Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Philtjens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:15:
[...]

Nee dit is een ander type geluid kan geen audiofragment plaatsen.

Ben er vrij zeker van dat het iets van het turbinewiel of assen zijn wat zo piepen.
Je zou eventueel de asjes kunnen smeren met iets als siliconenvet. Verkopen ze bij de bouwmarkten. Zit in een blauwe tube van Griffon en wordt o.a. voor kranen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Sjamo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:51:
[...]

Hier thuis verwarmen wij volledig met airco in een woning uit 1957, gemiddeld geïsoleerd naar huidige maatstaven, 94m2 leefruimte welke niet allemaal worden verwarmd, 120m2 totaal oppervlak. Dat met een mhi SCM60ZS-W, met daaronder een srk35zsx-w in de woonkamer, 2,5kW in het trapgat als verbindende ruimte voor gang plus overloop, en een 2kW op de slaapkamer. Wij hadden minder prettig kunnen verwarmen met minder capaciteit van de buitenunit.
Vraagje, Allemaal houten vloeren?
De slaapkamer gebruiken we grotendeels alleen voor koelen. De overige units voor koelen en verwarmen.
Dat is voor ons voldoende warmte en koelte bij een, naar mijn mening, betrekkelijk laag verbruik. We houden hiermee bij 5 graden en meer buiten, de woning warm op 290-320W ongeveer wanneer op temperatuur.
Koelen verbruikt hier 240-320W (of minder door pendelen) wanneer op temperatuur.

Er zijn ook mensen die complete woningen warm en/of koel houden met een enkele 3,5kW singlesplit.

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 20-12-2023 10:08 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:30
Seafarer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:08:
[...]
Vraagje, Allemaal houten vloeren?

[...]
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ik begin mij echt af te vragen hoe blij wordt je van betonnen vloeren?

Iedereen heeft het altijd over massa maar dat is leuk als je serieus continue verwarmd. Maar bij ad hoc met airco's lijkt hout het voordeel.

Dus als iemand zijn situatie opnoemt vermeld dan aub wat voor vloeren je hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Seafarer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:27:
[...]

Iedereen heeft het altijd over massa maar dat is leuk als je serieus continue verwarmd. Maar bij ad hoc met airco's lijkt hout het voordeel.

Dus als iemand zijn situatie opnoemt vermeld dan aub wat voor vloeren je hebt. :)
Daar zeg je wat. We hebben een goed geïsoleerde houten vloer op de beneden-verdieping. Alleen in de kelder is deze niet geïsoleerd. We zien met onze warmtecamera een verschil van zo'n 2 graden tussen geïsoleerd en niet geïsoleerd. Misschien dat dat ook nog meetelt voor de beleving.

En ja, 's nachts verwarmen doen we zelden, eigenlijk alleen wanneer het onder 0 is. Hij staat nu ook nog niet aan. Dat scheelt hier aardig in verbruik. Overdag tegenwoordig rond de 19 graden, in de avond meestal rond de 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Martin7182 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:35:
[...]

Je hebt wel gelijk maar ik weet niet of het effect heel groot is. Een radiator heeft geen ventilator, dus veel opties zijn er dan niet.
Het is ook erg afhankelijk van de situatie. Een vloermodel zou bij ons zijn warmte slecht kwijt kunnen vanwege de hoek en meubels die in de weg staan. Het wandmodel heeft hier 'vrij zicht' en moet sowieso regelmatig hard blazen omdat we maar 1 binnenunit hebben. Laatst kreeg ik de vraag of de vloerverwarming soms aanstond, zo warm was het geworden. En dat was niet eens met de hoogste blaasstand :)
luchtverwarming of vloerverwarming...
Kan binnen 10 seconden geblindoekt vertellen welke type verwarming aanwezig is mits het systeem in bedrijf is met redelijk warmtevraag(ook met oorkappen op zodat je niks hoort).

Luchtverwarming voel je gewoon dat je in een "warmte wolk" zit en dat objecten in de kamer veel kouder zijn dan de luchttemperatuur(ook al zou je 24/7 verwarmen).

Vloerverwarming is juist het tegenovergestelde, koude lucht en warme objecten in de kamer.
En radiatoren zit daar tussenin kwa gevoel.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2023 10:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:30
mr_evil08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

luchtverwarming of vloerverwarming...
Kan binnen 10 seconden geblindoekt vertellen welke type verwarming aanwezig is mits het systeem in bedrijf is met redelijk warmtevraag(ook met oorkappen op zodat je niks hoort).

Luchtverwarming voel je gewoon dat je in een "warmte wolk" zit en dat objecten in de kamer veel kouder zijn dan de luchttemperatuur(ook al zou je 24/7 verwarmen).

Vloerverwarming is juist het tegenovergestelde, koude lucht en warme objecten in de kamer.
En radiatoren zit daar tussenin kwa gevoel.
Eens, maar het ging er primair om of een vloermodel comfortabeler verwarmt dan een wandmodel. Mijn idee is dat dat weinig uitmaakt als de unit toch al hard moet blazen. Sterker nog, ik denk dat onze vloer met een vloermodel juist minder warm zou worden. Het is dus heel erg afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

Geld dat ook voor een droogbouw vloerverwarming? Dus eps platen met omega profielen erin en dan slang erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:51:
[...]

Ik meen me te herinneren dat je de intentie hebt de buitenunit te combineren met srk35zs-w, niet srk35zsx-w. Beide binnenunits hebben hun eigen tabellen en het lijkt dat je nu bij de "x" zit te kijken.

Verder kan ik niets zeggen over jouw specifieke situatie en warmte- en koel behoefte van de woning. Dat ligt aan heel veel verschillende factoren.

Over het algemeen zie ik hier zelden mensen bij wie de koelcapaciteit niet voldoende is bij voldoende warmtecapaciteit. Koelen lijkt ook hier thuis veel eenvoudiger voor de airco dan verwarmen. Misschien oa doordat binnen- en buitentemperatuur meestal dichter bij elkaar zullen liggen.

Hier thuis verwarmen wij volledig met airco in een woning uit 1957, gemiddeld geïsoleerd naar huidige maatstaven, 94m2 leefruimte welke niet allemaal worden verwarmd, 120m2 totaal oppervlak. Dat met een mhi SCM60ZS-W, met daaronder een srk35zsx-w in de woonkamer, 2,5kW in het trapgat als verbindende ruimte voor gang plus overloop, en een 2kW op de slaapkamer. Wij hadden minder prettig kunnen verwarmen met minder capaciteit van de buitenunit.

De slaapkamer gebruiken we grotendeels alleen voor koelen. De overige units voor koelen en verwarmen.
Dat is voor ons voldoende warmte en koelte bij een, naar mijn mening, betrekkelijk laag verbruik. We houden hiermee bij 5 graden en meer buiten, de woning warm op 290-320W ongeveer wanneer op temperatuur.
Koelen verbruikt hier 240-320W (of minder door pendelen) wanneer op temperatuur.

Er zijn ook mensen die complete woningen warm en/of koel houden met een enkele 3,5kW singlesplit.
Scherp! heb hem even aangepast naar de niet x variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Zojuist een defrost gehad toch wel merkwaardig met deze temperatuur en op dit tijdstip van de dag. We verwarmen nu van 6 tot 10u 's avonds op 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:00
Puddi Puddin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:10:
Zojuist een defrost gehad toch wel merkwaardig met deze temperatuur en op dit tijdstip van de dag. We verwarmen nu van 6 tot 10u 's avonds op 22 graden.
Dat is inderdaad wel vreemd. 100% zeker dat hij niet aan het pendelen is? Hier gaat de woonkamer op het minimumvermogen door maar de unit boven staat al de hele dag te pendelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Headshot_NL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:12:
[...]

Dat is inderdaad wel vreemd. 100% zeker dat hij niet aan het pendelen is? Hier gaat de woonkamer op het minimumvermogen door maar de unit boven staat al de hele dag te pendelen.
Zou kunnen maar het icoontje met het sneeuwvlokje brandde wel tenzij die meer betekenissen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Puddi Puddin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:10:
Hier ook een defrost vanonochtend, en, zoals ik nu zie, gemiddeld iets hoger verbruik dan ik bij de huidige omstandigheden zou verwachten. Het was hier rond de 7 graden buiten op het moment van de defrost.

Voor mij een teken dat vanavond de filters goed schoongemaakt moeten worden, we zijn er laks mee geweest.

Op de grafiek kan ik trouwens bijna altijd het verschil zien tussen een gewone piek in verbruik en een defrost. De defrost lijkt bijna altijd op een dolfijnsnuit. Een heel enkele keer is het eerste gedeelte ook wat hoger, soms even hoog als het gedeelte waarin de warmte naar binnen geblazen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chWHajXy9egdPIAPskRP_wSi1QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EufWkest9d2neDVcnf7FGCCR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 21:31
Puddi Puddin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:22:
[...]

Zou kunnen maar het icoontje met het sneeuwvlokje brandde wel tenzij die meer betekenissen heeft?
LG?
Symbool voor defrost en symbool voor 'setpoint bereikt, kan niet verder terug moduleren dus ga op standby' zijn dezelfde. Lekker handig. Staat ook in handleiding overigens.
Weet niet hoe dit bij andere merken zit.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
M_AW schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:35:
[...]

LG?
Symbool voor defrost en symbool voor 'setpoint bereikt, kan niet verder terug moduleren dus ga op standby' zijn dezelfde. Lekker handig. Staat ook in handleiding overigens.
Weet niet hoe dit bij andere merken zit.
Bij mijn MHI gaat het indicator lampje knipperen om de halve seconden ongeveer, naast het feit dat je het kan horen wanneer er een defrost gaande is.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Defrost bij 7 graden buitentemperatuur lijkt me echt totale onzin, tenzij er een tekort aan koude middel is. In geval van een multi kan het ook een oil return cycle zijn, die is per merk anders geprogrammeerd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
@Seafarer @Sjamo Ik denk dat houten vloeren of sowieso hout ipv steen/beton inderdaad wel verschil kunnen maken. Ons vorige huis was volledig van hout (Zaans huisje). Ondanks de vrij matige isolatie voelde het daar nooit echt koud. Het was zelfs zo dat de warmte van de zomer er vrij lang in bleef hangen en dat we meestal pas ergens halverwege november begonnen met stoken. We wonen nu zo'n 4 jaar in een vrij ruime jaren 70 woning. Het eerste jaar toen de isolatie er nog niet in zat was het hier zelfs met een 36kw cv ketel en 3000 kuub gas op een jaar gewoon niet behagelijk warm te krijgen. Pas na spouwmuurisolatie en Tonzon onder de vloer is het comfortabel geworden.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Kanaalunit:

Mijn installateur raadt aan om in elke ruimte een aanzuigventiel te plaatsen richting kanaalunit. Het gaat om een bovenverdieping met een paar kleine kamertjes. En dan ook in het halletje uitblazen en aanzuigen.

Wat zeggen jullie?

Ik heb nu afzuiging op de badkamer, recht boven de douche, rechtstreeks naar buiten via het plafond. Is het een optie om de lucht daar aan te zuigen of vindt de unit deze vochtige lucht niet fijn?

Daarnaast lees ik dat kanaalunits de optie hebben tot ventileren. Is dat niet hetzelfde als rondpompen van dezelfde lucht zonder te verwarmen/koelen?

• mr_evil08
  • Nu online
Trebbors schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:12:
Kanaalunit:

Mijn installateur raadt aan om in elke ruimte een aanzuigventiel te plaatsen richting kanaalunit. Het gaat om een bovenverdieping met een paar kleine kamertjes. En dan ook in het halletje uitblazen en aanzuigen.

Wat zeggen jullie?

Ik heb nu afzuiging op de badkamer, recht boven de douche, rechtstreeks naar buiten via het plafond. Is het een optie om de lucht daar aan te zuigen of vindt de unit deze vochtige lucht niet fijn?

Daarnaast lees ik dat kanaalunits de optie hebben tot ventileren. Is dat niet hetzelfde als rondpompen van dezelfde lucht zonder te verwarmen/koelen?
Bij een kanaalunit hoor je een WTW toevoegen anders is het systeem niet efficient en stook je voor de buitenlucht.

De keuken/toilet & badkamerafzuiging zit doorgaans aan de WTW gekoppelt en een stukje gang ook, de kanaalunit zit aan de WTW en op die manier levert die verse buitenlucht aan voor de kanaalunit.

De WTW kast draagt de afgezogen warmte weer over aan de inkomende lucht naar de kanaalairco.

"ventileren" kan werkelijk ventileren zijn maar kan ook gewoon lucht rondblazen zijn als het systeem te goedkoop wordt aangeleverd zonder de WTW kast erbij.

Je hoeft niet elke ruimte een afzuigventiel te geven, dit kan ook via de gang onder de deuren door naar de unit toe.

Heel vaak wordt de WTW kast wegbezuinigd vanwege de prijs.

Je kan het systeem heel leuk inregelen met allerlei kleppen en voelers en zelfs aan luchtbevochtiging doen echter voor een compleet systeem ga je al snel richting 10-15K, het voordeel is wel dat je van de ventilatieroosters in huis af bent en ramen openen hoeft niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2023 14:48 ]

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:11
Eergisteren hebben we onze spouwmuur 6cm laten vullen met unipearls HR++.

Voorheen stelde we de airco op setpunt 23 graden en dan bleef deze op autostand (zachtste stand de hele dag door rustig door verwarmen)

Nu na 2 dagen als temp via airco ingesteld is loopt de temperatuur hoog op en gaat op centrale thermostaat tot 24 graden waar deze voorheen op 22,5 tot 23 deed schommelen.

Nu word de gevraagde temperatuur sneller behaald waardoor de airco in auto stand de hele tijd terug aan/uit springt.

Behoorlijk vervelend wel nu want het comfort gaat weer iets achteruit doordat de airco hele dag door aan en uit springt weer.

Voorheen had ik ook een verbruik van 24uur rond de 350/375 watt per uur.

Door het continue aan en uitspringen verwacht ik dat dit weer flink gaat oplopen nu.

Komende dagen even opvolgen.

Betreft om een panasonic 5KW model.

Echt vervelend dat als de fanstand op een handmatige stand gekozen dat deze nooit hierop blijft doordraaien (als de setpunt temp bereikt is valt deze alsnog uit)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:03:

Voorheen stelde we de airco op setpunt 23 graden en dan bleef deze op autostand (zachtste stand de hele dag door rustig door verwarmen)

Nu na 2 dagen als temp via airco ingesteld is loopt de temperatuur hoog op en gaat op centrale thermostaat tot 24 graden waar deze voorheen op 22,5 tot 23 deed schommelen.

Nu word de gevraagde temperatuur sneller behaald waardoor de airco in auto stand de hele tijd terug aan/uit springt.

Behoorlijk vervelend wel nu want het comfort gaat weer iets achteruit doordat de airco hele dag door aan en uit springt weer.

Door het continue aan en uitspringen verwacht ik dat dit weer flink gaat oplopen nu.

Echt vervelend dat als de fanstand op een handmatige stand gekozen dat deze nooit hierop blijft doordraaien (als de setpunt temp bereikt is valt deze alsnog uit)
Ik durf nu al te wedden dat je verbruik lager is.

• Philtjens
Seafarer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:22:
[...]

Verbruik tot nu toe gewoon hetzelfde gebleven.

Vandaag pas gemerkt dat de airco sneller zijn temperatuur sneller bereikt, waardoor deze even uitvalt dan.

Morgen kan ik waarschijnlijk de cijfers gaan vergelijken met afgelopen dagen.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:35:
[...]

Bij een kanaalunit hoor je een WTW toevoegen anders is het systeem niet efficient en stook je voor de buitenlucht.

De keuken/toilet & badkamerafzuiging zit doorgaans aan de WTW gekoppelt en een stukje gang ook, de kanaalunit zit aan de WTW en op die manier levert die verse buitenlucht aan voor de kanaalunit.

De WTW kast draagt de afgezogen warmte weer over aan de inkomende lucht naar de kanaalairco.

"ventileren" kan werkelijk ventileren zijn maar kan ook gewoon lucht rondblazen zijn als het systeem te goedkoop wordt aangeleverd zonder de WTW kast erbij.

Je hoeft niet elke ruimte een afzuigventiel te geven, dit kan ook via de gang onder de deuren door naar de unit toe.

Heel vaak wordt de WTW kast wegbezuinigd vanwege de prijs.

Je kan het systeem heel leuk inregelen met allerlei kleppen en voelers en zelfs aan luchtbevochtiging doen echter voor een compleet systeem ga je al snel richting 10-15K, het voordeel is wel dat je van de ventilatieroosters in huis af bent en ramen openen hoeft niet meer.
Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik heb geen WTW unit en begrijp niet zo goed waarom ik dan voor de mussen zou stoken. Of de warme lucht nu uit een ventiel komt via de kanaalunit of uit een standaard cassette muurunit, dat maakt toch geen verschil?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:27
Trebbors schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:30:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik heb geen WTW unit en begrijp niet zo goed waarom ik dan voor de mussen zou stoken. Of de warme lucht nu uit een ventiel komt via de kanaalunit of uit een standaard cassette muurunit, dat maakt toch geen verschil?
Klopt. Op de zaak hebben we een forse kanaal unit en die doet het prima zonder WTW. Doet alleen afzuigen en inblazen via plafondroosters ipv een lelijk ding in het zicht, zaal is ongeschikt voor wand/plafond units.

Alleen inblazen in kamers moet okay zijn. Dat doet de WTW ook, retour gaat via de deuropening. Let wel op dat je veel meer m3/uur nodig heb voor verwarming en koeling dan alleen ventileren, met 50 m3/uur voor een standaard slaapkamer krijg je het niet warm of koud. Dus niet van die kleine 125 mm ronde ventieltjes, hotelkamers gebruiken grote rechthoekige roosters. Daarmee is ventileren gelijk ook geregelt, iig circulatie dan zodat je geen ophoping VOC / CO2 heb. Uitwisselen met buiten kan je dan centraal doen met een WTW box of MV + raamroosters.

• Philtjens
Seafarer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:22:
[...]

Net even opgezocht en zoals de grafieken tonen is van 12:00 het verbruik hoger.

Hier begon het aan/uit fenomeen.

Verbruik dus nu alweer hoger zoals ik dacht Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enFnTJ7Eut64M2cKD-4oPBYNQyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2DwtmSH86juZdBJGv9hHGNEV.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik weer terug gaan zoeken wat ik kan doen om de airco draaiend te houden zonder dat deze gaat uitvallen op setpunt temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Philtjens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:27:
[...]

Net even opgezocht en zoals de grafieken tonen is van 12:00 het verbruik hoger.

Hier begon het aan/uit fenomeen.

Verbruik dus nu alweer hoger zoals ik dacht [Afbeelding]

Nu moet ik weer terug gaan zoeken wat ik kan doen om de airco draaiend te houden zonder dat deze gaat uitvallen op setpunt temperatuur
Voor wat het waard is, hier is het verbruik vandaag wat hoger, en zeker in de middag. Dat ondanks dat het vandaag warmer is dan gisteren. Hier heeft dat met de harde wind te maken die ons huis meer afkoelt.

• Philtjens
Sjamo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:38:
[...]

Voor wat het waard is, hier is het verbruik vandaag wat hoger, en zeker in de middag. Dat ondanks dat het vandaag warmer is dan gisteren. Hier heeft dat met de harde wind te maken die ons huis meer afkoelt.
Hier zou het misschien kunnen komen door hogere buitentemperatuur wat de muren heeft opgewarmd en de binnentemperatuur ook sneller bereikt is.

Dit hoop ik eigenlijk want ervoor liep de airco op stilste stand 24/7 zonder uit te vallen.
Dit heb ik in het verleden ook zo uit proberen te zoeken zodat de airco 24/7 blijft draaien zonder uit te vallen op setpunt van ingestelde temperatuur.

Qua verbruik was dit beter en comfort ook omdat het hele huis gelijkmatig op temperatuur blijft in plaats van hele tijd opstart aan hoge fan speed om temp te bereiken en dan uit te vallen als deze uiteindelijk behaald is.

[ Voor 9% gewijzigd door Philtjens op 21-12-2023 17:48 ]

• Philtjens
Philtjens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:45:
[...]

Hier zou het misschien kunnen komen door hogere buitentemperatuur wat de muren heeft opgewarmd en de binnentemperatuur ook sneller bereikt is.

Dit hoop ik eigenlijk want ervoor liep de airco op stilste stand 24/7 zonder uit te vallen.
Hier heb ik toen ook veel mee moeten spelen en proberen om hem 24/7 te laten draaien.

Qua verbruik was dit beter en comfort ook omdat het hele huis gelijkmatig op temperatuur blijft in plaats van hele tijd opstart aan hoge fan speed om temp te bereiken en dan uit te vallen als deze uiteindelijk behaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hjv2
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-02 16:28
Daikin hier ook fors meer verbuik vandaag. Als ik de P1 uitlees lijkt het ook te maken te hebben met de wind die recht op de buitenunit blaast. Flinke windvlaag en het verbruik schiet spontaan (tijdelijk) met 100 watt omhoog. Wellicht ook de wind op raamroosters die veel koude lucht naar binnen blaast en de ruimte sneller afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Je huis koelt altijd harder af met wind, heeft weinig te maken met de unit buiten. Zeker met raam roosters, je hebt dan aan meerdere kanten van je huis een gat zitten en drukverschil veroorzaakt binnen gelijk een luchtstroom.

Met een WTW valt het mee maar ook dan voel ik bij de voor en achterdeur wel tocht, het is nooit 100% dicht.

• mr_evil08
  • Nu online
Philtjens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:03:

Omdat je dan koude lucht door de kamer blaast wat vrijwel iedereen onprettig vind.
Als de buitenunit uitgaat zal vrijwel direct de binnenunit koud gaan blazen gezien er geen buffer is.

Het klinkt als veel te lompe buitenunit geinstalleerd, deze hebben een erg hoge minimaal vermogen.
Je kan nog proberen met energiebesparing instellingen als het dan beter wordt.

Probeer maar eens uit door handmatig op ventileren te zetten of dat wel de gewenste comfort is.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2023 18:50 ]

• mr_evil08
  • Nu online
Trebbors schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:30:
[...]

WTW doet aan warmte terug winning, je moet je huis ventileren en zonder WTW blaas je heel veel warmte zo naar buiten via de roosters, ook lever je comfort in gezien je tocht krijgt bij de ventilatiepunten.

Ook maak je kans als de casette op zolder hangt dat deze koude lucht gaat aanzuigen via de raamroosters van de slaapkamer en beneden via de raamroosters de warme lucht weer uitblaast want lucht kiest altijd de makkelijkste weg.

Een kanaalunit is hetzelfde prencipe als heteluchtverwarming maar dan op iets lagere uitblaastemperaturen.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2023 19:06 ]

• Philtjens
mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:49:
[...]

Omdat je dan koude lucht door de kamer blaast wat vrijwel iedereen onprettig vind.
Als de buitenunit uitgaat zal vrijwel direct de binnenunit koud gaan blazen gezien er geen buffer is.

Het klinkt als veel te lompe buitenunit geinstalleerd, deze hebben een erg hoge minimaal vermogen.
Je kan nog proberen met energiebesparing instellingen als het dan beter wordt.

Probeer maar eens uit door handmatig op ventileren te zetten of dat wel de gewenste comfort is.
Hebben destijds een 5kw genomen omdat ik een open trapgat heb en de isolatie nog kiet op punt was.

Heb het trapgat boven dicht gemaakt en de spouw is nu ook gevult.

Wellicht zal deze nu te groot zijn voor de ruimte dan vermoed ik.

Op quite stand word de rest van de kamer koud omdat deze heel stil blaast en enkel een heel klein deel word opgewarmd. Hier bereik ik verder ook niks mee want dit had ik ervoor ook allemaal getest.

Ik ga een verbouwing doen en heb nog een airco nodig misschien dat ik deze probeer te verkopen en dan over stap naar mhi of daikin en eventueel ook een lichter model neem dan zou het opgelost kunnen zijn al.

• mr_evil08
  • Nu online
Philtjens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:02:
[...]

Hebben destijds een 5kw genomen omdat ik een open trapgat heb en de isolatie nog kiet op punt was.

Heb het trapgat boven dicht gemaakt en de spouw is nu ook gevult.

Wellicht zal deze nu te groot zijn voor de ruimte dan vermoed ik.

Op quite stand word de rest van de kamer koud omdat deze heel stil blaast en enkel een heel klein deel word opgewarmd. Hier bereik ik verder ook niks mee want dit had ik ervoor ook allemaal getest.

Ik ga een verbouwing doen en heb nog een airco nodig misschien dat ik deze probeer te verkopen en dan over stap naar mhi of daikin en eventueel ook een lichter model neem dan zou het opgelost kunnen zijn al.
Airco verplaatsen naar de slaapkamer en voor beneden een nieuwe nemen?
Pendelen bij koelen is niet erg.

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:53:
[...]

WTW doet aan warmte terug winning, je moet je huis ventileren en zonder WTW blaas je heel veel warmte zo naar buiten via de roosters, ook lever je comfort in gezien je tocht krijgt bij de ventilatiepunten.

Ook maak je kans als de casette op zolder hangt dat deze koude lucht gaat aanzuigen via de raamroosters van de slaapkamer en beneden via de raamroosters de warme lucht weer uitblaast want lucht kiest altijd de makkelijkste weg.
Een kanaalunit of cassette zijn twee compleet verschillende dingen, maar beide hebben een duidelijke plek waar ze lucht aanzuigen. De aanvoerkanaal, wat je kan verleggen om in je trapgat aan te zuigen bij de kanaalmodel, en casette gewoon via de grote rooster in het midden. De eerste kan prima gewoon warme lucht op 522/480/438 m3/uur (Daikin FDXM35F9) net als een wandunit* leveren, alleen via een buis ipv een gleuf onderin de unit, verdeeld over 1 of meerdere ruimtes.

Maar je moet echt rekening houden met grote luchtvolumes. Een rond ventiel van de WTW doet 50 m3/uur max. Daar heb je 10 van nodig, of een groot rechthoekig gat dus.

*: FTXA35 doet 774 m3/uur max, dus kan wel harder blazen. Vrij in de kamer is makkelijker dan door een buis, dus uitblaastemperatuur bij kanaal is vaak iets hoger => iets lagere COP.

WTW: ja heb er 1, ben er blij mee, maar is niet een must have hoor. Dat ding geeft aan dat hij nu 1.2 kW bespaart op ventileren. Yay, maar op een heel huis is het maar 10-20% van het totale warmteverlies en dat is met goede isolatie.

Al je argumenten kloppen maar dat geldt ook voor vloer en wandmodellen. Met een WTW heb je gewoon minder te verwarmen en minder random plekken die kouder zijn, met 6 BFT uit noord-west nu is het bij de raamroosters aan die kant extra koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:11:
[...]

Airco verplaatsen naar de slaapkamer en voor beneden een nieuwe nemen?
Pendelen bij koelen is niet erg.
Heb er boven al 2 hangen dus ook niet direct een mogelijkheid.

Probleem is bij Panasonic blijkbaar dat als deze blijkbaar de fanspeed handmatig ingesteld word deze alsnog zomaar aan/uit blijft gaan.

Bij Mitsubishi of daikin is dit niet het geval wat ik hier gelezen heb.

Heb nu net boven mijn trapgat terug open gemaakt zodat wat meer warmte naar boven kan lopen en zo de airco terug continue kan blijven draaien op het laagste vermogen weer 😃

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:14:
[...]

Een kanaalunit of cassette zijn twee compleet verschillende dingen, maar beide hebben een duidelijke plek waar ze lucht aanzuigen. De aanvoerkanaal, wat je kan verleggen om in je trapgat aan te zuigen bij de kanaalmodel, en casette gewoon via de grote rooster in het midden. De eerste kan prima gewoon warme lucht op 522/480/438 m3/uur (Daikin FDXM35F9) net als een wandunit* leveren, alleen via een buis ipv een gleuf onderin de unit, verdeeld over 1 of meerdere ruimtes.

Maar je moet echt rekening houden met grote luchtvolumes. Een rond ventiel van de WTW doet 50 m3/uur max. Daar heb je 10 van nodig, of een groot rechthoekig gat dus.

*: FTXA35 doet 774 m3/uur max, dus kan wel harder blazen. Vrij in de kamer is makkelijker dan door een buis, dus uitblaastemperatuur bij kanaal is vaak iets hoger => iets lagere COP.

WTW: ja heb er 1, ben er blij mee, maar is niet een must have hoor. Dat ding geeft aan dat hij nu 1.2 kW bespaart op ventileren. Yay, maar op een heel huis is het maar 10-20% van het totale warmteverlies en dat is met goede isolatie.

Al je argumenten kloppen maar dat geldt ook voor vloer en wandmodellen. Met een WTW heb je gewoon minder te verwarmen en minder random plekken die kouder zijn, met 6 BFT uit noord-west nu is het bij de raamroosters aan die kant extra koud.
Niet alles gaat door de WTW heen wat een kanaalairco aanzuigt, dit betreft alleen buitenlucht, x percentage gaat intern via retourlucht in huis.

WTW haalt hier meer redement maar dat kan komen omdat dit huis oorspronkelijk op heteluchtverwarming is gebouwt.

Bij een WTW is isolatie minder relevant, goed luchtdicht van het huis hebben is belangrijker.
Een beetje centraal WTW unit haalt 400 m3/h en veelal hangen er meerdere ventielen in één ruimte.

Het is een essentieel onderdeel van luchtverwarming die een flinke comfort verhoging geeft.
Een WTW kan ook de relatief luchtvochtigheid balans bewaken in huis, in de winter toevoegen en in de zomer "afvoeren".

Je hoort het vaak "droge lucht" bij luchtverwarming, omdat het bij luchtverwarming meer opvalt.

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:39:
[...]

Niet alles gaat door de WTW heen wat een kanaalairco aanzuigt, dit betreft alleen buitenlucht, x percentage gaat intern via retourlucht in huis.

WTW haalt hier meer redement maar dat kan komen omdat dit huis oorspronkelijk op heteluchtverwarming is gebouwt.

Bij een WTW is isolatie minder relevant, goed luchtdicht van het huis hebben is belangrijker.
Een beetje centraal WTW unit haalt 400 m3/h en veelal hangen er meerdere ventielen in één ruimte.

Het is een essentieel onderdeel van luchtverwarming die een flinke comfort verhoging geeft.
Een WTW kan ook de relatief luchtvochtigheid balans bewaken in huis, in de winter toevoegen en in de zomer "afvoeren".

Je hoort het vaak "droge lucht" bij luchtverwarming, omdat het bij luchtverwarming meer opvalt.
Een luchtverwarming gecombineerd met WTW huis is wel een heel specifiek type object. Meeste kanaal units zijn gewoon dingen die op zolder / in het systeemplafond worden verstopt met buisjes naar beneden.

Ventilatie is een compleet losstaand systeem met gewoon toevoeren in slaapkamers en leefruimte en afvoer in badkamer, toilet en keuken.

• mr_evil08
  • Nu online
w00key schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:49:
[...]

Een luchtverwarming gecombineerd met WTW huis is wel een heel specifiek type object. Meeste kanaal units zijn gewoon dingen die op zolder / in het systeemplafond worden verstopt met buisjes naar beneden.

Ventilatie is een compleet losstaand systeem met gewoon toevoeren in slaapkamers en leefruimte en afvoer in badkamer, toilet en keuken.
De WTW is essentieel bij luchtverwarming zoals een kanaal airco, het kan zonder maar dan krijg je een rot systeem zoals droge lucht gevoel, kans op tocht/koude luchtstromen in huis die vanuit de ventilatieroosters komen.

Ventilatieroosters worden ook niet voor niks boven radiatoren geplaatst bij ramen.

Installateurs komen niet met de WTW aanzetten in de vrees dat de installatie te duur wordt en de klant naar bedrijf B gaat die wel een gestripte installatie aanbiedt.

Ik snap wel dat veel unit,s worden opgeleverd zonder het essentieel onderdeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor een kanaalairco is geen wtw nodig. Werkt prima zonder.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
digifun schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:26:
Voor een kanaalairco is geen wtw nodig. Werkt prima zonder.
Inderdaad, alsmede voor elke overige vorm van lucht verwarming, dat het meer comfort kán bieden staat los van alle bovenstaande beweringen..

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:10:
[...]
De WTW is essentieel bij luchtverwarming
de wijze van verwarming heeft niks te maken met de manier waarop je de lucht in de woning ververst. het heeft hoogstens wat invloed op het benodigde vermogen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• mr_evil08
  • Nu online
De WTW is essentieel, 1 van de positieve zaken van centraal luchtverwarming is juist dat je de zaak centraal kan regelen en dan ga je bezuinigen op verkeerde zaken door het systeem een handicap te geven.

Het heet niet voor niks LUCHTverwarming, via andere punten ventilatie aanvoeren is onwenselijk omdat je dan een koude en warme stroom gaat voelen en de zaak heel snel uit balans kan raken.

Dit zijn systemen waar het heel precies komt en juist ingemeten moet zijn, 1 foutje heeft direct invloed op comfort verslechtering, terwijl je bij andere systemen zoals vloerverwarming en radiatoren daar wel mee weg komt(behalve verbruik cijfers dan).

[ Voor 163% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2023 21:08 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:59:
De WTW is essentieel, 1 van de positieve zaken van centraal luchtverwarming is juist dat je de zaak centraal kan regelen en dan ga je bezuinigen op verkeerde zaken door het systeem een handicap te geven.

Het heet niet voor niks LUCHTverwarming, via andere punten ventilatie aanvoeren is onwenselijk omdat je dan een koude en warme stroom gaat voelen en de zaak heel snel uit balans kan raken.

Dit zijn systemen waar het heel precies komt en juist ingemeten moet zijn, 1 foutje heeft direct invloed op comfort verslechtering, terwijl je bij andere systemen zoals vloerverwarming en radiatoren daar wel mee weg komt(behalve verbruik cijfers dan).
al die dingen die je noemt heeft niks te maken met specifiek airco. en alle vormen van verwarming is (uiteindelijk) luchtverwarming.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• mr_evil08
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:26:
[...]

al die dingen die je noemt heeft niks te maken met specifiek airco. en alle vormen van verwarming is (uiteindelijk) luchtverwarming.
Wij hebben het over een centraal luchtbehandelingsysteem dan hoor je ventilatie mee te nemen.

Het echte luchtverwarming comfort ga je niet krijgen als het ontbreekt want kou vanuit roosters zal zich gaan mengen met warme lucht in de kamer waar je weinig invloed op hebt gezien het weer dagelijks anders is op buiten.

Getal op de thermometer zegt weinig als er geen rekening gehouden wordt met de gevoelstemperatuur.

Je snapt wel wat ik bedoel, op ons kantoor loopt men er ook mee te spelen, vervolgens iedereen klaagt, denken dat je het pand kan verwarmen met alleen vloerverwarming en de luchtbehandeling ijskoud kan zetten waardoor het een tochthok is geworden, 19c voelt nu aan als 16c met zweetvoeten.

Luchtverwarming is toch echt een heel ander type verwarming met veel invloeden, het is niet hetzelfde als vloerverwarming of radiatoren die staan te gloeien op 60c.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 21-12-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:34:
[...]

Wij hebben het over een centraal luchtbehandelingsysteem dan hoor je ventilatie mee te nemen.

Het echte luchtverwarming comfort ga je niet krijgen als het ontbreekt want kou vanuit roosters zal zich gaan mengen met warme lucht in de kamer waar je weinig invloed op hebt gezien het weer dagelijks anders is op buiten.

Getal op de thermometer zegt weinig als er geen rekening gehouden wordt met de gevoelstemperatuur.

Je snapt wel wat ik bedoel, op ons kantoor loopt men er ook mee te spelen, vervolgens iedereen klaagt, denken dat je het pand kan verwarmen met alleen vloerverwarming en de luchtbehandeling ijskoud kan zetten waardoor het een tochthok is geworden, 19c voelt nu aan als 16c met zweetvoeten.

Luchtverwarming is toch echt een heel ander type verwarming met veel invloeden, het is niet hetzelfde als vloerverwarming of radiatoren die staan te gloeien op 60c.
nog steeds heeft dat niks te maken met het type verwarming. dat is gewoon opzettelijk problemen maken, niet anders dan een raam open zetten en dan zaniken over de tocht. dat staat los van het soort verwarming dat je hebt want je geeft zelf nu al aan dat je er met meerdere vormen last van hebt. met een raam open (of de ventilatistechnische variant daarvan) maakt het geen biet uit of je nu radaitoren van 90 graden hebt of een plavond vol IR panelen.

en je KAN wel een kantoorpand met LBK's voledig verwrmen met vloerverwarming maar dat is simpelweg niet bepaald practisch omdat het systeem daar niet voor gemaakt is en al helemaal niet goed ingeregeld is daarvoor en dat ook bijna niet te doen is als je aan de co2 limieten wilt houden.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 21-12-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:42:
[...]

nog steeds heeft dat niks te maken met het type verwarming. dat is gewoon opzettelijk problemen maken, niet anders dan een raam open zetten en dan zaniken over de tocht. dat staat los van het soort verwarming dat je hebt want je geeft zelf nu al aan dat je er met meerdere vormen last van hebt. met een raam open (of de ventilatistechnische variant daarvan) maakt het geen biet uit of je nu radaitoren van 90 graden hebt of een plavond vol IR panelen.

en je KAN wel een kantoorpand met LBK's voledig verwrmen met vloerverwarming maar dat is simpelweg niet bepaald practisch omdat het systeem daar niet voor gemaakt is en al helemaal niet goed ingeregeld is daarvoor en dat ook bijna niet te doen is als je aan de co2 limieten wilt houden.
We zijn er wel over uit.
Centraal klimaatsystemen(waar kanaal airco ook onder valt) blijft het jammer als ventilatie niet wordt meegenomen, gezien de infra er is en je sowieso lucht actief gaat inblazen/circuleren, daarmee geef je het systeem een handicap en zal het altijd blijven.

Het is niet hetzelfde als andere systemen.
Je kan meteen ventilatielucht gaan meeverwarmen ipv in een kamer laten mengen wat comfort verlies geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2023 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:23:
[...]

We zijn er wel over uit.
Centraal klimaatsystemen(waar kanaal airco ook onder valt) blijft het jammer als ventilatie niet wordt meegenomen, gezien de infra er is en je sowieso lucht actief gaat inblazen/circuleren, daarmee geef je het systeem een handicap en zal het altijd blijven.

Het is niet hetzelfde als andere systemen.
Je kan meteen ventilatielucht gaan meeverwarmen ipv in een kamer laten mengen wat comfort verlies geeft.
Dit heeft helemaal niks te maken met of het jammer is of niet. Verse lucht aanvoer heeft er geen biet mee te maken hoe graag je dat ook wilt.
geen enkele normale woning van de afgelopen 30+ jaar heeft luchtverwarming heeft en deftige ventilatie simpelweg niet een ding was in die tijd dus moet het er achteraf in zijn gezet. En dan praat je weer over de implementatie ervan door de installateur en wat de eigenaar bereid was om voor te betalen wat de mate van overlast bepaalt.

En dan nog: dit is het L/L topic, niet het ventilatietopic.

Sidenote, als je een kanaal/sattelietairco over de zeik wilt hebben moet je een luchtslang met verse koude of warme buienlucht er direct op aansluiten... 90% van de comfortklachten in kantoorpanden worden daardoor veroorzaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 22-12-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Puddi Puddin schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:26:
[...]

LG is ook El cheapo maar die moduleert ook gewoon terug naar 160 watt weet je zeker dat 700 watt het echte minimum is?
Ik zie nu het huis vermogen onder de 500w komen met de aux 5kw aan maar zonder de 30 procent vermogens limiet ingesteld.

Hij kan het dus toch! :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Heerlijke discussie! Ondanks dat jullie het niet helemaal met elkaar eens zijn brengt het toch inzicht.

Mijn situatie en de reden voor een kanaalairco:
Benedenverdieping is al afgevangen met L/L. Nog overschot PV.
CV voor twee radiatoren bovenverdieping is onzin.
Huidig electrisch element op badkamer is gehorig(ventilator) en onzuinig. Aanwezig puur om droog te stoken(vocht).
Lege zolder met houten vloer.

Bovenverdieping verwarm ik amper bij.
Uitzondering: zodra de temperatuur op de badkamer en slaapkamer rond de 10 a 11 uitkomt, of wanneer er bezoek is >:)
Reden lage temp: Geen dakisolatie want dak wordt nog geheel vervangen. Geen spouwmuurisolatie want dampdichte verf op buitenmuur. Wel HR++ glas.

Doel: Badkamer en slaapkamer koelen/verwarmen. Verwarmen niet tot 21 graden, gewoon de scherpe randjes eraf.

Standaard airco unit aan de muur op de slaapkamer is een optie. Maar dan zit ik nog met de badkamer.
Dus oplossing: Unit op zolder met uitstroom naar badkamer en slaapkamer en wellicht nog twee andere ruimtes mocht dit beter zijn.

Er is geen WTW aanwezig, dauerluftung duw ik gewoon dicht bij extreme koude. Wel een luchtafvoer bij de douche rechtstreeks naar buiten.

Een andere oplossing, zou dit werken:
Warmte stijgt op. De twee ruimtes grenzen aan elkaar. Met een normale airco op de slaapkamer en dan een buis tussen deze twee ruimtes over het plafond(is dan zeer kort) met daarin een ventilator. Om de warmte te verdelen richting badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:48:
[...]

Dit heeft helemaal niks te maken met of het jammer is of niet. Verse lucht aanvoer heeft er geen biet mee te maken hoe graag je dat ook wilt.
geen enkele normale woning van de afgelopen 30+ jaar heeft luchtverwarming heeft en deftige ventilatie simpelweg niet een ding was in die tijd dus moet het er achteraf in zijn gezet. En dan praat je weer over de implementatie ervan door de installateur en wat de eigenaar bereid was om voor te betalen wat de mate van overlast bepaalt.

En dan nog: dit is het L/L topic, niet het ventilatietopic.

Sidenote, als je een kanaal/sattelietairco over de zeik wilt hebben moet je een luchtslang met verse koude of warme buienlucht er direct op aansluiten... 90% van de comfortklachten in kantoorpanden worden daardoor veroorzaakt.
mbt sidenode: Als apparatuur niet juist wordt aangesloten zoals jij als voorbeeld aangeeft krijg je inderdaad problemen, nooit gaat alles direct door de WTW, er is altijd een mengverhouding tussen binnen en buitenlucht.

Woningen met luchtverwarming hebben altijd een WTW, Brink bijvoorbeeld doet niet anders tenzij de eigenaar kiest voor verkeerde bezuinigingen om vervolgens te klagen op luchtverwarming.

Koud(ventilatie) en warme lucht mengen in één ruimte is geen goed idee, doordat dit systeem een verhoogde luchtcirculatie kent terwijl andere systemen dit niet hebben.

Er zijn maar weinig installateurs in Nederland die echt verstand hebben van luchtverwarmingsystemen, de meeste doen maar wat.

mbt co2 norm kantoren tochtklachten is te verwijten aan niet bijverwarmen van ventilatielucht om die reden is ventilatie B ook nooit een success geworden.

Je kan een ventilatiesok ophangen maar het blijft tocht als je daar te koudelucht door blaast, koudeluchtstroming voelt onprettig voor de mens.

Ondanks ventilatie een ander topic is mag je dit zeker niet onderschatten bij luchtverwarming, elk "gat" in huis heeft direct invloed op comfort terwijl dat bij andere systemen veel minder het geval is.

Aan de mensen die meelezen kan ik aanraden om een huis met en zonder WTW te bezichtigen waar luchtverwarming aanwezig is dan weet je waar ik het over heb.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Trebbors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:06:
[...]

[...]

[...]

Heerlijke discussie! Ondanks dat jullie het niet helemaal met elkaar eens zijn brengt het toch inzicht.

Huidig electrisch element op badkamer is gehorig(ventilator) en onzuinig. Aanwezig puur om droog te stoken(vocht).

Uitzondering: zodra de temperatuur op de badkamer en slaapkamer rond de 10 a 11 uitkomt, of wanneer er bezoek is >:)
Reden lage temp: Geen dakisolatie want dak wordt nog geheel vervangen. Geen spouwmuurisolatie want dampdichte verf op buitenmuur. Wel HR++ glas.

Doel: Badkamer en slaapkamer koelen/verwarmen. Verwarmen niet tot 21 graden, gewoon de scherpe randjes eraf.

Standaard airco unit aan de muur op de slaapkamer is een optie. Maar dan zit ik nog met de badkamer.
Dus oplossing: Unit op zolder met uitstroom naar badkamer en slaapkamer en wellicht nog twee andere ruimtes mocht dit beter zijn.

Er is geen WTW aanwezig, dauerluftung duw ik gewoon dicht bij extreme koude. Wel een luchtafvoer bij de douche rechtstreeks naar buiten.

Warmte stijgt op. De twee ruimtes grenzen aan elkaar. Met een normale airco op de slaapkamer en dan een buis tussen deze twee ruimtes over het plafond(is dan zeer kort) met daarin een ventilator. Om de warmte te verdelen richting badkamer.
zonder je huis te kennen zou ik eerder overwegen een verlaagd plavond te maken op de overloop en daar een satteliet/kanaalunit te plaatsen met buizen (geen slangen) naar elke ruimte. dan pak je met 1 unit de hele verdieping. dat is veel goedkoper en een stuk comfortabelere oplossing. goed voor de WAF ook omdat je niet zon lelijke puist aan de muur hebt hangen...
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:08:
[...]

mbt sidenode: Als apparatuur niet juist wordt aangesloten zoals jij als voorbeeld aangeeft krijg je inderdaad problemen, nooit gaat alles direct door de WTW, er is altijd een mengverhouding tussen binnen en buitenlucht.

Woningen met luchtverwarming hebben altijd een WTW, Brink bijvoorbeeld doet niet anders tenzij de eigenaar kiest voor verkeerde bezuinigingen om vervolgens te klagen op luchtverwarming.

Koud(ventilatie) en warme lucht mengen in één ruimte is geen goed idee, doordat dit systeem een verhoogde luchtcirculatie kent terwijl andere systemen dit niet hebben.

Er zijn maar weinig installateurs in Nederland die echt verstand hebben van luchtverwarmingsystemen, de meeste doen maar wat.

mbt co2 norm kantoren tochtklachten is te verwijten aan niet bijverwarmen van ventilatielucht om die reden is ventilatie B ook nooit een success geworden.

Je kan een ventilatiesok ophangen maar het blijft tocht als je daar te koudelucht door blaast, koudeluchtstroming voelt onprettig voor de mens.

Ondanks ventilatie een ander topic is mag je dit zeker niet onderschatten bij luchtverwarming, elk "gat" in huis heeft direct invloed op comfort terwijl dat bij andere systemen veel minder het geval is.
ik kom in redelijk wat flink dure villas en en kantoorpanden en een schrikbarend klein deel heeft de installatie zoals jij het graag wilt zien of zoals brink het wilt. welke type ventilatie men heeft is zwaar ondergeschikt aan de implementatie ervan wat doorgaans word gedicteerd door het budget van de eigenaar en het (gebrek aan) talent van de installateur en natuurlijk zin en onzin wat in het bouwbesluit staat tijdens de bouw. dat is gewoon stukje realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:24:
[...]
ik kom in redelijk wat flink dure villas en en kantoorpanden en een schrikbarend klein deel heeft de installatie zoals jij het graag wilt zien of zoals brink het wilt. welke type ventilatie men heeft is zwaar ondergeschikt aan de implementatie ervan wat doorgaans word gedicteerd door het budget van de eigenaar en het (gebrek aan) talent van de installateur en natuurlijk zin en onzin wat in het bouwbesluit staat tijdens de bouw. dat is gewoon stukje realiteit.
Dat de WTW vaak onterecht wordt wegbezuinigd is een feit dat klopt, in onze wijk hebben alle huizen met luchtverwarming het wel, het is een duur apparaat wat zich lastig terugverdiend, het is hoofdzakelijk voor comfort.

Bouwers doen het minimale EPC/BEN normen vandaar ook schaampanelen op nieuwbouwhuizen, weet er alles van, de woningeigenaar heeft er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

flippy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:24:
[...]

zonder je huis te kennen zou ik eerder overwegen een verlaagd plavond te maken op de overloop en daar een satteliet/kanaalunit te plaatsen met buizen (geen slangen) naar elke ruimte. dan pak je met 1 unit de hele verdieping. dat is veel goedkoper en een stuk comfortabelere oplossing. goed voor de WAF ook omdat je niet zon lelijke puist aan de muur hebt hangen...

[...]
Ik heb een lege zolder waar de unit tussen de balken van het dak kan hangen. Tussen zolder en ruimtes een houten vloer. Wat is dan het voordeel van een verlaagd plafond aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Trebbors schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb een lege zolder waar de unit tussen de balken van het dak kan hangen. Tussen zolder en ruimtes een houten vloer. Wat is dan het voordeel van een verlaagd plafond aanbrengen?
als je hem daar kan hangen zonder dat je er last van hebt is dat natuurlijk handiger. moet je wel wat gaten door je plavond in de kamers maken. zou wel zorgen dat je wel aanzuigt in de overloop, je wilt niet in de zomer de gloeiend hete lucht van de zolder moeten afkoelen of de koude lucht in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Oh dan is een kanaal unit perfect. Wel ff wat dikkere buizen en flinke inblaasventielen gebruiken, niet die standaard rond 125 die je ziet bij ventilatie webshops voor WTWs.

En terug ook met buizen doen, aanzuigen in koude zolder werkt niet.

Beetje de hotelkamer setup dus, uit de Daikin brochure gejat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSGXG61c1iLMiW_H86zE4H8p_rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7o4JJaXzMJSRnA9vOGhhZfti.png?f=user_large

+ 1 aftakking naar badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Niks mis met 125, daar kan makkelijk een dikke 500 kuub lucht doorheen zonder geluid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
digifun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:31:
Niks mis met 125, daar kan makkelijk een dikke 500 kuub lucht doorheen zonder geluid te maken.
Nee maar ventielen 125 zoals Zehnder ComfoValve S125 hebben een max van 50 m3/h. Dat is prima voor bouwbesluit, 2 of 3 in de woonkamer en je bent klaar. Niet zo geschikt voor de airco met 5-600 m3/u debiet.

Buis kan het wel aan. In je kamer alleen wel een TTTT stukje nodig met 4 UFOs achter elkaar om het in te blazen.

[ Voor 13% gewijzigd door w00key op 22-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

w00key schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
[...]

Nee maar ventielen 125 zoals Zehnder ComfoValve S125 hebben een max van 50 m3/h. Dat is prima voor bouwbesluit, 2 of 3 in de woonkamer en je bent klaar. Niet zo geschikt voor de airco met 5-600 m3/u debiet.

Buis kan het wel aan. In je kamer alleen wel een TTTT stukje nodig met 4 UFOs achter elkaar om het in te blazen.
Er hoeft geen ventiel op , gaat er in de praktijk ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
[...]

Mijn vloer is van beton, goed geïsoleerd maar heeft nu nog tegels. Ik verwarm niet 24/7 (want verspillend, isolatiewaarde niet tip top en hogere dT met buiten = meer verliezen)

Maar de vloer blijft alsnog redelijk koud, omdat je hem nooit helemaal opwarmt! Alsnog veel warmer dan toen ie niet geïsoleerd was (vorig jaar) maar hout/laminaat/tapijt voelt fijner aan. Dat heb ik boven ook in de hal en trap, waar mijn unit op de overloop hangt, dat voelt veel warmer!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
digifun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:49:
[...]

Er hoeft geen ventiel op , gaat er in de praktijk ook niet op.
Met een gaasje op een buis verdeel je het niet echt mooi.

Ik zou minimaal een dubbelregelbare (horizontaal en verticaal) rooster installeren zodat je de luchtstroom beetje kan richten en uit de buurt van mensen houden. Een wervelrooster kan ook, dan wordt het al beetje verspreid, die is alleen niet instelbaar.

Helemaal mooi vind ik lijnroosters en dan bijvoorbeeld over volledige lengte van raam / buitengevel, maar dat is enorm veel werk.

Afbeeldingslocatie: https://www.climco.be/ckfinder/userfiles/images/producten/producten-thermad/strakke-uitvoering-met-de-thermad-lijnrooster.jpg

De (WTW) inblaasventielen zorgen voor een coanda effect, garanderen dan < 0.3m/s luchtstroom bij mensen zodat je er niets van voel. Bij een airco zit je daar sowieso boven en tocht is klacht #1 in de winter bij verwarmen met L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Hier een type C installatie icm een L/L warmtepomp en ik herken me totaal niet in de stellingen van @mr_evil08. Zelfs in de situatie van gisteren waarbij er veel wind stond ervaren wij niet die "oncomfortabele koude luchtstroom" vanuit de ventilatieroosters. Ja, als je er dichtbij komt dan voel je echt wel wat koude lucht binnendringen maar op de plekken waar je verblijft ondervinden wij geen tocht oid of oncomfortabele kou/warm wisselingen. De PPM waarden liggen bij ons ook altijd in de gewenste range.

Ik zeg hiermee niet dat WTW geen betere oplossing is, maar zal per huishouden nogal kunnen verschillen hoe men dat ervaart. Ik zou het bij een evt. volgend huis zeker in overweging nemen. Het enige nadeel van WTW is dat je wel veel afzichtelijke roosters in je huis hebt (met type c vind ik het al niet fraai!). Daarnaast zul je ook wat vaker filters moeten vervangen.

edit. zag de post van @w00key net pas, dat zie er een stuk acceptabeler uit iig!

[ Voor 4% gewijzigd door renzo4000 op 22-12-2023 11:04 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48
[...]

Ik word wel blij van de betonvloer. Het gevoel van de ruimte met een verwarmde betonvloer is gewoon compleet anders dan dat van een airco. Airco is leuk om de ruimtetemperatuur snel even op te krikken, maar de massa van het beton maakt dat de kamertemperatuur veel stabieler is, want de voorzetwanden voegen ook geen massa toe. Op een of andere manier voelt de straling uit de vloer lekkerder dan de verwarmde lucht met koude muren en vloeren.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 22-12-2023 11:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

w00key schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:01:
[...]

Met een gaasje op een buis verdeel je het niet echt mooi.
Werkt in de praktijk prima. Heb je het zelf in de praktijk wel eens in werking gezien ?
De (WTW) inblaasventielen zorgen voor een coanda effect, garanderen dan < 0.3m/s luchtstroom bij mensen zodat je er niets van voel. Bij een airco zit je daar sowieso boven en tocht is klacht #1 in de winter bij verwarmen met L/L.
Er zijn hier in dit topic een paar mensen die daar last van hebben maar dat ligt toch echt aan de setup. Bij een goede setup voel je geen tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
renzo4000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:04:
Hier een type C installatie icm een L/L warmtepomp en ik herken me totaal niet in de stellingen van @mr_evil08. Zelfs in de situatie van gisteren waarbij er veel wind stond ervaren wij niet die "oncomfortabele koude luchtstroom" vanuit de ventilatieroosters. Ja, als je er dichtbij komt dan voel je echt wel wat koude lucht binnendringen maar op de plekken waar je verblijft ondervinden wij geen tocht oid of oncomfortabele kou/warm wisselingen. De PPM waarden liggen bij ons ook altijd in de gewenste range.

Ik zeg hiermee niet dat WTW geen betere oplossing is, maar zal per huishouden nogal kunnen verschillen hoe men dat ervaart. Ik zou het bij een evt. volgend huis zeker in overweging nemen. Het enige nadeel van WTW is dat je wel veel afzichtelijke roosters in je huis hebt (met type c vind ik het al niet fraai!). Daarnaast zul je ook wat vaker filters moeten vervangen.

edit. zag de post van @w00key net pas, dat zie er een stuk acceptabeler uit iig!
Ik kan me wel iets voorstellen bij het ventilatie-verhaal, maar ik vraag me af of het probleem zo breed is als gesteld werd.

Wij ventileerden middels raamroosters, open tussendeuren en soms open ramen.

Dat was in de winter toen we nog cv gebruikten met radiatoren, geen probleem. We merkten niet eens dat de binnenkomende lucht werd opgewarmd door de opstijgende warme lucht van de radiatoren (onder de ventilatie-roosters). Dat ging allemaal vanzelf. Lucht die door de ruimte bewoog was dus aangenaam van temperatuur.

Toen we naar airco gingen werd dat anders. De binnenkomende lucht in de woonkamer werd niet zo specifiek verwarmd als met de cv, en vooral wanneer we in de trek zaten voelden we bij koud weer nare koude tocht. Wanneer we dat niet voelden liep de co2 op tot een niveau dat vooral voor mij negatief werkte.

Wij hebben daarom gekozen voor co2-gestuurde decentrale ventilatie met wtw. Deze is geplaatst precies daar waar de airco naartoe blaast. Airco en decentrale ventilatie-unit blazen dus met elkaar mee de kamer rond. De ventilatie blaast daarbij voor de ramen langs.

Dat werkt hier erg goed. We ventileren nog steeds bijna altijd via de raamroosters. Wanneer dat niet voldoende is bij windstil weer of wanneer we bij kou of warmte de roosters/ramen sluiten, dan pakt de co2-gestuurde ventilatie-unit het automatisch over wanneer de co2 boven de gewenste waarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
digifun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:22:
[...]

Werkt in de praktijk prima. Heb je het zelf in de praktijk wel eens in werking gezien ?

Er zijn hier in dit topic een paar mensen die daar last van hebben maar dat ligt toch echt aan de setup. Bij een goede setup voel je geen tocht.
Ja heb weleens gezien ja. Een spirobuis met T stuk en fuck it in restaurant keukens bijvoorbeeld. Niet echt mijn ding in een slaapkamer. Op de meeste van mijn kanaalunits zijn op meerdere wervelroosters van 60x60 aangesloten, 4 of 6 stuks voor een 5/10 kW, dat levert een heel mooi egaal onvoel/meetbare luchtstroom op. Retour via platte gaatjesroosters zoals https://www.systeemplafon...fondplaat-600x600-mm.html

Jet roosters zoals https://www.ventilatielan...ster-voor-spirobuis/1438/ zijn leuk als je lucht 10 meter verderop voelbaar wilt maken.

In een tochtvrij huis wil je niet meer dan 0.3m/s, haal je ook niet met regelbare roosters maar iig beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Hier hebben ze het op het gezondheidsplein en er is werkelijk niemand die er tocht voelt. Zou ook wat zijn bij bv de fysiotherapeut.

Vooral op een slaapkamer waar je maar een minimale luchtverplaatsing hebt bij slaapkamertemperatuur is het dure onzin om met dure roosters te gaan werken. Misschien voor het design maar niet verwarmingstechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
digifun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:58:
Hier hebben ze het op het gezondheidsplein en er is werkelijk niemand die er tocht voelt. Zou ook wat zijn bij bv de fysiotherapeut.
Heb je een foto van wat je bedoelt? Hier in de nieuwe medische centrum werken ze wervelroosters. Ik heb tot nu toe niemand met een afgezaagd buis gezien, behalve dus in magazijnen / keukens / technische ruimtes waar de whatever-meter op 100% staat.

Heel duur zijn wandroosters niet. Ik heb het over deze dingen, https://www.ventilatielan...instelbare-schoepen/2949/. Je ziet ze standaard in elke hotelkamer met airco, 99% van de tijd is het een kanaal unit met onder aanzuigen en uitblazen via zo'n rooster.

Het is installatietechnisch ook niet meer dan logisch, kijk, zo'n ding sluit je niet zo gauw aan op een ronde buis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftu8TgGcUFtL2kqg_VEw-9Lw7wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kv4f5Pc65c9OARjr2csVLC4e.png?f=user_large

Kort rechthoekig kanaatje (660x153 mm bij de FDXM25/35) en een rooster erop, done, dat is de standaard installatie..

Goedkoopste oplossing dat nog okay is: een plenum met slangaansluitingen, https://www.123klimaatsho...sluitingen-van-160-200mm/, plus paar flexibele buisjes en een groot rooster zoals https://www.ventilatielan...n-o-200-mm-dvsr200/10009/

Rond 200 is okay met ~150 m3/uur per stuk, x3 is ~450 totaal, dat maakt dan wel geluid maar dat heb je ook met een wandunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:16
Vraag.. vrouw klaagt over droge huid en ogen en dat dit door de airco komt.....
Klopt dat ook bij verwarmen?
En wat werkt prima qua luchtbevochtigers, ik zie veel Venta air washers voorbijkomen op Markplaats wat ook kan betekenen die die niet werken.
Misschien wat tip? ik heb ook niet echt zin om honderden uit te geven maar goedkoop is ook vaak duurkoop.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48
merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:15:
En wat werkt prima qua luchtbevochtigers, ik zie veel Venta air washers voorbijkomen op Markplaats wat ook kan betekenen die die niet werken.
Misschien wat tip? ik heb ook niet echt zin om honderden uit te geven maar goedkoop is ook vaak duurkoop.
Ga je verwarmen dan wordt de lucht droog(want past meer vocht in). Heb je elke winter met elke verwarming.

Koop er een die werkt met verdamping en een ventilator. Ik had er eerst een met een piezo element maar daarmee kreeg ik een mistig oerwoud in de huiskamer..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:15:
Seafarer in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Dat ziet er goed uit.. ik kan alleen niet zo zien voor wat voor ruimte dit geschikt is.
mooie prijs, alleen die website ken ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

w00key schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:43:
[...]

Heb je een foto van wat je bedoelt? Hier in de nieuwe medische centrum werken ze wervelroosters. Ik heb tot nu toe niemand met een afgezaagd buis gezien, behalve dus in magazijnen / keukens / technische ruimtes waar de whatever-meter op 100% staat.
Het is geen normaal gedrag om daar foto's van te gaan nemen. Het is trouwens geen afgezaagde buis maar een rond gat met een diameter van 10 cm. Niet bekeken hoe het op detailniveau werkt maar er kwam een aangename warmte zonder tocht af. Zag er ook netjes uit.
Heel duur zijn wandroosters niet. Ik heb het over deze dingen, https://www.ventilatielan...instelbare-schoepen/2949/. Je ziet ze standaard in elke hotelkamer met airco, 99% van de tijd is het een kanaal unit met onder aanzuigen en uitblazen via zo'n rooster.
Maar er moet wel iets van een systeemplafond worden aangelegd wat erg duur en totaal onpraktisch is voor een slaapkamer.
Het is installatietechnisch ook niet meer dan logisch, kijk, zo'n ding sluit je niet zo gauw aan op een ronde buis:

[Afbeelding]

Kort rechthoekig kanaatje (660x153 mm bij de FDXM25/35) en een rooster erop, done, dat is de standaard installatie..
Er zijn prima verlopen voor alle maten rond en vierkant. Vierkant naar rond is geen probleem. Het is niet de standaardoplossing maar een van de vele standaardoplossingen. In een woonhuis zal rond veel praktischer zijn.
Rond 200 is okay met ~150 m3/uur per stuk, x3 is ~450 totaal, dat maakt dan wel geluid maar dat heb je ook met een wandunit.
Rond 120 met 150 kuub is prima geluidloos te maken daar zijn oa geisoleerde slangen voor evt een demper ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

Je kan ook een raam openen/gat maken bij de aanzuiging van de kanaal airco dan ventileer je op die manier de verwarmde ruimte,s.

Is wel een houtjetouwtje oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Zo vandaag even opgevolgd.

Heb mijn deur boven aan het opzn trapfat open gezet zodat wat warmte naar boven kan gaan.

Momenteel verbruik terug een stuk lager dan gisteren weer zoals ik verwacht had.

Conclusie is dus door de spouw nu te isoleren dat de airco teveel vermogen heeft voor deze ruimte.

Verder niet echt een super groot probleem.

Waar ik voorheen de deur boven moest dicht doen kan ik hem nu open laten staan voor hetzelfde resultaat te krijgen en is het boven ook een stukje warmer weer.

Ideaal is het niet en misschien dat ik hem alsnog probeer te verkopen als ik er niet teveel verlies op moet maken en een maatje lichter ga aanschaffen dan maar voor nu is het probleem voorlopig weer van de baan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:30:
[...]

Dat ziet er goed uit.. ik kan alleen niet zo zien voor wat voor ruimte dit geschikt is.
mooie prijs, alleen die website ken ik niet zo.
Ome Ali verkoopt ook alles van MI. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Nou heb ik het geluk dat ik zo'n Venta mag gebruiken van een familielid maar toch nog eens naar die luchtvochtigheid gekeken op mijn tado en deze is ongeveer 57 procent dus de vraag is of het niet de luchtstroom zelf die de klachten droge huid/ogen veroorzaken.
Onze 5 kWh Daikin Perfra hangt namelijk in het woongedeelte wat achteraf geen handige plaats is zeker omdat we nu verwarmen.
Luchtstroom en het geluid is toch wel hinderlijk tijdens het netflixen dus wil ik deze airco laten verplaatsen.
Overigens wordt ondanks de huidige plaats de keuken behoorlijk op temperatuur gehouden.
De vraag is wat zou een logischere plaats zijn in de woonkeuken want daar willen we deze nu laten plaatsen, er zijn echter slechts 2 plaatsen waar dit mogelijk is. boven het keukenblad ruim 2 meter rechts van het fornuis of aan de rechter muur maar dan blaast de airco helemaal niet meer richting woonkamer ( wat nu andersom ook niet gebeurt)

Ben benieuwd waar jullie zouden plaatsen, en de afstand fornuis en airco geeft dat problemen. Optie 1 of 2
in het smalle gedeelte is geen optie wat betreft geluid.
Tja wel jammer dat als ik alles van tevoren had geweten, tweakers gelezen of zo ;-) dan had ik het sowieso anders gedaan en had ik vloerunits geplaatst, Maja achter af kijk je een koe in de ...
Euh geen idee of een Her plaatser ook hier gepost mag...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia6pswegPZF8KDy8xMqit-Eoxvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qo62UCKH0r33RcgDqww1hJJQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 22-12-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:11:
[...]

Nou heb ik het geluk dat ik zo'n Venta mag gebruiken van een familielid maar toch nog eens naar die luchtvochtigheid gekeken op mijn tado en deze is ongeveer 57 procent dus de vraag is of het niet de luchtstroom zelf die de klachten droge huid/ogen veroorzaken.
Onze 5 kWh Daikin Perfra hangt namelijk in het woongedeelte wat achteraf geen handige plaats is zeker omdat we nu verwarmen.
Luchtstroom en het geluid is toch wel hinderlijk tijdens het netflixen dus wil ik deze airco laten verplaatsen.
Overigens wordt ondanks de huidige plaats de keuken behoorlijk op temperatuur gehouden.
De vraag is wat zou een logischere plaats zijn in de woonkeuken want daar willen we deze nu laten plaatsen, er zijn echter slechts 2 plaatsen waar dit mogelijk is. boven het keukenblad ruim 2 meter rechts van het fornuis of aan de rechter muur maar dan blaast de airco helemaal niet meer richting woonkamer ( wat nu andersom ook niet gebeurt)

Ben benieuwd waar jullie zouden plaatsen, en de afstand fornuis en airco geeft dat problemen. Optie 1 of 2
Tja wel jammer dat als ik alles van tevoren had geweten, tweakers gelezen of zo ;-) dan had ik het sowieso anders gedaan en had ik vloerunits geplaatst, Maja achter af kijk je een koe in de ...

[Afbeelding]
Kan er niet een Unit bijgeplaatst worden? Dan krijg je een betere verdeling. (vroeger had je ook 2 of meer radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Seafarer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:47:
[...]

Kan er niet een Unit bijgeplaatst worden? Dan krijg je een betere verdeling. (vroeger had je ook 2 of meer radiatoren)
Kan zeker maar dat zou dan airco nummer 5 worden 😎. Vind ik misschien wat veel inmiddels.
Alle slaapkamers zijn voorzien van een 2.5 kwh singel

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 22-12-2023 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]
5kw airco,s maken teveel herrie door de hoge luchtdebiet die ze moeten produceren om de ruimte redelijk egaal warm te houden, verwarmen van 1 punt heeft zijn limieten.

Je kan de binnenunit overal naar toe verplaatsen maar zal altijd luid aanwezig blijven, je kan nog akoestische zaken plaatsen zoals gordijnen, panelen of tappijt dat helpt wel wat zodat het geluid minder gaat weerkaatsen in de kamer.

2 kleine binnenunit,s is de enige oplossing.

Nu heb je roeptoeters hier die zeggen zet hem maar op fluisterstand maar je koopt geen 5kw unit om die vervolgens op minder dan zijn halve kracht te laten werken.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-12-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:44:
[...]

5kw airco,s maken teveel herrie door de hoge luchtdebiet die ze moeten produceren om de ruimte redelijk egaal warm te houden, verwarmen van 1 punt heeft zijn limieten.

Je kan de binnenunit overal naar toe verplaatsen maar zal altijd luid aanwezig blijven, je kan nog akoestische zaken plaatsen zoals gordijnen, panelen of tappijt dat helpt wel wat zodat het geluid minder gaat weerkaatsen in de kamer.

2 kleine binnenunit,s is de enige oplossing.

Nu heb je roeptoeters hier die zeggen zet hem maar op fluisterstand maar je koopt geen 5kw unit om die vervolgens op minder dan zijn halve kracht te laten werken.
klopt zeker wat je zegt, zo'n 5 kw unit maakt te veel geluid zelfs in de fluisterstand en dat is hinderlijk als hij in de voorkamer hangt waar we TV kijken.
Als hij in de woonkeuken zou hangen maakt hij idd evenveel lawaai en dat is overdag totaal geen probleem en dan zal het in de woonkamer toch rustiger zijn qua geluid en luchtstroming.
Enigste plaatsing heb ik nu gezien is boven het keukenblad ongeveer 2 meter van het fornuis vandaan en dan weet ik ook niet of dat zo'n goed idee is wat betreft vette kooklucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:26
merlin1201 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:14:
[...]

klopt zeker wat je zegt, zo'n 5 kw unit maakt te veel geluid zelfs in de fluisterstand en dat is hinderlijk als hij in de voorkamer hangt waar we TV kijken.
Als hij in de woonkeuken zou hangen maakt hij idd evenveel lawaai en dat is overdag totaal geen probleem en dan zal het in de woonkamer toch rustiger zijn qua geluid en luchtstroming.
Enigste plaatsing heb ik nu gezien is boven het keukenblad ongeveer 2 meter van het fornuis vandaan en dan weet ik ook niet of dat zo'n goed idee is wat betreft vette kooklucht.
Zitten er nog en-suite deuren of een toog in de ruimte op de tekening.
Met een U-ruimte wordt het nog lastiger om egaal te verwarmen.

Wij verwarmen hier een L-ruimte waarvan de airco achter in het lange deel van de L hangt.
Deze blaast langs/over het kookschiereiland waar de lucht 8 meter verder de hoek om kan naar het zit gedeelte toe. Qua plaatsing is dit niet ideaal. Vorig jaar hebben we wel alleen met airco gestookt en dit jaar met een beetje gas erbij (wat overigens onze voorkeur geniet want het comfort is echt veel beter).

De 4,2kW unit hangt een meter of 4 van het fornuis af en gaat uit als we gaan koken.
Desondanks heb ik na een jaar wel de blower rol eruit gehad omdat deze erg vervuild was met vet en stof.
Plaatsing in de buurt van een fornuis lijkt me daarom niet ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Wat @elektriekert zegt kan ik bevestigen, hier een L kamer de binnenunit in de woonkamer en 7-8meter verder is het duidelijk kouder in de keuken waardoor het minder prettig is om lang te verblijven, je wil juist dichterbij een warmtepunt zitten voor comfort.

24/7 verwarmen geeft maar een kleine verbetering.
Nu zit daar wel een HR++ (u1,1) raam zonder ventilatieroosters, als de Duo plissé gordijn is gesloten is het wel iets beter te doen, de buitenmuur is prima luchtdicht en geisoleerd, zou ik de binnenunit verplaatsen zou het probleem in de woonkamer verschijnen en gezien daar grote ramen zitten mij nog meer comfort verlies zal geven.

Ook hier slinger ik regelmatig de vloerverwarming aan als bijverwarming dan is het uitstekend, kost maar 50-100m3 per jaar aan gas(letop heb droogbouw dat werkt anders), de comfortverhoging is mij de prijs wel waard gezien voor SWW nog geen oplossing is blijft de gasaansluiting sowieso nog wel.

Wel aan kijken voor een monoblok warmtepomp maar die dingen maken nogal een herrie op buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
mr_evil08 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:44:
[...]
Een dergelijke houding is überhaupt nergens voor nodig, je probeert hiermee iedere mening die niet met die van jou overeenkomt te degraderen wat natuurlijk niet zo lekker overkomt. Ik neem aan dat we hier oud en wijs genoeg kunnen zijn om ook andere meningen te respecteren en juist van elkaar te leren.

Dat terzijde, een 5kW unit heeft bijvoorbeeld op spierballenstandje op een MHI in 15 minuten de kamer vol gebeukt met warme lucht (uiteraard gepaard met een bak herrie), maar daarna schakelt hij direct terug naar een stille stand (of het moet echt heel koud zijn buiten, maar dan is de verwarmingscapaciteit dus ook echt nodig). Gebruik je de reguliere stand (of een lichtere unit) staat hij juist voor langere tijd herrie te maken (oké, niet zo extreem als die 15 minuten maar nog altijd hinderlijk). Ik geef de voorkeur aan optie één.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Ja dat haat tegen 5 kW is echt onnodig. Ja hij kan harder blazen. Hij kan ook rustig aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdnFp2kS1zegAoe5KiSrKqP4nnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gszw9uwbXCqGCrTweqs5gClz.png?f=fotoalbum_large

Als je een single wilt met wat power is de 50 ZSX prima. Op een multi voor beneden en boven kan je gewoon voor de 35 gaan natuurlijk, je hebt gegarandeerd genoeg hete koudemiddel door de veel grotere compressor. De 2e/3e staat toch niet zo vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
w00key schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:37:
Ja dat haat tegen 5 kW is echt onnodig. Ja hij kan harder blazen. Hij kan ook rustig aan doen.

[Afbeelding]

Als je een single wilt met wat power is de 50 ZSX prima. Op een multi voor beneden en boven kan je gewoon voor de 35 gaan natuurlijk, je hebt gegarandeerd genoeg hete koudemiddel door de veel grotere compressor. De 2e/3e staat toch niet zo vaak aan.
Maar het geluid is wel hoger binnen en volgens mij buiten ook.
Voor de ZSX binnenunit bij verwarmen.
Bij de 2, 2.5 en 3.5 kunnen ze minimaal op 19dB(A) maar de 5.0 is 23dB(A).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
MiBe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:28:
[...]

Dat terzijde, een 5kW unit heeft bijvoorbeeld op spierballenstandje op een MHI in 15 minuten de kamer vol gebeukt met warme lucht (uiteraard gepaard met een bak herrie), maar daarna schakelt hij direct terug naar een stille stand (of het moet echt heel koud zijn buiten, maar dan is de verwarmingscapaciteit dus ook echt nodig). Gebruik je de reguliere stand (of een lichtere unit) staat hij juist voor langere tijd herrie te maken (oké, niet zo extreem als die 15 minuten maar nog altijd hinderlijk). Ik geef de voorkeur aan optie één.
Dat werkt niet zo in praktijk, lucht mag warm zijn maar de objecten/muren gaat nog een lange tijd overheen, de lucht zal direct weer flink afkoelen als de binnenunit terug schaalt, daarnaast voel je overal koudeval wegkomen.

zelfs de vroegere heteluchtverwarming hier met werkelijk 8kw de kamer in blazen werkte niet op die manier(was wel stuk comfortabeler vanwege de vele afgifte punten).

De vloerverwarming hier kan warmte wel langer vasthouden en ook snel de massa opwarmen, luchtverwarming lukt dat niet.

De enige manier dat luchtverwarming dat wel kan is in een auto bijvoorbeeld gezien daar geen zaken als beton in zit... En je naast de afgiftepunt zit.

MHI zijn prachtige producten, de situatie die jij schetst is het maximaal vermogen verschil te klein voor, je praat over enkele procenten winst.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:00:
[...]

Dat werkt niet zo in praktijk, lucht mag warm zijn maar de objecten/muren gaat nog een lange tijd overheen, de lucht zal direct weer flink afkoelen als de binnenunit terug schaalt, daarnaast voel je overal koudeval wegkomen.

zelfs de vroegere heteluchtverwarming hier met werkelijk 8kw de kamer in blazen werkte niet op die manier(was wel stuk comfortabeler vanwege de vele afgifte punten).

De vloerverwarming hier kan warmte wel langer vasthouden en ook snel de massa opwarmen, luchtverwarming lukt dat niet.

De enige manier dat luchtverwarming dat wel kan is in een auto bijvoorbeeld gezien daar geen zaken als beton in zit... En je naast de afgiftepunt zit.
Dit merk ik met defrosts, het voelt lekker aangenaam binnen, maar zo gauw als die defrost 10-15 min gaat werken dan is het meteen weer koud. Ik blijf gelukkig met m'n luie reet op m'n warme stoel :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:30
mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:00:
[...]

Ik zie dat niet per se als voordeel. Tegen de tijd dat de vloerverwarming zijn warmte gaat afgeven, heb je thermisch voor twee uur gestookt met een airco. Ergo, het equivalent van de vloerverwarming uitzetten, is het uitzetten van de airco na twee uur. Je zit er al die tijd met beide lekker warmpjes bij. Maar met de airco kun je de warmtetoevoer direct stoppen indien gewenst :)
Verder heeft vloerverwarming natuurlijk ook andere voordelen; warme voeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

om nog een knuppel erin te gooien:

als je een 5kW nodig hebt ben je veel beter af door 2x een 3.5 te nemen. dat levert het comfort op wat je verwacht en heeft ook nog eens meer spierballen dan een enkele 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:15:
[...]

Ik zie dat niet per se als voordeel. Tegen de tijd dat de vloerverwarming zijn warmte gaat afgeven, heb je thermisch voor twee uur gestookt met een airco. Ergo, het equivalent van de vloerverwarming uitzetten, is het uitzetten van de airco na twee uur. Je zit er al die tijd met beide lekker warmpjes bij. Maar met de airco kun je de warmtetoevoer direct stoppen indien gewenst :)
Verder heeft vloerverwarming natuurlijk ook andere voordelen; warme voeten :)
droogbouw is niet hetzelfde als"nat"bouw vloerverwarming, droogbouw reageert veel sneller met opwarmen en afkoelen.
Het verbruikt hier maar 0,3m3 gas op een avond(als goed koud is) dat is omgerekend 2,4kw warmte.

Een jaar met alleen airco verwarmd, gaf niet gewenste comfort, het combineren van beide systemen werkt wel weer goed.

Naarmate de vloer warmer wordt schaalt de airco vanzelf langzaam terug.
Mijn ouders hebben "nat" bouw vloerverwarming met dun pvc en dat is inderdaad langzaam ondanks er 40c water de vloer in gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik heb vandeweek mijn panasonic airco in gebruik genomen in mijn atelier (crossposting voorkomen, maar hier is een buildlog).

Volgens mijn esphome is het continue boven de 70% vochtig en hangt het al week of 2 rond de 10graden daar. Nou, ik zet dat ding aan op verwarming en warmte knalt omhoog, hele dag warm gehad voor nog geen 2.5kwh aan elektra. Superblij mee, dat deed mijn oude bouwmarkt heatertje in 2uur met alle ongemakken vandien.

Goed, de luchtvochtigheid daalde wel wat (76% naar zo'n 71%) maar wil dit echt terugdringen. Nu een tweede dag op ontvochtigen gezet na even verwarmen, maar zie tot de verbazing dat hij nu maar 7-10w verbruikt. Dat is dus alleen de circulatie fan van de binnenuit lijkt het :| ook zag ik in luchtvochtigheid niet veel gebeuren.

Heb ik verkeerde verwachtingen? Moet ik 'm anders instellen? Stand ontvochtigen, direction en fanspeed op auto en temp bleef staan van verwarming, op 19C.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
@stevenP Ontvochtigen gaat d.m.v. koelen, dus dan moet je de temperatuur lagen zetten. :+

Met andere woorden; beter koop je een losse ontvochtiger.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
In de winter moet je de ontvochtigingsstand niet gebruiken maar gewoon verwarmen dat haalt ook de Rv omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
stevenP schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:12:
Heb ik verkeerde verwachtingen? Moet ik 'm anders instellen? Stand ontvochtigen, direction en fanspeed op auto en temp bleef staan van verwarming, op 19C.
Vocht condenseert in de binnenunit als de verdamper erg koud is. Dus zet het in koelen, temperatuur op minimum en fan minimum. Als die blijft koelen moet er buiten condens weglopen.

Het wordt wel extra koud binnen en vaak kan je temperatuur niet onder 18 graden instellingen, dan moet je eerst verwarmen om vervolgens te koelen.

Een ontvochtiger op basis van een warmtepomp werkt hetzelfde, die maakt 1 kant koud om vocht te onttrekken, en blaast dan de lucht langs de warme kant om die droge warme lucht de ruimte in te blazen.

Dat laatste raak je kwijt met een split unit en is dus niet geschikt in de winter om te drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

stevenP schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:12:
Ik heb vandeweek mijn panasonic airco in gebruik genomen in mijn atelier (crossposting voorkomen, maar hier is een buildlog).

Volgens mijn esphome is het continue boven de 70% vochtig en hangt het al week of 2 rond de 10graden daar. Nou, ik zet dat ding aan op verwarming en warmte knalt omhoog, hele dag warm gehad voor nog geen 2.5kwh aan elektra. Superblij mee, dat deed mijn oude bouwmarkt heatertje in 2uur met alle ongemakken vandien.

Goed, de luchtvochtigheid daalde wel wat (76% naar zo'n 71%) maar wil dit echt terugdringen. Nu een tweede dag op ontvochtigen gezet na even verwarmen, maar zie tot de verbazing dat hij nu maar 7-10w verbruikt. Dat is dus alleen de circulatie fan van de binnenuit lijkt het :| ook zag ik in luchtvochtigheid niet veel gebeuren.

Je dient gewoon te ventileren. Want je brengt zelf als mens vocht in je schuurtje. Het wordt zonder ventilatie alleen maar vochtiger.
Ik dacht 20 tot 35m³ per persoon/uur.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan CO2 meten en daar op ventileren. Met vocht meters gaat het wel eens mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
merlin1201 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:52:
[...]

Kan zeker maar dat zou dan airco nummer 5 worden 😎. Vind ik misschien wat veel inmiddels.
Alle slaapkamers zijn voorzien van een 2.5 kwh singel
Tering ey, hoe ziet dat er bij jou buiten wel niet uit dan? Reclamebord voor de HVAC industrie? 😂😂😂

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:44:
[...]

Vocht condenseert in de binnenunit als de verdamper erg koud is. Dus zet het in koelen, temperatuur op minimum en fan minimum. Als die blijft koelen moet er buiten condens weglopen.

Het wordt wel extra koud binnen en vaak kan je temperatuur niet onder 18 graden instellingen, dan moet je eerst verwarmen om vervolgens te koelen.

Een ontvochtiger op basis van een warmtepomp werkt hetzelfde, die maakt 1 kant koud om vocht te onttrekken, en blaast dan de lucht langs de warme kant om die droge warme lucht de ruimte in te blazen.

Dat laatste raak je kwijt met een split unit en is dus niet geschikt in de winter om te drogen.
Dit heb ik gemerkt, in mijn woonkamer/keuken is het warmteverlies het grootst. Tot mijn verbazing bleef hij van drogen naar ventileren schakelen.

Dat lag dus aan de temperatuur... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

barta123 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:19:
[...]

Tering ey, hoe ziet dat er bij jou buiten wel niet uit dan? Reclamebord voor de HVAC industrie? 😂😂😂
dat word steeds normaler hoor, in mijn dorp zie je ook al een paar huizen met een half dozijn losse aircos hangen, maar dat zijn ook altijd de C kwaliteit zoals haier en consorten omdat de enigste factor voor die bewoners de prijs is en dingen zoals uiterlijk, afwerking of betrouwbaarheid zijn gewoon geen factor die relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
barta123 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:19:
[...]

Valt gelukkig mee omdat er 3 op een plat dak staan uit het zicht. alleen de slaapkamer voorzijde staat wel in het zicht, maar de buren hadden er toch al een dus die 2e ernaast maakt ook niet uit, mooi ? nee. airco's zijn niet mooi, kachelpijpen ook niet.
Ahja idd zie je er steeds meer verschijnen en dan aan beugels halverwege de muur of een serie buizen over de gevel getrokken, nee mooi is anders maar het is wel de realiteit van het nieuwe verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door merlin1201 op 25-12-2023 13:14 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic