Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Nss schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:35:
Voor 2 kleine slaapkamers van 12m2 (30m3) en 8m2 (22m3) zoek ik een airco, voor verwarmen en koeling. Ik kijk nu naar de Daikin Perfera FTXM20R, in elke slaapkamer eentje.
Het liefst icm met één 2MXM40 buitenunit (dual multisplit). De slaapkamers zijn vrij goed geïsoleerd (appartement van eind jaren 90).

Gezien de kleine afmetingen van de slaapkamers ben ik bang dat het vermogen te hoog zal zijn, met aan-uit gedrag als gevolg. Dat lijkt een terechte zorg? Ook aansluitend op de discussie hierboven...

Ik heb gezocht in het topic, maar geen vergelijkbare situatie kunnen vinden. Ik sta open voor een ander merk, zolang het vergelijkbaar is qua geluidsproductie en verwarm/koel efficiëntie.
Ik heb zelf 2kW op de slaapkamers van de kinderen van 9m². Ze draaien nog niet en zullen vast gaan pendelen. Maar of dat nu echt zo bezwaarlijk is. Maar MHI heeft ook een 3kW buitenunit waar 2 x 1.5kW model op kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 29-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-09 20:13
Wie kan mij vertellen of de buitenunits van de Daikin Stylish (t/m 3,5kW) nu wel of niet even groot zijn als die van de Perfera (ook t/m 3,5kW)? Ik zie op een aantal leverancierssites de afmetingen 550 x 765 x 285 mm bij de Stylish staan, terwijl in de Daikin datasheets bij de Stylish 550 x 840 x 350 mm staat.

Hier hangt namelijk al een 3,5kW Perfera buitenunit inclusief cover en ik wil er graag een 2,5kW Stylish unit naast hangen. De Stylish buitenunit heeft dan een airco cover nodig die net niet gaat passen als deze daadwerkelijk wat groter is dan die van de Perfera. Aangezien beide units in het zicht hangen is het wel zo netjes om dezelfde airco covers te kunnen gebruiken. Een maat grotere airco cover is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:37
FenF schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:48:
[...]

Wij hebben deze hangen sinds 4 maanden. Een in wit en andere in zwart. Bevalt erg goed tot nu toe. 3,5kw is super stil en erg zuinig. De 6kw uiteraard iets minder zuinig en minder stil. Wij hebben voor ze gekozen omdat wij ze erg mooi vinden en meerdere installateurs erg te spreken waren over ME.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De witte variant is inderdaad wel heel erg mooi.

Welke variant van de 2 witte is dit wat jullie hebben genomen ?

Bedankt voor de fotos alvast 😃👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Terwijl ik voor mezelf had uitgemaakt om in onze nieuwe woning de accumulatieverwarming te vervangen door lucht lucht warmtepompen (met 7 binnenunits - waarvan 2 à 3 vloermodellen van ME), krijg ik op een ander forum wat tegenkanting dat overschakelen naar warmtepompen (zonder vloerverwarming) een domme/slechte investering is door de (te) hoge energiekosten dat zich dat zou meebrengen, geen aangename warmte om te voelen, geluid etc.
Allemaal zaken die ik uiteraard niet echt kon waarnemen bij plaatsbezoek.

Zijn er hier soms mensen aanwezig die het overschakelen naar lucht lucht beklaagd hebben, en zo ja, waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:37
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:01:
Terwijl ik voor mezelf had uitgemaakt om in onze nieuwe woning de accumulatieverwarming te vervangen door lucht lucht warmtepompen (met 7 binnenunits - waarvan 2 à 3 vloermodellen van ME), krijg ik op een ander forum wat tegenkanting dat overschakelen naar warmtepompen (zonder vloerverwarming) een domme/slechte investering is door de (te) hoge energiekosten dat zich dat zou meebrengen, geen aangename warmte om te voelen, geluid etc.

Zijn er hier soms mensen aanwezig die het overschakelen naar lucht lucht beklaagd hebben, en zo ja, waarom?
In mijn geval persoonlijk voorheen energie crisis altijd verwarmd met cv ketel en verwarmingen.

Sinds 2 jaar overgestapt naar L/L verwarming en heb dik over de 2000 euro op 1 volledig jaar bespaard.

Qua comfort hebben we het zelfs nu warmer 23 graden op thermostaat waar voorheen altijd 21.5 is.

Ja we hebben wel geluid voor de airco maar dit is nu niet meer storend omdat we hem 24/7 aan hebben staan en de ruimte op temperatuur is dit heel miniem hoorbaar is.

Het is zeker een verschil dan verwarmen op CV maar als ik 2000 euro per jaar bespaar neem ik er dat allemaal met veel plezier bij en kunnen we een jaartje extra op vakantie gaan uiteten of vul zelf maar in wat jullie ermee kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Ik heb jaren verwarmd met een Haier airco die ik uit Spanje had geïmporteerd (ding kostte me 600 euro). Geen enkele andere manier van verwarmen kan daar qua kosten tegenop, en, to be fair, voor 90% van de tijd voldoet het ook gewoon uitstekend. Ja, je hoort de unit als je goed luistert, maar in de praktijk hadden we hier helemaal geen last van.

Maar zodra het buiten kouder wordt ga je merken dat het qua comfort gewoon niet ideaal is. In de praktijk hebben de meeste mensen maar één binnenunit hangen in een (grote) woonkamer en dan merk je dat het bij de ramen kouder is. En als het buiten echt kouder wordt, dan moet de unit harder blazen en dan wordt het geluid wel vervelend. En het laatst punt is wel het meest vervelend: het ontdooien. Bij een L/L voel je dat direct omdat er gewoon ijskou uit je binnenunit je woonkamer binnen komt. Met L/W zonder VV merk je ook wel iets, maar vele malen minder. En het is eventueel op te lossen met een buffervat. Die optie heb je niet met L/L.

Dat gezegd hebbende ben jij van plan om je gehele huis van binnenunits te voorzien: met zoveel units is L/L niet perse goedkoper dan L/W. Ik zou echt alleen voor L/L kiezen uit oogpunt van kostenbesparing. Als jij 7 binnenunits gaat laten plaatsen, dan ben je al snel 10k kwijt en dan kan je net zo goed meteen naar L/W gaan.

En nog een tip: zodra mensen gaan ouwehoeren dat warmtepompen hoge energiekosten met zich meebrengen: die moet je gelijk niet meer serieus nemen want in de praktijk zijn dat allemaal van die fundamentalisten. Die mensen hebben zich niet of nauwelijks in de materie verdiept maar zijn gewoon anti. Bij elektrische auto's zie je dat soort mensen ook heel veel. Ze hebben wat gelezen op Feestboek of hebben iets gehoord van ome Hendrik, die doet iets met CV ketels en adviseert vooral lekker je ketel te laten hangen.

Edit: toevoeging nadat ik @MotorBeast hieronder zag: ik ben dus sinds dit jaar daadwerkelijk overgestapt naar L/W vanwege de hierboven genoemde redenen en zou ook nooit meer terug willen :) Maar ik blijf wel vinden dat L/L gewoon zijn bestaansrecht heeft. Maar ik zou er nóóit een heel huis mee gaan verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 29-12-2023 16:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Ik. Ik zou na 4 jaar gebruik nooit meer een L/L aanschaffen voor verwarmen en dat met een top geisoleerd huis waar de warmtevraag laag is. L/W gaat hier de opvolger worden. Waarschijnlijk voorjaar 2024 plaatsing. Zoek even op mijn postings in dit topic en de vorige. Genoeg over te vinden. Er zijn ondertussen veel langjarige gebruikers van L/L die overstappen op L/W of al zijn overgestapt. Nb: je hebt voor L/W geen vloerverwarming nodig, wel voldoende afgiftevermogen middels radiatoren als je geen VV hebt.

Is verwarmen met L/L zuinig? Ja. Vind ik het comfortabel? Nee. Achteraf had ik mijn €5500,- voor 3 units gelijk in L/W moeten steken. Koelen is top. Dus gelukkig geen zinloze investering.

Succes met je keuze en lees je goed in.

@Glashelder Ik hoef boven bijna niet/nooit te verwarmen. Dit stookseizoen 2x paar uur aan gehad. Maar ben blij dat ze daar hangen om te koelen. Koelen is goud om te slapen in de zomer. En koelen met L/W heeft forse nadelen als je geen fancoils hebt hangen. Dus nog steeds blij mee daarom.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:17
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:31:
[...]

Ik heb jaren verwarmd met een Haier airco die ik uit Spanje had geïmporteerd (ding kostte me 600 euro). Geen enkele andere manier van verwarmen kan daar qua kosten tegenop, en, to be fair, voor 90% van de tijd voldoet het ook gewoon uitstekend. Ja, je hoort de unit als je goed luistert, maar in de praktijk hadden we hier helemaal geen last van.

Maar zodra het buiten kouder wordt ga je merken dat het qua comfort gewoon niet ideaal is. In de praktijk hebben de meeste mensen maar één binnenunit hangen in een (grote) woonkamer en dan merk je dat het bij de ramen kouder is. En als het buiten echt kouder wordt, dan moet de unit harder blazen en dan wordt het geluid wel vervelend. En het laatst punt is wel het meest vervelend: het ontdooien. Bij een L/L voel je dat direct omdat er gewoon ijskou uit je binnenunit je woonkamer binnen komt. Met L/W zonder VV merk je ook wel iets, maar vele malen minder. En het is eventueel op te lossen met een buffervat. Die optie heb je niet met L/L.

Dat gezegd hebbende ben jij van plan om je gehele huis van binnenunits te voorzien: met zoveel units is L/L niet perse goedkoper dan L/W. Ik zou echt alleen voor L/L kiezen uit oogpunt van kostenbesparing. Als jij 7 binnenunits gaat laten plaatsen, dan ben je al snel 10k kwijt en dan kan je net zo goed meteen naar L/W gaan.

En nog een tip: zodra mensen gaan ouwehoeren dat warmtepompen hoge energiekosten met zich meebrengen: die moet je gelijk niet meer serieus nemen want in de praktijk zijn dat allemaal van die fundamentalisten. Die mensen hebben zich niet of nauwelijks in de materie verdiept maar zijn gewoon anti. Bij elektrische auto's zie je dat soort mensen ook heel veel. Ze hebben wat gelezen op Feestboek of hebben iets gehoord van ome Hendrik, die doet iets met CV ketels en adviseert vooral lekker je ketel te laten hangen.
Grotendeels eens.

Wij zijn zeer tevreden gebruikers van airco voor oa verwarmen, als hoofdverwarming.

Wij hebben in een kleine woning 3 binnen-units, een 3,5kW unit in een 20m2 woonkamer.
Dat zorgt dat de airco zelden hard hoeft te blazen hier. Dat zorgt ook voor een meer gelijkmatige en stabiele verdeling van warme lucht in de kamer en in het huis.
We hebben door grondig onderzoek een installatie die goed past bij onze manier van verwarmen en bij ons huis.

Dat gezegd hebbende, in een grotere kamer zou ik zeker voor meerdere units gaan om bovenstaand gemak te houden.

Wij houden van het initiele harde blazen van echt warme lucht waarmee de ruimtes snel op temperatuur zijn en hebben dus ook geen last van dat tijdelijke geluid. Dat geldt zeker niet voor iedereen.

Wij zijn erg tevreden met onze installatie, maar waren ook 6000 euro kwijt voor aanschaf plus installatie (exclusief geluiddempende omkasting).

Wij hebben beslist geen last van defrosts. We hebben ze wel, maar bij onze installatie wordt geen koude lucht de kamer ingeblazen. Het geeft geen koude trek of tocht en na een defrost is het hier door de automatische compensatie warmer, niet kouder.

Ik denk dat airco heel goed kan zijn voor verwarmen, maar niet voor iedereen en/of niet voor elke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sjamo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:46:
[...]

Wij hebben beslist geen last van defrosts. We hebben ze wel, maar bij onze installatie wordt geen koude lucht de kamer ingeblazen. Het geeft geen koude trek of tocht en na een defrost is het hier door de automatische compensatie warmer, niet kouder.
Heb je wel eens gevoeld bij je binnenunit(s) bij een defrost? Ja, hij blaast niet, maar de kou valt er wel gewoon uit :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:50:
[...]

Heb je wel eens gevoeld bij je binnenunit(s) bij een defrost? Ja, hij blaast niet, maar de kou valt er wel gewoon uit :)
En in een slecht geisoleerd huis daalt de temperatuur bij goede vorst ala minute in een ruimte. Logisch want je hebt niet net zo als bij L/W een buffer middels een warmte afgevende vloer of radiatoren. Resultaat bij opstarten gaat je unit weer harder blazen, moet gaan stampen en komt als het even tegenzit in een steeds snellere defrost cycle terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Ik heb voor de unit gestaan en niets gevoeld. De unit is zo goed als dicht tijdens een defrost. En verder lijkt het motto van mhi te zijn, we doen ze heel vaak, dan zijn ze snel voorbij :)

We hebben een temperatuur-sensor recht onder de unit hangen en die signaleert bij een defrost een temperatuurdaling tijdens de koude fase binnen, van 0 tot 0,1 graden. Dat is in de rest van de kamer niet waarneembaar.

Na die fase wordt direct warme lucht geblazen waardoor de temperatuur over het algemeen zo'n 0,3-0,5 graden stijgt tov de ingestelde temperatuur. Dat had van mij iets minder gemogen, maar ik ervaar het niet als een groot probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 13:54
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:31:
[...]

Je praat over mensen die "ouwehoeren" maar daar doe je zelf nu ook aan mee :+

Er zijn nog wel meer redenen waarom je LL boven LW zou willen. Enerzijds voor het koelen wat LL vele malen beter en efficiënter doet en anderzijds kan je met LL veel sneller en efficiënter adhoc verwarmen.

Ik heb best wat mensen in mijn omgeving met LW en die hebben bij de koudere dagen moeite om de boel lekker behaaglijk op temperatuur te krijgen(en dan heb ik het nog niet eens over het gebruik wat veel hoger is). Dit zijn gewoon goede installaties uitgevoerd door gerenommeerde inatallatiebureaus. Ik ben dan altijd weer content om thuis te komen met mijn LL installatie die de boel met gemak op temperatuur brengt.

Uiteraard zijn er ook voordelen te noemen waarbij LW een voordeel heeft over LL.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
[...]

Hier ook defrosts gehad met de mhi, die duren ongeveer 5-8 minuten en dan is het klaar. De klep gaat helemaal omhoog en blaast niet of nauwelijks, daar voel ik niks van. Ja je hebt een korte tijd geen aanvoer van warme lucht en dat kan je wellicht iets merken maar daar hebben wij eigenlijk (nog) geen hinder van gehad.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ik. Ik zou na 4 jaar gebruik nooit meer een L/L aanschaffen voor verwarmen en dat met een top geisoleerd huis waar de warmtevraag laag is. L/W gaat hier de opvolger worden. Waarschijnlijk voorjaar 2024 plaatsing. Zoek even op mijn postings in dit topic en de vorige. Genoeg over te vinden. Er zijn ondertussen veel langjarige gebruikers van L/L die overstappen op L/W of al zijn overgestapt. Nb: je hebt voor L/W geen vloerverwarming nodig, wel voldoende afgiftevermogen middels radiatoren als je geen VV hebt.

Is verwarmen met L/L zuinig? Ja. Vind ik het comfortabel? Nee. Achteraf had ik mijn €5500,- voor 3 units gelijk in L/W moeten steken. Koelen is top. Dus gelukkig geen zinloze investering.

Succes met je keuze en lees je goed in.
De hoofdreden (voor ons) om naar L/L over te schakelen, is dat we geen grote werken moeten uitvoeren in het nieuwe huis. Enkel wat schilderen, maar geen breekwerken, de vloer is tiptop in orde, en de vloer is via de kruipkelder nog eens volledig geïsoleerd. We zien het dus niet zitten om overal in het huis in vloeren (voor eventuele vloerverwarming) of muren (voor radiatoren) leidingen te beginnen trekken, zowel op de boven als benedenverdieping die dus nu perfect in orde zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:10:
Dit zijn gewoon goede installaties uitgevoerd door gerenommeerde inatallatiebureaus.
Wat is er goed aan als ze de boel niet goed op temperatuur krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:15:
[...]

Wat is er goed aan als ze de boel niet goed op temperatuur krijgen?
Aan de installatie zelf ligt het niet, maar wel aan het LW concept wat niet voor elk huis even geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
We zien het dus niet zitten om overal in het huis in vloeren (voor eventuele vloerverwarming) of muren (voor radiatoren) leidingen te beginnen trekken, zowel op de boven als benedenverdieping die dus nu perfect in orde zijn...
Er is momenteel helemaal geen verwarming dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:16:
[...]

Er is momenteel helemaal geen verwarming dus?
Jawel, stond in mijn "beginpost", dat ik de huidige accumulaties wil vervangen, op de bovenverdieping staan nu gewoon (oude) elektrische verwarmingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:10:
[...]

Je praat over mensen die "ouwehoeren" maar daar doe je zelf nu ook aan mee :+

Er zijn nog wel meer redenen waarom je LL boven LW zou willen. Enerzijds voor het koelen wat LL vele malen beter en efficiënter doet en anderzijds kan je met LL veel sneller en efficiënter adhoc verwarmen.

Ik heb best wat mensen in mijn omgeving met LW en die hebben bij de koudere dagen moeite om de boel lekker behaaglijk op temperatuur te krijgen(en dan heb ik het nog niet eens over het gebruik wat veel hoger is). Dit zijn gewoon goede installaties uitgevoerd door gerenommeerde inatallatiebureaus. Ik ben dan altijd weer content om thuis te komen met mijn LL installatie die de boel met gemak op temperatuur brengt.

Uiteraard zijn er ook voordelen te noemen waarbij LW een voordeel heeft over LL.
Dat ouwehoeren slaat op mensen die geen ervaring of kennis hebben. Het soort mens die zoals ik schreef gewoon per definitie anti zijn ;) Ik ga hier niet verkondigen dat ik alle kennis heb, maar ik heb mijn praktijk ervaringen om hier te delen :)

Als een L/W een huis niet warm krijgt dan is het gewoon *geen* goede installatie. Ik begrijp eigenlijk niet waarom per definitie wordt aangenomen dat een installatie goed is als het is uitgevoerd door een gerenommeerd bureau. Jij hebt blijkbaar gewoon een goed afgestemde installatie en met die L/W installatie(s) is iets grondig mis.
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:16:
[...]

Aan de installatie zelf ligt het niet, maar wel aan het LW concept wat niet voor elk huis even geschikt is.
Als een huis te verwarmen is met een CV dan kan dit ook met L/W.

Je kan niet in jaren 91/92 huis een L/W ophangen en dan gewoon verwachten dat alles business aa usual is. Nee, de afgifte zal aangepast moeten worden. De radiatoren zijn dan in de regel te ‘klein’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:30:
Je kan niet in jaren 91/92 huis een L/W ophangen en dan gewoon verwachten dat alles business aa usual is. Nee, de afgifte zal aangepast moeten worden. De radiatoren zijn dan in de regel te ‘klein’.
ik zie eerder het tegendeel, de ouder een huis is de makkelijker het is omdat die altijd veel meer overcapaciteit hebben dan nieuwere huizen van de afgelopen 20 jaar.

een radiator kan het geen bal schelen of het water van een warmtepomp of CV ketel komt. 35 graden water is 35 graden ongeacht de bron.

je kan natuurlijk de efficientie verhogen door grotere op te hangen waardoor je aanvoer omlaag kan maar in de basis is dat echt geen verplichting.

problemen beginnen vaak dat als je ipv een "volwaardige" L/W machine neerzet en maar 1 airco op gaat hangen in het midden van de kamer en dan hetzelfde comfort verwacht als de warme radiatoren die onder de ramen hangen. ineens is het namelijk vies koud bij de ramen...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 29-12-2023 17:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Flixell daarom noem ik bewust jaren 90 omdat het daar relatief vaak mis lijkt te gaan met grote vloeroppervlakten en dan kleine radiatoren. Werkt prima op de wat hogere temperaturen, drama als je <35 wilt stoken. Ik vermoed dat er hierboven iets dergelijks mis gaat.. :)

Bij oudere huizen hangen inderdaad vaak (veel) dikkere radiatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:30:
[...]

Dat ouwehoeren slaat op mensen die geen ervaring of kennis hebben. Het soort mens die zoals ik schreef gewoon per definitie anti zijn ;) Ik ga hier niet verkondigen dat ik alle kennis heb, maar ik heb mijn praktijk ervaringen om hier te delen :)

Als een L/W een huis niet warm krijgt dan is het gewoon *geen* goede installatie. Ik begrijp eigenlijk niet waarom per definitie wordt aangenomen dat een installatie goed is als het is uitgevoerd door een gerenommeerd bureau. Jij hebt blijkbaar gewoon een goed afgestemde installatie en met die L/W installatie(s) is iets grondig mis.

[...]

Als een huis te verwarmen is met een CV dan kan dit ook met L/W.

Dat is ook net het punt, veel huizen zijn initieel niet geschikt voor LW (en mindere mate LL) en hebben veel te veel warmteverlies ivm slechte isolatie.

Overigens is de stellingname dat wanneer je een CV hebt dat ook een LW dat 1op1 kan vervangen echt niet het geval(klinkt een beetje als "ouwehoeren" btw :+). Een CV kan veel meer warmte het huis (snel) in pompen en heeft veel meer overhead (zelfs met te kleine/weinig radiatoren). Die radiatoren kunnen knetter heet gestookt worden dat je ze niet eens kan aanraken. Geloof me, dat gebeurt op meer plekken dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:36:
[...]

Dat is ook net het punt, veel huizen zijn initieel niet geschikt voor LW (en mindere mate LL) en hebben veel te veel warmteverlies ivm slechte isolatie.
wat heeft de hoeveelheid van isolatie te maken met de manier waarop je de warmte opwekt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:36:
[...]

Overigens is de stellingname dat wanneer je een CV hebt dat ook een LW dat 1op1 kan vervangen echt niet het geval(klinkt een beetje als "ouwehoeren" btw :+). Een CV kan veel meer warmte het huis (snel) in pompen en heeft veel meer overhead (zelfs met te kleine/weinig radiatoren). Die radiatoren kunnen knetter heet gestookt worden dat je ze niet eens kan aanraken. Geloof me, dat gebeurt op meer plekken dan je denkt.
Snel warmte een huis inpompen.. waarom is dat een criterium? Een huis gewoon zuinig warm houden, is dat niet het doel?

Jij maakt er hier 1 op 1 van overigens: dat heb ik niet gezegd ;) Ik zeg dat elk huis met L/W is warm te krijgen. Soms zijn dan aanpassingen nodig aan de afgifte. Als je dan een paar ruimtes wilt verwarmen dan is L/L lekker goedkoop. Wil je een woonkamer, keuken, 3 slaapkamers, studeerkamer en een zolder verwarmen.. dan is L/W vaak weer interessant ;)

Kan je trouwens kappen met je grappen over dat ouwehoeren? Je weet best waar ik op doelde met die opmerking :) Dat jij een andere mening hebt dan ik is prima, maar het met elkaar oneens zijn (onderbouwd) maakt mijn mening nog geen geouwehoer. Geouwehoer is stellingen plaatsen dat warmtepompen niet werken, stroom slurpen, cop 1 verwarmen onder het vriespunt en dat soort onzin 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:45:
[...]

wat heeft de hoeveelheid van isolatie te maken met de manier waarop je de warmte opwekt?
De CV kan veel meer kWs de ruimte in sturen en verbruik gaat niet dramatisch omhoog bij hogere aanvoertemperatuur. Een 3700W radiator* op 75 graden houdt op 55 graden maar 1800W over, en voor warmtepompen wil je nog lager - maar 45/35 graden gaat niet werken, dezelfde radiator geeft dan maar 1200/500W af.

*: niet eens een slechte, een Jaga mini vrijstaand van 2m lang x 23 breed x 28 hoog. die redelijk werkt met lage temperatuur.

~1000W voor mijn woonkamer gaat niet werken helaas, dan moet je de warmtepomp instellen op 55 graden en dramatisch slechte COP accepteren.

Mijn L/L draait nu op 500W elektrisch in de woonkamer alleen, dat is ongeveer 2 kW aan warmte. Bij continu verwarmen zakt dat naar ~300W / 1.2 kW netto, maar wel met zacht weer, als het kouder wordt moet er harder gewerkt worden.

Maar radiatoren zijn niet per definitie kansloos, je kan vrij makkelijk die Jaga ombouwen tot een hybrid door een fan er op te monteren, dan heb je snel 2x zoveel vermogen. Werkt helaas alleen goed bij dus nieuwe, efficiënte radiatoren en niet de oude goedkope panelen met veel water en weinig vinnen / contactoppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:45:
[...]

Ik haakte in op hetgeen wat Glashelder aangaf, dat wanneer mensen van een CV overstappen naar LW dat dit bij een slecht geïsoleerd huis nogal eens in tranen kan eindigen omdat ze met een CV met overcapaciteit het huis wel warm konden houden(met bijbehorend verbruik) en met LW dit niet (goed) lukt.

Ik ben overigens geen expert maar heb in mijn directe omgeving genoeg ervaringsverhalen over tegenvallende resultaten met hun LW installaties. Ook in het nieuws komt dit topic regelmatig terug dat LW de boel niet goed warm krijgt tijdens de koudere dagen (zeker rond het vriespunt en hoge lv).

En @Glashelder Ik zal stoppen met het ouwehoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:39
Hier kunnen de twee units in de slaapkamer (allebei ongeveer 17m2) vrijwel altijd op fluisterstil draaien, ook bij erg koud weer. De minpunten van L/L komen helaas vooral naar voren in de belangrijkste kamer: de woonkamer. Iets meer dan 50m2, de unit krijgt het wel warm maar er is simpelweg te veel herrie met 1 unit. Dat merk je als je de unit eventjes op fluisterstil zet, wat een rust er dan eigenlijk is.

Voor het gehele huis heb ik nog 3 units nodig, bovenop de 3 bestaande. Dan zit ik op ongeveer 11 á 12k.
Bij een L/W had ik vijf LTV-radiatoren moeten kopen van behoorlijke capaciteit. Dat zou toch ook wel iets van 2k kosten. Vervolgens nog de L/W en een manier om te koelen (duurdere/andere radiatoren?).

Al bij al heb ik waarschijnlijk meer comfort als ik hopelijk straks in de woonkamer een tweede unit heb. Dan kan het hele huis zeer snel verwarmd en gekoeld worden op een laag geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:58:
[...]

De CV kan veel meer kWs de ruimte in sturen en verbruik gaat niet dramatisch omhoog bij hogere aanvoertemperatuur. Een 3700W radiator* op 75 graden houdt op 55 graden maar 1800W over, en voor warmtepompen wil je nog lager - maar 45/35 graden gaat niet werken, dezelfde radiator geeft dan maar 1200/500W af.

*: niet eens een slechte, een Jaga mini vrijstaand van 2m lang x 23 breed x 28 hoog. die redelijk werkt met lage temperatuur.

~1000W voor mijn woonkamer gaat niet werken helaas, dan moet je de warmtepomp instellen op 55 graden en dramatisch slechte COP accepteren.

Mijn L/L draait nu op 500W elektrisch in de woonkamer alleen, dat is ongeveer 2 kW aan warmte. Bij continu verwarmen zakt dat naar ~300W / 1.2 kW netto, maar wel met zacht weer, als het kouder wordt moet er harder gewerkt worden.

Maar radiatoren zijn niet per definitie kansloos, je kan vrij makkelijk die Jaga ombouwen tot een hybrid door een fan er op te monteren, dan heb je snel 2x zoveel vermogen. Werkt helaas alleen goed bij dus nieuwe, efficiënte radiatoren en niet de oude goedkope panelen met veel water en weinig vinnen / contactoppervlakte.
dat is allemaal niet wat ik vroeg. je haalt steeds het afgiftesysteem erbij, die ik in de basis even niet relevant. het gaat hier nu even om warmtevraag en warmteverlies. warmtetransport is nog niet aan de orde in deze.

de vraag was wat de isolatie en warmteopwekker met elkaar te maken hebben, niet hoeveel warmte je woonkamer nodig heeft.
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:59:
[...]

Ik haakte in op hetgeen wat Glashelder aangaf, dat wanneer mensen van een CV overstappen naar LW dat dit bij een slecht geïsoleerd huis nogal eens in tranen kan eindigen omdat ze met een CV met overcapaciteit het huis wel warm konden houden(met bijbehorend verbruik) en met LW dit niet (goed) lukt.

Ik ben overigens geen expert maar heb in mijn directe omgeving genoeg ervaringsverhalen over tegenvallende resultaten met hun LW installaties. Ook in het nieuws komt dit topic regelmatig terug dat LW de boel niet goed warm krijgt tijdens de koudere dagen (zeker rond het vriespunt en hoge lv).

ik snap dat je daarop inhaakte maar mij gaat het om hoe je warmteproductie en isolatie met elkaar vermengt. die denkwijze klopt gewoon niet. isolatie zegt iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt.

en die verhalen die je hoort zijn in practisch alle gevallen het resultaat van prutswerk van de installateur en/of verkeerd stookgedrag van de bewoner. niet het resultaat van een niet goed werkende warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Flatisa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:59:
Al bij al heb ik waarschijnlijk meer comfort als ik hopelijk straks in de woonkamer een tweede unit heb. Dan kan het hele huis zeer snel verwarmd en gekoeld worden op een laag geluidsniveau.
Waarom moet het "zeer snel"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Ik bedoelde eigenlijk juist de huizen die redelijk geïsoleerd zijn (jaren 90) en waarbij de afgiftecapaciteit van de radiatoren is aangepast op die lagere warmtebehoefte. Slecht geïsoleerde (oudere) huizen hebben vaak hele dikke radiatoren. In de praktijk is de isolatie dan toch vaak verbeterd in de loop de jaren en dan werkt L/W vaak wél zonder aanpassingen aan de afgifte.
En dat is toch echt de schuld van de installateur die het niet snapt of niet goed kan uitrekenen. Warmte opwekken is heel simpel. Het in het huis afgeven is een ander verhaal.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:39
Je kan dan overdag en heel lokaal verwarmen. Dat is doorgaans zuiniger omdat de COP hoger is overdag en je hebt per saldo minder warmteverlies. Met vloerverwarming kun je de verwarming eigenlijk amper uitzetten bij koud weer en dus zit je ook te verwarmen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Met een slecht geisoleerd huis is L/L juist helemaal een drama. Lees maar eens terug in dit topic over een aantal personen die zo'n huis hebben.. Ik heb net overigens de defrost ellende bij een slecht geisoleerd huis uitgelegd. Zowel L/L als L/W is een drama als je huis een doorwaai woning is met bij beide lage aanvoer van temperaturen. Er zit in de basis geen enkel verschil tussen verwarmen met L/L en L/W, lees lage aanvoer met dat verschil dat met L/W je veel gelijkmatiger de warmte verdeelt, je veel minder/geen last heb van defrost, je geen herrie aan je hoofd hebt en geen luchtstromingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Flatisa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:11:
[...]

Je kan dan overdag en heel lokaal verwarmen. Dat is doorgaans zuiniger omdat de COP hoger is overdag en je hebt per saldo minder warmteverlies. Met vloerverwarming kun je de verwarming eigenlijk amper uitzetten bij koud weer en dus zit je ook te verwarmen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een ruimte.
Ik geluk dat ik L/W ga doen met radiatoren. 8) Al ga ik dan nog 24/7 verwarmen met wellicht een kleine nachtverlaging. Net als met de L/L nu. Veel comfortabeler. En kost me 1 a 2 kWh per dag meer. Met dit weer bijna niets. Ik lig er niet van wakker. Moet iets met mijn nu 7310kW aan panelen zolang salderen nog bestaat. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:12:
[...]

Met een slecht geisoleerd huis is L/L juist helemaal een drama. Lees maar eens terug in dit topic over een aantal personen die zo'n huis hebben.. Ik heb net overigens de defrost ellende bij een slecht geisoleerd huis uitgelegd. Zowel L/L als L/W is een drama als je huis een doorwaai woning is met bij beide lage aanvoer van temperaturen. Er zit in de basis geen enkel verschil tussen verwarmen met L/L en L/W, lees lage aanvoer met dat verschil dat met L/W je veel gelijkmatiger de warmte verdeelt, je veel minder/geen last heb van defrost, je geen herrie aan je hoofd hebt en geen luchtstromingen hebt.
Kijk even naar mijn eerdere reactie waar het mij om ging. LL is wel in staat om adhoc een enorme stoot aan warmte je kamer in te sturenn probeer dat maar eens met LW, dat gaat niet lukken. Dat was mijn initiële punt dat LL in dat opzicht een voordeel is tov LW. Dit geldt al helemaal voor koelen, dat is niet echt een ding voor LW.

Nogmaals, mijn punt is niet om LW onderuit te halen, maar er zitten aan beide systemen plussen en minnen. Ik heb al eens eerder gezegd dat ook LW voor ons in de toekomst een optie is als we gaan verbouwen of verhuizen. Voor nu zijn we erg content met LL en onze CV. We zijn met ons huidige contract en zonnepanelen amper €60 per maand kwijt aan energie en we zijn niet bepaalt de zuinigste stokers als gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:59
Bij twijfel of L/W geschikt is voor jouw woning, doe de 50 graden-test ( bij koude buitentemp )

https://www.eigenhuis.nl/...warmtepomp/50-graden-test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:32:
[...]

Kijk even naar mijn eerdere reactie waar het mij om ging. LL is wel in staat om adhoc een enorme stoot aan warmte je kamer in te sturenn probeer dat maar eens met LW, dat gaat niet lukken. Dat was mijn initiële punt dat LL in dat opzicht een voordeel is tov LW. Dit geldt al helemaal voor koelen, dat is niet echt een ding voor LW.

Nogmaals, mijn punt is niet om LW onderuit te halen, maar er zitten aan beide systemen plussen en minnen. Ik heb al eens eerder gezegd dat ook LW voor ons in de toekomst een optie is als we gaan verbouwen of verhuizen. Voor nu zijn we erg content met LL en onze CV. We zijn met ons huidige contract en zonnepanelen amper €60 per maand kwijt aan energie en we zijn niet bepaalt de zuinigste stokers als gezin.
Adhoc is leuk bij deze temperaturen. Geen probleem.

Nu ben je in de ochtend weg, het vriest -5 buiten heel de dag, je hebt een redelijk doorsnee geisoleerde woning en je komt om 18.00 thuis. Okee, je zet hem remote aan 2 uur van tevoren. Dan kom je thuis en is je hele woning gewoon koud, de ruimte waar je verwarmt is 20 graden en je je unit staat nog steeds te stampen en hard te blazen en het ergste, alle massa om je heen is gewoon koud en kil. En dus ga je weer naar 24/7 aan het stoken of je moet alsnog je CV met duur gas aanslingeren. Ik doe dat laatste niet want ik wil onder de 500m3 blijven, ik vind gas ondertussen belachelijk duur en wil opbrengst panelen gebruiken.

Maar iedereen mag van mij blij zijn met zijn units. Er werd gevraagd of er mensen zijn die dat niet zijn. En dat ben ik. Succes nogmaals vragensteller met je keuze, maar kritische noten zijn er op L/L. NB: ook op L/W. Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:32:
[...]

Dat kan ook met L/W en radiatoren hoor. Als ik mijn 8 kW L/W vol open gooi (bij deze temperaturen limiteer ik hem op 20%) dan produceert die gewoon water van 50 graden+ (de max is 62) . En dat gaat behoorlijk snel, zo mega veel water zit er hier niet in het systeem :) Natuurlijk niet zo snel als een CV maar snel genoeg. De L/W heeft hier 2 x het vermogen van wat de L/L had :p

Ik heb het wel eens geprobeerd. Natuurlijk kost dat serieus stroom (2,5 kW trekt ie dan) maar je L/L unit trekt ook wel vermogen op de max :)

Voordeel met de L/W is dan weer dat de kamer egaal opwarmt, met L/L moet de warmte zich verspreiden.
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:42:
[...]

Maar iedereen mag van mij blij zijn met zijn units. Er werd gevraagd of er mensen zijn die dat niet zijn. En dat ben ik. Succes nogmaals vragensteller met je keuze, maar kritische noten zijn er op L/L. NB: ook op L/W. Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.
Hier sluit ik me bij aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 29-12-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:45:
[...]

Dat kan ook met L/W en radiatoren hoor. Als ik mijn 8 kW L/W vol open gooi (bij deze temperaturen limiteer ik hem op 20%) dan produceert die gewoon water van 50 graden+ (de max is 62) . En dat gaat behoorlijk snel, zo mega veel water zit er hier niet in het systeem :) Natuurlijk niet zo snel als een CV maar snel genoeg. De L/W heeft hier 2 x het vermogen van wat de L/L had :p

Ik heb het wel eens geprobeerd. Natuurlijk kost dat serieus stroom (2,5 kW trekt ie dan) maar je L/L unit trekt ook wel vermogen op de max :)

Voordeel met de L/W is dan weer dat de kamer egaal opwarmt, met L/L moet de warmte zich verspreiden.

[...]

Als installateurs dat nu ook eens gaan beseffen zijn we een stuk verder. Komen ze ook niet meer aan met die eeuwige hybride onzin. :'( Maar die houden graag die ketel erin. Zalig zo'n abbo voor onderhoud.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:39
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:45:
[...]

[...]

Overal T33 hangen?
Ik ben al wat aan het rondstruinen naar vervangers :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
elektriekert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:53:
[...]

Overal T33 hangen?
Ik ben al wat aan het rondstruinen naar vervangers :D
Ik heb Vasco Flatlines (T22 volgens mij) hangen maar ze zijn voorzien van fans op 7 volt met een thermostaat van ali express :+

In maart wordt hier beneden vloerverwarming ingefreest en dan gaan de Vasco’s naar boven of er komen fancoils..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:42:
[...]

Adhoc is leuk bij deze temperaturen. Geen probleem.

Nu ben je in de ochtend weg, het vriest -5 buiten heel de dag, je hebt een redelijk doorsnee geisoleerde woning en je komt om 18.00 thuis. Okee, je zet hem remote aan 2 uur van tevoren. Dan kom je thuis en is je hele woning gewoon koud, de ruimte waar je verwarmt is 20 graden en je je unit staat nog steeds te stampen en hard te blazen en het ergste, alle massa om je heen is gewoon koud en kil. En dus ga je weer naar 24/7 aan het stoken of je moet alsnog je CV met duur gas aanslingeren. Ik doe dat laatste niet want ik wil onder de 500m3 blijven, ik vind gas ondertussen belachelijk duur en wil opbrengst panelen gebruiken.

Het grote voordeel van L/L: het kan tenminste adhoc. Handig als je niet zo vaak thuis bent. Met een beetje deftige unit (nee, geen Daikin ;)) heb je ook bij vorst binnen enkele minuten een sloot aan warmte. En dat voor bijna niks. Verder kun je natuurlijk ook prima 24/7 verwarmen als dat gewenst is. Verder heeft het zijn nadelen. Ontdooien hoeft geen probleem te zijn; een beetje airco doet dat snel en efficient. We merken er hier amper wat van. Maar goed, we heben een relatief grote buitenunit die bij matige vorst nog met twee vingers in de neus draait.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:En laten we verder gaan over Lucht/Lucht, voor een warmtepomp op radiatoren/vloerverwarming is immers een eigen topic.

Mocht je die twee persé willen vergelijken, dan graag een nieuw topic met goede afkadering om fanboygedrag te voorkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Martin7182 Zeg ik dat het niet kan? Nee. Het is niet comfortabel vind ik. Ook niet met een MHI die niets beter of minder is dan een Daikin. ;) De mijne ramt er ook zo bijna 5000W uit, net zoals een MHI. Geen enkel probleem. Is dat fijn? Nee vind ik.

En defrosts zijn een probleem bij slecht geisoleerde ruimtes schrijf ik als nadeel. Lezen en de nuance is helaas hier altijd ver te zoeken als er weer eens kritisch wordt geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik wou er niet echt een wel/nietes spelletje van maken, eerder zien of zo'n LL warmtepomp mij een financiële kater zou bezorgen ;)

Nu, het is een vrijstaand huis van 1989, dak en vloer zijn goed geïsoleerd, spouwmuren blijkbaar ook volgens het EPC. Er is ook nog een pelletkachel aanwezig dewelke ik eerst wou verwijderen, maar mogelijks gaan we deze sowieso 1 winter laten staan om te zien wat het geeft (met of zonder bij verwarmen).
Daarnaast gaan we ook nog zonnepanelen laten plaatsen (totaal geen idee dus hoeveel), maar daardoor begon de discussie op het andere forum. Dat de zonnepanelen vanaf november tot maart amper iets opleveren, dat je ook steeds na zonsondergang zit te verwarmen, etc. , dus dat het mij een pak geld gaat kosten, in tegenstelling tot een gewone condensatieketel (en de gasprijs) met radiatoren.

Maar zoals reeds vermeld, doordat we geen verbouwingen hoeven uit te voeren, maar enkel wat moeten schilderen, zijn nieuwe radiatoren plaatsen, leidingen wegwerken in de vloer (in uitstekende staat) en/of muur geen optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:22:
Daarnaast gaan we ook nog zonnepanelen laten plaatsen (totaal geen idee dus hoeveel), maar daardoor begon de discussie op het andere forum. Dat de zonnepanelen vanaf november tot maart amper iets opleveren, dat je ook steeds na zonsondergang zit te verwarmen, etc. , dus dat het mij een pak geld gaat kosten, in tegenstelling tot een gewone condensatieketel (en de gasprijs) met radiatoren.
Welk forum was dat? Maar dat is dus de borrelpraat die ik bedoelde :') Gaat helemaal nergens over. Die mensen hebben echt geen idee waar ze over praten anders dan de negatieve berichten die ze graag in hun bubbel voorgeschoteld krijgen.

Als ik ze dan vertel dat wij al jaren netto ontvanger zijn van geld van energiemaatschappijen dan vallen ze of stijl achterover of schieten in een soort kadaver-spasme ontkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:28:
[...]

Welk forum was dat? Maar dat is dus de borrelpraat die ik bedoelde :') Gaat helemaal nergens over. Die mensen hebben echt geen idee waar ze over praten anders dan de negatieve berichten die ze graag in hun bubbel voorgeschoteld krijgen.

Als ik ze dan vertel dat wij al jaren netto ontvanger zijn van geld van energiemaatschappijen dan vallen ze of stijl achterover of schieten in een soort kadaver-spasme ontkenning.
Wel uit België hier, dat ben ik vergeten te vermelden, dus dat kan misschien wel wat schelen.
Moet ook wel zeggen dat ik via mijn vrouw haar werk 30% korting krijg bij een aantal energieleveranciers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Desperation Ik zou dus echt wel die investering en moeite doen. Als je nu niets hebt fancoils hangen met een L/W (kan je koelen en verwarmen) en je hebt jarenlang een top systeem wat ook nog eens zwaar waardeverhogend is voor je huis. Ik ga in ieder geval nooit een huis kopen met alleen L/L als verwarming en met mij vele. Ook die discussie is terug te vinden. Ik ken makelaars en die raden het ten strengste af. Bezint eer ge begint. Vraag het @flippy maar eens. Die komt uit die handel.

Nb: zonnepanelen helpen mooi mee, maar is niet HET argument voor een warmtepomp van welke vorm dan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 29-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:35:
[...]

Wel uit België hier, dat ben ik vergeten te vermelden, dus dat kan misschien wel wat schelen.
Moet ook wel zeggen dat ik via mijn vrouw haar werk 30% korting krijg bij een aantal energieleveranciers...
Belgen zouden hier eigenlijk verplicht een zichtbaar vlaggetje moeten hebben :+

Maar dat is wel een belangrijk detail ja :)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 29-12-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:44:
[...]

Belgen zouden hier eigenlijk verplicht een zichtbaar vlaggetje moeten hebben :+

Maar dat is wel een belangrijk detail ja :)
Red flag? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Totaal verschillend systeem qua energie.. wij in het Noorden zitten met salderen. In Belgie is dat meen ik afhankelijk van je meter? Weet weinig van het systeem van de Belgen :p Dan is het lastig goed advies te geven. Daarom zou het wel handig zijn te kunnen zien dat iemand uit België komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:48:
[...]

Totaal verschillend systeem qua energie.. wij in het Noorden zitten met salderen. In Belgie is dat meen ik afhankelijk van je meter? Weet weinig van het systeem van de Belgen :p Dan is het lastig goed advies te geven. Daarom zou het wel handig zijn te kunnen zien dat iemand uit België komt.
Wij moeten dan denk ik een vlaggetje hebben. Tweakers is van DPG en is Belgisch. :+ Maar eens, ik ga mijn vingers niet branden aan kostenvergelijk in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:44:
@Desperation Ik zou dus echt wel die investering en moeite doen. Als je nu niets hebt fancoils hangen met een L/W (kan je koelen en verwarmen) en je hebt jarenlang een top systeem wat ook nog eens zwaar waardeverhogend is voor je huis. Ik ga in ieder geval nooit een huis kopen met alleen L/L als verwarming en met mij vele. Ook die discussie is terug te vinden. Ik ken makelaars en die raden het ten strengste af. Bezint eer ge begint. Vraag het @flippy maar eens. Die komt uit die handel.

Nb: zonnepanelen helpen mooi mee, maar is niet HET argument voor een warmtepomp van welke vorm dan ook.
Als het vloerunits zijn en meerdere in een grote ruimte bij de ramen dan kun je prima comfortabel verwarmen met lucht/lucht.

Maar begrijp wat je bedoelt, er wordt krenterig 1 ergens hoog aan de wand in een hoekje opgehangen in een te grote ruimte.

Voor IR panelen als hoofdverwarming hetzelfde.
Deze huizen beschouw ik ook er is geen verwarming aanwezig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

In ons goed geïsoleerde huis van 2020 (maar wel slechts vraaggestuurde type C ventilatie) werkt het prima met 1 unit in de woonkeuken van zo'n 35 m2 (9m lang). Defrosts doen helemaal niets af aan het comfort. Ik voel helemaal niks gebeuren zoals bij @Sjamo, terwijl ik een pauper Daikin heb hangen O-). Hem laten draaien kost ook geen drol ivm stadsverwarming (4-6x goedkoper momenteel).

Ik zou prima kunnen leven met alles L/L voor verwarming maar ook al vind ik het geluid en de luchtstroom niet onoverkomelijk, ik zou liever via m'n vloerverwarming met een L/W verwarmen. Helaas is dat niet zo makkelijk om te bouwen in dit huis dus dat bewaar ik wel voor ons volgende huis over een aantal jaar.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:22:
Nu, het is een vrijstaand huis van 1989, dak en vloer zijn goed geïsoleerd, spouwmuren blijkbaar ook volgens het EPC. Er is ook nog een pelletkachel aanwezig dewelke ik eerst wou verwijderen, maar mogelijks gaan we deze sowieso 1 winter laten staan om te zien wat het geeft (met of zonder bij verwarmen).
Hier BE, vergelijkbaar bouwjaar, redelijk geisoleerd voor z'n tijd maar peanuts voor hedendaagse standaarden.

2 jaar geleden (net voor de energiecrisis begon) mijn accumulatieverwarming weggedaan en L/L warmtepompen geplaatst (met beneden enkel vloerunits, boven muurunits) en zonnepanelen gelegd. Nog los van de panelen: mijn energieverbruik voor verwarmen is nu 1/3e vergeleken met de accumulatoren, en we hebben het gewoon 24/7 warm i.p.v. tot 16u wanneer de accumulatoren 'leeg' zijn :P

Gewoon genoeg capaciteit voorzien; liefst meerdere binnenunits met lagere capaciteit voorzien ipv 1 met hoge capaciteit wegens reeds aangehaalde redenenen - geluid & comfort. En constant verwarmen i.p.v. ad hoc om de thermische vertraging van de massa te compenseren. Ik heb 2x 3.5kW (1 op een single split & 1 op een duo split) in een woonkamer van ~50m2 en het is nog niet zo koud geweest dat ik ze beide 'nodig' gehad had :P

2 winters verder gewoon nog blij mee, warm in de winter, koel in de zomer, factuur beduidend lager. Het enige dat me soms stoort is het geluid, maar dat is snel vergeten als je denkt aan het gigantische prijsverschil & de overlast van je hele hok weer open te breken om vloerverwarming en/of radiatoren + leidingwerk te voorzien. Niets is perfect. En de blazers van accumulatieverwarming zijn ook hoorbaar. Voor de rest is het gewoon allemaal beter.

De zonnepanelen discussie zal ik hier niet verder op in gaan, dat hoort hier niet thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 29-12-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Slonzo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:37:
[...]

Hier BE, vergelijkbaar bouwjaar, redelijk geisoleerd voor z'n tijd maar peanuts voor hedendaagse standaarden.

2 jaar geleden (net voor de energiecrisis begon) mijn accumulatieverwarming weggedaan en L/L warmtepompen geplaatst (met beneden enkel vloerunits, boven muurunits) en zonnepanelen gelegd. Nog los van de panelen: mijn energieverbruik voor verwarmen is nu 1/3e vergeleken met de accumulatoren, en we hebben het gewoon 24/7 warm i.p.v. tot 16u wanneer de accumulatoren 'leeg' zijn :P

Gewoon genoeg capaciteit voorzien; liefst meerdere binnenunits met lagere capaciteit voorzien ipv 1 met hoge capaciteit wegens reeds aangehaalde redenenen - geluid & comfort. En constant verwarmen i.p.v. ad hoc om de thermische vertraging van de massa te compenseren.

2 winters verder gewoon nog blij mee, warm in de winter, koel in de zomer, factuur beduidend lager. Het enige dat me soms stoort is het geluid, maar dat is snel vergeten als je denkt aan het gigantische prijsverschil & de overlast van je hele hok weer open te breken om vloerverwarming en/of radiatoren + leidingwerk te voorzien. Niets is perfect. En de blazers van accumulatieverwarming zijn ook hoorbaar. Voor de rest is het gewoon allemaal beter.

De zonnepanelen discussie zal ik hier niet verder op in gaan, dat hoort hier niet thuis.
Wat dat geluid betreft, is dat dan zo "storend"? Want dat is iets wat je niet echt kan waarnemen in een showroom ofzo. In ons huidig huis hoor ik ook een "lawaai" wanneer de verwarming (gascondensatieketel) ligt te draaien, waarschijnlijk komende van de pomp in de ketel.
Nu wij zitten met 2 kinderen, hier staat continu muziek aan, is het niet voor de kinderen, is het voor ons, dus in de leefruimtes denk ik niet dat we daar echt last van gaan hebben.
Wat betreft de slaapkamers, hier staat nu al amper verwarming op, in een beter geïsoleerd huis zal dit waarschijnlijk nog minder zijn, tenzij het lang en strenge winters zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:51:
Wat dat geluid betreft, is dat dan zo "storend"?
Hoe kouder, hoe harder hij blaast, maar meestal merk ik er weinig van. Zeker bij 24/7 verwarmen valt het allemaal heel erg mee. Het is erg persoonlijk natuurlijk. Als het je stoort kan je de fanstand manueel ook gewoon beperken (daar wissel je wel ietsje van je COP mee in, maar zal ook geen drama zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 29-12-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn Daikin staat in de woonkamer altijd op fanstand 2/5 maar dat is meer een max dan een vaste stand want als ik hem nu op 1 zet verandert er niks maar op 5 ook niet. Ik hoor hem duidelijk wel (hangt op 3m of zo van me) maar het blaast nu ook duidelijk rustiger dan wat mogelijk is op 2/5. Geen idee hoe MHI e.a. merken hier mee om gaan maar Daikin gaat, iig met m'n Perfera, altijd terug naar wat nodig is ipv domweg naar wat ingesteld is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:12:
@Martin7182 Zeg ik dat het niet kan? Nee. Het is niet comfortabel vind ik. Ook niet met een MHI die niets beter of minder is dan een Daikin. ;) De mijne ramt er ook zo bijna 5000W uit, net zoals een MHI. Geen enkel probleem. Is dat fijn? Nee vind ik.

En defrosts zijn een probleem bij slecht geisoleerde ruimtes schrijf ik als nadeel. Lezen en de nuance is helaas hier altijd ver te zoeken als er weer eens kritisch wordt geschreven.
De ene airco is de andere niet; een 3.5 MHI-ZSX doet bijna 7 kW, da's heel wat meer dan bijna 5 :) Dus ja, er zijn gewoon verschillen die ertoe doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 22:22
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:51:
[...]

Wat dat geluid betreft, is dat dan zo "storend"? Want dat is iets wat je niet echt kan waarnemen in een showroom ofzo. In ons huidig huis hoor ik ook een "lawaai" wanneer de verwarming (gascondensatieketel) ligt te draaien, waarschijnlijk komende van de pomp in de ketel.
Nu wij zitten met 2 kinderen, hier staat continu muziek aan, is het niet voor de kinderen, is het voor ons, dus in de leefruimtes denk ik niet dat we daar echt last van gaan hebben.
Wat betreft de slaapkamers, hier staat nu al amper verwarming op, in een beter geïsoleerd huis zal dit waarschijnlijk nog minder zijn, tenzij het lang en strenge winters zijn...
Hier ook kind, radio, tv, werk, koken, etc etc.
Geluid valt heel goed mee bij 24/7 stoken en dan hoor je er praktisch nx van in leefruimte. Slapen zou ik er niet mee kunnen maar zoals je aan geeft, het koelt quasi nooit onder de 15 graden in n goed geisoleerd huis boven en dan is het gewoon bijna nooit nodig.

Wil je rustig de krant lezen en tegelijk de ruimte 5 graden extra warm maken op 15 min, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:08:
[...]

De ene airco is de andere niet; een 3.5 MHI-ZSX doet bijna 7 kW, da's heel wat meer dan bijna 5 :) Dus ja, er zijn gewoon verschillen die ertoe doen.
Heb ik niet nodig dus doet er niet toe. Je moet kopen wat je nodig hebt aan vermogen ongeacht het merk. Gelukkig ben ik objectief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:08
Flatisa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:59:
Hier kunnen de twee units in de slaapkamer (allebei ongeveer 17m2) vrijwel altijd op fluisterstil draaien, ook bij erg koud weer. De minpunten van L/L komen helaas vooral naar voren in de belangrijkste kamer: de woonkamer. Iets meer dan 50m2, de unit krijgt het wel warm maar er is simpelweg te veel herrie met 1 unit. Dat merk je als je de unit eventjes op fluisterstil zet, wat een rust er dan eigenlijk is.

Voor het gehele huis heb ik nog 3 units nodig, bovenop de 3 bestaande. Dan zit ik op ongeveer 11 á 12k.
Bij een L/W had ik vijf LTV-radiatoren moeten kopen van behoorlijke capaciteit. Dat zou toch ook wel iets van 2k kosten. Vervolgens nog de L/W en een manier om te koelen (duurdere/andere radiatoren?).

Hoezo geen Daikin?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:39:
Vraag over het verbruik...

Ik zie voor warmtepompen vaak berekeningen als gasverbruik * 8 en dat dan delen door de gemiddeld COP.

Met 1000 m3 gas zou dat dan zo'n 3000 kwh stroom zijn.

Mijn L/L die ik sinds 2020 aan het draaien heb,
verbruikt echter jaarlijks tussen de 1000 en 1300 kwh.
Dit is een 3.5 kw unit die de hele benedenverdieping van onze 2-1 kapwoning verwarmt (staat op 22 graden, blaasstand 3. Snachts gaat hij uit en in de ochtend weer aan).
Wat ook nog in dit verbruik zit is mijn 2e 3.5kw unit die de slaapkamer op de warmste dagen koelt.

CV doet veen verwarming. Enkel SWW

Slechts een derde van de inschatting van het verbruik van een warmtepomp, en dan heb ik dus ook nog een lekker koel huis...

Hebben meer mensen zo'n laag verbruik???
Is de voorzichtige conclusie dat de betekeneningen die veelal wel kloppen voor L/W niet opgaan voor L/L?
En is L/L misschien wel stukken zuiniger? Even los van welke warmte je prefereert.

[Afbeelding]
Niet helemaal zeker of ik je goed begrijp.
Als je 1000 m3 gas verbruikte was dat, neem ik aan, inclusief SWW. Dat is voor de meesten 200-300 m3, wat je netto gas verbruik voor verwarmen op 700-800 m3 brengt.
Ik neem aan dat je dit bedoelde, en dan is de efficiency berekening als volgt.

Die 700-800 m3 gas is equivalent met ca. 6000 kWh.
Verwarmen met een goed L-L warmtepomp met een COP van 4-5 zou omdat te compenseren dus 1200-1500 kWh vergen. Jouw verbruik zit min of meer in die range.
Dus wat mij betreft kloppen de berekeningen voor L-L gebruik nog steeds redelijk hoor. Wat wel vaak een punt is, is dat L-L meer gebruikt wordt voor ad-hoc verwarmen en men niet helemaal dezelfde eisen stelt qua comfort in alle ruimten, als dat met een gas CV was. Wat natuurlijk ook leidt tot wat lager gebruik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
tomtor schreef op donderdag 28 december 2023 @ 01:20:
[...]

Dat is een msz-ln

Het verschil tussen de goedkopere witte en de duurdere is dat de goedkopere inderdaad hoogglans wit is en de duurdere parelmoer wit.

Info kan je vinden bij de Nederlandse importeur https://alklima.nl/consument/airconditioning/diamond

Ik heb zelf msz-ap (heel tevreden mee), ik vond de msz-ln te duur voor slaap en werkkamer, maar zou voor een woonkamer een msz-ln nemen omdat ik en mijn vrouw die visueel erg mooi vinden.

Er zijn een aantal tevreden msz-ln gebruikers in dit forum.
Ik heb al 3 jaar een msz-ap, 5 kW. Erg goed apparaat, verwarm er het hele “tussenseizoen” de 120m begane grond mee, gas verbruik gereduceerd met een factor 20 (maar wel mildere winters de laatste jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ik gebruik al enkele jaren een ME 5 kW, het laatste jaar, sinds de geëxplodeerde gasprijzen, ook voor de verwarming van onze ruime woonkamer/keuken
Tot begin deze maand gebruikte de unit in stand-by 7 W. Sinds 2 december echter is het stand-by verbruik nu 0 W.
Hierbij screenshots van beide data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_ZV_bzzjMRkzp3neXzWSujhRSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iUtL6uCYfY1RgqcMsp4yo8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QapK2-CxiKpIATACewM-BqPTlZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rChiWeFttkDMoisOFTmchpLg.jpg?f=fotoalbum_large
Dat stand-by verbruik van 0W lijkt me te weinig, alleen al vanwege de benodigde carter verwarming. Dus 0W lijkt mij een technisch probleem.
Waardoor zou deze verandering kunnen komen, en hebben jullie advies?
Installateur laten langskomen?

[ Voor 19% gewijzigd door EVfan op 31-12-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@EVfan komt het niet gewoon door de schaal en resolutie van de plaatjes? Nov: 0 - 2000 W, dec: 0 - 3000 W. ~7 W kan afgerond best wel eens 0 W worden. Heb je al eens het echte verbruik gemeten met een aparte kWh meter?

Edit: verkeerd gezien, of heb je toevallig het plaatje van Dec vervangen?

[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 31-12-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Martin7182 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:58:
@EVfan komt het niet gewoon door de schaal en resolutie van de plaatjes? Nov: 0 - 2000 W, dec: 0 - 3000 W. ~7 W kan afgerond best wel eens 0 W worden. Heb je al eens het echte verbruik gemeten met een aparte kWh meter?

Edit: verkeerd gezien, of heb je toevallig het plaatje van Dec vervangen?
Ja heb even een uitsnede gemaakt @Martin7182
De metingen zijn met een HomeWizard kwh meter, en de schalen zijn m.i. vergelijkbaar.
De verticale lijntjes met het daarbij aangegeven getal geven in die HomeWizard plaatjes de momentane verbruiken weer.
Kortom, stand-by is echt van 7 naar 0 W gedaald.

[ Voor 13% gewijzigd door EVfan op 31-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 17:20
EVfan schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:08:
[...]

Ja heb even een uitsnede gemaakt @Martin7182
De metingen zijn met een HomeWizard kwh meter, en de schalen zijn m.i. vergelijkbaar.
De verticale lijntjes met het daarbij aangegeven getal geven in die HomeWizard plaatjes de momentane verbruiken weer.
Kortom, stand-by is echt van 7 naar 0 W gedaald.
Mijn 2 msz-ap gebruiken nu samen inclusief wifi 0,7W. Het is nu zo warm dat de carter verwarming waarschijnlijk uit is, dus ik zou me geen zorgen maken.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
tomtor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:36:
[...]

Mijn 2 msz-ap gebruiken nu samen inclusief wifi 0,7W. Het is nu zo warm dat de carter verwarming waarschijnlijk uit is, dus ik zou me geen zorgen maken.
Dank voor je reactie @tomtor , Maar begin december, toen deze meting gedaan werd, was het wel degelijk veel kouder dan nu, terwijl in september bij hogere temperaturen dan momenteel ook het stand-by verbruik ook 7W was.
Dus ik vrees dat de buitentemperatuur niet de verklaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
tomtor schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:36:
[...]

@tomtor
Is het stand-by verbruik van jouw twee units altijd 0,7W geweest?
Zo niet, maar pas recent? Dat zou dan overeenkomen met 0,35W per unit, en mijn kWh meter zou dat dan afronden naar 0.
Is er een update geweest van ME waardoor het stand-by verbruik drastisch is gereduceerd (behalve als de carterverwarming loopt)?
Dat zou dan nog een mogelijke verklaring zijn, update ergens begin december.
Ik hoor graag eventueel ook van anderen.
Ben benieuwd.
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 17:20
@EVfan ja, mijn verbruik was altijd zo laag, behalve bij vorst. Ik kan geen reden verzinnen waarom je verbruik eerst 7W was.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb een eigen topic aangemaakt, als je zin hebt, neem eens een kijkje!

L/L WP naast bestaande L/W WP voor hoger comfort

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Laatst online: 22-08 15:23
Wat voor ventilator tussen deze twee kamers.

Ik heb 1 MHI vloermodel gekocht. Gewoon omdat het kan.
Flat aan zee, dus in winter geen stokende benedenburen, vandaar console tegen koude voeten

De flat (80 m²) wordt door VR ketel gestookt en ik ben nu al blij om de besparing.
Jonge jonge wat een mooi, fluisterstil apparaat!

Mijn vraag is: als ik op reis ben (helaas vaak) wil ik de airco op afstand aanzetten, maar ik wil ook wat warme lucht naar de andere kamer brengen.
Eenmaal thuis mag de VR ketel wel weer aan.

Wat voor ventilator adviseren jullie om de warmte ook in de andere kamer te pompen
de MHI staat rechtsboven op de plattegrond tov bed, en waar "overloop" staat moet de ventilator komen

Ik gebruik SmartThings tools om de eventuele ventilator te schakelen. (Fibaro z-wave plug)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEmkeMPhl2EhNoag4tJrv2xRBZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KwSVYAIMYXIRHiroORpWEPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buWktRlvXzU3TvOF2e1xl0AWdfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZc9I4wsZYOT0LReZ8JU1WhD.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6e-85FS1D6ZW_F8IMEd5N_s2d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwKXUWSk262MW5GrxzYUFQnk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door herpideperpi op 01-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 06:55
Ik ben mij sinds kort aan het oriënteren om een airco te gebruiken om mijn woonruimte mee te verwarmen. Nu twijfel ik erg of het niet oncomfortabel is als je een luchtstroom voelt door je huis.

Ik heb op dit moment een pelletkachel en die warmt met behoorlijk hete lucht de woonkamer. Dat is comfortabel. Maar hoe is het met een airco die veel minder hete lucht produceert?

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

herpideperpi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:40:
Wat voor ventilator tussen deze twee kamers.

Ik heb 1 MHI vloermodel gekocht. Gewoon omdat het kan.
Flat aan zee, dus in winter geen stokende benedenburen, vandaar console tegen koude voeten

De flat (80 m²) wordt door VR ketel gestookt en ik ben nu al blij om de besparing.
Jonge jonge wat een mooi, fluisterstil apparaat!

Mijn vraag is: als ik op reis ben (helaas vaak) wil ik de airco op afstand aanzetten, maar ik wil ook wat warme lucht naar de andere kamer brengen.
Eenmaal thuis mag de VR ketel wel weer aan.

Wat voor ventilator adviseren jullie om de warmte ook in de andere kamer te pompen
de MHI staat rechtsboven op de plattegrond tov bed, en waar "overloop" staat moet de ventilator komen

Ik gebruik SmartThings tools om de eventuele ventilator te schakelen. (Fibaro z-wave plug)
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Loopt dat verlaagde gedeelte door tot tegen de woonkamer muur?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hydex schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:48:
Ik ben mij sinds kort aan het oriënteren om een airco te gebruiken om mijn woonruimte mee te verwarmen. Nu twijfel ik erg of het niet oncomfortabel is als je een luchtstroom voelt door je huis.

Ik heb op dit moment een pelletkachel en die warmt met behoorlijk hete lucht de woonkamer. Dat is comfortabel. Maar hoe is het met een airco die veel minder hete lucht produceert?

Wat zijn jullie ervaringen?
Als je hierboven leest:
Kan onprettig zijn tot vervelend. En sommigen zijn er positief over.

Omdat ik veel reis en zeer veel verschillende fancoils tegen kom. (WATER en GAS) is er maar een opmerking over te maken. Je voelt het en hoort het. Maar een pellet/houtkachel is ook niet alles. Als je ernaar kijkt hangen de ijspegels aan je reet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Seafarer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Loopt dat verlaagde gedeelte door tot tegen de woonkamer muur?
Ik niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Op de foto met de balkon deur is de vloer toch lager? Want aan de rechterzijde van de FCU zie ik een verhoging.

Dit lagere gedeelte loopt van het zichtbare deel op de foto naar de woonkamer muur buiten de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Seafarer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Op de foto met de balkon deur is de vloer toch lager? Want aan de rechterzijde van de FCU zie ik een verhoging.

Dit lagere gedeelte loopt van het zichtbare deel op de foto naar de woonkamer muur buiten de foto?
Aha, vergeet dat. Rechts is een verhoogde vloer. Die is om een bureau op te zetten, zodat je naar buiten kan kijken . Is maar ca 2m² groot.
Dus dat heeft geen enkele invloed op de luchtstroom.

[ Voor 5% gewijzigd door herpideperpi op 01-01-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

herpideperpi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Aha, vergeet dat. Rechts is een verhoogde vloer. Die is om een bureau op te zetten, zodat je naar buiten kan kijken . Is maar ca 2m² groot.
AHa.

Ik dacht leidingen over de vloer naar de woonkamer en dan daar een FCU ophangen. En de vloer met pir platen op hoogte brengen. Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Seafarer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:16:
[...]

AHa.

Ik dacht leidingen over de vloer naar de woonkamer en dan daar een FCU ophangen. En de vloer met pir platen op hoogte brengen. Maar helaas.
Ik wil eigenlijk alleen weten wat de perfecte ventilator is om de door de airco verwarmde lucht uit de slaapkamer te trekken. Ik heb ergens hier gelezen dat dat nauwkeurig luistert .
De vloer is gewoon vlak. Die zwarte "T" op zijn kant is er ook niet meer. Dus die vierkante ophoging zit helemaal rechts onderaan tegen de badkamer aan.
Ben niet ter plaatse dus kan geen andere foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

herpideperpi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Ik wil eigenlijk alleen weten wat de perfecte ventilator is om de lucht uit de slaapkamer te trekken. Ik heb ergens hier gelezen dat dat nauwkeurig luistert .
Luistert nauwkeurig???????? Ik hoop dat iemand mij die link kan verschaffen want dat komt mij een beetje vreemd over.

- Gebruik je buizen dan moet de ventilator ook de leiding weerstand overwinnen.
-Maak je gewoon een gat in de muur en hang je hier een ventilator voor om de warme slaapkamer lucht naar de woonkamer te blazen en dan de open deuren gebruiken als retour. Dan kan dit ook met een axiale fan.

Als je FCU 300m³ blaast dan zou ik een fan nemen die dit ook bijna haalt. Dan kun je alle gemaakte warmte naar de woonkamer verpompen.

Maar zorg ervoor dat de ventilator regelbaar is dan heb je wat meer macht over die "nauwkeurigheid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
Seafarer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Aha. Jij zegt dus eigenlijk: een ventilator in de deuropening gaat niet werken, want geen retour.
Ok, dan geef ik het op. Het was ook niet super belangrijk.
Ik heb nu een fan van drie euro in de opening staan en over zes dagen ben ik terug, dus over vijf dagen zet ik de airco aan met de fan in de deuropening. En dan zien we wel.

Apropos dat "nauwkeurig" is verkeerd woordgebruik van mij. Maar ergens, elders, werd er over soorten ventilatoren gesproken. Sorry.

Hieronder een screenshot van SmartThings/Actiontiles. Hoe verder naar rechts hoe verder weg van de airco. Zo kan ik straks op afstand zien of de fan iets doet .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY2hocc3bDsRLhPv0Z1JFktQSS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VBfTrtb51nnSbgDPsK0A7Ai.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door herpideperpi op 02-01-2024 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Wat vinden jullie ervan om de airco altijd op hogere stand te laten blazen als er niemand in de ruimte aanwezig is. Uit de discussies hier kan ik opmaken dat dit de COP verbeterd. En je krijgt betere koelte / warmte verspreiding. Win / win? Behalve dan dat je meer stroomverbruik hebt vanwege de fan. Wellicht is er een sweet spot qua stroomverbruik en blaasstand.

- zou je dat doen?
- voor verwarmen / koelen of allebei?
- op welke fanstand zou je hem zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
banaliteit schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:01:
Wat vinden jullie ervan om de airco altijd op hogere stand te laten blazen als er niemand in de ruimte aanwezig is. Uit de discussies hier kan ik opmaken dat dit de COP verbeterd. En je krijgt betere koelte / warmte verspreiding. Win / win? Behalve dan dat je meer stroomverbruik hebt vanwege de fan. Wellicht is er een sweet spot qua stroomverbruik en blaasstand.

- zou je dat doen?
Ik zie hier (mhi multisplit) zelf geen zuiniger verbruik van een vaste hoge fanstand, ook niet over langere periode, bijvoorbeeld 10 tot 12 uur.
Wel zie ik hier duidelijk een lager verbruik (hogere efficientie?) bij het gebruiken van 2 units tegelijkertijd mits beide ruimtes op temperatuur zijn. Het verbruik van 1 unit in 1 ruimte op temperatuur is hier zo'n (meestal)20 tot (soms) 40W hoger dan het verbruik van 2 units in 2 ruimtes op temperatuur.

Voor goede verspreiding is het hier in de woonkamer niet nodig omdat deze slechts 20m2 is. Automatische fanstand werkt daar erg goed. In het trapgat gebruiken we fanstand 2 om de flow wat te beperken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 02-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi

- zou je dat doen?
zou best wel een eigen topic mogen hebben.

Tegen koude voeten gebruik ik bij voorkeur vloermodellen. Maar in mijn huis in Roemenie kon ik daar niet snel aankomen.
Mijn keuken heeft daardoor eigenlijk continue een koude vloer, totdat ik besloot om de airco in de nacht op full naar beneden te laten blazen. Daardoor min of meer opgelost.
Heb veel geleerd hier in dit topic en elders op Tweakers dat de snelheid van de fan best wel invloed heeft op verschillende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proberen kan altijd. :)

Maar inderdaad de lucht wordt niet lekker rond gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Hier sinds kort ook een airco in de "mancave" opgehangen, namelijk een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit.

Hij werkt op zich goed, het valt me alleen op dat mijn buitenunit eigenlijk continu water "lekt" tijdens verwarmen :?

Ik heb al 7 jaar een L/W WP om mijn woning te verwarmen, en deze lekt alleen water tijdens een defrost.

Het zal wel normaal zijn, maar ik volg nog niet helemaal waarom hij continu water lekt.

Het is geen condenswater van de binnenunit, deze heeft een eigen afvoer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Grolsch schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:49:
Hier sinds kort ook een airco in de "mancave" opgehangen, namelijk een MHI SRC50ZS-W buitenunit en een SRK50ZS-WFT binnenunit.

Hij werkt op zich goed, het valt me alleen op dat mijn buitenunit eigenlijk continu water "lekt" tijdens verwarmen :?

Ik heb al 7 jaar een L/W WP om mijn woning te verwarmen, en deze lekt alleen water tijdens een defrost.

Het zal wel normaal zijn, maar ik volg nog niet helemaal waarom hij continu water lekt.

Onze binnenunit lekte fors bij koelen afgelopen zomer door een gescheurde isolatie op een leiding. Zou het zoiets kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sjamo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Onze binnenunit lekte fors bij koelen afgelopen zomer door een gescheurde isolatie op een leiding. Zou het zoiets kunnen zijn?
De buitenunit lekt water, niet de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 08:36

Dat is normaal. Ik zou me eerder afvragen waarom de l/w geen condenswater afvoert in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Grolsch schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:56:
[...]

De buitenunit lekt water, niet de binnenunit.
Onze binnenunit lekte water bij het koelen.
Ik neem aan dat je nu verwarmt binnen. Kan het zijn dat jij dan condenswater krijgt bij de buitenunit.
Dat was mijn vraag.

Maar ik begrijp nu van de andere reactie dat het dus helemaal normaal is :)

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 02-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TereZz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Dat is normaal. Ik zou me eerder afvragen waarom de l/w geen condenswater afvoert in bedrijf.
Of dat valt me niet op, normaal dacht ik alleen maar tijdens een defrost, ik heb hem nooit echt zien lekken als hij niet defrost.

Maar mijn L/W WP staat op de grond met een grindbed eronder, m'n nieuwe L/L WP hangt aan een beugel achter de schuur, dus dat valt dan eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22

- zou je dat doen?
Mijn unit staat altijd op high..... voor verwarmen dan..... dit verbruikt 40 watt meer of zo en geeft me geen "warmte bubbel" van de auto stand.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

miel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Mijn unit staat altijd op high..... voor verwarmen dan..... dit verbruikt 40 watt meer of zo en geeft me geen "warmte bubbel" van de auto stand.....
Wat moet ik me voorstellen bij een "warmte bubbel"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
  • Laatst online: 17-09 16:22

Ik heb het idee dat jouw vraag niet begrepen wordt.

Volgens mij het antwoord wat je zoekt is:

In verwarmingsstand wordt de verdamper/condensor van de buiten unit koud hier wordt buitenlucht doorheen geblazen, de buitenlucht bevat vocht en kan condenseren op de verdamper/condensor dit druipt naar beneden in de lekbak. Bij een defrost gebeurt hetzelfde alleen omdat de verdamper/condensor beneden nul punt is geweest vriest het vocht aan op de verdamper/condensor.

kortom het is normaal, bij koel bedrijf gebeurt hetzelfde proces alleen dan binnen.

Wil je dieper inhoudelijk uitleg kun je je verdiepen in hoe koelkasten, airco's en warmtepompen in het algemeen werken. Daarnaast een verdieping in hoe dit dan zit met lucht en luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:22
Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij een "warmte bubbel"?
De warme lucht blijft hangen om de binnenunit en de unit denkt dat het lekker warm is en schakelt dus uit.... dan is de temperatuur in de rest van de kamer lager..... vandaar "geforceerd" hard laten blazen...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

miel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:45:
[...]

De warme lucht blijft hangen om de binnenunit en de unit denkt dat het lekker warm is en schakelt dus uit.... dan is de temperatuur in de rest van de kamer lager..... vandaar "geforceerd" hard laten blazen...
Ah zo. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:15:
Mijn Daikin staat in de woonkamer altijd op fanstand 2/5 maar dat is meer een max dan een vaste stand want als ik hem nu op 1 zet verandert er niks maar op 5 ook niet. Ik hoor hem duidelijk wel (hangt op 3m of zo van me) maar het blaast nu ook duidelijk rustiger dan wat mogelijk is op 2/5. Geen idee hoe MHI e.a. merken hier mee om gaan maar Daikin gaat, iig met m'n Perfera, altijd terug naar wat nodig is ipv domweg naar wat ingesteld is.
Heb met de kerst en mijn verjaardag een paar dagen ervoor wel gemerkt dat ik met bezoek, als er geen muziek gedraaid wordt of zo ik hem op 1/5 zet (ook Daikin). Als ik er niet ben en verwarm (enkele uren voordat ik thuis ben zet ik hem meestal aan) laat ik hem op 2/5 of 3/5 blazen om te verwarmen.

Met muziek aan is 2/5 prima. als het warm is en het is rustig zet ik hem liever op de stille modus. Liever dat het zo min mogelijk geluid maakt :)

Maar met 2/5 krijg ik 120m3 waar mijn benedenunit in zit met demand control op 65% alles prima warm :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Desperation schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:14:
[...]

De hoofdreden (voor ons) om naar L/L over te schakelen, is dat we geen grote werken moeten uitvoeren in het nieuwe huis. Enkel wat schilderen, maar geen breekwerken, de vloer is tiptop in orde, en de vloer is via de kruipkelder nog eens volledig geïsoleerd. We zien het dus niet zitten om overal in het huis in vloeren (voor eventuele vloerverwarming) of muren (voor radiatoren) leidingen te beginnen trekken, zowel op de boven als benedenverdieping die dus nu perfect in orde zijn...
Zo ook voor mij.

Dit jaar eind augustus 11 zonnepanelen gelegd, die leveren meer dan ik kan verbruiken.

radiatoren en leidingwerk is allemaal oud en eigenlijk zelfs te weinig afgifte capaciteit (beneden) voor hoge watertemperatuur :/

Toen op de bonnefooi een multi split van Daikin gekocht via marktplaats.

Ik had totaal geen verstand van die dingen (nog steeds niet eigenlijk) maar het was een unit van nog geen 3 jaar oud en zag er nog als nieuw uit.

Voor ~2000 aan materiaalkosten en 1200 montage (nog wat extra kosten omdat mijn betonmuur 45 minuten per gat aan boorwerkzaamheden nodig had - plus wat extra -duur- koudemiddel wat nog nodig was)

Mijn elektraverbruik was zo'n 2000kWh per jaar (luchtdroger en elektrische motor erbij). Zonnepanelen gaan waarschijnlijk zo'n 4000kWh opleveren.

Zolang salderen er is kan je het het best zelf wegstoken. Dus daarom de L/L pomp.

Vooralsnog super tevreden en overal lekker warm in huis. Eerder stookte ik ongeveer 1000m3 per jaar weg om bij 15°C in huis te zitten.

Nu stook ik gewoon op vraag, wordt het nauwelijks kouder dan 16°C in de nacht en kostte me dat afgelopen december 350kWh. November zo'n 220kWh, oktober begonnen met stoken toen had ik maar iets van 50kWh nodig.

Al bij al schat ik maar iets van 1600kWh te verbruiken. Heel erg tevreden mee! Mijn energiekosten zijn van zo'n 200 euro per maand naar ~15 euro per maand gegaan. Heerlijk

Als er bezoek is is het nu gewoon lekker 20°C in huis, ipv dat ik me verontschuldig omdat ik een exorbitant hoge gasprijs moet betalen (heb pas sinds 2021 gas bij mijn energieleverancier, het appartement dat ik hiervoor had was met blokverwarming gestookt)

Zelf heb ik een plat dak en geen zolder, dus met de heter wordende zomers kan het aardig heet worden boven. In 2022 ook mobiele airco's gebruikt voor de warmste paar dagen iets koeler te krijgen. Nu ik mijn plat dak beter geisoleerd heb en witte dakbedekking heb is het al heel veel beter!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Termy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:07:
Enigszins tot mijn verbazing loopt m'n Daikin multi nu erg mooi stabiel zonder demand control of andere fratsen. Het is buiten vrij warm maar toch moduleert het prima terug naar zo'n 200W met 2 units aan: de woonkeuken en de 2e verdieping. Alleen de deuren staan open op de 2e, geen extra ventilator. De deur naar de gang op de BG kan zowel open als dicht zijn. Verbruik gaat iets omhoog bij open maar niet noemenswaardig en dat pakt ook lekker de 1e een beetje mee.

De 'truc' lijkt te zijn om beide units tegelijk aan te zetten. Dan kan ie makkelijker z'n vermogen kwijt wellicht? Grappig genoeg stijgt het verbruik ook als ik nu een unit uit zet.

Het is maar dat ik in de kamer met airco op de 2e moet slapen anders had ik het gewoon 24/7 laten draaien.
Het hangt er echt ook vanaf hoe hij hangt denk ik.

Bij mij pendelt er ook niks als ie beneden aan staat, boven niet.

Boven zit mijn unit echter op de overloop, een klein gangetje waar de 3 slaapkamers aan zitten. Ik zet overdag de deuren open om deze ruimtes op te warmen. Echter is ie zonder demand control heel snel "op temperatuur" (de lucht in de gang warmt super snel op en dan slaat hij af)

Wat ik wil bereiken is dat de ruimtes geleidelijk opwarmen, dus dat doe ik met demand control, de lucht die hij blaast is flink minder warm waardoor de unit niet af hoeft te slaan.

Je zou kunnen stellen dat de unit bij mijn overloop te groot is, of dat ik per kamer een unit zou moeten hebben.

Alleen zou dat veel duurder zijn geweest, boeit het mij niet zoveel of een kamer wel/niet exact 20°C zou worden (of zou blijven in de zomer) en moest ik met gebruikt materiaal werken.

dus as with many things - it depends...

Pagina: 1 ... 65 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic