtergevel aan op steunen , maar net als met storm bijvoorbeeld is het dan niet schadelijk dat ze aan staan ? Dat bijvoorbeeld de fan dan kapot draait ?

In de handleiding van daikin kan ik er niks over vinden , ook een zoektocht op internet heeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Tommie12 en daarmee bevestig je mijn punt. De warmte die een airco produceert valt in het niet bij de warmteproductie van zonnepanelen. Dat is in jouw voorbeeld namelijk met 800 watt 4 maal zo hoog als de 200 watt van de airco. Gaan we met jouw redenering verder dan kun je de 200 watt aan warmte van de airco eigenlijk wegstrepen. Zou je het paneel namelijk afkoppelen dan zou dat paneel de overige 200 watt ook in warmte omzetten. Onder de streep maakt het dus niet uit of die 200 watt extra warmte van dat paneel of van je airco komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
Galaxis schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:22:
kunnen de buitenunits tegen harde wind?
Kunnen ze prima hebben. Voordat die stuk waaien zijn ze al van de muur gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Even een stomme vraag hè , kunnen de buitenunits tegen harde wind ? Mijn units zitten tegen de achtergevel aan op steunen , maar net als met storm bijvoorbeeld is het dan niet schadelijk dat ze aan staan ? Dat bijvoorbeeld de fan dan kapot draait ?

In de handleiding van daikin kan ik er niks over vinden , ook een zoektocht op internet heeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag .
Er staan maar een paar miljoen van die dingen op deze wereld. Ook in die winderige gebieden in Amerika. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Soms waaien ze om op een plat dak als ze niet deugelijk neergezet zijn en dat is schadelijk, voor de fan geen problemen, in theorie zou de lager van de fan wel meer slijten.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2023 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wat wel kan is als hij echt vol met zijn muil op een zuidwester staat dat de fan gaat draaien op een veel te hoog toerental en die genereert dan een berg voltage en kan de print opblazen.

al meerdere malen gezien bij daikin....

ook 1x bij een panasonic op toevallig hetzelfde industrieterrein maar die zat alleen maar te zeiken over een overspeed op de fan. verschil moet er zijn zullen we maar zeggen.... 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:09
Yellos schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:31:
[...]

Ik gebruik die streamer dus ook regelmatig als er zieken in huis zijn en ik ben sindsdien minder vaak en minder heftig ziek... kan ook aan de corona vaccinatie liggen natuurlijk want beiden zijn rond dezelfde tijd geplaatst dus nu weet ik niet of de streamer echt het verschil maakt.

Is er nergens wetenschappelijk bewijs voor de werking van die streamer? ik kan op internet niets vinden behalve op de Daikin website en dat is een beetje "wij van WC-eend... "
Dit lijkt wat meer info te geven: https://www.researchgate....itis_virus_and_SARS-CoV-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
Yellos schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:31:
[...]

Waarom zou je het regelmatig gebruiken oftewel aan/uit?

Ik heb het hier altijd aan staan. Geen idee waarom. Baat het niet dan schaadt het niet..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
Verkeerde topic..

[ Voor 97% gewijzigd door JvdBosch op 18-12-2023 21:22 ]

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 09:46
[...]

Ik zit er aan te denken om zo'n Daikin Perfera vloermodel aan te schaffen. Weet iemand of je zo'n systeem ook kunt koppelen met een thermostaat die je aan de wand hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:22:
@Tommie12 en daarmee bevestig je mijn punt. De warmte die een airco produceert valt in het niet bij de warmteproductie van zonnepanelen. Dat is in jouw voorbeeld namelijk met 800 watt 4 maal zo hoog als de 200 watt van de airco. Gaan we met jouw redenering verder dan kun je de 200 watt aan warmte van de airco eigenlijk wegstrepen. Zou je het paneel namelijk afkoppelen dan zou dat paneel de overige 200 watt ook in warmte omzetten. Onder de streep maakt het dus niet uit of die 200 watt extra warmte van dat paneel of van je airco komt.
Volgens mij was dat juist mijn punt. Maar ik begrijp dat je het bij nader inzien toch eens bent met de natuurkundige wetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Seafarer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:10:
[...]

Filter eruit halen. Klep dicht (als dat kan) piep weg? Filter leunt ergens op je blower wiel.
Edit even aangepast geluid is toch niet weg zou het dan toch het blower wiel zelf zijn ?

Denk eraan om de kappen af te halen en eens naar de assen of lagers te kijken geluid lijkt daarvan te komen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:53:
[...]

Edit even aangepast geluid is toch niet weg zou het dan toch het blower wiel zelf zijn ?

Denk eraan om de kappen af te halen en eens naar de assen of lagers te kijken geluid lijkt daarvan te komen ook.
Apparaat uitzetten en blower met de hand rond draaien. En probeer alle geluid uit te zetten. Mischien voel en of hoor je wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34

Best een goede vraag. Voor een goede werking moet deze uit de wind staan. Als dat niet mogelijk is er een behuizing omheen maken. Zo staat het bij MHI in de handleinding. Kan best anders zijn bij andere units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Willempie27 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:19:
[...]

Best een goede vraag. Voor een goede werking moet deze uit de wind staan. Als dat niet mogelijk is er een behuizing omheen maken. Zo zijn het bij MHI in de handleinding. Kan best anders zijn bij andere units.
tegen een muur is meer dan genoeg. in ergste geval op hoge open daken kan je eventueel een windscherm op de voorkant schroeven die de waaier beschermt tegen directe wind. dat is gewoon een plexiglas schijf die 25cm voor de opening zit met wat draadeindes.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 18-12-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Philtjens schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:53:
[...]

Is het niet gewoon het koelmiddel wat je hoort? Hier willen de binnenunits onder een deellast bij een bepaald vermogen nog wel eens een fluitend geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Ik wil graag de condens van de buitenunit begelijden met een tuinslang (zolang het niet vriest)

Iemand ervaring met een één of ander afvoer kraantje/elleboog bij de MHI buitenunit?

Of beter een lekbak eronder met een slang eraan? Dan hoef je er bij vrieskou ook niet bij.

Ik heb nl lekkage, doordat hij flink doordruppeld op het afdakje boven onze voordeur. Is door de muur heen getrokken. 😓

[ Voor 39% gewijzigd door xHEMANx op 19-12-2023 11:00 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@xHEMANx Er zit standaard zo'n knietje bij je buitenunit en daar past een condensslang op (geen tuinslang). Ik denk alleen niet dat dit een oplossing is voor je probleem. Als het regent komt er ook water op dat dakje en uit je buitenunit komt bij lange na niet zo veel water als bij een flinke regenbui. Je kunt de oorzaak dus beter ergens anders zoeken. Lekkage die via een plat dak naar binnen trekt komt meestal door de loodaansluiting van het dak op de muur die aan vervanging toe is. Als die lek is (of ontbreekt) krijg je capillaire werking en zal er water (hoe weinig er ook op het dak ligt) via de bakstenen en voegen naar binnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Chatslet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:43:
@xHEMANx Er zit standaard zo'n knietje bij je buitenunit en daar past een condensslang op (geen tuinslang). Ik denk alleen niet dat dit een oplossing is voor je probleem. Als het regent komt er ook water op dat dakje en uit je buitenunit komt bij lange na niet zo veel water als bij een flinke regenbui. Je kunt de oorzaak dus beter ergens anders zoeken. Lekkage die via een plat dak naar binnen trekt komt meestal door de loodaansluiting van het dak op de muur die aan vervanging toe is. Als die lek is (of ontbreekt) krijg je capillaire werking en zal er water (hoe weinig er ook op het dak ligt) via de bakstenen en voegen naar binnen trekken.
Hmmm.. dat ding er niet bij gekregen. 😢

Het afdakje hangt onder de dakgoot, dus vrij droog. En vergis je niet wat er uit die airco komt. Ik denk wel een emmer per dag. (Had er nl even een emmer onder gezet. 😁)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Martin7182 schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:43:
[...]

Volgens mij was dat juist mijn punt. Maar ik begrijp dat je het bij nader inzien toch eens bent met de natuurkundige wetten ;)
Ik ben het eens met de natuurkundige wetten maar die werken in dit geval anders dan dat jij hier lijkt te denken. Licht van de zon bestaat uit fotonen op verschillende golflengtes. Een zonnepaneel absorbeert net als andere objecten afhankelijk van de kleur fotonen op bepaalde golflengtes en zet die om in warmte en op andere golflengtes worden die weer gereflecteerd in zichtbaar licht. Het grote verschil is alleen dat als je een zonnepaneel op een tracker aansluit het ineens op specifieke golflengtes fotonen kan absorberen en daarmee elektronen in beweging kan zetten. Is een zonnepaneel niet aangesloten dan kunnen die elektronen nergens heen en raakt het vrij snel verzadigd. Het zal dan de fotonen op die specifieke golflengtes gaan reflecteren. Het verschil in warmte opbrengst tussen twee gelijke panelen waarvan de een wel is aangesloten en de andere niet is dus nihil (denk hier echt aan milliwatts). Echter, zal er op het paneel dat wel is aangesloten een stukje schaduw zijn of ligt daar vogelpoep op dan zal juist dat paneel meer warmte genereren doordat de elektrische weerstand in de cellen die geen licht krijgen. Dat noemt men dan hotspots en die kunnen zo heet worden dat er op den duur zelfs dingen stuk kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Chatslet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:48:
[...]

Ik ben het eens met de natuurkundige wetten maar die werken in dit geval anders dan dat jij hier lijkt te denken. Licht van de zon bestaat uit fotonen op verschillende golflengtes. Een zonnepaneel absorbeert net als andere objecten afhankelijk van de kleur fotonen op bepaalde golflengtes en zet die om in warmte en op andere golflengtes worden die weer gereflecteerd in zichtbaar licht. Het grote verschil is alleen dat als je een zonnepaneel op een tracker aansluit het ineens op specifieke golflengtes fotonen kan absorberen en daarmee elektronen in beweging kan zetten. Is een zonnepaneel niet aangesloten dan kunnen die elektronen nergens heen en raakt het vrij snel verzadigd. Het zal dan de fotonen op die specifieke golflengtes gaan reflecteren. Het verschil in warmte opbrengst tussen twee gelijke panelen waarvan de een wel is aangesloten en de andere niet is dus nihil (denk hier echt aan milliwatts). Echter, zal er op het paneel dat wel is aangesloten een stukje schaduw zijn of ligt daar vogelpoep op dan zal juist dat paneel meer warmte genereren doordat de elektrische weerstand in de cellen die geen licht krijgen. Dat noemt men dan hotspots en die kunnen zo heet worden dat er op den duur zelfs dingen stuk kunnen gaan.
Je denkt te moeilijk. Een zwart paneel blijft zwart. Energie dat niet kan kwijt kan naar de omvormer gaat gewoon thermisch verloren, niet voor niets dat rendement zakt bij hogere paneeltemperatuur. Ding wordt warm.

Van het internet:
I've visited a couple utility scale solar farms. In order to identify broken solar panels they fly a drone with a thermal camera over the field. Broken panels are hotter than the rest.

I think it's because a non-functional panel is just holding all of the sun's energy as heat, while a loaded panel is converting some of the energy into electricity.
Bij een werkend maar niet aangesloten paneel produceert het nog wel de open circuit voltage maar geen stroom, zelfde effect als een stukke paneel dat meestal maar een heel klein beetje stuk is, ergens kortsluiting of juist verbroken contact.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 19-12-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@w00key Je maakt hier een denkfout. Een zonnepaneel zet daadwerkelijk licht en dus niet warmte om naar elektrische energie. De cellen moeten in dat geval dus de fotonen op kunnen nemen en dat kan dus niet als ze verzadigd zijn. De fotonen worden dan als licht weerkaatst. De "open circuit voltage" voltage die je hier noemt is dus de verzadiging die ik hier noem. Die zakt namelijk in elkaar als je een belasting zoals een tracker aansluit. Overigens kan het ook andersom, Sluit een accu aan op een zonnepaneel terwijl het donker is het het paneel gaat zelf licht geven. Dat kun je zien met een camera zonder filter.

Dat stukje van het internet gaat zeer waarschijnlijk over panelen in een string. Een defect paneel werkt daar als een weerstand die elektrische energie omzet in warmte. Binnen een paneel gebeurt dat op cel niveau en dat noemen ze dus hotspots. Wanneer een solar farm onvoldoende energie produceert zal men dus gaan kijken met een drone. Met een warmtebeeldcamera kunnen ze daar de defecte panelen uithalen omdat die meer warmte produceren. Met een camera die zo gefilterd is dat alleen licht van een bepaalde golflengte wordt doorgelaten kunnen ze problemen met de bedrading achterhalen omdat panelen zonder belasting die golflengte terug reflecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Chatslet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:48:
[...]

Interessant, dus even uitgaande dat een deel van de max. 25% efficiency uit zichtbaar licht gehaald wordt, is een niet aangesloten paneel dus lichter van kleur dan een werkend paneel?
Edit: , die b.v. een airco van stroom voorziet ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Is dit het lucht/lucht topic of...? :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Chatslet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:25:
@w00key Je maakt hier een denkfout. Een zonnepaneel zet daadwerkelijk licht en dus niet warmte om naar elektrische energie. De cellen moeten in dat geval dus de fotonen op kunnen nemen en dat kan dus niet als ze verzadigd zijn.
[Citation required]

Photon -> exciton blijft werken, maar als het niet naar de N/P kant kan gaan door verzadeging valt het gewoon terug via een andere weg. Als je licht weghaal gaat dat OCV van 40V gewoon weer naar nul zonder draadjes, zo'n paneel is niet lek vrij.

Plus dit is zwaar off topic aan het worden, zie topic title.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Glashelder schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:35:
Is dit het lucht/lucht topic of...? :P
Nope je zit helemaal verkeerd, dit is het "Grote - ik weet het beter" topic :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mea culpa. Mijn idee/stelling was dat airco's op zonnestroom geen netto opwarming veroorzaken vergeleken met zwarte daken zonder panelen. Dat klopt denk ik nog steeds, maar panelen zonder belasting zijn misschien ietsje beter tegen de opwarming (had ik niet verwacht). @Chatslet, @Tommie12 en @w00key bedankt voor het meedenken d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 19-12-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
Zie overal verschillende cop/scop en eer/seer waardes wat vergelijken heel moeilijk maakt.

Willen jullie is meekijken wat de beste/efficiëntste keus is

MHI SCM50ZS-W + 1X SRK25ZSW & 1X SRK35ZS-W

vs

Mitsubishi Electric MXZ-2F53VF + 1x MSZ-AY25VGK & 1x MSZ-AY35VGK

Heel veel dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Remco Tr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:31:
Zie overal verschillende cop/scop en eer/seer waardes wat vergelijken heel moeilijk maakt.

vs

Heel veel dank alvast
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, sorry. Ik ben niet zo goed op de hoogte van dat soort data.

Wat ik me afvraag is waarom je bij de mhi multisplit buitenunit 5kW overweegt voor 2 binnenunits. Het verschil qua maximale warmte-opbrengst bij deze combinatie tov van de buitenunits voor 2 binnenunits is betrekkelijk klein, maar je stijgt wel een aardig stuk in het minimaal opgenomen vermogen.

Heb je al eens goed in de combinatie-tabel van de mhi-buitenunits gekeken? Daarbij is het goed te kijken naar de verschillende stukken van koelen en verwarmen, maar ook de stukken in combinatie met de zs- en de zsx-binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Chatslet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:39:
[...]

Is het niet gewoon het koelmiddel wat je hoort? Hier willen de binnenunits onder een deellast bij een bepaald vermogen nog wel eens een fluitend geluid maken.
Nee dit is een ander type geluid kan geen audiofragment plaatsen.

Ben er vrij zeker van dat het iets van het turbinewiel of assen zijn wat zo piepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:08
Hallo lucht/lucht liefhebbers.
Wie hebben er ervaring met vloermodellen?

Ben benieuwd naar de ervaringen met deze units.

Heb eens een heel huis op het water (geen gasaansluiting) voorzien van vloermodellen.
De eigenaar wou deze.

Maar persoonlijk heb ik een wandmodel (Daikin perfera) in de keuken hangen en verder geen ervaring.

Naar mijn idee moet het wel efficiënter zijn als je de koele lucht vanuit de bodem (vloer) pakt en de ruimte indrukt. Tov andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:45:
[...]

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, sorry. Ik ben niet zo goed op de hoogte van dat soort data.

Wat ik me afvraag is waarom je bij de mhi multisplit buitenunit 5kW overweegt voor 2 binnenunits. Het verschil qua maximale warmte-opbrengst bij deze combinatie tov van de buitenunits voor 2 binnenunits is betrekkelijk klein, maar je stijgt wel een aardig stuk in het minimaal opgenomen vermogen.

Heb je al eens goed in de combinatie-tabel van de mhi-buitenunits gekeken? Daarbij is het goed te kijken naar de verschillende stukken van koelen en verwarmen, maar ook de stukken in combinatie met de zs- en de zsx-binnenunit.
De SCM50ZS kan ook met 0.9 kW koelen en verwarmen, zelfde als een 25ZS. Je minimum vermogen daalt juist bij MHI omdat de multis die minimum over 2 units kan verdelen.

Voor ME moet je zelf even zoeken, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Er waren eerder hier issues geweest met regelgedrag van ME multis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:37:
[...]

De SCM50ZS kan ook met 0.9 kW koelen en verwarmen, zelfde als een 25ZS. Je minimum vermogen daalt juist bij MHI omdat de multis die minimum over 2 units kan verdelen.

Voor ME moet je zelf even zoeken, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Er waren eerder hier issues geweest met regelgedrag van ME multis.
Ik snap niet goed wat je hier zegt, en kan jouw cijfers niet terugvinden in de combinatie-tabel voor mhi multisplits. Vergelijk je nou een mhi singlesplit met een multisplit?
Als de SCM50Zs-w tegenwoordig met minimaal 0.9 kWh kan koelen en verwarmen lijkt er veel verandert tov enkele jaren geleden.

De vraag was overigens niet van mij. Ik had zelf gereageerd op de vraagsteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ik snap niet goed wat je hier zegt, en kan jouw cijfers niet terugvinden in de combinatie-tabel voor mhi multisplits. Vergelijk je nou een mhi singlesplit met een multisplit?
Als de SCM50Zs-w tegenwoordig met minimaal 0.9 kWh kan koelen en verwarmen lijkt er veel verandert tov enkele jaren geleden.

De vraag was overigens niet van mij. Ik had zelf gereageerd op de vraagsteller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMfgqQGlkFRJOGzqIeteqHgn-zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WNscyjFRmTYNxWmbQQf4KjM.png?f=fotoalbum_large

Oh nee, koelen is wel met meer geweld. Maar minimum zit op 320W elektrisch voor verwarmen en 430W voor koelen, en dan x COP voor verplaatst warmte.

Uit https://www.coolmark.nl/m...9-SCM50-60ZS-W-DB-280.pdf

Daadwerkelijke minimum lijkt nog lager uit replies hier. Ook bij Daikin en LG gaan de inverters lager draaien soms, maar je kan daar niet altijd op rekenen.

De SRK25/35ZS hebben als minimum 0.9 kW warmte verplaatst. Misschien dat ze nog klein beetje minder kunnen maar heb je daar iets aan? Ik verwarm nu met dit zachte weer met 0.5 - 1.0 kW elektrisch of ~4 kW warmte met 1 LG buiten- en 2 binnenunits. In het tussenseizoen scheelt het ook maar minimaal, 300W is laag genoeg, het is geen Daikin MXM68 dat niet lager wilt dan 700W.

Als de kleine een badje neemt en in de slaapkamer wordt aangekleed wordt gaat dat ding gewoon op "Jet" voor een kwartier. 2 kW x 4 uit 1 binnenunit = yay. Die optie heb je niet bij allemaal singles. Of koelen met haast. Ja lager COP nee 0.5 kWh x 0.30 = boeit niet, is minder erg dan zo'n blower van de bouwmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 19-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:30:
[...]

[Afbeelding]

Oh nee, koelen is wel met meer geweld. Maar minimum zit op 320W elektrisch voor verwarmen en 430W voor koelen, en dan x COP voor verplaatst warmte.

Uit https://www.coolmark.nl/m...9-SCM50-60ZS-W-DB-280.pdf

Daadwerkelijke minimum lijkt nog lager uit replies hier. Ook bij Daikin en LG gaan de inverters lager draaien soms, maar je kan daar niet altijd op rekenen.

De SRK25/35ZS hebben als minimum 0.9 kW warmte verplaatst. Misschien dat ze nog klein beetje minder kunnen maar heb je daar iets aan? Ik verwarm nu met dit zachte weer met 0.5 - 1.0 kW elektrisch of ~4 kW warmte met 1 LG buiten- en 2 binnenunits. In het tussenseizoen scheelt het ook maar minimaal, 300W is laag genoeg, het is geen Daikin MXM68 dat niet lager wilt dan 700W.

Als de kleine een badje neemt en in de slaapkamer wordt aangekleed wordt gaat dat ding gewoon op "Jet" voor een kwartier. 2 kW x 4 uit 1 binnenunit = yay. Die optie heb je niet bij allemaal singles. Of koelen met haast. Ja lager COP nee 0.5 kWh x 0.30 = boeit niet, is minder erg dan zo'n blower van de bouwmarkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXgAYRYxoJ4UP78LdVS1_S0rSeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOj1V0dZ7cRtZNJyM46SEiQm.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn vraag, plus de vraag waar ik op reageerde.

Ik heb al een mhi installatie thuis en naar tevredenheid. Ik stelde mijn vraag omdat ik twijfels had bij de mhi-combinatie die deze vraagsteller overwoog. Een 3,5 en 2,5 kW binnenunit op een SCM50Zs-w, welke geschikt is voor 3 binnen-units.

Ik stelde mijn vraag omdat ik me afvroeg waarom specifiek deze keuze, zoals gezegd in mijn vraag, omdat de 5 kW multisplit maar weinig meer vermogen heeft qua verwarmen bij deze combinatie, maar wel een hoger minimaal opgenomen vermogen.

Ik vroeg me af of een multisplit voor 2 units misschien een betere keuze was hier in. Of misschien 3 binnen-units aan een 6 kW multisplit van mhi, ook geschikt voor 3 buitenunits maar dan met fors meer verwarmingsvermogen dan de 5 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Technician- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:35:

Naar mijn idee moet het wel efficiënter zijn als je de koele lucht vanuit de bodem (vloer) pakt en de ruimte indrukt. Tov andersom.
Er is een hele mooie zoekfunctie Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Ook de efficientie is al vaak genoeg aan bod gekomen. Dus zou zeggen: lees het topic door. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 19-12-2023 19:40 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18

Heb eens een heel huis op het water (geen gasaansluiting) voorzien van vloermodellen.
De eigenaar wou deze.

Maar persoonlijk heb ik een wandmodel (Daikin perfera) in de keuken hangen en verder geen ervaring.

Yes, ervaring mee. Super chill. Of warm. Whatever je wil. Makkelijk bij te komen voor onderhoud of schoonmaak. De warmte vind ik prettig. Een vloerverwarmingseffect omdat deze over de vloer kan blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51
Remco Tr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:31:

vs

Heel veel dank alvast
Ik heb heb vorig jaar gekozen voor de MHI multi
Ik heb een tussenwoning en vond dit destijds de beste oplossing.

Zou ik de keuze opnieuw moeten maken, dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor merken met een Follow-Me funktie ( temperatuur voeler in afstandbediening, dus op leef niveau)
Of een keuze maken voor vloermodellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:31

De eigenaar wou deze.

Sinds een paar maandjes een Daikin Perfera vloermodel. We zijn tevreden met de warmte, geluid en luchtstroming. De CV is nog niet weer aan geweest. Verbruik valt ook mee. Ondanks dat de unit aan een kant van de kamer zit zeer comfortabel. Kan ook deels komen door het 24/7 stoken. Het verbruik valt ook mee.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
pjotter1965 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:57:
[...]

Ik heb heb vorig jaar gekozen voor de MHI multi
Ik heb een tussenwoning en vond dit destijds de beste oplossing.

Zou ik de keuze opnieuw moeten maken, dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor merken met een Follow-Me funktie ( temperatuur voeler in afstandbediening, dus op leef niveau)
Of een keuze maken voor vloermodellen…
Weet niet of ik de afstandsbediening daar de beste optie voor vind, zou dan eerder naar een externe sensor op een vaste locatie neigen. Volgens mij kun je dat in jouw geval gewoon via MHI-AC-Ctrl voor elkaar krijgen met die MHI multi opstelling.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

De eigenaar wou deze.

Het is comfortabeler ipv een wandunit in verwarmbedrijf doordat een vloerunit minder hard hoeft te blazen en een betere luchtverspreiding geeft.

Bij een wandunit is er groter kans dat er direct weer warme lucht wordt aangezogen dat net is uitgeblazen vanwege de aanzuiging bij het plafond.

Waren zouden radiatoren dicht aan de grond hangen denk je? (net als vloerverwarming).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
Sjamo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:45:
[...]

Even in de data gedoken tussen de SCM50ZS-W en de SCM45ZS-W.

Omdat we eigenlijk alleen gaan verwarmen met de 3.5kw komen we daar wel mee weg.

Koelen word een ''probleem'' met de SCM45ZS-W als we beide units (2.5/3.5kw) vol vermogen gaan koelen. Totaal mis je dan 500w koel capaciteit tov SCM50ZS-W.

Verwarmen 1 unit (3.5)
SCM45ZS-W min: 250w 1310w max: 1350w
SCM50ZS-W min 340w 1480w max: 1490w

Koelen 1 unit: (3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1000w max: 1470w
SCM50ZS-W min 430w 1120w max: 1230w

Koelen 2 units (2.5+3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1200w max: 2300w
SCM50ZS-W min 390w 1350w max: 2150w

De SCM45ZS-W gebruikt in alle gevallen het minste energie behalve als er maximaal gekoeld moet worden. Wat denken jullie is de SCM45ZS-W een optie of kom ik in de knel met koelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBy9b2qc5lt2pZtvTA2PywG-7gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yr13HIp9r8qDM4pp5ZYxuL84.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hann-fjSy3dNH1ee1dCEG4MlzpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnlLJARHXtpzSiYgoLORCeBA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Remco Tr op 20-12-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:08
mr_evil08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:38:
[...]

Het is comfortabeler ipv een wandunit in verwarmbedrijf doordat een vloerunit minder hard hoeft te blazen en een betere luchtverspreiding geeft.

Bij een wandunit is er groter kans dat er direct weer warme lucht wordt aangezogen dat net is uitgeblazen vanwege de aanzuiging bij het plafond.

Waren zouden radiatoren dicht aan de grond hangen denk je? (net als vloerverwarming).
Ja dat hoor ik ook veel.
Maar heel veel mensen weten niet eens dat deze units bestaan, en staan je raar aan te kijken bij een verwarmingsvraag met airco’s: “heb je weleens gedacht aan een vloermodel”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:38:
[...]

Je hebt wel gelijk maar ik weet niet of het effect heel groot is. Een radiator heeft geen ventilator, dus veel opties zijn er dan niet.
Het is ook erg afhankelijk van de situatie. Een vloermodel zou bij ons zijn warmte slecht kwijt kunnen vanwege de hoek en meubels die in de weg staan. Het wandmodel heeft hier 'vrij zicht' en moet sowieso regelmatig hard blazen omdat we maar 1 binnenunit hebben. Laatst kreeg ik de vraag of de vloerverwarming soms aanstond, zo warm was het geworden. En dat was niet eens met de hoogste blaasstand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Remco Tr schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:18:
[...]

Even in de data gedoken tussen de SCM50ZS-W en de SCM45ZS-W.

Omdat we eigenlijk alleen gaan verwarmen met de 3.5kw komen we daar wel mee weg.

Koelen word een ''probleem'' met de SCM45ZS-W als we beide units (2.5/3.5kw) vol vermogen gaan koelen. Totaal mis je dan 500w koel capaciteit tov SCM50ZS-W.

Verwarmen 1 unit (3.5)
SCM45ZS-W min: 250w 1140w max: 1470w
SCM50ZS-W min 320w 1270w max: 1490w

Koelen 1 unit: (3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 1000w max: 1470w
SCM50ZS-W min 430w 1010w max: 1230w

Koelen 2 units (2.5+3.5)
SCM45ZS-W min: 340w 960w max: 2300w
SCM50ZS-W min 390w 1110w max: 2150w

De SCM45ZS-W gebruikt in alle gevallen het minste energie behalve als er maximaal gekoeld moet worden. Wat denken jullie is de SCM45ZS-W een optie of kom ik in de knel met koelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen me te herinneren dat je de intentie hebt de buitenunit te combineren met srk35zs-w, niet srk35zsx-w. Beide binnenunits hebben hun eigen tabellen en het lijkt dat je nu bij de "x" zit te kijken.

Verder kan ik niets zeggen over jouw specifieke situatie en warmte- en koel behoefte van de woning. Dat ligt aan heel veel verschillende factoren.

Over het algemeen zie ik hier zelden mensen bij wie de koelcapaciteit niet voldoende is bij voldoende warmtecapaciteit. Koelen lijkt ook hier thuis veel eenvoudiger voor de airco dan verwarmen. Misschien oa doordat binnen- en buitentemperatuur meestal dichter bij elkaar zullen liggen.

Hier thuis verwarmen wij volledig met airco in een woning uit 1957, gemiddeld geïsoleerd naar huidige maatstaven, 94m2 leefruimte welke niet allemaal worden verwarmd, 120m2 totaal oppervlak. Dat met een mhi SCM60ZS-W, met daaronder een srk35zsx-w in de woonkamer, 2,5kW in het trapgat als verbindende ruimte voor gang plus overloop, en een 2kW op de slaapkamer. Wij hadden minder prettig kunnen verwarmen met minder capaciteit van de buitenunit.

De slaapkamer gebruiken we grotendeels alleen voor koelen. De overige units voor koelen en verwarmen.
Dat is voor ons voldoende warmte en koelte bij een, naar mijn mening, betrekkelijk laag verbruik. We houden hiermee bij 5 graden en meer buiten, de woning warm op 290-320W ongeveer wanneer op temperatuur.
Koelen verbruikt hier 240-320W (of minder door pendelen) wanneer op temperatuur.

Er zijn ook mensen die complete woningen warm en/of koel houden met een enkele 3,5kW singlesplit.
Pagina: 1 ... 62 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic