Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsAXPkOh2r6TpykqgVN6w9XUeMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SzRnBTakRRR0yAcvSYIla4b.png?f=fotoalbum_large

Mijn 5kW redt het met gemak en gaat dus maar flink pendelen….

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

merlin1201 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:12:
[...]
nee mooi is anders maar het is wel de realiteit van het nieuwe verwarmen.
het is meer de realiteit van dubbetlje en eerste rang.

het gros van zulke installaties hangen (in mijjn regio) bijzonder goed in het zicht en vaak op uitvalswegen goed zichtbaar. zulke airco oerwouden van hoekwoningen met een rits buitendelen 4 meter hoog aan de muur gaat uiteindelijk ervoor zorgen dat wethouders zich ermee gaan bemoeien en uiteindelijk verordeningen gaan schrijven waardoor niemand straks meer fatsoenlijk een airco kan laten installeren zonder speciale vergunningen of gewoon helemaal niet omdat de unit zichtbaar is van de straat of zoiets. exact hetzelfde gezeik wat we hebben gehad met schotels toen dat 30 jaar geleden echt populair werd voor mensen die uit "andere landen" kwamen maar nog steeds hun eigen zenders wouden kijken en natuurlijk de nederlanders die illegaal met een dreambox filmnet wouden zien. uiteindelijk hing half nederland vol met schotels en toen begon het gezeik en nu is de schotel vrijwel dood in nederland omdat je zo'n ding vrijwel niet meer legaal tegen je huis kan schroeven. zelfde gaat gebeuren met aircos als er steeds meer huizen komen met airco-jungles aan de muur...

dit zal straks ook uitwerking hebben op de woningen die "echte" warmtepompen neer willen zetten en dat straks steeds lastiger kunnen omdat de wetgever geen onderscheid maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 13:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Hook
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 21:14
Dag beste Warmte-pomp-tweakers / bezitters,

Ik had het voornemen om in 2023 een warmtepomp aan te schaffen. Wat huiswerk gedaan en zelfs een offerte opgevragen en gekregen. Ik zou gezien mijn situatie (overcapaciteit zonnepanelen, ketel van 2020 én goed geïsoleerde woning uit 2001) een all-electric kunnen nemen, maar ik kan maar een hybride warmtepomp voorfinancieren.

Toch heb ik de aanschaf afgeblazen !!

Ik kwam op een terugverdientijd van ongeveer 9 jaar gebaseerd op een gasprijs van € 1,50 per m3 én dan moest de warmtepomp al die jaren geen problemen geven.

Vervolgens bedacht ik me om jullie tweakers die in het bezit zijn van een (hybride-)warmtepomp te vragen wat hun ervaring is met betrekking tot terugverdientijden ofwel, gezien de investering die je gedaan hebt en de besparing tot op heden, waar zou je dan op uitkomen ?

Verder benieuwd naar de onderhoudskosten en storingen/problemen met de warmtepomp. Komen die voor of zijn het betrouwbare systemen en wat is de levensduur van warmtepompen ?

Dank voor jullie input ? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Den Hook op 25-12-2023 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Er mogen best wat regels komen betreft plaatsing airco's/warmtepompen die ook gehandhaafd gaan worden.
Wat een totaal verloedering van oude statige panden hier.. Ze staan op de meest random plekken(vaak voorgevel of naast de voordeur). Ontsiert een straat enorm, terwijl het vaak ook gewoon netjes kan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Den Hook schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:50:
Dag beste Warmte-pomp-tweakers / bezitters,

Ik had het voornemen om in 2023 een warmtepomp aan te schaffen. Wat huiswerk gedaan en zelfs een offerte opgevragen en gekregen. Ik zou gezien mijn situatie (overcapaciteit zonnepanelen, ketel van 2020 én goed geïsoleerde woning uit 2001) een all-electric kunnen nemen, maar ik kan maar een hybride warmtepomp voorfinancieren.

Toch heb ik de aanschaf afgeblazen !!

Ik kwam op een terugverdientijd van ongeveer 9 jaar én dan moest de warmtepomp al die jaren geen problemen geven én gebaseerd op een gasprijs van € 1,50 per m3.

Vervolgens bedacht ik me om jullie tweakers die in het bezit zijn van een warmtepomp te vragen wat hun ervaring is met betrekking tot terugverdientijden ofwel, gezien de investering die je gedaan hebt en de besparing tot op heden, waar zou je dan op uitkomen ?

Verder benieuwd naar de onderhoudskosten en storingen/problemen met de warmtepomp. Komen die voor of zijn het betrouwbare systemen en wat is de levensduur van warmtepompen ?

Dank voor jullie input ? ;)
zulke vragen moet je stellen in het lucht/water topic. en ik denk dat je rekensom niet goed is en/of je heb een veel te hoge offerte gekregen. in de basis is een all electric oplossing goedkoper dan hybride.
LED-Maniak schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:51:
Er mogen best wat regels komen betreft plaatsing airco's/warmtepompen die ook gehandhaafd gaan worden.
Wat een totaal verloedering van oude statige panden hier.. Ze staan op de meest random plekken(vaak voorgevel of naast de voordeur). Ontsiert een straat enorm, terwijl het vaak ook gewoon netjes kan.
die regels moeten er zeker komen, maar regels zijn altijd reactief, niet preventief. en de regels zijn altijd verbiedend ipv "motiverend" om een nettere installtie neer te zetten omdat zoiets geld kost en vaardigheiden verlangt van installateurs die ze gewoon niet hebben.
vraag maar eens aan een doorsnee installateur die CV in de winter doet en aircos in de zomer om een multisplit te installeren met een paar vloermodellen door het huis netjes afgewerkt. 99% van de tijd weigeren ze dat gewoon omdat ze sneller meer geld kunnen verdienen door een berg troep tegen 3 andere woningen te smijten in de tijd dat ze 1 toffe installatie maken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 13:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:29
Mee eens, die oerwoud van airco's daar wordt het niet mooier van.
Denk alleen niet dat het om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten gaat want ik zie hier in mijn straatje
toch heel veel Daikin, ipv tokyoko of goedkope shit.
Veel woningen hebben weinig keuzes als het gaat om waar je die buitenunit nou moet plaatsen, maar ben het er wel mee eens dat een beetje goede installateur toch wel zaken anders kan regelen.
Ikzelf hebt er b.v voor gekozen om als het maar even kan die leidingen over mijn binnenmuren te laten gaan zodat het buiten minder aanwezig is. de buren hadden een andere route genomen, nou je weet niet wat je ziet, een flink ontsiert huis.
Overigens denk ik dat de overheid voorlopig geen regels gaat hanteren omdat ze maar wat graag zien dat iedereen een warmte pomp aanschaf.. pas als iedereen voorzien is gaan ze eisen stellen, dat zie je nu ook met zonnepanelen nu veel mensen ze hebben piepen ze over die salderingsregeling.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55

Seafarer

XXX

miel schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:37:
[Afbeelding]

In 300 minuten 19 piekjes. 300 : 19 = 15.7min. per stook sessie, lijkt op 4 keer /uur.
Dit wordt toch als acceptabel gezien? (Tenminste in mijn ogen)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
barta123 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:19:
[...]

Tering ey, hoe ziet dat er bij jou buiten wel niet uit dan? Reclamebord voor de HVAC industrie? 😂😂😂
Ik heb er nu 4 stuks, het is mn hoofdverwarming dus ik wil niet als er een lekkage of andere storing is dat gelijk de gehele bovenverdieping niet meer kan verwarmen. Of nog erger boven en benedenverdieping op een multi split en dan gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

barta123 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:19:
[...]

Tering ey, hoe ziet dat er bij jou buiten wel niet uit dan? Reclamebord voor de HVAC industrie? 😂😂😂
Ik heb inmiddels eentje in de voortuin op de grond met een leiding naar boven en eentje in de achtertuin op de grond voor beneden, maar hoef ook geen heel stapelplan te krijgen voor de ramen straks of 3 naast elkaar, dak ligt al vol panelen, dus ooit maar kijken als er nog wat bij komt.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:04
Willempie27 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb er nu 4 stuks, het is mn hoofdverwarming dus ik wil niet als er een lekkage of andere storing is dat gelijk de gehele bovenverdieping niet meer kan verwarmen. Of nog erger boven en benedenverdieping op een multi split en dan gaan verwarmen.
L/W split is ook 1 blok buiten voor alles, inclusief de douche. 4 voor de zekerheid is beetje overdreven.

Een kleine L/W erbij voor comfort en warm water en L/L multi voor koeling / meestoken zou voor mij ideaal zijn. Meer blokjes hoef ik buiten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:47:
[...]

In 300 minuten 19 piekjes. 300 : 19 = 15.7min. per stook sessie, lijkt op 4 keer /uur.
Dit wordt toch als acceptabel gezien? (Tenminste in mijn ogen)
Is voor mij zeker weten acceptabel… ik heb er alle vrede mee!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

had je vroeger ook 4 cv ketels aan de muur hangen voor het geval er eentje uitvalt?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:41:
[...]

had je vroeger ook 4 cv ketels aan de muur hangen voor het geval er eentje uitvalt?
Nee maar vond het wel vervelend dat bij een storing gelijk geen warm water meer was en geen verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Willempie27 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:26:
[...]

Nee maar vond het wel vervelend dat bij een storing gelijk geen warm water meer was en geen verwarming.
en hoe is dat anders dan bij een gasketel?

weet trouwens 100% zeker dat ik in de winter sneller een aircomonteur voor de deur heb staan dan een ketelboer....

fun fact: warmtepompen hebben al een ingebouwde backup. ;)

en mocht de WP in storing gaan heb ik/je nog steeds 300L warm water staan in de boiler... :+

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
flippy schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:31:
[...]

en hoe is dat anders dan bij een gasketel?

weet trouwens 100% zeker dat ik in de winter sneller een aircomonteur voor de deur heb staan dan een ketelboer....

fun fact: warmtepompen hebben al een ingebouwde backup. ;)
Nu hangt er een boiler 1COP, maar die kan ik zelf binnen een uurtje vervangen. Ja met de CV ketel had ik een hele slechte ervaring met monteurs die het druk hebben maar eigenlijk hebt ik dat ook bij de airco in de wintertijd tijd. Na 6 mensen te hebben gebeld komt er uiteindelijk 1 en die had weer niet alle spullen bij zich en laat niks mee horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Willempie27 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:35:
[...]

Nu hangt er een boiler 1COP, maar die kan ik zelf binnen een uurtje vervangen. Ja met de CV ketel had ik een hele slechte ervaring met monteurs die het druk hebben maar eigenlijk hebt ik dat ook bij de airco in de wintertijd tijd. Na 6 mensen te hebben gebeld komt er uiteindelijk 1 en die had weer niet alle spullen bij zich en laat niks mee horen.
denk dat je dan ook wel de verkeerde mensen heb gebeld. weet van genoeg jongens in mijn vakgebied die in deze periode redelijk zitten te duimendraaien.

en ipv zo'n COP1 boiler zou ik dan nog een warmtepompboiler adviseren. als daar wat mee gebeurt zit er nog steeds een cop1 element in om op door te stoken maar in de tussentijd bespaar je wel factor 4 op je warm water kosten. dat douchet een stuk lekkerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 22:54
Even wat hulp nodig bij mijn situatie.

Voor mijn benedenverdieping met open trapgat naar boven had ik een jaar geleden een 5kw panasonic gekocht voor onze benedenverdieping te verwarmen.

Deze heeft altijd goed gewerkt en stabiel op laag vermogen de ruimte kunnen verwarmen.
(Dit mede door het trapgat dicht te maken)

Tijdje geleden heb ik mijn spouwmuur laten vullen.

Nu krijg ik de airco niet meer stabiel afgesteld om deze continue te laten draaien.

Setpunt staat op 22 graden temp is behaald airco valt uit gedurende 4 minuten en begint dan op de zachte stand terug voor een periode van 2 minuten terug op te warmen.

Ik wil dit graag gewoon continu hebben zonder dat deze blijft uitvallen en aanspringen.

Hierdoor heb ik meer verbruik en vind ik het zelf onaangenaam qua geluid/temperatuur ook.

Heb inmiddels mijn trapgat boven terug open gemaakt waardoor er wat meer warmte naar boven kan in de hoop dat deze gewoon terug 24/7 blijft aanstaan.

Dit is trouwens pas begonnen na dat de spouwmuur geïsoleerd is.

Is het zo dat mijn airco nu te zwaar is voor de ruimte wat hij moet verwarmen ?

Het is een oppervlakte van 51m² 2 grote raampartijen met HR++ glas spouwmuren gevuld met HR++ unipearls en mijn plat dak is geïsoleerd met 20cm pir platen.

Enkel mijn vloer heeft geen isolatie nu.

Zou ik eventueel terug kunnen gaan nu naar een airco van 3,5 of 4,2 KW en deze wel continue te laten draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:28:

Voor mijn benedenverdieping met open trapgat naar boven had ik een jaar geleden een 5kw panasonic gekocht voor onze benedenverdieping te verwarmen.

Deze heeft altijd goed gewerkt en stabiel op laag vermogen de ruimte kunnen verwarmen.

Nu krijg ik de airco niet meer stabiel afgesteld om deze continue te laten draaien.

Setpunt staat op 22 graden temp is behaald airco valt uit gedurende 4 minuten en begint dan op de zachte stand terug voor een periode van 2 minuten terug op te warmen.

Ik wil dit graag gewoon continu hebben zonder dat deze blijft uitvallen en aanspringen.

Hierdoor heb ik meer verbruik en vind ik het zelf onaangenaam qua geluid/temperatuur ook.

Heb inmiddels mijn trapgat boven terug open gemaakt waardoor er wat meer warmte naar boven kan in de hoop dat deze gewoon terug 24/7 blijft aanstaan.

Het is een oppervlakte van 51m² 2 grote raampartijen met HR++ glas spouwmuren gevuld met HR++ unipearls en mijn plat dak is geïsoleerd met 20cm pir platen.

Zou ik eventueel terug kunnen gaan nu naar een airco van 3,5 of 4,2 KW en deze wel continue te laten draaien ?
Je zal na moeten gaan wat de minimale afgifte is van de verschillende airco’s.
Wat nog wel kan helpen is de NTC (die de temperatuur meet van de lucht) verplaatsen naar een andere plek.
Als je niet terug kan bouwen naar origineel ben je wel je garantie kwijt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat wordt dan isolatie erweer uithalen. ;)

Zou je dit niet gewoon eens rustig een paar weken aan kijken. Maar overduidelijk heeft de spouwisolatie zeer goed geholpen. En is inderdaad je warmte pomp wat aan de grootte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
De installateur waar onze aannemer mee werkt , plaatst enkel fujitsu.

Lijkt mij een prima merk maar mensen nog redenen om het niet te doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wd200 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:58:
De installateur waar onze aannemer mee werkt , plaatst enkel fujitsu.

Lijkt mij een prima merk maar mensen nog redenen om het niet te doen ?
de verdampers gaan altijd lekken. dat zijn dure reparaties.

als installateur dat bekende euvel wegwuift moet je gewoon naar een andere stappen/eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Seafarer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:56:
[...]

Dat wordt dan isolatie erweer uithalen. ;)

Zou je dit niet gewoon eens rustig een paar weken aan kijken. Maar overduidelijk heeft de spouwisolatie zeer goed geholpen. En is inderdaad je warmte pomp wat aan de grootte kant.
Dat dacht ik al.
Ik wacht het nog even af zeker.

Maar ik ga een stuk bijbouwen en hier ook een airco plaatsen dan denk ik tot ik voor 2x 3.5kw ga of 1x 3.5kw en 1x 2.5kw.

Ik ben in de mogelijkheid om deze te verkopen en dan ook direct de overstap te maken naar daikin of MHI.

Vandaar ik nu al even aan het polsen was maar zoals ik al vermoede is deze dan idd te zwaar nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:12:
[...]

Dat dacht ik al.
Ik wacht het nog even af zeker.

Maar ik ga een stuk bijbouwen en hier ook een airco plaatsen dan denk ik tot ik voor 2x 3.5kw ga of 1x 3.5kw en 1x 2.5kw.

Ik ben in de mogelijkheid om deze te verkopen en dan ook direct de overstap te maken naar daikin of MHI.

Vandaar ik nu al even aan het polsen was maar zoals ik al vermoede is deze dan idd te zwaar nu.
stap dan over naar MHI en neem dan 2 kleine. dat is altijd veel comfortabeler dan 1 grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:13:
[...]

stap dan over naar MHI en neem dan 2 kleine. dat is altijd veel comfortabeler dan 1 grote.
Ja mijn oog was gevallen op onderstaande.
Deze zouden nog een stuk zuiniger zijn dan mijn huidige.

Als ik mijn huidige verkoop met ietwat klein verlies bespaar ik deze relatief snel terug op stroomkosten van de nieuwe dus geluk bij een ongeluk nog dan.

En zoals inderdaad gezegd dan 2 kleinere zijn dan de beter keuze om de flow door de kamers te verdelen.

Enkel moet ik nog even wachten tot de epb specialist dan zijn berekening gaat maken over welke 2 ik het beste neem dan.

Aangezien mijn huidige (5 kw) ook voldoende moet zijn voor de oppervlakte nu blijkt dan toch dat dit ook te groot is.

https://www.climamarket.e...ric-wandmodel-msz-ln35vgw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:19:
Enkel moet ik nog even wachten tot de epb specialist dan zijn berekening gaat maken over welke 2 ik het beste neem dan.
2x 2.5 is meer dan zat. daar heb je geen epb specialist voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
@Philtjens Gewoon niet 24/7 verwarmen bij hoge buitentemperaturen zoals nu ?
Bij hoge buitentemperaturen gaat die hier ook uit bij afwezigheid en laat hem 2h van tevoren weer starten.

Op dit moment is het extreem zacht voor de tijd van het jaar ik zit ook in de buurt van minimum vermogen te hikken.

10/12 graden buitentemperaturen. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2023 13:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:19:
[...]

Ja mijn oog was gevallen op onderstaande.
Deze zouden nog een stuk zuiniger zijn dan mijn huidige.

Als ik mijn huidige verkoop met ietwat klein verlies bespaar ik deze relatief snel terug op stroomkosten van de nieuwe dus geluk bij een ongeluk nog dan.

En zoals inderdaad gezegd dan 2 kleinere zijn dan de beter keuze om de flow door de kamers te verdelen.

Aangezien mijn huidige (5 kw) ook voldoende moet zijn voor de oppervlakte nu blijkt dan toch dat dit ook te groot is.

https://www.climamarket.e...ric-wandmodel-msz-ln35vgw
Oppervlakte zegt natuurlijk niet veel. Het gaat om je warmte verlies.

En waarschijnlijk komt de impact van de spouw isolatie bij jouw als belachelijk veel over. Bedenk dat niemand praat over de luchtbeweging in je spouw. Er wordt alleen maar gepraat over isolatie dikte en U waarden. Heb je net een huis wat verkeerd op de wind staat en veel slecht aansluitende bouw details heeft. Dan waait het ook echt in de spouw.
Spouw isolatie kan soms veel positiever zijn dan berekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key

Hoe snel daalt de temperatuur als je het een uur uit zet, of meer? Ik zou gewoon on demand verwarmen nu, alleen bij aanwezigheid of juist daarvoor, en af laten koelen in de nacht / op werk.

Met een CV klokthermostaat programma, vòòr de ochtend en avond, hou ik het makkelijk warm hier en geen herrie als je er bent.

Het is nu 10+ graden buiten, geen typische december temperatuur, niet zo gek dat de verwarming nauwelijks aan hoeft vergeleken met de vroege vorst dat we hadden paar weken terug.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 26-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Oh nog een tip voor CV style verwarmen - soms moet je de setpoint wat hoger zetten. Bijvoorbeeld 23 graden. Je verhoogt hem tot de energiemeter (hopelijk heb je een live readout van een slimme stopcontact of DIN module in de meterkast) een gewenst getal aangeeft. CV vroeger is 4 tot 20+ kW. Nu mik ik op 500-1000W x 4 = 2-4 kW warmte, en dat voor bijvoorbeeld een uur of 2.

Daarmee heb je genoeg kWh warmte naar binnen gepompt en blijft het daarna warm voor uren, zeker met goede isolatie. Hier schommelt het tussen 20 en 21 graden gemeten op tafelhoogte, de unit denkt er anders over, negeer dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
w00key schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:59:
[...]

Hoe snel daalt de temperatuur als je het een uur uit zet, of meer? Ik zou gewoon on demand verwarmen nu, alleen bij aanwezigheid of juist daarvoor, en af laten koelen in de nacht / op werk.

Met een CV klokthermostaat programma, vòòr de ochtend en avond, hou ik het makkelijk warm hier en geen herrie als je er bent.

Het is nu 10+ graden buiten, geen typische december temperatuur, niet zo gek dat de verwarming nauwelijks aan hoeft vergeleken met de vroege vorst dat we hadden paar weken terug.
dit zou ik eens moeten testen.

daar heb ik nu nog geen idee van.

tijdje terug als de airco bevroor verloor ik op +/- 15 minuten tijd 5 graden.
mede ook wel doordat ik veel warmtelekken heb.
die worden wel aangepakt tijdens de verbouwing dus hiervaan gaat een groot deel weg.

cv heb ik niet een doe enkel op airco deze houdt het nu ook perfect warm alleen moet ik er het geluid momenteel maar even bijnemen maar dit bespaart me maar dan 50% dan stoken op cv dus dat neem ik er graag bij momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:31:
[...]

dit zou ik eens moeten testen.

daar heb ik nu nog geen idee van.

tijdje terug als de airco bevroor verloor ik op +/- 15 minuten tijd 5 graden.
mede ook wel doordat ik veel warmtelekken heb.
die worden wel aangepakt tijdens de verbouwing dus hiervaan gaat een groot deel weg.

cv heb ik niet een doe enkel op airco deze houdt het nu ook perfect warm alleen moet ik er het geluid momenteel maar even bijnemen maar dit bespaart me maar dan 50% dan stoken op cv dus dat neem ik er graag bij momenteel :)
5 graden in 15 minuten!? Hoe meet je dat? Op welke afstand van de unit bijvoorbeeld. de massa van jouw woning is sowieso dan niet écht opgewarmd.

Ik zit onder een plat dak, niet geïsoleerd en enkelglasramen, midden in een verbouwing en zelfs dan verlies ik geen 5 graden in 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
TereZz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:41:
[...]

5 graden in 15 minuten!? Hoe meet je dat? Op welke afstand van de unit bijvoorbeeld. de massa van jouw woning is sowieso dan niet écht opgewarmd.

Ik zit onder een plat dak, niet geïsoleerd en enkelglasramen, midden in een verbouwing en zelfs dan verlies ik geen 5 graden in 15 minuten.
op mijn thermostaat meter of 3 van mijn airco af centraal in de woonkamer.

mijn binnenmuren voelen zowiezo nooit echt heel warm aan.
momenteel na isoleren van mijn spouwmuren weet ik niet hoeveel ik verlies.

heb nu inmiddels ook wel weer mijn trapgat open gemaakt dus daar zal ook weer flink warmte naar boven sluipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:12:
[...]

op mijn thermostaat meter of 3 van mijn airco af centraal in de woonkamer.

mijn binnenmuren voelen zowiezo nooit echt heel warm aan.
momenteel na isoleren van mijn spouwmuren weet ik niet hoeveel ik verlies.

heb nu inmiddels ook wel weer mijn trapgat open gemaakt dus daar zal ook weer flink warmte naar boven sluipen.
ik zou eerst eens beginnen met langduriger stoken zodat de wanden en je massa ook de tijd krijgen om wat warmte op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
flippy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:16:
[...]

ik zou eerst eens beginnen met langduriger stoken zodat de wanden en je massa ook de tijd krijgen om wat warmte op te nemen.
Heb ik al gedaan airco staat nu bijna een maand 24/7 aan muren zijn niet koud maar ook niet warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philtjens schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:27:
[...]

Heb ik al gedaan airco staat nu bijna een maand 24/7 aan muren zijn niet koud maar ook niet warm.
3 meter is an zich niet veel, dat zal je nog wel merken als je thermometer snel reageert op een veranderende luchttemperatuur en in de luchtstroming zit van de airco.

als je binnendeel ook in het midden van de kamer hangt en niet bij de ramen helpt dat niet natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-12-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
[...]

Had je ook 4 CV-ketels hangen dan?

Ben het wel eens met wat @flippy zegt. Als mensen een ratjetoe aan buitenunits aan hun gevel gaan hangen (schandalen die in het straatbeeld zichtbaar zijn) gaat dat hoe dan ook het uiteindelijke proces bemoeilijken van jan met de pet die een simpele L/W unit op een weinig zichtbare plek aan zijn gevel zou willen hangen.

Als je een L/W pomp hebt ga je toch ook geen 4 buitenunits plaatsen? 8)7

Ik zie het probleem niet hoor, je hebt eerder 1 CV ketel en zou die vervangen voor 1 WP. Waarom zou die WP ineens zo veel meer onbetrouwbaar zijn dan je CV ketel? Wantrouwen in je installateur of heel de muur vol met AUX gehangen?

Ik heb idd ook een plat dak, maar thank god heb ik dat volgelegd met zonnepanelen :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
miel schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:37:
[Afbeelding]

Wat voor merk is het?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
@flippy
Even een vraagje…...heb je een eigen bedrijf ?
Zoja, in welke regio werk je ?

Ik kan jouw blik / kennis op diverse situaties wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
barta123 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:46:
[...]

Ben het wel eens met wat @flippy zegt. Als mensen een ratjetoe aan buitenunits aan hun gevel gaan hangen (schandalen die in het straatbeeld zichtbaar zijn) gaat dat hoe dan ook het uiteindelijke proces bemoeilijken van jan met de pet die een simpele L/W unit op een weinig zichtbare plek aan zijn gevel zou willen hangen.

Ik zie het probleem niet hoor, je hebt eerder 1 CV ketel en zou die vervangen voor 1 WP. Waarom zou die WP ineens zo veel meer onbetrouwbaar zijn dan je CV ketel? Wantrouwen in je installateur of heel de muur vol met AUX gehangen?

Ik heb idd ook een plat dak, maar thank god heb ik dat volgelegd met zonnepanelen :9
De vergelijking met CV gaat niet helemaal op vind ik. Een CV hoeft nooit te ontdooien en heeft een verwarmingscapaciteit van ~400%. Met een flinke buitenunit haal je net 100% als het meezit, d.w.z. bij niet te hoge luchtvochtigheid. Met twee buitenunits los je die problemen grotendeels op en het kost niet meer dan 1 grote multisplit.
Straks moeten we allemaal aan de warmtepomp, het lijkt mij logisch dat de regels versoepeld worden (naast het stimuleren van de fabricage van stillere buitenunits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Heb hier een vraagje gesteld betreffende lucht/lucht warmtepomp (Daikin / MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:02:
[...]

De vergelijking met CV gaat niet helemaal op vind ik. Een CV hoeft nooit te ontdooien en heeft een verwarmingscapaciteit van ~400%. Met een flinke buitenunit haal je net 100% als het meezit, d.w.z. bij niet te hoge luchtvochtigheid. Met twee buitenunits los je die problemen grotendeels op en het kost niet meer dan 1 grote multisplit.
Straks moeten we allemaal aan de warmtepomp, het lijkt mij logisch dat de regels versoepeld worden (naast het stimuleren van de fabricage van stillere buitenunits).
Je hebt de verkeerde gekocht als je net 100% haal als het mee zit. Mijn high score is 18 kWh verbruikt in 24 uur, 750W gemiddeld dus, en piek opgenomen vermogen van de unit heb ik op 2.5 kW+ gezien. Naar beneden afgerond op 2 kW continu zit ik op max 40% gebruikt van de beschikbare vermogen.

Het is hier soms bijna een sport om precies goed / net iets te klein te kopen. Doe mij maar een maatje groter, is nauwelijks duurder, zeker bij multi. Wel eentje met een relaxte minimum vermogen van 2-300W, niet de Daikin MXM68 nemen die niet lager wilt dan 700W.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:15
Het jaar loopt ten einde, hoe ziet het verbruik van 2023 bij jullie eruit?

Bij ons is er volgende opstelling

Daikin 3MXM68A2V1B - buitenunit

Daikin Perfera FTXM50R2V1B - living 30m² + keuken 10m² - draait op schema 06-22 op 20 graden auto
Daikin Perfera FTXM25R2V1B - master bedroom 17 m² 22-02 op 20 graden auto
Daikin Perfera FTXM20R2V1B - guest bedroom 10 m²- ad hoc

Dit is mijn jaarverbruik voor een appartement op de hoogste verdieping onder een plat bitumen geïsoleerd dak en hoogrendementsglas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHUUAbSKui5l9ef7xCAbUAF33lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j6uKEFa9UyVYlCgrwTqVclV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dit heel nette cijfers vergeleken met de oude accumulatieverwarming die ik in het verleden had. Ik hou nu het hele appartement warm of koel voor wat ik vroeger voor één kamer verstookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
barta123 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:46:
[...]

Kan je in praktijk vertellen als de airco in storing gaat tijdens de hittegolf je mooi 2 weken mag wachten terwijl de hittegolf weer voorbij is(Nee was niet bij mij maar ken er genoeg).

Bij cv ketels is dat beter geregeld, goede STEK monteurs die mogen vullen zijn er amper in mijn regio.

Moet je dan gelijk 4 buitenunits ophangen? Nee dat is ook overdreven.

Zelf hou ik boven en beneden gescheiden.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Vroeger koelde je met een mobile airco of een ventilator. Als het echt nodig is kan zo'n 2.5 kW Sharp behoorlijk wat kou produceren, wel tegen een COP van 3 :/

Hij staat nog in de weg op zolder. Hopelijk ga ik het niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:36:
Vroeger koelde je met een mobile airco of een ventilator. Als het echt nodig is kan zo'n 2.5 kW Sharp behoorlijk wat kou produceren, wel tegen een COP van 3 :/

Hij staat nog in de weg op zolder. Hopelijk ga ik het niet nodig hebben.
Vroeger waren zomers geen langdurig 40c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:29
Vraag over het verbruik...

Ik zie voor warmtepompen vaak berekeningen als gasverbruik * 8 en dat dan delen door de gemiddeld COP.

Met 1000 m3 gas zou dat dan zo'n 3000 kwh stroom zijn.

Mijn L/L die ik sinds 2020 aan het draaien heb,
verbruikt echter jaarlijks tussen de 1000 en 1300 kwh.
Dit is een 3.5 kw unit die de hele benedenverdieping van onze 2-1 kapwoning verwarmt (staat op 22 graden, blaasstand 3. Snachts gaat hij uit en in de ochtend weer aan).
Wat ook nog in dit verbruik zit is mijn 2e 3.5kw unit die de slaapkamer op de warmste dagen koelt.

CV doet veen verwarming. Enkel SWW

Slechts een derde van de inschatting van het verbruik van een warmtepomp, en dan heb ik dus ook nog een lekker koel huis...

Hebben meer mensen zo'n laag verbruik???
Is de voorzichtige conclusie dat de betekeneningen die veelal wel kloppen voor L/W niet opgaan voor L/L?
En is L/L misschien wel stukken zuiniger? Even los van welke warmte je prefereert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMsMGYhN06K8rtcZAKYvIGBGVhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UynT3p35gIBZ3KMtfBbQq48L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2023 16:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@pentaw1nz
Ja gasverbruik werd hier letterlijk stroomgebruik terwijl het x3 had moeten zijn, een flinke meevaller.
Kanttekening het oude afgiftesysteem hier was alles behalve efficiënt, inmiddels wel een nieuw afgiftesysteem gekomen en uiteindelijk komt er wel een L/W WP.

Je stookt gerichter en kent minder leiding verliezen.
L/L zie ik als tussenstap.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Lucht/lucht is in de praktijk veel zuiniger dan een warmtepomp. Warmtepomp kan maar heel beperkt verlagen en moet het hele huis altijd warmhouden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:29
En dan ook nog het feit dat je een A merk L/L voor 2 rooitjes hebt hangen.
Tenopzichte van een L/W met boiler voor dik in de 10k tegenwoordig.

Ik zie L/L ook niet als mijn eindoplossing. Heb hem nu een aantal jaar hangen en de vrouw wil graag de vvw vaker aan.

"Nadeel" is dat je businesscase vanuit een L/L situatie zeer oninteressant wordt. Je gaat een L/W daarna nooit meer terugverdienen.
Het wordt dan dus meer een investering voot comfort en voor de toekomst.
Dan is 10k+ wel een flinke uitgave..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:38:
[...]

Vroeger waren zomers geen langdurig 40c
Gelukkig nu nog steeds niet. Ik zie dit jaar maar een paar dagen met een max boven 30 graden en in de nacht veel koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FnTIlzdUThoKT9AcTlcCU74L5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwbAeBhmjKgExMK7f0Wd9FoX.png?f=fotoalbum_large

Dus misschien 14 dagen waar je met de airco aan gaat slapen. Helemaal must have vind ik het nog steeds niet, maar voor comfort betaal ik graag iets meer, die triple split heeft wel wat uren gedraaid. Zonder verwarming in de kou of geen warm water is stukken irritanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:40:
[...]

Je hebt de verkeerde gekocht als je net 100% haal als het mee zit. Mijn high score is 18 kWh verbruikt in 24 uur, 750W gemiddeld dus, en piek opgenomen vermogen van de unit heb ik op 2.5 kW+ gezien. Naar beneden afgerond op 2 kW continu zit ik op max 40% gebruikt van de beschikbare vermogen.

Het is hier soms bijna een sport om precies goed / net iets te klein te kopen. Doe mij maar een maatje groter, is nauwelijks duurder, zeker bij multi. Wel eentje met een relaxte minimum vermogen van 2-300W, niet de Daikin MXM68 nemen die niet lager wilt dan 700W.
Mijn CV ketel is meer dan 24 kW. Een consumentenairco niet snel groter dan 6 kW. Ja, boven het vriespunt haal je >6kW, maar rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid ben je blij als je uberhaupt de 6 kW haalt. Dat bedoelde ik met 100%. Dat menigeen geen enkel probleem heeft met een enkele buitenunit komt denk ik vanwege 24/7 stoken terwijl de moeilijke periodes rond het vriespunt meestal niet weken achtereen duren.
Maar goed, mijn punt is: liever twee 3 kW buitenunits dan een enkele 6 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:02:
[...]

Mijn CV ketel is meer dan 24 kW. Een consumentenairco niet snel groter dan 6 kW. Ja, boven het vriespunt haal je >6kW, maar rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid ben je blij als je uberhaupt de 6 kW haalt.
Je hebt de verkeerde als je last hebt van vriespunt of defrosts. Punt.

De kW rating moet je lezen van de energielabel of betere specsheets. Die is design vermogen bij -10 en is veel lastiger voor de unit dan vocht in de lucht.

Op de mijne staat Pdesign @ -10 van 5.20 kW en haalt dat volledig. Met Nederlandse temperatuur van -5 ongeveer als koudste punt is dat ergens tussen 6 en 7 kW.

De L/W units zijn ook zo gespecificeerd, alleen als je naar de veel te optimistische nominaal vermogen gemeten bij +5 kijk zit je fout, zie mijn eerste zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:02:
[...]

Gelukkig nu nog steeds niet. Ik zie dit jaar maar een paar dagen met een max boven 30 graden en in de nacht veel koeler.

[Afbeelding]
Dus misschien 14 dagen waar je met de airco aan gaat slapen. Helemaal must have vind ik het nog steeds niet, maar voor comfort betaal ik graag iets meer, die triple split heeft wel wat uren gedraaid. Zonder verwarming in de kou of geen warm water is stukken irritanter.
De zomer van 2022 kennelijk alweer vergeten, die gaan vaker en langduriger worden, en 2 maand geen neerslag.

Goede nachtrust is mij meer waard, ieder zijn ding.
Geen verwarming voor x dagen zou ik mij prima kunnen redden.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pjotter1965 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:21:
@flippy
Even een vraagje…...heb je een eigen bedrijf ?
Zoja, in welke regio werk je ?

Ik kan jouw blik / kennis op diverse situaties wel waarderen.
nee, dat heb ik niet.

meschien later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:54:
Lucht/lucht is in de praktijk veel zuiniger dan een warmtepomp. Warmtepomp kan maar heel beperkt verlagen en moet het hele huis altijd warmhouden.
Niet helemaal, bij een L/W warmtepomp draaien mensen ook wel afgiftepunten dicht, ik ken er ook mensen die zelfs met een L/W WP de slaapkamers niet verwarmen doordat daar altijd het raam open staat.

Mensen met een L/L WP zijn daar wel bewuster mee bezig, ook met nachtverlaging dat klopt.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:07:
[...]

Je hebt de verkeerde als je last hebt van vriespunt of defrosts. Punt.

De kW rating moet je lezen van de energielabel of betere specsheets. Die is design vermogen bij -10 en is veel lastiger voor de unit dan vocht in de lucht.

Op de mijne staat Pdesign @ -10 van 5.20 kW en haalt dat volledig. Met Nederlandse temperatuur van -5 ongeveer als koudste punt is dat ergens tussen 6 en 7 kW.

De L/W units zijn ook zo gespecificeerd, alleen als je naar de veel te optimistische nominaal vermogen gemeten bij +5 kijk zit je fout, zie mijn eerste zin.
Een hoop aannames. Mijn 2.5 unit haalt 3 kW bij -10 °C. Maar zoals ik al zei, ik heb liever 2 van deze units i.p.v. een enkele 5.0 die maar tot 5.2 kW komt _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:00:
En dan ook nog het feit dat je een A merk L/L voor 2 rooitjes hebt hangen.
Tenopzichte van een L/W met boiler voor dik in de 10k tegenwoordig.

Ik zie L/L ook niet als mijn eindoplossing. Heb hem nu een aantal jaar hangen en de vrouw wil graag de vvw vaker aan.

"Nadeel" is dat je businesscase vanuit een L/L situatie zeer oninteressant wordt. Je gaat een L/W daarna nooit meer terugverdienen.
Het wordt dan dus meer een investering voot comfort en voor de toekomst.
Dan is 10k+ wel een flinke uitgave..
Die boiler is voor SWW wat je bij Lucht/Lucht ook niet hebt, een oneerlijke vergelijking.
Je kan ook een electrische doorstromer op 3 fase aansluiten.

Wat is de TvT van de CV ketel ook alweer ?
L/L WP is een prima apparaat dat snel de luchttemperatuur kan verhogen/verlagen maar het blijft hoofdzakelijk convectiewarmte wat van 1 afgiftepunt moet komen, daarmee neem je comfort verlies voor lief.
De L/L WP doet het hier ook prima voor het doel waarvoor die gekocht is.

@w00key Is dat een ramp als je bij -10 net iets vermogen tekort komt dan ?
Bijverwarmen met een kacheltje kan niet voor die 2 dagen(alleen tijdens aanwezigheid)?

De COP bij een warmtepomp is ook niet meer zo geweldig tijdens -10.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2023 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
digifun schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:54:
Ik denk dat dat wel meevalt.

Ik verbruikte hier met L/L zo’n 1800 a 2000 kWh op jaarbasis. Met L/W nu ga ik richting hetzelfde (500 kWh tot op heden). Verschil in comfort is echter zéér groot: hele huis is nu behaaglijk en met L/L was dat hier niet zo.

We verwarmen hier ons tapwater met een WPB dus in dit verbruik zit geen tapwater. Ik vermoed dat daar de vergelijkingen vaak mank lopen. Overigens verwarmen we 24/7 op 20,5/21 en dat deed ik met de L/L installatie ook, eigenlijk ongeacht de temperatuur buiten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:19:
@w00key Is dat een ramp als je bij -10 net iets vermogen tekort komt dan ?
Bijverwarmen met een kacheltje kan niet voor die 2 dagen(alleen tijdens aanwezigheid)?

De COP bij een warmtepomp is ook niet meer zo geweldig tijdens -10.
Nee dat is niet het punt. Als je een installatie hebt die past bij je huis draait dat ding altijd in deellast, anders ga je als het kouder wordt gelijk terug naar de oertijd van aan/uit compressor. Inverters zijn zuinig omdat ze op een variabele snelheid kunnen draaien, 1200-4500 RPM bijvoorbeeld, en net als je auto wil je niet plankgas gaan en op maximale toeren houden.

Met een "slechte" A+ unit van LG, de MU3R19, met een bivalent point van 4.6 kW @ -10C en COP van 2.9 schiet de COP omhoog bij lagere werkdruk, 4.05 kW @ -7 / COP 3.13 (1.3 kW) en 2.45 kW @ +2 / COP 4.65 (0.5 kW).

De meeste tijd draait de mijne op 400-700W, record dit jaar is 750W gemiddeld over 24 uur. Een unit die ~3.5 kW op vol vermogen kan leveren houdt het hier ook wel warm, maar wel tegen een ruk COP als de volle 3.5 kW vraagt. Dan heb je inderdaad probleem met defrosts, je gaat van vol vermogen verwarmen naar vol vermogen koelen om te ontdooien, and repeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:28:
[...]

De zomer van 2022 kennelijk alweer vergeten, die gaan vaker en langduriger worden, en 2 maand geen neerslag.

Goede nachtrust is mij meer waard, ieder zijn ding.
Geen verwarming voor x dagen zou ik mij prima kunnen redden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C2MfRWMXApaItiQIeuOg4T6BOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygCv0OG4HEGckgZHd2uyuLbH.png?f=fotoalbum_large

Ik tel er hier 7. Overdrijven is ook een vak.

Heet en droog is vaak juist fijn, dan werkt een ventilator en air cooler met water prima. Nat en heet is pas vervelend, dan moet je wel koelen met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:39:
[...]

[Afbeelding]

Heet en droog is vaak juist fijn, dan werkt een ventilator en air cooler met water prima. Nat en heet is pas vervelend, dan moet je wel koelen met een airco.
Nou zodra het hier maar een beetje warm begint te worden staat de airco toch echt lekker te pruttelen en dat betekent meestal om de boel rond de 19-20 graden te houden zodat we gewoon lekker onder een zomerdekbed kunnen slapen.

Is dat nodig? Nee zeker niet, vroegâh deden we dat dan met een ventilator en alleen een dekbedhoes. Meestal resulteerde dat toch in minder goede nachtrust en soms bezweet wakker worden. Nu hebben we dat totaal niet meer en gaan we erg goed op die verhalen van mensen die niet kunnen slapen door de warmte en last van plaknachten hebben.

En qua verbruik is koelen een lachertje, je moet je best doen om op de echt hete nachten er 1 kWh door heen te jagen. Meestal pruttelt hij op zijn allerlaagste vermogen en gaat vaak zelfs uit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
renzo4000 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:52:
[...]

Nou zodra het hier maar een beetje warm begint te worden staat de airco toch echt lekker te pruttelen en dat betekent meestal om de boel rond de 19-20 graden te houden zodat we gewoon lekker onder een zomerdekbed kunnen slapen.

Is dat nodig? Nee zeker niet, vroegâh deden we dat dan met een ventilator en alleen een dekbedhoes. Meestal resulteerde dat toch in minder goede nachtrust en soms bezweet wakker worden. Nu hebben we dat totaal niet meer en gaan we erg goed op die verhalen van mensen die niet kunnen slapen door de warmte en last van plaknachten hebben.

En qua verbruik is koelen een lachertje, je moet je best doen om op de echt hete nachten er 1 kWh door heen te jagen. Meestal pruttelt hij op zijn allerlaagste vermogen en gaat vaak zelfs uit.
Tuurlijk, doe ik ook. Maar om te zeggen dat het een ramp is als dat ding uit valt...

Inderdaad, 1 kWh per nacht is beetje wat ik doe op echt warme dagen. Met de oude Sharp was dat 3 kWh geweest met die aan/uit compressor en EER van 3 i.p.v. SEER van 8+. Dat is nog steeds te betalen, dat ding is alleen wel luid en minder comfortabel.

Tegenwoordig heb je ook betere units die wel een inverter hebben en dus zachtjes kunnen draaien, i.p.v. BRRRRBRBRBRBRRRRRRR *KLONK* uit... Sommigen hebben zelfs een 4-weg klep om te verwarmen maar dat is gek met een open raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Hier in het topic gaat het veelal over MHI of daikin met de grotere voorkeur voor MHI omdat deze compressor blijkbaar heel erg goed terug kunnen moduleren en zo een laag verbruik hebben.

Nu heb ik onderstaand model gevonden maar is Mitsubishi electric met hele goede cop en seer waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekdR1TbSDUUV8Q_XsoA8a7nRpbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljH56go76JIMZxuOQ1o8emRZ.png?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me af of dit ook goede modellen zijn in vergelijking met de heavy industries en wat zijn de verschillen dan tussen deze modellen ?

Bijkomend is dit model in 4 kleuren beschikbaar rood zwart en 2 soorten wit heeft iemand een idee wat de verschillen zijn in de witte soort ?

Verder beetje jammer dat het hoogglans is ipv matte versie, oogt wat goedkoper vind ik en esthetisch wil het oog ook wat natuurlijk.

Als er trouwens iemand dit model heeft hangen ben ik ook benieuwd naar fotos hoe ze er in het echt uitzien in een ruimte, heb dit via google afbeeldingen proberen te zoeken maar helaas zonder succes.

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:20
Philtjens schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:12:
Hier in het topic gaat het veelal over MHI of daikin met de grotere voorkeur voor MHI omdat deze compressor blijkbaar heel erg goed terug kunnen moduleren en zo een laag verbruik hebben.

Nu heb ik onderstaand model gevonden maar is Mitsubishi electric met hele goede cop en seer waardes.

[Afbeelding]

Nu vroeg ik me af of dit ook goede modellen zijn in vergelijking met de heavy industries en wat zijn de verschillen dan tussen deze modellen ?

Bijkomend is dit model in 4 kleuren beschikbaar rood zwart en 2 soorten wit heeft iemand een idee wat de verschillen zijn in de witte soort ?

Verder beetje jammer dat het hoogglans is ipv matte versie, oogt wat goedkoper vind ik en esthetisch wil het oog ook wat natuurlijk.

Als er trouwens iemand dit model heeft hangen ben ik ook benieuwd naar fotos hoe ze er in het echt uitzien in een ruimte, heb dit via google afbeeldingen proberen te zoeken maar helaas zonder succes.
Dat is een msz-ln

Het verschil tussen de goedkopere witte en de duurdere is dat de goedkopere inderdaad hoogglans wit is en de duurdere parelmoer wit.

Info kan je vinden bij de Nederlandse importeur https://alklima.nl/consument/airconditioning/diamond

Ik heb zelf msz-ap (heel tevreden mee), ik vond de msz-ln te duur voor slaap en werkkamer, maar zou voor een woonkamer een msz-ln nemen omdat ik en mijn vrouw die visueel erg mooi vinden.

Er zijn een aantal tevreden msz-ln gebruikers in dit forum.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Sebazzz

3dp

MXMan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:48:
Qua warmte heb ik slechts de laatste maanden, gezien het in juni is geplaatst. Verwarmingsschema is woonkamer constant aan, 20 graden overdag, 18 graden in de nacht en bij afwezigheid. Slaapkamers bijna niet, thuiskantoor soms.

Multi-split Toshiba RAS5M32

MaandVerbruik (kWh)
Juni62
Juli83
Augustus67
September60
Oktober52
November253
December360

Ik denk dat we pas vanaf eind november in de constante verwarmingsschema zijn gegaan, ervoor werd meer ad-hoc gestookt. Ik weet niet of dit zuinig is, maar ik neig ernaar dat het vrij onzuinig is. Voor het verbruik in december had ik ook bijna 13 uur per dag een 1000W elektrische kachel kunnen neerzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi9H7HmggMrmuKHsjllxSV4VGIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pmp8j0z72UJu073rkMRk5FpN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 28-12-2023 06:54 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Sebazzz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:37:
[...]

Qua warmte heb ik slechts de laatste maanden, gezien het in juni is geplaatst. Verwarmingsschema is woonkamer constant aan, 20 graden overdag, 18 graden in de nacht en bij afwezigheid. Slaapkamers bijna niet, thuiskantoor soms.

MaandVerbruik (kWh)
Juni62
Juli83
Augustus67
September60
Oktober52
November253
December360

Ik denk dat we pas vanaf eind november in de constante verwarmingsschema zijn gegaan, ervoor werd meer ad-hoc gestookt. Ik weet niet of dit zuinig is, maar ik neig ernaar dat het vrij onzuinig is. Voor het verbruik in december had ik ook bijna 13 uur per dag een 1000W elektrische kachel kunnen neerzetten.
Dat loopt toch mooi met wat je hoort te verbruiken? Zeker met warmtepompen die het zwaarder krijgen als temperatuur zakt. Een CV heeft geen last van lagere COP en loopt iets vlakker.

Afbeeldingslocatie: https://mijndomeinenergie.zendesk.com/hc/article_attachments/8502503987869

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

MaandVerbruik (kWh)
Juni62
Juli83
Augustus67
September60
Oktober52
November253
December360

weet zeker dat die 13kWh goedkoper is dan de 6 kuub gas die je anders zou hebben verstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

Daikin Perfera FTXM50R2V1B - living 30m² + keuken 10m² - draait op schema 06-22 op 20 graden auto

Dit is mijn jaarverbruik voor een appartement op de hoogste verdieping onder een plat bitumen geïsoleerd dak en hoogrendementsglas:

[Afbeelding]

Ik vind dit heel nette cijfers vergeleken met de oude accumulatieverwarming die ik in het verleden had. Ik hou nu het hele appartement warm of koel voor wat ik vroeger voor één kamer verstookte.
MHI multisplit SCM60Zs-w met srk35zsx-w (20m2 woonkamer) , plus een 2,5kW (trapgat) en een 3,5kW (slaapkamer).
Ons verbruik is redelijk constant inmiddels.
We koelen en verwarmen vooral overdag ivm zonne-energie. We houden in de winter overdag ons trapgat op 18 graden met fanstand 2. Dat houdt onze gang beneden, de overloop boven en meestal de slaapkamer met open raam op 16 graden.
We houden onze woonkamer nu overdag op 19 graden, in de avond meestal 20. Dat doen we met fanstand automatisch en een enkele keer "hi" om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen.

We hebben een klein rijtjeshuis uit 1957, voor nu gemiddeld geïsoleerd, 94m2 leefruimten, ongeveer 250m3 totale inhoud, niet alles verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMlRcYV8kIIgJ_e5dN-0hqXjZeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JMIWqPDsOVzfhpfbRsJlaWz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor warm water komen we op ongeveer 400 a 450 kWh uit voor een WPB 200ltr en E-boiler van 30 ltr in de keuken. De boiler in de keuken wordt gebruikt voor afwassen, maar met lage temperatuur.
Ik geef deze cijfers erbij omdat het verbruik anders een verkeerd beeld kan geven tov bijv een CV-ketel. Ons gasverbruik was eerder ongeveer 600m3 voor verwarmen en 250m3 voor warm water. Verbruik warm water keuken is fors gedaald. Anders zouden we beslist een hoger verbruik hebben op de 30ltr E-boiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 28-12-2023 07:50 ]

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:15
Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:18:
[...]

MHI multisplit SCM60Zs-w met srk35zsx-w (20m2 woonkamer) , plus een 2,5kW (trapgat) en een 3,5kW (slaapkamer).
Ons verbruik is redelijk constant inmiddels.
We koelen en verwarmen vooral overdag ivm zonne-energie. We houden in de winter overdag ons trapgat op 18 graden met fanstand 2. Dat houdt onze gang beneden, de overloop boven en meestal de slaapkamer met open raam op 16 graden.
We houden onze woonkamer nu overdag op 19 graden, in de avond meestal 20. Dat doen we met fanstand automatisch en een enkele keer "hi" om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen.

We hebben een klein rijtjeshuis uit 1957, voor nu gemiddeld geïsoleerd, 94m2 leefruimten, ongeveer 250m3 totale inhoud, niet alles verwarmd.

[Afbeelding]

Voor warm water komen we op ongeveer 400 a 450 kWh uit voor een WPB 200ltr en E-boiler van 30 ltr in de keuken. De boiler in de keuken wordt gebruikt voor afwassen, maar met lage temperatuur.
Ik geef deze cijfers erbij omdat het verbruik anders een verkeerd beeld kan geven tov bijv een CV-ketel. Ons gasverbruik was eerder ongeveer 600m3 voor verwarmen en 250m3 voor warm water. Verbruik warm water keuken is fors gedaald. Anders zouden we beslist een hoger verbruik hebben op de 30ltr E-boiler.
Mooie cijfers en apparatuur om een gans huis op temperatuur te houden. Die MHI doet dat met de vingers in de neus _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
MXMan schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:16:
[...]

Mooie cijfers en apparatuur om een gans huis op temperatuur te houden. Die MHI doet dat met de vingers in de neus _/-\o_
De Daikin lijkt het bij jou ook uitstekend te doen.

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:39:
[...]

[Afbeelding]

De Bilt heb ik geen boodschap aan dat ligt te dichtbij zee waardoor het koeler is, volgens de weerstations van het KNMI was het wel degelijk 40c.

Wel vreemd dat het niet terug te zien is in de statistieken, kan mij de zomer nog goed herinneren met landurig warmte.

Dat is tevens ook het nadeel van een goed geisoleerd huis die willen goed warm worden, het duurt even met opwarmen maar op gegeven moment zit de warmte erin en blijft het erin, de nachten waren ook 28c er viel dus niets te koelen met ramen open.

(Doorgaans is het binnen al 25c voordat de airco aan gaat).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-12-2023 09:26 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

w00key schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:44:
[...]

Dat loopt toch mooi met wat je hoort te verbruiken? Zeker met warmtepompen die het zwaarder krijgen als temperatuur zakt. Een CV heeft geen last van lagere COP en loopt iets vlakker.

[Afbeelding]
Dat is toch totaal niet te zeggen :? Mijn gevoel is dat het verbruik vrij hoog is, klopt dat dus niet? (Rijtjeshuis 1987, dubbel glas - niet HR)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sjamo
  • Nu online
Sebazzz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:44:
[...]

Dat is toch totaal niet te zeggen :? Mijn gevoel is dat het verbruik vrij hoog is, klopt dat dus niet? (Rijtjeshuis 1987, dubbel glas - niet HR)
Wat vind je zo hoog aan het verbruik? Je verbruikt nauwelijks meer dan wij en wij hebben waarschijnlijk een kleiner huis, we hebben hr++ ramen en we verwarmen zelden 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Wij verwarmen voornamelijk beneden met een mhi srk35zsx (lg multisplit met 3 units voor de bovenverdiepingen zijn grotendeels werkloos in de winter alleen koelen in de zomer) en hebben een zeer acceptabel verbruik. Zeker gezien het feit dat hier relatief warm gestookt wordt (21-21.5 graden extern gemeten).

De cijfers zijn vanaf maart aangezien deze unit toen pas geplaatst is. Ons jaarlijks gasverbruik was ongeveer 1200m³ voor ons huis (2 onder 1 kap uit 2005 a 167m2) waarvan ongeveer 200m³ voor warm water en koken. Dus grofweg 1000m³ voor verwarmen.

Daarnaast hebben we een keramische kachel op de badkamer(die daarvoor geschikt is) voor adhoc verwarmen, daar hebben we ongeveer 20kWh verbruikt.

Al met al zijn dit mooie cijfers imho, al moet er gezegd worden dat we een relatief warme winter hebben tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clzy6ovNIJAvj2IYpQFurv0btok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNgObqUukXvkW5grDlAfklnI.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo zie in dit topic lijkt MHI het redelijk goed te doen. Tot op heden zijn wij er tevreden over en doet ie alles met 2 vingers in de neus, het potentieel hebben we nog lang niet gezien. Laat die strenge vorst maar komen, ik ben benieuwd wat ie dan doet :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• barta123
[...]

MaandVerbruik (kWh)
Juni62
Juli83
Augustus67
September60
Oktober52
November253
December360

[Afbeelding]
December begon ook koud he. Volgens mij was de eerste week gewoon overdag zelfs vorst bij mij. Tweede week was ook nog fris. Alleen vorige week en nu vrij warm. Eerste week zat ik ook aan 20kWh per dag met zowel boven als beneden verwarmen!

Dus geen gekke cijfers denk ik. Een vergelijkbare Toshiba (jouw type kan ik niet vinden.. klopt dit type wel? ) Heeft SCOP 4.1, wat was je gasverbruik eerder?

Bij mij is het gasverbruik*2 maar eigenlijk klopt dit niet omdat ik toen 24/7 bij 15°C zat in huis en nu is de temp meestal hoger EDIT: klopt trouwens niet. Vorig jaar in december 211m3 gas gebruikt, nu 310kWh vooralsnog! Dat wordt 350 als de maand zo door zet :)

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 28-12-2023 11:44 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

barta123 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:43:
[...]

Dus geen gekke cijfers denk ik. Een vergelijkbare Toshiba (jouw type kan ik niet vinden.. klopt dit type wel? ) Heeft SCOP 4.1, wat was je gasverbruik eerder?
Ik heb geen goede vergelijkbare cijfers omdat we voorheen zuinig stookten, en nu *hoppa laten we die terugleververgoeding die niets meer waard is wegstoken :7 *. Maar dec/Jan was 52 en 42 kuub respectievelijk.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sjamo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:01:
[...]

Wat vind je zo hoog aan het verbruik? Je verbruikt nauwelijks meer dan wij en wij hebben waarschijnlijk een kleiner huis, we hebben hr++ ramen en we verwarmen zelden 24/7.
104m2 oppervlak waarvan 44,5 op de benedenverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 22:22
Ik ga denk ik rond de 2700 kw ga zitten over 2023 met twee multisplits en 7 binnenunits.

Vorig jaar hadden we okt-nov-dec alleen al 1300 kw verbrand en hadden we nog steeds koud.
Nu ook echt wel comfortabeler, denk dat we nog wat verbouwingen zullen doen in de komende jaren om de luchtstromen nog wat te verbeteren. En n minimum aan vloerisolatie aanbrengen voor zover mogelijk.

Ik schat dat onze totaalvraag naar stroom jaarlijks rond de 5500 kw ligt alles inbegrepen, zonnepanelen wekken normaal zo'n 7000 kw op, geen salderen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

[Afbeelding]

De Onecta app heeft bij mij wel een afwijking denk ik trouwens.

Mijn Homewizard geeft aan dat de Daikin 3MXM68 313kWh heeft verbruikt deze maand, Onecta zegt 331.6kWh.

Da's wel fijn, dan was het vorige maand waarschijnlijk ook minder dan ik dacht! 8) (sinds 1 december lees ik de P1 poort van mijn slimme meter uit) heb ook de WP een eigen meter gegeven.

Luchtdroger heb ik ook een eigen meter gegeven, die staat altijd alleen even aan na het douchen of om vocht uit het huis te krijgen bij was drogen! die heeft 35kWh verstookt deze maand :)

Ik ben zelf in oktober begonnen verwarmen met deze unit, 't zaakje hangt sinds 3e week augustus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaSiEnuTWU8UaChpF0s0j7My0Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aseCqZiAitgvzR4kvpWQdE5H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Hier weer een leuke (kleine) update van mijn climacontrol module:

Blijken toch veel users te zijn die maar één CN105 poort hebben en daardoor moesten kiezen tussen originele gelimiteerde controller met melcloud, of de climacontrol zonder internetverbinding.

Als oplossing heb ik een nieuwe module waarbij je de originele Mitsubishi Electric wifi module in de climacontrol module prikt. Hierdoor werken beide apparaten op één CN105 poort en is het dubbel genieten. :*)

Daarnaast nog druk met meer features voor deze V2 module zoals een vorstbeveiliging(onder de bijvoorbeeld 10C gaat de airco automatisch kort aan), snelle web interface als alternatief voor melcloud en meer informatie naar buiten via JSON en MQTT. 8)

Dit baant zich een weg voor Mitsubishi Ecodan en andere L/W warmtepompen.. :)

Deze 'port-split' was niet geheel triviaal maar (voor mij) wel een voorwaarde voor een Mitsubishi Heavy Industries module. Dus de logica heb ik nu mooi mee kunnen experimenteren.

Druk druk druk. :D

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 28-12-2023 17:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Seafarer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:55:
[...]

Oppervlakte zegt natuurlijk niet veel. Het gaat om je warmte verlies.

En waarschijnlijk komt de impact van de spouw isolatie bij jouw als belachelijk veel over. Bedenk dat niemand praat over de luchtbeweging in je spouw. Er wordt alleen maar gepraat over isolatie dikte en U waarden. Heb je net een huis wat verkeerd op de wind staat en veel slecht aansluitende bouw details heeft. Dan waait het ook echt in de spouw.
Spouw isolatie kan soms veel positiever zijn dan berekend.
Zeker waar, hier in ons hoekhuis hebben ze een (buiten)openhaard met daarachter een muurtje gemetseld die vertand zit in een buitenhoek van het huis.
Geen of een slechte fundering er voor gestort waardoor het verzakt en losgebroken is, met als gevolg dat er kieren inzitten.
Tegenwoordig zien we daar de EPS parels zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Bohaak schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb hier een 3,5 Kw Daikin Perfera aan een kant van de 12 meter keuken/ woonkamer, met lagere temperaturen niet erg comfortabel (en stenen vloer) 60 m2 maar lukt wel.
Als ik aan de andere kant nog zo een hang zou ik dan gasloos kunnen?

Zijn er mensen hier die met L/L gasloos zijn?
Ik ben gasloos.
3,5kw Qlima
Woonkamer en open keuken 30m2
Dubbel glas.

Warmtepompboiler van 100l voor 2 personen.

3slaapkamers waarvan 2 met enkel glas.
Verwarmen met infrarood en elec fan kacheltjes.
Vaak alleen ff kort de kou eruit jagen.

Hoekwoning bj1872
Geen hal.
Geen muurisolatie. Wel dubbelsteens en een spouw van 5cm.

Ik plaats bij sommige niet belangrijke ramen groot bubbelpastic aan de binnenzijde met een meetje gesprayd water. Blijft 2jaar zitten.
Soms ook achter het deel rolgordijn wat iets naar beneden hangt.
Super isolerend.

Gebruik ook isolerende gordijnen.

Kosten elec totaal 85euro per mnd

Mijn plafond is 280cm hoog!
Daar moet nog een DC 130cm plafond ventilator komen om de warmte beter te verdelen.
Besparing circa 600kw perjaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Enigszins tot mijn verbazing loopt m'n Daikin multi nu erg mooi stabiel zonder demand control of andere fratsen. Het is buiten vrij warm maar toch moduleert het prima terug naar zo'n 200W met 2 units aan: de woonkeuken en de 2e verdieping. Alleen de deuren staan open op de 2e, geen extra ventilator. De deur naar de gang op de BG kan zowel open als dicht zijn. Verbruik gaat iets omhoog bij open maar niet noemenswaardig en dat pakt ook lekker de 1e een beetje mee.

De 'truc' lijkt te zijn om beide units tegelijk aan te zetten. Dan kan ie makkelijker z'n vermogen kwijt wellicht? Grappig genoeg stijgt het verbruik ook als ik nu een unit uit zet.

Het is maar dat ik in de kamer met airco op de 2e moet slapen anders had ik het gewoon 24/7 laten draaien.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
[...]

Ik heb hier een 3,5 Kw Daikin Perfera aan een kant van de 12 meter keuken/ woonkamer, met lagere temperaturen niet erg comfortabel (en stenen vloer) 60 m2 maar lukt wel.

3,5Kw is wel weinig voor een ruimte van 12 meter. Mijn broer heeft een 5Kw en daar is het zeer behaaglijk warm. Als het heel koud is laat hij hem wel 24/7 zodat de kamer niet te veel afkoelt.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

worldfastest schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:15:
[...]

3,5Kw is wel weinig voor een ruimte van 12 meter. Mijn broer heeft een 5Kw en daar is het zeer behaaglijk warm. Als het heel koud is laat hij hem wel 24/7 zodat de kamer niet te veel afkoelt.
Dat ligt aan het warmteverlies, niet de grootte.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:07:
Enigszins tot mijn verbazing loopt m'n Daikin multi nu erg mooi stabiel zonder demand control of andere fratsen. Het is buiten vrij warm maar toch moduleert het prima terug naar zo'n 200W met 2 units aan: de woonkeuken en de 2e verdieping. Alleen de deuren staan open op de 2e, geen extra ventilator. De deur naar de gang op de BG kan zowel open als dicht zijn. Verbruik gaat iets omhoog bij open maar niet noemenswaardig en dat pakt ook lekker de 1e een beetje mee.

De 'truc' lijkt te zijn om beide units tegelijk aan te zetten. Dan kan ie makkelijker z'n vermogen kwijt wellicht? Grappig genoeg stijgt het verbruik ook als ik nu een unit uit zet.

Het is maar dat ik in de kamer met airco op de 2e moet slapen anders had ik het gewoon 24/7 laten draaien.
Slaapkamer raam wagenwijd openzetten :+

Benieuwd wat dit doet met flink kouder weer, op zich geen rare gedachten want er staat nergens dat een multisplit bedoelt is om elke kamer on demand te gebruiken, wellicht is de software wel bedoeld en geprogrammeerd om júist samen te gebruiken en daarmee ook de hoogste efficiëntie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:07:

Dit zie ik ook met mijn LG duo-split. Hij moduleert verder terug met beide units aan dan met één unit aan. Hij gaat wel verder terug met één unit als ik de fan hoger zet, maar dat vind ik te veel lawaai.

De woonkamer gaat om 5 uur op 20.5 graden en om 6 uur op 21 graden. Om 8 uur gaat de tweede unit aan op 21. Ze hangen beide op dezelfde verdieping (onhandige U-vorm) en ik koppel dan ook de temperatuursensors (met een HA template sensor) om te voorkomen dat ze afzonderlijk gaan pendelen.

Voor de LG-gebruikers: een Duitser heeft op basis van mijn ESPHome/ESP32 PCB een kleinere en goedkopere versie gemaakt die bij JLCPCB te bestellen is. Externe temperatuursensor + HA integratie is hier een stuk comfortabeler.

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 29-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Ja sinds februari. Eerst in de woonkamer 33m² een test gedaan en tot -5 ging het nog op zijn sloffen met de MHI 35ZS. Vooral moet je tocht voorkomen maar dat is met de normale CV ook. Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als er nog een losse COP1 bij moet staan voor die week dat het eens -10 zou zijn.
In jou geval zou ik er nog wel 1 erbij hangen aan de andere kant. Extra capaciteit en een betere verspreiding.
Op de bovenverdieping ben ik 3 x 2kW nog aan het aansluiten voor elke kamer dus de energierekening zal nog verder dalen omdat we nu met COP1 verwarmen. Voor de crisis was ik 340 euro per maand kwijt en vaak nog een paar honderd euro aftikken bij de eindrekening. Nu heb ik dynamisch en kom ik uit op een kleine 200 euro in de wintermaanden (zomers is het rond de 20 euro). Al met al denk ik een aardige besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:49
Ik ben op zoek naar een installateur in het noorden van het land die vier MHI units in bedrijf kan stellen voor een schappelijke prijs. Mijn eerdere contact is uitgevallen.
Hebben jullie ervaringen tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:33:
[...]

Nee dat is niet het punt. Als je een installatie hebt die past bij je huis draait dat ding altijd in deellast, anders ga je als het kouder wordt gelijk terug naar de oertijd van aan/uit compressor. Inverters zijn zuinig omdat ze op een variabele snelheid kunnen draaien, 1200-4500 RPM bijvoorbeeld, en net als je auto wil je niet plankgas gaan en op maximale toeren houden.

Met een "slechte" A+ unit van LG, de MU3R19, met een bivalent point van 4.6 kW @ -10C en COP van 2.9 schiet de COP omhoog bij lagere werkdruk, 4.05 kW @ -7 / COP 3.13 (1.3 kW) en 2.45 kW @ +2 / COP 4.65 (0.5 kW).

De meeste tijd draait de mijne op 400-700W, record dit jaar is 750W gemiddeld over 24 uur. Een unit die ~3.5 kW op vol vermogen kan leveren houdt het hier ook wel warm, maar wel tegen een ruk COP als de volle 3.5 kW vraagt. Dan heb je inderdaad probleem met defrosts, je gaat van vol vermogen verwarmen naar vol vermogen koelen om te ontdooien, and repeat.
Te grote unit,s met hoger minimaal vermogen gaan teveel pendelen, dat is nadelig voor comfort, je wil juist dat de warmtepomp lange runs kan maken om gebruik te maken van de inverter techniek.

Het is niet erg als de warmtepomp tijdens -10 plankgas moet want we hebben het over uitzonderlijk weer wat eens per jaar hooguit 2 dagen kan voorkomen... daarnaast kun je altijd een COP1 kacheltje bij zetten als het knijpt, iets wat lucht/water warmtepompen ook doen door de back-up element inschakelen.

Dat is hetzelfde als de auto vergelijking, je schaft geen dikke motor aan omdat je paar dagen in het jaar op skivakantie gaat en los kan gaan op de autobahn, een auto die maar 140 kan komt er ook wel.

Zacht weer komt in Nederland veel vaker voor, daarom is het minimaal vermogen belangrijker.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:06:
[...]

Te grote unit,s met hoger minimaal vermogen gaan teveel pendelen, dat is nadelig voor comfort, je wil juist dat de warmtepomp lange runs kan maken om gebruik te maken van de inverter techniek.

Het is niet erg als de warmtepomp tijdens -10 plankgas moet want we hebben het over uitzonderlijk weer wat eens per jaar hooguit 2 dagen kan voorkomen... daarnaast kun je altijd een COP1 kacheltje bij zetten als het knijpt, iets wat lucht/water warmtepompen ook doen door de back-up element inschakelen.

Dat is hetzelfde als de auto vergelijking, je schaft geen dikke motor aan omdat je paar dagen in het jaar op skivakantie gaat en los kan gaan op de autobahn, een auto die maar 140 kan komt er ook wel.

Zacht weer komt in Nederland veel vaker voor, daarom is het minimaal vermogen belangrijker.
Dit is dus je denkfout. Te kleine units geven al plankgas bij -2/+2, dat is je probleem als je niet beetje reserve ruimte hebt.

Moderne inverters kunnen naar 300W minimum en 2 kW max, zelfs een crappy LG. Dat is een bereik dat prima is voor de meeste. Ja, de kleinste units kunnen nog lager, naar 200W zelfs. Boeit dat?

Rond de nulpunt wil je vaak 3 kW netto hebben en dat is een stuk makkelijker op 3 kW / 3 = 1 kW elektrisch, 50% power op een grotere, dan 100% vermogen van een kleintje die ~800-1000W opgenomen vermogen in de specs hebben staan.

Warmteverliesberekeningen die ik heb zien langskomen zitten rond dat punt, 2-3 kW bij net onder de vriespunt, en 5 kW of meer bij -7 / -10.

Als het echt warm is, zoals nu met 10 graden, is je effectieve COP toch boven 6 of 8, combineer dat met minimale vraag en je verbruik is niets vergeleken met de echte winter. Hij mag pendelen hoor, tot ik weer 300W x 5 = 1500W voor een heel huis nodig hebt, dat is al bizar weinig verdeeld over 2 of 3 units.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 11:17

[Afbeelding]

Wij hebben deze hangen sinds 4 maanden. Een in wit en andere in zwart. Bevalt erg goed tot nu toe. 3,5kw is super stil en erg zuinig. De 6kw uiteraard iets minder zuinig en minder stil. Wij hebben voor ze gekozen omdat wij ze erg mooi vinden en meerdere installateurs erg te spreken waren over ME.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1OOjb5Zo1HadOrZ9aklCffDygk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF7X2HYF5A7YYZUdhT1C5Mq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCt-ft6708XEgGTSX0eUwdUdss0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nOXmUD6G2IZehbMzAWGewKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:03

[Afbeelding]

Ik heb de 3,5kW variant en ik vind het echt een toptoestel.

Zeker icm met de externe temperatuursensor die gebruiker Ledmaniak heeft gemaakt. Als je 'm wilt gebruiken om mee te vewarmen vind ik die echt een must-have, die lost bijna alle problemen inherent aan verwarmen met een L/L unit op waar hier al 100'en pagina's over volgeschreven zijn.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

w00key schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:44:
Ja, de kleinste units kunnen nog lager, naar 200W zelfs. Boeit dat?
Ja, dat boeit.

Mijn kleinste single split kan terugmoduleren tot 100W opgenomen vermogen (300 à 450W thermisch), en draait daar dikwijls dagenlang door op 100 à 130W. Dat is ook exact wat ik wil, want van zodra de boel stopt, kan het meteen kil aanvoelen. 300W opgenomen vermorgen is meteen 900 a 1.350W thermisch en dat is bij buitentemperaturen boven de ~5 graden gewoon altijd teveel, zelfs voor een grote ruimte met matige isolatie en veel oud dubbelglas. Net bij oudere woningen is het veel interessanter om een constante aanvoer van warmte te hebben i.p.v. het aan-uit gedrag en dus ook steeds wisselend warm-koud gevoel.

Ik heb in dezelfde ruimte nog een 2de vloerunit die van een duo split komt, die kan slechts terugmoduleren tot ~300W en vertoont dus ook dikwijls aan-uit gedrag. Gewoon veel minder of niet comfortabel.

Dus ja, het kan zeker boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nss
  • Laatst online: 09-08 07:07

Nss

The Dude Abides

Voor 2 kleine slaapkamers van 12m2 (30m3) en 8m2 (22m3) zoek ik een airco, voor verwarmen en koeling. Ik kijk nu naar de Daikin Perfera FTXM20R, in elke slaapkamer eentje.
Het liefst icm met één 2MXM40 buitenunit (dual multisplit). De slaapkamers zijn vrij goed geïsoleerd (appartement van eind jaren 90).

Gezien de kleine afmetingen van de slaapkamers ben ik bang dat het vermogen te hoog zal zijn, met aan-uit gedrag als gevolg. Dat lijkt een terechte zorg? Ook aansluitend op de discussie hierboven...

Ik heb gezocht in het topic, maar geen vergelijkbare situatie kunnen vinden. Ik sta open voor een ander merk, zolang het vergelijkbaar is qua geluidsproductie en verwarm/koel efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door Nss op 29-12-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dit is dus je denkfout. Te kleine units geven al plankgas bij -2/+2, dat is je probleem als je niet beetje reserve ruimte hebt.

Moderne inverters kunnen naar 300W minimum en 2 kW max, zelfs een crappy LG. Dat is een bereik dat prima is voor de meeste. Ja, de kleinste units kunnen nog lager, naar 200W zelfs. Boeit dat?

Rond de nulpunt wil je vaak 3 kW netto hebben en dat is een stuk makkelijker op 3 kW / 3 = 1 kW elektrisch, 50% power op een grotere, dan 100% vermogen van een kleintje die ~800-1000W opgenomen vermogen in de specs hebben staan.

Warmteverliesberekeningen die ik heb zien langskomen zitten rond dat punt, 2-3 kW bij net onder de vriespunt, en 5 kW of meer bij -7 / -10.

Als het echt warm is, zoals nu met 10 graden, is je effectieve COP toch boven 6 of 8, combineer dat met minimale vraag en je verbruik is niets vergeleken met de echte winter. Hij mag pendelen hoor, tot ik weer 300W x 5 = 1500W voor een heel huis nodig hebt, dat is al bizar weinig verdeeld over 2 of 3 units.
Dan heb ik kennerlijk een uitzonderlijke unit, tijdens -2 is de piek ~60% en tijdens -12 de piek ~90% dat komt doordat mijn huis meer warmteverlies heeft, daling van COP valt mij reuze mee.

Rond 0 is altijd een vervelend punt voor warmtepompen, liever -5 dan 0.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 29-12-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Zijn er nog ergens eindejaars aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ruud888 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:06:
Zijn er nog ergens eindejaars aanbiedingen?
Genoeg aanbiedingen op comfortklimaat.nl.

Heb geen idee of het echt goede aanbiedingen zijn. Ben zelf niet op zoek.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Daar zit ook een denkfout in. Een 'kleine' unit is dat voornamelijk op papier en niet fysiek. B.v. mijn 2.5 kW MHI-ZSX unit kan harder dan menig 3.5 kW airco. En plankgas wordt hij in feite softwarematig begrensd. Daarom blijft de COP ook hoog en vriest hij niet zo snel dicht bij lage temperaturen.
Verden ben ik blij met het minimumvermogen rond de 130 W. Zelfs 's nachts pendelt dat nog behoorlijk bij 18/8 °C binnen/buiten.
Pagina: 1 ... 64 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic