Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
[...]
De hoofdreden (voor ons) om naar L/L over te schakelen, is dat we geen grote werken moeten uitvoeren in het nieuwe huis. Enkel wat schilderen, maar geen breekwerken, de vloer is tiptop in orde, en de vloer is via de kruipkelder nog eens volledig geïsoleerd. We zien het dus niet zitten om overal in het huis in vloeren (voor eventuele vloerverwarming) of muren (voor radiatoren) leidingen te beginnen trekken, zowel op de boven als benedenverdieping die dus nu perfect in orde zijn...
Zo ook voor mij.
Dit jaar eind augustus 11 zonnepanelen gelegd, die leveren meer dan ik kan verbruiken.
radiatoren en leidingwerk is allemaal oud en eigenlijk zelfs te weinig afgifte capaciteit (beneden) voor hoge watertemperatuur
Toen op de bonnefooi een multi split van Daikin gekocht via marktplaats.
Ik had totaal geen verstand van die dingen (nog steeds niet eigenlijk) maar het was een unit van nog geen 3 jaar oud en zag er nog als nieuw uit.
Voor ~2000 aan materiaalkosten en 1200 montage (nog wat extra kosten omdat mijn betonmuur 45 minuten per gat aan boorwerkzaamheden nodig had - plus wat extra -duur- koudemiddel wat nog nodig was)
Mijn elektraverbruik was zo'n 2000kWh per jaar (luchtdroger en elektrische motor erbij). Zonnepanelen gaan waarschijnlijk zo'n 4000kWh opleveren.
Zolang salderen er is kan je het het best zelf wegstoken. Dus daarom de L/L pomp.
Vooralsnog super tevreden en overal lekker warm in huis. Eerder stookte ik ongeveer 1000m3 per jaar weg om bij 15°C in huis te zitten.
Nu stook ik gewoon op vraag, wordt het nauwelijks kouder dan 16°C in de nacht en kostte me dat afgelopen december 350kWh. November zo'n 220kWh, oktober begonnen met stoken toen had ik maar iets van 50kWh nodig.
Al bij al schat ik maar iets van 1600kWh te verbruiken. Heel erg tevreden mee! Mijn energiekosten zijn van zo'n 200 euro per maand naar ~15 euro per maand gegaan. Heerlijk
Als er bezoek is is het nu gewoon lekker 20°C in huis, ipv dat ik me verontschuldig omdat ik een exorbitant hoge gasprijs moet betalen (heb pas sinds 2021 gas bij mijn energieleverancier, het appartement dat ik hiervoor had was met blokverwarming gestookt)
Zelf heb ik een plat dak en geen zolder, dus met de heter wordende zomers kan het aardig heet worden boven. In 2022 ook mobiele airco's gebruikt voor de warmste paar dagen iets koeler te krijgen. Nu ik mijn plat dak beter geisoleerd heb en witte dakbedekking heb is het al heel veel beter!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting